Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Apiekool schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
[...]

Ik lees dat hier nu meermaals. Ik snap dat het genereren van meer inkomsten een (goede) oplossing is, maar ik heb zo het idee dat de rust die je krijgt binnen een gezin door één van de ouders thuis te laten juist erg prettig is.

Bij ons betekend het meer quality time met mijn gezin, meer rust doordat je 's avonds of in het weekend niet aan het huishouden hoeft en minder het idee dat je een gejaagd leven lijdt.

Maar ieder natuurlijk zijn ding, de vrouw(of man) in kwestie moet het natuurlijk ook wel willen :)
Probleem is dat je als tweeverdieners bepaalde voordeeltjes geniet die je als eenverdiener niet geniet. Tweeverdieners die samen 55k naar binnen hengelen houden samen meer over dan een gezin met een eenverdiener die ook 55k naar binnen hengelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:32:
Aan de andere kant hoef je echt geen 'les' te hebben om te bewegen. Een (oude) fiets/step/rolschaatsen/bal en het kind (en ouder) kan zich lekker uitleven buiten.
True, maar het gaat hier om zwemles. Da's praktisch verplicht. En een lidmaatschap bij de voetbal ofzo kost echt niet veel, en het levert die kinderen enorm veel op in de ontwikkeling.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 22:44
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:33:
[...]

Als hij een significant bedrag per maand over wil houden gaat hij het niet redden met links en rechts een paar stuivers. Ik schat dat 'ie op korte termijn 100 euro ofzo kan bezuinigen, maar dat zou 'ie voorlopig vooral moeten steken in 't versneld aflossen van die lening.

Dat z'n vrouw, die 5 dagen in de week zo'n 6 uur 'niks' doet, gaat werken is de slimste oplossing m.i.
Verhuizen naar een kleiner/goedkoper huis zou waarschijnlijk al meer schelen dan een paar stuivers ;) Een huis an sich is geen luxe, een groot huis (zeker in relatie tot inkomsten) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 11:04
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:33:
[...]
Probleem is dat je als tweeverdieners bepaalde voordeeltjes geniet die je als eenverdiener niet geniet. Tweeverdieners die samen 55k naar binnen hengelen houden samen meer over dan een gezin met een eenverdiener die ook 55k naar binnen hengelt.
Ja, dat weet ik. Uit ervaring. Het betekend wel dat het dagelijks leven wat hectischer wordt. Ik heb het idee dat de TS daar ook niet voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:07
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Aan de andere kant hoef je echt geen 'les' te hebben om te bewegen. Een (oude) fiets/step/rolschaatsen/bal en het kind (en ouder) kan zich lekker uitleven buiten.
leuk. Kan ze ook meedoen aan het NK rolschaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zou toch eens naar die hypotheek kijken.
1100€ is behoorlijk veel per maand. Op welke termijn loopt die, en aan welke interestvoet?

Ben eigenlijk al wat verwonderd dat je zo'n lening krijgt met jouw inkomen en situatie.

400€ voor boodschappen vind ik persoonlijk heel weinig, hier gaat makkelijk het dubbele er door voor 5 volwassenen, en daar zit geen wijn bij.

Je auto moet je zeker eens herbekijken. Nu, wat je hebt verkopen en een oudere in de plaats kan je nog wel eens voor zware verassingen zetten, maar als die moet vervangen worden, of je kan met de fiets of bus gaan werken, dat kan wel een verschil maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik moet altijd wel lachen om de reacties in topics zoals deze. Het lijkt hier De Luizenmoeder wel ;)
Er zitten wat reacties tussen waarmee je serieus geld kan besparen, dit ga ik dus niet herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:07
ik mis trouwens de kinderbijslag. ook een kleine 70 euro per kind per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05 22:54

Kraz

Saving the world

wisselwerking schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:35:
[...]

Verhuizen naar een kleiner/goedkoper huis zou waarschijnlijk al meer schelen dan een paar stuivers ;) Een huis an sich is geen luxe, een groot huis (zeker in relatie tot inkomsten) wel.
Sommige regio's hebben nou eenmaal hoge huizenprijzen, waardoor je 'standaard' die hypotheek ook hebt.
En dan heb ik het over 'gewone' rijtjeshuizen.

Natuurlijk kun je 'even' verhuizen naar een goedkopere locatie, maar ook dat neemt kosten met zich mee + je ontdoet je dan wel van je huidige sociale omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Interessant topic. Ik zie heel veel posters die overtuigd zijn dat allerlei zaken echt tot de basisbehoeftes behoren. Geeft een goed inzicht waarom zoveel huishoudens maar ternauwernood rondkomen. Aan de TS, als je niet wilt besparen aan de uitgavenkant, dan moet je iets veranderen aan de inkomenskant. Dus: vrouw werken, zelf andere baan of meer werken.

Edit: leestip: https://www.bol.com/nl/f/a-guide-to-the-good-life/38464735/

[ Voor 17% gewijzigd door ErnstH op 06-03-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

107mb schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
ik mis trouwens de kinderbijslag. ook een kleine 70 euro per kind per maand.
Kinderbijslag is 1 keer in de 3 maanden, niet per maand.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*absurdistische troll*

[ Voor 100% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Kraz schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
[...]

Sommige regio's hebben nou eenmaal hoge huizenprijzen, waardoor je 'standaard' die hypotheek ook hebt.
En dan heb ik het over 'gewone' rijtjeshuizen.

Natuurlijk kun je 'even' verhuizen naar een goedkopere locatie, maar ook dat neemt kosten met zich mee + je ontdoet je dan wel van je huidige sociale omgeving.
Uiteraard, maar dan nog. Het zijn keuzes! Veel mensen denken onterecht dat ze geen keuze hebben en dat is niet zo. Wil uiteraard niet zeggen dat het makkelijke keuzes zijn. Maar als ik zie dat TS op 100km van het werk woont dan heb ik het idee dat daar nog wel wat val te halen (of dichterbij het werk gaan wonen of dichterbij werk gaan zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*troll*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
wisselwerking schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:35:
Da's natuurlijk geen korte-termijn oplossing. Bij verhuizen komen een hoop kosten kijken. Hoewel de rente wat aan de hoge kant is, is het an sich met hun inkomen wel te dragen. De beste / makkelijkste weg is gewoon meer inkomen.
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:39:

Zwemles kun je zelf geven, hoe moeilijk is dat nou?
Dat mag nieteens man. Grappig dat mensen zoals jij menen over vanalles een mening te kunnen hebben zonder enige form van levenservaring.

Waar wil je die les gaan geven? In je badkuip? Geen enkel zwembad laat jou je eigen kind lesgeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 13:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Luxe is iets subjectiefs. En zelfs als er standaarden zijn, dan zijn die wellicht van het Nibud of het CPB. Hun luxe is een gemiddeld iets en daar voldoet eigenlijk maar een klein percentage aan.

'Vroeger' had je van die leuke SBS6 programma's, en hedendaagse programma's als Dubbeltje op zijn Kant, en wat niet meer van die budgetseries. In het nieuws (op facebook, maar van bijv. de gelderlander of RTL nieuws) zie ik de laatste tijd wat veel "Ik heb xxxx bedrag netto en kom daar niet van rond". En ondertussen denk ik, terwijl ik nog eens een hand chips pak, dat je voor dat xxxx bedrag toch wel hele gekke dingen moet doen om niet van rond te kunnen komen.

Onder aan de streep moeten ze van een paar tientjes per week rondkomen, en als je zelf denkt 'wat kan ik allemaal voor dat geld doen' kom je toch op een heel ander verhaal uit.

Conclusie is dan vaak 'Mensen leven te luxe'. En ja, wat is luxe dan? Is het kunnen TV kijken een luxe? Ik vind van wel. Is de verwarming op 22 graden zetten luxe? Ik vind van wel. Is een huisdier onderhouden (iets 'duurs' als een hond of kat) luxe? Ik vind van wel.

Dat het allemaal niet zo zwart-wit is, wordt pas duidelijk als je verder denkt dan het huishoudboekje.
Als je geen TV hebt en de hele dag voor je uit zit te staren? Heb je dan een gezellig leven?
Je kunt een 2e trui aantrekken en op 18 graden gaan stoken, maar daar is de visitie of de rest van het gezin in huis weer niet blij mee. En als je niet TV kunt kijken, geen vrienden hebt en geen sociaal level... heb je in ieder geval nog de kat of hond waar je troost uit haalt.

Onder aan de streep heeft de maatschappij profijt aan deze 'luxe' voor iemand die dat eigenlijk niet kan betalen. Iemand die niet lekker in zijn vel zit is vaker ziek, gaat misschien het criminele pad op of doet iets anders sociaal onwenselijk, en onder aan de streep hebben we daar allemaal weer last van.

Maar gaan we weer iets verder terug naar dat huishoudboekje dan willen mensen toch geen afstand doen van de auto, willen we toch snel internet thuis want anders worden de kinderen vervelend, en wonen ze toch wel prettig in die dure buurt.

Buiten dat verhuizen misschien een prima oplossing is (in die relatief nette buurt in een rijtjeshuis wonen is blijkbaar toch iets prettiger dan in de minder goede buurt op 3 hoog achter, ook al scheelt het 200 euro per maand), is dat natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Zeker als je op een sociale huurwoning soms jaren moet wachten. En omdat je ipv 10 euro per week 40 euro per week wilt overhouden is geen reden om jouw voorrang te geven op een woning.
Bij een koopwoning kun je prima goedkoper gaan wonen. Het hoeft geen garagebox te zijn, maar als ik lees dat de WOZ met 70K omhoog gaat dan is het huis waar de TS in woont zeker geen rijtjeshuis in een achterstandswijk, eerder een twee-onder-een-kapper.
Ik woon ook in een nieuwbouw rijtjeshuis (3 lagen), en daar kun je prima met 4 man in wonen. Kost nog geen 400 euro netto aan hypotheek (na eigen inbreng een huis hypotheek] van ca 130k).

Als je levenstandaard 'luxer' was en je zit nu ineens de eindjes aan elkaar te knopen heb je het voor je eigen beeld op dat moment echt niet luxe meer, maar die bijstandsmoeder in die achterstandswijk zou maar wat graag met je willen ruilen...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Zwemles kun je zelf geven, hoe moeilijk is dat nou?
Ben je nu echt achterlijk of wat? Lijkt meer of je het erom doet om demotiverend uit de hoek te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Misschien beetje drastische maatregel, maar je zou kunnen overwegen om te verhuizen naar dichtbij het werk, of werk zoeken vlak bij huis zodat je de autokosten kunt beperken. Auto geeft veel vrijheid, maar het kost echt enorm veel

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Lan Mandragoran schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:28:
[...]

Eens. TS kan prima her en der een beetje besparen. Maar als je echt significant wilt overhouden zal je vrouw ook aan de bak moeten. Met 1 salaris 4 personen onderhouden is niet meer de standaard.
Her en der een beetje besparen is echter wel erg nuttig als je krap bij kas zit. Natuurlijk is een structurele oplossing ook nodig (waar ondertussen al een paar van genoemd en besproken zijn) maar als je op 10 punten een tientje kan besparen heeft TS een week extra boodschappen.

@maximiliaan_nl, oke, dan verplaatsen we die €120 even naar de wekelijkse entree voor het zwembad, 3 man in totaal. Vergeet de kosten niet om oefeningen zoals het gat bij duiken te plaatsen in het zwembad. Of stel je voor dat in de sloot achter het huis te doen? En dan van de zomer maar hopen dat het koud blijft zodat je kinderen de ruimte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 16:30
Cheesy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:36:
Ik moet altijd wel lachen om de reacties in topics zoals deze. Het lijkt hier De Luizenmoeder wel ;)
Er zitten wat reacties tussen waarmee je serieus geld kan besparen, dit ga ik dus niet herhalen.
Ik wilde hetzelfde posten. Had topic geopend voor de pauze. Kom je terug: "Er zijn 30 nieuwe reacties geplaatst". Topic ontspoort, rare reacties komen boven borrelen en vaak is de TS nergens meer te bekennen omdat er de meest debiele dingen worden gepost.

Volgens mij zijn de belangrijkste tips wel gegeven en hopelijk destilleert TS die er een beetje uit. De rest gewoon maar negeren en lezen als "leuk leesvoer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:40:
[...]

Da's natuurlijk geen korte-termijn oplossing. Bij verhuizen komen een hoop kosten kijken. Hoewel de rente wat aan de hoge kant is, is het an sich met hun inkomen wel te dragen. De beste / makkelijkste weg is gewoon meer inkomen.
Misschien moet je voor dit soort dingen ook niet (teveel) kijken naar de korte termijn oplossingen. Dan blijf je brandjes blussen. Bepaal wat je belangrijk vind in het leven en ga van daaruit kijken wat daar voor nodig is. En ja, dan kan de conclusie zijn dat de vrouw weer aan het werk moet. Maar als je het belangrijk vind dat de vrouw (of man) thuis is voor de kinderen dan is het werk zoeken geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*stokpaardjes troll*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 13:14
[...]

Zwemles kun je zelf geven, hoe moeilijk is dat nou? Dat 'diploma' heeft totaal geen enkele waarde verder.
En ze kunnen later ook zelf gaan studeren ipv een dure opleiding op een hoge school / universiteit te volgen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
[...]

Zwemles kun je zelf geven, hoe moeilijk is dat nou? Dat 'diploma' heeft totaal geen enkele waarde verder.
Je bedoelt: "Leren hoe te blijven drijven." Goed zwemmen leer je ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Goed zwemles geven is anders best een ding hoor, nog afgezien van het feit dat bijna jaarlijks de eisen aangescherpt worden (met goede reden).

Maar goed; zelf zwemles geven is goed om de populatie onder controle te houden. Verzuipen er vanzelf wel genoeg op den duur :+

OT: We kunnen wel roepen dat de hypotheek hoog is, maar voor hetzelfde geld is het een enorm huis. Dan kan je discussiëren of downsizen dan niet een strak plan is, maar dat is ook lastig met de huidige huizenmarkt.

Verder zie ik aan het lijstje niet heel veel schokkende dingen, behalve dat GWL best hoog is (ter referentie: ik verbruik met 2 volwassenen en 3 kinderen <9 jaar oud in een huis van 120m² net aan 110 euro per maand.) en de auto best aan de hoge kant is.

Je kan hier en daar dingen gaan afschaven (eten bijv.) door naar heel veel supermarkten te gaan en enkel op aanbiedingen te kopen, maar dat zal geen grote klappers maken.

offtopic:
Overigens is zwemles in Nederland zeker geen luxe. We zitten namelijk nogal nat hier

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 06-03-2019 13:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:09

Honesty

kattenneus!

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:40:
Luxe is iets subjectiefs. En zelfs als er standaarden zijn, dan zijn die wellicht van het Nibud of het CPB. Hun luxe is een gemiddeld iets en daar voldoet eigenlijk maar een klein percentage aan.

'Vroeger' had je van die leuke SBS6 programma's, en hedendaagse programma's als Dubbeltje op zijn Kant, en wat niet meer van die budgetseries. In het nieuws (op facebook, maar van bijv. de gelderlander of RTL nieuws) zie ik de laatste tijd wat veel "Ik heb xxxx bedrag netto en kom daar niet van rond". En ondertussen denk ik, terwijl ik nog eens een hand chips pak, dat je voor dat xxxx bedrag toch wel hele gekke dingen moet doen om niet van rond te kunnen komen.

Onder aan de streep moeten ze van een paar tientjes per week rondkomen, en als je zelf denkt 'wat kan ik allemaal voor dat geld doen' kom je toch op een heel ander verhaal uit.

Conclusie is dan vaak 'Mensen leven te luxe'. En ja, wat is luxe dan? Is het kunnen TV kijken een luxe? Ik vind van wel. Is de verwarming op 22 graden zetten luxe? Ik vind van wel. Is een huisdier onderhouden (iets 'duurs' als een hond of kat) luxe? Ik vind van wel.

Dat het allemaal niet zo zwart-wit is, wordt pas duidelijk als je verder denkt dan het huishoudboekje.
Als je geen TV hebt en de hele dag voor je uit zit te staren? Heb je dan een gezellig leven?
Je kunt een 2e trui aantrekken en op 18 graden gaan stoken, maar daar is de visitie of de rest van het gezin in huis weer niet blij mee. En als je niet TV kunt kijken, geen vrienden hebt en geen sociaal level... heb je in ieder geval nog de kat of hond waar je troost uit haalt.

Onder aan de streep heeft de maatschappij profijt aan deze 'luxe' voor iemand die dat eigenlijk niet kan betalen. Iemand die niet lekker in zijn vel zit is vaker ziek, gaat misschien het criminele pad op of doet iets anders sociaal onwenselijk, en onder aan de streep hebben we daar allemaal weer last van.

Maar gaan we weer iets verder terug naar dat huishoudboekje dan willen mensen toch geen afstand doen van de auto, willen we toch snel internet thuis want anders worden de kinderen vervelend, en wonen ze toch wel prettig in die dure buurt.

Buiten dat verhuizen misschien een prima oplossing is (in die relatief nette buurt in een rijtjeshuis wonen is blijkbaar toch iets prettiger dan in de minder goede buurt op 3 hoog achter, ook al scheelt het 200 euro per maand), is dat natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Zeker als je op een sociale huurwoning soms jaren moet wachten. En omdat je ipv 10 euro per week 40 euro per week wilt overhouden is geen reden om jouw voorrang te geven op een woning.
Bij een koopwoning kun je prima goedkoper gaan wonen. Het hoeft geen garagebox te zijn, maar als ik lees dat de WOZ met 70K omhoog gaat dan is het huis waar de TS in woont zeker geen rijtjeshuis in een achterstandswijk, eerder een twee-onder-een-kapper.
Ik woon ook in een nieuwbouw rijtjeshuis (3 lagen), en daar kun je prima met 4 man in wonen. Kost nog geen 400 euro netto aan hypotheek (na eigen inbreng een huis van ca 130k).

Als je levenstandaard 'luxer' was en je zit nu ineens de eindjes aan elkaar te knopen heb je het voor je eigen beeld op dat moment echt niet luxe meer, maar die bijstandsmoeder in die achterstandswijk zou maar wat graag met je willen ruilen...
Dit is natuurlijk wel een dooddoener, niet iedereen heeft 130k liggen. dat huis is er, ze zullen er prettig in wonen en gezien het feit dat ze Pl nodig hebben voor een auto zullen ze geen liggende gelden hebben gehad. Dus misschien zelfs geen geld om de KK zelf te betalen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:43:
Als het goed is ben ik niet achterlijk nee... Ik probeer alleen maar een punt te maken, want er heerst hier nogal het idee dat veel dingen noodzakelijk zijn en geen luxe.
Je komt met compleet idiote opmerkingen. Dus of je bent achterlijk, of je doet alsof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*stokpaardjes troll*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Als het goed is ben ik niet achterlijk nee... Ik probeer alleen maar een punt te maken, want er heerst hier nogal het idee dat veel dingen noodzakelijk zijn en geen luxe.
Met andere woorden, jij hebt geen zwemdiploma, jij hebt geen schooldiploma (want school kost geld en dat kan niet want is een luxe)
Leren kun je ook vanuit de bibliotheek doen, waarom naar school gaan toch? kost allemaal geld.

Je zwemdiploma = verplichting om in het diepere bad te mogen zwemmen beste meneer. Of ben jij met 40 jaar nog met zwembandjes aan het rondzwemmen in het zwembad?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:44:
Genoeg recreatiemeren in Nederland anders.
Met je kind dat niet kan zwemmen in koud, troebel water. Wat kan daar misgaan...

@mods: doe deze idioot ff bannen? Dit gaat wel veel verder dan een standaard troll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:02

DropjesLover

Dit dus ->

Anoniem: 922281 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:57:
Je vrouw zal dan aan het werk moeten gaan. Kinderopvang is duur, maar kinderopvangtoeslag maakt veel goed. Desnoods kan jij een dag minder gaan werken en je vrouw wat meer, op die manier heb je meer loon in de lagere belastingschijven. Je onderneming op naam van je vrouw zetten terwijl je zelf het werk doet mag gewoon niet.

Verder, met bijna 60k per jaar zou je toch rond moeten kunnen komen. Te duur huis wellicht?
Kinderopvang kost voor 2 kinderen behoorlijk wat, maar volgens de belastingdienst krijg je €700/mnd toeslag.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Opvang is goedkoper dan niet werken, ook bij een kleine part time baan.

De auto is in brandstofkosten nogal duur valt me op.
Ikzelf heb een middenklasser diesel (1400kg) die in verzekering en wegenbelasting net zo duur is, en rij ~90km/dag en krijg de zelfde kilometervergoeding. Maar ik rij ~1:19,5 en 2500km/mnd. Daarmee tank ik 2 à 3 keer per maand voor net onder de €70, dus zo'n €180/mnd.
Of je hebt ook je onderhoudskosten er bij in zitten, maar daar moet je met €100 - €150 per maand ook goed mee zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 06-03-2019 13:52 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

*stokpaardjes troll*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
De gegevens zoals in de OP geschetst zijn incompleet en daarom ook niet volledig relevant voor de discussie. Er missen oa. aftrekposten (hra) en toeslagen (kinderbijslag) die verwacht worden nog wel te worden genoten, hierdoor ontstaat een beeld dat er geen geld overblijft terwijl de realiteit wellicht anders is.

Dit geeft de TS echter ook zelf aan in de OP.

Verder heb ik geen "prima baan" dus ik kan ook niks nuttigs bijdragen buiten het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Genoeg recreatiemeren in Nederland anders. En er is nog nooit iemand doodgegaan van een beetje koud water...

Vroeger leerde kinderen ook zwemmen in de sloot of het lokale kanaal. Dat we het geïnstitutionaliseerd hebben wil niet zeggen dat de oude manier niet meer valide is...
Nog geen maand geleden vroor het :) Reken maar dat er volwassen mensen zijn overleden aan het zwemmen in ijswater, zeker als ze daarna niet snel de warmte op kunnen zoeken. Om dat met kinderen van minder dan de helft lang op een verlaten meertje te doen, reken maar uit wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

@ TS'r,

Er zijn veel goede punten opgegeven om te kunnen bezuinigen, lastige kwestie is of je daaraan zelf wilt werken of niet.

Uiteraard zal de beste optie zijn als je vrouw weer gaat werken, ook al is het parttime. Je kunt dit altijd wel bespreken neem ik aan met je vrouw. Dan hoeven je kids niet 5 dagen in de week op dagverblijf te zitten.

Zou dit eerst uiteraard ook berekenen wat je overhoud per maand voordat je stappen onderneemt.

[ Voor 12% gewijzigd door Xtr3me4me op 06-03-2019 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:47:
Het verzoeken van een ban op grond van een mening? Dat is gewoon censuur...
Een mening is een ding, mensen aansporen hun kinderen te laten verzuipen is m.i. banwaardig.
Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:48:Dan hoeven je kids niet 5 dagen in de week op dagverblijf te zitten.
Naschoolse opvang he, ze gaan naar school. En da's maar voor een paar uurtjes. Sterker nog; mijn oudste wil zelf naar de naschoolse opvang (is niet nodig, m'n vriendin werkt maar 2 dagen per week) omdat het daar zo gezellig is.

[ Voor 41% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Het verzoeken van een ban op grond van een mening? Dat is gewoon censuur...
Ik denk eerder vanwege het verpesten van een topic waarin TS oprecht om advies vraagt en waarin jij met vrij provocerende en nutteloze stellingen komt die weinig bijdragen ("internet is 'extreem luxe' ", "zwemles is niet nodig, ga zelf maar in een recreatieplas zwemles geven aan je kind"). Ik kan me de ergernis van Hydra prima voorstellen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Woont er familie in de buurt die 1-2 dagen in de week op de kinderen kunnen passen? Opa/oma? Dan zou je vrouw wat flexibeler en makkelijker naar een baan kunnen zoeken om parttime te werken, en verdwijnt dat geld niet direct weer in de naschoolse opvang.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik kan van €1257 netto (incl. toeslagen) rondkomen. Ik kan geen gekke dingen doen zoals 1x in de week wat eten laten bezorgen. Wel kies ik er voor om te roken en dagelijks een biertje (of 2,3 :P) te drinken. Als ik dat niet zou doen zou ik natuurlijk veel meer overhouden.

Voor de noodzakelijke dingen zoals nieuwe kleding/schoenen zal ik wel even moeten sparen (of stoppen met roken)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*stokpaardjes troll*

[ Voor 145% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Mijn ervaring is dat je met meer geld ook gewoon anders gaat leven.

Als wij even niet opletten vliegt het geld met de vleet weg aan totaal-onzin zoals eten bestellen en uit-eten gaan. Even een ditje hier en een datje zus. Tripje hier, treintje daar. Kost allemaal geen reet totdat je het eens onder elkaar zet.

Toen ik alleen woonde had ik ik af en toe gewoon meer geld over ook al ben ik maar voor 2/5e deel verantwoordelijk voor ons totale inkomen...

Vaste lasten heeft iedereen wel concreet in beeld, de ellende zit hem gewoon in die dingen die redelijk achteloos doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Koffiebarbaar op 06-03-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Laatst online: 01-04 11:31
[...]

Jouw definitie van luxe klopt gewoon niet. Je hanteert je eigen onjuiste definitie en blijf binnen dat kader hangen in jouw denken.

Er zijn in jouw beleving 2 categorieën:

- Noodzakelijke dingen: alles dat ervoor zorgt dat je niet doodgaat
- Luxegoederen: alles dat niet noodzakelijk is

Maar als we nou kijken naar de definitie van luxe, dan is dat weelde (= grote overvloed) of overdaad ( = iets dat de grenzen van het redelijke te buiten gaat).

Is internet noodzakelijk om te overleven? Nee. Is het noodzakelijk om mee te kunnen doen in de maatschappij? Ja, absoluut. En je kind op zwemles sturen? Is dat nou echt 'iets dat de grenzen van het redelijke te buiten gaat'? Nee, natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:49:
[...]

Naschoolse opvang he, ze gaan naar school. En da's maar voor een paar uurtjes. Sterker nog; mijn oudste wil zelf naar de naschoolse opvang (is niet nodig, m'n vriendin werkt maar 2 dagen per week) omdat het daar zo gezellig is.
Och hahaha, ja gelijk heb je. Maar van hoe laat tot hoe laat zitten ze dan op school? Want als TS'r dit kan napluizen met zijn vrouw, dan zijn er misschien mogelijkheden.
Want je hoeft niet perse 8 uur per week te werken in een baan, bedoel 4 uur op dag basis kan ook. Als er maar iets extra's binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Paragon93 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:51:
Woont er familie in de buurt die 1-2 dagen in de week op de kinderen kunnen passen? Opa/oma? Dan zou je vrouw wat flexibeler en makkelijker naar een baan kunnen zoeken om parttime te werken, en verdwijnt dat geld niet direct weer in de naschoolse opvang.
Bovendien vindt een opa / oma dat vaak nog erg gezellig ook, net als de kinderen :) Je zou het ook nog bij een oom en tante kunnen vragen, mijn moeder heeft een tijdje met veel plezier een achternichtje van school gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

*troll* banned

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Mant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:47:
De gegevens zoals in de OP geschetst zijn incompleet en daarom ook niet volledig relevant voor de discussie. Er missen oa. aftrekposten (hra) en toeslagen (kinderbijslag) die verwacht worden nog wel te worden genoten, hierdoor ontstaat een beeld dat er geen geld overblijft terwijl de realiteit wellicht anders is.

Dit geeft de TS echter ook zelf aan in de OP.

Verder heb ik geen "prima baan" dus ik kan ook niks nuttigs bijdragen buiten het bovenstaande.
De hra zal een paar duizend per jaar zijn, maar misschien/waarschijnlijk op gaan aan de zorgen van de dag. Onderhoud woning, kleding voor iedereen, reparatie auto, vakantie met hele gezin (hoeft niet exotisch te zijn om al snel een paar duizend te zijn), etc.
Kinderbijslag is met €200/kind/3mnd ook maar €75/mnd, ook niet een royaal bedrag.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:53:
Och hahaha, ja gelijk heb je. Maar van hoe laat tot hoe laat zitten ze dan op school? Want als TS'r dit kan napluizen met zijn vrouw, dan zijn er misschien mogelijkheden.
Dat weet de TS idd beter, ook of ze een continurooster hebben. Onze kids zitten op school van 8:15 tot 14:15. Vanaf 14:15 drie dagen in de week naschoolse opvang zou ons bruto 500 in de maand kosten. Dat kan dus makkelijk uit.
Want je hoeft niet perse 8 uur per week te werken in een baan, bedoel 4 uur op dag basis kan ook. Als er maar iets extra's binnen komt.
Idd. Maar het is vaak makkelijker aan een baan te komen als je 3 volle dagen kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Honesty schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Dit is natuurlijk wel een dooddoener, niet iedereen heeft 130k liggen. dat huis is er, ze zullen er prettig in wonen en gezien het feit dat ze Pl nodig hebben voor een auto zullen ze geen liggende gelden hebben gehad. Dus misschien zelfs geen geld om de KK zelf te betalen.
Ik bedoelde dat de hypotheek 130K is. En ja, het huis is er, maar als het te duur is dan moet je toch knopen door gaan hakken. Als je al op de 'bodem' woont dan valt er niet veel te downgraden, maar in mijn optiek is er niks mis met goedkoper gaan wonen. Dat men dan teveel vasthoudt aan de leefomgeving, want dit is mijn droomhuis of anders kom ik in een slechte buurt te wonen, kan het probleem niet zijn. Als dat argumenten worden om niet te willen besparen dan heb ik geen medelijden meer.

De TS kan het verder blijkbaar nog prima rooien, maar kan buiten zijn standaard 'luxe' geen extra luxe permiteren. Het is maar hoe graag je die extra luxe wilt en hoelang je daar in wilt zitten. Op een gegeven moment zijn de kinderen ouder en kunnen meer op zichzelf zijn waardoor de vrouw ook meer kan inbrengen, dan wordt mogelijk de situatie ook heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:57:
[...]

Ik bedoelde dat de hypotheek 130K is. En ja, het huis is er, maar als het te duur is dan moet je toch knopen door gaan hakken. Als je al op de 'bodem' woont dan valt er niet veel te downgraden, maar in mijn optiek is er niks mis met goedkoper gaan wonen. Dat men dan teveel vasthoudt aan de leefomgeving, want dit is mijn droomhuis of anders kom ik in een slechte buurt te wonen, kan het probleem niet zijn. Als dat argumenten worden om niet te willen besparen dan heb ik geen medelijden meer.

De TS kan het verder blijkbaar nog prima rooien, maar kan buiten zijn standaard 'luxe' geen extra luxe permiteren. Het is maar hoe graag je die extra luxe wilt en hoelang je daar in wilt zitten. Op een gegeven moment zijn de kinderen ouder en kunnen meer op zichzelf zijn waardoor de vrouw ook meer kan inbrengen, dan wordt mogelijk de situatie ook heel anders.
Hypotheek 130k? en dan 1100 bruto per maand...Ok dit is echt ronduit absurd hoog!! Zoals ze in Anime zouden zeggen: NANI!!!

Mijn hypotheek is 128k en ik betaal 564 bruto. Dat is de helft dan waar TS'r voor betaalt. Wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:59:
[...]

Hypotheek 130k? en dan 1100 bruto per maand...Ok dit is echt ronduit absurd hoog!! Zoals ze in Anime zouden zeggen: NANI!!!
Het is ook niet de TS die aangeeft dan de hypotheek 130k is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:57:
[...]

Downgraden naar een kleinere woning is nauwelijks mogelijk. Ik verwacht met een hypotheek van 1100/mnd waar ze al enkele jaren wonen dat het al een woning is van ~250k van voor de enorme rentedaling afgelopen jaren.

Laat de catagorie rond de 200k momenteel gewoonweg onmogelijk om iets te vinden zijn.
Kleiner/goedkoper wonen zou wel samen kunnen gaan met dichter bij werk wonen, met €340/mnd aan brandstofkosten en maar €220/mnd aan kilometervergoeding (die bij veel werkgevers gemaximaliseerd is) geeft wel aan dat daar ruimte is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:36:
Hi all,

Wellicht komt jullie dit bekend voor, elke maand houdt je niets over :S
Hier gaan mijn volgende topic over, wellicht hebben jullie nog ideeen tips e.d.

Mijn gezin (ik, vrouw en twee kids 4jr) woonachtig in een koopwoning,
Wij houden al jaren een kasboek bij maar alles wat erin komt gaat er direct weer uit zonder dat wij gekke dingen doen. Het enige 'luxe' wat wij hebben is een netflix account a 14p.m en that's it...

Ik)
Full time werkend 55k p jr en ondernemer waarbij mijn winst +- 4k per jaar is.
jaar geleden 45k p jr en toen hielden wij meer over (kregen toeslagen en onder de streep hielden wij meer over dan nu, terwijl de situatie en uitgave niet veranderd zijn)

Partner)
Bij zwangerschap ontslagen en gekozen om huisvrouw te worden. Zwanger solliciteren pakte niet goed uit en om dan de eventuele opvang kosten te voorkomen de keus gemaakt.

Kids)
Sinds kort zijn de kids beide op school, enige kostenpost wat erbij is gekomen is zwemles a 120 p.mnd

Nu zit ik te denken of het fiscaal voordeliger is om mijn activiteiten als ondernemer op naam van mijn vrouw te zetten... onder +-6500 heb je de voordelen van heffingskorting?
Vrouw PT aan het werk gaan (binnen schooltijd) om extra inkomsten te krijgen en opvang te vermijden (anders gaan de inkomsten linearecta hier naartoe)
of zijn er andere fiscale opties, of trucs waarbij wij meer over houden...?
Zijn er mogelijkheden om inkomsten te vrplaatsen naar mijn partner ivm inhoudingen belatingschalen?

We hebben een van de goedkoopste zorgverzekeringen, we zitten gebonden aan één leverancier van stadsverwarming, we letten op stroomverbruik en hebben géén S-klasse voor de deur staan...
Daarnaast is het btw percentage verhoogt met 3%, alleen hebben de winkeliers dit wellicht als een mooi momentum gekozen om alle producten maar met 10-15% te verhogen.

Kleine globale opsomming van kosten
  • hypotheek 1100 bruto
  • zorgverzekering 260 bruto
  • all in one 80 bruto
  • netflix 14 bruto
  • Persoonlijke lening 250 bruto
  • boodschappen 400 bruto
  • gas, water, licht pm 180 bruto
  • gemeentelijke kosten pm 100 bruto
  • auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
  • auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
  • auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
  • zwemles 120 bruto
  • stelpost (vergeten posten) 200 bruto
Zeg zo'n 3000 en inkomsten zijn netto zon 3050...
er zit een post in PL, dit is voor aanschaf van degelijke auto omdat ik dagelijks 100km rijdt. Auto kan verkocht worden natuurlijk (is ook een optie, of openbaar vervoer a 2,5 uur reizen per dag)

Ik snap om een mooie conclusie te kunnen geven dat er meer details nodig zijn, maar wil een 'algemene' discussie beginnen om meerdere mensen dit ervaren...?

Ik wil zeker niet klagen want wij hebben het goed zeker ten opzichte van andere mensen, maar zie het verschil tussen 'enkele jaren geleden, als starter in de arbeidsmarkt en eenvoudiger leven t.o.v. nu goede baan, hard werken en meer werken + gezin en stuk minder over houden' , vandaar mijn vraagtekens :)
Ik moet zeggen dat ik jouw vaste lasten toch echt wel aan de forse kant vind. Met name jouw hypotheek, PL en kosten voor jouw auto vallen mij op. Dit scheelt met ons zomaar 850 euro bruto per maand.

Wij rijden een moderne Golf uit 2010 en die kost ons 72 euro per maand (verzekering + belasting). En met zo'n hypotheek en PL is het gewoon lastig om als alleenverdiener het geld binnen te halen.

Ook kan je makkelijk boodschappen doen voor 300 euro denk ik, maar je moet er wat meer moeite voor doen en bijvoorbeeld ook bij de LIDL binnenstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Napo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:00:
[...]

Het is ook niet de TS die aangeeft dan de hypotheek 130k is...
Ohh dan begreep ik het verkeerd, mijn fout. Dacht al daar klopt iets niet van of hij is dik opgelicht door de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:59:
[...]

Mijn hypotheek is 128k en ik betaal 564 bruto. Dat is de helft dan waar TS'r voor betaalt. Wow!
Volgens mij ben je wat dingen door elkaar aan het halen. Ik doel er uiteindelijk op dat goedkoper wonen een optie is. Ik heb een nieuwbouw rijtjeshuis waar je met 4 man in zou kunnen wonen (3 slaapkamers en een zolder). Die kost netto iets van 400-450 euro aan hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

StealthyPeanut schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:02:
[...]

Ik moet zeggen dat ik jouw vaste lasten toch echt wel aan de forse kant vind. Met name jouw hypotheek, PL en kosten voor jouw auto vallen mij op. Dit scheelt met ons zomaar 850 euro bruto per maand.

Wij rijden een moderne Golf uit 2010 en die kost ons 72 euro per maand (verzekering + belasting). En met zo'n hypotheek en PL is het gewoon lastig om als alleenverdiener het geld binnen te halen.

Ook kan je makkelijk boodschappen doen voor 300 euro denk ik, maar je moet er wat meer moeite voor doen en bijvoorbeeld ook bij de LIDL binnenstappen.
TS rijd 100km/dag, dat kan niet met een benzine-auto. In diesel zijn de kosten wegenbelasting en verzekering niet vreemd.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:03:
[...]

Volgens mij ben je wat dingen door elkaar aan het halen. Ik doel er uiteindelijk op dat goedkoper wonen een optie is. Ik heb een nieuwbouw rijtjeshuis waar je met 4 man in zou kunnen wonen (3 slaapkamers en een zolder). Die kost netto iets van 400-450 euro aan hypotheek.
Nee, want dan heb je een nieuwe woning die je helemaal moet inrichten..

Of ga jij helpen het behang te verhuizen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:02:
Downgraden naar een kleinere woning is nauwelijks mogelijk. Ik verwacht met een hypotheek van 1100/mnd waar ze al enkele jaren wonen dat het al een woning is van ~250k van voor de enorme rentedaling afgelopen jaren.
Afgezien daarvan; je betaalt veel voor kosten koper en verhuizing, en hij heeft geen spaargeld. Daarnaast is de enige manier om met een gezin substantieel goedkoper te gaan wonen en wel genoeg ruimte te hebben, om buitenaf te gaan wonen. Dus dan moet je de kids een stuk verder weg brengen e.d., wat ook weer tijd kost.

Hoop rompslomp voor weinig winst. Vrouw laten werken is een heel stuk simpeler en levert veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:02:
Laat de catagorie rond de 200k momenteel gewoonweg onmogelijk om iets te vinden zijn.
Kleiner/goedkoper wonen zou wel samen kunnen gaan met dichter bij werk wonen, met €340/mnd aan brandstofkosten en maar €220/mnd aan kilometervergoeding (die bij veel werkgevers gemaximaliseerd is) geeft wel aan dat daar ruimte is.
Ook een argument waar ik niks mee kan, waarom zou je geen woning voor onder de 2 ton kunnen vinden?
Ik zit net 3 maanden in mijn huis en waren vrij op naam ver onder de 2 ton.

Dat is uiteraard geen huis in Amsterdam, maar er zijn genoeg grote steden of buitengebieden waar je voor 2 ton in een prima huis kunt zitten. 150 meter verder in de wijk staat hier een huis (2 verdiepingen, en waarschijnlijk een hoop onderhoud nodig) voor net iets meer dan een ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb niet alles nagelezen(alleen pagina 1) en ik denk dat je auto ook flink goedkoper kan.

Ik heb het uitgerekend en je auto rijdt gemiddeld 1:10 (obv je woonwerk km en kosten). Ik rijd ook dagelijks 100 km en heb een compacte benzineauto (wat ook de gezinsauto is) waar ik gemiddeld 1:18 mee red. Dus ipv 330 ben ik ca 170 euro aan benzine kwijt.

Probeer eens een week 90 km/h te rijden naar je werk. Oké, veel mensen vinden dat irritant, maar als je daarmee al op 1:14 kan komen, scheelt je dat al bijna 100 euro in de maand. Dat is iets wat je nu al kunt doen.

Verder, een degelijke auto voor 100 km per dag is iets psychisch. Als je bijvoorbeeld nu een oude suzuki Swift (1998 ofzo) op de kop zou kunnen tikken, ben je 1200 euro kwijt voor de aanschaf, ding rijdt 1:20, kost 15 euro aan verzekering en 15 aan wegenbelasting. Het zit wel wat minder dan een luxe auto, maar als het je geld oplevert is dat voor een korte tijd wel te overzien.

Als je je persoonlijke lening af kunt lossen met het verkoopgeld van je auto, dan spaar je al gauw 400 euro per maand uit tov nu. Dan spaar je een paar maanden/een jaar en dan koop je een betere auto.

En je vrouw kan gaan werken, zeker nu je kinderen op school zitten loont dat weer harder.

@DropjesLover waarom kan 100 km/dag niet met benzine? Gaat hier prima hoor, al jaren!

[ Voor 3% gewijzigd door Hsb-3 op 06-03-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Afgezien daarvan; je betaalt veel voor kosten koper en verhuizing, en hij heeft geen spaargeld. Daarnaast is de enige manier om met een gezin substantieel goedkoper te gaan wonen en wel genoeg ruimte te hebben, om buitenaf te gaan wonen. Dus dan moet je de kids een stuk verder weg brengen e.d., wat ook weer tijd kost.

Hoop rompslomp voor weinig winst. Vrouw laten werken is een heel stuk simpeler en levert veel meer op.
Voordeel is dat zijn vrouw niet werkt en dus (in theorie) tijd heeft om de kinderen weg te brengen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

RaZ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Nee, want dan heb je een nieuwe woning die je helemaal moet inrichten..

Of ga jij helpen het behang te verhuizen??
Dan ga je op zoek naar een huis waar je dat niet hoeft te doen, en als een blikje verf kopen het probleem al is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik snap niet helemaal dat mensen doen alsof kosten koper geen ding is. TS heeft geen spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:06:
[...]

Ook een argument waar ik niks mee kan, waarom zou je geen woning voor onder de 2 ton kunnen vinden?
Ik zit net 3 maanden in mijn huis en waren vrij op naam ver onder de 2 ton.

Dat is uiteraard geen huis in Amsterdam, maar er zijn genoeg grote steden of buitengebieden waar je voor 2 ton in een prima huis kunt zitten. 150 meter verder in de wijk staat hier een huis (2 verdiepingen, en waarschijnlijk een hoop onderhoud nodig) voor net iets meer dan een ton.
Hangt af van waar de TS werkt. Zoals gezegd, hij heeft nu al een behoorlijke reisafstand.
Baan veranderen _en_ verhuizen, dat is wel een enorm financieel risico...

Huis met 3 slaapkamers voor 2 ton vind je in kleine dorpjes in Brabant ook niet/nauwelijks hoor... Of er zit echt een mega-verbouwing bij.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@BLACKfm
Leuk een jochie van 4 jaar in een MyLittlePony kamer... Of een meid van 4 in een Cars kamer..

Verhuizen is duur, daar schiet je niet zo 1 2 3 iets mee op..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien toch maar die overwaarde op je huidige woning benutten om te verhuizen naar een woning met lagere maandlasten.

Ik vraag me ook nog steeds af hoe ik kcmedia in "Hoogte aankoop bij verkoop huidige woning met overwaarde" nu precies moet lezen. Je hebt maximaal geleend bij de bank en daarbovenop (zonder medeweten van de bank lijkt me dan?) nog 76k via familie. Die bank stelt natuurlijk niet voor niets grenzen aan hoeveel je mag lenen...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 922281

RaZ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
@BLACKfm
Leuk een jochie van 4 jaar in een MyLittlePony kamer... Of een meid van 4 in een Cars kamer..
"Wij voeden onze kinderen genderneutraal op" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Hangt af van waar de TS werkt. Zoals gezegd, hij heeft nu al een behoorlijke reisafstand.
Baan veranderen _en_ verhuizen, dat is wel een enorm financieel risico...

Huis met 3 slaapkamers voor 2 ton vind je in kleine dorpjes in Brabant ook niet/nauwelijks hoor... Of er zit echt een mega-verbouwing bij.
Als je zoekt, zul je ze vinden. Men houd vast aan een standaard dat de supermarkt binnen 10 minuten fietsen te bereiken is, dat je binnen 10 minuten op de snelweg zit en weet ik niet wat voor variabelen er wel niet zijn.

Als je jezelf 500 euro extra in de maand kunt geven door ergens in een gat te gaan wonen moet je dat gewoon doen, en anders niet zeuren als je na alle lasten maar 50 euro hebt om te 'sparen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hsb-3 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:06:
@DropjesLover waarom kan 100 km/dag niet met benzine? Gaat hier prima hoor, al jaren!
Dat is gewoon fors duurder.
Omslagpunt voor benzine/diesel ligt, afhankelijk van gewicht auto, tussen de 11k en 15k km per jaar.
Met 100km/dag zit je alleen met woon-werkverkeer al op 20k km per jaar.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]

TS rijd 100km/dag, dat kan niet met een benzine-auto. In diesel zijn de kosten wegenbelasting en verzekering niet vreemd.
Dat kan prima met een benzine auto, zelfs elektrische auto's halen dat meestal wel 8)7

Daarnaast ligt het omslagpunt diesel/benzine steeds hoger. Dus of diesel echt goedkoper is is maar de vraag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-01 22:16
Onnodig, enigszins onder de gordel, cq op de man en voegt niets toe.

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 07-03-2019 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Tolmeist schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Zou een uitspraak kunnen zijn van een vervelend persoon hier in dit topic :+
Genderneutraal is een luxe keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
Ik snap niet helemaal dat mensen doen alsof kosten koper geen ding is. TS heeft geen spaargeld.
beetje offtopic, maar daar kan je ook je overwaarde voor gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

RaZ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
@BLACKfm

Verhuizen is duur, daar schiet je niet zo 1 2 3 iets mee op..
Niks doen schiet je ook niks mee op. Als je geen spaargeld hebt is alles lastig, als je 5000 euro hebt liggen is dat geen issue. Betaal je een paar maandjes dubbele hypotheek en een paar centen om te behangen en te verhuizen.

Maar dan ga ik er van uit dat je dat geld hebt liggen. Heb je dat niet, en geen backup achter de hand wordt dat al weer een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

LordSinclair schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Dat kan prima met een benzine auto, zelfs elektrische auto's halen dat meestal wel 8)7

Daarnaast ligt het omslagpunt diesel/benzine steeds hoger. Dus of diesel echt goedkoper is is maar de vraag.
Net niet, het omslagpunt ligt steeds lager omdat het procentuele verschil in brandstofprijs tussen benzine en diesel steeds kleiner wordt.
En diesels rijden doorgaans ook zuiniger dan een benzine.
Met mijn lease Clio reed ik in diesel 1:22 en de benzine 1:17 (beiden van het zelfde jaar/type, voor een paar maanden shortlease)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-01 22:16
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Omslagpunt voor benzine/diesel ligt, afhankelijk van gewicht auto, tussen de 11k en 15k km per jaar.
Uit welke gegevens haal je dit als ik vragen mag?
Het omslagpunt zal hoger liggen, eerder naar 15-20k voor een kleine dieselauto, tot hoger voor de grotere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:09

Honesty

kattenneus!

Orion84 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:10:
Misschien toch maar die overwaarde op je huidige woning benutten om te verhuizen naar een woning met lagere maandlasten.

Ik vraag me ook nog steeds af hoe ik kcmedia in "Hoogte aankoop bij verkoop huidige woning met overwaarde" nu precies moet lezen. Je hebt maximaal geleend bij de bank en daarbovenop (zonder medeweten van de bank lijkt me dan?) nog 76k via familie. Die bank stelt natuurlijk niet voor niets grenzen aan hoeveel je mag lenen...
Familiehypotheek is soms een aparte situatie omdat je veel rente mag betalen die ook weer terug geschonken kan worden. dus je betaald 5% krijgt van pap of mam 3% terug en je krijgt ook HRA terug. mogelijk wordt er daarom ook door TS alles in bruto verteld.
Verder had TS beter niet kunnen aflossen op fam hypotheek en de PL niet moeten aangaan, want hypotheek is altijd veel minder dan een PL. Verder met goede afspraken bij de familie hypotheek(als pap of mam je wil helpen) kan je het ook zorgen dat je in een ander rentetarief komt bij de bank.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Net niet, het omslagpunt ligt steeds lager omdat het procentuele verschil in brandstofprijs tussen benzine en diesel steeds kleiner wordt.
Ligt steeds hoger dus, want als het verschil kleiner is verdien je het verschil in wegenbelasting niet zo snel meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Honesty schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Familiehypotheek is soms een aparte situatie omdat je veel rente mag betalen die ook weer terug geschonken kan worden. dus je betaald 5% krijgt van pap of mam 3% terug en je krijgt ook HRA terug. mogelijk wordt er daarom ook door TS alles in bruto verteld.
Verder had TS beter niet kunnen aflossen op fam hypotheek en de PL niet moeten aangaan, want hypotheek is altijd veel minder dan een PL. Verder met goede afspraken bij de familie hypotheek(als pap of mam je wil helpen) kan je het ook zorgen dat je in een ander rentetarief komt bij de bank.
Zie dat topic. 2,7% rente en geen terugschenking.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TS geeft zelf het antwoord eigenlijk al. Vorig jaar verdiende hij 10k minder en toen hield hij meer over. Dus lijkt mij de oplossing heel makkelijk door gewoon minder te gaan verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 06-03-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
[...]

Kinderbijslag is 1 keer in de 3 maanden, niet per maand.
Klopt, ongeveer 208 euro per kind (onder de x jaar) per kwartaal als ik me niet vergis. Dus bijna 70 euro per maand. :)

Qua zwemles.... er zijn nog steeds mensen die dat zelf regelen inderdaad. Maar dan leer je dus iemand hoe hij/zij zichzelf kan redden in het water, geen schoonzwemmen. Zwemles is overigens niet verplicht en er zijn genoeg manieren om af en toe ergens te gaan zwemmen waar geen controle is op diploma's.

Maar eerlijk gezegd - ik heb in het verleden mijn Zweminstructeur A gehaald - zou ik het je niet direct aanraden. Natuurlijk ga ik mijn dochter zelf de eerste lessen geven, maar ze gaat daarnaast gewoon haar diploma halen. Al is het alleen maar A. En dan zul je toch naar zwemles moeten, alleen wat minder vaak waarschijnlijk.

Ik denk dat je vooral veel teveel uitgeeft aan een auto. Als daar, na aftrek van vergoedingen, echt vele honderden euro's per maand heengaat.... dan zit daar echt een pijnpunt. Ik las net volgens mij iets over 750 euro per maand aan kosten voor de auto. Da's bijna net zoveel als je netto kwijt zult zijn aan je hypotheek waarschijnlijk.

Ik loop, in iets mindere mate omdat mijn kosten iets lager liggen op bepaalde vlakken, overigens tegen hetzelfde probleem aan als de TS. Ik heb van de werkenden in onze omgeving verreweg het hoogste bruto inkomen, maar hou netto echt niet meer over dan de rest. Die krijgen voor elke scheet een "toeslag" en omdat ze allebei een beetje werken ook nog diverse "kortingen". Je moet als alleenverdiener echt wel minimaal richting de 60k bruto binnenhalen om meer over te houden dan tweeverdieners die nog onder de toeslaggrens blijven en korting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Tolmeist schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Uit welke gegevens haal je dit als ik vragen mag?
Het omslagpunt zal hoger liggen, eerder naar 15-20k voor een kleine dieselauto, tot hoger voor de grotere..
Uit de actuele brandstofprijzen, wegenbelastingtabel en verbruik van een type auto?
Vorig jaar kwam uit mijn excel steevast dat met 25k km/jaar benzine gewoon duurder is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Ernemmer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:18:
TS geeft zelf het antwoord eigenlijk al. Vorig jaar verdiende hij 10k minder en toen hield hij meer over. Dus lijkt mij de oplossing heel makkelijk en gewoon minder gaan verdienen.
Of er moet nog ergens een omslagpunt liggen, maar met 10K minder val je nog steeds buiten allerlei subsidieregels.

Het gezamelijk inkomen mag maar iets van 31K zijn, en daaronder heb je recht op bepaalde zaken zoals huurtoeslag (maar niet van toepassing in een koopwoning lijkt mij), zorgtoeslag en wellicht andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
[...]

Ik heb het vorig jaar eens uitgerekend. Voor mij zou het omslagpunt liggen als ik 5 dagen 120 km per dag zou werken. Nu werk ik er 4 en wil ovr een tijdje bezien of ik een dag in de week thuis kan werken. Ofwel, maar 3 dagen naar het werk. Dus voor ons totaal niet interessant.
Bij diesel kost stilstaan al een hele berg geld.
Mijn auto kost om stil te staan 65 euro per maand. En ik rij 1:18. We betalen maandelijks voor 2 auto's (gemiddeld samen ca 2500 km/maand, incl privé km) €450,- (incl reiskosten excl vergoeding). Voor 2 auto's. Inclusief benzine.

TS betaalt ruim meer voor 1 auto. Een zuinige benzinewagen is naar mijn idee voordeliger voor TS dan een dieselwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Of er moet nog ergens een omslagpunt liggen, maar met 10K minder val je nog steeds buiten allerlei subsidieregels.

Het gezamelijk inkomen mag maar iets van 31K zijn, en daaronder heb je recht op bepaalde zaken zoals huurtoeslag (maar niet van toepassing in een koopwoning lijkt mij), zorgtoeslag en wellicht andere zaken.
Ik weet dat het niet klopt wat TS zegt, maar als dat voor hem de oplossing is, dan lekker doen toch. Verder zou hij eens goed het Het (on)bestaan van het middeninkomen topic moeten lezen en dan snapt hij precies waarom hij zo weinig overhoudt per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Als je zoekt, zul je ze vinden. Men houd vast aan een standaard dat de supermarkt binnen 10 minuten fietsen te bereiken is, dat je binnen 10 minuten op de snelweg zit en weet ik niet wat voor variabelen er wel niet zijn.

Als je jezelf 500 euro extra in de maand kunt geven door ergens in een gat te gaan wonen moet je dat gewoon doen, en anders niet zeuren als je na alle lasten maar 50 euro hebt om te 'sparen'.
We weten niet waar de TS werkt.
Als dat in Amsterdam is, is er echt niet veel keuze. In de hele randstad is het "gat" om te wonen extreem duur geworden.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
[...]

DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Uit de actuele brandstofprijzen, wegenbelastingtabel en verbruik van een type auto?
Vorig jaar kwam uit mijn excel steevast dat met 25k km/jaar benzine gewoon duurder is.
Dat is inderdaad wat realistischer dan de 11k en 15k km die je eerder aangaf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Kleine globale opsomming van kosten
  • hypotheek 1100 bruto
  • zorgverzekering 260 bruto
  • all in one 80 bruto
  • netflix 14 bruto
  • Persoonlijke lening 250 bruto
  • boodschappen 400 bruto
  • gas, water, licht pm 180 bruto
  • gemeentelijke kosten pm 100 bruto
  • auto wegenbel. + verz. p.m 160 bruto
  • auto reiskosten woon werk p.m 340 bruto
  • auto reiskosten vergoeding p.m 220 bruto
  • zwemles 120 bruto
  • stelpost (vergeten posten) 200 bruto
De hypotheek is serieus hoog. Bovendien zit je daar heel veel jaar aan vast. Iets zegt me dat die nog is gebasseerd op 2 salarissen? Misschien niet leuk om te horen, maar verhuizen is toch iets dat je serieus zou moeten overwegen met een dergelijke val in gezinsinkomen. Dit ook gezien je opmerking dat de WOZ dit jaar alleen al 70k stijgt, betekend dat je niet in een 'gewone' 120m2 eengezinswoning met tuin woont van 200-400k, maar eerder iets van 600k-800k (met alle toekomstige kosten van belastingen tot onderhoud die daarbij ook toenemen).
Een beetje uit de buurt kijken van een grote stad kan je dan zo richting de 700/maand (of nog minder!) hypotheek brengen voor een erg luxe gezinswoning.

Autokosten is een ander bizar punt. 500/maand. Ik kan niet echt bevatten wat er zoveel kan kosten als je juist op de centen let (zoals 9jr oud 2e hands). Op basis van je 100 km/dag, betekend 26k km/jaar, zou ik eerder 400 verwachtten voor een jonge auto (<4 jaar oud bij aanschaf) en in geval van oudere auto kan het nog wel lager. Kosten dan he, als in zelf prive aanschaffen, niks creatief met lease werken - je kan het met een youngtimer of andere regeling via de zaak vast nog goedkoper krijgen.

Persoonlijke lening is ook een dooddoener. Die hebben vaak monsterlijk hoge rentes, iets wat je eigenlijk niet moet willen (en als het moet, zo snel mogelijk ervan af). Als je daarvoor dan een keer je vakantiegeld moet inzetten dit jaar, om iets te noemen, is dat serieus het overwegen waard.

Dat zijn de posten waar je echt op maandbasis honderden euro's kunt halen, en waar je je in eerste instantie op moet richten. In die 3 zit het verschil tussen 'bijna rondkomen' en '500/maand overhouden'.

Ik snap dat beginnen lastig is, maar iets als all-in-one kan prima naar <50/maand voor 100mbit+tv, en netflix kan er ook uit. Dan pak je ineens 40-50/maand extra aan ruimte om bijvoorbeeld van die persoonlijke lening af te komen.

Moraal van het verhaal - penny wise and pound foolish. Je hebt dan wel de kleintjes onder controle (zoals boodschappen, 400 per maand is echt netjes for 4 personen, idem gwl (op basis van stadsverwarming). Alleen daar waar echt 100-en euro's per maand te halen valt, auto/hypotheek/lening, lijk je totaal te missen...

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 06-03-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Xanaroth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
Moraal van het verhaal - penny wise and pound foolish. Je hebt dan wel de kleintjes onder controle (zoals boodschappen, 400 per maand is echt netjes for 4 personen, idem gwl (op basis van stadsverwarming). Alleen daar waar echt 100-en euro's per maand te halen valt, auto/hypotheek/lening, lijk je totaal te missen...
Vind je dat niet wat makkelijk gesteld? Hij geeft ook aan dat het zware posten zijn. Maar je gaat niet 'even' verhuizen. Je lost ook niet 'even' een lening van zegmaar 10k af als je geen spaargeld hebt.

Dus wederom; dat z'n vrouw ook gewoon gaat werken is veruit de simpelste oplossing.
LordSinclair schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:24:
Dat is inderdaad wat realistischer dan de 11k en 15k km die je eerder aangaf :)
Heb het net ff door een online rekentool gehaald en op basis van een Peugeot 308SW (standaard gezinsbak zegmaar) kom je op een omslagpunt van rond de 20k per jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 06-03-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:24:
[...]

We weten niet waar de TS werkt.
Als dat in Amsterdam is, is er echt niet veel keuze. In de hele randstad is het "gat" om te wonen extreem duur geworden.
TS woont op 100km van zijn werk. Dus stel dat hij in Amsterdam werkt dan kan hij in Friesland wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:53
Sluit mij aan bij Intenet abo aanpassen. Ben zelf naar standaard internet abbo gegaan van 40 mbit. Meer dan genoeg voor mij ( ben ict'er) heb de standaard zenders, 1 decoder ( rest via app of laptop ) en ben 42,50 per maand kwijt. Lever niets in qua luxe in mijn beleving, maar ben wel 37,50 per maand minder kwijt dan topicstarter. Scheelt dus 440 euro per jaar..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:55:
[...]

De hra zal een paar duizend per jaar zijn, maar misschien/waarschijnlijk op gaan aan de zorgen van de dag. Onderhoud woning, kleding voor iedereen, reparatie auto, vakantie met hele gezin (hoeft niet exotisch te zijn om al snel een paar duizend te zijn), etc.
Kinderbijslag is met €200/kind/3mnd ook maar €75/mnd, ook niet een royaal bedrag.
Het punt wat ik probeerde te maken was dat zonder een volledig overzicht van in- en uitgave er een incompleet beeld bestaat over de "echte" situatie van de TS. Misschien komt het op jaarbasis wel negatief uit, dat is op dit moment onmogelijk om te zeggen en ook niet het punt van het topic.

vandaar ook deze opmerking in de OP

Ik snap om een mooie conclusie te kunnen geven dat er meer details nodig zijn, maar wil een 'algemene' discussie beginnen om meerdere mensen dit ervaren...?

Ik wil zeker niet klagen want wij hebben het goed zeker ten opzichte van andere mensen, maar zie het verschil tussen 'enkele jaren geleden, als starter in de arbeidsmarkt en eenvoudiger leven t.o.v. nu goede baan, hard werken en meer werken + gezin en stuk minder over houden' , vandaar mijn vraagtekens :)
Oftewel samenvattend, waarom lijkt het niet te lonen om meer/harder te werken in combinatie met een veranderende leefsituatie in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Xanaroth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
[...]

De hypotheek is serieus hoog. Bovendien zit je daar heel veel jaar aan vast. Iets zegt me dat die nog is gebasseerd op 2 salarissen? Misschien niet leuk om te horen, maar verhuizen is toch iets dat je serieus zou moeten overwegen met een dergelijke val in gezinsinkomen, ook gezien je opmerking dat de WOZ dit jaar alleen al 70k stijgt.
Een beetje uit de buurt kijken van een grote stad kan je dan zo richting de 700/maand (of nog minder!) hypotheek brengen voor een erg luxe gezinswoning.

Autokosten is een ander bizar punt. 500/maand. Ik kan niet bevatten wat er zoveel kan kosten. Op basis van je 100 km/dag, betekend 26k km/jaar, zou ik eerder 400 verwachtten voor een jonge auto (<4 jaar oud bij aanschaf) en in geval van oudere auto kan het nog wel lager vermoed ik. Kosten dan he, als in zelf prive aanschaffen, niks creatief met lease werken - kan het met een youngtimer nog wel goedkoper verwacht ik.

Persoonlijke lening is ook een dooddoener. Die hebben vaak monsterlijk hoge rentes, iets wat je eigenlijk niet moet willen (en als het moet, zo snel mogelijk ervan af). Als je daarvoor dan een keer je vakantiegeld moet inzetten dit jaar, om iets te noemen, is dat serieus het overwegen waard.

Dat zijn de posten waar je echt op maandbasis honderden euro's kunt halen, en waar je je in eerste instantie op moet richten. In die 3 zit het verschil tussen 'bijna rondkomen' en '500/maand overhouden'.

Ik snap dat beginnen lastig is, maar iets als all-in-one kan prima naar <50/maand voor 100mbit+tv, en netflix kan er ook uit. Dan pak je ineens 40-50/maand extra aan ruimte om bijvoorbeeld van die persoonlijke lening af te komen.

1100 euro hoog? Dat ligt natuurlijk aan het rente-percentage, de hoeveelheid aflossing en de eventuele boete bij vervroegd aflossen/oversluiten. Ik betaal ook nog vrij veel rente op het moment. Ik zou misschien zelfs wel mijn maandlasten iets kunnen verlagen door een duurder huis te kopen en dit huis te verkopen. :)

Die 1100 euro bruto betaal ik ook elke maand. Dat bedrag op zich betekent niet zo heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37
FirePuma142 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Drie euro per dag voor drie maaltijden voor twee personen en dan ook nog eens extreem gezond? Ik kan het me niet voorstellen.
Nee, het is 12 euro per dag voor 2 volwassenen en 2 kids en dat is prima te doen, wij redden dat voor pak hem beet 7 tot 9 euro per dag ook prima met eenzelfde gezinssamenstelling. Het is net wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Maar wat ik ook bijzonder vind aan de auto is dat de PL 250 euro kost, met nog 4 jaar. Zeg dat dit al een jaar loopt en dus een lening zal zijn van ongeveer 15000 euro. De gekochte auto zou toen 8 a 9 jaar zijn, dan heb je een aardig dure occasion gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:28:
[...]

Vind je dat niet wat makkelijk gesteld? Hij geeft ook aan dat het zware posten zijn. Maar je gaat niet 'even' verhuizen. Je lost ook niet 'even' een lening van zegmaar 10k af als je geen spaargeld hebt.

Dus wederom; dat z'n vrouw ook gewoon gaat werken is veruit de simpelste oplossing.

[...]

Heb het net ff door een online rekentool gehaald en op basis van een Peugeot 308SW (standaard gezinsbak zegmaar) kom je op een omslagpunt van rond de 20k per jaar.
Ik stel nergens dat het makkelijk of leuk is, wel dat daar echt de financiën op orde kunnen komen. Bij een lening van zeg 10k schiet een 50/maand niet echt op om significant het aflossen te versnellen. Rij zelf ook in c-segmenter (5jr oud bij aanschaf), ongeveer zelfde km's per jaar. Zit op grofweg de helft van zijn kosten inclusief afschrijving... Auto kopen/omruilen kan in een maandje gedaan zijn.
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:32:
[...]

1100 euro hoog? Dat ligt natuurlijk aan het rente-percentage, de hoeveelheid aflossing en de eventuele boete bij vervroegd aflossen/oversluiten. Ik betaal ook nog vrij veel rente op het moment. Ik zou misschien zelfs wel mijn maandlasten iets kunnen verlagen door een duurder huis te kopen en dit huis te verkopen. :)

Die 1100 euro bruto betaal ik ook elke maand. Dat bedrag op zich betekent niet zo heel erg veel.
Hij zou het niet kunnen lenen nu, dan blijft hij steken op ~880 ofzo. Dus ja, het is hoog voor 1 persoon met dergelijk salaris als ze aanraden om 20% lager te gaan zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 06-03-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mja, 55k p/j is voor een gezin met een hypotheek van >1000 euro per maand gewoon niet heel ruim. Dan gaat ruim 1/3 van je netto inkomen aan op.

Kort door de bocht is de Jumbo ook duur. In mijn ervaring is de AH goedkoper, als je je boodschappenlijstje wekelijks afstelt op de aanbiedingen. AH heeft namelijk wel goede aanbiedingen. Hebben ze die niet, kijk naar een Lidl, doet aan kwaliteit echt niet af. Dan af en toe naar de Jumbo voor zaken die niet in de aanbieding komen maar je wel wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
712641 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:57:

1. hypotheek is wel aan de hoge kant naar mijn idee, lossen jullie maximaal af?
5. persoonlijke lening ...? Lenen is toch ook een luxe?
6. Boodschappen á 400 euro met twee man en een paar kinderen is aardig veel. Kun je best wat vanaf krijgen door slim in te kopen.
7. Gas/licht is ook veel en kan prima op bezuinigd worden.
8. Reiskosten zijn toch voor de zaak zou ik denken?
1. Als je niet weet wat de waarde is van het huis kun je weinig zeggen of dat veel is of niet.
6. Is 100 per week dat is met 2 kinderen echt niet heel veel.
7. Ook weer relatief. Vind het zelfs aan de lage kant vergelijken met mijn eigen situatie (stadsverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

wisselwerking schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:29:
[...]

TS woont op 100km van zijn werk. Dus stel dat hij in Amsterdam werkt dan kan hij in Friesland wonen.
Die 100km is volgens mij in beide richtingen, 50km enkele reis, te oordelen aan de kilometervergoeding.

BThGvNeOA

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.