Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 06:53
Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:34:
[...]

Oppervlak buizen is 14 m2.
Nu nog even opnieuw rekenen.
Leuk overzicht trouwens.
Zeker leuk overzicht!

Daadwerkelijk gebruik van de buizen maakt niet uit toch, gaat om verschil in dakoppervlakte wat je gebruikt.

Ik heb pv en collectoren boven elkaar liggen op bijna pal zuid. Collectoren hebben 50 kwh opgewekt(volgens resol meting) , 2 rijen pv erboven (dubbel oppervlakte) 25 kwh.
Collectoren doen dus factor 4 van pv, en wp draait ook wel cop 4 hier. Denk soort van quitte.

Ik heb 4x 24CPC,en die liggen op de plaats van 12 pv panelen, die liggen nu op 't dakkapel. Dus ongeacht of het oppervlakte exact hetzelfde is, qua dak oppervlakte is het een 1 op 1 vergelijking.

Meeste warmte van collectoren gaat direct de vloer in,
Dus lage temp (ta 25/26 met dit weer), ik zie de collectoren pomp behoorlijk hard draaien, 70%/80% is niet raar.
Dr is ook in de bovenkant van het vat sww gemaakt, dus als ik dat niet zou doen, dan zouden de collectoren meer opleveren. (had ik dan wel met de wp moeten doen, dus of dat nu echt winst is?)
Eveneens heb ik een mengautomaat op de aanvoer naar de wp zitten, die zorgt ervoor dat de wp nooit meer dan 25 graden aanvoer krijgt, dus ik kan langer met de zonnewarmte doen (uurtje of 9 oid al gezien). Nadeel is wel dat halverwege 't vat het richting de 40 graden gaat al, dus minder efficiënt voor de collectoren. Echter scheelt 't natuurlijk wel in het stoken, dus wel voordelig voor de rekening.

Al met al, ligt dicht bij elkaar wat mij betreft (positie op Zuid scheelt wel significant lijkt 't).
Vind het wel een stuk complexer dan alleen pv en wp.
Andere kant is dat douchen/hottuben op de zon echt wel een fijn gevoel geeft, en je dat toch echt sneller doet als je de warmte hebt, ipv dat je 't moet opwekken.
Tub is ook stukker vlotter warm als 't vat warm is trouwens. Ga eens kijken of ik de tub' permanent warm te houden dit seizoen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-03 20:33
Baapje327 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:20:
[...]

Zeker leuk overzicht!

Daadwerkelijk gebruik van de buizen maakt niet uit toch, gaat om verschil in dakoppervlakte wat je gebruikt.

Ik heb pv en collectoren boven elkaar liggen op bijna pal zuid. Collectoren hebben 50 kwh opgewekt(volgens resol meting) , 2 rijen pv erboven (dubbel oppervlakte) 25 kwh.
Collectoren doen dus factor 4 van pv, en wp draait ook wel cop 4 hier. Denk soort van quitte.

Ik heb 4x 24CPC,en die liggen op de plaats van 12 pv panelen, die liggen nu op 't dakkapel. Dus ongeacht of het oppervlakte exact hetzelfde is, qua dak oppervlakte is het een 1 op 1 vergelijking.

Meeste warmte van collectoren gaat direct de vloer in,
Dus lage temp (ta 25/26 met dit weer), ik zie de collectoren pomp behoorlijk hard draaien, 70%/80% is niet raar.
Dr is ook in de bovenkant van het vat sww gemaakt, dus als ik dat niet zou doen, dan zouden de collectoren meer opleveren. (had ik dan wel met de wp moeten doen, dus of dat nu echt winst is?)
Eveneens heb ik een mengautomaat op de aanvoer naar de wp zitten, die zorgt ervoor dat de wp nooit meer dan 25 graden aanvoer krijgt, dus ik kan langer met de zonnewarmte doen (uurtje of 9 oid al gezien). Nadeel is wel dat halverwege 't vat het richting de 40 graden gaat al, dus minder efficiënt voor de collectoren. Echter scheelt 't natuurlijk wel in het stoken, dus wel voordelig voor de rekening.

Al met al, ligt dicht bij elkaar wat mij betreft (positie op Zuid scheelt wel significant lijkt 't).
Vind het wel een stuk complexer dan alleen pv en wp.
Andere kant is dat douchen/hottuben op de zon echt wel een fijn gevoel geeft, en je dat toch echt sneller doet als je de warmte hebt, ipv dat je 't moet opwekken.
Tub is ook stukker vlotter warm als 't vat warm is trouwens. Ga eens kijken of ik de tub' permanent warm te houden dit seizoen.
Inderdaad ik keek naar apparatuur oppervlak. Maar dakoppervlak is inderdaad meer.
De vraag zou zijn wat de cop zou zijn als je 60 graden zou maken. Dan kan ik hier het echte vergelijk maken. Ik gebruik de pelletkachel daar nu voor en dat zou ook de functie van de wp moeten zijn.
Voor ieder huis is een optimale opstelling.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Rimco schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:11:
[...]

@Bartolomus Een zonnige winterdag, nieuwe getallen:

Ik zie dat je vandaag 26,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 1,01kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 13kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,77 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling. Op dit moment doet jouw ZB het dus beter, wellicht vanwege de hellingshoek of omdat de collector hier vandaag warmer was dan vorige keer (rond 50C). Puntje voor mij om te kijken of het nog beter kan.

Als we dan ook weer het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 1,05kWh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,62 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft zo nu en dan een run gedaan, waarbij de COP tussen rond 40 graden Ta gemiddeld 2,5 was (defrosts hakken er op dit moment in). Als we daarvoor dus 0,62kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
1,54kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het (weer) beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen.
Goede bedenkingen!
In dit seizoen, en op deze koude maar zonnige dagen is een ZB wel goed.
Spijtig dat je in de zomer met een ZB zo veel overschot produceert of niet oogst. Daar is PV dan wel in het voordeel omdat je met die stroom je airco kan laten draaien, je auto opladen of simpelweg terugleveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Inderdaad ik keek naar apparatuur oppervlak. Maar dakoppervlak is inderdaad meer.
De vraag zou zijn wat de cop zou zijn als je 60 graden zou maken. Dan kan ik hier het echte vergelijk maken. Ik gebruik de pelletkachel daar nu voor en dat zou ook de functie van de wp moeten zijn.
Voor ieder huis is een optimale opstelling.
Ja cop voor SWW is idd lager (48 graden hier overigens ivm Hygienebuffervat)
Maar is minder dan je denkt hoor, 1-2 kwh per dag, in verhouding tot 15 kwh per dag voor verwarming.

"Voor ieder huis is een optimale opstelling" ja dit, zeker waar. En voorkeuren spelen ook mee, ieder z'n ding toch!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baapje327
Tommie12 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Goede bedenkingen!
Spijtig dat je in de zomer met een ZB zo veel overschot produceert of niet oogst. Daar is PV dan wel in het voordeel omdat je met die stroom je airco kan laten draaien, je auto opladen of simpelweg terugleveren.
Werkt ook goed op de minder zonnig dagen hoor, wellicht juist dan. Draait hier al een paar weken elke dag, steeds langer. Lichte bewolking doet ie t beter mee dan pv hier.

Dat overschot in de zomer klopt, als je er niks mee doet. (iedere huis kent een optimale oplossing)
Dat is een beetje het manco van collectoren, als je er wat meer hebt, heb je er veel aan in het tussenseizoen, maar in de zomer mega overschot. Als je daar dan niks mee doet, is pv natuurlijk net zo makkelijk (of makkelijker) en nuttiger . Als je er wel wat mee doet, bijv zwembad verwarmen, dan denk ik dat ze interessanter kunnen zijn dan pv.
Als je iets slims bedenkt met het overschot opslaan in een tank of bron oid, dan wordt 't pas echt interessant denk ik.

Hier speelt overigens ook nog de netaansluiting die een limiet heeft. Denk dat 't nog net zou kunnen, maar dat is ook omdat ik al oudere panelen heb liggen, (275wp) als ik naar 400 zou gaan, trek ik m'n hoofdaansluiting er wel uit gok ik. 8)7

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja, het punt van zomeroverschot pleit ervoor éérst wat PV neer te leggen. Maar heb je plenty dak dat je wilt vullen, dan heb je bij zowel stroom als warmte zo'n overschot 's zomers. (En nee, zo verkoopbaar is dat PV overschot niet (lang meer).)

• Tommie12
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:17:
Ja, het punt van zomeroverschot pleit ervoor éérst wat PV neer te leggen. Maar heb je plenty dak dat je wilt vullen, dan heb je bij zowel stroom als warmte zo'n overschot 's zomers. (En nee, zo verkoopbaar is dat PV overschot niet (lang meer).)
Als salderen weg is (in B), dan krijg je geld voor elke teruggeleverde kWh.
Dat was 30ct vorig jaar, en zit nu rond de 17-20ct per kWh.

Dat is ruim voldoende om je panelen terug te verdienen op een redelijke tijd.
Maar als je met een electrische auto gaat rijden, dan kan je die stroom ook nuttig gebruiken en dus je eigenverbruik verhogen.

• Gwaihir
  • Niet online
@Tommie12 Toch stug roepen? Wat heb ik dan aan nu? Ik kan nu mijn overschot van deze en komende zomers niet verkopen..

De marktprijzen voor elektriciteit zijn op de betreffende tijden negatief. Wie zou dat langjarig moeten blijven subsidiëren en waarom?

Als ik met mijn elektrische auto uit rijden ben kan ik die niet opladen. Als ik die alleen op zomeroverschot oplaadt, kan ik 's winters niet van huis, etc. Tuurlijk is het onderdeel van de puzzel, maar ik zie hier niet even het antwoord. Warmte slaat nog altijd makkelijker langdurig op.

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Goede bedenkingen!
Nogmaals Tommie, dat hangt af van je situatie. Ik heb een verwarmd zwembad en kan alles terug leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Nogmaals Tommie, dat hangt af van je situatie. Ik heb een verwarmd zwembad en kan alles terug leveren.
Dat is dus wel een dikke uitzondering, naast het feit dat een zwembad verwarmen niet direct als een ecologische oplossing kan gezien worden.

• Tommie12
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:16:
@Tommie12 Toch stug roepen? Wat heb ik dan aan nu? Ik kan nu mijn overschot van deze en komende zomers niet verkopen..

De marktprijzen voor elektriciteit zijn op de betreffende tijden negatief. Wie zou dat langjarig moeten blijven subsidiëren en waarom?

Als ik met mijn elektrische auto uit rijden ben kan ik die niet opladen. Als ik die alleen op zomeroverschot oplaadt, kan ik 's winters niet van huis, etc. Tuurlijk is het onderdeel van de puzzel, maar ik zie hier niet even het antwoord. Warmte slaat nog altijd makkelijker langdurig op.
Nee, je kan warmte niet langdurig en makkelijk op slaan.
Het lekt weg, en nog vrij snel ook. Een vat langer dan een paar dagen warm houden.... dat is gewoon verschrikkelijk duur voor het aantal kWh dat je kan opslaan.

In elk geval, het is dan laagwaardige energie (temperaturen van 60-100 graden), en die je niet meer kan omzetten in mechanische energie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Meld me hier even als klein zonneboiler en wp gebruiker met pv. Als tegen pool van degene die wel genoeg dak oppervlak hebben.

De zonneboiler 1x 18 op Oost en 1x 18 op west. Waarbij de oost variant gunstiger ligt dan de west kant ivm schaduwval van de dakkapel en lager. Maar op west liggen dan weer 12x pv panelen.

De 300 liter hygiëne boiler leverde voor dat de wp geïnstalleerd, is in december altijd zijn warmte aan de cv-ketel en de collectoren konden dus altijd warmte kwijt omdat het vat altijd koud was tot april mei.

Nu wordt de 300 liter gebruikt door de wp om het water op 50 graden te houden om te kunnen douchen. En zie ik dat de collectoren eigenlijk de kracht er niet meer voorhebben om enig sinds wat extra warmte in het vat te dumpen. Pas nu eind feb zie ik dat het hygiëne vat wat warmte krijgt van het zonneboiler systeem.

Als ik nu het systeem zou ontwerpen, zou ik volledig op pv gaan oost west en de zonneboiler eruit designen. Want om beetje warmte uit de boiler te krijgen moet ik haast heel het dak vol leggen met collectoren en dan passen er geen pv meer bij. En dat zou resulteren in warmte overschot in de zomer. Want met dit kleine systeem heb ik de zomer al een vat wat kneiterheet is.

Heb er nog aan zitten denken om de collector op west weg te halen en bij de oost kant te hangen om wat extra power te hebben. Maar eigenlijk wil ik die ruimte gewoon bewaren voor de pv panelen in de toekomst.

Dus conclusie met klein dakoppervlak. Is het voordeel nu voor de pv panelen. Voor mijn situatie

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:56
@Swenno Wellicht kijken of je de SWW run later op de dag kan laten doen door de WP? of 1 uur het reguliere douchemoment? Dan kan de rest van de dag de ZB meer doen.
En bij een 300 l boiler zou normaliter er een spiraal bovenin zitten die de bovenste ca. 150 liter opwarmt. de ZB zou dan het stuk daaronder moeten kunnen doen.....
... afh. van plaats van de spiralen en de temperatuursensor.

[Voor 40% gewijzigd door BarryH op 01-03-2023 14:28]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Swenno
  • Nu online
@BarryH met die sww run heb ik al eens lopen spelen idd, om deze pas smiddags te doen. Zou ik even naar moeten kijken om deze altijd pas smiddags in te stellen.

Heb geen spiraal in de bovenzijde genomen om gewicht te besparen. Voor de wp zou het oppervlak ook te klein zijn dus die warmt gewoon heel het vat op van boven naar onder.

Denk dat de meeste winst met de minste kosten. Te behalen valt door de collector van West naar Oost te halen. Zodat er net wat meer oppervlakte en warmte beschikbaar is in het koude seizoen.

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Dat is dus wel een dikke uitzondering, naast het feit dat een zwembad verwarmen niet direct als een ecologische oplossing kan gezien worden.
Ik zou ecologie eruit laten in de discussie dat is het doel niet van dit forum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Nee, je kan warmte niet langdurig en makkelijk op slaan.
Het lekt weg, en nog vrij snel ook. Een vat langer dan een paar dagen warm houden.... dat is gewoon verschrikkelijk duur voor het aantal kWh dat je kan opslaan.

In elk geval, het is dan laagwaardige energie (temperaturen van 60-100 graden), en die je niet meer kan omzetten in mechanische energie.
Geen idee waar je je uitspraak op baseerde maar dat klopt gewoon niet. Je kunt prima isoleren. Juist de grotere systemen gaan hier baat bij hebben. En dan bedoel ik meer als 1 m3. Ik denk dat deze eerder haalbaar wordt dan batterij opslag voor pv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Ik zie dat je vandaag 26,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 1,01kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 13kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,77 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling. Op dit moment doet jouw ZB het dus beter, wellicht vanwege de hellingshoek of omdat de collector hier vandaag warmer was dan vorige keer (rond 50C). Puntje voor mij om te kijken of het nog beter kan.

Als we dan ook weer het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 1,05kWh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,62 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft zo nu en dan een run gedaan, waarbij de COP tussen rond 40 graden Ta gemiddeld 2,5 was (defrosts hakken er op dit moment in). Als we daarvoor dus 0,62kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
1,54kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het (weer) beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen.
Ik zal morgen eens de pelletkachel uit laten. Eens kijken hoeveel je dan binnenharkt. Dan kun je het vergelijk nog eens maken met alleen verwarming.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Geen idee waar je je uitspraak op baseerde maar dat klopt gewoon niet. Je kunt prima isoleren. Juist de grotere systemen gaan hier baat bij hebben. En dan bedoel ik meer als 1 m3. Ik denk dat deze eerder haalbaar wordt dan batterij opslag voor pv.
En zo'n geisoleerd vat van 10m3 kost niks?
Batterij opslag voor PV is ook duur, zeker als je wil opslaan voor meerdere dagen.

Maar ik had het over warmte opslaan in de zomer voor gebruik in de winter. Dat is in een woning normaal niet haalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:45:
Maar ik had het over warmte opslaan in de zomer voor gebruik in de winter. Dat is in een woning normaal niet haalbaar.
Bij een W/W warmtepomp heet dat het regenereren van de bron en is dat vrij normaal..

En hoezo had je het over opslaan voor de winter, trouwens? Rijd je zo weinig met die auto dan? Dat was nl. je vergelijk: dat je stroom zo veel makkelijker in je EV zou kunnen opslaan om erop te rijden. Maar helaas: dan is je nauwelijks gebruikte EV waarschijnlijk naar verhouding duurder dan die 10m3 geïsoleerde watertank..

[Zou best leuk zijn om het hier zo af en toe serieus over te hebben alhier. Maar dat telkens weer hard op een scheve schaats erin komen valt daar voor mij niet onder.]

• Tommie12
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Bij een W/W warmtepomp heet dat het regenereren van de bron en is dat vrij normaal..

En hoezo had je het over opslaan voor de winter, trouwens? Rijd je zo weinig met die auto dan? Dat was nl. je vergelijk: dat je stroom zo veel makkelijker in je EV zou kunnen opslaan om erop te rijden. Maar helaas: dan is je nauwelijks gebruikte EV waarschijnlijk naar verhouding duurder dan die 10m3 geïsoleerde watertank..

[Zou best leuk zijn om het hier zo af en toe serieus over te hebben alhier. Maar dat telkens weer hard op een scheve schaats erin komen valt daar voor mij niet onder.]
Mijn punt is: als je een ZB gaat dimensioneren op een sterke bijdrage in het tussenseizoen, dan heb je in de zomer echt een veel te grote installatie waarmee je amper iets kan. Bronregeneratie... tja, de vraag is of dat zo veel uitmaakt voor je seizoens COP.
Ik heb te veel PV liggen, ook met de auto krijg ik dat in de zomer niet opgereden (laat staan dat ik dan thuis ben om te laden), maar die stroom heeft voor anderen wel waarde en gaat terug het net op.
Binnen een paar jaar zullen ze daar wel waterstof mee maken voor vrachtwagens of de staalindustrie.

• Gwaihir
  • Niet online
Dat acht ik echt niet waarschijnlijk, want zo'n kostbare elektrolyse installatie kan ook niet bestaan met maar ordegrootte 15% van het jaar stroom beschikbaar..

Beter lange afstandstransport van stroom is misschien nog ooit denkbaar (DC, supergeleiding?). D.w.z. in de schemering nog / al de zonnestroom van elders gebruiken :).

(De vraag wat bronregeneratie nu echt uitmaakt is al lang en breed uitgezocht, vóór het de formele adviezen van de overheid haalde. De vraag is m.i. hoeveel het veel verder gaan dan regenereren nog op kan leveren, zoals @Solar Masters voorstelt en gaat testen.)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-03 12:22
@Helhond In de TS staat bij "heat pipes" een tikfout: ...waarbij gewoen heat pipes... gewoen → gewone

Suggesties ter uitbreiding van de TS, met name "heat pipes".
  • Met heat pipes kunnen vaak iets hogere water temperaturen worden gemaakt: tot 120ºC.
  • Bij vlakke plaat collectoren kan doorgaans water tot 80ºC worden verwarmd.
  • De inhoud van een heat pipe is gedestilleerd water, soms zijn chemicaliën toegevoegd.
  • De heat pipe zelf is gemaakt van zuurstofarm koper.
  • De wanddikte van het koper wordt gekozen naar de stagnatietemperatuur: tot 200ºC volstaat 0,5 mm1; tot 250ºC volstaat 0,6 mm1; tot 300ºC volstaat 0,7 mm1. bron: http://www.hete.cc/en/productview.aspx?id=173&type=99
  • TU1 of TU2 is een Chinese standaard voor de gradatie van zuurstofvrij koper. bron: https://www.aixihardware....s-and-application-fields/
  • Condensor is de naam van de dikkere kop aan de bovenzijde van de heat pipe.
  • Die condensor heeft vaak een diameter van 14 of 24 millimeter en idealiter een lengte van 45 millimeter.
  • De meningen zijn verdeeld over of een 24 millimeter condensor voordelig is. De tegenstanders zeggen dat de warmteoverdracht capaciteit van 14 millimeter al 5 keer meer dan toereikend is én dat een dikkere condensor voor meer drukverlies zorgt. bron: https://www.ravensbergersolar.de/ratgeber/heatpipe/
  • Soms is het koper van de condensor vernikkeld, dan ziet het oppervlak er uit als een zilver gekleurde spiegel. De nikkel laag zorgt voor minder oxidatie en verhoogd de emissiviteit met 13% tot 156%. bron: https://www.engineeringto...y-coefficients-d_447.html
  • De werking van heat pipes testen, kan door de onderzijde in een bak met 65 à 70ºC heet water te zetten. Bij nieuwe buizen hoort de dikke kop aan de bovenkant binnen 30 seconde loeiheet te worden (te warm om vast te pakken). Duurt dat langer dan 2 minuten dan is de heat pipe niet meer goed. bron: https://www.haustechnikdi...ehrenkollektoren#c3417014
  • De starttemperatuur (25ºC, 30ºC of 40ºC) van een heat pipe en andere eigenschappen worden bepaald volgens ISO 22975-2.
  • Het vacuüm van de glazen buis kan gecontroleerd worden door de onderzijde te bekijken. Zodra de buis beschadigt dan kleurt het zilver aan de voet van de buis binnen 1 à 2 minuten wit. bron: https://calor.nl/wp-conte...un-Pro_handleiding-NL.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:26:
  • De meningen zijn verdeeld over of een 24 millimeter condensor voordelig is. De tegenstanders zeggen dat de warmteoverdracht capaciteit van 14 millimeter al 5 keer meer dan toereikend is én dat een dikkere condensor voor meer drukverlies zorgt. bron: https://www.ravensbergersolar.de/ratgeber/heatpipe/
Die stellingname zou van groter gewicht zijn als deze club inderdaad stond voor kwaliteit.

Hun collectoren waren ook *ineens* allemaal met spiegels erachter, omdat dit goedkoper uitpakt (minder buizen nodig) en - puur in de marketing - zeker dezelfde opbrengst heeft. Maar die opbrengst blijft niet langjarig..
  • De werking van heat pipes testen, kan door de onderzijde in een bak met 65 à 70ºC heet water te zetten. Bij nieuwe buizen hoort de dikke kop aan de bovenkant binnen 30 seconde loeiheet te worden (te warm om vast te pakken). Duurt dat langer dan 2 minuten dan is de heat pipe niet meer goed. bron: https://www.haustechnikdi...ehrenkollektoren#c3417014
De onderzijde van de heatpipe? Hoe doe ik dat, die zit toch achter de vacuüm isolatie van de buis?
(Kan het op die bladzijde niet 1-2-3 terugvinden.)

• cj1
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:14:
[...]
De onderzijde van de heatpipe? Hoe doe ik dat, die zit toch achter de vacuüm isolatie van de buis?
Voor een test moeten de heat pipes wel uit de collector en uit de glazen buis worden gehaald.

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:19:
Voor een test moeten de heat pipes wel uit de collector en uit de glazen buis worden gehaald.
kan dat laatste dan, bij de meeste merken?

• cj1
Bij Sidney buizen wel dacht ik. Aan de onderzijde die slangenklem losdraaien, en dan de glazen buis en collector uitnemen.

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:19:
Dat acht ik echt niet waarschijnlijk, want zo'n kostbare elektrolyse installatie kan ook niet bestaan met maar ordegrootte 15% van het jaar stroom beschikbaar..

Beter lange afstandstransport van stroom is misschien nog ooit denkbaar (DC, supergeleiding?). D.w.z. in de schemering nog / al de zonnestroom van elders gebruiken :).

(De vraag wat bronregeneratie nu echt uitmaakt is al lang en breed uitgezocht, vóór het de formele adviezen van de overheid haalde. De vraag is m.i. hoeveel het veel verder gaan dan regenereren nog op kan leveren, zoals @Solar Masters voorstelt en gaat testen.)
Ben wel benieuwd naar de uitkomst van de brongeneratie. Eigenlijk, kun je dat delen?

• Baapje327
Swenno schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:21:
Meld me hier even als klein zonneboiler en wp gebruiker met pv. Als tegen pool van degene die wel genoeg dak oppervlak hebben.

De zonneboiler 1x 18 op Oost en 1x 18 op west. Waarbij de oost variant gunstiger ligt dan de west kant ivm schaduwval van de dakkapel en lager. Maar op west liggen dan weer 12x pv panelen.

De 300 liter hygiëne boiler leverde voor dat de wp geïnstalleerd, is in december altijd zijn warmte aan de cv-ketel en de collectoren konden dus altijd warmte kwijt omdat het vat altijd koud was tot april mei.

Nu wordt de 300 liter gebruikt door de wp om het water op 50 graden te houden om te kunnen douchen. En zie ik dat de collectoren eigenlijk de kracht er niet meer voorhebben om enig sinds wat extra warmte in het vat te dumpen. Pas nu eind feb zie ik dat het hygiëne vat wat warmte krijgt van het zonneboiler systeem.

Als ik nu het systeem zou ontwerpen, zou ik volledig op pv gaan oost west en de zonneboiler eruit designen. Want om beetje warmte uit de boiler te krijgen moet ik haast heel het dak vol leggen met collectoren en dan passen er geen pv meer bij. En dat zou resulteren in warmte overschot in de zomer. Want met dit kleine systeem heb ik de zomer al een vat wat kneiterheet is.

Heb er nog aan zitten denken om de collector op west weg te halen en bij de oost kant te hangen om wat extra power te hebben. Maar eigenlijk wil ik die ruimte gewoon bewaren voor de pv panelen in de toekomst.

Dus conclusie met klein dakoppervlak. Is het voordeel nu voor de pv panelen. Voor mijn situatie
Ja goede reactie! Wellicht is in jouw situatie pv wel beter, sowieso collectoren op oost/west zijn niet fantastisch, want in de winter doen ze dan weinig, juist wanneer je wil dat ze wat doen. Tussenseizoen gaat 't misschien nogwel.

Maar voor jouw opstelling (afhankelijk van je SWW verbruik) kun je ook hetzelfde doen als ik hier doe met een Hygienebuffervat namelijk, vvw retour zo laag mogelijk op 't vat, aanvoer wp op 40/50% van 't vat. Wp sww aansluiting bovenin 't vat, aanvoer kan dezelfde zijn (of net iets hoger dan) de vvw wp aansluiting. Wp zit direct op de vloer neem ik aan?
Als je aan 150l sww genoeg hebt, dan heb je daaronder vvw retour temp, en doen je collectoren een stuk meer.
De hygiene spiraal doet wel al voorverwarmen tot vvw retour temp, en alleen de bovenste 150l verwarmt dan verder naar SWW temp.

Werkt hier goed, onder 't vat meestal 22/23 graden, bovenin 50.

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:17:
Sowieso, als je geen pv hebt liggen, zou ik dat sowieso eerst doen. Zeker met salderen nu, echt een nobrainer.

Denk dat je moet gaan denken wat handig is als je meer dan je eigen verbruik gaat opwekken.

• BarryH
Swenno schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:41:
@BarryH met die sww run heb ik al eens lopen spelen idd, om deze pas smiddags te doen. Zou ik even naar moeten kijken om deze altijd pas smiddags in te stellen.

Heb geen spiraal in de bovenzijde genomen om gewicht te besparen. Voor de wp zou het oppervlak ook te klein zijn dus die warmt gewoon heel het vat op van boven naar onder.

Denk dat de meeste winst met de minste kosten. Te behalen valt door de collector van West naar Oost te halen. Zodat er net wat meer oppervlakte en warmte beschikbaar is in het koude seizoen.
of een losse boiler van b.v. 100 liter na de 300l WP boiler. Dan hoeft er maar 100 liter tot 50 graden verwarmd te worden.
Of je test met 45 graden in je boiler? icm legionellarun per x weken

[Voor 0% gewijzigd door BarryH op 01-03-2023 20:21. Reden: zie post hieronder. hygieneboiler-> geen legionella run.]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:53:
[...]
kan dat laatste dan, bij de meeste merken?
Bij die van mij wel, zit er gewoon los in.
Ik had een kapotte buis, ff gemaild, komen ze gewoon een nieuw stuk glas brengen als ze in de buurt zijn.
Ti's niet zo gek veel hoor, lange koperen buis en een metalen soort metaal folie wat aan de binnenkant van de buis zit, en naar binnen gaat naar de heatpipes met een plastic afsluitdop erop. En dat schuif je in een dubbelwandige (vacuüm ertussen) glazen buis.

• Baapje327
BarryH schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:16:
[...]

of een losse boiler van b.v. 100 liter na de 300l WP boiler. Dan hoeft er maar 100 liter tot 50 graden verwarmd te worden.
Of je test met 45 graden in je boiler? icm legionellarun per x weken
Hygienebuffervat zit cv water in, hoef je geen legionella runs te doen 😏

• Tommie12
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:19:

Je kan die uiteraard het hele jaar laten draaien, maar wel traag gedurende de momenten dat de prijs hoog is (met maximale efficientie), en wat sneller als er stroomoverschotten zijn, met waarschijnlijk lagere efficientie.
Sowieso zal die stroomvraag de momenten dat de stroomprijs negatief is naar beneden trekken.

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:02:
Ben wel benieuwd naar de uitkomst van de brongeneratie. Eigenlijk, kun je dat delen?
Bronnen uit de 'begindagen' van de W/W WP met verticale bron, blijken achteraf nogal 'ns te klein geboord te zijn. Men was (te) optimistisch over het aantal Watt per meter en vooral over hoe snel warmte van elders in de bodem zich zou verplaatsen om de bron op temperatuur te houden.

Dat bleek nogal tegen te vallen: warmte verplaatst zich niet snel in de bodem, m.u.v. van sommige plekken met flinke grondwaterstroming diep in de bodem. Je moet het dus doorgaans doen met de warmte dicht bij de boring en ook terdege rekening houden met hoe (goed / slecht) geleidend de specifieke grondlagen ter plekke zijn. Die lagen lijken we voor het hele land aardig te kennen. Ik weet niet hoe goed we diepe grondwaterstromen al weten te voorspellen.

Je kunt zo'n bron dus gestaag uitputten; dat het hij van jaar op jaar steeds kouder wordt. Een grotere bron helpt daartegen, regenereren ook. Dat is het bewust weer warmte in de bron brengen. De standaard berekening voor de grootte van zo'n bron gaat dan ook uit van 2000 uur verwarmen én 500 uur koelen per jaar. En de WKO tool raadt (doorgaans / standaard?) ook het plaatsen van een warmtecollector aan.

Die WKO tool wordt door de RVO beschikbaar gesteld en is de plek om concreet hieraan te snuffelen. We dwalen wat off-topic, dus voor meer / linkjes, etc: snuffel ook vooral in het W/W topic :).

Strakker on topic: @Solar Masters voegde daar recentelijk uitdrukkelijk aan toe wat ik me ook al 'ns afvroeg: waarom stoppen bij regenereren? Het zou twee kanten op moeten werken: als je bron in de grond een 'warmtevat' is wat je leeg kunt trekken, zou je het moeten kunnen vullen ook..

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:20:
Hygienebuffervat zit cv water in, hoef je geen legionella runs te doen 😏
Met een verswaterstation* hoeft dat ook niet. Dan zit er helemaal geen SWW meer in de buffer zelf.

Maar belangrijker dan dat laatste stukje zekerheid m.b.t. legionella: je kunt de warmte uit de buffer op die manier beter helemaal op gebruiken :). Met een hygiënespiraal blijkt de overdracht buffer -> spiraal toch best 'n dingetje. (Groot vat met grote spiraal nodig en dan nog is het vat relatief snel 'te koud' voor de douche.)

Hoop tientallen jaren van 'een volgende keer' te zijn, maar dan zou er hier waarschijnlijk zo'n ding komen i.p.v. het hygiëneboilervat.

*Vernederlandst Duits woord, sorry

• Swenno
  • Nu online
Baapje327 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:10:
[...]
Maar voor jouw opstelling (afhankelijk van je SWW verbruik) kun je ook hetzelfde doen als ik hier doe met een Hygienebuffervat namelijk, vvw retour zo laag mogelijk op 't vat, aanvoer wp op 40/50% van 't vat. Wp sww aansluiting bovenin 't vat, aanvoer kan dezelfde zijn (of net iets hoger dan) de vvw wp aansluiting. Wp zit direct op de vloer neem ik aan?
Als je aan 150l sww genoeg hebt, dan heb je daaronder vvw retour temp, en doen je collectoren een stuk meer.
De hygiene spiraal doet wel al voorverwarmen tot vvw retour temp, en alleen de bovenste 150l verwarmt dan verder naar SWW temp.

Werkt hier goed, onder 't vat meestal 22/23 graden, bovenin 50.
Zit even naar je voorstel te kijken. Probleem hier, heb de 300liter versie en zoals ook al aangegeven voor het douche is het systeem snel koud door de warmte overdracht tussen vat en spiraal. En daarboven op verdenk ik ook nog het mengventiel wat mogelijk wat koud water door slibt. Maar daar moet ik nog eens aan meten / voelen.

Als ik de aansluiting zou maken zoals voorgesteld ga ik het denk niet redden. Gebruik nu al bijna het volledige vat voor een douche beurt (regendouche in cv tijdperk 7l/m warm water) inleveren op douche comfort zit er nog niet in ;)
De kids zijn nu nog klein maar in de toekomst moet er wel een oplossing komen om extra warmte te hebben. Mogelijk wp-boiler die gehotfilled wordt uit het hygiënevat zodat de wp ook minder warmte hoeft te maken.

• Baapje327
Swenno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Zit even naar je voorstel te kijken. Probleem hier, heb de 300liter versie en zoals ook al aangegeven voor het douche is het systeem snel koud door de warmte overdracht tussen vat en spiraal. En daarboven op verdenk ik ook nog het mengventiel wat mogelijk wat koud water door slibt. Maar daar moet ik nog eens aan meten / voelen.

Als ik de aansluiting zou maken zoals voorgesteld ga ik het denk niet redden. Gebruik nu al bijna het volledige vat voor een douche beurt (regendouche in cv tijdperk 7l/m warm water) inleveren op douche comfort zit er nog niet in ;)
De kids zijn nu nog klein maar in de toekomst moet er wel een oplossing komen om extra warmte te hebben. Mogelijk wp-boiler die gehotfilled wordt uit het hygiënevat zodat de wp ook minder warmte hoeft te maken.
ja dat is een afweging natuurlijk, je zou het kunnen berekenen maar ik kan dat niet (econo heeft hier denk ik een berekening voor). je kan het eens testen, als de bovenkant heet genoeg is, dan zou t goed moeten gaan. kun je wel meer van je collectoren gebruiken voor je verwarming.
je kan ook een scheiding maken meteen extra warmtewisselaar, waarbij je kan kiezen of je glycol door de spiraal in het vat gaat (in de zomer) of met een warmtewisselaar zijn warmte afgeeft aan de retour (koude kant )van je wp. verhoog je de retour, en je moet dan ergens in het tussenseizoen de boel anders laten lopen met wat kogelkranen. kun je de hele zomer gratis douchen via het vat, maar in de winter kun je meer toevoegen aan je verwarming want veel lagere temperaturen.

• Gwaihir
  • Niet online
@Swenno Is toevoegen van een douche-WTW een optie?

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 11:18
Beste Tweakers,

Sinds 2016 hebben wij een zonneboiler op het dak, die sinds eind vorige zomer problemen geeft (in ieder geval toen ontdekt). De temperatuur op het dak loopt hoog op, terwijl het buffervat nauwelijks warmer wordt. Al twee keer een onderhoudsmonteur langsgehad die glycol bijvulde en ontluchtte. Dat leek even te helpen, maar na korte tijd kwam het probleem terug. Dit was wel in de winter, dus lastig te testen.

Sinds de installatie is er niets gewijzigd in bedrading, aansluiting, etc. Voorheen werkte hij ook prima, in de zomer zetten wij de CV zo'n 4 maanden uit en kunnen toe met het wame water van de zonneboiler.

Nu zelf maar een vulsetje en glycol aangeschaft en alle oude glycol eruit gehaald, schoongespoeld met water en gevuld met nieuwe glycol. Ook de pomp en flowmeter eruitgehaald en gecontroleerd op werking en evt verstopping. Alles ziet er goed uit.

Nu komt het vreemde, mogelijk is dit de oorzaak.

Na een beetje vullen wilde ik de werking van de pomp testen. De verschilregelaar en pomp zijn van OEG, pomp: CPAE35/25s PWM, verschilregelaar: OEG KSW.

De verschilregelaar kan op de volgende standen: AUTO, OFF, 40%, 55%, 70%, 85%, ON.
Eerst op 40% geprobeerd, pomp ging draaien, luchtbelletjes schoten door de flowmeter, prima.
Pomp een standje harder, toen werd het geluid minder. Pomp op ON, toen werd het stil. Pomp OFF, geen verschil. Pomp op 40%, en hij draaide weer.

De Voltcraft Energy Check 3000 ertussen gezet, met deze resultaten:
OFF: ~1 Watt
40%: ~16,5 Watt
55%: ~12 Watt
70%: ~9 Watt
85%: ~6,5 Watt
ON: ~5 Watt

Dus hoe harder de pomp zou moeten gaan draaien, hoe langzamer hij gaat.
Dit komt overeen met wat ik mis zie gaan: in de ochtend warmt het buffervat onderin nog op, maar zodra de zon goed op de heatpipes valt, gaat alleen de temperatuur op het dak nog omhoog. Als dan (op stand AUTO) bij een groter temperatuurverschil de pomp juist langzamer gaat draaien, zou dit het wel verklaren.

Heeft iemand enig idee waarom de pomp dit gedrag vertoont? Ik zal alle instellingen nog eens nalopen, ben er ooit wel mee bezig geweest, maar alleen dingen gewijzigd die hier volgens mij geen invloed op moeten hebben.

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• Gwaihir
  • Niet online
McTrex2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
Dus hoe harder de pomp zou moeten gaan draaien, hoe langzamer hij gaat.
Nou.. ja da's een mening waarover de verschillende fabrikanten het niet eens zijn :P.

Geen defect van je pomp dus, maar pomp en controller moeten elkaar op dit punt wel begrijpen => instellingen van beide langslopen inderdaad.

(En bij "on" gok ik dat het een bepaalde drukgestuurde stand is. Bij een CV kan dat handig zijn, dan reageert hij zelf op openende groepen.)

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 11:18
Zal je net zien, ik denk dat ik het heb gevonden. De pomp is een wat ouder model met een lampje/knop aan de voorkant. Dat lampje knipperde, geen idee waarom. Op het moment dat ik het lampje indrukte, stopte het met knipperen en veranderde het stroomverbruik. Controller op ON gezet en ja hoor, bijna 24 watt verbruik.

Misschien een soort service-mode waardoor de pomp anders reageert?

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Ik zal morgen eens de pelletkachel uit laten. Eens kijken hoeveel je dan binnenharkt. Dan kun je het vergelijk nog eens maken met alleen verwarming.
Laten we er dan meteen maar een tabel van maken:

https://docs.google.com/s...R0OuG1CY/edit?usp=sharing

Extra kolommen zijn welkom ;)

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Bartolomus
Rimco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:15:
[...]

[Afbeelding]

Misschien goed om bij de wp de maximale temperatuur erbij te zetten waarop je deze bedrijft anders krijg je een vertekend beeld

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-03 22:48
Een paar koppelingen van mijn boiler roesten. Boiler staat nu 2,5 jaar. Iemand ervaring hier mee? Tips?

• Gwaihir
  • Niet online
McTrex2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:29:
Zal je net zien, ik denk dat ik het heb gevonden. De pomp is een wat ouder model met een lampje/knop aan de voorkant. Dat lampje knipperde, geen idee waarom. Op het moment dat ik het lampje indrukte, stopte het met knipperen en veranderde het stroomverbruik. Controller op ON gezet en ja hoor, bijna 24 watt verbruik.

Misschien een soort service-mode waardoor de pomp anders reageert?
Als je pomp beide kanten op kan, (dus hoog % = langzaam én hoog % is hard), dan zit er een knop op die daartussen schakelt. Zo te horen heb je die gevonden. (Ik heb een enigszins in de buurt komende pomp en die heeft ook echt maar één knop.)

Maar het kan zomaar zijn dat die knop tussen een stuk of vier vormen van gedrag schakelt, dus wellicht wil je toch via een gebruiksaanwijzing even zeker van je zaak zijn..

(En kennelijk heeft iemand die knop een paar jaar geleden per ongeluk geraakt.)

• Tommie12
  • Nu online
Sumar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:22:
Een paar koppelingen van mijn boiler roesten. Boiler staat nu 2,5 jaar. Iemand ervaring hier mee? Tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klein lek vrees ik. Ik denk dat de vezels die er rond zitten het staal net genoeg nat houden om te roesten. Ik zou de koppelingen et uit draaien en die vezels (bij ons noemen ze dat kemp) er uit halen en vervangen door teflon of een andere kunststof.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:52
[...]

[Afbeelding]

Mooie tabel Rimco, maar om even op de discussie in te haken:
Een hogere opbrengst per m2 betekend niet dat het de betere keuze is (geldt voor beide systemen). Het staat of valt namelijk met hoeveel van de opgewekte energie je zelf kunt gebruiken of opslaan. Nu is het terugleveren van stroom nog aantrekkelijk, maar we weten allemaal dat dat voorbij gaat. Als er over een paar jaar nog meer zonnepanelen liggen, kun je op een zomerse dag het systeem waarschijnlijk beter uitzetten omdat je anders geld toe moet leggen om je stroom terug te mogen leveren. Voor een goede business case moet je de stroom dus opslaan, maar dat is erg duur (€500-€1000 per kWh). Glycol uit een zonneboiler kun je helemaal niet terugleveren, maar dit kun je in de winter wel allemaal zelf gebruiken, zeker als je CV ondersteuning in je systeem hebt. Als je de ruimte hebt, kun je de overtollige warmte opslaan en warmte opslag is een factor 10 goedkoper dan opslag van elektrische energie.

Daarnaast is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk omdat de opbrengst van de zonneboiler mede afhankelijk is van de vattemperatuur. Hoe kouder het vat, hoe meer warmte de collectoren kwijt kunnen. Dit alles is goed om in overweging te nemen bij een dergelijke afweging/vergelijking.

Zelf kies ik ervoor om beide te doen. Met 36 PV panelen is mijn eigen stroomverbruik (afgezien van warmtevraag) voor 50% direct gedekt en met een kleine accu erbij gaat dat naar 100%. (Het systeem levert wel genoeg, maar vooral in de winter loopt het verbruik uit de pas met de opwek). Daarnaast komt er een 1500L zonneboiler met CV ondersteuning en een kleine warmtepomp om de warmtevraag af te dekken. Een simpeler systeem is natuurlijk goedkoper, maar dit systeem geeft flexibiliteit om in verschillende (markt)omstandigheden de goedkoopste verwarmingsmodus te kiezen. Bonus: redundantie.

Moraal van het verhaal: het gaat niet sec om de hoeveelheid opgewekte energie, maar om de hoeveelheid nuttig opgewekte energie.

PV: 13,1kWp, 3N 14O 13Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• Bartolomus
[...]

0,62 kWh/m2, elektrisch.

1,54kWh/m2, thermisch.

je pv is nu vergeleken met 1 paneel? Hoeveel heb je er totaal en leveren die hetzelfde? Is interessant voor het hele plaatje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bartolomus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:04:
[...]

je pv is nu vergeleken met 1 paneel? Hoeveel heb je er totaal en leveren die hetzelfde? Is interessant voor het hele plaatje.
Om dezelfde discussie van vorig jaar te quoten:
Rimco schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:36:
@Bartolomus Van alle panelen samen was het 21kWh op 125m2, dus 0,17 kWh/m2. Daar zitten dus ook veel panelen tussen die lager, steiler of in andere oriëntaties zitten en ook meer last van schaduw hebben. Daarom had ik een paneel gepakt wat zo dicht mogelijk bij de ZB ligt (eigenlijk een set van 2, want het zijn 2:1 optimizers).
Met SolarEdge kan ik dus de panelen pakken die net naast de ZB liggen. Ik zie ook geen reden om plots panelen in een ander dakvlak te gaan vergelijken met de ZB, want die vergelijking zegt weinig. Voor de ZB in rood vergelijk ik het met de gemiddelde opbrengst van de panelen in groen:

(Panelen op ONO zijn nog niet zichtbaar op de luchtfoto.)

