• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-06 12:06
Gwaihir schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:42:
[...]

Werk je in Loxone? Anders heeft 't geen zin (en het zit vervlochten met andere zaken en zaken specifiek voor hier..).
Nee maar het board wat ik wil gebruiken heeft wel de mogelijkheid voor modbus, wat Loxone gebruikt als ik het goed heb?
Ik zou het vooral willen inzien wat betreft logica, als dat mogelijk is?
De uitwerking / vertaalslag maak ik dan zelf.

-

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-06 19:23
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:50:
[...]

Verstoor je dan niet je gelaagheid in je buffervat. Een WP werkt vaak met een hoge flow en een lage delta T. Op de tijden dat de WP bij draait zit er warmte in het vat van de zonnecollectoren.
Daar kan ik geen antwoord op geven.
Wel is het vreemd dat je stelt dat er warmte van de zonneboiler in het vat zit op het moment dat je wp zou moeten draaien? Ik zou de wp alleen draaien als je geen warmte in je vat hebt.
Sww zou ik naverwarmen met een doorstromer dan heb je daar nooit last van.
Ik zelf draai alleen met een kleine pelletkachel. Daardoor moet ik het douchen plannen in de winter :). Daar wen je snel aan en is geen probleem.

[Voor 9% gewijzigd door Bartolomus op 18-04-2023 13:31]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50

_Apache_

For life.

Baapje327 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:39:
[...]

Wp heeft daar geen problemen mee. Is zelfs een optie om vorstschade tegen te gaan, staat in (mijn) manual zelfs. Wel slecht voor je cop.
Maar glycol is wel pleuris duur, dus je wilt niet de collector circuit en vat met elkaar vermengen.
Ik denk dat ik jou of jij mij niet begrijpt, ik ga even wat tekenen hopen dat we het dan helder kunnen krijgen. To be continued.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:22
Bartolomus schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:29:
[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven.
Wel is het vreemd dat je stelt dat er warmte van de zonneboiler in het vat zit op het moment dat je wp zou moeten draaien? Ik zou de wp alleen draaien als je geen warmte in je vat hebt.
Sww zou ik naverwarmen met een doorstromer dan heb je daar nooit last van.
Ik zelf draai alleen met een kleine pelletkachel. Daardoor moet ik het douchen plannen in de winter :). Daar wen je snel aan en is geen probleem.
natuurlijk verstoord een WP de gelaagdheid in het stuk waar ie water rondpompt. maar daar moet je dus goed over nadenken hoe je de boel aansluiten en hoe het werkt.
bij mij:
WP pakt halverwege het vat water, verhoogd de temp, en pompt dat naar de vvw. retour onderin het vat.
SSW maak ik met (2) driewegkleppen, dan pakt de WP water bovenin het vat, en stopt het ook weer bovenin terug. bovenste 40CM oid zijn dan gemengd en opgewarmd tot 48 graden.
onderin tot 70% oid van het vat is dan nog koud = retourtemp vvw.

collectoren zitten op de onderste en bovenste spiraal met een driewegklep en prioriteitsregeling.
bij genoeg zon, doet de WP geen SWW meer maken, dan heeft ie zn setpoint al bereikt.
bij onvoldoende zon neemt de WP de SWW productie voor zijn rekening.

collectoren verhogen altijd de retour van de WP. (als er genoeg zon is om warmte toe te voegen natuurlijk).
(en als er genoeg warmte is om SWW te maken, dan doet ie dat natuurlijk, maar dat is ook retour WP voor SWW warmte)

helpt dat?

[Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 18-04-2023 15:22]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Baapje327
_Apache_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat ik jou of jij mij niet begrijpt, ik ga even wat tekenen hopen dat we het dan helder kunnen krijgen. To be continued.
zou goed kunnen :P
wellicht helpt onderstaande post iets.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Baapje327
@_Apache_ als toevoeging op je initiele vraag, ik kan dus alleen de bovenkant van het WP warm stoken met de WP. (gemakkelijk op SWW temp, anders lastiger, moet ik aan instellingen gaan prutsen etc).

bij veel zon en ik zou willen bufferen, kan ik beter/makkelijker in de vloer bufferen.
op momenten dat dit het geval is, is er ook veel warmte uit de collectoren, dus sowieso beetje onhandig hier om dan met de WP extra te stoken. dan kan ik de stooklijn iets opkrikken, maar dat ga je wel merken in t huis, want dan gaat je echt pieken/dalen krijgen qua warmte in huis.

om nu PV stroom af te gaan fakkelen om het buffervat te gaan verwarmen, is niet echt ideaal ivm collectoren volgens mij. zou leuk zijn bij een groter buffervat en dynamische tarieven, en dan slim automatiseren, maar dan kom je meer op het concept van Borg uit. wel interessant, maar volgens mij niet echt met collectoren.
(ik heb PV stroom en verbruikt stroom op andere meter zitten, dus dat is weer een hele andere opzet met zn voor en nadelen.)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Paint skills incoming!

https://tweakers.net/i/0aeKv6rzlsuJN-G1z2H9TLgOBuk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/KEBoc7b73XpjOqrNIz9X4c43.png?f=fotoalbum_small

Het idee :
Op de randen van het seizoen doet de ZB nog weinig, maar de PV opwek begint al op telopen, kan ik die extra PV als warmte kwijt in het buffervat middels een WP?

We hebben een dubbel spiraal, voor cv ondersteuning, met klassieke radiatoren. Geen vloerverwarming.
Links het circuit voor de collectoren, op een van de spiralen. Een bufferspiraal aan het einde van de radiator loop.

Ik dacht dus, dan kan een WP extra warmte in het collector circuit brengen, om de PV opbrengst af te fakkelen.
  • Maar de buffer is erg klein -> 200L.
  • De pomp zit praktisch direct op het vat, dus niet echt een mogelijkheid om daar tussen nog een drie-weg-klep te krijgen.
  • Het collector circuit staat onder 2-2,5b druk, vind het WP dat OK?
Want zolang de CV nog af en toe aanspringt, heb ik amper warmte in de buffer. Gezien dit soort dagen, maar wel een kWh of 4-10 'over' vanuit de PV, die het net op gegaan is.

Pas wanneer de PV richting de 12-15kWh/dag gaat komt ook de ZB mee (die vervolgens snel werk maakt van het buffervat), maar 'daaronder' gebeurd er eigenlijk weinig in de buffer.

https://tweakers.net/i/KfkVRLJFTwmUri_7eJIW_xvgj-E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/8AkrjFKAJ082cPOUgSj3OAyg.png?f=fotoalbum_small

[Voor 45% gewijzigd door _Apache_ op 19-04-2023 14:09]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:06
_Apache_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:33:
Paint skills incoming!

[Afbeelding]

Het idee :
Op de randen van het seizoen doet de ZB nog weinig, maar de PV opwek begint al op telopen, kan ik die extra PV als warmte kwijt in het buffervat middels een WP?

We hebben een dubbel spiraal, voor cv ondersteuning, met klassieke radiatoren. Geen vloerverwarming.
Links het circuit voor de collectoren, op een van de spiralen. Een bufferspiraal aan het einde van de radiator loop.

Ik dacht dus, dan kan een WP extra warmte in het collector circuit brengen, om de PV opbrengst af te fakkelen.
  • Maar de buffer is erg klein -> 200L.
  • De pomp zit praktisch direct op het vat, dus niet echt een mogelijkheid om daar tussen nog een drie-weg-klep te krijgen.
  • Het collector circuit staat onder 2-2,5b druk, vind het WP dat OK?
Want zolang de CV nog af en toe aanspringt, heb ik amper warmte in de buffer. Gezien dit soort dagen, maar wel een kWh of 4-10 'over' vanuit de PV, die het net op gegaan is.

Pas wanneer de PV richting de 12-15kWh/dag gaat komt ook de ZB mee (die vervolgens snel werk maakt van het buffervat), maar 'daaronder' gebeurd er eigenlijk weinig in de buffer.

[Afbeelding]
ja,
maar als je toch een WP inzet, zet die dan op de plek van je CV. Met een eigen SWW boiler die dan door je ZB boiler gevoed wordt.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Baapje327
BarryH schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:48:
[...]

ja,
maar als je toch een WP inzet, zet die dan op de plek van je CV. Met een eigen SWW boiler die dan door je ZB boiler gevoed wordt.
Ja wat Barry zegt, als je een WP neerzet, kun je beter gelijk je ketel eruit gooien.
Maar met een 200l boilervat (zit sww water in, geen cv water) heeft het sowieso weinig zin. Simpelweg te klein. Dat trek je zo weer koud. En je zit ook met je aansluitingen, want je wilt je wp ook kunnen gebruiken buiten het glycol circuit om, want anders kan je alleen je vat warm maken en je wilt vooral je huis warm maken toch?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
als je toch een WP inzet, zet die dan op de plek van je CV. Met een eigen SWW boiler die dan door je ZB boiler gevoed wordt.
Waarom dat? Ik zou het SWW vat graag rechtstreeks op de zon verwarmen, met een eigen spiraal dus. Anders moet de WP dat 's zomers warm houden :|.

Wel eens dat je 'n 200 liter vat wat voor CV-ondersteuning wordt gebruikt, niet ook als SWW voorraad kunt inzetten (in de winter).

• BarryH
Gwaihir schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:47:
[...]

Waarom dat? Ik zou het SWW vat graag rechtstreeks op de zon verwarmen, met een eigen spiraal dus. Anders moet de WP dat 's zomers warm houden :|.

Wel eens dat je 'n 200 liter vat wat voor CV-ondersteuning wordt gebruikt, niet ook als SWW voorraad kunt inzetten (in de winter).
Dat is je alternatief: de2e spiraal gebruiken om met de wp het sww naar50 graden te brengen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:05:
Dat is je alternatief: de2e spiraal gebruiken om met de wp het sww naar50 graden te brengen
Eh nee, dat bedoelde ik niet. M.i. wél twee vaten, zoals je zegt, maar beide op de zonneboiler.

Zet je een WP-vat er 'los' achter, dan vul je dat ('s zomers) met warm water, wat aldaar afkoelt en alleen door die WP weer bijverwarmd kan worden. Zit dat ding nog wat irritante korte runs daarvoor te maken..

• BarryH
Gwaihir schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:54:
[...]

Eh nee, dat bedoelde ik niet. M.i. wél twee vaten, zoals je zegt, maar beide op de zonneboiler.

Zet je een WP-vat er 'los' achter, dan vul je dat ('s zomers) met warm water, wat aldaar afkoelt en alleen door die WP weer bijverwarmd kan worden. Zit dat ding nog wat irritante korte runs daarvoor te maken..
Kan ook, maar dan ws een betere controller nodig

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:54:
[...]

@_Apache_ Zoiets misschien? maar dan met een extra aansluiting/spiraal voor WP en eventueel 1 voor elektrisch element?

In het echt ziet het er zo uit. :)

WP doet de laatste dagen niks meer, de 2 zonneboilers verzorgen sww en cv 100%.

Op Mp staat een Atag qsolar 380L rvs met 3 spiralen en 3 zb panelen te koop, hoogste bod €300 op dit moment.

[Voor 31% gewijzigd door BenEco op 22-04-2023 15:24]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+B230.

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

ja,
Jaa, liefst wil ik die CV er ook best tussenuit hebben. Dat is technisch gezien de meest elegante oplossing, maar de offertes die ik terugkrijg, mijn hemel. Een L/W split unit, en 2 LTV radiatoren doen gerust 20k euro. En dan heb ik nog niet een warm douchewater in de winter, en moet er nog een WPB bij.

