|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Binnen een paar minuten nadat mijn Caiway router online was kreeg ik 2 automatische mails: welkom bij Caiway en een afmelding van Delta en dat ze binnen 2 weken de router retour verwachten.nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:00:
[...]
Laat ik het anders zeggen :
- Er zijn mensen geweest die dachten dat het geen nut heeft en vervolgens onnodig lang zonder een werkende internetverbinding kwamen te zitten...
- Er zijn mensen geweest die ineens met onverwachte problemen bij de nieuwe ISP kwamen te zitten en daardoor gelukkig weer teruggezet konden worden bij de oude ISP en daar vervolgens gewoon bleven alsof er niks was gebeurd...
En daar zitten ook voorbeelden tussen waarbij het niet over hetzelfde glasvezeltje ging maar een ander glasvezeltje dat ernaast hangt of een xDSL dan wel COAX aansluiting
Ik ga er maar even vanuit dat ze nog als 2 losse bedrijven opereren en terugzetten zeker niet vanzelfsprekend is.
Maar het onderstreept wel het gemak van de overstap service. Je blijft online tot het moment dat je nieuwe provider het stokje kan overnemen en daarna is je oude connectie automatisch opgezegd. Geen onnodige overlap of ongeplande downtime.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nee dus, althans ga er niet blind vanuit dat zaken als port-forwarding werken. Dan moet je minimaal CGNAT uitzetten en degene die dat doen hangen er waarschijnlijk een eigen router achter.D4NG3R schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:13:
Een eigen router is leuk, maar voor mijn usecase geen noodzaak. Als de Nokia gewoon zonder morren aan portforwarding doet en stabiel is geloof ik het (ook) wel.
Geen idee of ik eigenlijk ooit iets heb gelezen over de ervaringen met port-forwarden op de Nokia.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat is dus niet waarRobertMe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
Dat schreef ik tochHet zal voornamelijk nut hebben als het over een ander kabeltje gaat.
Niet te moeilijk denken : Gewoon altijd doen!
D4NG3R schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:13:
Indien het Delta wordt, en dat is waarschijnlijk, zal ik het t.z.t. wel laten weten hoe het zit met het ONT wat er nu tussen zit*.
Die sticker heb ik dus ook en blijkt bij anderen ook standaard op de Nokia 010 ONT te zitten.*Alweer even geleden dat ik die gezien heb, het staat mij vaag bij dat hier wel de Delta 'laten hangen' sticker op zit. Zal vanavond wel ff kijken of dit ook daadwerkelijk het geval is.
Het beestje was wel onderdeel van het Odido installatiepakket, maar ik ben de 1e afnemer van glasvezel op dit adres, dus voor het zelfde geld ontving ik 'em daarom [in dat pakket].
Dat bedoelde ik dus met "Het kan ongetwijfeld nog beter verlopen dan bij mij het geval was." @RobertMeEthirty schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:01:
Binnen een paar minuten nadat mijn Caiway router online was kreeg ik 2 automatische mails: welkom bij Caiway en een afmelding van Delta en dat ze binnen 2 weken de router retour verwachten.
Ik ga er maar even vanuit dat ze nog als 2 losse bedrijven opereren en terugzetten zeker niet vanzelfsprekend is.
Maar het onderstreept wel het gemak van de overstap service. Je blijft online tot het moment dat je nieuwe provider het stokje kan overnemen en daarna is je oude connectie automatisch opgezegd.
Geen onnodige overlap of ongeplande downtime.
"Thnx for sharing!"
Standaard stond die veel te hoog geloof ik i.c.m. sommige dingen dus dat hoort zeer zeker niet !!R00t schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:14:
Wat mij opviel is dat bij de standaard Nokia router de firewall uit staat.
Toeval of is dit inderdaad zo?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat komt maar door één ding en dat is het gebrek aan moderatie daar.Heelgoed schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:29:
[...]
Context: dit was n.a.v. m'n vraag waar ik praktijkproblemen met de nieuwe settopbox enigszins "officieel" onder de aandacht kon brengen.
Ik heb het even geprobeerd en af en toe gelezen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Maar ik raad het af. Wat een ellende van elkaar afzeiken daar. Volkomen disfunctioneel met een signaal/ruis verhouding die alle lust ontneemt om er nog moeite in te steken.
In huis heb ik 10GB Lan liggen met het modem van Ziggo in bridge-modus en een Asus als DHCP. Dat schijnt niet te kunnen bij Delta, tenzij je naar zakelijk gaat en veel meer betaalt.
Wel zag ik dat als je het snelste abo bij delta pakt, je het Sagemcom F@st 5684 modem krijgt ipv de Nokia XS-2426G-B.
Ook zag ik dat het abo maandelijks aan te passen was, ook naar beneden.
Ben ik nou heel erg sneaky als ik denk dat het misschien een goed idee is om voor de eerste maand het snelste abo te pakken, dan dus dat modem met 10GB aansluiting te krijgen, om vervolgens het aan te passen naar een 1GB aansluiting? Of moet je in dat geval die Sagemcom terugsturen om een Nokia te krijgen?
Of moet ik me niet zo'n zorgen maken om het feit dat die Nokia als DHCP gaat optreden en zal de verbinding tussen mijn pc's en mijn server gewoon op 10GB blijven lopen, ook als hij de connectie met de DHCP maar op max 5 GB heeft?
Ben erg benieuwd naar wat mensen die hier meer verstand van hebben dan ik hiervan zeggen.
Nee er zit geen bridge-modus op de modems van Delta maar je kan wel een Nokia XS-010X-Q ONT kopen en laten registreren bij Delta en dan heb je feitelijk ook bridge-modus. Wel moet je dan VLAN 100 instellen op je ASUS router. Leesvoer: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"rudinie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:42:
Ik heb een vraagje: Momenteel zit ik bij Ziggo, en gisteren hebben ze (eindelijk) de glasvezel aansluiting in mijn meterkast afgerond. Dat betekent dat ik nu zou kunnen overstappen op glas, wat voordeliger zou kunnen uitpakken bij een 1 GB abo, want 2 jaar voor 40 euro per jaar, incl tv, tegen nu 67,50 oid alleen internet van Ziggo met 1200/120.
In huis heb ik 10GB Lan liggen met het modem van Ziggo in bridge-modus en een Asus als DHCP. Dat schijnt niet te kunnen bij Delta, tenzij je naar zakelijk gaat en veel meer betaalt.
Wel zag ik dat als je het snelste abo bij delta pakt, je het Sagemcom F@st 5684 modem krijgt ipv de Nokia XS-2426G-B.
Ook zag ik dat het abo maandelijks aan te passen was, ook naar beneden.
Ben ik nou heel erg sneaky als ik denk dat het misschien een goed idee is om voor de eerste maand het snelste abo te pakken, dan dus dat modem met 10GB aansluiting te krijgen, om vervolgens het aan te passen naar een 1GB aansluiting? Of moet je in dat geval die Sagemcom terugsturen om een Nokia te krijgen?
Of moet ik me niet zo'n zorgen maken om het feit dat die Nokia als DHCP gaat optreden en zal de verbinding tussen mijn pc's en mijn server gewoon op 10GB blijven lopen, ook als hij de connectie met de DHCP maar op max 5 GB heeft?
Ben erg benieuwd naar wat mensen die hier meer verstand van hebben dan ik hiervan zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door dunkiegaming op 05-02-2025 10:22 ]
Tnx, dat ziet er nog wel betaalbaar uit ook.dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Nee er zit geen bridge-modus op de modems van Delta maar je kan wel een Nokia XS-010X-Q ONT kopen en laten registreren bij Delta
Het is ook wel weer boeiend om het even te volgen. Je kunt denk ik promoveren in de psychologie op het gedrag van mensen op fora. Het is net zoiets als road-rage: in relatieve anonimiteit een kort lontje en anderen de les lezen. Er wordt wel eens voorgesteld om kinderen qua schermtijd te beperken, maar menig volwassene zou qua forumtijd ook wel wat grenzen kunnen gebruiken. Of een forummoderator zou een veelposter eens een kijk-in-de-spiegel vragenlijstje moeten toesturen voor wat zelfreflectie. "Heb je het permanent open staan in je browser?". "Kijk je er in de ochtend als eerste op en savonds als laatste?". "Wordt je snachts wakker en denk je er aan?" "Heb je het gevoel dat je met je 'tegenstander' op het forum meer contact hebt dan met je vrienden?" etc. etc. En dan "bij een score tussen 15 en 20: u bent ernstig doorgeschoten in uw betrokkenheid. Overweeg een poosje af kicken." Samengevat: get a life.Mapje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:24:
[...]
Dat komt maar door één ding en dat is het gebrek aan moderatie daar.
Al met al wel jammer voor zo'n in potentie goed communicatiemiddel als zeelandnet dat het de nek om wordt gedraaid.
Als je dit soort vragen stelt vraag ik mij af waarom je een 10Gbit/s LAN hebtrudinie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:42:

Er vanuit gaande dat dat 10Gbit/s LAN is aangesloten op een 10Gbit/s switch dan maakt het geen fluit uit welk apparaat DHCP doet en hoe snel dat is. Zeker hoe je vraagt naar "DHCP". Zelfs een DHCP server op een 10Mbit/s apparaat zal je netwerksnelheid niet beïnvloeden. Immers gaat DHCP maar om een paar bytes die maar elke zoveel uur verstuurd worden.
En als je geen VLANs gebruikt heb je dus ook geen routing tussen VLANs nodig en ook geen router nodig die met 10Gbit/s kan routeren tussen de VLANs. Waarbij consumenten routers bij mijn weten nooit VLANs ondersteunen (tenzij je custom firmwares gebruikt, en gezien je vraagstelling ga ik er niet vanuit dat je de kennis hebt van custom firmwares noch van VLANs).
En heb je uberhaupt een 10Gbit/s LAN? Of heb je toevallig de duurste netwerkkabel gekocht die je kon vinden (Cat6a / Cat7 / ...) en staat daar bij dat het 10Gbit/s aan kan? Maar heb je het vervolgens gewoon aangesloten op netwerkapparatuur die maar 1Gbit/s doet? Want wederom, de vraagstelling blijkt niet uit dat je IMO de kennis / interesse hebt om te investeren in (zeer) dure 10Gbit/s hardware (waarbij het meestal zelfs gaat over SFP+ aansluitingen met DAC of glasvezel, en niet over RJ45 / twisted pair).
