Dit topic is nu al 10 pagina’s een herhaling van zetten..
Nog ik nog een keer herhaal dat beide parttime werken natuurlijk ook een optie is wel ja. Die had ik tot mijn post nog niet eerder gezien en is nu pas weer herhaaldmwa schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Veel herhaling maar op zich ook steeds wel een paar nieuwe punten, maar wachten tot TS weer reageert is zo slecht niet op dit moment.mwa schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik snap niet helemaal waar die behoefte (en je bent niet de enige, maar ik reageer nu ff op jou) vandaan komt om eerst een relaas af te steken waarin je laat zien hoeveel beter je het doet dan de TS. Helemaal aangezien jullie situatie gewoon anders is; jullie werken beiden. En dat het voor de TS een goed idee is dat z'n vrouw gaat werken, daar waren we op pagina 1 ook wel uit.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Ik vraag me soms ook af hoe bepaalde andere mensen sommige dingen (dure auto's, grote en dure huizen) voor elkaar krijgen met hun salaris dat ik weet of redelijk kan inschatten. Wel weet ik precies wat ik met míjn inkomen wel en niet kan. Een huis van 4 ton is niet haalbaar. Een nieuwe auto van 30K is niet haalbaar. Maar een mooi huis is wél te doen. Een een leuke auto ook. Zelfs nog tijd en geld zat voor leuke dingen, want ik werk 32 u/wk en mijn vrouw 28. We zijn geen big spenders, maar draaien heus niet ieder dubbeltje 2x om.
https://niels.nu
Dan begrijp je me verkeerd. Ik wil niet laten zien dat ik het beter doe qua inkomsten, maar ik doe het schijnbaar wél beter qua keuzes waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat heeft niks met 1 of 2 inkomens te maken.Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:11:
[...]
Ik snap niet helemaal waar die behoefte (en je bent niet de enige, maar ik reageer nu ff op jou) vandaan komt om eerst een relaas af te steken waarin je laat zien hoeveel beter je het doet dan de TS. Helemaal aangezien jullie situatie gewoon anders is; jullie werken beiden. En dat het voor de TS een goed idee is dat z'n vrouw gaat werken, daar waren we op pagina 1 ook wel uit.
Naast het verhogen van het inkomen (en dat is natuurlijk echt niet zomaar ff gedaan) zou ik als ik TS was nog maar eens goed daar naar kijken; dát is mijn punt.
Wachten en niet posten is nogal lastig in dit soort topics.OmeJoyo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:10:
maar wachten tot TS weer reageert is zo slecht niet op dit moment.
Tuurlijk wel. Je hebt belastingvoordelen als je beiden een baan hebt. Daarnaast gaan de afgelopen 10 pagina's al over waar er te besparen valt, en dat is voor de TS niet 'zomaar' even gedaan. Dat die persoonlijke lening zwaar op de begroting drukt snapt 'ie zelf ook wel; maar die los je niet 'even' af. Je hebt niet 'even' een goedkopere auto en je hebt niet 'even' een goedkoper huis. Er is wat te besparen op de vaste lasten (relatief duur internet bijvoorbeeld) en ze kunnen misschien wat beknibbelen op de boodschappen maar daar houdt het ook wel een beetje op. En da's allemaal op pagina 1/2 ook wel gezegd.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:15:
Dan begrijp je me verkeerd. Ik wil niet laten zien dat ik het beter doe qua inkomsten, maar ik doe het schijnbaar wél beter qua keuzes waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat heeft niks met 1 of 2 inkomens te maken.
Ik gok dat de hypotheek is afgesloten toen zn wederhelft nog wel werk had. Daarnaast rammelt het lijstje uitgaven sowieso:Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Met 55K bruto per jaar + nog 4K winst uit onderneming durf ik wel te stellen dat je boven je stand leeft als je een stukje maand over houdt als je geld op is, zelfs met 1 inkomen en de gemiste belastingvoordelen van 2-verdieners.
Ik vraag me soms ook af hoe bepaalde andere mensen sommige dingen (dure auto's, grote en dure huizen) voor elkaar krijgen met hun salaris dat ik weet of redelijk kan inschatten. Wel weet ik precies wat ik met míjn inkomen wel en niet kan. Een huis van 4 ton is niet haalbaar. Een nieuwe auto van 30K is niet haalbaar. Maar een mooi huis is wél te doen. Een een leuke auto ook. Zelfs nog tijd en geld zat voor leuke dingen, want ik werk 32 u/wk en mijn vrouw 28. We zijn geen big spenders, maar draaien heus niet ieder dubbeltje 2x om.
Zaken als uitgaan, roken, drinken etc. doen we niet, dus dat scheelt al. Kleding geven we beide ook weinig om (het moet vooral functioneel zijn) en een dikke auto hoeft ook niet. Wel heb ik een motor in de schuur staan, wilde mijn vrouw een mooie keuken een paar jaar geleden en gaan we regelmatig met de kinderen uit eten en/of dagjes uit.
@TS: ik zou de oplossing vooral zoeken in het kritisch kijken naar jullie uitgavenpatroon, en dan vooral de kleine dingen of de échte luxedingen (dure auto, dure spulletjes in huis, kleding, roken/drinken?) én in het vergroten van jullie inkomen doordat je vrouw gaat werken. Een 1-inkomengezin is tegenwoordig écht een uitzondering, en dat is niet voor niks. Zorg dan dat je vrouw een flexibele werkgever weet te vinden, die snapt dat kinderen en een gezin (soms onverwacht) tijd kosten en daar ook de ruimte voor biedt. Dan maar wat vakantiedagen bijkopen bijvoorbeeld, maar dat is onbetaalbaar en de tijd die je vrouw wél werkt levert een mooie duit op.
Kleine globale opsomming van kosten (hoezo globaal, doe het nauwkeurig)
hypotheek 1100 bruto > rentemiddeling vragen wellicht?
zorgverzekering 260 bruto > is echt niet het goedkoopste, wij hebben max eigen risico ivm voldoende
spaargeld dus kan drastisch omlaag.
all in one 80 bruto > wij hebben glasvezel Tele2 50mb + TV met opnemen/pauzeren a 50e
netflix 14 bruto
Persoonlijke lening 250 bruto > zonde, weinig aan te doen behalve een leermoment
boodschappen 400 bruto > vind het vrij netjes voor gezond eten met 4 pers
gas, water, licht pm 180 bruto > weinig over te zeggen zonder kennis van het gebruiker/apparatuur/woning
gemeentelijke kosten pm 100 bruto > niks aan te doen
auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto > onjuist, MRB is per kwartaal, verzekering per maand dus klopt niet. Gebruik Independer.nl om over te stappen wellicht
auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto > niet heel veel aan te doen zonder rigoureuze wijzigingen in je leven
auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
zwemles 120 bruto
stelpost (vergeten posten) 200 bruto > onzin, dit moet je gewoon helder hebben/krijgen
[ Voor 23% gewijzigd door Lensent op 07-03-2019 15:58 ]
Die heeft gisteren nog gereageerdHydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:50:
[...]
Hij bedoelt dat de TS niet meer gereageerd heeft natuurlijk...
kcmedia in "Prima baan maar ik houd helaas elke maand niets over..."
De laatste reactie is van gistermiddag 12:06. Lijkt me nogal evident dat de persoon waarop je reageert bedoelt dat de TS sindsdien niks meer laat horen. Dus waarom je naar de topicstart linkt snap ik dan niet helemaal.
Het is nogal onhandig (en ietwat onbeleefd) dat de topicstarter niet even wat vragen beantwoord. Wel zo netjes als je om hulp vraagt.
Ik link niet naar de topicstart, het is een link naar alle reacties (6 stuks) van de TS in dit topic.Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:59:
[...]
De laatste reactie is van gistermiddag 12:06. Lijkt me nogal evident dat de persoon waarop je reageert bedoelt dat de TS sindsdien niks meer laat horen. Dus waarom je naar de topicstart linkt snap ik dan niet helemaal.
Het is nogal onhandig (en ietwat onbeleefd) dat de topicstarter niet even wat vragen beantwoord. Wel zo netjes als je om hulp vraagt.
Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt? Het betreft toch 2 volwassenen en 2 kinderen? De basisverzekering voor een volwassene ligt toch zo rond de €100? Nou heb ik zelf geen kinderen dus hoeveel dat kost weet ik niet maar 5 tientjes lijkt me niet hoog? Wat zie ik hier over het hoofd?
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dat kinderen gratis verzekerd zijn.Dwarlorf schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:05:
Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt? Het betreft toch 2 volwassenen en 2 kinderen? De basisverzekering voor een volwassene ligt toch zo rond de €100? Nou heb ik zelf geen kinderen dus hoeveel dat kost weet ik niet maar 5 tientjes lijkt me niet hoog? Wat zie ik hier over het hoofd?
Goedkoopste zorgverzekering (zonder aanvullend en met hoog eigen risico) is iets van 80-90 euro. Als je krap zit zou je dus wel verwachten dat men een dergelijke verzekering zou afsluiten maar we kennen de details niet. Misschien is aanvullend wél een logische keuze in dit geval.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 16:08 ]
Ik + vrouw, basisverzekering met max eigen risicoDwarlorf schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:05:
Kind 3,5 jaar = gratis
160 euro
Dit snap ik ook niet, overtrokken reacties of op de man is nergens voor nodig. Houdt het aub netjes.Dwarlorf schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:05:
Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt?
[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-03-2019 19:27 ]
Wait what?
Als je krap zit neem je hoog eigen risico?
Hoe slim is dat? Een keer naar de dokter en je kunt weer met je PL aan de slag.
Nee. Dokter is ook gratis. zo slecht hebben we het in nederland niet, behalve dan dat de meeste mensen zich geld laten aftroggelen voor afdekken van risico's die ze prima kunnen nemen. Geldt ook voor veel andere verzekeringen. Laatst nog op nu.nl. 50% van de nederlanders kan gewoon niet met geld om gaan.MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:11:
Wait what?
https://www.nu.nl/geldzak...lemaal-niks-van-geld.html
Men moet uit de vicieuze cirkel komen. eerst even 500 euro buffer opbouwen (krantenwijk of even geen netflix en andere luxe meer) en dan kun je dus prima beiden een hoog eigen risico nemen. Niet alleen op zorggebied maar ook elders. En dan ga je op de langere termijn profiteren van je bezuinigingen. Maar nogmaals. Voor mij is het een no-brainer maar we kennen de medische situatie van anderen niet.
