Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Het lijkt zo weinig met zo een zonnige dag

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Hier hebben we gister de max. bij buffer #1 bereikt 83° graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C8VJChf/aangepaste-temperatuur-g.png

Inmiddels ook de vermogen uitlezing in Domoticz werkend:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qsy6QfW/Knipsel.png

Dit wordt berekend met:
Vermogen berekenen Q = c * m * ΔT

Waar de massa 250L is en de ΔT berekend wordt met de temperatuur toename van de sensor per 1 minuut.
C=4186 J/kg/K

Dit levert:
4186*250*1 = 1046500 Joule

Door dit te delen door 60 sec, krijg je actueel vermogen.
1046500/60 = 17441 J/s (Watt)

Dus om een stijging van 1 graad per minuut te krijgen heb je een vermogen van 17.4 kW nodig.
Een stijging van 0.1 graad is dus 1740 Watt.

Ik zal vandaag (redelijk bewolkt) of morgen aan het eind van de dag wel even een grafiekje posten.
De zon staat pas over een uurtje op de collectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 08-04-2020 11:50 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Goedendag,

Zijn er mensen op het forum die hun heatpipes nog "steiler" hebben staan dan een hoek van 68 graden ? Of is dat wel de meest ideale hoek voor de winter ? Ik wil voor mijn bedrijfspand een aantal collectoren op het dak zetten, pal richting het oosten. Hierdoor zouden we de vloerverwarming kunnen ondersteunen in de koude winter ochtenden. Aangezien het toch allemaal lage temperatuur is wellicht niet eens aansluiten op een boiler, maar direct op een warmte wisselaar..

Groeten Cor-Jan

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:48:
Goedendag,

Zijn er mensen op het forum die hun heatpipes nog "steiler" hebben staan dan een hoek van 68 graden ? Of is dat wel de meest ideale hoek voor de winter ? Ik wil voor mijn bedrijfspand een aantal collectoren op het dak zetten, pal richting het oosten. Hierdoor zouden we de vloerverwarming kunnen ondersteunen in de koude winter ochtenden. Aangezien het toch allemaal lage temperatuur is wellicht niet eens aansluiten op een boiler, maar direct op een warmte wisselaar..

Groeten Cor-Jan
Als dat het enige is waar je ze voor wil gebruiken denk ik dat je voor die investering beter zonnepanelen en een warmtepomp kan aanschaffen al dan niet icm een groot buffervat.

Heatpipes laag temperatuur noemen is niet helemaal waar, bij stagnatie in de zomer kan de temperatuur tot over de 200 graden oplopen. Zodoende is een buffervat onmisbaar. Ik denk dat je ze ongeacht waarvoor je ze wil gebruiken beter op het zuiden kan zetten dan is het rendement simpelweg beter en je kan je warmte opslaan in een buffervat. Al dan niet gecombineerd met een warmtepomp. Of die 68 graden de ideale hoek is voor de winter zou best kunnen. Ze staan dan iig flink steil.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 08-04-2020 14:48 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
DjaRoel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:46:
[...]Heatpipes laag temperatuur noemen is niet helemaal waar, bij stagnatie in de zomer kan de temperatuur tot over de 200 graden oplopen. Zodoende is een buffervat onmisbaar. Ik denk dat je ze ongeacht waarvoor je ze wil gebruiken beter op het zuiden kan zetten dan is het rendement simpelweg beter en je kan je warmte opslaan in een buffervat. Al dan niet gecombineerd met een warmtepomp. Of die 68 graden de ideale hoek is voor de winter zou best kunnen. Ze staan dan iig flink steil.
Hoi DjaRoel, Warmtepomp (6/28,3 Kw) en buffervat (1000L) zit er al in. Afgelopen winter hebben we regelmatig gezien dat het 9kw elektrische element lange tijd aan stond omdat de warmtepomp het dus net niet aan kon. Dit was vooral in de morgen wanneer de zon net aan het opkomen was. De rest van de dag ging het prima met de warmtepomp.

We kunnen dus of een warmtepomp er bij zetten of wat zonne collectoren op het dak plaatsen. Helaas vrees ik dat een warmtepomp in de winter een wat minder rendament heeft (wellicht altijd nog beter dan stoken met het element) dus dacht ik aan collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:09:
[...]

Hoi DjaRoel, Warmtepomp (6/28,3 Kw) en buffervat (1000L) zit er al in. Afgelopen winter hebben we regelmatig gezien dat het 9kw elektrische element lange tijd aan stond omdat de warmtepomp het dus net niet aan kon. Dit was vooral in de morgen wanneer de zon net aan het opkomen was. De rest van de dag ging het prima met de warmtepomp.

We kunnen dus of een warmtepomp er bij zetten of wat zonne collectoren op het dak plaatsen. Helaas vrees ik dat een warmtepomp in de winter een wat minder rendament heeft (wellicht altijd nog beter dan stoken met het element) dus dacht ik aan collectoren.
Alle beetjes helpen, maar afhankelijk van de hoeveelheid heatpipes die je voor ogen hebt denk ik dat het een druppel op een gloeiende plaat is, ter vergelijking ik heb 54 heatpipes en op een mooie winterse dag wek ik daarmee 10-12kw op, die mooie dagen zijn dan ook nog schaars.

Ik gebruik het ook voor CV ondersteuning met een eigen regeling en dan is mijn vat van 400 liter echt zo leeg. Lees, afgekoeld van +-55 graden naar minder als 30.

In de zomer is mijn capaciteit dan weer zo groot dat ik met screens automatisch de heatpipes af dek om stagnatie en oververhitting te voorkomen, dat zou in jou situatie alleen nog maar erger zijn omdat je nul afname hebt dan, en wij hier een trimsalon aan huis hebben en zelf uiteraard tapwater gebruiken 🙂

Als jij aangeeft dat de afgelopen milde winter het electrisch element al bij moest komen vraag ik me af of de warmtepomp niet te klein is gedimensioneerd of dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de capaciteit? 24 uurs bedrijf?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:09:
[...]

Collectoren gaan je niet helpen dan, misschien beter even kijken naar de instellingen op je WP. Of isolatie (of mogelijk de wp in de middag extra warmte laten bufferen, maar of dat kan ligt aan je isolatie/betonbuffer)
Collectoren doen echt niks in de buurt van 9kw als 't zo koud is dat de wp het zwaar heeft.
Extra wp op 't buffervat is wss nuttiger...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:46:
Hier hebben we gister de max. bij buffer #1 bereikt 83° graden.

[Afbeelding]

Inmiddels ook de vermogen uitlezing in Domoticz werkend:
[Afbeelding]

Dit wordt berekend met:
Vermogen berekenen Q = c * m * ΔT

Waar de massa 250L is en de ΔT berekend wordt met de temperatuur toename van de sensor per 1 minuut.
C=4186 J/kg/K

Dit levert:
4186*250*1 = 1046500 Joule

Door dit te delen door 60 sec, krijg je actueel vermogen.
1046500/60 = 17441 J/s (Watt)

Dus om een stijging van 1 graad per minuut te krijgen heb je een vermogen van 17.4 kW nodig.
Een stijging van 0.1 graad is dus 1740 Watt.

Ik zal vandaag (redelijk bewolkt) of morgen aan het eind van de dag wel even een grafiekje posten.
De zon staat pas over een uurtje op de collectoren.
Interessant - hoe heb je dat opgelost qua scripting?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Baapje327 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:54:
[...]Collectoren gaan je niet helpen dan, misschien beter even kijken naar de instellingen op je WP. Of isolatie (of mogelijk de wp in de middag extra warmte laten bufferen, maar of dat kan ligt aan je isolatie/betonbuffer)
Collectoren doen echt niks in de buurt van 9kw als 't zo koud is dat de wp het zwaar heeft.
Extra wp op 't buffervat is wss nuttiger...
Helaas is het een uit/aan warmtepomp, dus daar kan ik niet zo veel aan instellen. Isolatie is super (A++++++) en warmtepomp is waarschijnlijk te klein, dat is waar we ook op uitkomen. Is een W/W warmtepomp, maar heb qua bron niet zo veel capaciteit meer vrij (nog maar ca 2 a 3 m3/h). Dus een W/W warmtepomp zou de mooiste oplossing zijn, mits dat we ook een aardig onbalans in de bron hebben. Door heatpipes te plaatsen zouden we en bij verwarmen in de winter en in het voor en najaar de bron extra kunnen bijladen met extra warmte. Dat was het idee

@DjaRoel : Met 30 graden ondersteunig redden we het prima, gemiddeld zat de temperatuur rond de 27 graden. Ook onze buffer was snel afgekoeld, ondanks dat het pand super geïsoleerd is.

Ik begrijp dus wanneer ik zo iets wil dat er heel veel heatpipes nodig zijn en dat ik het dus eigenlijk wel kan vergeten :-( Iemand nog een ander idee dan warmtepomp er bij of CV ketel plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:39:
[...]

Helaas is het een uit/aan warmtepomp, dus daar kan ik niet zo veel aan instellen. Isolatie is super (A++++++) en warmtepomp is waarschijnlijk te klein, dat is waar we ook op uitkomen. Is een W/W warmtepomp, maar heb qua bron niet zo veel capaciteit meer vrij (nog maar ca 2 a 3 m3/h). Dus een W/W warmtepomp zou de mooiste oplossing zijn, mits dat we ook een aardig onbalans in de bron hebben. Door heatpipes te plaatsen zouden we en bij verwarmen in de winter en in het voor en najaar de bron extra kunnen bijladen met extra warmte. Dat was het idee

@DjaRoel : Met 30 graden ondersteunig redden we het prima, gemiddeld zat de temperatuur rond de 27 graden. Ook onze buffer was snel afgekoeld, ondanks dat het pand super geïsoleerd is.

Ik begrijp dus wanneer ik zo iets wil dat er heel veel heatpipes nodig zijn en dat ik het dus eigenlijk wel kan vergeten :-( Iemand nog een ander idee dan warmtepomp er bij of CV ketel plaatsen ?
We dwalen een beetje af, misschien tijd voor een eigen topic 😉 Maar om toch antwoord te geven op je vraag.

Als je nu een niet modulerende warmtepomp hebt hoeft opzich geen probleem te zijn. De vraag is meer hoe je stookt? Draai je 24 uurs bedrijf, of werk je op basis van ruimtetemperatuur? Je ziet dat laatste vaak fout gaan i.c.m. vloerverwarming, overdag warmt het pand lekker op door mensen/zon/apparatuur en de vloer die stookt lekker mee smorgens. De ruimte komt boven het setpoint, koelt gedurende de nacht lekker af en smorgens stook je weer als een dwaas om de massa op temperatuur te brengen met een slechte cop als gevolg.

Beter is om op retour temperatuur van de vloer te regelen, er van uit gaande dat je geen ingestorte voelers hebt en nu al op retour temperatuur van de vloer regelt 😇.

In welk opzicht hebt je onbalans in de bron, koude of warmte overschot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:48:
Goedendag,

Groeten Cor-Jan
De hoek van 68° is voornamelijk voor in het voor- en najaar, het probleem is hem niet de collector, maar de zon.
Als ik zo mijn eigen weerstationnetje uit lees zit ik vanaf nov. tot begin februari de zon intensiteit gemiddeld onder de 200 W/m². Op dagen met hevige bewolking/regen is het nog triester. Met dat gegeven zou je ongeveer een inschatting kunnen krijgen wat je nodig hebt qua m² om jou te kort aan warmte aan te vullen.

Stel een straalkacheltje van 2 kW helpt bij jou de tent op temperatuur te houden, dat staat in het gunstigste geval gelijk aan (2000/200) 10m² collector oppervlak. Maar op grauwe koude dagen zal het eerder een veelvoud zijn daarvan.

Pas vanaf februari begint de zonkracht weer te stijgen, zodat de zonneboiler ook weer mee kan doen.
Het probleem is dus, wat er niet is, kan je ook geen gebruik van maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c8TTZKQ/laatste-jaar.png
* Er zitten wat gaten qua data in de logging. :+
Crazy- schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:06:
[...]
Interessant - hoe heb je dat opgelost qua scripting?
Om hier even op terug te komen.
Het werkt wel aardig, maar het is niet super accuraat, het geheel gaat in ieder geval niet goed op als er een behoorlijke gelaagdheid aanwezig is in de buffers. M.a.w. de temperatuur in de buffer neemt niet homogeen in de buffer toe. De warmte wordt in dit geval voornamelijk onderin toegevoegd omdat de buffer nog rond de 70 graden boven in was, en onderin 50 graden.

