Delta heeft AON en XGS-PON. Geen andere PON versies.Sjakie0101 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:29:
[...]
Van PON naar XSGPON misschien? Maar kan ook een nieuwe werkwijze zijn
Wat heeft die nu voor apparatuur bij Caiway?sh623661 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:17:
Morgen ga ik mijn zwager overzetten van Caiway naar Delta.
Gisteren kreeg hij een sms:
Beste klant, overmorgen is uw ingangsdatum: 1 oktober 2024. Installeren kan vanaf 18:00 uur. Niet eerder. Let op: mogelijk dat diensten van uw huidige provider al vanaf 8:00 op 1 oktober 2024 of eerder zijn beeindigd. Tot activatie van uw DELTA diensten kunt u geen gebruik maken van uw (internet) diensten. Houd hier rekening mee. Installatie informatie op delta.nl/ installatie.Groet, DELTA
Nieuwe werkwijze? (-;
Deze melding heb ik ook via e-mail gehad. Ik denk gewoon indekken tegen situaties dat bijv. KPN 's ochtends de boel dicht zet en Delta pas einde van de middag je lijn activeert. Bij mij ging het van Caiway naar Delta, dus vermoedelijk ene stekker er uit en andere stekker er in. Ik had nadat internet er af was ergens vroeg in de ochtend direct het nieuwe moden er aan gekoppeld. PON lampje ging niet veel later aan en heb 9:57 een e-mail gekregen dat alle diensten actief zijn. Dus gewoon omprikken op moment dat signaal er af is.sh623661 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:17:
Morgen ga ik mijn zwager overzetten van Caiway naar Delta.
Gisteren kreeg hij een sms:
Beste klant, overmorgen is uw ingangsdatum: 1 oktober 2024. Installeren kan vanaf 18:00 uur. Niet eerder. Let op: mogelijk dat diensten van uw huidige provider al vanaf 8:00 op 1 oktober 2024 of eerder zijn beeindigd. Tot activatie van uw DELTA diensten kunt u geen gebruik maken van uw (internet) diensten. Houd hier rekening mee. Installatie informatie op delta.nl/ installatie.Groet, DELTA
Nieuwe werkwijze? (-;
De wijzen komen uit het Oosten!
Caiway: Genexis Platinum 7840 naar:bjusterbaarlik schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:45:
[...]
Wat heeft die nu voor apparatuur bij Caiway?
Delta: Nokia xs-2426g-b
Kan ik trouwens de glaskabel omwisselen, is dat hetzelfde type?
Die van de Nokia is namelijk te kort!
[ Voor 18% gewijzigd door sh623661 op 01-10-2024 10:25 ]
Volgens mij heeft de Genexis een blauwe glasvezel-aansluitkabel (UPC). Die op de Nokia is groen (APC).sh623661 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:18:
Bij mij werkte het Caiway signaal gewoon nog (XGS-PON) op de dag dat Delta inging, Toen gewoon maar het modem van Delta aangesloten, en na 10 minuten initialiseren werkte de Delta verbinding. Totale downtime dus 10 minuten.
Inderdaad, 9:45 omgeprikt en 10:13 hebben ze een mail gestuurd dat de boel actief is.NoepZor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
Deze melding heb ik ook via e-mail gehad. Ik denk gewoon indekken tegen situaties dat bijv. KPN 's ochtends de boel dicht zet en Delta pas einde van de middag je lijn activeert. Bij mij ging het van Caiway naar Delta, dus vermoedelijk ene stekker er uit en andere stekker er in. Ik had nadat internet er af was ergens vroeg in de ochtend direct het nieuwe moden er aan gekoppeld. PON lampje ging niet veel later aan en heb 9:57 een e-mail gekregen dat alle diensten actief zijn. Dus gewoon omprikken op moment dat signaal er af is.
Oké, dan ga ik de Nokia wel verplaatsen in de meterkast.MrJoery schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Volgens mij heeft de Genexis een blauwe glasvezel-aansluitkabel (UPC). Die op de Nokia is groen (APC).
Dan is er inderdaad een aanpassing in de straatkast noodzakelijk om je naar XGS-PON te zetten.sh623661 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Caiway: Genexis Platinum 7840 naar:
Vandaar dat er dus bij jou iets meer tijd tussen zat.
Heeft iemand toevallig ook die glasvezel via een keystone in zijn rack lopen? Nu loopt bij mij de kabel nog aan de bovenkant van het rack de Zaram in, maar ik zou deze graag iets netter willen wegwerken.ernstoud schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:29:
[...]
Die klantenservice. Uiteraard mag een glasvezelkabel heel veel langer zijn. Het is maximaal 20 km. tot de POP dus die paar meter in huis maakt echt het verschil niet.
Als je wilt knutselen aan de FTU: https://schenkict.nl/prod...-pon-aansluitkabel-2m-apc.
Als je niet wil rommelen met de FTU is het beste alternatief om de connector (SC APC) uit de Nokia-xs2426g-b te halen (schroefje onderin) en dan met een koppelstukje een langere vezel SC/APC naar SC/APC te verlengen.
Zie: https://schenkict.nl/collections/sc-apc-sc-apc en https://schenkict.nl/prod...apter-coupler-with-flange.
Zelf maak ik gebruik van de SC/APC verleng methode. Hiervoor heb ik dus een keystone nodig om de SC/APC in te doen, en dan een hele korte glasvezel vanaf de keystone naar de zaram.
Ik weet niet of het bestaat en of het mogelijk is, maar het is wel goed voor mijn OCD
Deze?Senaxx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:12:
[...]
Ik weet niet of het bestaat en of het mogelijk is, maar het is wel goed voor mijn OCD
https://netwerkkabel.eu/collections/koppelingen
Dan maakt het niet uit. Als het internet via de Genexis uitvalt kan de Nokia gewoon aangesloten worden. Kan geen kwaad. XGS-PON kan namelijk niet storen op AON. Moet wel in de PoP overgezet worden, wat ergens in de loop van de dag zal gebeuren door een monteur.sh623661 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Caiway: Genexis Platinum 7840 naar:
Nee dat kan niet zoals hierboven ook al aangegeven, zijn twee verschillende connectors.Kan ik trouwens de glaskabel omwisselen, is dat hetzelfde type?
Nog wat uitleg waarom dat niet kan : https://sinaranmikron.blo...e-color-fiber-optics.htmlsh623661 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:18:
Als je dus niet Blauw+Blauw en Groen+Groen aanhoudt krijg je extra demping en kan je zelfs de connectoren beschadigen !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nee, zoals ik het zie moet ik een SC/UPC keystone jack hebben, en een SC/UPC to SC/UPC fiber patch kabel.
Ze bestaan: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-sc-keystone.htmlSenaxx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:49:
[...]
Nee, zoals ik het zie moet ik een SC/UPC keystone jack hebben, en een SC/UPC to SC/UPC fiber patch kabel.
Iemand trouwens bekend met limitaties van port-forwards in de Genexis 7840 Platinum?
Het lijkt erop dat het maar deels functioneert, bepaalde poorten zoals 27036 lijkt hij wel te willen openen van buitenaf, maar 27037 weer niet, firewall van het lokale systeem ligt het niet aan.
Ook al geprobeerd het modem om te zetten naar 192.168.1.1 i.p.v. 192.168.1.254 maar dat helpt niet.
Het source address veld blijft leeg, de GRC shields-up test kan bijvoorbeeld wel zien dat bijvoorbeeld poort 27037 als 'closed' wordt aangemerkt bij een port-forward en pakketjes ontvangt, en zodra je de port-forward weghaalt dan schakelt dit terug naar 'stealth' oftewel niet detecteerbaar.
Maakt overigens niet uit of je een ander specifiek extern IP invoert waarvan je controle hebt om het andere netwerk te benaderen op die poort via het powershell tnc commando of het source veld leeg laat, in beiden gevallen hetzelfde gedrag.
Lijkt er een beetje op alsof de interne firewall gewoon maar een specifiek aantal poorten doorlaat, mijn inziens als je een poort openzet dan moet deze ook expliciet 'open' teruggeven bij een portscan.
Het lijkt erop dat het maar deels functioneert, bepaalde poorten zoals 27036 lijkt hij wel te willen openen van buitenaf, maar 27037 weer niet, firewall van het lokale systeem ligt het niet aan.
Ook al geprobeerd het modem om te zetten naar 192.168.1.1 i.p.v. 192.168.1.254 maar dat helpt niet.
