Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-06 18:34
Gwaihir schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:44:
Vergunning voor plaatsing van de warmtecollector is binnen. Het komt nu eindelijk dichtbij! :D

Hydraulisch schema staat er ondertussen zo bij:
[Afbeelding: Hydraulisch schema]

(Op dit moment eigenlijk even geen vragen. Behoeden voor dommigheden mag altijd ;).)

[...]

Bedoel je een OEG KSW regelaar? Of wil je een pomp zelf uitlezen / vervangen?

Indien het eerste.. Resol komt veel langs hier.
Cv-haard en WP -beiden verschillende flows-, gebruiken dezelfde aanvoer en retourleiding. Ik verwacht dat je problemen met de cv-haard krijgt. Flow WP is veel hoger dan die van de cv-haard, met als gevolg dat de cv-haard zijn warmte niet (goed)kwijt kan en de beveiliging geactiveerd wordt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pleio65 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:45:
[...]
Cv-haard en WP -beiden verschillende flows-, gebruiken dezelfde aanvoer en retourleiding. Ik verwacht dat je problemen met de cv-haard krijgt. Flow WP is veel hoger dan die van de cv-haard, met als gevolg dat de cv-haard zijn warmte niet (goed)kwijt kan en de beveiliging geactiveerd wordt.
Bedankt voor het meedenken!

Hmm.. je bent de tweede die stelt dat je zo maar even tegen (draaiende) pompen in kunt drukken. Ik had geen idee!

Gelukkig valt deze mee: ze gebruiken dezelfde aanvoer maar nooit gelijktijdig dezelfde retour. De warmtepomp draait normaal gesproken op het onderste kringetje (normaal gebruik), getekend halverwege de WP weer rechtsaf. Alleen als de CV-haard (te) lang niet gestookt is, kan de warmtepomp evt. ook voor het 'hete' stuk ingezet worden (aanvoer daar vanaf midden rechts getekend, afvoer bovenaan).

Lijkt me dat zonder gelijktijdig gebruik hier slechts als 'probleem' over blijft dat ik aan terugslagkleppen moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
hirodaro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:53:
@BenEco, ik heb inderdaad in beide vaten een verwarmingspiraal die ik niet gebruik. (Je hebt me op een idee gebracht. Die verwarmingspiralen kan ik er ook uit halen om daar de inhoud van de vaten onderling te laten circuleren met de splitunit van de warmtepomp)

Voor SWW heb ik een vat staan van 150 ltr met 1 spiraal. De inhoud van SWW vat wordt voorverwarmd middels een spiraal in de buffervaten en door het spiraal in het SWW vat via de heatpipes. Alles wordt geregeld door een uvr 63 controller. Mijn idee was om de inhoud van de buffervaten (2 van 300ltr) tbv de Vloerverwarming op te warmen dmv een warmtepomp met een eigen tempregeling en dus buiten de uvr63 om. Ik zou de vaten kunnen laten circuleren met de warmtepomp via de verwarmingspiraalopeningen In de buffers. Zou dat ook een optie kunnen zijn? Of zijn er andere en wellicht betere oplossingen?
Met 2 CV 300L buffers en 1 SWW 150L vat en regelaar heb je inderdaad nog wel keuze. :)
Probeer me een beetje in te lezen in je huidige situatie, wat nog niet meevalt. Heb je een tekening van je huidge situatie?
De situatie hier is het omgekeerde van die van jou. De 380L buffer met 3 spiralen en het 150L buffer zijn geheel gevuld met SWW water en d.m.v. de spiralen stop je er warmte in (WP en ZB) of je haalt het eruit. (CV)
Met een 3 wegklep heb ik de ZB prio op SWW 150 L verwarmen gegeven, is deze op 85 graden dan over op de 380L CV buffer. Misschien dat zoiets ook voor jou 2x 300L CV buffer mogelijk is?
En SWW warm uit van de 380L gaat naar de koud in van de 150L SWW buffer. Hierdoor is het water altijd 35 graden of hoger en hoeft het 3kW element alleen 2-3 maanden per jaar tot 60 graden te verwarmen (waar een WP ook moeite mee heeft). De rest van het jaar neemt de ZB het met gemak over.

@hirodaro Vanaf 2016 vervang ik op jaarbasis gemiddeld 1000M3 gas door 2200 kWh.

@Hrugnir Het geheel staat hier ook in een klein hoekje op zolder. Is nou niet echt een plek waar je veel komt. Om af en toe parameters uit te lezen zoals je al aangeeft. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nq8u4zyz.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 24-11-2019 11:26 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
pff als ik dit zo lees hebben jullie hele andere parameters om jullie WAF te berekenen. Ik mag al heel blij zijn met 1 300L vat een kleine cv en een ventilatiewarmtepomp volledig weggetimmerd in een ongelofelijk klein hoekje van zolder

[ Voor 46% gewijzigd door Hrugnir op 24-11-2019 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-06 18:34
Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

Hmm.. je bent de tweede die stelt dat je zo maar even tegen (draaiende) pompen in kunt drukken. Ik had geen idee!

Gelukkig valt deze mee: ze gebruiken dezelfde aanvoer maar nooit gelijktijdig dezelfde retour. De warmtepomp draait normaal gesproken op het onderste kringetje (normaal gebruik), getekend halverwege de WP weer rechtsaf. Alleen als de CV-haard (te) lang niet gestookt is, kan de warmtepomp evt. ook voor het 'hete' stuk ingezet worden (aanvoer daar vanaf midden rechts getekend, afvoer bovenaan).

Lijkt me dat zonder gelijktijdig gebruik hier slechts als 'probleem' over blijft dat ik aan terugslagkleppen moet denken?
Aanvoer is drukken. Retour is zuigen. Dus twee aparte aanvoerleidingen of wellicht een open verdeler. Of een gezamenlijke retourleiding kan weet ik niet. Ik vermoed dat diameter retourleiding dan wel groot genoeg moet zijn.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
BenEco schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:10:
[...]

Met 2 CV 300L buffers en 1 SWW 150L vat en regelaar heb je inderdaad nog wel keuze. :)
Probeer me een beetje in te lezen in je huidige situatie, wat nog niet meevalt. Heb je een tekening van je huidge situatie?
De situatie hier is het omgekeerde van die van jou. De 380L buffer met 3 spiralen en het 150L buffer zijn geheel gevuld met SWW water en d.m.v. de spiralen stop je er warmte in (WP en ZB) of je haalt het eruit. (CV)
Met een 3 wegklep heb ik de ZB prio op SWW 150 L verwarmen gegeven, is deze op 85 graden dan over op de 380L CV buffer. Misschien dat zoiets ook voor jou 2x 300L CV buffer mogelijk is?
En SWW warm uit van de 380L gaat naar de koud in van de 150L SWW buffer. Hierdoor is het water altijd 35 graden of hoger en hoeft het 3kW element alleen 2-3 maanden per jaar tot 60 graden te verwarmen (waar een WP ook moeite mee heeft). De rest van het jaar neemt de ZB het met gemak over.
Heb wel een schema maar krijg deze niet geüpload. In grote lijnen komt het erop neer dat ik 1 ringleiding heb waar het glycol doorheen gaat. Er zitten 3 afnemers/groepen met eigen pomp op de ringleiding.

Groep 1 is 150 ltr tapwater SWW (wordt verwarmd door 1 spiraal)
Groep 2 is 600 ltr buffer cv (wordt verwarmd door 2 spiralen, 1 in elke 300 ltr buffer onderin)
Groep 3 is een zwembad (wordt verwarmd door warmtewisselaar)

De buffer cv zit in de retour en wordt op temperatuur geschakeld door een 3 wegklep. Bij 28 graden draait de buffer mee met cv.

Ik kan de 3 groepen laten regelen door de uvr 63 controller in allerlei varianten en prio’s.

In het voorjaar, zomer en najaar werkt het perfect echter blijven er een paar maanden in het jaar zitten waar ik nog steeds tamelijk veel gas verbruik. Dit wil ik gaan ondervangen met een warmtepomp en meer zonnepanelen. Ik zou inderdaad 1 spiraal kunnen gebruiken voor de warmtepomp maar ik vraag me af wat nu het meeste effectief is. Enerzijds WP aansluiten op 1 spiraal of anderzijds WP aansluiten op de inhoud van de CV buffers en circulatie toepassen over beide buffers van elk 300 ltr. Ik heb het idee dat als ik 1 spiraal ga gebruiken dat ik dan niet beide buffers goed op temperatuur ga krijgen of in ieder geval langzamer.

Wat zijn jou ervaringen met de warmtepomp qua rendement als ik vragen mag?

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pleio65 schreef op zondag 24 november 2019 @ 08:50:
[...]
Aanvoer is drukken. Retour is zuigen. Dus twee aparte aanvoerleidingen of wellicht een open verdeler. Of een gezamenlijke retourleiding kan weet ik niet. Ik vermoed dat diameter retourleiding dan wel groot genoeg moet zijn.
Het schema is vooral schematisch bedoeld, maar ik heb wel de indruk dat de buffervaten i.v.m. de isolatie niet overlopen van de aansluitingen. Waar die leidingen samenvallen is het dus wel mijn beeld dat ze op één aansluiting van het vat zitten en dus effectief die aansluiting als (maximale) dikte hebben. De set vaten is de open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ben mij aan het oriënteren op een zonneboiler voor onze nieuwe woning. Nu lees ik overal in het topic dat dit ‘vrijwel gratis is’ dankzij de subsidie. Maar of ik kan de juiste sites niet vinden, of mijn perceptie van ‘vrijwel gratis’ is net anders, want ik vind vooral pakketten die na aftrek subsidie 1500 tot > 2000 euro kosten. Kan iemand mij op weg helpen? Ik wil graag een buffer van 300L voor ondersteuning warmtepompboiler en indien die volledig opgeladen is CV ondersteuning.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 12:08
Hallo iedereen!

In navolging van mijn zonneboiler avonturen, zijn we enkele stappen verder, maar we zijn niet zeker van de resultaten die wij zien, laat staan dat we correct kunnen interpreteren.

Wat hebben we gedaan:
- raspberry pi
- opstelling met 5 DS1820's
- zowel pimatic (tof ding!) maar ook een python logger gedeployed (die heeft geen nodejs nodig) --> indien mensen geïnteresseerd zijn in een walkthrough, wil ik hier gerust wat tijd aan wenden, het heeft zijn "perks".

Mijn eerste opstelling waren de oranje sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sQBwPdO.jpg
- SWW-UITzb: deze sensor meet het UITgaande sanitair water komende van de ZB. Deze staat op het vertikale stuk (in lijnafstand 1m van de uitgang) om te meten of er parasitaire stromingen optreden bij geen SWW verbruik. Deze heb ik (zie de 25/11 grafiek) verplaatst tot vlakbij de koperen uitgang om eerder het ZB vat temperatuur te meten: dit is de blauwe verplaatspijl.
- SWW-UIThuis: deze sensor staat na de ZB driewegklep, na de "overtemperatuursbegrenzingsklep" en voor de splitsing van SWW naar het gelijkvloers en verdieping. Gezien de ZB nergens boven 41°C geweest is, is het water sowieso bijgewarmd geweest door de CV ketel.
- SWW-INzb: deze sensor meet het koude SWW dat onderin de ZB bijgevuld wordt
- Glycol-IN: deze sensor meet het glycol dat VAN het dak IN de ZB binnengepompt wordt, onderin het vat. Deze hoort "heet" te zijn.
- Glycol-UIT: deze sensor meet het glycol dat UIT de ZB naar het dak gepompt wordt. Deze hoort "koud" te zijn.
--> vat temperatuur kan ik (nog) niet uitlezen, deze heb ik manueel met telefoon fotootje van display genomen - deze waarden heb ik manueel op de grafieken gedrukt.

Er zijn twee interessante dagmetingen geweest (de rest was grijs en grauw), maar ze tonen wel interessante dingen:
25-11-2019 (klikbaar voor groot!):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S9g9Jyv.png
- glycol heeft een mooie deltaT van bijna 10°C tussen heen- en retourleiding.
- er zit weinig tot geen variatie op de SWW-UITzb en SWW-UIThuis sensoren. Dus geen stroming door warmte syfon?
- enkel de SWW-INzb stijgt bijna 4° en daalt terug. Dit ligt, volgens ons, omdat onderin die SWW-INzb koude leiding het overdrukventiel (met afvoerleiding) zit. ZB water zet uit, en drukt warmer water richting die afvoer.
- ZB boiler temperaturen (afgelezen op display) zijn respectievelijk 39° en 30°, op iets meer dan 1u koelt het bijna 10° af.

De zaagtand in de glycol temperaturen valt wel op! Dit lijkt op pendelen! Maar omdat we niet weten en/of de pomp op welk moment draaide (de koperen glycolleiding zitten namelijk via de WW in het warm water vast, en vlak bij het vat geven die altijd hogere temperaturen), vandaar dat we in 2 stappen onze opstelling proberen te verbeteren:
- stap 1: verplaatsing SWW-UITzb zo dicht mogelijk op de koperbuis om een inschatting te krijgen van de ZB temperatuur (bovenin het vat, gezien die koperen buis IN de bovenste hete laag zit). Dit zie je rechts op de grafiek: 33° geeft die sensor aan. Er zit dus een verschil van (minstens) 5°C tussen de bovenste warmtetemperatuur, en het midden. Is dit de gelaagdheid van het water dat wij meten?
- stap 2: verplaatsing van de 2 Glycol sensoren van het vat weg, tot vlak onder het plafond (in de isolatie van de glycol leidingen geïnstalleerd). Dit om te vermijden dat we er invloed van de ZB (en het warme/koude water) op de glycol leiding is.

Dit gaf voor 30-11-2019 volgend resultaat (klikbaar!):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H4z99QO.png
- SWW-INzb: een herhaling van 25-11: koudwaterleiding daalt (wegens lange douche), maar stijgt dan terwijl de ZB opwarmt
- glycolleidingen volgen elkaar synchroon, tot er weer een zaagtand komt
- display toont een mooie stijging van 13° gevolgd door een daling van 10°

Ik heb als todo nog een integratie staan met een ebus controller van Vaillant (maar dan moet ik één van de toestellen openprutsen om de bus te kunnen uitlezen, maar dan weet ik exact wanneer de pompen draaien), maar uit wat ik hierboven zie, en alle voorgaande tips, denk ik tot de volgende conclusies te komen:
- er lijkt geen warmte syfon te zitten op de SWW installatie, er zijn geen stromingen (buiten een logisch te verklaren temperatuur stijging op de koude SWW aanvoer richting overdruk)
- de zaagtand op de glycol leiding lijkt op pendelen, maar is dit "voldoende" om het vat af te koelen?

Of staren wij ons blind op de gelaagdheid van het water, waarbij de (stijgende) warmte tijdens het glycol pompen de sensor een te hoge waarde (38° op 30-11) aangeeft, en een uur later maar de ondertussen gestegen warmte vergeten is en 28° aangeeft, terwijl de koperenbuis vanboven toch nog 30° rapporteert.

Waarschijnlijk gaan de waarden in de zomer nog verder uit elkaar liggen, maar vorige zomer constateerden wij verliezen tot over de 20°...

Wat denken jullie?

Bedankt!!!

[ Voor 1% gewijzigd door Minitrooper op 01-12-2019 10:05 . Reden: fixed images ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Minitrooper schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:58:
Hallo iedereen!

In navolging van mijn zonneboiler avonturen, zijn we enkele stappen verder, maar we zijn niet zeker van de resultaten die wij zien, laat staan dat we correct kunnen interpreteren.

Wat hebben we gedaan:
- raspberry pi
- opstelling met 5 DS1820's
- zowel pimatic (tof ding!) maar ook een python logger gedeployed (die heeft geen nodejs nodig) --> indien mensen geïnteresseerd zijn in een walkthrough, wil ik hier gerust wat tijd aan wenden, het heeft zijn "perks".

Mijn eerste opstelling waren de oranje sensoren:
[Afbeelding]
- SWW-UITzb: deze sensor meet het UITgaande sanitair water komende van de ZB. Deze staat op het vertikale stuk (in lijnafstand 1m van de uitgang) om te meten of er parasitaire stromingen optreden bij geen SWW verbruik. Deze heb ik (zie de 25/11 grafiek) verplaatst tot vlakbij de koperen uitgang om eerder het ZB vat temperatuur te meten: dit is de blauwe verplaatspijl.
- SWW-UIThuis: deze sensor staat na de ZB driewegklep, na de "overtemperatuursbegrenzingsklep" en voor de splitsing van SWW naar het gelijkvloers en verdieping. Gezien de ZB nergens boven 41°C geweest is, is het water sowieso bijgewarmd geweest door de CV ketel.
- SWW-INzb: deze sensor meet het koude SWW dat onderin de ZB bijgevuld wordt
- Glycol-IN: deze sensor meet het glycol dat VAN het dak IN de ZB binnengepompt wordt, onderin het vat. Deze hoort "heet" te zijn.
- Glycol-UIT: deze sensor meet het glycol dat UIT de ZB naar het dak gepompt wordt. Deze hoort "koud" te zijn.
--> vat temperatuur kan ik (nog) niet uitlezen, deze heb ik manueel met telefoon fotootje van display genomen - deze waarden heb ik manueel op de grafieken gedrukt.

Er zijn twee interessante dagmetingen geweest (de rest was grijs en grauw), maar ze tonen wel interessante dingen:
25-11-2019 (klikbaar voor groot!):
[Afbeelding]
- glycol heeft een mooie deltaT van bijna 10°C tussen heen- en retourleiding.
- er zit weinig tot geen variatie op de SWW-UITzb en SWW-UIThuis sensoren. Dus geen stroming door warmte syfon?
- enkel de SWW-INzb stijgt bijna 4° en daalt terug. Dit ligt, volgens ons, omdat onderin die SWW-INzb koude leiding het overdrukventiel (met afvoerleiding) zit. ZB water zet uit, en drukt warmer water richting die afvoer.
- ZB boiler temperaturen (afgelezen op display) zijn respectievelijk 39° en 30°, op iets meer dan 1u koelt het bijna 10° af.

De zaagtand in de glycol temperaturen valt wel op! Dit lijkt op pendelen! Maar omdat we niet weten en/of de pomp op welk moment draaide (de koperen glycolleiding zitten namelijk via de WW in het warm water vast, en vlak bij het vat geven die altijd hogere temperaturen), vandaar dat we in 2 stappen onze opstelling proberen te verbeteren:
- stap 1: verplaatsing SWW-UITzb zo dicht mogelijk op de koperbuis om een inschatting te krijgen van de ZB temperatuur (bovenin het vat, gezien die koperen buis IN de bovenste hete laag zit). Dit zie je rechts op de grafiek: 33° geeft die sensor aan. Er zit dus een verschil van (minstens) 5°C tussen de bovenste warmtetemperatuur, en het midden. Is dit de gelaagdheid van het water dat wij meten?
- stap 2: verplaatsing van de 2 Glycol sensoren van het vat weg, tot vlak onder het plafond (in de isolatie van de glycol leidingen geïnstalleerd). Dit om te vermijden dat we er invloed van de ZB (en het warme/koude water) op de glycol leiding is.

Dit gaf voor 30-11-2019 volgend resultaat (klikbaar!):
[Afbeelding]
- SWW-INzb: een herhaling van 25-11: koudwaterleiding daalt (wegens lange douche), maar stijgt dan terwijl de ZB opwarmt
- glycolleidingen volgen elkaar synchroon, tot er weer een zaagtand komt
- display toont een mooie stijging van 13° gevolgd door een daling van 10°

Ik heb als todo nog een integratie staan met een ebus controller van Vaillant (maar dan moet ik één van de toestellen openprutsen om de bus te kunnen uitlezen, maar dan weet ik exact wanneer de pompen draaien), maar uit wat ik hierboven zie, en alle voorgaande tips, denk ik tot de volgende conclusies te komen:
- er lijkt geen warmte syfon te zitten op de SWW installatie, er zijn geen stromingen (buiten een logisch te verklaren temperatuur stijging op de koude SWW aanvoer richting overdruk)
- de zaagtand op de glycol leiding lijkt op pendelen, maar is dit "voldoende" om het vat af te koelen?

Of staren wij ons blind op de gelaagdheid van het water, waarbij de (stijgende) warmte tijdens het glycol pompen de sensor een te hoge waarde (38° op 30-11) aangeeft, en een uur later maar de ondertussen gestegen warmte vergeten is en 28° aangeeft, terwijl de koperenbuis vanboven toch nog 30° rapporteert.

Waarschijnlijk gaan de waarden in de zomer nog verder uit elkaar liggen, maar vorige zomer constateerden wij verliezen tot over de 20°...

Wat denken jullie?

Bedankt!!!
Is die zaagtand niet gewoon het effect van de zon die wegdraait van je dak c.q. lager komt te staan, dus minder warmte op de collectoren, dus langzaam draaierende pomp, dan stijgt de temperatuur weer en herhaalt het zich. Dat zie ik hier op een resol regelaar in deze periode.

En qua meten of de pompen draaien, je kunt er ook een zwave meter tussenzetten of een sonoff die stroom meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
jerh schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:48:
[...]

Is die zaagtand niet gewoon het effect van de zon die wegdraait van je dak c.q. lager komt te staan, dus minder warmte op de collectoren, dus langzaam draaierende pomp, dan stijgt de temperatuur weer en herhaalt het zich. Dat zie ik hier op een resol regelaar in deze periode.
Klopt, maar dan blijf ik het raar vinden (cfr 2de grafiek) dat het terugkerende glycol van het dak nooit warmer geweest is dan 38° (de maximale ZB temperatuur die ikzelf gezien heb ik het display), dan hoort de pomp geen glycol meer te pompen (of hij koelt de ZB af!).
[b]jerh schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:48:
En qua meten of de pompen draaien, je kunt er ook een zwave meter tussenzetten of een sonoff die stroom meet.
Goed idee! Al heb ik geen enkel zwave noch sonoff in huis, terwijl die ebus vaillant interface 70€ kost en mij alle parameters (ook van de CV ketel) zou moeten kunnen doorgeven. En kan ik, via die interface, ook zelf messages op de bus zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Minitrooper schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:54:
[...]

Klopt, maar dan blijf ik het raar vinden (cfr 2de grafiek) dat het terugkerende glycol van het dak nooit warmer geweest is dan 38° (de maximale ZB temperatuur die ikzelf gezien heb ik het display), dan hoort de pomp geen glycol meer te pompen (of hij koelt de ZB af!).

[...]

Goed idee! Al heb ik geen enkel zwave noch sonoff in huis, terwijl die ebus vaillant interface 70€ kost en mij alle parameters (ook van de CV ketel) zou moeten kunnen doorgeven. En kan ik, via die interface, ook zelf messages op de bus zetten.
Je gebruikt ds18b20's. Dat zijn niet de meest nauwkeurige. Ik heb in de zonneboiler 3 sensoren in 1 dompelbuis hangen (een resol pt1000, een ntsc van de wp en een ds18b20) en alle 3 geven ze een andere waarde. En als het terugkerend glycol niet warmer is dan 38 graden, dan kan de temperatuur van je zb niet boven de 38 graden komen. Ik denk eerder dat hij afkoelt. Ik zie dat ook: het eerste kwartier zie ik vaak zelfs nog wat daling in de zonneboiler zelf totdat de delta groot genoeg is en het hele circuit is opgewarmd.

En qua gelaagdheid, het duurt vaak wel even voordat de warmte boven in je vat is aangekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:37
@Minitrooper
- Wat je pendelen noemt is een laatste poging om nog wat warme uit je collector te halen. De pomp gaat uit, daarna stijgt de temp van je collector. We starten de pomp er komt heel even hete glycol en de temp stort in, totdat het echt niet meer gaat. Daarna nemen de ds18b20’s de omgevingtemperatuur aan en is dus de pomp gestopt.
-SWW uit zit heel dicht bij je vat, dat houdt in dat dit de top temperatuur van je ZB is. Laat desnoods even warm water lopen om te kijken of het zo is.
- Het lijkt erop dat de temp van ZB veel te dicht bij hete glycol in zit. Andere temp wat lager omdat ze afkoeling hebben naar de omgeving is niet vreemd. Heb er zelf isolatie omheen gedaan.
- Afhankelijk van de hoogte waar ZB zit kan die lager zijn dan SWWuitzb (gelaagdheid).
- Glycol uit is je ZB temperatuur aan de onderkant van de spiraal. Warm boven erin, onder eruit. Daar lijkt nadat alles in rust is gekomen de ZBtemp meting te zitten. Bij mij op 25%.
- SWWuitzb zal dus hoger zijn en overeenkomen met de top van de ZB.
- Op zich lijkt de regeling goed. Want als de dT tussen glycol in en glycol uit te klein wordt gaat de pomp stoppen.
- Wanneer de GlycolIn begin af te nemen gaat de zon weg en is het wachten op het juiste moment om te stoppen. En dat is als de dT<4C
Voorzichtige eerste conclusie:
Er is enorm veel interactie tussen warme glycol en ZB temp die onderin vat zit. Dit terwijl deze in rust de waarde onderin de boiler geeft (Wat onze verwachting is). En dus is de warme en de koude kant van de glycol spiraal verkeerd aangesloten cq collector verkeerd om aangesloten op de ZB.
2e optie ZB temp meting is collector meting, die je ziet. En dat je naar andere temp op display moet zoeken voor boilertemp.
Eerste controle daarop: Zit de pomp in de koude glycol leiding of in de warme? Zou de koude moeten zijn.

Edit:
Als ik handleiding blz 13 5.7.5 zie en jouw tekening, zit de glycol verkeerd om. En mogelijk daarnaast de temperaturen verkeerd geplaatst om het werkend (regelend) te krijgen. Warm moet boven erin en komt er onder koud uit gaat door de pomp en dan terug naar de collector. En kijk ook goed naar je collector dat de koude onder erin gaat en daar waar de collector temp sensor zit de uit is naar je ZB.

[ Voor 15% gewijzigd door Dapdodo op 01-12-2019 22:27 . Reden: Sensoren verkeerd visueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Dapdodo schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:22:
@Minitrooper
Voorzichtige eerste conclusie:
Er is enorm veel interactie tussen warme glycol en ZB temp die onderin vat zit. Dit terwijl deze in rust de waarde onderin de boiler geeft (Wat onze verwachting is). En dus is de warme en de koude kant van de glycol spiraal verkeerd aangesloten cq collector verkeerd om aangesloten op de ZB.
2e optie ZB temp meting is collector meting, die je ziet. En dat je naar andere temp op display moet zoeken voor boilertemp.
Eerste controle daarop: Zit de pomp in de koude glycol leiding of in de warme? Zou de koude moeten zijn.
Bedankt voor jouw feedback!
Ik zie op mijn display effectief 2 temperaturen: eentje voor de collectoren en eentje voor het vat. De collector temperatuur ligt effectief hoger, maar ik heb enkel op de grafieken de ZB temperaturen gezet.
Morgen zal ik het nog eens nakijken, maar ik had genoteerd dat de inkomende (hete) glycol door de pomp langs ONDEREN doorheen de WW gepompt wordt, waarna de glycol (afgekoeld) het vat verlaat naar de collector op het dak. Dus het onderste ZB vat water wordt het "hardst" opgewarmd en de glycol moet met een deltaT > 0 naar boven gedrukt worden door de pomp.
Mijn sensoren heb ik in een stuk van 10cm isolatie gestoken om zelf niet teveel warmte te moeten afgeven/opnemen van de omgeving.
Mijn SWW-UITzb is niét gelijk aan de vattemperatuur, zelfs vanavond even warm water genomen, en zag ik toch een graad of 2-3 stijging van de temperatuur (als in: in het vat zat nog iets warmer water):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DkWU9jf.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Minitrooper schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:29:
[...]

Morgen zal ik het nog eens nakijken, maar ik had genoteerd dat de inkomende (hete) glycol door de pomp langs ONDEREN doorheen de WW gepompt wordt, waarna de glycol (afgekoeld) het vat verlaat naar de collector op het dak. Dus het onderste ZB vat water wordt het "hardst" opgewarmd en de glycol moet met een deltaT > 0 naar boven gedrukt worden door de pomp.
Zie mijn laatste edit.... Je WW zit volgens mij verkeerd aangesloten. Moet zijn Van boven heet erin en dan onder koud eruit. Kan dus zijn dat je op je dak moet wisselen. Anders moet het onderste SWW eerst naar boven stromen in je boiler daar waar de afgekoelde glycol stroomt. Je werkt nu met het meestroom principe ipv tegenstroom principe in je warmtewisselaar [google]. En zo staat het niet in de handleiding.

Graag even tekeningtje van glycol systeem en waar de sensoren zitten. Ook collector in uit en onder boven.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 01-12-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-06 22:48
Volgende week komt mijn nieuwe weishaupt wes 660, hierin zit een met de warmtewisselaar
verbonden nieuw ontwikkelde thermo -
stratificatie-evenwichtszuil eerst wordt het
warme verwarmingswater eerst naar het
bovenste gedeelte van het opslagvat
getransporteerd. Na de opwarming ervan,
zorgen diverse warmtedoorgangen, die in
de stratificatiezuil geïntegreerd zijn, voor
een ideale warmteverdeling binnen de
WES. Stratificatiezuil en warmtedoorgan-
gen werken uitsluitend volgens fysische
principes. Er zijn geen mechanische
componenten, externe warmtewisselaars
of pompen nodig. Het systeem werkt slij-
tagevrij en verzekert daardoor een lange
levensduur en een langdurige bedrijfsze-
kerheid.

Hopelijk is de gelaagdheid hierin beduidend beter.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Dapdodo schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:38:
[...]
Graag even tekeningtje van glycol systeem en waar de sensoren zitten. Ook collector in uit en onder boven.
Weer veel bijgeleerd @Dapdodo ! Bedankt!

Effectief, mijn kleurtjes (blauw & rood) zijn omgewisseld in de schetsopstelling, doch hingen mijn sensoren wél goed: Glycol-UIT is de "afgekoelde" glycol die onderin de WW door de pomp naar het dak gedrukt wordt. Glycol-IN is de "opgewarmde" glycol die van de collector terugloopt.

Voor het dak: jammer genoeg ben ik nu niet in staat om tot dichtbij te kijken, maar ik kan wel dit plaatje delen (klikbaar voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xPNt5GS.png

Als ik volgende elementen overloop:
- er is de 2-in-1 leiding van Vaillant gebruikt, mét sensordraad.
- sensordraad zit aan de pompleiding (nr 15 in het principeschema), dus de Glycol-UIT (koude) leiding naar de collector
- dit lijkt de bovenste leiding te zijn (want daar zie je een opgerolde krol sensordraad)
- deze buis loopt verder naar RECHTSBOVEN van het rechterpaneel
- de uitgang zit LINKONDER van het linkerpaneel en loopt naar de Glycol-IN (warme) leiding van de WW

Als ik dat vergelijk met het principeschema:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5yrlMmJ.png
- daar staan de panelen in landscape, niet in portrait (maar dit kan volgens de handleiding van deze auroTHERM kloppen)
- en vooral: mijn ingang zit effectief omgekeerd!

Nu is de vraag van 2 miljoen: een collector zal aan de bovenkant (waarschijnlijk) wat warmer hebben dan onderaan, maar zorgt het omkeren van in- en uitgang voor die temperatuursval in mijn ZB vat?

Bedankt!!!

[ Voor 2% gewijzigd door Minitrooper op 02-12-2019 13:15 . Reden: landscape installatie klopt volgens handleiding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@Minitrooper
Zaken om over na te denken:
- werkt het leegloop principe nu? Volgens mij niet meer.
- werkt de temperatuur beveiliging nu? Of meet die aan de koude kant 84C terwijl hete kant >100 wordt en dus de 2e beveiliging aanspreekt (glycol lossen).
In ieder geval laten de temperaturen niet zien waar ze voor staan. Ze houden je voor de gek, door iets anders te meten. Je zult ze in het tekeningetje erbij moeten zetten om te zien wat je echt meet.

Er is dus geen temperatuurval, je meet alleen iets, waarvan je niet weet wat het is.
“Meten is weten, als je weet wat je meet”.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 02-12-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Dapdodo: ik ben het helemaal met jou eens. Ik meet "iets" maar ik kan er kop noch staart aan vast knopen.

Morgenavond komt mijn ebus interface aan, dan kan ik tenminste al visualiseren wanneer de pomp draait (of stilstaat), en misschien zelfs nog meer temperatuurwaarden (eg op de glycolleidingen) opvragen.

Dan kan ik tenminste ook het aantal branduren verifiëren en loggen in verband met het hoge gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@Minitrooper Als ik jouw grafiek met de mijne vergelijk kloppen die ds18b20 wel. Wat ik me nu afvraag of temp op punt 13 en 18 en die van collector wel op de juiste plek zijn aangesloten op de regelaar. Zie 5.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Dapdodo schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:06:
@Minitrooper Als ik jouw grafiek met de mijne vergelijk kloppen die ds18b20 wel. Wat ik me nu afvraag of temp op punt 13 en 18 en die van collector wel op de juiste plek zijn aangesloten op de regelaar. Zie 5.8.2
Ben al een beetje blij dat mijn sensoren toch beetje degelijk werk leveren!

Op basis van jouw post (nogmaals dank @Dapdodo !) ben ik erachter gekomen dat er toch een hele hoop verschillende VIH aurostep plus configuraties mogelijk zijn. Dus heb ik de boel eens opgetrokken. Ik heb dus een VIH 250/4 als vàt, en een VMS 8 D als "binnenwerk". Vandaar dat ik van dat "veiligheidsgroep" niets snapte, want ... ik heb dat helemaal niet. Omdat ik toch aan schroeven was, heb ik ineens overal foto's van genomen, ter referentie: de manual van mijn configuratie: https://www.vaillant.be/d...ihs1-s2150-350-551002.pdf

Foto 1 - binnenwerk (geen veiligheidsgroep zichtbaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I7MS2ZT.jpg - temperatuurveiligheidssensor zit links in't midden (witte huls)

Foto 2 - console open:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/73suWRR.jpg

Foto 3 - sensor Glycol IN:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DBxTw9z.jpg (gelijkaardige blauwe fiche voor de sensor Glycol UIT op retour)

Foto 4 - sensor collector is vooraan aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0GA4rFT.jpg (mooi vastgemaakte kabeltjes aan de trekbeveiliging) - ook eBUS zichtbaar naar de rest van de CV installatie.

Wat direkt opvalt: géén vattemperatuursensor (fiche 5&6) - deze is blijbkaar "optioneel" voor dompelbuis langs bovenin. Dus waar haalt de ZB de "vat"temperatuur dat hij toont op het display??? Is dat een berekening/schatting?

Voor vandaag zijn de resultaten ook weer zeer verwarrend (klikbaar voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C8ViUzn.png

Nogmaals, geen expert ter zake, maar wat zie ik:
- rond 10u begint hij waarschijnlijk te pompen, eerst kleine daling (koude leiding, dat is te verwachten)
- dan fikse pieken tot bijna 11u, waarna een mooie deltaT opkomt tussen de glycol heen- en terugrit
- vanaf 12u volgt de heen- en retourtemperatuur elkaar volledig op.
(- als wij boven warm water nemen, stralen die koper buizen zoveel warmte af dat de sensoren (er iets boven IN de isolatie van de glycolbuizen) dit zelfs opmerken. --> dit ligt volledig aan mij!)

Nu ik weet dat er al sensoren in de glycol leidingen steken, hoop ik die te kunnen uitlezen via de eBUS...

In tussentijd luister ik met veel interesse naar jullie ideeën!

[EDIT - toevoeging schema + sensoren]:

Overzicht (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y7OJX8w.png
- pijltjes duiden SWW en glycol richting aan
- Xjes duiden de sensorposities aan
- 3 = 3wegklep, gestuurd door de ZB
- mengkraan (thermische overbescherming)

Uit vorige posts zat er een mogelijke warmtesyfon op de SWW binneninstallatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H2s7sz9.png
- vandaar de "afstand" tussen de ZB en kleppen van de sensoren

Labels van de sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aJXWT33.png

[ Voor 10% gewijzigd door Minitrooper op 02-12-2019 21:57 . Reden: - toevoeging schematics & sensoren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@Minitrooper Vergeet die warmtesyfon maar even. Eerst de installatie goed begrijpen voordat je aan zoiets begint.
- foto. 3 positie 18 is de temperatuurmeting waar jij nu naar kijkt. Die wordt warm door de warme glycol. Als de pomp stopt, krijgt die de temperatuur van het vat op die hoogte (door de hoeveelheid koper/messing). Daarom zie je soms die stap van 20C afkoeling. Dat zal tegen de 85C wel minder worden (vol vat warm water).
- Je SWWuitzb is in rust dan soms hoger, dat is dan de gelaagdheid in je boiler.
- Ik zou zelf naar die van positie 13 kijken. Geeft beter beeld van boiler temperatuur. En ook beter aan of het nog zin heeft de pomp te laten draaien (doet die nu op dT). Dus waar zit die andere?
- Waar ik me wel zorgen over maak is de lokatie van de collector temperatuur opnemer. Zit die nu aan de warme kant van je collectoren of aan de koude kant? Voor je veiligheid wel belangrijk.
- Die grote ronde witte stekker, zou de pomp moeten stilleggen als de boiler te warm is.
- Temperatuur koud verplaatsen naar CV uit. Om CV ketel te leren en driewegklep te bewaken, of 2 bijkopen voor ketel in en ketel uit.
- Gezien de maatvoering van je systeem, zit jouw spiraal ook tussen 25 en 50%. Dus je gaat wel eens warmte binnen de boiler verplaatsen vrees ik.
- Waar nu je leegloopvat zit is me nog steeds niet duidelijk. Wordt in de handleiding ook niet vernoemd of ik lees erover heen.
- Waar zit 3 weg klep aangesloten? Zou die op C1/C2 verwachten, maar daar zit niks volgens foto. Maar dan zou T7 er moeten zitten volgens de handleiding en die zit er niet. Branderblokkering is dus niet actief vanuit de zonneboiler. Moet dus anders opgelost zijn of worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Dapdodo op 03-12-2019 10:54 . Reden: C1/C2 250l boiler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Dapdodo : bedankt! Even inpikken op jouw punten:
- inderdaad, het rode klepje zit op positie 18, hier is het blauwe (positie 13):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HJ95GHH.png
- mijn SWW-UITzb is in rust juist LAGER dan de ZB temperatuur (zie stijgende piekjes in mijn daggrafieken - zie ook onderin voor het voorbeeld van 3/12)
- de collectortemperatuursensor zit nu aan de kant waar de (warme) glycol naar de ZB stroomt. Dus volgens jouw redenering niet aan de juiste kant (maar goed, de koude glycol hoorde aan deze kant onderin ingepompt te worden).
- bijplaatsen sensoren staat op mijn TODO lijst (heb er 10 bijbesteld), waarmee ik ook mijn VV circuits ga loggen. Alleen zit ik met "plaats"gebrek (en met het feit dat koper een goede warmte geleider is) rondheen de driewegklep en CV ketel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s32uKpt.jpg
- leegloopvat: ik haal uit de handleiding dat de buisjes naar de collector "dunner" zijn, dat doordat de pomp de glycol naar boven pompt, de lucht naar de warmtewisselaar geperst wordt. De warme glycol komt dan in de "bredere" WW buizen terecht, geeft warmte af op 40% van het vat, daalt naar beneden (naar de pomp), en de luchtbel blijft in de WW bovenin zitten.
- 3wegklep: ik heb even een verdeeldoos opengebroken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iOaJOB9.png
--> als ik deze witte draad volg, komt die uit op X7 (niet T7). Deze had de installateur btw eerst aangesloten in de CV ketel, en stond de klep altijd "verkeerd" (als in: SWW-UITzb ging rechtstreeks naar het huis, als het te koud was).

Vandaag was een goede dag, ben speciaal om 12u naar huis gereden voor foto's te trekken van de displays (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3cBL5pS.png

- collectortemperaturen (op display) tot 49°C
- zonneboiler (op display) tot 43°C
- het piekje in SWW-INzb van 13:30 was een tikje tegen het overdrukventiel waarna er water wegliep
- glycol volgt heel mooie curve, met maximum temperatuur van 34°C, terugvoer komt net niet aan 30°C
- de metingen van 4u respectievelijk 5u leren mij dat het vat "gestabiliseerd" is, maar de display temperatuur van 29° komt geenzins overeen met de gemeten (bij SWW afname) stijging tot 35°C. Maar komt ook niet overeen met de (display) ZB temperatuur van 13:30 (43°C)

Wat ik hieruit haal:
- ofwel klopt die "boilertemperatuur" (display) van geen kanten, en mag ik niet redeneren dat ik 43°-29° = 14°C "afkoeling" mag inrekenen
- ofwel speelt er op deze korte tijd een enorme gelaagdheid in temperatuur in mijn ZB vat

In ieder geval is het spijtig dat ik die 43°C niet aanhouden kan O-)

Nog steeds zeer geïnteresseerd in jullie feedback! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
[[- de collectortemperatuursensor zit nu aan de kant waar de (warme) glycol naar de ZB stroomt. Dus volgens jouw redenering niet aan de juiste kant (maar goed, de koude glycol hoorde aan deze kant onderin ingepompt te worden).]]
Dit is dus in orde. Alleen is de stroming andersom, of dat inefficiënter is, geen idee. Zal wel iets uitmaken, maar hoeveel.....
Verwarmen kan je niet zonder dT dus, ook dat klopt. Dus die rode zal altijd wat zakken. Zou ook eerder naar de blauwe kijken dan naar de rode. Maar ook die zal iets hoger zijn als de ZB intern behalve in rust.
Tijdsvertraging in T’s is wel iets waar je doorheen moet kijken. Het is geen exacte wetenschap die T waarden die je ziet door trage thermische overdracht en reactie.
X7 lijkt in orde. Volgens stap 4 en 5 van aansluiten.
Op de omkering na lijkt alles in orde, maar geven de temperaturen niet wat jij verwacht. Daar zal je dus eigen thermometers moeten hangen, om dat wel te zien. Voor de zonneregelaar zijn alleen de blauwe en de collector van belang. De rode kan die zichzelf mee beveiligen.
Bij mij vandaag Ttop=45C en Tbodem(25%)=39C. Dus ergens tijdens het douchen zal het gas erop komen en de thermische kraan zijn werk moeten doen.

Terug naar de originele vraag, waarom toch zoveel gasverbruik? Misschien te weinig panelen, ik heb namelijk 5m2 op een 120L boiler zitten. Jij op een 250L en als je de drempel van 43C niet haalt gaat het gas er gewoon op. Nu de CV kant ook gaan meten en dan afvragen waarom je ketel zoveel brand en moduleert die of is het CV voor SWW gewoon volle bak.Of moet je naar een ander topic “gas besparen met CV”.https://gathering.tweaker...ist_messages/1619229/last

Moeilijke is wel dat je nu niet meer makkelijk boven de 43C komt, om te zien of het werkt met die driewegklep. Vrees dat je tot het voorjaar moet wachten.
Anderzijds kun je nu misschien zien waar het gas blijft.

[ Voor 1% gewijzigd door Dapdodo op 03-12-2019 20:04 . Reden: Url added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Dapdodo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:45:
Terug naar de originele vraag, waarom toch zoveel gasverbruik? Misschien te weinig panelen, ik heb namelijk 5m2 op een 120L boiler zitten. Jij op een 250L en als je de drempel van 43C niet haalt gaat het gas er gewoon op. Nu de CV kant ook gaan meten en dan afvragen waarom je ketel zoveel brand en moduleert die of is het CV voor SWW gewoon volle bak.Of moet je naar een ander topic “gas besparen met CV”.

Moeilijke is wel dat je nu niet meer makkelijk boven de 43C komt, om te zien of het werkt met die driewegklep. Vrees dat je tot het voorjaar moet wachten.
Anderzijds kun je nu misschien zien waar het gas blijft.
Nergens staat in de handleiding hoe je die (optionele) dompelbuis thermometer er langs bovenin krijgt, ik ga dat eens proberen open te doen, en kan ik er een sensor van mij bij in duwen.

Om een idee te geven van grootte-orde, op 15 juli heb ik volgende waarden genoteerd vanop de CV ketel:
- 29u SWW branduren
- 506u CV branduren

Op basis van de meteropname die dag van 666m³ (duivels!), komt dat neer op 36m³ voor SWW (regel van 3) op 283 kalenderdagen. Op jaarbasis tikten we af op 680m³. Buiten douchen (10 minuten voor het gezin, geeft 47u op 283 dagen), wil dat dus zeggen dat wij in 61% van de tijd het SWW liggen bij op te warmen met gas.

Wat dit zegt over moduleren al dan niet, ga ik pas met mijn eBus interface kunnen opvragen.

Ter referentie, wij hadden in een vorige woning een jaarverbruik van net geen 600m³ gas, dit voor zowel SWW, als klassieke radiator verwarming plus koken. Nu hebben wij 3glas (ipv 2), een OB ipv een GB, heel veel isolatie in vloeren, muren en dak, luchtdichtheidsslabben, folies, systeem D en andere zooi, met een gevolg van een Epeil net boven de 10. Wat dat laatste betreft, in het EPC rapport staat dat ons netto energiebehoefte voor verwarming +-5700kWh is voor ons hele vloeroppervlakte, hetgeen met laag calorisch gas neerkomt op 588m³ gas. Overal LTVV. Op die 283 kalenderdag was er al 631m³ doorgejaagd voor CV. Dus ofwel klopt mijn regel van 3 met de uren niet (dus minder gas naar CV gegaan, maar méér naar het SWW verhaal) - dit maakt het hoge gasverbruik nog twijfelachtiger. Dus ofwel klopt heel dat EPB/EPC verhaal van geen kanten, en hebben we daar enorm veel geld aan ramen en deuren gespendeerd voor een stom certificaat en een energieslorpend huis.

Maar dat is een andere discussie (niet voor dit topic). Maar ik wou eerst mijn ZB volledig begrijpen en op zijn minst de temperatuurval van 10°C in de winter en 20°C+ in de zomer kunnen verklaren.

Als mijn volgende batch sensoren aankomen, breid ik het systeem verder uit en komen er hopelijk wat zonnigere dagen aan om de draad op te pikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
[offtopic: 680m2 op jaarbasis-588m3 EPC-36m3 SWW=56m3 afwijking (8%). Is minder dan mijn jaarlijkse variatie in gasverbuik. 2018-2019=776, 2017-2018=880, 2016-2017=800m3]. Als alle warmteberekeningen zo exact waren, hadden we geen @koevlaas2 formule nodig voor warmtepompen, om af te schatten of we geen gekke dingen doen >:) .

On topic: Vandaag Glycol in 52C Glycol uit 47. Boiler temp 44C. In jouw bewoording zou ik dus een “afkoeling” zien van 8 gr.

[ Voor 35% gewijzigd door Dapdodo op 04-12-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Dapdodo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:36:

On topic: Vandaag Glycol in 52C Glycol uit 47. Boiler temp 44C. In jouw bewoording zou ik dus een “afkoeling” zien van 8 gr.
Hmm dan was jouw ZB vandaag beetje efficiënter dan die van mij, die van mij heeft amper 5 minuten glycol gepompt van 23°C. En toen gaf ie er de brui aan.

Maar even over jouw cijfers: jij meet op tijdstip X glycol 52° IN en 47°C UIT meet, met op dat moment 44°C boiler temperatuur. Als jij, 2 uur later, glycol 39° IN en 37°C UIT meet, met 36°C, dàn spreek ik van een "afkoeling" van 8 graden. Nergens in mijn grafieken vergelijk ik het (maximum) van glycol IN met de ZB temperatuur (want die 8 graden waarover jij spreekt moet natuurlijk ergens doorheen de WW wisselen met het grote ZB vat). Ik vergelijk enkel de ZB temperatuur op het display tussen tijdstip X en Y, en die daalt 8° (in mijn bewoording: koelt af). Op een moment dat er 0 liter SWW water gebruikt wordt, enkel een maffe zaagtand (met een wonderbaarlijke omgekeerde zaagtand van Glycol_IN en Glycol_UIT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Plak naast de metingen van de zonneboiler maar een van jezelf en controleer wat je ziet. Enige wat nog niet helemaal helder is waarom Glycol IN op 25-11 blijft hangen op 28C en op 30-11 zakt naar 22C gelijk met glycol uit. En dat de mijne iets efficienter lijkt is maar marge van zon/120L ipv 250L/collector opstelling enz. Valt voor mij nog onder de marge van meetnauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Goed nieuws (en minder goed nieuws):
- grafiek van gisteren (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x6oDOCY.png
Vat was 19° en de pomp heeft een nobele poging gedaan om het vat op te warmen. Denk niet dat dat efficiënt was.
- mijn ebus lezer is aangekomen, hij vindt mijn ecotec ketel, maar de zonneboiler zit jammer genoeg niet in de databank (dus het bijhorende csv bestaat nog niet). Dat had ik natuurlijk eerst kunnen afgecheckt hebben, auroMATIC (ZB op druk) toestellen zitten er wel in. Jammer, want nu kan ik de eigen Vaillant sensoren nog niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanhoe36
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-05-2020
Hallo, onlangs een zonneboilersysteem laten plaatsen met 2x30 heatpipes buffervat 300Liter Austria Emaill, voor zowel tapwater & CV, ligging west. Aangezien de uitvoering van het complete vat incl. de warmtewisselaars van ijzer zijn en niet van RVS (tapwaterspiraal) heb ik buiten het vat nog een extra warmtewisselaar laten plaatsen (Tuba Nemux S) tbv legionella aangezien bij de 1e installatie nog niet bekend was dat deze leverancier geen RVS spiralen meer gebruikte ivm lekkages bij de aansluitingen van de ketel het schijnt dat ijzer en RVS lastig te lassen zijn.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met nog een extra warmtewisselaar en zo ja ook last van drukverlies bij het tappen van warmwater?

P.s. De ketel hangt op de zolder begane grond veel drukverlies

Mvg Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

ThaDude

Hang Loose

Ik ga mijn huidige oeg 300 liter solar boiler naar alle waarschijnlijkheid inruilen voor een 300 liter warmtepomp boiler van djg met solar spiraal.
Huidige boiler heeft een spiraal opp van 1,2 M2.

De nieuwe boiler heeft een solar spiraal van 0,38 M2 ik heb nog naar weinig wp boilers gezien met grotere tweede spiraal.

Wat voor impact ga ik krijgen? Ik snap minder warmte overdracht.. Wat zijn daar dan de gevolgen van? Gaat mijn pomp daardoor bv sneller draaien, wordt mijn glycol heter of?
System is systeem met glycol

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 23:50
Moet het RVS zijn? Ik heb een half jaar geleden een 300l TWL boiler gekocht met 2 spiralen: 1,3m2 voor solar en 3m2 voor de warmtepomp. Typenummer is SWP2.
Het spiraaloppervlak van de DJG leek mij te klein, in vergelijking met de concurrentie (OEG en TWL), vandaar de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

ThaDude

Hang Loose

luukske schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:26:
Moet het RVS zijn? Ik heb een half jaar geleden een 300l TWL boiler gekocht met 2 spiralen: 1,3m2 voor solar en 3m2 voor de warmtepomp. Typenummer is SWP2.
Het spiraaloppervlak van de DJG leek mij te klein, in vergelijking met de concurrentie (OEG en TWL), vandaar de keuze.
Dat is een goede vraag. Installateur kwam ermee. Gewicht scheelt wel enorm. Ding moet naar zolder toe :P

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Zo, we zijn weer een stap verder naar het "oplossen" van mijn temperatuursval van het mijn zonneboiler, zonder waterverbruik.

Vandaag, een mooie zonnige dag, heb ik deze grafiek kunnen opbouwen (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8SHErZ.png

Wat had ik in mijn vorige posts al:
- zwarte lijn: dit is de glycol die van de collector komt en bovenin de warmtewisselaar van mijn vat gaat (Glycol_IN)
- lichtblauwe lijn: dit is de glycol die UIT het vat gaat richting dak (Glycol_UIT)
--> beide sensoren hangen op 2 meter van de ZB om geen parasitaire invloeden te zien van het vat zelf

De volgende sensoren zijn nieuw en komen uit mijn ebus opstelling:
- oranjelijn: collector temperatuursensor
- groen: % vermogen van de pomp (rechter Y as duidt dit aan): dit geeft het al dan niet draaien van de pomp weer.

Wat valt mij op:
- het starten in de ochtend heeft zijn ups-en-downs, velen zien een daling van de collectortemperatuur bij het omhoog pompen van niet-zo-warm glycol. Dat stoort mij niet zo.
- vanaf 10u is een delta T van +-5°C tussen uitgaand en inkomend, dus er gaat effectief energie gewisseld worden in de WW in de ZB.
- dit gaat goed tot iets na half twee. De pomp slaat dan meermaals af (terwijl de collecto boven de 40° blijft).
- vanaf dan loopt Glycol_IN en Glycol_UIT quasi gelijklopend, dus zelfs met een pomp die glycol naar een collector op 40° stuurt, warmt deze niets meer op.
- vanaf 15:10 is de glycol die naar het dak gaat zelfs warmer dan die terugkomt van de collector.

