Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 12:58
Afgelopen paar jaar hier meegelurkt, veel opgestoken, waarvoor dank aan alle tweakers hier.

Afgelopen week is m'n eigen set opgeleverd, HR Solar 300L met 4x HPC 2.5 panelen en Advanced controller. 3 kW verwarmingselement erin, die het nu met deze donkere dagen prima trekt in ons gezin. CV ketel dus afgeschakeld. Paar weekjes draaien nog voor de zekerheid, dan de CV er maar helemaal uit. Verwarming doen we al op 4x Daikin LL WP's.

Ik kijk met veel belangstelling naar de data die verzameld wordt in de controller. Schijn je via de VBus aansluiting op de controler eruit te kunnen halen. HR Solar levert een KM2 Datalogger, is er iemand hier die daar ervaring mee heeft ? Zou bij voorkeur de data lokaal houden ipv gebruik van de Vbus.net website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:08
Wij hebben ook een zonneboiler staan, DIY-aangelegd door de vorige eigenaar. Nu wil ik binnenkort wat leidingen (binnenshuis) gaan verleggen en ook meteen de glycol vervangen. En ja, ook de leidingisolatie ;)

Nu was ik aan het lezen over het hervullen van het systeem en het op druk brengen en ontluchten. Op het laagste punt heb ik een aansluiting waar ik het systeem kan vullen. Links en rechts van de stellage op het dak zitten op de aan/afvoerleidingen twee ontluchters.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QWgG1eH.jpg

Nu is mijn vraag omdat er verder geen typenummer/naam op staat: Zijn dit automatische ontluchters? Ik zou er vanuit gaan van wel omdat:
1. Er geen afsluitkraantje bij zit
2. Het systeem een paar jaar terug in stagnatie ging doordat een automaat in de meterkast was uitgeschakeld, en er daarom geen circulatie was. Er kwam toen stoom uit een van de rode koppen. Gelukkig was de systeemdruk naderhand nog wel in orde.

Betekent het dat ik met zo'n automatische ontluchter het systeem op druk kan brengen en bijvoorbeeld de pomp een uurtje kan laten lopen, eventueel opnieuw op druk brengen, en dat het dan geregeld is?

[ Voor 0% gewijzigd door ruuds op 29-01-2020 15:42 . Reden: ontluchters ipv beluchters ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:10
ruuds schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:37:
Wij hebben ook een zonneboiler staan, DIY-aangelegd door de vorige eigenaar. Nu wil ik binnenkort wat leidingen (binnenshuis) gaan verleggen en ook meteen de glycol vervangen. En ja, ook de leidingisolatie ;)

Nu was ik aan het lezen over het hervullen van het systeem en het op druk brengen en ontluchten. Op het laagste punt heb ik een aansluiting waar ik het systeem kan vullen. Links en rechts van de stellage op het dak zitten op de aan/afvoerleidingen twee ontluchters.

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag omdat er verder geen typenummer/naam op staat: Zijn dit automatische ontluchters? Ik zou er vanuit gaan van wel omdat:
1. Er geen afsluitkraantje bij zit
2. Het systeem een paar jaar terug in stagnatie ging doordat een automaat in de meterkast was uitgeschakeld, en er daarom geen circulatie was. Er kwam toen stoom uit een van de rode koppen. Gelukkig was de systeemdruk naderhand nog wel in orde.

Betekent het dat ik met zo'n automatische ontluchter het systeem op druk kan brengen en bijvoorbeeld de pomp een uurtje kan laten lopen, eventueel opnieuw op druk brengen, en dat het dan geregeld is?
Betreft een automatische ontluchter. Toch zou ik er voor de zekerheid een nieuwe op schroeven. Bij voorkeur een voor hoge temperaturen geschikt exemplaar. Die er nu opzit is van een bouwmarkt geloof ik. In principe niks mis mee, maar bij stagnatie weet ik niet of die goed functioneren blijft. Na vullen de pomp een tijdje op max laten draaien. De meeste lucht is er dan wel uit. De resterende lucht verdwijnt in het voorjaar.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
masermex schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:18:
Afgelopen paar jaar hier meegelurkt, veel opgestoken, waarvoor dank aan alle tweakers hier.

Afgelopen week is m'n eigen set opgeleverd, HR Solar 300L met 4x HPC 2.5 panelen en Advanced controller. 3 kW verwarmingselement erin, die het nu met deze donkere dagen prima trekt in ons gezin. CV ketel dus afgeschakeld. Paar weekjes draaien nog voor de zekerheid, dan de CV er maar helemaal uit. Verwarming doen we al op 4x Daikin LL WP's.

Ik kijk met veel belangstelling naar de data die verzameld wordt in de controller. Schijn je via de VBus aansluiting op de controler eruit te kunnen halen. HR Solar levert een KM2 Datalogger, is er iemand hier die daar ervaring mee heeft ? Zou bij voorkeur de data lokaal houden ipv gebruik van de Vbus.net website.
Is gewoon een controller van Resol. Die km2 kun je in dld vast goedkoper krijgen. Ik heb er een lan vbus converter van resol aangehangen. En lees dat met een python scriptje uit naar rrd's. Als je google gebruik kom je genoeg scripts tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
pleio65 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Betreft een automatische ontluchter. Toch zou ik er voor de zekerheid een nieuwe op schroeven. Bij voorkeur een voor hoge temperaturen geschikt exemplaar. Die er nu opzit is van een bouwmarkt geloof ik. In principe niks mis mee, maar bij stagnatie weet ik niet of die goed functioneren blijft. Na vullen de pomp een tijdje op max laten draaien. De meeste lucht is er dan wel uit. De resterende lucht verdwijnt in het voorjaar.
Dank, misschien is dat een goed idee inderdaad. Er zitten er nu dus twee op, links en rechts van de collector 'kop' waar de heatpipes in steken. Wellicht is dat een beetje overkill? Aan de andere kant zal het natuurlijk geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

masermex schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:18:

Ik heb de KM2 logger hier in gebruik. En moet je het advies geven om er weg van te blijven. :X

De data uitlezen via vbus.net levert leuke inzichten op, dat zeker. Maar de module is niet betrouwbaar, deze stopt op willekeurige momenten met loggen en enige oplossing is dan een powercycle.
Deze module is feitelijk niets meer dan een rpi achtige oplossing die inprikt op je controller. Ik ken het schema niet om de data uit te lezen, maar ik weet niet hoe tweakig je bent, maar het is het proberen waard.

Bij het apparaat krijg je ook een root login, dus ik zou er in theorie op moeten kunnen inloggen om te kijken wat de systemlogs vertellen. Maar dat heb ik nog niet gedaan.

Mijn KM2 module maakt nu elke dag een on/off powercycle, en dan doet hij overdag wat hij moet doen. Soms stopt hij nog wel eens halverwege de dag, maar dat is dan rond middernacht weer opgelost.

Vooral voor een prijs van 170eu verwacht ik echt meer betrouwbaarheid. :X

Ik kan voor je kijken of ik het aansluitschema kan foto-kopieren voor je, zodat je het met een rpi zelf kunt proberen. Dan heb je meteen je data lokaal.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 30-01-2020 09:22 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
Hmmmm was ik al bang voor, las elders ook al niet zulke beste ervaringen. Maar eens kijken of ik er een voor een zacht prijsje op de kop kan tikken, 170 euro is idd een te hoge prijs. Maar het lijkt de enige logger op de markt te zijn voor deze controller. Anders wordt het zelf buffelen... :P

Als je info hebt hoor ik het graag, hartelijk dank vast !

[ Voor 16% gewijzigd door masermex op 30-01-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Iemand enig idee waar je isolatievlies koopt? Het vlies waarmee diverse boilers ook geleverd worden.

Installatie van mijn boilers is in gang en het valt me op dat tussen het vat en de isolerende 'deksel' nog flink ruimte zit. En uiteindelijk zijn er ook gaten te vullen van niet gebruikte aansluitingen (en rondom aansluitingen?).

Piepschuim kan de temperatuur niet aan. Steen-/glaswol is niet het prettigste materiaal en het gaat ook weer niet om zo'n volume dat de prijs per m2 nou echt minimaal moet zijn. Maar waar koop je zulk vlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
masermex schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:56:
Hmmmm was ik al bang voor, las elders ook al niet zulke beste ervaringen. Maar eens kijken of ik er een voor een zacht prijsje op de kop kan tikken, 170 euro is idd een te hoge prijs. Maar het lijkt de enige logger op de markt te zijn voor deze controller. Anders wordt het zelf buffelen... :P

Als je info hebt hoor ik het graag, hartelijk dank vast !
Je kunt ook deze nemen, dacht dat ik dat al gemeldt had:
https://www.resol.de/de/produktdetail/76

kost in dld iets van 60/70 euro. Dan kun je over tcp/ip gewoon uitlezen met python scriptje en rrd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:07:
Iemand enig idee waar je isolatievlies koopt?
Tweede zoekronde wel goede resultaten: wij noemen 't polyesterwol en lijken 't vooral voor geluidsisolatie en op boten in te zetten. Dat laatste o.a. omdat het prettig met nat worden om gaat en dat zal ook het gebruik op buffervaten wellicht verklaren. (N.B. Waar bij akoestische panelen hogere dichtheden kennelijk extra resultaat geven, heeft voor zover ik kan zien de laagste dichtheid (20kg/m3) de beste warmte-isolerende eigenschappen (gelijk aan steen- en glaswol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Ik wil de opbrengst van de zonneboiler inzichtelijk maken.

Nu heb ik geen data output mogelijk uit de de controller dus zelf aan de slag.

De basis ga ik beginnen met tenminste DS18 sensoren overal op de leidingen te plakken ;-) goed begin dacht ik zo.

Omdat ik alles toch ga aansluiten nog, wellicht nog enkele andere interessante sensoren die “echt nodig“ zijn? Flows bijvoorbeeld?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Crazy- Als je toch nog bezig bent kan je ze ook in de buis krijgen:
https://www.aliexpress.co...ore-Wire/32831667371.html

En flow kan ook wel:

https://www.aliexpress.co...ow-Meter/32824074473.html

Want flow + delta T = vermogen, dan weet je dus genoeg.
Als je echt interesse hebt kan je ook nog de druk in de gaten houden, moet je wel een A/D converter hebben:

https://www.aliexpress.co...For-Water/1669537885.html

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Vandaag weer voor het eerst sinds november buffer #1 op 40 graden.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
Helhond schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:05:
Vandaag weer voor het eerst sinds november buffer #1 op 40 graden.
Yep, hier ook, ruim 45 zelfs. Komende dagen lijken nu eindelijk wat beter te worden dan al het grijs van de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ja meer was mogelijk, maar mijn setpoint is 40 graden, daarna mag hij buffer #2 eerst opwarmen die is van nog van 20 naar 28 graden gebracht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik begrijp echt niet hoe het komt dat jullie buffers zo snel omhoog gaan.

mijn 350 liter is in deze periode rond de 20 graden (ook geen noodzaak dan om legionellapreventie toe te passen) en dan krikt ie hem om hoog naar ongeveer 35 graden max. hoe jullie dan 45 graden halen vind ik knap.

heb zelf 47 HP op 350 liter, op ZO.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:25:
ik begrijp echt niet hoe het komt dat jullie buffers zo snel omhoog gaan.

mijn 350 liter is in deze periode rond de 20 graden (ook geen noodzaak dan om legionellapreventie toe te passen) en dan krikt ie hem om hoog naar ongeveer 35 graden max. hoe jullie dan 45 graden halen vind ik knap.

heb zelf 47 HP op 350 liter, op ZO.
Kwestie van verhouding:
Ik heb 60 HP op 250L(2x) op WZW, onder 68 graden. Dat doet het dus wat beter in voor/na-jaar i.v.m. laagstaande zon, in hoogzomer, met de zon hoog heb ik daar minder opbrengst van, maar dan heb ik meer dan genoeg warmte.

Bij jou zit je met een verhouding van 1 HP op 7,5L
Ik zit bijvoorbeeld op 1 HP op 4.2L dat is dus netto 78% meer.

Maar je moet ook maar net geluk hebben hoe het weer valt. Afgelopen dagen kan het hele dag bewolkt zijn aan één kant van het land, en zonnig aan de andere kant.
Of alleen zon in de ochtend/middag, wil ook wel eens tegenwerken.
Ik heb meestal de pech dat de ochtend er zonnig is, en dat het in de middag dicht begint te trekken.
Juist vanaf een uur of 12:00-13:00 komt de zon hier op de collectoren.

Er zijn dus meerdere factoren, maar bijvoorbeeld gisteren gebeurde er hier ook weinig/niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 07-02-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Weet iemand hier of er ook zonnecollectoren zijn van zeg max 80cm breed?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
CurlyMo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:56:
Weet iemand hier of er ook zonnecollectoren zijn van zeg max 80cm breed?
OEG heeft heatpipes welke je per stuk aan elkaar kan koppelen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:15:
[...]

OEG heeft heatpipes welke je per stuk aan elkaar kan koppelen.
Ik zoek het liefst panelen, want heatpipes zien er zo lelijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Hebben jullie nu ook al eens berekend hoeveel gas of electriciteit er gespaard wordt met die zonneboiler?

Ik ben vooral sceptisch als je een simpele doorstroom gasketel gaat vervangen door een zonneboiler die bijgestaan wordt door een simpele electrische weerstand.
Dat je de lente, zomer en herfst grotendeels door komt om zonneenergie lijkt me haalbaar, zeker met heatpipes, maar een paar grijze weken met temperaturen rond het vriespunt, dan moet die electrische weerstand toch stevig bijspringen, en dan is warm water wel duur.

Ik heb net een offerte voor een gasketel met boilervat, en de optie voor een zonneboiler zou me dik 5000€ extra kosten. Dat haal ik er nooit uit, maar dat is dan ook mijn berekening.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:20:
Hebben jullie nu ook al eens berekend hoeveel gas of electriciteit er gespaard wordt met die zonneboiler?
Ik zat er vooral naar te kijken om de subsidie. Als ik een Hewalex WP koop heb ik nog een boiler nodig. Als ik een zonneboiler systeem koop ook. Op de WP zit subsidie en op de zonneboiler ook, dus wellicht is daar nog winst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CurlyMo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Ik zat er vooral naar te kijken om de subsidie. Als ik een Hewalex WP koop heb ik nog een boiler nodig. Als ik een zonneboiler systeem koop ook. Op de WP zit subsidie en op de zonneboiler ook, dus wellicht is daar nog winst te halen.
Ik heb berekend voor mezelf dat ik amper 100€ per jaar aan gas uitgeef voor de verwarming van sanitair warm water.
Met een WP zou je daarvan ca 50%-70% kunnen besparen. Dat is dus 50-70€. Daar wil ik ten allerhoogste 1000€ netto voor investeren. Dat legt de terugverdientermijn nog op 15-20 jaar, en dan is die installatie waarschijnlijk ook versleten.
Subsidies zijn in België zowat afgeschaft...

Dus ben ik benieuwd hoe dit financieel plaatje er in NL uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

Ik ben vooral sceptisch als je een simpele doorstroom gasketel gaat vervangen door een zonneboiler die bijgestaan wordt door een simpele electrische weerstand.
Dat je de lente, zomer en herfst grotendeels door komt om zonneenergie lijkt me haalbaar, zeker met heatpipes, maar een paar grijze weken met temperaturen rond het vriespunt, dan moet die electrische weerstand toch stevig bijspringen, en dan is warm water wel duur.

Ik heb net een offerte voor een gasketel met boilervat, en de optie voor een zonneboiler zou me dik 5000€ extra kosten. Dat haal ik er nooit uit, maar dat is dan ook mijn berekening.
Ik denk dat een zonneboiler zonder subsidie niet uit kan. Mijn systeem is icm een CV-houtkachel, de boiler en buffer worden dus 2 ledig gebruikt. Afgelopen jaar maar 74 m3 gas gebruikt met de combiketel en koken.

Je kan beter het dak netjes vol leggen met zonnepanelen en vervolgens een warmtepomp boiler of een warmtepomp gebruiken voor je warm water. De conversie van elektriciteit kWh naar warmte kWh van een warmtepomp (COP 4) heft het verschil in opbrengst op (80% rendement van een Zonnecollector en 20% rendement van een Zonnepaneel)
Het nadeel van een zonneboiler is dat je in de zomer altijd veel te veel warmte hebt en dus weggooit. Met zonnepanelen kan je dan iig nog terug leveren voor 12 cent of zo. Ook je eigen verbruik met meer zonnepanelen neemt toe.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stand op dit moment: 3.7769 MWh sinds 10 maart 2018.

Je kan dat zelf omrekenen naar andere verwarmingsmethodes. :)

Voor mij is dat €830.92 aan stroom en heb ik nog €1.47k te gaan. (ik had 1,1k subside gehad)

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 11-02-2020 14:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:47:
[...]
Op 30 HP, Zuid 45 graden, correct?

Ik probeer zo'n 5.500 à 6.000MWh/jaar uit 83 HP te gaan trekken, ook Zuid 45 graden. (Basis: Econo.nl berekening.) Dat is dan ca. 10% boven jouw praktijkcijfers..

Oh well.. we gaan het zien. Vanavond wordt (als het goed is, dan eindelijk) het glas bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kmf schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:47:
[...]

Je kan dat zelf omrekenen naar andere verwarmingsmethodes. :)

Voor mij is dat €830.92 aan stroom en heb ik nog €1.47k te gaan. (ik had 1,1k subside gehad)
In gas zou dat maar een besparing zijn van 188€ voorlopig, en dat op circa 2 jaar. Dus mijn schatting van 50-70€ per jaar aan gas in besparing is een beetje te conservatief, maar ook niet zo heel ver er naast.

Blijft dat jij er in geslaagd bent om voor circa 3200€ - 1100€ = 2100€ een zonneboiler te installeren. Dat lukt in België niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gwaihir schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:04:
[...]

Ik probeer zo'n 5.500 à 6.000MWh/jaar uit 83 HP te gaan trekken, ook Zuid 45 graden. (Basis: Econo.nl berekening.) Dat is dan ca. 10% boven jouw praktijkcijfers..

Oh well.. we gaan het zien. Vanavond wordt (als het goed is, dan eindelijk) het glas bezorgd.
Die 6.000 MWh kan je misschien binnenhalen, maar de vraag is of je die nodig hebt.
In de zomer ga je sowieso een pak energie oogsten die je niet kan benutten omdat je vat toch al op temperatuur is.
Trouwens, die 3.7 MWh is gerekend op een kleine 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:04:
[...]

Klopt. En ook nog min of meer vrijstaand. Dus ook de opkomende zon doet een klein beetje mee.
Tommie12 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:18:
[...]

In gas zou dat maar een besparing zijn van 188€ voorlopig, en dat op circa 2 jaar. Dus mijn schatting van 50-70€ per jaar aan gas in besparing is een beetje te conservatief, maar ook niet zo heel ver er naast.

Blijft dat jij er in geslaagd bent om voor circa 3200€ - 1100€ = 2100€ een zonneboiler te installeren. Dat lukt in België niet.
In NL misschien ook niet (meer). De subsidieregeling was versoberd heb ik begrepen.
Tommie12 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:20:
[...]

Die 6.000 MWh kan je misschien binnenhalen, maar de vraag is of je die nodig hebt.
In de zomer ga je sowieso een pak energie oogsten die je niet kan benutten omdat je vat toch al op temperatuur is.
Dat klopt niet, als het systeem op de levensstijl van het gezin is samengesteld, dan zal een "overschot" simpelweg als buffer dienen voor de bewolkte dagen. Ik heb afgelopen 2 jaar maar 1x stagnatie meegemaakt. En dat was toen we 3 weken op vakantie waren midden zomer.

Normaal gesproken verbruiken we het warme water in de zomer in 2 dagen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Voor de geinteresseerde hierbij het scriptje om een Arduino te gebruiken als omvormer 0-10V naar PWM.

const int AnalogInPin = 17;
const int PWMPin = 3;
const int LED = 13;

int AnalogValue = 0;
int PWMValue = 0;

void setup() {
// Seriele communicatie
Serial.begin(74880);

// Pin initialisatie
pinMode(AnalogInPin, INPUT);
pinMode(PWMPin, OUTPUT);
}

void loop() {
//Serial.println(analogRead(AnalogInPin)); //Ingangswaarde op output voor debug
AnalogValue = constrain(map(analogRead(AnalogInPin), 0, 1000, 0, 100), 0, 100); //(Mapping aanpassen voor calibratie bijv. gebruik zenerdiodes)
Serial.println(AnalogValue);
PWMValue = constrain(map(AnalogValue, 0, 100, 0, 255), 0, 255);
analogWrite(PWMPin, PWMValue);
analogWrite(LED, PWMValue);
Serial.println(PWMValue);
delay(100);
}

En nog een afbeelding van het concept printje (En de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij nog steeds zo draait :X )

https://tweakers.net/ext/f/Uh2FSBhk1k4CCNCKlGZ3Piw7/full.jpg

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helhond
Een zonneboiler is misschien niet de goedkoopste oplossing.
Maar wel een oplossing die wat meer comfort en wat duurzamer is of kan zijn dan de goedkoopste oplossing.

Zo staat een warmtepomp in de zomer geluid te produceren, als jij buiten in je tuin zit,
en een warmtepompboiler kan in je huis geluid produceren.

Wat betreft de duurzaamheid, als de zon er is heeft een zonneboiler een enorm COP. (Vele malen efficiënter dan PV of WP).
Mijn solarpomp trekt maximaal 45 watt, maar op piek momenten werd er aan 3,5 kW aan energie in het vat gestopt. Dat is een COP van 70+, en meestal draait de pomp nog niet eens op half vermogen, de werkelijk COP ligt dan zelfs nog hoger.

Vergelijk het met auto rijden, je kan een goedkope (gehorige en benzine slurpende) middenklasser kopen, je kan ook een "zuinige", comfortabele, stille Tesla kopen. Beide hebben een andere prijskaart.

Die keuze moeten mensen zelf maken, het punt waar ik mij wel hier in dit topic altijd aan erger (maar niet alleen hier) is dat mensen het altijd maar over de terugverdientijd hebben.

Offtopic:
Bij juist deze dingen (zonnecollectoren, WP, PV) zeurt Jan Modaal het hardst over de TVT. Dit terwijl het hem juist geld bespaard/oplevert. Er wordt echter nooit gesproken over de TVT van auto's, mobieltjes etc. etc.
(Bij een auto ben je de eerste maanden/jaren al gauw enkele duizenden waardeverlies, en ook mobieltjes van 500-800 euro worden in paar jaar afgedankt, maar oh god een zonneboiler zal een paar 100 euro duurder zijn voor over een tijd bestek van 10 jaar.)
Maar Jan Modaal koopt wel elk 2 jaar de nieuwste iPhone, en om de 4 jaar moet er weer een nieuwe auto op de stoep staan, over kapitaal vernietiging gesproken 8)7

Ik betaal liever iets meer voor comfort, stiller of een duurzamer alternatief.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 11-02-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@kmf
6000 MWh is ca 600m3 gas.
Met 600 m3 gas kan ik een kleine 200m³ water opwarmen van 10 naar 40 graden.

Gesteld dat in een normaal huis, ongeveer de helft van het water verwarmd wordt zou je 400m³ water verbruiken.
Sowieso, 200m³ warm water, dat is 550 l per dag, en met een douche van 10l/min is dat 55 minuten douchen. Dat is veel, heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Helhond schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:53:

Bij juist deze dingen (zonnecollectoren, WP, PV) zeuren mensen het hardst over de TVT. Dit terwijl het hun juist geld bespaard/oplevert. Er wordt echter nooit gesproken over de TVT van auto's, mobieltjes etc. etc.
(Bij een auto ben je de eerste maanden/jaren al gauw enkele duizenden waardeverlies, en ook mobieltjes van 500-800 euro worden in paar jaar afgedankt, maar oh god een zonneboiler zal een paar 100 euro duurder zijn voor over een tijd bestek van 10 jaar.)

Ik betaal liever iets meer voor comfort, stiller of een duurzamer alternatief.
Daar ben ik het niet mee eens.
Warm water = warm water. Zonnewarm water gaat me niet beter wassen.

Tuurlijk is de TVT van belang, en niet alleen voor mijn eigen portefeuille.
In België is de MEERPRIJS van een zonneboiler tov gewoon warm water met gas maken ca 5000€.
Die meerprijs, daar verwacht ik een terugverdientijd voor, anders koop ik dat echt niet. Nu verwacht ik niet dat het op 3 jaar terugverdiend is, maar in elk geval op een termijn van 15-20 jaar, want tegen dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat je wel eens een pomp of een vat moet vervangen.

Daarenboven, de hele installatie heeft ook een ecologische voetafdruk. Die glazen collectoren, dat vat en de pomp moeten ook geproduceerd, getransporteerd en geïnstalleerd worden. Dat kost tijd, moeite, geld en dus ook CO2.

Dan is de vraag of zelfs die CO2 echt wel terugverdiend wordt. In een huishouden van 1-3 personen durf ik dat echt wel te betwijfelen.

En om terug te komen op de centen: is er niet meer CO2 besparing te halen met een investering van 5000€.
Wat als we met 100 of 1000 elk 5000€ inleggen en daar een windmolen voor kopen, en dan de opbrengst verdelen, los van wat de staat er nog als subsidie bij legt.
Of die 1000€ subsidie dan goed besteed is, dat is een fundamentele vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Tommie12 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:06:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.
Warm water = warm water. Zonnewarm water gaat me niet beter wassen.

Tuurlijk is de TVT van belang, en niet alleen voor mijn eigen portefeuille.
In België is de MEERPRIJS van een zonneboiler tov gewoon warm water met gas maken ca 5000€.
Die meerprijs, daar verwacht ik een terugverdientijd voor, anders koop ik dat echt niet. Nu verwacht ik niet dat het op 3 jaar terugverdiend is, maar in elk geval op een termijn van 15-20 jaar, want tegen dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat je wel eens een pomp of een vat moet vervangen.

Daarenboven, de hele installatie heeft ook een ecologische voetafdruk. Die glazen collectoren, dat vat en de pomp moeten ook geproduceerd, getransporteerd en geïnstalleerd worden. Dat kost tijd, moeite, geld en dus ook CO2.

Dan is de vraag of zelfs die CO2 echt wel terugverdiend wordt. In een huishouden van 1-3 personen durf ik dat echt wel te betwijfelen.

En om terug te komen op de centen: is er niet meer CO2 besparing te halen met een investering van 5000€.
Wat als we met 100 of 1000 elk 5000€ inleggen en daar een windmolen voor kopen, en dan de opbrengst verdelen, los van wat de staat er nog als subsidie bij legt.
Of die 1000€ subsidie dan goed besteed is, dat is een fundamentele vraag.
5000 euro is wel echt te veel voor een standaard zonneboiler setup voor 1-3 personen.

Wat denk je dat de ecologische voetafdruk is van 10+ zonnepanelen in vergelijk met een zonneboiler?
Daarbij zit je dus ook met een buffer, dit heb je ook nodig i.c.m. een WP(B ), dus dat zal veel van elkaar afwijken. Dus dat CO2 verhaal kan je wel tegen elkaar weg strepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Factor 1000 ernaast wat betreft MWh versus kWh, maar we begrijpen de strekking.

5000 euro is ook wel fors. Ik heb zelf twee tweedehands sets samengestelt, en zelf op het dak gezet. Zo was ik voor weinig klaar. Nieuw en door installateur gedaan had het ook zo 4000 euro moeten kosten gok ik. Maar dan heb ik wel een behoorlijk grote setup. Ben benieuwd wat je voor 5000 euro krijgt.

Maar de vragen zijn terecht.

Een tijdje na het installeren van de zonneboiler zijn we ook nog eens over gegaan naar een all-electric woning met warmtepomp. Hierbij was het mooi dat ik al een vat had staan.
Maar achteraf had ik de zonneboiler stap denk ik overgeslagen. Zonnepanelen zijn veelzijdiger, vooral met elektrisch rijden. Uiteraard is salderen wel erg makkelijk en wordt dat ook minder.

Maar zelfs met een moderne all-electric woning met warmtepomp vind ik een kleine zonneboiler een mooie toevoeging.

Want een vat heb je dan toch. Heel vaak met een extra spiraal. Dan is het alleen een pomp en een collector op het dak (1tje i.p.v. 3 ofzo) waarmee je de warmtepomp in de zomermaanden buiten spel kan zetten en veel hogere temperaturen kan halen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik heb een setup die @!null beschrijft.

Ik heb eerst een zonneboiler met subsidie genomen, zodat ik daarop de monoblok WP kan aansluiten (weer met subsidie).
In de zomer heb ik gratis warm water, en ook deels CV ondersteuning gezien het een buffer gevuld is met CV water en er een hygiene spiraal door heen loopt.
In de winter zal de buffer op temperatuur (±30°C) worden gehouden door de WP, en het restant voor SWW wordt gedaan met een doorstroomverwarmer. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik niet een vat de hele winter op hoge temperatuur wil houden, en ook geen legionelle-preventie runs wilde.

Hogere SWW temperaturen (40+°C) doet een WP toch met laag COP, en je stilstand verlies neemt ook toe.
Het verwarmen met een WP t.o.v. een doorstroomverwarmer zal dus qua verbruik tegen elkaar weg te strepen zijn.

De zonnecollectoren hangen hier overigens tegen de gevel, op een plek waar ik niet zo snel PV zou hangen.
Maar waar perfect overgedimensioneerde zonnecollectoren passen die onder een relatief steile hoek staan zodat in het voor een najaar er meer opwekking is i.v.m. laagstaande zon. Hoog zomer brengen ze wat minder op doordat ze hoek minder gunstig is, om zo wat stagnatie te voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Helhond op 12-02-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tommie12 Hier een beetje hetzelfde verhaal als @Helhond, voor de WP toch al een buffervat (of 2) nodig, waarbij een los vat niet veel minder kostte dan een complete ZB set na subsidie. Dan is de keuze gauw gemaakt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tommie12 Het hoeft niet.. Je lijkt glashard te willen horen dat je het niet moet doen, maar je zit hier nu eenmaal in een groep mensen die daar veel genuanceerder over denken. Maak gerust je eigen keuze.

6 MWh is inderdaad zo'n 600m3 gas die ik hoop te besparen. (Ik nam 't puntje als decimaalteken over van de reactie die ik aanhaalde. Je raakt 'm ergens kwijt, maar 't is inderdaad 6 MWh / 6000kWh / pakweg 600m3 gas.)

Het gesprek gaat over de besparing, dus niet over de bruto opbrengst incl. weggooide zomerhitte. Je leest er denk ik overheen dat het om installaties met CV-ondersteuning gaat? (En neemt aan dat anderen ook over zaken heen gelezen hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Versta me niet verkeerd, maar ik reken graag.
Als je de verkopers contacteert, dan krijg je besparingen voorgeschoteld die astronomisch zijn, en dan ben ik nogal sceptisch.
Prijzen in B zijn gewoon gek.
Een verwarmingsketel vervangen kost hier ook,makkelijk 5000€ waar het in NL de helft is.