Het source address veld blijft leeg, de GRC shields-up test kan bijvoorbeeld wel zien dat bijvoorbeeld poort 27037 als 'closed' wordt aangemerkt bij een port-forward en pakketjes ontvangt, en zodra je de port-forward weghaalt dan schakelt dit terug naar 'stealth' oftewel niet detecteerbaar.
Maakt overigens niet uit of je een ander specifiek extern IP invoert waarvan je controle hebt om het andere netwerk te benaderen op die poort via het powershell tnc commando of het source veld leeg laat, in beiden gevallen hetzelfde gedrag.
Lijkt er een beetje op alsof de interne firewall gewoon maar een specifiek aantal poorten doorlaat, mijn inziens als je een poort openzet dan moet deze ook expliciet 'open' teruggeven bij een portscan.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Welke FW versie staat er op? Vrijwel zeker 3.16, dan kan ik eens in de FW rules kijken. Ik vermoed overigens een GUI met back end issue, dat is zo gaar als boter.CriticalHit_NL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:17:
Iemand trouwens bekend met limitaties van port-forwards in de Genexis 7840 Platinum?
Yep, 3.16ernstoud schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Welke FW versie staat er op? Vrijwel zeker 3.16, dan kan ik eens in de FW rules kijken. Ik vermoed overigens een GUI met back end issue, dat is zo gaar als boter.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Zijn er mensen met het 8gbit abo die de download snelheid ook niet meer halen? Ik haal nog maar 6Gb download. De upload is wel gewoon 7.8Gbit. Rechtstreeks met CAT7 op de Fast5684
Ik haalde eerst wel netjes 7.8 down. Sinds een week niet meer.
Zou ik daarvoor een ticket in kunnen schieten? 2Gbit minder dan geadverteerd is wel aardig verschil.
waardes in de modem:
Optical Link Status OPERATIONAL
Optical Module Rx Power (dBm) -14.672
Optical Module Tx Power (dBm) 6.571
Regio Roermond
Ik haalde eerst wel netjes 7.8 down. Sinds een week niet meer.
Zou ik daarvoor een ticket in kunnen schieten? 2Gbit minder dan geadverteerd is wel aardig verschil.
waardes in de modem:
Optical Link Status OPERATIONAL
Optical Module Rx Power (dBm) -14.672
Optical Module Tx Power (dBm) 6.571
Regio Roermond
[ Voor 15% gewijzigd door mr.babek op 07-10-2024 22:51 ]
Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset
Ik heb nog even gekeken naar mijn 3.14 iptables firewall config in de Genexis 7840. Er is geen verschil met 3.16 anders dan dat in 3.16 wat IPv6 voorbereiding gedaan lijkt.CriticalHit_NL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:17:
In de iptables zit voor de poorten die je noemt geen rules. Had ik ook niet verwacht.
Als het niet werkt vermoed ik dat er of een GUI naar back-end issue is, dus dat de settings die je ingeeft niet goed gesaved worden of zo, of dat je device er achter niet goed geconfigureerd is.
Duister.
Je probeert een Counter-Strike Server te hosten of zo gok ikCriticalHit_NL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:17:
IMHO heb je meer aan een omzetting naar 172.16.x.x of 172.31.x.x of iets van 10.x.x.xOok al geprobeerd het modem om te zetten naar 192.168.1.1 i.p.v. 192.168.1.254 maar dat helpt niet.
Dat lijkt me prima danHet source address veld blijft leeg, de GRC shields-up test kan bijvoorbeeld wel zien dat bijvoorbeeld poort 27037 als 'closed' wordt aangemerkt bij een port-forward en pakketjes ontvangt, en zodra je de port-forward weghaalt dan schakelt dit terug naar 'stealth' oftewel niet detecteerbaar.
Hou rekening met het verschil tussen TCP en UDP verkeer bij dit soort dingen!
Die worden anders gescand namelijk !!
IMHO hoeft dat dus niet altijd zo te zijn, want er is een reden dat Wireguard (UDP) tegenwoordig OpenVPN (TCP/UDP) heeft vervangen : Minder makkelijk te scannen !!Lijkt er een beetje op alsof de interne firewall gewoon maar een specifiek aantal poorten doorlaat, mijn inziens als je een poort openzet dan moet deze ook expliciet 'open' teruggeven bij een portscan.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Interessant, bedankt voor de moeite, wel inderdaad aardig vreemd, het is me niet duidelijk of poorten die als closed worden aangemerkt dan ook daadwerkelijk gewoon niet werken maar dat is wel wat ik denk.ernstoud schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:14:
[...]
Ik heb nog even gekeken naar mijn 3.14 iptables firewall config in de Genexis 7840. Er is geen verschil met 3.16 anders dan dat in 3.16 wat IPv6 voorbereiding gedaan lijkt.
In de iptables zit voor de poorten die je noemt geen rules. Had ik ook niet verwacht.
Als het niet werkt vermoed ik dat er of een GUI naar back-end issue is, dus dat de settings die je ingeeft niet goed gesaved worden of zo, of dat je device er achter niet goed geconfigureerd is.
Duister.
Het is in dit geval gewoon TCP, andere poorten zoals RDP of het genoemde 27036 werken wel 'open'' via TCP maar 27037 dus weer niet, zelfde geldt overigens voor bijvoorbeeld 5555 die ik via de Nokia wel open kan zetten maar deze router dus niet. UDP erbij zorgt niet ervoor dat het open is.nero355 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:41:
[...]
Je probeert een Counter-Strike Server te hosten of zo gok ik
[...]
IMHO heb je meer aan een omzetting naar 172.16.x.x of 172.31.x.x of iets van 10.x.x.x
[...]
Dat lijkt me prima dan
Hou rekening met het verschil tussen TCP en UDP verkeer bij dit soort dingen!
Die worden anders gescand namelijk !!
[...]
IMHO hoeft dat dus niet altijd zo te zijn, want er is een reden dat Wireguard (UDP) tegenwoordig OpenVPN (TCP/UDP) heeft vervangen : Minder makkelijk te scannen !!
Geen Counter-Strike nee, had ook 28960 geprobeerd die voor oude Call of Duty's worden gebruikt maar ook daar blijft het closed.
Hebben meer mensen ineens problemen met mail versturen via SMTP?
Sinds een paar dagen kan ik via mijn mailclients (laptop/mobiel) geen verbinding meer krijgen met de SMTP server van mijn mailprovider (dds, dus niet Delta zelf). Via 4G werkt het wel gewoon. Verbinding is via TLS/poort 465.
Sinds een paar dagen kan ik via mijn mailclients (laptop/mobiel) geen verbinding meer krijgen met de SMTP server van mijn mailprovider (dds, dus niet Delta zelf). Via 4G werkt het wel gewoon. Verbinding is via TLS/poort 465.
@Zwartoog Hier geen problemen. Heb zowel op mobiel als laptop en pc meerdere mailaccounts bij meerdere providers en geen enkel probleem met SMTP gemerkt.
Heb je al gekeken of het aan je firewall/router settings kan liggen?
Niets aan veranderd (Nokia modem). Net gecontroleerd, en zie geen IP-blocks actief.MooDyBLueS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:46:
@Zwartoog Hier geen problemen. Heb zowel op mobiel als laptop en pc meerdere mailaccounts bij meerdere providers en geen enkel probleem met SMTP gemerkt.
NOFI, maar je moet echt meer dingen checken en/of de exacte error van je e-mail programma posten :Zwartoog schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:05:
- ping
- tracert/traceroute
- nslookup/dig
Eventueel handmatig verbinden vanaf de console/command line
Heb je poort 587 al eens geprobeerd i.p.v. 465 ?Zwartoog schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:05:
Ping geeft hij sowieso niet. dig/nslookup geeft de verwachte output.nero355 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:49:
[...]
NOFI, maar je moet echt meer dingen checken en/of de exacte error van je e-mail programma posten :
- ping
- tracert/traceroute
- nslookup/dig
Eventueel handmatig verbinden vanaf de console/command line
Foutmelding zelf is niet heel informatief:
code:
1
| The reported error was “Could not connect to smtp.dds.nl: Socket I/O timed out”. |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| $ traceroute smtp.dds.nl traceroute to smtp.dds.nl (83.96.147.40), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (192.168.1.254) 1.366 ms 1.588 ms 1.536 ms 2 001-199-172-081.dynamic.caiway.nl (81.172.199.1) 4.382 ms 4.332 ms 4.525 ms 3 * * * 4 be30.cr1.eun.as49685.net (80.249.209.149) 9.315 ms 8.977 ms 9.625 ms 5 te4-4.cr1.nkf.proserve.nl (80.246.207.225) 11.719 ms 11.938 ms 11.884 ms 6 te5-5-vl7.cr1.dp.nl.proserve.nl (80.84.254.74) 12.960 ms 9.523 ms 8.942 ms 7 * * * 8 * * * (...) |
Laptop via hostspot verbinden, dan lukt het wel om email te versturen. De route is dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| $ traceroute smtp.dds.nl traceroute to smtp.dds.nl (83.96.147.40), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (192.168.62.132) 23.328 ms 23.228 ms 23.172 ms 2 * * * 3 * * * 4 10.36.158.11 (10.36.158.11) 28.335 ms 28.285 ms 46.183 ms 5 109.39.145.2 (109.39.145.2) 41.046 ms 46.077 ms 46.028 ms 6 80.112.229.249 (80.112.229.249) 50.828 ms 26.394 ms 27.964 ms 7 asd-rc0001-cr101-be99.core.as33915.net (213.51.4.118) 26.161 ms 27.629 ms 27.559 ms 8 * * * 9 * * * 10 * ae1.3101.ear3.ams1.neo.colt.net (171.75.9.143) 50.576 ms * 11 IT-ERNITY-I.ear5.Amsterdam1.Level3.net (213.19.196.214) 52.856 ms te-15.cr1.eun.as49685.net (213.19.196.190) 20.254 ms 28.324 ms 12 te2-4.cr1.eun.proserve.nl (80.246.207.217) 19.245 ms 19.871 ms 24.560 ms 13 te1-2-vl6.cr1.rb2f.nl.proserve.nl (80.84.254.41) 22.168 ms te2-1.cr1.dp.proserve.nl (80.84.254.101) 24.473 ms te1-2-vl6.cr1.rb2f.nl.proserve.nl (80.84.254.41) 26.744 ms 14 * * * 15 * * * (...) |
Blijkbaar gaat er aan de Delta-kant iets mis gaat, maar niet bij Delta zelf. Als ik bijvoorbeeld tweakers tracert, dan gaat hij direct van caiway richting het doel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| $ traceroute tweakers.net traceroute to tweakers.net (2.16.6.33), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (192.168.1.254) 1.479 ms 1.696 ms 1.658 ms 2 001-199-172-081.dynamic.caiway.nl (81.172.199.1) 4.816 ms 5.417 ms 5.097 ms 3 * * * 4 * * * 5 * * * 6 * * * 7 * * * 8 a2-16-6-33.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.16.6.33) 7.660 ms 8.021 ms 7.282 ms |
Hoe krijg je aan de helpdesk uigeleged dat er hogerop in de verbindingen iets niet lekker loopt?
Als hij kan verbinden, dan geeft hij een TLS-error. Via Delta hetzelfde als normaal (cannot connect).EverLast2002 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:22:
[...]
Heb je poort 587 al eens geprobeerd i.p.v. 465 ?
Ik zou denken NOC afdeling proberen te bereiken en anders kan @R3D misschien iets voor je doenZwartoog schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:13:
Hoe krijg je aan de helpdesk uigeleged dat er hogerop in de verbindingen iets niet lekker loopt?
Wij zijn al jaren lang tevreden klant van CAIwestland, Caiway en nu Delta. Wij hebben geen ambitie om over te stappen op een andere glasvezelprovider en kregen kortgeleden de aanbieding om voor een 2-jarig abonnement te gaan waarbij we 25 euro korting kregen 18 maanden lang. Volgens mij is dit een heel goede aanbieding, dus maar voor getekend 
- 2 Gig internet
- Vaste telefoonlijn
- TV
€50,50 per maand. Lijkt me een prima deal.
- 2 Gig internet
- Vaste telefoonlijn
- TV
[ Voor 12% gewijzigd door mprkooij op 21-10-2024 11:51 ]
Lees alleen maar problemen met Delta glasvezel. Ik blijf nog jaartje toekijken, hopelijk komt KPN ook in me straat (zijn al in paar wijken aan het graven)mprkooij schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:49:
Wij zijn al jaren lang tevreden klant van CAIwestland, Caiway en nu Delta. Wij hebben geen ambitie om over te stappen op een andere glasvezelprovider en kregen kortgeleden de aanbieding om voor een 2-jarig abonnement te gaan waarbij we 25 euro korting kregen 18 maanden lang. Volgens mij is dit een heel goede aanbieding, dus maar voor getekend
- 2 Gig internet
- Vaste telefoonlijn
- TV
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Denk dat de meeste problemen in het tv platform zitten. Zelf een tevreden gebruiker.Amaze86 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:31:
Lees alleen maar problemen met Delta glasvezel.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik zal je 100% mijn eerlijke mening geven, en dat is zeker niet biased omdat ik al jaren klant ben bij Caiway en nu Delta.Amaze86 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
Lees alleen maar problemen met Delta glasvezel. Ik blijf nog jaartje toekijken, hopelijk komt KPN ook in me straat (zijn al in paar wijken aan het graven)
Wij hebben sinds de aanleg van glasvezel in 2013 geen enkel probleem gehad van 2014 t/m nu. Het enige wat wij hebben gehad, en dat vond ik wel kwalijk was dat wij vanaf de levering in december 2013, 2 weken lang geen internet hebben gehad. Daarna heb ik geen problemen meer gehad.
Wij gebruiken geen interactieve TV ontvanger, maar de App van Delta TV (werkt overigens zowel op Apple TV als Android TV perfect).
[ Voor 8% gewijzigd door mprkooij op 21-10-2024 14:08 ]
Valt mee hoor. Ik heb sinds een maand of zo nu glasvezel van Caiway (zelfde als Delta). Nog geen probleem tegengekomen. Vanaf de eerste dag gelijk een normaal IP-adres (dus geen CGNAT) aangevraagd en ook mijn Fritzbox XGS-PON kon probleemloos worden aangemeld.Amaze86 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:31:
Lees alleen maar problemen met Delta glasvezel. Ik blijf nog jaartje toekijken, hopelijk komt KPN ook in me straat (zijn al in paar wijken aan het graven)
Geen uitval van de verbinding oid meegemaakt.
Ik was vooral bang voor het TV-kijken via zo'n Aria 7x kastje, maar ook dat gaat prima. Sommige zaken werken qua bediening zelfs beter dan bij KPN. Dat kastje heeft eigenlijk maar 1 nadeel, en dat is als je vertraagd zit te kijken, en het volgende programma is al begonnen, dat je er dan halverwege dat volgende programma uit wordt gegooid. Daar zou Caiway / Delta echt nog eens wat aan moeten doen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als jij al die jaren Caiway hebt gehad dan klopt er iets niet aan je verhaal, want ergens tussen 2019 en 2023 waren er zowel flooding als DNS Servers problemen en de e-mail heeft ook nog eens 2 weken of zo eruit gelegen en is een totaal nieuw platform voor in de plaats gekomen !!!mprkooij schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:07:
Ik zal je 100% mijn eerlijke mening geven, en dat is zeker niet biased omdat ik al jaren klant ben bij Caiway en nu Delta.
Wij hebben sinds de aanleg van glasvezel in 2013 geen enkel probleem gehad van 2014 t/m nu.
Het enige wat wij hebben gehad, en dat vond ik wel kwalijk was dat wij vanaf de levering in december 2013, 2 weken lang geen internet hebben gehad. Daarna heb ik geen problemen meer gehad.
De DNS problemen zag ik gelukkig al ruim van tevoren aankomen toen ik net klant werd dus dat heb ik mooi ontweken door zelf naast Pi-Hole ook Unbound te draaien
Maar...
Daar heb je niks aan op het moment dat er flooding problemen aankomen, want dan is alles en dan ook echt ALLES vreselijk traaaaag...
Mijn verhaal is dikke prima hoor. Dat zal er ook wel deels mee te maken hebben wanneer dit gebeurde en wanneer ik thuis wasnero355 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:27:
[...]
Als jij al die jaren Caiway hebt gehad dan klopt er iets niet aan je verhaal, want ergens tussen 2019 en 2023 waren er zowel flooding als DNS Servers problemen en de e-mail heeft ook nog eens 2 weken of zo eruit gelegen en is een totaal nieuw platform voor in de plaats gekomen !!!
De DNS problemen zag ik gelukkig al ruim van tevoren aankomen toen ik net klant werd dus dat heb ik mooi ontweken door zelf naast Pi-Hole ook Unbound te draaien
Maar...
Daar heb je niks aan op het moment dat er flooding problemen aankomen, want dan is alles en dan ook echt ALLES vreselijk traaaaag...
Daarnaast gebruiken wij geen e-mail van caiway/delta. Vooralsnog heb ik niets te klagen en ben ik al heel lang heel tevreden met Caiway/Delta
Laat je er niet door van in de war brengen, klachten stijgen altijd met kop en schouders uit boven iets positiefs. Men verwacht anno 2024 ook gewoon een werkende verbinding en alles wat ook maar een snufje weg heeft van instabiliteit of niet lekker werken wordt gelijk groot aan de klok gehangen.Amaze86 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
Ik ben sinds medio augustus Delta klant door een verhuizing, hiervoor sinds 2008 KPN glasvezel klant, huidige regio is geen KPN gebied dus ik moest wel. En ben tot nu toe prima tevreden.
Mijn UniFi UDM SE toont 100% health van de internetverbinding (en dus ook uptime) sindsdien en heb zelf ook geen enkele hickup gemerkt. Als ik naar cijfers ga kijken was mijn KPN verbinding sneller, maar in alle eerlijkheid is dat net als benchmarks op je (gaming) pc, soms is het meetbaar maar niet merkbaar. Want als ik nu puur op gevoel moet beoordelen of na ruim 2 maanden Delta de verbinding merkbaar anders is dan KPN, dan is dat niet het geval.
Als overbrugging (glas lag er nog niet) heb ik van mei tot augustus Ziggo gehad en dat was wél merkbaar trager, met name latency en kleine hickups.
Balen man... Hier hetzelfde meegemaaktMooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:06:
Ik ben sinds medio augustus Delta klant door een verhuizing, hiervoor sinds 2008 KPN glasvezel klant, huidige regio is geen KPN gebied dus ik moest wel.
Ja, maar het blijft een Ubiquiti produkt uit de UniFi lijn en dan ook nog eens een uit de UDM/UDR/UXG reeks dus dat moet je altijd een beetje met een korreltje zout nemenMijn UniFi UDM SE toont 100% health van de internetverbinding (en dus ook uptime)
Ik vind vooral de ping tijden richting de USA altijd interessant vanwege sommige games en dat was bij Delta/Caiway opzich altijd wel primaAls ik naar cijfers ga kijken was mijn KPN verbinding sneller, maar in alle eerlijkheid is dat net als benchmarks op je (gaming) pc, soms is het meetbaar maar niet merkbaar.
Er is een reden dat ik in de 20 jaar tijd dat ik Chello/UPC/Ziggo kon nemen serieus niet 1 seconde eraan gedacht heb om dat te doen... Puinhoop !!!Als overbrugging (glas lag er nog niet) heb ik van mei tot augustus Ziggo gehad en dat was wél merkbaar trager, met name latency en kleine hickups.

heeft er hier iemand de 8gb? via bellen zonder telefoon abbo voor elkaar gekregen? heb nu zoveel geinvesteerd, en een 10gb nic, dat ik toch wel interesse heb, maar om er nou een mobiel nummer bij te nemen terwijl ik nog 2 jaar aan vodafone unlimited vast zit.
Mag die verplichte koppelverkoop wel?
Ja, want:dolopfriet schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 04:21:
Mag die verplichte koppelverkoop wel?
“Koppelverkoop is alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie.”
En dat heeft DFN niet.
Bron:
:strip_exif()/f/image/33GNStkpNKYiUptBDaGP6qxd.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste link bij Google. Dat is zo handig! Een zoekmachine waarmee je op internet kunt zoeken!
Heb hier ook DELTA liggen, met Ziggo begonnen omdat glasvezel er nog niet lag, inmiddels bijna 3 jaar glasvezel via delta. Perfecte lijn tot nu toe. Overigens ook het enige product wat we hebben, geen TV aanbod ofzo.MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:06:
[...]
Laat je er niet door van in de war brengen, klachten stijgen altijd met kop en schouders uit boven iets positiefs. Men verwacht anno 2024 ook gewoon een werkende verbinding en alles wat ook maar een snufje weg heeft van instabiliteit of niet lekker werken wordt gelijk groot aan de klok gehangen.
Ik ben sinds medio augustus Delta klant door een verhuizing, hiervoor sinds 2008 KPN glasvezel klant, huidige regio is geen KPN gebied dus ik moest wel. En ben tot nu toe prima tevreden.
Mijn UniFi UDM SE toont 100% health van de internetverbinding (en dus ook uptime) sindsdien en heb zelf ook geen enkele hickup gemerkt. Als ik naar cijfers ga kijken was mijn KPN verbinding sneller, maar in alle eerlijkheid is dat net als benchmarks op je (gaming) pc, soms is het meetbaar maar niet merkbaar. Want als ik nu puur op gevoel moet beoordelen of na ruim 2 maanden Delta de verbinding merkbaar anders is dan KPN, dan is dat niet het geval.
Als overbrugging (glas lag er nog niet) heb ik van mei tot augustus Ziggo gehad en dat was wél merkbaar trager, met name latency en kleine hickups.
Zag nu korting voor nieuwe klanten 24 maanden 40 euro per maand. Ik zit nog op het actietarief van 47,50 maar loopt nog een jaar. Daarna maar weer eens een keer bellen naar de opzeglijn
Lees dan ook verder als je dat hebt gevonden... jij pakt maar 1 van de vijf mogelijkheden (machtspositie) maar er zijn er nog vier waardoor het verboden kan zijn. En dan wordt het een grijs gebied bij Delta..vooral bij die laatste vraag ik me af.ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Ja, want:
“Koppelverkoop is alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie.”
En dat heeft DFN niet.
Bron:
[Afbeelding]
Eerste link bij Google. Dat is zo handig! Een zoekmachine waarmee je op internet kunt zoeken!
Afzonderlijk en onderscheidend - Het gekoppelde product dient een afzonderlijk en onderscheidend product te zijn. Of de producten als afzonderlijke producten worden beschouwd, is afhankelijk van de vraag van afnemers. Hiervan is sprake indien, bij afwezigheid van de koppelverkoop, vanuit het perspectief van de afnemer deze producten op twee verschillende markten worden verkocht. Bijvoorbeeld een auto (automarkt) met ingebouwde autoradio (audio markt). Los van elkaar kunnen deze op verschillende markten worden verkocht.
Dwang - De consument moet gedwongen worden om beide producten en/of diensten af te nemen. Deze druk kan bijvoorbeeld blijken uit het vervallen van garantievoorwaarden wanneer een consument bepaalde producten van de leverancier niet afneemt.
Verstoring mededinging - De koppelverkoop zorgt er voor of kan er voor zorgen dat de mededinging in de gekoppelde markt wordt beperkt. Hetgeen een verstorende werking op de markt heeft waardoor ondernemingen met een machtspositie concurrenten uit de markt kunnen drukken.
Objectieve rechtvaardiging ontbreekt - Indien er bij koppelverkoop sprake is van een objectieve rechtvaardiging is deze zogenaamde koppelverkoop toegestaan. In veel gevallen maakt de aard van het product het technisch moeilijk om het ene zonder het andere product te leveren. Denk hier bij aan schoenen die inclusief schoenveters worden verkocht.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Tja, zoals men het aanbiedt is dat nummer gratis, je krijgt het erbij.rcthans schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:19:
heeft er hier iemand de 8gb? via bellen zonder telefoon abbo voor elkaar gekregen? heb nu zoveel geinvesteerd, en een 10gb nic, dat ik toch wel interesse heb, maar om er nou een mobiel nummer bij te nemen terwijl ik nog 2 jaar aan vodafone unlimited vast zit.
Dus van koppelverkoop is geen sprake.
Ik heb al even gezocht in dit Topic, maar ik kon het niet zo 123 vinden.
Odido is inmiddels ook beschikbaar op de delta fiber hier in de buurt, maar weet iemand of die EAS is? Of dat Odido zijn eigen apparatuur in de wijkcentrales zet?
Odido is inmiddels ook beschikbaar op de delta fiber hier in de buurt, maar weet iemand of die EAS is? Of dat Odido zijn eigen apparatuur in de wijkcentrales zet?
Doordat je de andere abos prima kunt afnemen zonder mobiele telefoon abonnement denk ik in ieder geval dat er geen (technische) reden is om dat abonnement "erbij" te doenBarre73 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:
[...]
Lees dan ook verder als je dat hebt gevonden... jij pakt maar 1 van de vijf mogelijkheden (machtspositie) maar er zijn er nog vier waardoor het verboden kan zijn. En dan wordt het een grijs gebied bij Delta..vooral bij die laatste vraag ik me af.
Afzonderlijk en onderscheidend - Het gekoppelde product dient een afzonderlijk en onderscheidend product te zijn. Of de producten als afzonderlijke producten worden beschouwd, is afhankelijk van de vraag van afnemers. Hiervan is sprake indien, bij afwezigheid van de koppelverkoop, vanuit het perspectief van de afnemer deze producten op twee verschillende markten worden verkocht. Bijvoorbeeld een auto (automarkt) met ingebouwde autoradio (audio markt). Los van elkaar kunnen deze op verschillende markten worden verkocht.
Dwang - De consument moet gedwongen worden om beide producten en/of diensten af te nemen. Deze druk kan bijvoorbeeld blijken uit het vervallen van garantievoorwaarden wanneer een consument bepaalde producten van de leverancier niet afneemt.
Verstoring mededinging - De koppelverkoop zorgt er voor of kan er voor zorgen dat de mededinging in de gekoppelde markt wordt beperkt. Hetgeen een verstorende werking op de markt heeft waardoor ondernemingen met een machtspositie concurrenten uit de markt kunnen drukken.
Objectieve rechtvaardiging ontbreekt - Indien er bij koppelverkoop sprake is van een objectieve rechtvaardiging is deze zogenaamde koppelverkoop toegestaan. In veel gevallen maakt de aard van het product het technisch moeilijk om het ene zonder het andere product te leveren. Denk hier bij aan schoenen die inclusief schoenveters worden verkocht.
offtopic:
Bij Ziggo waar je verplicht TV krijgt bij Internet Only is die rechtvaardigheid er dan weer wel, of in ieder geval beter te onderbouwen. Gezien de werking van DVB-C, en de wetten v.w.b. FTA kanalen en het minimale aantal zenders dat een TV aanbod moet omvatten (wat het lastiger maakt om "alles achter de decoder" te zetten).
Bij Ziggo waar je verplicht TV krijgt bij Internet Only is die rechtvaardigheid er dan weer wel, of in ieder geval beter te onderbouwen. Gezien de werking van DVB-C, en de wetten v.w.b. FTA kanalen en het minimale aantal zenders dat een TV aanbod moet omvatten (wat het lastiger maakt om "alles achter de decoder" te zetten).
De bron stond erbij. Dan die lap tekst overnemen voegt weinig toe. Er werd een hele korte vraag gesteld. Ik gaf een kort antwoord.Barre73 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:
[...]
Lees dan ook verder als je dat hebt gevonden... jij pakt maar 1 van de vijf mogelijkheden (machtspositie) maar er zijn er nog vier waardoor het verboden kan zijn. En dan wordt het een grijs gebied bij Delta..vooral bij die laatste vraag ik me af.
Dat kan je beter hier vragen : [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussiehvwees schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:05:
Odido is inmiddels ook beschikbaar op de delta fiber hier in de buurt, maar weet iemand of die EAS is?
Of dat Odido zijn eigen apparatuur in de wijkcentrales zet?
Je krijgt in ieder geval een prachtige Nokia 010 ONT en daar deed ik het vooral voor i.c.m. een leuke aanbieding de eerste 8 van de 12 maanden
Ja, een losse ONT is veel beter dan die zeer beperkte glasvezelmodem van Caiway en Delta.
Ik heb bij Solcon ook een losse ONT
Los daarvan is het ook handig om even de verschillen tussen Odido en Delta te bekijken. Voor mij was dat namelijk doorslaggevend. Zo biedt Odido bijv. geen IPv6 aan. En fora staan er vol van (ook Odido's eigen forum) met verzoeken om dit te gaan ondersteunen, dus de conclusie die je kan trekken is dat Odido zich er niks van aantrekt en z'n eigen tijdpad hiervoor kiest. Wat op zich prima is, maar wat dus wel de keuze tussen Odido of Delta voor sommigen makkelijker maakt.hvwees schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:05:
De meningen over IPv6 zijn verdeeld, maar feit is dat er best veel tegenwoordig al op IPv6 verbindt, met name game consoles, streaming boxen (Apple TV) en IoT/HA spul. Daardoor had ik zoiets van: gedwongen op IPv4 blijven (Odido) is alsof je een diesel moet rijden anno 2024. Ja, het werkt op zich, maar daar is ook echt alles mee gezegd.
Hoewel ik het niet oneens met je ben, is het wel zo dat je bij Delta je eigen ONT/modem kan aansluiten. Dat kost natuurlijk geld, maar dan heb je ook ineens veel keuze. Hiervoor is een eigen topic:dolopfriet schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:56:
Ja, een losse ONT is veel beter dan die zeer beperkte glasvezelmodem van Caiway en Delta.
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Zo heb ik voor een Zaram SFP+ ONT 10 Gbps module gekozen voor in mijn UniFi Dream Machine SE. Ik ben ook niet van plan snel weg te gaan, dus die €130 extra investering kan ik met een beetje geluk uitsmeren over 10 jaar, met 10 Gbps ondersteuning is dat met 8 Gbps limiet bij Delta voorlopig en zelf 2 Gbps afgenomen meer dan genoeg. En ga ik toch weg, dan is de ONT ook zo verkocht.
Met de standaard aangeboden losse ONT zoals bij Solcon moet je die ook maar net willen, sommige tweakers met name hebben een sterke voorkeur voor een bepaalde opzet (zo wou ik een SFP+ module en niet een los kastje) en dan maakt het ineens niet meer uit welke provider je kiest omdat je toch die investering gaat doen.
Aan de andere kant van het spectrum is het glasvezelmodem die Delta aanbiedt wel lekker plug and play voor standaard gebruikers, bij een losse ONT moet je een eigen router er nog achter hangen.
Pfff. Ik rij elke week een dikke VW diesel. Met plezier.MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
… alsof je een diesel moet rijden anno 2024. Ja, het werkt op zich, maar daar is ook echt alles mee gezegd.
(Chauffeur op de buurtbus, elektrische bussen met 700 km. range per dag rijden van 12 uur zijn niet beschikbaar.)
ik weet niet wat dat met glasvezel te maken heefternstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
Pfff. Ik rij elke week een dikke VW diesel. Met plezier.
(Chauffeur op de buurtbus, elektrische bussen met 700 km. range per dag rijden van 12 uur zijn niet beschikbaar.)
https://www.ebusco.com/nl/elektrische-bussen/
maar de ebusco 3.0 heeft 700km bereik hoor zonder problemen
Het was een grappig bedoelde opmerking. Wim Sonneveld zou zeggen; “waar is de humor gebleven?”boyette schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
[...]
ik weet niet wat dat met glasvezel te maken heeft
https://www.ebusco.com/nl/elektrische-bussen/
maar de ebusco 3.0 heeft 700km bereik hoor zonder problemen
En ebusco is bijna failliet. En kon anderhalf jaar binnen enkele maanden geen 100 elektrische minibussen leveren. Geen enkele producent overigens.
1tje lukt welernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:45:
[...]
Het was een grappig bedoelde opmerking. Wim Sonneveld zou zeggen; “waar is de humor gebleven?”
En ebusco is bijna failliet. En kon anderhalf jaar binnen enkele maanden geen 100 elektrische minibussen leveren. Geen enkele producent overigens.
Dan moet het wel grappig zijn.ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:45:
[...]
Het was een grappig bedoelde opmerking. Wim Sonneveld zou zeggen; “waar is de humor gebleven?”
Een B klasse ISP of een andere B klasse ISP is inderdaad heel belangrijkMooDyBLueS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:30:
Los daarvan is het ook handig om even de verschillen tussen Odido en Delta te bekijken.
Voor mij was dat namelijk doorslaggevend.
Als je echt aan kwaliteit hecht neem je KPN of Freedom Internet op het moment dat die bij jou beschikbaar zijn via het KPN Netwerk wat mij betreft
Je beschrijft in principe het Delta/Caiway verhaal al die jaren voordat ze ineens eindelijk IPv6 gingen invoeren en je leest nu nog steeds dat de hele Prefix af en toe wegvalt bij ze dus ach ja... /Lekker belangrijk !!!Zo biedt Odido bijv. geen IPv6 aan. En fora staan er vol van (ook Odido's eigen forum) met verzoeken om dit te gaan ondersteunen, dus de conclusie die je kan trekken is dat Odido zich er niks van aantrekt en z'n eigen tijdpad hiervoor kiest. Wat op zich prima is, maar wat dus wel de keuze tussen Odido of Delta voor sommigen makkelijker maakt.
Maar zolang het ook via IPv4 werkt mis je in principe niks...De meningen over IPv6 zijn verdeeld, maar feit is dat er best veel tegenwoordig al op IPv6 verbindt, met name game consoles, streaming boxen (Apple TV) en IoT/HA spul.
Ik ben ook geen fan van diesel, maar eerlijk is eerlijk : Alles is beter dan die elektrische troep !!!Daardoor had ik zoiets van: gedwongen op IPv4 blijven (Odido) is alsof je een diesel moet rijden anno 2024.
Ja, het werkt op zich, maar daar is ook echt alles mee gezegd.
Wat dus echt bullshit is als je beseft dat alle andere ISP's op dat zelfde Delta Netwerk gewoon losse ONT's uitleverenMooDyBLueS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:39:
Hoewel ik het niet oneens met je ben, is het wel zo dat je bij Delta je eigen ONT/modem kan aansluiten. Dat kost natuurlijk geld, maar dan heb je ook ineens veel keuze. Hiervoor is een eigen topic:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Zelfs met een dikke vette grote DELTA Glasvezel sticker erop !!!
Veel succes met het ombouwen van alles op het moment dat er wat raars aan de hand is met je verbinding zou ik zeggen...Zo heb ik voor een Zaram SFP+ ONT 10 Gbps module gekozen voor in mijn UniFi Dream Machine SE. Ik ben ook niet van plan snel weg te gaan, dus die €130 extra investering kan ik met een beetje geluk uitsmeren over 10 jaar, met 10 Gbps ondersteuning is dat met 8 Gbps limiet bij Delta voorlopig en zelf 2 Gbps afgenomen meer dan genoeg. En ga ik toch weg, dan is de ONT ook zo verkocht.
Dat is het fijne van een losse ONT :
Je wijst gewoon in de richting van de ISP en/of zet hun eigen Router erachter indien zij dat willen vanuit de Helpdesk
Tja, ik wil graag een betere (DIY) Router dan die UDM/UDR/UXG zooi gebruiken en die heeft daar geen behoefte aan, want 4 x 2,5 Gbps NICs aanwezigMet de standaard aangeboden losse ONT zoals bij Solcon moet je die ook maar net willen, sommige tweakers met name hebben een sterke voorkeur voor een bepaalde opzet (zo wou ik een SFP+ module en niet een los kastje) en dan maakt het ineens niet meer uit welke provider je kiest omdat je toch die investering gaat doen.
Alleen moet die Nokia 2426G-B dan wel zonder allerlei rare bugs werken...Aan de andere kant van het spectrum is het glasvezelmodem die Delta aanbiedt wel lekker plug and play voor standaard gebruikers, bij een losse ONT moet je een eigen router er nog achter hangen.

@ernstoud zijn punt is dat er overdreven wordt over het een en ander gok ikboyette schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
ik weet niet wat dat met glasvezel te maken heeft
Zullen we het nu weer hebben over Delta? Electrische auto 's / bussen zijn ontzettend interessant, maar niet in dit topic.
Feedback over de moderatie hoort niet thuis in het topic.rens-br schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:51:
[mbr]
Zullen we het nu weer hebben over Delta? Electrische auto 's / bussen zijn ontzettend interessant, maar niet in dit topic.
[/]
[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 27-10-2024 21:53 ]
*knip* zonder context en bron is het nogal offtopic.
[ Voor 77% gewijzigd door rens-br op 27-10-2024 21:53 ]
Delta heeft ook een bruisend klanten forum.
Daar kun je een hoop nuttige dingen lezen.
https://www.zeelandnet.nl/forum
Daar kun je een hoop nuttige dingen lezen.
https://www.zeelandnet.nl/forum
Wij zijn vorige 25/10 overgestapt van Caiway naar Delta (jaar ervoor vice versa).
Set-up van apparatuur is ongewijzigd, tevens het eigen modem wederom geregistreerd.
(Nokia XS-010X-Q)
Sinds deze overstap merk ik de volgende zaken:
- apps op de TV (Youtube/Netflix/NPO) met enige regelmaat geen internet;
- Delta TV smart app itt. caiway app is langzaam en freezed regelmatig.
(die gids is niet door te komen)
Het lijkt of het internet onstabieler is?
Modem al gereset, UDM pro opnieuw opgestart, TV al van stroom af gehaald.
Ik haal wel consistente snelheden van 1000MB up/down, tevens geen packetloss.
Iemand suggesties?
Set-up van apparatuur is ongewijzigd, tevens het eigen modem wederom geregistreerd.
(Nokia XS-010X-Q)
Sinds deze overstap merk ik de volgende zaken:
- apps op de TV (Youtube/Netflix/NPO) met enige regelmaat geen internet;
- Delta TV smart app itt. caiway app is langzaam en freezed regelmatig.
(die gids is niet door te komen)
Het lijkt of het internet onstabieler is?
Modem al gereset, UDM pro opnieuw opgestart, TV al van stroom af gehaald.
Ik haal wel consistente snelheden van 1000MB up/down, tevens geen packetloss.
Iemand suggesties?
[ Voor 6% gewijzigd door Smirnoff op 29-10-2024 10:13 ]
Stomme vraag mss, maar kan je i.p.v. de door Delta aangeboden Deco X20's ook zelf een setje uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack) aansluiten als accespoints/mesh netwerk? Gaat mij er dan vooral om dat de TV functionaliteit gewoon blijft werken. Op 1 van de Deco's zou ik namelijk mijn X-Box en die settopbox willen aansluiten
Vaak bu'j te bang!
Als dat niet kon dan zou TP-Link ze niet verkopen-tom-562 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:41:
Stomme vraag mss, maar kan je i.p.v. de door Delta aangeboden Deco X20's ook zelf een setje uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack) aansluiten als accespoints/mesh netwerk?
Er zou in principe 0,0 verschil moeten zijn tussen de twee dus bestel gerust een setje en ga lekker aan de slag zou ik zeggen!
Zoiets lijkt me trouwens ook prima : TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
Deze set verkopen ze bij Ziggo aan hun klanten voor € 99 en is IMHO heel veel bang for buck zoals dat heet
Ik heb er zelf geen ervaring mee om IPTV aan te sluiten op de Deco. Maar gezien de specificaties zou dat wel moeten werken omdat de Tag VLAN en IGMP ondersteunen.-tom-562 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:41:
Stomme vraag mss, maar kan je i.p.v. de door Delta aangeboden Deco X20's ook zelf een setje uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack) aansluiten als accespoints/mesh netwerk? Gaat mij er dan vooral om dat de TV functionaliteit gewoon blijft werken. Op 1 van de Deco's zou ik namelijk mijn X-Box en die settopbox willen aansluiten
Nadeel is wel dat je Deco netwerk in Router modus moet staan om VLAN en IGMP in te kunnen stellen.
Alles gaat nu toch via de WAN verbindingavdl72 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:35:
Ik heb er zelf geen ervaring mee om IPTV aan te sluiten op de Deco.
Maar gezien de specificaties zou dat wel moeten werken omdat de Tag VLAN en IGMP ondersteunen.
Dat is dan maar 1 unit dus dat is geen rampNadeel is wel dat je Deco netwerk in Router modus moet staan om VLAN en IGMP in te kunnen stellen.
De strijd is nog lang niet gestreden
nieuws: ACM wil overname deel netwerk Delta Fiber door Glaspoort nader onderz...
nieuws: ACM wil overname deel netwerk Delta Fiber door Glaspoort nader onderz...
Je kan beter Glaspoort hebben als Deltafiber.
Alles op Deltafiber is duurder dan elders.
Hoop dus dat de overname doorgaat door Glaspoort.
Dat is niet per se waar hoor. Ik kom van een KPN regio en de prijzen daar waren identiek aan wat Delta vraagt voor 1 of 2 Gbps op DFN.dolopfriet schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:44:
Je kan beter Glaspoort hebben als Deltafiber.
Ik snap dat er goedkopere opties (kunnen) zijn, maar niet alles is goedkoper.
Solcon is wel duurder op DFN dan op glaspoort of KPN netwerk.
Ik overweeg over te stappen van Ziggo naar Delta glasvezel, vooral omdat ik daarmee de komende twee jaar €1.000 kan uitsparen met (op papier) dezelfde specs.
Mijn twijfel zit echter in het TV aanbod. Ik ben nu verwend met een Ziggo Next kastje op 4K Oled TV. Dat geeft een stabiel beeld van hoge kwaliteit, vooral zichtbaar bij Netflix en Youtube. Bovendien is de functionaliteit uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Daar wil ik liever niet op inleveren.
Wat is jullie ervaring? Loop ik grote kans flink achteruit te gaan in beeldkwaliteit en TV-functionaliteit?
Mijn twijfel zit echter in het TV aanbod. Ik ben nu verwend met een Ziggo Next kastje op 4K Oled TV. Dat geeft een stabiel beeld van hoge kwaliteit, vooral zichtbaar bij Netflix en Youtube. Bovendien is de functionaliteit uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Daar wil ik liever niet op inleveren.
Wat is jullie ervaring? Loop ik grote kans flink achteruit te gaan in beeldkwaliteit en TV-functionaliteit?
Het tv kastje van Delta heeft geen Bluetooth afstandsbediening.
Tevens lees ik op veel plaatsen dat de beeldkwaliteit minder is als Ziggo.
Je hebt geen apps op de Delta tv ontvanger.
Tevens lees ik op veel plaatsen dat de beeldkwaliteit minder is als Ziggo.
Je hebt geen apps op de Delta tv ontvanger.
Ik kan niet over Delta spreken met tv @jdbiggelaa want ik heb al een tijdje geen 'echte' televisie meer, alleen streamingdiensten. Maar toen wij bij KPN nog een IPTV kastje hadden was de beeldkwaliteit juist significant beter dan het DVB-c signaal wat we van Ziggo kregen ook al zou dat 4K moeten zijn en was KPN destijds op IPTV nog 'slechts' 1080p.
In theorie is IPTV beter dan DVB-c maar alles valt of staat met de implementatie. Ook nu heb ik nog dankzij mijn tijdelijke Ziggo internet abo (totdat Delta glas opgeleverd werd) een werkend DVB-c signaal, maar vanuit een streaming app NPO1/2/3 streamen (wat ik voor voetbal doe) is betere beeldkwaliteit dan Ziggo.
In theorie is IPTV beter dan DVB-c maar alles valt of staat met de implementatie. Ook nu heb ik nog dankzij mijn tijdelijke Ziggo internet abo (totdat Delta glas opgeleverd werd) een werkend DVB-c signaal, maar vanuit een streaming app NPO1/2/3 streamen (wat ik voor voetbal doe) is betere beeldkwaliteit dan Ziggo.
Ik heb hier een andere mening over. Alles staat of valt met de gebruikte bitrate en codecs. En daarnaast zijn de beeld instellingen op de TV natuurlijk ook belangrijk.MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:46:
Ik kan niet over Delta spreken met tv @jdbiggelaa want ik heb al een tijdje geen 'echte' televisie meer, alleen streamingdiensten. Maar toen wij bij KPN nog een IPTV kastje hadden was de beeldkwaliteit juist significant beter dan het DVB-c signaal wat we van Ziggo kregen ook al zou dat 4K moeten zijn en was KPN destijds op IPTV nog 'slechts' 1080p.
Bij mijn weten biedt kabelnet Veendam (SKV) de beste kwaliteit voor TV. En gebruiken ze daarvoor dvb-c.
https://www.totaaltv.nl/n...-ziggo-en-delta-dit-niet/
Solcon is sinds 2017 onderdeel van KPN. Niet vreemd dat die goedkoper is via glaspoort of KPN.dolopfriet schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:52:
Solcon is wel duurder op DFN dan op glaspoort of KPN netwerk.
Odido is juist weer duurder via de glasvezel van KPN.
Persoonlijk mag het van mij gewoon Delta blijven hier. Ik zit niet te wachten op PPPoE met de overhead en CPU cycle verspilling die dat oplevert.
Daar heb je toch geen Ziggo kastje voor nodigjdbiggelaa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:05:
Mijn twijfel zit echter in het TV aanbod. Ik ben nu verwend met een Ziggo Next kastje op 4K Oled TV.
Dat geeft een stabiel beeld van hoge kwaliteit, vooral zichtbaar bij Netflix en Youtube.
Bovendien is de functionaliteit uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Daar wil ik liever niet op inleveren.
Koop een Android TV produkt naar keuze en je zou precies hetzelfde moeten hebben zolang het een Google/Nokia/Nvidia oplossing betreft onder andere
Ik vind het helemaal prima, want overstappen naar Delta/Caiway vanuit een KPN xDSL situatie wegens verhuizing vond ik toch wel behoorlijk minder, ondanks het feit dat ik dan eindelijk Glasvezel had_JGC_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:08:
Persoonlijk mag het van mij gewoon Delta blijven hier.
Ik zit niet te wachten op PPPoE met de overhead en CPU cycle verspilling die dat oplevert.
Kreeg toen ook Solcon aangeboden, maar ik heb liever geen religiegekkigheid als ISP

Maar ik gok dat ik niet in het gebied zit waar men over schrijft...
Leuke ironische Fun Fact : Iets van 3 tot 6 maanden na mijn verhuizing kwam er opeens KPN Glasvezel in een nieuwe wijk verderop en later in de rest van de stad

Dank voor de tip! Ik ben helemaal niet thuis in Chromecast e.d. Tijd om dat te onderzoeken! Maar waar te beginnen?🧐nero355 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:20:
[...]
Daar heb je toch geen Ziggo kastje voor nodig
Koop een Android TV produkt naar keuze en je zou precies hetzelfde moeten hebben zolang het een Google/Nokia/Nvidia oplossing betreft onder andere
jdbiggelaa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:38:
[...]
Dank voor de tip! Ik ben helemaal niet thuis in Chromecast e.d. Tijd om dat te onderzoeken! Maar waar te beginnen?🧐
offtopic:
Als je geen Ziggo internet hebt kun je geen gebruik maken van de Next of aanverwanten. Je kunt wel TV afnemen zonder internet, maar dan krijg je bij het "hogere" pakket een CI+ module. Ziggo Go toegang krijg je ook (in ieder geval bij de duurste optie). Maar de Ziggo Go TV app, voor Android TV en Apple TV "werkt" alleen als je internet via een Ziggo verbinding.
Als je geen Ziggo internet hebt kun je geen gebruik maken van de Next of aanverwanten. Je kunt wel TV afnemen zonder internet, maar dan krijg je bij het "hogere" pakket een CI+ module. Ziggo Go toegang krijg je ook (in ieder geval bij de duurste optie). Maar de Ziggo Go TV app, voor Android TV en Apple TV "werkt" alleen als je internet via een Ziggo verbinding.
jdbiggelaa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:38:
Dank voor de tip!
We hebben wat sub-fora ervoor in principe :Ik ben helemaal niet thuis in Chromecast e.d. Tijd om dat te onderzoeken! Maar waar te beginnen?🧐
- Beeld en geluid
- Smartphones, tablets en smartwatches
Ergens in die bende kan je vast wel advies vragen over Android TV kastjes
Mensen nog tips?
Heb al inmiddels een jaar ongeveer Delta, en nu sinds een week of 4 heb ik regelmatig korte timeouts. Dit duurt dan ongeveer een seconde of 10-20 waarna alles weer normaal werkt. (Dit is via een netwerkkabel rechtstreeks op het modem)
Modem is uiteraard al eens gereset. Verder niets in het netwerk veranderd qua instellingen en/of bekabeling. Uiteraard al eens geherstart :-)
Heb al inmiddels een jaar ongeveer Delta, en nu sinds een week of 4 heb ik regelmatig korte timeouts. Dit duurt dan ongeveer een seconde of 10-20 waarna alles weer normaal werkt. (Dit is via een netwerkkabel rechtstreeks op het modem)
Modem is uiteraard al eens gereset. Verder niets in het netwerk veranderd qua instellingen en/of bekabeling. Uiteraard al eens geherstart :-)
Je geeft wel erg weinig info. AON of XGS-PON? Welk device zit aan het glas? Welke router? Wat zegt de log?Rann schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:49:
Mensen nog tips?
Ik weet er ook nog erg weinig van, altijd kabel via Ziggo gehad voor dit :-)ernstoud schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:06:
[...]
Je geeft wel erg weinig info. AON of XGS-PON? Welk device zit aan het glas? Welke router? Wat zegt de log?
Ik heb een XS-2426G-B Nokia modem, en als ik de documentatie van Caiway/Delta begrijp is dit dan een XGSPON verbinding.
Log geeft geen errors op het moment dat het plaatsvond, (staat op Notice/Error), vanavond 2x ervaren. Eerste log van vandaag is vanaf het moment dat ik ben ingelogd in het modem.
Ervaar het op mijn laptop + vaste PC, mobiel is nagenoeg niet merkbaar. (Merk het vooral dat in multiplayer ineens de verbinding met de server wegvalt, bij verschillende games)
Ok. Dat is een erg standaard installatie. Zeg maar “af fabriek”. Dus zou het storingsvrij moeten werken. Wellicht dan toch eens met klantenservice overleggen. Misschien kunnen zij dan aan hun kant wat zien. Dus tijdstippen goed noteren.Rann schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:47:
[...]
Ik weet er ook nog erg weinig van, altijd kabel via Ziggo gehad voor dit :-)
Ik heb een XS-2426G-B Nokia modem, en als ik de documentatie van Caiway/Delta begrijp is dit dan een XGSPON verbinding.
Log geeft geen errors op het moment dat het plaatsvond, (staat op Notice/Error), vanavond 2x ervaren. Eerste log van vandaag is vanaf het moment dat ik ben ingelogd in het modem.
Ervaar het op mijn laptop + vaste PC, mobiel is nagenoeg niet merkbaar. (Merk het vooral dat in multiplayer ineens de verbinding met de server wegvalt, bij verschillende games)
Je hebt wel goede snelheid en latency?
Snelheid en latency is verder top, het zijn alleen die hickups die erg vervelend zijn..ernstoud schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:55:
[...]
Ok. Dat is een erg standaard installatie. Zeg maar “af fabriek”. Dus zou het storingsvrij moeten werken. Wellicht dan toch eens met klantenservice overleggen. Misschien kunnen zij dan aan hun kant wat zien. Dus tijdstippen goed noteren.
Je hebt wel goede snelheid en latency?
Inmiddels al even contact gehad met de klantenservice, en het issue is al 2 niveau's dieper doorgeschoven, dus kennelijk niet zo makkelijk, haha
Er verdwijnen een paar zenders binnenkort.
Zou er dan een prijsverlaging komen?
https://www.totaaltv.nl/n...-de-lineaire-distributie/
nee het wordt iets duurderdolopfriet schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
MTV Live HD, MTV Hits en MTV 90’s.dolopfriet schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
MTV? Dat is zo 1980. Kijken of luisteren daar nog mensen naar?
En uiteraard: “De veranderende manier van kijken is de belangrijkste reden dat contenteigenaren hun content van lineair naar online verschuiven.”
En goedkoper? Ik begin er aan te wennen dat tegenwoordig helemaal niets ooit nog goedkoper wordt
Het MTV van de jaren tachtig was een stuk leuker dan het huidige. Ik wil alleen maar videoclips en B&B.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 07-11-2024 17:57 ]
Met schaars geklede dames zeker? Foei!W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:56:
Het MTV van de jaren tachtig was een stuk leuker dan het huidige. Ik wil videoclips en B&B.
Neen, wel zoiets als "startrekking" van "the firm", "Edelweiss" van "Edelweiss", en alles van "The KLF"
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 07-11-2024 18:08 ]
W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:04:
[...]
Neen, wel zoiets als "startrekking" van "the firm", "Edelweiss" van "Edelweiss", en alles van "The KLF"
:strip_exif()/f/image/9pNkQEOqJ3upEeNpGyP270XY.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, ik pak nu de ultrasone afstandsbediening en schakel weer over naar het normale programma, te weten alles over Delta glasvezel.
Ik kijk tv met de app op mijn Chromecast met Google TV. Op de Kamai STB kun je tijdens het doorspoelen zien waar je zit, beeld loopt soort van mee. In de app nog niet. Dat zou wel lekker zijn.
#til: Blijkt 'thumbnail scrubbing' te heten en het is op de radar bij tv-team @ DFN: https://www.zeelandnet.nl...ieve-tv/page13#post309284
#til: Blijkt 'thumbnail scrubbing' te heten en het is op de radar bij tv-team @ DFN: https://www.zeelandnet.nl...ieve-tv/page13#post309284
[ Voor 37% gewijzigd door Doane op 08-11-2024 11:38 ]
Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts
MTV Live HD had in het verleden nog weleens leuke opnames van optredens op festivals en concerten en zo dus als dat nog steeds zo is dan is het opzich wel zonde om dat kanaal niet te hebben als je toch al Reclame TV afneemternstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:48:
MTV Live HD, MTV Hits en MTV 90’s.
MTV? Dat is zo 1980. Kijken of luisteren daar nog mensen naar?
Één grote misleidende bende is het...En uiteraard: “De veranderende manier van kijken is de belangrijkste reden dat contenteigenaren hun content van lineair naar online verschuiven.”
En goedkoper? Ik begin er aan te wennen dat tegenwoordig helemaal niets ooit nog goedkoper wordt.

Ik ben nieuw hier. Binnenkort krijig ik Odido glasvezel. Ik heb nu een Deco mesh wifi netwerk. Ik wil dus graag dat het Odido modem geen wifi produceert (in bridge mode). Kan dat?
Waarom vraag je dat in de Delta thread? Je krijgt van Odido een ONT met naar ik denk te weten een Zyxel router/ap. Lijkt me verstandig om dan in de Odido thread info over die Zyxel te vragen:jdbiggelaa schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:09:
Ik ben nieuw hier. Binnenkort krijig ik Odido glasvezel. Ik heb nu een Deco mesh wifi netwerk. Ik wil dus graag dat het Odido modem geen wifi produceert (in bridge mode). Kan dat?
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Goed punt, het is wel Delta glasvezel. Dank voor je verwijzing!ernstoud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:21:
[...]
Waarom vraag je dat in de Delta thread? Je krijgt van Odido een ONT met naar ik denk te weten een Zyxel router/ap. Lijkt me verstandig om dan in de Odido thread info over die Zyxel te vragen:
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Jij maakt ook wel een punt eigenlijk. Nergens staat hier dat dit topic over Delta de provider gaat, ook de topicwaarschuwing niet. Zo had ik hem wel opgevat overigens en ik lees en post hier al weer een paar maandjes, maar misschien goed idee om dat in de topicwaarschuwing mee te nemen.jdbiggelaa schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:50:
[...]
Goed punt, het is wel Delta glasvezel. Dank voor je verwijzing!
Overigens heet de Delta glasvezellijn dan officieel Delta Fiber Netwerk. En daar heb je tientallen ISP's op, waaronder inderdaad Odido.
De vraag ging niet over Delta de provider en ook niet over DFN maar over de router die Odido levert. En dat staat wel helemaal los van Delta en DFN. En de provider Delta levert over coax of DFN glasvezel. En ja, in dat geval zijn vragen over beiden hier welkom. En voor eigen apparatuur op DFN is dan weer een eigen topic.MooDyBLueS schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:20:
[...]
Jij maakt ook wel een punt eigenlijk. Nergens staat hier dat dit topic over Delta de provider gaat, ook de topicwaarschuwing niet. Zo had ik hem wel opgevat overigens en ik lees en post hier al weer een paar maandjes, maar misschien goed idee om dat in de topicwaarschuwing mee te nemen.
Overigens heet de Delta glasvezellijn dan officieel Delta Fiber Netwerk. En daar heb je tientallen ISP's op, waaronder inderdaad Odido.
Weet ik allemaal, copy-paste dit anders even voor in de topicwaarschuwing, want dat was mijn enige punt ook waar je aan voorbijgaat.ernstoud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:56:
[...]
De vraag ging niet over Delta de provider en ook niet over DFN maar over de router die Odido levert. En dat staat wel helemaal los van Delta en DFN. En de provider Delta levert over coax of DFN glasvezel. En ja, in dat geval zijn vragen over beiden hier welkom. En voor eigen apparatuur op DFN is dan weer een eigen topic.
Delta stunt nu enorm met de prijs voor 1gbit internet.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.