Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 21:56

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:38

_Apache_

For life.

bos06 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:29:
Is er misschien iemand op dit forum die nog een gebruikte Resol KM2 module heeft liggen die niet gebruikt wordt?
Zoiets zoek ik om mijn zonneboiler afgifte te kunnen monitoren, of hebben jullie betere ideen?

De afgifte wil ik graag visualiseren in Home Assistant.
_Apache_ in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-05 17:37
Hendrik85 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Thanks! Dit is een projectje wat ik ook al langer wil oppakken, maar nog geen gelegenheid / concrete aanknopingspunten. Nu geen excuses meer 8)
Voor wie geïnteresseerd is, dit was echt té makkelijk.
Nu nog bedenken wat ik er eigenlijk mee kan nu die data in HA staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Solar Masters schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:44:
[...]
De saldering, PV,PVT LW WP, Ideeën over Accu's en ga zo maar door belemmeren de energietransitie meer dan ze hem helpen!
Solar Masters, je vergeet er nog één: de "Wachten op Waterstof" hype.

Accu's zijn nog wel iets voor als je de ruimte hebt: een grote silo met warm water om jaarrond het huis te verwarmen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Accu's zijn nog wel iets voor als je de ruimte hebt: een grote silo met warm water om jaarrond het huis te verwarmen.
Zeker bij een gemiddeld rijtjeshuis een prima optie 🤣🙃
Wel tof als 't kan!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Welke buisdiameter tussen buffer en verdeler?

Bartolomus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:07:
Hier enkele foto’s van de bouw van mijn systeem.
Eerder schreef je dat je een buisdiameter van 28 mm hebt naar de verdeler.

Aan de foto's te zien, gok ik dat je maar een paar meter koperbuis hebt, tussen buffervat en verdeler.

Mijn afstand is een stuk groter: eerder 25 à 30 meter afstand van buffer naar verdeler, bij 7 groepen, nog eens 14 meter extra naar een 2e verdeler met 5 groepen. Verwarmingsvraag volgens heat-box.be is 8 kW.

Welke buis diameter is er aan te bevelen voor zo'n situatie?

Thermostatisch ventiel gezocht voor gelaagd ontladen van de buffer

Of ik de warmtewisselaars in de buffersilo in 2 of 3 zones wil verdelen, heb ik nog niet besloten. Wel wil ik twee buffers. Een grote hele buffer tot circa 70ºC met een afname van 24 à 28ºC. En een veel kleinere buffer tot circa 95ºC met een afname van 39 à 60ºC. Elke buffer wil ik gelaagd ontladen.

D.w.z. laag beginnen met ontladen en als daar de temperatuur niet meer voldoende is, warmte uit een hogere zone bijmengen.

In hoeverre zou gelaagd ontladen van de buffer zonder, elektriciteit te gebruiken, kunnen met een thermostatisch mengventiel, zoals Caleffi 2521 of Watts RLT M2?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:33:

[...]

Aan de foto's te zien, gok ik dat je maar een paar meter koperbuis hebt, tussen buffervat en verdeler.

Mijn afstand is een stuk groter: eerder 25 à 30 meter afstand van buffer naar verdeler, bij 7 groepen, nog eens 14 meter extra naar een 2e verdeler met 5 groepen. Verwarmingsvraag volgens heat-box.be is 8 kW.

Of ik de warmtewisselaars in de buffersilo in 2 of 3 zones wil verdelen, heb ik nog niet besloten. Wel wil ik twee buffers. Een grote hele buffer tot circa 70ºC met een afname van 24 à 28ºC. En een veel kleinere buffer tot circa 95ºC met een afname van 39 à 60ºC. Elke buffer wil ik gelaagd ontladen.

D.w.z. laag beginnen met ontladen en als daar de temperatuur niet meer voldoende is, warmte uit een hogere zone bijmengen.

In hoeverre zou gelaagd ontladen van de buffer zonder, elektriciteit te gebruiken, kunnen met een thermostatisch mengventiel, zoals Caleffi 2521 of Watts RLT M2?
Qua diameter, volgens mij is meer dan 28 mm onnodig (32 flex) op alle wp fora wordt dan altijd aangeraden en ik denk dat een WP meer gebaat is bij grotere diameters, dan jou installatie.

Ik snap niet helemaal waarom je 2 buffers wil? (en wst is groot? En hoeveel buizen?
En gelaagd ontladen, zit je volgens mij vlot op 3 weg kleppen en vrij moeilijke regellogica. Waarom wil je dat? Als je toch een mengventiel hebt, kun je toch net zo gemakkelijk bovenin 't vat warm water pakken. Iig een stuk minder complex en zie niet direct waarom dat (veel) minder efficient zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05 16:25
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:33:

[...]

Ik zou 22 pakken. Ik ga van 28 naar 22 naar verdelers. Goed isoleren met buisisolatie en dan tonzon folie er omheen. Dat laatste werkt zeer goed als isolator.

[/quote]

[/quote]

Gelaagd ontladen gaat in principe vanzelf. Behalve als je een hele grote flow over je vat hebt staan.
In mijn geval meng je bij als het warmer moet en blijft het verwarmingscircuit onafhankelijk rond pompen er wordt alleen bij gesuppleerd als de temperatuur te laag is van het rond gepompte water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Qua diameter, volgens mij is meer dan 28 mm onnodig (32 flex) op alle wp fora wordt dan altijd aangeraden en ik denk dat een WP meer gebaat is bij grotere diameters, dan jou installatie.

Ik snap niet helemaal waarom je 2 buffers wil? (en wst is groot? En hoeveel buizen?
En gelaagd ontladen, zit je volgens mij vlot op 3 weg kleppen en vrij moeilijke regellogica. Waarom wil je dat? Als je toch een mengventiel hebt, kun je toch net zo gemakkelijk bovenin 't vat warm water pakken. Iig een stuk minder complex en zie niet direct waarom dat (veel) minder efficient zou zijn.
Diameter is druk/flow gerelateerd. Meer druk voor je pomp betekent hoger verbruik. Maar aantal groepen hier is niet heel groot. 28 is altijd beter maar dan ook beter isoleren want oppervlak wordt groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Flow30.de gaat uit van minimaal 30 mm diameter voor het aansluiten van de verdeler.

Ik wil 2 buffers zodat ik één relatief goedkope en heel grote buffer kan maken met een kunststof liner. Als ik daar de temperatuur laag kan laten, gaat de kunststof binnenvoering langer mee. Met de 2e kleinere buffer wil ik heet water bewaren voor de wasmachine, vaatwasser, douche, wastafel etcetera.

O.a. Jenni.ch schrijft dat de gelaagdheid aan gort gaat en komt er minder koud water in de buffer wat de collector weer op kan warmen.

Complex is het niet eens; het juiste thermostatisch ventiel kan het. Daar is geen 3-weg klep met elektromotor voor nodig. Wel een sturing op basis van de temperatuur van het uitgaande water. Het juiste ventiel vinden is wat meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Flow30.de gaat uit van minimaal 30 mm diameter voor het aansluiten van de verdeler.

Ik wil 2 buffers zodat ik één relatief goedkope en heel grote buffer kan maken met een kunststof liner. Als ik daar de temperatuur laag kan laten, gaat de kunststof binnenvoering langer mee. Met de 2e kleinere buffer wil ik heet water bewaren voor de wasmachine, vaatwasser, douche, wastafel etcetera.

O.a. Jenni.ch schrijft dat de gelaagdheid aan gort gaat en komt er minder koud water in de buffer wat de collector weer op kan warmen.

Complex is het niet eens; het juiste thermostatisch ventiel kan het. Daar is geen 3-weg klep met elektromotor voor nodig. Wel een sturing op basis van de temperatuur van het uitgaande water. Het juiste ventiel vinden is wat meer gedoe.
Als je zelf bouwt dan zal je niet de hoogte in gaan. Dus gelaagdheid minder van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Bartolomus schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:47:
[...]

Als je zelf bouwt dan zal je niet de hoogte in gaan. Dus gelaagdheid minder van toepassing.
Bijna 5 meter hoog wordt de grote buffersilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Bijna 5 meter hoog wordt de grote buffersilo.
Ok andere koek.
Expert inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Advies van firma Lorenz: tot 40 m² collectoroppervlak is het advies om 2 zones te gebruiken om de buffer te vullen. Onder een warmtewisselaar met 2×4 m², en boven 4,5 m².

Advies van firma Jenni: ook 2 zones, onder: 2×3,84 m² warmtewisselaar, en boven 5,12 m². De bovenste warmtewisselaar moet meer drukverlies hebben dan de onderste warmtewisselaar.

Of het er toe doet dat de warmtewisselaarbuizen van RVS of (S235JR-)staal zijn, is mij nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Ah, ik had de vraag begrepen of je meer dan 28 nodig had, dat lijkt mij dus niet nodig. Of 't minder kan, niet minder dan 22 iig, maar meer flow is lagere delta 't, dus ik zou zelf 28 leggen.

Met dergelijke grote buffers zou ik meer naar experts luisteren, dan naar mij iig 🤣
Voor thermostatisch ventielen kun je ff kijken bij caldaria.net of protherm. Die hebben vrij veel.

Jij was dat systeem aan het maken waarmee je het hele stookseizen kon overbruggen toch? Ben benieuwd, tof project iig!

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 09-02-2023 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 06:53:
[...]
Voor thermostatisch ventielen kun je ff kijken bij caldaria.net of protherm. Die hebben vrij veel.
Inderdaad, het hele stookseizoen overbruggen is het doel.

Caldaria.net heeft wel laadventielen, maar die beginnen bij 45ºC en hoger en lijken niet instelbaar.

De Protherm Taconova NovaMix value komt al beter in de buurt: 20-50 of 35-70ºC instelbaar. Na een belletje met Protherm blijkt de Taco NovaMix geschikt, zelfs al is de temperatuur van de "koude aanvoer" hoger dan ingesteld, dan wordt die hogere temperatuur doorgegeven en de "warme aanvoer" voor 100% afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Ik heb voor mijn installatie overal universele meng ventielen gemonteerd met M30 draad erop, en hier kan je dan weer mooi heimeier knoppen met afstandvoeler monteren.

Zo ben je zeer flexibel en het is gewoon degelijk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:39
Is er een goede partij regio arnhem die zonneboilers installeert (en tijd heeft)
ik lijk weinig reacties te krijgen tot nu toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Inderdaad, het hele stookseizoen overbruggen is het doel.

Caldaria.net heeft wel laadventielen, maar die beginnen bij 45ºC en hoger en lijken niet instelbaar.

De Protherm Taconova NovaMix value komt al beter in de buurt: 20-50 of 35-70ºC instelbaar. Na een belletje met Protherm blijkt de Taco NovaMix geschikt, zelfs al is de temperatuur van de "koude aanvoer" hoger dan ingesteld, dan wordt die hogere temperatuur doorgegeven en de "warme aanvoer" voor 100% afgesloten.
Mooi doel!
Toevallig al gekeken naar schuimbeton voor isolatie? Al zet jij de buffer boven de grond denk ik hé? Ik zat wat te fantaseren over mega grote buffers, maar die zou hier dan onder de oprit komen, zou opzich gemakkelijk zijn om vol te blubberen met schuimbeton qua isolatie...

Caldaria heeft ook mengautomaten hoor
https://caldaria.net/?s=Mengautomaat
Bij die andere tent hebben ze ook een automaat van 20-70graden, maar erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Mooi doel!
Toevallig al gekeken naar schuimbeton voor isolatie? Al zet jij de buffer boven de grond denk ik hé? Ik zat wat te fantaseren over mega grote buffers, maar die zou hier dan onder de oprit komen, zou opzich gemakkelijk zijn om vol te blubberen met schuimbeton qua isolatie...

Caldaria heeft ook mengautomaten hoor
https://caldaria.net/?s=Mengautomaat
Bij die andere tent hebben ze ook een automaat van 20-70graden, maar erg prijzig.
Schuimbeton: 40 cm minimaal om standaard te halen roc 3,5. Energieneutraal dan ongeveer 70 a 100 cm?
Neem 20 m3 tank…. Even kijken hoeveel beton je dan nodig hebt. Uhmm veeeel :)

En inderdaad zal wel boven grond met liner? 5 meter hoog. Waarvan ga je dat maken? Ik neem aan staal en geen hout.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartolomus op 09-02-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:13:
[...]

Schuimbeton: 40 cm minimaal om standaard te halen roc 3,5. Energieneutraal dan ongeveer 70 a 100 cm?
Neem 20 m3 tank…. Even kijken hoeveel beton je dan nodig hebt. Uhmm veeeel :)

En inderdaad zal wel boven grond met liner? 5 meter hoog. Waarvan ga je dat maken? Ik neem aan staal en geen hout.
Ja klopt, maar vult wel lekker alles luchtdicht op. Is 40 cm maar rc 3,5? Dat valt wel tegen dan.
Nja was sowieso meer een brainfart dan echt een plan 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Rob21tq schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:35:
Ik heb voor mijn installatie overal universele meng ventielen gemonteerd met M30 draad erop, en hier kan je dan weer mooi heimeier knoppen met afstandvoeler monteren.
Ik ben benieuwd: Wat heb je precies voor spullen?

Heb je die afstandvoeler dan ook in een snel reagerende versie gemonteerd?

Welk ding gebruik je om die voeler in de afgaande leiding te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob21tq
cj1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:31:
[...]

Ik ben benieuwd: Wat heb je precies voor spullen?

Heb je die afstandvoeler dan ook in een snel reagerende versie gemonteerd?

Welk ding gebruik je om die voeler in de afgaande leiding te plaatsen?
Ik heb het zo. De afstandvoeler zit dan met een dompelbuis in de leiding geschroefd, zit dus in het water, niet aan de buitenkant.

Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oETDh8lMP_S_zFGpmVapWVmqJZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40gwWlp8swpJUH7oz5h4Yu70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwO9-AXka8yInfTtREPfZxQKwMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsARqM5qPnxgpgRiCjdmzbph.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dan deze driewegkleppen. In de uitvoering met 1’ buitendraad

https://www.ebay.de/itm/152551438965

En de heimeier knop met afstandvoeler heb ik ook van ebay of marktplaats.

Is dit een beetje duidelijk met hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Rob21tq schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:47:
[...]

En de heimeier knop met afstandvoeler heb ik ook van ebay of marktplaats.

Is dit een beetje duidelijk met hoe het werkt?
Ik denk dat ik het snap. Het is een 3-weg-ventiel waarbij:
Anschluss des Stellantriebes: M30 x 1,5mm (Heimeier-kompatibel)
Dan is het nu nog zoeken naar zo'n "dompelbuis" om de voeler in de leiding te monteren.

Anderzijds die Novamix M52/M53 thermostatische ventielen zie je soms voor 6-7 tientjes. Het verschil daarbij is dat de dompelbuis niet nodig is omdat de thermostatische voeler al ingebouwd is in de afgaande stroom.

Wat ik niet begrijp is of en hoe de thermostatische werking van een 3-weg-ventiel-met-M30 aansluiting anders functioneert dan een Novamix. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob21tq
Bij de novamix en alle andere zonder externe voeler zal er een thermostaat patroon binnenin de klep zitten. Bij degene wat ik heb zit dat dus aan de buitenkant.

Ik heb hier toen voor gekozen omdat ik zo heel makkelijk kan wisselen tussen knoppen met een andere temperatuur bereik. En dat de fragiele onderdelen zo ook aan de buitenkant zitten, en ik dus geen water hoef af te laten mocht er iets kapot gaan.

Maar uiteindelijk heeft het allemaal hetzelfde doel, water mengen / mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Rob21tq schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:57:
En dat de fragiele onderdelen zo ook aan de buitenkant zitten, en ik dus geen water hoef af te laten mocht er iets kapot gaan.

Maar uiteindelijk heeft het allemaal hetzelfde doel, water mengen / mixen.
Bij IMI Heimeier zie ik de spriraalvormige dompelvoeler ingetekend bij toepassing als
Mengregeling voor constante aanvoertemperatuur aan de secundaire zijde van de warmtewisselaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IzbMM8YjqJF9_iZWBRox4ft-Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZDbavOWP3UqGyypq3SM7XuG.png?f=user_large
Die 6672-00.500 (EAN: 4024052520855) heeft een regelsnelheid van 3 tot 5 seconden. Misschien regelt zo'n Novamix iets sneller omdat het thermostatische voelerelement in dezelfde behuizing steekt.

Die externe capillaire voelers hebben als nadeel dat ze maximaal 10ºC hoger dan het regelbereik tolereren. Daarboven gaan ze stuk. De spiraalvormige dompelvoeler gaat nog altijd tot 80ºC. De Novamix tolereert tot 90ºC bij een bereik van 20-40ºC instelbereik.

Bij het IMI Heimeier Thermostatisch regelelement K gegevensblad staat wel een verschil in toepassing qua type thermostatisch ventiel:
  1. Drieweg verdeelafsluiter (functie: verdeling van het debiet; labels: I, II, III)
  2. Drieweg mengafsluiter (functie: mengen van volumestromen; labels: A, B, AB)
Nog uitzoeken wat de verschillen tussen die 2 drieweg afsluiters zijn. Wat heb ik nodig? Verdelen of mengen?

Nog een verschil zie ik. De Novamix behuizing is gecoat zodat kalk zich niet zo snel afzet aan het messing van de behuizing. Dat lijkt beter geschikt bij de boiler voor SWW (sanitair warm water) bereiding.

De Novamix is zowel mengventiel als verdeelventiel mits de keerkleppen zijn verwijderd.

Lekdebiet kan nog een punt van aandacht zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 10-02-2023 17:19 . Reden: Mengen is nodig; Lekdebiet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
cj1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Bij IMI Heimeier zie ik de spriraalvormige dompelvoeler ingetekend bij toepassing als

[...]

[Afbeelding]
Die 6672-00.500 (EAN: 4024052520855) heeft een regelsnelheid van 3 tot 5 seconden. Misschien regelt zo'n Novamix iets sneller omdat het thermostatische voelerelement in dezelfde behuizing steekt.

Die externe capillaire voelers hebben als nadeel dat ze maximaal 10ºC hoger dan het regelbereik tolereren. Daarboven gaan ze stuk. De spiraalvormige dompelvoeler gaat nog altijd tot 80ºC. De Novamix tolereert tot 90ºC bij een bereik van 20-40ºC instelbereik.

Bij het IMI Heimeier Thermostatisch regelelement K gegevensblad staat wel een verschil in toepassing qua type thermostatisch ventiel:
  1. Drieweg verdeelafsluiter (functie: verdeling van het debiet; labels: I, II, III)
  2. Drieweg mengafsluiter (functie: mengen van volumestromen; labels: A, B, AB)
Nog uitzoeken wat de verschillen tussen die 2 drieweg afsluiters zijn. Wat heb ik nodig? Verdelen of mengen?

Nog een verschil zie ik. De Novamix behuizing is gecoat zodat kalk zich niet zo snel afzet aan het messing van de behuizing. Dat lijkt beter geschikt bij de boiler voor SWW (sanitair warm water) bereiding.

De Novamix is zowel mengventiel als verdeelventiel mits de keerkleppen zijn verwijderd.

Lekdebiet kan nog een punt van aandacht zijn.
Wat betreft de temperaturen voor de afstandvoelers. Je kan ze krijgen tot 90 graden, dus ik ga er vanuit dat ze dit ook aankunnen.

Wat betreft mengen of verdelen: ik heb gewoon de 3-weg kleppen zoals in de ebay link.

Hierbij zet je bv de afstand voeler in het ab gedeelte en wordt dan bijgemengt naar de ingestelde temperatuur.

Zet ik de afstandvoeler bv in het a gedeelte dan gaat hij daar dus pas open als de ingestelde temperatuur daar gehaald is.

Dus je kan ze op meerdere manieren gebruiken.

Je kan er ook een motortje op schroeven om bv te kiezen tussen bepaalde circuits a b ab.

Wat betreft kalk heb ik geen ervaring mee. Ik heb ze aan de cv kant zitten namelijk.

Ik ben er verder tevreden mee, maar zoals al eerder gezegd zal het wel veel op hetzelfde neerkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rob21tq op 10-02-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]
En gelaagd ontladen, zit je volgens mij vlot op 3 weg kleppen en vrij moeilijke regellogica.
Die regellogic blijkt standaard beschikbaar te zijn bij Elektrobock. Vermoedelijk werkt de R3V regeling ook voor 5 weg kleppen. Zelfs met een weersafhankelijke regeling zodat de VVW op koude dagen een hogere watertemperatuur toegevoerd krijgt.

Op https://www.holzheizer-forum.de/ kwam ik een 20.000 liter tank tegen met een ESBE 5MG 5-weg ventiel die de buffer op 4 punten ontlaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOjxgEBLTfARXRhx0RtiyHqN_8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/woQ2XVu0vcOMysZChIgEVAMp.png?f=user_large

Er is wel een nadeel: als de VVW pomp uit staat, én als de 5MG in een stand staat die 2 lagen mengt (wat te verwachten is), dan kan de pomp die de buffer laadt, via het 5 weg ventiel water van de één laag naar de andere mengen. (keerkleppen nodig) Ook het lekvolume van de 5MG lijkt mij best groot 0,2% volgens het gegevensblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Die regellogic blijkt standaard beschikbaar te zijn bij Elektrobock. Vermoedelijk werkt de R3V regeling ook voor 5 weg kleppen. Zelfs met een weersafhankelijke regeling zodat de VVW op koude dagen een hogere watertemperatuur toegevoerd krijgt.

Op https://www.holzheizer-forum.de/ kwam ik een 20.000 liter tank tegen met een ESBE 5MG 5-weg ventiel die de buffer op 4 punten ontlaad:
[Afbeelding]

Er is wel een nadeel: als de VVW pomp uit staat, én als de 5MG in een stand staat die 2 lagen mengt (wat te verwachten is), dan kan de pomp die de buffer laadt, via het 5 weg ventiel water van de één laag naar de andere mengen. (keerkleppen nodig) Ook het lekvolume van de 5MG lijkt mij best groot 0,2% volgens het gegevensblad.
Ziet er complex uit, maar ik zie ook een hoop 3 weg kleppen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
dit soort reacties zijn ongewenst. Graag alleen inhoudelijk reageren

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:04:
Waarom is dat te verwachten? Kan je regeling als de pomp uit staat de klep niet ook in een 'neutrale' stand zetten?

En als het lekvolume zo'n probleem is, heb je dan niet 'te hoog' ook aangesloten? Dan neem je toch 'n 4-weg, zonder die 'hoogste' aansluiting? Overigens heb je vaak ook nog de retour in te mengen.

Ik meng vanuit retour + vat ene hoogte + vat andere hoogte, met een klep met vier aansluitingen.

Ik zou wel erg uitkijken met de regeling die je koopt voor zo'n 'special'. Er is veel spul waar je waarschijnlijk niet blij van gaat worden. Persoonlijk zou ik ofwel voor 'n geschikte Resol gaan, of voor iets wat echt vrij aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Waarom is dat te verwachten? Kan je regeling als de pomp uit staat de klep niet ook in een 'neutrale' stand zetten?
Mischien als je de preciese opbouw van dat ventiel kent, én er een motor van € 350 op zet die terugmeldt in welke positie de klep zich bevindt.

Ik sta ook niet te springen om zo'n special. Het lijkt of dit 5-weg ventiel door ESBE niet meer geproduceerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:35:
Mischien als je de preciese opbouw van dat ventiel kent
Dat is echt geen rocket science, staat er ook gewoon bij afgebeeld. Voor zo'n 270 graden exemplaar is elke 90 graden een ongemengde stand. Voor mijn 90 graden bewegende is dat elke 45 graden.
én er een motor van € 350 op zet die terugmeldt in welke positie de klep zich bevindt.
Hmm.. die terugmelding gebruik ik niet. Ik stuur aan 2 - 10V, dus de regelaar kent de (gewenste) klepstand. En op een kleine vertraging na is dat ook gewoon de klepstand.

Maar zelfs zonder dat alles: naar een eindpunt toe draaien is naar een ongemengde stand draaien..

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Voor zo'n 270 graden exemplaar is elke 90 graden een ongemengde stand.
[...]

Maar zelfs zonder dat alles: naar een eindpunt toe draaien is naar een ongemengde stand draaien..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHSI5_M4UcFns4YCglzAgQCY_II=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MtLAykBRomSjIROZeeYLaveW.png?f=user_large

Bedankt voor de terugkoppeling. Bij nader inzien is met een klein beetje besturingslogica, ook het 5-weg ventiel met een simpele linksom - rechtsom motor wel in een "pauze" stand te draaien. De laagste temperatuuraansluiting lijkt mij de meest logische als "pauze".

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:52:
De laagste temperatuuraansluiting lijkt mij de meest logische als "pauze".
Yep. Dat is de retour, dus dat is ook een echte pauze: geen warmte (of water) het circuit in of uit. En inderdaad moet ik die stand ook kiezen wanneer de pomp van het betreffende circuit (VVW) uit staat, om stromingen in ongewenste richtingen te voorkomen.

Ik neem aan dat jij ook één aansluiting voor de VVW retour plant, zodat je altijd voldoende terug kunt mengen? Daardoor vond ik 3x in (en 1x uit) wel prettig. De behoefte aan nog een vierde in voel ik niet zo.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58
Solar Masters schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Wel een geweldig voorbeeld dit van wat er mis is in Nederland!

Dus wat je eigenlijk zegt is dat je door gebrek aan kennis en technische ondersteuning van de gene die de materialen heeft geleverd kiest voor een simpelere optie met een slechter rendement? (Niet lullig bedoeld!)

Op papier heb je natuurlijk ook gelijk!

Voor jou portemonnee is het op het moment beter, technische gezien ben je echter onderdeel van wat er momenteel mis is op de wereld en niet van de oplossing. En nee een warmtepomp gaat NOOIT! op een COP van 4 draaien op verwarming!

Hoor nu al dagelijks verhalen over mensen die het echt tegenvalt wat een warmtepomp verbruikt ondanks dat het hun als besparing en als duurzame installatie word aangeboden.....

Vanaf 2025 word de Saldering afgebouwd en waarschijnlijk over een kortere tijd dan eerst aangegeven. Als je als verkoper of adviseur dan vandaag iemand een LW WP aanbied en PV panelen (Of tripple solar meuk) en een klant daarbij recht in zijn ogen kan kijken en zeggen dat hij het terug gaat verdienen dan geloof je je eigen leugens of je snapt het niet.

De saldering, PV,PVT LW WP, Ideeën over Accu's en ga zo maar door belemmeren de energietransitie meer dan ze hem helpen!

Als je onafhankelijk van saldering en of terugleveren een installatie zou kunnen maken die gegarandeerd over 15-20 jaar nog net zoveel bespaard als de dag dat hij werd geïnstalleerd en deze zonder terugleveren als nog meer bespaard en het COP van een WW WP vele male hoger ligt icm een goed zonnezwamte systeem dan doe je dat toch? Waarschijnlijk is het nog goedkoper ook.......

Dus zeggen dat je de volgende keer geen zonneboiler meer zou nemen omdat je een goedkoop systeem uitgekozen hebt wat niet goed is geëngineerd of geïnstalleerd waarvan je waarschijnlijk de opbrengst niet meet of daadwerkelijk weet wat het doet......

Denk dat je als je hem ooit goed werkend krijgt je er heel blij van word als je niet meer mag terugleveren ;)

En hou AUB op over affakkelen! Alleen slecht berekende en geïnstalleerde installaties hebben last van zogenaamde oververhitting van het vloeistof. Voor dat je geld is afblaas systemen pompt zou ik gewoon iemand die wel weet hoe het werkt je systeem een keer laten doorrekenen en afstellen.

Overcapaciteit is geen probleem! Juist de oplossing als de saldering straks weg is ;)
Je heb echt geen idee he? moet ik het echt uitleggen? waar je fout gaat met je wappie gedachten?
Ik zal een denk fout er even uitpikken:
Affakkelen. Een systeem welke in de winter voldoende warmte kan leveren voor je verbruik heeft in de zomer een forse overcapaciteit. Simpel, dus affakkelen om de boel heel te houden.

En dat is nu juist wat er mis is met een zonneboiler die "goed gedimensioneerd is" veeel te weinig in de winter en net te weinig in de zomer. Je koopt dus nog steeds dure stroom in en je moet nog steeds een 2de apparaat hebben om je water te verwarmen. Je zit dus met 2 systemen. En dat heeft dus niks te maken met salderen of dat er iets mis is in Nederland. Het mooiste land om in te wonen en als je dat niet bevalt ......

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• Bartolomus
WoudseHoeve schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Je heb echt geen idee he? moet ik het echt uitleggen? waar je fout gaat met je wappie gedachten?
Ik zal een denk fout er even uitpikken:
Affakkelen. Een systeem welke in de winter voldoende warmte kan leveren voor je verbruik heeft in de zomer een forse overcapaciteit. Simpel, dus affakkelen om de boel heel te houden.

En dat is nu juist wat er mis is met een zonneboiler die "goed gedimensioneerd is" veeel te weinig in de winter en net te weinig in de zomer. Je koopt dus nog steeds dure stroom in en je moet nog steeds een 2de apparaat hebben om je water te verwarmen. Je zit dus met 2 systemen. En dat heeft dus niks te maken met salderen of dat er iets mis is in Nederland. Het mooiste land om in te wonen en als je dat niet bevalt ......
Affakkelen kan niet nodig zijn. Het hangt erg af van hoe je het systeem bouwt en welke doelen je nastreeft. Ik verwarm in de zomer een zwembad. Dan kan op piek moment nog steeds de zonneboiler te hoog komen maar op zich is dat niet erg.
In de winter volledig voorzienend zijn dat is wat lastiger zowel voor ZB als voor PV. Of je moet gaan opslaan. Daar liggen de volgende stappen en naar mijn inzicht is dan ZB beter geschikt vanwege de simpliciteit. Namelijk gewoon vat isoleren ( al is het vat wel groot), een batterij voor pv… de toekomst zal het leren.

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:34
Bartolomus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Affakkelen kan niet nodig zijn. Het hangt erg af van hoe je het systeem bouwt en welke doelen je nastreeft. Ik verwarm in de zomer een zwembad. Dan kan op piek moment nog steeds de zonneboiler te hoog komen maar op zich is dat niet erg.
In de winter volledig voorzienend zijn dat is wat lastiger zowel voor ZB als voor PV. Of je moet gaan opslaan. Daar liggen de volgende stappen en naar mijn inzicht is dan ZB beter geschikt vanwege de simpliciteit. Namelijk gewoon vat isoleren ( al is het vat wel groot), een batterij voor pv… de toekomst zal het leren.
Mijn boiler met 500l en 60 pipes is bijna klaar, en ben wel benieuwd naar de wellicht te hoge temperaturen in de zomer. Ik kan makkelijk bij de pipes, dan kan ik toch vrij makkelijk een aantal pipes loskoppelen? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:14
Bensherman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Mijn boiler met 500l en 60 pipes is bijna klaar, en ben wel benieuwd naar de wellicht te hoge temperaturen in de zomer. Ik kan makkelijk bij de pipes, dan kan ik toch vrij makkelijk een aantal pipes loskoppelen? Of denk ik nu te simpel?
hier 400l en 56 pipes op oost/25 graden, gaat altijd gewoon goed..
DeltaT verhogen verlaagt je rendement, dus daarmee kan je bijsturen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bartolomus
[...]

Kan natuurlijk maar… van glas dus breekbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
[...]

