Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Op een week ben je toch verhuisd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Gewoon je leven nog een stukje verder overhoop gooien. Zal de vrouw ook goed doen . :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:16:
@Tehh ik heb een hypotheek van 245k en betaal toch wel een heel stuk minder p.m
En wanneer gekocht en tegen welk percentage hypotheek? Dat maakt nogal uit.
Toen ik kocht KON de rente haast niet lager. 3,85 voor 10 jaar vast! En dat is 5 jaar geleden.

Nu zit het een stuk lager. En 1% scheelt erg veel op de maandlasten.
ik hoop voor iedereen die nu een groot huis koopt, want lage hypotheekrente dat we niet ooit weer naar de 8/10% gaan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik begrijp niet waarom men maar blijft schermen met verhuizen hier.

Voordat je überhaupt verhuisd bent, ben je al 10k verder. Beetje verbouwen, gordijntje en pot verf kost je zo ook al 10k.

Gezien de PL zal dit niet uit de bestaande liquide middelen komen. Slecht advies imo.

Ik zou idd wel met de bank in gesprek gaan over de risico opslag en zo snel mogelijk de PL aflossen.

@Waah gelukkig wordt er wel afgelost tegenwoordig

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2019 20:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

12 pagina`s verder en TS wil nog steeds niet zeggen wat voor auto het nu is. Verder is je huis duurder dan wat je nu kan lenen.

Met andere woorden jullie hebben een levensstijl die niet past bij jullie inkomen. Dus of auto de deur uit en een goedkopere ervoor terug of vrouw aan het werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:17:
[...]
Ik ook ongeveer dat bedrag, met bruto ongeveer dezelfde lasten. Zegt echt helemaal niks.
Het probleem is juist dat het bijna alles zegt alleen heel erg afhankelijk is van wanneer de hypotheek ingegaan is en wat er voor de rest aan gedaan is.

De huizen zijn door de jaren heen skyhigh geworden terwijl de hypotheek steeds dalende is geweest.

Hoe ouder je hypotheek is, hoe hoger de kans dat oversluiten + boete betalen je nog steeds veel geld bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
MikeyMan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:39:
Ik begrijp niet waarom men maar blijft schermen met verhuizen hier.

Voordat je überhaupt verhuisd bent, ben je al 10k verder. Beetje verbouwen, gordijntje en pot verf kost je zo ook al 10k.

Gezien de PL zal dit niet uit de bestaande liquide middelen komen. Slecht advies imo.

Ik zou idd wel met de bank in gesprek gaan over de risico opslag en zo snel mogelijk de PL aflossen.

@Waah gelukkig wordt er wel afgelost tegenwoordig
Omdat het de grootste besparing is. En hoeveel geld de verhuizing kost is vooral afhankelijk van jezelf.

Je hoeft niet te verbouwen en gordijntje en pot verf hoeft geen 10k te kosten, dat soort dingen kan je ook gewoon gefaseerd doen.
Kies een huis wat direct bewoonbaar is voor jezelf en gooi er wat verf tegenaan waarvan je inplant dat je die over 3 jaar overdoet. Plan gewoon voor de gordijnen in dat je daarvan elk jaar er 1 vervangt en je kan beginnen met ikea spul etc. etc.

Als je doelstelling is om meer over te houden dan moet je ergens op inkrimpen en dan kan je simpelweg niet 10k aan je verhuizing gaan uitgeven, maar als je dat 300 euro per maand scheelt dan heb je wel over een periode van 5 jaar 15k beschikbaar om het naar je eigen wens te maken en daarna is die 300 euro "winst".

Kijk, vooralsnog is er niet echt een directe noodzaak, oftewel je hoeft niet het eerste klushuis wat binnen je budget past aan te pakken, je kan gewoon even langer wachten op een bewoonbaar huis wat gewoon geen 10k aan verhuizen kost.

Kijk, ik snap absoluut de wens om bij een nieuw huis ook een nieuwe bank te kopen etc. etc. alleen realistisch gezien is er geen noodzaak voor en kan je gewoon je huidige bank gebruiken (wat je waarschijnlijk ook had gedaan als je niet verhuisd was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gomez12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:59:
[...]

Omdat het de grootste besparing is. En hoeveel geld de verhuizing kost is vooral afhankelijk van jezelf.

Je hoeft niet te verbouwen en gordijntje en pot verf hoeft geen 10k te kosten, dat soort dingen kan je ook gewoon gefaseerd doen.
Kies een huis wat direct bewoonbaar is voor jezelf en gooi er wat verf tegenaan waarvan je inplant dat je die over 3 jaar overdoet. Plan gewoon voor de gordijnen in dat je daarvan elk jaar er 1 vervangt en je kan beginnen met ikea spul etc. etc.

Als je doelstelling is om meer over te houden dan moet je ergens op inkrimpen en dan kan je simpelweg niet 10k aan je verhuizing gaan uitgeven, maar als je dat 300 euro per maand scheelt dan heb je wel over een periode van 5 jaar 15k beschikbaar om het naar je eigen wens te maken en daarna is die 300 euro "winst".

Kijk, vooralsnog is er niet echt een directe noodzaak, oftewel je hoeft niet het eerste klushuis wat binnen je budget past aan te pakken, je kan gewoon even langer wachten op een bewoonbaar huis wat gewoon geen 10k aan verhuizen kost.

Kijk, ik snap absoluut de wens om bij een nieuw huis ook een nieuwe bank te kopen etc. etc. alleen realistisch gezien is er geen noodzaak voor en kan je gewoon je huidige bank gebruiken (wat je waarschijnlijk ook had gedaan als je niet verhuisd was)
Nog los van de 'verbouwing', waar je m.i. nooit helemaal onderuit komt, had ik het vooral over kosten koper, aankoopkosten en verkoopkosten. En zelfs het 'even een potje verf of een goedkoop gordijntje' kost al met al nog klauwen met geld. Elk ritje naar de bouwmarkt kost je zomaar 50 euro. Het tikt gewoon erg snel aan allemaal.

Natuurlijk heeft het potentieel een hoge opbrengst, maar als er geen direct geld beschikbaar is, is het m.i. echt een no-go.

De 15k uit je voorbeeld wordt al gauw 5k, en brengt risico met zich mee als je daar ook weer voor moet gaan bijlenen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2019 21:04 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
Jongens, de TS verdient gewoon 3K, en is geen sloeber of zo. Hij stevent niet op een persoonlijk faillissement af, dus verkoop eigen huis vind ik nogal een lomp advies, zeker omdat de gegevens omtrent de hypotheek niet bekend zijn. TS zal wel afgeschrikt zijn door de enorme hoeveelheid reacties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gomez12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:45:
Hoe ouder je hypotheek is, hoe hoger de kans dat oversluiten + boete betalen je nog steeds veel geld bespaart.
Maar dat is gewoon niet waar. Oude hypotheken zijn vaak bankspaarhypotheken. De rente die je betaalt is gekoppeld aan de rente die je krijgt voor het spaardeel. Oversluiten naar een lagere rente betekent dus ook een lagere rente op je spaardeel en dus moet je meer in gaan leggen om het spaardoel te bereiken. Maar je inleg is weer niet belastingaftrekbaar. En dan moet je je boete ook nog eens meefinancieren, want die kan je vast niet zomaar ophoesten.

Het oversluiten van een bankspaarhypotheek met hoge rente is zelden voordelig. Ik heb voor de grap eens eens een rekenvoorbeeld ingevuld bij https://www.ikbenfrits.nl (vond ik via google, ken de site verder niet). Ik kom op een besparing van €27 per maand (op €1300). Nou, whooptidoo :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:38:
[...]

En wanneer gekocht en tegen welk percentage hypotheek? Dat maakt nogal uit.
Toen ik kocht KON de rente haast niet lager. 3,85 voor 10 jaar vast! En dat is 5 jaar geleden.

Nu zit het een stuk lager. En 1% scheelt erg veel op de maandlasten.
ik hoop voor iedereen die nu een groot huis koopt, want lage hypotheekrente dat we niet ooit weer naar de 8/10% gaan
Nog geen jaar geleden . Geen idee ik weet dat me.maand last nog geen 900(845) is per maand zonder aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

*knip* het is nu wel genoeg met het berijden van de eigen stokpaardjes en het erbij slepen van persoonlijke info

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2019 09:08 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:30:
[...]

10K om te kunnen verhuizen? Als je al een huis kunt vinden zul je er zeker wel wat aan moeten doen, maar meer dan 1K hoef je daar toch echt niet aan uit te geven. Of je wilt gelijk (als je al niet ruim in je financiële jas zit) een projectwoning op de kop gaan tikken...

Je kunt ook gewoon op de particuliere sector een huurwoning gaan zoeken. Voor 800-1000 euro per maand trek je zo een volledig gestoffeerde huurwoning aan. Ga je in de tussentijd op jacht naar een goedkoper koophuis als je dat wilt. Dat mensen dan gelijk komen met 'je kunt in Amsterdam nog geen kelderbox huren voor 1000 euro'..... we weten niet eens waar de TS woont of werkt.
Ging het niet om bruto lasten van de hypotheek in het begin? Lijkt me niet direct vergelijkbaar met de netto lasten voor een huurwoning. Ook het 'gemak' waarbij je die vind? Ik woon in een niet al te spannende regio (kop van NH) en heb wel moeite gehad bij het vinden van een huurwoning.

Ook een verhuizing van 1000 euro, voor een gezin? In de praktijk ligt dat wel lastiger. Ik snap waar je op doelt maar ik vraag me af of het kortzichtige hollandse zuinigheid oplevert ipv dat vrouw gaat werken en het probleem beter wordt ondervangen. 10k lijkt me erg veel, maar 1000 euro vraagt een flinke investering in tijd, ik weet niet of de TS die heeft.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, 1 verdiener (vrouw kan niet werken helaas), en merk soms ook dat het kapitaal niet snel groeit. Daar doe ik best wat aan, met effect, maar het zijn voornamelijk de niet radicale dingen die het beste werken.

Een nieuw huis betekent voor veel mensen stress/spanning. Dat kost indirect ook geld. Tuurlijk, je kan je inhouden, en zeggen onder de noemer van geld moeten we op alles ff beknibbelen (ook gedaan). Maar als er geen ruimte is voor die creativiteit (ik kan niet in de privé situatie van de TS kijken), dan kan dat ook een hoop frictie opleveren, ook in de relationele sfeer.

Ik zou niet, helemaal niet in de huidige markt, naar een ander huis kijken. Ik zou van je PL af raken, goedkope auto gaan rijden, je vakantie lekker op de fiets in NL doen met een goedkope camping (je kan heerlijk goedkoop camperen bij de NTKC). Dan lever je weinig in op zaken die je ziel goed doen, maar kan je er p/m toch nog wat euro's bij schrapen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50

Honesty

kattenneus!

van de assumpties wordt eigenlijk alleen Ts niet beter, heb verschillende mensen gehoord die tips voor TS ter harte willen nemen om er zelf beter van te willen worden. TS heeft volgens mij niet meer gereageerd.

Ik ben het ook niet eens met verhuizen, hoewel de constructie van Ts vragen opwerkt is dat meestal geen goed advies(of je moet de lasten niet kunnen dragen) ik denk dat ik twee keer ga verhuizen dit leven, een keer van mijn ouderlijk huis naar hier, en van hier tussen de 8 plankjes. Verhuizen om de kosten lager te kunnen maken lijkt mij toch geen goed genoeg rekening houden met wat er kan gebeuren.

Vind het wel mooi om te zien dat een topic ontspoort(heb ik ook meegedaan) door een TS die daarna niet meer reageert maar dat de discussie toch goed genoeg was voor veel debat. Misschien meer debat dan morgenavond op rtl4

Verder inderdaad zonder spaargeld is het een stuk moeilijker dan met spaargeld, een PL voor een auto(mits zeer goed beeld qua investering opbrengsten) lijkt mezelf een ondenkbaar en zelfs dan wil het risico helemaal uitgedokterd hebben. TS lijkt niet helemaal financieel stabiel geweest :) In ieder minder stabiel dan deze control freak

[ Voor 16% gewijzigd door Honesty op 06-03-2019 21:44 ]

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

10K om te kunnen verhuizen? Als je al een huis kunt vinden zul je er zeker wel wat aan moeten doen, maar meer dan 1K hoef je daar toch echt niet aan uit te geven. Of je wilt gelijk (als je al niet ruim in je financiële jas zit) een projectwoning op de kop gaan tikken...
Dit is echt onzin. Er lijken hier wat mensen collectief te vergeten dat er al flink veel kosten zijn voordat de verhuizing überhaupt geregeld is.

- kosten koper
- notaris
- taxatie
- financieringskosten
- kosten bankgarantie
- aan/verkoopmakelaar

En zo zijn er nog wel meer van die grappen.

Heb afgelopen zaterdag m'n belasting aangifte gedaan, en zat zonder overdrijven al aan 17k kosten koper en bovenstaande kosten. Granted, dat was een wat duurder huis, maar dat is alleen van invloed op de kosten koper.

En dan heb ik het dus nog niet eens over het verkoopklaar maken van het oude huis en inrichten nieuwe huis.

Ik blijf erbij dat het zonder liquide middelen een slecht advies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27
Volgens mij is er vooral onduidelijkheid over de hypotheek

TS, is die 1100 nu het bruto bedrag (zoals het er staat), en krijg je dus nog HRA terug?
Of is die 1100 al na aftrek hypotheekrente?

In dat eerste geval, krijg je dan je HRA bij de jaarlijkse teruggaaf van je belasting?
Of heb je een voorlopige teruggaaf en krijg je die 300 bovenop die 3000 netto inkomsten gestort?

Verhuizen heeft alleen zin als er enorme overwaarde in het huis zit (waarschijnlijk wel gezien de stijging van 70K) en als TS bereidt is om dan ergens te gaan wonen waar die stijging niet zo gigantisch is geweest.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Nog geen jaar geleden . Geen idee ik weet dat me.maand last nog geen 900(845) is per maand zonder aftrek.
Heb ff rekenvoorbeeldje
Jaar geleden kopen, 10 jaar vast lag op ~1,7% rente goedkoopste. 225k lening geeft dan 795 euro bruto

5 jaar geleden kopen, 10 jaar vast lag op ~3,85% rente goedkoopste. 225k lening geeft dan 1055 euro bruto

Dus afhankelijk van wanneer TS heeft afgesloten maakt het nogal uit. En als TS een annuïtaire hypotheek heeft stijgt dat bedrag ook alleen nog maar....

Netto scheelt het trouwens minder. Met 55k inkomen op 225k hypotheek is het netto bedrag na aftrek 705 tegen 798. Maar bij annuïtair blijft je bruto gelijk, maar krijg je elk jaar minder terug/los je meer af. Daardoor worden de netto kosten steeds hoger.....

En als het huis nog eerder gekocht is, zal de bruto kosten nog hoger liggen door de hogere rente. Want de rente was toen nog veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

simon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Ging het niet om bruto lasten van de hypotheek in het begin? Lijkt me niet direct vergelijkbaar met de netto lasten voor een huurwoning.
Het is dan wel bruto, maar dat is wel het bedrag wat je 12 maanden per jaar aftikt. Netto is het minder als je elk jaar geld terugkrijg van de belastingdienst na je aangifte. Dat is dan zoiets als vakantiegeld, in 1x een extratje die veelal snel ergens aan op gaat. Gezien de TS blijkbaar geen spaargeld heeft wordt dat mogelijk elders geïnvesteerd.

Als dat soort 'bonussen' dan niet goed worden uitgegeven. Bijvoorbeeld je hebt een PL, maar je gaat liever 2 weken op vakantie naar een warm land ipv je lening af te betalen dan help je jezelf niet natuurlijk.
ik ken een 'poster-boy' die precies zo te werk gaat. Eindjes aan elkaar knopen elke maand, maar intussen als geld van de belasting of vakantiegeld (de 'bonus') wordt uitgekeerd vervolgens niks aan de situatie verhelpen maar 'leuke' dingen doen.

Je kunt ook de HRA in je aflossing stoppen, om zo een lagere hypotheeklast te krijgen. Daar heeft de TS niks aan, want die heeft waarschijnlijk een annuïteitenhypotheek, dus die maandlasten blijven altijd gelijk en je 'bonus' wordt elk jaar minder.
Als er dan niks veranderd in de financiële stand van het huishuiden komt die een keer in de min te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 06-03-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:57:
Je kunt ook de HRA in je aflossing stoppen, om zo een lagere hypotheeklast te krijgen. Daar heeft de TS niks aan, want die heeft waarschijnlijk een annuïteitenhypotheek, dus die maandlasten blijven altijd gelijk en je 'bonus' wordt elk jaar minder.
Als er dan niks veranderd in de financiële stand van het huishuiden komt die een keer in de min te staan.
Als je extra aflost en de looptijd gelijk houdt, worden je maandlasten gewoon lager hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@BLACKfm als je een annuïteitenhypotheek aflost, dan gaat men er over het algemeen vanuit dat de aflosperiode wel gelijk blijft. Je inleg daalt dus, en de rente ook.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:02:
Jongens, de TS verdient gewoon 3K, en is geen sloeber of zo. Hij stevent niet op een persoonlijk faillissement af, dus verkoop eigen huis vind ik nogal een lomp advies, zeker omdat de gegevens omtrent de hypotheek niet bekend zijn. TS zal wel afgeschrikt zijn door de enorme hoeveelheid reacties.
Wat is jouw advies dan om substantieel geld over te houden? Want ik zie niet 1 grote post waarop je gigantisch kan bezuinigen, ik zie alleen max tientjeswerk waarvoor je telkens een zekere mate van gemak inlevert.

Waardoor je om veel te bezuinigen ook veel gemak zult moeten inleveren, en dat is zeer waarschijnlijk ook niet echt de bedoeling.

Kijk, zou hij zeggen dat hij 4 iPhone X abbo's heeft a 100,- per stuk per maand dan is het simpel, maar dat soort dingen zie ik niet echt.

Qua algemeen advies zou ik zeggen dat TS beter moet nadenken over wat hij kan betalen, als ik zie dat hij een familiere lening heeft en nu weer een PL dan moet voornamelijk de mentaliteit om naar enkel kopen wat je nu kan betalen en niet gaan lenen om iets te kopen. Maar ik hoop dat TS dat zelf ook ziet en het is een beetje 20/20 hindsight hebben zonder dat het nu iets oplost.

Kijk, enige andere alternatief met korte en lange termijn visie zou wmb zijn : Tijdelijk bikkelen als gezin en max besparen op het tientjeswerk om daarmee die PL af te lossen en daarna verder te gaan zonder die PL, dat is tijdelijk ongemak maar op de langere termijn geeft het je 250 vrij besteedbaar over.
Dan zou ik zeggen :
- Verlaag je all in one naar max
- Zeg je netflix op
- Neem voor dit jaar voor jezelf en je vrouw een max eigen risico op je zorgverzekering
- Bespaar op boodschappen
Maak met jezelf/je vrouw de afspraak dat je niet gaat uiteten/bios/concert/weet ik veel wat (zelfs niet naar de snackbar, enkel zo af en toe iets voor de kids) totdat de PL afbetaald is.
Kijk simpelweg naar dingen als verjaardagscadeautjes etc (weinig mensen boeit het of ze een bloemetje krijgen van 25 euro of 15 euro, maar het scheelt wel weer een tientje die richting PL kan)

Anders ga je echt voor de lange termijn visie en dat is supersimpel : Niets doen en gewoon zo doorgaan, als de PL afbetaald is komt er 250 per maand vrij. Geen nieuwe lening ergens afsluiten en je houdt die 250 per maand over
Honesty schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:40:
Ik ben het ook niet eens met verhuizen, hoewel de constructie van Ts vragen opwerkt is dat meestal geen goed advies(of je moet de lasten niet kunnen dragen)
...
Verhuizen om de kosten lager te kunnen maken lijkt mij toch geen goed genoeg rekening houden met wat er kan gebeuren.
Hetgeen wat ik vermoed dat het/een probleem is is simpelweg dat de hypotheek op 2 werkenden is afgesloten en dat die situatie veranderd is. Oftewel de grootste uitgave is gebaseerd op een niet meer relevant inkomen.

Dan kan je of je uitgave aanpassen (en dat simpelweg het makkelijkst bij de grootste) of je inkomen aanpassen (vrouw kan idd weer gaan werken).

Nu zweeft de TS een beetje net positief op de afgrond, een kapotte wasmachine kan zomaar een nieuwe PL betekenen, een verkeerde apk leidt ook tot problemen etc. etc.
En bij een echte ramp (TS wordt ontslagen bijv) dan heb je ook direct echt rampzalige problemen want dan moet je opeens gaan verhuizen en dan heb je geen keuze meer maar moet je opeens die halve kluswoning gaan kopen omdat er die maand niets beters beschikbaar is waarna je nog jaren in de ellende zit etc.
Ik zou zeggen kijk nu gewoon eens goed rond naar andere huizen nu je nog in de keuze positie zit en vind je niets dan is er nog geen man overboord en blijf je doorkijken, maar je zal zeker niets vinden als je niet gaat kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Klopt, ze is actief bezig als vrijwilliger met name op school. dus daar haald ze dan wel prezier uit. dat telt ook. en daarbij zijn de kids opgevoed met eigen normen en waarden. dat telt ook!
Ik vind het verschrikkelijk dat mijn dochter opgevoed is met de normen en waarden van het kdv........echt waar.

Oplossing voor je probleem, niet op iedere reactie een tegenreactie geven in de trant van bedankt, maar ik blijf toch doen wat ik doe. En veel belangrijker je vrouw 3 a 4 dagen aan het werk krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:57
Jeetje, vanmiddag wat gepost hier en inmiddels tig pagina's en berichtjes verder, zonder veel nuttige toevoegingen. De topicstarter heeft geen zin meer om te reageren, kan het niet bijhouden met reageren of heeft geen tijd gehad, want van hem heb ik niets meer gelezen. Het topic is verzeild geraakt in een "wel of niet verhuizen" en "moeten kinderen op zwemles?" topic lijkt het wel.

Maar wat een hoop slechte adviezen zeg, waar topicstarter sowieso niets aan heeft, al helemaal niet op de korte termijn. Het is ook niet zo dat ze totaal niet meer kunnen rond komen en op een houtje bijten.
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:57:
Het is dan wel bruto, maar dat is wel het bedrag wat je 12 maanden per jaar aftikt. Netto is het minder als je elk jaar geld terugkrijg van de belastingdienst na je aangifte. Dat is dan zoiets als vakantiegeld, in 1x een extratje die veelal snel ergens aan op gaat. Gezien de TS blijkbaar geen spaargeld heeft wordt dat mogelijk elders geïnvesteerd.
Jij blijft maar roepen dat verhuizen een goede en reële optie is, terwijl menigeen hier al heeft aangegeven dat dit A). veel duurder is dan jij schetst, B. geen korte termijn oplossing is C). sowieso niet gemakkelijk gaat zijn in deze tijd en D). er veel gemakkelijkere alternatieven zijn om wat euro's te kunnen besparen.

Ook hetgeen je hierboven zegt klopt gewoon niet. Je wringt je in allerlei bochten om bij je standpunt "verhuizen is de beste optie" te blijven lijkt het wel. Dat mensen de teruggave toch wel aan iets anders opmaken zijn ook maar aannames. Zoals je hier kunt lezen kun je de HRA gewoon maandelijks terug krijgen. Hoef je niet, net als bij je vakantiegeld, te wachten op een jaarlijkse grote teruggave. Om nu te gaan huren en hetzelfde of zelfs meer geld kwijt te zijn en dus ook niets meer af te lossen lijkt me écht een heel slecht advies. Sowieso vind ik je verhuisverhaal een slecht advies in deze casus.

