Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Baapje327 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:49:
[...]

Ik ben tevreden over de collectoren, maar ik zou sterk aanraden ze te gebruiken ivm een warmtepompboiler. Als de zon beetje begint te schijnen doen ze voldoende om je sanitair water af te dekken, en als de zon minder schijnt. Helpt 't toch wat en is je warmtepompboiler dus zuiniger.
De warmtepompboiler is het goedkoopste vat met spiraal wat er te vinden is(subsidie) en het werkt goed samen (zelf nog niet zo ingeregeld, maar zou goed moeten werken)

Als je ruimte hebt voor een groot vat kun je ook nog een combi maken met cv ondersteuning. Verwacht daar niet teveel van in de winter maar het verkort je stookseizoen wat en helpt in de lente/heeft best wat. Dat laatste ligt beetje aan hoeveel warmte je nodig hebt om je huis te verwarmen.
Ligt er ook aan hoeveel ruimte je nog op je dak hebt en of je de extra warmte in de zomer kunt gebruiken ergens voor (zwembad en jacuzzi /kinderbadje oid) anders zou ik gewoon voor 1 rek gaan icm wpb.
Ik wil vooral gas verminderen en door het warm water zoveel mogelijk op te laten wekken via de zon of een andere stil alternatief. Gisteren heb ik nog van de buurtbewoners gehoord dat de LWP op de hoek, teveel herrie maakt in de winter en daarbij hebben de bewoners op de hoek, een ombouw om de WP moeten maken. Deze winter zal ik ervaren of dat storend is of dat het wel meevalt.

Het warm water is voor de douche, bad, vloerverwarming en verwaming op de 2 andere verdiepingen. Het is een gezin met 4 personen, waarvan 2 kinderen van (bijna) 4 en 7.
We hebben ruimte voor een groot 200/300l vat en dat kan in de schuur op de begane grond of op zolder naast onze slaapkamer.
PcDealer schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:52:
[...]

Waar zit je nu op qua gas?

Wij hebben dezelfde gezinssituatie. Alleen hebben jullie een zolder er bij.

Nibud:
Tussenwoning 1.350 m3 EUR 107,00
https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
Wij doen maximaal 850 m{sup3][/] per jaar in een label A woning met een minimum van 650. Totale rekening g/l is EUR 125,00 vast naar boven bijgesteld.

[...]
De nieuwe woning is ongeveer 7 jaar nieuwer dan hetgeeen waar we nu in wonen (eind jaren 70 vs begin jaren 80. De inhoud is ongeveer 125m3 en ze zijn beide voorzien van een Label A. Dat wil dus zeggen dat er na de bouw energiebesparende maatregelen zijn getroffen zoals dak, vloer en spouwmuur isolatie.
Gasverbruik ligt rond de 1300m3 voor beide woningen, dus ook dat komt wel overeen.

Verbeteringen die ik zelf nog ga uitvoeren zijn: Thermostaatkranen op alle traditionele verwarming, die op afstand in-/uitgeschakeld kunnen worden. Bijvoorbeeld van de merken Tado of AVM (Fritz!box fabrikant).
[...]

Ik zou combineren met een keramische kraan die zelf altijd de juiste temperatuur geeft. Wij moeten ouderwets zelf instellen met koud en warm.
In onze huidige woning hebben we overal keramische kranen waar warm water is. In de nieuwe woning is dat reeds aangebracht. Verplichting voor thermostaatkranen is ervoor zorgen dat de leidingen minimaal 12mm dik zijn (liever 15mm bij een regendouche). Dit hebben we in de huidige woning dus aan laten leggen bij de renovatie 10 jaar geleden. In de nieuwe woning lijkt het al op 12mm te zitten, want er zijn thermostaatkranen.
Zoveel mogelijk liters voorraadvat als redelijkerwijs mogelijk is, is mijn advies. Anders zakt de temperatuur te veel. Maar uitrekenen is wellicht de beste optie voordat je een keus maakt. Gevoelsmatig zeg ik bij weinig warm water gebruik meer pv en een doorstroomverwarmer. Bij veel warmwater vraag minimaal 6 m[sup3][/] vacuümbuizen met genoeg voorraad.
Een groot vat lijkt wel vast te staan.

Deze reactie lijkt erg lucratief te zijn, maar het is een set inclusief een lucht warmtepomp en dan lijkt het niet te voldoen aan onze eigen doelstellingen. Zoals gezegd, ga ik nog op onderzoek uit om het geluid te achterhalen wat pas kan als we daar wonen (in de winter dus).

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Gwaihir schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:10:
@famm40 Een speksteenkachel biedt in principe geen uitkomst om je buffervat te verwarmen. Het dient wel een soortgelijk doel: het speksteen is z'n eigen buffervat voor warmte. Oftewel: als je een speksteenkachel stookt, krijg je maar een deel van de warmte direct je ruimte in. De rest gaan in het speksteen zitten en komt langzaam vrij. (Maar je kunt er niet mee douchen.)

De combinatie die wel uitkomst biedt is een CV-haard. Ook hier gaat maar een deel van de warmte direct de ruimte in. De rest wordt via een waterspiraal opgenomen en gaat je buffervat in. Vanaf daar kun je het voor douchen en / of CV gebruiken. Verschillende mensen in dit topic hebben deze setup. Ik ben er met eentje bezig.

Van een speksteenkachel met CV-spiraal heb ik nog niet gehoord. Lijkt me dubbelop, elkaar tegenwerken.
Ik heb hier een finnoven staan en daar kon prima http://kachelbouwer.nl/hout-cv/ op aangesloten worden. Ik vond het teveel regeltechniek en had ook al een w/w wp staan. Dus genoeg warmte en sww ook geregeld middels collectoren.

Er ik heb ook een aantal warmtewisselaars gezien die ze in de massa van de kachel inbouwden, dus een soort koperspiraal verwerkt in de leemlaag. Redelijk slimme oplossing, dan hoef je dus niet hogerop te koelen. Je moet wel nog genoeg warmte creeeren, anders gaat je trek er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-07 22:52
@mkleinman Ja daarom. Waarom zet een fabrikant een RS485 poort in een apparaat welke niet bruikbaar is. Wellicht is dat in de firmware geblokkeerd. Ik hoopte dat iemand daar duidelijkheid over zou kunnen geven.

@lbreman Ik hoopte op een eenvoudigere handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustaccio
  • Laatst online: 28-07 22:52
@kmf Er zit een rs485 poort op maar die blijkt buiten werking.
Uitlezen alleen zou voor mij voldoende zijn, ik verwacht ook niet dat ik er veel aan in wil stellen. Maar ik ben vooral benieuwd wat het me oplevert en bijvoorbeeld hoe hoog de temperatuur in het vat wordt.

Dat zou ik willen benutten om toekomstige maatregelen te nemen om mijn gasverbruik verder terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
@DjaRoel , ik heb op marktplaats een 20l RVS leegloop vat kunnen kopen, maar met verder inlezen kan er nog een probleem zijn met mijn type zonnecollectoren, gelukkig met na kijken design document is het een HARP systeem. De vraag is nu is er nog iets is speciaal waar ik aan moet denken?

De boiler staat voorkant van de garage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sllxp7FOjnd080mEBTzrRoel/medium.png
Voor de zonnecollectoren is er meer als 1 optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uhf1STmL6JZHt6XcpXp3AAYS/medium.png
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzZcHjiI3bZ0MiavEBhy7u1K/medium.png

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Ik ben niet bekend met dat specifieke systeem, als je het type weet is er vast een montage handleiding te vinden.

Isolatie welke standaard meegeleverd wordt is niet overdreven dik, dit heb ik zelf verbetert maar is natuurlijk ook afhankelijk van de omstandigheden en leiding lengte.

Ik zou persoonlijk de zonnecollectoren zo schuin mogelijk leggen en dus op het hoge deel als ik je dak zo bekijk, in de winter staat de zon een stuk lager en onder een hoek van 45 graden heb je dan toch wat meer rendement. De winter is immers de tijd dat je het meeste verbruik hebt, in de zomer staat de zon weer een stuk hoger en is de afname kleiner waardoor een stukje rendementsverlies niet bezwaarlijk is. Misschien kunnen andere Tweakers wat vertellen over de opbrengst van vlakke plaat collectoren in de winter, en of dit interessant om zo uit te voeren.

Je bedoeld waarschijnlijk een buffervat van 200 liter, ook hier geldt weer hoe beter je alles isoleert hoe minder standverliezen je hebt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@DjaRoel Ik begrijp de verwarring.
Even kort samengevat.
Ik heb:
- Warmtepompboiler met extra spiraal AX7 - 260 liter (https://www.sigairhandlin....1-AX7-Warmtepomp-boilers)
- enkele pompgroep waar een zonneboiler drukvat op kan (foto https://tweakers.net/ext/f/3j4wfvgp48igK4J0vdooY5NB/full.jpg )
- een solar 18l drukvat (foto https://tweakers.net/ext/f/SB6VMyQYOg2RvEaEdE2XHDlc/full.jpg)
- RVS leegloopvat 20l (foto https://tweakers.net/ext/f/Pqw8Se40qfxnLj2FSpSQwwUi/full.jpg https://tweakers.net/ext/f/mrkuveRBKXP53yR8vIsMtAUj/full.png )
- 4x zonnecollectoren baymak essential x-black details in screenshots)

zonneboiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xTWBylVv2wlPDjV0zTP94NCU/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f3IId3z81EAIzbj0BrlZMCTl/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XWghPMBK4LyPfZTuALk80Z0e/thumb.png

De reden waarom ik ze niet vanboven kan leggen is omdat de panelen 1750mm lang zijn. Terwijl er maar nipt de SF 165 op kunnen van 1257 mm :)

orientatie: Noord-westen https://tweakers.net/ext/f/jkLZtieHkuvfyYY0ny0hFrba/full.png (waarom het ook 4 panelen ipv 2)

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-09-2019 18:33 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@Icekiller2k6, waarom kies je dan niet voor de andere kant van het dak, ik zie op de foto geen schaduwinval op zuid-oost.

Ik ben zelf van het plan afgestapt om zonnecollectoren op noord west te plaatsen. Als ik daar alsnog voor zou kiezen, dan komt het bij ons op zuid-oost.

Of is de prijs van gaskosten veel hoger dan de €0,70, dat het in Nederland ongeveer kost, waardoor het op het noorden wel rendabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Kiswum hierdoor
Zonnepanelen gelegd voorkant

De boiler is 260l en met collectoren van 1,87m2 apparatuuroppervalkte is dat 7,48m2 .. ik besef ook dat zonnecollectoren aan de voorkant moesten, maar wegens dat mijn huisdak op termijn vervangen gaat worden.. heb ik deze optie gekozen.

Mijn zonnepanelen op de garage hebben nu (januari tot 22 september) 2450kwh opgebracht wat zeker niet slecht is voor 2650kwp aan panelen. (wetende dat jaar verbruik 2600kwh is)

breakdown van de kosten
-warmtepompboiler 500euro (geen subsidies in Belgie), noodzakelijke kost wegens elektrische boiler binnen
- 4x zonnecollectoren 200euro (met rails + dakhaken)
- pompgroep 50euro
- drukvat 20euro
- rvs terugloopvat 16 euro

Tevens staat mijn mazout installatie in de garage (wij hebben geen gas), dus wil ik ook, als ik een warmtewisselaar vind.. deze in parallel kunnen aansluiten op spiraal van warmtepompboiler (als iemand iets heeft liggen.,..).

Nog nodig:
- ophangbeugels
- glycol
- buismateriaal.

- edit
ivm slagschaduw, vanaf oktober tot midden januari heb ik schaduw van mijn huis, en van de buren hun bomen.. Dus rendement begint pas na 12u als de zon voor bij mijn en mijn gebuur zijn huis zijn.

[ Voor 83% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-09-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ah, duidelijk!

Als de gas-kosten niet veel hoger zijn dan de NL prijzen, dan denk ik dat de investering in zonnecollectoren pas na zo'n 30-40 jaar terug zijn verdiend, mede door de laagstaande zon op het noorden in de winter.
Ik denk dat de ervaringsdeskundigen meer kunnen vertellen over de terugverdientijd op deze locatie of over zonnecollectoren in het algemeen.

Na de update:
Als je het allemaal zelf gaat aansluiten, dan kun je er wellicht wel in de zomer van warm water genieten. Je hebt dan niet te maken met de kosten van een installateur. Ik weet echter niet of de aansluiting door een gecertificeerde installateur afgerond / afgevuld moet worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Kiswum op 22-09-2019 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nog een lekker zonnig dagje vandaag, de 380L boiler op 72 graden en de 150L op 83. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Kiswum alles wordt zelf gedaan.. Zou niet weten wat er gedaan moet worden door een installateur..
Ik heb toch geen recht op subsidies..
Gedrukt vullen zijn paar mogelijkheden voor.. ofwel een macgyver oplossing met een onkruidsproeier..
of met een pomp (heb ik ook wel..),
en in slechte geval boormachinepomp + een 5liter fles voor luchtbellen, maar met terugloopvat ook niet super belangrijk.
En als het echt niet lukt gewoon zoveel mogelijk vullen van op dak.. en dan met slang aan water gewoon op druk krijgen, moet je wel glycol hebben die puur genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Icekiller2k6 schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:26:
@Kiswum alles wordt zelf gedaan.. Zou niet weten wat er gedaan moet worden door een installateur..
Ik heb toch geen recht op subsidies..
Gedrukt vullen zijn paar mogelijkheden voor.. ofwel een macgyver oplossing met een onkruidsproeier..
of met een pomp (heb ik ook wel..),
en in slechte geval boormachinepomp + een 5liter fles voor luchtbellen, maar met terugloopvat ook niet super belangrijk.
En als het echt niet lukt gewoon zoveel mogelijk vullen van op dak.. en dan met slang aan water gewoon op druk krijgen, moet je wel glycol hebben die puur genoeg is.
Met een leegloop systeem heb je toch geen last van lucht. Alleen zorgen dat er voldoende medium inzit zodat de pomp niet droogloopt. Neem aan dat je het vult met glycol?

Wat betreft het rendement, alle kleine beetjes helpen, zeker als je het relatief goedkoop kan aanschaffen. Of het heel rendabel is op noordwest weet ik niet, in de zomer zal je in ieder geval de warmtepomp weinig nodig hebben.

Hier staat de boiler 400 liter weer op 86 graden na een mooie dag. Gisteren ook, toen tot 70 graden afgefakkeld op de vloer om vast een beetje warmte te bufferen 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
DjaRoel schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:52:
[...]

Met een leegloop systeem heb je toch geen last van lucht. Alleen zorgen dat er voldoende medium inzit zodat de pomp niet droogloopt. Neem aan dat je het vult met glycol?
Waarom gebruik je glycol als je een leegloop systeem wil maken? Water heeft beter rendement, en het idee van leegloop is dat er geen water in zit als het vriest, dus kan er ook niks bevriezen..
Of mis ik iets?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Baapje327 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:49:
[...]

Waarom gebruik je glycol als je een leegloop systeem wil maken? Water heeft beter rendement, en het idee van leegloop is dat er geen water in zit als het vriest, dus kan er ook niks bevriezen..
Of mis ik iets?
Dat water gaat koken bij 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DjaRoel schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:27:
[...]

Dat water gaat koken bij 100 graden.
Bij 95 graden laat je het ook leeglopen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
kmf schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:32:
[...]

Bij 95 graden laat je het ook leeglopen.
Dan liggen de temperaturen wel aanzienlijk lager als bij heatpipes, dan kan je je boiler nooit maximaal laden? Ik laad met een delta t van 25 graden tov onderkant vat, dan heb ik een mooie gelaagdheid.

Ik zou dan alsnog voor glycol kiezen, zijn de kosten ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
DjaRoel schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:04:
[...]

Dan liggen de temperaturen wel aanzienlijk lager als bij heatpipes, dan kan je je boiler nooit maximaal laden? Ik laad met een delta t van 25 graden tov onderkant vat, dan heb ik een mooie gelaagdheid.

Ik zou dan alsnog voor glycol kiezen, zijn de kosten ook niet echt.
Een deltatT van 25 is best wel hoog. Ik heb zelf ingesteld dat de controller een deltaT probeert te handhaven (bij een start @ dT 10).

Maar goed, als dat jouw keuze is, dan is glycol wel beter, maar wat het voordeel is van een leegloopsysteem is me dan ook niet duidelijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
kmf schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:55:
[...]

Een deltatT van 25 is best wel hoog. Ik heb zelf ingesteld dat de controller een deltaT probeert te handhaven (bij een start @ dT 10).

Maar goed, als dat jouw keuze is, dan is glycol wel beter, maar wat het voordeel is van een leegloopsysteem is me dan ook niet duidelijk.
Hij start bij een Delta T van 12K, ik heb die 25 ingesteld om in de winter wat meer profijt te hebben bij tapwater gebruik, dan hou ik netto een wat hogere temperatuur over bovenin het vat en wordt de ketel niet aangesproken. Ook is de overdracht theoretisch beter bij een hogere Delta T. Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, afhankelijk van de mogelijkheden en het gebruik.

Het grootste voordeel lijkt mij dat je geen stagnatie hebt in de zomer, dat is toch wel een probleem bij systemen die niet leeg kunnen lopen, zelf ga ik screens monteren om dat te voorkomen, zodra die erop zitten zal ik de foto's posten :)

Ik heb geen ervaring met het gebruik van vlakke plaat collectoren dus ik weet niet wat de temperaturen doen, ik hou zelf niet van beperkingen, en 95 graden met heatpipes heb je zo te pakken. Eerst proberen met water en later eventueel glycol kan natuurlijk altijd, op de momenten dat je bij vlakke plaat collectoren de 95 graden aantikt is het wellicht ook vrij waarschijnlijk dat er op dat moment alleen tapwater afname is en dat in meer winterse situaties niet voorkomt waardoor het stukje capaciteitsverlies niet interessant is op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-03-2022
Hulp bij hydraulisch schema?

Ben al een tijdje op zoek naar een eenvoudig hydraulisch schema voor een CV+zonneboiler in een varend woonschip.

Met eenvoudig bedoel ik zo min mogelijk pompen, terugslagkleppen, 3wegkleppen, mengers, e.d.

4 OEG plaatcollectoren, 500 liter OEG verswaterboiler (met 2 warmtewisselaars), OEG 2 strang solarstation met pomp, modulerende CV pelletketel (4-38kw), 16x radiatoren met Danfoss Dynamic Valve afsluiters.

Huidige situatie is erg simpel, maar werkt in de praktijk goed, warmtevraag wordt geregeld door de radiatorthermostaten (geen kamerthermostaat, geen buitentemperatuur regeling) en een instelbare temperatuur regeling op de retour (CV) van de pelletketel.

Als iemand suggesties heeft of kan verwijzen naar een website met schema's, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
blackjackass schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:59:
Hulp bij hydraulisch schema?

Ben al een tijdje op zoek naar een eenvoudig hydraulisch schema voor een CV+zonneboiler in een varend woonschip.

Met eenvoudig bedoel ik zo min mogelijk pompen, terugslagkleppen, 3wegkleppen, mengers, e.d.

4 OEG plaatcollectoren, 500 liter OEG verswaterboiler (met 2 warmtewisselaars), OEG 2 strang solarstation met pomp, modulerende CV pelletketel (4-38kw), 16x radiatoren met Danfoss Dynamic Valve afsluiters.

Huidige situatie is erg simpel, maar werkt in de praktijk goed, warmtevraag wordt geregeld door de radiatorthermostaten (geen kamerthermostaat, geen buitentemperatuur regeling) en een instelbare temperatuur regeling op de retour (CV) van de pelletketel.

Als iemand suggesties heeft of kan verwijzen naar een website met schema's, graag!
Wat levert Google je op, afbeeldingen en zoekterm "schema zonneboiler" geeft mij tientallen schema's. Je geeft aan dat je al een bestaande situatie hebt? Wat zoek je in een nieuw schema, werkt het nu nog niet helemaal naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
DjaRoel schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:36:
[...]

Hij start bij een Delta T van 12K, ik heb die 25 ingesteld om in de winter wat meer profijt te hebben bij tapwater gebruik, dan hou ik netto een wat hogere temperatuur over bovenin het vat en wordt de ketel niet aangesproken. Ook is de overdracht theoretisch beter bij een hogere Delta T. Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, afhankelijk van de mogelijkheden en het gebruik.

Het grootste voordeel lijkt mij dat je geen stagnatie hebt in de zomer, dat is toch wel een probleem bij systemen die niet leeg kunnen lopen, zelf ga ik screens monteren om dat te voorkomen, zodra die erop zitten zal ik de foto's posten :)

Ik heb geen ervaring met het gebruik van vlakke plaat collectoren dus ik weet niet wat de temperaturen doen, ik hou zelf niet van beperkingen, en 95 graden met heatpipes heb je zo te pakken. Eerst proberen met water en later eventueel glycol kan natuurlijk altijd, op de momenten dat je bij vlakke plaat collectoren de 95 graden aantikt is het wellicht ook vrij waarschijnlijk dat er op dat moment alleen tapwater afname is en dat in meer winterse situaties niet voorkomt waardoor het stukje capaciteitsverlies niet interessant is op die momenten.
Het heeft nog wat meer voordelen.
Het rendement bijvoorbeeld, water heeft beter warmte overdracht dan glycol, dus het rendement ligt tot 7-15% hoger oid.
Eveneens, afhankelijk vanje opstelling, kun je ook gewoon het water uit het buffervat zelf gebruiken, kost je dus geen spiraal (in mijn geval kan dat want heb een hygienespiraal in m'n vat).
Stagnatie is natuurlijk een voordeel en er kan weinig kapot en je hoeft ook minder installatie spul eraan te hangen (geen expansievat, ontluchter etc (wel overdruk ventiel) ) helemaal niet als je dat ook al op je vat zelf hebt zitten. Je gebruikt immers hetzelfde circuit.

Over die 95 graden, dt 25 is idd behoorlijk hoog, ik start met dt6 en de pomp gaat harder draaien als ie dt10 haalt. Steeds 10% harder bij elke graad erbij.

Op dit moment heb ik ook glycol erin, en gewoon onder druk, dus geen leegloop (nog projectje in de toekomst).
Vorig jaar een lek gehad bovenin bij m'n collectoren in een koppeling), en dan komt er gewoon glycol stoom uit hoor, dus weet niet hoeveel hoger het kookpunt ligt, maar volgens mij moet dat wel kunnen. Sowieso kan mijn vat maar tot 90 graden, dus miss mis je idd wat als het hoogzomer is.
Ik denk overigens dat je dt vrij laag kan staan als je het water van het vat zelf gebruikt, je hebt geen dt meer nodig omdat er geen wisselaar meer tussen zit. Misschien wel dt 4 of 5 oid beetje afhankelijk van je leiding lengte gok ik zo.

Anyway, beide systemen zijn natuurlijk prima. En beide werkt goed. De combinatie glycol en leegloop heeft mi wel de slechte eigenschappen van 2 kanten dus ik zou voor 1 van de 2 kiezen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
DjaRoel schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]

Wat levert Google je op, afbeeldingen en zoekterm "schema zonneboiler" geeft mij tientallen schema's. Je geeft aan dat je al een bestaande situatie hebt? Wat zoek je in een nieuw schema, werkt het nu nog niet helemaal naar wens?
Via Google inderdaad tientallen schema's, maar de meeste schema's zijn vrij complex met (te) veel regelaars, driewegkleppen en pompen.

Het bestaande schema blinkt uit in eenvoudigheid: waterzijdig is de pelletketel aangesloten op de warmtewisselaar van de laadboiler, de retour van de laadboiler is aangesloten op een radiatorenverdeler, de retour van de radiatorenverdeler gaat via een circulatiepomp naar de retour van de pelletketel. De modulerende ketel start* bij 50 C en stopt bij 65 C. De warmtevraag in de verblijfsruimtes wordt geregeld door de radiatorthermostaten. *verplichte minimumtemperatuur vd fabrikant ter voorkoming van condens in de ketel.

Als er een zonneboiler met twee warmtewisselaars bij komt, besef ik dat er minimaal een verschillenregelaar en een extra pomp nodig is voor het (glycol) zonneboilercircuit.

De meeste schema's gaan uit van totaal 3 pompen: eentje voor het zonneboilercircuit, eentje tussen ketel en zonneboiler en eentje voor de circulatie tussen de zonneboiler en radiatoren. Om de verschillende pompen en circuits aan te sturen, diverse voelers, regelingen en driewegkleppen, waardoor de kans op storingen enz toeneemt. Mede gelet op de technische kennis van de gebruikers wil ik liefst K.I.S.S. toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
blackjackass schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:53:
[...]

Via Google inderdaad tientallen schema's, maar de meeste schema's zijn vrij complex met (te) veel regelaars, driewegkleppen en pompen.

Het bestaande schema blinkt uit in eenvoudigheid: waterzijdig is de pelletketel aangesloten op de warmtewisselaar van de laadboiler, de retour van de laadboiler is aangesloten op een radiatorenverdeler, de retour van de radiatorenverdeler gaat via een circulatiepomp naar de retour van de pelletketel. De modulerende ketel start* bij 50 C en stopt bij 65 C. De warmtevraag in de verblijfsruimtes wordt geregeld door de radiatorthermostaten. *verplichte minimumtemperatuur vd fabrikant ter voorkoming van condens in de ketel.

Als er een zonneboiler met twee warmtewisselaars bij komt, besef ik dat er minimaal een verschillenregelaar en een extra pomp nodig is voor het (glycol) zonneboilercircuit.

De meeste schema's gaan uit van totaal 3 pompen: eentje voor het zonneboilercircuit, eentje tussen ketel en zonneboiler en eentje voor de circulatie tussen de zonneboiler en radiatoren. Om de verschillende pompen en circuits aan te sturen, diverse voelers, regelingen en driewegkleppen, waardoor de kans op storingen enz toeneemt. Mede gelet op de technische kennis van de gebruikers wil ik liefst K.I.S.S. toepassen.
Dit lijkt me toch het meest simpele schema wat je kan hebben? :?
Afbeeldingslocatie: https://www.hetzonneboilerhuis.nl/pictures/zonneboiler%20plaatjes/vacuumbuiszonnecollector.jpg

Welke verwarmer je op de 2e spiraal aansluit is aan jezelf? Hoe meer functionaliteit je wilt (CV ondersteuning), hoe ingewikkelder het wordt. Als je gewoon je huidige schema ook hier zet, dan kan er nog op/aanmerkingen op gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
Dank voor de reactie. Maar dit is een schema voor een tapwaterboiler.

Hieronder het tot nu toe eenvoudigste schema dat ik heb kunnen vinden, nadeel van dit schema is de extra pompgroep voor de radiatoren. Bij voorkeur pas ik een schema toe met 1 pompgroep voor de zonneboiler en 1 circulatiepomp tussen de ketel, zonneboiler en radiatoren.

https://2-improve.com/wp-...ene-boiler-Photo-shop.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
blackjackass schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:47:
Dank voor de reactie. Maar dit is een schema voor een tapwaterboiler.

Hieronder het tot nu toe eenvoudigste schema dat ik heb kunnen vinden, nadeel van dit schema is de extra pompgroep voor de radiatoren. Bij voorkeur pas ik een schema toe met 1 pompgroep voor de zonneboiler en 1 circulatiepomp tussen de ketel, zonneboiler en radiatoren.

https://2-improve.com/wp-...ene-boiler-Photo-shop.png
Het lijkt me toch verstandig als je eerst je eigen situatie op papier zet zoals @kmf reeds aangaf. Dan weten we zeker dat we over hetzelfde praten.

Ik denk dat we wel een schema kunnen verzinnen waarbij maar twee pompen nodig zijn (en één driewegklep) voor een situatie waarbij je een pelletkachel en heatpipes hebt, ik denk alleen dat voornamelijk de aansturing bepalend zal zijn voor hoe je het eea aan kan vliegen. Tenzij je zelf de kennis en mogelijkheden hebt om een diy oplossing te creëren ben je toch afhankelijk van de standaard configuraties in de regelaars welke op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
En zeker ook aangeven WAT je nou wilt verbeteren...als de enige eis is om zo min mogelijk kleppen en pompen te hebben, terwijl de huidige situatie/schema al goed werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25
Mijn beurt om onze ervaringen met de installatie van onze zonneboiler te delen. Afgelopen voorjaar heb ik onderzoek gedaan naar bedrijven die hier in het noorden een zonneboiler systeem o.b.v. heatpipes konden leveren. Omdat ik te maken heb met een waardevermeerderingssubsidie moet ik dit overlaten aan een installateur, maar het viel me niet mee om er één te vinden. Je kan merken dat het hoogconjunctuur is, ze zitten niet om werk verlegen. Echte specialisten zijn er niet, offertes duren weken voordat er wat komt en zitten stikvol fouten. Uiteindelijk één gekozen die onze zonnepanelen ook geïnstalleerd heeft. De installatie van Reheat (https://www.resolar.nl/) bestaat uit 2*30 heatpipes en een vat van 300 liter. Dat is over gedimensioneerd, maar in voor en naseizoen verwacht ik daarmee nog wat bij te dragen aan de CV en qua subsidie was dit optimaal.

Het duurde lang voordat het werk ingepland werd, maar half september kwamen ze dan. De afspraak was dat het werk in één dag gedaan zou worden. Maar de monteur hielp me meteen uit de droom: een klus van drie dagen. De eerste dag kon er op het dak niet zoveel gedaan worden omdat de geglazuurde pannen nat waren. Ik heb bij het bedrijf aangedrongen op drie man voor de tweede dag, maar ze kwamen weer met zijn tweeën. Het is toen wel gelukt om het warmwater systeem af te ronden. Althans dat dachten we want toen de heren vertrokken waren en we het warm water open deden kwam er praktisch geen water uit. Bedrijf niet meer bereikbaar, dus volgende dag kwam ze, maar lag het volgens hun aan de warmtewisselaar van de CV, die zou teveel kalk bevatten. We moesten bij de CV installateur maar een storing melden. Dat maar gedaan en de volgende dag was de CV monteur erg verbaast dat de installateur de doorstroombegrenzer in de CV niet had bijgesteld.

Enkele dagen daarna werd de CV koppeling aangelegd en zouden de heren vertrekken, maar wijs geworden nu eerst testen. Toen bleek er geen warm water de CV in te gaan. Nog een half uurtje prutsen aan de driewegklep en ontluchten en toen leek het te werken. Hieronder de foto's van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8JZtAoQkoprA7am5csQPAz5m/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uRw3hieMGYTjjjHJpHKzQDrP/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4UaGwqaKhPniwroTc11ADvVv/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FNlicG7qOXUFakJEJhrbj8w3/full.jpg

Afgelopen weekend was het zonnig en kwam het water in het vat mooi op temperatuur. Zondagmiddag was het 82 graden. Maar tot mijn ontsteltenis zag ik toen lekkage in het vat, bij de thermometer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5otqzAjTgL5INoOfhV8QHttP/full.jpg
Het water was gloeiend heet en ik maakte me grote zorgen dat het gat groter zou worden. Het vloeide ook in de mantel die gloeiend heet werd. Onze installateur heeft geen storingsnummer. Ik heb de voicemail van de directeur in gesproken, maar geen reactie. Daarom maar besloten de temperatuur naar beneden te brengen en daarmee de druk te verlagen. Dus de CV aangezet en het hete water laten wegvloeien tot het vat op zo'n 40 graden was. Daar ging onze eerste opbrengst van het mooie weer. Maar het water bleef uit het gat stromen. Steeds weer opnieuw handdoeken neerleggen en centrifugeren. Maandagochtend toen het bedrijf bereikbaar was gebeld. Er werd gevraagd of het wel ernstig was..... Foto opgestuurd en toen werd ik terug gebeld dat de monteur het druk had en dat het nog wel een dag kon wachten. Twee dagen nadat de lekkage zich aandiende kwamen ze langs. Ze hadden het juiste materiaal niet en hebben er tijdelijk een stop ingezet omdat ze de thermometer plug niet vertrouwen. Als er service is vervangen ze die. Het vat maakt misschien wat meer lawaai i.v.m. de lucht is gezegd, ik vraag me af of het bijgevuld is.

Kortom een enorme valse start van dit traject en veel ergernis. Ik heb het gevoel dat dit spul te weinig verkocht wordt om kennis op te bouwen en dat monteurs te veel onder tijdsdruk staan. We hebben de rekening nog niet betaald trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:51
Poecillia schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:48:
Mijn beurt om onze ervaringen met de installatie van onze zonneboiler te delen. Afgelopen voorjaar heb ik onderzoek gedaan naar bedrijven die hier in het noorden een zonneboiler systeem o.b.v. heatpipes konden leveren. Omdat ik te maken heb met een waardevermeerderingssubsidie moet ik dit overlaten aan een installateur, maar het viel me niet mee om er één te vinden. Je kan merken dat het hoogconjunctuur is, ze zitten niet om werk verlegen. Echte specialisten zijn er niet, offertes duren weken voordat er wat komt en zitten stikvol fouten. Uiteindelijk één gekozen die onze zonnepanelen ook geïnstalleerd heeft. De installatie van Reheat (https://www.resolar.nl/) bestaat uit 2*30 heatpipes en een vat van 300 liter. Dat is over gedimensioneerd, maar in voor en naseizoen verwacht ik daarmee nog wat bij te dragen aan de CV en qua subsidie was dit optimaal.

Het duurde lang voordat het werk ingepland werd, maar half september kwamen ze dan. De afspraak was dat het werk in één dag gedaan zou worden. Maar de monteur hielp me meteen uit de droom: een klus van drie dagen. De eerste dag kon er op het dak niet zoveel gedaan worden omdat de geglazuurde pannen nat waren. Ik heb bij het bedrijf aangedrongen op drie man voor de tweede dag, maar ze kwamen weer met zijn tweeën. Het is toen wel gelukt om het warmwater systeem af te ronden. Althans dat dachten we want toen de heren vertrokken waren en we het warm water open deden kwam er praktisch geen water uit. Bedrijf niet meer bereikbaar, dus volgende dag kwam ze, maar lag het volgens hun aan de warmtewisselaar van de CV, die zou teveel kalk bevatten. We moesten bij de CV installateur maar een storing melden. Dat maar gedaan en de volgende dag was de CV monteur erg verbaast dat de installateur de doorstroombegrenzer in de CV niet had bijgesteld.

Enkele dagen daarna werd de CV koppeling aangelegd en zouden de heren vertrekken, maar wijs geworden nu eerst testen. Toen bleek er geen warm water de CV in te gaan. Nog een half uurtje prutsen aan de driewegklep en ontluchten en toen leek het te werken. Hieronder de foto's van de installatie.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Afgelopen weekend was het zonnig en kwam het water in het vat mooi op temperatuur. Zondagmiddag was het 82 graden. Maar tot mijn ontsteltenis zag ik toen lekkage in het vat, bij de thermometer.
[Afbeelding]
Het water was gloeiend heet en ik maakte me grote zorgen dat het gat groter zou worden. Het vloeide ook in de mantel die gloeiend heet werd. Onze installateur heeft geen storingsnummer. Ik heb de voicemail van de directeur in gesproken, maar geen reactie. Daarom maar besloten de temperatuur naar beneden te brengen en daarmee de druk te verlagen. Dus de CV aangezet en het hete water laten wegvloeien tot het vat op zo'n 40 graden was. Daar ging onze eerste opbrengst van het mooie weer. Maar het water bleef uit het gat stromen. Steeds weer opnieuw handdoeken neerleggen en centrifugeren. Maandagochtend toen het bedrijf bereikbaar was gebeld. Er werd gevraagd of het wel ernstig was..... Foto opgestuurd en toen werd ik terug gebeld dat de monteur het druk had en dat het nog wel een dag kon wachten. Twee dagen nadat de lekkage zich aandiende kwamen ze langs. Ze hadden het juiste materiaal niet en hebben er tijdelijk een stop ingezet omdat ze de thermometer plug niet vertrouwen. Als er service is vervangen ze die. Het vat maakt misschien wat meer lawaai i.v.m. de lucht is gezegd, ik vraag me af of het bijgevuld is.

Kortom een enorme valse start van dit traject en veel ergernis. Ik heb het gevoel dat dit spul te weinig verkocht wordt om kennis op te bouwen en dat monteurs te veel onder tijdsdruk staan. We hebben de rekening nog niet betaald trouwens.
Inderdaad een teleurstellende start. Je installatie presteert goed. Dat heb je op een midden september dag ervaren. Wacht maar op de midden zomerse dagen. Wat ga je dan met al die warmte doen? Helaas blinkt de oplevering door de installateur niet uit van enige professionaliteit. Het lijkt er op dat ze zich er makkelijk vanaf hebben willen maken. Ze hadden alles goed moeten testen en inregelen. De lekkage op zich is pech hebben.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

• blackjackass
DjaRoel schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:30:
[...]

Het lijkt me toch verstandig als je eerst je eigen situatie op papier zet zoals @kmf reeds aangaf. Dan weten we zeker dat we over hetzelfde praten.

Ik denk dat we wel een schema kunnen verzinnen waarbij maar twee pompen nodig zijn (en één driewegklep) voor een situatie waarbij je een pelletkachel en heatpipes hebt, ik denk alleen dat voornamelijk de aansturing bepalend zal zijn voor hoe je het eea aan kan vliegen. Tenzij je zelf de kennis en mogelijkheden hebt om een diy oplossing te creëren ben je toch afhankelijk van de standaard configuraties in de regelaars welke op de markt zijn.
Huidig schema vermelden, heeft weinig zin, omdat de doorstroomboiler die in serie staat tussen de ketel en de radiatoren vervangen wordt door een zonneboiler met 2 warmtewisselaars.

Hier het schema dat ik waarschijnlijk ga gebruiken. Als iemand een oplossing weet om de pompgroep voor het radiatorencircuit door iets eenvoudigers (en goedkoper;-) te vervangen, lees/hoor ik dat graag!

https://imgur.com/a/EPZH01X

• Baapje327
blackjackass schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:51:
[...]

Huidig schema vermelden, heeft weinig zin, omdat de doorstroomboiler die in serie staat tussen de ketel en de radiatoren vervangen wordt door een zonneboiler met 2 warmtewisselaars.

Hier het schema dat ik waarschijnlijk ga gebruiken. Als iemand een oplossing weet om de pompgroep voor het radiatorencircuit door iets eenvoudigers (en goedkoper;-) te vervangen, lees/hoor ik dat graag!

https://imgur.com/a/EPZH01X
Volgens mij heb je 3 circuits die je afzonderlijk van elkaar wilt kunnen gebruiken, dus ontkom je niet aan 3 pompen. Miss kun je iets slims doen met een 3weg klep ipv 1 van de pompen, maar of dat goedkoper (ensimpeler is, vraag ik me af)
Overigens kan de pomp groep van de radiatoren gewoon een cv pomp zijn. Niks fancies aan.

Begrijp ik goed dat je de ketel(of is dat een pelletkachel of vergasser? ) gebruikt om je vat altijd op 60 graden te houden?
Want je douche doet het alleen op de warmte van het vat toch? Dus moet ie altijd op temperatuur zijn.
En die zelfde temperatuur gebruik je dus voor je radiatoren. (want je kan geen onderscheid maken want je gebruikt hetzelfde vat)

Klopt dat allemaal?

• blackjackass
Tnx Baapje327 voor de input. De ketel is een pelletketel die middels zuurstofpercentage in het rookgas (lambda sensor) en retourtemperatuur van het cv water goed geregeld kan worden. Gewenste douchewater temperatuur minimum 50 graden en maximum 65 graden. In het radiatoren circuit overweeg ik een pompgroep (gemengd) te plaatsen zodat de cv watertemperatuur begrensd kan worden.
Tussen de KW en WW wilde ik nog een mengventiel plaatsen zodat het douchewater op zonnedagen niet hoger dan 65 C wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Mooi nieuws voor late installaties dit jaar, 60 miljoen meer subsidiebudget: https://solarmagazine.nl/...-60-miljoen-euro-vergroot

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Laatst online: 16-11-2023
Beste Tweakers,

Even voorstellen: Wout uit Nijmegen! Na veel lezen in de zonneboiler-threads ben ik klaar om mijn eerste post te plaatsen.

Graag heb ik jullie hulp bij ons Solesta systeem. We hebben hierbij lekkage gehad waardoor het primaire systeem is leeggelopen. Het defecte deel is meegenomen door Solesta en we hebben besloten de reparatie niet door hen te laten doen omdat ik ook de gelegenheid wil aangrijpen om zelf dit systeem aan te kunnen passen en (hopelijk) te verbeteren. Dat betekent wel dat ik een stuk reverse engineering moet doen aan deze black box. Het gaat om het meest basic model: een terugloopsysteem met 100 L vat en volgens mij een 20-buis-collector.

Stap 1: weer werkend krijgen van het huidige systeem
De retourleiding vanaf de collector is gaan lekken bij de leegloopklep. Er zitten bij aansluiting van de retourleiding twee aansluitingen op het vat, 1 met een restrictie om de stroomsnelheid af te regelen op 300 - 600 mL per minuut, en 1 voor de leegloopklep. Nu zie ik bij de leegloopsystemen eigenlijk nooit een leegloopklep, wat zou hier de functie van zijn? Is dit omdat leeglopen anders niet voldoende gebeurt door de restrictie? Of zou de retourleiding onder het waterniveau uitkomen en dus geen lucht aanzuigen als het systeem moet leeglopen? Mijn idee is eigenlijk om de leegloopklep weg te laten en de terugvoerleiding gewoon direct op het vat aan te sluiten, boven het waterniveau, en de andere opening open te laten voor ontluchting van het open systeem. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Stap 2: motorregeling
Ik vind het geen mooi systeem om de motor op vol vermogen te laten draaien en een restrictie in de leiding te gebruiken om het debiet te verlagen. Weet iemand of het mogelijk is om de motoraansluiting van het Solestavat te bereiken om hier een PWM-regelaar op aan te sluiten? Liefst zou ik een stromingsmeter gebruiken en de uitlezing hiervan gebruiken om het motortoerental te regelen.
Het motorvermogen is mij niet helemaal duidelijk. Ik zie ergens 9 W staan, maar ik zie ook 36 W. Of is dit een 36W pomp die 25% van de tijd draait? En 12 V en 24 V wordt ook door elkaar genoemd in dezelfde montagehandleiding. Ik zal eens kijken wat de spanningsadapter levert.

De opslagvat zelf heeft enkel een input voor 12 volt, een output voor een externe motor (voor grotere hoogteverschillen) en een aansluiting voor de temperatuursensor in de collector. Er zijn geen (zichtbare) regelaars aanwezig. Als ik de elektrische aansluiting van de interne motor niet kan bereiken kan ik een externe motor gebruiken en de interne motor zonder spanning op de waterstroom mee te laten draaien. De externe motor moet zo worden geplaatst dat deze onder het waterniveau zit.
Daarvoor moet ik het hele Solestasysteem spanningsloos maken (stekker eruit) en de motor extern aan sturen, dat is heel simpel te doen en ik heb toch al een delta-T regelaar en temperatuursensoren voor stap 3 liggen.

Stap 3: temperatuurregeling
Ik weet dat dit systeem op warme dagen stagnatie kan vertonen waardoor het systeem afslaat terwijl het vat nog niet op de maximale temperatuur zit. Dit is denk ik te voorkomen door bij hoge collectortemperatuur de motor op meer vermogen te laten draaien zodat meer warmte wordt afgevoerd. Daarnaast kan ik de afslagtemperatuur nog net wat hoger kiezen dan de 80 graden die schijnt te worden gebruikt. Mijn idee is om behalve een externe delta-T aan/uit-motorsturing ook nog een temperatuurgeregelde motorregeling toe te passen die zorgt dat de motor harder draait bij naderende maximale temperatuur van de collector.

Wat vinden jullie van deze ideeën? Ik wil dus wel graag met dit bestaande systeem verder werken, dus graag geen tips in de trant van: sloop alles eruit en begin opnieuw. En heeft iemand zo’n opslagvat wel eens opengemaakt? Daar zou ik graag meer over weten! Ik heb alleen een onduidelijke dwarsdoorsnede kunnen vinden op het internet.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
IVM motorregeling: bij waaierpompen (nagenoeg altijd gebruikt in deze toepassingen) zal de motor minder vermogen verbruiken naarmate er minder flow is. Dus als je met verbruik inzit: geen zorgen, de restrictie zal niet zorgen voor verspilling. (je kan het testen met de stofzuiger: als je de buis dichthoud met je hand, zal de motor veel sneller beginnen draaien, want geen flow zorgt voor minder belasting--> motor gaat naar max toerental dus minimaal energieverbruik).
Neemt niet weg dat het nut kan hebben om te gaan regelen in flow volgens dT over je zonnecollector, maar als je de regelaar zelf wil opbouwen kan je gerust dit even parkeren tot later.

IVM temperatuuregeling: stagnatie bij leegloop is "geen probleem", leg je pomp af als je de maximaal gewenste temperatuur hebt bereikt.

Dus met de aanname dat je zelf controller wil bouwen: hou het simpel, zorg dat je uitschakelt bij maximale temperatuur, en gebruik een hysterese (vb uitschakelen bij 90°C, inschakelen bij 80°C, om te vermijden dat je motor elke 5 seconden aan en weer uit gaat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Dank je, Naftebakje!
Ik was inderdaad bang dat de pomp onnodig zou verbruiken maar dat valt dan blijkbaar mee. Dat heeft dan geen prioriteit meer en als het systeem werkt ga ik gewoon eens het elektrisch verbruik hiervan meten.

Van de leegloopklep weet ik inmiddels dat dit een magneetklep is, dus een actief gestuurd element. Waarschijnlijk is deze dicht als de motor draait en open als de motor stilstaat. Nog steeds is het mij niet duidelijk waarom deze nodig is bij een leegloopsysteem, maar hij schijnt bij dit Solesta-systeem wel echt belangrijk te zijn. Ik vermoed dat de retourleiding onder het waterniveau uitkomt en dat leeglopen daardoor niet mogelijk is zonder deze klep. De vraag is dan wel waar de lucht blijft als het systeem weer gaat draaien. Heeft iemand hier een idee over?

Het probleem van stagnatie bij dit systeem is dat het te vroeg voorkomen wordt, waardoor het systeem uitgaat voordat het water volledig op temperatuur is. En dat is gewoon jammer!

[ Voor 10% gewijzigd door Wout Moerman op 03-10-2019 10:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wout Moerman

Je lijkt systeem (C) te hebben uit onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ynfdXsj.png

Onder (C) heb ik het alternatief neergezet wat ik zelf ga gebruiken. Door een U vorm te gebruiken heb je dan geen actuator nodig.

Mocht je de PDF willen hebben waar dit allemaal in beschreven staat stuur maar een PB :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Beste Rimco,

Bedankt voor de uitleg EN de oplossing! Ik stuur je een PB want ik ben wel benieuwd. Jouw alternatief is eigenlijk een variatie op ( B ) als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

In zekere zin is het inderdaad te vergelijken met ( B ), waarbij het gaatje niet intern zit maar extern met het vat is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wout Moerman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:55:
...Van de leegloopklep weet ik inmiddels dat dit een magneetklep is, dus een actief gestuurd element. Waarschijnlijk is deze dicht als de motor draait en open als de motor stilstaat. Nog steeds is het mij niet duidelijk waarom deze nodig is bij een leegloopsysteem, maar hij schijnt bij dit Solesta-systeem wel echt belangrijk te zijn. Ik vermoed dat de retourleiding onder het waterniveau uitkomt en dat leeglopen daardoor niet mogelijk is zonder deze klep. De vraag is dan wel waar de lucht blijft als het systeem weer gaat draaien. Heeft iemand hier een idee over?...
Dat zou wel kunnen, om stromingslawaai te voorkomen de retour onder vloeistofniveau. Ook kan je zo vermijden dat door instroom steeds belletjes lucht in het reservoir komen en terug mee opgezogen worden.
Dus starten: pomp draait, klep dicht --> belletjes lucht in retour gaan naar boven in het reservoir, aanvoer zit beneden dus alle lucht gaat uit het circuit.
En stoppen: pomp uit, klep open, via klep lucht binnenzuigen en alle vloeistof loopt via stilstaande pomp terug naar reservoir.

Ik vermoed dat het vullen van het circuit sneller gaat als de klep even open blijft bij starten, dan is er geen tegendruk van de lucht die niet onder water wil geduwd worden in de retourleiding. Zit die klep trouwens niet voor de restrictie, waardoor bij openen klep er maximale flow is (wat ook weer sneller lucht wegspoelt)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

_Apache_

For life.

Zijn er nog installaties bij tweakers die enige temperatuur in het vat hebben?

Zelf dobbert het vat hier zo tussen 35 en 40 graden.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
_Apache_ schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:31:

Op dit moment 65 graden in het 150L sww vat en 44 graden in het 380L cv/sww vat, warmte van de grote buffer gaat momenteel de vloerverwarming in. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
_Apache_ schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:31:

Mijn collectoren hadden een temperatuur van 53 graden 's ochtends en in de middag door minder zon/instraling 47 graden. Vat temperatuur is dan circa 10 graden kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Donderdag hadden we nog 52 graden boven in, echter ligt de logging er uit sinds gisterochtend en weet niet wat de zon van gistermiddag heeft gebracht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Ik ben inmiddels weer wat verder met het uitpluizen van mijn Solesta systeem. Ik weet inmiddels dat de magneetklep in de aanvoerleiding zit en dus niet in de retourleiding. Ik denk dat dit is omdat er ook een externe pomp in de aanvoerleiding gezet kan worden. De retourleiding komt netje boven het wateroppervlak uit en kan zo dus ook lucht aanzuigen of uitblazen. Dat maakt voor mijn systeem een magneetklep overbodig, voor zover ik nu kan nagaan. Ik ga het gewoon zonder proberen en kijk wat het gaat doen.

Inmiddels ook wat 8 en 10 mm koperbuis gekocht om de boel weer werkend te krijgen, dus het loopt goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-08-2023
Goedeavond,

Zijn er mensen met ervaring tussen RemaSOL zonneboiler systeem + heatpipes?

Ik zie dat ze zelf vlakkeplaatcollectoren aanbieden, maar wil eigenlijk heatpipes voor het - volgens meerdere bronnen - beter rendement. Maar zou mooi zijn om wat ervaringen te lezen.

(achtergrond: 120-150L - alleen tapwaterverwarming, ongeveer 18 heatpipes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nee onbekend mee. Maar ik zou persoonlijk voor een warmtepompboiler gaan met spiraal, en dan ergens een setje heatpipes vandaan halen plus regeling. Geeft je over de het hele jaar meer rendement, en als de zon niks doet in de winter, heb je de warmtepompboiler om je SWW te verwarmen. Kun je op een later tijdstip helemaal elektrisch als je aan de warmtepomp gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Baapje327 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:07:
Nee onbekend mee. Maar ik zou persoonlijk voor een warmtepompboiler gaan met spiraal, en dan ergens een setje heatpipes vandaan halen plus regeling. Geeft je over de het hele jaar meer rendement, en als de zon niks doet in de winter, heb je de warmtepompboiler om je SWW te verwarmen. Kun je op een later tijdstip helemaal elektrisch als je aan de warmtepomp gaat
Dat is een prima oplossing, met de subsidie op de warmtepompboiler in gedachten. Mocht je genoeg ruimte hebben voor een extra buffervat dan zou ik dat als extra overwegen: op zonneboilersets (inclusief buffervat) zit nog steeds interessante subsidie.Bij voorkeur wel een met (dure) hygiënespiraal; dat is dan je voorloop voor de warmtepompboiler.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Na veel passief meelurken, ook hier eens mijn ervaring op ZB terrein delen. Deze is, helaas, niet positief. Er gebeuren rare dingen in onze opstelling, noch de installateur, noch Vaillant hebben er duidelijk kaas van gegeten. Zeer teleurstellend. Maar we lopen voor op de feiten!

Wat hebben we liggen:
- zonneboiler: Vaillant VSL auroSTEP /4 [250 liter] met 2 leegloop panelen op glycol en 1 warmtewisselaarspiraal
- CV ketel: Vaillant ecoTEC plus VCW376

Zonneboiler dient enkel voor SWW. De CV ketel dient voor LT vloerverwarming, en, indien de ZB onvoldoende kan geven, SWW bijverwarming. Dat laatste staat nu ingesteld op 41°C.

Schema ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M0mth3L.jpg

De installatie ligt er nu net één jaar, dus we hebben alle seizoenen al gezien. In de zomer haalde de collectoren méér dan 99°C, stond het vat op méér dan 86°C (en spoot de glycol uit het overdrukventiel), en merkten wij iets raars op: het boilervat koelt zichzelf af!

Dit laatste klinkt raar, zeker als er geen druppel warm water verbruikt wordt.

Enkele (manueel opgeschreven) meetdata op datum 10/10/2019

temperatuur buiten +-17° - prima "zonnige" dag, display toont 7kWh/d opbrengst.

14:56 - collector temperatuur: 66°C
14:56 - vat temperatuur: 57°C

17:35 - collector temperatuur: 54°C
17:35 - vat temperatuur 45°C

20:22 - collector temperatuur: <25°C
20:22 - vat temperatuur 37°C

Met andere woorden, tussen de (gemeten) piek van 57°C en de "nacht"temperatuur zit een val van 20°C. De boiler an sich is "goed" geïsoleerd, want de volgende morgen is er amper 2°C afkoeling.

Dus iets doet deze ZB de nek om. En niemand kan ons vertellen wat. Bij het laatste nazicht heeft Vaillant ineens "ontdekt" dat de klok misstond (en de ZB pomp begon pas te pompen vanaf 11u) maar zélfs met deze uitleg konden zij niet verklaren waarom er 20°C afkoeling is (de glycol mag toch niet naar boven gestuurd worden als de panelen kouder zijn dan de temperatuur in het vat).

Op deze wijze halen wij, noch tijdens de tussenseizoenen, noch tijdens de zomermaanden (want daar deed hij het ook, maar niet in deze mate) een deftig rendement.

Heeft iemand hier een idee?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
@Minitrooper Het klinkt mij niet vreemd.
Opm. Over de tekening: Glycol met leegloop systeem, terwijl je tekening lijkt op een druksysteem is zonder drukvat. Waarom zou je bij glycol leegloop gebruiken?

Temperatuur verlaging, zonder waterverbruik:
Ligt eraan waar je temperatuursensor van je vat zit en waar je spiraal zit.
Mijn situatie:
Temperatuur vat zit op 25%
Spiraal zit op 25%-75%
Gelaagdheid na douchebeurt in de avond:
0%=20C, 25%=25C, 50%=40C, 75%=60C, 100%=60C
Als nu de collector op 25+DT 6C gaat pompen pompt die 31C bij 75% in de boiler waar het 60C is. Daardoor koelt die bovenin af en gebruikt die de warmte om de onderkant te verwarmen.
Daardoor maakt die het deel 25%-75% eerst van dezelfde temperatuur en dan pas wordt de boiler warmer.
Om dit te zien om de 25% een temperatuur meting geïnstalleerd en gelogd met raspberry.
Heb dan wel het idee dat ik een “ouderwets” boilervat hebt ipv zonneboiler vat.

Andere optie is dat die in vakantiestand staat in de zomer door je thermostaat. Dan gaat die in de nacht de boiler koelen, om “stallen” te verminderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 24-10-2019 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dapdodo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:19:
Andere optie is dat die in vakantiestand staat in de zomer door je thermostaat. Dan gaat die in de nacht de boiler koelen, om “stallen” te verminderen.
Wat bij een leegloopsysteem niet hoort, want hij dient bij oververhitting gewoon leeg te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Minitrooper
Ik ben niet met het systeem bekend maar:
Kan je de controller uitlezen of data eventueel exporteren naar excel?
Misschien kan je daar zien wat de pomp wel of niet doet.

Kan ook zijn dat er iets verkeerd om is aangesloten (leiding of pomp).
Eventueel een sensor die defect is?

Hoe zit de buffersensor gemonteerd? Wat voor (lengte)dompelbuis?
Het zou niet mogen, maar het zou kunnen dat de dompelbuis (te) lang is en dicht bij de spiraal zit, deze zou theoretisch de temperatuur van de spiraal kunnen overnemen (bij opwekking). De warmte verspreid zich langzaam in/door de buffer, en daardoor kan het zijn dat de buffer lokaal afkoelt (ter hoogte van de sensor), maar in feite verspreid de warmte zich gewoon in het buffer.
Kijk eens of het mogelijk is om op meerdere punten te meten met een temperatuur sensor.

86 graden hoogst waarschijnlijk te warm voor de buffer, de beveiliging zou de pomp tijdig uit moeten schakelen. (Meestal mag je tot 80 soms 85 graden gaan ofzo)

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Minitrooper Het klinkt mij niet vreemd.
Opm. Over de tekening: Glycol met leegloop systeem, terwijl je tekening lijkt op een druksysteem is zonder drukvat. Waarom zou je bij glycol leegloop gebruiken?
Goede vraag, uit mailconversaties in het voorverkooptraject meldde de installateur:
- geen oververhitting in de zomer (buizen lopen leeg en er is genoeg ruimte tot expansie)
- geen bevriezing in de winter (ook al bevriest glycol niet)
Maar ook tijdens de oververhitting zou, volgens Vaillant, de circulatiepomp af en toe glycol naar boven pompen om de collectoren af te koelen.

Of dit "gebruikelijk" is, kan de leek alleen maar naar gissen.
Temperatuur verlaging, zonder waterverbruik:
Ligt eraan waar je temperatuursensor van je vat zit en waar je spiraal zit.
Mijn situatie:
Temperatuur vat zit op 25%
Spiraal zit op 25%-75%
Gelaagdheid na douchebeurt in de avond:
0%=20C, 25%=25C, 50%=40C, 75%=60C, 100%=60C
Als nu de collector op 25+DT 6C gaat pompen pompt die 31C bij 75% in de boiler waar het 60C is. Daardoor koelt die bovenin af en gebruikt die de warmte om de onderkant te verwarmen.
Daardoor maakt die het deel 25%-75% eerst van dezelfde temperatuur en dan pas wordt de boiler warmer.
Om dit te zien om de 25% een temperatuur meting geïnstalleerd en gelogd met raspberry.
Heb dan wel het idee dat ik een “ouderwets” boilervat hebt ipv zonneboiler vat.
Ik heb het even moeten opzoeken voor deze ZB (VIH 2 250/4 vind ik deze installatiehandleiding: https://www.vaillant.be/d...ihs1-s2150-350-551002.pdf - buiten dat er op pagina 6 een "dompelhuls met temperatuursensor" vermeldt wordt, er natuurlijk nergens een indicatie is "hoe diep" die sensor dan wel zit.

Gelaagdheid van (stilstaand) water ben ook ook al ergens tegengekomen in mijn google-onderzoek, maar ik ging er (stiekem) toch vanuit dat als de ZB aan het werken is, in de late namiddag, en er warme glycol onderin de WW binnenkomt, het koude(re) water onderin toch nog opwarmt, dit warme water "stijgt", en doorbreekt de gelaagdheid. Temeer als de temperatuursensor een lagere watertemperatuur zou meten, de pomp nog langer zal moeten pompen (want DeltaT met de collector wordt groter), dus nog méér warmer glycol zou moeten inpompen. Wat dus duidelijk niet gebeurt: er wordt kouder glycol ingeduwd volgens mijn redenering.
Volgens Vaillant stond ie niet in vakantiestand.
Helhond schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:15:
@Minitrooper
Ik ben niet met het systeem bekend maar:
Kan je de controller uitlezen of data eventueel exporteren naar excel?
Misschien kan je daar zien wat de pomp wel of niet doet.
Interessante piste, maar dan ga ik aan de eBUS van Vaillant moeten prutsen. Geen idee hoe of wat, maar bedankt voor de tip!
Kan ook zijn dat er iets verkeerd om is aangesloten (leiding of pomp).
Eventueel een sensor die defect is?
Ik vermoed het eerste, maar Vaillant "kijkt niet naar de aansluitingen" (iets met verantwoordelijkheid installateur) enkel naar hun toestel (en dat is in orde). Installateur roept natuurlijk dat er niets mis is met de aansluitingen. Maar uiteindelijk zitten wij wel met een systeem waar wij onze bedenkingen bij hebben.
Hoe zit de buffersensor gemonteerd? Wat voor (lengte)dompelbuis?
Het zou niet mogen, maar het zou kunnen dat de dompelbuis (te) lang is en dicht bij de spiraal zit, deze zou theoretisch de temperatuur van de spiraal kunnen overnemen (bij opwekking). De warmte verspreid zich langzaam in/door de buffer, en daardoor kan het zijn dat de buffer lokaal afkoelt (ter hoogte van de sensor), maar in feite verspreid de warmte zich gewoon in het buffer.
Kijk eens of het mogelijk is om op meerdere punten te meten met een temperatuur sensor.
Jij denkt al veel verder dan mijn installateur, dank hiervoor! Zoals hierboven aangegeven, dit is het officiële document van Vaillant: https://www.vaillant.be/d...ihs1-s2150-350-551002.pdf pagina 6 staat de sensor vermeld, maar voor de rest haal ik er niet veel uit (laat staan dat ik de hoogte kan instellen.
86 graden hoogst waarschijnlijk te warm voor de buffer, de beveiliging zou de pomp tijdig uit moeten schakelen. (Meestal mag je tot 80 soms 85 graden gaan ofzo)
Uit bovenstaand document haal ik dat als vatsensor 85°C meet, hij moet uitgaan. We zullen één extra graadje gratis gekregen hebben - toch één troost ;)

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
lbreman schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

Dat is een prima oplossing, met de subsidie op de warmtepompboiler in gedachten. Mocht je genoeg ruimte hebben voor een extra buffervat dan zou ik dat als extra overwegen: op zonneboilersets (inclusief buffervat) zit nog steeds interessante subsidie.Bij voorkeur wel een met (dure) hygiënespiraal; dat is dan je voorloop voor de warmtepompboiler.
Ja exact. Precies de opstelling die ik wil gaan maken, mis alleen nog de wpb. Heb nu vat met hygienespiraal en doorstromer, werkt ook prima.
Dat gezegd hebbende, het verbaast me eigenlijk dat er nog geen partij is die wpb met collectoren aanbiedt.... Zou dubbel subsidie moeten zijn, en daardoor bijzonder interessant mi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Minitrooper
Wat je nog even kan doen is de buizen nalopen.
Even foto maken, en aan geven welke leiding waar naar toeloopt of vandaan komt.
Dan zouden wij (op afstand) eventueel a.d.v. de handleiding mee kunnen kijken of de installateur inderdaad alles goed heeft aangesloten.

De info op pagina 6 is wat dat betreft minimaal.
Het kan zijn dat de sensor op plek 2 (kopje 3.2) zit aangesloten, en dat ook de cv leidingen aangesloten zit. En omdat die sensor precies tussen de aanvoer en retour zijn aangesloten hij steeds koud retourwater krijgt/ meet. Het kan dus zijn dat er een soort syphon werking ontstaat, dat er koud water "lekt" vanuit het circuit richting de sensor.

Maar zonder foto van de situatie kan ik dit niet bevestigingen, kan best zijn dat er niks aangesloten zit daar.

(PS. ik moet eerlijk zeggen dat ik het een waardeloos design buffer/vat vind van Vaillant, alle aansluitingen koud en warm zitten allemaal aan de bovenzijde)

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 25-10-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Helhond schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:45:
@Minitrooper
Wat je nog even kan doen is de buizen nalopen.
Even foto maken, en aan geven welke leiding waar naar toeloopt of vandaan komt.
Dan zouden wij (op afstand) eventueel a.d.v. de handleiding mee kunnen kijken of de installateur inderdaad alles goed heeft aangesloten.
Met mijn boerenverstand heb ik het als volg begrepen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wd4phWf.jpg
(voorkant systeem)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s32uKpt.jpg
(buizensysteem)
--> onder het zwarte kapje zit de anode, die aansluitknop voor de sensorbuis ziet er mij een "gewone" dop uit.

(high resolution originele zonder paint gebrol fotos: https://imgur.com/a/WfxvbzS)

Om nog wat meer achtergrondinformatie te delen waarom ik dit niet meer vertrouw: bij de eerste oplevering zag ik, zelfs al stond het vat op 60°, de CV ketel continu bijstoken. Bleek dat de 3wegklep OMGEKEERD stond (ipv warm water van de ZB het SWW circuit in te sturen, ging het een extra rondje opwarming opzoeken in de CV ketel). Met als bijeffect dat als het <45°C was, het ook koud bleef. Bleek ook dat de ZB de sturing van die klep moest doen (en niet de CV ketel). Dit is pas na de 3de interventie van Vaillant "gedetecteerd" en "gefixed". Maar we vertrouwen het dus nog steeds niet, een ZB hoort, zonder warm water verbruik (dus ook zonder de gelaagdheid van het water te doorbreken), geen 20°C op een namiddag te verliezen. Dat is, in termen van COP, onverklaarbaar. Temeer dat het display "durft" roepen dat hij 4kWh/dag geproduceerd heeft. Waar wij dus, aan 37°C SWW, niets aan hebben.

Bedankt alvast om mee te denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Minitrooper
Waar is het expansievat van het glycol?
Wat is de druk standaard in het systeem?
Het kan zijn als er nog teveel lucht in glycol systeem zit de druk te snel oploopt.
Er mag ten alle tijden geen glycol uit de overstort spuiten alleen in noodsituaties.
En er hoort eigenlijk een slang op de overstort uitgang te zitten naar een opvangvaatje (dit i.v.m. verbrandingsgevaar/brandwonden.).

Voor mijn beeldvorming, het vat is gevuld met SWW?

Het leidingwerk op de buffer lijkt goed aan gesloten.
Wat niet duidelijk zichbaar is waar gaat de 3wegklep nog meer naar toe? (ik vermoed direct richting de CV ketel?
Hetzelfde geldt voor de T splitsing direct naast e 3wegklep waar gaat het stuk heen dat eerst naar voren komt en dan afbuigt naar links op de foto.

Wat ook lijkt op de foto is dat de koud water (blauw buis) binnen komt en dan splitst in tweeën, de ene voed de koudwater zijde van de buffer, de andere de koude zijde van de mengkraan.
Zitten de aan en afvoer wel goed aangesloten op de CV-ketel? Ik zou bijna zeggen dat hij ze verkeerd om heen aangesloten.

Zou je een foto/schets of complete tekening kunnen maken met al het leidingwerk want het hele plaatje mist nog.
Wat ik wel denk dat er gebeurd is dat er ergens toch iets verkeerd zit en er toch een waterstroming ontstaat waardoor er koud water in de buffer wordt gedumpt. Ik blijf het ook een vreemde plek vinden voor de sensor, tussen aanvoer en afvoer in. Dit vat heeft nu namelijk ook totaal geen gelaagdheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 25-10-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Helhond

Goede vragen, van sommigen heeft de installateur er mondeling gegeven gehad, maar vind ik niets van terug in de handleiding:

Waar is het expansievat van het glycol? Volgens de installateur zit er "intern" een soort-van expansievat, waarbij als het te warm/koud is bovenin, de pomp stilvalt en de glycol zwaartekrachtgewijs afdaalt tot in de WW, en er lucht overblijft bovenin de collectoren.
Wat is de druk standaard in het systeem?no idea. Bij het opvullen hebben ze met een handpomp glycol liggen inpompen, totdat (zo beschrijft de handleiding) er druppels komen uit het overdrukventiel dat dan opengedraaid is. Dan zit er voldoende glycol in de WW. Dan draaiden ze alles dicht en de pomp zorgt dan zelf voor "voldoende" druk.
Het kan zijn als er nog teveel lucht in glycol systeem zit de druk te snel oploopt.Maar dan spuit er glycol uit - nu ter verduidelijking, dit is 2x gebeurd het voorbije jaar: 1 keer vlak na ingebruikname, en 1x toen in deze zomer 42° buitentemperatuur was.
Er mag ten alle tijden geen glycol uit de overstort spuiten alleen in noodsituaties.
En er hoort eigenlijk een slang op de overstort uitgang te zitten naar een opvangvaatje (dit i.v.m. verbrandingsgevaar/brandwonden.). Normaal zit over de "electronica" en ook dit ventiel een volledig dichte isolatieschuim bak. Maar toen daar glycol begon uit te druppelen, heb ik die verwijderd om snel te kunnen zien waar het lekt.

Voor mijn beeldvorming, het vat is gevuld met SWW? 250 liter SWW correct

Wat niet duidelijk zichbaar is waar gaat de 3wegklep nog meer naar toe? (ik vermoed direct richting de CV ketel? Klopt, die slaat linksaf, onderin de CV ketel en komt van linksonderin ook terug tot rechts van de 3weg klep

-EDIT:
Een detailfoto van het "hele" plaatje (onder de CV ketel):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U6pfqtW.jpg
Hoge resolutie bij in het album geduwd: https://imgur.com/a/WfxvbzS

De leidingen zonder kleur zijn die van de vloerverwarming.

Ik volg de redenering dat het misschien niet aan de gelaagdheid ligt in dit vat, maar dat "rondzweven" van water in de leidingen, kan dat bv in mijn geval komen rechts van de driewegklep? Dat er, zonder dat er warm water verbruikt wordt, er misschien warm water naar onder gaat aan die t°begrenzer en zo via het koude water mengt? Vooral in de zomer had de koude toevoerbuis HEET, maar enkel het horizontale stuk boven het vat, de vertikale pijp richting watertoevoer was "lauw". Als er warm water van de driewegklep zou komen, zouden al die buizen HEET moeten geweest zijn, maar dat was niet het geval.

Bedankt voor jullie meedenken!

[ Voor 19% gewijzigd door Minitrooper op 25-10-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Minitrooper wanneer je veel warmte verliest zou het ook door thermosifonwerking kunnen komen. De leidingen vanaf je zonnecollector lopen normaliter vanaf het buffervat eerst een stukje naar beneden om dit te voorkomen (hetzelfde idee als de koud en warmwaterleiding bovenop je vat). Daardoor gaat het water niet uit zichzelf rouleren door warmteverschil (de glycolleiding koelt via de collector 's nachts je vat). Meestal zit er een zwaartekrachtklep bij de pompunit die dit effect voorkomt.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
Minitrooper schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:35:
@Helhond

Goede vragen, van sommigen heeft de installateur er mondeling gegeven gehad, maar vind ik niets van terug in de handleiding:

Waar is het expansievat van het glycol? Volgens de installateur zit er "intern" een soort-van expansievat, waarbij als het te warm/koud is bovenin, de pomp stilvalt en de glycol zwaartekrachtgewijs afdaalt tot in de WW, en er lucht overblijft bovenin de collectoren.
Wat is de druk standaard in het systeem?no idea. Bij het opvullen hebben ze met een handpomp glycol liggen inpompen, totdat (zo beschrijft de handleiding) er druppels komen uit het overdrukventiel dat dan opengedraaid is. Dan zit er voldoende glycol in de WW. Dan draaiden ze alles dicht en de pomp zorgt dan zelf voor "voldoende" druk.
Het kan zijn als er nog teveel lucht in glycol systeem zit de druk te snel oploopt.Maar dan spuit er glycol uit - nu ter verduidelijking, dit is 2x gebeurd het voorbije jaar: 1 keer vlak na ingebruikname, en 1x toen in deze zomer 42° buitentemperatuur was.
En er hoort eigenlijk een slang op de overstort uitgang te zitten naar een opvangvaatje (dit i.v.m. verbrandingsgevaar/brandwonden.). Normaal zit over de "electronica" en ook dit ventiel een volledig dichte isolatieschuim bak. Maar toen daar glycol begon uit te druppelen, heb ik die verwijderd om snel te kunnen zien waar het lekt.

Wat niet duidelijk zichbaar is waar gaat de 3wegklep nog meer naar toe? (ik vermoed direct richting de CV ketel? Klopt, die slaat linksaf, onderin de CV ketel en komt van linksonderin ook terug tot rechts van de 3weg klep

-EDIT:
[Afbeelding]

Ik volg de redenering dat het misschien niet aan de gelaagdheid ligt in dit vat, maar dat "rondzweven" van water in de leidingen, kan dat bv in mijn geval komen rechts van de driewegklep? Dat er, zonder dat er warm water verbruikt wordt, er misschien warm water naar onder gaat aan die t°begrenzer en zo via het koude water mengt? Vooral in de zomer had de koude toevoerbuis HEET, maar enkel het horizontale stuk boven het vat, de vertikale pijp richting watertoevoer was "lauw". Als er warm water van de driewegklep zou komen, zouden al die buizen HEET moeten geweest zijn, maar dat was niet het geval.

Als je het mij vraagt nog even los van de discussie waar je je warmte aan verliest zit je mengventiel ook niet op de goede plek.

Die hoort voor de ketel te zitten en niet erna, nu lijkt hij op de leidingen te zitten die je woning in gaan?

Dat mengventiel is er om er voor te zorgen dat er niet te warm water de ketel in stroomt (en uiteindelijk je woning in), en dat hij dit indien nodig alleen hoeft na te verwarmen. Of is je ketel hier niet geschikt voor? Daar heb ik dan overheen gelezen.

Als deze er wel voor geschikt is heb je je drieweg klep ook niet nodig iig.

Kan je het schema posten zoals het zou moeten zijn als afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door DjaRoel op 25-10-2019 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Minitrooper
Kort door de bocht ...
ik denk dat je een thermosifon probleem hebt.
Zodra je pomp uit staat:
-Warm water zoekt een weg naar boven
-Komt bij collector of warmtewiselaar
-Koelt daar af en zorgt voor een retour flow

Google op Einrohrzirkulation en thermosifon
Of lees:
https://gathering.tweaker...message/59535616#59535616

Analyse:
- teken een leiding diagram
- voeg referentie hoogtes toe
- warm water is verslaafd aan naar boven kruipen, desnoods via naarbeneden en horizontaal
- hoe heter hoe fanatieker

Oplossingsmogelijkheden: denk aan:
- keerklep
- scherpe U constructie dicht bij hot inlet boiler
- actieve kogelklep

p.s.
sorry, zie nu pas post van @lbreman

[ Voor 3% gewijzigd door Domosapiens op 26-10-2019 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
@Minitrooper

Ik heb zelf ook een leegloop systeem aangeschaft en ben bezig deze aan te sluiten. Vind het opzich wel vreemd dat hij steeds teveel druk heeft, in principe als alles qua inhoud op elkaar afgestemd is zou je met correct vullen moeten kunnen voorkomen dat hij glycol spuit. Maar als het water niet helemaal goed weg zou stromen ergens dan kan ik me voorstellen dat er misschien meer kookt dan de bedoeling was. Verder vind ik het opmerkelijk dat er glycol gebruikt wordt. Zeker omdat dit er eigenlijk voor zorgt dat je meer onderhoud krijgt(glycol degradeert door teveel hitte) en je het overstortventiel niet op een afvoerputje mag aansluiten. Dacht ook dat Glycol in een zonneboiler net wat minder efficient was dan gewoon water.

Dat verhaal van die thermosifon zou natuurlijk bij een uitgeschakeld terugloop systeem ook niet op mogen gaan, gezien de waterbalans zo zou moeten zijn dat er geen gevuld circuit meer is om warmte uit te lekken.

edit: ik ben trouwens bezig mijn leegloopsysteem als drukgevuld systeem op te bouwen maar dat ter zijde ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Hrugnir op 26-10-2019 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Domosapiens & @lbreman interessante analyses - bedankt!
Als ik deze foto er terug bijneem:
https://i.imgur.com/s32uKpt.jpg
Is die "lus" die de buitengaande SWW niet voldoende om die flow tegen te gaan?
Ook helpt het misschien om te weten dat de collectoren 7 meter hoger staan dan het ZB vat.

@DjaRoel ook hier lees ik verschillende theorieën in Google: als je 100% zeker wil zijn van géén te warm water uit de douche te krijgen, moet die t°begrenzer als laatste staan. Zeker, zoals je zelf aangeeft, er water van 49°C uit het ZB vat kan komen, de klep naar de kraan openstaat, jij water van 49°C krijgt, geleidelijk daalt de temperatuur, driewegklep gaat open richting CV, die geeft vol gas, ook al staat die op (bv) 54°C SWW, komt daar misschien even toch >54°C uit. Dan is het goed als die t° begrenzer achteraan staat. Of mijn ketel (VCW376) "intelligent" genoeg is, wist noch Vaillant, noch mijn installateur te vertellen: hetgeen ik zélf zie is dat als de CV het SWW "bij"verwarmt, er op het display 76°C staat, op mijn vraag of dat de t° van het SWW is, kwam als antwoord: neen, dat is de WW zijn temperatuur. Hier geloof ik geen snars van, maar als de CV ketel zo dom is, dan gaat hij niet eens zien of er SWW van 40° of van 10° binnenkomt, en gewoon de boel opwarmt tot 76°C, ook al heb ik SWW op 54°C ingesteld. Allemaal onduidelijk, lekker vaag en onbegrijpelijk.

Om nog even wat statistieken te melden:
- vandaag (26/10) is het een mooie zonnige dag geweest
- mijn PV installatie (oost west) met omvormer 3500 heeft 9.5kWh geproduceerd
- mijn ZB installatie (zuid) roept 5kWh
- we zijn vanmorgen om 9u vertrokken van huis (dus 0 waterverbruik)
- en het ZB vat heeft 39°C

Dat is dus onder de 3wegkleptemperatuur, en bij de eerste liter SWW gaat de CV moeten aangaan.

Geen idee wat (en of) de piekwaarde geweest is, maar ik hoop ergens dat anderen een hoger vattemperatuur kunnen voorleggen.

De hamvraag bij heel dit gebeuren:
- ligt de fout hier bij de installatie? Dan moet de installateur het maar komen oplossen.
- ligt de fout hier bij Vaillant (eg slecht toestel)?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
Gisteren 6kwh van de zon en hele 120l boiler op 63C met 5m2 plaatcollector.

Als ik de fotos zo volg, vallen me dingen op:
- nergens handafsluiters voor onderhoud, gaat je nog een keer veel werk bezorgen. Als je namelijk je water afsluit en de kranen open kan je de boiler vacuum trekken en laten krimpen als een cola blikje.
- De CV ketel staat parallel over het driewegventiel, dus als de driewegventiel grote interne weerstand heeft gaat merendeel toch over de CV (die ziet flow en gaat aan). Ik zou de leiding van de CV wel eens dicht willen zetten ivm thermische syphon werking. Mijn CV ketel heeft daar intern last van, want als de zonneboiler zijn warme SWW door de CV (vaillant hrSolide) stuurt (die niet aangaat ivm branderblokkering door zonneboiler), dan warmt mijn CV verwarmingscircuit in de ketel ook op.
- Magneet ventiel is overbodig, als je CV maar geschikt is als naverwarmer. Zie https://www.vaillant.be/d...cotec-plus-nl-1552101.pdf onderaan linkse plaatje moet dus kunnen. Moet je alleen wel branderblokkering aansluiten vanaf zonneboiler naar CV en dan wordt zoals hierboven omschreven inderdaad geadviseerd 2x mengventiel toe te passen.
- Schakelt het magneetventiel wel? De zonneboiler heeft meestal een contact zonder spanning als branderblokkering, wat daarvoor bruikbaar is. Maar dan moet je wel externe spanning aanleggen naar het ventiel met het zonneboiler contact in serie.
- https://www.vaillant.be/d...-0020144291-04-779500.pdf blz. 24
Blz 44 X100 zo aansluiten dat als zonneboiler warm genoeg is, de cv niet aan mag. Branderblokkering.
En magneetventiel weggooien. Zie instelling d.058. Wel kijken of of je de instelling naar 50C of zo kan krijgen op je zonneboiler.
- Beetje isolatie kan geen kwaad.

Thermische syphon kan binnen 1 leiding plaatsvinden, maar ook in een circuit.
En er is altijd een circuit open door de 3 weg klep, of CV of zonneboiler. Dus als zonneboiler stand er is, worden de leidingen koud (geen verbruik) en kan de warmte wegstromen naar hoogste punt.

Advies 18DB20 temperatuurmetingen opplakken met isolatie eromheen en loggen met pi, arduino oid.
Doe dat ook op je glycol circuit, mocht daar de warmte weglekken.

Edit: CV is volgens folder geschikt als naverwarmer. In het eerste plaatje van TS staat ook de 2x mengventiel met stippellijntje. Interne opbouw plaatje laat zien dat deze niet veel afwijkt van mijn HR solide. Dus mogelijk lekt de warmte weg naar je cv circuit.

[ Voor 31% gewijzigd door Dapdodo op 27-10-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
@Dapdodo - jij moet een Vaillant expert zijn. Ik vermoed dat branderblokkering etc niet echt voor de eindgebruiker zijn om aan te passen. Ik ben wél even in de huidige instelling van D.058 gaan kijken, die staat inderdaad zoals jij aangaf op "gedeactiveerd". Ik concludeer hieruit dat de CV ketel helemaal geen rekening houdt met de inkomende temperatuur en vol gas zijn ding doet. Als ik de setting veranderen wil, gaat hij inderdaad naar "WW-activering gewenste waarde minimum 60 °C; thermostatische mengklep tussen product en tappuntnodig" - op CV ketel heb ik SWW op 54°C staan, en de driewegklep op 41°C, dan lijkt mij die 60°C ook ver boven mijn gewenste waarde te liggen, en gaat er (zo redenereer ik) ook niets "winnen".

Ik vrees ervoor dat ik die Vaillant Aurostep niet via de eBUS uitlezen kan, en was ondertussen ook al op die DS18B20 temperatuurmetingen uitgekomen, al mis ik nog één uitlezing (draait de cirkulatiepomp in de ZB of niet). Plus ga ik om de x-meter op de (mogelijke) sifonlus sensoren hangen, die sowieso stroming gaan tonen als er SWW gebruikt wordt.

Maar dus samengevat:
- instellingen op CV ketel (VCW) is niet goed gedaan (eg setting D.058)
- mogelijkheid tot warmtesifon (in ZB/Glycol/leidingen)
eg hier: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KCOhhIh.jpg

Dan lijkt mij Vaillant uit de wind te staan, maar is dit allemaal de fout van de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Ik blijf erbij dat de drieweg klep voor de ketel de installatie onnodig complex maakt, zeker omdat het mengventiel altijd zal zorgen dat er maximaal bijvoorbeeld 55 graden de ketel ingaat. Ik vraag me eerder af of het knijpen van de flow door het mengventiel achter de ketel te plaatsen het moduleren beïnvloed.

Dat er te warm water uit de douche komt is onwaarschijnlijk, tegenwoordig heeft iedereen thermostatische mengkranen en ligt het risico voornamelijk bij de kraan van bijvoorbeeld de wasbak.

Edit, de glycol wordt opgeslagen in de warmtewisselaar in het buffervat, Duits naar Nederlands vertaald en wat tegenstrijdig dus.

Ik heb me nog ingelezen over de werking van het systeem, de collectoren de boiler met warmtewisselaar bevat dus de buffer voor de glycol, vandaar dat het dus ook glycol is, het wordt immers buiten bewaard. Ik vind het technisch niet een erg sterk doordacht concept, het maakt het eigenlijk alleen maar onbetrouwbaar, de expansie berust nu op natte vingerwerk de leidinglengtes zijn immers bepalend voor het totaal volume glycol en kan je dus niet corrigeren binnen dit systeem(normaal stem je het volume van het expansievat af of het volume glycol). Het is ook geen volledig drukloos systeem, ik zie ten opzichte van een conventioneel systeem met een expansievat dan ook geen voordelen. Een buffer binnen met een echt leegloop systeem wat ook drukloos gebruikt kan worden is nog technisch te beargumenteren.

Om een lang verhaal kort te maken zou ik me een stuk comfortabeler voelen in jou geval door toch een expansievat toe te voegen en zo te voorkomen dat bij stagnatie de boel dusdanig doorwarmd dat het overdruk ventiel aanspreekt.

Wat betreft het warmteverlies, meten is weten dat hebben anderen inmiddels al aangegeven 🙂

[ Voor 5% gewijzigd door DjaRoel op 27-10-2019 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Minitrooper schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:40:
@Domosapiens & @lbreman interessante analyses - bedankt!
Als ik deze foto er terug bijneem:
https://i.imgur.com/s32uKpt.jpg
Is die "lus" die de buitengaande SWW niet voldoende om die flow tegen te gaan?
Ook helpt het misschien om te weten dat de collectoren 7 meter hoger staan dan het ZB vat.
- ik zie geen lus ??
- een sifon moet een scherpe U vorm hebben
- sifon van koper gaat niet werken i.v.m. geleiding
- sifon igv staal moet bij 22mm pijp een U vorm hebben van minstens 24cm
- sifon igv kunststof met RVS moet bij 22mm pijp een U vorm hebben van minstens 8cm
- collector 7m hoger "jaagt" het effect juist nog meer aan!
- via de CV warmtewisselaar kan ook fors verlies via schoorsteen ontstaan (was in mijn geval zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Domosapiens schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:09:
[...]

- ik zie geen lus ??
- sifon igv staal moet bij 22mm pijp een U vorm hebben van minstens 24cm
- sifon igv kunststof met RVS moet bij 22mm pijp een U vorm hebben van minstens 8cm
- collector 7m hoger "jaagt" het effect juist nog meer aan!
- via de CV warmtewisselaar kan ook fors verlies via schoorsteen ontstaan (was in mijn geval zo)
Er ging iets mis met de imgur link denk ik:
deze lus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KCOhhIh.jpg

Ik volg iets niet in jouw uitleg over de sifons: doelen jullie een sifon op de SWW leiding, of op de glycol leiding, of op beiden?

Bedankt voor jouw feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
@Domosapiens
- ik zie geen lus ??
https://www.solardirekt24.de/thermosifon-mit-isolierung?c=96
Ik heb zelf deze ertussen, werkt perfect en staat ook netjes.
Is wel koper maar ook geïsoleerd

En dat warmteverlies over de CV ketel heb ik ook gehad, bij een Atag Q-Solar. De 3-weg bepaalde of het gasverbrandingstoestel indirect(via spiraal in vat) SWW of CV verwarmde. De besturing van Q-Solar had 1 manco, die bleef in de laatst gebruikte stand staan. Met name na een SWW opwarmcyclus zorgde extra opwarming dmv zonnecollectoren ervoor dat veel warmte ging circuleren over de wisselaar(1) van het gasverbrandingstoestel. De extra opwarming van het vat "drukte" zelfs door de CV pomp(4) heen.

niet in gebruik
Bij 3 ging het mis zeg maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2019 10:29 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Minitrooper schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Er ging iets mis met de imgur link denk ik:
deze lus:
[Afbeelding]

Ik volg iets niet in jouw uitleg over de sifons: doelen jullie een sifon op de SWW leiding, of op de glycol leiding, of op beiden?

