Opvallend dat deze 'oude' topic' over Goodwe en de Wifi verbinding nog loopt. En ik helaas niet de enige ben. Ook posts over beveiliging die slecht geregeld is (admin / admin). En zie ik ook zorgen over de privacy.
Via deze post mijn recente ervaring .
Er gaat ook wat fout bij Goodwe en hun portal Waardoor de data niet actueel is en onvolledige rapportages worden verstuurd. Hier werkt Goodwe aan. En waarom maakt mijn goodwe - sinds een firmware update- contact met china telecom? IP 61.164.36.105
Goodwe heeft een aantal jaren terug - ivm de AVG - een server staan in Duitsland. Daarvoor stonden de servers in China - hiervoor zijn de DNSsen aangepast.
Maar niet alle omvormers staan goed ingesteld. Dit kan ook voor problemen zorgen.
De oude instelling =
www.goodwe-power.com ( vanuit NL Ip 47.254.132.36 via poort 80)
Dit had moeten zijn tcp.goodwe-power.com (vanuit NL ip 47.254.143.217 )
Het hoort nu te zijn
www.semsportal.com (vanuit NL ip 8.209.71.108 )
Uiteindelijk kom je uit op een cloud server van Alibaba op locatie in Frankfurt
Ga je naar
http://47.254.132.36 Dan kwam je uit bij de portal van Viessmann italie.
Dit hebben ze recentelijk aangepast..
Hoe zit het dan met de privacy -- volgens de AVG officer Goodwe
"
You can be sure that we are not using your data for external parties. In this case it might be a wrong monitoring link into the Viessmann section of our SEMS portal. "Hoe veilig is de Goodwe?
Op de vraag zijn de goodwe op afstand te bedienen door derden . ja... Kan dat zonder jouw toestemming Ja / Mag dat Nee. Helaas gebeurd dat toch. Volgens Goodwe mag het want in de garantievoorwaarden staat (
onder remedy "fix the issue by changin configureatios or updating software" )
En waarom wordt er data gestuurd naar een IP in china sinds de update op afstand. Deze vraag beantwoord goodwe niet......
Voorlopige oplossing - ik heb mijn firewall geconfigureerd dat deze contact met bepaalde IP range/ en landen blokkeerd en alleen uitgaand verkeer van de omvormers accepteerd naar de de toegewezen server in Duitsland.