Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Playa del C. Hoe meet hij de voordruk van een aangesloten expansievat? (Het lijkt mij dat je eenmaal aangesloten dezelfde 2,0 bar meet die je op je glycoldrukmeter ziet, want dat is 1:1 verbonden qua druk.) En hoe horen jullie dat hij echt helemaal leeg is? (Er vult zich toch een ballon die niet meteen de zijkanten hoeft te gaan raken?)

Idealiter bevat je expansievat bij een koud systeem (dus zelfs het vat koud) net niets meer. Krimpt je vloeistof verder dan het expansievat het kan aanvullen (want leeg) dan zie je de druk wegvallen. Zie je dat de druk aan het eind van de nacht erg laag is?

Bij een druk van minder dan pakweg 0.5 bar ter plekke van een de circulatiepomp mag je daar inderdaad bubbelgeluiden verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Baapje327 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:30:
[...]

voordruk van expansievat kun je toch zelf verlagen (en de monteur sowieso) naar de gewenste druk.
overigens zou dat volgens mij niks verklaren over lucht in het systeem...als de druk hoger wordt, gaat er glycol het expansievat in zodat de druk niet te hoog wordt.
De voordruk kun je verlagen, maar dat kan niet met de glycol in het systeem. Hm, tja, het kan op zich wel, maar dan weet je niet hoe hoog die voordruk precies is.

Er kan nergens anders lucht vandaan zijn gekomen, toch? Het is een gesloten systeem (ook nog met erg korte buizen en slangen in mijn geval). Het vat zelf is niet lek, want het klinkt over de hele lengte hol als je er op tikt.
Gwaihir schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:33:
@Playa del C. Hoe meet hij de voordruk van een aangesloten expansievat? (Het lijkt mij dat je eenmaal aangesloten dezelfde 2,0 bar meet die je op je glycoldrukmeter ziet, want dat is 1:1 verbonden qua druk.) En hoe horen jullie dat hij echt helemaal leeg is? (Er vult zich toch een ballon die niet meteen de zijkanten hoeft te gaan raken?)
We hebben het niet gemeten, dat kon ook niet inderdaad. De monteur heeft voor komende vrijdag een afspraak gemaakt om de glycol uit het systeem te laten lopen, het expansievat op de juiste voordruk te brengen en daarna alles netjes weer op 2,0 bar te zetten.

Ik weet het zelf verder ook niet. Ik dacht dat een expansievat er zo uitzag:
https://www.golantec.be/leeg_clip_image022.jpg
In dat geval hoort de bovenste helft dof te klinken door vloeistof.
Ik vind voor een speciaal zonneboiler-expansievat echter ook een ander plaatje:
https://www.duurzaammbo.nl/images/Aabeeldingen/wp14.JPG
En dan lijkt het alsof alleen de bovenkant dof zou moeten klinken en er verder aan de zijkanten zelfde vloeistof tegen de kant komt.
Idealiter bevat je expansievat bij een koud systeem (dus zelfs het vat koud) net niets meer. Krimpt je vloeistof verder dan het expansievat het kan aanvullen (want leeg) dan zie je de druk wegvallen. Zie je dat de druk aan het eind van de nacht erg laag is?

Bij een druk van minder dan pakweg 0.5 bar ter plekke van een de circulatiepomp mag je daar inderdaad bubbelgeluiden verwachten.
De druk is vrijwel altijd 1,9/2,0 bar. Hij zakt nooit lager dan 1,9 bar. Gisteren in de hitte en een volle boiler stond hij op 2,5 bar met een hoge temperatuur op de collector.

Het gaat niet over bubbelgeluiden, er komt een compleet stuk gas langs de pomp. Alsof een wc doorspoelt. Het is op zich niet erg, het water wordt warm genoeg. Echter, de sensor op het dak flipt nogal als de lucht daar zit of langs komt. Dat zorgt er voor dat de pomp agressief staat te pompen voor niks. Plus de herrie die ik vanaf zolder in het huis gewoon kan horen door het gas in het systeem.

Ik heb geen ervaring met expansievaten of zonneboilers. Ik snap de werking en alles, maar tja. Ik kan hier ook weinig van maken. Ik geef de monteur vrijdag nog een kans om het systeem opnieuw te vullen en daarbij dit keer ook het expansievat goed te checken op de voordruk en de werking. Het zou daarna goed moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:57
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:37:
[...]

De voordruk kun je verlagen, maar dat kan niet met de glycol in het systeem. Hm, tja, het kan op zich wel, maar dan weet je niet hoe hoog die voordruk precies is.

Er kan nergens anders lucht vandaan zijn gekomen, toch? Het is een gesloten systeem (ook nog met erg korte buizen en slangen in mijn geval). Het vat zelf is niet lek, want het klinkt over de hele lengte hol als je er op tikt.
[...]

We hebben het niet gemeten, dat kon ook niet inderdaad. De monteur heeft voor komende vrijdag een afspraak gemaakt om de glycol uit het systeem te laten lopen, het expansievat op de juiste voordruk te brengen en daarna alles netjes weer op 2,0 bar te zetten.

Ik vind voor een speciaal zonneboiler-expansievat echter ook een ander plaatje:
https://www.duurzaammbo.nl/images/Aabeeldingen/wp14.JPG
En dan lijkt het alsof alleen de bovenkant dof zou moeten klinken en er verder aan de zijkanten zelfde vloeistof tegen de kant komt.

[...]

De druk is vrijwel altijd 1,9/2,0 bar. Hij zakt nooit lager dan 1,9 bar. Gisteren in de hitte en een volle boiler stond hij op 2,5 bar met een hoge temperatuur op de collector.

Het gaat niet over bubbelgeluiden, er komt een compleet stuk gas langs de pomp. Alsof een wc doorspoelt. Het is op zich niet erg, het water wordt warm genoeg. Echter, de sensor op het dak flipt nogal als de lucht daar zit of langs komt. Dat zorgt er voor dat de pomp agressief staat te pompen voor niks. Plus de herrie die ik vanaf zolder in het huis gewoon kan horen door het gas in het systeem.

Ik heb geen ervaring met expansievaten of zonneboilers. Ik snap de werking en alles, maar tja. Ik kan hier ook weinig van maken. Ik geef de monteur vrijdag nog een kans om het systeem opnieuw te vullen en daarbij dit keer ook het expansievat goed te checken op de voordruk en de werking. Het zou daarna goed moeten zijn...
Ik vermoed dat je drukmeter niet goed is. Wat geeft deze aan, als de druk van het systeem af is?

De symptomen die je beschrijft lijken op een te lage druk.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Jojan265 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Ik vermoed dat je drukmeter niet goed is. Wat geeft deze aan, als de druk van het systeem af is?

De symptomen die je beschrijft lijken op een te lage druk.
Die ging netjes naar 0 toen de druk er af was. Tijdens het rondpompen liep dat wat op. Na het afsluiten van één kant om de boel op druk te zetten, liep het netjes op naar 2,0 bar. Daarna het systeem dicht gezet en sindsdien staat het systeem constant op 2,0 bar.

Het systeem draaide ondertussen drie jaar zonder deze symptomen. Het ging mis, nadat de boel een week in stagnatie is geweest toen ik een week op vakantie was en dus niet de warmte uit het vat kon halen/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
En welke symptomen bedoel je eigenlijk precies? Wat zou er gebeuren als de druk te laag is in het glycol-systeem?

[ Voor 55% gewijzigd door Playa del C. op 07-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Mensen... er valt mij iets op nu ineens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXP79W0pX0BlKGnSRBz7Pfm8jok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6ivrpqCfpeeWfW71ulukBeG.jpg?f=fotoalbum_large
Zien jullie dat de slang vanaf de pomp naar het expansievat omhoog loopt en dan bovenop het expansievat rechtop daar op staat?

Als je het systeem zo vult, dan krijg je toch lucht in die slang, in het bovenste deel, ook niet uit die slang tijdens het vullen en tijdens normaal gebruik? Maar als het expansievat iets terugduwt na afkoeling/opwarming dan drukt het die lucht wel meteen in het glycol systeem.

In de installatiehandleiding staat bij mij dat het vat aan een "neergaande leiding" moet worden gemonteerd.

Ik hoor tijdens het aan en uitgaan van de pomp allerlei geluiden, maar ook duidelijk dat er in de slang naar het expansievat gekletter is. Metaalachtig klettergeluid van vloeistof en gas. Had die slang net beet en toen trilde hij daar ook en voelde niet gevuld met vloeistof aan...

Zou dat het kunnen zijn?

Het is een verklaring voor waarom de problemen zijn ontstaan nadat het systeem echt eens op de flikker kreeg afgelopen zomer, want daar is het expansievat toen voor het eerst ook serieus nodig geweest.

Verklaart ook dat het systeem eerst wel werkte en een dag later (na afkoelen en dus terugduwen van het expansievat) er meteen weer veel lucht in het systeem zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Playa del C. op 07-06-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:03:

[Afbeelding]
Zien jullie dat de slang vanaf de pomp naar het expansievat omhoog loopt en dan bovenop het expansievat rechtop daar op staat?

Als je het systeem zo vult, dan krijg je toch lucht in die slang, in het bovenste deel, ook niet uit die slang tijdens het vullen en tijdens normaal gebruik? Maar als het expansievat iets terugduwt na afkoeling/opwarming dan drukt het die lucht wel meteen in het glycol systeem.

In de installatiehandleiding staat bij mij dat het vat aan een "neergaande leiding" moet worden gemonteerd.

Ik hoor tijdens het aan en uitgaan van de pomp allerlei geluiden, maar ook duidelijk dat er in de slang naar het expansievat gekletter is. Metaalachtig klettergeluid van vloeistof en gas. Had die slang net beet en toen trilde hij daar ook en voelde niet gevuld met vloeistof aan...

Zou dat het kunnen zijn?

He tis een verklaring voor waarom de problemen zijn ontstaan nadat het systeem echt eens op de flikker kreeg afgelopen zomer, want daar is het expansievat toen voor het eerst ook serieus nodig geweest.
Ja zou kunnen, je kan hem een stukje lager hangen zodat de lucht er uit gaat als je hem vult.
Vind 't wel vreemd dat je expansievat nu pas iets heeft hoeven doen, sinds al die jaren. Al je vat richting de 80 graden staat, staat er echt een andere druk op dan met 20 graden hoor... Zonder expansievat of overloopventiel klapt de boel dan wel.
Eveneens kan er ook maar weinig lucht in dat stukje slang blijven staan toch? Het expansievat vul je toch wel, (iig tot 't membraan) dat is niet helemaal leeg.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Ja zou kunnen, je kan hem een stukje lager hangen zodat de lucht er uit gaat als je hem vult.
Vind 't wel vreemd dat je expansievat nu pas iets heeft hoeven doen, sinds al die jaren. Al je vat richting de 80 graden staat, staat er echt een andere druk op dan met 20 graden hoor... Zonder expansievat of overloopventiel klapt de boel dan wel.
Eveneens kan er ook maar weinig lucht in dat stukje slang blijven staan toch? Het expansievat vul je toch wel, (iig tot 't membraan) dat is niet helemaal leeg.
Hij kan gelukkig vrij simpel een stuk naar beneden, het is een flexibele slang dacht ik. En anders een nieuwe buis erop, maar er is ruimte zat.

Het vat heeft het twee jaar redelijk goed gedaan. Ik heb twee kinderen en elke dag als het water richting de 70 graden ging in de zomer, dan tapte ik de warmte af naar een buitenbadje. De glycol was altijd zo'n 50-70 graden daardoor. Alleen in de winter koelt het allemaal wel af natuurlijk.
Na die hele hete week, ging de sensor gek doen (achteraf door de lucht). En nu nog een jaar later, zat er dus echt heel veel lucht in het systeem, wat klonk als een wc doorspoelen.

De lucht moet ergens vandaag komen. Na het doorspoelen van afgelopen week zou het gewoon niet moeten kunnen dat er nog veel lucht in zit. Een paar bellen zou kunnen, maar niet dit.

