14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Inmiddels de installateurscode van de installateur gehad.BarryH schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:30:
[...]
@Minitrooper Heb jij toevallig ook de installateurstoegangscode? want bij ons op de jachthaven hebben we die niet en nu dus alleen wat handleidingen:
https://www.vaillant.be/d...-s1-s2-150-350-551005.pdf
en
https://www.vaillant.be/aurostep/0020206799-02-1737434.pdf
Ook gezien dat de laklaag van de boiler nogal kwetsbaar is, en hij dan snel roest. Weer een klusje erbij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En vanmorgen een mooie tweedekansje gescoord voor een gardena-tuinpomp, waardoor ik niet hoef te klooien met een handpomp of boormachinepomp. Nu alleen nog glycol bestellen. Na het nodige gelezen te hebben weet ik wat voor glycol ik moet hebben, allee twijfel ik nog tussen een kan van 10L of 20L. Wie weet hoeveel er ongeveer in een systeem gaat bij een atag zonnegascombi met 2 vlakkeplaat collectoren en ongeveer 2x 6-7 meter leiding tussen de zonnegascombi en de collectoren?Swenno schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:58:
@Geert h mij is zo pompje slecht bevallen maar dat kan ook aan mijn boor liggen.
Zelf gebruik ik de Gardena tuin pomp die in de zomermaanden gebruikt wordt voor het besproeien van het gras. Geeft wat meer flow en makkelijker op druk komen.
Je zou je systeem eerst met water kunnen circuleren en op druk kunnen brengen met water. Om te testen of alles nog lek dicht is. En daarna water eruit en opvullen met glycol.
Pv: 3kWp, ozo, 5°
Ik installeer een zonnecollector systeem voor het verwarmen van tapwater. Mijn CV ketel verwarmt straks zo nodig bij als de temperatuur vanuit de boiler te laag is (doorstroom-CV ketel). Ik heb een OEG 300l set met twee 4-plus vlakke panelen gekocht. Inmiddels is het 300l vat binnen en viel me op dat deze van het type hygieneboiler is. Ik heb dus niet opgelet, en de aanname gedaan van een vat waarbij de 300l het tapwater is met alleen de glycol vanuit de collectoren in een warmtewisselaar. Maar nu gaat dus ook het tapwater door een RVS warmtewisselaar, met als intermediair 300l buffervloeistof. Het is niet mijn bedoeling om de buffervloeistof te gebruiken voor het verwarmen van het huis, ik zie daar weinig waarde in omdat juist als de collectoren iets doen (in de zomer) mijn CV verwarming niet nodig zal zijn.
Ik heb nu twee opties verwacht ik:
1. Koppel de buffervloeistof aan het water in mijn cv. Het expansievat van het CV systeem zit dichtbij. Ik koppel het boilervat dan bovenaan aan de leiding naar het expansievat. Ik zet er een kraantje tussen voor mocht ik de boiler willen afkoppelen. Voor de veiligheid daarom een 3bar overstortbeveiliging tussen kraantje en boiler. Dus: boiler => overstortbeveiliging => kraantje => Expansievat CV. De aanvoer van buffervloeistof onderaan in de boiler krijgt alleen een aftapkraantje.
2. Maak een eigen buffersysteem. Dus een nieuw expansievat, een nieuwe water-toevoermogelijkheid (voor vullen) en een 3bar overstortbeveiliging. Dan dus los van de CV installatie. Kost een klein beetje meer geld en de ruimte voor het extra expansievat. De aanvoer van buffervloeistof onderaan in de boiler krijgt alleen een aftapkraantje.
Wat zouden jullie doen en waarom?
Wat is nog handig voor het vullen om de lucht uit de boiler te krijgen, daar een handmatige ontluchter?
Uiteraard moet je dat wel kunnen regelen.
Dan heb hetzelfde als 2 met extra. En vrijwel geen meer geld.
Ik wil mijn SWW gaan aansluiten en heb een paar zaken die ik wil checken.
1) Is een inlaatcombinatie van 6 bar voldoende (of moet ik voor 8 bar gaan?)
2) Ik denk er over om deze confortset te gaan gebruiken. Begrijp ik het nu goed, dat ik zowel de temperatuur kan instellen waarbij die de hotfill omzeilt (3-weg) (in hun voorbeeld 48gr) en de 'warm-water' uitgang (30-60gr)
Als ik het goed lees, kan ik via de kraan 30-60 graden kiezen, maar snap niet hoe ik die 48gr kan aanpassen?
Zijn er naast de inlaat combinatie en de mengthermostaat (in mijn idee de confortset) nog andere zaken nodig/handig ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
1. Ik heb er hier 8 bar op zitten, door een installateur.MarFan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:39:
Goedemiddag,
Ik wil mijn SWW gaan aansluiten en heb een paar zaken die ik wil checken.
1) Is een inlaatcombinatie van 6 bar voldoende (of moet ik voor 8 bar gaan?)
2) Ik denk er over om deze confortset te gaan gebruiken. Begrijp ik het nu goed, dat ik zowel de temperatuur kan instellen waarbij die de hotfill omzeilt (3-weg) (in hun voorbeeld 48gr) en de 'warm-water' uitgang (30-60gr)
Als ik het goed lees, kan ik via de kraan 30-60 graden kiezen, maar snap niet hoe ik die 48gr kan aanpassen?
Zijn er naast de inlaat combinatie en de mengthermostaat (in mijn idee de confortset) nog andere zaken nodig/handig ?
2. Ik ken je opstelling niet, maar waarom wil je deze hippe versie van een mengautomaat van over de 200 euro?
Als je boiler voor de naverwarmer hangt, is een mengautomaat toch voldoende?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
1) Ik lees op internet zowel 6 als 8 bar... wat is juist,Baapje327 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:50:
[...]
1. Ik heb er hier 8 bar op zitten, door een installateur.
2. Ik ken je opstelling niet, maar waarom wil je deze hippe versie van een mengautomaat van over de 200 euro?
Als je boiler voor de naverwarmer hangt, is een mengautomaat toch voldoende?
2) Voordeel van dit apparaat is dat hij de naverwarmer 'by-passed' als het water uit het boilervat warm genoeg is.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Je moet eigenlijk op je boiler kijken. Op het typeplaatje staat de max druk verwacht ik en anders in de handleiding.MarFan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:48:
[...]
1) Ik lees op internet zowel 6 als 8 bar... wat is juist,
2) Voordeel van dit apparaat is dat hij de naverwarmer 'by-passed' als het water uit het boilervat warm genoeg is.
@BarryH Probeer 017 ?BarryH schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:30:
[...]
@Minitrooper Heb jij toevallig ook de installateurstoegangscode? want bij ons op de jachthaven hebben we die niet en nu dus alleen wat handleidingen:
https://www.vaillant.be/d...-s1-s2-150-350-551005.pdf
en
https://www.vaillant.be/aurostep/0020206799-02-1737434.pdf
(sorry voor het late antwoord)
Was het idd (17)Minitrooper schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:28:
[...]
@BarryH Probeer 017 ?
(sorry voor het late antwoord)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
op het lijstje staat al:
- boiler aan onderzijde ontroesten en lak bijwerken. (wat een gammele laklaag)
- op 1 boiler springt de pomp aan om een onduidelijke reden. (collector is kouder dan boiler). Wellicht storing elektrisch element? dus die binnenkort eenst testen (voor het echt flink gaat vriezen)
- deze boiler is in het seizoen ook wel eens te koud, maar eens goed in de gaten houden (met de energy smart plug van homewizard) hoe het ding zich gedraagt.
Bij ons hadden ze dat vat op de isomo van de verpakking op de grond gezet. Onder het mom van: "dan koelt uw vat niet af van de koude vloer". Nuja, de kat heeft de isomo bijna helemaal vergruizeld... zolang het vat niet omvalt zal het mij worst wezen.BarryH schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:26:
@Minitrooper Nou, ik denk dat het al stuk is.
op het lijstje staat al:
- boiler aan onderzijde ontroesten en lak bijwerken. (wat een gammele laklaag)
- op 1 boiler springt de pomp aan om een onduidelijke reden. (collector is kouder dan boiler). Wellicht storing elektrisch element? dus die binnenkort eenst testen (voor het echt flink gaat vriezen)
- deze boiler is in het seizoen ook wel eens te koud, maar eens goed in de gaten houden (met de energy smart plug van homewizard) hoe het ding zich gedraagt.
Voor pompgedrag te zien is zo'n ebus ding echt wel handig, niet alleen zie je alle T1-T5-T6 sensoren, maar ook de collector, pomp (en pompvermogen). Bij mij vliegt de pomp niet "spontaan" aan, maar gezien de criminele chauffagist in- en uitvoerleidingen van de glycol verkeerdelijk aangesloten had, werd er warme glycol afgefakkeld op het dak. Vandaar dat mijn vat in volle zomer 40°C daalde s'namiddags.
Succes in ieder geval met vaillant(brol)!
Toen 'm énkel op de ZB hing, gaf ie inderdaad niets. Maar dat was ook vooral omdat de VMS een onbekende CSV indeling had die ebusd niet meekrijgt. Heel kort door de bocht: in de libraries een "cp 06.pms.csv 06.vmd.csv" en het VMS systeem wordt gedetecteerd en kan je de waardes uitlezen.BarryH schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:38:
@Minitrooper die ebus lezer van eur 70 deed het toch niet op de ZB?
Maar ondertussen was mijn "domme" on/off thermostaat vervangen door een ebus gedreven Vaillant ding, en was er ineens een kippenkot-conversatie zichtbaar op de ebus, en ben ik in staat om tegen 100 en 1 spullen te rapporteren: van de VCW ketel over VMS en 2 thermostaten, kleppen, vlammen, temperaturen etc.
Deze ZBs staan stand alone. Dus dit gaat bij mij niet werken denk ikMinitrooper schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:52:
[...]
Toen 'm énkel op de ZB hing, gaf ie inderdaad niets. Maar dat was ook vooral omdat de VMS een onbekende CSV indeling had die ebusd niet meekrijgt. Heel kort door de bocht: in de libraries een "cp 06.pms.csv 06.vmd.csv" en het VMS systeem wordt gedetecteerd en kan je de waardes uitlezen.
Maar ondertussen was mijn "domme" on/off thermostaat vervangen door een ebus gedreven Vaillant ding, en was er ineens een kippenkot-conversatie zichtbaar op de ebus, en ben ik in staat om tegen 100 en 1 spullen te rapporteren: van de VCW ketel over VMS en 2 thermostaten, kleppen, vlammen, temperaturen etc.
Als de zon schijnt (wel zoeken) dan brengt ie bij mij 2 a 3 kw per dag op. Das een druppel op gloeiende plaat. Dus pellet kachel loopt hier al een tijdje. En bezig met op detail niveau te isoleren waarbij de ketel iedere keer meer ontlast wordt.Baapje327 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:31:
Hoe gaat 't met jullie opbrengsten? Ik vind 't afgelopen week een beetje treurig. Behoorlijk grijs en komt weinig uit. Ik heb ook wat schaduw van 't buurhuis, maar paar uur per dag, tussen half 11 en 4 oid, heb ik wel zon.
Laatst boven een keuken raam op een moeilijk bereikbare plek over de gehele lengte van het raam een spleet welke naar de binnenspouw ging dicht gemaakt. Dit scheelde dus heel veel en zie ik terug in mijn pellet verbruik.
Nada.Baapje327 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:31:
Hoe gaat 't met jullie opbrengsten? Ik vind 't afgelopen week een beetje treurig. Behoorlijk grijs en komt weinig uit. Ik heb ook wat schaduw van 't buurhuis, maar paar uur per dag, tussen half 11 en 4 oid, heb ik wel zon.
Input van collectoren afgelopen 7 dagen : 2kWh.
Afgifte van buffer : 1.1kWh.
De zonnepanelen doen het weinig beter met 10kWh over de laatste 7 dagen.
Op een zonnige zomerdag halen de panelen de 18-19kWh (per dag). En de collectoren vergelijkbaar (mits de buffer echt leeg was).
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik heb zou graag via deze weg wat advies inwinnen.
Ik heb een Mitsubishi warmtepomp.
PUHZ-SW75 YAA + ERSD-VM2D
Warmwater komt nu nog van een ketel maar wil dit vervangen door een zonneboiler.
Waarop ik ook de warmtepomp kan aansluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar een RVS boiler van 300 liter.
Dit voor vier personen.
Welke zonneboiler set zou dan het best bij mij passen en dan het liefst een set waar subsidie op zit.
Mvg
Er-tje.
Heb je ruimte voor een passend aantal collectoren? Wat is de oriëntatie / hoek van het dakvlak?Er-tje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:17:
Beste Zonneboiler gebruikers.
Warmwater komt nu nog van een ketel maar wil dit vervangen door een zonneboiler.
Waarop ik ook de warmtepomp kan aansluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar een RVS boiler van 300 liter.
Dit voor vier personen.
Welke zonneboiler set zou dan het best bij mij passen en dan het liefst een set waar subsidie op zit.
Mvg
Er-tje.
Vuistregel = 10 L buffer per heatpipe.
Het buffervat wil je het liefst laten aansluiten op je verbruik, het buffervat past weer bij een oppervlak aan collectoren.
Zo maximaliseer je je duurzame verwarming van je water, zonder onnodig in stagnatie te gaan (collector pomp stopt vanwege te warme buffer).
Wil je het inzetten voor sanitaire warm water (douche) of ook ruimte verwarming (vloerverwarming)?
Unpopular opinion, hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe minder je hebt aan cv ondersteuning door een zonneboiler voor ruimte verwarming. (dus niet sanitair warm water)
Want, als het zonneseizoen wegzakt in het najaar gaat een goed geïsoleerd huis nog goed qua warmte (en zal je buffer afkoelen).
Hoe verder die uit elkaar liggen (einde zonneseizoen en begin stookseizoen) hoe minder wamtebuffer je nog over had.
[ Voor 29% gewijzigd door _Apache_ op 08-12-2022 10:22 ]
Ik zou lekker een combi-ketel laten hangen ter naverwarming en er een zonneboiler voor zetten ter voorverwarming. Met een warmtepomp een boiler op temperatuur houden word een stuk duurder en de zonneboiler heeft als je met 1 boiler werkt weinig opbrengst. Dan zou je minimaal naar 500 Liter moeten.Er-tje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:17:
Beste Zonneboiler gebruikers.
Dit voor vier personen.
Mvg
Er-tje.
In mijn woonkamer (dat is een uitbouw met plat dak, de kamer is ongeveer 5x5 meter) heb ik vloerverwarming. Dit aansluitpunt staat ook in de woonkamer, de rest vh huis heeft traditionele radiatoren.
Nu dacht ik, vanuit het aansluitpunt vd vloerverwarming is gemakkelijk naar buiten te boren. De vloerverwarming kan dan worden losgekoppeld van de CV.
Dan kan de vloerverwarming rechtstreeks gekoppeld worden aan een zonnecollector. Door de pomp aan te zetten zal overdag de vloer dan worden verwarmd. In de zomer is het een kwestie van de pomp uitschakelen zodat de vloer niet meer wordt verwarmd.
Is dat een logische gedachtegang of maak ik een serieuze denkfout?
En als dat mogelijk is, welke apparatuur heb ik dan nodig?
Mijn CV ketel heeft overigens ook een koppeling voor een zonnecollector, maar dat is alleen TBV het tapwater, toch?
Groeten van Peter
Het water wat zomers uit een collector komt kan geregeld de 90C aantikken. Dat is veelste warm voor je vloer. Dat is niet redirect te koppelen aan een vloerverwarming.Peterbreda schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:04:
Gekke(?) vraag...
In mijn woonkamer (dat is een uitbouw met plat dak, de kamer is ongeveer 5x5 meter) heb ik vloerverwarming. Dit aansluitpunt staat ook in de woonkamer, de rest vh huis heeft traditionele radiatoren.
Nu dacht ik, vanuit het aansluitpunt vd vloerverwarming is gemakkelijk naar buiten te boren. De vloerverwarming kan dan worden losgekoppeld van de CV.
Dan kan de vloerverwarming rechtstreeks gekoppeld worden aan een zonnecollector. Door de pomp aan te zetten zal overdag de vloer dan worden verwarmd. In de zomer is het een kwestie van de pomp uitschakelen zodat de vloer niet meer wordt verwarmd.
Is dat een logische gedachtegang of maak ik een serieuze denkfout?
En als dat mogelijk is, welke apparatuur heb ik dan nodig?
Mijn CV ketel heeft overigens ook een koppeling voor een zonnecollector, maar dat is alleen TBV het tapwater, toch?
Groeten van Peter
Daar moet een (flink) buffervat tussen gezet worden.
En dan nog heb je een warmtebron nodig voor de winter, een gas cv of warmtepomp.
En water in je collectoren is in de winter ook niet zo best, water wil nog eens gaan bevriezen enzo_Apache_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:40:
[...]
Het water wat zomers uit een collector komt kan geregeld de 90C aantikken. Dat is veelste warm voor je vloer. Dat is niet redirect te koppelen aan een vloerverwarming.
Daar moet een (flink) buffervat tussen gezet worden.
En dan nog heb je een warmtebron nodig voor de winter, een gas cv of warmtepomp.

Ik verwarm overigens bij met een goede (Daikin) airco.
Als je pomp stilstaat kan je nog steeds convectie hebben. Waardoor je een soort natuurlijke (langzame) circulatie krijgt. Hier kan je enorm veel warmte door verliezen.Peterbreda schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:05:
Dank voor je reactie. Hmmm OK. Maar als ik de pomp uitzet, dan wordt de vloer toch niet meer verwarmd?
Ik verwarm overigens bij met een goede (Daikin) airco.
Hier zal je het liefst een klep willen hebben die je dicht zet of een soort zwanenhals (omhoog, en dan weer omlaag) die dit tegenwerkt.
Het lastige van ondersteuning bij ruimte verwarming, is dat het seizoen dat je veel warmte genereert, je eigenlijk geen warmte nodig hebt.
Voor douche water is het wel ideaal. Dat verbruik je heel het jaar door, en kost ook wat energie.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 09-12-2022 20:11 ]
Als er maar genoeg afstand (zeg een meter of 10) tussen je vat en de vloer zit, zal dat niet voor kunnen komen lijkt me. Ik ben zelf iets soortgelijks van plan, vloerverwarming direct op het buffervat aansluiten. Alleen wordt het vat dan verwarmt door glycol uit de collectoren met een warmtewisselaar in het vat. Ben wel van plan om er een mengventiel tussen te zetten die mengt met het retourwater van de vv om excessieve temperaturen te voorkomen._Apache_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:42:
[...]
Als je pomp stilstaat kan je nog steeds convectie hebben. Waardoor je een soort natuurlijke (langzame) circulatie krijgt. Hier kan je enorm veel warmte door verliezen.
Hier zal je het liefst een klep willen hebben die je dicht zet of een soort zwanenhals (omhoog, en dan weer omlaag) die dit tegenwerkt.
Het lastige van ondersteuning bij ruimte verwarming, is dat het seizoen dat je veel warmte genereert, je eigenlijk geen warmte nodig hebt.
Voor douche water is het wel ideaal. Dat verbruik je heel het jaar door, en kost ook wat energie.
Eens dat je met uitsluitend een ZB niet je huis kan verwarmen, er zijn nou eenmaal best veel koude donkere dagen. Ook voor SWW kom je niet uit met alleen een ZB. Als je een systeem neerzet met beide functies haal je er denk ik het meeste rendement uit. Gedurende het stookseizoen heb je dan wat warmte om op lage temperatuur je huis bij te verwarmen en SWW voor te verwarmen, van april tot september heb je bijna gratis SWW.
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Voor warmte stroming is lengte niet belangrijk wel temperatuur verschil. Als er verschil is krijg je stroming.leonardvg schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:25:
[...]
Als er maar genoeg afstand (zeg een meter of 10) tussen je vat en de vloer zit, zal dat niet voor kunnen komen lijkt me. Ik ben zelf iets soortgelijks van plan, vloerverwarming direct op het buffervat aansluiten. Alleen wordt het vat dan verwarmt door glycol uit de collectoren met een warmtewisselaar in het vat. Ben wel van plan om er een mengventiel tussen te zetten die mengt met het retourwater van de vv om excessieve temperaturen te voorkomen.
Eens dat je met uitsluitend een ZB niet je huis kan verwarmen, er zijn nou eenmaal best veel koude donkere dagen. Ook voor SWW kom je niet uit met alleen een ZB. Als je een systeem neerzet met beide functies haal je er denk ik het meeste rendement uit. Gedurende het stookseizoen heb je dan wat warmte om op lage temperatuur je huis bij te verwarmen en SWW voor te verwarmen, van april tot september heb je bijna gratis SWW.
Wat @Bartolomus zegt, als je geen warmtesloten (buis stuk naar beneden) ga je echt veel warmte lekken. Ik had het op de manier zoals je beschrijft aangesloten (werkt prima trouwens met cv pomp op thermostaat).leonardvg schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:25:
[...]
Als er maar genoeg afstand (zeg een meter of 10) tussen je vat en de vloer zit, zal dat niet voor kunnen komen lijkt me. Ik ben zelf iets soortgelijks van plan, vloerverwarming direct op het buffervat aansluiten. Alleen wordt het vat dan verwarmt door glycol uit de collectoren met een warmtewisselaar in het vat. Ben wel van plan om er een mengventiel tussen te zetten die mengt met het retourwater van de vv om excessieve temperaturen te voorkomen.
Installateur was daar warmteslot vergeten en ruim 15m verder kon ik de cv buis niet vastpakken, zo warm wordt ie in de zomer.
Ff opletten dus bij 't aanleggen 😉
Graag maak ik gebruik van jullie ervaringen en meningen.
Ik heb al heel wat topics afgelezen, en kom dit systeem eigenlijk niet tegen.
Op het dak 2x cpc30
:strip_exif()/f/image/OfvFYWuZNjEL5x0tUOS48H9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Het doel was eigenlijk, om de zonneboiler het vat op te laten warmen wanneer mogelijk, en bij onvoldoende zon opbrengst de warmtepomp het werk te laten doen.
Maar na heel wat lees werk hier, vraag ik me af of dit wel zo energie zuinig is in de wintermaanden. Omdat het vat eigenlijk constant een graag of 50 moet zijn.
Op dit schema zal de warmtepomp eigenlijk alleen het vat op temperatuur maken, en zal je apart de aanvoer naar cv moeten gaan regelen.
Is het niet rendabeler om met een 3 weg klep, verschil te maken tussen cv cww? Retour cv wel op het onderste vat, maar vanuit de hydrobox de aanvoer naar cv of vat via een 3 weg klep.
Het gaat dan om een mitsubishi hydrobox unit ehsd-vm2d alleen verwarmen.
Als we uitgaan van het aansluitschema hier boven, kan ik dan de ruimte thermostaat aansluiten op de hydrobox, en kan die dan de extra cv pomp aansturen? Bijvoorbeeld een honeywell t6?
Een ander nadeel van het systeem zoals hier boven is, dat het water uit het cv vat, constant op een hoge temperatuur gehouden wordt, en zonder mengkraan je dus met heet water richting je vloerverwarming gaat.
Zijn er mensen hier met een vergelijkbaar systeem? Ik zou graag weten hoe jullie dit hebben opgelost, om er een zo rendabel mogelijk systeem van te maken, en vooral ook, hoe jullie dat hebben aangesloten, met bijvoorbeeld de hydrobox, en wat dan de meest zuinige manier van verwarmen.
Er zitten elementen in het vat, en ik denk dat ik 1 van die elementen ga gebruiken voor mijn legionella preventie.
Alvast bedankt.
Een rendabel systeem: voor mij is rendabel een goed systeem wat energie opbrengt. Hoeveel brengt het op? Als de zon schijnt helpt dat altijd.Grasspriet schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:02:
Goedemorgen,
Op het dak 2x cpc30
[Afbeelding]
Het doel was eigenlijk, om de zonneboiler het vat op te laten warmen wanneer mogelijk, en bij onvoldoende zon opbrengst de warmtepomp het werk te laten doen.
Maar na heel wat lees werk hier, vraag ik me af of dit wel zo energie zuinig is in de wintermaanden. Omdat het vat eigenlijk constant een graag of 50 moet zijn.
Op dit schema zal de warmtepomp eigenlijk alleen het vat op temperatuur maken, en zal je apart de aanvoer naar cv moeten gaan regelen.
Is het niet rendabeler om met een 3 weg klep, verschil te maken tussen cv cww? Retour cv wel op het onderste vat, maar vanuit de hydrobox de aanvoer naar cv of vat via een 3 weg klep.
Als we uitgaan van het aansluitschema hier boven, kan ik dan de ruimte thermostaat aansluiten op de hydrobox, en kan die dan de extra cv pomp aansturen? Bijvoorbeeld een honeywell t6?
Een ander nadeel van het systeem zoals hier boven is, dat het water uit het cv vat, constant op een hoge temperatuur gehouden wordt, en zonder mengkraan je dus met heet water richting je vloerverwarming gaat.
Zijn er mensen hier met een vergelijkbaar systeem? Ik zou graag weten hoe jullie dit hebben opgelost, om er een zo rendabel mogelijk systeem van te maken, en vooral ook, hoe jullie dat hebben aangesloten, met bijvoorbeeld de hydrobox, en wat dan de meest zuinige manier van verwarmen.
Er zitten elementen in het vat, en ik denk dat ik 1 van die elementen ga gebruiken voor mijn legionella preventie.
Alvast bedankt.
Maar goed ik zou een ander vat nemen de verhouding sww en cv zijn erg scheef naar mijn idee. Er zijn enkele voorbeelden op het forum over een booster warmte wisselaar en sww hygiëne spiraal. Dat is een investering maar ik denk een zeer zinvolle. De grootte hangt af van verschillende factoren en daar zou ik een specialist bij betrekken. Die zijn er ook op dit forum. Kijk eens op mijn systeem daar zie je al veel dingen terug die je vraagt. Een motor gedreven mengventiel werkt erg goed voor je vloerverwarming en zou ik adviseren alsook nog een onafhankelijke gedreven temperatuur controlle systeem die de pomp uitschakelt als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt in je vloer.
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f
Ziet er uit als HT systeem ipv LTV. De WP of collector moet continue de onderkant boven de 50C houden..............Grasspriet schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:02:
Goedemorgen,
Op het dak 2x cpc30
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Dat betwijfel ik. Ik vind het eruit zien alsof de warmtecollector in de zomer voor het SWW mag zorgen en dat 's winters (vrijwel) volledig elektrisch gebeurd. Er zit 3 + 9 = 12 of 3 + 15 = 18 kW aan COP 1 elektrische naverwarming in dat ding, dus zo zwaar rekent hij niet op (de collector en) de warmtepomp. Wellicht haalt die de 50 graden niet eens. Inderdaad staat er een radiator afgebeeld (geen VVW), maar hopelijk betekent het niet dat ook echt 50 graden en meer nodig is voor de verwarming.Dapdodo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:05:
Ziet er uit als HT systeem ipv LTV. De WP of collector moet continue de onderkant boven de 50C houden..............
Mag ik gokken dat dit verkocht is samen met heel veel PV in de vroege jaren van de salderingsregeling? Alstublieft, uw nul-op-de-meter woning? Wanneer de saldering (vanaf naar verwachting 2025) afgebouwd gaat worden, wordt dit snel een duur ding, vrees ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 11-12-2022 15:02 ]
Dan concludeer ik dat een zonneboiler op de bestaande ketel aansluiten het meeste te bieden heeft. Toch?
Ik heb het idee dat die zonneboiler (ligt op OZO) eigenlijk niet zoveel toevoegt. Zomer is dat ding bloedheet, maar dan heb je de verwarming niet aan. Ik zou ook niet precies weten hoe ik moet controleren of ik er 's winter profijt van heb..
Op die plek kan ik ook twee grote panelen neerleggen en gezien de huidige energieprijzen loont dat misschien meer en de buizen van de boiler dan verplaatsen naar het platte dak van de dakkapel. Ik vraag mij namelijk af of die buizen net als panelen ook onder een hoek geplaatst moeten worden.
Kan iemand daar een licht op schijnen?
[ Voor 3% gewijzigd door shades op 12-12-2022 12:09 ]
Dus kijk eens of de leiding die van de radiatoren terugkomt door je boiler gaat of niet.
Daarnaast kan je vergelijken wat je in de verschillende maanden aan gasverbruik voor warm water hebt.
Zodra je dat ingeschat hebt weet je hoeveel de zonneboiler opbrengt.
De reden waarom je dit schema niet veel ziet is dat het extreme achterhaald is en gebaseerd op goedkoop bouwen. Daarnaast denk ik dat ReHeat te weinig verstand heeft van zonnewarmte als ik dit zo zie....Grasspriet schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:02:
Goedemorgen,
Op het dak 2x cpc30
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
De opmerking van Gwaihir over stroomverbruik klopt ook. Dit is een goedkope manier in aanschaf en een hele dure in gebruik.
De zonneboiler gaat hier nooit opbrengst hebben aangezien het vat ook altijd warm moet zijn voor tapwater. Daarnaast is het technisch best mogelijk om warmwater voor een deel na te verwarmen met een WP echter niet met een Scheiding er tussen. (En al helemaal niet met een Tank in Tank wat een techniek is van 25 jaar terug!) Dus er moet dan zoizo tapwater gebufferd worden. In dit schema werken de verschillende energiebronnen tegen elkaar ipv met elkaar en er word geen gebruik gemaakt van gelaagdheid in het vat.
Een leuke manier misschien om een teveel aan energie van PV panelen af te fakkelen op dit moment nu er nog saldering is maar dit heeft niks te maken met duurzaam!
Btw: een honeywell t6 thermostaat is uitsluitend te gebruiken icm een gasketel!
Het is erg lastig om terug te rekenen aangezien de prijzen erg raar doen en omdat ik het laatste jaar heel erg hamer op het gebruik en verbruik van water/gas/elektriciteit en welke footprint dat allemaal heeft. Tikt allemaal door - ook met handdoeken wassen enzo.. Vorige maand toevallig rekening gekregen van het waterbedrijf en mogen 20,-- per maand minder gaan betalen. Dat werkt dus wel. Ook kregen we geld terug van Eneco (alleen moesten we wel gelijk dubbel maandtarief gaan betalen vanwege en achterlijk hoge gas/electra prijzen die er toen waren.BarryH schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:41:
@shades Waarschijnlijk werkt deze zonneboiler alleen voor je warm water verbruik.
Dus kijk eens of de leiding die van de radiatoren terugkomt door je boiler gaat of niet.
Daarnaast kan je vergelijken wat je in de verschillende maanden aan gasverbruik voor warm water hebt.
Zodra je dat ingeschat hebt weet je hoeveel de zonneboiler opbrengt.
Ik heb net ook even gekeken - de boiler wordt alleen gebruikt voor kraanwater en dan alleen voor de douch aangezien we in de keuken een cooker hebben.
Mijn vermoeden is dat wanneer ik die heatpipes gewoon op de dakkapel leg en de vrijgekomen ruimte gebruik voor panelen ik daar meer aan heb. De 5 panelen op OZO brengen over de dag heen meer op dan de 8 op WNW (en daarvan staan er ook nog een 2 op de andere dakkapel op Z gericht.
[ Voor 5% gewijzigd door shades op 12-12-2022 12:11 ]
heatpipes moeten onder een hoek van minimaal 30 graden staan dacht ik uit mn hoofd. google ff op werking heatpipe, dan heb je wel een plaatje wat laat zien dat wat erin zit, naar boven moet kunnen stijgen om daar zn warmte af te geven, dat gebeurt alleen als er ze in een hoek staan...shades schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:09:
[...]
Het is erg lastig om terug te rekenen aangezien de prijzen erg raar doen en omdat ik het laatste jaar heel erg hamer op het gebruik en verbruik van water/gas/elektriciteit en welke footprint dat allemaal heeft. Tikt allemaal door - ook met handdoeken wassen enzo.. Vorige maand toevallig rekening gekregen van het waterbedrijf en mogen 20,-- per maand minder gaan betalen. Dat werkt dus wel. Ook kregen we geld terug van Eneco (alleen moesten we wel gelijk dubbel maandtarief gaan betalen vanwege en achterlijk hoge gas/electra prijzen die er toen waren.
Ik heb net ook even gekeken - de boiler wordt alleen gebruikt voor kraanwater en dan alleen voor de douch aangezien we in de keuken een cooker hebben.
Mijn vermoeden is dat wanneer ik die heatpipes gewoon op de dakkapel leg en de vrijgekomen ruimte gebruik voor panelen ik daar meer aan heb. De 5 panelen op OZO brengen over de dag heen meer op dan de 8 op WNW (en daarvan staan er ook nog een 2 op de andere dakkapel op Z gericht.
Verder begint het met het afschatten van je warm waterverbruik (dat is wat je maximaal bespaart)
Dus eigenlijk zeg je plaats twee panelen op de dakkapel richting. Misschien wel zo slim. Als ik ze inde breedte laat plaatsen staan ze bijna vol zuid (ik ga niet linken naar andere forumdraad - want heb daar vraag gesteld wat handig is en waarom een panel het nauwelijks doet - iets met crossposten) - DankBarryH schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:18:
@shades als je gaat verplaatsen is de makkelijker optie om op de plek waar de ZB heen zou kunnen de zonnepanelen gewoon te leggen.
Verder begint het met het afschatten van je warm waterverbruik (dat is wat je maximaal bespaart)
Dank @Baapje327 @Bartolomus , als ik het goed begrijp gaat de warmte alleen stromen als je vanuit het vat horizontaal of omhoog weggaat, aangezien warmte opstijgt. Dus als ik vanuit mijn vat eerst met een leiding omhoog ga (2,5m) en dan een stuk horizontaal en dan weer 2,5 m naar beneden, dan zal hooguit het bovenste deel warm worden door convectie, maar blijft de laatste verticale leiding koud, correct?Baapje327 schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:55:
[...]
Wat @Bartolomus zegt, als je geen warmtesloten (buis stuk naar beneden) ga je echt veel warmte lekken. Ik had het op de manier zoals je beschrijft aangesloten (werkt prima trouwens met cv pomp op thermostaat).
Installateur was daar warmteslot vergeten en ruim 15m verder kon ik de cv buis niet vastpakken, zo warm wordt ie in de zomer.
Ff opletten dus bij 't aanleggen 😉
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Ja dat klopt, maar dat gaat best hard, dus ik zou eerst ff 30 cm oid naar beneden gaan en dan omhoog.leonardvg schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:27:
[...]
Dank @Baapje327 @Bartolomus , als ik het goed begrijp gaat de warmte alleen stromen als je vanuit het vat horizontaal of omhoog weggaat, aangezien warmte opstijgt. Dus als ik vanuit mijn vat eerst met een leiding omhoog ga (2,5m) en dan een stuk horizontaal en dan weer 2,5 m naar beneden, dan zal hooguit het bovenste deel warm worden door convectie, maar blijft de laatste verticale leiding koud, correct?
Google even op thermosiphon werking en warmteslot.
Je hoeft geen meters te hebben om dit tegen te gaan maar wel meer dan 10 cm.
En dat horizontale stuk zal loeiheet worden in de zomer en vanaf het punt dat ie naar beneden gaat, is ie na 30 cm oid koud.
[ Voor 7% gewijzigd door Baapje327 op 13-12-2022 07:27 ]
Ons gasverbruik in de woning is bij de huidige temperaturen rond de 13m3 per dag. Dit is met de verwarming op 19 graden gedurende een 5tal uur. Als ik kijk naar het gasverbruik gedurende die uren, kom ik op minder dan 5m3 uit. De overige 8m3 is "sluimerverbruik" doorheen de dag wanneer er niets anders op gas actief is.
Dit brengt mij al gauw uit bij de zonneboiler, die het 300L vat 24/7 warm wil houden terwijl er geen waterverbruik is.
Is dit een normaal verbruik voor een zonneboiler? Tijdens de zomermaanden verbruiken we maanden 0m3, maar in de koude maanden lijkt dit wel heel ruim gecompenseerd te worden. Valt hier iets aan te doen qua instellingen of aanpassingen aan de installatie (bvb een doorstromer)?
De warmwatertemp staat momenteel op 55 graden. Het viel me ook op dat de druk op het zonneboilercircuit 2 bar aangeeft terwijl er een geprint lijntje op 5 bar staat. Bij het laatste onderhoud aan de gasketel, heeft men hier echter geen aandacht aan besteed (en is me ook maar recent opgevallen).
Is het warm in het lokaal waar de boiler staat? Kan het zijn dat die boiler echt slecht geïsoleerd is?
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Tommie12 Er is geen circulatieleiding aanwezig voor SWW (jaren 70 woning).Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:52:
@GlennVd Heb je toevallig een pomp die het SWW rond pomp in een circulatieleiding ?
Is het warm in het lokaal waar de boiler staat? Kan het zijn dat die boiler echt slecht geïsoleerd is?
De boiler staat in de kelder, met een temp tussen de 16 en 18 graden. Isolatie is 50mm volgens de specs.
Dat lijkt me vrij absurd. Waarmee koel je die kelder dan, dat hij zoveel warmte kan opnemen en toch 18 graden blijft? Kan best zijn dat die zonneboiler niet optimaal is, maar het lijkt me dat je ketel toch ook om een andere reden ('s nachts?) aan slaat.GlennVd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:46:
De overige 8m3 is "sluimerverbruik" doorheen de dag wanneer er niets anders op gas actief is.
Dit brengt mij al gauw uit bij de zonneboiler, die het 300L vat 24/7 warm wil houden terwijl er geen waterverbruik is.
Er hoeft zeker geen 5 bar op te staan. Het zou goed kunnen dat ze daarmee aangeven dat dit de maximale druk is, waarop het geïnstalleerde overdrukventiel zal openen.Het viel me ook op dat de druk op het zonneboilercircuit 2 bar aangeeft terwijl er een geprint lijntje op 5 bar staat. Bij het laatste onderhoud aan de gasketel, heeft men hier echter geen aandacht aan besteed (en is me ook maar recent opgevallen).
(Er kan wellicht zelfs wat minder dan 2 bar op en dat is dan beter voor de glycol. Maar dat is 'n kleinigheid, waar je nu denk ik geen uitzoektijd in wilt stoppen.)
Temp + verbruik uit home assistant van de afgelopen 2 dagen:BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:59:
@GlennVd Kan je een plaatje posten van het verbruik door de dag? en hoe warm staat de thermostaat in de "niet verwarm" uren?
https://imgur.com/a/BDYWdxR
Thermostaat vd verwarming hangt in de woonkamer, heb dit niet in home assistant maar ligt normaal gezien altijd tussen badkamer en slaapkamer. Deze winter nog niet onder de 17 graden weten gaan.
Vandaag staat de verwarming sinds 9u manueel (omdat ik thuis ben) aan op 19 graden. Verbruik ligt maar licht hoger dan gisteren wanneer deze overdag uit stond.
Temperatuur tijdens "niet verwarm" uren stond ingesteld op 15 graden, dus verwacht niet dat dit zou triggeren gegeven de gemeten temperaturen. Maar heb het alvast eens op 5 graden gezet om dit te kunnen uitsluiten.
- wat was gisteren het gasverbruik in de uren net nadat je de kamerthermostaat van 19 naar 15 zette? (was dat om 2200 uur?)
- heb je ook de kamer temperatuur (de boilerroom geloof ik wel
- Hoe werkt naverwarming van de zonneboiler?
-- in NL is het vaak zo dat het SWW wat uit de boiler komt wordt naverwarmd in de gasketel (op het moment van gebruik)
- voelt de boiler warm aan de buitenzijde?
- heb je foto's van het leiding werk? loopt de warmwaterleiding uit de boiler snel omlaag (tegen warmteverlies)
Heb wat foto's van de leidingen en het verbruik vanuit homewizard toegevoegd op imgur: https://imgur.com/a/mqsUgHbBarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:08:
@GlennVd
- wat was gisteren het gasverbruik in de uren net nadat je de kamerthermostaat van 19 naar 15 zette? (was dat om 2200 uur?)
- heb je ook de kamer temperatuur (de boilerroom geloof ik wel)
- Hoe werkt naverwarming van de zonneboiler?
-- in NL is het vaak zo dat het SWW wat uit de boiler komt wordt naverwarmd in de gasketel (op het moment van gebruik)
- voelt de boiler warm aan de buitenzijde?
- heb je foto's van het leiding werk? loopt de warmwaterleiding uit de boiler snel omlaag (tegen warmteverlies)
Thermostaat gaat inderdaad van 19 naar 15 om 22:00.
Jammer genoeg geen kamertemperatuur waar de thermostaat hangt (aan het wachten tot de Viessmann wifi module + radiatorkranen terug leverbaar zijn), maar de temperatuur op de thermostaat dus nog nooit onder de 16 graden weten te zakken.
Hoe de naverwerking juist werkt probeer ik dus momenteel uit te zoeken. Voor zover ik zie op de foto's van de leidingen gaat het warm water niet terug langs de gasketel, maar warmt de gasbrander het vat continu op. Dit is dus ook wat ik me afvroeg in de eerste post, of een systeem met naverwarming niet voordeliger zou zijn.
De boiler zelf voelt niet merkbaar warm aan, alleen in de buurt van de aansluitingen.
Als er nog foto's voor verduidelijking nodig zijn, vraag gerust, het is niet eenvoudig alles op een logische manier op een foto te krijgen
Dus de blauwe leiding is koud water aanvoer.
Rood warm water naar badkamer etc
niet geisoleerde koperen leiding is het CV circuit met een eigen op (met het rode pomphuis)
Heb ik dit goed?
En kan je zien of die pompen aan en uit schakelen? of draaien die continu?
We hebben recent onze OEG set geïnstalleerd, o.a.:
- 2 panelen vlakke plaat 4plus
- OEG solarstation 512245032
- 300l hygieneboiler
- Solarcirculatiepomp PWM 512200106
- Mengautomaat voor tapwater 512240607
- Verschillenregelaar KSW-E met 2 sensoren TF/Pt
- Naverwarming via CV
Het is alleen voor tapwater. In de OEG verschillenregelaar profiel 201.
We hebben nog nauwelijks zon gehad, maar het lijkt te werken. Toch nog wat vragen.
Ik heb de PWM pomp op modus "PWM 2" gezet, dan zijn alle leds op de pomp aan.
1. Instellen van de bedrijfsmodus voor de pomp in de verschillenregelaar:
Als ik de pomp (R2) op "manuele werking" zet en de pompsnelheid aanpas, dan hoor ik dat meteen aan de pomp en enig geruis in de leidingen. Dat gaat goed.
Ik merk zelf echter nog niets van het aanzetten van de pomp bij de automatische werkingsmodus. Maar dat kan zijn omdat de temperatuurverschillen heel beperkt zijn in de winter. Vandaar voor de zekerheid hier de vraag.
De OEG site geeft aan "Activeer bij gebruik van een moderne PWM-circulatiepomp de betreffende bedrijfsmodus onder parameter S3.1 of S3.8.". Bij mij is dat S3.1, zie foto. Is dit zo correct bij de pomp?
Verder moet ik een pincode opgeven bij aanpassing. Ik heb in de handleiding daar niets over gevonden
Overigens voor zoekers: je moet dan een pincode opgeven, dat is 0001.
:strip_exif()/f/image/79LmHLSmOVVn1bfUEAz8XPev.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Anti-bevriezingsinstelling
De parameter S2.3 voor bevriezing stond mijns inziens standaard hoog (vergeten wat de waarde was). Ik wil eigenlijk niet dat die daarvoor gaat pompen, want dat koelt dit de boiler af. Mijn glycol heeft "Klimaatzone IV H-30 LS tot III H-30 L". Kan ik de setting dan op -20 graden celcius oid zetten?
3. Werking van de mengautomaat
Het viel me op dat als ik de kraan in de inlaatcombinatie (dus koud water naar spiraal boiler) dicht heb, ik nog steeds warm water krijg. Ik heb een doorstroomcv. Dat kan dus m.i. alleen via de mengautomaat, die dan blijkbaar het koude water doorlaat op het moment dat er helemaal niets komt uit de warmwater aanvoer. Klinkt dit logisch?
Alvast dank voor het lezen.
2. Waarom zo extreem in NL, is -10C niet genoeg?
3. Ja en Nee,
Ja, want je mengautomaat vult gewoon aan, wat je boiler niet levert.
Nee, dan is je mengautomaat koud in voor je inlaatcombinatie aangesloten en hopelijk zit dan daarvoor nog een inlaatcombinatie. Anders heb je in je watermeter pas een terugslagklep en wordt het veiligstellen cq uit bedrijf nemen van je hygiëne boiler lastiger (namelijk heel het huis zonder water zetten).
Drukopbouw verwacht ik niet op die plek, dus dat hoeft niet beveiligd te worden?
Denk overigens wel dat de fabrikant van de boiler het anders voorschrijft.
Dank!Dapdodo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:45:
@Jaaps2
2. Waarom zo extreem in NL, is -10C niet genoeg?
3. Ja en Nee,
Ja, want je mengautomaat vult gewoon aan, wat je boiler niet levert.
Nee, dan is je mengautomaat koud in voor je inlaatcombinatie aangesloten en hopelijk zit dan daarvoor nog een inlaatcombinatie. Anders heb je in je watermeter pas een terugslagklep en wordt het veiligstellen cq uit bedrijf nemen van je hygiëne boiler lastiger (namelijk heel het huis zonder water zetten).
Drukopbouw verwacht ik niet op die plek, dus dat hoeft niet beveiligd te worden?
Denk overigens wel dat de fabrikant van de boiler het anders voorschrijft.
Voor 2:
Dan maakt het dus niet uit. Voor de lol: laagste temperatuur ooit gemeten in Nederland was -20,4 en dat zal op klomphoogte geweest zijn. Ik zal er -15 van maken.
Voor 3:
- "Ja": Fijn, dan is er niets kapot. Works as designed.
- "Nee": Scherp! Aftappen koud water leiding naar mengautomaat zit idd voor de inlaatcombinatie, was idd handiger geweest om deze erachter te zetten. Aan de andere kant niet zo erg: erna zit ook nog een inlaatcombinatie (zat al bij de cv en laten zitten) en ik heb vele kranen in de kelder waardoor ik tamelijk gericht water kan afsluiten.
Men rekent normaal met -10.Jaaps2 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:07:
[...]
Dank!
Voor 2:
Dan maakt het dus niet uit. Voor de lol: laagste temperatuur ooit gemeten in Nederland was -20,4 en dat zal op klomphoogte geweest zijn. Ik zal er -15 van maken.
Voor 3:
- "Ja": Fijn, dan is er niets kapot. Works as designed.
- "Nee": Scherp! Aftappen koud water leiding naar mengautomaat zit idd voor de inlaatcombinatie, was idd handiger geweest om deze erachter te zetten. Aan de andere kant niet zo erg: erna zit ook nog een inlaatcombinatie (zat al bij de cv en laten zitten) en ik heb vele kranen in de kelder waardoor ik tamelijk gericht water kan afsluiten.
En zelfs al zou je dat niet doen en op -5 gaan zitten dan nog kun je voor dat ene moment makkelijk bijverwarmen.
Overdesignen kan tegenwoordig ook verkeerd uitpakken als je voor een warmtepomp zou gaan.
De noordkant is dus nog leeg. En ik ben even benieuwd of het nog nut zou hebben om te kijken naar een zonneboiler? De hellingshoek van het dak is 40 graden. (ik heb ooit bouwtekeningen kunnen bemachtigen)
Noord is net zo groot als zuid, op zuid liggen 4 panelen in portrait mode. 1 paneel heeft dit formaat: 1754 x 1096 x 30 mm
Qua huis verder:
Bouwjaar 2007
Energielabel A (na zonnepanelen A+++)
Duitse bouw, geen kruipruimte, muren van 50cm dik. Isolatie op orde, HR++ glas.
CV ketel is een Nefit uit 2013, warm water verbruik is 30m3 per maand.
Verwarming doen we nu in de winter met airco's. In de nacht draait de CV zodat de vloerverwarming nog een beetje warm wordt ivm kinderen die op de grond spelen.
In de 1e post van het topic zie ik een overzicht waarin staat bij 40 graden op noord je 52% zou halen. Dat is niet perfect, maar het is beter dan niets in een situatie waar we anders niets met die ruimte van het dak doen.
Er is ruimte genoeg op zolder en toegang van zolder naar CV is ook eenvoudig.
Is het met een dergelijk dak vlak op noord nog interessant om naar een zonneboiler te kijken of kan ik beter naar een alternatief kijken?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om het gasverbruik van warm water te verminderen.
Als je al verwarmt met airco's in de winter, zou ik een warmtepompboiler neerzetten en daar je SWW mee maken. Veel makkelijker en goedkoper. ik zou gewoon ook nog pv leggen op noord en dat gebruiken met je warmtepompboiler. Als collectoren iets doen in de zomer, dan doen die pv dat ook, en hou je de situatie vele malen simpeler.Renkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
Ik heb even een vraag, in 2022 heb ik "het hele dak" vol laten leggen met zonnepanelen, het betreft een huis met een "Schilddak" waar nu op oost (18), zuid (4), west (19) = totaal 41 panelen op liggen. +- 16.000WP, opbrengst vanaf maart 2022 is 14.000KWh.
De noordkant is dus nog leeg. En ik ben even benieuwd of het nog nut zou hebben om te kijken naar een zonneboiler? De hellingshoek van het dak is 40 graden. (ik heb ooit bouwtekeningen kunnen bemachtigen)
Noord is net zo groot als zuid, op zuid liggen 4 panelen in portrait mode. 1 paneel heeft dit formaat: 1754 x 1096 x 30 mm
Qua huis verder:
Bouwjaar 2007
Verwarming doen we nu in de winter met airco's. In de nacht draait de CV zodat de vloerverwarming nog een beetje warm wordt ivm kinderen die op de grond spelen.
In de 1e post van het topic zie ik een overzicht waarin staat bij 40 graden op noord je 52% zou halen. Dat is niet perfect, maar het is beter dan niets in een situatie waar we anders niets met die ruimte van het dak doen.
Is het met een dergelijk dak vlak op noord nog interessant om naar een zonneboiler te kijken of kan ik beter naar een alternatief kijken?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om het gasverbruik van warm water te verminderen.
Als je gas er helemaal uit wil halen, kun je een kleine lucht/water wp neerzetten voor de vvw, of wellicht zelfs een ventilatie wp. Als je enkel de kou van de vloer wilt halen heb je niet zo gek veel warmte nodig volgens mij...
Als je echt gek wilt doen, kun je nog retour verhoging met je wpb doen, hoef je helemaal geen andere wp meer te kopen. Maar ligt beetje aan de situatie...
Ik zou in jouw situatie geen collectoren plaatsen.
Wat verbruik je met airco's per seizoen?Baapje327 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Als je al verwarmt met airco's in de winter, zou ik een warmtepompboiler neerzetten en daar je SWW mee maken. Veel makkelijker en goedkoper. ik zou gewoon ook nog pv leggen op noord en dat gebruiken met je warmtepompboiler. Als collectoren iets doen in de zomer, dan doen die pv dat ook, en hou je de situatie vele malen simpeler.
Als je gas er helemaal uit wil halen, kun je een kleine lucht/water wp neerzetten voor de vvw, of wellicht zelfs een ventilatie wp. Als je enkel de kou van de vloer wilt halen heb je niet zo gek veel warmte nodig volgens mij...
Als je echt gek wilt doen, kun je nog retour verhoging met je wpb doen, hoef je helemaal geen andere wp meer te kopen. Maar ligt beetje aan de situatie...
Ik zou in jouw situatie geen collectoren plaatsen.
Vol noord levert echt weinig op bij die helling.Renkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
Ik heb even een vraag, in 2022 heb ik "het hele dak" vol laten leggen met zonnepanelen, het betreft een huis met een "Schilddak" waar nu op oost (18), zuid (4), west (19) = totaal 41 panelen op liggen. +- 16.000WP, opbrengst vanaf maart 2022 is 14.000KWh.
Qua huis verder:
Bouwjaar 2007
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dagverbruik van de woning zit tussen de 25-50KWh afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat is met een airco aan voor de woonkamer, slaapkamer (=kantoor) en 2 kinderkamers. (standaard verbruik voor gebruik airco was 15KWh per dag)
Of ik wil blijven verwarmen met de airco weet ik nog niet 100%, met name de vloerverwarming van de woonkamer heeft voor mijn gevoel meer comfort dan de airco. (Hoofdreden voor aanschaf van de airco's was koelen in de zomer).
Maar al met al is het op zich duidelijk, qua zonneboiler heeft dat dus weinig nut voor onze situatie. Dan ga ik inderdaad op zoek naar alternatieve voor het SWW verhaal, al dan niet in combinatie met de vloerverwarming
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
weet je wel wat je in december hebt verbruikt met je airco's? dan hebben we een beetje idee. (of historisch gas verbruik)Renkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:02:
Ik verwarm nog niet lang genoeg met de airco's om daar 100% cijfers van te hebben. Dit is de 1e winter.
Dagverbruik van de woning zit tussen de 25-50KWh afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat is met een airco aan voor de woonkamer, slaapkamer (=kantoor) en 2 kinderkamers. (standaard verbruik voor gebruik airco was 15KWh per dag)
Of ik wil blijven verwarmen met de airco weet ik nog niet 100%, met name de vloerverwarming van de woonkamer heeft voor mijn gevoel meer comfort dan de airco. (Hoofdreden voor aanschaf van de airco's was koelen in de zomer).
Maar al met al is het op zich duidelijk, qua zonneboiler heeft dat dus weinig nut voor onze situatie. Dan ga ik inderdaad op zoek naar alternatieve voor het SWW verhaal, al dan niet in combinatie met de vloerverwarmingMaar ik snap ook dat dit in een ander topic hoort.
en is er nog iets te isoleren?
vvw geeft zeker meer comfort dan airco's. maar je zou kunnen combineren, de kou van de vloer met kleine WP, en bijstoken tot wat je wenst met airco's. als je het met enkel airco's warm heb gehouden met de koude dagen in december, dan is het redelijk gemakkelijk om met een wp alleen de kou uit de vloer halen zou ik zeggen. beetje 20 graden stoken is al genoeg, heb je een hoge COP, dus dat is lekker. kun je hem ook nog gebruiken
Een los buffervat en leidingwerk etc, is niet perse goedkoper dan een wpb boiler. als je gemakkelijk een mono block kan plaatsen en korte leidingen naar de plek van de boiler, kun je ook wp met 3-weg klep doen. (heb ik hier ook). kan ook losse WPB. ik zou even in het l/w topic wat plaatsen.
(die gaan wel dezelfde vragen stellen over verbruik overigens, dus zet dat erbij).
waarom radiator bijplaatsen? die zie ik niet als je al vvw hebt...lbreman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:23:
@Renkie inderdaad warmtepompboiler plaatsen voor SWW. En een kleine warmtepomp voor de vloerverwarming en eventuele radiatoren (al zullen die laatsten niet veel doen op ca. 30 graden aanvoertemperatuur).
December 2022 was het verbruik 1200KWh, maar dat was een situatie waarin de airco voor de bovenverdieping voor een groot deel nog niet goed ingeregeld was.
En de badkamer boven wordt nu verwarmd door een elektrische designradiator, oliegevuld. Die laatste is qua verbruik vloeken in de kerk maar was het handigste omdat de CV thermostaat in de woonkamer hangt.
Jaarverbruik gas was historisch 1500m3 per jaar.
Woonkamer is vloerverwarming, andere kamers zitten normale radiatoren.
Extra isolatie zit er niet echt in, maar is ook niet echt nodig denk ik.
Maar ik zal inderdaad eens shoppen in het L/W topic, bedankt voor de info tot zo ver.
Bijplaatsen lijkt me inderdaad geen strak plan. De warmtepomp verwarmt gewoon eventueel bestaande radiatoren mee 😁.Baapje327 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:58:
[...]
waarom radiator bijplaatsen? die zie ik niet als je al vvw hebt...
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Huh, is dit ver ruik voor het hele huis?Renkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:37:
Het standaard verbruik van het huis was 400-450KWh per maand.
December 2022 was het verbruik 1200KWh, maar dat was een situatie waarin de airco voor de bovenverdieping voor een groot deel nog niet goed ingeregeld was.
En de badkamer boven wordt nu verwarmd door een elektrische designradiator, oliegevuld. Die laatste is qua verbruik vloeken in de kerk maar was het handigste omdat de CV thermostaat in de woonkamer hangt.
Jaarverbruik gas was historisch 1500m3 per jaar.
Woonkamer is vloerverwarming, andere kamers zitten normale radiatoren.
Extra isolatie zit er niet echt in, maar is ook niet echt nodig denk ik.
Maar ik zal inderdaad eens shoppen in het L/W topic, bedankt voor de info tot zo ver.
En standaard verbruik is dan het normale verbruik zonder verwarming? Oid?
Heb je geen los verbruik van de airco's?
700/750 kwh voor airco's is wel fors, als je van 1500m3 kwam... Daar is nog wel winst te behalen....
Ps, ik zou ff posten en lucht water wp forum, dit wordt wel erg off-topic... Sowieso meer expertise daar voor dit onderwerp
[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 02-01-2023 22:12 ]
Ik zal me binnenkort even melden in het lucht/water topic;)
Nieuw lid hier, maar wel vaker gelurkt in de zonneboiler en domoticz paginas. Tot nu toe weinig spannends uitgevoerd omdat ik al 2 jaar druk ben laag hangend fruit in ons 'nieuwe' huis uit 1979.
Kort samengevat:
- het 'standaard' gasverbruik van 2000 naar 1000 kuub (CV inregelen, keteltemp omlaag, de dichtsbijzijnde radiator goed aansluiten waardoor er geen water van 80 graden in de retour werd gedumpt, dak/spouwisolatie en driedubbel glas)
- inzet houtkachel. Deze is niet CV gekoppeld zou veel sloopwerk in het huis vereisen voor het leidingwerk, omdat de CV op zolder staat (2e verdieping), en een buffer beneden (-1, dijkhuis), de houtkachel staat op de BG / 0.
Nog op het programma:
- Zonnepanelen
- Zonneboiler in huis (we hebben nu 2 zeer jonge kinderen, als die zelfstandig in bad kunnen gaat het natuurljk los qua verbruik).
Mijn vraag:
Ik heb hier achter een schuurtje gebouwd, en de oude gesloopt. De nieuwe schuur heeft een 25cm dikke betonvloer, 130m2 groot (OK, loods...). Gecombineerd met de forse isolatie (muur 8cm PIR, dak >10cm) ijlt de schuur enorm na op de buiten temp. In de herst/winter een voordeel, in het voorjaar een nadeel (condens op de vloer!). Als voorbeeld: 2 weken terug was de schuur op zijn koudst een graad of 7, terwijl het buiten een week gemiddeld -3 / -4 was geweest.
Ik wil deze aan een zonneboiler koppelen met 20 vacuumbuizen. Doel is een maximaal budget systeem. De buizen heb ik gratis uit de buurt gebietst. en zijn vh directflow principe (medium stroomt door de buizen zelf heen).
Ik worstel met 2 zaken:
Vraag 1: Buffervat. Ik wil niet het hele systeem vullen met glycol, te duur, en een rotzooi elke keer als ik aan het systeem ga klooien. Een minimaal bemeten buffer met 2 spiralen is optimaal. Een grote buffer tbv bijv douchewater heeft geen zin: de schuur staat 60m van huis af, en ook dan geldt: sloopwerk in huis als gevolg van de leidingen.
De buffervolume zelf wordt gekoppeld aan de vloer, 1 spiraal gevoed door de ZB, en de andere spiraal wil ik aan een warm-water kraan koppelen voor een kraantje in de schuur voor handen wassen, etc.
Wat zijn hier typisch leuke hobby-bobby oplossingen voor? Ik keek hiernaar:
https://rnrhandelsonderne...eha-avanta-cw6-(gebruikt)
Deze heeft maar 1 spiraal waar de ZB op gekoppeld zou zijn. Voor de vloerverwarming wil ik boven uit het vat tappen, met een douchekraan als meng-eenheid omdat ik maar 20a25 graden in de vloer hoef te pompen. Geen warm water dus. Jammer, maar te overzien om te beginnen.
Andere suggesties?
Vraag 2:. Warmte affakkelen. Ondanks dat ik maar 20 buizen heb, wil ik de boel in de zomer niet over-verhitten, dus de warmte moet elders weg kunnen, anders fikt mijn koelmiddel af. Hier komt de boiler met tweede spiraal om de hoek die dan al een mooi ingebouwde optie heeft (gewoon de kraan open zetten). Maar als ik maar 1 spiraal heb?
Ik zie 2 opties: via de warme leiding van de ZB kraanwater wegkoken (echt koken is wenselijk, anders gaan er 5-10 kuub water per zomer weg, bij koken een derde daarvan).
De warme leiding van de ZB aan een convector buiten koppelen, en die weer samen brengen bij de buffer middels een mengventiel die max 80 of 90 graden toestaat (gewenst), of geschakelde 3 weg klep (minder gewenst ivm programmeren wat mij meer tijd kost). Dan gaat de boel alsnog naar de buffer om te voorkomen dat de temp-sensor niet meer reageert, afkoelt.
Zijn er andere slimmere / passieve manieren om af te fakkelen?
O ja: het systeem wil ik over 2 maanden werkzaam hebben: omdat de laatste laag van de epoxy coating bij 18 graden verwerkt moet worden, staan de auto, motor en fietsen op kartonnetjes

[ Voor 4% gewijzigd door DrIrP op 03-01-2023 22:50 ]
Ik snap niet helemaal wat je wilt bereiken met de collectoren. De loods verwarmen?DrIrP schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:46:
Hallo,
Nieuw lid hier, maar wel vaker gelurkt in de zonneboiler en domoticz paginas. Tot nu toe weinig spannends uitgevoerd omdat ik al 2 jaar druk ben laag hangend fruit in ons 'nieuwe' huis uit 1979.
Kort samengevat:
- het 'standaard' gasverbruik van 2000 naar 1000 kuub (CV inregelen, keteltemp omlaag, de dichtsbijzijnde radiator goed aansluiten waardoor er geen water van 80 graden in de retour werd gedumpt, dak/spouwisolatie en driedubbel glas)
- inzet houtkachel. Deze is niet CV gekoppeld zou veel sloopwerk in het huis vereisen voor het leidingwerk, omdat de CV op zolder staat (2e verdieping), en een buffer beneden (-1, dijkhuis), de houtkachel staat op de BG / 0.
Nog op het programma:
- Zonnepanelen
- Zonneboiler in huis (we hebben nu 2 zeer jonge kinderen, als die zelfstandig in bad kunnen gaat het natuurljk los qua verbruik).
Mijn vraag:
Ik heb hier achter een schuurtje gebouwd, en de oude gesloopt. De nieuwe schuur heeft een 25cm dikke betonvloer, 130m2 groot (OK, loods...). Gecombineerd met de forse isolatie (muur 8cm PIR, dak >10cm) ijlt de schuur enorm na op de buiten temp. In de herst/winter een voordeel, in het voorjaar een nadeel (condens op de vloer!). Als voorbeeld: 2 weken terug was de schuur op zijn koudst een graad of 7, terwijl het buiten een week gemiddeld -3 / -4 was geweest.
Ik wil deze aan een zonneboiler koppelen met 20 vacuumbuizen. Doel is een maximaal budget systeem. De buizen heb ik gratis uit de buurt gebietst. en zijn vh directflow principe (medium stroomt door de buizen zelf heen).
Ik worstel met 2 zaken:
Vraag 1: Buffervat. Ik wil niet het hele systeem vullen met glycol, te duur, en een rotzooi elke keer als ik aan het systeem ga klooien. Een minimaal bemeten buffer met 2 spiralen is optimaal. Een grote buffer tbv bijv douchewater heeft geen zin: de schuur staat 60m van huis af, en ook dan geldt: sloopwerk in huis als gevolg van de leidingen.
De buffervolume zelf wordt gekoppeld aan de vloer, 1 spiraal gevoed door de ZB, en de andere spiraal wil ik aan een warm-water kraan koppelen voor een kraantje in de schuur voor handen wassen, etc.
Wat zijn hier typisch leuke hobby-bobby oplossingen voor? Ik keek hiernaar:
Deze heeft maar 1 spiraal waar de ZB op gekoppeld zou zijn. Voor de vloerverwarming wil ik boven uit het vat tappen, met een douchekraan als meng-eenheid omdat ik maar 20a25 graden in de vloer hoef te pompen. Geen warm water dus. Jammer, maar te overzien om te beginnen.
Andere suggesties?
Vraag 2:. Warmte affakkelen. Ondanks dat ik maar 20 buizen heb, wil ik de boel in de zomer niet over-verhitten, dus de warmte moet elders weg kunnen, anders fikt mijn koelmiddel af. Hier komt de boiler met tweede spiraal om de hoek die dan al een mooi ingebouwde optie heeft (gewoon de kraan open zetten). Maar als ik maar 1 spiraal heb?
Ik zie 2 opties: via de warme leiding van de ZB kraanwater wegkoken (echt koken is wenselijk, anders gaan er 5-10 kuub water per zomer weg, bij koken een derde daarvan).
De warme leiding van de ZB aan een convector buiten koppelen, en die weer samen brengen bij de buffer middels een mengventiel die max 80 of 90 graden toestaat (gewenst), of geschakelde 3 weg klep (minder gewenst ivm programmeren wat mij meer tijd kost). Dan gaat de boel alsnog naar de buffer om te voorkomen dat de temp-sensor niet meer reageert, afkoelt.
O ja: het systeem wil ik over 2 maanden werkzaam hebben: omdat de laatste laag van de epoxy coating bij 18 graden verwerkt moet worden, staan de auto, motor en fietsen op kartonnetjes(om te voorkomen dat de tweede laag vd epoxy wordt afgebroken door banden-weekmakers)
Want je huis staat te ver toch?
Is dat 't doel?
Zoja, dan ga je, zeker met een geïsoleerde loods, niet zoveel tijd verwarmen denk ik. En daarna zit je met rest warmte die je in de zomer nergens voor kunt gebruiken. Affakkelen door water te laten verdampen klinkt als gekkenhuis, zet een badje neer voor de kleintjes of zorg dat je systeem gedimensioneerd is, dan heb je er niet zo veel last van, maar om eerlijk te zijn, waarom zou je collectoren neerzetten als je juist geen warmte in de zomer nodig hebt?
Lijkt me niet perse heel nuttig, is pv dan niet handiger?
In het voorjaar verwarmen om condens te voorkomen. De vloer ijlt gigantisch na en blijft dus lang een stuk kouder dan de buitenlucht. Even de deur open en de vloer wordt dus nat. Dit is in december al gebeurd na de vries periode, en daarop volgende opwarming van 10 graden.
In de herfst ijlt de temperatuur vd schuur flink na op de zomer. Door aan het einde vd zomer de boel weer via de zonneboiler te verwarmen houd ik de temp langer vast.
Zo blijft de schuur geheid vorstvrij en droog (is de gedachte).
Parallel hieraan houd ik de optie open om een houtkachel erbij te koppelen. Mocht ik het toch een graad of wat warmer willen, dan slinger ik die erbij aan (hout genoeg).
Net wat je zegt, een tweede spiraal voor warm water is wenselijk zodat ik 's zomers gratis warm water heb voor het een en ander. Maar om dan ineens 1k voor een vat neer te tellen voor een hobby projectje gaat me wat te ver
En, het idee is dat ik zo wat ervaring op kan doen met een zonneboiler voordat ik mij in de wespennest van zonneboiler boeren begeef voor het huis zelf
[ Voor 27% gewijzigd door DrIrP op 04-01-2023 13:51 ]
OK helder.DrIrP schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:46:
Ik wil de boel verwarmen om 2 redenen:
In het voorjaar verwarmen om condens te voorkomen. De vloer ijlt gigantisch na en blijft dus lang een stuk kouder dan de buitenlucht. Even de deur open en de vloer wordt dus nat. Dit is in december al gebeurd na de vries periode, en daarop volgende opwarming van 10 graden.
In de herfst ijlt de temperatuur vd schuur flink na op de zomer. Door aan het einde vd zomer de boel weer via de zonneboiler te verwarmen houd ik de temp langer vast.
Zo blijft de schuur geheid vorstvrij en droog (is de gedachte).
Parallel hieraan houd ik de optie open om een houtkachel erbij te koppelen. Mocht ik het toch een graad of wat warmer willen, dan slinger ik die erbij aan (hout genoeg).
Net wat je zegt, een tweede spiraal voor warm water is wenselijk zodat ik 's zomers gratis warm water heb voor het een en ander. Maar om dan ineens 1k voor een vat neer te tellen voor een hobby projectje gaat me wat te ver
En, het idee is dat ik zo wat ervaring op kan doen met een zonneboiler voordat ik mij in de wespennest van zonneboiler boeren begeef voor het huis zelfMijn ervaring met externe partijen is tot nu toe altijd dat je ergens gedonder krijgt of iets niet naar wens is. Mij een beetje onderwijzen helpt dan behoorlijk.
Qua punt 1, verwacht niet teveel, 130m2 is best wel veel voor 20 buisjes, zeker in 't tussenseizoen. Vraag me af of je heel veel warmte opwekt eigenlijk.
Opletten dat je ze op Zuid positioneert en een stijlen hoek, 68 graden hoor ik, dan doen ze misschien nog wat in 't tussenseizoen.
Wat is je doeltemp in de schuur? Alles mooi meegenomen? Of iets anders?
Qua punt 2:
Tja, een vat ga je toch nodig hebben, en die gaan snel qua prijs(nieuw iig) . Misschien toch even kijken naar een pakket met subsidie, dan kun je wellicht 20 buizen die je al hebt erbij leggen.
Die directflow buizen zijn trouwens wel een dingetje, ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij luisteren die vrij nauw qua implementatie.
20 buizen kun je in de zomer maanden wel 200/300 liter mee warm maken, zeker als je er niet dagelijks uit tapt qua douchen.
De opstelling is zuid-oost, 24 graden, op het dak vd schuur.
Doeltemp binnen: alles is mooi meegenomen. Wat ik eerder al zei, als het buiten snel opwarmt dan ligt condens op de loer omdat de vloer gigantisch traag reageert. Met een epoxy vloer sta je al snel te schaatsen op rubber zolen. Het voelt al heel fijn aan als de schuur 2 of 3 graden warmer is dan buiten.
Dit is meer een hobby schuur / nette garage, en deze hoeft natuurlijk niet 18 graden te zijn in de winter. Als alternatief houd ik dus de optie open om er een CV houtkachel bij te zetten.
Een subsidiepakket plaats ik liever op het huis, dan zal de warmwater behoefte flink zijn met jonge kinderen die over een paar aar zelfstandig gaan douchen / in bad.
Ik zou lekker in zoon situatie hetelucht collectoren plaatsen en warme lucht inblazen wanneer het kan. En als jou buizen warmte uitstralen dan heb je wel een hele slechte! Vaciuumbuiscollectoren zijn nagenoeg niet te beinvloeden door de buitentemperatuur.DrIrP schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:33:
Als ik geen warm water zou verwarmen, dan zijn lagere water buffer temperaturen toelaatbaar. Dan houd ik deze 10 graden warmer dan de vloer. Op die manier haal je een stuk meer warmte binnen met vacuum buizen dan wanneer je naar 60 graden moet verwarmen, aangezien de buizen ook weer warmte uitstralen naar de omgeving / ruimte.
De opstelling is zuid-oost, 24 graden, op het dak vd schuur.
Doeltemp binnen: alles is mooi meegenomen. Wat ik eerder al zei, als het buiten snel opwarmt dan ligt condens op de loer omdat de vloer gigantisch traag reageert. Met een epoxy vloer sta je al snel te schaatsen op rubber zolen. Het voelt al heel fijn aan als de schuur 2 of 3 graden warmer is dan buiten.
Dit is meer een hobby schuur / nette garage, en deze hoeft natuurlijk niet 18 graden te zijn in de winter. Als alternatief houd ik dus de optie open om er een CV houtkachel bij te zetten.
Een subsidiepakket plaats ik liever op het huis, dan zal de warmwater behoefte flink zijn met jonge kinderen die over een paar aar zelfstandig gaan douchen / in bad.
Je hebt hout, ik zou dan die hete lucht uitblazen in je houthok, gratis droogcentrale. Een van de tweakers hier @WoudseHoeve doet dat ook volgens mij.DrIrP schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:46:
Zijn er Tweakers die een sensor hebben gekoppeld tussen de cv en de zonneboiler? Bij mij gaat het om een ATAG zonneboiler en een ATAG CV-ketel. Ik ben benieuwd hoe ingewikkeld de installatie is en of de sensor eventueel langer te maken is. De standaard 2.5m lengte van de sensor is voor mijn situatie helaas net te kort.
Sensor kabel kan gewoon verlengt worden met signaal draad. Juiste sensor kopen tegen aanplakken en aansluiten ketel meer werk is het nietWary87 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:48:
Ik ben op dit moment op zoek naar een sensor die ervoor zorgt dat de gasgestookte cv-ketel niet gaat pendelen op het moment dat mijn zonneboilervat op een temperatuur boven de 60 graden uit komt. Ik zie dat er op diverse webshops wel zonneboiler sensors te koop zijn (die specifiek voor bepaalde modellen lijken te zijn). Ik mis op die sites helaas de installatie informatie.
Zijn er Tweakers die een sensor hebben gekoppeld tussen de cv en de zonneboiler? Bij mij gaat het om een ATAG zonneboiler en een ATAG CV-ketel. Ik ben benieuwd hoe ingewikkeld de installatie is en of de sensor eventueel langer te maken is. De standaard 2.5m lengte van de sensor is voor mijn situatie helaas net te kort.
-
Misschien krijg je wat vaker condens op de buizen, maar ach. Vacuüm isoleert goed
Misschien hebben jullie wat goede ideeën......
We zijn op zoek naar een naam voor dit systeem:
https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc
Waar het hoofdzakelijk om draait is dat we het geen zonneboiler willen noemen. Een boiler is alleen voor tapwater en de therm zonneboiler word veel te breed gebruikt.
Het systeem zoals ik het nu heb ontworpen is gericht op verwarmingsondersteuning waarop natuurlijk het meeste kan worden bespaard. Booster regeling voor hogere temperaturen en we regelen we alles! CV met weerafhankelijke sturing, Slimme wifi thermostaat, houtkachel of pelletkachel, naverwarming en zelfs bronregeneratie voor de grondgebonde warmtepompen.
Een totale installatie dus en met alles te combineren op een manier dat de verschillende warmtebronnen elkaar dus juist ondersteunen en verbruik minimaliseren.
Ja er zitten collectoren op maar ben op zoek naar een systeemnaam die meer verteld dan zonneboiler. Zoizo praten we vaak over zonnewarmte en en naam zonneboiler word er langzaam al wat uitgedrukt. Echter Zit de grote truc bij dit systeem in het regelen van zowel de afname als de zon aangezien en afnamen de opbrengst bepaald
Zeer benieuwd wat voor ideeën jullie hebben!
Zoiets?Solar Masters schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:29:
Help!
Waar het hoofdzakelijk om draait is dat we het geen zonneboiler willen noemen. Een boiler is alleen voor tapwater en de therm zonneboiler word veel te breed gebruikt.
Het systeem zoals ik het nu heb ontworpen is gericht op verwarmingsondersteuning waarop natuurlijk het meeste kan worden bespaard. Booster regeling voor hogere temperaturen en we regelen we alles! CV met weerafhankelijke sturing, Slimme wifi thermostaat, houtkachel of pelletkachel, naverwarming en zelfs bronregeneratie voor de grondgebonde warmtepompen.
Een totale installatie dus en met alles te combineren op een manier dat de verschillende warmtebronnen elkaar dus juist ondersteunen en verbruik minimaliseren.
Ja er zitten collectoren op maar ben op zoek naar een systeemnaam die meer verteld dan zonneboiler. Zoizo praten we vaak over zonnewarmte en en naam zonneboiler word er langzaam al wat uitgedrukt. Echter Zit de grote truc bij dit systeem in het regelen van zowel de afname als de zon aangezien en afnamen de opbrengst bepaald
Zonnewarmte ingevoerd duurzaam & gasloze verwarmingsoplossing.
Hoe wij dit meestal doen op kantoor is rijtje steekwoorden opschrijven die (liefst meerdere) mensen relateren aan wat je wilt benoemen, en dan daar iets logisch(lading dekkend) van maken, liefst wat lekker afkort. Dan blijft 't ook hangen.
Bestaat dit ook al echt? Dit is namelijk precies wat ik zou willenSolar Masters schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:29:
Help!
Ja dat bestaat echt.Batavia schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Bestaat dit ook al echt? Dit is namelijk precies wat ik zou willen
Hier mijn voorbeeld:
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f
Is live.
T.a.v. het onderwerp hierboven, ons systeem levert ook warmte aan CV, maar mijn ervaring is dat het systeem niet meer op temperatuur komt in het stookseizoen. Optimale plaatsing is dan essentieel om er nog wat uit te halen.
Haha, Ja hier zijn er al een groot aantal van werkend en staan er alweer 12 in de planning tot de zomer. Slimme thermostaat net alsof er gewoon nog een CV ketel hangt maar in plaats daarvan stuurt hij het systeem van ons nu aan. Aan dit systeem is lang gewerkt maar dan heb je uiteindelijk ook wel een installaties waar 20 jaar ervaring samen in komt en je die zomaar een simpel zonneboilertje laat instaleren.Batavia schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Bestaat dit ook al echt? Dit is namelijk precies wat ik zou willen
Zijn nu met de andere varianten bezig om ook dit te combineren met grondgebonden warmtepompen om zo het hele jaar meer dekking te kunnen krijgen en combinaties bouwen die zonne-energie en warmtepompen combineren buiten het stroomnet om en onafhankelijk van de saldering. Zo word de KWh prijs straks vele male lager dan de installaties die er tot nu toe zijn gebouwd.
Heb de laatste tijd offertes zien langskomen van meer dan 50.000 euro voor een PVT systeempje in combinatie met een warmtepomp. COP van degelijke installatie is diep triest en mensen zijn niet tevreden. Daarnaast worden ze daarmee 100% afhankelijk van de saldering die er af gaat. Zonnewarmte haalt 4.7x meer opbrengst per m2 en we kunnen het rendement van de warmtepomp hiermee straks ver viervoudige.
Wat wij nu eigenlijk doen is niks nieuws... Wij selecteren de juiste kwaliteit onderdelen en componenten die op elkaar worden afgestemd om zo het maximale rendement uit collectoren en buffer te kunnen garanderen. En wat dit mogelijk maakt is ons eigen regelsysteem en de tijd die wij er in steken om na de installatie het systeem te optimaliseren en van afstand te fijn tunen.
En het mooiste nog is dat we dit allemaal ver onder de 50.000 euro kunnen houden zelfs met bron en warmtepomp en installatie kosten.
Nu alleen nog installateurs opleiden in iedere provincie om dit overal met hun te kunnen gaan bouwen. Noord-Holland en of alles op 40min vanaf Hoorn is nu gedekt. En we zijn het met wat installateurs nu wel aan het proberen. Maar om te goed te doen moet er altijd iemand heen ter ondersteuning. Mijn volgende uitdaging in nu een aanvraag van iemand die dit wil zonder dat er ruimte in voor een buffervat..... Rijtjes huizen van mensen die geen PV willen maar wel de combinatie Wp en zonnewarmte. En dan straks hopen dat we ipv PV over een paar jaar Zonnewarmte op nieuwbouw huizen zetten
Ik heb 120 heatpipes. Mijn OEG buffer vat is gevuld met CV water en een dik Expansievat. geen spiralen. Ook een Boiler van 200L gevuld met kraanwater en 1 spiraal.DrIrP schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:46:
Hallo,
Kort samengevat:
Nog op het programma:
- Zonnepanelen
Mijn vraag:
Ik worstel met 2 zaken:
Als ik het opnieuw moet doen zou ik een vat met meerdere spiralen nemen voor het opwarmen. Nu heb ik meerdere pompen, een warmtewisselaar en een driewegklep om die functie te vervullen ( heatpipes + houtkachel.)
Warmte afname gaat gewoon onder en boven.
Ik heb hem in Wissenkerke een EOG buffer gekocht. Niet erg duur (toen)Wat zijn hier typisch leuke hobby-bobby oplossingen voor? Ik keek hiernaar:
Andere suggesties?
I had een affakkel unit gemaakt van een oude airco buiten unit en fan. De compressor eruit en je heb een uitstekende radiator. Werkte erg goed, zelfs met de 120 heatpipes viel de temperatuur snel terug.Vraag 2:. Warmte affakkelen. Ondanks dat ik maar 20 buizen heb, wil ik de boel in de zomer niet over-verhitten, dus de warmte moet elders weg kunnen, anders fikt mijn koelmiddel af. Hier komt de boiler met tweede spiraal om de hoek die dan al een mooi ingebouwde optie heeft (gewoon de kraan open zetten). Maar als ik maar 1 spiraal heb?
Alleen je moet een 3weg klep hebben om de glycol door de unit te laten gaan. En die kon niet ( geen enkele kan dat) tegen de hoge temperaturen. Toen de temp sensor (china) stuk ging, en de glycol pomp bleef draaien werd de glycol te heet. klep stuk. Nu laat ik hem stagneren, maar je hebt dan wel een groter glycol expansie vat nodig. En die gaan dan sneller stuk.
Je kan beter een affakkel unit in het buffer systeem zetten (cv water) en die temperatuur onder de 90 graden te houden, dan gaat er niks stuk en geen glycol degradatie. Niet passief, heeft een pomp en temp schakelaar nodig, maar wel simpel.
Als ik het opnieuw moet doen neem ik geen zonneboiler.Zijn er andere slimmere / passieve manieren om af te fakkelen?
O ja: het systeem wil ik over 2 maanden werkzaam hebben: omdat de laatste laag van de epoxy coating bij 18 graden verwerkt moet worden, staan de auto, motor en fietsen op kartonnetjes(om te voorkomen dat de tweede laag vd epoxy wordt afgebroken door banden-weekmakers)
In de winter te weinig, in de zomer veel te veel.
Beter om PV-zonnepanelen te leggen en de energie om te zetten in warmte met een warmtepomp (COP4) dan heb je dezelfde warmte opbrengst per m2 maar kan je in de winter gewoon met de warmtepomp bij verwarmen en in de zomer de niet gebruikte stroom terug leveren of ergens anders voor gebruiken (ik krijg nu 44 cent per kWh overproductie) En veel simpeler systeem. Iets duurder in aanschaf door de WP.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Wel een geweldig voorbeeld dit van wat er mis is in Nederland!WoudseHoeve schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:33:
[...]
I had een affakkel unit gemaakt van een oude airco buiten unit en fan. De compressor eruit en je heb een uitstekende radiator. Werkte erg goed, zelfs met de 120 heatpipes viel de temperatuur snel terug.
Alleen je moet een 3weg klep hebben om de glycol door de unit te laten gaan. En die kon niet ( geen enkele kan dat) tegen de hoge temperaturen. Toen de temp sensor (china) stuk ging, en de glycol pomp bleef draaien werd de glycol te heet. klep stuk. Nu laat ik hem stagneren, maar je hebt dan wel een groter glycol expansie vat nodig. En die gaan dan sneller stuk.
Je kan beter een affakkel unit in het buffer systeem zetten (cv water) en die temperatuur onder de 90 graden te houden, dan gaat er niks stuk en geen glycol degradatie. Niet passief, heeft een pomp en temp schakelaar nodig, maar wel simpel.
Als ik het opnieuw moet doen neem ik geen zonneboiler.
In de winter te weinig, in de zomer veel te veel.
Beter om PV-zonnepanelen te leggen en de energie om te zetten in warmte met een warmtepomp (COP4) dan heb je dezelfde warmte opbrengst per m2 maar kan je in de winter gewoon met de warmtepomp bij verwarmen en in de zomer de niet gebruikte stroom terug leveren of ergens anders voor gebruiken (ik krijg nu 44 cent per kWh overproductie) En veel simpeler systeem. Iets duurder in aanschaf door de WP.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat je door gebrek aan kennis en technische ondersteuning van de gene die de materialen heeft geleverd kiest voor een simpelere optie met een slechter rendement? (Niet lullig bedoeld!)
Op papier heb je natuurlijk ook gelijk!
Voor jou portemonnee is het op het moment beter, technische gezien ben je echter onderdeel van wat er momenteel mis is op de wereld en niet van de oplossing. En nee een warmtepomp gaat NOOIT! op een COP van 4 draaien op verwarming!
Hoor nu al dagelijks verhalen over mensen die het echt tegenvalt wat een warmtepomp verbruikt ondanks dat het hun als besparing en als duurzame installatie word aangeboden.....
Vanaf 2025 word de Saldering afgebouwd en waarschijnlijk over een kortere tijd dan eerst aangegeven. Als je als verkoper of adviseur dan vandaag iemand een LW WP aanbied en PV panelen (Of tripple solar meuk) en een klant daarbij recht in zijn ogen kan kijken en zeggen dat hij het terug gaat verdienen dan geloof je je eigen leugens of je snapt het niet.
De saldering, PV,PVT LW WP, Ideeën over Accu's en ga zo maar door belemmeren de energietransitie meer dan ze hem helpen!
Als je onafhankelijk van saldering en of terugleveren een installatie zou kunnen maken die gegarandeerd over 15-20 jaar nog net zoveel bespaard als de dag dat hij werd geïnstalleerd en deze zonder terugleveren als nog meer bespaard en het COP van een WW WP vele male hoger ligt icm een goed zonnezwamte systeem dan doe je dat toch? Waarschijnlijk is het nog goedkoper ook.......
Dus zeggen dat je de volgende keer geen zonneboiler meer zou nemen omdat je een goedkoop systeem uitgekozen hebt wat niet goed is geëngineerd of geïnstalleerd waarvan je waarschijnlijk de opbrengst niet meet of daadwerkelijk weet wat het doet......
Denk dat je als je hem ooit goed werkend krijgt je er heel blij van word als je niet meer mag terugleveren
En hou AUB op over affakkelen! Alleen slecht berekende en geïnstalleerde installaties hebben last van zogenaamde oververhitting van het vloeistof. Voor dat je geld is afblaas systemen pompt zou ik gewoon iemand die wel weet hoe het werkt je systeem een keer laten doorrekenen en afstellen.
Overcapaciteit is geen probleem! Juist de oplossing als de saldering straks weg is
het is een gevoelig systeem met pompen,kleppen druk etc. en vaak teveel of te weinig warmte.
het vraagt gewoon veel aandacht en je moet het zelf ook wel een beetje kunnen.
prima voor de douche en met een groot gezin, maar verwarmen kan met de huidige saldering makkelijker met wp en zonnepanelen.
ik heb er een leuk zwembad aan over gehouden om de warmte kwijt te kunnen. maar de kinderen zijn inmiddels het huis uit en heb elke dag 200 liter heet water. ook de wasmachine en de vaatwasser zijn heet water gevuld, maar dat gebruik is ook voorbij. ik ga nu naar dynamisch stroom verbruik.
mijn elektrische auto vind wassen met warm water wel fijn maar er op rijden niet.
Vreemd. Hier draait het foutloos en het enige werk is de pellet kachel bijvullen. En ja in de zomer verwarm ik ook een zwembad anders valt het systeem inderdaad in storing (te warm). Is het systeem goed afgestemd op elkaar?dollyking schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:08:
ik ben het eens met Woudsehoeve, ik ben net zo een pionier als hem denk ik. ben inmiddels 16jaar onderweg met heatpipes.
het is een gevoelig systeem met pompen,kleppen druk etc. en vaak teveel of te weinig warmte.
het vraagt gewoon veel aandacht en je moet het zelf ook wel een beetje kunnen.
prima voor de douche en met een groot gezin, maar verwarmen kan met de huidige saldering makkelijker met wp en zonnepanelen.
ik heb er een leuk zwembad aan over gehouden om de warmte kwijt te kunnen. maar de kinderen zijn inmiddels het huis uit en heb elke dag 200 liter heet water. ook de wasmachine en de vaatwasser zijn heet water gevuld, maar dat gebruik is ook voorbij. ik ga nu naar dynamisch stroom verbruik.
mijn elektrische auto vind wassen met warm water wel fijn maar er op rijden niet.
ik begrijp je mening over PV+WP en salderen, en ik snap ook alle voordelen die je noemt met een goed afgesteld & geïntegreerd systeem dat dat een stuk mooier is voor de energietransitie en dat daar de potentie zit. Ik zie dit zelf ook zo, maar de andere kant zie ik ook dat mensen pas goed in beweging komen als ze financieel 'pijn' hebben. salderen moet worden afgebouwd, maar ik denk niet dat het maatschappelijk haalbaar is om dit echt veel sneller te doen. Verder denk ik dat warmtepompen al een heel stuk beter zijn dan plofketels, ook omdat er steeds meer energie duurzaam opgewekt kan worden met wind/zon op grote schaal. niet iedereen kan dit voor zichzelf doen, en alle beetje helpen.Solar Masters schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:44:
[...]
Voor jou portemonnee is het op het moment beter, technische gezien ben je echter onderdeel van wat er momenteel mis is op de wereld en niet van de oplossing. En nee een warmtepomp gaat NOOIT! op een COP van 4 draaien op verwarming!
maar bovenstaande statement over warmtepompen is simpelweg niet waar. op het l/w wp forum wordt elke maand een lijst opgesteld over verbruik/opwek en resulterend COP. 4+ is echt meer de norm, dan eronder. en daar zitten ook behoorlijk wat installaties bij met geijkte warmtemeters. wellicht op de koudste dagen gaat t hier onder, maar dat zijn uitschieters, en zijn zeker niet de norm SCOP van 4 is ook (zeker voor enkel verwarming) prima haalbaar. hier zie ik het zelf ook, COP 4 is echt prima te doen. W/W WP's zijn nog efficienter, dus die zouden hogere COP's moeten kunnen halen.
ergo: discussie is prima, maar hou het beetje doelmatig en stel de vergelijking niet zo hard. iedereen zit hier m.i. al bij de top procenten van de samenleving om iets met duurzaamheid/efficienter verwarmen te doen, dus laten we kijken hoe we de groep kunnen uitbreiden, en producten (zoals jouw systeemopzet) naar het bredere publiek kunnen brengen. dat helpt de energietransitie.
het voelt voor mij beetje als een welles nietes discussie, en alles wat de ander zegt is niet waar. maar het ligt een stuk genuanceerder en een forum is niet echt een briljant communicatiemiddel wat dat betreft.
PS: gisteren deed de zon hier genoeg voor een eerste zonnedouche
Zoiets zoek ik om mijn zonneboiler afgifte te kunnen monitoren, of hebben jullie betere ideen?
De afgifte wil ik graag visualiseren in Home Assistant.
Nee ik heb hem in gebruik, maar ben wel benieuwd hoe je hem gaat koppelen met home assistent. Home Assistant is een project wat ik al langer wil uitvoeren, maar dan zou de KM2 en de wp er zeker op moeten 😚bos06 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:29:
Is er misschien iemand op dit forum die nog een gebruikte Resol KM2 module heeft liggen die niet gebruikt wordt?
Zoiets zoek ik om mijn zonneboiler afgifte te kunnen monitoren, of hebben jullie betere ideen?
De afgifte wil ik graag visualiseren in Home Assistant.
[ Voor 17% gewijzigd door MetalfanBlackness op 01-02-2023 13:36 . Reden: Link naar HACS toegevoegd ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Nice, ook voor dl3. Ga ik proberen als ik weer tijd heb.MetalfanBlackness schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:14:
Er is een integratie via HACS: https://github.com/dm82m/hass-Deltasol-KM2
Thanks! Dit is een projectje wat ik ook al langer wil oppakken, maar nog geen gelegenheid / concrete aanknopingspunten. Nu geen excuses meerMetalfanBlackness schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:14:
Er is een integratie via HACS: https://github.com/dm82m/hass-Deltasol-KM2