Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:48
@ArjenSmit

Het is geen stomme vraag, maar dit is wel het zonneboiler forum, dus hoofdzakelijk voorstanders.

Het is een efficiënte manier om direct zonnewarmte op te slaan als warm water waarbij de primaire warmtebron dan ontlast wordt.
Het heeft uiteraard de beperking dat het alleen voor verwarming geschikt is.

Je kunt de warmte opslaan om op een later moment te gebruiken, dit is na afloop saldering ook nog altijd bruikbaar, terwijl je bij een niet zon-thermische oplossing dan wellicht duurdere stroom/gas moet aanwenden als je zonder buffer/boiler werkt.

Als je in de zomer teveel warmte over hebt, dan heb je waarschijnlijk je systeem verkeerd gedimensioneerd.

Mij lijkt een zon-thermisch systeem een mooie oplossing om het toch al zwaar belaste elektriciteitsnetwerk te helpen ontlasten, dus in mijn optiek is het een mooie aanvulling naast zonnepanelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:41
Maar met een warmtepomp boiler kun je ook je energie thermisch opslaan, dus daarin bied dit systeem helemaal geen voordeel tov die oplossing lijkt mij. Eerder een nadeel gezien je minder flixibiliteit hebt dan met een warmtepomp boiler die altijd energie thermisch kan opslaan, niet alleen die uit de heatpipes komt.

En je noemt het verkeerd gedimensioneerd, maar je komt er niet omheen dat je in de zomer te veel (meer dan je kunt opslaan) of in de winter te weinig warm water hebt. Optimaal gedimensioneerd betekend waarschijnlijk beiden een beetje.

En natuurlijk snap ik dat er een hoop mensen zijn die ze al hebben en er blij mee zijn. En dat zal ook een goede keuze zijn geweest in de tijd dat PV systemen en warmtepompboilers duurder en minder efficient waren. Maar het gaat me er dus om of het vandaag de dag nog een goede keuze is om te installeren.

[ Voor 134% gewijzigd door ArjenSmit op 21-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:48
Heel zwart wit:

Zonneboiler: rendement ~80% mits goed gedimensioneerd.
Zonnepanelen: rendement ~21% maal COP voor tapwater, zeg COP=3, geeft je 60% rendement.

Maar goed, het is nooit helemaal zwart wit en ik zie heus je bezwaren wel, met name qua investeringskosten, dubbel technisch systeem.

Idee met zonthermisch is dat je op je primaire energieverbruik gaat besparen, dat lukt in de zomer uitermate goed en in de winter jammergenoeg niet.

Je kunt met minder primaire energie toe en je compressorslijtage zal ook minder zijn omdat je in de zomer geen hogere temperaturen meer hoeft te behalen met een WP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:12
ArjenSmit schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:20:
Sorry als het een stomme vraag is, maar:

Is een zonneboiler nog nuttig ?

Iemand vraagt mij om hulp er een te installeren, maar ik neig er naar het hele ding te ontraden. Dat is echter puur gebaseerd op mijn eigen gedachten hierover, niet op kennis en harde feiten. Dus prove me wrong. (of zeg dat ik gelijk heb)

-Het ding volstaat niet 100% voor je warmwater in de winter, dus je moet toch nog bijwarmen.
-Doe je dit met electrisch, niet warmtepomp, dan ben je misschien niet zoveel stroom kwijt als dat je het een warmtepomp boiler had ipv dit systeem.
-Doe je het met een warmtepomp dan heb je 2 dure systemen terwijl de warmtepomp boiler het ook prima alleen kan met wat goedkope PV panelen.
-In de zomer heb je warmte over waar je niets mee kan. Het overschot van PV panelen kun je tenminste nog in een airco steken ofzo, of misschien krijg je er nog een paar cent voor. (straks na salderen).

Kortom, ik zie geen bestaansrecht meer voor de zonneboiler. Prove me wrong.
Compleet mee eens,
Ik zou het iedereen afraden.
Ik heb er een sinds 2008.
Ik verwarm er met veel geknutsel ook mijn jacuzzi mee en dat is wel echt een voordeel.
Extra nadelen: isolatie van boilers is vaak bar slecht, reken op 10% a 20% per dag verlies.
Aanleg is met bloedhete water leidingen met hoge druk. Ook enorm lastig en fout gevoelig.

Ik heb in dit forum nog wel eens uitgebreidere afweging gemaakt. Zoek vooral op mijn naam. Mijn conclusie: echt niet doen anno nu.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Blackraven schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:45:
Heel zwart wit:

Niet dus: in de zomer houd je over, dus dat dump je, dus dat gaat ten koste van je 80%.
In de winter doet het niet zo veel, dus dan zakt het naar 0.
Sowieso zakt je rendement in als de buitentemperatuur afneemt.
En de stand verliezen dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36

Iemand vraagt mij om hulp er een te installeren, maar ik neig er naar het hele ding te ontraden. Dat is echter puur gebaseerd op mijn eigen gedachten hierover, niet op kennis en harde feiten. Dus prove me wrong. (of zeg dat ik gelijk heb)

-Het ding volstaat niet 100% voor je warmwater in de winter, dus je moet toch nog bijwarmen.
-Doe je dit met electrisch, niet warmtepomp, dan ben je misschien niet zoveel stroom kwijt als dat je het een warmtepomp boiler had ipv dit systeem.
-Doe je het met een warmtepomp dan heb je 2 dure systemen terwijl de warmtepomp boiler het ook prima alleen kan met wat goedkope PV panelen.
-In de zomer heb je warmte over waar je niets mee kan. Het overschot van PV panelen kun je tenminste nog in een airco steken ofzo, of misschien krijg je er nog een paar cent voor. (straks na salderen).

Dat ligt eraan in mijn ogen hoe duur de aanschaf is.
Ik heb in 2018 een zonneboiler icm met een warmtepomp aangeschaft, waarna aftrek van de subsidie het aanschaf bedrag negatief werd...
Al het warme water is nog steeds gratis in de warme maanden, en in de koudere maanden doet de warmtepomp dat met stroom wat geld kost.

Een warmtepomp (boiler) is wellicht efficiënter maar kost kwa aanschaf nog steeds een stuk meer. Daarnaast zijn zonnepanelen ook niet gratis.
Alles hangt dus wat mij betreft af van de aanschafprijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
@ArjenSmit
het is heel situatie afhankelijk maar in een normaal rijtjes huis heb je er volgens mij weinig nut van.
de techniek is prachtig en super duurzaam maar je moet wat nuttigs kunnen met de warmte in de zomer. je gaat de kosten, installatie, onderhoud en foutgevoeligheid van het systeem volgens mij nooit eruit krijgen met een beetje douchen want dat kost simpel wel niet genoeg.
Als je nog gas hebt, lekker daarop douchen, is het goedkoopst. wil je van het gas af. is het goedkoopste en gemakkelijkste gewoon WP en een WPB met PV.

ik zelf heb 4 rekken collectoren liggen en verwarm daar een hottub mee de hele zomer en natuurlijk veel douchen. kinderen vinden dat fantastisch en had ik niet gedaan als ik de tub had moeten warmstoken met stroom. in die zin dus top. hier ook vrijstaand huis met iets meer ruimte en gebruik ze ook voor verwarmingsondersteuning. verwarmingsondersteuning is alleen steeds minder omdat ik na 6 jaar behoorlijk goed geisoleerd heb.
met subsidie waren ze zeer goedkoop, maar installatie moet er natuurlijk ook nog bij. ik heb ze er zeker financieel uit na die 6 jaar. super veel van geleerd ook, dus het is ook beetje hobby voor mij (en meerdere op dit forum gok ik). maar dat geldt natuurlijk niet voor de gemiddelde gebruiker.

Echter als ik kijk naar installatie gemak en onderhoud, is PV neerleggen en met WP een boiler of WPB, is dat echt veel makkelijker. daarmee inmiddels 2 maatjes met rijtjeshuizen van het gas af geholpen en die zijn zeer blij met de combi.

Moet eerlijk bekennen dat ik na die setup (vvw + WP en losstaand WPB voor SWW + PV om groot deel stroomverbruik te dekken natuurlijk), zelf dat ook zou doen na 6 jaar lang leren.
echt factoren makkelijker inregelen en qua installatie ook gemakkelijker.

Overigens zijn er zeker ook installaties mogelijk die super lucratief zijn als je het goed doet. grondbron warmte verhogen met collectoren bijv. of als je zelf plek hebt voor een (hele) grote tank en die kan installeren. als je dat goed doet, kun je groot deel van de winter opvangen, dat zou heel tof zijn.
campings idem, extreem veel SWW verbruik (en zwembad) in de zomermaanden.
zelfde geldt voor zwembaden, scheelt echt mega knaken voor de gemeente als ze beetje behoorlijk verduurzamen met collectoren. of als je zelf een zwembad hebt natuurlijk.

ergo, het ligt genuanceerd en situatie afhankelijk, maar als het een normaal huis is, ben ik het met je eens. hou het simpel!

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 22-08-2024 07:38 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03

Helemaal mee eens.
Ik zou het alleen aanraden om een zwembad te verwarmen in de zomer, of als je een klein hotel hebt met echt veel nood aan SWW.

Voor een gewone woning krijg je de kosten nooit terugverdiend, en mogelijk bespaar je zelfs niet genoeg co2 om de installatie zelf te compenseren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-09 16:48
Zonneboilers liggen nog geen jaar op het dak. Reden om deze te nemen waren onder andere het aantrekkelijker subsidie aanbod, in combinatie met een warmtepomp. Daarbij opgeteld dat extra zonnepanelen (op de plaats van de boilers) gedoe zouden opleveren met terug leveren (in de toekomst). Plus dat ik het wel een cool systeem vind, mits het werkt.

Financieel wellicht niet de beste keuze, maar met 26 panelen, een warmtepomp en vier zonneboilers op het dak voel ik me wel goed.

• Baapje327
Siedo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:19:
Zonneboilers liggen nog geen jaar op het dak. Reden om deze te nemen waren onder andere het aantrekkelijker subsidie aanbod, in combinatie met een warmtepomp. Daarbij opgeteld dat extra zonnepanelen (op de plaats van de boilers) gedoe zouden opleveren met terug leveren (in de toekomst). Plus dat ik het wel een cool systeem vind, mits het werkt.

Financieel wellicht niet de beste keuze, maar met 26 panelen, een warmtepomp en vier zonneboilers op het dak voel ik me wel goed.
Ben wel benieuwd wat je dat met alle warmte doet afgelopen 2 maanden?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Baapje327 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Ben wel benieuwd wat je dat met alle warmte doet afgelopen 2 maanden?
Helemaal niets eigenlijk, nu hadden wij ook wat technische issues waardoor het systeem niet of niet optimaal werkte. Wij hebben geen hot tub of zwembad of onder warm water vretend onderwerp. Hoogstens wat vaker in bad, in plaats van douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Siedo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Helemaal niets eigenlijk, nu hadden wij ook wat technische issues waardoor het systeem niet of niet optimaal werkte. Wij hebben geen hot tub of zwembad of onder warm water vretend onderwerp. Hoogstens wat vaker in bad, in plaats van douche.
Exact.
Als je 2x te veel opwekt (en dat is vrij normaal als je in oktober nog boven legionella veilige temperatuur wil komen), dan zakt je rendement van 80% naar 40%.

En dat is dus “laagwaardige” energie. Die kan je “anders dan electriciteit” niet verdriedubbelen middels een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Laatst online: 13-09 09:38
Stefannn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Exact.
Als je 2x te veel opwekt (en dat is vrij normaal als je in oktober nog boven legionella veilige temperatuur wil komen), dan zakt je rendement van 80% naar 40%.

En dat is dus “laagwaardige” energie. Die kan je “anders dan electriciteit” niet verdriedubbelen middels een warmtepomp.
Neem een hygienespiraal dan heb je die legionella run niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bartolomus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Neem een hygienespiraal dan heb je die legionella run niet nodig.
Heb ik.
Rendement zakt richting winter toch flink in aangezien buitentemperatuur lager is en zon-instraling ook lager.
Zie deze post met data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Heb ik.
Rendement zakt richting winter toch flink in aangezien buitentemperatuur lager is en zon-instraling ook lager.
Zie deze post met data
Dat klopt. Is voor zonneboiler of pv hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bartolomus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Dat klopt. Is voor zonneboiler of pv hetzelfde.
Nee dat is niet hetzelfde.
Bij een zonneboiler loopt er water door het systeem dat door de exposure aan de buitenlucht afkoelt. Dat kan je gemakkelijk testen door de boel snachts te laten lopen. Dan zie je dat de boel flink afkoelt.
Er is dus een constante afkoeling gaande die evenredig is met het temperatuurverschil van buitenlucht en water dat door de leiding loopt, ongeveer de boiler temperatuur dus.

Die afkoeling wordt overdag gecompenseerd door de opwarming van de zon, en dan blijft er dus nog over om de boel ook daadwerkelijk te verwarmen.
Echter…
In de winter is enerzijds de buitentemperatuur lager dus betreffende afkoeling gaat nog sneller.
Maar anderzijds staat de zon lager dus de opwarming is minder.
Door het gecombineerde effect neemt het rendement (dus opgewekte energie gedeeld door ingestraalde energie) rap af.
De metingen daarvan staan in de link van mijn vorige post.

Bij pv neemt de opbrengst swinters wel af door de lagere instraling. Maar het rendement blijft grotendeels intact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:39:
[...]

Nee dat is niet hetzelfde.
Bij een zonneboiler loopt er water door het systeem dat door de exposure aan de buitenlucht afkoelt. Dat kan je gemakkelijk testen door de boel snachts te laten lopen. Dan zie je dat de boel flink afkoelt.
Er is dus een constante afkoeling gaande die evenredig is met het temperatuurverschil van buitenlucht en water dat door de leiding loopt, ongeveer de boiler temperatuur dus.

Die afkoeling wordt overdag gecompenseerd door de opwarming van de zon, en dan blijft er dus nog over om de boel ook daadwerkelijk te verwarmen.
Echter…
In de winter is enerzijds de buitentemperatuur lager dus betreffende afkoeling gaat nog sneller.
Maar anderzijds staat de zon lager dus de opwarming is minder.
Door het gecombineerde effect neemt het rendement (dus opgewekte energie gedeeld door ingestraalde energie) rap af.
De metingen daarvan staan in de link van mijn vorige post.

Bij pv neemt de opbrengst swinters wel af door de lagere instraling. Maar het rendement blijft grotendeels intact.
Als je het systeem verkeerd aanlegt dan koelt dit in de nacht af. Maar bij juist ontwerp en design is dat niet het geval. Je hebt alleen iets afkoeling door je vat. Maar als dat vat goed geplaatst is ben je ook die warmte niet kwijt.
Ik kan me voorstellen als dit je ervaring is met zo een system je hierin teleurgesteld bent.
Hier mijn systeem: live te volgen:
https://www.vbus.net/L5rX-6qO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Bartolomus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Als je het systeem verkeerd aanlegt dan koelt dit in de nacht af. Maar bij juist ontwerp en design is dat niet het geval. Je hebt alleen iets afkoeling door je vat. Maar als dat vat goed geplaatst is ben je ook die warmte niet kwijt.
Bij een lagere temp in zonneboilers dan in vat, pompt het toch niet rond en dus niet geen afkoeling?
Heel gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Siedo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Bij een lagere temp in zonneboilers dan in vat, pompt het toch niet rond en dus niet geen afkoeling?
Klopt. Maar door warmtestroming kan het vat afkoelen. (Als het niet correct is aangelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Siedo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:12:

Deze analyse betrof een physicals verklaring waarom het rendement, de efficiency, van heatpipes afneemt bij lagere zon instraling. Die efficiency is er natuurlijk alleen als de boel aan staat.

Kortom:
- het warmte verlies van heatpipes “als ze in bedrijf zijn” is onafhankelijk van de zon instraling en slechts afhankelijk van verschil tussen buitentemperatuur en boiler temperatuur.
- je kan daar een gevoel voor krijgen door de boel eens een paar uur (een nacht) te laten draaien. Dan weet je wat je per uur verliest.
- de opwekking is in de winter lager omdat de zon lager staat. Maar 2x minder instraling kan dus zomaar 3x tot 4x minder opbrengst geven omdat die “constante verliespost” aanwezig is.

En in mijn eerdere post had ik de metingen van het Fraunhofer instituut van 2007 mee gestuurd. Onafhankelijke test dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Helhond schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:15:
Hier inmiddels ook een kleine update.
We zijn al sinds september aan het verbouwen.
Beganegrond heeft een uitbouw gekregen en gelijk ook vloerverwarming over het gehele oppervlak. (+ nieuwe keuken en renovatie van toilet)
Een 4-tal radiatoren zijn inmiddels door de oud ijzer boer opgehaald.

De bovenste verdiepingen worden op dit moment nog warm gehouden met de CV ketel, (beneden is momenteel nu geen verwarming) zodra de warmtepomp is besteld en aangesloten op de VVW (en naar de rest van de woning) zijn we helemaal gasloos. We zitten qua bestellen eigenlijk te wachten op de nieuwe J-generatie monoblok van Panasonic. Het hele project redden we niet voor het voorjaar/zomer dus dan kunnen we gelijk wachten op het nieuwste model. Tijdens de werkzaamheden van de uitbouw is er (met moeite) een leiding van 32mm van locatie warmtepomp naar de VVW-verdeler gelegd. Vanaf daar wordt de leiding afgetakt naar de bovenste verdiepingen.

In de winter zal de zonneboiler als buffer/demper fungeren, en zal ook het SWW voorverwarmen d.m.v. de hygiënespiraal. Het laatste stukje zal door de doorstroomverwarmer worden gedaan.
Zo hebben we geen legionella preventie runs nodig, en hebben we ook niet 500L op 45°+ graden staan.
Als de zonneboiler warmte toevoegt zal dit worden rond gepompt via de WP naar vloerverwarming. Deze zal dan terug kunnen moduleren of helemaal uit kunnen gaan (afhankelijke van de zonneopwekking).

In de zomer staat de WP uit, en zal SWW volledig met de ZB gaan.

Ik heb het flow schema geupdate (en ook hopelijk iets overzichtelijker gemaakt):
[Afbeelding]
Ik heb ook een zonneboiler met verwarmingsondersteuning. Ik wil de gasketel vervangen door een pana 9J en vraag me af hoe de pana reageert als door de verwarmingsondersteuning de Tr hoger is dan de Ta? En daarmee de Ta dus boven de stooklijn komt. Stopt de pana dan met verwarmen maar blijft de cv circulatiepomp wel draaien (En wordt de woning dus opgewarmd) of stop de cv circulatiepomp ook?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
BarryH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb ook een zonneboiler met verwarmingsondersteuning. Ik wil de gasketel vervangen door een pana 9J en vraag me af hoe de pana reageert als door de verwarmingsondersteuning de Tr hoger is dan de Ta? En daarmee de Ta dus boven de stooklijn komt. Stopt de pana dan met verwarmen maar blijft de cv circulatiepomp wel draaien (En wordt de woning dus opgewarmd) of stop de cv circulatiepomp ook?
De verwarmings ondersteuning met de zonneboiler in het voor en najaar is ideaal.

Ik heb nog maar één circulatiepomp in het hele systeem, en dat is degene van de warmtepomp.
Mijn warmtepomp draait op watertemperatuur (met WAR), met een regeling op watertemperatuur blijft altijd je circulatiepomp draaien, anders kan hij geen vraag detecteren. Persoonlijk vind ik dit de fijnste en simpelste methode, en zorgt ervoor dat je huis altijd een constante temperatuur heeft.

Als het water warmer retour (Tr) terugkomt (omdat het huis opwarmt) zal de warmtepomp aftoeren, hetzelfde geldt voor als hij warm water retour krijgt van de zonneboiler.
De warmtepomp gaat dan minder hard draaien of zelfs uit, maar de circulatiepomp blijft zelf wel draaien (de circulatiepomp gaat overigens ook terugtoeren maar niet uit), en zal dus de warmte geoogst door de zonneboiler circuleren, en het huis dus verwarmen op de zonnekracht.
Doordat het retour water naar de zonneboiler weer kouder is, zal je ook meer warmte kunnen oogsten met de collectoren.
Let wel, ik heb CV-water in mijn buffers zitten, doordat ik met hygiene spiralen werk. (Heb ik ook geen last van legionella preventie runs)

Zodra er geen warmtevraag meer is (maart/april) zet ik de warmtepomp uit, anders blijft deze warm water circuleren. Helemaal spanningsloos maken doe ik niet i.v.m. vast zitten van de circulatiepomp.
Ook heb ik wat extra kleppen op de cv-leidingen rondom de buffervaten om deze te isoleren omdat er anders toch nog een warmte sifon werking optreedde met het leidingwerk en de slaapkamers onder, waardoor ±4 meter leiding toch warm werd. (Let wel op dat je niet de buffer "isoleert" van het expansie vat, dan gaat het gauw mis... :+ )

In het najaar gooi ik de kleppen weer open en start ik de warmtepomp weer op.
In het voorjaar gooi ik alles dicht en uit en maak ik het filter in de warmtepomp en het externe magneetfilter schoon. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 04-09-2024 10:17 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agtoy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik vind het lastig uit alle reacties te halen of het nou wel of niet de juiste keuze is dus misschien kan er iemand hier wat van vinden..

Ik heb een nieuwbouw rijtjeswoning gekocht. Daar komt een Mitusbishi Ecodan warmtepomp in met een vat van 300l. Wij douchen en badderen graag (douchen ongeveer 10-15 min) met een familie van 4.

De vraag is of ik het dak beter kan volleggen met zonnepanelen, of er een aantal weglaat voor collectoren.

Van wat ik begrijp moet dat op het vat aan te sluiten vallen, waardoor de collectoren de WP kunnen ondersteunen. Qua zonnepanelen worden er 4 standaard geleverd (om beng norm te halen) en vanaf daar kunnen er totaal nog 7 bij. Ons elektraverbruik is niet dusdanig hoog dat het dak vol hoeft te liggen, maar dat zal in de toekomst veranderen.

Ik ben een fan van diversificatie, maar dat wil ik niet ten koste van efficientie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
agtoy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:17:
Ik vind het lastig uit alle reacties te halen of het nou wel of niet de juiste keuze is dus misschien kan er iemand hier wat van vinden..

Ik heb een nieuwbouw rijtjeswoning gekocht. Daar komt een Mitusbishi Ecodan warmtepomp in met een vat van 300l. Wij douchen en badderen graag (douchen ongeveer 10-15 min) met een familie van 4.

De vraag is of ik het dak beter kan volleggen met zonnepanelen, of er een aantal weglaat voor collectoren.

Van wat ik begrijp moet dat op het vat aan te sluiten vallen, waardoor de collectoren de WP kunnen ondersteunen. Qua zonnepanelen worden er 4 standaard geleverd (om beng norm te halen) en vanaf daar kunnen er totaal nog 7 bij. Ons elektraverbruik is niet dusdanig hoog dat het dak vol hoeft te liggen, maar dat zal in de toekomst veranderen.

Ik ben een fan van diversificatie, maar dat wil ik niet ten koste van efficientie.
Gewoon vol met zonnepanelen
- de warmtepomp kan het boilervat efficient opwarmen (met een COP van 2-3).
- en zodra je boiler warm is gaat de elektra van de zonnepanelen naar andere nuttige dingen in huis of bij een ander.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Terechte vraag, maar toevalstreffer als je hier een antwoord gaat krijgen. Lijkt me uit te zoeken met die pana ((via) installateur, of een specifieker topic hier op het forum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
agtoy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:17:
Ik heb een nieuwbouw rijtjeswoning gekocht. [..] Qua zonnepanelen worden er 4 standaard geleverd (om beng norm te halen) en vanaf daar kunnen er totaal nog 7 bij. [..]

Wat @BarryH zegt. Voor een nieuwbouw woning van die maat, uitgaand van het daarbij passend energieverbruik, is een zonneboiler te veel van het goede. Je voegt dan een extra installatie toe, met alle losse (onderhouds)werkzaamheden van dien, waar je onvoldoende van kunt profiteren om dat een goed idee te maken.
Ons elektraverbruik is niet dusdanig hoog dat het dak vol hoeft te liggen, maar dat zal in de toekomst veranderen.
Eh..? Vergeet je hierbij dat je elektrisch gaat verwarmen, douchen en koken? En / of dat je overschot in de zomer straks niet zo relevant meer is, maar je tekort in de winter nog altijd wel? Gewoon alle 7 panelen erbij laten leggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:57:
[...]

Wat @BarryH zegt. Voor een nieuwbouw woning van die maat, uitgaand van het daarbij passend energieverbruik, is een zonneboiler te veel van het goede. Je voegt dan een extra installatie toe, met alle losse (onderhouds)werkzaamheden van dien, waar je onvoldoende van kunt profiteren om dat een goed idee te maken.

[...]

Eh..? Vergeet je hierbij dat je elektrisch gaat verwarmen, douchen en koken? En / of dat je overschot in de zomer straks niet zo relevant meer is, maar je tekort in de winter nog altijd wel? Gewoon alle 7 panelen erbij laten leggen..
Ja eens, gewoon pv leggen. Je hebt helemaal geen (of erg weinig ) warmte als de collectoren wat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[...]

De cv circulatiepomp gaat eruit, want dat gaat de wp waterpomp overnemen.
Verder heb ik vergelijkbare setups als helhond.
Werkt prima, echter merk ik wel dat de wp soms niet aan wil springen omdat de retour temp nog te hoog is.
Dan doen de collectoren wel iets, maar niet genoeg om de warmtevraag goed in te vullen, maar wel genoeg om de wp niet aan te laten springen. Best wat geprobeerd afgelopen seizoen incl. Aansturing met home assistant, maar viel me best wel tegen om 't goed te krijgen.
Wp staat op Ta van 25 graden, maar denk dat ie iets hoger moet om 't goed te laten werken.
Regeling wordt iig niet gemakkelijker met wp icm collectoren.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om als 't bewolkt is, om de wp gewoon het verwarmen te laten doen, en collectoren alleen inzetten om sww te (helpen) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:28:
De cv circulatiepomp gaat eruit, want dat gaat de wp waterpomp overnemen.
Lol.. CV = centrale verwarming, niet gasketel. @BarryH krijgt gewoon een nieuwe cv-circulatiepomp in 't nieuwe apparaat, precies zoals hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:43:
[...]

Lol.. CV = centrale verwarming, niet gasketel. @BarryH krijgt gewoon een nieuwe cv-circulatiepomp in 't nieuwe apparaat, precies zoals hij zegt.
Euh, denk miscommunicatie want de wp heeft toch een circulatiepomp in het cv circuit, dus dan zeggen we toch hetzelfde?
Maar nu zit z'n circulatiepomp in z'n cv ketel toch, en die gaat weg, en dan komt er een WP met een circulatiepomp.

Als je nu een losse circulatiepomp hebt hangen, dan zou die er wss ook uit kunnen, maar ik weet niet of dat de situatie is.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Is er hier misschien iemand met ervaring met de drukloze Solaris-L zonneboilers (het zuid Europese systeem) of überhaupt met de in Polen gevestigde firma Pro Eco Solar Solutions?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Tommie12
cj1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:13:
Is er hier misschien iemand met ervaring met de drukloze Solaris-L zonneboilers (het zuid Europese systeem) of überhaupt met de in Polen gevestigde firma Pro Eco Solar Solutions?
Ik denk dan altijd... als die dingen zo goedkoop zijn (ca 400-600€), waarom zien we ze dan hier nergens, en wel in Spanje en Griekenland?

Zouden ze daar dan echt zo veel slimmer zijn dan hier?

Ik zie dat het vat drukloos is, dus je warm water loopt naar beneden via 'gravity'.
En ik denk dat die dingen kunnen bevriezen in ons klimaat.

Maar hoe je iets drukloos gaat aansluiten op een douche bv waar er wel druk staat op het koud water....

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:29:
[...]

Ik denk dan altijd... als die dingen zo goedkoop zijn (ca 400-600€), waarom zien we ze dan hier nergens, en wel in Spanje en Griekenland?

..
Ander klimaat?
Hieruit blijkt dat Nederland gemiddeld zo'n 1600 zonuren per jaar krijgt, ruim vier uur per dag. In het grootste deel van Spanje schijnt de zon gemiddeld veel vaker (Figuur links): over het jaar gemiddeld ruim acht zonuren per dag (3000 zonuren).
https://www.knmi.nl/over-...%20dag%20(3000%20zonuren).

[ Voor 44% gewijzigd door Batavia op 05-09-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:43
İn mijn nieuwe huis heb ik zonneboiler. İk heb geen handleiding, daarom hoop ik dat iemand hier mij kan helpen ( zelfs Google kon mij niet helpen). Het gaat om de volgende boiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYE3UH0zLP5AZsgkQeL0YMiMrsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bEFxNsoFbsm9d87jr0AsoWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuYfOf0ENqK3smiRae2j7IaX4VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymMMfHwBmyye2cOuCxdhNodD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwoBJppNMpb8Ube_uuFwWWdSeuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjadEtItTTTnkUaTyEsx0n0m.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik weten of er nog water in zit en of het überhaupt werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
cgok schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:14:
İn mijn nieuwe huis heb ik zonneboiler. İk heb geen handleiding, daarom hoop ik dat iemand hier mij kan helpen ( zelfs Google kon mij niet helpen). Het gaat om de volgende boiler. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kan ik weten of er nog water in zit en of het überhaupt werkt?
Geen handleiding is niet zo erg. Het is een simpel ding.
De drukmeter staat op 0, er staat dus geen druk op, ofwel helemaal geen, danwel drukloze glycol er in.
De controller is vrij simpel. Als ik de lampjes zo zie “lage temperatuur”. Het zal wel nacht zijn? Zonder doorstroming zou je verwachten dat de collector overdag wel heet wordt.
-> dus overdag testen… gaat de temperatuur omhoog?

Dan ook testen… gaat de pomp lopen? (Licht gezoem, evt schroevendraaier erop en handvat tegen je oor, dan hoor je het wel). Als dat de pomp loopt dan doen zowel de sensoren als de controller het en ook de pomp.

Dan wordt het dus bijvullen.

Als de pomp niet loopt dan is de pomp stuk, of de controller.

Eerst maar eens kijken hoe het overdag gaat dus.

Nb… als het niet werkt…. Ik zou er niet veel,geld aan uitgeven. Je hebt naar mijne inziens meer aan pv panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
Stefannn schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:39:
[...]

Geen handleiding is niet zo erg. Het is een simpel ding.
De drukmeter staat op 0, er staat dus geen druk op, ofwel helemaal geen, danwel drukloze glycol er in.
De controller is vrij simpel. Als ik de lampjes zo zie “lage temperatuur”. Het zal wel nacht zijn? Zonder doorstroming zou je verwachten dat de collector overdag wel heet wordt.
-> dus overdag testen… gaat de temperatuur omhoog?

Dan ook testen… gaat de pomp lopen? (Licht gezoem, evt schroevendraaier erop en handvat tegen je oor, dan hoor je het wel). Als dat de pomp loopt dan doen zowel de sensoren als de controller het en ook de pomp.

Dan wordt het dus bijvullen.

Als de pomp niet loopt dan is de pomp stuk, of de controller.

Eerst maar eens kijken hoe het overdag gaat dus.

Nb… als het niet werkt…. Ik zou er niet veel,geld aan uitgeven. Je hebt naar mijne inziens meer aan pv panelen.
Hij zoemt, trilt. Dus ik denk dat hij nog werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-efQyo_LZrhpJY1aYOh0grFqL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsruwBOpxj5LvHqcUmiea7Aa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKoetSffnxWJfpkXUNeH09H4M4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKEBJM9PZAKNOkeWkrfHLGQv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is zeker de vulpunt? Weet je ook tot hoeveel ik moet vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@cgok Tik voor dat je 'm bijvult ook even op het expansievat. Dat zou leeg moeten zijn (stikstofgas = klinkt hol), niet vol met water.

Voor de vuist weg: pakweg 1,5 bar. Als de bovenzijde van de collector meer dan 5 meter boven die drukmeter zit, zou ik daar 0,1 bar per extra meter bij optellen.

Je vermindert hierbij uiteraard het percentage glycol (antivries) in het mengsel. Een kleine bijvulling kan vaak wel, maar eigenlijk zou je bij zo'n onbekende starttoestand ook het glycolgehalte moeten meten. Ik zou 't in elk geval rustig aan bijvullen, bij draaiende pomp. (Dan heb je niet op één plek 'puur water', wat in zo'n buis maar langzaam kan mengen.)

Je zou snel resultaat moeten zien (- maar 'n liter of twee nodig ? -) dus stop wanneer alles wat je erin stopt er wellicht elders weer uit spuit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@cgok De controller lijkt op continu rondpompen te staan, niet ideaal bij een zonneboiler :P Ik gok dat A de automatische stand is. Gaat hij in die stand uit, bij weinig zon?

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 17-09-2024 11:24 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 17:09
Blackraven schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:45:
Heel zwart wit:

Zonnepanelen: rendement ~21% maal COP voor tapwater, zeg COP=3, geeft je 60% rendement.

Maar goed, het is nooit helemaal zwart wit en ik zie heus je bezwaren wel, met name qua investeringskosten, dubbel technisch systeem.

Idee met zonthermisch is dat je op je primaire energieverbruik gaat besparen, dat lukt in de zomer uitermate goed en in de winter jammergenoeg niet.

Je kunt met minder primaire energie toe en je compressorslijtage zal ook minder zijn omdat je in de zomer geen hogere temperaturen meer hoeft te behalen met een WP.
Kloppen deze rendementen een beetje? Indien ja, dan zijn panelen voor warmte toch efficienter dan extra electriciteit gebruiken om je water op te warmen?
En mogelijk krijg je bij de aanschaf extra subsidie op deze manier, ten opzicht van volledig op de zonnepanelen inzetten?

Ik sta zelf aan de vooravond van een grote verbouwing en zit/zat ook te denken over zonnepanelen icm een paar panelen voor een zonneboiler.
Maar door het lezen van dit topic twijfel ik, mogelijk is het wel verstandig om een (groot) vat warm water ergens neer te zetten en die dan op momenten van stroomoverschot op te laten warmen door de zonnepanelen? Is d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartolomus
gustaveau schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:59:
[...]

Kloppen deze rendementen een beetje? Indien ja, dan zijn panelen voor warmte toch efficienter dan extra electriciteit gebruiken om je water op te warmen?
En mogelijk krijg je bij de aanschaf extra subsidie op deze manier, ten opzicht van volledig op de zonnepanelen inzetten?

Ik sta zelf aan de vooravond van een grote verbouwing en zit/zat ook te denken over zonnepanelen icm een paar panelen voor een zonneboiler.
Maar door het lezen van dit topic twijfel ik, mogelijk is het wel verstandig om een (groot) vat warm water ergens neer te zetten en die dan op momenten van stroomoverschot op te laten warmen door de zonnepanelen? Is d
Zonneboiler is efficiënter. Maar je wilt graag de warmte in de zomer ook gebruiken. Als je een zwembad hebt dan loont het zeker. Anders kan pv ook interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
gustaveau schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:59:
[...]

Dit zijn technische rendementen. Probleem van een zonneboiler in een gewoon huis zonder zwembad is dat je veel warmte oogst in de zomer, en dan moet je warmte weg gooien.

Daarom zijn PV panelen een betere investering. Met electrische energie kan je meer, en je kan 1kWh ook omzetten in ca 3-4kWh aan warmte, maar je kan er ook je auto mee opladen, en zelfs op het net zetten en er een vergoeding voor krijgen.

Een bak warm water kan je enkel gebruiken voor de warmte, opslag is beperkt en groot, en je kan er verder niks mee.

De ideale opstelling is volgens mij dan ook een aantal PV panelen netgekoppeld en dan een WP boiler er bij.
Als je die wat intelligent stuur kan je je eigenverbruik wat optimaliseren en heb je in de zomer ook gratis warm water en je kan een auto laden of terug leveren wat over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:04:
[...]

Dit zijn technische rendementen. Probleem van een zonneboiler in een gewoon huis zonder zwembad is dat je veel warmte oogst in de zomer, en dan moet je warmte weg gooien.

Daarom zijn PV panelen een betere investering. Met electrische energie kan je meer, en je kan 1kWh ook omzetten in ca 3-4kWh aan warmte, maar je kan er ook je auto mee opladen, en zelfs op het net zetten en er een vergoeding voor krijgen.

Een bak warm water kan je enkel gebruiken voor de warmte, opslag is beperkt en groot, en je kan er verder niks mee.

De ideale opstelling is volgens mij dan ook een aantal PV panelen netgekoppeld en dan een WP boiler er bij.
Als je die wat intelligent stuur kan je je eigenverbruik wat optimaliseren en heb je in de zomer ook gratis warm water en je kan een auto laden of terug leveren wat over is.
En dan is het wat makkelijker qua onderhoud omdat je 1 systeem minder hebt om te onderhouden, ook minder buizen natuurlijk.
Denk wel dat ik dan een vat warm water wil aanhouden waar dan overtollige elektriciteit in warmte omgezet kan worden. Dit omdat ik nu nog niet aan de thuisaccu ga (mogelijk over een paar jaar wel, eerst nog een aankijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gustaveau schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:12:
[...]

En dan is het wat makkelijker qua onderhoud omdat je 1 systeem minder hebt om te onderhouden, ook minder buizen natuurlijk.
Denk wel dat ik dan een vat warm water wil aanhouden waar dan overtollige elektriciteit in warmte omgezet kan worden. Dit omdat ik nu nog niet aan de thuisaccu ga (mogelijk over een paar jaar wel, eerst nog een aankijken)
Vergeet dat extra groot vat, zorg gewoon dat je je WP boiler mooi op warmt gedurende de zonneuren, en dat je ca 24h toe komt met een vulling.
Batterij kan nog altijd later, ik vind ook dat het momenteel een te grote investering is tov wat het oplevert.

Pas als de prijs onder de 300€ per kWh opslag gaat wil ik nog wel eens naar een batterij kijken.
(er zijn al 3 verkopers van batterijen die dat gehoord hebben en me mogen terugbellen als ze dat kunnen aan bieden... voorlopig is de lijn stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Momenteel twijfel ik nog heel erg over het aanschaffen van een WP, want ik zal de woning vooral gaan verwarmen met vloerverwarming of airco's. Slechts voor de badkamers en een enkele slaapkamer doen we nog een radiator.
Daar kunnen we dan gewoon de bestaande radiator voor gebruiken met bestaande leidingen, in combinatie met een nieuwe CV ketel. Als we de leidingen moeten vervangen vanwege WP, dan wordt het gelijk een heel stuk duurder.

Dus ik zat vooral te denken aan een groot vat warm water dat in de zomermaanden het dagelijkse verbruik zo goed als mogelijk kan afdekken.
met 4 personen zou een vat van zo'n 300 liter toch wel voldoende moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
gustaveau schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:52:

met 4 personen zou een vat van zo'n 300 liter toch wel voldoende moeten zijn toch?
Bij ons thuis wel. Makkelijk zou ik bijna zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Siedo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:55:
[...]

Bij ons thuis wel. Makkelijk zou ik bijna zeggen.
Tenzij er één tiener in huis is die graag heel lange douches neemt, of een mega groot bad laat vol lopen, en een paar keer bijvult omdat het koud wordt.... Dan is 300l leeg met 4 personen.
En met een WP boiler ga je de temp niet te hoog opstoken, dus dat maakt de boiler virtueel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:02:
[...]

Tenzij er één tiener in huis is die graag heel lange douches neemt, of een mega groot bad laat vol lopen, en een paar keer bijvult omdat het koud wordt.... Dan is 300l leeg met 4 personen.
Waarschijnlijk wel, maar dat is bij ons (nog) niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:02:
[...]

En met een WP boiler ga je de temp niet te hoog opstoken, dus dat maakt de boiler virtueel kleiner.
Stel dat ik daarvoor de extra stroom van de zonnepanelen wil gebruiken, wat zijn dan goede boiler systemen om te overwegen?

Ook lees ik dat de efficientie hoger is als de temperatuur in het vat lager is, dus dat zou dan wel pleiten voor relatief grote vaten.
Zelfs dan is 300 liter met water van bijvoorbeeld 55 graden voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Met twee zonnepanelen (met redelijke orientatie) kun je 800kWh per jaar opwekken. Heel flexibel voor diverse dingen te gebruiken en/of terug te leveren gedurende het hele jaar..

En een warmtepompboiler gebruikt hier ( N=1 )voor een gezin van 4 personen 300 / 350kWh per jaar. Wij zijn erg zuinig, dus laat het 500kWh zijn bij een ander, hou je nog 300kWh over.

Energetisch is een zonneboiler wel mooi. Maar financieel en qua extra techniek en leidingwerk iets complexer en minder interessant in mijn ogen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
Gwaihir schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:38:
@cgok Tik voor dat je 'm bijvult ook even op het expansievat. Dat zou leeg moeten zijn (stikstofgas = klinkt hol), niet vol met water.

Voor de vuist weg: pakweg 1,5 bar. Als de bovenzijde van de collector meer dan 5 meter boven die drukmeter zit, zou ik daar 0,1 bar per extra meter bij optellen.

Je vermindert hierbij uiteraard het percentage glycol (antivries) in het mengsel. Een kleine bijvulling kan vaak wel, maar eigenlijk zou je bij zo'n onbekende starttoestand ook het glycolgehalte moeten meten. Ik zou 't in elk geval rustig aan bijvullen, bij draaiende pomp. (Dan heb je niet op één plek 'puur water', wat in zo'n buis maar langzaam kan mengen.)

Je zou snel resultaat moeten zien (- maar 'n liter of twee nodig ? -) dus stop wanneer alles wat je erin stopt er wellicht elders weer uit spuit..
İk denk dat ik iemand anders naar laat kijken.
Kan ik tot die tijd de boiler helemaal uitzetten? Stekker eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
cgok schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:56:
[...]

İk denk dat ik iemand anders naar laat kijken.
Kan ik tot die tijd de boiler helemaal uitzetten? Stekker eruit?
Vandaag overdag gekeken?
De temperatuur van de collectors moet enorm hoog zijn geweest. Zonder pompen, zonder medium moet dat 100 graden of meer zijn geweest.
Zo niet: dan is er iets stuk. Controler of sensoren.

Yep.. beetje water bijvullen kan, maar als het serieus leeg is moet er glycol in.
Ik vul dat bij met een centrifugaal pompje van de praxis van 20 euro op de boormachine.
Flink geklieder maar het werkt.

• cgok
Stefannn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:17:
[...]

Vandaag overdag gekeken?
De temperatuur van de collectors moet enorm hoog zijn geweest. Zonder pompen, zonder medium moet dat 100 graden of meer zijn geweest.
Zo niet: dan is er iets stuk. Controler of sensoren.

Yep.. beetje water bijvullen kan, maar als het serieus leeg is moet er glycol in.
Ik vul dat bij met een centrifugaal pompje van de praxis van 20 euro op de boormachine.
Flink geklieder maar het werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omj_8gvDVIdRf2EOgYraFBSt9F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fH0bR7VHCf2UokTQtxCHYhnY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit rode motortje wordt erg warm/heet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7q3JEvWFr4rpmnn25NZP0mOF-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhTY5JlD1kT5PEbpPCRQ0wcL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn er meer lichtjes gaan branden.

İk vind het zonde om het weg te doen als het nog gemaakt kan worden.

• Stefannn
cgok schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Dit rode motortje wordt erg warm/heet.

[Afbeelding]

Nu zijn er meer lichtjes gaan branden.

İk vind het zonde om het weg te doen als het nog gemaakt kan worden.
Ok.. dat is mooi
Pomp werkt
Sensoren werken
Controller werkt ook zo te zien.

Enige dat nog verkeerd kan zijn is dat het ergens lekt.
Kortom… je kan gaan vullen.
Je kan wellicht eerst eens met water vullen, gewoon uit de kraan, en alles testen. Dat zou ik ‘s nachts doen, of in ieder geval als de collector is afgekoeld. Anders krijgt het een enorme thermal shock. Zonder water loopt de temperatuur makkelijk op tot misschien wel 150 graden.

Als het met water werkt moet je het eigenlijk vullen met glycol al zijn er mensen die hem ‘s nachts in lichte rotatie houden om bevriezing te voorkomen.
Eerst maar eens testen.
Glycol is best duur, kost 100 a 200 euro voor een installatie.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@cgok Hoeveel bar druk geeft de drukmeter bij het vulpunt in je systeem nu aan nu meerdere lampjes branden en leidingen heet worden?

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 18-09-2024 14:36 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• cgok
BenEco schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:31:
@cgok Hoeveel bar druk geeft de drukmeter bij het vulpunt in je systeem nu aan nu meerdere lampjes branden en leidingen heet worden?
Nog steeds 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Voorzichtig verder, want het kan ook nog zijn dat dat metertje stuk is.
Wellicht de vulnippel zoeken en kijken hoe je daar zou kunnen bijvullen
En inderdaad op een bewolkte dag/avond

• cgok
BarryH schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

Voorzichtig verder, want het kan ook nog zijn dat dat metertje stuk is.
Wellicht de vulnippel zoeken en kijken hoe je daar zou kunnen bijvullen
En inderdaad op een bewolkte dag/avond
İk heb nu de stekker uitgetrokken, want hij werd te warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-efQyo_LZrhpJY1aYOh0grFqL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsruwBOpxj5LvHqcUmiea7Aa.jpg?f=fotoalbum_large
İk neem aan dat dit de vulpunt?

• gustaveau
Ik ben met een aannemer in gesprek over het plaatsen van een vat dat we voor warm water opslag kunnen gebruiken.

Heeft iemand goede suggesties voor een merk (waarbij we dan ook een overschot van zonnepaneel electriciteit kunnen gebruiken voor het opwarmen) en wat zijn zo'n beetje de kosten waar we rekening mee zouden moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Hoi tweakers, recent heb ik 36 heatpipes aangeschaft via marktplaats. Deze wil ik graag inzetten voor cv bij verwarming. Op dit moment heb ik een warmtepomp zonder buffervat. Ik ben in dubio hoe ik dit het beste kan aansluiten. Ik heb een buffervat van 300 liter, met daarin twee spiralen. Daarnaast heb ik een driewegklep die ik eventueel kan gebruiken om cv water wel of niet door het buffervat te laten gaan. Is het wenselijk om het cv water door het 2de spiraal te laten gaan of kan ik het buffervat beter als buffer gebruiken? Deze komt buiten in mijn schuur te staan (voorzien van een dikke laag extra isolatie 10cm). Wanneer moet de driewegklep het water door de buffer laten gaan? Alleen als de water temperatuur hoger is dan de gewenste aanvoer temperatuur van de warmtepomp? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crf-crdQOm2jJqyvvPQHERKIEag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzW19sGtgavy3VJXqRGImTCI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
marthijnhoiting schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:00:
Hoi tweakers, recent heb ik 36 heatpipes aangeschaft via marktplaats. Deze wil ik graag inzetten voor cv bij verwarming. Op dit moment heb ik een warmtepomp zonder buffervat. Ik ben in dubio hoe ik dit het beste kan aansluiten. Ik heb een buffervat van 300 liter, met daarin twee spiralen. Daarnaast heb ik een driewegklep die ik eventueel kan gebruiken om cv water wel of niet door het buffervat te laten gaan. Is het wenselijk om het cv water door het 2de spiraal te laten gaan of kan ik het buffervat beter als buffer gebruiken? Deze komt buiten in mijn schuur te staan (voorzien van een dikke laag extra isolatie 10cm). Wanneer moet de driewegklep het water door de buffer laten gaan? Alleen als de water temperatuur hoger is dan de gewenste aanvoer temperatuur van de warmtepomp? [Afbeelding]
Als je maximaal zo’n wilt oogsten dan ja gebruiken voor cv water. Ik neem dan wel aan dat je sww ook op een andere manier verwarmt?
Je laat aanvoeren als de temperatuur in het vat lager is als de zonneboiler temperatuur. Onafhankelijk van de warmtepomp.
Beste is een schema te maken waarop alle onderdelen staan zodat je een totaal plaatje krijgt.

Zie hier mijn systeem als voorbeeld.
Groet

• BarryH
Ik wil de stalen boilers van mn zonneboiler gaan hergebruiken.
1/ als boiler voor de warmtepomp: kan ik daar de anode vervangen door een elektrische anode, zodat ik de ca 3 jaarlijkse controle van de anode niet meer hoef te laten doen?
2/ de 2e boiler wil ik eigenlijk niet meer gaan gebruiken (Want 200 liter SWW is echt genoeg voor ons), maar wellicht in de toekomst wel. Wat moet ik doen om de boiler een paar jaar rustige te kunnen laten staan, zonder dat deze gaat roesten ofzo?
bednkt

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb op mijn huis op de voorkant (= zuidkant) zonnepanelen liggen. 13 stuks. Er kan niets meer bij.

Ik heb inmiddels een warmtepompboiler. Deze heeft ook een spiraal (coil), welke gebruikt kan worden om het water te verwarmen.

Voor zover ik weet moet ik dan warm water voeden in die spiraal, zodat deze opgewarmde spiraal het water in de boiler verder verwarmt.

Nu heb ik dus geen plek op de zuidkant van het dak voor heatpipes of een vergelijkbare oplossing.

Ik zou wel ruimte hebben in de breedte van het dak, en dan een aantal tientallen centimeters hoog.
Maar ik zie vaak heatpipes en de typische zonneboilers die vaak +- 100 cm x 100 cm of zo zijn.

Dus mijn vragen:

1. Zijn er al goede oplossingen voor deze case? Zoals bijvoorbeeld de nok boiler, wat blijkbaar niet zo een succes was?

2. Zijn er mensen die heatpipes in de breedte van het dak bijvoorbeeld hebben?

3. Tyleen slangen op het dak (in de breedte) een goede oplossing? Om de spiraal te voeden?

4. Is evt. de noord kant een optie voor een normale heatpipes / zonneboiler setup? Daar is namelijk nog genoeg plek. heeft dit zin? Ik kan ze dan zo ongeveer tegen de nok van het dak zetten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• BarryH
PV op noord of de westmuur/oostmuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tanuki Zonder een stukje wensdenken zouden veel mooie dingen in onze wereld niet tot stand komen. Maar eh.. ik heb niet 't gevoel dat dit zo'n geval is. Mijn schot voor de boeg 4x nee; je hebt niet eens een meter. Werkt dus voor geen meter..

Zie allereerst de regelmatig terugkerende opmerkingen over kosten van aanleg & onderhoud van een kleine setup (in collectoroppervlak): dat kan niet concurreren met PV + WP (die je notabene al hebt). Daar dan dan (op noord) ook nog de wezenlijk zoninval af laten helpt niet.. [Dit is tevens het antwoord op idee 5, 6, etc.]

De nokboiler blijft daar vermoedelijk ook op hangen: veel ding, met weinig zon vangend oppervlak. Wel mag je daarvan verwachten dat hij ook echt op de nok kan. Van jouw voorstellen is dat dubieus; je lijkt ze te willen leggen in wat i.v.m. heftige / onvoorspelbare winbelasting als 'no go' zone wordt beschouwd.

Tyleen slangen zijn niet bruikbaar voor de temperaturen; houdt op waar de ZB begint, bij 60 graden.

Heatpipes kunnen niet horizontaal geplaatst worden. Wel zijn er direct flow vacuümbuizen waarmee dit zou kunnen. Niet bepaald een beginners setup en de rest van de collector zou je dan custom moeten laten maken. Kan never nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
Er zijn ook dit soort systemen. Misschien een optie als je ieder laatste beetje ruimte wilt benutten

https://www.sun-ridge.nl/

[ Voor 37% gewijzigd door Batavia op 22-09-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Dus uiteindelijk zal het er op neer komen dat ik een deel van het dak op het zuiden zou moeten reserveren voor heat pipes, ipv zonnepanelen.

Of pvt leggen, zodat ik toch die gratis warmte kan benutten.

Een ander alternatief is nog om de warmtepomp door de boiler heen te laten lopen. Maar dan warmt ie alleen extra op als we aan het stoken zijn.
En dan daarnaast natuurlijk het pv contact benutten, zodat zonnestroom ook naar warm water gaat.

Toch lastig, het leek me zo mooi, die coil. Maar qua ontwikkeling zijn we er nog niet echt, geloof ik.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tanuki schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:55:
Dus uiteindelijk zal het er op neer komen dat ik een deel van het dak op het zuiden zou moeten reserveren voor heat pipes, ipv zonnepanelen.

Of pvt leggen, zodat ik toch die gratis warmte kan benutten.
Nee? D.w.z. ik ken je huis niet, maar aangezien zo leggen doorgaans al niet uit kan, kan dit eerst weghalen wel héél zelden uit..
Een ander alternatief is nog om de warmtepomp door de boiler heen te laten lopen. Maar dan warmt koelt ie alleen extra op af als we aan het stoken zijn.
(Correcties van mijn hand.)

Je WP zal hopelijk 'n stuk koeler draaien dan je voor SWW nodig hebt. Dáárom heb je een losse WPB..
En dan daarnaast natuurlijk het pv contact benutten, zodat zonnestroom ook naar warm water gaat.
Kan, maar eigenlijk ook niet logisch. Als je zowel warmte als stroom nog goed kunt benutten, kun je het best de WPB benutten op zonnestroom. Bedoel je dat? Het klinkt nl. alsof je een elektrisch (COP=1) element wilt inschakelen.
Toch lastig, het leek me zo mooi, die coil. Maar qua ontwikkeling zijn we er nog niet echt, geloof ik.
Welke ontwikkeling verwacht je nog? Wat is er nog te halen dan?
(Ga aan een thuisaccu puzzelen of zo..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:37:

Nee? D.w.z. ik ken je huis niet, maar aangezien zo leggen doorgaans al niet uit kan, kan dit eerst weghalen wel héél zelden uit..
Excuus. Niet voldoende info vanuit mij. Ik heb op dit moment vrij oude panelen met lage wp per paneel. 245 wp per paneel uit mijn hoofd. Deze wil ik vervangen door 440 wp panelen (x13).

Op het dak kunnen 5 panelen naast elkaar boven en onder (= 10 panelen). En dan nog 3 tussen die 2 rijen in. Dit ivm een dakraam. Dakraam weghalen is geen optie ivm lichtinval.

Wat ik dus bedoelde: ik zou de bovenste of onderste rij kunnen opofferen, om dan daar heatpipes te leggen ipv panelen.

Ik zou dan 5x 440 wp (nieuwe situatie) (= 2200 wp) inleveren hiervoor.

Ik zou ook de linker of rechter kolom kunnen inleveren. = 3 panelen, = 1320 wp.

Eigenlijk beide niet echt wenselijk.

Voordeel is wel dat ik op de schuur in de achtertuin (die nog gebouwd moet worden) ook 10 panelen kwijt ga kunnen. Ik zou op die schuur nooit heatpipes willen leggen, gezien de afstand tot de verwarmings installatie en wpb.

Ik vermoed dat de uitkomst zal zijn dat op dit moment de zonnepanelen op het hellend dak van het huis hebben liggen toch rendabeler zal zijn dan de heatpipes.

(Correcties van mijn hand.)

Je WP zal hopelijk 'n stuk koeler draaien dan je voor SWW nodig hebt. Dáárom heb je een losse WPB..
Die moet idd op ongeveer 30 graden gaan draaien idd.

Kan, maar eigenlijk ook niet logisch. Als je zowel warmte als stroom nog goed kunt benutten, kun je het best de WPB benutten op zonnestroom. Bedoel je dat? Het klinkt nl. alsof je een elektrisch (COP=1) element wilt inschakelen.
Ik zou dan idd het pv contact van de wpb schakelen. Zodat de wpb op zonnestroom zal gaan verwarmen.

Is goed om nu te doen, wordt voor de kosten enz nuttiger wanneer saldering eraf is uiteraard.

Maar ik zou dus heel graag de spiraal van de wpb benutten, want ja, die zit erop, en het principe is erg mooi.
Welke ontwikkeling verwacht je nog? Wat is er nog te halen dan?
(Ga aan een thuisaccu puzzelen of zo..)
Nou, eigenlijk wat ik hierboven zeg:
1. PVT is nog te duur voor wat het is en doet
2. PV is erg rendabel en eigenlijk de betere manier om de wpb zijn ding te laten doen
3. Alleen met gigantisch veel dakoppervlak is een zonneboiler in mijn geval echt nuttig, gezien PV dan dekkend is en de overige oppervlakte benut kan worden door heatpipes/zonneboiler/...

Ontwikkeling die ik verwacht: PVT & heatpipes worden goedkoper, efficiënter. PV gaat naar nog meer wp per m², waardoor mijn dak op zuid met 3 of 5 panelen minder een prachtig dekkende installatie kan bevatten, waardoor er wel plek is voor heatpipes of iets anders om gratis warm water te kunnen benutten.

Los van het uiterlijk van het dak, ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tanuki Ah, je hebt dus eigenlijk een (weldra) leeg dak in te delen. En nog ruimte voor PV elders. Dat verandert de overweging inderdaad.

Blijft dat je ' behoorlijk SWW verbruik moet hebben (of bijv. een zwembad, of veel verwarmingsondersteuning mogelijk / gewenst) om het wezenlijk interessant te maken, met name daar je die WPB toch al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:15:
@Tanuki Ah, je hebt dus eigenlijk een (weldra) leeg dak in te delen. En nog ruimte voor PV elders. Dat verandert de overweging inderdaad.

Blijft dat je ' behoorlijk SWW verbruik moet hebben (of bijv. een zwembad, of veel verwarmingsondersteuning mogelijk / gewenst) om het wezenlijk interessant te maken, met name daar je die WPB toch al hebt.
Die conclusie had ik inmiddels ook al getrokken, vandaar dat ik hem hier nog eens wilde toetsen. :)

Jouw berichten hinten naar dezelfde uitkomst: De spiraal nu gebruiken is niet zo nuttig, hoe gek het ook klinkt.

Ik heb geen zwembad, geen jacuzzi, enz. En ik wil zsm een warmtepomp installeren, maar daar zie ik niet het nut van, om die wp te ondersteunen dmv de wpb. En andersom ook niet.

Dus eigenlijk kan ik de spiraal die ik er bewust bij heb gekocht niet goed benutten. Jammer!
Maar prima voor nu.

Dan is het inderdaad nu prima om maximaal wp panelen te leggen als vervanging van de huidige. En langzaam eens te gaan kijken naar een batterij.

En dan op termijn evt nog wat panelen op de schuur. Dan kunnen misschien tegen die tijd een paar panelen van het dak van het huis weg en kan er evt toch iets gebeuren met gratis warmte gebruiken. Maar dat zal dan over een jaar of 10 pas spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
Bartolomus schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:55:
[...]

Als je maximaal zo’n wilt oogsten dan ja gebruiken voor cv water. Ik neem dan wel aan dat je sww ook op een andere manier verwarmt?
Je laat aanvoeren als de temperatuur in het vat lager is als de zonneboiler temperatuur. Onafhankelijk van de warmtepomp.
Beste is een schema te maken waarop alle onderdelen staan zodat je een totaal plaatje krijgt.

Zie hier mijn systeem als voorbeeld.
Groet
Het sanitair warmwater wordt gefixed met een Atlantic explorer, met dank aan het Tweakers forum _/-\o_

Oke, ik begrijp dat het buffervat dan het water bevat wat wordt rond gepompt door de vloer, het onderste spiraal met de heatpipes het buffervat verwarmt en het bovenste spiraal door de warmtepomp wordt verwarmd?

Of gaat het water van de warmtepomp ook door het buffervat? Hoe kan ik dan de WP onderdeel van het systeem laten zijn zonder dubbele leidingen die kant op te hoeven leggen?

Wanneer slechts 1 spiraal gebruikt hoeft te worden dan kan ik net als in jouw setup het glycol ook door beide spiralen laten gaan, dank voor dit inzicht. Is paralel dan beter dan in serie?

Omdat het buffervat 20 meter van het huis wordt geplaatst en 15 meter van de warmtepomp staat vroeg ik mij af of er nog een andere variant mogelijk is. De warmtepomp staat nu op 5 meter van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
marthijnhoiting schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:21:
[...]

Het sanitair warmwater wordt gefixed met een Atlantic explorer, met dank aan het Tweakers forum _/-\o_

Oke, ik begrijp dat het buffervat dan het water bevat wat wordt rond gepompt door de vloer, het onderste spiraal met de heatpipes het buffervat verwarmt en het bovenste spiraal door de warmtepomp wordt verwarmd?

Of gaat het water van de warmtepomp ook door het buffervat? Hoe kan ik dan de WP onderdeel van het systeem laten zijn zonder dubbele leidingen die kant op te hoeven leggen?

Wanneer slechts 1 spiraal gebruikt hoeft te worden dan kan ik net als in jouw setup het glycol ook door beide spiralen laten gaan, dank voor dit inzicht. Is paralel dan beter dan in serie?

Omdat het buffervat 20 meter van het huis wordt geplaatst en 15 meter van de warmtepomp staat vroeg ik mij af of er nog een andere variant mogelijk is. De warmtepomp staat nu op 5 meter van het huis.
Wp kan ook door het vat en hoeft niet via spiraal.
Glycol door beide spiralen inderdaad. Via 1 driewegklep welke bepaalt of je bovenkant of onderkant verwarmt. Maar in jou geval kan je ook in serie aansluiten aangezien je geen sww via vat doet opwarmen. Parallel heeft geen zin want warmte stijgt op. Warme glycol dus in tegenstroom aansluiten.
Zie de pellet ketel in mijn setup als voorbeeld. Dit kan ook een wp zijn.
Ver van huis hoeft geen issue te zijn al zal je altijd iets meer verlies hebben. Aangezien de locatie onbekend is voor mij kan ik geen uitspraak doen of je het anders zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 16:43
Heeft iemand een adresje waar je de Resol KM2 op de kop kunt tikken? Wat ik zo 1 2 3 vind is echt >250 euro.
Of kent iemend een alternatief om een HR Solar uit te lezen met een raspberry pi oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

BrBuggyB schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:13:
Heeft iemand een adresje waar je de Resol KM2 op de kop kunt tikken? Wat ik zo 1 2 3 vind is echt >250 euro.
Of kent iemend een alternatief om een HR Solar uit te lezen met een raspberry pi oid?
Geen idee, maar de prijs is inderdaad erg opgeblazen. Want het feitelijk niets meer dan een halve RPi in een plastic cover. :X

Ik heb hem destijds los gekocht, voor idd iets van ~ 250eu.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 16:43
_Apache_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Geen idee, maar de prijs is inderdaad erg opgeblazen. Want het feitelijk niets meer dan een halve RPi in een plastic cover. :X

Ik heb hem destijds los gekocht, voor idd iets van ~ 250eu.
Ik vind dat echt te gortig om bij mijn eigen data te kunnen. Zit ook even te zoeken of ik die microSD card niet (live, terwijl hij in de HR Solar zit) op eeo manier kan uitlezen, maar ik geloof niet dat er een WiFi of bluetooth variant bestaat van een MircoSD card...

