Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:49
Baapje327 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Hmm, ik zie echt wat anders hier hoor, ik heb 96 heatpipes op 1000l (grofweg verhouding 1 op 10) en dat blaast echt als een malle, ik zie zelfs soms dat ie z'n warmte niet kwijt kan aan 't vat, dan draait de pomp op 100% en loopt de collector temp 5 graden per uur op oid.

@Playa del C. met jouw setup heb je dezelfde verhouding, dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn qua performance (bij dezelfde hellingshoek en richting)

Bij 18 heatpipes zal 't wel minder zijn, maar alsnog zou je wel iets minder performance hebben, maar dat zou afgelopen maand (mega warm weer) echt je vat goed heet moeten kunnen krijgen.

Ik denk dat er iets wel verbeterd zou kunnen worden, want hij zou zeker onbeperkt moeten kunnen pompen als 't goed zonnig is. (niet perse op 100%, maar 30 zou moeten kunnen)
Je kan de dt aan eens naar 10 graden kunnen zetten, dan gaat ie iets later aan en heeft ie iets meer speling(tijd om te zien wat ie doet)
En hou dan eens de collector temp in de gaten als ie aangaat, als ie snel zakt ( omdat ie te hard pompt), dan doet de controller z'n werk gewoon zoals 't hoort. Namelijk uitgaan bij dt=3

Al denk ik eigenlijk dat de pomp niet op (de juiste wellicht) pwm instelling staat, en de pomp dus op 100% gaat draaien als ie een 30% signaal krijgt van de controller. Dan zakt de temp gelijk hard, en gaat ie weer uit. Heb je een flowmeter in de pompgroep? Wat zegt die als de pomp aangaat?

Google ff de grundfus manual om er zeker van te zijn dat de pomp in de pwm instelling staat.

Ben benieuwd
Mogelijk komt het doordat je 96 heatpipes hebt. Als de zon daar op staat, dan wordt het rap heet in de top en dan moet er vier keer meer warmte worden afgevoerd dan bij mijn setup. Als je dezelfde pomp als mij hebt, dan moet er veel sneller warmte naar het vat worden gepompt.

Mijn vat stijgt inderdaad ook zo'n 5 graden per uur op de piekmomenten. Dat is misschien een goede vergelijking. Met 18 heatpipes op 300L, verwacht ik dan 2 graden per uur rond de piek. Dan stijg je over een dag ook slechts 15 graden. Van 40 naar 55 graden op een zonnige dag zou normaal zijn.

@Nous112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 22:28
Dit is mijn curve van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4Ip1EYqJes1s41u1cTKNHlxqZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXaKdAXTfajKc40ikE4hziw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
myrthe50A. schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:15:
Hoi Zonnepanelen plaatst men niet graag op dakkapel heb ik begrepen Zijn heat pipe panelen lichter ?
Zonnepanelen op dakkapel is niet gewenst omdat ze extra balast nodig hebben vanwege de wind (als de wind van achter trekt)
zowel panelen en heatpipes hebben balast nodig, maar heatpipes hebben (veel) minder last van wind en kan je dus in principe met minder balast overweg. alleen op een dakkapel haal je wel een van de voordelen van heatpipes weg (namelijk dat ze ook werken als de zon "van achteren" schijnt, maar bovenachter je dakkapel is een stuk dak...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Was een bewolkte dag toch? Ik vind het er niet gek uit zien. Alleen een beetje dat de boiler ook 's nachts blijkbaar iets warmer wordt. Wat vind je zelf precies vreemd aan het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Was inderdaad bewolkt vandaag….. In de ruimte waar de boiler staat is klein bevat ook nog een warmtepomp met boiler, ruimte is hierdoor constant ca. 28 graden. Ik denk dat dit een verklaring is van het langzaam toenemen van de boiler temperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Nous112 op 28-06-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:55:
Was inderdaad bewolkt vandaag….. In de ruimte waar de boiler staat is klein bevat ook nog een warmtepomp met boiler, ruimte is hierdoor constant ca. 28 graden. Ik denk dat dit een verklaring is van het langzaam toenemen van de boiler temperatuur.
Zou kunnen. Is wel wat gek, want get vat is geïsoleerd en 300L water warmt niet snel op. Maar zou kunnen.

Ben benieuwd naar een grafiek op een warme en constant zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andere verklaring heb ik niet echt. Het boilervat voedt de ingang van de sww boiler van de warmtepomp, ik kan me niet echt voorstellen dat er lekkage of terugstromend vanuit de sww plaatsvindt.

Op mooi zonnig weer moeten we eventjes wachten denk ik…..

Heb net nog eventjes gekeken: de wijze waarop de pomp wordt aangestuurd vanuit de Resol is via relais uitgang 1. Hiermee wordt de voeding van de pomp ingeschakeld. Wel is ook de PWM van de Resol verbonden met de pomp, maar hierop zit verder geen sturing, als ik de stekker los haal heeft dit geen effect. De instelling van 30% modulatie in de Resol die is ingesteld heeft dus geen enkele invloed op de werking. In stand CC1 is de flow die op de pompunit wordt aangegeven 12 ltr/min (of 12 ltr/hr??).
Het is trouwens niet mogelijk op in het settingsmenu van de pomp te komen. Dit zou moeten kunnen door langer dan 2 sec de knop ingedrukt te houden, echter dit functioneert niet. Als in het Operation status menu de knop bediend wordt kan deze alleen wijzigen van CC1 naar CC2, CC3 en PWM: in stand PWM geeft de pomp dan via de led status aan dat PWM is uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPfG4auinNOrTOnrgECCjp1cEKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZWDKFkAsumHoScgznYYWDew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Nous112 op 28-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Playa del C. schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:45:
[...]

Mogelijk komt het doordat je 96 heatpipes hebt. Als de zon daar op staat, dan wordt het rap heet in de top en dan moet er vier keer meer warmte worden afgevoerd dan bij mijn setup. Als je dezelfde pomp als mij hebt, dan moet er veel sneller warmte naar het vat worden gepompt.

Mijn vat stijgt inderdaad ook zo'n 5 graden per uur op de piekmomenten. Dat is misschien een goede vergelijking. Met 18 heatpipes op 300L, verwacht ik dan 2 graden per uur rond de piek. Dan stijg je over een dag ook slechts 15 graden. Van 40 naar 55 graden op een zonnige dag zou normaal zijn.

@Nous112
ja dr zitten wat nuances in, ik heb een zwaardere pompgroep, die tot 38/l per minuut kan, ipv 12. en dat is ook nodig. verder ligt het erg aan hoelang je leiding is en je opvoerhoogte. die rvs ribbelleiding is echt waardeloos qua leidingweerstand. er komt bij mij nog 10l/min doorheen als de pomp op 100% draait.
hoogste punt van de collector is slechts 2.6m boven de pompgroep, en ik heb 3m van de collector naar de pompgroep. de retour leiding is wel 15m, oid, want dat is diezelfde 3 m maar dan ook nog 4 rekken.

en het tweede punt, ik schreef niet dat het boilervat met 5 graden per uur omhoog gaat, maar de collectoren. als de collectoren 5 graden per uur omhooggaan, en de pomp draait op 100%, dan is dat dus een duidelijk signaal dat de collectoren hun warmte niet kwijt kunnen. het koelvermogen naar het vat is te laag of de zon te sterk, en dus worden de collectoren steeds warmer.

hoe snel je vat warmer wordt, heeft met veel meer factoren te maken. is je vat onder 20 graden of 60, scheelt echt een slok op een borrel. hetzelfde geldt als er stroming is in je vat. dan is de afgifte hoger en kun je meer warmte kwijt. en natuurlijk de zon zelf. dagje volle zon in januari heeft hele andere kracht dan in juli natuurlijk.
ik vind 5 graden per uur eigenlijk nog vrij weinig, ik zie hier een stuk meer als het vat kouder is. 2 graden per uur vind ik te weinig om eerlijk te zijn de afgelopen zonnige dagen. je zou met een zonneboiler in de zomer meer dan zat warmte moeten hebben om ruim te kunnen douchen (en 300L is fors om te douchen), en dat ga je niet halen met 2 graden per uur.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
kmf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Zonnepanelen op dakkapel is niet gewenst omdat ze extra balast nodig hebben vanwege de wind (als de wind van achter trekt)
zowel panelen en heatpipes hebben balast nodig, maar heatpipes hebben (veel) minder last van wind en kan je dus in principe met minder balast overweg. alleen op een dakkapel haal je wel een van de voordelen van heatpipes weg (namelijk dat ze ook werken als de zon "van achteren" schijnt, maar bovenachter je dakkapel is een stuk dak...
ligt aan je situatie idd. op een klein dakkapel op 3 hoog zou ik niet 1 of 2 losse panelen leggen idd.
hier op de 1e verdieping groot dakkapel met 11 panelen erop op betonsteunen, en de openstaande kant dichtgemaakt met windvangers (wind kan er dus niet lekker onder). dat ligt prima zo.
echt opletten met wind, want wind kan echt veel kracht geven op een dichte plaat (pv) en je wilt echt niet dat ze gaan vliegen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Was een bewolkte dag toch? Ik vind het er niet gek uit zien. Alleen een beetje dat de boiler ook 's nachts blijkbaar iets warmer wordt. Wat vind je zelf precies vreemd aan het systeem?
waar zit je temp sensor? als die beetje bovenin zit, dan stijgt de warmte nog gedurende de nacht naar boven (als je spiraal beneden zit) dat zou dit prima kunnen verklaren, zie ik hier ook wel.
middenin t vat is t soms wel 15 graden warmer dan bovenin, in de ochtend is die warmte dan naar boven getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
Nous112 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:01:
Andere verklaring heb ik niet echt. Het boilervat voedt de ingang van de sww boiler van de warmtepomp, ik kan me niet echt voorstellen dat er lekkage of terugstromend vanuit de sww plaatsvindt.

Heb net nog eventjes gekeken: de wijze waarop de pomp wordt aangestuurd vanuit de Resol is via relais uitgang 1. Hiermee wordt de voeding van de pomp ingeschakeld. Wel is ook de PWM van de Resol verbonden met de pomp, maar hierop zit verder geen sturing, als ik de stekker los haal heeft dit geen effect. De instelling van 30% modulatie in de Resol die is ingesteld heeft dus geen enkele invloed op de werking. In stand CC1 is de flow die op de pompunit wordt aangegeven 12 ltr/min (of 12 ltr/hr??).
Het is trouwens niet mogelijk op in het settingsmenu van de pomp te komen. Dit zou moeten kunnen door langer dan 2 sec de knop ingedrukt te houden, echter dit functioneert niet. Als in het Operation status menu de knop bediend wordt kan deze alleen wijzigen van CC1 naar CC2, CC3 en PWM: in stand PWM geeft de pomp dan via de led status aan dat PWM is uitgeschakeld.
[Afbeelding]
dit versterkt mijn vermoeden dat de pomp dus op aan/uit stand staat.
er zit een 'lock' functie op de pomp, dan kan je niet in het menu komen. ik heb er destijds ook mee lopen klooien om de pomp goed te krijgen (tijdens wat probeer werkzaamheden).
je kan zoeken in dit forum daarop, mijn post moet er wel ergens zijn. ik zoek wel ff als ik ook wat tijd heb vandaag. staat ook in de manual volgens mij hoor...

PS: en het is 12L/min, per uur is echt heeel weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
myrthe50A. schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:15:
Hoi Zonnepanelen plaatst men niet graag op dakkapel heb ik begrepen Zijn heat pipe panelen lichter ?
Hier heb ik wel panelen op een dakkapel liggen. Was geen enkel probleem. 40 kilo panelen + constructie + ballast.

Ik moet er wel bij zeggen dat de woning uit 1981 stamt, en dat alle platte daken zijn voorzien van dakgrind. Dat dakgrind is in veel gevallen verwijderd. De constructie is er echter wel op berekend, vandaar dat het makkelijk ging.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:52:
[...]

waar zit je temp sensor? als die beetje bovenin zit, dan stijgt de warmte nog gedurende de nacht naar boven (als je spiraal beneden zit) dat zou dit prima kunnen verklaren, zie ik hier ook wel.
middenin t vat is t soms wel 15 graden warmer dan bovenin, in de ochtend is die warmte dan naar boven getrokken.
Goed verhaal. Nog even op dit stukje. Inderdaad, ik heb twee sensoren op het vat. Onder en boven, ook al zitten ze meer op 1/3 en 2/3. Maar inderdaad kan door de stroming in het vat de warmte bij een sensor wel oplopen. Bij mij ook duidelijk trouwens:
Eind van de dag is het bijvoorbeeld [onder/boven] 70/60 graden en dan 's ochtends 60/65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Baapje327 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:57:
[...]

dit versterkt mijn vermoeden dat de pomp dus op aan/uit stand staat.
er zit een 'lock' functie op de pomp, dan kan je niet in het menu komen. ik heb er destijds ook mee lopen klooien om de pomp goed te krijgen (tijdens wat probeer werkzaamheden).
je kan zoeken in dit forum daarop, mijn post moet er wel ergens zijn. ik zoek wel ff als ik ook wat tijd heb vandaag. staat ook in de manual volgens mij hoor...

PS: en het is 12L/min, per uur is echt heeel weinig ;)
Heb je berichten inmiddels gevonden, heel waarschijnlijk staat het bij mij ook op lock. En zal ook eens ontluchten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Nous112 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:01:

Heb net nog eventjes gekeken: de wijze waarop de pomp wordt aangestuurd vanuit de Resol is via relais uitgang 1. Hiermee wordt de voeding van de pomp ingeschakeld. Wel is ook de PWM van de Resol verbonden met de pomp, maar hierop zit verder geen sturing, als ik de stekker los haal heeft dit geen effect.
Vraag: is het “normaal” dat de voeding van de Grundfos pomp vanuit de Resol via een intern relais wordt gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Nous112 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Heb je berichten inmiddels gevonden, heel waarschijnlijk staat het bij mij ook op lock. En zal ook eens ontluchten…..
Net ontlucht, er zat slechts weinig lucht dat er uit kon. Heb een paar maand geleden wel veel lucht uit het systeem gehaald, nu zat er weinig in. Wat is een normale druk voor een dergelijk systeem (met 1x CPC 18 paneel), ligt bij mij onder de 1 bar.
Overigens: het is niet mogelijk om de pomp uit zijn lock te halen. Bij elke LED combinatie de schakelaar langer als 10 seconden ingedrukt gehouden, echter de pomp gaat niet uit zijn lock. Het is alleen mogelijk om met de schakelaar te schakelen tussen de 3 standen waarbij de pomp op een vast toerental draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Nous112 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Vraag: is het “normaal” dat de voeding van de Grundfos pomp vanuit de Resol via een intern relais wordt gestuurd?
Ja dat klopt, d'r gaan 2 kabels van de pompgroep naar de Resol, pwm kabel, 3draadjes, en de stroomkabel van de pomp. Die zit op relais 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Nous112 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Net ontlucht, er zat slechts weinig lucht dat er uit kon. Heb een paar maand geleden wel veel lucht uit het systeem gehaald, nu zat er weinig in. Wat is een normale druk voor een dergelijk systeem (met 1x CPC 18 paneel), ligt bij mij onder de 1 bar.
Overigens: het is niet mogelijk om de pomp uit zijn lock te halen. Bij elke LED combinatie de schakelaar langer als 10 seconden ingedrukt gehouden, echter de pomp gaat niet uit zijn lock. Het is alleen mogelijk om met de schakelaar te schakelen tussen de 3 standen waarbij de pomp op een vast toerental draait.
Ja dat geklooi dus, had ik ook. Stomme IA toepassingen 😉🤣
Kun je hem eens op de laagse stand zetten? En kijken wat er dan gebeurd? Dan zou ie dus langer moeten draaien als ie aanspringt.
Aangezien je trouwens het groene km2 kastje hebt, kun je ook daar ook de pomp in zien aanspringen. Dat ff dag proberen, en dan die grafiek posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Misschien nog ff checken of de pwm stekker/draadjes goed zijn aangesloten en goed in de aansluiting zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Baapje327 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:53:
Misschien nog ff checken of de pwm stekker/draadjes goed zijn aangesloten en goed in de aansluiting zitten?
Zal ik binnenkort wel ff dubbel checken. Had ik vluchtig wel al naar gekeken. Maar staat volgens mij los van het niet kunnen unlocken probleem, had dat ook geprobeerd zonder PWM stekker.
Resultaat van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrZnsQ54ktAEGZyMuB1OYbQcgws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ef8oXm97J6UsCuMgd6JKf7ev.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Zal ik binnenkort wel ff dubbel checken. Had ik vluchtig wel al naar gekeken. Maar staat volgens mij los van het niet kunnen unlocken probleem, had dat ook geprobeerd zonder PWM stekker.
Resultaat van vandaag:
[Afbeelding]
Voor 18 heatpipes op 300L lijkt mij dit prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:54
Sinds ruim een jaar hebben we een zonneboiler met een resol cs plus sturing. ik lees deze uit met een usb module. sinds een aantal dagen worden snachts de collectoren warm, en koelt de boiler onderin af. de resol geeft door dat de pomp dan niet draait maar dat kan ik me haast niet voorstellen aangezien de temperatuur zo hard oploopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRx7armW_pMHyiPMq_KObW-kNdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MJwe2xwo4rYC1MwvVVCcdsc.png?f=fotoalbum_large

nu heb ik de instellingen van de resol gecontroleerd, en die is als volgt:

ANL: 1
DT E: 6.0K
DT A: 4.0K
DT S: 10.0K
ANS: 2K
PUM1: PSOL
nMN: 20
nMX: 100
s MX: 95
OSNO: OFF
NOT: 130
OKK: OFF
OSYK: OFF
OSPK: OFF
OKN: OFF
OKF: OFF
O RK: OFF
GFD: OFF
OMWZ: OFF
ODB: OFF
HND1: Auto
HND2: Auto
SPR: dE
EINH: C

heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
LinuZZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:07:
Sinds ruim een jaar hebben we een zonneboiler met een resol cs plus sturing. ik lees deze uit met een usb module. sinds een aantal dagen worden snachts de collectoren warm, en koelt de boiler onderin af. de resol geeft door dat de pomp dan niet draait maar dat kan ik me haast niet voorstellen aangezien de temperatuur zo hard oploopt:

[Afbeelding]

Wat vreemd? Blauw is de collector neem ik aan. Waarom loopt de temperatuur van je boiler 's nachts van 70 graden naar 30 terug? Die hoort slechts een paar graden te dalen. Als de sensor onderin zit, dan kan het zijn dat de warmte naar boven trekt. Dan nog is van 70 naar 30 erg fors.
Die piek in de nacht snap ik ook niet. Hoe wordt het vat en de collector ineens weer warm?
Dan overdag lijkt alles wel normaal te werken.

Interpreteer ik de grafiek verkeerd? Iets meer toelichting en details graag. Waar precies zitten de sensoren.

Instellingen lijken verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Die rode lijn is trouwens niet van het vat, dat kan niet. Welke sensor is dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Playa del C. schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:06:
[...]

Wat vreemd? Blauw is de collector neem ik aan. Waarom loopt de temperatuur van je boiler 's nachts van 70 graden naar 30 terug? Die hoort slechts een paar graden te dalen. Als de sensor onderin zit, dan kan het zijn dat de warmte naar boven trekt. Dan nog is van 70 naar 30 erg fors.
Die piek in de nacht snap ik ook niet. Hoe wordt het vat en de collector ineens weer warm?
Dan overdag lijkt alles wel normaal te werken.

Interpreteer ik de grafiek verkeerd? Iets meer toelichting en details graag. Waar precies zitten de sensoren.

Instellingen lijken verder prima.
Oh sorry dat was onhandig, beide zijn een collector, hierbij een screenshot met de legenda en de sensoren in de boiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtXm5ghKN4HrxnlGTLoTehsF4c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiVtzyC0qo6LvZa3Rad9Ck3W.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de pomp snelheid volgens de usb meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw05J3L9aYx71eIWPluuR4LHwAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXLhu6EeUCyDJGUFBYopDtHv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door LinuZZ op 01-07-2023 08:47 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
LinuZZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Oh sorry dat was onhandig, beide zijn een collector, hierbij een screenshot met de legenda en de sensoren in de boiler:

[Afbeelding]

Hierbij de pomp snelheid volgens de usb meter
[Afbeelding]
Is inderdaad heel raar, d'r zal iets moeten gebeuren om half 4 snachts om dit te veroorzaken.
Kun je iets vertellen over je setup? Want hij staat op programma 1, maar ik zie ook 2 sensoren en 2 buffervaten lijkt 't?
Programma 1 is gewoon 1 collector en 1 vat. Zo simpel mogelijk zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:32
LinuZZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:07:

[Afbeelding]

Terugslagklep hangt vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nous112 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Resultaat van vandaag:
[Afbeelding]
Wat @Playa del C. zegt dit lijkt niet heel raar en ook qua opbrengst niet heel slecht mi. Lijkt ander gedrag dan aan/uit wat je eerder beschreef.

Kun je nog de pomp lijn er ook bij zetten?
Dan kunnen we zien wat de pomp doet.
En heb je niet 2 sensoren in je vat? Onder en boven?
Zoja, kun je die er beide in zetten?
Dus:
Collector temp
Boiler onderin,
Boiler bovenin
Pompsnelheid.
Dan hebben we wat meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Baapje327 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Wat @Playa del C. zegt dit lijkt niet heel raar en ook qua opbrengst niet heel slecht mi. Lijkt ander gedrag dan aan/uit wat je eerder beschreef.

Kun je nog de pomp lijn er ook bij zetten?
Dan kunnen we zien wat de pomp doet.
En heb je niet 2 sensoren in je vat? Onder en boven?
Zoja, kun je die er beide in zetten?
Dus:
Collector temp
Boiler onderin,
Boiler bovenin
Pompsnelheid.
Dan hebben we wat meer info.
Pomp wordt niet gemoduleerd aangestuurd maar met een vaste waarde (laagste stand, maar geen idee wat de snelheid, staat niet vermeld in de documentatie van de pomp). Getracht de pomp uit lock te halen (blokkeert de toegang tot het wijzigen van menu instellingen), heb dit nu bij de installateur neergelegd maar deze kan pas er naar kijken na de bouwvak….
Heb nu wel de dT start op 7 graden staan, dit was ooit 5 graden, heb wel het idee dat het systeem het hier beter op doet. Echter nog steeds gebleven zijn de korte looptijden van de pomp (10-20 seconden) en het frequent opnieuw inschakelen (elke 40-50 seconden bij veel zon).
Helaas kan ik niet meer plotten, dit zijn alle gegevens die beschikbaar zijn. Temperatuur sensor zit onderaan in vat op 1/3 hoogte. Meer sensoren zitten er niet in.

[ Voor 15% gewijzigd door Nous112 op 01-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 16:28
Nieuwe gebruikers vraag,

Op het moment heb ik een 80 L zonneboiler van 23 jaar oud. Resent 10 panelen van 410wh op de schuur laten leggen. Nu speel ik met de gedachten om het buffervat van de bestaande installatie te vervangen door een grotere met daarin de mogelijkheid om overschot opgewekte electra te gebruiken voor opwarming.

Klinkt dit als een mogelijkheid? Of zie ik het verkeerd. Het doel is vooral om nadat salderen niet meer mogelijk is, slimmer met de opgewekte electra om te gaan.
We zijn met 2 personen.

Graag jullie gedachten, Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Pomp wordt niet gemoduleerd aangestuurd maar met een vaste waarde (laagste stand, maar geen idee wat de snelheid, staat niet vermeld in de documentatie van de pomp). Getracht de pomp uit lock te halen (blokkeert de toegang tot het wijzigen van menu instellingen), heb dit nu bij de installateur neergelegd maar deze kan pas er naar kijken na de bouwvak….
Heb nu wel de dT start op 7 graden staan, dit was ooit 5 graden, heb wel het idee dat het systeem het hier beter op doet. Echter nog steeds gebleven zijn de korte looptijden van de pomp (10-20 seconden) en het frequent opnieuw inschakelen (elke 40-50 seconden bij veel zon).
Helaas kan ik niet meer plotten, dit zijn alle gegevens die beschikbaar zijn. Temperatuur sensor zit onderaan in vat op 1/3 hoogte. Meer sensoren zitten er niet in.
Maar klopt het uitschakelen van de pomp met de temperatuur van de sensor? Als de warmte in het vat zit, dan is het prima dat de pomp uit gaat, toch?

20 seconden pompen is niet heel gek. En dan een minuut of twee later weer. Zeker als je geen PWM hebt en in verhouding weinig heatpipes t.o.v. liters in het vat.

De pomp aanhebben kost stroom. De truc is dus om de pomp zo weinig mogelijk aan te hebben, terwijl je zoveel mogelijk warmte binnenhengelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@innergetix Wat wil je met welk overschot en wanneer opwarmen?

Uit diverse schattingen/berekeningen blijkt:
Je kan de energie welke je in de zomer te veel opwekt (& opslaat) niet naar de winter transporteren,
misschien 1-2 dag overbruggen in voor/najaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
innergetix schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:08:
Nieuwe gebruikers vraag,

Op het moment heb ik een 80 L zonneboiler van 23 jaar oud. Resent 10 panelen van 410wh op de schuur laten leggen. Nu speel ik met de gedachten om het buffervat van de bestaande installatie te vervangen door een grotere met daarin de mogelijkheid om overschot opgewekte electra te gebruiken voor opwarming.

Klinkt dit als een mogelijkheid? Of zie ik het verkeerd. Het doel is vooral om nadat salderen niet meer mogelijk is, slimmer met de opgewekte electra om te gaan.
We zijn met 2 personen.

Graag jullie gedachten, Marcel
Dat is zeker een mogelijkheid. Dan moet je de warmte in de boiler dus wel gebruiken.

Mijn zonneboiler systeem heeft een elektrische verwarmer ingebouwd. Kan de stekker erin steken en het water wordt (mede) warm door de stroom van de zonnepanelen.
Heb er CV-ondersteuning bij, dus de CV-ketel kan in theorie weg.

In de koudere maanden is gas alsnog goedkoper om te stoken dan op stroom, zeker op de minder zonnige dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Baapje327 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Is inderdaad heel raar, d'r zal iets moeten gebeuren om half 4 snachts om dit te veroorzaken.
Kun je iets vertellen over je setup? Want hij staat op programma 1, maar ik zie ook 2 sensoren en 2 buffervaten lijkt 't?
Programma 1 is gewoon 1 collector en 1 vat. Zo simpel mogelijk zeg maar.
Ik heb 1 pomp, 1 boiler en 2x20 collectoren in 1 string. Aangezien ik de sensors toch had heb ik ze aangesloten op beide collectoren en op 2 plekken in de boiler (30cm en 150cm) de boiler heeft verder een 2e spiraal voor de warmtepomp maar dat is voor dit probleem niet echt relevant denk ik. Het enige dat snachts iets kan triggeren is de vaatwasser die warm water uit de boiler gebruikt

[ Voor 20% gewijzigd door LinuZZ op 01-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Kan ik dat checken zonder het systeem leeg te maken? Al vraag ik me wel af of dat zo'n grote stroming kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
LinuZZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Kan ik dat checken zonder het systeem leeg te maken? Al vraag ik me wel af of dat zo'n grote stroming kan veroorzaken?
Bij mij had ik ook opeens een lagere temperatuur. Heb toen even tegen terugslagklep getikt en probleem opgelost. Als die echt vast zit dan is loshalen de enige mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 16:28
dunklefaser schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:40:
@innergetix Wat wil je met welk overschot en wanneer opwarmen?

Uit diverse schattingen/berekeningen blijkt:
Je kan de energie welke je in de zomer te veel opwekt (& opslaat) niet naar de winter transporteren,
misschien 1-2 dag overbruggen in voor/najaar.
Doel is om overdag voldoende warm water te maken om in de avond een flink bad te vullen. Snap ook wel dat dit niet voor meerdere dagen aan warm water kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zoals @Playa del C. hierboven schrijft is het zeker mogelijk om met de opwek van 4,1 kWp op zuid
op een zonnige voorjaar/najaarsdag voldoende water voor een flink bad op temperatuur te krijgen.
Hangt natuurlijk van de specifieke omstandigheden & getallen af. Maar dit heeft verder weinig met zonneboilers te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 01-07-2023 22:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2024
Een vraagje waarvan ik denk dat ze -eigenaardig genoeg- nog niet gesteld is? Ik heb ondertussen een 7-tal jaren een zonneboiler. Ik heb gemerkt dat er redelijk wat kalkafzetting is, o.a. aan de thermostaatklep aan de uitgang. Hoe kan ik zelf het vat ontkalken. Ik weet wel ongeveer hoe het kan en ben wel handig, maar zoek wat meer praktische tips. Het vat is alleszins niet voorzien voor ontkalking. Je kan het niet openen. Dus het zal moeten gebeuren met op één of andere manier leeg laten lopen, vullen met (citroen)zuur, terug vullen en opwarmen. Alle tips welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Playa del C. schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:19:
[...]