Het leuke is dat je negatieve waardes ook kan zien, dit is het onttrekken van warmte.
Bij douche of CV ondersteuning zal dit ook leuke info geven, maar ook over de (her)verdeling van de warmte tussen de twee buffervaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H7dYWTs/laatste-3-dagen.png

Het script is verrassend simpel, als je het eindelijk snapt, ook al doe ik dat nog steeds niet volledig.
return {
on = {
timer = {'every 1 minutes'}
},

data = {
delta = { initial = 0 } -- persistent data
},

execute = function(domoticz, device, timer)
local Buffer1 = domoticz.devices('Buffer #1 Onder:').temperature
local Vermogen = domoticz.devices('Vermogen')

-- Vermogen berekenen Q = c * m * DT
local Vermogenberekend = domoticz.utils.round( ((Buffer1 - domoticz.data.delta) *17411),0)

-- Store current value for next cycle
domoticz.data.delta = Buffer1

-- Kosten updaten:
Vermogen.updateCustomSensor(Vermogenberekend)
end
}

[ Voor 37% gewijzigd door Helhond op 08-04-2020 18:24 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
DjaRoel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:51:
[...]We dwalen een beetje af, misschien tijd voor een eigen topic 😉 Maar om toch antwoord te geven op je vraag.

Als je nu een niet modulerende warmtepomp hebt hoeft opzich geen probleem te zijn. De vraag is meer hoe je stookt? Draai je 24 uurs bedrijf, of werk je op basis van ruimtetemperatuur? Je ziet dat laatste vaak fout gaan i.c.m. vloerverwarming, overdag warmt het pand lekker op door mensen/zon/apparatuur en de vloer die stookt lekker mee smorgens. De ruimte komt boven het setpoint, koelt gedurende de nacht lekker af en smorgens stook je weer als een dwaas om de massa op temperatuur te brengen met een slechte cop als gevolg.

Beter is om op retour temperatuur van de vloer te regelen, er van uit gaande dat je geen ingestorte voelers hebt en nu al op retour temperatuur van de vloer regelt 😇.

In welk opzicht hebt je onbalans in de bron, koude of warmte overschot?
We stoken op basis van buiten temp. op basis van 24 hrs verwarming (anders krijgen we het nooit meer warm). Per vleugel kunnen we vervolgens bij verwarming met verwarmtde lucht) om de gewenste temp. te krijgen. Beide hebben hun warmte uit de boiler (welke door de warmtepomp op temperatuur wordt gebracht)

We onttrekken teveel warmte uit de bron (winter) en stoppen in de zomer er te weinig (tot nu toe) in. Dus een koude overschot als ik het goed begrijp.

Probleem is dat het pand afgelopen winter voor 60% vol zat, dus de niet gebruikte ruimtes werden niet actief verwarmd (rond de 18 graden). Inmiddels is de dekkingsgraad naar 80%. Dus dat elektrisch bijstoken van afgelopen winter, wordt volgende winter nog veeeel meer. Dat wil ik dus niet. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Helhond schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:11:
[...]De hoek van 68° is voornamelijk voor in het voor- en najaar, het probleem is hem niet de collector, maar de zon. Als ik zo mijn eigen weerstationnetje uit lees zit ik vanaf nov. tot begin februari de zon intensiteit gemiddeld onder de 200 W/m². Op dagen met hevige bewolking/regen is het nog triester. Met dat gegeven zou je ongeveer een inschatting kunnen krijgen wat je nodig hebt qua m² om jou te kort aan warmte aan te vullen.
H'mmmmm, als ik dit zo lees dan wordt het inderdaad niets met die extra warmte. We stoken met 9Kw en dat zou betekeken 9000/200 = 45m2 nodig hebben. Dat is denk ik zo'n 240 heatpipes (wanneer ik die van Prisma Pro 24 CPC zonnecollector als voorbeeld gebruik). Dat zijn er wel heeeel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:02:
[...]

We onttrekken teveel warmte uit de bron (winter) en stoppen in de zomer er te weinig (tot nu toe) in. Dus een koude overschot als ik het goed begrijp.
Dit zou je wel kunnen oplossen met heatpipes. Die hebben dik overschot in de zomer.
Ik heb alleen geen verstand van brongeneratie. Als je al die warmte in de bron kunt stoppen en die er in de winter weer uit kunt halen. Dan kan het wel helpen. Verwacht gewoon niet dat de heatpipes veel doen in de winter.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Wat Baapjes zegt inderdaad.
De collectoren gaan je in de winter ook niet 24/7 leveren, hoog uit paar uur per dag gezien de dagen kort en nachten lang zijn.

Het overschot aan warmte van de collectoren dumpen in je bron is wel een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Baapje327 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:54:
[...]Dit zou je wel kunnen oplossen met heatpipes. Die hebben dik overschot in de zomer.
Ik heb alleen geen verstand van brongeneratie. Als je al die warmte in de bron kunt stoppen en die er in de winter weer uit kunt halen. Dan kan het wel helpen. Verwacht gewoon niet dat de heatpipes veel doen in de winter.
Dat is zeker de planning, probleem is dat het een bestaande installatie is en ik nu bezig ben alles te begrijpen wat de vorige eigenaar er in "geflanst" heeft. Kom steeds een stap verder. 5 jaar terug hebben ze al een soort vloerverwarming op het dak gemaakt met een zwart zeil er op. Op een dag als vandaag levert dat ca 0,5m3h aan water op van 30 graden. Dat heb ik nu aan de praat. Is op zich niet warm, maar warmer dan 19 graden mogen we toch niet in de bron terug pompen (bij 15m3/h), dus we kunnen nog wat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Helhond schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:56:
Wat Baapjes zegt inderdaad. De collectoren gaan je in de winter ook niet 24/7 leveren, hoog uit paar uur per dag gezien de dagen kort en nachten lang zijn. Het overschot aan warmte van de collectoren dumpen in je bron is wel een goede oplossing.
Jammer, jammer, jammer. We gaan verder zoeken, als alternatief kunnen we altijd een CV ketel plaatsen maar dat is eigenlijk niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:01:
[...]

Jammer, jammer, jammer. We gaan verder zoeken, als alternatief kunnen we altijd een CV ketel plaatsen maar dat is eigenlijk niet wat ik wil.
Misschien nog even ter verduidelijking. Hoe groot is je warmtevraag ongeveer. En hoe groot is de ruimte die je wilt verwarmen?
Als het zo goed is geïsoleerd zouden mensen het behoorlijk snel warm kunnen maken. Meer mensen is dan meer warmte.

En hoe verwarm je nu? Via vvw aan je buffer? Of via luchtverwarming die warmte onttrekt aan een buffervat? (hoe werkt dat dan?)

Zouden wat lucht lucht warmtepompen (ala airco's) niet helder? Die verwarmen vlot lucht en dempen de kou smorgens als 't pand nog op moet warmen.

qua warmtepomp, je draait op WAR zeg je, kun je ook obv tijd de stooklijn aan passen? Wat heb je eigenlijk voor een wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Baapje327 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:21:
[...]Misschien nog even ter verduidelijking. Hoe groot is je warmtevraag ongeveer. En hoe groot is de ruimte die je wilt verwarmen?
De warmtevraag week ik niet (in GJ oid), maar het is een bedrijfspand met 5 etages van totaal 2000m2.
[...]Als het zo goed is geïsoleerd zouden mensen het behoorlijk snel warm kunnen maken. Meer mensen is dan meer warmte.
Dat klopt, merken we goed, op de 3e etage zitten meer mensen, dan op de 1e etage. Daar is het nu ook veel warmer. Maar in de winter is het buiten zo koud dat je echt moet bijverwarmen.
En hoe verwarm je nu? Via vvw aan je buffer? Of via luchtverwarming die warmte onttrekt aan een buffervat? (hoe werkt dat dan?)
Zal je het schema van de installatie even per PM zenden. In het kort Bron ==> WP ==> Boiler (tot ca 47 graden in de winter). Vanuit de boiler ca 27 graden (afhankelijk van de buitentemp) de vloer in. De lucht wordt na verwarmt met de hoge temp uit de boiler per 1/2 etage. Dus hele pand warmen we op met vloer verwarming en per 1/2 etage kan je het warmer maken afhankelijk hoeveel mensen er inderdaad dus zitten.
Zouden wat lucht lucht warmtepompen (ala airco's) niet helder? Die verwarmen vlot lucht en dempen de kou smorgens als 't pand nog op moet warmen.
Heb ik ook aan gedacht, maar dan moet je per etage eea gaan maken en zo veel ruimte is er domweg in de kanalen niet. Plus dat het ook maar op één plek is per 1/2 etage. Net in de winter zijn ook die L/L warmtepompen niet zo efficiënt (maar wel efficiënter dan een elektrisch element). Het eerste idee was ook om een L/W warmtepomp er bij te plaatsen, maar wanneer het koud wordt (kouder dan 4 a 5 graden als ik mij niet vergis) dan daalt de efficiënte van die pomp snel en dan heb ik juist nodig.
qua warmtepomp, je draait op WAR zeg je, kun je ook obv tijd de stooklijn aan passen? Wat heb je eigenlijk voor een wp?
Het is een Ochnser GMSW 38 (via Techneco). Gaat prima uit en aan, maar kan niet meer dan dat (buiten in de storing springen). Qua stooklijn kan ik drie punten opgeven in de Priva software (zie onderstaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXW-oLIYVAe5iEwkFv0FU_bI9JI=/f/image/saO69ng8Nk62WVMJ4a6PZXmX.jpg

Dit gaat redelijk goed, ben afgelopen maanden bezig geweest eea te tunen naar 24hrs gebruik en temp. bleef met de koude dagen redelijk op pijl.

Probleem blijft dat we eigenlijk warmte in de boiler tekort komen en daar moeten we dus een goede oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:43:
[...]

De warmtevraag week ik niet (in GJ oid), maar het is een bedrijfspand met 5 etages van totaal 2000m2.

[...]

Dat klopt, merken we goed, op de 3e etage zitten meer mensen, dan op de 1e etage. Daar is het nu ook veel warmer. Maar in de winter is het buiten zo koud dat je echt moet bijverwarmen.

[...]

Zal je het schema van de installatie even per PM zenden. In het kort Bron ==> WP ==> Boiler (tot ca 47 graden in de winter). Vanuit de boiler ca 27 graden (afhankelijk van de buitentemp) de vloer in. De lucht wordt na verwarmt met de hoge temp uit de boiler per 1/2 etage. Dus hele pand warmen we op met vloer verwarming en per 1/2 etage kan je het warmer maken afhankelijk hoeveel mensen er inderdaad dus zitten.

[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar dan moet je per etage eea gaan maken en zo veel ruimte is er domweg in de kanalen niet. Plus dat het ook maar op één plek is per 1/2 etage. Net in de winter zijn ook die L/L warmtepompen niet zo efficiënt (maar wel efficiënter dan een elektrisch element). Het eerste idee was ook om een L/W warmtepomp er bij te plaatsen, maar wanneer het koud wordt (kouder dan 4 a 5 graden als ik mij niet vergis) dan daalt de efficiënte van die pomp snel en dan heb ik juist nodig.

[...]

Het is een Ochnser GMSW 38 (via Techneco). Gaat prima uit en aan, maar kan niet meer dan dat (buiten in de storing springen). Qua stooklijn kan ik drie punten opgeven in de Priva software (zie onderstaand)

[Afbeelding]

Dit gaat redelijk goed, ben afgelopen maanden bezig geweest eea te tunen naar 24hrs gebruik en temp. bleef met de koude dagen redelijk op pijl.

Probleem blijft dat we eigenlijk warmte in de boiler tekort komen en daar moeten we dus een goede oplossing voor vinden.
Een tweede warmtepomp plaatsen lijkt mij een betere oplossing.

Wat is de injectie temperatuur van je bron in vollast, en wat is de ontrokken temperatuur einde van de winter? Wat is de maximale flow van de bron, dan kunnen we uitrekenen hoeveel reserve capaciteit je nog hebt.

Dan kan je de keuze maken voor een tweede w/w warmtepomp of een l/w warmtepomp. Misschien dat het wel nodig is om je brl certificering opnieuw te doen als je bedrijfsmatig aanpassingen doet aan de bron zijde je vergroot immers je capaciteit en dat is waarschijnlijk meegenomen in de afgifte van de vergunning.

Genoeg om over na te denken iig 😉

Edit, misschien een modbreak naar een eigen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
DjaRoel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:05:
[...]Een tweede warmtepomp plaatsen lijkt mij een betere oplossing.

Wat is de injectie temperatuur van je bron in vollast, en wat is de ontrokken temperatuur einde van de winter? Wat is de maximale flow van de bron, dan kunnen we uitrekenen hoeveel reserve capaciteit je nog hebt.

Dan kan je de keuze maken voor een tweede w/w warmtepomp of een l/w warmtepomp. Misschien dat het wel nodig is om je brl certificering opnieuw te doen als je bedrijfsmatig aanpassingen doet aan de bron zijde je vergroot immers je capaciteit en dat is waarschijnlijk meegenomen in de afgifte van de vergunning.

Genoeg om over na te denken iig 😉

Edit, misschien een modbreak naar een eigen topic?
Hier moet ik even op terug komen. Heb niet alle cijfers, maar kan wellicht wel wat boven water halen. De bron doet 15m3/h (van GeoComfort). Meer dan 15m3/h mogen we inderdaad niet doen volgens de vergunning. Water uit de bron is nu ca 10 graden, begin van de winter weet ik niet meer. Heb tot eind 2019 ook rapport van meetclub. Dus daar hebben we ook wat info van.

L/W zou het meest handig zijn om het onbalans tegen te gaan, maar is niet efficiënt in de winter. W/W is het meest efficiënt, maar hierdoor wordt de onbalans nog groter. Daarom kwam ik op collectoren.

Keuzes, keuzes, keuzes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:16:
[...]

Hier moet ik even op terug komen. Heb niet alle cijfers, maar kan wellicht wel wat boven water halen. De bron doet 15m3/h (van GeoComfort). Meer dan 15m3/h mogen we inderdaad niet doen volgens de vergunning. Water uit de bron is nu ca 10 graden, begin van de winter weet ik niet meer. Heb tot eind 2019 ook rapport van meetclub. Dus daar hebben we ook wat info van.

L/W zou het meest handig zijn om het onbalans tegen te gaan, maar is niet efficiënt in de winter. W/W is het meest efficiënt, maar hierdoor wordt de onbalans nog groter. Daarom kwam ik op collectoren.

Interessante casus, heel wat anders dan de gemiddelde huis tuin en keuken installatie.
38 je voor 2000m2 is bijzonder weinig, dus dat is wel tof.
Je kan ook nog gewoon een pelletkachel of houtkachel aan het vat koppelen. Goed rendement in de winter en Jan ook nog gezellig staan in de lobby/receptie.
Hoeveel dagen per jaar kom je warmte tekort eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Baapje327 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:30:
[...] Interessante casus, heel wat anders dan de gemiddelde huis tuin en keuken installatie.
38 je voor 2000m2 is bijzonder weinig, dus dat is wel tof. Je kan ook nog gewoon een pelletkachel of houtkachel aan het vat koppelen. Goed rendement in de winter en Jan ook nog gezellig staan in de lobby/receptie. Hoeveel dagen per jaar kom je warmte tekort eigenlijk?
Zeker, is iets heel anders, ook sturing met Priva software en PLC is iets compleet anders. Degene die het pand gebouwd en berekend heeft was het ook niet eens met de installateur. Die riep dat er minimaal 3 warmtepompen (van 38 kW) om de boel op te warmen. Helaas zijn ze met ruzie uit elkaar gegaan en is er één pomp geplaatst.

Pellet / hout kachel heb ik ook aan gedacht, maar dat past niet in het pand (rook afvoer kanaal en ook geen echte goede plek voor).

Als ik in de data kijk dan zie ik dat het element ca 25 maal per jaar voor langere tijd aan staat. Dat is met 60% bezetting in het pand (inmiddels zitten we over 3 maanden op 90% bezetting). Ook komt er nog voor 170m2 vloerverwarming bij, want die ruimte wordt nu alleen met lucht verwarmd (ging dit jaar net goed, rond de 20,5 / 21 graden constant in de ruimte, met boiler / wp op 48 graden).

Jammer dat zonnecollectoren het niet gaan worden, ik vrees dat we toch op een L/W WP uitkomen, wil de bron op dit moment niet verder belasten ivm het onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Cor-Jan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:16:
[...]

Als de bron max 15m3/h uur doet en je hebt een ontrekkings temperatuur van 10 graden einde winter is je capaciteit 68kw, meestal wordt met een ontrekkings temperatuur gerekend van 12 graden. Dan heb je ruim 100kw ter beschikking. (6 graden injectie temperatuur is gebruikelijk, meestal is 5 de ondergrens in de vergunning, uitgaande van een open bron)

Dan lijkt het me dat je bron zelden op die 15m3/h draait of met een hele klein delta T, wat niet de bedoeling is.

In dat licht zou ik in jou geval toch informeren wat er binnen je vergunning mag, een l/w warmtepomp heeft op de momenten dat jij hem nodig hebt een max cop van 3 waarschijnlijk, een beetje w/w warmtepomp doet cop 5 of beter. Kan je uitrekenen wat je paar jaar bespaart 😉👍 en als je te lang met te grote onbalans draait komt de provincie vanzelf aankloppen dat het anders moet of uit.. daar zou ik wel serieus rekening mee houden op termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 09-04-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
Hi, wat grappig een forum over zonne collectoren. Ik wil claimen dat ik het oudste nog werkende systeem van Nederland heb, uit ça 1992. Het is systeem heeft ooit naverwarming in het vat gehad maar dat circuit is lek. Nu gaat het al dan niet warme water de cv in en wordt dan indien nodig nog warmer gemaakt. Na een dag als vandaag loopt de temperatuur nog op naar een graad of 70, in de zomer zie ik wel eens 90. Wat ik van de collector weet is dat het koperen platen zijn met daarachter buisjes. Er staat geen, of vrijwel geen, druk op het systeem (ik vermoed dat als de pomp uit is, de collector droog staat). Ik woon nu sinds 2008 in het huis en heb er nog nooit wat aan hoeven doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_-gccF2LzRhSVm0P-G83AbzefY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4bd593r6ovGAxBKLbQFt9v2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EydrxOyeRlxN2EOYzdhEHJAnGpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8HLHARuNhKGv7Jc2ct4rECt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcP0nlK5Q_aAwREmxP4qBh7F5OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxuYgPqZnN5WvCS4Tw4LeB80.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MartijnDutch op 09-04-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@MartijnDutch maar de vraag is, functioneert ie nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Laatst online: 01-07 10:19
Helhond schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:26:
@MartijnDutch maar de vraag is, functioneert ie nog?
Dat schrijf ik toch.. Werkt nog prima, natuurlijk niet zo efficiënt als de nieuwe systemen maar zeker bij voldoende zon genoeg warm water. Meestal zet ik zo eind April de CV helemaal uit en is er genoeg voor een gezin met 4 kinderen. Soms hebben ze dan een koud bad _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Laatst online: 18:25
Afgelopen najaar is onze zonneboiler geïnstalleerd. Deze bestaat uit 60 heatpipes met een 300 liter vat van Reheat. Met de toenemende zonnekracht en het heldere weer volg ik de prestaties van de installatie met wat grotere interesse. Ik heb een DS18B20 termperatuur sensor in het vat geïnstalleerd die met een Arduino, MQTT en Grafana in een RPI mooie grafiekjes laat zien. Hieronder de afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTObT0VeOLi6a9jtP_qjDLmPA04=/f/image/CzDfafi5CfAg7G0bBfzPcT7F.jpg

In het vat zit een warmtewisselaar voor warm water en de CV. Wat me opvalt is dat we kennelijk erg weinig warm water gebruiken. Een paar minuten douchen is niet meer dan een rimpeling in het temperatuurverloop. De CV slaat na een koude nacht 's-ochtends nu nog aan. De daling van de temperatuur wordt daar vooral door veroorzaakt. Maar zodra de CV op zomerstand gaat zal het vat snel richting 100 graden gaan. Ik ben benieuwd wanneer ik voor het eerst stagnatie zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik heb vorig jaar voor een prikkie een HR hpc 2.5 zonnecollector gekocht. Ben me nu aan het verdiepen om vervolgens deze aan te sluiten. Het duurste onderdeel dat nog ontbreekt is een pomp groep/Solar station.
Waar moet ik opletten voor de aanschaf?
Is deze bijvoorbeeld geschikt?
Hoe bepaal ik het formaat van het overdrukvat? Ik heb dit document gevonden maar ik snap nog vooral de hoeveel vloeistof niet.. het rekenvoorbeeld geeft 550 liter aan maar moet ik alleen de hoeveelheid liter gycol in het zonnecollectorsysteem tellen? Of ook het water in het boilervat? De sets van ATAG zelf hebben t/m 3.2m2 zonnecollector een expansie vat van 8l zie de installatie handleiding. Dat ga ik dan ook maar aanhouden..

Volgende stap is bepalen van de boiler.. wbp met spiraal of iets anders.

[ Voor 16% gewijzigd door gakkethijs op 10-04-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cor-Jan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:44:
[...]
Jammer dat zonnecollectoren het niet gaan worden, ik vrees dat we toch op een L/W WP uitkomen, wil de bron op dit moment niet verder belasten ivm het onbalans.
Zonnecollectoren kunnen toch juist die onbalans oplossen, door de regenereren in de zomer? Je kunt er inderdaad niet rechtstreeks heel veel warmte van verwachten in de winter, maar doordat ze met die onbalans helpen kan het toch wat zijn.

En ja, een bedrijfsinstallatie is al snel wat groter dan die van een woonhuis.. Installateur was gister hier en vertelde van een leveringsprobleempje bij de installatie die ze eerder in de week af hadden willen ronden: wel alle collectoren (frames), maar slechts 630 van de 1200 vacuümbuizen aangeleverd.

Is een pakweg 180 buizen zoveel? Zeker als je de warmte vrij rechtstreeks verbruikt - pand in of bron in - en dus geen extra buffers hoeft te kopen, is het echt niet zo prijzig een paar collectoren meer neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
DjaRoel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:36:
[...]Als de bron max 15m3/h uur doet en je hebt een ontrekkings temperatuur van 10 graden einde winter is je capaciteit 68kw, meestal wordt met een ontrekkings temperatuur gerekend van 12 graden. Dan heb je ruim 100kw ter beschikking. (6 graden injectie temperatuur is gebruikelijk, meestal is 5 de ondergrens in de vergunning, uitgaande van een open bron)

Dan lijkt het me dat je bron zelden op die 15m3/h draait of met een hele klein delta T, wat niet de bedoeling is.

In dat licht zou ik in jou geval toch informeren wat er binnen je vergunning mag, een l/w warmtepomp heeft op de momenten dat jij hem nodig hebt een max cop van 3 waarschijnlijk, een beetje w/w warmtepomp doet cop 5 of beter. Kan je uitrekenen wat je paar jaar bespaart 😉👍 en als je te lang met te grote onbalans draait komt de provincie vanzelf aankloppen dat het anders moet of uit.. daar zou ik wel serieus rekening mee houden op termijn.
De provincie is 2 jaar terug al wezen koffiedrinken, dus die zijn op de hoogte. Naast de W/W wp zit er ook in de WTW nog een flinke wisselaar. Deze gebruikt aardig wat flow uit de bron om in de morgen de lucht voor te verwarmen zodat deze niet met 8 a 9 graden het pand in gaat, maar ca 10 graden. Specs heb ik daar niet van, maar afgelopen winter ben ik aan het tunen geweest en wanneer beide aan staan (WP en WTW) dan moet de flow over dr bron ca 12 m3/h zijn om de temperaturen op pijl te houden.

Zodoende hebben we niet zo veel ruimte over op de bron en kom uit op iets anders. de L/W wp zouden we in het 2e deel van de lente icm het 1e deel van de herfst prima kunnen inzetten voor het verwarmen. Dan is de COP het dichtste bij die van een W/W WP, maar die W/W wp COP is eigenlijk niet te verslaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Gwaihir schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:55:
[...]Zonnecollectoren kunnen toch juist die onbalans oplossen, door de regenereren in de zomer? Je kunt er inderdaad niet rechtstreeks heel veel warmte van verwachten in de winter, maar doordat ze met die onbalans helpen kan het toch wat zijn.

En ja, een bedrijfsinstallatie is al snel wat groter dan die van een woonhuis.. Installateur was gister hier en vertelde van een leveringsprobleempje bij de installatie die ze eerder in de week af hadden willen ronden: wel alle collectoren (frames), maar slechts 630 van de 1200 vacuümbuizen aangeleverd.

Is een pakweg 180 buizen zoveel? Zeker als je de warmte vrij rechtstreeks verbruikt - pand in of bron in - en dus geen extra buffers hoeft te kopen, is het echt niet zo prijzig een paar collectoren meer neer te zetten.
Dat klopt Gwaihir, wanneer we in de zomer de warmte van zonnecollectoren goed in de bron kwijt kunnen (mag niet warmer zijn dan 20 graden bij 15 m3/h) dan kan dat. Eigenlijk zou dat een bijkomstigheid zijn. Het acute probleem is te weinig warmte in de winter. Mijn idee was een aantal collectoren neer te zetten en het retour water van de vloerverwarming bij te verwarmen met een warmte wisselaar. Hierdoor zou wellicht de retour temp van de vloer verwarming terug kunnen naar de temp die er in gaat. Maar als ik de reacties lees kunnen we dat vergeten.

Voor het opwarmen van de bron hebben we nu een soort vloerverwarming op het dak liggen met een verdeler (zie onderstaande foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dmh0Dfp31rtwMCDzm9GgWEtPrIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49HptUcqiTXsABtVnDpyppjo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ligt dus op het dak met een disk zwart plastic folie er op om warmte op te vangen. Volgens het beheer systeem werkt dat redelijk (zie onderstaande screenshot) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG9oDF4UB13qDChcIpxFEEXpm1Y=/f/image/GvYjjVqjCCOb97UBzrlCALBd.jpg

Maar echt heel veel doet het nog niet voor het opwarmen van de bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cor-Jan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:43:
[...]
Dat klopt Gwaihir, wanneer we in de zomer de warmte van zonnecollectoren goed in de bron kwijt kunnen (mag niet warmer zijn dan 20 graden bij 15 m3/h) dan kan dat. Eigenlijk zou dat een bijkomstigheid zijn. Het acute probleem is te weinig warmte in de winter. Mijn idee was een aantal collectoren neer te zetten en het retour water van de vloerverwarming bij te verwarmen met een warmte wisselaar. Hierdoor zou wellicht de retour temp van de vloer verwarming terug kunnen naar de temp die er in gaat. Maar als ik de reacties lees kunnen we dat vergeten.
Nee, niet vergeten. Alleen geen wonderen van verwachten. Je berekende zelf dat je met 240 buizen het een flink deel van de winter prima bij zou houden. Daarbij rekende je alléén voor de winter. Dat zou nog 'n stuk beter moeten uitvallen daar je bron jaarlijks in de zomer flink wordt bijgeladen en je WP dus in de winter beter presteert. Het zou mij niet verbazen wanneer dit een aanvullende lucht-water WP verslaat, op zowel aanschaf als gebruikskosten.

Maar ja.. je houdt ook echt koude en / of bewolkte dagen over, waarop je ook wat moet. Vergeet dan niet dat die lucht-water WPs dan ook vaak naar een aanvullend elektrisch element grijpen. Dus ja, dat kun je toevoegen, al zou puur elektrisch me dan meer principe kwestie dan logisch lijken. Ik zou eerlijk gezegd 'n kleine CV-ketel daarvoor overwegen, het verhaal zo horend.

Heb even niet alle vermenigvuldigingen gedaan, maar denk ik te simpel als ik hoor 9kW eruit en dan denk kan ook vast 9kW in*? Inderdaad berekenen of 't kan en met hoeveel je je huidige systeem dan verslaat - want dat zet je met flink heatpipes vast te veel in de schaduw = buiten gebruik?

*Wij zijn in afwachting van een 13kW bron. Volgens mijn installateur gaan we daar in de zomer 8kW vloerkoeling + 2kW ventilatieluchtkoeling + overschot ZB in stoppen (83 HP). Heb 'm er nog niet over gehoord dat we dan overdag zouden moeten bufferen om dat (per etmaal) weg te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 10-04-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Gwaihir schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:39:
[...]Nee, niet vergeten. Alleen geen wonderen van verwachten. Je berekende zelf dat je met 240 buizen het een flink deel van de winter prima bij zou houden. Daarbij rekende je alléén voor de winter. Dat zou nog 'n stuk beter moeten uitvallen daar je bron jaarlijks in de zomer flink wordt bijgeladen en je WP dus in de winter beter presteert. Het zou mij niet verbazen wanneer dit een aanvullende lucht-water WP verslaat, op zowel aanschaf als gebruikskosten.

Maar ja.. je houdt ook echt koude en / of bewolkte dagen over, waarop je ook wat moet. Vergeet dan niet dat die lucht-water WPs dan ook vaak naar een aanvullend elektrisch element grijpen. Dus ja, dat kun je toevoegen, al zou puur elektrisch me dan meer principe kwestie dan logisch lijken. Ik zou eerlijk gezegd 'n kleine CV-ketel daarvoor overwegen, het verhaal zo horend.

Heb even niet alle vermenigvuldigingen gedaan, maar denk ik te simpel als ik hoor 9kW eruit en dan denk kan ook vast 9kW in*? Inderdaad berekenen of 't kan en met hoeveel je je huidige systeem dan verslaat - want dat zet je met flink heatpipes vast te veel in de schaduw = buiten gebruik?

*Wij zijn in afwachting van een 13kW bron. Volgens mijn installateur gaan we daar in de zomer 8kW vloerkoeling + 2kW ventilatieluchtkoeling + overschot ZB in stoppen (83 HP). Heb 'm er nog niet over gehoord dat we dan overdag zouden moeten bufferen om dat (per etmaal) weg te krijgen.
Heb even eenvoudig gerekend met het 9 KW element wat aan springt wanneer de boiler niet op temp. komt. Daar komen die 240 heatpipes vandaan met 200w/m2. In mijn L/W Wp thuis zit ook een elektrisch element, maar die heb ik helemaal afgekoppeld, zodra het kouder dan 5 graden wordt staat mijn L/W WP uit. Wanneer de hele dag er een beetje zon is dan kan je die 9kw dus verdelen over een paar uur. Het hoeft ook niet kokend heet te worden, wanneer er 30 graden uit de heatpipes komt dan ben ik al geholpen.

Ik wist dat verhaal van die 20 graden retour de bron ook niet, maar dat moet je rapporteren naar de provincie. Opeens zag ik het staan in het rapport van de meetclub dat naar de provincie word gezonden. In de zomer kan ik dus niet oneindig warmte in de bron "blazen". Wellicht staat het bij je vergunning wat jij mag terug pompen in de bron?

Wellicht moeten we een gewoon een start maken met een stuk of 50 (CPC) heatpipes, circulatiepompje en een warmtewisselaar en gewoon eens kijken wat het doet. Extra heatpipes bijplaatsen is zo geregeld, dus daar zit het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ah, die 9kW is het elektrisch element. Zo te horen heb je een flink grotere bron - lijkt ook logisch voor zo'n pand. Een kleine gesloten bron, zoals voor ons huis, kent een meldingsplicht en algemene regels, geen individuele vergunning. Mijn installateur vertelde me dat we water van max. 18 graden mogen terug pompen. Dat lijkt me dan zo'n algemene regel.

Het is een gesloten bron, dus als ik extreem snel water van 18 graden erin ga pompen, dan krijg ik simpelweg water van 18 graden terug. De praktische grens lijkt me dus het aantal kW waarbij de bron het nog met een nette delta-T koeler terug geeft. Bij verwarmen is die meen ik standaard drie graden. Dan zou mijn grens zijn met 18 de bron in, met 15 retour naar de WP. We zullen het deze zomer wel zien; de bron lijkt zo ongeveer te gaan komen - fingers crossed - wanneer het koelseizoen begint. Dus volle zomerwarmte naar een bron waar nog nooit warmte aan is onttrokken.

Mijn voorlopige plan voor inregelen is trouwens: 22 graden VVW retour, blij als de ZB dat in de winter 23 graden maakt, dansje als 't 24 is. Dan met de WP door naar 28 graden. Zo nodig met de houthaard verder omhoog. Hiermee wil ik maar zeggen: je ZB kan héél veel voor je doen, al lang voordat je 30 graden eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Wie kan mij adviseren over het vermogen van een hout CV.

Ik krijg straks (verbouwing) een goed geïsoleerd huis met in totaal 90 m2 vvw (geen radiatoren in huis).

In de ruimte (woonkamer) waar de hout CV komt te staan heb ik 30 m2 vvw (110m3) met een aparte thermostaat.
De overige ruimtes (60m2) worden dus verwarmd met vvw. Warm water is slechts voor het douchen en het douchemeubel. Warm water keuken gaat via Quooker.

In de huidige woonkamer heb ik nu een normale houtkachel staan, een Jacobus 6 (6kW) die het nu prima doet.

Zit te twijfelen tussen de:
Nordic Fire Fortuna (3,5 straling / 9 cv)
Nordic Fire Nora 1 (4,5 straling / 15 cv)

Er komt een buffervat van 800 of 1000 ltr en HP op het schuine dak.

Ik heb begrepen dat het vat toch redelijk snel afkoelt en neig daarom sterk naar de Nora. Graag jullie reactie / ervaring / tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:02
Sumar schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:24:

Ik krijg straks (verbouwing) een goed geïsoleerd huis met in totaal 90 m2 vvw (geen radiatoren in huis).

In de ruimte (woonkamer) waar de hout CV komt te staan heb ik 30 m2 vvw (110m3) met een aparte thermostaat.
De overige ruimtes (60m2) worden dus verwarmd met vvw. Warm water is slechts voor het douchen en het douchemeubel. Warm water keuken gaat via Quooker.

In de huidige woonkamer heb ik nu een normale houtkachel staan, een Jacobus 6 (6kW) die het nu prima doet.

Ik heb begrepen dat het vat toch redelijk snel afkoelt en neig daarom sterk naar de Nora. Graag jullie reactie / ervaring / tips.
Mijn advies : ga voor de Nora. De 15Kw is het vermogen in het gunstige geval, als de kachel dat vermogen haalt. In de praktijk brand de kachel nooit maximaal en continue 100%. Dit heeft te maken met het soort hout, trek in de schoorsteen en het feit dat je het hout grotendeels moet laten opbranden voordat je er nieuw instopt. Ik verwacht dat je van de 15Kw op een daadwerkelijk gemiddelde van 7 a 8 Kw uitkomt.

Als het buffervat goed is geïsoleerd en je geen thermofison werking blijft die goed temperatuur.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Sumar Je kan hier nog makkelijk uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om je buffer te verwarmen en of dat aansluit bij je stook patroon.

En of je dan genoeg buffer hebt om de momenten dat je niet stookt te overbruggen.

https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sumar Goed geisoleerd? Dan zou ik die eerste doen, denk ik. Wij hebben een hoekhaard, waardoor zelfs bij dubbel glas relatief wat meer warmte de ruimte in komt, 5,5kW. Zelfs in onze echt grote woonkamer met matige isolatie, is dat ruim. Een totaal van 19,5kW klinkt mij te groot in de oren voor de woning die je beschrijft - ca. 90 m2 woonoppervlak met goede isolatie.

Wat @pleio65 zegt over het bij lange na niet halen van de opgegeven vermogens, dat herken ik niet. Heb je het over het nominale vermogen, volgens het energieprestatielabel? Daar zitten best formele richtlijnen onder, meen ik. Of geeft Nordic Fire ook nog wat hogere getallen op? (Wij keken eerst naar een Nordic Fire, maar dat model was geschrapt wegens problemen en hebben nu een Hoxter. Die lijkt voor dezelfde haard wat lagere waarden op te geven - het formele nominale vermogen - en dat halen we ook echt.) Ook al rapporteert Nordic Fire over een wat stevigere stoker dan de norm, dan nog zijn die getallen al wel een soort gemiddelde tussen net gevuld en bijna weer vullen, zeker niet het maximum punt in die curve.

De buffers die hout-CV mensen ons hebben aangeraden waren zonder uitzondering ruk qua isolatie. Ze kwamen allemaal aanzetten met C-label - dat wat nog net op de markt mag van de EU. Dat terwijl ook buffers op de grens A/A+ verkrijgbaar zijn van diverse merken voor goede prijzen. Dan stort die temperatuur echt wel minder in.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Afijn, ik kwam eigenlijk om de bijgewerkte versie van ons hydraulisch schema te delen.

Hydraulisch Schema

Heb 'm bijgewerkt (met hier niet getoonde detail-labels) om de aansturing voor de zonneboiler voor te kunnen bereiden.. want als alles goed gaat, staan de warmtecollectoren hier na woensdag niet meer nutteloos in de zon te bakken :).

De noemenswaardige verrassing gaandeweg, was denk ik dat die terugslagkleppen rondom de vierwegkleppen nodig bleken. Achteraf bekeken misschien logisch te beredeneren, maar er had echt niemand aan gedacht. En de eerste keer dat het water (rondgepompt door de haardpomp) een makkelijkere alternatieve route vond, leverde het ook heel wat hoofdbrekens op voordat ik had vastgesteld wat er nu eigenlijk gebeurde.

[ Voor 31% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Lees dit eens
https://www.ed.nl/binnenl...vervuiler-kreeg~aea5d672/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ach.. staat ook al weer op 't punt te verouderen: https://www.dutry.nl/nl/news/Fijnstofvrij-houtstoken-kan

In Duitsland krijg je dáár subsidie op. Dat zou nou echt zinnig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

In Duitsland gaan ze juist aan het gas, maar ja ze komen van huisbrandolie af.

In de toekomst kan het zijn dat men een stookverbod gaat opleggen bijv midden in de winter bij windstil weer..

Fijn als je dan je huis wil verwarmen.

https://nos.nl/artikel/22...isen-aan-houtkachels.html

Je hoeft maar een buurman te hebben die er last van heeft en je bent dan gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Gwaihir schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:57:
@Sumar Goed geisoleerd? Dan zou ik die eerste doen, denk ik. Wij hebben een hoekhaard, waardoor zelfs bij dubbel glas relatief wat meer warmte de ruimte in komt, 5,5kW. Zelfs in onze echt grote woonkamer met matige isolatie, is dat ruim. Een totaal van 19,5kW klinkt mij te groot in de oren voor de woning die je beschrijft - ca. 90 m2 woonoppervlak met goede isolatie.

Wat @pleio65 zegt over het bij lange na niet halen van de opgegeven vermogens, dat herken ik niet. Heb je het over het nominale vermogen, volgens het energieprestatielabel? Daar zitten best formele richtlijnen onder, meen ik. Of geeft Nordic Fire ook nog wat hogere getallen op? (Wij keken eerst naar een Nordic Fire, maar dat model was geschrapt wegens problemen en hebben nu een Hoxter. Die lijkt voor dezelfde haard wat lagere waarden op te geven - het formele nominale vermogen - en dat halen we ook echt.) Ook al rapporteert Nordic Fire over een wat stevigere stoker dan de norm, dan nog zijn die getallen al wel een soort gemiddelde tussen net gevuld en bijna weer vullen, zeker niet het maximum punt in die curve.