[ Voor 3% gewijzigd door BrBuggyB op 01-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marthijnhoiting
Bartolomus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:18:
[...]

Wp kan ook door het vat en hoeft niet via spiraal.
Glycol door beide spiralen inderdaad. Via 1 driewegklep welke bepaalt of je bovenkant of onderkant verwarmt. Maar in jou geval kan je ook in serie aansluiten aangezien je geen sww via vat doet opwarmen. Parallel heeft geen zin want warmte stijgt op. Warme glycol dus in tegenstroom aansluiten.
Zie de pellet ketel in mijn setup als voorbeeld. Dit kan ook een wp zijn.
Ver van huis hoeft geen issue te zijn al zal je altijd iets meer verlies hebben. Aangezien de locatie onbekend is voor mij kan ik geen uitspraak doen of je het anders zou kunnen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VqyX7LDiB3q7BzvRqONIc39njU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Z318EUHhQQqXuK6OmulZ1tI.png?f=fotoalbum_large

Oke dank voor deze inzichten. Komende week wil ik gaan graven. Ik zou graag 1 aanvoer en 1 retour van de WP naar de buffer willen leggen. Vanwege de kosten en de verliezen onder de grond. Is het zinvol en mogelijk met 1 keer aanvoer en retour? Via jouw setup kom ik op 2 keer aanvoer en 2 keer retour als ik de WP in het systeem wil invoeren zoals jij de CV kachel hebt toegevoegd.

Hoe kan ik regelen of de WP wel of niet moet aanslaan? Obv een sensor in het buffervat denk ik? De WP regelt op dit moment de flow van het water, dan moet er nog een aanvullende pomp bij. Is het maken van een bypas voor wel of niet toevoegen van de WP dan een optie in de aanvoer en retour van de boiler naar mijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
marthijnhoiting schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Oke dank voor deze inzichten. Komende week wil ik gaan graven. Ik zou graag 1 aanvoer en 1 retour van de WP naar de buffer willen leggen. Vanwege de kosten en de verliezen onder de grond. Is het zinvol en mogelijk met 1 keer aanvoer en retour? Via jouw setup kom ik op 2 keer aanvoer en 2 keer retour als ik de WP in het systeem wil invoeren zoals jij de CV kachel hebt toegevoegd.

Hoe kan ik regelen of de WP wel of niet moet aanslaan? Obv een sensor in het buffervat denk ik? De WP regelt op dit moment de flow van het water, dan moet er nog een aanvullende pomp bij. Is het maken van een bypas voor wel of niet toevoegen van de WP dan een optie in de aanvoer en retour van de boiler naar mijn huis?
Als je dezelfde vloeistof door het systeem haalt dan kan dat natuurlijk let wel op dat je geen hoge temperatuur rechtstreeks je vloerverwarming in stuurt maar ik zie in je tekening dat dat geen punt is. In mijn geval gaat de glycol van het dak door een spiraal. De pellet ketel staat op vat (water) welke ook op vloerverwarming staat.

Aanslaan wp werkt inderdaad met een sensor op buffervat. Ik weet niet of je een bypass nodig hebt. Misschien dat de vloeistof wel door de pomp heen gaat en er geen bypass nodig is. Even goed uitzoeken. Tweede pomp is denk ik wel nodig of kan je de wp pomp nog onafhankelijk aansturen? Ook die even goed uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

BrBuggyB schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Ik vind dat echt te gortig om bij mijn eigen data te kunnen. Zit ook even te zoeken of ik die microSD card niet (live, terwijl hij in de HR Solar zit) op eeo manier kan uitlezen, maar ik geloof niet dat er een WiFi of bluetooth variant bestaat van een MircoSD card...
Misschien een dealer bellen? Als ie een set komt demonteren en zo een unit tegenkomt, dat hij die wel voor een zacht prijsje wil verkopen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:02
BrBuggyB schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

https://esphome.io/components/vbus.html

ik heb de componenten om dit te bouwen besteld, maar nog geen tijd gemaakt om het af te maken (ik heb nu de USB variant maar ik wil toch iets meer flexibiliteit)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
marthijnhoiting schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik al die moeite niet die voor je huis.
Die 30 heatpipes gaan denk ik minder doen dan het leiding en pomp verlies van de wp.
Als je het financieel graag bekijken ga je helemala de bietenbrug op met al dst leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ivm plaatsing FE warmtepomp gaat m’n zonneboiler weg (boilers gebruik ik dan voor de warmtepomp).
Hoe moet je een rek heatpipes demonteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:19:
Ivm plaatsing FE warmtepomp gaat m’n zonneboiler weg (boilers gebruik ik dan voor de warmtepomp).
Hoe moet je een rek heatpipes demonteren?
Ik heb ze een paar jaar geleden verplaatst en eigenlijk is 't gewoon glycol eruit, en per buis uit de manifold (horizontale balk waar de buizen in zitten) eruit halen.
Bij mij de dop aan de onderkant los schroeven, glazen buis stukje naar beneden, en dan voorzichtig de heatpipe (koperen buis) uit de manifold draaien. Dan de glazen buis omhoog uit de onderste beugel halen en dan is ie los.
Onderkant van de buis zit een glazen blaas/giet uiteinde, dat is vrij kwetsbaar. Als dst kapot gaat, is het 't vacuüm eruit en isoleert ie niet meer. Ff opletten dus, mef 2 man gaat dst wel goed.
Als alle buizen eruit zijn, kun je de manifold en leidingen los schroeven.

Even de buizen afdekken is slim, want als er geen glycol meer inzit, kan ie zijn warmte niet meer kwijt en zetten de heatpipes uit en brand je je handen.

Overigens hoeft het glycol er volgens mij niet eerst uit voor zover ik weet, dus misschien kun je beter eeret de buizen eruit halen voordat je hem leeghaalt. Maar ik weet niet of dat voor alle systemen zo is. Dan is 't ook chill als je vat zo koud mogelijk is, want dan kun je de heatpipes ver terug koelen en zijn ze zo smal mogelijk.

Ik kreeg er destijds een paar heatpipes en buizen niet uit, was niet zo erg, moest ze een meter of 10 verplaatsen van garage naar huisdak. Bij jou wellicht anders, beetje koud water of ijsklontje op de heatpipe zou wellicht genoeg kunnen zijn, of savonds de laatste eruit halen. Best frisse nachten nu 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 12:33
Vraagje, onze zonneboiler draait nu dik 7 jaar zonder problemen. De 36HP zijn gekoppeld aan een 300l buffervat. Nu zat ik mij af te vragen. Moet het buffervat ook eens leeg worden gehaald, of bouwd er bijna geen sediment op? We hebben een ontharder er voor zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

jrrooster schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:54:
Vraagje, onze zonneboiler draait nu dik 7 jaar zonder problemen. De 36HP zijn gekoppeld aan een 300l buffervat. Nu zat ik mij af te vragen. Moet het buffervat ook eens leeg worden gehaald, of bouwd er bijna geen sediment op? We hebben een ontharder er voor zitten.
Hier draait de zonneboiler al 28 jaar alleen het paneel is een keer vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
jrrooster schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:54:
Wat is het type vat dat je heb?

Pompen en afsluiters vinden vuil niet zo fijn, om die te beschermen kan je een (magneet) filter overwegen. Die zijn relatief eenvoudig te plaatsen in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Laatst online: 11-09 23:32
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:49:
[...]
nou. ik heb het zo gemaakt dat ik kan kiezen (met handmatige kogelkranen) vanaf welk niveau de WP zijn water pakt. onderaan bovenste spiraal, tussen de 2 spiralen in, en bovenin onderste spiraal.
van de 5 aansluitingen die je in 1 lijn hebt (1=onder, 5 is boven) dus 2, 3 en 4.
Door omstandigheden ben ik een tijd niet in dit draadje geweest, maar we zijn nu concreet bezig met onderdelen bestellen waar we direct mee aan de slag kunnen, terwijl we ondertussen ons plan verder uittekenen om morgen of overmorgen een duidelijk plaatje op het forum te kunnen gooien. In die tekening/schema wil ik de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen de aansluitingen (ik heb er overigens 4 in 1 lijn i.p.v. 5) kunnen verwerken, vandaar dat ik benieuwd ben of jij een foto of tekening hebt van wat je hier beschrijft, @Baapje327 ?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
@Ecowoman waarschijnlijk zit de 5e aansluiting net iets uit de lijn, namelijk de aansluiting voor het elektrische elementwat ik heb gebruikt voor een aansluiting.
Aansluiten is eigenlijk vrij simpel, elke aansluiting op 't vat heeft een kogelkraan, daar maak je een leiding aan en met T-stuk en daar gaat de volgende leiding bij, en hetzelfde nog een keer met de 3e leiding. En dan naar de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Begin dit jaar hebben jullie me geholpen bij het kiezen van ons nieuwe boilervat en set-up t.b.v. onze te installeren Panasonic WH-MDC05J3E5 warmtepomp, waarvoor mijn grote dank! Door omstandigheden gaat installeren van zowel het nieuwe vat als de wp nu pas gebeuren, waarbij ik graag weer jullie hulp vraag en heb daarom een eigen topic aangemaakt, Warmtepomp + zonneboiler + Heishamon installatie. Als jullie mee willen kijken naar de concept bestellijst en het installatieschema dan bijvoorbaat weer hartelijk dank!

De wp staat nu wel al op het dak, maar is nog niet aangesloten , dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen). Als alles draait hoop ik met mijn ervaringen ook weer anderen te kunnen helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ecowoman op 12-11-2024 12:06 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:30:
@Ecowoman waarschijnlijk zit de 5e aansluiting net iets uit de lijn, namelijk de aansluiting voor het elektrische elementwat ik heb gebruikt voor een aansluiting.
Aansluiten is eigenlijk vrij simpel, elke aansluiting op 't vat heeft een kogelkraan, daar maak je een leiding aan en met T-stuk en daar gaat de volgende leiding bij, en hetzelfde nog een keer met de 3e leiding. En dan naar de wp.
Thanks, ik heb het in ons installatieschema verwerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Even een vraag hier i.p.v. mijn eigen topic over bestellijst (alles gisteren besteld op sensoren, -hulsen en 3-wegklep voor prio-regeling na) en installatieschema, omdat hier in dit draadje meerdere mensen zijn die werken met een prio-regeling op de spiralen van de zb. Op mijn controller (SR728c) kan ik een prio-regeling instellen, maar dan kan ik alleen kiezen tussen 1 van beide spiralen, terwijl ik graag de mogelijheid heb om beide spiralen in te schakelen op moment dat de heatpipes een hogere temperatuur kunnen aanleveren dan temperatuur op dat moment bovenin het vat. Dus dat de onderste spiraal dan in feite verlengd wordt met de bovenste spiraal. Kan dat bij jullie controller wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:02:
Even een vraag hier i.p.v. mijn eigen topic over bestellijst (alles gisteren besteld op sensoren, -hulsen en 3-wegklep voor prio-regeling na) en installatieschema, omdat hier in dit draadje meerdere mensen zijn die werken met een prio-regeling op de spiralen van de zb. Op mijn controller (SR728c) kan ik een prio-regeling instellen, maar dan kan ik alleen kiezen tussen 1 van beide spiralen, terwijl ik graag de mogelijheid heb om beide spiralen in te schakelen op moment dat de heatpipes een hogere temperatuur kunnen aanleveren dan temperatuur op dat moment bovenin het vat. Dus dat de onderste spiraal dan in feite verlengd wordt met de bovenste spiraal. Kan dat bij jullie controller wel?
Ik mis even waarom je dat wilt.
De prioriteit regeling zorgt ervoor dat je eerst bovenin tot 50 dan beneden tot 50 dan boven tot 85 dan beneden tot 85. Tenminste zo is het bij mij.
In mijn geval warm ik de bovenste 400 a 500 liter naar 60 graden in de winter met een pellet kachel. Beneden is het dan koud.
Daarmee zorg je er voor dat je de zon maximaal kunt oogsten.
Als je de hele spiraal wilt gebruiken dan level je de temperatuur over het vat. Volgens mij wil je dat juist niet hebben ivm gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus Bij een langere spiraal warmt het vat veel sneller op, blijkt uit ervaring van degenen die de spiralen hebben doorgelust. Mijn prio ligt overigens bij de retourvvw, niet bij SWW.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 16-11-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ecowoman Soms twee spiralen, soms één lange, vereist nogal wat kleppen die bewegen, is het niet? Ik denk niet dat daar voldoende vraag naar is om het in een doorsnee controller te bouwen en zag het in je hydraulisch schema ook niet terug (in andere draadje, kort na de start).

Tevens nieuwsgierig naar welke ervaringen je verwijst, want ik herken dit niet meteen.

[De spiraal die z'n warmte nog niet volledig kwijt kan wordt simpelweg als geheel wat warmer daardoor, waardoor de warmteoverdracht toeneemt en een evenwicht ontstaat. Inderdaad bij een daardoor iets lager rendement, maar als dat meer dan een paar procent is, dan ben je wellicht met 'n erg slecht vat in de weer gegaan? En dan kun je ook niet de standaard, voordelige elektromagnetische kleppen inzetten om het onderste uit de kan te halen, want dat verlies je dan op het doorlopend gebruik van 5W per klep (in non-default stand)? En: hoe weet / meet je dát het vat sneller opwarmt? Ik heb drie meetpunten per vat en merk nog steeds dat dit door de laagovergang(en) regelmatig een vertekend beeld geeft. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:27:
@Bartolomus Bij een langere spiraal warmt het vat veel sneller op, blijkt uit ervaring van degenen die de spiralen hebben doorgelust. Mijn prio ligt overigens bij de retourvvw, niet bij SWW.
Waarschijnlijk dan korte spiralen in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:52:
@Ecowoman Soms twee spiralen, soms één lange, vereist nogal wat kleppen die bewegen, is het niet? Ik denk niet dat daar voldoende vraag naar is om het in een doorsnee controller te bouwen en zag het in je hydraulisch schema ook niet terug (in andere draadje, kort na de start).
Soms 1 spiraal (alleen de onderste), soms 2 spiralen (onder en boven samen, dus in feite 1 lange) is met 1 klep te regelen. De onderste standaard, de bovenste in sommige gevallen erbij is de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:25:
Soms 1 spiraal (alleen de onderste), soms 2 spiralen (onder en boven samen, dus in feite 1 lange) is met 1 klep te regelen. De onderste standaard, de bovenste in sommige gevallen erbij is de bedoeling.
Is dat dan een mengklep, geen standaard '3-wegklep'? In de regel schakelen die nl. ze mengen niet.

En de 2 parallelle spiralen die je dan (in het beste geval) krijgt zijn wezenlijk anders dan 1 lange. Elke vorm van (zinnige) warmteoverdracht maakt gebruik van het tegenstroomprincipe: water / warmte in je buffer stroomt van beneden naar boven en in je spiraal van boven naar beneden. Behalve bij jouw twee spiralen-parallel installatie. Je doet nu veel moeite om het resultaat te verslechteren, niet verbeteren.

[Edit: als de onderste spiraal altijd mee doet, zou je de 3-wegklep alternatief kunnen monteren. (Je wilt per se de klep die je nog hebt, toch?) Het zou, met iets andere leidingen, een zoneklep worden door één aansluiting af te doppen. Voor je controller is het dan een redelijk normale prio-schakeling, die er zeker op zit. Maar: mijn opmerking hierboven dat 't niet positief werkt blijft natuurlijk van kracht en je mist een voor de zomer nuttige gebruiksoptie.]

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 16-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Ah, mijn excuses, ik zie dat er op 1 punt een misverstand is als gevolg van het installatieschema waar nog een fout in zat (die ik voor het plaatsen van de 1e versie al had opgemerkt, maar die er per ongeluk in is blijven staan). Het mengventiel stond daar nog op de verkeerde plek ingetekend. En voor de 3-wegklep willen we inmiddels niet meer degene die we nog hadden liggen gebruiken, maar dit weekend een nieuwe aanschaffen. Beide zaken inmiddels aangepast in mijn topic.

En in de handleiding van mijn controller raakte ik in de war door de beschrijving van de prio-regeling, die enkel of-of kan, niet beide tegelijk, want ik vergat daardoor dat er een schema ingesteld kan worden waarbij de spiralen wel gelijktijdig ingezet kunnen worden. Pfff, iets met een hoofd dat overloopt na weken doorstampen met alles uitzoeken om te kunnen bestellen zodat de warmtepomp voor het vriest geïnstalleerd kan zijn (omdat 'ie onaangesloten op het dak staat en mogelijk niet al het water eruit kan worden gehaald).

Wat betreft de stroomrichting van de spiralen: theoretisch gezien heb je gelijk, maar we hebben er destijds bewust een andere keuze in gemaakt. De leiding in de manifold van de heatpipes = 22mm, de aansluiting op de spiraal is 1" (dus spiraal naar ik aanneem 28mm AG), de leidingen daartussen zijn 15mm. De pomp staat - nu niet gecheckt, maar vrijwel zeker - op de laagste stand. De leidingen van 15mm zorgen voor nog een een reductie in de snelheid door de manifold en de spiraal. De manifold kan dan meer warmte in de vloeistof kwijt en de spiraal kan meer warmte opnemen. De aanvoer zit onderin het vat, omdat dan het vat zo volledig mogelijk kan worden opgewarmd, omdat de Delta T daar altijd het grootst is. Eigenzinnig, (on)zinnig, noem het wat je wilt, maar in ieder geval heeft het de afgelopen 13 jaar uitstekend gewerkt. Vandaar dat we dit over hebben genomen in de opzet voor het vat waarmee we het huidige gaan vervangen, met dus als verschil dat we dan een spiraal over hebben die we willen kunnen bijschakelen op momenten.
Gwaihir schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:52:
Tevens nieuwsgierig naar welke ervaringen je verwijst, want ik herken dit niet meteen.

[De spiraal die z'n warmte nog niet volledig kwijt kan wordt simpelweg als geheel wat warmer daardoor, waardoor de warmteoverdracht toeneemt en een evenwicht ontstaat. Inderdaad bij een daardoor iets lager rendement, maar als dat meer dan een paar procent is, dan ben je wellicht met 'n erg slecht vat in de weer gegaan? En dan kun je ook niet de standaard, voordelige elektromagnetische kleppen inzetten om het onderste uit de kan te halen, want dat verlies je dan op het doorlopend gebruik van 5W per klep (in non-default stand)? En: hoe weet / meet je dát het vat sneller opwarmt? Ik heb drie meetpunten per vat en merk nog steeds dat dit door de laagovergang(en) regelmatig een vertekend beeld geeft.]
Bartolomus schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:14:
[...]
Waarschijnlijk dan korte spiralen in het vat.
@kanaaldijk heeft hier iets geschreven over spiralen doorlussen. Geen idee hoe groot diens spiralen zijn.
Gwaihir schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:46:
[...]
...en je mist een voor de zomer nuttige gebruiksoptie.
Welke nuttige gebruiksoptie bedoel je hier?

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 17-11-2024 11:12 . Reden: Er stond mengventiel terwijl ik 3-wegklep wilde schrijven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vond mijn bachelor werktuigbouwkunde eigenlijk best praktisch van aard. En moeder natuur ook wel.

Maar goed, iemand enig idee hoe ik de vissen in m'n vijver vraag 'ns achteruit te zwemmen voor extra zuurstof door hun kieuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Die studies werktuigbouwkunde en mechanische techniek vond mijn vriend ook best praktisch van aard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
In ieder geval zijn er meerdere wegen naar Rome en is Tweakers juist zo leuk omdat mensen hier dingen anders dan anders doen. En uitwisseling van ervaringen daarmee, discussies over het nut van het een of ander, feedback geven op elkaars plannen en van elkaars zienswijze leren is wat dit forum leuk maakt, dus feedback altijd welkom.

Pagina: 1 ... 63 ... 66 Laatste