Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 07:28
xh3adshotx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:31:
Ergens snap ik niet hoe dit figuur niet voor minachting van de rechtbank vervolgd wordt?
Dat kennen we niet in Nederland. Het komt een hele enkele keer voor dat een verdachte wordt vervolgd voor bijvoorbeeld belediging van de rechter of van de officier van justitie, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen. In theorie zou het in deze zaak ook kunnen, maar in de praktijk is het weinig zinvol (zo is de vraag of er na zijn veroordeling in deze zaak er überhaupt nog wel een mogelijkheid zou zijn om hem een straf op te leggen voor bijv. belediging) en leidt het tot de nodige complicaties.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk voeren ze de doodstraf in en dan houden we het kort bij een moord..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

Ik vind het zelf nogal lastig om te bedenken wat we met een Gökman aan moeten. Om eerlijk te zijn moet ik heel erg mijn best doen om niet alleen maar te denken "maak het dat varken een tijdje heel erg ongemakkelijk tot ie smeekt om een spuitje en schiet hem dan lekker een kogel door zijn kop".
En hoewel wat nu gaat komen een Gökman T absoluut niet van ook maar enige verantwoordelijkheid ontslaat en hem al helemaal niet in een categorie 'zielig' plaatst wat mij betreft zit er aan hem, aan een moordenaar van Anne Faber, etc etc wel degelijk een heel trieste component.
Dit soort lui zijn in de regel zwakbegaaft, hebben een antisociale stoornis waardoor een aantal simpelweg geen empathie kúnnen voelen en komen vaak uit omgevingen en gezinnen waarvan de meesten van ons, ons geen voorstelling kunnen maken.
Een voorbeeld uit de forensische psychiatrie is het verhaal van een allochtone jongen uit een achterstandswijk wiens moeder en zusjes structureel door de vader werden verkracht en hij met enige regelmaat, naakt, aan zijn voeten in het trapgat werdt gehangen om een afranseling te krijgen. Als je op die manier opgroeit kan je redelijkerwijs bijna niet verwachten dat iemand "normaal" gedrag gaat vertonen.
Wat hij of zij uiteraard nog steeds niet ontslaat van eigen verantwoordelijkheid en hem nog steeds een dader maakt die gestraft moet worden. Voor een kneus als dit is schijnbaar de enige manier om in zijn domme kop nog iets van zijn mislukte leven te maken (want dat weet ie zelf donders goed, dat ie totaal mislukt is) om dan maar extreem islamistisch te worden en op die manier "iets" (hoe ziek ook) te bereiken.
Wat ik wil zeggen is dat dit soort lui altijd ergens vandaan komen en als we dit soort gedrag willen voorkomen we de bron aan moeten pakken: armoede, huiselijk geweld, bezuiniging op zorg en begeleiding etc etc. Waarbij ik eigenlijk nog steeds vind dat je een Gökman T eigenlijk gewoon een spuitje zou moeten geven.
En inderdaad, als een van de slachtoffers een goede bekende van mij zou zijn weet ik ook niet wat ik zou doen.
In die zin denk ik ook dat een juiste straf niet bestaat en het voor de nabestaanden in elk geval nooit voldoening kan geven, hoe je hem ook straft. Misschien is in die zin levenslang opsluiten wel het beste. Hoe wrang dat ook voelt qua kosten voor de samenleving.

In die zin heb ik wel echt diep respect voor een advocaat die hem verdedigd.

Waar ik dan echt weer niet bij kan is dat er blijkbaar mensen zijn (zie het Volkskrant artikel van slachtoffer Eline) die doodleuk foto's staan te maken van mensen die dood gaan en dat een site als Geenstijl dat blijkbaar nog steeds online heeft staan, waarschijnlijk onder het motto "journalistiek" terwijl het alleen maar sensatiezucht is. Dan heb je toch ook geen enkel greintje respect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:13:
Hopelijk voeren ze de doodstraf in en dan houden we het kort bij een moord..
Maak je geen zorgen. Deze man gaat een verschrikkelijke tijd tegemoet.

Iedereen haat hem, ook de medegedetineerden. Hij zal niemand kunnen vertrouwen.

Daarnaast, hij veinst nu nog een pantser van onoverwinnelijkheid. Maar ooit zal ook bij hem het besef komen in welke situatie hij zich bevindt. Levenslange opsluiting met enkel het uitzicht op de dood. Over 40 of 50 jaar....

Deze man gaat meemaken wat echt lijden is.

Niet dat ik er enige moeite mee heb overigens.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
@alexbl69 Hij kan over 25 jaar een herbeoordeling krijgen. Bij positief advies kan hij, via een lange omweg, gewoon vrij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
polopolo150 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:13:
@alexbl69 Hij kan over 25 jaar een herbeoordeling krijgen. Bij positief advies kan hij, via een lange omweg, gewoon vrij komen.
Die gratie is een best ingewikkeld en langdurig (want politiek) proces, maar je kan ook lief vragen of je even naar huis mag voor wat thee en een koekje bij je vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

jadjong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:07:
Die gratie is een best ingewikkeld en langdurig (want politiek) proces, maar je kan ook lief vragen of je even naar huis mag voor wat thee en een koekje bij je vriendin.
Net het artikel over Cevdet gelezen. Bizar dat er, na zo'n vonnis, nog zo veel tijd en geld van de politieke en rechterlijke macht is geclaimd.

Je ziet bijna, dat na iedere kabinetswissel, de procedures weer opnieuw beginnen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Maak je geen zorgen. Deze man gaat een verschrikkelijke tijd tegemoet.

Iedereen haat hem, ook de medegedetineerden. Hij zal niemand kunnen vertrouwen.

Daarnaast, hij veinst nu nog een pantser van onoverwinnelijkheid. Maar ooit zal ook bij hem het besef komen in welke situatie hij zich bevindt. Levenslange opsluiting met enkel het uitzicht op de dood. Over 40 of 50 jaar....

Deze man gaat meemaken wat echt lijden is.

Niet dat ik er enige moeite mee heb overigens.
En toch vraag ik het mij af wat de rechter gaat doen he. Er is al voorgesorteerd op een verminderde ontoerekeningsvatbaarheid, en het zou mij niets verbazen als dit betekent dat hij 30 jaar + TBS met dwangverpleging krijgt in plaats van levenslang. Kortom: 20 jaar zitten, en daarna (hopelijk) de rest van zijn leven in een TBS kliniek.

Het grote probleem in dezen is, dat ons rechtssysteem (met als primair doel terugkeer in de maatschappij) totaal niet is ingericht op dit soort verdachten, zeker niet met het ondermijnende karakter van Europese wetgeving waardoor "levenslang" niet meer daadwerkelijk levenslang is. Ook TBS is, in feite, bedoeld als maatregel om een individu te hervormen/heropvoeden en niet te straffen.

Ik schrik er trouwens wel van hoe veel mensen hier op GoT (en uberhaupt) het hebben over "een spuitje" of "kogel door z'n kop". De staat hoort niet te beslissen over of het leven van een persoon mag worden afgenomen, in ieder geval niet in een beschaafde samenleving als de onze. Een levenslange gevangenisstraf zonder kans op vrijlating is wat mij betreft de ultieme strafmaatregel die je iemand zou mogen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Ik schrik er trouwens wel van hoe veel mensen hier op GoT (en uberhaupt) het hebben over "een spuitje" of "kogel door z'n kop". De staat hoort niet te beslissen over of het leven van een persoon mag worden afgenomen, in ieder geval niet in een beschaafde samenleving als de onze. Een levenslange gevangenisstraf zonder kans op vrijlating is wat mij betreft de ultieme strafmaatregel die je iemand zou mogen opleggen.
Daar hoef je niet van te schrikken, je geeft zelf al de achtergrondinformatie die mensen in acht nemen als ze zoiets posten:
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Het grote probleem in dezen is, dat ons rechtssysteem (met als primair doel terugkeer in de maatschappij) totaal niet is ingericht op dit soort verdachten, zeker niet met het ondermijnende karakter van Europese wetgeving waardoor "levenslang" niet meer daadwerkelijk levenslang is. Ook TBS is, in feite, bedoeld als maatregel om een individu te hervormen/heropvoeden en niet te straffen.
Wetende dat hij waarschijnlijk op gegeven moment weer deel mag nemen in de maatschappij, hoopt men op een oplossing die er voor zorgt dat ze in ieder geval met deze persoon niet meer maken hoeft te hebben.

Je merkt ook dat het sentiment van vroeger, het harde straffen om een voorbeeld te stellen, al een tijdje niet meer aan de orde is. Men is gewoon bang dat deze klapmongool met wederom slachtoffers gaat maken. Iedere vader ziet bij wijze van spreke in z'n dochters een tweede Anne Faber.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:25:
Wetende dat hij waarschijnlijk op gegeven moment weer deel mag nemen in de maatschappij, hoopt men op een oplossing die er voor zorgt dat ze in ieder geval met deze persoon niet meer maken hoeft te hebben.
(..)
Je merkt ook dat het sentiment van vroeger, het harde straffen om een voorbeeld te stellen, al een tijdje niet meer aan de orde is. Men is gewoon bang dat deze klapmongool met wederom slachtoffers gaat maken. Iedere vader ziet bij wijze van spreke in z'n dochters een tweede Anne Faber.
En dat is misschien nog wel het meest schokkende. Namelijk dat het verlangen naar capital punishment niet voortkomt uit bloeddorstigheid of wraak, maar uit frustratie jegens een disfunctionerend rechtssysteem wat ons steeds vaker in de steek laat, met steeds serieuzere consequenties (je haalt terecht Anne Faber aan). En dat lijkt mij een onprettige afslag om als maatschappij te moeten nemen, want dan hadden we mensen als Lucia de Berk (ruim 6 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten, tevens een van de grootste juridische dwalingen in de Nederlandse geschiedenis) dus gewoon geexecuteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:48:
En dat is misschien nog wel het meest schokkende. Namelijk dat het verlangen naar capital punishment niet voortkomt uit bloeddorstigheid of wraak, maar uit frustratie jegens een disfunctionerend rechtssysteem wat ons steeds vaker in de steek laat, met steeds serieuzere consequenties (je haalt terecht Anne Faber aan). En dat lijkt mij een onprettige afslag om als maatschappij te moeten nemen, want dan hadden we mensen als Lucia de Berk (ruim 6 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten, tevens een van de grootste juridische dwalingen in de Nederlandse geschiedenis) dus gewoon geexecuteerd.
Alhoewel ik een hoop sympathie heb voor de mensen die zeggen: "geef maar een spuitje", is hetgeen mij nog altijd tegenhoudt de justitiële dwaling. Als je ziet hoeveel grote zaken we de afgelopen jaren gehad hebben:
- Lucia de Berk
- Puttense moordzaak (15 jaar, ook daadwerkelijk uitgezeten)
- Schiedammer parkmoord

In 7 tot 15% van de strafzaken zou sprake zijn van dwaling! https://www.fiatjustitia....recht_vast_in_fuengirola/
Kort artikel hierover.
https://www.vn.nl/zo-vaak-verdwijnen-mensen-onschuldig-cel/
Lang interview in VN. VN is niet mijn website, maar dit is een machtig mooi artikel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Uitspraak is bekend:
Gökmen T. krijgt levenslang voor het doodschieten van Roos (19), Daniël (28), Rinke (49) en Willem (74) tijdens de tramaanslag in Utrecht in maart vorig jaar. De man mag niet meer terugkeren naar de samenleving, zo oordeelt de rechtbank in Utrecht vrijdag.

T. heeft geen spijt betuigd en lijkt juist plezier te hebben van de pijn en het verdriet van de slachtoffers en de nabestaanden. Dit is meegenomen in de straf die hij opgelegd heeft gekregen.

De straf is conform de eis van het Openbaar Ministerie (OM). De officieren van justitie legden tijdens het requisitoir uit dat ze niet denken dat T. kans zou maken op een succesvolle herziening van zijn straf na 25 jaar. En al zou er wel een voor hem geslaagde herziening komen, dan zou er nog een vorm van behandeling opgelegd kunnen worden.
Bron: Gökmen T. krijgt levenslang voor aanslag in Utrechtse tram

Lijkt me een nette straf voor deze daad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

De beste straf die toegepast kan worden. Kunnen we nu met z'n allen deze idioot lekker compleet vergeten en geen druppel aandacht meer geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Heldere beargumentering van de rechter. Ik denk dat zijn gedrag in de rechtzaal er ook voor heeft gezorgd dat de rechter, de inschatting van de experts over de herhalingskans, als onjuist waardeert.

Ik hoop ook niet dat hij het in zijn hoofd haalt om in hoger beroep te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Abom schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:39:
Heldere beargumentering van de rechter. Ik denk dat zijn gedrag in de rechtzaal er ook voor heeft gezorgd dat de rechter, de inschatting van de experts over de herhalingskans, als onjuist waardeert.

Ik hoop ook niet dat hij het in zijn hoofd haalt om in hoger beroep te gaan...
Hoezo niet? hoe verdorven die vent ook is het is een recht dat iedereen heeft. Dat kan en mag je hem niet ontnemen als we dat zouden doen is de rechtstaat failliet.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Toet3r schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Hoezo niet? hoe verdorven die vent ook is het is een recht dat iedereen heeft. Dat kan en mag je hem niet ontnemen als we dat zouden doen is de rechtstaat failliet.
Niemand zegt toch dat hij het recht niet zou hebben. @Abom hoopt enkel dat hij het niet zal doen, en dat is logisch.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 07:28

Be yourself, no matter what they say ...

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
In dit topic geld het Zero Tolerance beleid, en het beleid rond actualiteitentopics. Zie ook:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Bij herhaalde overtredingen kan een tijdelijke ban uit AWM verwacht worden.

Concreet houdt ZT in:
• Post a.u.b. geen aanstootgevend materiaal zoals van slachtoffers.
• Geen discussie voeren over de islam in welke vorm dan ook.
• Geen discussie over maatschappelijke problematiek in welke vorm dan ook.
• We houden het bij actualiteiten, en alleen actualiteiten.
• Geen slowchat
Alle reacties die over terrorisme in het algemeen gaan worden dus uit dit topic verwijderd.