Het is zelfs zo dat de ZB de beste plek heeft, want ik zie dat de panelen er net naast het ook beter doen dan alle andere panelen op andere dakvlakken. Een snelle rekensom laat zien dat met 47 kWh van alle panelen gisteren, het gemiddelde op 0,38 kWh/m2 lag.

Met de mooie TLV op dit moment is dat wel meer waard dan wat de ZB doet :+

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

leonardvg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:32:
[...]

Mooie tabel Rimco, maar om even op de discussie in te haken:
Een hogere opbrengst per m2 betekend niet dat het de betere keuze is (geldt voor beide systemen). Het staat of valt namelijk met hoeveel van de opgewekte energie je zelf kunt gebruiken of opslaan. Nu is het terugleveren van stroom nog aantrekkelijk, maar we weten allemaal dat dat voorbij gaat. Als er over een paar jaar nog meer zonnepanelen liggen, kun je op een zomerse dag het systeem waarschijnlijk beter uitzetten omdat je anders geld toe moet leggen om je stroom terug te mogen leveren. Voor een goede business case moet je de stroom dus opslaan, maar dat is erg duur (€500-€1000 per kWh). Glycol uit een zonneboiler kun je helemaal niet terugleveren, maar dit kun je in de winter wel allemaal zelf gebruiken, zeker als je CV ondersteuning in je systeem hebt. Als je de ruimte hebt, kun je de overtollige warmte opslaan en warmte opslag is een factor 10 goedkoper dan opslag van elektrische energie.

Daarnaast is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk omdat de opbrengst van de zonneboiler mede afhankelijk is van de vattemperatuur. Hoe kouder het vat, hoe meer warmte de collectoren kwijt kunnen. Dit alles is goed om in overweging te nemen bij een dergelijke afweging/vergelijking.

Zelf kies ik ervoor om beide te doen. Met 36 PV panelen is mijn eigen stroomverbruik (afgezien van warmtevraag) voor 50% direct gedekt en met een kleine accu erbij gaat dat naar 100%. (Het systeem levert wel genoeg, maar vooral in de winter loopt het verbruik uit de pas met de opwek). Daarnaast komt er een 1500L zonneboiler met CV ondersteuning en een kleine warmtepomp om de warmtevraag af te dekken. Een simpeler systeem is natuurlijk goedkoper, maar dit systeem geeft flexibiliteit om in verschillende (markt)omstandigheden de goedkoopste verwarmingsmodus te kiezen. Bonus: redundantie.

Moraal van het verhaal: het gaat niet sec om de hoeveelheid opgewekte energie, maar om de hoeveelheid nuttig opgewekte energie.
Tuurlijk, in beide gevallen moet je wel iets met de opbrengst kunnen doen, maar op dit moment is dat voor beiden wel het geval. Ook PV in de winter kan je gewoon direct met de WP gebruiken als je niets wilt exporteren. Daarnaast is het natuurlijk voor zowel de ZB als WP van belang dat de temperatuur zo laag mogelijk is. Het is zelfs zo dat de WP bij hogere temperaturen meer problemen heeft dan vacuümbuizen, dus ik snap niet helemaal hoe dat de ZB zou benadelen.

• Baapje327
Rimco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Tuurlijk, in beide gevallen moet je wel iets met de opbrengst kunnen doen, maar op dit moment is dat voor beiden wel het geval. Ook PV in de winter kan je gewoon direct met de WP gebruiken als je niets wilt exporteren. Daarnaast is het natuurlijk voor zowel de ZB als WP van belang dat de temperatuur zo laag mogelijk is. Het is zelfs zo dat de WP bij hogere temperaturen meer problemen heeft dan vacuümbuizen, dus ik snap niet helemaal hoe dat de ZB zou benadelen.
Denk dat je afgifte uit de vergelijking moet halen, dat is zo situatie specifiek. Als je afgifte meeneemt, haal je mi juist het vergelijkbare eruit.

Wellicht kun je nog iets met de temp vanaf waar de collectoren kunnen werken, maar dat is meer ter indicatie dan dat je er echt mee kunt vergelijken.
Beetje zelfde als de Ta bij 2 graden zoals deze wordt gehanteerd door tomexergie in het l/w wp topic elke maand.

In theorie is alle warmte uit collectoren nuttig, tot stagnatie optreedt (min stilstandsverliezen) toch?

• Bartolomus
[...]

[Afbeelding]

Ik zat te denken misschien interessant om ook naar financiële stukken te kijken. Ik verwarm bv met pellet kachel en kan precies aangeven op een “test dag” hoeveel pellets er verbruikt zijn. Dit kun je dan vergelijken met elkaar. Uiteraard zijn de prijzen nu soms extreem en is dat niet het beste vergelijk maar iets is beter als niets. En iedereen kan voor zichzelf kijken wat nu van toepassing is voor hunzelf. Geeft ook een ietwat praktischer inzicht in de vergelijking met elkaar op wat is de goedkoopste optie om te verwarmen.
We zouden dit 1 jaar kunnen doen met een meting op 1 dag in de maand. Dat geeft al een behoorlijk inzicht denk ik. Maar dan moeten we daar wel zin in hebben.

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 22:28
Bensherman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:31:
Voor de Buisisolatie binnen wil ik de Armaflex gaan gebruiken. Buiten zit reeds een isolatie, echter twijfel ik of ik hier nog een extra laag over zou doen. Wat is jullie idee hierover?

[Afbeelding]
Helaas geen reacties gehad, niemand een idee hierover?

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bartolomus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Ik zat te denken misschien interessant om ook naar financiële stukken te kijken. Ik verwarm bv met pellet kachel en kan precies aangeven op een “test dag” hoeveel pellets er verbruikt zijn. Dit kun je dan vergelijken met elkaar. Uiteraard zijn de prijzen nu soms extreem en is dat niet het beste vergelijk maar iets is beter als niets. En iedereen kan voor zichzelf kijken wat nu van toepassing is voor hunzelf. Geeft ook een ietwat praktischer inzicht in de vergelijking met elkaar op wat is de goedkoopste optie om te verwarmen.
We zouden dit 1 jaar kunnen doen met een meting op 1 dag in de maand. Dat geeft al een behoorlijk inzicht denk ik. Maar dan moeten we daar wel zin in hebben.
Als we de omstandigheden van iedereen bij moeten gaan houden wordt het wel erg moeilijk om te vergelijken. Met kWh/m2 is het lekker simpel, zolang we allemaal dezelfde weersomstandigheden hebben en soortgelijke ligging. Hoe veel geld jou dat die dan dan bespaart is voor mij niet erg interessant om te bepalen of ik beter PV of een ZB kan neerleggen, er van uitgaande dat beiden uiteindelijk warmte moeten maken voor de verwarming.

• Bartolomus
Rimco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:34:
[...]

Als we de omstandigheden van iedereen bij moeten gaan houden wordt het wel erg moeilijk om te vergelijken. Met kWh/m2 is het lekker simpel, zolang we allemaal dezelfde weersomstandigheden hebben en soortgelijke ligging. Hoe veel geld jou dat die dan dan bespaart is voor mij niet erg interessant om te bepalen of ik beter PV of een ZB kan neerleggen, er van uitgaande dat beiden uiteindelijk warmte moeten maken voor de verwarming.
Nee inderdaad dat niet maar wel of een combi zb / wp of combi zb / pellet kachel beter zou zijn.
De ligging kan verschillend zijn daar zijn tabellen voor om om te rekenen naar je eigen situatie.

• Bartolomus
Bensherman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Lastig te beoordelen zonder data van de isolators.
In een bijzonder geval kan het door vergroten van het buitenoppervlak verkeerd uitpakken en juist verslechteren.
Maar zeer waarschijnlijk altijd beter.

• Bensherman
Bartolomus schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:28:
[...]

Lastig te beoordelen zonder data van de isolators.
In een bijzonder geval kan het door vergroten van het buitenoppervlak verkeerd uitpakken en juist verslechteren.
Maar zeer waarschijnlijk altijd beter.
Welke data zou je nodig hebben? Dan kan ik kijken of ik deze kan vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Welke data zou je nodig hebben? Dan kan ik kijken of ik deze kan vinden
Lambda waarde isolatie.
Hieronder uitgelegd:
https://www.goedkoopisola...Ik6B1iDUu5KEaAp24EALw_wcB
En hieronder goed uitgelegd hoe je het berekent. Is wel veel leesvoer.
https://www.joostdevree.n...mtestroom,R%20%3D%201%2FU).

[Voor 18% gewijzigd door Bartolomus op 04-03-2023 09:26]

• Baapje327
Bensherman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Volgens mij moet je vooral zorgen dat je niet teveel warmte verliest vanaf de collector naar het vat (duh), hoeveel graden verschil zit daartussen?
En hoeveel meter is 't?
Ik heb hier 19mm isolatie, en heb wel 't idee dat minder wel echt invloed heeft op (had 13mm voor de ombouw hier) de leidingen zijn nu niet echt meer voelbaar warm, en dat had ik wel. In de zomer maakt 't allemaal wat minder uit mi, dikker dan 19mm kon ik niet vinden trouwens, anders had ik dat wel gedaan.
Hoe dik is dat armaflex spul?

• Bensherman
Baapje327 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Volgens mij moet je vooral zorgen dat je niet teveel warmte verliest vanaf de collector naar het vat (duh), hoeveel graden verschil zit daartussen?
En hoeveel meter is 't?
Ik heb hier 19mm isolatie, en heb wel 't idee dat minder wel echt invloed heeft op (had 13mm voor de ombouw hier) de leidingen zijn nu niet echt meer voelbaar warm, en dat had ik wel. In de zomer maakt 't allemaal wat minder uit mi, dikker dan 19mm kon ik niet vinden trouwens, anders had ik dat wel gedaan.
Hoe dik is dat armaflex spul?
De afstand tussen de collector en het vat is 2 meter ongeveer. Als ik weer thuis ben zal ik de boel eens doormeten. De retour naar de collectoren is wel wat langer, denk zo 4 meter in totaal.

Armaflex zie ik in 13 en 19mm.

Heb je de standaard isolatie van 13mm eraf gedaan dan en vervangen door 19mm ( buiten) binnen is wat minder spannend

• Baapje327
Bensherman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:10:
[...]

De afstand tussen de collector en het vat is 2 meter ongeveer. Als ik weer thuis ben zal ik de boel eens doormeten. De retour naar de collectoren is wel wat langer, denk zo 4 meter in totaal.

Heb je de standaard isolatie van 13mm eraf gedaan dan en vervangen door 19mm ( buiten) binnen is wat minder spannend
Ow dat valt sowieso mee. Ja ik heb de oude eraf gehaald en 19 erom gedaan. Oude was niet zo best meer en had sowieso een extra stuk leiding nodig, dat met 19 mm besteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Armaflex gaat tot 32 mm.
Hier de link naar technical sheet:
https://local.armacell.co...aFlexClassORangeUKROI.pdf

Wat bij mij ook erg geholpen heeft is de buis met isolatie omwikkelen met tonzon buis folie. Dit gaat de straling tegen die niet wordt tegengehouden door de isolatie. Scheelde op mijn langste buis (ongeveer 20m) ongeveer 2 graden afkoeling.
Ze noemen het bandagefolie:
https://tonzon.nl/cv-isol...7l4HoKV4ajMQaAlDqEALw_wcB

[Voor 26% gewijzigd door Bartolomus op 04-03-2023 13:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonardvg
Bartolomus schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Armaflex gaat tot 32 mm.
Hier de link naar technical sheet:
https://local.armacell.co...aFlexClassORangeUKROI.pdf

Wat bij mij ook erg geholpen heeft is de buis met isolatie omwikkelen met tonzon buis folie. Dit gaat de straling tegen die niet wordt tegengehouden door de isolatie. Scheelde op mijn langste buis (ongeveer 20m) ongeveer 2 graden afkoeling.
Ze noemen het bandagefolie:
https://tonzon.nl/cv-isol...7l4HoKV4ajMQaAlDqEALw_wcB
Je kunt ook voor Rockwool gaan, dat is een soortgelijk product, maar dan kant en klaar. Het is steenwol met een laagje aluminiumfolie. Het voordeel is dat het in grote diktes van 50mm verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 09:11
[...]

Lijkt me toch logies.....

WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling met een CPC? wat denk ik gewoon een heatpipe is met spiegels? Dus je hebt niet de helft van het oppervlakte van Bart.

Onder die oriëntatie maak je geen gebruikt van je spiegels en met die hellingshoek lig jou vermogen geheel in de zomer.

Het systeem van Bart ligt ook niet optimaal maar dat zijn Rivusol collectoren die geen gebruikmaken van spiegels maar van het daadwerkelijke zichtoppervlakte......

• Gwaihir
  • Niet online
@Solar Masters Hoe gaat het met je project(en) om eens een WP bron flink op te laden met zonnewarmte?

Onderwerp kwam langs in het WP topic. Nieuwsgierig naar de tijdslijn.

• Solar Masters
[b][

• Condensor is de naam van de dikkere kop aan de bovenzijde van de heat pipe.
• Die condensor heeft vaak een diameter van 14 of 24 millimeter en idealiter een lengte van 45 millimeter.
Je kan goed zoeken en lezen! Nu nog begrijpen wat je leest.....

1 Ravensberger (Burg Solar) Hebben de slechtste en goedkoopste heatpipe op de markt met de kleinste heatpipe kop en de kortste levensduur. Dus ze zouden gek zijn als ze wat anders zouden zeggen ;)

Heb er wel water wat over geschreven maar alles waar we het hier over hebben zijn wisselaars! Oppervlakte, Delta T en Volume. Dus als je denkt dat een kleinere wisselaar net zo goed kan zijn als een grote met de zelfde temperatuur........

De Heatpipe in een Rivusol Collector is zelfs 72mm bij 25mm kop. Een DF collector heeft zelfs 52x meer oppervlakte dan dat en een Vlakkeplaat collector nog weer 10x meer dan een DF. Allemaal zijn ze voor een ander doel ontwikkeld.

• Solar Masters
Gwaihir schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:01:
@Solar Masters Hoe gaat het met je project(en) om eens een WP bron flink op te laden met zonnewarmte?

Onderwerp kwam langs in het WP topic. Nieuwsgierig naar de tijdslijn.
Ben met meerdere projecten bezig. Maar is natuurlijk niet echt moeilijk om te snappen dat dat geniaal is als je een bron vergunningsvrij tot 25 graden mag doorladen :) En dan het directe vermogen nog en het feit dat we de bron 60% minder gebruiken.

Iedere graad die je boven de buitentemperatuur blijft ben je vel veel beter uit dan met een Lucht WP en als je heb boven de 14 weet te houden waar andere -6 buitenlucht als bron hebben.....

Mijn doel is een COP van 9 halen met energie die we anders weg zouden gooien. en als je hem intekent dan is dit zeer gemakkelijk haalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Ben met meerdere projecten bezig. Maar is natuurlijk niet echt moeilijk om te snappen dat dat geniaal is als je een bron vergunningsvrij tot 25 graden mag doorladen :) En dan het directe vermogen nog en het feit dat we de bron 60% minder gebruiken.

[Afbeelding]

Iedere graad die je boven de buitentemperatuur blijft ben je vel veel beter uit dan met een Lucht WP en als je heb boven de 14 weet te houden waar andere -6 buitenlucht als bron hebben.....

Mijn doel is een COP van 9 halen met energie die we anders weg zouden gooien. en als je hem intekent dan is dit zeer gemakkelijk haalbaar.
Wat bedoel je precies? Cop 9 geeft 30% bij 30 graden als ik de grafiek lees bij 14 graden inlaat. Wat geeft die 30 graden 30%weer?

• Gwaihir
  • Niet online
@Solar Masters Ik ben enthousiast over het verhaal en leuk om te horen dat het inmiddels al om meerdere projecten gaat.

Maar wat is de stand van elk?

Wanneer is de eerste, tweede, etc. installatie operationeel? Wanneer worden de prachtige meetresultaten verwacht? Staan er inmiddels al aan die deze zomer de bron al ruim boven normaal verwachten te brengen?

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-03 22:48
Vorige week is de installateur geweest om 2 koppelingen te vervangen op het glycol circuit, die lekten een klein beetje. Ook hebben ze de doppen op het hygienevat opnieuw geplaatst omdat die niet goed afsloten (roest) zoals eerder gepost. Nu heeft hij de druk van het glycolcircuit op 3 bar gezet. Een circa 0,5 / 0,7 bar hoger dan voor die tijd. Sindsdien heb ik last van thermosifonwerking op het glycolcircuit. Als ik mijn hout CV aan zet dan gaat de temperatuur van de HP ook omhoog.

Kan de hogere druk de oorzaak zijn van de thermosifonwerking?

Bijlage een printscreen van de oud en de nieuwe "situatie".

• Bartolomus
Sumar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:19:
Vorige week is de installateur geweest om 2 koppelingen te vervangen op het glycol circuit, die lekten een klein beetje. Ook hebben ze de doppen op het hygienevat opnieuw geplaatst omdat die niet goed afsloten (roest) zoals eerder gepost. Nu heeft hij de druk van het glycolcircuit op 3 bar gezet. Een circa 0,5 / 0,7 bar hoger dan voor die tijd. Sindsdien heb ik last van thermosifonwerking op het glycolcircuit. Als ik mijn hout CV aan zet dan gaat de temperatuur van de HP ook omhoog.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dat kan niet.

• Solar Masters
Sumar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als eerste denk ik dat 20m opvoerhoogte niet van toepassing is en de druk in het systeem nergens op is gebaseerd..... Maar het gemak waarmee natuurlijke circulatie ingang kan worden gezet word daarmee slechts minimaal beïnvloed.

Wel het feit dat er lekkage was en er waarschijnlijk lucht in het systeem zat wat er nu uit is gehaald als hij het systeem goed heeft doorgespoeld. Als die weerstand nu weg is dan kun je een verschil als deze zien.

Ook kan het zijn dat hij de terugslagklep wel buitenwerking heeft gesteld bij het spoelen maar daarna niet meer in de werkpositie heeft teruggezet dat hij klaar was.

Wat ik ook nog wel eens tegen kom met glazen flowmeters is dat de kegel(drijvertje) dat daarin zit vast is komen te zitten en dat deze bij spoelen en ontluchten weer los schiet. Als deze vast staat dan geeft dit ook weer een weerstand wat de natuurlijke circulatie kan tegen gaan.

Echter is het simpelweg een probleem wat helemaal niet aanwezig hoort te zijn! Het feit dat dit kan is uiteindelijk een installatie fout! De leidingen van het buffervat zijn gewoon niet juist gemonteerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:
@Solar Masters Ik ben enthousiast over het verhaal en leuk om te horen dat het inmiddels al om meerdere projecten gaat.

Maar wat is de stand van elk?

Wanneer is de eerste, tweede, etc. installatie operationeel? Wanneer worden de prachtige meetresultaten verwacht? Staan er inmiddels al aan die deze zomer de bron al ruim boven normaal verwachten te brengen?
Heb het systeem al wel bij meerdere draaien in het klein en niet met alle metingen erop. En ik werk met gemiddelde dus voor dat ik gegevens daarvan vrijgeeft zijn we wel een jaar of 4 verder. Echter is het natuurlijk heel simpel te berekenen wat het resultaat gaat zijn!

Nagenoeg iedereen met een WW WP met een bron heeft het zelfde probleem.... Ze zijn vaak allemaal goedberekend maar uit eindelijk onttrekken ze veer warmte in de winter dan dat ze er in de zomer terug in stoppen. Dus in theorie draait een WW WP altijd op een veel beter rendement dan een LW WP echter in de praktijk meten wij totaal andere dingen. Dit geld ook voor LW WP's trouwens wand denk maar niet dat die halen wat er word aangegeven.

Als ik hier nu het systeem dat ik hier wel vaker heb laten zien neerzet en onttrek vervolgens 60% minder warmte uit de bron door direct met zon te verwarmen. Vervolgens kan ik dagelijks de bron opkrikken en de inhoud van de bron verwarmen voor de eerste opstart van de WP. En dan steek ik er nog 400% meer energie in over de zomer waar ze normaal te weinig koelen....

Iedere graad die ik de bron hoger kan houden in temperatuur is winst. En het doel is straks een Hybride systeem met een warmtepomp die hiervoor gemaakt word.

De eerste testen wil ik een COP van 7- 9 zien ongeveer. Als we dat hebben draaien dan gaan de de conditie en werktemperaturen van de bron bekijken om vervolgens te kijken wat voor koudemiddel bij dit systeem past. Uiteindelijk plaatsen we dan dus een compleet systeem met 1 regeling en verschillende warmtebronnen om mee na te verwarmen wat van A - Z geoptimaliseerd is. Zo haal je dat 4x meer uit de zelfde investering als je bijvoorbeeld wel een ZB en WP hebt maar deze totaal los van elkaar draaien en elkaar niet ondersteunen in wat ze doen. Uiteindelijk willen we natuurlijk richten een COP van 12 - 20. Als systeem kan ik dat al aangezien een ZB van dat kaliber al op een COP van 180 draait :P

• Gwaihir
  • Niet online
@Solar Masters Bedankt voor de info :).

Ik betwijfel overigens of je vier jaar op een goed idee moet blijven broeden zonder de publiciteit te zoeken met tussenresultaten. Tegen die tijd doen vele anderen het ook.. Interessant dat je zelfs het koudemiddel van de compressor hierop aan zou kunnen passen. Maar dat lijkt me wel iteratie drie of vier; moet je een fabrikant van WPs én een van compressoren weten te interesseren en dat gaat allemaal op grote schaal..

