Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
_Apache_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:16:

Hoe kom ke in hemelsnaam bij 14 duizend kWh voor 2 personen :X
Oude ketel van jaren '90
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:32
ThsAdrns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Weliswaar offtopic hier, maar deze is me toch wat te uitgesproken. Ook zonder vloerverwarming kun je naar gasarm of gasloos. In mijn geval met JAGA convectoren omdat we de eiken vloer niet kwijt wilden. Just saying.
Niet onmogelijk maar lastig.
Zonneboiler en wp zijn bij uitstek geschikt voor lage temperatuur verwarming. Uiteraard in de zomer bij beide geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:53:
@Bartolomus @Bennike Graag dit gesprek in een WP topic. Niet hier. Want de uitspraak over VVW klopt niet, maar daar is dit topic niet voor.
Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Bartolomus op 14-03-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:44
? Hoe wil je anders Gasloos? met Houtkachel? Dan is HT weer niet zo'n issue.
Gasloos op Zonneboiler vergt hele extreme maatregelen (een enorme seizoensbuffer)
Bartolomus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nb9IH51RprjTCF0TG86Lsbjuns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVqkxDP7iRORq0iMlsQrOm8D.png?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:42:
? Hoe wil je anders Gasloos? met Houtkachel?
Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).
Dan is HT weer niet zo'n issue.
Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:49

_Apache_

For life.

Bennike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Oude ketel van jaren '90
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen
Ik denk - bij gebrek aan cijfers - dat als je zoveel warmte je huis in pompt. Dat het WP stappenplan goed van pas komt.

Hier een solide stappenplan.
1 - Isoleren
2 - Isoleren
3 - Isoleren
4 - meten = weten
5 - plan maken voor nieuwe / betere warmtebron.
6 - er is vast nog iets te isoleren

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 14-03-2023 18:06 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).

[...]

Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.
Ja inderdaad. Ik stook hier ook met pelletkachel. Welke voor vervanging gas in de wintermaanden de vvw verzorgt. Ik had iets van een 40 kw toestel hangen nu maar 12kw op pellets. Super zuinig voor de grote van het huis.
Als ik hier HT had dan had ik ook 40 kw terug moeten hangen.
Daarom blijf ik herhalen eerst vvw. De rest later.
En inderdaad isoleren….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. Maar absolutismes kan ik slecht tegen.
Hier met de oude radiatoren ca 32 graden aanvoertemperatuur tot vriespunt. En ca. 29-30 graden retour.
Dit door gewoon redelijk fatsoenlijk isoleren.

Met mijn HT verwarming heb ik maar beperkt hogere temperaturen nodig als met VVW. En VVW vonden we niet aantrekkelijk omdat we dan veel overhoop moeten halen (mooie vloer, schade aan muren, etc).

Kortom: bij mij werkt isoleren en efficient opwekken goed. Wie weet komt er ooit nog VVW.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. Maar absolutismes kan ik slecht tegen.
Hier met de oude radiatoren ca 32 graden aanvoertemperatuur tot vriespunt. En ca. 29-30 graden retour.
Dit door gewoon redelijk fatsoenlijk isoleren.

Met mijn HT verwarming heb ik maar beperkt hogere temperaturen nodig als met VVW. En VVW vonden we niet aantrekkelijk omdat we dan veel overhoop moeten halen (mooie vloer, schade aan muren, etc).

Kortom: bij mij werkt isoleren en efficient opwekken goed. Wie weet komt er ooit nog VVW.
Zo is het zeker niet bedoeld. Voor ieder huis is een stappenplan nodig. Die van mij zag / ziet er zo uit.
- bereken je warmtegraad theoretisch.
- bereken je vvw aan de hand van deze gegevens en past dat dan in die ruimte. Bepaal je sww verbruik.
- bekijk je dakhelling en stand voor zb.
- bepaal je back up systeem voor wintermaanden vergeet sww niet.

Misschien simpel maar werkte voor mij.

Soms kunnen dingen niet Bijvoorbeeld je hebt houten vloeren en wilt dit niet aanpassen.
In mijn geval heb ik wel toekomstige isolatie in mijn model gemoduleerd om de juiste pelletketel en zb te installeren. Daarnaast heb ik er voor gekozen om op de slaapverdieping ook hoh 10 cm te nemen. Dit omdat kosten relatief laag zijn als je dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:53:
Hier een solide stappenplan.
1 - Isoleren
2 - Isoleren
3 - Isoleren
4 - meten = weten
5 - plan maken voor nieuwe / betere warmtebron.
6 - er is vast nog iets te isoleren
Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde :D.
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. [..] absolutismes kan ik slecht tegen.
Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.

Wat als bijvoorbeeld die CV-ketel kapot gaat voor je bij 5 bent? Dan hang je toch niet 'tijdelijk' nog een nieuwe op? En ik lees ook van mensen die op stap twee een hybride warmtepomp ophangen en vervolgens met gestaag de rest isoleren hun CV-ketel uiteindelijk overbodig maken. Mits dat hybride apparaat wel wat zoden aan de dijk zette.. en dat is dan weer iets wat ik nooit in de adviezen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde :D.

[...]

Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.

Wat als bijvoorbeeld die CV-ketel kapot gaat voor je bij 5 bent? Dan hang je toch niet 'tijdelijk' nog een nieuwe op? En ik lees ook van mensen die op stap twee een hybride warmtepomp ophangen en vervolgens met gestaag de rest isoleren hun CV-ketel uiteindelijk overbodig maken. Mits dat hybride apparaat wel wat zoden aan de dijk zette.. en dat is dan weer iets wat ik nooit in de adviezen zie.
@BarryH ja er zijn tig wegen naar Rome /Gasloos.
5 jaar geleden toen ik hier kwam wonen, was de cv ketel op zn einde, gelijk wp neergezet.(en pv+collectoren) Toen stapsgewijs gaan isoleren en daar zitten afhankelijkheden in, dakkapel, dat stuk dak isoleren etc.
Inmiddels bijna alles wel geïsoleerd en volgende week komen de kozijnen.
Wp na 4 jaar inmiddels vervangen voor 2 maten kleiner.
Kon kosteloos ivm verkoop van de oude.
Inmiddels ook de collectoren weer verplaatst en extra bij gelegd, daardoor kon ik weer extra pv leggen.
Het project begint richting einde te lopen, opzoek naar een nieuwe hobby 🤣
De koninklijke weg was eerst alles isoleren en 5 jaar, en dan wp, maar zelf erg tevreden met het precies andersom doen. Sinds we hier wonen nooit iets betaald aan gas/elektra, en vorige bewoners deden 3500m3 en 6000kwh per jaar.
Inmiddels levert 't (best serieus bedrag afgelopen jaar) op. Maar de TLV was ook onredelijk hoog natuurlijk.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:19:
Het project begint richting einde te lopen, opzoek naar een nieuwe hobby 🤣
Oh? Er is hier nog zat te doen hoor :D.

