Dag allen,
Inmiddels ben ik bijgelezen, deel 1 en deel 2 uit

Er zit veel kennis hier, erg mooi om te zien.
Ik kwam ook mijn eigen vragen nog tegen van ergens vorig jaar, haha. De implementatie van een ZB ben ik zeer positief over, en ik zie het vooral als interessante toevoeging aan het systeem, en een investering voor het post-salderingstijdperk, wat er toch wel aan zit te komen. Ik probeer verder te kijken dan de TVT, en heb vooral nu al zin om in de zomer op de zonnewarmte te kunnen douchen
Inmiddels heb ik redelijk helder hoe de ZB in een schema past, maar ik wou toch nog even spiegelen aan jullie ideeën.
Bij voorbaat dank!
Opzet
Nieuwbouw, vrijstaand, goed geïsoleerd
L/W warmtepomp (monoblock)
Zonnecollectoren (pal zuid, ongeveer 45 graden, geen schaduw)
Buffervat van 300 liter, met hygiënespiraal.
Doorstroomverwarmer
Vloerverwarming begane grond en 1e verdieping (draagt bij aan grotere buffer)
Douche WTW
Het idee is hierbij dat de zonnecollectoren en L/W warmtepomp op dezelfde buffer zijn aangesloten (collectoren op een spiraal, WP op het vat zelf). In het stookseizoen zal ik de warmtepomp de buffer op 30/35 graden houden, genoeg voor de vloerverwarming, waarna SWW door de doorstroomverwarmer verder opgewarmd wordt. Alle zonnewarmte die als CV ondersteuning meegenomen kan worden is welkom.
Mocht ik willen koelen met de warmtepomp zal er een 3-wegklep tussen WP, vloerverwarming en buffervat moeten komen.
Ik geloof dat dit een redelijk standaard setup is, wat ik bij meerdere forumleden heb zien terugkomen. Ik zit echter wel met wat twijfels:
Een paar vraagjes...
- Vlakke plaat vs heatpipes? Heatpipes doen wat meer in de winter dacht ik, maar geldt dat ook als ze direct op een schuin dak liggen? Vlakke plaat is wel iets mooier te verwerken, maar efficiëntie is m.i. belangrijker.
- Aantal collectoren? De standaard is 1 op 10, maar ik zag dat er ook mensen waren met juist minder heatpipes, bijvoorbeeld 18 op een 300 liter boiler. Hiermee zouden ze in de zomer alsnog genoeg warmte hebben, in de winter op zonnige dagen ook wel iets doen, maar vooral ook geen last hebben van stagnatie in de zomer. Zorgt 1 op 10 voor stagnatie?
- Grootte buffervat twijfel ik erg over. Zou 300 liter genoeg zijn voor tussen de 2 en 4 personen? Ik lees ook over gelaagdheid, is dit al relevant in een 300 liter vat, of...
- Ik lees ook dat mensen 2 buffers hebben, een grote en een kleine, om ook in de koudere maanden nog SWW op de zon te hebben. Klinkt interessant, maar ook lastig. Hoe zitten deze vaten verbonden, en hoe is de prio regeling in te stellen? Ik zou ook niet inzien op welke van de 2 buffers de WP dan zou zitten... Zelf vind ik 1 buffer met zowel collectoren als WP erop wel lekker KISS...
- Tot slot dan.... is een doorstroomverwarmer niet een ontzettende stroomslurper? Mocht vrouwlief bijvoorbeeld lekker in bad willen gaan in de donkere maanden van het jaar.... (met andere woorden.. is de warmtepomp dan niet toch zuiniger?)
Veel dank!
Wouter