Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dubbele postEthirty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Mijn theorie blijft dat de originele box het tv signaal over de aparte vlan krijgt en elke andere app het via het gewone internet vlan ontvangt.
Anders zie ik niet in waarom er überhaupt een apart vlan voor tv is.
[ Voor 18% gewijzigd door Sjakie0101 op 09-02-2025 15:01 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
AMLogic S905X kastjes kosten meestal 1/3 van die € 150 of zelfs nog minder dus ik denk dat je effe moet wachten totdat er wat meer aanbieders komen en de prijs flink zakt, want voor dat geld kan je veel snellere mediaplayers/kastjes kopenMapje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:18:
Er is blijkbaar een nieuwere versie uit
https://tv.mythomson.com/Thomson-Streaming-Box-Plus-270/270
Je betaalt er wel meer voor maar dat is logisch
Thomson Streaming Box Plus 270 32GB
Mapje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:24:
Het blijft nog wel vaag of dat je nu wel Netflix kunt casten vanaf je telefoon naar de Smart-box
Mijn ervaring is dat als je Cast naar een Android TV kastje vanuit Netflix dat er van je verwacht wordt dat je ook op dat Android TV kastje inlogt en dan pas weer verder kanrowicom schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:06:
Nee, casten gaat ook niet. Je krijgt in Netflix in je cast-icoon de Delta box niet eens te zien...

Die knoppen zijn schijtirritant en bestaan zelfs apps voor om ze voor wat anders te gebruiken dan wel helemaal uit te schakelen dus dat slaat echt nergens opOp het Zeelandnetforum las ik dat Netflix niet mogelijk is omdat de rcu van de Smartbox geen dedicated Netflix button heeft.
Netflix stelt dat als voorwaarde.

Er zijn geloof ik zelfs van die MEME's waarop je remotes ziet met 1001 van dergelijke knoppen erop : "This shit has to stop !!!"

Misschien is de Delta box de hele tijd @ 50 Hz ingesteld en wordt daar nooit van afgewekenAllewijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:25:
Verder een aantal 'stutter' en 'artefact' testen gedaan op verschillende fps'en/hz'en.
Wat me opvalt is hoe slecht (stotterige tekst!) de Delta box bijv de volgende test weergeeft:
YouTube: 60 Hz video stutter test
Mijn interne lg YT én de YT app op de Thomson box doen dit compleet soepel. Net als vele andere gedane testen.
Krijg het met de Delta box onmogelijk soepel.
Android TV en 'Automatic Refresh Rate Switching' vanuit het OS zelf is voorlopig alleen in een of andere Beta versie/vorm mogelijk geloof ik...
Bijvoorbeeld de laatste Nvidia Shield TV update heeft het ook maar net toegevoegd met een duidelijke "(Beta)" vermelding erachter
/EDIT :
Die bedoel ik ookMapje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:25:
Daar was ook een nieuwe van las ik vanmorgen
https://www.nvidia.com/en...perience-upgrade-92-2525/
Zie : TommyL0204 in "Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 09-02-2025 21:24 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daar was ook een nieuwe van las ik vanmorgennero355 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:06:
Bijvoorbeeld de laatste Nvidia Shield TV update heeft het ook maar net toegevoegd met een duidelijke "(Beta)" vermelding erachter
https://www.nvidia.com/en...perience-upgrade-92-2525/
Elect a clown, expect a circus.
Uh? Welke ONT heb je dan? Of bedoel je de Nokia xs-2426g-b? Want aan een “kale” ONT zoals de Nokia xs-010x-q is niets in te stellen.Slasher schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:49:
Ik stap 20 februari over van Ziggo naar Delta, heb alvast de ONT aangesloten en de interface bekeken en wat dingen alvast veranderd. Wat een verademing zeg t.o.v de Ziggo interface.
Ik bedoel de XS-2426g-b inderdaad, want die kale levert Delta ook?ernstoud schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
[...]
Uh? Welke ONT heb je dan? Of bedoel je de Nokia xs-2426g-b? Want aan een “kale” ONT zoals de Nokia xs-010x-q is niets in te stellen.
Dank voor je meedenken/antwoord.nero355 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Misschien is de Delta box de hele tijd @ 50 Hz ingesteld en wordt daar nooit van afgeweken
Android TV en 'Automatic Refresh Rate Switching' vanuit het OS zelf is voorlopig alleen in een of andere Beta versie/vorm mogelijk geloof ik...
Ik snap idd niet waarom de Delta Box als enige geen vloeiend beeld geeft met dergelijke stutter/motion tests.
Dezelfde stutter test "This text should scroll flawlessly, without any jumps, hiccups,stutter or speed changes" bestaat ook in oa 50hz (ipv de door mij gedane 60hz test):
YouTube: 50 Hz video stutter test
Ik zal die straks even proberen te bekijken. Als het dan wel vloeiend gaat, dan klopt jouw theorie.
En hoop ik dat daar een update vanuit Delta in komt....
Misschien dat iemand anders ook eens mee wil kijken op zijn tv icm zijn Delta box?
Of jullie hetzelfde ervaren...
[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 09-02-2025 20:37 ]
Staan je beeld-settings voor die betreffende gebruikte hdmi poort toevallig niet goed/hetzelfde als bij de interne apps? Dus bijv. een eco mode aan, andere kleursettings, hdr bij ene aan en bij de andere uit. etc...?Tothier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:35:
Bij ons vrijdag delta geinstalleerd, tv ontvanger Amino Amigo x7. (We hadden Caiway en interactieve tvontvanger) bekabeld aangesloten. 2 HDMI kabels geprobeerd, beeld op TV is flets, glazig, melkachtig. Delta app op tv geinstalleerd, dan is het beeld wel voldoende in orde. Iemand ook deze ervaring met het nieuwste tv ontvangertje van Delta? Helpdesk zal het doorgeven maar heeft geen oplossing
Bijna elke moderne tv heeft nml settings pér input.
Nee. Alleen bij het duurste drie-jaars zakelijke abonnement. Alle opties staan hier mocht je eigen apparatuur willen gebruiken: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2Slasher schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:47:
[...]
Ik bedoel de XS-2426g-b inderdaad, want die kale levert Delta ook?
Dank, die had ik al eens doorgebladerd, ik ben geen veeleisende gebruiker op dat gebied, als ik mijn DHCP range en SSID kan instellen is het mij primaernstoud schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:41:
[...]
Nee. Alleen bij het duurste drie-jaars zakelijke abonnement. Alle opties staan hier mocht je eigen apparatuur willen gebruiken: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Ik kan sinds ik nu dus Delta internet heb helaas ook mijn Synology NAS via ddns (xxxx.synology.me) niet meer benaderen INTERN (dus binnen mijn eigen LAN).
Ik heb al een dynamisch wan ip adres aangevraagd en gekregen dus nu beginnende met 149. ipv 100.), heb in de nokia ook al een portforward op poort 443 ingesteld zoals ik voorheen ook had gedaan bij Ziggo, maar niet benaderbaar.
Wel benaderbaar op deze manier buiten mijn eigen lan.
Maar wil mijn nas ook binnen mijn eigen netwerk op deze xxxx.synology.me manier benaderen. Zoals ook werkte bij Ziggo (nou ja, via mijn TP-Link mesh set die in router modus stond, maar dat kan dus niet meer sinds Delta. Want dat stomme Nokia modem ondersteund geen bridge mode. Dus Deco set maar in AP modus nu gezet).
Dit heeft volgens mij met NATLOOPBACK (hairpin) te maken oid?
Wordt dit door het Delta nokia modem niet ondersteund?
(ik heb uiteraard wel al een dynamisch ip bij Delta actief op het WAN, ivm cgnat, maar dat heeft er intern niks mee te maken denk ik zo)
[ Voor 19% gewijzigd door Allewijn op 09-02-2025 20:59 ]
Yup!Allewijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:54:
Ik kan sinds ik nu dus Delta internet heb helaas ook mijn Synology NAS via ddns (xxxx.synology.me) niet meer benaderen INTERN (dus binnen mijn eigen LAN).
Dit heeft volgens mij met NATLOOPBACK (hairpin) te maken oid?
Maar dat is sowieso een slechte oplossing net als dit :
Doe dat gewoon lekker via een VPN of een of andere "Cloud koppeling" van Synology zelf indien mogelijkheb in de nokia ook al een portforward op poort 443 ingesteld zoals ik voorheen ook had gedaan bij Ziggo, maar niet benaderbaar.
Dan werkt in ieder geval je Port Forwarding goedWel benaderbaar op deze manier buiten mijn eigen lan.
Je enige optie is met een Interne DNS Server en iets van een (Reverse) Proxy dat soort dingen regelenMaar wil mijn nas ook binnen mijn eigen netwerk op deze xxxx.synology.me manier benaderen.
Helaas pindakaas...Want dat stomme Nokia modem ondersteund geen bridge mode.
Dus Deco set maar in AP modus nu gezet).
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Deze HDMI poort gebruikten wij voor de amino digitale tv ontvanger van Caiway, we hebben niks aan de instellingen gewijzigd. Qua instellingen kleur hebben we al vanalles geprobeerd, (echt wel 10 pogingen, meerdere personen, paar uur meebezig ). Niet kunnen ontdekken datje dit per HDMI poort instelt! maar ik ga dit morgen nogmaals bekijken Dank zover.Allewijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Staan je beeld-settings voor die betreffende gebruikte hdmi poort toevallig niet goed/hetzelfde als bij de interne apps? Dus bijv. een eco mode aan, andere kleursettings, hdr bij ene aan en bij de andere uit. etc...?
Bijna elke moderne tv heeft nml settings pér input.
Ik zou de HDR setting van de settopbox zetten op HDR wanneer deze van toepassing is en niet op alle zenders HDR toepassen.Tothier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:35:
Bij ons vrijdag delta geinstalleerd, tv ontvanger Amino Amigo x7. (We hadden Caiway en interactieve tvontvanger) bekabeld aangesloten. 2 HDMI kabels geprobeerd, beeld op TV is flets, glazig, melkachtig. Delta app op tv geinstalleerd, dan is het beeld wel voldoende in orde. Iemand ook deze ervaring met het nieuwste tv ontvangertje van Delta? Helpdesk zal het doorgeven maar heeft geen oplossing
Ik vermoed dat jou HDMI setting ook op HDR staat op je tv. Dan heb je dubbel HDR... niet handig.
Je kan ook HDR op de HDMI uitzetten en de box HDR laten regelen.
In elk geval botst het nu.
Zit met 2 IP-camera's die zowel bedraad als draadloos verbonden kan worden en het liefst geef ik ze in beide gevallen hetzelfde IP-adres.
[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 10-02-2025 11:44 ]
Nee. Waarom denk je dat dit zou kunnen? Hoe wil je apparaten benaderen als ze beide hetzelfde adres hebben? Denk aan een straat waar iedereen hetzelfde huisnummer heeft, hoe weet de postbode dan waar de post heen moet?Piet91 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:43:
Kort vraagje; kun je op de Nokia XS-2426G-B hetzelfde IP-adres geven/vastzetten aan twee verschillende MAC-adressen? Ik geloof het niet of wel? (het is bij familie dus ik kan het nu niet zelf in de webinterface kijken)
Zit met 2 IP-camera's die zowel bedraad als draadloos verbonden kan worden en het liefst geef ik ze in beide gevallen hetzelfde IP-adres.
Op internet of in je eigen netwerk heeft elk apparaat een uniek MAC en IP adres.
Elk interface heeft een eigen MAC en IP adres. Meestal heeft een apparaat maar één interface maar het verschil is in dit geval relevant omdat de cameras van @Piet91 zowel bedraad als draadloos aangesloten worden en dus twee interfaces hebben. En nee, die twee interfaces kunnen dus ook niet hetzelfde iP adres hebben.ernstoud schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:49:
[...]
Op internet of in je eigen netwerk heeft elk apparaat een uniek MAC en IP adres.
Delta abonnement
Amino 7X met Software versie 7.2.1
Firmware: 20.2.106.2
:strip_exif()/f/image/HeqjGXu5oL9mW5hS5oLDKhQt.jpg?f=fotoalbum_large)
aangesloten TV's maken geen verschil, LG , philips, Sharp getest.
iemand een idee, hoe de "oude" HDMI-CEC throughput weer terug te krijgen ?
Het aantal gebruiker met de Sagemcom 5684 is erg klein denk ik want ik zie er geen berichten over. Of dit device ondersteunt wat jij wil is dan denk ik toch een vraag voor Delta, wellicht dat @R3D reageert.Roetzen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:04:
Die Sagemcom 5684 die je naar verluid krijgt bij het snelste abo, is die voor zover bekend niet behept met het euvel van de Nokia XS-2426G-B dat je geen IPv6 pinhole in de firewall kunt creëren? Als het bij die modem/router wel mogelijk is je servers via IPv6 bereikbaar te maken zonder de hele IPv6 firewall uit te schakelen, dan zou ik een plan kunnen trekken dat ding te bemachtigen. Ik stap volgende maand over van Caiway naar Delta en als ik verder niks doe dan krijg ik weer een Nokia XS-2426G-B net zoals ik nu heb. En daarbij is dat euvel na anderhalf jaar nog steeds niet gefixt.
Bedankt!Sjakie0101 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Ik zou de HDR setting van de settopbox zetten op HDR wanneer deze van toepassing is en niet op alle zenders HDR toepassen.
Ik vermoed dat jou HDMI setting ook op HDR staat op je tv. Dan heb je dubbel HDR... niet handig.
Je kan ook HDR op de HDMI uitzetten en de box HDR laten regelen.
In elk geval botst het nu.
ik heb de oplossing gevonden, instellingen niet op de TV maar op hetAmigo kastje openen en naar aparaatinstellingen -> weergave en geluid -> geavanceerde weergave instellingen en dan HDR policy AdaptiveHDR aanklikken
Zo simpel kan het zijn...Tothier schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:44:
[...]
Bedankt!
ik heb de oplossing gevonden, instellingen niet op de TV maar op hetAmigo kastje openen en naar aparaatinstellingen -> weergave en geluid -> geavanceerde weergave instellingen en dan HDR policy AdaptiveHDR aanklikken
Als je zulke specifieke wensen hebt ben je denk ik beter af met een eigen ONT en een fatsoenlijke routerRoetzen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:04:
Die Sagemcom 5684 die je naar verluid krijgt bij het snelste abo, is die voor zover bekend niet behept met het euvel van de Nokia XS-2426G-B dat je geen IPv6 pinhole in de firewall kunt creëren? Als het bij die modem/router wel mogelijk is je servers via IPv6 bereikbaar te maken zonder de hele IPv6 firewall uit te schakelen, dan zou ik een plan kunnen trekken dat ding te bemachtigen. Ik stap volgende maand over van Caiway naar Delta en als ik verder niks doe dan krijg ik weer een Nokia XS-2426G-B net zoals ik nu heb. En daarbij is dat euvel na anderhalf jaar nog steeds niet gefixt.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Het openzetten van een poort is toch niet een heel erg specifieke wens? Sure "Henk en Ingrid" zullen het waarschijnlijk niet doen. Maat velen doen het wel en elke provider bied dit wel aan. En dat is dus incl. Delta waar je dit prima voor elkaar krijgt op IPv4. En dat is dan ook nog "complexer"/ meer werk, omdat je CGNAT uit moet laten zetten én de port forward in de router moet zetten. Terwijl bij IPv6 alleen de poort open gezet hoeft te worden (immers geen CGNAT).EWS99 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:24:
[...]
Als je zulke specifieke wensen hebt ben je denk ik beter af met een eigen ONT en een fatsoenlijke router
Je zou dus kunnen stellen dat Delta nu iets levert dat maar voor de helft werkt (zijnde dus "alleen op IPv4").
En dat zeg ik als iemand die wel een eigen router heeft, maar dan weer geen Delta
In Juni 2024 hebben wij een brief gehad de de aanleg in onze buurt op pauze komt te staan vanwege concrete plannen door een andere partij.
Hier is nu dus inmiddels glaspoort druk bezig (KPN-ABP) langs de deuren te gaan.
Ik heb al vaker gelezen dat KPN graag zijn netwerk legt of erboven op legt. (Ik vermoed om een monopolie te behouden)
Delta staat op pauze (niet bekend hoe of wat verder, maar dit zou dus uiteindelijk betekenen dat ze niets meer gaan leggen als ze volgens hun website niet achter een dubbel netwerk staan. (Begrijpelijk)
Ik zou een contract voor een jaar hebben nadat het glasvezelinternet geïnstalleerd en actief is.
Mijns inziens valt dit gewoon te ontbinden als ze niet kunnen leveren lijkt mij.
Zijn er nog meer Tweakers met een soortgelijk verhaal?
14 dagen bedenktijd gaat officieel in "na levering laatste product/dienst". Aangezien Delta nog geen enkel product / dienst levert heb je dus op zijn minst recht op het opzeggen binnen de bedenktijd.elektriekert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:47:
Hier een aantal jaren terug besloten om mee te doen met het deltanetwerk.
In Juni 2024 hebben wij een brief gehad de de aanleg in onze buurt op pauze komt te staan vanwege concrete plannen door een andere partij.
Hier is nu dus inmiddels glaspoort druk bezig (KPN-ABP) langs de deuren te gaan.
Ik heb al vaker gelezen dat KPN graag zijn netwerk legt of erboven op legt. (Ik vermoed om een monopolie te behouden)
Delta staat op pauze (niet bekend hoe of wat verder, maar dit zou dus uiteindelijk betekenen dat ze niets meer gaan leggen als ze volgens hun website niet achter een dubbel netwerk staan. (Begrijpelijk)
Ik zou een contract voor een jaar hebben nadat het glasvezelinternet geïnstalleerd en actief is.
Mijns inziens valt dit gewoon te ontbinden als ze niet kunnen leveren lijkt mij.
Zijn er nog meer Tweakers met een soortgelijk verhaal?
Dus je kunt altijd gewoon contact met Delta opnemen, je verhaal doen, en als ze weigeren te ontbinden het te gooien op "ontbinden binnen wettelijke bedenktijd". Mogelijk dat ze dat ook weigeren (zijn voldoende verhalen over te vinden), maar dan moet je gewoon met de wet gooien en evt dreigen rechtsbijstand in te schakelen. Uiteindelijk geven ze dan wel toe. Maar hopelijk komt het niet zo ver en kun je uberhaupt opzeggen met jou verhaal dat ze zelf "de boel op pauze zetten".
Ik maak me er ook niet zo druk omRobertMe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:21:
[...]
14 dagen bedenktijd gaat officieel in "na levering laatste product/dienst". Aangezien Delta nog geen enkel product / dienst levert heb je dus op zijn minst recht op het opzeggen binnen de bedenktijd.