(Ook?) hier was met name de verwarming actionable. Isoleren e.d. is nog steeds flink uitzoeken. Goed glas mét Wienersprossen kan bijv. pas nu vacuümglas een beetje is ingeburgerd. Routes door het huis voor balansventilatie lijken eindelijk gevonden, inclusief iemand die dat ziet zitten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Oh? Er is hier nog zat te doen hoor :D.

(Ook?) hier was met name de verwarming actionable. Isoleren e.d. is nog steeds flink uitzoeken. Goed glas mét Wienersprossen kan bijv. pas nu vacuümglas een beetje is ingeburgerd. Routes door het huis voor balansventilatie lijken eindelijk gevonden, inclusief iemand die dat ziet zitten, etc.
We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.
Balansventilatie komt hier niet, alleen decentraal in de woonkamer als dit nodig is na het vervangen van de kozijnen (+deuren).
Boven staan de ramen meestal op de winter stand, daar is niet zoveel verlies, stook daar niet/zelden en echt onder de 18 graden wordt dat niet.
Voor een vrijstaand huis uit '79 begint 't wel redelijk op z'n einde te lopen wat nog enigszins realistisch is zonder echt de boel leeg te trekken en opnieuw te beginnen.
Misschien ooit nog nieuwe vvw, ligt nu oude tyleen, maar wel als hoofdverwarming. Werkt prima en twijfel of 't significant beter wordt qua cop.

Dr zijn altijd nog kleine klusjes hoor, maar geen grote ingrepen meer (behalve uitbouw maar nog niet echt eens met de wife of we dat echt willen binnen afzienbare tijd🤣)
Tzt wellicht ooit nog naar een bron of grote watertank en die regenereren met de collectoren in de zomer en dan w/w wp erop. Maar l/w wp is net nieuw (de tweede) dus die zou nog wel even moeten kunnen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]

We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.
Balansventilatie komt hier niet, alleen decentraal in de woonkamer als dit nodig is na het vervangen van de kozijnen (+deuren).
Boven staan de ramen meestal op de winter stand, daar is niet zoveel verlies, stook daar niet/zelden en echt onder de 18 graden wordt dat niet.
Voor een vrijstaand huis uit '79 begint 't wel redelijk op z'n einde te lopen wat nog enigszins realistisch is zonder echt de boel leeg te trekken en opnieuw te beginnen.
Misschien ooit nog nieuwe vvw, ligt nu oude tyleen, maar wel als hoofdverwarming. Werkt prima en twijfel of 't significant beter wordt qua cop.

Dr zijn altijd nog kleine klusjes hoor, maar geen grote ingrepen meer (behalve uitbouw maar nog niet echt eens met de wife of we dat echt willen binnen afzienbare tijd🤣)
Tzt wellicht ooit nog naar een bron of grote watertank en die regenereren met de collectoren in de zomer en dan w/w wp erop. Maar l/w wp is net nieuw (de tweede) dus die zou nog wel even moeten kunnen.
Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
We zijn hier wel redelijk klaar.
Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.

Ik probeerde je vooral die nieuwe hobby aan te reiken. Geheel uit de goedheid van mijn hart natuurlijk O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.

Ik probeerde je vooral die nieuwe hobby aan te reiken. Geheel uit de goedheid van mijn hart natuurlijk O-).
Whahaha, ja dank daarvoor 🤣
Wellicht nog wat home automation, maar ook grote tuin wat ook altijd wel lekker is om in te rommelen.
Beetje zomer en winterhobbies hebben is ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]

Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.
Triple glas is nu alleen dakkapel, dat was grotendeels ongeisoleerd dak en een oud dakkapel wat vervangen is. Grote verbetering maar was ook wel te verwachten.
De nieuwe kozijnen en deuren voor de rest (dit is echt vervanging van oude kozijnen en deuren) gebeurd volgende week.
Dan weet ik 't beter maar zit een deel oud dubbelglas in, wat enkel glas bovenraampjes en kleine raampjes in de deur etc, maar ook kierdichting. Dat gaat echt wel mega schelen.
Kozijnen en triple glas is ook esthetisch, alles moest geverfd worden, en isolatie & kierdichting.
Dat samen maakt 't soort van ok qua kosten. Rib uit je lijf die kozijnen. Man man

[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 16-03-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxU6NKkYzJ2viUvYHXBvlGOIWpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B87EHx3eeWKHXTiObrwJxsx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6X_js9M2lCET13eNei-Wikgy7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPzUJVo1EPaUBl2s2aWouu3E.jpg?f=fotoalbum_large

De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:

De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.
wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Nico95 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:44:
[...]

wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.
Armaflex voor het meeste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:

Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.
MI is dat automatisch trouwens, anders heb je aan/uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.
MI is dat automatisch trouwens, anders heb je aan/uit toch?
Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.
Hip, wat heb je aan opties dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 07:13
Hallo ik ben nieuw in dit forum en veel gezocht maar ik kan het niet vinden. .Ik heb een zonneboilersysteem met een Sorel mtdc controller. Mijn systeem bestaat uit 4 vlakke plaat collectors en een 500 ltr vat met aansluitingen voor ook verwarming. Ik heb er een driewegklep tussen om de temperatuur te regelen maar ik snap niet hoe de driewegklep aan te sluiten op de MTDC. Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd. Kan iemand mij helpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxBzuMAzpKU84tLZz_cvLQqdhIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUwqF6saxpufe1S0OY4aUZLZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkhyoFtNSAORYb4R7BSRcXzWZ7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iFazLc6SoHOMJxbD1e7gJo8b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YFjf5kZ4x0uTc_vc0Aurn3yYn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4trxbf9cKKgW2bQOIHRvoH1q.png?f=user_large.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 07:13
Bennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:51:
Hallo ik ben nieuw in dit forum en veel gezocht maar ik kan het niet vinden. .Ik heb een zonneboilersysteem met een Sorel mtdc controller. Mijn systeem bestaat uit 4 vlakke plaat collectors en een 500 ltr vat met aansluitingen voor ook verwarming. Ik heb er een driewegklep tussen om de temperatuur te regelen maar ik snap niet hoe de driewegklep aan te sluiten op de MTDC. Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd. Kan iemand mij helpen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Laat maar ik plaats het en zie het antwoord 8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:02:
[...]

Hip, wat heb je aan opties dan?
6 opties zie ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldZtm0yVNHMgy21OI2L5EYRasJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL5vSfDSGBIN44clNnZQHRNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bensherman En welke opties heeft je pomp? Ik denk dat je op PWM of PWM INV uitkomt.

(Het verschil tussen die twee kwam vanaf hier onlangs langs: McTrex2 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:45:
@Bensherman En welke opties heeft je pomp? Ik denk dat je op PWM of PWM INV uitkomt.