Maar klopt het uitschakelen van de pomp met de temperatuur van de sensor? Als de warmte in het vat zit, dan is het prima dat de pomp uit gaat, toch?

20 seconden pompen is niet heel gek. En dan een minuut of twee later weer. Zeker als je geen PWM hebt en in verhouding weinig heatpipes t.o.v. liters in het vat.

De pomp aanhebben kost stroom. De truc is dus om de pomp zo weinig mogelijk aan te hebben, terwijl je zoveel mogelijk warmte binnenhengelt.
Het lijkt mij dat de meest ideale sturing van de pomp via PWM zal zijn, het frequent starten en stoppen van een pomp lijkt me niet echt goed voor de levensduur ervan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Het lijkt mij dat de meest ideale sturing van de pomp via PWM zal zijn, het frequent starten en stoppen van een pomp lijkt me niet echt goed voor de levensduur ervan
Voor een elektrische pomp maakt dat weinig uit. Ook de PWM gestuurde (die ik heb) schakelt in de zon elke 2 minuten in en uit. Die dingen gaan vele jaren mee.

Vergelijk maar met een boormachine. Die kun je in de bouw jaren aan en uit doen onder belasting, het doet weinig slijtage, dingen gaan ook 25+ jaar mee qua motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Op onze jachthaven is 1 zonneboiler met lage druk in het glycol circuit. Kan ik die met een klein beetje water op druk brengen of moet dat perse met glycol?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
BarryH schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:51:
Op onze jachthaven is 1 zonneboiler met lage druk in het glycol circuit. Kan ik die met een klein beetje water op druk brengen of moet dat perse met glycol?
Glycolsystemen moet je nooit bijvullen met water, alleen in nood of speciale gevallen. Als de druk laag is, dan is er mogelijk een lek in het circuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Playa del C. schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Glycolsystemen moet je nooit bijvullen met water, alleen in nood of speciale gevallen. Als de druk laag is, dan is er mogelijk een lek in het circuit.
Ok
Hier een kl*t* vaillant zonneboiler.

Heeft het elektrisch element in het glycolcircuit zitten dat met een 3wegklep of over de collector loopt OF over het elektrisch element.
Dit element heeft een beveiliging. boven de 85-90 graden schakelt het uit. ECHTER: doordat het collector circuit tot 130 graden kan gaan, wordt ook het elektrisch element warmer dan 90 graden (voor warmteoverdracht via de koperen leidingen.

Kortom: regelmatig klapt deze beveiliging eruit.
Dan moet je het elektrisch element deels demonteren om bij de resetknop van de beveiliging tekomen.
net naast het elektrisch element zit een knullig dopje met veertje.... dat is geraakt tijdens de demontage en toen heeft het circuit gelekt :(

inmiddels met glycol bijgevuld

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Mocht er nog iemand belang hebben bij een warmtewisselaar voor bijv. zwembad, stuur me een PB. Heb nog een gebruikte liggen Pahlen 13 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Voor een elektrische pomp maakt dat weinig uit. Ook de PWM gestuurde (die ik heb) schakelt in de zon elke 2 minuten in en uit. Die dingen gaan vele jaren mee.

Vergelijk maar met een boormachine. Die kun je in de bouw jaren aan en uit doen onder belasting, het doet weinig slijtage, dingen gaan ook 25+ jaar mee qua motor.
Nou ik vind dit geen normaal gedrag hoor. Ik heb dit nog nooit gezien in behoorlijke zon afgelopen 5 jaar.
Volgens mij is je pomp dan te sterk of minimale pompsnelheid te hoog.
En hiervoor had ik 3 rekken op hetzelfde vat, inmiddels 4. Met 3 rekken is de verhouding buizen vs vat, slechter dan bij jou, en had ik ook een 12l/min pomp. De 3 rekken recht boven de pompgroep met alleen garage dak ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nous112 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Eens, al kan een pomp wel veel aan, wat @Playa del C. aangeeft. Maar een pompgroep moet ook wel 20 jaar meekunnen, beetje zo lang als de installatie me dunkt, weet niet of ie dat haalt met steeds 2 min draaien.
Verder heb ik pas 5 jaar ervaring met collectoren, dus daar stopt de ervaring 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Baapje327 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Eens, al kan een pomp wel veel aan, wat @Playa del C. aangeeft. Maar een pompgroep moet ook wel 20 jaar meekunnen, beetje zo lang als de installatie me dunkt, weet niet of ie dat haalt met steeds 2 min draaien.
Verder heb ik pas 5 jaar ervaring met collectoren, dus daar stopt de ervaring 🤣
Bedankt, heb de vraag inmiddels neergelegd bij de installateur. Ik denk dat in de huidige configuratie hij standaard altijd met 50-60% start (stand 1), via PWM is dit een startwaarde van 30%. Dat betekent een langzamere start en hierdoor een langere looptijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Bartolomus schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Bij mij had ik ook opeens een lagere temperatuur. Heb toen even tegen terugslagklep getikt en probleem opgelost. Als die echt vast zit dan is loshalen de enige mogelijkheid.
Een paar tikken met een de zijkant van een klein hamertje heeft het opgelost! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@LinuZZ Je had het over uitlees software.

Heb ook een Resol CS Plus en zou het via wlan willen uitlezen. Zo'n officiële verbindingsmodule kost 350 euro of meer.

Zijn er goedkopere en/of betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 18:58
Ik weet niet of dit de plek is, maar wij hebben op dit moment een zonneboiler met een collector op dak. Deze gaan wij vervangen door een warmtepomp boiler met een verbruik van 400 watt/u.

Er komt een dakkapel die de collector op dak voor een groot gedeelte van de dag in de schaduw laat. Met een warmtepomp boiler heb je in de winter ook gewoon warm water. Is dit een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
turkeyhakan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:42:
Ik weet niet of dit de plek is, maar wij hebben op dit moment een zonneboiler met een collector op dak. Deze gaan wij vervangen door een warmtepomp boiler met een verbruik van 400 watt/u.

Er komt een dakkapel die de collector op dak voor een groot gedeelte van de dag in de schaduw laat. Met een warmtepomp boiler heb je in de winter ook gewoon warm water. Is dit een goed alternatief?
Een heel ander systeem. De warmtepomp levert efficiënt warmte en werkt op stroom. Een zonneboiler verzamelt de warmte vrijwel gratis, maar is redelijk passief en dus in de winter levert het vrijwel niks op.

Hangt volledig van je situatie en wensen af. Met een zonneboiler kun je in de zomer gratis douchen en een badje warm vullen.
Met een warmtepomp verwarm je voor x aantal kWh je huis en boiler, maar dan wel het hele jaar.

Het mooiste zou een combinatie van beiden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 18:58
Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:49:
[...]

Een heel ander systeem. De warmtepomp levert efficiënt warmte en werkt op stroom. Een zonneboiler verzamelt de warmte vrijwel gratis, maar is redelijk passief en dus in de winter levert het vrijwel niks op.

Hangt volledig van je situatie en wensen af. Met een zonneboiler kun je in de zomer gratis douchen en een badje warm vullen.
Met een warmtepomp verwarm je voor x aantal kWh je huis en boiler, maar dan wel het hele jaar.

Het mooiste zou een combinatie van beiden zijn?
Helemaal mee eens!

Zo'n warmptepomp boiler, verwarmt die de hele dag door? Ik neem aan dat die (in het geval dat je geen water verbruikt) niet 400 watt per uur zal verbruiken. Maar dat is mij iets te technisch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:48
Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:21:
@LinuZZ Je had het over uitlees software.

Heb ook een Resol CS Plus en zou het via wlan willen uitlezen. Zo'n officiële verbindingsmodule kost 350 euro of meer.

Zijn er goedkopere en/of betere opties?
Als je handig bent met elektronica, zou je zelf iets kunnen maken:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8370
het schema staat op:
https://piamble.wordpress...pi-and-nook-simple-touch/

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
turkeyhakan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Helemaal mee eens!

Zo'n warmptepomp boiler, verwarmt die de hele dag door? Ik neem aan dat die (in het geval dat je geen water verbruikt) niet 400 watt per uur zal verbruiken. Maar dat is mij iets te technisch..
Alleen als ie opwarmt kost 't stroom.
Je hebt ook warmtepompboilers met een extra spiraal waarop je collector kunt aa sluiten, dan heb je warm water door de zon als 't mooi weer is, en in de winter neemt het warmtepomp deel het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Baapje327 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Alleen als ie opwarmt kost 't stroom.
Je hebt ook warmtepompboilers met een extra spiraal waarop je collector kunt aa sluiten, dan heb je warm water door de zon als 't mooi weer is, en in de winter neemt het warmtepomp deel het over.
in navolging, als je een dakkapel krijgt die voor schaduw zorgt op de collector, de zomermaanden heb je daar geen last van, want dan staat de zon toch hoog. dus van april/mei tot aug/sept kan de zon prima die WPB met spiraal verwarmen.
denk dat dat opzich wel de mooiste oplossing is. kun je de collector nog hergebruiken, krijg je toch weinig meer voor, en ben je de rest van t jaar gedekt. circuit vanaf de pompgroep omleggen van de oude boiler naar de wpb is ook niet zoveel werk....en in de winter deden de collectoren het waarschijnlijk toch al niet zo lekker. best of both worlds m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitty177
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-08-2023
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen?
Wij hebben een zonneboiler terugloopsysteem 120L met intern en extern terugloopvat(5L). Alles gemonteerd, echter loopt het externe terugloopvat leeg, als het systeem gaat pompen. Waardoor de boiler in storing treed. Hoe lossen we dit op?
Onze installateur is helaas pas eind augustus weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
kitty177 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:59:
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen?
Wij hebben een zonneboiler terugloopsysteem 120L met intern en extern terugloopvat(5L). Alles gemonteerd, echter loopt het externe terugloopvat leeg, als het systeem gaat pompen. Waardoor de boiler in storing treed. Hoe lossen we dit op?
Onze installateur is helaas pas eind augustus weer beschikbaar.
Heb je iets van een plaatje oid?
Ik snap niet wat het probleem is. Je terugloopvat moet toch leeggaan als de pomp gaat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitty177
Klopt! Alleen zodra dat dus gebeurd treedt de boiler gelijk in storing. In de bijlage een foto hoe de installatie eruit ziet. Is dat duidelijk? Het is een zonneboiler van het merk DSS Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcCHx1i6PL7afEiGX9nZW2-0_U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNzPQF6NbhbP1jnPuHBrMEcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@kitty177 Eerste gok: zit er wel genoeg water in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitty177
We hebben al meerdere keren bijgevuld. Het terugloopvat is ook al een keer overstroomd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Bartolomus schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Een paar flinke tikken heeft het probleem opgelost! Super bedankt voor de tip

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Ik zit al een tijdje de discussie te volgen over PV vs zonnecollectoren, en het komt er meestal op neer dat PV verstandiger is. Warm water in de zomer wanneer je het juist niet nodig hebt met, overproductie, kosten Etc.

