Ik vind het zelf nogal lastig om te bedenken wat we met een Gökman aan moeten. Om eerlijk te zijn moet ik heel erg mijn best doen om niet alleen maar te denken "maak het dat varken een tijdje heel erg ongemakkelijk tot ie smeekt om een spuitje en schiet hem dan lekker een kogel door zijn kop".
En hoewel wat nu gaat komen een Gökman T absoluut niet van ook maar enige verantwoordelijkheid ontslaat en hem al helemaal niet in een categorie 'zielig' plaatst wat mij betreft zit er aan hem, aan een moordenaar van Anne Faber, etc etc wel degelijk een heel trieste component.
Dit soort lui zijn in de regel zwakbegaaft, hebben een antisociale stoornis waardoor een aantal simpelweg geen empathie kúnnen voelen en komen vaak uit omgevingen en gezinnen waarvan de meesten van ons, ons geen voorstelling kunnen maken.
Een voorbeeld uit de forensische psychiatrie is het verhaal van een allochtone jongen uit een achterstandswijk wiens moeder en zusjes structureel door de vader werden verkracht en hij met enige regelmaat, naakt, aan zijn voeten in het trapgat werdt gehangen om een afranseling te krijgen. Als je op die manier opgroeit kan je redelijkerwijs bijna niet verwachten dat iemand "normaal" gedrag gaat vertonen.
Wat hij of zij uiteraard nog steeds niet ontslaat van eigen verantwoordelijkheid en hem nog steeds een dader maakt die gestraft moet worden. Voor een kneus als dit is schijnbaar de enige manier om in zijn domme kop nog iets van zijn mislukte leven te maken (want dat weet ie zelf donders goed, dat ie totaal mislukt is) om dan maar extreem islamistisch te worden en op die manier "iets" (hoe ziek ook) te bereiken.
Wat ik wil zeggen is dat dit soort lui altijd ergens vandaan komen en als we dit soort gedrag willen voorkomen we de bron aan moeten pakken: armoede, huiselijk geweld, bezuiniging op zorg en begeleiding etc etc. Waarbij ik eigenlijk nog steeds vind dat je een Gökman T eigenlijk gewoon een spuitje zou moeten geven.
En inderdaad, als een van de slachtoffers een goede bekende van mij zou zijn weet ik ook niet wat ik zou doen.
In die zin denk ik ook dat een juiste straf niet bestaat en het voor de nabestaanden in elk geval nooit voldoening kan geven, hoe je hem ook straft. Misschien is in die zin levenslang opsluiten wel het beste. Hoe wrang dat ook voelt qua kosten voor de samenleving.
In die zin heb ik wel echt diep respect voor een advocaat die hem verdedigd.
Waar ik dan echt weer niet bij kan is dat er blijkbaar mensen zijn
(zie het Volkskrant artikel van slachtoffer Eline) die doodleuk foto's staan te maken van mensen die dood gaan en dat een site als Geenstijl dat blijkbaar nog steeds online heeft staan, waarschijnlijk onder het motto "journalistiek" terwijl het alleen maar sensatiezucht is. Dan heb je toch ook geen enkel greintje respect.