Dus je kunt altijd gewoon contact met Delta opnemen, je verhaal doen, en als ze weigeren te ontbinden het te gooien op "ontbinden binnen wettelijke bedenktijd". Mogelijk dat ze dat ook weigeren (zijn voldoende verhalen over te vinden), maar dan moet je gewoon met de wet gooien en evt dreigen rechtsbijstand in te schakelen. Uiteindelijk geven ze dan wel toe. Maar hopelijk komt het niet zo ver en kun je uberhaupt opzeggen met jou verhaal dat ze zelf "de boel op pauze zetten".
“ 5.7 De Klant kan gedurende de Overeenkomst wanneer die
nog voor bepaalde tijd is afgesloten de Overeenkomst
kosteloos tussentijds opzeggen, met inachtneming van
de opzegtermijn en wel wanneer:
- DELTA zich niet aan de afspraken houdt en dat dit haar
te verwijten valt”
Concrete afspraken zijn er dan wel niet maar er is ook geen levering.
Ik heb me niet verdiept in consumentenrechten maar ik zal ze er vast wel mee om de oren kunnen slaan.
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 10-02-2025 20:51 ]
Ik zie het kunnen open zetten van een poort als basis faciliteit die elke fatsoenlijk modem/router zou moeten ondersteunen. Alle Ziggo modem/routers die ik sinds Ziggo native IPv6 levert hadden dat ook. De Nokia XS-2426G-B noemt het ook wel in de configuratie, dus hij zou het wel moeten kunnen, maar het werkt gewoon niet. Ja ik weet dat ik het met een eigen ONT en eigen router kan oplossen maar ik vind dat de provider mij gewoon een modem/router moet leveren die deze basis functionaliteit ondersteunt.EWS99 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:24:
[...]
Als je zulke specifieke wensen hebt ben je denk ik beter af met een eigen ONT en een fatsoenlijke router
Maar als je er nu al twee jaar een probleem mee hebt dan zoek je toch een oplossing?Roetzen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ik zie het kunnen open zetten van een poort als basis faciliteit die elke fatsoenlijk modem/router zou moeten ondersteunen. Alle Ziggo modem/routers die ik sinds Ziggo native IPv6 levert hadden dat ook. De Nokia XS-2426G-B noemt het ook wel in de configuratie, dus hij zou het wel moeten kunnen, maar het werkt gewoon niet. Ja ik weet dat ik het met een eigen ONT en eigen router kan oplossen maar ik vind dat de provider mij gewoon een modem/router moet leveren die deze basis functionaliteit ondersteunt.
Je hebt natuurlijk gelijk dat Delta een device moet leveren met basisfunctionaliteit, maar dat doen ze dus niet en mijn verwachting is dat Nokia Delta hier gewoon in de steek laat en het dus ook niet komt.
Het leven is te kort om je te blijven ergeren. Koop een ONT en een router. Klaar.
Geen twee jaar, iets meer dan een jaar. En wat denk je dat ik aan het doen ben hier door te informeren naar die Sagemcom?ernstoud schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:17:
[...]
Maar als je er nu al twee jaar een probleem mee hebt dan zoek je toch een oplossing?
We gaan het zien, misschien doet die Sagencom het wel en kan ik die krijgen.Je hebt natuurlijk gelijk dat Delta een device moet leveren met basisfunctionaliteit, maar dat doen ze dus niet en mijn verwachting is dat Nokia Delta hier gewoon in de steek laat en het dus ook niet komt.
Niet vergeten dat er hier ook nog coax van Ziggo ligt. Ik kan de glasvezel ook opzeggen.Het leven is te kort om je te blijven ergeren. Koop een ONT en een router. Klaar.
Ik bladerde wat terug: Roetzen in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik geloof niet dat je mij daarmee hebt hoor. Doe wat voor jou het beste is. Er is keuze gelukkig.Niet vergeten dat er hier ook nog coax van Ziggo ligt. Ik kan de glasvezel ook opzeggen.
Als jij een petitie start om die zooi te laten fixen dan onderteken ik die welRoetzen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:57:
Ik zie het kunnen open zetten van een poort als basis faciliteit die elke fatsoenlijk modem/router zou moeten ondersteunen.
De Nokia XS-2426G-B noemt het ook wel in de configuratie, dus hij zou het wel moeten kunnen, maar het werkt gewoon niet.
Ik vind dat de provider mij gewoon een modem/router moet leveren die deze basis functionaliteit ondersteunt.
Misschien, maar Delta is de enige waar wij als consument mee te maken hebben. Zij hebben de keuze gemaakt exclusief met Nokia te willen werken.ernstoud schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:17:
[...]
Je hebt natuurlijk gelijk dat Delta een device moet leveren met basisfunctionaliteit, maar dat doen ze dus niet en mijn verwachting is dat Nokia Delta hier gewoon in de steek laat en het dus ook niet komt.
En gezien de werkende opties voor een ONT en een SFP is er wel degelijk keuze, alleen weigert Delta die ook als primair device te willen gebruiken of het zelfs maar gebruiksvriendelijk te maken die switch zelf te regelen.
Tegen de tijd dat ik een momentje heb om mijn router om te ruilen voor een ONT is de klantenservice dicht en als ze weer open gaan moet ik wel weer (online) aan het werk kunnen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dan vraag je het toch 's avonds op Discord.Ethirty schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:45:
Tegen de tijd dat ik een momentje heb om mijn router om te ruilen voor een ONT is de klantenservice dicht en als ze weer open gaan moet ik wel weer (online) aan het werk kunnen.
Aldus de reactie die ik verwacht van een aantal posters in dit topic.
Waar je uiteraard geen garantie hebt dat je dan wel direct geholpen wordt. En heb je nog steeds kans op al die "problemen" die je benoemde (profielwijzigingen die ze niet doen op eigen ONT en heen en weer wisselen vereist etc).
Ik begrijp niet helemaal waar je hiermee naar toe wilt. Wat ik toen schreef was inderdaad iets meer dan twee jaar geleden. Maar het was ook bijna een jaar vóórdat ik überhaupt een FTU in huis had hangen en toen was het onderhavige probleem - dat van de onmogelijkheid een IPv6 poort in de firewall open te zetten - nog niet aan de orde. Dat probleem speelt pas sinds ik daadwerkelijk IPv6 krijg van DeCa en dat is iets meer dan een jaar. Maar goed, laat maar...ernstoud schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:55:
[...]
Ik bladerde wat terug: Roetzen in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Er is inderdaad keus genoeg. Maar ik blijf nog even proberen ze op het goede spoor te krijgen. Je kan wel klagen over iets waarvan je vind dat het anders moet, maar je moet de ander wel een kans geven om met een oplossing te komen. Die oplossing zou misschien kunnen zijn dat ze mij een Sagemcom 5684 geven...Ik geloof niet dat je mij daarmee hebt hoor. Doe wat voor jou het beste is. Er is keuze gelukkig.
En Sagemcom. Veel keuze voor XGS-PON infra is er niet. De core is overal Nokia. Enige onbegrijpelijke keuze die echt bij Delta ligt is waarom abonnees niet kunnen kiezen voor de Nokia xs-010x-q bij een abonnement.Ethirty schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:45:
[...]
Misschien, maar Delta is de enige waar wij als consument mee te maken hebben. Zij hebben de keuze gemaakt exclusief met Nokia te willen werken.
Zorg voor een backup is het enige wat helpt. Odido K&K bijvoorbeeld.Tegen de tijd dat ik een momentje heb om mijn router om te ruilen voor een ONT is de klantenservice dicht en als ze weer open gaan moet ik wel weer (online) aan het werk kunnen.
Krijg wel de indruk dat het issue dat je voor abonnementswijzigingen de xs-2426g-b weer moet aansluiten wel erg opgeblazen wordt. Hoe vaak wijzig je iets in het abonnement?
Tsja, als je dan twee abonnementen moet afnemen kun je ook alleen die ander afnemenernstoud schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:20:
Zorg voor een backup is het enige wat helpt. Odido K&K bijvoorbeeld.
Je kunt de vraag ook omdraaien. Hoe vaak wijzigt Delta iets in het abonnement? Jaarlijkse snelheidsverhoging bv?Krijg wel de indruk dat het issue dat je voor abonnementswijzigingen de xs-2426g-b weer moet aansluiten wel erg opgeblazen wordt. Hoe vaak wijzig je iets in het abonnement?
Ik vroeg me af hoe lang dat hairpin probleem al bekend was en of Delta engineers daar hier in de thread al eens over gereageerd hadden. En toen kwam ik op die twee jaar (en dat er geen reactie was van Delta). That’s all. Je moet er niets achter zoeken.Roetzen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waar je hiermee naar toe wilt. Wat ik toen schreef was inderdaad iets meer dan twee jaar geleden. Maar het was ook bijna een jaar vóórdat ik überhaupt een FTU in huis had hangen en toen was het onderhavige probleem - dat van de onmogelijkheid een IPv6 poort in de firewall open te zetten - nog niet aan de orde. Dat probleem speelt pas sinds ik daadwerkelijk IPv6 krijg van DeCa en dat is iets meer dan een jaar. Maar goed, laat maar...
Nobel maar ik ben bang vruchteloos. Delta is afhankelijk van Nokia en die heeft het na twee jaar nog niet opgelost. Heeft dus geen prioriteit. Wellicht dus de Sagemcom.Er is inderdaad keus genoeg. Maar ik blijf nog even proberen ze op het goede spoor te krijgen. Je kan wel klagen over iets waarvan je vind dat het anders moet, maar je moet de ander wel een kans geven om met een oplossing te komen. Die oplossing zou misschien kunnen zijn dat ze mij een Sagemcom 5684 geven...
