Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Bartolomus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:49:
[...]

Je kunt een instraling sensor gebruiken om te meten hoeveel zon er schijnt. Ik zelf gebruik resol om aan te sturen maar diy zal dat ook wel gaan.
Dat is maar een moment opname en zegt niets over het opwarmen door de zon wat mogelijk een uurtje later flink los gaat, volgens mij.
Het is zonde wanneer je elektrisch je vat op temperatuur laat komen omdat op dát moment de zon onvoldoende schijnt, terwijl je een paar uur later je oververhitte vat je systeem plat legt.

Ik zat zelf ook te denken...
Als je nu weet wat voor weer het wordt, kun je het systeem daarop enigszins laten anticiperen.
Ik wil mijn vat bij voldoende licht op mijn panelen en géén afname door gebruik thuis, elektrisch laten "voorverwarmen" tot een temperatuur die werkbaar is voor ons huishouden. (er vanuit gaande, en dat doe ik, dat het terugleveren onvoldoende oplevert.) Mocht het nog steeds mooi weer blijven, kan de zonnewarmte met de heatpipes de boel verder verwarmen.
Met enig zicht op het weer, zou je dat voorzichtig kunnen finetunen zodat je systeem niet plat gaat als de zon alsnog teveel warmte geeft.
Want dán is het inderdaad zonde dat je je elektriciteit hebt gebruikt voor het vat ipv terug te leveren. ;)

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:14
PJOG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:25:
Beste medetweakers!

Ik heb een zonneboilerinstallatie thuis bestaande uit 2 panelen op het dak, een buffervat in de kelder en een controller. Deze controller is dom. Wanneer de panelen op het dak boven de 50(?) graden celcius komen, gaat de circulatiepomp werken en wordt de warmtewisselaar onderin het buffervat verwarmd door de warmte vanaf de panelen.

Wanneer er geen zon is, en de buffervattemperatuur komt onder een bepaalde waarde, schakelt het thermisch element in om het buffervat weer op temperatuur te brengen. Ik zit nu met de volgende vraag.

Wanneer mijn gezin in de ochtend onder de douche stapt, gebruiken we een hoop warm water uit het buffervat. Hierdoor daalt de temperatuur in het buffervat en spreekt op een gegeven ogenblik het thermisch element aan. Ook op dagen waarop te zien is dat het prachtig zonnig weer wordt. Ik zou graag een intelligent systeem willen maken dat wanneer er een dag zonneschijn verwacht wordt, het thermisch element niet inschakelt ondanks de lage buffervattemperatuur en wacht tot de zonkracht voldoende is om daarmee het buffervat te verwarmen. Eigenlijk zou je een zonkrachtverwachting middels een internetverbinding op een manier willen koppelen aan de schakeling van het thermisch element. Begin september dit jaar hebben we een prachtig mooie week gehad en toen heb ik gewoon de stekker van het thermisch element uit het stopcontact gehaald zodat het buffervat altijd met zonnewarmte wordt opgeward en het buffervat mogelijk op bepaalde momenten onder een bepaalde minimum temperatuur uit kan komen.

Iemand een idee? De homewizard energy socket biedt mijns inziens geen oplossing hiervoor omdat hij juist aanschakelt wanneer de zonnepanelen (welke ik ook heb) terug gaan leveren. En ik wil meer in de toekomst kunnen kijken. Een week mooi weer betekent een week lang het thermisch element uitschakelen. Ook de leverancier van mijn zonneboiler heeft hiervoor geen oplossing...jullie wel?
Misschien ben je geholpen met een elektrische doorstromer? Dan wordt je vat niet meer verwarmt, dus je kan er altijd maximaal zonnewarmte in kwijt. Als er water gevraagd wordt terwijl de temperatuur te laag is, schakelt de doorstromer in om toch de temperatuur te halen.

Een doorstromer is qua energieverbruik en rendement vergelijkbaar met het element wat je nu hebt. En dit voorkomt het gebruik van ingewikkelde weersafhankelijke regelingen.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• PJOG
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 13:16
leonardvg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:44:
[...]

Misschien ben je geholpen met een elektrische doorstromer? Dan wordt je vat niet meer verwarmt, dus je kan er altijd maximaal zonnewarmte in kwijt. Als er water gevraagd wordt terwijl de temperatuur te laag is, schakelt de doorstromer in om toch de temperatuur te halen.

Een doorstromer is qua energieverbruik en rendement vergelijkbaar met het element wat je nu hebt. En dit voorkomt het gebruik van ingewikkelde weersafhankelijke regelingen.
Volgens mij is dat een uitstekend plan! Energetisch het meest optimaal. Zeker als je een tijd van huis bent, heb je geen vat van 300 liter geheel op temperatuur. Je gaat pas verwarmen als er echt pas vraag is. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Fantomaz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:20:
Ik zat zelf ook te denken...
Als je nu weet wat voor weer het wordt, kun je het systeem daarop enigszins laten anticiperen.
Ik wil mijn vat bij voldoende licht op mijn panelen en géén afname door gebruik thuis, elektrisch laten "voorverwarmen" tot een temperatuur die werkbaar is voor ons huishouden. (er vanuit gaande, en dat doe ik, dat het terugleveren onvoldoende oplevert.) Mocht het nog steeds mooi weer blijven, kan de zonnewarmte met de heatpipes de boel verder verwarmen.
Voorverwarmen is in principe verkeerdom; de ZB werkt steeds slechter naarmate de temperatuur oploopt. Naverwarmen is dus beter.

Mede daarom hoor je steeds vaker de combi met een doorstroomverwarmer. Maar die verbruiken als de kraan open staat natuurlijk wel (relatief kort) enorm. Dus soms een uitdaging in de installatie en mochten we aangeslagen gaan worden op ons piekverbruik van elektra dan komen we er wellicht weer snel van terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Zou 2 of meer spiralen met een warmtepomp niet nog beter zijn. Spiraal/spiralen onderin voor de warmte uit de warmte uit de zonne collectoren en een spiraal bovenin voor de warmtepomp. Dat lijkt mij energetisch efficiënter dan een doorstroom verwarmer met een cop van 1.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:22
MetalfanBlackness schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:18:
Zou 2 of meer spiralen met een warmtepomp niet nog beter zijn. Spiraal/spiralen onderin voor de warmte uit de warmte uit de zonne collectoren en een spiraal bovenin voor de warmtepomp. Dat lijkt mij energetisch efficiënter dan een doorstroom verwarmer met een cop van 1.
Beide onderin. Nooit je gelaagdheid bovenin om zeep helpen als het niet hoeft.
Zorg dat je boven de bovenste spiraal nog 1 dag SWW hebt, Dan heb je echt keus.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:27
Dapdodo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:51:
[...]

Beide onderin. Nooit je gelaagdheid bovenin om zeep helpen als het niet hoeft.
Zorg dat je boven de bovenste spiraal nog 1 dag SWW hebt, Dan heb je echt keus.
Eens.
Bovenin moet je een stuk hebben voor SWW.
Sowieso zou een WP altijd halverwege 't vat moeten pakken mi. En dan verwarmen direct naar je vvw/huis.
Zo kun je onderin je vat verwarmen voor retour verhoging van je verwarming, en bovenin warmte maken voor SWW met driewegklep met de wp.
Je gebruikt de gelaagdheid van het vat dan als scheiding zodat je eigenlijk 2 vaten in 1 hebt.

Als je dan ook nog 2 spiralen hebt, kun je ook nog je vat laden met prioriteitsregeling zodat je vroeg in 't seizoen als op de zon kunt douchen. Win-win-win

Kan wel alleen met een Hygienebuffervat op deze manier, anders heb je nog een derde spiraal nodig.

Met een Hygienebuffervat heb je ook geen legionella runs meer nodig dus dat scheelt ook weer, echter werkt dit weer niet zo lekker met een klein buffervat, want dan is je SWW spiraal te kort waardoor je buffervat weer hogere SWW temperaturen aan moet houden. 600L+ is wel een beetje 't minimum volgens mij.

Overigens ben ik wel van mening dat 1 rek collectoren (en dus klein vat) sowieso weinig doet voor verwarmingsondersteuning, dus waarom zou je de moeite doen...

Al is wel elke setup anders natuurlijk, maar collectoren met wp is dit mi wel ongeveer het meest optimale.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:27
@Baapje327
Ik ben geïnteresseerd in een vergelijkbare setup met een hygiënebuffer zoals je hierboven schetst, alleen begrijp ik het concept van retourverhoging nog niet helemaal, hoe ziet dat er schematisch uit?

Edit: ik zie na doorspitten van dit topic dat dit werkt d.m.v. een thermostatische 3-weg klep.
@woeta heeft een dergelijk systeem, werkt dit ondertussen naar behoren?

Verder nog een vraagje, hoe kun je de klep sturen op een delta T t.o.v. de aanvoertemperatuur?
Of kun je deze alleen maar vast instellen, zoals ik in de foto's van woeta meen te zien?

[ Voor 45% gewijzigd door Blackraven op 21-09-2023 16:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Baapje327
Blackraven schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:53:
@Baapje327
Ik ben geïnteresseerd in een vergelijkbare setup met een hygiënebuffer zoals je hierboven schetst, alleen begrijp ik het concept van retourverhoging nog niet helemaal, hoe ziet dat er schematisch uit?

Edit: ik zie na doorspitten van dit topic dat dit werkt d.m.v. een thermostatische 3-weg klep.

Verder nog een vraagje, hoe kun je de klep sturen op een delta T t.o.v. de aanvoertemperatuur?
Of kun je deze alleen maar vast instellen, zoals ik in de foto's van woeta meen te zien?
Ow ik gebruik dat niet hoor.
Retour vvw komt hier onderin 't vat uit, wp pakt halverwege water. De collectoren kunnen dus altijd warmte toevoegen aan 't koudste water in 't circuit.
De wp is slim genoeg om te modelleren obv de aanvoer temp. Dus als de wp 28 graden als setpoint heeft, de vvw 23 graden terug geeft op de retour, en de collectoren 2graden toevoegen, blijft er dus nog 3 graden over voor de wp om op te hogen naar de setpoint van 28 ipv 5 graden. De wp moduleert dan terug, dus verbruikt minder stroom.

Ik ga aankomend stook seizoen aan de slag met ee heishamon icm home assistant, om de wp nog vlakker te maken. Maar het bovenstaande concept blijft hetzelfde.

Ben wel benieuwd wat @woeta heeft dan.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:45
Blackraven schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:53:
@Baapje327

In mijn Set up zit een hygiene spiraal.
https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac
Is live en bij vragen kan ik misschien antwoorden en anders is de installateur ook nog wel aanwezig af en toe op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Bartolomus Zo te zien is je link niet openbaar:
Error!
The selected live system cannot be opened! You are either not logged in or you have not activated the "public link" option in the advanced settings.
Ben wel benieuwd naar je setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Blackraven schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:44:
@Bartolomus Zo te zien is je link niet openbaar:

[...]

Ben wel benieuwd naar je setup.
Ah was deleted. Hier is ie.
https://www.vbus.net/L5rX-6qO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ik heb nu home assistant lopende en de instructies gevolgd om eea te installeren en ik denk dat alles er nu correct op de pi staat maar hoe kun je nu data uitlezen in HA? Ik kan niet vinden hoe je dat nu moet doen bij een dl3. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bartolomus schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb nu home assistant lopende en de instructies gevolgd om eea te installeren en ik denk dat alles er nu correct op de pi staat maar hoe kun je nu data uitlezen in HA? Ik kan niet vinden hoe je dat nu moet doen bij een dl3. Weet iemand dat?
Ik heb geen DL3, maar een KM2, maar volgens de documentatie van de plugin zou het ongeveer hetzelfde moeten werken (aangenomen dat deze via een netwerk kabel op het netwerk is aangesloten).

Heb je hacs ook geinstalleerd en daarna de plugin geinstalleerd via hacs store? Zo ja, dan kun je nu in de configuration.yaml een entry toevoegen:
sensor:
- platform: deltasol
host: your_resol_hostname_or_ip
username: your_username
password: your_password
Voor je herstart/de yaml reload doet even bij het "Developer tools" menu item even een "Check configuration" uitvvoeren en als die goed is, dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
MetalfanBlackness schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:28:
[...]

Ik heb geen DL3, maar een KM2, maar volgens de documentatie van de plugin zou het ongeveer hetzelfde moeten werken (aangenomen dat deze via een netwerk kabel op het netwerk is aangesloten).

Heb je hacs ook geinstalleerd en daarna de plugin geinstalleerd via hacs store? Zo ja, dan kun je nu in de configuration.yaml een entry toevoegen:

[...]

Voor je herstart/de yaml reload doet even bij het "Developer tools" menu item even een "Check configuration" uitvvoeren en als die goed is, dan zou het moeten werken.
Hacs staat er op en zie ook de plug-in geïnstalleerd.
Krijg deze fout bij controlle configuratie.yaml
Platform error sensor.deltasol - Exception importing custom_components.deltasol.sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bartolomus schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:39:
[...]

Hacs staat er op en zie ook de plug-in geïnstalleerd.
Krijg deze fout bij controlle configuratie.yaml
Platform error sensor.deltasol - Exception importing custom_components.deltasol.sensor
Heb je de server herstart (niet alleen een yaml reload) na het installeren van de plugin? Het lijkt er namelijk in dat hij aangeeft dat de plugin nog niet is geinitialiseerd. Voor isntalleren/updaten van HACS plugins moet je herstarten.

[ Voor 40% gewijzigd door MetalfanBlackness op 25-09-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
MetalfanBlackness schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:53:
[...]

Heb je de server herstart (niet alleen een yaml reload) na het installeren van de plugin? Het lijkt er namelijk in dat hij aangeeft dat de plugin nog niet is geinitialiseerd. Voor isntalleren/updaten van HACS plugins moet je herstarten.
Inderdaad gedaan.
Ik zie dat resol in HA staat en dat in HA een link naar GitHub is. Ook de configuration.yaml aangepast. Maar misschien doe ik hier iets fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2lBhEddEfbW3IPKYw-0kSsQBZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69Z5FBeEmfLYpqK1Impaiq0g.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteraard vervang ik de laatste drie regels met juiste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:37
Bartolomus schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:46:
[...]

Inderdaad gedaan.
Ik zie dat resol in HA staat en dat in HA een link naar GitHub is. Ook de configuration.yaml aangepast. Maar misschien doe ik hier iets fout?
Bij mij werkt exact dezelfde code, dus daaraan ligt het niet.

Kan het aan je interne netwerk liggen? VLAN, VPN, Firewall ?

[ Voor 8% gewijzigd door Hendrik85 op 25-09-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Je kunt proberen een "redownload" te doen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4ht_BzfXjeyqj1xhNGIEpOeQR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OQGqz401wsoPM6A0xHIxbLew.png?f=fotoalbum_large. Volgens mij ziet het er goed uit zo.

• Bartolomus
MetalfanBlackness schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:30:
Je kunt proberen een "redownload" te doen [Afbeelding]. Volgens mij ziet het er goed uit zo.
Heb nogmaals alles nagelopen maar blijf dezelfde melding krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:50

_Apache_

For life.

@MetalfanBlackness, ik heb los draaien van HA. Maar heb de data zo uit d3 KM2 module gelepeld.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61934096

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bartolomus schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:16:
[...]

Heb nogmaals alles nagelopen maar blijf dezelfde melding krijgen.
Misschien iets voor Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Er zijn meerdere wegen naar Rome, persoonlijk heb ik liever een directe link naar HA. Zeker als ik zie wat je er allemaal voor moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Ik heb een zonneboiler met 2 boilervaten van 200l en beide 2 spiralen.
Ik wil op 1 spiraal een warmtepomp aansluiten, maar nu lees ik dat de capcaciteit van de spiraal dan belangrijk is. Hoe kan ik die achterhalen (Boiler is mooi voorzien van een grijze kunststof hoes, maar geen typeplaatje oid...)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:50
BarryH schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:06:
Ik wil op 1 spiraal een warmtepomp aansluiten, maar nu lees ik dat de capcaciteit van de spiraal dan belangrijk is. Hoe kan ik die achterhalen (Boiler is mooi voorzien van een grijze kunststof hoes, maar geen typeplaatje oid...)
Tja, als er helemaal geen gegevens van de boilers bekend is, dan zou ik als enige nog kunnen denken aan het volgende:
  1. Probeer zo nauwkeurig mogelijk de inhoud van de te gebruiken spiraal te bepalen (helemaal vullen met water zonder lucht en dan leeg laten lopen in een bakje. De hoeveelheid water kun je dan wegen).
  2. Met de inhoud van de spiraal zou je lengte van de spiraal redelijk kunnen bepalen, indien je de binnendiameter van de spiraal weet (vaak hetzelfde als de aansluiting).
  3. Als je dan de lengte weet, doe je dit maal de buitendiameter * Pi en je weet de oppervlakte van je spiraal. Dit geeft dan wel aan of deze spiraal geschikt is voor een warmtepomp (zou > ca. 0.3 m2 per kW van de warmtepomp moeten zijn).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
Elk apparaat moet een typeplaatje hebben. De isolatie van de boiler moet er af kunnen. Bij mij heeft de bovenkant een deksel en de zijkant een rits. Ergens daaronder moet een typeplaatje zijn, neem ik aan.
(Als het daar ook niet staat, kun je google glass proberen, met een hele kleine kans.)
Als het echt niet lukt, dan via factuur of installateur achterhalen wat er is geplaatst ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
is 1 van die spiralen nog vrij?
dan kun je altijd optie 1 van jojan gebruiken. een huishouddoekje onderin proppen werkt best prima om hem dicht te maken aan de onderkant.

wat voor een WP ga je erop aansluiten? vq hoeveel KW?
want ik verwacht eigenlijk niet dat de spiraal groot genoeg is. dr gaat behoorlijk wat power doorheen en de WP zal dan snel optoeren qua temperatuur en zn warmte niet goed kwijt kunnen. op een gegeven moment slaat ie dan weer af, maar is je vat nog niet op temperatuur.

ff ter check, dit gaat over SWW opwarmen of een setup met cv retour verhoging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Baapje327 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

is 1 van die spiralen nog vrij?
dan kun je altijd optie 1 van jojan gebruiken. een huishouddoekje onderin proppen werkt best prima om hem dicht te maken aan de onderkant.

wat voor een WP ga je erop aansluiten? vq hoeveel KW?
want ik verwacht eigenlijk niet dat de spiraal groot genoeg is. dr gaat behoorlijk wat power doorheen en de WP zal dan snel optoeren qua temperatuur en zn warmte niet goed kwijt kunnen. op een gegeven moment slaat ie dan weer af, maar is je vat nog niet op temperatuur.

ff ter check, dit gaat over SWW opwarmen of een setup met cv retour verhoging?
ik heb 2 boilers, ieder 2 spiralen:
boiler 1: grote spiraal voor glycolcircuit van de collector, kleinere spiraal (in bovenste helft) nog leeg
boiler 2: grote spiraal voor glycolcircuit van de collector, kleindere spiraal (in bovenste helft) voor cv retour verhoging.

Ik wil op boiler 1 de bovenste ca. 100 liter op temperatuur kunnen brengen (~5 0graden) met een R32 WP van 9kW (a7/w35), ca. 7,5kW max bij A-10/W45. minimum vermogen ca. 30% -> 2,5kW -> dus 0,8m2 nodig?)

Als de spiraal te klein is , ga ik eens kijken naar een hewalex WP (Dan circuleer je SWW door je WP en gebruik je niet de extra spriaal.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BarryH schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

boiler 1: grote spiraal voor glycolcircuit van de collector, kleinere spiraal (in bovenste helft) nog leeg
boiler 2: grote spiraal voor glycolcircuit van de collector, kleindere spiraal (in bovenste helft) voor cv retour verhoging.

Ik wil op boiler 1 de bovenste ca. 100 liter op temperatuur kunnen brengen (~5 0graden) met een R32 WP van 9kW (a7/w35), ca. 7,5kW max bij A-10/W45. minimum vermogen ca. 30% -> 2,5kW -> dus 0,8m2 nodig?)
Nee, veel groter. Je WP is 9 kW, dus > ca. 2.7 m2.
Als de spiraal te klein is , ga ik eens kijken naar een hewalex WP (Dan circuleer je SWW door je WP en gebruik je niet de extra spriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Jojan265 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:34:
Dit geeft dan wel aan of deze spiraal geschikt is voor een warmtepomp (zou > ca. 0.3 m2 per kW van de warmtepomp moeten zijn).
Als echte tweaker ben ik ben wel benieuwd naar de achterliggende berekening voor deze vuistregel.
Ik vermoed dat het iets met een lagere delta T te maken zal hebben, maar helemaal snap ik het niet, dus als je dit kunt verduidelijken, dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

wp = pana J?
ik heb ff wat boilers gekeken, maar bijna allemaal onder de 1m2 aan spiraal. hier en daar net wat meer, maar dat is niet standaard volgens mij.
ik denk niet dat dit gaat werken. ik heb een 12KW tcap gehad, op 3m2 wisselaar, maar die kon zn warmte niet kwijt, met wat tweaks ging t iets beter, maar hij haalde alsnog binnen 15 min zn setpoint.
ik merk hetzelfde met een 9KW WP op een warmtewisselaar richting de hottub, de temp blijft gewoon stijgen omdat ie zn warmte niet genoeg kwijt kan.
ik ga gaan kijken naar een hewalux, die zijn 3KW geloof ik en kunnen veel beter hun warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Blackraven schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:03:
[...]

Als echte tweaker ben ik ben wel benieuwd naar de achterliggende berekening voor deze vuistregel.
Ik vermoed dat het iets met een lagere delta T te maken zal hebben, maar helemaal snap ik het niet, dus als je dit kunt verduidelijken, dan graag :)
ja exact dat.
een WP verhoogt de temp een paar graden. warmteoverdracht gaat over delta T, en dat staat dus haakt op hoe een WP het meest efficient werkt. WP wil lage delta T, warmteoverdracht een hoge delta T (voor veel overdracht natuurlijk.
een lage delta T kun je compenseren door meer warmteoverdrachtsoppervlakte. voor een WP heb je dus veeel meer oppervlakte nodig op je warmtewisselaar dan met een gasketel, omdat de delta T veel lager is.

de exacte berekening voor warmteoverdracht weet ik niet, maar het zal wel KW * geleidingscoefficient oid zijn.
en KW is flow * delta T (*constante, afhankelijk van het medium).
voor beide geldt dus dat als je 1 variabele X2 doet, je dus op het dubbele uitkomt. dus je kan er wat mee spelen. daarom moet de flow bij een WP ook veel hoger zijn dan bij gasketel, omdat de delta T zoveel lager is.
google is je vriend voor de exacte berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 Bedankt.
ik ga een beetje off topic, maar na reacties van installateurs "we halen de ZB gewoon weg, etc" ben ik toch op zoek naar een betere optie :)
Zou jij de hewalux dan op de spiraal zetten OF gewoon direct het SWW laten rondpompen (Waarmee je dus 200l verwarmt, maar ook - denk ik - de gelaagdheid verstoort).
Alternatieve terugvaloptie is een elektrisch element in de boiler of een kleine Eboiler achter de ZB boiler, maar ja, dat voelt wel heel slecht. Hoewel we nu ca. 50m3 gas nodig hebben voor naverwarming, dus het bespaarpotentieel is nogal beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:53:
Zou jij de hewalux dan op de spiraal zetten OF gewoon direct het SWW laten rondpompen (Waarmee je dus 200l verwarmt, maar ook - denk ik - de gelaagdheid verstoort).
Het ligt eraan hoe handig je die WP kunt laten bijspringen. Bij voorkeur vermijd je dat die WP aanspringt net voor de zon op 't ding gaat bakken, terwijl er toch iedereen onder de douche uit is die ochtend..

In dat geval: laat 'm die gelaagdheid maar weggooien op de momenten dat hij bij moet springen. Je doucht net zo lang op een vat van geheel 45 graden als op een vat dat van 35 naar 55 graden oploopt, maar het eerste kost je WP aanzienlijk minder stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Blackraven schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:03:
[...]

Om het helemaal goed uit te leggen, zou ik weer mijn lesmateriaal op moeten zoeken. Dat gaat me echter te ver. Ik heb destijds wel onthouden hoeveel m2 per kW voor een warmtewisselaar nodig was in een boiler. Ik heb wel een website voor je gevonden waar je de gegevens kunt invullen en het oppervlakte van de spiraal berekend wordt:

https://www.econo.nl/Bere...aN&Param6=NaN&Param7=20,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Het ligt eraan hoe handig je die WP kunt laten bijspringen. Bij voorkeur vermijd je dat die WP aanspringt net voor de zon op 't ding gaat bakken, terwijl er toch iedereen onder de douche uit is die ochtend..

In dat geval: laat 'm die gelaagdheid maar weggooien op de momenten dat hij bij moet springen. Je doucht net zo lang op een vat van geheel 45 graden als op een vat dat van 35 naar 55 graden oploopt, maar het eerste kost je WP aanzienlijk minder stroom.
Eens met bovenstaande.
Je zou ook nog een doorstroom verwarmer kunnen overwegen en die achter de ZB hangen. Iig beter dan een elektrisch element qua stilstandsverliezen. Element kun je wel weer pv overschot affikken in aftersalderen tijdperk....

Waarom heb je 2 kleine boilers eigenlijk?
Je zou ook voor een warmtepompboiler kunnen gaan met een extra warmtewisselaar. Doe je daar je collectoren op, heb je dezelfde constructie maar dan met geïntegreerde wp.

En die 50m3 gas, dat is naast je ZB denk ik hé? Elektrisch is dat dan nog (50*9)450 kwh. Best nog wel wat vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327
2 kleine boilers omdat de technische ruimte een schuin dak heeft en ik max 135cm hoogte kwijt kon.
Een doorstroomverwarmer kan idd, maar dan moet ik eigenlijk naar een 11kW versie (van 30 naar 47 graden in de winter met toch wel 8l/minuut minimaal voor de zuinige regendouche).
En als ik dat doe moet ik a/ een 3f kabel naar zolder brengen EN zit ik vast aan mn 3x25A netaansluiting. Op termijn wil ik eigenlijk naar 1x10A garagebox aansluiting icm huisbatterij

Ik denk ca. 30m3 gas aan SWW kwijt te zijn, en dan nog 30-70m3 gas voor verwarming.

Ik heb nog geen WPboiler gezien onder de 135cm hoogte met een spiraal. Wel 80 / 100 liter exemplaren, maar dan zonder spiraal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:32:
@Baapje327
2 kleine boilers omdat de technische ruimte een schuin dak heeft en ik max 135cm hoogte kwijt kon.
Een doorstroomverwarmer kan idd, maar dan moet ik eigenlijk naar een 11kW versie (van 30 naar 47 graden in de winter met toch wel 8l/minuut minimaal voor de zuinige regendouche).
En als ik dat doe moet ik a/ een 3f kabel naar zolder brengen EN zit ik vast aan mn 3x25A netaansluiting. Op termijn wil ik eigenlijk naar 1x10A garagebox aansluiting icm huisbatterij

Ik denk ca. 30m3 gas aan SWW kwijt te zijn, en dan nog 30-70m3 gas voor verwarming.

Ik heb nog geen WPboiler gezien onder de 135cm hoogte met een spiraal. Wel 80 / 100 liter exemplaren, maar dan zonder spiraal
als ik t zo lees, dan zou een hewalux by far het gemakkelijkste zijn denk ik. (al heb ik daar geen ervaring mee) als ik er zo naar kijk, is het best interessant (ook qua subsidie) dus wss ook de goedkoopste oplossing.

sowieso heb ik nog wel wat twijfels waarom je nog niet van het gas af bent, met deze verbruikscijfers betaal je je echt scheel per m3 door het vastrecht....maar ok, het lijkt ook alsof je er over nagedacht hebt, dus ben wel benieuwd wanneer die stap komt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Baapje327 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

als ik t zo lees, dan zou een hewalux by far het gemakkelijkste zijn denk ik. (al heb ik daar geen ervaring mee) als ik er zo naar kijk, is het best interessant (ook qua subsidie) dus wss ook de goedkoopste oplossing.

sowieso heb ik nog wel wat twijfels waarom je nog niet van het gas af bent, met deze verbruikscijfers betaal je je echt scheel per m3 door het vastrecht....maar ok, het lijkt ook alsof je er over nagedacht hebt, dus ben wel benieuwd wanneer die stap komt. :)
Ik heb ook een Hewalex omdat ik ook al een zonneboiler had. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 in 2011-2013 leek de stap naar full electric te groot (door oude radiatoren), inmiddels hoop geleerd en nu voor het dilemma snel door of bestaande
Equipment eerst verslijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Ik heb een zonneboiler met km2 module. Als ik deze wil registreren online dan krijg ik de melding dat deze al is gekoppeld (aan de vorige bewoner). Kan ik die km2 gewoon resetten zonder dat er settings verloren gaan die belangrijk zijn voor de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@NEOeo Helpt dat dan? Mijn domotica is geregistreerd op hardware serienummer. Kun je resetten wat je wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:15:
@Baapje327 in 2011-2013 leek de stap naar full electric te groot (door oude radiatoren), inmiddels hoop geleerd en nu voor het dilemma snel door of bestaande
Equipment eerst verslijten
Verklaart een hoop idd.
Wanneer gebruik je die 70m2 dan nog? Dan kijkt me dusdanig weinig dat een straalkacheltje 't ook wel zou moeten redden 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 Als het vriest en ik heb het net een graadje laten wegzakken in huis en mn schoonvader komt op bezoek....

.... dan is er in 1 keer 10m3 gas nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzABNyCI6Gc-uL74XB5OZ780g3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67dqPBHqEo5yy6Jik5N19xKl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door BarryH op 09-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:01:
@Baapje327 Als het vriest en ik heb het net een graadje laten wegzakken in huis en mn schoonvader komt op bezoek....

.... dan is er in 1 keer 10m3 gas nodig:
[Afbeelding]
Wauw, straalkacheltje van 3 kw is dan ook wel een serieuze optie, of 2kw, dan kom je nog met de 10A aansluiting uit.
Waar verwarm je nu (hoofdzakelijk) mee dan?
Edit: o Ik zie een elga staan onder je posts. Straalkacheltje of (monoblock) airco is dan ook wel een optie overigens, daar al eens naar gekeken?

[ Voor 10% gewijzigd door Baapje327 op 09-10-2023 20:24 . Reden: Elga en monoblock airco ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 ja, maar ik wil het wel comfy hebben, dus straalkacheltje valt af. Net als verplicht de open haard aan.
en ook naar monoblocq aan het kijken en dat startte de zoektocht naar spiraalgroottes van boilers, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BarryH Er staat hier nog 'n 2kW elektrische kachel klaar in 'n kast, in de vorm van zo'n oliegevulde radiator. Dat werkt prima* en kostte weinig. Heeft gewoon het comfort van elke andere radiator. (Lees: de stilte.)

*Op het onprettige stroomverbruik na uiteraard; het blijft 'n ding voor incidenteel achter de hand hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:28:
@Baapje327 ja, maar ik wil het wel comfy hebben, dus straalkacheltje valt af. Net als verplicht de open haard aan.
en ook naar monoblocq aan het kijken en dat startte de zoektocht naar spiraalgroottes van boilers, etc.
Ja snap ik, maar ik twijfel of je dat zoekt eigenlijk. Je verbruikt die kuubs alleen nog als je extra power nodig hebt om incidenteel bij te blazen. Aangezien je radiatoren hebt, heb je daar dus een serieuze delta nodig en dat ga je nooit halen met een WP.
Een airco geeft direct aan de lucht af, en heb je dus snel warme lucht in je huis. Precies wat je wilt mi.

Een split airco is een optie, maar die moet je laten installeren (niet perse een issue overigens)

Maar ik bedoelde monoblock airco's, die zou je zelf kunnen installeren. Speelt wel in de kosten.

Zoiets bedoelde ik:
https://www.airsain.nl/mo...asplendid-unico-air-8-hp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
Baapje327 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Ja snap ik, maar ik twijfel of je dat zoekt eigenlijk. Je verbruikt die kuubs alleen nog als je extra power nodig hebt om incidenteel bij te blazen. Aangezien je radiatoren hebt, heb je daar dus een serieuze delta nodig en dat ga je nooit halen met een WP.
Een airco geeft direct aan de lucht af, en heb je dus snel warme lucht in je huis. Precies wat je wilt mi.

Een split airco is een optie, maar die moet je laten installeren (niet perse een issue overigens)

Maar ik bedoelde monoblock airco's, die zou je zelf kunnen installeren. Speelt wel in de kosten.

Zoiets bedoelde ik:
https://www.airsain.nl/mo...asplendid-unico-air-8-hp/
De split-AC's van LG bijvoorbeeld staat zeer duidelijk beschreven hoe je die zelf kan installeren mbt het koudemiddel gedeelte. Als je een beetje handig bent is dit ook prima zelf te doen, de units zijn voorgevuld, de leidingen kun je op maat kopen, de benodigde spullen voor vacumeren/afpersen huur je voor een paar tientjes. Totaal idioot de prijzen die STEK monteurs rekenen.
Je kan dan zelf 3 airco's kopen, slopen en nogsteeds kiet spelen..

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 Ik ga even de klimaatscenario's lezen, of ik denk op de langere termijn nog zonder airco te kunnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
sparkly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

De split-AC's van LG bijvoorbeeld staat zeer duidelijk beschreven hoe je die zelf kan installeren mbt het koudemiddel gedeelte. Als je een beetje handig bent is dit ook prima zelf te doen, de units zijn voorgevuld, de leidingen kun je op maat kopen, de benodigde spullen voor vacumeren/afpersen huur je voor een paar tientjes. Totaal idioot de prijzen die STEK monteurs rekenen.
Je kan dan zelf 3 airco's kopen, slopen en nogsteeds kiet spelen..
Hoewel dit erg offtopic is kan ik toch niet nalaten te reageren, het zelf aansluiten van aircoleidingen zonder stek certificaat is verboden in Nederland, zelfs als de units voorgevuld zijn, en kant en klaar in de bouwmarkt te koop zijn.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
LinuZZ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Hoewel dit erg offtopic is kan ik toch niet nalaten te reageren, het zelf aansluiten van aircoleidingen zonder stek certificaat is verboden in Nederland, zelfs als de units voorgevuld zijn, en kant en klaar in de bouwmarkt te koop zijn.
Inderdaad, offtopic, excuus. Klopt overigens als een bus, ik beweer ook niet dat het niet verboden is. Net als te hard rijden, zelf je ZB installeren en subsidie claimen, zelf je WP installeren en subsidie claimen. ;)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
sparkly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Inderdaad, offtopic, excuus. Klopt overigens als een bus, ik beweer ook niet dat het niet verboden is. Net als te hard rijden, zelf je ZB installeren en subsidie claimen, zelf je WP installeren en subsidie claimen. ;)
Ligt wel iets genuanceerder mi.
Wp /ZB installeren en subsidie claimen kan alleen met een inbedrijfstelling factuur van een kvk geregistreerd bedrijf in de juiste sector. Dat mag gewoon conform de subsidie regels.

Factuur vervalsen is natuurlijk fraude/valsheid in geschrifte.

Dat vergelijken met zelf stek monteren of te hard rijden vind ik iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Gwaihir schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:30:
@NEOeo Helpt dat dan? Mijn domotica is geregistreerd op hardware serienummer. Kun je resetten wat je wilt..
Ja je zou deze moeten kunnen resetten en dan reset ook het gekoppelde account, maar ik vraag me af of er dan niet te veel gereset wordt... Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik ben langzaam eens wat aan het rondkijken naar zonneboilers.

Ik heb op de voorkant van het huis zonnepanelen liggen, 13 stuks. Deze hebben nog een niet zo goede wp, dus deze gaan over een x tijd vervangen worden. Dat is een feit.

Waar ik nog over in dubio ben is het volgende;
1. Zouden de panelen vervangen moeten worden door pvt panelen? Zodat er ook nog iets gedaan kan worden met opwarmen van water?
2. Zouden het normale panelen moeten worden, maar dan bijvoorbeeld 12 of zelfs 11 of 10 + in plaats van die missende panelen dan heat pipes?
3. Is het vol leggen van het dak aan de bovenkant over de gehele breedte van het huis, afstand van bovenste paneel tot nok, met heatpipes een optie? Dan kunnen er wel 13 panelen weer.

Is er überhaupt een manier om heat pipes niet in een vierkant te leggen, maar juist op de manier zoals ik omschrijf? Of wordt daarmee het rendement ervan verzwakt?

Ik heb de eco-nok en de SolarRidge al gezien, ik heb ook al eens een berichtje gestuurd. Dan zou je dus letterlijk de "heatpipes" op de nok monteren. Lijkt me op zich een mooie oplossing, esthetisch ziet het er wat minder uit lijkt het.

Zijn er mensen hier die zich al eens verdiept hebben in deze specifieke case?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Tanuki
Wat wil je bereiken?

Pvt zou ik zelf niet doen. Vrij duur en ze doen weinig op het moment dat je 't nodig hebt mi.
Maar ligt beetje aan wat je wilt bereiken.
Enkel SWW maken of ook cv ondersteuning?
En hoeveel heatpipes zou je kunnen leggen ipv de bovenste rij panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Baapje327 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:00:
@Tanuki
Wat wil je bereiken?

Pvt zou ik zelf niet doen. Vrij duur en ze doen weinig op het moment dat je 't nodig hebt mi.
Maar ligt beetje aan wat je wilt bereiken.
Enkel SWW maken of ook cv ondersteuning?
En hoeveel heatpipes zou je kunnen leggen ipv de bovenste rij panelen?
Dat is het dus: ik zou heatpipes willen leggen *boven* de bovenste rij panelen. De afstand tussen nok en het bovenste paneel is een tiental aantal centimeters, maar gegeven dat je dan 5,8 meter breedte hebt, kun je waarschijnlijk 2 normale grootte (die vierkante setups) heatpipes kwijt. Of het ook kan is een tweede uiteraard?

Als ik de bovenste 5 panelen weg zou halen en daar 5 zonneboilers neer zou leggen, dat zou een beetje overkill zijn.