Eén geïntegreerde regeling ben ik uiteraard helemaal met je eens. Dáárom heb ik er eentje die niet zo zonneboiler-waardig is in jouw ogen als je graag zou zien :P. (Oh.. en nog steeds die vraag in PM naar die sensor daarvoor, trouwens. Je zei hier in dit topic dat het een analoge flow sensor is die ook los geleverd kan worden?)

• Solar Masters
Gwaihir schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:06:
@Solar Masters Bedankt voor de info :).

Ik betwijfel overigens of je vier jaar op een goed idee moet blijven broeden zonder de publiciteit te zoeken met tussenresultaten. Tegen die tijd doen vele anderen het ook.. Interessant dat je zelfs het koudemiddel van de compressor hierop aan zou kunnen passen. Maar dat lijkt me wel iteratie drie of vier; moet je een fabrikant van WPs én een van compressoren weten te interesseren en dat gaat allemaal op grote schaal..

Eén geïntegreerde regeling ben ik uiteraard helemaal met je eens. Dáárom heb ik er eentje die niet zo zonneboiler-waardig is in jouw ogen als je graag zou zien :P. (Oh.. en nog steeds die vraag in PM naar die sensor daarvoor, trouwens. Je zei hier in dit topic dat het een analoge flow sensor is die ook los geleverd kan worden?)
Ik ben niet meer bang dat andere ideeën of installaties kopiëren die ik heb uitgedacht. Ben al 20 jaar andere aan het leren hoe het moet en nog steeds heb ik niemand die een installatie kan bouwen zoals dat ik dat zou willen zien. Daarnaast kun je natuurlijk de installatie bekijken op de beurs of op foto's en denken dat maak ik ook. Maar ze snappen van de helft niet wat waarom is gedaan. en de regeling heeft meer dan 600.000 hydraulische schema's en 32.000 parameters zonder de uitbreidingsmodules. Dus als iemand de instellingen wel ff zelf denkt te kunnen doen.......

Hoeveel mensen ken jij die genoeg weten van zonneboiler en koeltechniek of het te kunnen programmeren?

En als ze het dan proberen dan komen ze nooit aan het rendement waar ik naar toe wil.

Ben nu bezig dit als totaal systeem aan te bieden in Noord-Holland en we verkopen ze nu al als warmte broodjes :) Het is nu de tijd voor dit soort systemen en mensen zijn opzoek naar alternatieven voor gas en stroom. Gaan we nu mooi laten zien hoe het ook kan ;) En dan maar lekker klein beginnen en in de praktijk dit verder optimaliseren...

• Baapje327
Solar Masters schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Ik ben niet meer bang dat andere ideeën of installaties kopiëren die ik heb uitgedacht. Ben al 20 jaar andere aan het leren hoe het moet en nog steeds heb ik niemand die een installatie kan bouwen zoals dat ik dat zou willen zien. Daarnaast kun je natuurlijk de installatie bekijken op de beurs of op foto's en denken dat maak ik ook. Maar ze snappen van de helft niet wat waarom is gedaan. en de regeling heeft meer dan 600.000 hydraulische schema's en 32.000 parameters zonder de uitbreidingsmodules. Dus als iemand de instellingen wel ff zelf denkt te kunnen doen.......

Hoeveel mensen ken jij die genoeg weten van zonneboiler en koeltechniek of het te kunnen programmeren?

En als ze het dan proberen dan komen ze nooit aan het rendement waar ik naar toe wil.

Ben nu bezig dit als totaal systeem aan te bieden in Noord-Holland en we verkopen ze nu al als warmte broodjes :) Het is nu de tijd voor dit soort systemen en mensen zijn opzoek naar alternatieven voor gas en stroom. Gaan we nu mooi laten zien hoe het ook kan ;) En dan maar lekker klein beginnen en in de praktijk dit verder optimaliseren...
Mooi doel! Als de wp hier op z'n einde loopt, kom ik bij je in de lucht.
Kun je ook 1 bron maken en dan voor 2 huishoudens eruit putten?
Of 2 gescheiden bronnen?

En ik heb echt 0 verstand van bronnen, maar verlies je niet een hoop warmte die je erin stopt? D'r zit niet echt isolatie omheen oid toch?

• Bartolomus
Baapje327 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Mooi doel! Als de wp hier op z'n einde loopt, kom ik bij je in de lucht.
Of 2 gescheiden bronnen?

En ik heb echt 0 verstand van bronnen, maar verlies je niet een hoop warmte die je erin stopt? D'r zit niet echt isolatie omheen oid toch?
Ik ben verre van expert maar weet wel dit.
Een bron kan bevriezen in de winter als je er teveel warmte uithaalt. Wat betekent dat het stilstaand water moet zijn want als je stromend water zou hebben dan zou die niet bevriezen. Wat weer betekent dat je een bron kan opladen in de zomer. Ofwel warmte toevoegen via zb. Ik heb er toentertijd vanaf gezien omdat de grondboring geen garantie was. En de kosten dus exponentieel zouden kunnen stijgen. Maar hele mooie techniek zou het wat graag doen.

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
Of 2 gescheiden bronnen?
Gezamenlijk is meer voor appartementencomplexen. Voor twee 'gewone' huizen naast elkaar wordt het de haken en ogen niet waard geacht: je legt toch iets duurs aan, waarvoor gezamenlijk eigendom en gebruik langjarig afgekaart moet worden. Het scheelt dan ook eigenlijk niet in kosten, mits tegelijk aangelegd: dat apparaat staat daar toch meerdere gaten te maken, dus verbinden tot één bron is net zoveel werk al los naar de huizen leiden.
Klopt. Je verliest veel warmte. (Maar als die warmte maar goedkoop genoeg was..)

Soms zal het warmte toevoeren zelfs helemaal geen zin hebben. Sommige bronnen wisselen zoveel warmte uit met hun omgeving dat ze altijd (vrijwel) op de omgevingstemperatuur zijn. Dat gaat niet omlaag en wil ook niet omhoog. Dat komt dan door grondwaterstroming tot diep in de bodem.

Maar waar men ooit dacht, dat dat wel voor elke bron zou gelden, blijken dat toch de uitzonderingen te zijn. Op de meeste plekken in het land verplaatst warmte zich niet erg snel door de diepere ondergrond.

Grondboringen komen wel degelijk met garantie, 25 jaar garantie zelfs. Daarbij is het wel zo dat de eer je een beroep kunt doen op de standaard temperatuurgarantie, de bron al een stuk kouder is dan fijn, qua COP (0 graden Celcius).

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-03 12:52
Hallo,

hoe nuttig is het om een zonneboiler te plaatsen?
Mijn huidige doorstromer is sinds eergisteren gecorrodeerd en werkt niet meer, dus wil van het probleem gebruik maken om niet alleen deze, maar ook een oude cv ketel (wellicht jaren 90) te vervangen door een gaswandketel (Bulex, Vaillant, Viessman of andere) in combinatie met zonneboiler. Totaal jaarlijks gasverbruik was in het verleden 10000kWh (1 persoon) maar meestal wonen er 2 personen (14000kWh was verbruik in 2020, 2021). oppervlak woning van 100m3. Standaard gebruik voor aantal douches per week en verder zelden gebruik warm water (Dus vermoed max nood aan 50l warm water per dag). Installatie in kelder, met op 2e verdiep schuin dak met reeds zonnepannelen, dus idee zou zijn type wandbuiscollectoren te leggen (3m2 voldoende? in combinatie met vat van 200l (niet 100l) voor beperking rendementsverlies) op plat dak boven op 1e verdiep om zo afstand ook te beperken tussen ketel.
Idealiter zou ook verwarmd kunnen worden op de zonneboiler. Er zijn 9 radiatoren waarvan standaard slechts 3 a 4 in gebruik 's avonds (tot temperatuur 19 a 21°C) tijdens periode Oktober - April. Echter vermoed ik dat hiervoor dan meerdere pannelen dienen gelegd te worden en dat dat de prijs niet waard is?
Andere simulaties tonen aan dat alleen voor gebruik zonneboiler voor warm water er een besparing tot 200m3 mogelijk is per jaar, wat ook beperkt is en dus een lange termijn van 20-30 jaar zal vragen vooraleer (afhankelijk van gasprijsmarkt evolutie) dit rendeert.
Huis is gebouwd in 1955 maar grondig gerenoveerd in 2010 met epc rond de 250.
Hoe nuttig is dan de meerwaarde voor zonneboiler in deze situatie? En zowel voor warm water als bijverwarming chauffage? Of zou vervanging van oude cv ketel reeds voldoende efficientie verhoging geven die hoeveelheid gasverbruik al redelijk doet beperken? Alternatieve ideeen dus ook altijd welkom!

bedankt
Ben

[Voor 5% gewijzigd door Bennike op 10-03-2023 13:00]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
@Bennike : je gaat ergens de mist in. Je jaarlijkse gasverbruik gaat in m3. niet in kWh.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-03 23:14

ThsAdrns

Be the change!

Je kunt het warmteverbruik dat met het gasverbruik gepaard gaat, uitdrukken in kWh in plaats van m3. Theoretisch maximaal is 10 kWh/m3 (HHV en 100% rendement), in de praktijk eerder 8 kWh/m3 (LHV met realistisch rendement).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27

_Apache_

For life.

Je hebt echt een zelfstandige en krachtige warmtebron nodig voor het buiten seizoen. Dat ga je niet alleen redden (of ondersteunen met zonneboiler).

Hoe kom ke in hemelsnaam bij 14 duizend kWh voor 2 personen :X

200L is trouwens echt weinig, dat is maar iets van 18kWh aan warmte maximum.

• Bennike
Zo ook te lezen op site provider hoor.
Niet zo abnormaal als je op zowel gas verwarmt en gas voor warm water gebruikt?

Maar dus, rendeert zonneboiler in dit geval of niet?

[Voor 242% gewijzigd door Bennike op 10-03-2023 18:23]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27

_Apache_

For life.

Een goede zonneboiler levert altijd, maaar de vraag is, is het genoeg.

Van laat in het najaar tot midden lente doet een zonneboiler helemaal niets (als je puur naar zonne-opbrengst kijkt).

Waar komt die 14k kWh vandaan?

• asing
Bennike schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:16:
Maar dus, rendeert zonneboiler in dit geval of niet?
Ik wil niet beweren dat het niet rendeert, maar er zal een periode zijn dat er "bijgestookt" zal moeten worden.

De vraag die je moet stellen is wat je kan, en dat heeft een financiële kant en een praktische. Je dak is maar zo groot bijvoorbeeld.

Voor mij is het eenvoudig. Ik heb een klein onhandig dak. Daar kunnen 8 panelen op en sinds februari liggen die er. Daarmee wek ik ongeveer net zoveel op als ik verbruik.

Ik heb nog plek voor 1 paneel, en daar plan ik een HRsolar systeem. Samen met niet meer op gas koken maakt dat ik geen gas meer nodig heb van ergens april tot oktober.

Ik kan (nog) niet van het gas af, maar de CO2 uitstoot van die maanden is al 0.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• leonardvg
asing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Ik wil niet beweren dat het niet rendeert, maar er zal een periode zijn dat er "bijgestookt" zal moeten worden.