Zonnepanelen heb ik wel gelegd, en die doen al 10 jaar netjes hun werk.
Maar waar ik een dubbel gevoel bij heb is om eerst een zonneboiler te zetten, en dan een regendouche die 25l/m nodig heeft. Maar ik begrijp dat water ook een pak goedkoper is. Wij betalen makkelijk 5€ per kuub, dus dat tikt aan. Ik douche ook onder een regendouche, maar daar komt maar 10l per minuut uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Hier een zonneboiler met SWW gevuld, 350 liter met 48 HP. Het probleem met een ZB is dat het moeilijk te rekenen is wat de TVT is. Ik ben er na het plaatsen van de ZB ook mee gestopt. Een ZB is nl meer dan warmte opwekken voor SWW.
Het is in de meeste gevallen ook een ondersteuning van je CV, wat al helemaal lastig is terug te rekenen.
Reken je daarbij de hotfill naar je wasmachine, vaatwasser, zwembadje etc. mee dan is het rekenen al helemaal onbegonnen werk.

Een ZB zou je altijd moeten doen...het vat wat je ermee binnenhaalt kan je multifunctioneel inzetten en met warmte vullen uit allerhande bronnen.

Daarnaast is het écht gratis douchen in de zomer priceless...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Naast het feit dat het rendement van een ZB moeilijk te vergelijken is met andere opwarmingsmethodes*, is het "ingewikkeld" om een correcte balans te vinden. Te veel variabelen. Hoeveelheid water, opstelling, hoek van de collectors, richting.
Techniek is supersimpel. Systeemontwerp superlastig.

Zonnepanelen zijn wat dat betreft veel makkelijker te berekenen. Richting, hoek en WP en je kan een vrij nauwkeurige voorspelling maken.

(*Een warmtepomp is heel zuinig. Maar boven de 40 graden, gaat de COP toch flink omlaag.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:46
Ik vind het altijd wat een vreemde benadering van tvt soms.
Stel je hebt een gasloze woning betreffende de verwarming, dan zul je voor sww wat anders moeten regelen. Of een knappe electrische boiler van circa €1500,-(of wpb) inclusief installatie of een gasaansluiting(aanschaf ketel)nu weet ik uit eigen ervaring dat je zeker met 5 personen minimaal 200 m3/jaar bespaart. Dat kost inclusief vastrecht circa €400,-/jaar.

Conclusie;
Sww gas, is aanschaf ketel en €400,-/jaar(eigenlijk komt onderhoud ketel er nog bij)
Sww electrisch, aanschaf boiler €1500,-
Sww met zonneboiler , aanschaf inclusief installatie €6500
Dus zonneboiler €6500-€1500(geen aanschaf wpb of elektrische boiler of ketel)-€1000,-(subsidie, is bij benadering)= €4000,-
Besparing door geen gas aansluiting meer, is tvt 10 jaar, dit is geheel in het nadeel van van de zonneboiler berekend, achter de komma komt het nog wel veel gunstiger uit.
Dit bovenstaande was deels op mijn eigen situatie van toepassing, in mijn laatste jaar met ketel alleen voor Sww met zonneboiler was mijn gasverbruik 84m3, dit was inclusief vastrecht circa €3,75/m3!!

Moraal van het verhaal; bij een zonneboiler hoeft de tvt echt geen issue te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door vanderv op 14-02-2020 11:23 . Reden: Tekst aanpassing ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wat ik eventueel zou kunnen doen om te berekenen hoeveel mijn z-boiler mij heeft bespaart, is kijken naar de temperaturen van onder in het vat.
  1. Als deze plots zakken, ga ik er vanuit dat er uit het vat gehaald word, ergo, hij levert heet water aan de CV.
  2. Als deze heel langzaam zakt is het dus generieke afkoeling = negeren.
  3. Als deze plots stijgt, ga ik er vanuit dat er energie in het vat gestopt word.
Met name punt 1 kan ik op basis van de temperaturen vermenigvuldigd met de grote van het vat een energiehoeveelheid bepalen. :)
Het is alleen wel zo, dat ik kijk naar 'onderin' het vat, en kan dus niet het volledige volume nemen om de energieke hoeveelheid te bepalen. :?

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 18-02-2020 16:21 ]

• ruuds
Omdat ik een deel van het leidingwerk van mijn zonneboiler ga vervangen, verwacht ik dat ik ongeveer een week het systeem zonder vloeistof heb.

Ik ben daarbij bang dat de heatpipes te heet worden omdat ze niet worden 'gekoeld' door vloeistof. Ik zit er dus aan te denken om de heatpipes uit de manifold te halen en deze ergens tijdelijk op te bergen. Afdekken met doek zie ik niet zo zitten ivm de wind.

Het systeem heeft -gok ik- zo'n 10 jaar gedraaid. Zou het kunnen zijn dat ik problemen ondervind bij het verwijderen van de heatpipe-koppen uit de manifold? In principe zouden deze alleen met warmtegeleidende pasta in de manifold gezet moeten zijn, maar ik zou niet durven zeggen wat een tijdsverloop van 10 jaar daarmee doet.

Iemand tips en/of ervaringen?

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ruuds In de handleiding van mijn heatpipes staat dat deze prima zonder vloeistof in de zon kunnen blijven liggen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Voordeel van heatpipes is dat, eenmaal alle vloeistof verdampt is, het warmtetransport nagenoeg volledig stilvalt. De collectoren in de glazen buis worden dus nog warmer, maar de manifold blijft op een redelijke temperatuur hangen (ik dacht rond de 170° maximum).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ruuds
@Rimco in mijn handleiding staat het niet expliciet vermeld, maar al die dingen zijn natuurlijk rond hetzelfde concept gebouwd.

Wat @naftebakje zegt is inderdaad dat er geen warmtetransport is, alleen de koppen worden mijn inziens enorm warm wat wellicht weer invloed heeft op de rest van de manifold.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Het principe van het systeem is dat wanneer de buffer zijn maximum temperatuur heeft bereikt de vloeistof in het manifold en deels het circuit verdampt. Dan worden de heatpipes flink heet (die van mij ca. 200 graden), maar daar zijn ze op ontworpen. Zelf zou ik het overigens ook niet een fijn idee vinden en er een paar oude lakens omheen binden (die waaien niet zomaar weg en zo ja so be it).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
lbreman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:15:
Het principe van het systeem is dat wanneer de buffer zijn maximum temperatuur heeft bereikt de vloeistof in het manifold en deels het circuit verdampt.
Waardoor er alleen nog een gas (stoom) in dat stuk zit en de warmteoverdracht niet veel meer voorstelt. Leeg = hetzelfde effect. Dus ze kunnen op zich rustig in de zon blijven liggen bakken tijdens dat onderhoud.

[De onze komen (woensdag) laag bij de grond te staan. Makkelijk bij te komen, dus ook ik zou er in zo'n geval toch wat lakens overheen binden.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Waardoor er alleen nog een gas (stoom) in dat stuk zit en de warmteoverdracht niet veel meer voorstelt. Leeg = hetzelfde effect. Dus ze kunnen op zich rustig in de zon blijven liggen bakken tijdens dat onderhoud.

[De onze komen (woensdag) laag bij de grond te staan. Makkelijk bij te komen, dus ook ik zou er in zo'n geval toch wat lakens overheen binden.]
De (vacuum)buizen aan de buitenkant worden niet warm, alleen intern. (Dat is het fijne van het vacuum natuurlijk :+ )
De manifold (+leidingen) kan natuurlijk warm worden, door de geleiding vanaf de condensor.

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 28-02-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, we zouden dat afdekken puur doen omwille van een (waarschijnlijk misplaatst?) gevoel dat het de levensduur van de heatpipes zal verlengen.

Vind dat wel grappig eigenlijk. @ruuds vraagt hoe ermee om te gaan en we zeggen allemaal a) gaat vanzelf goed + b) maar ik zou er toch voor de zekerheid een laken over leggen als dat enigszins kan. Lekker consequent, hè? Zelfs ZB tweakers zijn net echte mensen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
In ieder geval wel interessant om alles te lezen :)

Aangezien niemand de pipes zou verwijderen, denk ik dat ik er een lakentje (misschien voor het geweten inderdaad) overheen span. Mocht de pleuris uitbreken mbt wind dan kan ik dat er altijd nog tijdelijk afhalen. Het platdak waar alles op staat is in ieder geval goed bereikbaar.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
ruuds schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:30:
In ieder geval wel interessant om alles te lezen :)

Aangezien niemand de pipes zou verwijderen, denk ik dat ik er een lakentje (misschien voor het geweten inderdaad) overheen span. Mocht de pleuris uitbreken mbt wind dan kan ik dat er altijd nog tijdelijk afhalen. Het platdak waar alles op staat is in ieder geval goed bereikbaar.

Dank!
Of je doet het laken los over elke buis en zet het vast met klitteband, is de wind geen probleem en kan je het na afloop makkelijk weer verwijderen. Kwestie van een laken in stukken verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Hallo allemaal,

in augustus ga ik het huis grondig verbouwen en denk daarbij ook om een zonneboiler aan te schaffen. Ik wil van het gas af, dus heb warm water vanuit de boiler voor zowel warm water gebruik als CV.

Het idee is:
- hygiënevat van 800 liter
- 60 heatpipes nagenoeg pal op het zuiden op m`n schuine dak.
- hout CV kachel (met zelf gekapt hout)
- als back-up een elektrisch verwarmingselement.

- 16 zonnepanelen

- nieuwe keuken met o.a. een Cooker
- vloerverwarming door het hele huis

In de zomer is het idee om mijn warmte overschot in een zwembad kwijt te raken mocht dat nodig zijn.

Volgens mijn installateur is 60 HP op 800 liter voldoende maar ik twijfel daar nog over of dat voldoende is. Ook het elektrisch verwarmingselement zou volgens hem beter zijn dan een doorstroomverwarmer.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van bovengenoemde installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
Sumar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:53:
Hallo allemaal,

in augustus ga ik het huis grondig verbouwen en denk daarbij ook om een zonneboiler aan te schaffen. Ik wil van het gas af, dus heb warm water vanuit de boiler voor zowel warm water gebruik als CV.

Het idee is:
- hygiënevat van 800 liter
- 60 heatpipes nagenoeg pal op het zuiden op m`n schuine dak.
- hout CV kachel (met zelf gekapt hout)
- als back-up een elektrisch verwarmingselement.

- 16 zonnepanelen

- nieuwe keuken met o.a. een Cooker
- vloerverwarming door het hele huis

In de zomer is het idee om mijn warmte overschot in een zwembad kwijt te raken mocht dat nodig zijn.

Volgens mijn installateur is 60 HP op 800 liter voldoende maar ik twijfel daar nog over of dat voldoende is. Ook het elektrisch verwarmingselement zou volgens hem beter zijn dan een doorstroomverwarmer.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van bovengenoemde installatie.
Hoi,

Opzich wel prima opzet, maar hoe is je stook plan? Je vvw gaat in het stookseizoen max 35 graden water nodig hebben, over langere tijd (uren per dag). (of heb je hoge temp vvw?) Maar je wilt over hetzelfde vat ook gaan douche dus het vat wordt 60 graden.
Daar kun je geen onderscheid in maken want je gebruikt hetzelfde vat.

In de zomer geen issue, collectoren houden 't vat makkelijk op temp.

in het tussenseizoen gaat je cv het vat snel leegtrekken qua warmte(binnen een uur zeker) . Dat kunnen je collectoren niet bijbenen dan, dus moet je bijstoken. Hoe ga je dat aansturen precies? Werkt dat samen met de collectoren? Bijv: Als 't vat smorgens 60 graden (douche) dan trek je er miss 10 graden uit met douchen, hou je 50 over. Doen je collectoren niks meer de hele dag, want dat halen ze bijna nooit.

Ergo, denk even goed na wat je warmtevraag is over de seizoenen, en hoe jouw opstelling die gaat invullen.

Qua elektrische element, wat moet je daarmee? Snap dat niet... Wanneer wil je die gebruiken dan? Makkelijk voor de installateur, maar wat levert 't op voor de klant?

Je kan ook nog kijken naar prioriteit stelling met extra, vat. Bijv 250l,die warmen je collectoren sneller op, dus langer zonneboiler seizoen (heeft ook tegens)

Mijn situatie is vergelijkbaar, maar dan geen cv kachel maar warmtepomp (lucht/water).
Mijn vat is in 't stookseizoen net genoeg voor de vvw, en daar zorgt de wp voor.
Voor douche hangt er een doorstromer achter die dan 25 graden bij verwarmt.
Zomer is 't vat op max temp dus doet de doorstromer niks. Tussenseizoen gaat alle collector warmte de cv in, tenzij die helemaal uit slaat. Wp schakelt bij op de water temp van 't vat dus als de collectoren voldoende doen, blijft de wp uit.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
- Qua stoken zal het niet veel anders zijn dan nu, hij brand de hele dag door en daarmee krijg ik het vat wel richting de 90 graden vermoedt ik. Er zal nog een schakelaar tussen moeten om ervoor te zorgen dat er geen 90 graden uit de kraan komt uiteraard.

Het idee is dat als we thuis zijn de houtkachel aan staat en er dus voldoende warmte is in het vat (ik weet dat het tijd nodig heeft om op te warmen). In een tussenseizoen vind ik het nog een beetje lastig inschatten, vandaar ook mijn vraag of er voldoende heatpipes zijn.

Het elektrisch element had ik bedacht voor het geval we bijv. een week van huis zijn en de vloerverwarming wel gevoed moet worden. Dat element verwarmt dan bijv. tot het maximum wat nodig is voor de vvw.
Voor m`n gevoel is een doorstroomverwarmer een betere optie maar wat ik van de installateur begreep was zo`n element beter.

Misschien dat een optie met een warmtepompboiler dan een goede optie is?

Met douchen wil ik gebruik gaan maken van een wtw systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Sumar op 02-03-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Sumar: ik heb een 500 liter buffer met hygienespiraal (icm 60 heatpipes) die een warmtepompboiler van 200 liter voedt. Werkt prima; in de zomer wel af en toe stagnatie, dus sluit nu ook de wasmachine er op aan (via een thermostatisch mengventiel ingesteld op 45 graden). 's Zomers vullen we het opblaaszwembadje wel eens met warm water als de buffer op 90 graden staat. Bij mij is de besparing op gasverbruik ca. 20%. Daarnaast hoeft de warmtepompboiler 's zomers niet zelf te verwarmen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Sumar Voor meer inzicht raad ik je toch aan om begintopic goed te bestuderen. Ook het topic (deel 1 & 2) door lezen zal je veel inzicht geven, er zijn al veel mensen je voorgegaan met dezelfde situatie.

Ook over de verhoudingen (1:10) van heat pipes staat genoeg geschreven.
Uitgaand van die verhouding zit je een de krappe kant. 60 HP zou mooi op een vat van 600L zijn of nog minder. Hoe kleiner de verhouding hoe groter de opbrengst. Een prio opstelling is helemaal mooi zoals @Baapje327 beschrijft, maar daar moet je de ruimte/geld voor (over) hebben. Ook hier staat voldoende over geschreven.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@Sumar zoals gezegd is de verhouding wat krapjes. Daarnaast heb je de heatpipes ook op een schuin dak, waardoor deze eigenlijk uren gaat missen.
Ik heb ook mijn heatpipes met 1:10 op het zuiden, maar dan vrijstaand op een plat dak. Vroeg in de ochtend beginnen de collectoren al op te warmen (zoals nu) om in de middag flink meters te maken. Een vliegende start zeg maar.

Een doorstroomverwarmer verwarmt enkel hetgeen wat je nodig hebt. Je hebt wel minder flow dan een open vat. Een elektrisch element verwarmt ongeacht of je het nodig hebt en dan heb je dus te maken met stilstandverlies.

Als je de ruimte hebt is een kleinere vat (600liter) in combinatie met warmtepompboiler en zonneboiler in prio opstelling de mooiste/allround oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Bedankt voor de reacties tot zover, ik ga er zeker mee aan de slag.

Kort samengevat, het aantal heatpipes is te weinig. De opstelling met een warmtepompboiler werd ook al genoemd door mijn installateur. Een overweging waard. De techniekruimte wordt 180x130 cm.

Ik vroeg me ook af of een doorstroomverwarmer voor de vvw en 1 voor gebruik warm water ook een optie is (ipv verwarmingselement). Dan blijf je wel maximaal gebruik maken van de warmteafgifte van de heatpipes. Iemand ervaring met die opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

De tweakers met HP's zullen al wat langer wat meer warmte hebben opgewekt, maar hier (3x vp collector en 200L met cv ondersteuning) begint de warmte echt binnen te komen. Het vat is al bijna 20 graden warmer dan vanmorgne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Yes, vandaag eindelijk weer eens de 50 graden aangetikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sumar Hey, dat is ongeveer onze installatie! Onderschat de regeltechniek niet (als werk / kostenpost); zo'n combinatie is niet gebruikelijk. Wij zijn uiteindelijk voor een Loxone installatie gegaan. Die lijkt* alles prima te kunnen, maar kost ook flink. [*We zijn nog volop in opbouw.]

Vergeet doorstroomverwarmer voor de VVW maar; absurde stroomkosten.

Afijn, lees mijn posts hier maar 'ns door voor meer over onze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Uiteindelijk dus toch het zaakje afgedekt met een zeil, en afgelopen weekend het leidingwerk vervangen. Moet zeggen dat ik positief verrast ben hoe makkelijk de flexibele rvs ribbelbuis te verwerken is!

Vantevoren het systeem nog doorgespoeld met Fernox solar cleaner, en moet zeggen dat het niet heel fris was wat er nog allemaal uit kwam :)

Tot nu toe ook geen lekkages, dus komend weekend kan het water er uit en het verse glycol er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
@ruuds waar heb je uw flex rvs buis gekocht..? en wat voor isolatie heb je genomen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Bij OEG. De isolatie is 13mm (ze hebben ook 20mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
hmmm. vandaag een raar fenomeen opgemerkt. Mijn Resol heeft de pomp niet uitgeschakeld. Deze bleef op minimale snelheid draaien, ook al was de zon weg. Er werd dus zo een paar graden onttrokken uit de boiler.

Stekker even erin en eruit gehaald voor een reboot. Morgen even opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Van de week ook raar fenomeen. ik had de boiler opgestookt naar 60 graden voor de legionella run en om uberhaupt gas te besparen voor dit stookseizoen. ik wil per se onder de 300 kuub blijven dit jaar. echter, zelfs als mijn vat 60 graden is, bleef de ketel doorstoken.

ik zag dat er ongeveer 30 graden uit de CV retour de CV spiraal in ging, en kwam er maar met 35 graden uit. zo schiet de ondersteuning nog niet echt op....er zit geen mengkraan na de ZB om de retour naar beneden te krijgen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fabstar81 Te hoge flow?

Hier recent het bad vol laten lopen met top van het vat op 70 graden, maar voor slechts ca. 1/3 van de hoogte, dus: 300 liter heet, 500 koud (20 graden). Met de kraan vol open (en flinke leiding-diameter) leverde dat lauwig water op uit de hygiënespiraal. Tja, wat rustiger aan doen met bad vullen dus, onder die omstandigheden.

Kun je dat je CV-ketel ook leren? ;)

Ik denk van niet, maar dat het ook niet hoeft: als je zo'n hoge flow hebt, dan trek je de warmte ook bij 5 graden delta-T wel vrij snel mee uit je vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 14:41
Okay, een hele leesactie dit forum, maar ik wil toch jullie iets voorleggen. Ik heb een nieuwbouwwoning met RVE norm 0.4. CV Ketel (intergas) op gas (vergunning net aangevraagd voor het gasloze tijdperk), mechanische ventilatie en 4 PV van 295wP. Ik wil nog niet overstappen op een warmtepomp/van gas af in verband met het feit dat ik verwacht dat hier nog een hele doorontwikkeling in plaats gaat vinden, dus daar wil ik zeker nog mee wachten. Maar ik kan nu al wel wat doen. Ik weet nog niet wat ons verbruik gaat zijn, want we wonen er nog niet, maar vanwege de subsidieregeling die afgebouwd zal gaan worden (denk ik) wil ik eigenlijk al wel gaan schakelen. Ik zit serieus een ZB systeem te overwegen. Vat zal op 2e bouwlaag geplaatst worden. Bij een klein vat kan deze naast de CV ketel komen, bij een groter vat op ongeveer 6m van de CV ketel (al voorziening getroffen om leidingen te kunnen trekken). Nu lees ik dus voorbeelden over 2 vaten, wel/niet aansluiten op CV-systeem of alleen SWW. Ik kom er echter maar niet uit, want het type woning is vaker een ouder type woning en geen prima geisoleerde nieuwbouwwoning. Even wat gegegevens:
- Huishouden is nu 2 personen, maar 3e is op komst :)
- Dak is gedeeltelijk plat, dus collectoren zijn prima te richten
- Nieuwbouw-tussenwoning
- Alles is vloerverwarming en elke kamer heeft eigen thermostaat (danafor)
- Op de vloer kan ik een buffervat van 400L kwijt qua gewicht (nagevraagd bij contructeur), heb dan nog een beetje 'speling'

Een van de offertes zijn CPC collectoren, maar ik lees in openingspost dat deze door schaduwvorming ook kunnen blokkeren. Is dat bij vlakke dak plaatsing nu ook een dusdanig negatief iets om hier niet voor te gaan en voor heatpipes te gaan?

Mijn doel is om toch wat geld te besparen, maar dat hoeft niet binnen 5 jaar. TVT is dus niet het belangrijkste, maar ik ben nu ook weer geen millieufanaat die tot het uiterste wil gaan om zonneenergie te gebruiken en van het gas af te gaan (maar heb het ook niet nodig voor koken, dus wellicht in de toekomst....)

Ik hoop dat jullie mij op basis van deze info een beetje de goede richting in kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gwaihir schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:27:
@fabstar81 Te hoge flow?

Hier recent het bad vol laten lopen met top van het vat op 70 graden, maar voor slechts ca. 1/3 van de hoogte, dus: 300 liter heet, 500 koud (20 graden). Met de kraan vol open (en flinke leiding-diameter) leverde dat lauwig water op uit de hygiënespiraal. Tja, wat rustiger aan doen met bad vullen dus, onder die omstandigheden.

Kun je dat je CV-ketel ook leren? ;)

Ik denk van niet, maar dat het ook niet hoeft: als je zo'n hoge flow hebt, dan trek je de warmte ook bij 5 graden delta-T wel vrij snel mee uit je vat.
de flow is inderdaad vrij hoog. heb de pompsnelheid van de ketel best hoog staan. die kan misschien wel wat lager. ik had dat gedaan om te checken of het huis geschikt is voor een waterpomp, aangezien die nogal wat liters per uur verstoken.

het is ook niet zo een probleem....een delta-T van 5 vragen is best aardig. echter, het gaat erom dat de ketel met 40 graden stookt en dus die 5 graden van 35 naar 40 bij gaat stoken. en dat kost gas, terwijl je zou verwachten dat de ketel niets hoeft te doen met zo een vat op temperatuur...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fabstar81 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:56:
[...]

de flow is inderdaad vrij hoog. heb de pompsnelheid van de ketel best hoog staan. die kan misschien wel wat lager. ik had dat gedaan om te checken of het huis geschikt is voor een waterpomp, aangezien die nogal wat liters per uur verstoken.
Bij lage temperatuur en delta-T. 35/30 is dan heel representatief voor een WP. Het is 'n keuze. Wil je die 40 graden of meer, dan moet je de flow weer verlagen.

Ik denk trouwens niet dat het gas kost; gasketels halen het hoogste rendement als ze zijn terug-gemoduleerd bij een bescheiden retour temperatuur (want dan condenseren ze het meest). Je verbruikt de warmte uit je vat wat langzamer, maar op gaat hij toch wel?
iruoy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:37:
Nu lees ik dus voorbeelden over 2 vaten, wel/niet aansluiten op CV-systeem of alleen SWW. Ik kom er echter maar niet uit, want het type woning is vaker een ouder type woning en geen prima geisoleerde nieuwbouwwoning.
Alleen maar beter. Bij prima isolatie hebben de meeste duurzaamheidsacties op het vlak van verwarming juist méér zin. (Totdat je het over een zéér geïsoleerd passiefhuis hebt, waar zaken als vloerverwarming geheel wegvallen als overbodig. Dan verandert het plaatje.)
Een van de offertes zijn CPC collectoren, maar ik lees in openingspost dat deze door schaduwvorming ook kunnen blokkeren. Is dat bij vlakke dak plaatsing nu ook een dusdanig negatief iets om hier niet voor te gaan en voor heatpipes te gaan?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, ook niet na de startpost erbij te pakken. CPC kan niets met licht van achter, bedoel je dat? Dat zou bij plat dak geen probleem moeten zijn, daar je perfect zuid kunt richten. Verder duidt CPC spiegels achter de (heat)pipes aan. Dat is dus geen of / of. Rustig doen, lijkt me.

M.i. probeert de startpost de claims over CPC slechts een beetje te nuanceren.Op papier zijn ze da bomb. De startpost legt uit dat dit met tests onder laboratorium omstandigheden wordt gestaafd, waar in de praktijk wel wat haken en ogen aan zitten. Hier zijn vorige week 83HP CPC geplaatst. Niet een hele bewuste keuze voor of tegen; het voorkeursmerk van de installateur bleek simpelweg CPC geleverd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@iruoy in jouw geval zou ik zelf gaan voor een warmtepompboiler in combinatie met het bijplaatsen van extra zonnepanelen. Dan heb je voor warm water de CV niet meer nodig, en hoeft een toekomstige warmtepomp enkel te verwarmen. De voorziene 400 liter buffer is krap bemeten voor vloerverwarming, mocht je minimaal 500 (liever meer) kwijt kunnen dan is een zonneboiler icm vloerverwarming interessant.

Een alternatief is de zonneboiler enkel te gebruiken voor SWW. In dat geval is een 400 liter buffer wat overbemeten, en zou ik ca. 30 heatpipes met een 250 litervat adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
Gwaihir schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:38:

Alleen maar beter. Bij prima isolatie hebben de meeste duurzaamheidsacties op het vlak van verwarming juist méér zin. (Totdat je het over een zéér geïsoleerd passiefhuis hebt, waar zaken als vloerverwarming geheel wegvallen als overbodig. Dan verandert het plaatje.)
okay, dan heeft het dus wel zin.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, ook niet na de startpost erbij te pakken. CPC kan niets met licht van achter, bedoel je dat? Dat zou bij plat dak geen probleem moeten zijn, daar je perfect zuid kunt richten. Verder duidt CPC spiegels achter de (heat)pipes aan. Dat is dus geen of / of. Rustig doen, lijkt me.
Klopt, er wordt geen zon van achter doorgelaten (en de wind heeft wat meer speling, maar goed, extra ballast tillen), prima als dat op een zuid richting dan weer verbetering geeft.
lbreman schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:46:
@iruoy in jouw geval zou ik zelf gaan voor een warmtepompboiler in combinatie met het bijplaatsen van extra zonnepanelen. Dan heb je voor warm water de CV niet meer nodig, en hoeft een toekomstige warmtepomp enkel te verwarmen. De voorziene 400 liter buffer is krap bemeten voor vloerverwarming, mocht je minimaal 500 (liever meer) kwijt kunnen dan is een zonneboiler icm vloerverwarming interessant.
De 400L is wel ongeveer het max wat ik kan hebben volgens de officiele berekening (550 kilogram). Hoe zit het met geluid van de warmtepompboiler? De installatie komt op een kinderkamer te staan in een hoek waar je anders niets aan hebt. Kan dus wel wat aan geluidsisolatie doen, maar ook weer niet de hele wereld. Zo'n glycolpomp is aardig stil denk ik (klopt dit?), maar een warmtepompboiler???
Een alternatief is de zonneboiler enkel te gebruiken voor SWW. In dat geval is een 400 liter buffer wat overbemeten, en zou ik ca. 30 heatpipes met een 250 litervat adviseren.
Om de een of andere reden voelt me dat dit weinig besparing gaat geven. Als ik in mijn huidige woning kijk naar gasverbruik, is dat echt weinig m3 in de zomer. Daarom dus een voorkeur om ook de CV mee te pakken voor VV en niet alleen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
iruoy schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:14:
[...]

De 400L is wel ongeveer het max wat ik kan hebben volgens de officiele berekening (550 kilogram). Hoe zit het met geluid van de warmtepompboiler? De installatie komt op een kinderkamer te staan in een hoek waar je anders niets aan hebt. Kan dus wel wat aan geluidsisolatie doen, maar ook weer niet de hele wereld. Zo'n glycolpomp is aardig stil denk ik (klopt dit?), maar een warmtepompboiler???
Qua geluid is een glycolpomp te vergelijken met een vv pomp. Je hoort hem moduleren en als er lucht in je systeem zit hoor je geruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[...]
De 400L is wel ongeveer het max wat ik kan hebben volgens de officiele berekening (550 kilogram).
Hoewel doorgaans waar dat dit (te) weinig is, hangt ook dat weer af van hoeveel warmte je huis vraagt. De volgens bouwbesluit aangebrachte isolatie gaat de laatste jaren met sprongen vooruit.. Heb je de capaciteitsberekening van je CV-installatie?

En het kunnen natuurlijk ook twee vaten zijn..
Hoe zit het met geluid van de warmtepompboiler? De installatie komt op een kinderkamer te staan in een hoek waar je anders niets aan hebt. Kan dus wel wat aan geluidsisolatie doen, maar ook weer niet de hele wereld. Zo'n glycolpomp is aardig stil denk ik (klopt dit?), maar een warmtepompboiler???
Monteren aan een muur met aan de andere zijde een slaapkamer wordt al uitdrukkelijk afgeraden..

Lijkt me tevens het laatste om te kopen. Als je gasloos gaat en geen andere warmtebron hebt, is dat wat je koopt. Of als je mechanische ventilatie hebt die de warmte zo je huis uit gooit, dan is 't met dat als bron ook een goede optie. Maar verder.. warm water maken is nou net waar een warmtepomp niet zo goed in is. Je verslaat je gasketel echt niet in energiekosten per liter SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
[...]
Ik heb een Atlantic V3 staan, die zou ik qua geluid niet in m'n slaapkamer willen hebben staan (de nieuwe V4 schijnt minder lawaai te maken trouwens). Op het forum is een hoop info te vinden, zie bijv. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
ik ga na deze maand mijn zonneboiler in gebruik nemen. Betreft een occasion, heb een vraag over de pomp. Oorspronkelijk was de set terugloop maar vanwege mijn plaatsing vd boiler heb ik het systeem omgebouwd naar een drukgevuld systeem(met overdrukbeveiliging en solar expansievat) nu vroeg ik mij af er zit een vrij energiedorstige pomp bij waarschijnlijk omdat het vat vaak enkele verdiepingen lager staat. Maar kan ik nu mijn panelen dus op gelijke hoogte vrijwel staan ook deze Wilo Star STG 15/9 opvoerpomp vervangen voor een huis tuin en keuken Alpha 2 circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iruoy
Gwaihir schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Hoewel doorgaans waar dat dit (te) weinig is, hangt ook dat weer af van hoeveel warmte je huis vraagt. De volgens bouwbesluit aangebrachte isolatie gaat de laatste jaren met sprongen vooruit.. Heb je de capaciteitsberekening van je CV-installatie?
Nee, voor zover ik weet geen berekening. Heb je een idee waar die vandaan kan komen? Bouwer bellen?
En het kunnen natuurlijk ook twee vaten zijn..
Ja, maar dan moet ik wel even goed kijken naar de ruimte, want die is beperkt 1 m2. Dus denk dat die optie dan ook niet gaat werken. Blijft dus waarschijnlijk voor mijn situatie over of een groot vat met CV ondersteuning, of een kleiner vat voor alleen SWW...
[...]

Monteren aan een muur met aan de andere zijde een slaapkamer wordt al uitdrukkelijk afgeraden..
Wat monteren? Een warmtepompboiler? Of zonnecollector? Of bedoel je iets anders?
Lijkt me tevens het laatste om te kopen. Als je gasloos gaat en geen andere warmtebron hebt, is dat wat je koopt. Of als je mechanische ventilatie hebt die de warmte zo je huis uit gooit, dan is 't met dat als bron ook een goede optie. Maar verder.. warm water maken is nou net waar een warmtepomp niet zo goed in is. Je verslaat je gasketel echt niet in energiekosten per liter SWW.
  • Ja, mechanische ventilatie in de woning
  • Wat is "het laatste om te kopen"?
lbreman schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Ik heb een Atlantic V3 staan, die zou ik qua geluid niet in m'n slaapkamer willen hebben staan (de nieuwe V4 schijnt minder lawaai te maken trouwens). Op het forum is een hoop info te vinden, zie bijv. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799
Okay, dus warmtepompboiler is wat luidruchtig, check. Las wat verder dat hij luchtverplaatsing nodig heeft, dus dan moet een deur ook altijd al open staan, of een ventilitierooster maken naar trapgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laatste om te kopen, te luidruchtig voor de slaapkamer: een warmtepompX.

Bouwer / installateur bellen, inderdaad.

Twee vaten heeft hier lijkt me alleen zin wanneer je er eentje elders plaatst zodat je meer dan 400l kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Laatst online: 28-07 22:52
Hi,

Ik heb een mooi werkende ZB. 35 heatpipes en 500 liter vat.
Ik heb de SR658 controller ingesteld op schema 11. Het jammere vindt ik dat ik 'm niet op afstand uit kan lezen. Of weet iemand hoe het wel kan?
Wat zijn goede controllers die wel uitleesbaar zijn? Ik zie bijvoorbeeld de OEG KSW of de KS2W (de KSW-E kan mijn schema niet aan).

Of is er iemand die een Pi of Arduino als controller heeft gebruikt?

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Moustaccio
Kijk eens bij Technische Alternative.
Een controller (welke moet je zelf even kijken) icm de CMI kan je je eigen online schemas maken met TA designer.
Zie: AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
De waardes verversen iedere minuut.

Alles is dan ook lokaal uit te lezen via json api.
Daar gebruik ik node-red voor en dan naar influxdb en grafana.
De CMI draait lokaal, maar kan je ook verbinden met de TA webportal, waardoor alles ook online te zien is.
Er draait ook een CMI app op mijn telefoon.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-03-2020 03:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Hier inmiddels ook een kleine update.
We zijn al sinds september aan het verbouwen.
Beganegrond heeft een uitbouw gekregen en gelijk ook vloerverwarming over het gehele oppervlak. (+ nieuwe keuken en renovatie van toilet)
Een 4-tal radiatoren zijn inmiddels door de oud ijzer boer opgehaald.

De bovenste verdiepingen worden op dit moment nog warm gehouden met de CV ketel, (beneden is momenteel nu geen verwarming) zodra de warmtepomp is besteld en aangesloten op de VVW (en naar de rest van de woning) zijn we helemaal gasloos. We zitten qua bestellen eigenlijk te wachten op de nieuwe J-generatie monoblok van Panasonic. Het hele project redden we niet voor het voorjaar/zomer dus dan kunnen we gelijk wachten op het nieuwste model. Tijdens de werkzaamheden van de uitbouw is er (met moeite) een leiding van 32mm van locatie warmtepomp naar de VVW-verdeler gelegd. Vanaf daar wordt de leiding afgetakt naar de bovenste verdiepingen.

In de winter zal de zonneboiler als buffer/demper fungeren, en zal ook het SWW voorverwarmen d.m.v. de hygiënespiraal. Het laatste stukje zal door de doorstroomverwarmer worden gedaan.
Zo hebben we geen legionella preventie runs nodig, en hebben we ook niet 500L op 45°+ graden staan.
Als de zonneboiler warmte toevoegt zal dit worden rond gepompt via de WP naar vloerverwarming. Deze zal dan terug kunnen moduleren of helemaal uit kunnen gaan (afhankelijke van de zonneopwekking).

In de zomer staat de WP uit, en zal SWW volledig met de ZB gaan.

Ik heb het flow schema geupdate (en ook hopelijk iets overzichtelijker gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZYWCFLS/Zonnecollector-new.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokb
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik loop al wat langere tijd met het idee rond, om zelf een boiler te maken. Is dit al is eerder gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Helhond schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:15:
Hier inmiddels ook een kleine update.
We zijn al sinds september aan het verbouwen.
Beganegrond heeft een uitbouw gekregen en gelijk ook vloerverwarming over het gehele oppervlak. (+ nieuwe keuken en renovatie van toilet)
Een 4-tal radiatoren zijn inmiddels door de oud ijzer boer opgehaald.

De bovenste verdiepingen worden op dit moment nog warm gehouden met de CV ketel, (beneden is momenteel nu geen verwarming) zodra de warmtepomp is besteld en aangesloten op de VVW (en naar de rest van de woning) zijn we helemaal gasloos. We zitten qua bestellen eigenlijk te wachten op de nieuwe J-generatie monoblok van Panasonic. Het hele project redden we niet voor het voorjaar/zomer dus dan kunnen we gelijk wachten op het nieuwste model. Tijdens de werkzaamheden van de uitbouw is er (met moeite) een leiding van 32mm van locatie warmtepomp naar de VVW-verdeler gelegd. Vanaf daar wordt de leiding afgetakt naar de bovenste verdiepingen.

In de winter zal de zonneboiler als buffer/demper fungeren, en zal ook het SWW voorverwarmen d.m.v. de hygiënespiraal. Het laatste stukje zal door de doorstroomverwarmer worden gedaan.
Zo hebben we geen legionella preventie runs nodig, en hebben we ook niet 500L op 45°+ graden staan.
Als de zonneboiler warmte toevoegt zal dit worden rond gepompt via de WP naar vloerverwarming. Deze zal dan terug kunnen moduleren of helemaal uit kunnen gaan (afhankelijke van de zonneopwekking).

In de zomer staat de WP uit, en zal SWW volledig met de ZB gaan.

Ik heb het flow schema geupdate (en ook hopelijk iets overzichtelijker gemaakt):
[Afbeelding]
Interessante setup, waarom niet de keuze in de winter situatie om bijvoorbeeld een van de buffervaten met een conventionele driewegklep op temperatuur te houden met de warmtepomp, en de andere in te zetten als laag temperatuur vat om zonnewarmte in te vangen en zo maximaal rendement te behouden. Dit zou je nog met een paar simpele handafsluiters kunnen regelen op volume afhankelijk van de hoeveelheid tapwater die je gebruikt. Ik zie ook niet helemaal in hoe je nu gecontroleerd stroming creëert over de vaten voor de cv?

COP bij tapwater is altijd wel rond de 3, de COP van je doorstroomverwarmer is 1, ik kan me bijna niet voorstellen dat de stilstand verliezen opwegen tegen het gebruik van de naverwarmer. Daarbij zijn je stilstand verliezen ook weer geen verliezen in de winter omdat die warmte uiteindelijk vrij komt in de woning.

Ik zit momenteel met een soortgelijke situatie en overweg om met behulp van twee extra kleppen toch de mogelijkheid te creëren het buffervat te ontladen voor de cv als deze bijvoorbeeld warmer als 60 graden is. Dat zal ook pas aan het einde van dit jaar spelen, ik ga deze setup in ieder geval in de gaten houden :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Helhond Voor zover ik kan zien moet je opletten dat het water van je WP niet gewoon altijd via de buffer gaat lopen waardoor je radiatoren en vv geen flow meer over houden. Alleen je mengkraan zal wat weerstand bieden, maar verder is het gewoon een grote bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
klokb schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:55:
Ik loop al wat langere tijd met het idee rond, om zelf een boiler te maken. Is dit al is eerder gedaan?
Ben je goed in vaten in elkaar lassen?
Of wat bedoel je?

@Helhond
Eens met hierboven.
Ik tap het cv water uit de buffer via een aparte pomp unit ingesteld op vaste max temperatuur (via menging)
Zo heb ik een gecontroleerde parallel situatie met buffer en cv systeem, geleverd door warmtepomp.
De warmtepomp gaat halverwege het buffervat erin, zodat er zo min mogelijk menging is, bovenin het buffervat.
Dan hou je altijd extra warmte over voor sww.

Ik zie dat je met de warmtepomp onderin het vat gaat met de warme kant. Dat is me niet geheel duidelijk waarom. Maar daar moet ik dan nog even verder over nadenken. Het verstoord wel de gelaagdheid voor zover je die nog hebt.

Kijk eens naar mijn schema in het linkje van mij, hier een paar berichten terug.

Je kan nu ook niet koelen met de warmtepomp. (Ik wil het geen koelen noemen, maar het voorkomen van doorschieten van de temperatuur in huis)

Een wasmachine achter een doorstroomverwarmer levert ook geen winst op. Beide cop=1
Zet de wasmachine voor de doorstromer.
Doorstromer puur voor de douche gebruiken ivm beperkte doorstroming.

Expansievat aan koude kant van het buffervat.
Houdt ook rekening met thermosiphon werking van het vat bij aanleg leidingen.
Ik ben ook een beetje enthousiast geworden over de uitleesmogelijkheden van componenten van technische alternative. Als je nog wat moet aanschaffen kijk daar ook eens naar.
Druktransmitters, flowmeters, pulsen meten (water en elektriciteit) en temperatuurmeters alles via dl-bus.
Helaas zit er een limiet aan de max hoeveelheid componenten.

Ik heb dit type ontluchter op het vat:
https://www.pumpendiscoun...SpiroTop-HT-Grossent.html
Die suppleert ook lucht in het vat als je hem drukloos en leeg maakt. Voorkomt vacuum trekken.

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2020 06:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
DjaRoel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:57:
[...]
Interessante setup, waarom niet de keuze in de winter situatie om bijvoorbeeld een van de buffervaten met een conventionele driewegklep op temperatuur te houden met de warmtepomp, en de andere in te zetten als laag temperatuur vat om zonnewarmte in te vangen en zo maximaal rendement te behouden. Dit zou je nog met een paar simpele handafsluiters kunnen regelen op volume afhankelijk van de hoeveelheid tapwater die je gebruikt. Ik zie ook niet helemaal in hoe je nu gecontroleerd stroming creëert over de vaten voor de cv?
In de winter doet de zonneboiler niet zoveel, en elke opwekking mag gelijk gebruikt worden, of dit nou voor SWW of ondersteuning van de WP/CV is.

Wat betreft de stroming over de vaten, er loopt een aanvoer naar beide buffers, die kunnen beide afgesloten worden met een handklep (staat ook in flow schema) de buffers zijn onderling doorgelust (donkergeel).
Met de handklep kan ik kiezen of ik alleen over #1 wil lopen (handklep #2 dicht) of over beide van #2 naar #1 (door handklep #1 dicht). Ik zou nog kunnen kiezen om in de winter buffer #2 buiten werking te zetten en alleen #1 te gebruiken. Ik gebruik deze kleppen nu niet, maar misschien als ik de WP heb draaien dat ik deze wel ga gebruiken.
DjaRoel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:57:
[...]
COP bij tapwater is altijd wel rond de 3, de COP van je doorstroomverwarmer is 1, ik kan me bijna niet voorstellen dat de stilstand verliezen opwegen tegen het gebruik van de naverwarmer. Daarbij zijn je stilstand verliezen ook weer geen verliezen in de winter omdat die warmte uiteindelijk vrij komt in de woning.
Er is hier al eens het één en ander uitgerekend aan stilstand verliezen, het verlies neemt lineair toe met de temperatuur.
Het boilerhok verwarmen wij niet, dus zie ik wel als verlies. De buffers worden wel op temperatuur gehouden door de warmtepomp, ±32°C dus het laatste stukje met de naverwarmer stelt niet veel voor, en betekend wel dat ik oneindig warm water heb, dit te samen met de Douche-WTW die wij hebben, die wint ook ±4 kW continu toe aan het koude water.
Rimco schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:17:
@Helhond Voor zover ik kan zien moet je opletten dat het water van je WP niet gewoon altijd via de buffer gaat lopen waardoor je radiatoren en vv geen flow meer over houden. Alleen je mengkraan zal wat weerstand bieden, maar verder is het gewoon een grote bypass.
Hoewel dat niet duidelijk wordt uit het flow schema is de afstand tot de buffers het grootst.
Het inregelen van de flow naar de rest van de woning en ook over de buffers zal tegen die tijd moeten worden bekeken en evt. geknepen dienen te worden. Dit kan ook met de handkleppen door deze wat dichter te zetten.
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 04:06:
@Helhond
Ik zie dat je met de warmtepomp onderin het vat gaat met de warme kant. Dat is me niet geheel duidelijk waarom. Maar daar moet ik dan nog even verder over nadenken. Het verstoord wel de gelaagdheid voor zover je die nog hebt.
In de winter en het voorjaar maakt het mij niet uit waar de warmte van de zonneboiler heen gaat.
Als deze de warmte kwijt kan in het CV-systeem is dat prima, ik heb daar ook meer aan gezien de ZB dan warmte kan blijven toevoegen aan ±30°C water i.v.m. LTV. In dat geval zal de zonneboiler dus meer warmte kunnen opwekken dan een vat proberen naar 40°C te brengen. De gelaagdheid maak ik me dan ook geen zorgen over, want die probeer ik niet in stand te houden.
[...]
Je kan nu ook niet koelen met de warmtepomp. (Ik wil het geen koelen noemen, maar het voorkomen van doorschieten van de temperatuur in huis)
Mocht ik willen koelen, dan kan ik de twee afsluiters tussen rest van het huis en de WP+VVW dichtgooien. Daarmee bypass ik dus de rest van de woning en zou ik beneden kunnen "koelen". Al krijgen we ook een multi-split airco op beganegrond (5kW) en op zolder slaapkamer (2.5kW).
[...]
Een wasmachine achter een doorstroomverwarmer levert ook geen winst op. Beide cop=1
Zet de wasmachine voor de doorstromer.
Doorstromer puur voor de douche gebruiken ivm beperkte doorstroming.
Goeie, zo is de situatie ook maar het flowschema was nog niet zo ingetekend.
Heb de boel nog een beetje op de schopliggen. Doorstromer gaat wel naar douche en bad, maar dat kan niet anders. Gaan ook niet dagelijks in bad overigens, (meer half jaarlijks :+ ).

Flow schema kort bijgewerkt: :+
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y5dR8mB/Zonnecollector-new.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Helhond op 18-03-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Hrugnir schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:11:
ik ga na deze maand mijn zonneboiler in gebruik nemen. Betreft een occasion, heb een vraag over de pomp. Oorspronkelijk was de set terugloop maar vanwege mijn plaatsing vd boiler heb ik het systeem omgebouwd naar een drukgevuld systeem(met overdrukbeveiliging en solar expansievat) nu vroeg ik mij af er zit een vrij energiedorstige pomp bij waarschijnlijk omdat het vat vaak enkele verdiepingen lager staat. Maar kan ik nu mijn panelen dus op gelijke hoogte vrijwel staan ook deze Wilo Star STG 15/9 opvoerpomp vervangen voor een huis tuin en keuken Alpha 2 circulatiepomp?
pomp moet wel tegen hete glycol kunnen. Dat zou ik dus zeker even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@Helhond ik heb hier spijt dat er achter de hygieneboiler geen pomp is gezet. Er zijn dagen waarbij deze in zonneboilermodus de ochtend/middagen best de vloerverwarming kan voorverwarmen (25 graden is voldoende). De warmtepomp gaat hier namelijk veel later aan.

Tevens zal ik als ik twee buffervaten heb, deze scheidbaar te maken zodat je 1 kan opwarmen tot 50 graden met de warmtepomp. En de andere als CV-buffer (voorverwarming voor SWW). Al is het maar om in de salderingsloze toekomst PVoverschot nuttig te besteden.

Je moet namelijk ook even nadenken of je wel 45C CV water zal krijgen. Dat zal wellicht veel lager zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 18-03-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Laatst online: 28-07 22:52
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:08:
@Moustaccio
Kijk eens bij Technische Alternative.
Een controller (welke moet je zelf even kijken) icm de CMI kan je je eigen online schemas maken met TA designer.
Zie: AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
De waardes verversen iedere minuut.

Alles is dan ook lokaal uit te lezen via json api.
Daar gebruik ik node-red voor en dan naar influxdb en grafana.
De CMI draait lokaal, maar kan je ook verbinden met de TA webportal, waardoor alles ook online te zien is.
Er draait ook een CMI app op mijn telefoon.
Dank voor je antwoord. Ik heb even vluchtig gekeken bij Technische Alternative, maar moet ik later even meer tijd voor uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:34:
@Helhond ik heb hier spijt dat er achter de hygieneboiler geen pomp is gezet. Er zijn dagen waarbij deze in zonneboilermodus de ochtend/middagen best de vloerverwarming kan voorverwarmen (25 graden is voldoende). De warmtepomp gaat hier namelijk veel later aan.

Tevens zal ik als ik twee buffervaten heb, deze scheidbaar te maken zodat je 1 kan opwarmen tot 50 graden met de warmtepomp. En de andere als CV-buffer (voorverwarming voor SWW). Al is het maar om in de salderingsloze toekomst PVoverschot nuttig te besteden.

Je moet namelijk ook even nadenken of je wel 45C CV water zal krijgen. Dat zal wellicht veel lager zijn.
Begrenzing van 45° is alleen als de zonneboiler warm is.
Verder is het niet de bedoeling met de WP CVaanvoer warmer dan 35°C te maken, maar dat zal eerst proefondervindelijk uitgezocht worden. Ik hoop met een aanvoer van 30-33°C uit de voeten te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In mijn installatie (in ontwikkeling) kan ik al de afgifte van de vloerverwarming meten. Het heeft me daarbij aangenaam verrast dat ik met water van slechts 28 graden C al zo'n 16kW afgifte kan realiseren. Dat zou tot en met de gemiddelde winternacht voldoende moeten zijn. (Oftewel: zo te zien hoeft alleen in die (doorsnee) 3% van het jaar dat het echt koud is de aanvoertemperatuur wat omhoog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hoewel de temperaturen in mijn (kleine) setup nog niet echt oplopen, ziet het er wel uit dat het boiler at al behoorlijke energie uitwisselt.
Setup :
3x vp collector (die tenminste 30graden hoek nodig heeft)
een 200L vat
Sww en cv ondersteuning (dubbelspiraal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2fnI0tMwZtMURc3_NccIxyENSg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12IWzeStdqflYnrQzwdMQR6o.jpg?f=fotoalbum_small

Omdat ik de meetwaarden kan exporten, wil ik deze in een db gaan laden om uit te rekenen wat voor energie er uitgewisseld word.
Voor het gemak vergelijk ik het naar kWh die nodig zijn om het te warmen.
  • als de gele en/of rode lijn oploopt, energie absorbsie, vanaf de collectoren
  • als de groene lijn omhoog schiet, en rood omlaag = warmte geleverd aan CV
  • als gele of rode lijn harder daalt dan de gemiddelde afkoel snelheid = geleverd aan sww
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om de Km2 module direct uit te lezen (heb wel root toegang, dus het moet kunnen :+), tot die tijd moet het even doen met een csv import naar een mysql db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokb
[...]

Ben je goed in vaten in elkaar lassen?
Of wat bedoel je?
Ik zit te denken om in onze kelder een wandjes te metselen, en daar dan een dikke laag isolatie in. Hier creëer ik dan een bak van bv. 1 kuub mee. Hier maak ik een epdm laag in. En zodoende heb ik een buffer/opslag gecreëerd.

In deze buffer wil ik 2 warmte wisselaar plaatsen. 1 voor hout cv, en 1 voor mijn aan te kopen heatpipes.

Als warmtewisselaar b bijvoorbeeld 5m wicu buis rond buigen. En hier voldoende 2,5mm2 koper overheen solderen, om voldoende warmte overdracht te hebben.

Bovenin maak ik dan een warmte wisselaar voor de sww. Zelfde principe als onderin, maar dan van wat dikkere buis, voor langzamere stroming.

Het zit nog in mijn gedachte fase, en ik weet nog niet waar ik tegen aan ga lopen. Misschien dat jullie al direct wat onvolkomenheden kunnen opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@klokb voor zonneboilers mag je al sowieso geen koper lassen. met knelkoppelingen werken of pers koppelingen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokb
Icekiller2k6 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:34:
@klokb voor zonneboilers mag je al sowieso geen koper lassen. met knelkoppelingen werken of pers koppelingen.
Met lassen bedoel je solderen denk ik. Dit ivm de temperatuur welke boven de 200 graden kan stijgen. Goeie tip!

De warmte wisselaar zal ik moeten solderen. Als die 200 graden word, heb ik sowieso een groot probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@klokb lassen -> solderen.. idd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-03-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoeveel heb je voor die doorstromer betaald?
en hebben de mensen met een doorstromer, ook bij de wastafel in de badkamer nog een kleine doorstromer geplaatst? anders moet je zo lang wachten op warm water...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 8 ... 66 Laatste