Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max

Pagina: 1
Acties:

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
gergs schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:16:
Ik vind bijzonder dat FAA nog niets zegt. Was heel anders denk ik als het van Airbus was geweest.

https://twitter.com/FAANews/status/1105192183244750849

Of je bedoelde zeggen, als actie ondernemen. :)

Marcusso wijzigde deze reactie 12-03-2019 14:23 (7%)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:48

psy

Kennis is macht

TUI haalt ze nu wel allemaal uit de lucht.

psy wijzigde deze reactie 12-03-2019 15:41 (49%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Mooi plaatje van FR24

PV Output

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
:+
Boeing's stock price roughly mimicking your average MAX8 flight path right now

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 04-11 22:32
Iemand ook dit toevallig gezien? Zelfde type toestel bij Corendon waarbij vlak na het opstijgen een aparte daling te zien was :?

Bron: https://twitter.com/mbsnl/status/1104804397631053824

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• bottom line
  • Nu online
Of gebruik de Twitter ipv. een nieuwspagina.

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 03:03

gws24

Thinking is hard!

Reuters heeft op basis van flightradar24 data 2 grafieken die de snelheid en hoogte laten zien van het gecrashte toestel*:

https://graphics.reuters.com/ETHIOPIA-AIRPLANE/0100911Q1DX/

Lijkt er op dat na een onverwachte daling (mcas?) er gas is gegeven door de piloten maar juist daardoor in een stall zijn geraakt en vervolgens bijna recht naar beneden zijn gekomen.

*zoals al door iemand eerder in dit topic gemeld is de info van flightradar24 niet altijd accuraat dus bovenstaande is natuurlijk allemaal speculatie

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:26
Boeing heeft het nu ook wel door.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:26
En hier is de FAA

• Bolk
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Garyu schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:36:
[...]
Van wat ik van mijn safety collega's hier begrepen heb is de AoA sensor sowieso gevoelig. Maar zijn fouten ervan ook niet zo makkelijk te herkennen omdat ze verschillende waardes horen te hebben zodra het vliegtuig niet recht vliegt, en er dus altijd andere sensordata nodig is en wat software om al die inputs te vergelijken en te rationaliseren. Bij Airbus is dit in zijn geheel een belangrijk onderdeel van de safety case voor allerlei beslissingen door het vliegtuig, waardoor het ruimschoots redundant is opgezet, met twee onafhankelijke inputs per computer, waar elke computer ook controleert op foutieve sensoren. De avionics architectuur van de 737 is op basis van andere aannames gedaan waardoor de safety case deze redundantie ook niet nodig had, wat nu dus eventueel anders moet gaan vanwege MCAS.

Maar wat ik me afvraag, worden sensor data van de AoA sensors in een Airbus wel getoond aan de piloot? Ik dacht van niet?
De daadwerkelijke AoA data is niet te zien op de instrumenten, tenzij je ergens diep in het FMS wat parameters op gaat vragen. Voor zover ik weet heeft de 737 een optie tot een AoA indicator op het Primary Flight Display.

De A320 heeft 3 onafhankelijke Air Data computers. Het is dus makkelijker om een beschadigde probe te detecteren. Daarnaast zijn er weer andere computers (Flight Augmentation o.a.) die zaken kunnen berekenen met missende inputs. Aan de hand van pitch, gewicht en airspeed kun je weer een ballpark AoA berekenen bijvoorbeeld. Dat gaat vrij ver. Hoe dat allemaal werkt moet je aan Airbus vragen ;) De A320 heeft in ieder geval 7 computers voor de flight controls, 3 computers voor de Air Data (pitot + AoA + static) plus een Standby Horizon, Air Speed Indicator en een Altimeter.

Schematisch:

A320 ADIRS

/edit: grappig nu ik in de manual moest duiken voor die afbeelding. Flight Crew in een A320 krijgt geen enkele melding van een defecte AoA probe.

Bolk wijzigde deze reactie 13-03-2019 23:43 (3%)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-11 18:14

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:24:
@Stoney3K lol is dat ding mechanisch? Niet ultrasoon oid?
Nope, mechanisch. Letterlijk een aluminium flapje op een draaiplateau aan de zijkant van de romp :)

Hier die van de A320.

Stoney3K wijzigde deze reactie 13-03-2019 23:26 (13%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

Aangezien ferry flights nog toegestaan zijn brengt American Airlines enkele 737 MAX toestellen terug naar huis.

It takes two fools to argue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:11
gop1 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Zwarte dozen bevinden zich al in Parijs.
http://avherald.com/img/ethiopian_b38m_et-avj_190310_5.jpg

The flight data recorder (Photo: BEA)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Even kijken of zo'n lang plaatje leesbaar is, ja dus, vond dit wel redelijk treffend namelijk

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Boeing had vrijdag een pagina grote advertentie geplaatst in het NRC Handelsblad:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

XWB schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:39:
[...]

Voor Boeing komen er nog meer logistieke uitdagingen bij, want de 737 productie kan niet stilgelegd worden en de parkeerruimte in Renton is ook maar beperkt.
FastFred schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:23:
[...]

Ik dacht dat ferry flights geen probleem waren dus die kisten kunnen ze zo in de woestijn zetten, maar wellicht verschilt dit per gesloten luchtruim en kan dit in de US of A niet?
Om hier nog even op terug te komen: nieuwe 737 MAX toestellen die uit de assembly hall rollen kunnen niet allemaal naar de woestijn gevlogen worden. CFM loopt namelijk flink achter met het leveren van de motoren. Boeing parkeert al sinds vorig jaar onafgewerkte toestellen in "temporary storage".

Spotters zouden voor de grounding een 40-tal toestellen zonder motoren geteld hebben. De situatie wordt er niet beter op nu de leveringen tijdelijk stilgelegd zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

ijdod schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:21:
Hoe moet ik zo'n handboek zien, als leek? Piloot 1 concentreert zich op 'Aviate' volgens de gangbare procedures, piloot 2 probeert aan de hand van de checklists en procedures het probleem te analyseren en hopelijk verhelpen?
De "Quick Reference Handbook" zoals dat heet is letterlijk een checklist. Eén piloot bestuurt dan het vliegtuig, terwijl de andere piloot de checklist naloopt. Hieronder is een voorbeeld uit een Airbus quick reference handbook, en wat piloten moeten doen in geval van een dual engine failure:

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

FastFred schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:18:
[...]

• Het controlesysteem dat optioneel was, wordt nu standaard en wordt op alle al geleverde MAX 8 en 9 toestellen ingebouwd. Dit controlesysteem geeft een alarm als de data van beide sensoren een te groot verschil laat zien.
Voor de geïnteresseerden, zo ziet dat er dan uit:

Een technische analyse van de software update is na te lezen op https://leehamnews.com/20...ots-regulators-and-media/

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

4POX schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 03:34:
[...]

Is dat die plek waar ook oude 747's staan te wachten tot de olieprijs weer gaat dalen?
Correct.

Dit is hoe de 737 MAX vloot van Southwest Airlines er momenteel bijstaat:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

franssie schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:49:
[...]

Nee, ik bedoelde precies dat. Had geen idee dat ze dat al deden. Onder licentie of echt CI (China Import)? Lijkt me een fantastische sales mogelijkheid als je dat in Azië kan opschalen. Ze hebben er wat vliegangst (zie de idioten die muntjes in de motor gooien vooreen veilige overtocht) dus en Boeing heeft daar sowieso wel een imago probleempje.
Daar is weinig informatie over te vinden, maar ik gok import. De romp-onderdelen worden namelijk in Europa geproduceerd en via de haven van Hamburg naar China verscheept. Airbus Tianjin is voornamelijk een assembly line, er wordt verder niks geproduceerd.

Zie ook https://www.hafen-hamburg...erminal-tollerort---31524

Dezelfde constructie is van toepassing voor de A320 assembly line in Alabama, die sinds 2015 operationeel is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Als gevolg van de productieverlaging bereiken niet alle 737 onderdelen uit Wichita de assembly plaats in Renton. De trein heeft een stop gemaakt in Wenatchee, waar momenteel een aantal romp-onderdelen opgeslagen worden:

Looks like Wenatchee has begun collecting #737MAX (?) fuselages. There were 5 sitting here all week; the other two arrived over the weekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
XWB schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:34:
Als gevolg van de productieverlaging bereiken niet alle 737 onderdelen uit Wichita de assembly plaats in Renton. De trein heeft een stop gemaakt in Wenatchee, waar momenteel een aantal romp-onderdelen opgeslagen worden:

[Afbeelding]

[...]
En ook qua opslag van voltooide vliegtuigen, gaat het erg goed. Ik dacht dat de software zo goed als klaar was :+

En op deze laatste foto staan de vliegtuigen op een, tot voor kort, parkeerplaats voor auto's :D
spoiler:

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

bottom line schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]

En op deze laatste foto staan de vliegtuigen op een, tot voor kort, parkeerplaats voor auto's :D
spoiler:
Achterin zijn meer parkeerplekken:

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:47
CaptJackSparrow schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:59:
Een van de fouten in MCAS was de kracht waarmee de stuurkolom naar voren werd geduwd door MCAS. Die was blijkbaar zo groot dat de piloten die niet adequaat konden overrulen. Dat schijnt o.a. veranderd te worden. Door die grote kracht zou je MCAS eigenlijk als DAL A mogen beschouwen want juist daardoor werd het falen van MCAS 'Catastrophic'. Dat aspect zou dan komen te vervallen.
Niet de kracht op de stuurkolom: voor zover ik het begrijp draait de trim het hele staartvlak, en kan de stuurkolom alleen het rode vlakje bewegen:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Een deel van Boeing's inventory:

Untitled by Jon Ostrower, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
gws24 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:23:
[...]
Wat ik me kan herinneren van mijn studie aan de tu delft was het iets van 8s gemiddeld voordat de motoren full power hadden bereikt vanuit een standaard situatie. Nou is dat al van 20 jaar geleden dus ik ben wel benieuwd naar hoe lang het tegenwoordig kost om van standaard power naar full throttle te gaan en of dat inmiddels sneller gaat.

PS ik ben me bewust van het feit dat er niet één eenduidig antwoord is aangezien het van het type motor en de definitie van standaard situatie (opstijgen of landen hebben natuurlijk beide een andere motor 'standaard') afhangt.
Vanwege die lage spool up tijd hebben vliegtuigen daarom meestal verschillende idle speeds, ground idle en flight idle. In flight idle draait de motor een hoger toerental waardoor die sneller naar full power accelereert. Flight idle wordt bijvoorbeeld ingeschakeld bij een bepaalde flap setting.

En dit zegt easa er over:
In the landing configuration, the steady gradient of
climb may not be less than 3·2%, with the engines at
the power or thrust that is available 8 seconds after
initiation of movement of the power or thrust
controls from the minimum flight idle to the goaround power or thrust setting (see AMC 25.119);

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Ik kwam zonet nog een lading MAX'jes tegen:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
upclocker schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:49:
Ik ben wel een beetje klaar met al die lui die lekker vanaf de zijlijn staan te roeptoeteren. Je kan er wel vanuit gaan dat Boeing en de autoriteiten er nu echt wel alles aan doen om het toestel veilig te laten zijn. Nog een crash en het is afgelopen met de MAX, en dat is wel het laatste wat Boeing wil.
Dus daarom roepen ze eerst dat onderzoek erg uitgebreid gaat zijn, en ze zich niet gaan overhaasten deze keer. En de week erachter vertellen ze dat de 737max waarschijnlijk eind juni opnieuw gecertificeerd is en terug kan vliegen.
Dat getuigd inderdaad van veel professionaliteit en de wil dat dit de enige en laatste 2 keren was.

Het levert wel mooie beelden op.

Wat als jij de eerste in lijn bent voor levering ervan, maar je vliegtuig staat helemaal in het midden? :P
Deze parking heeft wel al zijn MAX capacity bereikt.
Leeg:

bottom line wijzigde deze reactie 05-06-2019 08:26 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Freee!! schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:03:
[...]

Ik snap alleen niet, wat die kist boven Duitsland te zoeken had. Ik heb net even de kaart erbij gepakt en via de kortste route had die kist westelijk van Nederland over de Noordzee moeten vliegen.
German airspace is iets anders dan Duits vasteland :)

Google images vind wel een goede illustratie.

YakuzA wijzigde deze reactie 16-06-2019 18:15 (5%)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

YakuzA schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:14:
[...]
German airspace is iets anders dan Duits vasteland :)

Google images vind wel een goede illustratie.
[Afbeelding]
In dit geval is dat verschil niet relevant, ik snap nog steeds niet, waarom die kist zo ver oostelijk zou vliegen, dat het Duitse luchtruim überhaupt doorkruist zou moeten worden. Als de Schotten bezwaar hadden gemaakt, zou ik het begrepen hebben. Zie:

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Freee!! schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:21:
[...]

In dit geval is dat verschil niet relevant, ik snap nog steeds niet, waarom die kist zo ver oostelijk zou vliegen, dat het Duitse luchtruim überhaupt doorkruist zou moeten worden. Als de Schotten bezwaar hadden gemaakt, zou ik het begrepen hebben. Zie:
[Afbeelding]
Vlucht was onderweg naar Stockholm (en dat ligt een stukje oostelijker dan Oslo ;) ):
The Boeing 737 MAX 8 registered SE-RTB of the low-cost carrier Norwegian departed on June 11, 2019, from Malaga airport (AGP), in Spain, to return to the company’s base in Stockholm (ARN), Sweden.

https://www.aerotime.aero...o-germany-lands-in-france

Jb! wijzigde deze reactie 16-06-2019 19:52 (6%)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 03:03

gws24

Thinking is hard!

CaptJackSparrow schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:08:
In de categorie "wat meer bizarre gevolgen van de MAX grounding".

