Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik geloof je, Remeha denkt daar anders over ... https://www.remeha.nl/product/tzerra-acenaftebakje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:20:
[...]
Let op, waterstof bijmengen om te verbranden is een waanzinnig idioot idee, wie daarin gelooft is ofwel onwetend ofwel bezig om je op te lichten. Waterstof is sowieso een energiedrager, dus vergelijkbaar met een batterij; maar dan wel de slechtste batterij die je je kan voorstellen.
En inductie klinkt leuk, maar is gewoon een electrische doorstromer; heeft hetzelfde rendement als een goedkoop electrisch straalkacheltje van 30€ uit de bouwmarkt; maar die hippe 'inductie' kost vast ietsje meer
Inductie - ik heb het berekend voor mijn woning met 180M2 vloer kan ik met 6500 KWH jaarlijks toekomen (zonder in te leveren op comfort) met een 500 liter zonneboiler voor tapwater. Van dit 6500 KWH gebruik ik 4000 kwh half november - half maart. 1000 per maand waarvan ik er 150 zelf opwek. Blijft 850 over in die maanden. Gas en stroomprijs zal los worden gekoppeld dus bij 0,4 cts p kwh is 350 in de wintermaanden. Ketel is 5000 euro - gaat 30 jaar mee, onderhoud is ongeveer 0, kan op bestaande CV systeem, geen buitenunit en geen geluid.
ik zou ook gaan voor vvw zoals @Solar Masters zegt.Tilburgia schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:57:
[...]
Ik geloof je, Remeha denkt daar anders over ... https://www.remeha.nl/product/tzerra-ace![]()
Inductie - ik heb het berekend voor mijn woning met 180M2 vloer kan ik met 6500 KWH jaarlijks toekomen (zonder in te leveren op comfort) met een 500 liter zonneboiler voor tapwater. Van dit 6500 KWH gebruik ik 4000 kwh half november - half maart. 1000 per maand waarvan ik er 150 zelf opwek. Blijft 850 over in die maanden. Gas en stroomprijs zal los worden gekoppeld dus bij 0,4 cts p kwh is 350 in de wintermaanden. Ketel is 5000 euro - gaat 30 jaar mee, onderhoud is ongeveer 0, kan op bestaande CV systeem, geen buitenunit en geen geluid.
6500KWH per jaar verstoken is echt veeel voor een WP, als je ook nog goede ondersteuning hebt van collectoren (die in nov en feb maart zeker flink helpen) duik je hier echt ver onder.
meest gebruikte formule is 1 kuub gas wordt 2 kwh met een L/W wp.
1200 m3verwarming is dan 2400 kwh, icm vvw wellicht nog minder. en met collectoren kan daar nog een bak vanaf gaan.
en ik weet verder niet waar die berekening vandaan komt, maar als je 2500 kwh verbruikt buiten de echte winter, dan is de terugverdientijd van collectoren ook vrij kort. (zeker als ze dus ook nog helpen bij verwarming).
met lage temperatuur zou ik me ook niet zo zorgen maken over geluid om eerlijk te zijn. en 5K voor een gasketel, daar koop je ook een WP voor, en dan gaat er nog 3K subsidie vanaf. ze zijn alleen wel slecht leverbaar.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Koperleiding is wel glad, maar niet flexibel. RVS ribbelbuis is wel flexibel, maar niet glad. Ik wil een stuk onder de grond leggen dus dan zijn koppelingen ongewenst. Daarom zoek ik naar een materiaal wat zowel glad als flexibel is en tegen glycol op hoge temperaturen kan.Bartolomus schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:06:
[...]
Kunststof leiding voor glycol hoge temperatuur systeem? Temperaturen van 200 plus zijn mogelijk. Daar is op lange/korte termijn geen kunststof geschikt voor. Koper leiding is gewoon glad? Waarom is dat in jou ogen niet glad?
Wel is er veel ribbelbuis te koop in rvs om lekker flexibel mee om te gaan. Dit gaat ten koste van je pomp capaciteit en is naar mijn mening minder geschikt of alleen daar waar je door het dak heen moet. De rest zou ik vast koper leiding leggen. En dan isoleren met HT isolatie.
