Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:36
Als er nog mensen die dit topic volgen of tegen komen, ik heb dit kunstje ook even geprobeerd. Ik kan wel de webUI updaten maar kan helaas de FW niet updaten (heb versie 4.13) dus kan de AP ook niet uitzetten.
Wel kon ik gelukkig de inlog gegevens van de webUI aanpassen en (hopelijk, heb het net gedaan) blijvend de SSID en WW aanpassen.

Edit: Met de app SolarGo kan ik nog steeds inloggen op mijn omvormer zijn wifi met het oude wachtwoord van 123456789.. Het nieuwe wachtwoord wordt niet geaccepteerd. What gives?

Edit2 dag na de wijzigingen: Het SSID is weer verandert naar de oude instellingen en SolarGo kan nog steeds inloggen met 123456789 op dat wifi netwerk. Dus per saldo zijn alleen de inlog gegevens van de webUI van de wifi dongle verandert.

[ Voor 39% gewijzigd door AtlAntA op 27-07-2022 09:07 ]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Anoniem: 1668542

Zonnedael schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:31:
Opvallend dat deze 'oude' topic' over Goodwe en de Wifi verbinding nog loopt. En ik helaas niet de enige ben. Ook posts over beveiliging die slecht geregeld is (admin / admin). En zie ik ook zorgen over de privacy.

Via deze post mijn recente ervaring .

Er gaat ook wat fout bij Goodwe en hun portal Waardoor de data niet actueel is en onvolledige rapportages worden verstuurd. Hier werkt Goodwe aan. En waarom maakt mijn goodwe - sinds een firmware update- contact met china telecom? IP 61.164.36.105

Goodwe heeft een aantal jaren terug - ivm de AVG - een server staan in Duitsland. Daarvoor stonden de servers in China - hiervoor zijn de DNSsen aangepast.
Maar niet alle omvormers staan goed ingesteld. Dit kan ook voor problemen zorgen.
De oude instelling = www.goodwe-power.com ( vanuit NL Ip 47.254.132.36 via poort 80)
Dit had moeten zijn tcp.goodwe-power.com (vanuit NL ip 47.254.143.217 )
Het hoort nu te zijn www.semsportal.com (vanuit NL ip 8.209.71.108 )

Uiteindelijk kom je uit op een cloud server van Alibaba op locatie in Frankfurt

Ga je naar http://47.254.132.36 Dan kwam je uit bij de portal van Viessmann italie.
Dit hebben ze recentelijk aangepast..

Hoe zit het dan met de privacy -- volgens de AVG officer Goodwe
" You can be sure that we are not using your data for external parties. In this case it might be a wrong monitoring link into the Viessmann section of our SEMS portal. "

Hoe veilig is de Goodwe?

Op de vraag zijn de goodwe op afstand te bedienen door derden . ja... Kan dat zonder jouw toestemming Ja / Mag dat Nee. Helaas gebeurd dat toch. Volgens Goodwe mag het want in de garantievoorwaarden staat ( onder remedy "fix the issue by changin configureatios or updating software" )

En waarom wordt er data gestuurd naar een IP in china sinds de update op afstand. Deze vraag beantwoord goodwe niet...... :(

Voorlopige oplossing - ik heb mijn firewall geconfigureerd dat deze contact met bepaalde IP range/ en landen blokkeerd en alleen uitgaand verkeer van de omvormers accepteerd naar de de toegewezen server in Duitsland.
Bij mij is dit topic nu ook actueel. Als ik echter kies voor www.semportal.com dan gaat het oranje ledje op de Omvormer knipperen (ten teken dat hij geen verbinding heeft..)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:36
Anoniem: 1668542 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Bij mij is dit topic nu ook actueel. Als ik echter kies voor www.semportal.com dan gaat het oranje ledje op de Omvormer knipperen (ten teken dat hij geen verbinding heeft..)
semportal.com of semsportal.com?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 23:28
Ik heb een GW3000, en de software updates die in dit topic worden beschreven worden prima geinstalleerd.

Echter blijft het AP broadcasten bij het starten van de omvormer.

Ik heb nu:
HF-LPT230
Web Ver:1.0.14
4.13.34 (2022-07-01 15:00 2M)

Hiermee kan ik de Wifi module op STA only zetten, dan wordt de module opnieuw opgestart en is inderdaad de AP mode uit, en wordt de SSID niet meer gebroadcast.

Tot zover lukt het, de volgende ochtend start de omvormer opnieuw op, en alle settings blijven behouden behalve die setting dat ik STA only mode wil.

Iemand een tip hoe deze setting te behouden? Ik kan het dus wel uitzetten overdag, maar na een nachtje ben ik weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-12-2023
Dag japie101,
Ik heb ook de nieuwste firmware 4.13.35 / Web Ver:1.0.14 van Hi-Fly geïnstalleerd. Hiermee kan de hotspot nu worden gedeactiveerd. - Dit blijft behouden, zelfs na de volgende herstart.
Probleem nu: de SolarGo of PV-Master app werkt niet meer. Is dat bij jou ook het geval?
Heeft iemand de originele firmware zodat ik terug kan gaan?

Bedankt
Excuses voor de vertaling.

[ Voor 4% gewijzigd door ddugdug op 03-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ddugdug schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:32:
Dag japie101,
Ik heb ook de nieuwste firmware 4.13.35 / Web Ver:1.0.14 van Hi-Fly geïnstalleerd. Hiermee kan de hotspot nu worden gedeactiveerd. - Dit blijft behouden, zelfs na de volgende herstart.
Probleem nu: de SolarGo of PV-Master app werkt niet meer. Is dat bij jou ook het geval?
Heeft iemand de originele firmware zodat ik terug kan gaan?

Bedankt
Excuses voor de vertaling.
Ik heb zojuist ook geupdatet naar 1.0.14 Web, firmware 4.13.35 (2022-12-20 16:00 2M). Wat mij opviel is dat het DNS server address bij de STA-instelllingen veranderd is van 80.59.16.0 naar 140.101.16.0. Welllicht verstiert dat de koppelingen.
Ik had van de week al gemerkt dat als ik het dns ip-adres aanpas naar mijn eigen dns server, dat ik dan geen data meer krijg in semsportal, dus ik vermoed dat het dns-server-adres iets regelt met de koppelingen.

Aan de eigenaren van een goodwe, wat hebben jullie staan bij dns-server-adress (tabblad STA settings) en bij server address (tabblad Other Setting)?

Ik heb
GW4200D-NS met wifimodule HF-LPT230, fw 4.13.35 (2022-12-20 16:00 2M), web 1.0.14
DNS server: 140.101.16.0 (geen data meer in Semsportal)
Server: tcp.goodwe-power.com

GW2500XS met wifimodule HF-LPT230, fw V4.13, web 1.0.14
DNS server: 80.59.16.0 (wel data in Semsportal)
Server: tcp.goodwe-power.com

.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
Ik heb nog steeds gegevens in het SEMS-portaal. Hier uploadt de omvormer zonder problemen data.
De app PVMaster of SolarGo (in het lokale WLAN van de omvormer) werkt echter niet meer. - Ze kan hem niet meer vinden.

Hoe gaat het met jou?
Heb je geprobeerd het DNS-adres te wijzigen? Als u het IP-adres handmatig configureert, kunt u dit wijzigen.

Wat ik me net herinnerde:
Ik heb twee omvormers, een EM en een SDT G2.
De EM uploadt zijn gegevens op elk moment eenvoudig naar SEMS.
De SDT G2 heeft een probleem als ik hem te vaak poll via de Home Assistant. Een interval van 300 seconden is geen probleem. - Daaronder uploadt het geen gegevens meer naar het SEMS-portaal.

Misschien is dat jouw probleem?

Mijn gok: volgens de documentatie https://fccid.io/2ACSV-HF.../Users-Manual-3552381.pdf (hoofdstuk 2.6) is er een SOCKET B-modus die de verbinding met meerdere eindapparaten ondersteunt . Ik vermoed dat de HF-LPT230 actief is op de EM omvormer. Maar niet met de SDT G2.
Helaas kon ik geen AT-commando's over het netwerk verzenden en de modus controleren. Helaas heeft de HF-LPT230 niet de bijbehorende TCP-poort open om een ​​verbinding tot stand te brengen met behulp van de tool TCPUDPDbg (http://www.hi-flying.com/...ns-1/debug-tool-tcpudpdbg ).

[ Voor 57% gewijzigd door ddugdug op 13-04-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ddugdug schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:11:
Ik heb nog steeds gegevens in het SEMS-portaal. Hier uploadt de omvormer zonder problemen data.
De app PVMaster of SolarGo (in het lokale WLAN van de omvormer) werkt echter niet meer. - Ze kan hem niet meer vinden.

Hoe gaat het met jou?
Heb je geprobeerd het DNS-adres te wijzigen? Als u het IP-adres handmatig configureert, kunt u dit wijzigen.

Wat ik me net herinnerde:
Ik heb twee omvormers, een EM en een SDT G2.
De EM uploadt zijn gegevens op elk moment eenvoudig naar SEMS.
De SDT G2 heeft een probleem als ik hem te vaak poll via de Home Assistant. Een interval van 300 seconden is geen probleem. - Daaronder uploadt het geen gegevens meer naar het SEMS-portaal.

Misschien is dat jouw probleem?

Mijn gok: volgens de documentatie https://fccid.io/2ACSV-HF.../Users-Manual-3552381.pdf (hoofdstuk 2.6) is er een SOCKET B-modus die de verbinding met meerdere eindapparaten ondersteunt . Ik vermoed dat de HF-LPT230 actief is op de EM omvormer. Maar niet met de SDT G2.
Helaas kon ik geen AT-commando's over het netwerk verzenden en de modus controleren. Helaas heeft de HF-LPT230 niet de bijbehorende TCP-poort open om een ​​verbinding tot stand te brengen met behulp van de tool TCPUDPDbg (http://www.hi-flying.com/...ns-1/debug-tool-tcpudpdbg ).
Ik vermoed dat bovenstaande een reactie was op mijn problemen.
Ik heb geen koppeling met Home Assistant, dus dat kan het probleem niet zijn.
Ik heb de dns-server aangepast, zonder succes.
Grappig genoeg meldt Semsportal dat er wel een connectie is gemaakt. Dat gebeurt elke ochtend, dus het is niet zo dat de verbinding niet tot stand gebracht kan worden. Ik vermoed meer dat het probleem in de stabiliteit van het access point zit. Ik zie namelijk dat het access point vaak wegvalt en dat het blauwe lampje ook uitstaat. Geen flauw idee of dat iets met de firmware update te maken heeft, of dat het compleet toeval is. Ik meet de opbrengst met een kwh-meter in de groepenkast, dus ik kan in elk geval de opbrengst zien. Maar het is wel irritant. Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Goodwe....hopelijk kunnen zij wat doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
Heb je een 5 GhZ wifi actief of alleen 2,4 GhZ?
Als beide frequenties actief zijn met dezelfde ID, heeft de stick vaak problemen en valt hij uit. - Dat kan ik ook begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
Pinobigbird schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:14:
Naar aanleiding van dit topic had ik toch twijfels of ik wel een Goodwe omvormer zou nemen, maar uiteindelijk toch wel gedaan.

Ik heb een Goodwe GW5K-DT (3fase), en het SSID-wachtwoord van mijn thuisnetwerk is NIET zichtbaar, én ik kan van de Goodwe access point zowel het SSID als het wachtwoord wijzigen. Het admin/admin account is wel vast en niet te veranderen.

Ik zie ook een hele andere interface dan de schermafbeeldingen die ik in dit topic heb gezien. Dit is mijn interface:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De tekst "Cannot join the network, maybe caused by:
router doesn’t exist, or signal is too weak, or password is incorrect.
kan ik niet verklaren en ik weet niet wat het betekent.

Het probleem dat je wachtwoord van je thuisnetwerk open en bloot op straat ligt is dus hier niet het geval.
Hey @Pinobigbird , ik heb vandaag ook dezelfde omvormer geplaats, en ik heb dezelfde interface als die van u ... idd, ww is niet zichtbaar, maar de AP blijft toch actief bij mij

Ik heb Current version: V1.1.2.1

Alsoook steeds deze melding "router doesn’t exist, or signal is too weak, or password is incorrect." maar geen idee waarom, want alles is stabiel en werkt

Hoe zit het bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

Pinobigbird

doesn't share food!

NoFate schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Hey @Pinobigbird , ik heb vandaag ook dezelfde omvormer geplaats, en ik heb dezelfde interface als die van u ... idd, ww is niet zichtbaar, maar de AP blijft toch actief bij mij

Ik heb Current version: V1.1.2.1

Alsoook steeds deze melding "router doesn’t exist, or signal is too weak, or password is incorrect." maar geen idee waarom, want alles is stabiel en werkt

Hoe zit het bij jou?
Het SSID wordt wel iedere dag bij het opstarten weer teruggezet naar de originele waarde, zie ook de posts er na. Uiteindelijk heb ik het allemaal zo gelaten, dus gewoon die melding negeren. Alles was werkt naar behoren en ik ben er nog erg tevreden mee.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Pinobigbird schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Het SSID wordt wel iedere dag bij het opstarten weer teruggezet naar de originele waarde, zie ook de posts er na. Uiteindelijk heb ik het allemaal zo gelaten, dus gewoon die melding negeren. Alles was werkt naar behoren en ik ben er nog erg tevreden mee.
Ah, maar je hebt nog steeds dat de SSID zichtbaar blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

NoFate schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Ah, maar je hebt nog steeds dat de SSID zichtbaar blijft?
Ja.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ok, het enigste wat die dan toch wel gaat onthouden is het ww? of gaat dat ook terug naar 12345678

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

NoFate schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:50:
[...]

ok, het enigste wat die dan toch wel gaat onthouden is het ww? of gaat dat ook terug naar 12345678
Ha nee, gelukkig niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04 08:38
Hier nu ook issues met de wifi module. Deze werkte voorheen, maar vanwege het broadcast issue ben ik toen de 4g module gaan gebruiken. Wil nu de native HA integratie haan gebruiken dus wifi weer ingeplugd.

Omvormer : gw6k-dt
Firmware wifi module: 4.13 hi-flying
Probleem: solargo en pvmaster tonen geen data, udp connectie werkt niet. Ook geen data in semsportal! Werkte voorheen gewoon.

Solargo en pvmaster wifi diagnose geven echter groen licht! Ook via semsportal app succesvol de wifi access code kunnen zetten (via lokale verbinding).
Reset van dongle geprobeerd.

Lijkt sterk op firmware combinatie issue. Hoe kan dit anders 'spontaan' optreden?

Het hierboven genoemde dns issue ook nog bekeken. Geen oplossing, wat ik ook als dns instel op de dongle.

Iemand een idee?

Hoe kan ik de originele goodwe wifi dongle firmware plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:31
Ik lees hier dat goodwe aanraad de wifi+lan module te gebruiken, maar ik kan bevestigen dat die exact dezelfde issues heeft. Je kunt het admin-wachtwoord niet aanpassen, en je kunt wifi niet uitzetten. En zodra je van AP af stapt en STA instelt (zodat er in ieder geval een SSID minder is) lijkt het ding over wifi te gaan communiceren ipv over de kabel...

Ik heb de WI-FI/LAN KIT GA10081-69-00P met firmware V1.2.1.18(Boot:V1.1.4).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ze moeten idd een firmware maken waar ze effectief AP kunnen uitzetten, snap het niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:46
Heb sinds dit weekend ook een GW3000-XS-11 hangen. HIervoor de lanmodule besteld. maar deze past fysiek niet eens op de omvormer, het plastic om de usb aansluiting is anders... Ondanks dat hij voor de XS zou moeten zijn.
Dus nu ook de wifi stick er in, zal hier binnenkort ook mee bezig, maar ik heb liever mijn LAN kabel er in.. Speciaal daarvoor naar aangelegd...

edit:
Deze is dus nodig voor de XS.. gaan we die maar bestellen.
https://en.goodwe.com/wifi-lan-kit

[ Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 30-05-2023 19:02 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
Nu heb ik een oplossing gevonden om draadloze uitzendingen betrouwbaar uit te schakelen. (Getest met een omvormer uit de SDT G2- en EM-serie)

De originele Goodwe-firmware biedt geen ondersteuning voor het uitschakelen van het WLAN-toegangspunt.
Zodra de originele firmware van Hi-Fly is geïnstalleerd (http://www.hi-flying.com/...ad-item-hf-lpx30-firmware), kan het access point via het webportaal worden gedeactiveerd .
Nadeel: de SolarGo of PV Master Application werkt echter niet meer met deze firmware.
Gegevens worden echter eenvoudig verzonden naar het SEMS-portaal of via Modbus UDP.

Als u de SolarGo- of PV Master-toepassing opnieuw nodig hebt, kunt u de originele firmware van Goodwe opnieuw installeren. Deze is hier beschikbaar: YouTube: Goodwe inverter wifi setup|Goodwe firmware update|Goodwe inverter co...
Het WLAN-toegangspunt is dan echter direct weer zichtbaar. - De applicatie SolarGo en PV-Master werkt dan direct weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1668542

Het issue rond SSID en wachtwoorden is redelijk hot en zelfs onlangs op het NOS journaal.
Je kunt aan de SSID direct zien dat het een zonnepaneel is. Blijft raar dat je het wel kunt wijzigen, maar dat hij het verliest bij spanningsuitval. Met andere woorden wanneer het licht wordt en het ding opstart, je terug bent bij af.
Ik krijg ook waarschuwingen vanuit trend Micro over een zwak punt in het netwerk.
Onbegrijpelijk dat zoiets nog kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:26
Via de woningbouwvereniging zijn hier in de buurt zonnepanelen aangelegd op een aantal woningen, met een GoodWe omvormer.

De SSID's starten altijd met Solar-WiFi gevolgd door het serienummer. Ik kan met een laptop door de buurt, connect met zo'n SSID, wachtwoord 12345678 (installateur heeft deze niet per locatie veranderd). Ga naar de webportal met 10.10.100.253 via de browser. Standaard login is overal admin/admin

Ik zie op de webportal onder andere de SSID van het WiFi thuisnetwerk, de encryptiemethode etc. Maar niet het wachtwoord... Daarvoor open je doodsimpel de bron van de pagina. Onversleuteld het WiFi wachtwoord van het thuisnetwerk. En ja, dat wachtwoord heb ik geverifieerd.

Lekker product!

Netjes gemeld bij de installateur, tijdelijke fix aangedragen. Wordt niet op gereageerd :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMolNaVieYeBFBCvpvLBzhjLYWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aam9gvFQLY8La1l6dj8q2bD3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Blaffeh op 05-06-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Maar al je 12345678 veranderd, dan geraak je er toch niet op? Klopt wel dat installateurs het niet doen, maar het staat wel duidelijk tijdens de setup wizard dat goodwe idd niet verantwoordelijk is voor inbreuken.

Nuja, de optie moet er zijn om de AP te hiden...

Ik heb hier ook een soortgelijke hub van velux, als je die reboot, dan is die AP maar zichtbaar voor 2 min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:26
NoFate schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:18:
Maar al je 12345678 veranderd, dan geraak je er toch niet op? Klopt wel dat installateurs het niet doen, maar het staat wel duidelijk tijdens de setup wizard dat goodwe idd niet verantwoordelijk is voor inbreuken.

Nuja, de optie moet er zijn om de AP te hiden...

Ik heb hier ook een soortgelijke hub van velux, als je die reboot, dan is die AP maar zichtbaar voor 2 min
Klopt helemaal, maar de installateur doet dat dus gewoon niet. Ook niet nadat ik ze heb ingelicht. Vind het nou ook niet echt mijn taak om bij m'n buren langs te gaan en dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Blaffeh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Klopt helemaal, maar de installateur doet dat dus gewoon niet. Ook niet nadat ik ze heb ingelicht. Vind het nou ook niet echt mijn taak om bij m'n buren langs te gaan en dit te doen.
Klopt, mijn schoonouders hebben ze ook, heb het daar ook veranderd, installateur had het ook default gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag de :juiste" voor mijn XS binnen gekregen.. het blijft rommel.. heb je een LAN aansluiting, gaat hij alsnog Wifi uitzenden... Serieus... En aanpassingen doen werken ook niet, behalve SSID/WW aanpassen. en staat gelukig wel een HIDE knopje bij.

Het kaartje wat er in zit is > HF-A21
Maar daar is geen firmware voor te krijgen blijkbaar.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:13
Renegade666 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:54:
Vandaag de :juiste" voor mijn XS binnen gekregen.. het blijft rommel.. heb je een LAN aansluiting, gaat hij alsnog Wifi uitzenden... Serieus... En aanpassingen doen werken ook niet, behalve SSID/WW aanpassen. en staat gelukig wel een HIDE knopje bij.

Het kaartje wat er in zit is > HF-A21
Maar daar is geen firmware voor te krijgen blijkbaar.
in het goodwe lokaal uitlees draadje staat een zelfbouw oplossing ;)
Mijn wifi stick wou ook niet zijn hotspot uitzetten, of het ww laten wijzigen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rickp70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb een GW1000XS met WiFi module en ik begon me steeds meer te ergeren aan de SolarWiFi AP "stoorzender": in een WiFI scanner zie ik dat op een redelijke afstand het SolarWiFi AP normaliter met zo'n -50 dBm ontvangen wordt, maar regelmatig pieken van -15 dBm vertoont! Dat is 3500x zoveel vermogen! Dat zou niet moeten kunnen als het AP zich aan het wettelijk toegelaten zendvermogen zou houden.

Enfin, uiteindelijk heb ik toch ook maar de gok gewaagd met het uploaden van Hi-Flying firmware (4.13.35 (2022-12-20 16:00 2M)) en web pagina. Gelukkig ging de upgrade zelf zonder problemen, maar ook ik heb nu de situatie dat ik via de web interface de Work Mode kan aanpassen naar STA en dat het AP dan ook inderdaad stopt, maar de volgende dag de Work Mode gewoon weer terug is naar AP+STA. Ik vermoed dat dat door de GoodWe inverter zelf gedaan wordt (via AT+ commando's).

Ik merkte ook dat het met de Hi-Flying firmware nu ook mogelijk is om via UDP (poort 48899) AT+ commando's te sturen. Dat is zowel een zegen als een vloek: hoewel deze firmware enerzijds beter beveiligd is (je kunt een niet-standaard admin wachtwoord gebruiken en, veel beter nog: het AP helemaal uitzetten), is die UDP poort 48899 juist een enorm lek, want hiervoor heb je helemaal geen wachtwoord nodig en via AT+ commando's kan je nog meer opvragen en aanpassen dan via de web interface!

Zolang het lukt om de AP uit te zetten, is dit niet zo'n probleem, maar met AP aan heb je dus nog een groter veiligheid-lek. Dat maakt het dus erg jammerlijk dat het AP iedere ochtend weer inschakelt, maar de zegen van die UDP poort is dat je het uitschakelen van het AP hier vrij eenvoudig mee kunt automatiseren.

Bijvoorbeeld, dit is een stukje PowerShell waarmee het AP wordt uitgeschakeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
$ErrorActionPreference = 'Stop'
$HFUdpPort = 48899
$HFDiscovery = 'HF-A11ASSISTHREAD'

$UDPClient = New-Object System.Net.Sockets.UDPClient($HFUdpPort)
$UDPClient.Client.ReceiveTimeout = 2000
$UDPClient.EnableBroadcast = $true

function Send-UdpDatagram([string] $IPAddress, [string] $Message)
{
      $Address = [System.Net.IPAddress]::Parse($IPAddress) 
      $IPEndPoint = New-Object System.Net.IPEndPoint($Address, $HFUdpPort) 
      $Bytes = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetBytes($Message) 
      $BytesSent = $UDPClient.Send($Bytes, $Bytes.Length, $IPEndPoint)
      Write-Verbose "Sent $BytesSent bytes to $($IPAddress):$HFUdpPort" 
}

function Receive-UdpDatagram()
{
    $RemoteIPEndPoint = New-Object System.Net.IPEndPoint(0, 0) 
    $Bytes = $UDPClient.Receive([ref] $RemoteIPEndPoint)
    $Message = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetString($Bytes, 0, $Bytes.Length)
    Write-Verbose "Received $($Bytes.Length) bytes from $RemoteIPEndpoint"
    return $Message

}

function Send-ATCommand([string] $Command)
{
    Write-Verbose "Send AT+$Command ..."
    Send-UdpDatagram $GoodWeIPAddress "AT+$Command`r`n"
    $Message = Receive-UdpDatagram

if ($Message.Contains('='))
    {
        $ResponseParts = $Message.Split('=')
        $ResponseCode = $ResponseParts[0]
        $Result = $ResponseParts[1].TrimEnd()
    }
    else
    {
        $ResponseCode = $Message.TrimEnd()
        $Result = ''
    }

if ($ResponseCode -ne '+ok')
    {
        throw "Unexpected response: $Message"
    }

return $Result
}

try
{
    # Send HF Discovery UDP broadcast
    Send-UdpDatagram "255.255.255.255" $HFDiscovery
    $Echo = Receive-UdpDatagram
    if ($Echo -ne $HFDiscovery)
    {
        # Since we're broadcasting, we should receive our own UDP packet
        throw "Expected broadcast echo, but received: '$Echo'"
    }

$HFDiscoveryResponse = Receive-UdpDatagram
    Write-Host "Discovered: $HFDiscoveryResponse"
    $HFDiscoveryResponseParts = $HFDiscoveryResponse.Split(',')
    $GoodWeIPAddress = $HFDiscoveryResponseParts[0]

