Dat is maar een moment opname en zegt niets over het opwarmen door de zon wat mogelijk een uurtje later flink los gaat, volgens mij.Bartolomus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:49:
[...]
Je kunt een instraling sensor gebruiken om te meten hoeveel zon er schijnt. Ik zelf gebruik resol om aan te sturen maar diy zal dat ook wel gaan.
Het is zonde wanneer je elektrisch je vat op temperatuur laat komen omdat op dát moment de zon onvoldoende schijnt, terwijl je een paar uur later je oververhitte vat je systeem plat legt.
Ik zat zelf ook te denken...
Als je nu weet wat voor weer het wordt, kun je het systeem daarop enigszins laten anticiperen.
Ik wil mijn vat bij voldoende licht op mijn panelen en géén afname door gebruik thuis, elektrisch laten "voorverwarmen" tot een temperatuur die werkbaar is voor ons huishouden. (er vanuit gaande, en dat doe ik, dat het terugleveren onvoldoende oplevert.) Mocht het nog steeds mooi weer blijven, kan de zonnewarmte met de heatpipes de boel verder verwarmen.
Met enig zicht op het weer, zou je dat voorzichtig kunnen finetunen zodat je systeem niet plat gaat als de zon alsnog teveel warmte geeft.
Want dán is het inderdaad zonde dat je je elektriciteit hebt gebruikt voor het vat ipv terug te leveren.