De buffers die hout-CV mensen ons hebben aangeraden waren zonder uitzondering ruk qua isolatie. Ze kwamen allemaal aanzetten met C-label - dat wat nog net op de markt mag van de EU. Dat terwijl ook buffers op de grens A/A+ verkrijgbaar zijn van diverse merken voor goede prijzen. Dan stort die temperatuur echt wel minder in.
Ik heb mij niet verdiept in labels en richtlijnen omdat ik niet bezig ben met een aanschaf. Wel weet ik na 28 jaar elke elke winter (13m3) hout te hebben gestookt dat de warmte opbrengt van meerdere factoren afhankelijk is. Trek schoorsteen, wind buiten, vochtigheidsgraad hout, soort hout, grootte van de houtblokken, manier waarop je hout in de kachel stapelt etc zijn allemaal van invloed. Je merkt het niet zo goed aan de stralingswarmte, wel aan de temperatuur van het uitgaande cv-water. Dit zelfde beeld zie je ook bij het uitgaande cv-water van de rookgas warmtewisselaar die ik op de grote cv-kachel heb zitten.
Een kachel is vergelijkbaar met een zonnepaneel. Twee weken geleden, strak helder lucht, oosten wind en 5 graden buiten resulteerde in prachtige piek opbrengsten van het pv-systeem. Waarden conform de fabrieksopgave, onder optimale omstandigheden. Inmiddels zijn de weersomstandigheden anders en ook de opbrengsten. Ik temper de verwachting over een verwachte opbrengst, dit om mogelijke teleurstelling te voorkomen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag een middagje wezen klussen; hygiënevat klaarmaken, Solar station ophangen & aansluiten.

Het vat is al gevuld met “dood”-water. Tijdens vullen van de ZB toch problemen: helaas buiten bij de platen lekkage. Morgen het dak op; uitzoeken wat er lekt.

Wel op druk kunnen brengen (2bar) bleef redelijk stabiel; dus zal hopelijk de aanvoer koppeling zijn welke niet jofel zit.

Aangezien het vullen vanaf retour binnen naar ‘retour’ buiten gaat - weet ik wel dat de glycol door de panelen heen is gegaan.

Gezien via de foto:

- Links is retour vanuit binnen
- Rechts is aanvoer naar binnen (daar zit de temperatuur sensor)

Dus er is vanaf links naar rechts toe flow; de aanvoer bij het Solar station liep ook netjes op naar 70 graden.

7(8)7 bedenk mij echt letterlijk nu... dat ik de kleppen op het vat niet open gezet heb tijdens het vullen 🙄🤦🏼‍♂️ Oké voel mij best dom nu 😅

De plofketel gaat weg; daar komt een 80 liter Daalderop Duo te hangen. Was de bedoeling morgen; maar ben bang dat lekkage oplossen, op druk zetten ZB & test run meer tijd kost.

Ditmaal gebruik gemaakt van Loctite 55 (thanks @AUijtdehaag voor de tip!) geweldig spul is dat!

Alle koppelingen etc opnieuw afgemonteerd, nieuwe pakkingen & dus loctite 55. Alles was in 1x lek-vrij! 👍 zelfs de ZB rvs ribbelbuis koppelingen - vorige keer best ruzie mee gehad haha....

Vrees wel door de lekkage buiten dat ik extra glycol moet bestellen - heb er nu 20 liter in zitten; deels weg door lek - dus 10 liter zeker extra nodig. (Deze is geschikt tot -30; kan wat extra aanvullen met water maar geen idee hoeveel er gelekt is.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7X_epqHpIp_exfCD5vBi7AwUuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYCIMxwworAEocoVv1YFmd2l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90C0alEj5lyct8FmT8X0wFe81a4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gll8KuA0hnv3bIVn2tIUcTdK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpho9TDI5g0O3p9rkKiFnEPj1Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBQhGcqF5feFK5zuBaxYNAqS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l6HOknsyff4z4bgdXMFjUZCKmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXxXrkHp68Rhuv0pKkXthDLD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjFRPgDLspzWMC-HcBP_SJpsesI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBao27YrMuJqAWtwe0B8lj4l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrRChvRrNFkRTphQF2boOqkltTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V4tzyG65j52R7H691zNEMls.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Crazy- op 12-04-2020 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik draai al 3 jaar zonder glycol, dus een paar liter water erbij zou geen probleem moeten zijn. Bij mij is alleen de armaflex al voldoende.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Appie Heijn schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:03:
Ik draai al 3 jaar zonder glycol, dus een paar liter water erbij zou geen probleem moeten zijn. Bij mij is alleen de armaflex al voldoende.
Ook met een gesloten systeem? Dat vind ik best een risico... puur water, met panelen en -5 of lager? Dat vries zeker dicht... afgelopen 3 jaar hebben we ook een keer 2 weken forse vrieskou gehad.

Gemixt zou ik wel durven 30/50-50/50 dan reduceer je het naar -10 hooguit. Prima dat durf ik wel ja ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
niki_lauda schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:14:
In Duitsland gaan ze juist aan het gas, maar ja ze komen van huisbrandolie af.

In de toekomst kan het zijn dat men een stookverbod gaat opleggen bijv midden in de winter bij windstil weer..

Fijn als je dan je huis wil verwarmen.

https://nos.nl/artikel/22...isen-aan-houtkachels.html

Je hoeft maar een buurman te hebben die er last van heeft en je bent dan gezien.
Dat artikel is al van een tijdje terug, ik vond deze nog: https://www.lc.nl/friesla...afgekondigd-25094481.html

Komt erop neer dat het meer een advies is en voor mensen die het huis ermee moeten verwarmen zijn uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Gwaihir schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:57:
De stralings warmte van 4,5 kW kan prima aangezien ik nu een 6 kW kachel heb in dezelfde ruimte maar dan zonder CV aansluiting. Was meer benieuwd of welk vermogen beter bij een 800 of 1000 ltr vat zou passen. De 9 kW of de 15 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKZP8Mj-lB-c-3jD7euTmwast9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V4tzyG65j52R7H691zNEMls.jpg?f=fotoalbum_large

Net het dak op geweest.....

Helaas is de leiding in de plaat lek :-( koppelingen zijn kurk droog - paneel van binnen allemaal vocht aanslag; druppels etc

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:16:
[...]

Ook met een gesloten systeem? Dat vind ik best een risico... puur water, met panelen en -5 of lager? Dat vries zeker dicht... afgelopen 3 jaar hebben we ook een keer 2 weken forse vrieskou gehad.

Gemixt zou ik wel durven 30/50-50/50 dan reduceer je het naar -10 hooguit. Prima dat durf ik wel ja ;-)
ik draai hier ook met alleen water. gaat al 5 jaar prima. de pomp gaat zelf pompen ergens tussen 0 en -4 geloof ik.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecologist
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-03-2021
Hallo beste forumgenoten , laat me dan maar van wal steken met mijn eerste vraag .
Kan iemand mij zeggen welke glycol ik zou moeten gebruiken voor het opvullen van mijn zonneboiler systeem ?
Al 2 keer kwam een professioneel dat doen , kostprijs tegen de 200€ per keer , dat begint er in te hakken .
Wij zitten overduidelijk met een lek , dat werd de laatste keer al duidelijk gemaakt aan de vakman maar die had blijkbaar geen tijd of zin om er zich om te bekommeren .
We hebben beslist om er zelf wat aan ( proberen) te doen door het systeem terug op te vullen en op zoek te gaan naar uitwendige lekken , maar eerst moet het systeem wel terug werken natuurlijk .
Hopelijk zit de lek niet in de boiler zelf natuurlijk .

Ben zelf wel wat handig , heb een uitgebreid arsenaal aan gereedschap inclusief pompen die ik voor de klus kan gebruiken , maar ben niet zeker van de soort glycol .
Hoogstwaarschijnlijk propyleen glycol maar welk % ? De vloeistof mag ook niet te stroperig zijn neem ik aan ?

Iemand suggesties aub ?

Bedankt en beste groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ecologist schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
Hallo beste forumgenoten , laat me dan maar van wal steken met mijn eerste vraag .
Kan iemand mij zeggen welke glycol ik zou moeten gebruiken voor het opvullen van mijn zonneboiler systeem ?
Al 2 keer kwam een professioneel dat doen , kostprijs tegen de 200€ per keer , dat begint er in te hakken .
Wij zitten overduidelijk met een lek , dat werd de laatste keer al duidelijk gemaakt aan de vakman maar die had blijkbaar geen tijd of zin om er zich om te bekommeren .
We hebben beslist om er zelf wat aan ( proberen) te doen door het systeem terug op te vullen en op zoek te gaan naar uitwendige lekken , maar eerst moet het systeem wel terug werken natuurlijk .
Hopelijk zit de lek niet in de boiler zelf natuurlijk .

Ben zelf wel wat handig , heb een uitgebreid arsenaal aan gereedschap inclusief pompen die ik voor de klus kan gebruiken , maar ben niet zeker van de soort glycol .
Hoogstwaarschijnlijk propyleen glycol maar welk % ? De vloeistof mag ook niet te stroperig zijn neem ik aan ?

Iemand suggesties aub ?

Bedankt en beste groeten
Vullen met water, op druk zetten, lek zoeken, druk loos maken, lek herstellen, spoelen + glycol bijvullen (OEG FK 30 is prima tot -30) & water afvoeren,

Je mengt dat iets met water; prima. Maar goedkoper dan glycol ;-)

(Als je in de buurt van barneveld zit) is er een optie mijn vul-/spoelpomp te lenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYuY0a7-pe-n9PSsQwhALYg5R0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBao27YrMuJqAWtwe0B8lj4l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pleio65 schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:03:
[...]
Wel weet ik na 28 jaar elke elke winter (13m3) hout te hebben gestookt dat de warmte opbrengt van meerdere factoren afhankelijk is. Trek schoorsteen, wind buiten, vochtigheidsgraad hout, soort hout, grootte van de houtblokken, manier waarop je hout in de kachel stapelt etc zijn allemaal van invloed.
Wij hebben inderdaad bepaald niet te weinig trek. (Trekbegrenzer al besteld.)

Bij ons dus wel redelijk recente aanschaf. Daarbij wordt vooral gewaarschuwd dat je haard echt te groot kan zijn voor je kamer / huis. Een van de mensen die hier in de tuin helpt heeft dat ook min of meer. Zijn kamer wordt al snel 25 graden als hij stookt. Tja.. da's ook niet gezellig of energie-efficiënt meer.

@Sumar Begreep je kennelijk verkeerd. Dacht dat er een verhuizing bij hoorde. 9kW past prima bij zo'n vat. Wij hebben hier 3x 800 = 2400 liter op krap 8kW. (Of misschien moet ik zeggen 2200 liter, want een klein stukje is exclusief voor de ZB.) Dat is om vol te stoken bepaald ruim, maar daarin willen we dan ook echt (bijv. over het weekend) wat voorraad opbouwen. Leeg is het nog in zo'n 24 uur winterdag. Voor 15kW zou ik toch wel 1500-2000 liter buffer pakken (en meer kan dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecologist
  • Laatst online: 05-03-2021
Bedankt Crazy , ook voor het aanbod van de pomp .Barneveld is wat ver , helaas .
Die FK30 kost haast 60€ voor 10 liter , maar is gewone propyleen glycol ook niet toepasbaar ? Dat vind je al voor 50€ / 20 liter . Dit type glycol is ook niet giftig moest er een lek in de spiraal binnen het opslagvat ontstaan .

Onze unit had behalve lage druk op het glycol circuit ( tgv een lekje ergens ) ook een fout melding die verhinderde om de pomp te doen draaien . Ik dacht dat het door de te lage druk was . Niet dus !
Gisteren op het dak geweest . Wat een ravage .
Kleine lek aan een koppeling gevonden en aangedraaid .
Maar ,..... plots viel ons oog op een kabeltje dat in de kopse kant van één paneel ging en dat was gedeeltelijk ontdaan van isolatie . De koperkern van beide draadjes lagen bloot en waren afgebroken van het stuk dat verder in het paneel ging . En de draadjes gaven onderling contact .
Toen ik het stuk uit het paneel trok bleek dat een sensor te zijn waarvan de aanvoer draden waarvan sprake in kortsluiting lagen .
Dat bleek de storing te zijn op het display en na de sensor terug te hebben aangekoppeld en kabeltje goed geisoleerd verdween de foutmelding en startte ook de circulatiepomp . Weliswaar nog met een te lage druk op het systeem maar dat wordt later verholpen .

Waarom was dat sensor kabeltje nu stuk ?
Vogels !!!!!!
Ook veel van de isolatie van de toe- en afvoerleidingen op het dak ( plat dak ) was weggevreten.
Materiaal bestellen alles terug aftapen en bescherming aanbrengen zodat vogels er niet meer bij kunnen .

Maar nu nog even terug naar de glycol , is propyleenglycol ook toepasbaar ?

Bedankt en beste groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ecologist schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:48:
Bedankt Crazy , ook voor het aanbod van de pomp .Barneveld is wat ver , helaas .
Die FK30 kost haast 60€ voor 10 liter , maar is gewone propyleen glycol ook niet toepasbaar ? Dat vind je al voor 50€ / 20 liter . Dit type glycol is ook niet giftig moest er een lek in de spiraal binnen het opslagvat ontstaan .

Onze unit had behalve lage druk op het glycol circuit ( tgv een lekje ergens ) ook een fout melding die verhinderde om de pomp te doen draaien . Ik dacht dat het door de te lage druk was . Niet dus !
Maar ,..... plots viel ons oog op een kabeltje dat in de kopse kant van één paneel ging en dat was gedeeltelijk ontdaan van isolatie . De koperkern van beide draadjes lagen bloot en waren afgebroken van het stuk dat verder in het paneel ging . En de draadjes gaven onderling contact .
Toen ik het stuk uit het paneel trok bleek dat een sensor te zijn waarvan de aanvoer draden waarvan sprake in kortsluiting lagen .
Dat bleek de storing te zijn op het display en na de sensor terug te hebben aangekoppeld en kabeltje goed geisoleerd verdween de foutmelding en startte ook de circulatiepomp . Weliswaar nog met een te lage druk op het systeem maar dat wordt later verholpen .

Vogels !!!!!!
Ook veel van de isolatie van de toe- en afvoerleidingen op het dak ( plat dak ) was weggevreten.
Materiaal bestellen alles terug aftapen en bescherming aanbrengen zodat vogels er niet meer bij kunnen .

Bedankt en beste groeten
Oei, zonde van de sensor. Nu robuust opgelost? Niet dat het weer gaat gebeuren.

Deze sensor is inderdaad diegene die meet hoe warm de platen zijn om te zorgen dat de flow opgang gaat komen.
Crazy- schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:04:
[Afbeelding]

Net het dak op geweest.....

Helaas is de leiding in de plaat lek :-( koppelingen zijn kurk droog - paneel van binnen allemaal vocht aanslag; druppels etc
Heel blij, garantie! Wordt een nieuwe paneel geleverd 1 deze dagen. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 15-04-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

Ik heb een 27kW max CV hout kachel staan op een 1000L buffer vat. Dat duurt 5 h opwarmen van 35 naar 65 graden. Ook wordt dan het huis opgewarmd. (niet optimaal geïsoleerd en 120m2 )
Veel hoger als 70 ..75 graden krijg ik hem niet zonder dat de kachel te warm wordt en afblaast (overtemp ventiel is 92 graden)

Het is dus ook hoelang wil je stoken, als je normaal alleen 's avonds tijd hebt de grotere, als je overdag ook thuis bent de kleinere. Ook heb je met de kleine beter regelbaar temperatuur in de ruimte waar de kachel staat en toch het vat kan verwarmen. Het rendement van je hout is ook beter ( schonere pijp en afgevoerde gassen) omdat je met vol vermogen kan stoken. Een hout vergasser is ideaal.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
In een zonneboiler is propyleenglycol de enige soort dat is toegestaan ivm mogelijk cantact met drinkwater igv een lek. propyleenglycol is niet giftig, Ethyleenglycol is wel giftig ( zit in de radiator van een ICE auto)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Ecologist waarschijnlijk kun je de leksporen uitwendig al opsporen, loop hiervoor alle koppelingen na. Met een beetje geluk hoef je enkel een koppeling na te trekken waardoor niet het hele circuit leeg hoeft.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
WoudseHoeve schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb een 27kW max CV hout kachel staan op een 1000L buffer vat. Dat duurt 5 h opwarmen van 35 naar 65 graden. Ook wordt dan het huis opgewarmd. (niet optimaal geïsoleerd en 120m2 )
Veel hoger als 70 ..75 graden krijg ik hem niet zonder dat de kachel te warm wordt en afblaast (overtemp ventiel is 92 graden)

Het is dus ook hoelang wil je stoken, als je normaal alleen 's avonds tijd hebt de grotere, als je overdag ook thuis bent de kleinere. Ook heb je met de kleine beter regelbaar temperatuur in de ruimte waar de kachel staat en toch het vat kan verwarmen. Het rendement van je hout is ook beter ( schonere pijp en afgevoerde gassen) omdat je met vol vermogen kan stoken. Een hout vergasser is ideaal.
De totale hoeveelheid energie die je nodig hebt om 1000 liter van 35 naar 65 graden te verwarmen is 34.14Kw als jij daar 5 uur over doet is dat 7kw/h. Als je kachel in vollast (27kw) brand zou je in diezelfde tijd 100kw energie in je woning brengen :)

Dat lijkt me niet, weet je zeker dat de overdracht goed is van de kachel naar het buffervat? Of bedoel je dat je tegelijk het huis verwarmt met het buffervat? 8)7 :)

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 15-04-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65

Vogels !!!!!!

Bedankt en beste groeten
Zolang het geen sww vat is kan je voor je systeem auto koelvloeistof gebruiken. Bij de action, voor nog geen twee Euro de liter. Ik heb dat nu tien jaar in het systeem. Het systeem heb ik laatst deels gewijzigd. Leidingen, koppelingen, pomp, alles nog perfect. Let wel, autokoelvloeistof is geschikt tot ongeveer 120 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pleio65 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:05:
[...]

Zolang het geen sww vat is kan je voor je systeem auto koelvloeistof gebruiken. Bij de action, voor nog geen twee Euro de liter. Ik heb dat nu tien jaar in het systeem. Het systeem heb ik laatst deels gewijzigd. Leidingen, koppelingen, pomp, alles nog perfect. Let wel, autokoelvloeistof is geschikt tot ongeveer 120 graden.
tot 120: daar kan het het misgaan
Heb vaak zat 150+ graden gezien; helemaal met stagnatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Crazy- schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:19:
[...]
tot 120: daar kan het het misgaan
Heb vaak zat 150+ graden gezien; helemaal met stagnatie
Normale koelvloeistof houdt niet bij op 120 graden , alleen niet langdurig en niet te vaak. Een niet stagnerend systeem is niet in orde als die op 150 graden draait. Het maximum voor een buffer ligt tussen 60 en 80 graden. Tel daar een zeer ruime delta-T van max 20 graden bij, dan houdt het bij 100 echt wel op. Als een systeem stagneert (pomp draait niet door stroomuitval), wordt in vergelijking met het gehele systeem inhoud slechts een kleine hoeveelheid vloeistof in en nabij de collector te warm. Met die wetenschap kan je zonder problemen gewone koelvloeistof gebruiken, met een juist gedimensioneerd systeem als voorwaarde en er vanuit gaande dat eens in de x jaar de stroom een keer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pleio65 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:14:
[...]

Normale koelvloeistof houdt niet bij op 120 graden , alleen niet langdurig en niet te vaak. Een niet stagnerend systeem is niet in orde als die op 150 graden draait. Het maximum voor een buffer ligt tussen 60 en 80 graden. Tel daar een zeer ruime delta-T van max 20 graden bij, dan houdt het bij 100 echt wel op. Als een systeem stagneert (pomp draait niet door stroomuitval), wordt in vergelijking met het gehele systeem inhoud slechts een kleine hoeveelheid vloeistof in en nabij de collector te warm. Met die wetenschap kan je zonder problemen gewone koelvloeistof gebruiken, met een juist gedimensioneerd systeem als voorwaarde en er vanuit gaande dat eens in de x jaar de stroom een keer uitvalt.
Hmm, vat op Max 95gr.
Dat al rond einde ochtend - dan zeker halve dag stagnatie ...

Vaak meegemaakt hoor (3x 2,5m2 @ 400 liter vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
WoudseHoeve schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:35:
[...]

Top, bedankt.

Hoelang kun jij je vvw voeden als het vat bijv. 65 / 70 graden is op een koude winterdag?

Staat je hout CV ook in die ruimte waar je ook vvw hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
DjaRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:08:
[...]
De totale hoeveelheid energie die je nodig hebt om 1000 liter van 35 naar 65 graden te verwarmen is 34.14Kw als jij daar 5 uur over doet is dat 7kw/h. Als je kachel in vollast (27kw) brand zou je in diezelfde tijd 100kw energie in je woning brengen :)

Dat lijkt me niet, weet je zeker dat de overdracht goed is van de kachel naar het buffervat? Of bedoel je dat je tegelijk het huis verwarmt met het buffervat? 8)7 :)
Ik heb ook de 210L ww boiler die mee loopt.
Maar inderdaad, het huis warmt in dezelfde tijd mee op (16 -> 20), Pas als die afname stopt gaat zie ik de onderkant van het vat ook in temperatuur stijgen.
De kachel is dan wel 27kW maar er wordt ook 7,5kW aan de omgeving afgegeven.
Ook loopt de kachel nooit continue op 100% vermogen, dan moet ik er iedere 10 min een paar blokken hout in gooien. Meestal gaat er ieder uur nieuw hout in. Als het rond 0 is buiten gaan er een 3 tot 4 bananen dozen hout in, afhankelijk van de houtsoort. Van Essen heb je minder nodig als wilg ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:54

_Apache_

For life.

Toch wel een mooi seizoen voor de CV ondersteuning. Overdag genoeg zonnekracht om flink wat vermogen te absorberen, en in de morgen geven we het weer af aan de CV.
Vanmorgen meer dan 7kWh aan energie afgegeven, in mijn toch wel kleine setup van 3 collectoren en een buffer van 200L.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Sumar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:12:
[...]
Top, bedankt.
Hoelang kun jij je vvw voeden als het vat bijv. 65 / 70 graden is op een koude winterdag?
Tja dat is natuurlijk lastig, dat is afhankelijk van de isolatie, bij mij matig. Ik doe er 20 uur mee, maar ben overdag niet thuis en staat de cv op 16 graden. Ik warm het huis 's ochtends ook niet op voor het opstaan, dat heeft geen zin.
Als het onder nul is heb ik snel tekort, vaak noord-oosten wind welke door de oude stal deuren heen waait ...
Staat je hout CV ook in die ruimte waar je ook vvw hebt?
Ik heb een grote CV hout kachel, die staat in de grote keuken, daar is geen vloer verwarming, dat zijn antieke tegels, niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
_Apache_ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:46:
Toch wel een mooi seizoen voor de CV ondersteuning. Overdag genoeg zonnekracht om flink wat vermogen te absorberen, en in de morgen geven we het weer af aan de CV.
Vanmorgen meer dan 7kWh aan energie afgegeven, in mijn toch wel kleine setup van 3 collectoren en een buffer van 200L.
Zeker gisteravond geen CV of houtkachel nodig, dat heb ik nu geregeld.
De 1000L buffer staat nu nog op 50 graden en de boiler na het douchen nog op 68 graden, die gaan vandaag wel naar de 85 graden met mijn 120 heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Precies wat @WoudseHoeve schrijft: Als je een groot vermogen hout CV wil dien je de brandstof wel zelf toe te voegen. 15kW warmte uit hout betekend 3 tot 4 kilo hout verbranden. Ik geef je te doen.
Hier staat een Geurts Forte H2O 12,6 kW als ik die vol gas stook (wat ik bijna niet doe) sleep ik mij een ongeluk met eikenhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn vrouw daarover: het is een stuk tastbaarder zo dan met de gasketel. Motiveert om verstandig met verwarming om te gaan en meer isolatie-opties te zoeken.

:D Vandaag dan eindelijk de eerste warmte uit onze collectoren getrokken :D.

Er gaat nog wel iets zorgelijk mis met de PWM-sturing. (Draait nu dus aan/uit.) V.a. het weekend maar 'ns aan het testen. Iemand enig idee hoe 'boos' een OEG pomp wordt als je de PWM-draadjes onderling verwisselt? Hij heeft het nl. bij een korte test wel gedaan en ik heb niet echt ideeën over.. En weet iemand wellicht hoe het PWM-signaal van de Resols er precies uit ziet? (Draagfrequentie, PWM in spanning, of in stroomsterkte?)

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 16-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gwaihir schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:41:
Mijn vrouw daarover: het is een stuk tastbaarder zo dan met de gasketel. Motiveert om verstandig met verwarming om te gaan en meer isolatie-opties te zoeken.

:D Vandaag dan eindelijk de eerste warmte uit onze collectoren getrokken :D.

Er gaat nog wel iets zorgelijk mis met de PWM-sturing. (Draait nu dus aan/uit.) V.a. het weekend maar 'ns aan het testen. Iemand enig idee hoe 'boos' een OEG pomp wordt als je de PWM-draadjes onderling verwisselt? Hij heeft het nl. bij een korte test wel gedaan en ik heb niet echt ideeën over.. En weet iemand wellicht hoe het PWM-signaal van de Resols er precies uit ziet? (Draagfrequentie, PWM in spanning, of in stroomsterkte?)
waar kan ik dit soort vrouwen oppikken?! :) doe mij er ook zo 1 ! ;)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:54

_Apache_

For life.

Inmiddels vordert mijn data-logging projectje van de zonneboiler gestaag. Het is gelukig om - direct in de database - het vermogen wat op dat moment in de buffer aanwezig is aan te rekenen.

Nu nog een kolom erbij als er daling of stijging is (anders dan de langzame afkoeling overdag), zodat ik kan uitbeelden hoeveel energie er afgegeven en geabsorbeerd word.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hier kleine 13 kWh aan opwek.
Werd nog even spannend of de boel in stagnatie zou gaan, want beide buffers stonden al op 80+°C en er was nog ruim een uur licht te gaan.

Heb de dT voor het laden maar omhoog gegooid om zo de komende dagen maar wat minder snel de warmte te "oogsten". Komende dagen worden aldus het weer zonnig met weinig bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Ik ben al uit heel veel dingen, maar mijn verwarmingsman weigert af te komen om de glycolleidingen om te keren. Vaillant heb ik toch nog een keer overtuigd gekregen om de installatie te onderzoeken, zij hebben nu (eindelijk!) op papier gezet dat de installatie niet conform is wegens "verkeerd geïnstalleerd", maar zij schrijven in hetzelfde verslag dat zij alle verantwoordelijkheden afschuiven voor moest ons ding ontploffen, exploderen of ander leuks uitspoken.

Tijdens de storm van februari is onze collector sensor zelfs uit de panelen gewaaid (ik zag de "daksensor" wel opwarmen als de zon scheen en bevriezen 's nachts), maar hij werd nooit warmer dan 16°C. Ladder op en met een zelfgemaakte klem de collectorsensorbuis vastgeplugd. Dit ding is zo slecht ontworpen/geïnstalleerd dat een lentestormpje een sensor plus draad eruit kan waaien? Ongezien.

Maar sinds de sensor er mooi inzit, heb ik terug temperaturen gezien van 80°C in mijn vat, maar s'avonds staat de "vatsensor" terug op 55°C. Waarbij in de morgen er terug gas getankt wordt voor het op te warmen bij de eerste douche.

En met deze Corona shizzle komt mijn CV man helemaal niet uit zijn tent.

Hopelijk hebben jullie wél een renderende ZB installatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:23
@Minitrooper Hier al weer een weekje gasloos geweest.Met vat meerdere dagen op 80C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Minitrooper Draai vanaf 5 april 100% op de ZB. WP alleen nog stand-by verbruik. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertsema
  • Laatst online: 21-08-2021
Hallo allemaal ...
Heb me eve aangemeld hier na al veel gelezen te hebben over zonneboilers
Nu wil ik me een set gaan aanschaffen ongeveer 200a 250liter boiler moet genoeg zijn voor 3 pers.
Maar nou ben ik al wel voorstander van de heatpipes lees er veel positieve dingen over wel iets duurder dan vlakke panelen maar goed
Nu heb ik een paar vragen
-is een hygiënisch echt nodig ?
-waar moet je naar kijken bij een complete set kwa quality
- waar moet ik nog meer op letten de prijzen variëren zo erg snap er geen reet meer van waar ik goed aan doe
-je kan er toch ook je wasmachine erop aan sluiten en je vloerverwarming ?

Kunnen jullie me er iets mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:23
@Geertsema
-is een hygiënisch echt nodig ? Nee bij 200l is daar eigenlijk te klein voor dan moet je naar 500l en meer.
-waar moet je naar kijken bij een complete set kwa quality. Geen idee
- waar moet ik nog meer op letten de prijzen variëren zo erg snap er geen reet meer van waar ik goed aan doe ? Als je voor geld doet begin er niet aan, leg zonnepanelen en verwarm water met WPB.
-je kan er toch ook je wasmachine erop aan sluiten en je vloerverwarming ? Wasmachine ja, als die hot fill geschikt is. Vloerverwarming kan, maar pak dan vat van 500 a 1000l of groter. 200l trek je in 30min koud in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Geertsema schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:06:
Kunnen jullie me er iets mee helpen
-is een hygiënisch echt nodig ?
Nee, het is niet nodig, dit hangt af aan je eigen wensen/eisen.
Met hygiënisch ga ik maar even van uit dat je een hygiënespiraal bedoeld.
Zo'n vat is duurder want meer spiralen, maar het bespaard je vaak de verplichtte legionella run.
Daarbij kies je vaak voor een hygiënespiraal als je het vat niet zelf wilt verwarmen als deze niet warm genoeg wordt door de collectoren (in hartje winter). Hiermee heb je niet een buffer op 50+°C staan met hogere stilstand verliezen. Het water wordt dan vaak op een andere manier verwarmd, zoals nog de gasketel of een doorstroomverwarmer.

-waar moet je naar kijken bij een complete set kwa quality.
Persoonlijk zou ik voor een RVS vat gaan, puur om het gewicht en dat deze minder roest gevoelig is.

- waar moet ik nog meer op letten de prijzen variëren zo erg snap er geen reet meer van waar ik goed aan doe.
Dit is het probleem wat bij alles waar een subsidie op zit. De prijzen gaan dan woekeren.
Goed de prijzen vergelijken m.b.t. webshops, ook de compleetheid van offertes goed vergelijken.
Eventueel hier voor leggen ter beoordeling.
Als je een beetje zelf handig bent zou je het ook zelf kunnen installeren.

-je kan er toch ook je wasmachine erop aan sluiten en je vloerverwarming?
Alles wat (sanitair)/ warm water kan gebruiken kan je er op aan sluiten.
Je vaatwasser, je jacuzzi, je zwembad, zo gek als je het kan verzinnen.
Maar je kan ook je centrale verwarming gaan ondersteunen. (200-250L is dan wel weinig)

Mijn vraag terug naar jou:
Wat wil en verwacht je zelf van een zonneboiler systeem? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 20-04-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:18:
Hier kleine 13 kWh aan opwek.
Werd nog even spannend of de boel in stagnatie zou gaan, want beide buffers stonden al op 80+°C en er was nog ruim een uur licht te gaan.

Heb de dT voor het laden maar omhoog gegooid om zo de komende dagen maar wat minder snel de warmte te "oogsten". Komende dagen worden aldus het weer zonnig met weinig bewolking.
hier verdorie maar 1 dag het vat tegen de 70 graden aan gehad. toen de set net was geinstalleerd, had ik temperaturen tegen de 90 graden waarna hij stopte. er moet toch iets mis zijn met de inregeling ben ik bang.

Op wat stond jouw deltaT voor het laden? die van mij staat volgens mij op 8 graden nu, maar denk dat ik hem omlaag ga gooien naar 5 of zo.
Dapdodo schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:46:
@Minitrooper Hier al weer een weekje gasloos geweest.Met vat meerdere dagen op 80C.
dat moet bij mij toch ook mogelijk zijn, komende van rond of einde 50 graden in de ochtend. natuurlijk wordt er dan gedoucht, maar het zou sneller op moeten warmen. afgelopen week max 66 graden gehaald. |:(
Helhond schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:06:
[...]

-je kan er toch ook je wasmachine erop aan sluiten en je vloerverwarming?
Alles wat warm water kan gebruiken kan je er op aan sluiten.
Je vaatwasser, je jacuzzi, je zwembad, zo gek als je het kan verzinnen.
_O-
inderdaad, en je wasmachine hoeft niet per se hotfill geschikt te zijn. je kan altijd een mengkraan voor je wasmachine zetten op max 30 graden of zo.

maar de meeste apparatuur niet ouder dan 10 jaar, kan gewoon water aan van max 60 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@fabstar81
Mijn instellingen
dT Aan: 7°C
dT Uit: 3°C

dT gewenst: 7°C
dT gewenst (bij anti-stagnatie): 15-20°C (hier is de rendenatie dat de pomp heel langzaam gaat draaien, en dus langzaam de warmte binnen haalt. Hierdoor warmen de buffers veel minder snel op.

Hier een goede weergave van mijn anti-stagnatie modus, de eerste dag in de grafiek stond deze "modus" nog niet aan en zit de pomp snelheid gemiddeld rond de 40-45%, eergister dT naar 15°C, maar dat ging nog maar net goed.
Dus gisterochtend heb ik hem verhoogt naar dT van 20, met als resultaat pompsnelheid is nog maar 30% (het minimum hier). (piekjes zijn het omschakel moment naar andere de buffer dan loopt de pomp altijd 10 seconden op 100% en toert dan af.)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gPQB75f/laatste-3-dagen.png

Ik vermoed of je sensor bij de collector werkt niet goed, wat leidt dat je pomp niet goed wordt aangestuurd.
Of je hebt nog veel lucht in je systeem, waardoor er maar weinig vloeistofstroming zou moeten zijn.

Toert je pomp wel goed op?

[ Voor 35% gewijzigd door Helhond op 20-04-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:43:
@fabstar81
Mijn instellingen

dT gewenst (bij anti-stagnatie): 15-20°C (hier is de rendenatie dat de pomp heel langzaam gaat draaien, en dus langzaam de warmte binnen haalt. Hierdoor warmen de buffers veel minder snel op.

Hier een goede weergave van mijn anti-stagnatie modus, de eerste dag in de grafiek stond deze "modus" nog niet aan en zit de pomp snelheid gemiddeld rond de 40-45%, eergister dT naar 15°C, maar dat ging nog maar net goed.
Dus gisterochtend heb ik hem verhoogt naar dT van 20, met als resultaat pompsnelheid is nog maar 30% (het minimum hier). (piekjes zijn het omschakel moment naar andere de buffer dan loopt de pomp altijd 10 seconden op 100% en toert dan af.)
[Afbeelding]

Ik vermoed of je sensor bij de collector werkt niet goed, wat leidt dat je pomp niet goed wordt aangestuurd.
Of je hebt nog veel lucht in je systeem, waardoor er maar weinig vloeistofstroming zou moeten zijn.

Toert je pomp wel goed op?
een verschillende deltaT aan en uit? ik denk niet dat mijn controller dat kan instellen. maar is 5 graden ook goed? heb in verleden volgens mij wel gelezen dat meer dat hebben. ik heb volgens mij geen pomp die op en neer kan toeren. is gewoon aan/uit. wel zuinige (toen).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Nieuwe collector ook binnen onder garantie. Woensdag omwisselen.

Even zien wat te doen met de oude plaat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SLk-hf9RALY0LolYjCZI6YQrx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEz5rDeqTxRClaMFrDRR38KY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:43:
@fabstar81
Mijn instellingen

Welke dT? Is dit (warmste punt van de) collectorkop vs. vat (aan bovenzijde spiraal)? Of? (Vraag in het algemeen, niet alleen voor @Helhond.)

Ik ben mijn dT aan het bekijken op basis van de aanvoer & retour bij de pompgroep, maar besef ineens dat velen daar geen sensoren zullen hebben. (Op dit moment is dat 11 graden trouwens, maar ik kan mijn pomp nog niet optoeren.)
fabstar81 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:36:
[...]

een verschillende deltaT aan en uit? ik denk niet dat mijn controller dat kan instellen.
Dan heb je wellicht een vast verschil? Verschil moet er m.i. zijn, anders kan hij wel aan het pingpongen (aan/uit/aan/..) blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:00:
[...]

Welke dT? Is dit (warmste punt van de) collectorkop vs. vat (aan bovenzijde spiraal)? Of? (Vraag in het algemeen, niet alleen voor @Helhond.)

Ik ben mijn dT aan het bekijken op basis van de aanvoer & retour bij de pompgroep, maar besef ineens dat velen daar geen sensoren zullen hebben. (Op dit moment is dat 11 graden trouwens, maar ik kan mijn pomp nog niet optoeren.)

[...]
Warmste punt van de collector (=uitgaande zijde) en de sensor op de buffer ter hoogte van de glycol spiraal. In mijn geval is op 1/3 van onderen van de buffer.

De controller moet namelijk weten of hij warmte vanaf de collector efficiënt kan toevoegen op de plek waar hij het afgeeft (=spiraal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tx. Ja, ik snap het concept, maar o.a. de exacte plaatsing van sensoren + de leidinglengte hebben allemaal invloed op wat een optimale delta-T is (en t.o.v. wat).

In mijn geval meet ik de collectorkop ergens in het midden* (het punt wat statisch in de zon het snelst warm wordt; beide uiteinden kunnen in de schaduw zitten), maar heb ik over (bijna) 48 meter leiding bij hogere temperatuur wel weer wat meer verlies dan velen. Ik dacht de onderste sensor in de vaten te gebruiken hiervoor, maar die zit duidelijk te laag. De middelste zit wel weer wat boven de ingang van de zonnespiraal.

Al met al doe ik inschakelen momenteel op middentemperatuur collector > middentemperatuur vat. Dat lijkt goed te werken. Uitschakelen op middentemperatuur collector <= middentemperatuur vat. Dat lijkt te vroeg (leidinglengte?) Dus wil daaraan toevoegen ook aanvoertemperatuur naar vat <= middentemperatuur vat.

De delta-T zie ik als aanvoer naar vat - retour uit vat (de waarde nodig voor opbrengstberekening, deze beide meet ik bij de pompgroep). As we speak is die 12,3 graden, terwijl tussen kop- en vat sensor maar 4,1 graad zit. Afijn, ik zal op termijn wel gaan meten met welke instellingen ik er de meeste kW uit trek. (Eerst maar eens aandurven met die eigenwijze PWM te gaan experimenteren..)

*Mijn collector bestaat uit drie stukken. Om precies te zijn zit hij op 30 v/d 83 HP.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 20-04-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mijn sensor op de collector zit tussen de 2 collectoren in. precies in het midden dus van de 2 x 24 HP. verder zitten er 2 sensoren in het vat. 1 boven en 1 midden. ik vermoed dat hij de midden temperatuur pakt om de deltaT te rekenen en uit mijn hoofd staat die op 8. ik zal eens kijken waar hij precies op staat.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertsema
  • Laatst online: 21-08-2021
Vond deze aanbiedingen opzich lijkt het me wel wat. Betaal maar 800 euro na aftrek subsidie

Is deze deal wat ???

800 Liter Zonneboiler 2 CPC 24
795,00 Inclusief 21% BTW
SUPER DEAL Extreem krachtige zonneboiler geschikt voor 3 -5 personen nu slechts €795,00 (na aftrek subsidie).

Aantal

Productdetails
800 Liter zonneboiler geschikt voor 3 a 5 personen
Nu hebben wij wel een heel betaalbare en extreem krachtige zonneboiler in de aanbieding, geschikt voor 3 - 5 personen. Ideaal ter ondersteuning van uw tapwater en CV water. Met eventuele aansluiting voor ondersteuning vloerverwarming.

TIJDELIJK T/M 3 MEI 2020

Nu voor de zonnige prijs van slechts €795,00 na subsidie!

Meldcode bij zonneboiler KA05785 (€2406 subsidie)

Meldcode bij warmtepomp KA12680 (€2150 subsidie)

Dit aangeboden pakket bevat maar liefst 2 krachtige CPC 24 collectoren en MD30D (12kW) warmtepomp.

Standaard wordt dit pakket geleverd met een schuindakset. Liever op platdak monteren? Vergeet dan niet om de montagestandaarden bij de reservering op te geven.

Inbegrepen in deze zeer krachtige zonneboiler set:

- 2x extreem krachtige CPC24 collector (heatpipes), plaatsbesparend, heeft slechts 10M² dakoppervlak nodig

- 1x Collectorverbinder

- 1x MD30D 12 kW Warmtepomp (€2150,00 subsidie). !Zeer gemakkelijke installatie!

- 1x Schuindak montageset

- 1x 800 liter hygiëne boiler, geschikt voor tapwater- en eventueel vloerverwarming ondersteuning (Made in Germany kwaliteit)

- 1x Dual solarpompgroep met ontluchting (Grundfos A+) en modulerend PWM signaal

- 1x Solarexpansievat 35L

- 1x Solar voorschakelexpansievat 12L

- 1x Aansluit set voor het solarexpansievat

- 1x Solarcontroller RESOL CS Plus incl. sensoren

- 1x 20L solarvloeistof, milieuvriendelijk en hoogtemperatuurbestendig

- 1x Solar Spirovent, om de laatste micro luchtbellen uit het zonnesysteem te halen

- 1x Ketelveiligheidsgroep

- 1x CV-expansievat 100 liter

- 1x Tapwater inlaatcombinatie 15 mm

- 1x Tapwatermengthermostaat

U te betalen bedrag n is slechts €5351,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Geertsema Ik denk dat je niet erg blij gaat worden van de Chinese WP van 12kW die er bij zit. Die kopen ze voor ongeveer 1000 euro in, waardoor met de extra subsidie de complete set plots goedkoper wordt.

Het maakt het wel economisch aantrekkelijk, maar een 12kW (wie weet een luidruchtig aan/uit model) WP ga je hopelijk niet nodig hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Geertsema
Ik sluit me hierbij aan bij Rimco, schreeuwerige aanbiedingen moet je nooit te veel van verwachten.
Denk maar aan de wondermiddeltjes die ze op de markt of TellSell verkopen, het is achteraf vaak teleurstellend.

Zelfde geldt hier ook bij, pakket is niet eens compleet want je mist nog een aantal dingen zoals de Solar leiding, ook is de controller erg basic, maar dat hoeft natuurlijk niet een probleem te zijn. Die warmtepomp zou ik niet eens aan durven beginnen.

CPC zijn de meningen over verdeeld, had je de beginpost al gelezen? Daar staat ook heel wat informatie vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Gwaihir schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:41:
Gwaihir schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:41:
(Eerst maar eens aandurven met die eigenwijze PWM te gaan experimenteren..)
Zonder te weten welk type OEG pomp je hebt:
OEG voert WITA pompen onder OEG merk
Lees hier hoe ik een WITA pomp met PWM bestuur:
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p32478

Het lijkt mij dat alle fabrikanten de zelfde PWM standaard volgen.
De PWM aansluiting van WITA is niet polariteit gevoelig.

Weet je zeker dat de pomp in PWM mode staat?
Weet je zeker dat de pomp in Zonneboiler mode staat: geen PWM aangesloten is niet pompen.
(CV mode is: geen PWM aangesloten is maximaal pompen. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Geertsema schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:44:
Vond deze aanbiedingen opzich lijkt het me wel wat.
https://www.123-kaminofen.de
Hoera ... prijsconcurentie en niet eerst de prijzen verhogen met het subsidie bedrag.
123-kaminofen zet de subsidie-zakkenvullers in hun hemd!

Koop er 2 voor 0€
https://www.123-kaminofen...s/meeting-warmtepomp-sale
Gebruik er 1 voor reserve(-delen)

http://dutch.hydronic-hea...ifi-function-support.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Domosapiens Bedankt voor het meedenken. Was 't maar een industriestandaard. Dat moet ik - na enig rondlezen en ervaringen van mijn regeltechnicus horen - toch echt ontkennend beantwoorden.

Dit is alle info die ik over de pomp en z'n PWM heb verzameld:
[Type]
Pomp warmtecollector: OEG CPA-E 55/15 S PWM

PWM spec:
[Uit vraag & antwoord op OEG site - inmiddels bij klantenservice nagevraagd: dit klopt ook voor deze pomp]
PWM draagfrequentie: 40- 4000Hz
PWM high Signal 4-24V (max. 10mA)

[Uit gebruiksaanwijzing]
PWM stand wordt ingeschakeld door aanbieden PWM signaal

PWM ingangssignaal (%) - Pompstand
1 ~ 4 - Standby, pomp staat stil
5 ~ 7 - Laag PWM-signaal, een aansturing van de pomp wordt door een hysteresisfunctie vermeden.
8 ~ 16 - De pomp draait met minimale snelheid.
17 ~ 90 - Variabele snelheid van MIN tot MAX.
91 ~ 99 - De pomp werkt op maximale snelheid.
100 - De pomp schakelt naar de niet-PWM-modus (normale modus) en de fabrieksinstelling heeft geen PWM-signaalinvoer.

Aangeboden signaal:
24V, 123Hz draagfrequentie, schakelend op de min-pool.

Is dus wel 'n wat andere pomp dan jij beschrijft. Tot nu toe gereproduceerd: 100% signaal = niet-PWM modus - vrije keuze uit de overige programma's, momenteel vast minimum toerental in gebruik. 5% signaal = staat stil.

Daartussen zag ik heel onregelmatig gedrag: pomp lijkt geen vast toerental aan te houden maar steeds in en uit te schakelen. Dat was woensdag, een drukke dag met veel af te ronden. Weldra maar 'ns rustig opnieuw / verder kijken.

Ondertussen via Google: Resol controllers gebruiken een draagfrequentie van 512Hz, een stuk hoger dus.

En de testresultaten van zo net, bij deze als edit:
  • Bij 'normale' PWM percentages reageert de pomp daar eerst op, slaat dan weer af, reageert er weer op, etc. Bij lage % slaat hij snel weer af, bij hogere loopt hij enkele seconden, zodat hij het juiste toerental net bereikt lijkt te hebben. Telkens na weer een seconde of twee begint het opnieuw.
  • Eigenlijk is dit exact het gedrag dat we in eerdere test (voor installatie) hebben gezien. Toen juichten we evenwel dat hij een juist toerental pakte, en weten we het weer stoppen aan een droogloopbeveiliging. Niet dus :(. Pijnlijke inschattingsfout
  • Ondertussen bevestigde OEG aan mij dus die spec van 40-4000Hz. Oftewel: deze pomp werkt niet volgens spec. Tijd voor een garantieclaim, of universeel probleem van dit model??
  • de output (statusweergave) PWM van deze pomp (welke door OEG niet standaard bedraad wordt) gebruikt volgens de spec die ik vanmiddag kreeg altijd een draagfrequentie van 75Hz. Dat *zou* je het gevoel geven dat lage frequenties prima zijn voor deze pomp..
  • Tot slot van deze ronde: aan de kant van de PWM-generator (b)lijkt de draagfrequentie instelbaar - al vervalt dan de garantie op de levensduur, aldus de fabrikant. Nu eerst daar maar 'ns mee spelen dus.
Hmm.. testje met die PWM-frequentie gedaan. Moet nog even nadenken wat ik nu precies gezien heb. Maar ik twijfel nu net zoveel aan de PWM-generator, als aan de pomp.. Zit er toevallig iemand met een oscilloscoop in de buurt van Amersfoort in dit topic? (Niet toevallig in jouw imposante gereedschapsset, @Crazy- ?)

[ Voor 42% gewijzigd door Gwaihir op 22-04-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Denk niet dat je voor die niet-geïnstalleerde recht op subsidie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Nou, eindelijk net gekeken gekeken naar de deltaT instellingen op de controller.

Pomp schakelde in bij deltaT van 10 (!) graden, nu ingesteld op 8, factory preset en kan ook niet lager :(

Pomp schakelt weer uit bij deltaT van 4. Dit is de factory preset na "years of experience" aldus de handleiding

Vandaag eerste keer ruim over de 70 graden. Eindstand nu 74 graden.

Morgen hele dag op deltaT van 8 graden, kijken wat dat doet. Daarna maar eens opnieuw systeem vullen en ontluchten

[ Voor 15% gewijzigd door fabstar81 op 22-04-2020 18:32 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:57
Ter vergelijking met mijn systeem zie ik hoge temperaturen. Kan iemand mij aangeven of mijn systeem ok is?
Ik heb een 300L vat met 30 HeatPipes (voor tap en cv). Ik kom deze weken steeds iets boven de 60 °C uit in het vat. Vandaag precies op 60 graden op dit moment. 18:30 uur en nog een uur licht op de heatpipes. Er is vandaag overdag wel wat warm water getapt voor de kinderen buiten en voor een douche.
Heb een systeem van Techniq Energy (uit Nederland).

Draait nu 1,5 jaar hier en het werkt prima. Ik heb het idee dat anderen hier in verhouding wat meer heatpipes hebben liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Playa del C. Staat je gewenste maximumtemperatuur van de boiler nog op max. 60 graden misschien?

Blz 56 uit Handleiding TechniQ Energy CS Plus Solar Pompstation.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZrLcz7wuI_UtM7esJoOwpenQnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K56N7X6El5sAVF4QYdRw29Gj.jpg?f=user_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
@fabstar81 Ik start bij 14K verschil en stop bij 6K verschil. Daarbij probeer ik een delta T van 25K te handhaven tussen aanvoer buffer en bovenkant vat. Ik heb daar mee geëxperimenteerd, een lagere delta T tijdens bedrijf geeft mij minder gelaagdheid en ik heb niet het idee dat het veel invloed heeft op de absolute prestatie. Theoretisch is de overdracht van de spiraal ook beter bij een hogere delta T maar dat zie ik niet perse terug.
Playa del C. schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:40:
Ter vergelijking met mijn systeem zie ik hoge temperaturen. Kan iemand mij aangeven of mijn systeem ok is?
Ik heb een 300L vat met 30 HeatPipes (voor tap en cv). Ik kom deze weken steeds iets boven de 60 °C uit in het vat. Vandaag precies op 60 graden op dit moment. 18:30 uur en nog een uur licht op de heatpipes. Er is vandaag overdag wel wat warm water getapt voor de kinderen buiten en voor een douche.
Heb een systeem van Techniq Energy (uit Nederland).

Draait nu 1,5 jaar hier en het werkt prima. Ik heb het idee dat anderen hier in verhouding wat meer heatpipes hebben liggen?
Tien liter water per heatpipe is wel redelijk gangbaar. Meer heatpipes geeft ook weer meer kans op stagnatie.

Ik heb er 54 op 400 liter water, maar dat geeft in de zomer serieuze stagnatie als ik geen rekken af zou dekken. Uiteindelijk knapt de boel daar ook niet echt van op.

Ondanks het mooie weer zitten we nog steeds relatief vroeg in het jaar. Zonder afname had ik het vat vandaag denk ik op 80+ gehad komend vanaf 52 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 22-04-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:57
BenEco schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:54:
@Playa del C. Staat je gewenste maximumtemperatuur van de boiler nog op max. 60 graden misschien?

Blz 56 uit Handleiding TechniQ Energy CS Plus Solar Pompstation.
[Afbeelding]
Zal dat eens bekijken. Maar die maxT heeft dan wel een functie neem ik aan. Lijkt op een bescherming/beveiliging. Mag van mij hoger, maar dat heeft dan ook nadelen? (Voordat ik hem zo op 80 graden max zet).

Wat ik wel wist is dat er een beveiliging was voor oververhitting rond de 90 graden, maar dat is vrij logisch.
Pagina: 1 ... 10 ... 66 Laatste