Waarom, heel simpel, omdat ik in de VFX branche werk, en een renderfarm(pje) heb en dus grote hoeveelheden data over het netwerk stuur van en naar mijn server vanaf werkstations en rendernodes.RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Als je dit soort vragen stelt vraag ik mij af waarom je een 10Gbit/s LAN hebt.
Geloof me maar dat je dit niet op 1 GB/s meer wil. We praten over honderden GB data per frame aan input, 24 fps, sommige sequences van minuten lang met multi-layer exrs output van soms een paar honderd MB per frame, dus ja, dat wil je zo snel als mogelijk, anders is er amper mee te werken.
Ok, dank je wel, dat is fijn te horen, ik had geen idee hoe beperkend dat evt. zou kunnen zijn.Er vanuit gaande dat dat 10Gbit/s LAN is aangesloten op een 10Gbit/s switch dan maakt het geen fluit uit welk apparaat DHCP doet en hoe snel dat is.
Het feit dat ik om informatie vraag over een modem wil niet zeggen dat ik echt helemaal noob ben.En heb je uberhaupt een 10Gbit/s LAN?
Ja, ik heb 10GB LAN, en dat heb ik al sinds meer dan 10 jaar toen je nog losse netwerkkaartjes nodig had en een switch meer kostte dan een weekje vakantie naar Hawai met je gezin.
Helder. Dan ben je inderdaad min of meer de uitzondering van iemand die het wel nodig heeft (en niet een Tweaker met "omdat het kan") met, respectvol bedoeld, "minder netwerkkennis" (wederom "niet de Tweaker die het doet omdat het kan").rudinie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:59:
[...]
Waarom, heel simpel, omdat ik in de VFX branche werk, en een renderfarm(pje) heb en dus grote hoeveelheden data over het netwerk stuur van en naar mijn server vanaf werkstations en rendernodes.
Geloof me maar dat je dit niet op 1 GB/s meer wil. We praten over honderden GB data per frame aan input, 24 fps, sommige sequences van minuten lang met multi-layer exrs output van soms een paar honderd MB per frame, dus ja, dat wil je zo snel als mogelijk, anders is er amper mee te werken.
Als je inderdaad die dure 10Gbit/s netwerkswitch en netwerkadapters hebt dan zal het inderdaad (waarschijnlijk) prima gaan. Alleen als je VLANs gebruikt heb je dus ook een router nodig die 10Gbit/s aankan om daar geen bottleneck te hebben. Maar ik maak uit je verhaal niet op dat je dat hebt.[...]
Ok, dank je wel, dat is fijn te horen, ik had geen idee hoe beperkend dat evt. zou kunnen zijn.
[...]
Het feit dat ik om informatie vraag over een modem wil niet zeggen dat ik echt helemaal noob ben.
Ja, ik heb 10GB LAN, en dat heb ik al sinds meer dan 10 jaar toen je nog losse netwerkkaartjes nodig had en een switch meer kostte dan een weekje vakantie naar Hawai met je gezin.
Maar gewoon een reeks PCs/servers/workstations die allemaal op één (/dezelfde) 10Gbit/s switch zijn aangesloten en zich allemaal in hetzelfde VLAN (/subnet / IP range) bevinden. Dan is geen routing nodig en gaat dat prima (blijven) werken onafhankelijk van welke router je hebt (al dan niet zelf gekocht vs geleverd door provider). Zolang de netwerkaansluitingen van de renderfarm maar niet direct naar die router gaan, maar via die 10Gbit/s switch.
Als ik geen 100.xxx-IP meer zie in de modem, dan is het afgerond. Volgens mij heb ik die nooit gehad. Het klinkt een beetje alsof ik altijd al een dynamisch IP had, maar dat de administratie nog niet in orde was. Ik vind het prima.pven schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Wat opvallend is: ik heb sinds vorige week een router (Ubiquiti Cloud Gateway Ultra) erachter hangen (ook in DMZ), en dat ging eigenlijk allemaal al wel prima. Portforwarding werkte ook al prima. Mijn enige echte issue tot nu toe is dat NAT loopback het niet doet.
(Nu eens kijken of er nog wat korting in zit.)
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Niet alles is wat het lijkt, @RobertMeRobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Helder. Dan ben je inderdaad min of meer de uitzondering van iemand die het wel nodig heeft (en niet een Tweaker met "omdat het kan") met, respectvol bedoeld, "minder netwerkkennis" (wederom "niet de Tweaker die het doet omdat het kan").
[...]
Klopt helemaal, alles dat 10GB capable is naar de switch, daarvandaan 1 naar de Asus, en die weer door naar het Ziggo Modem. Wel heb ik zelf handmatige wat ip-adressen uitgedeeld, want daar had ik een tijdje terug behoefte aan. Software die op ip-adres naar licentie zocht dus de licentieserver (virtual machine) draait op een vast adres. Misschien dat het tegenwoordig ook op hostname kan, moet ik ff uitzoeken.RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Maar gewoon een reeks PCs/servers/workstations die allemaal op één (/dezelfde) 10Gbit/s switch zijn aangesloten en zich allemaal in hetzelfde VLAN (/subnet / IP range) bevinden. Dan is geen routing nodig en gaat dat prima (blijven) werken onafhankelijk van welke router je hebt (al dan niet zelf gekocht vs geleverd door provider). Zolang de netwerkaansluitingen van de renderfarm maar niet direct naar die router gaan, maar via die 10Gbit/s switch.
Eerst maar even afwachten hoe lang het gaat duren voordat Delta de boel kan leveren.
Heb het trouwens even nagevraagd: Als je de eerste maand het snelste abo neemt krijg je dus de Sagemcom opgestuurd. Als je vervolgens na 1 maand je abo aanpast naar iets minder snels dan hoef je niet het modem te ruilen voor de Nokia.
Lijkt me wel handig want als ik in een nabije toekomst een VPN moet opzetten met een klant en die heeft hele snelle verbindingsmogelijkheden, dan kan ik tijdelijk weer het abo opschalen naar het snelst mogelijke, en als het project klaar is weer terug naar "normaal".
Dank je wel voor het meedenken RobertMe.
Of je kiest de snelheid je gewoon zou nemen, koop je een Nokia XS-010-X en dan heb je geen dubbel NAT.rudinie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Klopt helemaal, alles dat 10GB capable is naar de switch, daarvandaan 1 naar de Asus, en die weer door naar het Ziggo Modem. Wel heb ik zelf handmatige wat ip-adressen uitgedeeld, want daar had ik een tijdje terug behoefte aan. Software die op ip-adres naar licentie zocht dus de licentieserver (virtual machine) draait op een vast adres. Misschien dat het tegenwoordig ook op hostname kan, moet ik ff uitzoeken.
Eerst maar even afwachten hoe lang het gaat duren voordat Delta de boel kan leveren.
Heb het trouwens even nagevraagd: Als je de eerste maand het snelste abo neemt krijg je dus de Sagemcom opgestuurd. Als je vervolgens na 1 maand je abo aanpast naar iets minder snels dan hoef je niet het modem te ruilen voor de Nokia.
Lijkt me wel handig want als ik in een nabije toekomst een VPN moet opzetten met een klant en die heeft hele snelle verbindingsmogelijkheden, dan kan ik tijdelijk weer het abo opschalen naar het snelst mogelijke, en als het project klaar is weer terug naar "normaal".
Dank je wel voor het meedenken RobertMe.
Waarom zou je die Sagemcom modem eigenlijk willen? Die heeft maar 1 10gbe poort en 4gbe poorten. Welke asus router heb je?
[ Voor 4% gewijzigd door dunkiegaming op 05-02-2025 13:05 ]
Voor het geval dat ik hierboven beschrijf. Bij freelance projecten waarbij ik vanuit thuis-kantoor kan werken via vpn, om dan de maximale snelheid eruit te halen die mogelijk is, zodat ik mijn eigen werkstation kan gebruiken in combinatie met de opslag-server van de klant. Ik heb dit nog niet eerder gedaan omdat de internet-snelheid tot nu toe met Ziggo onder de 1000 Mbps down en 120 Mbps up blijft, dus misschien is het wel wishful thinking om te denken dat het met de snelste glasvezel-aansluiting wel mogelijk is om op afstand te werken zonder een kopie van alle data te hoeven maken.dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:02:
[...]
Waarom zou je die Sagemcom modem eigenlijk willen?
Wat vaak gebeurt nu is met Perforce een copy trekken van de source, daarop lokaal werken middels uitchecken, en dan weer submitten. Dat werkt wel maar is soms heel traag, zeker als er veel binaries op de source zijn bijgekomen.
USD-pipelines zijn nou niet echt opslag-efficient, en als daar simulaties en caches bijkomen of de sourcefiles van Substance Painter of ZBrush loopt het helemaal snel de spuigaten uit als je een paar dagen niet hebt gesynched omdat je maar part-time aan het project werkt.
Vooralsnog heb ik een eenvoudige RT-AX88U Pro, dus die is hier nog niet voor geschikt.
Die Nokia XS-010-X ziet er zeker ook wel uit als een optie om in het achterhoofd te houden.
Als je aan een eigen modem begint moet je er wel ook rekening mee houden dat daar risico's aan zitten v.w.b. onverwachte problemen / downtime. Voor een Tweaker vast acceptabel en op te lossen / "af te wachten" en dus acceptabel. Maar als je thuis zit te ZZPen en internet nodig hebt wil je natuurlijk niet dat door een configuratie fout bij Delta ineens je eigen ONT offline gaat, terwijl de door Delta geleverde ONT vrolijk door zou zijn blijven werken.rudinie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:
Die Nokia XS-010-X ziet er zeker ook wel uit als een optie om in het achterhoofd te houden.
En daarnaast kwam er ook voorbij dat de snelheidsverhoging die Delta dit jaar gedaan heeft niet werd toegepast bij klanten met een eigen ONT. En ze daarvoor eerst weer de Nokia / originele moesten aansluiten en laten activeren, en vervolgens weer terug wisselen, en laten activeren. Ik ga er dan vanuit dat diezelfde procedure ook nodig is als je zelf het abo aanpast. Dus voor een maandje een sneller abo nemen zorgt dan ook voor wat rompslomp (4x Delta contacteren en 2x tijdelijk de originele ONT aansluiten).