Maar alleen ribbelbuis doen er ook veel. Ben je alleen wat meer vermogen aan je pomp kwijt.
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Koper op rol en niet laten knikken.leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
[...]
Koperleiding is wel glad, maar niet flexibel. RVS ribbelbuis is wel flexibel, maar niet glad. Ik wil een stuk onder de grond leggen dus dan zijn koppelingen ongewenst. Daarom zoek ik naar een materiaal wat zowel glad als flexibel is en tegen glycol op hoge temperaturen kan.
https://www.mattech.nl/pr...2Q0_-wXIuCisaAgJMEALw_wcB
Kunststof is vrijwel niet geschikt voor langdurig hoge temperatuur belasting. Exoten misschien zoals PEEK maar zou ik nooit aan beginnen. En prijstechnisch denk ik duur.leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
[...]
Koperleiding is wel glad, maar niet flexibel. RVS ribbelbuis is wel flexibel, maar niet glad. Ik wil een stuk onder de grond leggen dus dan zijn koppelingen ongewenst. Daarom zoek ik naar een materiaal wat zowel glad als flexibel is en tegen glycol op hoge temperaturen kan.
Zacht koper! dan moet je ook alles hardsolderenDapdodo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:23:
[...]
Koper op rol en niet laten knikken.
Onder de grond of in de grond?leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
[...]
Wand als er kans is op vocht dan kun je beter gelijk naar een grondleiding gaan met RVS ribbelslang anders doe je alles voor niks.
Wat heb je tegen ribbelslang eigenlijk?
ik heb een ATAG zonneboiler met panelen op mijn platdak. Dat werkt vrij aardig, maar vraag me af of een mini kas eromheen in de winter het rendement kan verhogen. Ik zou denken van wel, maar mogelijk krijg ik dan andere problemen? condens bijvoorbeeld? zijn er succesvolle experimenten om het rendement te verhogen? dat loont nu wel sneller dan x jaar geleden.
Neen, we dachten dit in België ook, maar nu krijg je 20-40ct per kWh voor elke teruggeleverde kWh afhankelijk van je contract.Solar Masters schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:59:
[...]
Full electric gaan zou ik niet als uitgaans punt nemen! Stond net nog weer een suk in de volkskrant.... Terugleveren met PV panelen is binnen 6 - 7 jaar totaal over! Dus met het kiezen van de uiteindelijke naverwarmer zou ik nog even wachten.
Mijn dak ligt ondertussen vol, en ik lever rustig terug.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je bedoeld er dubbel glas voor maken?Ruudsan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:41:
hoi,
ik heb een ATAG zonneboiler met panelen op mijn platdak. Dat werkt vrij aardig, maar vraag me af of een mini kas eromheen in de winter het rendement kan verhogen. Ik zou denken van wel, maar mogelijk krijg ik dan andere problemen? condens bijvoorbeeld? zijn er succesvolle experimenten om het rendement te verhogen? dat loont nu wel sneller dan x jaar geleden.
Je rendement gaat dan achteruit want een extra laag glas of erger nog kunststof laat minder zon door.
Je warmte wordt geleid door de zwarte geverfde delen naar de vloeistof die stroom door de buis. Het glas zit er alleen om te zorgen dat je hier geen warmte kwijtraakt aan de buitenlucht.
Je warmteverlies is hier verwaarloosbaar tov de warmte die naar de vloeistof wordt getransporteerd.
Hieronder enkele waarde voor het verschil glas en polycarbonaat plaat. Bij gebruik van echt kassenglas is het aandeel lood nog lager in het glas en gaat de transmissie naar 95%.
isolatiewaarde transmissie
6mm glas 5,8 w/m2K 90%
6mm lexan 5,09 w/m2K 83%
Inductie ketel is een elektrische cv ketel met een sCOP van 1,6 +/-. Dat is geen warmtepomp. Die haalt een sCOP van rond de 4,5 a 5. Ligt aan de woningen en wat voor Ta je gebruikt.Baapje327 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:15:
[...]
ik zou ook gaan voor vvw zoals @Solar Masters zegt.
