Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Baapje327 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Maar moet je niet kijken naar iets slimmers dan collectoren en buffer? Bijv combi met w/w warmtepomp, l/w wp, of wellicht meer collectoren ivt de buffer? Isolatie wellicht?
Als ik in Polysun verder ga simuleren, en de natuurlijke ventilatie vervangen door een ventilatie WTW installeer die 50% van de energie weet terug te winnen dan kan de temperatuur naar 18ºC.

Een andere stap is niet het verder isoleren van de woning, maar van de opslag. Met een dubbele laag strobalen isolatie om het buffer"zwembad" kan de ruimtetemperatuur al naar 20ºC zonder nachtverlaging.

Als naast de voorgaande 2 verbeteringsmaatregelen, de collectoren niet bijna verticaal op 88º graden, maar januari-instraling geoptimaliseerd op 76º hellingshoek, gezet worden, dan kan de kamerthermostaat al naar 22ºC zonder nachtverlaging.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
cj1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:09:
[...]

Als ik in Polysun verder ga simuleren, en de natuurlijke ventilatie vervangen door een ventilatie WTW installeer die 50% van de energie weet terug te winnen dan kan de temperatuur naar 18ºC.

Een andere stap is niet het verder isoleren van de woning, maar van de opslag. Met een dubbele laag strobalen isolatie om het buffer"zwembad" kan de ruimtetemperatuur al naar 20ºC zonder nachtverlaging.

Als naast de voorgaande 2 verbeteringsmaatregelen, de collectoren niet bijna verticaal op 88º graden, maar januari-instraling geoptimaliseerd op 76º hellingshoek, gezet worden, dan kan de kamerthermostaat al naar 22ºC zonder nachtverlaging.
Tof doel heb je iig! leuk om over mee te kunnen denken!
Dit is precies wat ik bedoelde met wat 'slimmer' kijken wat de opties zijn.
Dit scheelt niet zo heel veel geld volgens mij, maar maakt het wel tot een systeem waar nog wat buffer in zit, en je desnoods nog wat terug kan schalen in temp als het een extreem koude winter is.

heb je al bedacht hoe je ga verwarmen? ga je warmte onttrekken aan je buffer half oktober, of laat je de collectoren direct verwarmen en hou je de buffer warm voor de echte koude dagen bijv?
dat zou je opwek namelijk vergroten m.i. maar je hebt natuurlijk wel meer warmteverlies. (maar dit kan jouw programma wel berekenen denk ik toch?).

even voor mijn beeldvorming, hoeveel kwh warmte heb je nodig om het huis warm te houden op 20 graden voor het hele seizoen?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

De goedkopere heatpipe collectoren (Vroeger Sun systems) tegenwoordig 123 karminofen en Techniq energie met een 12x65mm heatpipe koppen hebben volgens de fabriek waar ze uit vandaan komen een levensduur van ca. 12.5 jaar. Bij een verlies van 3% per jaar.
ik kom over 8 jaar bij je voor een offerte dan, dan zijn die van mij stuk. :)

ben wel benieuwd wat er dan stuk gaat eigenlijk, en waar komt het verlies vandaan? vacuum is er of niet, en verder is het een heatpipe, daar kan ook niet zoveel kapot ook zou je zeggen toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

W/w warmtepomp = een bron is nodig, de geschatte levensduur van een bron is 30 jaar en mogelijk nuttige scheidingslagen in de bodem worden door/lekgeprikt. Nog afgezien dat opwarmen van de bron hier weinig zin heeft aangezien het een hoge (horst) zandgrond betreft, waar het grondwater naar lager gelegen delen stroomt. 9K voor de bron + 12K voor een 6 kW warmtepomp.
je zou hier wellicht ook nog kunnen kijken naar een horizontale bron, maar je blijft met het verbruik van kwh's zitten van de WP natuurlijk.
je kan ook je buffer opwarmen in de zomer, als je toch veel PV gaat leggen om je WP verbruik te compenseren in de winter, dan kun je de WP ook de buffer (90m3 is dan ook geen probleem) warm te maken.

een combi van maatregelen kan ook een mooie oplossing zijn. wederom, leuke casus om over mee te denken, ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
even voor mijn beeldvorming, hoeveel kwh warmte heb je nodig om het huis warm te houden op 20 graden voor het hele seizoen?
Dit is weer zo'n goede vraag. Kwh warmte voor 19ºC komt zonder WTW met natuurlijke ventilatie volgens Polysun "Energy from convector" op 4.605 kWh/jaar. Bram-bos heeft 7.335 kWh nodig in het koude 2020-2021 seizoen. Hierdoor wordt het mij duidelijk dat de warmtevraag van het gebouw niet juist in de simulatie zit.

Terug naar de tekentafel: meer collectoroppervlak en een grotere buffer. Wordt vervolgd ...

Aanvulling: een andere verbetering (naast meer isoleren etc.) voor een "Sonnenhaus" is om de buffer met 3 zones i.p.v. 2 zones (lees:warmtewisselaars) te beladen en ontladen. Dan lijkt (schema is nog niet helemaal identiek aan de andere) de buffer verkleint te kunnen worden van 87 naar 55 m3. Volgens Polysun is 50 m3 te klein als buffertank.

[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 21-10-2022 09:56 . Reden: Aanvulling ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Dit is weer zo'n goede vraag. Kwh warmte voor 19ºC komt zonder WTW met natuurlijke ventilatie volgens Polysun "Energy from convector" op 4.605 kWh/jaar. Bram-bos heeft 7.335 kWh nodig in het koude 2020-2021 seizoen. Hierdoor wordt het mij duidelijk dat de warmtevraag van het gebouw niet juist in de simulatie zit.

Terug naar de tekentafel: meer collectoroppervlak en een grotere buffer. Wordt vervolgd ...
OK das wel een interessante constatering dan. lijkt me beide ook niet extreem veel om eerlijk te zijn.
Hoe warm gaat de buffer worden als ie helemaal vol is, einde zomer zeg maar?

Ik zou echt nog even goed kijken naar combinatie mogelijkheden, denk dat sowieso meer collectoren een deel van de oplossing zijn maar zou toch ook nog naar en w/w wp kijken. Je hebt een buffer wat je als bron kan gebruiken wellicht, en dan kun je met veel collectoren de bron weer verwarmen. Wat pv zal je toch nodig hebben voor elektra, en wellicht wat extra voor de wp dan. Maar dit moet je wel goed doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Baapje327 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

ik kom over 8 jaar bij je voor een offerte dan, dan zijn die van mij stuk. :)

ben wel benieuwd wat er dan stuk gaat eigenlijk, en waar komt het verlies vandaan? vacuum is er of niet, en verder is het een heatpipe, daar kan ook niet zoveel kapot ook zou je zeggen toch?
Denk niet dat je er nu een opbrengst meting tussen hebt zitten? Als je niet weet wat jou systeem nu doet dan zul je ook nooit weten of hij goed draait of dat je nu ook al 60% weg gooit.. Net wat je er mee doet en wat je er van verwacht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

Denk niet dat je er nu een opbrengst meting tussen hebt zitten? Als je niet weet wat jou systeem nu doet dan zul je ook nooit weten of hij goed draait of dat je nu ook al 60% weg gooit.. Net wat je er mee doet en wat je er van verwacht denk ik.
Jawel, maar niet conform jouw vereisten vermoed ik.
Sowieso beetje afhankelijk van wat het ijkpunt is, maar d'r komt m.i. veel warmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Solar Masters schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
De goedkopere heatpipe collectoren (Vroeger Sun systems) tegenwoordig 123 karminofen en Techniq energie met een 12x65mm heatpipe koppen hebben volgens de fabriek waar ze uit vandaan komen een levensduur van ca. 12.5 jaar. Bij een verlies van 3% per jaar.

De grotere 25x90mm Heatpipe collectoren van B.v.b Rivusol, Kingspan Solar en Viessmann hebben een levensduur van 20 jaar maar blijken in de praktijk na 15 jaar nog bijna geen verlies te hebben en bijna net zo goed te werken als een hagel nieuwe. Echter geven ook die 25 verlies per jaar op vaak.
Naast 12x65mm en 25x90mm, kom ik ook nog heatpipes met andere maten koppen (kondensor?) tegen:Wat valt er over die afwijkende modellen te vertellen (kwaliteit/verliezen/uitval/levensduur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

heb je al bedacht hoe je ga verwarmen? ga je warmte onttrekken aan je buffer half oktober, of laat je de collectoren direct verwarmen en hou je de buffer warm voor de echte koude dagen bijv?
dat zou je opwek namelijk vergroten m.i. maar je hebt natuurlijk wel meer warmteverlies. (maar dit kan jouw programma wel berekenen denk ik toch?).

In Polysol gebruik ik het quasi dynamische gebouwmodel. Total heating energy demand is nu ingesteld op 7585 kWh/jaar en energy losses op 8637 kWh/jaar voor 72 m2 te verwarmen oppervlak. Met die waardes komt er bij System results een Total energy consumption (Quse) uit van 7343 kWh/jaar bij 19ºC als ingestelde ruimtetemperatuur. Dat getal lijkt mij voldoende in lijn met de gegevens van het referentiehuis: 7335 kWh/jaar. Solaire dekkingsgraag SFn komt op 100%.
Vraag
In hoeverre is de waarde Quse=7343 kWh/jaar een redelijk waarde bij wandtemperatie (zeer zeer lage temperatuur verwarming) voor een gebouw van 70 m2 met R-waarde dak van 5,4 en geen vloerisolatie tussen Eindhoven en Nijmegen?
Half oktober
Half oktober begint de energievraag pas om 19:10. Dan komt er geen warmte meer uit de collector, dus moet de warmte al uit de buffer komen. Op 2 november rond 13:30 zie ik dat de collectorwarmte zonder buffer doorgegeven wordt.
Terugschalen
Met 7 ipv 8 collectoren komt het systeem op SFn=100% ook nog de winter door.
Met 6 collectoren lukt dat niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 13-10-2022 18:05 . Reden: vraag tussengevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:12
Waarom niet de buffer bevriezen met een w/w warmtepomp, dan heb je nog eens zoveel energie.
SWW moet je dan wel scheiden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 15-10-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:30
Sarpo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

zie nu pas je reactie omdat ik op sun-tank zocht. Kun je inzicht geven in de offerte? Als ik zo vriendelijk mag zijn?
Zie in je pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bij mijn set zijn we nu bezig te installeren. Het 500l vat is naar boven getild door 4 man en de heatpipe frames zijn klaar. De boiler is geschikt voor cv en tapwater. De pomp voor naar de heatpipes is er. Welke pomp adviseren jullie voor naar de vloerverwarming? Er is nu een cv ketel met NZ als naverwarmer. Volgens mij mis ik nog een pomp die het cv water naar de vloerverwarming krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 13:25
Bensherman schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:09:
Bij mijn set zijn we nu bezig te installeren. Het 500l vat is naar boven getild door 4 man en de heatpipe frames zijn klaar. De boiler is geschikt voor cv en tapwater. De pomp voor naar de heatpipes is er. Welke pomp adviseren jullie voor naar de vloerverwarming? Er is nu een cv ketel met NZ als naverwarmer. Volgens mij mis ik nog een pomp die het cv water naar de vloerverwarming krijgt.
Ik zelf gebruik DAB pompen werken goed en zijn energie zuinig. Maar is iets minder bekend merk wel vernieuwend naar mijn idee. Goed kijken welke flow je nodig hebt en welke aansluiting het meest geschikt is. Als je met signaal sturing werkt dan moet je er wel nog een adapter bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:09:
Je hebt toch je ketel nog als naverwarmer voor je cv? Daar zit een pomp in.
Cv pakt water /warmte uit je vat en verwarmt dat desnoods bij En retour van de vvw gaat weer naar je vat toch (retourverhoging door de collectoren)?

Of heb je een losse pomp en gaat vvw vn en naar je vat?
Zoja, hoe ga je dat aansturen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Baapje327 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 07:31:
[...]

