ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
https://elektrischeboiler...at/POW-multi-lcd-11-13-15
@fabstar81 Waarom zou je langer moeten wachten voor de wastafel?
Er gaat maar 1 ww leiding naar mijn badkamer, dus dat maakt niet uit.
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 07:31 ]
Mixer?AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 06:41:
Wijas 11 kW werkt hier ook prima samen met een warm vat er voor. (Wel mixer ervoor zetten!)
Ik ben denk ik verwend geraakt sinds ik de Quooker beneden heb vervangen door 1 met SWW erbij en dus direct warm water heb. In de badkamer moeten we best lang wachten voordat er warm water is.
Mijn vat is nooit kouder dan 20 graden, hoeveel kW heb ik dan nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2020 08:13 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Op 20 graden kan ik nog douchen met 11 kW (maar je kan hem verhogen naar 13,5 en 15 kW)
> 15 kW is niet toegestaan zonder verhoging hoofdzekeringen.
[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 08:20 ]
Niet veiligste maar scheelt iig kWh. Dat mengventiel moet dus nog eens verplaatst worden tot net voor de ketel/doorstroomverwarmer.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Geen probleem met opwarmen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Vraagje, waarom ben je voor de Wijas gegaan? Heb je ook nog een Clage overwogen? Ik kan nu nog kiezen, de Wijas ziet er ook goed uit.AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 06:41:
Wijas 11 kW werkt hier ook prima samen met een warm vat er voor. (Wel mixer ervoor zetten!)
Jij hebt ook een 3x25A hoofdzekering?
Bij ons in het slechtste geval van 30 graden aanvoer (door WP voorverwarmd) verwarmen naar 40 graden geeft bij een debiet van 8 L/m een
verbruik van ±5.5kW dat is 24A maar verdeeld over de fasen 8A wat prima te doen zou moeten zijn.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
De wijas loopt normaal maar op 2 poten als mijn vat 30-32 graden is. "Dipswitch" (brugje) op 11 kW
2x 2300 watt max vanmorgen. Uiteraard wel 3-fase aangesloten.
Mijn warmwater flow "schat ik" op 4 a 5 ltr/min (douchekop grohe vitalio joy)
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 09:54 ]
@Helhond Omdat de Wijas veel sneller leverbaar was en het water hier koud werd.... Verder heeft de Wijas een onderaansluiting en uit het hoofd de clage een bovenaansluiting.AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:46:
@Helhond Omdat @jerh er ook een had...![]()
De wijas loopt normaal maar op 2 poten als mijn vat 30-32 graden is.
2x 2300 watt max vanmorgen. Uiteraard wel 3-fase aangesloten.
Mijn warmwater flow "schat ik" op 4 a 5 ltr/min (douchekop grohe vitalo joy)
Wat de wijas in ieder geval ook goed doet als de zonneboiler meer dan 70 graden aanlevert, gaat hij helemaal uit. Ik heb hem inmiddels 5 jaar hier hangen, werkt prima.
De Clage is er zowel als onder als boven aansluiting.
Ik zag ook inderdaad dat hij vanaf 55°C zich zelf helemaal uitschakeld.
Ik heb echter een mengventiel die terug gemixed wordt naar ±45°C om zo niet onnodig warm water bij te mixen naar kouder water. (Bij de mengkraan bad/doouche zelf)
Misschien wordt het uiteindelijk wel een Wijas, eerst de WP nog plaatsen en dan ergens in de zomer de CV ketel afkoppelen om helemaal gasloos te gaan.
Het wordt overigens een erg mooi zonnig weekend.
Zal de eerste zonnedouche van dit jaar een feit worden?
[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 21-03-2020 09:55 ]
Ik sta al bijna op temperatuur...
Ook op zonne energie
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 10:31 ]
En hoe weet de doorstroomverwarmer dat? Sensor op de boiler of zo? Zou middels domoticz ook de doorstroomverwarmer van stroom af kunnen halen bij bepaalde temperatuur.
En als je bij mij de elektrische legionella runs op zonne-energie meerekent, @AUijtdehaag is dit ook niet de eerste zonnedouche...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die doet ook niks bij 45 graden aanvoertemperatuur (daar staat hij op), maar heeft wel gewoon doorstroming.
Ik heb geen legionellaruns..... (doorstroomspiraal)
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 10:16 ]
Eens met diverse anderen: denk dat je je hier vergist. Je hebt voor zover ik zie geen mechaniek erin staan om specifiek de flow over de buffers te knijpen wanneer de WP draait, en al helemaal geen mechaniek om de warmte die de ZB erin opgeslagen heeft over de woning te verspreiden.Helhond schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:16:
[...]
Het inregelen van de flow [van de WP] naar de rest van de woning en ook over de buffers zal tegen die tijd moeten worden bekeken en evt. geknepen dienen te worden. Dit kan ook met de handkleppen door deze wat dichter te zetten.
In de winter en het voorjaar maakt het mij niet uit waar de warmte van de zonneboiler heen gaat.
Als deze de warmte kwijt kan in het CV-systeem is dat prima, ik heb daar ook meer aan gezien de ZB dan warmte kan blijven toevoegen aan ±30°C water i.v.m. LTV.
Bij naverwarming met CV zou je de buffers in de retour zetten (heb je nu waarschijnlijk?). Ik weet niet of dat voor WP ook kan. Het levert nl. een voor een compressor naar patroon op: WP start op, krijgt vrij snel een golf warm water van de ZB. Compressor zou dan weer af (moeten) slaan (na naar kort gelopen te hebben) en weer (langer) aan wanneer deze korte golf warmte verbruikt is. Dus ik betwijfel of deze apparaten puur warmte van elders willen rondpompen, zoals de CV evt. lijkt te doen, en zo ja of ze dan zo afgeregeld zijn dat de levensduur ok blijft.
Geen (hoofd)doorstromer maar zo'n kleine voor precies dat doel zit nog wel in de planning.fabstar81 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:57:
[...]
en hebben de mensen met een doorstromer, ook bij de wastafel in de badkamer nog een kleine doorstromer geplaatst? anders moet je zo lang wachten op warm water...
Als je toch al een (hoofd)doorstromer gebruikt. Kun je die dan niet dichter bij je badkamer plaatsen?
@AUijtdehaag Het wachten zit 'm in de kleine, korte warmtevraag in verhouding tot de waterinhoud van de leidingen vanaf de buffer.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als er warmte toe wordt gevoegd aan het systeem (Zonneboiler/buffers) zal dit langs de retour van de WP komen en die zal terugmoduleren maar wel gewoon het water blijven rond pompen.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk.
In de "winter" is de zonneboiler meer een "antipendel" buffer die wellicht warmte toe kan voegen. Zolang er warmte vraag is zal de WP het water door het huis verspreiden. Ik hoef dus geen gelaagdheid in de buffers in hun geheel ±30 graden houden is dat prima. De buffers zullen voldoende geknepen dienen te worden dat er inderdaad geen bypass zal ontstaan. Maar persoonlijk denk ik dat dit geen issue zal zijn gezien de buffers aan het eind staan van de "lus".
In de buiten het stookseizoen staat de WP uit en fungeert de zonneboiler volledig voor SWW.
Voor mij lijkt dit een heel KISS systeem, of zie ik hier nou echt iets over het hoofd?
[ Voor 15% gewijzigd door Helhond op 21-03-2020 12:41 ]
Ik zit hier op een delta T momenteel van 53 graden. Aanvoer 73 graden naar boiler, retour 20, boiler is nu ongeveer rond de 32 graden.
Is dit hoog, normaal of niet? @AUijtdehaag denkt dat de flow te weinig is dus ik ga vanmiddag kijken of ik de pomp kan aanpassen. Maar ben benieuwd naar jullie metingen.
[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2020 12:42 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Mijn controller hanteert een dT van 5°C.fabstar81 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:40:
Vraagje: hoeveel delta T bereiken jullie op je collectoren?
Ik zit hier op een delta T momenteel van 53 graden. Aanvoer 73 graden, retour 20, boiler is rond de 30 graden.
53 is erg hoog

Ik verhoog in hoogseizoen de dT naar 20°C zodat de pomp langzamer draait en de warmte minder snel naar binnen wordt geharkt, maar dit is meer een anti-stagnatie / koel methode van de collectoren.
[ Voor 22% gewijzigd door Helhond op 21-03-2020 12:45 ]
Dat is natuurlijk afhankelijk van de pomp snelheid.fabstar81 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:40:
Vraagje: hoeveel delta T bereiken jullie op je collectoren?
Ik zit hier op een delta T momenteel van 53 graden. Aanvoer 73 graden, retour 20, boiler is rond de 30 graden.
Ik probeer een delta T te handhaven van 25 graden, daarbij heb ik nu een aanvoer van 57 graden en een retour van 36 graden, bovenkant vat is 35,5 graden. De pompsnelheid is 40%.
Ik heb 54 buizen op 400 liter water, de boiler staat gelijktijdig de werkruimte van vrouwlief te verwarmen.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Is die delta T van 5 graden niet dat hij pas bij 5+ graden collector temperatuur dat die hoger is dan het vat, pas gaat rondpompen? Want die staat bij mij op 5 of 7 graden inderdaad.Helhond schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:42:
[...]
Mijn controller hanteert een dT van 5°C.
53 is erg hoog
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik ben nog niet overtuigd van je schema, ik zou dan als je de buffervaten wil gebruiken als antipendel buffer eerder opteren om een veerbelaste bypass erbij te zetten, dan kan je waterzijdig zo inregelen dat als de boven verdieping en/of badkamer gaan knijpen je wel dezelfde flow houdt over je vloerverwarming begane grond.Helhond schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:36:
De buffers staan in principe parallel in het systeem net als alle radiatoren. Met de handklep kan ik gewoon de retour knijpen over de buffers.
Als er warmte toe wordt gevoegd aan het systeem (Zonneboiler/buffers) zal dit langs de retour van de WP komen en die zal terugmoduleren maar wel gewoon het water blijven rond pompen.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk.
In de "winter" is de zonneboiler meer een "antipendel" buffer die wellicht warmte toe kan voegen. Zolang er warmte vraag is zal de WP het water door het huis verspreiden. Ik hoef dus geen gelaagdheid in de buffers in hun geheel ±30 graden houden is dat prima. De buffers zullen voldoende geknepen dienen te worden dat er inderdaad geen bypass zal ontstaan. Maar persoonlijk denk ik dat dit geen issue zal zijn gezien de buffers aan het eind staan van de "lus".
In de buiten het stookseizoen staat de WP uit en fungeert de zonneboiler volledig voor SWW.
Voor mij lijkt dit een heel KISS systeem, of zie ik hier nou echt iets over het hoofd?
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Start temperatuur is meestal apart in te stellen.fabstar81 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Is die delta T van 5 graden niet dat hij pas bij 5+ graden collector temperatuur dat die hoger is dan het vat, pas gaat rondpompen? Want die staat bij mij op 5 of 7 graden inderdaad.
dT van 5°C is hier dat hij dat verschilt probeert te hanteren (collector VS buffer) wordt die groter gaat de pomp harder draaien, en lager is weer zachter.
Het is ook niet echt een anti-pendel buffer want het systeem heeft voldoende inhoud. In de winter draait het gewoon mee als een geknepen "radiator" met weinig afgifte. Deze dient dan alleen voor het voorverwarmen van SWW, (d.m.v. de hygiëne spiraal) en als de zon schijnt zal die nog wat warmte toevoegen aan het CV circuit.DjaRoel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:47:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd van je schema, ik zou dan als je de buffervaten wil gebruiken als antipendel buffer eerder opteren om een veerbelaste bypass erbij te zetten, dan kan je waterzijdig zo inregelen dat als de boven verdieping en/of badkamer gaan knijpen je wel dezelfde flow houdt over je vloerverwarming begane grond.
Ik heb bewust hiervoor gekozen want ik wil juist geen SWW run, dit i.v.m. extra geluid/lager COP/extra defrost/legionella runs etc.
Ik ben van mening dat dit het beste van beide werelden is, zover als mogelijk met een hoog rendement/COP het SWW voorverwarmen, maar geen hoge stilstand verliezen.
Of het gaat werken weet ik niet, maar ik zie nu verder geen reden waarom niet. Het knijpen van de flow over de buffers had ik al rekening mee gehouden.
[ Voor 24% gewijzigd door Helhond op 21-03-2020 13:17 ]
Ik ben benieuwd uiteindelijk leiden er vele wegen naar RomeHelhond schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Het is ook niet echt een anti-pendel buffer want het systeem heeft voldoende inhoud. In de winter draait het gewoon mee als een geknepen "radiator" met weinig afgifte. Deze dient dan alleen voor het voorverwarmen van SWW, en als de zon schijnt zal die nog wat warmte toevoegen aan het CV circuit.
Ik ga het in ieder geval zeker volgen als het zo ver is, ik ga zelf dit weekend 6600Wp zonnepanelen erbij leggen, en als het budget het toelaat nog dit jaar en anders volgend jaar ketel out, warmtepomp in, waarbij ik met hetzelfde dilemma/luxeprobleem zit als jij
Oohja, en in de tussentijd ook de screens om de heatpipes af te dekken verder afronden
[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 21-03-2020 12:59 ]
Ik hoop het van harte. Het scheelt regeltechniek. Zet je de afgiftekant in z'n eigen loop met pomp, dan wordt de aansturing lastiger, al meen ik dat de meeste warmtepompen er nog wel mee overweg kunnen.Helhond schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:36:
(Als ik me goed herinner liep ik hier vooral stuk op het tweede viool spelen na de haard, en op het aantal afgiftezones.)
Die laatste toelichting maakt 't wel logischer ja. Voorverwarmen van het SWW doe je zeker op deze manier en als je niet veel verwacht van de ZB in die periode dan klopt het wellicht.
Ik heb hier de indruk dat deze in voor-/naseizoen flink zal opwarmen overdag en dat dit wel degelijk echt de verwarming kan helpen in de nacht / vroege ochtend, tot en met een buffertemperatuur die ik echt niet aan een WP zou voeren of over de vloer wil hebben staan. Die verdun je dan weliswaar, maar wel ongecontroleerd. Tevens zou je bij een grote potentiële totale bijdrage van de zon die warmte mogelijk niet allemaal gebruiken.
Ik hoop op een behoorlijk aantal dagen met > 50% op zon en heb niet meer HP/woonoppervlak dan jij. (De kamer waar ik nu in zit is vandaag op directe zon al 0,5C boven waar de verwarming stopt gekomen.) Jij hebt al wel de real life ervaring die ik nog niet heb, dus goed kans dat ik dan te optimistisch ben.
Kleine tip: vertrouw voor knijpen niet op de afsluiters die je tekent. Die zijn niet bijster doseerbaar. Een voetventiel in de leiding wellicht?
[ Voor 40% gewijzigd door Gwaihir op 21-03-2020 14:09 ]
Ik zat te denken aan iets van een knijpbare flow meter/doorstroommeter.
Zoiets als dit:
Die is af te lezen en te knijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Helhond op 21-03-2020 14:15 ]
Heeft die van jou een vlotter of een veer? En wat is de oriëntatie waarin die is gemonteerd?Gwaihir schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:33:
Ja, dat ziet er best handig uit. Heb zoiets op de leiding van de haard zitten, maar die doet 't op een of andere manier niet. (Enig verschil: bij dat model gaat de stroming pas door de flowmeter als je 'm inknijpt, i.p.v. altijd. Of nou ja.. dat zou moeten.)
Heb 'm eerlijk gezegd opgegeven als 'laat maar'; mijn gedachten zijn daar een paar keer versprongen. Ik denk nu die flow niet echt nodig te hebben. De haardpomp zelf geeft z'n flow weer op het display. Dat is weliswaar niet de flow naar de buffer, want er zit een terugmengklep tussen om ervoor te zorgen dat de voorlooptemperatuur voldoende blijft. Maar ik meet daar wel beide temperaturen (voor de regeling) en kan samen met die flow dus het toegevoegde vermogen vaststellen. Ik zou ook de flow van/naar de buffer kunnen gebruiken maal die delta-T. Maar ik heb momenteel geen sensor zitten op de temperatuur van het water wat van buffers naar haard gaat.
(Zal mijn flowschema trouwens eens bijwerken en weer posten eerdaags. Installatie bleek uiteindelijk negen terugslagkleppen nodig te hebben (!) en heeft een extra keuzeklep gekregen voor samenwerking haard+WP.)
@jerh, @AUijtdehaag, waarom voor hetzelfde geld niet voor een 18-21-24 kW gegaan?
Wij hebben hier een bad wat dagelijks gebruikt wordt, en volgens de site van Wijas heb je daar de zwaardere variant voor nodig. Wat jullie? Op zolder naast de ketel is een perilex aansluiting voor de mechanische ventilatie die niet gebruikt wordt. Zou die daarop aangesloten kunnen worden? Zag in de instructies alleen dat de draden dikker moeten zijn bij de zwaardere variant.
[ Voor 80% gewijzigd door fabstar81 op 22-03-2020 09:25 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heb je in de ZB regeling geen procentuele flow voor de pompregeling?
om 10.00 neemt de ZB de verwarming over tot 01.00, dan gaat de WP weer aan.
Sinds 09.45 vanmorgen is de WP weer uit en is de verwarming 100% ZB.
[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 22-03-2020 10:10 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Het was natuurlijk wel goed koud, met vlakke plaat collectoren merk je dat wel. Ik had gisteren van 36 naar 46 graden, die 36 graden kwam door de wp. Die heb ik nu wat lager gezet, de zon gaat meer werk doen.fabstar81 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:28:
Vandaag eens de pompsnelheid verhoogd. Kijken of ik een kleinere DeltaT dan 53 graden op de collector kan bewerkstelligen. Gisteren geëindigd op 41 graden, begonnen op 24.... Vind ik behoorlijk weinig omdat het zo mooi weer was.
@jerh, @AUijtdehaag, waarom voor hetzelfde geld niet voor een 18-21-24 kW gegaan?
Wij hebben hier een bad wat dagelijks gebruikt wordt, en volgens de site van Wijas heb je daar de zwaardere variant voor nodig. Wat jullie? Op zolder naast de ketel is een perilex aansluiting voor de mechanische ventilatie die niet gebruikt wordt. Zou die daarop aangesloten kunnen worden? Zag in de instructies alleen dat de draden dikker moeten zijn bij de zwaardere variant.
Ik heb hier een groot 300 liter bad en dat gaat prima, duurt alleen langer, je hebt in principe oneindig warm water. Als de inlaattemperatuur daalt, zal het uitgaande volume op een gegeven moment afnemen.
Die zwaardere varianten zie je bijv. veel in DLD, maar daar hebben ze grotere aansluitingen. Op een 11 KW variant heb je een 3x 16A groep nodig. Voor de zwaardere varianten zoals @AUijtdehaag schreeft moet je eerst je huisaansluiting verzwaren.
Uiteindelijk nog een nette opbrengst, maar in de middag was zon weg van de ramen van de "tijdelijk" woonkamer en sprong de thermostaat weer aan. Dus toen ging er een hele zooi warmte richting het CV-circuit, wel grappig te dien dat de controller dan gelijk weer gaat optoeren tussen de 50% en 70%.
Toch een kleine 15kWh opwekking gister zover ik kan zien, zal ongetwijfeld meer zijn.
Wat betreft de doorstroomverwarmer.
Van 30°C naar 45°C met 11 kW levert je een debiet van 11 L/m, dat is toch al pittig douchen.
Met 18 kW levert je dat zelfs 18 L/m dat is behoorlijk overkill.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je moet beginnen aan een doorstroomverwarmer als je geen voorverwarmd water hebt op één of andere manier. Van 5°C a 10°C binnenkomend water wil je niet met COP 1 op 1 naar 40-45°C brengen, dan sta je wel onder een pisstraaltje van niks.
Van 10°C naar 45°C met 11 kW levert je een debiet van 4,5 L/m
18kW zou dan nog uitkomst bieden:
Van 10°C naar 45°C met 18 kW levert je een debiet van 7,5 L/m maar dat moet je ook niet willen denk ik zo.
[ Voor 37% gewijzigd door Helhond op 22-03-2020 10:25 ]
Ik wil dus doorstroomverwarmer, ketel slaat nu toch elke keer aan ondanks dat er genoeg water voor zit wat heet genoeg is. Is dus terug te verdienen. De e-boiler zal ik dan uitzetten of helemaal weghalen. Is toch 50 liter extra buffer.
Uiteindelijk zal er ook een warmtepompboiler komen, is er dan nog noodzaak voor een doorstroomverwarmer? neem toch aan dat die warmtepompboiler het zuiniger doet dan een doorstroomverwarmer...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heb 350 liter met 48 HP. Nou ja, 47, 1 is kapot.BenEco schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:07:
@fabstar81 gisteren 380L vat op 55 graden en het 150L vat op 75 graden.
Heb je in de ZB regeling geen procentuele flow voor de pompregeling?
om 10.00 neemt de ZB de verwarming over tot 01.00, dan gaat de WP weer aan.
Sinds 09.45 vanmorgen is de WP weer uit en is de verwarming 100% ZB.
De pomp is zuinig met 3 standen. Nu op stand 3 gezet voor vandaag om lagere deltaT te krijgen. Ben benieuwd. Vannacht heeft de ketel toch nog 1,4 m3 verstookt...Geen idee waar die naartoe zijn gegaan. hij heeft in diezelfde periode maar 2 graden uit de ZB gehaald.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Zou ik hem even moeten doorspoelen vanmiddag en opnieuw vullen. De druk is wel wat laag ja...0,75 🙀AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:46:
@fabstar81 Zit er nog wel voldoende vloeistof in?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
! Dat dus. Pakweg 700 euro/jaar voordat je ook maar een kWh ervan genoten hebt.AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:26:
@fabstar81 Omdat 3x 35A hoofdzekering vrij prijzig is.
Ga hier best wel ver straks om netjes binnen de 3x 25A te blijven. (Bijv: doorstroomverwarmers automatisch afschakelen tijdens piek van koken.)
Allicht. En afhankelijk van de warmtebron (bijv. naar buiten gaande ventilatielucht) een stuk beter ook.fabstar81 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:44:
Uiteindelijk zal er ook een warmtepompboiler komen, is er dan nog noodzaak voor een doorstroomverwarmer? neem toch aan dat die warmtepompboiler het zuiniger doet dan een doorstroomverwarmer...
Maar dat combineert wel weer lastiger met zon: als je het(zelfde) vat al op douchetemperatuur houdt, is het lastig(er) voor de zon om warmte toe te voegen.
Regel je dit nog met een relais of iets dergelijks?Gwaihir schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:25:
[...]
Ga hier best wel ver straks om netjes binnen de 3x 25A te blijven. (Bijv: doorstroomverwarmers automatisch afschakelen tijdens piek van koken.)
Ik zat ook nog te twijfelen of ik iets dergelijks moet doen.
Edit: misschien niet helemaal de plek maar met onze verbouwing hebben we ook twee groepenkasten geplaatst. De hoofdgroepenkast is vervangen en we hebben ook een onderverdeler bijgeplaatst in de schuur voor de WP en PV.
Ik heb alles zoveel mogelijk geprobeerd te spreiden over de fasen en groepen, en lang niet alles zal op max. vermogen tegelijk aan staan. Maar mocht dat wel zo zijn, dan trekken we bijna 42 kW
En dan sneuvelt de hoofdzekering van 3x25A wel

[ Voor 47% gewijzigd door Helhond op 22-03-2020 13:19 ]
Onze meterkast is verbouwd en alle hardware inmiddels aanwezig. Ook wij kregen geen hoofdzekeringsautomaat, toen ze er toch waren voor de slimme meter. Die is nodig voor PV teruglevering. (We leveren op dit mooie zonnige moment ruim 3kW terug
Voor monitoring en regeling is de hardware er dus inmiddels, maar de software nog niet (geheel). Heeft nog niet zo'n prio, want we koken nog op gas en de doorstroomverwarmers zijn er ook nog niet. Straks weten we:
- het totaal (per fase) via de slimme meter en een pi
- de actuele PV-opbrengst, van de omvormer
- het actuele verbruik van de WP, van de WP zelf
- het actuele verbruik van de kookplaat (per fase, weldra), via een KNX meetrelais
- het actuele verbruik van diverse andere grootverbruikers zoals combimagnetron, oven, wasmachine, via zo'n KNX meetrelais
- het actuele verbruik van diverse andere (combi) groepen, via zo'n KNX meetrelais
- de elektrische waterverwarmers tijdelijk uit te schakelen (close-in boiler (hot-fill), quooker, + weldra 2x doorstroomverwarmer wastafels), via zo'n KNX meetrelais
- de WP omlaag te moduleren; energiemonitoring en WP-sturing nl. door dezelfde regelaar
- een stukje te beveiligen, via zo'n KNX meetrelais. Onverwacht grootverbruik, met name in de tuin, is er straks niet meer bij. Dan gaat de stroom eraf.
- diverse nieuwsgierigheden te bevredigen op weg naar minder verbruik
Edit: aardleks zijn 2P of 4P, trouwens. Zonder nul geen goede verschilmetingen. En afzuiging op de kookgroep lijkt mij ook niet zo netjes. Kan wel op de aardlek, al behoeft een kookgroep geen aardlek, maar heeft doorgaans (en waarschijnlijk verplicht) z'n eigen groep.
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 22-03-2020 19:07 ]
Collector gaf op hoogtepunt 95 graden aanvoer en retour is steevast rond de 20 graden. overigens lijkt me dit ook gek....
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
67 en 86 graden op dit moment. Heb je wel flow, misschien lucht in pomp/ hoogste punt in glycol leidingen?fabstar81 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:55:
vandaag boilervat naar 49 graden komende van 29 in de ochtend. gisteren de collectors weer op druk (2 bar) gebracht en doorgespoeld, druk liep vandaag op naar 2,3 bar ongeveer dus hoewel er ooit een lekkage heeft gezeten is die nu toch weer dicht. ga binnenkort de pakkingen vervangen van de pomp, maar hoe dan ook vandaag weer extreme hoge deltaT gehad van 60 graden met een verhoogde pompsnelheid (3) vergeleken met gisteren (2).
Collector gaf op hoogtepunt 95 graden aanvoer en retour is steevast rond de 20 graden. overigens lijkt me dit ook gek....
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
de sensor doet het wel, alleen het verloop is minimaal. ik ga zo wel kijken of hij goed op de leiding zit.
vandaag van 38 naar net boven de 50 gekomen. ik denk dat er veel meer uit te halen is. weet niet hoe hoog de temperatuur bij iedereen zo beetje is gekomen?
nu ik hem gevuld heb zou er lucht in kunnen zitten, maar dan moet ik dak op om de ontluchter te openen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik ga met 54 heatpipes (52 heb er één gesloopt, en één ziet er raar uit) op een 400liter vat van +-28 naar ik denk vandaag +-65 er is een paar keer een ontlaad moment geweest.fabstar81 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:16:
er zit bij mij geen glycol in maar gewoon water.
de sensor doet het wel, alleen het verloop is minimaal. ik ga zo wel kijken of hij goed op de leiding zit.
vandaag van 38 naar net boven de 50 gekomen. ik denk dat er veel meer uit te halen is. weet niet hoe hoog de temperatuur bij iedereen zo beetje is gekomen?
nu ik hem gevuld heb zou er lucht in kunnen zitten, maar dan moet ik dak op om de ontluchter te openen.
Heatpipes staan op 45 graden pal zuid.
Dus ik vermoed dat jij heel weinig stroming hebt. Heb je geen sensor onderin het vat zitten?
Edit, met veel lucht erin kan je de installatie ook op druk zetten, maar veel stroming zal je dan niet hebben. Kan je de lucht er niet uit drukken op de pomp verdeler, meestal kan je daar een afsluiter dicht zetten en dan één richting op doorspoelen tot er enkel nog water of glycol uitkomt.
[ Voor 14% gewijzigd door DjaRoel op 24-03-2020 19:31 ]
want met 47 HP op ZO op 350 liter, zou ik minimaal hetzelfde moeten behalen. ik herken dit ook niet van voorgaande jaren...
er zitten op de pomp, 3 afsluiters. 1 voor water in, 1 voor water uit, en 1 op de flowmeter zelf.
terwijl ik dit typ denk ik, hey, er zit een flowmeter op!
*zoekt foto op*

en ja, ik weet dat ie gelekt heeft. kwam ik ook eergisteren achter. moet nog pakkingen bestellen om te vervangen.
[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 24-03-2020 20:07 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je vult op de onderste aansluiting, en dan de afsluiter naast de bovenste aansluiting een kwart slag draait, zou uit die afsluiter uiteindelijk alleen water moeten komen, wat via je je heatpipes loopt. En niet via de flowmeter omhoog zeg maarfabstar81 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:05:
ja, dat is ongelofelijk. 12 graden erbij. dat schiet niet op zo. denk ook dat de stroming dan niks is.
want met 47 HP op ZO op 350 liter, zou ik minimaal hetzelfde moeten behalen. ik herken dit ook niet van voorgaande jaren...
er zitten op de pomp, 3 afsluiters. 1 voor water in, 1 voor water uit, en 1 op de flowmeter zelf.
terwijl ik dit typ denk ik, hey, er zit een flowmeter op!
*zoekt foto op*
[Afbeelding]
en ja, ik weet dat ie gelekt heeft. kwam ik ook eergisteren achter. moet nog pakkingen bestellen om te vervangen.
Dan zal er wel een beetje lucht in kunnen zitten maar dan zou je voor nu wel normaal moeten kunnen draaien.
Misschien kan je op YouTube ook wel een instructie video vinden mocht het niet duidelijk zijn.
ik kan het morgen nog wel eens opnieuw proberen...maar denk dat het raadzaam is om dat tegelijkertijd met het vervangen van de pakkingen te doen.
daarnaast zal ik morgen als de pomp draait, eens kijken wat de daadwerkelijke flow nu is. ik heb in ieder geval de sensor net getest en die werkt gewoon. heb hem tussen mijn handen gehouden en loopt gewoon op. in bash, maar ook doorgegeven in domoticz.
de laatste 2 sensoren in het script van 12 lopen wel wat achter...denk dat de timeout van het script te snel is 15 seconden. script loopt elke 30 seconden met timeout van 15s. ik zal die tijd iets ruimer nemen zodat ik zeker weet dat de laatste 2 sensoren ook netjes geupdate worden. heb die nu op 25 seconden gezet. werken doet ie het in ieder geval.
[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 24-03-2020 22:01 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
De buffers stonden rond dat tijdstip op 60°C en 50°C, dus ik heb gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid en een eerste zonnedouche genomen dit jaar. Vlak daarna begon ook de CV te vragen en werd de warmte weer voor CV gebruikt.
Nu ik thuiswerk i.v.m. omstandigheden had ik gister nog even gebruik gemaakt van de situatie om even bij het zonneboiler systeem te kijken, het valt me op dat er wat lucht in het glycol mengsel zit. Deze was vrijwel luchtvrij, en de druk is nog steeds goed rond de 2 bar.
Ik heb geprobeerd om de ontluchter te openen, maar krijg het idee dat de vlotter vast zit. Althans bij het opendraaien van de ontluchter ontsnapt er geen lucht. Ik overweeg nu om de ontluchter te vervangen. Ik overweeg ook gelijk om een Spirotech Vent te plaatsen om (micro)luchtbellen continu uit het systeem te verwijderen. Een Spirotech Top ontluchter lijkt me ook wel wat, maar die is gelijk ook weer behoorlijk aan de prijs en verwijderd weer geen microbellen, beide lijkt me overkill maar wel een goede optie.
Prijzen varieren nogal op internet, heeft iemand een goed en goedkoop adres?
Micro bellen worden uiteindelijk wel gewone bellen.
Al eens de ontluchter verwijderd en gekeken of er iets vast zit?
Net weer een en ander besteld. En een vinkje bij "bedrijf" gezet en betaald met paypall
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 18:09 ]
SpiroVent Solar ontluchter 3/4 '' met autoclose - verticaal
Artikelnummer: STAA075V
Via OEG kost het zelfde model € 247,10
De 22mm knel kost daar € 184,99
Waarom zijn die ontluchters zo duur?
Ik was overigens op zoek naar een goed (betrouwbaar) en goedkoop adres.
Verwijderd
Ik weet nie of dit de goede plek is om mijn vraag te stellen en anders sorry.
Momenteel heb ik een Zonneboiler van het merk: Hewalex.
nu heeft mijn installateur dit aangesloten maar blijft dit apparaat constant piepen (zeer irritant).
mijn vraag was wat kan dit zijn.
Setup: 3 zonnenboilerpanelen + bevestigingsset, pompgroep,Geco G-422-P09 Solar controller, vulpomp en expansievat. 300L verder heb ik dit aangesloten op een palletkachel Biodom C15.
zo stook ik heel mijn huis met alleen een palletkachel en sinds kort de zonneboiler aleen deze werkt niet naar behoren.
mijn installateur verteld mij dat ik het zonneboilersysteem constant moet ontluchten en bij vullen tot 2/2,5Bar met Glycol dus doe ik dit ook. nu doe ik dit al een tijdje (paar dagen), maar geeft hij dezelfde storing (Foute volume stroom. P. Kijk na en corigeer de volume stroom) een tijdje erna geeft hij (let op met Pomp Beschadigd luchtdicht afgesloten).
Foto's is te zien dat t1 zeer snel oploopt van x graden naar 120 graden
Kw waarde is meestal laag of 0.0.
volume stroom is ook laag 0.0 (ik denk zelf dat hier het probleem ligt met een instelling dat je de waarde anders moet instellen).
:strip_exif()/f/image/srcV8BfntKHkfKJP1OqMex33.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nAJBUuZThlrsA9rF23VuoLL2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ecYOmoqeo117L7cBLPZPVxD2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VyEuPoRyw2CBJykGpj0wIY1B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zvaWKDWjI8ShN2la4QloC8xa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MEEUXL4C1yR2cmLWIjsAj7Vl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BN6tCc9mqss5ZpLlE7Ym3PJi.jpg?f=fotoalbum_large)
verder heb ik nog wat overige foto's
:strip_exif()/f/image/JrTg5o5DWOZdXhPmBz3nEWxG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/isiJiYgo56C7ToR0JlwUnVz8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FJRCB2Z3finoXntyZ7eQd72y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ns5rfZIWbsjhXtLWcRKncvqA.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag zou ik jullie meningen of tips graag willen horen.
Met vriendelijke groet, Mathijs
Volumestroom moet er altijd zijn. Als die door lucht geblokkeerd is (op een plek zonder ontluchter), krijg je dat alleen met een krachtige installateurspomp eruit. En ja: jouw solarpomp kan echt kapot - en is dat na enkele dagen marteling wellicht ook al.
Hoe vul jij trouwens een glycolmengsel bij op 2+ bar? Ook dat vereist toch zo'n speciale pomp? Verder doen de plaatjes me afvragen waar je expansie zit (solar en CV).
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 26-03-2020 14:00 ]
Verwijderd
bedankt
Wel een erg prijzige oplossing. Ik heb van de week een handmatige vervangen door een vergelijkbare. Minder dan 30 euro bij OEGHelhond schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:44:
De goedkoopste die ik vond is: € 129,79
SpiroVent Solar ontluchter 3/4 '' met autoclose - verticaal
Artikelnummer: STAA075V
Via OEG kost het zelfde model € 247,10
De 22mm knel kost daar € 184,99
Waarom zijn die ontluchters zo duur?
Ik was overigens op zoek naar een goed (betrouwbaar) en goedkoop adres.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Heb gisteren eindelijk weer flow gezien!! Pomp op stand drie gehad en de afsluiter met antikalk en WD40 helemaal open gekregen. Afsluiter bleek al die tijd op half open te hebben gestaan. Nu tijdens pompen zo een 7,5-9 flow.
Gisteren van 36 naar 54 gegaan, nog niet echt top volgens mij.

En de collector loopt ook niet meer zo hoog op doordat er nu flow is.

De collector retour doet ook eindelijk wat nu:

De DeltaT is wel beter maar wel laag:

Vandaag proberen met pompsnelheid 2. Kijken wat voor verschil dat brengt. Net gezien dat snelheid 6 Is met stand 2.
[ Voor 21% gewijzigd door fabstar81 op 28-03-2020 09:03 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
In dit grafiekje zie je de temperaturen van de twee buffers, en de retour temperatuur van onze CV.
Zodra de zon onder gaat wil ons huis ('72) zeker met deze lage buiten temperaturen warmte vragen.
De thermostaat vroeg drie keer warmte (19:00, 21:00 en rond 00:00) waarvan de zonneboiler de eerste twee volledig incasseerde en deze voor zijn kiezen nam.
Rond 20:30 zie je ook nog een korte afname, dat was mijn zonnedouche

Opwekking gister was ongeveer 14 kWh en zoals je ziet wordt dat allemaal ook weer netjes opgebruikt.
Zo wordt er dus ongeveer 1,5 kuub gas "bespaard", het is dan ook wel buiten gewoon zonnig weer.
Dit gebeurd al de afgelopen week elke dag, en zoals je ziet doet de douche beurt de buffers niet zo heel veel gezien het om 2x250L gaat. Dus ik ben blij dat mijn CV systeem de buffers zoveel mogelijk leeg trekken zodat de volgende dag ze weer "koud" zijn om weer door de zon opgeladen te blijven.
Ben heel benieuwd als de WP er is en de VVW aangeslingerd gaat worden wat deze combinatie zal gaan doen. Als de VVW alle warmte blijft op slokken zal de zonneboiler kouder blijven en hierdoor nog veel efficiënter meer warmte naar binnen slepen. (En de retour temperatuur kan nog verder naar beneden).

[ Voor 12% gewijzigd door Helhond op 28-03-2020 10:13 ]
Dit is echt het seizoen voor e CV ondersteuning. Hetzelfde zie ik hier gebeuren.Helhond schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:07:
Hier nog maar weer eens een voorbeeld waarom ik zo fan ben van CV ondersteuning.
In dit grafiekje zie je de temperaturen van de twee buffers, en de retour temperatuur van onze CV.
Zodra de zon onder gaat wil ons huis ('72) zeker met deze lage buiten temperaturen warmte vragen.
De thermostaat vroeg drie keer warmte (19:00, 21:00 en rond 00:00) waarvan de zonneboiler de eerste twee volledig incasseerde en deze voor zijn kiezen nam.
Rond 20:30 zie je ook nog een korte afname, dat was mijn zonnedouche![]()
Zo wordt er dus ongeveer 1,5 kuub gas "bespaard", het is dan ook wel buiten gewoon zonnig weer.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/12IWzeStdqflYnrQzwdMQR6o.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het anderhalve kuub was? Ik ben nog bezig het eea in kaart te brengen, maar een km2 module zonder api maakt het erg lastig. Enig wat eruit krijg is een ongedocumenteerd binair bestand.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
:strip_exif()/f/image/l6uE9Lm1llBCqZW9Avnzno5n.jpg?f=fotoalbum_large)
En de 6 dagen ervoor ziet de grafiek er net zo uit.
Verbruik LW WP is minimaal.
:strip_exif()/f/image/XktRj6FB0sQs4jmSezUyY6TV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door BenEco op 28-03-2020 12:32 ]
Deze https://www.oeg.net/solarontluchter-met-klep-516000210
Nog geen 3 tientjes incl btw.
Hier hetzelfde, op deze mooie dagen wek ik ongeveer 15kW op aan warmte, smiddags om half vijf als de zon van het glas af gaat op de zuid zijde, buffer ik een deel van deze warmte in de vloer ongeacht of de ruimtetemperatuur te hoog is of niet. De ketel blijft altijd uit, tenzij het buffervat onder de 28 graden komt. (ik regel op vloer temperatuur met een offset als de ruimte temperatuur boven een in te stellen waarde komt) Zodat het s'avonds aangenaam is, met het restant wat over is komen we op dit moment nog niet de nacht door dus ik blijf een paar kuub gas gebruiken, maar bespaar er ook ongeveer 1.5m3 op deze wijze en het comfort is erg hoog.Helhond schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:07:
Hier nog maar weer eens een voorbeeld waarom ik zo fan ben van CV ondersteuning.
Rond 20:30 zie je ook nog een korte afname, dat was mijn zonnedouche![]()
Opwekking gister was ongeveer 14 kWh en zoals je ziet wordt dat allemaal ook weer netjes opgebruikt.
Dit gebeurd al de afgelopen week elke dag, en zoals je ziet doet de douche beurt de buffers niet zo heel veel gezien het om 2x250L gaat. Dus ik ben blij dat mijn CV systeem de buffers zoveel mogelijk leeg trekken zodat de volgende dag ze weer "koud" zijn om weer door de zon opgeladen te blijven.
Ben heel benieuwd als de WP er is en de VVW aangeslingerd gaat worden wat deze combinatie zal gaan doen. Als de VVW alle warmte blijft op slokken zal de zonneboiler kouder blijven en hierdoor nog veel efficiënter meer warmte naar binnen slepen. (En de retour temperatuur kan nog verder naar beneden).
[Afbeelding]
Zal de trend nog eens een beetje oppoetsen, de rode en blauwe lijn zijn buffer in en uit. De grijze buffer boven en onder 🙂
:strip_exif()/f/image/pC2Tb9f7Swko9FUDlDE0tLJr.jpg?f=fotoalbum_small)
@_Apache_ Als je weet hij groot je vat is en wat de delta T is weet je precies hoeveel vermogen je netto opgewekt hebt, dat is nauwkeuriger dan welk energie rekenwerk ook. In mijn geval 400 liter van 28 naar +-65 graden. Wat ongeveer 15kW warmte is, een kuub gas is weer goed voor 9kW warmte. Dus iets meer als 1.5m3 besparing.
[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 28-03-2020 12:13 ]
[ Voor 99% gewijzigd door DjaRoel op 28-03-2020 12:09 ]
Het is beetje natte vinger werk maar:_Apache_ schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:00:
[...]
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het anderhalve kuub was?
250L met 1°C opwarmen kost 0,29 kWh
Ik kijk naar de temperatuur s'ochtends en op zijn piek van de buffers en die dT doe ik x 0,29 kWh
Het is een grove inschatting, verlies over de dag etc. en extra opwarmen tussendoor neem ik niet echt mee.
Het geeft een ruwe indicatie.
Gister dus ( 22° + 26° ) x 0,29 kWh = 13,9 kWh
Kuub gas = ±8-9 kWh
Dan kom je op ongeveer 1,5 kuub gas "bespaard".
Dat is een betrouwbare methode, die ik zelf ook wel implementeren. Maar wellicht leest hij zijn gasmeter uit, en berekent daarmee de besparen.. Iets met verschillende wegen naar spreekwoordelijke Rome.DjaRoel schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:05:
[...]
@_Apache_ Als je weet hij groot je vat is en wat de delta T is weet je precies hoeveel vermogen je netto opgewekt hebt, dat is nauwkeuriger dan welk energie rekenwerk ook. In mijn geval 400 liter van 28 naar +-65 graden. Wat ongeveer 15kW warmte is, een kuub gas is weer goed voor 9kW warmte. Dus iets meer als 1.5m3 besparing.
Aah check. Ja, ik probeer vergelijkbare zaken. Eerst wil ik alle meetpunten - zoals die in eerder genoemde grafiek te zien zijn - in een databaseje duwen.Helhond schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:12:
[...]
Het is beetje natte vinger werk maar:
250L met 1°C opwarmen kost 0,29 kWh
Ik kijk naar de temperatuur s'ochtends en op zijn piek van de buffers en die dT doe ik x 0,29 kWh
Het is een grove inschatting, verlies over de dag etc. en extra opwarmen tussendoor neem ik niet echt mee.
Het geeft een ruwe indicatie.
Gister dus ( 22° + 26° ) x 0,29 kWh = 13,9 kWh
Kuub gas = ±8-9 kWh
Dan kom je op ongeveer 1,5 kuub gas "bespaard".
Daar kan ik dan dit soort berekeningen op doen.
o.a. hoeveel 'opwek' cq opwarming is.
hoeveel er aan de CV geleverd word (afgegeven vermogen ALS cv retour omhoog schiet, anders geleverd aan SWW)
trouwens....ik zie nu met pompsnelheid 2 dat de deltaT wel verhoogd wordt. evenals de temperatuur van de aanvoer collector.
zit nu op 64 graden aanvoer, 46 retour, deltaT van ongeveer 26-18 graden.
dus ja, wat is nu beter he...
zullen vanavond kijken wat de opwek is geworden, dan vergelijken met gisteren.
op wat hebben jullie allen de deltaT van de controller ingesteld? die van mij staat volgens mij op 8 graden voordat ie gaat rondpompen. moet dat omhoog, of omlaag?
[ Voor 84% gewijzigd door fabstar81 op 28-03-2020 14:41 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Klopt. Dat is ook ene beetje het doel (naast kick-ass dashboards maken).fabstar81 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:03:
Als je in domoticz temperatuur meet, kan je elke dag de opwek uitrekenen toch?
Groeten, Martin (oud collega
En je dashboards als je toch bezig bent
Om nog eens op de doorstroomverwarmer terug te komen, mijn douche doet maximaal 8,5 liter per minuut. Het bad moet ik nog even testen. Maar is dat nog wel te doen met doorstroomverwarmer ervan uitgaande dat hij altijd minimaal rond de 20 graden aangevoerd krijgt door de ZB?
[ Voor 88% gewijzigd door fabstar81 op 28-03-2020 21:56 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
±21 ampère per fase als je 3x25A hebt.
M.a.w. dat is krap aan, de aanvoer temperatuur zou nog iets naar beneden kunnen maar ligt aan de afstand/lengte/verlies over je leiding tot de douche/bad.
Miss een elektrisch element er inhangen die het van verder voorverwarmd naar bv 30°C graden?
Dan is je stroompiek niet zo hoog.
[ Voor 58% gewijzigd door Helhond op 29-03-2020 08:58 ]
Ja, zodra ik het eea heb zoals ik het hebben wil. Zal ik het delen.fabstar81 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:35:
En dan is het nu tijd om je code te delen, @_Apache_
En je dashboards als je toch bezig bent
Wel gister een doorbraak, het is gelukt om via een NodeJS package de Resol KM2 module uit te lezen.

Geen geklooi via een public api, maar direct over het LAN. Dat NodeJS package maakt daar een json file van die ik met Powershell kan uit lezen en in een db kan stoppen.
[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 29-03-2020 12:50 ]
8,5 L is overigens echt de max hoor. de douche doet denk ik 7,5 L maximaal, maar het bad...dat moet ik nog meten.
@_Apache_, klinkt goed! komt dat powershell toch nog van pas! haha
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En heb je die dan ook beschermd buiten? Of waar hangt ie bij jou in systeem?Appie Heijn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:20:
@fabstar81
Deze https://www.oeg.net/solarontluchter-met-klep-516000210
Nog geen 3 tientjes incl btw.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Nee hoor op hoogste punt dus net iets hoger dan de collectoren. Afsluiter heb ik nu dicht, wordt ie ook minder belastfabstar81 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:09:
[...]
En heb je die dan ook beschermd buiten? Of waar hangt ie bij jou in systeem?
Ik het een zelfde, buiten bij de collectoren, niet beschermd (ook dicht) als de collectoren goed warm zijn geweest zit er volgens mij geen lucht meer in.Appie Heijn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:20:
[...]
Nee hoor op hoogste punt dus net iets hoger dan de collectoren. Afsluiter heb ik nu dicht, wordt ie ook minder belast
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik hou me aanbevolen! Vanaf een .JSON ben ik al blij_Apache_ schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Ja, zodra ik het eea heb zoals ik het hebben wil. Zal ik het delen.
Wel gister een doorbraak, het is gelukt om via een NodeJS package de Resol KM2 module uit te lezen.![]()
Geen geklooi via een public api, maar direct over het LAN. Dat NodeJS package maakt daar een json file van die ik met Powershell kan uit lezen en in een db kan stoppen.
heb het meer erover dat de ontluchter die er nu bij mij hangt in weer en wind wel keer aan vervanging toe is denk ik.Baapje327 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:38:
[...]
Ik het een zelfde, buiten bij de collectoren, niet beschermd (ook dicht) als de collectoren goed warm zijn geweest zit er volgens mij geen lucht meer in.
of kopen jullie in zo een geval gewoon een nieuwe? ik zou in de wind en regen in ieder geval niet die spirotech van 150 euro hangen
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ok, het is - achteraf gezien natuurlijk - best eenvoudig.leontoeter schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:11:
[...]
Ik hou me aanbevolen! Vanaf een .JSON ben ik al blij
Ik weet niet welk platform je draait, maar alle stappen zijn identiek voor de diverse platformen. Of je het nu op een rpi draait, windows of ubuntu.
- Installeer NodeJS
- maak een dir aan waar je het eea wilt, en CD daar naartoe (powershell bijv)
- npm install --save resol-vbus
- git clone https://github.com/danielwippermann/resol-vbus.git
- installeer missende packages (word niet in de installer genoemd) npm install express
- idem met : npm install winston
- cd resol-vbus
- en dan moet deze probleemloos installeren : npm install
- "json-live-data-server" is die de json streamt
- dus kopieer /examples/json-live-data-server/config.js.example en werk de parameters bij (ipv adres, port, refresh rate)
- Start het eea met "node /examples/config.js.example/index.js
- En hier is je JSON : http://localhost:3333/api/v1/live-data
Mijn output is bijv
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| [ { "id": "00_0010_2360_10_0100_000_4_0", "name": "System date", "rawValue": 607355999 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_004_2_0", "name": "Temperature sensor 1", "rawValue": 49.7 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_006_2_0", "name": "Temperature sensor 2", "rawValue": 36.6 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_008_2_0", "name": "Temperature sensor 3", "rawValue": 37.300000000000004 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_010_2_0", "name": "Temperature sensor 4", "rawValue": 888.8000000000001 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_012_2_0", "name": "Temperature sensor 5", "rawValue": 24.1 }, { "id": "00_0010_2360_10_0100_014_2_0", "name": "Temperature VFS/RPS (S6)", "rawValue": 999.9000000000001 }, { |
Ik duw dat in een MySQL db, en leg Grafana daar overheen.
/f/image/TqX9SXy6zoW7MZQoNYmtjLtj.png?f=fotoalbum_small)
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 31-03-2020 14:08 ]
Vanochtend 15 graden in het vat.
Zojuist 17.30 50 graden
En dat al eind maart.
Ok, hoelang hangt ie er al, en wat kan er kapot aan dan?fabstar81 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:18:
[...]
heb het meer erover dat de ontluchter die er nu bij mij hangt in weer en wind wel keer aan vervanging toe is denk ik.
of kopen jullie in zo een geval gewoon een nieuwe? ik zou in de wind en regen in ieder geval niet die spirotech van 150 euro hangen
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
maar ik heb hem dicht staan, (permanent).
volgens mij, zolang de druk niet oploopt, en er geen lucht in zit, kun je het niet testen. (maar ik ben geen installateur). mijn inziens is een ontluchter enkel voor het vullen relevant, als het stabiel draait, is ie niet meer nodig.
aan de andere kant, zolang je hetzelfde medium erin houdt, en je geen lekkage hebt, is het een gesloten circuit, dus na 1 jaar is alle lucht eruit, en kun je hem dicht zetten. dan is het circuit op temperatuur geweest (zeker na dagje stagnatie) en is alle lucht wel uit de ontluchter gekomen. (maar dat is mijn gezonde verstand, wederom, ben geen installateur).
hoor graag als ik iets mis, maar ik laat hem lekker dicht staan (heeft de installateur gedaan bij mij, na 2 zomermaanden oid).
[ Voor 6% gewijzigd door Baapje327 op 01-04-2020 09:32 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wat ik eigenlijk wil is het temperatuur verschil bepalen van één sensor. (bv. per 1 of 5 minuten)
Met de temperatuur toename wil ik een indicatie krijgen van het actuele vermogen dat wordt toegevoegd aan het buffervat.
Het hoort niet hier misschien helemaal, maar het is dus een klein scriptje die ik niet werkend krijg.
Zijn er hier mensen met een soort gelijk script die mij zouden kunnen helpen?
Uiteindelijk moet berekening worden:return {
on = {
timer = {'every 1 minutes'}
},
data =
{
Buffer1oud = { initial = 20 }
},
execute = function(domoticz)
local Buffer1 = domoticz.devices('Buffer #1 Onder:')
local Vermogen = domoticz.devices('Vermogen')
-- Temperatuur verschil berekenen
local Vermogenberekend = domoticz.utils.round((Buffer1 - domoticz.data.Buffer1oud),1)
-- store current value for next cycle
domoticz.data.Buffer1oud = Buffer1
-- Vermogen updaten
Vermogen.updateCustomSensor(Vermogenberekend)
end
}
Vermogen = dT * ( (4168 x 250L) / (tijdinterval in min. x 60 seconden) )
Je weet dan toegevoegde energie in de buffer per script (min) interval.
[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 04-04-2020 11:02 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
_Apache_ schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
[...]
Ok, het is - achteraf gezien natuurlijk - best eenvoudig.![]()
Ik weet niet welk platform je draait, maar alle stappen zijn identiek voor de diverse platformen. Of je het nu op een rpi draait, windows of ubuntu.

maar goed dat je een howto geschreven hebt.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik ben er in ieder geval nog niet uit, heb ook de vraag in het Domoticz topic geplaatst, helaas vanuit daar ook geen response. Iemand van hier bekend met DzVents?Helhond schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:58:
Even een vraagje, ik zit te prutsen in DzVents: (Ben een noob in Domoticz/programmeren)
Wat ik eigenlijk wil is het temperatuur verschil bepalen van één sensor. (bv. per 1 of 5 minuten)
Met de temperatuur toename wil ik een indicatie krijgen van het actuele vermogen dat wordt toegevoegd aan het buffervat.
Het hoort niet hier misschien helemaal, maar het is dus een klein scriptje die ik niet werkend krijg.
Zijn er hier mensen met een soort gelijk script die mij zouden kunnen helpen?
[...]
Uiteindelijk moet berekening worden:
Vermogen = dT * ( (4168 x 250L) / (tijdinterval in min. x 60 seconden) )
Je weet dan toegevoegde energie in de buffer per script (min) interval.
ik wil de zonneboiler aansluiten en wel als volgt:
/f/image/vegntZ24zh66BaDzU8KtpcNU.png?f=fotoalbum_medium)
1. ik twijfel over de 3-weg klep voor de e-boiler
Zowel de mixventiel (warm uitvoer vat)
afsluiter/overstort van de koudwater aanvoer
en de e-boiler
zijn voor 15mm knel koppeling:
2. volgens mij is het schroefdraad toch gewoon 1/2" ? Ofwel ik kan hier een pers 16mm > 1/2" IS opschroeven? Zoals https://www.oeg.net/silve...2-is-contour-th-802030276
3. ik had in de oude situatie het vat gevuld met vuil CV water, en de CV over het vat lopen; deze 1" aansluitingen ga ik nu met 2 afsluiters dicht zetten. Uiteraard dien ik het vat te vullen; dit kan gewoon drukloos neem ik aan? vol = vol?
Eventueel kan ik hier altijd nog de WP overheen gooien in de toekomst!
[ Voor 32% gewijzigd door Crazy- op 07-04-2020 16:36 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Hoe ga je de electrische boiler regelen? Je zou het mixventiel ook hierachter kunnen zetten en vanaf het buffervat direct de boiler in. Dan heb je die drie weg klep niet nodig.Crazy- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:24:
... ik heb even wat hulp nodig ! :-)
ik wil de zonneboiler aansluiten en wel als volgt:
[Afbeelding]
1. ik twijfel over de 3-weg klep voor de e-boiler
Zowel de mixventiel (warm uitvoer vat)
afsluiter/overstort van de koudwater aanvoer
en de e-boiler
zijn voor 15mm knel koppeling:
2. volgens mij is het schroefdraad toch gewoon 1/2" ? Ofwel ik kan hier een pers 16mm > 1/2" IS opschroeven? Zoals https://www.oeg.net/silve...2-is-contour-th-802030276
3. ik had in de oude situatie het vat gevuld met vuil CV water, en de CV over het vat lopen; deze 1" aansluitingen ga ik nu met 2 afsluiters dicht zetten. Uiteraard dien ik het vat te vullen; dit kan gewoon drukloos neem ik aan? vol = vol?
Eventueel kan ik hier altijd nog de WP overheen gooien in de toekomst!
Zit er een hygiëne spiraal in je buffervat?
Je hebt altijd een expansie vat nodig, ik zou niet voor een drukloos vat gaan i.v.m. ontgassen/oxidatie etc.
Als ik het goed begrijp ga je de zonneboiler alleen voor het tapwater gebruiken en niet voor CV ondersteuning?
E-boiler ga ik regelen m.b.v. een temperatuur sensor & relais. Uitschakelen indien het vat/aanvoer op 55+ graden is.DjaRoel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:43:
[...]
Hoe ga je de electrische boiler regelen? Je zou het mixventiel ook hierachter kunnen zetten en vanaf het buffervat direct de boiler in. Dan heb je die drie weg klep niet nodig.
ik denk niet dat de e-boiler het leuk vind dat ik er 90 graden in stop; daarom mix-ventiel direct na het vat.
Ja het is een hygiene vat (onlangs verhuisd, deze meegenomen).Zit er een hygiëne spiraal in je buffervat?
met 'drukloos' doelde ik op het vullen van het vat; daar het niet op de CV aangesloten zit hoef ik hem nu niet op 1,5bar te zetten, maar kan die gewoon vol & klaar. Bovenop het vat zit een overstort, ontluchter & nanometer.Je hebt altijd een expansie vat nodig, ik zou niet voor een drukloos vat gaan i.v.m. ontgassen/oxidatie etc.
ik heb hier een nieuwe 50liter expansievat liggen t.b.v. het hygienevat. Ik zou dus deze ergens dienen aan te sluiten. Dient ze bovenop het vat aangesloten te worden?
Klopt, voorlopig sluit ik de CV (WP) niet aan via het vat.Als ik het goed begrijp ga je de zonneboiler alleen voor het tapwater gebruiken en niet voor CV ondersteuning?
/f/image/0Fga4IiiC5K0xaOEhgZRI4ZG.png?f=fotoalbum_medium)
bovenop zit een 1-1/4 aansluiting (IS)
ik heb een verloop naar 1" en dan een T-stuk
bovenop zit overdruk+nanometer
rechtse uitgang zit een ontluchter
op de overdruk kan ik het expansievat aansluiten = is dat correct?
[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 07-04-2020 17:21 ]
Ik denk dat die electrische boiler wel geschikt is voor 90 graden, dat zou je af moeten kunnen lezen op het type plaatje, indien dat het geval is zou ik de mengkraan erachter zetten, op de momenten dat het buffervat dan echt heet is ontlaad je hem ook maximaal wat het rendement theoretisch iets beter maakt en je hebt geen extra component wat je aan met sturen, eenvoud maakt immers kunst.Crazy- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:15:
[...]
E-boiler ga ik regelen m.b.v. een temperatuur sensor & relais. Uitschakelen indien het vat/aanvoer op 55+ graden is.
ik denk niet dat de e-boiler het leuk vind dat ik er 90 graden in stop; daarom mix-ventiel direct na het vat.
[...]
Ja het is een hygiene vat (onlangs verhuisd, deze meegenomen).
[...]
met 'drukloos' doelde ik op het vullen van het vat; daar het niet op de CV aangesloten zit hoef ik hem nu niet op 1,5bar te zetten, maar kan die gewoon vol & klaar. Bovenop het vat zit een overstort, ontluchter & nanometer.
ik heb hier een nieuwe 50liter expansievat liggen t.b.v. het hygienevat. Ik zou dus deze ergens dienen aan te sluiten. Dient ze bovenop het vat aangesloten te worden?
[...]
Klopt, voorlopig sluit ik de CV (WP) niet aan via het vat.
[Afbeelding]
bovenop zit een 1-1/4 aansluiting (IS)
ik heb een verloop naar 1" en dan een T-stuk
bovenop zit overdruk+nanometer
rechtse uitgang zit een ontluchter
op de overdruk kan ik het expansievat aansluiten = is dat correct?
Het expansievat bij voorkeur onderop het buffervat aansluiten, daar is het vat iets koeler wat de levensduur ten goede komt. Ik zou het buffervat koud op >1 bar zetten. De inhoud van je buffervat is gezien de grote van het expansievat 4-500 liter? 🤔
Betreft een Daalderop Duo 80 liter. Je uitleg klinkt goed; ga het even nakijken. @Rol-Co weet jij dit toevallig zo?DjaRoel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:44:
[...]
Ik denk dat die electrische boiler wel geschikt is voor 90 graden, dat zou je af moeten kunnen lezen op het type plaatje, indien dat het geval is zou ik de mengkraan erachter zetten, op de momenten dat het buffervat dan echt heet is ontlaad je hem ook maximaal wat het rendement theoretisch iets beter maakt en je hebt geen extra component wat je aan met sturen, eenvoud maakt immers kunst.
Het expansievat bij voorkeur onderop het buffervat aansluiten, daar is het vat iets koeler wat de levensduur ten goede komt. Ik zou het buffervat koud op >1 bar zetten. De inhoud van je buffervat is gezien de grote van het expansievat 4-500 liter? 🤔
Dan zou ik de loze uitgang aan de onderkant kunnen gebruiken; even kijken wat ik moet aanschaffen hiervoor daar vanaf 1” afsluiter af kom
Het betreft een 400 liter hygiëne vat. Daarom 50 liter aangeschaft :-)
Daalderopjes kunnen van zichzelf al 85 graden op stand 3 dus ik vermoed dat 90 geen probleem is.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@AUijtdehaag misschien?Helhond schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:11:
[...]
Ik ben er in ieder geval nog niet uit, heb ook de vraag in het Domoticz topic geplaatst, helaas vanuit daar ook geen response. Iemand van hier bekend met DzVents?
is precies hoe ik het hier ook heb aangesloten. nadeel van een mixer voor de e-boiler is dat je dus teruggemixed water uit je ZB, weer electrisch gaat opstoken in je e-boiler. ik heb dus de mixer die op de UIT van de ZB staat volledig open gezet (e-boiler is later aangesloten) en er gaat nu dus maximaal heet water de e-boiler in waardoor ik 50 liter extra opslagruimte heb in de zomer. in de winter is dit een stuk goedkoper opwarmen dan dat hele vat elke week naar 60 graden te stoken ivm legionella.Crazy- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:15:
[...]
E-boiler ga ik regelen m.b.v. een temperatuur sensor & relais. Uitschakelen indien het vat/aanvoer op 55+ graden is.
gaat overigens nog steeds gerust 1500 kWh in dat kleine boilertje, maar goed...
er zit bij mij geen mixer na de e-boiler waardoor dus theoretisch er 90 graden naar de kranen kan. die mixer moet ik ooit nog eens verplaatsen tot net voor de ketel of zo. maar als je ziet hoe mijn leidingen wirwar eruit ziet bij de ketel snap je waarom ik daar nog even mee wacht
domoticz regelt bij mij de e-boiler. als ZB vat hoger is dan 50 graden, schakelt electrisch element in e-boiler uit. komt ZB lager dan 48 graden schakelt ie weer in. én...als de wasmachine aangaat en electrisch element van de e-boiler staat aan, dan komt er SWW direct uit de ZB en slaat ie de e-boiler over. beetje zonde om electrisch gestookt water weer terug te mixen naar 30 graden wat vervolgens weer electrisch opgestookt wordt door de wasmachine naar 40 graden
hebben trouwens meer mensen last van deze dagen dat de ZB maar 10 graden opwarmt? ik begon vanmorgen op 55 graden en ben geeindigd op 65 of zo...wel 2 kleine kinderen gedoucht, maar dat was na de dagproductie.

je ziet wel mooi dat elke dag opgewarmd wordt en leeggetrokken wordt, het vat toch steeds warmer wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door fabstar81 op 08-04-2020 08:35 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwijderd
Boiler voeler los halen helpt soms niet altijd.
Ik gooi het op een defecte printplaat. Maar ja waar haal je die nog? Ferroli heeft niks meer geven ze aan
Heldér verhaal. Schakelen van de e-boiler was ik sowieso al van plan. Zonde om standby te laten en/of warmen indien er voldoende warm water isfabstar81 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:46:
[...]
@AUijtdehaag misschien?
[...]
is precies hoe ik het hier ook heb aangesloten. nadeel van een mixer voor de e-boiler is dat je dus teruggemixed water uit je ZB, weer electrisch gaat opstoken in je e-boiler. ik heb dus de mixer die op de UIT van de ZB staat volledig open gezet (e-boiler is later aangesloten) en er gaat nu dus maximaal heet water de e-boiler in waardoor ik 50 liter extra opslagruimte heb in de zomer. in de winter is dit een stuk goedkoper opwarmen dan dat hele vat elke week naar 60 graden te stoken ivm legionella.
gaat overigens nog steeds gerust 1500 kWh in dat kleine boilertje, maar goed...
er zit bij mij geen mixer na de e-boiler waardoor dus theoretisch er 90 graden naar de kranen kan. die mixer moet ik ooit nog eens verplaatsen tot net voor de ketel of zo. maar als je ziet hoe mijn leidingen wirwar eruit ziet bij de ketel snap je waarom ik daar nog even mee wacht
domoticz regelt bij mij de e-boiler. als ZB vat hoger is dan 50 graden, schakelt electrisch element in e-boiler uit. komt ZB lager dan 48 graden schakelt ie weer in. én...als de wasmachine aangaat en electrisch element van de e-boiler staat aan, dan komt er SWW direct uit de ZB en slaat ie de e-boiler over. beetje zonde om electrisch gestookt water weer terug te mixen naar 30 graden
Morgen de tekening even omgooien en materiaal tellen; kan ik bestellen en zaterdag hopelijk aansluiten.
Grote kans dat ik de CV ketel gelijk moet ontmantelen ivm ruimte voor de e-boiler...
Maar even zien...
/f/image/y3Cll4DVGfPGyGMeQ6GYXW6G.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 08-04-2020 10:35 . Reden: nieuwe tekening ]
Ik had gisteren 13 graden opwarming naar 62 graden.fabstar81 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:46:
hebben trouwens meer mensen last van deze dagen dat de ZB maar 10 graden opwarmt? ik begon vanmorgen op 55 graden en ben geeindigd op 65 of zo...wel 2 kleine kinderen gedoucht, maar dat was na de dagproductie.
[Afbeelding]
je ziet wel mooi dat elke dag opgewarmd wordt en leeggetrokken wordt, het vat toch steeds warmer wordt.