Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Ecowoman Prima. Dan kan je partner jullie hopelijk goed helpen. Voor mij is het nl. wel de bedoeling dat het hier ergens over gaat.

Als het uitstekend werkt en je dus geen probleem ervaart, prima. Als je verregaande optimalisatie overweegt en wilt bespreken, ook prima. Maar het is m.i. onzin om van mensen gedetailleerd advies te vragen en vervolgens basisprincipes af te wijzen met 'mijn manier werkt ook'. Die 'weg naar Rome' is degene die de struisvogel kiest: in Australië de kop in het zand steken en.. Is inderdaad in de richting van Rome, maar hij is er nog nooit gekomen of serieus genomen.

Dat wordt pas een gesprek en interessante bijdrage wanneer je met goede metingen komt van de normaal aangesloten spiraal vs. jouw alternatieve aansluitwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:42
@Gwaihir Dat warmte opstijgt is ook een basisprincipe. Ik had al beschreven waarom het op deze manier is aangesloten, rekening houdend met de plek waar de deltaT het grootst is. En dat meer spiraalm2 meer opbrengst oplevert is ook een gegeven, dus dat we daarom van de mogelijkheden die dit vat daarin biedt gebruik willen maken, lijkt me niet zo vreemd. Als alle uitgedachte afwijkende manieren van installeren en overige uitprobeersels hier op dit forum alleen besproken hadden mogen worden na een vergelijkende meting zouden er geen/weinig berichten meer overblijven. Als was gebleken dat onze methode niet goed werkte, dan had het vervolgens op de gebruikelijke manier aangesloten kunnen worden en had ik de door jou gewenste metingen kunnen vergelijken met elkaar. Maar feit is dat onze zonneboiler, zoals die nu is aangesloten, meer i.p.v. minder dan verwacht werd op heeft geleverd, dus die noodzaak was er niet. Het nieuwe vat wordt op meerdere fronten anders (met hygienespiraal en wp erbij die rechtstreeks op het vat komt), maar om de manier van aansluiten te wijzigen daar zien wij de noodzaak op dit moment dus niet van in. En daar mag je het mee oneens zijn.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:38:
rekening houdend met de plek waar de deltaT het grootst is. En dat meer spiraalm2 meer opbrengst oplevert is ook een gegeven,
Plek of m2? Je spreekt jezelf tegen: welke ga je voor?

Je hebt vast de hoogste lokale warmteoverdracht op die ene plek zo, maar voor de totale warmteoverdracht moet je die delta-T uiteraard over de gehele lengte van de spiraal integreren.

Je claimt bloedserieus dat een spiraal foutief aansluiten - verkeerdom - beter werkt dan goed-om: alle fabrikanten van alle warmtewisselaars ter wereld hebben dat fout, volgens jou, en alle vissen ook. Het lijkt me normaal bewijs te vragen van zo'n boute stelling. En ja, dat vraagt elke serieuze deelnemer hier, probeersels te onderbouwen. Beetje zielig daar verongelijkt over te doen!

Veel succes met je project verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:52:
[...]

Plek of m2? Je spreekt jezelf tegen: welke ga je voor?
Dit gaat over 2 verschillende zaken. De plek gaat over dat de aanvoer van de heatpipespiraal op het laagste, koudste punt, dus onder de uitvoer zit. Bij m2 heb ik het over het op momenten verlengen van de spiraalm2 met de bovenste spiraal (1.15m2 extra).
Je hebt vast de hoogste lokale warmteoverdracht op de ene plek zo, maar voor de totale warmteoverdracht moet je die delta-T uiteraard over de gehele lengte van de spiraal integreren.

Je claimt bloedserieus dat een spiraal foutief aansluiten - verkeerdom - beter werkt dan goed-om: alle fabrikanten van alle warmtewisselaars ter wereld hebben dat fout, volgens jou, en alle vissen ook.
Van bovenaf verwarmen betekent dat de bodem van het vat het laatst wordt opgewarmd. Je maakt dan geen gebruik van het gratis en voor niets mechanisme dat warmte stijgt. Doe je dat niet dan werk je in theorie dat mechamisme zelfs tegen. Waarom zouden die fabrikanten dan toch hiervoor kiezen? Voor het comfort van de gebruiker bijvoorbeeld? De bovenkant van het vat wordt inderdaad sneller warm als je bovenaan begint. Dat is fijn voor mensen met een gezin die allemaal warm willen douchen. Daar ligt zoals gezegd onze prio niet, want die ligt bij de retourverhoging vvw en daar gaat de fabrikant natuurlijk niet vanuit.

Van onderaf het vat verwarmen zorgt voor een snellere verwarming vanaf onderaan het vat (waar in onze nieuwe situatie ook de retourvvw binnen komt. Je laat dan de stijgende warmte gratis en voor niets meehelpen.
Ik ben wel benieuwd hoe je denkt over verwarming van de kamer. Denk je dat plafondverwarming beter werkt dan vloerverwarming?
Het lijkt me normaal bewijs te vragen van zo'n boute stelling. En ja, dat vraagt elke serieuze deelnemer hier, probeersels te onderbouwen. Beetje zielig daar verongelijkt over te doen!

Veel succes met je project verder.
Ik heb onze gedachtegang onderbouwd en uitgelegd waarom we daar geen bewijs in de vorm van vergelijkende metingen van hebben. Daar is niets verongelijkts aan,

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:50:
Dit gaat over 2 verschillende zaken. De plek gaat over dat de aanvoer van de heatpipespiraal op het laagste, koudste punt, dus onder de uitvoer zit. Bij m2 heb ik het over het op momenten verlengen van de spiraalm2 met de bovenste spiraal (1.15m2 extra).
Je eerste spiraal is oneindig klein, is dat wat je nu zegt? Bespaar je dan de moeite van het aansluiten..
Waarom zouden die fabrikanten dan toch hiervoor kiezen?
Je wilt er geen andere zaken bij halen maar begint nu wel een verhaal over het vat van bovenaf verwarmen, en liefst ook nog mijn woonkamer? Ehm..

Ik ken geen fabrikanten die daarvoor kiezen. Ik heb nog nooit een vat gezien met de ZB-spiraal alleen bovenin. Wederom: kom 'ns met feiten in plaats van een (steeds warriger) 'gedachtegang'.
Je maakt dan geen gebruik van het gratis en voor niets mechanisme dat warmte stijgt. Doe je dat niet dan werk je in theorie dat mechamisme zelfs tegen.
Precies. Je beschrijft exact waarom je een spiraal niet op z'n kop moet aansluiten. Door die stijgende warmte in het vat, werkt eigenlijk alleen het allereerste stukje van je spiraal goed en gooi je het grootste deel van dat oppervlak waar je zo op uit bent weg.

[Ik zie binnenkort wel of de Wikipedia je revolutionaire inzicht wel zo makkelijk accepteert, als wij al hadden moeten doen, volgens jou?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 22:02
Ecowoman schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:50:
[...]

[...]
Van bovenaf verwarmen betekent dat de bodem van het vat het laatst wordt opgewarmd. Je maakt dan geen gebruik van het gratis en voor niets mechanisme dat warmte stijgt. Doe je dat niet dan werk je in theorie dat mechamisme zelfs tegen. Waarom zouden die fabrikanten dan toch hiervoor kiezen? Voor het comfort van de gebruiker bijvoorbeeld? De bovenkant van het vat wordt inderdaad sneller warm als je bovenaan begint. Dat is fijn voor mensen met een gezin die allemaal warm willen douchen. Daar ligt zoals gezegd onze prio niet, want die ligt bij de retourverhoging vvw en daar gaat de fabrikant natuurlijk niet vanuit.

Van onderaf het vat verwarmen zorgt voor een snellere verwarming vanaf onderaan het vat (waar in onze nieuwe situatie ook de retourvvw binnen komt. Je laat dan de stijgende warmte gratis en voor niets meehelpen.
Ik ben wel benieuwd hoe je denkt over verwarming van de kamer. Denk je dat plafondverwarming beter werkt dan vloerverwarming?
Buiten de welles/nietes discussie, denk ik dat je je erg verkijkt op hoe langzaam warmte zich door het wat omhoog verplaatst.
Op het einde van een zomerdag heb ik hier geregeld dat halverwege 't vat 20 graden warmer is dan bovenin, dat trekt pas gedurende de nacht helemaal omhoog.

Punt 2, als je je retour water vvw door het vat laat lopen, gaat dat met 25 l/m, mijn ervaring is dat er amper temp verschil zit tussen het stuk waar de vvw doorheen loopt. Al het water mengt zich en water blijft veel te kort in 't vat om iets van verschil in temp te krijgen, laat staan gebruik te kunnen maken van het gratis naar boven stijgende water.

Punt 3, Hoe lager de temp, hoe efficiënter de collectoren.
je wilt maximaal de collectoren koelen, dus je wilt zo koud mogelijk water naar de collectoren krijgen, dus zo laag mogelijk in het vat wil je terug naar het collectoren dus moet je boven beginnen.

Punt 4, Als je het andersom aansluit krijg je het gemiddelde van beneden naar boven, want bovenin kan je geen warmte meer afgeven want daar is het glycol niet warm genoeg meer voor. Effectief wordt je spiraal dus korter (laatste stuk doet ie bijna niks meer want DeltaT is te laag). Dan werk je jezelf dus tege.

Punt 5,
Als je continu retour vvw door 't vat pompt, maar 't niks uit in de praktijk, want dan trek je toch wel alle warmte uit de collectoren. De opbrengst van de collectoren is de bottleneck, niet de spiraal overdracht.
Tot je in het tussenseizoen komt, als je wp niet meer altijd pompt, dan begint het uit te maken en is het dus nuttig om hem goed aan te sluiten voor meer afdracht en opbrengst. Van boven naar beneden dus.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:16:
Punt 2, als je je retour water vvw door het vat laat lopen, gaat dat met 25 l/m, mijn ervaring is dat er amper temp verschil zit tussen het stuk waar de vvw doorheen loopt. Al het water mengt zich en water blijft veel te kort in 't vat om iets van verschil in temp te krijgen, laat staan gebruik te kunnen maken van het gratis naar boven stijgende water.
Punt 5,
Als je continu retour vvw door 't vat pompt, maar 't niks uit in de praktijk, want dan trek je toch wel alle warmte uit de collectoren. De opbrengst van de collectoren is de bottleneck, niet de spiraal overdracht.
Tot je in het tussenseizoen komt, als je wp niet meer altijd pompt, dan begint het uit te maken en is het dus nuttig om hem goed aan te sluiten voor meer afdracht en opbrengst. Van boven naar beneden dus.
Inderdaad! Dit kan goed verklaren waarom de spiraal 'op de kop' kennelijk al die jaren toch best ok heeft gewerkt: vol in verwarmingstijd houdt de VVW pomp het water wel in beweging. En hoog zomer was er waarschijnlijk toch een rijk warmteoverschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
Ecowoman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:25:
[...]
Soms 1 spiraal (alleen de onderste), soms 2 spiralen (onder en boven samen, dus in feite 1 lange) is met 1 klep te regelen. De onderste standaard, de bovenste in sommige gevallen erbij is de bedoeling.
Je bedoelt met 1 driewegklep, aansluiting zoals bij onderstaande schema van Jenni?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2bOYOlM3AvgcNLUAWE8rsfbJZs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NDparXSof9qzlsuCTkdce5qO.jpg?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Blackraven schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:51:
[...]

Je bedoelt met 1 driewegklep, aansluiting zoals bij onderstaande schema van Jenni?
[Afbeelding]
Als we de spiralen van boven naar beneden zouden aansluiten, dan zou het op momenten bijschakelen van de - in een 500 liter vat normale lengte van de - bovenste spiraal inderdaad zo lopen. Ons plan is echter dit schema (beetje naar onder scrollen voor het schema), waarbij de onderste spiraal vanaf de onderste aansluiting gevoed wordt, daarboven eruit gaat en daarna op momenten dan nog verder het vat door loopt middels de bovenste spiraal
Baapje327 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:16:
[...]

Buiten de welles/nietes discussie, denk ik dat je je erg verkijkt op hoe langzaam warmte zich door het wat omhoog verplaatst.
Op het einde van een zomerdag heb ik hier geregeld dat halverwege 't vat 20 graden warmer is dan bovenin, dat trekt pas gedurende de nacht helemaal omhoog.

Punt 3, Hoe lager de temp, hoe efficiënter de collectoren.
je wilt maximaal de collectoren koelen, dus je wilt zo koud mogelijk water naar de collectoren krijgen, dus zo laag mogelijk in het vat wil je terug naar het collectoren dus moet je boven beginnen.

Punt 4, Als je het andersom aansluit krijg je het gemiddelde van beneden naar boven, want bovenin kan je geen warmte meer afgeven want daar is het glycol niet warm genoeg meer voor. Effectief wordt je spiraal dus korter (laatste stuk doet ie bijna niks meer want DeltaT is te laag). Dan werk je jezelf dus tege.

Punt 5,
@Baapje327 Wat jij beschrijft dat je vat pas na een nacht de warmte van halverwege het vat naar boven heeft gekregen hebben wij nog nooit gehad. Wellicht omdat wij een 500 liter vat hebben en jij een 1000 l?
De Panasonic 5kW gaat in de praktijk 10 l/min doen, dus in verhouding komt dat redelijk (net iets minder) overeen met jouw 25 l/min op jouw 1000 l vat. Wat betreft de opbrengst is wel een belangrijk onderscheid dat wij veel meer heatpipes (72 op 500 liter i.t.t. jouw 96 op 1000 liter) hebben. Het kleinere vat brengt uiteraard ook een kortere spiraal met zich mee (onderste spiraal 1.85m2), dus veel korter dan die in jouw vat.

[ Voor 2% gewijzigd door Ecowoman op 18-11-2024 15:21 . Reden: Spiraalm2 van onderste spiraal toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:37:
[...]
Als we de spiralen van boven naar beneden zouden aansluiten, dan zou het op momenten bijschakelen van de - in een 500 liter vat normale lengte van de - bovenste spiraal inderdaad zo lopen. Ons plan is echter dit schema (beetje naar onder scrollen voor het schema), waarbij de onderste spiraal vanaf de onderste aansluiting gevoed wordt, daarboven eruit gaat en daarna op momenten dan nog verder het vat door loopt middels de bovenste spiraal
je beseft dat je daarmee de bovenste helft van het vat naar de laagste temperatuur gaat trekken he, ongeacht waar je WP water onttrekt uit het vat.
stel dat de WP halverwege warmte onttrekt, dan is het glycol zn warmte kwijt in de onderste helft, en ga je dan met koude glycol, de bovenkant afkoelen. Je zegt zelf dat warmte naar boven trekt, en dan is de bovenkant van het vat dus warmer dan halverwege, en het glycol geeft al zn warmte af aan het verhogen van de vvw. het koudere glycol gaat dan door de bovenste spiraal, koelt daar het vat af, en het glycol komt niet meer langs een spiraal die kouder is, en gaat terug naar de collectoren. Effectief ben je dan dus warmte aan het verplaatsen van bovenin het vat, naar de collectoren.
begrijp ik je idee dan goed? want klinkt voor mij als omgekeerde wereld.
@Baapje327 Wat jij beschrijft dat je vat pas na een nacht de warmte van halverwege het vat naar boven heeft gekregen hebben wij nog nooit gehad. Wellicht omdat wij een 500 liter vat hebben en jij een 1000 l?
De Panasonic 5kW gaat in de praktijk 10 l/min doen, dus in verhouding komt dat redelijk (net iets minder) overeen met jouw 25 l/min op jouw 1000 l vat. Wat betreft de opbrengst is wel een belangrijk onderscheid dat wij veel meer heatpipes (72 op 500 liter i.t.t. jouw 96 op 1000 liter) hebben. Het kleinere vat brengt uiteraard ook een kortere spiraal met zich mee (onderste spiraal 1.85m2), dus veel korter dan die in jouw vat.
ik denk niet dat de grootte van het vat hier een grote factor is. In de zomer heb ik de met prioregeling de bovenkant meestal op 70 graden staan, de rest gaat naar onderen. op een goede zomerdag is de bovenkant dus 70, en dan wordt de rest onderin gepompt. middenin is het dan einde dag bij 90 graden, maar bovenin 70 oid. onderin dan soms wel 80 graden. door de nacht heen gaat die 90 naar boven, warmte stijgt zoals je zelf ook zegt, en het koudere water (70) zakt naar beneden. dat gaat niet zo vlot hoor. er gaat dan geen waterflow door het vat, alleen glycol door de spiralen. als ik warmte ergens ga onttrekken voor de tub hier, dan zie je gelijk dat het water gemengd wordt qua temperatuur. de reuring zorgt ervoor dat de temp middelt, maar zonder reuring gebeurt dat niet.
als jij dat gedrag niet ziet, dan is je gelaagdheid mogelijk verstoord? maar weet ik verder niet zoveel van maar volgens mij is wat ik heb normaal gedrag.

vwb het verschil tussen 500L en 1000L, ik verwarm altijd maar op 1 van de 2 spiralen, dus dat is ook maar op 500 liter en in verhouding dus meer buizen (en veeel grotere spiraal).
ik denk niet dat je zomaar enkel op de verhouding kunt kijken voor de vergelijking. er zijn meer factoren die meespelen. ik verwarm helemaal niet de 1000L in het stookseizoen, ik gebruik die 1000L alleen echt in de zomer om de warmte kwijt te kunnen.

zelfde met de WP flow. mijn WP (pana 9KW) verwarmt niet meer op een koude heldere (windstille) winterdag. dan doen de collectoren alles met de retourverhoging. de WP zakt dan ook terug naar 10l/min. en ook dan zie je dat de flow alle gelaagdheid eruit haalt, en de hele onderkant van het vat dan de retourtemp van de vvw aanneemt. een beetje flow is echt al killing voor je gelaagdheid, je vat wordt een open verdeler.

Hoe gek een goede gelaagdheid is klinkt (50 graden beneden/boven wel gezien) totdat je het zelf hebt ervaren, zo hard sloopt flow je gelaagdheid ook. dat zou ik echt niet onderschatten.

na je posts een beetje gevolgd te hebben, ben ik wel echt benieuwd hoe snel je vat opwarmt in de zomer?
hier heb ik na 3 goede dagen een vat wat echt tot de nok gevuld is, maar dan gebruik ik de 1000L met 96 buizen, jij hebt 72 buizen maar slechts 500L, dat moet dan echt binnen 2 dagen ramvol zitten. wat doe je dan met al die warmte?

doe overigens je ding met het aansluiten, ik ben erg benieuwd welk gedrag je gaat ziet. wellicht kunnen we er wat van leren. het klinkt voor mij vooral averechts.

[ Voor 1% gewijzigd door Baapje327 op 18-11-2024 22:07 . Reden: toevoeging ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:05:
[...]
je beseft dat je daarmee de bovenste helft van het vat naar de laagste temperatuur gaat trekken he, ongeacht waar je WP water onttrekt uit het vat.
stel dat de WP halverwege warmte onttrekt, dan is het glycol zn warmte kwijt in de onderste helft, en ga je dan met koude glycol, de bovenkant afkoelen. Je zegt zelf dat warmte naar boven trekt, en dan is de bovenkant van het vat dus warmer dan halverwege, en het glycol geeft al zn warmte af aan het verhogen van de vvw. het koudere glycol gaat dan door de bovenste spiraal, koelt daar het vat af, en het glycol komt niet meer langs een spiraal die kouder is, en gaat terug naar de collectoren. Effectief ben je dan dus warmte aan het verplaatsen van bovenin het vat, naar de collectoren.
begrijp ik je idee dan goed? want klinkt voor mij als omgekeerde wereld.
Nee, je begrijpt me hier verkeerd. Alleen als de glycol nadat het uit de onderste spiraal is gekomen nog warm genoeg is om nog door te blijven lopen in de 2e spiraal wordt dat door de 3-wegklep zo gestuurd. Als het op dat punt te koud is voor het bovenste deel van het vat gaat het uiteraard rechtstreeks terug naar de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
[...]
na je posts een beetje gevolgd te hebben, ben ik wel echt benieuwd hoe snel je vat opwarmt in de zomer?
hier heb ik na 3 goede dagen een vat wat echt tot de nok gevuld is, maar dan gebruik ik de 1000L met 96 buizen, jij hebt 72 buizen maar slechts 500L, dat moet dan echt binnen 2 dagen ramvol zitten. wat doe je dan met al die warmte?
Gaat indien nodig via een convector op het dak om stagnatie te voorkomen. Andere punten kom ik later of morgen nog ff op terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:32
Ecowoman schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:21:
[...]

Nee, je begrijpt me hier verkeerd. Alleen als de glycol nadat het uit de onderste spiraal is gekomen nog warm genoeg is om nog door te blijven lopen in de 2e spiraal wordt dat door de 3-wegklep zo gestuurd. Als het op dat punt te koud is voor het bovenste deel van het vat gaat het uiteraard rechtstreeks terug naar de collectoren.
Het lijkt er op dat je bovenste spiraal veeeel te klein is en dat je daardoor het idee hebt dat andersom aansluiten beter zou zijn.
Mijn advies gebruik beide spiralen als 1 en sluit het op de normale wijze aan. Ik denk dat je hetzelfde effect hebt als hetgeen je nu probeert uit te voeren met schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:21:
[...]

hoe ga je dit aansturen dan? mijn controller kan dit volgens mij niet. het is OF boven, OF beneden.

ik denk dat je het jezelf heel erg moeilijk maakt en wat @Bartolomus voorstelt, een goed plan is.
ik denk ook dat je spiraal te klein in in verhouding tot je aantal buizen (zonder flow), maar ook denk ik dat het in het stookseizoen niet zoveel uitmaakt als je er continu water langs pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:25:
[...]

Gaat indien nodig via een convector op het dak om stagnatie te voorkomen. Andere punten kom ik later of morgen nog ff op terug.
ok, dat verklaart wat, kun je het niet in een zwembad pompen ofzo, zonde van de warmte dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:50:
hoe ga je dit aansturen dan? mijn controller kan dit volgens mij niet. het is OF boven, OF beneden.
Kon ik me ook niet inbeelden, maar dat zette @Blackraven al met een mooi schemaatje recht:
Blackraven in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Hier zal een standaard controller geen moeite mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Nadeel is hier dat de klep in het heetste gedeelte van het circuit zit, maar daar ontkom je in dit geval niet aan als je met 1 klep wilt werken. Optioneel kun je dan een verlengbus toepassen zodat de actuator wat verder van de klep af komt te zitten om de elektronica iets te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ik zou zelf de complexiteit ervan ontwijken en gewoon de 2 spiralen doorlussen.
regeltechnisch word het zo complex, helemaal als je de wp ook nog wilt sturen parallel en weinig verwarmingsbehoefte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Dank voor alle feedback en tips! Ik lees hierin dat er een hoop onduidelijkheden blijven leven en dat daarom bepaalde punten of vragen terugkomen, dus ik denk dat het goed is om ons plan uitgebreider toe te lichten met alle info bijeen en heb daar nu de tijd voor gevonden.
[...]
vwb het verschil tussen 500L en 1000L, ik verwarm altijd maar op 1 van de 2 spiralen, dus dat is ook maar op 500 liter en in verhouding dus meer buizen (en veeel grotere spiraal).
ik denk niet dat je zomaar enkel op de verhouding kunt kijken voor de vergelijking. er zijn meer factoren die meespelen. ik verwarm helemaal niet de 1000L in het stookseizoen, ik gebruik die 1000L alleen echt in de zomer om de warmte kwijt te kunnen.
Tenzij je 2 aparte vaten van 500 liter hebt (wat niet zo is), wordt de warmte van de heatpipes overgedragen aan het hele 1000 liter vat als je de onderste spiraal gebruikt, niet alleen aan de onderste helft, dus je verwarmt en gebruikt het hele jaar door de volledige 1000 liter (en als je het had kunnen vergelijken op jouw manier, dan zou het in mijn geval 72 heatpipes op 250 liter zijn geweest :) )

Spiraalm2 wordt dan ook afgestemd op de grootte van het vat, net zo goed als dat je een kleine radiator in een wc-hok gebruikt en grote radiatoren in de woonkamer. Logisch dus dat onze spiraalm2 kleiner is dan in het 1000 liter vat dat jij (en de meesten van jullie hier) gebruikt, maar onze spiraal is dus niet te klein. Zoals gezegd vertragen we daarbij de afgifte van de warmte aan het vat iets door de – i.v.m. gewenste retourverhoging bewust overgedimensioneerde – 72 heatpipes doordat we hebben gekozen voor een kleine diameter van de buizen in het glycolcircuit.

Dat gezegd hebbende, geeft meer spiraalm2 op hetzelfde vat wel meer warmteafdracht (waarbij er wel een omslagpunt is in welke spiraalm2 het effectiefst is, omdat de spiraal ruimte inneemt van het water in het vat). Doordat we gekozen hebben voor opnieuw een 2e spiraal (dit keer om in bepaalde situaties de onderste spiraal te kunnen verlengen), kunnen we met dit vat alle kanten op.

Spiraalm2 van huidig (te vervangen) en nieuw vat is normaal (dus niet te klein) voor 500 liter vat:
Onderste spiraal(m2): huidig 1.7, nieuw 1.85 m2
Bovenste spiraal(m2): huidig 1.2, nieuw 1.15 m2
Functie van onderste spiraal: huidig en nieuw glycol vanaf heatpipes.
Functie van bovenste spiraal: huidig retourvvw, nieuw retourglycol .
Retourvvw wordt in het nieuwe vat rechtstreeks op het vat aangesloten i.p.v. op de bovenste spiraal. Of daardoor de retourverhoging verbetert of verslechtert t.o.v. van de huidige situatie zal moeten blijken.

Controller schakelt 3-wegklep naar A of B op basis van minimaal benodigd (hoogte in te stellen) deltaT van T3>T4 :
huidig retourvvw gaat A. via bovenste spiraal naar cv-ketel, of B. niet door bovenste spiraal (dus niet door vat) maar rechtstreeks terug naar cv-ketel,
nieuw retourglycol gaat A. via bovenste spiraal naar heatpipes, of B. na onderste spiraal niet ook nog door bovenste spiraal maar rechtstreeks terug naar heatpipes.

Aan te sturen via hetzelfde schema op controller als voorheen, door 3-wegklep* (en sensor t.b.v. T4) te verplaatsen van retourvvwleiding (voordat die bij vat aankwam), naar retourglycolleiding (na onderste spiraal). T3 is temp bovenin vat.

*Het wordt alleen een andere 3-wegklep dan we nu hebben. Retourvvw ging in de praktijk eigenlijk altijd wel door het vat, vandaar dat we de motor van de 3-wegklep er afgehaald hadden en de klep zonodig handmatig konden verzetten (in nieuwe opzet kan de handmatige evt. opnieuw op de retourvvw geplaatst worden, maar plan is nu om op die plek geen 3-wegklep te zetten, vandaar dat die dus niet in ons installatieschema staat). Bij de retourglycolleiding willen we een Tameson elektrische 3-wegkogelkraan (de 3-punts versie) gaan plaatsen.
Bartolomus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:20:
[...]
...
Mijn advies gebruik beide spiralen als 1 en sluit het op de normale wijze aan. Ik denk dat je hetzelfde effect hebt als hetgeen je nu probeert uit te voeren met schakeling.
Spiralen permanent doorlussen is onverstandig – waren we het hier in dit draadje al over eens voordat ik dit nieuwe vat aanschafte – , omdat starttemp van heatpipes (om pomp aan te zetten om glycol naar vat te sturen) dan altijd hoger moet zijn dan temp bovenin i.p.v. onderin het vat.
Gwaihir schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:46:
[...]
...
Elke vorm van (zinnige) warmteoverdracht maakt gebruik van het tegenstroomprincipe: water / warmte in je buffer stroomt van beneden naar boven en in je spiraal van boven naar beneden.
Zoals gezegd is onze keuze om van onder naar boven aan te sluiten gebaseerd op het principe dat warmte stijgt en om de (start van de) afgifte van warmte te hebben op de plek waar de deltaT het hoogst is. Het tegenstroomprincipe lijkt ons niet van (relevante) toepassing op ons huidige of ons nieuwe boilervat. Het tegenstroomprincipe is gebaseerd op de situatie waarin 2 stromen elkaar in tegengestelde richting passeren, waarbij een ideale warmtewisselaar gelijke debieten heeft. Die 3 factoren zijn niet aan de orde.

Factor 1: twee stromen: in ons huidige vat staat het water bijna altijd stil en is er dus maar 1 stroom (in 1 of beide spiralen). Alleen op moment dat er warm water vraag is (in ons geval dus niet vaak), is er sprake van 2 stromen: de ene in de spiralen en de andere doordat er aan de zijkant bovenin warm water uit gaat en er komt koud water aan de zijkant onder in het vat in, wat zich vervolgens verticaal omhoog verplaatst en haaks aankomt op de spiraal en dus NIET in tegengestelde richting, wat vereist is als factor 2. Het glycol verplaatst zich namelijk in horizontale richting (en enigszins diagonaal) door de spiraal. Los daarvan is het snelheidsverschil tussen het glycol en het water dusdanig groot dat dit in de verste verte niet lijkt op gelijke debieten, die een ideale warmtewisselaar heeft, waardoor ook factor 3 niet aan de orde is. Het mag duidelijk zijn dat hetzelfde geldt voor reuring als gevolg van warmtestijging.

In ons nieuwe vat zal er – alleen tijdens het stookseizoen – op veel meer momenten sprake zijn van 2 stromen, omdat het water in het vat in de nieuwe situatie retourvvw betreft i.p.v. douchewater. Maar ook hierbij geldt dat het passeren van de retourvvw niet in tegengestelde richting is van de spiralen en dat er in de verste verte geen sprake is van gelijke debieten van water (retourvvw) en glycol. Kijkend naar de enig overgebleven situatie, namelijk een eventuele rechtstreekse wisselwerking tussen de hygiënespiraal en de glycolspiralen, dan zie je dat er tussen de hygiënespiraal en de glycolspiralen dusdanig veel ruimte zit dat gevuld is met water (retourvvw), dat ze niet rechtstreeks aan elkaar warmte kunnen overdragen, dus in welke richting en met welke snelheid douchewater en glycol zich ten opzichte van elkaar verplaatsen is niet relevant, enkel t.o.v. het medium (retourvvw) in het vat. En t.o.v. het medium in het vat (retourvvw) stromen de spiralen zoals gezegd niet in tegengestelde richting en met een veel te groot snelheidsverschil.

Op basis van bovenstaande lijkt ons dat het tegenstroomprincipe dan dus niet de reden kan zijn dat het gebruikelijk is om spiralen van boven naar onder aan te sluiten, omdat het niet van (relevante) toepassing is in deze situatie.
[...]
In de zomer heb ik de met prioregeling de bovenkant meestal op 70 graden staan, de rest gaat naar onderen. op een goede zomerdag is de bovenkant dus 70, en dan wordt de rest onderin gepompt. middenin is het dan einde dag bij 90 graden, maar bovenin 70 oid. onderin dan soms wel 80 graden. door de nacht heen gaat die 90 naar boven, warmte stijgt zoals je zelf ook zegt, en het koudere water (70) zakt naar beneden. dat gaat niet zo vlot hoor. er gaat dan geen waterflow door het vat, alleen glycol door de spiralen.
Dit lijkt een mooi voorbeeld van wat ik eerder schreef dat je het voordeel van de werking van stijgende warmte in theorie kunt tegenwerken. Wat hier lijkt te gebeuren is dat er in het midden van het vat een soort plafond wordt gecreëerd, waar de warmte blijft hangen en waar het als het ware eerst ‘doorheen moet breken’ om bovenin het vat te komen (waar jij je gelaagdheid wilt hebben, lijkt me, i.p.v. een 2e gelaagdheid midden in het vat zoals dat hier ontstaat). Als je van onder naar boven aansluit heb je dat probleem niet, waardoor de warmte in ons vat onverstoord - en dus snel - boven is. Tenzij je natuurlijk in het midden warmte wegtrekt, want dan zul je hetzelfde effect zien, maar minder sterk, lijkt me. Het is daarom ook van belang op welke hoogte/aansluiting de warmte weggetrokken wordt (in jouw voorbeeld voor de hottub, in ons geval voor de retourvvw op weg naar wp). Wij hebben ook een kogelkraan op de bovenste aansluiting op het vat om vanuit de warmste plek de retourvvw terug te laten gaan naar de wp. Aangezien onze prio niet bij SWW ligt, is dat in principe geen probleem en zo werkte het tot nu toe in feite ook (retourvvw liep door de bovenste spiraal bij huidige vat). Voor het geval dat toch niet bevalt en om uit te kunnen testen waar/op welke hoogte het in de praktijk het beste – in onze situatie – werkt, hebben we naar jouw voorbeeld op meerdere aansluitingen/hoogtes een kogelkraan in ons installatieschema staan. Geeft overigens wel een flinke restrictie, al die T-stukken daar.

In ons geval, waarbij de prio ligt bij retourverhoging i.p.v. sww, denken wij dan ook nog steeds dat van onder naar boven aansluiten voor ons de beste manier is (en al die jaren is geweest), op basis van het principe – dat je niet wilt tegenwerken – dat warmte stijgt en om de (start van de) afgifte van warmte te hebben op de plek waar de deltaT het hoogst is. Bijkomende voordelen zijn dat de 3-wegklep dan in de glycolretourkant komt i.p.v. in het hetere glycolaanvoerstuk en dat – als we om wat voor reden dan ook het glycol in bepaalde situaties niet via de bovenste spiraal willen laten lopen ook al zou de glycolretourtemp dat wel toelaten – het mogelijk is om de klep op dat moment toch niet naar de bovenste spiraal te laten schakelen door simpelweg de deltaT op dat moment dusdanig hoog in te stellen dat het niet in werking treedt.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, bijv. wat het regeltechnisch complex maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:51:
[...]
ok, dat verklaart wat, kun je het niet in een zwembad pompen ofzo, zonde van de warmte dit :P
Haha, de tuin is - afgezien van terras - het territorium van mijn eetbare plantjes. Maar de warmte gaat ook naar de hotfill van de wasmachine (onze vaatwasser checkt de inkomende watertemp niet, helaas). En het is maar hoe je het bekijkt: wij vinden het juist zonde om te dimensioneren op SWW-gebruik i.p.v. op retourverhoging :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:04:
Spiralen permanent doorlussen is onverstandig – waren we het hier in dit draadje al over eens voordat ik dit nieuwe vat aanschafte – , omdat starttemp van heatpipes (om pomp aan te zetten om glycol naar vat te sturen) dan altijd hoger moet zijn dan temp bovenin i.p.v. onderin het vat.
[...]?
In jou geval is dit niet ongunstig. Je komt je warmte niet goed kwijt dat lukt alleen als je spiraal groter is. Je kunt ook van onderin sturen als de afschakeling maar op tijd gebeurt voordat de onderkant boven 85 graden komt. Verder maakt dat niets uit.

Ik lees het hele verhaal door en begrijp waarom je jou conclusies trekt dat leg je goed uit. Hier komt de maar… het klopt niet helemaal. Tegenstroom is beter voor je warmte overdracht dan meestroom. Het gelaagdheid verhaal is mooi maar ook hier…. Dit ontstaat vanzelf en is relatief langzaam. Daarom is turbulente stroming ook niet goed voor het vat dan mengt dit teveel. Een plafond doorbreken is beeldspraak die hier denk ik niet van toepassing is.
Het kost namelijk geen energie.

[ Voor 26% gewijzigd door Bartolomus op 27-11-2024 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tenzij je 2 aparte vaten van 500 liter hebt (wat niet zo is), wordt de warmte van de heatpipes overgedragen aan het hele 1000 liter vat als je de onderste spiraal gebruikt
Klopt. Dat is dus ook de (primaire) reden voor een bovenste spiraal: dan kun je die helft alleen / eerst opwarmen.
Spiraalm2 wordt dan ook afgestemd op de grootte van het vat, net zo goed als dat je een kleine radiator in een wc-hok gebruikt en grote radiatoren in de woonkamer.
Nou, eigenlijk op de gewenste warmteoverdracht. Zoals je in een grote garage doorgaans toch een relatief kleine radiator gebruikt (omdat 't echt zo warm niet hoeft als je woonkamer).

Daar gaat ons VVW gebruik en andere optimalisaties knellen: we proberen meer warmteoverdracht tot stand te brengen dan een (goedkope) spiraal voor bedoeld is. Afijn, dat zeg je al met al ook, je noemt zelf je 72 heatpipes ook 'overgedimensioneerd'.
het principe dat warmte stijgt
Dat is / geeft je tweede stroming..

Dat is ook daadwerkelijk een stroming, niet alleen een warmteoverdracht. Net zoals warme lucht stijgt en een adelaar of zweefvliegtuig mee naar boven kan liften, stijgt het warmere water in je vat daadwerkelijk omhoog. En vergis je niet: debiet gaat in m3/s, niet in m/s - het is geen snelheid maar een volumestroom. Dat het je spiraal in waterbeweging echt bijhoudt, durf ik niet te beweren, maar door de grote inhoud van het vat tikt het zeker aan.

Inderdaad doet het er niet zo gek veel toe wanneer de VVW toch 'als een malle' het water langs pompt. Dat verklaart, samen met je grote warmteoverschot in de zomer, waarom je nog niet gemerkt hebt dat het nog beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In de zomer heb ik de met prioregeling de bovenkant meestal op 70 graden staan, de rest gaat naar onderen. op een goede zomerdag is de bovenkant dus 70, en dan wordt de rest onderin gepompt. middenin is het dan einde dag bij 90 graden, maar bovenin 70 oid. onderin dan soms wel 80 graden. door de nacht heen gaat die 90 naar boven, warmte stijgt zoals je zelf ook zegt, en het koudere water (70) zakt naar beneden. dat gaat niet zo vlot hoor.
Dit herken ik niet; stilstaand water laat een 'omgekeerde gelaagdheid' hier maar héél beperkt ontstaan en werkt 'm vrij snel weer weg. Kost dat bij jou echt (zo'n beetje) de hele nacht? (In een open vat - geen middenschot?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:56:
[...]
In jou geval is dit niet ongunstig. Je komt je warmte niet goed kwijt dat lukt alleen als je spiraal groter is. Je kunt ook van onderin sturen als de afschakeling maar op tijd gebeurt voordat de onderkant boven 85 graden komt. Verder maakt dat niets uit.
Het is mij niet duidelijk waarom je eigenlijk denkt dat de spiraal te klein zou zijn en dat ik de warmte niet goed kwijt kan? O.a. het 500 liter DJG vat (waar @LeonTebbens naar volle tevredenheid de 300 liter variant van heeft) heeft een spiraal (voor de heatpipes) van zelfs maar 0.75 m2. Mijn huidige is 1.7 m2 en nieuwe 1.85 m2. Als de heatpipes hun warmte niet goed kwijt hadden gekund zou het systeem continu in stagnatie zijn gegaan (of continu via de antistagnatie-convector zijn gaan lopen in mijn geval), omdat de temperatuur van de heatpipes dan te hoog zou oplopen. Het vat kan nog sneller dan nu opgewarmd worden met een langere spiraal (dat geldt voor iedereen), daar zijn we het over eens en dat blijkt ook uit het eerder genoemde voorbeeld dat ik gaf van @kanaaldijk (waarbij sneller niet altijd beter is, overigens). Om ze echter permanent door te lussen is echt onverstandig, dat was ik eerder dit jaar met jullie eens. Stel dat het vat bovenin 19 graden hoger is dan onderin, dan zit je namelijk het bovenste deel te koelen als je de heatpipes al laat starten vanaf de temp onderin het vat... Als je de onderste spiraal solo kunt gebruiken, dan kunnen de heatpipes veel eerder starten met opwarmen van de koelere onderste helft van het vat. Daarom is het zo'n mooie optie om de bovenste spiraal bij te kunnen schakelen enkel op momenten dat de retourglycoltemp na de onderste spiraal het toelaat. Voor degenen die beide spiralen op de gebruikelijke manier van boven naar onderen hebben aangesloten kan dat ook (maar dan dus via het schema dat @Blackraven plaatste), alleen op die manier aangesloten en aangestuurd kun je het niet omzeilen op momenten dat je het niet wilt (bijv. als je systeem dan die dag te snel bij de stagnatiegrens in de buurt komt). Edit: kan op die manier aangesloten ook omzeild worden. In dat geval even ander schema instellen.
Ik lees het hele verhaal door en begrijp waarom je jou conclusies trekt dat leg je goed uit. Hier komt de maar… het klopt niet helemaal. Tegenstroom is beter voor je warmte overdracht dan meestroom.
Ik bestrijd niet dat tegenstroom beter is dan meestroom. Wat ik schreef is dat tegenstroom niet van (relevante) toepassing is op ons huidige of nieuwe vat, lijkt ons.
t gelaagdheid verhaal is mooi maar ook hier…. Dit ontstaat vanzelf en is relatief langzaam. Daarom is turbulente stroming ook niet goed voor het vat dan mengt dit teveel. Een plafond doorbreken is beeldspraak die hier denkik niet van toepassing is
Het kost namelijk geen energie.
Een gelaagdheid in het midden van het vat die er voor zorgt dat de warmte daar blijft hangen en wat misschien geen energie kost maar er wel de hele nacht over doet om bovenin het vat te komen, lijkt me niet vanzelf ontstaan. Als warmte normaal kan opstijgen doet dat er echt geen nacht over. Dan moet er wel iets aan de hand zijn waardoor dat proces wordt verstoord en lange tijd stokt.
Gwaihir schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:36:
[...]
Klopt. Dat is dus ook de (primaire) reden voor een bovenste spiraal: dan kun je die helft alleen / eerst opwarmen.

[...]
Nou, eigenlijk op de gewenste warmteoverdracht. Zoals je in een grote garage doorgaans toch een relatief kleine radiator gebruikt (omdat 't echt zo warm niet hoeft als je woonkamer).

Daar gaat ons VVW gebruik en andere optimalisaties knellen: we proberen meer warmteoverdracht tot stand te brengen dan een (goedkope) spiraal voor bedoeld is. Afijn, dat zeg je al met al ook, je noemt zelf je 72 heatpipes ook 'overgedimensioneerd'.
DJG noemt de bovenste spiraal toch als bestemd voor naverwarming, dus ik vermoed dat fabrikanten een bovenste spiraal niet in de 1e plaats voor de prio-regeling ontwerpen. De 72 heatpipes noem ik 'overgedimensioneerd' omdat ze dat inderdaad zijn voor de standaardtoepassing van een boilervat zoals die voor de meeste mensen bedoeld is, namelijk dat er veel warm SWW-water bovenin beschikbaar moet zijn en dat ze geen gebruik maken van retourverhoging. Daar heb je in de zomer geen 72 heatpipes op een 500 liter vat voor nodig, maar in de winter heb je er ook in die situatie nog steeds wel degelijk profijt van. Ik was er de afgelopen 2 winters in ieder geval wel blij mee dat ik (voor mij vrijwel vaak genoeg) kon blijven douchen zonder cv-ketel :) Voor retourverhoging is dat aantal al helemaal waardevol. En ja, dan is een anti-stagnatieoplossing wel wenselijk, vandaar die convector. Het is jammer dat er vanuit de branche niet oplossingen daarvoor ontworpen worden. Het onterechte beeld dat 'een zonneboiler toch niets doet in de winter' lijkt hardnekkig, waardoor het lucratieve daarvan waarschijnlijk niet gezien wordt. Heatpipes doen in de winter wel degelijk wat, maar dan moet je er wel genoeg (kunnen) plaatsen.
[...]
Dat is / geeft je tweede stroming..

Dat is ook daadwerkelijk een stroming, niet alleen een warmteoverdracht. Net zoals warme lucht stijgt en een adelaar of zweefvliegtuig mee naar boven kan liften, stijgt het warmere water in je vat daadwerkelijk omhoog. En vergis je niet: debiet gaat in m3/s, niet in m/s - het is geen snelheid maar een volumestroom. Dat het je spiraal in waterbeweging echt bijhoudt, durf ik niet te beweren, maar door de grote inhoud van het vat tikt het zeker aan.
m3/s i.p.v. snelheid klopt, heb ik inderdaad onhandig verwoord, maar dat de debieten in de verste verte niet gelijk te noemen zijn blijft overeind. Ik had de reuring in het vat als gevolg van warmtestijging in mijn verhaal wel benoemd en daarbij vermeld "daarvoor geldt hetzelfde", maar niet benoemd als 2e stroming inderdaad. Strict genomen is dat wel een stroming, daar heb je gelijk in, maar dat loopt qua debiet zo verschrikkelijk ver uiteen met het debiet van het glycol door de spiraal dat ik de reuring niet expliciet als stroming liet meetellen. Maar dan nog blijft overeind dat ook die convectiestroom NIET in tegengestelde richting is van het glycol door de spiraal, dus dat er nog steeds geen sprake is van een tegenstroming én dus dat - als ze wel in tegengestelde richting zouden hebben gestroomd - de debieten in de verste verte niet in de buurt komen van gelijke debieten.
Inderdaad doet het er niet zo gek veel toe wanneer de VVW toch 'als een malle' het water langs pompt. Dat verklaart, samen met je grote warmteoverschot in de zomer, waarom je nog niet gemerkt hebt dat het nog beter kan.
Maar op basis waarvan zou het dan - in onze situatie - nog beter kunnen? Bij andere mensen waarbij veel warm SWW water bovenin nodig is zie ik het voordeel van een of-of prioregeling, maar dat levert in onze situatie geen voordeel op.

[ Voor 0% gewijzigd door Ecowoman op 30-11-2024 00:43 . Reden: bijschakelen bovenste spiraal kan ook bij gebruikelijke aansluiting omzeild worden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Waarschijnlijk ga ik vandaag afscheid nemen van het huidige vat met een laatste douche...

Met het huidige vat hadden we het kunnen uittesten wat het beste werkte, op de gebruikelijke manier van aansluiten of op onze van onder naar boven manier (theoretisch gezien dan, want alleen voor een test opnieuw aansluiten ging echt niet gebeuren, iets met HAF/MAF ;) ) , maar met het nieuwe vat zijn er zoveel factoren anders dan met het huidige dat het niet vergelijkbaar zal zijn. Retourvvw op het vat zelf i.p.v. op spiraal, hygienespiraal dus minder water in het vat, wat grotere onderste spiraal, meer aansluitingen dus ook meer warmteverlies, wellicht andere isolatiewaarde (die kan ik niet meer vinden van de huidige), de mogelijkheid om de bovenste spiraal bij te schakelen en dan gaan we ook nog de leidingen op het dak fors inkorten en meer leidingisolatie aanbrengen... Grootste impact gaat denk ik hebben dat de retourvvw op het vat zelf uitkomt. Of dat in de praktijk gunstig of ongunstig is vraag ik me echt af.

Begrijp me niet verkeerd, als we een duidelijk voordeel zien van de spiralen in het nieuwe vat van boven naar onderen aansluiten dan doen we dat, maar vooralsnog zien we wel nadelen van die manier en geen significante voordelen (in onze situatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:55:
Het onterechte beeld dat 'een zonneboiler toch niets doet in de winter' lijkt hardnekkig, waardoor het lucratieve daarvan waarschijnlijk niet gezien wordt. Heatpipes doen in de winter wel degelijk wat, maar dan moet je er wel genoeg (kunnen) plaatsen.
Ik weet het; ik heb 83 CPC buizen staan.

Maar zoiets is wel een flinke installatie. In 't klein kan het eigenlijk niet uit qua hoeveelheid techniek en onderhoud vs. opbrengst.

En in 't fors vraagt het ook een forse vraag, op die momenten dat de installatie het lekker doet. En die heeft een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis dan niet echt. Dus 't zal toch wel een betrekkelijk weinig voorkomend ding blijven.
Maar dan nog blijft overeind dat ook die convectiestroom NIET in tegengestelde richting is van het glycol door de spiraal, dus dat er nog steeds geen sprake is van een tegenstroming
Eh, zeker wel. In het vat stroom de warmte van onder naar boven en - indien standaard aangesloten - in de spiraal van boven naar onder.
én dus dat - als ze wel in tegengestelde richting zouden hebben gestroomd - de debieten in de verste verte niet in de buurt komen van gelijke debieten.
Sterk uitgedrukt! Heb jij het nageslagen? Ik nl. niet en ben eigenlijk best nieuwsgierig. Hier is vast wel door iemand aan gemeten en gerekend.

Het water kan in elk geval 'vrij' bewegen en ik zie gelaagdheid zich opbouwen - wat je met me eens bent. Voor mij is dat data voldoende.

Ik verwacht je niet meer te overtuigen ;), maar ik ben er evengoed van overtuigd dat je je blind staart op dat ene punt waar het temperatuurverschil in jouw aanpak maximaal is. Warmteoverdracht gaat over temperatuurverschil maal oppervlak waarover dat bestaat. Geïntegreerd over de lengte van de spiraal dus, zoals ik al eerder zei. En dan wint tegenstroom, altijd.

[Herinner me dit nog goed, vanaf de middelbare school (dus nog voordat de uni me met dit soort dingen dood gooide). Ik vond 't aanvankelijk nl. maar domme vissen, met die stromingsrichting in hun kieuwen. Totdat de biologieleraar het me duidelijk wist te maken én ik gelijk ook snapte waar al dat 'domme integreren' in de wiskundelessen goed voor was :).]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:07:
[...]

Eh, zeker wel. In het vat stroom de warmte van onder naar boven en - indien standaard aangesloten - in de spiraal van boven naar onder.
Het glycol in de spiraal stroomt horizontaal en enigszins diagonaal omlaag (of omhoog in ons geval). De stromen komen dus haaks op elkaar aan, niet in tegengestelde richting.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 30-11-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk dat je de doelmatigheid wat voorbij schiet, wanneer je een werveling in je vat na gaat streven voor perfecte tegenstroming . :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Om te kunnen stellen dat het van boven naar onder aansluiten beter zou zijn op basis van tegenstroming, moet er wel tegenstroming zijn. En daar gaat de discussie over: is tegenstroom (relevant) van toepassing op deze vaten, want daar zijn we het blijkbaar niet over eens. Mogelijk is er een andere reden waarom er gekozen wordt om van boven naar onder aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
We laten ons graag overtuigen, hoor, no worries, maar dat is op dit moment dus nog niet gebeurd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Gwaihir Overigens, for the sake of argument, als wij het helemaal bij het verkeerde eind zouden hebben en het tegenstroomprincipe wel aan de orde zou zijn bij de convectiestroom (dus als de convectiestroom en de glycolstroom wel in tegengestelde richting zouden bewegen i.p.v. haaks op elkaar en als de debieten wel in de buurt van elkaar zouden liggen), dan neem je hierin niet mee wat @Baapje327 eerder aankaartte, namelijk dat koud(er) water daalt. Dus dan zou je het glycol in de tegengestelde richting willen laten stromen van het koude water dat daalt, niet in de tegengestelde richting van de warmte die stijgt, omdat t.o.v. de koude stroom de delta T het hoogst is, dus dan zou je het glycol juist van onder naar boven moeten laten stromen, lijkt me. En dan zou onze manier van aansluiten dus juist beter zijn... Nogmaals, interessante discussie en alle feedback en input wordt gewaardeerd hoor, en we laten ons graag van ons ongelijk overtuigen als we ongelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus

[...]
Met twee spiralen sluit je het op deze manier aan: komt uit resol handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVcxvpVKmf4raqsKZbzc74FQDzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbahyBKd1tfycYz4Pn6KeP8a.jpg?f=fotoalbum_large

Per sectie meet je de temperatuur en schakel je daar op.
Doe jij dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:34:
[...]

Met twee spiralen sluit je het op deze manier aan: komt uit resol handleiding.
[Afbeelding]

Per sectie meet je de temperatuur en schakel je daar op.
Doe jij dit anders?
Dit is een schema van een of-of prio-regeling, dus dat is niet het plan. Om de bovenste spiraal te kunnen bijschakelen op momenten (dus 'verlengen' van de spiraal i.p.v. of-of), dan zou het - als het op de gebruikelijke manier van boven naar onder zou worden aangesloten - middels dit schema eerder geplaatst door @Blackraven lopen. Ons plan is dus van onder naar boven en het schema daarvan vind je in mijn eigen topic en de uitleg over de schakeling in mijn lange post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
In het schema in mijn eigen topic staan nu trouwens niet de thermistors die in het vat zelf zitten (T2 enT3), vanwege de overzichtelijkheid van het plaatje. T4 (waarop de 3-wegklep schakelt), die ik noem in mijn uitleg eerder in dit draadje, is als sensor nummer 7 in het schema te vinden. Er komen sensoren op alle in- en uitgangen van de heatpipeleidingen, overigens, omdat ik in de nieuwe opstelling alles wil kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:07:
[...]
Dit is een schema van een of-of prio-regeling, dus dat is niet het plan. Om de bovenste spiraal te kunnen bijschakelen op momenten (dus 'verlengen' van de spiraal i.p.v. of-of), dan zou het - als het op de gebruikelijke manier van boven naar onder zou worden aangesloten - middels dit schema eerder geplaatst door @Blackraven lopen. Ons plan is dus van onder naar boven en het schema daarvan vind je in mijn eigen topic en de uitleg over de schakeling in mijn lange post.
Dan ga je gewoon meestroom maken daarvan weet de theorie echt dat het minder efficiënt is.
Wel veel succes met je bouw. Je hebt er in ieder geval tijd in gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus Thanks!
Als
er tegenstroom zou zijn, dan kies je uiteraard voor de manier van aansluiten die dat bewerkstelligt, dat ben ik met jullie eens, dat is het probleem niet. Maar dat er (relevant) sprake is van tegenstroom in het vat...dat zijn wij dus niet met jullie eens. Wij denken echt dat er een andere reden is waarom er in de gebruikelijke manier van aansluiten gekozen is voor van boven naar onderen.

Wel weer een mooie zonneboilerdag vandaag, trouwens! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:36:
[...]

Dit herken ik niet; stilstaand water laat een 'omgekeerde gelaagdheid' hier maar héél beperkt ontstaan en werkt 'm vrij snel weer weg. Kost dat bij jou echt (zo'n beetje) de hele nacht? (In een open vat - geen middenschot?)
dit komt alleen in de zomer voor, waarbij de collectoren echt een paar dagen op 100% aan het blazen zijn.
ik heb bovenin de max temp in de prioregeling meestal op 65 graden ofzo staan.
als dat behaald is, dan gaat ie naar beneden en gaat daar door tot het boven 85 graden is maar dat duurt wel even, dan moet het wel paar dagen goed zijn. en ik moet er nog veel warmte uit tappen voor douchen/badjes/hottub.

maar onderin is dan bijv. 50 graden in de ochtend op dag 2, en dan gaat ie de hele dag onder verwarmen en dan is het om 9u 's avonds onderin ongeveer even warm als boven. halverwege is het warmste.
dus bij boven in 70 ofzo, in het midden 90, en onderin 65. het duurt dan echt uren voor het boven in warmer is dan halverwege. ik kan ff plaatje zoeken als ik zover terug kan, miss ook al eens gepost.
ik zie dan ook dat de pomp op 100% draait, en de collector temp oploopt door de dag, mijn conclusie, de afgifte van de spiraal is eigenlijk te klein voor de collector capaciteit. maar ok, zijstraatje.

de conclusie die ik hieruit trek, is dat warmte wel naar boven trekt, maar dat niet zo heel snel gaat. ik weet niet of dat komt doordat het een 1000L vat is, of iets anders eigenlijk. dit is de observatie die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:10:
[...]
Haha, de tuin is - afgezien van terras - het territorium van mijn eetbare plantjes. Maar de warmte gaat ook naar de hotfill van de wasmachine (onze vaatwasser checkt de inkomende watertemp niet, helaas). En het is maar hoe je het bekijkt: wij vinden het juist zonde om te dimensioneren op SWW-gebruik i.p.v. op retourverhoging :) .
dat is ook zonde, tenzij je extreem veel SWW gebruik hebt, is zonnecollectoren helemaal niet een handige keuze. veel complexiteit, en PV+WPB is stukken efficiënter door het jaar heen. financieel geen handige keus en duurzaamheidstechnisch mi ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327 Ter vergelijk: 800 liter vat hier en ik zie niet dat het zonnecircuit 'belachelijk voor gaat lopen' qua temperatuur.

Wellicht heb ik dan een betere spiraal. Of ik heb beduidend minder warmte: nl. wel een erg lange leiding door de grond. Heb de indruk dat met name bij het hete SWW maken, daar toch wel veel warmte blijft hangen. Oh, en onze buizen vangen geen ochtendzon (begroeiing).

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 02-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:55::

Het onterechte beeld dat 'een zonneboiler toch niets doet in de winter' lijkt hardnekkig, waardoor het lucratieve daarvan waarschijnlijk niet gezien wordt. Heatpipes doen in de winter wel degelijk wat, maar dan moet je er wel genoeg (kunnen) plaatsen.
Gwaihir schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:07:
Ik weet het; ik heb 83 CPC buizen staan.

Maar zoiets is wel een flinke installatie. In 't klein kan het eigenlijk niet uit qua hoeveelheid techniek en onderhoud vs. opbrengst.

En in 't fors vraagt het ook een forse vraag, op die momenten dat de installatie het lekker doet. En die heeft een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis dan niet echt. Dus 't zal toch wel een betrekkelijk weinig voorkomend ding blijven.
het is niet hardnekkig, het is een vrij terecht beeld.

hier zijn al behoorlijk wat posts aan gewijd, maar collectoren zijn best wel een puntoplossing. en puntoplossingen zijn is sommige specifieke situaties erg sterk, maar lang niet in elke situatie.

generiek feit is dat er weinig (niet niks) opbrengst is, op het moment dat je wel veel warmtevraag hebt (winter).
heeft niet zoveel met collectoren of PV te maken, maar puur met korte dagen, en lage zon. er is gewoon niet zoveel te zon om van te oogsten, daarom is het ook kouder en is er meer warmtevraag.

als je het hele dag vol legt met collectoren, doet het best wel wat, de 96 buizen hier bewijzen dat, maar dat is dan wel zware overdimensionisering voor het winterseizoen. Als je wat met die warmte in de zomer kan, is dat helemaal niet erg, maar als je dat affakkelt dan kun je best wel een casus maken of je niet beter PV kunt kiezen, en die stroom aan je WP voeren.

de beperkende factor is in principe ruimte op je dak (en soms binnen), en dan moet je collectoren dus afwegen met PV.
ik kan 12 PV panelen kwijt op de plek van de collectoren. dus daar zou je het mee moeten vergelijken.

vandaag bijv. beetje grauwe dag (al vast t nog wel mee) hebben de rij panelen boven de collectoren 0.7 KWH opgewekt. de collectoren hebben nog niet gedraaid.

de WP draait met COP 5 oid nu, dus 3.5KWH (5x0.7kwh) moeten de collectoren mee concurreren.

wederom, ik zeg niet dat collectoren niet werken, (wel dat ze relatief weinig doen) maar je moet wel een eerlijke vergelijking maken.
en zeker als je de warmte in de zomer niet gebruikt, zou je best eens kunnen kijken of PV met WP niet beter uitkan.

hoeveel PV zou er kunnen op de plek van de collectoren bij jullie? dan kun je beetje vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:47:
@Baapje327 Ter vergelijk: 800 liter vat hier en ik zie niet dat het zonnecircuit 'belachelijk voor gaat lopen' qua temperatuur.

Wellicht heb ik dan een betere spiraal. Of ik heb beduidend minder warmte: nl. wel een erg lange leiding door de grond. Heb de indruk dat met name bij het hete SWW maken, daar toch wel veel warmte blijft hangen.
interessant. onderste spiraal is hier 3.5m2.
warme kant van de collectoren naar het vat is denk ik een meter of 5. is 2 graden verlies op oid bij normale stooktemperaturen. in de zomer vast meer, dan dan toch zat warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:47:

Wellicht heb ik dan een betere spiraal. Of ik heb beduidend minder warmte: nl. wel een erg lange leiding door de grond. Heb de indruk dat met name bij het hete SWW maken, daar toch wel veel warmte blijft hangen.
hoeveel dagen kost t ongeveer in de zomer om het vat tegen de max aan te krijgen? hier een dag of 3 vanaf vrij koel naar de max.
vatgrootte vs buizen lijkt de situatie redelijk vergelijkbaar namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327 Kan me niet herinneren al 'n max gezien te hebben. (D.w.z. afgelopen zomer; daarvoor was e.e.a. sowieso anders.) Wel genoeg voor gewoon gebruik (incl. gul bad) :).

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 02-12-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:21:
@Baapje327 Kan me niet herinneren al 'n max gezien te hebben. (D.w.z. afgelopen zomer; daarvoor was e.e.a. sowieso anders.) Wel genoeg voor gewoon gebruik :).
ow echt, dat is hier echt anders. ik moet altijd wel beetje opletten als het 2 weken warm is. beetje extra in de tub duwen zodat ie niet in stagnatie gaat. douchen doet bijna niks aan warmteverlies en kost water maar tub kan ik prima nachtje open laten en dan flink wat warmte in duwen. (die wisselt alleen maar warmte uit dmv platenwisselaar)

sowieso merk je echt goed dat de collectoren veel minder efficient zijn bij hogere temperaturen. tot 30 graden zijn ze stukken efficienter dan bij 60, en bij 90 nog veel minder. dus laatste stukje gaat echt veel minder snel dan eerste stuk. als ik de tub aan het vullen ben met een warme tuinslang (40 graden) en de zon staat ook goed te blazen in juni, dan krijg je het vat bijna niet koud omdat de collectoren op die temp zoveel mee doen. Kun je het mooi zien in de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327 Ik hoef sowieso niet op te letten, want de regeling gooit 'm wel op een ander vat, wat door de WP gekoeld wordt.

En dat van dat rendement herken ik dus (vanwege de leiding lengte) alleen maar extra. Daarom ook eerste jaren op bronregeneratie ingezet in de zomer, maar daarvoor lijken we teveel stroming in het grondwater te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itdokter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 15:44
Ik heb zelf ook een zonneboiler en heatpipes. Installateur heeft alles aangelegd.
Al veel problemen gehad met lekkage van glycol bij een koppeling bij het expansievat.
Dat lijkt inmiddels goed.
Nu heb ik nog een vraag en ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar toch even checken:

- Op 15 december 2024 om 18.05 uur was de temperatuur in de collector: 22 graden (volgens display (S1))
Ik neem aan dat dat de temperatuur van de glycol moet zijn in de collector/heatpipes. De watertemperatuur in het buffervat was 10 graden (S2). Ik hoor de pomp draaien.

- Op 15 december 2024, zelfde avond, om 22,41 uur was de temperatuur in de collector 31 graden (S1) em de watertemperatuur in het vat nog steeds 10 graden (S2). Beide tijdstippen was het al pikdonker.

Dit patroon is me al regelmatig opgevallen. Veel momenten waarvan ik zou denken dat de pomp rustig zou moeten zijn, draait ie toch.

Lezing van de installateur is:

"[20:13, 16-12-2024] De buitentemperatuur heeft niets te maken met de glycol temperatuur wat sensor s1 meet. Sensor s1 meet de collector temperatuur en niet de buitentemperatuur.Bij een zomerdag is de glycol toch ook geen 30 graden maar misschien wel 100.
Bij een beetje zon of daglicht wordt de glycol meteen opgewarmd. Dat is juist de bedoeling van dit systeem.
[20:13, 16-12-2024] En s2 is de watertemperatuur
[20:17, 16-12-2024] Pas bij een bepaalde ingestelde temperatuur gaat de pomp in het glucolsysteem draaien.

Ik denk dat er iets niet deugt met de temperatuur uitlezing.

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pse5iQb_RNpQByXO2CpBL4LtAm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWuBVireJ8dI9yI8WpSaU5jP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@itdokter Dit klinkt als een thermosifon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
itdokter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:36:
Ik heb zelf ook een zonneboiler en heatpipes. Installateur heeft alles aangelegd.
Al veel problemen gehad met lekkage van glycol bij een koppeling bij het expansievat.
Nu heb ik nog een vraag en ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar toch even checken:

- Op 15 december 2024 om 18.05 uur was de temperatuur in de collector: 22 graden (volgens display (S1))
Ik neem aan dat dat de temperatuur van de glycol moet zijn in de collector/heatpipes. De watertemperatuur in het buffervat was 10 graden (S2). Ik hoor de pomp draaien.

- Op 15 december 2024, zelfde avond, om 22,41 uur was de temperatuur in de collector 31 graden (S1) em de watertemperatuur in het vat nog steeds 10 graden (S2). Beide tijdstippen was het al pikdonker.

Dit patroon is me al regelmatig opgevallen. Veel momenten waarvan ik zou denken dat de pomp rustig zou moeten zijn, draait ie toch.

"[20:13, 16-12-2024] De buitentemperatuur heeft niets te maken met de glycol temperatuur wat sensor s1 meet. Sensor s1 meet de collector temperatuur en niet de buitentemperatuur.Bij een zomerdag is de glycol toch ook geen 30 graden maar misschien wel 100.
Bij een beetje zon of daglicht wordt de glycol meteen opgewarmd. Dat is juist de bedoeling van dit systeem.
[20:17, 16-12-2024] Pas bij een bepaalde ingestelde temperatuur gaat de pomp in het glucolsysteem draaien.

Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Als de sensor in de top zit zou ik eens ontluchten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@itdokter Omdat hij opwarmt in het donker, lijkt het alsof er een ongewenste circulatie vanuit het vat naar de collector plaatsvindt. Daarvoor hoeft de pomp niet te draaien; het kan ook doordat warm water simpelweg stijgt t.o.v. koud. Dat gebeurt dan als de leidingen (zeker aan de warme kan) rechtstreeks omhoog lopen van vat naar dak. Daar hoort een thermosifon gemaakt te zijn. (@Blackraven benoemt dus de oplossing.)

Inderdaad kan en hoort een zo'n collector met vacuümbuizen warmer te (kunnen) zijn dan z'n omgeving, maar die warmte moet toch ergens vandaan komen. En lucht kan ook zeker vervelend doen, waardoor de pomp dan tevergeefs draait, maar dat verplaatst geen warmte in de verkeerde richting. Dus, kijk goed of dat inderdaad is wat je vaststelt en handel er dan naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:18:
@itdokter Omdat hij opwarmt in het donker, lijkt het alsof er een ongewenste circulatie vanuit het vat naar de collector plaatsvindt. Daarvoor hoeft de pomp niet te draaien; het kan ook doordat warm water simpelweg stijgt t.o.v. koud. Dat gebeurt dan als de leidingen (zeker aan de warme kan) rechtstreeks omhoog lopen van vat naar dak. Daar hoort een thermosifon gemaakt te zijn. (@Blackraven benoemt dus de oplossing.)