Voor mijn gevoel betreft het iets van 15-20 cm aan lucht in de leiding. Als ik inschat hoe snel het stroomt en hoe lang het duurt als het geluid hoorbaar door de pomp komt. En hoe lang is dat hoge stuk slang bij het expansievat? Zo'n 20 cm. Het voelt ook leeg aan. Het kan niet anders dan dat het de bron is van de lucht die er op een bepaald moment in het systeem verschijnt. Er is niks lek, niet bij de glycol en niet bij het expansievat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:52:
En welke symptomen bedoel je eigenlijk precies? Wat zou er gebeuren als de druk te laag is in het glycol-systeem?
Als de voordruk aan de zuig voor de pomp te laag is, krijg je cavitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:37:
Het staat op overdruk, dus maak je er een gat in, dan loopt er wat uit, niet in. M.u.v. een lek in de spiraal in het SWW vat. Daar staat in het algemeen wel meer dan 2 bar op, dus dan kan er extra in je glycol loop lopen. Maar dan loopt de druk dus ook zichtbaar (langzaam) op.
Een halfvol vat, ja. Is het vat (bijna) leeg, dan zit er dus (bijna) geen water in. Het is vast netter, die 0,3 bar aanpassing van de voordruk, maar klinkt niet echt als 'de oorzaak'.
Toch ergens een ontluchting laten plaatsen dan, als de druk er toch af gaat?
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:03:

[Afbeelding]

[..]

Zou dat het kunnen zijn?

Het is een verklaring voor waarom de problemen zijn ontstaan nadat het systeem echt eens op de flikker kreeg afgelopen zomer, want daar is het expansievat toen voor het eerst ook serieus nodig geweest.
Ja die kan beter wat omlaag :).

Ik heb een leidingen met grondwater, voor beregening, met ook onvermijdelijk bochten erin. En dan jaarlijks voor de winter legen en in de lente weer vullen. Dat geeft ook een heel circus met lucht naar en in het expansievat (= drukvat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Even met de monteur gebeld. Die gaf ook meteen aan dat het expansievat inderdaad omlaag moet. Ze gaan het vrijdagochtend opnieuw doormpompen en vullen, maar dan met het expansievat lager.

Ik wacht dat even af allemaal. Zoals ik er naar kijk, moet het daarna wel opgelost zijn.

Het is vooral leerzaam voor anderen hier, mocht het eens bij een ander voorkomen.
Jojan265 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Als de voordruk aan de zuig voor de pomp te laag is, krijg je cavitatie.
Ja, dat is duidelijk. In dit geval is dat naar mijn mening uit te sluiten. De pomp werkt steeds prima, maar elke x seconden hoor je de lucht aan komen stromen en dan door de pomp klotsen. Ik hoor de lucht ook in het boilervat door de spiraal borrelen. Maar ik hoor vooral rare luchtgeluiden in dat hoge stukje buis bij het expansievat. We zien het ook door het schermpje van de debietmeter lopen. Duidelijk geen cavitatie, maar alsnog bedankt voor de tip en wel iets om mogelijk mee te nemen later of voor anderen. En niet elke bubbel die ik hoor is een probleem natuurlijk. Alleen bij mij verstoort het de sensor en ook de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:14
Even een beginnersvraag van mijn kant: waarom is een externe pomp nodig om het systeem te vullen? Je kan via een T-stuk en een afsluiter toch ook je systeempomp uit de jerrycan laten zuigen? Als de pomp niet zelf aanzuigend is, is er wellicht iets te bedenken om de glycol op zwaartekracht bij de pomp te krijgen middels een flexibele slang etc. Mogelijk pomp je wel veel lucht mee, maargoed dat komt er dan middels de ontluchter weer wel uit. Ideeën hierover?

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
leonardvg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:52:
Even een beginnersvraag van mijn kant: waarom is een externe pomp nodig om het systeem te vullen? Je kan via een T-stuk en een afsluiter toch ook je systeempomp uit de jerrycan laten zuigen? Als de pomp niet zelf aanzuigend is, is er wellicht iets te bedenken om de glycol op zwaartekracht bij de pomp te krijgen middels een flexibele slang etc. Mogelijk pomp je wel veel lucht mee, maargoed dat komt er dan middels de ontluchter weer wel uit. Ideeën hierover?
Een circulatiepomp is niet zo goed om echt druk op te bouwen, die moet alleen wat rond pompen.
Dus, je gaat nooit echt wat volume in je expansievat krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 16:29
McTrex2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
Beste Tweakers,

Sinds 2016 hebben wij een zonneboiler op het dak, die sinds eind vorige zomer problemen geeft (in ieder geval toen ontdekt). De temperatuur op het dak loopt hoog op, terwijl het buffervat nauwelijks warmer wordt. Al twee keer een onderhoudsmonteur langsgehad die glycol bijvulde en ontluchtte. Dat leek even te helpen, maar na korte tijd kwam het probleem terug. Dit was wel in de winter, dus lastig te testen.

Sinds de installatie is er niets gewijzigd in bedrading, aansluiting, etc. Voorheen werkte hij ook prima, in de zomer zetten wij de CV zo'n 4 maanden uit en kunnen toe met het wame water van de zonneboiler.

Nu zelf maar een vulsetje en glycol aangeschaft en alle oude glycol eruit gehaald, schoongespoeld met water en gevuld met nieuwe glycol. Ook de pomp en flowmeter eruitgehaald en gecontroleerd op werking en evt verstopping. Alles ziet er goed uit.

Nu komt het vreemde, mogelijk is dit de oorzaak.

Na een beetje vullen wilde ik de werking van de pomp testen. De verschilregelaar en pomp zijn van OEG, pomp: CPAE35/25s PWM, verschilregelaar: OEG KSW.

De verschilregelaar kan op de volgende standen: AUTO, OFF, 40%, 55%, 70%, 85%, ON.
Eerst op 40% geprobeerd, pomp ging draaien, luchtbelletjes schoten door de flowmeter, prima.
Pomp een standje harder, toen werd het geluid minder. Pomp op ON, toen werd het stil. Pomp OFF, geen verschil. Pomp op 40%, en hij draaide weer.

De Voltcraft Energy Check 3000 ertussen gezet, met deze resultaten:
OFF: ~1 Watt
40%: ~16,5 Watt
55%: ~12 Watt
70%: ~9 Watt
85%: ~6,5 Watt
ON: ~5 Watt

Dus hoe harder de pomp zou moeten gaan draaien, hoe langzamer hij gaat.
Dit komt overeen met wat ik mis zie gaan: in de ochtend warmt het buffervat onderin nog op, maar zodra de zon goed op de heatpipes valt, gaat alleen de temperatuur op het dak nog omhoog. Als dan (op stand AUTO) bij een groter temperatuurverschil de pomp juist langzamer gaat draaien, zou dit het wel verklaren.

Heeft iemand enig idee waarom de pomp dit gedrag vertoont? Ik zal alle instellingen nog eens nalopen, ben er ooit wel mee bezig geweest, maar alleen dingen gewijzigd die hier volgens mij geen invloed op moeten hebben.
Mijn Controler (Sorel) heeft verschillende instellingen voor de PWM pomp. 1 ervan is een "omgekeerde" instelling waarbij de pomp van 0 - 100% regelt of van 100 - 0% . Het lijkt erop dat jouw setting 100 - 0% heeft, waarbij pomp omgekeerd evenredig met de temperatuur de snelheid van de pomp regelt. Het beste lijkt het me om de manual te raadplegen en te kijken welke settings je hebt bij (PWM)pomp instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Tommie12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Een circulatiepomp is niet zo goed om echt druk op te bouwen, die moet alleen wat rond pompen.
Dus, je gaat nooit echt wat volume in je expansievat krijgen.
ja precies dit, maar je krijgt nooit druk in je systeem.
en zonder druk, gaat de lucht er ook niet lekker uit.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En je zou dan zoveel lucht nog hebben dat je opnieuw moet vullen als die lucht eruit is, waarschijnlijk zelfs 'n paar keer. En lucht laat glycol bederven, dus je wilt er niet veel lang in hebben zitten. En de benodigde 0,5 bar aan de aanzuigzijde is al een slang van 5 meter verticaal. Jerrycan boven het dak uit tillen? En..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 13:41
Gwaihir schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:49:
En lucht laat glycol bederven, dus je wilt er niet veel lang in hebben zitten.
Wat is eigenlijk het gevolg van glycol die slecht word? Corrosie in het systeem, word een papje waar de pomp het zwaar van krijgt, minder vorstbestendig,..?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Capt Waffles schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:32:
Wat is eigenlijk het gevolg van glycol die slecht word? Corrosie in het systeem, word een papje waar de pomp het zwaar van krijgt, minder vorstbestendig,..?
Minder vorstbestendig.
Tegen corrosie is het in een zonneboiler niet nodig.

Papje.. goede vraag. Waar de ethanol in E10 brandstof uiteen dondert, geeft dat een plakkerige aanslag. Een motor met carburateur start daardoor soms niet meer. Ook dat is vooral onder invloed van lucht. (Daarom zou ik als weinig-rijder de tank van de auto vol moeten houden, tegen de neiging in om van weinig houdbare brandstof steeds weinig te tanken..) Dit lijkt daar wel iets op.

Toch dacht ik tot dusverre dat het om af en toe aanvullen ging, niet om legen, schoonspoelen, nieuw vullen. Wie weet meer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
Laatste update over mijn situatie, voor de geïnteresseerden: monteur is vanochtend geweest. Keurig werk geleverd, vorige factuur verscheurd, systeem draait normaal.

Het lag, zover ik weet, dus aan het expansievat wat 10 cm hoger gemonteerd was dan de aansluiting op het glycol systeem. Monteur heeft gevuld met het expansievat los op de grond, lager dan het aansluitpunt dus. Voordruk meteen goed ingesteld. Meerdere keren langdurig rondgepompt met een externe pomp tot alle lucht eruit was.

Ik heb het allemaal net gecontroleerd en het werkt nu zoals het hoort. Geen lucht meer, stabiele meetwaarden, pomp die rustig draait wanneer nodig. Opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:32:
Laatste update over mijn situatie, voor de geïnteresseerden: monteur is vanochtend geweest. Keurig werk geleverd, vorige factuur verscheurd, systeem draait normaal.

Het lag, zover ik weet, dus aan het expansievat wat 10 cm hoger gemonteerd was dan de aansluiting op het glycol systeem. Monteur heeft gevuld met het expansievat los op de grond, lager dan het aansluitpunt dus. Voordruk meteen goed ingesteld. Meerdere keren langdurig rondgepompt met een externe pomp tot alle lucht eruit was.

Ik heb het allemaal net gecontroleerd en het werkt nu zoals het hoort. Geen lucht meer, stabiele meetwaarden, pomp die rustig draait wanneer nodig. Opgelost.
mooi zo!
bizar wat een beetje lucht kan doen he?

ik heb ook weer zoiets raars, collector sensor die van 60 graden opeens over de 130 schiet, (11u 's morgens) en dus zorgt dat het systeem gelijk stopt met pompen. inmiddels staat het systeem in stagnatie (212 graden) en zit het het vat nog niet op max temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:24
Hallo, ik heb een vraag over een zonneboiler systeem.

Op dit moment heb ik thuis de volgende situatie:10x 200Wp zonnepanelen op het ZZO, uit 2013
CV ketel van Nefit in combinatie met een Remeha Elga Ace 6kW hybride warmtepomp.

Wij verbruiken nu (gezin van 4, huis van 175m2) nog ongeveer 300m3 gas voor douchen en bad en waarschijnlijk nog wat gas voor bijverwarming in de winter (weet ik nog niet, warmtepomp draait pas sinds maart), dus zal wellicht rond de 600m3 gas uit komen.

Nu zit ik dus te kijken of ik een zonneboiler er bij kan plaatsen, om vooral het SWW op te vangen en waar mogelijk bij te verwarmen op de WP. Echter dan moet ik hier 1-3 zonnepanelen voor opofferen en dan is het wellicht interessant om alle zonnepanelen te vervangen door modernere met een hogere opbrengst.

Nu heb ik onder mijn dakkapel een strook van 60cm hoog (3 dakpannen) over de volle breedte van het huis. Bestaan er ook kortere heatpipes die ik over de volle breedte van het huis kan plaatsen? Of zijn er andere creatieve oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurjen13 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:03:
Nu heb ik onder mijn dakkapel een strook van 60cm hoog (3 dakpannen) over de volle breedte van het huis. Bestaan er ook kortere heatpipes die ik over de volle breedte van het huis kan plaatsen?
Wel korter dan standaard, maar niet zo kort, denk ik. Vergeet niet dat je boven- en onderaan de collector samen zo'n 30 cm hebt die geen warmte opvangt. Dan zou je 30 cm over hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
Mijn zonneboiler heeft cv ondersteuning.
Ik zou graag netjes de mogelijkheid creëren om die op continue aan of continu uit te zetten.
Dit voor koelen met de WP in de zomer en maximaal de gasketel vermijden in de winter.
Tot nu toe doe ik dit door als de drie weg klep in de goede stand staat de - en + draad los te halen.
Maar dan moet ik onthouden in welke stand die staat.

Iemand al eens iets voor bedacht?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:55:
Mijn zonneboiler heeft cv ondersteuning.
Ik zou graag netjes de mogelijkheid creëren om die op continue aan of continu uit te zetten.
Dit voor koelen met de WP in de zomer en maximaal de gasketel vermijden in de winter.
Tot nu toe doe ik dit door als de drie weg klep in de goede stand staat de - en + draad los te halen.
Maar dan moet ik onthouden in welke stand die staat.

Iemand al eens iets voor bedacht?
Ik heb 't buffervat in de retour zitten vanuit wp perspectief. Retour vvw onderin 't vat erin, en dan door naar de wp.
Ik kan met kogelkranen 't vat by passen. Kogelkraan retour vvw dicht aan 't vat zekf, en daarvoor zit een 't stuk met kogelkraan erin naar de wp toe.
Werkt prima, maar dus wel handmatig. Ik vind dat geen probleem voor de 2x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Baapje327 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb 't buffervat in de retour zitten vanuit wp perspectief. Retour vvw onderin 't vat erin, en dan door naar de wp.
Ik kan met kogelkranen 't vat by passen. Kogelkraan retour vvw dicht aan 't vat zekf, en daarvoor zit een 't stuk met kogelkraan erin naar de wp toe.
Werkt prima, maar dus wel handmatig. Ik vind dat geen probleem voor de 2x per jaar.
Ik kan natuurlijk kijken of ik de elektrische 3wegklep ook met de hand kan bedienen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 13:37
jurjen13 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:03:

Nu heb ik onder mijn dakkapel een strook van 60cm hoog (3 dakpannen) over de volle breedte van het huis. Bestaan er ook kortere heatpipes die ik over de volle breedte van het huis kan plaatsen? Of zijn er andere creatieve oplossingen?
Ik heb geen ervaring en belangen met dit systeem of bedrijf, maar laatst fietste ik ergens langs, waar ik dit zag. Dus heb dit opgezocht. Misschien is dit iets voor je.

https://www.sun-ridge.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ik kan natuurlijk kijken of ik de elektrische 3wegklep ook met de hand kan bedienen.
Ding zit irritant ver weg (onder het expansievat)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwP6mJur1ldXnp1iZgBZqBtV97I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3bvibRNLMHjZT8cLlTWbyAm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Hendrik85 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb geen ervaring en belangen met dit systeem of bedrijf, maar laatst fietste ik ergens langs, waar ik dit zag. Dus heb dit opgezocht. Misschien is dit iets voor je.

Hij is al een keer eerder gepost, daardoor waren er al reacties. Ze zijn weinig positief:
Tommie12 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Zonneenergie komt in watt per m2.
Weinig m2 is weinig energie....
Solar Masters schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Ja dan mag je wel een heel lang dak hebben wil je er iets aan hebben.....
Gwaihir schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Ik vind het een heel creatieve manier om met de looks van een vacuümbuis om te gaan :).

Maar het collectoroppervlak lijkt me nogal tegen te vallen, zoals @Solar Masters al opmerkt.
En het lijkt me dat je geen enkele gelaagdheid voor elkaar krijgt. Dit vat zal vaak lauw, maar zelden heet zijn.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Hendrik85 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Dank je, ik zie dat deze vooral voor op de nok is, ben benieuwd of het levensvatbaar wordt!

Ik had zelf dit gevonden:
https://www.techniq.nl/sa...acuuembuis-collector.html

Is een demonstratie model maar dit over de hele breedte van mijn dak is toch ongeveer 3-3.5m2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurjen13 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:14:
Ik had zelf dit gevonden:
https://www.techniq.nl/sa...acuuembuis-collector.html

Is een demonstratie model maar dit over de hele breedte van mijn dak is toch ongeveer 3-3.5m2?
Zie je het daarbij nog als een probleem dat dat bedrijf niet meer bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Ding zit irritant ver weg (onder het expansievat)...
[Afbeelding]
Ik heb net op de zonneboiler handmatig (in de controller settings) de 3weg klep omgezet en vervolgens weer de bedrading losgekoppeld.
Maar het lukt niet. Dus ik denk dat ik niet goed begrijp hoe de 3wegklep aangestuurd wordt.
Volgens mij heb ik 3 draden:
1 op NO (geel)
1 op NC (blauw)
en 1 op N (nul)

Ik twijfel of ik na het schakelen zowel geel op NO als blauw op NC moet loshalen om ervoor te zorgen dat de 3wegklep in positie blijft.

Wie heeft een tip?
bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen13
Gwaihir schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:40:
[...]

minor detail... :-D

Maar aan de andere kant, je kan iets soortgelijks ook via AliXpress bestellen, maar ik zou ze ht liefst gekoppeld willen hebben oid, maar dat bestaat dus (nog) niet, begrijp ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurjen13 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:45:
Maar aan de andere kant, je kan iets soortgelijks ook via AliXpress bestellen, maar ik zou ze ht liefst gekoppeld willen hebben oid, maar dat bestaat dus (nog) niet, begrijp ik
Je link toonde een mini collector op een frame voor plat dak. Jij zou bevestiging voor pannendak moeten kopen.

Die collector zelf bestaat uit de bovenzijde, die de warmte verzamelt vanuit de buizen, de buizen zelf, en een stukje frame om de buizen ook aan de onderzijde te ondersteunen.

Zulke collectoren komen bij de verschillende merken tot dik drie meter breed. Vervolgens moet je er inderdaad meerdere koppelen om je hele dak breedte te halen.

Vind je een merk met van die kleine (demo) buisjes - en die zijn er wel - dan moet je ze dus overhalen je collectoren met kleine buisjes te verkopen. De hoogte van het ding kun je dan wel inkorten; da's een paar framedelen verkorten. (En zo'n collector komt toch in delen om ter plekke in elkaar te zetten.)

Vergelijk wel even de (vierkante meter) prijs van dat demo-collectortje met die van een 'normale'. Of anders gezegd: ik denk dat je al blij mag zijn als iemand je zonder meerprijs een normale collector (frame, bovenzijde) met te korte buisjes wil leveren. Dus je gaat verhoudingsgewijs flink betalen voor de oplossing. Weet dat wel eer je eraan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Merk en type aflezen. Exacte info opzoeken. (Zeg maar 'gebruiksaanwijzing', al is dat een groot woord.)

Die dingen komen in vele varianten qua wat er aangesloten moet worden en welke kleuren die aansluitingen hebben. (Ik heb hier een blauwe aansluiting waar fase op moet, go figure..)

En om het leuk te houden: verschillende exemplaren zijn door verkeerd aansluiten betrekkelijk eenvoudig te slopen :|.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Je link toonde een mini collector op een frame voor plat dak. Jij zou bevestiging voor pannendak moeten kopen.

Die collector zelf bestaat uit de bovenzijde, die de warmte verzamelt vanuit de buizen, de buizen zelf, en een stukje frame om de buizen ook aan de onderzijde te ondersteunen.

Zulke collectoren komen bij de verschillende merken tot dik drie meter breed. Vervolgens moet je er inderdaad meerdere koppelen om je hele dak breedte te halen.

Vind je een merk met van die kleine (demo) buisjes - en die zijn er wel - dan moet je ze dus overhalen je collectoren met kleine buisjes te verkopen. De hoogte van het ding kun je dan wel inkorten; da's een paar framedelen verkorten. (En zo'n collector komt toch in delen om ter plekke in elkaar te zetten.)

Vergelijk wel even de (vierkante meter) prijs van dat demo-collectortje met die van een 'normale'. Of anders gezegd: ik denk dat je al blij mag zijn als iemand je zonder meerprijs een normale collector (frame, bovenzijde) met te korte buisjes wil leveren. Dus je gaat verhoudingsgewijs flink betalen voor de oplossing. Weet dat wel eer je eraan begint.
Ja precies, waar begin je aan...
@jurjen13 om eerlijk te zijn, zou ik 't laten. Met dergelijke oppervlaktes is 't mi de moeite niet waard.
Wellicht kun je ergens pv krijgen van die maat? M'n pa heeft nog een paar oude panelen, 15+ jaar, die zijn 1*0.6 m. Wellicht is zoiets nog te scoren.
Collectoren is echt mooie technologie, maar mi moet je wel beetje flinke oppervlakte hebben wil 't nuttig zijn om verwarming te ondersteunen. En dan moet je eigenlijk in de winter wel iets hebben wat je met de excess warmte kunt doen in de zomer.
En als je 't alleen voor SWW maakt, kan 't financieel en qua gemak niet uit tegen pv en wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, ik heb hier PV bovenop een haag. Ook niet standaard voor standaard kosten.. Soms wil je wat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Ik kan wel janken,….. zag vorige week al wat condens in de plaat; maar vandaag extremer geworden.

Druk is afgezwakt van 1,5 naar 0,4 (nu, liep nog wel na douchebeurt)

Gaat weer een uitdaging worden; want zoals ik zie lijkt het het paneel lek en niet een koppeling.

Ligt er net amper 3 jaar. Betreft OEG Meanderplaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15qnP-n2bk7oUbRpOSk-vNYVyvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr5t7aDnaJkhXUm9FjFcIsd7.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Crazy- schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:25:
Ik kan wel janken,….. zag vorige week al wat condens in de plaat; maar vandaag extremer geworden.

Druk is afgezwakt van 1,5 naar 0,4 (nu, liep nog wel na douchebeurt)

Gaat weer een uitdaging worden; want zoals ik zie lijkt het het paneel lek en niet een koppeling.

Ligt er net amper 3 jaar. Betreft OEG Meanderplaat

[Afbeelding]
Zo dat is wel balen. Dacht dat OEG wel goed merk was. Zelf gelegd of laten doen?
In het laatste geval zou ik de leverancier 't laten oplossen.
Anders wordt 't denk ik zelf dat paneel vervangen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Baapje327 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Zo dat is wel balen. Dacht dat OEG wel goed merk was. Zelf gelegd of laten doen?
In het laatste geval zou ik de leverancier 't laten oplossen.
Anders wordt 't denk ik zelf dat paneel vervangen vrees ik.
Zelf geplaatst. Paneel valt wel onder garantie. Maar moet zeker zijn dat het niet wat anders is. Maar inderdaad; verbaasd mij ook.

Gisteren dak op geweest voor eerste inspectie. Zover ik kon zien zijn de koppeling en het gebied er omheen, schoon.

Blijft dus paneel over… vanavond (veel te heet vandaag 🥵) ga ik verder kijken. Even een zonnepaneel aan de kant halen.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Crazy- schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Zelf geplaatst. Paneel valt wel onder garantie. Maar moet zeker zijn dat het niet wat anders is. Maar inderdaad; verbaasd mij ook.

Gisteren dak op geweest voor eerste inspectie. Zover ik kon zien zijn de koppeling en het gebied er omheen, schoon.

Blijft dus paneel over… vanavond (veel te heet vandaag 🥵) ga ik verder kijken. Even een zonnepaneel aan de kant halen.
Ja dat is balen. Wel slechte dagen om met glycol aan de gang te gaan. Wordt heel snel heel heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Gwaihir schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Had dit zelf ook net gezien. Heb zelf een Techniq systeem van een paar jaar oud. Heb er voortdurend problemen mee gehad. En nog steeds, waarvoor ik hier kwam.

Een week geleden is er glycol ingepompt door een monteur. Dit ging eerst niet goed, maar het probleem is opgelost en alles lijkt in orde. Het systeem draaide ook een dag of twee prima.

Nu op dit moment heb ik dat de sensor op het dak enorm verspringt. Dat had ik eerder ook, maar toen dachten we dat het aan de grote hoeveelheid lucht/gas in het systeem zou liggen.

Waardes gaan in volle zon zo naar de 150+, waarna de pomp stopt. Als het verspringt naar 80-120 graden, dan pompt het lekker door verder, zonder lucht.

Nu zonder zon springt de sensor bijvoorbeeld van 30 naar 45 en allerlei tussenstappen. Ik heb gisteren en vandaag de boel enigszins op gang kunnen helpen, door de stekker eruit te halen en de boel opnieuw te starten. De pomp gaat dan vaak draaien en daardoor wordt de meting van de sensor op het dak weer goed/beter.

Ik heb het idee dat er dus nog wat lucht bij de sensor zit. Of dat de sensor niet helemaal goed zit. Vorig jaar heb ik de sensor bij de controller los gehad om door te meten. Dat ging toen prima. De sensor lijkt mij goed, maar dat kan ik niet uitsluiten natuurlijk.

Ik heb een redelijk hoog huis, maar ben toch van plan om deze week dan toch maar eens het dak op te gaan. Moet er speciaal een ladder voor regelen, maar ik wil de bende daar eens van dichtbij bekijken. Ik snap hoe het hoort te werken, maar heb er geen ervaring mee.
Zijn er tips? Dingen waar ik op moet letten? Is er een ontluchting op het dak waarschijnlijk (bij een TechniQ systeem)? Kan het zijn dat de sensor niet goed zit? Is het mogelijk een ander probleem waar ik niet aan denk?
Ik probeer TechniQ al een tijdje te bellen hierover, maar nooit contact gekregen. Werd zonet duidelijk waarom.

Ik heb ontzettend veel spijt van dit systeem, ondanks dat het water in de boiler over het algemeen wel steeds goed warm wordt. Ben er ondertussen uren en uren mee bezig elk jaar, plus de aanschaf- en onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Oké. Er is voortgang. Het is een tijd geleden hier al eens benoemd, maar het ligt duidelijk aan de twee contacten van de pt1000 sensor die op de controller zijn ingeplugd.

Het zijn twee adereindhulsjes die in de klemmenstrook schuiven. Weet iemand wat een betere manier is?

De weerstand van die sensor loopt na een tijdje steeds verder op. De schommelingen die ik soms zag, schijnen ook te komen van slecht contact. Sensor op het dak is verder prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT7C779F7o4p9cgLexoZ19kICTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qENGDnnR8LGJAsIfd0aWX7bg.jpg?f=fotoalbum_large
De linker twee rode kabels zijn voor de sensor op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-09 14:45
Playa del C. schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:21:
Oké. Er is voortgang. Het is een tijd geleden hier al eens benoemd, maar het ligt duidelijk aan de twee contacten van de pt1000 sensor die op de controller zijn ingeplugd.

Het zijn twee adereindhulsjes die in de klemmenstrook schuiven. Weet iemand wat een betere manier is?

De weerstand van die sensor loopt na een tijdje steeds verder op. De schommelingen die ik soms zag, schijnen ook te komen van slecht contact. Sensor op het dak is verder prima.

[Afbeelding]
De linker twee rode kabels zijn voor de sensor op het dak.
Heb je de signaal kabel gescheiden van stroom kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Heb je de signaal kabel gescheiden van stroom kabels?
Hoe bedoel je precies? Als in dat er een inductiestroom kan ontstaan?
Ze lopen naast de andere kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Hoe bedoel je precies? Als in dat er een inductiestroom kan ontstaan?
Ze lopen naast de andere kabels...
Inderdaad het kan echt problemen geven als je ze samen door een buis hebt lopen. Als je twee verschillende buizen hebt voor signaal en stroom is het ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Die sensorkabel loopt met de glycolslang naar het dak.

Ik heb nog twee sensoren op de boiler, die zijn super stabiel qua meting. Constant een xx,x en dat verspringt heel traag eens een tiende.

Ik heb nu de daksensorkabel er tussenuit gehaald. Om het uit te sluiten. Die loopt nu niet meer langs een andere kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Inderdaad het kan echt problemen geven als je ze samen door een buis hebt lopen. Als je twee verschillende buizen hebt voor signaal en stroom is het ok.
Nu met de sensorkabel los van alle andere kabels loopt het merkbaar een stuk stabieler en zoals het hoort. Pomp draait nu langdurig 30% en de temperatuur van de collector loopt langzaam terug: 0,1 graad per 30 seconden. Zo stabiel heb ik het al twee jaar niet gezien. Dit is precies zoals het werkte bij oplevering zo'n vier jaar geleden.

Als dit de oplossing is.. dan verdien je een beloning. Ik kijk het nog even aan uiteraard, maar dit ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Bartolomus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Het zou eigenlijk niet uit mogen maken, omdat een pt100 of pt1000 een weerstand meting is, en niet zozeer een signaal.

Als het bijvoorbeeld een 0-10v signaal zou zijn dan zou dat inderdaad veel verschil kunnen uitmaken.

Ik denk dat het in dit geval vooral komt omdat de pt1000 kabel naast de glycol leiding loopt en ook heet wordt, waardoor de weerstand veranderd en ook de de meeting welke de pt1000 doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Rob21tq schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Het zou eigenlijk niet uit mogen maken, omdat een pt100 of pt1000 een weerstand meting is, en niet zozeer een signaal.

Als het bijvoorbeeld een 0-10v signaal zou zijn dan zou dat inderdaad veel verschil kunnen uitmaken.

Ik denk dat het in dit geval vooral komt omdat de pt1000 kabel naast de glycol leiding loopt en ook heet wordt, waardoor de weerstand veranderd en ook de de meeting welke de pt1000 doorgeeft.
Ik heb dit ook wel eens, dat de temp heen en weer schiet.
Als het hierdoor komt, dan zou dat wel echt raar zijn, want die geïsoleerde solar ribbelbuis wordt verkocht met de temp kabel erin.
Denk wel dat ik het eens buitenom ga proberen. Best irritant probleem namelijk, schiet ie opeens om 10u smorgens in stagnatie terwijl dat niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rob21tq schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:56:
[Het zou eigenlijk niet uit mogen maken, omdat een pt100 of pt1000 een weerstand meting is, en niet zozeer een signaal.
De weerstand, van sensor + kabel, zal toch gemeten moeten worden door er een klein stroompje doorheen te laten lopen. Dus op zich kan ik me wel voorstellen dat inductiestroompjes daar effect op hebben.
Maar waarom dan heen en weer schieten van meting tot meting, wat als ik goed begrijp wel gezien wordt?

Afijn, ik heb een lange kabel, door de grond. Daarom gekozen voor een aardmantel en compensatie van de kabelweerstand. Het verschijnsel is mij onbekend, dus kennelijk zie ik rendement van die investering :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
@Bartolomus

Vanochtend keek ik weer en toen schommelde de meting alweer alle kanten op, helaas.

Als ik dan de twee adereind-hulsjes er uit en weer in steek, gewoon tijdens werking, dan lost het probleem zich meestal tijdelijk op. Vanochtend ook.

Dat bewijst eigenlijk ook dat de sensor op het dak wel goed is. En ook dat de kabel geen last van interferentie heeft. Het ligt hem puur aan het contact van de stekkertjes. Dat zijn kopjes van tin die in een klem worden gestoken.

Ik heb genoeg kabel over en ga later maar proberen om die kabels opnieuw aan te strippen en in de klem te zetten. Daar zei iemand een jaar geleden in een ander topic al iets over en dat lijkt hier echt het probleem te zijn. Zie: Rol-Co in "Zonneboiler draait 's nachts."
in mijn topic van vorig jaar over hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Nou... ik heb geen idee meer. Behalve het dak op gaan om de sensor te bekijken.

Vanochtend: collectorsensor (S1) springt van 40 naar 120 en alles daartussen.

Als ik de sensor loshaal uit de klem en terug, dan is het daarna meestal anders.
Dat kan ook zijn, omdat het de pomp even stopt, maar goed.

Het lijkt meestal goed te werken als de zwart/rode kabel links zit. Andersom gaan de waarden vaak sterk schommelen.

Zonet: paar keer getest met de sensor los en vast zetten: paar keer achter elkaar geen goed resultaat.
Nu de laatste keer, en alles werkt al minutenlang gewoon goed. Het vat wordt ook zeker warm.

Na vijf minuten gaat de waarde ineens toch weer enorm alle kanten op. Van 50 naar direct 100, en nu staat het op 70 al een minuut. Plug de sensor uit en in, gaat direct naar 45 en schommelt nu tussen 50 en 130 voor de lol.

Hoe??? Waarom??? Vier verschillende monteurs hebben ook geen idee. Systeem deed het het eerste jaar gewoon goed, de laatste twee jaar is het constant dit.

Als ik een gok moet doen: zit nog een heel stuk lucht bovenin de collector? Waardoor de sensor regelmatig deels droog komt. Pomp gaat aan, glycol drukt op in de collector, temperatuur daalt meteen. Enige verklaring die ik kan geven. Maar hoenkan er nog (zoveel) lucht zijn als twee weken geleden de monteurs alles een uur hebben doorgepompt met een professionele setup? En hoe krijgen we alsnog die eventuele lucht eruit?
Heb dus het idee dat de sensor prima werkt, maar dat er in de collector lucht/gas in het systeem zit. Is dit mogelijk?

Nog iets anders. Zit een anode in mijn geëmailleerde vat. Bij oplevering niks over verteld. Nu bij de energieservice niet gecheckt. Heb ze gebeld en gevraagd, ze gaan het uitzoeken. Klopt het dat er een anode in zit en dat die nu na vier jaar allang vervangen had moeten worden? Ik lees overal op internet dat het tussen de 1 en 3 jaar vervangen wordt.
Nog iets, schuin dak zit recht boven de boiler. Hoe groot/lang is zo'n anode? Monteur die vandaag even kwam kijken gaf aan dat dit niet past zo. Vat kan niet verplaatst worden. Zou compleet achterlijk zijn als de originele installateur het dan zo plaatst? Er is een optie voor een ketting-anode misschien, maar dat is dus ook allemaal onzeker.

Mag ik even zeggen: wat een achterlijke bende is dit? Ik ga nu de originele installateur nog even vragen hoe en wat. De leverancier, Techniq, is dus failliet ook nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:27:

Als ik de sensor loshaal uit de klem en terug, dan is het daarna meestal anders.

Het lijkt meestal goed te werken als de zwart/rode kabel links zit. Andersom gaan de waarden vaak sterk schommelen.

Zonet: paar keer getest met de sensor los en vast zetten: paar keer achter elkaar geen goed resultaat.
Nu de laatste keer, en alles werkt al minutenlang gewoon goed. Het vat wordt ook zeker warm.

Na vijf minuten gaat de waarde ineens toch weer enorm alle kanten op. Van 50 naar direct 100, en nu staat het op 70 al een minuut. Plug de sensor uit en in, gaat direct naar 45 en schommelt nu tussen 50 en 130 voor de lol.

Hoe??? Waarom??? Vier verschillende monteurs hebben ook geen idee. Systeem deed het het eerste jaar gewoon goed, de laatste twee jaar is het constant dit.

Als ik een gok moet doen: zit nog een heel stuk lucht bovenin de collector? Waardoor de sensor regelmatig deels droog komt. Pomp gaat aan, glycol drukt op in de collector, temperatuur daalt meteen. Enige verklaring die ik kan geven. Maar hoenkan er nog (zoveel) lucht zijn als twee weken geleden de monteurs alles een uur hebben doorgepompt met een professionele setup? En hoe krijgen we alsnog die eventuele lucht eruit?
Heb dus het idee dat de sensor prima werkt, maar dat er in de collector lucht/gas in het systeem zit. Is dit mogelijk?

Nog iets anders. Zit een anode in mijn geëmailleerde vat. Bij oplevering niks over verteld. Nu bij de energieservice niet gecheckt. Heb ze gebeld en gevraagd, ze gaan het uitzoeken. Klopt het dat er een anode in zit en dat die nu na vier jaar allang vervangen had moeten worden? Ik lees overal op internet dat het tussen de 1 en 3 jaar vervangen wordt.
Nog iets, schuin dak zit recht boven de boiler. Hoe groot/lang is zo'n anode? Monteur die vandaag even kwam kijken gaf aan dat dit niet past zo. Vat kan niet verplaatst worden. Zou compleet achterlijk zijn als de originele installateur het dan zo plaatst? Er is een optie voor een ketting-anode misschien, maar dat is dus ook allemaal onzeker.

Mag ik even zeggen: wat een achterlijke bende is dit? Ik ga nu de originele installateur nog even vragen hoe en wat. De leverancier, Techniq, is dus failliet ook nog...
Je moet eigenlijk uitzoeken waar het probleem zit. Sensor, printplaat of proces (lucht).

Je zou dit kunnen doen door even een losse sensor op de print te zetten en gelijktijdig de weerstand loggen van de geplaatste sensor inde collector. Dit zal al heel veel informatie geven.

Ik kan me echt niet voorstellen dat het nog lucht is, maar dat moet je toch uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Oké, wat rond gebeld. Via de originele installateur een nummer van een monteur gekregen. Die gaf duidelijke tips: Zeer waarschijnlijk is de sensor op het dak stuk door oververhitting en moet vervangen worden. Dat zou kloppen met dat het systeem een week in stagnatie is geweest toen ik op vakantie was. Sindsdien zijn er problemen.

De huidige energieservice komt langs om die sensor te vervangen en daarnaast ook de anode te controleren. Het schuine dak maakt dit lastig. Een tip van de andere monteur was om een elektrische anode te installeren, dat kan op mijn boiler.

Dit werk wordt binnenkort gedaan en zal een paar honderd euro kosten. Zou het zelf kunnen proberen, maar ik heb geen ladder en geen materiaal hiervoor.
Jojan265 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Je moet eigenlijk uitzoeken waar het probleem zit. Sensor, printplaat of proces (lucht).

Je zou dit kunnen doen door even een losse sensor op de print te zetten en gelijktijdig de weerstand loggen van de geplaatste sensor inde collector. Dit zal al heel veel informatie geven.

Ik kan me echt niet voorstellen dat het nog lucht is, maar dat moet je toch uitsluiten.
Ben ik inderdaad mee bezig. Het kan geen lucht zijn inderdaad. De sensor zelf zal gewoon stuk moeten zijn. Ik had het niet verwacht, maar de monteur met verstand van zaken gaf ook meteen aan dat die sensoren dus bij erg hoge temperaturen toch ook stuk gaan.
Ik heb verder geen materiaal om te testen, geen reserve sensor. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de controller of die contacten het twee jaar goed doen en dan nu ineens niet meer. Daar zal het probleem niet zitten.

Hoe dan ook, nieuwe sensor komt op het dak, anode regelen en daarna moet het klaar zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Playa del C. op 21-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:27:

Bij mij waren de anodes na 12 jaar nog 60%+ ..... Dus varieert flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
BarryH schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Bij mij waren de anodes na 12 jaar nog 60%+ ..... Dus varieert flink.
Ja, dat is mogelijk. Hangt ook af van het water waterverbruik, enz. Maar heb je het dan ook nooit gecheckt tussendoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:14:
Oké, wat rond gebeld. Via de originele installateur een nummer van een monteur gekregen. Die gaf duidelijke tips: Zeer waarschijnlijk is de sensor op het dak stuk door oververhitting en moet vervangen worden. Dat zou kloppen met dat het systeem een week in stagnatie is geweest toen ik op vakantie was. Sindsdien zijn er problemen.

De huidige energieservice komt langs om die sensor te vervangen en daarnaast ook de anode te controleren. Het schuine dak maakt dit lastig. Een tip van de andere monteur was om een elektrische anode te installeren, dat kan op mijn boiler.

Dit werk wordt binnenkort gedaan en zal een paar honderd euro kosten. Zou het zelf kunnen proberen, maar ik heb geen ladder en geen materiaal hiervoor.

[...]

Ben ik inderdaad mee bezig. Het kan geen lucht zijn inderdaad. De sensor zelf zal gewoon stuk moeten zijn. Ik had het niet verwacht, maar de monteur met verstand van zaken gaf ook meteen aan dat die sensoren dus bij erg hoge temperaturen toch ook stuk gaan.
Ik heb verder geen materiaal om te testen, geen reserve sensor. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de controller of die contacten het twee jaar goed doen en dan nu ineens niet meer. Daar zal het probleem niet zitten.

Hoe dan ook, nieuwe sensor komt op het dak, anode regelen en daarna moet het klaar zijn.
Ik zou ook inderdaad de sensor verdenken, of slecht contact / kabelbreuk of zoiets.

Ik zou gewoon nieuwe sensor met nieuwe kabel proberen, zijn de kosten ook niet. En dan verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Ja, dat is mogelijk. Hangt ook af van het water waterverbruik, enz. Maar heb je het dan ook nooit gecheckt tussendoor?
Elke 3-4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Dit zijn van die klemmetjes zonder schroefje? (steekklemmen).
Normaal moet je die zonder aderhulzen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Dapdodo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Dit zijn van die klemmetjes zonder schroefje? (steekklemmen).
Normaal moet je die zonder aderhulzen doen.
Zo is het geïnstalleerd. Ik heb dat vandaag nog uitgezocht. In een filmpje van Phoenix Contact (zoals de steekklemmen heten) steken ze zelf als voorbeeld verschillende soorten in de klem. Waaronder ook een aderhuls.
Ik heb er nog twee sensoren in met aderhuls en die doen het prima. Het contact lijkt ook goed verder. Heb daar eerder wel aan getwijfeld, maar ik kan aan die kabels wiebelen wat ik wil, ze blijven exact dezelfde temperatuur aangeven.

Wat ik wel zag: je kunt die knopjes indrukken als er losse koperdraden ingaan, waarna de klem terugveert als je de knop los laat. Je kunt de knopjes ook indrukken om een kabeltje er makkelijk uit te krijgen. Die van mij zijn door een installateur er allemaal ingeramd. Dat maakt verder niet uit, maar dat is ook niet het idee. Die knopjes zetten de kabel niet vast, dat gaat vanzelf door een veer. De knopjes ontgrendelen juist. Goed, die verminkte knopjes werken prima.

De sensor wordt binnenkort vervangen door een nieuwe, dus dan kunnen we zaken verder uitsluiten. Ik neem aan, net als een zeer ervaren monteur die ik vandaag sprak, dat dat het probleem is. Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Playa del C. je hebt ook anodes aan een soort ketting ipv een staaf. Speciaal voor daken die in de weg zitten.
Zoiets : https://zonneboilermagazijn.nl/product/kettinganode-okc/ 0
Volgens mij is dit letterlijk druk eraf, oude eruit, nieuwe erin. Druk erop.
Ik zou er geen paar 100 euro voor betalen iig...

En verder met die sensor, ja zou kunnen dat ie stuk is. Wel beetje irritant dat 't hele systeem tegen stagnatie kan, maar de sensor niet. Zou aan die ervaren monteur eens vragen wat daar de oplossing voor is. Hopelijk is 't hierna wel opgelost en draait 't weer goed. Uit ervaring weet ik hoe irritant een kwakkelende systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:
@Playa del C. je hebt ook anodes aan een soort ketting ipv een staaf. Speciaal voor daken die in de weg zitten.
Zoiets : https://zonneboilermagazijn.nl/product/kettinganode-okc/ 0
Volgens mij is dit letterlijk druk eraf, oude eruit, nieuwe erin. Druk erop.
Ik zou er geen paar 100 euro voor betalen iig...

En verder met die sensor, ja zou kunnen dat ie stuk is. Wel beetje irritant dat 't hele systeem tegen stagnatie kan, maar de sensor niet. Zou aan die ervaren monteur eens vragen wat daar de oplossing voor is. Hopelijk is 't hierna wel opgelost en draait 't weer goed. Uit ervaring weet ik hoe irritant een kwakkelende systeem is.
Bedankt. Klopt, de monteur staat klaar met een ketting anode. Dat kost verder weinig, paar tientjes.
Vroeg die ervaren monteur inderdaad ook, maar het is mogelijk dat de sensor bij extreme hitte niet meer goed is. Ik weet niet of dat normaal is of een incident. Vond het ook wel typisch. Maar, het wordt ook wel goed heet daarboven bij een hittegolf in stagnatie.
De nieuwe sensor wordt deze zomer getest.

Ik zou de heatpipes wel willen afschermen met een doek deze zomer als ik op vakantie ga. Iemand daar ervaring mee? Of is dat onverstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Bedankt. Klopt, de monteur staat klaar met een ketting anode. Dat kost verder weinig, paar tientjes.
Vroeg die ervaren monteur inderdaad ook, maar het is mogelijk dat de sensor bij extreme hitte niet meer goed is. Ik weet niet of dat normaal is of een incident. Vond het ook wel typisch. Maar, het wordt ook wel goed heet daarboven bij een hittegolf in stagnatie.
De nieuwe sensor wordt deze zomer getest.

Ik zou de heatpipes wel willen afschermen met een doek deze zomer als ik op vakantie ga. Iemand daar ervaring mee? Of is dat onverstandig?
Ja 262 heb ik wel eens gezien.
Gaat snel als ie niet meer koelt.

Dr is hier iemand geweest die screens op z'n collectoren had, geautomatiseerd uiteraard, maar een doek doet 't ook. Ik zou wel iets nemen wat licht goed doorlaat, anders kan 't een zeil worden en trekt ie 't misschien van je dak af. Verder kan 't geen kwaad volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Hmm, ik zit te denken om de sensor zelf te vervangen. De monteur die het zou kunnen doen, heeft twee weken vakantie. Plus, een monteur is duur. De planning kwam met een voorstel om over drie weken de sensor te bekijken om daarna een nieuwe afspraak te maken voor als er vervanging nodig was. Dat is dus de hele zomer en zolang wil ik niet dat de pomp 100% draait en soms zelfs 's nachts.

Ik weet dat het een standaard PT1000 sensor is. Die zijn voor een 50 euro te koop met een redelijke kabel. Heb iets van 3 meter nodig. En uiteraard een goede die tegen extreme temperaturen kan.

Vraag: hoe moeilijk is het om die sensor op het dak te vervangen? Los van dat ik op het dak moet klimmen.
Zit de kabel vast aan de sensor (meestal?) Of zou ik de kabel kunnen laten zitten en de sensor van de kabel kunnen losdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 13:37
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:16:
Vraag: hoe moeilijk is het om die sensor op het dak te vervangen? Los van dat ik op het dak moet klimmen.
Zit de kabel vast aan de sensor (meestal?) Of zou ik de kabel kunnen laten zitten en de sensor van de kabel kunnen losdraaien?
In mijn situatie zit dit heel eenvoudig: in een hulsje in zijkant van de bovenste box van de heatpipes. Verder niet vast. De sensor trek je er dus zo uit.

Die sensorkabel is vervolgens aan een verlengkabel gesoldeerd. Ik zou die soldeerverbinding er ook vanaf knippen (afhankelijk van de lengte) en opnieuw solderen. Vergeet de (dubbele) krimpkous niet ;)
Playa del C. schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Mij Resol aansturing heeft een vakantie functie. Hierin gaat deze 's nachts ook draaien. Dan werkt het proces omgekeerd: 's nachts wordt de warme glycol buiten afgekoeld, en weer naar het vat gepompt, zodat het vat wordt afgekoeld. Afgelopen zomer heb ik dit overigens niet gebruikt, maar overdag gewoon de vloerverwarming aangezet 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Hendrik85 op 23-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Hendrik85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:26:
[...]

In mijn situatie zit dit heel eenvoudig: in een hulsje in zijkant van de bovenste box van de heatpipes. Verder niet vast. De sensor trek je er dus zo uit.

Die sensorkabel is vervolgens aan een verlengkabel gesoldeerd. Ik zou die soldeerverbinding er ook vanaf knippen (afhankelijk van de lengte) en opnieuw solderen. Vergeet de (dubbele) krimpkous niet ;)

[...]

Mij Resol aansturing heeft een vakantie functie. Hierin gaat deze 's nachts ook draaien. Dan werkt het proces omgekeerd: 's nachts wordt de warme glycol buiten afgekoeld, en weer naar het vat gepompt, zodat het vat wordt afgekoeld. Afgelopen zomer heb ik dit overigens niet gebruikt, maar overdag gewoon de vloerverwarming aangezet 8)7
Ik zal eens op het dak kijken dan. En in de handleiding een vakantiefunctie zoeken. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:16:
Hmm, ik zit te denken om de sensor zelf te vervangen. De monteur die het zou kunnen doen, heeft twee weken vakantie. Plus, een monteur is duur. De planning kwam met een voorstel om over drie weken de sensor te bekijken om daarna een nieuwe afspraak te maken voor als er vervanging nodig was. Dat is dus de hele zomer en zolang wil ik niet dat de pomp 100% draait en soms zelfs 's nachts.

Ik weet dat het een standaard PT1000 sensor is. Die zijn voor een 50 euro te koop met een redelijke kabel. Heb iets van 3 meter nodig. En uiteraard een goede die tegen extreme temperaturen kan.

Is super makkelijk, Dr zit een buisje in je collector waar ie in past. Eruit, erin,. De kabel trekken is 't meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Hendrik85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Dat moet ik eens bekijken bij die van mij. Hoog zomer wordt het zwembad te warm. Als ik dan in de nacht kan terug koelen via dak zelf!!! Dat zou wel handig zijn om niet in stagnatie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Heb het opgezocht. Heb een Deltasol CS Plus, zoals velen, en die heeft inderdaad zo'n vakantiefunctie.

Had het er met de onderhoudsmonteur over, het is zo jammer dat sommige installateurs het ding bij mensen plaatsen om daarna zonder hulp of instructie te vertrekken. In mijn geval kreeg ik geen boekjes, geen tips, geen onderhoudsopties, niks. Alles daarna zelf uitgevogeld. Ik kan mij niet voorstellen dat dit soort systemen lekker draaien bij de gemiddelde bezitter.

Vergelijkbaar met een CV. Regel die dingen nou eens fatsoenlijk in na installatie. Snap dat het om geld en tijd draait, maar het voorkomt zoveel gedoe.

Nu, na al die uren er mee bezig te zijn, ben ik in staat om het hele systeem te demonteren en weer te installeren. Dat is niet de bedoeling voor eindgebruikers. Als ik er niet was, mijn vriendin had geen idee wat ze er mee moest. Ik maak mij ook wat zorgen om de volgende bewoners van mijn huis, die scheep ik op met een irritatie. Die hebben waarschijnlijk helemaal geen idee van hoe zo'n systeem onderhouden of gebruikt dient te worden.
En er zijn te weinig monteurs die voor een nette prijs een zonneboiler kunnen onderhouden. In een volgende huis wil ik niet weer zo'n systeem, dan wordt het volledig elektrisch met een off-grid zonnepanelensysteem en eigen accu. En een elektrische boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:15:
Heb het opgezocht. Heb een Deltasol CS Plus, zoals velen, en die heeft inderdaad zo'n vakantiefunctie.

Had het er met de onderhoudsmonteur over, het is zo jammer dat sommige installateurs het ding bij mensen plaatsen om daarna zonder hulp of instructie te vertrekken. In mijn geval kreeg ik geen boekjes, geen tips, geen onderhoudsopties, niks. Alles daarna zelf uitgevogeld. Ik kan mij niet voorstellen dat dit soort systemen lekker draaien bij de gemiddelde bezitter.

Vergelijkbaar met een CV. Regel die dingen nou eens fatsoenlijk in na installatie. Snap dat het om geld en tijd draait, maar het voorkomt zoveel gedoe.

Nu, na al die uren er mee bezig te zijn, ben ik in staat om het hele systeem te demonteren en weer te installeren. Dat is niet de bedoeling voor eindgebruikers. Als ik er niet was, mijn vriendin had geen idee wat ze er mee moest. Ik maak mij ook wat zorgen om de volgende bewoners van mijn huis, die scheep ik op met een irritatie. Die hebben waarschijnlijk helemaal geen idee van hoe zo'n systeem onderhouden of gebruikt dient te worden.
En er zijn te weinig monteurs die voor een nette prijs een zonneboiler kunnen onderhouden. In een volgende huis wil ik niet weer zo'n systeem, dan wordt het volledig elektrisch met een off-grid zonnepanelensysteem en eigen accu. En een elektrische boiler.
Bij mij draait het toch goed. Nou heb ik het wel zelf ingeregeld en heb 2 delta sol plus 1 hc Max en dl3 hangen. Maar hoef er eigenlijk niet meer naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Bij mij draait het toch goed. Nou heb ik het wel zelf ingeregeld en heb 2 delta sol plus 1 hc Max en dl3 hangen. Maar hoef er eigenlijk niet meer naar te kijken.
Als het langdurig goed draait, snap ik best dat het leuk is. Het werkt bij mij echter totaal niet soepel.
Wat is de lol als monteurs moeite hebben om de lucht uit de glycol te krijgen (was ook erg veel lucht). En als de daksensor steeds veel te hoge temperatuur aangeeft. Dat zijn precies de twee dingen die je niet wil. De rest werkt prima hier. De lucht is er dan gelukkig eindelijk uit. Die sensor nog. En gek genoeg, was de sensor vanmiddag gewoon helemaal goed. Correcte waarde, geen verspringing, rustige werking van de pomp. Geen idee hoe dit kan.

Heb filmpjes en monteurs als ooggetuigen, waardes die alle kant op vliegen. Volgende dag, perfect stabiel. Het heeft een verklaring.. maar het is lang zoeken zo. Ondertussen twee jaar gepruts. Ben weinig dingen in het leven zo zat geweest als die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Een ontwikkeling.

Drie dagen geleden heb ik isopropyl alcohol (voor pc hobby) op de twee kabels van de sensor gespoten. Die dag ging de sensor nog steeds tekeer, van 40 naar 130, enz.
Sindsdien werkt het echter... prima...
Had vandaag overdag pas langdurig tijd, heb nu een half uur naar de waarde gekeken, volledig normaal gedrag. Temperatuur stijgt en daalt rustig met een tiende per keer, pomp loopt elke paar minuten even op 30% voor 30 seconden.

Kan niet anders dan een slecht contact in de klem. Hoeft geen nieuwe sensor op het dak, die kan niet stuk zijn als hij nu al 60 uren lang stabiele en correcte waardes laat zien.

Geen idee hoe het contact zo slecht kan zijn, maar de alcohol heeft het waarschijnlijk opgeschoond en daarmee opgelost. Blij mee uiteraard. Een volgende keer als de sensor zo flipt, hoef ik niet lang te zoeken, dan reinig ik de klem eerst met alcohol.

Over drie weken komt de servicemonteur nog voor de anode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:57:
Geen idee hoe het contact zo slecht kan zijn, maar de alcohol heeft het waarschijnlijk opgeschoond en daarmee opgelost.
Ik meen al van meerdere kanten te hebben gelezen dat die klemmen bedoeld zijn voor zachte draad, niet voor adereindhulzen.

Ik kan me goed voorstellen dat zo'n adereindhuls dan een een erg klein contactoppervlak oplevert, waardoor het contact relatief makkelijk verstoord kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Gwaihir schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Ik meen al van meerdere kanten te hebben gelezen dat die klemmen bedoeld zijn voor zachte draad, niet voor adereindhulzen.

Ik kan me goed voorstellen dat zo'n adereindhuls dan een een erg klein contactoppervlak oplevert, waardoor het contact relatief makkelijk verstoord kan raken.
Ja, terwijl de maker van die klemmen in een promo-filmpje juist laat zien dat allerlei soorten kabels, waaronder die van mijn sensor, in die klemmen moeten kunnen.

Maar, nu dat duidelijk is, weet ik waar ik moet zoeken. Het werkt nu, dus ik laat het zo. Als het blijft teugkomen, ga ik die kabel anders verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 22:10
Playa del C. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Ja, terwijl de maker van die klemmen in een promo-filmpje juist laat zien dat allerlei soorten kabels, waaronder die van mijn sensor, in die klemmen moeten kunnen.

Maar, nu dat duidelijk is, weet ik waar ik moet zoeken. Het werkt nu, dus ik laat het zo. Als het blijft teugkomen, ga ik die kabel anders verbinden.
Zijn de kabeltjes en daarmee de adereindhulzen niet te dik voor deze connectors? Er zijn hier op tweakers vast mensen die daar zinnigere dingen over kunnen zeggen. Maar het oogt mij wat lomp voor deze connectors.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Clifdon schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Zijn de kabeltjes en daarmee de adereindhulzen niet te dik voor deze connectors? Er zijn hier op tweakers vast mensen die daar zinnigere dingen over kunnen zeggen. Maar het oogt mij wat lomp voor deze connectors.
In mijn ervaring is het qua dikte prima. Ze klikken er stevig in, past goed. En precies zoals het leek in de voorbeeldvideo. Maar hoe dan ook, het is mogelijk een zwak contact met dit systeem en de adereindhulsjes inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:03:
[...]

Als het langdurig goed draait, snap ik best dat het leuk is. Het werkt bij mij echter totaal niet soepel.
Wat is de lol als monteurs moeite hebben om de lucht uit de glycol te krijgen (was ook erg veel lucht). En als de daksensor steeds veel te hoge temperatuur aangeeft. Dat zijn precies de twee dingen die je niet wil. De rest werkt prima hier. De lucht is er dan gelukkig eindelijk uit. Die sensor nog. En gek genoeg, was de sensor vanmiddag gewoon helemaal goed. Correcte waarde, geen verspringing, rustige werking van de pomp. Geen idee hoe dit kan.

Heb filmpjes en monteurs als ooggetuigen, waardes die alle kant op vliegen. Volgende dag, perfect stabiel. Het heeft een verklaring.. maar het is lang zoeken zo. Ondertussen twee jaar gepruts. Ben weinig dingen in het leven zo zat geweest als die sensor.
Tja zo gaat dat toch? Als iets niet lekker werkt dan kriebelt en irriteert dat ons tweaker hart🤣
Ik herken 't hoor, maar dat is ook een beetje de sport hier denk ik.
Overigens ben ik 't wel met je eens dat een gemiddelde installateur/monteur nog wat kan leren van de gemiddelde tweakers hier, uitzonderingen uiteraard daar gelaten, maar zat idioten die niks meer doen dan wat ze altijd doen, want "dan werkt t normaal gesproken"

Ik vind de collectoren echt hele mooie technologie, elegant, maar wel complexer/specialistischer dan pv panelen, en als je een WP ernaast hebt, is het echt discutabel wat efficiënter/interessanter is. De discussie wordt hier periodiek gevoerd.
Issue bij beide is niet de zomer, maar de winter.

Zoals je zegt, "In een volgende huis wil ik niet weer zo'n systeem, dan wordt het volledig elektrisch met een off-grid zonnepanelensysteem en eigen accu. En een elektrische boiler."
maar dat is helemaal geen realistisch scenario op dit moment.
Als 't zo makkelijk was, dan deed iedereen dat.

Mijn situatie ter voorbeeld:
Dr gaat hier 2600 kwh de wp in over het stook seizoen, (ex. 96 heatpipes, die behoorlijk wat verbruik afdekken hier) waarvan 1500 kwh in Dec en januari, precies de maanden dat de pv veel te weinig doen (d'r ligt hier 14600 wp op 't dak, alles pal zuid, dat is ver boven gemiddeld, ter illustratie, is dit al een bijzonder positieve casus qua overbrugging van de winter)
Op maandbasis (dat is positiever dan wanneer je daadwerkelijk realtime verbruik rekent, maar even als voorbeeld) haal ik november en februari al net niet met pv opbrengsten tov wp verbruik, huisverbruik nog even buiten beschouwing gelaten.
Je zal dus 1500 wp +500 huisverbruik oid moeten opslaan, dat is niet te doen in accu's op dit moment. (en mijn casus is al behoorlijk positief opgesteld, ik vraag me af of dit echt zo realistisch is dat je van 't net af kan sluiten)

Zelf ben ik nog steeds met 't idee aan 't spelen om onder de oprit een 100.000l tank oid te leggen, en daar dan warmte in te dumpen 't hele zomer seizoen. Als je een dergelijke tank beetje behoorlijk isoleert, dan moet dit te doen zijn volgens mij. Met w/w wp erop dan kun je volgens mij vrij efficiënt het huis verwarmen, maar dat kost best een flinke duit en heb je nog best wat kennis voor nodig. Zonder wp zou je wellicht een nog grotere tank nodig hebben. Ik twijfel echt of dit financieel uit kan. Zeker gezien mijn huidige setup aan spullenboel. Voordeel is wel dat bijna geen afhankelijkheid meer hebt van 't stroomnet, en dus ook financieel minder afhankelijkheid hebt, maar dat is nogal een stap mi.

Maar enfin, dit probleem is ook precies het probleem dat de netbeheerders hebben. :9

Laatst was er iemand die met een grote tank bezig was in een schuur, geen idee of dat al van de grond is gekomen en wat de ervaringen zijn. Ben wel benieuwd 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Tja zo gaat dat toch? Als iets niet lekker werkt dan kriebelt en irriteert dat ons tweaker hart🤣
Ik herken 't hoor, maar dat is ook een beetje de sport hier denk ik.
Overigens ben ik 't wel met je eens dat een gemiddelde installateur/monteur nog wat kan leren van de gemiddelde tweakers hier, uitzonderingen uiteraard daar gelaten, maar zat idioten die niks meer doen dan wat ze altijd doen, want "dan werkt t normaal gesproken"

Ik vind de collectoren echt hele mooie technologie, elegant, maar wel complexer/specialistischer dan pv panelen, en als je een WP ernaast hebt, is het echt discutabel wat efficiënter/interessanter is. De discussie wordt hier periodiek gevoerd.
Issue bij beide is niet de zomer, maar de winter.

Zoals je zegt, "In een volgende huis wil ik niet weer zo'n systeem, dan wordt het volledig elektrisch met een off-grid zonnepanelensysteem en eigen accu. En een elektrische boiler."
maar dat is helemaal geen realistisch scenario op dit moment.
Als 't zo makkelijk was, dan deed iedereen dat.

Mijn situatie ter voorbeeld:
Dr gaat hier 2600 kwh de wp in over het stook seizoen, (ex. 96 heatpipes, die behoorlijk wat verbruik afdekken hier) waarvan 1500 kwh in Dec en januari, precies de maanden dat de pv veel te weinig doen (d'r ligt hier 14600 wp op 't dak, alles pal zuid, dat is ver boven gemiddeld, ter illustratie, is dit al een bijzonder positieve casus qua overbrugging van de winter)
Op maandbasis (dat is positiever dan wanneer je daadwerkelijk realtime verbruik rekent, maar even als voorbeeld) haal ik november en februari al net niet met pv opbrengsten tov wp verbruik, huisverbruik nog even buiten beschouwing gelaten.
Je zal dus 1500 wp +500 huisverbruik oid moeten opslaan, dat is niet te doen in accu's op dit moment. (en mijn casus is al behoorlijk positief opgesteld, ik vraag me af of dit echt zo realistisch is dat je van 't net af kan sluiten)

Zelf ben ik nog steeds met 't idee aan 't spelen om onder de oprit een 100.000l tank oid te leggen, en daar dan warmte in te dumpen 't hele zomer seizoen. Als je een dergelijke tank beetje behoorlijk isoleert, dan moet dit te doen zijn volgens mij. Met w/w wp erop dan kun je volgens mij vrij efficiënt het huis verwarmen, maar dat kost best een flinke duit en heb je nog best wat kennis voor nodig. Zonder wp zou je wellicht een nog grotere tank nodig hebben. Ik twijfel echt of dit financieel uit kan. Zeker gezien mijn huidige setup aan spullenboel. Voordeel is wel dat bijna geen afhankelijkheid meer hebt van 't stroomnet, en dus ook financieel minder afhankelijkheid hebt, maar dat is nogal een stap mi.

Maar enfin, dit probleem is ook precies het probleem dat de netbeheerders hebben. :9

Laatst was er iemand die met een grote tank bezig was in een schuur, geen idee of dat al van de grond is gekomen en wat de ervaringen zijn. Ben wel benieuwd 😏
Precies. Vind trouwens een zonneboiler ook heel elegant, maar het is wat een tussenoplossing momenteel. Je hebt nog steeds gas of extra stroom nodig.

Niet iedereen kan inderdaad off-grid gaan. Ik denk dat ik een heel eind kan komen. Is verder niet mijn doel om ook losgekoppeld te zijn, hoor. Ik wil nog steeds internet en back-up stroom.

Je kunt verder inderdaad precies berekenen wat er nodig is aan energie. Het is een leuke hobby. Eén ding is voor mij zeker: geen gas in het nieuwe huis. En als er een zonneboiler komt, dan maak ik hem volledig toegankelijk vanaf de grond of een platdak. Zo frustrerend als je eigenlijk wat wil of moet doen aan de collector, maar het dak begint op 6 meter en collector zit op 9 meter. Je kan er komen, maar zeker als ik ouder wordt, dan is dat gewoon heel onhandig.

Ik denk dat ik dat vooral geleerd heb. Het moet handig zelfstandig te onderhouden en repareren zijn. Ik heb momenteel geen reserve-onderdelen, geen gereedschap, geen handige toegang tot alle onderdelen.

Monteurs doen inderdaad gewoon maar hun werk. Dat neem ik ze niet kwalijk. Die ene die nu steeds langs komt, is een prima kerel trouwens, maar dat is een uitzondering. Ik heb de twee problemen die er waren uiteindelijk zelf ontdekt, maar ik kan dan ook uren onderzoeken en nadenken. De monteur komt een uur langs en moet dan weer verder. Zeker bij zonneboilers, daar hebben veel monteurs erg weinig ervaring mee.

En Techniq is dus failliet, dat helpt ook niet mee. Het is voor zover ik weet gewoon een Resol systeem uit Duitsland waar ze hun naam op laten zetten.

Het is wel leerzaam en interessant allemaal. Zoals altijd, een tweede keer doe je het meestal helemaal anders. Mocht de zonneboiler vanaf nu jaren prima gaan draaien, dan moet ik zeggen dat ik nog best van gedachten zal veranderen. Die gratis warme zwembadjes in de zomer zijn heerlijk. En dan de gratis douche 's avonds erachteraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Playa del C. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Precies. Vind trouwens een zonneboiler ook heel elegant, maar het is wat een tussenoplossing momenteel. Je hebt nog steeds gas of extra stroom nodig.

Niet iedereen kan inderdaad off-grid gaan. Ik denk dat ik een heel eind kan komen. Is verder niet mijn doel om ook losgekoppeld te zijn, hoor. Ik wil nog steeds internet en back-up stroom.

Je kunt verder inderdaad precies berekenen wat er nodig is aan energie. Het is een leuke hobby. Eén ding is voor mij zeker: geen gas in het nieuwe huis. En als er een zonneboiler komt, dan maak ik hem volledig toegankelijk vanaf de grond of een platdak. Zo frustrerend als je eigenlijk wat wil of moet doen aan de collector, maar het dak begint op 6 meter en collector zit op 9 meter. Je kan er komen, maar zeker als ik ouder wordt, dan is dat gewoon heel onhandig.

Ik denk dat ik dat vooral geleerd heb. Het moet handig zelfstandig te onderhouden en repareren zijn. Ik heb momenteel geen reserve-onderdelen, geen gereedschap, geen handige toegang tot alle onderdelen.

Monteurs doen inderdaad gewoon maar hun werk. Dat neem ik ze niet kwalijk. Die ene die nu steeds langs komt, is een prima kerel trouwens, maar dat is een uitzondering. Ik heb de twee problemen die er waren uiteindelijk zelf ontdekt, maar ik kan dan ook uren onderzoeken en nadenken. De monteur komt een uur langs en moet dan weer verder. Zeker bij zonneboilers, daar hebben veel monteurs erg weinig ervaring mee.

En Techniq is dus failliet, dat helpt ook niet mee. Het is voor zover ik weet gewoon een Resol systeem uit Duitsland waar ze hun naam op laten zetten.

Het is wel leerzaam en interessant allemaal. Zoals altijd, een tweede keer doe je het meestal helemaal anders. Mocht de zonneboiler vanaf nu jaren prima gaan draaien, dan moet ik zeggen dat ik nog best van gedachten zal veranderen. Die gratis warme zwembadjes in de zomer zijn heerlijk. En dan de gratis douche 's avonds erachteraan.
Ik vind de zonneboiler een prima oplossing. Ik heb er een boiler na gezet, waarbij ik de warmte overhevel als de zonneboiler warmer is dan 60 °C. Op deze wijze is het rendement van de zonneboiler nog hoger geworden. Op de dagen dat de zon een aantal dagen achter elkaar te weinig heeft gedaan, gaat automatisch de ventilatiewarmtepomp de tweede boiler verwarmen vanaf 17 uur. Op deze wijze hebben we 's avonds en de volgende dag 's ochtends altijd genoeg warm water. Ik heb de zonneboiler inmiddels alweer 16 jaar en wil niet meer zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Clifdon schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Iemand zei eerder dat de adereindhulzen vooral te kort zijn, tot het punt waar ze zo dik worden dat ze er niet (verder) meer in kunnen. Klonk en oogde aannemelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door Gwaihir op 24-06-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Jojan265 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Ik vind de zonneboiler een prima oplossing. Ik heb er een boiler na gezet, waarbij ik de warmte overhevel als de zonneboiler warmer is dan 60 °C. Op deze wijze is het rendement van de zonneboiler nog hoger geworden. Op de dagen dat de zon een aantal dagen achter elkaar te weinig heeft gedaan, gaat automatisch de ventilatiewarmtepomp de tweede boiler verwarmen vanaf 17 uur. Op deze wijze hebben we 's avonds en de volgende dag 's ochtends altijd genoeg warm water. Ik heb de zonneboiler inmiddels alweer 16 jaar en wil niet meer zonder.
Mooi systeem.
Aangezien alles elektrisch wordt (auto, verwarming, koken) zou ik het in de toekomst toch eerst vooral elektrisch oplossen. De zonneboiler kan prima energie vangen, maar je kan net zo goed 10 >400W-panelen bijleggen. Stuk simpeler en goedkoper. Mijn boiler heeft een elektrische verwarmer ingebouwd, ik zou nu al de heatpipes kunnen vervangen door een paar panelen.

Maakt niet uit, zolang het werkt, is het prima. In mijn geval valt het wel tegen dat het systeem dus wat matig werkt, maar dat is een n=1.
Gwaihir schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Iemand zei eerder dat de adereindhulzen vooral te kort zijn, tot het punt waar ze zo dik worden dat ze er niet (verder) meer in kunnen. Klonk en oogde aannemelijk.
Ik snap wat je denkt, maar de kabels steken prima door het klemsysteem heen. De verbinding wordt gemaakt door een koperen strip die door een veertje tegen de kabel drukt en dat gaat prima. Het is alleen wel een plat plaatje wat tegen een rond kabeltje drukt. Dat contact is dus niet heel stevig en breed. Het zou veel beter zijn met schroefjes, dan pers je twee delen gewoon diep en permanent in contact.

Als de kabel te kort was, zou de sensor in het geheel niet uitgelezen kunnen worden door de controller. En dan geeft het scherm een storing over een missende sensor weer uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Ja de zonne douches en hottubs/zwembad hier is zeker top! De eerste zonnedouche was hier 23 januari 😁Vind ik ook prachtig en doucht toch echt wat fijner. Maar dat is niet echt rationeel mi zeker niet als je ook al een WP hebt staan om je huis en sww te verwarmen in de winter.
Je kan net zo goed extra pv neerleggen en die stroom gebruiken om een boiler op te warmen.
Je blijft hetzelfde issue behouden, in de winter heb je een probleem, in alle gevallen. Er is simpelweg nog geen duurzame manier om te verwarmen in het stook seizoen.

Hoe je de zomer energie (stroom of warm water) kan gebruiken in de winter, dat is de grote vraag...

Overigens, ik heb 't niet alleen over SWW, maar vooral over de verwarming, daar gaat echt veel meer warmte in om, dus is ook meer te winnen. Sww is op verschillende manier en gemakkelijk op te lossen mi (wpb/elektrisch element/doorstromer en dan nog alle varianten waar je iets verstookt houtkachel/pellets bijv).

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 24-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Playa del C. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Mooi systeem.
Aangezien alles elektrisch wordt (auto, verwarming, koken) zou ik het in de toekomst toch eerst vooral elektrisch oplossen. De zonneboiler kan prima energie vangen, maar je kan net zo goed 10 >400W-panelen bijleggen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben blij dat hij er al vanaf het begin van de bouw is aangelegd. De extra kosten vielen toen mee. Het probleem is, dat je bij overcapaciteit aan zon (of te weinig afname van de dag ervoor), deze extra energie niet meer kunt gebruiken. Ik heb in principe mijn wateropslag vergroot van 110L naar 380L en heb al een paar keer gehad dat het systeem "vol" was. Bij PV heb je dat probleem minder snel (tenzij de spanning te hoog wordt en daardoor de omvormer afschakelt).

Het voordeel is wel, dat ik nu in de zomer maanden een grote voorraad warmwater heb en ook in deze maanden er meer gebruik gemaakt wordt van warmwater (vaker douchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Over ontluchters gesproken, hier op canarisch eiland worden ze iig wel gebruikt.
Staat hier een flinke installatie voor de zwembaden en SWW.
Elk rijtje zit er 1 op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlf8g1SQOZmEe9OKUtI8BlKNaFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krSnatGJlWoBfjUmcluk8Ea5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Jojan265 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben blij dat hij er al vanaf het begin van de bouw is aangelegd. De extra kosten vielen toen mee. Het probleem is, dat je bij overcapaciteit aan zon (of te weinig afname van de dag ervoor), deze extra energie niet meer kunt gebruiken. Ik heb in principe mijn wateropslag vergroot van 110L naar 380L en heb al een paar keer gehad dat het systeem "vol" was. Bij PV heb je dat probleem minder snel (tenzij de spanning te hoog wordt en daardoor de omvormer afschakelt).

Het voordeel is wel, dat ik nu in de zomer maanden een grote voorraad warmwater heb en ook in deze maanden er meer gebruik gemaakt wordt van warmwater (vaker douchen).
Wat heb je liggen aan collectoren? En hoeveel pv panelen had je daar kunnen leggen?
Ik zie dat je een losse SWW wp hebt, dus ben wel benieuwd waartegen je het zou kunnen uitwisselen.
Je gebruikt de collectoren alleen voor SWW toch? Of ook voor verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Baapje327 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Wat heb je liggen aan collectoren? En hoeveel pv panelen had je daar kunnen leggen?
Ik zie dat je een losse SWW wp hebt, dus ben wel benieuwd waartegen je het zou kunnen uitwisselen.
Je gebruikt de collectoren alleen voor SWW toch? Of ook voor verwarming?
Ik heb 2 vlakke plaat collectoren op ZZO liggen. Dus ongeveer 4 m². Ik had daar ook 2 grote panelen voor kunnen leggen, maar dan hadden er wel dakpannen onder gemoeten (ook niet goedkoop).

Ik gebruik de collectoren alleen voor SWW.

Dus wat uitwisseling betreft: Nu effectief te gebruiken opwek met zonnecollectoren ca. 900 kWhth per jaar. Als ik deze zelfde energie zou moeten opwekken met de ventilatiewarmtepomp, zou dit ongeveer 360 kWh aan stroom kosten. De 2 grote zonnepanelen (zeg 560 Wp), zouden op jaarbasis ca. 980 kWh opleveren. Dus netto was ik 620 kWh beter uit geweest per jaar met PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Jojan265 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Ik heb 2 vlakke plaat collectoren op ZZO liggen. Dus ongeveer 4 m². Ik had daar ook 2 grote panelen voor kunnen leggen, maar dan hadden er wel dakpannen onder gemoeten (ook niet goedkoop).

Ik gebruik de collectoren alleen voor SWW.

Dus wat uitwisseling betreft: Nu effectief te gebruiken opwek met zonnecollectoren ca. 900 kWhth per jaar. Als ik deze zelfde energie zou moeten opwekken met de ventilatiewarmtepomp, zou dit ongeveer 360 kWh aan stroom kosten. De 2 grote zonnepanelen (zeg 560 Wp), zouden op jaarbasis ca. 980 kWh opleveren. Dus netto was ik 620 kWh beter uit geweest per jaar met PV.
Precies mijn punt!
Rationeel zou je niet kiezen voor zonneboiler voor SWW alleen. Wpb en pv is dan efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrthe50A.
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-06-2023
Hoi Zonnepanelen plaatst men niet graag op dakkapel heb ik begrepen Zijn heat pipe panelen lichter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
myrthe50A. schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:15:
Hoi Zonnepanelen plaatst men niet graag op dakkapel heb ik begrepen Zijn heat pipe panelen lichter ?
Ook al is vacuüm heerlijk licht, de hele constructie is alsnog zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Wij hebben woning overgenomen waar een TS-S 300 boiler van 300 ltr.,die is gecombineerd met een stuks CPC-18 boilerpaneel, is gemonteerd. Paneel ligt op het zuid-westen, hellingshoek ca. 50 graden. Als regeling is een Resol Deltasol MX regelaar met een Resol MX communicatie interface.
De volgende instellingen zijn momenteel aanwezig:
• Type systeem 1-1-1 (menu solar/basisinstelling)
• Collector (menu solar/basisinstelling)
o Coll min: geactiveerd (staat standaard op 10oC)
o Coll min: 10oC
o Coll nood: 130oC
• Boiler
o dTaan: staat op 7,0K
o dTuit: staat op 3,0K
o dTgewenst: staat op 7,0K
o Bgewenst: staat op 65oC
o Bmax: staat nu op 75oC
o hysB: staat op 2,0K
o Stijging: staat op 1,0K
o Tmin: 40 sec
o Min.snelheid: 30%
o Boilerblokkering: staat geactiveerd

Ik ben er helaas niet zeker van of deze instellingen die juiste zijn. Het probleem wat ik bemerk is dat de solarpomp (Grundfoss UPM3 Solar pomp, staat in stand dat alleen linker gele ledje brand) steeds maar kort draait voor 10 tot 20 seconden, waardoor de temperatuur van het boilerpaneel slecht zeer langzaam wordt afgegeven. Ik heb nog nooit de situatie meegemaakt dat deze door de Rise functie qua toerental zal oplopen.
Op een zonnige dag als vandaag wordt de maximale temperatuur van het boilerpaneel ca. 52 graden, de boiler zelf wordt ca. 45 graden maximaal. Afgelopen voorjaar (maart/april) was bij een zonnige dag een maximale boilerpaneel temperatuur van 35 graden haalbaar en een boiler temperatuur van ca. 32 graden.
Wat zou ik kunnen verbeteren aan mijn instellingen om de temperaturen te verhogen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:56:
Wij hebben woning overgenomen waar een TS-S 300 boiler van 300 ltr.,die is gecombineerd met een stuks CPC-18 boilerpaneel, is gemonteerd. Paneel ligt op het zuid-westen, hellingshoek ca. 50 graden. Als regeling is een Resol Deltasol MX regelaar met een Resol MX communicatie interface.
• Boiler

Ik ben er helaas niet zeker van of deze instellingen die juiste zijn. Het probleem wat ik bemerk is dat de solarpomp (Grundfoss UPM3 Solar pomp, staat in stand dat alleen linker gele ledje brand) steeds maar kort draait voor 10 tot 20 seconden, waardoor de temperatuur van het boilerpaneel slecht zeer langzaam wordt afgegeven. Ik heb nog nooit de situatie meegemaakt dat deze door de Rise functie qua toerental zal oplopen.
Op een zonnige dag als vandaag wordt de maximale temperatuur van het boilerpaneel ca. 52 graden, de boiler zelf wordt ca. 45 graden maximaal. Afgelopen voorjaar (maart/april) was bij een zonnige dag een maximale boilerpaneel temperatuur van 35 graden haalbaar en een boiler temperatuur van ca. 32 graden.
Wat zou ik kunnen verbeteren aan mijn instellingen om de temperaturen te verhogen?
Weet je zeker dat hij maar 10-20 seconden pompt? Bij mij start de pomp op 100% en na een paar seconden wordt hij onhoorbaar op 30%.
De instellingen lijken mij verder prima. Niks geks aan. Zie je nog andere details tijdens werking? Meetwaarden, geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Hij gaat nooit naar 100%, hij start op 30% en blijft op 30% totdat hij weer na ca. 20 seconden uitschakelt. Op dagen als deze met flink wat zon start hij om de 30-50 seconden weer op. Ik heb zelf het idee dat het iets met de pomp te maken heeft, ik heb het gevoel dat deze niet PWM gemoduleerd gestuurd wordt vanuit de controller maar is gefixeerd op een vast (te hoog?j toerental (staat in de laagste stand). Heb de pomp al eens op PWM gezet, maar dan draait de pomp helemaal niet meer. Er is wel een kabel naar de 1e PWM uitgang van de Resol aangesloten, weet alleen niet of deze daar nog moet worden ingesteld. Daarnaast als ik een handleiding van de Grundfos pomp bekijk, dan komen de led indicaties die ik zie totaal niet overeen met datgene in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:03
Maximale temperatuur van 52° met zonnig weer lijkt me heel weinig.
Mijn collector gaat makkelijk boven de 100° en de boiler gaat tot 80° (maximum).
Is de sensor van de collector wel OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Heb je een soortgelijke configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:03
Nous112 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:29:
Heb je een soortgelijke configuratie?
Nee, maar die collector moet toch echt warmer kunnen worden bij mooi weer.
Zonnepanelen worden warmer dan dat bij dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
KweNi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Nee, maar die collector moet toch echt warmer kunnen worden bij mooi weer.
Zonnepanelen worden warmer dan dat bij dit weer.
Als hij goed pompt, dan wordt de collector niet veel warmer dan de boiler is.
Bij mij is op een zonnige zomerdag meestal de boiler 65 graden en de collector 70-75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Nous112 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:56:
• Boiler

Maar je hebt dus 18 heatpipes op 300L. Ik heb al een matige combinatie van 30 HP op 300L.

Als de pomp op 30% draait, dan is dat gemoduleerd.

Bij mij draait het ook nooit hoger dan 30%, dat is juist goed. Zeker bij jouw combi zal het nooit boven de 30% hoeven te komen. Ik denk dat je daar niet hoeft te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Maar je hebt dus 18 heatpipes op 300L. Ik heb al een matige combinatie van 30 HP op 300L.

Als de pomp op 30% draait, dan is dat gemoduleerd.

Bij mij draait het ook nooit hoger dan 30%, dat is juist goed. Zeker bij jouw combi zal het nooit boven de 30% hoeven te komen. Ik denk dat je daar niet hoeft te zoeken.
Hmm, ik zie echt wat anders hier hoor, ik heb 96 heatpipes op 1000l (grofweg verhouding 1 op 10) en dat blaast echt als een malle, ik zie zelfs soms dat ie z'n warmte niet kwijt kan aan 't vat, dan draait de pomp op 100% en loopt de collector temp 5 graden per uur op oid.

@Playa del C. met jouw setup heb je dezelfde verhouding, dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn qua performance (bij dezelfde hellingshoek en richting)

Bij 18 heatpipes zal 't wel minder zijn, maar alsnog zou je wel iets minder performance hebben, maar dat zou afgelopen maand (mega warm weer) echt je vat goed heet moeten kunnen krijgen.

Ik denk dat er iets wel verbeterd zou kunnen worden, want hij zou zeker onbeperkt moeten kunnen pompen als 't goed zonnig is. (niet perse op 100%, maar 30 zou moeten kunnen)
Je kan de dt aan eens naar 10 graden kunnen zetten, dan gaat ie iets later aan en heeft ie iets meer speling(tijd om te zien wat ie doet)
En hou dan eens de collector temp in de gaten als ie aangaat, als ie snel zakt ( omdat ie te hard pompt), dan doet de controller z'n werk gewoon zoals 't hoort. Namelijk uitgaan bij dt=3

Al denk ik eigenlijk dat de pomp niet op (de juiste wellicht) pwm instelling staat, en de pomp dus op 100% gaat draaien als ie een 30% signaal krijgt van de controller. Dan zakt de temp gelijk hard, en gaat ie weer uit. Heb je een flowmeter in de pompgroep? Wat zegt die als de pomp aangaat?

Google ff de grundfus manual om er zeker van te zijn dat de pomp in de pwm instelling staat.

Ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
myrthe50A. schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:15:
MI kunnen pv panelen prima op een dakkapel, heb ik hier ook. Je moet alleen wel zorgen dat ze genoeg ballast hebben en je dakkapel sterk genoeg is.
PV kan vrij plat liggen, heatpipes niet. Dus op een dakkapel zijn ze zeer zichtbaar. Persoonlijk zou ik dat niet willen op m'n huis, en m'n vrouw al helemaal niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Baapje327 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Hmm, ik zie echt wat anders hier hoor, ik heb 96 heatpipes op 1000l (grofweg verhouding 1 op 10) en dat blaast echt als een malle, ik zie zelfs soms dat ie z'n warmte niet kwijt kan aan 't vat, dan draait de pomp op 100% en loopt de collector temp 5 graden per uur op oid.

@Playa del C. met jouw setup heb je dezelfde verhouding, dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn qua performance (bij dezelfde hellingshoek en richting)

Bij 18 heatpipes zal 't wel minder zijn, maar alsnog zou je wel iets minder performance hebben, maar dat zou afgelopen maand (mega warm weer) echt je vat goed heet moeten kunnen krijgen.

Ik denk dat er iets wel verbeterd zou kunnen worden, want hij zou zeker onbeperkt moeten kunnen pompen als 't goed zonnig is. (niet perse op 100%, maar 30 zou moeten kunnen)
Je kan de dt aan eens naar 10 graden kunnen zetten, dan gaat ie iets later aan en heeft ie iets meer speling(tijd om te zien wat ie doet)
En hou dan eens de collector temp in de gaten als ie aangaat, als ie snel zakt ( omdat ie te hard pompt), dan doet de controller z'n werk gewoon zoals 't hoort. Namelijk uitgaan bij dt=3

Al denk ik eigenlijk dat de pomp niet op (de juiste wellicht) pwm instelling staat, en de pomp dus op 100% gaat draaien als ie een 30% signaal krijgt van de controller. Dan zakt de temp gelijk hard, en gaat ie weer uit. Heb je een flowmeter in de pompgroep? Wat zegt die als de pomp aangaat?

Google ff de grundfus manual om er zeker van te zijn dat de pomp in de pwm instelling staat.

Ben benieuwd
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk ook dat het in de pompinstelling zit, heb alleen nog geen idee hoe dit op te lossen. Heb wel de manual van de pomp, alleen de pomp gedraagt zich niet zoals in de manual is beschreven. Vanavond maar eens een reset van de pomp uitvoeren, kijken of dal helpt. https://www.manualslib.co...os-Upm3-Solar.html#manual
Pagina: 1 ... 56 ... 66 Laatste