Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:11
Partner)
Bij zwangerschap ontslagen en gekozen om huisvrouw te worden. Zwanger solliciteren pakte niet goed uit en om dan de eventuele opvang kosten te voorkomen de keus gemaakt.
Ik denk dat de grootste winst dat je kunt behalen zit in het feit dat je vrouw weer wat uurtjes gaat werken. Het argument van eventuele opvangkosten wordt heel vaak heel snel getrokken, maar is niet altijd zo zwart/wit. Ten eerste krijg je van de belastingdienst nog wat terug ervoor, daarnaast als je beide werkt krijg je zo maar ongeveer 2K per jaar extra van de belastingdienst i.v.m. combinatiekorting.

Ik zou zeggen kijk of je vrouw uurtjes kan gaan werken, er zijn ook zat flexibele banen op flexibele uren, waardoor je wellicht ook al minder opvang nodig hebt.
Pakt je vrouw tussen de 1000-1500 euro netto per maand, dan hou je dat ineens "over" per maand, is toch zo'n 12K per jaar :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
Xanaroth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
[...]
De hypotheek is serieus hoog. Bovendien zit je daar heel veel jaar aan vast. Iets zegt me dat die nog is gebasseerd op 2 salarissen? Misschien niet leuk om te horen, maar verhuizen is toch iets dat je serieus zou moeten overwegen met een dergelijke val in gezinsinkomen. Dit ook gezien je opmerking dat de WOZ dit jaar alleen al 70k stijgt, betekend dat je niet in een 'gewone' 120m2 eengezinswoning met tuin woont van 200-400k, maar eerder iets van 600k-800k.
Misschien woont die er al wat langer en heeft daarom een hoger rente percentage. Niet iedereen heeft een 1.8% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 15:38
Hankie0412 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:33:
Maar wat ik ook bijzonder vind aan de auto is dat de PL 250 euro kost, met nog 4 jaar. Zeg dat dit al een jaar loopt en dus een lening zal zijn van ongeveer 15000 euro. De gekochte auto zou toen 8 a 9 jaar zijn, dan heb je een aardig dure occasion gekocht.
Geld lenen voor iets wat zo hard minder waard wordt is sowieso kut. Heb het ook gedaan voor m'n huidige auto (moest wel, baan opgezegd en freelancer geworden) maar da's een 15 jaar oude youngtimer. Die waardeert niet zo hard meer af.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:28:
[...]

Vind je dat niet wat makkelijk gesteld? Hij geeft ook aan dat het zware posten zijn. Maar je gaat niet 'even' verhuizen. Je lost ook niet 'even' een lening van zegmaar 10k af als je geen spaargeld hebt.

Dus wederom; dat z'n vrouw ook gewoon gaat werken is veruit de simpelste oplossing.
Ja en nee. Uiteraard als zijn vrouw gaat werken levert dat een hoop meer inkomsten op, maar naar de andere opties / oorzaken wijzen kan dan nog steeds geen kwaad. Wat als om wat voor reden zijn vrouw toch niet wil gaan werken? Of als ze een baan vindt, daarvoor maar een auto gaat private leasen, baan blijkt toch niet goed te gaan, en ze heeft een 3 jarig private lease contract waar ze aan vast zit. Uiteraard is dit compleet hypothetische voorbeeld geen reden dat ze niet moet werken, wel dat ze niet dan moeten denken dat geld geen probleem meer is, en dus weer dezelfde fouten maken als er eerder zijn gemaakt. Want laten we duidelijk zijn: De financiele krapte is niet omdat zijn salaris te laag is.
matty___ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Misschien woont die er al wat langer en heeft daarom een hoger rente percentage. Niet iedereen heeft een 1.8% 8)7
Het gaat niet om het rentepercentage, maar maandlasten. Daar rekenen banken ook mee. En zijn huidige maandlasten gaan heel ruim voorbij de huidige regels. Hij kan tegenwoordig simpelweg niet zo'n hoge hypotheek meer krijgen op zijn salaris, dus niet geheel verrassend dat er nu niet heel veel overblijft.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 06-03-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Die 100km is volgens mij in beide richtingen, 50km enkele reis, te oordelen aan de kilometervergoeding.
Je hebt gelijk. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sissors schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:38:
Wat als om wat voor reden zijn vrouw toch niet wil gaan werken?
Inruilen voor een betere? ;)

Ik hoop overigens in hun situatie dat z'n vrouw niet gaat private leasen. Da's ook gewoon een (extra) lening.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Druppel op de gloeiende plaat: annuleer je nexflix abo en sluit hem opnieuw af via een VPN via turkije.

Dat is een eenmalig iets waar je behalve de betaalmethode (creditcard) niets van merkt (je krijgt gewoon je Nederlandse aanbod te zien) De VPN is ook alleen nodig voor het afsluiten van het abonnement

Dan ben je 39,99 Turkse Lira per maand kwijt voor het duurste abonnement (6.54 euro)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

JT

VETAK y0

@kcmedia Ik ben toch wel heel benieuwd naar het volgende:
- Wat voor auto rij je nu precies?
- Waarom deze auto?
- Aan welke zakelijke eisen moet je auto voldoen? Auto voor een timmerman heeft andere eisen dan voor een gedetacheerde IT engineer.
- Aan welke privé-eisen moet je auto voldoen behalve plek voor 4 personen?
- Hoeveel kilometer rij je per jaar?

Ik denk, nog voordat ik bovenstaande lees, dat je hoge eisen hebt voor een auto. Zoveel kosten alleen maar voor 100km per dag? Ik heb jaren 200+ kilometer gereden in een Civic uit 96. Wel eentje die 1:20 reed op de snelweg ;) 70k km mee gereden, verkocht bij 215k km omdat ik een lease-auto uit mocht kiezen maar die ging echt nog wel een tijdje mee. In al die tijd (aantal jaar) ongeveer 1500 aan kosten gehad aan onderhoud (eigenlijk minder omdat ik een hoop zelf deed maar dat is voor de meeste mensen geen optie). Aanschaf was 2000, verkocht voor 1000 dus 1000 afschrijving. 2500 euro over 3 jaar/70k km, wegenbelasting en verzekering 50e per maand. 50x36 = 1800. 4300 euro plus nog wat brandstof over 36 maanden. Zelfs met 100e brandstof per maand kom je uit op 220 euro totaal. Nou snap ik dat je misschien best ietsje luxer/nieuwer/ruimer/veiliger wilt met kinderen maar het gat naar 750 euro is nu wel erg groot :)

En los van of je het eerlijk vindt of niet, woon je misschien te ruim voor je situatie (geen werkende vrouw)? Nu verkopen en kleiner terugkopen is gunstig gezien de markt. Daarnaast kun je waarschijnlijk in rente omlaag. Stel dat je 300e per maand bespaart op je woning en 250 op je auto dan scheelt dat al flink. Hier en daar nog wat slimmer handelen (internet, gwe) en je komt op 600e minder kosten per maand. Ik heb er alle begrip voor dat het wellicht moeilijk is om afscheid te nemen van een huis en/of de bijbehorende luxe maar soms moet je helaas inleveren...

Een alternatief kan zijn dat je kijkt naar rentemiddeling. Je hebt dan 2 opties: eenmalig een boete betalen voor een x procent van je rente af. Interessant als je nog lang in je woning blijft. De andere optie is wat van je rente af maar minder dan bij een boete. Voorbeeld: je zit op 4%.
Middelen met een boete: 2,8% rente (1,2% eraf) + boete
Middelen zonder boete: 3,2%

Kan je, afhankelijk van je situatie, ook zomaar 50-150 euro per maand schelen.
Stoelpoot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:01:
[...]

All In One 80 bruto. Uit m'n hoofd gezegd is dat ongeveer het hoogste Ziggo-tarief. Als dat zo is: Voor 20 euro minder heb je alsnog 200Mbit internet, en mis je wat zenders. Verder blijven de meeste extra's en garanties gelden.
Als het Ziggo is kun je inderdaad een stap omlaag, is 65 euro. Als je contract afgelopen is dan kun je ook nog makkelijk korting bedingen van 20 of 25 euro voor een half jaar. Makkelijke winst.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 06-03-2019 14:47 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hydra
Imnoa schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:40:
Dan ben je 39,99 Turkse Lira per maand kwijt voor het duurste abonnement (6.54 euro)
De boel flessen voor die paar euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-07 21:57
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:06:
[...]

Ook een argument waar ik niks mee kan, waarom zou je geen woning voor onder de 2 ton kunnen vinden?
Ik zit net 3 maanden in mijn huis en waren vrij op naam ver onder de 2 ton.

Dat is uiteraard geen huis in Amsterdam, maar er zijn genoeg grote steden of buitengebieden waar je voor 2 ton in een prima huis kunt zitten. 150 meter verder in de wijk staat hier een huis (2 verdiepingen, en waarschijnlijk een hoop onderhoud nodig) voor net iets meer dan een ton.
Voor anderhalve ton koop je hier netaan een appartement met 2 kamers, 40-50 m2, dat uitgewoond is. Dan zit je, zonder files, een goed half uur van Amsterdam af. Of, per trein, 35-40 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

Rmg

kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:

Ik snap om een mooie conclusie te kunnen geven dat er meer details nodig zijn, maar wil een 'algemene' discussie beginnen om meerdere mensen dit ervaren...?

Ik wil zeker niet klagen want wij hebben het goed zeker ten opzichte van andere mensen, maar zie het verschil tussen 'enkele jaren geleden, als starter in de arbeidsmarkt en eenvoudiger leven t.o.v. nu goede baan, hard werken en meer werken + gezin en stuk minder over houden' , vandaar mijn vraagtekens :)
Tussen enkele jaren geleden en nu zit dus een partner die niet meer werkt, 2 kinderen met bijkomende kosten en een lening voor een auto (+ de kosten voor de auto).

Je hele levensstijl is veranderd toch niet raar dat je dat voelt? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:41:
[...]

De boel flessen voor die paar euro?
Kleine 100 euro per jaar, en je flest niemand. Als je toevallig in turkije op vakantie bent en je sluit daar je abonnement af kraait er ook geen haan naar? Ik tank ook in duitsland (woon vlakbij de grens) is wat mij betreft hetzelfde.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43

Cybje

First Post!

Ik kan lastig de details van alle keuzes inzien, zoals de hypotheek die aanvoelt als vrij hoog. Is dat bedrag overigens inclusief of exclusief de HRA die je van de belastingdienst terug ontvangt?

Ik zou m.b.t. die 'all in one' van 80 euro serieus overwegen of je het nodig hebt. Heb je niet voldoende aan alleen een internetabonnement? Gebruik je bijv. wel vaste telefonie? En kijk je zoveel TV op de gewone zenders? Een internet-only abonnement met een beetje fatsoenlijke snelheid heb je al voor 30-40 euro per maand (zoals gigabit bij Tweak, of 200 Mbps bij T-Mobile). Dan bespaar je zomaar 40+ euro per maand (480+ euro per jaar!). Ik vond dat persoonlijk veel geld en heb dus internet-only genomen hier. Via NPO App op de TV kun je nog wel Ned 1/2/3 dingen kijken. En je hebt ook al Netflix.

Kun je verder ook niet besparen op G/W/L? Kun je je huis niet 1-2 graden Celsius kouder stoken? Met 18 of 19 graden Celsius is in de winter ook comfortabel te leven als je een trui aantrekt. M.b.t. elektriciteit, wees kritisch met wat je allemaal aan apparaten aan laat staan.

En wat voor auto heb je dat de wegenbelasting + verzekering al 160 euro is? Zelfs met een vrij recente (en dus veilige) auto moet je op rond de 100 euro uit kunnen komen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Xanaroth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:35:

[...]

Hij zou het niet kunnen lenen nu, dan blijft hij steken op ~880 ofzo. Dus ja, het is hoog voor 1 persoon met dergelijk salaris als ze aanraden om 20% lager te gaan zitten.
Jawel, maar dan waarschijnlijk tegen een lager rentepercentage waardoor de lasten lager zouden zijn. Hou er ook rekening mee dat we het hier niet alleen over rente hebben, maar ook aflossing. Oversluiten is niet altijd een voordelige optie.

Met zijn huidige inkomen (zeker als er 3 jaar stabiele ZZP cijfers aangeleverd kunnen worden), gaat de TS richting de 3 ton qua mogelijke hypotheek, alleen op zijn inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 13:32
Imnoa schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Kleine 100 euro per jaar, en je flest niemand. Als je toevallig in turkije op vakantie bent en je sluit daar je abonnement af kraait er ook geen haan naar? Ik tank ook in duitsland (woon vlakbij de grens) is wat mij betreft hetzelfde.
Dit is off-topic, maar je flest de boel wel:
Terms of use van Netflix (https://help.netflix.com/legal/termsofuse):
4.3. You may view the Netflix content primarily within the country in which you have established your account and only in geographic locations where we offer our service and have licensed such content.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Apiekool schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
[...]

Ik lees dat hier nu meermaals. Ik snap dat het genereren van meer inkomsten een (goede) oplossing is, maar ik heb zo het idee dat de rust die je krijgt binnen een gezin door één van de ouders thuis te laten juist erg prettig is.

Bij ons betekend het meer quality time met mijn gezin, meer rust doordat je 's avonds of in het weekend niet aan het huishouden hoeft en minder het idee dat je een gejaagd leven lijdt.

Maar ieder natuurlijk zijn ding, de vrouw(of man) in kwestie moet het natuurlijk ook wel willen :)
Eens,
Maar ik lees ook dat zijn kinderen ondertussen naar de basisschool gaan.
Wij hebben ook jonge kinderen en mijn vrouw werkt ongeveer 20 uur per week.
70-80% onder schooltijd.
Ze gaan 2x per week maximaal 1,5 a 2 uur naar een gastouder bij ons in de buurt,

Wij betalen netto 60-70 euro aan opvangkosten tegen een inkomens stijging van 700-800 euro per maand.
En mijn kinderen komen echt geen aandacht te kort van ons als ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Door de gemaakte keuze om huisvrouw te worden, zijn jullie eigenlijk boven je stand gaan leven doordat de uitgaven niet mee dalen.
(toch) weer aan het werk gaan lijkt mij de beste optie als verhuizen niet gaat.

Jullie hielden altijd een kasboek bij dus blijkbaar vonden jullie het acceptabel om ongeveer 0 euro per maand over te gaan houden. Ik zou dat toch als een flink risico gezien hebben en bij voorbaat maatregelen genomen hebben zoals het opbouwen van een gezonde financiele buffer door ten minste tijdelijk minder luxe te leven. Zoals al aangehaald kun je met chromecast + 25 euro abbo prima internetten en tv kijken (doe ik zelf al jaren). Zorgverzekering is er ook vanaf 90 euro per volwassene.

Je zegt we hebben het goed. Maar op mij komt het financieel erg fragiel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-08-2024
qua inkomens en uitgaven lijken we erg op elkaar (incl de kinderen) groter verschil wat is zie is de hypotheek, die van ons is bijna 400 euro lager.

We hebben een opknappertje gekocht zonder bouwdeposito, nadeel is wel dat na meer dan 10 jaar we nog af en toe wat moeten verbouwen. Als je je niet ergert aan tegeltjes uit de jaren 80 in het toilet en een RVS keukenblad scheelt dan een hoop geld.Tenzij je wilt verhuizen ben je daar niet mee geholpen.

En daarnaast rijd ik in een auto op gas, en prive geen lease, maar dat heeft er meer meer te maken dat ik parttime werk, dan is de reiskosten vergoeding lager maar de bijtelling blijft gelijk.

LPG mijn gewichtsklasse bij mijn auto (dacia logan mcv) is ca 50 euro duurder per 3 maanden, en als je er een beetje op let waar je tankt dan zit je rond de 60 ct de liter, dus het loont al snel om daar eens naar te kijken mocht je voor een andere auto gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:40:
[...]

Inruilen voor een betere? ;)

Ik hoop overigens in hun situatie dat z'n vrouw niet gaat private leasen. Da's ook gewoon een (extra) lening.
Vrouwen zijn ook luxe hé! ;)

Maar inderdaad. Denk dat de situatie heel snel verandert als de vrouw een paar uur per week gaat werken. Dan zsm die lening aflossen, scheelt weer 250 per maand wat hij dan kan gaan sparen. En dan zitten er extra inkomsten en voordelige aftrekposten bij, win/win.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:09
ik zou het volgende doen:
hele korte termijn:
- kids van zwemles afhalen. ze zijn VIER jaar oud. Da's gewoonweg te jong. (-120 euro per maand)
- AIO abbo aanpassen (-30 euro per maand)

korte termijn
- auto verkopen, en een veel goedkopere aanschaffen . Ik ken de bedragen niet, maar van die PL zou je dan moeten kunnen afkomen (-250 euro per maand)
- zorg dat je vrouw een baan krijgt. 20 uur pw is snel 900 euro netto er bij

iets langere termijn:
- ga dichterbij werken. Misschien ook een manier om een financiele stap te maken.

ik mis trouwens uitgaven voor persoonlijke verzorging en kleding. Hoe zit het met verjaardagen van jezelf en anderen. Als inkomsten mis ik de HRA.

[ Voor 12% gewijzigd door 107mb op 06-03-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Modbreak:*knip*

We gaan hier niet lopen trollen over het al dan niet voldoen aan de voorwaarden van Netflix, etc., nog eigen stokpaardjes doordrammen.

[ Voor 79% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:58 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Modbreak:*knip offtopic*

[ Voor 120% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gadgeteer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:32:
[...]

Nee, het is 12 euro per dag voor 2 volwassenen en 2 kids en dat is prima te doen, wij redden dat voor pak hem beet 7 tot 9 euro per dag ook prima met eenzelfde gezinssamenstelling. Het is net wat je koopt.
@maximiliaan_nl beweert voor €100 per maand extreem gezond te kunnen eten met twee personen. Jij rekent met de getallen van de TS en die zijn heel normaal, daar zijn we het over eens.

Voor bijvoorbeeld avondeten: Twee paprika's: €0,50, Uitje: €0,15, 200 gram volkoren macaroni: €0,30, half pakje gezeefde tomaten: €0,25. Ongeveer 300 á 350 kcal.

Dan ben je al €1,25 verder en extreem gezond durf ik deze maaltijd niet te noemen. Heb je nog €1,75 over voor twee andere extreem gezonde maaltijden die je minstens nog 1700 á 2200 kcal gaan brengen om aan een gezonde inname te komen. Dat gaat hem echt niet worden. En dat heeft helemaal niets met luxe te maken, maar met basisbehoefte.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Modbreak:*knip offtopic*

[ Voor 100% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Hexxagon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:13:
@kcmedia

Misschien als je vrouw toch vooral thuis is, kan ze haar diensten opgeven als oppasser? Dat andere drukke ouders soms hun kinderen kunnen 'dumpen', zodat ze kunnen werken, etc.? Ik zag dat in Frankrijk, gewoon een huisvrouw die elke dag op 4-9 kinderen past.
Dat kan niet zomaar even . Huis moet gekeurd worden door de ggd kost al snel een paar 100 euro.
Ook zal de vrouw een diploma moeten halen voor gastouder kost je ook een hoop centen.

Als zij gaat werken kun je een hoop terug krijgen aan opvang kosten.

Verder vind k 400 voor boodschappen wel mee vallen .
Wij gezin van 5 2 volwassen 3 kinderen tussen 0 en 5 zijn zo'n 600 euro kwijd per maand

Auto zou idd minder kunnen.
En de hypotheek is behoorlijk aan de prijs maar dat hangt ook samen. Met de totale kosten en rente die je toen hebt afgesloten.

Er is maar 1 optie meer inkomsten binnen halen.

2 werkende ouders met fulltime uren gaat prima samen met kinderen. Voorbeeldje

Zij werkt in 3 ploegen en ik werk in de horeca onze kids zijn maar 2 halve dagen in de opvang. Waar een wil is kun je veel . Je moet alleen willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

Pizza_Boom schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:42:
[...]
Voor anderhalve ton koop je hier netaan een appartement met 2 kamers, 40-50 m2, dat uitgewoond is. Dan zit je, zonder files, een goed half uur van Amsterdam af. Of, per trein, 35-40 minuten.
Nou, beetje krap, maar dat lijkt mij een prima betaalbare oplossing.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Dat kan niet zomaar even . Huis moet gekeurd worden door de ggd kost al snel een paar 100 euro.
Ook zal de vrouw een diploma moeten halen voor gastouder kost je ook een hoop centen.

Als zij gaat werken kun je een hoop terug krijgen aan opvang kosten.

Verder vind k 400 voor boodschappen wel mee vallen .
Wij gezin van 5 2 volwassen 3 kinderen tussen 0 en 5 zijn zo'n 600 euro kwijd per maand

Auto zou idd minder kunnen.
En de hypotheek is behoorlijk aan de prijs maar dat hangt ook samen. Met de totale kosten en rente die je toen hebt afgesloten.

Er is maar 1 optie meer inkomsten binnen halen.

2 werkende ouders met fulltime uren gaat prima samen met kinderen. Voorbeeldje

Zij werkt in 3 ploegen en ik werk in de horeca onze kids zijn maar 2 halve dagen in de opvang. Waar een wil is kun je veel . Je moet alleen willen
toon volledige bericht
Gastouder worden valt mee..
Studie kost je 100-200 euro..
VOG 30-40 euro.
Kinder EHBO 45 euro.
Als je voor een bureau gaat werken nemen hun de meeste kosten voor keuring etc op hun. En ben je gewoon in "loondienst"

Bron: Eigen vrouw die laatste 5 jaar gastouder is geweest.

Gemiddelde inkomsten bij 2 gastkinderen 300-500 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:06:
[...]

Nou, beetje krap, maar dat lijkt mij een prima betaalbare oplossing.
Met een gezin met kinderen niet, waar ga je de kinderen laten slapen? Beide bij jou op de slaapkamer? Of in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
een ander huis is geen optie om direct kosten te besparen.
een aanname: 1100 bruto, is dat alleen rente, of inclusief aflossing en spaarpremie voor een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek?

stel dat laatste, dan kun je de hypotheek verdelen in 850 rente en 250 premie. Van de 850 euro rente houd je na HRA 550 euro netto rente over. valt m.i. best mee, en met verhuizen wordt dit niet substantieel minder, zonder er op wooncomfort in te boeten.

Daarnaast kost verhuizen klauwen met geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:55:
ik zou het volgende doen:
hele korte termijn:
- kids van zwemles afhalen. ze zijn VIER jaar oud. Da's gewoonweg te jong. (-120 euro per maand)
- AIO abbo aanpassen (-30 euro per maand)
Ja ze krijgen als ze in groep 3 zitten zwemles op school. Daarnaast kan je in sommige gemeente genieten van gratis zwemles. En ik ga ook met alle 3 de zee in en het zwembad. Gewoon goed opletten en overkomt te niks. Dat is gewoon direct hup 120 euro in de pocket waar je echt wat aan hebt.

Andere tip: Batch kooken. Je kan heerlijke gezonde voedzame maaltijden maken en deze in bulk maken. Vervolgens opdelen over verschillende dagen. Je dumpt die krengen in een bpa vrije magnetron bak warmt ze op en iedereen heb heerlijk te eten. Zo bespaar je echt heel veel geld.

Verder bedankt iedereen voor alle tips hier! Ik ben zelf ook alleenverdiener en heb het niet slecht maar ik zag wat tips voorbij komen waar ik wat aan heb :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:15:
een ander huis is geen optie om direct kosten te besparen.
een aanname: 1100 bruto, is dat alleen rente, of inclusief aflossing en spaarpremie voor een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek?

stel dat laatste, dan kun je de hypotheek verdelen in 850 rente en 250 premie. Van de 850 euro rente houd je na HRA 550 euro netto rente over. valt m.i. best mee, en met verhuizen wordt dit niet substantieel minder, zonder er op wooncomfort in te boeten.

Daarnaast kost verhuizen klauwen met geld.
Wooncomfort mag toch wel op ingeboet worden? Inkomsten zijn tenslotte ook flink gedaald. Juist daar gaat het mis, het opgeven van de luxe.

En over de hele looptijd van de hypotheek heeft verhuizen maar een beperkte financiele impact.

Er vanuitgaande dat TS nu groot woont zou hij dus kleiner kunnen gaan wonen. Het grote huis zou meer overwaarde kunnen hebben dan de nieuwe (kleinere) woning in prijs gestegen is. Lijkt mij dus nog steeds een optie. We kennen de precieze situatie verder niet natuurlijk dus blijft speculeren.

en aflossingsvrij kun je gedeeltelijk natuurlijk gewoon weer meenemen naar je volgende huis/hypotheek. Zou zonde zijn om dat op te geven gezien de reductie in maandlasten die je er mee hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-03-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 16:19
En de buren maar denken "hoe doen ze het toch?!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:12
120 euro per maand zwemles? Hoelang duurt dat dan? Ik heb vroeger ook wel zwemles gehad, maar dat duurde naar mijn weten geen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Gastouder worden valt mee..
Studie kost je 100-200 euro..
VOG 30-40 euro.
Kinder EHBO 45 euro.
Als je voor een bureau gaat werken nemen hun de meeste kosten voor keuring etc op hun. En ben je gewoon in "loondienst"

Bron: Eigen vrouw die laatste 5 jaar gastouder is geweest.

Gemiddelde inkomsten bij 2 gastkinderen 300-500 euro per maand.
Het levert per uur alleen niet zoveel op. Je moet aardige bezetting (en dus drukte in huis) hebben om echt wat noemenswaardigs te verdienen. Bruto per kind kom je op een euro of 5 aan inkomsten. En daar moeten je kosten dus nog vanaf. Die zijn niet enorm, maar ook niet 0. Dus 2 kinderen leveren je 80 tot 90 euro per dag (bruto) op. Dan kom je dus op 400-450 per week als je dat 5 dagen per week zou doen. Het wordt pas interessant als je 3 of 4 kinderen hebt. Maar dan heb je je handen er ook wel aardig vol aan.

3 gastkinderen levert je ongeveer evenveel op als het betere schoonmaakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:18

Honesty

kattenneus!

NotSoSteady schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:22:
120 euro per maand zwemles? Hoelang duurt dat dan? Ik heb vroeger ook wel zwemles gehad, maar dat duurde naar mijn weten geen maanden.
Zwemles is geen hobby meer, zeker als je begint terwijl ze 4 jaar zijn.
Wij zijn voor de oudste 3 jaar bezig geweest voor ABC(was 6 toen die begon bijna 9 had die alles)
De jongste(veel sportiever) hebben we op zwemles gedaan toen die 5 was samen met zijn broertje
heeft al met al ook 3 jaar geduurd, voordat hij B had, voor C geen fut meer.
Ik was zelf 11 toen ik mijn A diploma haalde via het schoolzwemmen maar dat is bijna nergens meer.

ps. bij ons was zwemles iets van 12,50 pwpk dus met 2 kinderen ook 100 euro, plus dat er niks aan is.
Aankleden, zwemmen, afdrogen, aankleden etc etc

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
NotSoSteady schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:22:
met een ABC-tje ben je zo 1,5 jaar (!!!) onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:26:
Wij nog langer met de oudste. Zijn ook van zwembad geswitcht omdat 't niet opschoot. De oudste heeft nu A,B en C, binnenkort is de jongste aan de beurt. Kwa kosten komen we ook redelijk in de buurt inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Maar B en C zijn wel optioneel/luxe natuurlijk :) (serieus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:12
[...]

Vermoedelijk is het dan te lang geleden geweest. Ik heb zelf A en B en ik dacht dat ik dit veel sneller had gehaald. Bij mij werd dit overigens georganiseerd via de basisschool, werden zelfs opgehaald door een grote bus om letterlijk 2 kilometer te rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 06-03-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Laatst online: 29-05 15:06
Afgezien je hypotheek, internet, auto
Vind ik de rest logische uitgaven bij 4 personen
Naar deze dingen zou ik eens naar kijken als ik jou was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:21:
[...]

Wooncomfort mag toch wel op ingeboet worden? Inkomsten zijn tenslotte ook flink gedaald. Juist daar gaat het mis, het opgeven van de luxe.
ik vind het een grote stap, als je ziet dat je met relatief kleine wijzigingen (auto, internet zwemles) 400 euro per maand kunt besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:30:
B is een must (Nederland is een waterrijk land, en dan heb je nog kinderfeestjes), C kost relatief weinig extra.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:31:
[...]

ik vind het een grote stap, als je ziet dat je met relatief kleine wijzigingen (auto, internet zwemles) 400 euro per maand kunt besparen.
Dat is waar, echter vind ik de situatie met 400 euro er bij (als dat al gaat lukken, niet iedereen is daar goed in) ook nog wat aan de krappe kant. Kan allemaal maar net maar moet niets fout gaan.