• BarryH
_Apache_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:25:
[...]

Jaa, liefst wil ik die CV er ook best tussenuit hebben. Dat is technisch gezien de meest elegante oplossing, maar de offertes die ik terugkrijg, mijn hemel. Een L/W split unit, en 2 LTV radiatoren doen gerust 20k euro. En dan heb ik nog niet een warm douchewater in de winter, en moet er nog een WPB bij.
Kijk anders naar hybride met voldoende vermogen bij -7.
Dat is vaak goedkoper:)

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 21:28
Ik zit met een efficiëntie vraag. De zonneboiler (sww in het vat) heeft een CV ondersteuning. Waarvan de klep open staat bij x graden hogere temperatuur van het buffervat. Voor de verwarming hebben we een warmtepomp.

Nu gebeurt het volgende. Elke 45min draait de verwarmingspomp het cv water rond om de retourtemperatuur te controleren.
Dit wordt dan weer opgewarmd door de zonneboiler. Geen behoefte voor de warmtepomp om aan te gaan. Tot zo ver prima.
We warmen het huis alleen steeds verder op zonder dat die behoefte en trekken de boiler leeg.
Terwijl we die warmte naar mijn idee beter voor sww kunnen gebruiken.

Wat is wijsheid? CV retour ondersteuning pas bij een hogere temperatuur inschakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
TriToo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:35:
Ik zit met een efficiëntie vraag. De zonneboiler (sww in het vat) heeft een CV ondersteuning. Waarvan de klep open staat bij x graden hogere temperatuur van het buffervat. Voor de verwarming hebben we een warmtepomp.

Nu gebeurt het volgende. Elke 45min draait de verwarmingspomp het cv water rond om de retourtemperatuur te controleren.
Dit wordt dan weer opgewarmd door de zonneboiler. Geen behoefte voor de warmtepomp om aan te gaan. Tot zo ver prima.
We warmen het huis alleen steeds verder op zonder dat die behoefte en trekken de boiler leeg.
Terwijl we die warmte naar mijn idee beter voor sww kunnen gebruiken.

Wat is wijsheid? CV retour ondersteuning pas bij een hogere temperatuur inschakelen?
Kun je die optie op de wp niet uit zetten en alleen aan laten gaan bij warmtevraag vanuit de woonkamer?

• TriToo
Dat zou een optie zijn. De kamerthermostaat staat ingesteld als referentie ruimte.
Deze beïnvloed de berekende retour temperatuur. Vraag mij of je dan niet steeds achter de feiten aanloopt. En te laat gaat verwarmen. Het is zeker een optie om eens uit te proberen.

Andere optie zou zijn om de variatie tussen het openen en sluiten van de klep veel kleiner te maken. Staat op 10gr.

Volgende week beide opties eens proberen.

• Bartolomus
TriToo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:28:
Dat zou een optie zijn. De kamerthermostaat staat ingesteld als referentie ruimte.
Deze beïnvloed de berekende retour temperatuur. Vraag mij of je dan niet steeds achter de feiten aanloopt. En te laat gaat verwarmen. Het is zeker een optie om eens uit te proberen.

Andere optie zou zijn om de variatie tussen het openen en sluiten van de klep veel kleiner te maken. Staat op 10gr.

Volgende week beide opties eens proberen.
Ik gebruik zelf een buiten temperatuur meter om de temperatuur van het cv water in te stellen samen met de kamer temperatuur. De retour varieert dan dus ook.

• Gwaihir
  • Niet online
TriToo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:28:
Idealiter gebruik je een net wat andere temperatuur. Dus wellicht zoek je 19 graden in je woonkamer en start je dit pompen-voor-retour meten wanneer de ruimte onder de 19,3 duikt (of zoiets).

• TriToo
Bartolomus schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:38:
[...]

Ik gebruik zelf een buiten temperatuur meter om de temperatuur van het cv water in te stellen samen met de kamer temperatuur. De retour varieert dan dus ook.
Wij werken ook met een buitentemperatuur sensor. Voor de hoogte van de het retourwater.
De temperatuur in de woonkamer beïnvloed dat met een factor afhankelijk van de gemeten temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 11:24
De laatste stap die nog staat te gebeuren is de aansluiting van het van op het bestaande CV systeem in het huis. Zie hieronder het voorgenomen schema. Het idee is om zoveel mogelijk uit het vat te halen, hierbij gebruik te maken van de gelaagheid in het vat. De CV ketel dient nog als ondersteuning.

Om te zorgen dat er warm tapwater bovenin blijft zitten is de reden heb ik de bovenste aansluiting niet gebruikt.

Gaat het systeem op deze manier werken? Hebben jullie opmerkingen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bartolomus
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:35:
De laatste stap die nog staat te gebeuren is de aansluiting van het van op het bestaande CV systeem in het huis. Zie hieronder het voorgenomen schema. Het idee is om zoveel mogelijk uit het vat te halen, hierbij gebruik te maken van de gelaagheid in het vat. De CV ketel dient nog als ondersteuning.

Om te zorgen dat er warm tapwater bovenin blijft zitten is de reden heb ik de bovenste aansluiting niet gebruikt.

Gaat het systeem op deze manier werken? Hebben jullie opmerkingen?

[Afbeelding]
Waarom wil je de boven aansluiting niet gebruiken als je cv na verwarmt?
De meeste opbrengst heb je als je je vat helemaal leegtrekt. Een deel niet gebruiken en warm laten is zonde. Er wordt veel geschreven op het forum om de zorgen dat het tap water hoog blijft in temperatuur. Maar als je na verwarmt is dat helemaal niet nodig. Lage delta T verhogen met de zon dan haal je erg veel binnen. Niet als een deel gereserveerd is voor hoge temp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Waarom wil je de boven aansluiting niet gebruiken als je cv na verwarmt?
De meeste opbrengst heb je als je je vat helemaal leegtrekt. Een deel niet gebruiken en warm laten is zonde. Er wordt veel geschreven op het forum om de zorgen dat het tap water hoog blijft in temperatuur. Maar als je na verwarmt is dat helemaal niet nodig. Lage delta T verhogen met de zon dan haal je erg veel binnen. Niet als een deel gereserveerd is voor hoge temp.
Ja inderdaad, helemaal eens, als je toch naverwarmt met gas zoveel mogelijk warmte gebruiken. Elke kwh scheelt gas, dus geen reden om kwh in 't vat te laten zitten.
Zou zelfs betwijfelen waarom je een prioriteit regeling zou willen. Hoe lager de vattemp, hoe meer de collectoren kunnen toevoegen. Waarom zou je bovenin sww willen maken met een hogere temp?
Als de cv geen warmte vraagt, heb je toch bijna altijd genoeg temp om van te douchen met 3 rekken. Als de cv wel warmte vraagt, is het meeste rendement te halen door zoveel mogelijk kwh je verwarming in te drukken.
En trek je toch veel warmte uit je vat, dus heeft prioregeling ook weinig zin.

Iemand die deze laatste statement kan onderbouwen of betwisten? Ben wel benieuwd of ik iets mis. :)

En bovenin warm laten voor tapwater is logisch als je een warmtebron hebt die traag is, en niet instant douchewater kan maken. (wp/hout/pelletkachels etc)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
Baapje327 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Ja inderdaad, helemaal eens, als je toch naverwarmt met gas zoveel mogelijk warmte gebruiken. Elke kwh scheelt gas, dus geen reden om kwh in 't vat te laten zitten.
Zou zelfs betwijfelen waarom je een prioriteit regeling zou willen. Hoe lager de vattemp, hoe meer de collectoren kunnen toevoegen. Waarom zou je bovenin sww willen maken met een hogere temp?
Als de cv geen warmte vraagt, heb je toch bijna altijd genoeg temp om van te douchen met 3 rekken. Als de cv wel warmte vraagt, is het meeste rendement te halen door zoveel mogelijk kwh je verwarming in te drukken.
En trek je toch veel warmte uit je vat, dus heeft prioregeling ook weinig zin.

Iemand die deze laatste statement kan onderbouwen of betwisten? Ben wel benieuwd of ik iets mis. :)

En bovenin warm laten voor tapwater is logisch als je een warmtebron hebt die traag is, en niet instant douchewater kan maken. (wp/hout/pelletkachels etc)
Het plan is om nog een houtkachel toe te voegen op redelijk korte termijn. Een WP staat wel op de wenslijst. Om die reden was mijn plan om een gedeelte warm water bovenin te bufferen.

In tijden zonder warmtevraag van de CV is in de meeste gevallen meer dan genoeg warmte beschikbaar in het vat dat heb ik nu al ervaren. Ik ga het schema aanpassen dat de bovenste aansluiting ook gebruikt wordt voor de verwarming :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
Amd RuLuzzz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Het plan is om nog een houtkachel toe te voegen op redelijk korte termijn. Een WP staat wel op de wenslijst. Om die reden was mijn plan om een gedeelte warm water bovenin te bufferen.

In tijden zonder warmtevraag van de CV is in de meeste gevallen meer dan genoeg warmte beschikbaar in het vat dat heb ik nu al ervaren. Ik ga het schema aanpassen dat de bovenste aansluiting ook gebruikt wordt voor de verwarming :)
Ah OK, ja als er een WP of kachel bij komt, dan zal ook je naverwarming met je gasketel eraf gaan toch?
Dan wordt 't een ander verhaal...
Je hebt dan niet meer 't vermogen om ala minute sww te maken, dus dan zal je iets van je vat over moeten houden om sww is te 'bewaren'.
Precies eigenlijk wat je plan was zoals je beschrijft.
Maar je zal moeten kiezen. Afhankelijk van je warmtebronnen worden de aansluitingen anders.

Sowieso kan je met een WP al 3pompen besparen, want dan doe je al je verwarming op de wp, en verhoog je de retour van de wp met de collectoren.
Zie mijn eerdere post over mijn setup.
Inmiddels echt elke koppeling wel een keer aangepast en nu ben ik wel redelijk tevreden.

Als je voor een cv of Pelletkachel gaat is de setup van @Bartolomus weer wat logischer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:58:
[...]

Ah OK, ja als er een WP of kachel bij komt, dan zal ook je naverwarming met je gasketel eraf gaan toch?
Dan wordt 't een ander verhaal...
Je hebt dan niet meer 't vermogen om ala minute sww te maken, dus dan zal je iets van je vat over moeten houden om sww is te 'bewaren'.
Precies eigenlijk wat je plan was zoals je beschrijft.
Maar je zal moeten kiezen. Afhankelijk van je warmtebronnen worden de aansluitingen anders.

Sowieso kan je met een WP al 3pompen besparen, want dan doe je al je verwarming op de wp, en verhoog je de retour van de wp met de collectoren.
Zie mijn eerdere post over mijn setup.
Inmiddels echt elke koppeling wel een keer aangepast en nu ben ik wel redelijk tevreden.

Als je voor een cv of Pelletkachel gaat is de setup van @Bartolomus weer wat logischer.
Als ik hier in de winter douchen wil dan doe ik de cv 45 minuten van te voren even uitzetten. Dan warmt de toplaag met de pelletkachel meteen op en kan ik warm douchen. Al zou ik ook een elektrische na verwarmer er tussen kunnen zetten. Maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-06 20:08
Onze boiler wordt nu prima warm tot boven de 60 graden, echter is de combinatie met een Intergas ketel niet ideaal. Ik heb een speciale kabel aangesloten zodat deze een buitentemperatuursensor heeft. Echter was deze kabel erg kort waardoor de ketel eigenlijk koud water detecteert. Waardoor deze direct aanslaat en minimaal 1 minuut aanblijft en bij een temperatuur van onder de 60 graden sprint de ketel aan, terwijl een temperatuur van 40/45 graden prima is. Ik heb op een ander forum hier gelezen dat je de ketel kan misleiden door de weerstand op de draad te verhogen. Nu springt de ketel niet meteen aan, en gaat pas onder de 45 graden weer aan. Dit scheelt toch weer aardig wat gas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Bensherman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:19:
Onze boiler wordt nu prima warm tot boven de 60 graden, echter is de combinatie met een Intergas ketel niet ideaal. Ik heb een speciale kabel aangesloten zodat deze een buitentemperatuursensor heeft. Echter was deze kabel erg kort waardoor de ketel eigenlijk koud water detecteert. Waardoor deze direct aanslaat en minimaal 1 minuut aanblijft en bij een temperatuur van onder de 60 graden sprint de ketel aan, terwijl een temperatuur van 40/45 graden prima is. Ik heb op een ander forum hier gelezen dat je de ketel kan misleiden door de weerstand op de draad te verhogen. Nu springt de ketel niet meteen aan, en gaat pas onder de 45 graden weer aan. Dit scheelt toch weer aardig wat gas.
Kabel verlengen? Of luistert de weerstand te nauw hiervoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bensherman
_Apache_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Kabel verlengen? Of luistert de weerstand te nauw hiervoor?
Ik heb een kabel gekozen met een lagere weerstand dan de originele kabel, hierdoor zou dit niet moeten uitmaken is mij verteld. Bij een hogere weerstand zou het wel uitmaken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik was al eens in dit topic aan het lezen en posten, tijd om eens door te zetten. Nu de zonnepanelen liggen weet ik wat mijn dak "doet" qua opbrengst en weet ik ook wat ik over heb voor een zonnecollector.

Ik heb niet heel veel bruikbaar dak, woon in de regio Arnhem-Nijmegen en mijn dak staat op 215 graden met een hellingshoek van 45 graden. Ook heb ik nog een stukje plat dak over bovenop de eerste verdieping wat ik in zou kunnen zetten. Het doel is daarom beperkt, ik wil alleen een voorziening voor SWW.

Het is een jaren 80 huis, en ik heb wat kleinere maatregelen getroffen om het energieverbruik omlaag te krijgen. Het is nog niet verder geïsoleerd en ik heb ook geen vloerverwarming, of plannen daarvoor. Ga uit van een 1-2 persoons huishouden. Er hangt een Nefit Trendline voor de CV en SWW. Mijn huis heeft 2 woonlagen, en een zolder waar de CV ketel hangt. De doorgang naar de zolder is iets meer dan 60 cm breed en toegankelijk via een vlizo trap.

Lokatie 1 is een stuk dak met een hoek van 45 graden. Het vrije stuk dak is groot genoeg voor een zonnepaneel in landscape stand, niet meer. Een heatpipe systeem gaat daar niet passen. Ook is de plek onder een dakraam op de 1e verdieping, dus de geïsoleerde leidingen moeten op een manier naar de zolder. De vloer is beton.

Lokatie 2 is het deel plat dak. Hier is toegang naar de zolder een heel stuk makkelijker, je hoeft alleen door het dak heen. De buitenmaten zijn volgens tekening 2.50 breed bij 2.30 diep. Dat gaat dan nog een stukje naar binnen en dan omlaag, dus de werkelijke oppervlakte is iets minder. Mijn buurman heeft er 2 zonnepanelen liggen en die zijn samen 2 meter in de diepte. Behalve ruimte heeft deze plek ook nog een vergunningsplicht als wat je erop bouwt te hoog uitsteekt. Om die reden liggen alle panelen op platte daken hier op 10 graden.

Op lokatie 2 zouden 2 panelen of een heatpipe systeem kunnen komen, mits die met de kleine hoek overweg kunnen. Ik heb een systeem gevonden van resolar maar dat systeem lijkt weer erg prijzig.

Als ik dan ga zoeken naar een installateur dan wordt het helemaal moeilijk. Ze zijn moeilijk te vinden, hebben een klantenstop of werken niet in mijn regio. Zelf heb ik hoogtevrees dus ik ben geen fan van het dak op gaan.

Een laatste wens is om het geheel uitleesbaar te maken met domotica, Domoticz in mijn geval.

Ik heb overigens ook even op Werkspot gekeken en daar is ook een keuze om een zonneboiler te laten installeren door een aangesloten vakman.

Dus wat te doen, welk systeem zou passen en weet iemand in mijn regio een betrouwbare installateur?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjay1990
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 15:12
Mogelijk dat er in dit topic iemand is die mee kan denken met vernieuwing van mijn Zonneboiler/cv-keel opstelling. Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe woning betrokken waar vanaf bouw (1995) een LZE zonneboiler op ligt. Deze boiler zit aangesloten op een 16 jaar oude CV-ketel welke als het boiler vat te veel afkoelt het vat weer op temperatuur brengt.

Nu is het idee om de ketel te gaan vervangen ivm de leeftijd. Echter wat te doen met de boiler, het via gasverwarmen lijkt mij niet meer de slimste/voordeligste weg. Er is een installateur langs geweest, en die vond het allemaal maar moeilijk en ging het navragen bij Atag (Atag heeft LZE ooit overgenomen) Maar daar heb ik niets meer van terug gehoord...

Mijn eerste idee was (hybride)combiketel met doorstromer. De vraag is of dit legionella technisch kan met dit type vat.

Of zou de betere oplossing zijn het systeem maar helemaal te vervangen voor zonnepanelen of toch weer een zonneboiler.
Het lijkt tot nu toe vrij lastig om een installateur te vinden die kennis en tijd heeft voor een dergelijke installatie.

Huidige situatie:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
jayjay1990 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:59:
Mogelijk dat er in dit topic iemand is die mee kan denken met vernieuwing van mijn Zonneboiler/cv-keel opstelling. Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe woning betrokken waar vanaf bouw (1995) een LZE zonneboiler op ligt. Deze boiler zit aangesloten op een 16 jaar oude CV-ketel welke als het boiler vat te veel afkoelt het vat weer op temperatuur brengt.

Nu is het idee om de ketel te gaan vervangen ivm de leeftijd. Echter wat te doen met de boiler, het via gasverwarmen lijkt mij niet meer de slimste/voordeligste weg. Er is een installateur langs geweest, en die vond het allemaal maar moeilijk en ging het navragen bij Atag (Atag heeft LZE ooit overgenomen) Maar daar heb ik niets meer van terug gehoord...

Mijn eerste idee was (hybride)combiketel met doorstromer. De vraag is of dit legionella technisch kan met dit type vat.

Of zou de betere oplossing zijn het systeem maar helemaal te vervangen voor zonnepanelen of toch weer een zonneboiler.
Het lijkt tot nu toe vrij lastig om een installateur te vinden die kennis en tijd heeft voor een dergelijke installatie.

Huidige situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het makkelijkste is om de warm water uitgang van de boiler op de koud water ingang van de nieuwe ketel aan te sluiten, die dan als naverwarmer werkt.

Alternatief is een wp plaatsen :) die de boiler dan opwarmt net als de gasketel dat nu doet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Ps. Werkt de zonneboiler wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asing
@jayjay1990 Dat lijkt een HR ketel, gezien de 2 pijpen. Het is alleen al een echt oudje. Je verbruik over de afgelopen maanden kunnen een indicatie geven of je het ding beter kan vervangen. Je kan er nu nog een nieuwe HR ketel neerhangen, dat lukt over een paar jaar niet meer.

Het hele vat laten opwarmen als de temperatuur te laag wordt is een beetje zonde van de energie, je kan beter de zon het vat laten opwarmen, en als dat niet genoeg is de CV als naverwarmer inzetten zodat er SWW van 60 graden bereikt wordt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjay1990
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 15:12
BarryH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Het makkelijkste is om de warm water uitgang van de boiler op de koud water ingang van de nieuwe ketel aan te sluiten, die dan als naverwarmer werkt.

Alternatief is een wp plaatsen :) die de boiler dan opwarmt net als de gasketel dat nu doet
Dat leek mij ook de oplossing, maar gaat dat dan altijd goed met legionella preventie etc.

Zover ik nu kan zien doet zonneboiler het nog wel, je hoort hem pompen en hij wordt ook warm. Maar er zit weinig techniek in dus vat warmte en/of grafieken heb ik ook niet. Het kleine kastje wat er op zit heeft 3 ledjes, temp <80c, storing, en zc-pomp.
asing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:06:
@jayjay1990 Dat lijkt een HR ketel, gezien de 2 pijpen. Het is alleen al een echt oudje. Je verbruik over de afgelopen maanden kunnen een indicatie geven of je het ding beter kan vervangen. Je kan er nu nog een nieuwe HR ketel neerhangen, dat lukt over een paar jaar niet meer.

Het hele vat laten opwarmen als de temperatuur te laag wordt is een beetje zonde van de energie, je kan beter de zon het vat laten opwarmen, en als dat niet genoeg is de CV als naverwarmer inzetten zodat er SWW van 60 graden bereikt wordt.
Het is inderdaad wel een HR ketel, maar 16 jaar oud. Het verbruik weet ik pas vanaf maart maar is mijn inziens best hoog. Al heb ik wat lastig vergelijkingsmateriaal omdat mijn vorige woning een nieuwbouw appartement was en dit een hoekhuis uit 1995. Verbruik over maart was 261,35m3, april 140,98m3.

Mijn plan is om de ketel sowieso te vervangen maar de vraag is hoe slim om te gaan met de Zonneboiler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asing
jayjay1990 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Het is inderdaad wel een HR ketel, maar 16 jaar oud. Het verbruik weet ik pas vanaf maart maar is mijn inziens best hoog. Al heb ik wat lastig vergelijkingsmateriaal omdat mijn vorige woning een nieuwbouw appartement was en dit een hoekhuis uit 1995. Verbruik over maart was 261,35m3, april 140,98m3.

Mijn plan is om de ketel sowieso te vervangen maar de vraag is hoe slim om te gaan met de Zonneboiler.
Hoekwoning, 1981, thermostaat op 19.5 graad, zone verwarming, geen vloerverwarming maar jaren 80 radiatoren. Spauwmuur met denk ik iets van isolatie en ik werk voornamelijk thuis...... :/ . Douchen gaat ook op gas, koken niet. Ik woon alleen. Tuin op het zuid-zuid-westen.Totaal iets van 100m2 woonoppervlak.

Maart : 79m3
April : 46m3

Probeer eens aan zo'n temperatuur meter te komen die werkt met laser. Dan op een warme dag een paar keer de uitgaande water temperatuur van je vat meten. Dan kan je zien hoe effectief dat ding nog is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
@asing zolang de gasketel de boiler verwarmt (naast de ZB) levert dit niet veel inzicht op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• asing
BarryH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:54:
@asing zolang de gasketel de boiler verwarmt (naast de ZB) levert dit niet veel inzicht op
Misschien niet, maar ik doe feitelijk hetzelfde. Ik verwamde mijn huis en mijn SWW tijdens die 2 maanden met mijn CV ketel. Als je CV daarnaast ook druk is met het verwarmen van die tank water dan snap ik dat verbruik wel.

Ik weet dat mijn verbruik laag is tov vergelijkbare woningen maar ik denk dat @jayjay1990 zijn verbruik behoorlijk kan drukken met een paar wijzigingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 15:07

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Ik ga binnenkort verhuizen, en wil op het nieuwe huis ook zonnecollectoren zoals ik dit nu ook mijn huidige huis heb liggen icm een boiler. CV zorgt dan voor na-verwarming. Dit bevalt me nu enorm goed en het gas vebruik is lekker laag.