Inderdaad kan en hoort een zo'n collector met vacuümbuizen warmer te (kunnen) zijn dan z'n omgeving, maar die warmte moet toch ergens vandaan komen. En lucht kan ook zeker vervelend doen, waardoor de pomp dan tevergeefs draait, maar dat verplaatst geen warmte in de verkeerde richting. Dus, kijk goed of dat inderdaad is wat je vaststelt en handel er dan naar.
Bij mij heb ik wat licht in de top. Dat blijft enorm lang warm.
Maar inderdaad warmte stijgt als er geen thermosyfon of terugslagklep is ingebouwd.
Ook de terugslagklep is wel eens blijven hangen. Een tikje en het is weer werkend.
Omdat het vat koud is vermoed ik licht in het systeem. De pomp blijft dan draaien en koelt het vat verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:33:
Omdat het vat koud is vermoed ik licht in het systeem. De pomp blijft dan draaien en koelt het vat verder af.
Lucht, bedoel je? En dat de pomp dan water onder de warme luchtbubbel door weet te pompen en zo het systeem afkoelt? Hmm.. interessant.

(Mijn ervaring met lucht erin was dat er geheel geen stroming meer leek te zijn, tot ik met de pomp op 100% de lucht eruit wist te drukken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
itdokter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:36:

Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Klopt iig zeker niet. 31 graden in de collectoren en 10 in het vat nooit lang voorkomen (zeker in de winter niet)
Zijn al wat goede suggesties gegeven.
Staat er druk op het glycol circuit?
En zitten de sensoren wel goed (en niet verkeerd om) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:14:
[...]

Lucht, bedoel je? En dat de pomp dan water onder de warme luchtbubbel door weet te pompen en zo het systeem afkoelt? Hmm.. interessant.

(Mijn ervaring met lucht erin was dat er geheel geen stroming meer leek te zijn, tot ik met de pomp op 100% de lucht eruit wist te drukken.)
Lucht inderdaad. Bij mij inderdaad zo het geval. Bij ontluchten zakt de temperatuur duidelijk. Ik heb nog steeds nu klein beetje lucht in systeem en dat geeft op de bovenste etage dus een afwijking in temperatuur. Hierop schakelt wel de pomp dus deze staat soms te lang aan en pomp je warm water een koud glycol systeem in en ben je aan afkoelen ipv opwarmen. Wel is dit maar zeer weinig. Als ik de pomp 100% zou uitsturen dan zakt de temperatuur ook meteen (turbulente stroming) bij een lage flow (laminaire stroming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Hier ook weleens gehad met inderdaad lucht in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 18:52
Hallo, ik heb nu een 500l vat gekoppeld aan 60 pipes. Ik gebruik het water voor cv en tapwater via een warmtewisselaar. ( verkeerde vat besteld) de ketel doet de warmte voor tapwater en cv. Hier heb ik best een aardige besparing mee gedaan tov gasverbruik. Minus 24.8% met gewogen graaddagen.
Nu is de ketel aan vervanging toe en ga ik over naar een warmtepomp. Omdat ik vloerverwarming heb is een lage temperatuur van het cv water het meest rendabel, echter kan ik het buffervat dan alleen nog voor tapwater gebruiken en niet meer als cv ondersteuning.

Volgens mij heb ik nu 3 opties.

Een hygiëneboiler kopen…duurste oplossing? 1500 a 2000.

Een buffervat kopen voor de wp van bijvoorbeeld 200l en de ZB hierdoor laten lopen voor wat extra warmte. Een buffervat van 50l of helemaal niet zou op de vloerverwarming moeten passen. 500 a 1000.

Niets doen en accepteren dat ik minder bespaar dan ideaal is.

Wat zouden jullie adviseren als ik uitga van de financiële kant..dus kosten vs baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Bensherman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:41:
Hallo, ik heb nu een 500l vat gekoppeld aan 60 pipes. Ik gebruik het water voor cv en tapwater via een warmtewisselaar. ( verkeerde vat besteld) de ketel doet de warmte voor tapwater en cv. Hier heb ik best een aardige besparing mee gedaan tov gasverbruik. Minus 24.8% met gewogen graaddagen.
Nu is de ketel aan vervanging toe en ga ik over naar een warmtepomp. Omdat ik vloerverwarming heb is een lage temperatuur van het cv water het meest rendabel, echter kan ik het buffervat dan alleen nog voor tapwater gebruiken en niet meer als cv ondersteuning.

Een buffervat kopen voor de wp van bijvoorbeeld 200l en de ZB hierdoor laten lopen voor wat extra warmte. Een buffervat van 50l of helemaal niet zou op de vloerverwarming moeten passen. 500 a 1000.

Wat zouden jullie adviseren als ik uitga van de financiële kant..dus kosten vs baten.
Heb je al PV?
Daar je geld in steken zal meer opleveren dan je ZB voor wat ondersteuning te gebruiken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Tommie12 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:02:
[...]

Heb je al PV?
Daar je geld in steken zal meer opleveren dan je ZB voor wat ondersteuning te gebruiken.
Ja dak ligt vol met 40 panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Bensherman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:27:
[...]

Ja dak ligt vol met 40 panelen
Dan denk ik aan een warmtewisselaar. Ik weet niet of het standaard bestaat, maar je zou je vloerverwarming aan de ene kant van de de ww kunnen laten lopen, en aan de andere kant met beperkt debiet (en tot een temp van bv 30 graden) er water uit je zonneboiler kunnen door pompen.

In de praktijk is die ondersteuning heel beperkt als je huis goed geisoleerd is. Zodra je warmte nodig hebt levert de ZB amper genoeg voor SWW.

Soms is een investering niet doen ook een goed optie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Bensherman, wellicht geeft het schema van @Bartolomus inspiratie. Volgens mij zat daar een thermostatische mixer in het schema om de vloer te beschermen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Rimco schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:24:
@Bensherman, wellicht geeft het schema van @Bartolomus inspiratie. Volgens mij zat daar een thermostatische mixer in het schema om de vloer te beschermen.
En waar zou ik dat schema kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
En ik vraag me af hoe dat gaat werken. Het vat moet immers op temperatuur blijven voor sww..als ik dan veel warmte voor de vvw eruit haal moet de wp het tapwater flink verwarmen..dat lijkt me niet zo gunstig voor de cop…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:34:
[...]

En waar zou ik dat schema kunnen vinden?
https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac
Ik denk dat je deze kan zien zo niet moet ik even zoeken.
Ik bescherm de vloer inderdaad met mengkraan. Maar ook dubbel met een externe voeler welke pomp spanningsloos zet mocht er iets falen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartolomus op 25-12-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:42:
En ik vraag me af hoe dat gaat werken. Het vat moet immers op temperatuur blijven voor sww..als ik dan veel warmte voor de vvw eruit haal moet de wp het tapwater flink verwarmen..dat lijkt me niet zo gunstig voor de cop…
Het vat is gelaagd. Dus als je bovenkant warm houd dan blijft sww warm.
Vvw neemt altijd veel warmte uit het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:01:
[...]

Het vat is gelaagd. Dus als je bovenkant warm houd dan blijft sww warm.
Vvw neemt altijd veel warmte uit het vat.
Jou retour van de vvw wordt gemengd met de bovenste laag van het vat. Je wp zit aan de bovenkant en de zb aan de onderkant. En je hebt geen hygiëneboiler? Ik zou dan 1 spiraal voor de ZB gebruiken en 1 voor de wp..dan moet de wp toch wel behoorlijk warm water maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:14:
[...]

Jou retour van de vvw wordt gemengd met de bovenste laag van het vat. Je wp zit aan de bovenkant en de zb aan de onderkant. En je hebt geen hygiëneboiler? Ik zou dan 1 spiraal voor de ZB gebruiken en 1 voor de wp..dan moet de wp toch wel behoorlijk warm water maken..
Vvw wordt gemengd met bovenkant inderdaad.
Wp is een pelletkachel.
Zb is of boven of onder oftewel een dubbele spiraal.
Ik heb een hygiëne spiraal van onder naar boven door het vat.
Als je wp als bovenste spiraal pakt dan zou dat kunnen. Maar misschien additioneel een naverwarmer er tussen zetten voor je sww dan heb je geen problemen en je hebt al pv liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:58:
[...]

https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac
Ik denk dat je deze kan zien zo niet moet ik even zoeken.
Ik bescherm de vloer inderdaad met mengkraan. Maar ook dubbel met een externe voeler welke pomp spanningsloos zet mocht er iets falen.
@Bartolomus Hoe werkt dat met die externe voeler? Hoe stuur je dat bijv. aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:44:
[...]
Als voorbeeld
https://www.energiebespaa...0ingestelde%20temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus Bij de vloerverwarmingspomp hadden wij die voorheen ook ja, maar ik neem aan dat je geen pomp meer op de vvw hebt en dat je de wp dus spanningsloos maakt? Ik ben daarom benieuwd wat je daar voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:58:
@Bartolomus Bij de vloerverwarmingspomp hadden wij die voorheen ook ja, maar ik neem aan dat je geen pomp meer op de vvw hebt en dat je de wp dus spanningsloos maakt? Ik ben daarom benieuwd wat je daar voor gebruikt.
Ik heb geen wp maar een pelletkachel. Dus wel een pomp op vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus Ah, vandaar. Ik dacht altijd dat jij zowel een wp als een pelletkachel had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:44:
[...]
Hier ook zo'n ding, nog van eind jaren 70! Is 'n thermokoppel in de aanvoerleiding naar de VVW. Temperatuur kan ik instellen. Gooit de stroom van de VVW-pomp eraf. Een achtervang die heerlijk volstrekt onafhankelijk werkt van alle andere techniek.

Zou eigenlijk niet weten waarom het ding zelf 230V vereist, dus wellicht kan het ook gebruikt worden om een digitale ingang (24V?) op bijv. een WP te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-05 07:52
Een simpele stromingsklep bij elke in en uitgang aan je buffer zou de standaard moeten zijn.

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Bensherman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:41:

Simpel zo als het staat je buffer blijven gebruiken, en alleen sanitair na verwarmen, alhoewel ik niet hele maal begrijp hoe je 1 ww voor beiden functies gebruikt.
En je cv retour met driewegklep (29 euro amazon 1 inch nemen) door buffer laten gaan met aanleg thermostaat 15 euro.

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lekker zonnetje vandaag, 3 graden buiten en zonneboiler zet WP uit. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flOLCQW-RyjrjhRLaT247GgrV_M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/twFfNoe4ztEESKJDS2zY9KEs.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WvzC-jJt_8-n8bKPoAUa7CYApk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0ciqPt0TC7J79pIqtqw1749Y.jpg?f=user_large

De 150 liter sww boiler staat op een comfortabele 60+ graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q_TQdYmXe-B93Yf4_llDuDOUcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hnEOz0P5gPyo5LwNWorSb53o.jpg?f=user_large

[ Voor 126% gewijzigd door BenEco op 13-01-2025 14:58 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben me aan het oriënteren om in onze nieuwbouwwoning op korte termijn na oplevering alsnog een zonneboiler te (laten) installeren.

We krijgen een L/W waterpomp (nibe f2050-10).

Heeft iemand een (duidelijk) schema hoe een zonneboiler geïntegreerd wordt in een regulier l/w warmtepomp systeem?

Ik neem aan dat de outlet van het boilervat van de zonneboiler aangesloten wordt op de 'koude inlaat' van het warmtepomp systeem? En de 'koud water toevoer' start bij de inlaat van het zonneboilervat?

edit: net wanneer je 't opgeeft kom je 't tegen natuurlijk..

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/zon/schema_zon_boiler_warmtepomp_buffer.png
https://warmtepomp-weetje...ler_warmtepomp_buffer.png

Al is dit een gecombineerd vat. Dat zal bij ons waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/zon/schema_zon_boiler_warmtepomp_buffer_vloerverwarming.png
En volgens mij wat ik bedoel.

Wellicht wat voor de OP?
Edit2: ok ok zie nu pas het het schema in de OP. I rest my case. Maandagochtend. }:O

[ Voor 54% gewijzigd door Frantic op 13-01-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Frantic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:45:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben me aan het oriënteren om in onze nieuwbouwwoning op korte termijn na oplevering alsnog een zonneboiler te (laten) installeren.

We krijgen een L/W waterpomp (nibe f2050-10).

Heeft iemand een (duidelijk) schema hoe een zonneboiler geïntegreerd wordt in een regulier l/w warmtepomp systeem?

Ik neem aan dat de outlet van het boilervat van de zonneboiler aangesloten wordt op de 'koude inlaat' van het warmtepomp systeem? En de 'koud water toevoer' start bij de inlaat van het zonneboilervat?

edit: net wanneer je 't opgeeft kom je 't tegen natuurlijk..

[Afbeelding]
https://warmtepomp-weetje...ler_warmtepomp_buffer.png

Al is dit een gecombineerd vat. Dat zal bij ons waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

[Afbeelding]

Wellicht wat voor de OP?
Edit2: ok ok zie nu pas het het schema in de OP. I rest my case. Maandagochtend. }:O
Waarom wil je collectoren een nieuwbouwwoning voor verwarningsondersteuning? Je hebt weinig warmtevraag in een nieuwbouwwoning in het tussenseizoen dus voegt weinig toe mi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Baapje327 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Waarom wil je collectoren een nieuwbouwwoning voor verwarningsondersteuning? Je hebt weinig warmtevraag in een nieuwbouwwoning in het tussenseizoen dus voegt weinig toe mi...
Verbeteringsadvies op t voorlopig energielabel.

Dus ben aan het oriënteren of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Frantic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:07:
[...]

Verbeteringsadvies op t voorlopig energielabel.

Dus ben aan het oriënteren of het wat is.
Als je een verwarmt zwembad wilt dan voegt het wat toe. Anders voor de nieuwbouw denk ik dat het ook anders kan. Al heb ik in A’dam wel een opstelling gezien gasloos huis en alleen een ZB met houtkachel ondersteuning. Maar die had ie niet nodig. Wel voldoende grootte buffer nemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Bartolomus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Als je een verwarmt zwembad wilt dan voegt het wat toe. Anders voor de nieuwbouw denk ik dat het ook anders kan. Al heb ik in A’dam wel een opstelling gezien gasloos huis en alleen een ZB met houtkachel ondersteuning. Maar die had ie niet nodig. Wel voldoende grootte buffer nemen dan.
Verwarmd zwembad is idd wel een toekomstwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
ik mis je warmte terugwin pijp voor douchewater nog.
En natuurlijk neem je maar 1 buffervat en geen 3.

[ Voor 32% gewijzigd door ruuben op 15-01-2025 18:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Frantic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Verwarmd zwembad is idd wel een toekomstwens :)
Dan is een ZB uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
ruuben schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:21:
ik mis je warmte terugwin pijp voor douchewater nog.
En natuurlijk neem je maar 1 buffervat en geen 3.
Ik zou zeggen geen buffervat en wel 1 groot of 2 kleinere SWW-vaten, waarin je ook gebruik maakt van retourverwarming. En inderdaad wtw op de douche. @Frantic Lees je vooral in in dit topic. Er staan een aantal mooie installatieschema's in en er zijn vele wegen naar Rome.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 15-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Frantic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:45:

[Afbeelding]
Waarom kan het SWW niet toe met één vat? Ben je te laat om een vat met twee (of zelfs drie) spiralen te kopen? (D.w.z. een spiraal voor ZB en een voor WP, in hetzelfde vat.)

En toch nog even ter check: het gaat dus om een erg ruime woning (met evt. later een zwembad)? Je moet dit echt niet willen op een doorsnee nieuwbouwhuis, want je zet toch weer een behoorlijke extra installatie neer.

[Retourverwarming kan niet met een vat waarin door een WP SWW verwarmd moet worden. Dat werkt elkaar rechtstreeks tegen.]

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 15-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Heeft iemand ervaring met resol of sr1568 controller?
Ik zoek een opvolger voor mijn sr1188.

In de gebruiksaanwijzingen van Resol en sr1568 staat wel een verbinding naar de pompen via een geschakelde 230v lijn en een aparte pwm aansluiting. Is de suggestie dan dat de pomp eerst op 230v komt bij bereiken van de schakeldrempel (is 100% aan?) en daarna modulatie met pwm als optie?

Als dat zo is zou je dan ouderwetse cv pompen kunnen gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ruuben Of het gaat simpelweg om het geheel uitschakelen van de pomp wanneer hij niet in gebruik is? Stilgezet met PWM gebruikt hij nog altijd een paar Watt.

En je wilt echt wel modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Gwaihir schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:09:
@ruuben Of het gaat simpelweg om het geheel uitschakelen van de pomp wanneer hij niet in gebruik is? Stilgezet met PWM gebruikt hij nog altijd een paar Watt.

En je wilt echt wel modulatie.
tja, vervangen van 3 pompen is hoop gedoe en kostbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ruuben schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:48:
[...]

tja, vervangen van 3 pompen is hoop gedoe en kostbaar...
Hoezo drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
ruuben schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:06:
Heeft iemand ervaring met resol of sr1568 controller?
Ik zoek een opvolger voor mijn sr1188.

In de gebruiksaanwijzingen van Resol en sr1568 staat wel een verbinding naar de pompen via een geschakelde 230v lijn en een aparte pwm aansluiting. Is de suggestie dan dat de pomp eerst op 230v komt bij bereiken van de schakeldrempel (is 100% aan?) en daarna modulatie met pwm als optie?

Als dat zo is zou je dan ouderwetse cv pompen kunnen gebruiken ?
Nee, want PWM profiel [2] van Solar is precies andersom als voor CV bedrijf [1].
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQCX5ZO4KpGQDGnJdcqt5E9Ing4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GPCaXjPaD6PzAErC3gpsCLJa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Blackraven schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Nee, want PWM profiel [2] van Solar is precies andersom als voor CV bedrijf [1].
[Afbeelding]
Dat zijn mooie grafieken, dus als ik pwm loskoppel draait ie dus gewoon 100%.
Alleen, van welke pomp zijn deze grafieken?

Ik heb 3 pompen, 2 in 2 kringen op het dak en een 3e van solar kring via platenwisselaar naar in water buffer. Don't ask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@ruuben
Dit komt uit een Wilo handleiding, maar het PWM profiel is voor elke fabrikant nagenoeg hetzelfde.
Uit veiligheidsoogpunt stopt een solarpomp bij kabelbreuk om oververhitting van het vat te voorkomen;
Een CV pomp gaat juist 100% draaien om de warmte van de opwekker kwijt te raken bij kabelbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
ruuben schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Dat zijn mooie grafieken, dus als ik pwm loskoppel draait ie dus gewoon 100%.
Alleen, van welke pomp zijn deze grafieken?

Ik heb 3 pompen, 2 in 2 kringen op het dak en een 3e van solar kring via platenwisselaar naar in water buffer. Don't ask.
Kun je dan niet 1 pomp elimineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Bartolomus schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Kun je dan niet 1 pomp elimineren?
Alle veranderingen is tijd- en kostentechnisch niet aantrekkelijk. Daarnaast is een onzuinige pomp tov zuinige bij gebruik van zonnepaneel energie no problem.

[ Voor 0% gewijzigd door ruuben op 18-01-2025 08:42 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ruuben schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:42:
Alle veranderingen is tijd- en kostentechnisch niet aantrekkelijk. Daarnaast is een onzuinige pomp tov zuinige bij gebruik van zonnepaneel energie no problem.
Waarom wil je je controller veranderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Gwaihir schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Waarom kan het SWW niet toe met één vat? Ben je te laat om een vat met twee (of zelfs drie) spiralen te kopen? (D.w.z. een spiraal voor ZB en een voor WP, in hetzelfde vat.)
te laat idd..
En toch nog even ter check: het gaat dus om een erg ruime woning (met evt. later een zwembad)? Je moet dit echt niet willen op een doorsnee nieuwbouwhuis, want je zet toch weer een behoorlijke extra installatie neer.

[Retourverwarming kan niet met een vat waarin door een WP SWW verwarmd moet worden. Dat werkt elkaar rechtstreeks tegen.]
Klopt idd. Zou mij vooral gaan ter aanvulling voor SWW en dan evt zwembad verwarmen. Geloof wel dat dat die WP genoeg is om t huis te verwarmen.

Maar zoals gezegd, dit kwam als eerste aanbevelingspunt op het energielabel naar voren.

Incl de douchepijpwtw die er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Frantic schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:54:
Zou mij vooral gaan ter aanvulling voor SWW en dan evt zwembad verwarmen.
Dat afwachten?

Als je zwembad er komt, is het een no brainer. Maar ook een hele andere installatie(grootte) dan wanneer je nu wat doet met SWW op het oog - waarmee je vermoedelijk niet meer dan dat voordeeltje op papier scoort.

(En wat dat SWW vat betreft: denk dat je het t.z.t. beter kunt laten vervangen dan er nog eentje naast zetten.)

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 18-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Gwaihir schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Waarom wil je je controller veranderen dan?
Ik dacht dat een uitgang defect was, en daarom naar vervanging aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
BenEco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:05:
Lekker zonnetje vandaag, 3 graden buiten en zonneboiler zet WP uit. :)

[Afbeelding] [Afbeelding]

De 150 liter sww boiler staat op een comfortabele 60+ graden.

[Afbeelding]
@BenEco Welke functie heeft die HTronic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ecowoman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:43:
[...]
@BenEco Welke functie heeft die HTronic?
Eerlijk gezegd doet die niks meer behalve de temperatuur aangeven. In het verleden een pomp mee aangestuurd om temperatuur in de boilers te verlagen ter voorkoming stagnatie systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 25-01-2025 16:41 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Gebruiken jullie snubbers in zelf gemaakte schakelkasten? Of over drieweg kleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ruuben schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:32:
Gebruiken jullie snubbers in zelf gemaakte schakelkasten? Of over drieweg kleppen?
3 weg kleppen, kosten op amazon 3 tientjes, kan je het denk ik zelf niet voor doen.

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste