Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Prima baan maar ik houd helaas elke maand niets over...

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 32.645 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kcmedia
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02-05 13:31
Hi all,

Wellicht komt jullie dit bekend voor, elke maand houdt je niets over :S
Hier gaan mijn volgende topic over, wellicht hebben jullie nog ideeen tips e.d.

Mijn gezin (ik, vrouw en twee kids 4jr) woonachtig in een koopwoning,
Wij houden al jaren een kasboek bij maar alles wat erin komt gaat er direct weer uit zonder dat wij gekke dingen doen. Het enige 'luxe' wat wij hebben is een netflix account a 14p.m en that's it...

Ik)
Full time werkend 55k p jr en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is.
jaar geleden 45k p jr en toen hielden wij meer over (kregen toeslagen en onder de streep hielden wij meer over dan nu, terwijl de situatie en uitgave niet veranderd zijn)

Partner)
Bij zwangerschap ontslagen en gekozen om huisvrouw te worden. Zwanger solliciteren pakte niet goed uit en om dan de eventuele opvang kosten te voorkomen de keus gemaakt.

Kids)
Sinds kort zijn de kids beide op school, enige kostenpost wat erbij is gekomen is zwemles a 120 p.mnd

Nu zit ik te denken of het fiscaal voordeliger is om mijn activiteiten als ondernemer op naam van mijn vrouw te zetten... onder +-6500 heb je de voordelen van heffingskorting?
Vrouw PT aan het werk gaan (binnen schooltijd) om extra inkomsten te krijgen en opvang te vermijden (anders gaan de inkomsten linearecta hier naartoe)
of zijn er andere fiscale opties, of trucs waarbij wij meer over houden...?
Zijn er mogelijkheden om inkomsten te vrplaatsen naar mijn partner ivm inhoudingen belatingschalen?

We hebben een van de goedkoopste zorgverzekeringen, we zitten gebonden aan één leverancier van stadsverwarming, we letten op stroomverbruik en hebben géén S-klasse voor de deur staan...
Daarnaast is het btw percentage verhoogt met 3%, alleen hebben de winkeliers dit wellicht als een mooi momentum gekozen om alle producten maar met 10-15% te verhogen.

Kleine globale opsomming van kosten
  • hypotheek 1100 bruto
  • zorgverzekering 260 bruto
  • all in one 80 bruto
  • netflix 14 bruto
  • Persoonlijke lening 250 bruto
  • boodschappen 400 bruto
  • gas, water, licht pm 180 bruto
  • gemeentelijke kosten pm 100 bruto
  • auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
  • auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
  • auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
  • zwemles 120 bruto
  • stelpost (vergeten posten) 200 bruto
Zeg zo'n 3000 en inkomsten zijn netto zon 3050...
er zit een post in PL, dit is voor aanschaf van degelijke auto omdat ik dagelijks 100km rijdt. Auto kan verkocht worden natuurlijk (is ook een optie, of openbaar vervoer a 2,5 uur reizen per dag)

Ik snap om een mooie conclusie te kunnen geven dat er meer details nodig zijn, maar wil een 'algemene' discussie beginnen om meerdere mensen dit ervaren...?

Ik wil zeker niet klagen want wij hebben het goed zeker ten opzichte van andere mensen, maar zie het verschil tussen 'enkele jaren geleden, als starter in de arbeidsmarkt en eenvoudiger leven t.o.v. nu goede baan, hard werken en meer werken + gezin en stuk minder over houden' , vandaar mijn vraagtekens :)

kcmedia wijzigde deze reactie 06-03-2019 11:54 (23%)

• Hexxagon
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-06 09:17
Jammer om te horen over je situatie en ik kan begrijpen dat het erg zwaar is. Misschien een tip waar je niet aan dacht is om hulp te zoeken bij gemeentehuis? Wellicht helpt dat meer dan hier alleen op Tweakers? Er zijn instanties die je vrijwillig willen helpen denk ik :)

Ik denk toch al je 2 kinderen hebt, dan dat je vrouw moet gaan werken op ten duur. Misschien dat je bij je vrienden of familie een oppasser kan 'huren' voor een vriendenprijs en dan kan je vrouw 3 dagen in de week werken zodat je wat ruimer uitkomt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:10
Er loopt al een soortgelijk topic over de marginale belastingdruk bij eenverdieners...zal hem zo eens ff opzoeken.

Ik geloof dat het deze was: Eenverdieners betalen meer belasting

Wellicht kan je daarin even teruglezen. Zeker als je doel is een algemene discussie op gang te brengen, dan zou ik stellen dat hij daarin al gevoerd wordt en verder in kan. Als je een oplossing zoekt voor je eigen situatie zal je inderdaad meer details moeten opgeven.

Ik zou overigens denken dat je inderdaad even moet kijken wat de mogelijkheden zijn voor je vrouw. Daar is de meeste winst te behalen. Het stelsel is optimaal ingericht op tweeverdieners. Als zij genoeg verdient heb je ook recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting (tot 3000 netto per jaar extra als je 35k bruto verdient als minstverdienende partner. Deze korting wordt lager als je minder verdient, is bedoeld om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen).

B-Bandit wijzigde deze reactie 06-03-2019 11:53 (78%)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:13

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Dat is een beetje het probleem van NL. Juist door de toeslagen, krijgt het gros van de gezinnen hetzelfde onder de streep. Heb je minder salaris, dan krijg je overal toeslagen, verdien je meer, dan vallen die allemaal weg.

Hoe doen jullie boodschappen? A merk en veel impuls aankopen? Of kijken naar de aanbiedingen en daar het lijstje op aanpassen? Eten jullie vaak buiten de deur? Geprijsde lunches, of boterhammen van thuis? Kostbare abonnementen? Mobiel, internet?

De maatschappij richt zich echt op twee verdieners.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• kcmedia
Hexxagon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:46:
Jammer om te horen over je situatie en ik kan begrijpen dat het erg zwaar is. Misschien een tip waar je niet aan dacht is om hulp te zoeken bij gemeentehuis? Wellicht helpt dat meer dan hier alleen op Tweakers? Er zijn instanties die je vrijwillig willen helpen denk ik :)

Ik denk toch al je 2 kinderen hebt, dan dat je vrouw moet gaan werken op ten duur. Misschien dat je bij je vrienden of familie een oppasser kan 'huren' voor een vriendenprijs en dan kan je vrouw 3 dagen in de week werken zodat je wat ruimer uitkomt?
Hi, bedankt voor het feedback. Ja de optie PT werken tussen de schooltijden zijn wij aan het bekijken. Veel verdien je natuurlijk niet en je krijgt ook niet direct een goed betaalde baan.
Het oppassen door familie/ vrienden is helaas geen optie voor ons :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
Je vrouw zal dan aan het werk moeten gaan. Kinderopvang is duur, maar kinderopvangtoeslag maakt veel goed. Desnoods kan jij een dag minder gaan werken en je vrouw wat meer, op die manier heb je meer loon in de lagere belastingschijven. Je onderneming op naam van je vrouw zetten terwijl je zelf het werk doet mag gewoon niet.

Verder, met bijna 60k per jaar zou je toch rond moeten kunnen komen. Te duur huis wellicht?

• kcmedia
B-Bandit schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:50:
Er loopt al een soortgelijk topic over de marginale belastingdruk bij eenverdieners...zal hem zo eens ff opzoeken.

Ik geloof dat het deze was: Eenverdieners betalen meer belasting

Wellicht kan je daarin even teruglezen. Zeker als je doel is een algemene discussie op gang te brengen, dan zou ik stellen dat hij daarin al gevoerd wordt en verder in kan. Als je een oplossing zoekt voor je eigen situatie zal je inderdaad meer details moeten opgeven.

Ik zou overigens denken dat je inderdaad even moet kijken wat de mogelijkheden zijn voor je vrouw. Daar is de meeste winst te behalen. Het stelsel is optimaal ingericht op tweeverdieners. Als zij genoeg verdient heb je ook recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting (tot 3000 netto per jaar extra als je 35k bruto verdient als minstverdienende partner. Deze korting wordt lager als je minder verdient, is bedoeld om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen).
Hi bedankt voor je reactie. ik ga even inlezen en nemen het advies en mogelijkheden natuurlijk mee :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• maximiliaan_nl
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 03-05 17:55
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:

Kleine globale opsomming van kosten
  1. hypotheek 1100 bruto
  2. zorgverzekering 260 bruto
  3. all in one 80 bruto
  4. netflix 14 bruto
  5. Persoonlijke lening 250 bruto
  6. boodschappen 400 bruto
  7. gas, water, licht pm 180 bruto
  8. gemeentelijke kosten pm 100 bruto
  9. auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
  10. auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
  11. auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
  12. zwemles 120 bruto
  13. stelpost (vergeten posten) 200 bruto
Even de advocaat van de duivel spelen hoor...

1. hypotheek is wel aan de hoge kant naar mijn idee, lossen jullie maximaal af?
5. persoonlijke lening ...? Lenen is toch ook een luxe?
6. Boodschappen á 400 euro met twee man en een paar kinderen is aardig veel. Kun je best wat vanaf krijgen door slim in te kopen.
7. Gas/licht is ook veel en kan prima op bezuinigd worden.
8. Reiskosten zijn toch voor de zaak zou ik denken?

Als ik het zo bekijk zijn er genoeg punten waarop je geld kunt besparen of aanpassingen kunt doen...
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:51:
Dat is een beetje het probleem van NL. Juist door de toeslagen, krijgt het gros van de gezinnen hetzelfde onder de streep. Heb je minder salaris, dan krijg je overal toeslagen, verdien je meer, dan vallen die allemaal weg.
En daarom is het slim om soms een dagje minder te gaan werken en de tijd die vrijkomt te investeren in bijvoorbeeld studie.

maximiliaan_nl wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:00 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-05 14:08

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ik zie in je lijstje een persoonlijke lening staan van toch een best bedrag; hoe lang loopt die lening nog? Je ontkomt soms niet aan een persoonlijke lening dus ik zeg niet dat het slecht is, maar het is gewoon "vooraf verkregen inkomsten".

BTW, ik zit in een financieel vergelijkbare situatie (alleen moeten wij nog een paar maanden wachten totdat ons eerste kind er is), ik ben overgestapt van baan, qua salaris geen enorme sprong gemaakt, maar ik mag nu wel van een lease-auto genieten. Dat heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik meer netto in de maand kan sparen. Bijkomend nadeel is dat de nieuwe baan die ik nu heb echt behoorlijk tegenvalt (niets komt zonder een prijs ;) )

Meh!

• kcmedia
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:51:

Hoe doen jullie boodschappen? A merk en veel impuls aankopen? Of kijken naar de aanbiedingen en daar het lijstje op aanpassen? Eten jullie vaak buiten de deur? Geprijsde lunches, of boterhammen van thuis? Kostbare abonnementen? Mobiel, internet?

De maatschappij richt zich echt op twee verdieners.
Hi bedankt voor je reactie.
Wij kijken voornamelijk naar aanbiedingen. Helaas hebben wij in de wijde omtrek alleen een AH (redelijk duur) en soms als wij ergens anders zijn stappen wij de Jumbo in. We kopen zeker niet de duurste A-merken, maar voor sommige artikelen wel weer. Daarnaast trappen wij ook niet in de 'Voordeel verpakkingen' vaak zijn deze per kilo of liter duurder dan de kleinere verpakkingen (dus letten op details).

Ik eet elke dag zelf meegenomen boterhammen mee ipv kantine

En beschik over een tel, abonnement (beide trouwens) a 17 euro de maand. dus geen dure S9 of iphones.
Helaas de alles in een zijn vrijwel allemaal het zelfde geprijsd 70-80 euro

• Hexxagon
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:56:
[...]
Hi, bedankt voor het feedback. Ja de optie PT werken tussen de schooltijden zijn wij aan het bekijken. Veel verdien je natuurlijk niet en je krijgt ook niet direct een goed betaalde baan.
Het oppassen door familie/ vrienden is helaas geen optie voor ons :)
Hopelijk gaat het uitwerken.

Een ander optie is, als school dichtbij huis is, om de kinderen op eigen houtje naar huis laten gaan. Ik denk dat je ze zelfstandig kan laten opvoeden en bij een leeftijd van 6-7 jaar (als omgeving beetje veilig is) dan kunnen ze zelf op de step naar huis. Moeder kan dan een bijbaantje vinden :)

Goede baan is soms lastig, soms is het beter om gewoon een baan te hebben. Je komt nu als familie misschien net rond, maar als moederlief ook gewoon 1000+ euro verdiend, dan zitten jullie een stuk beter. Sterkte!
hypotheek 1100 bruto
zorgverzekering 260 bruto
all in one 80 bruto
netflix 14 bruto
Persoonlijke lening 250 bruto
boodschappen 400 bruto
gas, water, licht pm 180 bruto
gemeentelijke kosten pm 100 bruto
auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
zwemles 120 bruto
stelpost (vergeten posten) 200 bruto
Ik ken niet je gehele achtergrond, maar lenen = kost geld en moet je altijd terug betalen met rente. Ik zou daar zo snel mogelijk van af stappen. En eerlijk gezegd, voor een 1 verdiener zou ik geen hypotheek willen van zo'n bedrag. Waarschijnlijk kom je misschien zelfs in aanmerking voor sociale huurwoningen of iig huurwoningen (wiens huurbedrag per maand zo'n 500 euro is). Dan heb je gelijk een stuk meer te besteden en bouw je geen schulden op (net 400 euro bv).

Als het lukt zou ik trouwens ook gewoon naar de markt gaan ipv supermarkt. Markt is echt stukken goedkoper en misschien minder vlees eten (gezonder ook!) :)

Hexxagon wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:04 (36%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:57:
[...]

6. Boodschappen á 400 euro met twee man en een paar kinderen is aardig veel. Kun je best wat vanaf krijgen door slim in te kopen.

Als ik het zo bekijk zijn er genoeg punten waarop je geld kunt besparen of aanpassingen kunt doen...
All In One 80 bruto. Uit m'n hoofd gezegd is dat ongeveer het hoogste Ziggo-tarief. Als dat zo is: Voor 20 euro minder heb je alsnog 200Mbit internet, en mis je wat zenders. Verder blijven de meeste extra's en garanties gelden.

Als je KPN hebt en de prijzen toevallig hetzelfde zijn, negeer mij :+

Acties:
  • +8Henk 'm!

• maximiliaan_nl
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:00:
[...]

Hi bedankt voor je reactie.
Wij kijken voornamelijk naar aanbiedingen. Helaas hebben wij in de wijde omtrek alleen een AH (redelijk duur) en soms als wij ergens anders zijn stappen wij de Jumbo in. We kopen zeker niet de duurste A-merken, maar voor sommige artikelen wel weer. Daarnaast trappen wij ook niet in de 'Voordeel verpakkingen' vaak zijn deze per kilo of liter duurder dan de kleinere verpakkingen (dus letten op details).
AH is niet duur als je de juiste producten kiest. Bizar genoeg is het soms zelfs goedkoper dan de LIDL heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Bandit
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:57:
[...]

Hi bedankt voor je reactie. ik ga even inlezen en nemen het advies en mogelijkheden natuurlijk mee :)
Trouwens, het lijkt mij in de hedendaagse maatschappij ook erg leuk voor je vrouw als zij weer gaat werken. Nog even los van het inkomensaspect uiteraard. Maar die afleiding van het werk is vaak toch even weer lekker. Dat zeg ik zelf als kersverse vader (6 mnd). Merk toch vaak dat als ik thuis kom, ik heel graag met de kleine speel en er van geniet terwijl mijn vrouw op haar parttime dagen dan al helemaal uitgeblust is.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is na 4 jaar niet gewerkt te hebben om weer aan de bak te geraken, maar je moet ergens beginnen :)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kcmedia
[...]

[...]

En daarom is het slim om soms een dagje minder te gaan werken en de tijd die vrijkomt te investeren in bijvoorbeeld studie.
Hi helemaal mee eens...
De woning hebben wij enkele jaren geleden gekocht en betalen zo'n bruto 1050-1100 euro.
Daarnaast is (helaas, en voor verkoop positief) dit jaar de woning WOZ weer met zon 70k verhoogt dus ik zie de aanslag volgend jaar weer komen.

Inderdaad d epersoonlijke lening zat ik niet op te wachten, maar voor het werk een degelijke auto gekocht 9jr oud en loopt nog 4 jaar... Zit wel te overwegen om te verkopen en dan maar een oude bak te kopen van 15jr oud van 3k oid...
Dit is inderdaad luxe,
400euro zit je al snel op met boodschappen. 100 per week , 14 per dag . wij willen niet troep eten, alleen voorbewerkte spullen, maar willen dat de kids 'gezond' opgroeien met groente, fruit e.d.
inderdaad een luxe, maar persoonlijk moet je niet op 'gezond' voedsel bezuinigen, mee eens?

grootste 'te besparen' punt is de auto denk ik in deze. zeker omdat ik niet alle kosten vergoed krijg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
B-Bandit schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:04:
[...]