De vraag die je moet stellen is wat je kan, en dat heeft een financiële kant en een praktische. Je dak is maar zo groot bijvoorbeeld.

Voor mij is het eenvoudig. Ik heb een klein onhandig dak. Daar kunnen 8 panelen op en sinds februari liggen die er. Daarmee wek ik ongeveer net zoveel op als ik verbruik.

Ik heb nog plek voor 1 paneel, en daar plan ik een HRsolar systeem. Samen met niet meer op gas koken maakt dat ik geen gas meer nodig heb van ergens april tot oktober.

Ik kan (nog) niet van het gas af, maar de CO2 uitstoot van die maanden is al 0.
Ik heb een half jaar geleden ook voor een HRSolar systeem gekeken, maar ik vond het echt veel te duur in vergelijking met andere systemen. Bovendien hebben ze alleen vlakke platen, terwijl vacuumbuizen meer opleveren in de winter en de tussenseizoenen. Misschien eens kijken of je een leverancier kan vinden voor een passende buizencollector?

• asing
leonardvg schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:07:
[...]

Ik heb een half jaar geleden ook voor een HRSolar systeem gekeken, maar ik vond het echt veel te duur in vergelijking met andere systemen. Bovendien hebben ze alleen vlakke platen, terwijl vacuumbuizen meer opleveren in de winter en de tussenseizoenen. Misschien eens kijken of je een leverancier kan vinden voor een passende buizencollector?
Dank voor het meedenken maar ik heb echt te weinig ruimte. :/ ;w

Maar nu je het hebt over te duur, volgens mij zijn de aansluitingen allemaal standaard en zou je dus een mix and match kunnen doen tussen onderdelen om te maken wat je zou willen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Baapje327
Bennike schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:25:
Hallo,

hoe nuttig is het om een zonneboiler te plaatsen?
Mijn huidige doorstromer is sinds eergisteren gecorrodeerd en werkt niet meer, dus wil van het probleem gebruik maken om niet alleen deze, maar ook een oude cv ketel (wellicht jaren 90) te vervangen door een gaswandketel (Bulex, Vaillant, Viessman of andere) in combinatie met zonneboiler. Totaal jaarlijks gasverbruik was in het verleden 10000kWh (1 persoon) maar meestal wonen er 2 personen (14000kWh was verbruik in 2020, 2021). oppervlak woning van 100m3. Standaard gebruik voor aantal douches per week en verder zelden gebruik warm water (Dus vermoed max nood aan 50l warm water per dag). Installatie in kelder, met op 2e verdiep schuin dak met reeds zonnepannelen, dus idee zou zijn type wandbuiscollectoren te leggen (3m2 voldoende? in combinatie met vat van 200l (niet 100l) voor beperking rendementsverlies) op plat dak boven op 1e verdiep om zo afstand ook te beperken tussen ketel.
Idealiter zou ook verwarmd kunnen worden op de zonneboiler. Er zijn 9 radiatoren waarvan standaard slechts 3 a 4 in gebruik 's avonds (tot temperatuur 19 a 21°C) tijdens periode Oktober - April. Echter vermoed ik dat hiervoor dan meerdere pannelen dienen gelegd te worden en dat dat de prijs niet waard is?
Andere simulaties tonen aan dat alleen voor gebruik zonneboiler voor warm water er een besparing tot 200m3 mogelijk is per jaar, wat ook beperkt is en dus een lange termijn van 20-30 jaar zal vragen vooraleer (afhankelijk van gasprijsmarkt evolutie) dit rendeert.
Huis is gebouwd in 1955 maar grondig gerenoveerd in 2010 met epc rond de 250.
Hoe nuttig is dan de meerwaarde voor zonneboiler in deze situatie? En zowel voor warm water als bijverwarming chauffage? Of zou vervanging van oude cv ketel reeds voldoende efficientie verhoging geven die hoeveelheid gasverbruik al redelijk doet beperken? Alternatieve ideeen dus ook altijd welkom!

bedankt
Ben
Ik denk niet dat je hier vrolijk van gaat worden.
Ik zou gewoon extra pv leggen en l/w wp pakken om gas eruit te bonjouren als je dat wilt.
1 vlakkeplaat gaat niks doen voor je verwarming en qua terug verdientijd met beetje sww in de zomermaanden ga je er ook niet komen.

• Bennike
Thanks voor de info,

at Baapje, inderdaad, idealiter pv met warmtepomp om volledig gas-vrij te gaan voor de toekomst. Echter, is het hier geen nieuwbouw, waardoor warmtepomp minder optimaal is (en boren in de tuin is hier ook geen optie), waardoor je met dubbele installatiekost zit en misschien toch ook niet het gewenste rendement? Anderzijds, zie ik het nut ook niet van gasketel met zonneboiler te combineren, aangezien afschrijfkost meer dan 20 jaar duurt (of minder lang indien gasprijzen terug zouden stijgen). Dus in dat geval lijkt de ideale oplossing gewoon gaswandcollector zonder iets anders (of zelfs opnieuw doorstromer voor warm water wegens zuinig waterverbruik hier). Misschien zal een moderne installatie kost al een pak drukken? Echter betekent dit ook dat er hier dan totaal niet wordt geinvesteerd in CO2 reductie, en zou het mooi zijn om volledig gasvrij te kunnen gaan...

• Swenno
  • Nu online
@Bennike Je hoeft niet te boren in de tuin je kan ook kijken naar een lucht/water warmtepomp. Kan aan de gevel hangen in de tuin op een dak etc.

• Bennike
Swenno, thanks! Probleem hier is dat deze minder de energie kan benutten dan een geothermische wartempomp en wellicht in de winter nog te weinig energie kan opwekken. Ook kelder ruimte is niet super goed geïsoleerd dus al deze zaken zorgen ervoor dat er een veel hoger vermogen van de warmtepomp nodig is.

• BarryH
@Bennike Ga je even inlezen in het FAQ WP topic, dan wordt wel duidelijk wat er wel (veel) en niet (weinig) kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Bennike schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:20:
Swenno, thanks! Probleem hier is dat deze minder de energie kan benutten dan een geothermische wartempomp en wellicht in de winter nog te weinig energie kan opwekken. Ook kelder ruimte is niet super goed geïsoleerd dus al deze zaken zorgen ervoor dat er een veel hoger vermogen van de warmtepomp nodig is.
Er is wellicht meer mogelijk dan je denkt: wij hebben een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis gasloos gemaakt met een L/W WP.

Kijk inderdaad eens in het Ik wil een WP FAQ topic 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Baapje327
@Bennike
Ja je moet echt even goed kijken wat de mogelijkheden zijn, l/w wp kan prima 1400m3 vervangen hoor, ik heb zelf meer dan het dubbele aan gas vervangen.
Vóór sww kan een WP boiler wellicht uitkomst bieden, dan hou je simpele gescheiden systemen en hoeft dat geen beperking te zijn aan comfort.
Even goed inlezen in l/w wp topic hier op tweakers. (kost je wat dagen maar dan weet je ook wat ;))

[Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 13-03-2023 20:05]

• Bennike
Thanks Baapje.

Zijn inderdaad vele opties. Zeker aangezien het waterverbruik hier beperkt is tot gezamelijk ongeveer 10 douches per week (geen idee hoeveel, maar vermoed een 400-600 liter per week ongeveer?) en verder geen gebruik van warm water in het huis. Daarom zou een simpele gaswandcollector met doorstromer interessant zijn financieel, en is een (zonne)-boiler wat overkill aan hoeveelheid warm water dat dient opgewarmd te worden. Anderzijds, met onstabiele gasprijzen en de wil hier om ook volledig groen te gaan, lijkt zonneboiler dan wel nuttig. Jammere is dat rendement zeker in winter beperkt blijft, en vooral indien je ook verwarming van radiatoren gasvrij wil maken, en dat terugverdienkost (obv huidige gasprijzen) dus beperkt blijft.
De grootste kost/verbruik hier aan gas komt van de verwarming, maar daar is een zonneboiler dan weer niet de beste oplossing voor.

Probleem voor warmtepomp is dat ik overal lees dat voor gasvrije verwarming via warmtepomp het rendement in een niet-nieuwbouw en met alleen l/w helemaal niet efficient is. En het is nogal moeilijk om in te schatten hoe dat hier gaat zijn, aangezien je enorm veel voor en veel tegenspraak hoort.

[Voor 10% gewijzigd door Bennike op 14-03-2023 12:57]

• asing
@Bennike

Ik overweeg ook om een zonneboiler te plaatsen. Het vergt een investering, en ik zou deze alleen inzetten voor warm tapwater. Wat dat betreft is het de investering eigenlijk niet waard.

MAAR! Het betekent wel dat voor een deel van het jaar niet meer afhankelijk ben van mijn energiemaatschappij of de grillen van de Nederlandse overheid om iedereen van het gas te krijgen. Dus geen gas of stroomkosten meer om in der periode april-oktober (ish) te kunnen douchen.

En uiteraard is het goed voor je groene gevoel en het milieu.

[Voor 6% gewijzigd door asing op 14-03-2023 13:26]

• BarryH
Bennike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:54:
Thanks Baapje.

Zijn inderdaad vele opties. Zeker aangezien het waterverbruik hier beperkt is tot gezamelijk ongeveer 10 douches per week (geen idee hoeveel, maar vermoed een 400-600 liter per week ongeveer?) en verder geen gebruik van warm water in het huis. Daarom zou een simpele gaswandcollector met doorstromer interessant zijn financieel, en is een (zonne)-boiler wat overkill aan hoeveelheid warm water dat dient opgewarmd te worden. Anderzijds, met onstabiele gasprijzen en de wil hier om ook volledig groen te gaan, lijkt zonneboiler dan wel nuttig. Jammere is dat rendement zeker in winter beperkt blijft, en vooral indien je ook verwarming van radiatoren gasvrij wil maken, en dat terugverdienkost (obv huidige gasprijzen) dus beperkt blijft.
De grootste kost/verbruik hier aan gas komt van de verwarming, maar daar is een zonneboiler dan weer niet de beste oplossing voor.

Probleem voor warmtepomp is dat ik overal lees dat voor gasvrije verwarming via warmtepomp het rendement in een niet-nieuwbouw en met alleen l/w helemaal niet efficient is. En het is nogal moeilijk om in te schatten hoe dat hier gaat zijn, aangezien je enorm veel voor en veel tegenspraak hoort.
Het is al snel veel efficienter als een gasketel. Lees je maar eens in: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Bartolomus
Bennike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:54:
Thanks Baapje.

Radiatoren en op gasloos overgaan is lastig.
Eerst vloerverwarming plaatsen daarna de rest bekijken.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-03 23:14

ThsAdrns

Be the change!

Radiatoren en op gasloos overgaan is lastig.
Eerst vloerverwarming plaatsen daarna de rest bekijken.
Weliswaar offtopic hier, maar deze is me toch wat te uitgesproken. Ook zonder vloerverwarming kun je naar gasarm of gasloos. In mijn geval met JAGA convectoren omdat we de eiken vloer niet kwijt wilden. Just saying.

• BarryH
@Bartolomus @Bennike Graag dit gesprek in een WP topic. Niet hier. Want de uitspraak over VVW klopt niet, maar daar is dit topic niet voor.

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee