Oude ketel van jaren '90_Apache_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:16:
Hoe kom ke in hemelsnaam bij 14 duizend kWh voor 2 personen
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen
Oude ketel van jaren '90_Apache_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:16:
Hoe kom ke in hemelsnaam bij 14 duizend kWh voor 2 personen
Niet onmogelijk maar lastig.ThsAdrns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Weliswaar offtopic hier, maar deze is me toch wat te uitgesproken. Ook zonder vloerverwarming kun je naar gasarm of gasloos. In mijn geval met JAGA convectoren omdat we de eiken vloer niet kwijt wilden. Just saying.
Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:53:
@Bartolomus @Bennike Graag dit gesprek in een WP topic. Niet hier. Want de uitspraak over VVW klopt niet, maar daar is dit topic niet voor.
[Voor 22% gewijzigd door Bartolomus op 14-03-2023 16:15]
Bartolomus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Dat moet je even uitleggen? Vvw heeft denk ik veel te maken met keuze lage temperatuur systeem en wat daar het beste bij past. De wp stond er volgens mij niet genoemd buiten als keuze die je kan maken.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:42:
? Hoe wil je anders Gasloos? met Houtkachel?
Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.Dan is HT weer niet zo'n issue.
Ik denk - bij gebrek aan cijfers - dat als je zoveel warmte je huis in pompt. Dat het WP stappenplan goed van pas komt.Bennike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Oude ketel van jaren '90
Dus nieuwe ketel zal dat al goed doen verminderen
[Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 14-03-2023 18:06]
Ja inderdaad. Ik stook hier ook met pelletkachel. Welke voor vervanging gas in de wintermaanden de vvw verzorgt. Ik had iets van een 40 kw toestel hangen nu maar 12kw op pellets. Super zuinig voor de grote van het huis.Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:45:
[...]
Daar hebben we er hier zat van.. (en zelf heb ik beide, alle drie dus: hout, WP, zon (actief én passief)).
[...]
Tja.. dat zeggen die houtkachel-verkopers. Is toch vette onzin. Gemiste kans, als je verwarmingsondersteuning wilt met een zonneboiler.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Zo is het zeker niet bedoeld. Voor ieder huis is een stappenplan nodig. Die van mij zag / ziet er zo uit.BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. Maar absolutismes kan ik slecht tegen.
Hier met de oude radiatoren ca 32 graden aanvoertemperatuur tot vriespunt. En ca. 29-30 graden retour.
Dit door gewoon redelijk fatsoenlijk isoleren.
Met mijn HT verwarming heb ik maar beperkt hogere temperaturen nodig als met VVW. En VVW vonden we niet aantrekkelijk omdat we dan veel overhoop moeten halen (mooie vloer, schade aan muren, etc).
Kortom: bij mij werkt isoleren en efficient opwekken goed. Wie weet komt er ooit nog VVW.
Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde_Apache_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:53:
Hier een solide stappenplan.
1 - Isoleren
2 - Isoleren
3 - Isoleren
4 - meten = weten
5 - plan maken voor nieuwe / betere warmtebron.
6 - er is vast nog iets te isoleren
Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:35:
Iedereen moet zijn eigen pad kiezen. [..] absolutismes kan ik slecht tegen.
@BarryH ja er zijn tig wegen naar Rome /Gasloos.Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:45:
[...]
Volgen wij hier helemaal. Uiteraard wel in de gepaste 'Star Wars' volgorde.
[...]
Precies! Ik snap het waarom van dat rijtje wel, o.a. het niet eindigen met een veel te grote warmtebron. Maar als je 't hebt over het huis waar je al volledig ingericht in woont, dan zijn er zoveel afhankelijkheden.
Wat als bijvoorbeeld die CV-ketel kapot gaat voor je bij 5 bent? Dan hang je toch niet 'tijdelijk' nog een nieuwe op? En ik lees ook van mensen die op stap twee een hybride warmtepomp ophangen en vervolgens met gestaag de rest isoleren hun CV-ketel uiteindelijk overbodig maken. Mits dat hybride apparaat wel wat zoden aan de dijk zette.. en dat is dan weer iets wat ik nooit in de adviezen zie.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Oh? Er is hier nog zat te doen hoorBaapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:19:
Het project begint richting einde te lopen, opzoek naar een nieuwe hobby 🤣
We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Oh? Er is hier nog zat te doen hoor.
(Ook?) hier was met name de verwarming actionable. Isoleren e.d. is nog steeds flink uitzoeken. Goed glas mét Wienersprossen kan bijv. pas nu vacuümglas een beetje is ingeburgerd. Routes door het huis voor balansventilatie lijken eindelijk gevonden, inclusief iemand die dat ziet zitten, etc.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]
We zijn hier wel redelijk klaar. Komt was nog grote verbouwing aan de achterkant, uitbouw met glas ivm licht en extra ruimte, en verder zijn alle ramen dan triple glas. Nog laatste stukje dak/vliering isolatie, dat lukt voor de zomer wel.
Balansventilatie komt hier niet, alleen decentraal in de woonkamer als dit nodig is na het vervangen van de kozijnen (+deuren).
Boven staan de ramen meestal op de winter stand, daar is niet zoveel verlies, stook daar niet/zelden en echt onder de 18 graden wordt dat niet.
Voor een vrijstaand huis uit '79 begint 't wel redelijk op z'n einde te lopen wat nog enigszins realistisch is zonder echt de boel leeg te trekken en opnieuw te beginnen.
Misschien ooit nog nieuwe vvw, ligt nu oude tyleen, maar wel als hoofdverwarming. Werkt prima en twijfel of 't significant beter wordt qua cop.
Dr zijn altijd nog kleine klusjes hoor, maar geen grote ingrepen meer (behalve uitbouw maar nog niet echt eens met de wife of we dat echt willen binnen afzienbare tijd🤣)
Tzt wellicht ooit nog naar een bron of grote watertank en die regenereren met de collectoren in de zomer en dan w/w wp erop. Maar l/w wp is net nieuw (de tweede) dus die zou nog wel even moeten kunnen.
Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.Baapje327 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
We zijn hier wel redelijk klaar.
Whahaha, ja dank daarvoor 🤣Gwaihir schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Gefeliciteerd. En dat begreep ik hoor.
Ik probeerde je vooral die nieuwe hobby aan te reiken. Geheel uit de goedheid van mijn hart natuurlijk.
Triple glas is nu alleen dakkapel, dat was grotendeels ongeisoleerd dak en een oud dakkapel wat vervangen is. Grote verbetering maar was ook wel te verwachten.Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]
Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.
[Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 16-03-2023 13:34]
wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:
De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.
Armaflex voor het meeste.Nico95 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:44:
[...]
wat voor isolatie heb je gebruikt? vooral mooi dat het zover over de koppelingen van het buffervat lopen.
Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:
De staat en is aangesloten, nu alleen de laatste instellingen nog regelen. Welke flowinstelling heeft jullie voorkeur? Pwm of automatisch.
Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.Baapje327 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:06:
[...]
Pwm, dan schakelt ie zelf op en af als de delta T te hoog of te laag is.
MI is dat automatisch trouwens, anders heb je aan/uit toch?
Hip, wat heb je aan opties dan?Bensherman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:58:
[...]
Ik zie in de gebruiksaanwijzing beide mogelijkheden staan. Zie 7 mogelijkheden in totaal.
Laat maar ik plaats het en zie het antwoordBennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:51:
Hallo ik ben nieuw in dit forum en veel gezocht maar ik kan het niet vinden. .Ik heb een zonneboilersysteem met een Sorel mtdc controller. Mijn systeem bestaat uit 4 vlakke plaat collectors en een 500 ltr vat met aansluitingen voor ook verwarming. Ik heb er een driewegklep tussen om de temperatuur te regelen maar ik snap niet hoe de driewegklep aan te sluiten op de MTDC. Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd. Kan iemand mij helpen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding].
Ja dat denk ik ook, alleen krijg ik de pomp nog niet op die PWM stand. Alle lampen moeten dan gaan branden alleen lukt me dit niet…iemand een idee hoe ik dat op de pomp instel?Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:45:
@Bensherman En welke opties heeft je pomp? Ik denk dat je op PWM of PWM INV uitkomt.
(Het verschil tussen die twee kwam vanaf hier onlangs langs: McTrex2 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .)
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.Baapje327 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:23:
@Bensherman gewoon doorklikken tot je op P staat toch?
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?) inverted zou zijn omgekeerd signaal of lager rpm bij hogere deltaT?
En waarom is dat dan beter als zonneboiler gebruikt icm cv?
Just curious,
Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
[...]
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.
Excuses heb er overheen gekeken. Zal het zsm proberenJaaps2 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Heb je geprobeerd wat ik pb had gezet?
:
In het boekje pag 110: modusknop gebruiken als er een pwm signaal is. Probeer het volgende: pomp handmatig aan via de verschillenregelaar, dat is ergens in te stellen op de regelaar. En dan de knop op de pomp.
Eh? Op werk verschil hoop je? Het gaat er puur om dat ze aan beide einden hetzelfde bedoelen.Bensherman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:17:
Pwm2 zou beter passen voor solar incl cv. En dat lukt me niet. Daarbij moeten ze allemaal branden.'
Als nabij m'n eerdere link genoemd: pwm is geen standaard. Voor sommige fabrikanten betekent het dichter bij 100% = meer toeren en voor anderen dichter bij 100% = minder toeren. Het andere noemen ze dan de inverse, of ze hebben het over pwm1 en pwm2.Baapje327 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:00:
Waarom zou pwm inv (inverted?) beter zijn dan pwm? (en wat is het precies?)
Dat is onzin.Bartolomus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:43:
Volgens mij is inverted alleen handig als draadje verkeerd om aangesloten is.
[Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 20-03-2023 09:31]
hoeveel procent geen idee, maar ik heb ze er 5 jaar opliggen, en ze zijn iets doffer, maar je kan er nog steeds iemand prima mee in zijn gezicht schijnen dat het vervelend is. dus m.i. doen ze nog wel wat.Hendrik85 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:11:
Op ons platte dak hebben wij 2 rekken van 24 heatipes met spiegels, de buren hebben een boom waarvan het blad in die spiegels en achter de buizen blijft liggen.
Afgelopen weekend heb ik alle spiegels losgehaald, schoongemaakt en de heatpipes zelf schoongemaakt. Al met al best wel veel oud blad, groene aanslag etc. En weer een ochtend aan tijd besteed. Gelukkig kan ik er goed bij, maar als dit op het dak van je huis zou liggen...
Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik niet opnieuw kiezen voor heatpipes met spiegels. Ik overweeg zelfs om ze weg te laten. Heeft iemand enig idee of inschatting hoeveel procent aan rendement dit zou kosten?
Nou, ze zijn klaar met plaatsen. Groot verschil wel hoor, qua comfort, stilte in huis (al had ik geen last van geluid) en qua licht ook, (dunnere kozijnen en enkele ramen die open konden, vervangen door dichte ramen)Bartolomus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:44:
[...]
Hoe bevalt het triple glas in vergelijking met wat je eerst had? Ik heb nog grote raampartijen welke dubbel zijn uitgevoerd. Daar zit nu mijn grootste verlies en wil er misschien triple van maken.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details