(Het verschil tussen die twee kwam vanaf hier onlangs langs: McTrex2 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .)
Ja dat denk ik ook, alleen krijg ik de pomp nog niet op die PWM stand. Alle lampen moeten dan gaan branden alleen lukt me dit niet…iemand een idee hoe ik dat op de pomp instel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXMLMF1p-xx1MtrijdcNCJwIyDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YU26nWhfOOfTn3P5foALboPV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cQwQ_Ub_w906Z_LKTrSyNf1qEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sScF3HjI1v6YeATH3Yfz4UHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Bensherman gewoon doorklikken tot je op P staat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:23:
@Bensherman gewoon doorklikken tot je op P staat toch?
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?) inverted zou zijn omgekeerd signaal of lager rpm bij hogere deltaT?
En waarom is dat dan beter als zonneboiler gebruikt icm cv?
Just curious,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?) inverted zou zijn omgekeerd signaal of lager rpm bij hogere deltaT?
En waarom is dat dan beter als zonneboiler gebruikt icm cv?
Just curious,
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.
Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?

:
In het boekje pag 110: modusknop gebruiken als er een pwm signaal is. Probeer het volgende: pomp handmatig aan via de verschillenregelaar, dat is ergens in te stellen op de regelaar. En dan de knop op de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Jaaps2 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?

:
In het boekje pag 110: modusknop gebruiken als er een pwm signaal is. Probeer het volgende: pomp handmatig aan via de verschillenregelaar, dat is ergens in te stellen op de regelaar. En dan de knop op de pomp.
Excuses heb er overheen gekeken. Zal het zsm proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:42
Op ons platte dak hebben wij 2 rekken van 24 heatipes met spiegels, de buren hebben een boom waarvan het blad in die spiegels en achter de buizen blijft liggen.

Afgelopen weekend heb ik alle spiegels losgehaald, schoongemaakt en de heatpipes zelf schoongemaakt. Al met al best wel veel oud blad, groene aanslag etc. En weer een ochtend aan tijd besteed. Gelukkig kan ik er goed bij, maar als dit op het dak van je huis zou liggen...

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik niet opnieuw kiezen voor heatpipes met spiegels. Ik overweeg zelfs om ze weg te laten. Heeft iemand enig idee of inschatting hoeveel procent aan rendement dit zou kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.'
Eh? Op werk verschil hoop je? Het gaat er puur om dat ze aan beide einden hetzelfde bedoelen.

En wat @Jaaps2 al inbrengt: vermoedelijk schakel je pas tussen beide pwm standen wanneer de pomp een pwm signaal detcteert (en tussen de andere standen wanneer hij zo'n signaal niet ziet).
Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?)
Als nabij m'n eerdere link genoemd: pwm is geen standaard. Voor sommige fabrikanten betekent het dichter bij 100% = meer toeren en voor anderen dichter bij 100% = minder toeren. Het andere noemen ze dan de inverse, of ze hebben het over pwm1 en pwm2.

Aangezien je toch echt één specifiek resultaat in gedachten hebt, is het dan al snel makkelijk als tenminste één van beide apparaten (controller of pomp) ook zo'n inverse ondersteunt. Tevens moet de draaggolf waarop het PWM signaal wordt gezet binnen het toegestane bereik van de pomp zijn.
Bartolomus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:43:
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.
Dat is onzin.

(Zoiets als: ik sluit een R232 aansluiting (seriële poort) aan op m'n netwerk en vertel m'n switch dan wel dat het kabeltje dat ik daarvoor knutselde een cross cable is..)

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 20-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Hendrik85 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:11:
Op ons platte dak hebben wij 2 rekken van 24 heatipes met spiegels, de buren hebben een boom waarvan het blad in die spiegels en achter de buizen blijft liggen.

Afgelopen weekend heb ik alle spiegels losgehaald, schoongemaakt en de heatpipes zelf schoongemaakt. Al met al best wel veel oud blad, groene aanslag etc. En weer een ochtend aan tijd besteed. Gelukkig kan ik er goed bij, maar als dit op het dak van je huis zou liggen...

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik niet opnieuw kiezen voor heatpipes met spiegels. Ik overweeg zelfs om ze weg te laten. Heeft iemand enig idee of inschatting hoeveel procent aan rendement dit zou kosten?
hoeveel procent geen idee, maar ik heb ze er 5 jaar opliggen, en ze zijn iets doffer, maar je kan er nog steeds iemand prima mee in zijn gezicht schijnen dat het vervelend is. dus m.i. doen ze nog wel wat.
als je er goed bij kan, kun je eens kijken wat ze opwekken als het 2 dagen achter elkaar helder is, dan kun je enigszins het verschil meten. 1 met spiegels en 1 zonder dus...ze zijn vrij gemakkelijk los te maken als je erbij kan op een plat dak toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]

Nou, ze zijn klaar met plaatsen. Groot verschil wel hoor, qua comfort, stilte in huis (al had ik geen last van geluid) en qua licht ook, (dunnere kozijnen en enkele ramen die open konden, vervangen door dichte ramen)
Qua isolatie/kierdichting merk je gelijk dat je geen temperatuur verschil mee hebt in de kamer.

moet de stooklijn van de wp nog aanpassen en kijken wat 't effect is. En of 't dan nog comfortabel is. Zat op 25-28, denk dat ik naar 23-27 ga.
23graden zou de wp terug moeten kunnen naar 400watt minimaal, nu nog niet lager dan 600 watt gezien. Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ik zie mijn tempsensor op het dak van de collectoren wel eens wat raar doen. vorig jaar al eens de sensor verwisseld, en het gaat meestal wel goed. maar ik heb het idee dat het vooral opspeelt als de zon goed schijnt. de temp sensor schiet soms echt zwaar heen en weer (heb ik vorig zon seizoen nog gezien) maar zojuist was ie ook 90 graden, dat was ook niet echt wat er naar beneden kwam qua temperatuur als ik op de fysieke thermometers keek op de pompgroep.

ik heb op het dak 2 van die waterdichte snoerconnectors zitten, en die zitten met tyrips vast zodat ze niet in het water liggen op het dak. het snoer ligt wel onder zonnepanelen. zou het kunnen dat daar toch een soort stroom of interference door komt en de sensor beïnvloed?

iemand een idee wat t kan zijn, of een briljante oplossing?

het maakt nu niet zo gek veel uit, behalve als de sensor boven de 130 graden uitkomt (en dat gebeurt in de zomer) dan stopt ie met pompen maar daardoor gaat ie uiteindelijk in stagnatie, want er wordt niet meer gekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:14:
ik zie mijn tempsensor op het dak van de collectoren wel eens wat raar doen. vorig jaar al eens de sensor verwisseld, en het gaat meestal wel goed. maar ik heb het idee dat het vooral opspeelt als de zon goed schijnt. de temp sensor schiet soms echt zwaar heen en weer (heb ik vorig zon seizoen nog gezien) maar zojuist was ie ook 90 graden, dat was ook niet echt wat er naar beneden kwam qua temperatuur als ik op de fysieke thermometers keek op de pompgroep.

ik heb op het dak 2 van die waterdichte snoerconnectors zitten, en die zitten met tyrips vast zodat ze niet in het water liggen op het dak. het snoer ligt wel onder zonnepanelen. zou het kunnen dat daar toch een soort stroom of interference door komt en de sensor beïnvloed?

iemand een idee wat t kan zijn, of een briljante oplossing?

het maakt nu niet zo gek veel uit, behalve als de sensor boven de 130 graden uitkomt (en dat gebeurt in de zomer) dan stopt ie met pompen maar daardoor gaat ie uiteindelijk in stagnatie, want er wordt niet meer gekoeld.
Bij mij heb ik op hoogste punt in het begin last gehad van luchtophoping. Na aantal keer ontluchten was het weg. Daar zat ook meetpunt.
Kan dus luchtophoping zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Bij mij heb ik op hoogste punt in het begin last gehad van luchtophoping. Na aantal keer ontluchten was het weg. Daar zat ook meetpunt.
goeie, ik kan ff kijken ofer wat lucht uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Kwam niks uit, ook niet een mini beetje. Dus nog ff verder zoeken. Overigens zit de sensor bij mij aan het begin van de 4e collector, niet aan 't eind. Weet niet hoe 't er van binnen uitziet, maar niet heel logisch als er lucht halverwege zit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Kwam niks uit, ook niet een mini beetje. Dus nog ff verder zoeken. Overigens zit de sensor bij mij aan het begin van de 4e collector, niet aan 't eind. Weet niet hoe 't er van binnen uitziet, maar niet heel logisch als er lucht halverwege zit toch?
Nee dat zou erg vreemd zijn. Mits je druk in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Nee dat zou erg vreemd zijn. Mits je druk in orde is.
Ja conform wat solarmasters destijds heeft aangegeven, 1,1bar in rust, 1,3bar onder druk.
Vandaag nog gecheckt, staat nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejong
  • Laatst online: 01-04-2023
Goeden dag

Ik zit er al een tijdje aan te denken om een radiator aan mijn zonneboiler te koppelen.
Ik hoop zo de woonkamer een beetje voor te verwarmen en gas te besparen.
De temperatuur van de zonneboiler was de afgelopen winter maanden zo tussen de 20 en 40 graden.
Aangezien het toch te koud is om gasloos te douchen en ik ook niet zoveel water verbruik, denk ik dat ik meer energie uit de zonneboiler kan halen.
Zeker omdat ik regelmatig weg ben voor mijn werk en de verwarming op standje laag gaat.
Ik wil met een driewegklep de glycol standaard door de radiator laten stromen,
als de temperatuur in de woonkamer boven een bepaalde waarde komt,
wordt een relais aangestuurd die de driewegklep en de sensoren omschakelt van woonkamer naar zonneboiler

Kan ik iedere driewegklep gebruiken?
Ik heb er eigenlijk al een van intergas. Die lijkt een kunststof binnenwerk te hebben, gaat dat goed samen met glycol, en radiators met glycol?
Voor een radiator zit ik te denken aan 200cm x 50cm type22.

Is het bij voorbaat een slecht plan of is het nog niet zo heel gek?
Waarschijnlijk komt de garantie wel te vervallen.
Heeft iemand nog bepaalde ideeen/ ben ik nog wat vergeten?

Bovendien vermoed ik dat de installateur de collector sensor op de verkeerde aansluiting heeft geplaats. Ik heb nog niet op het dak gekeken, maar de kabel loopt langs de leiding vanaf de pomp naar de collector.
Tijdens opstarten ‘s ochtends stopt de pomp en daalt de collector-sensor temperatuur vrij snel. Ik denk omdat er koude glycol langs komt van wat er tussen de pomp en collector zit. Na een paar keer starten en stoppen gaat ie wel weer normaal draaien.

bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux4WI3weGBXnblbXZhNnvlZttSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CNjWWWoWx8nWFoqiXTKxWNFG.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yntpWMWOAwNHWB21QoXR3N36toY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vsHKybPNjuCx2qMq597b7sre.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Leuk idee, maar wil je het risico lopen dat die radiator met 110°C gevoed wordt omdat er op een zomeravond een frisse bries opsteekt; net als je zoontje/dochtertje even tegen de bovenkant van de radiator leunt?
Ondersteunen van verwarming met zonneboiler vind je wel vaak, maar dan met een warmtewisselaar tussen zonneboiler en CV installatie (eventueel met onderdrukken van de brander/forceren van circulatiepomp); waarbij je wel een goeie temperatuurbeveiliging kan toepassen zodat je niet boven de 70° in je radiatoren kan steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

rdejong schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:01:
Goeden dag

Ik zit er al een tijdje aan te denken om een radiator aan mijn zonneboiler te koppelen.
Ik hoop zo de woonkamer een beetje voor te verwarmen en gas te besparen.
De temperatuur van de zonneboiler was de afgelopen winter maanden zo tussen de 20 en 40 graden.
Aangezien het toch te koud is om gasloos te douchen en ik ook niet zoveel water verbruik, denk ik dat ik meer energie uit de zonneboiler kan halen.
Zeker omdat ik regelmatig weg ben voor mijn werk en de verwarming op standje laag gaat.
Ik wil met een driewegklep de glycol standaard door de radiator laten stromen,
als de temperatuur in de woonkamer boven een bepaalde waarde komt,
wordt een relais aangestuurd die de driewegklep en de sensoren omschakelt van woonkamer naar zonneboiler

Kan ik iedere driewegklep gebruiken?
Ik heb er eigenlijk al een van intergas. Die lijkt een kunststof binnenwerk te hebben, gaat dat goed samen met glycol, en radiators met glycol?
Voor een radiator zit ik te denken aan 200cm x 50cm type22.

Is het bij voorbaat een slecht plan of is het nog niet zo heel gek?
Waarschijnlijk komt de garantie wel te vervallen.
Heeft iemand nog bepaalde ideeen/ ben ik nog wat vergeten?

Bovendien vermoed ik dat de installateur de collector sensor op de verkeerde aansluiting heeft geplaats. Ik heb nog niet op het dak gekeken, maar de kabel loopt langs de leiding vanaf de pomp naar de collector.
Tijdens opstarten ‘s ochtends stopt de pomp en daalt de collector-sensor temperatuur vrij snel. Ik denk omdat er koude glycol langs komt van wat er tussen de pomp en collector zit. Na een paar keer starten en stoppen gaat ie wel weer normaal draaien.

bvd

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een type 22 is een hoog temperatuur radiator. Wat niet aansluit op "De temperatuur van de zonneboiler was de afgelopen winter maanden zo tussen de 20 en 40 graden."

Dus of je moet het nog extra gaan naverwarmen naar de >=60C zodat de HT radiator het goed kan afgeven, of een (geblazen) laag temperatuur radiator kiezen.
Een klassieke type 22 doet echt niets goeds met maar 40C water. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
_Apache_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Een type 22 is een hoog temperatuur radiator. Wat niet aansluit op "De temperatuur van de zonneboiler was de afgelopen winter maanden zo tussen de 20 en 40 graden."

Dus of je moet het nog extra gaan naverwarmen naar de >=60C zodat de HT radiator het goed kan afgeven, of een (geblazen) laag temperatuur radiator kiezen.
Een klassieke type 22 doet echt niets goeds met maar 40C water. :X
Hier is het in huis tot het vriespunt 20 graden met 33 graden water aanvoer door de oude radiatoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejong
  • Laatst online: 01-04-2023
Hoi,
Bedankt voor jullie reactie.

@naftebakje
De 110 graden in het schetsje is de max temperatuur van een radiator volgens fabrikant.
De boiler mag max 85 graden worden. Ik kan maar 1 max temperatuur instellen voor boiler/radiator.
Dat wordt 85 graden , daar kan je je eigen nog steeds aardig aan branden.
Ik verwacht niet dat de temperatuur naar de radiator zo hoog gaat oplopen.
Ik wil 'm 's ochtends naar de radiator laten lopen totdat een bepaalde temperatuur in de woonkamer is bereikt.
In de winter is temperatuur toch niet zo hoog en gaat ie het waarschijnlijk niet halen.
In de zomer kan de temperatuur wel hoog worden, maar de kamer temp zal ook hoger zijn en de temp zal sneller oplopen, zal dus eerder gaan overschakelen.
Ik hoop zo ook te bereiken dat ie in zomer wat minder tegen zijn max temparetuur aan zit hikken.

@_Apache_
Ik moet bekennen dat ik het niet theoretisch heb bepaald maar meer gevoelmatig het idee had dat het wel een redelijk oppervlak is dat het zijn warmte kwijt kan en wat ik een beetje makkelijk kwijt kan.
Denk je dat ie te klein is/ het vermogen niet kwijt kan?
Ik zal me eigen nog even verdiepen in HT/LT radiators.
Ik denk dat ik het met de 2 panelen zo en zo niet op een comfortabele temperatuur ga krijgen.
Afgelopen winter heb ik gedeeltelijk gas gestookt en wat meer met elektrisch kacheltje die ik aanstuur met Raspberry/domoticz.
Als ik op deze manier weer een paar kuub kan besparen ben ik al weer blij

[ Voor 11% gewijzigd door rdejong op 01-04-2023 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
Baapje327 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Ja conform wat solarmasters destijds heeft aangegeven, 1,1bar in rust, 1,3bar onder druk.
Vandaag nog gecheckt, staat nog prima.
Als je ze meerdere keren boven de 130C hebt gehad, gaan ze gewoon kapot.
Of heb je de China Export versie die kan niet boven de 90C voor die mankementen gaat vertonen.
Bij mij hingen ze tegen een zonneboiler en boven de 86C (86C=soort van errorstand) vonden ze het niet leuk meer. Ondanks dat de spec anders aangaf. Werd uiteindelijk gewoon vervangen elk jaar na de zomer.
Bij mij gaan ze een paar uur tot een paar dagen mee na een reset. Reset je ze weer doen ze het weer een paar uur tot dagen en zo kan je wel bezig blijven. Maar als je er zo'n 20 parallel hebt is het altijd lastig wie nu weer de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Dapdodo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:53:
[...]

Als je ze meerdere keren boven de 130C hebt gehad, gaan ze gewoon kapot.
Of heb je de China Export versie die kan niet boven de 90C voor die mankementen gaat vertonen.
Bij mij hingen ze tegen een zonneboiler en boven de 86C (86C=soort van errorstand) vonden ze het niet leuk meer. Ondanks dat de spec anders aangaf. Werd uiteindelijk gewoon vervangen elk jaar na de zomer.
Bij mij gaan ze een paar uur tot een paar dagen mee na een reset. Reset je ze weer doen ze het weer een paar uur tot dagen en zo kan je wel bezig blijven. Maar als je er zo'n 20 parallel hebt is het altijd lastig wie nu weer de schuldige is.
Gaat dit nog steeds zover pt1000 sensoren?
Ik heb nog originele van resol die bijgeleverd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
Ja, maar als het de originele zijn, zou je toch verwachten dat je kwaliteit thermokoppels en omvormers hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:00
Hoi, ik ga 2 vlakke plaat collectoren aansluiten op een 300 liter rvs vat met dubbele spiraal (DJG 855-0668). (op de grote spiraal komt een 12 kW split warmtepomp).
Het gaat om bestaande vlakke plaat collectoren en een solar controller die ik niet ken (ST-402N).
https://www.tavasistema.l...ds/2022/01/Manual-ENG.pdf

Ik zal denken aan een mengkraan naar 62 graden en om tussen die mengkraan en "warm water uit" te werken met koper. Verder ook nergens direct meerlagenbuis aansluiten op de boiler.

Ik ben van plan om de boiler set temperatuur in te stellen op 80 graden (en de warmtepomp op 50 graden). En boiler maximum temperatuur 95 graden (want zo warm mag de boiler). Als ik het goed begrijp gaat de controller tussen 80 en 95 graden boilertemperatuur dan minder efficient regelen, zodanig dat de "solar collector overheat temperature" niet overschreden wordt toch? (om te proberen stagnatie tegen te gaan)

Het type vlakke plaat collectoren en glycol weet ik nu niet. Weet iemand hier misschien een richtlijn wat ik in moet stellen bij "solar collector overheat temperature"?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 02-04-2023 20:14 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gwaihir schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:14:
@Helhond

[...]

Google losgelaten op wat hier zit. ( https://protherm.nl/downl...iel-boiler-uitvoering.pdf ). Eerst indruk: het lijkt niet gelijk heel bijzonder, dat koud afsluitend. Eerder haast bijzonder dat Duco ze ook zonder die eigenschap levert..
Je link is 2.5 jaar later dood. Dat mag ook wel een keertje.
Eigenlijk wel vervelend dat de solar mengventielen van Duco niet koud afsluitend zijn.
Vooral voor mijn usecase, waar het vat in de winter meestal 50 graden of zelfs kouder is.

De Duco mengventielen die wel koudafsluitend zijn gaan dan weer tot maximaal 85 graden (volgens mijn bron https://myshop.s3-externa...ventielen-en-diverter.pdf). Dat zou betekenen dat ik "boiler maximum temperatuur" niet op 95 graden in kan stellen maar moet kiezen voor 85 graden. En setpoint kan dan denk ik ook beter niet meer 80 graden worden maar een beetje lager.