Bedankt voor jouw feedback!
Zonder volledig begrip van wat ik zie ...
Ik denk dat de rode kring niet bestaat.
Ik lees over een mengventiel (dus: heet plus koud is minder heet)
Dus koud vertakt zich in 2 richtingen: om boiler te vullen en om mengventiel te voeden.
doelen jullie een sifon op de SWW leiding, of op de glycol leiding, of op beiden?
Dat hangt van je schema af:
- glycol circulatie naar zonne collector: ja sowieso risico op ongewenste thermische circulatie
- SWW leiding: niet als er alleen maar kranen gevoed worden
- SWW leiding: wel als er een CV circuit is waarmee je SWW aanvullend kunt verwarmen en in de boiler kunt retourneren

@Appie Heijn Dat is inderdaad een betaalbare en mooie sifon oplossing,
Over koper gebruik heb ik me eerder al verbaasd. De aangehaalde theorie zegt dat het niet kan (tenzij ongeisoleerd). Jouw voorbeeld laat zien dat het wel kan ... 8)7

In mijn Intergas geval staat de 3WEG in rust op SWW en was een Intergas Retourbuis met keerklep (665017) voor €7.90 toerijkend om de thermische tegenstroom te stoppen.
Dat Intergas voor een habbekrats zo'n deel in het assortiment heeft duidt m.i. op een veel voorkomende noodzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
maar thermosifon over het glycol circuit mag toch helemaal niet kunnen bij een leegloop jongens. Er zou geen water in het bovenste deel moeten bevinden als het spul niet aan staat.

Ik heb zelf in mijn warmtespiraal wat naar het CV circuit loopt een 2weg klep zitten om ongewenste stroming tegen te kunnen gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Minitrooper schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:35:
@Helhond

-EDIT:
[Afbeelding]

Die overtemperauurbegrenzer. In mijn installatie had ik die ook. Eerst niet overigens want die waren ze 'vergeten', wat tot gevolg had dat je water van 90 graden kon tappen. Wat na reclamatie geplaatst werd door de installateur bleek onvoldoende gedimensioneerd en maakte vaak herrie bij waterverbruik en heb ik uiteindelijk zelf maar vervangen door het juiste type. Het juiste type bleek geleverd te worden met twee terugslagkleppen die in de aansluiting gezet konden worden. In de begrenzer die er oorspronkelijk zat waren deze kleppen helemaal niet aanwezig, noch in de leidingen, waardoor er warm water de koude leiding in kon en wat er tevens voor zorgde dat de druk in de waterleiding op kon lopen tot ruim 6 bar (bij een basisinstelling van 3 bar). Na plaatsing van de nieuwe begrenzer met kleppen waren deze problemen opgelost.

Update: dat sluit dus aan bij de door jou geconstateerde “lus”, denk ik als ik je foto bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Mensen,

Allereerst wat een fantastisch forum, ik heb al uren lang van allerlei verhalen zitten lezen.

Echter zit ik zelf met het volgende:

Ik heb inmiddels ook een zonneboiler klaarliggen voor op het dak en aanstaande zaterdag komt er bij ons in huis een pelletkachel met cv aansluiting.

De pelletkachel en zonneboiler worden beiden aangesloten op een buffervat 110L van RVS.
Hoe ga ik regelen dat het vat altijd minimaal 65 graden is voor mijn tap water maar dat toch de zonneboiler zijn warmte kwijt kan en hij altijd voorang krijgt op de pelletkachel?

De zonneboiler zelf word geregeld door een delta T regeling van RESOL.

Ik heb zoals eerder gezegd erg lang al zitten zoeken maar heb dit helaas nog niet kunnen vinden, excuseer me als ik erover heen gelezen heb.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:54:
...De pelletkachel en zonneboiler worden beiden aangesloten op een buffervat 110L van RVS.
Hoe ga ik regelen dat het vat altijd minimaal 65 graden is voor mijn tap water maar dat toch de zonneboiler zijn warmte kwijt kan en hij altijd voorang krijgt op de pelletkachel?...
Je wensen zijn tegenstrijdig.
- Zonneboiler kan zijn warmte best kwijt in een koude boiler (dus minimaal 65°C vecht hiermee).
- Een vat van 110l is redelijk weinig, vooral als je CV ondersteuning wil.
- Mensen met een CV houtkachel hebben meestal richting 1000l vat.
Het is wel ideaal om een klein vat (prio voor tapwater dus hoge temperatuur) te combineren met een groot vat voor lange opslag (cv ondersteuning). Als je een hygiënespiraal in het kleine vat hebt, heb je geen zorgen rond legionella en kan je redelijk eenvoudig schakelen tussen de vaten (en warmte verpompen indien nodig).
Ik dacht dat @WoudseHoeve een heel doordacht systeem heeft en hier in het topic al flink wat uitleg hierrond heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Minitrooper Al wat verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Ja hoor (al zijn het voorlopig maar ministapjes):
  • raspberry pi aangeschaft
  • 10 DS18B20 aangeschaft
  • hoop kabeltjes en weerstandjes aangeschaft
  • raspberry pi aan het configureren
Nu nog wachten op de sensoren en kabeltjes, en dan gaan we gaan meten ;)

Om te meten (weten) of er iemand SWW pakt, ga ik op de allerlaatste SWW buis een sensor hangen, als ook daar een warmtesifon optreedt, is het helemaal erg.

Nogmaals bedankt voor jullie support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:08:
[...]
Je wensen zijn tegenstrijdig.
- Zonneboiler kan zijn warmte best kwijt in een koude boiler (dus minimaal 65°C vecht hiermee).
- Een vat van 110l is redelijk weinig, vooral als je CV ondersteuning wil.
- Mensen met een CV houtkachel hebben meestal richting 1000l vat.
Het is wel ideaal om een klein vat (prio voor tapwater dus hoge temperatuur) te combineren met een groot vat voor lange opslag (cv ondersteuning). Als je een hygiënespiraal in het kleine vat hebt, heb je geen zorgen rond legionella en kan je redelijk eenvoudig schakelen tussen de vaten (en warmte verpompen indien nodig).
Ik dacht dat @WoudseHoeve een heel doordacht systeem heeft en hier in het topic al flink wat uitleg hierrond heeft gegeven.
Bedankt voor je reactie.

Gisteren met een installateur gesproken en inmiddels is er een oplossing bedacht.

De pellet moeder haard gaat alleen dienen voor de cv installatie dmv een openverdeler (die ik al had).
Daarnaast heeft hij me een warmtepompboiler aangeboden, aangezien ik al pv op mn dak liggen heb.
Het gaat om een Ariston Lydos hybrid 100. Deze heeft een jaarlijks opgegeven verbruik van 650kwh. De zonneboiler dient in dit geval als voorverwarmer voor de WPB waardoor het energie verbruik nog drastisch zal gaan dalen. Tevens zit er op dit apparaat 100% ISDE.

Iemand ervaring met dit type en Merk? En ook vooral: hoeveel warmte onttrekt zo'n ding aan de ruimte?
Je wilt natuurlijk niet dat je aan het stoken bent om je WPB te laten draaien......

@naftebakje ik heb alle 23 pagina's van dit Topic doorgelezen en heb dat misschien gemist, excuus daarvoor. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Verwijderd

Je installatie lijkt niet goed op elkaar afgestemd te zijn.

De buffer van 110L is echt klein te noemen, meer iets vvan een elektrische boiler formaat.
Ik weet niet hoe je woont (Landelijk?) maar er zijn her en der geruchten dat ze houtstook (pellets, houtkachels en openhaarden) aan banden willen leggen. Ik zou dus niet vol durven inzetten op houtstook. Zeker omdat dit uitstoot produceert (fijnstof) maar ook omdat er veel betere en goedkopere oplossingen zijn.

Daarnaast moet je ook eigenlijk niet willen dat je een buffer continu op 65 graden moet houden, er zijn zoveel betere oplossingen dan je installateur nu aandraagt. Misschien hem ook even op de (23+358) pagina's lees plezier hier, maar ook op de topics als WP etc.

Ik begon ook mijn avontuur denkende dat ik met een pelletkachel de tent draaiende willen houden, inmiddels helemaal overstag. (Zie deel 1) In de beginpost zie je mijn toekomstige systeem staan, misschien heb je daar wat aan. (Wordt in deel 1 en deel 2 ook veelvuldig besproken).
Wij gaan nu over op gasloos en all-electric op eigen zonnestroom, jij houd je (on)kosten voor je pellets. (Waarvan de prijzen ongetwijfeld gaan stijgen de komende tijd).

Hier heb je nog eens 358 pagina's lees plezier, daar worden verschillende systemen uitvoerig besproken.

[ Voor 75% gewijzigd door Helhond op 31-10-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Helhond

Ik woon op een hoekwoning en wonen daar met z'n 2en. Veel hebben we dus niet nodig.
Normaal gesproken zou je aan een totaal van 200L Warm Tap meer dan zat moeten hebben met 2 man.
Ik heb bovendien niet de mogelijkheid om mijn PV uit te breiden, dat betekent dat ik mezelf in dergelijke gevallen (als in die van jou) me zelf niet kan voorzien van genoeg energie.

De zonneboiler ligt klaar voor montage en heb ik voor een prikkie op de kop getikt, mijn buffervat (een ACV type SVM 115) met de open verdeler heb ik gratis gekregen.

Ik snap dat er NOG betere oplossingen zijn als wat er nu bij mij gaande is maar voorlopig is dit al een forse stap vooruit in energie besparing met tot nu toe zeer weinig investeringskosten.

Uitbreiden of verbeteren kan altijd nog!
Ik zal binnenkort wat foto's proberen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:01:
Ik weet niet hoe je woont (Landelijk?) maar er zijn her en der geruchten dat ze houtstook (pellets, houtkachels en openhaarden) aan banden willen leggen. Ik zou dus niet vol durven inzetten op houtstook. Zeker omdat dit uitstoot produceert (fijnstof) maar ook omdat er veel betere en goedkopere oplossingen zijn.
Tja, net nu dat probleem al opgelost wordt? Regelgeving en stand der techniek.. Maar hopen dat er iets zinnigs uit komt.

De verschillen zijn zo enorm: ouderwetse open haard, matig gestookt vs. moderne haard, goed gestookt: 20x minder fijnstof. Moderne haard vs. moderne haard met fijnstoffilter: 20x minder fijnstof. Dan heb je ondertussen weinig fijnstof over, minder dan bijv. een auto uitstoot.

In steden en dalen in bijv. Oostenrijk gaat het dan ook vergelijkbaar als met de mileuzones voor auto's hier in het land: de achterlopende grootste vervuilers worden aan banden gelegd, terwijl de techniek voorwaarts sprint. De in die link genoemde filters worden naar verwachting vanaf februari uitgeleverd. Verwacht 'm voor het stookseizoen 20/21 dan ook wel op onze kachel te hebben zitten :).

(En dan wachten op goede condensatietechniek voor kleinschalige houtstook. Dat zou best 'ns de volgende stap kunnen zijn: verhoogt het rendement verder en haalt zelfs de kenmerkende (maar op zich onschadelijke) lucht uit de rookgassen. Inmiddels al toegepast in enkele hout-CV ketels.)

Hout kan een prachtige kleine CO2 kringloop zijn én het is een goed schalende energiedrager voor de hele koude dagen; je stookt makkelijk wat extra, waar de elektriciteitsaanvoer van Noord-Europa breed veel moeilijker mee schaalt. Dus laten we het vooral nog niet afschrijven :).
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:32:
[...]
Iemand ervaring met dit type en Merk? En ook vooral: hoeveel warmte onttrekt zo'n ding aan de ruimte?
Je wilt natuurlijk niet dat je aan het stoken bent om je WPB te laten draaien......
Aan de ruimte? Ik dacht dat die dingen doorgaans de uitblaaslucht van de mechanische ventilatie als warmtebron behoren te benutten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 01-11-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gwaihir

Klopt maar dit word niet rechtstreeks op elkaar aangesloten (in mijn geval).
De WPB haalt het uit de omgevingslucht van het vertrek waar hij hangt. Deze moet volgens voorschriften van dit type minimaal 13m3 inhoud hebben.

Mooi verhaal trouwens over fijnstof!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2019 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb net mijn cijfers bijgewerkt. Volgens mijn excel heeft de boiler de afgelopen maand de grens van 2500m3 gasbesparing doorbroken. We hebben de zonneboiler nu bijna 11 jaar draaien.

Even snel gerekend heeft de zonneboiler nu ongeveer 1750 euro bespaard op een aanschafprijs van 3300 euro en later nog eens 700 euro voor een grote upgrade ( CV ondersteuning ).

Dat maakt in ons geval een TvT van ruim boven de 20 jaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo,

Ik heb veel gelezen, maar hoop toch op wat input voor mijn vraag.

Eerst mijn systeem tot nu toe, 2-11-2019:
- VLAS als isolatie voor muren, plafonds en dak
- gasbeton 42 cm dikke vloer
- vloerverwarming op begane vloer en badkamer boven
- radiatoren in slaapkamers boven en als extra in badkamer beneden en keuken

- CV ketel Intergas HREco 36
- Warmtewisselaar Duco
- Driewegklep Honeywell VC4013
- OEG Buffervat 500L en 50 heatpipes; hygiënische tank HSP-500, 1 spiraal (1 complete set)
- OEG KWS pomp

Het gaat mij om de laatste, de installateur heeft deze geplaatst omdat ie deze kent, prima, maar deze krijg ik niet aan het internet en kan ik dus niet uitlezen. Graag zou ik van iemand willen weten wat er in de plaats van de OEG KWS pomp kan, een pomp die ik op dezelfde plek kan plaatsen, maar wel via het internet uitgelezen kan worden.
Misschien een iets te makkelijke vraag voor dit forum, maar hoor graag van 1 van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vergunning voor plaatsing van de warmtecollector is binnen. Het komt nu eindelijk dichtbij! :D

Hydraulisch schema staat er ondertussen zo bij:
Hydraulisch schema

(Op dit moment eigenlijk even geen vragen. Behoeden voor dommigheden mag altijd ;).)
hfeenstra schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:38:
Graag zou ik van iemand willen weten wat er in de plaats van de OEG KWS pomp kan, een pomp die ik op dezelfde plek kan plaatsen, maar wel via het internet uitgelezen kan worden.
Bedoel je een OEG KSW regelaar? Of wil je een pomp zelf uitlezen / vervangen?

Indien het eerste.. Resol komt veel langs hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik heb een vraagje ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen.

Ik heb momenteel een zonneboiler van oeg met 2 collectoren en een pelletkachel cv de biodom h20.
Nu heb ik de pelletkachel op de bovenste spiraal aangesloten van de boiler. Kachel warmt de boiler heel mooi op maar op het moment dat de kachel uit gaat koelt hij de boiler af. (Pomp stop namelijk pas bij 45 graden retour tempratuur)
Nu wil ik hier een driewegklep tussen plaatsen zodat de klep kan schakelen wanneer water in de boiler warmer is dan het water dat door de kachel word aangeboden.

Kan dit op de ksw computer van OEG? Als ik de schema bekijk zou het op pin 31 en 32 een 230v relais aansluiten, maar wil dat eigenlijk zeker weten voordat ik een aankoop doe van ruim 100 euro.

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:19:
Ik heb net mijn cijfers bijgewerkt. Volgens mijn excel heeft de boiler de afgelopen maand de grens van 2500m3 gasbesparing doorbroken. We hebben de zonneboiler nu bijna 11 jaar draaien.

Even snel gerekend heeft de zonneboiler nu ongeveer 1750 euro bespaard op een aanschafprijs van 3300 euro en later nog eens 700 euro voor een grote upgrade ( CV ondersteuning ).

Dat maakt in ons geval een TvT van ruim boven de 20 jaar.
Die besparing is gemeten met een warmtemeter?
M'n zonneboiler zegt 3533kWh opgewekt te hebben sinds aanschaf in februari 2017. Tegenover een
stroomprijs van 0,21cent is dat iets minder dan 400 euro per jaar.

Ik heb nog 3-4 jaar te gaan, oftewel een TvT van 7 jaar als ik puur naar cijfers kijk.

Ik vind het moeilijk om een zuivere TvT te kunnen maken. De hygieneboiler is onderdeel van de warmtepompinstallatie. En als de zonneboiler er niet is, dan zal het water middels warmtepomp @COP4 worden opgewarmd. Waardoor de pure opgewekte warmte in kWh eigenlijk x4 moet gaan. Dan zal ik een TvT van 21 jaar krijgen. Maar of dat een eerlijke berekening is? :?

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 02-11-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kmf schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:12:
[...]

Die besparing is gemeten met een warmtemeter?
M'n zonneboiler zegt 3533kWh opgewekt te hebben sinds aanschaf in februari 2017. Tegenover een
stroomprijs van 0,21cent is dat iets minder dan 400 euro per jaar.

Ik heb nog 3-4 jaar te gaan, oftewel een TvT van 7 jaar als ik puur naar cijfers kijk.

Ik vind het moeilijk om een zuivere TvT te kunnen maken. De hygieneboiler is onderdeel van de warmtepompinstallatie. En als de zonneboiler er niet is, dan zal het water middels warmtepomp @COP4 worden opgewarmd. Waardoor de pure opgewekte warmte in kWh eigenlijk x4 moet gaan. Dan zal ik een TvT van 21 jaar krijgen. Maar of dat een eerlijke berekening is? :?
Deels met de hand bepaald aan de hand van temperaturen en gemiddeld verbruik. Tegenwoordig op collector opwek wat de controller bij houd. Vermoedelijk is de daadwerkelijke opwek nog wat lager dan die 2500m3 waar ik nu op uit kom.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Een TvT van 20 jaar op een zonnecollector / zonneboiler vind ik wel erg hoog. Ik ben wel blij met deze ervaringen, want bij de ene zat het op 10 jaar en een ander gaf aan dat het niet rendabel is (zonder onderbouwing).
Ik zal dus nog goed moeten nadenken of het voor ons rendabel is om voor zo'n systeem te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
Bedoel je een OEG KSW regelaar? Of wil je een pomp zelf uitlezen / vervangen?

Indien het eerste.. Resol komt veel langs hier.
Ja bedoel de regelaar. (Is niet een pomp, sorry voor verwarring)
Zijn er ergens specs van Resol regelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
Kan dit op de ksw computer van OEG? Als ik de schema bekijk zou het op pin 31 en 32 een 230v relais aansluiten, maar wil dat eigenlijk zeker weten voordat ik een aankoop doe van ruim 100 euro.
Ik heb een OEG KSW regelaar. Heb daar ook een drieweg klep op die omgaat bij temp uit vat hoger dan de (bij)haard. Dus het kan wel.
Mogelijk verkoop ik mijn KSW …! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Gwaihir schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:44:
Vergunning voor plaatsing van de warmtecollector is binnen. Het komt nu eindelijk dichtbij! :D

Hydraulisch schema staat er ondertussen zo bij:
[Afbeelding: Hydraulisch schema]

(Op dit moment eigenlijk even geen vragen. Behoeden voor dommigheden mag altijd ;).)

......
Is het een suggestie om in het zonneboiler circuit je bovenste en onderste buffer in serie te zetten ipv parallel? Je krijgt dan heter water in je radiatoren + hygiëneboiler en je zonneboiler krijgt kouder water retour zodat hij meer warmte kan opwekken.
Buffer circulatie vóór de vierwegklep zetten scheelt een potentiële mengfout met de vierwegklep en je kunt buffers verwarmen en tegelijk de rest van het systeem gebruiken. BV als Tuit WP hoger is dan Tmax vloerverwarming. WP en CV haard hebben eigen circulatiepompen. (neem aan dat je terugslagkleppen plaatst?) Anders moet je gaan smoren met de buffercirculatieklep en dat valt niet mee.

Flexibele opzet, wauw! Alleen zoveel mogelijkheden voor menging, mijn brein gaat dat niet redden om foutloos te programmeren...

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hfeenstra schreef op zondag 3 november 2019 @ 07:26:
[...]
Ja bedoel de regelaar. (Is niet een pomp, sorry voor verwarring)
Zijn er ergens specs van Resol regelaar?
Plenty: https://www.resol.de/en/produktgruppe/1 , het zijn er nogal wat. (Maar ik heb me er niet verder in verdiept dan te ontdekken dat ze toch niet doen wat ik zoek.)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, @AquaPlanning. Helpt me denkfouten eruit te filteren :).
Is het een suggestie om in het zonneboiler circuit je bovenste en onderste buffer in serie te zetten ipv parallel? Je krijgt dan heter water in je radiatoren + hygiëneboiler en je zonneboiler krijgt kouder water retour zodat hij meer warmte kan opwekken.
Is niet parallel, maar of / of (keuzeklep). Ik denk dat dit beter is dan in serie, want:
  • Ofwel het is zomer en ik heb geen vraag naar CV-warmte -> alles in het hete vat
  • Ofwel het is herfst / lente (/ winter) en ik heb minstens zoveel vraag naar CV-warmte als de zonneboiler kan leveren. Dan werkt deze het meest efficiënt op lage temperatuur / wordt hij sowieso zelden heet genoeg voor het hete vat. Maar dan zou hij het hete vat maar afkoelen als hij daar eerst doorheen loopt.
Buffer circulatie vóór de vierwegklep zetten scheelt een potentiële mengfout met de vierwegklep en je kunt buffers verwarmen en tegelijk de rest van het systeem gebruiken. BV als Tuit WP hoger is dan Tmax vloerverwarming. WP en CV haard hebben eigen circulatiepompen. (neem aan dat je terugslagkleppen plaatst?) Anders moet je gaan smoren met de buffercirculatieklep en dat valt niet mee.
Wanneer heb ik voor jou gevoel de circulatie nodig? (Wellicht denk je aan iets wat ik nog helemaal niet onderkend heb.)

Deze (laatste toevoeging) is voor mij een nuance op het puntje wat ik hierboven maakte: op middagen in de de herfst / lente warmt het onderste vat op, zonder dat er warmtevraag is. Geen circulatie dus (en ook geen WP), dus het middelste vat blijft koud. En uit dat koude vat zou de VVW dan later in de nacht gaan trekken :(. Kortom: die warmte moet een vat naar boven voordat de VWW aan gaat. Of al eerder, als het zonnetje het echt lekker doet zo'n dag, zodat beide vaten warmer zijn.

De circulatieleiding lijkt hiervoor een goedkope oplossing (één leiding, één klep met thermische motor), goedkoper dan een spiraal in het derde vat + drieweg vatkeuze in het zonnecircuit. Wil ik dit voor de vierwegklep dan heeft hij een eigen pomp nodig, lijkt me, en is het niet langer goedkoper dan de meer standaard derde zonnespiraal.

Hmm.. ik ga hier nog eens over nadenken. Hoeveel goedkoper is dit nu eigenlijk dan de 'standaard' derde spiraal?

Terugslagkleppen moet ik nog naar kijken. Werkt een pomp ook als (terugslag)klep, of draait die vrolijk achteruit mee met stroming van elders?

En, nog vervelender: hoe zit dat met stroming voorwaarts: kan ik met de afnamepompen ook stroming door haard en warmtepomp veroorzaken? Zo ja, hoe die dan af te stoppen? Ik hoop maar dat zo'n pomp (WP, haard) moeilijk van z'n voorgeschreven tempo te krijgen is, óók als dat stilstaan is.
Flexibele opzet, wauw! Alleen zoveel mogelijkheden voor menging, mijn brein gaat dat niet redden om foutloos te programmeren...
Lange zoektocht naar de controller, inderdaad! Wordt nu een Loxone systeem en daar heb ik wel vertrouwen in, incl. dat het overzichtelijk te houden blijft in de programmering. Er zit nl. een nog veel grotere potentiële mengfout in: in koelbedrijf in de zomer is het bovenste vat nog altijd heet, maar zijn de onderste twee koud. Draai je dan de vierwegklep van de VVW iets te ver door, dan werk je jezelf pas echt tegen!

Het idee is voor CV optimaal te profiteren van laagwaardige warmte (zonneboiler, warmtepomp) door nooit nodeloos te hoogwaardige warmte in te zetten voor iets. Hoop dat ik straks juichend kan vertellen dat de zonnewarmte echt bijdraagt aan de verwarming en dat ik een COP van de warmtepomp mag rapporteren waar je van achterover slaat. Dat bereiken we dan doordat deze zelfs hartje winter staat mee te tuffen op B9/6W23/28 bij een te overzien aantal stookuren van de haard. (De warmtepomp voor SWW inzetten is 'n noodvoorziening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:54:
Beste Mensen,

Allereerst wat een fantastisch forum, ik heb al uren lang van allerlei verhalen zitten lezen.

Echter zit ik zelf met het volgende:

Ik heb inmiddels ook een zonneboiler klaarliggen voor op het dak en aanstaande zaterdag komt er bij ons in huis een pelletkachel met cv aansluiting.

De pelletkachel en zonneboiler worden beiden aangesloten op een buffervat 110L van RVS.
Hoe ga ik regelen dat het vat altijd minimaal 65 graden is voor mijn tap water maar dat toch de zonneboiler zijn warmte kwijt kan en hij altijd voorang krijgt op de pelletkachel?

De zonneboiler zelf word geregeld door een delta T regeling van RESOL.

Ik heb zoals eerder gezegd erg lang al zitten zoeken maar heb dit helaas nog niet kunnen vinden, excuseer me als ik erover heen gelezen heb.

Alvast bedankt!
110L is te klein voor gebruik bij Cv ondersteuning, zeker icm een pellet kachel die is zo heet.
Ik ga ervan uit dat het een drinkwater boiler is? Je moet er een 2 buffer bij zetten gevuld met CV water.

De zonneboiler heeft prio op de drinkwater boiler, daarna de grote buffer.

De pellet kachel warmt savonds de kleine boiler bij als de zonneboiler niet genoeg heeft gedaan, daarna de grote buffer.

De CV verwarmt het huis met de cv vanuit de grote buffer, De CV zal dan nooit je drinkwater boiler leeg trekken, je kan altijd douchen (WAF).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 09:28
hfeenstra schreef op zondag 3 november 2019 @ 07:34:
[...]

Ik heb een OEG KSW regelaar. Heb daar ook een drieweg klep op die omgaat bij temp uit vat hoger dan de (bij)haard. Dus het kan wel.
Mocht je de KSW verkopen, heb ik er wel belang bij. Ik heb dan straks de zelfde setup als @oner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
hfeenstra schreef op zondag 3 november 2019 @ 07:34:
[...]

Ik krijg hem niet werken.. ik heb een drie weg klep met 3 draden ik heb blauw op N aangesloten en op 31 en 32 bruin en zwart, en een brug gemaakt van pin 22 naar 31.

Hoe heb jij hem aangesloten?

Alvast bedankt voor je reactie

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
oner schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:39:
[...]

Ik krijg hem niet werken.. ik heb een drie weg klep met 3 draden ik heb blauw op N aangesloten en op 31 en 32 bruin en zwart, en een brug gemaakt van pin 22 naar 31.

Hoe heb jij hem aangesloten?

Alvast bedankt voor je reactie
Hallo, hierbij een foto van de settings, zoals door jou gevraagd. (EDIT: helaas krijg er geen foto ingevoegd..??..)
Dus in tekst:
aarde op 32
fase op 31
nul op nul (uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Dag allemaal, ik ben bezig met de aankoop van een split luchtwater warmtepomp en een extra set zonnepanelen om het stroomverbruik weer terug te brengen naar nagenoeg nul. Ik heb echter nog vraag waar ik nog niet uit ben.

Huidige situatie

2 buffervaten van elk 300 liter in serie draaien mee met de vloerverwarming.
3 spiralen beschikbaar in de twee buffervaten.
2 spiralen worden gebruikt door 150 heatpipes
1 spiraal verwarmt een tapwaterboiler 150 ltr voor

Nu zit ik te denken om de inhoud van de buffers op te laten verwarmen (circulatie) door de splitunit van de warmtepomp echter zijn deze aansluitingen al in gebruik op de buffers (aan en afvoer CV) ik vroeg mij af of ik door gebruik te maken van keerkleppen toch de inhoud apart over de warmtepomp kan laten draaien. Dit op zo een manier dat evengoed bij warmtevraag van de cv alles gewoon door kan blijven draaien en dus warmtepomp blijft inhoud van de buffers verwarmen en de cv pakt vervolgens de warmte uit de buffers tbv de vloerverwarming. Warmtepomp schakelt in op temperatuur en verwarmt buffers tot ca 55 graden. Cv pakt warmte (35 tot 40 graden via mengklep) uit de buffers tbv vloerverwarming. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en eventueel mij advies kan geven?

Groet Ronald

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@hirodaro Heb je nog een optie om een elektrisch element in een buffer te plaatsen?
Dan zou je het nog naar een prio regeling/buffer met gescheiden CV/SWW kunnen ombouwen.
Zoiets heb ik ook al enkele jaren met succes draaien.
BenEco in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
@BenEco, ik heb inderdaad in beide vaten een verwarmingspiraal die ik niet gebruik. (Je hebt me op een idee gebracht. Die verwarmingspiralen kan ik er ook uit halen om daar de inhoud van de vaten onderling te laten circuleren met de splitunit van de warmtepomp)

Voor SWW heb ik een vat staan van 150 ltr met 1 spiraal. De inhoud van SWW vat wordt voorverwarmd middels een spiraal in de buffervaten en door het spiraal in het SWW vat via de heatpipes. Alles wordt geregeld door een uvr 63 controller. Mijn idee was om de inhoud van de buffervaten (2 van 300ltr) tbv de Vloerverwarming op te warmen dmv een warmtepomp met een eigen tempregeling en dus buiten de uvr63 om. Ik zou de vaten kunnen laten circuleren met de warmtepomp via de verwarmingspiraalopeningen In de buffers. Zou dat ook een optie kunnen zijn? Of zijn er andere en wellicht betere oplossingen?

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Pagina: 1 ... 6 ... 66 Laatste