Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
BREEK - Volgens getuigen heeft een man in een tram op weg naar Utrecht CS een wapen getrokken en meerdere personen neergeschoten. Hulpdiensten massaal aanwezig en bezig met eerste hulp in de tram. pic.twitter.com/eQOWF2e5Ze
— Yelle Tieleman (@YelleTieleman) 18 maart 2019
[ Voor 14% gewijzigd door DennusB op 18-03-2019 11:26 ]
en nu live feed: https://nos.nl/liveblog/2...oktoberplein-utrecht.html
[ Voor 41% gewijzigd door ToolkiT op 18-03-2019 11:42 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
En de dader is ontkomen.
https://mobile.twitter.co...tatus/1107588260686123008
[ Voor 90% gewijzigd door Cobb op 18-03-2019 11:29 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Politie is hard op zoek naar de dader. Woordvoerder bevestigt zojuist dat deze is ontkomen.
Dat zal een aardige klopjacht worden in Utrecht dan denk ik!
Het heeft nul nut om in realtime te happen op elk kruimeltje of stukje beeld wat opduikt, sterker nog, dat is te vaak onvolledig, gebrekkig, beïnvloedend of zelfs misleidend.
Hoe moeilijk ook, hoe erg iets ook is of kan zijn, wat afstand, wat rust, wat discretie en wat ruimte is een stuk gezonder. En maar al te vaak ook nog eens respectvoller naar eventuele slachtoffers en hun dierbaren.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ja. En als je daar familie of vrienden hebt zitten die daar dagelijks langskomen dan is de kans aanwezig dat je daar anders over denkt op dat momentVirtuozzo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:32:
Rustig afwachten totdat alarmdiensten hun werk hebben kunnen doen, er tijd is voor verzamelen en verwerken van informatie, en de zaak rustig in kaart gebracht kan worden.
Het heeft nul nut om in realtime te happen op elk kruimeltje of stukje beeld wat opduikt, sterker nog, dat is te vaak onvolledig, gebrekkig, beïnvloedend of zelfs misleidend.
Hoe moeilijk ook, hoe erg iets ook is of kan zijn, wat afstand, wat rust, wat discretie en wat ruimte is een stuk gezonder. En maar al te vaak ook nog eens respectvoller naar eventuele slachtoffers en hun dierbaren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Jeetje wat heftigIn de tram wordt iemand gereanimeerd. Hele ernstige situatie hier.
Denk dat hij meer doelt dat we nu niet moeten gaan roepen dat het vast een moslim/rechts-extremist/iemand van het postduivenbevrijdingsfront is, want er zijn genoeg mensen die er baat bij hebben als je dat denkt.LankHoar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:33:
[...]
Ja. En als je daar familie of vrienden hebt zitten die daar dagelijks langskomen dan is de kans aanwezig dat je daar anders over denkt op dat moment
People as things, that’s where it starts.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik denk dat niemand het prettig zal vinden om bijvoorbeeld een dierbare op TV of sociale media half onder een wit laken of bloedend in een portiek te zien liggen. Dat hakt er nogal in.LankHoar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:33:
[...]
Ja. En als je daar familie of vrienden hebt zitten die daar dagelijks langskomen dan is de kans aanwezig dat je daar anders over denkt op dat moment
Het is een dubbele valstrik in veel opzichten, maar dit is waar alarmdiensten en journalistiek (niet verslaggeving) voor bestaan in dit soort situaties. Het is geen McDonalds met menu van leed.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ook dan heeft op ieder kruimeltje duiken NUL zin. Al was het maar omdat de media toch geen lijst met slachtoffers vrijgeeft; in ieder geval niet op een termijn waar je als bezorgd familielid iets aan hebt. Het enige wat dan kan helpen is proberen die familieleden te bereiken, maar dat kan in een aantal gevallen (overbelaste communicatienetten) zelfs de politie hinderen...LankHoar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:33:
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Nog niets over te zeggenAgent47 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:38:
T zal toch geen aanslag zijn eh..
I intend to live forever. So far, so good.
Bel ze.. App ze.. check of ze OK zijn.LankHoar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:33:
[...]
Verwijderd
Gaan we nu voor elke schietpartij een topic openen?
Tuurlijk wordt de nieuwe en discussie waarde hoger als het terrorisme blijkt de zijn. En dan zou ik het topic kunnen begrijpen
Een poging tot moord is per definitie een aanslag.Agent47 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:38:
[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 18-03-2019 11:42 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Het is toch sowieso handig om dit soort dingen in 1 topic te vangen? Lijkt mij wel iig.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:40:
Vrij overbodige topic naar mijn mening.
Tuurlijk wordt de nieuwe en discussie waarde hoger als het terrorisme blijkt de zijn. En dan zou ik het topic kunnen begrijpen
Welja, wat voor andere situaties heb je waarbij getuigen melden dat er "Een man begon in het wilde weg te schieten"Agent47 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:38:
Onderwereld... gaat die met de tram:?
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Niet persoonlijk bedoeld, maar gaan we weer. Laten we bang zijn. Je reactie is een goed voorbeeld van voorspelbaar, begrijpelijk, consumptief gedrag - maar ook niet productief gedrag.Agent47 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:38:
Nul informatie beschikbaar en meteen op het paard springen.
Zo cru ook, afstand en rust is wat duidelijkheid schept, alarmdiensten en professionele media hun werk laat doen, om zo zonder escalaties zaken in beeld te kunnen krijgen en een plek te geven.
I know, het is verkiezingstijd dus hele kuddes staan klaar om ergens op te springen, maar dit heeft geen nut.
Jimmy de Koster woont in de buurt en zag de schietpartij gebeuren. Hij zegt tegen RTV Utrecht dat er meerdere keren geschoten is. Een vrouw zou op de grond hebben gelegen en geroepen hebben: ''Ik heb niets gedaan.''
De Koster: "Ik kwam van m'n werk vandaan toen het gebeurde. Ik sta bij de stoplichten op het 24 Oktoberplein en ik zie een vrouw liggen, ik denk dat ze tussen de 20 en 35 jaar oud is. Op dat moment hoorde ik drie keer pang pang pang. Vier man liepen heel hard naar haar toe en ze probeerden haar weg te slepen en toen hoorde ik weer pang pang pang en die gasten laten die vrouw weer los. Hele chaos daar."
[ Voor 66% gewijzigd door Cheesy op 18-03-2019 11:44 ]
Getuigen zijn zeer onbetrouwbaar en zitten er vaak naast.steveman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Welja, wat voor andere situaties heb je waarbij getuigen melden dat er "Een man begon in het wilde weg te schieten"
Onderwereld... gaat die met de tram:?
Er gaan nu ook verhalen dat andere getuigen het hadden over een gerichte aanslag van meerdere personen op 1 slachtoffer.
Dus gewoon wachten tot er meer duidelijkheid is
Verwijderd
Tuurlijk neem pepperspray of knuppel mee naar een vuurwapengevecht.HugoBoss1985 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:43:
Jammer dat er geen controleur met pepperspray en/of wapenstok in de tram zat om hier iets tegen te doen.
Happy honger games, and may the odds be ever in your favor
Het is nog te doen. Wees blij. Er zijn landen waar dat een dagtaak zou zijn.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:40:
Vrij overbodige topic naar mijn mening.
Dat is precies mijn punt, was inmiddels duidelijker gemaakt d.m.v. een edit.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:45:
[...]
Tuurlijk neem pepperspray of knuppel mee naar een vuurwapengevecht.
Happy honger games, and may the odds be ever in your favor
Dat is bijna letterlijk 'taking a knive to a gunfight'.. denk niet dat dat veel gaat uitmaken..HugoBoss1985 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:43:
Sarcasme modus: jammer dat er geen controleur/conducteur met pepperspray en/of wapenstok in de tram zat om hier iets tegen te doen.
Buiten dat zal de gemiddelde controleur niet getrained zijn voor dit soort extreme situaties en waarschijnlijk eerder flight dan fight response hebben..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Verwijderd
Ik zag je aanpassing net ... dat hebben we dus mooi gecrosspost..HugoBoss1985 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:45:
[...]
Dat is precies mijn punt, was inmiddels duidelijker gemaakt d.m.v. een edit.
Dan houden we het hier bij de actualiteit. Danku.
Natuurlijk is het een aanslag, enige vraag is van welke aard.Philip Ross schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:43:
[...]
Getuigen zijn zeer onbetrouwbaar en zitten er vaak naast.
Er gaan nu ook verhalen dat andere getuigen het hadden over een gerichte aanslag van meerdere personen op 1 slachtoffer.
Dus gewoon wachten tot er meer duidelijkheid is
Afrekening, ontvoering - van alles is mogelijk.steveman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Natuurlijk is het een aanslag, enige vraag is van welke aard.
Totdat de diensten dat uit kunnen werken weten we niets. Probleem is wel, mensen willen het graag weten, en dus zijn er mensen die dat willen gebruiken.
Zelfs zonder intentie van gebruik kan zoiets snel uit de klauwen lopen.
Verleidelijk in verkiezingstijd om op dat paard te klimmen.
Nog steeds enorm veel hulpdiensten aanrijdend.
Laten we vooral hier elkaar niet aan gaan vallen.Virtuozzo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:44:
[...]
Maar natuurlijk, laten we vooral zonder inzicht en informatie op stokpaardjes van politiek polariseren springen. Makkelijk om leed en drama te gebruiken.
Edit. Ah, je edit nu geeft sarcasme modus aan? Is dat zoiets als de smiley van sociale media waar iets op die manier als grapje geplaatst wordt ongeacht pijnlijke insteek - ongeacht intentie?

Premier #Rutte heeft coalitieoverleg afgebroken vanwege gebeurtenissen in #Utrecht. Terug onderweg naar het Torentje. Hij kan nog niet zeggen of het om terrorisme gaat, “maar ik maak me grote zorgen”.
— Fons Lambie (@fonslambie) 18 maart 2019
Verwijderd
Mee eens.steveman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Natuurlijk is het een aanslag, enige vraag is van welke aard.
Persoon overleden, aanslag geslaagd.
Persoon levend, aanslag mislukt.
Meer keuzes denk ik nu niet te hebben,. Terrorisme durf ik wel uit te sluiten ,. Kan 100 plekken bedenken die beter en nuttiger zijn voor dat doel dan een tram in Utrecht buiten de spits
Ja okay, uit de hand gelopen vechtpartij of ontvoering zou ik geen aanslag noemen inderdaad.Virtuozzo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:51:
[...]
Afrekening, ontvoering - van alles is mogelijk.
Totdat de diensten dat uit kunnen werken weten we niets. Probleem is wel, mensen willen het graag weten, en dus zijn er mensen die dat willen gebruiken.
Zelfs zonder intentie van gebruik kan zoiets snel uit de klauwen lopen.
Verleidelijk in verkiezingstijd om op dat paard te klimmen.
Mja, hij geeft aan ook niet zeker te weten waar het om gaat. Maar goed omdat Christchurch nog zo vers in het geheugen ligt denkt iedereen gelijk aan zoiets.
[ Voor 25% gewijzigd door steveman op 18-03-2019 11:56 ]
Laten we nou gewoon eventjes afwachten op wat er daadwerkelijk aan de hand is, in plaats van uit het niets dingen te concluderen omdat de door jou geframede Telegraaf geen kop heeft gebruikt die in jouw negatieve hokje had gepast, laat staan het topic ermee vervuilen.Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Natuurlijk is het wel een aanslag. Wat voor soort aanslag, daar is nog geen enkel bericht over geweest. Er wordt alleen niet luidkeels geroepen dat het een terreuraanslag is, wat in de praktijk betekent dat de dader(s) waarschijnlijk wit zijn. Als dat niet zo was dan had er waarschijnlijk al een "TERREUR IN UTRECHT!!!!!" kop in de Telegraaf gestaan.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Menselijk geheugen is een - evolutionair gezien - héél oud beest, helaas. Totaal niet ontwikkeld voor onze "beschaafde tijd".steveman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:54:
[...]
Ja okay, uit de hand gelopen vechtpartij of ontvoering zou ik geen aanslag noemen inderdaad.
[...]
Mja, hij geeft aan ook niet zeker te weten waar het om gaat. Maar goed omdat Christchurch nog zo vers in het geheugen ligt denkt iedereen gelijk aan zoiets.
Enfin, het is nu wachten totdat mensen gaan struikelen over een mededeling die conform protocol is, men zal rekening houden met elke eventualiteit, dus ook inclusief terrorisme als mogelijkheid. Dat is tenslotte de taak van hulpdiensten.
D'oh. Natuurlijk. Dat is protocol. Het is hun taak om met alles rekening te houden.IkWilbert schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:57:
Politie houdt rekening met terroristisch motief.
Zo'n melding is geen indicatie. Dat volgt pas na analyse.
[ Voor 17% gewijzigd door Virtuozzo op 18-03-2019 12:00 ]
*houdt ook rekening metIkWilbert schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:57:
Onderzoek naar schietincident #24oktoberplein in #Utrecht is gaande. Daarin houden we ook rekening met een eventueel terroristisch motief.
— Politie Utrecht (@POL_Utrecht) 18 maart 2019
Joh, zou je denken?IkWilbert schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:57:
Zijn echt van die no-brainer dingen waar iedereen dan ineens iets van maakt. Natuurlijk houden ze daar rekening mee. Net zoals ze rekening houden met een afrekening of iets anders.
Allés staat open momenteel, dus ja, dan is dat voor kranten natuurlijk lekker makkelijk roepen "Terrorisme"
Waarom zou je in godsnaam binnen blijven? Als het 200 meter was OK (maybe), maar 2km?Piet_Piraat7 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:59:
Op 2km afstand van mijn werk, geen fijn idee. Blijf met lunchpauze maar binnen. Maar afwachten wat er nou precies gebeurd is.
[ Voor 25% gewijzigd door Angeloonie op 18-03-2019 12:01 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Op de #A12 van Den Haag tot Oudenrijn is de linkerrijstrook dicht om hulpdiensten de ruimte te geven. #geefzederuimte https://t.co/lbbYqrnh1Y
— Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (@RWSverkeersinfo) 18 maart 2019
Uiteraard, het was pas raar geweest als ze dat niet deden, ze houden alle opties over, terrorisme valt daar ook onder, maar een uit de hand gelopen liquidatie ook.IkWilbert schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:57:
"Wie liquideert er nou iemand in een volle tram?" Ik denk dezelfde mensen die het geen probleem vinden om een AK-47 leeg te schieten op iemand waar ook zijn vrouw en kind bij is, of in de buurt van een volle school.
People as things, that’s where it starts.
Ook dan is het een aanslag, dat sluit elkaar namelijk helemaal niet uit, dan gaat het hooguit om het 'motief' dat een of meerdere daders hadden met een geweldadige aanslag..
Verder zal dat voor de slachtoffers verder an sich ook weinig verschil maken, of ze gedood worden of gewond raken vanwege de ene of een andere reden.
Om die reden is gewoon ook de allereerste prioriteit hulpverlening aan de slachtoffers en het voorkomen van verdere slachtoffers, een tweede is dan te pogen de dader(s) te pakken.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Iets met suikerspiegel

Anyway, tot dusver nog weinig bekend. Al met al vrij heftig, al helemaal wanneer dat getuigenverslag zou kloppen en die vrouw door 3-4 man beschoten zou zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door De_Bastaard op 18-03-2019 12:05 ]
Gezien het (enige?) doelwit een vrouw was zal het me ook niks verbazen als het weer een gevalletje eerwraak is. Als het echt een terroristische aanslag was hadden ze de hele tram wel neergemaaid met random slachtoffers.. Maargoed, dat is allemaal speculaas.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
dat is dan wel weer bijkomend voordeel
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je snapt dat dit precies is wat de terroristen willen bereiken?Piet_Piraat7 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:59:
Op 2km afstand van mijn werk, geen fijn idee. Blijf met lunchpauze maar binnen. Maar afwachten wat er nou precies gebeurd is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Over het algemeen denk je als eerste aan georganiseerd dodelijk geweld tegen een groep mensen (bijvoorbeeld zoals bij de meeste terroristische aanslagen).
Strikt genomen is (dodelijk) geweld richting 1 persoon ook een aanslag.
aan·slag (de; m; meervoud: aanslagen)
[...]
6. poging tot moord of overrompeling
Wat precies? Dat je even binnenblijft na een schietpartij voor de deur?pven schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:06:
[...]
Je snapt dat dit precies is wat de terroristen willen bereiken?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Bangmakerij natuurlijk ... En 2km noem ik niet echt voor mijn deur..oisyn schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Wat precies? Dat je even binnenblijft na een schietpartij voor de deur?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat heeft het voor zin om te demonstreren als niemand kijkt/luistert. Alle ogen/oren zijn nu op Utrecht gericht.Gunner schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:06:
Ik snap best dat dit heftig is, maar om een andere demonstratie helemaal in Den Haag over de pensioen gelijk af te gelasten, is dat niet wat overtrokken?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 18-03-2019 12:09 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Zal het niet meer zijn dat die demonstratie door de hulpdiensten werd uitgevoerd, en dat die in een situatie als deze juist acuut paraat moeten blijven?Gunner schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:06:
Ik snap best dat dit heftig is, maar om een andere demonstratie helemaal in Den Haag over de pensioen gelijk af te gelasten, is dat niet wat overtrokken?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Waarom niet. Wat we nu doen is maar wat roepen zonder enige vorm van echte feiten.LordSinclair schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Wat heeft het voor zin om te demonstreren als niemand kijkt/luistert. Alle ogen/oren zijn nu op Utrecht gericht.
Twee totaal verschillende plekken. Buiten dat; er zijn genoeg hulpdiensten.Stoelpoot schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:09:
[...]
Zal het niet meer zijn dat die demonstratie door de hulpdiensten werd uitgevoerd, en dat die in een situatie als deze juist acuut paraat moeten blijven?
Maar misschien denk ik wat te simpel.
[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 18-03-2019 12:13 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Angst. Maar of dat gelukt is..oisyn schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Wat precies? Dat je even binnenblijft na een schietpartij voor de deur?
Heftig dit! Maar dat men rekening houdt met een terroristische aanslag is natuurlijk logisch, maar kan net zo goed een afrekening zijn in criminele circuit.
Wel binnen de wijk, en de dader is voortvluchtig. Wie weet tot wat voor soort schermutselingen dit nog kan leiden.pven schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Bangmakerij natuurlijk ... En 2km noem ik niet echt voor mijn deur.
Terrorisme heeft vrij weinig te maken met die gedachtengang.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 18-03-2019 12:14 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik heb RTV Utrecht opstaan en zij zijn live, zij melden hier niks over.De_Bastaard schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:12:
Ik las op een andere plek dat er mogelijk op meerdere plekken geschoten is? Iemand daar al meer info over?
Volgende keer graag je laatste post aanpassen ipv dubbel te posten
[ Voor 11% gewijzigd door janvanduschoten op 18-03-2019 12:15 ]
Word vaker genoemd inderdaad, maar niet echt veel info op.De_Bastaard schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:12:
Ik las op een andere plek dat er mogelijk op meerdere plekken geschoten is? Iemand daar al meer info over?
Rondom Utrecht schijnt er ook meer politie te zijn op de snelwegen, misschien opzoek naar de dader.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Inderdaad.Gynnad schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:09:
Het kan natuurlijk om een afrekening gaan, zou niet de eerste keer zijn dat er omstanders worden geraakt in zo'n dergelijke situatie. Om het meteen over een terroristische aanslag te hebben lijkt mij wat te snel.
Dat neemt niet weg dat verwerking van incident door diensten conform specifiek protocol verloopt, dat gaat van worst case potentieel voor escalatie het laddertje af van mogelijke aard van incident.
Dat is zoals het hoort, dat is tenslotte de taak.
Probleem is dat mensen gewoon mensen zijn, en toeschouwers. Dat protocol kent men niet, men heeft die training niet, en dus reageert men op heel begrijpelijke maar weinig productieve wijze.
Dat is wat altijd weer ruimte schept voor gebruik / misbruik van beeldvorming bij incidenten, of dat nu om een afrekening gaat, een incident persoonlijke sfeer, schoonmaakactie georganiseerde misdaad of wat dan ook. Ook dat is onderdeel van het spectrum van menselijk gedrag, helaas.
Hoe mensen zich gedragen onder druk, maar ook bij aanwezigheid van druk, maar buiten deelname aan protocol, is heel erg indicatief. Helaas letten we daar minder op. Of dat nu om ons zelf gaat, of anderen.
Reactie en verwerking van incident is top down en worst to least, andersom laat immers ruimte voor escalatie en dat is niet conform opdracht bescherming & behartiging. Het is altijd achter feiten aanlopen.
Er zit zeker wel nuance achter. Stel dat het inderdaad om terrorisme gaat, kan er een tweede aanslag snel volgen. Dit hebben we in het verleden ook gezien (met 9/11 als groots voorbeeld van een meervoudige aanval natuurlijk, en ik kan me in Frankrijk ook zo'n geval herinneren?) De aanwezigheid zal standaard opgevoerd worden. Puur gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat valse alarmen hierdoor tijdelijk toenemen, verdachte tassen e.d.). Medisch personeel kan plotseling in aanraking komen met slachtoffers die overgeplaatst moeten worden als er een grotere hoeveelheid slachtoffers is. De SEH loopt dan snel vol.Gunner schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:10:
[...]
Waarom niet. Wat we nu doen is maar wat roepen zonder enige vorm van echte feiten.
[...]
Twee totaal verschillend plekken. Buiten dat; er zijn genoeg hulpdiensten.
Maar misschien denk ik wat te simpel.
Dat is eigenlijk bij elke schietpartij in een stad zo.De_Bastaard schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:12:
Het geluid van schoten kaatst alle kanten op en is lastig te plaatsen. Zo kan iemand 3 straten verderop denken dat het net om de hoek was en dat melden.
Meestal blijkt het niet te kloppen.
Live blog van de NOS kun je hier volgen: https://nos.nl/liveblog/2...-houdt-crisisoverleg.html.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Hetzelfde geldt overigens ook voor eerwraak. Dat doe je niet in een tram, lijkt mij.
Daarnaast zijn dit soort mensen natuurlijk ook gestoord. Die denken wellicht niet zo logisch na.
Een aanval op een persoon in een bar is ook een aanslag. Het woord is nogal misleidend omdat we er een betekenis van gevoel aan geven.KaiseRRuby schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:19:
Toch is een tram een vreemde plek voor een aanslag vind ik. Je moet er in, je gaat rijden, je kunt er dus ook niet uit. Je gaat schieten, maar dan maai je niet de hele tram neer maar 'slechts' een paar personen? Tram gaat stil staan, je moet er uit. Je auto moet ook maar net klaar staan.
Hetzelfde geldt overigens ook voor eerwraak. Dat doe je niet in een tram, lijkt mij.
Daarnaast zijn dit soort mensen natuurlijk ook gestoord. Die denken wellicht niet zo logisch na.
Overigens is dit een handig draaiboek voor nieuwsberichten over dit soort zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Plasma_Wolf op 18-03-2019 12:21 ]
Tja, als je dit in je hoofd haalt dan denk ik niet dat je dat doet met het idee dat je niet gepakt zal worden.KaiseRRuby schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:19:
Toch is een tram een vreemde plek voor een aanslag vind ik. Je moet er in, je gaat rijden, je kunt er dus ook niet uit. Je gaat schieten, maar dan maai je niet de hele tram neer maar 'slechts' een paar personen? Tram gaat stil staan, je moet er uit. Je auto moet ook maar net klaar staan.
[ Voor 25% gewijzigd door janvanduschoten op 18-03-2019 12:28 ]
"Terroristische daad' is niet uitgesloten. Dat is de 1e melding. tot er meer bekend is, blijft het speculeren natuurlijk.KaiseRRuby schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:19:
@BlazeMuis 4j oude Clio station 'fleetowner'
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 18-03-2019 12:24 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Hoe kom je aan deze informatie?BlazeMuis schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:21:
Ze zoeken een Rode Renault Clio met kenteken knip is zakelijke geregistreerd bij de RDW. Huurauto?
[ Voor 4% gewijzigd door janvanduschoten op 18-03-2019 12:33 ]
Zag het volgens mij op de NOS stream voorbij komen.
Je concentreert je nu wel heel erg op het woordje aanslag en je gaat compleet voorbij aan wat @KaiseRRuby zegt. We weten al dat dit niet om een vuistgevecht gaat.Virtuozzo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:20:
[...]
Een aanval op een persoon in een bar is ook een aanslag. Het woord is nogal misleidend omdat we er een betekenis van gevoel aan geven.
