Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoogte aankoop bij verkoop huidige woning met overwaarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kcmedia
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10-07 16:32
Beste forumleden,

Ik heb een hypotheekvraag.

Ik heb een koopwoning waarvoor ik zowel een hypotheek bij een bank (annuïteit.) heb lopen als via familie (familiaire hyptoheek)

Bankhypotheek (30 jaar) bij aanvang was 187000 en staat nu door aflossing op zo'n 170.000
Familiairehypotheek (20 jaar) bij aanvang was 76.000 en staat nu door aflossing op zo'n 70.000

de aanschaf van de nieuwbouw woning was destijds 205.000 en hebben o.a. met de familiairehyptoheek de volledige woning ingericht en verbouwd. Totale investering is zo'n 270.000

Nu is de woning getaxeerd op zo'n 335.000
dit zal kort door de bocht zo'n 65.000 overwaarde zijn op basis van totale investering. Of is de overwaarde 95.000 omdat de totaal openstaande hypotheken op 240.000 uitkomen...

Daarnaast zou ik willen weten wat ik zou kunnen terugkopen als ik het huis daadwerkelijk verkoop voor 335.000 (ze worden namelijk als warme broodjes verkocht).

Ik kan zo'n 215.000 lenen voor een nieuwe hypotheek en ik mag de familiairehypotheek ook gewoon doorzetten.

Wie kan mij een richtlijn/inzicht geven wat ik ongeveer terug zou kunnen kopen bij verkoop van de woning.

Excuus voor het langgerekte verhaal maar het moet wel allemaal duidelijk zijn :) _/-\o_

Alle reacties

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 27-09 13:13
quote:
kcmedia schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:57:
Beste forumleden,

Ik heb een hypotheekvraag.

Ik heb een koopwoning waarvoor ik zowel een hypotheek bij een bank (annuïteit.) heb lopen als via familie (familiaire hyptoheek)

Bankhypotheek (30 jaar) bij aanvang was 187000 en staat nu door aflossing op zo'n 170.000
Familiairehypotheek (20 jaar) bij aanvang was 76.000 en staat nu door aflossing op zo'n 70.000

de aanschaf van de nieuwbouw woning was destijds 205.000 en hebben o.a. met de familiairehyptoheek de volledige woning ingericht en verbouwd. Totale investering is zo'n 270.000

Nu is de woning getaxeerd op zo'n 335.000
dit zal kort door de bocht zo'n 65.000 overwaarde zijn op basis van totale investering. Of is de overwaarde 95.000 omdat de totaal openstaande hypotheken op 240.000 uitkomen...

Daarnaast zou ik willen weten wat ik zou kunnen terugkopen als ik het huis daadwerkelijk verkoop voor 335.000 (ze worden namelijk als warme broodjes verkocht).

Ik kan zo'n 215.000 lenen voor een nieuwe hypotheek en ik mag de familiairehypotheek ook gewoon doorzetten.

Wie kan mij een richtlijn/inzicht geven wat ik ongeveer terug zou kunnen kopen bij verkoop van de woning.

Excuus voor het langgerekte verhaal maar het moet wel allemaal duidelijk zijn :) _/-\o_
Overwaarde is dan 95.000. Die kun je dus vrij gebruiken bij nieuwe woning.
Dan ontstaat er weer een nieuwe situatie.

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:09

Piper

No guts, no glory

Die €95000,= ontvang je op je rekening bij verkoop.

Bij het berekenen van je maximale hypotheek zou de bank ook de familiehypotheek mee moeten nemen en dan zou je dus 95.000 + 215.000 kunnen besteden voor een ander huis. Als je bank die familiehypotheek niet meeneemt is dat €70.000 meer.

Die overwaarde lijkt heel leuk maar houd er wel rekening mee dat een eventueel ander(duurder) huis net zo hard in prijs is gestegen als je eigen huis. Jij betaald dus weer iemand anders z’n overwaarde.

Laat je niet gek maken door de stijging van de huizenprijzen en verhuis alleen als je dat echt wil of moet. Bij verkoop moet je ook nog even een makelaar aftikken a een paar duizend euro en bij een ander huis betaal je alweer 2% overdrachtsbelasting, das over 300.000 euro toch ook weer €6000,= weggegooid geld.

Geniet anders van je relatief lage maandlasten en kijk of je je rente misschien naar beneden kunt krijgen omdat je onder een bepaald Loan-To-Value percentage bent gekomen.