Trouwens, het lijkt mij in de hedendaagse maatschappij ook erg leuk voor je vrouw als zij weer gaat werken. Nog even los van het inkomensaspect uiteraard. Maar die afleiding van het werk is vaak toch even weer lekker. Dat zeg ik zelf als kersverse vader (6 mnd). Merk toch vaak dat als ik thuis kom, ik heel graag met de kleine speel en er van geniet terwijl mijn vrouw op haar parttime dagen dan al helemaal uitgeblust is.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is na 4 jaar niet gewerkt te hebben om weer aan de bak te geraken, maar je moet ergens beginnen :)
Advocaat van de duivel: Dat plezier kan je als "huisvrouw" ook vinden door meer moeite in het huishouden te stoppen (de laatste 5% zeg maar om alles spic en span te krijgen), door het huishouden in het algemeen meer te managen (finance-deel o.a.) of door nu de kinderen op school zitten betrokken te zijn bij de buitenschoolse activiteiten van de school. In dit geval is het uiteraard niet erg handig, maar voor een huisvrouw zijn er zeker manieren om aan bezig te blijven.

@kcmedia, is er trouwens toevallig een goedkoper tankstation in de buurt?

Stoelpoot wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:09 (3%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:09

Glewellyn

is er ook weer.

Kan je iets meer vertellen over je auto? Dat is een grote kostenpost in de begroting, €500 per maand.
Is dat ook de reden van de persoonlijke lening? Misschien is daar iets te besparen?

edit:
Ik zie net je laatste post hierboven. Je betaalt dus in totaal 750 euro per maand voor je auto. Daar moet je denk ik iets aan doen.

Kom eens langs in het Elektrische auto's - deel 4 draadje! :+

Glewellyn wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:09 (38%)

*zucht*

• maximiliaan_nl
*knip - de eerste (kleine) troll in een grote reeks*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:35 (91%)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:27
Stap 1 is inzicht krijgen: Excel maken met je kosten, gegroepeerd naar type uitgaven. Markeer vaste lasten en vrije uitgaven. Wat is verplicht, gewenst of luxe? En in welke posten kun je kiezen?
Je kan vast nog wel wat optimaliseren. Elk tientje dat je bespaart betekent dat je niet eerst (grofweg) twintig hoeft te verdienen. En elke euro telt.

Stap 2 is fiscaal optimaliseren. Heb je alle aftrekposten en toeslagen goed in beeld?

Stap 3 is kijken hoe je inkomen kan verhogen. Stel dat je vrouw vierhonderd per maand bijdraagt, dan heb je al ruimte.

Stap 4 is leningen afbetalen. Lenen kost geld, je weet wel.

Stap 5 is reserve opbouwen. Dat stelt je in staat tegenvallers op te vangen, zonder in dure oplossingen terecht te komen.

Stap 6 is investeringsruimte opbouwen. Waarmee je uitgaven kan doen met een korte terugverdientijd (denk aan: waterbesparende douchekop, zonnepanelen, etc).

Wanneer je zover bent gekomen, krijg je luxeprobleem, tegen die tijd moet je maar een nieuw topic openen.

Succes!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kcmedia
Stoelpoot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:07:
[...]

Advocaat van de duivel: Dat plezier kan je als "huisvrouw" ook vinden door meer moeite in het huishouden te stoppen (de laatste 5% zeg maar om alles spic en span te krijgen), door het huishouden in het algemeen meer te managen (finance-deel o.a.) of door nu de kinderen op school zitten betrokken te zijn bij de buitenschoolse activiteiten van de school. In dit geval is het uiteraard niet erg handig, maar voor een huisvrouw zijn er zeker manieren om aan bezig te blijven.
Klopt, ze is actief bezig als vrijwilliger met name op school. dus daar haald ze dan wel prezier uit. dat telt ook. en daarbij zijn de kids opgevoed met eigen normen en waarden. dat telt ook!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Glewellyn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:07:
Kan je iets meer vertellen over je auto? Dat is een grote kostenpost in de begroting, €500 per maand.
Is dat ook de reden van de persoonlijke lening? Misschien is daar iets te besparen?

edit:
Ik zie net je laatste post hierboven. Je betaalt dus in totaal 750 euro per maand voor je auto. Daar moet je denk ik iets aan doen.

Kom eens langs in het Elektrische auto's - deel 4 draadje! :+
Op de auto is sowieso te besparen. Je bent ondernemer, een auto van 15 jaar oud kan je in de youngtimerregeling rijden, op de zaak.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:09
Ik denk dat je wel kan stellen dat in de huidige maatschappij je met 2 kinderen, een koophuis en een (luxe) auto je niet meer rond komt van 1 salaris van ~1.5x modaal tenzij je erg zuinig gaat leven.

Dus ofwel besparen op de grote uitgaven zoals auto ofwel je vrouw zal een part-time baantje moeten nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hexxagon
@kcmedia

Misschien als je vrouw toch vooral thuis is, kan ze haar diensten opgeven als oppasser? Dat andere drukke ouders soms hun kinderen kunnen 'dumpen', zodat ze kunnen werken, etc.? Ik zag dat in Frankrijk, gewoon een huisvrouw die elke dag op 4-9 kinderen past.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:40

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:06:
[...]

Inderdaad d epersoonlijke lening zat ik niet op te wachten, maar voor het werk een degelijke auto gekocht 9jr oud en loopt nog 4 jaar... Zit wel te overwegen om te verkopen en dan maar een oude bak te kopen van 15jr oud van 3k oid...
Ik denk dat je hier enorme stappen kan maken! Is de auto prive bezit of van de zaak?

Wat je namelijk kan doen deze wagen verkopen en daarvoor terug een goede 15 jaar oude wagen kopen (station van BMW/Audi/Mercedes/Volvo) en deze zakelijk rijden en ook prive gebruiken. Je dient dan wel bijtelling te betalen, maar het grote voordeel is namelijk dat je bijtelling betaald over de dagwaarde en niet de nieuwwaarde. De kosten (benzine, onderhoud) kan je dan weer aftrekken.

Het geld dat je overhoudt van de verkoop kan je je lening (deels) mee aflossen.

edit:
Wat @Pizza_Boom dus zegt :p

Standeman wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:15 (5%)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Bandit
[...]

Hi helemaal mee eens...
De woning hebben wij enkele jaren geleden gekocht en betalen zo'n bruto 1050-1100 euro.
Daarnaast is (helaas, en voor verkoop positief) dit jaar de woning WOZ weer met zon 70k verhoogt dus ik zie de aanslag volgend jaar weer komen.

Dit is inderdaad luxe,
400euro zit je al snel op met boodschappen. 100 per week , 14 per dag . wij willen niet troep eten, alleen voorbewerkte spullen, maar willen dat de kids 'gezond' opgroeien met groente, fruit e.d.
inderdaad een luxe, maar persoonlijk moet je niet op 'gezond' voedsel bezuinigen, mee eens?

grootste 'te besparen' punt is de auto denk ik in deze. zeker omdat ik niet alle kosten vergoed krijg...
-Die 250 PL per jaar is 3000 euro. Als je een oude auto zou kopen van de verkoop van je huidige auto ga je denk ik wel veel besparen. Ervanuitgaande dat je dan niks hoeft te financieren. Van die 3000 euro gaat wellicht een extra 600 naar het onderhoud voor een oudere bak, maar zal je toch nog 2400 pj opleveren. Bijkomend voordeel is een lagere verzekeringspremie omdat je geen casco nodig hebt.
- GWL kan je jaarlijks wat aan verdienen door over te stappen.
- Besparen op boodschappen is lastig. Denk met een gezin van 4 dat 400 euro al behoorlijk netjes is. Wij geven ook 400 euro uit met zijn 2. Wel enigszins aan de luxe kant, maar ik moet zeggen dat als ik zuinig zou doen het hooguit 350 zou worden. En dat is het mij dan weer niet waard (maar dat is persoonlijk).
- Je all-in-one kan zeker goedkoper. Wij betalen ook zo een 70 euro pm, maar kan bij noodzaak zeker ook naar de 50 euro.
- Ik weet niet hoeveel buffer je hebt, maar je kan overwegen je zorgverzekering volgend jaar op maximale eigen risico te zetten. Scheelt bij mij gemiddeld zo een 240 euro premie per polis. Daarvoor loop je een extra risico van 500 euro, maar zo lang je minder dan (385+240) 625 euro aan zorgkosten voor 1 persoon hebt in een jaar, heb je winst (en al helemaal als je dit grapje met zijn 2 uithaalt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
Hexxagon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:13:
@kcmedia