Ik zou het voor beide in willen zetten: de 2 boiler vaten opwarmen zodat de warmtepomp minder hoeft te doen. Beide apparaten zijn er overigens nog niet: er hangt nu nog gewoon een cv ketel. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Tanuki schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:44:
[...]

Dat is het dus: ik zou heatpipes willen leggen *boven* de bovenste rij panelen. De afstand tussen nok en het bovenste paneel is een tiental aantal centimeters, maar gegeven dat je dan 5,8 meter breedte hebt, kun je waarschijnlijk 2 normale grootte (die vierkante setups) heatpipes kwijt. Of het ook kan is een tweede uiteraard?

Als ik de bovenste 5 panelen weg zou halen en daar 5 zonneboilers neer zou leggen, dat zou een beetje overkill zijn.

Ik zou het voor beide in willen zetten: de 2 boiler vaten opwarmen zodat de warmtepomp minder hoeft te doen. Beide apparaten zijn er overigens nog niet: er hangt nu nog gewoon een cv ketel. :)
Goed kijken naar je warmte verbruik in combinatie met je afgifte systeem. Sww of radiatoren of vloerverwarming vragen allemaal iets anders in temperatuur. Als je weet wat je verbruik is voor verwarming dan kun je systeem designen op grootte voor het voor en najaar. Ook nadenken of je je warmte in de zomer kwijt kan mocht dat het geval zijn dan kun je daar ook nog rekening mee houden. Een schets maken van je geheel en dat laten beoordelen is dan de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Tanuki schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:44:
[...]

Maak je berekening goed vooraf. Waarschijnlijk levert PV meer op dan een Zonneboiler.
Zonneboiler met ondersteuning voor CV is al snel een vrij complexe installatie die weinig extra oplevert.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:11:
[...]

Maak je berekening goed vooraf. Waarschijnlijk levert PV meer op dan een Zonneboiler.
Zonneboiler met ondersteuning voor CV is al snel een vrij complexe installatie die weinig extra oplevert.
Wat praat jij toch onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:11:
[...]

Die warmtepomp gaat er hoe dan ook komen. Dus dat is niet de discussie.

Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming, geen radiatoren meer. Daar wil ik niet meer aan. Ik geloof meer in die grote massa die steeds opwarmt en zijn warmte vasthoudt.

Daardoor zou warmtepomp + verwarming efficient moeten kunnen zijn. Maar om het nog efficienter te maken zou een zonneboiler een mooie toevoeging zijn in het complexe systeem (complexiteit maakt me niet zoveel uit). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Bij de boilerkeuze is het wel handig om een spiraal voor een WP voor te bestemmen. Deze heeft een flink oppervlak nodig om met lage deltaT warmte over te dragen. Is overigens voor heatpipes in de winter ook heel nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Onderbouw….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tanuki schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:22:
[...]

Die warmtepomp gaat er hoe dan ook komen. Dus dat is niet de discussie.

Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming, geen radiatoren meer. Daar wil ik niet meer aan. Ik geloof meer in die grote massa die steeds opwarmt en zijn warmte vasthoudt.

Daardoor zou warmtepomp + verwarming efficient moeten kunnen zijn. Maar om het nog efficienter te maken zou een zonneboiler een mooie toevoeging zijn in het complexe systeem (complexiteit maakt me niet zoveel uit). :)
Warmtepomp en vloerverwarming is idd perfect.

Maar dat in combinatie met PV gaat je in het tussenseizoen waarschijnlijk meer opleveren, gewoon omdat zonneboilerinstallatie behoorlijk duur zijn, en PV nu echt goedkoop wordt.
En daar kan je later (als de prijzen goed zakken) nog een batterij aan hangen.

Groot nadeel van een grote zonneboiler installatie in de zomer is dat je met een pak energie geen weg op kan (tenzij je een zwembad hebt). Met PV krijg je daar geld voor, of je gebruikt het om een electrische auto of huisbatterij op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Het blijft negatief over zonneboilers. Mensen komen hier om te bekijken of het iets kan zijn. Steeds vertellen dat het niks is helpt niemand. Ik blijf het zeggen voor iedere situatie is een oplossing. In dit forum praten we over zonneboilers. Als jij graag pv wilt promoten doe dat dan op dat betreffende forum. En voeg hier niet de negativiteit aan toe dat het allemaal niks is. Dat is namelijk niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:47:
Mensen komen hier om te bekijken of het iets kan zijn.
En dat vereist toch de plussen en de minnen? Ik vond het redelijk netjes neergezet..

De complexiteit van de installatie werkt m.i. echt wel tegen de zonneboiler. In warmte kan het gemakkelijk extra opleveren, maar of dat financieel veel extra oplevert is toch echt maar de vraag. (Dat had @Tommie12 wellicht explicieter op kunnen schrijven, maar je leest z'n posts vaak genoeg om te snappen dat hij daar op doelt, toch?)

Het is inmiddels mijn beeld dat een beetje CV ondersteuning grote onzin is. Je doet of geen zonneboiler, of eentje voor SWW, of eentje die ook serieus CV ondersteuning biedt. E.e.a. aanpassen voor een beetje is wel de lasten maar niet de lusten.

@Tanuki Je verwart me met hoe je over heatpipes praat. Na een paar keer lezen, constateer ik dat je vermoedelijk vacuümbuizen bedoelt. Een heatpipe is een binnenwerk voor zo'n vacuümbuis dat voor z'n werkingsprincipe afhankelijk is van het schuin overeind staan. Die kun je dus niet horizontaal leggen.

Verder: hoeveel ruimte heb je nu eigenlijk? Met een tien centimeter brede strook kan niemand wat. Mag ook helemaal niet, want panelen mogen niet vrijelijk tot de nok liggen. (Regels gebaseerd op wind vangen en looks voor je buren.) Zo'n ding op de nok - wat je voor zover ik weet (nog?) niet kunt kopen - zal dus altijd vergunningplichtig zijn.

En, wat voor huis heb je, qua warmtebehoefte / isolatie? We zien dat CV-ondersteuning vooral veel doet in het tussenseizoen (een beetje in de herfst en flink eind winter/vroege lente). Maar een nieuwbouwwoning van bescheiden formaat heeft dan vandaag de dag nauwelijks nog warmtevraag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:47:
[...]

Het blijft negatief over zonneboilers. Mensen komen hier om te bekijken of het iets kan zijn. Steeds vertellen dat het niks is helpt niemand. Ik blijf het zeggen voor iedere situatie is een oplossing. In dit forum praten we over zonneboilers. Als jij graag pv wilt promoten doe dat dan op dat betreffende forum. En voeg hier niet de negativiteit aan toe dat het allemaal niks is. Dat is namelijk niet zo.
Ik zeg dat je het eens goed moet uitrekenen.
Of een zonneboiler zin heeft tov PV is naast een milieuzaak ook een economische zaak.
Als je Zonneboiler bijna niks kost omdat je zelf plaatst (en eventueel onderdelen tweedehands koopt), of verschillende premies kan combineren, dan kan het zinvol zijn.
Maar recent zijn de prijzen van PV sterk gedaald, en met overtollige stroom kan je meer doen dan met overtollige warmte in de zomer.

En je moet ook toegeven dat ‘bijverwarming’ in het tussenseizoen erg beperkt is, net zoals Pv opbrengsten nu heel beperkt zijn.

Maar als dit enkel een ‘hoera’ topic moet worden…. Laat maar weten, dan zal ik me onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:02
Ik zou bijna zeggen “helaas”, maar ik ben het 100% met @Tommie12 eens. En dat zeg ik dan als ervaringsdeskundige die al sinds 2008 144 heatpipes heeft.
Toendertijd was pv niet te betalen.
Voordelen: hoog thermisch rendement van iets van 70%.
Helaas blijft daar weinig van over.
- het overschot van de zomer kan je niet salderen, dus 2/3 gaat verloren
- je moet iets van een buffer voor 3 dagen hebben om bewolkte dagen op te vangen, je verliest echter 10 tot 20% per dag (bij standaard isolatie, je kan wel na isoleren)
- erg complex en lastig aanleggen. Buizen die je moet buigen en heet worden is lastiger dan kabels. Overdruk beveiliging, en mega failsafe pomp om overkoken te voorkomen.
- swinters moet je bijstoken of uitzetten.

Ik zou het niet opnieuw doen. Liever meer pv leggen en warmtepomp boiler of elektrische boiler of doorstromer.

En toch…
Aangezien ik de heatpipes, alle leidingen, pomp, expansievat en regeling al heb…
Heb ik vorige maand de boiler vervangen door een boiler met electrisch element zodat de zonneboiler de hele winter actief kan blijven met elke 3 dagen een electrische boost tot 60 graden.
Yep… volgend weekend na-isoleren met rockwool. Dat had ik al ingecalculeerd. Nu verliest hij 4kWh per dag.

NB. Daarmee hoef ik swinters de cv niet meer te gebruiken. Dat scheelt 120 dagen 3 starts per dag. De cv is ook uit 2008 en zal bij gebruik binnen 2 jaar overlijden. Met de aanschaf van deze boiler met electrische extra verwarming stopt de cv met verslijten en blijft nog jarenlang een gratis reserve.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 05-11-2023 21:14 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
dag allen

enige tijd terug een bericht gestuurd over onze zb , wp en buffervat. hebben overigens ook weinig 7 stuks zonnepanelen.

het geheel is alles behalve efficent, maar dat komt vooral door de slechte instaleren

wat ik intterresant vindt is de discussie wat nu het beste is en het meest effectief.
zelf ben ik nogsteeds een groot fan van de heatpipes.

salderen gaat er zometeen af dus het voordeel van overschot is er niet meer.
ja panalen worden steeds beter en goedkoper.

maar wanneer heb je de meeste stroom nodig. als het winter is en juist dan leveren de panalen niet veel op.
een zb daarintegen bij een beetje redelijke zonnige dag wordt het water best aardig warm.

ons vat slecht geisoleerd ben niet zo vd cijfers maar ik zie en voel dat hij afkoelt. te snel.

mijn conclusie is voor de vraag wat is het beste :
heb voldoende panelen voor de zomer met wat overschot zodat ook in het voor en najaar je een eind komt. nu kun je nog profiteren van lagere kosten en met wat mazzel van een paar jaar salderen.
doe je dat slim dan kun je ze er nog een eind uitkrijgen ook.

en zb en buffervat maakt dat als je wil douchen (afhankelijk hoeveel) je als je nog geen wp hebt je tot zeg 75% vh jaar geen of bijna geen gas verbruikt daarvoor dat was bij ons zo. wij zaten hoger.
met wp kun je voor het douchen iig zonder gas te gebruiken. doe je dit puur op een wp dan kost je dat best wat meer zonnepelen en is mi de heatpipes efficenter.
waarom electra gebruiken om water warm te maken als het water zelf wat kan worden (geld dus in veel mindere mate in de winter)

en om helemaal eerlijk te zijn ja waarom niet een wp en een windtribune of water water wp
maar ja daar hangen prjiskaartjes aan. maar kwa sizoenen wel veel efficenter.

hoop dat mijn bijdrage mensen helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Harro006 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:21:

Tuurlijk, je hebt het ook goed leesbaar gemaakt en met behoorlijk wat feiten en data ondersteund. :+

Heel eerlijk... ik snap er niks van.
In elk geval, als de opbrengst van PV in de winter laag is, verwacht dan niet dat het veel beter zal zijn voor een ZB.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 06-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Harro006 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:21:
dag allen

enige tijd terug een bericht gestuurd over onze zb , wp en buffervat. hebben overigens ook weinig 7 stuks zonnepanelen.

het geheel is alles behalve efficent, maar dat komt vooral door de slechte instaleren

wat ik intterresant vindt is de discussie wat nu het beste is en het meest effectief.
zelf ben ik nogsteeds een groot fan van de heatpipes.

salderen gaat er zometeen af dus het voordeel van overschot is er niet meer.
ja panalen worden steeds beter en goedkoper.

maar wanneer heb je de meeste stroom nodig. als het winter is en juist dan leveren de panalen niet veel op.
een zb daarintegen bij een beetje redelijke zonnige dag wordt het water best aardig warm.

ons vat slecht geisoleerd ben niet zo vd cijfers maar ik zie en voel dat hij afkoelt. te snel.

mijn conclusie is voor de vraag wat is het beste :
heb voldoende panelen voor de zomer met wat overschot zodat ook in het voor en najaar je een eind komt. nu kun je nog profiteren van lagere kosten en met wat mazzel van een paar jaar salderen.
doe je dat slim dan kun je ze er nog een eind uitkrijgen ook.

en zb en buffervat maakt dat als je wil douchen (afhankelijk hoeveel) je als je nog geen wp hebt je tot zeg 75% vh jaar geen of bijna geen gas verbruikt daarvoor dat was bij ons zo. wij zaten hoger.
met wp kun je voor het douchen iig zonder gas te gebruiken. doe je dit puur op een wp dan kost je dat best wat meer zonnepelen en is mi de heatpipes efficenter.
waarom electra gebruiken om water warm te maken als het water zelf wat kan worden (geld dus in veel mindere mate in de winter)

en om helemaal eerlijk te zijn ja waarom niet een wp en een windtribune of water water wp
maar ja daar hangen prjiskaartjes aan. maar kwa sizoenen wel veel efficenter.

Het argument dat de "heatpipes het in de winter ook doen" is maar matig waar.
De PV panelen doen het in. de winter ook.
heatpipes geven 70% direct rendement en PV 20%, maar een warmtepomp met een cop van 3 maakt dat "effectief" 3x20 = 60%. Dan wordt het dus lood om oud ijzer.

Het maakt dus wel een groot verschil "of je al hebt liggen", danwel "van scratch wil beginnen"

Zoals gezegd: ik vervang mijn vat voor een vat met elektrische heater waarmee ik de zonnepanelen-boiler de hele winter kan gebruiken en derhalve geen slijtage meer aan de cv ketel heb zodat ik een dure cv-ketel vervanging uitspaar (en en-passant gas-vrij wordt)

Maar als je van scratch begint: een heatpipe systeem is behoorlijk complex en foutgevoelig.
Voor een nieuwe installatie is het stomweg eenvoudiger de boel vol te leggen met PV en een warmtepomp met boiler te nemen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
[/quote]In elk geval, als de opbrengst van PV in de winter laag is, verwacht dan niet dat het veel beter zal zijn voor een
[quote]

zeker wel de temeratuur vh water met ons buffervat dmv de heatpipes gaat noemswaardig omhoog terwijl de opbrengst vd pv panelen laag blijft in de winter op een zonnige dag. dus ook bij 0 graden. buiten.

ik ben niet vd data dwz ik kan ze niet aflezen. met hoeveel kws ets ik zie heel simpel de graden vh vat op 3 plekken en via de sensor op de heatpipes.

verder weet ik op welke temperatuur ik de wp zet. dat doe ik nog hantmatig.

geld terug krijgen bij een energy contract van 45 terug geschroeft naar 30 pm zijn dat wel weer wat getallen.
en ik zei ook al het werkt alles behalve goed door slechte instalatie hoop dat ik daar nog verandering ik kan komen.

mijn punt is meer pv panelen prima maar leg er niet een overschot neer een zb icm een warmtepomp ondersteunt elkaar heel goed. en kun je zeker geld mee bespraren.
maar iedere situatie is weer anders daarom is goed advies ook zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
en at stephan

ja mee eens is idd eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Laatst online: 15:22
Stefannn schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:24:
[...]

Maar als je van scratch begint: een heatpipe systeem is behoorlijk complex en foutgevoelig.
Voor een nieuwe installatie is het stomweg eenvoudiger de boel vol te leggen met PV en een warmtepomp met boiler te nemen.
We gaan vanaf scratch beginnen. Dat wil zeggen dat de warmtepomp lang geleden besteld. In eerste instantie met uitbreiding van PV. We hebben ook 6 PV extra laten laten leggen, maar ook 4 plaatcollectoren (ZB).
Deze maand wordt, als het goed is, alles aangesloten.

Ik ben nog steeds niet overtuigd wat de beste combinatie zou zijn. CV ketel is dermate oud dat die aan vervanging toe is (maar doet het nu nog). In eerste instantie wilden wij een hybride warmtepomp, maar zijn toch over gegaan naar volledig elektrisch.

'Spannend' is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:24:
[...]

Het argument dat de "heatpipes het in de winter ook doen" is maar matig waar.
De PV panelen doen het in. de winter ook.
heatpipes geven 70% direct rendement en PV 20%, maar een warmtepomp met een cop van 3 maakt dat "effectief" 3x20 = 60%. Dan wordt het dus lood om oud ijzer.

Het maakt dus wel een groot verschil "of je al hebt liggen", danwel "van scratch wil beginnen"

Zoals gezegd: ik vervang mijn vat voor een vat met elektrische heater waarmee ik de zonnepanelen-boiler de hele winter kan gebruiken en derhalve geen slijtage meer aan de cv ketel heb zodat ik een dure cv-ketel vervanging uitspaar (en en-passant gas-vrij wordt)

Een heater rechtstreeks is 1 op 1 of bedoel je via een wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Bartolomus schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:37:
[...]

Een heater rechtstreeks is 1 op 1 of bedoel je via een wp?
Voor mijn. situatie was een "weerstand heat element" ongeveer de enige praktische oplossing.
Warmtepomp staat in de kelder, boiler staat op zolder.

Die trekt de temperatuur 1x per 3 dagen naar 60 graden.
Er gaat nog 80mm rockwool om de boiler, momenteel verlies hij echt te veel.
Daarmee hoop ik het verlies te beperken tot maximaal 1kWh per dag.

En voor @Harro006 (je hebt geen energie meter maar wel temperatuurmeters dus dan kan je het uitrekenen): soortelijke warmte water is 4186 J/kg K dat betekent 4186 Ws/kg K = 1.16Wh/kg K.
Bij een boiler van 150l is dat 150 x 1.16 = 0.174kWh per graad. dus 1kWh verlies = 1/0.174 = 5.7graden afkoeling per dag.

Douchen kost ongeveer 12kW. we douchen samen ongeveer 6 minuten per dag dus dat is dan 12 x 6/60 = 1.2kWh. Gebruik en verlies zijn dan ongeveer gelijk.

Met zonnige herfst/winterdagen leveren die heatpipes die 2kWh wel dus hoef ik niet bij te stoken.
Met bewolkte dagen niet, dan kost me dat 2kWh per bewolkte dag. Over een winter van 3 maanden dus 120dagen zal dat als de helft van de dagen zonnig is dus 120kWh aan elektrisch heten kosten.

Afgelopen winter alles gemonitored, daarop baseer ik deze verwachting. Komende winter gaan we het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Ik heb een plat dak met een Zonneboiler uit 2005, dus bijna 20 jaar oud.

Nu wil ik zonnepanelen gaan leggen en ik zie om mij heen dat de buren de zonneboiler compleet verwijderen en vol leggen met zonnepanelen (11-12 stuks ongeveer dan is het dak vol).

Is het niet zonde om hem weg te doen? Als ik hem verplaats dan kan ik ongeveer 2 zonnepanelen minder leggen maar heb ik wel meer warm water. Maarja, de collector zal ook wat schaduw gaan geven op de panelen. Hij staat nu zon beetje in het midden van het dak. Verplaatsen kost ook geld, en zonnepanelen terwijl de ZB in het midden staat lijkt me niet handig ivm schaduw?

2 zonnepanelen x 400kw/jaar is 800kw per jaar
800kw * €0,30 per kwh = €120/jaar
Besparing zonneboiler, ook ongeveer 120 euro voor 2 personen gok ik?

Betaal €0,29-€0,34 per kwh en €1,12m3 gas voor de komende 3 jaar

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:44:
En je moet ook toegeven dat ‘bijverwarming’ in het tussenseizoen erg beperkt is, net zoals Pv opbrengsten nu heel beperkt zijn.
Nou ja, het levert op zich best warmte op, d.w.z. een stuk meer energie dan een even groot PV paneel, maar:
  • Je huis moet 't dan wel nodig hebben in dat tussenseizoen, zoals ik al zei.
  • Je hebt toch perioden met praktisch geen zon, zoals de laatste week of twee, en de winter, dus je hebt toch ook een andere verwarming nodig.
  • Is die andere verwarming een (L/W*) WP, dan maakt die met die mindere energie van dat PV paneel wel weer evenveel warmte in huis als de ZB kon leveren.
*Bij W/W kunnen we het nog over regenereren van de bron hebben.

Kortom, zowel door steeds betere isolatie + doordachte zonligging, als door de opkomst van de L/W WP, wordt de niche voor de zonneboiler steeds kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ik heb t al eens eerder gepost, een ZB is mooi, maar in een normale/doorsnee situatie (rijtjeshuis, normaal gezin etc). weegt het niet op tegen PV+WP.
zeker niet als je de WP al hebt (of toch al gaat kopen ivm gasloos).

het is vrij simpel, dat beetje douche water verwarmen kost gewoon niet genoeg om er veel mee te besparen.
een WPB of WP met los vat kan dat net zo makkelijk voor een paar KWH.
ZB is een stuk complexer dan PV en je hebt in zo een normale situatie niks aan de mega warmte in de zomer.

ECHTER: kan een ZB zeer interessant zijn in situaties die niet normaal/doorsnee is, zoals:
1. genoeg ruimte om meer collectoren te leggen dan alleen voor SWW, dan kun je best veel verwarmen op de collectoren (bij lage temp verwarming).
2. je een zwembad/hottub/jacuzzi oid hebt om t warmteoveschot in te dumpen.
3. je geen herrie wilt van een wp in de zomer, als je in de tuin ligt
4. je een bron hebt die je kan verwarmen/regenereren

ik deel deze mening van Gwaihir heel erg:
Gwaihir schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:14:
Kortom, zowel door steeds betere isolatie + doordachte zonligging, als door de opkomst van de L/W WP, wordt de niche voor de zonneboiler steeds kleiner.
hopelijk wordt er een goed werkende oplossing bedacht voor brongeneratie met collectoren, dan zou echt helpen om het seizoensopslag probleem te tackelen. dat zou collectoren direct weer op de kaart zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
michaeltb schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:59:
Ik heb een plat dak met een Zonneboiler uit 2005, dus bijna 20 jaar oud.

Nu wil ik zonnepanelen gaan leggen en ik zie om mij heen dat de buren de zonneboiler compleet verwijderen en vol leggen met zonnepanelen (11-12 stuks ongeveer dan is het dak vol).

Is het niet zonde om hem weg te doen? Als ik hem verplaats dan kan ik ongeveer 2 zonnepanelen minder leggen maar heb ik wel meer warm water. Maarja, de collector zal ook wat schaduw gaan geven op de panelen. Hij staat nu zon beetje in het midden van het dak. Verplaatsen kost ook geld, en zonnepanelen terwijl de ZB in het midden staat lijkt me niet handig ivm schaduw?

2 zonnepanelen x 400kw/jaar is 800kw per jaar
800kw * €0,30 per kwh = €120/jaar
Besparing zonneboiler, ook ongeveer 120 euro voor 2 personen gok ik?

Betaal €0,29-€0,34 per kwh en €1,12m3 gas voor de komende 3 jaar

Wat zouden jullie doen in dit geval?
hoe verwarm je je huis?
ik ken verder je situatie niet, maar een 20 jaar oude zonneboiler, levert denk ik een stuk minder dan 2 PV panelen van 450WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Baapje327 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:26:
[...]

hoe verwarm je je huis?
ik ken verder je situatie niet, maar een 20 jaar oude zonneboiler, levert denk ik een stuk minder dan 2 PV panelen van 450WP.
Met cv ketel op gas. Geen warmtepomp. Zonneboiler werd puur voor warm water gebruikt (douche)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:23:
ik heb t al eens eerder gepost, een ZB is mooi, maar in een normale/doorsnee situatie (rijtjeshuis, normaal gezin etc). weegt het niet op tegen PV+WP.
zeker niet als je de WP al hebt (of toch al gaat kopen ivm gasloos).

het is vrij simpel, dat beetje douche water verwarmen kost gewoon niet genoeg om er veel mee te besparen.
een WPB of WP met los vat kan dat net zo makkelijk voor een paar KWH.
ZB is een stuk complexer dan PV en je hebt in zo een normale situatie niks aan de mega warmte in de zomer.

[...]

hopelijk wordt er een goed werkende oplossing bedacht voor brongeneratie met collectoren, dan zou echt helpen om het seizoensopslag probleem te tackelen. dat zou collectoren direct weer op de kaart zetten.
Inderdaad met bovenstaande ook volledig eens. Daarom is het zo belangrijk om iedere situatie goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:41
Koop je een zonneboiler set waar veel subsidie op zit, en ben je zelf handig (en weet je hoe je de subsidie alsnog voor elkaar krijgt) kost een zonneboiler bijna niks...hoe kan een warmtepomp icm Zonnepanelen (wat ongetwijfeld goedkoop stoken is) dan nog goedkoper zijn?

De set die ik heb gekocht een aantal jaar geleden leverde na teruggave van de subsidie letterlijk geld op (meer subsidie dan daadwerkelijke kosten).

(Ik heb ze alle 2, dus zowel de zonneboiler als de warmtepomp voor de winter)

[ Voor 4% gewijzigd door Tim123 op 07-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Tim123 Maar als je beperkt m2 dak hebt.. En ik hoop dat je wel een zb boiler hebt genomen met een flinke spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
En voor @Harro006 (je hebt geen energie meter maar wel temperatuurmeters dus dan kan je het uitrekenen): soortelijke warmte water is 4186 J/kg K dat betekent 4186 Ws/kg K = 1.16Wh/kg K.
Bij een boiler van 150l is dat 150 x 1.16 = 0.174kWh per graad. dus 1kWh verlies = 1/0.174 = 5.7graden afkoeling per dag.
mm dat is wel interresant bedankt.. welke temperatuur neem je dan de middelste ?
ik heb het niet bijgehouden wel gemonitoord en zie dat het vat dagelijks afkoelt.

in mijn geval zou dat dan 600x1.16 = 0.696 kwh per graad dan zou 1kwvh verlies 1/0.696 1,4 graad afkoeling zijn per dag

dus als ik een verschil opmerk van bijv 7 graden verlies ik 5kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harro006
Tim123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:23:
Koop je een zonneboiler set waar veel subsidie op zit, en ben je zelf handig (en weet je hoe je de subsidie alsnog voor elkaar krijgt) kost een zonneboiler bijna niks...hoe kan een warmtepomp icm Zonnepanelen (wat ongetwijfeld goedkoop stoken is) dan nog goedkoper zijn?

De set die ik heb gekocht een aantal jaar geleden leverde na teruggave van de subsidie letterlijk geld op (meer subsidie dan daadwerkelijke kosten).

(Ik heb ze alle 2, dus zowel de zonneboiler als de warmtepomp voor de winter)
ja mee eens. nu had ik instalateurs die het niet goed konden en toen het werkte heb ik subsidie aangevraagd en gelukkig gekregen. spul werk maar niet netjes. lees erg veel frustratie over gehad

die subsiedie aanvragen stelt eigenlijk niet veel voor als jouw producten in de lijst van subsiedie staat en je kunt al een foto sturen dat het werkt en een factuur dat de spullen nieuw zijn ben je al een heel eind.

toen ik het invulde kon ik geloof ik niet eens appart instalatiekosten invullen.

en deze zelfde beredenatie gaat natuurlijk ook op voor zonnepanelen lijkt mij.

wat het meest efficent is is denk ik een combinatie
had ik een losstaand huis dan had ik er en das heel wat anders had ik er een pelletkachel aan gekoppelt of een propaan ketel. maar die zijn niet zo in de mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-09 22:35
Dag allen,

Ik heb een topic geopend over iets wat op een zonneboiler lijkt. Het betreft het gebruik maken van zonnepanelen en een zogenaamde power diverter. Die dirigeert de stroom die terug geleverd zou worden aan het net 1 op 1 naar een buffervat. Ik heb wat zitten rekenen voor een woning met lage energievraag. Voor wie zin heeft om mee te denken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2216418

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Harro006 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:46:
[...]

[...]

mm dat is wel interresant bedankt.. welke temperatuur neem je dan de middelste ?
ik heb het niet bijgehouden wel gemonitoord en zie dat het vat dagelijks afkoelt.

in mijn geval zou dat dan 600x1.16 = 0.696 kwh per graad dan zou 1kwvh verlies 1/0.696 1,4 graad afkoeling zijn per dag

dus als ik een verschil opmerk van bijv 7 graden verlies ik 5kwh
Dat klopt!
Die 5kWh vind ik ook niet raar voor een vat zonder na-isolatie.
Dat was ook een beetje de strekking van mijn eerste post: “zonder na-isolatie verlies je behoorlijk veel”.
Ik ga komend weekend mijn vat met 80mm rockwool na isoleren.

Kortom: “na isoleren kan voor jou ook een zeer interessante optie zijn!”
- aan warm water gebruikt je misschien maar 1 of 2kWh per dag
- je bent nu veel meer kwijt aan verlies.

Welke sensor?
Dat is een beetje “gokken”. Het gaat er om dat je het gemiddelde van het vat hebt maar de verdeling is “gelaagd”. Onderin zit het koude water en bovenin het warme water. Dat mixt dan vervolgens wel want het water aan de wand koelt af en zakt naar benden waardoor het water in het midden omhoog gaat.
Ik heb persoonlijk mijn verlies berekend door het vat middels de electrische heater naar 60 graden te brengen. Toen 12 uur wachten zonder iets te gebruiken. En toen weer naar 60 graden gebracht. Met de tijd die de heart daarvoor nodig had kan je de energie uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
Stefannn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:24:
[...]

Dat klopt!
Die 5kWh vind ik ook niet raar voor een vat zonder na-isolatie.
Dat was ook een beetje de strekking van mijn eerste post: “zonder na-isolatie verlies je behoorlijk veel”.
Ik ga komend weekend mijn vat met 80mm rockwool na isoleren.

Kortom: “na isoleren kan voor jou ook een zeer interessante optie zijn!”
- aan warm water gebruikt je misschien maar 1 of 2kWh per dag
- je bent nu veel meer kwijt aan verlies.

Welke sensor?
Dat is een beetje “gokken”. Het gaat er om dat je het gemiddelde van het vat hebt maar de verdeling is “gelaagd”. Onderin zit het koude water en bovenin het warme water. Dat mixt dan vervolgens wel want het water aan de wand koelt af en zakt naar benden waardoor het water in het midden omhoog gaat.
Ik heb persoonlijk mijn verlies berekend door het vat middels de electrische heater naar 60 graden te brengen. Toen 12 uur wachten zonder iets te gebruiken. En toen weer naar 60 graden gebracht. Met de tijd die de heart daarvoor nodig had kan je de energie uitrekenen.
al juist top dank je !! die 7 graden is niet heel vast hoor en licht heel erg aan hoehoog het vat staat hoe koud het buiten is en hoe hoog de wp staat. maar 7 graden kan het vat idd best afkoelen. zonder gebruik.
momenteel denk zelfs dat hij wel 7 graden in een nacht afkoelt.

Het na isloleren moet en wil ik zeker gaan doen. of laten doen. maar eerst moet het goed en efficent werken.

overigens raad ik iedereen met heatpipes reflectoren erachter aan , meer subsidie en meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Harro006 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:28:
[...]

.

overigens raad ik iedereen met heatpipes reflectoren erachter aan , meer subsidie en meer opbrengst.
Met als nadeel gevoeliger voor wind en minder opbrengst na oxidatie / verkleuring van de refectoren

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:41
BarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:31:
@Tim123 Maar als je beperkt m2 dak hebt.. En ik hoop dat je wel een zb boiler hebt genomen met een flinke spiraal
Dat klopt, maar zonnepanelen icm een warmtepomp zijn ook niet gratis, maar op het lange termijn wellicht voordeliger.
Ik heb een zonneboiler met een dubbele spiraal erin, dus kan hem ook nog gebruiken voor cv ondersteuning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Tim123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
[...]

Dat klopt, maar zonnepanelen icm een warmtepomp zijn ook niet gratis, maar op het lange termijn wellicht voordeliger.
Ik heb een zonneboiler met een dubbele spiraal erin, dus kan hem ook nog gebruiken voor cv ondersteuning...
En hoe gaat dat in de praktijk? Ervaar je daar veel voordelen van? Zijn er genoeg momenten dat die zonneboiler zich duidelijk bewijst, waardoor je vindt dat die investering waardevol was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Tim123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
[...]

tja, ligt er beetje aan hoe je rekent. als je sowieso al van t gas af wilt/bent, dus er komt/staat een wp, dan is de meerprijs van een wp natuurlijk 0. als je niks hebt, moet je sowieso nog iets hebben naar collectoren in de donkere dagen. je redt het niet met alleen de zon.
en voor pv geldt beetje hetzelfde, of je nu 18 of 20 panelen legt, daar zit de meerprijs niet in.
die 2 panelen zijn echt factoren goedkoper dan alles wat een collector installatie kost om aan te leggen.

sowieso de strekking die @Gwaihir paar dagen terug zei, go big or don't.
en dan moet je dus iets kunnen met de excess warmte in de zomer....

moet wel toegeven overigens dat het de slechtste weken zijn om over collectoren te hebben, want het is zo grijs dat pv en collectoren ronduit tegenvallen. t voorjaar is beter (ook alweer bijna de kortste dag natuurlijk)
afgelopen januari de eerste douche op de zon gehad, mooi zonnig dagje. en dat is toch wel echt heerlijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Hendrik85 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Voor wie geïnteresseerd is, dit was echt té makkelijk.
Nu nog bedenken wat ik er eigenlijk mee kan nu die data in HA staat 8)7
hi

ik ben er inmiddels ook mee bezig, maar als ik de integratie probeer te installeren, dan wordt ik verwezen naar de documentatie die zegt dat ik de integratie moet activeren in config.yaml.

uit de manual config zag ik onderstaande, maar dat lijkt niet te werken (config files herladen in HA).
PS: eerste keer dat ik via config.yaml iets moet doen.
ik zie wel de mappen al staan in de mappenstructuur zoals dat hoort onder manual install kopje in de documentatie.
maar wat moet ik daar toevoegen om de integratie te activeren?
kun je mij in de goede richting wijzen? thankss!

toegevoegd aan config.yaml:
"
sensor:
host: 192.168.x.x
username: username
password: XXXX
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:47:
[...]

hi

ik ben er inmiddels ook mee bezig, maar als ik de integratie probeer te installeren, dan wordt ik verwezen naar de documentatie die zegt dat ik de integratie moet activeren in config.yaml.

uit de manual config zag ik onderstaande, maar dat lijkt niet te werken (config files herladen in HA).
PS: eerste keer dat ik via config.yaml iets moet doen.
ik zie wel de mappen al staan in de mappenstructuur zoals dat hoort onder manual install kopje in de documentatie.
maar wat moet ik daar toevoegen om de integratie te activeren?
kun je mij in de goede richting wijzen? thankss!

toegevoegd aan config.yaml:
"
sensor:
host: 192.168.x.x
username: username
password: XXXX
"
Ben ik ook nog benieuwd naar heb het nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Hebben jullie hacs wel geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Ja, ik heb heishamon voor de pana nu ook werkend. (via hacs ook)
Ik kan via hacs niet installeren, wordt verwezen naar de documentatie. (zonder hacs kun je hem helemaal niet vinden overigens)
Documentatie zegt, activeer via config.yaml.
Wat daar dan in moet is mij onduidelijk. (ik vond stukje code wat ik postte logisch, maar dat doet niks) ik zie nog geen integratie staan namelijk.

Wat heb jij in je config file staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik heb het wat anders staan dan de meeste denk ik, omdat ik mijn configuratie van mijn sensors in een apart bestand heb gezet.
configuration.yaml
...
sensor: !include sensors.yaml
...

en in sensors.yaml
    host: 192.168.177.xx
    username: admin
    password: hierstaatmijnultrageheimewachtwoord
    scan_interval: 90

Het wachtwoord is hetzelfde als het wachtwoord waar ik mee inlog op de web interface.
Ik heb deze configuratie (voor de KM2) op basis van wat hier op github staat.

Als het goed is zou je in plaats van wat ik heb ook in de configuration.yaml het volgende kunnen hebben:
sensor:
    host: 192.168.177.xx
    username: admin
    password: hierstaatmijnultrageheimewachtwoord
    scan_interval: 90

Je mag afaik niet meerdere keren met "sensor:" beginnen, dus als je al een sensor hebt moet je die samen voegen, de - zorgt er voor dat je een nieuw entry/object begint. Gebruik ook spaties en geen tabs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:37
De stappen voor mij waren:
  • HACS installeren
  • RESOL installeren, bij mij draait momenteel nog versie 0.3.1
  • configuration.yaml aangepast
Hoe ik de sensor heb toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWClyIQ-U50o4vn9C7P10RTcVeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DTvSSs4F1mr9Afmw4UtoDNlr.jpg?f=user_large

Vergeet niet je configuratie te testen / herladen of in z'n geheel opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@MetalfanBlackness @Hendrik85
super dank, ik ga ergens vandaag ff kijken, volgens mij heb ik hetzelfde als wat hendrik heeft.
misschien moet ik ook nog even kijken of de authenticatie dan goed gaat, want ik gebruik de admin/pw die ik gebruik of login van km2 zelf, maar wellicht is die niet hetzelfde als vbus.net.
wellicht zit ie daar.

scan internval heb ik ook niet in config.yaml staan. kan ik ook nog proberen.

config wel getest en herladen (ook volledige reboot), maar ik heb weer wat opties om door te gaan.

ik kijk ook naar dezelfde github overigens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:27:
@MetalfanBlackness @Hendrik85
super dank, ik ga ergens vandaag ff kijken, volgens mij heb ik hetzelfde als wat hendrik heeft.
misschien moet ik ook nog even kijken of de authenticatie dan goed gaat, want ik gebruik de admin/pw die ik gebruik of login van km2 zelf, maar wellicht is die niet hetzelfde als vbus.net.
wellicht zit ie daar.

scan internval heb ik ook niet in config.yaml staan. kan ik ook nog proberen.

config wel getest en herladen (ook volledige reboot), maar ik heb weer wat opties om door te gaan.

ik kijk ook naar dezelfde github overigens....
Ik ben benieuwd of dat werkt dan probeer ik dat ook nog eens.
Pagina: 1 ... 58 ... 66 Laatste