Die one-liners die jij er tussen propt zijn wel degelijk steken. En die euforie is toch gewoon begrijpelijk? Ajax is, ondanks dat ze op drie fronten strijden, koploper van de competitie, zijn bekerfinalist en staan in de halve finale van de CL. Als men dan niet eufories mag zijn dan weet ik het niet meer. Men is apetrots, niks meer niks minder. Waar ik mij wel aan stoor en waar jij wellicht op doelt, is de onderschatting van de Spurs en de favorietenrol van Ajax waar in de media en door analisten over wordt gesproken. Ik vind dat onterecht. Kijk alleen al naar de begrotingen, de competities waarin ze spelen en de individuele klasse van spelers, niks wijst op een voordeel voor Ajax. Ook voor de Spurs is de halve finale CL een uitzondering en aan onderschatting gaan zij zich echt niet schuldig maken. Ik zie de Spurs nog steeds als favoriet maar dicht Ajax zeker kansen toe mits zij scherp zijn in de afronding. Zoals hier al terecht werd aangestipt zal het een slag om het middenveld worden en dan houd ik mijn hard vast met Schöne in de basis.
Je bent volgend jaar gewoon je kern van dit succes kwijt. Een 2e de Ligt krijg je voorlopig niet, en die gast is belangrijk als geen ander. de Jong idem Onvervangbaar. Ziyech zal wel vervangbaar zijn tbh, maar dat zal tijd nodig hebben, evenals een Neres. Tagliafico zal ook wel vertrekken, en backs is al jaren een probleem in NL. Dus ja, volgend jaar (en wellicht een aantal jaar daarna) is het onrealistisch om eenzelfde prestatie te verwachten.Dus is het volgend jaar voorbij.
Ik vind dat serieus te kort door de bocht. Kijk eens naar het begin van het seizoen vwb de spelers die jij noemt. Dat is het referentiepunt die je moet hanteren, niet waar ze nu staan. En ik ben van mening dat Ajax dergelijke talenten, want dat waren ze in het begin van dit seizoen, wel te halen zijn. Ajax heeft het geld, zijn eigen jeugd en nu ook de reputatie. Spelers als de Ligt en de Jong zijn een voorbeeld geworden voor jonge spelers, Ajax is de springplank geworden naar de absolute top. Dat gaat zeker meewegen wanneer spelers de keuze hebben. Iedereen ziet wat Ajax op dit moment presteert en zou dat zelf ook willen. En waar het salarisplafond eerder nog de bottleneck was is dat geen issue meer.
Je kan natuurlijk met ongeveer een half miljard op de bank na al die transfers wel enorm veel halen, maar dat zal toch aan elkaar moeten gaan wennen enz enz. Dit seizoen een paar spelers inpassen (waarvan er 1 Ajax al door en door kent) of je halve basis vervangen zijn nogal verschillen.
Kijk naar de selectie van afgelopen seizoen en de huidige selectie. Ik denk dat het wel mee valt en er een prima mix is te maken met de spelers die blijven, de eigen jeugd die doorstroomt en nieuwe aankopen waar geen concessies voor hoeven te worden gedaan.
En het klinkt wellicht raar, maar het zal afhangen van de trainer die wel of niet blijft. Pas wanneer de trainer vertrekt, dan pas ga ik het somberder in zien.
Het is nogal een verschil of je Mazraoui mist of Harry Kane he

Denk dat Ajax juist sterker is door het opstellen van Veltman.
Aanvallers zijn makkelijker te vervangen dan verdedigers. Sterker nog, je kan tegenwoordig prima zonder spits spelen, zonder verdedigers wordt het lastiger.
Die topploegen hebben veel te lang voortgeborduurd op dezelfde oude spelers (net zoals Feyenoord

) Bayern is in geen enkel opzicht meer zo goed als een paar jaar geleden, toch staan veel van de spelers van toen er nog steeds in. Real idem. Niet voor niks dikke veranderingen gaande daar nu. De oudjes gaan komend jaar afgeserveerd worden daar. Juve vond ik wel oprecht een topprestatie, want die waren niet in zodanig matige doen als een Bayern en Real. (ook al mistte die ook weer 2 sleutelspelers)
De ploegen die jij noemt hebben stuk voor stuk sterspelers, internationals en een selectie van hier tot Tokio. Blessures en schoringen zijn door dergelijke ploegen prima op te vangen en zouden doorgaans geen problemen hebben met Nederlandse ploegen. Zelfs complete b-elftallen hebben in het verleden nog voor grote uitslagen gezorgd tegen Nederlandse deelnemers in Europa. En toen was het ook geen issue en sprak men over bankzitters die in elk Europese middenmoter in de basis zouden staan. Uiteraard scheelt het, maar niet zo dramatisch erg zoals jij doet voorkomen en daarmee doe je echt af aan de prestaties van dit Ajax door dat te stellen. Ook al post je dat je dat niet doet en het wel knap vindt.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.