Send-UdpDatagram $GoodWeIPAddress "+ok"

$VersionResponse = Send-ATCommand "VER"
    Write-Host "Firmware version: $VersionResponse"

$WModeResponse = Send-ATCommand "WMODE"
    Write-Host "WiFi mode: $WModeResponse"

if ($WModeResponse -eq "STA")
    {
        $STAInfo = Send-ATCommand "WSLK"
        Write-Host "Connected to: $STAInfo"

$WiFiQuality = Send-ATCommand "WSLQ"
        Write-Host "WiFi quality: $WiFiQuality"
    }
    else
    {
        $WModeResponse = Send-ATCommand "WMODE=STA"
        Write-Host "WiFI mode changed to STA"

Send-ATCommand "Z" | Out-Null
        Write-Host "WiFi module is resetting"
    }

Send-UdpDatagram $GoodWeIPAddress "AT+Q`r`n"

Write-Host "Done!"
}
finally
{
    $UDPClient.Close()
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickp70
Nog iets interessants: nu we weten hoe we AT+ commando's naar de GoodWe WiFi module kunnen sturen, kunnen we de WiFi module configureren om de GoodWe inverter data (welke normaliter naar SEMS portal wordt gestuurd) tevens naar een lokaal systeem te sturen.

De WiFi module heeft namelijk twee uitgaande interfaces ("SOCKA" en "SOCKB"). De eerste is geconfigureerd om de data via TCP naar tcp.goodwe-power.com (SEMS portal) te sturen. De tweede wordt normaal niet gebruikt, maar je kunt deze instellen zodat de data paketten via UDP naar een gegeven IP adres/poort worden gestuurd (bijv. 192.168.178.123 poort 8899) :

AT+SOCKB=UDP,8899,192.168.178.123

Voorbeeld van zo'n UDP pakket (excl. Ethernet/IP/UDP headers):
0020   50 4f 53 54 47 57                                 POSTGW
0030   00 00 01 09 01 04 00 00 35 31 31 32 30 53 53 58   ........51123SSX
0040   32 30 33 57 30 30 38 36 17 06 09 0c 31 29 00 00   203W0086....1)..
0050   00 00 00 00 00 00 00 00 17 06 09 0c 31 29 e1 9e   ............1)..
0060   63 4e a1 d5 6f d4 11 fd 78 23 14 0e 1e 38 51 d8   cN..o...x#...8Q.
0070   d5 20 52 88 21 e3 d6 14 02 f0 5d cc 80 f5 54 32   . R.!.....]...T2
0080   33 dc c5 81 e3 71 11 fb ab 23 ca e8 14 17 62 5c   3....q...#....b\
0090   e5 2b 24 59 2f bb dd d1 aa d6 04 6c 3e b1 ec 72   .+$Y/......l>..r
00a0   41 a2 19 15 64 bf 9f 74 a3 1d 55 8b fa 5f 1d d9   A...d..t..U.._..
00b0   fb f0 29 8d 84 f4 ee f8 f3 a3 12 4c f7 94 50 08   ..)........L..P.
00c0   37 5c 46 a0 9b b0 ae 99 82 e4 b4 f1 be 2e e8 ce   7\F.............
00d0   a9 ea 08 7e 2d 12 f3 1b 69 4a a4 aa c9 d2 1c 46   ...~-...iJ.....F
00e0   92 0a 94 e6 71 9f 0a 97 6d 3e d9 f0 8b 84 8a f1   ....q...m>......
00f0   5a 14 f4 8a 8f 85 b8 c4 a5 61 c0 70 17 30 3a bf   Z........a.p.0:.
0100   88 6d a1 ab ec f2 47 a3 6c 36 8f 33 f8 c2 fd 66   .m....G.l6.3...f
0110   b8 ce 88 4d f6 69 70 97 f6 0d b5 83 b4 bb ba 5c   ...M.ip........\
0120   78 72 ba 27 d0 45 b3 34 7a 14 13 b1 99 8e 42 77   xr.'.E.4z.....Bw
0130   ba 19 7a fe d8 6c 05 66 b9 ff 0c 4e c4 92 d3 fc   ..z..l.f...N....

Nu nog even uitvogelen hoe dat data pakket in elkaar zit... :)
Update: Dat laatste is kennelijk nog geen sinecure: TCP data ontcijferen Goodwe zonnepanelen omvormer

[ Voor 4% gewijzigd door rickp70 op 09-06-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickp70
Aangezien ik de GoodWe WiFi nu iedere ochtend moet terugschakelen naar STA mode, heb ik code hiervoor toegevoegd aan één van mijn ESP8266 apparaten die toch continu draaien. De ESP8266 Arduino (C++) code hiervoor ziet er zo uit

Dit doet een aantal dingen:
  • Zoekt één of meer GoodWe devices in het netwerk (middels UDP broadcast)
  • Kijkt of hun WiFi in STA mode staat en, zo niet, past dit aan
  • Kijkt of hun static DNS IP hetzelfde is als voor het ESP8266 device (welke de DNS IP via DHCP verkrijgt) en, zo niet, past dit aan
Wat dat laatste punt betreft: ik heb na de upgrade naar Hi-Flying firmware ook het probleem dat als de WiFi module is ingesteld om DHCP te gebruiken, er een vreemde (niet bestaande) DNS server IP adres wordt gebruikt (dit lijkt een bug), waardoor de verbinding met SEMS portal niet meer werkt (omdat daarvoor een DNS naam is geconfigureerd, is een DNS lookup nodig). Daar valt omheen te werken door geen DHCP te gebruiken en zelf een correcte, statische DNS IP te configureren. Theoretisch zou de DNS IP echter kunnen veranderen. Via DHCP wordt dit automatisch doorgevoerd; de ESP8266 zorgt ervoor dat dit ook wordt doorgevoerd in de GoodWe WiFi module(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
rickp70 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:59:
Aangezien ik de GoodWe WiFi nu iedere ochtend moet terugschakelen naar STA mode, heb ik code hiervoor toegevoegd aan één van mijn ESP8266 apparaten die toch continu draaien. De ESP8266 Arduino (C++) code hiervoor ziet er zo uit

Dit doet een aantal dingen:
  • Zoekt één of meer GoodWe devices in het netwerk (middels UDP broadcast)
  • Kijkt of hun WiFi in STA mode staat en, zo niet, past dit aan
  • Kijkt of hun static DNS IP hetzelfde is als voor het ESP8266 device (welke de DNS IP via DHCP verkrijgt) en, zo niet, past dit aan
Wat dat laatste punt betreft: ik heb na de upgrade naar Hi-Flying firmware ook het probleem dat als de WiFi module is ingesteld om DHCP te gebruiken, er een vreemde (niet bestaande) DNS server IP adres wordt gebruikt (dit lijkt een bug), waardoor de verbinding met SEMS portal niet meer werkt (omdat daarvoor een DNS naam is geconfigureerd, is een DNS lookup nodig). Daar valt omheen te werken door geen DHCP te gebruiken en zelf een correcte, statische DNS IP te configureren. Theoretisch zou de DNS IP echter kunnen veranderen. Via DHCP wordt dit automatisch doorgevoerd; de ESP8266 zorgt ervoor dat dit ook wordt doorgevoerd in de GoodWe WiFi module(s).
Waaorm dan niet gewoon de GoodWe Wifi dongle vervangen door een ESP die hetzelfde doet? Er is al code voor geschreven door een tweaker...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickp70
Waaorm dan niet gewoon de GoodWe Wifi dongle vervangen door een ESP die hetzelfde doet? Er is al code voor geschreven door een tweaker...
Tsja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb die hardware-oplossing ook serieus overwogen, maar met mijn huidige oplossing hoefde ik alleen wat software (firmware) aan te passen in een device dat ik sowieso al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Guys, vraagje,

We hadden een probleem met onze kostal omvormet, na 9 x jaar begon deze uit te vallen, nu heeft onze installateur 1 x maand als test een GoodWE 5.5 3 fase als test gezet, deze is gedurende de maand Juni niet meer uitgevallen geweest, ik heb in mijn grafieken nooit een uitval gehad naar 0W opbrengst via mijn Home Assistant...

Nu heb ik terug een andere Kostal, en heb ik terug uitvallen

Kan het zijn dat een GoodWe niet kan uitvallen? Of dat daar een soort van bescherming op zit? Heeft er iemand last van uitvallende omvormers? Ik heb de indruk dat de goodwe nooit meer opbrengst had dan 3500W, terwijl ik nu bij de eerste keer beetje zon bij mijn kostal terug aan 4000-5000 watt pieken zit ...

Beide omvormers waren 5.5 Kwh , 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
NoFate schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:23:
Guys, vraagje,

We hadden een probleem met onze kostal omvormet, na 9 x jaar begon deze uit te vallen, nu heeft onze installateur 1 x maand als test een GoodWE 5.5 3 fase als test gezet, deze is gedurende de maand Juni niet meer uitgevallen geweest, ik heb in mijn grafieken nooit een uitval gehad naar 0W opbrengst via mijn Home Assistant...

Nu heb ik terug een andere Kostal, en heb ik terug uitvallen

Kan het zijn dat een GoodWe niet kan uitvallen? Of dat daar een soort van bescherming op zit? Heeft er iemand last van uitvallende omvormers? Ik heb de indruk dat de goodwe nooit meer opbrengst had dan 3500W, terwijl ik nu bij de eerste keer beetje zon bij mijn kostal terug aan 4000-5000 watt pieken zit ...

Beide omvormers waren 5.5 Kwh , 3 fase
Bedoel je uitvallen doordat het voltage in de wijk te hoog is?
Goodwe schakelt terug ipv naar 0. Dus hij verlaagt zijn output om onder de 253(toch?) Volt te blijven.

Sommige andere omvormers zeggen gewoon oh ik ga uit want het voltage is te hoog, en proberen het na een bepaalde tijd weer.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kodess schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Bedoel je uitvallen doordat het voltage in de wijk te hoog is?
Goodwe schakelt terug ipv naar 0. Dus hij verlaagt zijn output om onder de 253(toch?) Volt te blijven.

Sommige andere omvormers zeggen gewoon oh ik ga uit want het voltage is te hoog, en proberen het na een bepaalde tijd weer.
ja, ik weet niet wat er aan de hand is, bij ons in de straat heeft niemand last van uitvallende omvormers, of weten ze het idd gewoon niet, omdat hij zogezegd niet uitvalt, maar idd onde de 253 blijven

Misschien door het terugschakelen idd had ik met de GoodWe nooit zoveel opbrengst?

Maar soms als ik kijk naar de historiek, zie ik uitgangsspanningen van bv 250/240/257 op mijn 3 fases, en dan valt hij ook niet uit ...
Hij is hier vaak over de 254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn390
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
Heeft iemand hier al een officiële oplossing voor via Goodwe? Ook ik kan de AP mode niet uitzetten middels de settings op de omvormer. Overigens beweert Goodwe op hun eigen support site dat als je de omvormer connect met je eigen wifi-netwerk, het default netwerk (en dus de ap mode) uitgezet worden.

Ik heb bij Goodwe gevraagd om de laatste firmware-versie. Hopelijk haalt dit iets uit.
Het is ook gewoon erg onveilig en compleet nutteloos dat het standaard wifi-netwerk van de omvormer actief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@marijn390
Ik heb er een kabel in gedrukt, maar dan zend hij nog steeds uit volgens mij. Dus is wat een hopeloos gedoe.
Ben verder niet weer mee bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een goodwe 3000-xs-11 met een LPT230 wifi module.

Heb met de instructies uit dit topic de firmware van de web (lpx30_webpage_1.0.14.bin) en de firmware van het device zelf (LPT230_UPGRADE_HFV4.13.35_2MB_20221222) kunnen updaten.

Firmware:
http://www.hi-flying.com/...ad-item-hf-lpx30-firmware

Allemaal via:
http://x.x.x.x/iweb.html

Lokaal uitlezen en SEMS portal (upload) werkt allebei nog prima.

Ik ga even kijken of morgen (als de omvormer helemaal uitgeweest is) nog steeds STA mode actief is (ipv STA+AP).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Vraag me af waarom GoodWe zelf deze firmwares niet aanbied? Ze zeggen gewoon dat het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ze geven een uitgeklede (web) firmware zodat de klant geen dingen stuk kan maken. Ik verwacht dat dat de reden is…

Alleen die uitgeklede versie is dus wel brak.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Helaas staat APSTA weer aan nadat de omvormer vannacht uitgeweest is.