Waaruit maak je op dat andere merken wel koud afsluitend zijn?

edit:
Ik denk dat ik de nieuwe versie van je link gevonden heb
https://www.protherm.nl/mengventielen-novamix-van-taconova/

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 02-04-2023 23:17 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
busscherski schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:12:
Hoi, ik ga 2 vlakke plaat collectoren aansluiten op een 300 liter rvs vat met dubbele spiraal (DJG 855-0668). (op de grote spiraal komt een 12 kW split warmtepomp).
Het gaat om bestaande vlakke plaat collectoren en een solar controller die ik niet ken (ST-402N).
https://www.tavasistema.l...ds/2022/01/Manual-ENG.pdf

Ik zal denken aan een mengkraan naar 62 graden en om tussen die mengkraan en "warm water uit" te werken met koper. Verder ook nergens direct meerlagenbuis aansluiten op de boiler.

Ik ben van plan om de boiler set temperatuur in te stellen op 80 graden (en de warmtepomp op 50 graden). En boiler maximum temperatuur 95 graden (want zo warm mag de boiler). Als ik het goed begrijp gaat de controller tussen 80 en 95 graden boilertemperatuur dan minder efficient regelen, zodanig dat de "solar collector overheat temperature" niet overschreden wordt toch? (om te proberen stagnatie tegen te gaan)

Het type vlakke plaat collectoren en glycol weet ik nu niet. Weet iemand hier misschien een richtlijn wat ik in moet stellen bij "solar collector overheat temperature"?
Ik heb geen vlakkeplaat maar heatpipes, staat default op 130 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:49
Is er nog een (groot) merkverschil tussen de verschillende systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Batavia schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:40:
Is er nog een (groot) merkverschil tussen de verschillende systemen?
Naar mijn idee wel.
Ik zou weg blijven bij de dozen schuivers.
Daarnaast zou ik geen buizen met spiegels nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartolomus op 09-04-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Tot welke temperatuur zou een boiler nu ongeveer moeten halen? Ik kom vandaag op 60graden met 500l en 60 pipes…geen 100% zon maar wel redelijk zonnige dag ☀️

Verder zie ik in de systemen die ik van andere kan uitlezen best grote verschillen in de bovenste en onderste temperatuur van het vat. Ik heb een relatief klein verschil van 8 graden. Maar zie ze ook van 30graden verschil.

[ Voor 40% gewijzigd door Bensherman op 14-04-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bensherman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:15:
Tot welke temperatuur zou een boiler nu ongeveer moeten halen? Ik kom vandaag op 60graden met 500l en 60 pipes…geen 100% zon maar wel redelijk zonnige dag ☀️

Verder zie ik in de systemen die ik van andere kan uitlezen best grote verschillen in de bovenste en onderste temperatuur van het vat. Ik heb een relatief klein verschil van 8 graden. Maar zie ze ook van 30graden verschil.
Die met 30 graden verschil hebben denk ik net gedoucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:15:

Bij mij kan het 85 boven en 25 onder zijn? Beetje vat is wel correct aangesloten en dus gelaagd.
De vraag is denk ik niet zozeer hoe warm je vat is maar hoeveel kw je naar binnen trekt.
Ik zet nu de pelletkachel uit en dan is mijn vat (1000L) in de morgen koud. Ik trek dan vandaag 50 kw naar binnen. De top is dan nog steeds maar 60 graden en onder 40. Ik hoef dan niet meer te stoken alle warmte gaat de vloer en dus huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
busscherski schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:22:
[...]

Die met 30 graden verschil hebben denk ik net gedoucht
Nee hoor bovenste spiraal vult bij mij tot 85 graden onder is het dan 50. Als de vloer dan warmte vraagt dan wordt het onder snel kouder 25 graden. Verschil boven onder is dan 60 graden. Met douchen wordt onderkant nog kouder.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartolomus op 14-04-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:35:
[...]

Bij mij kan het 85 boven en 25 onder zijn? Beetje vat is wel correct aangesloten en dus gelaagd.
De vraag is denk ik niet zozeer hoe warm je vat is maar hoeveel kw je naar binnen trekt.
Ik zet nu de pelletkachel uit en dan is mijn vat (1000L) in de morgen koud. Ik trek dan vandaag 50 kw naar binnen. De top is dan nog steeds maar 60 graden en onder 40. Ik hoef dan niet meer te stoken alle warmte gaat de vloer en dus huis in.
Ik heb er (nog) geen kw meter opzitten. Nu na het douchen was er wat meer verschil in temperatuur. Ik heb de boiler nog maar vrij kort dus ben benieuwd wat het zo gaat doen mbt de warmte. 60 graden was tot nu de hoogste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb er (nog) geen kw meter opzitten. Nu na het douchen was er wat meer verschil in temperatuur. Ik heb de boiler nog maar vrij kort dus ben benieuwd wat het zo gaat doen mbt de warmte. 60 graden was tot nu de hoogste temperatuur.
Een week geleden bij twee mooie dagen achter elkaar boven ook al 80 gehad. Maar dat zegt eigenlijk niks over je systeem. Alleen dat je de warmte niet heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:47:
[...]

Een week geleden bij twee mooie dagen achter elkaar boven ook al 80 gehad. Maar dat zegt eigenlijk niks over je systeem. Alleen dat je de warmte niet heb gebruikt.
Op een zonnige dag heb ik de kachel niet aan, meestal gaat de warmte ergens in de nacht de vloer in, en deels bij het douchen in de avond. Hij warmt dan de hele dag op…op de bewolktere dagen gaat het direct de vloer in. In de nacht sprint de cv dan soms bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:58:
[...]

Op een zonnige dag heb ik de kachel niet aan, meestal gaat de warmte ergens in de nacht de vloer in, en deels bij het douchen in de avond. Hij warmt dan de hele dag op…op de bewolktere dagen gaat het direct de vloer in. In de nacht sprint de cv dan soms bij.
Ik programmeer zo dat om 7:00 de vloerverwaming aanspringt in de nacht koelt hij af tot ongeveer 18. Rond 10:00 is het dan 20 graden. In de winter laat ik hem in de avond maar 1 graad afkoelen en verwarmt hij wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:01:
[...]

Ik programmeer zo dat om 7:00 de vloerverwaming aanspringt in de nacht koelt hij af tot ongeveer 18. Rond 10:00 is het dan 20 graden. In de winter laat ik hem in de avond maar 1 graad afkoelen en verwarmt hij wel door.
Dat heb ik ook wel geprobeerd echter als het in de nacht te koud is dan warmt de boel te langzaam op (vrouw boos) als het verschil tussen de boiler en cv te laag is slaat de cv niet aan. Volgens mij kan ik dat alleen aanpassen door de temperatuur van de vloerverwarming te verhogen. Deze staat op 40graden. Dat is voldoende als ik hem constant aan laat. benieuwd wat het de komende dagen doet..laat de kachel nu altijd op 21 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:08:
[...]