De grote stap was m.i. het stoppen met werken en huismoeder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 14:10
stftweaker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:21:
[...]
Ja ze krijgen als ze in groep 3 zitten zwemles op school. Daarnaast kan je in sommige gemeente genieten van gratis zwemles. En ik ga ook met alle 3 de zee in en het zwembad. Gewoon goed opletten en overkomt te niks. Dat is gewoon direct hup 120 euro in de pocket waar je echt wat aan hebt.
Die gratis zwemles is dus niet overal zo. Maar: er zijn wél grote verschillen in kosten, en shoppen loont.
Zeker als in de omgeving van TS alleen duurdere zwemscholen zitten zou ik de kinderen er (met de kennis van nu) pas op doen als ze een jaar of zes zijn. Het is leuk en fijn om vroeg te beginnen, maar voor de eisen van het zwemdiploma heeft het gemiddelde kind van 4/5 jaar nóg de kracht, nóg het uithoudingsvermogen, nóg de coördinatieve vaardigheden. Dat komt gewoon pas een jaar later.
Andere tip: Batch kooken. Je kan heerlijke gezonde voedzame maaltijden maken en deze in bulk maken. Vervolgens opdelen over verschillende dagen. Je dumpt die krengen in een bpa vrije magnetron bak warmt ze op en iedereen heb heerlijk te eten. Zo bespaar je echt heel veel geld.
Wat ik nog niet heb zien langskomen: de vrouw van TS werkt niet, althans: niet betaald. Dat geeft ruimte (tijd), als je wilt (en er dus bewust voor kiest om eenverdiener te blijven), om besparingen te verdienen. Zelf brood bakken (oven, niet een aparte broodmachine). Werken met basisingrediënten en niet met halffabrikaten, en inderdaad in bulk koken. Optimaal gebruik maken van de voorraadkast/vriezer/koelkast. Shoppen voor de beste leveranciers. Door beter boodschappen te plannen, vooruit te denken in menu's, enz. en de boodschappen/werkzaamheden thuis daarop af te stemmen.

En vwb de terechte opmerkingen over de autokosten: op korte termijn is de beste investering zuiniger proberen te rijden: 90 ipv 120 scheelt op die 50 kilometer enkele reis weinig reistijd (is het trouwens wel over de snelweg?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:33:
[...]

B is een must (Nederland is een waterrijk land, en dan heb je nog kinderfeestjes), C kost relatief weinig extra.
Tsja ik heb ook alleen A en dat was in mijn tijd ook best gebruikelijk.
Tegenwoordig echter worden veel zaken als normaal gezien die vroeger luxe/optioneel waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Zou ik ook niet doen. Ik ben zelf (als hobby bij een reddingsbrigade) zweminstructeur en toezichthouder geweest. Dit soort bedragen zijn waanzin.

Gewoon zorgen dat je kind A haalt (daar kom je niet onderuit). Wil je meer, dan is een normaal tarief voor kinderen onder de 12 jaar bij een reddingsbrigade ongeveer 9 euro per maand. Doe je dat nog een paar jaar en dan zullen we nog weleens zien welk kind er beter zwemt. :) Ik weet het antwoord al.
Anoniem: 403357 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:40:
[...]

Mijn kleine zit op zwemles (niveau A op moment) maar die mag al meer doen dan ik voor mijn B diploma moest doen (zo'n 15 jaar geleden). Nu hebben wij een leuke aanbieding gehad om A+B in 1x af te kopen, maar anders was het denk ik alleen diploma A geworden denk ik. Met kleding aan, duiken door het gat heen etc., al die dingen is bij onze zwemschool allemaal nog zwemdiploma A.
De eisen zijn vastgestel door de KNZB en overal hetzelfde. Ga je daarna over op reddingszwemmen, dan krijg je te maken met de KNBRD en hun eisen voor diploma's en brevetten (alleen de instructeurs halen ook KNZB diploma's). Maar reddingszwemmen wordt heel veel in verenigingsverband gedaan en die werken met gediplomeerde vrijwilligers (die krijgen hun KNZB opleiding vergoed uit de clubkas) en hebben dus veel minder kosten.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-03-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Tegenwoordig echter worden veel zaken als normaal gezien die vroeger luxe/optioneel waren.
Mijn kleine zit op zwemles (niveau A op moment) maar die mag al meer doen dan ik voor mijn B diploma moest doen (zo'n 15 jaar geleden). Nu hebben wij een leuke aanbieding gehad om A+B in 1x af te kopen, maar anders was het denk ik alleen diploma A geworden denk ik. Met kleding aan, duiken door het gat heen etc., al die dingen is bij onze zwemschool allemaal nog zwemdiploma A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:33:
De grote stap was m.i. het stoppen met werken en huismoeder worden.
En hier hebben we de kern of in elk geval een deel ervan. Het gezinsinkomen is ok, maar niet hoog. Dus is het logisch om maandelijks weinig over te houden bij een op zich weinig bijzondere levensstijl.

Een prima baan met een prima inkomen wil nog niet zeggen dat dat ook een prima inkomen is om een gezin van te onderhouden, relatief hoge mobiliteitskosten te hebben, etc. Dat is niet specifiek voor topicstarter, maar geldt voor het leven in NL. De norm voor een gezin is tegenwoordig anderhalf tot twee werkenden die voor inkomen zorgen.

Om de situatie financieel te verbeteren moet er gezinsinkomen bij (veel zelfs, zie middeninkomensdiscussie). Aan de uitgaven kant zijn er veel minder knoppen om aan te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
de Peer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:36:
De stap van A naar B is relatief klein. Daarbij; voor kinderfeestjes is het vaak een eis dat kinderen die mee gaan zwemmen zowel A en B hebben. Dus ik kan me wel voorstellen dat je als ouder graag hebt dat je kinderen beiden hebben.

Daarbij; het zijn van die typische kosten die je als ouder maar even moet slikken. Dan 'beknibbel' ik liever op m'n telefoon of m'n auto. My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rukapul schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:41:
[...]

En hier hebben we de kern of in elk geval een deel ervan. Het gezinsinkomen is ok, maar niet hoog. Dus is het logisch om maandelijks weinig over te houden bij een op zich weinig bijzondere levensstijl.

Een prima baan met een prima inkomen wil nog niet zeggen dat dat ook een prima inkomen is om een gezin van te onderhouden, relatief hoge mobiliteitskosten te hebben, etc. Dat is niet specifiek voor topicstarter, maar geldt voor het leven in NL.

Om de situatie financieel te verbeteren moet er gezinsinkomen bij (veel zelfs, zie middeninkomensdiscussie). Aan de uitgaven kant zijn er veel minder knoppen om aan te draaien.
Je kan het -puur financiele- deel wel degelijk verbeteren. Er zijn nog wel wat knoppen om aan te draaien, maar elk zal niet prettig voelen, kost relatief veel moeite en levert relatief weinig op.

De TS woont simpelweg op een net iets te grote voet voor zijn inkomen. Dat is te zien aan een duur huis, relatief hoge autokosten, relatief duur pakket internet/televisie.

De keuze is schrapen en één partner thuis kunnen houden en een stapje terug doen in levensstijl, of 1 of 2 dagen in de week er bij werken voor de partner.

Sowieso is het handig om bewust te worden van wat essentieel is en wat luxe is. Het is gemakkelijk om langzaam steeds meer uit te geven, maar een stuk lastiger om een stapje terug te doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Pizza_Boom schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:11:
[...]
Met een gezin met kinderen niet, waar ga je de kinderen laten slapen? Beide bij jou op de slaapkamer? Of in de woonkamer?
Ik wist dat dit antwoord ging komen, en die gedachte is het hele probleem.

Er zijn families in verre landen die in een 'huis' zo groot als een garagebox met 5 man wonen. Is het luxe? Voor hun misschien wel, maar 'wij' zouden daar niet dood in gevonden willen worden.

Ik zie in het eerder genoemde voorbeeld geen probleem in een stapelbedje voor de 2 kinderen en als dat verder de enige ruimte is, een slaapbank in de woonkamer voor de ouders.

Is dat een lekker leventje? Vanuit mijn huidige levensstandaard niet. Maar is het te doen? Ja hoor, ik zie totaal geen bezwaar.

Dat mensen veelal ook nog 3 andere kamers nodig hebben om al hun zooi op te slaan -> overbodige luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even een reactie van een niet-kind hebbende volwassene, maar kost zwemles voor 2 kinderen (ik neem aan 1 uur per week) echt 120 euro?

Dat is 15 euro per uur. Is dat niet extreem duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:48:
Ik zie in het eerder genoemde voorbeeld geen probleem in een stapelbedje voor de 2 kinderen en als dat verder de enige ruimte is, een slaapbank in de woonkamer voor de ouders.
Ja, want je gaat tegelijkertijd met je kinderen naar bed. 8)7

Hun hypotheeklasten zijn wat aan de zware kant. Maar verhuizen naar een huis met maar 1 slaapkamer is, sorry, een domme suggestie. Dan is die relatie ook in een jaar kaput. Volgens mij heb je zelf geen kinderen ofwel?
Gomez12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:52:
Gewoon even een reactie van een niet-kind hebbende volwassene, maar kost zwemles voor 2 kinderen (ik neem aan 1 uur per week) echt 120 euro?

De TS moet maar uitleggen waar de kosten vandaan komen. Waar wij zaten kostte het 36 euro voor 4 lessen. Zelf extra zwemmen met je kind kostte 7.50 geloof ik. Als je 1 uur per week gaat, vordert 't erg langzaam dus wij zijn toen in eerste instantie naar 1 keer les en 1 keer zelf per week gegaan. Later zijn we naar een ander zwembad geswitcht.

Bij twee kinderen zou dan voor ons op 132 per 4 weken uitgekomen zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 15:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Ik zie niet zo heel veel in tornen aan een huis. Dat is helemaal niet nodig.

De belangrijkste conclusies voor de TS zijn:
- Vrouw moet wat inkomen genereren. Dat is fiscaal erg aantrekkelijk.
- De kosten voor de auto zijn te hoog.

Verander deze 2 en je ziet een totaal ander plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34

Volgens mij is het niet uitzonderlijk. Ik zou kinderen van 4 overigens nog niet op zwemles doen. Over het algemeen (er zijn uiteraard uitzonderingen) doen ze er dan veel langer over en als ze klaar zijn zou je eigenlijk nog met een bepaalde regelmaat zelf naar het zwembad moeten, anders verleren ze het ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online

15 euro per uur duur? Voor professionele dienstverlening / lesgeving? Dat valt toch wel mee zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Stoelpoot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:57:
15 euro per uur duur? Voor professionele dienstverlening / lesgeving? Dat valt toch wel mee zeker?
Beetje afhankelijk van of er 5 of 15 kinderen in de groep zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03

Sabbi

je denkt aan mij.

Per les van 45 minuten betalen wij een tientje, gewoon bij het sportfondsenbad, grote groepslessen. 2 jaar erover doen om A en B te halen is ook niet ongewoon. Komt omdat de diploma-eisen een hoop strenger zijn geworden dan dat wij vroeger moest kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:44:
[...]

De stap van A naar B is relatief klein. Daarbij; voor kinderfeestjes is het vaak een eis dat kinderen die mee gaan zwemmen zowel A en B hebben. Dus ik kan me wel voorstellen dat je als ouder graag hebt dat je kinderen beiden hebben.
Diploma's van nu zijn inderdaad behalve in naam nauwelijks te vergelijken met wat wij een generatie terug moesten doen - de eisen voor A nu zijn op veel vlakken hoger dan voor B destijds - en B is eigenlijk niets meer dan dezelfde vaardigheden als bij A, maar dan langer/verder.

Toch is dit wel iets om bij stil te staan. Dat we A als noodzaak kunnen beschouwen lijkt me redelijk duidelijk, maar B is een ander verhaal. Wij hebben geen financiele problemen maar kiezen er toch voor om alleen A zelf te regelen, aangezien er in groep 5 schoolzwemmen is en de kinderen daar hun B kunnen halen. Dat scheelt niet alleen geld, maar vooral ook tijd die aan andere leuke/leerzame dingen besteed kan worden. M'n partner wil bijvoorbeeld onze zoon op zangles zetten in de tijd dat hij nu naar zwemles gaat...

Nu wordt lang niet overal schoolzwemmen gegeven, maar het is wel iets om even mee te nemen in de afweging, en als het echt krap is kun je zeker met de huidige inhoud van de diploma's er prima voor kiezen om het na A in ieder geval tijdelijk voor gezien te houden totdat de financien beter op orde zijn (bijvoorbeeld als die persoonlijke lening afgelost is). Met A leer je de vaardigheden om niet te verdrinken, daar gaat het bovenal om.
Daarbij; het zijn van die typische kosten die je als ouder maar even moet slikken. Dan 'beknibbel' ik liever op m'n telefoon of m'n auto. My 2 cents.
Als er geen alternatief is, ja, maar zeker voor B en hoger kan het zinnig zijn om andere prioriteiten te stellen.

Verder idd dat punt van telecomkosten - EUR 80 is gewoon duur. Ik zit in die business en onderzoek na onderzoek toont aan dat een gemiddeld gezin anno 2019 ~28Mbps download daadwerkelijk nodig heeft en <1Mbps upload. Als je echt een toepassing hebt die meer vereist kan meer gerechtvaardigd zijn, maar in de meeste gevallen koop je niet meer dan een grotere e-penis. Dat is mooi als je niets beters te doen hebt met je geld, maar als je prioriteiten moet stellen zou ik hier als eerste in hakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Beetje afhankelijk van of er 5 of 15 kinderen in de groep zitten ;)
Alsnog, met meer kinderen zal er ook een tweede begeleider nodig zijn. De groepsgrootte zal van toepassing zijn, maar is het echt zo onrealistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:48:
[...]

Ik wist dat dit antwoord ging komen, en die gedachte is het hele probleem.

Er zijn families in verre landen die in een 'huis' zo groot als een garagebox met 5 man wonen. Is het luxe? Voor hun misschien wel, maar 'wij' zouden daar niet dood in gevonden willen worden.

Is dat een lekker leventje? Vanuit mijn huidige levensstandaard niet. Maar is het te doen? Ja hoor, ik zie totaal geen bezwaar.

Dat mensen veelal ook nog 3 andere kamers nodig hebben om al hun zooi op te slaan -> overbodige luxe
Ik snap je punt. Vind ik ook redelijk valide, echter (met het risico eigenlijk meer richting het topic "onbestaan van het middeninkomen" te geraken): Ik vind het argument in zoverre valide, dat je niet groter moet gaan wonen dan je kan betalen. Echter... Iemand met een inkomen van 55k per jaar, geen noemenswaardige of onbetaalbare schulden (sorry, een PL die 250 euro per maand kost mag bij zo'n inkomen niet noemenswaardig meer zijn), een flatje van 2 kamers en 50m2 laten kopen om te besparen, terwijl je met een inkomen van nog geen 20k per jaar, al dan niet verkregen uit ons sociale stelsel, een complete eengezinswoning kan huren, dan loopt er iets scheef. Maargoed, daar is dit het verkeerde topic voor.

Als wat TS schetst wel waar is en hij inderdaad netto minder over is gaan houden doordat hij nu bruto 10k meer krijgt dan vorig jaar, dan zou ik daar persoonlijk vrij simpel in zijn. Minder uren werken. Des noods iets van opleiding o.i.d. via de werkgever, maar in eigen tijd gaan doen, zodat je daarna wel weer een klapper kan maken, mocht je carriere het niet toelaten minder te werken zonder schade. En ja, ik weet dat wij genoeg tweakers hebben die dat verwerpelijk vinden, maar je gaat jezelf toch niet de tering in werken als dat je juist geld kost? Dan word je dus gestraft. Dit natuurlijk even met voorbehoud van niet aangevraagde kortingen en/of toeslagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34

mwa

Vrouwlief voor 24u per week aan de slag, en een goedkopere auto en je krijgt zoveel ademruimte. Klinkt simpel toch?

Edit: Mensen die even voorstellen om dan maar goedkoper te gaan wonen (zonder eerst bovenstaande acties te ondernemen) hebben waarschijnlijk geen gezin. Je verhuist niet zomaar even een compleet gezin om een paar honderd euro te besparen.

[ Voor 51% gewijzigd door mwa op 06-03-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:56:

Dit.

Thuis blijven omdat kinderopvang duur is, is zeker als ze naar school gaan geen goede reden. BSO is echt niet gigantisch duur en je krijgt nog een berg terug van de belasting ook.

Auto kan je altijd makkelijk op bezuinigen als je een stap terug doet qua comfort/luxe. Geen idee wat je nu rijdt maar het is vrij duur allemaal.

Ik heb er zelf bewust voor gekozen een wat ouder model Prius te rijden; zuinig qua brandstof en goedkoop in aanschaf omdat de meeste mensen het een dusdanig lelijke auto vinden dat er weinig vraag naar is. Voor een auto van 10 jaar oud rij je dan wel met climate control, automaat, parkeersensoren en heb je een sloot ruimte op de achterbank waar je U tegen zegt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Het levert per uur alleen niet zoveel op. Je moet aardige bezetting (en dus drukte in huis) hebben om echt wat noemenswaardigs te verdienen. Bruto per kind kom je op een euro of 5 aan inkomsten. En daar moeten je kosten dus nog vanaf. Die zijn niet enorm, maar ook niet 0. Dus 2 kinderen leveren je 80 tot 90 euro per dag (bruto) op. Dan kom je dus op 400-450 per week als je dat 5 dagen per week zou doen. Het wordt pas interessant als je 3 of 4 kinderen hebt. Maar dan heb je je handen er ook wel aardig vol aan.

3 gastkinderen levert je ongeveer evenveel op als het betere schoonmaakwerk.
Onzin, 2 kinderen ongeveer 20u p/w is 200 euro bruto per week (even rekenen met 5 euro p/u)

Kosten vallen wel mee, ouders kunnen alles meegeven, of je rekent aparte maaltijd vergoedingen (zijn vastgesteld).

Voor een maand is dit ongeveer 800 euro. x 12 = toch al gauw 9600 euro per jaar.
Hier moet nog wel belasting en ziekenfonds over betaald worden.
Maar met de inkomensafhankelijke combinatiekorting zal het hooguit een paar honder euro ziekenfondswet zijn... .

Daarnaast heb je legio mogelijkheden aan aftrekposten..

Als je dus 10% van je inkomen reserveert voor belasting etc dan komt dat wel goed. en houd je zelfs over.

Netto dus nog dik 700 euro netto voor 20u p/w met 2 extra kinderen.

En voor de beeldvorming, dus kan in de praktijk dus ook maar 2 dagen werk zijn.. als je 2 niet schoolgaande kinderen van half 8 tot half 6 opvangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 06-03-2019 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
mwa schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:02:
Vrouwlief voor 24u per week aan de slag, en een goedkopere auto en je krijgt zoveel ademruimte. Klinkt simpel toch?
En als de vrouw niet thuis is hoeft de kachel thuis niet te branden, wordt de kast niet leeggegeten (niet lullig bedoeld). Dat scheelt indirect ook in energiekosten & boodschappen.
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:
[...]
en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is.
[...]
Ik weet niet hoeveel werk je dat kost, maar als er veel tijd in gaat zitten dan moet je je afvragen of dit wel de moeite waard is? Doet mij denken aan een aflevering van 'Dubbeltje op zijn kant', de beste man was ook ondernemer en had een eigen winkelpandje, maar eigenlijk moest er elke maand geld bij om de zaak draaiende te houden :X Zaak opgezegd en in loondienst en men had het ineens een stuk breder. Nu heb jij er wel daadwerkelijk inkomsten uit, maar wellicht kun je de tijd beter besteden aan andere dingen en zo indirect de kosten drukken?

Verder eens met auto & boodschappen, die kosten vind ik vrij hoog.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
Ik denk dat de belangrijkste vraag nu is. Waarom wilt vrouwlief niet werken? Denk dat de meeste hier nu wel aangeven vrouw aan het werk, meer geld in een laadje :) en dat is de makkelijkste oplossing.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
dion_b schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:59:
Diploma's van nu zijn inderdaad behalve in naam nauwelijks te vergelijken met wat wij een generatie terug moesten doen - de eisen voor A nu zijn op veel vlakken hoger dan voor B destijds - en B is eigenlijk niets meer dan dezelfde vaardigheden als bij A, maar dan langer/verder.
Ze moeten meer dingen 'kunnen' in de zin van borst- en rugcrawl en dergelijke. Maar ik zag toch wel een immens verschil tussen A en B in moet hoeveel gemak m'n dochter zwom. Het doel van A is dat ze zich veilig aan de kant kunnen brengen in een zwembad, niet meer dan dat. Persoonlijk, en da's puur mijn mening, vind ik het onverstandig te stoppen bij A. Dan moet je dat m.i. compenseren door gewoon veel met ze te gaan zwemmen, maar da's voor de TS alleen maar duurder.

Ik vind het ook volkomen terecht dat veel ouders kinderen alleen naar een zwemfeestje mee willen nemen als ze A en B hebben.

Anyway; een hoop tekst en gedoe over tijdelijke kosten als zwemlessen. Ik denk niet dat daar de voornaamste winst zit voor de TS. Volgens mij waren we er 5 pagina's eerder al uit dat die vooral zit in een vrouw die werkt en lagere autokosten.
ThinkPadd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:04:
En als de vrouw thuis is hoeft de kachel thuis niet te branden, wordt de kast niet leeggegeten (niet lullig bedoeld). Dat scheelt indirect ook in energiekosten & boodschappen.
Ik vermoed dat je een 'niet' mist ;)
Stoelpoot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:00:
Alsnog, met meer kinderen zal er ook een tweede begeleider nodig zijn. De groepsgrootte zal van toepassing zijn, maar is het echt zo onrealistisch?
Mee eens hoor. Was vooral omdat we bij die eerste toko een beetje geirriteerd raakten van de grote groepen waardoor onze dochter, omdat ze geen aandacht trok (niet huilen e.d.) een beetje buiten de boot viel.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hooglander1 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:45:
[...]

Je kan het -puur financiele- deel wel degelijk verbeteren. Er zijn nog wel wat knoppen om aan te draaien, maar elk zal niet prettig voelen, kost relatief veel moeite en levert relatief weinig op.

De TS woont simpelweg op een net iets te grote voet voor zijn inkomen. Dat is te zien aan een duur huis, relatief hoge autokosten, relatief duur pakket internet/televisie.

De keuze is schrapen en één partner thuis kunnen houden en een stapje terug doen in levensstijl, of 1 of 2 dagen in de week er bij werken voor de partner.
Een ander alternatief is om een ander baan in de buurt te zoeken wat 1) mogelijk meer verdient, 2) mobiliteitskosten drastisch verlaagt.

Woonlasten optimaliseren is mogelijk een optie, maar dat hangt maar net van de situatie af. 1100 bruto kan een duur huis betekenen, maar ook hoge rente (lange rentevaste periode) of aflossing.

Elders tientjes gaan schrappen is mogelijk maar zal inderdaad weinig prettig voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
stftweaker schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:06:
Ik denk dat de belangrijkste vraag nu is. Waarom wilt vrouwlief niet werken? Denk dat de meeste hier nu wel aangeven vrouw aan het werk, meer geld in een laadje :) en dat is de makkelijkste oplossing.
off-topic de spellingnazi uithangen: "Waarom WIL vrouwlief niet werken". Wil zonder T, dit hardnekkige misverstand is steeds meer terrein aan het winnen.

@Anoniem: 37297 Voor simpele besparing kun je je all-in-one omzetten naar standaard ADSL-lijntje, goedkoopste is ~25 eur/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:26
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:01:
[...]

AH is niet duur als je de juiste producten kiest. Bizar genoeg is het soms zelfs goedkoper dan de LIDL heb ik gemerkt.
Heb je voorbeelden van boodschappenlijstjes, behalve standaard kiezen voor een winkelwagen vol Euroshopper en/of hamsteren? Voor groente, fruit en vlees en andere kort houdbare producten kan AH niet tippen aan de Lidl qua prijs c.q. prijs/kwaliteit.

Ik zie in andere topics wel eens voorbeelden voorbij komen van budget-boodschappen doen. Product x halen in winkel A, product y halen in winkel B, of op datum C om 8u voor de deur staan voor actie z. Daar heeft een werkend mens helemaal geen tijd voor. Prima als iemand zijn tandpastatube open knipt en daarmee een whopping 8 cent bespaart op maandelijkse basis, maar ik haal mijn levensplezier wel ergens anders. De meeste uitgaven die men vaak onderschat zijn de acties gebaseerd op impulsen; uiteten, roken, drinken, bioscoop, huisinrichting, thuisbezorgd.nl, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je met bijna 60k per jaar met een gezin niet of nauwelijks rondkomt dan leef je in mijn optiek boven je stand, dat wilde ik even kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
*knip niet-constructieve reactie / flame*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

magnifor schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:14:
Als je met bijna 60k per jaar met een gezin niet of nauwelijks rondkomt dan leef je in mijn optiek boven je stand, dat wilde ik even kwijt.
Hypotheek € 1050
T-Mobile € 42,00
Bank kosten € 4,00
Anderzorg € 212,00
Sparen kinderen € 60,00
Energie € 112,00
verzekeringen € 115,00
KPN € 65,00
Vitens € 15,91
Gemeentelijke Bel. € 71,13
GBLT € 45,25
Wegenbelasting € 56,00
Gastouderbureau € 280,00
Zwemles € 70,00
Paardrijden € 60,00

Toaal € 2.266,51

Hierbij komt auto gebruik en dagelijkse boodschappen nog bij..
We wonen niet heel groot (huis van 200k), en hebben ook niet overdreven veel abonnementen en kosten.

Als ik mijn best doe zou ik 5-10% kunnen besparen, maar dit toont wel aan dat de "vaste lasten" voor een gezin vrij snel op kunnen lopen.

Dus makkelijk rond komen van 3k netto (incl toeslagen) is niet vanzelfsprekend wanneer je ook van enig luxe wilt genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Alles globaal gelezen en het eerste wat gaat helpen is dat je vrouw weer aan het (part time) werk gaat. Als is het maar tijdens de schooluren of zelfs avonduren maar zo krijgen jullie twee inkomsten.

Hetgeen zij verdiend is dan extra en dan kun je ook wat opzij leggen. Bekijk verder naar leningen die je hebt lopen en kijk of hier nog iets aan te doen is.

Met de maandelijkse HRA (ik neem aan dat je dit per maand laat terug betalen?) hou je ook wat meer over in de maand.

Wat je nog zou kunnen doen is een kasboekje maken en daar alle kosten opsommen van wat er allemaal uit gaat en wat er binnenkomt. Verder kun je het beste een vast bedrag pinnen voor boodschappen en dit in je portemonnee stoppen. Je gaat dan ook eerder letten op de producten die je in je mandje legt. Dan maar eens geen Coca cola maar gewoon huismerk cola bijvoorbeeld. Pinnen is makkelijk maar je ziet niet wat je uitgeeft.

Qua kinderopvang gingen onze kinderen ook op een vaste dag naar de opvang. Kostte toch best veel ondanks de teruggave tot we eens gingen kijken of het niet anders konden regelen. Dus ik ben 4 x 9 uur gaan werken, had die dag vrij en ben er voor de kinderen om ze van en naar school te brengen en dat bevalt prima. Daarbij scheelde dat natuurlijk we geen kinderopvang meer hoeven af te nemen.

[ Voor 42% gewijzigd door Frostbite op 06-03-2019 16:33 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
magnifor schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:14:
Tenzij je echt minimaal leeft of heel veel pech hebt qua incidentelen, leef je in principe altijd boven je stand als je meer uit geeft dan wat er binnenkomt. Maar volgens mij is dat ook de conclusie die TS al heeft bereikt en daarom juist dit topic aanmaakt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Technomania ® schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:52:
Ik kan van €1257 netto (incl. toeslagen) rondkomen. Ik kan geen gekke dingen doen zoals 1x in de week wat eten laten bezorgen. Wel kies ik er voor om te roken en dagelijks een biertje (of 2,3 :P) te drinken. Als ik dat niet zou doen zou ik natuurlijk veel meer overhouden.

Voor de noodzakelijke dingen zoals nieuwe kleding/schoenen zal ik wel even moeten sparen (of stoppen met roken)
En je kan er zelfs aanvullend nog een Tweakers.net abbo van betalen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Ze houden nu weinig over en het is dus vraag of dit haalbaar is maar als gastouder kun je een redelijk centje bijverdienen (ik ken een aantal gezinnen die het doen). Het neemt wel de praktische problemen weg met opvang enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Onzin, 2 kinderen ongeveer 20u p/w is 200 euro bruto per week (even rekenen met 5 euro p/u)

Kosten vallen wel mee, ouders kunnen alles meegeven, of je rekent aparte maaltijd vergoedingen (zijn vastgesteld).

Voor een maand is dit ongeveer 800 euro. x 12 = toch al gauw 9600 euro per jaar.
Hier moet nog wel belasting en ziekenfonds over betaald worden.
Maar met de inkomensafhankelijke combinatiekorting zal het hooguit een paar honder euro ziekenfondswet zijn... .

Daarnaast heb je legio mogelijkheden aan aftrekposten..

Als je dus 10% van je inkomen reserveert voor belasting etc dan komt dat wel goed. en houd je zelfs over.

Netto dus nog dik 700 euro netto voor 20u p/w met 2 extra kinderen.

En voor de beeldvorming, dus kan in de praktijk dus ook maar 2 dagen werk zijn.. als je 2 niet schoolgaande kinderen van half 8 tot half 6 opvangt.
toon volledige bericht
Dat vind ik dus weinig. Onze schoonmaakster 'doet' 15 per uur bruto en dat is totaal ongeschoold. Het wordt pas wat bij 3 of meer kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:52:
Hun hypotheeklasten zijn wat aan de zware kant. Maar verhuizen naar een huis met maar 1 slaapkamer is, sorry, een domme suggestie. Dan is die relatie ook in een jaar kaput. Volgens mij heb je zelf geen kinderen ofwel?
En je vindt dit een rare situatie omdat? Als je jonge kinderen hebt liggen die waarschijnlijk een stuk eerder op bed dan de ouders. En als je in een dergelijke situatie zou zitten dan pas je daar wel een mouw aan. Ouders naar bed = kinderen naar bed. Opvoeden noemen we dat.
Dat stapelbed is natuurlijk voor de kinderen en de ouders slapen op de slaapbank

Maar dit gaat allemaal een beetje te veel naar de hypothese toe. Zolang je niet eindigt met je gezin onder een brug (en daarmee bedoel ik dus 'op straat') is alles leefbaar als je inkomen niks luxers toestaat. Mensen die boven hun stand leven en dan zielig worden gevonden omdat de kinderen niet op zwemles kunnen hebben iets niet op orde.

In de media zie je zo nu en dan weer eens van die gevallen die tussen het wal en het schip belanden, daar is zeker wat voor te zeggen en voornamelijk een probleem van de bureaucratie en de politiek. Maar als je het 'goed' hebt, zoals de TS, lijken mij die zaken niet aan de orde.
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:52:
Ik vind dat geen domme suggestie, en dan nogmaals is dat één van de problemen waarom zoveel gezinnen in de problemen komen. Hoe je het went of keert, ze willen niet terugvallen in hun levensstandaard.

Natuurlijk is het niet praktisch, en de TS heeft vast het geld voor een betere downgrade.
Als de TS had gezegd dat die 500 euro in de maand er bij inschiet en over een paar maanden al zijn spaargeld op zou zijn dan kan je wat mij betreft hoog en laag springen... als ik je 'handler' was ging je maar eerst even lekker in een caravan zitten met je gezin totdat je financieel weer orde op zaken hebt voordat je de straatsruif gaat plunderen.
Kan mij dan niks schelen of je met 3 man op de bank moet slapen, die bank is dan ineens een hele luxe als je anders ergens op een parkbankje had moeten slapen...

En dat klinkt allemaal hard, maar we kunnen niet allemaal in 'luxe' leven -omdat we dat zo graag willen-.

Ik heb geen kinderen nee, maar als ik óóit in een dergelijke situatie zou komen dan blijf ik niet met de hakken in het zand mijn eigen standaard handhaven.

[ Voor 46% gewijzigd door BLACKfm op 06-03-2019 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

XyritZz schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:02:
[...]

Dit.

Thuis blijven omdat kinderopvang duur is, is zeker als ze naar school gaan geen goede reden. BSO is echt niet gigantisch duur en je krijgt nog een berg terug van de belasting ook.

Auto kan je altijd makkelijk op bezuinigen als je een stap terug doet qua comfort/luxe. Geen idee wat je nu rijdt maar het is vrij duur allemaal.

Ik heb er zelf bewust voor gekozen een wat ouder model Prius te rijden; zuinig qua brandstof en goedkoop in aanschaf omdat de meeste mensen het een dusdanig lelijke auto vinden dat er weinig vraag naar is. Voor een auto van 10 jaar oud rij je dan wel met climate control, automaat, parkeersensoren en heb je een sloot ruimte op de achterbank waar je U tegen zegt.
Volgens mij krijg je alleen maar kosten van de bso terug als je ook bijde aantoonbaar werkt.

Bso kost toch al snel een euro of 7-10 per uur per kind

Zwemles kost hier maar 75 euro voor 12.lessen van een uur ..mijn zoon is net 5 en zit al op zwemles

Maar je hebt wel een kleine kofferbak
Ik rij een passat station van 2012 ik zou die extra ruimte niet willen missen

Als er mee gewerkt dus meer inkomen komt vakt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Laatst online: 18-07 21:21
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Dat vind ik dus weinig. Onze schoonmaakster 'doet' 15 per uur bruto en dat is totaal ongeschoold.
Spuit 11, staat er zelfs. My bad.

De €15 bruto die je verdient, moet je dan ook verrekenen met de €7-€10 die je voor de opvang betaalt. Dan werk je dus om je kinderen op de opvang te plaatsen (niet te willen zien/opvoeden).

Nog daargelaten of je uberhaubt wel een partime baan kan vinden in bepaalde uren. In sommige regio's is dat geen probleem, in andere juist wel.

Er gaat minder zelf gekookt worden, want partner werkt ook, enzovoorts, enzovoorts.

[ Voor 53% gewijzigd door Koenoe op 06-03-2019 17:09 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53

Glewellyn

is er ook weer.

Helemaal mee eens, al die discussies over een ander huis en boodschappen gaan TS niet verder helpen.

TS houdt niets over elke maand; laten we het geheel ook eens van de andere kant bekijken, TS komt niets tekort elke maand! Dus of de vrouw inkomen moet genereren is maar helemaal de vraag.

Uiteraard is het een voor de hand liggende oplossing om meer inkomen te verwerven, maar de persoonlijke situatie kan een hoop uitmaken. Nogmaals, het gezin komt geen geld tekort.

Dan de kansen:
Hypotheek - De hypotheeklasten zijn inderdaad aan de hoge kant, maar dat is niet op korte termijn zonder verdere investeringen te verhelpen. Met één uitzondering: vraag bij de hypotheekverstrekker om het tussentijds verlagen van de risico-opslag. Het huis is in waarde gestegen en de verstrekker zal bij executieverkoop meer van de het hypotheekbedrag terugzien. Het risico op de lening is daardoor gedaald en de rente kan omlaag. Afhankelijk van de hypotheek gaat dat tot een half procent rente schelen.

Vervoer - Het lijkt erop dat TS een PL met een hoofdsom van (als ik het inschat) €15.000 heeft voor de auto, dat kost €250,- aan aflossing en interest. Daarnaast heeft hij kosten voor wegenbelasting, verzekering en brandstof van €500. Als TS in plaats daarvan een Renault Zoe zou leasen voor 450 euro op de zaak en een eigen bijdrage voor privegebruik ter grootte van de bijtelling aan de zaak betaalt, haalt de zaak nog net zwarte cijfers. De nettowinst van de zaak wordt ongeveer 0, en dus is het belastbaar inkomen van TS gedaald met €4000. De auto kost dan 450 euro per maand (zakelijk voor belastingen) en 110 euro privé. Dan bespaar je al snel €300 per maand en je rijdt een nieuwe auto.
Een andere oplossing met een youngtimer is eventueel ook mogelijk.

Nu klinkt €300 misschien niet schokkend, maar het is wel het deel van het inkomen dat je over hebt. Alle vaste lasten zijn er al af. En zodra je met die €300 een buffer hebt aangelegd is het extra vakantie of zakgeld, of eerder pensioen of minder studieschuld voor de kids.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koenoe schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:59:
[...]

Spuit 11, staat er zelfs. My bad.

De €15 bruto die je verdient, moet je dan ook verrekenen met de €7-€10 die je voor de opvang betaalt. Dan werk je dus om je kinderen op de opvang te plaatsen (niet te willen zien/opvoeden).

Nog daargelaten of je uberhaubt wel een partime baan kan vinden in bepaalde uren. In sommige regio's is dat geen probleem, in andere juist wel.

Er gaat minder zelf gekookt worden, want partner werkt ook, enzovoorts, enzovoorts.
De kinderen van de TS zitten op school, dus je hebt er van 8:30 tot 14:30 geen omkijken aan op 3 (onderbouw) of 4 (bovenbouw) van de 5 dagen (continurooster).

Als je een baby of peuter thuis hebt, is 2 gastkinderen natuurlijk interessanter omdat je toch iets binnenkrijgt en geen kosten hebt voor opvang. Mijn schoonzusje begint net als gastouder, maar je zult gewoon een redelijke bezetting nodig hebben om bij 40 uur per week gemiddeld boven het minimumloon te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Glewellyn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:16:
[...]

TS houdt niets over elke maand; laten we het geheel ook eens van de andere kant bekijken, TS komt niets tekort elke maand! Dus of de vrouw inkomen moet genereren is maar helemaal de vraag.

Uiteraard is het een voor de hand liggende oplossing om meer inkomen te verwerven, maar de persoonlijke situatie kan een hoop uitmaken. Nogmaals, het gezin komt geen geld tekort.
TS Komt niets te kort omdat er een aantal zaken simpelweg niet begroot/getoond worden. Het feit dat er geen reserveringen zijn voor onderhoud aan de woning icm niets overhouden zorgt op middellange termijn voor een tekort (of zelfs korte termijn). Zonder gereserveerd vermogen voor bijvoorbeeld schilderwerk heb je een gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:56:
Volgens mij krijg je alleen maar kosten van de bso terug als je ook bijde aantoonbaar werkt.
Euh, da's het hele idee he. Dat z'n vrouw gaat werken en de kids eventueel naar de BSO gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Dat vind ik dus weinig. Onze schoonmaakster 'doet' 15 per uur bruto en dat is totaal ongeschoold. Het wordt pas wat bij 3 of meer kinderen.
Tja. Het is maar een bijverdienste. Daarnaast kun je het prima combineren met gewoon je huishouden zodat je dat niet na werktijd hoeft te doen.
En je hebt geen kinderopvang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53

Glewellyn

is er ook weer.

Napo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:36:
[...]

TS Komt niets te kort omdat er een aantal zaken simpelweg niet begroot/getoond worden. Het feit dat er geen reserveringen zijn voor onderhoud aan de woning icm niets overhouden zorgt op middellange termijn voor een tekort (of zelfs korte termijn). Zonder gereserveerd vermogen voor bijvoorbeeld schilderwerk heb je een gat.
Klopt natuurlijk, maar ook de hypotheekrenteaftrek zie ik niet terug in het lijstje. Stepen we dat tegen elkaar weg.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:21:
[...]

De kinderen van de TS zitten op school, dus je hebt er van 8:30 tot 14:30 geen omkijken aan op 3 (onderbouw) of 4 (bovenbouw) van de 5 dagen (continurooster).

Als je een baby of peuter thuis hebt, is 2 gastkinderen natuurlijk interessanter omdat je toch iets binnenkrijgt en geen kosten hebt voor opvang. Mijn schoonzusje begint net als gastouder, maar je zult gewoon een redelijke bezetting nodig hebben om bij 40 uur per week gemiddeld boven het minimumloon te komen.
niet overal is een continu rooster hoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 03:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Xanaroth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
Dit ook gezien je opmerking dat de WOZ dit jaar alleen al 70k stijgt, betekend dat je niet in een 'gewone' 120m2 eengezinswoning met tuin woont van 200-400k, maar eerder iets van 600k-800k (met alle toekomstige kosten van belastingen tot onderhoud die daarbij ook toenemen).
Nonsens. Mijn hypotheek is €1250 bruto per maand, voor iets van €300k. Helaas aangeschaft in 2014, toen de rente nog behoorlijk hoog was (4,2%). Mijn WOZ is trouwens ook gestegen van €430k naar €500k.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
als ik de kosten in de fipo bekijk dan heb je het stiekem best goed voor elkaar. Je zou zoals hierboven aangegeven kunnen besparen op de persoonlijke lening, nog eens naar de hypotheek kijken of naar je provider (ik betaal maar 30,- bij tele2 voor tv en internet). Maar ik zie niet iets super vreemds.

Maar ik heb wel het gevoel heb dat er nog veel kosten verborgen zitten. Kopen jullie nooit nieuwe kleding, gaan iets leuks met de kinderen doen of ergens een hapje eten? Ik begrijp dat dit een luxe is die wellicht niet voor iedereen weggelegd is, maar toen ik mijn eigen financiën onder loep nam bleek dat daar heel onopvallend echt veel geld naartoe ging. Met twee man avondje naar de bioscoop kan al snel 30 a 40 euro kosten bijvoorbeeld.

En algemene discussie: Vroeger kon een metselaar een groot gezin onderhouden, nu moeten mensen die flink bovenmodel verdienen uitrekenen hoe het gaat lukken. Mijn vriendin en ik zijn weliswaar starters maar hebben zeker geen slechte inkomens en toch is het voor ons al lastig om ene huis te kopen (ja ligt ook aan je eisen, maar toch). Gekke ontwikkeling.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:35:
En algemene discussie: Vroeger kon een metselaar een groot gezin onderhouden, nu moeten mensen die flink bovenmodel verdienen uitrekenen hoe het gaat lukken. Mijn vriendin en ik zijn weliswaar starters maar hebben zeker geen slechte inkomens en toch is het voor ons al lastig om ene huis te kopen (ja ligt ook aan je eisen, maar toch). Gekke ontwikkeling.
En laten we dat lekker in het onbestaan van het midden inkomen topic houden in plaats van weer een topic te vervuilen met dat gedoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
W

Dit, en alsof verhuizen gratis is....

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:24
Je zou zo snel mogelijk van die PL afmoeten. Pluk het laaghangende fruit van een ietsje goedkoper internetabbo, goedkopere energie of voordeliger zorgverzekeraar. Los daarmee versnelt je lening af. Al is het maar met een paar tientjes extra per maand. Bedenk dat elk volgende tientje makkelijker gaat, omdat je vorige maand minder rente hebt betaald.

Auto verkopen en een goedkopere (oudere) auto terugkopen kan ook een manier zijn, maar kan je ook van de regen in de drup brengen, omdat je dan wellicht meer onderhoud hebt en je je auto tenslotte wel nodig hebt voor het verkrijgen van je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:26
Probleem in het kort: te hoge hypotheek ten opzichte van je inkomen (klassiek voorbeeld, lening op basis van twee inkomens en er valt er 1 weg, dit vang je overigens nog voor een gedeelte op door een stijging van je eigen inkomen). Tel daarbij op de PL en het is vrij logisch dat je weinig tot niks kan overhouden in de maand.

Optie 1: kosten verlagen (vrij rigoureus): huis verkopen en een stapje kleiner gaan wonen, met het geld dat je daarmee kan besparen zo snel mogelijk de PL aflossen.

Optie 2: meer inkomsten vergaren. Ook de extra inkomsten eerst gebruiken om de PL af te lossen. Daarna starten met opbouw van een buffer.

Op je overige kosten doe je geen gekke dingen, ben je zelfs zuinig bezig.

[ Voor 43% gewijzigd door BTC100K2021 op 06-03-2019 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@TuutjDrie Zo hoog is die hypotheek ook weer niet. Een hypotheek van 225k met 3,5% rente geeft je al dergelijke maandlasten. Voor dat geld koop je tegenwoordig nauwelijks een tussenwoning. Het gaat namelijk om de bruto maandlasten zoals in de ts staat.

@kcmedia Als je vrouw ongeveer 16 uur p/w gaat werken zullen haar inkomsten vrijwel volledig netto zijn. Dit i.v.m. inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) + arbeidskorting. Als er eventueel bso nodig is, dit wordt met zo'n inkomen nog steeds voor zo'n 60% vergoed, en weegt daarmee dus niet op tegen de financiële baten.
Overigens is alleen kijken naar bruto bedragen niet heel fair, op je hypotheek krijg je makkelijk € 150 p.m. binnen aan HRA. Als je dat opspaart spaar je al bovengemiddeld voor Nederlandse maatstaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Oogje schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Dit, en alsof verhuizen gratis is....
Verhuizen is meer een daadwerkelijke oplossing maar geen quick-fix.

Het is maar net de vraag of de TS momenteel echt geld nodig heeft (dan valt er rechts en links wel wat tientjes te besparen maar niets echt groots) of dat het meer iets is voor de lange termijn.

In het geval van lange termijn kan je gewoon eens 2x per week serieus op funda gaan kijken om te zien of er niet iets voorbij komt wat ook ruimschoots voldoet maar simpelweg veel goedkoper is.
Schrijf je het hele verhaal verhuizen per definitie af en ga je nooit op funda kijken dan blijft het wmb een gerommel in de marge wat niet veel gaat opleveren en dat gaat over 10 jaar niet echt veranderd zijn.
Terwijl als je jezelf voor verhuizen openzet en je serieus gaat kijken wellicht dat je dan over 2 jaar, of wellicht over 5 jaar of wellicht over 9 jaar wel een goedkoper huis vind. Maar zolang je niet kijkt ga je het zeker niet vinden.

Ik ken meerdere mensen die hetzelfde gevoel hebben als TS alleen het merendeel daarvan die zegt toch echt simpelweg op Funda te gaan kijken omdat ze nu toch al niet direct naast hun werk wonen en ze weten dat ze nu duur wonen en het goedkoper kan met een groter huis en een grotere tuin (alleen dan dus in een rustiger gebied). Ook omdat bijv de kinderen ouder zijn geworden (vanaf een jaar of 8 kunnen ze best ver fietsen hoor en is nog gezond ook voor ze) en er dus minder noodzaak is om alles naast de deur te hebben.

10 km verder gaan wonen kan simpelweg al betekenen dat je een grotere of soortgelijke woning hebt tegen lagere maandlasten. En dat tikt aan qua beschikbaar geld.
Alleen je moet ervoor openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tehh ik heb een hypotheek van 245k en betaal toch wel een heel stuk minder p.m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:51:
[...]

niet overal is een continu rooster hoor
Op veel plaatsen al wel. Maar anders laat je de kids 1 dag overblijven op school of bij een vriendje. Kun je van hal 9 tot half 4.
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:16:
@Tehh ik heb een hypotheek van 245k en betaal toch wel een heel stuk minder p.m
Ik ook ongeveer dat bedrag, met bruto ongeveer dezelfde lasten. Zegt echt helemaal niks.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-03-2019 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Laatst online: 18-01-2021
Je zou kunnen verhuizen naar een goedkopere woning dichter bij je werk.
Twee vliegen in één klap.

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met kinderen is verhuizen wel altijd een factortje
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.