Ik ga eens kijken of ik iets met de code van rickp70 in "GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten"
kan. Ik snap alleen nog niet hoe ik daar het IP meegeef.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59

ap3nr0ts

hoi

Dit topic lijkt me wel geschikt, want ik liep dus tegen onderstaande aan:
ap3nr0ts schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:58:
Wat ik ook doe, ik krijg mijn Goodwe via de app SEMS niet aan de praat met mijn nieuwe router van Odido. Heeft iemand dit eerder gehad of tips? De Zyxel staat ingesteld op een apart 2.4- en 5-netwerk. De 2.4GHz staat op WPA2 omdat ik anders geen verbinding kreeg met wat apparaten in huis. 5Ghz staat wel gewoon op WPA3. De SSID is hetzelfde gebleven, maar omdat ik bij diagnose mijn oude wachtwoord bleef zien, heb ik hem ook maar even naar "Goodweisprutzooi" veranderd en dat mocht niet baten qua instellen. Ik zie op internet wel de actie "Wifi Reload" op die fantastische website van ze, maar ik kan nergens een andere knop vinden dan de knop op de voorkant. En die indrukken doet niks. Fijn dat ze nergens neerzetten waar die magische knop zou moeten zitten.

Je leest wel dat ik er inmiddels helemaal klaar mee ben. Ik wil gewoon mijn Goodwe aan mijn nieuwe router hangen. Hoezo is dat zo onmogelijk? :') Hopelijk heeft iemand ideeën of hetzelfde gehad. Je omvormer opnieuw opstarten wordt als tip genoemd, maar dat doet hij in principe toch iedere nacht als hij uitgaat? Als ik dat verkeerd zie, hoor ik het graag, en hoe ik hem na zonsondergang dan wel op een veilige en goede manier reset.

Edit: is het bij anderen ook zo dat die app totale prut is? Als ik bijvoorbeeld een andere beveiliging selecteer in het wifi-menu, gaat hij dat invullen op de plek van de SSID. Vul ik daarna mijn SSID in, dan gaat hij altijd terug naar WPA2 via AES in die dropdown eronder. Een andere optie invullen lijkt onmogelijk. Het is echt bizar slecht allemaal.

Update: een omdenk-oplossing trouwens. Als ik de stats toch al kan zien in mijn slimme meter en app van nu Engie en straks Greenchoice, voegt SEMS nog wat toe dan? Kan ik anders gewoon die wifi-module losdraaien en kapt hij dan gewoon met uitzenden via wifi en verder werkt alles gewoon? Want dan denk ik misschien wel "laat die onzin maar zitten, het is toch al erg onveilig". Just checking dus. Dan ga ik misschien wel voor die weg... :+
Nu heb ik gewoon die wifi-module er even uitgetrokken. Helemaal klaar met dat ding. Kan dat kwaad voor de opbrengst (lijkt me niet) en is het ook mogelijk om dat twee keer knipperen van de wifi-modus uit te zetten? Dan maar geen wifi op dat ding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:07:
Helaas staat APSTA weer aan nadat de omvormer vannacht uitgeweest is.

Ik ga eens kijken of ik iets met de code van rickp70 in "GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten"
kan. Ik snap alleen nog niet hoe ik daar het IP meegeef.
Ben er inmiddels achter dat het script gewoon helemaal stand-alone werkt...

Toch is het hit-and-miss of het script uberhaupt werkt.. Kan ook aan mijn omvormer liggen wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het genoemde script bleef bij mij toch echt hit-and-miss.. Soms ging het in 1 keer goed, soms ging het dagen mis. Dat leek toch vooral aan de "discovery" van de inverter op het netwerk te liggen. Ik heb de boel nu herschreven en het IP van de inverter hard-coded als variabele opgenomen in het script (regel 4). Nu gaat het wel consequent goed, zelfs vanaf een ander subnet (wat handig kan zijn want mijn IOT zit in een ander subnet dan productie en "gewone" wifi), dus ik liep al te kutten met een server met een pootje in IOT. Dat is nu dus ook niet meer nodig.

Ik laat het script gewoon elk kwartier lopen als scheduled task vanaf een VM.

Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
$ErrorActionPreference = 'Stop'
$HFUdpPort = 48899
$HFDiscovery = 'HF-A11ASSISTHREAD'
$IPInverter = '192.168.1.1' 

$UDPClient = New-Object System.Net.Sockets.UDPClient($HFUdpPort)
$UDPClient.Client.ReceiveTimeout = 2000
$UDPClient.EnableBroadcast = $true

function Send-UdpDatagram([string] $IPAddress, [string] $Message)
{
      $Address = [System.Net.IPAddress]::Parse($IPAddress) 
      $IPEndPoint = New-Object System.Net.IPEndPoint($Address, $HFUdpPort) 
      $Bytes = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetBytes($Message) 
      $BytesSent = $UDPClient.Send($Bytes, $Bytes.Length, $IPEndPoint)
      Write-Verbose "Sent $BytesSent bytes to $($IPAddress):$HFUdpPort" 
}

function Receive-UdpDatagram()
{
    $RemoteIPEndPoint = New-Object System.Net.IPEndPoint(0, 0) 
    $Bytes = $UDPClient.Receive([ref] $RemoteIPEndPoint)
    $Message = [System.Text.Encoding]::ASCII.GetString($Bytes, 0, $Bytes.Length)
    Write-Verbose "Received $($Bytes.Length) bytes from $RemoteIPEndpoint"
    return $Message

}

function Send-ATCommand([string] $Command)
{
    Write-Verbose "Send AT+$Command ..."
    Send-UdpDatagram $IPInverter "AT+$Command`r`n"
    $Message = Receive-UdpDatagram

if ($Message.Contains('='))
    {
        $ResponseParts = $Message.Split('=')
        $ResponseCode = $ResponseParts[0]
        $Result = $ResponseParts[1].TrimEnd()
    }
    else
    {
        $ResponseCode = $Message.TrimEnd()
        $Result = ''
    }

if ($ResponseCode -ne '+ok')
    {
        throw "Unexpected response: $Message"
    }

return $Result
}

try
{
    # Send HF Discovery UDP broadcast

Send-UdpDatagram $IPInverter $HFDiscovery
    $HFDiscoveryResponse = Receive-UdpDatagram
    Write-Host "Discovered: $HFDiscoveryResponse"

Send-UdpDatagram $IPInverter "+ok"

$VersionResponse = Send-ATCommand "VER"
    Write-Host "Firmware version: $VersionResponse"

$WModeResponse = Send-ATCommand "WMODE"
    Write-Host "WiFi mode: $WModeResponse"

if ($WModeResponse -eq "STA")
    {
        $STAInfo = Send-ATCommand "WSLK"
        Write-Host "Connected to: $STAInfo"

$WiFiQuality = Send-ATCommand "WSLQ"
        Write-Host "WiFi quality: $WiFiQuality"
    }
    else
    {
        $WModeResponse = Send-ATCommand "WMODE=STA"
        Write-Host "WiFI mode changed to STA"

Send-ATCommand "Z" | Out-Null
        Write-Host "WiFi module is resetting"
    }

Send-UdpDatagram $IPInverter "AT+Q`r`n"

Write-Host "Done!"
}
finally
{
    $UDPClient.Close()
}

ff IP van je eigen inverter invullen natuurlijk (en deze een DHCP res geven).