[ Voor 60% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 16:20 ]
Juist dokter = huisarts...? Dat is verre van hetzelfde...de Peer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Nee. Dokter is ook gratis.
Men moet uit de vicieuze cirkel komen. eerst even 500 euro buffer opbouwen (krantenwijk of even geen netflix en andere luxe meer) en dan kun je dus prima beiden een hoog eigen risico nemen. Niet alleen op zorggebied maar ook elders. En dan ga je op de langere termijn profiteren van je bezuinigingen. Maar nogmaals. Voor mij is het een no-brainer maar we kennen de medische situatie van anderen niet.
Maargoed, ik zou die gok niemand aanraden die geen buffer heeft.
Moet die ouder de hele (werk)week thuis zijn?Apiekool schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
Ik lees dat hier nu meermaals. Ik snap dat het genereren van meer inkomsten een (goede) oplossing is, maar ik heb zo het idee dat de rust die je krijgt binnen een gezin door één van de ouders thuis te laten juist erg prettig is.
Ik begrijp het voordeel, maar heb je dat niet ook als je 5 - 10 uur/week werkt? Of misschien zelfs wel 20?
500 euro eigen risico levert je per polis ongeveer 200 a 250 euro korting op. Bij elkaar dus 400 tot 500 extra op jaarbasis.MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:11:
Wait what?
Mocht 1 vd 2 in het ziekenhuis belanden dan ben je voor die persoon inderdaad het wettelijk eigen risico van 385 kwijt en de 500 vrijwillig. Maar wacht. Die 385 was je anders ook kwijt en die 500 betaal je minder aan premie. Oftewel zeer aantrekkelijk. Want ik beland in elk geval niet jaarlijks in het ziekenhuis.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Huh, dat weet ik wel? Al zijn reacties zijn een half uur vanaf het moment dat hij het topic startte, sindsdien veel vragen, discussies en ontwikkelingen geweest. Bedoel dan dus ook dat hij sinds zijn topicstart +30 min. niet meer heeft gereageerd. Maar wie weet is er een goede reden en heeft hij het druk. Alleen een topic als deze loopt dan al gauw uit de klauwenCheesy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Iets beter zoeken:
Prima baan maar ik houd helaas elke maand niets over...
Kijk eens naar een andere zwemlesmogelijkheid: ik betaal €40 per maand voor 1 uur per week.kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:06:
[...]
Hi helemaal mee eens...
De woning hebben wij enkele jaren geleden gekocht en betalen zo'n bruto 1050-1100 euro.
Daarnaast is (helaas, en voor verkoop positief) dit jaar de woning WOZ weer met zon 70k verhoogt dus ik zie de aanslag volgend jaar weer komen.
Inderdaad d epersoonlijke lening zat ik niet op te wachten, maar voor het werk een degelijke auto gekocht 9jr oud en loopt nog 4 jaar... Zit wel te overwegen om te verkopen en dan maar een oude bak te kopen van 15jr oud van 3k oid...
Dit is inderdaad luxe,
400euro zit je al snel op met boodschappen. 100 per week , 14 per dag . wij willen niet troep eten, alleen voorbewerkte spullen, maar willen dat de kids 'gezond' opgroeien met groente, fruit e.d.
inderdaad een luxe, maar persoonlijk moet je niet op 'gezond' voedsel bezuinigen, mee eens?
grootste 'te besparen' punt is de auto denk ik in deze. zeker omdat ik niet alle kosten vergoed krijg...
Is voor twee kinderen toch weer een besparing van €20,- per maand.
WTF? Waar slaat dit in hemelsnaam op? Niemand 'klaagt' hierover, mensen wijzen erop dat hoewel TS schrijft dat hij bijna de goedkoopste verzekering heeft, hij heel ver weg is van de goedkoopste verzekering. Wat dat in hemelsnaam met een slecht gebit te maken heeft begrijp ik niet.Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]
Dit snap ik ook niet, waarschijnlijk heeft de rest van de mensen die hier over klagen een gebit of rotten de tanden zo al uit hun mond...
Veel herhalingen hier maar het lijkt mij dat als je vrouw zelfs al is het maar 1 dag in de week zou werken dat je maandelijks al een leuk bedrag over kan houden voor leuke dingen.
Ik vond dit een erg handige site om een goed plaatje te krijgen van alle toeslagen en dergelijke. https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Ik vond dit een erg handige site om een goed plaatje te krijgen van alle toeslagen en dergelijke. https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Het hangt van je loon af, maar 1 dag per week werken kan net tekort zijn voor de IACK. Het kan handig zijn om daar even rekening mee te houden.Nikeo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:58:
Veel herhalingen hier maar het lijkt mij dat als je vrouw zelfs al is het maar 1 dag in de week zou werken dat je maandelijks al een leuk bedrag over kan houden voor leuke dingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 07-03-2019 17:01 ]
OK, blijkbaar moet ik het nóg iets duidelijker maken: TS heeft in het verleden al bepaalde keuzes gemaakt die tot de huidige situatie hebben geleid. Je kunt uiteraard niet alles voorzien, maar je moet m.i. altijd een soort van buffer inbouwen. Wij hebben dat wél gedaan en dat leidt ertoe dat als je keuzes goed uitpakken je een extra voordeeltje hebt. Bij TS is het andersom: zijn keuzes pakken schijnbaar verkeerd uit en dat kan hij niet meer opvangen.Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:46:
[...]
Tuurlijk wel. Je hebt belastingvoordelen als je beiden een baan hebt. Daarnaast gaan de afgelopen 10 pagina's al over waar er te besparen valt, en dat is voor de TS niet 'zomaar' even gedaan. Dat die persoonlijke lening zwaar op de begroting drukt snapt 'ie zelf ook wel; maar die los je niet 'even' af. Je hebt niet 'even' een goedkopere auto en je hebt niet 'even' een goedkoper huis. Er is wat te besparen op de vaste lasten (relatief duur internet bijvoorbeeld) en ze kunnen misschien wat beknibbelen op de boodschappen maar daar houdt het ook wel een beetje op. En da's allemaal op pagina 1/2 ook wel gezegd.
Het heeft dus wel degelijk met keuzes te maken, maar dat die keuzes achteraf niet meer overnieuw te doen zijn snap ik ook wel.
Zeer slecht advies. TS heeft al geen 'vet op de botten', dus om dan aan te raden om geen verzekering te nemen (want dat zeg je feitelijk voor die 500 euro) lijkt mij niet verstandig! Je moet je immers verzekeren voor bedragen/tegenvallers die je niet KUNT betalen, niet voor tegenvallers die je niet WILT betalen. Dat is een zeer groot verschil!B-Bandit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:22:
[...]
500 euro eigen risico levert je per polis ongeveer 200 a 250 euro korting op. Bij elkaar dus 400 tot 500 extra op jaarbasis.
Mocht 1 vd 2 in het ziekenhuis belanden dan ben je voor die persoon inderdaad het wettelijk eigen risico van 385 kwijt en de 500 vrijwillig. Maar wacht. Die 385 was je anders ook kwijt en die 500 betaal je minder aan premie. Oftewel zeer aantrekkelijk. Want ik beland in elk geval niet jaarlijks in het ziekenhuis.
[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 07-03-2019 17:12 ]
Wat een lompe, kortzichtige, ongemanierde opmerking. Er zijn ook mensen met een chronische ziekte die hun hele eigen risico er gewoon doorheen pompen voordat de eerste maand voorbij is. Wel eens bij stilgestaan?Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]
Dit snap ik ook niet, waarschijnlijk heeft de rest van de mensen die hier over klagen een gebit of rotten de tanden zo al uit hun mond...
Ook zijn er aandoeningen waarbij een aanvulling simpelweg goedkoper is, je vraagt niet om een aandoening.
[ Voor 3% gewijzigd door OmeJoyo op 07-03-2019 17:16 ]
Wut? Verhoogd eigen risico is hetzelfde als geen zorgverzekering hebben bij jou? Dat is nogal creatief...Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:09:
[...]
Zeer slecht advies. TS heeft al geen 'vet op de botten', dus om dan aan te raden om geen verzekering te nemen (want dat zeg je feitelijk voor die 500 euro) lijkt mij niet verstandig! Je moet je immers verzekeren voor bedragen/tegenvallers die je niet KUNT betalen, niet voor tegenvallers die je niet WILT betalen. Dat is een zeer groot verschil!
En er was al meerdere keren geschreven dat je dan dus wel een paar honderd euro extra buffer nodig hebt (pp).
Het is een hoog bedrag omdat het lager kan, voor 80 euro p/p ben je ook wel verzekerd, en misschien kan het nog wel goedkoper.Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]
Dat is echter puur op basis van dat éné getal. Er kunnen zaken zijn die juist verlangen dat je een duurder of uitgebreid pakket hebt. Je kan wel 80 euro per maand betalen, maar als je daarmee nodige zorg niet vergoed krijgt of elk jaar je eigen risico eerst moet opmaken kun je veel duurder uit zijn.
Ja want je bent dan voor de eerste 885 euro niet verzekerd inderdaad. Niks creatiefs aan.Sissors schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:17:
[...]
Wut? Verhoogd eigen risico is hetzelfde als geen zorgverzekering hebben bij jou? Dat is nogal creatief...
En er was al meerdere keren geschreven dat je dan dus wel een paar honderd euro extra buffer nodig hebt (pp).
Dit is echt een schoolvoorbeeld van 'pennywise, poundfoolish'. Je bespaart een 2-300 euro op je premie, maar bij het minste of geringste (echt, die 885 euro zit je zó aan) kost je verzekering ineens 500 méér dan voorheen. Dáááág besparing!
Tuurlijk is de kans aanwezig dat je geen zorgkosten hebt en dus wél voordeliger uit bent, maar kan TS in dit geval zich het veroorloven om dat risico te lopen? Ik vind dus absoluut van niet!
Nogmaals, met een inkomen van bijna 60K bruto zou je m.i. niet op je zorgverzekering hoeven te besparen. Ja het is duur, maar dan maak je toch écht de verkeerde keuze hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 07-03-2019 17:23 ]
Ongeluk zit in een klein hoekje. En zoals je al zegt, dan lopen die kosten heel erg snel op.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:20:
[...]
Ja want je bent dan voor de eerste 885 euro niet verzekerd inderdaad. Niks creatiefs aan.
Dit is echt een schoolvoorbeeld van 'pennywise, poundfoolish'. Je bespaart een 2-300 euro op je premie, maar bij het minste of geringste (echt, die 885 euro zit je zó aan) kost je verzekering ineens 500 méér dan voorheen. Dáááág besparing!
Tuurlijk is de kans aanwezig dat je geen zorgkosten hebt en dus wél voordeliger uit bent, maar kan TS in dit geval zich het veroorloven om dat risico te lopen? Ik vind dus absoluut van niet!
Nogmaals, met een inkomen van bijna 60K bruto zou je m.i. niet op je zorgverzekering hoeven te besparen. Ja het is duur, maar dan maak je toch écht de verkeerde keuze hoor.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Zekers. En als je niet betaalt stijgt die 885 euro zó door naar een schuld van een paar duizend euro. En dat is vaak het begin van nog veel grotere problemen...Technomania ® schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:26:
[...]
Ongeluk zit in een klein hoekje. En zoals je al zegt, dan lopen die kosten heel erg snel op.
500 min de besparing van 200 a 300... dus in het ergste geval loop je het risico om 300 te verliezen, tegenover kans om 200-300 te besparen..Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:20:
[...]
Ja want je bent dan voor de eerste 885 euro niet verzekerd inderdaad. Niks creatiefs aan.
Nou dag he
Ik zou het bijna doen omdat ik als horecamedewerker erg weinig verdiende. Toch maar verstandig geweest en het niet gedaan. 3 maanden later werd ik met de Ambulance afgevoerd vanuit de Supermarkt.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:31:
[...]
Zekers. En als je niet betaalt stijgt die 885 euro zó door naar een schuld van een paar duizend euro. En dat is vaak het begin van nog veel grotere problemen...
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Dit klopt al niet helemaal. Stel, met maximaal eigen risico, ben je 250 euro p.p. per jaar goedkoper uit. Mocht er weinig of niets gebeuren en je onder de 385 euro aan kosten blijven, ben je aan het eind van het jaar nog altijd die 250 euro goedkoper uit. Maak je meer kosten, dan ben je tot 635 euro nog altijd goedkoper uit. Pas wanneer je over die 635 euro heen gaan, dan kost het je meer, maar hooguit 250 euro meer.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:20:
[...]
Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren en ik zou ook niet aanraden om het initieel bespaarde geld van een maximaal eigen risico direct te spenderen. Dat geld moet je juist apart zetten "voor het geval dat". Dit hoeft niet perse voor zorgkosten te zijn, maar kan ook gebruikt worden voor een kapotte wasmachine of iets dergelijks.
Het is natuurlijk een gok nemen en je moet het altijd per persoon bekijken. Kan iemand eventuele hogere kosten betalen of niet, is de persoon gevoelig voor zorgkosten (hogere kans op blessures, oude pijntjes/problemen die om de paar jaar terugkeren)? Maar het is het overwegen waard.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
250 lijkt inderdaad veel als kinderen gratis meeverzekerd zijn maar we weten niet waarom TS dat bedrag betaalt.
Je moet gewoon inschatten hoeveel risico je loopt. Ik heb een goed gebit dus ik heb geen tandverzekering. Ik heb uitgerekend dat je met een foto en 2 gaatjes zo ongeveer evenveel kwijt bent als een verzekering. Dus heb je 1 gaatje per jaar dan kost dat nog steeds minder dan de goedkoopste tandverzekering. Heb echter je een slecht gebit dan is dat wellicht een ander verhaal.
Het probleem met tandkosten is dat als er echt iets serieus gedaan moet worden je alsnog honderden zoniet duizenden euro's bij mag betalen. Of je dan 1000 of 1500 moet betalen (of lenen als je geen buffer hebt) maakt dan ook niet zo veel meer uit.
Ik heb bijvoorbeeld wel een verzekering afgesloten voor meer fysiotherapie omdat ik de afgelopen jaren vaak bij de fysio zat. Maar ik heb niet lukraak zomaar een verzekering gekozen. Ik heb gekeken naar het aantal behandelingen van afgelopen jaar (en de trend van de jaren ervoor in acht genomen) en dat iets naar beneden afgerond omdat het in principe wel kon.
Ik zou als TS zijnde op dit moment niet al teveel gokken op een lagere verzekering en een hoog eigen risico totdat er een buffer beschikbaar is. Dat gezegd hebbende zou ik wel de huidige verzekering onder de loep nemen of er geen bescheiden actie op is te ondernemen, mits goed uitgedacht.
Je moet gewoon inschatten hoeveel risico je loopt. Ik heb een goed gebit dus ik heb geen tandverzekering. Ik heb uitgerekend dat je met een foto en 2 gaatjes zo ongeveer evenveel kwijt bent als een verzekering. Dus heb je 1 gaatje per jaar dan kost dat nog steeds minder dan de goedkoopste tandverzekering. Heb echter je een slecht gebit dan is dat wellicht een ander verhaal.
Het probleem met tandkosten is dat als er echt iets serieus gedaan moet worden je alsnog honderden zoniet duizenden euro's bij mag betalen. Of je dan 1000 of 1500 moet betalen (of lenen als je geen buffer hebt) maakt dan ook niet zo veel meer uit.
Ik heb bijvoorbeeld wel een verzekering afgesloten voor meer fysiotherapie omdat ik de afgelopen jaren vaak bij de fysio zat. Maar ik heb niet lukraak zomaar een verzekering gekozen. Ik heb gekeken naar het aantal behandelingen van afgelopen jaar (en de trend van de jaren ervoor in acht genomen) en dat iets naar beneden afgerond omdat het in principe wel kon.
Ik zou als TS zijnde op dit moment niet al teveel gokken op een lagere verzekering en een hoog eigen risico totdat er een buffer beschikbaar is. Dat gezegd hebbende zou ik wel de huidige verzekering onder de loep nemen of er geen bescheiden actie op is te ondernemen, mits goed uitgedacht.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Reageer normaal of reageer niet. Dit topic heeft geen troll-reacties nodig.
[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 07-03-2019 19:25 ]
Ik lees veel mensen die "tips" geven over wat er allemaal 10 a 20 euro per maand kan schelen. Maar laten we eerlijk wezen; 3000 euro netto is omgerekend toch bijna 7000 gulden per maand. Daar kon je 20 jaar geleden echt een riant huis + auto voor hebben en dan hield je nog 2000 per maand over om te sparen.
Inflatie (door de euro) en vooral gebrek aan salaris correctie doet ons gewoon de das om. Prijzen van de winkels stijgen (broodje kost omgerekend > 5 gulden). Tevens, huizenprijzen; totaal belachelijk. Volledig verziekt door de verwachting dat alles gekocht wordt door twee verdieners. En nu iedereen zo'n duur huis heeft kom je daar ook niet meer vanaf..
Inflatie (door de euro) en vooral gebrek aan salaris correctie doet ons gewoon de das om. Prijzen van de winkels stijgen (broodje kost omgerekend > 5 gulden). Tevens, huizenprijzen; totaal belachelijk. Volledig verziekt door de verwachting dat alles gekocht wordt door twee verdieners. En nu iedereen zo'n duur huis heeft kom je daar ook niet meer vanaf..
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Tsja, als TS ipv 50 eu 100 eu overhoud per maand houd hij wel al dubbel zoveel over. Nu is 100 eu niks, maar als hij dit kan gebruiken om de PL versnelt af te lossen heeft ie redelijk snel een paar honderd eu over. Je moet toch ergens beginnen...bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:01:
Ik lees veel mensen die "tips" geven over wat er allemaal 10 a 20 euro per maand kan schelen. Maar laten we eerlijk wezen; 3000 euro netto is omgerekend toch bijna 7000 gulden per maand. Daar kon je 20 jaar geleden echt een riant huis + auto voor hebben en dan hield je nog 2000 per maand over om te sparen.
ho ho, 20 jaar lang slechts 2% inflatie geeft al 48% stijging van bijv. salaris. Dus je 7000 gulden im huidige tijd was 20 jaar geleden ~ 4.700 florijnen. Daar ging je spaargeld.bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:01:
Natuurlijk kan hij 100 euro goed gebruiken. Wie niet, maar je werkt 40 uur in de week, je hele leven lang en je houdt uiteindelijk gewoon niets over.. aan het eind ben je alsnog afhankelijk van een pensioen potje van de overheid. Er is gewoon geen mogelijkheid om zelf iets op te bouwen tenzij je 2 verdiener bent. Geen goede maatschappelijke situatie naar mijn mening.Maaark schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:15:
[...]
Tsja, als TS ipv 50 eu 100 eu overhoud per maand houd hij wel al dubbel zoveel over. Nu is 100 eu niks, maar als hij dit kan gebruiken om de PL versnelt af te lossen heeft ie redelijk snel een paar honderd eu over. Je moet toch ergens beginnen...
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Tja, veel gehoord geklaag. Feit is dat je er weinig aan veranderd, anders dan zelf in je kosten snijden en proberen je inkomen te verhogen.
Zijn een aantal prachtige topics over vol geschreven op dit forum
Zijn een aantal prachtige topics over vol geschreven op dit forum
Prima, maar dan had je alsnog een mooi huis en dito auto. Daar had je ook flink op kunnen snijden. Nu hebben we het over een rijtjeshuis en een Ford Focus.Fr33z schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:36:
[...]
ho ho, 20 jaar lang slechts 2% inflatie geeft al 48% stijging van bijv. salaris. Dus je 7000 gulden im huidige tijd was 20 jaar geleden ~ 4.700 florijnen. Daar ging je spaargeld.
idd, vroeger woonde iedereen in een mooi huis en reden rond in een mooie auto. Tegenwoordig zijn het allemaal rijtjes huizenbille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:52:
[...]
Prima, maar dan had je alsnog een mooi huis en dito auto. Daar had je ook flink op kunnen snijden. Nu hebben we het over een rijtjeshuis en een Ford Focus.
In dit soort draadjes met berekeningen valt mij dit soort reacties op.Lensent schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:49:
[...]...auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto > onjuist, MRB is per kwartaal, verzekering per maand dus klopt niet. ...
Ten eerste kun je MRB wel per maand betalen en je verzekering ook vaak per jaar, maar dat is eigenlijk niet mijn punt. Het is bij vergelijkingen handig alles om te rekenen naar de prijs per maand. En de TS heeft neem ik aan alle kosten per maand berekend. Dan kun je eenvoudiger vergelijken.
Mijn pa was alleen verdienende politie agent laagste rang en had als alleen verdiener blijkbaar genoeg om in een 2-onder-1 kap te wonen en genoeg geld over te houden om ieder jaar met vrouw en 2 kinderen 3 weken in Frankrijk op vakantie te gaan met een Alpen Kreutzer. Kinderen op school en fatsoenlijk iedere maand kleding geld en fatsoenlijk zakgeld etc. NO WAY in hell dat zoiets tegenwoordig nog kan. Je begint als politie-agent met: €2.028,96.. daar kan je dus echt helemaal NIETS voor hypotheken..STNdus schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:02:
[...]
idd, vroeger woonde iedereen in een mooi huis en reden rond in een mooie auto. Tegenwoordig zijn het allemaal rijtjes huizen
En waar was dit als ik vragen mag?bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:29:
[...]
Mijn pa was alleen verdienende politie agent laagste rang en had als alleen verdiener blijkbaar genoeg om in een 2-onder-1 kap te wonen en genoeg geld over te houden om ieder jaar met vrouw en 2 kinderen 3 weken in Frankrijk op vakantie te gaan met een Alpen Kreutzer. Kinderen op school en fatsoenlijk iedere maand kleding geld en fatsoenlijk zakgeld etc. NO WAY in hell dat zoiets tegenwoordig nog kan. Je begint als politie-agent met: €2.028,96.. daar kan je dus echt helemaal NIETS voor hypotheken..
Nederland? Was een huis van 150.000 gulden in 1985. Reken dat maar om met 2% inflatie per jaar.. Oja.. toen was de rente ook eerder 6%..
Amsterdam of Delfzijl scheelt nogal...bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:36:
[...]
Nederland? Was een huis van 150.000 gulden in 1985. Reken dat maar om met 2% inflatie per jaar.. Oja.. toen was de rente ook eerder 6%..
En gezien de huizenprijs die je aanhaalt was het niet bepaald in de randstad. Mijn ouders kochten in 1987 een doodgewoon rijtjeshuis in Zoetermeer voor 180k.
Ik mis je zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek.
Heb je die aanvullende zorgverzekering nodig.
Lenen voor een auto, niet echt handig.
All in one kan veel goedkoper.
Je mist ook nog wel wat kostenposten:
Kleren
Cadeau's
Uitjes
Verzekeringen.
De beste tip die ik kan geven is zoek een baan dichterbij:
- mogelijk stap in salaris
- je reiskostenvergoeding is dekkend
- je bent meer thuis
- je kan wellicht af met een andere auto --> lagere maandkosten.
Heb je die aanvullende zorgverzekering nodig.
Lenen voor een auto, niet echt handig.
All in one kan veel goedkoper.
Je mist ook nog wel wat kostenposten:
Kleren
Cadeau's
Uitjes
Verzekeringen.
De beste tip die ik kan geven is zoek een baan dichterbij:
- mogelijk stap in salaris
- je reiskostenvergoeding is dekkend
- je bent meer thuis
- je kan wellicht af met een andere auto --> lagere maandkosten.
@IcephaseTechnomania ® schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:26:
[...]
Ongeluk zit in een klein hoekje. En zoals je al zegt, dan lopen die kosten heel erg snel op.
Ja joh.. Jullie zijn echt de ideale consument. Lekker bang laten maken door andermans n=1 ervaringen en niet gewoon een rationele beslissing nemen.
verdienmodel van verzekeraars is nog altijd gebaseerd op het feit dat de kans gewoon erg klein is dat je die kosten daadwerkelijk maakt.
Maargoed vooral lekker betalen en nog 10 verzekeringen afsluiten voor van alles en nog wat
Je kunt ook gewoon zelf controle over je leven nemen. Zoals eerder aangehaald. Regel even die 500 euro buffer en je kunt allerlei 'risico's' nemen die je geld opleveren.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 08-03-2019 09:48 ]
Edit: dubbelpost
[ Voor 95% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 22:37 ]
Wel een goed topic dit ondanks dat de TS weinig input geeft wat ik me ook wel kan voorstellen.
1 ding is zeker: het onderwerp van dienst leeft bij vrijwel iedereen. Het is sappelen these days als je tot de middenklasse behoort. Kan je nagaan hoe de veel minder inkomen "genererende" klasse het heeft.
Het gaat niet goed, zoveel is zeker.
1 ding is zeker: het onderwerp van dienst leeft bij vrijwel iedereen. Het is sappelen these days als je tot de middenklasse behoort. Kan je nagaan hoe de veel minder inkomen "genererende" klasse het heeft.
Het gaat niet goed, zoveel is zeker.
EUR 333,33 netto inkomen per maand dus.kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:
Hi all,
Wellicht komt jullie dit bekend voor, elke maand houdt je niets over
Hier gaan mijn volgende topic over, wellicht hebben jullie nog ideeen tips e.d.
Mijn gezin (ik, vrouw en twee kids 4jr) woonachtig in een koopwoning,
Wij houden al jaren een kasboek bij maar alles wat erin komt gaat er direct weer uit zonder dat wij gekke dingen doen. Het enige 'luxe' wat wij hebben is een netflix account a 14p.m en that's it...
Ik)
Full time werkend 55k p jr en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is
Wat klopt er niet? Zijn alle huishoudelijke kosten als zakelijke kosten opgenomen? Dat mag niet.Kleine globale opsomming van kostenZeg zo'n 3000 en inkomsten zijn netto zon 3050...
- hypotheek 1100 bruto
- zorgverzekering 260 bruto
- all in one 80 bruto
- netflix 14 bruto
- Persoonlijke lening 250 bruto
- boodschappen 400 bruto
- gas, water, licht pm 180 bruto
- gemeentelijke kosten pm 100 bruto
- auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
- auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
- auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
- zwemles 120 bruto
- stelpost (vergeten posten) 200 bruto
• Hoezo is alles bruto zoals Netflix? Je kan trouwens cadeaukaarten gebruiken. Dat doen wij.
Ik betaal vanwege mijn zware auto EUR 233,00 per kwartaal aan MRB. Dat is omgerekend EUR 77,67 per maand. Dan zou er nog overblijven voor de verzekering EUR 82,33. Dat is een dure. Met 26.000 km per jaar is dat geen diesel waardig toch?
• Daarnaast bereken ik EUR 3.604,00 uitgaven (inclusief boodschappen) en EUR 220,00 inkomsten (reiskostenvergoeding). Hoe is het restant van het inkomen opgebouwd? Geen HRA of 1x per jaar uitgekeerd? Voorlopige aanslag?
• Je all-in-one is duur en kan goedkoper zoals eerder aangegeven. Daar kan makkelijk EUR 15,00 vanaf.
• Goed dat je de hypotheeklasten als bruto berekend zodat je niet opeens het overzicht kwijt bent als de hra veranderd.
• EUR 400,00 per maand aan boodschappen is netjes: Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
Wij doen i.p.v. EUR 344,00 per maand (EUR 80,00 per week x 4,3) nu EUR 349,00 per maand (+ EUR 5,00 extra voor maandverband eerste week van de maand voor onze dochter). Daar zit alles in: pakje cigaretten in de week, make-up, schoonmaakmiddelen, scheerspul, etc.
• Dat zijn dure zwemlessen: https://www.denekkerman.nl/tarieven/. Hoeveel keer per week is dat zwemmen? Edit: aha, 2 kids. Maar dan nog: 2x per week?
• Verkoop je huidige woning en ga goedkoper zitten door je overwaarde in te zetten.
Gemiddelde woonlasten in Haarlemmermeer:
EUR 651,00 per jaar / EUR 54,25 per maand. Hoe kom jij dan op EUR 100,00?
En er werd niet (volledig) afgelost?bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:29:
[...]
Mijn pa was alleen verdienende politie agent laagste rang en had als alleen verdiener blijkbaar genoeg om in een 2-onder-1 kap te wonen en genoeg geld over te houden om ieder jaar met vrouw en 2 kinderen 3 weken in Frankrijk op vakantie te gaan met een Alpen Kreutzer.
[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 07-03-2019 23:16 ]
M'n reactie is al verwijderd door de mod, maar wat ik hiermee aan wil geven:Sissors schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:53:
[...]
WTF? Waar slaat dit in hemelsnaam op? Niemand 'klaagt' hierover, mensen wijzen erop dat hoewel TS schrijft dat hij bijna de goedkoopste verzekering heeft, hij heel ver weg is van de goedkoopste verzekering. Wat dat in hemelsnaam met een slecht gebit te maken heeft begrijp ik niet.
Je kan dus een "goedkope" verzekering hebben, volledig kaal, hoge eigen risico, geen extra dekkingspakket, of geen aanvullende tandartsverzekering. Maar is goedkoop in deze geen duurkoop?
Wat dat dus met een slecht gebit te maken heeft (te kort door de bocht, ik weet het).. een aanvullende tandarts verzekering kost al snel tussen de 15 en 30 euro? Dat opgeteld bij een kale verzekering met een standaard eigen risico is al snel 120-130 euro p.p. kom je al snel tussen de 240-260 voor 2 personen, wat imho een normaal bedrag is voor een normale dekking wat zorgverzekering betreft.
En wat ik me mijzelf dus afvraag, iedereen die zegt dat de TS zijn zorgverzekering "duur" is hoe doen die gene dat dan? Nooit gaatjes? Nooit een wortelkanaalbehandeling? Zien diegene uberhaupt wel een tandarts? Zijn topfit en mankeren nooit wat? Of betalen zij alle extra kosten gewoon uit eigen zak?
Sorry dat het nergens op sloeg, ik wilde gewoon een "punt" maken
Ik iig heb dan ook nooit gezegd dat hij een dure verzekering heeft, dat valt ook mee. Maar hij heeft simpelweg ook geen goedkope verzekering.
Je lijstje eindigt ook met de logische conclusie, ik betaal de tandarts zelf. Elk jaar controle en wat tandsteen verwijderen. Zelfs de jaren dat ik toch een gaatje blijk te hebben ben ik nog steeds ruimschoots goedkoper uit dan wanneer ik me ervoor verzeker. Je moet je idd niet rijk rekenen dat je nul kosten terug krijgt zonder tandarts verzekering.
Dure zaken als wortelkanaalbehandeling worden vaak toch niet geheel vergoed door een verzekering. Maar je moet er wel de buffer voor aanhouden mocht je het nodig hebben.
Oftewel de tl:dr, ook zonder tandarts verzekering kan je gewoon langs de tandarts, en onder de streep is dat meestal goedkoper. Maar je moet wel een buffer hebben voor tegenvallers.
Je lijstje eindigt ook met de logische conclusie, ik betaal de tandarts zelf. Elk jaar controle en wat tandsteen verwijderen. Zelfs de jaren dat ik toch een gaatje blijk te hebben ben ik nog steeds ruimschoots goedkoper uit dan wanneer ik me ervoor verzeker. Je moet je idd niet rijk rekenen dat je nul kosten terug krijgt zonder tandarts verzekering.
Dure zaken als wortelkanaalbehandeling worden vaak toch niet geheel vergoed door een verzekering. Maar je moet er wel de buffer voor aanhouden mocht je het nodig hebben.
Oftewel de tl:dr, ook zonder tandarts verzekering kan je gewoon langs de tandarts, en onder de streep is dat meestal goedkoper. Maar je moet wel een buffer hebben voor tegenvallers.
mét verzekering ben je ervan verzekerd dat je je geld kwijt bent. Zonder verzekering kan het positief of negatief uitpakken en dat kun je zelf het beste inschatten. Als je een goed gebit hebt en nooit gaatjes, is dat een prima aanvaardbaar risico als je wat buffer hebt.
En idd zo'n verzekering is maar effectief in een hele beperkte range qua vergoeding. Dure behandelingen moet je vaak toch grotendeels zelf betalen.
Voor mij geen tandartsverzekering, geen minimaal eigen risico, geen aanvullende verzekering, geen telefoonverzekering, geen inboedelverzekering, geen maximale overlijdensrisicoverzekering, geen uitvaartverzekering, geen rechtsbijstandsverzekering, geen glasverzekering etc. etc. etc.
Nederlanders zijn voor elke mogelijke tegenslag verzekerd. Er bestaan zelfs 'weer-garantie' verzekeringen waarbij je geld terug krijgt bij slecht weer op je vakantie. Moet toch niet gekker worden. Beter leert men omgaan met een tegenslag(je) en werkt men aan een gezonde financiele buffer. Niet altijd makkelijk maar zou meer prioriteit moeten hebben dan het bij velen nu heeft.
Maar bovenstaande is niet was ik TS zou aanraden, dan moet de buffer iets meer opgebouwd worden. Overigens zie ik in de OP van TS geen enkele verzekering genoemd worden naast de zorgverzekering, maar die zijn waarschijnlijk vergeten.
'Persoonlijke financiën' zou een schoolvak moeten worden. Slecht voor de economie misschien (want er ontstaat mogelijk een ander uitgavepatroon) maar het zou ook een hoop ellende kunnen voorkomen die we nu met belastinggeld compenseren. In dat schoolvak zou aandacht kunnen zijn voor weerstand bieden aan reclame/impulsaankopen. Ook leer je hoe je je belastingaangifte optimaal kunt invullen. Je leert over de pensioenpijlers en over het wereldwonder dat compound interest (rente op rente) heet. Daarnaast natuurlijk gewoon hoe een kasboekje werkt en rendementsberekeningetjes zodat men zelf kan uitrekenen of ze bijvoorbeeld wel/niet een warmtepomp of zonnepanelen moeten kopen ipv zich laten oplichten door de installateurs die zelf een financieel belang hebben bij foutieve voorlichting. Ook: hoe werkt een hypotheek nu precies en wat zijn de voor- en nadelen van handelen op de beurs.
En idd zo'n verzekering is maar effectief in een hele beperkte range qua vergoeding. Dure behandelingen moet je vaak toch grotendeels zelf betalen.
Voor mij geen tandartsverzekering, geen minimaal eigen risico, geen aanvullende verzekering, geen telefoonverzekering, geen inboedelverzekering, geen maximale overlijdensrisicoverzekering, geen uitvaartverzekering, geen rechtsbijstandsverzekering, geen glasverzekering etc. etc. etc.
Nederlanders zijn voor elke mogelijke tegenslag verzekerd. Er bestaan zelfs 'weer-garantie' verzekeringen waarbij je geld terug krijgt bij slecht weer op je vakantie. Moet toch niet gekker worden. Beter leert men omgaan met een tegenslag(je) en werkt men aan een gezonde financiele buffer. Niet altijd makkelijk maar zou meer prioriteit moeten hebben dan het bij velen nu heeft.
Maar bovenstaande is niet was ik TS zou aanraden, dan moet de buffer iets meer opgebouwd worden. Overigens zie ik in de OP van TS geen enkele verzekering genoemd worden naast de zorgverzekering, maar die zijn waarschijnlijk vergeten.
'Persoonlijke financiën' zou een schoolvak moeten worden. Slecht voor de economie misschien (want er ontstaat mogelijk een ander uitgavepatroon) maar het zou ook een hoop ellende kunnen voorkomen die we nu met belastinggeld compenseren. In dat schoolvak zou aandacht kunnen zijn voor weerstand bieden aan reclame/impulsaankopen. Ook leer je hoe je je belastingaangifte optimaal kunt invullen. Je leert over de pensioenpijlers en over het wereldwonder dat compound interest (rente op rente) heet. Daarnaast natuurlijk gewoon hoe een kasboekje werkt en rendementsberekeningetjes zodat men zelf kan uitrekenen of ze bijvoorbeeld wel/niet een warmtepomp of zonnepanelen moeten kopen ipv zich laten oplichten door de installateurs die zelf een financieel belang hebben bij foutieve voorlichting. Ook: hoe werkt een hypotheek nu precies en wat zijn de voor- en nadelen van handelen op de beurs.
[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 08-03-2019 11:33 ]
Ik doe dit al meerdere jaren en loop nu wel een paar jaar voor op max eigen risico. Je mogelijk eigen risico verdien je binnen 2 jaar terug. In principe een uitstekende investering. Mocht er iets chronisch gebeuren, dan verlaag je het jaar erop het eigen risico weer, dan heeft een hoger eigen risico geen zin meer. In mijn ervaring kan het overigens erg lang duren voor je een rekening krijgt, dus je hebt dan nog een jaar om te sparen.Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:20:
[...]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
M'n laatste tandsartsrekening (niet verzekerd, heb geen enkel gaatje) stond ook een stukje over dat rekeningen gespreid te betalen zijn. Ik vermoed dat dat meestal wel mogelijk is. Dus als je onverhoopt een keer hoge kosten hebt, betekent dit ook niet automatisch dat je dat in een keer op moet hoesten.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:46:
In mijn ervaring kan het overigens erg lang duren voor je een rekening krijgt, dus je hebt dan nog een jaar om te sparen.
Maargoed; deze discussies zijn wel een beetje loos nu. Misschien dat andere mensen er wat aan hebben, maar de TS heeft geen interesse meer kennelijk.
Wow, zijn er anno 2019 nog steeds mensen die euro's omrekenen naar guldens en daar dan vervolgens ook nog een conclusie uit trekken?bille schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:01:

Cunning linguist.
Maar in geval van de TS weten we geen details. Dus kan je niet zeggen dat het eigen risico verhogen de moeite waard is.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:46:
[...]
Ik doe dit al meerdere jaren en loop nu wel een paar jaar voor op max eigen risico. Je mogelijk eigen risico verdien je binnen 2 jaar terug. In principe een uitstekende investering. Mocht er iets chronisch gebeuren, dan verlaag je het jaar erop het eigen risico weer, dan heeft een hoger eigen risico geen zin meer. In mijn ervaring kan het overigens erg lang duren voor je een rekening krijgt, dus je hebt dan nog een jaar om te sparen.
in mijn eigen geval is het dat niet namelijk, gezien medicijnkosten onder het eigen risico vallen. Heb zelf al wel eens het sommetje gemaakt, de kosten die ik in een jaar bespaar met maximaal eigen risico... die gaan vrolijk allemaal op aan m'n medicijnkosten. Terwijl met het standaard eigen risico, dat ook op gaat, vervolgens de boel wel vergoed wordt. Netto ontloopt het elkaar nagenoeg niet, dus is het voor mij niet financieel rendabel om dat eigen risico te verhogen. Wie weet heeft de TS ook wel een vrouw/kind/zelf die veel medicatie nodig heeft..
I have stability. The ability to stab.
Ja dat kan natuurlijk. In dat geval neemt 1 persoon het max eigen risico en de ander alsnog minimaal bijvoorbeeld. helemaal situatie afhankelijk zoals je zelf zegt.SmurfLink schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:58:
[...]
Maar in geval van de TS weten we geen details. Dus kan je niet zeggen dat het eigen risico verhogen de moeite waard is.
in mijn eigen geval is het dat niet namelijk, gezien medicijnkosten onder het eigen risico vallen. Heb zelf al wel eens het sommetje gemaakt, de kosten die ik in een jaar bespaar met maximaal eigen risico... die gaan vrolijk allemaal op aan m'n medicijnkosten. Terwijl met het standaard eigen risico, dat ook op gaat, vervolgens de boel wel vergoed wordt. Netto ontloopt het elkaar nagenoeg niet, dus is het voor mij niet financieel rendabel om dat eigen risico te verhogen. Wie weet heeft de TS ook wel een vrouw/kind/zelf die veel medicatie nodig heeft..
Over tandartskosten zonder verzekering (of boven de verzekerde som): boven een inkomensafhankelijke drempel kun je die kosten aftrekken van je inkomen voor de belasting.
[ Voor 26% gewijzigd door Roenie op 08-03-2019 10:31 ]
Vraag aan TS: hoe kan je een huis + auto + overige zaken en een thuismoeder hebben als je moet rondkomen van 4k per jaar? Lenen jullie de rest bij? (250 per maand lijkt me dan ook niet dekkend). Ik vind nog een hoop onduidelijk...
Ik zou eerst even goed hebben gelezen voor je deze reactie poste...Firestorm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:29:
Vraag aan TS: hoe kan je een huis + auto + overige zaken en een thuismoeder hebben als je moet rondkomen van 4k per jaar? Lenen jullie de rest bij? (250 per maand lijkt me dan ook niet dekkend). Ik vind nog een hoop onduidelijk...
Ik)
Full time werkend 55k p jr en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is.
Op die fiets leest dat inderdaad anders, mea culpa.OmeJoyo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:31:
[...]
Ik zou eerst even goed hebben gelezen voor je deze reactie poste...
Ik)
Full time werkend 55k p jr en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is.
Dan nog; 59k per jaar voor een volledig gezin met bijbehorende uitgaven is geen mega bak met geld. De conclusie van TS dat ze geen geld overhouden vind ik niet geheel onlogisch als ik dat (voor het gemak) vergelijk met hoeveel er bij ons thuis uit gaat; 70k/jaar bruto inkomen; houden met gematigd leven en 2 jonge koters ongeveer 1.5k/maand over.
Vandaar de conclusie 2 dagen geleden dat 't 't beste is als z'n vrouw gaat werken, indien mogelijk.Firestorm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:37:
Op die fiets leest dat inderdaad anders, mea culpa.
Dan nog; 59k per jaar voor een volledig gezin met bijbehorende uitgaven is geen mega bak met geld. De conclusie van TS dat ze geen geld overhouden vind ik niet geheel onlogisch als ik dat (voor het gemak) vergelijk met hoeveel er bij ons thuis uit gaat; 70k/jaar bruto inkomen; houden met gematigd leven en 2 jonge koters ongeveer 1.5k/maand over.
Verwijderd
Ga voor hoogste eigen risico zorgverzekering, gemiddeld gezien gaat het je veel geld schelen.
100 euro per maand.
Stap over naar andere provider, ga dan onderhandelen, heb zelf net 9 maanden 50 euro korting gekregen.
50 euro per maand
Deel Netflix met meer mensen
7.5 euro per maand
100 euro per maand.
Stap over naar andere provider, ga dan onderhandelen, heb zelf net 9 maanden 50 euro korting gekregen.
50 euro per maand
Deel Netflix met meer mensen
7.5 euro per maand
@Bart ® Soms om een punt te maken prive weliswaar doe ik dat ook nog wel.
Laat mensen even schrikken.
@ts, ik zie op een paar dingen na eigenlijk een beetje dezelfde bedragen voorbij komen als wat wij hebben met een gezin van 2 volwassenen en een kind van 5.
Nu zijn wij twee verdieners, maar volgens mij krijgen wij ongeveer hetzelfde of zelfs minder in totaal binnen als jij.
Onze hypotheek zit tegen de 1200 aan volledig aflossen. We hebben dan geen Netflix, maar wel Ziggo op 1 na hoogste abo a 76 euro.
Boodschappen doe ik aan wat we nodig hebben en we komen eigenlijk altijd maar bij 1 winkel en dat is de AH. Je kunt overal op beknibbelen, maar uiteindelijk is het leefgenot ook fijn voor ons iig.
Denk dat de grootste kostenpost je auto is. En dat dat eigenlijk de plek is om op te bezuinigen. Netflix zou je inderdaad met cadeaubonnen kunnen doen zodat je zelf in de hand hebt wanneer je gaat kijken of beter, welke maand je gaat kijken. bij ons kan het zo zijn dat we een maand helemaal geen series kijken of films.
Hoogste risico blijft een risico in mijn ogen. Zelf ben ik al een aantal jaar aan imunotherapie tegen hooikoorts. Dan is een doosje van 90 pilletjes zo'n 358 euro. Dat eigen risico ben ik in een paar maanden wel kwijt. Dus, als je niks mankeert en verwacht dat dat ook niet gaat gebeuren voorlopig, kun je de gok wel nemen, maar uiteindelijk moet je als het nodig is het geld toch ergens vandaan halen.
Vrouw weer iets aan het werk is waarschijnlijk ook de beste insteek naast de auto.
@ts, ik zie op een paar dingen na eigenlijk een beetje dezelfde bedragen voorbij komen als wat wij hebben met een gezin van 2 volwassenen en een kind van 5.
Nu zijn wij twee verdieners, maar volgens mij krijgen wij ongeveer hetzelfde of zelfs minder in totaal binnen als jij.
Onze hypotheek zit tegen de 1200 aan volledig aflossen. We hebben dan geen Netflix, maar wel Ziggo op 1 na hoogste abo a 76 euro.
Boodschappen doe ik aan wat we nodig hebben en we komen eigenlijk altijd maar bij 1 winkel en dat is de AH. Je kunt overal op beknibbelen, maar uiteindelijk is het leefgenot ook fijn voor ons iig.
Denk dat de grootste kostenpost je auto is. En dat dat eigenlijk de plek is om op te bezuinigen. Netflix zou je inderdaad met cadeaubonnen kunnen doen zodat je zelf in de hand hebt wanneer je gaat kijken of beter, welke maand je gaat kijken. bij ons kan het zo zijn dat we een maand helemaal geen series kijken of films.
Hoogste risico blijft een risico in mijn ogen. Zelf ben ik al een aantal jaar aan imunotherapie tegen hooikoorts. Dan is een doosje van 90 pilletjes zo'n 358 euro. Dat eigen risico ben ik in een paar maanden wel kwijt. Dus, als je niks mankeert en verwacht dat dat ook niet gaat gebeuren voorlopig, kun je de gok wel nemen, maar uiteindelijk moet je als het nodig is het geld toch ergens vandaan halen.
Vrouw weer iets aan het werk is waarschijnlijk ook de beste insteek naast de auto.
De afgelopen 2 pagina's gingen er nou juist over dat dit veel genuanceerder ligt dan simpelweg roeptoeteren dat je hiermee geld kunt besparen.Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:42:
Ga voor hoogste eigen risico zorgverzekering, gemiddeld gezien gaat het je veel geld schelen.
100 euro per maand.

Overstappen is niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld als je glasvezel hebt), en bespaart ZEKER geen 50 euro per maand structureel. Beetje kort door de bocht dus.Stap over naar andere provider, ga dan onderhandelen, heb zelf net 9 maanden 50 euro korting gekregen.
50 euro per maand
Dit mag niet volgens de voorwaarden van Netflix, dus zeer slecht advies.Deel Netflix met meer mensen
7.5 euro per maand
Ja das het hele idee van een risico. Maar waar risico's zijn, is rendement.Arunia schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:52:
@Bart ® Soms om een punt te maken prive weliswaar doe ik dat ook nog wel.Laat mensen even schrikken.
En als je verstandig bent zet je de besparing direct apart als buffer als je die nog niet had. Daarnaast zoals eerder aangehaald kan het wel tot bijna een jaar duren voordat de rekening betaald moet worden en dat mag dan soms nog gespreid ook.
We moeten ons niet zo bang laten maken. Je weet ruimschoots van tevoren wat er aankomt en hebt er zelf ook invloed op soms bij een zorgvraag waar geen haast bij is (plannen van behandelingen).
Ik begrijp niet dat iemand daar van zou schrikken. Euro's omrekenen naar een andere valuta die niet meer bestaat en dan nog eens bijna 20 jaar inflatie er overheen. Oftewel het is nogal nietszeggend over de waarde van een euro en het prijsniveau vandaag de dag. Ik haal altijd mijn schouders op als 'de gulden' als argument op tafel komtArunia schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:52:
@Bart ® Soms om een punt te maken prive weliswaar doe ik dat ook nog wel.Laat mensen even schrikken.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 08-03-2019 13:54 ]
Waarom is alles bruto? Bij mij is Netflix netto €13,99.
Bruto of netto?Arunia schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:52:
Hoe werkt de truc met cadeaubonnen?Arunia schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:52:
Netflix zou je inderdaad met cadeaubonnen kunnen doen zodat je zelf in de hand hebt wanneer je gaat kijken of beter, welke maand je gaat kijken. bij ons kan het zo zijn dat we een maand helemaal geen series kijken of films.
@Olaf van der Spek Netto. Met bruto hypotheek bedoeld ts waarschijnlijk het bedrag voordat je teruggaaf hebt. Dat is overigens bij ons voor hypotheek hetzelfde.
Dus even snel omgerekend komen wij netto op ongeveer hetzelfde uit als hij.
Het is eerder geopperd, maar heb het iets verkeerd verwoord. Tegoedbonnen voor Netflix. Volgens mij kun je die gewoon kopen. Dan koop je een maand Netflix met zo'n bon. Dus niet automatisch laten afschrijven. Idem voor bijvoorbeeld iTunes zeg maar.
Het is eerder geopperd, maar heb het iets verkeerd verwoord. Tegoedbonnen voor Netflix. Volgens mij kun je die gewoon kopen. Dan koop je een maand Netflix met zo'n bon. Dus niet automatisch laten afschrijven. Idem voor bijvoorbeeld iTunes zeg maar.
Heeft TS zijn netto inkomen gepost?Arunia schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:25:
@Olaf van der Spek Netto. Met bruto hypotheek bedoeld ts waarschijnlijk het bedrag voordat je teruggaaf hebt. Dat is overigens bij ons voor hypotheek hetzelfde.
Belastingtechnisch maakt het nogal uit hoe het inkomen verdeeld is.
[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-03-2019 14:31 ]
Aangezien de TS hartstikke druk is met het uitvoeren van alle adviezen, kan het topic inmiddels òf op slot òf als titel krijgen 'hoe kom ik rond '?
1500,- per maand overhouden is volgens mij al ongeveer 10x zo veel als een gemiddeld gezin (realistisch gezien) zou kunnen sparen per maand. 70k per jaar bruto is (naar mijn beste inschattingen) ook aardig meer dan een gemiddeld gezin heeft.. Volgens (een paar jaar oude) cijfers van het CBS heeft een gemiddeld Nederlands gezin een besteedbaar inkomen van 24.700,-.Firestorm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:37:
[...]
Op die fiets leest dat inderdaad anders, mea culpa.
Dat is 2064,- per maand waar je je eten/drinken/auto/vakantie/huis en alle andere willekeurige zooi van moet betalen. Ik heb het geluk opgegroeid te zijn in een gezin dat meer dan dat per maand te besteden had/heeft, maar het is alsnog met pijn en moeite enkele honderden euro's per maand sparen die er momenteel links en rechts uit vliegen aan allemaal onvoorziene en voorziene kosten.
Een vervolgopleiding na de middelbare kost 2050,- per jaar. Rijbewijs bijvoorbeeld minimaal 2000,-. Een MBO/HBO/WO voor je kind betalen kost je dus ruim 170,- per maand, heb je 2 kinderen mag je 341,- per maand aftikken. Is een top Jan Modaal die dat zomaar kan opbrengen...
-----
Ik lees van alles over luxe die je jezelf niet zou mogen permitteren (want het is immers 'luxe'). Maar ik vraag mij af wat het nut van het leven is als je jezelf alle mogelijke vormen van plezier (want dat is luxe in mijn ogen meestal) wegneemt. Zeker, kinderen geven je uiteindelijk meestal wel plezier, maar ze zijn ook ontzettend duur. Moet je dan maar geen kinderen nemen? Andere dingen ben ik het wel mee eens, Netflix een stapje lager zetten scheelt je 60,- per jaar, is makkelijk 'verdiend'. De auto is op het oog schreeuwend duur (wij betalen +- dat bedrag voor 2 'fatsoenlijke' auto's, en dan nog een stuk minder voor 2 andere auto's), denk dat daar echt wel wat op bespaard kan worden.
En ja, verder.. Een tientje per maand is toch weer 120,- per jaar, lijkt me dat je (als het even kan) je kinderen niet wil opzadelen met een studieschuld van tienduizenden euro's want dan beginnen ze financieel gezien op -1.. Ik zou persoonlijk kijken naar waar je tientjes kunt besparen zonder al te veel in te boeten op je kwaliteit van leven. De premium supermarkten (AH/Plus etc.) zijn momenteel aardig aan het stunten om een beetje te kunnen concurreren met de budgetsupermarkten dus daar zitten iedere week wel flinke aanbiedingen bij.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
De meningen verschillen vaak ook over of je dat voor je kind dient te betalen. Ik heb altijd alles zelf moeten betalen vanaf mijn 18e en zal dat van mijn kinderen (in de toekomst) ook verlangen. Financieel advies kunnen ze wel krijgen natuurlijk. Rijbewijs sparen ze ook zelf maar voor. Dat is zeker voor die leeftijd wel erg luxe (maar wordt wel normaal gevonden tegenwoordig lijkt het dat je dat van ouders krijgt)Kuusj schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:52:
[...]
Een vervolgopleiding na de middelbare kost 2050,- per jaar. Rijbewijs bijvoorbeeld minimaal 2000,-. Een MBO/HBO/WO voor je kind betalen kost je dus ruim 170,- per maand, heb je 2 kinderen mag je 341,- per maand aftikken. Is een top Jan Modaal die dat zomaar kan opbrengen...
Luxe is juist nét dat beetje extra dat niet per se nodig is en wat dus niet zo verstandig is om te nemen/kopen als je niet eens een gezonde financiele buffer hebt.-----
Ik lees van alles over luxe die je jezelf niet zou mogen permitteren (want het is immers 'luxe'). Maar ik vraag mij af wat het nut van het leven is als je jezelf alle mogelijke vormen van plezier (want dat is luxe in mijn ogen meestal) wegneemt.
Geluk zit m.i. niet in maximaal consumeren. Als men niet meer zonder Netflix kan gaat er ergens iets mis
Heeft niet de voorkeur nee maar is ook geen ramp, juist niet als het meer de norm zal worden. Je mag (nieuwe regeling) 35 jaar aflossen en dus valt de impact op een hypotheek bijvoorbeeld wel mee. Ik zie ook voordelen van je kinderen laten realiseren dat ze (zelf!) investeren in hun toekomst.lijkt me dat je (als het even kan) je kinderen niet wil opzadelen met een studieschuld van tienduizenden euro's want dan beginnen ze financieel gezien op -1..
Van de andere kant zijn er ook ouders die hun kinderen financieel advies geven en van alles proberen te leren op dat gebied om ze zo goed mogelijk voor te bereiden op de grote boze wereld. Zoals mijn oudersde Peer schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:01:
[...]
De meningen verschillen vaak ook over of je dat voor je kind dient te betalen. Ik heb altijd alles zelf moeten betalen vanaf mijn 18e en zal dat van mijn kinderen (in de toekomst) ook verlangen. Financieel advies kunnen ze wel krijgen natuurlijk. Rijbewijs sparen ze ook zelf maar voor. Dat is zeker voor die leeftijd wel erg luxe (maar wordt wel normaal gevonden tegenwoordig lijkt het dat je dat van ouders krijgt)
[...]
Luxe is juist nét dat beetje extra dat niet per se nodig is en wat dus niet zo verstandig is om te nemen/kopen als je niet eens een gezonde financiele buffer hebt.
Geluk zit m.i. niet in maximaal consumeren.
[...]
Heeft niet de voorkeur nee maar is ook geen ramp, juist niet als het meer de norm zal worden. Je mag (nieuwe regeling) 35 jaar aflossen en dus valt de impact op een hypotheek bijvoorbeeld wel mee. Ik zie ook voordelen van je kinderen laten realiseren dat ze (zelf!) investeren in hun toekomst.
En stel je voor dat je 5 jaar over je studie doet, thuis blijft wonen, en met 10.500,- (over 35 jaar, met een utopie van blijvend renteloze schuld, nog steeds 25,- per maand) studieschuld begint, je hebt inderdaad +-35 jaar om het terug te betalen maar je zit intussen wel 35 jaar lang met een BKR opgescheept die je al in je kont bijt vanaf het moment dat je naar een hypotheek gaat kijken. Want naast het feit dat je dan meestal ook niet veel gespaard hebt, krijg je ook een stuk minder hypotheek. In mijn ogen start je dan op -1, en hoewel ik zeker niet vind dat iedereen alles in de schoot geworpen moet krijgen is dat eigenlijk belachelijk. Maar goed, daar kunnen nog 100 discussies over gevoerd worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 08-03-2019 15:12 ]
Ja uiteraard. én én kan ook. Ik denk ook niet dat ik de portemonnee helemaal gesloten houd maar ik ga er wel voorwaarden aan verbinden en verantwoordelijkheden bij het kind leggen. Niks krijgen ze 'kado'. En toch denk ik eigenlijk (aanname) dat als je het al vroeg écht zelf moet rooien, dat levenslessen zijn die je niet hebt als je alles/veel krijgt. Maar daar ga ik me tegen die tijd wel eens in verdiepen want de gangbare inzichten zijn op dat gebied.Kuusj schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:10:
[...]
Van de andere kant zijn er ook ouders die hun kinderen financieel advies geven en van alles proberen te leren op dat gebied om ze zo goed mogelijk voor te bereiden op de grote boze wereld. Zoals mijn ouders. Ik zal eerlijk toegeven dat mijn ouders mijn school en rijbewijs hebben betaald, maar ik heb wel ook altijd een bepaalde verantwoordelijkheid getoond in omgang met geld. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten in mijn ogen.
Dat niet. studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR. Er zijn wel plannen om dit in de toekomst wel te gaan doen maar voorlopig geen sprake van. En dan nog. Dat iets geregistreerd staat bij BKR is geen probleem op zich. Pas bij problemen (betaalachterstanden etc.) krijg je een andere notering, zo heb ik begrepen.maar je zit intussen wel 35 jaar lang met een BKR opgescheept.
Je hoeft ook pas na (maximaal) 7 jaar na afronden opleiding te beginnen met aflossen. Doe ik zelf ook. En nu langzaam aflossen. Zo gaat er al 7 jaar inflatie overheen voordat ik begin met aflossen. Dat scheelt toch weer :-)
Een beetje ja. 0.75% van je schuld wordt gezien als je extra maandlast. Dat is niet veel en ook gewoon terecht. Het is niet te voorkomen dat je met een kleine achterstand (tov kinderen met 'rijke' ouders) begint met ouders de boel niet betalen voor hun kinderen. Het zij zo. Als het meer de norm wordt zal dit ook niet meer als vreemd gezien worden.Want naast het feit dat je dan meestal ook niet veel gespaard hebt, krijg je ook een stuk minder hypotheek.
Je kunt het ook anders bekijken. Eigenlijk begint iedereen op -1 behalve de kinderen van ouders die het nodig vinden om kinderen alles in de schoot te werpen.In mijn ogen start je dan op -1, en hoewel ik zeker niet vind dat iedereen alles in de schoot geworpen moet krijgen is dat eigenlijk belachelijk. Maar goed, daar kunnen nog 100 discussies over gevoerd worden.
Dit verschil (rijke/arme ouders) zal altijd wel aanwezig zijn. Maar de impact op je hypotheek valt echt wel mee aangezien ze tegenwoordig dus met 0.75% rekenen.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 08-03-2019 16:06 ]
Slechtse advies ooit.Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:10:
Auto kan eventueel goedkoop private lease? Geen onverwachte garagekosten.
Gewoon geen nieuwe kopen en geen a-merk. Private lease is altijd duurder dan kopen, tenzij je geld leent om een nieuwe auto te kopen.
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
Is iets alleen plezier als het (veel) geld kost?Kuusj schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:52:
Ik lees van alles over luxe die je jezelf niet zou mogen permitteren (want het is immers 'luxe'). Maar ik vraag mij af wat het nut van het leven is als je jezelf alle mogelijke vormen van plezier (want dat is luxe in mijn ogen meestal) wegneemt.
Mijn mening hierin is dat ik toch wel liever een "A-merk" auto zou rijden, als ik elke dag redelijke kilometers moet maken voor W-W.Cyriel85 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:20:
[...]
Slechtse advies ooit.
Gewoon geen nieuwe kopen en geen a-merk. Private lease is altijd duurder dan kopen, tenzij je geld leent om een nieuwe auto te kopen.
Daarom zeg ik ook 'meestal'Olaf van der Spek schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Is iets alleen plezier als het (veel) geld kost?
Maar nee, luxe hoeft niet per definitie duur te zijn. Maar ga nu maar eens bepalen wat duur is voor luxe en wat niet. Sommige mensen vinden 11,- per maand voor Netflix namelijk al duur, anderen gaan op all-inc. reizen van 3000,- en vinden dát betaalbare luxe.
Ik ben als voorbeeld net terug van een skivakantie, dat is wat *ik* als luxe bestempel. Een week vrij hebben en een dagje wandelen of een dag naar het zwembad kan iemand anders prima als luxe zien. Luxe is iets wat ook weggelaten kan worden, maar waar je af en toe toch ook wel gewoon aan toe bent. In mijn ogen is het een vrij variabel begrip.
Verwijderd
Het is onzin om te roepen dat private lease altijd duurder is dan kopen zonder te weten hoe de specifieke situatie is.Cyriel85 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:20:
[...]
Slechtse advies ooit.
Ik gooi een balletje op en het is aan de TS om daar wel of niet iets mee te doen.
Ik bespaar er in ieder geval 12 euro per maand mee, dat is de 12 euro voor de wegenwacht die ik normaal bij een 2e hands auto heb.
Nou... Private lease is per definitie duurder. Al was het alleen maar omdat er een extra partij tussen zit die een slaatje wil slaan uit de hele handel.Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:37:
[...]
Het is onzin om te roepen dat private lease altijd duurder is dan kopen zonder te weten hoe de specifieke situatie is.
Ik gooi een balletje op en het is aan de TS om daar wel of niet iets mee te doen.
Ik bespaar er in ieder geval 12 euro per maand mee, dat is de 12 euro voor de wegenwacht die ik normaal bij een 2e hands auto heb.
Enige reden om aanschaf duurder te maken is door een veel te dure PL af te sluiten...
Private lease is duurder als een 2e hands auto langer dan de looptijd van de private lease gebruiken. En moet je geen maandagochtend modelletje hebben als 2e hands auto, want dan loop je leeg op de reparatie kosten.MikeyMan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:40:
[...]
Nou... Private lease is per definitie duurder. Al was het alleen maar omdat er een extra partij tussen zit die een slaatje wil slaan uit de hele handel.
Enige reden om aanschaf duurder te maken is door een veel te dure PL af te sluiten...
Private Lease is op de lange termijn altijd duurder, alleen heeft het wel als voordeel dat je kosten overzichtelijk zijn. Als er geen buffer is zoals bij TS en als je zoals TS ook al gewend bent aan lenen dan kunnen overzichtelijke kosten best wel eens verstandiger zijn dan een onverwacht defect en een nieuwe PL erbij moeten nemen.
Oh ja, en private lease heeft als nadeel dat je er in wezen nooit meer van afkomt. Want als TS nu geen geld overhoudt houdt hij met Private Lease ook geen geld over, oftewel als dat Private Lease contract afloopt heeft hij niets gespaard en geen geld voor een losse auto en dus wordt hij "gedwongen" om verder te gaan met private lease.
Juist vanwege dit "verslavende" karakter wordt Private Lease in de markt gezet tegen heel goedkope prijzen
Ik PL voor 163 een Citigo, 15k km p/j, gratis zomer/winterband, gratis tank benzine, 100 eu gamma tegoed, 2 jaar contract. Durf je dan nog te stellen dat PL per definitie duurder is?MikeyMan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:40:
[...]
Nou... Private lease is per definitie duurder. Al was het alleen maar omdat er een extra partij tussen zit die een slaatje wil slaan uit de hele handel.
Yup...Robsel_NL schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:17:
[...]
Ik PL voor 163 een Citigo, 15k km p/j, gratis zomer/winterband, gratis tank benzine, 100 eu gamma tegoed, 2 jaar contract. Durf je dan nog te stellen dat PL per definitie duurder is?
Jij denkt dat die lease maatschappij een charitatieve instelling is?
Dat is een bar slecht argument.MikeyMan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:01:
[...]
Yup...
PL kan wel degelijk flink goedkoper zijn dan zelf kopen omdat een leasemaatschappij enorme schaalvoordelen heeft, zowel op inkoop, onderhoud als verzekering van auto's.
Vertel mij dan maar welke (betrouwbare) auto je voor minder dan 163 p/m kan kopen, verzekeren en onderhouden.MikeyMan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:01:
[...]
Yup...
Offtopic maar mag mij vertellen waar je dat doet voor dat geld. Tarieven van die auto liggen normaal gesproken een stuk hogerRobsel_NL schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:17:
[...]
Ik PL voor 163 een Citigo, 15k km p/j, gratis zomer/winterband, gratis tank benzine, 100 eu gamma tegoed, 2 jaar contract. Durf je dan nog te stellen dat PL per definitie duurder is?
Elect a clown, expect a circus.
Deze aanbieding was te vinden op de website van Skoda zelf (okt 2017 ong). Ik heb de auto pas in maart 2018 gekregen ivm de drukte. Dealer gaf aan dat Skoda wilde werken aan de naamsbekendheid en vandaar de aanbieding.Slasher schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:18:
[...]
Offtopic maar mag mij vertellen waar je dat doet voor dat geld. Tarieven van die auto liggen normaal gesproken een stuk hoger
Ik zou persoonlijk nooit een Citigo willen rijden. Behalve comfort vind ik het absoluut niet veilig genoeg. Langzaam, klein, licht, onstabiel.
Een vriendin van mij heeft in zo'n vergelijkbaar gebakje van 800 kg. een ongeluk gehad en zit nu al een half jaar thuis met een gebroken rug o.i.d. Had ze in een grotere, zwaardere auto gezeten dan was ze er wel beter uit gekomen. Zit je dan lekker 50 euro per maand bespaard te hebben op zo'n leuk klein zuinig auto'tje.
Ik weet dat de discussie over geld gaat, maar mensen vergeten vaak dat het in het verkeer in een fractie van een seconde zomaar eens afgelopen kan zijn met je. Als een auto van 1400 kg. bij zo'n Citigo naar binnen ploft met 60 km/h dan is het gewoon einde verhaal. Boem, bats, plof, ho, ga niet langs start en krijg geen 200 euro (wel een motorblok op je schoot, dat wel). Rij je echter zelf een auto van 1600 kg. bomvol veiligheidssnufjes dan ziet het verhaal er ineens heel anders uit.
Concreet, een auto vind ik een van de weinige dingen waarbij je niet enkel naar zo goedkoop mogelijk moet kijken. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Een vriendin van mij heeft in zo'n vergelijkbaar gebakje van 800 kg. een ongeluk gehad en zit nu al een half jaar thuis met een gebroken rug o.i.d. Had ze in een grotere, zwaardere auto gezeten dan was ze er wel beter uit gekomen. Zit je dan lekker 50 euro per maand bespaard te hebben op zo'n leuk klein zuinig auto'tje.
Ik weet dat de discussie over geld gaat, maar mensen vergeten vaak dat het in het verkeer in een fractie van een seconde zomaar eens afgelopen kan zijn met je. Als een auto van 1400 kg. bij zo'n Citigo naar binnen ploft met 60 km/h dan is het gewoon einde verhaal. Boem, bats, plof, ho, ga niet langs start en krijg geen 200 euro (wel een motorblok op je schoot, dat wel). Rij je echter zelf een auto van 1600 kg. bomvol veiligheidssnufjes dan ziet het verhaal er ineens heel anders uit.
Concreet, een auto vind ik een van de weinige dingen waarbij je niet enkel naar zo goedkoop mogelijk moet kijken. Maar dat is mijn bescheiden mening.
[ Voor 7% gewijzigd door BFmango op 08-03-2019 19:51 ]
Nou dat kon er ook nog wel even bij. Nog meer irrationeel geneuzel. Wat moet TS hier nu mee?
Dit topic is gewoon hilarisch geworden
Ja we zijn aan het afdwalen in 1 hele specifieke kostenpost van de TS, die nu zelf waarschijnlijk ook wel klaar is het topic.de Peer schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:07:
Nou dat kon er ook nog wel even bij. Nog meer irrationeel geneuzel. Wat moet TS hier nu mee?
Wat ik persoonlijk proef uit de situatie zoals beschreven door TS lijkt het me een kwestie van comfort/leefgemak. Als je als gezin *echt* uit deze situatie wilt komen moet je of meer inkomsten generen - dus ander werk of vrouw aan de bak - of harde keuzes maken en bijvoorbeeld kleiner en dichter bij werk gaan wonen. De woningmarkt is nu goed (hoe lang blijft dat nog), maar goed dan moeten de kids natuurlijk naar een andere school wat natuurlijk ook als ingrijpend ervaren kan worden. Normaal gesproken kunnen kids zich trouwens prima aanpassen aan wat voor nieuwe omgeving dan ook, je moet voor jezelf beslissen of je het dat waard vind.
Zelf zou ik het zoeken in de hoek van promotie/nieuwe baan, meer verdienen is makkelijker dan minder uitgeven in deze situatie.
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Het is om allerlei redenen verstandig om je vrouw te laten werken. Elke 1000 Euro erbij is pure winst. Daarnaast is het niet meer van deze tijd dat een vrouw afhankelijk is van haar man.
Nu is alles koek en ei en hopelijk is dat blijvend, maar er kunnen allerlei dingen gebeuren die haar tot werken gaan dwingen. In dat geval kun je maar beter de solide fundering van een baan hebben. Denk niet teveel aan jezelf maar ook aan het belang van je partner.
Nu is alles koek en ei en hopelijk is dat blijvend, maar er kunnen allerlei dingen gebeuren die haar tot werken gaan dwingen. In dat geval kun je maar beter de solide fundering van een baan hebben. Denk niet teveel aan jezelf maar ook aan het belang van je partner.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dit topic wordt er niet beter op. Ik gooi dit topic daarom dicht. Mocht @kcmedia een update willen geven dan zal ik deze heropenen.
Dit topic is gesloten.