Ik wil vooral gas verminderen en door het warm water zoveel mogelijk op te laten wekken via de zon of een andere stil alternatief. Gisteren heb ik nog van de buurtbewoners gehoord dat de LWP op de hoek, teveel herrie maakt in de winter en daarbij hebben de bewoners op de hoek, een ombouw om de WP moeten maken. Deze winter zal ik ervaren of dat storend is of dat het wel meevalt.Baapje327 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:49:
[...]
Ik ben tevreden over de collectoren, maar ik zou sterk aanraden ze te gebruiken ivm een warmtepompboiler. Als de zon beetje begint te schijnen doen ze voldoende om je sanitair water af te dekken, en als de zon minder schijnt. Helpt 't toch wat en is je warmtepompboiler dus zuiniger.
De warmtepompboiler is het goedkoopste vat met spiraal wat er te vinden is(subsidie) en het werkt goed samen (zelf nog niet zo ingeregeld, maar zou goed moeten werken)
Als je ruimte hebt voor een groot vat kun je ook nog een combi maken met cv ondersteuning. Verwacht daar niet teveel van in de winter maar het verkort je stookseizoen wat en helpt in de lente/heeft best wat. Dat laatste ligt beetje aan hoeveel warmte je nodig hebt om je huis te verwarmen.
Ligt er ook aan hoeveel ruimte je nog op je dak hebt en of je de extra warmte in de zomer kunt gebruiken ergens voor (zwembad en jacuzzi /kinderbadje oid) anders zou ik gewoon voor 1 rek gaan icm wpb.
Het warm water is voor de douche, bad, vloerverwarming en verwaming op de 2 andere verdiepingen. Het is een gezin met 4 personen, waarvan 2 kinderen van (bijna) 4 en 7.
We hebben ruimte voor een groot 200/300l vat en dat kan in de schuur op de begane grond of op zolder naast onze slaapkamer.
De nieuwe woning is ongeveer 7 jaar nieuwer dan hetgeeen waar we nu in wonen (eind jaren 70 vs begin jaren 80. De inhoud is ongeveer 125m3 en ze zijn beide voorzien van een Label A. Dat wil dus zeggen dat er na de bouw energiebesparende maatregelen zijn getroffen zoals dak, vloer en spouwmuur isolatie.PcDealer schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:52:
[...]
Waar zit je nu op qua gas?
Wij hebben dezelfde gezinssituatie. Alleen hebben jullie een zolder er bij.
Nibud:
Tussenwoning 1.350 m3 EUR 107,00
https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
Wij doen maximaal 850 m{sup3][/] per jaar in een label A woning met een minimum van 650. Totale rekening g/l is EUR 125,00 vast naar boven bijgesteld.
[...]
Gasverbruik ligt rond de 1300m3 voor beide woningen, dus ook dat komt wel overeen.
Verbeteringen die ik zelf nog ga uitvoeren zijn: Thermostaatkranen op alle traditionele verwarming, die op afstand in-/uitgeschakeld kunnen worden. Bijvoorbeeld van de merken Tado of AVM (Fritz!box fabrikant).
In onze huidige woning hebben we overal keramische kranen waar warm water is. In de nieuwe woning is dat reeds aangebracht. Verplichting voor thermostaatkranen is ervoor zorgen dat de leidingen minimaal 12mm dik zijn (liever 15mm bij een regendouche). Dit hebben we in de huidige woning dus aan laten leggen bij de renovatie 10 jaar geleden. In de nieuwe woning lijkt het al op 12mm te zitten, want er zijn thermostaatkranen.[...]
Ik zou combineren met een keramische kraan die zelf altijd de juiste temperatuur geeft. Wij moeten ouderwets zelf instellen met koud en warm.
Een groot vat lijkt wel vast te staan.Zoveel mogelijk liters voorraadvat als redelijkerwijs mogelijk is, is mijn advies. Anders zakt de temperatuur te veel. Maar uitrekenen is wellicht de beste optie voordat je een keus maakt. Gevoelsmatig zeg ik bij weinig warm water gebruik meer pv en een doorstroomverwarmer. Bij veel warmwater vraag minimaal 6 m[sup3][/] vacuümbuizen met genoeg voorraad.
Deze reactie lijkt erg lucratief te zijn, maar het is een set inclusief een lucht warmtepomp en dan lijkt het niet te voldoen aan onze eigen doelstellingen. Zoals gezegd, ga ik nog op onderzoek uit om het geluid te achterhalen wat pas kan als we daar wonen (in de winter dus).
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.