Dat heb ik ook wel geprobeerd echter als het in de nacht te koud is dan warmt de boel te langzaam op (vrouw boos) als het verschil tussen de boiler en cv te laag is slaat de cv niet aan. Volgens mij kan ik dat alleen aanpassen door de temperatuur van de vloerverwarming te verhogen. Deze staat op 40graden. Dat is voldoende als ik hem constant aan laat. benieuwd wat het de komende dagen doet..laat de kachel nu altijd op 21 staan.
Ik gebruik een buitentemperatuur afhankelijke regeling. Moest alleen de juiste curve zoeken. Nu werkt dat perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Wat @Bartolomus zegt, als je een vat hebt met gelaagdheid en prioriteitsregeling is het verschil vaak erg groot tussen boven en onder. Zeker als je halverwege 't vat warmte vat warmte pakt voor de vvw.
Zo kan je namelijk meer warmte oogsten omdat de onderkant van 't vat retour temp van de vvw is, en dat het koudste water is dat je hebt in je systeem.

Met de dagen zoals gisteren/vandaag kun je al vrij hoge temperaturen bereiken als je weinig warmte onttrekt.
Hier nu 46bovenin, en 25 onderin, maar heel veel warmte onttrokken tijdens de dag (hottub vullen met warm water).
Nog genoeg om mee te douchen😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3txD7ZVRLfIgGzzlUDrivhcp2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsJziE4BJRCBymbVDQZfgQkU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende set up, rood komt het tapwater uit (hoogste en warmste punt)
Blauwe is aanvoer glycol dubbele spiraal
Gele onttrekt warme water voor de vloerverwarming
Groene is de retour van de warme tapwater
Witte is de retour van het glycol naar de boiler.

Ik zie halverwege het vat nog een plek voor een aansluiting.

Zou je een andere setup adviseren voor de maximale warmte opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:40:
[Afbeelding]

Wat zit er in het vat? SWW of cv water?
En wat bedoel je met de dubbele spiraal voor de glycol? Zitten er 2 in? Boven en onder?

En hoe zit je cv aangesloten? Retour verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:40:
[Afbeelding]

Heb je een driewegklep voor de dubbele spiraal zitten? Het lijkt alsof je de twee spiralen gelijktijdig warm maakt met je glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:35:
[...]

Wat zit er in het vat? SWW of cv water?
En wat bedoel je met de dubbele spiraal voor de glycol? Zitten er 2 in? Boven en onder?

En hoe zit je cv aangesloten? Retour verhogen?
Er zit cv water in, het tapwater gaat via een plaatwisselaar.

Retour cv komt onderaan er weer in.

Hierover de binnenkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV5Bkm_DB3Jv9dvZuPApHCJS1Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q74dxYn2jAvIhxlbu3eKRL10.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:42:
[...]

Heb je een driewegklep voor de dubbele spiraal zitten? Het lijkt alsof je de twee spiralen gelijktijdig warm maakt met je glycol.
Dat klopt, omdat de platenwisselaar de warmte voor het tapwater doet was het idee om alle warmte in de boiler te pompen dus beide spiralen direct te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bensherman schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:33:
[...]

Dat klopt, omdat de platenwisselaar de warmte voor het tapwater doet was het idee om alle warmte in de boiler te pompen dus beide spiralen direct te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2F5OQ33cfPLDzXNmUlxlUkLjIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUfnStFfiuIB73S5oN00TqFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:33:
[...]

Ok duidelijk en dan verdubbel je de oppervlakte van je spiraal.

Pomp je de het cv water over de tank rond of gebruik je nog een cv retour op je vvw circuit? Dat zou het enige zijn om dan nog iets efficiënter om te gaan met je warmte mocht je dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:40:
[...]

Ok duidelijk en dan verdubbel je de oppervlakte van je spiraal.

Pomp je de het cv water over de tank rond of gebruik je nog een cv retour op je vvw circuit? Dat zou het enige zijn om dan nog iets efficiënter om te gaan met je warmte mocht je dat niet hebben.
Ik weet niet helemaal hoe dat gaat, ik denk dat het cv water weer in de tank komt. Jij geeft aan dat je dat cv water nog een keer door de vvw zou doen? Hoe zou je dat kunnen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet helemaal hoe dat gaat, ik denk dat het cv water weer in de tank komt. Jij geeft aan dat je dat cv water nog een keer door de vvw zou doen? Hoe zou je dat kunnen doen ?
Mengventiel plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4PxMFGZWgV8ZyNW_rsrGekRwqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zHSP67QTPGYOJOPvdGmVHnUe.jpg?f=user_large
Rechtsonder is het mengventiel

[ Voor 27% gewijzigd door Bartolomus op 16-04-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:58:
[...]

Mengventiel plaatsen.
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:58:
[...]

Mengventiel plaatsen.
[Afbeelding]
Dit is alleen voor het vullen geloof ik toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwOee47AuajpEL84U3UWvohD2hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv1VwizXb8DnpCiBEaWqsgng.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee of die investering voor jou systeem zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:33:
[...]

Geen idee of die investering voor jou systeem zin heeft.
Ik betwijfel het, maar zal het eens met mijn installateur bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 15:54
Kan iemand mij in de goede richting van een diy solar controller bouwen duwen?

Het lijkt mij een niet al te lastig concept, adhv temperaturen een pomp inschakelen, maar ik wil bijvoorbeeld graag weten of er beveiligingen en andere aspecten zijn die ik (vast en zeker) over het hoofd zie.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
Tijdens mijn opleiding raakte ik voor het eerst in contact met zonnecollectoren en heatpipes. Het idee van heatpipe sprak mij in die tijd al erg aan. Een kleine 14 jaar later ben ik in het bezit van de onderstaande set-up. Sinds kort is de volgende setup draaiende.

3x 30 heatpipes RC58
800L buffervat met Hygiene spiraal + 2 spiralen
3-weg klep in solar systeem
TA UVR16x2 controller.
Wilo pomp met PWM aansturing
Orientatie westen dakhelling 30°

Momenteel verzorgt het systeem enkel nog voor SWW maar met een dergelijke set-up is de echte winst te behalen als ondersteuning voor de verwarming. Aansluiting daarvoor staat op korte termijn op de planning. Hierbij heb ik in de woning nog een HT systeem en een gedeelte LT vloerverwarming. De meeste radiatoren in het HT systeem zijn Jaga convector. Het plan is om beide groepen apart aan te gaan sturen, waarbij de systemen op verschillende niveau's water uit het buffervat pakken.

De CV ketel wordt nog gebruikt voor naverwarming indien het nodig is en voor in de winter. Ergens deze zomer wordt er een hout kachel met een CV aansluiting geplaats. Al met al ik heb de komende tijd genoeg projecten onder handen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bensherman schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:17:
Ja. En dat is vermoed ik het glycol-circuit van de collector zelf? @Bartolomus bedoelde in je CV circuit.

Maar je hebt VVW, toch? Dan moet je die klep al ergens hebben - hoop ik toch van harte - anders zou je véél te heet water je vloer in kunnen knallen. (En dan gaan er dingen echt serieus stuk. Al grijpt dan hopelijk ook nog een beveiliging in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bobsterro schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:06:
Kan iemand mij in de goede richting van een diy solar controller bouwen duwen?