Ben verder wel tevreden met de omvormer. Lokaal uitlezen gaat ook makkelijk. Hij heeft wel een irritante piep, gelukkig hangt hij op zolder...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijn390
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb een GW3600D-NS omvormer en liep ook tegen het probleem aan dat het standaard WiFi-netwerk (Solar-WiFi..) niet uitgezet kon worden.

De support van Goodwe gaf aan dat dit wel mogelijk is wanneer je de standaard wifi-module vervangt voor een W/L-module. Deze module heb ik recent geïnstalleerd (ik twijfelde wel of dit ging werken gezien de reacties hier op deze oplossing).

Via de admin-gui kon ik de wifi en instellingen etc. wel aanpassen maar er bleef niks opgeslagen. Dit is ook wat ik van andere hier lees op dit forum. Ik heb vervolgens geprobeerd op de wifi te koppelen via de SEMS portal app. Via deze weg kreeg ik de wifi wel gekoppeld. Vervolgens ben ik opnieuw in de admin-gui van de omvormer gegaan en heb toen de SSID broadcast uitgezet waardoor het Solar-Wifi SSID nu niet meer zichtbaar is. Het SSID is geheel uit en is ook niet als verborgen netwerk actief (ik kom het althans nergens meer tegen). Alle settings blijven behouden wanneer de omvormer is herstart.

Het lijkt er dus op dat je eerst de wifi MOET koppelen via de SEMS portal app. Hierna kun je instellingen in de admin-gui aanpassen. De optie om het standaard SSID uit te zetten met de standaard wifi-module is niet mogelijk. Je hebt hier echt de W/L module voor nodig (GA10081-69-00P).

Wellicht dat iemand hier iets aan heeft. Ik ben in ieder geval blij dat het bij mij stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:12
ap3nr0ts schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:40:
Dit topic lijkt me wel geschikt, want ik liep dus tegen onderstaande aan:

[...]

Nu heb ik gewoon die wifi-module er even uitgetrokken. Helemaal klaar met dat ding. Kan dat kwaad voor de opbrengst (lijkt me niet) en is het ook mogelijk om dat twee keer knipperen van de wifi-modus uit te zetten? Dan maar geen wifi op dat ding dus.
Hey ap3nr0ts,
Je had de module eruit gehaald, had dat nog invloed op de werking van het apparaat? Ik wil hetzelfde gaan doen omdat het van mij toch niet online hoeft. Heb je iets gemerkt?
Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kWh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-03 16:17

kWh

Vandaag de wifi-module van mijn GW-4k-DT geprobeerd te voorzien van nieuwe software.
Via de /iweb.html de lpb_web_ew_v1.0.14.bin gaan uploaden 'upgrade customized webpage', maar vervolgens is de module helemaal dood (geen AP of STA, alleen het blauwe lampje brandt nog).
Een W/L reload en W/L reset geven allebei een failure.
De hele omvormer uitzetten en na 1 minuut weer aan geeft ook geen oplossing.
Iemand een idee hoe ik de wifi-module weer aan de praat krijg?

p.s. De chip van de module is een HF-LPB100-0 dus dat had moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 23:13
Ik heb in het afgelopen jaar 3 Goodwe omvormers opgehangen. Na het toevoegen van een access point, toen ik er weer eens bewust mee bezig was, zag ik die pieken in het spectrum waar ik ze niet wil. En inderdaad, ik kan het niet uitzetten. Ik kan met een actuele softwareversie niet eens een statisch IP adres instellen, het hele ding wordt onbereikbaar. Gelukkig kwam hij na een reload weer terug. Het heeft er niets mee te maken maar je probeert eens iets uit frustratie.

Ik heb het hele topic gelezen en vanmorgen een mailtje gestuurd aan support met het verzoek drie wifi-kits om te ruilen voor wifi/LAN kits. Het zal mij benieuwen.

Iemand opperde om de wifi module af te schermen met aluminium folie. Dan hoef je hem niet open te maken en je hebt wat meer controle over de demping dan wanneer je de antenne los haalt. Dat heb ik net geprobeerd en dat doet wel iets, de pieken in wifi analyzer zijn met een enkel laagje al een stuk lager. Het ziet er natuurlijk niet uit en het is geen echte oplossing maar als je huiverig bent om het ding te slopen en geen alternatief hebt is dit het proberen waard.

Het plan is nu om de wifi zonodig helemaal hardwarematig te disablen zodra ik de omvormers op kabel heb aangesloten. Maar eerst maar eens zien hoe men reageert. Als het niet lukt ga ik ze niet zelf kopen, ik zie ze niet voor minder dan 50 Euro per stuk en dat vind ik niet leuk meer met drie apparaten.

De eerlijkheid gebied om te zeggen dat ik er eigenlijk niet echt last van heb. Als ik die wifi analyzer app niet had dan had ik er waarschijnlijk nooit iets van gemerkt. Het ziet er uit alsof het elkaar vreselijk in de weg zit maar of dat adverteren van een SSID in de praktijk echt iets betekent als er geen verkeer is... ik denk het eigenlijk niet. Maar je moet wat met je OCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 23:13
Nou, na wat aandringen (achteraan mailen) kreeg ik toch nog een reactie van Goodwe support. Wifi-modules omruilen voor wifi/LAN-modules doen ze niet, die moet ik zelf maar kopen. Dus dat beleid is veranderd of ik heb de verkeerde getroffen. Toen gaf ik nog aan dat ik er begrip voor had dat de betreffende medewerker er niets mee kon maar dat ik het wel tijd vond dat Goodwe engineering dit issue serieus ging nemen en dat ik graag uitzicht kreeg op verbetering, middels een software update of anderszins. Dat is nu ettelijke dagen geleden en daar is niet meer op gereageerd.

Inpakken in zilverpapier om het signaal te dempen moet het voor mij dan maar zijn.
Pagina: 1 2 Laatste