PatrickNootjes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:42:
Beste tweakers,
Gaarnw jullie hulp
Sinds paar weken klant van Delta. Ging best voorspoedig. Alles werkte zoals mijn Fritz 5590 fiber, behalve mijn eigen emailserver op NAS. Zelfs ddns van Strato werkte.
Viaviavia erachter gekomen dat ik ook 'lid' ben cgnat. Dat zou het probleem zijn van mijn email strubbelingen. Dus gebeld, gechat, gebeld met klantenservice. Cgnat kon ik zelf aanpassen . Gedaan en toen werkte er niets meer. Wederom gebeld, gechat en gebeld. Allerlei voorstellen gedaan maar niets werkte. Nu is de status dat ze mijn Cgnat weer hebben aangezet en nu moet ik 4 uur wachten .
Maar daarna wil ik er dus weer uit. Dus zal nog wel veel tijd kosten. Wie o wie kan me helpen . Ben al dagen zonder internet en word er knettergek van. Gelukkig heb ik onbeperkte databundel .En vele medewerkers spreken elkaar vaak tegen. Ik begrepen dat @
R3D veel verstand van zaken heeft. Ik wil er zelfs voor betalen als ik maar weer verder kan . Dus concreet: welke stappen moet ik zetten om weer te kunnen emailen, en dus zonder cgnat. En 2e vraag: kan ik niet voor klein bedrag extra te betalen een vast ip adres krijgen als particulier? Bij voorbaat dank.
Hmm, een eigen mailserver op een particulieren internetlijn is niet echt aan te bevelen. De IP subnets van deze internetlijnen worden vaak geblokkeerd door de grote jongens (gmail, outlook.com etc).
Denk eerlijk gezegd dat je beter af bent met een (fatsoenlijke) VPS voor je mailserver.
CGNat is zeker de oorzaak van je probleem dat je mailserver niet vanaf buiternaf bereikbaar is. R3D kan je alleen helpen als je de volledige overtuiging hebt dat er een probleem in de Delta infrastructuur zit én je zelf ook al je huiswerk hebt gedaan.
Voor vast IP heb je een zakelijk abonnement nodig bij Delta. Weet niet precies wat dat kost.
Terug naar je "eigenlijke" probleem. Als je CGNAT uit hebt laten zetten zou je internet niet uit moeten vallen. Je moet natuurlijk wel een nieuwe DHCP lease krijgen, want je IP adres verandert uiteraard. Wat dan kan helpen is je router herstarten zodra het internet wegvalt na de CGNAT aanpassing.
Veel problemen zijn ook op te lossen door wat geduld te hebben. Als je echt niet enkele uren zonder internet kunt, plan dan de aanpassing voor CGNAT op het juiste moment.