• kcmedia
quote:
Piper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:17:
Die €95000,= ontvang je op je rekening bij verkoop.

Bij het berekenen van je maximale hypotheek zou de bank ook de familiehypotheek mee moeten nemen en dan zou je dus 95.000 + 215.000 kunnen besteden voor een ander huis. Als je bank die familiehypotheek niet meeneemt is dat €70.000 meer.

Die overwaarde lijkt heel leuk maar houd er wel rekening mee dat een eventueel ander(duurder) huis net zo hard in prijs is gestegen als je eigen huis. Jij betaald dus weer iemand anders z’n overwaarde.

Laat je niet gek maken door de stijging van de huizenprijzen en verhuis alleen als je dat echt wil of moet. Bij verkoop moet je ook nog even een makelaar aftikken a een paar duizend euro en bij een ander huis betaal je alweer 2% overdrachtsbelasting, das over 300.000 euro toch ook weer €6000,= weggegooid geld.

Geniet anders van je relatief lage maandlasten en kijk of je je rente misschien naar beneden kunt krijgen omdat je onder een bepaald Loan-To-Value percentage bent gekomen.
Hi bedankt voor je heldere uitleg.

Vanzelfsprekend laat ik mij ook niet gek maken door de stijgende huizenprijzen. Hier ben ik van bewust.
Ik wil voor mijzelf alleen een rekensom maken.

Aan de bank betaal ik aflossing + rente
Maar aan mijn familielid betaal ik ook aflossing + rente (20 jaar)

de laatste is namelijk zelfs hoger dan wat ik aan de bank moet betalen...

Als ik dus met de situatie (uitgaande van wat je schetst) 215.000+95.000 een nieuwe woning koop (310.000)...
en dus een hypotheek afsluit van 215.000 tegen huidige rente zijn mijn maandlasten nog geen 700,- netto.
Nu zijn deze lasten wel iets hoger...

Daarnaast geeft het 'loskoppelen van familiaire verplichtingen' ook een vorm van bewegingsvrijheid :)

daarnaast kan ik altijd een klein deel aanhouden om een duurdere woning aan te schaffen...

mee eens??

• Piper

Piper

No guts, no glory

quote:
kcmedia schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:29:
[...]

Hi bedankt voor je heldere uitleg.

Vanzelfsprekend laat ik mij ook niet gek maken door de stijgende huizenprijzen. Hier ben ik van bewust.
Ik wil voor mijzelf alleen een rekensom maken.

Aan de bank betaal ik aflossing + rente
Maar aan mijn familielid betaal ik ook aflossing + rente (20 jaar)

de laatste is namelijk zelfs hoger dan wat ik aan de bank moet betalen...

Als ik dus met de situatie (uitgaande van wat je schetst) 215.000+95.000 een nieuwe woning koop (310.000)...
en dus een hypotheek afsluit van 215.000 tegen huidige rente zijn mijn maandlasten nog geen 700,- netto.
Nu zijn deze lasten wel iets hoger...

Daarnaast geeft het 'loskoppelen van familiaire verplichtingen' ook een vorm van bewegingsvrijheid :)

daarnaast kan ik altijd een klein deel aanhouden om een duurdere woning aan te schaffen...

mee eens??
Ja en nee.

Als de marktwaarde van je huis zo hoog is en je wilt er graag blijven wonen kun je ook met de bank om de tafel om je huidige hypothee bij te bank te verhogen en daarmee je familiehypotheek voor een groot deel af te lossen. Zo profiteer je van de lage rente en kun je iets van de gevoelsmatige bewegingsvrijheid (terug)winnen.

Wat voor rentetarief heb je? Hoelang staat deze vast? Is het een NHG hypotheek?
Wat zijn de afspraken die je met familie hebt gemaakt?

Bedenk even dat als je een nieuw huis koopt je aan makelaarskosten bij verkoop/aankoop, hypotheekafsluitkosten en overdrachtsbelastingen je minstens €10000,= verder bent. Als je dat doet om lagere maandlasten te hebben heb je heel wat maanden nodig voordat je dat terug kan verdienen. Met 100,= lagere maandlasten ben je meer dan 8 jaar bezig om die €10000,= terug te verdienen.

Wil je lagere maandlasten of ben je echt op zoek naar een ander huis en woon je niet fijn meer in je huidige huis?