Het lijkt mij een niet al te lastig concept, adhv temperaturen een pomp inschakelen, maar ik wil bijvoorbeeld graag weten of er beveiligingen en andere aspecten zijn die ik (vast en zeker) over het hoofd zie.
Hoe het moet gaan bij stagnatie is wel 'n dingetje..

En inschakelen volstaat niet voor een redelijk resultaat. Die pomp moet wel modulerend aangestuurd worden.

Ik heb 't in feite ook gedaan (in software). Na doorlezen van de handleiding van een Resol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14

bjp

bij een offerteaavraag beweert de installateur dat een leegsloopsysteem minder rendement heeft. Dus hij installeert enkel 'onder druk'.

Is dat correct?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
bjp schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:46:
bij een offerteaavraag beweert de installateur dat een leegsloopsysteem minder rendement heeft. Dus hij installeert enkel 'onder druk'.

Is dat correct?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

is het significant ook?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
bjp schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:02:
[...]

is het significant ook?
Significanter is waarom leegloop. Dat doet niemand meer met reden. Uiteindelijk gaat het kapot door vorst. Is hier al meer over gesproken. Commercieel wordt het niet echt aangeboden. Zelfbouw is ooit wel nog gedaan maar veel teleurstelling projecten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Gwaihir schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:40:
[...]

Ja. En dat is vermoed ik het glycol-circuit van de collector zelf? @Bartolomus bedoelde in je CV circuit.

Maar je hebt VVW, toch? Dan moet je die klep al ergens hebben - hoop ik toch van harte - anders zou je véél te heet water je vloer in kunnen knallen. (En dan gaan er dingen echt serieus stuk. Al grijpt dan hopelijk ook nog een beveiliging in.)
Ja de vloerverwarming zelf heeft dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Bartolomus schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:22:
[...]

Significanter is waarom leegloop. Dat doet niemand meer met reden. Uiteindelijk gaat het kapot door vorst. Is hier al meer over gesproken. Commercieel wordt het niet echt aangeboden. Zelfbouw is ooit wel nog gedaan maar veel teleurstelling projecten geweest.
ok duidelijk. dank U voor het snelle antwoord.

Zou leegloop werken met glycol tegen vorst? Of heeft dat geen enkele zin? conceptueel dacht ik, geen glycol boven bij overhitting, is geen versnelde veroudering van de glycol.

Vraag 2: heeft een ZB nog zin als je dak eerder Oost-West ligt? Of is het verlies in rendement *te* groot? Bij zonnepanelen heb je 20% minder opbrengst op jaarbasis (en significant minder in de winter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
bjp schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:37:
[...]

ok duidelijk. dank U voor het snelle antwoord.

Zou leegloop werken met glycol tegen vorst? Of heeft dat geen enkele zin? conceptueel dacht ik, geen glycol boven bij overhitting, is geen versnelde veroudering van de glycol.

Vraag 2: heeft een ZB nog zin als je dak eerder Oost-West ligt? Of is het verlies in rendement *te* groot? Bij zonnepanelen heb je 20% minder opbrengst op jaarbasis (en significant minder in de winter)
Je systeem design maken op basis van je verbruik dan voorkom je al veel problemen. Opbrengst is inderdaad lager. Die van mij ligt op oost. Maar dat kun je weer compenseren met meer panelen of buizen.
December januari februari zijn per definitie weinig tot geen opbrengst welk systeem je ook hebt of welke positie deze ook ligt. De kunst is op basis van verbruik je design keuzes maken. Welke grote vat en hoeveel panelen buizen plaatsen.
Hieronder de link naar mijn systeem: is live.
https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac

[ Voor 7% gewijzigd door Bartolomus op 17-04-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 15:54
Gwaihir schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:43:
[...]

Hoe het moet gaan bij stagnatie is wel 'n dingetje..

En inschakelen volstaat niet voor een redelijk resultaat. Die pomp moet wel modulerend aangestuurd worden.

Ik heb 't in feite ook gedaan (in software). Na doorlezen van de handleiding van een Resol.
Over stagnatie en moduleren had ik inderdaad gelezen. Zou je jouw software toevallig willen delen? Mijn plan is namelijk ook om dit softwarematig aan te pakken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bobsterro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:04:
Zou je jouw software toevallig willen delen? Mijn plan is namelijk ook om dit softwarematig aan te pakken.
Werk je in Loxone? Anders heeft 't geen zin (en het zit vervlochten met andere zaken en zaken specifiek voor hier..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Mochten jullie met PV opbrengst je buffervat extra willen verwarmen met een WP gebruiken jullie daar dan een aparte spiraal voor?

Heb hier nu een dubbelspiraal, en beide zijn ingebruik. Dus kan in principe niet bij verwarmen. Of zou dit aan te sluiten zijn op de collector lus, met ene aantal 3-weg kleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Apache_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:02:
Mochten jullie met PV opbrengst je buffervat extra willen verwarmen met een WP gebruiken jullie daar dan een aparte spiraal voor?

Heb hier nu een dubbelspiraal, en beide zijn ingebruik. Dus kan in principe niet bij verwarmen. Of zou dit aan te sluiten zijn op de collector lus, met ene aantal 3-weg kleppen?
Bij een buffervat zit er cv water in, mijn wp zit direct op 't vat....
Collector lus zit glycol in... Wp niet toch?
Gaat dus nooit goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Baapje327 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:03:
[...]

Bij een buffervat zit er cv water in, mijn wp zit direct op 't vat....
Collector lus zit glycol in... Wp niet toch?
Gaat dus nooit goed toch?
Ik heb geen idee wat een WP doet met glycol. Leek me beste plek toen ik zat te filosoferen.
Dus parralel in de loop van de collectoren, mits ie om kan gaan met dat glycol/water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
_Apache_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb geen idee wat een WP doet met glycol. Leek me beste plek toen ik zat te filosoferen.
Dus parralel in de loop van de collectoren, mits ie om kan gaan met dat glycol/water.
Je wp niet gebruiken met glycol maar rechtstreeks op je watervat aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
_Apache_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:13:
[...]

Wp heeft daar geen problemen mee. Is zelfs een optie om vorstschade tegen te gaan, staat in (mijn) manual zelfs. Wel slecht voor je cop.
Maar glycol is wel pleuris duur, dus je wilt niet de collector circuit en vat met elkaar vermengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
Bartolomus schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:39:
[...]

Je wp niet gebruiken met glycol maar rechtstreeks op je watervat aansluiten.
Verstoor je dan niet je gelaagheid in je buffervat. Een WP werkt vaak met een hoge flow en een lage delta T. Op de tijden dat de WP bij draait zit er warmte in het vat van de zonnecollectoren.
Pagina: 1 ... 54 ... 65 Laatste