Zie de foto’s in:
ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Bij AON staat in de POP een (Cisco) switch, met voor elke klant een SFP. Voor XGS-PON dus een (externe) optische splitter waardoor 32/64/128 klanten op 1 SFP in de OLT uitkomen. De OLT is dus de naam voor het hele device.
Ik heb geen idee wat een OLT kost maar er staan er in elk geval heel wat in een POP en dat je die optimaal wil inzetten, dat snap ik.
Niet openbaar te vinden, ik schat EUR 20k. Hier:
https://nl.genuinemodules.com/3fe72955aa slechts 1 blade met 8 poorten kost al ruim 5k, en dan moeten daar ook nog de SFP”s in.
Maar wat is optimaal? Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten. Wat houdt een "profiel" eigenlijk in? He is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me. Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal. Dus waar hebben we het dan over?
En dan nog, als je 1 slot zou vrijhouden omdat er een Tweaker in de wijk woont, en die krijgt een buurman, toevallig ook een Tweaker. Dan kan die geen tweede device registreren want de OLT zit vol.
Ik heb het sterke vermoeden dat wanneer bij een OLT alle 32 of 64 aansluitingen daadwerkelijk in gebruik zijn en die OLT dus "vol" zit eerder uitzondering dan regel is. De gemiddelde bezettingsgraad ligt ver onder de 100%. Heel veel van de fibers die van de EVP naar de huizen lopen zijn niet in gebruik. Maar goed, in het buitengewoon uitzonderlijke geval dat de OLT "vol" is en dat ene extra ook al in gebruik is EN er nog een tweede Tweaker bij komt is de oplossing heel eenvoudig. Delta heeft in tegenstelling tot KPN geen splitter/combiners in/aan de straat liggen. Elke woning heeft een eigen fiber tot in de POP en pas daar staan de splitters/combiners. In geval van "vol" kan de betreffende fiber eenvoudig omgeprikt worden naar een andere splitter/combiner waarvan de OLT nog niet "vol" is. De situatie dat echt alles vol is, is ondenkbaar.
Ik reflecteer alleen maar wat ik er van weet. En dat is ook niet veel. Het zal niet gaan om het geheugen waarin de parameters van de abonnees staan maar wellicht ook die van de poort zelf. Dus is dan het aantal fysieke poorten beperkend, wellicht een Nokia dingetje. Ook bij KPN met de Nokia spullen kan er maar 1 client geregistreerd staan.
Maar goed, wellicht kan @
R3D of @
Economics wellicht dit eens toelichten.
Ik weet het niet maar jou argumentatie lijkt me toch niet erg sterk. De hele zaak zo krap dimensioneren dat het al vast loopt met één extra profiel lijkt me sowieso niet erg slim. Je wilt ook ruimte hebben voor toekomstige ontwikkelingen. Ook zonder klanten met een eigen ONT.
Ik gis ook alleen maar. En we kunnen er lang over filosoferen maar Nokia heeft hier het laatste woord.
Maar goed, we begonnen met het aanpassen van de snelheid. Ook al kan er maar één actief profiel per aansluiting zijn, dan is het mij toch volstrekt onduidelijk waarom daarvoor dat hele circus van de originele modem/router weer aansluiten en activeren noodzakelijk is. Waarom kan het op dat moment actieve profiel niet automatisch aangepast worden? Bij Ziggo lijkt dat geen geen enkel probleem te zijn. Ook daar hebben ze een gedeeld medium...
We weten het niet. Wat ik benoem is wat Delta (op Discord) gezegd heeft. Alle gegevens hangen daar aan. Delta zal redenen hebben om niet in het profiel waarmee je abonnee geworden bent te wijzigen. Ook omdat voor de Zaram meer wijzigingen nodig zijn om hem werkend te krijgen.
Ziggo is geen XGS-PON, geen Nokia, dus dat is geen vergelijk.
Dat krijg je als er gesteld wordt dat iets niet kan zonder duidelijk aan te geven waarom het niet zou kunnen.
Ik denk niet dat Delta, KPN of wie dan ook verplicht is bij elke beperking aan te geven waarom dat is toch?