Ik heb nu voor 4 jaar Caiway glasvezel en zowel ik heb als Caiway heeft in al die tijd niets veranderd.RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Je kunt de vraag ook omdraaien. Hoe vaak wijzigt Delta iets in het abonnement? Jaarlijkse snelheidsverhoging bv?
Wil je echt een ONT van Delta en geen gedoe met wisselen dan 3 jaar zakelijk pro afsluiten. Komt op EUR 96 per maand. Dus met gratis ONT, vast IP, support e.d.
Delta zal vermoed ik voor de minder dan 0,5% van de abonnees die eigen apparatuur gebruiken de keuze om het profiel te koppelen aan hun eigen geleverde device niet veranderen. Ik heb er geen inzicht in maar misschien kan het technisch gewoon niet. Immers, bij KPN is het precies hetzelfde (met ook Nokia infra in de core).
@nero355 ik heb die 50hz test op de Delta android box gedaan en jáhoorrr; die loopt wél soepel.Allewijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:35:
[...]
Dank voor je meedenken/antwoord.
Ik snap idd niet waarom de Delta Box als enige geen vloeiend beeld geeft met dergelijke stutter/motion tests.
Dezelfde stutter test "This text should scroll flawlessly, without any jumps, hiccups,stutter or speed changes" bestaat ook in oa 50hz (ipv de door mij gedane 60hz test):
YouTube: 50 Hz video stutter test
Ik zal die straks even proberen te bekijken. Als het dan wel vloeiend gaat, dan klopt jouw theorie.
En hoop ik dat daar een update vanuit Delta in komt....
Misschien dat iemand anders ook eens mee wil kijken op zijn tv icm zijn Delta box?
Of jullie hetzelfde ervaren...
Maar alle andere identieke testen op andere hz'en lopen super stotterig.
Dit geeft dus denk ik aan wat jij oppert: die stomme box staat gelocked op 50 Hz.
En dat hoort niet.
En alle andere android boxen, zoals mijn Thomson 140g switchen wel netjes, afhankelijk van input/content.
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 11-02-2025 17:51 ]
Dit klopt niet. De output van de box kun je onder instellingen - beeldinstellingen wijzigen.Allewijn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:33:
[...]
@nero355 ik heb die 50hz test op de Delta android box gedaan en jáhoorrr; die loopt wél soepel.
Maar alle andere identieke testen op andere hz'en lopen super stotterig.
Dit geeft dus denk ik aan wat jij oppert: die stomme box staat gelocked op 50 Hz.
En dat hoort niet.
En alle andere android boxen, zoals mijn Thomson 140g switchen wel netjes, afhankelijk van input/content.
Die kun je op automatisch zetten.
Die staat bij mij op automatisch!...Sjakie0101 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Dit klopt niet. De output van de box kun je onder instellingen - beeldinstellingen wijzigen.
Die kun je op automatisch zetten.
Kan jij de 60hz test zelf ook eens testen op jouw Android Delta box?
[ Voor 10% gewijzigd door Allewijn op 11-02-2025 17:57 ]
Ah, het hairpin probleem... Ja, dat was bij mij al lang van de radar verdwenen. Of beter: het heeft er eigenlijk nooit op gestaan. Het is een IPv4 probleem en ik heb IPv6.ernstoud schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Ik vroeg me af hoe lang dat hairpin probleem al bekend was en of Delta engineers daar hier in de thread al eens over gereageerd hadden. En toen kwam ik op die twee jaar (en dat er geen reactie was van Delta). That’s all. Je moet er niets achter zoeken.
Daar lijkt het op maar dat Delta afhankelijk is van Nokia vind ik maar een matig excuus. Ik denk ook niet dat Delta als enige klant van Nokia last heeft van dit soort problemen. Helemaal machteloos t.o.v het grote boze Nokia zijn ze echt niet.Nobel maar ik ben bang vruchteloos. Delta is afhankelijk van Nokia en die heeft het na twee jaar nog niet opgelost. Heeft dus geen prioriteit.
We gaan het zien.Wellicht dus de Sagemcom.
Het doet me met enige weemoed denken aan HccNet. Daar waren ze wel echt vriendelijk voor klanten die wat meer wilden dan Henk en Ingrid. Eigen apparatuur was meer de norm dan de uitzondering en geen enkel probleem.Helaas opgeslokt door KPN.ernstoud schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:49:
[...]
Delta zal vermoed ik voor de minder dan 0,5% van de abonnees die eigen apparatuur gebruiken de keuze om het profiel te koppelen aan hun eigen geleverde device niet veranderen. Ik heb er geen inzicht in maar misschien kan het technisch gewoon niet. Immers, bij KPN is het precies hetzelfde (met ook Nokia infra in de core).
Volgens mij is Glasnet de enige wat kleinere speler die dat soort support geeft. Van Freedom hoor je ook niets meer. In de tijd van HCC was alles natuurlijk ook kleiner, minder abonnees.Roetzen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:48:
[...]
Het doet me met enige weemoed denken aan HccNet. Daar waren ze wel echt vriendelijk voor klanten die wat meer wilden dan Henk en Ingrid. Eigen apparatuur was meer de norm dan de uitzondering en geen enkel probleem.Helaas opgeslokt door KPN.
Ach de tijd van met 56 kbps inbellen met een SLIP account onder Windows 3.1 op een modembank van Euronet.
Dus als ik qua wan en lan alles IPv6 ga instellen op Delta Nokia heb ik dit probleem met portforward, hairpin/nat loopback etc niet meer?Roetzen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:35:
[...]
Ah, het hairpin probleem... Ja, dat was bij mij al lang van de radar verdwenen. Of beter: het heeft er eigenlijk nooit op gestaan. Het is een IPv4 probleem en ik heb IPv6.![]()
[...]
Correct, maar dan heb je een ander probleem. En dat is dat je überhaupt geen poort kunt "openen" v.w.b. IPv6 verkeer.Allewijn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:19:
[...]
Dus als ik qua wan en lan alles IPv6 ga instellen op Delta Nokia heb ik dit probleem met portforward, hairpin/nat loopback etc niet meer?
En IPv6 heeft geen hairpin probleem omdat je simpelweg geen "port forwards" meer hebt. Wat bij IPv4 gebeurt is dat vanaf het internet verkeer binnenkomt voor zeg poort 443 (https), en je router is ingesteld om binnenkomend verkeer op poort 443 te forwarden naar 192.168.x.y. Als vervolgens verkeer binnenkomt vanaf het LAN naar poort 443, dan wordt daarop de port forward niet toegepast, want het verkeer komt niet vanaf het internet, maar vanaf het LAN. Tenzij je dus een router met hairpin (ingeschakeld) hebt. Dan maakt de router geen probleem ervan om verkeer vanaf 192.168.x.0/24 met als bestemming <het publieke IP van de router> te forwarden naar een ander adres in 192.168.x.0/24
Bij IPv6 heb je dit probleem vervolgens niet. Omdat je bij IPv6 op elk apparaat een publiek, routeerbaar, IPv6 adres hebt. Dus je clients krijgen IPv6 adres in bv 2001.db8::/64, maar dat IPv6 adres is ook "rechtstreeks" bereikbaar vanaf het internet. Als jij een server op 2001:db8::443 hebt dan kun je vanaf het internet deze bereiken op basis van dat IPv6 adres, 2001:db8::443. Maar apparaten in jouw LAN weten ook dat 2001:db8::/64 het "lokale" netwerk is, en dus dat apparaten op 2001:db8::/64 allemaal direct bereikbaar zijn en niet gerouteerd hoeven te worden. Dus niet "stuurt pakketje naar de default gateway die het verder afhandelt", zoals gebeurt als je iets naar je publieke IPv4 adres stuurt, maar gewoon "waar in het netwerk bevind zich het apparaat met IPv6 adres 2001:db8::443?" en vervolgens direct het verkeer die richting op sturen (op basis van MAC-adres dus). Enige voorwaarde is dus, dat je op de router in de firewall kunt instellen van "eey, als er vanaf het internet verkeer naar 2001:db8::443 op poort 443 komt, dan sta dat toe". En dat laatste kan dus niet bij de Nokia. Het enige dat kan is de (IPv6?) firewall helemaal uit zetten. Maar dan komen alle apparaten in je LAN dus rechtstreeks aan het grote boze internet te hangen, en moet je dus vertrouwen op de firewall van je apparaten dat dat allemaal veilig gaat. En ik zou mijn TV, mediaspeler, slimme / connected (IoT) spul toch echt niet zomaar aan het internet hangen waarbij, in principe, vanaf het hele internet dus verbinding kan worden met die hardware, tenzij de firewall / ... op die hardware zelf adequaat is (wat ik dus niet vertrouw bij die hardware).
Ik zal niet beweren dat het de beste optie is, maar zelfs Ubiquiti verkoopt XGP-PON OLT en ONT devices.ernstoud schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:20:
[...]
En Sagemcom. Veel keuze voor XGS-PON infra is er niet. De core is overal Nokia. Enige onbegrijpelijke keuze die echt bij Delta ligt is waarom abonnees niet kunnen kiezen voor de Nokia xs-010x-q bij een abonnement.
Kan me niet voorstellen dat Nokia echt 1 van de weinige keuzes is voor landelijk opererende providers.
Maar goed, wij gaan niks veranderen bij Delta - of dat nu wel of niet is omdat Nokia niet meehelpt.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat een uitgebreid antwoord. Super gewaardeerd. Want dit beantwoord mijn vragen/ipv6 onwetendheid.RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Correct, maar dan heb je een ander probleem. En dat is dat je überhaupt geen poort kunt "openen" v.w.b. IPv6 verkeer.
En IPv6 heeft geen hairpin probleem omdat je simpelweg geen "port forwards" meer hebt. Wat bij IPv4 gebeurt is dat vanaf het internet verkeer binnenkomt voor zeg poort 443 (https), en je router is ingesteld om binnenkomend verkeer op poort 443 te forwarden naar 192.168.x.y. Als vervolgens verkeer binnenkomt vanaf het LAN naar poort 443, dan wordt daarop de port forward niet toegepast, want het verkeer komt niet vanaf het internet, maar vanaf het LAN. Tenzij je dus een router met hairpin (ingeschakeld) hebt. Dan maakt de router geen probleem ervan om verkeer vanaf 192.168.x.0/24 met als bestemming <het publieke IP van de router> te forwarden naar een ander adres in 192.168.x.0/24
Bij IPv6 heb je dit probleem vervolgens niet. Omdat je bij IPv6 op elk apparaat een publiek, routeerbaar, IPv6 adres hebt. Dus je clients krijgen IPv6 adres in bv 2001.db8::/64, maar dat IPv6 adres is ook "rechtstreeks" bereikbaar vanaf het internet. Als jij een server op 2001:db8::1 hebt dan kun je vanaf het internet deze bereiken op basis van dat IPv6 adres, 2001:db8::443. Maar apparaten in jouw LAN weten ook dat 2001:db8::/64 het "lokale" netwerk is, en dus dat apparaten op 2001:db8::/64 allemaal direct bereikbaar zijn en niet gerouteerd hoeven te worden. Dus niet "stuurt pakketje naar de default gateway die het verder afhandelt", zoals gebeurt als je iets naar je publieke IPv4 adres stuurt, maar gewoon "waar in het netwerk bevind zich het apparaat met IPv6 adres 2001:db8::443?" en vervolgens direct het verkeer die richting op sturen (op basis van MAC-adres dus). Enige voorwaarde is dus, dat je op de router in de firewall kunt instellen van "eey, als er vanaf het internet verkeer naar 2001:db8::443 op poort 443 komt, dan sta dat toe". En dat laatste kan dus niet bij de Nokia. Het enige dat kan is de (IPv6?) firewall helemaal uit zetten. Maar dan komen alle apparaten in je LAN dus rechtstreeks aan het grote boze internet te hangen, en moet je dus vertrouwen op de firewall van je apparaten dat dat allemaal veilig gaat. En ik zou mijn TV, mediaspeler, slimme / connected (IoT) spul toch echt niet zomaar aan het internet hangen waarbij, in principe, vanaf het hele internet dus verbinden kan worden met die hardware, tenzij de firewall / ... op die hardware zelf adequaat is (wat ik dus niet vertrouw bij die hardware).
Je kan dus niet één specifiek ipv6 adres in de Nokia toegankelijk zetten? Bah.... Baal ondertussen wel beetje van alle beperkingen van dit modem. Ik vond het meest recente Ziggo modem altijd al 'simpel', maar die kreeg ik tenminste nog wel in bridge mode.
Die niet werken op de Delta infra, naar verluidt wel op KPN.Ethirty schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:55:
[...]
Ik zal niet beweren dat het de beste optie is, maar zelfs Ubiquiti verkoopt XGP-PON OLT en ONT devices.
Voor professionals is er weinig aanbod, dus Nokia. Misschien Huawei maar die is door de VS afgeserveerd dus de EU volgt dat dan slaafs. Je dacht toch niet dat KPN bijvoorbeeld Ubiquiti in de core zou willen?Kan me niet voorstellen dat Nokia echt 1 van de weinige keuzes is voor landelijk opererende providers.
Ik heb bij grotere ICT en ISP’s rondgelopen. Wij als consument denken te makkelijk over dit alles. De infra moet jaren mee. Snel leverbaar zijn, ook in grote aantallen. Er moeten support contracten zijn, garanties dat zeg 5 jaar dezelfde apparatuur en reparatie leverbaar blijft, etc. etc., dan kom je toch bij Cisco, Juniper, Nokia e.d. uit. Niet bij Ubiquiti.
En vergeet niet dat Nokia erg vooruitstrevend is met XGS-PON. 25 Gbps is leverbaar en nog hoger komt er aan.
Delta gaat AON migreren. Dat zijn honderdduizenden clients die naar de xs-2426g-b over moeten. Dan heb je als provider niet de keus om te switchen, standaardisering is dan nodig. Ik denk dat de Sagemcom al een behoorlijke uitzondering is. Delta moest wel met het 8 Gbps. abonnement immers.
Voor mij blijft de enige vraag waarom Delta niet gewoon zelf een Nokia ONT, desnoods voor een meerprijs, ter beschikking stelt voor die paar duizend Tweakers. Geen gedoe, gewoon geregistreerd en beheerd. Waarom alleen via Odido of zakelijk Pro?
Of had elke klant van een ONT voorzien zoals bij KPN. Dat was bij Delta de Genexis Titanium-22 die klikte op een grondplaat. Inmiddels is ook voor XGS-PON iets dergelijks van Genexis leverbaar.
Het kan, maar ergens is onwil, er is een technische reden of anderszins.
Wat moesten ze dan? Sure, de Nokia zal die snelheid wel niet kunnen, maar... Delta maakt toch zelf de keuze om dat abo te introduceren? En concurrentie is er niet echt. In de zin van dat overlap tussen KPN & Delta zeldzaam zal zijn. En dan nog, kan/doet KPN geen 8Gbit/s leveren. Dus ook omwille van concurrentiepositie denk ik niet echt dat ze "moesten". Even afhankelijk van wat de Nokia wel kan, maar die zal vast blijven steken op/door een 2,5Gbit/s poort waardoor KPNs 4Gbit/s ook niet haalbaar is? Maar dan nog, ze hoefden niet perse te concurreren want er is geen enorme overlap in aansluitingen.ernstoud schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:46:
Delta moest wel met het 8 Gbps. abonnement immers.
Nog los van dat dat hele 8Gbit/s abo nogal "raar" is. Met de verplichte afname van mobiel en (daardoor) best wel fors hoge prijs.
Tja. De wegen zijn soms ondoorgrondelijk. Waarom dat 8 Gbps. abonnement er kwam? Rond die tijd kwam KPN met 4 Gbps. en werd dus overtroeft. Marketing wilde een klapper maken? En oh jee, we hebben geen gateway die die snelheid biedt, nou ja dan schrijven we dat 2.5 + ( 4 x 1) + 1.5 ook 8 is. Beetje slap beargumenteerd. Had er wel bij willen zijn toen de paarse broeken (dixit GeenStijl) dat bedachten. Met achter een gordijn een Sagemcom gateway met een 10 Gbps. poort. Ik denk in eerste instantie bedacht voor de zakelijke klanten.RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:17:
[...]
Wat moesten ze dan? Sure, de Nokia zal die snelheid wel niet kunnen, maar... Delta maakt toch zelf de keuze om dat abo te introduceren? En concurrentie is er niet echt. In de zin van dat overlap tussen KPN & Delta zeldzaam zal zijn. En dan nog, kan/doet KPN geen 8Gbit/s leveren. Dus ook omwille van concurrentiepositie denk ik niet echt dat ze "moesten". Even afhankelijk van wat de Nokia wel kan, maar die zal vast blijven steken op/door een 2,5Gbit/s poort waardoor KPNs 4Gbit/s ook niet haalbaar is? Maar dan nog, ze hoefden niet perse te concurreren want er is geen enorme overlap in aansluitingen.
Nog los van dat dat hele 8Gbit/s abo nogal "raar" is. Met de verplichte afname van mobiel en (daardoor) best wel fors hoge prijs.
Overigens is die rare combi met mobiel later gekomen. In eerste instantie bijvoorbeeld bij @robertwebbe en @justdaboo was dat niet zo.
Maar goed, we hebben geen inzage in de soms hilarische redenen waarom diensten soms zijn zoals ze zijn, in dit geval bij Delta. Op een andere noot… waarom heb ik een espresso machine van de marktleider in dat prijssegment die koffie maalt en er dan pas achter komt dat er niet voldoende water is? Fabrikanten van producten en diensten, je zou ze soms achter het behang willen plakken
Contact gehad via Discord, de Nokia was teruggezet, ip is gewijzigd naar dynamisch. So far so good.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Oi. Dat kun je alleen doen als de Nokia xs-2426g-b is aangesloten. Dat had je dus eerder moeten doen. Nu is het een kwestie van dat device aansluiten, registreren, CGNAT uitzetten, Huawei weer aansluiten en laten registreren. Telefonisch gaat het snelst, wellicht dat R3D op Discord het voor je kan/wil regelen.
Nogmaals: elke wijziging in het abonnement, dus snelheid, CGNAT etc., kan alleen met de xs-2426g-b werkend aangesloten omdat je abonnement aan dat device is gekoppeld.
Echter de switch terug naar de Huawei ging mis via de telefonische klantenservice. Die vragen om het merk, serienummer, mac adres en het PON-id. Ik had het apparaat in de hand en helaas heb ik het volledige serienummer genoemd, stomweg opgelezen. Had beter moeten weten en 2x het PON-id moeten noemen maar toen was het al te laat. Ze hebben dus ergens een onjuist iets ingevoerd. De "backoffice" snapte het ook niet, die zeiden ook al PON-id is voldoende, maar goed. Herstellen lukt ze ook niet, dus nu zonder internet en TV.
Dus voor iedereen de tip, geef de 1e lijns NOOIT het serienummer, kras het desnooods door, dan kun je niet de fout maken door het per ongeluk op te lezen net zoals mij
Nu krijg ik een mail dat het een complex probleem is en max 5 dagen kan duren

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 12-02-2025 12:16 ]
Niet jouw fout afwentelen op de helpdeskmedewerker. Die hebben een script en kunnen niet dit soort zaken afhandelen.JvdW schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Contact gehad via Discord, de Nokia was teruggezet, ip is gewijzigd naar dynamisch. So far so good.
Echter de switch terug naar de Huawei ging mis via de telefonische klantenservice. Die vragen om het merk, serienummer, mac adres en het PON-id. Ik had het apparaat in de hand en helaas heb ik het volledige serienummer genoemd, stomweg opgelezen. Had beter moeten weten en 2x het PON-id moeten noemen maar toen was het al te laat. Ze hebben dus ergens een onjuist iets ingevoerd. De "backoffice" snapte het ook niet, die zeiden ook al PON-id is voldoende, maar goed. Herstellen lukt ze ook niet, dus nu zonder internet en TV.
Dus voor iedereen de tip, geef de 1e lijns NOOIT het serienummer, kras het desnooods door, dan kun je niet de fout maken door het per ongeluk op te lezen net zoals mij![]()
Nu krijg ik een mail dat het een complex probleem is en max 5 dagen kan duren. Ik snap zelf niet waarom je het niet opnieuw zou kunnen wijzigen naar het juiste PON-id? Die hadden ze namelijk wel en dat zei de backoffice ook. En begrijp ook niet dat ze het volledige serienummer vragen als dat problemen geeft, dat was volgens mij al toen ik 2 jaar geleden lid werdt van Caiway. Kwestie van belscript aanpassen.
Als het te lang duurt op Discord in “# Support” een ticket aanmaken. Dan gaat het direct naar 3e lijn.
https://discord.gg/M6E4nBdH
Ik heb 'm al in Discord staan, die zijn ook druk en/of niet altijd aanwezigernstoud schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Niet jouw fout afwentelen op de helpdeskmedewerker. Die hebben een script en kunnen niet dit soort zaken afhandelen.
Als het te lang duurt op Discord in “# Support” een ticket aanmaken. Dan gaat het direct naar 3e lijn.
https://discord.gg/M6E4nBdH
Ik kan mij voorstellen dat dit vaker gebeurd, als ze iets niet nodig hebben kunnen ze er beter niet om vragen. Het is dat ik via dit forum weet dat je 2x het PON id moet geven, maar dat is niet iets wat ik moet of hoor te weten als consument maar wat ze bij Delta wel horen te weten vindt ik. Als je braaf antwoord geeft op de vragen van de klantenservice gaat het mis, wat dus voorkomen kan worden.
[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 12-02-2025 13:06 ]
Dat is helaas zo, de engineers daar zijn druk.JvdW schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:01:
[...]
Ik heb 'm al in Discord staan, die zijn ook druk en/of niet altijd aanwezig
Eens. Maar daarom ook staat in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 onder activatie dat je voor serienummer het pon-id moet opgeven. Jij wist dat, maar helaas ging het fout.Ik kan mij voorstellen dat dit vaker gebeurd, als ze iets niet nodig hebben kunnen ze er beter niet om vragen. Het is dat ik via dit forum weet dat je 2x het PON id moet geven, maar dat is niet iets wat ik moet of hoor te weten als consument maar wat ze bij Delta wel horen te weten vindt ik. Als je braaf antwoord geeft op de vragen van de klantenservice gaat het mis, wat dus voorkomen kan worden.
Op Discord een PB aan @R3D kan nuttig zijn om onder de aandacht te brengen bij de manager helpdesk om dit script aan te passen of te verduidelijken. Het serienummer en het MAC adres wordt gevraagd maar niet gebruikt.
Twee deurverkopers vroegen eerder deze week of er een reden is dat ik nog geen glasvezelinternet heb. Uitgelegd dat ik geen behoefte heb aan dermate hoge snelheden voor een veel hogere prijs dan mijn huidige DSL verbinding. Als reactie werd een regelrechte complottheorie opgedist:
"Vergelijk het met de iPhone, die maken ze ook expres trager zodat je een nieuwe koopt." Eh, we hadden het toch over internetverbindingen? "Ja nee, maar dat doet KPN nu ook: ze sturen kleine verstoringen over de telefoonlijn, waardoor jouw verbinding slechter wordt."
Toen ik aangaf dat KPN daar in mijn geval geen baat bij zou hebben, omdat alleen Delta in onze wijk glas heeft aangelegd, werd het verhaal nog mooier:
"Ja maar vanuit de regering hebben ze hier belang bij omdat ze miljarden in glasvezel hebben geïnvesteerd. Als je alles bij elkaar optelt kan het niet anders dan dat zij dit doen."
Op mijn vraag of ze dat konden aantonen of bronnen voor hebben, kwam geen antwoord. Dat ik aangaf dat ik nog nooit last heb gehad van dergelijke verstoringen werd ook genegeerd.
Uiteindelijk probeerden ze het nog met de "veel betere klantenservice" van Delta ("dat zeg ik niet om dat ik voor ze werk hoor!"), totdat ze inzagen dat het verspilde moeite was om mij te proberen over te halen.
Niet alleen hilarisch, maar ook nogal kwalijk dat verkopers zulke desinformatie aan de deur komen verkondigen.
Alles voor de provisie. Ik zou een klacht indienen.HenkDePoema schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:12:
Geen ervaring met internet via glasvezel van Delta, maar wel met een (hilarisch slechte) poging om me dat aan te praten. In het kort:
Twee deurverkopers vroegen eerder deze week of er een reden is dat ik nog geen glasvezelinternet heb. Uitgelegd dat ik geen behoefte heb aan dermate hoge snelheden voor een veel hogere prijs dan mijn huidige DSL verbinding. Als reactie werd een regelrechte complottheorie opgedist:
"Vergelijk het met de iPhone, die maken ze ook expres trager zodat je een nieuwe koopt." Eh, we hadden het toch over internetverbindingen? "Ja nee, maar dat doet KPN nu ook: ze sturen kleine verstoringen over de telefoonlijn, waardoor jouw verbinding slechter wordt."
Toen ik aangaf dat KPN daar in mijn geval geen baat bij zou hebben, omdat alleen Delta in onze wijk glas heeft aangelegd, werd het verhaal nog mooier:
"Ja maar vanuit de regering hebben ze hier belang bij omdat ze miljarden in glasvezel hebben geïnvesteerd. Als je alles bij elkaar optelt kan het niet anders dan dat zij dit doen."
Op mijn vraag of ze dat konden aantonen of bronnen voor hebben, kwam geen antwoord. Dat ik aangaf dat ik nog nooit last heb gehad van dergelijke verstoringen werd ook genegeerd.
Uiteindelijk probeerden ze het nog met de "veel betere klantenservice" van Delta ("dat zeg ik niet om dat ik voor ze werk hoor!"), totdat ze inzagen dat het verspilde moeite was om mij te proberen over te halen.
Niet alleen hilarisch, maar ook nogal kwalijk dat verkopers zulke desinformatie aan de deur komen verkondigen.
https://www.deltafiber.nl...madapters-xgs-pon-modems/
Geen inrush protection vermoedelijk. Nokia toch… test de spullen van je toeleverancier!Mapje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:52:
DELTA en Caiway vernieuwen deel stroomadapters XGS-PON-modems
Tsja, of ze testen er 1 per x duizend. En ze hebben het euvel nu gevonden en weten redelijkerwijs welke batches ze moeten vervangen omdat daar mogelijk iets mis mee is. Nergens staat wie het euvel gevonden heeft, dat kan dus ook Nokia zijn geweest. Want die zullen echt niet elke adapter die ze geleverd krijgen uitgebreid aan de tand voelen.ernstoud schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
Nokia toch… test de spullen van je toeleverancier!
3 dagen geleden ook overgestapt naar delta.Mapje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:52:
Bij aansluiten van het modem bleek deze niet te functioneren. Dag later een nieuwe modem ontvangen en er werd specifiek vermeld dat ik de stroomadapter ook moest vervangen.
Wat zijn jullie ervaringen met het kijken van TV, Welke is beter, de app of de smartbox.
Of ga ik sowieso huilen met de beeldkwaliteit die ik van Ziggo gewend ben?
Het is vrij simpel je niet niet vast aan een jaarcontract, dus als de Smart-box niet bevalt mag je hem terugsturenSlasher schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:40:
Ik lees een beetje op het Zeelandnet forum dingen over die nieuwe smartbox die Amigo 7x, maar de ervaringen zijn zeer wisselend als ik dat zo lees.
Wat zijn jullie ervaringen met het kijken van TV, Welke is beter, de app of de smartbox.
https://www.delta.nl/klan...dministratie/retourneren/
Leuk weetje, het retour adres van Delta/Caiway klopt dus helemaal niet volgens PostNL. Dat antwoordnummer zit niet in die plaats en je pakketje kan je dan ook niet versturen.Mapje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Het is vrij simpel je niet niet vast aan een jaarcontract, dus als de Smart-box niet bevalt mag je hem terugsturen
https://www.delta.nl/klan...dministratie/retourneren/
Na een half uur aan de lijn met Delta die het zelf ook niet snapte - en een zeer geduldige medewerker van het post punt - kwam er uiteindelijk een Postbus uit met een andere postcode die wel in Bleiswijk zit.
#team_UTC+1
Ik vind ze allebei bagger. Ik heb met coax nog altijd de beste ervaring.Slasher schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:40:
Ik lees een beetje op het Zeelandnet forum dingen over die nieuwe smartbox die Amigo 7x, maar de ervaringen zijn zeer wisselend als ik dat zo lees.