Misschien als je vrouw toch vooral thuis is, kan ze haar diensten opgeven als oppasser? Dat andere drukke ouders soms hun kinderen kunnen 'dumpen', zodat ze kunnen werken, etc.? Ik zag dat in Frankrijk, gewoon een huisvrouw die elke dag op 4-9 kinderen past.
Aan gastouder worden zitten tegenwoordig nogal wat haken en ogen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
B-Bandit schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
- Ik weet niet hoeveel buffer je hebt, maar je kan overwegen je zorgverzekering volgend jaar op maximale eigen risico te zetten. Scheelt bij mij gemiddeld zo een 240 euro premie per polis. Daarvoor loop je een extra risico van 500 euro, maar zo lang je minder dan (385+240) 625 euro aan zorgkosten voor 1 persoon hebt in een jaar, heb je winst (en al helemaal als je dit grapje met zijn 2 uithaalt).
Ik zou met twee kleine kinderen mijn eigen risico absoluut niet op maximaal zetten, terugdenkend aan hoeveel dit extra kost als je wel wat hebt. Ik geloof dat je 2 jaar niets zou moeten hebben om het 3e jaar wel iets te verdienen op je uitgespaarde premie als je in het 3e jaar je ER wel vol maakt. Is het goedkoper (bij de meeste verzekeraars) om je premie per jaar te voldoen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:32
De reden is simpel, hoewel jullie inderdaad weinig uitgeven aan allerlei direct onnodige zaken (allerlei abbos enzo), zijn jullie nog steeds behoorlijk duur met veel dingen. Als ik zo wat dingen uit het lijstje pak:

hypotheek 1100 bruto
Met jouw getallen online ingevuld zou je tegenwoordig als absoluut maximum hypotheek rond de €900 bruto maandlasten uitkomen. Veranderd nu weinig natuurlijk, al is misschien middelen oid nog een optie. Maar dat is €200 per maand al.

zorgverzekering 260 bruto
Je noemde dit de goedkoopste, dit is echt heel ver van de goedkoopste. En met kinderen wil je wel iig één verzekering wat uitgebreider, dus dat lijkt me geen slecht idee, maar nog steeds, dit is echt heel ver van de goedkoopste.

all in one 80 bruto
Dit is duur.

Persoonlijke lening 250 bruto
Moet ik hem inkoppen? Dit zijn €250 lasten die je niet zou moeten hebben.

boodschappen 400 bruto
AH kan je prima goedkoop kopen. En dit is niet een extreem bedrag, maar als je direct in de verdediging schiet dat het of dit is, of ongezond eten, dan gaat besparen nooit lukken.

gas, water, licht pm 180 bruto
Behoorlijk wat, maar goed, stadsverwarming is natuurlijk kut. Dat gezegd, je kan nog steeds kijken naar je verbruik. Hoeveel kWh? Waar staat thermostaat op?

auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
Diesel ofzo?

En die mobiele abbos, het gaat niet het verschil worden, maar Simpel heb je voor €10 per maand een abbo wat toch voor veruit de meeste mensen zat moet zijn.

Het zijn dingen die je helaas niet zomaar aanpast, zoals hypotheek en de PL, maar als die tegen huidige normen er waren / er niet was, plus wat andere kleinere bezuinigingen, dan hield je makkelijk €500-€600 per maand over. Het probleem is dus simpelweg: Je hebt hoge lasten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

wij willen niet troep eten, alleen voorbewerkte spullen, maar willen dat de kids 'gezond' opgroeien met groente, fruit e.d.
Mee eens, maar seizoensgroente van de markt of boer uit de buurt (eventueel in het weekend shoppen of onderweg naar/van werk) kan al veel schelen op jaar basis.

iPod mini met 16GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15-06 18:54
Voor prive 750 euro per maand aan autokosten kan je een hele hoop autos rijden, waaronder een Tesla Model 3 financial lease op je ZZP zaak (all-in!) of prive een Volkswagen Golf R mk7 van een half jaar oud.

Hoeveel kilometers & in wat voor auto rij je dat je zoveel kwijt bent? Dit is je grootste kostenpost waar je iets aan kan veranderen.

Verder valt er niet veel te besparen, los van misschien 100-200 euro per maand door goedkopere internet abonnementen & boodschappen.

Gamebuster wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:30 (27%)

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

• B-Bandit
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:19:
[...]
Ik zou met twee kleine kinderen mijn eigen risico absoluut niet op maximaal zetten, terugdenkend aan hoeveel dit extra kost als je wel wat hebt. Ik geloof dat je 2 jaar niets zou moeten hebben om het 3e jaar wel iets te verdienen op je uitgespaarde premie als je in het 3e jaar je ER wel vol maakt. Is het goedkoper (bij de meeste verzekeraars) om je premie per jaar te voldoen.
Naar mijn idee niet. Ik heb een pagina gevonden van de consumentenbond waarin het iets meer is doorgerekend en toegelicht aan de hand van voordelen. https://www.consumentenbo...g/vrijwillig-eigen-risico

Samengevat, als er een keer wat gebeurd waardoor je (voor 1 persoon) volledig in je eigen risico loopt, heb je 250 euro aan extra kosten dat jaar tov als je je eigen risico niet had verhoog.

Hoe groot dat risico is, kan een ieder het beste voor zichzelf bepalen uiteraard. Maar voor ons als jong gezin (2 volwassen a 35 en 1 baby) acht ik het risico niet zo groot dat wij in een jaar meer dan 600 euro aan te declareren zorgkosten hebben voor 1 persoon (!). In mijn hele leven eigenlijk nog nooit voorgekomen. Volgens mij waren zelfs de kosten voor de zwangerschap van mijn vrouw vorig jaar <500. Maar weet niet meer precies hoe dat ging.

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:42
Misschien eens bij de werkgever aankloppen dat je een betere kilometervergoeding wilt hebben?
Je hebt in principe niks te eisen, maar een nadeel kan zijn dat je er voor kiest om met het OV te gaan.

Dat je dat heel lang onderweg bent is een nadeel voor jouw, maar kan wellicht ook een voordeel zijn.

Als je niet vroeg genoeg op het werk kan komen met het OV heeft de werkgever een probleem. Dan heeft die 3 opties, jouw een auto geven, jouw meer betalen voor je eigen auto (zeg 35 ct/km), akkoord gaan dat je later op je werk bent.

Ik ga er even van uit dat de werkgever het OV 100% vergoed, je bent dan in ieder geval van de kostenpost af, maar je hebt zo mogelijk dan ook geen auto meer voor het huis staan. Je kan dan wel weer een goedkoop 'boodschappen' wagentje aanschaffen.

Liggend aan wat voor baan je hebt kun je zo mogelijk in de trein al bepaalde zaken doen die je met de auto niet kunt doen. Zo zit je misschien een uur langer in het OV, maar kun je ook weer een uur eerder naar huis omdat je onderweg zaken kunt doen. Hier ben je dan op een dag zelf geen extra tijd van huis.

Litebit.eu voorraad check :).

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:12
Denk er ook aan dat als je abonnement periode afgelopen is bij die all in one pakketten dat je vaak door een belletje alsnog korting kunt krijgen. (heb je vaak wel weer een jaar contract)
Moet je vaak wel het woordje opzeggen gebruiken
Bij 1 partij heb ik daar in ieder geval goede ervaringen mee. ;)

Zelf stap ik ook elk jaar over via zo'n energie vergelijkingssite.

thespeed wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:31 (17%)

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15-06 18:54
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:29:
Misschien eens bij de werkgever aankloppen dat je een betere kilometervergoeding wilt hebben?
Je hebt in principe niks te eisen, maar een nadeel kan zijn dat je er voor kiest om met het OV te gaan.

Dat je dat heel lang onderweg bent is een nadeel voor jouw, maar kan wellicht ook een voordeel zijn.

Als je niet vroeg genoeg op het werk kan komen met het OV heeft de werkgever een probleem. Dan heeft die 3 opties, jouw een auto geven, jouw meer betalen voor je eigen auto (zeg 35 ct/km), akkoord gaan dat je later op je werk bent.

Ik ga er even van uit dat de werkgever het OV 100% vergoed, je bent dan in ieder geval van de kostenpost af, maar je hebt zo mogelijk dan ook geen auto meer voor het huis staan. Je kan dan wel weer een goedkoop 'boodschappen' wagentje aanschaffen.

Liggend aan wat voor baan je hebt kun je zo mogelijk in de trein al bepaalde zaken doen die je met de auto niet kunt doen. Zo zit je misschien een uur langer in het OV, maar kun je ook weer een uur eerder naar huis omdat je onderweg zaken kunt doen.
TS moet een elektrische auto leasen via zijn werk :) Dat scheelt gigantisch op zijn auto-kosten, zelfs als de kosten ingehouden worden op zijn salaris. Een Kona-E lease dat ingehouden wordt op zijn salaris kan 'm zo 200 euro per maand schelen.

Gamebuster wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:32 (3%)

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:50
Kind naar de opvang sturen en vrouw parttime laten werken. Je hebt ook recht op inkomstenafhankelijke combinatiekorting wat toegepast wordt tijdens je belastingaangifte. Toch nog een leuk extratje wat je terug kan krijgen.

Mijn vrouw verdient netto 1000 euro voor 3 dagen werk per week en ik betaal aan de opvang 650 euro voor die 3 dagen mede doordat mijn inkomen hoog is. De combinatiekorting is 160 euro per maand
Dus mijn vrouw werkt effectief voor 500 euro netto inkomen per maand, echter als je kijkt naar het totaalplaatje is dat toch echt 500 euro meer inkomen terwijl mijn zoontje naar de opvang gaat en mijn vrouw haar baan niet verliest. De kinderdagverblijf is ook maar voor enkele jaartjes totdat mijn zoontje naar school gaat, dan gaan de lasten ook zakken.

