Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dat van dat klepje heb ik gezien.robertwebbe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:23:
[...]
De slede zorgt niet voor bescherming, er zit een soort van afsluitklepje op het aansluitdeel wat dicht gaat als je de connector eruit haalt. Dit klepje kan de oorzaak zijn dat je slede er niet meer uit wil, dan blijft er wat achter hangen. Helaas geen foto van anders had ik die hier gepost.
Maar dat is dus niet gebeurd. Rechts zit helemaal niets. Er is weliswaar rechts geen glasvezel aanwezig die kan beschadigen maar het inwendige is niet afgesloten en er kan dus stof in komen of erger nog er kunnen beestjes in kruipen. Ik had toch echt liever een lege slede gezien daar.Ik kan mij heel goed voorstellen dat DFN de FTU’s tegenwoordig bij Attema bestelt met slechts 1 slede. Rechts wordt tegenwoordig niet meer gelast dus die kan dicht en afgezegeld worden.
Jaja, het moet echt voor de bodemprijs...Het nut van een slede is eigenlijk niet aanwezig gezien je bij het modem al een kabel krijgt met slede er omheen. Gezien DFN tegenwoordig flinke aantallen aan het opleveren is, is een besparing van 10 cent per FTU toch al snel een flink bedrag per jaar.
Ja. Werkt al jaren prima hier i.c.m. Newshosting. Zo haal ik mijn Linux updates altijd binnenChozx schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:22:
Heeft er iemand ervaring met Delta en sabnzbd? Ik krijg mijn nieuwsgroep niet actief namelijk.
Mag ik jou een DM sturen?BlazeMuis schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:26:
[...]
Ja. Werkt al jaren prima hier i.c.m. Newshosting. Zo haal ik mijn Linux updates altijd binnen
Nu nog even wachten totdat Delta mijn pakket op heeft gestuurd ... Blijkbaar is dat nog steeds de aanbieding die ik toen af heb gesloten.
Best grappig: de beste man die de lijn door kwam meten adviseerde om goed om mij heen te kijken, omdat KPN Glasvezel bv ook interessante aanbiedingen heeft.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Wel heel vreemd dat ze dit niet direct kunnen zien.
Nee hoor - is gewoon dat de patch in de PoP nog gezet moet worden. Heeft niets met bedenktijd te maken.robertwebbe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:55:
Het geeft volgens mij meer te maken met de 14 dagen bedenktijd, zie algemene voorwaarden. Delta en Caiway willen blijkbaar niet snappen dat je het product dan zou moeten kunnen ervaren. Pas als die termijn voorbij is, gaan ze het abonnement starten. Ik heb het toen kunnen vervroegen door moedwillig de keuze te maken om daar vanaf te zien waardoor het zo geregeld was.
De monteurs bij Delta hebben het zo druk dat die patch, als hij eenmaal gepland is, blijkbaar niet meer eerder gepland kan worden.
Zijn die lange wachttijden normaal? Ik heb zelden zulke waardeloze medewerkers als bij Delta gehad.pven schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:01:
Twee jaar en een maand na mijn aanvraag is vandaag eindelijk mijn glasvezel-punt in huis geactiveerd!
Nu nog even wachten totdat Delta mijn pakket op heeft gestuurd ... Blijkbaar is dat nog steeds de aanbieding die ik toen af heb gesloten.
Best grappig: de beste man die de lijn door kwam meten adviseerde om goed om mij heen te kijken, omdat KPN Glasvezel bv ook interessante aanbiedingen heeft.
Voorbeeld eind Juli gebeld binnen 2 weken komt er iemand langs om naar aansluiting te kijken. Nooit gebeld natuurlijk proberen contact te krijgen krijg je weer standaard uitleg bam bellen. Die weten van niks

Vervolgens op hun website kijken. Hele stad blijkbaar al aangelegd

Maakt niet uit meneer u staat wel op de lijst

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 18-09-2023 02:39 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Van wie komt dat Deco ding? Als je tv en mediadoosjes rechtstreeks op de Delta modem aan sluit, werkt het dan wel goed? Ik krijg niet de indruk dat Delta hier iets fout doet eerlijk gezegd, zoek eerst even goed uit waar de fout precies zit.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:37:
Hier inmiddels de tweede week met Delta glasvezel en de Deco M5 mesh wifi set. Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben. Ik zou 1Gbit moeten hebben, maar vaak kan ik niet eens fatsoenlijk Disney+ kijken. Ook thuis werken is met vlagen traag. Speedtest geeft dan soms slechts 5Mbit aan. Maar dan 10 min later weer 500Mbit. Maakt ook eigenlijk niet uit wanneer op de dag. Mijn Disney stream is bijv net opgehouden, het is 02:30. Lijkt mij niet dat er nu veel data verbruikt wordt. BTW, ik kijk Disney+ op mijn TV die met een kabel verbonden is aan de Deco en die is weer bekabeld met het Delta modem. Via mijn Apple tv kastje is het niet veel beter. Speedtest draai ik wel via de Deco wifi op mijn iPad Air 4 (wifi 6). Heeft het nog zin een monteur te laten komen? Of is het kwestie van dit jaar uitzitten en weer terug naar Ziggo? Want dit lijkt wel 2001.
Als je 1Gbps hebt besteld dan haal je dat ook gewoon natuurlijk. Maar zijn heel veel redenen waarom je het niet kan halen. Uit jouw verhaal wordt niet echt iets uitgesloten.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:37:
Heeft het nog zin een monteur te laten komen? Of is het kwestie van dit jaar uitzitten en weer terug naar Ziggo? Want dit lijkt wel 2001.
Heeft een monteur het geïnstalleerd? Was het toen wel goed? Of heb je hetzelf geïnstalleerd? Dat dan wel goed gedaan? Dus hoe is het geïnstalleerd?
Heb je de andere 2 decos ook bekabeld op het modem aangesloten? En heb je ze in router of AP-mode?zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:37:
Hier inmiddels de tweede week met Delta glasvezel en de Deco M5 mesh wifi set. Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben. Ik zou 1Gbit moeten hebben, maar vaak kan ik niet eens fatsoenlijk Disney+ kijken. Ook thuis werken is met vlagen traag. Speedtest geeft dan soms slechts 5Mbit aan. Maar dan 10 min later weer 500Mbit. Maakt ook eigenlijk niet uit wanneer op de dag. Mijn Disney stream is bijv net opgehouden, het is 02:30. Lijkt mij niet dat er nu veel data verbruikt wordt. BTW, ik kijk Disney+ op mijn TV die met een kabel verbonden is aan de Deco en die is weer bekabeld met het Delta modem. Via mijn Apple tv kastje is het niet veel beter. Speedtest draai ik wel via de Deco wifi op mijn iPad Air 4 (wifi 6). Heeft het nog zin een monteur te laten komen? Of is het kwestie van dit jaar uitzitten en weer terug naar Ziggo? Want dit lijkt wel 2001.
De eerste stap is dat jij met een kabel gaat testen op het modem. Met een moderne snelle laptop met de speedtest.net app uit de App Store.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:37:
Wat haal je dan?
Overigens gebruik ik de Deco's ook, maar alleen als accesspoint. De snelheden die die dingen meten komt bij lange na niet in de buurt van de snelheden die ik meet met bekabelde apparaten die (zelfs via 3 switches) op het modem zijn aangesloten. Het is dat ze voor niks zijn, anders had ik die Deco's weer teruggestuurd.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
In principe betaal je voor die Deco's, zeker na 1 jaar. Denk daaraan bij uitlenen.winwiz schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:10:
O ja, die Deco's heb ik nooit uitgepakt. Zal niet gebeuren ook, misschien uitlenen aan iemand die het nodig heeft. Ik haal 600 - 700 Mbit via mijn Ubiquity AP met de iPhone is prima zo. Bekabeld netjes 1 GB
Ik heb ze terug gestuurd en uit m'n abonnement laten halen, dan kunnen ze naar iemand die ze wel nodig heeft.
Als dat gebeurt is dan is dat het probleem. Je kan maar één aansluiten de rest moet via een switch of aan elkaar vast als je het bekabeld aansluit.mrwiggs schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:00:
[...]
Heb je de andere 2 decos ook bekabeld op het modem aangesloten? En heb je ze in router of AP-mode?
We gaan het zien!
Ervanuit gaande dat je ze in router-modus gebruikt. Als je de Deco's in AP-modus gebruikt en de Genexis / Nokia-modem de DHCP & routing laat afhandelen kan dit prima.bjusterbaarlik schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
[...]
Als dat gebeurt is dan is dat het probleem. Je kan maar één aansluiten de rest moet via een switch of aan elkaar vast als je het bekabeld aansluit.
Voor de Deco betaal je overigens 3 euro per maand, dus gewoon ergens in de kast laten liggen zou ik niet doen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nee dat krijg je problemen omdat IEEE 1905.1 protocol wordt tegengehouden. Zowel vanuit Delta als TP-Link geeft aan dat je het zo niet moet aansluiten.MrJoery schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:57:
[...]
Ervanuit gaande dat je ze in router-modus gebruikt. Als je de Deco's in AP-modus gebruikt en de Genexis / Nokia-modem de DHCP & routing laat afhandelen kan dit prima.
Aangezien het via de WiFi van de router zelf wel goed is zou ik het toch wel in je eigen netwerk zoeken. Ongeacht dat het met Ziggo wel goed is.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:12:
Ja, iets is er niet goed. Ik heb een 1Gbit/s switch in de meterkast die alle ethernet poorten in huis voorziet, dus ik kan met 1 kabel het hele huis voorzien. De Deco's zitten bekabeld, via een wandcontactdoos aan die switch. Als ik via Ziggo ga (dat kan nog een paar weken) dan haal ik 400/40Mbit. Maar switch ik naar Delta zakt het tot 10-50Mbit en soms maar 1 Mbit upload. Het gekke is dat als ik connect aan de wifi van het modem zelf, ik wel 600-700 Mbit haal. De Deco's staan in AP mode overigens. En aangezien het via Ziggo werkt, ga ik er niet vanuit dat daar iets mis zit.
Ik zal eens alles via de wifi van het Delta modem dien, kijken of dat stabieler is.
[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 18-09-2023 12:38 ]
Dat kan niet. Zou je het gehele netwerk kunnen uittekenen?zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:34:
Kan ik dan beter het modem in bridge zetten?
Voor wired backhaul hoeft de deco niet in AP mode.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:34:
Kan ik dan beter het modem in bridge zetten? Maar als ik wired backhaul wil, moet de Deco in AP mode volgens mij, dus iemand moet dhcp doen.
Ik zal eens alles via de wifi van het Delta modem dien, kijken of dat stabieler is.
Maar je modem kan niet in bridge, dus dat is je router, en dan moet de deco in AP mode.
Het makkelijkst is je deco's in een switch prikken (en die switch in het modem) of 1 deco bedraad op je modem en de andere deco's bedraad aan elkaar.
/f/image/xMFtRkOnFuQBXMg3b4huadzs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door mrwiggs op 18-09-2023 14:16 ]
Ja, zo heb ik het aangesloten. Modem naar switch, alle deco's op de switch. Tv heb ik op een poort van een Deco aangesloten. Deco staan in AP mode.mrwiggs schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:15:
Het makkelijkst is je deco's in een switch prikken (en die switch in het modem) of 1 deco bedraad op je modem en de andere deco's bedraad aan elkaar.
Oke lijkt dan goed. Dan even direct bekabeld op het modem een speedtest uitvoeren lijkt me.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
[...]
Ja, zo heb ik het aangesloten. Modem naar switch, alle deco's op de switch. Tv heb ik op een poort van een Deco aangesloten. Deco staan in AP mode.
Natuurlijk, niet alle apparatuur kan met hoge snelheden om. Dus die mogelijkheid is altijd.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:47:
Kan het zijn dat mijn switch overloaded werd?
Ik ga er vanuit dat je dat bekabeld test, want via de WiFi van de Deco's ga je maximaal zo'n 550Mbps halen. Dat is niet de ~940Mbps ziet die maximaal mogelijk is met 1Gbps apparatuur ligt meestal trouwens aan de manier van testen.Ik heb nu alle Deco's op een 2.5GBit switch gezet aan de 2.5 GBit poort van het modem en alle overige zut op het oude 1GBit switch op een 1GBit poort van het modem. Nu lijkt het erop dat de snelheid goed blijft, ook van de wifi. Ik haal nu 600Mbit down, 700 up.
Dat laatste wat je zegt klopt niet (en is ook al eerder gepost):bjusterbaarlik schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:23:
[...]
Nee dat krijg je problemen omdat IEEE 1905.1 protocol wordt tegengehouden. Zowel vanuit Delta als TP-Link geeft aan dat je het zo niet moet aansluiten.
TPlink zelf zegt het volgende:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1432/
Note: When Deco works in Router mode, it’s not suggested to connect more than 1 deco unit to the existing router directly, as it may cause a network loop.
When Deco works in Access Point mode, it’s no problem to connect more than 1 deco unit to the existing router directly.
Toch wel, ook zelf getest trouwens. En zoals je zelf al zei dit is meermaals door anderen gepost.
[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-09-2023 07:18 ]
Zeker er is een broadcast loop mogelijk op een netwerk. En dat kan ook draadloos ontstaan, door een configuratie foutje.zonoskar schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:47:
Kan het zijn dat mijn switch overloaded werd? Ik heb nu alle Deco's op een 2.5GBit switch gezet aan de 2.5 GBit poort van het modem en alle overige zut op het oude 1GBit switch op een 1GBit poort van het modem. Nu lijkt het erop dat de snelheid goed blijft, ook van de wifi. Ik haal nu 600Mbit down, 700 up.
Je modem kan niet in bridge las ik, dan is volgens mij de de aanbevolen methode om de Deco's in AP mode te schakelen en bedraad aan te sluiten. De onderste van de gedeelde plaatjes.
Ik heb door de jaren heen nog nooit problemen gehad met meerdere Deco's in AP-modus op het Delta modem, zowel via het Coax Sagemcom als de Genexis & Nokia glasvezel modems.bjusterbaarlik schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:16:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898
Toch wel, ook zelf getest trouwens. En zoals je zelf al zei dit is meermaals door anderen gepost.
Deze modems ondersteunen gewoon IEEE 1905.1 en als het niet werkt, heb je foute firmware of is er iets anders fout op het netwerk.
De link waar je naar verwijst geeft toch juist aan dat je meerdere TP-link Deco's prima direct achter de router aan kan sluiten zolang je de TPlink in access point modus plaatst?bjusterbaarlik schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:16:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898
Of doel je op:
"Q5: Why my Deco units become unstable once they're connected via a switch?
The Deco Ethernet backhaul feature is based on the standard IEEE 1905.1 protocol. However, we find that some switches, mainly the D-Link switches, will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable, you might consider changing another switch or contacting switch’s support directly. TP-Link Switches are mostly compatible with our Deco’s Ethernet backhaul." ?
Ik heb mijn Deco's al jaren direct via ethernet aangesloten gehad op een Genexis modem/router en nu een Nokia en nog nooit IEEE 1905.1 gerelateerde problemen ervaren.
Ik zie dat niet?Schweino schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:51:
[...]
De link waar je naar verwijst geeft toch juist aan dat je meerdere TP-link Deco's prima direct achter de router aan kan sluiten zolang je de TPlink in access point modus plaatst?
Op deze pagina staat dat netjes omschreven:
Note: When Deco works in Router mode, it’s not suggested to connect more than 1 deco unit to the existing router directly, as it may cause a network loop.
When Deco works in Access Point mode, it’s no problem to connect more than 1 deco unit to the existing router directly.
Heel vreemd. Ik deed dit eerst ook en alles leek goed te werken, maar toen gaf Delta aan dat ik dit niet moest doen. En sommige TP-Link docs lijken dit ook te zeggen, maar soms zijn ze dus tegenstrijdig.MrJoery schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:18:
[...]
Op deze pagina staat dat netjes omschreven:
Het zit nu ingeplugd op een losse switch maar nu geeft de Deco app aan dat de Deco's wireless met het hoofd-Deco zijn verbonden
[ Voor 5% gewijzigd door mrwiggs op 21-09-2023 13:40 ]
Als alles goed werkt, zou ik wat Delta zegt gewoon lekker negeren, zij lezen in de meeste gevallen ook maar uit de handleiding.mrwiggs schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:39:
Heel vreemd. Ik deed dit eerst ook en alles leek goed te werken, maar toen gaf Delta aan dat ik dit niet moest doen. En sommige TP-Link docs lijken dit ook te zeggen, maar soms zijn ze dus tegenstrijdig.
Het zit nu ingeplugd op een losse switch maar nu geeft de Deco app aan dat de Deco's wireless met het hoofd-Deco zijn verbonden
Tot mijn stomme verbazing: ik kom met geen mogelijkheid door de login van het modem. Niet via wifi, niet via kabel. Bij het ophalen van de login pagina wilde eerst de stylesheet al niet laden, na wat gepruts toch een login. Maar na het invoeren van de username en ww van onderop het modem, blijft de browser maar wachten op antwoord.
Moet ik geduld hebben tot PON het doet voordat ik in de Nokia uberhaupt iets kan? Of heb ik een defect modem? Ook een reset met knopje lost niks op.
Gasloos A+ jaren 30 huis, Panasonic H 9KW, SolarEdge + 36 panelen, Nissan Leaf 40kW
JavaScript enabled in je browser?DjB42 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:44:
Vraag: ik heb vandaag een Nokia XS-2426G-B geleverd gekregen. De patchdatum ligt nog een week in de toekomst, dus internet zit er niet in. Maar... ik dacht, laat ik vast even het modem verder inrichten (Wifi naam, keys enz).
Tot mijn stomme verbazing: ik kom met geen mogelijkheid door de login van het modem. Niet via wifi, niet via kabel. Bij het ophalen van de login pagina wilde eerst de stylesheet al niet laden, na wat gepruts toch een login. Maar na het invoeren van de username en ww van onderop het modem, blijft de browser maar wachten op antwoord.
Moet ik geduld hebben tot PON het doet voordat ik in de Nokia uberhaupt iets kan? Of het ik een defect modem? Ook een reset met knopje lost niks op.
Sure! Zowel in FF als Chrome geprobeerd. De request gaat wel richting router, maar er komt niks terug.
Gasloos A+ jaren 30 huis, Panasonic H 9KW, SolarEdge + 36 panelen, Nissan Leaf 40kW
In navolging van mijn saga om de nokia te vervangen voor een Genexis en eigne router hier dan een positieve update.Seesar schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Ik weet neit wat er in te stellen valt aan de modem/ONT? Kan ik een firmware update doen zonder internet? Ik kan wel een hotspot opzetten via mobiel, maar is dat nodig; ik heb daar niets van gelezen.
Ik ben er niet van op de hoogte hoe ik kan inloggen op de ONT; het is geen router, alleen een Fiber-->RJ45 modem; staat ook niets van in de handleiding.
Voor zover ik weet (en ik wil niet lui overkomen), kan ik tussen Caiway en de ONT weinig betekenen behalve checken dat de fiberkabel juist in de attema zit.
Ik heb een groen-groen stekker kabeltje erbij gekregen, en ik heb de reserve AT01 bracket eruit gehaald en daar de stekker ingezet; precies zoals die van het nokia modem met het nokje aan de juiste zijde.
Uiteraard vervolgens wel de nieuwe ONT in de originele poort gestoken en niet in de reserve poort.
M.b.t. de router; ik weet niet zeker of hij juist is ingesteld, maar ik ging er eigenlijk (wellicht onterecht) ervan uit dat zolang het lampje op de ONT knipperd het ook geen zin heeft verder te troubleshooten op de router.
Volledigheidshalve, dit zijn d einstellingen die ik ingezet heb:
[Afbeelding]
Dit is de foutmelding die ik krijg wanneer de ONT op de WAN poort van de router is aangesloten:
[Afbeelding]
De nokia heeft afgelopen jaar naar behoren gewerkt en heb ik afgekoppeld nadat ik de nieuwe Genexis binnenhad en berichtje kreeg van Caiway dat de ONT is aangemeld.
Ik heb volledigheidshalve vandaag wel via whatsapp chat opnieuw de gegevens (MAC, SN & PON-ID) doorgeven om zeker te weten dat er niet ergens een typo is gemaakt.
Kan ik verrder zelf nog iets doen om e.e.a. uit te sluiten?
Het bleek dat de knipperende LED een slechte aansluiting in de Genexis modem op de cradle/basis was. Ondanks meerdere keren controleren en proberen van een andere fiber kabel, bleef het lampje ineens constant geel (ipv knipperen).
Voor degene die dus de Genexis ONT aanschaffen; zorg er voor dat je de bekabeling/aansluitingen goed naloopt. De ONT draai je als een soort bajonet sluiting op de muurplaat, maar dat gaat niet altijd goed.
Daarnaast heb ik een Asus TUF Gaming AX6000 router gekohct en aangesloten. Scheelt een hoop geld t.o.v. de Asus Rapture GT-AX6000 en ondersteunt VLAN/VID. De AX6000 heeft 2x 2.5gb poort (1x wan, 1xintern) zodat ik in de toekomst ook het interne netwerk voorbereid heb op 2.5gbit netwerk en/of glasvezel.
Voor degene die dit pad zonder gezeik willen bewandelen en de anadachtspunten:
1. Bestel de ONT bij westlandservice.
2. Westland service geeft ID/MAC door aan caiway/delta
3. Zorg dat bijgeleverde fiber kabel op de juiste manier in de verloop gezet wordt die in de muurplaat van Caiway gaat, OF
3a Schroef onder de noka modem de zwarte plaat eraf (1x kruiskopje), klik de groene stekker los uit het modem en klik deze vervolgens in de muurplaat van je nieuwe Genexis ONT
Dit is uiteindelijk makkelijker,maar als nadeel als je ooit je nokia even snel moet aansluiten dat je dus de kabel moet demonteren en weer op de nokia moet aansluiten
4. sluit voedingsadapter aan op je nieuwe ONT: 2 lampjes zouden continu aan moeten zijn: 1x voeding, 1x connected to WAN/Netwerk. Knipperend, dan even alle kabels nalopen. Westlandservice geeft de gegevens door en Caiway stuurt bevestiging hiervan.
5.Sluit eigen router aan. Ik heb de Asus TUF Gaming AX6000; goedkoopste die NATloopback én 2x 2.5gbit ondersteunt.
6. Sluit laptop/pc aan via kabel (en login op www.asusrouter.com of login op je Asus open wifi om de setup te doorlopen
7. Stel wifi in van je router en/of login op je router om het volgende na te lopen:
-optie LAN --> IPTV --> Internet: vul VID 100 in
-i.t.t. meerdere bronnen: laat lan port 3 & 4 leeg: dus niet VID 101. Sommige hadden al aangegeven dat IPTV op 100 draait en dus niet meer apart op 101.
Ik had eerst 101 op port 3 en TV kastje op 3; data wordt wel gedownload en initialiseerd, maar vervolgens zwart beeld en kastje reageert niet op AB.
Als alles werkt; dan zou je op home screen van je router een IP adres moeten hebben (let even op of je binnen de NATCG domein valt (bepaalde IP reeks) of normaal IP; mocht je een thuis server willen draaien even verzoek bij Caiway indienen om NATCG uit te laten zetten omdatje een thuis server draait.
Succes!
T60P Widescreen
Vreemd. Toen ik de Nokia kreeg was mijn internet verbinding ook nog niet klaar. Maar ik kon wel gewoon inloggen en via het user interface van alles instellen. Inderdaad zoals SSID, passwords etc. En dat heb ik dan ook gedaan. Dus zou het bij jou ook moeten kunnen en als dat niet lukt valt de verdenking toch op de modem...DjB42 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:34:
[...]
Sure! Zowel in FF als Chrome geprobeerd. De request gaat wel richting router, maar er komt niks terug.
Wat geeft iets alsDjB42 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:34:
[...]
1
| curl "http://192.168.1.254/web_whw/#/overview" |
Glasvezel ligt bij ons in de straat, moet echter nog door de voortuin de meterkast in. Bij sommige buren is dat 1-2 jaar geleden al gebeurd omdat die direct wat afgesloten hebben, maar bij mij nog niet.U heeft gekozen voor glasvezel. Uw woning moet nog wel worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Een aannemer neemt binnen 10 werkdagen na het verwerken van uw bestelling contact met u op om een afspraak te maken om de glasvezelaansluiting in orde te maken. Het is mogelijk dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt.
Wat is jullie ervaring? De verkoper gaf aan dat ze nog een ronde deden, dus kan me voorstellen dat ze dan kosteloos nog een heel aantal mensen aansluiten...
Ja als je afwijkt in het begin lijkt het mij dat je nu wat mag betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 22-09-2023 10:29 ]
In principe zou je geen factuur moeten krijgen van de aannemer, dit zou via Delta / Delta Network moeten verlopen. Nog een tip.TheNephilim schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:25:
Wat is jullie ervaring? De verkoper gaf aan dat ze nog een ronde deden, dus kan me voorstellen dat ze dan kosteloos nog een heel aantal mensen aansluiten...
Idem hier, ofwel het modem is DOA, of er moet eerst een update doorgepushed worden die het modem functioneel maakt, maar dat heb ik zelf nog niet eerder gezien.Roetzen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:09:
Vreemd. Toen ik de Nokia kreeg was mijn internet verbinding ook nog niet klaar. Maar ik kon wel gewoon inloggen en via het user interface van alles instellen. Inderdaad zoals SSID, passwords etc. En dat heb ik dan ook gedaan. Dus zou het bij jou ook moeten kunnen en als dat niet lukt valt de verdenking toch op de modem...
Mooi. De leverancier is https://pcwestlandservice.nl/ ?Seesar schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:51:
[...]
In navolging van mijn saga om de nokia te vervangen voor een Genexis en eigne router hier dan een positieve update.
Het bleek dat de knipperende LED een slechte aansluiting in de Genexis modem op de cradle/basis was. Ondanks meerdere keren controleren en proberen van een andere fiber kabel, bleef het lampje ineens constant geel (ipv knipperen).
Voor degene die dus de Genexis ONT aanschaffen; zorg er voor dat je de bekabeling/aansluitingen goed naloopt. De ONT draai je als een soort bajonet sluiting op de muurplaat, maar dat gaat niet altijd goed.
Daarnaast heb ik een Asus TUF Gaming AX6000 router gekohct en aangesloten. Scheelt een hoop geld t.o.v. de Asus Rapture GT-AX6000 en ondersteunt VLAN/VID. De AX6000 heeft 2x 2.5gb poort (1x wan, 1xintern) zodat ik in de toekomst ook het interne netwerk voorbereid heb op 2.5gbit netwerk en/of glasvezel.
Voor degene die dit pad zonder gezeik willen bewandelen en de anadachtspunten:
1. Bestel de ONT bij westlandservice.
2. Westland service geeft ID/MAC door aan caiway/delta
3. Zorg dat bijgeleverde fiber kabel op de juiste manier in de verloop gezet wordt die in de muurplaat van Caiway gaat, OF
3a Schroef onder de noka modem de zwarte plaat eraf (1x kruiskopje), klik de groene stekker los uit het modem en klik deze vervolgens in de muurplaat van je nieuwe Genexis ONT
Dit is uiteindelijk makkelijker,maar als nadeel als je ooit je nokia even snel moet aansluiten dat je dus de kabel moet demonteren en weer op de nokia moet aansluiten
4. sluit voedingsadapter aan op je nieuwe ONT: 2 lampjes zouden continu aan moeten zijn: 1x voeding, 1x connected to WAN/Netwerk. Knipperend, dan even alle kabels nalopen. Westlandservice geeft de gegevens door en Caiway stuurt bevestiging hiervan.
5.Sluit eigen router aan. Ik heb de Asus TUF Gaming AX6000; goedkoopste die NATloopback én 2x 2.5gbit ondersteunt.
6. Sluit laptop/pc aan via kabel (en login op www.asusrouter.com of login op je Asus open wifi om de setup te doorlopen
7. Stel wifi in van je router en/of login op je router om het volgende na te lopen:
-optie LAN --> IPTV --> Internet: vul VID 100 in
-i.t.t. meerdere bronnen: laat lan port 3 & 4 leeg: dus niet VID 101. Sommige hadden al aangegeven dat IPTV op 100 draait en dus niet meer apart op 101.
Ik had eerst 101 op port 3 en TV kastje op 3; data wordt wel gedownload en initialiseerd, maar vervolgens zwart beeld en kastje reageert niet op AB.
Als alles werkt; dan zou je op home screen van je router een IP adres moeten hebben (let even op of je binnen de NATCG domein valt (bepaalde IP reeks) of normaal IP; mocht je een thuis server willen draaien even verzoek bij Caiway indienen om NATCG uit te laten zetten omdatje een thuis server draait.
Succes!
@robertwebbe : toevoegen aan de TS?
Goed idee maar dan in het “eigen modem” topic in plaats van deze. En dan met de link naar de betreffende pagina: https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:23:
[...]
Mooi. De leverancier is https://pcwestlandservice.nl/ ?
@robertwebbe : toevoegen aan de TS?
Doe ik. Het is nog een n=1 verhaal, zou goed zijn als meer Tweakers hun ervaringen met de FiberTwist dan gaan delen. De AON versie van dit device is te hacken, interessant is de kijken of deze ook open te leggen is.robertwebbe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:49:
[...]
Goed idee maar dan in het “eigen modem” topic in plaats van deze. En dan met de link naar de betreffende pagina: https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
Zie: https://bergs.biz/blog/20...genexis-fibertwist-p2410/
Done.robertwebbe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:49:
[...]
Goed idee maar dan in het “eigen modem” topic in plaats van deze. En dan met de link naar de betreffende pagina: https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
Ik heb het vandaag nog een keer speciaal voor jouw getest met Nokia B router en Deco M5's en ethernet backhaul werkt niet via de router dan gaat die naar draadloos. Switch ertussen en ethernet backhaul werkt.Schweino schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:51:
[...]
De link waar je naar verwijst geeft toch juist aan dat je meerdere TP-link Deco's prima direct achter de router aan kan sluiten zolang je de TPlink in access point modus plaatst?
Of doel je op:
"Q5: Why my Deco units become unstable once they're connected via a switch?
The Deco Ethernet backhaul feature is based on the standard IEEE 1905.1 protocol. However, we find that some switches, mainly the D-Link switches, will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable, you might consider changing another switch or contacting switch’s support directly. TP-Link Switches are mostly compatible with our Deco’s Ethernet backhaul." ?
Ik heb mijn Deco's al jaren direct via ethernet aangesloten gehad op een Genexis modem/router en nu een Nokia en nog nooit IEEE 1905.1 gerelateerde problemen ervaren.
Geen ervaring met de Sagemcom, alleen met Genexis en Nokia. Waarvan ik gister dus nog de Nokia B hebt getest en het werkt niet. Via het Nokia B modem is ethernet backhaul niet mogelijk, dan gaat het gewoon over WiFi.MrJoery schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:40:
[...]
Ik heb door de jaren heen nog nooit problemen gehad met meerdere Deco's in AP-modus op het Delta modem, zowel via het Coax Sagemcom als de Genexis & Nokia glasvezel modems.
Deze modems ondersteunen gewoon IEEE 1905.1 en als het niet werkt, heb je foute firmware of is er iets anders fout op het netwerk.
Bij mij ligt sinds deze week ook een vezeltje van Delta networks voor de deur, waarvan ik hoop dat het in november daadwerkelijk in de meterkast kan en ik Ziggo vaarwel kan zeggen. Nu heb ik een aantal vragen over Delta als Internet provider. Ik heb al wel redelijk wat info gevonden in dit topic, maar die vaak alweer meerdere maanden oud. Hopelijk weet iemand de huidige stand.
- Hoe vast is voor nieuwe abonnees bij Delta het IPv4 adres? Ik heb een server draaien thuis dus een semivast IPv4 adres is voor mij een voorwaarde (bij Ziggo wijzigt die max 1x per jaar. Da's goed te behappen).
- Ik las iets over vast IPv4 adres voor een meerprijs (zakelijke aansluiting). Weet iemand wat die meerprijs precies is?
- Ik zag dat er een pilot loopt met IPv6. Weet iemand al een datum wanneer iedereen een IPv6 prefix krijgt/kan krijgen?
- Krijg je als nieuwe abonnee een los glasvezelmodem en losse router?
- Ik kan ook voor andere providers kiezen dan Delta. Zijn jullie tevreden over Delta als provider?
- Ik heb een eigen modem, en mijn IP is ongeveer net zo vast als bij Ziggo. Bijna jaar een abbo en nog niet veranderd. Nieuwe router, dus nieuw mac address, geeft een nieuw IP adres. Router een tijdje uit geeft mogelijk ook een ander adres.martdj schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:45:
- Hoe vast is voor nieuwe abonnees bij Delta het IPv4 adres? Ik heb een server draaien thuis dus een semivast IPv4 adres is voor mij een voorwaarde (bij Ziggo wijzigt die max 1x per jaar. Da's goed te behappen).
- Ik las iets over vast IPv4 adres voor een meerprijs (zakelijke aansluiting). Weet iemand wat die meerprijs precies is?
- Ik zag dat er een pilot loopt met IPv6. Weet iemand al een datum wanneer iedereen een IPv6 prefix krijgt/kan krijgen?
- Krijg je als nieuwe abonnee een los glasvezelmodem en losse router?
- Ik kan ook voor andere providers kiezen dan Delta. Zijn jullie tevreden over Delta als provider?
- Meerprijs voor IPv4 is het niet waard. We hebben hier meerdere geluiden gehoord dat het IP adres dan alsnog toch soms wijzigd. Ook extra / betere servicedesk horen we hier maar weinig goede verhalen over.
- IPv6 komt Q4, zie nieuws: Delta gaat vanaf vierde kwartaal IPv6-adressen geven aan glasvezelkla.... Maar zien is geloven en bij zijn is meemaken. We kennen Delta inmiddels als een partij die niet zo strikt is met dit soort deadlines.
- Je krijgt een Nokia XS-2426G-B modem/router die niet in bridge mode kan (bridgemode werd verwacht in Q4 2022
- Caiway is hetzelfde als Delta, maar andere prijs stelling. Aan de achterkant is het hetzelfde bedrijf. Freedom levert betere kwaliteit, net als Helden van Nu. Maar beide wel tegen een hogere prijs. Volgens mij leveren beide de Nokia XS-010X-Q, die als bridge werkt, met een router er achter (dus makkelijker te vervangen door je eigen router). Verder heb je nog Online volgens mij, maar daar hoor ik weinig over. Ik ben zelf best tevreden met Caiway, maar ik heb een eigen modem en ik zit in de IPv6 pilot. De Nokia XS-2426G-B werkt niet altijd even best met portforwards etc.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Dat is erg bijzonder, hier werkt exact dezelfde setup namelijk probleemloos (4x Deco bedraad rechtstreeks op Nokia modem): Woonkamer, Meterkast, Kamer 1 en Kamer 2.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:56:
[...]
Ik heb het vandaag nog een keer speciaal voor jouw getest met Nokia B router en Deco M5's en ethernet backhaul werkt niet via de router dan gaat die naar draadloos. Switch ertussen en ethernet backhaul werkt.
De overige 2 deco's zijn draadloos aangesloten want geen ethernetkabel in die ruimtes aanwezig.
De bedrade deco's zijn ook doorgelust naar andere apparatuur (bijvoorbeeld een PC en een playstation 5) en deze apparaten trekken mijn volledige gigabit lijn dicht wat aantoont dat de Deco's de volle bekabelde snelheid doorgeven.
De deco's staan uiteraard in access point modus ingesteld. Wellicht staan de jouwe in router modus ingesteld?
:strip_exif()/f/image/lpsWGr5tVqv49TkmK8OGtDu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8EaCglVyvsLqAUu7xr2G6LF.jpg?f=user_large)
Wat zou het verschil kunnen zijn?
En eerder met mijn vorige Genexis modem heeft het op deze manier ook probleemloos gewerkt.
[ Voor 52% gewijzigd door Schweino op 23-09-2023 14:42 ]
Ik heb wel medelijden met jouw buren 🙈. Die zullen aardig hun best moeten doen om nog een beetje wifi te kunnen hebben (hier niet veel anders hoor)Schweino schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:36:
[...]
Dat is erg bijzonder, hier werkt exact dezelfde setup namelijk probleemloos (4x Deco bedraad rechtstreeks op Nokia modem)
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Helaas is dit de enige manier om dekkend wifi in huis te krijgen met de Deco's, veel stalen balken etcEWS99 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:43:
[...]
Ik heb wel medelijden met jouw buren 🙈. Die zullen aardig hun best moeten doen om nog een beetje wifi te kunnen hebben (hier niet veel anders hoor)
[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 23-09-2023 14:49 ]
Nee gewoon access point. Heb er ook honderden geïnstalleerd trouwens.Schweino schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:36:
[...]
De deco's staan uiteraard in access point modus ingesteld. Wellicht staan de jouwe in router modus ingesteld?
Zal niet, de kabel is dwars doormidden gemaaid
[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 25-09-2023 09:29 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Dat een MAC adres opeens op 00:00:00:00:00:00 staat is wel erg raar. Enig idee waarom?CriticalHit_NL schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:27:
Overigens weer een leuk euvel gehad recentelijk, het slaat niet helemaal op Delta als ervaring maar misschien wel deels op het gedrag van het Genexis 7840 Platinum modem.
Mijn PC (je kan op de afbeelding klikken):
[Afbeelding]
Dus dat Asus ROG Maximus Z790 Extreme moederbord bevat een Intel AX411 160Mhz Wifi 6E chip met receiver, samen met bluetooth 5.2.
Recentelijk was ik met de software van http://rh-software.com/ de PC even aan het uitlezen, heeft een dagje gedraaid, prima. Later ging ik even kijken naar het uitlezen van informatie betreft de Wifi en nog wat andere dingen, plots bevroor de PC, ging uit en herstartte hierna.
Daarna bleek dat de Wifi instellingen volledig waren verdwenen uit Windows 10 22H2.
Apparaatbeheer toonde de AX411 adapter 'gedimd' als niet actief en er was een 'onbekende netwerkcontroller' aanwezig die drivers mistte maar waarvoor niks gevonden kon worden.
Kreeg hem met geen mogelijk aan de praat, drivers konden niet gevonden worden en de drivers van zowel Asus als Intel werkte niet of voerde zelfs niet uit omdat het register waarschijnlijk zegt 'het staat er al op'. Maar handmatig verwijderen lostte dat dus ook niet op.
Oké, toen maar een systeem image terug gezet van ruim een maand terug, probleem nog niet opgelost.
Uiteindelijk via de volgende stappen de Wifi adapter weer aan de praat gekregen en de onbekende netwerkcontroller verdween hierdoor ook door dit handmatig te installeren via apparaatbeheer:Hij vond weer netwerken, mooi dacht ik, dan werkt het weer, ondanks dat hij nu Wifi 2 heet omdat ik de oude adapter eruit gemieterd heb. Gebruik het voornamelijk om even te kunnen switchen naar het Ziggo netwerk/modem zonder kabels te hoeven wisselen.
- Stuurprogramma's bijwerken
- Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken
- Ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer
- Intel Corporation
- Intel(R) Wi-Fi 6E AX411 160Mhz Versie: 22.250.0.4 (26-07-2023)
Maar later bleek dus dat het nog niet werkte, bij het verbinden met het 5Ghz netwerk in ieder geval van het Platinum 7840 modem gaf hij aan niet te kunnen verbinden.
De wifi viel bij verbinden bij de Genexis op de telefoon dan ook per direct uit, geen apparaat kon er nog mee verbinden totdat de modem een reboot kreeg. Dus die snapte ik even niet.
Na wat onderzoek bleek dat het MAC-adres van de Wifi-adapter als 00:00:00:00:00:00 gerapporteerd werd.
Dit was ook te zien in de TMAC software die je MAC-adres kan spoofen van je internet adapters, die gaf aan dat het originele MAC-adres 00:00:00:00:00:00 is.
[Afbeelding]
Na het spoofen van het MAC-adres was plots de wifi-verbinding weer volledig operationeel.
Ik snap dat het DHCP van het Genexis modem zoiets heeft van zoek het uit met dat MAC-adres maar dat daardoor ook meteen de gehele wifi crasht is wel enigsinds grappig.
Heb meteen ook maar even een vijftal speedtests gedraaid op het 5Ghz netwerk, zit een betonnen vloer tussen en een grote PC met allerlei metaal maar zit vrijwel direct boven het modem gepositioneerd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima resultaat, zelfs t/m 500+ Mbit download, met een Samsung S21 Ultra van een vriend per direct naast het modem haalt hij overigens zo'n 780/780.
Enige aparte is wel dat de 2.4Ghz wat achterblijft, het 7840 Platinum modem heeft 'maar' een 144N linkspeed i.p.v. 300N terwijl m'n stokoude UPC TC7200 modem 300N doet.
Dus hierdoor is de 2.4Ghz op het Delta modem beperkt tot zo'n 83/83Mbps:
[Afbeelding]
Terwijl het Ziggo modem de 100Mbps kan doorbreken op een 200/20 lijn:
[Afbeelding]
Maar dat zegt niet veel want op de telefoon is het Ziggo modem gewoon een stuk brakker qua verbinding maar vergelijkbaar bereik.En Ziggo laat geen silmultaan 2.4/5Ghz toe via firmware.
Ik heb kort na ontvangst van de 7840 WiFi uitgezet. Is bagger. In de Caiway thread staan ergens foto’s van het binnenwerk door mij genomen. Zitten geen fatsoenlijke antennes in.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Hier dat binnenwerk, zie de hele simpele antennes op het pcb.CriticalHit_NL schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:31:
[...]
Helaas niet, maar zal vast te maken hebben met de manier waarop de adapter nu is geïnstalleerd m.b.v. de drivers.
Vind de wifi zelfs overigens wel prima te doen, zelfs de latency is niet veel op op te merken, en dat met een enkele antenne als receiver, maar het is uiteraard geen high-end router.
Heb gister ook even gekeken naar de stabiliteit van de latency tijdens het spelen van World of Warcraft op US servers met een pingtracer tooltje.2.4Ghz Wifi:
- Groen: <20ms
- Geel: 20-49ms
- Rood: >50ms
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5Ghz Wifi:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LAN bekabeld met de 2.5Gbit Intel I226-V NIC (met online videostream lopend erbij):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel apart gedrag van dat 216.239.49.13 adres van Google overigens, eens in de zoveel tijd heeft die even een spike, maar goed daar heb ik geen last van.
Maar er zitten hier ook makkelijk zo'n 30-40 access points in de buurt, dus interference is er zeker, en alle 4 de wifi-netwerken op dit modem zijn live.
ernstoud in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Begrijp dat je games speelt… haal dan i.v.m. DDoS attacks je IP weg uit de plaatjes
:strip_exif()/f/image/jrQiVVolFFX8NlZ7afz8Yq2L.jpg?f=fotoalbum_large)
WTF Ze komen zo maar heb nog niks in huis, hoe lang kan het ongeveer duren voordat je een werkende inet verbinding hebt btw ?
Mijn overbuurman heeft het al, met dank aan hem. Anders zat ik waarschijnlijk nog te wachten op updates etc. Hij heeft denk ik 1gbit, ik ga waarschijnlijk voor 2. Daar ik net pc geupgrade hebt, las ook ergens dat er al wel gebieden zijn waar al 8gbit geleverd word ? Mijn buurman heeft ook nog niet het laatste vinkje erop staan, maar een heel stuk verderop heb ik wel ergens een adres dat alle vinkjes gechekmarked zijn.
win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
Komen ze zo om het modem / ONT te installeren of komen ze zo om de kabel naar binnen te halen en te lassen? Waarschijnlijk namelijk dat laatste en daarvoor hoef je niks in huis te hebben.Pentiummania schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:32:
[Afbeelding]
WTF Ze komen zo maar heb nog niks in huis, hoe lang kan het ongeveer duren voordat je een werkende inet verbinding hebt btw ?
Mijn overbuurman heeft het al, met dank aan hem. Anders zat ik waarschijnlijk nog te wachten op updates etc. Hij heeft denk ik 1gbit, ik ga waarschijnlijk voor 2. Daar ik net pc geupgrade hebt, las ook ergens dat er al wel gebieden zijn waar al 8gbit geleverd word ? Mijn buurman heeft ook nog niet het laatste vinkje erop staan, maar een heel stuk verderop heb ik wel ergens een adres dat alle vinkjes gechekmarked zijn.
En v.w.b. 8Gbit/s, dat is terug de ijskast in. Er is een periode van een aantal maanden geweest waarin je dat kon bestellen voor een relatief kleine meerprijs ten opzichte van 1Gbit/s. Volgens mij waren er toen ook al twijfels over hoe Delta het kan leveren en voor die prijs. En nouja, na een aantal maanden was 8Gbit/s ineens weg en kwam 2Gbit/s ervoor in de plaats (voor om en nabij dezelfde prijs).
8Gbit/s "kan ook niet". Het modem/ONT dat ze leveren heeft één 2,5Gbit/s poort en 3 1Gbit/s poorten. Dus de maximale snelheid die één apparaat kan behalen is 2,5Gbit/s. En zelfs met link aggregation (geen idee waarom je dat zou doen want effectief zou het geen snelheid toevoegen) zou je maar tot 5,5Gbit/s komen. Dus dan had je daarbovenop ook nog wifi nodig om in de buurt van die 8Gbit/s te komen. En de prijs stond dan ook niet in verhouding tot de overige prijzen, die was veel te laag. Waardoor het waarschijnlijk ook weer te populair werd en de (theoretische) overboeking te groot werd. Dat zijn de waarschijnlijke redenen waarom ze ermee gestopt zijn. Maar klanten die het toen hebben afgesloten krijgen het wel nog steeds AFAIK.
[...]
Komen ze zo om het modem / ONT te installeren of komen ze zo om de kabel naar binnen te halen en te lassen? Waarschijnlijk namelijk dat laatste en daarvoor hoef je niks in huis te hebben.
Ja de kabel naar binnen te lassen, dat bedoelde ik de kabel is dit pand nog niet binnen. Ik woon jammer genoeg niet in een normale woning. Ik ga even kijken of ze er misschien al zijn.
win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
Dat 8 Gbit abonnement was marketing technisch slim bedacht. 2,5+1+1+1 via LAN= 5,5. En de resterende 2,5 via Wifi 6. Dus 1 apparaat thuis van 8 Gbit voorzien was sowieso onmogelijk maar met deze optelling konden ze wel claimen dat je 8 Gbit in totaal binnen kreeg. Hoe je dat maximaal kon benutten was niet hun probleem :-)RobertMe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:47:
[...]
Komen ze zo om het modem / ONT te installeren of komen ze zo om de kabel naar binnen te halen en te lassen? Waarschijnlijk namelijk dat laatste en daarvoor hoef je niks in huis te hebben.
En v.w.b. 8Gbit/s, dat is terug de ijskast in. Er is een periode van een aantal maanden geweest waarin je dat kon bestellen voor een relatief kleine meerprijs ten opzichte van 1Gbit/s. Volgens mij waren er toen ook al twijfels over hoe Delta het kan leveren en voor die prijs. En nouja, na een aantal maanden was 8Gbit/s ineens weg en kwam 2Gbit/s ervoor in de plaats (voor om en nabij dezelfde prijs).
8Gbit/s "kan ook niet". Het modem/ONT dat ze leveren heeft één 2,5Gbit/s poort en 3 1Gbit/s poorten. Dus de maximale snelheid die één apparaat kan behalen is 2,5Gbit/s. En zelfs met link aggregation (geen idee waarom je dat zou doen want effectief zou het geen snelheid toevoegen) zou je maar tot 5,5Gbit/s komen. Dus dan had je daarbovenop ook nog wifi nodig om in de buurt van die 8Gbit/s te komen. En de prijs stond dan ook niet in verhouding tot de overige prijzen, die was veel te laag. Waardoor het waarschijnlijk ook weer te populair werd en de (theoretische) overboeking te groot werd. Dat zijn de waarschijnlijke redenen waarom ze ermee gestopt zijn. Maar klanten die het toen hebben afgesloten krijgen het wel nog steeds AFAIK.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ze hebben iets in de markt gezet wat ze toen het er op aankwam toch niet konden leveren. Zo heel slim vind ik dat marketintechnisch toch niet...Barre73 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:45:
[...]
Dat 8 Gbit abonnement was marketing technisch slim bedacht. 2,5+1+1+1 via LAN= 5,5. En de resterende 2,5 via Wifi 6. Dus 1 apparaat thuis van 8 Gbit voorzien was sowieso onmogelijk maar met deze optelling konden ze wel claimen dat je 8 Gbit in totaal binnen kreeg. Hoe je dat maximaal kon benutten was niet hun probleem :-)
nieuws: Delta start uitrol van IPv6-adressen aan XGS-PON-glasvezelklanten
Het zag er groen uit dus dat moest gemaaid worden.hans_lenze schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:52:
Heerlijk, de geur van versgemaaide glasvezel in de ochtend!
[Afbeelding]
Maar is het zo’n ramp dan? Kan toch nog wel gefixxed worden toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 26-09-2023 19:10 ]
Elect a clown, expect a circus.
Inderdaad weer een gemiste kans van DFN. Waarschijnlijk is de apparatuur van het P2P (AON) verouderd en investeren ze alleen in het XGS-PON netwerk. Vind het als, zeer tevreden, Caiway gebruiker jammer dat ze daar niets meer aan doen op het PTP (AON) netwerk maar begrijp het wel. Blijf voorlopig wel gebruik maken van mijn HE tunnel voor IPv6 tot er een keuze is om voor een bridged modem te kiezen bij Caiway op het XGS-PON netwerk.Mapje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:49:
Dus defintief geen IPv6 op P2P (AON) glasvezelnetwerk :
Het AON netwerk wordt sowieso uitgefaseerd. Dus logisch dat ze daar niet meer in gaan investeren en zich concentreren op XSG-PON.MPvDam schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:33:
[...]
Inderdaad weer een gemiste kans van DFN. Waarschijnlijk is de apparatuur van het P2P (AON) verouderd en investeren ze alleen in het XGS-PON netwerk. Vind het als, zeer tevreden, Caiway gebruiker jammer dat ze daar niets meer aan doen op het PTP (AON) netwerk maar begrijp het wel.
Laten we maar eens even afwachten. Een tunnel is ook niet alles en misschien kunnen we prima uit de voeten met het XSG-PON modem als er eenmaal IPv6 is.Blijf voorlopig wel gebruik maken van mijn HE tunnel voor IPv6 tot er een keuze is om voor een bridged modem te kiezen bij Caiway op het XGS-PON netwerk.
Als dit toch al sprietjes waren die er bovenuit staken, dan is er niks aan de hand. Er zou nog een heel rolletje onder de grond aan vast moeten zitten.Slasher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:06:
[...]
Het zag er groen uit dus dat moest gemaaid worden.![]()
Vervelender is het dat er nu minieme stukjes glas door dat gras heen liggen. Te klein om te zien, maar ze kunnen wel de huid indringen.
Ik weet dat Delta in buitengebieden blown Fiber gebruikt(e) dus dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar dit is niet echt buitengebied. Zo te zien Landal park in Eerbeek en dat Delta project was gewoon met direct buried kabels.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:11:
De vraag is of het wel glasvezel is wat doorgemaait is en niet gewoon drie lege plastic hulsjes.
Beschikbaaf voor iedereen, gewoon bellen, modem omruilen en omzetten naar XSGPON.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tLTRVHig9Lx8OTR9L0mnvxR.jpg?f=user_large)
Elect a clown, expect a circus.
https://www.totaaltv.nl/n...zelnetwerk-van-nederland/Roetzen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:50:
[...]
Het AON netwerk wordt sowieso uitgefaseerd. Dus logisch dat ze daar niet meer in gaan investeren en zich concentreren op XSG-PON.
[...]
Laten we maar eens even afwachten. Een tunnel is ook niet alles en misschien kunnen we prima uit de voeten met het XSG-PON modem als er eenmaal IPv6 is.
Iedereen kan en mag modem wisselen en over op IPv6
Het kan ook zijn dat ze de lege hulsjes gebruiken om iets aan te geven. Dat daar iets bijzonders was onder de grond.Barre73 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:33:
[...]
Ik weet dat Delta in buitengebieden blown Fiber gebruikt(e) dus dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar dit is niet echt buitengebied. Zo te zien Landal park in Eerbeek en dat Delta project was gewoon met direct buried kabels.
Nee, het is geen ramp. Als ze er nog een keer of tien overheen maaien wordt ie niet meer korter en blijft ie liggen tot ze eindelijk de laatste meters graven en het ding aansluiten. Die laatste 15 cm die nu boven het gras uit steekt gooien ze normaal ook al weg.Slasher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:06:
[...]
Het zag er groen uit dus dat moest gemaaid worden.![]()
Twee meter verder is geen grasveldje meer. Waarom ze daar niet uit de grond steken. Geen idee.
while (! ( succeed = try ()));
Toen hier dat sprietje uit de grond stak heb ik er een bloempot over heen gezet, maakte me zorgen dat de honden het zouden vernielen. Wist ik veel dat er nog vele meters ingegraven washans_lenze schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:38:
[...]
Nee, het is geen ramp. Als ze er nog een keer of tien overheen maaien wordt ie niet meer korter en blijft ie liggen tot ze eindelijk de laatste meters graven en het ding aansluiten. Die laatste 15 cm die nu boven het gras uit steekt gooien ze normaal ook al weg.
Twee meter verder is geen grasveldje meer. Waarom ze daar niet uit de grond steken. Geen idee.
Ik had eerst een sprietje voor de oprit met een flinke rol ingegraven.ernstoud schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:42:
[...]
Toen hier dat sprietje uit de grond stak heb ik er een bloempot over heen gezet, maakte me zorgen dat de honden het zouden vernielen. Wist ik veel dat er nog vele meters ingegraven was.
En prompt na een werkdag lag er een heel rolletje bij de voordeur. Dat heeft daar toen nog 3 maanden gelegen totdat een monteur van SPIE het kwam afmonteren in de meterkast.
Teruggekeken op de camera's en ze boren het door, vervolgens mantelbuis waar de fiber totaan de deur wordt gelegd.
Hier ook allemaal met direct buried kabels, vervolgens zo'n slabje er overheen en daarbovenop nog een mantelbuis (voor later?).
Als je ze nou gelijk een goede bridge modem erbij doen. Nee.Mapje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:49:
Dus defintief geen IPv6 op P2P (AON) glasvezelnetwerk :
Als ik nu ipv6 wil, moet ik wachten op een goede bridge modem of op een goede inkoopactie.
Het is bij delta+caiway altijd wat. Lijkt wel of ze dat bewust doen.
Zouden daar alleen sales mensen werken… techneuten denken tenminste door.
Edit. Ik wacht wel op freedom. Hopelijk komt freedom nu ook snel beschikbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 27-09-2023 07:26 ]
:strip_exif()/f/image/mZgK5KezjAzgVo0xfhheYsl8.jpg?f=fotoalbum_large)
Die hangt alvast, moet maar even kijken hoe ik mijn pc aan kan sluiten via een netwerkkabel want het modem komt dan ook in de meterkast te hangen ? Groene glasvezelkabel is wel iets van 50+ meter, en dan kwam er nog wel bijna 10 meter uit de grond. Gelukkig is het een redelijk hoge kruipruimte, dus dat viel denk ik op zich wel mee.
Ze adviseerden mij om pas Vrijdag Delta te bellen, want dan zou alles wel in het systeem staan. Ik heb wel het een na laatste vinkje al zoals te zien is op de screen shot foto die ik eerder heb geplaats.
Als er een monteur langs komt, zijn deze dan (bijna) altijd van Guidion ?
[ Voor 3% gewijzigd door Pentiummania op 27-09-2023 08:54 ]
Je kunt ook een lange glasvezel kopen, dan kun je je modem zelf elders neerzetten als je wilt.Pentiummania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:48:
[Afbeelding]
Die hangt alvast, moet maar even kijken hoe ik mijn pc aan kan sluiten via een netwerkkabel want het modem komt dan ook in de meterkast te hangen ? Groene glasvezelkabel is wel iets van 50+ meter, en dan kwam er nog wel bijna 10 meter uit de grond. Gelukkig is het een redelijk hoge kruipruimte, dus dat viel denk ik op zich wel mee.
Ze adviseerden mij om pas Vrijdag Delta te bellen, want dan zou alles wel in het systeem staan. Ik heb wel het een na laatste vinkje al zoals te zien is op de screen shot foto die ik eerder heb geplaats.
Als er een monteur langs komt, zijn deze dan (bijna) altijd van Guidion ?
Klinkt simpel, heb je hier zelf ervaring mee ? Kan misschien een dure grap worden, lijkt me duurder als een utp netwerk kabel.Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:08:
[...]
Je kunt ook een lange glasvezel kopen, dan kun je je modem zelf elders neerzetten als je wilt.
Maar nu vond ik deze kabel die is niet lang genoeg, maar is wel goedkoop. Als het wel de goede is.
https://www.maunt.com/pat...c-apc-sc-apc--1-6mm--4-5m
Over het algemeen gaan de meeste mensen hier denk ik naar FS.com:Pentiummania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
[...]
Klinkt simpel, heb je hier zelf ervaring mee ? Kan misschien een dure grap worden, lijkt me duurder als een utp netwerk kabel.
Maar nu vond ik deze kabel die is niet lang genoeg, maar is wel goedkoop. Als het wel de goede is.
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=714&id=1090110
Zoiets bijvoorbeeld is een 8 euro. Of de connectors kloppen aan beide kanten kan ik niet zeggen, ik weet niet wat je aan wilt sluiten, maar 15m kabel voor nog geen tientje plus verzendkosten breekt de bank niet echt denk ik.
Afgaande op de kabel die je zelf linkte zou deze moeten voldoen:
https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=1031&id=20044
4,30...
[ Voor 8% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 27-09-2023 10:45 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Er zijn nog één of twee stappen, ligt eraan of je de installatie van het modem zelf doet.Slasher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:40:
Over groene kabels gesproken, vandaag is de kabel naar mijn gevel gebracht. Het was mij nou niet echt duidelijk of de laatste stap de installatie door de monteur is. Brengt die de kabel door de kruipruimte naar mijn meterkast en monteert die het dan af?
[Afbeelding]
1. Er komt nog iemand om de kabel naar jouw meterkast (of waar dan ook) te brengen en de converter te plaatsen.
2. Indien je het modem wil laten installeren, komt een monteur dat doen. In mijn geval doe ik het lekker zelf; ik heb geen monteur nodig om een modem aan te sluiten.
Okay bedankt, maar wat zijn dat dan voor een lever tijden dat gaat toch nergens meer over ?Dutchess_Nicole schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:44:
[...]
Over het algemeen gaan de meeste mensen hier denk ik naar FS.com:
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=714&id=1090110
Zoiets bijvoorbeeld is een 8 euro. Of de connectors kloppen aan beide kanten kan ik niet zeggen, ik weet niet wat je aan wilt sluiten, maar 15m kabel voor nog geen tientje plus verzendkosten breekt de bank niet echt denk ik.
Afgaande op de kabel die je zelf linkte zou deze moeten voldoen:
https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=1031&id=20044
4,30...
Hier staan wat reviews: https://www.trustpilot.com/review/fs.com?page=2
Ik kijk er vanavond nog wel even naar.
Ach, 6 oktober is over een week, grotere lengtes worden op maat geproduceerd. Je kunt je drukker maken over de verzendkosten…Pentiummania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:53:
[...]
Okay bedankt, maar wat zijn dat dan voor een lever tijden dat gaat toch nergens meer over ?
Hier staan wat reviews: https://www.trustpilot.com/review/fs.com?page=2
Ik kijk er vanavond nog wel even naar.
Bedenk wel dat fs.com wereldwijd wat dit spul betreft toonaangevend is. Op eBay e.d. wordt spul aangeboden waar je de herkomst niet van weet. Bij glasvezels van fs.com wordt een test rapport met demping, reflectie e.d. meegeleverd. Een paar dagen wachten voor goed spul waar je vele jaren plezier van hebt is het wel waard toch?
Ik heb deze, kost je de kop niet:Pentiummania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
[...]
Klinkt simpel, heb je hier zelf ervaring mee ? Kan misschien een dure grap worden, lijkt me duurder als een utp netwerk kabel.
https://www.utp-kabel.nl/...el-sc-apc-sc-apc-10m.html
Wel eerst even kijken welk modem je uiteindelijk krijgt. Ik had vooraf de verkeerde besteld (blauw/groen) terwijl de Nokia een groen/groen nodig had. Installeren is even prutsen als je nooit glasvezel in je handen hebt gehad, maar met beleid goed te doen.
Jazeker, vooral als je veel spul hebt.ernstoud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:54:
[...]
Ach, 6 oktober is over een week, grotere lengtes worden op maat geproduceerd. Je kunt je drukker maken over de verzendkosten…
Bedenk wel dat fs.com wereldwijd wat dit spul betreft toonaangevend is. Op eBay e.d. wordt spul aangeboden waar je de herkomst niet van weet. Bij glasvezels van fs.com wordt een test rapport met demping, reflectie e.d. meegeleverd. Een paar dagen wachten voor goed spul waar je vele jaren plezier van hebt is het wel waard toch?
De Nokia XS-2426G-B is toch degene met een 2.5Gbit Lan poort en de XS-2426G-A heeft alleen maar Gigabit poorten.Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:13:
[...]
Ik heb deze, kost je de kop niet:
https://www.utp-kabel.nl/...el-sc-apc-sc-apc-10m.html
Wel eerst even kijken welk modem je uiteindelijk krijgt. Ik had vooraf de verkeerde besteld (blauw/groen) terwijl de Nokia een groen/groen nodig had. Installeren is even prutsen als je nooit glasvezel in je handen hebt gehad, maar met beleid goed te doen.
Ik heb alleen wat optische kabels voor digitale audio output.
Hier is wel een YT video van Caiway, dat is het Genexis modem. Filmpje is ook al weer 4 jaar oud.
YouTube: HOW TO: Glasmodem aansluiten & Activeren glasdiensten
BTW ik kwam toevallig een glasvezel provider in india tegen en daar heb je voor de prijs van een kabeltje al een abonnement, de snelheid is niet heel hoog maximaal 300 Mbit, krijg je nog wel Amazon Prime, netflix & disney erbij etc.
Ik had dit filmpje ook al eens bekeken: YouTube: 4 Terabit Internet?! Fiber Company Tour!
Enige, niet behulpzame, reactie was “Delta ondersteund geen IPV6” en toen ik heb verwezen naar het nieuwsbericht van Tweakers was de reactie “We zijn er mee bezig”.
Gaat blijkbaar nog steeds lekker daar met de interne communicatie 😅.
En blijkbaar ben ik van PTP naar XSG-PON omgezet. Want mijn eigen router (ze noemen het vrije modemkeuze) werkt niet mer.
Behoorlijk zitten googlen en kwam o.a. op dit topic, in dit topic even zitten grasduinen, maar nog niet heel veel wijzer geworden.
Heeft iemand informatie over een benodigde optic om op het XSG-PON netwerk van delta te komen?
Voor nu zit het Nokia modem ertussen en is mijn router de "DMZ host" er zit alleen iets enorm vervelends in... Ik kan het WAN ip niet meer pingen, dat vind ik wel erg irritant, ik heb ook (nog) geen setting kunnen vinden oom dat mogelijk te maken.
Kortom, eigenlijk 2 vragen.
1) welke optic heb ik nodig om mijn router weer te gebruiken?
2) Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel het WAN ip kan pingen.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.