Zeker leuk overzicht!Bartolomus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:34:
[...]
Oppervlak buizen is 14 m2.
Nu nog even opnieuw rekenen.
Leuk overzicht trouwens.
Daadwerkelijk gebruik van de buizen maakt niet uit toch, gaat om verschil in dakoppervlakte wat je gebruikt.
Ik heb pv en collectoren boven elkaar liggen op bijna pal zuid. Collectoren hebben 50 kwh opgewekt(volgens resol meting) , 2 rijen pv erboven (dubbel oppervlakte) 25 kwh.
Collectoren doen dus factor 4 van pv, en wp draait ook wel cop 4 hier. Denk soort van quitte.
Ik heb 4x 24CPC,en die liggen op de plaats van 12 pv panelen, die liggen nu op 't dakkapel. Dus ongeacht of het oppervlakte exact hetzelfde is, qua dak oppervlakte is het een 1 op 1 vergelijking.
Meeste warmte van collectoren gaat direct de vloer in,
Dus lage temp (ta 25/26 met dit weer), ik zie de collectoren pomp behoorlijk hard draaien, 70%/80% is niet raar.
Dr is ook in de bovenkant van het vat sww gemaakt, dus als ik dat niet zou doen, dan zouden de collectoren meer opleveren. (had ik dan wel met de wp moeten doen, dus of dat nu echt winst is?)
Eveneens heb ik een mengautomaat op de aanvoer naar de wp zitten, die zorgt ervoor dat de wp nooit meer dan 25 graden aanvoer krijgt, dus ik kan langer met de zonnewarmte doen (uurtje of 9 oid al gezien). Nadeel is wel dat halverwege 't vat het richting de 40 graden gaat al, dus minder efficiënt voor de collectoren. Echter scheelt 't natuurlijk wel in het stoken, dus wel voordelig voor de rekening.
Al met al, ligt dicht bij elkaar wat mij betreft (positie op Zuid scheelt wel significant lijkt 't).
Vind het wel een stuk complexer dan alleen pv en wp.
Andere kant is dat douchen/hottuben op de zon echt wel een fijn gevoel geeft, en je dat toch echt sneller doet als je de warmte hebt, ipv dat je 't moet opwekken.
Tub is ook stukker vlotter warm als 't vat warm is trouwens. Ga eens kijken of ik de tub' permanent warm te houden dit seizoen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.