Hier ook 500l met 60 pipes, op zuid-west. Hoge temperaturen in de zomer is geen probleem, het glycol mengsel kan daar prima tegen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:34:
[...]

Kan natuurlijk maar… van glas dus breekbaar
Nja breekbaar, behalve de tip(die is fragiel) kan je d'r volgens mij iemand mee doodmeppen voor ie breekt. Goede hagelbui kan ie ook aan, dus ze zijn goed sterk.
Verder zou ik ze er zeker niet uithalen, kan alleen maar stukgaan, en eruit en erin kijkt me niet echt een fijne klus. "Ik ga op vakantie dus ik moet ff een middagje 't dak op omdat m'n heatpipes anders ontploffen'" ik kan dat niet verkopen thuis hoor 😅

Sowieso, als ze stagnatie temp zijn, zitten die heatpipes helemaal vast omdat ze uitzetten, en anders mag je wel goed oppassen, want die heatpipes worden heel heet.
In principe zet glycol gewoon uit tot gas, dus als je expansievat 't goed doet en groot genoeg is, (en druk goed etc) dan drukt het gasvormige glycol het hete glycol het expansievat in. Geen probleem.

Verder zit er wel een verband tussen heatpipes en buffer grootte, 100 heatpipes op 100l gaat natuurlijk niet goed.
En iets nuttigs doen met de warmte in de zomer helpt natuurlijk 't beste. >:) nooit stagnatie.

• Bensherman
Baapje327 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Nja breekbaar, behalve de tip(die is fragiel) kan je d'r volgens mij iemand mee doodmeppen voor ie breekt. Goede hagelbui kan ie ook aan, dus ze zijn goed sterk.
Verder zou ik ze er zeker niet uithalen, kan alleen maar stukgaan, en eruit en erin kijkt me niet echt een fijne klus. "Ik ga op vakantie dus ik moet ff een middagje 't dak op omdat m'n heatpipes anders ontploffen'" ik kan dat niet verkopen thuis hoor 😅

Sowieso, als ze stagnatie temp zijn, zitten die heatpipes helemaal vast omdat ze uitzetten, en anders mag je wel goed oppassen, want die heatpipes worden heel heet.
In principe zet glycol gewoon uit tot gas, dus als je expansievat 't goed doet en groot genoeg is, (en druk goed etc) dan drukt het gasvormige glycol het hete glycol het expansievat in. Geen probleem.

Verder zit er wel een verband tussen heatpipes en buffer grootte, 100 heatpipes op 100l gaat natuurlijk niet goed.
En iets nuttigs doen met de warmte in de zomer helpt natuurlijk 't beste. >:) nooit stagnatie.
Ah ok, het expansievat zou het dus moeten redden. Ik geloof dat er tot 8 bar in de leidingen kan, daarna zal het in de overstort terecht komen, is wel zonde. Maar beter dat dan boel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Ah ok, het expansievat zou het dus moeten redden. Ik geloof dat er tot 8 bar in de leidingen kan, daarna zal het in de overstort terecht komen, is wel zonde. Maar beter dat dan boel stuk.
Ja als de druk en grootte van 't expansievat correct is, moet dat gewoon kunnen.
Expansievat is nodig voor de correcte werking.(constante/binnen de marge druk)
Overstortventiel is echt beveiliging voor de veiligheid tegen ontploffing door overdruk.
En 8 bar lijkt mij erg veel, denk dat er dan al van alles lekt om eerlijk te zijn. En als je dat haalt dan is er iets goed mis met je expansievat iig en ben je blij met een Overstortventiel, want 8bar is echt heel veel, wel eens een auto band horen ploffen? Dat is minder dan 3 bar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 06:28:
[...]

Ja als de druk en grootte van 't expansievat correct is, moet dat gewoon kunnen.
Expansievat is nodig voor de correcte werking.(constante/binnen de marge druk)
Overstortventiel is echt beveiliging voor de veiligheid tegen ontploffing door overdruk.
En 8 bar lijkt mij erg veel, denk dat er dan al van alles lekt om eerlijk te zijn. En als je dat haalt dan is er iets goed mis met je expansievat iig en ben je blij met een Overstortventiel, want 8bar is echt heel veel, wel eens een auto band horen ploffen? Dat is minder dan 3 bar...
Het is meer als back up. Maar bedankt voor de info, dit weekend gaan we de laatste pompen aansluiten en testen. Ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-05 17:37
Bensherman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:21:
[...]

Het is meer als back up. Maar bedankt voor de info, dit weekend gaan we de laatste pompen aansluiten en testen. Ik ben benieuwd
Als (tijdelijke) zonwering voor dakramen heb ik ooit oude witte gordijnen genomen met aan de boven- en onderkant een lat over de breedte.

Hiermee dek ik ook de heatpipes af (plat dak) wanneer het systeem op een zonnige dag alsnog onderhoud nodig heeft, of wanneer ik tijdens de verbouwing met de meterkast bezig was.

Is veiliger dan pipes loskoppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:39:
[...]

100 l op 100 heatpipes maakt op zich niet uit. Als het expansievat maar groot genoeg is. Al is de vraag of het dan nog rendabel is :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:16:
[...]

100 l op 100 heatpipes maakt op zich niet uit. Als het expansievat maar groot genoeg is. Al is de vraag of het dan nog rendabel is :) .
Ja snap je punt, bedoel meer dat je dan zeker weet dat je meestal stagnatie hebt, en je krijgt ook issues met de wisselaar die veel te klein is etc. Maar hoeft idd niet gevaarlijk te zijn als je maar groot genoeg expansievat hebt.
Als je het vat constant koud trekt zou 't wellicht kunnen, maar feitelijk kan je dan net zo goed een platenwisselaar ertussen zetten, maar ok, heel ander verhaal natuurlijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Hendrik85 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Als (tijdelijke) zonwering voor dakramen heb ik ooit oude witte gordijnen genomen met aan de boven- en onderkant een lat over de breedte.

Hiermee dek ik ook de heatpipes af (plat dak) wanneer het systeem op een zonnige dag alsnog onderhoud nodig heeft, of wanneer ik tijdens de verbouwing met de meterkast bezig was.

Is veiliger dan pipes loskoppelen :)
Ja dit werkt, d'r is ook een tweaker hier die met domotica een zonnescherm/screens eroverheen liet zakken. Zoiets werkt ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Ja snap je punt, bedoel meer dat je dan zeker weet dat je meestal stagnatie hebt, en je krijgt ook issues met de wisselaar die veel te klein is etc. Maar hoeft idd niet gevaarlijk te zijn als je maar groot genoeg expansievat hebt.
Als je het vat constant koud trekt zou 't wellicht kunnen, maar feitelijk kan je dan net zo goed een platenwisselaar ertussen zetten, maar ok, heel ander verhaal natuurlijk. :9
Omdat mijn buffervat geen hygiëneboiler is maar ik wel warm tapwater en cv wou hebben we er wel een platenwisselaar tussen gezet. Hebben mensen hier ervaring mee?

Boiler bevat cv water, met de wisselaar voor tapwater.

[ Voor 3% gewijzigd door Bensherman op 17-02-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Omdat mijn buffervat geen hygiëneboiler is maar ik wel warm tapwater en cv wou hebben we er wel een platenwisselaar tussen gezet. Hebben mensen hier ervaring mee?

Zit er geen wisselaar in je vat dan?
Een normale wisselaar kun je niet zomaar gebruiken voor tapwater, hij moet wle van rvs zijn, ivm roest.
Tapwater bevat zuurstof en normale wisselaar gaan dan dus roesten.
Opzich kan platenwisselaar wel met glycol, maar zou eerder tapwater via platenwisselaar doen dan ivm rvs.
Heb je specs van 't vat oid?
Want tapwater spiraal moet wel boven zitten, en glycol juist beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Goed uitrekenen wat je vermogen van je wisselaar moet zijn. Bij lage delta T grote wisselaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[...]

Een platenwisselaar en een pomp, neem ik aan? Ik ken dat onder de naam 'verswaterstation'. Da's heel 1:1 overgezet uit het Duits, waar dit een gebruikelijke aanpak is.

Ben zelf voor de hygiëneboiler gegaan, met name om (stroomverbruik en complexiteit van) die extra pomp uit te sparen, maar denk achteraf dat zo'n verswaterstation beter was geweest om de warmte van het vat optimaal te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Zit er geen wisselaar in je vat dan?
Een normale wisselaar kun je niet zomaar gebruiken voor tapwater, hij moet wle van rvs zijn, ivm roest.
Tapwater bevat zuurstof en normale wisselaar gaan dan dus roesten.
Opzich kan platenwisselaar wel met glycol, maar zou eerder tapwater via platenwisselaar doen dan ivm rvs.
Heb je specs van 't vat oid?
Want tapwater spiraal moet wel boven zitten, en glycol juist beneden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9AvMUfY39AESyjOvifpAnXl1MA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAoC344FhzsgECGz01LBxUfb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjrm1tPEK3f14Qp0I7VJRnP10cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MEsBwNzuxbHTjT4x7Je8ncz.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten 2 spiralen in. De bovenste gaat naar de wisselaar. Dit is eenzelfde wisselaar als uit een cv ketel. 18kw geloof ik. Er komt dus water in en geen glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
Goede avond!
Wij zijn momenteel bezig met het volledig renoveren van onze jaren 60 woning, en nu vroeg ik mij af of LTV CV (vloerverwarming, 28°C) ondersteuning een goed idee is?

We hebben nu een warmtepomp (Vaillant Arotherm 75) neergezet met een 300L buffervat met 1 spiraal. Dit alles gaat naar nageregelde vloerverwarming op alle verdiepingen, hoh 8cm. Momenteel krijgen we het met 28°C keurig comfortabel, en de spouwmuren moeten nog nageisoleerd worden.
SWW is via een LG Warmtepompboiler.

Nu leek mij wat dit ook weer wat mogelijkheden geeft die de moeite waard kunnen zijn gezien het vervallen van het salderen in de toekomst.

We hebben nu 14 zonnepanelen pal zuid (450wp per stuk), die we gaan verleggen naar de noord kant, en dan op de Zuid kant weer 15 panelen er bij (nu -1 ivm oude pijp van de cv ketel die nu weg is).
Dit is eigenlijk puur om in de winter wat meer opbrengst te hebben, en dit ook iets meer te spreiden. Ongunstig ja, maar 70% efficiëntie van 6700Wp is alsnog 4600kwh, dus ook al is het 4000kwh, dan is het de moeite waard.

SWW is niet de moeite waar hier om te besparen aangezien we het momenteel over .7-.9kwh per dag hebben van dat apparaat. Het is niet niks, maar niet schrikbarend veel ofzo. Verassend zuinig wel.

De warmtepomp verbruikt momenteel tussen de 10 - 15kwh per dag, afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier is meer te halen, al helemaal wanneer er later eventueel thuisaccus aangeboden / gesubsidieerd gaan worden. 4 dagen op de accu in plaats van 1 klinkt als een aantrekkelijk plan.

Gedachtengang is dus als volgt:
Meer opbrengst (meer pv) = sneller thuisaccu vol.
Minder verbruik (door zb) = thuisaccu gaat langer mee
Beiden bij elkaar zouden het in mijn gedachten mogelijk moeten maken om met een 15kwh accu 3 dagen te doen in plaats van 1. En als dit werkt dan lijkt dit goedkoper dan een accu met een 3x zo grote capaciteit.

Nu zat ik te denken als uitwerking:
Als we dat doen, zouden we ook 2 zonnepanelen kunnen vervangen door 2 vlakke plaat panelen om in de winter een klein beetje "gratis" warmte mee te kunnen pakken. Gezien de spiraal in het buffervat zou dit dan ook prima moeten kunnen.

Idee was nu voor 2 vlakke plaat collectoren met een klein, of zelfs geen buffervat (die staat er tenslotte al). En dan in de zomer doormiddel van een warmtewisselaar het SWW voorverwarmd de warmptepompboiler in om het systeem niet voor niets te hebben. Eventueel als goedkope verwarming voor het zwembad die de vrouw zo graag wilt.

En dan gewoon de boel rond pompen op het moment dat de temperatuur > 35°C is, en het buffervat < 40°C.

Nu heb ik alleen het vermoeden dat ik hier ergens een belangrijk detail mis, al helemaal aangezien ik nog nooit iemand over een dergelijke opstelling "in het wild" heb horen praten, alleen op fora zoals dit.

Dus wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
RubenZuid schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:51:
Goede avond!
Wij zijn momenteel bezig met het volledig renoveren van onze jaren 60 woning, en nu vroeg ik mij af of LTV CV (vloerverwarming, 28°C) ondersteuning een goed idee is?

We hebben nu een warmtepomp (Vaillant Arotherm 75) neergezet met een 300L buffervat met 1 spiraal. Dit alles gaat naar nageregelde vloerverwarming op alle verdiepingen, hoh 8cm. Momenteel krijgen we het met 28°C keurig comfortabel, en de spouwmuren moeten nog nageisoleerd worden.

Nu leek mij wat dit ook weer wat mogelijkheden geeft die de moeite waard kunnen zijn gezien het vervallen van het salderen in de toekomst.

We hebben nu 14 zonnepanelen pal zuid (450wp per stuk), die we gaan verleggen naar de noord kant, en dan op de Zuid kant weer 15 panelen er bij (nu -1 ivm oude pijp van de cv ketel die nu weg is).
Dit is eigenlijk puur om in de winter wat meer opbrengst te hebben, en dit ook iets meer te spreiden. Ongunstig ja, maar 70% efficiëntie van 6700Wp is alsnog 4600kwh, dus ook al is het 4000kwh, dan is het de moeite waard.

SWW is niet de moeite waar hier om te besparen aangezien we het momenteel over .7-.9kwh per dag hebben van dat apparaat. Het is niet niks, maar niet schrikbarend veel ofzo. Verassend zuinig wel.

De warmtepomp verbruikt momenteel tussen de 10 - 15kwh per dag, afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier is meer te halen, al helemaal wanneer er later eventueel thuisaccus aangeboden / gesubsidieerd gaan worden. 4 dagen op de accu in plaats van 1 klinkt als een aantrekkelijk plan.

Beiden bij elkaar zouden het in mijn gedachten mogelijk moeten maken om met een 15kwh accu 3 dagen te doen in plaats van 1. En als dit werkt dan lijkt dit goedkoper dan een accu met een 3x zo grote capaciteit.

Als we dat doen, zouden we ook 2 zonnepanelen kunnen vervangen door 2 vlakke plaat panelen om in de winter een klein beetje "gratis" warmte mee te kunnen pakken. Gezien de spiraal in het buffervat zou dit dan ook prima moeten kunnen.

Idee was nu voor 2 vlakke plaat collectoren met een klein, of zelfs geen buffervat (die staat er tenslotte al). En dan in de zomer doormiddel van een warmtewisselaar het SWW voorverwarmd de warmptepompboiler in om het systeem niet voor niets te hebben. Eventueel als goedkope verwarming voor het zwembad die de vrouw zo graag wilt.

En dan gewoon de boel rond pompen op het moment dat de temperatuur > 35°C is, en het buffervat < 40°C.

Nu heb ik alleen het vermoeden dat ik hier ergens een belangrijk detail mis, al helemaal aangezien ik nog nooit iemand over een dergelijke opstelling "in het wild" heb horen praten, alleen op fora zoals dit.

Dus wat mis ik?
Iig een 2e spiraal in je buffervat…waar ga je anders de vlakke plaat op aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenZuid
Bensherman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:30:
[...]

Iig een 2e spiraal in je buffervat…waar ga je anders de vlakke plaat op aansluiten?
De ongebruikte spiraal in het buffervat. Het buffervat is als overloop / buffer voor de warmtepomp, dus niet als hygiëne/boilervat, daarvoor staat een losse warmtepompboiler van 270L van LG.

Verwarming en sww zijn bij mij nu 2 compleet losse en gescheiden systemen.

Die vlakke platen wil ik dan gebruiken om beiden te ondersteunen waar mogelijk. In de winter met de CV, en in de zomer wellicht met aanvoer verhoging en/of zwembad verwarming. Winter opbrengst is het voornaamste doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
RubenZuid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:19:
[...]

De ongebruikte spiraal in het buffervat. Het buffervat is als overloop / buffer voor de warmtepomp, dus niet als hygiëne/boilervat, daarvoor staat een losse warmtepompboiler van 270L van LG.

Verwarming en sww zijn bij mij nu 2 compleet losse en gescheiden systemen.

Die vlakke platen wil ik dan gebruiken om beiden te ondersteunen waar mogelijk. In de winter met de CV, en in de zomer wellicht met aanvoer verhoging en/of zwembad verwarming. Winter opbrengst is het voornaamste doel.
Verwacht dan niet te veel. December en Januari zijn heel erg somber en hebben korte dagen. Met vlakke plaat heb je dan niks aan opbrengst.
Kijk maar eens wat je per dag uit je Pv haalt in die maanden, dat is echt weinig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
Tommie12 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Verwacht dan niet te veel. December en Januari zijn heel erg somber en hebben korte dagen. Met vlakke plaat heb je dan niks aan opbrengst.
Kijk maar eens wat je per dag uit je Pv haalt in die maanden, dat is echt weinig.
Klopt inderdaad, zo is het ook een beetje ontstaan. De stroom die dan word opgewekt gaat toch volledig naar warmte, dus leek het mij niet gek om het rechtstreeks om te zetten.

Ik denk dat wat ik voor ogen heb nu een beetje neerkomt om proberen zo'n 5kwh per zonnige dag te besparen.

In januari zaten we gemiddeld op 1,6kwh per dag opbrengst met pieken van 7kwh.

In het beste geval zal er gemiddeld dan zo'n 4kwh bespaard worden door de zon, waarmee er nog maar 4,5 kwh van het net getrokken hoeft te worden on het meest gunstige geval.

Daarna zie ik in die opbrengsten dat het geregeld voorkomt dat er 2 zonnige dagen na elkaar zijn met een redelijke (12kwh) opbrengst.
Dus een 20kwh accu zou dan in 2 dagen wel vol moeten kunnen raken (krap aan), en dan zo'n 4 dagen mee kunnen.

Dus ik verwacht er denk ik geen wonderen van, maar een klein aandeel in de warmteopwekking. Of overschat ik het zelfs met deze redelijk voorzichtige gedachtengang?

Ik verwacht het dus niet terug te kunnen verdienen in 5 of 10 jaar, maar eerder 20. En wellicht "sneller" als die dubbel gebruikt kan worden om het mogelijke zwembad te verwarmen. Alhoewel ik dat eerder zou gooien op de hoop met luxe/extra mogelijkheden dan centen. Kosten qua installatie zijn ook 0, aangezien we het zelf zullen doen, net als de rest van de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
RubenZuid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Klopt inderdaad, zo is het ook een beetje ontstaan. De stroom die dan word opgewekt gaat toch volledig naar warmte, dus leek het mij niet gek om het rechtstreeks om te zetten.

Ik denk dat wat ik voor ogen heb nu een beetje neerkomt om proberen zo'n 5kwh per zonnige dag te besparen.

In januari zaten we gemiddeld op 1,6kwh per dag opbrengst met pieken van 7kwh.

In het beste geval zal er gemiddeld dan zo'n 4kwh bespaard worden door de zon, waarmee er nog maar 4,5 kwh van het net getrokken hoeft te worden on het meest gunstige geval.

Daarna zie ik in die opbrengsten dat het geregeld voorkomt dat er 2 zonnige dagen na elkaar zijn met een redelijke (12kwh) opbrengst.
Dus een 20kwh accu zou dan in 2 dagen wel vol moeten kunnen raken (krap aan), en dan zo'n 4 dagen mee kunnen.

Dus ik verwacht er denk ik geen wonderen van, maar een klein aandeel in de warmteopwekking. Of overschat ik het zelfs met deze redelijk voorzichtige gedachtengang?

Ik verwacht het dus niet terug te kunnen verdienen in 5 of 10 jaar, maar eerder 20. En wellicht "sneller" als die dubbel gebruikt kan worden om het mogelijke zwembad te verwarmen. Alhoewel ik dat eerder zou gooien op de hoop met luxe/extra mogelijkheden dan centen. Kosten qua installatie zijn ook 0, aangezien we het zelf zullen doen, net als de rest van de systemen.
28 graden is net op de rand om in december januari nog opbrengst te hebben om in je vloer te stoppen. Probeer die eerst omlaag te krijgen door je spouwmuur te isoleren. Dan kijken waar je zit. 24 a 26 is stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenZuid
Bartolomus schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:48:
[...]

28 graden is net op de rand om in december januari nog opbrengst te hebben om in je vloer te stoppen. Probeer die eerst omlaag te krijgen door je spouwmuur te isoleren. Dan kijken waar je zit. 24 a 26 is stuk beter.
Kans is groot dat die 24 a 26 haalbaar word. We zitten nog middenin het hele festijn. Spouw word nog gevuld met daarna voorzetwanden er voor, vloerisolatie van 6cm pir (11cm dekvloer vervangen door pir + dekvloer is prima lijkt me), dan ook beneden vloerverwarming met hoh 8cm + wandverwarming. En er komt nog een ventilatie wtw in.

Goed om te weten dat de huidige temperaturen net aan kunnen, maar waarschijnlijk net niet. Klinkt dus als een haalbaar concept, mits de rest goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
RubenZuid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Ik had op 13 en 14 februari 24 kWh opwek met 7 kWp pv en de 10m2 vlakke plaat collectoren deden de boiler van 800 liter 8 graden (op beide dagen) opwarmen. Heb je een beetje beeld. Van 35 naar 43 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:26:
Iemand een tip voor een goede bi-stabiele 3-wegklep voor de zonneboiler (230V, 1")?

Ik dacht zelf al even een geschikte Tameson elektrische kogelkraan 1 inch gevonden te hebben, maar die kan maar vloeistof tot 110 graden Celcius hebben, terwijl naar ik begrijp dit soort onderdelen voor de warmtecollector 130 graden moeten kunnen hebben.
De Belimo combinatie R3020-S2+LR230A mag tot 120ºC mediumtemperatuur. De LR230A heeft een looptijd van 90 seconden voor 90º.

Verder alleen RVS gemotoriseerde kogelkranen vanaf 450€ per stuk gevonden voor medium 130ºC. Een 757€ Bürkert 8804 in RVS gaat tot 200ºC bij 2,5 bar.

De kraan isoleren, zodat de warmtestraling de motor niet bereikt. De motor koel houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:42:
De kraan isoleren, zodat de warmtestraling de motor niet bereikt. De motor koel houden.
Ik gok dat je daar indirect het belangrijkste naar voren haalt: het gaat erom dat bij te heet medium uiteindelijk de motor te warm wordt.

Maar ik zal nooit langdurig zulke temperaturen halen. Enige wat ik nu wel 'ns heb gezien is een 'warme start', na onderhoud, of doordat een luchtbel de flow enige tijd blokkeerde. Dan kwam het wel eens boven de 100 graden bij de pompgroep en kleppen langs, maar voor hooguit een paar minuten.

Ik denk trouwens niet dat isoleren hiervoor uit maakt. De warmteoverdracht naar de motor zal vooral via de metalen delen gaan. Of je nu wel of niet warmte vanaf de leiding de omgeving in straalt (en dus ook naar de motor) lijkt me bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:52:
[...]
De warmteoverdracht naar de motor zal vooral via de metalen delen gaan. Of je nu wel of niet warmte vanaf de leiding de omgeving in straalt (en dus ook naar de motor) lijkt me bijzaak.
Bij Johnson Controls zie ik voor de gemotoriseerde kogelkraan combi VG1805CN+VA9104 een optie M9000-561 leverbaar dat een thermische barrière vormt, zodat je zelfs continu 140ºC water en 121ºC lage druk stoom kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@Gwaihir Ik gok dat je uiteindelijk die JP Fluid Control BW3-100-AW1-R230AC kogelkranen hebt? Weet je in welk land deze kogelkranen gemaakt zijn? Is het energieverbruik in rust werkelijk 0,0 watt en het vermogen 0,0 VA? Als de spanning weg valt, blijft de kraan dan in de laatste stand staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:20:
@Gwaihir Ik gok dat je uiteindelijk die JP Fluid Control BW3-100-AW1-R230AC kogelkranen hebt?
Nog niet.. ben in principe wel van plan ze (opnieuw) te bestellen.

Mijn installateur blijkt met pensioen gegaan en heb ik nog niet vervangen..

(Waar eerst nog sprake zou zijn van een geleidelijke overgang op z'n zoon en hij de onderdelen voor zover ik weet ook al echt heeft liggen, lijkt hij er nu maar simpelweg de brui aan gegeven te hebben zonder bedrijfsopvolging. Zoon heeft inmiddels 'n baan elders.)
Als de spanning weg valt, blijft de kraan dan in de laatste stand staan?
Dat lijkt mij wel. Er zit geen veersysteem in of zo.

En in die zin kun je 0,0 rustverbruik desnoods ook afdwingen. (Wel 'n leuk idee; heeft mijn controller geen moeite mee; ik kan net zo makkelijk een 'puls' van 120 seconden (of zo) afgeven als een continu signaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:49:
[...]
En in die zin kun je 0,0 rustverbruik desnoods ook afdwingen. (Wel 'n leuk idee; heeft mijn controller geen moeite mee; ik kan net zo makkelijk een 'puls' van 120 seconden (of zo) afgeven als een continu signaal.)
Het kost alleen dubbel zo veel relais poorten op de controller: 1 poort voor linksom en 1 poort voor rechtsom, én dan geen programmeerfouten maken zodat ze beide tegelijkertijd worden geactiveerd. Of gebruik je wat meer exotische tristabiele relais?

Met de Loxone, of met een andere controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@cj1 Goed punt. Wil je in ruste op die manier de stroom eraf halen, dan kun je inderdaad niet meer met één relais op de controller toe. En ik meen dat om dat juist wel te kunnen, met weinig gedoe, ik uiteindelijk de versie uitzocht met 't wisselrelais ingebouwd (die krijgt dus nul, fase, en schakeldraad).

Niet dat ik bang ben voor fout programmeren, maar wel dat die relais uitgangen ook een behoorlijke kostprijs hebben. Loxone inderdaad.

Tristabiele relais zijn een nieuwe kreet voor mij. Ga ik 'ns googlen (dali aangestuurd in een klein doosje graag, voor m'n gordijnen ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zitten 2 spiralen in. De bovenste gaat naar de wisselaar. Dit is eenzelfde wisselaar als uit een cv ketel. 18kw geloof ik. Er komt dus water in en geen glycol.
Ja nu snap ik hem, dit werkt wel, maar hoe stuur je de pomp aan naar de warmtewisselaar? Aan de andere kant zit tapwater toch?
Of draait de pomp altijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Ja nu snap ik hem, dit werkt wel, maar hoe stuur je de pomp aan naar de warmtewisselaar? Aan de andere kant zit tapwater toch?
Of draait de pomp altijd?
We zijn bezig met een systeem dat hem laat communiceren met de cv ketel geloof ik. Als de cv ketel weet dat er tapwater moet komen gaat het water via de platenwisselaar en ook zo voor de verwarming. Er zit een automatische regelaar in tussen tapwater en cv water. Zo halen we maximaal rendement uit het water, als de boiler nu 24 graden is gaat dat water naar de wisselaar zodat je de opwarming van 10 graden aanvoertemperatuur +_ al 14 graden ‘ gratis’ hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:21:
[...]

We zijn bezig met een systeem dat hem laat communiceren met de cv ketel geloof ik. Als de cv ketel weet dat er tapwater moet komen gaat het water via de platenwisselaar en ook zo voor de verwarming. Er zit een automatische regelaar in tussen tapwater en cv water. Zo halen we maximaal rendement uit het water, als de boiler nu 24 graden is gaat dat water naar de wisselaar zodat je de opwarming van 10 graden aanvoertemperatuur +_ al 14 graden ‘ gratis’ hebt.
Ja dat gaat goed als je nog een ketel hebt idd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
RubenZuid schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:51:
Goede avond!

Dus wat mis ik?
Onder welke hoek komen de collectoren?
Want om eerlijk te zijn, gaan 2 vlakkeplaat collectoren niet zoveel doen en zit er veel 'vaste' kosten en complexiteit om 't werkend te krijgen. Gewoon pv leggen is dan een stuk makkelijker.
Als je iets kunt met de warmte in de zomer, dan is het wellicht nog interessant, maar zelfs dan zou ik meer dan 2 vlakkeplaat neerleggen, 6 ofzo? (1 rijtje oid, dan ziet 't er ook netjes uit)
Heb je enig idee van je warmtevraag in het tussenseizoen? Want dan doen de collectoren best wel wat al.
zoals @Tommie12 al zei, net als pv, doen collectoren gewoon erg weinig in de winter. Zon staat laag dus weinig kracht, en hele korte dagen. Dus voor dec/Jan, ga er maar van uit dat je op een zonne dag er wat aan hebt, maar verder doet 't niks, zeker 2 vp niet.

2 vp is mi gewoon erg weinig, dus ik of meer doen, of niet. Collectoren zijn beetje 0 of 100, alles ertussenin is net niks en kun je beter pv leggen. Gewoon stukken makkelijker en goedkoper. Zeker als je al een l/w wp hebt. Al je pv opwek gaat toch de wp in, in de winter, dus tussenseizoen en zomerverbruik maakt het pas interessant/het verschil voor collectoren. Als je dat voldoende hebt, zijn collectoren erg interessant, maar dat is dan ook precies de reden dat 't niet op elk woonhuis ligt, meeste huizen hebben amper warmtevraag in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Beste collega techneuten,

Ik kom er maar niet uit waarom mijn zonnecollector installatie opeens niet meer werkt. Ik had last van een pomp die erg warm werd, de glycol leidingen naar het dak bleven koud en de dak temperatuur sensor gaf 90 graden aan. Dus aan de slag, systeem leeg gemaakt, pomp uitgebouwd en getest op de werkbank, werkte perfect. De hele zaak teruggebouwd, meteen na 5 jaar maar nieuwe glycol er in... maar nada niks.
Er zit een V40 flow meter op, de Resol geeft 0 aan. Dus ik moet er maar even vanuit gaan dat er geen flow is. Het maakt ook niet uit of ik de afsluit kranen dicht zet naar het dak, de pomp veranderd niet van geluid.

Wat kan dit nou nog zijn?! Iemand enig vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Mark1972V schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:24:
Beste collega techneuten,

Ik kom er maar niet uit waarom mijn zonnecollector installatie opeens niet meer werkt. Ik had last van een pomp die erg warm werd, de glycol leidingen naar het dak bleven koud en de dak temperatuur sensor gaf 90 graden aan. Dus aan de slag, systeem leeg gemaakt, pomp uitgebouwd en getest op de werkbank, werkte perfect. De hele zaak teruggebouwd, meteen na 5 jaar maar nieuwe glycol er in... maar nada niks.
Er zit een V40 flow meter op, de Resol geeft 0 aan. Dus ik moet er maar even vanuit gaan dat er geen flow is. Het maakt ook niet uit of ik de afsluit kranen dicht zet naar het dak, de pomp veranderd niet van geluid.