6500KWH per jaar verstoken is echt veeel voor een WP, als je ook nog goede ondersteuning hebt van collectoren (die in nov en feb maart zeker flink helpen) duik je hier echt ver onder.
1200 m3verwarming is dan 2400 kwh, icm vvw wellicht nog minder. en met collectoren kan daar nog een bak vanaf gaan.
en ik weet verder niet waar die berekening vandaan komt, maar als je 2500 kwh verbruikt buiten de echte winter, dan is de terugverdientijd van collectoren ook vrij kort. (zeker als ze dus ook nog helpen bij verwarming).
met lage temperatuur zou ik me ook niet zo zorgen maken over geluid om eerlijk te zijn. en 5K voor een gasketel, daar koop je ook een WP voor, en dan gaat er nog 3K subsidie vanaf. ze zijn alleen wel slecht leverbaar.
Zijn 2 totaal verschillende producten.
Kerel, dat spul is hartstikke duur. 10 meter kost €424,47! Ik zoek een iets meer kostenefficiënte methode.Dapdodo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:23:
[...]
Koper op rol en niet laten knikken.
Onder de grond, in een mantelbuis. RVS ribbelslang levert veel drukverlies op. Bij @Baapje327 zoveel dat de capaciteit flink lager is. Bovendien is het duur.Solar Masters schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:52:
[...]
Onder de grond of in de grond?
Wand als er kans is op vocht dan kun je beter gelijk naar een grondleiding gaan met RVS ribbelslang anders doe je alles voor niks.
Wat heb je tegen ribbelslang eigenlijk?
Worden die temperaturen echt zo hoog? Het lijkt me dat de pomp dan niet hard genoeg draait. Bij stagnatie wel natuurlijk, maar dan hebben we het alleen over de collectoren. Iemand info over de Tmax van de glycol op het vat gemeten?
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Bij stagnatie drukt het systeem de glycol het expansievat in en dus ja wordt erg warm te warm voor kunststof zou ik nooit aan beginnen.leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:25:
[...]
Onder de grond, in een mantelbuis. RVS ribbelslang levert veel drukverlies op. Bij @Baapje327 zoveel dat de capaciteit flink lager is. Bovendien is het duur.
Worden die temperaturen echt zo hoog? Het lijkt me dat de pomp dan niet hard genoeg draait. Bij stagnatie wel natuurlijk, maar dan hebben we het alleen over de collectoren. Iemand info over de Tmax van de glycol op het vat gemeten?
[ Voor 8% gewijzigd door Bartolomus op 17-09-2022 08:17 ]
Als je collector 160C is en je pomp gaat draaien, hoe warm denk je dat de leiding wordt?leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:25:
[...]
Kerel, dat spul is hartstikke duur. 10 meter kost €424,47! Ik zoek een iets meer kostenefficiënte methode.
[...]
Onder de grond, in een mantelbuis. RVS ribbelslang levert veel drukverlies op. Bij @Baapje327 zoveel dat de capaciteit flink lager is. Bovendien is het duur.
Hier tot 140C gemeten met skinkoppel (temp. op de buis). Daarom ook HT isolatie (is ook duurder)
Pomp zit niet voor niks in de retour.
En 10m recht, zet dat niet klem in de beugels, maar reken even de uitzetting mee. 30mm op 10m is niet niks.
Dank! Ja we wonen met 6 - dus warmwatervraag (douche is hoog). Wat denk je van een hoogtemp WP? Ik kan nog 14 panelen NW kwijt en dus een 800 liter ZB (zuid orientatie).Baapje327 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:15:
[...]
ik zou ook gaan voor vvw zoals @Solar Masters zegt.
Mooie marketing voor wie denkt in 1:1 CV-ketel vervangen? Denk meer richting LTV radiatoren in de belangrijkste ruimtes, wanneer VVW (nog) een stap te ver is. Is ook een eenvoudige, betaalbare aanpassing en dan mét rendement.Tilburgia schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:12:
Wat denk je van een hoogtemp WP?