Het is dus zeker niet "ik koop zelf een ONT, sluit die aan, en hoef er nooit meer naar om te kijken". Het behoeft toch wat "onderhoud", waarschijnlijk al helemaal als je regelmatig het abo gaat aanpassen.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 05-02-2025 15:11 ]
Heel goed punt en zeker belangrijk in mijn geval.RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Als je aan een eigen modem begint moet je er wel ook rekening mee houden dat daar risico's aan zitten
[...]
Het verdient wat mij betreft dan ook zeker de voorkeur om een zo onderhoudsvrij en risicoloos mogelijke oplossing te vinden.
Wederom mijn dank voor de input, heel erg waardevol!
De mensen die het willen kunnen het dan gebruiken.
En iemand die er totaal niet mee bezig is, komt er toch niet aan.
Hoe moeilijk is het, de software is er al (in de zakelijke Nokia modem)
Zakelijke nokia modem is anders dan die je als particuliere geleverd krijgt en bridge modus op de particuliere nokia werkt niet met hun infra/netwerk.DvE schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:22:
Het wordt gewoon eens tijd dat ze een simpele switch maken in de geleverde Nokia modem om bridgemode te kunnen activeren.
Maar andere Nokia's wel. Of een eigen andere ONT.dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Zakelijke nokia modem is anders dan die je als klant geleverd krijgt en bridge modus op de particulere nokia werkt niet met hun infra.
Moet niet onmogelijk zijn, lijkt me.
Particulier nokia=XS-2426G-B=modem+routerDvE schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:39:
[...]
Maar andere Nokia's wel. Of een eigen andere ONT.
Moet niet onmogelijk zijn, lijkt me.
Zakelijk nokia=XS-2426G-B=modem+router/XS-010-X=modem. De XS-010-X krijg je alleen bij Zakelijk Pro abbo.
[ Voor 7% gewijzigd door dunkiegaming op 05-02-2025 17:10 ]
“Krijgen” alleen bij een 3 jaar abonnement. Anders kopen.dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:09:
[...]
Particulier nokia=XS-2426G-B=modem+router
Zakelijk nokia=XS-2426G-B=modem+router/XS-010-X=modem. De XS-010-X krijg je alleen bij Zakelijk Pro abbo.
Al zo vaak besproken. Dit onderwerp is beschimmeld inmiddels.DvE schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:22:
Het wordt gewoon eens tijd dat ze een simpele switch maken in de geleverde Nokia modem om bridgemode te kunnen activeren.
Is er niet, komt waarschijnlijk niet. Opties genoeg: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Bij zakelijk pro kun je een Nokia xs-010x-q ONT kopen of gratis krijgen (bij het 3-jaars abonnement).dunkiegaming schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Zakelijke nokia modem is anders dan die je als particuliere geleverd krijgt …
Die zin klopt niet helemaal. De Nokia xs-2426g-b bij alle abonnementen < 4 Gbps. biedt geen bridge mogelijkheid. De DFN infra kan het uiteraard wel.…en bridge modus op de particuliere nokia werkt niet met hun infra/netwerk.
De Sagemcom geleverd bij abonnementen vanaf 4 Gbps. biedt ook geen bridge mode.
Ik weet niet of die code perse je woonplaats weergeeft. Bij mij geeft ie AM aan. Zou het ook de locatie van de server kunnen zijn? Amsterdam? Ik woon in ieder geval niet in Amsterdam.EDIT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:08:
Meer mensen bij wie de reverse DNS voor de IP adressen is aangepast?
Waar ik eerst iets van <ip omgekeerd>.dynamic.caiway.nl op IPv4 en op IPv6 helemaal geen reverse DNS had, is het nu aangepast naar host-we.[woonplaats]-[code 1].v4.dfn.nl voor IPv4 en host-[code 2].pd.[woonplaats].[code 1].v6.dfn.nl bij IPv6.
Vooral met die woonplaats in de reverse DNS ben ik persoonlijk niet echt blij. Ook al zijn er uiteraard genoeg diensten die dat soort info bij benadering verstrekken, het is nu een harde bevestiging dat ik op een bepaalde plek woon, en dat hoeft niet het hele internet te weten van mij.
Bij mij staat er HE. Wellicht Hengelo? Ik woon in het oosten.Strontvlieg schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Ik weet niet of die code perse je woonplaats weergeeft. Bij mij geeft ie AM aan. Zou het ook de locatie van de server kunnen zijn? Amsterdam? Ik woon in ieder geval niet in Amsterdam.
Ik mis elke dag KPN, wat een geweldig TV platform hebben die. Ik overweeg zelfs om weer terug te gaan naar DSL om deze reden. Liever 200/20 met fatsoenlijke TV dan 1000/1000 met crappy TV.
Binnenkort mij maar eens verdiepen in de alternatieven, maar op deze manier hoeft het bij ons thuis niet meer eigenlijk. Ik had er oprecht meer van verwacht, Delta (en CAIW) zijn geen nieuwe of kleine speler. Hoe moeilijk kan het dan zijn om te zorgen dat je TV platform op zijn minst fatsoenlijk werkt?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Grote kans dat je een ander type kijker bent dan. Je mag mijn ontvanger wel hebbenSjakie0101 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:20:
Ik deel dit geenszins, TV is meer dan prima.

Op het Delta forum zal je veel herkenbare verhalen vinden van wat ik vertelde hierboven. En dan hebben we het nog maar niet over missende basisfuncties als met 1 klik 30 seconden of meer spoelen.
[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 06-02-2025 13:07 ]
Tenzij je dat via de app kijkt. Dan is het elke dag weer de vraag of het goed werkt of niet.Sjakie0101 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:20:
#team_UTC+1
Goed er zit nu op dit moment een fout inDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:55:
[...]
Grote kans dat je een ander type kijker bent dan. Je mag mijn ontvanger wel hebben
Op het Delta forum zal je veel herkenbare verhalen vinden van wat ik vertelde hierboven. En dan hebben we het nog maar niet over missende basisfuncties als met 1 klik 30 seconden of meer spoelen.
https://www.zeelandnet.nl...aar-home-of-andere-zender
Maar toch is de DELTA Smart TV App voor Android TV nog steeds de beste oplossing om tv de kijken.
En dit is al sinds september 2022 zo
Ik gebruik geen Android.Mapje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Goed er zit nu op dit moment een fout in :
https://www.zeelandnet.nl...aar-home-of-andere-zender
Maar toch is de DELTA Smart TV App voor Android TV nog steeds de beste oplossing om tv de kijken.
En dit is al sinds september 2022 zo.
De AppleTV app werkt wel redelijk meestal, al vind ik hem weinig intuïtief. Knopjes doen soms andere dingen dan je verwacht. Maar gebruik hem regelmatig.
Spoelen van NL1-2-3 bij Apple TV dezelfde problemen als de settop box: https://www.zeelandnet.nl...niet-meer-vooruit-spoelen).
Sneeuw bij opstarten ook al bekend probleem: https://www.zeelandnet.nl...wbeeld-kamai-4k-ontvanger
In januari weer zonder compensatie berg zenders en Film1 geschrapt (vervangen door reclame versie van Videoland): https://www.zeelandnet.nl...verzicht-per-januari-2025
ESPN 1 wat bij praktisch alle providers in het pakket zit, niet bij Delta
Maar met elke oplossing heb je nog steeds te maken met slechte kwaliteit van de streams, voetbal is gewoon streperig. Iets waar KPN en Ziggo geen enkele last van hebben, ook niet toen ik nog een KPN lijn 100/30 had. Ook toen liep het vloeiend in HD.
Heb al besloten dat ik het anders ga doen. Ik wil sowieso van ouderwetse TV af en meer naar streaming toe. Dus ga het sowieso anders inregelen. Het internet van Delta is verder prima, dus dat zal binnenkort onderzocht worden qua prijs of het aantrekkelijk is. Anders kies ik een andere provider op de glasvezel denk ik, maar dat kan ook prima als je de TV loskoppelt.
Nou, het feit alleen al dat je niet kan doorspoelen met beeld is wel frustrerend hoor. Je hebt geen idee waar je bent en moet dus maar beetje gokken.Sjakie0101 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:20:
Wie dat ooit bedacht heeft... Dat kon zelfs vroeger op vhs al....
Als ik een tip mag geven dan zou ik je opgeven voor de Delta nieuwsbrief en storingsmeldingRoetzen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:39:
Ik heb mij gisteren - waarschijnlijk op de valreep - aangemeld voor overstappen van Caiway naar Delta. Voor het aanbod van €35 voor de eerste acht maanden en dan vier maanden de volle prijs. Mijn bestelling is geaccepteerd en ik heb een klantnummer gekregen. Ik heb bij delta.nl een account aangemaakt en mijn klantnummer daar aan gekoppeld. So far so good. Caiway zou pe 1 maart opgaan in Delta en mijn overstap is gepland voor 13 maart. Dus ik ben benieuwd of ik dan toch nog het toneelstukje van mijn Nokia modem omruilen moet opvoeren. We gaan het zien. Ik kan ook nog niet bij mijn gegevens op MijnDelta. Ik krijg een OOPS error 500. Ik neem aan dat dat komt omdat er nog geen verdere gegevens zijn en dat dat tzt wel komt. Maar dan is die foutmelding tot wat verwarrend.
https://mijn.delta.nl/gegevens?tab=communicatievoorkeuren
De oeps foutmelding ontstaat idd omdat je gegevens nog niet actief zijn
Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:04:
De ontvanger moet minstens 2 keer per week herstart worden (nu weer allerlei ruis bij het aanzetten sinds een week).
De laatste keer dat ik daarmee te maken had bij een hedendaags apparaat was toen de adapter ervan brak bleek te zijn dus je zou eens kunnen kijken of je die kan laten vervangen of misschien zelf puur voor de test een sterker/beter exemplaar hebt liggenDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:29:
Sneeuw bij opstarten ook al bekend probleem: https://www.zeelandnet.nl...wbeeld-kamai-4k-ontvanger
Als je ernaast gaat zitten/liggen op het moment dat je het apparaat gebruikt en je hoort vreemde geluiden eruit komen dan weet je ook genoeg in principe !!