Je hebt toch je ketel nog als naverwarmer voor je cv? Daar zit een pomp in.
Cv pakt water /warmte uit je vat en verwarmt dat desnoods bij En retour van de vvw gaat weer naar je vat toch (retourverhoging door de collectoren)?

Of heb je een losse pomp en gaat vvw vn en naar je vat?
Zoja, hoe ga je dat aansturen dan?
Ja dat is het plan, maar werkt de pomp van de cv als het water warm genoeg is? Het water zal immers naar de vvw moeten…of doet de pomp van de vvw dat?

[ Voor 17% gewijzigd door Bensherman op 16-10-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bensherman schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Ja dat is het plan, maar werkt de pomp van de cv als het water warm genoeg is? Het water zal immers naar de vvw moeten…of doet de pomp van de vvw dat?
Ja als 't goed is draait de cv pomp wel, anders weet de cv ook niet of ie zou moeten bijverwarmen.
De pomp van de vvw pompt alleen de vvw rond, overigens zou ik wel eens kijken of je die kan vervangen naar een exemplaar dat niet bijmengt.
(dus water gaat de verdeler in, en moet door de vloer om weer eruit te kunnen, zonder bypass en dus ook zonder pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:04

_Apache_

For life.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Dapdodo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:26:
Waarom niet de buffer bevriezen met een w/w warmtepomp, dan heb je nog eens zoveel energie.
SWW moet je dan wel scheiden.
8)7 Lekker COP dan! Je weet dat de ijsbuffer technieken bedoeld zijn voor landen waar het 25-40 graden vriest? Waar op dat moment dus een temperatuur van 0 graden ten opzichte van de buitenlucht warm is!

De gemiddelde temperatuur in Nederland ligt zelfs zo hoog met al dat water dat we in Zeeland, Zuidholland, Noord-Holland grootdeel van Friesland en Groningen (en de eilanden) Een lucht/water warmtepomp een SCOP kan draaien bij een milde winter van 3.6. Een Water/water WP kan hier met een brontemperatuur van 10 graden maar net tegen op. En dan wil jij er 1 gaan neerzetten met een brontemperatuur van 0 graden?

Een ijsbuffer in Nederland is als een ijsbeer in Afrika! Heeft er simpelweg niks te zoeken!

Met een zonneboiler een bron boven de 12 graden houden de hele winter of zelfs hoger dat heeft zin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Solar Masters schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Kan het zelfde maken met 6 3-wegkleppen minder en meer gelaagdheid......
Bedoel je zoiets als een rMix (RendeMix) van Baunach waarmee de buffer met 2 zones door één mengkring kan worden ontladen en met een DUVbox de buffer in 2-zones kan worden volgeladen?

Of bedoel je meer een combinatie van een stratificatiebuis en een spiraal met veel aftakkingen naar die buis?

Of bedoel je iets anders om meer gelaagdheid te krijgen met minder componenten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Zonneboilers zijn ondingen, doen niet wat je nodig hebt EN gaan veel stuk 8)
Beter is Zonnepanelen icm een Warmtepomp, Ik leg het uit:

Ik heb inmiddels al sinds 2014 120 heatpipes met een 1000L buffer en een 210L boiler.
Het primaire probleem met een ZB is dat je in de zomer veel te veel warmte hebt (Iedere dag stagnatie) en in de winter bijna altijd te weinig, zelfs met 120 heatpipes. De bij verwarming in het voor en najaar zin leuk maar je buffer is zo leeg (van 65 graden naar 35 graden is zo gebeurd). De ZB start met de boiler, en zelfs die is in de winter vaak niet warm genoeg en moet ik bijstoken met de CV-houtkachel of CV-ketel.

Reparaties, natuurlijk gaat er wat stuk bij mooi weer, dan staat alles op 200+ graden te stagneren en als je dan na reparatie het ding weer wilt vullen .... Vaak pas in de ochtend voor de zon op komt kan dat. Levens gevaarlijk trouwens die temperaturen. Ook is de Poly Propeen Glycol niet eeuwig, moet je af en toe vervangen, of bijvullen na een reparatie. (ja PPG geef je ook aan boerderij dieren, bij schapen als ondersteuning bij slepende melkziekte, het verhoogd de opname van suikers uit de voeding)

Als je er goed over na denkt is een ZB erg ongunstig vergeleken met Zonne Panelen icm Warmte pomp:
1) Vermogen ZB 750W/m2, Vermogen ZP 225W/m2. Verschil is een factor 3.3.
2) In de zomer heb je teveel, je gooit veel opgewekte energie weg (niet duurzaam).
In de winter heb je te weinig, je moet bij verwarmen met een alternatieve energie bron.
3) ZB: Dure installatie, onderhoudsgevoelig (beetje afhankelijk van het type)
ZP: low tech spul, geen onderhoud, 1x per 10 jaar omvormer stuk, reparatie 35 euro per kW.

De combinatie van ZP en een Warmtepomp (voor ruimte en WW met boiler buffer) is energetisch beter:
1) Een L/W WP heeft een COP van rond de 4, 1kWh in is 4kWh uit, dus een 225W/2 van een ZP geeft dan 900W/m2. Beter dan van een ZB. In de winter niet genoeg stroom maar wel in het net, de zomer kWh heb je verkocht voor 80% van de kale stroom prijs, dus zorg voor over capaciteit. Hier mee rekening houdend zal de effectieve opbrengst van ZP wat lager liggen dan de 225W/m2.
2) De zomer kWh die je niet nodig hebt om warmwater te verwarmen verkoop je aan het net, voorlopig nog salderen, later 80% van kale stroom prijs.
3) In de winter moet je bij verwarmen.
Met een ZB hebt moet je daarvoor dus een extra apparaat aanschaffen. Die verbruikt kWh'en daar moet je dus extra ZP voor leggen.
Met ZP+WP hebt dan hoef je niks te doen, je hebt het bij verwarming apparaat al, de ZP had je al rekening mee gehouden.
4) visueel zijn de HP of vlakke plaat collectoren er ook niet uit vergeleken met de ZP. Dak vol met dezelfde panelen is het mooist.

Correct me if I am wrong.

Om alvast wat vragen die opkomen te beantwoorden.
Ik heb een ZB, ja al een paar weken stuk...
Ik heb een 34kWp aan zonnepanelen en verkoop mijn overproductie voor 45 cent per kWh (jaar contract)
Ik heb een CV-houtkachel waardoor ik de ZB buffer en Boiler dubbel gebruik.
De CV-ketel is backup (WAF), een verbruik van 75m3 gas per jaar, kan ik nu niet vervangen voor een WP, dat kan niet uit. Wel heb ik een paar L/L warmtepompen (airco's) wat lager COP maar wel erg goed in lokaal verwarmen, dus niet het hele huis.
Mijn huis is een oude boerderij, redelijk geïsoleerd, beter lukt niet zonder erg hoge kosten (dak eraf (nu 7cm pur), muren allemaal open (nu 7 cm steenwol), alle deuren vernieuwen(tocht), triple glas (nu dubbel glas:122 kleine ruitjes), Betonnen keuken vloer isoleren: keuken eruit beton er uit, nieuwe vloer, nieuwe keuken)

Recente drone foto: Tel de panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlaxocPAtVplsyGSPGNY67_sTqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVA1Y5haGtdNLla2uNUQ0ayJ.jpg?f=fotoalbum_large

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:24:

Ik heb inmiddels al sinds 2014 120 heatpipes met een 1000L buffer en een 210L boiler.

Reparaties, natuurlijk gaat er wat stuk bij mooi weer, dan staat alles op 200+ graden te stagneren en als je dan na reparatie het ding weer wilt vullen .... Vaak pas in de ochtend voor de zon op komt kan dat. Levens gevaarlijk trouwens die temperaturen.
Bij zonnepanelen omvormers gaan vaak de schakelrelais (3 keer gezien), zekeringen (niet goed de waarde gelezen), of hoofdschakelaars stuk (indien iedere dag handmatig aan/uit geschakeld). Of de omvormer is zo gaar dat het allerhande storingen detecteert die er in werkelijkheid helemaal niet zijn, is mijn persoonlijke ervaring. Of de omvormer wil niet invoeden omdat de netspanning te hoog oploopt. Dan bel je de netbeheerder, die uiteindelijk de LS-spanning van de trafo een trap lager zet.

Mijn ervaring met zonneboilers is nul. Ik overweeg een zonneboiler met een seizoensbuffer.

Wat gaat er zoal stuk aan de zonneboiler, behalve:
  • Chinese SR1168 controllers die haar instellingen verliezen bij netuitval
  • Driewegkleppen die niet tegen 200ºC vloeistof kunnen
  • "No name" overdrukventielen die de vloeistof weg laten lopen
?

Hoe is jouw zonneboiler installatie ooit gepland en aangelegd? Zelf gedaan? Door een installateur? Anders?

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 19-10-2022 09:48 . Reden: teruggezocht in de postings, welke gebreken ik zo tegenkomen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus

Het primaire probleem met een ZB is dat je in de zomer veel te veel warmte hebt (Iedere dag stagnatie) en in de winter bijna altijd te weinig, zelfs met 120 heatpipes. De bij verwarming in het voor en najaar zin leuk maar je buffer is zo leeg (van 65 graden naar 35 graden is zo gebeurd). De ZB start met de boiler, en zelfs die is in de winter vaak niet warm genoeg en moet ik bijstoken met de CV-houtkachel of CV-ketel.

Reparaties, natuurlijk gaat er wat stuk bij mooi weer, dan staat alles op 200+ graden te stagneren en als je dan na reparatie het ding weer wilt vullen .... Vaak pas in de ochtend voor de zon op komt kan dat. Levens gevaarlijk trouwens die temperaturen. Ook is de Poly Propeen Glycol niet eeuwig, moet je af en toe vervangen, of bijvullen na een reparatie. (ja PPG geef je ook aan boerderij dieren, bij schapen als ondersteuning bij slepende melkziekte, het verhoogd de opname van suikers uit de voeding)

Als je er goed over na denkt is een ZB erg ongunstig vergeleken met Zonne Panelen icm Warmte pomp:
1) Vermogen ZB 750W/m2, Vermogen ZP 225W/m2. Verschil is een factor 3.3.
2) In de zomer heb je teveel, je gooit veel opgewekte energie weg (niet duurzaam).
In de winter heb je te weinig, je moet bij verwarmen met een alternatieve energie bron.
3) ZB: Dure installatie, onderhoudsgevoelig (beetje afhankelijk van het type)
ZP: low tech spul, geen onderhoud, 1x per 10 jaar omvormer stuk, reparatie 35 euro per kW.

De combinatie van ZP en een Warmtepomp (voor ruimte en WW met boiler buffer) is energetisch beter:
1) Een L/W WP heeft een COP van rond de 4, 1kWh in is 4kWh uit, dus een 225W/2 van een ZP geeft dan 900W/m2. Beter dan van een ZB. In de winter niet genoeg stroom maar wel in het net, de zomer kWh heb je verkocht voor 80% van de kale stroom prijs, dus zorg voor over capaciteit. Hier mee rekening houdend zal de effectieve opbrengst van ZP wat lager liggen dan de 225W/m2.
2) De zomer kWh die je niet nodig hebt om warmwater te verwarmen verkoop je aan het net, voorlopig nog salderen, later 80% van kale stroom prijs.
3) In de winter moet je bij verwarmen.
Met een ZB hebt moet je daarvoor dus een extra apparaat aanschaffen. Die verbruikt kWh'en daar moet je dus extra ZP voor leggen.
Met ZP+WP hebt dan hoef je niks te doen, je hebt het bij verwarming apparaat al, de ZP had je al rekening mee gehouden.
4) visueel zijn de HP of vlakke plaat collectoren er ook niet uit vergeleken met de ZP. Dak vol met dezelfde panelen is het mooist.

Correct me if I am wrong.