Maaaaar.. Ik zie nu sets voorbij komen waarbij de aanschafprijs voor een hele set lager is als de subsidie. Hier bijvoorbeeld: 30 heatpipes, met bevestiging en een 200l sanitair boiler. Nu zal ik niet zeggen dat het precies is wat ik zoek, zou liever een 500 of 1000l hygiëne variant met meerdere lussen en een fancy controller neer zetten. Maar dat kost duizenden euro's extra. Er even vanuit gaande dat je een handige tweaker bent en veel werk hiervan zelf kan doen, is er nu niet echt een reden meer om zo'n systeempje er niet aan toe te voegen? Misschien als je geen m2 meer beschikbaar hebt, maar desnoods schroef je ze tegen de schutting, kost (bijna) niks dus waarom niet? >:)

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
intuliegend schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:22:
Ik zit al een tijdje de discussie te volgen over PV vs zonnecollectoren, en het komt er meestal op neer dat PV verstandiger is. Warm water in de zomer wanneer je het juist niet nodig hebt met, overproductie, kosten Etc.

Maaaaar.. Ik zie nu sets voorbij komen waarbij de aanschafprijs voor een hele set lager is als de subsidie. Hier bijvoorbeeld: 30 heatpipes, met bevestiging en een 200l sanitair boiler. Nu zal ik niet zeggen dat het precies is wat ik zoek, zou liever een 500 of 1000l hygiëne variant met meerdere lussen en een fancy controller neer zetten. Maar dat kost duizenden euro's extra. Er even vanuit gaande dat je een handige tweaker bent en veel werk hiervan zelf kan doen, is er nu niet echt een reden meer om zo'n systeempje er niet aan toe te voegen? Misschien als je geen m2 meer beschikbaar hebt, maar desnoods schroef je ze tegen de schutting, kost (bijna) niks dus waarom niet? >:)
voor mij was de overweging:

- ik wil van het gas af
- daar heb ik al een sww boiler voor nodig
- de collectoren en extra meuk kan ik van de subsidie doen
- de ruimte die ik nog over heb op mijn dak staat een groot deel van de dag deels in de schaduw (pv doet het waardeloos als er 1 hoekje niet meedoet)

reken wel mee dat de zonneboiler door een loodgieter (of gelijkwaardig bedrijf) geïnstalleerd moeten worden.

verder, als je ruimte hebt: gewoon doen. niemand kan je via de afbouw van salderen of het toevoegen van een "vandebron toeslag" meer geld vragen voor je warm water in de zomer ;)

ps. dit is het zonneboiler topic, weinig mensen zullen je hier adviseren niet te investeren in een zonneboiler :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.

Voor subsidie moet de installatie (volledig) door een installateur gedaan worden.

Een zonneboiler is per m2 efficiënter dan een zonnepaneel.

Warmte in de zomer is juist ook nodig. We gebruiken het voor een badje buiten en de douche 's avonds. Dat is vanaf april t/m september allemaal vrijwel gratis. In de andere maanden doet het ook zeker nog iets, alleen je zult dan moeten bijstoken (gas of elektrisch).

Nu het elektriciteitsnetwerk overbelast is en gasprijzen erg hoog zijn of worden, dan is het best lekker om een zonnewarmte-systeem te hebben.

Onderhoud is er verder nauwelijks aan goede installaties.

Het is iets wat veel meer mensen zouden moeten hebben. Simpel en effectief. Je moet er alleen de ruimte en het geld voor hebben. Het levert minder geld op dan andere investeringen en verdient in ongeveer tien tot vijftien jaar terug. Misschien sneller bij goedkopere systemen en hoge gasprijzen. Maar, het betaalt uiteindelijk terug én het geeft veel comfort. Heb veel groene acties gedaan, maar niks kan op tegen een gratis warm bad of hete douche (qua warmte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Ik vul Playa del Col even aan...
Ik heb een 4KW spiraal in mijn 500L buffervat zodat ik ipv terugleveren van mijn zonnestroom deze ook kan aanwenden om het buffervat bij te verwarmen.
Het is even de balans om op vóórhand te kunnen inschatten of het qua zonlicht verstandig is in de ochtend al stroom naar het vat te brengen, of -omdat het zonnig weer wordt- dit aan de heatpipes over te laten.

Ik ben daar nu wat in aan het finetunen. Want regulier stroomverbruik speelt ook mee.
Het is de balans tussen het (minder rendabele) salderen/terugleveren en het overstoken van mijn buffervat.
Want het schiet niet op als ik er in de middag achter kom dat ik mijn vat heb overkookt met stroom, terwijl ik het ook af had gekund met de heatpipes.

Ik realiseer me dat er een redelijke marge zit in de temperatuur van het vat wanneer dit werkbaar is voor een etmaal met het hele gezin en de temperatuur wanneer je deze door stagnatie niet kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sinds een week (opnieuw) een probleem.

De sensor op het dak was vorig jaar erg onstabiel. Schoonmaken van contacten en het onluchten van de glycol herstelde dit. Nu ineens is de meting structureel 20 graden te hoog, dus staat de pomp steeds aan.

Kan alleen iets op het dak zijn, qua contact of sensor. De sensor geeft 1215 ohm aan op een multimeter en dat zou iets onder de 60 graden moeten zijn. Scherm zegt 57,3 graden, dus dat klopt. De sensor zou echter rond de 30-40 graden moeten aangeven momenteel, dat is ook ongeveer de temperatuur van het glycol in werkelijkheid.

Jammer dat het dak zo lastig bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:01:
Sinds een week (opnieuw) een probleem.

De sensor op het dak was vorig jaar erg onstabiel. Schoonmaken van contacten en het onluchten van de glycol herstelde dit. Nu ineens is de meting structureel 20 graden te hoog, dus staat de pomp steeds aan.

Kan alleen iets op het dak zijn, qua contact of sensor. De sensor geeft 1215 ohm aan op een multimeter en dat zou iets onder de 60 graden moeten zijn. Scherm zegt 57,3 graden, dus dat klopt. De sensor zou echter rond de 30-40 graden moeten aangeven momenteel, dat is ook ongeveer de temperatuur van het glycol in werkelijkheid.

Jammer dat het dak zo lastig bereikbaar is.
Klinkt als lucht in de leiding. Heb ik nu ook op de bovenste set. Maar met dit weer merk ik daar weinig van. Voor de winter ontlucht ik nog 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Klinkt als lucht in de leiding. Heb ik nu ook op de bovenste set. Maar met dit weer merk ik daar weinig van. Voor de winter ontlucht ik nog 1 keer.
Ontluchten kan ik niet zelf helaas, dan moet ik iets kopen of iemand betalen. Het is wel een nadeel van mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

Zonneboiler blijft een campingoplossing: leuk i de zomer maar in de winter heb je er geen zak aan. Eigenlijk dus gewoon geen 100% oplossing. beetje hybride denken, was 10 jaar geleden echt leuk, nu ouderwets

Wat je wel hebt zijn: extra leidingen en systemen die stuk kunnen. Ik sprak een Spijtkoper en die had een vastzittende pomp en 220 graden in het dak. Hij heeft de kinderen het huis uit gehaald toen het systeem weer ging draaien, zo knapte de leidingen.

Is je boiler warm om 11:00. lekker man, de rest van de dagwarmte? kan het systeem wel effectiever zijn dan een zp maar als je er niks mee kunt is het alsnog niks. pv kan wel blijven leveren.

Dus veel beter je dak vol met pv en dan een el.boilerelement in je wp-boiler.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
technopeuter schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Zonneboiler blijft een campingoplossing: leuk i de zomer maar in de winter heb je er geen zak aan. Eigenlijk dus gewoon geen 100% oplossing. beetje hybride denken, was 10 jaar geleden echt leuk, nu ouderwets

Wat je wel hebt zijn: extra leidingen en systemen die stuk kunnen. Ik sprak een Spijtkoper en die had een vastzittende pomp en 220 graden in het dak. Hij heeft de kinderen het huis uit gehaald toen het systeem weer ging draaien, zo knapte de leidingen.

Is je boiler warm om 11:00. lekker man, de rest van de dagwarmte? kan het systeem wel effectiever zijn dan een zp maar als je er niks mee kunt is het alsnog niks. pv kan wel blijven leveren.

Ik heb ook een dak vol zonnepanelen en een el. element in de boiler, alsook een zonneboiler-systeem op diezelfde boiler. Niks mis met gratis warmte.

Het glycol-circuit is verder beveiligd. Bij oververhitting (door kapotte pomp) loopt het hete spul uit de overloop en/of in het expansievat. Geen gevaar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ouderwets of niet, als je de set kunt kopen en na aftrek van de subsidie nauwelijks wat betaalt, kan het toch niet goedkoper?
Waarom een elektrisch element in je wp boiler? Dan betaal je de warmte extra, laat dan gewoon de wp de boel opwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wat je wel hebt zijn: extra leidingen en systemen die stuk kunnen.
Dat is zeker 'n ding.
Ik sprak een Spijtkoper en die had een vastzittende pomp en 220 graden in het dak. Hij heeft de kinderen het huis uit gehaald toen het systeem weer ging draaien, zo knapte de leidingen.
En ik sprak iemand wiens huis afbrandde door PV..
En de EV van iemand op m'n werk, nou..

Zo kunnen we alles afkraken met bangmakerij en wat ooit 'ns ergens is gebeurd. Fouten kunnen bij elk systeem gemaakt worden en het lijkt erop dat Spijtkoper hier zelf stevig heeft zitten prutsen.

Een zonneboiler kan nl. veilig in stagnatie gaan en start dan, ongeacht de reden voor die stagnatie, pas weer op als de temperaturen daarvoor veilig zijn.

@intuliegend Heatpipes kunnen niet staand of liggend geplaatst worden (direct flow wel). Het werkingsprincipe vereist dat ze schuin staan. (Documentatie van de heatpipe hoort de grenzen van wat kan te bevatten.)

En er moet dus 'n installateur voor de correcte installatie staan. Het verschilt van installateur tot installateur in hoeverre die dat volledig zelf wil doen alvorens het onder zijn verantwoording geïnstalleerd te verklaren. Vaak weten die verkopers wel installateurs die ook eigen arbeid ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Klinkt als een beun systeem… neem een echte installateur en juiste systeem dan heb je er wel veel plezier van. Het verschil in de winter tussen pv en zb is enkele watt verschil die je oogst met pv ipv zb. En ja roept er dan iemand in de winter doet mijn pv soms wel veel…. Klopt maar dan doet de zb het ook.
Een zb in voor en najaar kan heel veel doen als je het design en grote goed hebt.
PS in een goed geïsoleerd nieuwbouw huis kun je alleen op zb draaien ook in de winter.
Zoals al eerder gemeld: het hangt van je situatie af of een zb of een pv beter geschikt is. Heb je een zwembad dan is een zb ideaal in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Een update. Had last van hoge waardes op de collectorsensor. Zonet kwam iemand met een lange ladder, dus kon ik eindelijk eens op het hoge dak bij de sensor kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndJr04r73LMUDiB4_FekeZEJJIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upcw47ZHacxW4NbV6oGSTQqe.jpg?f=fotoalbum_large
Sensor komt uiteraard uit dat ronde buisje.
Er zat wat roodbruine vloeistof op de sensor. Het ging er makkelijk af. Met een doekje de boel schoongemaakt.
De sensor gaf eerder zo'n 20 graden hoger dan normaal aan. Door te pompen werd de warmte van het vat verplaatst naar de top van de collector. Vat is nu zo'n 50 graden bij mij, dus de collector werd 50 graden en mijn sensor gaf iets van 70 aan. Maar nu in vrije lucht zei de controller op zolder meteen dat het 22 graden was buiten en dat klopt. Sensor is dus prima, stabiel en correct.

Heb de schone sensor netjes terug geplaatst en daarna bleef de waarde normaal en zoals verwacht. Zal het nog een paar dagen bekijken. Ook in de nacht en bij felle zon. Het regent nu wat met tussendoor wat waterige zon.

Misschien interessant voor anderen. Had al eens gehoord in dit topic en van de installateur dat er water bij de sensor kan zitten, waardoor de meting verstoord wordt door 'iets met water en warmte'. Geen lucht in de glycolleiding dus, wat hier eerder als optie werd gegeven.

Hopelijk blijft de sensor goed functioneren vanaf nu. Kan natuurlijk niet steeds het dak op om de sensor te herplaatsen.

• Gwaihir
  • Niet online
@Playa del C. Nooit gekeken bij die van mij eigenlijk, maar hoort daar niet iets van warmte geleidende en regenwater buiten houdende pasta op om de kier tussen sensor en buisje mee te vullen?

• Playa del C.
Gwaihir schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:58:
@Playa del C. Nooit gekeken bij die van mij eigenlijk, maar hoort daar niet iets van warmte geleidende en regenwater buiten houdende pasta op om de kier tussen sensor en buisje mee te vullen?
De sensor zit met de witte dop afgesloten in het buisje. Dat zou genoeg moeten zijn, dacht ik. Maar ik weet het verder ook niet, misschien iemand hier die dat weet? Klinkt niet onlogisch, maar heb verder van anderen in dit topic alleen gehoord dat de sensor simpel te vervangen is (dus dat er geen pasta bij komt kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

LinuZZ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:32:
[...]
verder, als je ruimte hebt: gewoon doen. niemand kan je via de afbouw van salderen of het toevoegen van een "vandebron toeslag" meer geld vragen voor je warm water in de zomer ;)

ps. dit is het zonneboiler topic, weinig mensen zullen je hier adviseren niet te investeren in een zonneboiler :)
Ja met de wisselende regelgeving is het sowieso fijn om iets achter de hand te hebben. Ik heb ook nog een ander doel, namelijk het verwarmen van een paar aquariums. Die moeten op 25c blijven dus met een beetje geluk kan ik het in de winter ook nog fatsoenlijk gebruiken.

Snap je punt mbt het wellicht vertekende beeld in de zonneboiler groep, maar ik neem aan dat iedereen onderzoek gedaan heeft naar de voor- en nadelen. Ik kwam zelf bijvoorbeeld dit stuk tegen op https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/zonnecollector/ :

"De conclusie is dat als er een warmtepomp aanwezig is, het verhoudingsgewijs onvoordelig is om een zonnecollector te plaatsen, maar het veel effectiever is om er zonnepanelen bij te plaatsen. Ook is er geen extra ruimte nodig voor een boiler. De investering zou dan beter bijgelegd kunnen worden bij een warmtepomp met een hoger rendement (COP). Het idee van zonnecollector kunnen we dus (zeker in mijn situatie) wegstrepen."

Lastige is natuurlijk dat het per situatie verschilt. Ik ben er nog niet aan begonnen vanwege de kosten, en ook de afweging dat zonnepanelen voor alles gebruikt kunnen worden (heb al een WP) maar met de huidige subsidie beginnen mn handen te jeuken :)
Playa del C. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Voor subsidie moet de installatie (volledig) door een installateur gedaan worden.

Een zonneboiler is per m2 efficiënter dan een zonnepaneel.

Heb veel groene acties gedaan, maar niks kan op tegen een gratis warm bad of hete douche (qua warmte).
Wat betreft installatie heb ik gelukkig wat vrienden in de installatietechniek, dus dat maakt het een stuk makkelijker. Qua efficienty is de opbrengst per m2 denk ik wel vertekenend. Je kunt die warmte namelijk niet altijd kwijt, als het warm is en de zon schijnt heb je weinig aan warm water, terwijl je in die tijd alles kan salderen wat via extra zonnepanelen binnen zou komen (even eventueel via WP alsnog warmte van te maken met een hoge COP)
Fantomaz schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:09:
Ik vul Playa del Col even aan...
Ik heb een 4KW spiraal in mijn 500L buffervat zodat ik ipv terugleveren van mijn zonnestroom deze ook kan aanwenden om het buffervat bij te verwarmen.
Het is even de balans om op vóórhand te kunnen inschatten of het qua zonlicht verstandig is in de ochtend al stroom naar het vat te brengen, of -omdat het zonnig weer wordt- dit aan de heatpipes over te laten.
Dit is ook iets waar ik erg in geïnteresseerd ben. Ik zie namelijk bij variabele contracten ook al voorbij komen dat de stroom op sommige momenten erg goedkoop is. Je zou eigenlijk een stukje automatisering moeten hebben wat de prijs in de gaten houd en bij een bepaalde waarde het vat sowieso verwarmen. Stel dat je in de lente een aantal uur zon hebt en iedereen zn zonnepanelen staan over te produceren, dan trek je voor een lage prijs even uit het net, om savonds die 'goedkope' warmte weer door de vloerverwarming te duwen >:) Of denk ik dan te simpel?

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Gwaihir schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Dat is zeker 'n ding.

[...]

En ik sprak iemand wiens huis afbrandde door PV..
En de EV van iemand op m'n werk, nou..

Zo kunnen we alles afkraken met bangmakerij en wat ooit 'ns ergens is gebeurd. Fouten kunnen bij elk systeem gemaakt worden en het lijkt erop dat Spijtkoper hier zelf stevig heeft zitten prutsen.

Een zonneboiler kan nl. veilig in stagnatie gaan en start dan, ongeacht de reden voor die stagnatie, pas weer op als de temperaturen daarvoor veilig zijn.

@intuliegend Heatpipes kunnen niet staand of liggend geplaatst worden (direct flow wel). Het werkingsprincipe vereist dat ze schuin staan. (Documentatie van de heatpipe hoort de grenzen van wat kan te bevatten.)

En er moet dus 'n installateur voor de correcte installatie staan. Het verschilt van installateur tot installateur in hoeverre die dat volledig zelf wil doen alvorens het onder zijn verantwoording geïnstalleerd te verklaren. Vaak weten die verkopers wel installateurs die ook eigen arbeid ondersteunen.
Ik sprak een leverancier die melde dat de heatpipes zonder beveiliging niet meer gemaakt worden, dat is enkel nog voorraad opmaken. Er zit nu op de nieuwe variant een klep die er voor zorgt dat de temp nooit hoger als 110c kan worden. In deze sets bijvoorbeeld.

