dfrenner schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:08:
[...]
Dat is een manier om het te bekijken.
Je kunt het ook zien als een vorm van bagatelliseren, onder de pet houden, liever niet zeggen waar het op staat, etc.
Als je voorstander van bepaald beleid bent, wil je liever niet dat het nadilig uitpakt, dus houd je het zo klein mogelijk. Bewust of onbewust.
Ik denk persoonlijk dat het een combinatie van beide is.
[...]
Inderdaad, de combinaties zijn er ook gewoon.
In het bekende filmpje merk je toch dat hij wat neerbuigend naar vrouwen en de democratie is. Hij noemt zelfs nog sharia...
Als je dan daarnaast veel snuift, ben je dan alleen maar een doorgesnoven gek?
Of ben je dan een doorgesnoven gek met ideeen die zeker tot een terreurdaad kunnen leiden?
Ik vind het zeker niet raar dat deze link ook direct wordt gelegd.
Tegelijkertijd is bekend dat het iemand was die het ene moment als vroom moslim leefde (en drank en drugs afzwoor) en het volgende moment zich compleet kapot zoop en snoof.
Het enige beeld wat ik van deze persoon krijg, is één van bijzonder labiel en mogelijk beïnvloedbaar, al dan niet actief.
Of het een doelbewuste aanslag was of niet, het enige wat ik sowieso een uitspraak over durf te doen is dat de locatie voor een gerichte, met voorbedachte rade moord op z'n minst nogal knullig te noemen is. Er zijn zoveel meer plekken te bedenken waar je zoiets beter kan doen dan in een afgesloten, rijdende tram, dat zelfs een doorgeslagen idioot nog zou kunnen bedenken dat dit niet de meest handige plek is.
Aan een briefje met het woord Allah erop, hecht ik ook nog weinig waarde. Misschien is het wel een spijtbetuiging. Hoeveel gematigde christenen (of zelfs atheïsten) zullen daarin nog het woord god gebruiken? ("God, wat heb ik gedaan!!!" is een nogal normale uitspraak in het Nederlands, maar ben je dan ook gelijk een geradicaliseerde christen? Ik hoop het niet, dan ben ik als Atheïst blijkbaar ook geradicaliseerd christen

)
Hoe dan ook, deze man zal veroordeeld worden en zal een niet malse straf krijgen (grote kans dat het hoe dan ook levenslang wordt). Zijn daad staat voor 99% zeker vol in beeld op de camera's in de tram, dus over schuld zal geen twijfel zijn, rest de vraag wat het motief was en in hoeverre er aantoonbare opzet in het spel was en of het gericht was op een specifiek persoon (of personen) of echt willekeurige slachtoffers.
Dat IS het nog niet geclaimd heeft, is wel opmerkelijk trouwens. Of ze het nou druk hebben of niet, normaal staan ze ongeveer vooraan met het claimen van een aanslag als daar ook maar iets naar salafisme gehint wordt. En aangezien dit wereldnieuws was (ik blijf het bizar vinden...) en de eerste berichten wel die kant op gingen, was een reactie wel te verwachten geweest. IS heeft in het verleden immers al meer zaken geclaimd waar ze achteraf niks mee te maken bleken te hebben.
Er valt genoeg te bespreken nog steeds, maar over motief speculeren heeft weinig zin. Er zijn alleen wat vage, zwakke aanwijzingen voor welk motief ook. Hij heeft geen propaganda achter gelaten (vlaggen bijv.), er is alleen een getuige die claimt dat hij Allah Akbar heeft geroepen. Ik heb die gast op tv gezien, en sorry, maar zonder geluidsopnames heb ik moeite zijn claim te geloven (mensen horen snel iets wat ze willen horen, en voor het geheugen is dat nog veel erger). Er is een briefje gevonden met mogelijk het woord "Allah" erop, zie daarvoor mijn tekst hierboven en de mensen die claimen dat het iets in de relationele sfeer was, zitten nota bene in fucking Turkije! Hoe kunnen zij weten wat er meer dan 2000km verderop exact gebeurd is? Als ik nu iets ergs zou doen, zouden mijn ouders, die 100km hier vandaan zitten dat niet eens weten.
Het enige wat nu vaststaat is dat het een gevaarlijk iemand was die onschuldige mensen heeft gedood of verwond, nu gelukkig van de straat is en de straf moet krijgen die hij verdiend. En ik heb met collega's en vrienden erover gehad welk motief erger was (terreur, eerwraak, compleet doorgedraaid), en ik kom er niet uit. Ik kom elke keer weer terug dat het in iedere situatie een complete gek was die geen waarde hecht aan het leven van een ander en die ik uit de maatschappij verwijderd wil zien, zo snel mogelijk.
Maar laten we op de eerste plaats vooral een diepe buiging maken richting het Nederlandse opsporingsapparaat die in record tijd de dader te pakken heeft gekregen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier