Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

bottom line schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:10:
[...]

Ook bij de MAX10 zal de motor naar voren worden gehangen, en zal de MCAS moeten compenseren ;)
Ja, omdat het design van de motorophanging niet meer aangepast kan worden. Maar de MAX 10 stond dan ook niet op de planning in 2011. Als het landingsgestel in 2011 direct was meegenomen in het design van de MAX, kon de motorophanging ook anders geweest zijn.

It takes two fools to argue.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
XWB schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:18:
[...]

Ja, omdat het design van de motorophanging niet meer aangepast kan worden. Maar de MAX 10 stond dan ook niet op de planning in 2011. Als het landingsgestel in 2011 direct was meegenomen in het design van de MAX, kon de motorophanging ook anders geweest zijn.
Nee dat kon niet, hadden ze initieel het landingsgestel aangepast dan zou een groot deel van de romp en vleugel her ontworpen moeten worden omdat bij het inklappen de wielen elkaar dan raken.
http://www.b737.org.uk/737maxdiffs.htm

Voor de Max is het landingsgestel van het neuswiel verlengd. Dit kan ook verder zonder problemen omdat er geen beperkingen aan de lengte zijn voor de lengte.

Het landingsgestel van de max10 wordt ook enkel langer tijdens de rotatie, dit om voldoende angle-of-attack te krijgen om op te stijgen

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Brilsmurfffje
  • Niet online
Beetje dubbel is het wel want het gaat om haar ex-man welke 2 kinderen nalaat..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:51

gws24

Thinking is hard!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:29:
[...]

Beetje dubbel is het wel want het gaat om haar ex-man welke 2 kinderen nalaat..
Tja, ik begrijp het wel. Ondanks dat het misschien haar ex-man is blijft het de vader van haar kinderen die er opeens niet meer is en er dus ook niet meer voor hen is. Gezien de reacties hier over hoe Boeing volgens velen compleet gefaald heeft lijkt het me niet heel raar. Aan de andere kant zou ik misschien zeggen wacht het officiele onderzoeksrapport af maar ja dat kan ook zomaar jaren duren en als nabestaande wil je wel verder. Moeilijke zaak in ieder geval.

gws24 wijzigde deze reactie 02-04-2019 20:57 (16%)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Het lijkt me toch opportuner te wachten tot de onderzoekende instanties hun bevindingen publiceren. Gezien de MAX aan de grond staat (en dat klauwen vol geld kost) zal dat geen jaren duren vermoed ik.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:51

gws24

Thinking is hard!

Borromini schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:05:
Het lijkt me toch opportuner te wachten tot de onderzoekende instanties hun bevindingen publiceren. Gezien de MAX aan de grond staat (en dat klauwen vol geld kost) zal dat geen jaren duren vermoed ik.
Klopt, dat is vanuit ons gezien rationeel de beste weg maar als er ook emoties bij komen...

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De software update lijkt iets ingewikkelder dan verwacht en kan nog enige tijd op zich laten wachten:
The planemaker said last week it would submit final paperwork for the revamp to the Federal Aviation Administration by March 29 to make the system -- known as MCAS -- less aggressive in pushing down a plane’s nose, and to add redundancy so that it’s less likely to activate when other systems malfunction

Now Boeing says the update won’t be ready until the “coming weeks.”

An issue with integrating the software fix and the plane’s existing flight-control architecture came to light as Boeing did a final audit of the upgrade, according to a person briefed on the work. Ensuring that MCAS will perform as desired while not interfering with existing flight controls isn’t expected to be a significant challenge said the person, who wasn’t authorized to speak about the work and asked not to be identified.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blijkbaar is er direkt na de Lion Air crash al een onderzoek naar Boeing gestart vanwege "incomplete or misleading information" met betrekking tot de 737 MAX.
https://finance.yahoo.com...ing-misled-162829234.html

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Freee!!

Freee!!

Het lijkt erop dat die knopentellers bij Boeing gegokt en verloren hebben, ze zullen nu toch echt plaats moeten maken voor mensen met verstand van de praktijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

gws24 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:55:
[...]

Tja, ik begrijp het wel. Ondanks dat het misschien haar ex-man is blijft het de vader van haar kinderen die er opeens niet meer is en er dus ook niet meer voor hen is. Gezien de reacties hier over hoe Boeing volgens velen compleet gefaald heeft lijkt het me niet heel raar. Aan de andere kant zou ik misschien zeggen wacht het officiele onderzoeksrapport af maar ja dat kan ook zomaar jaren duren en als nabestaande wil je wel verder. Moeilijke zaak in ieder geval.
De uitkomst van het onderzoek zal daar niet veel aan veranderen gok ik. Je ziet wel vaker dat mensen de fabrikant aanklagen wanneer een vliegtuig neergestort is, ook al bleek het pilot error te zijn en de fabrikant er verder niks aan kon doen.

• Freee!!

Freee!!

XWB schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:16:
[...]
De uitkomst van het onderzoek zal daar niet veel aan veranderen gok ik. Je ziet wel vaker dat mensen de fabrikant aanklagen wanneer een vliegtuig neergestort is, ook al bleek het pilot error te zijn en de fabrikant er verder niks aan kon doen.
Maar in dit geval lijkt het er minimaal heel erg sterk op, dat de fabrikant er wel wat aan kon doen.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:23
En zeker wanneer het gerucht gaat dat de piloten het systeem uitschakelden volgens het boekje van Boeing.
En dan nog crashten doordat het systeem gewoon verder blokkeerde om de snuit omhoog te doen.

• Rannasha
  • Laatst online: 16:38

Rannasha

aka "Species5618"

Pilots of the 737 Max jet that crashed in Ethiopia in March initially followed Boeing's standard emergency procedures to try to get control of the plane, but ultimately failed, the Wall Street Journal reported Wednesday.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:32

franssie

Save the albatross

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Ethiopië heeft het eerste rapport van ET302 naar buiten gebracht:
De piloten van de Boeing 737 Max 8 van Ethiopian Airlines hebben er alles gedaan om een crash te voorkomen. Dat blijkt uit het voorlopige rapport over de noodlottige crash van het vliegtuig op 10 maart. De onderzoeksgegevens zijn een nieuwe klap voor Boeing.

,,De bemanning heeft alle procedures van Boeing herhaaldelijk opgevolgd, maar kon het vliegtuig niet onder controle krijgen’’, vertelde de Ethiopische minister van Transport Dagmawit Moges op een persconferentie over het rapport.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:24
Welke gevolgen gaat dit hebben?

Mijn gevoel zegt me dat Boeing het beste de productie van de NG verlengt en terug naar de tekentafel gaat voor een fatsoenlijke opvolger. Maar dat zal wel niet gebeuren, de kapitaalsvernietiging is immens en wellicht zelfs voor een gigant als Boeing een maatje te groot.

Ben niet bang aangelegd, maar na dit verhaal is de drempel om in een (tzt aangepaste) Max te stappen toch wel iets hoger geworden.

Probleem voor Boeing is ook dat bij nog een crash van de Max (bijna ongeacht de oorzaak) binnen nu en zeg 3 jaar het sowieso einde oefening is voor het toestel. Alsmede voor alle tot die tijd geleverde exemplaren.

De publieke opinie kan heel machtig zijn.

iRacing Profiel

• bottom line
En dat terwijl Amerika iedereen ervan probeerde te overtuigen dat het vliegtuig 100% safe was, en het enkel de schuld was door de onervaren 3de wereld piloten :')

• franssie

franssie

Save the albatross

bottom line schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:51:
En dat terwijl Amerika iedereen ervan probeerde te overtuigen dat het vliegtuig 100% safe was, en het enkel de schuld was door de onervaren 3de wereld piloten :')
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het nieuws bevestigd kreeg. Sowieso vond ik dat een nogal onsmakelijk cerhaal (want die piloten vliegen wel relatief veilig in de andere 73x'n).
Hoe dan ook, nu is het ook voer voor juristen geworden, aansprakelijkheid wegwuiven met dat soort onzin verhalen is nu niet meer geloofwaardig (voor zover het dat al was).

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• JvS
  • Laatst online: 23:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

De FAA deed dat?

• Theebag
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Het rapport kan hier gedownload worden :

http://www.ecaa.gov.et/do...4f-4689-9c58-d7af1ee17f3e

Een van de twee AoA sensoren bleek een afwijkende waarde door te geven, pagina 9:

"Left AOA decreased to 11.1° then increased to 35.7° while value of right AOA indicated 14.94°. Then after, the left AOA value reached 74.5° in ¾ seconds while the right AOA reached a maximum value of 15.3°."

Theebag wijzigde deze reactie 04-04-2019 18:35 (34%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Boeing, de FAA zei niets wat mij bijgebleven is. Dat is ook de reden dat ze door de andere luchtvaartautoriteiten iets minder serieus worden genomen dacht ik zo. En de reden dat ze nu onder de loep van de FBI etc liggen?

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Niet alleen Amerika, iedereen had vertrouwen in den luchtvaart processen. Het blijven nog steeds heel rigoureuze processen overigens, maar niet meer zó veilig als men geloofde.

• bottom line
Garyu schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:45:
[...]
Niet alleen Amerika, iedereen had vertrouwen in den luchtvaart processen. Het blijven nog steeds heel rigoureuze processen overigens, maar niet meer zó veilig als men geloofde.
Nou ja, Europa heeft nooit de ballen gehad om tegen Amerika in te gaan en het initiatief te nemen. Ook omdat onze luchtvaartmaatschappijen het al zo moeilijk om te concurreren met de rest van de wereld en met alle boetes die ze aan hun reizigers moeten betalen bij vertragingen.
China daarentegen was er wel snel en correct bij. Wees maar gerust dat iedereen dat heeft onthouden, en nu meer op de Chinezen hun processen vertrouwt dan de Amerikaanse.

• franssie

franssie

Save the albatross

bottom line schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:58:
[...]
<> Wees maar gerust dat iedereen dat heeft onthouden, en nu meer op de Chinezen hun processen vertrouwt dan de Amerikaanse.
Misschien heeft de EU ook nog een instantie die toezicht houdt ;) We zijn onafhankelijk van zowel CN als USA al beklijft dat vaak niet zo.

• Garyu
bottom line schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:58:
[...]

Nou ja, Europa heeft nooit de ballen gehad om tegen Amerika in te gaan en het initiatief te nemen. Ook omdat onze luchtvaartmaatschappijen het al zo moeilijk om te concurreren met de rest van de wereld en met alle boetes die ze aan hun reizigers moeten betalen bij vertragingen.
China daarentegen was er wel snel en correct bij. Wees maar gerust dat iedereen dat heeft onthouden, en nu meer op de Chinezen hun processen vertrouwt dan de Amerikaanse.
Mag ik even hard lachen? Je hebt duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt.

Er is nog geen enkel Chinees vliegtuig dat ook maar in de buurt van de certificeringseisen van de EASA of FAA komt.

Misschien gaat dat op termijn veranderen, maar dan zul je toch een hele lange adem moeten hebben. momenteel hebben ze er de technologie noch de processen voor.

Het feit dat China de Max zo snel aan de grond hield zou ik niet tegen zeer op processen of technologie schuiven, maar vooral op politiek. Dit keer absoluut de juiste keus, maar de redenen die erachter liggen mag je best met een klein korreltje zout nemen. Hier spelen grote belangen. Heel grote belangen.

Garyu wijzigde deze reactie 04-04-2019 20:27 (14%)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Garyu precies. Ik zie wel eens wat "high tech" China spul voorbijkomen in de garens. Dat haalt nog niet 30% van de specificaties. Ze zijn op de goede weg maar kwaliteitscontrole in welke vorm dan ook is gewoon totaal afwezig.

• Garyu
franssie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:32:
@Garyu precies. Ik zie wel eens wat "high tech" China spul voorbijkomen in de garens. Dat haalt nog niet 30% van de specificaties. Ze zijn op de goede weg maar kwaliteitscontrole in welke vorm dan ook is gewoon totaal afwezig.
Dat zou ik ook weer niet direct zeggen. De CR919 wordt een mooi vliegtuig en de plannen voor de C929 zien er goed uit. Ik krijg e.e.a. mee qua avionics daar en het is voor het grootste deel joint ventures van grote Europese en Amerikaanse bedrijven, misschien met wat verouderde tech maar wel veilig. Daar zit nu een enorme groep Chinese engineers met training uit de VS die de boel beter en beter maakt.

Maar het is en blijft complex en daar is veel tijd voor nodig. Kijk maar naar Boeing, die engineers laten ook echt niet opzettelijk steken vallen en zijn ervaren. En alsnog vallen er twee vliegtuigen uit de lucht.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Zelf Comac is nog niet zeker of de C919 wel FAA certificatie zal halen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:59:
[...]

Dat zou ik ook weer niet direct zeggen. De CR919 wordt een mooi vliegtuig en de plannen voor de C929 zien er goed uit.
`eens
Ik krijg e.e.a. mee qua avionics daar en het is voor het grootste deel joint ventures van grote Europese en Amerikaanse bedrijven, misschien met wat verouderde tech maar wel veilig. Daar zit nu een enorme groep Chinese engineers met training uit de VS die de boel beter en beter maakt.

Maar het is en blijft complex en daar is veel tijd voor nodig. Kijk maar naar Boeing, die engineers laten ook echt niet opzettelijk steken vallen en zijn ervaren. En alsnog vallen er twee vliegtuigen uit de lucht.
Ik denk ook niet niet dat de ingenieurs dat opzettelijk ontworpen hadden, net zoals ik niet verwacht dat Chinese ingenieurs dat zouden doen. Het probleem zit niet bij de ingenieurs maar in de cultuur van "willen en moeten presteren" bij de leidinggevenden. Of het dan om winst/rendement of prestige gaat maakt niet uit.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:49:
Welke gevolgen gaat dit hebben?

Mijn gevoel zegt me dat Boeing het beste de productie van de NG verlengt en terug naar de tekentafel gaat voor een fatsoenlijke opvolger. Maar dat zal wel niet gebeuren, de kapitaalsvernietiging is immens en wellicht zelfs voor een gigant als Boeing een maatje te groot.
Kunnen ze niet beter de 757 weer van stal halen? Een 757-200 is heel vergelijkbaar qua afmetingen met een 737MAX-10 en ze kunnen hem vast ook een beetje inkorten.

Open Source landkaart

• alexbl69
Theebag schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:32:
Het rapport kan hier gedownload worden :

http://www.ecaa.gov.et/do...4f-4689-9c58-d7af1ee17f3e

Een van de twee AoA sensoren bleek een afwijkende waarde door te geven, pagina 9:

"Left AOA decreased to 11.1° then increased to 35.7° while value of right AOA indicated 14.94°. Then after, the left AOA value reached 74.5° in ¾ seconds while the right AOA reached a maximum value of 15.3°."
Zelfs bij een goed werkende AOA indicator heeft dit een enorm oscillerend effect...

MCAS reageert op input van de AOA indicator met een pitch-wijziging. Gevolg van deze pitch-wijziging is dat de AOA indicator een andere waarde aangeeft waarop MCAS weer reageert.

Kan me voorstellen dat ook als dit systeem wel naar behoren werkt het bijzonder vreemd aan kan voelen.

iRacing Profiel

• SnowDude
  • Laatst online: 21-05 10:58

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

alexbl69 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:27:
[...]

Zelfs bij een goed werkende AOA indicator heeft dit een enorm oscillerend effect...

MCAS reageert op input van de AOA indicator met een pitch-wijziging. Gevolg van deze pitch-wijziging is dat de AOA indicator een andere waarde aangeeft waarop MCAS weer reageert.

Kan me voorstellen dat ook als dit systeem wel naar behoren werkt het bijzonder vreemd aan kan voelen.
Ze zullen niet zo stom geweest zijn omdat NIET met een PID controller the doen, zelfs mijn RC quadcopter
heeft dat.

Wikipedia: PID controller

SnowDude wijzigde deze reactie 05-04-2019 10:49 (1%)
Reden: Stomme typo

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
SnowDude schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:24:
[...]

Ze zullen niet zo stom geweest zijn omdat die met een PID controller the doen, zelfs mijn RC quadcopter heeft dat.

Wikipedia: PID controller
En waarom zou dat niet kunnen met een PID dan?

• SnowDude
  • Laatst online: 21-05 10:58

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

upclocker schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:46:
[...]

En waarom zou dat niet kunnen met een PID dan?
Was een type, ik bedoelde dat ze natuurlijk wel een PID gebruiken, dan zou het ook niet meer oscileren

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Boeing geeft nu zelf de fout ook toe:
http://www.boeing.com/com...-max-update.page#/message

Maar ze zeggen wel
We remain confident in the fundamental safety of the 737 MAX.
Maar ik denk niet dat iedereen er zo over denkt. Dit kon ook nog wel eens gevolgen hebben voor het commerciële succes van de MAX-10. Ik voorspel een lastige financiële toekomst voor Boeing.

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

u_nix_we_all schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:46:
[...]
Ik voorspel een lastige financiële toekomst voor Boeing.
In het ergste geval kan Airbus nog aandeelhouder worden van Boeing om de concurrentie in leven te houden en zo een monopolie te voorkomen. En er is al een precedent voor, zelfs in de USA.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:12:
[...]

Kunnen ze niet beter de 757 weer van stal halen? Een 757-200 is heel vergelijkbaar qua afmetingen met een 737MAX-10 en ze kunnen hem vast ook een beetje inkorten.
En mooier!

* mystic heeft altijd wel een zwak gehad voor de 757

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:10
[...]

Alleen moeten alle piloten dan weer nieuwe opleidingen volgen ed.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

[...]

Boeing had de complete 757 tooling vernietigd, en de supply chain bestaat ook niet meer. Dus nee :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
Het zit ze niet mee:
later on Thursday, Boeing confirmed that it had found a second software problem that the Federal Aviation Administration has ordered fixed – separate from the anti-stall system under investigation in the two crashes, and that had led to the aircraft's worldwide grounding.

The additional problem pertains to software affecting flaps and other flight stabilisation hardware and is therefore classified as critical to flight safety, said two officials who spoke on condition of anonymity to discuss the ongoing probe.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Boeing zou alvast scenario's uitwerken waarbij het de productie van de 737 MAX moet verlagen:
Boeing and suppliers are looking at scenarios including a slowdown in production of the 737 MAX if the plane’s grounding in the wake of two accidents lasts for a number of months, as many analysts expect, a person familiar with the process said.

Boeing assembles 52 737-family aircraft per month and its newest version, the MAX, represents the lion’s share of this production, although Boeing has declined to give exact numbers.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Nog meer softwareproblemen gevonden in de 737 MAX: https://nos.nl/artikel/22...leem-bij-ramptoestel.html

Iemand die weet welk probleem dit zou zijn?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De productieverlaging is zonet bevestigd:
Boeing Co. will cut production of its 737 MAX by almost a fifth over the next several weeks and has appointed a special board committee to examine its handling of new-airplane development.

Boeing said Friday that by mid-April it will trim monthly output of its best-selling jet by 10 to 42. The move overrides Boeing’s previous plan to boost monthly output of its best-selling plane to 57 by this summer.

XWB wijzigde deze reactie 05-04-2019 22:14 (10%)

• Garyu
wildhagen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:09:
Nog meer softwareproblemen gevonden in de 737 MAX: https://nos.nl/artikel/22...leem-bij-ramptoestel.html

Iemand die weet welk probleem dit zou zijn?
Zie hierboven iets met de flaps blijkbaar..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Interessant artikel in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...ing-van-piloten~be1a6cca/
Door de gashendels bijna volledig open te laten staan liep de snelheid van de Boeing 737 MAX op tot boven het toegestane maximum, waardoor het extra moeilijk werd het toestel weer onder controle te krijgen. Kort voor de Boeing te pletter sloeg bedroeg de snelheid 926 kilometer per uur, staat in het rapport.

De piloten van Ethiopian handelden aanvankelijk volgens de door Boeing opgestelde procedure, door het systeem uit te schakelen dat moet voorkomen dat een toestel te ver achterover helt. Maar doordat ze dit deden terwijl de neus van het toestel juist naar beneden wees en de snelheid vanwege het hoge motorvermogen ver was opgelopen, werd het nagenoeg onmogelijk de zogenoemde trimwielen handmatig in de juiste stand te draaien. Het verstellen van de trimwielen was nodig om het toestel weer horizontaal te krijgen. Bij zeer hoge snelheden vergt handmatige bediening veel kracht, bevestigen diverse 737-piloten tegenover Reuters.
Overigens vind ik dit meer zeggen over de noodzakelijke procedure om het vliegtuig onder controle te kunnen houden (te complex en niet getraind) dan over de competentie van de piloten. Maar het is wel een interessant inzicht.

Extra instructies en waarschuwingslampjes is duidelijk niet genoeg.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En piloten denken met meer snelheid meer stijgkracht te kunnen krijgen (de reden om vol gas te geven), dus het is contraintuïtief dat het toestel in zo'n geval naar beneden trimt.
Ik zou zeggen dat je een duidelijk aanduiding van je trim op het display wil zien (aan het trimwiel is het niet af te lezen, die draait meerdere keren rond) en dat de triminstellen hydraulisch moet worden zodat er geen grote kracht voor nodig is.

Open Source landkaart

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, dat handmatig instellen vergt blijkbaar nogal veel doorzettingsvermogen en soms ook flink kracht. Ik zat een filmpje van Mentour Pilot (kijk 20 seconden, naast de gashendel) te kijken en daar zie je dat het automatische systeem die draaiwielen een zodanige (gemotoriseerde) slinger geeft, dat je denkt "daar moet je niet je vinger tussen krijgen" maar als je dat met de hand moet doen, dan ben je wel ff bezig ja...Zeker als het systeem hele heftige en grote correcties doet zoals in de situaties van de crashes het geval is...

JvS wijzigde deze reactie 06-04-2019 09:28 (6%)

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:00:
Ik zou zeggen dat je een duidelijk aanduiding van je trim op het display wil zien (aan het trimwiel is het niet af te lezen, die draait meerdere keren rond) en dat de triminstellen hydraulisch moet worden zodat er geen grote kracht voor nodig is.
Er zit een trim indicatie naast het trim wiel, waar je de huidige trim af kan lezen. Niet het meest intuitief met al die mooie grote displays voor je neus, maar nog maar eens een herinnering aan het 50 jaar oude ontwerp van de 737.

• Brilsmurfffje
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:56:
Interessant artikel in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...ing-van-piloten~be1a6cca/

[...]