737 MAX FERRY FLIGHT BLOCKED FROM GERMAN AIRSPACE

Het standpunt van de schrijver van dit artikel:

[...]
Om hier even op terug te komen. Inmiddels via Nederlands luchtruim onderweg naar stockholm.

https://pbs.twimg.com/media/D9iKyP0XoAAwhJr.jpg

edit: mooi om te zien hoe de route precies net het duitse luchtruim mist op het drielandenpunt van nederland, denemarken en duitsland :)

gws24 wijzigde deze reactie 20-06-2019 23:17 (10%)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:50:
Intikken van "boeing" op beide homepages leidde tot 0 hits. Vreemde sites.
Mja, de zoekfunctie lijkt hier iig wel te werken :p

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

XWB schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:03:
[...]

Mja, de zoekfunctie lijkt hier iig wel te werken :p

[Afbeelding]
Bij mij niet. :|

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 17:28

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Grappig om te zien hoe tui een 737max terug vliegt naar Amsterdam en daarbij om Duitsland heen vliegt vanwege de ban

TVH7 wijzigde deze reactie 27-07-2019 15:53 (4%)

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:14
Leuk artikel van onze buren: Het monster uit Seattle; waarom de 737 MAX nooit meer zou mogen vliegen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Mensen boeken tegenwoordig helikoptervluchten om dit soort plaatjes te kunnen maken :p

Boeing 737 MAX by Rami Khanna-Prade, on Flickr

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

matthewk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:40:
[...]

Volgens onze delta app en het announcement board was het een 737-9.
Het is subtiel, maar het verschil is er weldegelijk. Jij zit naar een afkorting te kijken. IATA hanteert volgende afkortingen:

MAX of niet

De 737-familie dateert uit de jaren zestig dus je kan je wel voorstellen dat er het één en 't ander tussenzit. Ook de MAX. Maar jij hebt er niet mee gevlogen ;).

Borromini wijzigde deze reactie 04-09-2019 15:23 (16%)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Kom net ook voorraadje tegen

https://tweakers.net/ext/f/nHDirMEileSy3B9MRffq4GUL/thumb.jpg

Blijft toch wel erg vreemd gezicht, een hoop staal van honderden miljoenen euro's.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Op zich kan het geen kwaad om de beta software een keer uit te proberen. Wat ze bedoelen is dat de certificatievlucht met pre-production code uitgevoerd moet worden, maar zover is Boeing nog niet. Die vlucht is pas volgende maand gepland.

Reuters heeft trouwens nieuw beeldmateriaal van een andere storage locatie:

https://twitter.com/lindseywasson/status/1174073527965585408

XWB wijzigde deze reactie 20-09-2019 11:43 (23%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Spirit AeroSystems, verantwoordelijk voor de 737 romp onderdelen, heeft nu voor het eerst toegelicht hoe het bedrijf met de 737 Max crisis omgaat:
After the 737 Max crisis hit, Boeing reduced its production to 42 completed planes a month. But Spirit is still building 52 fuselages a month, he said.

“What we agreed with Boeing was that we would stay at 52, because for us to go down, it meant that it would take us a very long time to come back,” Gentile said.
Voor de leveranciers van diverse 737 onderdelen zou het verlagen van de productie financiële gevolgen kunnen hebben. Boeing heeft zijn leveranciers de afgelopen jaren flink uitgeknepen om kosten te kunnen besparen, wat nu in hun nadeel werkt. Vanuit financieel oogpunt zou het beter zijn om de productie op peil te houden, en de onderdelen dan maar ergens op te slaan.

Spirit legt verder uit wat ze doen met de geproduceerde romp onderdelen:
The extra fuselages are being stored at Air Capital Flight Line, an office and hangar park adjacent to McConnell Air Force Base that used to be part of the once sprawling Boeing presence in Wichita.

“What we do is we put the fuselages, after we’ve finished producing them, on a flatbed truck, wheel them across Oliver Street by our plant into a hangar called “Bunny Wash,” named after a 1950s car wash, he said.

“We wrap them in three layers: an Acetate (plastic) layer, then Styrofoam, and then we put an orange concrete tarpaulin on top of it,” Gentile said. Concrete tarpaulins are thick blankets used to cover concrete in the curing process.
En dat ziet er dan zo uit:

Spirit lining up planes like giant shrink-wrapped goldfish due to 737 Max groundings

XWB wijzigde deze reactie 05-10-2019 00:05 (3%)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
XWB schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:11:
De A300 was niet eens fly-by-wire...
Dat is waar, maar er is wel een protoype geweest die ervoor gezorgd heeft dat de 320 het werd. Maar verder heeft de 300 wel een hoop moderne technieken toegepast die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt en elektronisch zijn tijd al ver vooruit was. Of eigenlijk niet, want de technologie was gewoon beschikbaar. F16 was het eerste productie vliegtuig wat FBW had.

mdo8 wijzigde deze reactie 05-10-2019 07:14 (72%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True