Mogelijk komt het doordat je 96 heatpipes hebt. Als de zon daar op staat, dan wordt het rap heet in de top en dan moet er vier keer meer warmte worden afgevoerd dan bij mijn setup. Als je dezelfde pomp als mij hebt, dan moet er veel sneller warmte naar het vat worden gepompt.Baapje327 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:16:
[...]
Hmm, ik zie echt wat anders hier hoor, ik heb 96 heatpipes op 1000l (grofweg verhouding 1 op 10) en dat blaast echt als een malle, ik zie zelfs soms dat ie z'n warmte niet kwijt kan aan 't vat, dan draait de pomp op 100% en loopt de collector temp 5 graden per uur op oid.
@Playa del C. met jouw setup heb je dezelfde verhouding, dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn qua performance (bij dezelfde hellingshoek en richting)
Bij 18 heatpipes zal 't wel minder zijn, maar alsnog zou je wel iets minder performance hebben, maar dat zou afgelopen maand (mega warm weer) echt je vat goed heet moeten kunnen krijgen.
Ik denk dat er iets wel verbeterd zou kunnen worden, want hij zou zeker onbeperkt moeten kunnen pompen als 't goed zonnig is. (niet perse op 100%, maar 30 zou moeten kunnen)
Je kan de dt aan eens naar 10 graden kunnen zetten, dan gaat ie iets later aan en heeft ie iets meer speling(tijd om te zien wat ie doet)
En hou dan eens de collector temp in de gaten als ie aangaat, als ie snel zakt ( omdat ie te hard pompt), dan doet de controller z'n werk gewoon zoals 't hoort. Namelijk uitgaan bij dt=3
Al denk ik eigenlijk dat de pomp niet op (de juiste wellicht) pwm instelling staat, en de pomp dus op 100% gaat draaien als ie een 30% signaal krijgt van de controller. Dan zakt de temp gelijk hard, en gaat ie weer uit. Heb je een flowmeter in de pompgroep? Wat zegt die als de pomp aangaat?
Google ff de grundfus manual om er zeker van te zijn dat de pomp in de pwm instelling staat.
Ben benieuwd
Mijn vat stijgt inderdaad ook zo'n 5 graden per uur op de piekmomenten. Dat is misschien een goede vergelijking. Met 18 heatpipes op 300L, verwacht ik dan 2 graden per uur rond de piek. Dan stijg je over een dag ook slechts 15 graden. Van 40 naar 55 graden op een zonnige dag zou normaal zijn.
@Nous112