Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:06:
Ik hou op met deze discussie. Wil je bridge dan kan dat voor die paar duizend klanten die dat willen.
Inderdaad. Ik ben super blij met mijn Nokia XS-010X-q. Draait al ruim 2,5 jaar als een zonnetje. Ook de Zaram's lopen lekker. Eigenlijk zo'n beetje alle ONT's wel. Lees tot nu toe vooral opstart problemen, maar als het eenmaal werkt, blijft het prima werken.

Ergens voelt de huidige situatie best ok. Ik zou geen bridge mode willen in de 2426G, heb niet het beste gevoel bij dat apparaat. Degene die nu bridge mode willen, kunnen nu ook meteen voor iets fatsoenlijks kiezen. Of direct een SFP, scheelt weer een apparaat. Je bent je er dan ook meteen van bewust dat je een iets meer geavanceerdere oplossing hebt, want eigen modem is ook eigen verantwoordelijkheid.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:10:
Het is een licentie dingetje, zo ver ik weet, dat klanten geen 2 profielen krijgen.
Aannemelijk. De software op de OLT zal wel gelicenseerd worden op basis van aantal poorten.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
EWS99 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:10:
Het is een licentie dingetje, zo ver ik weet, dat klanten geen 2 profielen krijgen.
Heeft echt helemaal maar ook helemaal niks met licenties te maken. En dat er zoveel aannames worden gedaan in een topic geeft mij ook helemaal geen motivatie om dit toe te lichten. Waarschijnlijk ook de reden waarom RED vertrokken is. Wellicht dat ik hier nog op terug kom...

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 25-01-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:06:
[...]

En welk script gebruikt de helpdesk of via de website? Worden de gevolgen benoemd?

[...]

Ik hou op met deze discussie. Wil je bridge dan kan dat voor die paar duizend klanten die dat willen.
Je schetst zelf het scenario "Henk klikt overal op", dat zal best. Maar het is een stuk onwaarschijnlijker dat Henk Ziggo gaat opbellen met de vraag om "bridge mode te activeren". Als in: gaat Henk ook bellen om fierljeppen te activeren? Als in: er is geen knop om in te drukken met de tekst "bridge", je moet bellen, en een bepaald "codewoord" gebruiken dat Henk nooit geleerd heeft. Dus nee, dat gebeurt niet "per ongeluk" door "op een knop te drukken en te zien wat er gebeurt".

En v.w.b. script. Ik heb 1x Ziggo gebeld met de vraag om bridge te activeren. In mijn herinnering waren daar geen wedervragen bij v.w.b. bekend zijn met de gevolgen. V.w.b. het formulier op de website: dat zal vast ergens ver weggestopt staan en maken ze geen reclame mee op ziggo.nl (de "startpagina", daar maken ze reclame voor abonnementen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Economics schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Heeft echt helemaal maar ook helemaal niks met licenties te maken. En dat er zoveel aannames worden gedaan in een topic geeft mij ook helemaal geen motivatie om dit toe te lichten. Waarschijnlijk ook de reden waarom RED vertrokken is. Wellicht dat ik hier nog op terug kom...
Juist die aannames ontstaan omdat er geen uitleg te vinden is. Niet hier en ook niet in de schaarse Nokia documentatie op internet. Dat merk is nu eenmaal erg gesloten.

Enfin. Ik hou er over op. Jammer dat deze discussie inderdaad verwaterde, ook door mij. Leermomentje: weer eens wat minder op Tweakers actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:28:
Ben er achter gekomen dat de lager internet snelheid ligt aan de Unfi USG.

Als er een directe aansluiting is tussen de Nokia XS-010X-Q en de laptop via een kabel is de snelheid iets boven de 500mbit.

Maar tussen de usg is deze niet meer dan 150mbit. Ik krijg in de USG ook geen ipv6 ingesteld. Deze zie ik wel bij directe verbinding.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat er een verkeerde instelling in? En is ipv6 nodig voor een hogere internet snelheid?
150Mbit/s is volgens mij een aannemelijke snelheid van de USG als je IDS/IPS ingeschakeld hebt. De antieke USG is nooit gemaakt voor deze feature (die is pas ~5 jaar na release toegevoegd), én de CPU is nogal kreupel terwijl IDS/IPS zeer CPU intensief zijn. De USG kan wel prima 1Gbit/s routeren en NATen, maar daarvoor gebruikt die hardware offloading. Dat gaat dus niet via de CPU. Maar als je IDS/IPS aan zet gaat wel alles via de CPU.

V.w.b. IPv6: dat heeft niks met de snelheid te maken. De reden waarom je geen IPv6 adres krijgt is mogelijk het feit dat je maar de helft hebt ingesteld. Je hebt IPv6 geactiveerd op de WAN interface, maar dat doet vrij weinig. Mogelijk dat de USG zelf nu een IPv6 adres verkrijgt, via SLAAC. Maar, de UniFi Controller laat niks zien van IPv6. Daar waar bv het WAN IP staat laat die alleen het IPv4 adres zien, geen IPv6. En v.w.b. IPv6 op client apparaten (PCs, laptops, ...) moet je IPv6 ook configureren op het (V)LAN ("Netwerken" in de controller). Daar stel je in dat SLAAC gebruikt moet worden, welk prefix ID te gebruiken, en mogelijk vanaf welke WAN interface (waarschijnlijk heb je er maar een) het opgehaalde prefix ID gebruikt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Sorry maar hier ga je erg kort door de bocht. Van een Mikrotik router is standaard de firewall policy karig net als bij veel OpenWRT devices. En dan koopt Henk op MP een goedkope router… wat staat daar dan als firewall policy op?
Henk koopt geen Mikrotik en weet niet wat OpenWRT is ;)

Die koopt iets van een Asus, Draytek of Fritzbox oid ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

De standaard firewall rules van een MikroTik zijn precies datgene wat een gebruiker nodig heeft...daar kom je (zonder aanpassingen) niet in. Maar ze hebben onderhoud nodig en dat is niet voor elke gebruiker geschikt. Daarom groot voorstander van Delta dat ze terughoudend zijn in bijvoorbeeld het (glas)modem in bridge te zetten. Daardoor zijn zij verantwoordelijk voor een stuk veiligheid.

Zo'n tweedehandsje van Marktplaats heeft soms/vaak geen ondersteuning meer en zijn daardoor (wel) lek.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:25
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:29:
[...]

150Mbit/s is volgens mij een aannemelijke snelheid van de USG als je IDS/IPS ingeschakeld hebt. De antieke USG is nooit gemaakt voor deze feature (die is pas ~5 jaar na release toegevoegd), én de CPU is nogal kreupel terwijl IDS/IPS zeer CPU intensief zijn. De USG kan wel prima 1Gbit/s routeren en NATen, maar daarvoor gebruikt die hardware offloading. Dat gaat dus niet via de CPU. Maar als je IDS/IPS aan zet gaat wel alles via de CPU.

V.w.b. IPv6: dat heeft niks met de snelheid te maken. De reden waarom je geen IPv6 adres krijgt is mogelijk het feit dat je maar de helft hebt ingesteld. Je hebt IPv6 geactiveerd op de WAN interface, maar dat doet vrij weinig. Mogelijk dat de USG zelf nu een IPv6 adres verkrijgt, via SLAAC. Maar, de UniFi Controller laat niks zien van IPv6. Daar waar bv het WAN IP staat laat die alleen het IPv4 adres zien, geen IPv6. En v.w.b. IPv6 op client apparaten (PCs, laptops, ...) moet je IPv6 ook configureren op het (V)LAN ("Netwerken" in de controller). Daar stel je in dat SLAAC gebruikt moet worden, welk prefix ID te gebruiken, en mogelijk vanaf welke WAN interface (waarschijnlijk heb je er maar een) het opgehaalde prefix ID gebruikt moet worden.
Bedankt als ik inderdaad Ids/ips uit zet krijg ik de maximale snelheid. Alleen is dit niet de bedoeling omdat de veiligheid minder is of maak dit niet veel uit?

En anders kijken voor een USG pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Niet openbaar te vinden, ik schat EUR 20k. Hier: https://nl.genuinemodules.com/3fe72955aa slechts 1 blade met 8 poorten kost al ruim 5k, en dan moeten daar ook nog de SFP”s in.
Ook als daar "slechts" een Splitter/combiner met 32 aansluitingen voor hangt dan is dat maar €20 per aansluiting. Dat valt dus best mee. En als je er niet eentje koopt maar een hele wagonlading tegelijk krijg je een leuke korting.
Ik gis ook alleen maar. En we kunnen er lang over filosoferen maar Nokia heeft hier het laatste woord.
We komen inderdaad niet veel verder zo....
Ik denk niet dat Delta, KPN of wie dan ook verplicht is bij elke beperking aan te geven waarom dat is toch?
Nee, maar die geheimzinnigheid leidt wel tot de speculaties die we hier zien zoals je zelf ook al opmerkt.

Maar goed, laten we er maar mee stoppen, het leidt toch verder tot niets.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
Die 1% van het aantal klanten die een eigen modem heeft zal best wel kloppen.

Maar het totale aantal klanten van Delta ligt maar op 500k+

zie: https://esg.deltafiber.nl...elta_Fiber_ESG2023_NL.pdf

blz. 6

Dus dit beïnvloedt het totaal percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:44:

Ik vond die 1,5M die eerder genoemd werd ook nogal hoog. Dat zal wel het aantal "aansluitingen" van DFN zijn? Oftewel: het aantal adressen waar er minimaal een sprietje aan de voordeur ligt. Dus nog niet eens perse binnen aangesloten op een FTU, laat staan een actief abonnement.

Waarbij dat dan blijkbaar weer de manier van tellen is dat alle aanbieders (/aanleggers) hanteren. Spriet aan de voordeur telt al als aansluiting.

Blijft het overigens nog netjes als Delta actief is op 33%+ van de aansluitingen. Zal dan waarschijnlijk ook wel voor een groot deel komen door de traditionele Delta / Caiway gebieden? Als ik hoor dat ze bv hier in de gemeente de zelf opgelegde 25% aanmeldingen niet gehaald hebben dan zijn er intussen weer heel wat "aansluitingen" zonder abo bij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
RobertMe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Blijft het overigens nog netjes als Delta actief is op 33%+ van de aansluitingen.
Het verhaal is "drie is teveel" omdat 40% de minimale dekkingsgraad is om een netwerk rendabel te kunnen exploiteren...

Misschien heeft Delta zichzelf in de voet geschoten door alle prioriteit te leggen bij het zo snel mogelijk in zo veel mogelijk plaatsen de vlag te planten. Ik ken hier in de buurt mensen die al weer terug zijn gegaan naar Ziggo. Naar hun zeggen vanwege de belabberde kwaliteit van de dienstverlening. Zulke verhalen spreken zich rond in een buurt...

Bij mij gaat het feit dat mijn probleem met de Nokia XS2426G ook niet opgelost gaat worden zeker meetellen bij de volgende ronde van keuzes maken. Ja,, ik weet het ik kan en mag een eigen ONT en eigen router aansluiten, maar ik vind dat een ISP gewoon een modem/router ter beschikking moet stellen die aan de basis behoeften voldoet. Bij Ziggo krijg ik dat wel...
Zal dan waarschijnlijk ook wel voor een groot deel komen door de traditionele Delta / Caiway gebieden? Als ik hoor dat ze bv hier in de gemeente de zelf opgelegde 25% aanmeldingen niet gehaald hebben dan zijn er intussen weer heel wat "aansluitingen" zonder abo bij gekomen.
Geen idee. Ik weet dat mijn beide buren wel de glasvezel tot in huis hebben laten brengen maar geen abo hebben genomen. Ze zijn bij Ziggo gebleven. (Bij de ene om de verkeerde reden, hij is ZZPer en heeft voor zijn bedrijf e-mail van Ziggo en dat email adres wil hij houden tot zijn pensioen over een paar jaar.) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:44:
Die 1% van het aantal klanten die een eigen modem heeft zal best wel kloppen.

blz. 6

Dus dit beïnvloedt het totaal percentage.
Het werkelijke aantal zit onder de 0,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ik zie dat via de amino andriod kast geen onbekende apps kan installeren. Geen losse .apk bestanden kan installeren heb het idee dat Delta dit geblokkeerd heeft.
Scherm blijft op grijs en kan niet worden veranderd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4ADb6Dxd9bTb_cyWWnWPL7m8oQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejK28dnun6vswgwqXf913VnF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een managed device. Ze willen geen storingen doordat gebruikers er vanalles opzetten. Of chinese apps…
Is iets voor te zeggen. Waar ik me het meeste aan irriteer is het ontbreken van Netflix.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
Evertt schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:19:
Ik zie dat via de amino andriod kast geen onbekende apps kan installeren. Geen losse .apk bestanden kan installeren heb het idee dat Delta dit geblokkeerd heeft.
Scherm blijft op grijs en kan niet worden veranderd.[Afbeelding]
Niet geprobeerd, maar lukt het met de developer options ook niet ?

Enable developer options
Go to settings - system- about - click on android tv os build 7 times
Then you should be able to enable unknown apps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Roetzen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:22:
Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten.

Wat houdt een "profiel" eigenlijk in?
Het is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me.

Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal.
Dus waar hebben we het dan over?
Er wordt zoveel brakke software gebruikt/gemaakt/verkocht dat het me niet eens verbaast eerlijk gezegd :D

Wat ik al een keer eerder zei :
Dat hele GPN/XGS-PON gebeuren zit eigenlijk nog steeds gewoon in een Beta fase wat mij betreft...

En als ik heel eerlijk ben :
We mogen al blij zijn dat er niet meer gezeik bestaat genaamd dat je niet eens in de webGUI van een door je ISP geleverde Router kan komen, want in het ADSL tijdperk leek het heel effe die kant op te gaan :
- KPN had de Alcatel Speedtouch Home die je met wat moeite kon ombouwen tot een Pro model en daarmee een webGUI erbij kreeg.
- Versatel/ZonNet had een of ander Allied Devices of Sagem ding of zo waarin je serieus moest inbreken om vervolgens met een Windows GUI Tooltje het ding te kunnen beheren en je BitTorrent gerelateerde Port Forwards aan te maken :D _O-

Serieus bizarre shit was dat !!! 8)7
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:26:
Er is geen "enable bridge" knop. Je moet of een formulier op de website invullen of de helpdesk bellen.
Ik zou zweren dat ik bij een vriend naar de webGUI ging en daar de Bridge Mode had geactiveerd om vervolgens zijn Netgear R7000 zonder dubbele NAT te kunnen gebruiken :?

Toen was het een 50/50 verhaal :
- webGUI optie bij model X
- Helpdesk bellen als je model Y had.
Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.
Nieuwsgierige mensen doen gekke dingen! ;)
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:00:
Sorry maar hier ga je erg kort door de bocht. Van een Mikrotik router is standaard de firewall policy karig net als bij veel OpenWRT devices.
Het meeste spul staat zoveel dicht dat je niet eens kan internetten !!
En dan koopt Henk op MP een goedkope router… wat staat daar dan als firewall policy op?
Op voorwaarde dat die eerst Factory Defaults doet zal die ook dicht staan :)
Ik heb in mijn security audits horror verhalen gehoord over slecht firewall beheer.
Dingen openzetten en nooit meer dichtzetten is dan weer wel een bekend verhaal opzich dus... tja... ach ja... PEBCAK blijft altijd een probleem en zo :D
Als er maar 1 aanbieder van XGS-PON infra is voor ISP’s is er niet veel keuze.
En elke ISP gaat nat als je ziel en zaligheid aan 1 partij verkoopt.
Dat leerde KPN ook toen ze vele tienduizenden bagger ONT’s van Genexis moesten gaan vervangen :( .
Iets met https://xkcd.com/927 en zo :+

Geweldige techniek dat XGS-PON :') _O-
Ethirty schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:15:
Henk koopt geen Mikrotik en weet niet wat OpenWRT is ;)

Die koopt iets van een Asus, Draytek of Fritzbox oid ;)
Mag hopen dat ze DrayTek overslaan, want dat is echt geen Consumer spul :P

Zal eerder ASUS/D-Link/Netgear/Sitecom/TP-Link zijn :)

Bestaan D-Link en Sitecom eigenlijk nog wel ?!
Evertt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:04:
Bedankt als ik inderdaad Ids/ips uit zet krijg ik de maximale snelheid.

Alleen is dit niet de bedoeling omdat de veiligheid minder is of maak dit niet veel uit?

En anders kijken voor een USG pro
Kerel je noemt allemaal EOL spullen die je echt niet meer wilt gebruiken !!

Je hebt twee opties :
- Nieuwere Ubiquiti UniFi Routers als je met de UniFi Controller wilt blijven klooien.
- DIY Router als je van die ellende af wilt.

Ik heb voor het laatste gekozen en wil eigenlijk niet meer terug hoe geweldig mijn USG 3P stiekem ook was :)
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:17:
Je denkt niet dat Henk (die van Ingrid) zonder enige kennis van zaken eens op “enable bridge” klikt omdat hij wil weten wat dat is?

YouTube: I Wonder What's This Red Button Do?
Ik ben meer van deze generatie : YouTube: Dexter's Laboratory - What Does This Button Do? ;) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Mapje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Niet geprobeerd, maar lukt het met de developer options ook niet ?

Enable developer options
Go to settings - system- about - click on android tv os build 7 times
Then you should be able to enable unknown apps
Helaas zie ik deze functie ook niet. Ze hebben blijkbaar deze optie geblokkeerd. Daar is wel wat voor te zeggen.

Zelf heb ik deze vergeleken met mij Nvidia Shield maar deze is toch beter de beeldkwaliteit en geluid is beter.
Ondanks dat de Delta kast altijd in HDR is.
Kerel je noemt allemaal EOL spullen die je echt niet meer wilt gebruiken !!

Je hebt twee opties :
- Nieuwere Ubiquiti UniFi Routers als je met de UniFi Controller wilt blijven klooien.
- DIY Router als je van die ellende af wilt.

Ik heb voor het laatste gekozen en wil eigenlijk niet meer terug hoe geweldig mijn USG 3P stiekem ook was :)
Denk zelf dat ik deze functie uitzet. Voor een thuisnetwerk is dit niet echt nodig en vele routers hebben deze functie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Evertt schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:26:
Denk zelf dat ik deze functie uitzet. Voor een thuisnetwerk is dit niet echt nodig en vele routers hebben deze functie niet.
Dat moet je sowieso, want als je IPv6 Offloading aanzet dan is je Hardware NAT Offloading ineens foetsie IIRC ;)

Maar ongeacht wat je wel of niet doet : Vervang dat ding zodra het jou goed uitkomt !!!

EOL = Geen Support meer = Ook geen Security Patches meer B)

En dat laatste is toch wel handig als je Router direkt aan een ONT hangt...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Volgens mij heeft mijn originele vraag nogal wat discussie losgemaakt.
Vanmorgen ben ik gebeld door de backoffice. Mij is uitgelegd dat wanneer de klant een eigen ONT heeft en de snelheid wordt aangepast vanuit Delta, dit automatisch zorgt voor een open order bij Delta.
Dit betekent dat ik het originele Delta modem moet aansluiten en de order dan 'doorloopt' zoals ze dat noemen.
Het Delta modem moet dan binnen 15 minuten online komen, waarna de nieuwe snelheid actief is.
Hierna kan het eigen ONT weer worden aangesloten en moet ik contact opnemen met de klantenservice. Doorgeven van alleen het serienummer zou voldoende moeten zijn, waarna het eigen ONT direct weer geactiveerd is.

Er zou gewerkt worden aan een eenvoudigere methode om dit te doen. Maar dit laat nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eenvoudigste methode is een eigen modem via Mijn Delta vast laten leggen, inclusief serienummer/MAC-adres. Wanneer de snelheid wijzigt de stappen mailen naar iedereen met een eigen modem.
De gehele activiatie bij Delta hangt dan toch weer aan het Delta-modem vast, daar zit wel iets in, die is managed. Ze kunnen niet alle losse modems in een managed-pool gaan plaatsen, sterker dat wil je als eindgebruiker waarschijnlijk ook niet.

[ Voor 51% gewijzigd door Sjakie0101 op 27-01-2025 11:50 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:29:
Volgens mij heeft mijn originele vraag nogal wat discussie losgemaakt.
Vanmorgen ben ik gebeld door de backoffice. Mij is uitgelegd dat wanneer de klant een eigen ONT heeft en de snelheid wordt aangepast vanuit Delta, dit automatisch zorgt voor een open order bij Delta.
Dit betekent dat ik het originele Delta modem moet aansluiten en de order dan 'doorloopt' zoals ze dat noemen.
Het Delta modem moet dan binnen 15 minuten online komen, waarna de nieuwe snelheid actief is.
Hierna kan het eigen ONT weer worden aangesloten en moet ik contact opnemen met de klantenservice. Doorgeven van alleen het serienummer zou voldoende moeten zijn, waarna het eigen ONT direct weer geactiveerd is.

Er zou gewerkt worden aan een eenvoudigere methode om dit te doen. Maar dit laat nog even op zich wachten.
Klopt 100%… maar niet serienummer van je eigen ONT opgeven maar het PON ID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:50:
De eenvoudigste methode is een eigen modem via Mijn Delta vast laten leggen, inclusief serienummer/MAC-adres.
PON ID, niet het serienummer.

Zoals je schetst zou mooi zijn, dus via het klant portaal maar helaas is dat na twee jaar nog niet gerealiseerd. Zal kwestie van prioriteit zijn, voor die paar duizend klanten met eigen apparatuur die realiseren staat niet bovenaan de lijst schat ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:44:
[...]

[...]

Mag hopen dat ze DrayTek overslaan, want dat is echt geen Consumer spul :P

Zal eerder ASUS/D-Link/Netgear/Sitecom/TP-Link zijn :)

Bestaan D-Link en Sitecom eigenlijk nog wel ?!
You got my point ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
Mag ik hieruit lezen dat er dan toch bridge mode komt ?

Kan ik mijn bridge modem behouden ?

Ja dat kan! Heb je een brief gekregen dat je overgaat naar DELTA? Neem dan contact op met onze klantenservice.
We zorgen ervoor dat je overgaat naar DELTA, zodra er een bridge-functie beschikbaar is.

Bron : https://www.delta.nl/welkomcaiway/apparatuur/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Mapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:55:

Ja dat kan! Heb je een brief gekregen dat je overgaat naar DELTA? Neem dan contact op met onze klantenservice.
We zorgen ervoor dat je overgaat naar DELTA, zodra er een bridge-functie beschikbaar is.

Of blijf je net zolang op AON tot bridge mode beschikbaar is op XGS-PON? :+

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitssz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Of blijf je net zolang op AON tot bridge mode beschikbaar is op XGS-PON? :+
Klinkt goed. Wellicht komt er dus toch een bridge oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:45
Mapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:55:

Kopje erboven: Ik heb een bridge modem (modem zonder router-functionaliteit). Heeft het nieuwe modem dit ook?

Jouw modem wordt vervangen door het glasvezelmodem Nokia B. Dit modem heeft op dit moment geen bridge-functie, want de router bevindt zich al in het modem (combinatie-apparaat).

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Even (nogmaals) een positief bericht, hoewel glas unlimited niet altijd strak tegen 8 gbit aanzit, blijkt de verbinding an sich, extreem stabiel. Ben een redelijk heavy user, met 5TB per maand aan bijvoorbeeld Unifi protect over IPSec. Vooralsnog flawless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JeroenT schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 01:21:
Even (nogmaals) een positief bericht, hoewel glas unlimited niet altijd strak tegen 8 gbit aanzit, blijkt de verbinding an sich, extreem stabiel.
IMHO moet je gewoon tevreden zijn als je 6+ Gbps haalt over zo'n verbinding, want zelfs als je twee Servers zou pakken en ze direct of via een 10 Gbps Switch zou verbinden is 8 Gbps best wel een uitdaging :)

Ik dan ook dat ze daarom 8 Gbps hebben gekozen en niet de volle 10 Gbps als "advertentiesnelheid" zeg maar...

Hoewel je dan weer wel vroeger Tweak Glasvezel had die met 10 Gbps + 1 Gbps adverteerden, echter bestaan die ondertussen dus niet meer :+
Ben een redelijk heavy user, met 5TB per maand aan bijvoorbeeld Unifi protect over IPSec.
Vooralsnog flawless.
NICE!!! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

nero355 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:12:
[...]

IMHO moet je gewoon tevreden zijn als je 6+ Gbps haalt over zo'n verbinding, want zelfs als je twee Servers zou pakken en ze direct of via een 10 Gbps Switch zou verbinden is 8 Gbps best wel een uitdaging :)

Ik dan ook dat ze daarom 8 Gbps hebben gekozen en niet de volle 10 Gbps als "advertentiesnelheid" zeg maar...

Hoewel je dan weer wel vroeger Tweak Glasvezel had die met 10 Gbps + 1 Gbps adverteerden, echter bestaan die ondertussen dus niet meer :+

[...]

Ja joh, alles boven idd 5 of 6 gbit is al extreem; keek net toevallig even;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CruT6MAzmByqyXCN12wlNUoA_S0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dKCjUj6Z2CjL5HxRM3740CXJ.png?f=user_large

Niets te klagen, ik was even wat huiverig om over te gaan van AON naar GPON, maar het is echt super stabiel. Snelheid en latency zijn eigenlijk altijd prima.

De vorige echte storing was in 2023, toen nog op AON. De helpdesk moet je alleen niet willen bellen, dat is vrij kansloos.

Maar voor de grap heb ik er een Klik en Klaar Odido ding naast gehangen, als backup.

Wellicht gaat het nog iets harder met een Nokia media converter of een PFsense achtige oplossing.

Haha, kan de Zaram module eens proberen in de proxmox machine. Maar ach. Ergens moet je tevreden zijn. En sinds de laatste tijd is er overdag ook gewoon 7+ gbit haalbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenT op 29-01-2025 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
nero355 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:12:
[...]

[...]

Meeste ISP's gebruiken ook forward error correction waardoor de maximale snelheid eigenlijk 8,5gbps is per poort op de olt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 11:59
Hallo allen, ik als noob op het gebied van netwerken wil graag mijn thuisnetwerk benaderdlbaar maken voor mijn telefoon ivm Home Assistant, opslag en evt wat andere zaken. Volgens mij is IPsec de manier om dit te bereiken, dus begon ik bij de router e.e.a. in te stellen met behulp van het net. Elke keer dat ik probeer op te slaan krijg ik een error. Wat doe ik verkeerd? Als ik in de logs kijk wordt de tunnel aangemaakt, daarna meteen RTS failed 9007.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbtWdae6AnLqc-qAeZXBXYH13lE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gAE67mFshh6Oy2WrtfHjgofA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtpvg5e4guq4L9Acr70pD40pau4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT7m7Qh2fqpU8Qzp4WeuR3wJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Zonder de documentatie erbij te pakken gok ik dat dit een Site2Site vpn client is. Bedoeld om jou netwerk te koppelen met een remote VPN server. Niet om je telefoon met VPN naar de router te verbinden.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
@HumorousGazelle Dat doe je normaliter met een VPN. Dat heb ik hier ook, gaat heel gemakkelijk met een Fritzbox waar dat al standaard ingebouwd zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Meer mensen bij wie de reverse DNS voor de IP adressen is aangepast?
Waar ik eerst iets van <ip omgekeerd>.dynamic.caiway.nl op IPv4 en op IPv6 helemaal geen reverse DNS had, is het nu aangepast naar host-we.[woonplaats]-[code 1].v4.dfn.nl voor IPv4 en host-[code 2].pd.[woonplaats].[code 1].v6.dfn.nl bij IPv6.
Vooral met die woonplaats in de reverse DNS ben ik persoonlijk niet echt blij. Ook al zijn er uiteraard genoeg diensten die dat soort info bij benadering verstrekken, het is nu een harde bevestiging dat ik op een bepaalde plek woon, en dat hoeft niet het hele internet te weten van mij.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 31-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:19
@HumorousGazelle Ik gebruik zelf wireguard op mijn Mikrotik router om het hele netwerk te benaderen. Als je geen eigen router hebt is tailscale een hele goede oplossing. Volgens mij ook beschikbaar als plugin in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik zag vanmorgen in de statuspagina op de site van Delta Netwerk dat het verdeelpunt klaar is. Dit was gisteren nog niet zo.

Hoe lang duurt het nog dat ik mijn installatiepakket krijg, is dat kwestie van dagen of weken, wat zijn jullie ervaringen?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:53
Vandaag de echte overstap gemaakt.

Gisteren een mail waardoor ik mij nog zorgen maakte over de overstap, omdat er in stond dat het pas na 18:00 zou werken. Dit bleek gelukkig niet het geval.

Caiway internet viel weg om ongeveer 10:30.
De NOKIA aangesloten op glasvezel punt, Nokia aangezet, na 15 minuten waren alle lampjes aan, pc weer aangesloten, eigen wifi punten weer aangesloten. ingelogd op NOKIA, wifi uitgezet. Ingelogd op DELTA site en cgnat uitgezet. CGNAT was binnen 10 minuten ook echt uitgezet.

Enige wat niet direct werkte was mijn TV app. Wachtwoord was niet goed. Wachtwoord met behulp van de chatbot gewijzigd.

11:15, alles werkt.

Ik heb weleens moeilijkere overstappen gemaakt, dit verliep helemaal prima.

Enige jammer is dat het stroomkabeltje van de Amino korter is dan bij het vorige kastje, dus ik moet nog ergens dichterbij stroom zien te regelen om alles weer netjes achter mijn tvmeubel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Slasher schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:16:
Ik zag vanmorgen in de statuspagina op de site van Delta Netwerk dat het verdeelpunt klaar is. Dit was gisteren nog niet zo.

Hoe lang duurt het nog dat ik mijn installatiepakket krijg, is dat kwestie van dagen of weken, wat zijn jullie ervaringen?
Mijn ervaring was dagen. En bij het pakket een brief met de datum van activatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-08 14:53
Ik ga 21 februari (hopelijk...) over van Caiway naar Delta (en dus ook van AON naar PON, ik heb nu een Genexis-modem en krijg daarna een Nokia-modem.) Ik weet pas door dit topic dat er AON en PON bestaat en kon daarom een beetje doorvragen bij de klantenservice. Fijn, want zonder dat doorvragen had ik sowieso incomplete/verkeerde informatie gekregen over mijn overstap... Dat vermindert mijn vertrouwen in de klantenservice, dus vandaar dat ik hier nog even vraag wat jullie van de antwoorden van de klantenservice vinden.

Wat ze mij momenteel verteld hebben, is het volgende...:
- Ik ga 21 februari over. Aanvankelijk zou dat 7 februari zijn, maar ik hoef me geen zorgen te maken dat Caiway de verbinding al op 7 februari eruit gooit, want ik heb aangegeven dat ik gebruik maak van de overstapservice en met de overstapservice staat er niet echt een einddatum in het Caiway-systeem, maar gooien ze mijn verbinding er pas uit als Delta aangeef dat ik ga overstappen.

- Om 8 uur in de ochtend gaat de Caiway-lijn eruit. Ergens op die dag gaan ze iets omzetten en vanaf 18 uur mag ik pas mijn Delta-modem installeren. Het heeft geen zin het Caiway-modem aan te laten staan, want de verbinding valt toch om 8 uur weg en eerder installeren dan 18u heeft ook geen zin en is zelfs af te raden.Dus braaf wachten tot 18 uur is het devies!

- Ik heb aangegeven dat ik zelf het modem kan installeren en dat is ook een fluitje van een cent. De overgang van AON naar PON is geen reden om een monteur aan te vragen, want het installeren van het modem thuis is even simpel dan wanneer er geen sprake zou zijn van overgang naar een anders glasvezelnetwerk.

Wat denken jullie van die drie stellingen? Of vooral 2 en 3. Dat Caiway mij er niet al op 7 februari uit gaat gooien, daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb nog navraag gedaan na de einddatum die in het systeem van Caiway stond en daar stond geen vaste einddatum, want ik maak gebruik van de overstapservice. Dat zal dan wel goedkomen. Maar of het echt nodig is om van 8 tot 18u geen internet te gebruiken op de overstapdatum, dat vraag ik me af. En hoe dat nu gaat met dat omzetten, vraag ik me ook af. Moet dat hier in de buurt gebeuren door een Guideon-monteur, die anders het modem ook zou aansluiten? En kan daar iets mis mee gaan? Dan kan ik hem net zo goed even binnenlaten om te testen of alles werkt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ActualFantasy
Twan82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:
Ik ga 21 februari (hopelijk...) over van Caiway naar Delta (en dus ook van AON naar PON, ik heb nu een Genexis-modem en krijg daarna een Nokia-modem.) Ik weet pas door dit topic dat er AON en PON bestaat en kon daarom een beetje doorvragen bij de klantenservice. Fijn, want zonder dat doorvragen had ik sowieso incomplete/verkeerde informatie gekregen over mijn overstap... Dat vermindert mijn vertrouwen in de klantenservice, dus vandaar dat ik hier nog even vraag wat jullie van de antwoorden van de klantenservice vinden.

- Ik ga 21 februari over. Aanvankelijk zou dat 7 februari zijn, maar ik hoef me geen zorgen te maken dat Caiway de verbinding al op 7 februari eruit gooit, want ik heb aangegeven dat ik gebruik maak van de overstapservice en met de overstapservice staat er niet echt een einddatum in het Caiway-systeem, maar gooien ze mijn verbinding er pas uit als Delta aangeef dat ik ga overstappen.

- Om 8 uur in de ochtend gaat de Caiway-lijn eruit. Ergens op die dag gaan ze iets omzetten en vanaf 18 uur mag ik pas mijn Delta-modem installeren. Het heeft geen zin het Caiway-modem aan te laten staan, want de verbinding valt toch om 8 uur weg en eerder installeren dan 18u heeft ook geen zin en is zelfs af te raden.Dus braaf wachten tot 18 uur is het devies!

- Ik heb aangegeven dat ik zelf het modem kan installeren en dat is ook een fluitje van een cent. De overgang van AON naar PON is geen reden om een monteur aan te vragen, want het installeren van het modem thuis is even simpel dan wanneer er geen sprake zou zijn van overgang naar een anders glasvezelnetwerk.

Wat denken jullie van die drie stellingen? Of vooral 2 en 3. Dat Caiway mij er niet al op 7 februari uit gaat gooien, daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb nog navraag gedaan na de einddatum die in het systeem van Caiway stond en daar stond geen vaste einddatum, want ik maak gebruik van de overstapservice. Dat zal dan wel goedkomen. Maar of het echt nodig is om van 8 tot 18u geen internet te gebruiken op de overstapdatum, dat vraag ik me af. En hoe dat nu gaat met dat omzetten, vraag ik me ook af. Moet dat hier in de buurt gebeuren door een Guideon-monteur, die anders het modem ook zou aansluiten? En kan daar iets mis mee gaan? Dan kan ik hem net zo goed even binnenlaten om te testen of alles werkt...
Ik heb dit dus vandaag doorlopen, ik heb exact zelfde mail en sms gekregen met 8 uur en 18:00 uur. Ik zal even mijn ervaring nog een keer delen.

Caiway internet viel weg om ongeveer 10:30.

De NOKIA aangesloten op glasvezel punt, Nokia aangezet, na 15 minuten waren alle lampjes aan, pc weer aangesloten, eigen wifi punten weer aangesloten. ingelogd op NOKIA, wifi uitgezet. Ingelogd op DELTA site en cgnat uitgezet. CGNAT was binnen 10 minuten ook echt uitgezet.

Om 11:15 werkte alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-08 14:53
Sorry, ik had jouw post over het hoofd gezien. Bedankt voor het nogmaals delen. Dan lijkt het erop dat ik me geen zorgen hoef te maken over de monteur en dat ik het de hele dag offline zijn ook met een korreltje zout kan nemen. Wat een CGNAT is weet ik niet, maar dat zal voor het verhaal verder niet veel uitmaken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
EDIT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:08:
Waar ik eerst iets van <ip omgekeerd>.dynamic.caiway.nl op IPv4 en op IPv6 helemaal geen reverse DNS had, is het nu aangepast naar host-we.[woonplaats]-[code 1].v4.dfn.nl voor IPv4 en host-[code 2].pd.[woonplaats].[code 1].v6.dfn.nl bij IPv6.
Vooral met die woonplaats in de reverse DNS ben ik persoonlijk niet echt blij. Ook al zijn er uiteraard genoeg diensten die dat soort info bij benadering verstrekken, het is nu een harde bevestiging dat ik op een bepaalde plek woon, en dat hoeft niet het hele internet te weten van mij.
Het is nu één netwerk (https://bgp.he.net/AS15435) voor kabel en glasvezel

Vroeger was het bv : host-wxyhdb.gs2.zeelandnet.nl

Dus de plaats is bij benadering in dit geval Goes 2 en niet persé je woonplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Ik zie het ook. Het was dat je me er opmerkzaam maakte, anders had ik de drieletterige code niet herkend als mijn woonplaats. Dus ik vraag me af hoe groot het probleem eigenlijk is. Ja, iemand die graag wil weten waar ik woon kan er op die manier achter komen. Maar ja, dat kon ook zonder die drieletterige code ook best. Dus ik zie het niet echt als een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActualFantasy
Twan82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:29:
Sorry, ik had jouw post over het hoofd gezien. Bedankt voor het nogmaals delen. Dan lijkt het erop dat ik me geen zorgen hoef te maken over de monteur en dat ik het de hele dag offline zijn ook met een korreltje zout kan nemen. Wat een CGNAT is weet ik niet, maar dat zal voor het verhaal verder niet veel uitmaken. :)
Als je in je thuiswerk iets bereikbaar wil maken van buitenaf is het beter CGNAT uit te zetten.

Als dat niet nodig is, dan heb je daar inderdaad niks mee te maken.

Nogmaals, mijn ervaring vandaag met DELTA was heel positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mapje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Het is nu één netwerk (https://bgp.he.net/AS15435) voor kabel en glasvezel

Vroeger was het bv : host-wxyhdb.gs2.zeelandnet.nl

Dus de plaats is bij benadering in dit geval Goes 2 en niet persé je woonplaats
Het zal waarschijnlijk iets van de ring zijn waar je op zit, wat bij mij dan toevallig precies overeenkomt met mijn werkelijke woonplaats, maar dat is toch al een stuk nauwkeuriger dan die 'geofeed' in de whois data die voor alle IP adressen Rotterdam of iets in die richting aangaf. Het geeft in ieder geval het juiste geografische gebied weer waar je zit.
Roetzen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zie het ook. Het was dat je me er opmerkzaam maakte, anders had ik de drieletterige code niet herkend als mijn woonplaats. Dus ik vraag me af hoe groot het probleem eigenlijk is. Ja, iemand die graag wil weten waar ik woon kan er op die manier achter komen. Maar ja, dat kon ook zonder die drieletterige code ook best. Dus ik zie het niet echt als een probleem.
Beroepsdeformatie, als treinmachinist werk ik dagelijks met die codes :P
En tja, is het een probleem? Voor mij persoonlijk zal het vast wel meevallen. Ik ben geen interessant figuur.
Maar het is toch weer een stukje persoonlijke informatie die je met elke request rondstrooit en ik heb niet zelf meer de keuze om die informatie wel of niet te verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Twan82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:

Dat is sowieso niet hoe het werkt. Er moet een monteur langs de PoP en die moet je omzetten van de AON naar XGS-PON apparatuur. Als die bijvoorbeeld nog wel een opdracht heeft staan voor 7 februari dan is je verbinding dus gewoon 7 februari offline. En dan kan het best zijn dat die op 21 februari online komt omdat pas dan de dienste administratief worden aangezet voor Delta. Dat is worstcase. ;)
Moet dat hier in de buurt gebeuren door een Guideon-monteur, die anders het modem ook zou aansluiten?
Ja dat kan idd prima dezelfde monteur zijn en het is idd in de PoP die hooguit enkele kilometers van jouw vandaan zit.

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
EDIT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:46:
[...]

En tja, is het een probleem? Voor mij persoonlijk zal het vast wel meevallen. Ik ben geen interessant figuur.
Maar het is toch weer een stukje persoonlijke informatie die je met elke request rondstrooit en ik heb niet zelf meer de keuze om die informatie wel of niet te verstrekken.
Ik zie het persoonlijk niet als een probleem. Mijn woonplaats staat ook gewoon in mijn profiel hier op Tweakers. Kan soms wel eens handig zijn. "Hé ik zie dat je hier in de buurt woont, Je mag mijn kiemverpletternevensteentjesvergruizer wel even lenen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:36

kujinshi

seven heroes

Slasher schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:16:
Wat moet ik verstaan onder een "bovengronds verdeelpunt"?

Is dat een heel transformatorhuisje oid? Want dat moet bij mij ook nog gebeuren volgens de site (kan het zijn dat die achterloopt?).

EDIT: Toen ze de thuisaansluiting maakten, konden ze hem wel testen met iemand op kantoor daar bij Delta, en zei de monteur dat hij was goed bevonden. Betekent dat dat de kabel toch al geheel dan functioneert?

[ Voor 25% gewijzigd door kujinshi op 31-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

kujinshi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Is dat een heel transformatorhuisje oid? Want dat moet bij mij ook nog gebeuren volgens de site (kan het zijn dat die achterloopt?).

EDIT: Toen ze de thuisaansluiting maakten, konden ze hem wel testen met iemand op kantoor daar bij Delta, en zei de monteur dat hij was goed bevonden. Betekent dat dat de kabel toch al geheel dan functioneert?
Dat is de POP (Point of Presence) als je de thuisaansluiting krijgt testen ze de verbinding van de FTU naar de POP, dat wil dan nog niet zeggen dat je werkend internet hebt. Ik heb begrepen dat ze in mijn plaatselijke POP de verdere verbinding met het Delta netwerk nog moesten realiseren (het plaatsen van verdere hardware). Dat hebben ze als het goed is nu gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 31-01-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Met bovengronds verdeelpunt bedoelen ze het "PoP", Point of Presence. Wat nog steeds niks zegt :+. Maar dat is waar alle kabels van de huisaansluitingen bij elkaar komen en de kabels dus worden aangesloten op een (soort van) netwerk switch en dus ook de glasvezel(s) ligt die verder het Delta netwerk in gaan (richting het "core" netwerk).
Weet je zeker dat dat iemand op kantoor was? Hoe ik het heb opgevangen is het testen dat iemand in het PoP is die daar de vezel "uitleest". Dus de monteur bij jouw thuis "zet licht op de glasvezel" en een monteur in het PoP "ziet het licht". Oftewel: de vezel is dan niet beschadigd en "alles werkt" in zoverre van FTU tot in het PoP. Dat betekend echt nog niet dat het PoP al "klaar" is. Kan best zijn dat er nog geen hardware in geplaatst is, of dat ze bv nog geen stroomaansluiting hebben, of dat er nog geen aansluiting naar het "core" netwerk is, ....

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 31-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RobertMe schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:10:

Weet je zeker dat dat iemand op kantoor was? Hoe ik het heb opgevangen is het testen dat iemand in het PoP is die daar de vezel "uitleest". Dus de monteur bij jouw thuis "zet licht op de glasvezel" en een monteur in het PoP "ziet het licht". Oftewel: de vezel is dan niet beschadigd en "alles werkt" in zoverre van FTU tot in het PoP.
Klopt er zit dan iemand bij de PoP om te testen of het werkt. Het lijkt mij ook stug dat het iemand op kantoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hier een indruk van zo’n POP: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Bedankt voor de reacties.:)

Maar het maakt me wel weer lichtelijk depressief hierover. Had gehoopt glasvezel internet binnen 3-6 weken nu te hebben. Maar als het aan zo'n transformator kast ligt, kan het nog wel een half jaar of langer gaan duren.

*zucht* Ik zit op ADSL en dat is erg traag tegenwoordig.

Of kan zo'n POP ook in een bestaand transformatorhuisje van de stroom verschijnen? Het is een groot rack alleen maar?

[ Voor 16% gewijzigd door kujinshi op 31-01-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ze gaan binnenkort onze zakelijk aansluiting opleveren bij het bedrijfspand, iemand enig idee welke modem Delta voor zakelijke abonnementen meelevert?

Heb al 3 glaslijnen liggen waarvan we er 2 gebruiken, deze is echter zeer goedkoop en een leuke optie als backup lijn @ 2 of 5Gbit. Natuurlijk houden we bestaande aan tot deze goed werkend opgeleverd is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 31-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:03:
Ze gaan binnenkort onze zakelijk aansluiting opleveren bij het bedrijfspand, iemand enig idee welke modem Delta voor zakelijke abonnementen meelevert?

Heb al 3 glaslijnen liggen waarvan we er 2 gebruiken, deze is echter zeer goedkoop en een leuke optie als backup lijn @ 2 of 5Gbit. Natuurlijk houden we bestaande aan tot deze goed werkend opgeleverd is.
Dezelfde als voor consumenten, behalve voor Zakelijk Pro waarbij je een Nokia xs-010x-q kunt kopen (of gratis bij een abonnement met 3 jaar) waarachter je een eigen router kunt plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 31-01-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:03:
Dat ligt aan het abonnement maar zie je als je de bestelling doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
kujinshi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:46:

Maar het maakt me wel weer lichtelijk depressief hierover. Had gehoopt glasvezel internet binnen 3-6 weken nu te hebben. Maar als het aan zo'n transformator kast ligt, kan het nog wel een half jaar of langer gaan duren.

Of kan zo'n POP ook in een bestaand transformatorhuisje van de stroom verschijnen? Het is een groot rack alleen maar?
Kun je een screenshot maken van de site, want het is voor mij heel onduidelijk. Als er echt transformaterhuisje staat, dan verwacht ik dat ze wachten op de stroom aansluiting. Dan zijn ze afhankelijk van de energie leverancier en hoe vol het stroomnet zit in jouw buurt.

Een POP ziet er uit als een transformatorhuisje en staat ergens in de wijk. Met een beetje Googlen kom je er best achter hoe die er uit ziet.
Bijv. zoek eens op "delta plaatst pop"
En kijk eens op de site van Delta: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/wat-is-glasvezel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:10
kujinshi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:46:

Als je de postcodecheck doet op deltafiber.nl krijg je de laatste stand van zaken. De nieuwsbrief die ik van Delta zelf zou ontvangen kreeg ik vaker niet dan wel, heb ik het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50
Uit het AD van 30jan2025.

Personeel Delta Fiber boos en verbijsterd over verhuizing naar Schiedam, acties niet uitgesloten
Tientallen personeelsleden van Delta Fiber leggen zich niet neer bij de plannen van hun werkgever om 61 banen van Vlissingen naar Schiedam te verplaatsen. ,,De mensen willen gewoon in Zeeland blijven werken en vinden de geboden compensatie volstrekt onvoldoende”, zegt de FNV. Acties worden niet uitgesloten.

Vorige week barstte de bom bij Delta Fiber. Dat het kantoor in Vlissingen op de nominatie stond om afgestoten te worden, hadden de meeste werknemers wel zien aankomen. Maar dat 61 van de 84 werknemers geacht worden vanaf 1 juli in Schiedam te werken, zagen veel mensen volgens vakbondsbestuurder Elly Heemskerk niet aankomen. Woensdagavond hield de bond een bijeenkomst. Zo’n vijftig mensen waren aanwezig. ,,Boosheid en verbijstering overheersten.”

Werknemers voelen zich absoluut niet serieus genomen en gewaardeerd met dit compensatiepakket”, vat Heemskerk de situatie samen. Neem het aanbod voor een vergoeding van een hotelovernachting. Op papier ziet het er misschien aardig uit, maar in de praktijk valt het volgens haar vies tegen. ,,Ze mogen 80 euro declareren en moeten verplicht drie dagen in Schiedam werken. Voor dat geld kun je natuurlijk niet twee nachten slapen in een hotel.”

Voor Delta Fiber is het feit dat veel kantoorruimte in Vlissingen leegstaat aanleiding voor de operatie. ,,Niemand betwist dat het zonde is om daar geld aan uit te geven. Maar in deze tijd kun je veel vaker thuiswerken. Ook kun je teamoverleg in Middelburg houden.”

Vorig jaar hield FNV meerdere acties gehouden bij Delta Fiber over de CAO. Volgens vakbondsbestuurder Elly Heemskerk is de actiebereidheid nu ook groot.

Elly Heemskerk, bestuurder bij vakbond FNV, veegt de vloer aan met het compensatiepakket dat Delta Fiber aanbiedt. Voor Delta Fiber is het feit dat veel kantoorruimte in Vlissingen leegstaat aanleiding voor de operatie. ,,Niemand betwist dat het zonde is om daar geld aan uit te geven. Maar in deze tijd kun je veel vaker thuiswerken. Ook kun je teamoverleg in Middelburg houden.”

Ook met andere compensatiemaatregelen veegt Heemskerk de vloer aan. Zo geldt het aanbod om in de tijd van de baas te reizen slechts voor drie maanden. Daarna volgt een overgangsperiode van negen maanden waarin de helft van de tijd wordt betaald. Na die periode moeten mensen in eigen tijd reizen, wat afhankelijk van de woonplaats, al snel op vier uur per dag kan neerkomen.

Als je niks doet, zit je straks in Schiedam met deze waardeloze compensa­tie

Delta Fiber maakt volgens Heemskerk ten onrechte goede sier met een regeling om in de eerste klas te werken. ,,Dat kan alleen als je functie het toestaat. Als je storingsmonteur bent, heb je er bijvoorbeeld niks aan.” Er is een verhuisvergoeding van 7750 euro, maar volgens de FNV is Delta Fiber onduidelijk over de voorwaarden. ,,Los daarvan wil niemand verhuizen. De meeste mensen wonen met alle liefde en passie in Zeeland en willen dat helemaal niet kwijt. Nog afgezien van het feit dat, hoe meer je richting Rotterdam gaat, de woningen alleen maar duurder worden.”

FNV gaat strijden voor het behoud van werkgelegenheid in Zeeland. Als Delta Fiber vasthoudt aan het plan om de banen naar Schiedam te verplaatsen, wil Heemskerk dat er een goed sociaal plan komt. Dat ontbreekt nu. ,,Kies je er als medewerker voor om te vertrekken dan krijg je alleen de veel te lage wettelijke transitievergoeding. Verder werkt Delta Fiber helemaal nergens aan mee.”

Actiebereidheid is groot
Volgende week heeft FNV een eerste gesprek met de directie. Als dat onvoldoende oplevert, worden acties niet uitgesloten. De actiebereidheid is groot, weet Heemskerk. ,,De mensen hebben niet zoveel te verliezen. Verhuizen naar de buurt van Schiedam is voor niemand een reële optie. Als je niks doet, zit je straks in Schiedam met deze waardeloze compensatie.”

Een team van zeven developers heeft vorige week te horen gekregen dat hun baan verdwijnt per 1 april. Delta Fiber brengt hun werk onder bij een externe partij. Een woordvoerder van Delta Fiber laat weten dat voor de betrokkenen intern ander werk wordt gezocht. Pas als dat niet lukt volgt eventueel ontslag. Volgens Heemskerk van FNV buigen juristen van de bond zich over de kwestie.

[ Voor 255% gewijzigd door rowicom op 01-02-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

peewee. schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Als je de postcodecheck doet op deltafiber.nl krijg je de laatste stand van zaken. De nieuwsbrief die ik van Delta zelf zou ontvangen kreeg ik vaker niet dan wel, heb ik het idee.
Ja, heb het gedaan in de postcode check. Enige houdvast want bellen naar de onderdelen van Delta en aannemer helpen niet, je staat in de lijst is altijd het antwoord.

Ben er klaar mee, wil sneller internet. Heb Ziggo afgesloten voor een jaar en dat komt woensdag het pakket. Over een jaar zien we weer verder hoe het met de Odido's en Delta's qua status is. Ik ga niet meer op ze wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

EWS99 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Kun je een screenshot maken van de site, want het is voor mij heel onduidelijk. Als er echt transformaterhuisje staat, dan verwacht ik dat ze wachten op de stroom aansluiting. Dan zijn ze afhankelijk van de energie leverancier en hoe vol het stroomnet zit in jouw buurt.

Een POP ziet er uit als een transformatorhuisje en staat ergens in de wijk. Met een beetje Googlen kom je er best achter hoe die er uit ziet.
Bijv. zoek eens op "delta plaatst pop"
En kijk eens op de site van Delta: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/wat-is-glasvezel/
Op Delta staat het vermeld als "Bovengronds verdeelpunt klaar" en die is nog niet aangevinkt.

Het kan denk ik aan alles liggen bij hun qua status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
rowicom schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:09:
Uit het AD van 30jan2025.

Personeel Delta Fiber boos en verbijsterd over verhuizing naar Schiedam, acties niet uitgesloten
Tientallen personeelsleden van Delta Fiber leggen zich niet neer bij de plannen van hun werkgever om 61 banen van Vlissingen naar Schiedam te verplaatsen. ,,De mensen willen gewoon in Zeeland blijven werken en vinden de geboden compensatie volstrekt onvoldoende”, zegt de FNV. Acties worden niet uitgesloten……
Ze behandelen de medewerkers niet beter dan hun klanten. Op termijn zal die houding zich toch gaan wreken.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peacelord schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ze behandelen de medewerkers niet beter dan hun klanten. Op termijn zal die houding zich toch gaan wreken.
Werk je bij Delta? Of ga je met je onderbuik af op een bericht van de behoorlijk linkse FNV die graag medewerkers opjut tegen werkgevers?

Ik lees over compensatie, verhuis vergoeding e.d., dat lijkt me in deze situatie niet slecht. In Vlissingen en Middelburg zit traditioneel Delta Energie. Dat DFN, een totaal ander bedrijf, dat uit elkaar wil trekken lijkt me logisch.

DFN opereert in een sterk competitieve markt, efficiënt en effectief werken en het bedrijf daar op inrichten is een must.

In een geval als dit is dat voor de betrokken medewerkers natuurlijk niet fijn. Maar het is wel Nederland dus aan alle kanten sociaal vangnet. Genoeg werk in de regio is er ook. Zeker als er in Borssele bijgebouwd gaat worden.

En dan nog… we denken wat klein in NL. Als je kiest voor wonen buiten de randstad dan kan dat grote reistijd geven. Ik woon ook in buitengebied. Bijna twee jaar bijna dagelijks 242 km. heen en 242 km. terug naar mijn klant. Het went en ik had het er voor over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Wat een temperamentvolle reactie ☺️

Ze zouden zich in een competitieve (arbeids)markt kunnen onderscheiden door juist goed werkgeverschap te tonen maar ook klanten langdurig aan zich kunnen binden door hun dienstverlening structureel te verbeteren. Die is namelijk ruk weet ik uit eigen ervaring en het internet staat er vol mee.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peacelord schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:03:
Wat een temperamentvolle reactie ☺️

Ze zouden zich in een competitieve (arbeids)markt kunnen onderscheiden door juist goed werkgeverschap te tonen maar ook klanten langdurig aan zich kunnen binden door hun dienstverlening structureel te verbeteren. Die is namelijk ruk weet ik uit eigen ervaring en het internet staat er vol mee.
Wel eens op het KPN forum gekeken? Of Vodafone hier op Tweakers. Gras is niet groener bij de buurman.

Jammer dat je niet met argumenten komt maar alleen vanuit de onderbuik dingen roept. En niet inhoudelijk reageert.

Off-topic: Als kleine ondernemer heb ik hele slechte ervaringen met vakbonden, met name FNV. Die leven nog in de 19e eeuw, denken dat werknemers niet zelf kunnen denken. En toen mijn vader na 46 jaar werken en 46 jaar vakbondslid, twee weken voor de VUT leeftijd zijn baan verloor door faillissement van de fabriek, kon de vakbond niets voor hem betekenen. Een advocaat wel. Dus ja, negatief temperament over linkse vakbonden zit bij mij diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
HumorousGazelle schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:39:
Hallo allen, ik als noob op het gebied van netwerken wil graag mijn thuisnetwerk benaderdlbaar maken voor mijn telefoon ivm Home Assistant, opslag en evt wat andere zaken.
Volgens mij is IPsec de manier om dit te bereiken.

Wat doe ik verkeerd?
Je gebruikt een deprecated protocol om te beginnen ;)

Enkele TIPS :
- Gebruik OpenVPN of Wireguard.
- Doe dat op een Linux bakkie.
- Dat bakkie kan een Raspberry Pi (4 of hoger) of een leuk Intel NUCje zijn.
Iets dat op één van die twee lijkt is ook prima! :)

Verder heb je in ieder geval een goed begin gemaakt door niet je Home Assistant open en bloot aan het grote boze Internet bloot te stellen d:)b
ernstoud schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:38:
Ik lees over compensatie, verhuis vergoeding e.d., dat lijkt me in deze situatie niet slecht.
Dat is allemaal één grote grap !!! :D

- In Schiedam wil je sinds 1998 eigenlijk niet wonen...
- Elke dag in de file staan op de A29/A15/A4 wil je ZEKER NIET !!!
- Vanuit het mooie Zeeland verhuizen naar de Randstad zou ik zelfs hooguit andersom willen :P

Kortom : NOPE.AVI :F

Geheel terecht dat die mensen zo boos zijn !!! ;( O+
DFN opereert in een sterk competitieve markt, efficiënt en effectief werken en het bedrijf daar op inrichten is een must.
Misschien moeten ze dat netwerk van ze met al die mooie bandbreedte erop gebruiken om die mensen gewoon op afstand te laten werken ?!?!

Als het met kranen in de haven kan dan kan dat zeer zeker met een heleboel werkzaamheden binnen een bedrijf zoals een ISP :P
Genoeg werk in de regio is er ook.
Een ex-collega van mij uit Middelburg is het niet met je eens...
En dan nog… we denken wat klein in NL.
Als je kiest voor wonen buiten de randstad dan kan dat grote reistijd geven. Ik woon ook in buitengebied.
Bijna twee jaar bijna dagelijks 242 km. heen en 242 km. terug naar mijn klant.
Het went en ik had het er voor over.
Dat is niks anders dan pure madness en super slecht voor je gezondheid !!! :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

ofc

Handig feature van [code 2] in jouw IPv6 voorbeeld is dat je geen hex speak hoeft te gebruiken in de IP adressen ;)

$ host 2001:4c3c:46b5:9a43:6eeb:3b77:5a54:1fa5
5.a.f.1.4.5.a.5.7.7.b.3.b.e.e.6.3.4.a.9.5.b.6.4.c.3.c.4.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer host-base36nothexspeak.pd.test-wdm1d1-a.v6.dfn.nl.

Een realistischer voorbeeld met 3 niet zelf gekozen tekens achteraan, omdat je maar 72 bits van de hiervoor gebruikte 88 bits zelf kunt kiezen (de rest wijst delta toe aan de klant):

$ host 2001:4c3c:4612:34e0:16e5:45a2:44:f6b7
7.b.6.f.4.4.0.0.2.a.5.4.5.e.6.1.0.e.4.3.2.1.6.4.c.3.c.4.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer host-pietjepukondfnmke.pd.test-wdm1d1-a.v6.dfn.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Over ervaringen gesproken, net tijdens het WK Veldrijden klapte internet/tv eruit... ff stress. Modem 10s eruit en na opstarten deed alles het weer. De laatstse keer is al enige tijd geleden (>1 jr).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
Ik heb sinds gisteren weer het originele Delta-modem teruggeplaatst na een periode met een eigen ONT en router. Nu valt me op dat het modem geen IPv6-adres krijgt op de WAN-interface, ook niet na een herstart. Het modem is inmiddels zo’n 12 uur online.

Het gaat om de standaard Nokia XS-2426G-B.

Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
Ensinker schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:35:
Ik heb sinds gisteren weer het originele Delta-modem teruggeplaatst na een periode met een eigen ONT en router. Nu valt me op dat het modem geen IPv6-adres krijgt op de WAN-interface, ook niet na een herstart. Het modem is inmiddels zo’n 12 uur online.

Het gaat om de standaard Nokia XS-2426G-B.

Iemand tips of ervaringen?
Helpdesk kan IPv6 aan/uitzetten op standaard modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
ofc schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Handig feature van [code 2] in jouw IPv6 voorbeeld is dat je geen hex speak hoeft te gebruiken in de IP adressen ;)

$ host 2001:4c3c:46b5:9a43:6eeb:3b77:5a54:1fa5
5.a.f.1.4.5.a.5.7.7.b.3.b.e.e.6.3.4.a.9.5.b.6.4.c.3.c.4.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer host-base36nothexspeak.pd.test-wdm1d1-a.v6.dfn.nl.

Een realistischer voorbeeld met 3 niet zelf gekozen tekens achteraan, omdat je maar 72 bits van de hiervoor gebruikte 88 bits zelf kunt kiezen (de rest wijst delta toe aan de klant):

$ host 2001:4c3c:4612:34e0:16e5:45a2:44:f6b7
7.b.6.f.4.4.0.0.2.a.5.4.5.e.6.1.0.e.4.3.2.1.6.4.c.3.c.4.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer host-pietjepukondfnmke.pd.test-wdm1d1-a.v6.dfn.nl.
Hoe werkt dit? Ik wil hier wel meer van weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

ofc

EWS99 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Hoe werkt dit? Ik wil hier wel meer van weten :)
De tekst is een base36 encoded string van de laagste 88 bits van het IPv6 adres
Het is geen standaard base36:
  • De string volgorde is omgekeerd
  • Er wordt een afwijkend alfabet gebruikt (ojelwtfn40ryg5z7dbs9mahqv16kc3ipx8u2 i.p.v. 0123456789ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 10:13
Context: dit was n.a.v. m'n vraag waar ik praktijkproblemen met de nieuwe settopbox enigszins "officieel" onder de aandacht kon brengen.

Ik heb het even geprobeerd en af en toe gelezen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Maar ik raad het af. Wat een ellende van elkaar afzeiken daar. Volkomen disfunctioneel met een signaal/ruis verhouding die alle lust ontneemt om er nog moeite in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 22:26
Welke Deco krijg je bij een abonnement van Delta tegenwoordig?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
sten123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:44:
Welke Deco krijg je bij een abonnement van Delta tegenwoordig?
Dat kun je zien op de website van Delta als je een postcodecheck doet.
https://www.delta.nl/media/i23e1jat/tp-link-deco-x20.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heelgoed schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Context: dit was n.a.v. m'n vraag waar ik praktijkproblemen met de nieuwe settopbox enigszins "officieel" onder de aandacht kon brengen.

Ik heb het even geprobeerd en af en toe gelezen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Maar ik raad het af. Wat een ellende van elkaar afzeiken daar. Volkomen disfunctioneel met een signaal/ruis verhouding die alle lust ontneemt om er nog moeite in te steken.
Klopt, het lopen daar mensen rond die niet weten wat ontopic betekent en kansloos forumleden opzoeken om door het slijk te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

CLB schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:01:
Iemand die weet waar je kunt inzien hoeveel maanden korting je krijgt, is dat alleen op een factuur?
Iemand? In de hele Delta-omgeving is er niks te vinden qua contract, lengte, korting enzovoort.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

M'n Odido abo is bijna voorbij en ik zit rond te neuzen naar de mogelijkheden. Even een drietal vragen over Delta;
  • Hoe zit het anno 2025 met CGNAT bij Delta, Caiway heeft dit hier in het dorp destijds wel (deels) uitgerold.
  • Hoe goed/slecht bevalt de meegeleverde Nokia? Ik draai hier een reverse proxy met een aantal services en wil wel eens een spelserver online gooien voor de vriendengroep. Erger dan de UI op het Zyxel ding van Odido is haast onmogelijk, maar hoe stabiel/functioneel is het ding verder?
  • Hebben jullie bij het overstappen (naar Delta, vanaf een bestaand glas abo) downtime gehad, zo ja hoe lang? Een (half) dagje geen internet is geen ramp, maar veel langer dan dat is niet de bedoeling. :')

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 04-02-2025 13:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:27

DvE

ORA-00000

CLB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Iemand? In de hele Delta-omgeving is er niks te vinden qua contract, lengte, korting enzovoort.
In je oorspronkelijke bestellingsmail?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

DvE schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:27:
In je oorspronkelijke bestellingsmail?
Thanks for thinking, maar daar staat het helaas niet in, ja de oorspronkelijke korting zeker, maar heb twee weken na het ingaan van dat abonnement gebeld voor een betere aanbieding, die ook toegezegd is en 'verwerkt'. Maar nu ben ik dus op zoek naar 'bewijs' dat ik inderdaad 24 maanden korting krijg.

Lijkt er toch echt op dat ik nog enkele weken moet wachten op de factuur helaas, dan doen we dat maar.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE

DvE

ORA-00000

CLB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Thanks for thinking, maar daar staat het helaas niet in, ja de oorspronkelijke korting zeker, maar heb twee weken na het ingaan van dat abonnement gebeld voor een betere aanbieding, die ook toegezegd is en 'verwerkt'. Maar nu ben ik dus op zoek naar 'bewijs' dat ik inderdaad 24 maanden korting krijg.

Lijkt er toch echt op dat ik nog enkele weken moet wachten op de factuur helaas, dan doen we dat maar.
Lijkt me dat je toch ook graag een bevestingsmail zou willen krijgen van de nieuwe aanbieding alvorens die in gaat. Maar misschien werkt dat bij Delta dan weer niet zo.
Even afwachten dan maar idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D4NG3R schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:21:
M'n Odido abo is bijna voorbij en ik zit rond te neuzen naar de mogelijkheden. Even een drietal vragen over Delta;
  • Hoe zit het anno 2025 met CGNAT bij Delta, Caiway heeft dit hier in het dorp destijds wel (deels) uitgerold.
  • Hoe goed/slecht bevalt de meegeleverde Nokia? Ik draai hier een reverse proxy met een aantal services en wil wel eens een spelserver online gooien voor de vriendengroep. Erger dan de UI op het Zyxel ding van Odido is haast onmogelijk, maar hoe stabiel/functioneel is het ding verder?
  • Hebben jullie bij het overstappen (naar Delta, vanaf een bestaand glas abo) downtime gehad, zo ja hoe lang? Een (half) dagje geen internet is geen ramp, maar veel langer dan dat is niet de bedoeling. :')
Met de zoekfunctie vind je alle antwoorden.

CGNAT is vanuit de portal, via de chat of telefonisch uit te schakelen. Als je goed van buitenaf benaderbaar wil zijn dan moet je bridge gebruiken, dat kan de geleverde Nokia niet, zie voor opties:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Downtime indien goed gepland varieert van een uur tot een dagdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

DvE schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:46:
Lijkt me dat je toch ook graag een bevestingsmail zou willen krijgen van de nieuwe aanbieding alvorens die in gaat. Maar misschien werkt dat bij Delta dan weer niet zo. Even afwachten dan maar idd.
Zou je zeggen ja, maar omdat er al een abonnement liep kreeg ik alleen mails 'aanpassing verwerkt' en klaar.

Nou ja, dan werkt het helaas zo en anders klimmen we over een paar weken weer de chat in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
CLB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Zou je zeggen ja, maar omdat er al een abonnement liep kreeg ik alleen mails 'aanpassing verwerkt' en klaar.

Nou ja, dan werkt het helaas zo en anders klimmen we over een paar weken weer de chat in ;)
Onder : https://mijn.delta.nl/producten

Prijzen staan alleen op de factuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2OrYNx0yWm5MezT6BH7adqBoKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfH3DP5KksID6OOLUSiYirX8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 20:25

duderuud

Sliden is koel

Heeft het zin om te bellen voor een korting op verlengen? Of komen ze met hetzelfde aanbod als in je eigen portal?

(1GB internet only: 8 maanden €37,50, 4 maanden €47,50)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvE

DvE

ORA-00000

Daar staat bij mij alleen de startdatum en stilzwijgende verlengdatum genoemd.
Totaal niet welke korting ik tot welke periode ik zou hebben in ieder geval.
In je screenshot zie je dan wel weer je 'huidige' maandprijs. Ben benieuwd of dat wijzigt na de kortingsperiode (maar voor einde contractperiode)

[ Voor 11% gewijzigd door DvE op 04-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Yes die had ik ook gevonden, maar geen specifieke informatie over de kortingen en looptijd inderdaad.

Hier niet eens een maandprijs genoemd ook:
Delta

We wachten de factuur wel af, irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D4NG3R schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:21:
M'n Odido abo is bijna voorbij en ik zit rond te neuzen naar de mogelijkheden.

Hoe goed/slecht bevalt de meegeleverde Nokia?

Ik draai hier een reverse proxy met een aantal services en wil wel eens een spelserver online gooien voor de vriendengroep.
Erger dan de UI op het Zyxel ding van Odido is haast onmogelijk, maar hoe stabiel/functioneel is het ding verder?
Je hebt nu toch een losse Nokia 010 ONT waar je een eigen Router achter kan en mag zetten :?