Dan is het effectief de pomp die mijn warmte uit de ZB pompt naar het dak. Al koelt de temperatuursensor in de collector wél af als de pomp aan het pompen is.

Buiten dat mijn in- & uitgang verkeerd aangesloten zijn op de collector (mijn glycol komt bovenin binnen en gaat onderuit aan overkant uit, terwijl het onderin in en aan overkant bovenin terug uit moest zijn), lijkt mij dat geen verklaring van bovenstaande symptoom te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
Hi hiii,
Ik heb eindelijk mijn temperatuur monitoring in place en kan eindelijk van het hele zonneboiler vat de temperaturen uitlezen met Domoticz.

Ik heb gisteren zelf een legionella programma geprogrammeerd en direct de boiler een keer opgestookt.

Nu ik hem uitlees, zie ik dat na een nachtje de bovenkant boiler tegen de 60 is nog en midden 30 graden. De CV is vanmorgen aangeslagen dus heeft wat warmte gepikt.

Is het normaal dat er dan 30 graden verschil in zit? Ik had wel verschil verwacht maar niet zóveel.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
@fabstar81
Hoe groot is je buffer?
Ik heb soms ook een behoorlijke gelaagdheid, dan komt er een koude plens water vanuit het cv systeem in de buffer terecht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Mijn vat is 350 liter, @Helhond. Gevuld met SWW.

[ Voor 20% gewijzigd door fabstar81 op 22-12-2019 10:19 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Met 350L is dat zeer goed mogelijk.
Wat zie je terug in je logging dan?
Ik zie vaak een plons water binnen komen in de logging en de temperatuur van het vat komt dan in een vrije val.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Minitrooper schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:58:
Zo, we zijn weer een stap verder naar het "oplossen" van mijn temperatuursval van het mijn zonneboiler, zonder waterverbruik.

Vandaag, een mooie zonnige dag, heb ik deze grafiek kunnen opbouwen (klik voor groot):
[Afbeelding]

Wat had ik in mijn vorige posts al:
- zwarte lijn: dit is de glycol die van de collector komt en bovenin de warmtewisselaar van mijn vat gaat (Glycol_IN)
- lichtblauwe lijn: dit is de glycol die UIT het vat gaat richting dak (Glycol_UIT)
--> beide sensoren hangen op 2 meter van de ZB om geen parasitaire invloeden te zien van het vat zelf

De volgende sensoren zijn nieuw en komen uit mijn ebus opstelling:
- oranjelijn: collector temperatuursensor
- groen: % vermogen van de pomp (rechter Y as duidt dit aan): dit geeft het al dan niet draaien van de pomp weer.

Wat valt mij op:
- het starten in de ochtend heeft zijn ups-en-downs, velen zien een daling van de collectortemperatuur bij het omhoog pompen van niet-zo-warm glycol. Dat stoort mij niet zo.
- vanaf 10u is een delta T van +-5°C tussen uitgaand en inkomend, dus er gaat effectief energie gewisseld worden in de WW in de ZB.
- dit gaat goed tot iets na half twee. De pomp slaat dan meermaals af (terwijl de collecto boven de 40° blijft).
- vanaf dan loopt Glycol_IN en Glycol_UIT quasi gelijklopend, dus zelfs met een pomp die glycol naar een collector op 40° stuurt, warmt deze niets meer op.
- vanaf 15:10 is de glycol die naar het dak gaat zelfs warmer dan die terugkomt van de collector.

Dan is het effectief de pomp die mijn warmte uit de ZB pompt naar het dak. Al koelt de temperatuursensor in de collector wél af als de pomp aan het pompen is.

Buiten dat mijn in- & uitgang verkeerd aangesloten zijn op de collector (mijn glycol komt bovenin binnen en gaat onderuit aan overkant uit, terwijl het onderin in en aan overkant bovenin terug uit moest zijn), lijkt mij dat geen verklaring van bovenstaande symptoom te zijn...
Zou wel geinig zijn als je ook een sensor in het vat hebt, dan kan je zien wat het doet met de temperatuur in het vat en of de delta t optimaal is en of je aannames kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Minitrooper schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:58:

Maar je vloeistof in de collector zou bij zonne warmte warmer worden en opstijgen en dat meet de sensor.
Ga je pompen dan komt de koude vloeistof onderuit de collector langs de sensor en hij zal stoppen met pompen want software conclusie collector is koud.

Bij jouw start de pomp en er gaat warm water uit het vat langs de sensor software conclusie, hee de collector levert warmte joepie blijven pompen.Of zie ik dat verkeerd?

Je kunt toch ook binnen de slangen verwisselen? Ik denk dat dat het eerste is dat je moet doen om verder conclusies te trekken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:44:
Ik zie vaak een plons water binnen komen in de logging en de temperatuur van het vat komt dan in een vrije val.
Zo veel logging heb ik nog niet... Ik ga het in de gaten houden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52

Crazy-

Best life ever

Vanmiddag de zonneboiler afgebroken binnenshuis. Volgende week verhuizen we het vat naar de nieuwe woning.

Was blij dat ik 2 jaar terug de CV leidingen vanaf het vat met rvs ribbbelbuis gedaan heb :-) kon nu snel de leidingen van het solar gedeelte koppelen en via de trap naar de wc toe. In no time was het vat leeg.

Helaas had ik bij de solar ingang geen afsluiter & 1 dom foutje.. hierdoor liep er wel eat glycol over de vloer.. blegggh

Maar het is gelukt.

Leer moment:

- extra afsluiters op het solar gedeelte
- nieuwe situatie ga ik volledig meerlaagsbuis (zoals Uponor) met knelfittingen. Netter en werkt makkelijker.

solar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UNVLveG7F9qWbYGbMVqU7WqJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vqO0ig4HjMkutJ6t1Yf0WFAU/thumb.jpg

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

ericplan

5180 Wp PV

Crazy- schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:19:
[…]
- nieuwe situatie ga ik volledig meerlaagsbuis (zoals Uponor) met knelfittingen. Netter en werkt makkelijker.
Let wel op dat Uponor maar beperkt hittebestendig is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Let wel op dat Uponor maar beperkt hittebestendig is.
doelde op het interne leiding werk (cv en sww) :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

ericplan

5180 Wp PV

Crazy- schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:38:
[...]
doelde op het interne leiding werk (cv en sww) :-)
Ook daar kan je hogere temperaturen hebben. Destijds had ik mijn Quooker rechtstreeks op de zonneboiler met water van 85 graden of meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Ook daar kan je hogere temperaturen hebben. Destijds had ik mijn Quooker rechtstreeks op de zonneboiler met water van 85 graden of meer.
direct na het vat zit een mengkraan welke op 60 staat ingesteld. Het zal ook lastig worden om de Quooker te voorzien van een eigen leiding, vanaf zolder 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:44:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z2E4qEG.jpg

na een legionelle run te hebben geinitieerd, zie je wat het in no-time doet als de CV door het vat gaat en er daarna een douche wordt genomen. :X

dat gaat snel....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]

na een legionelle run te hebben geinitieerd, zie je wat het in no-time doet als de CV door het vat gaat en er daarna een douche wordt genomen. :X

dat gaat snel....
Dat is inderdaad een bekend plaatje, zo gaat het hier ook.
Heb je er een 3-wegklep tussen die afschakeld? Rond de 30 graden?

Kan ook zijn dat het retourwater met 30 graden terug komt.

Na een nachtverlaging zie ik soms een koude plons water van ±20 graden.
Als bij mij retourCV onder de temperatuur bovenkant buffer schakelt bij mij de 3-wegklep om en worden de buffers geby-passed.
Dit zorgt er voor dat in het stookseizoen als de zonneboiler geen bijdrage levert de buffers niet onnodig worden opgewarmd door de CV-ketel.

Deze schakeling gaat er overigens uit zodra de warmtepomp er is. De warmtepomp zal de buffers parallel mee laten draaien als "radiatoren" in het afgifte systeem, zodat deze met ±32 graden het SWW voor kunnen verwarmen in de hygiënespiraal. Het voorverwarmde water zal door de doorstroomverwarmer het laatst stukje naar ±45 graden worden verwarmd.

Zo hoef ik geen buffer op 45+ te houden en ook geen 55+ legionellapreventie runs te houden.
Stilstand verlies is minder bij <35 graden, en verwarm ik dat stuk met de WP met een COP ±3-4.
Het laatste stukje wordt dan nog wel met COP=1 gedaan, maar de doorstroomverwarmer zal dan geen 11 kW trekken maar kunnen we al af met <8 kW. En hoe warmer de zonneboiler de boel maakt hoe minder de doorstroomverwarmer bij zal verwarmen. En we hebben gelijk oneindig warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik stook op max 40 graden met de CV en de deltaT is altijd < 7 graden. Ik had de retour eigenlijk altijd door de buffer lopen maar heb sinds vanmorgen een simpele schakeling gemaakt als de buffer boven warmer is dan de retour, dan schakelt de 3-wegklep door de buffer. is de retour warmer dan de buffer, slaat ie hem over.

ik twijfel echter of ik niet de temperatuur "midden" van de buffer beter kan gebruiken dan de temperatuur "boven".

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:04:
Ik stook op max 40 graden met de CV en de deltaT is altijd < 7 graden. Ik had de retour eigenlijk altijd door de buffer lopen maar heb sinds vanmorgen een simpele schakeling gemaakt als de buffer boven warmer is dan de retour, dan schakelt de 3-wegklep door de buffer. is de retour warmer dan de buffer, slaat ie hem over.

ik twijfel echter of ik niet de temperatuur "midden" van de buffer beter kan gebruiken dan de temperatuur "boven".
Heb je een grafiekje met alle drie de temperaturen? (Boven/midden/onder)

Correctie:
Mijn schakelt op de onderste sensor. (Heb alleen boven en onder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Helhond, ik heb geen temperatuur van onder. Kan alleen maar midden en boven een temperatuursensor kwijt. Of ik moet iets over hoofd zien.

Heb wel losse grafieken maar kan die niet combineren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@fabstar81 Op welke sensor stuur je dan?

Bij mij zit de glycol spiraal onderin het vat, de controller stuurt dus ook op de sensor onderin het vat.
Stel het is boven in 50 graden en onderin 40 graden. Dan zou de controller dus al kunnen gaan gaan verwarmer als de collector temperatuur 40+ graden is i.p.v. 50+ graden.

De meeste handleidingen schrijven ook voor dat je de stuursensor onderin het buffervat moet plaatsen. (eigenlijk ter hoogte van de spiraal)

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 02-01-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Helhond, mijn controller stuurt denk ik op de onderste zoals je beschrijft. Deze zit idd op gelijke hoogte als het elektrisch element. Alleen, de 3-wegklep wordt bestuurd door Domoticz. ik heb die ooit losgekoppeld van de controller omdat de 3-wegklep niet echt lekker werkte in die controller.

dus nu stuur ik in Domoticz op de bovenste sensor van het buffervat de 3-wegklep aan en de retour IN van de ZB. Is de 1 hoger dan de ander schakelt ie om. De retour die ik nu meet is ook de verkeerde, want ik moet de retour meten VOOR de 3-wegklep. Ik heb daar alleen geen sensor nog.

ik merk ook wat onrustig gedrag momenteel met deze sensors in de driewegklep. Hij schakelt veel te vaak om. er zit ook geen hysterese in, het is heel droog als de 1 hoger is dan de ander --> schakelen. Als ze rondom een bepaalde waarde schommelen switcht de driewegklep dus te vaak.

tijd voor een paar extra sensors en voor nu even de midden temperatuur pakken ipv de boven temperatuur.

[ Voor 46% gewijzigd door fabstar81 op 03-01-2020 09:03 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
In onze nieuwbouwwoning (oplevering medio januari 2020) wil ik mogelijk een zonneboiler met dubbele spiraal laten monteren (300-400 of 500 liter).
Ons huis heeft nog een cw4 ketel die qua hoeveelheid water per minuut waarschijnlijk net wel of net niet genoeg kan leveren voor onze regendouche. In het gehele huis ligt vloerverwarming. Mijn vraag is nu:

Stel dat de cv ketel toch te ligt is, en ik wil deze alsnog laten vervangen door een warmtepomp. Heb ik dan nog wat aan de zonneboiler qua opslagvat? Kunnen deze samenwerken? En zo ja, hoe sluit je dat aan? Gaat de warmtepomp door de tweede spiraal of moet het warme water gelijk uit de warmtepomp in het vat komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Je nieuwbouw huis uit 2020, die nog moet worden opgeleverd, wordt met een CV ketel geleverd? 8)7
Spijtig te horen, maar je had beter gelijk kunnen gaan voor een warmtepomp, dat had je veel geld kunnen besparen. Daarbij levert een CV-ketel vaak meer warmte/energie dan een warmtepomp, de truc van een warmtepomp dat hij een buffer op temperatuur houd, waardoor je dus voldoende water kan bufferen. Maar dan kan hij heel efficiënt met stroom i.p.v. gas.

Dat even terzijde, je moet toch wel een pittige regendouche willen hebben als CW4 te klein is.
Ik hoop dat je ook hebt gedacht aan een Douche-WTW, daarmee wordt er 60% van de warmte wordt hergebruikt van het douche water. Dit levert je netto al ±4 kW gratis energie op, en levert je dus netto ook een krachtigere (en warmere) straal op, en dat zonder dat het energie kost.

Ook dat weer even terzijde, een zonneboiler kan heel goed samen werken met een warmtepomp. Afhankelijk van de gezinssamenstelling en het verbruik van je regendouche, zou ik inderdaad eerder voor grotere kiezen dan voor een kleinere buffer. Een (zonne)buffer is een vereiste voor de bereiding van SWW d.m.v. een WP. Je kan deze buffer op verschillende manier aansluiten afhankelijk van je systeem en of je ook nog een zonneboiler wilt aansluiten. Het wil per merk buffer/warmtepomp/zonneboiler verschillen hoe je het aansluit, maar is meestal wel op een soort gelijke manier.

Het mooie van een zonneboiler is dat in de zomer de zon de buffer op temperatuur houdt. Dit houdt dus in dat je 's zomers als je lekker in de tuin zit, je dus niet de warmtepomp hoort omdat vrouw of dochterlief onder de douche is gestapt.

En andere optie is nog een warmtepompbuffer, deze maakt alleen SWW.
Ben er zelf niet zo'n fan van omdat deze binnen (in de woning, kan ook garage) gezet dient te worden, en dus de eventuele geluidsproductie binnen in je huis hoorbaar kan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 07-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
Helhond schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:42:
Je nieuwbouw huis uit 2020, die nog moet worden opgeleverd, wordt met een CV ketel geleverd? 8)7

Ben er zelf niet zo'n fan van omdat deze binnen (in de woning, kan ook garage) gezet dient te worden, en dus de eventuele geluidsproductie binnen in je huis hoorbaar kan zijn.
De vergunning is net op tijd aangevraagd door de aannemer. Helaas kon er verder weinig aan gewijzigd worden. Ik heb de CV installatie wel in de (geisoleerde) garage laten plaatsen.

Het zou in dit geval gaan om een HRsolar systeem. Met het oog op de toekomst wil ik zeker weten dat ik in geval van overgang naar een warmtepomp ook nog steeds een goede houdbare beslissing heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ben zelf niet helemaal kapot van HRsolar systemen, maar ze zijn in principe wel goed.
Zelf heb ik gekozen voor losse componenten met meer aansluitingen en meerder spiralen, hierdoor ben je flexibeler, en dat is zeker fijn als je nog je installatie wilt wijzigen of uitbreiden en je er later pas achter komt dat je te weinig aansluitingen hebt.

Ik ben zelf ook meer van de hygiënespiraal i.c.m. doorstroomverwarmer i.p.v. bij hogere temperaturen bufferen van 300-500L SWW.
Voordelen zijn minder stilstand verlies en ook geen preventieve legionella runs.

Ik zou zeggen lees dit topic goed door, en ook de beginpost daar staat veel informatie en veel antwoorden op je vragen. Ook zonneboiler i.c.m. warmtepomp en ook de DWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de DoucheWTW is een must! ik snap niet dat in nieuwbouwwoningen dát niet als verplicht wordt gemonteerd.

afijn, mijn fout van mijn ZB is geweest dat ik (toentertijd) niets wist van warmtepompen. Als ik dat toen wist had ik ook een ZB genomen, maar een grotere buffer met meerdere en grotere spiralen. Heb er nu maar 2 --> 1 voor solar en 1 voor CV. Een warmtepomp past er dus niet meer bij op deze buffer.

Denk bij je buffer dus goed na over minimaal 1 spiraal voor je solar, 1 voor je CV, en 1 voor je warmtepomp. Nog afgezien de discussie over een dode buffer, of SWW buffer.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@fabstar81 mocht het een optie zijn zou je 1 spiraal voor SWW kunnen gebruiken en 1 voor solar.
Als deze tenminste voldoende oppervlak hebben.

Je kan dan evt. je WP direct op de buffer aansluiten dit in combinatie met een naverwarmer.
Gelaagdheid heb je toch niks aan met lage temperaturen, en dan verwarm je het vat gewoon tot ± 30-35 graden. Laatste stukje doe je dan met de doorstroomverwamer.
(zie ook mijn eerdere berichten)

[ Voor 11% gewijzigd door Helhond op 07-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Helhond, ik heb een SWW vat...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik ook, en dat hoeft dus niks te zeggen. :+
Ik heb een RVS (hygiëne) buffer.
Met ook nog 3 spiralen waaronder één hygiëne spiraal.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 07-01-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
waarom heb je een SWW vat mét een hygiënespiraal?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:32:
waarom heb je een SWW vat mét een hygiënespiraal?
RVS vat was voornamelijk puur om het gewicht, scheelde bijna de helft met een stalen buffer. (En de twee vaten moesten naar de tweede verdieping (zolder)). Maar ook willen stalenvaten nog wel eens roesten/lekken, met rvs beperk je dat risico wat meer. Mijn installateur levert niet eens stalenvaten i.v.m. bovengenoemde en de prijs was niet veel meer dan de standaard stalen buffers van de bekende webshops.
(De prijzen worden namelijk kunstmatig hoger gemaakt door de ISDE subsidie, net als de WP en alles waar subsidie op zit in Nederland.)

Alle spiralen in de buffers (heb er twee met 3 en 2 spiralen) zijn ook van rvs, waarvan één buffer dus een extra hygiëne spiraal omdat ik dus geen (2x250L) op 45+ graden met een elektrisch element wil houden. Uiteindelijk heb ik ook nog omdat een spiraal die over in de buffer #2 zonder hygiënespiraal en deze "tijdelijk"in gebruik om zo het SWW extra voor te verwarmen. Hierdoor koelt buffer #1 minder snel af en blijft deze dus langer op hogere temperatuur.

(Zie ook mijn installatie onder aan in de beginpost, foto + schema)

Ik zag dan ook eigenlijk geen reden om voor dezelfde prijs voor minder kwaliteit te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Helhond op 07-01-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:51
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum topic en vindt het reuze interessant jullie informatie te lezen.

Momenteel wordt er een zonneboiler geinstalleerd met 3 vlak platen, totaal 6,27M2 en een 300liter buffervat.
De panelen worden west gelegd met 15 graden richting zuid op hoek van 30 graden.

Mijn buffervat heeft twee spiralen. De onderste gaat gebruikt worden voor de zoncollectoren. De bovenste kan gebruikt worden voor CV ondersteuning wanneer vat warm genoeg is.

Waar het mij om gaat is de CV ondersteuning, mijn installateur geeft aan dat dit niet rendabel is gezien de extra investering van 3-weg klep en materiaal. Nu lees ik zoveel verschillende verhalen dat ik het niet meer weet ook al zou ik het opzich wel willen.

Mijn woning wordt verwamt doormiddel van lage temperatuur verwarming jaga strada met DBE ondersteuning. De CV staat op warmte afgifte max 50 graden en na opwarmen woning wordt gemoduleerd tussen de 40 en 50 graden.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring en advies hierin is. Ben bereid wat extra te investeren, maar zou mooi zijn als dit wel rendabel kan zijn.

Lees graag wat jullie ervaring is en advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:36:
Mijn installateur levert niet eens stalenvaten i.v.m. bovengenoemde en de prijs was niet veel meer dan de standaard stalen buffers van de bekende webshops.
Dat herken ik eerlijk gezegd niet. Ik vond deze RVS vaten best prijzig. Wellicht speelt de maat van de vaten hierbij een grote rol.

N.B. Juist als ze bovenin het huis staan: let met RVS goed op dat je geen onderdruk veroorzaakt (bij onderhoud). Let erop dat er nooit een CV-monteur onderin huis wat los draait om water weg te laten lopen voor onderhoud (zoals hij dat altijd gewend is), zonder bovenin er lucht in te laten. Trek je deze vaten vacuum met je waterkolom van een paar verdiepingen, dan 'imploderen*' ze en kun je ze weggooien.

*Is er een goed woord voor deze slow motion versie van imploderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Alphaxe Definieer wat je rendabel vind? Geld, duurzaamheid, energie besparen of CO2?
De benodigde 3-wegklep heb je al voor voor ±80 euro, er zal waarschijnlijk afhankelijk van je situatie nog wat extra leidingen aangebracht dienen te worden, en dan zal je kostprijs verder omhoog drijven.

Daarbij is 300L niet een grote buffer, maar ook niet heel klein.
In het voor- en najaar zal de zonnecollectoren bij LTV zeker een bijdrage leveren.
Gezien je toch nog het SWW na verwarmd met je CV zou ik persoonlijk zelf voor CV ondersteuning gaan.

Je kan meer warmte kwijt in je CV circuit dan, dus je kan dus meer warmte genereren (en dus gas besparen) met je zonneboiler. Of je uiteindelijk gas moet gebruiken voor CV of SWW maakt dan in jouw geval niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Alphaxe, ik zou het altijd doen. Mensen rekenen nog teveel met terugverdientijd of rentabiliteit. @Helhond geeft terecht aan dat dat niet alleen op geld/investering hoeft te zijn, maar kan ook op energie besparen zijn of zoals hier het doel is; gasverbruik verminderen.

Alle investeringen die wij hier hebben gedaan, groot en klein, gaan vast niet zorgen dat ik mijn ZB-installatie er eerder uit heb. Sterker nog, die drijven de prijs alleen maar op. Het plaatsen van Jaga convectoren is duur, maar zorgt wel voor een mogelijkheid om op lagere temperaturen te stoken en dus gas te besparen.

Als je mindergas.nl gebruikt, is niet de investering die telt, maar hoe hoger je op de ladder komt elk jaar met minder gasverbruik. Natuurlijk, alles in het redelijke. Maar die tientallen/honderden euro's die soms alleen al in de monitoring gaat zitten ga ik ook nooit terugverdienen.

Afijn, ik denk dat je ketel nog veel te hoog staat afgesteld. Jaga's kunnen veel lagere temperaturen aan, evenals jouw vloerverwarming. Bij mij staat alles op max 40 graden aanvoer met eigenlijk alleen vloerverwarming als bijverwarming. Dat gaat hier prima.

Bij het plaatsen van onze ZB heb ik over dit soort dingen niet goed nagedacht (had toen de kennis ook nog niet) en ik zou toen heel andere keuzes gemaakt hebben mbt het boilervat. Ook mijn installateur zei, aan die CV ondersteuning heb je niks. Toch ben ik in al die jaren van 1500 kuub naar 300 kuub gegaan waarbij de ZB met CV ondersteuning een (flinke?) bijdrage in heeft geleverd.

Dus, ga ervoor, laat je niks wijsmaken door de installateur. Neem een zo groot mogelijk vat, met zoveel mogelijk spiralen dat je ook later -mocht je de overstap nemen naar een WP- al bent voorbereid op de toekomst.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
Helhond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:55:
@Alphaxe Definieer wat je rendabel vind? Geld, duurzaamheid, energie besparen of CO2?
De benodigde 3-wegklep heb je al voor voor ±80 euro, er zal waarschijnlijk afhankelijk van je situatie nog wat extra leidingen aangebracht dienen te worden, en dan zal je kostprijs verder omhoog drijven.

Daarbij is 300L niet een grote buffer, maar ook niet heel klein.
In het voor- en najaar zal de zonnecollectoren bij LTV zeker een bijdrage leveren.
Gezien je toch nog het SWW na verwarmd met je CV zou ik persoonlijk zelf voor CV ondersteuning gaan.

Je kan meer warmte kwijt in je CV circuit dan, dus je kan dus meer warmte genereren (en dus gas besparen) met je zonneboiler. Of je uiteindelijk gas moet gebruiken voor CV of SWW maakt dan in jouw geval niet kwijt.
Thanks voor je reactie.

Rendabel is voor mij of bij deze setup in het voor en najaar gas bespaard wordt. Waarbij ik mijn gasverbruik omlaag wil brengen en energie bespaar. Geld is in zekere mate een bijkomstigheid als het om een paar honderd euro extra gaat. en terugverdienen is mooi maar niet het belangrijkste.

Bijkomstig voordeel is dat het duurzaam en CO2 bespaard. Daarnaast de techniek vindt ik hoe simpel ook interessant omdat je uit de zon warmte haalt die je effectief kan gebruiken.
Ik ga het nogmaals is even met de installateur bespreken dat ik het toch graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
fabstar81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:14:
@Alphaxe, ik zou het altijd doen. Mensen rekenen nog teveel met terugverdientijd of rentabiliteit. @Helhond geeft terecht aan dat dat niet alleen op geld/investering hoeft te zijn, maar kan ook op energie besparen zijn of zoals hier het doel is; gasverbruik verminderen.

Alle investeringen die wij hier hebben gedaan, groot en klein, gaan vast niet zorgen dat ik mijn ZB-installatie er eerder uit heb. Sterker nog, die drijven de prijs alleen maar op. Het plaatsen van Jaga convectoren is duur, maar zorgt wel voor een mogelijkheid om op lagere temperaturen te stoken en dus gas te besparen.

Als je mindergas.nl gebruikt, is niet de investering die telt, maar hoe hoger je op de ladder komt elk jaar met minder gasverbruik. Natuurlijk, alles in het redelijke. Maar die tientallen/honderden euro's die soms alleen al in de monitoring gaat zitten ga ik ook nooit terugverdienen.

Afijn, ik denk dat je ketel nog veel te hoog staat afgesteld. Jaga's kunnen veel lagere temperaturen aan, evenals jouw vloerverwarming. Bij mij staat alles op max 40 graden aanvoer met eigenlijk alleen vloerverwarming als bijverwarming. Dat gaat hier prima.

Bij het plaatsen van onze ZB heb ik over dit soort dingen niet goed nagedacht (had toen de kennis ook nog niet) en ik zou toen heel andere keuzes gemaakt hebben mbt het boilervat. Ook mijn installateur zei, aan die CV ondersteuning heb je niks. Toch ben ik in al die jaren van 1500 kuub naar 300 kuub gegaan waarbij de ZB met CV ondersteuning een (flinke?) bijdrage in heeft geleverd.

Dus, ga ervoor, laat je niks wijsmaken door de installateur. Neem een zo groot mogelijk vat, met zoveel mogelijk spiralen dat je ook later -mocht je de overstap nemen naar een WP- al bent voorbereid op de toekomst.
Dank voor je input. Ik zal is verder experimenteren met de Jaga's. Afgelopen jaar namelijk dankzij een andere topic gestart met DYI Jaga fan ondersteuning. Hiermee afgelopen jaar +/- 10% gas bespaar is de inschatting. Heb geen weer afhankelijke meeting. Maar ten opzichte van afgelopen paar jaar 220m2 gas bespaard en dat is gewoon een leuke waarneming.
Met de zonneboiler hoop ik verder te zakken. Wat van oplossingen heb je allemaal toegepast om te zakken naar 300m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bij ons is er echt van alles gedaan. Wij hebben kruipruimteisolatie toegepast als eerste. Radiatorfolie achter de verwarmingen, tochtstrips, CVaanvoertemperatuur verlaagt elk jaar met 10 graden (komende van 80) tot 40 graden nu, pomploze vloerverwarmingverdeler opgehangen, jaga laagtemperatuur met dubbele wisselaar in de gang en slaapkamer, nieuwe schuifpui met HR+++ glas, nieuwe achtergevelbekleding met daaronder nieuwe isolatie, zolder voor de helft geisoleerd (andere helft moet nog), zonneboiler geplaatst, doucheWTW geplaatst, electrische boiler geplaatst, letten op de deuren dat die goed dicht zijn, gordijn voor de voordeur gehangen, ketel uit als er ergens een deur langer dan 2 minuten open staat, geen nachtverlaging, zonnepanelen.

en dat allemaal terwijl het gezin werd uitgebreid met 2 mini-me's en we dus meer warmtebehoefte kregen.

ow ja @Alphaxe, als je dus begint met gas besparen dan is het grote gasbesparingstopic een must, evenals je meterstanden registreren op mindergas.nl. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door fabstar81 op 08-01-2020 16:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Gwaihir schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:53:
[...]
let met RVS goed op dat je geen onderdruk veroorzaakt (bij onderhoud)... Trek je deze vaten vacuum met je waterkolom van een paar verdiepingen, dan 'imploderen*' ze en kun je ze weggooien.
Daarom hoort er op een boiler een onderdukbeveiliging te zitten, zoals b.v.:
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100
Op het hoogste punt in de koude, of desnoods warme SWW leiding nabij de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Domosapiens schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:23:
[...]Daarom hoort er op een boiler een onderdukbeveiliging te zitten, zoals b.v.:
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100
Ah, die bestaan. Ik dacht net te suggereren om gewoon een automatische ontluchter bovenaan te voorzien, die wil je sowiezo om lucht uit je systeem te halen en die zal meteen ook als beluchter dienen (wel met beperkt debiet, geen id of dat voldoende is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Verbaast mij ook te leren dat die dingen gewoon bestaan, voor twee tientjes. Lijkt me dat - in de paar horrorverhalen die ik hierover gelezen heb - de plaatser van de boiler dan voor de schade opdraait, als hij dit heeft wegbezuinigd.
Domosapiens schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:23:
In de CV leiding, in dit type installaties; het vat is met CV-water gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Alphaxe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:38:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum topic en vindt het reuze interessant jullie informatie te lezen.

Momenteel wordt er een zonneboiler geinstalleerd met 3 vlak platen, totaal 6,27M2 en een 300liter buffervat.
De panelen worden west gelegd met 15 graden richting zuid op hoek van 30 graden.

Mijn buffervat heeft twee spiralen. De onderste gaat gebruikt worden voor de zoncollectoren. De bovenste kan gebruikt worden voor CV ondersteuning wanneer vat warm genoeg is.

Waar het mij om gaat is de CV ondersteuning, mijn installateur geeft aan dat dit niet rendabel is gezien de extra investering van 3-weg klep en materiaal. Nu lees ik zoveel verschillende verhalen dat ik het niet meer weet ook al zou ik het opzich wel willen.

Mijn woning wordt verwamt doormiddel van lage temperatuur verwarming jaga strada met DBE ondersteuning. De CV staat op warmte afgifte max 50 graden en na opwarmen woning wordt gemoduleerd tussen de 40 en 50 graden.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring en advies hierin is. Ben bereid wat extra te investeren, maar zou mooi zijn als dit wel rendabel kan zijn.

Lees graag wat jullie ervaring is en advies.
Het hangt helemaal van je huis af. Ik heb een goed geisoleerde nieuwbouwwoning en daar is het nut van cv ondersteuning marginaal. Dit komt voornamelijk doordat vanaf een buitentemperatuur van 10 graden er amper meer gestookt wordt. In het voor- en naseizoen (bij uitstek het juiste seizoen hiervoor) is er dus maar zeer beperkte warmtevraag.

Ik heb wel een testje gedaan, is ergens hier besproken inclusief grafiekje. Ik kon circa 3 kwartier warmte trekken uit de boiler van 800 liter die op 56 graden stond. Dit komt doordat er hier veel vloerverwarming ligt me een totale inhoud van 300 liter. Dus ook dat is van belang, er komt dan een plens water van 20 graden je boiler in (hygiene boiler hier), dus verstoring van gelaagdheid.

Alles hangt dus af van je configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
fabstar81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:13:
bij ons is er echt van alles gedaan. Wij hebben kruipruimteisolatie toegepast als eerste. Radiatorfolie achter de verwarmingen, tochtstrips, CVaanvoertemperatuur verlaagt elk jaar met 10 graden (komende van 80) tot 40 graden nu, pomploze vloerverwarmingverdeler opgehangen, jaga laagtemperatuur met dubbele wisselaar in de gang en slaapkamer, nieuwe schuifpui met HR+++ glas, nieuwe achtergevelbekleding met daaronder nieuwe isolatie, zolder voor de helft geisoleerd (andere helft moet nog), zonneboiler geplaatst, doucheWTW geplaatst, electrische boiler geplaatst, letten op de deuren dat die goed dicht zijn, gordijn voor de voordeur gehangen, ketel uit als er ergens een deur langer dan 2 minuten open staat, geen nachtverlaging, zonnepanelen.

en dat allemaal terwijl het gezin werd uitgebreid met 2 mini-me's en we dus meer warmtebehoefte kregen.

ow ja @Alphaxe, als je dus begint met gas besparen dan is het grote gasbesparingstopic een must, evenals je meterstanden registreren op mindergas.nl. _/-\o_
Dat zijn mooie stappen om tot een laag gas verbruik te komen. Bij ons is alleen de beneden verdieping en op zolder achteraf gebouwde werk- slaapkamervoorzien van Jaga Strada radiatoren. Enkel beneden is sinds een jaar als experiment nu DYI DBE geinstalleerd.
Beneden hebben de radiatoren een enkele wisselaar. Op zolder een dubbele.
Op de 1e verdieping zijn de radiatoren traditioneel en staat alleen de radiator in de badkamer aan.

Ons huis is in 2013 opgeleverd op basis van de EPC normen destijds vastgelegd. Vierkante meters is tussen de 180 en 200.
Sinds eind 2015 is de garage geisoleerd en ingebruik genomen als deels bijkeuken en deels opslag en voorzien van vloer verwarming (daar wel :) ).
In 2018 zijn zonnepanelen geplaatst oost-west en blijkt nu na een jaar een overschot van 1050 KWH te hebben, ruim voldoende dus.

De CV Intergas HRE CW5 (2012/13) heb ik basis geoptimaliseerd voor de verwarming, mede dankzij het gas besparen topic wat je benoemd.
- aanvoer temperatuur terug gebracht van 70 of 80 naar 50
- nadraaitijd van 1 minuut gezet op 5 minuten. Delta T is goed maar kan beter

Gezien ik geen installateur ben en beperkt gereedschap heb probeer ik eruit te halen wat zonder veel aanpassingen te realiseren is (hobby). En zo nu en dan een project met wat hulp zoals de zonneboiler :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
jerh schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Het hangt helemaal van je huis af. Ik heb een goed geisoleerde nieuwbouwwoning en daar is het nut van cv ondersteuning marginaal. Dit komt voornamelijk doordat vanaf een buitentemperatuur van 10 graden er amper meer gestookt wordt. In het voor- en naseizoen (bij uitstek het juiste seizoen hiervoor) is er dus maar zeer beperkte warmtevraag.

Ik heb wel een testje gedaan, is ergens hier besproken inclusief grafiekje. Ik kon circa 3 kwartier warmte trekken uit de boiler van 800 liter die op 56 graden stond. Dit komt doordat er hier veel vloerverwarming ligt me een totale inhoud van 300 liter. Dus ook dat is van belang, er komt dan een plens water van 20 graden je boiler in (hygiene boiler hier), dus verstoring van gelaagdheid.

Alles hangt dus af van je configuratie.
Dank voor je input. zie mijn voorgaande reactie over informatie over ons huis.
Een experiment zal denk ik de enige methode zijn om erachter te komen.
Het nadeel van slechts 1 uur warmte te kunnen trekken uit de boiler biedt geen garantie dat het de volgende dag weer lukt, wellicht had je er dan beter inderdaad paar keer van kunnen douchen.
Gezien het kleine bufferwat wat wij krijgen van 300L is de warmte waarschijnlijk nog eerder onttrokken, daarnaast is bij het verwarmen van +/- 18 naar 21 graden het eerste uur het hoogste gas verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 12:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Type collectoren: HP 25stuks

Controller: OEG KSW-E

Oriëntatie + helling collectoren: West op 45 graden helling, helaas schaduw van dakkapel en buurman
Type buffervat(en): OEG tapwaterboiler

Inhoud buffer: 300L (OEG) RVS (hygiëne) buffer.

Aantal spiralen: 3
vulling vanuit warmte pomp (Stiebel Eltron)
vulling vanuit HP
één hygiëne spiraal naar tap water.

rendement is erg laag, volgens OEG Controller 10kWh per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door ranzige pad op 14-01-2020 15:40 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
ranzige pad schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:36:
Type collectoren: HP 25stuks

Controller: OEG KSW-E

Oriëntatie + helling collectoren: West op 45 graden helling, helaas schaduw van dakkapel en buurman
Type buffervat(en): OEG tapwaterboiler

Inhoud buffer: 300L (OEG) RVS (hygiëne) buffer.

Aantal spiralen: 3
vulling vanuit warmte pomp (Stiebel Eltron)
vulling vanuit HP
één hygiëne spiraal naar tap water.

rendement is erg laag, volgens OEG Controller 10kWh per maand.
Toegevoegd aan de beginpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
gister zonnig middagje, toch ineens ruim 10 graden de boiler verhoogd!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zat vandaag, in voorbereiding op de overstap naar een warmtepomp nog eens naar mijn reeds geinstalleerde zonneboiler (SolaHart 151) te kijken.

Nu blijkt dat deze in serie is aangesloten met mijn CV ketel. Uitvoer boiler op ingang ketel zeg maar.

In de zomer zal dit best werken, maar in de winter staat er volgens mij 150 liter water op het dak af te koelen. Ik kan de aanvoer wel dicht zetten, maar dan krijgt de ketel geen water meer. Had hier geen driewegklep tussen moeten zitten ipv een kraan? Al dan niet temperatuur gestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:20

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Ben me met veel interesse aan het verdiepen in zonnepanelen en zonneboilers. De berekening wanneer het efficiënter is om naast een x aantal zonnepanelen een y aantal zonneboilers snap ik echter nog steeds niet.

Situatie als volgt: Jaren 50 tussenwoning, redelijk goed geïsoleerd, binnenkort uit te breiden met vloerisolatie (RD 5) en spouwmuurisolatie (RD 2). Zolder is eerder al geïsoleerd. HR++ glas aanwezig. Douche WTW wordt binnenkort geïnstalleerd.

Op het dak ruimte voor 10 panelen, oriëntatie zuid-west; geen schaduw. Voorkeur gaat uit naar Sunpower 390 Wp panelen.

Echter ook zeer geïnteresseerd in een zonneboiler; optie zou dan zijn om 2 panelen HR Nero te plaatsen (en slechts 8 panelen Sunpower) icm een 200 liter vat.

Common sense doet me vermoeden dat een zonneboiler zinvol is; mochten we zelfde verbruik hebben als vorige bewoners (2600 kWh elektra // 1200 m3 gas), dan is elektraverbruik met acht panelen afgedekt en is besparen op gas zinvoller. Echter, mogelijk komt er in de toekomst ook een elektrische auto bij..

Is het zinvol om nu al te rekenen op de mogelijk elektrische auto? Of beter om te handelen naar huidige situatie en een zonneboiler te installeren?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
in de vergelijking ZB versus PV is het key word hier salderen, @BetuweKees.

met een ZB ben je totaal onafhankelijk. wat je oplevert is echt van jou op het moment dat jij het wilt. en er gaat niks boven het gevoel van douchen onder gratis warmte. Zou je met een PV-paneel je warmtepomp voeden of een warmtepompboiler of een electrische boiler dan ben je toch afhankelijk van salderen en opslag van energieoverschot.

het is een keuze. en hoe efficienter de zonnepanelen worden (390 Wp :+ ) zal in de wedstrijd steeds meer in het voordeel van PV beslist worden.

maar dit blijft het ZB topic he... :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:51

_Apache_

For life.

Het is een afweging, en geen van de panelen zijn fout.

Maar wat wellicht nog in je berekening invloed heeft. Is dat de ZB panelen niet direct inzetbare energie hebben. Het circuit moet opgewarmd worden, deze warmte moet hoger zijn wat in het circuit zit om opgepikt te worden, en dat moet afgegeven worden aan de boiler.
Als de zon doorbreekt en de PV panelen beginnen met leveren, heb je direct wat aan die watten die eruit komen.
Dat vind ik ook wel een belangrijk verschil.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
die snap ik maar voor de helft. Als je ZB panelen of ZB HP opwarmen heb je daar ook direct wat aan. lagere temperaturen voor je CV-ondersteuning, hogere temperaturen voor je douchewater.

beetje afhankelijk van de sloot water die je hebt en het aantal HP/panelen heb je daar heel snel wat aan.

in een uurtje kan heel je ZB op een hoog genoeg temperatuur zijn om de CV over te nemen. is wel weer een uurtje inderdaad...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_Apache_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:06:

Als de zon doorbreekt en de PV panelen beginnen met leveren, heb je direct wat aan die watten die eruit komen.
Dat vind ik ook wel een belangrijk verschil.
Aan de andere kant (:P) zullen losstaande heatpipes veel eerder baat hebben bij zon, omdat ze van alle kanten beschenen kunnen worden. Bij mij worden ze al opgewarmd bij zonsopgang, lang voordat de zonnepanelen efficient kunnen opwekken. Zon staat dan nog niet in juiste richting voor PV)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:33:
Zat vandaag, in voorbereiding op de overstap naar een warmtepomp nog eens naar mijn reeds geinstalleerde zonneboiler (SolaHart 151) te kijken.

Nu blijkt dat deze in serie is aangesloten met mijn CV ketel. Uitvoer boiler op ingang ketel zeg maar.

In de zomer zal dit best werken, maar in de winter staat er volgens mij 150 liter water op het dak af te koelen. Ik kan de aanvoer wel dicht zetten, maar dan krijgt de ketel geen water meer. Had hier geen driewegklep tussen moeten zitten ipv een kraan? Al dan niet temperatuur gestuurd...
Heb even in de handleiding van de cv ketel gekeken. En dit is inderdaad wel zoals het installatieschema is opgesteld. Wellicht gaan ze uit van een klein aantal momenten <10, maar volgens mij is het nog steeds niet efficient om met kouder water dan uit de waterleiding te starten...

Of maak ik toch ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
is het een aanname die je doet van die temperaturen in de ZB, of heb je dat onderbouwd met meetgegevens?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

kmf schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Aan de andere kant (:P) zullen losstaande heatpipes veel eerder baat hebben bij zon, omdat ze van alle kanten beschenen kunnen worden. Bij mij worden ze al opgewarmd bij zonsopgang, lang voordat de zonnepanelen efficient kunnen opwekken. Zon staat dan nog niet in juiste richting voor PV)
Voor mij is de hoek en oriëntatie van de ZB en PV panelen gelijk, maar de ZB panelen liggen op het noorderdak en PV op het zuiderdak. Waardoor ze iets later beginnen. Voor mij is het niet fair om de panelen zo een-op-een met elkaar te vergelijken.
fabstar81 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:15:
die snap ik maar voor de helft. Als je ZB panelen of ZB HP opwarmen heb je daar ook direct wat aan. lagere temperaturen voor je CV-ondersteuning, hogere temperaturen voor je douchewater.

beetje afhankelijk van de sloot water die je hebt en het aantal HP/panelen heb je daar heel snel wat aan.

in een uurtje kan heel je ZB op een hoog genoeg temperatuur zijn om de CV over te nemen. is wel weer een uurtje inderdaad...
Misschien is dat hoe de individuele setup gemaakt is. Zoals op deze dag gebeurd is bijvoorbeeld, als de CV aanslaat en het vat gaat ondersteunen is deze in no-time leeg.

edit : Ander beter voorbeeld gepakt.
zonneboilwer 11 sept

[ Voor 43% gewijzigd door _Apache_ op 22-01-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fabstar81 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:49:
is het een aanname die je doet van die temperaturen in de ZB, of heb je dat onderbouwd met meetgegevens?
Nou, ik heb geen uitleesmogelijkheid op de ZB.

Maar ik voel dat de aanvoer naar de zonneboiler minder koud is dan wat eruit komt.

Evenzo; goed punt, ga er zo eens een stuk isolatietape op plakken en meten.

Maar generiek; water uit de waterleiding is 9-12 graden. Als dat de hele nacht buiten in de boiler staat, wordt dat er allicht niet warmer op.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Oh. En ik sla elke maand braaf de output van vbus.net op, hier worden mijn meetpunten verzameld. Dit wil ik binnenkort eens gaan crunchen en verwerken. Nog verzoeken voor leuke cijfers?

Er word o.a. de collector-uit temperatuur gemeten, het boilervat onder en boven, CV retour, aansturing van de pomp motor, relays etc.

Het is een KM2 module, die het eea verzameld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@fabstar81 ik heb zojuist gemeten.

Kraan aan gezet. Warme water dat omhoog gaat begint bij 20 graden. Dit loopt langzaam terug. Na een paar minuten was dit 17.

Water wat terug kwam vanuit de boiler begon bij 12, en liep langzaam op tot 13,5.

Lijkt mij toch efficiënter om water van 17 graden op te warmen naar 65 dan water van 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Regelmatig zie ik een vraag voorbijkomen over het rendement van een zonneboiler. Ter info: wij hebben een setup met 2x 30 heatpipes op zuid-west, aangesloten op een 500 liter buffervat met ondersteuning CV en een hygiënespiraal voor warm drinkwater. Daarnaast een warmtepompboiler die in de praktijk enkel 's winters hoeft te verwarmen.

Uitgaande van mindergas.nl kom ik op een besparing van 20% op het gasverbruik voor verwarming. Vanaf ca. eind feb tot eind oktober wordt het leuk, daartussen doet de zonneboiler weinig. Afgelopen week was het een keer zonnig en stond het buffervat daarna op 30 graden, maar die zonnige dagen zijn afgelopen winter op 1 hand te tellen helaas.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 11:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@MikeyMan Het hangt er vooral vanaf waar de buffer/boiler zit. Het klinkt nu alsof die in een onverwarmde ruimte zit, buiten? Vaak zitten alleen de collectoren buiten en staat de boiler ergens binnen, wat dus in de winter al er alsnog voor zorgt dat het water de tijd heeft om op te warmen richting de omgevingstemperatuur voordat het bij de CV aankomt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rimco schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:28:
@MikeyMan Het hangt er vooral vanaf waar de buffer/boiler zit. Het klinkt nu alsof die in een onverwarmde ruimte zit, buiten? Vaak zitten alleen de collectoren buiten en staat de boiler ergens binnen, wat dus in de winter al er alsnog voor zorgt dat het water de tijd heeft om op te warmen richting de omgevingstemperatuur voordat het bij de CV aankomt.
Ja, dat is het punt, dit is een niet echt reguliere boiler voor nederlandse begrippen.

Een model als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.solahart.com.au/media/1145/302sp-front.jpg
Denk dat ik een 180 liter boiler heb, maar moet nog eens de moed verzamelen om het dak op te klimmen.

Het boilervat staat dus daadwerkelijk boven. En het leidingwater gaat dus door dat vat voordat het de ketel in gaat. Ik denk toch dat de efficientie omhoog gaat als er een driewegklep tussen zit. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik die zou moeten aansturen op een betrouwbare manier...

Levert ook de nodige hoofdbrekens op m.b.t. de eventuele toekomstige warmtepomp als ik eerlijk ben.

edit: zit nu te kijken naar een buithermostaat... Maar volgens mij is dat te simpel.
Kan daar wel mee regelen dat als de temperatuur van bovenaf >20 graden is oid dat ie dan die moet gebruiken. Maar daarvoor moet eerst de flow gaan lopen. Dat lukt niet als ie in dichte toestand te koud is.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@MikeyMan Hoe zit het met de vorstbeveiliging? Wellicht is het nuttig om de boiler "warm" te houden met leidingwater omdat het anders kan bevriezen? 3-weg klep kan redelijk simpel, maar dan moet je daar wellicht rekening mee houden. Begin met een schema met alle componenten en leidingen en dan kunnen we je makkelijk verder helpen hier :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rimco schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:47:
@MikeyMan Hoe zit het met de vorstbeveiliging? Wellicht is het nuttig om de boiler "warm" te houden met leidingwater omdat het anders kan bevriezen? 3-weg klep kan redelijk simpel, maar dan moet je daar wellicht rekening mee houden. Begin met een schema met alle componenten en leidingen en dan kunnen we je makkelijk verder helpen hier :)
Het is letterlijk aangesloten zoals in de Intergas handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCA0BMMfcH4CGZtWm67bNmc1/thumb.jpg

Enige verschil is dat ik dus een collector met boiler op het dak heb ipv een boiler binnen.
Er zitten twee stekkers aan de boiler. Ik neem aan dat dit voor de vorst beveiliging is. Maar dit is ook een aanname. Ga zo toch maar eens het dak op om de exacte typenummers te bekijken.

edit: ladder is zeiknat, dus die gaan we niet door het huis heen slepen...

Wel de ownersmanual van de boiler gevonden denk ik:

https://www.solahart.com....rsmanual-2013november.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Tussen C en E kan er dus makkelijk een driewegklep, een beetje zoals G. Moet je alleen nog wel bepalen wanneer die open en dicht gaat ;) Het liefst op basis van een meting binnenin de boiler natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rimco schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:56:
Tussen C en E kan er dus makkelijk een driewegklep, een beetje zoals G. Moet je alleen nog wel bepalen wanneer die open en dicht gaat ;) Het liefst op basis van een meting binnenin de boiler natuurlijk.
Dat leek mij ook al.
Zit al te zoeken of ik iets van een temperatuur meting bij het ding vandaan kan halen. Lijkt op het eerste gezicht niet tot de mogelijkheden te behoren...

En vraag me toch af waarom er twee stekkers aan het ding zitten. Denk toch voor de in-tank-booster ofwel vorstbeveiliging.

Op basis van de handleiding lijkt het een SolaHart 182 te zijn. 180 liter vat en twee collectoren...

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
@MikeyMan, ik zou niet op basis van omgevingstemperatuur de driewegklep schakelen maar de watertemperatuur die overal aanwezig is.

simpele DS18b20 sensoren van een euro kan je overal op de leidingen plakken en uitlezen middels een simpel scriptje. Eventueel i.c.m. domoticz. voordeel van die laatste is, dat je direct de driewegklep kan laten schakelen op bepaalde uitkomsten van de sensoren.

daarnaast vind ik het niet per se handig/verstandig om zo een grote boiler over te slaan in het circuit. Alles afhankelijk van de aanwezige temperaturen in de boiler werk je zo legionella in de hand. Met temperaturen onder de 20 graden in de boiler niet zo boeiend, maar zodra de temperatuur in de boiler 25 graden of hoger wordt en jij slaat die lekker een paar maanden over, dan doodt de ketel in die paar seconden dat het water door de ketel gaat ook de legionella niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fabstar81 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:03:
@MikeyMan, ik zou niet op basis van omgevingstemperatuur de driewegklep schakelen maar de watertemperatuur die overal aanwezig is.

simpele DS18b20 sensoren van een euro kan je overal op de leidingen plakken en uitlezen middels een simpel scriptje. Eventueel i.c.m. domoticz. voordeel van die laatste is, dat je direct de driewegklep kan laten schakelen op bepaalde uitkomsten van de sensoren.

daarnaast vind ik het niet per se handig/verstandig om zo een grote boiler over te slaan in het circuit. Alles afhankelijk van de aanwezige temperaturen in de boiler werk je zo legionella in de hand. Met temperaturen onder de 20 graden in de boiler niet zo boeiend, maar zodra de temperatuur in de boiler 25 graden of hoger wordt en jij slaat die lekker een paar maanden over, dan doodt de ketel in die paar seconden dat het water door de ketel gaat ook de legionella niet.
Ik denk dat er minimaal vorstbeveiliging en misschien ook wel legionella protectie op de boiler zit.
Weet meer als ik het dak op geweest ben.

Was me ook vooral te doen om o.b.v. de hoogste temperatuur te schakelen.
Als de temperatuur van de boiler lager is dan de aanvoer uit de waterleiding; zou de waterleiding voorkeur moeten krijgen.

Of dit perse legionella in de hand werkt? Ik weet het niet... Gevoel zegt dat het wel mee valt; aangezien je vanaf een graad of 20 aan watertemperatuur al vanuit de boiler kunt tappen.
Pagina: 1 ... 7 ... 65 Laatste