Soms zelfs onbelast al
Kijk je dan zoveel TVIk mis elke dag KPN, wat een geweldig TV platform hebben die. Ik overweeg zelfs om weer terug te gaan naar DSL om deze reden. Liever 200/20 met fatsoenlijke TV dan 1000/1000 met crappy TV.
Herhaal Film1 zenders vervangen door Videoland tokkie programma's dus... YAAAY!!!In januari weer zonder compensatie berg zenders en Film1 geschrapt (vervangen door reclame versie van Videoland): https://www.zeelandnet.nl...verzicht-per-januari-2025

Dat je sport wilt kijken kan ik me nog wel voorstellen, maar dat is ook steeds meer troep en troep aan het worden...ESPN 1 wat bij praktisch alle providers in het pakket zit, niet bij Delta

KPN is gewoon DE ISP in Nederland wat mij betreft dus dat is niet zo heel vreemdMaar met elke oplossing heb je nog steeds te maken met slechte kwaliteit van de streams, voetbal is gewoon streperig.
Iets waar KPN en Ziggo geen enkele last van hebben, ook niet toen ik nog een KPN lijn 100/30 had.
Ook toen liep het vloeiend in HD.
Dat lijkt me sowieso een goed plan!Heb al besloten dat ik het anders ga doen. Ik wil sowieso van ouderwetse TV af en meer naar streaming toe.
Maar niet te snel hé! Straks breekt je tape in tweeënActualFantasy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:32:
Nou, het feit alleen al dat je niet kan doorspoelen met beeld is wel frustrerend hoor.
Je hebt geen idee waar je bent en moet dus maar beetje gokken.
Wie dat ooit bedacht heeft... Dat kon zelfs vroeger op VHS al....
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Want PPPoE gebruiken over glasvezel is de beste uitvinding sinds gesneden brood?nero355 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:14:
[...]
KPN is gewoon DE ISP in Nederland wat mij betreft dus dat is niet zo heel vreemd

RobertMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Want PPPoE gebruiken over glasvezel is de beste uitvinding sinds gesneden brood?
Daarentegen is KPN multipath TCP over VDSL met 4G wel fraai. Voldoen ze in ieder geval aan de EU eis van min. 25Mbps.
[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 06-02-2025 20:41 ]
Zolang je geen Ubiquiti UniFi troep gebruikt die daar moeite mee heeft is er niks aan de handRobertMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:08:
Want PPPoE gebruiken over glasvezel is de beste uitvinding sinds gesneden brood?
Verder snap ik je "beef" met dat spul niet, want het is je al meerdere keren uitgelegd dat er ook non-KPN ISP's in Nederland PPPoE gebruiken en ook nog eens dat KPN zelf ook ervan af wil
Daarnaast moet je ook beseffen dat er wereldwijd veel meer ISP's zijn die het gebruiken dus echt heel vreemd is het niet en daarom is er ook ondertussen een Intel 10 Gbps NIC geïntroduceerd die het kan Offloaden voor een Server/Router/Workstation
Je weet wel... zoals de oude USG en EdgeRouter modellen van Ubiquiti voordat ze die nieuwerwetse crappy zooi gingen verkopen met kreupele ARM SoC's op basis van zwakke A5x Cores
Zij hebben er wel degelijk een nuttige reden voor, maar hoe dat precies in elkaar zat weet ik niet meer...Om nog maar te zwijgen over het feit dat je blijkbaar willekeurige username & password kunt gebruiken.
Dus het voegt letterlijk niks toe.
Het is mij eigenlijk teveel moeite. Maar het feit dat meer mensen het opeens hebben doet mij niet vermoeden dat de adapter het probleem is eigenlijk.nero355 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:14:
[...]
[...]
De laatste keer dat ik daarmee te maken had bij een hedendaags apparaat was toen de adapter ervan brak bleek te zijn dus je zou eens kunnen kijken of je die kan laten vervangen of misschien zelf puur voor de test een sterker/beter exemplaar hebt liggen
Als je ernaast gaat zitten/liggen op het moment dat je het apparaat gebruikt en je hoort vreemde geluiden eruit komen dan weet je ook genoeg in principe !!
Soms zelfs onbelast al
Er wordt bij ons in het gezin vrij veel reguliere TV gekeken, vooral programma's die al wat ouder zijn (Wie is de Mol, Expeditie Robinson, 10 voor Taal, De Slimste, The Floor, etc.).[...]
Kijk je dan zoveel TV
Het waren in ieder geval Films zonder reclame, dit in tegenstelling tot Videoland. De geldwaarde is ongeveer gehalveerd en wordt nu door Delta in de zak gestoken.Herhaal Film1 zenders vervangen door Videoland tokkie programma's dus... YAAAY!!!![]()
Het stuk "tokkie programma's" vind ik ronduit beledigend en onnodig.
Ik herken dit op geen enkele manier, voetbal is nog steeds voetbal voor mij.[...]
Dat je sport wilt kijken kan ik me nog wel voorstellen, maar dat is ook steeds meer troep en troep aan het worden...![]()
![]()
KPN is op de TV na wel de laatste provider die ik ooit zou aanraden. Het is zo ongeveer de meest walgelijke provider van Nederland. Ze doen er bijvoorbeeld al jaren alles aan om de uitrol van glasvezel te vertragen ten gunste van het maximaliseren van het geld wat ze uit DSL kunnen trekken.[...]
KPN is gewoon DE ISP in Nederland wat mij betreft dus dat is niet zo heel vreemd
Mwoah, het is voor mij niet zaligmakend. En ik bedoel het ook breder, ook reguliere TV zou ik liever streamend kijken (dit is een beetje ouderwets gezegd door mij), los van de internet provider. Maar een echt goed alternatief is er niet, al moet ik Canal+ eens nader onderzoeken.[...]
Dat lijkt me sowieso een goed plan!
Volgens mij heeft het te maken met het koppelen van je line ID / abonnement uit de DSL tijd? Misschien weet @Economics dit uit te leggen?Zij hebben er wel degelijk een nuttige reden voor, maar hoe dat precies in elkaar zat weet ik niet meer...
[ Voor 45% gewijzigd door stormfly op 07-02-2025 09:56 ]
KPN is zeer transparant over aanleg glasvezel en hoeveel er jaarlijks uitgerold wordt. Koper in de lucht houden kost veel geld, is juist baat om die snel uit te zetten. Maar je kunt niet vliegen he.. er zijn ook meerdere partijen aan het uitrollen en iedereen vist uit dezelfde vijfers van aannemers. Ik vind je reactie ook echt helemaal nergens op gebasseerd.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:43:
[...]
KPN is op de TV na wel de laatste provider die ik ooit zou aanraden. Het is zo ongeveer de meest walgelijke provider van Nederland. Ze doen er bijvoorbeeld al jaren alles aan om de uitrol van glasvezel te vertragen ten gunste van het maximaliseren van het geld wat ze uit DSL kunnen trekken.
[ Voor 16% gewijzigd door Economics op 07-02-2025 10:05 ]
Bij KPN vorige maand nog een dikke storing en KPN+ was in eerste instantie ook vol fouten. Pas na diverse updates (lees maanden) werd het beter. Delte heeft de nieuwe box slechts 1 !! maand in productie.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:29:
[...]
Ik gebruik geen Android.
De AppleTV app werkt wel redelijk meestal, al vind ik hem weinig intuïtief. Knopjes doen soms andere dingen dan je verwacht. Maar gebruik hem regelmatig.
Spoelen van NL1-2-3 bij Apple TV dezelfde problemen als de settop box: https://www.zeelandnet.nl...niet-meer-vooruit-spoelen).
In januari weer zonder compensatie berg zenders en Film1 geschrapt (vervangen door reclame versie van Videoland): https://www.zeelandnet.nl...verzicht-per-januari-2025
ESPN 1 wat bij praktisch alle providers in het pakket zit, niet bij Delta
Maar met elke oplossing heb je nog steeds te maken met slechte kwaliteit van de streams, voetbal is gewoon streperig. Iets waar KPN en Ziggo geen enkele last van hebben, ook niet toen ik nog een KPN lijn 100/30 had. Ook toen liep het vloeiend in HD.
Heb al besloten dat ik het anders ga doen. Ik wil sowieso van ouderwetse TV af en meer naar streaming toe. Dus ga het sowieso anders inregelen. Het internet van Delta is verder prima, dus dat zal binnenkort onderzocht worden qua prijs of het aantrekkelijk is. Anders kies ik een andere provider op de glasvezel denk ik, maar dat kan ook prima als je de TV loskoppelt.
Beeldkwaliteit bij Delta via de Androidbox is erg strak, dus daar ga ik niet met je mee.
ESPN is bij Delta volkomen gratis in het Extra-pakket van zenders en Videoland Basis ook.
Ik schaar dit echt onder bewust Delta bashen. Bij KPN is echt niet alles beter.
En ja op ieder forum zijn er wel lui die met een ontevreden reactie komen.
Ik neem ze niet allemaal serieus helaas. Ik lees ook vele reactie van mensen die van Ziggo komen en supertevreden zijn. Dus het kan verkeren.
De apps en software is Delta druk mee bezig om deze verder te verbeteren. Daar zit het doorspoelen bij (ook via de AB), fragmenten waar je dan zit, beeldkwaliteit en gebruikersgemak. Maar je kan een iets kleinere provider niet verwijten dat dit iets trager gaat tov KPN.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjakie0101 op 07-02-2025 09:51 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dialoog PPP heb ik al vaker uitgelegd. Moet hij maar even de zoekfunctie gebruiken op het forum. In het kort, layer 2 voegen wij op de DSLAM/OLT een customer tag toe, dat is de authenticatie.stormfly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:27:
[
Volgens mij heeft het te maken met het koppelen van je line ID / abonnement uit de DSL tijd? Misschien weet @Economics dit uit te leggen?
[ Voor 45% gewijzigd door Economics op 07-02-2025 10:00 ]
Vermoed dat je niet echt bezig bent met hoe de glasvezel uitrol loopt in Nederland. KPN heeft er de laatste jaren alles aan gedaan om zo langzaam mogelijk te werken, partijen die wel snel gingen hebben ze getraineerd of overgenomen. KPN heeft de pech dat Caiw/Delta zich niet laat kopen, anders hadden ze daar ook al iets aan gedaan.Economics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:45:
[...]
KPN is zeer transparant over aanleg glasvezel en hoeveel er jaarlijks uitgerold wordt. Koper in de lucht houden kost veel geld, is juist baat om die snel uit te zetten. Maar je kunt niet vliegen he.. er zijn ook meerdere partijen aan het uitrollen en iedereen vist uit dezelfde vijfers van aannemers. Ik vind je reactie ook echt helemaal nergens op gebasseerd.
En dat is simpel met feiten te onderbouwen hoor. Lees de nieuwsberichten maar, bijvoorbeeld:
nieuws: ACM: gedrag KPN leidt tot vertraging uitrol glasvezelDe ACM ziet diverse gedragingen van met name KPN die maken dat andere partijen die glasvezel willen aanleggen tegen vertragingen aanlopen of die aanleg volledig stoppen. De toezichthouder stelt onder andere voor dat gemeenten graafwerkzaamheden moeten kunnen verbieden.
https://www.binnenlandsbe...streerde-aanleg-glasvezelTelecombedrijf KPN heeft bewust de plannen van gemeenten en concurrenten om glasvezel tot de voordeur (fibre to the home) aan te leggen gefrustreerd met plotselinge acties, zoals het aankondigen van een eigen glasvezelnet. Dat zou blijken uit een intern memo van KPN waar dagblad Trouw de hand op wist te leggen.
Daarom moeten we juist blij zijn met Delta, zij zijn 1 van de weinige partijen in Nederland die wel vooruitgang laten zien. KPN houdt de boel tegen en Ziggo doet enkel hun eigen gebied waar ze al COAX hebben. Dankzij deze 2 monopolisten is ons internet onnodig duur en infrastructuur verouderd.
Op dit moment zijn er ook diverse storingen in de ExperiaBoxen kan ik je vertellen, er zijn in bepaalde regio's allerlei problemen met de IPv4 DNS.Sjakie0101 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Bij KPN vorige maand nog een dikke storing en KPN+ was in eerste instantie ook vol fouten. Pas na diverse updates (lees maanden) werd het beter. Delte heeft de nieuwe box slechts 1 !! maand in productie.
Maar ik weet niet zo goed wat het ertoe doet, dit is het Delta topic en nergens heb ik gezegd dat KPN Internet beter is dan Delta internet. Integendeel, ik denk dat Delta het veel beter doet op het gebied van internet op dit moment.
Die nieuwe box van Delta heb ik niks mee te maken, die heb ik niet eens. Ik heb een oude box die ze al jaren leveren en dus is het extra treurig dat die ondanks de "diverse updates (lees maanden)" nog steeds op het niveau pre-VHS zit.
Kom eens gezellig bij mij thuis kijken zou ik zeggen. Ik heb geen idee welk stuk afval ik gekregen heb, een zwart kastje.Beeldkwaliteit bij Delta via de Androidbox is erg strak, dus daar ga ik niet met je mee. \
"Volkomen gratis" in een pakket wat al meer kost dan ESPN. En daar krijg je dan een Videoland mét reclame bij ter waarde van 6 euro. Ze pakken uit hoor. Andere providers hebben ESPN1 al jaren gratis in het basispakket zitten en KPN biedt sinds kort (net als bijvoorbeeld Canal+) ESPN Compleet gratis aan. Bij Delta moet je er een extra duur pakket voor nemen, dat heeft niks met gratis te maken.ESPN is bij Delta volkomen gratis in het Extra-pakket van zenders en Videoland Basis ook.
Dat hoef je er niet onder te scharen, dat is een feit. De TV van Delta is op alle vlakken ondermaats. En als je tijd hebt, kan je mij eens quoten waar ik zeg dat "bij KPN alles beter is"?Ik schaar dit echt onder bewust Delta bashen. Bij KPN is echt niet alles beter.
Ze zijn al jaren bezig met die "verbeteringen". Jij noemt het verbeteringen, ik noem het (samen met vele anderen) basisfunctionaliteit. Ik kon in 1990 met mijn VHS al beter doorspoelen dan DeltaTV nu, om maar wat te noemen. En rond 2009 had ik al ESPN (wat toen nog anders heette overigens) waarbij ik kosteloos alle Eredivisie wedstrijden kon kijken (Tele2/Versatel in die tijd).En ja op ieder forum zijn er wel lui die met een ontevreden reactie komen.
Ik neem ze niet allemaal serieus helaas. Ik lees ook vele reactie van mensen die van Ziggo komen en supertevreden zijn. Dus het kan verkeren.
De apps en software is Delta druk mee bezig om deze verder te verbeteren. Daar zit het doorspoelen bij (ook via de AB), fragmenten waar je dan zit, beeldkwaliteit en gebruikersgemak. Maar je kan een iets kleinere provider niet verwijten dat dit iets trager gaat tov KPN.
Delta is geen kleinere provider. Wel qua absoluut aantal aansluitingen (wat niet gek is, ze kunnen enkel het CAIW COAX netwerk gebruiken en hun eigen glasvezel, via DSL leveren ze geen diensten), maar niet qua ervaring en hoe lang ze al bezig zijn. Delta was (via CAIW / Kabelfoon / Caiway) de eerste provider in Nederland die internet via COAX leverde (in het Westland en IJsselstein bij Utrecht) en heeft altijd meegedaan in de voorhoede qua ontwikkelingen. Ook op het gebied van digitale TV zaten ze in de voorhoede. Maar hun platform staat al jaren stil, er gaat amper een cent heen en de ontwikkelingen duren tergend lang. Er is geen enkele urgentie te bespeuren op het gebied van ontwikkelingen. UHD heeft bijvoorbeeld ook enkel als een korte proef gedraaid en was weinig succesvol (zie Zeeland Forum).
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 07-02-2025 10:24 ]
Ik heb toevallig deze week nog even snel gekeken. En voor internet + TV met wat meer basis internet is Delta niet echt goedkoper, ik meen zelfs iets duurder. En dat was Ziggo 200/30 met Ziggo Go vs Delta 150/150 met Basis TV. Krijg je bij Delta wel een hogere upload (maar ook iets lagere download) en meer TV zenders (Ziggo zonder echt TV pakket mis je bv SBS9, en nog wat minder gangbare zenders). Maar, met "Ziggo Go" (meerprijs €7 op internet only) kun je wel terugkijken etc.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:12:
Dankzij deze 2 monopolisten is ons internet onnodig duur en infrastructuur verouderd.
Echt disruptive zijn de prijzen van Delta dan ook niet echt. Ja, tenzij je geen TV neemt of de hogere / hoogste snelheden. Volgens mij zijn de prijzen bij Odido dan toch beter, ook na de actie. Alleen doen zij dan weer geen IPv6 bv.
Ik heb een aantal jaren geleden Canal+ Bomvol gehad, maar de bitrate was niet bijster hoog dus dit zal de voetbal niet ten goede komen denk ik.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:43:
[...]Mwoah, het is voor mij niet zaligmakend. En ik bedoel het ook breder, ook reguliere TV zou ik liever streamend kijken (dit is een beetje ouderwets gezegd door mij), los van de internet provider. Maar een echt goed alternatief is er niet, al moet ik Canal+ eens nader onderzoeken.
Klopt, maar dat heeft er simpelweg mee te maken dat de 2 monopolisten (KPN en Ziggo) de prijzen in de markt bepalen. Er is geen echte concurrentie op dit moment, Delta is te klein om de markt open te breken. En omdat Delta bakken met geld aan het investeren is (glasvezel leggen is niet gratis uiteraard) zullen ze ook blij zijn dat ze kunnen aanhaken aan deze tarieven.RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb toevallig deze week nog even snel gekeken. En voor internet + TV met wat meer basis internet is Delta niet echt goedkoper, ik meen zelfs iets duurder. En dat was Ziggo 200/30 met Ziggo Go vs Delta 150/150 met Basis TV. Krijg je bij Delta wel een hogere upload (maar ook iets lagere download) en meer TV zenders (Ziggo zonder echt TV pakket mis je bv SBS9, en nog wat minder gangbare zenders). Maar, met "Ziggo Go" (meerprijs €7 op internet only) kun je wel terugkijken etc.
Echt disruptive zijn de prijzen van Delta dan ook niet echt. Ja, tenzij je geen TV neemt of de hogere / hoogste snelheden. Volgens mij zijn de prijzen bij Odido dan toch beter, ook na de actie. Alleen doen zij dan weer geen IPv6 bv.
Het is een beetje offtopic, maar ik denk dat we als Nederland zijnde voor de zoveelste keer onszelf de das hebben omgedaan. In plaats van landelijk vanuit de overheid een glasvezelnetwerk uit te rollen is ervoor gekozen om dit bij de private sector te laten liggen. Met alle gevolgen en hoge kosten van dien.
Dat wil ik dus proberen, al zou ik wellicht ook eens kunnen kijken naar NPO Start. Die hebben de bitrate recent verhoogd, dus dat is een goede optie om de samenvattingen eens mee te bekijken.Mapje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb een aantal jaren geleden Canal+ Bomvol gehad maar de bitrate was niet bijster hoog, dus dit zal de voetbal niet ten goede komen denk ik.
Dat meerdere providers PPPoE gebruiken maakt het niet ineens een goede techniek. PPPoE is achterhaald en onnodig geworden. Liever vandaag afscheid nemen dan morgen.nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:54:
[...]
Zolang je geen Ubiquiti UniFi troep gebruikt die daar moeite mee heeft is er niks aan de hand![]()
![]()
Verder snap ik je "beef" met dat spul niet, want het is je al meerdere keren uitgelegd dat er ook non-KPN ISP's in Nederland PPPoE gebruiken en ook nog eens dat KPN zelf ook ervan af wil
Daarnaast moet je ook beseffen dat er wereldwijd veel meer ISP's zijn die het gebruiken dus echt heel vreemd is het niet en daarom is er ook ondertussen een Intel 10 Gbps NIC geïntroduceerd die het kan Offloaden voor een Server/Router/Workstation
Je weet wel... zoals de oude USG en EdgeRouter modellen van Ubiquiti voordat ze die nieuwerwetse crappy zooi gingen verkopen met kreupele ARM SoC's op basis van zwakke A5x Cores![]()
[...]
Zij hebben er wel degelijk een nuttige reden voor, maar hoe dat precies in elkaar zat weet ik niet meer...
Wat je zegt over Unifi/Ubiquiti is waar, maar eigenlijk ook onzin. Ik werk zakelijk met veel zwaardere apparatuur dan welke Unifi/Ubiquiti oplossing dan ook. En het zal je verbazen, die apparatuur kan net zo slecht overweg met PPPoE. Wat niet gek is, PPPoE is crap en vreet je CPU op. Het is niet voor niets dat je in de (professionele) markt zoveel extra apparaten ziet die de PPPoE afhandelen (Microtik is een grote speler op dat gebied) voor de firewall.
Zijn er dan omringende landen waar het wel door de overheid is aangelegd? En overheid en IT blijkt ook keer op keer weer mis te gaan. Of eigenlijk overheid en alles wat ze doen. Elke keer wordt daar ook maar alles duurder en duurder. En links- of rechtsom betalen we het toch zelf (of in belasting of in hoge huur-tarieven voor de ISP).Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
Het is een beetje offtopic, maar ik denk dat we als Nederland zijnde voor de zoveelste keer onszelf de das hebben omgedaan. In plaats van landelijk vanuit de overheid een glasvezelnetwerk uit te rollen is ervoor gekozen om dit bij de private sector te laten liggen. Met alle gevolgen en hoge kosten van dien.
En vroeger was de overheid natuurlijk al eigenaar van zowel de telefoonlijn en de coaxkabel. En toen was privatiseren (blijkbaar) wel nog een goed idee.
Mogelijk wordt de lijn wel eerder opgeleverd voolgens de klantenservice. Maar dan kun je toch nog niks eerder aansluiten omdat pas op de aangegeven dag de verbinding actief wordt? Of werkt dit anders?
Mijn ervaring is dat de datum die ze communiceren ook de daadwerkelijke datum is dat een en ander (vermoed automatisch) geactiveerd wordt. Vanaf 07:00 in de ochtend werkt dan alles, vandaar dat mijn vermoeden is dat het automatisch gebeurd.Kevsk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:02:
Even een praktische vraag. Voor mijn nieuwe woning heb ik bij Delta een pakket besteld. Echter is de opleverdatum verkeerd verwerkt kom ik nu achter waardoor de verbinding pas een paar dagen later wordt opgeleverd. Echter geeft de klantenservice aan dat ze het niet kunnen aanpassen omdat de lijn waarschijnlijk moet worden omgezet naar XGS-PON en dit nu dan ingepland is en ze daar vanuit Delta niks aan kunnen doen.
Mogelijk wordt de lijn wel eerder opgeleverd voolgens de klantenservice. Maar dan kun je toch nog niks eerder aansluiten omdat pas op de aangegeven dag de verbinding actief wordt? Of werkt dit anders?
Je kan soms een eerdere datum krijgen, maar als het een paar dagen is dan zou ik er niet teveel over vragen. Heb ook wel eens meegemaakt dat het ineens later werd omdat de afspraak uit het systeem gehaald werd en niet goed opnieuw kon worden ingepland. En dan krijg je weer een paar dagen later met wat pech.
In die tijd was het wel goed geregeld. Gas, elektra, COAX en koper werden vanuit de overheid gelegd of gereguleerd. Het hele privatiseren in Nederland heeft gefaald, niet enkel op dit vlak. Helaas. Ik zou liever hebben dat er iets goeds voor opgetuigd wordt zodat iedereen gewoon de nieuwste techniek achter de voordeur krijgt en dat providers daar dan op kunnen inprikken. Maar goed, dat is een droom van mij die ongetwijfeld nooit uitkomt.RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Zijn er dan omringende landen waar het wel door de overheid is aangelegd? En overheid en IT blijkt ook keer op keer weer mis te gaan. Of eigenlijk overheid en alles wat ze doen. Elke keer wordt daar ook maar alles duurder en duurder. En links- of rechtsom betalen we het toch zelf (of in belasting of in hoge huur-tarieven voor de ISP).
En vroeger was de overheid natuurlijk al eigenaar van zowel de telefoonlijn en de coaxkabel. En toen was privatiseren (blijkbaar) wel nog een goed idee.
Kijk, en daar zit je mis. Delta heeft de afgelopen 2 jaar behoorlijk geinvesteerd in het tv-platform.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:22:
[...]
Delta is geen kleinere provider. Wel qua absoluut aantal aansluitingen (wat niet gek is, ze kunnen enkel het CAIW COAX netwerk gebruiken en hun eigen glasvezel, via DSL leveren ze geen diensten), maar niet qua ervaring en hoe lang ze al bezig zijn. Delta was (via CAIW / Kabelfoon / Caiway) de eerste provider in Nederland die internet via COAX leverde (in het Westland en IJsselstein bij Utrecht) en heeft altijd meegedaan in de voorhoede qua ontwikkelingen. Ook op het gebied van digitale TV zaten ze in de voorhoede. Maar hun platform staat al jaren stil, er gaat amper een cent heen en de ontwikkelingen duren tergend lang. Er is geen enkele urgentie te bespeuren op het gebied van ontwikkelingen. UHD heeft bijvoorbeeld ook enkel als een korte proef gedraaid en was weinig succesvol (zie Zeeland Forum).
UHD is te vinden op kanaal 701 ESPN UHD, niet als proef of demo, maar gewoon een volwaardig UHD kanaal. Het kanaal is alleen nog niet officieel gelanceerd. De boxen zijn aangepast zodat ze ook UHD uitspuwen in 1080P ipv 1080I met HDR.
Percentagegewijs heeft Delta verder de meeste HD zenders.
Dolby was een tijd lang niet actief, dat is nu wel actief.
Verder heeft Delta voor alle platformen nu tv-apps. Dat kunnen niet veel providers zeggen.
Er wordt echt heel veel geïnvesteerd en daar zullen we ook komend jaar nog wel de vruchten van gaan plukken.
Wanneer je had gezegd dat er van 2000 t/m 2022 niets is gedaan, dan had ik daar wel in meegegaan, maar ondertussen is dat niet meer zo.
Ahum. @Economics werkt in de core bij KPNDrardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Vermoed dat je niet echt bezig bent met hoe de glasvezel uitrol loopt in Nederland.

Vandaar zijn interesse in een Delta topic.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ahum. @Economics werkt in de core bij KPN.
Ik denk dat elke telco engineer graag zijn kennis verbreedt door naar buiten te kijken. Op de Discord server is Delta, KPN en soms Odido aanwezig en dat gaat heel collegiaal.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:54:
[...]
Vandaar zijn interesse in een Delta topic.
Toch wel vreemd dat hij niet weet wat KPN onder water aan het doen is om de uitrol van glasvezel te traineren. Mijn 2 voorbeelden waren slechts een topje van de ijsberg. Ik denk dat ik wel weet hoe het zit en ga het hierbij laten.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Ik denk dat elke telco engineer graag zijn kennis verbreedt door naar buiten te kijken. Op de Discord server is Delta, KPN en soms Odido aanwezig en dat gaat heel collegiaal.
Mijn negatieve kritiek op Delta richt zich puur op het TV platform. Mijn positieve kritiek op KPN richt zich ook puur op het TV platform. Niet meer, niet minder.
Ik zou als medewerker van bedrijf X ook niet op fora me negatief uitlaten over X. Er zijn zat cases waarbij dat leidt tot ontslag.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Toch wel vreemd dat hij niet weet wat KPN onder water aan het doen is om de uitrol van glasvezel te traineren.
Toen hier Delta begon met de inschrijving kwam KPN ook opeens met plannen, vrijwel zeker om de aanleg door Delta dwars te zitten. Dus dat gebeurt inderdaad meer. Niet netjes.
En Delta verkopers colporteurs vertellen aan de deur bij KPN DSL klanten dat KPN stopt met koper en dat ze naar Delta moeten. Zo is er overal wat. Erg competitieve markt.
Klopt en die kritiek wordt niet gestaafd door de vele positieve reacties die er ook zijn.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Toch wel vreemd dat hij niet weet wat KPN onder water aan het doen is om de uitrol van glasvezel te traineren. Mijn 2 voorbeelden waren slechts een topje van de ijsberg. Ik denk dat ik wel weet hoe het zit en ga het hierbij laten.
Mijn negatieve kritiek op Delta richt zich puur op het TV platform. Mijn positieve kritiek op KPN richt zich ook puur op het TV platform. Niet meer, niet minder.
Toen Delta begon met aanleggen bij ons popten er opeens allerlei reclames op van Ziggo met daarin negatieve uitlatingen over glasvezel in het algemeen. De colporteurs van Delta zijn ook niet vies van leugens.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Ik zou als medewerker van bedrijf X ook niet op fora me negatief uitlaten over X. Er zijn zat cases waarbij dat leidt tot ontslag.
Toen hier Delta begon met de inschrijving kwam KPN ook opeens met plannen, vrijwel zeker om de aanleg door Delta dwars te zitten. Dus dat gebeurt inderdaad meer. Niet netjes.
En Delta verkopers colporteurs vertellen aan de deur bij KPN DSL klanten dat KPN stopt met koper en dat ze naar Delta moeten. Zo is er overal wat. Erg competitieve markt.
Ik vind het niet competitief, ik vind het ronduit walgelijk. Houd je bij de feiten en blijf eerlijk, als je product goed is dan kiezen mensen er echt wel voor.
Wat niet zo vreemd is, als negatieve kritiek gestaafd wordt door positieve reacties dan hebben we een serieus probleem.Sjakie0101 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Klopt en die kritiek wordt niet gestaafd door de vele positieve reacties die er ook zijn.
Er zullen ook heus positieve ervaringen zijn zoals je aangeeft, ik heb nergens beweerd van niet. Het aantal negatieve ervaringen is echter ook niet weinig, en ik heb er daar een aantal van. Dat kan je bagatelliseren en komen met dooddoeners als "niet gestaafd" of "bashen", maar dat gaat nergens over natuurlijk.
Via de geweldige chatfunctie komt je geen steek verder, krijg doodleuk het bericht dat het druk is en een andere keer maar weer eens moet proberen. Dit kan echt niet vindt ik. Zelfs de vraag om het telefoonnummer wordt niet beantwoord. Uiteindelijk ergens een telefoonnummer gevonden en vrij snel te woord gestaan. Zou het ineens tot 18.00 kunnen duren (kwartiertje eerder of later kon ook). Ik vindt het een beetje een vaag antwoord wat totaal niet overeen komt met de email. Ik heb nu al mijn twijfels over hoe het gaat, voor mij begint dit al niet goed. Is dit normaal dat het zolang duurt? Ik heb het idee dat ie er snel vanaf wil zijn en om 18.00 de volgende ploeg begint
[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 07-02-2025 16:33 ]
We hebben het dan over de Nokia xs-2426g-b? Slede goed in de FTU gedrukt?JvdW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:31:
Mijn abonnement zou vandaag in moeten gaan, ik krijg van te voren keurig een mail dat ik het modem (indien van te voren al aangesloten) vanaf 06.00 in de ochtend even opnieuw op moet starten waarna het zou moeten werken. Je raadt het al, komt thuis vanmiddag en het werkt niet. Alleen het groene PON lampje, maar die had ik al toen het pakket vorige week geleverd werd. (2 jaar terug zat ik bij Caiway).
Via de geweldige chatfunctie komt je geen steek verder, krijg doodleuk het bericht dat het druk is en een andere keer maar weer eens moet proberen. Dit kan echt niet vindt ik. Zelfs de vraag om het telefoonnummer wordt niet beantwoord. Uiteindelijk ergens een telefoonnummer gevonden en vrij snel te woord gestaan. Zou het ineens tot 18.00 kunnen duren (kwartiertje eerder of later kon ook). Ik vindt het een beetje een vaag antwoord wat totaal niet overeen komt met de email. Ik heb nu al mijn twijfels over hoe het gaat, voor mij begint dit al niet goed. Is dit normaal dat het zolang duurt? Ik heb het idee dat ie er snel vanaf wil zijn en om 18.00 de volgende ploeg begint
Als dat niet goed zit zou het groene PON lampje niet branden.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:53:
[...]
We hebben het dan over de Nokia xs-2426g-b? Slede goed in de FTU gedrukt?
Ja dat is 'm. Als het PON lampje groen brand kan het m.i. niet anders dat de slede goed in de FTU zit.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:53:
[...]
We hebben het dan over de Nokia xs-2426g-b? Slede goed in de FTU gedrukt?
Die zit er na nog een keer kijken goed in.
Als het je te lang duurt hier in # support een ticket aanmaken: https://discord.gg/M6E4nBdHJvdW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Ja dat is 'm. Als het PON lampje groen brand kan het m.i. niet anders dat de slede goed in de FTU zit.![]()
Die zit er na nog een keer kijken goed in.
Wellicht heeft een Delta engineer daar nu even tijd.
Ga ik zeker even kijken.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Als het je te lang duurt hier in # support een ticket aanmaken: https://discord.gg/M6E4nBdH
De reactie die ik nu via de chat krijg vindt ik ronduit slecht op de 1e dag.
Vriendelijke (dame?) maar dit kun je geen service noemen.
"Ik heb er een melding van gemaakt en ons streven is om je binnen drie dagen terug te koppelen."
Zou toch op zijn minst moeten zijn dat het dan weer werkt ipv terugkoppelen....
[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 07-02-2025 18:02 ]
Op de genoemde Discord server is bevestigd “beller is sneller”. De mensen achter de chat doen vast hun best maar kunnen niets zelf. Alles moet naar 2e en 3e lijn doorgezet. Telefonisch kunnen ze je direct doorschakelen. En op Discord kan het ook snel. Geen garanties, allemaal eigen tijd van (de juiste!) mensen.JvdW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Ga ik zeker even kijken.
De reactie die ik nu via de chat krijg vindt ik ronduit slecht op de 1e dag.
Vriendelijke (dame?) maar dit kun je geen service noemen.
"Ik heb er een melding van gemaakt en ons streven is om je binnen drie dagen terug te koppelen."
Zou toch op zijn minst moeten zijn dat het dan weer werkt ipv terugkoppelen....
Dan zou je als klantenservice moeten adviseren om te bellen en niet een ticket aan moeten maken met zo'n lange wachttijd op de 1e dag. Maar blijkbaar verwacht ik teveel van serviceernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:13:
[...]
Op de genoemde Discord server is bevestigd “beller is sneller”. De mensen achter de chat doen vast hun best maar kunnen niets zelf. Alles moet naar 2e en 3e lijn doorgezet. Telefonisch kunnen ze je direct doorschakelen. En op Discord kan het ook snel. Geen garanties, allemaal eigen tijd van (de juiste!) mensen.
Het is een tip over dat bellen. Maar als iedereen gaat bellen dan zal dat niet sneller zijn. Er zijn zat mensen die wel willen of kunnen wachten. Die zet je dan in de queue. Die niet willen wachten doe je telefonisch. Eigenlijk wachtrij theorie. Weinig boodschappen, kassa 3. Veel boodschappen, kassa 4. Zoiets.JvdW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:16:
[...]
Dan zou je als klantenservice moeten adviseren om te bellen en niet een ticket aan moeten maken met zo'n lange wachttijd op de 1e dag. Maar blijkbaar verwacht ik teveel van service
De hele maand januari keurig die hogere snelheid gehad en sinds een paar dagen ben ik ''teruggevallen'' naar 250 Mbit/s.
Anderen hier ook ''last'' van?
Nog bedankt voor de Discord tip, daar ben ik super snel geholpen door R3D.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Als het je te lang duurt hier in # support een ticket aanmaken: https://discord.gg/M6E4nBdH
Het bleek dat mijn Huawei HN8010Ts nog ergens half in het systeem stond vanuit Caiway. Deze heb ik een jaar lang niet gebruikt (zat bij Ziggo 1 jaar). Dus deze is verwijderd, de Nokia geactiveerd en daarna is de Huawei weer geactiveerd
Zie wel dat ik nog om moest schakelen van cgnat naar dynamisch, ff kijken of dat nog lukt
Oi. Dat kun je alleen doen als de Nokia xs-2426g-b is aangesloten. Dat had je dus eerder moeten doen. Nu is het een kwestie van dat device aansluiten, registreren, CGNAT uitzetten, Huawei weer aansluiten en laten registreren. Telefonisch gaat het snelst, wellicht dat R3D op Discord het voor je kan/wil regelen.JvdW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:56:
[...]
Nog bedankt voor de Discord tip, daar ben ik super snel geholpen door R3D.
Het bleek dat mijn Huawei HN8010Ts nog ergens half in het systeem stond vanuit Caiway. Deze heb ik een jaar lang niet gebruikt (zat bij Ziggo 1 jaar). Dus deze is verwijderd, de Nokia geactiveerd en daarna is de Huawei weer geactiveerd
Zie wel dat ik nog om moest schakelen van cgnat naar dynamisch, ff kijken of dat nog lukt
Nogmaals: elke wijziging in het abonnement, dus snelheid, CGNAT etc., kan alleen met de xs-2426g-b werkend aangesloten omdat je abonnement aan dat device is gekoppeld.
Maar dat is wel de realiteit... Wereldwijd...Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:37:
Dat meerdere providers PPPoE gebruiken maakt het niet ineens een goede techniek.
Dat vind jij, echter denkt een groot bedrijf zoals Intel er blijkbaar anders overPPPoE is achterhaald en onnodig geworden. Liever vandaag afscheid nemen dan morgen.
Ook weer de realiteit...Wat je zegt over Unifi/Ubiquiti is waar, maar eigenlijk ook onzin.
Onder Linux en een CPU die gewoon normaal presteert is er weinig aan de hand en kan tegenwoordig zelfs door een Atom N100 snel verwerkt wordenIk werk zakelijk met veel zwaardere apparatuur dan welke Unifi/Ubiquiti oplossing dan ook.
En het zal je verbazen, die apparatuur kan net zo slecht overweg met PPPoE.
Wat niet gek is, PPPoE is crap en vreet je CPU op.
MikroTik is een budgetmerk vergeleken met een CISCO/Juniper/BroCade/enz. die vast wel genoeg spul hebben die dat makkelijk verwerkt via een of andere ASIC die erop is gericht dus daar zou ik me ook niet al te druk over maken...Het is niet voor niets dat je in de (professionele) markt zoveel extra apparaten ziet die de PPPoE afhandelen (Microtik is een grote speler op dat gebied) voor de firewall.
Dat is lullig, want het 250 Mbps abonnement is inderdaad naar 500 Mbps verhoogdrowicom schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:29:
Is Delta met de profielen bezig geweest?
Ik ben klant sinds 2 januari van dit jaar.
Hoewel er in mijn afsluitcontract een snelheid van 250 Mbit/s stond, was het vanaf dag 1 al 500 Mbit/s.
En dat was overeenkomstig de berichten die ik hier las, dat (onder andere) het abbo van 250 Mbit/s per 1-1-2025 naar 500 Mbit/s verhoogd zou worden.
De hele maand januari keurig die hogere snelheid gehad en sinds een paar dagen ben ik ''teruggevallen'' naar 250 Mbit/s.
Anderen hier ook ''last'' van?
Gelukkig was NPO Start wel gewoon werkbaar.
Het feit dat je er een degelijke CPU voor nodig hebt betekent dus ook dat het een degelijk CPU verbruik oplevert, en daarmee gepaard dus ook een degelijke energierekening.nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:22:
[...]
Onder Linux en een CPU die gewoon normaal presteert is er weinig aan de hand en kan tegenwoordig zelfs door een Atom N100 snel verwerkt worden
Vergelijk dat met de nieuwere UniFi routers die volgens jou een antieke, kreupele, CPU hebben, maar waarbij bij een recente firmware hardware offloading van PPPoR wel "unlocked" is en het beestje ineens beter er mee overweg kan.
En daarnaast is het opzetten van PPPoE onder Linux niet perse heel evident. systemd-networkd (waar je zelf mee bezig bent) weigert het te ondersteunen bv. En nouja, je draait zelf OPNSens "in productie" en dan heb je niet eens Linux, maar FreeBSD, en daarop zijn te problemen met PPPoE performance toch wel groter (en heb je een processor nodig met beefy single core performance).
Ja, maar daarom hebben we dus ASIC toestanden die gericht zijn op één ding goed doen...RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:07:
Het feit dat je er een degelijke CPU voor nodig hebt betekent dus ook dat het een degelijk CPU verbruik oplevert, en daarmee gepaard dus ook een degelijke energierekening.
