Hallo iedereen!
In navolging van mijn zonneboiler avonturen, zijn we enkele stappen verder, maar we zijn niet zeker van de resultaten die wij zien, laat staan dat we correct kunnen interpreteren.
Wat hebben we gedaan:
- raspberry pi
- opstelling met 5 DS1820's
- zowel pimatic (tof ding!) maar ook een python logger gedeployed (die heeft geen nodejs nodig) --> indien mensen geïnteresseerd zijn in een walkthrough, wil ik hier gerust wat tijd aan wenden, het heeft zijn "perks".
Mijn eerste opstelling waren de oranje sensoren:

- SWW-UITzb: deze sensor meet het UITgaande sanitair water komende van de ZB. Deze staat op het vertikale stuk (in lijnafstand 1m van de uitgang) om te meten of er parasitaire stromingen optreden bij geen SWW verbruik. Deze heb ik (zie de 25/11 grafiek) verplaatst tot vlakbij de koperen uitgang om eerder het ZB vat temperatuur te meten: dit is de blauwe verplaatspijl.
- SWW-UIThuis: deze sensor staat na de ZB driewegklep, na de "overtemperatuursbegrenzingsklep" en voor de splitsing van SWW naar het gelijkvloers en verdieping. Gezien de ZB nergens boven 41°C geweest is, is het water sowieso bijgewarmd geweest door de CV ketel.
- SWW-INzb: deze sensor meet het koude SWW dat onderin de ZB bijgevuld wordt
- Glycol-IN: deze sensor meet het glycol dat VAN het dak IN de ZB binnengepompt wordt, onderin het vat. Deze hoort "heet" te zijn.
- Glycol-UIT: deze sensor meet het glycol dat UIT de ZB naar het dak gepompt wordt. Deze hoort "koud" te zijn.
--> vat temperatuur kan ik (nog) niet uitlezen, deze heb ik manueel met telefoon fotootje van display genomen - deze waarden heb ik manueel op de grafieken gedrukt.
Er zijn twee interessante dagmetingen geweest (de rest was grijs en grauw), maar ze tonen wel interessante dingen:
25-11-2019 (klikbaar voor groot!):

- glycol heeft een mooie deltaT van bijna 10°C tussen heen- en retourleiding.
- er zit weinig tot geen variatie op de SWW-UITzb en SWW-UIThuis sensoren. Dus geen stroming door warmte syfon?
- enkel de SWW-INzb stijgt bijna 4° en daalt terug. Dit ligt, volgens ons, omdat onderin die SWW-INzb koude leiding het overdrukventiel (met afvoerleiding) zit. ZB water zet uit, en drukt warmer water richting die afvoer.
- ZB boiler temperaturen (afgelezen op display) zijn respectievelijk 39° en 30°, op iets meer dan 1u koelt het bijna 10° af.
De zaagtand in de glycol temperaturen valt wel op! Dit lijkt op pendelen! Maar omdat we niet weten en/of de pomp op welk moment draaide (de koperen glycolleiding zitten namelijk via de WW in het warm water vast, en vlak bij het vat geven die altijd hogere temperaturen), vandaar dat we in 2 stappen onze opstelling proberen te verbeteren:
- stap 1: verplaatsing SWW-UITzb zo dicht mogelijk op de koperbuis om een inschatting te krijgen van de ZB temperatuur (bovenin het vat, gezien die koperen buis IN de bovenste hete laag zit). Dit zie je rechts op de grafiek: 33° geeft die sensor aan. Er zit dus een verschil van (minstens) 5°C tussen de bovenste warmtetemperatuur, en het midden. Is dit de gelaagdheid van het water dat wij meten?
- stap 2: verplaatsing van de 2 Glycol sensoren van het vat weg, tot vlak onder het plafond (in de isolatie van de glycol leidingen geïnstalleerd). Dit om te vermijden dat we er invloed van de ZB (en het warme/koude water) op de glycol leiding is.
Dit gaf voor 30-11-2019 volgend resultaat (klikbaar!):

- SWW-INzb: een herhaling van 25-11: koudwaterleiding daalt (wegens lange douche), maar stijgt dan terwijl de ZB opwarmt
- glycolleidingen volgen elkaar synchroon, tot er weer een zaagtand komt
- display toont een mooie stijging van 13° gevolgd door een daling van 10°
Ik heb als todo nog een integratie staan met een ebus controller van Vaillant (maar dan moet ik één van de toestellen openprutsen om de bus te kunnen uitlezen, maar dan weet ik exact wanneer de pompen draaien), maar uit wat ik hierboven zie, en alle voorgaande tips, denk ik tot de volgende conclusies te komen:
- er lijkt geen warmte syfon te zitten op de SWW installatie, er zijn geen stromingen (buiten een logisch te verklaren temperatuur stijging op de koude SWW aanvoer richting overdruk)
- de zaagtand op de glycol leiding lijkt op pendelen, maar is dit "voldoende" om het vat af te koelen?
Of staren wij ons blind op de gelaagdheid van het water, waarbij de (stijgende) warmte tijdens het glycol pompen de sensor een te hoge waarde (38° op 30-11) aangeeft, en een uur later maar de ondertussen gestegen warmte vergeten is en 28° aangeeft, terwijl de koperenbuis vanboven toch nog 30° rapporteert.
Waarschijnlijk gaan de waarden in de zomer nog verder uit elkaar liggen, maar vorige zomer constateerden wij verliezen tot over de 20°...
Wat denken jullie?
Bedankt!!!
[
Voor 1% gewijzigd door
Minitrooper op 01-12-2019 10:05
. Reden: fixed images ]