• maximiliaan_nl
*knip - de volgende (kleine) troll in een grote reeks*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:36 (79%)

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 21:34
Vergeet ook niet dat je je reiskosten van de belasting af kan trekken a 19ct per kilometer

I stand corrected.

het kan wel met ov kosten, als je aan de voorwaarden voldoet:
https://www.belastingdien...werk-reiskosten-aftrekken

-Jaap-io wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:00 (54%)

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:36
com2,1ghz schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:32:
Kind naar de opvang sturen en vrouw parttime laten werken.
Dat. Naschoolse opvang is niet zo duur. Heb ff gekeken bij eentje bij ons in de buurt en voor 3 middagen per week is dat 520 euro per maand. Da's ex teruggave.

Als je in Nederland enigzins okay wil leven met kinderen dan ontkom je er helaas niet aan dat beide ouders (parttime) werken.
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:34:
In het algemeen zijn dit soort gevallen vaak ook een kwestie van het herdefiniëren van het idee van luxe... want in feite heeft TS een extreem luxe leefstijl en blijft daardoor aan het einde van de maand niks over van zijn inkomen.
Ik vind er niks 'extreem luxe' aan. Daarbij; als 't huis geschilderd moet worden en de vaatwasser stukgaat is 't waarschijnlijk dat jaar geen zomervakantie. Dus ik snap best dat 'ie zich er druk over maakt.

Hydra wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:38 (37%)

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maximiliaan_nl
*troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:36 (104%)

• dr0ptheb0mb
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

dr0ptheb0mb

F.O.A.D. - L.A.M.F.

Je vrouw kan ook gewoon zoeken naar een baan die niet bij voorbaat al parttime is. Zij voltijd werken en jij evt wat minder moet je ook als reële optie zien. Of allebei voltijd.

Verder: met een hogere WOZ kun je bij je hyptheekverstrekker een verzoek indienen om een lagere risico-opslag te hanteren waardoor je rente omlaag kan: https://www.consumentenbo...n/risico-opslag-hypotheek.

er zit een knop op je PC / die helpt je zo uit de puree / druk hem in en ga maar mee / de bloemen buiten zetten

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hydra
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:38:
Niet? Televisie/internet is een luxe, auto is een luxe, kinderen is een luxe ... kwestie van definities.
Laten we het er dan maar op houden dat jouw definitie van "extreme luxe" meer in de buurt van mijn definitie "basisbehoeftes" komt dan.

Luxe is voor mij 2-3 keer per jaar op vakantie kunnen. Extreme luxe is 3-5 keer per jaar op vakantie kunnen zonder echt op de kosten te moeten letten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maximiliaan_nl
*troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:37 (97%)

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
-Jaap-io schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:34:
Vergeet ook niet dat je je reiskosten van de belasting af kan trekken a 19ct per kilometer
Reiskosten die hij voor z'n onderneming maakt ja. Reiskosten voor z'n loondienst niet hoor.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:02
De oplossing zit 'm er naar mijn mening in, dat je vrouw part time (onder schooltijd of 's avonds) gaat werken.
Naast dat het extra inkomen genereert, levert dit ook andere voordelen op (denk bijv. aan de IACK en het schuiven van inkomen bij de belastingaangifte).

Daarnaast mis ik ook de HRA. Je geeft aan dat je de hypotheek bruto betaald. Ik lees dat je dus de volle 100% betaald, zonder voorlopige teruggaaf. Waar laat je dat geld nu in de berekening?

En ja, de opvang kost geld, maar de kosten vallen (naar mijn mening als vader van 3 kinderen) enorm mee. Ja, iedere maand gaat er een bak geld die kant op, maar je krijgt ook behoorlijk wat terug via de KDV toeslag. Op toeslagen.nl zou je kunnen uitrekenen wat je aan toeslagen terug zou krijgen als je rouw part time zou werken en hierdoor opvang nodig zou zijn.

Daarnaast hoeft wellicht niet voor iedere dag dat je vrouw werkt opvang gezocht te worden. Ondanks dat familie en/of vrienden geen optie is, zijn er zeker andere ouders ook bereidt om de kinderen samen te laten spelen na schooltijd. Wellicht kan je met een paar ouders afspreken om dat te rouleren. Dat bijv. de maandag je kinderen bij vriendje X gaan spelen (en je dus geen opvang hoeft af te nemen) en dat donderdag vriendje X bij jullie komt spelen. Of om de week afspreken (ene week bij vriendje X, de andere week bij jullie thuis).

Ik zal je via PM straks ons inkomsten en uitgave patroon sturen. Want qua inkomen zitten wij gelijk, werkt mijn vrouw 3 dagen in de week en gaan de kinderen (1 en 3) die 3 dagen naar het KDV en gaat de oudste (bijna 5) 1 dag naar de BSO.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:49:
[...]

Op vakantie kunnen is per definitie een luxe. Maar als jij je eigen definitie er op na wil houden dan is dat natuurlijk je goed recht.
Dat op vakantie kunnen per definitie een luxe is valt behoorlijk wat tegenin te brengen. De wijze waarop velen op vakantie gaan is echter wel behoorlijk luxe ;)

R5 2600x / Vega 56

Acties:
  • +1Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-06 15:27
Reken eens door wat opvang kost, NADAT je ook de teruggave meerekent.

Wij samen (loon ongeveer gelijk denk ik bruto aan jouw loon) betalen volgens mij ~1 euro per uur voor opvang na verrekening. En dan kan werken wel snel uit. Het is inkomensafhankelijk, maar zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

Een hypotheek van 1100 is trouwens best hoog.... Maarja "even" verhuizen is ook zo iets ;-)

verder: van 45k naar 55k en dan minder geld overhouden? Daar zet ik toch wel mijn vraagtekens bij. Zo snel krijg je geen toeslagen hoor. Bij 45K krijg je óók geen toeslagen (zorgtoeslag etc). Enige wat ik extra krijg tov jou is de Combinatiekorting. En dan heb je het over ~200 euro per maand.

Vreemd genoeg: Ik verdien minder als jij, ik krijg geen extra toeslagen, en toch houd ik elke maand geld over. Een deel zit hem in je huis (ik betaal 800 bruto) maar een deel ook in andere stukken.

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 21:34
Alfalva schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Reiskosten die hij voor z'n onderneming maakt ja. Reiskosten voor z'n loondienst niet hoor.
Je hebt gelijk, dan zal dat vroeger wel zo geweest zijn.

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:43
Don't feed the trolls.

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 15:48 (95%)

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:43
Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:59:
[...]

luxe (de; m) weelde, overdaad

Internet is een luxe? Iedereen weet dat internet een basisbehoefte is om mee te kunnen doen in de maatschappij, zoals nota bene de VVD al jaren roept. Prima als jij vindt dat alles dat verder gaat dan overleven een 'luxe' noemt, maar ga dan alsjeblieft niet anderen lopen betichten dat zij er een eigen definitie van luxe op na houden terwijl jij degene bent die een afwijkende definitie hanteert.
Met 10Mbit internet kun je ook een aardig eind komen, 100Mbit of meer hoeft echt niet voor standaard internet..

• Remko24
Ik ben het eens met meerdere poster hier, op bijna elke post is wel winst te behalen.

Zeker op PL, GWL, Zorg, Abonnementen..

* Korte termijn zo snel deze oversluiten/besparen. PL af te lossen en evt auto inruilen voor een goedkopere auto, of overwegen om met OV te reizen.
* Vrouw aan het werk zien te krijgen
* Wat vaker met de kinderen zwemmen, zo snel mogelijk die diploma's halen...

Lange termijn, kijken of je misschien niet te groot woont, 1100 netto lasten is best veel, maar ligt natuurlijk ook aan de regio waar je woont.

Even een voorbeeldje uit mijn administratie (ook 2 volw + 2 kinderen 8 en 6j).

Netto inkomen 3500 (2 inkomens, HRA, Kinderopvang, kinderbijslag etc)
Vaste lasten 2200 (waarvan 1000 euro bruto woonlasten, met alle hobbies, abonnementen, etc)
Eten+Drinken+Drogist 450 euro
Kleding 150 euro
Benzine 100 euro (rijden niet veel).
Sparen 600 euro.

Remko24 wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:15 (32%)

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:46
Ik lees een all-in-one kostenpost €80,- p/maand; ik neem aan dat dit jouw internet-tv-telefoonabonnement is?
Dat kan bij voorbaat goedkoper.

Als je bijvoorbeeld een T-Mobile alles-in-1 glasvezel abonnement neemt en de mobiele telefoon abonnementen ook afneemt bij T-mobile, dan ben je voor dat alles-in-1 €50,- p/maand kwijt en heb je een prima pakket, naast allerhande voordeeltjes die je erbij krijgt. Op deze manier kun je ook vergelijken bij andere aanbieders; de één geeft meer korting, de ander meer extra's.
Maak je geen gebruik van de vaste telefoonaansluiting: Neem dan een internet abonnement i.c.m. NLZIET en koop een setopbox of Chromecast, mits je geen smart-tv met Chromecast of Android TV hebt. Dan zit je onder die €50,- p/maand.

Netflix kan ook goedkoper, naar €11,- p/maand. Zet geen zoden aan de dijk, maar hey alle kleine beetjes helpen toch ;-)
Remko24 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:04:
Lange termijn, kijken of je misschien niet te groot woont, 1100 netto lasten is best veel, maar ligt natuurlijk ook aan de regio waar je woont.
TS geeft aan €1100 bruto, niet netto. Afhankelijk waar TS woont inderdaad, is dat nou niet heel erg hoog voor een gezinswoning.

Rob Krauts wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:10 (18%)

• maximiliaan_nl
Ghanghis schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:54:
[...]

Dat op vakantie kunnen per definitie een luxe is valt behoorlijk wat tegenin te brengen. De wijze waarop velen op vakantie gaan is echter wel behoorlijk luxe ;)
Jij bedoeld denk ik vrije tijd hebben naast de werkzame uren. De tijd dat men 12 uur per dag werkt is gelukkig voorbij en dat is nooit 'gezond' geweest. Zij het niet dat een achturige werkdag ook complete onzin is en puur willekeurig gekozen is... Maar vakantie is welke vorm dan ook is gewoon luxe. En daar bedoel ik niet mee dat iemand vrij is van zijn of haar werk...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:45
[...]

Gezien de torenhoge hypotheek kosten heeft wij wss een groot huis.. kosten kunnen best passend zijn.

Dit komt over als een smoesje om voor je zelf te verantwoorden waarom je zo duur inkoopt.

Ik denk dat je besparingen gaan beginnen met bewustwording.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:52
Is switchen van baan een optie? Je kunt wel de focus leggen op het minimaliseren van je uitgaven, maar omdat je bij het inleveren van levensstandaard ook vaak een stukje geluk inlevert, lijkt het maximaliseren van je inkomsten me een beter idee.

Het topic over salarisgroei geeft prima weer hoe de grootste groei meestal in een overstap zit. Misschien heb je dan je auto ook niet meer nodig, dat scheelt je ook bijna een kwart van je uitgaven. Ik weet verder niet hoeveel tijd je onderneming je kost, maar voor die €4000 per jaar is het wellicht slimmer om die tijd vrij te maken om met zelfstudie je vaardigheden in je vakgebied op te krikken. Over het algemeen ben je vaak beter uit door één ding goed te doen, dan wanneer je twee dingen half doet.

Bulder wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:11 (7%)

• maximiliaan_nl
*troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:37 (98%)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:01
[...]
[...]
doe even normaal. Dat is 3 euro pppd. Dat is bijna geen geld, en daar kan bijna niets van af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Ik merk een hoop aannames op. Ik eet zelf extreem gezond en ben maandelijks nog geen 100 euro kwijt voor hoeveelheden die genoeg zouden zijn voor twee personen.

Je vrouw zit toch thuis, laat haar maar zoeken naar aanbiedingen...
Drie euro per dag voor drie maaltijden voor twee personen en dan ook nog eens extreem gezond? Ik kan het me niet voorstellen.

@kcmedia Naast besparen op je auto is het genereren van meer inkomsten de enige mogelijkheid. Je kunt wellicht een andere baan zoeken, maar ook vooral je vrouw laten werken.

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik weet niet precies wat je onderneming is en hoe die belast wordt, maar als je iets meer winst maakt in je onderneming kan je je vrouw misschien als werknemer inhuren(misschien je boekhouder wat situaties laten doorrekenen ) als ze werkt gebruikt ze haar heffingskortingen(nu maar 755 euro per jaar) en mogelijk komen jullie dan in aanmerking voor ink combinatiekorting

die auto hakt er natuurlijk wel lekker in, 250 PL en 340 reiskosten en 160 verzekering terwijl je maar 220 per maand terug krijgt, je verliest hier dus 500 euro per maand op wat best veel geld in.

Hypotheek is vrij fors maar ligt aan je regio en wanneer je je huis hebt kunnen kopen, wij die al 15 jaar een huis hebben kunnen makkelijk praten dat het een te duur huis is, terwijl je gewoon geen geluk hebt gehad met de tijd wanneer je hem kocht.

wat doe je met je belastingaangifte(voorlopige teruggave??) als je nog wat te goed hebt zal ik proberen eerst die PL af te lossen en daarna te kijken of je iets kan doen met je hypotheek, mits je nu geen NHG hebt kan het ook lonen om zo snel mogelijk in een beter rentetarief te komen doordat bij minder 90 of 67,5% van de marktwaarde als hypotheek hebt.

Goed dat jullie in ieder geval een kasboek bijhouden, je hebt dan inzicht misschien kan je gaan beknibbelen op kosten, zoals internet, boodschappen, onvoorziene uitgaven(etentjes etc) tot jullie een wat beter perspectief hebben.

Leven of rondkomen met je inkomen is gewoon inkomsten-uitgaven=0 zodra er een te groot verschil zit in deze twee ben je of aan het oppotten of je leeft boven je stand. Succes in ieder geval.

Verder is het probleem wat jij schets dat jij nu met 55k een stuk minder netto overhoudt als wanneer jullie beide €27,500 zouden verdienen en natuurlijk pech met de 'hoge 'hypotheeklasten

Honesty wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:17 (5%)

festina lente

• maximiliaan_nl
*troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:38 (130%)

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Onzin. Als je met vier man bent kun je makkelijk gezond eten voor een euro of wat per dag. Kinderen eten niet zoveel als het goed is. Ik vermoed dat er gewoon teveel luxeproducten gekocht worden zoals voorverpakte groenten of toetjes.
Wij hebben met zijn vieren 400 per maand maar doen ook extra uitgebreid, hou van goede wijn en whisky.
Maar koop verse groente, geen pakjes, geen voorverpakte rotzooi. Vlees zoveel mogelijk in hele stukken, maar 5 dagen per week vega. 400 euro is denk ik gewoon gemiddeld, zeker als je je huishoudelijke zooi ook van dit budget doet.

festina lente

• maximiliaan_nl
*stokpaardjes troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:38 (116%)

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:08:
[...]

Jij bedoeld denk ik vrije tijd hebben naast de werkzame uren. De tijd dat men 12 uur per dag werkt is gelukkig voorbij en dat is nooit 'gezond' geweest. Zij het niet dat een achturige werkdag ook complete onzin is en puur willekeurig gekozen is... Maar vakantie is welke vorm dan ook is gewoon luxe. En daar bedoel ik niet mee dat iemand vrij is van zijn of haar werk...
nee, ik bedoel het verlaten van je leefomgeving/woning waar je de rest van het jaar spendeerd met je gezin om vervolgens voor periode x in een afwijkende omgeving door te brengen.

R5 2600x / Vega 56

Acties:
  • +6Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-06 15:57
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:10:
[...]

Je hoeft thuis geen internet te hebben. Dat is echt de grootste onzin. Je kunt tegenwoordig overal gebruik maken van internet. Dus ga mij niet wijs maken dat ik onzin loop uit te kramen. De luxe zit hem in het feit dat je met je kont op de bank internet kan gebruiken omdat het er toch is. Internet in je privéleven heb je meestal niet nodig voor andere dingen dan vermaak.
Je kraamt naar mijn mening echt onzin uit. Internet is een basisbehoefte, ook thuis. Alles gaat tegenwoordig over de digitale snelweg, zowel privé als vanuit de overheid. Daarnaast dien je thuis vaak nog e.e.a. voor je werk te moeten doen. Op scholen wordt van leerlingen/studenten tegenwoordig vaak geëist dat zij een laptop hebben of een computer hebben thuis met een internetaansluiting. Huiswerk en studeren is tegenwoordig ook digitaal en online. Als er íets is dat je tegenwoordig juist wel nodig hebt voor andere dingen dan alleen vermaak, is het wel internet (in deze westerse samenleving uiteraard).
Ik zwijg voor nu maar over de rest van je posts. Kan mezelf er totaal niet in vinden namelijk :+

Ik snap de struggles van @kcmedia maar heb al flink wat tips gelezen waar hij mee aan de slag kan. Het is zeker niet altijd gemakkelijk en het is goed dat je er serieus over nadenkt en naar kijkt in ieder geval. Succes! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:46
Honesty schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Wij hebben met zijn vieren 400 per maand maar doen ook extra uitgebreid, hou van goede wijn en whisky.
Maar koop verse groente, geen pakjes, geen voorverpakte rotzooi. Vlees zoveel mogelijk in hele stukken, maar 5 dagen per week vega. 400 euro is denk ik gewoon gemiddeld, zeker als je je huishoudelijke zooi ook van dit budget doet.
Vlees hakt ook in het budget. Minder vlees eten (lees:inkopen) zal in dit geval ook helpen deze kostenpost de verlagen. Ik vind €400,- p/maand echter meevallen voor een vierpersoons gezin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lan Mandragoran
[...]

Je hoeft thuis geen internet te hebben. Dat is echt de grootste onzin. Je kunt tegenwoordig overal gebruik maken van internet. Dus ga mij niet wijs maken dat ik onzin loop uit te kramen. De luxe zit hem in het feit dat je met je kont op de bank internet kan gebruiken omdat het er toch is. Internet in je privéleven heb je meestal niet nodig voor andere dingen dan vermaak.
Internet in je privéleven heb je meestal niet nodig? Het kabinet is het daar niet mee eens en ziet internet voor iedereen wél als basisbehoefte om mee te draaien in de maatschappij.

Klaarblijkelijk zie jij internet bij mensen thuis als weelde of overdaad. Prima als jij klaarblijkelijk zelf een nieuwe definitie van luxe hebt verzonnen die niet overeenstemt met Vandale en de beleving van mensen, maar ga daar dan niet anderen van lopen betichten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:14:

[...]

Toch is het zo... Maar alles wat ik koop is onverpakt, aanbieding en in grote verpakkingen. Ik eet waarschijnlijk meer groente dan de meeste mensen, maar het zit hem echt in de vorm.
Drie voedzame, gezonde, gevarieerde maaltijden voor €1,60. Ik ben heel benieuwd wat je eet en wat je koopt.

• maximiliaan_nl
*stokpaardjes troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:39 (86%)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:54
Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:59:
[...]
luxe (de; m) weelde, overdaad

Internet is een luxe? Iedereen weet dat internet een basisbehoefte is om mee te kunnen doen in de maatschappij, zoals nota bene de VVD al jaren roept. Prima als jij vindt dat alles dat verder gaat dan overleven een 'luxe' noemt, maar ga dan alsjeblieft niet anderen lopen betichten dat zij er een eigen definitie van luxe op na houden terwijl jij degene bent die een afwijkende definitie hanteert.
Het steeds terugkerende probleem in dit soort topics is niet of internet (of welke dienst dan ook) een luxe is, maar of de dienst die de vraagsteller afneemt een luxe is.

Vraagsteller heeft een all in one abbo van 80 euro per maand, als ik simpelweg op ziggo.nl kijk dan is er een start-pakket a 49,50 per maand.
Dat is 30 euro besparing en 30 euro luxe die je gewoon kan opgeven zonder dat je echt iets mist.

Sterker nog, bij ziggo kom ik enkel in de buurt van 80 euro als ik interactieve tv wens. Gewoon max Ziggo zonder interactieve tv is als 63,50 per maand.

En dan praat je qua start al over 40Mb download wat ik al overkill vind voor een gemiddeld start-pakket.

@TS : Wellicht is het een idee om eens naar een privatelease auto te gaan kijken.
Concreet heb je nu als : 250 (PL) + 160 (wegenbel.) = 410 euro per maand aan autokosten.
Kijk eens naar een kleinere auto in de privatelease want een auto van 9+ jaar oud heeft ook nog eens wat onderhoud wat ik hier niet genoemd zie worden.

• Remko24
Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Internet in je privéleven heb je meestal niet nodig? Het kabinet is het daar niet mee eens en ziet internet voor iedereen wél als basisbehoefte om mee te draaien in de maatschappij.

Klaarblijkelijk zie jij internet bij mensen thuis als weelde of overdaad. Prima als jij klaarblijkelijk zelf een nieuwe definitie van luxe hebt verzonnen die niet overeenstemt met Vandale en de beleving van mensen, maar ga daar dan niet anderen van lopen betichten.
Wat is de basis snelheid die het kabinet voor iedereen voor ogen heeft?
Met het goedkoopste abonnementje kom je een heel eind...

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
In welke tijd leef jij? Geen internet, vakantie is ook onnodig, voeding is te duur... 1719 stuurde een postduif...

• Hydra
Rob Krauts schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:18:
Vlees hakt ook in het budget. Minder vlees eten (lees:inkopen) zal in dit geval ook helpen deze kostenpost de verlagen. Ik vind €400,- p/maand echter meevallen voor een vierpersoons gezin.
Daar ga je echt niet heel veel vanaf halen. Wij zitten op iets meer (ook 4 personen) en kunnen echt wel beknibbelen links en rechts, maar wijn drinken we al een tijdje niet meer dus het is over het algemeen gewoon voedsel. Van die 400 per maand ga je echt niet opeens naar 200 ofzo.

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Pizza_Boom schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:21:
[...]
In welke tijd leef jij? Geen internet, vakantie is ook onnodig, voeding is te duur... 1719 stuurde een postduif...
Ik lig dubbel :D _O-

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +6Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:01
Kinderen eten niet zoveel? Dochter, net elf, zwemt 6 keer per week. Ik neem even gisterochtend als voorbeeld:
om 5:00, twee boterhammen. Ze komt om 7:30 thuis. Gooit er even acht boterhammen met beleg tegenaan. (mag ook, na ruim 5 km te hebben gezwommen). Fruit mee naar school, drinken en lunch, ook drie boterhammen. Komt thuis om 14:30. Thee met een koekje. om 16:00 twee boterhammen met beleg, en om 17:00 weer twee boterhammen. Gaat van 18:00 tot 20:30 trainen. Komt thuis, en ramt twee borden rode kool met aardappels en vlees naar binnen.... Knap als je dat gaat lukken met 3 euro.

En dan lopen er nog twee apen rond, waarvan de jongste ook zwemtalent heeft.

• maximiliaan_nl
*stokpaardjes troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:39 (87%)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:24:
Veel uren sporten is natuurlijk ook een luxe, dat kost ook geld in de vorm van voeding.
Ben je nu aan het trollen of wat? Ik krijg flashbacks naar een arm kind bij DWDD dat alleen rauw veganistisch voedsel tot zich mocht nemen. Barbaarse toestanden behorend in een plaggenhut in inderdaad 1719.

The Killer wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:25 (26%)

• Pizza_Boom
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:23:
Kinderen eten niet zoveel? Dochter, net elf, zwemt 6 keer per week. Ik neem even gisterochtend als voorbeeld:
om 5:00, twee boterhammen. Ze komt om 7:30 thuis. Gooit er even acht boterhammen met beleg tegenaan. (mag ook, na ruim 5 km te hebben gezwommen). Fruit mee naar school, drinken en lunch, ook drie boterhammen. Komt thuis om 14:30. Thee met een koekje. om 16:00 twee boterhammen met beleg, en om 17:00 weer twee boterhammen. Gaat van 18:00 tot 20:30 trainen. Komt thuis, en ramt twee borden rode kool met aardappels en vlees naar binnen.... Knap als je dat gaat lukken met 3 euro.

En dan lopen er nog twee apen rond, waarvan de jongste ook zwemtalent heeft.
Kijk maar uit, straks mag je ook niet meer sporten.

Oh, ben al te laat. :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maximiliaan_nl
*stokpaardjes troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:39 (86%)

• Lan Mandragoran
Remko24 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Zeker, alle breedband lijkt me prima. Ik werd alleen even getriggered door de stelling dat alle internetabonnementen luxeproducten zouden zijn.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Remko24 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Dit. Onder de €30 heb je een VDSL lijntje. Samen met Netflix en NPO1/2/3 (gratis via smartphone app, casten naar je TV via tweedehands Chromecast van twee tientjes) heb je genoeg te zien.
€50 extra betalen voor sneller internet en SBS/RTL is echt een luxe-uitgave.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:25:
[...]

Nee ik ben doodserieus. Maar blijkbaar strookt mijn beeld van luxe niet met de geldende norm.
Dat komt omdat je beeld niet strookt met de werkelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

@TS,

Zo te zien heb je het 1 en ander al aardig op een rijtje wat je verbruik is per maand. Alleen de vraag is waarom je alles onder "bruto" plaatst en niet netto?

In iedergeval, dat all-in-one voor 80 euro, ken het heb zelf nog het oude pakket van Ziggo en is 75 euro voor mij.
Alleen ik denk dat jij extra zender pakketten erbij heb, klopt dat?

Daarnaast, je boodschappen. Geloof mij, daar zal je niet veel op kunnen bezuinigen met 4 personen. Dus je zal moeten kijken wat daarnaast je grote kostenpost is, die 250 van PL daar kun je niet op bezuinigen.

Is openbaar vervoer niet iets? Ik weet klinkt rot, maar ik gebruik het ook in plaats van met de auto. Ten eerste bespaart mij onderhoudkosten, benzine, wegenbelast. en verzekering iedere maand. Want OV krijg ik 100% terug.

• maximiliaan_nl
*troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:40 (90%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Remko24
Uitgangspunt is gewoon:
Bekijk elke uitgave en bedenk hierbij:
- Heb ik het nodig, of kan het minder.
- Kan het goedkoper
- Met auto/reiskosten, bekijk goedkopere alternatieven zoals OV of fiets.
- Kijk in je omgeving, Netflix abonnementje delen met vrienden etc.

Daarnaast
- Genereer meer inkomsten (vrouw laten werken)
- Ga sparen...

• Hydra
Veel uren sporten is natuurlijk ook een luxe, dat kost ook geld in de vorm van voeding.
WTF? :D

Beweging voor kinderen is #$^&#$ geen luxe, helemaal in deze tijd waarin kinderen makkelijk de hele dag niet bewegen en scholen steeds minder gymles geven.

• Lan Mandragoran
Remko24 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:27:
Uitgangspunt is gewoon:
Bekijk elke uitgave en bedenk hierbij:
- Heb ik het nodig, of kan het minder.
- Kan het goedkoper
- Met auto/reiskosten, bekijk goedkopere alternatieven zoals OV of fiets.
- Kijk in je omgeving, Netflix abonnementje delen met vrienden etc.

Daarnaast
- Ga sparen...
Eens. TS kan prima her en der een beetje besparen. Maar als je echt significant wilt overhouden zal je vrouw ook aan de bak moeten. Met 1 salaris 4 personen onderhouden is niet meer de standaard.

• maximiliaan_nl
*stokpaardjes troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:40 (92%)

• ChojinZ
  • Laatst online: 11:19
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:27:
[...]

WTF? :D

Beweging voor kinderen is #$^&#$ geen luxe, helemaal in deze tijd waarin kinderen makkelijk de hele dag niet bewegen en scholen steeds minder gymles geven.
Komt omdat ze allemaal heel de dag op de tablet/telefoon zitten. maar dat is ook een luxe... :+

Maar idd, ff serieus... sporten voor kinderen is eerder noodzaak dan een luxe...

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• Xtr3me4me
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:28:
[...]

Eens. TS kan prima her en der een beetje besparen. Maar als je echt significant wilt overhouden zal je vrouw ook aan de bak moeten. Met 1 salaris 4 personen onderhouden is niet meer de standaard.
Helemaal mee eens, enige waarop hij zou kunnen bezuinigen is auto weg doen en met OV reizen.

Daarbij meer inkomsten in huis brengen = vrouw aan de bak moeten!

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-06 21:13
Maar bespaart je ook weer dure zorg kosten omdat je gezond leeft. Ik snap niet waarom je in het topic zo pedant je mening probeert te behalen omdat je zelf op weinig kan leven.

In jouw levensstijl, hou je daar rekening met kinderen? Kinderen eten redelijk wat, hebben bepaalde behoeftes (kind naar zwemles sturen lijkt me geen exorbitante behoefte). 80 e p/m aan internet lijkt me wat veel, maar het niet hebben lijkt me ook weer nodeloos.

Misschien is het handig om iets minder te projecteren, en meer mee te denken.

|>

• Hydra
maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:29:
Minder eten om te beginnen scheelt al veel natuurlijk. Dus de luxe heft de andere luxe op in dezen.
Of gewoon de kinderen wegdoen. Scheelt ook een hoop. Is natuurlijk ook 'luxe'.

Je kunt ze gewoon ophouden eten te geven dan gebeurt de rest ook vanzelf. d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Eten is ook een luxe, Het beste is om fanatiek asceet te worden en dagelijks op een paar grassprieten en water te overleven. Scheelt ook kosten voor wc-papier, :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-06 21:54
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:
Zeg zo'n 3000 en inkomsten zijn netto zon 3050...
Als ik het een beetje bekijk dan doe je eigenlijk geen hele gekke dingen. Niet dat er niet her en der iets bespaard kan worden, maar het "probleem" is gewoon dat jullie een relatief dure woning en waarschijnlijk ook auto hebben voor jouw inkomen waardoor er heel weinig overblijft voor andere dingen. Gok dat die woning nog gekocht is toen je vrouw nog wel werkte, want vraag is of je die hypotheek op alleen je eigen inkomen had kunnen krijgen. En toen is je vrouw gestopt met werken terwijl daar dus nauwelijks de ruimte voor was. Tja, dan blijft er niet veel over. Zeker omdat kinder ook niet gratis zijn, en ik kan je alvast vertellen; die worden niet goedkoper. Straks willen ze sporten, moeten ze studeren etc.

Overigens, kleine opmerking op je berekening. Je hypotheekkosten zijn netto natuurlijk een stuk lager. Denk dat je wel een paar honderd/maand aan HRA terug krijgt? Anderzijds mis ik ook verschillende grote posten aan kosten zoals onderhoud huis of kleding voor 4 pers.

Maar goed, afgezien dat het natuurlijk wel verstandig is om her en der een paar tientjes te bezuinigen waar het kan lijkt het toch het verstandigst dat je probeert om gewoon het inkomen een stuk omhoog te krijgen. Misschien kan je vrouw weer gaan werken. Of wellicht kan je zelf iets vinden wat meer betaald. Of gewoon dichter bij huis is waardoor die dure auto overbodig is. Of je moet gewoon qua huis echt een stap terug kunnen nemen, maar hangt natuurlijk ook een beetje af waar je in het land zit wat er mogelijk is.

Hielko wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:36 (8%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
_vision schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:30:
Eten is ook een luxe, Het beste is om fanatiek asceet te worden en dagelijks op een paar grassprieten en water te overleven. Scheelt ook kosten voor wc-papier, :+
Of gewoon doodgaan. Leven is een luxe, heb je allemaal niet nodig.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:24
Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:28:
[...]

Dat heeft alles te maken met keuzes. Met 1 salaris, zeker met wat TS aangeeft, kan dat in principe prima hoor.

Wisselwerking Flickr Strava

• Xtr3me4me
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

maximiliaan_nl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:29:
[...]

Minder eten om te beginnen scheelt al veel natuurlijk. Dus de luxe heft de andere luxe op in dezen.
Beste,

Jij bent nu echt geen enkel nuttig woord hier aan het typen voor de TS'r. Het is complete onzin wat je nu allemaal typt. Kinderen niet sporten, kinderen minder eten...

Weet je wat, verkoop je kids op marktplaats heb je extra centje kun je de PL aflossen en hou je maandelijks meer geld over, zo iets had je in gedachte maximiliaan_nl :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
_vision schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:30:
[...]

Vervang je internet dan door een paar postduiven. Hoef je alleen nog wat zonnebloemen te kweken in de tuin als voer. Oh, kan je meteen wat graan of rogge meekweken voor wat afwisseling in je voeding. En die kinderen, die kunnen natuurlijk ook gewoon nog werken. Bewegen ze ook. Bespaart weer geld voor een sportvereniging en levert juist geld op.

• Apiekool
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:59
Remko24 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:27:
Ik lees dat hier nu meermaals. Ik snap dat het genereren van meer inkomsten een (goede) oplossing is, maar ik heb zo het idee dat de rust die je krijgt binnen een gezin door één van de ouders thuis te laten juist erg prettig is.

Bij ons betekend het meer quality time met mijn gezin, meer rust doordat je 's avonds of in het weekend niet aan het huishouden hoeft en minder het idee dat je een gejaagd leven lijdt.

Maar ieder natuurlijk zijn ding, de vrouw(of man) in kwestie moet het natuurlijk ook wel willen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:27:
Aan de andere kant hoef je echt geen 'les' te hebben om te bewegen. Een (oude) fiets/step/rolschaatsen/bal en het kind (en ouder) kan zich lekker uitleven buiten.

iPod mini met 16GB

• Hydra
wisselwerking schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
Dat heeft alles te maken met keuzes. Met 1 salaris, zeker met wat TS aangeeft, kan dat in principe prima hoor.
Als hij een significant bedrag per maand over wil houden gaat hij het niet redden met links en rechts een paar stuivers. Ik schat dat 'ie op korte termijn 100 euro ofzo kan bezuinigen, maar dat zou 'ie voorlopig vooral moeten steken in 't versneld aflossen van die lening.

Dat z'n vrouw, die 5 dagen in de week zo'n 6 uur 'niks' doet, gaat werken is de slimste oplossing m.i.

• Xtr3me4me
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Aan de andere kant hoef je echt geen 'les' te hebben om te bewegen. Een (oude) fiets/step/rolschaatsen/bal en het kind (en ouder) kan zich lekker uitleven buiten.
Kan zijn maar een zwemdiploma is wel een must! Kan zeggen wat je wilt, maar kinderen behoren gewoon hun zwemdiploma te behalen. En dat kost nu eenmaal geld.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True