Met of zonder onderhoud? Aan elke ketel moet uiterlijk om 't jaar toch wel wat schoongemaakt worden, dacht ik.Bartolomus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:39:
Ik heb toen 35% gas bespaard. De 10 jaar erna alles laten draaien en door vervuiling wordt het rendement inderdaad lager. Ik denk 25% nog maar over.
@ETH0.1 A ) Twee pompen achter elkaar in één leiding is niks. Je zou dan een bypass langs de ketel moeten leggen met die pomp erin en in elk van beide leidingen een terugslagklep.
B ) Eerst maar 'ns kijken of die ketel ook zonder branden kan werken dus. Vaak is dat een aanpassing die omwille van zonneboiler ingebouwd is of bijgekocht kan worden. Let wel: voor SWW. In hoeverre dat ook (makkelijk) gaat voor het CV circuit.. geen idee.
C ) Of anders inderdaad zelf die pomp gaan sturen, maar da's dan ook al snel bewerkelijk. Die pomp zal niet aan/uit zijn, zoals @BarryH hoopt, maar meestal toerental gestuurd. De driewegklep zal ook goed moeten staan. En je moet je 'bemoeienis' direct staken als de ketel z'n eigen ding wil doen.
Dus dan toch maar optie A? Ik gok dat 't wel de moeite waard is, als hij zo ruim warmte beschikbaar lijkt te hebben.
B ) Eerst maar 'ns kijken of die ketel ook zonder branden kan werken dus. Vaak is dat een aanpassing die omwille van zonneboiler ingebouwd is of bijgekocht kan worden. Let wel: voor SWW. In hoeverre dat ook (makkelijk) gaat voor het CV circuit.. geen idee.
C ) Of anders inderdaad zelf die pomp gaan sturen, maar da's dan ook al snel bewerkelijk. Die pomp zal niet aan/uit zijn, zoals @BarryH hoopt, maar meestal toerental gestuurd. De driewegklep zal ook goed moeten staan. En je moet je 'bemoeienis' direct staken als de ketel z'n eigen ding wil doen.
Dus dan toch maar optie A? Ik gok dat 't wel de moeite waard is, als hij zo ruim warmte beschikbaar lijkt te hebben.
Tja door zelf in te stellen gaat de ketel minimaal draaien. Ik heb na 10 jaar de boel eens open gemaakt en ook maar weer dicht gemaakt bijna niet vervuild. Maar als je natuurlijk vol stookt en slecht ingesteld bent dan zou mijn advies ook ieder jaar laten nakijken zijn.Gwaihir schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:02:
[...]
Met of zonder onderhoud? Aan elke ketel moet uiterlijk om 't jaar toch wel wat schoongemaakt worden, dacht ik.
Ik kan je niet volgen. Je schreef toch net dat 't wel vervuild was geraakt en het rendement zelfs naar slechts 25% (??) gekelderd?Bartolomus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:20:
Tja door zelf in te stellen gaat de ketel minimaal draaien. Ik heb na 10 jaar de boel eens open gemaakt en ook maar weer dicht gemaakt bijna niet vervuild.
Overigens is minimaal zeker niet automatisch schoonst / meest onderhoudsvrij. Bij van alles met verbranding is dat juist als het ook behoorlijk gebruikt wordt. Bijv. met de auto een snelwegwegrit tegenover dezelfde kilometers in 5x 'even de stad in'.Bartolomus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:39:
De 10 jaar erna alles laten draaien en door vervuiling wordt het rendement inderdaad lager. Ik denk 25% nog maar over.
Nee 25% lager.Gwaihir schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:42:
[...]
Ik kan je niet volgen. Je schreef toch net dat 't wel vervuild was geraakt en het rendement zelfs naar slechts 25% (??) gekelderd?
[...]
Overigens is minimaal zeker niet automatisch schoonst / meest onderhoudsvrij. Bij van alles met verbranding is dat juist als het ook behoorlijk gebruikt wordt. Bijv. met de auto een snelwegwegrit tegenover dezelfde kilometers in 5x 'even de stad in'.
Is er ergens een (eenvoudige?) calculator om een opbrengst prognose te maken, die rekening houdt met
a/ warmteverbruik
b/ temperatuur afgifte systeem
etc.
Bij gebrek aan beter had ik die eerder genoemde 2 benoemd.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Nee niet echt...BarryH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:56:
[...]
Is er ergens een (eenvoudige?) calculator om een opbrengst prognose te maken, die rekening houdt met
a/ warmteverbruik
b/ temperatuur afgifte systeem
etc.
Bij gebrek aan beter had ik die eerder genoemde 2 benoemd.
Een zonneboiler voor alleen tapwater is vaak een standaard setje. Zet 200 en 300 liter met wat collectoren. Verwarmingsondersteuning is maatwerk!
Als ik een installatie hiervoor moet aanbieden dan is 60% ervaring, alles moet hier in meegenomen worden om er echt een duurzame installatie van te maken. Daarom maak ik ook de afgelopen jaren voor alle installaties een uitlezing met energiemeting. Van honderden systemen samen heb ik een aardige database over heel Europa verdeeld van wat iets waar doet onder welke omstandigheden. Een rekentool kan jou hooguit iets over de collector zeggen. Maar niks over de combinatie met de rest van het bestaande systeem.
@BarryH Als persoon zonder persoonlijke database van honderden systemen, ben ik toch wel heel blij met die gratis beschikbaar gestelde calculator van Econo
. Ik ken niets anders wat in de buurt komt.
Inderdaad zegt deze uitsluitend iets over de collector, maar ik kon er wel lekker mee experimenteren: stel dat ik het systeem zo weet te maken dat .. wat levert die collector dan op?
Met name handig vond ik 't om 'm eerst zonder SWW te berekenen. Dan valt hij naar LTV temperaturen en dat geeft een aardige indruk van de mogelijke verwarmingsondersteuning. En dan nog een keer, SWW aan, voor de maanden waarin je die verwarmingsondersteuning niet nodig hebt.

Inderdaad zegt deze uitsluitend iets over de collector, maar ik kon er wel lekker mee experimenteren: stel dat ik het systeem zo weet te maken dat .. wat levert die collector dan op?
Met name handig vond ik 't om 'm eerst zonder SWW te berekenen. Dan valt hij naar LTV temperaturen en dat geeft een aardige indruk van de mogelijke verwarmingsondersteuning. En dan nog een keer, SWW aan, voor de maanden waarin je die verwarmingsondersteuning niet nodig hebt.
Ik vraag me af waar de data vandaan komt waar mee deze berekening is gemaakt. Tapwater lijkt idd redelijk te kloppen. Verwarming ondersteuning zit ik vele malen hoger dan wat er in de berekening aangegeven word. Maar goed staat ook niet is met welke temperaturen. Als hun uitgaan van 5% verwarmingsondersteuning dan klopt het welGwaihir schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:00:
@BarryH Als persoon zonder persoonlijke database van honderden systemen, ben ik toch wel heel blij met die gratis beschikbaar gestelde calculator van Econo. Ik ken niets anders wat in de buurt komt.
@Solar Masters Je kunt voor verwarmingsondersteuning de gemiddelde watertemperatuur (inmiddels) invullen, zie ik. Had je SWW wel uitgezet? De berekening lijkt nl. SWW prioriteit te geven en alleen overschot op verwarmingsondersteuning te zetten. Dat levert uiteraard veel werken met hoge temperatuur op en dus een lage verwarmingsondersteuning.
Dat lijkt mij in veel gevallen andersom beter. Vandaar mijn suggestie twee losse berekeningen te doen: zomermaanden en maanden verwarmingsondersteuning.
Dat lijkt mij in veel gevallen andersom beter. Vandaar mijn suggestie twee losse berekeningen te doen: zomermaanden en maanden verwarmingsondersteuning.
Econo was van 2005 tot 2012 klant van mij en is 1 van de eerste geweest die bij mij een opleiding volgde. Hij heeft mijn handboek als basis. In de tussentijd heeft hij zelf wat gedaan met regelingen en metingen. Echter instaat om daar een rekenmodule uit op te maken is hij niet!Gwaihir schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:27:
@Solar Masters Je kunt voor verwarmingsondersteuning de gemiddelde watertemperatuur (inmiddels) invullen, zie ik. Had je SWW wel uitgezet? De berekening lijkt nl. SWW prioriteit te geven en alleen overschot op verwarmingsondersteuning te zetten. Dat levert uiteraard veel werken met hoge temperatuur op en dus een lage verwarmingsondersteuning.
Er spelen teveel factoren mee om ook maar in de buurt te komen van wat de opbrengst daadwerkelijk gaat zijn. KWh jaaropbrengst per m2 is heel makkelijk te beïnvloeden.
Hier een klein voorbeeld:
KWh m2 word beïnvloed door Richting, hellingshoek en heel sterk door Liter buffer per m2 collector oppervlakte. Wat je echter niet ziet is wat het verbruik was. De systemen met de laagste KWh per m2 zijn meestal systemen voor verwarmingsondersteuning die in de zomer hun vermogen niet kwijt kunnen. Toch besparen deze systemen het meeste.
Dus denken dat je zoiets kan berekenen vooraf.....
En dan nog niet eens te spreken over de afstellingen van het systeem. de meeste systemen met problemen waar ik kom hebben 50% meer vermogen puur door instellingen.
Het totale systeem moet op elkaar afgestemd worden, collectorvermogen zegt echt niet veel.
Tja, ik zie het als een beginpunt: kijk wat die collector, op die plaats, bij die watertemperatuur kan ophalen. En dan is het aan de rest van het systeem om dat te verzilveren of als nog weg te gooien..Solar Masters schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:46:
Dus denken dat je zoiets kan berekenen vooraf.....
En dan nog niet eens te spreken over de afstellingen van het systeem. de meeste systemen met problemen waar ik kom hebben 50% meer vermogen puur door instellingen.
Het totale systeem moet op elkaar afgestemd worden, collectorvermogen zegt echt niet veel.
Ik heb besloten voor een set van OEG te gaan voor het verwarmen van tapwater, met 2 collectoren en 300l boiler:
https://www.oeg.net/nl/so...r-2-collectoren-516000570
Het solarstation dat daarin zit:
https://www.oeg.net/nl/so...culatiepomp-pwm-512245033
Nu probeer ik uit te vogelen hoe de aansluitingen exact moeten lopen. Ik heb een plaatje gemaakt, zie hieronder. De Electra aansluitingen en sensoren heb ik niet getekend, daar kom ik wel uit.
Daar komen nog wat vragen uit voort, mogelijk willen jullie mij helpen:
- Moet er nog een overstort voor warm tapwater bovenop de boiler? Ik verwacht van wel en die zit niet bij de OEG zet. Zo ja, voor welke druk?
- In het solarstation lijkt geen losse eenrichtingsklep te zitten. Of zorgt de solarcirculatiepomp hiervoor? Je wilt geen natuurlijke flow als in de winter de spiraal in de tank warmer is dan de spiraal in de collector. Dus moet er een nog een eenrichtingklep bij de microontluchter?
- Een wil nog een keer tegelen en dan de boiler tijdelijk kunnen weghalen. Vandaar de kogelkraan. Nu vraag ik me af of er ook nog een kogelkraan bij moet tussen mengautomaat en boiler. Ik weet nl niet of de mengautomaat een soort terugslagklep heeft, je wilt niet dat dan het koude tapwater via de mengautomaat alsnog in de boiler komt.
Nu probeer ik uit te vogelen hoe de aansluitingen exact moeten lopen. Ik heb een plaatje gemaakt, zie hieronder. De Electra aansluitingen en sensoren heb ik niet getekend, daar kom ik wel uit.
- Moet er nog een overstort voor warm tapwater bovenop de boiler? Ik verwacht van wel en die zit niet bij de OEG zet. Zo ja, voor welke druk?
- In het solarstation lijkt geen losse eenrichtingsklep te zitten. Of zorgt de solarcirculatiepomp hiervoor? Je wilt geen natuurlijke flow als in de winter de spiraal in de tank warmer is dan de spiraal in de collector. Dus moet er een nog een eenrichtingklep bij de microontluchter?