Wat kan dit nou nog zijn?! Iemand enig vermoeden?
Klinkt als een probleem in het leidingwerk, een verstopping bijvoorbeeld. Heb je het systeem gespoeld? Anders zou het ook nog iets met de regelaar kunnen zijn. Wellicht even kijken of je de pomp aan de praat kan krijgen zonder de regelaar.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ja ff doorspoelen, als dat wel gaat, zit het leidingwerk goed lijkt me.
Mogelijk keerklep die vastzit?
Te weinig druk? Ff op de meter tikken.
Luchtbel in systeem?
Loopt de pomp aan wellicht?
En kwam er de juiste hoeveelheid glycol uit? Mijn installateur had wat rvs leidingwerk geperforeerd waardoor het systeem heel langzaam leeg liep, op een gegeven moment doet ie dan niks meer wat te weinig volume om lekker te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@Gwaihir's idee om kogelkranen te gebruiken die je met een (servo) motor kunt besturen, zodat ze zonder hulpenergie in de gekozen stand blijven staan, spreek mij aan.
Kraan met servomotor besturen
Om een kraan te kunnen sturen wil je dan met 1 relais de voeding aanschakelen, met 1 ander NO/NC relais de motor richting sturen, die 2 relais wil je gedurende een aantal secondes inschakelen en daarna moeten ze weer uit, tot slot met een "input" de stand controleren via de in de kraan ingebouwde (micro) schakelaar.
Resol controller?
Als ik de Resol (MX plus) controller handleiding ga lezen dan lijkt daar enkel de keuze voor pomp of driewegventiel om te sturen.
Alternatieve controller
Loxone is veel te kostbaar. ESP met Arduino programmeren is te foutgevoelig (met name qua geheugenlekken).

Alleen "Technische Alternative" ken ik als controller die je zelf kunt programmeren.

Welke andere stabiele alternatieve programmeerbare controllers zijn er voor zonneboilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@cj1 Ik vraag me wel af of je je druk moet maken om het rustverbruik van dit type klep. (Dus: dat tweede relais erop zetten.) Je zou evt. kunnen overwegen dat voor alle kleppen samen te doen: dus: er staat stroom op alle kleppen als er ook maar eentje zou moeten bewegen.

Je kunt 't natuurlijk ook makkelijk meten, zodra je zo'n klep in huis hebt, en dan beslissen.

Resol MX controllers zie ik aangeboden worden voor 730 tot 1000 euro (in verschillende types). Klopt dat? De Loxone miniserver (met o.a. 8 relais) kost 750 euro. Dus ik kan je prijsvergelijk niet meteen volgen. Ik denk dat je keuze op andere zaken gebaseerd zou moeten zijn: Resol controllers zijn enorm goed in zonneboilers. Met Loxone is het min of meer 'zoek het zelf maar uit'. De keerzijde daarvan is dat je bij Resol toch in meer of mindere mate in een keurslijf zit (hoe luxer de controller hoe meer mogelijkheden ondersteund worden?), waar je bij Loxone vrijheid hebt.

Die keuze is hier ook door veel andere zaken zo uitgevallen, dus allerminst een brede aanrader voor zonneboilers. Maar jij bent nogal wat - bijzonders - van plan. Dan zou ik wel goed kijken of je met een gestandaardiseerde controller toe kunt of niet. Als 'toegankelijk vrij programmeerbaar, stabiel ding' voor aansturing van zaken, bevalt de miniserver mij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:07:
@cj1 Ik vraag me wel af of je je druk moet maken om het rustverbruik van dit type klep.
Ik schat dat het al snel op 6 tot 8 VA per klep neer komt. Maal efficiëntie van de omvormer is 10 watt. Maal 12 draaiuren per dag komt neer op 88 kWh per jaar voor 2 kleppen.
Gwaihir schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:07:
Resol MX controllers zie ik aangeboden worden voor 730 tot 1000 euro (in verschillende types). Klopt dat?
Een MX met 4 sensoren is 780 euro, al zou voor mij een BX plus (480 euro) volstaan voor 3 zones in de buffertank.

Maar als ik de relais niet kan sturen zoals ik wil, dan heb ik niets aan Resol.

Ik zie nu pas dat Resol zelf ook zo'n kogelklep heeft: de VA23.
Echter met de manier zoals Resol de plaatsing eist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kYQp1iVlV1S5c812SguFYoKNkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9CDZ8sqK9ig2BiE9AbgGFb92.png?f=user_large
daarmee kan ik niets aanvangen.

Vaak wil ik de buffers (lees warmtewisselaars in dezelfde silo) niet parallel schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_Wg4derTYTKmk22BTyN0_ItHVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ik4QxVzGgRfBhEKDa5938GtK.png?f=user_large
Maar in serie (V1 en V2 naar rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H33m3ZgwZK4iiZyY_ZSvFpG5uwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iw81wRXuBu44037sOggEh2Tm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:56:
Ik schat dat het al snel op 6 tot 8 VA per klep neer komt. Maal efficiëntie van de omvormer is 10 watt. Maal 12 draaiuren per dag komt neer op 88 kWh per jaar voor 2 kleppen.
Oh? Vanwaar die inschatting? Een klep met elektromagneet en veer (zoals ik vele pagina's terug al eens postte) heeft een gebruik van ca. 5 Watt indien de magneet aan staat. (En zet je die uit, dan gaat hij op de veer weer naar de andere stand.) Het vermijden van die 5 Watt is de business case voor deze variant.

Ik verwacht in een klep als deze een motor die op elke eindstand afslaat en een wisselrelais aangestuurd door het stuursignaal. Alleen dat wisselrelais blijft dan in geschakelde stand stroom verbruiken (z'n stuurstroom). Ik verwacht dat dit maximaal een half Watt is. Mis ik iets?

Welke omvormer, trouwens? We hebben het toch over 230V kleppen?
Maar als ik de relais niet kan sturen zoals ik wil, dan heb ik niets aan Resol.
Dat is het soort afweging wat ik bedoel. Het doet veel dingen fantastisch en andere dingen simpelweg niet. Soms is dat een no go.

(Overigens kan ik deze specifieke kwestie niet meteen volgen..)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 22-02-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Ik verwacht dat dit maximaal een half Watt is. Mis ik iets?

Welke omvormer, trouwens? We hebben het toch over 230V kleppen?

[...]

Dat is het soort afweging wat ik bedoel. Het doet veel dingen fantastisch en andere dingen simpelweg niet.
De cosinus phi (arbeidsfactor) wordt veronachtzaamd. Meestal is die in standby stand erg laag (0.1 of 0.05) zodat 0.49 watt (0 watt verbruik bij de marketing afdeling) een schijnbaar vermogen wordt van 9,8VA. Als dat vermogen uit een batterij (bijv. eiland-bedrijf zonder netkoppeling) komt, dan heb je daar een inverter voor nodig.

Een andere optie is een heel simpele Resol controller (bijv. Deltasol AX HE), en de servo motor kleppen met een andere controller besturen zodat de juiste laag in de buffer wordt geladen. En buiten de schakeltijden de servomotoren geheel spanningsloos zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 23-02-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
cj1 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:07:
De cosinus phi (arbeidsfactor) wordt veronachtzaamd. Meestal is die in standby stand erg laag (0.1 of 0.05) zodat 0.49 watt (0 watt verbruik bij de marketing afdeling) een schijnbaar vermogen wordt van 9,8VA.
Dat herken ik van elektronisch aangestuurde apparaten, zoals de combimagnetron.

Gaat het ook op voor de stuurstroom van een relais?

(De servomotoren zelf moeten toch al wel door een ingebouwde eindschakelaar spanningsloos gemaakt worden, anders zouden ze zichzelf toch slopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Gwaihir schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:29:
[...]
Gaat het ook op voor de stuurstroom van een relais?

(De servomotoren zelf moeten toch al wel door een ingebouwde eindschakelaar spanningsloos gemaakt worden, anders zouden ze zichzelf toch slopen?)
Resol bevestigt dat er in haar VA23 eindschakelaars steken die de motor stoppen in de eindposities. Maar er zit toch weer een circuit in de VA23's die in de gaten houdt of de spanning weg valt op de besturingslijn. Zodra dat het geval is wordt de klep weer geopend. Geen idee of er een (miniatuur) trafo in de VA23 steekt. Als dat het geval is, dan is mijn ervaring met zo'n soort circuit in een een Dometic VS230 dat standby zo'n 2,8W en 5,5VA verbruikt.

PS Die € 125 Tameson 3-weg motor kogelkraan lijkt op deze € 26 Chinese 3-weg motor kogelkraan.

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 24-02-2023 13:39 . Reden: Tameson Chinese kogelkraan vergelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Vacuümbuiscollectoren winter interval-bedrijf

Sommige zonneboiler controllers zijn voorzien van een "interval"-bedrijfsmodus. Beoogd gebruik: als je een groot buffervat hebt, bovenin met bruikbare warmte volladen zelfs bij beperkte instraling.
Door de pomp meestal uit te laten. Zodat het water in de collector op kan warmen. Daarna kortstondig de pomp laten draaien, om die warmte in de buffer te krijgen.

Levert zo'n "interval"-bedrijf wel of geen bruikbare warmte in de winterperiode bij een vacuümbuiscollector?

Wie heeft ervaring met intervalbedrijf? (deel 1 gaf ook geen aanwijzing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
cj1 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:20:

Sommige zonneboiler controllers zijn voorzien van een "interval"-bedrijfsmodus. Beoogd gebruik: als je een groot buffervat hebt, bovenin met bruikbare warmte volladen zelfs bij beperkte instraling.
Door de pomp meestal uit te laten. Zodat het water in de collector op kan warmen. Daarna kortstondig de pomp laten draaien, om die warmte in de buffer te krijgen.

Levert zo'n "interval"-bedrijf wel of geen bruikbare warmte in de winterperiode bij een vacuümbuiscollector?

Mijn inzien gaat het water naar het koudste deel van de buffer. Niet naar het warmste deel want dat red je niet in de winter. Als de zon optimaal staat en de juiste hoek en op zuid kun je wel iets halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Bartolomus schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Mijn inzien gaat het water naar het koudste deel van de buffer. Niet naar het warmste deel want dat red je niet in de winter. Als de zon optimaal staat en de juiste hoek en op zuid kun je wel iets halen.
Ik bedoel als het buffervat zelfs bovenin al afgekoeld is tot 30-35ºC (niet echt lekker douchen), is er dan warmte te halen met intervalbedrijf in de winter?

De juiste hoek: 90º haaks op de zoninstraling tussen zeg 11 en 13 uur, of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
cj1 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Ik bedoel als het buffervat zelfs bovenin al afgekoeld is tot 30-35ºC (niet echt lekker douchen), is er dan warmte te halen met intervalbedrijf in de winter?

De juiste hoek: 90º haaks op de zoninstraling tussen zeg 11 en 13 uur, of anders?
Dat hangt van je retour temperatuur af ofwel hoe koud wordt het onderin het vat. In mijn geval heb ik nog wel wat retour temperatuur 26 graden dus moet al richting 30 plus gaan op de collector. Deze dagen red die dat wel maar is opbrengst nog steeds beperkt. Mijn hoek en stand zijn wel niet optimaal. Als je dat wel hebt pak je meer als het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman

Je kan de pomp toch instellen dat deze bij een bepaalde temperatuur van de boiler gaat draaien? Als deze te koud is doet hij niets. Ben benieuwd naar vandaag hoeveel warmte ik ophaal. 500l vandaag van 26 graden vanmorgen tot 42 nu…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bensherman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Je kan de pomp toch instellen dat deze bij een bepaalde temperatuur van de boiler gaat draaien? Als deze te koud is doet hij niets. Ben benieuwd naar vandaag hoeveel warmte ik ophaal. 500l vandaag van 26 graden vanmorgen tot 42 nu…
150L (sww) op 72 graden en 380L (cv) op 50 graden, Wp sinds 11.00 uit. 23 graden binnen en 6 buiten. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327

Dit is toch überhaupt de werking.
Pomp gaat aan als collectoren X graden warmer is dan je vat.
X kun je instellen, en meestal moduleert de pomp met een deltaT berekening. DeltaT omhoog, gaat de pomp harder draaien en vice versa.

En je hebt regelingen met bijv 2 tempsensoren(al dan niet in 1 of 2 vaten) en prio regeling. Dan kun je instellen welke eerst, tot welke temp, en hoe ie schakelt (bijv. Elke 30 min, 2 minuten stoppen met pompen, en kijken of je de andere regeling kan verwarmen, zo niet, huidige regeling hervatten).
De resol die hier hangt heeft dat laatste (resol Cs plus)
Vrij standaard regeling volgens mij

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 27-02-2023 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
RubenZuid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:19:
Waarom vlakke platen, als juist winteropbrengst het voornaamste doel is? Die dingen pieken nog 'n stuk sterker in de zomer dan vacuümbuizen.

In december en januari doet de zon m.i. niet gek veel. Pas in februari en maart zet de zon als verwarmer zoden aan de dijk. Op een dag als vandaag ligt het huis lekker in het zonnetje op te warmen en gaat de collector ook aan de slag. Aan de zonzijde is nu zo'n beetje alles ruim op temperatuur.

De collector ligt hier ZZW, met weinig zoninval vanaf oost, en komt dus net op gang. Doet nu 1.0kW, 30.6 om 25.8 graden. Dat neemt dadelijk het verwarmen van de noordkant helemaal over van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:12:
[...]
Dit is toch überhaupt de werking. ...Vrij standaard regeling volgens mij.

Correct. Het duurde (weer) even voor ik door had dat interval-bedrijf van de pomp niet veel anders is dan PWM-bedrijf, alleen met een nog lagere puls-frequentie. :)
-
Controller voor buffer met 3 warmtewisselaars
Desondanks kom ik met een 3-lagen (96.500 liter) seizoensbuffer vermoedelijk niet onder een programmeerbare regeling uit. Jenni.ch is na eigen controllers inmiddels met de "JenniControl" ook overstapt op de TA UVR x2 als regeling. Hooguit voor buffers met 1 of 2 lagen kiezen ze voor Yuon Control.

Bij de JenniControl 16x2 duwen ze 6 temperatuursensoren in een 2-zone-buffer. In ieder geval één sensor per warmtewisselaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXW6LllzyVf1kVWFP8as_Dpwy2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YB7kOisj4qoFyp05qzpxzZ6M.png?f=user_large
Voor ieder ventiel gebruiken ze een eigen functie, genaamd "Ventil Solarkreis". Laden van de bufferzone stopt (standaard) bij een warmtewisselaar temperatuur van 72ºC en wordt hervat vanaf 70ºC. Bij hoge dekkingsgraden hoger in te stellen. Met een spreiding van 20-70ºC 50K is er zo'n 58 kWh maal 96,5 = 5.597kWh in de warmte-accu op te slaan.
Jenni start de zonnecollector pomp bij een verschil van 4K en stopt bij 2K.
-
TA UVR uitgangspaar en kogelkraanbesturing
De verschillende warmtewisselaars in de buffer wil ik schakelen met servo-motor-kogelkranen. De TA UVR heeft een mogelijkheid om 2 relais-uitgang te bundelen tot "Uitgangspaar", voor bijvoorbeeld de aansturing van een mengventiel. Die mengventielen zijn ook motor gestuurd.

Welke mogelijkheden en voordelen zo'n UVR "uitgangspaar" biedt, daar is de UVR16x2-handleiding niet duidelijk over op pagina 19 en verder. Net zo min als wat die "Vertraging" (inschakelvertraging) en "Naloop" (Nalooptijd) van de motor precies doen.

Vertraging lijkt mij nuttig als een timer achter de relaisuitgang hangt (om de motor echt spanningsloos te maken als de UVR dat niet doet), dat de andere motorrichting niet al wordt aangestuurd, terwijl de externe timer nog niet is afgelopen.

Iemand ervaring met Technische Alternative UVR-uitgangspaar "vertraging" en "naloop"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:32:
[...]

In december en januari doet de zon m.i. niet gek veel. Pas in februari en maart zet de zon als verwarmer zoden aan de dijk. Op een dag als vandaag ligt het huis lekker in het zonnetje op te warmen en gaat de collector ook aan de slag. Aan de zonzijde is nu zo'n beetje alles ruim op temperatuur.
Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat je in december en januari gewoon niet uitkomt met de zon.
Dr zit gewoon niet genoeg kracht in.
Ik vind de discussie pv of collectoren voor Dec en Jan echt onzinnig, het doet toch toch niks in verhouding tot het verbruik/vraag.
Tussenseizoen is relevant, maar dec en jan is het voor beide zon gebaseerde systemen gewoon vrij weinig wat je eraan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
Baapje327 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat je in december en januari gewoon niet uitkomt met de zon.
Dr zit gewoon niet genoeg kracht in.
Ik vind de discussie pv of collectoren voor Dec en Jan echt onzinnig, het doet toch toch niks in verhouding tot het verbruik/vraag.
Tussenseizoen is relevant, maar dec en jan is het voor beide zon gebaseerde systemen gewoon vrij weinig wat je eraan hebt.
Idd, maar dan volgt de vraag hoe lang het tussenseizoen duurt. Vacuumbuizen zullen snellet de vraag kunnen dekken, maar als je overdrijft zit je in de zomer met een overvloed waar je niks aan hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Tommie12 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Idd, maar dan volgt de vraag hoe lang het tussenseizoen duurt. Vacuumbuizen zullen snellet de vraag kunnen dekken, maar als je overdrijft zit je in de zomer met een overvloed waar je niks aan hebt.
Ligt erg aan je huis, ik had vorig jaar mei nog wat dagen warmtevraag. Dat doen de collectoren natuurlijk helemaal.
En een dag als gisteren nemen de collectoren het van de wp over rond 11u, en het vat heeft het op zonnekracht uitgehouden tot 21u. Toen sprong de wp weer in. Ze draaien hier nu elke wel en doen soms significant meer dan pv. (in verhouding dakoppervlakte)

ik denk dat nieuwbouw meestal niet zoveel aan collectoren heeft, want die hebben niet zoveel warmte nodig als de collectoren wat doen.

Maar de andere kant is ook waar, je hebt niet zoveel nodig, dus wellicht kunnen je collectoren 't ook wel gemakkelijk opvangen. Wel wat meer dan 1 rekje natuurlijk. En dan zal je in de zomer zeker veel warmte hebben, maar als je nou een zwembad hebt, dan is dat natuurlijk geen enkel probleem!

Collectoren zijn daarmee denk ik een ietswat specialistischer product, zeker in verhouding tot pv.
En specialistische producten zijn meestal (en in dit geval ook) beter op sommige punten, maar minder op andere punten. Ergo, past soms beter, en soms juist niet.

Je zou maar een publiek zwembad hebben, dan zou je toch 80% van je dak volleggen met collectoren en 20% met pv. Je kan je warmte toch wel kwijt. Gaat je 24*7 mega schelen in je stookkosten. Of een camping. No brainers qua pv of collectoren keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Poecillia schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:57:
Ik heb een heatpipe systeem van Reheat, waarvan de druk in het systeem te laag is waardoor de pomp veel lawaai maakt. ...ons systeem levert ook warmte aan CV, maar mijn ervaring is dat het systeem niet meer op temperatuur komt in het stookseizoen
Is de lage druk 3 jaar na de aanleg/installatie ontstaan?
Is de lage druk inmiddels verholpen?
Komt het systeem daarmee weer op temperatuur?
Zou je met de kennis van nu wel/geen zonneboiler aanschaffen?
Wel/geen heat pipes van Reheat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Voor de Buisisolatie binnen wil ik de Armaflex gaan gebruiken. Buiten zit reeds een isolatie, echter twijfel ik of ik hier nog een extra laag over zou doen. Wat is jullie idee hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d4OCC6CRaK1f07Ixq-MWJ4mgws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNBK5Ggmq5qThbqjztVOogTS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rimco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
[...]
Ik zal proberen een zo net mogelijke vergelijking te maken, zit namelijk hemelsbreed maar 25km van je af.
...
Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen.
@Bartolomus Een zonnige winterdag, nieuwe getallen:

Ik zie dat je vandaag 26,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 1,01kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 13kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,77 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling. Op dit moment doet jouw ZB het dus beter, wellicht vanwege de hellingshoek of omdat de collector hier vandaag warmer was dan vorige keer (rond 50C). Puntje voor mij om te kijken of het nog beter kan.

Als we dan ook weer het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 1,05kWh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,62 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft zo nu en dan een run gedaan, waarbij de COP tussen rond 40 graden Ta gemiddeld 2,5 was (defrosts hakken er op dit moment in). Als we daarvoor dus 0,62kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
1,54kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het (weer) beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Rimco schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:11:
[...]

@Bartolomus Een zonnige winterdag, nieuwe getallen:

Ik zie dat je vandaag 26,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 1,01kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 13kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,77 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling. Op dit moment doet jouw ZB het dus beter, wellicht vanwege de hellingshoek of omdat de collector hier vandaag warmer was dan vorige keer (rond 50C). Puntje voor mij om te kijken of het nog beter kan.

Als we dan ook weer het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 1,05kWh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,62 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft zo nu en dan een run gedaan, waarbij de COP tussen rond 40 graden Ta gemiddeld 2,5 was (defrosts hakken er op dit moment in). Als we daarvoor dus 0,62kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
1,54kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het (weer) beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen.
Oppervlak buizen is 14 m2.
Nu nog even opnieuw rekenen.
Leuk overzicht trouwens.
Pagina: 1 ... 52 ... 65 Laatste