Dit viel mij ook al op bij retouren.Ethirty schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Leuk weetje, het retour adres van Delta/Caiway klopt dus helemaal niet volgens PostNL. Dat antwoordnummer zit niet in die plaats en je pakketje kan je dan ook niet versturen.
Na een half uur aan de lijn met Delta die het zelf ook niet snapte - en een zeer geduldige medewerker van het post punt - kwam er uiteindelijk een Postbus uit met een andere postcode die wel in Bleiswijk zit.
Antwoordnummer (17091) is in Berkel en Rodenrijs en niet in Bleiswijk
PostNL heeft antwoordnummer handmatig in gevuld, en uit eindelijk de bevestiging dat hij was afgeleverd
bij CaiWay op Postbus 15 in Bleiswijk

Ik ben er zeer over te spreken. Het beeld via de Androidbox is vele malen beter dan de apps.Slasher schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:40:
Ethirty schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:17:
Leuk weetje, het retour adres van Delta/Caiway klopt dus helemaal niet volgens PostNL.
Dat antwoordnummer zit niet in die plaats en je pakketje kan je dan ook niet versturen.
Hoe lang geleden is dit allemaalFox-Racing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:00:
Dit viel mij ook al op bij retouren.
Antwoordnummer (17091) is in Berkel en Rodenrijs en niet in Bleiswijk
PostNL heeft antwoordnummer handmatig in gevuld, en uit eindelijk de bevestiging dat hij was afgeleverd
bij CaiWay op Postbus 15 in Bleiswijk
Want in Oktober/November 2024 heb ik mijn Genexis 7840 teruggestuurd en die is goed ontvangen uiteindelijk
Ik kan me ook herinneren dat ik zowel Berkel en Rodenrijs als Bleiswijk tegenkwam dus ik weet niet meer precies wat het exacte adres was en kan het ook helaas niet meer terugvinden...
IMHO hadden ze dat ook gewoon als HET TV MEDIUM moeten houden, maar blijkbaar teveel moeite/te duur/enz.speedmetal35 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:26:
Ik vind ze allebei bagger. Ik heb met coax nog altijd de beste ervaring.
Mapje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:52:
Zou het dit verhaal zijn :ernstoud schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
Geen inrush protection vermoedelijk.
Nokia toch… test de spullen van je toeleverancier!
- JPD68 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
- Shanquish in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Maar dan op grotere schaal
Lijkt mij eigenlijk totaal niet praktisch? Aangezien Delta waarschijnlijk veel en veel meer glasvezelaansluitingen / klanten heeft dan de traditionele aansluitingen / klanten van weleer die nog coax hebben. Vooral ook aangezien die coax klanten ook allemaal een glasvezelaansluiting hebben of krijgen. Het hele coax netwerk in leven houden voor een kleine percentage aan aansluitingen alleen voor TV lijkt mij dan ook onnodig duur zonder echt voordeel. Ja, beter beeld voor die "duizenden" klanten die coax hebben terwijl je * roept maar wat * "tienduizenden" klanten hebt met alleen glasvezel die er dus niks aan hebben.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]
IMHO hadden ze dat ook gewoon als HET TV MEDIUM moeten houden, maar blijkbaar teveel moeite/te duur/enz.
Hetzelfde dus als dat KPN ooit van DSL wilt afstappen. Alleen heeft KPN wel een landelijk koper-netwerk waardoor het nog enigszins rendabel is dat in leven te houden zolang niet overal glasvezel is en ze dus ook nog kunnen ontwikkelen op DSL omdat daar nog steeds veel klanten zitten. Maar bij Delta is die groep aan coax-klanten een stuk kleiner.
Ik had erbij moeten zetten dat ik dat in het algemeen bedoelde en niet alleen wat betreft Delta/Caiway maar dus alle ISP's die ook COAX TV doen/dedenRobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:28:
Lijkt mij eigenlijk totaal niet praktisch?
Aangezien Delta...
Irrelevant wat mij betreft en hen zou ik dus ook dwingen om een COAX netwerk aan te leggen als ze TV willen aanbieden, maar blijkbaar ben ik één van de weinigen die daar zo over denkt...?!?!Hetzelfde dus als dat KPN ooit van DSL wilt afstappen.
Vorige week in mijn geval. Maar het feit dat dat antwoordnummer helemaal niet in die plaats zit gok ik er iets raars aan de hand is. Dit adres wordt al jaren gebruikt en staat overal zo.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]
[...]
Hoe lang geleden is dit allemaal
Want in Oktober/November 2024 heb ik mijn Genexis 7840 teruggestuurd en die is goed ontvangen uiteindelijk
Ik kan me ook herinneren dat ik zowel Berkel en Rodenrijs als Bleiswijk tegenkwam dus ik weet niet meer precies wat het exacte adres was en kan het ook helaas niet meer terugvinden...
#team_UTC+1
Het heeft met coax als medium weinig te maken, want DVB-C kan ook gewoon over glasvezel met exact dezelfde kwaliteit. Toen ik in het midden van het land woonde hadden we een pilot met XMNET en die deden dat zo. In het glasmodem zat een mediaconverter en daar kwam coax aansluiting uit.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Irrelevant wat mij betreft en hen zou ik dus ook dwingen om een COAX netwerk aan te leggen als ze TV willen aanbieden, maar blijkbaar ben ik één van de weinigen die daar zo over denkt...?!?!
Ik heb hetzelfde gehad, bij het inleveren bij PostNL verandert het adres, waardoor de track and trace ook niet lijkt te werken. Die werkt dan wel maar met het nieuwe adres.Ethirty schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:59:
[...]
Vorige week in mijn geval. Maar het feit dat dat antwoordnummer helemaal niet in die plaats zit gok ik er iets raars aan de hand is. Dit adres wordt al jaren gebruikt en staat overal zo.
Wellicht gebruiken ze wel meerdere adressen met hetzelfde antwoordnummer.
Wij hebben ook nog steeds Ziggo TV via CI+speedmetal35 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:26:
[...]
Ik vind ze allebei bagger. Ik heb met coax nog altijd de beste ervaring.
[ Voor 19% gewijzigd door Senaxx op 13-02-2025 19:42 ]
Afgelopen week, gister de bevestiging gekregen dat ze hem ontvangen hebben.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]
[...]
Hoe lang geleden is dit allemaal
Volgens mij "deed"? Meen opgevangen te hebben dat VoD niet meer beschikbaar is via DVB-C. En Ziggo heeft met de Next Mini ook al een hele tijd een IPTV only "speler" in het assortiment. En de Next heeft wel coax, verplicht voor TV, maar doet VoD etc ook via IPTV bij mijn weten.rfbroek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:02:
Ik denk dat ook meespeelt dat IPTV meer mogelijkheden biedt voor providers om b.v. video on demand te leveren, hoewel Ziggo dat wel al over coax deed (/doet?)
En IPTV is om een belangrijke reden erg interessant. Ze weten precies wie wat wanneer gekeken heeft. En Ziggo werkt al met gepersonaliseerde reclameblokken op live TV als je via bepaalde setups kijkt (en niet opt-out hieraan). Dat is dus heel interessant om te verkopen aan de TV zenders / tussenpartij.
Dus bijvoorbeeld de Humax harddiskrecorder/ontvanger had een smartcard voor de ontvangst en een wifi dongle, en dan kon je met de rode knop on demand gebruiken.
Die smartcards en DVB-C van Ziggo worden in Almelo trouwens nog steeds geleverd in verzorgingshuizen, terwijl Ziggo in de rest in de stad destijds van de kabel is gemieterd door Caiway/Cogas. Dat zit nog diep bij veel Almelo-ers, want die zaten helemaal niet te wachten om gedwongen over te gaan naar Caiway.
[ Voor 6% gewijzigd door rfbroek op 13-02-2025 20:23 ]
Volgens mij werkte het anders. Ik had namelijk geen wifi stick in gebruik op mijn humax 5200 en mijn modem deed geen wifi. Volgens mij zette ziggo het signaal voor mijn "on demand vraag" op de coax. Als er genoeg on demand kijkers in mijn straat/wijk waren was er even geen ruimte en kreeg ik een foutmelding.rfbroek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:21:
Ah ik herinner me het weer, video on demand met DVB-C ging bij Ziggo via de wifi van het docsis modem. . Omdat DVB-C eenrichtingsverkeer is moest het wel op die manier.
Dus bijvoorbeeld de Humax harddiskrecorder/ontvanger had een smartcard voor de ontvangst en een wifi dongle, en dan kon je met de rode knop on demand gebruiken.
Die smartcards en DVB-C van Ziggo worden in Almelo trouwens nog steeds geleverd in verzorgingshuizen, terwijl Ziggo in de rest in de stad destijds van de kabel is gemieterd door Caiway/Cogas. Dat zit nog diep bij veel Almelo-ers, want die zaten helemaal niet te wachten om gedwongen over te gaan naar Caiway.
Bij nader inzien: de bestelling van on demand ging wel over internet (bedraad danwel draadloos). Het programma kwam over coax binnen. Volgens mij zette ziggo het signaal voor mijn "on demand vraag" op de coax. Als er genoeg on demand kijkers in mijn straat/wijk waren was er even geen ruimte en kreeg ik een foutmelding.
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 13-02-2025 20:33 ]
Ziggo zou nu het coaxnetwerk wordt afgeschakeld in Twente dit netwerk kunnen overnemen,
Maar Ziggo levert in enkele gebieden zelfs al via glasvezel…..
Driemaal correct.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:08:
Volgens mij "deed"? Meen opgevangen te hebben dat VoD niet meer beschikbaar is via DVB-C. En Ziggo heeft met de Next Mini ook al een hele tijd een IPTV only "speler" in het assortiment. En de Next heeft wel coax, verplicht voor TV, maar doet VoD etc ook via IPTV bij mijn weten.
Het afschakelen van DVB-C bij de diverse ISP's is natuurlijk gewoon een verdienmodel.En IPTV is om een belangrijke reden erg interessant. Ze weten precies wie wat wanneer gekeken heeft. En Ziggo werkt al met gepersonaliseerde reclameblokken op live TV als je via bepaalde setups kijkt (en niet opt-out hieraan). Dat is dus heel interessant om te verkopen aan de TV zenders / tussenpartij.
Ja er zitten een aantal nadelen aan (bandbreedte, gebruik van coax-kabel i.p.v. ethernetkabel/wifi, storingen op coaxkabel wat je niet met netwerkkabel hebt) maar voor de rest is het - voor de consument - alleen maar voordelen.
Je kunt bijna onbeperkt TV's aansluiten, je hebt opnames in eigen beheer, je betaalt 1 bedrag, je zit qua privacy beter etc. etc.
Maar dan IPTV; je hebt een maximaal aantal devices waarmee je tegelijk kunt kijken (hetzij maximaal aantal decoders; hetzij maximaal aantal gebruikers tegelijk met de app), opnames staan in de cloud en worden (meestal) na maximaal een jaar verwijderd, je betaalt extra per maand voor elke decoder, opnames zijn vaak extra bedrag per maand en zoals jij ook al zegt; elke klant wordt met IPTV geprofileerd.
Gelukkig is het hier nog niet zo erg als wat ik soms zie/lees over de ISP's in de VS.
Is dat zo? Bij mijn weten zijn er een aantal gemeenten die de coax nooit verkocht hebben en waar de gemeente nog de infrastructuur verhuurd, aan bv Ziggo. Waarbij er nu ook gemeentes zijn die zijn overgestapt op glasvezel en coax hebben uitgeschakeld. De enige keuze voor Ziggo daar is dus leveren over glasvezel. En zelfs dan kun je het wel/geen glasvezel noemen. Doorstrepen op basis van of je een "glasvezel-kabel netwerk" zoals Ziggo hun landelijke netwerk noemt glasvezel vindt. Want voor zover ik begrepen heb komt er een glasvezel kabel van de gemeente binnen, waar Ziggo een kastje op aansluit dat er een DOCSIS + DVB-C signaal "van maakt" en vervolgens sluit je daarop weer een standaard Ziggo modem aan zoals elke andere Ziggo klant heeft.Sjakie0101 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:30:
Maar Ziggo levert in enkele gebieden zelfs al via glasvezel…..
Dus wat normaal in de wijkkast plaatsvindt, omzetten van "RF over glasvezel" naar "RF over coax", vindt dan kleinschalig plaats bij de (/elke) klant in de meterkast. Dat is dus, IMO, nauwelijks glasvezel te noemen. O.a. dus omdat er nergens "ethernet" over die glasvezel heen gaat. Maar het dus allemaal "radiofrequentie" is verpakt in licht op glasvezel.
En wat ik in mijn post niet vermelde is dat ik meende dat het in Volendam was dat ze dit toepasten, alleen dacht ik ook dat het iets met een E was. Dus bedankt voor de Edam-Volendam reminder
Dat is dus een glasvezel die de gemeente in de grond heeft gestopt. Waarbij Ziggo "in de meterkast bij de klant" zo snel mogelijk van glasvezel naar coax gaat om daarop hun standaard apparatuur (docsis modem dus) aan te sluiten.
Als je dat glasvezel vind, dan heeft Ziggo dus een, "bijna" landelijk dekkend, glasvezel netwerk
De retourlogistiek wordt gedaan door
https://drakeandfarrell.com/?lang=nl
Deze doet dat voor KPN, Delta en voorheen volgens mij ook Ziggo (staat niet meer als partner publiek geregistreerd)
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Nope in Edem-Volendam heb je gewoon een XGS-PON aansluiting op het ziggo netwerk.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:48:
[...]
En wat ik in mijn post niet vermelde is dat ik meende dat het in Volendam was dat ze dit toepasten, alleen dacht ik ook dat het iets met een E was. Dus bedankt voor de Eden-Volendam reminder
Dat is dus een glasvezel die de gemeente in de grond heeft gestopt. Waarbij Ziggo "in de meterkast bij de klant" zo snel mogelijk van glasvezel naar coax gaat om daarop hun standaard apparatuur (docsis modem dus) aan te sluiten.
Als je dat glasvezel vind, dan heeft Ziggo dus een, "bijna" landelijk dekkend, glasvezel netwerk
Ehh...rfbroek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:21:
Ah ik herinner me het weer, video on demand met DVB-C ging bij Ziggo via de wifi van het docsis modem. . Omdat DVB-C eenrichtingsverkeer is moest het wel op die manier.
Als je downloadt dan upload je ook een beetje en als je uploadt dan download je ook een beetje hé!
Dus ik gok dat het niet om die reden was...?!?!
/EDIT :
Minimaal 1 maand elkaar laten overlappen zou ik zeggen op basis van ervaringen van anderen waar net XGS-PON is neergelegd door verschillende ISP'spietje63 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:14:
Een goede twee jaar nadat er genoeg interesse was in de buurt, wordt 5 maart eindelijk mijn modem geplaatst.
Wat is slim, direct ziggo opzeggen of nog even aanzien of het allemaal werkt?
[ Voor 34% gewijzigd door nero355 op 13-02-2025 22:16 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Even zitten zoeken in het Ziggo topic. En daar lees ik semi tegenstrijdige berichten. Voorspelling dat het zal zijn zoals ik stel, reactie van "dat kan toch niet tegelijkertijd met de rest die via XGS-PON leveren", maar ook weer een post die wel stelt (als feit, niet als voorspelling / ...) dat ze RFoG toepassen tot in de meterkast met daar soortgelijke apparatuur als in de wijkkast.dunkiegaming schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Nope in Edem-Volendam heb je gewoon een XGS-PON aansluiting op het ziggo netwerk.
Feit is in ieder geval dat Ziggo in Edam-Volendam niks van glasvezel heeft aangelegt en dit geen echt vrijwillige keuze was. De optie was of de glasvezellijn huren en daar een mouw aan passen of zich helemaal terugtrekken. En het is niet echt een reden om te stellen dat Ziggo aan glasvezel doet.
DVB-C heeft natuurlijk 0,0 met Docsis te maken. Twee onafhankelijke systemen die verschillende radiofrequenties op dezelfde kabel gebruiken. Dat Docsis signalen het netwerk in kan sturen betekent niet dat DVB-C dat ook kan. En DVB-C is in de basis alleen zenden. Is immers een tuner, die op een frequentie afstelt, en daar een signaal op ontvangt. Vroeger was dat een analoog signaal met 1 zender per frequentie. Tegenwoordig is dat een digitaal signaal waarbij er meerdere MPEG streams op 1 frequentie worden uitgezonden.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:14:
[...]
Ehh...
Als je downloadt dan upload je ook een beetje en als je uploadt dan download je ook een beetje hé!
Dus ik gok dat het niet om die reden was...?!?!
Maar ik meen dat on-demand ook werkte via een CI+ module en zonder internet op de TV. Alleen zal de bandbreedte voor uploaden binnen DVB-C vast heel beperkt zijn. En in principe zou er maar een stukje communicatie hoeven te zijn waarna Ziggo op een bepaalds frequentie / "kanaal" een "nieuwe" "klant specifieke" zender begint uit te zenden op aanvraag van de klant en alleen te bekijken door die klant.
Mijn opmerking ging over het gebruik van WiFi en dat communiceert toch echt twee kanten op zelfs als je data erover heen stuurt die misschien WEL maar één kant op gaatRobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:26:
DVB-C heeft natuurlijk 0,0 met Docsis te maken.
Dan heb ik het blijkbaar niet duidelijk genoeg uitgelegd.nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:29:
[...]
Mijn opmerking ging over het gebruik van WiFi en dat communiceert toch echt twee kanten op zelfs als je data erover heen stuurt die misschien WEL maar één kant op gaat
Het Ziggo televisiesignaal (de mpeg stream) kwam destijds altijd binnen via DVB-C, ook bij VOD. Het was dus geen IPTV.
maar als je VOD daadwerkelijk wilde gebruiken moest je wel een internetverbinding hebben (destijds dus met het Docsys modem) om het uploadstukje van VOD te laten werken. Had je geen internet op je "interactieve ontvanger" had je ook geen VOD.
@RobertMe Die modernere Ci+ modules voor VOD van Ziggo heb ik niet meegemaakt, toen woonde ik al in niet-Ziggo gebied
Delta zelf zegt dat je beter kan wachten totdat het allemaal werkt, maar dat heb ik zelf niet gedaan.pietje63 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:14:
Een goede twee jaar nadat er genoeg interesse was in de buurt, wordt 5 maart eindelijk mijn modem geplaatst.
Klopt, er komt geen converter voor coax oid aan te pas. En men krijgt de IPTV box.dunkiegaming schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Nope in Edem-Volendam heb je gewoon een XGS-PON aansluiting op het ziggo netwerk.
En wanneer Ziggo dat nu al doet via Glasdraad… dan kan Ziggo ook via het Deltanetwerk of zelfs dat netwerk overnemen,
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.