Zijn er installatie bedrijven die jullie kunnen aanbevelen? Het gaat om de omgeving Almere.

• Amd RuLuzzz
jayjay1990 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:59:

Huidige situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit betreft een mono ketel die het buffervat gebruikt voor het SWW. De CV ketel hoort de bovenkant van het buffervat op temperatuur te houden. De ketel is een oudje, maar is wel een goede ketel.

Bijna alle nieuwe combi ketels hebben naverwarming, aangegeven met het NZ label. De ketel zal het SWW tot een temperatuur van >60 graden naverwarmen. De uitgang na het thermostatisch mengkraan kan op de koud water ingang van de nieuwe CV ketel aangesloten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

SpeedfreakR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:04:
Ik ga binnenkort verhuizen, en wil op het nieuwe huis ook zonnecollectoren zoals ik dit nu ook mijn huidige huis heb liggen icm een boiler. CV zorgt dan voor na-verwarming. Dit bevalt me nu enorm goed en het gas vebruik is lekker laag.

Zijn er installatie bedrijven die jullie kunnen aanbevelen? Het gaat om de omgeving Almere.
Ik zocht via de website van HRSolar, naar verkooppunten, zitten er redelijk was in de buurt van Almere.

https://www.hrsolar.nl/hrsolar-dealers/

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
asing schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:20:
Ik was al eens in dit topic aan het lezen en posten, tijd om eens door te zetten. Nu de zonnepanelen liggen weet ik wat mijn dak "doet" qua opbrengst en weet ik ook wat ik over heb voor een zonnecollector.

Ik heb niet heel veel bruikbaar dak, woon in de regio Arnhem-Nijmegen en mijn dak staat op 215 graden met een hellingshoek van 45 graden. Ook heb ik nog een stukje plat dak over bovenop de eerste verdieping wat ik in zou kunnen zetten. Het doel is daarom beperkt, ik wil alleen een voorziening voor SWW.

Het is een jaren 80 huis, en ik heb wat kleinere maatregelen getroffen om het energieverbruik omlaag te krijgen. Het is nog niet verder geïsoleerd en ik heb ook geen vloerverwarming, of plannen daarvoor. Ga uit van een 1-2 persoons huishouden. Er hangt een Nefit Trendline voor de CV en SWW. Mijn huis heeft 2 woonlagen, en een zolder waar de CV ketel hangt. De doorgang naar de zolder is iets meer dan 60 cm breed en toegankelijk via een vlizo trap.

Lokatie 1 is een stuk dak met een hoek van 45 graden. Het vrije stuk dak is groot genoeg voor een zonnepaneel in landscape stand, niet meer. Een heatpipe systeem gaat daar niet passen. Ook is de plek onder een dakraam op de 1e verdieping, dus de geïsoleerde leidingen moeten op een manier naar de zolder. De vloer is beton.

Lokatie 2 is het deel plat dak. Hier is toegang naar de zolder een heel stuk makkelijker, je hoeft alleen door het dak heen. De buitenmaten zijn volgens tekening 2.50 breed bij 2.30 diep. Dat gaat dan nog een stukje naar binnen en dan omlaag, dus de werkelijke oppervlakte is iets minder. Mijn buurman heeft er 2 zonnepanelen liggen en die zijn samen 2 meter in de diepte. Behalve ruimte heeft deze plek ook nog een vergunningsplicht als wat je erop bouwt te hoog uitsteekt. Om die reden liggen alle panelen op platte daken hier op 10 graden.

Op lokatie 2 zouden 2 panelen of een heatpipe systeem kunnen komen, mits die met de kleine hoek overweg kunnen. Ik heb een systeem gevonden van resolar maar dat systeem lijkt weer erg prijzig.

Als ik dan ga zoeken naar een installateur dan wordt het helemaal moeilijk. Ze zijn moeilijk te vinden, hebben een klantenstop of werken niet in mijn regio. Zelf heb ik hoogtevrees dus ik ben geen fan van het dak op gaan.

Een laatste wens is om het geheel uitleesbaar te maken met domotica, Domoticz in mijn geval.

Ik heb overigens ook even op Werkspot gekeken en daar is ook een keuze om een zonneboiler te laten installeren door een aangesloten vakman.

Dus wat te doen, welk systeem zou passen en weet iemand in mijn regio een betrouwbare installateur?
Wij hebben lang geleden een Nefit Solarline vlakke plaat systeem laten installeren. Simpel systeem, de CV installateur heeft m geïnstalleerd. Nu in onderhoud bij Feenstra.
Werkt al 11 jaar prima. Nefit levert dit nog steeds (ondertussen de 2e generatie).
Wellicht interessant?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1Henk 'm!

• asing
LeonTebbens schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Wij hebben lang geleden een Nefit Solarline vlakke plaat systeem laten installeren. Simpel systeem, de CV installateur heeft m geïnstalleerd. Nu in onderhoud bij Feenstra.
Werkt al 11 jaar prima. Nefit levert dit nog steeds (ondertussen de 3e generatie).
Wellicht interessant?
Zeker! Dank je wel! :)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:30
Een snelle vraag. Ik zie online dit:
https://2-improve.com/win...oor-zonneboiler-systemen/
en
https://2-improve.com/win...ropyleen-glycol-10-liter/

Is dit handig en geschikt om zelf te doen? Het is bij mij nodig, dus in het andere geval komt er een monteur langs, maar dat is een stuk duurder. Plus, als je het hebt liggen, dan kun je later ook weer gebruiken.

Edit: https://www.groene-energi...hinepomp-met-slangen.html lijkt mij een betere versie.

[Voor 13% gewijzigd door Playa del C. op 24-05-2023 14:43]

• Bartolomus
Playa del C. schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:41:
en

Is dit handig en geschikt om zelf te doen? Het is bij mij nodig, dus in het andere geval komt er een monteur langs, maar dat is een stuk duurder. Plus, als je het hebt liggen, dan kun je later ook weer gebruiken.

Edit: https://www.groene-energi...hinepomp-met-slangen.html lijkt mij een betere versie.
Ik heb zo iets in Duitsland besteld. Wel iets duurder maar oh zo gemakkelijk.

Iets op boormachine lijkt me te mager maar ik heb er nooit mee gewerkt.
Iets zelf bouwen kan natuurlijk ook. Maar vond de meerprijs tov een kopen niet rendabel.
Zelf doen is makkelijk. Weet wel hoe hoog je druk moet zijn. En hoe je kleppen moeten staan als je rondpompt.

[Voor 4% gewijzigd door Bartolomus op 24-05-2023 16:11]

• asing
@Playa del C. en @Bartolomus

Waarom zou je het zelf doen als de ISDE subsidie alleen geldig is als je je zonneboiler laat installeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
asing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:

Waarom zou je het zelf doen als de ISDE subsidie alleen geldig is als je je zonneboiler laat installeren?
Dit is voor als het er al ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
asing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:

Het werkt al vier jaar, alleen mijn installatie heeft lucht in het glycol systeem. Dat heeft lang op een plek vastgezeten ofzo. De druk is nog steeds goed, maar de lucht pompt nu ook rond.

Monteur zit al snel op 200+ euro. Aanschaf en zelf doen is een 120 euro, maar dan kun je het later altijd ook zelf doen indien nodig.

Nog iemand ervaring met dit soort pompen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Ik heb zo iets in Duitsland besteld. Wel iets duurder maar oh zo gemakkelijk.
[Afbeelding]
Iets op boormachine lijkt me te mager maar ik heb er nooit mee gewerkt.
Iets zelf bouwen kan natuurlijk ook. Maar vond de meerprijs tov een kopen niet rendabel.
Zelf doen is makkelijk. Weet wel hoe hoog je druk moet zijn. En hoe je kleppen moeten staan als je rondpompt.
De boormachine kan tot 3 bar druk opvoeren en ik heb 1,8 bar nodig. Zo'n pomp is verder zelfbouw. Iets wat nog simpeler is, is een handpomp, maar dat is niet geschikt om rond te pompen om de lucht eruit te krijgen.

Ik weet ook niet of een boormachine handig is om de lucht eruit te krijgen.

Je voorbeeld heb ik ook gevonden, maar de prijzen zijn zo'n 600+ euro. Dat is wat overdreven in mijn geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:33:
[...]

De boormachine kan tot 3 bar druk opvoeren en ik heb 1,8 bar nodig. Zo'n pomp is verder zelfbouw. Iets wat nog simpeler is, is een handpomp, maar dat is niet geschikt om rond te pompen om de lucht eruit te krijgen.

Je voorbeeld heb ik ook gevonden, maar de prijzen zijn zo'n 600+ euro. Dat is wat overdreven in mijn geval.
Ik heb ook geen idee maar kan me niet voorstellen dat je volume rondpompt.
Ik heb je een pb gestuurd voor de pomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:33:
[...]

@Bartolomus Heb er ook 1 eind 2020 gekocht. Wat installateurs durven te vragen voor ontluchten of verversen glycol tegenwoordig hebben mij tot de aankoop bewogen.

Op Amazon staan ze rond de 350,- te koop op dit moment.
https://www.amazon.nl/s?k...Caps%2C132&ref=nb_sb_noss

Edit: @Playa del C. tot op heden gebruik ik hetzelfde soort glycol maar inderdaad zo als je al aangeeft verschillende soorten mengen kan voor problemen zorgen.
Heb het systeem nog niet helemaal leeg gehad maar door de jaren heen wel diverse malen moeten vullen / ontluchten na wat aanpassingen in het systeem. Glycol beveiliging tot -23 op dit moment, daar zijn dan weer testers voor.

[Voor 17% gewijzigd door BenEco op 25-05-2023 09:46]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+B230.

• Playa del C.
BenEco schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:22:
[...]

@Bartolomus Heb er ook 1 eind 2020 gekocht. Wat installateurs durven te vragen voor ontluchten of verversen glycol tegenwoordig hebben mij tot de aankoop bewogen.

Op Amazon staan ze rond de 350,- te koop op dit moment.
https://www.amazon.nl/s?k...Caps%2C132&ref=nb_sb_noss
Het verversen, kun je kort de opzet daarvan beschrijven voor mij? Ik neem aan dat je dan de hele boel met lucht doorpompt en aanneemt dat alles eruit loopt. Daarna kun je met verse glycol weer vullen?

Er zijn namelijk ook glycol-reinigingsvloeistoffen. En ik hoorde laatst ook dat als je de verkeerde glycol bij een andere soort mengt, dat er dan vlokken of andere problemen kunnen ontstaan. Als ik online zoek, dan lijkt het allemaal vrij simpel, als je de installateur hoort, dan komt het heel precies.

Heb zelf een abonemment bij de CV voor onderhoud aan de zonneboiler, maar zodra er iets moet gebeuren, kun je alsnog betalen. Zit dus sterk te overwegen om dat abonemment voor de zonneboiler te schrappen om het verder zelf te doen. Ik kan nu ook nog steeds dagen wachten op een oplossing, terwijl de pomp overdag regelmatig lucht staat te pompen...

• Amd RuLuzzz
Playa del C. schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:41:
en

Het is dezelfde pomp als bij de Hornbach, zie onderstaande link. Zelf heb ik mijn systeem gevuld/gespoeld met de kunststof variant. Je heb wel een 700 watt boormachine nodig, een accu boormachine werkt niet.

https://www.hornbach.nl/s/pomp%20boormachine

• Bensherman
Playa del C. schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:30:
[...]

Het werkt al vier jaar, alleen mijn installatie heeft lucht in het glycol systeem. Dat heeft lang op een plek vastgezeten ofzo. De druk is nog steeds goed, maar de lucht pompt nu ook rond.