Ooohhh dat niet staand of liggend was me nog niet opgevallen.. Ik wilde ze eigenlijk onder 5 of 10 graden boven een terrasje zetten. Even kijken of dat wel mogelijke is, ziet er een beetje raar uit onder een hoek van 45 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@intuliegend bij een lage hellingshoek is de winteropbrengst wel heel laag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
intuliegend schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:42:
"De conclusie is dat als er een warmtepomp aanwezig is, het verhoudingsgewijs onvoordelig is om een zonnecollector te plaatsen, maar het veel effectiever is om er zonnepanelen bij te plaatsen.
Ok, fair enough.
Ook is er geen extra ruimte nodig voor een boiler. De investering zou dan beter bijgelegd kunnen worden bij een warmtepomp met een hoger rendement (COP). Het idee van zonnecollector kunnen we dus (zeker in mijn situatie) wegstrepen."
Niet ok:

Ja, als je al een volledig werkende WP installatie hebt (zonder zonnespiraal in het vat), dan is dat uiteraard je uitgangspunt. Maar dan moet je ook niet gaan vergelijken met een betere WP..

Als je zonder begint, zorg je voor één vat voor je SWW dat door beide warmtebronnen verwarmd wordt. Geen extra ruimte / kosten voor het vat dus.
Ik zie namelijk bij variabele contracten ook al voorbij komen dat de stroom op sommige momenten erg goedkoop is. Je zou eigenlijk een stukje automatisering moeten hebben wat de prijs in de gaten houd en bij een bepaalde waarde het vat sowieso verwarmen. Stel dat je in de lente een aantal uur zon hebt en iedereen zn zonnepanelen staan over te produceren, dan trek je voor een lage prijs even uit het net, om savonds die 'goedkope' warmte weer door de vloerverwarming te duwen >:) Of denk ik dan te simpel?
Die automatisering is simpel zat en diverse tweakers doen al dat soort zaken. Maar er zijn wel haken en ogen, ja:
- Het aantal jaarlijkse uren met echt goedkope stroom én verwarmingsbehoefte (binnen een etmaal) is niet zo gek groot
- Je wilt liever geen COP 1 elektrisch element gebruiken; je WP doet dat efficiënter, maar ook daarvan loopt de COP stevig terug naarmate dat water warmer wordt. Je elektriciteit moet dus wel echt goedkoop zijn..
- Bij VVW gebruik is 'n vat zo leeg.. Om serieus op te slaan heb je een fors vat en / of hoge temperaturen in het vat nodig.
- Gewoon op dat moment de temperatuur wat op laten lopen in huis is vaak makkelijker. Kan vaak passief (laat de zon erin), maar ook al zet je de WP ervoor aan (in de goedkope uren), dan nog is je hele huis als buffer doorgaans het eerste om in te zetten. Klopt dat bij jou echt niet, kijk dan zeker ook naar isolatiemogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
intuliegend schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:47:
Ooohhh dat niet staand of liggend was me nog niet opgevallen.. Ik wilde ze eigenlijk onder 5 of 10 graden boven een terrasje zetten. Even kijken of dat wel mogelijke is, ziet er een beetje raar uit onder een hoek van 45 graden :)
Misschien kun je met wat zoeken exemplaren vinden die vanaf 15 - 20% beginnen? Dat zijn toch ook de minimale hoeken waaronder vuil weer van dakjes of gaat glijden met een beetje hulp van regen en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

BarryH schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:00:
@intuliegend bij een lage hellingshoek is de winteropbrengst wel heel laag...
Toevallig een idee of dit bij de plaatcollectors ook zo is? Dat lijkt me meer een doorstroom werking gezien de dikte in vergelijking met de heat tubes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
intuliegend schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:52:
Toevallig een idee of dit bij de plaatcollectors ook zo is? Dat lijkt me meer een doorstroom werking gezien de dikte in vergelijking met de heat tubes?
Vlakke plaat is sowieso niets in de winter. Het vacuüm van de vacuümbuizen is in de winter nodig om de zonnewarmte niet gelijk aan de koude omgeving te verliezen.

Verder is het geen eigenschap van de buizen, maar van zon & aarde zelf: de zon staat 's winters laag aan de hemel. Maximaal rendement haal je (op elk moment) wanneer de collector loodrecht op de invallende zon staat.

De 'standaard' rekken voor plat dak voor zulke buizen staan onder 45 graden. Zouden ze iets vlakker staan, dan zou de jaaropbrengst theoretisch groter zijn. Theoretisch, want het levert vooral een grotere piek op wanneer je warmte zat hebt, in ruil voor minder opbrengst wanneer je 'm hard nodig hebt. Opstellingen voor verwarmingsondersteuning gaan daarom liever de andere kant op. @Helhond herinner ik me goed dat jij ze (mede) hierom onder 60 graden hebt hangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@intuliegend Vanuit het perspectief van jaarrond ondersteuning/opbrengst is ca 70 graden volgens mij het beste. Dit kan je ook goed modelleren met pvgis (hoewel dat eigenlijk voor PV is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
Gwaihir schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Vlakke plaat is sowieso niets in de winter. Het vacuüm van de vacuümbuizen is in de winter nodig om de zonnewarmte niet gelijk aan de koude omgeving te verliezen.

Verder is het geen eigenschap van de buizen, maar van zon & aarde zelf: de zon staat 's winters laag aan de hemel. Maximaal rendement haal je (op elk moment) wanneer de collector loodrecht op de invallende zon staat.

De 'standaard' rekken voor plat dak voor zulke buizen staan onder 45 graden. Zouden ze iets vlakker staan, dan zou de jaaropbrengst theoretisch groter zijn. Theoretisch, want het levert vooral een grotere piek op wanneer je warmte zat hebt, in ruil voor minder opbrengst wanneer je 'm hard nodig hebt. Opstellingen voor verwarmingsondersteuning gaan daarom liever de andere kant op. @Helhond herinner ik me goed dat jij ze (mede) hierom onder 60 graden hebt hangen?
Dat klopt inderdaad.
68° graden om precies te zijn.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Playa del C. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Voor zover ik weet is dit onjuist. Je hebt wel een factuur van een installateur nodig, maar niemand kan controleren of die beste man alles gedaan heeft of slechts een deel. Bij mijn weten kun je alles zelf installeren, als je maar een factuur hebt voor inbedrijfstelling van een bedrijf met de juiste code bij de KVK.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
leonardvg schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:49:
[...]

Voor zover ik weet is dit onjuist. Je hebt wel een factuur van een installateur nodig, maar niemand kan controleren of die beste man alles gedaan heeft of slechts een deel. Bij mijn weten kun je alles zelf installeren, als je maar een factuur hebt voor inbedrijfstelling van een bedrijf met de juiste code bij de KVK.
Hm, je bent dan wel bezig met fraude. Maar stel dat je dit wil, dan moet het bedrijf wat de apparatuur levert dus wel een factuur opstellen voor zaken die ze niet uitvoeren. En ik denk niet dat een bedrijf hier zomaar in mee gaat. Ze zijn dan immers op papier ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van installeren.

• Gwaihir
  • Niet online
Er zit m.i. wel wat grijs gebied tussen beide geposte kanten.

Ja, het moet onder verantwoordelijkheid van een installateur gebeuren. Dus een beetje installateur werkt alleen mee wanneer hij die verantwoordelijkheid ook redelijkerwijs kan nemen. Oftewel als hij 'm tenminste zelf in bedrijf heeft gesteld na de werkzaamheden afdoende gecontroleerd te hebben. Doet hij dat niet, dan mag je 't m.i. inderdaad best fraude noemen.

Maar is 't voor een flink deel door z'n stagiair in elkaar gezet, dan zou niemand dat gek vinden. Dus hoe erg is 't nou als jij als belanghebbend vrijwilliger flink aan de bak bent geweest? Hier loopt er zelfs een leiding door de grond. Had hij dan ook de geul dicht moeten gooien?

• Playa del C.
Gwaihir schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:57:
Er zit m.i. wel wat grijs gebied tussen beide geposte kanten.

Ja, het moet onder verantwoordelijkheid van een installateur gebeuren. Dus een beetje installateur werkt alleen mee wanneer hij die verantwoordelijkheid ook redelijkerwijs kan nemen. Oftewel als hij 'm tenminste zelf in bedrijf heeft gesteld na de werkzaamheden afdoende gecontroleerd te hebben. Doet hij dat niet, dan mag je 't m.i. inderdaad best fraude noemen.

Maar is 't voor een flink deel door z'n stagiair in elkaar gezet, dan zou niemand dat gek vinden. Dus hoe erg is 't nou als jij als belanghebbend vrijwilliger flink aan de bak bent geweest? Hier loopt er zelfs een leiding door de grond. Had hij dan ook de geul dicht moeten gooien?
Het is in ieder geval niet wat een zichzelf respecterend bedrijf zou doen. En waarom zouden ze zoiets doen? Ze verdienen minder, want geen manuren en extra zaken te verkopen. Ze lopen risico met garantie en hun goede naam. Er is risico op opsporing door een ambtenaar. En wat krijgen ze er voor terug? Niks. Dit kan alleen als het allemaal echt louche is opgezet en het bedrijf wat extra geld krijgt toegeschoven via de klant.

Nergens om verder, maar dit soort praktijken moet je niet willen. Wat we wel willen, is dat de regel wordt afgeschaft en je dus gewoon ergens een installatie kan kopen met de subsidie en het verder zelf uitzoekt qua installatie en werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh? Ik vind je stellingname nogal negatief en ook zo zwart-wit dat ik er weinig mee kan.

Een zichzelf respecterend installatiebedrijf is er naar mijn mening eentje dat goede installaties oplevert tegen een goede prijs. Niet eentje dat maximaal manuren draait, wat me sowieso contraproductief lijkt bij de huidige tekorten aan personeel.

Bij mij gooide de hovenier de geul dicht. Had de installateur dat moeten doen? En de regeling is geïntegreerd met de domotica van het huis en werd dus door weer een andere professional geinstalleerd. Die heb ik bovendien zelf nader afgesteld. Tevens hielp ik bijvoorbeeld met het sjouwen van het vat. Ik heb subsidie aangevraagd en ontvangen. Zat ik daarmee fout, volgens jou? Waar ligt volgens jou de grens?
Playa del C. schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:39:
Wat we wel willen, is dat de regel wordt afgeschaft en je dus gewoon ergens een installatie kan kopen met de subsidie en het verder zelf uitzoekt qua installatie en werking.
Lang leve beunwerk? Waarom is dat beter dan? Er gaat al zat mis met deze installaties mét een installateur er bovenop. (Helaas vooral door die installateur zelf, niet door de klant, behulpzaam of niet.) En - naar mening van o.a. mij dan - de huidige regeling laat ook wel wat ruimte. De subsidie is bedoeld voor milieuvriendelijkheid. Een installatie die wél gemaakt is, maar niet levert, is juist milieuonvriendelijk. (Dan zijn er andere maatregelen, m.b.t. isolatie, waar het meer voor de hand ligt dat de eis dat er een professional bovenop zit kan worden losgelaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJOG
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 13:16
Beste medetweakers!

Ik heb een zonneboilerinstallatie thuis bestaande uit 2 panelen op het dak, een buffervat in de kelder en een controller. Deze controller is dom. Wanneer de panelen op het dak boven de 50(?) graden celcius komen, gaat de circulatiepomp werken en wordt de warmtewisselaar onderin het buffervat verwarmd door de warmte vanaf de panelen.

Wanneer er geen zon is, en de buffervattemperatuur komt onder een bepaalde waarde, schakelt het thermisch element in om het buffervat weer op temperatuur te brengen. Ik zit nu met de volgende vraag.

Wanneer mijn gezin in de ochtend onder de douche stapt, gebruiken we een hoop warm water uit het buffervat. Hierdoor daalt de temperatuur in het buffervat en spreekt op een gegeven ogenblik het thermisch element aan. Ook op dagen waarop te zien is dat het prachtig zonnig weer wordt. Ik zou graag een intelligent systeem willen maken dat wanneer er een dag zonneschijn verwacht wordt, het thermisch element niet inschakelt ondanks de lage buffervattemperatuur en wacht tot de zonkracht voldoende is om daarmee het buffervat te verwarmen. Eigenlijk zou je een zonkrachtverwachting middels een internetverbinding op een manier willen koppelen aan de schakeling van het thermisch element. Begin september dit jaar hebben we een prachtig mooie week gehad en toen heb ik gewoon de stekker van het thermisch element uit het stopcontact gehaald zodat het buffervat altijd met zonnewarmte wordt opgeward en het buffervat mogelijk op bepaalde momenten onder een bepaalde minimum temperatuur uit kan komen.

Iemand een idee? De homewizard energy socket biedt mijns inziens geen oplossing hiervoor omdat hij juist aanschakelt wanneer de zonnepanelen (welke ik ook heb) terug gaan leveren. En ik wil meer in de toekomst kunnen kijken. Een week mooi weer betekent een week lang het thermisch element uitschakelen. Ook de leverancier van mijn zonneboiler heeft hiervoor geen oplossing...jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
PJOG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:25:
Beste medetweakers!

Ik heb een zonneboilerinstallatie thuis bestaande uit 2 panelen op het dak, een buffervat in de kelder en een controller. Deze controller is dom. Wanneer de panelen op het dak boven de 50(?) graden celcius komen, gaat de circulatiepomp werken en wordt de warmtewisselaar onderin het buffervat verwarmd door de warmte vanaf de panelen.

Wanneer er geen zon is, en de buffervattemperatuur komt onder een bepaalde waarde, schakelt het thermisch element in om het buffervat weer op temperatuur te brengen. Ik zit nu met de volgende vraag.

Wanneer mijn gezin in de ochtend onder de douche stapt, gebruiken we een hoop warm water uit het buffervat. Hierdoor daalt de temperatuur in het buffervat en spreekt op een gegeven ogenblik het thermisch element aan. Ook op dagen waarop te zien is dat het prachtig zonnig weer wordt. Ik zou graag een intelligent systeem willen maken dat wanneer er een dag zonneschijn verwacht wordt, het thermisch element niet inschakelt ondanks de lage buffervattemperatuur en wacht tot de zonkracht voldoende is om daarmee het buffervat te verwarmen. Eigenlijk zou je een zonkrachtverwachting middels een internetverbinding op een manier willen koppelen aan de schakeling van het thermisch element. Begin september dit jaar hebben we een prachtig mooie week gehad en toen heb ik gewoon de stekker van het thermisch element uit het stopcontact gehaald zodat het buffervat altijd met zonnewarmte wordt opgeward en het buffervat mogelijk op bepaalde momenten onder een bepaalde minimum temperatuur uit kan komen.

Iemand een idee? De homewizard energy socket biedt mijns inziens geen oplossing hiervoor omdat hij juist aanschakelt wanneer de zonnepanelen (welke ik ook heb) terug gaan leveren. En ik wil meer in de toekomst kunnen kijken. Een week mooi weer betekent een week lang het thermisch element uitschakelen. Ook de leverancier van mijn zonneboiler heeft hiervoor geen oplossing...jullie wel?
Ik heb het zo gemaakt, dat mijn zonne-boiler alleen opgewarmd mag worden door een secundair verwarmingssysteem (in mijn geval een Hewalex Ventilatie Warmtepomp) na 17:00 uur. Als de zon niet genoeg kracht had om mijn boiler op te warmen, doet het secundair verwarmingssysteem de rest. Wellicht volstaat een eenvoudige tijdklok bij jou (wel zorgen dat die ook het vermogen van het verwarmingselement aan kan).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
PJOG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:25:
Beste medetweakers!

Je kunt een instraling sensor gebruiken om te meten hoeveel zon er schijnt. Ik zelf gebruik resol om aan te sturen maar diy zal dat ook wel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@PJOG
Jojan265 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb het zo gemaakt, dat mijn zonne-boiler alleen opgewarmd mag worden door een secundair verwarmingssysteem (in mijn geval een Hewalex Ventilatie Warmtepomp) na 17:00 uur. Als de zon niet genoeg kracht had om mijn boiler op te warmen, doet het secundair verwarmingssysteem de rest. Wellicht volstaat een eenvoudige tijdklok bij jou (wel zorgen dat die ook het vermogen van het verwarmingselement aan kan).
Dat dus. Hier is 't zon of haard die 'm (al dan niet) verwarmt. En dan alléén 's nachts warmt de W/W WP 'm bij, indien nodig.

Als extra heb ik daar nog bij gemaakt dat ik 't over kan slaan (evt. meerdere dagen ineens), wat ik met name gebruik als ik weet dat de haard toch wel aan gaat vóór het hete water nodig is. En dat ik 't 'nu' kan doen, mocht er toch 'ns een enkele keer SWW te weinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJOG
Jojan265 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:45:
[...]

Hmm... op zich wel een slim systeem wat je beschrijft. Dank voor je inzicht!

Ik moet dan een tijdklok hebben waarmee alléén tussen 17.00u en ~22.00u het thermisch element mag aanslaan. Dit omdat indien ik èn in de avond, na 17.00uur èn in de ochtend (vóórdat de zonneboiler genoeg kans heeft om de boel op te warmen) ga douchen en veelvuldig warm water gebruik, dan zal de zonneboiler daardoor in de ochtend toch noch aan zal slaan. Je zou natuurlijk ook 2 schakelmomenten kunnen kiezen waarbij 1 schakelmoment voor het thermisch element midden op de dag ligt. Wanneer de circulatiepomp dan aanslaat, gaat het thermisch element niet aan. Zó intelligent is de controller net nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJOG
Bartolomus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:49:
[...]

Je kunt een instraling sensor gebruiken om te meten hoeveel zon er schijnt. Ik zelf gebruik resol om aan te sturen maar diy zal dat ook wel gaan.
Hmm....loop je dan niet het risico dat je ten tijde van een prachtig mooie warme dag de dag alsnog begint met een geheel warm buffervat? Anders gezegd: als de instralingssensor aanslaat (rond 11.00uur) het buffervat al door het thermisch element is opgewarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
PJOG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:44:
[...]

Hmm....loop je dan niet het risico dat je ten tijde van een prachtig mooie warme dag de dag alsnog begint met een geheel warm buffervat? Anders gezegd: als de instralingssensor aanslaat (rond 11.00uur) het buffervat al door het thermisch element is opgewarmd?
Dan een timer erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Ik laat mijn warmtepomp om 16 uur aangaan als de temperatuur onder een acceptabele waarde is (vanaf de herfst ergens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
LinuZZ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:06:
Ik laat mijn warmtepomp om 16 uur aangaan als de temperatuur onder een acceptabele waarde is (vanaf de herfst ergens)
Ja hier hetzelfde, 15u-17u mag de wp een SWW run doen, en die is slim genoeg om dat niet te doen als 't vat op temp is.

Als je echt zelf wil bepalen wat het element doet, obv het voorspelde weer, dan zal je toch moeten koppelen met iets van home automation denk ik.

Overigens ben ik wel met iets soortgelijks bezig maar dan om de tub te verwarmen met warmte uit de collectoren als er mooi weer voorspeld is.
Ik doe dat met home assistant ivm het kunnen koppelen aan de pana wp (via heishamon).

Pagina: 1 ... 57 ... 65 Laatste