Om alvast wat vragen die opkomen te beantwoorden.
Ik heb een ZB, ja al een paar weken stuk...
Ik heb een 34kWp aan zonnepanelen en verkoop mijn overproductie voor 45 cent per kWh (jaar contract)
Ik heb een CV-houtkachel waardoor ik de ZB buffer en Boiler dubbel gebruik.
De CV-ketel is backup (WAF), een verbruik van 75m3 gas per jaar, kan ik nu niet vervangen voor een WP, dat kan niet uit. Wel heb ik een paar L/L warmtepompen (airco's) wat lager COP maar wel erg goed in lokaal verwarmen, dus niet het hele huis.
Mijn huis is een oude boerderij, redelijk geïsoleerd, beter lukt niet zonder erg hoge kosten (dak eraf (nu 7cm pur), muren allemaal open (nu 7 cm steenwol), alle deuren vernieuwen(tocht), triple glas (nu dubbel glas:122 kleine ruitjes), Betonnen keuken vloer isoleren: keuken eruit beton er uit, nieuwe vloer, nieuwe keuken)

Recente drone foto: Tel de panelen:
[Afbeelding]
Een zonneboiler is maatwerk en goed gebouwd is stagnatie geen probleem buiten dat de glycol iets sneller vervangen moet worden. Als er veel stuk gaat zit er iets niet goed in elkaar.
Als je een eerlijk vergelijk maakt mag je het salderen niet meerekenen in de berekening zoals je nu doet. In de winter heeft je wp geen 4.1 cop. En daar zit het verschil met een zb die wel de maximaal blijft leveren. Je vergelijkt nu je wp/zp en de zb met generieke data. Dat geeft een volledig verkeerd beeld.
Je wp heeft geen cop van 4.1 in de winter. Een zb blijft dan wel maximaal leveren. Dus in de tijd dat het er toe doet brengt deze zb significant meer. Door generiek te rekenen en te tellen en een salderingsregeling toe te voegen aan je berekening aan je systeem krijg je geen goed vergelijk.
Ik heb namelijk een zwembad waar de warmte van de zb in kwijt kan dus geen stagnatie. En maximaal opbrengst. Maar zelfs zonder dat is de zb energetisch niet te matchen met een wp/zp in de winter in tegenstelling zoals je nu schrijft.
Ik schrijf het nogmaals het hangt af van je totale systeem. Als je een zwembad neemt en je warmte volledig kwijt kan mag je alles tellen aan je zb. Als je airco’s draait in de zomer en alle opgewekte energie gebruikt mag je alles tellen aan je zp. Als je een van beide in 1 systeem niet meetelt mag je dat bij de andere ook niet doen. Dus of generiek tellen bij beide of bij beide niet als je het vergelijk maakt.
Als je jou eigen situatie wilt bekijken dan mag dat natuurlijk wel want dan kies je naar jou situatie. Maar dat is geen vergelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Dat is een uitspraak die nergens op gebaseerd is!

Dat jou systeem niet goed geadviseerd, berekend en geïnstalleerd is zegt niks over de rest van de systemen in Nederland die wel prima werken. Als ik zo mag raden heb jij waarschijnlijk je systeem geselecteerd op prijs en niet op kwaliteit? Oud huis en afgiftesysteem zal zeker niet al te best zijn? Misschien niet een lage temperatuur?

In de zomer heb je teveel, je gooit veel opgewekte energie weg (niet duurzaam).
Wat is jou definitie van duurzaam? Je eigen portemonnee bedoel je daar dan vast mee?

En in het thema niet duurzaam.....

Stroom opwekken in een tijd dat er al veel teveel opgewekt word en daar geld voor denken te krijgen omdat je het nu er nog saldering is weg mag streken tegen je verbruikt??? Klinkt dat duurzaam? Vervolgens een warmtepomp neer zetten en stroom gaan verbruiken als er niks word opgewekt?

Met dat principe ben je binnenkort een onderdeel van het probleem en niet van de oplossing! Maar leg gerust PV panelen op je dak want daar heb ik straks zonder PV panelen meer van als de gene die ze op zijn dat heeft gezet 8) 95% van jou opbrengst geeft jij straks gratis weg. Jij betaald straks voor de verduurzaming van huizen van mensen die nu niet kunnen investeren in dat soort installaties! Terwijl met een zonneboiler niemand jou iets kan doen.

Zeer benieuwd trouwens onderhand van wie zijn zonneboiler nog steeds alles doen en wat de temperaturen zijn in buffervaten? Iemand voorbeelden?

https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc

Hou nog steeds alles warm met de zon zonder hout of elektra! De groep van de elektrische doorstromer heeft nog niet aan gestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
cj1 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

[small]Bij zonnepanelen omvormers gaan vaak de schakelrelais (3 keer gezien), zekeringen (niet goed de waarde gelezen), of hoofdschakelaars stuk (indien iedere dag handmatig aan/uit geschakeld). Of de omvormer is zo gaar dat het allerhande storingen detecteert die er in werkelijkheid helemaal niet zijn, is mijn persoonlijke ervaring.
Tja Chinese meuk gehad? mijn duiste Kostal omvormer is 2x stuk gegaan, de eerste keer binnen de garantie en ALLE onkosten vergoed. De tweede keer (na 10 jaar) laten repareren, werkt weer perfect. Ik heb er meerdere van in gebruik. Ook een Solar Edge omvormer defect ()2de hands), kreeg netjes een nagelnieuwe opgestuurd.
Het blijft electronica, in een Zonneboiler zit dat ook (sturing, pompen, kleppen, sensors)
Of de omvormer wil niet invoeden omdat de netspanning te hoog oploopt. Dan bel je de netbeheerder, die uiteindelijk de LS-spanning van de trafo een trap lager zet.[/small]
Dat kan soms een probleem zijn, voornamelijk in nieuwbouw wijken waar alles krap berekend is en alle ZP op dezelfde fase zitten.
Mijn ervaring met zonneboilers is nul. Ik overweeg een zonneboiler met een seizoensbuffer.
Dat is het enige goede manier van een ZB.
Wat gaat er zoal stuk aan de zonneboiler, behalve:
  • Chinese SR1168 controllers die haar instellingen verliezen bij netuitval
  • Driewegkleppen die niet tegen 200ºC vloeistof kunnen
  • "No name" overdrukventielen die de vloeistof weg laten lopen
De SR1168 werkt al 8 jaar probleem loos.
Drieweg klep die inderdaad niet tegen 200graden kan (geen enkele kan dat) echt merk.
Reden 200 graden, fail van temperatuur schakelaar die drieweg omgooit naar affakkel unit.
Overdruk ventiel klopt, Gewoon een echt merk.
Automatische ontluchter, echt merk.
Na reparatie iets te weinig Glycol, 9 meter koperen pijp stuk.
Pomp stuk, OEG
Defecte flow meter.
Lekkende drieweg klep.
Hoe is jouw zonneboiler installatie ooit gepland en aangelegd? Zelf gedaan? Door een installateur? Anders?
Systeem aangelegd door installateur, maar zelf ontworpen. www.woudsehoeve.nl
Is ook een combinatie met een CV-Houtkachel maakt het iets ingewikkelder.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bartolomus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Een zonneboiler is maatwerk en goed gebouwd is stagnatie geen probleem buiten dat de glycol iets sneller vervangen moet worden. Als er veel stuk gaat zit er iets niet goed in elkaar.
bij 120 heatpipes is stagneren best een probleem. Ook het inwendige van de pijpen bouwt dan veel zwarte prut van de Glycol op.
Als je een eerlijk vergelijk maakt mag je het salderen niet meerekenen in de berekening zoals je nu doet.
Als jehet goed leest zie je dat ik rekening houd met 80% kale stroom prijs.
In de winter heeft je wp geen 4.1 cop.
Dat doet een goede warmte pomp wel, soms als het eens even wat kouder is in Nederland niet maar ja hoe vaak komt dat (nog) voor.
En daar zit het verschil met een zb die wel de maximaal blijft leveren. Je vergelijkt nu je wp/zp en de zb met generieke data. Dat geeft een volledig verkeerd beeld.
Je wp heeft geen cop van 4.1 in de winter. Een zb blijft dan wel maximaal leveren. Dus in de tijd dat het er toe doet brengt deze zb significant meer. Door generiek te rekenen en te tellen en een salderingsregeling toe te voegen aan je berekening aan je systeem krijg je geen goed vergelijk.
Een volledig verkeerd beeld? Ik dacht het niet de Saldering en de COP van een warmte pomp kunnen de berekening wat beïnvloeden maar niet meer dan een 1 op 1 financieel gezien.
Ik heb namelijk een zwembad waar de warmte van de zb in kwijt kan dus geen stagnatie. En maximaal opbrengst. Maar zelfs zonder dat is de zb energetisch niet te matchen met een wp/zp in de winter in tegenstelling zoals je nu schrijft.
Ik schrijf het nogmaals het hangt af van je totale systeem. Als je een zwembad neemt en je warmte volledig kwijt kan mag je alles tellen aan je zb. Als je airco’s draait in de zomer en alle opgewekte energie gebruikt mag je alles tellen aan je zp. Als je een van beide in 1 systeem niet meetelt mag je dat bij de andere ook niet doen. Dus of generiek tellen bij beide of bij beide niet als je het vergelijk maakt.
Als je jou eigen situatie wilt bekijken dan mag dat natuurlijk wel want dan kies je naar jou situatie. Maar dat is geen vergelijk.
Als je alle warmte van je ZB kan gebruiken is een ZB energetisch beter. Echter velen hebben geen zwembad of een 60m3 seizoen buffer of het geld daarvoor. Dus je blijft met het na verwarmen zitten.
Saldering is voorlopig nog mogelijk, ik moet nog zien dat het echt wordt afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Solar Masters schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Mijn stelling en de uitleg was overduidelijk wat begrijp je er niet van?
Dat jou systeem niet goed geadviseerd, berekend en geïnstalleerd is zegt niks over de rest van de systemen in Nederland die wel prima werken. Als ik zo mag raden heb jij waarschijnlijk je systeem geselecteerd op prijs en niet op kwaliteit? Oud huis en afgiftesysteem zal zeker niet al te best zijn? Misschien niet een lage temperatuur?
Het systeem is gebaseerd op een eigen ontwerp, samen met vele tweakers hier. De aanleg is grotendeels door een installateur gedaan.
Het oude huis, en het afgifte systeem hebben helemaal niks met de ZB te maken.
De heatpipes waren chinees en niet duur, maar ook geen problemen met gehad. De rest was OEG.
Maar ik stel ook niet dat ze niet werken, maar wel dat het energetisch geen zin heeft, en het vaak beter is bij een simpel systeem te houden ook ivm de kosten.
[...]

Wat is jou definitie van duurzaam? Je eigen portemonnee bedoel je daar dan vast mee?
Duurzaam betekend dat je geen energie weggooit omdat je het even niet nodig hebt. Niets te maken met mijn financiële situatie.
Stroom opwekken in een tijd dat er al veel teveel opgewekt word en daar geld voor denken te krijgen omdat je het nu er nog saldering is weg mag streken tegen je verbruikt??? Klinkt dat duurzaam? Vervolgens een warmtepomp neer zetten en stroom gaan verbruiken als er niks word opgewekt?
[...]
Met dat principe ben je binnenkort een onderdeel van het probleem en niet van de oplossing! Maar leg gerust PV panelen op je dak want daar heb ik straks zonder PV panelen meer van als de gene die ze op zijn dat heeft gezet 8) 95% van jou opbrengst geeft jij straks gratis weg. Jij betaald straks voor de verduurzaming van huizen van mensen die nu niet kunnen investeren in dat soort installaties! Terwijl met een zonneboiler niemand jou iets kan doen.
Dat zie je toch volkomen verkeerd, mijn zonnepanelen zullen altijd een deel van de oplossing blijven, En ook wanneer ik minder dan 80% van de kale stroom prijs krijg gaat de stroom naar mijn buren die daar door ook duurzame stroom gebruiken. Het overschot van mijn ZB kan ik niet naar mijn buren brengen.
Nu begin jij opeens over financieel gewin terwijl je mij daarnet nog van beschuldigde. De huishoudens zonder zonnepanelen maar wel het dak en de financiën om het te doen zijn een deel van het probleem.
Zeer benieuwd trouwens onderhand van wie zijn zonneboiler nog steeds alles doen en wat de temperaturen zijn in buffervaten? Iemand voorbeelden?

https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc

Hou nog steeds alles warm met de zon zonder hout of elektra! De groep van de elektrische doorstromer heeft nog niet aan gestaan ;)
De elektrische doorstromer is natuurlijk in gebruik niet efficient. Een goed geïsoleerde Warmtepomp boiler maakt veel meer warm water met dezelfde kWh. Ook is een doorstromer snel te klein wanneer hij op een 3x25A aansluiting moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Hier nog een keer die van mij. Ondertussen enkele zaken aangepast dus eea zou weer moeten kloppen. Zwembad nog niet ingetekend dat is voor een andere keer.
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
[...]

[...]

Je schiet weer helemaal met spek man.

Wat heb je er aan om in het midden van de zomer een ZB in stagnatie te zien gaan om 11h, en de rest van de dag ligt dit installatie niks te doen.

Ook in de zomer heeft PV zijn nut, al is het dan om de industrie, electrische auto's of airco's aan te drijven.
Waarom zou je daarbij deel zijn van het probleem?

In België is salderen nu voorbij met een digitale meter.
Leveranciers kiezen zelf hoe veel ze je betalen voor teruggeleverde stroom, en dat is voor Oktober in mijn geval 36ct/kWh. Augustus en September was 20ct/kWh. Dat betekent in elk geval dat die stroom een waarde heeft. Subsidies komer er bij PV helemaal niet meer aan te pas. De installatie betaalt zichzelf economisch en ecologisch.

We weten dat je compleet verliefd bent op ZB, en ook daar de cijfers graag wat rooskleuriger voorstelt dan ze in werkelijkheid zijn. Maar dat betekent nog niet dat je onzin moet schrijven over PV. Het zijn beide technologieën die perfect hun waarde hebben, met bijhorende voor en nadelen.
Dus cijfers als... 95% van die opgewekte energie kan je weg gooien... Dikke BS.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Goedemiddag allemaal,
Zullen we weer normaliseren?
Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Vandaag bij ons op de verenigings jachthaven voor het eerst eens naar de zonneboilers gekeken.
vaillant aurostep, 250l boiler, 3 collectoren (platliggend, ja ik weet het dat beter kan).
Opbrengst dit jaar 750kWh volgens de controller. De door het elektrisch element toegevoegde warmte lijkt niet gerapporteerd te worden en ook de verbruikte warmte niet.

Klopt dat? Kan er in de handleiding ook niks over vinden....
bedankt...

Ik ga in ieder geval E verbruik meten op de stekker met iets van een plugwise ding ofzo...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Solar Masters schreef eerder al dat ie geen OEG spul op zijn dak wil, al krijg ie er 2000 euro bij.

Als ik de hoeveelheid component-storingen bij Woudse Hoeve tel, dan lijkt mij dit een onderbouwing voor de stellingname van Solar Masters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]
Hou nog steeds alles warm met de zon zonder hout of elektra!
De verwarmingsbehoefte is hier lager (excl. SWW).

Vanmiddag, na enkele weken pauzering, heb ik de verwarming weer ingeschakeld. Daarvoor heeft de verwarming een week of twee gelopen en daarvoor sinds circa april/mei uitgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327

Hier zo goed als alles op de zon, van 't weekend wel de wp aan gehad voor de hottub, die krijg ik niet meer warm. Hier en daar een uurtje in de ochtend wp, ivm mist wat nog moest optrekken.
Ik stook op tijd, niet op kamertemp. Dus eigenlijk gaat alle warmte altijd de vloer in. Wordt beter als hier nieuwe vloerverwarming komt ooit, nu ligt ie veel te diep dus verwarm de vloer als buffer en dat gaat heel langzaam.
Boven is douche temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

bij 120 heatpipes is stagneren best een probleem. Ook het inwendige van de pijpen bouwt dan veel zwarte prut van de Glycol op.
Dit heeft dus niks met de techniek van een zonneboiler te maken maar is overduidelijk een indicatie dat het systeem nooit goed is afgesteld! Ik kan de stekker een jaar uit de installatie trekken en zal dit probleem niet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Dit heeft dus niks met de techniek van een zonneboiler te maken maar is overduidelijk een indicatie dat het systeem nooit goed is afgesteld! Ik kan de stekker een jaar uit de installatie trekken en zal dit probleem niet hebben!
Als de stekker er uit is, wat heeft het dan met de afstelling te maken?

Zwarte prut is een indicatie dat er corrosie is volgens mij, en dat heeft meer met keuze van materialen te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 21:15
Hoi,

Doordat ik nu een EV heb, heb ik meer zonnepanelen nodig. Gelukkig heb ik nog ruimte om er 8 te plaatsen op het dak van de dakkapel liefst niet te schuin. Nu kwam ik DualSun Hybrid Spring (PVT) tegen, waarmee ik ook nog SWW zou kunnen maken. Dit PVT paneel zou volgens de documentatie ook in geïsoleerd kunnen komen, waardoor het op een zonnecollector lijkt. Ik heb nu een hybride PVT installatie met een drinkwaterboiler. Een installatie die ik met de kennis die ik nu heb nooit gekocht zou hebben. Nu laat ik de drinkwaterboiler in de koude periode afkoelen zodat het te kleine warmtepompje zich kan concentreren op het verwarmen van het huis. De rest van de tijd is de drinkwaterboiler een soort voorverwarming omdat het warmtepompje het niet boven de 50C krijgt en gas de rest doet. Vandaar dat een andere oplossing voor SWW welkom zou zijn.

Heeft iemand ervaring met deze panelen en/of kent beter panelen? De vraag blijft natuurlijk ook, of het extra werk en investering zinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

WoudseHoeve schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Tja Chinese meuk gehad? mijn duiste Kostal omvormer is 2x stuk gegaan, de eerste keer binnen de garantie en ALLE onkosten vergoed. De tweede keer (na 10 jaar) laten repareren, werkt weer perfect. Ik heb er meerdere van in gebruik. Ook een Solar Edge omvormer defect ()2de hands), kreeg netjes een nagelnieuwe opgestuurd.
Nul Chinese omvormer meuk hier: de meeste storingen bij Fronius en in minder mate met PowerOne (uit de tijd dat Power One eigendom was van ABB, tegenwoordig in handen van Fimer). Bij Fronius viel alleen de hoofdschakelaar onder halve garantie. Half in de zin van dat die schakelaar moest en zou door een Fronius-partner vervangen worden. Kosten € 135 minus lump sum vergoeding Fronius € 75 = € 60 plus 21% BTW = € 72,60. De relais gaan eigenlijk altijd kapot na de 5-jarige garantietermijn.

Met de ervaring van nu, in hoeverre zou je installateur anno 2022 nog zin hebben om met OEG-spullen nieuwe zonneboilers te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
copy-paste schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:19:
Hoi,

Doordat ik nu een EV heb, heb ik meer zonnepanelen nodig. Gelukkig heb ik nog ruimte om er 8 te plaatsen op het dak van de dakkapel liefst niet te schuin. Nu kwam ik DualSun Hybrid Spring (PVT) tegen, waarmee ik ook nog SWW zou kunnen maken. Dit PVT paneel zou volgens de documentatie ook in geïsoleerd kunnen komen, waardoor het op een zonnecollector lijkt. Ik heb nu een hybride PVT installatie met een drinkwaterboiler. Een installatie die ik met de kennis die ik nu heb nooit gekocht zou hebben. Nu laat ik de drinkwaterboiler in de koude periode afkoelen zodat het te kleine warmtepompje zich kan concentreren op het verwarmen van het huis. De rest van de tijd is de drinkwaterboiler een soort voorverwarming omdat het warmtepompje het niet boven de 50C krijgt en gas de rest doet. Vandaar dat een andere oplossing voor SWW welkom zou zijn.

Heeft iemand ervaring met deze panelen en/of kent beter panelen? De vraag blijft natuurlijk ook, of het extra werk en investering zinnig is.
PVT is een ruimbegrip...

Uiteindelijk is het een hybride maar er zijn veel types. Wat in Nederland nu word gedaan is dat er lamelle achter het PV paneel word geplakt en ze gebruikt maken van de buitenlucht zonder geforceerde luchtstroom om dit als bron voor een Wp te gebruiken. (Redelijk zinloos als je kijkt naar het COP). Daarnaast zijn er types met 50% rendement op het collector deel echter moet je je afvragen waarvoor dit is bedoeld......

De eerste generaties waren bedoel om de PV cellen te koelen en zo meer stroom uit het PV paneel te halen. Ze zijn nooit direct ontwikkeld om er warmte richting de 70 graden mee te maken! Een buitenzwembad verwarmen in de zomer kan wel redelijk goed aangezien de met die temperaturen dan de PV cellen nog kan koelen.

Uiteindelijk zijn alle gecombineerde collectoren of panelen duur en vaak slecht in alles. Losse PV panelen zijn goedkoper en zijn er vaak ik veel meer Wattpiek. En vacuümbuis collectoren wekken vele malen meer energie thermisch op. Kost wat meer ruimte maar zou de systemen lekker gescheiden houden! Goedkoper en Veel efficiënter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 21:15
Solar Masters schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

PVT is een ruimbegrip...

Uiteindelijk is het een hybride maar er zijn veel types. Wat in Nederland nu word gedaan is dat er lamelle achter het PV paneel word geplakt en ze gebruikt maken van de buitenlucht zonder geforceerde luchtstroom om dit als bron voor een Wp te gebruiken. (Redelijk zinloos als je kijkt naar het COP). Daarnaast zijn er types met 50% rendement op het collector deel echter moet je je afvragen waarvoor dit is bedoeld......

De eerste generaties waren bedoel om de PV cellen te koelen en zo meer stroom uit het PV paneel te halen. Ze zijn nooit direct ontwikkeld om er warmte richting de 70 graden mee te maken! Een buitenzwembad verwarmen in de zomer kan wel redelijk goed aangezien de met die temperaturen dan de PV cellen nog kan koelen.

Uiteindelijk zijn alle gecombineerde collectoren of panelen duur en vaak slecht in alles. Losse PV panelen zijn goedkoper en zijn er vaak ik veel meer Wattpiek. En vacuümbuis collectoren wekken vele malen meer energie thermisch op. Kost wat meer ruimte maar zou de systemen lekker gescheiden houden! Goedkoper en Veel efficiënter!
PVT is inderdaad een ruimbegrip. De PVT panelen die nu aan mijn warmtepompje hangen zijn normale DMEGC panelen met daarachter een plastic radiator waarin ongeveer 13 liter vloeistof zit. Ik heb het idee dat DualSun juist bedoeld is voor hogere temperaturen. Stagnatie op 90C en een efficiëntie van 62,1% en ook 425 Wp. Zoiets had ik bij andere panelen nog niet gezien.

Van wat ik van vacuümbuis collectoren begrepen heb is dat best zwaar zijn en niet te plat willen liggen, iets wat niet goed is voor de dakkapel en het zicht vanuit de tuin. Ik zal eens gaan rekenen of ik hoeveel ik van de extra PV kan missen voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Tommie12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Als de stekker er uit is, wat heeft het dan met de afstelling te maken?

Zwarte prut is een indicatie dat er corrosie is volgens mij, en dat heeft meer met keuze van materialen te maken...
Koperen en RVS pijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
cj1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Nul Chinese omvormer meuk hier: de meeste storingen bij Fronius en in minder mate met PowerOne (uit de tijd dat Power One eigendom was van ABB, tegenwoordig in handen van Fimer). Bij Fronius viel alleen de hoofdschakelaar onder halve garantie. Half in de zin van dat die schakelaar moest en zou door een Fronius-partner vervangen worden. Kosten € 135 minus lump sum vergoeding Fronius € 75 = € 60 plus 21% BTW = € 72,60. De relais gaan eigenlijk altijd kapot na de 5-jarige garantietermijn.

Met de ervaring van nu, in hoeverre zou je installateur anno 2022 nog zin hebben om met OEG-spullen nieuwe zonneboilers te installeren?
De buffer was OEG, geen problemen mee.
De Pompen waren OEG, van de drie is er 1 stuk. mogelijk door te hoge temperatuur bij de CV-Houtkachel.
De Drieweg kleppen geen OEG, maar spul via warmteservice, stuk door boven spec temperatuur.
Alleen de temperatuur schakelaar was chinees, maar dat zijn ze vrijwel allemaal, die gen stuk maar door het systeem ontwerp ging de pomp niet uit, dat moest ook niet want de glycol moest door de buiten unit gaan om af te koelen. Nooit aan gedacht dat het fout kon gaan, ontwerp fout is zeker, maar ja niet aan gedacht.
Alle andere OEG spullen zijn nog heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
Aub jullie mening over het volgende.

Vandaag heeft OEG mijn twee 4plus panelen geleverd. Volgens het pakket waar dat bij hoort had dit van he ttype Meander moeten zijn, zo staat het ook op de pakbon. Maar het zijn twee van type Harp. In mijn situatie (2 horizontaal naast elkaar in landscape) vind ik de aansluiting voor Meander mooier, want dan kan in en uit naast elkaar in plaats van aan de uiteinden van de panelen helemaal links en rechts. De prijs van de panelen is nagenoeg gelijk. Ze hebben een andere maat koperen buis haal ik uit de beschrijving, dus de aansluitingen die ze nog gaan leveren zullen verkeerd zijn verwacht ik. Is er enig kwaliteitsverschil in mijn situatie met 2 panelen horizontaal in landscape naast elkaar? Het idee dat ik krijg is dat Harp vooral handig is als je er heel veel in portrait naast elkaar hebt of in landscape boven elkaar, dan kun je ze met korte stukken verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
door het systeem ontwerp ging de pomp niet uit, dat moest ook niet want de glycol moest door de buiten unit gaan om af te koelen. Nooit aan gedacht dat het fout kon gaan.
Aha, OEG is dus niet de bron maar het systeem ontwerp. Als ik het goed begrijp moet de solar pomp stoppen met draaien boven een bepaalde temperatuur bij de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:14
Jaaps2 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:37:
Aub jullie mening over het volgende.

Vandaag heeft OEG mijn twee 4plus panelen geleverd. Volgens het pakket waar dat bij hoort had dit van he ttype Meander moeten zijn, zo staat het ook op de pakbon. Maar het zijn twee van type Harp. In mijn situatie (2 horizontaal naast elkaar in landscape) vind ik de aansluiting voor Meander mooier, want dan kan in en uit naast elkaar in plaats van aan de uiteinden van de panelen helemaal links en rechts. De prijs van de panelen is nagenoeg gelijk. Ze hebben een andere maat koperen buis haal ik uit de beschrijving, dus de aansluitingen die ze nog gaan leveren zullen verkeerd zijn verwacht ik. Is er enig kwaliteitsverschil in mijn situatie met 2 panelen horizontaal in landscape naast elkaar? Het idee dat ik krijg is dat Harp vooral handig is als je er heel veel in portrait naast elkaar hebt of in landscape boven elkaar, dan kun je ze met korte stukken verbinden.
Over mijn mening kan ik kort zijn, je hoort te krijgen wat je hebt besteld. In het geval dat je financieel nadeel hebt van de latere levering, kun je dat zelfs claimen. Gewoon contact opnemen en de juiste panelen laten leveren.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
cj1 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:48:
[...]
Aha, OEG is dus niet de bron maar het systeem ontwerp. Als ik het goed begrijp moet de solar pomp stoppen met draaien boven een bepaalde temperatuur bij de collector.
Ja correct maar doordat ik een "affakkel unit" (een oude airco buiten unit zonder compressor maar met fan) had bedacht bleef de pomp draaien, ook boven de 100+ graden, daar kan weinig tegen.
Nu is het gewijzigd maar door de defecte 3wegklep heb ik geen active affakkel unit meer. Werkte initieel wel erg goed.

Alle problemen begonnen eigenlijk met de defecte (bijna afgefikte) temperatuur schakelaar van Alie STC-1000-220V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:18
Beste tweakers,

Na het lezen van dit bijzonder interessante topic ben ik een zonneboiler met zonnecollectoren aan het overwegen en heb een vraag over dimensionering en aansluiting. Er komt ook een warmtepomp.

Ik moet rekening houden met 3 volwassenen en een bad. Ik wil graag dat de zonnecollectoren ook de vloerverwarming, wasmachine en vaatwasser helpen.

Nu zat ik te denken aan twee boilers. Waarbij de 1e met het spiraal is aangesloten op de collectoren en overloopt in de 2e, die met zijn spiraal is aangesloten op warmtepomp/vloerverwarming.

Hoeveel heatpipes moet ik nemen om aan bovenstaand scenario te voldoen? (Hoe groot moet dan de 1e boiler zijn (is kleiner beter aangezien hij bij toch overloopt in de 2e boiler?) En hoe groot de 2e boiler?

Qua sets was ik bijvoorbeeld dit of dit tegen gekomen. Zijn deze vergelijkbaar of mis ik enorme kwaliteitsverschillen? Als ik bijv de kwh van de buizen vergelijk lijken hier wel verschillen tussen te zitten.

Nog een andere vraag. Als ik de RVO lijst er op na sla zie ik dat sets (met hetzelfde aantal heatpipes) met een normale boiler een mindere jaar opbrengst hebben dan bijv met een hygiene boiler. Waar zit hem dat in? En geldt dat ook voor het scenario waarin ik twee boilers zou hebben?

Hartelijk dank

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
bobsterro schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:52:
Beste tweakers,

Na het lezen van dit bijzonder interessante topic ben ik een zonneboiler met zonnecollectoren aan het overwegen en heb een vraag over dimensionering en aansluiting. Er komt ook een warmtepomp.

Ik moet rekening houden met 3 volwassenen en een bad. Ik wil graag dat de zonnecollectoren ook de vloerverwarming, wasmachine en vaatwasser helpen.

Nu zat ik te denken aan twee boilers. Waarbij de 1e met het spiraal is aangesloten op de collectoren en overloopt in de 2e, die met zijn spiraal is aangesloten op warmtepomp/vloerverwarming.

Hoeveel heatpipes moet ik nemen om aan bovenstaand scenario te voldoen? (Hoe groot moet dan de 1e boiler zijn (is kleiner beter aangezien hij bij toch overloopt in de 2e boiler?) En hoe groot de 2e boiler?

Qua sets was ik bijvoorbeeld dit of dit tegen gekomen. Zijn deze vergelijkbaar of mis ik enorme kwaliteitsverschillen? Als ik bijv de kwh van de buizen vergelijk lijken hier wel verschillen tussen te zitten.

Nog een andere vraag. Als ik de RVO lijst er op na sla zie ik dat sets (met hetzelfde aantal heatpipes) met een normale boiler een mindere jaar opbrengst hebben dan bijv met een hygiene boiler. Waar zit hem dat in? En geldt dat ook voor het scenario waarin ik twee boilers zou hebben?

Hartelijk dank
Waarom twee boilers? Je kunt met 1 grote boiler gelaagd werken dat werkt prima. Ik heb hier zelf een 1000 liter en 150 heatpipes dat werkt voor 3 personen prima en helpt veel in voor en najaar. Maar als je dit overweegt moet je goed weten hoeveel energie je huis verbruikt met stoken want daarop design je je systeem. Sww water is geen enkel probleem met deze hoeveelheden.
1 energetisch weten wat je nodig hebt
2 dakhelling hoek en ligging snappen
3 schets maken van wat je in je hoofd hebt
4 met een expert praten en daarop je schets aanpassen en dimensies bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Bartolomus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Waarom twee boilers? Je kunt met 1 grote boiler gelaagd werken dat werkt prima. Ik heb hier zelf een 1000 liter en 150 heatpipes dat werkt voor 3 personen prima en helpt veel in voor en najaar. Maar als je dit overweegt moet je goed weten hoeveel energie je huis verbruikt met stoken want daarop design je je systeem. Sww water is geen enkel probleem met deze hoeveelheden.
1 energetisch weten wat je nodig hebt
2 dakhelling hoek en ligging snappen
3 schets maken van wat je in je hoofd hebt
4 met een expert praten en daarop je schets aanpassen en dimensies bepalen.
Ik was dit tegen gekomen
Voordeel van een voorgeschakelde zonneboiler: De zon kan op jaarbasis meer bijdragen dan bij één gecombineerde boiler, tijdens tappen komt koud water in de eerste tank, waardoor de zon ook bij lagere collector temperaturen nog een bijdragen kan leveren.
Het al dan niet voorverwarmde water komt daarna in de 2e tank waar het door de ketel (of warmtepomp) op de gewenste temperatuur wordt gebracht en gehouden.
En dat klonk wel logisch, ik denk echter ook aan prijs. Dus als het verschil verwaarloosbaar is dan ga ik voor de goedkoopste optie, dat moge 1 of 2 boilers zijn. Want wat kost zo'n gelaagde boiler? (bedoel je daar dit mee trouwens?)

Andere vraag, weet iemand hoe het zit met zelf samengestelde sets en rvo subsidie? Draait het gewoon om het type boiler en de kwh jaaropbrengst van de collectoren of wordt het zonder dat de set als zodanig is opgenomen in de lijst lastig?

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
bobsterro schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Ik was dit tegen gekomen

[...]

En dat klonk wel logisch, ik denk echter ook aan prijs. Dus als het verschil verwaarloosbaar is dan ga ik voor de goedkoopste optie, dat moge 1 of 2 boilers zijn. Want wat kost zo'n gelaagde boiler? (bedoel je daar dit mee trouwens?)

Andere vraag, weet iemand hoe het zit met zelf samengestelde sets en rvo subsidie? Draait het gewoon om het type boiler en de kwh jaaropbrengst van de collectoren of wordt het zonder dat de set als zodanig is opgenomen in de lijst lastig?
Ik denk marginaal verschil tov gecombineerd. Daar koelt namelijk de onderkant af als je sww water tapt. En als je twee glycol spiralen hebt verwarm je eerst de onderste als de bovenste warm is. Bij mij werkt dat prima. En waarschijnlijk goedkoper dan twee vaten (nog niet over verlies van warmte door de buitenkant gehad bij twee vaten zal dat meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
bobsterro schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:13:

Een gelaagde boiler is een boiler met een aanzienlijk warmere temperatuur bovenin je vat, dan onderin. Wordt hier met collectoren veel gedaan (met 2 spiralen, onder en boven) . Boven SWW temperatuur, onder vvw temperatuur. Halverwege pakt de vvw water, en stopt het onderin terug. Bovenin blijft de warmte zitten want warmte stroomt niet naar beneden. Hoe groter het vat, hoe beter dit werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Een gelaagde boiler is een boiler met een aanzienlijk warmere temperatuur bovenin je vat, dan onderin. Wordt hier met collectoren veel gedaan (met 2 spiralen, onder en boven) . Boven SWW temperatuur, onder vvw temperatuur. Halverwege pakt de vvw water, en stopt het onderin terug. Bovenin blijft de warmte zitten want warmte stroomt niet naar beneden. Hoe groter het vat, hoe beter dit werkt.
Ik pak het water voor de vloer ook bovenin. De top van het vat blijft boven de 60 normaal gesproken. Zelfs als het vat “ koud “ is is de sww nog steeds warm genoeg om te douchen.
Hiermee kun je veel meer `zonnewarmte oogsten want er kan meer kwijt op een lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Ik maakte mij idd wel zorgen over de warmteverschillen en de invloed van het koude wp water tov het sww maar dit klinkt erg positief!

Hoe zit het met legionella bij zo'n gelaagde boiler? Voor de goede orde, dit is een gelaagde (ook wel combi boiler genoemd?) boiler?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bartolomus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:24:
nog niet over verlies van warmte door de buitenkant gehad bij twee vaten zal dat meer zijn.
Dat dus, @bobsterro. Twee vaten koop je m.i. als je één grote niet kwijt kunt. Een groot vat is nl. best hoog en veel gewicht op één plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
bobsterro schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:03:
Ik maakte mij idd wel zorgen over de warmteverschillen en de invloed van het koude wp water tov het sww maar dit klinkt erg positief!

Hoe zit het met legionella bij zo'n gelaagde boiler? Voor de goede orde, dit is een gelaagde (ook wel combi boiler genoemd?) boiler?
Legionella geen probleem is alleen een buis geen voorraadvat of stilstaand water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een afweging tussen zonnecollectoren en PV panelen, en probeer zoveel mogelijk voor- en nadelen van beide systemen voor mijn specifieke situatie te vinden en te kwalificeren.

Situatie:
Varend woonschip met in de toekomst een stevige accu
650l buffervat met CV-houtkachel en dieselbrander als backup (over de top van de buffer)
DHW spiraal door het buffervat
Verwarming middels convectoren (moeten hartje winter wel 60 C zijn om het warm te houden)

Onderin het buffervat heb ik nog een spiraal over om het op temperatuur te houden buiten het hout-stookseizoen, ik zie drie opties om deze te gebruiken:

1. Met ongeveer 4m2 zonnecollector, dit kan enkel met vlakke plaat collectoren, 15 graden elevatie op meestal ZO (omdat het een schip is), volgens de Eneco berekening levert dit vooral in het najaar een verwarmings “gat” op van een maand waar nog diesel bijgestookt moet worden, daarnaast heb ik bijna 6 warme maanden een flink overschot.

2. Met PV panelen aangesloten op een halve warmtepomp zoals deze en daarmee via de spiraal de buffer verwarmen
3. Een elektrisch element in de buffer voor PV energie

De laatste optie is lekker low-tech, maar lijkt me energetisch niet zo interessant. COP is <1, en de benodigde AC energie moet eerst omgevormd worden.

Collectoren lijken me langer mee te gaan dan PV, bovendien kan ik ze makkelijk aansluiten op de bestaande PLC. Ik vraag me echter af of ik met vlakkeplaat collectoren in deze opstelling de buffer wel warm genoeg krijg.

Een PV systeem heeft een schaalvoordeel omdat er sowieso wat PV op het dak komt. Daarnaast hoef ik mijn beperkte zonecollector kennis niet verder uit te breiden en kan ik die tijd voor PV gebruiken.
De halve warmtepomp haalt water uit het water onder het schip (min O C) waardoor deze ook in koudere periodes wat meer rendement heeft dan een lucht/lucht apparaat. Bovendien kan ik hem in de zomer omschakelen om er mee te koelen.
PV zorgt er ook voor dat ik de restproductie in de zomer kan gebruiken, we koken elektrisch dus dat komt wel op.

Hoewel collectoren me voorkomen als een hogere investering heb ik het idee dat een PV systeem duurder is in het onderhoud omdat elektronische componenten sneller breken en duur zijn.

Voor alles te dimensioneren zodat ik kostenplaatjes kan vergelijken hoor ik graag van jullie of ik nog wat over het hoofd zie, dus schiet maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baytep schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:12:
Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een afweging tussen zonnecollectoren en PV panelen, en probeer zoveel mogelijk voor- en nadelen van beide systemen voor mijn specifieke situatie te vinden en te kwalificeren.

Situatie:
Varend woonschip met in de toekomst een stevige accu
650l buffervat met CV-houtkachel en dieselbrander als backup (over de top van de buffer)
DHW spiraal door het buffervat
Verwarming middels convectoren (moeten hartje winter wel 60 C zijn om het warm te houden)

Onderin het buffervat heb ik nog een spiraal over om het op temperatuur te houden buiten het hout-stookseizoen, ik zie drie opties om deze te gebruiken:

1. Met ongeveer 4m2 zonnecollector, dit kan enkel met vlakke plaat collectoren, 15 graden elevatie op meestal ZO (omdat het een schip is), volgens de Eneco berekening levert dit vooral in het najaar een verwarmings “gat” op van een maand waar nog diesel bijgestookt moet worden, daarnaast heb ik bijna 6 warme maanden een flink overschot.

2. Met PV panelen aangesloten op een halve warmtepomp zoals deze en daarmee via de spiraal de buffer verwarmen
3. Een elektrisch element in de buffer voor PV energie

De laatste optie is lekker low-tech, maar lijkt me energetisch niet zo interessant. COP is <1, en de benodigde AC energie moet eerst omgevormd worden.

Collectoren lijken me langer mee te gaan dan PV, bovendien kan ik ze makkelijk aansluiten op de bestaande PLC. Ik vraag me echter af of ik met vlakkeplaat collectoren in deze opstelling de buffer wel warm genoeg krijg.

Een PV systeem heeft een schaalvoordeel omdat er sowieso wat PV op het dak komt. Daarnaast hoef ik mijn beperkte zonecollector kennis niet verder uit te breiden en kan ik die tijd voor PV gebruiken.
De halve warmtepomp haalt water uit het water onder het schip (min O C) waardoor deze ook in koudere periodes wat meer rendement heeft dan een lucht/lucht apparaat. Bovendien kan ik hem in de zomer omschakelen om er mee te koelen.
PV zorgt er ook voor dat ik de restproductie in de zomer kan gebruiken, we koken elektrisch dus dat komt wel op.

Hoewel collectoren me voorkomen als een hogere investering heb ik het idee dat een PV systeem duurder is in het onderhoud omdat elektronische componenten sneller breken en duur zijn.

Voor alles te dimensioneren zodat ik kostenplaatjes kan vergelijken hoor ik graag van jullie of ik nog wat over het hoofd zie, dus schiet maar!
Mijn mening: niet geschikt om zonneboiler te nemen. Houd het op pv en gebruik pelletkachel om het vat warm te stoken zoals je nu ook doet. Omdat je toch pv doet is naar mijn idee ook ook alleen sww niet interessant genoeg. Maar ik zie misschien wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Weet iemand andere voorbeelden van tank-in-tank zonneboiler sets op de RVO lijst?

Tot dusver heb ik alleen deze kunnen vinden.

Heeft iemand ervaring met een zelf samengestelde set aandienen en subsidie krijgen? Dan zou ik graag even met jou in contact komen :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Ik pak het water voor de vloer ook bovenin. De top van het vat blijft boven de 60 normaal gesproken. Zelfs als het vat “ koud “ is is de sww nog steeds warm genoeg om te douchen.
Hiermee kun je veel meer `zonnewarmte oogsten want er kan meer kwijt op een lage temperatuur.
Ja kan ook, maar zit wel thermokraan tussen.
Ik snap alleen niet hoe je hiermee meer zonnewarmte kan oogsten tov halverwege 't vat water pakken.

Ps : kent iemand een 22mm mengventiel waar je de temp kan in stellen met een flow van minimaal 20l/min?
Ik heb ze nog niet echt kunnen vinden 8)7
Ik vind wel iets maar flow is 't issue.

[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 31-10-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Baapje327 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 06:50:
[...]

Ik snap alleen niet hoe je hiermee meer zonnewarmte kan oogsten tov halverwege 't vat water pakken.

Ps : kent iemand een 22mm mengventiel waar je de temp kan in stellen met een flow van minimaal 20l/min?
Denk dat 't er niet echt is, maar wel in DN maten, maar daar kom ik ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

De helft van mijn vat zou 500 liter zijn. Die je dus niet leegmaakt met de vvw en niet leeg krijgt met sww. Dus je kan maar de helft op lage temperatuur oogsten mocht het vat koud zijn. Daarnaast houd ik de bovenkant van het vat warm met pellet kachel zodat de onderkant altijd koud kan worden. En de zon dus altijd maximale overdracht kan hebben op de helft van het vat. Als je in het midden aftapt voor vvw dan gaat er iets tegen werken of je moet op tijd iets uit zetten (pellet kachel of wp) dan vind ik het ingewikkeld worden of je doet concessie aan je comfort en krijgt je vloer meer schommelingen te verwerken in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus Ik snap dat ook nog steeds niet.

Als je niet 500/500 wilt, maar bijv. 300/700 dan is dat uiteraard hetzelfde principe. En op tijd uitzetten doe je nu ook. Tenminste: je zegt dat je de onderkant ook nu niet met de pelletkachel verwarmt.

Het argument dat ik gehoord en begrepen heb is dat er zo minder flow door het vat gaat en dus minder werveling de gelaagdheid verstoort. Maar wanneer je VVW altijd vanaf 60 graden terug mengt, ben je nimmer 23/28 uitsluitend op de zon bezig, zoals de claim wel neergelegd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Dat dus, @bobsterro. Twee vaten koop je m.i. als je één grote niet kwijt kunt. Een groot vat is nl. best hoog en veel gewicht op één plek.
2 vaten is in alle gevallen slechter!

Duurder in aanschaf
Duurder met aansluiten (meer koppelingen, leidingen en isolatie)
Veel meer stilstand verliezen en minder gelaagdheid.

Maar veel belangrijker vind is dat je het rendement van de collector de kleder in drukt.

Kleinere boiler betekend in alle gevallen ook een wisselaar in de boiler die voor minder collector oppervlakte geschikt is. Wat je altijd wilt bij een zonneboiler is een grotere wisselaar en geen kleinere.

Bij een 1000liter Risusol KWS2 heeft Bartolomus wel es waar het collector vermogen op de bovenste wisselaar (500 liter) staan maar is de wisselaar die bovenin op die 500L staat wel geschikt voor het volledige collector vermogen. Zo blijft collector temperatuur zo laag mogelijk en het rendement Maximaal.

Ik weet niet of er verder hier mensen een goede warmtemeting hebben over het zonneboiler systeem? Maar vergelijk maar eens het verschil in m2 opbrengst per dag. Denk niet dat hier iemand dat verder kan halen namelijk (ondanks de oost opstelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
[...]

Taconova Novamix doet 39L. (bij 3 bar drukval denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Skipper-93 op 31-10-2022 13:15 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Skipper-93 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Taconova Novamix doet 39L. (bij 3 bar drukval denk ik)
8)7 Sorry? Da's dan 39l/min je overdrukventiel uit, als je een circulatiepomp ooit tot zo'n drukopbouw kunt verleiden?

0,3 bar, misschien? (Klinkt al fors..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Gwaihir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

8)7 Sorry? Da's dan 39l/min je overdrukventiel uit, als je een circulatiepomp ooit tot zo'n drukopbouw kunt verleiden?

0,3 bar, misschien? (Klinkt al fors..)
Ah het is voor in een verwarmingscircuit bedoeld, ik dacht dat het voor SWW was ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Skipper-93 Eh.. ja, ik gok ook een beetje, maar 't leek over VVW te gaan.

Evenwel: 3 bar kan toch ook SWW niet zo maar even missen? Wat is de use case voor dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:18:
@Skipper-93 Eh.. ja, ik gok ook een beetje, maar 't leek over VVW te gaan.

Evenwel: 3 bar kan toch ook SWW niet zo maar even missen? Wat is de use case voor dat ding?
Ja sorry, ging over VVW circuit.
22mm SWW zie je denk ik niet zo vaak
toch dank voor 't meedenken though

[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 31-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

De helft van mijn vat zou 500 liter zijn. Die je dus niet leegmaakt met de vvw en niet leeg krijgt met sww. Dus je kan maar de helft op lage temperatuur oogsten mocht het vat koud zijn. Daarnaast houd ik de bovenkant van het vat warm met pellet kachel zodat de onderkant altijd koud kan worden. En de zon dus altijd maximale overdracht kan hebben op de helft van het vat. Als je in het midden aftapt voor vvw dan gaat er iets tegen werken of je moet op tijd iets uit zetten (pellet kachel of wp) dan vind ik het ingewikkeld worden of je doet concessie aan je comfort en krijgt je vloer meer schommelingen te verwerken in temperatuur.
Ik heb hetzelfde als wat @Gwaihir heeft, het doel is toch om zoveel mogelijk op de zon te doen? (hier althans) Dan wil je toch helemaal niks met de pellet kachel doen tenzij je meer warmte vraag hebt dan dat de collectoren kunnen opbrengen? Of mis ik iets?
En je collectoren kunnen toch meer warmte toevoegen als je vat koud is?
De onderste helft van 't 1000l vat hier is de retour temp van de vvw, meestal 19-21graden afgelopen maand. (loopt langzaam op gedurende de dag)
Daarboven is 't 45-48gr oid. Afhankelijk van wat de zon doet. Om 15u doet de wp een SWW run als 't nodig is tot 45 gr. Halverwege 't vat haalt de wp z'n water en stopt dat in de vloer, als dat te koud is, springt ie vanzelf bij. (delta T =3) Doet niks af aan comfort of schommelingen.

Zolang de vvw hier draait, gaat toch het maximale van de zon de vloer in? Kun je uitleggen waarom er meer warmte geoogst kan worden bij jou?

Bedoel 't niet vervelend overigens, maar ben gewoon benieuwd. Jouw systeem kan zeker van geleerd worden namelijk (vandaar de vraag over het mengventiel, want de aanvoer wp zou ik wel willen cappen op zeer lage temp, zodat ik langer met de warmte in 't vat kan doen)

Overigens gaat het bij mij vooral in het tussenseizoen/winter, want daar gaat de omwek m.i. Om. (zomer dus even buiten beschouwing gelaten)

Edit: overigens snap ik 't heel goed dat als je een pellet kachel hebt, dat impact heeft op je systeem opbouw en gebruik, pellet kachels maken sowieso warmer water toch? Dus is dat wellicht een reden om het zo te doen. Verder niks mis mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 31-10-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet of er verder hier mensen een goede warmtemeting hebben over het zonneboiler systeem? Maar vergelijk maar eens het verschil in m2 opbrengst per dag. Denk niet dat hier iemand dat verder kan halen namelijk (ondanks de oost opstelling)
Niet zo goed als die systemen van jou, maar ingebouwde resol (Cs plus). Doet 't prima, maar weet niet hoe accuraat 't is.
Vergelijken is denk ik wat lastig, want dan moet je precies hetzelfde hebben anders is 't beetje appels en peren toch?
Niet alleen qua collectoren en opstelling, maar ook je bijverwarming en afgifte en huis spelen een grote rol.
Of hoe zie jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:50:
vandaar de vraag over het mengventiel, want de aanvoer wp zou ik wel willen cappen op zeer lage temp, zodat ik langer met de warmte in 't vat kan doen
Ik snap nog niet direct wat je hier wilt doen en hoe 'n op één vaste temperatuur ingesteld mengventiel uitkomst gaat brengen.

Ik heb zelf motorisch aangedreven mengkleppen :).
Edit: overigens snap ik 't heel goed dat als je een pellet kachel hebt, dat impact heeft op je systeem opbouw en gebruik, pellet kachels maken sowieso warmer water toch? Dus is dat wellicht een reden om het zo te doen.
Ja, die maken, net als 'n CV-haard altijd water van zo'n 60 graden (of meer). Maak je 't apparaat te koud, dan condenseert er waterdamp uit de verbrandingsgassen op plaatsen waar dat problemen (roest) gaat geven.

Maakt de combinatie juist sterker, dacht ik zo, niet een reden om alles op 60 graden af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb hetzelfde als wat @Gwaihir heeft, het doel is toch om zoveel mogelijk op de zon te doen? (hier althans) Dan wil je toch helemaal niks met de pellet kachel doen tenzij je meer warmte vraag hebt dan dat de collectoren kunnen opbrengen? Of mis ik iets?
En je collectoren kunnen toch meer warmte toevoegen als je vat koud is?
De onderste helft van 't 1000l vat hier is de retour temp van de vvw, meestal 19-21graden afgelopen maand. (loopt langzaam op gedurende de dag)
Daarboven is 't 45-48gr oid. Afhankelijk van wat de zon doet. Om 15u doet de wp een SWW run als 't nodig is tot 45 gr. Halverwege 't vat haalt de wp z'n water en stopt dat in de vloer, als dat te koud is, springt ie vanzelf bij. (delta T =3) Doet niks af aan comfort of schommelingen.

Zolang de vvw hier draait, gaat toch het maximale van de zon de vloer in? Kun je uitleggen waarom er meer warmte geoogst kan worden bij jou?

Bedoel 't niet vervelend overigens, maar ben gewoon benieuwd. Jouw systeem kan zeker van geleerd worden namelijk (vandaar de vraag over het mengventiel, want de aanvoer wp zou ik wel willen cappen op zeer lage temp, zodat ik langer met de warmte in 't vat kan doen)

Overigens gaat het bij mij vooral in het tussenseizoen/winter, want daar gaat de omwek m.i. Om. (zomer dus even buiten beschouwing gelaten)

Edit: overigens snap ik 't heel goed dat als je een pellet kachel hebt, dat impact heeft op je systeem opbouw en gebruik, pellet kachels maken sowieso warmer water toch? Dus is dat wellicht een reden om het zo te doen. Verder niks mis mee.
Klopt helemaal wat je zegt.
Ik verwarm inderdaad met de pelletkachel voor de extra warmte vraag in huis dat kan vvw als sww zijn. Maar sww heeft maar een kleine rol. Dat is dus alleen het bovenste gedeelte van het vat ongeveer 1/3. De rest van het vat word door de zon verwarmd. En aangezien de retour beneden binnenkomst net als bij jou dus koud.
Ik kan niet beoordelen of ik meer warmte oogst als iemand anders. Wel zie ik dat het systeem goed werkt en er voor de 150 buizen maximaal geoogst wordt. Dat kan ik enigszins beoordelen omdat er ook een instraling sensor hangt en je dus weet wat je ongeveer kunt pakken van de zon.
Laatste paar dagen lekker warm weer maar opbrengst is dan niet heel hoog want weinig instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Ik snap nog niet direct wat je hier wilt doen en hoe 'n op één vaste temperatuur ingesteld mengventiel uitkomst gaat brengen.
Had bedacht dat ik de aanvoer wp wilde maximaliseren, als er weinig warmtevraag is. Zeg 15 graden buiten oid, snachts 10 maar dan pompt ie bij mij wel de hele dag warm water de vloer in. Dat mag ie doen, maar als dat half april is, doen de collectoren erg veel en stop je dus veel warmte je huis in. Niet heel erg, maar als je de dag erna mist hebt oid, zou 't toch mooi zijn als je nog warmte in je vat had.
Als mijn vat halverwege 45 graden is, gaat dat de vloer in, en dat zou je dan bijv op 25 graden kunnen maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt.
Ik verwarm inderdaad met de pelletkachel voor de extra warmte vraag in huis dat kan vvw als sww zijn. Maar sww heeft maar een kleine rol. Dat is dus alleen het bovenste gedeelte van het vat ongeveer 1/3. De rest van het vat word door de zon verwarmd. En aangezien de retour beneden binnenkomst net als bij jou dus koud.
Ik kan niet beoordelen of ik meer warmte oogst als iemand anders. Wel zie ik dat het systeem goed werkt en er voor de 150 buizen maximaal geoogst wordt. Dat kan ik enigszins beoordelen omdat er ook een instraling sensor hangt en je dus weet wat je ongeveer kunt pakken van de zon.
Laatste paar dagen lekker warm weer maar opbrengst is dan niet heel hoog want weinig instraling.
Ah OK, snap het nu beter wat je met maximaal bedoeld. verbruik je nu dan ook al pellets?
Voor de maand okt bijv? En hoeveel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Ah OK, snap het nu beter wat je met maximaal bedoeld. verbruik je nu dan ook al pellets?
Voor de maand okt bijv? En hoeveel dan?
Ja verbruik wel al,pellets maar moet er wel dit bij vertellen. Woonkamer heeft nog schuin dak waar nog geïsoleerd moet worden daar waait het nu weg. En vrouwtjes hebben het hier koud dus stook overdag naar 22 :o . Heb nu een halve pellet gestookt ik verwacht dat het straks erg veel minder is. De glaswol ligt al klaar rd4. Daarnaast laat ik in het begin eerste twee a drie weken de vloer wennen en pompt ie continue zelfde temperatuur rond tot ik op 30 zit (iedere dag graadje hoger).

[ Voor 12% gewijzigd door Bartolomus op 01-11-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:35:
[...]

Ja verbruik wel al,pellets maar moet er wel dit bij vertellen. Woonkamer heeft nog schuin dak waar nog geïsoleerd moet worden daar waait het nu weg. En vrouwtjes hebben het hier koud dus stook overdag naar 22 :o . Heb nu een halve pellet gestookt ik verwacht dat het straks erg veel minder is. De glaswol ligt al klaar rd4. Daarnaast laat ik in het begin eerste twee a drie weken de vloer wennen en pompt ie continue zelfde temperatuur rond tot ik op 30 zit (iedere dag graadje hoger).
Een halve pellet? Een halve zak bedoel je? Voor heel oktober?
En de vloer laten wennen? Is ie nieuw dan? 😅
Zal wel zweten worden als je continu 30 graden rondpompt met deze temperaturen buiten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:41:
[...]

Een halve pellet? Een halve zak bedoel je? Voor heel oktober?
En de vloer laten wennen? Is ie nieuw dan? 😅
Zal wel zweten worden als je continu 30 graden rondpompt met deze temperaturen buiten 🤣
Ja nieuwe vloer tenminste voor mijn gevoel. Het is altijd beter een stookprotocol te volgen aan begin en einde seizoen.
Is inderdaad even warm geweest :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:17:
[...]

Ja nieuwe vloer tenminste voor mijn gevoel. Het is altijd beter een stookprotocol te volgen aan begin en einde seizoen.
Is inderdaad even warm geweest :) .
OK vandaar.
Maar waarom zou je stookprotocol volgen elk seizoen?
Zie daar weinig nut van en kost alleen maar energie. Vraag me sowieso af of een stookprotocol echt zo nodig is als je met temperaturen beneden de 35 graden werkt.
Het hele tussenseizoen zit ik hier ergens tussen de 25 en 28graden, dus dat is toch ook een soort stookprotocol 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Solar Masters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet precies wat je wilt weten. Opwek van collectoren, of de warmte in het buffervat.

Maar in beide gevallen zijn er genoeg dagen waar er geen toegevoegde warmte is aan het systeem. Omdat er te weinig zonlicht was.
In het najaar/winter veel meer dan zomers.

Ik heb hier CV ondersteuning, en de CV staat inmiddels aan. En dan komt het boilervat amper boven de 35C uit. En is vrijsnel weer leeg (~25C).
Door de hoek (zuiden) heb ik in het najaar weinig opwek, dat zal ook niet helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 02-11-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
_Apache_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:29:
[...]

Ik weet niet precies wat je wilt weten. Opwek van collectoren, of de warmte in het buffervat.

Maar in beide gevallen zijn er genoeg dagen waar er geen toegevoegde warmte is aan het systeem. Omdat er te weinig zonlicht was.
In het najaar/winter veel meer dan zomers.

Ik heb hier CV ondersteuning, en de CV staat inmiddels aan. En dan komt het boilervat amper boven de 35C uit. En is vrijsnel weer leeg (~25C).
Door de hoek (zuiden) heb ik in het najaar weinig opwek, dat zal ook niet helpen.
Het gaat over opgewekte energie van de collectoren die je opslaat in je vat. Deze week vang ik tussen de 13 en 20 kw per dag. De temperatuur in je vat doet er niet zo toe als je de warmte maar gebruikt. Ben je maximaal bezig.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartolomus op 02-11-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Bartolomus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:50:
[...]

Het gaat over opgewekte energie van de collectoren die je opslaat in je vat. Deze week vang ik tussen de 13 en 20 kw per dag. De temperatuur in je vat doet er niet zo toe als je de warmte maar gebruikt. Ben je maximaal bezig.
Klopt ja.

Zelf probeer ik ook het 'warmte vermogen' uit te drukken. En reken een gemiddelde water temperatuur van 12,5C (swinters 10C, zomers 15C). Die 12,5 beschouw ik als nul punt, en alles daarboven is opgewarmt door de zonneboiler. Vermenigvuldig door het volume 200L in mijn geval. Vermenigvuldig met de soortelijek warmte van water.

De temperaturen als vandaag. De vroege terugloop in collectortemperatuur, komt doordat ik wel naar het zuiden gericht sta met de collectoren, maar wel achter een daknok sta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CpyuvckynXBUho5ep0Efa240Rs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/69738Wn6vNxriSDC1aO5IuLk.png?f=fotoalbum_small

Een temperatuur van 27,5C op 200L maakt een warmte vermogen van ~4kWh equivalent.
En als je het vermogen bijhoudt, kan je er ook een delta van opstellen. En dat geeft dan weer zo een beeld.
Is het vat - zoals in de zomer - ongeveer 70C, dan is het vermogen 14kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAzrTgbD9wccrzCBQFc_ofuOgPw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VNCSO7hzIuL0hey90kJmX88N.png?f=fotoalbum_small

En met die delta kan je dan weer een opsomming maken. Want een negatieve delta is afgifte** van het buffervat aan jouw warm water behoefte, en een positieve delta is wat je collectoren in het vat hebben gestopt. Afgelopen 30 dagen sta ik op een collector invoer van ~30kWhe. Afgifte vergelijkbaar.

**Een negatieve delta, die groter is dan de natuurlijke afkoeling van je buffervat. Dus een stap die groter is dan 0.1C (de meetprecisie die de controller uitleest in mijn geval).

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 02-11-2022 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bartolomus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:50:
[...]

Ik zal proberen een zo net mogelijke vergelijking te maken, zit namelijk hemelsbreed maar 25km van je af.

Ik zie dat je vandaag 13,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 0,52kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 8kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,48 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling (en ook nog eens volop bomen rondom op West):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_KLGLQ1wGYP-cfmoi2dIkdDO9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdsppREATjuZ1VQdWoN5lHGu.jpg?f=fotoalbum_large
(Foto is richting het Zuiden.)

Tot zover zie ik weinig verschillen in opbrengst en ik denk dat jouw helling/orientatie nog wel iets gunstiger is dan hier. De ZB heeft daarbij vandaag eigenlijk de hele dag de verwarming gedaan, met een collector temperatuur rond de 30 graden.

Als we dan ook meteen het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 400Wh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,23 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft rond zonsondergang een SWW run gedaan, waarbij de COP tussen 30 en 40 graden Ta gemiddeld 4,1 was. Als we daarvoor dus 0,23kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
0,94 kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen. Alsnog kan ZB wel nuttig zijn, zoals in mijn geval, om op hogere temperaturen water te kunnen opslaan, of in de zomer het overschot nuttig te kunnen gebruiken in zoiets als een zwembad. Daarnaast kan de WP vaker uit, wat in ieder geval in het zomerseizoen stand-by verbruik kan besparen.

Dit is mijn uitspraak en daarmee moet u het doen :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rimco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
[...]

Ik zal proberen een zo net mogelijke vergelijking te maken, zit namelijk hemelsbreed maar 25km van je af.

Ik zie dat je vandaag 13,5kWh hebt opgewekt volgens je controller, waar je 26m2 dakoppervlak voor gebruikt. Dat is dus ongeveer 0,52kWh/m2, thermisch, met een orientatie op OZO, 75 graden afwijkend tov zuid, 35 graden helling.

Ik zit hier op 8kWh vandaag, waarvoor ik 17m2 dakoppervlak gebruik (4x18 buizen CPC). Dat is dus
0,48 kWh/m2, thermisch, met een orientatie op WZW, 65 graden afwijkend tov zuid, 25 graden helling (en ook nog eens volop bomen rondom op West):

[Afbeelding]

Tot zover zie ik weinig verschillen in opbrengst en ik denk dat jouw helling/orientatie nog wel iets gunstiger is dan hier. De ZB heeft daarbij vandaag eigenlijk de hele dag de verwarming gedaan, met een collector temperatuur rond de 30 graden.

Als we dan ook meteen het uitstapje richting PV maken (SolarEdge): Het dichtstbijzijnde paneel in dezelfde richting heeft vandaag 400Wh opgebracht, met een oppervlakte van 1,7m2. Daarmee kom ik dus op
0,23 kWh/m2, elektrisch.

De warmtepomp heeft rond zonsondergang een SWW run gedaan, waarbij de COP tussen 30 en 40 graden Ta gemiddeld 4,1 was. Als we daarvoor dus 0,23kWh/m2, elektrisch, opwekken komen we op een totaal uit van
0,94 kWh/m2, thermisch.

Al met al, zou ik zeggen dat op een dag als vandaag, PV+WP het beter heeft gedaan dan allebei onze ZB systemen. Alsnog kan ZB wel nuttig zijn, zoals in mijn geval, om op hogere temperaturen water te kunnen opslaan, of in de zomer het overschot nuttig te kunnen gebruiken in zoiets als een zwembad. Daarnaast kan de WP vaker uit, wat in ieder geval in het zomerseizoen stand-by verbruik kan besparen.

Goede analyse!

En vergeet niet dat je stroomoverschotten in de zomer kan verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Rimco schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
[...]

[Afbeelding]

0,23 kWh/m2, elektrisch.

0,94 kWh/m2, thermisch.

En al je panelen samen wat doen die gemiddeld per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Bartolomus Van alle panelen samen was het 21kWh op 125m2, dus 0,17 kWh/m2. Daar zitten dus ook veel panelen tussen die lager, steiler of in andere oriëntaties zitten en ook meer last van schaduw hebben. Daarom had ik een paneel gepakt wat zo dicht mogelijk bij de ZB ligt (eigenlijk een set van 2, want het zijn 2:1 optimizers).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Rimco schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:36:
@Bartolomus Van alle panelen samen was het 21kWh op 125m2, dus 0,17 kWh/m2. Daar zitten dus ook veel panelen tussen die lager, steiler of in andere oriëntaties zitten en ook meer last van schaduw hebben. Daarom had ik een paneel gepakt wat zo dicht mogelijk bij de ZB ligt (eigenlijk een set van 2, want het zijn 2:1 optimizers).
Ik vond het al erg hoog. In mijn geval heb ik nu nog wat last van de boom van de buurman dus onderste rij en middelste rij staan soms in de schaduw. Nog even en alle bladeren zijn er af dan zal het alweer beter zijn.
Ben benieuwd als het straks kouder is of je die vergelijking nog steeds zo krijgt. Zeer interessant om te volgen want als het kouder is gaat de wp omlaag maar zb blijft hetzelfde. Ergens zal een omslagpunt liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartolomus op 03-11-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Bartolomus Poke me tegen die tijd maar een keer en dan pak ik alle data er weer bij ;)

Hier heeft de ZB dus zo min mogelijk schaduw in vergelijking met PV, waardoor het wel zo eerlijk is om alleen een vergelijking te maken met een PV paneel wat zo dichtbij mogelijk zit. Maar ook de ZB krijgt richting het einde van de dag schaduw, tussen 3 en 4 zakt het al in terwijl de zonsondergang rond 5 uur is.

[ Voor 64% gewijzigd door Rimco op 03-11-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
Rimco schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:42:
@Bartolomus Poke me tegen die tijd maar een keer en dan pak ik alle data er weer bij ;)

Hier heeft de ZB dus zo min mogelijk schaduw in vergelijking met PV, waardoor het wel zo eerlijk is om alleen een vergelijking te maken met een PV paneel wat zo dichtbij mogelijk zit. Maar ook de ZB krijgt richting het einde van de dag schaduw, tussen 3 en 4 zakt het al in terwijl de zonsondergang rond 5 uur is.
Nemen we straks een mooie heldere dag als het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:30:
Vandaag bij ons op de verenigings jachthaven voor het eerst eens naar de zonneboilers gekeken.
vaillant aurostep, 250l boiler, 3 collectoren (platliggend, ja ik weet het dat beter kan).
Opbrengst dit jaar 750kWh volgens de controller. De door het elektrisch element toegevoegde warmte lijkt niet gerapporteerd te worden en ook de verbruikte warmte niet.

Klopt dat? Kan er in de handleiding ook niks over vinden....
bedankt...

Ik ga in ieder geval E verbruik meten op de stekker met iets van een plugwise ding ofzo...
@Minitrooper Heb jij toevallig ook de installateurstoegangscode? want bij ons op de jachthaven hebben we die niet en nu dus alleen wat handleidingen:
https://www.vaillant.be/d...-s1-s2-150-350-551005.pdf

en
https://www.vaillant.be/aurostep/0020206799-02-1737434.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Bartolomus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:51:
[...]

Nemen we straks een mooie heldere dag als het koud is.
wat is de opstelling? collector type en boilervat? En hoe is de gelaagdheid in het vat en hoe word de warmte er aan onttrokken? Het is pas een eerlijk vergelijk als ook de zonneboiler zijn warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
@Solar Masters ik zag onderstaande tip bij een installatie op FB. Wat is jouw mening hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FebEsqFm3LgncxQVx2k5mTRaQsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DtkkynzS7PbmHiDXSchNerkU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQnY83cp-lLlW1mPLBNecapeLzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IJHoI34i52rrjnvuCzkM0I2W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:16:
@Solar Masters ik zag onderstaande tip bij een installatie op FB. Wat is jouw mening hierover?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die onderste foto is wel lachen. Dit is de koud water zijde van de boiler. Waarom wil je daar een u zetten? Warmte stijgt op dus onderkant is altijd koudste punt hier hoef je geen u te zetten. Warme kant is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:52:
[...]

Die onderste foto is wel lachen. Dit is de koud water zijde van de boiler. Waarom wil je daar een u zetten? Warmte stijgt op dus onderkant is altijd koudste punt hier hoef je geen u te zetten. Warme kant is een ander verhaal.
Het is een retourleiding geeft hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlwJjYbKmN0PTHlVZwIxAbsnt7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMivgjyBU1Kmk5gpKzgCJGka.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Dan zou je vat al op zolder moeten staan en de retour significant in temperatuur hoog moeten staan. Aangezien wij vaak vvw gebruiken lijkt dit mij ver gezocht voor de onderkant van het vat.
Alles daarboven een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:19:
[...]

Dan zou je vat al op zolder moeten staan en de retour significant in temperatuur hoog moeten staan. Aangezien wij vaak vvw gebruiken lijkt dit mij ver gezocht voor de onderkant van het vat.
Alles daarboven een ander verhaal.
Bij mij staat het vat ook op zolder. De vvw retour zou hierop komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:38:
[...]

Bij mij staat het vat ook op zolder. De vvw retour zou hierop komen lijkt me.
Die leiding is normaal gesproken de koude leiding en zal naar mijn weten niet warmer zijn dan de onderkant van het vat. Dus geen warmte stroming. Hoef je geen u in te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Solar Masters schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:56:
[...]

wat is de opstelling? collector type en boilervat? En hoe is de gelaagdheid in het vat en hoe word de warmte er aan onttrokken? Het is pas een eerlijk vergelijk als ook de zonneboiler zijn warmte kwijt kan.
Vertel jij het maar, volgens mij heeft @Bartolomus een systeem door jou ontworpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwS0BKj4xvodOIRLzmbu3WjYSgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HXSssBUV0LEtEbYUOiCdsd5g.png?f=user_large

8)7

Mocht je het trouwens gemist hebben, in mijn uitgebreide vergelijking heb ik alle relevante zaken opgenoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Dude heeft wel echt gelijk qua warmtesloten, hier ook verkeerd gelegd door de monteur, maar gaat een hoop warmte door verlopen. Veel meer dan je zou verwachten.
Hier in de zomer was de leiding zelfs boven (15m leiding en een verdieping omhoog) zelfs nog goed heet door dit effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:41:
Dude heeft wel echt gelijk qua warmtesloten, hier ook verkeerd gelegd door de monteur, maar gaat een hoop warmte door verlopen. Veel meer dan je zou verwachten.
Hier in de zomer was de leiding zelfs boven (15m leiding en een verdieping omhoog) zelfs nog goed heet door dit effect.
Als je geen maatregelen neemt op de warme leidingen op je vat dan gaat het inderdaad mis. Dus zeg maar alle aansluitingen vanaf de helft naar boven.
Pagina: 1 ... 50 ... 66 Laatste