Dat is dan ook wat je moet hebben!hardware offloading
Ik in principe hen ook, maar dit is effe voor één ding specifiek dus ik heb mijn eigen Offloading Chip ook effe aangezet de afgelopen tijdsystemd-networkd (waar je zelf mee bezig bent) weigert het te ondersteunen bv.
Tja, dat is meer software en zouden ze in theorie kunnen fixen, maar het is *BSD en daar is alles nou eenmaal wat meer verouderd dan in de Linux wereldEn nouja, je draait zelf OPNSens "in productie" en dan heb je niet eens Linux, maar FreeBSD, en daarop zijn te problemen met PPPoE performance toch wel groter (en heb je een processor nodig met beefy single core performance).
Misschien moet jij het toch in je Apple dingetje zoeken. Wij keken hier ook Flikken, zonder enig issue. Ook voetbal geeft een retestrak plaatje, eigenlijk wel vergelijkbaar met de Next van Ziggo op de coax, die ik tot 1 januari van dit jaar had. Als device een Thomson 240G Android bakkie van 5 tientjes. Via de Delta tv app.Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:51:
Was weer een top avond hoor qua TV. Halverwege een aflevering van Flikken viel het geluid weg. AppleTV opnieuw opgestart en toen was hij de inlog kwijt. Na deze weer gekoppeld te hebben was spoelen in de aflevering weer niet mogelijk.
Gelukkig was NPO Start wel gewoon werkbaar.
Werkt tot nu toe goed.
Enige is dat ik het nieuwe Android kastje heb gekregen (die heet AMINO 7X toch?)
En mijn ouders het oude kastje (die heet AMIGO 7x toch?)
Dus Amino versus AMIGO...?
Ik wil voor mijn ouders ook het nieuwe kastje. Want Android. Dan ziet het er circa hetzelfde uit als op hun andere tvs met Thomson Android boxen.
Ook is hun oude kastje infrarood en nieuwe kastje bluetooth. Wat gewenst is ivm plaatsing in dichte kast.
Hoe zou ik om nieuwe kast kunnen vragen? En hoe leg ik dat uit qua naam/type?
Ja helaas. De hulp ging gisteren zo snel dat ik gewoon ben vergeten tussentijds CGNAT uit te zetten...Had er eerlijk gezegd ook niet bij stilgestaan omdat dat eerder nog niet nodig is geweest.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Oi. Dat kun je alleen doen als de Nokia xs-2426g-b is aangesloten. Dat had je dus eerder moeten doen. Nu is het een kwestie van dat device aansluiten, registreren, CGNAT uitzetten, Huawei weer aansluiten en laten registreren. Telefonisch gaat het snelst, wellicht dat R3D op Discord het voor je kan/wil regelen.
Nogmaals: elke wijziging in het abonnement, dus snelheid, CGNAT etc., kan alleen met de xs-2426g-b werkend aangesloten omdat je abonnement aan dat device is gekoppeld.
Zeggen dat je deze verwacht had en wil ruilen; https://www.delta.nl/televisie/delta-smart-boxAllewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:26:
Hoe zou ik om nieuwe kast kunnen vragen? En hoe leg ik dat uit qua naam/type?
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
In mijn omgeving meer mensen met Delta met allerhande oplossingen, nergens een retestrak beeld gezien tot op heden. Dus ik kom graag bij je kijken, wil het wel eens ervaren.rowicom schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:37:
[...]
Misschien moet jij het toch in je Apple dingetje zoeken. Wij keken hier ook Flikken, zonder enig issue. Ook voetbal geeft een retestrak plaatje, eigenlijk wel vergelijkbaar met de Next van Ziggo op de coax, die ik tot 1 januari van dit jaar had. Als device een Thomson 240G Android bakkie van 5 tientjes. Via de Delta tv app.
De merknaam is Amino en het nieuwe Delta kastje is model Amigo 7.xAllewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:26:
Zowel mijn ouders als ik hebben deze week Delta TV en internet.
Werkt tot nu toe goed.
Enige is dat ik het nieuwe Android kastje heb gekregen (die heet AMINO 7X toch?)
En mijn ouders het oude kastje (die heet AMIGO 7x toch?)
Dus Amino versus AMIGO...?
Gelukt. Ze sturen een nieuwe op!CLB schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Zeggen dat je deze verwacht had en wil ruilen; https://www.delta.nl/televisie/delta-smart-box
Echt balen dat nou precies alleen die app er niet op mag/zit en elke andere (streaming)app wel kan.
Als Netflix er wel op kon dan zou ik deze box op mijn woonkamer-tv echt gaan gebruiken als alleskunner. Dan zou ik de interne apps en bediening van mijn LG tv eigenlijk nooit meer hoeven gebruiken.
En dat zou ik fijn vinden. Want dan heb ik echt alleen nog maar de verder fijne bluetooth afstandsbediening van de Delta box nodig....
Om de door jou genoemde redenen kocht ik de Thomson 240G voor 55 euro.Allewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:48:
Zou er nog kans zijn dat op de nieuwe Android Delta box ooit NETFLIX komt?
Echt balen dat nou precies alleen die app er niet op mag/zit en elke andere (streaming)app wel kan.
Als Netflix er wel op kon dan zou ik deze box op mijn woonkamer-tv echt gaan gebruiken als alleskunner. Dan zou ik de interne apps en bediening van mijn LG tv eigenlijk nooit meer hoeven gebruiken.
En dat zou ik fijn vinden. Want dan heb ik echt alleen nog maar de verder fijne bluetooth afstandsbediening van de Delta box nodig....
Ik heb de 140g (dezelfde maar dan in stick versie) ook al gekocht voor de tv in de keuken.rowicom schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:05:
[...]
Om de door jou genoemde redenen kocht ik de Thomson 240G voor 55 euro.
En die heeft idd Netflix uiteraard.
Máár die heeft weer geen hdr upscaling wat het Delta kastje wel heeft en wat qua beeldkwaliteit op mijn LG oled echt ernstig positief uitpakt.
Ook is die Thomson 140g/240g met de Delta app net wat trager/minder goed werkend dan de geïntegreerde Delta app/omgeving in de Delta box.
Ik las hier zelfs dat er bij de Delta box meer bandbreedte voor de zenders is...??
Er is blijkbaar een nieuwere versie uitAllewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:21:
[...]
Ik heb de 140g (dezelfde maar dan in stick versie) ook al gekocht voor de tv in de keuken.
En die heeft idd Netflix uiteraard.
Máár die heeft weer geen hdr upscaling wat het Delta kastje wel heeft en wat qua beeldkwaliteit op mijn LG oled echt ernstig positief uitpakt.
Ook is die Thomson 140g/240g met de Delta app net wat trager/minder goed werkend dan de geïntegreerde Delta app/omgeving in de Delta box.
Ik las hier zelfs dat er bij de Delta box meer bandbreedte voor de zenders is...??
https://tv.mythomson.com/Thomson-Streaming-Box-Plus-270/270
Je betaalt er wel meer voor maar dat is logisch
uitvoering: Thomson Streaming Box Plus 270 32GB
[ Voor 11% gewijzigd door Mapje op 09-02-2025 08:33 ]
Dat laatste is een veronderstelling, maar nooit hard aangetoond. Het zou dan gaan om een hogere bitrate.Allewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:21:
[...]
Bedankt. Die zag ik idd ook voorbij komen.Mapje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:18:
[...]
Er is blijkbaar een nieuwere versie uit
https://tv.mythomson.com/Thomson-Streaming-Box-Plus-270/270
Je betaalt er wel meer voor maar dat is logisch
uitvoering: Thomson Streaming Box Plus 270 32GB
Maar goed, wel 150+ euro... En dat uitgeven omdat het standaard kastje van Delta, waar je verkapt ook gewoon al voor betaald, bizar genoeg géén Netflix ondersteund.
En sowieso, geen Netflix. Een nog al belangrijke speler in NL...Terwijl echt iedere andere streaming app wel kan. Why?!
Het blijft nog wel vaag of dat je nu wel Netflix kunt casten vanaf je telefoon naar de Smart-boxAllewijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Bedankt. Die zag ik idd ook voorbij komen.
Maar goed, wel 150+ euro... En dat uitgeven omdat het standaard kastje van Delta, waar je verkapt ook gewoon al voor betaald, bizar genoeg géén Netflix ondersteund.
En sowieso, geen Netflix. Een nog al belangrijke speler in NL...Terwijl echt iedere andere streaming app wel kan. Why?!
Nee, casten gaat ook niet. Je krijgt in Netflix in je cast-icoon de Delta box niet eens te zien...Mapje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:24:
[...]
Het blijft nog wel vaag of dat je nu wel Netflix kunt casten vanaf je telefoon naar de Smart-box
Op het Zeelandnetforum las ik dat Netflix niet mogelijk is omdat de rcu van de Smartbox geen dedicated Netflix button heeft. Netflix stelt dat als voorwaarde.
Kom er achter dat de Thomson stick ook gewoon alles netjes hdr maakt.
Dus ziet er zelfde uit.
Android box lijkt net ietsjes soepeler door de tv gids te scrollen/bewegen.
Maar de Thomson box lijkt me de rest weer beter/sneller. Én natuurlijk voorzien van Netflix.
Verder een aantal 'stutter' en 'artefact' testen gedaan op verschillende fps'en/hz'en.
Wat me opvalt is hoe slecht (stotterige tekst!) de Delta box bijv de volgende test weergeeft:
YouTube: 60 Hz video stutter test
Mijn interne lg YT én de YT app op de Thomson box doen dit compleet soepel. Net als vele andere gedane testen.
Krijg het met de Delta box onmogelijk soepel.
Uiteraard met volledig gelijke externe tv settings. Geprobeerd op gelijke hdmi input. Eigen lg truemotion settings uit/alles voor alle inputs identiek.
Niet best... Dat een 45 euro kostende Thomson stick het zelfs als beter doet...
Mijn theorie blijft dat de originele box het tv signaal over de aparte vlan krijgt en elke andere app het via het gewone internet vlan ontvangt.rowicom schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:44:
[...]
Dat laatste is een veronderstelling, maar nooit hard aangetoond. Het zou dan gaan om een hogere bitrate.
Anders zie ik niet in waarom er überhaupt een apart vlan voor tv is.
#team_UTC+1
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.