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 18-03-2019 12:24 ]
Dat plaatje mag wat mij betreft naar het eerste bericht in het topic. Al zal het voor velen handig zijn als er een Nederlandse vertaling is.Plasma_Wolf schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:21:
De dader (wat het motief ook is, terreur, criminele afrekening, etc.) denkt niet altijd na over een exit-strategie. Niet alles wordt even goed voorbereid.
Overigens is dit een handig draaiboek voor nieuwsberichten over dit soort zaken.
Afbeelding
En ja, er zou wel een verplichting op media gelegd mogen worden om dat als caveat bij elk bericht toe te voegen, maar goed.
Het specifieke kenteken niet. Daar zou ik eerlijk gezegd graag een bron van willen zien voordat er een heksenjacht begint.SgtPoen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:23:
[...]
Zag het volgens mij op de NOS stream voorbij komen.
[ Voor 18% gewijzigd door shoombak op 18-03-2019 12:26 ]
Zag het voorbij komen op Twitter: Nog onbevestigde informatie, dus voorlopig *weg*
[ Voor 20% gewijzigd door janvanduschoten op 18-03-2019 12:29 ]
Kentekeninformatie is privacy informatie, mag niet gedeeld worden totdat autoriteiten daar opdracht toe geven.Stoelpoot schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:24:
[...]
Het specifieke kenteken niet. Daar zou ik eerlijk gezegd graag een bron van willen zien voordat er een heksenjacht begint.
Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ
[sorry, verwijderd]Stoelpoot schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:24:
[...]
Het specifieke kenteken niet. Daar zou ik eerlijk gezegd graag een bron van willen zien voordat er een heksenjacht begint.
Bron lijkt Twitter te zijn, vind ik erg onbetrouwbaar.
[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 18-03-2019 12:29 ]
Geen bron dus, enkel mensen die iets roepen en anderen die daarin mee gaan. Dat is het enige wat nodig is om een totaal onschuldig iemand in gevaar te brengen.
[ Voor 9% gewijzigd door janvanduschoten op 18-03-2019 12:29 ]
--
Edit:
Ah, goed, was net gebeurd.
[ Voor 18% gewijzigd door Hexxagon op 18-03-2019 12:30 ]
Of erger, iemand die inbreekt op officiële kanalen en informatie vrijgeeft. Of iemand die gebruik maakt van een emotionele of onprofessionele agent, of hulpverlener met horen zeggen.Stoelpoot schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:27:
[...]
Geen bron dus, enkel mensen die iets roepen en anderen die daarin mee gaan. Dat is het enige wat nodig is om een totaal onschuldig iemand in gevaar te brengen.
Dat soort details kunnen verstrekt worden, maar door de autoriteiten. Taak, training.
De NCTV schroeft het dreigingsniveau voor de provincie Utrecht tot vanavond 18.00 uur op naar niveau 5. Conform taak en protocol. That's it.Geert1976 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:28:
Hoogste staat van paraatheid in Utrecht nu.
Horen zeggen.Schijnen 3 schutters te zien zijn geweest
[ Voor 25% gewijzigd door Virtuozzo op 18-03-2019 12:31 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Live op RTV Utrecht is er veel commotie, zou een inval worden gedaan bij Trumanlaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Qu3st op 18-03-2019 12:33 ]
De plek is wel bizar, in een drukke tram.
Als het een afrekening voor een een huis was geweest, dan weten we vaak al dat het relationele sfeer is, of iets uit de (drugs)criminaliteit en onderwereld. Dan zou er ook geen coalitiegesprek worden afgebroken. En in deze tijden wordt in dit geval al snel aan terreur gedacht. Maar onderzoek zal het nog moeten uitwijzen.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
In dit topic geld het Zero Tolerance beleid, en het beleid rond actualiteitentopics. Zie ook:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Bij herhaalde overtredingen kan een tijdelijke ban uit AWM verwacht worden.
Concreet houdt ZT in:
• Post a.u.b. geen aanstootgevend materiaal zoals van slachtoffers.
• Geen discussie voeren over de islam in welke vorm dan ook.
• Geen discussie over maatschappelijke problematiek in welke vorm dan ook.
• We houden het bij actualiteiten, en alleen actualiteiten.
• Geen slowchat
• Alle reacties die over terrorisme in het algemeen gaan worden dus uit dit topic verwijderd.