Overigens vind ik dit meer zeggen over de noodzakelijke procedure om het vliegtuig onder controle te kunnen houden (te complex en niet getraind) dan over de competentie van de piloten. Maar het is wel een interessant inzicht.

Extra instructies en waarschuwingslampjes is duidelijk niet genoeg.
Volgensmij doelt het Volkskrant artikel hier juist op het feit dat doordat de neus naar beneden stond en de motoren hoog vermogen leverde de acceleratie dusdanig was dat je door de g krachten amper meer met je handen bij de trim wielen kon komen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:50:
[...]

Volgensmij doelt het Volkskrant artikel hier juist op het feit dat doordat de neus naar beneden stond en de motoren hoog vermogen leverde de acceleratie dusdanig was dat je door de g krachten amper meer met je handen bij de trim wielen kon komen.
Nee, het gaat om aerodynamische krachten op de controle oppervlakken, in dit geval de horizontal stabiliser, ofwel het horizontale staartvlak. Door de hoge snelheid van de luchtstroom is het enorm lastig om met pure spierkracht de stand van dat staartvlak te veranderen. Denk aan je hand uit het raam van de auto steken aan 50km/u tegen 120km/u en je hand dan van bijvoorbeeld vlak/horizontaal naar verticaal te draaien, kijken hoeveel kracht erop komt te staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:08
u_nix_we_all schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:46:
Boeing geeft nu zelf de fout ook toe:
http://www.boeing.com/com...-max-update.page#/message

Maar ze zeggen wel

[...]

Maar ik denk niet dat iedereen er zo over denkt. Dit kon ook nog wel eens gevolgen hebben voor het commerciële succes van de MAX-10. Ik voorspel een lastige financiële toekomst voor Boeing.
Government bailout.

To big to fail ofzo

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:50
Het zal zeker effect hebben op Boeing. Echter naast het “succes-nummer” van de 737 serie hebben ze ook nog de 777 serie en 787. Voor luchtvaartmaatschappijen is het ook lastig veel keuze is er niet.

• Deadsy
chippie777 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:33:
Het zal zeker effect hebben op Boeing. Echter naast het “succes-nummer” van de 737 serie hebben ze ook nog de 777 serie en 787. Voor luchtvaartmaatschappijen is het ook lastig veel keuze is er niet.
Ze kunnen naar Airbus. Maar dan kunnen ze daar achteraan in de rij aansluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Deadsy schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:37:
[...]

Ze kunnen naar Airbus. Maar dan kunnen ze daar achteraan in de rij aansluiten.
precies, en je kan niet je productie ineens omhoog schroeven... je supply chain moet immers ook mee kunnen komen..
Grote kans dat Airbus toch weinig in stock heeft, en het meeste volgens JIT geleverd wordt.. werkt dat ook niet mee

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deadsy
SMSfreakie schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:43:
[...]

precies, en je kan niet je productie ineens omhoog schroeven... je supply chain moet immers ook mee kunnen komen..
Grote kans dat Airbus toch weinig in stock heeft, en het meeste volgens JIT geleverd wordt.. werkt dat ook niet mee
Inderdaad, ze zullen hoogstens kijken of ze de productie nog iets kunnen pushen binnen de huidige capaciteit.
Maar betwijfel dat daar veel rek in zit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-05 23:41

Stoney3K

Flatsehats!

Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:49:
Dus je ene AoA sensor waar MCAS op werkt is defect waardoor MCAS het toestel naar beneden aan het trimmen is en al zou je de AP willen inschakelen dan kan dat niet want omdat een AoA sensor defect is en geen goede waarde geeft wil die niet inschakelen.

Hier is toch heel duidelijk geen compleet "what-if" scenario op losgelaten.
Nog leuker: Als je AoA sensor faalt terwijl je op AP aan het klimmen bent, dan valt eerst de AP uit en gaat daarna je MCAS volle bak de neus naar beneden trimmen.

Zonder dat daarvoor een warning wordt gegeven op de EICAS. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:34
De annuleringen van het toestel lopen binnen.
http://luchtvaartnieuws.n...lling-voor-boeing-737-max
De Chinese leasemaatschappij CALC heeft een bestelling van 75 toestellen van het gewraakte type 737 MAX geparkeerd tot het moment dat de Amerikanen meer zekerheid kunnen geven over de veiligheid.

Ook de optie van nog eens 25 toestellen is in de ijskast gezet, zo schrijft de South China Morning Post. CALC (China Aircraft Leasing Group Holdings) maakt geen aanbetalingen meer over naar de Amerikaanse vliegtuigfabrikant.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Freee!!

Freee!!

Dat is nog geen annulering, maar kan het wel snel worden.

• Arator
Freee!! schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:56:
[...]

Dat is nog geen annulering, maar kan het wel snel worden.
CALC nog niet, maar in het artikel wordt ook Garuda Indonesia aangehaald en die hebben al wel afgezegd. Ik verwacht dat CALC eerst even gaat bekijken hoeveel het zou kosten om de order te annuleren. Ze stoppen in ieder geval al wel met aanbetalingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:03:
[...]
CALC nog niet, maar in het artikel wordt ook Garuda Indonesia aangehaald en die hebben al wel afgezegd. Ik verwacht dat CALC eerst even gaat bekijken hoeveel het zou kosten om de order te annuleren. Ze stoppen in ieder geval al wel met aanbetalingen.
Garuda Indonesia was al langer bekend. En ik denk niet dat het CALC zo heel veel zal gaan kosten om te annuleren, er is nu een goede reden en als het teveel kost, kan CALC zomaar besluiten verdere bestellingen bij de concurrent te plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Arator schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:03:
[...]

In die contracten zullen wel clausules ivm luchtwaardigheid zitten. En laat de MAX nu niet zo luchtwaardig zijn momenteel :*)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
Met de definitieve annuleringen zal het zo'n vaart niet lopen. De a320neo heeft nog een backlog van zo'n 3500 toestellen. Met een gemiddelde productie van 60 per maand duurt het nog wel even voor je aan de beurt bent als je nu een A320 gaat bestellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

upclocker schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:57:
De a320neo heeft nog een backlog van zo'n 3500 toestellen.
En met de A321neo erbij bijna 6000 toestellen in backlog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:22
upclocker schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:57:
Met de definitieve annuleringen zal het zo'n vaart niet lopen.
Inderdaad, het zou me niet verbazen als ze dat alleen doen om wat korting te bedingen bij Boeing.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Een informatief blog over de Lion Air en Ethiopian Air crashes met de 737MAX: 737: The MAX Mess. Duidelijk uitgelegd :)

Over deze galgenhumor moest ik toch even grinniken:
The button-pushing pilots are particularly irate. Gregory Travis, who is both a pilot and software developer, summed up his feelings in this acerbic comment:

“Raise the nose, HAL.”

“I’m sorry, Dave, I can’t do that.”
:$

gambieter wijzigde deze reactie 09-04-2019 00:56 (47%)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Artikel van de 'The New York Times', in een langer perspectief

Boeing’s 737 Max: 1960s Design, 1990s Computing Power and Paper Manuals
Pilots start some new Boeing planes by turning a knob and flipping two switches.

The Boeing 737 Max, the newest passenger jet on the market, works differently. Pilots follow roughly the same seven steps used on the first 737 nearly 52 years ago: Shut off the cabin’s air-conditioning, redirect the air flow, switch on the engine, start the flow of fuel, revert the air flow, turn back on the air conditioning, and turn on a generator.

The 737 Max is a legacy of its past, built on decades-old systems, many that date back to the original version. The strategy, to keep updating the plane rather than starting from scratch, offered competitive advantages. Pilots were comfortable flying it, while airlines didn’t have to invest in costly new training for their pilots and mechanics. For Boeing, it was also faster and cheaper to redesign and recertify than starting anew.

But the strategy has now left the company in crisis, following two deadly crashes in less than five months. The Max stretched the 737 design, creating a patchwork plane that left pilots without some safety features that could be important in a crisis — ones that have been offered for years on other planes. It is the only modern Boeing jet without an electronic alert system that explains what is malfunctioning and how to resolve it. Instead pilots have to check a manual.

The Max also required makeshift solutions to keep the plane flying like its ancestors, workarounds that may have compromised safety. While the findings aren’t final, investigators suspect that one workaround, an anti-stall system designed to compensate for the larger engines, was central to the crash last month in Ethiopia and an earlier one in Indonesia.

The Max “ain’t your father’s Buick,” said Dennis Tajer, a spokesman for the American Airlines pilots’ union who has flown the 737 for a decade. He added that “it’s not lost on us that the foundation of this aircraft is from the ’60s.”

[Boeing was “go, go, go” to beat Airbus with the 737 Max.]

The Max, Boeing’s best-selling model, with more than 5,000 orders, is suddenly a reputational hazard. It could be weeks or months before regulators around the world lift their ban on the plane, after Boeing’s expected software fix was delayed. Southwest Airlines and American Airlines have canceled some flights through May because of the Max grounding.
Dean Thornton, the president of Boeing, with an engine on the first 737-400 in 1988 in Seattle. The larger engines for Boeing’s new Max line of jets prompted a number of design issues.CreditBenjamin Benschneider/The Seattle Times, via Associated Press
Image
Dean Thornton, the president of Boeing, with an engine on the first 737-400 in 1988 in Seattle. The larger engines for Boeing’s new Max line of jets prompted a number of design issues.CreditBenjamin Benschneider/The Seattle Times, via Associated Press

The company has slowed production of the plane, putting pressure on its profits, and some buyers are reconsidering their orders. Shares of the company fell over 4 percent on Monday, and are down 11 percent since the Ethiopia crash.

“It was state of the art at the time, but that was 50 years ago,” said Rick Ludtke, a former Boeing engineer who helped design the Max’s cockpit. “It’s not a good airplane for the current environment.”

The 737 has long been a reliable aircraft, flying for decades with relatively few issues. Gordon Johndroe, a Boeing spokesman, defended the development of the Max, saying that airlines wanted an updated 737 over a new single-aisle plane and that pilots were involved in its design.

“Listening to pilots is an important aspect of our work. Their experienced input is front-and-center in our mind when we develop airplanes,” he said in a statement. “We share a common priority — safety — and we listen carefully to their feedback.” He added that American regulators approved the plane under the same standards they used with previous aircraft.

[Boeing announced that it was going to cut production of the 737 Max.]

Boeing’s chief executive, Dennis Muilenburg, said in a statement on Friday that the crashes in Indonesia and Ethiopia appeared to have been caused by the Max’s new anti-stall system. “We have the responsibility to eliminate this risk, and we know how to do it,” he said.

At a factory near Seattle on Jan. 17, 1967, flight attendants christened the first Boeing 737, smashing champagne bottles over its wing. Boeing pitched the plane as a smaller alternative to its larger jets, earning it the nickname the “Baby Boeing.”
Editors’ Picks
‘I Really Just Wanted the Comfort of My Husband’s Being There’
It’s Possible Leggings Are the Future. Deal With It.
‘S.N.L.’ and Kit Harington Spoof Biden and ‘Game of Thrones’
Boeing 737 Max: What’s Happened After Ethiopian Airlines and Lion Air Crashes

Boeing has come under intense scrutiny after its best-selling 737 Max jet was involved in two deadly crashes in five months.

Early on, sales lagged Boeing’s biggest competitor, McDonnell Douglas. In 1972, Boeing had delivered just 14 of the jets, and it considered selling the program to a Japanese manufacturer, said Peter Morton, the 737 marketing manager in the early 1970s. “We had to decide if we were going to end it, or invest in it,” Mr. Morton said.

Ultimately, Boeing invested. The 737 eventually began to sell, bolstered by airline deregulation in 1978. Six years later, Boeing updated the 737 with its “classic” series, followed by the “next generation” in 1997, and the Max in 2017. Now nearly one in every three domestic flights in the United States is on a 737, more than any other line of aircraft.

Each of the three redesigns came with a new engine, updates to the cabin and other changes. But Boeing avoided overhauling the jet in order to appease airlines, according to current and former Boeing executives, pilots and engineers, some of whom spoke on the condition of anonymity because of the open investigations. Airlines wanted new 737s to match their predecessors so pilots could skip expensive training in flight simulators and easily transition to new jets.

Boeing’s strategy worked. The Federal Aviation Administration never required simulator training for pilots switching from one 737 to the next.

“Airlines don’t want Boeing to give them a fancy new product if it requires them to retrain their pilots,” said Matthew Menza, a former 737 Max test pilot for Boeing. “So you iterate off a design that’s 50 years old. The old adage is: If it’s not broke, don’t fix it.”

It did require engineering ingenuity, to ensure a decades-old jet handled mostly the same. In doing so, some of the jet’s one-time selling points became challenges.
Subscribe to With Interest

Catch up and prep for the week ahead with this newsletter of the most important business insights, delivered Sundays.
The 737 Max 8 at Boeing’s plant in Renton, Wash. Nearly one in every three domestic flights in the United States is on a 737, more than any other line of aircraft.CreditRuth Fremson/The New York Times
Image
The 737 Max 8 at Boeing’s plant in Renton, Wash. Nearly one in every three domestic flights in the United States is on a 737, more than any other line of aircraft.CreditRuth Fremson/The New York Times

For instance, in the early years of the 737, jet travel was rapidly expanding across the world. The plane’s low-slung frame was a benefit for airlines and airports in developing countries. Workers there could load bags by hand without a conveyor belt and maintain the engines without a lift, Mr. Morton said. In the decades that followed, the low frame repeatedly complicated efforts to fit bigger engines under the wing.

By 2011, Boeing executives were starting to question whether the 737 design had run its course. The company wanted to create an entirely new single-aisle jet. Then Boeing’s rival Airbus added a new fuel-efficient engine to its line of single-aisle planes, the A320, and Boeing quickly decided to update the jet again.

“We all rolled our eyes. The idea that, ‘Here we go. The 737 again,’” said Mr. Ludtke, the former 737 Max cockpit designer who spent 19 years at Boeing.

“Nobody was quite perhaps willing to say it was unsafe, but we really felt like the limits were being bumped up against,” he added.

Some engineers were frustrated they would have to again spend years updating the same jet, taking care to limit any changes, instead of starting fresh and incorporating significant technological advances, the current and former engineers and pilots said. The Max still has roughly the original layout of the cockpit and the hydraulic system of cables and pulleys to control the plane, which aren’t used in modern designs. The flight-control computers have roughly the processing power of 1990s home computers. A Boeing spokesman said the aircraft was designed with an appropriate level of technology to ensure safety.

When engineers did make changes, it sometimes created knock-on effects for how the plane handled, forcing Boeing to get creative. The company added a new system that moves plates on the wing in part to reduce stress on the plane from its added weight. Boeing recreated the decades-old physical gauges on digital screens.
Boeing 737 engines at the company’s factory in 2012. By 2011, Boeing executives were starting to question whether the 737 design had run its course.CreditStephen Brashear/Associated Press
Image
Boeing 737 engines at the company’s factory in 2012. By 2011, Boeing executives were starting to question whether the 737 design had run its course.CreditStephen Brashear/Associated Press

As Boeing pushed its engineers to figure out how to accommodate bigger, more fuel-efficient engines, height was again an issue. Simply lengthening the landing gear to make the plane taller could have violated rules for exiting the plane in an emergency.

Instead, engineers were able to add just a few inches to the front landing gear and shift the engines farther forward on the wing. The engines fit, but the Max sat at a slightly uneven angle when parked.

While that design solved one problem, it created another. The larger size and new location of the engines gave the Max the tendency to tilt up during certain flight maneuvers, potentially to a dangerous angle.

To compensate, Boeing engineers created the automated anti-stall system, called MCAS, that pushed the jet’s nose down if it was lifting too high. The software was intended to operate in the background so that the Max flew just like its predecessor. Boeing didn’t mention the system in its training materials for the Max.

Boeing also designed the system to rely on a single sensor — a rarity in aviation, where redundancy is common. Several former Boeing engineers who were not directly involved in the system’s design said their colleagues most likely opted for such an approach since relying on two sensors could still create issues. If one of two sensors malfunctioned, the system could struggle to know which was right.

Airbus addressed this potential problem on some of its planes by installing three or more such sensors. Former Max engineers, including one who worked on the sensors, said adding a third sensor to the Max was a nonstarter. Previous 737s, they said, had used two and managers wanted to limit changes.
The angle of attack sensor, bottom, on a Boeing 737 Max 8.CreditRuth Fremson/The New York Times
Image
The angle of attack sensor, bottom, on a Boeing 737 Max 8.CreditRuth Fremson/The New York Times

“They wanted to A, save money and B, to minimize the certification and flight-test costs,” said Mike Renzelmann, an engineer who worked on the Max’s flight controls. “Any changes are going to require recertification.” Mr. Renzelmann was not involved in discussions about the sensors.

The Max also lacked more modern safety features.

Most new Boeing jets have electronic systems that take pilots through their preflight checklists, ensuring they don’t skip a step and potentially miss a malfunctioning part. On the Max, pilots still complete those checklists manually in a book.

A second electronic system found on other Boeing jets also alerts pilots to unusual or hazardous situations during flight and lays out recommended steps to resolve them.

On 737s, a light typically indicates the problem and pilots have to flip through their paper manuals to find next steps. In the doomed Indonesia flight, as the Lion Air pilots struggled with MCAS for control, the pilots consulted the manual moments before the jet plummeted into the Java Sea, killing all 189 people aboard.

“Meanwhile, I’m flying the jet,” said Mr. Tajer, the American Airlines 737 captain. “Versus, pop, it’s on your screen. It tells you, This is the problem and here’s the checklist that’s recommended.”

Boeing decided against adding it to the Max because it could have prompted regulators to require new pilot training, according to two former Boeing employees involved in the decision.

The Max also runs on a complex web of cables and pulleys that, when pilots pull back on the controls, transfer that movement to the tail. By comparison, Airbus jets and Boeing’s more modern aircraft, such as the 777 and 787, are “fly-by-wire,” meaning pilots’ movement of the flight controls is fed to a computer that directs the plane. The design allows for far more automation, including systems that prevent the jet from entering dangerous situations, such as flying too fast or too low. Some 737 pilots said they preferred the cable-and-pulley system to fly-by-wire because they believed it gave them more control.

In the recent crashes, investigators believe the MCAS malfunctioned and moved a tail flap called the stabilizer, tilting the plane toward the ground. On the doomed Ethiopian Airlines flight, the pilots tried to combat the system by cutting power to the stabilizer’s motor, according to the preliminary crash report.

Once the power was cut, the pilots tried to regain control manually by turning a wheel next to their seat. The 737 is the last modern Boeing jet that uses a manual wheel as its backup system. But Boeing has long known that turning the wheel is difficult at high speeds, and may have required two pilots to work together.

In the final moments of the Ethiopian Airlines flight, the first officer said the method wasn’t working, according to the preliminary crash report. About 1 minute and 49 seconds later, the plane crashed, killing 157 people.
Correction: April 8, 2019

An earlier version of this article transposed the death tolls in two crashes involving Boeing’s 737 Max jets. In the Lion Air crash in Indonesia last year, 189 people died, not 157; 157 people were killed in the Ethiopian Airlines crash last month, not 189.

Rebecca R. Ruiz and Stephen Grocer contributed reporting. Kitty Bennett contributed research.

• ookhoi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-05 11:34
https://nos.nl/artikel/22...n-na-crashes-737-max.html
De aandeelhouders zeggen dat Boeing winstgevendheid en groei boven veiligheid en eerlijkheid heeft gesteld en de ware omvang van de veiligheidsproblemen van de 737 MAX verborg.

• psy
  • Registratie: oktober 1999

psy

Kennis is macht

Die Benno Baksteen heb ik ook helemaal niet meer gehoord na zijn uitspraken op 13 maart. Hoop dat ik nog een soort van excuus ergens ga lezen maar het zal wel niet. Bah.

https://www.nporadio1.nl/...-omstreden-boeing-737-max
Luchtvaartexpert: ‘Geen structureel probleem met omstreden Boeing 737 MAX’

"Dit is extreem zeldzaam, heel bizar, heb dit nooit eerder meegemaakt", zegt voormalig KLM-captain Benno Baksteen in het radioprogramma 1op1 over het sluiten van het Europese luchtruim. Hij is het eens met de Amerikanen, die eerst het onderzoek van de crash in Ethiopië willen afwachten. "Er is geen structureel probleem met de Boeing 737 MAX."

"Emotie bij het publiek heeft geleid tot een domino-effect. Dan ontstaat er druk bij andere overheden om ook hun luchtruim te sluiten. Ik begrijp de emotie, maar je bent als overheid niet verstandig bezig als je daar achteraan rent", vindt Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS) en voormalig gezagvoerder bij de KLM.
EDIT:
Toch een reactie gevonden, van afgelopen zaterdag :)

https://nos.nl/nieuwsuur/...ren-bij-groot-nieuws.html
Bij de Ethiopian Airlines-crash gebeurde dat ook bij ons. In de studio liet oud vlieger Benno Baksteen, op ons verzoek, zijn gedachten gaan over het ongeluk. Hij zei onder meer dat hij een soortgelijke oorzaak als met het Lion Air-toestel niet waarschijnlijk vond. En dat wat hem betreft de toestellen niet aan de grond zouden hoeven worden gehouden, iets wat in een aantal landen toen al gaande was.

Inmiddels zijn er meer feiten. Wereldwijd vliegen de 737 MAX'en niet meer. En alles wijst nu wel degelijk op een verband tussen de rampen in Indonesië en Ethiopië. We berichtten er deze week ook over:

Een andere werkelijkheid dus dan tijdens het studiogesprek met Baksteen. Hoe kijkt hij daar zelf tegenaan? Met de wijsheid van nu is het natuurlijk makkelijk praten, zegt hij terecht, als ik hem er over bel. En hij wijst ook naar de rol van de media: er móet op zo'n moment iets verteld worden.

Hoe vaak heeft hij niet gehoord: 'maakt niet uit wat u zegt, áls u maar wat zegt'. En dan wordt het al snel speculeren. Wat dus niet perse slecht hoeft te zijn. In een bepaalde fase van het nieuws kan het de kijker óók helpen om verschillende opties uitgelegd te krijgen. Als je er maar duidelijk bij vermeldt dat we nog maar weinig feiten kennen.

Dat deed Baksteen trouwens ook in de uitzending. Hij benadrukt nu dat je op dat moment kijkt naar de meest waarschijnlijke scenario's, gegeven de (weinige) kennis die je op dat moment hebt. En dan is ook wel weer te verklaren waarom hij zich in onze studio zo uitliet.

Na het Lion Air-ongeluk had Boeing immers nieuwe instructies gestuurd naar alle piloten van het betreffende toestel. Iedere maatschappij geeft dat altijd door, de kans dat de Ethiopian-vliegers daar geen kennis van hadden, was miniem, redeneerde Baksteen. En dus was het in die eerste uren ook niet zo vreemd te veronderstellen dat er waarschijnlijk wat anders aan de hand was dan in Indonesië.

Nu weten we dat de werkelijkheid gecompliceerd lag. Ja, de piloten wisten inderdaad van de instructies. Sterker: ze pasten ze zelfs toe door het gewraakte systeem uit te zetten. Maar om nog onduidelijke redenen zetten ze dat systeem twee minuten later ook weer aan, waardoor het vliegtuig alsnog crashte. Kortom, in een lijst met scenario's was dit wel héél onverwacht.
Wat is nu de les van dit verhaal?

Een einde aan speculaties zal er niet snel komen. Ook de volgende keer zullen scenario's de revue passeren. En ook dan zullen we later vaak constateren dat er dingen zijn gebeurd die je niet kon voorzien. Nóg voorzichtiger zijn dus. Erop terugkomen als er wel meer bekend is. Blijven benadrukken dat ook journalisten en deskundigen het nog niet weten.

Of zoals Baksteen zegt: "We leven tegenwoordig in een wereld waar iedereen zwart of wit wil. Maar helaas: meestal zijn de dingen grijs."
:X

psy wijzigde deze reactie 10-04-2019 11:24 (58%)

• alexbl69
psy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:18:
Die Benno Baksteen heb ik ook helemaal niet meer gehoord na zijn uitspraken op 13 maart. Hoop dat ik nog een soort van excuus ergens ga lezen maar het zal wel niet. Bah.

https://www.nporadio1.nl/...-omstreden-boeing-737-max

[...]

EDIT:
Toch een reactie gevonden, van afgelopen zaterdag :)

https://nos.nl/nieuwsuur/...ren-bij-groot-nieuws.html

[...]

:X
Toch heeft hij niks vreemds gezegd....

"Dit is extreem zeldzaam, heel bizar, heb dit nooit eerder meegemaakt", zegt voormalig KLM-captain Benno Baksteen in het radioprogramma 1op1 over het sluiten van het Europese luchtruim."

Dat klopt, dit is (sinds de DC-10?) inderdaad nog nooit gebeurd

"Hij is het eens met de Amerikanen, die eerst het onderzoek van de crash in Ethiopië willen afwachten. "Er is geen structureel probleem met de Boeing 737 MAX."

Op dat moment was er inderdaad nog geen structureel probleem met het toestel. De eerste bevindingen over deze crash maken dat dit nu wel het geval is, maar toen (omdat er nog niks bekend was) niet.

Ook het 'zeg maar wat, maakt niet uit wat' verhaal klinkt me niet onlogisch in de oren. Er moet iets op TV als er wat gebeurt, no matter what. Dat hij zich dan zeer terughoudend opstelt terwijl de rest van de wereld al 'logische' conclusies trekt kan ik me heel goed voorstellen.

iRacing Profiel

• Koenoe
  • Laatst online: 00:41
psy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:18:
Ik kan me nog goed herinneren dat tijdens de live uitzending van de ramp met MH17 hij zei dat er waarschijnlijk toch niet veel Nederlanders aanboord zouden zijn (bron moeilijk te vinden). Sindsdien neem ik de man niet serieus meer. Wel 20 jaar geleden eens als captain gehad van een vlucht van Götenberg naar Amsterdam. This is your captain speaking, mr. Baksteen. Dat "grapje" bleef wel hangen.

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:21

tuinïnen

Livestrong

alexbl69 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:39:
[...]

Toch heeft hij niks vreemds gezegd....

"Hij is het eens met de Amerikanen, die eerst het onderzoek van de crash in Ethiopië willen afwachten. "Er is geen structureel probleem met de Boeing 737 MAX."

Op dat moment was er inderdaad nog geen structureel probleem met het toestel. De eerste bevindingen over deze crash maken dat dit nu wel het geval is, maar toen (omdat er nog niks bekend was) niet.
Dat het probleem nog niet duidelijk was is iets anders dan te stellen dat er geen structureel probleem was met de 737 Max. Er was wel een structureel probleem alleen was nog niet bekend wat het was. Wanneer er op korte termijn twee toestellen uit de lucht vallen met hetzelfde crash/hoogtepatroon dan vind ik het erg naïef om te stellen dat er geen structureel probleem is.

Afwachten had mogelijk nogmaals 200 levens kunnen kosten en in deze gevallen is het better to be safe than sorry.

tuinïnen wijzigde deze reactie 10-04-2019 12:22 (9%)

Eventus stultorum magister

• psy
  • Registratie: oktober 1999

psy

Kennis is macht

@tuinïnen Ja, dat vind ik exact zo.

Trouwens, deze hele toestand met de MAX doet me ook sterk denken aan wat er gebeurde met de Comet in 1954.

Echter in dat geval haalde de fabrikant zelf al de toestellen uit de lucht. Wat een verschil met Boeiing (en de FAA).

• Freee!!

Freee!!

psy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:34:

Trouwens, deze hele toestand met de MAX doet me ook sterk denken aan wat er gebeurde met de Comet in 1954.

Echter in dat geval haalde de fabrikant zelf al de toestellen uit de lucht. Wat een verschil met Boeiing (en de FAA).
En met die Comets hadden ze echt een onbekend probleem, het verschijnsel metaalmoeheid is pas sinds die tijd bekend.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Freee!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:16:
[...]

En met die Comets hadden ze echt een onbekend probleem, het verschijnsel metaalmoeheid is pas sinds die tijd bekend.
Niet helemaal , want reeds in 1837 werd de eerste paper over metaalmoeheid al beschreven, zie Wikipedia: Fatigue (material)
1837: Wilhelm Albert publishes the first article on fatigue. He devised a test machine for conveyor chains used in the Clausthal mines.

1839: Jean-Victor Poncelet describes metals as being 'tired' in his lectures at the military school at Metz.
Het ging bij de Comet vooral om de combinatie van vierkante ramen en een drukcabine. Oudere toestellen hadden immers nog geen drukcabine.

wildhagen wijzigde deze reactie 10-04-2019 16:25 (7%)

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:24:
[...]
Niet helemaal , want reeds in 1837 werd de eerste paper over metaalmoeheid al beschreven, zie Wikipedia: Fatigue (material)
Excuses, ik had moeten schrijven:
het verschijnsel metaalmoeheid is pas sinds die tijd echt bekend in de luchtvaart.
En dan nog worden er geregeld fouten mee gemaakt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

psy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:34:

Ik begrijp nog altijd niet dat de FAA niet sneller ingegrepen heeft. Voor Boeing staan er ook commerciële belangen op het spel, dus die klik van 'we kijken het nog even aan want anders kost het ons handenvol geld' is er ongetwijfeld. De FAA daarentegen heeft zijn reputatie hiermee te grabbel gegooid. Dat fiks je niet zomaar.

• YakuzA
  • Laatst online: 23:48

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Borromini schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:44:
[...]

Ik begrijp nog altijd niet dat de FAA niet sneller ingegrepen heeft. Voor Boeing staan er ook commerciële belangen op het spel, dus die klik van 'we kijken het nog even aan want anders kost het ons handenvol geld' is er ongetwijfeld. De FAA daarentegen heeft zijn reputatie hiermee te grabbel gegooid. Dat fiks je niet zomaar.
Ik begrijp het wel als je de politieke situatie in de VS meerekent.
Uiteraard is het nog steeds uiterst slecht dat de FAA tegenwoordig blijkbaar een stuk afhankelijker is van het geld en de macht.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Die toestellen worden niet alleen op de Amerikaanse markt ingezet dus hun blik dient een stuk breder te zijn.

• Arator
Volgens Bloomberg zou de 737 max 8 problemen hebben met bepaalde vliegvelden. Addis Ababa zou onder dat type van warme en hoge vliegvelden vallen.
Before last month’s crash of a flight that began in Ethiopia, Boeing Co. said in a legal document that large, upgraded 737s “cannot be used at what are referred to as ‘high/hot’ airports."

• franssie

franssie

Save the albatross

Arator schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:44:
Volgens Bloomberg zou de 737 max 8 problemen hebben met bepaalde vliegvelden. Addis Ababa zou onder dat type van warme en hoge vliegvelden vallen.
[...]
Ach, van de luchtdichtheid heeft elk type vliegtuig last of profijt.

• Garyu
[...]
Non issue, zoals het artikel zelf ook al zegt:

"Heat, air density and fast speed haven’t been cited as factors in that accident."

Het probleem was ook niet dat het vliegtuig niet omhoog ging, het probleem was dat HAL MCAS besloot dat het vliegtuig omlaag moest.

• Arator
Garyu schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 01:53:
[...]
Non issue, zoals het artikel zelf ook al zegt:

"Heat, air density and fast speed haven’t been cited as factors in that accident."
Ik had het ook gelezen, maar verder in het artikel stond dat het waarschijnlijk wel gebruikt zal/kan worden in de rechtzaal.

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:00:
[...]
Ik had het ook gelezen, maar verder in het artikel stond dat het waarschijnlijk wel gebruikt zal/kan worden in de rechtzaal.
Natuurlijk gaan ze het proberen, maar ik mag hopen dat dat argument de rechtzaal uitgelachen wordt.

• Brilsmurfffje
  • Niet online
[...]
Ieder toestel heeft hier last van. De reden dat de KLM een driehoek vliegt op Quito is dat het niet volgeladen kan opstijgen vanaf Quito. Ze vliegen daarom op de terugweg vua de kust

• Freee!!

Freee!!

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:31:
[...]
Ieder toestel heeft hier last van. De reden dat de KLM een driehoek vliegt op Quito is dat het niet volgeladen kan opstijgen vanaf Quito. Ze vliegen daarom op de terugweg vua de kust
Hetzelfde probleem speelt volgens mij ook op El Dorado (Bogota).

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Trump heeft een briljant idee (kuch)!
De Amerikaanse president Donald Trump adviseert Boeing om de naam van de geplaagde Boeing 737 MAX te veranderen. Vanuit marketingtechnisch oogpunt zou dat erg verstandig zijn, zo schrijft hij op Twitter.

“Als ik Boeing was, dan zou ik de 737 MAX fixen, een paar mooie features toevoegen en het toestel vervolgens een nieuwe naam geven. Geen enkel product heeft zoveel tegenslag gekend als de 737 MAX”, aldus de president.

Boeing werkt momenteel aan een softwareupdate die de MAX veiliger moet maken, maar veel passagiers hebben na de crashes in Ethiopië en Indonesië geen vertrouwen meer in het toestel. Garuda Indonesia annuleerde daarom al haar orders, en nog diverse andere maatschappijen overwegen dat ook te doen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...iging-boeing-737-max-voor

Briljant. Dat Boeing daar zelf niet op kon komen!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"what the hell do I know?"

Goh, de eerste uitspraak van de Donald die enige zelfkennis tentoonspreidt?

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Als gevolg van de productieverlaging bereiken niet alle 737 onderdelen uit Wichita de assembly plaats in Renton. De trein heeft een stop gemaakt in Wenatchee, waar momenteel een aantal romp-onderdelen opgeslagen worden:

Looks like Wenatchee has begun collecting #737MAX (?) fuselages. There were 5 sitting here all week; the other two arrived over the weekend.

• bottom line
XWB schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:34:
Als gevolg van de productieverlaging bereiken niet alle 737 onderdelen uit Wichita de assembly plaats in Renton. De trein heeft een stop gemaakt in Wenatchee, waar momenteel een aantal romp-onderdelen opgeslagen worden:

[Afbeelding]

[...]
En ook qua opslag van voltooide vliegtuigen, gaat het erg goed. Ik dacht dat de software zo goed als klaar was :+

En op deze laatste foto staan de vliegtuigen op een, tot voor kort, parkeerplaats voor auto's :D
spoiler:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

bottom line schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:18:
[...]

En ook qua opslag van voltooide vliegtuigen, gaat het erg goed. Ik dacht dat de software zo goed als klaar was :+
Mwah, ik las gisteren dat American Airlines, op dit moment één van de grootste 737MAX-gebruikers, verwacht dat pas op zijn vroegst medio augustus de software geinstalleerd zou kunnen worden (bron).

Dat duurt dus nog wel een maandje of 4 blijkbaar :)

Virussen? Scan ze hier!

• bottom line
wildhagen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:20:
[...]

Mwah, ik las gisteren dat American Airlines, op dit moment één van de grootste 737MAX-gebruikers, verwacht dat pas op zijn vroegst medio augustus de software geinstalleerd zou kunnen worden (bron).

Dat duurt dus nog wel een maandje of 4 blijkbaar :)
Dus het argument dat de shutdown de reden was dat de software nog niet uitgevoerd was, mogen we ook al in de vuilbak smijten.
Boeing :F

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

bottom line schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:16:
[...]

Dus het argument dat de shutdown de reden was dat de software nog niet uitgevoerd was, mogen we ook al in de vuilbak smijten.
Boeing :F
Dat argument is nog steeds valide, alleen was er een nieuwe software bug gevonden waardoor het geheel wat meer tijd nodig heeft. Volgens mij was dat al gemeld in dit topic, Boeing zou begin april gemeld hebben dat het nog enkele weken extra tijd nodig heeft.

Daarnaast duurt het ook even om alle toestellen te upgraden. Zodra de software klaar is, kan het nog weken duren alvorens alle toestellen weer in de lucht zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

XWB schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:28:
[...]

Dat argument is nog steeds valide, alleen was er een nieuwe software bug gevonden waardoor het geheel wat meer tijd nodig heeft. Volgens mij was dat al gemeld in dit topic, Boeing zou begin april gemeld hebben dat het nog enkele weken extra tijd nodig heeft.

Daarnaast duurt het ook even om alle toestellen te upgraden. Zodra de software klaar is, kan het nog weken duren alvorens alle toestellen weer in de lucht zijn.
Een bug met maanden als fix tijd.. klikt een beetje als een 'kapotte pdf' insturen voor je opstel. :+

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:50
Je kan ook niet zomaar even een bestandje in een computer zetten. Er zijn strikte regels voordat dit kan en mag. Vergeet ook niet dat al die vliegtuigen een long parking program moeten ondergaan. Al met al zijn de kosten gigantisch.

• Deadsy
wildhagen schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:31:
Trump heeft een briljant idee (kuch)!

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...iging-boeing-737-max-voor

[Twitter]

Briljant. Dat Boeing daar zelf niet op kon komen!
Damn, dat Boeing er zelf niet op gekomen is om het probleem te fixen.
Zie je toch weer dat er een reden is dat Pipo president van de VS is.

rebranden zou niet echt werken met al die media aandacht.

ps. De tweets van Trump worden een stuk geloofwaardiger wanneer je de crayon font plugin gebruikt.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
FAA panel finds Boeing 737 MAX software upgrade 'operationally suitable'. Yahoo Finance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bottom line
Ja en iedereen gaat natuurlijk de FAA geloven dat ze dat goed hebben onderzocht O-)
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True