- Een wil nog een keer tegelen en dan de boiler tijdelijk kunnen weghalen. Vandaar de kogelkraan. Nu vraag ik me af of er ook nog een kogelkraan bij moet tussen mengautomaat en boiler. Ik weet nl niet of de mengautomaat een soort terugslagklep heeft, je wilt niet dat dan het koude tapwater via de mengautomaat alsnog in de boiler komt.
[Voor 20% gewijzigd door Jaaps2 op 24-09-2022 16:50]
1. Meestal zit er een veiligheidstroepen op je buffervat, weet niet of dat ook op een boiler zit maar lijkt me niet raar. Ontluchter, drukmeter en overstort zit daarop.Jaaps2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:33:
Ik heb besloten voor een set van OEG te gaan voor het verwarmen van tapwater, met 2 collectoren en 300l boiler:
[Afbeelding]
2. Warmteslot lijkt me de nette oplossing ipv plekken, is alleen maar meer weerstand, plek kost geld en kan kapot.
3. Geen idee, maar waterleiding dichtdraaien kan dan ook tijdelijk toch, je kan altijd voor de zekerheid een kogelkraan ertussen doen, zijn ook de kosten niet.
Iemand anders weet dit wellicht wel.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
@Jaaps2
1. Geen microontluchter in je glycol. Zorgen dat het luchtvrij op druk staat via pompsysteem.
2. Warmtesloten op je warme leidingen
3. Nooit kogelkranen tussen boiler en overdrukbeveiliging, ook niet alleen voor onderhoud.
4. Wees bewust van vacuum als je aftapkraan daar zit. Mogelijk vacuumbreker op je boiler. Ik zelf doe dat niet, zorg ervoor bij leegmaken dat die via een warme kraan open zijn lucht kan halen.
5. Volg vanaf de waterleiding naar de boiler de handleiding. Terugslagklep, afsluiter, overdrukventiel met afvoer op riool of neem een sanitair expansievat (dat je met de aansluiten naar onder monteert) en dan de mengautomaat die direct op de boiler kan.
https://www.warmteservice..._YgvZvY3uylRoC1CwQAvD_BwE met knietje op de onderkant naar de boiler. Mits aansluiting naast elkaar zitten.
Kijk hier even onderaan op het plaatje voor voorbeeld.
https://www.mensonides.nl...er-cbsolar-ii-120l-25-m2/
Hier zitten de aansluitingen iets anders op de mengautomaat, maar maakt het wel compact.
1. Geen microontluchter in je glycol. Zorgen dat het luchtvrij op druk staat via pompsysteem.
3. Nooit kogelkranen tussen boiler en overdrukbeveiliging, ook niet alleen voor onderhoud.
4. Wees bewust van vacuum als je aftapkraan daar zit. Mogelijk vacuumbreker op je boiler. Ik zelf doe dat niet, zorg ervoor bij leegmaken dat die via een warme kraan open zijn lucht kan halen.
5. Volg vanaf de waterleiding naar de boiler de handleiding. Terugslagklep, afsluiter, overdrukventiel met afvoer op riool of neem een sanitair expansievat (dat je met de aansluiten naar onder monteert) en dan de mengautomaat die direct op de boiler kan.
https://www.warmteservice..._YgvZvY3uylRoC1CwQAvD_BwE met knietje op de onderkant naar de boiler. Mits aansluiting naast elkaar zitten.
Hier zitten de aansluitingen iets anders op de mengautomaat, maar maakt het wel compact.
[Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 25-09-2022 11:31]
Dank voor je reactie!Baapje327 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:44:
[...]
1. Meestal zit er een veiligheidstroepen op je buffervat, weet niet of dat ook op een boiler zit maar lijkt me niet raar. Ontluchter, drukmeter en overstort zit daarop.
2. Warmteslot lijkt me de nette oplossing ipv plekken, is alleen maar meer weerstand, plek kost geld en kan kapot.
3. Geen idee, maar waterleiding dichtdraaien kan dan ook tijdelijk toch, je kan altijd voor de zekerheid een kogelkraan ertussen doen, zijn ook de kosten niet.
Iemand anders weet dit wellicht wel.
1. Bij het solarstation bij de aansluiting richting buffervat zit inderdaad een overstort. Maar dat is op de glycol leiding. Uit de reactie van Dapdodo haal ik dat er op de tapwaterleiding ook één moet. Die zit momenteel ook op mijn oude (CV verwarmde) boiler. Ga ik toevoegen.
2. Wat is een "warmteslot"? Ik vind daarop geen hits bij oeg.net en warmteservice.nl. Ik heb net een mail gestuurd naar OEG: "Zit er in de pompunit van het solarstation al een eenrichtingsklep oid ingebouwd dat voorkomt dat in de winter het warmere glycol in boiler een natuurlijke trek naar boven krijgt naar de zonnecollectoren? Of moet ik nog een eigen keerklep inbouwen in de warme leiding met glycol tussen boiler en pompstation"
3. Dank. Ik ga iets doen. Dapdodo heeft ook wel een beter schema gegeven, dat doet één kraan beide stromen.
Ook jij hartelijk dank! Ik leer steeds bij zo.Dapdodo schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:24:
@Jaaps2
1. Denk ik ff over na. Gaat weer in tegen advies bij iemand van OEG. Dat is ook omdat ik met een handpomp wil werken ipv €500 uitgeven voor een pomp die ik nauwelijks gebruik en dan in de weg staat.
2. Ook hier: "wat is een warmteslot"? Heb een mail naar OEG gestuurd over wat de pompunit al doet aan tegenhouden stroming in de winter. Ik zou verwachten dat dit het al tegenhoudt, maar heb een filmpje gezien waar een monteur (wel met andere leverancier) er zelf om die reden een keerklep in zet, aan de koude kant van het glycol bij de boiler.
3. Dank. Pas ik aan.
4. Goed punt. Ik denk dat ik eraan zou denken, maar goed dat je me daarop wijst. Ik wil geen imploderende boiler!
5. Top, pas ik aan in mijn schema. Dat soort mengventiel is idd handig, helaas die van OEG al besteld. Maar gaat ook wel lukken. Ik zit vlakbij een riool afvoer, dus dat gaat makkelijk.
Nog een heel ander soort vraag.
Wat voor tape gebruiken jullie voor het vastzetten van isolatiemateriaal bij de zonnepanelen op het dak? Het gaat mij om de stukken bijv. bij aansluitingen en verloopstukken. Het moet jaren tegen UV straling en regen kunnen. Uiteraard ga ik proberen om zoveel mogelijk met hele stukken Armaflex en de isolatie van de ribbelbuis te werken.
Wat voor tape gebruiken jullie voor het vastzetten van isolatiemateriaal bij de zonnepanelen op het dak? Het gaat mij om de stukken bijv. bij aansluitingen en verloopstukken. Het moet jaren tegen UV straling en regen kunnen. Uiteraard ga ik proberen om zoveel mogelijk met hele stukken Armaflex en de isolatie van de ribbelbuis te werken.
Dat koop je ook niet..Jaaps2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:22:
2. Wat is een "warmteslot"? Ik vind daarop geen hits bij oeg.net en warmteservice.nl.
Hier in topic na te lezen: Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
De juiste armaflex HT met daaroverheen PVC of alu tape anders vinden de vogeltjes het goed nestmateriaalJaaps2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:37:
Nog een heel ander soort vraag.
Dank. Dan snap ik wat jullie bedoelen.Gwaihir schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:46:
[...]
Dat koop je ook niet..
Hier in topic na te lezen: Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
@WoudseHoeve schreef in deel 1 van dit topic dat een grote buffertank van 60 m3 nodig is voor seizoensopslag. Sunsystems overwintert met een "goed geïsoleerde" buffer van 27 m3.
Bij:
T*Sol, F-chart, Getsolar, Polysun, Transol ,... ?
Bij:
- het NL-klimaat ten noordoosten van Eindhoven,
- een leegloop-systeem zonder glycol,
- zonder aanvullende verwarmingsbron (er is geen gas/geen behoefte aan houtrook),
- een ZLTV-afgifte (21ºC boven nul tot 27ºC als het vriest),
- circa 70 m2 woonoppervlak van een matig geïsoleerde woning waar een ruimtetemperatuur van 16-17ºC volstaat,
- PE-kunststof "regenwater" buffervat (70-85ºC max) met een diameter van 2,4 meter,
- flinke isolatie van het buffervat denk aan R-waarde: bodem minimaal 12,5 - wanden minimaal 15 - bovenzijde minimaal 30,
- waarbij de buffer in maart nog een temperatuur van minimaal 27ºC moet hebben,
- dakhelling 43º nagenoeg zuid gericht (8º richting het oosten),
T*Sol, F-chart, Getsolar, Polysun, Transol ,... ?
@Dapdodo Ik zie inderdaad dat mijn huidige boiler zowel een vacuumventiel heeft (Nibe LK 523) als een inlaatcombinatie. Die heeft geen expansievat met af en toe wat water overloop. Maar bij de zonnecollectoren kan de boiler wel veel warmer worden, dus kan me idd voorstellen dat een expansievat voor tapwater nodig zal zijn.
Hoeft niet, maar scheelt een beetje water, je doet het wel voor het milieu en niet voor het geld.Jaaps2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:21:
@Dapdodo Ik zie inderdaad dat mijn huidige boiler zowel een vacuumventiel heeft (Nibe LK 523) als een inlaatcombinatie. Die heeft geen expansievat met af en toe wat water overloop. Maar bij de zonnecollectoren kan de boiler wel veel warmer worden, dus kan me idd voorstellen dat een expansievat voor tapwater nodig zal zijn.
Een snelle reactie van OEG gekregen: "in de aanvoer zit een zwaartekrachtrem. ", dus daar heeft OEG al rekening mee gehouden
Haha, Geloof mij als ik zeg dat er niemand in staat is bij OEG om jou advies te geven over een zonneboiler installatie. Er is een reden waarom 95% van de OEG installaties voor geen meter werkt en de meeste uitlopen op een rechtszaak!Jaaps2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:28:
[...]
1. Denk ik ff over na. Gaat weer in tegen advies bij iemand van OEG.
Onmogelijk! Wat OEG verkoopt is een Meander vlakkeplaatcollector die uitsluitend te vullen is door te spoelen met een vulstation. En als je het goed wil doen is er eigenlijk bij geen systeem een andere optie. Zelfs met een Goed vulstation is het vaak niet makkelijk alle lucht uit het systeem te halen! Waarom ze handvulpompen verkopen weet ik niet maar er is bijna geen enkel systeem daar goed mee te vullen.Jaaps2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:28:
[...]
Dat is ook omdat ik met een handpomp wil werken ipv €500 uitgeven voor een pomp die ik nauwelijks gebruik en dan in de weg staat.
Ik zie dat er bij mij in de buurt een pomp te huur is:Solar Masters schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:26:
Onmogelijk! Wat OEG verkoopt is een Meander vlakkeplaatcollector die uitsluitend te vullen is door te spoelen met een vulstation. En als je het goed wil doen is er eigenlijk bij geen systeem een andere optie. Zelfs met een Goed vulstation is het vaak niet makkelijk alle lucht uit het systeem te halen! Waarom ze handvulpompen verkopen weet ik niet maar er is bijna geen enkel systeem daar goed mee te vullen.
https://www.huchem.nl/vulpomphuren.html
Dan ga ik dat doen!
Een oudje wil ik oprakelen:
Ook zit ik niet te kijken op (glycol)onderhoud: die periodieke controle van de glycol en het spoelen en vervangen.
De collector is toch best stevig geïsoleerd?
Waarom geen bufferwater gebruiken om de collector bij vorst een beetje op te warmen?
Wel is er een risico op stroom/pompstoring te ondervangen én de expansie die gepaard gaat door stoomvorming als het systeem de warmte niet kwijt kan.
Als U-vormige heatpipes niet kunnen, dan maar de vloeistof-gevulde-buiscollectoren die in "manifolds" gestoken worden.
Solar Masters schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:07:
[...]cj1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:13:
In hoeverre zijn er mogelijkheden om HP zonder glycol én zonder leegloop (drainback) systeem te laten draaien in Nederland?[...]
Niet!
De Manifold Van een Heatpipe collector in niet gemaakt voor leegloop systemen. Tenzij je met 45 graden scheef op je dat zou willen zetten......
Maar van waar in vredesnaam deze vraag? Leeg loop systemen zijn van 20 jaar geleden? Waarom het risico willen lopen op vorstschade en vervuiling in je systeem?
Waarom geen glycol?
Liever wil ik geen (Poly Propyleen) glycol de wereld in helpen (iets met de wereld beter proberen achter te laten). Over de zogenaamde milieuvriendelijkheid van PPG is geen consensus. "Beat the microbead" ook bekend als "The Ocean Cleanup", classificeert PPG als twijfelachtig microplastic. Zelfs over de halfwaardetijd in zeewater is geen consensus, OECD komt op een halfwaardetijd van 410 dagen voor PPG 2700. Vervolgens komt de sterk verdunde chemie in zeedieren, en uiteindelijk weer in/bij mensen in lage concentraties, waar de stoffen al dan niet opstapelen. Daarbij komt dat toxiciteitsonderzoek kijken naar de belasting met die éne stof, nooit met de totale cocktail van andere stoffen waar mensen (als achtergrondbelasting) aan blootgesteld worden.Ook zit ik niet te kijken op (glycol)onderhoud: die periodieke controle van de glycol en het spoelen en vervangen.
Leegloop hoeft niet percé.
Gewoon water heeft een hogere warmtecapaciteit dan glycolwater. Echter bij leegloop zit er lucht in het water, en dat vermindert de capaciteit weer. Dat was ik vergeten.De collector is toch best stevig geïsoleerd?
Waarom geen bufferwater gebruiken om de collector bij vorst een beetje op te warmen?
Wel is er een risico op stroom/pompstoring te ondervangen én de expansie die gepaard gaat door stoomvorming als het systeem de warmte niet kwijt kan.
Als U-vormige heatpipes niet kunnen, dan maar de vloeistof-gevulde-buiscollectoren die in "manifolds" gestoken worden.
@Solar Masters Hoe staat het met deze 100 buizen-vulling-verschillen-test?Solar Masters schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:27:
[...]
Wil op de zaak binnenkort ook een test gaan doen met 100 buizen om te kijken of er verschillen in zitten wat betreft de hoeveelheid vulling en hoeveel er vanaf de fabriek goed werken. Teveel en te weinig vulling is slecht. En ik ga er vanuit dat er ook wel eens 1 lek kan zijn of niet gevuld vanaf de fabriek Ze test deze wel zeggen ze maar ik ben ook benieuwd naar de verschillen tussen de buizen.
Ja die discussie hier voeren heeft denk ik geen zin....Das vergelijk baar met of een WP bijdraagt aan de verduurzaming of niet en of een elektrischeauto nou wel of niet schadelijker is dan een diesel... Ik snap wat je wilt zeggen hoor maar dit werkt in de praktijk denk ik averechts.... Als je denk zonder ervaring met zonneboilersinstallaties een beter installatie te kunnen maken die langer meegaat en met minder afval tot gevolg dan denk ik dat je dat echt mis hebt. Als jou spullen kapot vriezen of doorroesten en je alles daardoor bij het afval kunt zetten denk ik dat je meer vervuiling veroorzaakt. Kabels zijn van PVC, behuizingen van plastic....cj1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:54:
Een oudje wil ik oprakelen:
[...]Waarom geen glycol?
Liever wil ik geen (Poly Propyleen) glycol de wereld in helpen (iets met de wereld beter proberen achter te laten). Over de zogenaamde milieuvriendelijkheid van PPG is geen consensus. "Beat the microbead" ook bekend als "The Ocean Cleanup", classificeert PPG als twijfelachtig microplastic. Zelfs over de halfwaardetijd in zeewater is geen consensus, OECD komt op een halfwaardetijd van 410 dagen voor PPG 2700. Vervolgens komt de sterk verdunde chemie in zeedieren, en uiteindelijk weer in/bij mensen in lage concentraties, waar de stoffen al dan niet opstapelen. Daarbij komt dat toxiciteitsonderzoek kijken naar de belasting met die éne stof, nooit met de totale cocktail van andere stoffen waar mensen (als achtergrondbelasting) aan blootgesteld worden.
Een zonneboiler systeem is nagenoeg onderhoudsvrij! Zit niet veel glycol in (meestal een liter 0f 20 - 40 waar dan ook 55% nog water van is!) Als je daar tegenover zet wat het aan uitstoot bespaart dan weegt dit wel af. Ik heb slachthuizen gezien jaar jaarlijks 10-20m3 door kleine lekkages weg lekte. En als je iets goeds wil doen zorg dan dat jou duurzame installatie gebouwd word voor minimaal 25 jaar en koop geen goedkope rommel voor 5 - 10 jaar.
En wat voor invloed denk je daarmee dan echt te hebben op het milieu als je het dan wel red? Je koopt vast zelf ook je boodschappen verpakt in plastic in de supermarkt of verbouw je alles zelf? Je rijd vast ook gewoon auto of doe je alles met paart en wagen (of heb je dan met paarden ook weer die stikstof problemen misschien?)
Lekker in Hollywood laten die gedachtes

Het is menseigen op altijd meer, groter en beter te willen ten koste van de klimaat en natuur! Als we op dit niveau als een virus de wereld populatie blijven uitbreiden dan is de vraag of we nog 100 jaar redden...
Begrijp me niet verkeerd hoor het is heel goed om met zijn alle zoveel als mogelijk te doen om te redden wat er nog te redden valt. Het zou misschien helpen als meer mensen zouden weten hoeveel te ver we eigenlijk al zijn gegaan en dat meer mensen zich er alvast wat meer druk over gaan maken. Zelf heb ik altijd een vuilniszak meer tijdens het roofvissen om de troep van andere op te ruimen! Maak nu al 20 jaar duurzame installaties maar geloof mij als ik zeg...
De dag dat we echt gaan proberen de Wereld te redden is dezelfde dag dat GELD geen waarde meer heeft!
Daar had Hollywood dan misschien wel een vooruitziende blik met films als Mad Max, Walli en bvb The Day After Tomorrow

Eh.. klopt dat? De link heeft het over micro beads en "PPGs are polymers of [..] propylene glycol". Oftewel: polymeren op basis van propyleen glycol. Dit gaat toch niet over propyleen glycol zelf? Dat zijn geen kleine bolletjes meer maar is een vloeistof.cj1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:54:Waarom geen glycol?
Liever wil ik geen (Poly Propyleen) glycol de wereld in helpen (iets met de wereld beter proberen achter te laten). Over de zogenaamde milieuvriendelijkheid van PPG is geen consensus. "Beat the microbead" ook bekend als "The Ocean Cleanup", classificeert PPG als twijfelachtig microplastic.
Over plastics op basis van propyleen glycol is geen consensus.
(Ik zit me nu heel hard af te vragen waar de scheidslijn precies ligt, maar propyleen glycol is voor zover ik 't volg een alcohol, geen polymeer, dat is een vele malen groter molecuul. (Waarschijnlijk is een micro-bead slechts één polymeer molecuul?)
Er zit een Kiwa keurmerk op en je mag het zelfs drinken en word gebruikt in voedselprosessen. Geloof zelfs dat koeien het door het eten krijgen....Gwaihir schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:31:
[...]
Eh.. klopt dat? De link heeft het over micro beads en "PPGs are polymers of [..] propylene glycol". Oftewel: polymeren op basis van propyleen glycol. Dit gaat toch niet over propyleen glycol zelf? Dat zijn geen kleine bolletjes meer maar is een vloeistof.
Over plastics op basis van propyleen glycol is geen consensus.
(Ik zit me nu heel hard af te vragen waar de scheidslijn precies ligt, maar propyleen glycol is voor zover ik 't volg een alcohol, geen polymeer, dat is een vele malen groter molecuul. (Waarschijnlijk is een micro-bead slechts één polymeer molecuul?)
https://tyfo.de/downloads...KIWI_TYFOCOR-L-HTM_en.pdf
Dank, ik heb niet secuur gelezen:Gwaihir schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:31:
[...]
Eh.. klopt dat? De link heeft het over micro beads en "PPGs are polymers of [..] propylene glycol". Oftewel: polymeren op basis van propyleen glycol. Dit gaat toch niet over propyleen glycol zelf? Dat zijn geen kleine bolletjes meer maar is een vloeistof.
Propylene Glycol = PG
Poly Propylene Glycol = PPG
PG ≠ PPG
Ik betwijfel of de eventuele aanwezigheid van microbeads een certificering voor het gebruik in een spiraal door een drinkwatervat onmogelijk maakt. Zo onmiddelijk giftig is een kleine, incidentele blootstelling nl. niet.Solar Masters schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:46:
Er zit een Kiwa keurmerk op en je mag het zelfs drinken
En toch zijn microbeads wel degelijk een naar milieuprobleem. Fijn dat ze toch niet in m'n zonneboiler zitten

hallo allemaal,
ik zoek mensen met een zonneboiler en hun ervaring hiermee
ik wil er een aanschaffen 500L combi buffer met daar op 2 collectoren met in totaal 60 heatpipes totale oppervlakte 10 M2.
het is de bedoeling dat m'n vloerverwarming en tapwater erop aangesloten wordt om zo in de winter veel rendenment te pakken, in de toekomst wil de set uitbreiden daarom het combi buffervat.
ik snap dat er in de zomermaanden genoeg zon is maar ik wil weten hoe warm jullie je buffervat krijgen in de winter maanden met alleen zonnecollectoren ????
ik ben erg benieuwd !!!!
ik zoek mensen met een zonneboiler en hun ervaring hiermee

het is de bedoeling dat m'n vloerverwarming en tapwater erop aangesloten wordt om zo in de winter veel rendenment te pakken, in de toekomst wil de set uitbreiden daarom het combi buffervat.
ik snap dat er in de zomermaanden genoeg zon is maar ik wil weten hoe warm jullie je buffervat krijgen in de winter maanden met alleen zonnecollectoren ????
ik ben erg benieuwd !!!!
In dit topic vind je wel een paar installaties met hun "vbus" link. Dan kan je al eens kijken hoe warm die worden.hartog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
hallo allemaal,
ik zoek mensen met een zonneboiler en hun ervaring hiermeeik wil er een aanschaffen 500L combi buffer met daar op 2 collectoren met in totaal 60 heatpipes totale oppervlakte 10 M2.
ik ben erg benieuwd !!!!
Hallo Hartog,hartog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
hallo allemaal,
ik zoek mensen met een zonneboiler en hun ervaring hiermeeik wil er een aanschaffen 500L combi buffer met daar op 2 collectoren met in totaal 60 heatpipes totale oppervlakte 10 M2.
ik ben erg benieuwd !!!!
Is dit ergens op gebaseerd of door iemand berekend aan de hand van jou warmtebehoefte?
500 liter omdat je nog wil uitbreiden? denk dat je met 10m2 al op de Max zit namelijk...
Als je meer wilt kunnen doen op CV moet het vat groter! En 60 buizen en dan al praten over 10m2 dan heb je het vast over een goedkoop type met spiegels? Daar staat ergens een mooi stuk over in de topic! Probeer dat maar even op te zoeken en door te lezen....
60% van de warmtebehoefte voor verwarmen van je huis (MET LTV!) en 75% van de warmtebehoefte voor tapwater is haalbaar mits juiste opstelling en goed berekend en afgesteld systeem.
Misschien Idd ook wel eens leuk voor alle andere lezers in deze tijd om wat voorbeelden te laten zien van de gehaalde temperaturen op het einde van de dag?
Ik zie duidelijk verschillen nu komen tussen tapwater en kleine zonneboilers tot 500 liter en de grotere daar boven in temperatuur.
De betere grotere systemen blijven nog zonder problemen boven de 60 en de kleinere waren toch bij de eerste slechte dag nu gelijk leeg. als nog 35 graden de meeste dus helpt zeker nog steeds.....
Ja er is naar gekeken en dit was het advies.
M'n woning vrijstaand 175 m2 woon oppervlakte.
Goedkoop nou dat weet ik niet alle benodigdheden € 7200 zonder installatie kosten, collectoren zijn 2 x 2,5 zonder spiegels trouwens.
Ik zou in de toekomst nog wel uit willen breiden Ja daarom de extra spiraal !
M'n woning vrijstaand 175 m2 woon oppervlakte.
Goedkoop nou dat weet ik niet alle benodigdheden € 7200 zonder installatie kosten, collectoren zijn 2 x 2,5 zonder spiegels trouwens.
Ik zou in de toekomst nog wel uit willen breiden Ja daarom de extra spiraal !
Solar Masters schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:50:
[...]
Vandaar dat als ik een installatie bouw ik eigenlijk met 26-30 graden het huis weersafhankelijk wil kunnen verwarmen en de retour ligt dan rond de 23. Zo vraag ik nog maar van de collector te verwarmen van 23 naar 26 graden. En bij die temperaturen ligt het rendement van de collector hoger. De opbrengst van de collector zakt dan ook gelijk als je hogere temperaturen gaat vragen.
Weersafhankelijk verwarmen?
Begrijp ik dat zo goed?Met koud weer zorg je dat de watertemperatuur van de VVW wat hoger is (30ºC) en als het buiten minder koud is, dan daalt de VVW watertemperatuur naar 26ºC. Het verschil tussen de aanvoer en de retourtemperatuur is dan op de koude dagen hoger (30-23=7ºC) dan op warme dagen (Delta T=3ºC).
Dat betekent dan ook dat je de thermostaat temperatuur (en de pompsnelheid om de juiste Delta T te krijgen) van de VVW met de centrale, in jouw geval Rivusol Multi+, controller aanstuurt op basis van de buitentemperatuur.
Of toch niet?
Dat is precies de installatie die ik heb staan. Hele voorjaar en zomer warm tapwater, daarnaast besparing op gas vloerverwarming op basis van mindergas.nl ruim 20%.hartog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
hallo allemaal,
ik ben erg benieuwd !!!!
www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Ik zie de Delta-T in de praktijk redelijk constant blijven op ca. 5 graden. Begint soms iets kleiner inderdaad, bij 21 à 22 graden retour, maar loopt mee omhoog wanneer de aanvoertemperatuur oploopt boven de 27 graden.cj1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:23:
Met koud weer zorg je dat de watertemperatuur van de VVW wat hoger is (30ºC) en als het buiten minder koud is, dan daalt de VVW watertemperatuur naar 26ºC. Het verschil tussen de aanvoer en de retourtemperatuur is dan op de koude dagen hoger (30-23=7ºC) dan op warme dagen (Delta T=3ºC).
Ik dacht dat anders te doen, want het oude pompje dat hier op de VVW zat gaf ook ca. 21 graden retour, ondanks een aanvoer van 40 graden. Maar dat blijkt echt belachelijk lage flow te hebben gegeven. Zou ik zo'n lage retourtemperatuur afdwingen, dan moet de aanvoertemperatuur inefficiënt ver omhoog.
Een vat (of deel van een vat) waar VVW doorheen loopt wordt in de wintermaanden helemaal niet warm. Alle warmte die je daarin stop, wordt (vrijwel) direct verbruikt. En dat is fijn, want goed voor het rendement.hartog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
@hartog ja dit dus. Onderin is vvw temperatuur en bovenin stoken de collectoren tot de aangegeven temperatuur.(kan je instellen, hier 48 graden), prioriteitsregeling. de rest van de warmte gaat hier allemaal de vloer in voor retourverhoging. Wp managed de temperatuur en stooktijden en die pompt wel, maar verwarmd niet als de retourtemp hoog genoeg is. Retourtemp wordt gedurende de dag steeds hoger omdat de vloer opwarmt.Gwaihir schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:01:
[...]
Een vat (of deel van een vat) waar VVW doorheen loopt wordt in de wintermaanden helemaal niet warm. Alle warmte die je daarin stop, wordt (vrijwel) direct verbruikt. En dat is fijn, want goed voor het rendement.
@Solar Masters ik zie in jouw ontwerpen vaak een thermostaat kraan tussen het vat en de vvw, hoe stuur je die aan? Of heeft die een constante temperatuur? En hoeveel flow gaat daar doorheen?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Niemand??nodri2000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
Goedendag allemaal,
eindelijk gevonden, een forum thread over zonneboilers. Wij zijn ons aan het orienteren op een zonneboiler. Binnenkort(tm) wordt onze WP geinstalleerd hopen we.
Is het verstandig om hier een zonneboiler aan toe te voegen?
We krijgen een Daikin Altherma RF3 WP met een 230liter vat. Verwarming geschied door VVW van 60m2 op de begane grond. Boven 4 x radiatoren waar er 3 eigenlijk altijd van dicht staan.
Ons gasverbruik was gemiddeld 800-900m3 per jaar. Sinds 4 jaar hebben wij 4500wp aan PV liggen welke ruimschoots ons electriciteitsverbuik dekt.
Daar we nog wat ruimte op het dak en op ons plat dak hebben zijn we geintereseerd in een zonneboiler om zo ons huis duurzamer te verwarmen. Dak en plat dak staan pal op het zuiden. Dakhelling is 46 graden en er is nog ruimte voor een collector, anders zal deze op het plat dak moeten. Onder het platdak is onze bijkeuken waar onze CV ketel hangt en de WP hopelijk dit jaar deze gaat vervangen.
Wat zou voor ons een goede keuze zijn er vanuit gaande dat verwarming en SWW door een zonneboiler ondersteund kunnen worden?
Dat is een kwestie van smaak.nodri2000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
Goedendag allemaal,
eindelijk gevonden, een forum thread over zonneboilers. Wij zijn ons aan het orienteren op een zonneboiler. Binnenkort(tm) wordt onze WP geinstalleerd hopen we.
We krijgen een Daikin Altherma RF3 WP met een 230liter vat. Verwarming geschied door VVW van 60m2 op de begane grond. Boven 4 x radiatoren waar er 3 eigenlijk altijd van dicht staan.
Ons gasverbruik was gemiddeld 800-900m3 per jaar. Sinds 4 jaar hebben wij 4500wp aan PV liggen welke ruimschoots ons electriciteitsverbuik dekt.
Daar we nog wat ruimte op het dak en op ons plat dak hebben zijn we geintereseerd in een zonneboiler om zo ons huis duurzamer te verwarmen. Dak en plat dak staan pal op het zuiden. Dakhelling is 46 graden en er is nog ruimte voor een collector, anders zal deze op het plat dak moeten. Onder het platdak is onze bijkeuken waar onze CV ketel hangt en de WP hopelijk dit jaar deze gaat vervangen.
Wat zou voor ons een goede keuze zijn er vanuit gaande dat verwarming en SWW door een zonneboiler ondersteund kunnen worden?
Dat kan je overigens in dit toipic heel duidelijk al gelezen hebben.
Kortom: Wat denk je zelf dat verstandig is (obv de info in dit topic), en vraag daar reactie op.
kort antwoord op je vraag: wil je je E gebruik minimaliseren en heb je geld genoeg: neem een zonneboiler, maar dan wel zo dat je 1 boiler hebt (dus een vrije spiraal nodig in de boiler bij je WP).
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Beste,nodri2000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
Goedendag allemaal,
Dit hangt van uw uitgangspunt af. Vanuit een economisch perspectief zou ik een ZB in uw situatie afraden om twee redenen:
1. Installatiekosten. Er zal een vat bij geplaatst moeten worden met een warmtewisselaars om de warmte uit de collectoren over te dragen aan het tapwater/cv water. U heeft al een 230L buffervat voor tapwater, dus een extra vat is voor het bestaande systeem niet nodig. Verder is de installatie van een ZB systeem niet goedkoop.
2. Energie. Een warmtepomp verbruikt al gauw 2000 tot 3000kWh per jaar, uw pv installatie is niet groot genoeg om dit af te dekken. Zeker als de salderingsregeling afgeschaft wordt, is het goed om een ‘overgedimensioneerd’ pv systeem te hebben. Zo kan ook in de winter een significant deel van het eigen verbruik opgewekt worden.
Vanuit dit perspectief zou ik in uw situatie dus alle beschikbare dakoppervlakte vol leggen met zonnepanelen. De stroom die over is komt in de toekomst waarschijnlijk toch wel op (elektrisch rijden bv?) en in de tussentijd kan dit tegen een aantrekkelijk tarief teruggeleverd worden aan het net.
Puur vanuit een milieu/duurzaam perspectief valt er wel iets voor een ZB installatie te zeggen, omdat dit systeem bijna geen energie gebruikt om warmte te genereren.
Hopelijk kunt u hier iets mee.
PV: 13,1kWp, 3N 14O 13Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Krak dezelfde situatie hier.hartog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
hallo allemaal,
ik ben erg benieuwd !!!!
Buffervaten parallel koppelen/verbinden
Bij het parallel koppelen/verbinden van buffervaten heb ik begrepen dat de vaten en de koppelingen precies even hoog moeten zijn. Bij voorkeur aangesloten met zonder bochten en met een grote diameter.Welk aantal verbindingen nodig?
Soms zie je dat de buffer vaten met 3 en meestal op 4 punten gekoppeld zijn:Welk aantal buffervat-verbindingen is nodig bij twee buffervaten van elk ongeveer 10.000 liter en een interne hoogte van 315 centimeter? 3, 4, 5, anders?
En welke diameter/doorsnede van de verbindingsleiding is dan aan te merken als groot?
@cj1 20.000 liter? Allemachies! Is dat iets van seizoensopslag?
Parallel gekoppeld betekent o.a. dat je met één zonnespiraal (min of meer) alle vaten opwarmt. Dat is een stukje eenvoud in je installatie. Maar als je zoveel vat en water hebt, lijkt me een spiraal extra ook niet de kosten.
Je leest hier dat velen sowieso met twee zonnespiralen willen werken, hetzij d.m.v. een tweede spiraal in een flink vat (denk 1000 liter), wat Solarmasters een 'booster' noemt, hetzij d.m.v. een 'warm' en een 'koeler' vat met één spiraal elk. Je bouwt dan nl. veel makkelijker gelaagdheid op. Dus: een deel van het vat is al / nog op bruikbare temperaturen, ook al is de onderzijde dat niet meer. Zou je dat dat juist bij zoveel water achterwege willen laten?
Kortom: ik heb moeite me voor te stellen dat parallel koppelen handiger is dan de vaten 'virtueel' op elkaar te stapelen. D.w.z. top van ene vat met bodem van volgende. Zelf heb ik dat met 3x 800 liter gedaan (hoger paste niet in de kelder).
Parallel gekoppeld betekent o.a. dat je met één zonnespiraal (min of meer) alle vaten opwarmt. Dat is een stukje eenvoud in je installatie. Maar als je zoveel vat en water hebt, lijkt me een spiraal extra ook niet de kosten.
Je leest hier dat velen sowieso met twee zonnespiralen willen werken, hetzij d.m.v. een tweede spiraal in een flink vat (denk 1000 liter), wat Solarmasters een 'booster' noemt, hetzij d.m.v. een 'warm' en een 'koeler' vat met één spiraal elk. Je bouwt dan nl. veel makkelijker gelaagdheid op. Dus: een deel van het vat is al / nog op bruikbare temperaturen, ook al is de onderzijde dat niet meer. Zou je dat dat juist bij zoveel water achterwege willen laten?
Kortom: ik heb moeite me voor te stellen dat parallel koppelen handiger is dan de vaten 'virtueel' op elkaar te stapelen. D.w.z. top van ene vat met bodem van volgende. Zelf heb ik dat met 3x 800 liter gedaan (hoger paste niet in de kelder).
@cj1 flow in de tanks lijkt me ook belangrijk. Dus onderin tank 1 met koude aanvoer erin en dan bovenin tank x met warme afvoer eruit
Eigenlijk wil ik helemaal geen flow in de tank, wel stroming door temperatuurverschillen. Warmtetoevoer en warmte onttrekking alleen met spiraalwarmtewisselaars.BarryH schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:46:
@cj1 flow in de tanks lijkt me ook belangrijk. Dus onderin tank 1 met koude aanvoer erin en dan bovenin tank x met warme afvoer eruit
20.000 Liter osmosewater is nogal een gedoe, en druktanks (i.p.v. atmosferische) kosten weer meer.
Newbie vraag: hoe maak je die aanvoer-watertemperatuur voor de vloerverwarming weersafhankelijk?Bartolomus schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Die 40 graden is weersafhankelijk dus bij 4 graden buitentemperatuur gaat er 42 graden door. Bij 10 graden gaat er 30 graden water door. Ik volg dus een stooklijn. Lager kan maar dan moet ik andere dingen doen: pomp snelheid verhogen dan kan andere stooklijn gevolgd worden maar dat geeft een hogere retour dan ik nu heb.
Een buitentemperatuursensor is één.
Vervolgens verwacht ik dat er iets van een elektronisch regelbare thermostaat is, en iets van een controller.
Welke spullen gebruik je daar voor?
Ik gebruik een Loxone systeem.cj1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:49:
Ik gebruik resol regelaars voor de verwarming in mijn geval een hc max.cj1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:49:
[...]
Newbie vraag: hoe maak je die aanvoer-watertemperatuur voor de vloerverwarming weersafhankelijk?
Een buitentemperatuursensor is één.
Vervolgens verwacht ik dat er iets van een elektronisch regelbare thermostaat is, en iets van een controller.
Deze kun je op een bepaalde stooklijn instellen afhankelijk van buiten temperatuur gaat de regelaar dan regelen naar een bepaalde voorloop temperatuur. In mijn geval zit er ook nog een kamer thermostaat is die weegt ook mee in de stooklijn.
Om je stooklijn goed te krijgen moet je wel bekijken op welke maximale temperaturen je wilt draaien op je vloer verwarming en dan bekijken welke stooklijn daarbij past. Eea kun je experimenteel vaststellen om te zien of je een juiste keus hebt gemaakt.
Ik gebruik een Oventrop Pumpengruppe die de mix regelt voor de voorloop temperatuur. Dit wordt uiteraard gemeten met temperatuur sensors.
Hier nogmaals de link naar mijn systeem al staan de waardes nog niet allemaal correct en moet ik het zwembad er nog in tekenen. Daar kun je ook eea op zien.
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f
L/L WP Samsung 3.5 & MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.
Aha, een Resol HC mini/max bijvoorbeeld in combinatie met een 3-wegklep met servomotor.Bartolomus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:20:
[...]
Ik gebruik resol regelaars voor de verwarming in mijn geval een hc max.
Dus nooit een thermostaat, waarvan de temperatuur door de regelmodule wordt ingesteld.
Vermoedelijk pas in laatste instantie.. maar misschien kun je delen waar je gedachten heen gingen?cj1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:06:
Dus nooit een thermostaat, waarvan de temperatuur door de regelmodule wordt ingesteld.
Weersafhankelijke regeling werkt 'andersom' dan de klassieke thermostaat. Even grofweg samengevat:
Thermostaat (als primaire regeling op bijv. een CV-ketel): aan als 't te koud in de ruimte is, uit als 't warm genoeg is. Leert doorgaans iets in het voren al te schakelen en vraag te moduleren op basis van recente metingen (laatste week of twee). Reageert daarmee indirect op het weer.
WAR (gebruikelijk op een WP): stelt een aanvoertemperatuur beschikbaar afhankelijk van de buitentemperatuur (of evt. een lopend gemiddelde over de dag). Gewenste temperatuur raken komt primair neer op een goed op het huis ingestelde stooklijn. Vermogen past zich aan aan de vraag (= hoe koud het retourwater terug komt / hoeveel groepen er open staan). Meestal is er ook wel een binnenvoeler die de stooklijn iets corrigeert op basis van actuele meting in de woonkamer. (Soms meerdere binnenvoelers die dit kunnen doen, zoals ook in mijn systeem.)
Indien je zoneverwarming toepast, waarbij groepen zich openen en sluiten op basis van temperatuur in een specifieke kamer, dan wordt het allemaal wat ingewikkelder. Vooral wanneer alle groepen dat kunnen doen. (Fijn dus als je 'n woonkamer + open keuken waar de verwarming altijd open staat.) Dan moet een pomp soms afslaan, kan een WP niet altijd z'n warmte kwijt (en moet hij dus uit), etc. En wil je soms juist nog wel wat door verwarmen (= je huis als 'buffer'), omdat je de WP niet al te korte runs wilt laten maken, je met een L/W WP liefst op het warmst van de dag verwarmt, of omdat je PV nog oplevert en je dat zelf wilt verbruiken, of je nachtstroom nog loopt.
Dan wordt 't inderdaad tijd om op die momenten de thermostaat in de verschillende ruimtes vanuit je regelsysteem wat omhoog te gooien..
@Gwaihir Mijn gedachten gaan naar momenten dat er iets fout gaat. Bijvoorbeeld als de controller stopt met functioneren. Dan blijft die driewegklep op de laatste stand staan, vermoed ik.
Voordat ik door heb dat de klep niet meer aangestuurd wordt, kunnen we weken verder zijn. Als die verstoring gebeurt als de aanvoertemperatuur laag is, dus de klep relatief veel aanvoerwater met nauwelijks/geen retour water mengt, vervolgens gaat de regelaar stuk, en ergens in de tussentijd loopt de aanvoertemperatuur flink op, dan kan het zijn dat de temperatuur in de vloerverwarmingsbuis naar meer dan 60ºC oploopt. Dat wil je niet.
Als de regeling geen servomotor gestuurde klep is, maar een thermostaat waarop de temperatuur wordt ingesteld, dan lijkt mij de kans op te heet water in het VVW circuit een stuk kleiner.
De beveilingingsoplossing voor deze controller-stuk-te-hoge-VVW-temperatuur-situatie kan, denk ik, zijn om een thermostatisch mengventiel na de pompgroep met driewegklep te hangen, waarop de maximum temperatuur voor de VVW staat ingesteld. Of niet?
Voordat ik door heb dat de klep niet meer aangestuurd wordt, kunnen we weken verder zijn. Als die verstoring gebeurt als de aanvoertemperatuur laag is, dus de klep relatief veel aanvoerwater met nauwelijks/geen retour water mengt, vervolgens gaat de regelaar stuk, en ergens in de tussentijd loopt de aanvoertemperatuur flink op, dan kan het zijn dat de temperatuur in de vloerverwarmingsbuis naar meer dan 60ºC oploopt. Dat wil je niet.
Als de regeling geen servomotor gestuurde klep is, maar een thermostaat waarop de temperatuur wordt ingesteld, dan lijkt mij de kans op te heet water in het VVW circuit een stuk kleiner.
De beveilingingsoplossing voor deze controller-stuk-te-hoge-VVW-temperatuur-situatie kan, denk ik, zijn om een thermostatisch mengventiel na de pompgroep met driewegklep te hangen, waarop de maximum temperatuur voor de VVW staat ingesteld. Of niet?
[Voor 13% gewijzigd door cj1 op 29-09-2022 11:46. Reden: oplossing]
Klopt. Zit hier - al 40 jaar - een temperatuursensor op die los van allerlei geavanceerde regeling de stroom van de VVW pomp haalt als de aanvoer te warm wordt. Een vorm van (onafhankelijke) beveiliging acht ik essentieel.cj1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:43:
dan kan het zijn dat de temperatuur in de vloerverwarmingsbuis naar meer dan 60ºC oploopt. Dat wil je niet.
Ah, een thermostatische menger. Héél andere 'thermostaat' dan ik direct uit dat woord oppakte.Als de regeling geen servomotor gestuurde klep is, maar een thermostaat waarop de temperatuur wordt ingesteld, dan lijkt mij de kans op te heet water in het VVW circuit een stuk kleiner.
Ja, kan ik volgen (zeker als het max van de VVW ook het max is dat de knop gedraaid kan worden). Maar nog nooit een motorisch ingesteld exemplaar tegengekomen. Geen idee of 't bestaat, of waarom niet. Je komt ze in elk geval niet 'te over' tegen. (Zocht net nog even zo'n Oventrop van @Bartolomus: ook een servo).
[Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 29-09-2022 11:59]
Krachtcompensator / Collectorkoppeling
Ik zie iets wat sterk lijkt op die vlakdichtende krachtcompensator los te koop aangeboden bij Solarbayer voor €7,- per stuk, weliswaar lijkt die prijs zonder de PTFE afdichtingsringen.Baapje327 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:12:
[...]
verkopen jullie die ook los? en zijn er verschillende lengtes?
Hoe buffervat spiraal-warmtewisselaar dimensioneren?
In de 2.000 liter buffervaten van 123 steken warmtewisselaars met een oppervlakte van 3,3 m² onder en 3,5 m² boven.In de 10.000 liter PR2 buffervaten van TWL steken gladde buis warmtewisselaars met 10,6 m² onder en 7,8 m² boven.
Naast de gladde buis rvs warmtewisselaars zijn er spiraal-warmtewisselaars van geribbelde buis. En zijn die ribbelbuis-wisselaars in diameters van ¾ t/m 1½".
Bij 2 x 4 x 30 = 240 heatpipes, hoe dimensioneer je daarvoor de warmtewisselaars goed (1 boven en 1 onder) in een groot (seizoensopslag) buffervat, qua:
- oppervlak (aantal m2)?
- verhouding oppervlak boven versus onder?
- buisdiameter?
- materiaal (gladde buis of een ribbelbuis)?
[Voor 5% gewijzigd door cj1 op 29-09-2022 21:16]
Wat wil je met die informatie dan?cj1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:09:Hoe buffervat spiraal-warmtewisselaar dimensioneren?
In de 2.000 liter buffervaten van 123 steken warmtewisselaars met een oppervlakte van 3,3 m² onder en 3,5 m² boven.
In de 10.000 liter PR2 buffervaten van TWL steken gladde buis warmtewisselaars met 10,6 m² onder en 7,8 m² boven.
Naast de gladde buis rvs warmtewisselaars zijn er spiraal-warmtewisselaars van geribbelde buis. En zijn die ribbelbuis-wisselaars in diameters van ¾ t/m 1½".
Bij 2 x 4 x 30 = 240 heatpipes, hoe dimensioneer je daarvoor de warmtewisselaars goed (1 boven en 1 onder) in een groot (seizoensopslag) buffervat, qua:
- oppervlak (aantal m2)?
- buisdiameter?
In een buffervat zonder warmtewisselaars, goed gedimensioneerde warmtewisselaars in laten bouwen.Solar Masters schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:30:
[...]
Wat wil je met die informatie dan?
waarom zou je dat willen? Kun je toch gewoon met een overdrachtsunit doen?cj1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:59:
[...]
In een buffervat zonder warmtewisselaars, goed gedimensioneerde warmtewisselaars in laten bouwen.
vermoed een warmtewisselaar?cj1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:52:
Wat bedoel je met eenoverdrachtsunit?
platenwisselaar lijkt me het meest logische...
Idd, Externe Warmtewisselaar en twee pompen die door 1 regeling op Delta T word gestuurd. Een beetje regeling kan dit aan en kost dan ook niet al te veel vermogen.
In Duitsland is dit redelijk standaard zelfs. In combinatie met bvb een houtvergasser plaatsen we vaak 4000 - 6000 liter buffervat In die maten zijn ze we niet met wisselaars dus komt er een Friwa op voor tapwater en een overdrachtunit voor solar. Heeft ook wel een voordeel dan aangezien je weer van boven naar beneden het vat op laad. En dus enkel een kleine zonneboiler nodig hebt op toch je tapwater van een 6000 liter buffervat af te halen.
Andersom werkt echter ook.... Een veel te grote zonneboiler op een veel te klein vat kan ook enkel met een Externe wisselaar....
In Duitsland is dit redelijk standaard zelfs. In combinatie met bvb een houtvergasser plaatsen we vaak 4000 - 6000 liter buffervat In die maten zijn ze we niet met wisselaars dus komt er een Friwa op voor tapwater en een overdrachtunit voor solar. Heeft ook wel een voordeel dan aangezien je weer van boven naar beneden het vat op laad. En dus enkel een kleine zonneboiler nodig hebt op toch je tapwater van een 6000 liter buffervat af te halen.
Andersom werkt echter ook.... Een veel te grote zonneboiler op een veel te klein vat kan ook enkel met een Externe wisselaar....
Is er iemand bekend met een particulier in Nederland die zijn huis volledig jaarrond verwarmd met uitsluitend de zonneboiler (en opslag)?
NB Dus zonder aanvullende hout-/pallet-/gasbranders/warmtepompen/hittestaven/etcetera
NB Dus zonder aanvullende hout-/pallet-/gasbranders/warmtepompen/hittestaven/etcetera
Naar mijn weten niet....cj1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
Is er iemand bekend met een particulier in Nederland die zijn huis volledig jaarrond verwarmd met uitsluitend de zonneboiler (en opslag)?
Heb er 4 staan in Europa maar logies is het niet omdat in Nederland te doen. Weer en klimaat in Nederland helpen ook niet. Bijvoorbeeld is Oostenrijk heb je vaak veel zon in de winter periode omdat het vriest en de lucht droog is.
Als je alles optimaliseert is 85% op de totale warmtebehoefte relatief goed te doen. Het laatste beetje overbruggen kan simpelweg kosten technisch niet uit. Dit is ook de reden dat ik dit nu liever i.c.m. een grondgebonden bron doe met een water water WP. Heb het voor mijn 2 onder 1 kap uitgerekend en ik kwam op 85m3 water opslag op 85 graden. bij een nieuwbouw project kwamen we op 250.000 euro extra voor een goed geïsoleerde opslag voor hoge temperatuur.
Dan is een bron van 9000 euro ineens niet meer zo duur.....
Zo'n bron kost vermoedelijk wel flink wat meer pompenergie.Solar Masters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
Heb het voor mijn 2 onder 1 kap uitgerekend en ik kwam op 85m3 water opslag op 85 graden. bij een nieuwbouw project kwamen we op 250.000 euro extra voor een goed geïsoleerde opslag voor hoge temperatuur.
Dan is een bron van 9000 euro ineens niet meer zo duur.....
Welke watertemperaturen levert zo'n bron van 9000 euro?
(Hoe diep wordt die bron daarbij gemaakt? 250 meter?)
[Voor 8% gewijzigd door cj1 op 03-10-2022 14:15]
Dat ligt aan grond, collector, benodigde warmte woning..... hier zijn berekening tools voor maar dan heb je ook alle gegevens van het huis nodig. En grond onderzoek.cj1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Welke watertemperaturen levert zo'n bron van 9000 euro?
En hoe diep wordt die gemaakt?
Moet je misschien niet iets simpeler denken?

Jij gaat met je gedachten richting de meeste geavanceerde zonneboiler systemen in Nederland! En ja dat is allemaal mogelijke maar denk niet dat je iemand gaat kunnen vinden die dit nog snapt en goed juist kan aanleggen.
Lukt volgens mij niet tenzij je enorme opslagvaten combineert met een veel te grote oppervlakte aan dak vol met buizen.cj1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
En dan moet je eens een vergelijking maken met PV en een WP met dikke batterij.
Voordeel is dat je de overschot van je PV in de zomer kan gebruiken voor een auto of gewoon injecteren en de injectievergoeding kan opstrijken.
Zijn die er ook voor vaten zonder overdruk met wellicht niet al te schoon water?Solar Masters schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:29:
waarom zou je dat willen? Kun je toch gewoon met een overdrachtsunit doen?
(Want dat heeft @bjp in gedachten, als ik het goed uit vorige posts heb onthouden.)
Je hebt wel een erg kostbare tank gekozen.Solar Masters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
... en ik kwam op 85m3 water opslag op 85 graden. bij een nieuwbouw project kwamen we op 250.000 euro extra voor een goed geïsoleerde opslag voor hoge temperatuur.
Een ongeïsoleerde nieuwe 90 m3 bovengrondse watertank (ruim 3,5 meter hoog) met PP-liner (85ºC duurbelasting, 113ªC piekbelasting) en drijvende afdekking is in Nederland te koop voor € 6000-6500 excl. BTW excl. montage, excl. isolatie.
De schuur waar ik de buffertank in kan zetten die staat er al.
Dan nog:
- een aantal doorvoeren,
- drie warmtewisselaars,
- (eps/xps?) bodemisolatie (tevens fundatie),
- rondom volstapelen met 360 balen geperst stro (46 cm geeft Rc=7) à € 3,- per baal, opspannen, of rockwool 133 lamellendekens van 10 cm (R=2,1) à € 28 excl. BTW per m2
- wat lagen rotswol of glaswol bovenop,
Of denk ik nu te simpel voor een flink seizoensbuffervat?
[Voor 3% gewijzigd door cj1 op 06-10-2022 11:37]
Zoiets heet bij mij een zwembad. de mijne is 30m3 en van hdpe. het zwembad is gekomen om de overtollige warmte in de zomer kwijt te kunnen. Nu komt er een brine WP pomp achter om de warmte uit het zwembad te halen die ik in de winter toch niet gebruik.cj1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:43:
[...]
Je hebt wel een erg kostbare tank gekozen.
Een ongeïsoleerde nieuwe 90 m3 bovengrondse watertank (ruim 3,5 meter hoog) met PP-liner (85ºC duurbelasting, 113ªC piekbelasting) en drijvende afdekking is in Nederland te koop voor € 6000-6500 excl. BTW excl. montage, excl. isolatie.
De schuur waar ik de buffertank in kan zetten die staat er al.
Dan nog:en klaar is kees.
- een aantal doorvoeren,
- drie warmtewisselaars,
- (eps/xps?) bodemisolatie (tevens fundatie),
- rondom volstapelen met 360 balen geperst stro (46 cm geeft Rc=7) à € 3,- per baal, opspannen,
- wat lagen rotswol of glaswol bovenop,
kijken of ik het zwembad boven de 1 graad kan houden. ik heb dan wel een mooie delta-T voor de zonneboiler. mocht het komend winter tegenvallen, dan komt er alsnog een diepwater bron.
ik heb 90 heatpipes op een 300l vat, wat uitsluitend voor warm water gebruik is. (rest voor zwembad)
de connectie met de vloerverwarming heb ik nooit gemaakt omdat ik een spiraal mis.
Het voorbeeld was nieuwbouw. Dus tel dan nog wel even de nieuw te bouwen schuur mee + de daartoe extra grote kavel. Of het alternatief (de grond in) als die extra bovengrondse ruimte niet haalbaar is.cj1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:43:
Dat klopt, het voorbeeld was nieuwbouw.Gwaihir schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
Het voorbeeld was nieuwbouw. Dus tel dan nog wel even de nieuw te bouwen schuur mee + de daartoe extra grote kavel. Of het alternatief (de grond in) als die extra bovengrondse ruimte niet haalbaar is.
De 250 K was alleen voor de goed geïsoleerde opslag voor hoge temperatuur, dus exclusief grond, exclusief schuur:
Terzijde: een dubbelwandige 30.800 liter (T435-259) 100/100/200mm geïsoleerde glasvezel-versterkte-kunststof heet water buffertank van de firma Haase is er ongemonteerd, zonder warmtewisselaars voor een prijs van zo'n 19.000 euro....kwamen we op 250.000 euro extra voor een goed geïsoleerde opslag voor hoge temperatuur.
[Voor 23% gewijzigd door cj1 op 05-10-2022 12:57]
Voor een deel kan ik mijn vraag inmiddels beantwoorden. Bij:cj1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:09:Hoe buffervat spiraal-warmtewisselaar dimensioneren?
- oppervlak (aantal m2)?
- buisdiameter?
- gladde buis
- 25 mm¹ buisdiameter
is nodig:
collector-oppervlak | warmtewisselaar-oppervlak | buislengte |
tot 10 m² | 1,92 m² | 18 m¹ |
tot 16 m² | 2,56 m² | 24 m¹ |
tot 25 m² | 3,84 m² | 36 m¹ |
bron: https://jenni.ch/energies...peicher.pdf&cid=108#page7
240 heatpipes (van bijna 2 meter) komt overeen met 36 m² collector-oppervlak.
Dus misschien beter om de collector in 2 afzonderlijke circuits te splitsen en 2 wisselaars van 36 m¹ buislengte in te bouwen.
@cj1 Tja, wederom een aanleiding om toch iets met gelaagdheid te doen?
Lijkt me dat zo'n collectorveld een aantal collectoren parallel heeft staan (dus zeg 3x een koudste en een heetste buis, niet slechts 1x). Maar om 'm doormidden te doen, waarom?
Het lijkt mij logischer om de warmte altijd door een onderste spiraal (van kennelijk 36 meter) te laten gaan en als er ruim warmte is ook door een hoger geplaatste. 72 meter in serie dus, waarvan je soms alleen de onderste helft gebruikt. Door de gelaagdheid te benutten haal je met een deel van je vat eerder hoge temperaturen en kun je lagere temperaturen (begin van de dag, winter) makkelijker nog benutten. En dat dan zonder ook maar één meter extra wisselaar te hoeven leggen
.
Heb niet scherp welke buizen je gaat gebruiken, maar 36 m2 klinkt fors. D.w.z. dat is wel aperture oppervlak, niet per ongeluk bruto oppervlak? Ik heb hier met 83 buisjes dacht ik nog geen 10 2 aperture..
Lijkt me dat zo'n collectorveld een aantal collectoren parallel heeft staan (dus zeg 3x een koudste en een heetste buis, niet slechts 1x). Maar om 'm doormidden te doen, waarom?
Het lijkt mij logischer om de warmte altijd door een onderste spiraal (van kennelijk 36 meter) te laten gaan en als er ruim warmte is ook door een hoger geplaatste. 72 meter in serie dus, waarvan je soms alleen de onderste helft gebruikt. Door de gelaagdheid te benutten haal je met een deel van je vat eerder hoge temperaturen en kun je lagere temperaturen (begin van de dag, winter) makkelijker nog benutten. En dat dan zonder ook maar één meter extra wisselaar te hoeven leggen

Heb niet scherp welke buizen je gaat gebruiken, maar 36 m2 klinkt fors. D.w.z. dat is wel aperture oppervlak, niet per ongeluk bruto oppervlak? Ik heb hier met 83 buisjes dacht ik nog geen 10 2 aperture..
@Gwaihir Ja, gelaagdheid door invoer op verschillende hoogtes: soms 36 meter, soms 72 meter, soms misschien wel 108 meter lijkt mij nuttig. Dat wordt beschreven in https://jenni.ch/energies...rschied_Teil1.pdf&cid=108 en https://jenni.ch/energies...rschied_Teil2.pdf&cid=108
Wanneer zou het zin hebben om meer dan 2 wisselaars/invoerhoogtes van de collector op het buffervat te gebruiken?
Qua buizen denk ik aan https://volkssolaranlage...._info.php?products_id=251Enkele voorbeelden uit de "Sonnenhaus" folder:cj1 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:32:Wanneer zou het zin hebben om meer dan 2 wisselaars/invoerhoogtes van de collector op het buffervat te gebruiken?
- 4 warmtewisselaars bij 17 meter buffervat hoogte en 205 m3 inhoud
- 3 warmtewisselaars bij 9 meter buffervat hoogte en 39,5 m3
- 3 warmtewisselaars bij 9 meter buffervat hoogte en 20 m3
- 3 warmtewisselaars bij 6 meter buffervat hoogte en 21 m3
- 2 warmtewisselaars bij 5 meter buffervat hoogte en 11 m3
- 2 warmtewisselaars bij 8 meter buffervat hoogte en 11,5 m3
- 2 warmtewisselaars bij 5 meter buffervat hoogte en 10 m3
Je bent je goed aan inlezen en studeren. Dat heb ik voordat ik mijn systeem bouwde ook gedaan. Wel denk ik dat je eens moet sparren met een pro. Want op een forum raak ik in ieder geval soms de draad kwijt wat aan basis je hebt, wilt doen en hoe je dat wilt bereiken.cj1 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Voor een deel kan ik mijn vraag inmiddels beantwoorden. Bij:
- gladde buis
- 25 mm¹ buisdiameter
is nodig:
collector-oppervlak warmtewisselaar-oppervlak buislengte tot 10 m² 1,92 m² 18 m¹ tot 16 m² 2,56 m² 24 m¹ tot 25 m² 3,84 m² 36 m¹
bron: https://jenni.ch/energies...peicher.pdf&cid=108#page7
240 heatpipes (van bijna 2 meter) komt overeen met 36 m² collector-oppervlak.
Dus misschien beter om de collector in 2 afzonderlijke circuits te splitsen en 2 wisselaars van 36 m¹ buislengte in te bouwen.
Ik zelf heb eerst een warmte model gemaakt van de woning die ik gekocht had en waar ik de tekeningen van had. (Geen nieuwbouw huis uit 74). Warmte model is van waaienberg en ergens op internet wel te vinden. Hier heb ik zelf een vloerverwarmingsstuk aan vastgeknoopt om te zien wat je per ruimte nodig hebt.
Daarnaast zelf eens gekeken en met firma’s gebeld om te zien wat ik aan buizen en vat nodig had. Na enkele gesprekken kwam ik er achter dat er een hoop bla bla verhalen in de verkopersorganisatie van verschillende firma’s zat en ben ik via dit forum uiteindelijk voor mij bij de juiste terecht gekomen.
Als ik jou verhaal lees denk ik dat je daar echt baat bij hebt want je wilt iets heel groots bouwen.
zie nu pas je reactie omdat ik op sun-tank zocht. Kun je inzicht geven in de offerte? Als ik zo vriendelijk mag zijn?Bensherman schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:27:
[...]
Ik heb laatst een offerte bij www.sun-tank.nl opgevraagd, hierbij kan je idd ook vele duizenden liters kwijt, al leek me het iets meer geschikt voor nieuwbouw.
Mijn huis lijkt op het polderhuis van Bram-Bos. De verschillen zijn dat ik steense muren heb van ruim 20 centimeter i.p.v. halfsteens (10). Zijn vloer is beter geïsoleerd, bij mij is de vloer niet geïsoleerd (100 jaar jong met ingetekend tegelpatroon = te behouden). Ik heb maar 1 woonlaag en 1 zolder. Het polderhuis heeft 2 etages en een zolder. Mijn wandafgiftesysteem krijgt meer capaciteit: buis van minimaal 14 millimeter i.p.v. 10 mm doorsnede voor meer flow dan 520 l/minuut. Mijn laagste buitentemperaturen zijn wat lager, ik ga uit van -9ºC (tussen Eindhoven en Nijmegen) i.p.v. -5ºC Amsterdam. Met 16ºC vind ik het in de winter goed te doen, hij heeft het 18ºC binnen. Het Polderhuis verstookt 75 kWh per dag bij -5ºC. Wat neer komt op 45 watt per m2.Bartolomus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
Wel denk ik dat je eens moet sparren met een pro. Want op een forum raak ik in ieder geval soms de draad kwijt wat aan basis je hebt, wilt doen en hoe je dat wilt bereiken.
Ik zelf heb eerst een warmte model gemaakt van de woning die ik gekocht had en waar ik de tekeningen van
Voorlopig ga ik een Ritter zonneboiler zonder backup met een bijna 88 m3 buffertank simuleren met polysun.
Hoeveel m3 gas verbruik jij?cj1 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:32:
@Gwaihir Ja, gelaagdheid door invoer op verschillende hoogtes: soms 36 meter, soms 72 meter, soms misschien wel 108 meter lijkt mij nuttig. Dat wordt beschreven in https://jenni.ch/energies...rschied_Teil1.pdf&cid=108 en https://jenni.ch/energies...rschied_Teil2.pdf&cid=108
[Afbeelding]Wanneer zou het zin hebben om meer dan 2 wisselaars/invoerhoogtes van de collector op het buffervat te gebruiken?
Qua buizen denk ik aan https://volkssolaranlage...._info.php?products_id=251
Hoe stook je de boel nu warm dan?cj1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:31:
[...]
Nul gasverbruik omdat er geen gasaansluiting is (en ook geen rioolaansluiting).
En hoeveel verbruik je, wat je dan ook verbruikt?
@Baapje327 Door deze discussie ook nieuwsgierig geworden, even een check gedaan maar Oktober tot nu toe de woning verwarming 100% door de zon.

L/L WP Samsung 3.5 & MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.
Ik snap je grafiek niet helemaal, maar hier ook hoor, collectoren doen nu nog zoveel 😁BenEco schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:20:
@Baapje327 Door deze discussie ook nieuwsgierig geworden, even een check gedaan maar Oktober tot nu toe de woning verwarming 100% door de zon.![]()
[Afbeelding]
Er wordt nog niet gestookt. De petrolium haarden zijn gesloopt. Kortom er moet helemaal iets nieuws komen.Baapje327 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:42:
[...]
Hoe stook je de boel nu warm dan?
En hoeveel verbruik je, wat je dan ook verbruikt?
In de Polysun simulatie heb ik al gezien dat de vorm van een 50.000 liter buffervat er qua dekkingsgraad nauwelijks toe doet. Een voorbeeld:
8 meter hoog: 96,8% dekkingsgraad (SFn) bij 9.933 kWh (Qsol).
4 meter hoog: 96,7% dekkingsgraad (SFn) bij 9.575 kWh (Qsol).
Terzijde, met een andere hydrauliek (2 mengventielen voor 3 spiraalwisselaars van 8, 15 en 20 m3) kan met dezelfde collector en de 8 meter hoge tank, 10.148 kWh geoogst worden in een jaar en een dekkingsgraad (SFn) van 100% bereikt worden.
PS Met 6 ipv 8 collectoren komt de dekkingsgraad nog op 99,7% (als de tank binnen geplaatst is, buiten daalt de SFn naar zo'n 86%)
SeizoensBuffervat naar 60.500 liter.
De buffer heeft dan:- een hoogte 3,7 meter¹ hoogte,
- een spiraal van 10 m¹ en 70 cm¹ hoog op 19% (bovenste spiraalaansluiting)
- en een tweede spiraal van 4 m² en 244 cm¹ hoog op 100% (bovenste spiraalaansluiting).
De maximum temperatuur van de buffer bereikte de laagste maxima (28,2ºC) in januari en februari, en het grootste warmteverlies in de maand oktober (442 kWh) van in totaal 3.454 kWh aan buffertankverliezen op jaarbasis.
Meer wand en dekselisolatie
Met een dubbele laag strobalen om de wanden en het dak van de buiten geparkeerde buffer, komen de buffertankverliezen op 3.060 kWh op jaarbasis. Daarom valt er bij nieuwbouw/grondige renovatie wel iets te zeggen voor plaatsing in het te verwarmen gebouw.Meer bodemisolatie
Als aanvullend de isolatie aan de bodemzijde van 200 naar 900 mm gaat, laat dat het jaarverlies dalen naar 2.415 kWh. De maximum maandtemperaturen van jan t/m dec in de bovenste laag zijn dan als volgt: 60, 47, 42, 49, 55, 59, 64, 68, 74, 75, 74, 68 ºC.Hier het schema met een T-stuk op de zonnecollector warmtewisselaars van het buffervat:
PS Voor geperst stro van 120 kg/m3 heb ik deze isolatiewaardes aangehouden:
Thermal conductivity: 0,049 W/m/K
Conduction1: 0,0002 W/m/K²
PS2 De elektrische brander en tapwater zitten in het schema omdat Polysun anders niet wil simuleren, de brander gaat niet lopen met de 61 m³ buffer en het tapwater is op 10ºC en 1 liter per dag ingesteld.
[Voor 65% gewijzigd door cj1 op 11-10-2022 11:10. Reden: afbeelding ingevoegd, ps, buffertank naar 60.500 liter]
Leuk schema maar veel te veel componenten en nergens goed voor!
Hoeveel KWh heb je nodig per 24h bij 0 graden buiten en hoeveel m2 vloerverwarming wil je maken?
Welke componenten zijn er te veel buiten:Solar Masters schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Leuk schema maar veel te veel componenten en nergens goed voor!
- de elektrische verwarmer (linksboven),
- de warmtewisselaar met circulatie voor het sanitair warm water (rechtsboven)?
Kan het zelfde maken met 6 3-wegkleppen minder en meer gelaagdheid......cj1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Welke componenten zijn er te veel buiten:
- de elektrische verwarmer (linksboven),
- de warmtewisselaar met circulatie voor het sanitair warm water (rechtsboven)?
Denk dat je echt eerst ff bij het begin moet beginnen, wat wil je verwarmen en hoeveel tapwater heb je nodig? Wat ik er nu van begrijp is dat jij een installatie groot genoeg in de zomer voor een compleet weeshuis op een woonhuis installeren? mag een groot huis zijn als je die hoeveelheid collectoren kwijt kan echter met 60m3 buffer moet hij toch weer erg klein zijn. (of het beste geïsoleerde huis en buffervat ter wereld.)
Ik denk dat euro per KWh jij niet erg gunstig uitkomt en dat je veel te veel uitgaat van wat je op internet leest. Bij een gloednieuw super geïsoleerde twee onder 1 kap waar ik geen 20KWh per 24 uur nodig heb, red ik het niet 100% met 60m3. En als je dan toch al een na verwarming plaatst waarom richt je dan zo hoog met de zonneboiler?
Tapwater is geen doel, dat mag met een naverwarmer dicht bij het tappunt. Alles wat er aan voorverwarming van het SWW uit de buffer komt is mooi meegenomen.Solar Masters schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Denk dat je echt eerst ff bij het begin moet beginnen, wat wil je verwarmen en hoeveel tapwater heb je nodig?
Met een ruimteluchttemperatuur van 20ºC krijg ik bij 60 m3 buffer ook geen 100% solaire dekking. Daar moet ik concessies doen, die concessie is ruimtetemperatuur naar 17ºC.Solar Masters schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Bij een gloednieuw super geïsoleerde twee onder 1 kap waar ik geen 20KWh per 24 uur nodig heb, red ik het niet 100% met 60m3.
De best relevante informatie qua te verwachten benodigde warmte bij het gebouw en gekozen warmteafgifte-systeem:
Hij meet de geleverde warmte met een Kamstrup Multical 302.Bram-Bos schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:34:
[...]
- ...zo'n 60 à 70 m2 permanent gevoed (red.: buitenmuuroppervlak).
- ... begin maart met gemiddelde buiten-T van -5ºC: dan gaat er 70-73kWh thermische energie de schil in per dag, om de binnen-T op 18,5-18,8 te houden.
- Bedenk dat ik halfsteensmuren heb, en rietisolatie met een Rc van ± 0,5 (red.: 0,31 volgens zijn Elga pagina).
- Ik ventileer dan beperkt, natuurlijk en handmatig op CO2
- Officieel verwarmd oppervlak is zo'n 70 m2 daarvan, maar de overige m2 genieten mee.
- Buisdiameter: bij mij is ooit 10 mm diameter aangelegd, met 12 cm h.o.h. Die 10 mm had ik achteraf graag groter gezien, want mijn flow is eigenlijk te beperkt voor een warmtepomp.
[...]
Qua ventilatie overweeg ik een WTW om wat verwarmingsenergie te besparen.
Vloerverwarming doe ik niet, wel wandverwarming/wandtemperatie. H.o.h. buisafstand wordt eerder 10 dan 12 cm1. De buisdiameter wordt groter dan 10 mm: 14 of 17 mm1 is de keuze. Suggesties voor de buisdiameter?
Zoals eerder geschreven is mijn situatie redelijk identiek aan Bram-Bos zijn Polderhuis: ongeveer 68 m2/162 m3 te verwarmen vloeroppervlak bij 71,8 m2 beschikbare buitenwand (waar buizen aangelegd kunnen worden).
PS Eis: alle warmte moet met warmtewisselaars aan de buffer toegevoegd en onttrokken worden.
Ik zou voor grootst mogelijke diameter gaan. Al zal 17 bij hoh 10 niet gaan verwacht ik vanwege de straal van de bocht.cj1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Vloerverwarming doe ik niet, wel wandverwarming/wandtemperatie. H.o.h. buisafstand wordt eerder 10 dan 12 cm1. De buisdiameter wordt groter dan 10 mm: 14 of 17 mm1 is de keuze. Suggesties voor de buisdiameter?
Daarmee haal je een compromisloos systeem voor je pomp en met weinig weerstand maximaal debiet.
In mijn geval is de leidingdiameter 28mm tot aan de verdeler en dan met 10 de vloer in. Hoh 10. Woonkamer totaal 120 m2. Hiermee draai ik met een grote pomp die max 8m3/h kan slechts met 28watt op dit moment.
Ik lees al ff mee, maar ik snap eigenlijk je doel niet helemaal...cj1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Tapwater is geen doel, dat mag met een naverwarmer dicht bij het tappunt. Alles wat er aan voorverwarming van het SWW uit de buffer komt is mooi meegenomen.
[...]
Met een ruimteluchttemperatuur van 20ºC krijg ik bij 60 m3 buffer ook geen 100% solaire dekking. Daar moet ik concessies doen, die concessie is ruimtetemperatuur naar 17ºC.
De best relevante informatie qua te verwachten benodigde warmte bij het gebouw en gekozen warmteafgifte-systeem:
[...]
Hij meet de geleverde warmte met een Kamstrup Multical 302.
Qua ventilatie overweeg ik een WTW om wat verwarmingsenergie te besparen.
Zoals eerder geschreven is mijn situatie redelijk identiek aan Bram-Bos zijn Polderhuis: ongeveer 68 m2/162 m3 te verwarmen vloeroppervlak bij 71,8 m2 beschikbare buitenwand (waar buizen aangelegd kunnen worden).
PS Eis: alle warmte moet met warmtewisselaars aan de buffer toegevoegd en onttrokken worden.
Je wilt alles met de zon verwarmen, zover duidelijk, maar de enige oplossing lijkt heel veel buffer en collectoren. En de vragen gaat over hoe je dit moet doorrekenen, en daar heb je een vrij professionele tool voor (lijkt t voor mij).
Maar moet je niet kijken naar iets slimmers dan collectoren en buffer? Bijv combi met w/w warmtepomp, l/w wp, of wellicht meer collectoren ivt de buffer? Isolatie wellicht?
Want persoonlijk lijkt me de consessies die je doet, bijv 17 graden kamertemp, niet echt opwegen tegen de investering, plek en complexiteit.
Je doet een hoop moeite en dan kun je je huis op 17 graden houden, bij mij telt dat niet echt op.
Kun je je beweegredenen toelichten? wellicht heb ik iets gemist...
Ps: ik vraag dit om het te begrijpen en hopelijk mee te kunnen denken.
De hoofdbeweegreden is duurzaamheid, in de zin van dat iets lang mee gaat en weinig schadelijk afval produceert en achter laat bij einde levensduur.Baapje327 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Maar moet je niet kijken naar iets slimmers dan collectoren en buffer? Bijv combi met w/w warmtepomp, l/w wp, of wellicht meer collectoren ivt de buffer? Isolatie wellicht?
Want persoonlijk lijkt me de consessies die je doet, bijv 17 graden kamertemp, niet echt opwegen tegen de investering, plek en complexiteit.
Je doet een hoop moeite en dan kun je je huis op 17 graden houden, bij mij telt dat niet echt op.
Wat zijn de andere opties:
- Houtstook = ieder jaar hout zagen, hout afkorten, hout drogen, de schoonsteen (laten) vegen, kachel schoonmaken met na verbranding nog VOC's, "brown Carbon" en "black Carbon" (dus fijnstof) toe. Geen aantrekkelijke optie, kost daarnaast nog minimaal 15K voor de best beschikbare houtvergasser techniek met de laagste CO (koolmonoxide) uitstoot + 4K voor een 2 m3 buffervat.
- W/w warmtepomp = een bron is nodig, de geschatte levensduur van een bron is 30 jaar en mogelijk nuttige scheidingslagen in de bodem worden door/lekgeprikt. Nog afgezien dat opwarmen van de bron hier weinig zin heeft aangezien het een hoge (horst) zandgrond betreft, waar het grondwater naar lager gelegen delen stroomt. 9K voor de bron + 12K voor een 6 kW warmtepomp.
- L/w warmtepomp = die kan inderdaad behoorlijk lang mee gaan, maar heeft veel elektrische energie nodig op een moment dat die er in beperkte mate is. De opbrengst van zonnepanelen in December en Januari is ongeveer 1% van de jaaropbrengst. Dan kun je dat in accu's gaan stoppen, waar je blij mag zijn met 800 cycli (rond het af op 2,5 jaar x 2 = 5 jaar), of voor meer cycli gaan en 18K aftikken voor 13,8 kWh opslag. In de winter (COP=3) kan de l/w warmtepomp daar toch mooi 8 uurtjes op lopen. Recycling van batterijen zal in de toekomst best mogelijk zijn. Wel verwacht ik dat batterijrecycling een energie intensieve activiteit zal zijn. Daarnaast komt de batterij vaak met onfrisse mijnbouw om de benodigde (zeldzame) aardmetalen te delven.
- Meer isoleren is een optie, het dak gaat naar R-waarde 5,4. Vloerisolatie is geen optie. Wand zou misschien van 0,31 naar 0,93 kunnen. Dat is echt opletten dat de houten balkkoppen die op de buitenmuren liggen niet in de condensatiezone komen.
- Meer collectoren is een optie. Er is anderzijds ruimte zat voor die 60 m3 buffer. Met wat graafwerk past er zelfs een 90 m3 silo in de schuur.
[Voor 8% gewijzigd door cj1 op 13-10-2022 19:35. Reden: PS toegevoegd]
En wat voor type collector wil je dan selecteren en wat denk jij dat daarvan de levensduur is?cj1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:36:
[...]
De hoofdbeweegreden is duurzaamheid, in de zin van dat iets lang mee gaat en weinig schadelijk afval produceert en achter laat bij einde levensduur.
Wat zijn de andere opties:PS Voor de optie warmtepomp vergeet ik dan nog de investering voor de 17.3 kWp aan zonnepanelen die nodig zijn om met de W/W warmtepomp (COP=6) de 720 kWh aan elektrische energie in de kalendermaand januari op te wekken, en het ongeveer het dubbele vermogen voor de L/W warmtepomp. Respectievelijk 17K of 34K aan extra investering voor een eerlijk vergelijk (salderingssubsidie is eindig).
- Houtstook = ieder jaar hout zagen, hout afkorten, hout drogen, de schoonsteen (laten) vegen, kachel schoonmaken met na verbranding nog VOC's, "brown Carbon" en "black Carbon" (dus fijnstof) toe. Geen aantrekkelijke optie, kost daarnaast nog minimaal 15K voor de best beschikbare houtvergasser techniek met de laagste CO (koolmonoxide) uitstoot + 4K voor een 2 m3 buffervat.
- W/w warmtepomp = een bron is nodig, de geschatte levensduur van een bron is 30 jaar en mogelijk nuttige scheidingslagen in de bodem worden door/lekgeprikt. Nog afgezien dat opwarmen van de bron hier weinig zin heeft aangezien het een hoge (horst) zandgrond betreft, waar het grondwater naar lager gelegen delen stroomt. 9K voor de bron + 12K voor een 6 kW warmtepomp.
- L/w warmtepomp = die kan inderdaad behoorlijk lang mee gaan, maar heeft veel elektrische energie nodig op een moment dat die er in beperkte mate is. De opbrengst van zonnepanelen in December en Januari is ongeveer 1% van de jaaropbrengst. Dan kun je dat in accu's gaan stoppen, waar je blij mag zijn met 800 cycli (rond het af op 2,5 jaar x 2 = 5 jaar), of voor meer cycli gaan en 18K aftikken voor 13,8 kWh opslag. In de winter (COP=3) kan de l/w warmtepomp daar toch mooi 8 uurtjes op lopen. Recycling van batterijen zal in de toekomst best mogelijk zijn. Wel verwacht ik dat batterijrecycling een energie intensieve activiteit zal zijn. Daarnaast komt de batterij vaak met onfrisse mijnbouw om de benodigde (zeldzame) aardmetalen te delven.
- Meer isoleren is een optie, het dak gaat naar R-waarde 5,1 (die R-waarde is exclusief 2 lagen grenen houten dakbeschot van 2 cm). Vloerisolatie is geen optie. Wand zou misschien van 0,31 naar 0,93 kunnen. Dat is echt opletten dat de houten balkkoppen die op de buitenmuren liggen niet in de condensatiezone komen.
- Meer collectoren is een optie. Er is anderzijds ruimte zat voor die 60 m3 buffer. Met wat graafwerk past er zelfs een 90 m3 silo in de schuur.
Goede vragen. Ik denk aan een heat pipe (HP) collector.Solar Masters schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:56:
[...]
En wat voor type collector wil je dan selecteren en wat denk jij dat daarvan de levensduur is?
De collector zelf gaat vermoedelijk > 50 jaar mee. De levensduur van de heatpipes schat ik op 10 à 15 jaar. Niet dat ik verwacht dat ze dan allemaal lek zijn, eerder dat sommige heat pipes vloeistof missen of het vacuüm van sommige buizen lek is. Ik verwacht dat er na 10 jaar deelvervanging nodig is.
Als je Westech buizen pech hebt, dan is het vacuüm iedere 6 tot 8 jaar verdwenen.
In Duitsland lijkt een firma te zijn die voor 5 euro per stuk aan heat-pipe reparatie doet. Toch heb ik liever een heatpipe die niet gerepareerd hoeft te worden.
De heat pipes van Volkssolar hebben niet zo'n geweldige prestaties volgens Granittaufel.
@Solar Masters Wat valt er te vertellen over hoe je een HP leverancier selecteert waar de kans groot is dat de heat pipes en vacuümbuizen een lange levensduur hebben? Waar kun je zo al op letten?
[Voor 7% gewijzigd door cj1 op 12-10-2022 15:28. Reden: Wat valt er te vertellen over hoe je een HP leverancier selecteert waar de kans groot is dat de heat pipes en vacuümbuizen een lange levensduur hebben? Waar kun je zo al op letten?]
Ja zijn veel verschillen op de markt.....cj1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
@Solar Masters Wat valt er te vertellen over hoe je een HP leverancier selecteert waar de kans groot is dat de heat pipes en vacuümbuizen een lange levensduur hebben? Waar kun je zo al op letten?
De goedkopere heatpipe collectoren (Vroeger Sun systems) tegenwoordig 123 karminofen en Techniq energie met een 12x65mm heatpipe koppen hebben volgens de fabriek waar ze uit vandaan komen een levensduur van ca. 12.5 jaar. Bij een verlies van 3% per jaar.
De grotere 25x90mm Heatpipe collectoren van B.v.b Rivusol, Kingspan Solar en Viessmann hebben een levensduur van 20 jaar maar blijken in de praktijk na 15 jaar nog bijna geen verlies te hebben en bijna net zo goed te werken als een hagel nieuwe. Echter geven ook die 25 verlies per jaar op vaak.
Dan heb ik het over collectoren zonder spiegels! Met spiegels met je 40% vermogen kwijt binnen een jaar of 3 a 5! (Dus moeilijk rekenen met het benodigde vermogen) Reken je met het vermogen dat je de dag hebt dat je het neer legt op je dak of met het vermogen dat je na een paar jaar over houd????
Het mooiste is eigenlijk om een U pipe Directflow collector versie te vinden (zonder spiegels) waar het glas uit te wisselen is. Klere dingen om te vervoeren en te installeren want ze zitten al in elkaar. Maar wat er door de buizen gaat is glycol en dat kun je simpelweg vervangen. Dus nagenoeg geen verlies over 50 jaar! Echter is een DF collector enkel iets voor gespecialiseerde bedrijven die echt weten wat ze doen. Stagnatie temperaturen van 350 graden zijn redelijk normaal in dat type collector en met de grotere collector inhoud gaat letterlijk alles stuk als je niet weet wat je doet....
Een vlakkeplaatcollector is eigenlijk ook een DF echter kan daar afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding tussen absorbeer en transportleidingen het vermogen ook snel achteruit gaan. Vooral als dit 2 verschillende materialen zijn b.v.b. alu Absorber en koper leidingen wat dan met een laserlas aan elkaar word gelast. Probleem dan is dat de 2 verschillende materialen ook 2 verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben en bij grote temperatuur schommelingen (Veel stagnatie) deze vanzelf een keer loslaten.
Zelf plaats ik nu de Rivusol HP 25x90mm collectoren! Simpelweg omdat het type heatpipe dat hierin gebruikt word ontworpen is door Rivusol en Philips en deze in veel merken al 20 jaar word gebruikt. Hierdoor kun je er vanuit gaan dat deze ook de aankomende 25 jaar rustig nog te koop zullen zijn i.v.m. garantie.