Monteur zit al snel op 200+ euro. Aanschaf en zelf doen is een 120 euro, maar dan kun je het later altijd ook zelf doen indien nodig.

Nog iemand ervaring met dit soort pompen?
Waarom huur je niet een pomp? Kost 50 a 60€. Het pompen zelf stelt niets voor. Het legen komt in de tank en daarna het vullen..is net zo simpel als een cv bijvullen.

Als je het maar eens in de paar jaar hoeft te doen natuurlijk…als je elke maand moet pompen is het wat duur.

[Voor 7% gewijzigd door Bensherman op 25-05-2023 09:48]

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-06 14:01
Mijn installateur kwam zelf ook met een boormachinepomp, vulde het systeem en spoelde het door.
Dat ging prima met een accuboormachine, wellicht heeft dat te maken met het hoogteverschil.

Ik heb er inmiddels zelf ook één gekocht, volgens mij is het geen hogere wiskunde ;)

[Voor 11% gewijzigd door Hendrik85 op 25-05-2023 09:49]

• Bensherman
Playa del C. schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Het verversen, kun je kort de opzet daarvan beschrijven voor mij? Ik neem aan dat je dan de hele boel met lucht doorpompt en aanneemt dat alles eruit loopt. Daarna kun je met verse glycol weer vullen?

Er zijn namelijk ook glycol-reinigingsvloeistoffen. En ik hoorde laatst ook dat als je de verkeerde glycol bij een andere soort mengt, dat er dan vlokken of andere problemen kunnen ontstaan. Als ik online zoek, dan lijkt het allemaal vrij simpel, als je de installateur hoort, dan komt het heel precies.

Heb zelf een abonemment bij de CV voor onderhoud aan de zonneboiler, maar zodra er iets moet gebeuren, kun je alsnog betalen. Zit dus sterk te overwegen om dat abonemment voor de zonneboiler te schrappen om het verder zelf te doen. Ik kan nu ook nog steeds dagen wachten op een oplossing, terwijl de pomp overdag regelmatig lucht staat te pompen...
Heb je geen automatische ontluchter? Dan zou ik die er ook meteen tussen zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Heb je geen automatische ontluchter? Dan zou ik die er ook meteen tussen zetten.
Pas daar mee op aangezien je met 200 graden glycol werkt in een stagnatie situatie. Ik zou het niet toepassen.

• Bartolomus
Hendrik85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:48:
Mijn installateur kwam zelf ook met een boormachinepomp, vulde het systeem en spoelde het door.
Dat ging prima met een accuboormachine, wellicht heeft dat te maken met het hoogteverschil.

Ik heb er inmiddels zelf ook één gekocht, volgens mij is het geen hogere wiskunde ;)
En voor die prijs.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:54
Bensherman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Wel een afsluiter plaatsen onder de auto ontluchter.
Dan kun je hem alleen gebruiken tijdens vullen.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ron321 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:05:
Wel een afsluiter plaatsen onder de auto ontluchter.
Dan kun je hem alleen gebruiken tijdens vullen.
Moet je die afsluiter daar ook op uitzoeken..

Ik heb dat hier. Allereerst de hendel eraf geschroefd, want de verschillende metaalsoorten bij elkaar zorgen ervoor dat dat ding maar weg roestte buiten. (Op zich te doen.) Gebruik ik 'm onlangs weer, drupt 't ding een beetje. Kennelijk zit er een 'leertje' in wat vochtig moet blijven om af te blijven sluiten (want het herstelde zich wel weer). Installateur niet zo goed nagedacht over welke afsluiter te gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 25-05-2023 16:20]

• Baapje327
Huh, ontluchter met kogelkraan hoort toch standaard op je collector? Hoe krijg je anders daar alle lucht eruit?
Hier met accuschroeftol en boormachinepomp gevbuld en op druk gebracht, zeker samen met de pomp van de pompgroep lukt dat prima.
Ik gebruik zoo een ty-rip die je kan heropenen om de schroefmachine te laten draaien, wel ff 30 min laten rondpompen want dan komt en toch nog hier en daar een blub lucht uit. Ff stoppen elke 5 min, en dan weer vol gas aan om de lucht eruit te drukken.
Beter is zo een karretje natuurlijk maar best prijzig en dan heb ik weer zo een karretje in de weg staan achteraf 🤣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 12:52
Afgelopen week is in mijn (huur)woning een nieuwe zonneboiler geinstalleerd. Het betreft een RemehaSOL 90C-1s met een SOL Plus regelaar waar ik de temperaturen op kan aflezen.

Helaas heeft de installateur geen informatie kunnen delen over de verwachte werking (behalve "het is aansluiten en niet meer naar omkijken").

Mijn vraag is of iemand iets zinnigs kan zeggen over mijn eerste ervaringen:
  • De collector op het dak bereikt temperaturen ruim boven de 40 graden (en hoger)
  • De temperatuur van het vat blijft echter laag, rond de 16 a 17 graden
  • De pomp (naast het vat) gaat draait als de collector op het dak opwarmt (als ik echter de leidingen voel die richting het vat gaan dan zijn die koud)
Zie ik iets over het hoofd? Of kan het zijn dat er iets niet goed is geinstalleerd / werkt? Heeft iemand misschien ervaring met deze zonneboiler en wat zijn jouw ervaringen wbt. temperaturen van de zonneboiler in relatie tot de collector?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Erikdevries schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:37:
Afgelopen week is in mijn (huur)woning een nieuwe zonneboiler geinstalleerd. Het betreft een RemehaSOL 90C-1s met een SOL Plus regelaar waar ik de temperaturen op kan aflezen.

Helaas heeft de installateur geen informatie kunnen delen over de verwachte werking (behalve "het is aansluiten en niet meer naar omkijken").

• De collector op het dak bereikt temperaturen ruim boven de 40 graden (en hoger)
  • De pomp (naast het vat) gaat draait als de collector op het dak opwarmt (als ik echter de leidingen voel die richting het vat gaan dan zijn die koud)
Zie ik iets over het hoofd? Of kan het zijn dat er iets niet goed is geinstalleerd / werkt? Heeft iemand misschien ervaring met deze zonneboiler en wat zijn jouw ervaringen wbt. temperaturen van de zonneboiler in relatie tot de collector?
Tja. je zou verwachten dat 1 van de 2 leidingen naar het dak de warmte van het dak afvoert. Wellicht is er een luchtbel bij de pomp die in de weg zit. Toch de installateur maar even bellen.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 10:45
Erikdevries schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:37:

Klinkt als lucht in het systeem, kun je de ontluchtingspot van de pompgroep proberen te ontluchten?
https://tools.remeha.nl/w...ng-Solarstation-KS120.pdf
Bladzijde 25, staat een stukje over ontluchten.

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:04:
Huh, ontluchter met kogelkraan hoort toch standaard op je collector? Hoe krijg je anders daar alle lucht eruit?
In principe met zo'n karretje zoals je dat noemde. (Dat drukt voldoende door.) En dan zou er zo weinig lucht over moeten zijn dat die prima elders eruit gelaten kan worden. De pompgroep heeft er doorgaans ook een mogelijkheid voor.

Een handbediende ontluchter ergens ver boven op het dak, klinkt me nou niet echt als briljante standaard oplossing, eerlijk gezegd.

Ik merk in het CV-systeem dat de automatische ontluchters het prima doen, ook al zitten deze helemaal niet op het hoogste punt in het systeem. In de radiatoren die daar zitten, trof ik nooit lucht. Kennelijk wordt een beetje lucht steeds wel weer meegenomen en kun je de ontluchtingsoptie dus op een bijna willekeurige plek zetten.

• Baapje327
Gwaihir schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:37:
[...]

In principe met zo'n karretje zoals je dat noemde. (Dat drukt voldoende door.) En dan zou er zo weinig lucht over moeten zijn dat die prima elders eruit gelaten kan worden. De pompgroep heeft er doorgaans ook een mogelijkheid voor.

Een handbediende ontluchter ergens ver boven op het dak, klinkt me nou niet echt als briljante standaard oplossing, eerlijk gezegd.

Ik merk in het CV-systeem dat de automatische ontluchters het prima doen, ook al zitten deze helemaal niet op het hoogste punt in het systeem. In de radiatoren die daar zitten, trof ik nooit lucht. Kennelijk wordt een beetje lucht steeds wel weer meegenomen en kun je de ontluchtingsoptie dus op een bijna willekeurige plek zetten.
Tja, leek mij wel standaard, maar als je 't zo stelt, dan wellicht niet. Mijn ervaring is dat (zelf met vullen met karretje) er nog wat lucht uit kan komen, zeker als ie warm wordt. Na paar dagen dichtdraaien anders komt er glycol damp uit natuurlijk.
Maar misschien kan 't ook alleen met een karretje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Ben er weer...
Vorige week hier gehad over lucht in het circuit en zelf pompen. Betreft een Techniq systeem.

Had afgelopen woensdag iemand van onderhoud die met een externe pomp kwam. We hebben samen een half uur glycol rondgepompt. Er zat geen lucht meer in het systeem. De kleppen naast de pomp waren dicht tijdens het rondpompen en vullen.

Er zit een debietmeter op en toen ik een dag later ging checken hoe het ging, zag ik weer allemaal lucht door de debietmeter komen. De sensor op het dak schiet regelmatig dik omhoog (70 naar 110) en dan gaat de pomp vol aan uiteraard. Zo tussendoor lijkt alles prima te werken, maar om de 30 seconden dus wat ik beschreef.

In de boiler hoor ik constant geborrel als de pomp draait. Klotsend water. Bij de pomp, als de lucht daar langs komt, klinkt het alsof de wc wordt doorgespoeld. In het expansievat hoor ik ook wat gekletter dan, zo lijkt het. De drukmeter wiebelt zo'n 0,2 bar als de pomp aan en uit gaat op 100%. Er zit voor zover ik weet geen ontluchter op het systeem.

Het water in de boiler wordt prima warm.

Zelf denk ik dat het probleem volledig door lucht komt. Dat de collectorsensor, wanneer de lucht daar is, omhoog schiet.

Zit nu een tijdje bij het systeem. Pomp draait nu op 60% stabiel met constant geplons- en watergeklettergeluid in de boiler. Er komt al minutenlang geen lucht langs de pomp.

Kan het zijn dat er bij het vullen afgelopen woensdag nog lucht in de pomp zat? aangezien dat deel van het circuit afgesloten was tijdens het rondpompen en vullen.

Iemand nog andere ideeën? Probleem is dat het systeem bedoeld is om geld terug te verdienen. Ik ben de laatste dagen uren bezig en de monteur kost veel geld. Maar de monteur heeft dus het probleem ook niet weten te verhelpen.

Nu een paar minuten later, de temperatuur springt naar 112 graden. Pomp op 100% en dan komt de lucht weer langs de pomp en zie ik het in de debietmeter.

Ik kan verder niks bedenken over dit systeem. Het is immers ook maar een pomp,.een sensor en een kastje. Er kan niet magisch lucht in zijn gekomen. De druk is en was 2,0 bar.

Ik bel morgen in ieder geval met de monteur, maarja...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:31:
Ben er weer...
Vorige week hier gehad over lucht in het circuit en zelf pompen. Betreft een Techniq systeem.

Had afgelopen woensdag iemand van onderhoud die met een externe pomp kwam. We hebben samen een half uur glycol rondgepompt. Er zat geen lucht meer in het systeem. De kleppen naast de pomp waren dicht tijdens het rondpompen en vullen.

Er zit een debietmeter op en toen ik een dag later ging checken hoe het ging, zag ik weer allemaal lucht door de debietmeter komen. De sensor op het dak schiet regelmatig dik omhoog (70 naar 110) en dan gaat de pomp vol aan uiteraard. Zo tussendoor lijkt alles prima te werken, maar om de 30 seconden dus wat ik beschreef.

In de boiler hoor ik constant geborrel als de pomp draait. Klotsend water. Bij de pomp, als de lucht daar langs komt, klinkt het alsof de wc wordt doorgespoeld. In het expansievat hoor ik ook wat gekletter dan, zo lijkt het. De drukmeter wiebelt zo'n 0,2 bar als de pomp aan en uit gaat op 100%. Er zit voor zover ik weet geen ontluchter op het systeem.

Zelf denk ik dat het probleem volledig door lucht komt. Dat de collectorsensor, wanneer de lucht daar is, omhoog schiet.

Zit nu een tijdje bij het systeem. Pomp draait nu op 60% stabiel met constant geplons- en watergeklettergeluid in de boiler. Er komt al minutenlang geen lucht langs de pomp.

Kan het zijn dat er bij het vullen afgelopen woensdag nog lucht in de pomp zat? aangezien dat deel van het circuit afgesloten was tijdens het rondpompen en vullen.

Iemand nog andere ideeën? Probleem is dat het systeem bedoeld is om geld terug te verdienen. Ik ben de laatste dagen uren bezig en de monteur kost veel geld. Maar de monteur heeft dus het probleem ook niet weten te verhelpen.

Nu een paar minuten later, de temperatuur springt naar 112 graden. Pomp op 100% en dan komt de lucht weer langs de pomp en zie ik het in de debietmeter.

Ik kan verder niks bedenken over dit systeem. Het is immers ook maar een pomp,.een sensor en een kastje. Er kan niet magisch lucht in zijn gekomen. De druk is en was 2,0 bar.

Lucht kan hardnekkig zijn. Afhankelijk van je vat met spiraal en je systeem zelf kun je altijd wat lucht ophoping hebben die er langzaam uitkomt.
Microbelletjes door het systeem rond te pompen via extern vat wil je ook wel zien.
Dan zie je de glycol die het vat instroom langzaam iets troebel worden. Paar dagen later hoopt zich toch
wat lucht in de top van je systeem.
Veel spoelen helpt en gepulseerd spoelen. Wat wil zeggen breng je systeem op iets hogere druk en ontlaad dan snel met maximaal debiet op je pomp. Je ziet dan ook je debiet omhoog schieten.
Ik doe het ieder voorjaar en zie toch altijd wat temperatuur verschil over mijn veld wat duidt op lucht in de top.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Lucht kan hardnekkig zijn. Afhankelijk van je vat met spiraal en je systeem zelf kun je altijd wat lucht ophoping hebben die er langzaam uitkomt.
Microbelletjes door het systeem rond te pompen via extern vat wil je ook wel zien.
Dan zie je de glycol die het vat instroom langzaam iets troebel worden. Paar dagen later hoopt zich toch
wat lucht in de top van je systeem.
Veel spoelen helpt en gepulseerd spoelen. Wat wil zeggen breng je systeem op iets hogere druk en ontlaad dan snel met maximaal debiet op je pomp. Je ziet dan ook je debiet omhoog schieten.
Ik doe het ieder voorjaar en zie toch altijd wat temperatuur verschil over mijn veld wat duidt op lucht in de top.
Tja. Een beetje lucht wel. Dit is veel. De debietmeter vliegt alle kanten op als de stroom lucht langskomt. Duurt zo'n drie seconden. Een belletje kan ik mee leven, dit is een paar centimeter in de leiding. Het systeem is afgelopen woensdag door een bedrijf rondgepompt en gevuld tot 2 bar. Daar zou nu toch echt niet nog (zoveel) lucht in moeten zitten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Tja. Een beetje lucht wel. Dit is veel. De debietmeter vliegt alle kanten op als de stroom lucht langskomt. Duurt zo'n drie seconden. Een belletje kan ik mee leven, dit is een paar centimeter in de leiding. Het systeem is afgelopen woensdag door een bedrijf rondgepompt en gevuld tot 2 bar. Daar zou nu toch echt niet nog (zoveel) lucht in moeten zitten?
Zakt je druk weg of blijft dat precies 2 bar?
Beetje water is veel damp….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Zakt je druk weg of blijft dat precies 2 bar?
Beetje water is veel damp….
Hij schommelt met 0,2 bar naar beneden als de pomp aanslaat.

Hoe bedoel je water? Het is 40% glycol en de rest water.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
inderdaad bedoelde lucht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:31:
Ben er weer...

wie heeft dit systeem aangelegd? en hoelang geleden?
is t nieuw?

lucht in je systeem levert rare dingen op.
persoonlijk zou ik een ontluchter op je collector willen hebben, met afsluiter erop aan de warme kant van de collector. dat is meestal t hoogste punt en die wil je een paar dagen open hebben na installatie/vullen. op een gegeven moment is alle lucht eruit, als je dan nog genoeg druk hebt, afsluiter dicht.

blijkt toch dat een pomp op een karretje niet in alle gevallen de lucht er goed uit krijgt. (of had de installateur wat anders? belangrijk is wel dat er tijdens het rondpompen geen lucht bij komt, dus alle slangen en pomp onder de glycolspiegel zeg maar.

als er stoom uit komt, dan vervliegt je glycol, dan ben je te laat met dichtdraaien van de afsluiter :P (niet direct een probleem, maar ga je met dit weer wel krijgen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:35:
[...]
is t nieuw?

persoonlijk zou ik een ontluchter op je collector willen hebben, met afsluiter erop aan de warme kant van de collector. dat is meestal t hoogste punt en die wil je een paar dagen open hebben na installatie/vullen. op een gegeven moment is alle lucht eruit, als je dan nog genoeg druk hebt, afsluiter dicht.

blijkt toch dat een pomp op een karretje niet in alle gevallen de lucht er goed uit krijgt. (of had de installateur wat anders? belangrijk is wel dat er tijdens het rondpompen geen lucht bij komt, dus alle slangen en pomp onder de glycolspiegel zeg maar.

als er stoom uit komt, dan vervliegt je glycol, dan ben je te laat met dichtdraaien van de afsluiter :P (niet direct een probleem, maar ga je met dit weer wel krijgen....
Het systeem is vier jaar geleden aangelegd door een zonnepaneelspecialist, samen met 16 zonnepanelen.
Na installatie zakte de druk door een lek. Dit is verholpen en er is toen weer glycol op druk ingepompt. Het systeem heeft sindsdien zo'n twee jaar normaal gewerkt.

Vorige zomer was ik een week op vakantie, terwijl thuis de zon flink scheen. Kwam thuis en het systeem was uiteraard flink in stagnatie geweest.

Kort daarna problemen met de sensor op de collector, dacht ik en een monteur. Die sprong zo een paar tiental graden omhoog en weer terug. Sensoren doorgemeten en dat is allemaal prima.

Daarna leek het systeem op zich te werken, het water is elke dag goed warm geworden (naar rato van zonuren). Besloten om het zo eerst te laten.

Nu aan het begin van deze zomer pompt het systeem veel lucht rond en geeft het herrie. Ook slaat de sensor tot laat in de avond op hol naar >100 graden op het dak (terwijl alles rond de 60 graden zit in werkelijkheid). Daardoor veel herrie van de pomp. De doorspoelgeluiden en luchtgeluiden. Plus dus een pomp die regelmatig op 100% staat te pompen voor niks.

Vorige week dus een monteur er uiteraard bijgehaald. Samen met hem hebben we het systeem volgens het boekje gevuld. Aangezet en het leek weer rustig en normaal te werken. Dag of twee later bij een volgende zonnige dag, weer allemaal dezelfde geluiden terug met duidelijk veel lucht (te zien in de doorzichtige debietmeter).

Monteur komt ook woensdag weer langs, maar ik ben bang dat de beste man niet veel meer kan doen. Het is een gesloten systeem die gewoon steeds op 2,0 bar staat. Ook afgelopen jaren was het constant een 1,8 bar.

Er zijn naar mijn idee slechts twee opties in dit geval: het pompen van vorige week is toch niet goed gedaan, waardoor de lucht helemaal niet uit het systeem is gekomen. Echter, ik was er bij. Ikzelf en de monteur weten hoe het werkt en hoe het moet. We hebben niks geks gedaan of gezien. Maar toch. Ik dacht aan de motor die tijden het rondpompen buiten het systeem wordt gehouden door handmatige kleppen. Mogelijk zat die net vol lucht tijdens het afsluiten van het systeem en dus daarna nog steeds?
En de tweede optie is dat er iets is met het expansievat? Dat is het enige waar ik geen ervaring mee heb verder. Als we er op tikken, dan klinkt het goed, zo als het hoort, dus hol voor meer dan de onderste helft.

Woensdag komt de monteur weer langs in ieder geval. Baal er flink van. Het zou simpel moeten zijn. Paar buizen, een pomp en een sensor op het dak.

---

Over je opmerkingen, tja, er zit nu gewoon geen ontluchter op. Dat zou ook niet echt nodig moeten zijn volgens de fabrikant Techniq uit Nederland. Alsnog, hij zou dan op het dak moeten zitten, maar dat is in mijn geval erg slecht bereikbaar. En ook niet praktisch. Alle ecperts hier en bij bedrijven geven aan dat een halfuur rondpompen genoeg moet zijn om alle lucht er uit te krijgen. Dat deden we dus.

Monteur had een prima karretje met een best sterke pomp. Keurige slangen en met twee man hebben we de slang nooit buiten de glycol gehad en ook soepel kunnen starten en stoppen met de pomp en de kleppen.

We hebben een paar liter nieuwe glycol toegevoegd aan het systeem trouwens. Dat was 40% propyleenglycol. Dat zou er volgens de monteur momenteel ook inzitten, maar dat kon ik zelf verder niet verifiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Het systeem is vier jaar geleden aangelegd door een zonnepaneelspecialist, samen met 16 zonnepanelen.
Na installatie zakte de druk door een lek. Dit is verholpen en er is toen weer glycol op druk ingepompt. Het systeem heeft sindsdien zo'n twee jaar normaal gewerkt.

Vorige zomer was ik een week op vakantie, terwijl thuis de zon flink scheen. Kwam thuis en het systeem was uiteraard flink in stagnatie geweest.

Kort daarna problemen met de sensor op de collector, dacht ik en een monteur. Die sprong zo een paar tiental graden omhoog en weer terug. Sensoren doorgemeten en dat is allemaal prima.

Daarna leek het systeem op zich te werken, het water is elke dag goed warm geworden (naar rato van zonuren). Besloten om het zo eerst te laten.

Nu aan het begin van deze zomer pompt het systeem veel lucht rond en geeft het herrie. Ook slaat de sensor tot laat in de avond op hol naar >100 graden op het dak (terwijl alles rond de 60 graden zit in werkelijkheid). Daardoor veel herrie van de pomp. De doorspoelgeluiden en luchtgeluiden. Plus dus een pomp die regelmatig op 100% staat te pompen voor niks.

Vorige week dus een monteur er uiteraard bijgehaald. Samen met hem hebben we het systeem volgens het boekje gevuld. Aangezet en het leek weer rustig en normaal te werken. Dag of twee later bij een volgende zonnige dag, weer allemaal dezelfde geluiden terug met duidelijk veel lucht (te zien in de doorzichtige debietmeter).

Monteur komt ook woensdag weer langs, maar ik ben bang dat de beste man niet veel meer kan doen. Het is een gesloten systeem die gewoon steeds op 2,0 bar staat. Ook afgelopen jaren was het constant een 1,8 bar.

Er zijn naar mijn idee slechts twee opties in dit geval: het pompen van vorige week is toch niet goed gedaan, waardoor de lucht helemaal niet uit het systeem is gekomen. Echter, ik was er bij. Ikzelf en de monteur weten hoe het werkt en hoe het moet. We hebben niks geks gedaan of gezien. Maar toch. Ik dacht aan de motor die tijden het rondpompen buiten het systeem wordt gehouden door handmatige kleppen. Mogelijk zat die net vol lucht tijdens het afsluiten van het systeem en dus daarna nog steeds?
En de tweede optie is dat er iets is met het expansievat? Dat is het enige waar ik geen ervaring mee heb verder. Als we er op tikken, dan klinkt het goed, zo als het hoort, dus hol voor meer dan de onderste helft.

Woensdag komt de monteur weer langs in ieder geval. Baal er flink van. Het zou simpel moeten zijn. Paar buizen, een pomp en een sensor op het dak.

---

Over je opmerkingen, tja, er zit nu gewoon geen ontluchter op. Dat zou ook niet echt nodig moeten zijn volgens de fabrikant Techniq uit Nederland. Alsnog, hij zou dan op het dak moeten zitten, maar dat is in mijn geval erg slecht bereikbaar. En ook niet praktisch. Alle ecperts hier en bij bedrijven geven aan dat een halfuur rondpompen genoeg moet zijn om alle lucht er uit te krijgen. Dat deden we dus.

Monteur had een prima karretje met een best sterke pomp. Keurige slangen en met twee man hebben we de slang nooit buiten de glycol gehad en ook soepel kunnen starten en stoppen met de pomp en de kleppen.

We hebben een paar liter nieuwe glycol toegevoegd aan het systeem trouwens. Dat was 40% propyleenglycol. Dat zou er volgens de monteur momenteel ook inzitten, maar dat kon ik zelf verder niet verifiëren.
ok, klinkt goed idd.
vreemd probleem dan. kun je ook doorspoelen en ook de pomp in de pompgroep gewoon geforceerd aanzetten? dan zit daar iig geen lucht in, al vermoed ik dat het dat niet is. zoveel lucht kan daar ook weer niet inzitten.

hoe is het lek gedicht? wellicht is er toch nog een klein lekje, dan kun je ook rare dingen krijgen. ik heb vorig jaar de collectoren verplaatst hier, toen zag ik ook een mini scheurtje in een stuk rvs flex, wat heel goed verklaarde waarom de druk wegviel en er lucht in kwam. daarna alle rvs flex nagelopen, wel meerdere kleine scheurtjes gezien en toen stuk vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:35:
[...]
is t nieuw?

Wat ik volgende keer meteen mee aanleg is op het hoogste punt een 8mm buisje via T stuk welke dan naar beneden gaat het hok in waar je je pomp hebt staan. Dan kun je heel makkelijk je systeem spoelen en de lucht via het hoogste punt eruit drukken. Beneden afsluitertje en klaar ben je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:44:
[...]

ok, klinkt goed idd.
vreemd probleem dan. kun je ook doorspoelen en ook de pomp in de pompgroep gewoon geforceerd aanzetten? dan zit daar iig geen lucht in, al vermoed ik dat het dat niet is. zoveel lucht kan daar ook weer niet inzitten.

hoe is het lek gedicht? wellicht is er toch nog een klein lekje, dan kun je ook rare dingen krijgen. ik heb vorig jaar de collectoren verplaatst hier, toen zag ik ook een mini scheurtje in een stuk rvs flex, wat heel goed verklaarde waarom de druk wegviel en er lucht in kwam. daarna alle rvs flex nagelopen, wel meerdere kleine scheurtjes gezien en toen stuk vervangen.
Dat zou niet goed zijn voor de pomp.

Het lek is prima gedicht een paar jaar geleden. De druk is 2 bar en constant. Als er een lek zou zijn, dan zou de druk dalen. Ook zou er dan geen lucht in moeten kunnen komen, maar glycol uit gaan lekken.

Dit is inderdaad een vreemd probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Dat zou niet goed zijn voor de pomp.

Het lek is prima gedicht een paar jaar geleden. De druk is 2 bar en constant. Als er een lek zou zijn, dan zou de druk dalen. Ook zou er dan geen lucht in moeten kunnen komen, maar glycol uit gaan lekken.

Dit is inderdaad een vreemd probleem.
Ja klopt allemaal, maar d'r zal toch een verklaring moeten zijn 🙃

Doet je manometer 't wel goed? Die is hier stuk geweest, dat helpt ook niet 😅

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Ja klopt allemaal, maar d'r zal toch een verklaring moeten zijn 🙃

Doet je manometer 't wel goed? Die is hier stuk geweest, dat helpt ook niet 😅
Ja, haha, ik ben benieuwd naar de oplossing.

Manometer lijkt prima te werken. Tijdens openen en doorpompen ging de druk naar verwachte waarden. Ook op druk zetten ging goed.

Bedankt voor het meedenken verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:40
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Ja, haha, ik ben benieuwd naar de oplossing.

Manometer lijkt prima te werken. Tijdens openen en doorpompen ging de druk naar verwachte waarden. Ook op druk zetten ging goed.

Bedankt voor het meedenken verder.
Had ooit ook wel eens problemen met lucht in het circuit na het vullen en daarom beneden bij het vat een microbellen ontluchter geplaatst. Heeft mij echt verbaast hoe lang daar nog lucht uit kwam.

Dus wellicht toch nog te kort gespoeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
jerh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:33:
[...]

Had ooit ook wel eens problemen met lucht in het circuit na het vullen en daarom beneden bij het vat een microbellen ontluchter geplaatst. Heeft mij echt verbaast hoe lang daar nog lucht uit kwam.

Dus wellicht toch nog te kort gespoeld.
Geen idee. Zo'n ontluchter is misschien wel iets. We hebben 25 minuten gespoeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:16:
[...]

Geen idee. Zo'n ontluchter is misschien wel iets. We hebben 25 minuten gespoeld.
Ik 6 uur en na twee jaar nog steeds beetje lucht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 02:02:
[...]

Ik 6 uur en na twee jaar nog steeds beetje lucht.
Oké. Tja. Beetje lucht is ook niet zo erg. Bij mij gaat de sensor op hol als de lucht er bij komt en verder is het een enorme herrie bij de pomp. Volgens de tbeorie zou een half uur pompen genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:16:
[...]

Hier half uurtje, en bij de buurman ook, en dan met een boormachine pomp.
Wel beide ontluchter erop boven, en ook aan de bovenkant van de warmtewisselaar.
En dan na 2 dagen oid boven dichtdraaien, bij mij vrij simpel, bij de buurman ook ff klauteren.
Beide geen lucht meer erin.
Vandaar ook mijn post paar dagen terug over de verbazing dat er geen ontluchter standaard bij zit bij iedereen... Ik weet niet beter dan dat 't hoort. Maar ik ben ook slechts een klussende particulier O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
Baapje327 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:16:
[...]

Hier half uurtje, en bij de buurman ook, en dan met een boormachine pomp.
Wel beide ontluchter erop boven, en ook aan de bovenkant van de warmtewisselaar.
En dan na 2 dagen oid boven dichtdraaien, bij mij vrij simpel, bij de buurman ook ff klauteren.
Beide geen lucht meer erin.
Vandaar ook mijn post paar dagen terug over de verbazing dat er geen ontluchter standaard bij zit bij iedereen... Ik weet niet beter dan dat 't hoort. Maar ik ben ook slechts een klussende particulier O-)
Er zit volgens mij ook geen ontluchter op een CV-installatie. Of op een koelkast. Het zijn ook iets andere systemen, maar in beiden draait vloeistof rond in een gesloten systeem.

Alsnog ga ik je punt morgen wel bespreken met de monteur. Een ontluchter lijkt mij ook wel nodig en handig. Boven op het dak is niet heel handig. In mijn geval lijkt het alsof de lucht in ieder geval wel langs de pomp wordt gepompt als die op 100% draait. En de paar laatste bellen zijn ook geen probleem, die hebben all systemen wel denk ik.

Het probleem is verder dat ik zelf geen losse pomp heb (nog). Een monteur elke keer om dit op te lossen is veel te duur. Als het nodig is, koop ik na morgen een eigen pomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:30:
[...]

Er zit volgens mij ook geen ontluchter op een CV-installatie. Of op een koelkast. Het zijn ook iets andere systemen, maar in beiden draait vloeistof rond in een gesloten systeem.

Alsnog ga ik je punt morgen wel bespreken met de monteur. Een ontluchter lijkt mij ook wel nodig en handig. Boven op het dak is niet heel handig. In mijn geval lijkt het alsof de lucht in ieder geval wel langs de pomp wordt gepompt als die op 100% draait. En de paar laatste bellen zijn ook geen probleem, die hebben all systemen wel denk ik.

Het probleem is verder dat ik zelf geen losse pomp heb (nog). Een monteur elke keer om dit op te lossen is veel te duur. Als het nodig is, koop ik na morgen een eigen pomp.
Nooit met systeem warmer als 40 rondpompen met een externe pomp om te vullen en al zeker niet als de zon volle bak schijnt. Dus in de avond je warmte kwijt komen en dan lekker laten draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Nooit met systeem warmer als 40 rondpompen met een externe pomp om te vullen en al zeker niet als de zon volle bak schijnt. Dus in de avond je warmte kwijt komen en dan lekker laten draaien.
We hebben het de vorige keer op het eind van de ochtend gedaan. Vat was 55 graden, glycol was 65 graden. We hebben nieuwe glycol toegevoegd, dus tijdens het rondpompen ging de vloeistof naar een 55 graden, net als het vat.

Waarom precies? Zal het morgen tegen de monteur zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartolomus
Playa del C. schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:09:
[...]

We hebben het de vorige keer op het eind van de ochtend gedaan. Vat was 55 graden, glycol was 65 graden. We hebben nieuwe glycol toegevoegd, dus tijdens het rondpompen ging de vloeistof naar een 55 graden, net als het vat.

Waarom precies? Zal het morgen tegen de monteur zeggen.
Stond bij mij op de pomp. En 50 zal dan nog wel ok zijn. Zal wel iets met verdamping glycol en of verbranding van jezelf te maken hebben. Ook de pomp waaier zal wel beschermd moeten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:30:
Er zit volgens mij ook geen ontluchter op een CV-installatie.
Zeker wel! (Een automatische in de ketel + ontluchtingsmogelijkheden op radiatoren en VVW groepen.)
Of op een koelkast. Het zijn ook iets andere systemen, maar in beiden draait vloeistof rond in een gesloten systeem.
Zeker niet! Je bedoelt de koude kring? Daar zit geen (x + ) lucht in maar een gas (zoals propaan) waarvan je absoluut niets wilt laten ontsnappen. Vloeistof is dat in slechts een deel van de cyclus.
Een ontluchter lijkt mij ook wel nodig en handig.
Heeft niet elke pompgroep 'n ontluchtertje voor die 'laatste bellen'? Die zou je dagelijks kunnen ontluchten tot er niet echt meer iets te doen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Bartolomus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Stond bij mij op de pomp. En 50 zal dan nog wel ok zijn. Zal wel iets met verdamping glycol en of verbranding van jezelf te maken hebben. Ook de pomp waaier zal wel beschermd moeten worden.
Ja, die melding. Dat is voor de veiligheid inderdaad. Als er glycol uit spuit van 100+ graden, dan is dat erg gevaarlijk. Lijkt mij ook niet handig verder, maar qua lucht denk ik niet dat we daar in mijn geval iets fout gedaan hebben.
Gwaihir schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Zeker wel! (Een automatische in de ketel + ontluchtingsmogelijkheden op radiatoren en VVW groepen.)
Ik bedoel inderdaad de automatische. Zit er op elke CV een automatische ontluchter? Alleen voor zichzelf dan? Want ik moet dus na zoveel jaar eens langs de radiatoren om ze handmatig te ontluchten.
[...]
Zeker niet! Je bedoelt de koude kring? Daar zit geen (x + ) lucht in maar een gas (zoals propaan) waarvan je absoluut niets wilt laten ontsnappen. Vloeistof is dat in slechts een deel van de cyclus.
Klopt. Dat is niet zo'n goed voorbeeld. Dat werkt op basis van verdamping en condensatie, dus dan zit er altijd (deels) gas in het systeem en dat is ook prima.
[/qoute]
[...]
Heeft niet elke pompgroep 'n ontluchtertje voor die 'laatste bellen'? Die zou je dagelijks kunnen ontluchten tot er niet echt meer iets te doen is.
[/quote]
Hoe bedoel je precies? Of mijn zonneboilerpomp een ontluchter heeft? Ik kan dat niet vinden in de documentatie of in de fysieke situatie.

Ik probeer te bellen met Techniq Energy, maar die nemen niet op. En morgen met de monteur dus kijken.
Maar bedankt voor je feedback. En misschien weet je alsnog een goede tip. Zit wel een beetje klem met de situatie op dit moment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:14:
Ik bedoel inderdaad de automatische. Zit er op elke CV een automatische ontluchter?
Voor zover ik weet is dat wel gebruikelijk in een moderne CV-ketel. (Elke is me een te gevaarlijke uitspraak ;).)
Alleen voor zichzelf dan? Want ik moet dus na zoveel jaar eens langs de radiatoren om ze handmatig te ontluchten.
Het opwarmen van het water in de ketel laat de opgeloste lucht loskomen. Het grootste deel van de lucht zal daardoor bij de automatische ontluchter eruit gaan.

Ik merk in mijn systeem dat handmatig ontluchten zelfs bij de hoogste radiatoren niet meer nodig is. (Wel gedaan 2x kort na het vullen.)
Hoe bedoel je precies? Of mijn zonneboilerpomp een ontluchter heeft? Ik kan dat niet vinden in de documentatie of in de fysieke situatie.
De pompgroep, dus als je zo'n combi hebt van pomp + temperatuurmeters, waar je dan ook de aansluiting voor het expansievat vindt. Haal je daar de isolatiedeksel af, dan zou je een ontluchtingspotje aan kunnen / moeten treffen.

Zit er nog zo'n dot lucht in als je vermoedt, dan moet je het ontluchten waarschijnlijk een tijdje dagelijks volhouden totdat er de dag erop geen lucht daar meer te vinden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Gwaihir schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:34:
[...]
De pompgroep, dus als je zo'n combi hebt van pomp + temperatuurmeters, waar je dan ook de aansluiting voor het expansievat vindt. Haal je daar de isolatiedeksel af, dan zou je een ontluchtingspotje aan kunnen / moeten treffen.

Zit er nog zo'n dot lucht in als je vermoedt, dan moet je het ontluchten waarschijnlijk een tijdje dagelijks volhouden totdat er de dag erop geen lucht daar meer te vinden is.
Daar heb ik naar gezocht, zowel in handleiding als op de installatie. Heb alles los gehad en bekeken, maar ik heb nergens een ontluchter gezien. Ook niks over gehoord van de installateur of de monteur.

Ik probeer dus Techniq te bereiken, maar die nemen nu al twee dagen niet op. Vorige week woensdag belde de monteur naar hun en hij kreeg meteen gehoor en een antwoord... Terwijl ik net nog zei dat ik ze in al die jaren nooit heb kunnen spreken via de telefoon (wel via mail).

Iemand anders misschien met een Techniq systeem die weet of daar een ontluchter op zit of iets anders relevants?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Playa del C. Als je een foto schiet van de pompgroep, zonder piepschuimkap, kunnen we evt. meekijken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Gwaihir schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:08:
@Playa del C. Als je een foto schiet van de pompgroep, zonder piepschuimkap, kunnen we evt. meekijken?
Ben net thuis van het werk. Dat is een goed plan, misschien ziet iemand iets. Zie dat het systeem momenteel in stagnatie is. Heb dat maar één keer eerder gehad. Hij stopt bij 80 graden (onder in het vat). Collector zit nu op dik 125 graden.
Dit is wel merkwaardig, het systeem wordt prima warm. We hebben de laatste twee dagen weinig warm water gebruikt, dus de temperatuur loopt bij dit weer goed op. Meer dan vroeger toen het normaal werkte allemaal, zo lijkt het, maar goed.
De drukmeter staat normaal op 2,0 bar (rode lijn), maar nu in stagnatie is het iets meer dan 2,4 bar.

Een foto van de pompgroep. Vacuümbuizen zitten direct boven de pomp op het dak. Op een meter afstand dus.

Van twee weken geleden, toen we begonnen met het probleem, heb ik nog deze foto:

Ik heb nog een algemene vraag. Ik heb een geëmailleerd vat. Ik lees daarover dat de anode elke 2-4 jaar vervangen moet worden. Via een monteur hoorde ik vorig jaar dat ze op zich wel meer dan tien jaar meekunnen. Dat hoefde allemaal niet. Hoe zit dit precies? Kan ik dit zelf checken en onderhouden?
Heb momenteel een onderhoudscontract op het systeem, maar als ik het zelf kan, doe ik het liever zelf. Ben ook van plan om een boormachine-pomp voor de zonneboiler te kopen.
Kreeg zonet de rekening van vorige week: 240 euro voor het rondpompen en vullen. Dat gaat mij te ver, zo levert het systeem niks op natuurlijk. 100 euro voor glycol. 90 euro voor manuren. En dan nog de BTW eroverheen. En dus morgen komt de monteur nog eens langs om weer te kijken naar alle lucht in de buizen. Ben niet van plan om nog eens te betalen voor een eventuele volgende pompsessie van 240 euro, maar goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:27:
Zie dat het systeem momenteel in stagnatie is. Heb dat maar één keer eerder gehad. Hij stopt bij 80 graden (onder in het vat). Collector zit nu op dik 125 graden. [..]

De drukmeter staat normaal op 2,0 bar (rode lijn), maar nu in stagnatie is het iets meer dan 2,4 bar.
Dat lijkt me nog geen stagnatie hoor, maar gewoon vat vol. Zou je op dat moment het warme water verbruiken, dan zal hij nog gewoon inschakelen. Als het goed is kan alles aan de hete kant sowieso 130 graden aan.

Bij stagnatie verdampt de vloeistof in de collector. De druk en temperatuur lopen daarbij nog een stuk verder op. En het is dan niet raadzaam te gaan rondpompen totdat het weer tot zo'n 130 graden is afgekoeld. (Je controller weet dat.)
Een foto van de pompgroep. Vacuümbuizen zitten direct boven de pomp op het dak. Op een meter afstand dus.
[Afbeelding]

Van twee weken geleden, toen we begonnen met het probleem, heb ik nog deze foto:
[Afbeelding]
Bij mij zit hij aan de warme kant, achter waar bij jou de controller zit.

Wat daar bij jou gebeurt kan ik niet helemaal plaatsen: de warme kant loopt wel via de pompgroep, maar doet hij daar ook maar iets mee, of loopt slechts de slang, geïsoleerd en al, door het piepschuim?
Ik heb nog een algemene vraag. Ik heb een geëmailleerd vat. Ik lees daarover dat de anode elke 2-4 jaar vervangen moet worden. Via een monteur hoorde ik vorig jaar dat ze op zich wel meer dan tien jaar meekunnen. Dat hoefde allemaal niet. Hoe zit dit precies? Kan ik dit zelf checken en onderhouden?
Heb momenteel een onderhoudscontract op het systeem, maar als ik het zelf kan, doe ik het liever zelf.
Zo'n anode moet je regelmatig (laten) controleren. Absoluut, want is hij op, dan gaat ook serieus rap je vat eraan. Hoe vaak je 'm dan in jouw geval moet vervangen, merk je vanzelf.

Kun je ook zelf. Waterdruk van het warme water af. Ding eruit en inspecteren. Ding (of nieuwe) terug erin. Druk er weer op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
Gwaihir schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Dat lijkt me nog geen stagnatie hoor, maar gewoon vat vol. Zou je op dat moment het warme water verbruiken, dan zal hij nog gewoon inschakelen. Als het goed is kan alles aan de hete kant sowieso 130 graden aan.

Bij stagnatie verdampt de vloeistof in de collector. De druk en temperatuur lopen daarbij nog een stuk verder op. En het is dan niet raadzaam te gaan rondpompen totdat het weer tot zo'n 130 graden is afgekoeld. (Je controller weet dat.)
Duidelijk. Bedankt. Ik snap het idee. Ik dacht echter dat het stagnatie heet als hij wel warm wordt, maar het vat al warm is. Nuttige info!
[...]

Bij mij zit hij aan de warme kant, achter waar bij jou de controller zit.

Wat daar bij jou gebeurt kan ik niet helemaal plaatsen: de warme kant loopt wel via de pompgroep, maar doet hij daar ook maar iets mee, of loopt slechts de slang, geïsoleerd en al, door het piepschuim?
Klopt. De warme glycol-slang loopt geïsoleerd achter de controllor (en achter piepschuim) los vanaf het dak naar het vat. Daar zit verder niks.

Is het mogelijk dat er lucht in de pomp zat, wat tijdens het rondpompen afgesloten is geweest? En wat dus na een paar minuten/uren na het doorspoelen gewoon weer in het systeem is gekomen? Dat is wat ik zelf vermoed namelijk. De monteur heeft alles opgestart en was binnen tien minuten vertrokken (uiteraard). De lucht kan niet echt ergens anders vandaan komen. Misschien nog het expansievat? Maar die was goed voor zover ik weet.
[...]
Zo'n anode moet je regelmatig (laten) controleren. Absoluut, want is hij op, dan gaat ook serieus rap je vat eraan. Hoe vaak je 'm dan in jouw geval moet vervangen, merk je vanzelf.

Kun je ook zelf. Waterdruk van het warme water af. Ding eruit en inspecteren. Ding (of nieuwe) terug erin. Druk er weer op.
Duidelijk, daar zal ik mee aan de slag.

Super bedankt voor alles, ben zeer blij met de duidelijke hulp.

• Playa del C.
@Gwaihir Monteur geweest. Ligt zeer waarschijnlijk aan de voordruk van het expansievat. 2,0 bar op het glycolsysteem. Voordruk zou 1,7 moeten zijn bij 2 meter hoogteverschil. Er zit nu niks in het expansievat qua glycol, hij klinkt van boven tot onder hol.

• Baapje327
Playa del C. schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:13:
@Gwaihir Monteur geweest. Ligt zeer waarschijnlijk aan de voordruk van het expansievat. 2,0 bar op het glycolsysteem. Voordruk zou 1,7 moeten zijn bij 2 meter hoogteverschil. Er zit nu niks in het expansievat qua glycol, hij klinkt van boven tot onder hol.
voordruk van expansievat kun je toch zelf verlagen (en de monteur sowieso) naar de gewenste druk.
overigens zou dat volgens mij niks verklaren over lucht in het systeem...als de druk hoger wordt, gaat er glycol het expansievat in zodat de druk niet te hoog wordt.

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee