Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:48

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

bjusterbaarlik schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Sturen ze de juiste monteur? Soms komt het wel eens voor dat ze een monteur sturen om een binnenshuis probleem op te lossen in plaats van een monteur voor de PoP. Welk bedrijf hebben ze aangestuurd?
De bedrijfsnaam kon ik niet verstaan (slechte ontvangst), maar het is iemand voor buiten.
Maar ik ga sowieso straks nog eens bellen, want wachten tot vrijdag is gewoon waardeloos.

Toevoeging: Het is FDH.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:49
DELTA van drie naar twee kantoren in Zeeland

https://www.omroepzeeland...eeld-over-andere-kantoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Niet zo vreemd. Kantoren liggen nog geen 5km van elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door m-vw op 21-01-2025 08:09 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het topic wat opgeruimd. Zoals ook in de topicwarning staat: Val elkaar niet persoonlijk aan en hou het dus gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:05
ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Als je geen eigen router hebt zal de overstap eenvoudig zijn. Ga je van AON (Genexis router) naar XGS-PON moet er wel in de POP gepatched worden. Enige downtime die dag dus want dit vereist een monteur ter plaatse.
Toch nog even een vraagje.

Ik heb een Genexis 7840, volgensmij is dat AON.

Ik heb een datum doorgekregen per wanneer ik over kan. Wat is dan de procedure? Ik sluit dat modem aan en dan weten ze bij Delta dat ik om ben en sturen ze dan pas iemand naar mijn wijkkast? Of is er ergens gedurende die dag van overstap iemand ingepland, dat kan dus 9 uur in de ochtend zijn, of 4 uur smiddags pas?

Is het gewoon kwestie van wachten tot mijn huidige internet er mee stopt en dan snel die nieuwe aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ActualFantasy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Toch nog even een vraagje.

Ik heb een datum doorgekregen per wanneer ik over kan. Wat is dan de procedure? Ik sluit dat modem aan en dan weten ze bij Delta dat ik om ben en sturen ze dan pas iemand naar mijn wijkkast? Of is er ergens gedurende die dag van overstap iemand ingepland, dat kan dus 9 uur in de ochtend zijn, of 4 uur smiddags pas?

Is het gewoon kwestie van wachten tot mijn huidige internet er mee stopt en dan snel die nieuwe aansluiten?
Correct. Er moet iemand naar de POP om de vezel naar jouw huis om te patchen van een AON poort in een Cisco switch via een 1:64 splitter naar een XGS-PON poort.

Pas dan werkt de Nokia. Dus de betreffende dag de Nokia aansluiten en afwachten. Of de 7840 aangesloten laten, wachten tot de verbinding weg is en dan de Nokia aansluiten. Om het even.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatv
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:49
Mijn orbi RBK23 is eol en ik stap over naar Delta. De Deco X20 sla ik over en ik dacht zelf aan de X50. Echter kan ik nergens iets vinden over hoe lang tplink firmware updates blijft verzorgen of dat ze überhaupt al geen updates meer ontvangen. Delta regelt toch niet de firmware updates voor de x20s die men in bruikleen krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hatv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:05:
Delta regelt toch niet de firmware updates voor de x20s die men in bruikleen krijgt?
Nee. Dat doet TP-Link. Dus aan hen moet je dat vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:10:
[...]

En dat gaat weer gemakkelijk via de Deco TP-Link app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatv
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:49
ernstoud schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Dus het kan zomaar zijn dat wanneer ik kies voor de oude X20 van Delta dat deze ook eol zijn?

Edit: Ik lees net dat de X20 vanaf 1 mei dit jaar geen security updates meer krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door hatv op 21-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
20feb gaat mijn nieuwe Delta Tv + Internet abbo in.
Wil voor de TV in keuken een Chromecast met ingebouwde Google TV kopen omdat die tv te oud is voor een interne Delta app.
Op zo'n Chromecast TV werkt de app volgens Delta ook en kan ik met bijbehorende afstandsbediening ook gewoon makkelijk tv kijken/bedienen.

Maar waarom zijn al die Chromecasts met ingebouwde Google TV (dus die witte versies met witte afstandsbediening er bij hd en/of 4k versies) allemaal niet/amper voorradig meer overal online?
Komt hier iets anders voor?

Heb ik een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:19:
Wil voor de TV in keuken een Chromecast met ingebouwde Google TV kopen omdat die tv te oud is voor een interne Delta app.
Op zo'n Chromecast TV werkt de app volgens Delta ook en kan ik met bijbehorende afstandsbediening ook gewoon makkelijk tv kijken/bedienen.

Maar waarom zijn al die Chromecasts met ingebouwde Google TV (dus die witte versies met witte afstandsbediening er bij hd en/of 4k versies) allemaal niet/amper voorradig meer overal online?

Heb ik een alternatief?
GoogleTV Stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Nog een specifiek merk/type die je zou aanraden icm de Delta app en bediening op de tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ActualFantasy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:15:

Als je nog van AON naar XGS-PON overgezet moet worden dan kan je beter een monteur laten komen en die alles laten regelen i.p.v. straks aan de telefoon te moeten hangen en hopen dat er iemand langs kan komen binnen redelijke tijd omdat de boel niet werkt !! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
Allewijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Nog een specifiek merk/type die je zou aanraden icm de Delta app en bediening op de tv?
Je zou kunnen denken aan :

Thomson

https://tv.mythomson.com/nl/Producten/Streaming-Boxen/

Quantis

https://quantiselectronics.com/quantis/qe600/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dank. Een Thomson 240 of 270 box lijkt me voor mij perfect en niet zo duur.

Sterker nog, misschien wil ik wel drie van deze boxjes om de kijk/bedien ervaring op alle drie onze tv's in huis identiek te maken.
Ik spreek ook voor mijn ouders, identieke situatie. Die heb ik gisteren ook Delta 2jr voor 35 eu laten aanvragen ipv huidige Ziggo.
Voor hen wordt het ook veel simpeler als elke tv hetzelfde reguliere live tv en Netflix, Videoland etc kan bedienen.

Wat wordt nou het wezenlijke verschil tussen de meegeleverde Kamai Android box en losse zelf bij te kopen Google TV boxen zoals dus de besproken Thomson versies? Vooral qua (live tv) bediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Allewijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:57:
[...]Wat wordt nou het wezenlijke verschil tussen de meegeleverde Kamai Android box en losse zelf bij te kopen Google TV boxen zoals dus de besproken Thomson versies? Vooral qua (live tv) bediening?
Bij nieuwe abonnementen levert Delta standaard de Smart-box, wat in feite hetzelfde is als de Android Smart Tv app alleen deze heeft een kinderslot en apparaat instellingen menu (dus twee opties extra).

Verder is de beeldkwaliteit van de Smart-box iets hoger dan van de Smart TV app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Mapje dus op de door Delta meegeleverde box zit een 'andere' (eigen dedicated) Delta iptv app dan die kan draaien op alle andere merken Google tv boxen?

Why? :?

En is er nou ook een verschil in hoe makkelijk/moeilijk/zichtbaar je vooruit kan spoelen tussen die twee las ik?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Allewijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:29:
@Mapje dus op de door Delta meegeleverde box zit een 'andere' (eigen dedicated) Delta iptv app dan die kan draaien op alle andere merken Google tv boxen?

En is er nou ook een verschil in hoe makkelijk/moeilijk/zichtbaar je vooruit kan spoelen tussen die twee las ik?...
Helaas spoelen gaat op alle platformen precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:48

rvk

Mapje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:10:
[...]
De enige waar het spoelen makkelijk gaat is bij Ziggo (en dan met name je eigen opnames). Daarom begin ik altijd een opname (ook als ik iets 'live' wilde kijken) en ging ik na een kwartiertje of half uur die opname bekijken. Dan kon je zo tegen je afstandsbediening "8 minuten vooruit" zeggen en je was de reclame voorbij :) (met uitgesteld kijken, dus pause drukken, was dat daar ook niet mogelijk, maar vanuit opnames wel).

Helaas is dat bij alle andere niet mogelijk (zover ik heb kunnen zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mapje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Dus op alle platformen zie je niet scrubbend mee lopende waar je bent bij spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

CLB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:33:
Begin oktober een hele soap beleefd bij Delta om daar een abonnement af te sluiten. Was in de running voor 24 maanden 250Mbps internet + televisie voor 24x35 euro, wat gelukt was, maar opeens toch niet meer. "Ik moest maar op Black Friday wachten".

Dat dus gedaan, maar actie was toen minder: 12 maanden-abonnement voor 8x35 + 4x62,50 euro of 24 maanden-abonnement voor 16x35 + 8x62,50 euro. Voor eenjarig abonnement gekozen, want je moet toch iets natuurlijk.

Twee weken geleden de bende geactiveerd en online, ook leuk: 500Mbps inmiddels. Maar sinds enkele dagen is op mn adres ook de 24 maanden-kortingsactie actief. Vanavond de chat ingedoken en warempel: er werd gezegd dat het nog aangepast kon worden. Even in afwachting van de daadwerkelijke mails met bevestiging, maar dat zou wel fijn zijn.
Is ein-de-lijk verwerkt aldus de mails en app, althans dat hoop ik.
Kan nog nergens vinden zwart op wit (behalve chatgesprek) dat ik 24*35 euro betaal...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Allewijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Dus op alle platformen zie je niet scrubbend mee lopende waar je bent bij spoelen?
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Balen (denk ik....) bij Ziggo anders gewend.
Is dit bij alle glasvezel aanbieders/platformen zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Balen (denk ik....) bij Ziggo anders gewend.
Is dit bij alle glasvezel aanbieders/platformen zo?
Nee. Op het KPN TV platform zie je wel het beeld meelopen terwijl je spoelt (alhoewel je met 64X spoelen wel heel goed moet kijken en snel moet reageren :-) )

@rvk Bij KPN is dus vrijwel hetzelfde als bij Ziggo. Je kan een aantal minuten ineens aangeven om vooruit te springen, je kan wel spoelen in opnames maar niet in terugkijken via de gids (of begin gemist).

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 22-01-2025 12:21 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Nee. Op het KPN TV platform zie je wel het beeld meelopen terwijl je spoelt (alhoewel je met 64X spoelen wel heel goed moet kijken en snel moet reageren :-) )

@rvk Bij KPN is dus vrijwel hetzelfde als bij Ziggo. Je kan een aantal minuten ineens aangeven om vooruit te springen, je kan wel spoelen in opnames maar niet in terugkijken via de gids (of begin gemist).
Ok, er is dus nog hoop dat toekomstige correct spoelen wel ook bij Delta komt!?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:23
Laat bij Delta alle hoop maar varen. Alhoewel? In de knullige administratieve omzetting van Caiway naar Delta krijg ik nu ineens 12 maanden de korting. Bij Caiway zou deze na 9 maanden stoppen. Ben benieuwd of ze dat nog gaan ontdekken in die administratieve puinhoop.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja, dat is een AndroidTV app speciaal voor de box inclusief launcher die straks geintegreerd wordt met o.a. Videoland. Dit moet ook om via de box eem hogere bitrate en kwaliteit aan te beiden tov de reguliere apps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:11
Sjakie0101 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Ja, dat is een AndroidTV app speciaal voor de box inclusief launcher die straks geintegreerd wordt met o.a. Videoland. Dit moet ook om via de box eem hogere bitrate en kwaliteit aan te beiden tov de reguliere apps.
Ik heb de Smart box van Delta, maar gebruik nu (om reden van aansturen van soundbar en netflix) de box Thomson 240G. Als het op de Delta app aankomt zie ik geen enkel verschil hoor qua beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is er wel, de smartbox geeft NPO1 met een bitrate van 10 Mbps door, de losse apps 6 Mbps.
Verder kun je HDR aanzetten en eventueel upscalen naar UHD of 4K of de output op automatisch zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Blijkbaar doen zij ook https://quantiselectronics.com/nokia/ dus al die merken komen bij Quantis vandaan :D
Allewijn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:57:
Dank. Een Thomson 240 of 270 box lijkt me voor mij perfect en niet zo duur.

Sterker nog, misschien wil ik wel drie van deze boxjes om de kijk/bedien ervaring op alle drie onze tv's in huis identiek te maken.
Toevallig onlangs nog gepost : nero355 in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0" :)

rowicom schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:59:
Ik heb de Smart box van Delta, maar gebruik nu (om reden van aansturen van soundbar en netflix) de box Thomson 240G.
Als het op de Delta app aankomt zie ik geen enkel verschil hoor qua beeld.
Ik vind het ook maar een vaag raar onlogisch verhaal altijd... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 23:23
Ethirty schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Lekker dan, hier maar weinig initiatief van Delta dus zelf maar overgestapt naar Caiway. Van bijna €60 naar €35 per maand het komende jaar, maar dan wel een veel lagere snelheid. Had best die prijs voor 2 jaar willen hebben. Maar bestaande klanten zijn niet interessant.

Krijg nu met wat rompslomp internet van exact hetzelfde bedrijf met exact dezelfde modem en exact de zelfde matige tv-app 8)7 Maar dan wel voor een acceptabele prijs :D
Excuus dat ik dit bericht weer opgraaf, maar het feit dat nieuwe klanten meer korting krijgen dan het verlengaanbod bij bestaande klanten zat mij niet lekker. Heb deze week met een medewerker gechat en die gaf aan dat een huisgenoot een nieuw contract kan afsluiten met die 24 maanden korting. In mijn geval 24 maanden 1Gbps internet only voor 40 euro.

Ik ga morgen toch maar eens bellen met de klantenservice, want die voelt wel erg omslachtig en ik heb geen zin in downtime. Of willen ze graag dat bestaande klanten weglopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54

Ethirty

Who...me?

Sito schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Excuus dat ik dit bericht weer opgraaf, maar het feit dat nieuwe klanten meer korting krijgen dan het verlengaanbod bij bestaande klanten zat mij niet lekker. Heb deze week met een medewerker gechat en die gaf aan dat een huisgenoot een nieuw contract kan afsluiten met die 24 maanden korting. In mijn geval 24 maanden 1Gbps internet only voor 40 euro.

Ik ga morgen toch maar eens bellen met de klantenservice, want die voelt wel erg omslachtig en ik heb geen zin in downtime. Of willen ze graag dat bestaande klanten weglopen?
Blijft een actueel onderwerp. Goed idee voor over een jaar trouwens. Laat ik gewoon mijn partner een abonnement afsluiten en zeg ik op. Krijgt zij ook haar eigen nutteloze Nokia router :Y)

En maar gek vinden dat het milieu naar de knoppen gaat 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Sjakie0101 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:08:
Dat is er wel, de smartbox geeft NPO1 met een bitrate van 10 Mbps door, de losse apps 6 Mbps.
Verder kun je HDR aanzetten en eventueel upscalen naar UHD of 4K of de output op automatisch zetten.
Er zijn wel twee verschillende apps. 1 voor Android en 1 voor Android TV. Die van Android TV is ook echt anders. Geeft die ook geen 10 Mbps door en 4K?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:59:
[...]
En maar gek vinden dat het milieu naar de knoppen gaat 8)7
Flauwe opmerking :( .

Delta zal je vragen je huidige Nokia te retourneren, zelfs als die oud is. En die wordt keurig gerecycled: “Ook defecte apparatuur vragen wij terug te sturen. In het kader van duurzaamheid kijken we welke onderdelen we kunnen hergebruiken.

Bron: https://www.delta.nl/klan...dministratie/retourneren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Flauwe opmerking :( .

Delta zal je vragen je huidige Nokia te retourneren, zelfs als die oud is. En die wordt keurig gerecycled: “Ook defecte apparatuur vragen wij terug te sturen. In het kader van duurzaamheid kijken we welke onderdelen we kunnen hergebruiken.

Bron: https://www.delta.nl/klan...dministratie/retourneren/
Niet helemaal flauw, ik heb nu 2 Nokia's liggen hier, die 2e had helemaal niet geproduceerd hoeven worden ;)

Dat ze recyclen vind ik niet meer dan normaal, maar ik persoonlijk zou als klant niet blij worden als ik een 2e hands modem zou krijgen. Gezien hoe de doos van Caiway gevuld was, is dit er zo een. Benieuwd naar de staat van de glasvezel als ik mag inprikken, het dopje zat er sowieso niet op en het kabeltje een beetje klem tussen modem en doos...

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:26
Ik heb tot nu toe 2 Nokia modem pakketten in handen gehad. Beide zaten alle onderdelen los in de Nokia doos "gegooid" Glasvezel zat idd geklemd. Dopje zat er nog net wel op.

Ik denk dat dit bij Nokia gewoon normaal is?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Mitssz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:05:
Ik heb tot nu toe 2 Nokia modem pakketten in handen gehad. Beide zaten alle onderdelen los in de Nokia doos "gegooid" Glasvezel zat idd geklemd. Dopje zat er nog net wel op.

Nee, niet normaal. Mijn Nokia modem zat keurig verpakt in zacht vloeipapier evenals de houder. Verder zag alles er splinternieuw uit en dat was het dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Sjakie0101 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:08:
Iemand hier die de bitrate op de Smartbox en de uit de store te downloaden Delta tv app eens kan meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

rowicom schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Nee, niet normaal. Mijn Nokia modem zat keurig verpakt in zacht vloeipapier evenals de houder. Verder zag alles er splinternieuw uit en dat was het dus ook.
Hoeft niet nieuw te zijn hoor. De apparaten worden door de refurbishpartner Drake & Farrell heel goed schoongemaakt en weer heel netjes verpakt, ook met vloeipapier en houder (daar zie jij vrijwel niet aan dat ie niet nieuw is).
https://www.delta.nl/nieu...nt-en-waarom-we-het-doen/

Dus los in de doos zal zo'n refurbish bedrijf niet doen. Dat moet (ergens) een fout geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mitssz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:05:

Dan heb je een refurbished Nokia, al ergens bij een andere klant in gebruik geweest, welke is overgestapt. Maar echt los in de doos zou die niet mogen zitten. Als het goed is zat er ook nog een luchtkussentje bij in de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Iemand die weet waar je kunt inzien hoeveel maanden korting je krijgt, is dat alleen op een factuur?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
Na de abonnementen wijziging per 1 januari zijn zowel mijn ouders als ikzelf van 250 naar 500mbit gegaan.
Op beiden verbindingen constateer ik nu dat de snelheid nog 250mbit is.
Voor mezelf heb ik maandag al gebeld met Delta. Dinsdag kreeg ik de e-mail ‘de storing kon niet op afstand opgelost worden’. Wat ik wel vreemd vind eerlijk gezegd.
Maar waar het omgaat is dat het wel toevallig dat de snelheid op 2 aansluitingen niet verhoogd is.
Zijn hier meer mensen dit probleem? Ik heb wel een korting voor 2 jaar, dus ik ben niet meer gaan betalen. Maar voor mensen die wel meer zijn betalen, maar waar de snelheid niet verhoogd is, is dat niet eerlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buffalo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:13:
Na de abonnementen wijziging per 1 januari zijn zowel mijn ouders als ikzelf van 250 naar 500mbit gegaan.
Op beiden verbindingen constateer ik nu dat de snelheid nog 250mbit is.
Voor mezelf heb ik maandag al gebeld met Delta. Dinsdag kreeg ik de e-mail ‘de storing kon niet op afstand opgelost worden’. Wat ik wel vreemd vind eerlijk gezegd.
Maar waar het omgaat is dat het wel toevallig dat de snelheid op 2 aansluitingen niet verhoogd is.
Zijn hier meer mensen dit probleem? Ik heb wel een korting voor 2 jaar, dus ik ben niet meer gaan betalen. Maar voor mensen die wel meer zijn betalen, maar waar de snelheid niet verhoogd is, is dat niet eerlijk natuurlijk.
Gebruik je de door Delta ter beschikking gestelde Nokia gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
ernstoud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Gebruik je de door Delta ter beschikking gestelde Nokia gateway?
Nee, in beiden gevallen een Nokia XS-010X-Q met Fritzbox 7590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Allewijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:19:

Heb ik een alternatief?
Misschien mis ik een stukje, maar als je 'hoofd' tv wel de Delta app kan draaien heb je toch een ontvanger over?

De eerste krijg je toch gratis? (Ten minste wij wel.)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 22:44
Buffalo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 05:57:
[...]

In het topic over gebruik van een eigen ONT las ik dat je om de verhoging te krijgen eerst weer de originele Delta modem moet aansluiten.

gamefreakin in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Misschien is dat het punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
AudioHome schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:48:
[...]

In het topic over gebruik van een eigen ONT las ik dat je om de verhoging te krijgen eerst weer de originele Delta modem moet aansluiten.

gamefreakin in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Misschien is dat het punt?
Dan zal dat het probleem zijn inderdaad.
Maar wel onhandig zeg. En helemaal dat je blijkbaar je eigen ONT opnieuw moet registeren. Zou niet op deze manier moeten verlopen vind ik.
Edit: Overigens verliep het registeren van het eigen modem bij mijn ouders niet vlekkeloos afgelopen november. Daar duurde het uiteindelijk ook een week voordat alles werkte. En bij hun was het ook nog eens zo dat de verbinding in eerste instantie helemaal niet werkte, ook niet met het Delta modem.
Dus ik ben een beetje huiverig om nu alles weer om te gaan zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Buffalo op 24-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ze voldoen aan de regels om de mogelijkheid te bieden, niemand heeft ze verplicht het voor de consument mákkelijk te maken :D

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor een simpele verbinding is eigen apparatuur ook helemaal niet nodig en maak je het jezelf moeilijk.
Voor de Tweakers is het iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:54:
Ze voldoen aan de regels om de mogelijkheid te bieden, niemand heeft ze verplicht het voor de consument mákkelijk te maken :D
Deels eens. Een provider hoeft het ook niet onnodig moeilijk te maken.
Zo kan je ook nog niet in je eigen Delta account je eigen modem registeren. Dat zou al veel gemak opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
m-vw schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:34:
[...]

Misschien mis ik een stukje, maar als je 'hoofd' tv wel de Delta app kan draaien heb je toch een ontvanger over?

De eerste krijg je toch gratis? (Ten minste wij wel.)
Heel scherp. Je hebt het juist. Mijn hoofd tv kan idd de Delta app draaien. Alleen wil de beste kwaliteit voor die tv en dacht dus dat de originele ontvanger een betere kwaliteit levert (sommigen spreken oa over hogere bitrate, hdr mogelijkheid etc) bij die losse ontvanger...

Ik ga het aankomende maand ervaren zodra ik alles binnen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Buffalo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 05:57:
[...]

Hier is op Discord over gesproken met Delta engineers. Punt is dat je profiel opgehangen is aan het originele Delta modem, dus voor elke verandering in je profiel - dus snelheidsverandering of CGNAT uitzetten bijvoorbeeld - moet je de xs-2426g-b weer aansluiten en registreren.

Dus telefonisch contact opnemen nadat je de xs-2426g-b hebt aangesloten en laten registreren. Je zult zien dat je dan de hogere snelheid krijgt. Controleer of CGNAT ook uit is als je dat wilt, en dan de xs-010x-q en Fritzbox weer registreren.

Omslachtig, maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
[b]Allewijn in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"Alleen wil de beste kwaliteit voor die tv en dacht dus dat de originele ontvanger een betere kwaliteit levert (sommigen spreken oa over hogere bitrate, hdr mogelijkheid etc) bij die losse ontvanger...

Ik ga het aankomende maand ervaren zodra ik alles binnen heb.
Voor bitrate zul je het dataverkeer afkomstig van onderstaande URL moeten sniffen :

https://cdn18.tv.delta.nl/

(https://www.cardinalpeak....bitrate-of-a-video-stream)

[ Voor 7% gewijzigd door Mapje op 24-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:30
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:31:
[...]

"Is niet anders". Wat niet hetzelfde is als kan niet anders. :P

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hier is op Discord over gesproken met Delta engineers. Punt is dat je profiel opgehangen is aan het originele Delta modem, dus voor elke verandering in je profiel - dus snelheidsverandering of CGNAT uitzetten bijvoorbeeld - moet je de xs-2426g-b weer aansluiten en registreren.

Dus telefonisch contact opnemen nadat je de xs-2426g-b hebt aangesloten en laten registreren. Je zult zien dat je dan de hogere snelheid krijgt. Controleer of CGNAT ook uit is als je dat wilt, en dan de xs-010x-q en Fritzbox weer registreren.

Ik lees hierin wel dat het een voordeel zou zijn als het originele moden geregistreerd blijft en je dat op elk moment kunt aansluiten. Datgene waarvan ik er laatst op gewezen heb dat toch nooit nodig zou zijn O-)

Verder wat @Roetzen aangeeft. Het is dan wel niet anders, maar het moet (technisch gezien) toch echt wel kunnen. En als alle eigen ONT gebruikers tot 2 maal toe de klantenservice moeten bellen hangt daar natuurlijk ook een kostenplaatje aan. Fixen dat de verhoging ook automatisch gebeurt voor de eigen ONT gebruikers kan dan alsnog snel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
[...]

Bedankt! Dat is goede info.
Inderdaad omslachtig. Eigenlijk is het het hele proces wanneer je als nieuwe klant binnenkomt bij Delta en je eigen modem wil gaan gebruiken.
Begrip ik uit je opmerking dat de xs-2426g-b ook weer geregistreerd moet worden eerst (bellen hiervoor)? Of gebeurd dat zodra ik deze weer aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Allewijn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Heel scherp. Je hebt het juist. Mijn hoofd tv kan idd de Delta app draaien. Alleen wil de beste kwaliteit voor die tv en dacht dus dat de originele ontvanger een betere kwaliteit levert (sommigen spreken oa over hogere bitrate, hdr mogelijkheid etc) bij die losse ontvanger...
Dat zou ik ook wel eens willen weten of de Delta app op de Delta Smartbox een kwalitatief beter beeld geeft. Te staven met de bitrate natuurlijk.
Ik had gedacht in de Developer options van mijn Android box een tool te kunnen vinden waarmee ik het ''signaal'' zou kunnen monitoren. Maar niets van dien aard aangetroffen.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Mapje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Voor bitrate zul je het dataverkeer afkomstig van onderstaande URL moeten sniffen :

https://cdn18.tv.delta.nl/
Deze url werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:50:
Begrip ik uit je opmerking dat de xs-2426g-b ook weer geregistreerd moet worden eerst (bellen hiervoor)? Of gebeurd dat zodra ik deze weer aansluit?
Voor zover ik hier laatst heb begrepen staat er ten alle tijden maar één ONT geregistreerd. Om de Nokia weer te gebruiken moet je deze dus weer laten registreren omdat het enige geregistreerde serienummer dat van jouw eigen ONT is.

Maakt de opmerking van @ernstoud (/reactie van Delta) eigenlijk wel apart. Want als ze bij eigen ONT het profiel cean de Nokia overnemen en dat "tot het einden der dagen" behouden blijft, hoe weten ze dan dat die Nokia weer de "originele" is en die weer het standaard profiel moet krijgen en niet een kopie van de op dat moment in gebruik zijnde eigen ONT? :p Het kan zelfs zo zijn dat je zelf die Nokia koopt, en wilt registreren als eigen ONT? Ergens zal Delta dan dus toch nog steeds geregistreerd hebben staan welke ONT (/serienummer) ze aan een klant geleverd hebben, en welk profiel daar bij hoort. Zodat op het moment dat je weer dat exacte serienummer doorgeeft ze ook weten weer het standaard profiel behorende tot dat serienummer moeten in te laden, i.p.v. een kopie van het huidige profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
Ga naar https://webtv.delta.nl en log in

Dan naar Live en start een stream op

In Edge ga naar meer hulpprogramma's > Ontwikkelhulpprogramma's > Network

Klik op playlist.mpd?bkm-query en dan rechts onder Headers verschijnt de Request URL:

Maar beter is een aparte netwerkswitch en dan de poort waarop de decoder is aangesloten mirroren.

Dan een capture maken met Wireshark.

En dan hierin het verkeer zoeken naar de (Request) URL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:57:
[...]

"Is niet anders". Wat niet hetzelfde is als kan niet anders. :P
Zal een keuze zijn om niet voor de ruim minder dan 1% van de abonnees met eigen apparatuur de administratie te veranderen. Het zou ook een beperking van de OLT kunnen zijn, die heeft maar een beperkt aantal slots, dat was ook de reden dat er bij de bredere uitrol van XGS-PON op een gegeven moment nog maar 1 device geregistreerd kon zijn.

Die ruim minder dan 1% komt overigens uit betrouwbare bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Voor zover ik hier laatst heb begrepen staat er ten alle tijden maar één ONT geregistreerd. Om de Nokia weer te gebruiken moet je deze dus weer laten registreren omdat het enige geregistreerde serienummer dat van jouw eigen ONT is.

Maakt de opmerking van @ernstoud (/reactie van Delta) eigenlijk wel apart. Want als ze bij eigen ONT het profiel cean de Nokia overnemen en dat "tot het einden der dagen" behouden blijft, hoe weten ze dan dat die Nokia weer de "originele" is en die weer het standaard profiel moet krijgen en niet een kopie van de op dat moment in gebruik zijnde eigen ONT? :p Het kan zelfs zo zijn dat je zelf die Nokia koopt, en wilt registreren als eigen ONT? Ergens zal Delta dan dus toch nog steeds geregistreerd hebben staan welke ONT (/serienummer) ze aan een klant geleverd hebben, en welk profiel daar bij hoort. Zodat op het moment dat je weer dat exacte serienummer doorgeeft ze ook weten weer het standaard profiel behorende tot dat serienummer moeten in te laden, i.p.v. een kopie van het huidige profiel.
Ik denk inderdaad dat Delta een kenmerk onthoudt van de Nokia de eerste keer dat je je aansluiting activeert. Het mac adres wellicht, of serienummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:01:
Zal een keuze zijn om niet voor de ruim minder dan 1% van de abonnees met eigen apparatuur de administratie te veranderen. Het zou ook een beperking van de OLT kunnen zijn, die heeft maar een beperkt aantal slots, dat was ook de reden dat er bij de bredere uitrol van XGS-PON op een gegeven moment nog maar 1 device geregistreerd kon zijn.

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb altijd geleerd dat Traffic Shaping onafhankelijk is van de apparatuur die een klant gebruikt, want centraal op het netwerk geregeld en niet per apparaat van de klant dus hoezo heb je voor een aanpassing van de bandbreedte (Waar dit verhaal mee begon @Buffalo ) weer die 2426G-B nodig :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb altijd geleerd dat Traffic Shaping onafhankelijk is van de apparatuur die een klant gebruikt, want centraal op het netwerk geregeld en niet per apparaat van de klant dus hoezo heb je voor een aanpassing van de bandbreedte (Waar dit verhaal mee begon @Buffalo ) weer die 2426G-B nodig :?
De apparatuur in het netwerk voor die traffic shaping wordt vermoed ik pas getriggered om settings zoals bandbreedte uit de administratie te halen bij verandering van ONT.

Maar goed, inzage in de werking van OLT/ONT en de hele backend hebben we niet. Dus is het gissen.

Het percentage abonnees met eigen apparatuur is erg veel lager dan dat we hier denken. Ik kan me dus goed voorstellen dat dit veranderen geen prioriteit heeft. Lastig is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Het is XGS-PON he, geen AON. Er is geen een-op-een verbinding meer tussen de ONT en een switch in het POP. Daarom dat je uberhaupt serienummers moet communiceren en er een profiel ingeladen moet worden in de ONT. Dat dat profiel vervolgens ook de down- en uploadsnelheden bevat verbaasd mij niet perse. Waarbij het bij bv upload vast nodig is omdat je anders met een semi oneindige snelheid data kunt versturen waardoor mogelijk andere klanten op dezelfde vezel geen tijd(slot) meer over houden om te zenden of ontvangen. Immers zal er uiteindelijk ook een beperking zijn in de maximale bandbreedte van de poort op de "switch" in het POP. Dan kan die poort van wel 100Gbit/s zijn, maar op 1 poort konden ook, ik meen een veelvoud van?, 64 aansluitingen zitten (onder de grond wordt 1 vezel gesplitst naar 64? Maar in het POP kunnen weer een aantal van die vezels op 1 poort?). En zelfs met 64 aansluitingen wil je niet dat iedereen met een paar Gbit/s gaat pogen te uploaden, immers zit je met 64x 1Gbit/s al op * drumroll * 64Gbit/s, van de 100Gbit/s die die ene poort dan aan zou kunnen. Als vervolgens het ONT de snelheid al limiteert op 200 / 500 / 1000Mbit/s heb je ook een kleinere kans dat die dingen mis lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Uiteraard, maar dan nog...

Moet een keer effe dat PDFje terugzoeken met uitleg over de werking, want het begint een beetje een rommeltje te worden qua kennis erover :)
Er is geen een-op-een verbinding meer tussen de ONT en een switch in het POP.
Volgens mij is het ook nog eens anders per gebied : ex-AON of niet.

Maar dan nog : We hebben het dan nog steeds over hoe de boel is aangesloten en niet hoe/waar de limieten worden toegepast.
Daarom dat je uberhaupt serienummers moet communiceren en er een profiel ingeladen moet worden in de ONT.
Dat dat profiel vervolgens ook de down- en uploadsnelheden bevat verbaasd mij niet perse.
Ik vind het toch wel een beetje gek, want in theorie waren die twee altijd van elkaar onafhankelijk en nu blijkbaar niet meer :?
- Verhaal die veel met overboeking te maken heeft -
I know, I know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Volgens mij is het ook nog eens anders per gebied : ex-AON of niet.
Ex-AON is volgens mij hetzelfde? Alleen heb je dan geen "splitters" onder de grond maar in het POP. Simpelweg omdat alle vezels al in het POP uit komen. Maar uiteindelijk heb je dan nog steeds 64 / 128 / ... aansluitingen op 1 poort van de "switch".
Maar dan nog : We hebben het dan nog steeds over hoe de boel is aangesloten en niet hoe/waar de limieten worden toegepast.
Wel over de waarom. XGS-PON is een gedeeld medium. Tientallen / honderden huisaansluitingen waarvan het signaal over dezelfde glasvezel(poort) gaat. Terwijl bij AON één switchpoort één klant bediend.
[...]

Ik vind het toch wel een beetje gek, want in theorie waren die twee altijd van elkaar onafhankelijk en nu blijkbaar niet meer :?
Altijd bij AON, niet bij PON. Want gedeeld medium. Niet alle ONTs kunnen tegelijkertijd zenden of ontvangen. En buren kunnen elkaars signaal ontvangen. Daarom bv dat er bij mijn weten ook encryptie op het signaal zit, per aansluiting dus. Immers wil je niet dat je buren even jouw signaal kunnen afluisteren. Terwijl ze dat signaal dus wel kunnen ontvangen. Dus op basis van serienummer => profiel zal ook iets over een encryptiesleutel worden afgesproken. En volgens mij werkte XGS-PON ook met kleuren? Verschillende klanten op verschillende golflengtes? Zodat 2 aansluitingen wel exact tegelijkertijd kunnen zenden / ontvangen, zonder "conflicten". Alleen gebruikt de een dus geel licht en de ander rood licht. Naast dat er vast ook een vorm van time sharing is (klant A zend op moment X en klant B zend daarna), waarbij het ook handig is als het ONT weet wanneer die mag zenden om geen "ruis" te veroorzaken.

Identiek aan hoe Docsis werkt dus. Alleen heb je het dan niet over golflengtes van licht maar verschillende radiofrequenties. Maar wel nog steeds een gedeeld medium waarbij afspraken nodig zijn over wie wanneer mag communiceren over de kabel waar tientallen / honderden huishoudens op aangesloten zitten en moeten "meewerken".

Wat dus leidt tot het willen doen van traffic shaking in het ONT / modem. Zodat dat ook rekening kan houden met hoe snel er gezonden (/upload) mag worden zonder bv teveel timeslots "aan te vragen" etc.

Terwijl je bij AON dus een vezel / switch port pee aansluiting hebt. Daarbij hoef je op die vezel geen rekening te houden met het verkeer van buren. Want die buren hebben hun eigen vezel en daar heb je geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Laatst online: 20-06 14:27
Ben vandaag van Caiway naar Delta. De overgang van de nieuwe modem was goed en de aanmelding van de eigen modem ook deze was binnen 30 minuten aangemeld.

Alleen de snelheid ik had bij Caiway een snelheid van 75mbit voor nu gekozen voor een abbonement van 500 mbit.

Ik kom niet hoger dan 130 mbit ik krijg het idee dat ze mij verkeerd hebben aangemeld voor de 150 mbit in plaats van de 500mbit.

Ik heb nog niet de klantenservice gesproken. Ze kunnen nu op vrijdag niet veel aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 24-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:33:
Ben vandaag van Caiway naar Delta. De overgang van de nieuwe modem was goed en de aanmelding van de eigen modem ook deze was binnen 30 minuten aangemeld.

Alleen de snelheid ik had bij Caiway een snelheid van 75mbit voor nu gekozen voor een abbonement van 500 mbit.

Ik kom niet hoger dan 130 mbit ik krijg het idee dat ze mij verkeerd hebben aangemeld voor de 150 mbit in plaats van de 500mbit.

Ik heb nog niet de klantenservice gesproken. Ze kunnen nu op vrijdag niet veel aan doen.
Modem 2 min stroomloos en een herstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Werkt 2 kanten op, als het zo ongelooflijk omslachtig en klantonvriendelijk is ingericht hebben veel mensen er al geen zin meer in. Zeker als iets als een snelheidsaanpassing niet eens kán met je geregistreerde en dus ondersteunde ONT.

Een registratie pagina om het zelf te doen zou anno 2025 echt niet zo moeilijk moeten zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rowicom schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Dat zou ik ook wel eens willen weten of de Delta app op de Delta Smartbox een kwalitatief beter beeld geeft. Te staven met de bitrate natuurlijk.
Ik had gedacht in de Developer options van mijn Android box een tool te kunnen vinden waarmee ik het ''signaal'' zou kunnen monitoren. Maar niets van dien aard aangetroffen.
Iemand?
Volgens mij is het technisch heel simpel. Kijk je TV via de box dan komt dat volgens mij over een eigen vlan in multicast binnen. Kijk je via een app dan is het gewoon een udp stream over je internet lijn.

Althans zo ging het vroeger met tv over glasvezel, ik heb me onvoldoende verdiept in de technische inrichting van hoe het bij Delta in elkaar zit.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Sjakie0101 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Modem 2 min stroomloos en een herstart?
Ja. En de Delta modem weer aangehangen maar daar krijg ik geen verbinding meer mee.
Klopt dat als je eigen modem installeert de Delta geen verbinding meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Ja. En de Delta modem weer aangehangen maar daar krijg ik geen verbinding meer mee.
Klopt dat als je eigen modem installeert de Delta geen verbinding meer krijgt.
Jip. Eerder vandaag al door mij benoemd op basis van eerdere berichten van daadwerkelijke klanten :p Er staat maar één serienummer geregistreerd, en dus is er maar één ONT die werkt. Als je een eigen ONT gebruikt kun je dus niet meer de Nokia van Delta gebruiken (totdat je Delta belt dat je de Nokia wilt aansluiten en je weer het serienummer van de Nokia doorgeeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Bedankt.

Wel raar dat er niet meer dan 1 modem kan worden aangemeld. Had graag gezien dat de Delta modem altijd werkt als backup modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:57:
Bedankt.

Wel raar dat er niet meer dan 1 modem kan worden aangemeld. Had graag gezien dat de Delta modem altijd werkt als backup modem.
Het aantal slots in de configuratie van de Nokia OLT is technisch beperkt. Dus wil je het maximale aantal gebruikers op 1 OLT (64 dus) dan kan er maar 1 ONT aangemeld zijn.

Technische beperking, jammer maar helaas. Is bij KPN hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Werkt 2 kanten op, als het zo ongelooflijk omslachtig en klantonvriendelijk is ingericht hebben veel mensen er al geen zin meer in. Zeker als iets als een snelheidsaanpassing niet eens kán met je geregistreerde en dus ondersteunde ONT.

Een registratie pagina om het zelf te doen zou anno 2025 echt niet zo moeilijk moeten zijn.
Zelfs als het heel eenvoudig was (helemaal zelf registreren op de website, een oplossing waar al tijden sprake van is dat Delta ermee zou komen) dan nog denk ik niet dat meer dan 1% van de abonnees eigen apparatuur gaat gebruiken. XGS-PON is er nu al ruim 2 jaar en het aantal gebruikers met eigen spullen is ver beneden de 1%.

De beperking is ook niet dat registreren - dat kan overigens telefonisch in minuten melden mensen op Discord (niet via de chat doen is de tip) - maar het gebrek aan aanbieders van goedkope ONT apparatuur. In NL is AVM op de markt en @wbschenk met de Nokia ONT en de Zaram SFP. Dat is het dan wel.

Henk en Ingrid (om in termen van een bekend politicus te blijven) zullen echt niet een Fritzbox van EUR 250 aanschaffen of een UDM en een SFP samen voor EUR 500 omdat het registreren zo snel en makkelijk gaat.

Realiseer je ook dat Henk en Ingrid als ze bij het registreren een klein foutje maken (zelfs Tweakers lezen hier [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 de TS soms niet goed en zijn dan verbaast als de registratie niet goed gaat) geen internet hebben. En dan bellen ze dus de helpdesk. Ook bij KPN is het geen volledig geautomatiseerd proces. Je meldt het device aan en dan word je gebeld voor controle en verificatie. Bij Delta kan dat dus in 1 telefoongesprek.

Het is gewoon jammer voor ons als Tweakers dat Delta geen Nokia xs-010x-q ter beschikking stelt. Dat zou dit hele verhaal zoveel makkelijker maken. De KPN oplossing dus, of Odido (@nero355 ;) ) op DFN infra.

Nog een opmerking; afgezien van een proces voor registratie binnen 24 uur is Delta tot geen enkele support verplicht volgens de ACM richtlijn. Dus van “ondersteunde ONT” is geen sprake. Het is al bijzonder dat er een Discord server is en dat Delta (en KPN) verder gaan hierin dan waartoe ze verplicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
[...]

Er is voor die ruim minder dan 1% geen ruimte voor registreren van een tweede device? Dat klinkt niet aannemelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Er is voor die ruim minder dan 1% geen ruimte voor registreren van een tweede device? Dat klinkt niet aannemelijk.
Nee. Zoals gezegd; in de OLT (Nokia in de POP) is een beperkte ruimte voor profielen. Je wil als provider natuurlijk niet omdat een heel klein deel van de gebruikers een tweede device zou willen, in elke OLT ruimte voor die profielen vast reserveren. Dat zou betekenen dat je capaciteit in elke Nokia OLT niet benut omdat ooit wellicht in een wijk iemand een tweede device op de lijn wil registreren. Een OLT kost een hoop duiten, die wil je natuurlijk optimaal benutten.

En dan nog, als je 1 slot zou vrijhouden omdat er een Tweaker in de wijk woont, en die krijgt een buurman, toevallig ook een Tweaker. Dan kan die geen tweede device registreren want de OLT zit vol.

Dan is een eenvoudig (?) telefonisch proces toch slimmer?

Iedereen maakt er nogal een punt van. Net ook weer een beschreven case op Discord waar iemand met een registratie issue van een eigen Nokia ONT op vrijdagavond gewoon door de technische derde lijn geholpen wordt.

Mijn voorstel: maak er geen punt van. Als je de TS ([Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2) volgt, bij issues telefonisch contact opneemt, de Discord server achter de hand houdt, zijn registratie en abonnementswijzigingen zo geregeld.

En besef dat gebruik van eigen apparatuur ook eigen verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Vind je dat niet dan moet je bij de standaard apparatuur blijven of een provider kiezen die standaard een losse ONT levert (KPN, Odido, Glasnet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46

duderuud

Sliden is koel

XGS-PON is er nu al ruim 2 jaar en het aantal gebruikers met eigen spullen is ver beneden de 1%.
Gisteren had ik een 2e lijns support medewerker aan de lijn vanwege problemen met provisionen van mijn ONT.
Ik vroeg hem ook hoeveel klanten een eigen modem hadden aangemeld en hun gaf aan dat het tussen de 7 en 8 duizend waren.

Er vanuit gaande dat Delta 1,5 miljoen glasvezel aansluitingen heeft is dat dus rond de 0,5% van de klanten.

Dat is wel een bizar laag aantal zeg...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Volgens mij is het technisch heel simpel. Kijk je TV via de box dan komt dat volgens mij over een eigen vlan in multicast binnen. Kijk je via een app dan is het gewoon een udp stream over je internet lijn.

Althans zo ging het vroeger met tv over glasvezel, ik heb me onvoldoende verdiept in de technische inrichting van hoe het bij Delta in elkaar zit.
De nieuwe box kan zelfs via wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duderuud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Gisteren had ik een 2e lijns support medewerker aan de lijn vanwege problemen met provisionen van mijn ONT.
Ik vroeg hem ook hoeveel klanten een eigen modem hadden aangemeld en hun gaf aan dat het tussen de 7 en 8 duizend waren.

Er vanuit gaande dat Delta 1,5 miljoen glasvezel aansluitingen heeft is dat dus rond de 0,5% van de klanten.

Dat is wel een bizar laag aantal zeg...
Het werkelijke percentage is nog lager. Met Delta heb ik het aantal actieve Zaram SFP’s, Fritzboxen en Nokia ONT’s laatst doorgenomen.

Zoals hierboven gezegd; 99% van de consumenten gaat geen honderden euro’s uitgeven voor eigen apparatuur. En dat is maar goed ook want die mensen assisteren als het niet werkt is ondoenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik weet niet wie van jullie allemaal in de IT werkt, maar ik krijg een businesscase voor 0,5% van de klanten (ik denk persoonlijk dat het percentage nog lager is, rond de 0,1%) er niet doorheen hoor.. Zal vast op de backlog staan om de processen te verbeteren, maar geen enkele Product Owner zal er prioriteit aan geven.

Of moet zijn dat het een hoge druk op de servicedesk oplevert. Maar als ze dat proces goed inrichten is het ook wel te overzien. Tekstveldje waar ze een PON-ID in kunnen vullen en klaar. Dan is het hooguit 5 min. per aanpassing.

Ik vind 1x per jaar even telefonisch het oude modem terug hangen niet zo'n groot probleem. Ik vind dat probleem een stuk kleiner dan de problemen die ik heb met het standaard apparaat die ze leveren.

En ja, ook ik zou wel graag bridgemode willen (wel beetje overkill op de 2426G). Of dat ze op afroep een XS-010X-q leveren, evt. met wat bijbetalen. Maar zie weer mijn eerste punt over de businesscase :).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Als het over een vlan gaat, dan zou Delta bij het Nokia modem toch moeten hebben aangegeven op welke port je de Smartbox moet prikken? Daar wordt helemaal niet over gerept. Elke poort is goed en je mag 'm ook zelfs op een poort van een aangeoppelde switch prikken.
Ik heb hier mijn eigen tv box via een switch aan mijn eigen router en die staat in DMZ op de Nokia modem. TV werkt feilloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
EWS99 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:49:

En ja, ook ik zou wel graag bridgemode willen (wel beetje overkill op de 2426G).
Wat ik graag zou willen is dat ze nu eindelijk die bug in de 2426G fixen die het onmogelijk maakt een IPv6 poort in de firewall te openen zodat mijn servers van buitenaf bereikbaar zijn zonder meteen de hele IPv6 firewall uit te schakelen. Ik heb dit al in september 2023 gemeld, maar er is nooit iets mee gedaan. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Wat ik graag zou willen is dat ze nu eindelijk die bug in de 2426G fixen die het onmogelijk maakt een IPv6 poort in de firewall te openen zodat mijn servers van buitenaf bereikbaar zijn zonder meteen de hele IPv6 firewall uit te schakelen. Ik heb dit al in september 2023 gemeld, maar er is nooit iets mee gedaan. :(
Nokia lost het niet op. Helaas. Ik denk dat (de techneuten van) DFN met Nokia een haat-liefde verhouding hebben. Zoveel was ook wel duidelijk non-verbaal tijdens ons bezoek aan hen in november 2023.

Niets over gehoord hier maar is de Sagemcom bij de 4 Gbps. abonnementen in dit opzicht beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

EWS99 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:49:
Ik weet niet wie van jullie allemaal in de IT werkt, maar ik krijg een businesscase voor 0,5% van de klanten (ik denk persoonlijk dat het percentage nog lager is, rond de 0,1%) er niet doorheen hoor.. Zal vast op de backlog staan om de processen te verbeteren, maar geen enkele Product Owner zal er prioriteit aan geven.
Tja, ik krijg het dan weer niet verkocht om een net niet goed genoeg oplossing intern te verkopen. Die Nokia is echt ondermaats wat mij betreft en minimaal een bridge mode is echt niet te veel gevraagd. Een 010 aanbieden als optie voor degene die daar behoefte aan hebben is echt niet gek.

En getuige het feit dat DFN ze wel levert aan 3rd party providers vertelt je eigenlijk al hoe krom het is dat Delta ze niet wil leveren.

Nokia moet vooral met OLT's en ONT's bezig blijven, maar routers en wifi moeten ze maar aan anderen overlaten.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Tja, ik krijg het dan weer niet verkocht om een net niet goed genoeg oplossing intern te verkopen. Die Nokia is echt ondermaats wat mij betreft en minimaal een bridge mode is echt niet te veel gevraagd.
Bridge mode zou inderdaad standaard mooi zijn. Ik ben wel benieuwd hoe Ziggo daar mee om gaat. Want zodra je dus bridge enabled moet je wel zorgen voor goed firewall beheer in de eigen apparatuur. En access points. Hoeveel belasting zou dat geven van de helpdesk?
Een 010 aanbieden als optie voor degene die daar behoefte aan hebben is echt niet gek.
Volledig mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Bridge mode zou inderdaad standaard mooi zijn. Ik ben wel benieuwd hoe Ziggo daar mee om gaat. Want zodra je dus bridge enabled moet je wel zorgen voor goed firewall beheer in de eigen apparatuur. En access points. Hoeveel belasting zou dat geven van de helpdesk?
Geen belasting? Een normale klant gaat niet ineens bridge mode enablen en die wat bridge mode wel enablen zullen weten dat ze eigen apparatuur nodig hebben. Of ze die eigen apparatuur fatsoenlijk aan de praat krijgen of daar de klantenservice (onterecht) mee lastig vallen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Nee. Zoals gezegd; in de OLT (Nokia in de POP) is een beperkte ruimte voor profielen. Je wil als provider natuurlijk niet omdat een heel klein deel van de gebruikers een tweede device zou willen, in elke OLT ruimte voor die profielen vast reserveren. Dat zou betekenen dat je capaciteit in elke Nokia OLT niet benut omdat ooit wellicht in een wijk iemand een tweede device op de lijn wil registreren. Een OLT kost een hoop duiten, die wil je natuurlijk optimaal benutten.
OLT staat naar ik aanneem voor Optical Line Teminator. Daarvan heb je er dus bij AON één per klant en bij POS één per splitter/combiner, maximaal 32 pf 64 aansluitingen Ik heb geen idee wat een OLT kost maar er staan er in elk geval heel wat in een POP en dat je die optimaal wil inzetten, dat snap ik. Maar wat is optimaal? Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten. Wat houdt een "profiel" eigenlijk in? He is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me. Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal. Dus waar hebben we het dan over?

En dan nog, als je 1 slot zou vrijhouden omdat er een Tweaker in de wijk woont, en die krijgt een buurman, toevallig ook een Tweaker. Dan kan die geen tweede device registreren want de OLT zit vol.
Ik heb het sterke vermoeden dat wanneer bij een OLT alle 32 of 64 aansluitingen daadwerkelijk in gebruik zijn en die OLT dus "vol" zit eerder uitzondering dan regel is. De gemiddelde bezettingsgraad ligt ver onder de 100%. Heel veel van de fibers die van de EVP naar de huizen lopen zijn niet in gebruik. Maar goed, in het buitengewoon uitzonderlijke geval dat de OLT "vol" is en dat ene extra ook al in gebruik is EN er nog een tweede Tweaker bij komt is de oplossing heel eenvoudig. Delta heeft in tegenstelling tot KPN geen splitter/combiners in/aan de straat liggen. Elke woning heeft een eigen fiber tot in de POP en pas daar staan de splitters/combiners. In geval van "vol" kan de betreffende fiber eenvoudig omgeprikt worden naar een andere splitter/combiner waarvan de OLT nog niet "vol" is. De situatie dat echt alles vol is, is ondenkbaar.
Dan is een eenvoudig (?) telefonisch proces toch slimmer?
Ik weet het niet maar jou argumentatie lijkt me toch niet erg sterk. De hele zaak zo krap dimensioneren dat het al vast loopt met één extra profiel lijkt me sowieso niet erg slim. Je wilt ook ruimte hebben voor toekomstige ontwikkelingen. Ook zonder klanten met een eigen ONT.

Maar goed, we begonnen met het aanpassen van de snelheid. Ook al kan er maar één actief profiel per aansluiting zijn, dan is het mij toch volstrekt onduidelijk waarom daarvoor dat hele circus van de originele modem/router weer aansluiten en activeren noodzakelijk is. Waarom kan het op dat moment actieve profiel niet automatisch aangepast worden? Bij Ziggo lijkt dat geen geen enkel probleem te zijn. Ook daar hebben ze een gedeeld medium...
Iedereen maakt er nogal een punt van.
Dat krijg je als er gesteld wordt dat iets niet kan zonder duidelijk aan te geven waarom het niet zou kunnen. Een decennia of wat geleden moesten de telefoonproviders de mogelijheid creëren een telefoonnummer naar een andere provider te porteren, De eerste (voorspelbare) reactie van de providers was dat het niet kon...
En besef dat gebruik van eigen apparatuur ook eigen verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Vind je dat niet dan moet je bij de standaard apparatuur blijven of een provider kiezen die standaard een losse ONT levert (KPN, Odido, Glasnet).
Daar heb je wel een punt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Geen, nou ja bijna geen. Er zijn altijd mensen die wel eigen apparatuur plaatsen die dan daarmee toch de helpdesk lastig vallen. Daarom biedt Ziggo het gewoon al zeker 15 jaar aan. Mijn eerste Ziggo modem hád geeneens wifi.

Sowieso gaan veel problemen over wifi in huis, laat dat nou net het enige zijn waar een provider niks mee zou moeten doen. Toch bieden ze allerlei oplossingen (wifi points, super-wifi of whatever de marketing mensen er van maken) die alles moet oplossen zonder dat daadwerkelijk goed in te richten en te beheren.

Beetje huis en tuin router heeft een standaard inkomende firewall dus dat is een non-issue.

Maar als ik lees dat er een haat-liefde verhouding is met Nokia dan zal het vast een beslissing om geld ipv techniek zijn geweest. En als Nokia dan ook nog niet wil werken aan het fixen van bugs dan kan ik ook wel raden wat de toekomst voor bridge-mode is.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
Evertt schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:57:
Bedankt.

Wat eigenlijk vreemd is. Want als je een probleem hebt en je gebruikt een eigen modem, vraagt Delta om het originele modem aan te sluiten. Hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Geen belasting? Een normale klant gaat niet ineens bridge mode enablen en die wat bridge mode wel enablen zullen weten dat ze eigen apparatuur nodig hebben. Of ze die eigen apparatuur fatsoenlijk aan de praat krijgen of daar de klantenservice (onterecht) mee lastig vallen weet ik niet.
Je denkt niet dat Henk (die van Ingrid) zonder enige kennis van zaken eens op “enable bridge” klikt omdat hij wil weten wat dat is?

YouTube: I Wonder What's This Red Button Do?

Met miljoenen klanten denk ik dat die er echt wel bij zijn. Vandaar mijn interesse hoeveel vragen Ziggo daarover krijgt. Waar we nooit een antwoord op zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Je denkt niet dat Henk (die van Ingrid) zonder enige kennis van zaken eens op “enable bridge” klikt omdat hij wil weten wat dat is?
Er is geen "enable bridge" knop. Je moet of een formulier op de website invullen of de helpdesk bellen.

Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ben er achter gekomen dat de lager internet snelheid ligt aan de Unfi USG.

Als er een directe aansluiting is tussen de Nokia XS-010X-Q en de laptop via een kabel is de snelheid iets boven de 500mbit.

Maar tussen de usg is deze niet meer dan 150mbit. Ik krijg in de USG ook geen ipv6 ingesteld. Deze zie ik wel bij directe verbinding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOEhl7bLnM-pwrpbRMkjWu3Opx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOFPtNlTs9ov9Emu69qaqGIx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXwWZEpO4M3luL3Ht5Zj2dfQ8p0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpyvKEXANeSfHPNuQ0DLUgpH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md_PKm7xdnjpzgOqw6JCAKipIM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4mRhFDpuk4DaV1sms8tZmCU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALj7aOULOIyiAAnyvIws2S1cF2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyqrMA687g3tUlZilsSkkEu7.png?f=fotoalbum_large

Staat er een verkeerde instelling in? En is ipv6 nodig voor een hogere internet snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:22:
[...]

OLT staat naar ik aanneem voor Optical Line Terminator. Daarvan heb je er dus bij AON één per klant en bij POS één per splitter/combiner, maximaal 32 pf 64 aansluitingen
Zie de foto’s in: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Bij AON staat in de POP een (Cisco) switch, met voor elke klant een SFP. Voor XGS-PON dus een (externe) optische splitter waardoor 32/64/128 klanten op 1 SFP in de OLT uitkomen. De OLT is dus de naam voor het hele device.
Ik heb geen idee wat een OLT kost maar er staan er in elk geval heel wat in een POP en dat je die optimaal wil inzetten, dat snap ik.
Niet openbaar te vinden, ik schat EUR 20k. Hier: https://nl.genuinemodules.com/3fe72955aa slechts 1 blade met 8 poorten kost al ruim 5k, en dan moeten daar ook nog de SFP”s in.
Maar wat is optimaal? Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten. Wat houdt een "profiel" eigenlijk in? He is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me. Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal. Dus waar hebben we het dan over?

Ik heb het sterke vermoeden dat wanneer bij een OLT alle 32 of 64 aansluitingen daadwerkelijk in gebruik zijn en die OLT dus "vol" zit eerder uitzondering dan regel is. De gemiddelde bezettingsgraad ligt ver onder de 100%. Heel veel van de fibers die van de EVP naar de huizen lopen zijn niet in gebruik. Maar goed, in het buitengewoon uitzonderlijke geval dat de OLT "vol" is en dat ene extra ook al in gebruik is EN er nog een tweede Tweaker bij komt is de oplossing heel eenvoudig. Delta heeft in tegenstelling tot KPN geen splitter/combiners in/aan de straat liggen. Elke woning heeft een eigen fiber tot in de POP en pas daar staan de splitters/combiners. In geval van "vol" kan de betreffende fiber eenvoudig omgeprikt worden naar een andere splitter/combiner waarvan de OLT nog niet "vol" is. De situatie dat echt alles vol is, is ondenkbaar.
Ik reflecteer alleen maar wat ik er van weet. En dat is ook niet veel. Het zal niet gaan om het geheugen waarin de parameters van de abonnees staan maar wellicht ook die van de poort zelf. Dus is dan het aantal fysieke poorten beperkend, wellicht een Nokia dingetje. Ook bij KPN met de Nokia spullen kan er maar 1 client geregistreerd staan.

Maar goed, wellicht kan @R3D of @Economics wellicht dit eens toelichten.
Ik weet het niet maar jou argumentatie lijkt me toch niet erg sterk. De hele zaak zo krap dimensioneren dat het al vast loopt met één extra profiel lijkt me sowieso niet erg slim. Je wilt ook ruimte hebben voor toekomstige ontwikkelingen. Ook zonder klanten met een eigen ONT.
Ik gis ook alleen maar. En we kunnen er lang over filosoferen maar Nokia heeft hier het laatste woord.
Maar goed, we begonnen met het aanpassen van de snelheid. Ook al kan er maar één actief profiel per aansluiting zijn, dan is het mij toch volstrekt onduidelijk waarom daarvoor dat hele circus van de originele modem/router weer aansluiten en activeren noodzakelijk is. Waarom kan het op dat moment actieve profiel niet automatisch aangepast worden? Bij Ziggo lijkt dat geen geen enkel probleem te zijn. Ook daar hebben ze een gedeeld medium...
We weten het niet. Wat ik benoem is wat Delta (op Discord) gezegd heeft. Alle gegevens hangen daar aan. Delta zal redenen hebben om niet in het profiel waarmee je abonnee geworden bent te wijzigen. Ook omdat voor de Zaram meer wijzigingen nodig zijn om hem werkend te krijgen.

Ziggo is geen XGS-PON, geen Nokia, dus dat is geen vergelijk.
Dat krijg je als er gesteld wordt dat iets niet kan zonder duidelijk aan te geven waarom het niet zou kunnen.
Ik denk niet dat Delta, KPN of wie dan ook verplicht is bij elke beperking aan te geven waarom dat is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanname. Bron?
Beetje huis en tuin router heeft een standaard inkomende firewall dus dat is een non-issue.
Sorry maar hier ga je erg kort door de bocht. Van een Mikrotik router is standaard de firewall policy karig net als bij veel OpenWRT devices. En dan koopt Henk op MP een goedkope router… wat staat daar dan als firewall policy op?

Ik heb in mijn security audits horror verhalen gehoord over slecht firewall beheer. Henk zal dat echt niet goed doen.
Maar als ik lees dat er een haat-liefde verhouding is met Nokia dan zal het vast een beslissing om geld ipv techniek zijn geweest.
Als er maar 1 aanbieder van XGS-PON infra is voor ISP’s is er niet veel keuze. En elke ISP gaat nat als je ziel en zaligheid aan 1 partij verkoopt. Dat leerde KPN ook toen ze vele tienduizenden bagger ONT’s van Genexis moesten gaan vervangen :( .
En als Nokia dan ook nog niet wil werken aan het fixen van bugs dan kan ik ook wel raden wat de toekomst voor bridge-mode is.
Dat was in iedere geval in november 2023 de conclusie. En ik vermoed dat bridge nooit komt op de xs-2424g-b. Blijft een punt gezien het feit dat deze discussie steeds weer terugkomt, terwijl er dus oplossingen zijn.

Het zou aardig zijn (@robertwebbe ?) om een indicatie te hebben hoeveel Ziggo abonnees bridge mode gebruiken. Gokje: veel minder dan 1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Wat eigenlijk vreemd is. Want als je een probleem hebt en je gebruikt een eigen modem, vraagt Delta om het originele modem aan te sluiten. Hoe kan dat dan?
Er kan er maar één actief geregistreerd zijn. Dus gebruik je eigen apparatuur en is er een storing, een verandering van abonnement e.d., dan moet de xs-2426g-b aangesloten en geregistreerd worden.

Wat ik me wel afvraag (wellicht kan iemand die dit meegemaakt heeft dat melden) of je bij de registratie van het Delta device ook het PON ID moet opgeven of dat dit toch ergens automatisch herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Er is geen "enable bridge" knop. Je moet of een formulier op de website invullen of de helpdesk bellen.
En welk script gebruikt de helpdesk of via de website? Worden de gevolgen benoemd?
Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.
Ik hou op met deze discussie. Wil je bridge dan kan dat voor die paar duizend klanten die dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
Het is een licentie dingetje, zo ver ik weet, dat klanten geen 2 profielen krijgen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Pagina: 1 ... 110 ... 122 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.