Verhuizen om overwaarde te verzilveren zou ik persoonlijk doen als ik op zoek zou zijn naar een kleinere woning of vanuit de randstad naar significant goedkopere plekken kan en wil verhuizen, of als je al op leeftijd bent..

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Het idee van de familiebank is toch juist dat je relatief veel rente betaalt (ivm rente aftrek) en dat dan weer als schenking teruggegeven wordt? Anders heeft t überhaupt geen zin.

• kcmedia
quote:
ZieMaar! schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:01:
Het idee van de familiebank is toch juist dat je relatief veel rente betaalt (ivm rente aftrek) en dat dan weer als schenking teruggegeven wordt? Anders heeft t überhaupt geen zin.
Bedankt voor je antwoord...
Ik betaal zo'n 2.7 % (niet heel veel, wel meer dan bij de bank).
Daarnaast krijg ik helaas niets als schenking terug... Wellicht eens voorstellen inderdaad :)

de reden om ook deze familiairehypotheek af te sluiten is omdat mijn hypotheek bij de bank niet toereikend was om en het huis te kopen en in te richten/verbouwen. Vandaar deze additionele hypotheek :)

Deze hypotheek bood mij dus de mogelijkheid om dit wel te kunnen doen.

• kcmedia
quote:
Piper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:55:
[...]

Ja en nee.

Als de marktwaarde van je huis zo hoog is en je wilt er graag blijven wonen kun je ook met de bank om de tafel om je huidige hypothee bij te bank te verhogen en daarmee je familiehypotheek voor een groot deel af te lossen. Zo profiteer je van de lage rente en kun je iets van de gevoelsmatige bewegingsvrijheid (terug)winnen.
Dit kan ik nog eens proberen. Ik heb ze wel al eens rechtstreeks gecontact, Alleen met hun berekening en een kleine openstaande studieschuld (en van mijn partner) kan ik zelfs minder lenen dan de hypotheek welke ik eerder bij hen via een bemiddelaar 'de hypotheker' heb afgesloten...
Ik denk dat dit ophoud of het gewoon nogmaals proberen :)
quote:
Wat voor rentetarief heb je? Hoelang staat deze vast? Is het een NHG hypotheek?
Wat zijn de afspraken die je met familie hebt gemaakt?
Bank:
Rente 2.3%
30 jaar, 10 jaar vast....
met NHG hypotheek
Deze hypotheek loopt nu zo'n 4,5 jaar (1e koopwoning afgesloten, na twee jaar verkocht ivm gezinsuitbreiding en nu overgesloten voor de 2e koopwoning)

Familie:
Rente 2.7%
20 jaar, na 10 jaar rente herzien of marktconform is (ja mijn familielid is strikt en tot op heden ook niet over schenkingen e.d. gesproken wat betreft betaalde rente).
loopt nu zo'n 2,5 jaar (voor de 2e koopwoning)
quote:
Bedenk even dat als je een nieuw huis koopt je aan makelaarskosten bij verkoop/aankoop, hypotheekafsluitkosten en overdrachtsbelastingen je minstens €10000,= verder bent. Als je dat doet om lagere maandlasten te hebben heb je heel wat maanden nodig voordat je dat terug kan verdienen. Met 100,= lagere maandlasten ben je meer dan 8 jaar bezig om die €10000,= terug te verdienen.
Duidelijk en ben ik van bewust :) Eventueel jaap.nl of dergelijke... scheelt weer courtage van 1,5 - 1,7 %
quote:
Wil je lagere maandlasten of ben je echt op zoek naar een ander huis en woon je niet fijn meer in je huidige huis?
Als eerste eigenlijk lagere maandlasten.
Daarnaast een upgrade van woning of locatie is ook niet verkeerd. Het is geen must maar dit wil ik zeker in de (nabije) toekomst wel.
quote:
Verhuizen om overwaarde te verzilveren zou ik persoonlijk doen als ik op zoek zou zijn naar een kleinere woning of vanuit de randstad naar significant goedkopere plekken kan en wil verhuizen, of als je al op leeftijd bent..
Ik ben 33, gezin met jonge kids dus kleiner wonen of echt uit de randstad verhuizen wil ik nog niet...
Maar ik begrijp de gedachte zeker :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
quote:
kcmedia schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:34:
...
Als eerste eigenlijk lagere maandlasten.
Daarnaast een upgrade van woning of locatie is ook niet verkeerd. Het is geen must maar dit wil ik zeker in de (nabije) toekomst wel.
...
Welke "upgrade"? Je verkoopt een huis van 335.000 en koopt een huis voor 310.000 terug (volgens de berekeningen).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:48
quote:
Piper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:17:
Sterker nog, door de stijging van de waarde van woningen is zn positie in absolute cijfers verslechterd als hij de intentie heeft om 'mooier' te gaan wonen.

ph4ge wijzigde deze reactie 22-06-2018 09:45 (5%)

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:54

FreakNL

Well do ya punk?

TS zoekt bevestiging, alles wat niet in zijn straatje past wordt afgedaan met een “Ik hoor wat je zegt, maar doe er niks mee”. Tekenend is de jaap.nl opmerking.

@TS, volgens mij staat je mening al vast. Maar 2.7 is echt geen slechte rente . En das nog op het kleinste deel ook! Als je fijn woont zou ik lekker blijven zitten. Piper zegt het prima... En alfalva nog beter, je hebt de middelen helemaal niet om te verkassen. Als je nou 3 ton kon lenen zou je groter kunnen gaan wonen tegen iets hogere lasten.. Maar wat heeft het voor zin om naar een woning van 310k te gaan? Das alleen leuk als je (zoals iemand anders al stelt) naar een krimpregio gaat....

FreakNL wijzigde deze reactie 22-06-2018 09:51 (30%)

• kcmedia
quote:
Alfalva schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:39:
[...]

Welke "upgrade"? Je verkoopt een huis van 335.000 en koopt een huis voor 310.000 terug (volgens de berekeningen).
Een upgrade hoeft niet altijd in euro's te hoeven uitdrukken...

Wij wonen nu in een zeer gewilde buurt waardoor de huizenprijzen zijn gestegen...
Rij je 5 km verder kom je in een andere buurt terecht , met grotere huizen, meer tuin en eventueel een garage voor lagere aanschafprijzen...

Daarnaast zijn er ook nog nieuwbouwprojecten welke bovenstaande ook bieden...

In die zin dus een upgrade :)...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
quote:
kcmedia schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Een upgrade hoeft niet altijd in euro's te hoeven uitdrukken...

Wij wonen nu in een zeer gewilde buurt waardoor de huizenprijzen zijn gestegen...
Rij je 5 km verder kom je in een andere buurt terecht , met grotere huizen, meer tuin en eventueel een garage voor lagere aanschafprijzen...

Daarnaast zijn er ook nog nieuwbouwprojecten welke bovenstaande ook bieden...

In die zin dus een upgrade :)...
Ok, kan. Maar toch.. Je zal je huidige huis moeten verkopen, een nieuw huis moeten kopen, en moeten verhuizen. Kost je zo al EUR 10.000 aan overdrachtsbelasting, notaris, makelaar, keuring etc. Hoe lang moet je die lagere maandlasten hebben om die 10k terug te verdienen?

Verder: als ik het goed lees heb je 4,5 jaar geleden een woning gekocht, deze 2 jaar geleden verkocht en je huidige woning gekocht, en nu ben je weer van plan om iets anders te kopen. Dit kost echt klauwen vol met geld..

• kcmedia
quote:
FreakNL schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:46:
TS zoekt bevestiging, alles wat niet in zijn straatje past wordt afgedaan met een “Ik hoor wat je zegt, maar doe er niks mee”. Tekenend is de jaap.nl opmerking.

@TS, volgens mij staat je mening al vast. Maar 2.7 is echt geen slechte rente . En das nog op het kleinste deel ook! Als je fijn woont zou ik lekker blijven zitten. Piper zegt het prima... En alfalva nog beter, je hebt de middelen helemaal niet om te verkassen. Als je nou 3 ton kon lenen zou je groter kunnen gaan wonen tegen iets hogere lasten.. Maar wat heeft het voor zin om naar een woning van 310k te gaan? Das alleen leuk als je (zoals iemand anders al stelt) naar een krimpregio gaat....
Hi bedankt voor je opmerking.

Mijn 1e doel is kijken of ik de maandelijkse lasten kan verlagen door eventueel verkoop met overwaarde en daarbij ook nog een woning terug te kopen welke zelfs nog meer biedt dan mijn huidige woning.

Hypotheek heeft een lage rente en een looptijd van 30 jaar, die van mijn familie heeft een looptijd van 20 jaar waardoor de maandelijkse lasten van deze hyptoheek dus hoger zijn dan die van de bank...

Als ik deze familiaire hypotheek dus kan verlagen of zelfs weg kan halen door bij een bank het volledige bedrag te lenen en daarbij zelfs nog een leukere woning te krijgen dan is het mooi meegenomen....

met al het advies zal ik het volgende proberen:
  1. vragen of de betaalde rente over een jaar (familiairehypotheek) teruggegeven kan worden als gift. Zo ja dan is het probleem opgelost en kan het allemaal zo blijven :)
  2. anders de bank contacten om te kijken of ik hypotheek kan verhogen, met dit bedrag kan ik dan de familiairehypotheek deels aflossen en daarmee mijn mijn maandelijkse lasten verlagen (natuurlijk na calculatie)
  3. niets doen en zo blijven wonen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:54

FreakNL

Well do ya punk?

Lekker toch dat die familie lening maar 20 jaar loopt? Ben je er wel over 18 jaar vanaf. Je moet niet alleen naar de korte termijn maandlasten kijken. Nu een hypotheek afsluiten van 30 jaar om die andere af te lossen voor een paar tientjes “winst” per maand is echt korte termijn visie en waarschijnlijk ook gewoon duurder in-the-end...

FreakNL wijzigde deze reactie 22-06-2018 10:23 (40%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-10 18:42
Je zou eens na kunnen rekenen wat het oplevert als je de rente op de familiehypotheek naar 5% zet en dan de 2.3% extra als gift terug krijgt. Maakt voor je familielid niet uit, en jij hebt een belastingvoordeel.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• kcmedia
quote:
FreakNL schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:21:
Lekker toch dat die familie lening maar 20 jaar loopt? Ben je er wel over 18 jaar vanaf. Je moet niet alleen naar de korte termijn maandlasten kijken. Nu een hypotheek afsluiten van 30 jaar om die andere af te lossen voor een paar tientjes “winst” per maand is echt korte termijn visie en waarschijnlijk ook gewoon duurder in-the-end...
Hi Bedankt.
Dus met andere woorden zo lekker laten en profiteer ervan.

• kcmedia
quote:
donzz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:40:
Je zou eens na kunnen rekenen wat het oplevert als je de rente op de familiehypotheek naar 5% zet en dan de 2.3% extra als gift terug krijgt. Maakt voor je familielid niet uit, en jij hebt een belastingvoordeel.
Bedankt voor het meedenken.
Ik ga me zeker even verdiepen in de familiehypotheek 'leen-gift' constructie.
Want hoe kom je aan deze percentages...

Ik begreep dat de rente in een bandbreedte van zo'n 25% afgesloten mag worden (realistische rente).
Actueel zeg 1.8 % rente (25% mag je dus zon 2,25% rente afsluiten bij familie) anders bestaat de mogelijkheid dat de belastingdienst dit dus niet accepteert en geen renteaftrek krijgt...

Maar wellicht kan ik iets voorstellen zoals:
Bij een bank krijg je zo'n max 0,7% rente over het bedrag 76k, als je dit niet had uitgeleend = 532 op jaarbasis en 44,4 per maand...

Nu ontvang je eigenlijk 2.75% = 2090 op jaarbasis en 174.17 per maand...

Op jaarbasis dus 1558 meer dan bij de bank...
Vervolgens of het de bedoeling is om winst te maken? Zoniet dan eventueel het belastingvrije gift per jaar voorleggen...
dan eventueel 50% hiervan als gift geven, zeg 779 (50% van verschil) of 1045 (50% van totale winst van ontvangen rente)...

Of is dit lariekoek :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-10 18:42
quote:
kcmedia schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Want hoe kom je aan deze percentages?
Compleet uit de lucht gegrepen :)

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

quote:
[...]

Ik begreep dat de rente in een bandbreedte van zo'n 25% afgesloten mag worden (realistische rente).
Actueel zeg 1.8 % rente (25% mag je dus zon 2,25% rente afsluiten bij familie) anders bestaat de mogelijkheid dat de belastingdienst dit dus niet accepteert en geen renteaftrek krijgt...

Bij een bank krijg je zo'n max 0,7% rente over het bedrag 76k, als je dit niet had uitgeleend = 532 op jaarbasis en 44,4 per maand...

Vervolgens of het de bedoeling is om winst te maken? Zoniet dan eventueel het belastingvrije gift per jaar voorleggen...
dan eventueel 50% hiervan als gift geven, zeg 779 (50% van verschil) of 1045 (50% van totale winst van ontvangen rente)...

Die lening is waarschijnlijk gewoon een persoonlijke lening en er is geen 2e hypotheekrecht gevestigd. Dan kan je dus gewoon de rentetarieven coor een persoonlijke lening en daar 25% boven gaan zitten. Lekkere lange looptijd kiezen en aftrekken maar ;) O-)

• kcmedia
quote:
Piper schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:11:
[...]

Die lening is waarschijnlijk gewoon een persoonlijke lening en er is geen 2e hypotheekrecht gevestigd. Dan kan je dus gewoon de rentetarieven coor een persoonlijke lening en daar 25% boven gaan zitten. Lekkere lange looptijd kiezen en aftrekken maar ;) O-)
Hi ik heb een overeenkomst getekend en elk jaar geef ik netjes deze lening/hypotheek op bij de belastingdienst.

Maar wat ik hierboven schets zou een mooie optie kunnen zijn?

• appelflap1992
  • Laatst online: 15:51
ik heb een vraag die hier een beetje mee te maken heeft.

Het volgende: je zit in een huis waarvan de hypotheek volledig is afgelost. Je verhuist naar een ander huis en je gaat het oude huis verhuren en neemt een hypotheek op het nieuwe huis en gaat daar wonen. Is op deze manier de volledige hypotheekrente af te trekken? Als je het oude huis verkoopt is de rente over dat bedrag niet af te trekken maar je verkoopt het niet.. en over een 2de huis waar je niet woont is ook geen hypotheekrente af te trekken maar je woont er dus is het je eerste huis??

Is mijn denkwijze goed?

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Je huis gaat van Box1 naar Box 3; dat staat voor de Belastingdienst gelijk aan verkoop als het gaat om renteaftrek.
Op dat moment heb je dus een eigenwoningreserve. Alleen de rente van het deel van je nieuwe hypotheek dat uitkomt boven die reserve kan je aftrekken van je inkomen.

• appelflap1992
  • Laatst online: 15:51
Oke logisch. Helaas, haha.

• kcmedia
Hi all,
Enige tijd geleden heb ik het voorgesteld aan mijn vader om de betaalde rente retour te krijgen als een 'leen-gift' constructie. Nu begreep ik dat dit niet mogelijk is. de familiare lening komt namelijk uit een BV. En een bv mag niet schenken is het antwoord... Helaas komt de leen-gift constructie hierdoor te vervallen...??
[...]

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:09
Je kan ook kijken of je de hypotheek kan verhogen bij de bank naar 240.000 dan kun je de familie bank aflossen en ga je al wat besparen omdat je dan van 2,7% over de 70.000 naar 2,3% gaat. Hiervoor hoef helemaal geen nieuwe woning te kopen dit kan gewoon in de bestaande woning, voor de bank kom je dan in de 72% risico klasse te zitten ten opzichte van de 92% waarin je zat toen je de hypotheek afsloot en kan het ook nog eens extra rente voordeel opleveren.

Nu een nieuwe 10 jaars hypotheek afsluiten rond de 70% LTV krijg je een rente van rond 1,8% tot 2.0%.

Hiervoor hoef je helemaal geen nieuwe woning te kopen, en alles wat je bespaard kun extra aflossen waardoor de besparing groeit en het bedrag wat je extra kan aflossen ook weer groeit.

Bovenstaande oplossingen kosten je ook alleen maar max 2500 euro(notaris kosten, hypotheekadviseur) vs de 10k a 12k kwijt zou zijn bij een nieuwe woning.

https://bettyskitchen.nl

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:36
kcmedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:19:
Hi all,
Enige tijd geleden heb ik het voorgesteld aan mijn vader om de betaalde rente retour te krijgen als een 'leen-gift' constructie. Nu begreep ik dat dit niet mogelijk is. de familiare lening komt namelijk uit een BV. En een bv mag niet schenken is het antwoord... Helaas komt de leen-gift constructie hierdoor te vervallen...??
[...]
Nogal logisch, als bedrijven belastingvrij mochten schenken zou natuurlijk iedereen dat gebruiken om winst uit te keren in plaats van via dividenduitkeringen ;)

De juiste weg lijkt me om de BV een dividenduitkering van het rentebedrag aan je pa te laten doen, hem de dividend- en box 2-belasting te laten betalen en het restant via zijn privérekening aan jou uit te keren.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True