• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-03 12:52
_Apache_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:16:

Hoe kom ke in hemelsnaam bij 14 duizend kWh voor 2 personen :X
Oude ketel van jaren '90
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:31
ThsAdrns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Weliswaar offtopic hier, maar deze is me toch wat te uitgesproken. Ook zonder vloerverwarming kun je naar gasarm of gasloos. In mijn geval met JAGA convectoren omdat we de eiken vloer niet kwijt wilden. Just saying.
Niet onmogelijk maar lastig.
Zonneboiler en wp zijn bij uitstek geschikt voor lage temperatuur verwarming. Uiteraard in de zomer bij beide geen issue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:53:
@Bartolomus @Bennike Graag dit gesprek in een WP topic. Niet hier. Want de uitspraak over VVW klopt niet, maar daar is dit topic niet voor.
Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.

[Voor 22% gewijzigd door Bartolomus op 14-03-2023 16:15]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:13
? Hoe wil je anders Gasloos? met Houtkachel? Dan is HT weer niet zo'n issue.
Gasloos op Zonneboiler vergt hele extreme maatregelen (een enorme seizoensbuffer)
Bartolomus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:42:
? Hoe wil je anders Gasloos? met Houtkachel?
Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).
Dan is HT weer niet zo'n issue.
Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47

_Apache_

For life.

Bennike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Oude ketel van jaren '90
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen
Ik denk - bij gebrek aan cijfers - dat als je zoveel warmte je huis in pompt. Dat het WP stappenplan goed van pas komt.

Hier een solide stappenplan.
1 - Isoleren
2 - Isoleren
3 - Isoleren
4 - meten = weten
5 - plan maken voor nieuwe / betere warmtebron.
6 - er is vast nog iets te isoleren

[Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 14-03-2023 18:06]

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).

[...]

Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.
Ja inderdaad. Ik stook hier ook met pelletkachel. Welke voor vervanging gas in de wintermaanden de vvw verzorgt. Ik had iets van een 40 kw toestel hangen nu maar 12kw op pellets. Super zuinig voor de grote van het huis.
Als ik hier HT had dan had ik ook 40 kw terug moeten hangen.
Daarom blijf ik herhalen eerst vvw. De rest later.
En inderdaad isoleren….

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:13
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. Maar absolutismes kan ik slecht tegen.
Hier met de oude radiatoren ca 32 graden aanvoertemperatuur tot vriespunt. En ca. 29-30 graden retour.
Dit door gewoon redelijk fatsoenlijk isoleren.

Met mijn HT verwarming heb ik maar beperkt hogere temperaturen nodig als met VVW. En VVW vonden we niet aantrekkelijk omdat we dan veel overhoop moeten halen (mooie vloer, schade aan muren, etc).

Kortom: bij mij werkt isoleren en efficient opwekken goed. Wie weet komt er ooit nog VVW.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Bartolomus
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. Maar absolutismes kan ik slecht tegen.
Hier met de oude radiatoren ca 32 graden aanvoertemperatuur tot vriespunt. En ca. 29-30 graden retour.
Dit door gewoon redelijk fatsoenlijk isoleren.

Met mijn HT verwarming heb ik maar beperkt hogere temperaturen nodig als met VVW. En VVW vonden we niet aantrekkelijk omdat we dan veel overhoop moeten halen (mooie vloer, schade aan muren, etc).

Kortom: bij mij werkt isoleren en efficient opwekken goed. Wie weet komt er ooit nog VVW.
Zo is het zeker niet bedoeld. Voor ieder huis is een stappenplan nodig. Die van mij zag / ziet er zo uit.
- bereken je warmtegraad theoretisch.
- bereken je vvw aan de hand van deze gegevens en past dat dan in die ruimte. Bepaal je sww verbruik.
- bekijk je dakhelling en stand voor zb.
- bepaal je back up systeem voor wintermaanden vergeet sww niet.

Misschien simpel maar werkte voor mij.

Soms kunnen dingen niet Bijvoorbeeld je hebt houten vloeren en wilt dit niet aanpassen.
In mijn geval heb ik wel toekomstige isolatie in mijn model gemoduleerd om de juiste pelletketel en zb te installeren. Daarnaast heb ik er voor gekozen om op de slaapverdieping ook hoh 10 cm te nemen. Dit omdat kosten relatief laag zijn als je dit

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:53:
Hier een solide stappenplan.
1 - Isoleren
2 - Isoleren
3 - Isoleren
4 - meten = weten
5 - plan maken voor nieuwe / betere warmtebron.
6 - er is vast nog iets te isoleren
Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde :D.
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. [..] absolutismes kan ik slecht tegen.
Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.

Wat als bijvoorbeeld die CV-ketel kapot gaat voor je bij 5 bent? Dan hang je toch niet 'tijdelijk' nog een nieuwe op? En ik lees ook van mensen die op stap twee een hybride warmtepomp ophangen en vervolgens met gestaag de rest isoleren hun CV-ketel uiteindelijk overbodig maken. Mits dat hybride apparaat wel wat zoden aan de dijk zette.. en dat is dan weer iets wat ik nooit in de adviezen zie.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00
Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde :D.

[...]

Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.

Wat als bijvoorbeeld die CV-ketel kapot gaat voor je bij 5 bent? Dan hang je toch niet 'tijdelijk' nog een nieuwe op? En ik lees ook van mensen die op stap twee een hybride warmtepomp ophangen en vervolgens met gestaag de rest isoleren hun CV-ketel uiteindelijk overbodig maken. Mits dat hybride apparaat wel wat zoden aan de dijk zette.. en dat is dan weer iets wat ik nooit in de adviezen zie.
@BarryH ja er zijn tig wegen naar Rome /Gasloos.
5 jaar geleden toen ik hier kwam wonen, was de cv ketel op zn einde, gelijk wp neergezet.(en pv+collectoren) Toen stapsgewijs gaan isoleren en daar zitten afhankelijkheden in, dakkapel, dat stuk dak isoleren etc.
Inmiddels bijna alles wel geïsoleerd en volgende week komen de kozijnen.
Wp na 4 jaar inmiddels vervangen voor 2 maten kleiner.
Kon kosteloos ivm verkoop van de oude.
Inmiddels ook de collectoren weer verplaatst en extra bij gelegd, daardoor kon ik weer extra pv leggen.
Het project begint richting einde te lopen, opzoek naar een nieuwe hobby 🤣
De koninklijke weg was eerst alles isoleren en 5 jaar, en dan wp, maar zelf erg tevreden met het precies andersom doen. Sinds we hier wonen nooit iets betaald aan gas/elektra, en vorige bewoners deden 3500m3 en 6000kwh per jaar.
Inmiddels levert 't (best serieus bedrag afgelopen jaar) op. Maar de TLV was ook onredelijk hoog natuurlijk.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:19:
Het project begint richting einde te lopen, opzoek naar een nieuwe hobby 🤣
Oh? Er is hier nog zat te doen hoor :D.

(Ook?) hier was met name de verwarming actionable. Isoleren e.d. is nog steeds flink uitzoeken. Goed glas mét Wienersprossen kan bijv. pas nu vacuümglas een beetje is ingeburgerd. Routes door het huis voor balansventilatie lijken eindelijk gevonden, inclusief iemand die dat ziet zitten, etc.

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Oh? Er is hier nog zat te doen hoor :D.

(Ook?) hier was met name de verwarming actionable. Isoleren e.d. is nog steeds flink uitzoeken. Goed glas mét Wienersprossen kan bijv. pas nu vacuümglas een beetje is ingeburgerd. Routes door het huis voor balansventilatie lijken eindelijk gevonden, inclusief iemand die dat ziet zitten, etc.
We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.
Balansventilatie komt hier niet, alleen decentraal in de woonkamer als dit nodig is na het vervangen van de kozijnen (+deuren).
Boven staan de ramen meestal op de winter stand, daar is niet zoveel verlies, stook daar niet/zelden en echt onder de 18 graden wordt dat niet.
Voor een vrijstaand huis uit '79 begint 't wel redelijk op z'n einde te lopen wat nog enigszins realistisch is zonder echt de boel leeg te trekken en opnieuw te beginnen.
Misschien ooit nog nieuwe vvw, ligt nu oude tyleen, maar wel als hoofdverwarming. Werkt prima en twijfel of 't significant beter wordt qua cop.

Dr zijn altijd nog kleine klusjes hoor, maar geen grote ingrepen meer (behalve uitbouw maar nog niet echt eens met de wife of we dat echt willen binnen afzienbare tijd🤣)
Tzt wellicht ooit nog naar een bron of grote watertank en die regenereren met de collectoren in de zomer en dan w/w wp erop. Maar l/w wp is net nieuw (de tweede) dus die zou nog wel even moeten kunnen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Bartolomus
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]

We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.
Balansventilatie komt hier niet, alleen decentraal in de woonkamer als dit nodig is na het vervangen van de kozijnen (+deuren).
Boven staan de ramen meestal op de winter stand, daar is niet zoveel verlies, stook daar niet/zelden en echt onder de 18 graden wordt dat niet.
Voor een vrijstaand huis uit '79 begint 't wel redelijk op z'n einde te lopen wat nog enigszins realistisch is zonder echt de boel leeg te trekken en opnieuw te beginnen.
Misschien ooit nog nieuwe vvw, ligt nu oude tyleen, maar wel als hoofdverwarming. Werkt prima en twijfel of 't significant beter wordt qua cop.

Dr zijn altijd nog kleine klusjes hoor, maar geen grote ingrepen meer (behalve uitbouw maar nog niet echt eens met de wife of we dat echt willen binnen afzienbare tijd🤣)
Tzt wellicht ooit nog naar een bron of grote watertank en die regenereren met de collectoren in de zomer en dan w/w wp erop. Maar l/w wp is net nieuw (de tweede) dus die zou nog wel even moeten kunnen.
Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
We zijn hier wel redelijk klaar.
Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.

Ik probeerde je vooral die nieuwe hobby aan te reiken. Geheel uit de goedheid van mijn hart natuurlijk O-).

• Baapje327
Gwaihir schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.

Ik probeerde je vooral die nieuwe hobby aan te reiken. Geheel uit de goedheid van mijn hart natuurlijk O-).
Whahaha, ja dank daarvoor 🤣
Wellicht nog wat home automation, maar ook grote tuin wat ook altijd wel lekker is om in te rommelen.
Beetje zomer en winterhobbies hebben is ook fijn.

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]

Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.
Triple glas is nu alleen dakkapel, dat was grotendeels ongeisoleerd dak en een oud dakkapel wat vervangen is. Grote verbetering maar was ook wel te verwachten.
De nieuwe kozijnen en deuren voor de rest (dit is echt vervanging van oude kozijnen en deuren) gebeurd volgende week.
Dan weet ik 't beter maar zit een deel oud dubbelglas in, wat enkel glas bovenraampjes en kleine raampjes in de deur etc, maar ook kierdichting. Dat gaat echt wel mega schelen.
Kozijnen en triple glas is ook esthetisch, alles moest geverfd worden, en isolatie & kierdichting.
Dat samen maakt 't soort van ok qua kosten. Rib uit je lijf die kozijnen. Man man

[Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 16-03-2023 13:34]

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:05

De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:

De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.
wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.

• Bensherman
Nico95 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:44:
[...]

wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.
Armaflex voor het meeste.

• Baapje327
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:

Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.
MI is dat automatisch trouwens, anders heb je aan/uit toch?

• Bensherman
Baapje327 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.
MI is dat automatisch trouwens, anders heb je aan/uit toch?
Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.

• Baapje327
Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.
Hip, wat heb je aan opties dan?

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:05
Hallo ik ben nieuw in dit forum en veel gezocht maar ik kan het niet vinden. .Ik heb een zonneboilersysteem met een Sorel mtdc controller. Mijn systeem bestaat uit 4 vlakke plaat collectors en een 500 ltr vat met aansluitingen voor ook verwarming. Ik heb er een driewegklep tussen om de temperatuur te regelen maar ik snap niet hoe de driewegklep aan te sluiten op de MTDC. Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd. Kan iemand mij helpen?

.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:05
Bennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:51:
Hallo ik ben nieuw in dit forum en veel gezocht maar ik kan het niet vinden. .Ik heb een zonneboilersysteem met een Sorel mtdc controller. Mijn systeem bestaat uit 4 vlakke plaat collectors en een 500 ltr vat met aansluitingen voor ook verwarming. Ik heb er een driewegklep tussen om de temperatuur te regelen maar ik snap niet hoe de driewegklep aan te sluiten op de MTDC. Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd. Kan iemand mij helpen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Laat maar ik plaats het en zie het antwoord 8)7

• Bensherman
Baapje327 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:02:
[...]

Hip, wat heb je aan opties dan?
6 opties zie ik

• Gwaihir
  • Niet online
@Bensherman En welke opties heeft je pomp? Ik denk dat je op PWM of PWM INV uitkomt.

(Het verschil tussen die twee kwam vanaf hier onlangs langs: McTrex2 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .)

• Bensherman
Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:45:
@Bensherman En welke opties heeft je pomp? Ik denk dat je op PWM of PWM INV uitkomt.

(Het verschil tussen die twee kwam vanaf hier onlangs langs: McTrex2 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .)
Ja dat denk ik ook, alleen krijg ik de pomp nog niet op die PWM stand. Alle lampen moeten dan gaan branden alleen lukt me dit niet…iemand een idee hoe ik dat op de pomp instel?

• Baapje327
@Bensherman gewoon doorklikken tot je op P staat toch?

• Bensherman
Baapje327 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:23:
@Bensherman gewoon doorklikken tot je op P staat toch?
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.

• Baapje327
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?) inverted zou zijn omgekeerd signaal of lager rpm bij hogere deltaT?
En waarom is dat dan beter als zonneboiler gebruikt icm cv?
Just curious,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?) inverted zou zijn omgekeerd signaal of lager rpm bij hogere deltaT?
En waarom is dat dan beter als zonneboiler gebruikt icm cv?
Just curious,
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-03 18:57
Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.
Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?