Maar goed, tot topicstarter wat opheldering geeft en nog wat antwoorden kan geven op verschillende vragen kunnen wij allemaal niets anders dan speculeren en volgens mij is alles al wel gezegd. Dat was op pagina 2 eigenlijk al zo.. ;)
Kortom: niet zomaar verhuizen, zeer slecht advies. Imho meer een laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:12
Uhhh heb een paar pagina's doorgelezen, en het meest effectieve advies kwam ik nog niet tegen.

Meer salaris/omzet vragen?

(er blijkt toch juist dat de mensen met vermogen erop vooruitgaan, maar het salaris achterblijft??)

Verder is het luxe dat (mijn mening!):
  • een auto als je die buiten werk gebruikt
  • stoken boven de 18 graden
  • vlees eten vaker dan 2 keer per week
Ten slotte vind ik dat iedereen teveel meegaat in het 'zielige verhaal' - sinds wanneer moet iemand EXTRA vermogen opbouwen terwijl die ook 2 kinderen heeft - en vermoedelijk - niet heel bijzonder werk doet? Moet het altijd 'meer' terwijl dat ten koste gaat van andere mensen? De 1 zijn villa is de ander in een flat - Nederland is niet zo groot!

Waar kiezen we voor? Rijtjeshuizen - of - villa's+getto's?

[ Voor 50% gewijzigd door Harm_H op 06-03-2019 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 20:46

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Meer gaan verdienen en minder overhouden, ben je verder weg gaan werken voor een beter loon waardoor je nu die auto nodig hebt? De totale extra kosten van de auto zouden wel eens in de buurt kunnen komen van je loonsverhoging.

Zelf ben ik van 110km dieselen per dag naar 10 min fietsen gegaan, en alleen al van de besparing op reiskosten kon ik 4 ipv 5 dagen gaan werken, en ik zit nu ook nog eens 6-8 uur minder in de auto!

Je mist naast belasting/verzekering/brandstof/lening namelijk nog wat "verborgen" kosten van je auto zoals onderhoud, banden en afschrijving, en met dat aantal kilometers gaan die kosten ook aardig tellen.
Vul deze maar eens in: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

remzor schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:28:
[...]

Jij blijft maar roepen dat verhuizen een goede en reeele optie is, terwijl menigeen hier al heeft aangegeven dat dit A). veel duurder is dan jij schetst, B. geen korte termijn oplossing is C). sowieso niet gemakkelijk gaat zijn in deze tijd en D). er veel gemakkelijkere alternatieven zijn om wat euro's te kunnen besparen.

Ook hetgeen je hierboven zegt klopt gewoon niet. Je wringt je in allerlei bochten om bij je standpunt "verhuizen is de beste optie" te blijven lijkt het wel.
Beste optie? Ik heb nergens gezegd dat het de beste optie is. Het is een optie. Dat andere zeggen dat het allemaal te duur is komt omdat ze allemaal rekening houden met dure locaties en werken in de randstad. Dat soort belangrijke details zijn niet kenbaar gemaakt en daardoor is de hele discussie verwatert in een op aannames gebaseerd verhaal.
Dat mensen de teruggave toch wel aan iets anders opmaken zijn ook maar aannames. Zoals je hier kunt lezen kun je de HRA gewoon maandelijks terug krijgen. Hoef je niet, net als bij je vakantiegeld, te wachten op een jaarlijkse grote teruggave.
Nou, weer wat geleerd vandaag. Was mij niet bekend en mogelijk maakt de TS hier ook nog geen gebruik van. Wellicht is dit al al weer iets waardoor de TS een direct voordeel kan pakken.
Om nu te gaan huren en hetzelfde of zelfs meer geld kwijt te zijn en dus ook niets meer af te lossen lijkt me écht een heel slecht advies. Sowieso vind ik je verhuisverhaal een slecht advies in deze casus.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. De TS weet nu wat die heeft, en heeft het blijkbaar niet 'slecht', maar is op zoek naar mogelijkheden om het beter te krijgen. Verhuizen naar een goedkoper optrekje kan een optie zijn, dat de markt weer aantrekt wil niet zeggen dat je ineens niks meer 'goedkoop' kan vinden.
Op elk 'nadeel' (verhuiskosten, verbouwkosten, huur is duurder dan koop, is tijd-technisch een lastig verhaal, etc etc) is wel weer een tegenargument te verzinnen. Zoals jij dat over mij ziet als het willen doordrammen op het verhuizen zijn het in mijn optiek de andere die doordrammen op het niet-verhuizen.

Tevens is niet alleen het verhuizen (de woning) mogelijk goedkoper, er zijn diverse andere zaken die mee gaan spelen. Ik ben van een stad naar een dorp verhuist en kreeg de nieuwe polis van mijn autoverzekering onder ogen. Enkel op basis van van de postcode betaal ik bijna 250 euro minder autoverzekering per jaar (all-risk). En zo zijn er wellicht andere gemeentelijke zaken goedkoper die behalve een goedkopere huur nog meer voordeel met zich meebrengen. Dat ik nu dichter bij de grens woon en daardoor goedkoper kan tanken helpt ook weer.

Als je geld wilt besparen moet je alle opties bekijken, en toen de discussie over verhuizen nog vers was ging het over levensstandaarden en wat luxe is. Als je met 50 euro extra in de maand tevreden bent dan kun je de mobiele abonnementen de deur uit doen en inleveren op je all-in-one abonnement. Wil je 500 euro extra per maand hebben dan moet je wat rigoureus maatregelen treffen.
Als je niks aan de lening en de hypotheek kunt veranderen is de auto nog een grote kostenpost, wat je daar mee kunt doen is al vaak genoeg aangegeven.

Er zijn zeker nog andere dingen waar de TS op kan proberen te besparen. De persoonlijke lening (PL) wordt veel aangehaald hier, maar zonder spaargeld of andere middelen om deze lening weg te werken is het nog maar de vraag of dat een kostenpost is die je snel kan wegwerken. De PL kan wel voorwaarden hebben waardoor het helemaal niet aantrekkelijk is om die versneld te voldoen, net zoals het versneld aflossen van de hypotheek misschien ook wel niet de verstandigste keus is (op de lange termijn). Op de korte termijn ga je ook niks veranderen aan de hypotheek en die lening.

Een zorgverzekering van 2x 130 euro is ook wel aan de prijs. Dat klinkt als een verzekering met extra pakketten. Misschien is het nodig, maar houd het eens tegen het licht. Dit kun je maar 1x aan het eind van het jaar aanpassen, dus ook geen korte termijn (max 1 jaar) oplossing. Een hoger eigen risico voor lagere maandlasten kan een keuze zijn.

Zwemlessen kun je natuurlijk ook zelf regelen, en tenzij je bij de kustwacht wilt gaan werken lijken mij die diploma's ook niet zo belangrijk. Of je het moreel je kinderen wilt ontnemen is een hele andere discussie, kijk je puur rationeel dan kan je gewoon 120 euro besparen.

De 'stelpost' van 200 euro is verder ook een vaag verhaal. Wat voor kosten er nog meer bij moeten komen wordt misschien in de schaarse post van de TS benoemd (zoals 2x 17 euro voor de mobieltjes), dan is er nog 166 euro die zomaar in rook opgaan (mogelijk aan een bestelde pizza, een mac-drive, een bioscoopavond en een drankje op een terras).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BLACKfm schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:40:
[...]
Er zijn zeker nog andere dingen waar de TS op kan proberen te besparen. De persoonlijke lening (PL) wordt veel aangehaald hier, maar zonder spaargeld of andere middelen om deze lening weg te werken is het nog maar de vraag of dat een kostenpost is die je snel kan wegwerken. De PL kan wel voorwaarden hebben waardoor het helemaal niet aantrekkelijk is om die versneld te voldoen,
Mits er idd geen nadelige voorwaarden zijn is juist die PL wel gewoon weg te werken, dat is gewoon een paar maanden tot een jaar luxe inleveren en je bent er in principe vanaf.
Luxe inleveren voor altijd is wmb een ondoenbare klus.
Maar luxe tijdelijk inleveren met een overzichtelijk doel moet wmb gewoon te doen zijn, mits je het doel wilt halen.
Zwemlessen kun je natuurlijk ook zelf regelen, en tenzij je bij de kustwacht wilt gaan werken lijken mij die diploma's ook niet zo belangrijk. Of je het moreel je kinderen wilt ontnemen is een hele andere discussie, kijk je puur rationeel dan kan je gewoon 120 euro besparen.
Dit vind ik gewoon onverantwoordelijk, je kan wmb ervoor kiezen om je kind niet te leren zwemmen (zou niet mijn keuze zijn maar het is een optie) of je laat je kind gewoon zwemles volgen.
Ga aub niet zelf aanklooien met zelf zwemlessen etc. als het fout gaat vergeef je het jezelf nooit en dat voor wat rotcenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Gomez12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:54:
[...]

Mits er idd geen nadelige voorwaarden zijn is juist die PL wel gewoon weg te werken, dat is gewoon een paar maanden tot een jaar luxe inleveren en je bent er in principe vanaf.
Luxe inleveren voor altijd is wmb een ondoenbare klus.
Maar luxe tijdelijk inleveren met een overzichtelijk doel moet wmb gewoon te doen zijn, mits je het doel wilt halen.
Als er nog 5000 euro open staat van die PL en je hebt geen spaargeld én je houd maar 50 euro per maand over dan moet je wel heel wat luxe inleveren om er binnen een jaar vanaf te zijn. En de lijst die de TS noemt spreekt niet bepaald van een optie om daar snel wat aan te doen. Maar wederom gaat het om aannames en dan kun je elk scenario wel uitleggrn...
[...]

Dit vind ik gewoon onverantwoordelijk, je kan wmb ervoor kiezen om je kind niet te leren zwemmen (zou niet mijn keuze zijn maar het is een optie) of je laat je kind gewoon zwemles volgen.
Ga aub niet zelf aanklooien met zelf zwemlessen etc. als het fout gaat vergeef je het jezelf nooit en dat voor wat rotcenten...
Eens, maar geld is geld. Er zijn genoeg gezinnen die het breder hebben en hun kind (nog) geen zwemles hebben gegeven. Zwemles kan ook geen half jaar duren, dus ik verwacht dat deze kostenpost snel zal verdwijnen.

-spam verwijderd-

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 07-03-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Harm_H schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:40:
Ten slotte vind ik dat iedereen teveel meegaat in het 'zielige verhaal'
Wat nu zielig verhaal? Hij vraagt gewoon om advies. Dat mensen eeuwig blijven dooremmeren over verhuizen kan de TS ook weinig aan doen.

Verder is de makkelijkste manier om meer inkomen te genereren gewoon dat z'n vrouw weer gaat werken. Daar waren we op pagina 1 ook wel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 07-03-2019 06:51 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Waah schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:57:
Reken eens door wat opvang kost, NADAT je ook de teruggave meerekent.

Wij samen (loon ongeveer gelijk denk ik bruto aan jouw loon) betalen volgens mij ~1 euro per uur voor opvang na verrekening. En dan kan werken wel snel uit. Het is inkomensafhankelijk, maar zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

..
Opvang doet 7 euro per uur ofzo? Dus jij krijgt 85% terug? Dan zit je niet op het (gezins)inkomen van de TS.

https://www.werkenbijksh....kinderopvangtoeslag-2019/

Trouwns bizar dat er mensen zijn die meer dan 40% tot 50% terug krijgen, of zelfs bijna alles vergoed krijgen , Maargoed das mijn mening... NL subsidieland...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 07-03-2019 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
FreakNL schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:06:
[...]

Opvang doet 7 euro per uur ofzo? Dus jij krijgt 85% terug? Dan zit je niet op het (gezins)inkomen van de TS.

https://www.werkenbijksh....kinderopvangtoeslag-2019/

Trouwns bizar dat er mensen zijn die meer dan 40% tot 50% terug krijgen, of zelfs bijna alles vergoed krijgen , Maargoed das mijn mening... NL subsidieland...
55.000 is ook gewoon 80% . En de prijzen variëren enorm afhankelijk van het type opvang. Tussen de 5 en 9 euro ongeveer.

En vind het juist niet belachelijk O-) zoals al aangegeven: NL is een land van tweeverdieners geworden. 55K is voor de meeste mensen echt niet haalbaar. Met een MBO (toch de meest genoten opleiding) gewoon niet haalbaar. Modaal (meest voorkomende loon) is ~33.000 bruto. Als de kinderopvang zelf betaald zou moeten worden, zou werken niet lonen. En men vind dat werk moet lonen. Daarbij heeft nu iedereen, laag of hoog geschoold/verdienend de mogelijkheid om te blijven werken of niet na de komst van een kindje. Anders zou die luxe enkel weggelegd zijn voor de rijken en mensen die toevallig met een goed stel hersens zijn geboren onder relatief goede omstandigheden. Dus ja, vind het vrij eerlijk. Zo heeft iedereen dezelfde kansen binnen hun mogelijkheden.

Daarnaast is de NL bevolking al krimpende (de "groei" die er is komt enkel door immigratie) en aangezien het pensioenstelsel gebouwd is op de verdiensten van de werkende generatie is het wel handig dat er kinderen blijven komen. Opvangtoeslagen etc zijn allemaal subsidies die dit moeten bevorderen.

Mensen die een hekel hebben aan subsidies, hebben dat toch vaak omdat ze er zelf geen gebruik van kunnen maken :9

dat gezegd hebbende: Ik maak er zelf geen gebruik van ondanks dat we een kind hebben. Dus zelf heb ik er enkel nadeel van (het moet immers ergens van betaald worden, ook mijn belastingcenten dus). En ik heb, op de combinatiekorting na, geen enkele subsidiemogelijkheid. Enkel mijn studie is (deels) gesubsidieerd.

Daar dit is meer offtopic/onbestaand van het middeninkomen-stuff. Niet voor TS.

TS krijgt gewoon 80% vergoed, en voor het 2e kind is dat 93,6%. TS kan prima kijken of zelf werken voor zijn vrouw uit kan. Sowieso kan die dan al de combinatiekorting (ik dacht €2.835) toepassen waar je dan recht op hebt. En van dat bedrag kan je al redelijk wat opvang betalen. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 07-03-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Typisch voorbeeld van het verdwijnen van de middenklasse. De TS had het ook in dat topic kunnen plaatsen. Tegenwoordig is 3000€ netto voor een gezin in Nederland geen vetpot meer, middenklasse begint bij ongeveer 4000 - 5000€ netto afhankelijk van de regio waar je woont. Zit je daaronder, stel dan je eisen bij. Ga klein en goedkoop wonen, doe de auto weg, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FreakNL schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:06:
Da's dus typisch kort door de bocht. De overheid krijgt in belastingen veel meer terug dan ze aan subsidie betalen. Mensen die niet werken krijgen ook geen toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
@BLACKfm Zwemles kan alles tussen de 6 maanden en 3 jaar duren, afhankelijk van hoe ver je gaat (A-B-C) en of het kind het wel snapt.

Maar in deze situaties zie je in Dubbeltje Op Zijn Kant het allereerste na inzichtelijk maken van de situatie: vergaar meer inkomen. Je vrouw lekker comfortabel thuis laten zitten terwijl er twee kinderen zijn in de basisschoolleeftijd is een luxe. Ze kan van 8.30-15.00 (en op woensdag 8.30-12.00) makkelijk werken zonder dat je opvang nodig hebt. Dat zijn 30 potentiële arbeidsuren per week. Al verdient ze 15/uur, dat is al 1.800 bruto per maand. Daar hou je rond de 1.600 euro per maand aan over. Dan heb ik het nog niet eens over het belastingvoordeel wat je krijgt bij een werkende partner als je kinderen hebt.

Aan je inkomstenkant staat niet de belastingteruggave? Laat dat dan maandelijks uitkeren ipv 1x/jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2019 08:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Laatst online: 18-09 14:02
Señor Sjon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:51:
@BLACKfm Zwemles kan alles tussen de 6 maanden en 3 jaar duren, afhankelijk van hoe ver je gaat (A-B-C) en of het kind het wel snapt.

Maar in deze situaties zie je in Dubbeltje Op Zijn Kant het allereerste na inzichtelijk maken van de situatie: vergaar meer inkomen. Je vrouw lekker comfortabel thuis laten zitten terwijl er twee kinderen zijn in de basisschoolleeftijd is een luxe. Ze kan van 8.30-15.00 (en op woensdag 8.30-12.00) makkelijk werken zonder dat je opvang nodig hebt. Dat zijn 30 potentiële arbeidsuren per week. Al verdient ze 15/uur, dat is al 1.800 bruto per maand. Daar hou je rond de 1.600 euro per maand aan over. Dan heb ik het nog niet eens over het belastingvoordeel wat je krijgt bij een werkende partner als je kinderen hebt.
Serieus? Wordt het niet werken van een partner tegenwoordig al gezien als luxe? Afhankelijk van de huis/tuin kan iemand die thuis blijft heel veel doen daarmee zodat de druk op het gezin (alle ballen in de lucht houden) ook minder wordt.

Ik zal wel ouderwets zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Of je gaat beide parttime werken. We weten weinig van de vrouw van TS, maar als zij ook op netto 3000 euro zou kunnen zitten bij een fulltime baan, dan is beide parttime werken wellicht (27 tot 36 uur = 3x9 of 4x9) zo'n 2000 euro pp. Dan zit je misschien aan 1 of 2 dagen kinderopvang vast, maar je krijgt er wel 1000 euro bij. Daarnaast is er een stukje risicospreiding. Als 1 van de twee omvalt, dan kan de ander toch weer proberen meer te gaan werken. En doordat je minder lange weken maakt is de kans dat de werkende partner uitvalt ook kleiner en je brengt meer tijd met je kinderen door.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:12
Apiekool schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Serieus? Wordt het niet werken van een partner tegenwoordig al gezien als luxe? Afhankelijk van de huis/tuin kan iemand die thuis blijft heel veel doen daarmee zodat de druk op het gezin (alle ballen in de lucht houden) ook minder wordt.

Als je kinderen naar school of opvang gaan, welke ballen in de lucht houden dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
Arjantje72 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Als je kinderen naar school of opvang gaan, welke ballen in de lucht houden dan? :)
Het doen van het huishouden, het bijhouden van de tuin, bezig blijven met je kind als deze van school komt (de school van onze zoon heeft een continue rooster, is dus vroeg thuis) en allerhande taken.

Wat ik probeer aan te geven is dat het niet werken van de partner ook een rust geeft. Beiden krijgen zo ook meer tijd voor het gezin.

Maar voorop gesteld, iedereen zijn ding natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09
Het in de topicstart geposte budget bevat vind ik geen rare posten. De persoonlijke lening zou ik wel zo snel mogelijk aflossen.

Verhuizen lijkt mij geen goede oplossing, de hypotheek is niet extreem hoog.

Wat het meest zou helpen is als je vrouw enkele dagen zou kunnen werken (zeg 3 dagen) en de kinderen dan naar de BSO, wat in kosten meevalt, helemaal omdat je er in jullie geval een groot deel van zou terugkrijgen. Dan zo snel mogelijk die persoonlijke lening afbetalen, en je houd ineens een aardig stukje over per maand.

Maar ja, dan moet ze wel werk kunnen vinden (en dit willen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Gomez12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:03:
Wat is jouw advies dan om substantieel geld over te houden? Want ik zie niet 1 grote post waarop je gigantisch kan bezuinigen, ik zie alleen max tientjeswerk waarvoor je telkens een zekere mate van gemak inlevert.
Het advies? Hij moet naar zijn financieel adviseur of accountant. Topicstarter heeft een eigen bedrijf, dat maakt, na aftrek van zijn salaris, nog winst en hij verdient anderhalf tot tweemaal modaal.

Hij geeft zelf al de opening om zijn vrouw mee te laten werken in het bedrijf; zijn salaris omlaag, haar salaris omhoog en met de arbeidskorting en lagere belastingschalen kan het voordelig zijn. Ook kan hij dan kritisch kijken: zijn alle kosten daadwerkelijk verstandig om privé te nemen, of wellicht zakelijk te pakken? Of wellicht vanuit de werkkostenregeling te vergoeden?

Of salaris verlagen, sparen in de BV, en op een later moment gebruiken of uitkeren via dividend? In de tussentijd kom je door het lagere loon wellicht wel in aanmerking voor bepaalde toeslagen (waarbij er wel rekening gehouden moet worden met het gebruikelijk loon, maar dat kan een adviseur weer meer over zeggen)

Hypotheek is al genoemd om te kijken of hij door de stijging van de WOZ in een lagere risicoklasse kan vallen.

Persoonlijke lening kan wellicht overgenomen worden door zijn bedrijf en houdt hij het bedrag als schuld in rekening courant aan het bedrijf. Met de huidige rentestanden is het voordeliger om het aan jezelf uit te lenen (als het nodig is) dan het op de bank te zetten, als er al rente over berekend moet worden.

Maar er is veel te weinig informatie over de details om hier verder een zinnig antwoord op te geven. Alles richt zich op kostenbesparingen en goedkoper wonen, maar er wordt niet gekeken of hij fiscaal het meest optimale eruit haalt.

Kortom: hij moet een afspraak maken met z'n accountant.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Huishouden kost je echt niet veel tijd.
Met gemiddeld 1 uur per dag kun je prima je huis onderhouden en netjes houden.

Alsof je elke dag je hele huis grondig moet reinigen..

Wij doen zaterdagochtend altijd de grote schoonmaak, (Badkamer, WC, stofafnemen, Stofzuigen/dweilen, bedden verschonen, strijken).
Hier zijn we nooit langer mee bezig dan 4 uurtjes (alleen mijn vrouw). Ik ben dan meestal met de jongste naar het zwembad zodat zij het rijk alleen heeft (de oudste vermaakt zich zelf wel even.

Doordeweeks is het dus hooguit onderhouden,
Keertje stofzuigen, keuken netjes maken na het koken, wc snel afnemen. Was wegvouwen... kost ons hooguit een uurtje en doen we meestal wanneer de kinderen moeten douchen / klaarmaken voor naar bed gaan..

Genoeg quality time over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Arjantje72 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:57:
[...]

Zeg je dat ook tegen je vrouw/vriendin? :P Er is nog zat te doen. En als ik thuis ben ga ik niet meer schoonmaken, wassen en stofzuigen etc. Ik heb mijn eigen bedrijf en tot 1 maart had mijn vrouw er voor gekozen om thuis bij kinderen te zijn. Nu is zij voor 20 uur per week aan de slag.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy55 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Zeg je dat ook tegen je vrouw/vriendin? :P Er is nog zat te doen. En als ik thuis ben ga ik niet meer schoonmaken, wassen en stofzuigen etc. Ik heb mijn eigen bedrijf en tot 1 maart had mijn vrouw er voor gekozen om thuis bij kinderen te zijn. Nu is zij voor 20 uur per week aan de slag.
Prima oplossing toch..
Hier hetzelfde, vrouw werkt 20u/pw.. en is over het algemeen na 3 uur wel weer thuis.
Zodra ik thuis kom om 5 uur dan richt zij zich nog even op het eten en na het eten de boel opruimen.
Ik besteed dan mijn tijd aan de kinderen tot ze naar bed gaan, zodat mijn vrouw een uurtje heeft om de dag af te ronden ( keuken opruimen, wc afnemen, misschien nog stofzuigen, was wegvouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

TS komt hier met zijn financiële problemen. Dan is de 'luxe' van één inkomen blijkbaar niet te betalen.
Apiekool schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:05:
[...]

Het doen van het huishouden, het bijhouden van de tuin, bezig blijven met je kind als deze van school komt (de school van onze zoon heeft een continue rooster, is dus vroeg thuis) en allerhande taken.

Wat ik probeer aan te geven is dat het niet werken van de partner ook een rust geeft. Beiden krijgen zo ook meer tijd voor het gezin.

Maar voorop gesteld, iedereen zijn ding natuurlijk :)
Dat kost echt niet zoveel tijd, laat het een halve dag per week zijn. Dat spelen met je kind blijft in mijn voorstel ook behouden. Zodra je kinderen naar school gaan, neemt de hoeveelheid zooi die ze thuis maken exponentieel af. Ook kunnen ze met vier jaar hun eigen kont wel afvegen dus daar komen ook minder zorgen van. Volgens mij proberen we juist te voorkomen dat vrouwen een gat hebben van 10-15 jaar zonder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Señor Sjon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:20:
[...]

TS komt hier met zijn financiële problemen. Dan is de 'luxe' van één inkomen blijkbaar niet te betalen.
.
Point taken. Daar heb je natuurlijk gelijk in. Geval is dat ik ietwat triggered raak als er steeds wordt gezegd dat de vrouw ook "moet" werken. Het heeft ons veel voordeel gebracht door het juist niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Serieus? Wordt het niet werken van een partner tegenwoordig al gezien als luxe?
Wel als er 4 monden gevoed en gekleed moeten worden en je ook nog wat luxe wilt hebben, ja.

Je kan 4 monden voeden op 1 salaris op een soort van minimalistische levenswijze, maar als je een prive-auto wilt en een all-in-one tv-abbo en nog wat andere luxes ernaast, tja dan dan ga je geen geld overhouden.
Dan is er simpelweg meer inkomen (of minder uitgaves) nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Apiekool schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:
[...]

Point taken. Daar heb je natuurlijk gelijk in. Geval is dat ik ietwat triggered raak als er steeds wordt gezegd dat de vrouw ook "moet" werken. Het heeft ons veel voordeel gebracht door het juist niet te doen.
Dat snap ik, maar als TS al fulltime werkt en al redelijk zuinig leeft, dan zal er meer geld moeten komen. Dan kan beter de niet-werkende partner bijgeschaald worden. Levert ook nog tot 2.835 euro op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik zie niet hoe dat relevant is. De TS vraagt hoe hij meer geld over wil houden. Dat z'n vrouw meer gaat werken is veruit de makkelijkste en grootste stap daarin. Natuurlijk is gewoon niks doen en een beetje links en rechts bezuinigen ook gewoon een optie, maar gaan werken is echt de 'grote klap'.

En m.i. ben je ouderwets in je opvattingen ja. Tegenwoordig kun je op een eenverdieners salaris an sich wel rondkomen met een gezin, maar je moet een hoop dingen laten. Het is geen kwestie van luxe, het is een kwestie van keuzes. De TS vraagt welke keuzes er zijn om meer geld over te houden en daarin is dat beide volwassenen werken een extreem logische. Moet het? Nee, niets moet.

Daarnaast vind ik het tegenwoordig ook nogal onverstandig voor de vrouw om niet te werken. Je maakt je volledig afhankelijk van je partner. Je bouwt zelf niks op. Wat nu als de relatie verbroken wordt? De rest van je leven op alimentatie leven? Je moet er maar blij van worden.

Nogmaals; het is aan de TS (die we weggejaagd hebben kennelijk), maar dat de vrouw ook gaat werken lijkt mij een extreem logische keuze.
Gomez12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:
Wel als er 4 monden gevoed en gekleed moeten worden en je ook nog wat luxe wilt hebben, ja.

Je kan 4 monden voeden op 1 salaris op een soort van minimalistische levenswijze, maar als je een prive-auto wilt en een all-in-one tv-abbo en nog wat andere luxes ernaast, tja dan dan ga je geen geld overhouden.
Dan is er simpelweg meer inkomen (of minder uitgaves) nodig
Precies. Voordat ik zelfstandig ging konden we met 3000 + 1000 = 4000 netto an sich prima rondkomen. 2 keer per jaar op vakantie ging net. Maar dan werd echt sparen vrijwel onmogelijk. Aangezien voor m'n vriendin meer werken op dit moment geen optie is, is dan de enige optie dus voor mij meer verdienen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 07-03-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:43:
[...]

Ik zie niet hoe dat relevant is. De TS vraagt hoe hij meer geld over wil houden. Dat z'n vrouw meer gaat werken is veruit de makkelijkste en grootste stap daarin. Natuurlijk is gewoon niks doen en een beetje links en rechts bezuinigen ook gewoon een optie, maar gaan werken is echt de 'grote klap'.

En m.i. ben je ouderwets in je opvattingen ja. Tegenwoordig kun je op een eenverdieners salaris an sich wel rondkomen met een gezin, maar je moet een hoop dingen laten. Het is geen kwestie van luxe, het is een kwestie van keuzes. De TS vraagt welke keuzes er zijn om meer geld over te houden en daarin is dat beide volwassenen werken een extreem logische. Moet het? Nee, niets moet.

Daarnaast vind ik het tegenwoordig ook nogal onverstandig voor de vrouw om niet te werken. Je maakt je volledig afhankelijk van je partner. Je bouwt zelf niks op. Wat nu als de relatie verbroken wordt? De rest van je leven op alimentatie leven? Je moet er maar blij van worden.

Nogmaals; het is aan de TS (die we weggejaagd hebben kennelijk), maar dat de vrouw ook gaat werken lijkt mij een extreem logische keuze.
Het is ook een logische keuze, maar niet de enige keuze. De TS (die inderdaad waarschijnlijk in het ziekenhuis ligt omdat hij zijn vrouw heeft voorgesteld te gaan werken) heeft niet aangegeven wat de reden is dat zijn vrouw niet werkt.

Ik ben natuurlijk de 40 al gepasseerd, dus ouderwets ben ik sowieso ;) Of het verstandig is hangt natuurlijk van je persoonlijke omstandigheden af. Mijn vrouw heeft het voordeel dat ze zonder problemen weer aan het werk zou kunnen indien noodzakelijk. Ook zijn we al behoorlijk lang samen en weten inmiddels wel wat we aan elkaar hebben. Dat scheelt ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 21:50
@kcmedia ipv regulier werk voor je vrouw hebben jullie wel eens gedacht over bijvoorbeeld een krantenwijk/folders rond brengen.
Als ik jouw inkomsten en uitgaven bekijk is het nog redelijk in balans maar houd je gewoon niks over. Dat betekend dat als je vrouw reclame folders rondbrengt die paar tientjes per maand pure winst is (omdat zij geen ander inkomen heeft hoef je er niet/nauwlijks belasting over te betalen en je hebt flexibiliteit wanneer je het doet zodat je ook voor je kids kan blijven zorgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Apiekool schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:52:
[...]
Mijn vrouw heeft het voordeel dat ze zonder problemen weer aan het werk zou kunnen indien noodzakelijk. Ook zijn we al behoorlijk lang samen en weten inmiddels wel wat we aan elkaar hebben. Dat scheelt ook natuurlijk.
Onderschat niet de problemen die je vrouw zou tegenkomen op de arbeidsmarkt...

Elke opleiding die ze ooit gehad heeft is zo goed als niet meer relevant voor een werkgever als ze het de afgelopen 10 jaar niet uitgevoerd heeft. Dus veelal zal ze uitkomen op ongeschoold werk en daar moet ze maar net zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Apiekool schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:52:
Het is ook een logische keuze, maar niet de enige keuze.
Dat zegt ook niemand.
Ik ben natuurlijk de 40 al gepasseerd, dus ouderwets ben ik sowieso ;) Of het verstandig is hangt natuurlijk van je persoonlijke omstandigheden af. Mijn vrouw heeft het voordeel dat ze zonder problemen weer aan het werk zou kunnen indien noodzakelijk. Ook zijn we al behoorlijk lang samen en weten inmiddels wel wat we aan elkaar hebben. Dat scheelt ook natuurlijk.
Je vrouw bouwt geen pensioen enzo op he, dat weet ze neem ik aan? Het gaat wel ff verder dan een baan weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Gomez12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:56:
[...]

Onderschat niet de problemen die je vrouw zou tegenkomen op de arbeidsmarkt...

Elke opleiding die ze ooit gehad heeft is zo goed als niet meer relevant voor een werkgever als ze het de afgelopen 10 jaar niet uitgevoerd heeft. Dus veelal zal ze uitkomen op ongeschoold werk en daar moet ze maar net zin in hebben.
In dit geval zal het meevallen als lerares. Komende jaren blijft daar wel een tekort aan. Daarbij doet ze binnen school vrijwilligerswerk
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Dat zegt ook niemand.

[...]

Je vrouw bouwt geen pensioen enzo op he, dat weet ze neem ik aan? Het gaat wel ff verder dan een baan weten te vinden.
Jazeker, dat weet ze. Zoals ik ook al aangaf, wij zijn allebei boven de 40, dus niet naïef over dat soort zaken.

Maar onze omstandigheden hoeven natuurlijk niet voor de TS te gelden. Ook al hebben we het nu ook niet super breed, het is allemaal wel goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou, weer wat geleerd vandaag. Was mij niet bekend en mogelijk maakt de TS hier ook nog geen gebruik van.
Mogelijk idd. Maar de voorlopige teruggave is een vrij ingeburgerd iets, dus die kans acht ik vrij klein. Je bevindt je redelijk in een uitzonderingspositie door dit niet te weten. Ben je huiseigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou je vrouw meer kunnen verdienen dan jij? Want als er maar een wil werken dan zou jij thuis kunnen blijven en je vrouw kunnen gaan werken.

Veel opties hier die redelijk makkelijk te doen zijn zou ik sowieso in gang zetten. Ook die PL is een ding.

Als het over auto's gaat ben ik altijd verbaasd dat mensen absolute bedragen gaan vergelijken. Of gaan delen hoeveel zij per maand aan benzine uitgeven. Ik zou het uitrekenen per kilometer en dan kun je vergelijken. Als die PL voor de auto is dan moet je die natuurlijk ook wel meerekenen (en anders afschrijving). Misschien kilometers proberen te verminderen? Wel een punt is de PL, dus een oudere auto kopen en je lening zo snel mogelijk aflossen kan ruimte geven.

Verhuizen is erg rigoureus en daar heb je ook veel kosten aan. Reken dus goed uit op welke termijn dat voordeel gaat opleveren. Ik zou eens met de bank praten over de risicoopslag, maar ook kun je misschien rentemiddeling doen of oversluiten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Kijken of je vrouw aan het werk kan, fiscaal geeft dat nogal wat voordelen. Mocht je kind daardoor naar de opvang moeten, is er kinderopvangtoeslag die je als eenpitter niet krijgt.

Verder mis ik nog 1 ding: je bent zelfstandig ondernemer, maar ik zie nergens wat over een arbeidsongeschiktheidsverzekering of oudedagreserve. Heb je dat weggelaten in je startpost, of heb je dat helemaal niet?

Voor je huis kan je nog kijken naar renteherziening, afhankelijk van je reserves met rentemiddeling of boete ineens (laatste is goedkoper, maar moet je wel op kunnen hoesten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 09:59

OmeJoyo

This is me

Ik zit toch met verbazing te kijken hoezeer de meningen uit elkaar lopen hier. Dit terwijl ik vele, vele mensen ken die met (veel) minder gewoon een goed leven hebben met 2 kids, auto voor de deur, leuke dingen doen, maar bovenal gewoon tevreden zijn. Ook de hele opzet waarbij alles bruto wordt genoemd is vreemd... en bovendien meteen aanhalen dat de supermarkt prijzen wel 15% zijn gestegen!.

Sinds begin dit jaar eten wij voor ons dieet een normale gezonde leefstijl, maar niet meer te veel en geen onzin meer behalve op zaterdag en met zijn 4-en houden we over aan 100 euro per week en daar zitten de luiers van de jonge dame van 2 ook gewoon bij. Slim inkopen maar vooral niet overconsumeren, ons boodschappen budget was dit vorig jaar ook en in onze uitgaven zie ik dan ook vrijwel geen stijging in vergelijking met vorig jaar. Sterker nog, door normale hoeveelheden te gaan eten is er een daling.

Luxe zijn er zeker al, TS heeft blijkbaar een knap huis of er zijn ooit redenen geweest waarom de hypotheek relatief hoog is t.o.v. wat hij heeft. Zo ook zijn de kosten voor energie en tv/internet aan de hoge kant.

Bovendien is er een lening voor een nette auto, en is er Netflix en is hij de enige kostwinner dus er is een overvloed aan vrije tijd en dat is toch een belangrijke luxe.

Er is ook nog onduidelijkheid over de inkomsten want wat al meerdere malen is genoemd is de HRA.

TS geeft aan een algemene discussie te willen starten die er volgens mij al is in een ander topic, dus het lijkt me op dit punt meer belangrijk of TS hulp wil, want dan moet er meer info komen of dat het een algemeen topic moet worden wat er al is. Het (on)bestaan van het middeninkomen

Ik wind me voornamelijk op omdat er gewoon zoveel is wat men zelf kan doen, maar simpelweg niet gedaan wordt. Om welke redenen maakt in dit voorbeeld weinig uit. In de afgelopen 10 jaar heb ik behoorlijk wat tegenslagen te verduren gehad en wij wonen als de starters die we toen waren nog steeds in ons appartement. Ook hebben wij fouten gemaakt die hebben geleid tot een PL die behoorlijk meer is dan wat TS heeft te betalen, maar we hebben besloten dit zelf op te lossen door heel kritisch te kijken naar alles en tijdelijk nog zuiniger te gaan leven. Daarnaast zijn zowel mijn vrouw als ik gaan werken, maar bovendien ook gezorgd dat we dichterbij zijn gaan werken en door bij te leren ook een betere baan hebben kunnen krijgen. 9 jaar geleden deden we het dan ook met 50k Bruto samen, 2 jaar geleden nog met 65k maar dit jaar zijn de plannen afgerond en gelukt en gaan we naar de 95K+ :)

In oktober hebben we in totaal ruim 45k aan schulden afgelost over die periode maar bovenal hebben we nooit, maar dan ook nooit het gevoel gehad dat we niet genoeg hadden of geen luxe ervoeren.

Luxe ervaar je door blij te zijn met je prestaties en je leven, als je iets mist moet je er iets aan doen!

Lang verhaal kort, wees gelukkig, schraap alles bij elkaar, wees kritisch en betaal als de donder die PL af.

Wil je nog meer? Dan zal het vrouwtje moeten gaan werken, al is het maar 10 -16 uur per week en dan houden jullie heel, heel veel meer over bovendien kan die PL dan in een jaar weg en heb je een royaal leven.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:29
@OmeJoyo, net als dat het vreemd is om absolute bedragen voor de auto te vergelijken is dit ook vreemd om dit voor boodschappen te doen. Geen mens is hetzelfde. Persoonlijk val ik structureel af als ik slechts de aanbevolen hoeveelheid van 2500kcal per dag zou eten. Bovendien is dit geneuzel in de marge voor TS.

Ik vind de bedragen uit de TS niet schokkend. Ik mis er alleen een hele hoop. Werken aan de PL zodat je dat in de toekomst kunt sparen. Indien je nog meer financiële vrijheid wilt zul je wat van de vrijheid van je vrouw in moeten ruilen. Dat zijn je opties wel zo’n beetje aan de hand van de gegevens die je hebt gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

OosterF schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:39:
Bovendien is dit geneuzel in de marge voor TS.
Ligt eraan, als je op alle posten 5% winst haalt heb je uiteindelijk, 5% winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:33:
[...]

Kan zijn maar een zwemdiploma is wel een must! Kan zeggen wat je wilt, maar kinderen behoren gewoon hun zwemdiploma te behalen. En dat kost nu eenmaal geld.
maar niet op hun vierde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

107mb schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:47:
[...]

maar niet op hun vierde.
Ja en Nee,

Ja ze moeten op tijd kunnen leren zwemmen (Diploma met 6 jaar is toch wel wenselijk als je in een waterrijk gebied woont), ook beginnen ze dan op school uitjes naar het zwembad te organiseren (groep 3)..

Kan het uitgesteld worden, jazeker, maar denk ook aan het sociale aspect.. een kind die met 8-9 jaar nog als enige bandjes om moet met schoolzwemmen of op de camping als ze met vriendjes willen spelen/zwemmen.. Pesten gebeurd ook op die leeftijd..

Daarnaast is een gemiddeld zwemtraject toch 1,5 tot 2 jaar. (of je moet een turbo traject willen volgen).
5 is voor mij persoonlijk toch wel de maximale leeftijd om met zwemles te beginnen (dan zijn ze bijna of net 7 wanneer ze alle diploma's hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:47:
[...]

Da's dus typisch kort door de bocht. De overheid krijgt in belastingen veel meer terug dan ze aan subsidie betalen. Mensen die niet werken krijgen ook geen toeslag.
Ik ben het op zich wel met je eens. Praktijk is echter dat mijn vriendin (die parttime werkt) effectief eigenlijk niks opbrengt voor de staat, haar loonbelasting is lager dan wat wij aan opvangtoeslag en IACK binnenkrijgen. En volgens mij is dat vaker zo... wij krijgen zelfs "maar" rond de 38-40% vergoed van de kinderopvang, zou ik minder verdienen zou dat bedrag nog veel hoger zijn en zou het werken van mijn vriendin in principe de staat nog meer geld kosten.

Ik vind het verder prima hoor :+

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 07-03-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

.oisyn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:14:
[...]

Mogelijk idd. Maar de voorlopige teruggave is een vrij ingeburgerd iets, dus die kans acht ik vrij klein. Je bevindt je redelijk in een uitzonderingspositie door dit niet te weten. Ben je huiseigenaar?
Geen huis om mijn eigen naam nee. Mogelijk zijn dat zaken waar je dan sneller achterkomt of krijgt te horen van een hypotheekadviseur. Zaken welke je overigens niet altijd hoeft te hebben lijkt mij, je kunt het ook allemaal zelf gaan regelen, en dan kom je er pas achter dat iets maandelijks kan als je het - zoals nu - toevallig leest :).
[mbr]*knip* het is nu wel genoeg met het berijden van de eigen stokpaardjes en het erbij slepen van persoonlijke info[/]
Want ja, relevante informatie is natuurlijk niet zo belangrijk |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BLACKfm schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Geen huis om mijn eigen naam nee. Mogelijk zijn dat zaken waar je dan sneller achterkomt of krijgt te horen van een hypotheekadviseur. Zaken welke je overigens niet altijd hoeft te hebben lijkt mij, je kunt het ook allemaal zelf gaan regelen, en dan kom je er pas achter dat iets maandelijks kan als je het - zoals nu - toevallig leest :).
Het kán idd, maar persoonlijk vind ik je ("je" in het algemeen, niet jij specifiek :P) slecht geïnformeerd als je een hypotheek hebt en dit niet weet ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
BLACKfm schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:04:
Geen huis om mijn eigen naam nee.
Oprechte vraag: vind het het dan niet ietwat apart om te lopen schermen met hoe simpel het is gewoon even een nieuw goedkoper huis te kopen als je het zelf nooit ervaren hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

maar niet op hun vierde.
Wij zijn begonnen met 4,5; mede omdat ons huis grenst aan een sloot. Ze kunnen daar staan, maar dat moeten ze ook net weten en realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

.oisyn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:10:
[...]

Het kán idd, maar persoonlijk vind ik je ("je" in het algemeen, niet jij specifiek :P) slecht geïnformeerd als je een hypotheek hebt en dit niet weet ;)
Wellicht, maar 'als het geld nog net niet tegen de plinten opklots' maak je je wellicht minder druk op hoe je sneller je geld kunt krijgen.

In sommige sectoren kun je het vakantiegeld ook per maand uitbetaald krijgen (in ieder geval in de bouw en infra), misschien niet zo heel relevant, maar daar weet ik dan weer iets meer van dan van hypotheken, en ik denk dat 90% van de mensen in die sector dat dan weer niet weten.

Als je het financieel goed voor elkaar hebt dan voelt het mentaal misschien lekkerder dat je 1x per jaar een leuke 'bonus' krijgt (vakantiegeld / geld terug krijgt van de belasting), ipv dat je per maand netto wat meer op je bankrekening hebt.
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Oprechte vraag: vind het het dan niet ietwat apart om te lopen schermen met hoe simpel het is gewoon even een nieuw goedkoper huis te kopen als je het zelf nooit ervaren hebt?
Ik woon vrij recent wel in een koophuis, het staat alleen niet op mijn naam.
En het is niet zo lastig om een excelletje te openen en plussen en minnen bij elkaar te stoppen. Er worden vaak allemaal beren op de weg gezien, sommige zijn er wellicht, maar niet allemaal en zeker ook niet altijd tegelijk.

Het zal ook niet zo zijn dat iedereen die met tegenargumenten komt first-hand ervaring hebben met die zaken. Als je overal in detail over wilt gaan uitweiden dan moeten de uitgangspunten ook duidelijk zijn. Die uitgangspunten zijn te summier en daarom gaat het in dit topic van links naar rechts en 3x over de kop.

[ Voor 16% gewijzigd door BLACKfm op 07-03-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:36
[...]

maar niet op hun vierde.
Ons dochtertje is begonnen met 5 jaar en 8 maanden met zwemmen, zij pakte het veel beter op dan ons zoontje.. Die is begonnen met 4 jaar en een maandje, maar voor hem is het echt een spelletje en dat verschil zie je duidelijk. Hoe jonger het kind hoe moeilijker het is om mee te komen. (uit eigen ervaring)

En om ook nog wat nuttigs bij te dragen aan dit topic:

Mijn vrouw en ik zijn " jong" vader en moeder geworden (zij 23, ik 24), we werkten allebei.
Uiteindelijk werd haar contract niet verlengd (al dan niet door haar zwangerschap), en we hebben er doelbewust voor gekozen om, voor zover dat kan als je jong bent, haar thuis te laten bij ons dochter.

Ze kon op oproepbasis wel eens voor een paar uurtjes aan de slag bij een oude bazin waar ze na haar stage in dienst is gegaan (schoonheidssalon, geen vetpot) en hadden zo een klein extraatje terwijl mijn moeder op de kleine paste.
Het appartement waar we in woonden, en nu nog steeds wonen had ik gekocht op mijn 21e,

2,5 jaar later is ons zoontje geboren. Ondertussen ben ik overgestapt naar een andere andere werkgever en kon ik d.m.v. wat overuren toch een leuk salaris bij elkaar sprokkelen (nog steeds minder te besteden als de TS maar wel elk jaar op vakantie kunnen gaan b.v. etc.), en gedaan met wat minder.

Totdat ons zoontje 4 was en naar de basisschool ging (dat was vorig jaar september), nu werkt mijn vrouw 3 dagen in de week (21 uur) een makkelijke baan met een baas die goed meehelpt. Met hulp van mijn moeder kunnen wij dit doen, en mocht dat niet lukken dan wordt het gewoon iets als een naschoolse opvang o.i.d.

We hebben redelijk wat opgeofferd, om in ieder geval voor onze kinderen te kunnen zorgen en dat is ook veel waard. Vrienden van ons stonden aan de andere kant van de lijn, zij hadden een hypotheek op 2 fulltime salarissen, kregen een kindje, en moesten daarna wel weer vol aan de bak. Waardoor het kind 4 dagen per week naar de opvang moest, vroeg werd gebracht en laat werd gehaald. Het is maar waar je voor kiest uiteindelijk.

En om erop terug te komen, nu de kinderen van de TS op school zitten is het tijd voor de vrouw om op te staan. Werk te zoeken dat aansluit op haar taak als moeder/huisvrouw en toch wat inkomsten binnen te harken. Hoeveel?! dat is voor iedereen anders, zo lang je maar tevreden kan zijn met wat je hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door Tolmeist op 07-03-2019 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Ons dochtertje is begonnen met 5 jaar en 8 maanden met zwemmen, zij pakte het veel beter op dan ons zoontje.. Die is begonnen met 4 jaar en een maandje, maar voor hem is het echt een spelletje en dat verschil zie je duidelijk. Hoe jonger het kind hoe moeilijker het is om mee te komen. (uit eigen ervaring)
Je eigen ervaring is ook maar gewoon een steekproef met N=1. Bij mijn kinderen is het namelijk precies andersom :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
Beste optie? Ik heb nergens gezegd dat het de beste optie is. Het is een optie. Dat andere zeggen dat het allemaal te duur is komt omdat ze allemaal rekening houden met dure locaties en werken in de randstad. Dat soort belangrijke details zijn niet kenbaar gemaakt en daardoor is de hele discussie verwatert in een op aannames gebaseerd verhaal.
Nou ja, wellicht niet letterlijk, maar veel van je berichten komen steeds op hetzelfde neer: verhuizen is een goede optie. En inderdaad missen we belangrijke details dus je kunt het niet zo stellig zeggen als jij hebt gedaan. Bovendien lees ik nu dat je zelf niet eens een woning hebt gekocht en dus geen ervaring hebt met het hele traject (incl. alle kosten!). Had je dit wel, weet ik zeker dat je er heel anders in had gestaan. De kosten van 1100 bruto minus de HRA zijn niet extreem voor wonen. Voor een gemiddelde huurwoning in welke stad dan ook betaal je hetzelfde. Kan het goedkoper? Tuurlijk, wonen kán altijd goedkoper. Op korte termijn? Dat lijkt me niet.
Nou, weer wat geleerd vandaag. Was mij niet bekend en mogelijk maakt de TS hier ook nog geen gebruik van. Wellicht is dit al al weer iets waardoor de TS een direct voordeel kan pakken.
Je kunt dus niet zomaar alles roepen en adviezen rondslingeren zonder (degelijk) geïnformeerd te zijn. Net zoals je annuïteiten verhaal. Je hoeft echt geen expert te zijn, maar zoals in mijn vorige post genoemd: jij wringt je in allerlei bochten met ook gewoon foutieve informatie.
Zoals jij dat over mij ziet als het willen doordrammen op het verhuizen zijn het in mijn optiek de andere die doordrammen op het niet-verhuizen.
Nee, er worden gewoon valide argumenten gegeven voor andere opties en voor het feit dat verhuizen niet de meest gemakkelijke en voordelige keuze zal zijn. Die argumenten vóór verhuizen ontgaan me, met name wanneer we het hebben over het kostenplaatje van het verhuizen zelf. Ik was (gemiddelde rijwoning) als starter een paar jaar geleden alleen al 8k kwijt (deels aan kosten koper) en heb daarbij alles zelf uitgezocht en geregeld. Hypotheek24, goedkope notaris, etc. Ik heb geen huis hoeven te verkopen dus had niet eens makelaarskosten en kosten die ik moest maken om het huis netjes achter te laten.
Tevens is niet alleen het verhuizen (de woning) mogelijk goedkoper, er zijn diverse andere zaken die mee gaan spelen. Ik ben van een stad naar een dorp verhuist en kreeg de nieuwe polis van mijn autoverzekering onder ogen. Enkel op basis van van de postcode betaal ik bijna 250 euro minder autoverzekering per jaar (all-risk). En zo zijn er wellicht andere gemeentelijke zaken goedkoper die behalve een goedkopere huur nog meer voordeel met zich meebrengen. Dat ik nu dichter bij de grens woon en daardoor goedkoper kan tanken helpt ook weer.
Dat zou inderdaad kunnen, moet je vooraf wel goed uitzoeken want de kosten precies zijn in de gemeente waar je wilt gaan wonen. Dan zou het zomaar wat tientjes tot honderden euro's kunnen schelen met een beetje geluk.
BLACKfm schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:24:
Ik woon vrij recent wel in een koophuis, het staat alleen niet op mijn naam.
En het is niet zo lastig om een excelletje te openen en plussen en minnen bij elkaar te stoppen. Er worden vaak allemaal beren op de weg gezien, sommige zijn er wellicht, maar niet allemaal en zeker ook niet altijd tegelijk.
Ik zou zeggen, maak dat excelletje dan eens. Volgens mij hebben héél veel mensen in dit topic al eens zo'n excelletje gemaakt wanneer het gaat om het kopen van een woning/verhuizen. Dat is nou juist het punt dat er wordt gemaakt: na afweging van die plussen en minnen blijkt dat verhuizen stiekem toch wel ontzettend duur is, met alle (verplichte) rompslomp er om heen. Als je het niet breed hebt, een gezin hebt en geen spaarpotje hebt wordt dat simpelweg een lastig verhaal.

Volgens mij moet hier wel een slotje op vandaag of morgen want soortgelijke topics zijn er al en de TS is nog steeds nergens te bekennen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
remzor schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:34:
[...]

[...] de TS is nog steeds nergens te bekennen :9
Iets beter zoeken:

Prima baan maar ik houd helaas elke maand niets over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hij bedoelt dat de TS niet meer gereageerd heeft natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Met 55K bruto per jaar + nog 4K winst uit onderneming durf ik wel te stellen dat je boven je stand leeft als je een stukje maand over houdt als je geld op is, zelfs met 1 inkomen en de gemiste belastingvoordelen van 2-verdieners.

Ik vraag me soms ook af hoe bepaalde andere mensen sommige dingen (dure auto's, grote en dure huizen) voor elkaar krijgen met hun salaris dat ik weet of redelijk kan inschatten. Wel weet ik precies wat ik met míjn inkomen wel en niet kan. Een huis van 4 ton is niet haalbaar. Een nieuwe auto van 30K is niet haalbaar. Maar een mooi huis is wél te doen. Een een leuke auto ook. Zelfs nog tijd en geld zat voor leuke dingen, want ik werk 32 u/wk en mijn vrouw 28. We zijn geen big spenders, maar draaien heus niet ieder dubbeltje 2x om.

Zaken als uitgaan, roken, drinken etc. doen we niet, dus dat scheelt al. Kleding geven we beide ook weinig om (het moet vooral functioneel zijn) en een dikke auto hoeft ook niet. Wel heb ik een motor in de schuur staan, wilde mijn vrouw een mooie keuken een paar jaar geleden en gaan we regelmatig met de kinderen uit eten en/of dagjes uit.

@TS: ik zou de oplossing vooral zoeken in het kritisch kijken naar jullie uitgavenpatroon, en dan vooral de kleine dingen of de échte luxedingen (dure auto, dure spulletjes in huis, kleding, roken/drinken?) én in het vergroten van jullie inkomen doordat je vrouw gaat werken. Een 1-inkomengezin is tegenwoordig écht een uitzondering, en dat is niet voor niks. Zorg dan dat je vrouw een flexibele werkgever weet te vinden, die snapt dat kinderen en een gezin (soms onverwacht) tijd kosten en daar ook de ruimte voor biedt. Dan maar wat vakantiedagen bijkopen bijvoorbeeld, maar dat is onbetaalbaar en de tijd die je vrouw wél werkt levert een mooie duit op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

Dit topic is nu al 10 pagina’s een herhaling van zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:55
mwa schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Nog ik nog een keer herhaal dat beide parttime werken natuurlijk ook een optie is wel ja. Die had ik tot mijn post nog niet eerder gezien en is nu pas weer herhaald :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

mwa schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Veel herhaling maar op zich ook steeds wel een paar nieuwe punten, maar wachten tot TS weer reageert is zo slecht niet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Ik vraag me soms ook af hoe bepaalde andere mensen sommige dingen (dure auto's, grote en dure huizen) voor elkaar krijgen met hun salaris dat ik weet of redelijk kan inschatten. Wel weet ik precies wat ik met míjn inkomen wel en niet kan. Een huis van 4 ton is niet haalbaar. Een nieuwe auto van 30K is niet haalbaar. Maar een mooi huis is wél te doen. Een een leuke auto ook. Zelfs nog tijd en geld zat voor leuke dingen, want ik werk 32 u/wk en mijn vrouw 28. We zijn geen big spenders, maar draaien heus niet ieder dubbeltje 2x om.
Ik snap niet helemaal waar die behoefte (en je bent niet de enige, maar ik reageer nu ff op jou) vandaan komt om eerst een relaas af te steken waarin je laat zien hoeveel beter je het doet dan de TS. Helemaal aangezien jullie situatie gewoon anders is; jullie werken beiden. En dat het voor de TS een goed idee is dat z'n vrouw gaat werken, daar waren we op pagina 1 ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Ik snap niet helemaal waar die behoefte (en je bent niet de enige, maar ik reageer nu ff op jou) vandaan komt om eerst een relaas af te steken waarin je laat zien hoeveel beter je het doet dan de TS. Helemaal aangezien jullie situatie gewoon anders is; jullie werken beiden. En dat het voor de TS een goed idee is dat z'n vrouw gaat werken, daar waren we op pagina 1 ook wel uit.
Dan begrijp je me verkeerd. Ik wil niet laten zien dat ik het beter doe qua inkomsten, maar ik doe het schijnbaar wél beter qua keuzes waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat heeft niks met 1 of 2 inkomens te maken.
Naast het verhogen van het inkomen (en dat is natuurlijk echt niet zomaar ff gedaan) zou ik als ik TS was nog maar eens goed daar naar kijken; dát is mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
OmeJoyo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:10:
maar wachten tot TS weer reageert is zo slecht niet op dit moment.
Wachten en niet posten is nogal lastig in dit soort topics. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:15:
Dan begrijp je me verkeerd. Ik wil niet laten zien dat ik het beter doe qua inkomsten, maar ik doe het schijnbaar wél beter qua keuzes waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat heeft niks met 1 of 2 inkomens te maken.
Tuurlijk wel. Je hebt belastingvoordelen als je beiden een baan hebt. Daarnaast gaan de afgelopen 10 pagina's al over waar er te besparen valt, en dat is voor de TS niet 'zomaar' even gedaan. Dat die persoonlijke lening zwaar op de begroting drukt snapt 'ie zelf ook wel; maar die los je niet 'even' af. Je hebt niet 'even' een goedkopere auto en je hebt niet 'even' een goedkoper huis. Er is wat te besparen op de vaste lasten (relatief duur internet bijvoorbeeld) en ze kunnen misschien wat beknibbelen op de boodschappen maar daar houdt het ook wel een beetje op. En da's allemaal op pagina 1/2 ook wel gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Icephase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:56:
Met 55K bruto per jaar + nog 4K winst uit onderneming durf ik wel te stellen dat je boven je stand leeft als je een stukje maand over houdt als je geld op is, zelfs met 1 inkomen en de gemiste belastingvoordelen van 2-verdieners.

Zaken als uitgaan, roken, drinken etc. doen we niet, dus dat scheelt al. Kleding geven we beide ook weinig om (het moet vooral functioneel zijn) en een dikke auto hoeft ook niet. Wel heb ik een motor in de schuur staan, wilde mijn vrouw een mooie keuken een paar jaar geleden en gaan we regelmatig met de kinderen uit eten en/of dagjes uit.

@TS: ik zou de oplossing vooral zoeken in het kritisch kijken naar jullie uitgavenpatroon, en dan vooral de kleine dingen of de échte luxedingen (dure auto, dure spulletjes in huis, kleding, roken/drinken?) én in het vergroten van jullie inkomen doordat je vrouw gaat werken. Een 1-inkomengezin is tegenwoordig écht een uitzondering, en dat is niet voor niks. Zorg dan dat je vrouw een flexibele werkgever weet te vinden, die snapt dat kinderen en een gezin (soms onverwacht) tijd kosten en daar ook de ruimte voor biedt. Dan maar wat vakantiedagen bijkopen bijvoorbeeld, maar dat is onbetaalbaar en de tijd die je vrouw wél werkt levert een mooie duit op.
Ik gok dat de hypotheek is afgesloten toen zn wederhelft nog wel werk had. Daarnaast rammelt het lijstje uitgaven sowieso:

Kleine globale opsomming van kosten (hoezo globaal, doe het nauwkeurig)

hypotheek 1100 bruto > rentemiddeling vragen wellicht?

zorgverzekering 260 bruto > is echt niet het goedkoopste, wij hebben max eigen risico ivm voldoende
spaargeld dus kan drastisch omlaag.

all in one 80 bruto > wij hebben glasvezel Tele2 50mb + TV met opnemen/pauzeren a 50e

netflix 14 bruto

Persoonlijke lening 250 bruto > zonde, weinig aan te doen behalve een leermoment

boodschappen 400 bruto > vind het vrij netjes voor gezond eten met 4 pers

gas, water, licht pm 180 bruto > weinig over te zeggen zonder kennis van het gebruiker/apparatuur/woning

gemeentelijke kosten pm 100 bruto > niks aan te doen

auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto > onjuist, MRB is per kwartaal, verzekering per maand dus klopt niet. Gebruik Independer.nl om over te stappen wellicht

auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto > niet heel veel aan te doen zonder rigoureuze wijzigingen in je leven

auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto

zwemles 120 bruto

stelpost (vergeten posten) 200 bruto > onzin, dit moet je gewoon helder hebben/krijgen

[ Voor 23% gewijzigd door Lensent op 07-03-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:50:
[...]

Hij bedoelt dat de TS niet meer gereageerd heeft natuurlijk...
Die heeft gisteren nog gereageerd :?

kcmedia in "Prima baan maar ik houd helaas elke maand niets over..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Cheesy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:56:
Die heeft gisteren nog gereageerd :?
De laatste reactie is van gistermiddag 12:06. Lijkt me nogal evident dat de persoon waarop je reageert bedoelt dat de TS sindsdien niks meer laat horen. Dus waarom je naar de topicstart linkt snap ik dan niet helemaal.

Het is nogal onhandig (en ietwat onbeleefd) dat de topicstarter niet even wat vragen beantwoord. Wel zo netjes als je om hulp vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:59:
[...]

De laatste reactie is van gistermiddag 12:06. Lijkt me nogal evident dat de persoon waarop je reageert bedoelt dat de TS sindsdien niks meer laat horen. Dus waarom je naar de topicstart linkt snap ik dan niet helemaal.

Het is nogal onhandig (en ietwat onbeleefd) dat de topicstarter niet even wat vragen beantwoord. Wel zo netjes als je om hulp vraagt.
Ik link niet naar de topicstart, het is een link naar alle reacties (6 stuks) van de TS in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:46

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt? Het betreft toch 2 volwassenen en 2 kinderen? De basisverzekering voor een volwassene ligt toch zo rond de €100? Nou heb ik zelf geen kinderen dus hoeveel dat kost weet ik niet maar 5 tientjes lijkt me niet hoog? Wat zie ik hier over het hoofd?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Dwarlorf schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:05:
Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt? Het betreft toch 2 volwassenen en 2 kinderen? De basisverzekering voor een volwassene ligt toch zo rond de €100? Nou heb ik zelf geen kinderen dus hoeveel dat kost weet ik niet maar 5 tientjes lijkt me niet hoog? Wat zie ik hier over het hoofd?
Dat kinderen gratis verzekerd zijn.
Goedkoopste zorgverzekering (zonder aanvullend en met hoog eigen risico) is iets van 80-90 euro. Als je krap zit zou je dus wel verwachten dat men een dergelijke verzekering zou afsluiten maar we kennen de details niet. Misschien is aanvullend wél een logische keuze in dit geval.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik + vrouw, basisverzekering met max eigen risico
Kind 3,5 jaar = gratis

160 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:36
Ik snap niet zo goed waarom is 250 aan zorgverzekering als een hoog bedrag gevonden wordt?
Dit snap ik ook niet, overtrokken reacties of op de man is nergens voor nodig. Houdt het aub netjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-03-2019 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wait what?

Als je krap zit neem je hoog eigen risico?
Hoe slim is dat? Een keer naar de dokter en je kunt weer met je PL aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:11:
Wait what?

Nee. Dokter is ook gratis. zo slecht hebben we het in nederland niet, behalve dan dat de meeste mensen zich geld laten aftroggelen voor afdekken van risico's die ze prima kunnen nemen. Geldt ook voor veel andere verzekeringen. Laatst nog op nu.nl. 50% van de nederlanders kan gewoon niet met geld om gaan.
https://www.nu.nl/geldzak...lemaal-niks-van-geld.html

Men moet uit de vicieuze cirkel komen. eerst even 500 euro buffer opbouwen (krantenwijk of even geen netflix en andere luxe meer) en dan kun je dus prima beiden een hoog eigen risico nemen. Niet alleen op zorggebied maar ook elders. En dan ga je op de langere termijn profiteren van je bezuinigingen. Maar nogmaals. Voor mij is het een no-brainer maar we kennen de medische situatie van anderen niet.

[ Voor 60% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Nee. Dokter is ook gratis.

Men moet uit de vicieuze cirkel komen. eerst even 500 euro buffer opbouwen (krantenwijk of even geen netflix en andere luxe meer) en dan kun je dus prima beiden een hoog eigen risico nemen. Niet alleen op zorggebied maar ook elders. En dan ga je op de langere termijn profiteren van je bezuinigingen. Maar nogmaals. Voor mij is het een no-brainer maar we kennen de medische situatie van anderen niet.
Juist dokter = huisarts...? Dat is verre van hetzelfde...

Maargoed, ik zou die gok niemand aanraden die geen buffer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Apiekool schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
Ik lees dat hier nu meermaals. Ik snap dat het genereren van meer inkomsten een (goede) oplossing is, maar ik heb zo het idee dat de rust die je krijgt binnen een gezin door één van de ouders thuis te laten juist erg prettig is.
Moet die ouder de hele (werk)week thuis zijn?
Ik begrijp het voordeel, maar heb je dat niet ook als je 5 - 10 uur/week werkt? Of misschien zelfs wel 20?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 20:08
MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:11:
Wait what?

500 euro eigen risico levert je per polis ongeveer 200 a 250 euro korting op. Bij elkaar dus 400 tot 500 extra op jaarbasis.

Mocht 1 vd 2 in het ziekenhuis belanden dan ben je voor die persoon inderdaad het wettelijk eigen risico van 385 kwijt en de 500 vrijwillig. Maar wacht. Die 385 was je anders ook kwijt en die 500 betaal je minder aan premie. Oftewel zeer aantrekkelijk. Want ik beland in elk geval niet jaarlijks in het ziekenhuis.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Huh, dat weet ik wel? Al zijn reacties zijn een half uur vanaf het moment dat hij het topic startte, sindsdien veel vragen, discussies en ontwikkelingen geweest. Bedoel dan dus ook dat hij sinds zijn topicstart +30 min. niet meer heeft gereageerd. Maar wie weet is er een goede reden en heeft hij het druk. Alleen een topic als deze loopt dan al gauw uit de klauwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 19-09 10:57
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:06:
[...]

Hi helemaal mee eens...
De woning hebben wij enkele jaren geleden gekocht en betalen zo'n bruto 1050-1100 euro.
Daarnaast is (helaas, en voor verkoop positief) dit jaar de woning WOZ weer met zon 70k verhoogt dus ik zie de aanslag volgend jaar weer komen.

Inderdaad d epersoonlijke lening zat ik niet op te wachten, maar voor het werk een degelijke auto gekocht 9jr oud en loopt nog 4 jaar... Zit wel te overwegen om te verkopen en dan maar een oude bak te kopen van 15jr oud van 3k oid...
Dit is inderdaad luxe,
400euro zit je al snel op met boodschappen. 100 per week , 14 per dag . wij willen niet troep eten, alleen voorbewerkte spullen, maar willen dat de kids 'gezond' opgroeien met groente, fruit e.d.
inderdaad een luxe, maar persoonlijk moet je niet op 'gezond' voedsel bezuinigen, mee eens?

grootste 'te besparen' punt is de auto denk ik in deze. zeker omdat ik niet alle kosten vergoed krijg...
Kijk eens naar een andere zwemlesmogelijkheid: ik betaal €40 per maand voor 1 uur per week.
Is voor twee kinderen toch weer een besparing van €20,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Dit snap ik ook niet, waarschijnlijk heeft de rest van de mensen die hier over klagen een gebit of rotten de tanden zo al uit hun mond...
WTF? Waar slaat dit in hemelsnaam op? Niemand 'klaagt' hierover, mensen wijzen erop dat hoewel TS schrijft dat hij bijna de goedkoopste verzekering heeft, hij heel ver weg is van de goedkoopste verzekering. Wat dat in hemelsnaam met een slecht gebit te maken heeft begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:52

Nikeo

Jawelles

Veel herhalingen hier maar het lijkt mij dat als je vrouw zelfs al is het maar 1 dag in de week zou werken dat je maandelijks al een leuk bedrag over kan houden voor leuke dingen.

Ik vond dit een erg handige site om een goed plaatje te krijgen van alle toeslagen en dergelijke. https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nikeo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:58:
Veel herhalingen hier maar het lijkt mij dat als je vrouw zelfs al is het maar 1 dag in de week zou werken dat je maandelijks al een leuk bedrag over kan houden voor leuke dingen.
Het hangt van je loon af, maar 1 dag per week werken kan net tekort zijn voor de IACK. Het kan handig zijn om daar even rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 07-03-2019 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:46:
[...]

Tuurlijk wel. Je hebt belastingvoordelen als je beiden een baan hebt. Daarnaast gaan de afgelopen 10 pagina's al over waar er te besparen valt, en dat is voor de TS niet 'zomaar' even gedaan. Dat die persoonlijke lening zwaar op de begroting drukt snapt 'ie zelf ook wel; maar die los je niet 'even' af. Je hebt niet 'even' een goedkopere auto en je hebt niet 'even' een goedkoper huis. Er is wat te besparen op de vaste lasten (relatief duur internet bijvoorbeeld) en ze kunnen misschien wat beknibbelen op de boodschappen maar daar houdt het ook wel een beetje op. En da's allemaal op pagina 1/2 ook wel gezegd.
OK, blijkbaar moet ik het nóg iets duidelijker maken: TS heeft in het verleden al bepaalde keuzes gemaakt die tot de huidige situatie hebben geleid. Je kunt uiteraard niet alles voorzien, maar je moet m.i. altijd een soort van buffer inbouwen. Wij hebben dat wél gedaan en dat leidt ertoe dat als je keuzes goed uitpakken je een extra voordeeltje hebt. Bij TS is het andersom: zijn keuzes pakken schijnbaar verkeerd uit en dat kan hij niet meer opvangen.

Het heeft dus wel degelijk met keuzes te maken, maar dat die keuzes achteraf niet meer overnieuw te doen zijn snap ik ook wel.
B-Bandit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:22:
[...]

500 euro eigen risico levert je per polis ongeveer 200 a 250 euro korting op. Bij elkaar dus 400 tot 500 extra op jaarbasis.

Mocht 1 vd 2 in het ziekenhuis belanden dan ben je voor die persoon inderdaad het wettelijk eigen risico van 385 kwijt en de 500 vrijwillig. Maar wacht. Die 385 was je anders ook kwijt en die 500 betaal je minder aan premie. Oftewel zeer aantrekkelijk. Want ik beland in elk geval niet jaarlijks in het ziekenhuis.
Zeer slecht advies. TS heeft al geen 'vet op de botten', dus om dan aan te raden om geen verzekering te nemen (want dat zeg je feitelijk voor die 500 euro) lijkt mij niet verstandig! Je moet je immers verzekeren voor bedragen/tegenvallers die je niet KUNT betalen, niet voor tegenvallers die je niet WILT betalen. Dat is een zeer groot verschil!

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 07-03-2019 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Tolmeist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Dit snap ik ook niet, waarschijnlijk heeft de rest van de mensen die hier over klagen een gebit of rotten de tanden zo al uit hun mond...
Wat een lompe, kortzichtige, ongemanierde opmerking. Er zijn ook mensen met een chronische ziekte die hun hele eigen risico er gewoon doorheen pompen voordat de eerste maand voorbij is. Wel eens bij stilgestaan?

Ook zijn er aandoeningen waarbij een aanvulling simpelweg goedkoper is, je vraagt niet om een aandoening.

[ Voor 3% gewijzigd door OmeJoyo op 07-03-2019 17:16 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.