Sinds daarop een hele grote dikke vette sticker staat dat het een Delta Glasvezel Netwerk apparaat is zou ik het wel interessant vinden als jij voor ons gaat testen of je die mag behouden, zoals gesuggereerd @ nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" :*)

Als dat lukt dan ben je straks gelijk ook van eventuele ongewenste "features" van de Nokia 2426G-B af :Y) :D
Hebben jullie bij het overstappen (naar Delta, vanaf een bestaand glas abo) downtime gehad, zo ja hoe lang?
Een (half) dagje geen internet is geen ramp, maar veel langer dan dat is niet de bedoeling. :')
Je moet gewoon de Overstap Service gebruiken en dan is het in theorie maar een paar uurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Je moet gewoon de Overstap Service gebruiken en dan is het in theorie maar een paar uurtjes :)
Heeft dat niet meer nut als je van "infrastructuur" wisselt? Er vanuit gaande dat in dit geval Odido over DFN komt zal de OLT op een gegeven moment het oude modem alsnog offline gaan zodat de nieuwe in de plek kan komen? Dus dan ga je gewoon hard offline. En zelf op eigen moment wisselen (en bv uitstellen tot weekend) kan ook niet omdat de OLT het modem (nog) niet accepteert.

Die overstap service is dus voornamelijk leuk als je ook van draadje wisselt. Als je bv van Ziggo naar Delta gaat kun je het Delta modem aansluiten als het jou uit komt en "zal het werken" (of niet, en wacht je gewoon :p). En pas nadat het Delta modem online is gaat er een seintje ook richting Ziggo en sluiten zij hun modem af.
Maar als het over hetzelfde draadje gaat (Odido over DFN en Delta over DFN) zul je alsnog hard offline gaan als de configuratie in het OLT wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
RobertMe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:12:
Heeft dat niet meer nut als je van "infrastructuur" wisselt?
Het heeft altijd nut, want het voorkomt dat je zonder een werkende internetaansluiting komt te zitten :P
Er vanuit gaande dat in dit geval Odido over DFN komt zal de OLT op een gegeven moment het oude modem alsnog offline gaan zodat de nieuwe in de plek kan komen? Dus dan ga je gewoon hard offline. En zelf op eigen moment wisselen (en bv uitstellen tot weekend) kan ook niet omdat de OLT het modem (nog) niet accepteert.

Maar als het over hetzelfde draadje gaat (Odido over DFN en Delta over DFN) zul je alsnog hard offline gaan als de configuratie in het OLT wordt aangepast.
Ik ging van Caiway naar Odido over hetzelfde Delta Glasvezel Netwerk en dat ging ongeveer zo :
- Zondagnacht/Maandagochtend (of nacht zo je wil) om 00:00 OFFLINE op een AON aansluiting.
- Maandagochtend 9:30 ongeveer weer ONLINE op een XGS-PON aansluiting.
Hierbij had de Monteur al de boel omgezet voordat hij naar mij toe kwam om de Nokia 010 ONT op te hangen en te activeren en heel effe via de ZyXel T56 de boel te testen.

Zou eigenlijk iets van 12:15 of zo worden, maar er kwam een plekje vrij omdat er iemand had afgezegd :*)

En als ik andere ervaringen mag geloven dan gaat het ook zo of zelfs nog beter wat betreft de tijd die je OFFLINE bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Het heeft altijd nut, want het voorkomt dat je zonder een werkende internetaansluiting komt te zitten :P

[...]

Ik ging van Caiway naar Odido over hetzelfde Delta Glasvezel Netwerk en dat ging ongeveer zo :
- Zondagnacht/Maandagochtend (of nacht zo je wil) om 00:00 OFFLINE op een AON aansluiting.
- Maandagochtend 9:30 ongeveer weer ONLINE op een XGS-PON aansluiting.
Hierbij had de Monteur al de boel omgezet voordat hij naar mij toe kwam om de Nokia 010 ONT op te hangen en te activeren en heel effe via de ZyXel T56 de boel te testen.

Zou eigenlijk iets van 12:15 of zo worden, maar er kwam een plekje vrij omdat er iemand had afgezegd :*)

En als ik andere ervaringen mag geloven dan gaat het ook zo of zelfs nog beter wat betreft de tijd die je OFFLINE bent ;)
Maar ik heb niet het idee dat je die ervaring hebt omdat je de overstapservice gebruikt heb. Dat is gewoon hoe de migratie gaat als je tussen 2 ISPs over DFN infra wisselt. Tenzij iedereen in dit topic de overstapservice gebruikt heeft natuurlijk, incl. die wat helemaal niet zijn overgestapt maar om andere redenen van AON naar XGS-PON zijn over gezet (abo aanpassen bv).

Het hele idee van de overstapservice is juist dat je helemaal niet offline gaat. En de oude ISP pas offline gaat na een seintje van de nieuwe ISP dat je daar online bent. Incl. een twee-weken overgangstermijn (overstapdatum is X, maar de oude ISP gaat pas hard offline op X + 14 dagen als je tegen die tijd nog steeds niet online bent bij de nieuwe ISP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
RobertMe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:45:
Maar ik heb niet het idee dat je die ervaring hebt omdat je de overstapservice gebruikt heb.
Dat is gewoon hoe de migratie gaat als je tussen 2 ISPs over DFN infra wisselt.
Tenzij iedereen in dit topic de overstapservice gebruikt heeft natuurlijk, incl. die wat helemaal niet zijn overgestapt maar om andere redenen van AON naar XGS-PON zijn over gezet (abo aanpassen bv).

Het hele idee van de overstapservice is juist dat je helemaal niet offline gaat.
En de oude ISP pas offline gaat na een seintje van de nieuwe ISP dat je daar online bent. Incl. een twee-weken overgangstermijn (overstapdatum is X, maar de oude ISP gaat pas hard offline op X + 14 dagen als je tegen die tijd nog steeds niet online bent bij de nieuwe ISP).
Laat ik het anders zeggen :

- Er zijn mensen geweest die dachten dat het geen nut heeft en vervolgens onnodig lang zonder een werkende internetverbinding kwamen te zitten...
- Er zijn mensen geweest die ineens met onverwachte problemen bij de nieuwe ISP kwamen te zitten en daardoor gelukkig weer teruggezet konden worden bij de oude ISP en daar vervolgens gewoon bleven alsof er niks was gebeurd...

En daar zitten ook voorbeelden tussen waarbij het niet over hetzelfde glasvezeltje ging maar een ander glasvezeltje dat ernaast hangt of een xDSL dan wel COAX aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:00:
En daar zitten ook voorbeelden tussen waarbij het niet over hetzelfde glasvezeltje ging maar een ander glasvezeltje dat ernaast hangt of een xDSL dan wel COAX aansluiting ;)
Dat schreef ik toch ;) Het zal voornamelijk nut hebben als het over een ander kabeltje gaat.

Als ze je afsluiten van AON en een monteur in het POP de glasvezel er uit trekt en die vervolgens de vezel sloopt als die hem aan de XGS-PON splitter geval wilt lassen of wat dan ook dan kun je ook niet meer even terug naar de oude provider, want het medium is stuk. En als door een administratief probleem / ... het nieuwe abo "niet online komt" lijkt het mij ook sterk dat ze de vezel weer terug lassen om via AON aan te sluiten. Niet alleen omdat ze van AON af willen, maar ook omdat zorgen dat de boel bij nieuwe ISP online komt waarschijnlijk makkelijker is dan de vezel weer opnieuw lassen (en mogelijk daarna nog een keer van AON naar XGS-PON lassen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Overstappen zal waarschijnlijk niet al te veel gedoe zijn als ik dit zo lees, netwerk blijft hetzelfde. :)

@nero355 Indien het Delta wordt, en dat is waarschijnlijk, zal ik het t.z.t. wel laten weten hoe het zit met het ONT wat er nu tussen zit*. Een eigen router is leuk, maar voor mijn usecase geen noodzaak. Als de Nokia gewoon zonder morren aan portforwarding doet en stabiel is geloof ik het (ook) wel.

Blijft die hangen dan druk ik er vast wel een eigen router tussen, maar voor nu ga ik voor het gemak even uit van niet. ;)

*Alweer even geleden dat ik die gezien heb, het staat mij vaag bij dat hier wel de Delta 'laten hangen' sticker op zit. Zal vanavond wel ff kijken of dit ook daadwerkelijk het geval is. Het beestje was wel onderdeel van het Odido installatiepakket, maar ik ben de 1e afnemer van glasvezel op dit adres, dus voor het zelfde geld ontving ik 'em daarom [in dat pakket].

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 04-02-2025 16:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Dat schreef ik toch ;) Het zal voornamelijk nut hebben als het over een ander kabeltje gaat.

Als ze je afsluiten van AON en een monteur in het POP de glasvezel er uit trekt en die vervolgens de vezel sloopt als die hem aan de XGS-PON splitter geval wilt lassen of wat dan ook dan kun je ook niet meer even terug naar de oude provider, want het medium is stuk. En als door een administratief probleem / ... het nieuwe abo "niet online komt" lijkt het mij ook sterk dat ze de vezel weer terug lassen om via AON aan te sluiten. Niet alleen omdat ze van AON af willen, maar ook omdat zorgen dat de boel bij nieuwe ISP online komt waarschijnlijk makkelijker is dan de vezel weer opnieuw lassen (en mogelijk daarna nog een keer van AON naar XGS-PON lassen).
Het wordt gepatcht dus een glasvezelkabeltje van enkele meters tussen de apparatuur die vervangen wordt en op de XGS-PON splitter wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:48:
[...]

CGNAT is vanuit de portal, via de chat of telefonisch uit te schakelen. Als je goed van buitenaf benaderbaar wil zijn dan moet je bridge gebruiken, dat kan de geleverde Nokia niet, zie voor opties:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Downtime indien goed gepland varieert van een uur tot een dagdeel.
Ik heb dit net aangevraagd, en krijg binnen een paar minuten al 'Uw aanpassing is actief' binnen via de mail. Maar er is niets offline gegaan ofzo. Is de mail misleidend, moet ik zelf wat herstarten of is het nu gewoon goed?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Ik heb dit net aangevraagd, en krijg binnen een paar minuten al 'Uw aanpassing is actief' binnen via de mail. Maar er is niets offline gegaan ofzo. Is de mail misleidend, moet ik zelf wat herstarten of is het nu gewoon goed?
Dat kun jij ons beter vertellen. :)
Pagina: 1 ... 111 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.