:
In het boekje pag 110: modusknop gebruiken als er een pwm signaal is. Probeer het volgende: pomp handmatig aan via de verschillenregelaar, dat is ergens in te stellen op de regelaar. En dan de knop op de pomp.

• Bensherman
Jaaps2 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?

:
In het boekje pag 110: modusknop gebruiken als er een pwm signaal is. Probeer het volgende: pomp handmatig aan via de verschillenregelaar, dat is ergens in te stellen op de regelaar. En dan de knop op de pomp.
Excuses heb er overheen gekeken. Zal het zsm proberen

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-03 12:52
Op ons platte dak hebben wij 2 rekken van 24 heatipes met spiegels, de buren hebben een boom waarvan het blad in die spiegels en achter de buizen blijft liggen.

Afgelopen weekend heb ik alle spiegels losgehaald, schoongemaakt en de heatpipes zelf schoongemaakt. Al met al best wel veel oud blad, groene aanslag etc. En weer een ochtend aan tijd besteed. Gelukkig kan ik er goed bij, maar als dit op het dak van je huis zou liggen...

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik niet opnieuw kiezen voor heatpipes met spiegels. Ik overweeg zelfs om ze weg te laten. Heeft iemand enig idee of inschatting hoeveel procent aan rendement dit zou kosten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.'
Eh? Op werk verschil hoop je? Het gaat er puur om dat ze aan beide einden hetzelfde bedoelen.

En wat @Jaaps2 al inbrengt: vermoedelijk schakel je pas tussen beide pwm standen wanneer de pomp een pwm signaal detcteert (en tussen de andere standen wanneer hij zo'n signaal niet ziet).
Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?)
Als nabij m'n eerdere link genoemd: pwm is geen standaard. Voor sommige fabrikanten betekent het dichter bij 100% = meer toeren en voor anderen dichter bij 100% = minder toeren. Het andere noemen ze dan de inverse, of ze hebben het over pwm1 en pwm2.

Aangezien je toch echt één specifiek resultaat in gedachten hebt, is het dan al snel makkelijk als tenminste één van beide apparaten (controller of pomp) ook zo'n inverse ondersteunt. Tevens moet de draaggolf waarop het PWM signaal wordt gezet binnen het toegestane bereik van de pomp zijn.
Bartolomus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:43:
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.
Dat is onzin.

(Zoiets als: ik sluit een R232 aansluiting (seriële poort) aan op m'n netwerk en vertel m'n switch dan wel dat het kabeltje dat ik daarvoor knutselde een cross cable is..)

[Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 20-03-2023 09:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
Hendrik85 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:11:
Op ons platte dak hebben wij 2 rekken van 24 heatipes met spiegels, de buren hebben een boom waarvan het blad in die spiegels en achter de buizen blijft liggen.

Afgelopen weekend heb ik alle spiegels losgehaald, schoongemaakt en de heatpipes zelf schoongemaakt. Al met al best wel veel oud blad, groene aanslag etc. En weer een ochtend aan tijd besteed. Gelukkig kan ik er goed bij, maar als dit op het dak van je huis zou liggen...

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik niet opnieuw kiezen voor heatpipes met spiegels. Ik overweeg zelfs om ze weg te laten. Heeft iemand enig idee of inschatting hoeveel procent aan rendement dit zou kosten?
hoeveel procent geen idee, maar ik heb ze er 5 jaar opliggen, en ze zijn iets doffer, maar je kan er nog steeds iemand prima mee in zijn gezicht schijnen dat het vervelend is. dus m.i. doen ze nog wel wat.
als je er goed bij kan, kun je eens kijken wat ze opwekken als het 2 dagen achter elkaar helder is, dan kun je enigszins het verschil meten. 1 met spiegels en 1 zonder dus...ze zijn vrij gemakkelijk los te maken als je erbij kan op een plat dak toch?

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]

Nou, ze zijn klaar met plaatsen. Groot verschil wel hoor, qua comfort, stilte in huis (al had ik geen last van geluid) en qua licht ook, (dunnere kozijnen en enkele ramen die open konden, vervangen door dichte ramen)
Qua isolatie/kierdichting merk je gelijk dat je geen temperatuur verschil mee hebt in de kamer.

moet de stooklijn van de wp nog aanpassen en kijken wat 't effect is. En of 't dan nog comfortabel is. Zat op 25-28, denk dat ik naar 23-27 ga.
23graden zou de wp terug moeten kunnen naar 400watt minimaal, nu nog niet lager dan 600 watt gezien. Dus ben benieuwd.

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee