Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kijk vrijwel geen TV.mussov schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:50:
Wil een abonnement afsluiten bij delta (enige optie voor glasvezel). Enkele vragen die ik nog heb, hopelijk kan iemand het e.e.a. beantwoorden:
- Kan je nou altijd programma’s terugkijken en reclames doorspoelen? (zo te zien vanaf april op rtl niet meer) En/of moet je hier eerst iets voor opnemen? Wil waarschijnlijk de app op de LG of Apple TV gebruiken, kan dat? Of is opnemen alleen iets voor het losse kastje
- Voor internet wil ik een zo laag mogelijke latency, maakt het hierbij uit of je voor een 1 gb of 4 gb pakket kiest? En krijg je bij een 4 gb een andere/betere modem of zit hier verder geen verschil in? (lees hier gemixte verhalen over)
- Zijn er nog andere dingen die ik kan doen voor een zo’n laag mogelijke latency? Lees bijv over aanpassing van AON naar PON, maar zover ik weet heb je hier zelf geen invloed op
- Ik wil geen IP delen, lees dat dit is uit te zetten via Mijn-omgeving, maar dan verandert je IP dus wel eens in de zoveel tijd? (en krijg je wel gewoon een vast/uniek ip6 adres?)
Ik denk niet dat de snelheid van je abonnement enige invloed heeft op de latency. Bij het 4 Gbps (niet Gb.) krijg je de Sagemcom gateway (ONT, router en accesspoint). Bij de lagere abonnementen de Nokia.
Je krijgt een XGS-PON aansluiting. Op latency heb je alleen in je eigen omgeving invloed. Bedraad aangesloten op de router is dan het beste, WiFi introduceert extra latency. En extern werken over een VPN uiteraard ook.
Je IPv4 adres kan wijzigen bij onderhoud e.d., er is geen vaste periode of zo.
Bij IPv6 geldt hetzelfde, in praktijk is het vast.