Het is geinig als een WP hoge temperaturen kan leveren, maar warmer dan 60 graden (voor de SWW legionellarun) is eigenlijk nutteloos. Het rendement is nimmer goed bij hoge temperaturen en een paar tactische LTV radiatoren zo'n ingewikkelde ingreep niet.
Ja snap ik, maar bedoel dat je met een wp dus een stuk gunstiger uit bent.Adriaan71 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:52:
[...]
Inductie ketel is een elektrische cv ketel met een sCOP van 1,6 +/-. Dat is geen warmtepomp. Die haalt een sCOP van rond de 4,5 a 5. Ligt aan de woningen en wat voor Ta je gebruikt.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ja levert wel druk verlies op, maar niet zoveel dat je pomp op 100% draait en de collector temp omhoog blijft gaan.leonardvg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:25:
[...]
Kerel, dat spul is hartstikke duur. 10 meter kost €424,47! Ik zoek een iets meer kostenefficiënte methode.
[...]
En heb best veel leiding denk wel 18 meter op de retour, en 6m op de aanvoer/warme kant plus de collectoren nog dan
Hallo,Dapdodo schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:20:
[...]
Hier klopt echt iets niet. Sluiskil 5m2 zuidwest gisteren om 17.00 uur nog 50C uit collector binnen 10 minuten zon.
Dat verhaal van die klep klopt, heb zelf de 3weg klep moeten laten vervangen van de Viessmann warmtepomp omdat ik teveel warmte verloor. De waarden die je daarbij geeft kloppen is mijn ervaring.
Verlies naar je collector is er dus ook niet.
0. Is je collector unit bekend in de vitodens via KM1 of KM2 en dus een SM1A (zonder schermpje) of SD1 zelfstandige unit (met schermpje).
0. De witte of de zilveren
0. Staan de glycol vul/laad kleppen in bedrijfstand.
1. check collector temperatuurmeting, met beetje zon rond de 40C/60C. Controleer de meetwaarden van de NTC met de waarden in het handboek. Juiste NTC op Juiste plek (NT10K boiler en NTC20K collector).
2. Draait de pomp en heeft die water/glycol
3. Is er flow, check meter in DIVICON (isolatie eraf en net onder de pomp), tussen 3 en 7 L/min of controleer temperaturen in en uit.Kan die misschien alleen met klep 66 =0 circuleren (verkeerd aansluitschema).
4 zitten de leidingen goed aangesloten, ten opzichte van de sensor en boiler (tegenstroomprincipe).
Maak anders een tekening en vergelijk die met de tekeningen op de website van Viessmann.
Ik zag een klein plasje water naast mn boiler en deed es de bovenste klep af en zag dit. Als ik op de witte isomo druk (naar beneden), komt er roestbruin water naar boven geduwd. Is al hele tijd dat er wat bruinachtige afzetting is in onze douche, maar dacht dat het aan het regenwater lag. Hoogstwaarschijnlijk is het dus van de boiler. Ik zal onze sanitairman contacteren, maar iemand die een idee heeft wat er foutgelopen is?
:strip_exif()/f/image/z1FyPFvqs1VGDuiO925gh7Xj.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk een door rottende boiler. Tijd voor een nieuwedp83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:25:
[...]
Hallo,
Ik zag een klein plasje water naast mn boiler en deed es de bovenste klep af en zag dit. Als ik op de witte isomo druk (naar beneden), komt er roestbruin water naar boven geduwd. Is al hele tijd dat er wat bruinachtige afzetting is in onze douche, maar dacht dat het aan het regenwater lag. Hoogstwaarschijnlijk is het dus van de boiler. Ik zal onze sanitairman contacteren, maar iemand die een idee heeft wat er foutgelopen is?
[Afbeelding]
Lekkende pakking kan ook nog. maar betwijfel het
Hij is nog maar 2.5 jaar oud...Adriaan71 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:33:
[...]
Denk een door rottende boiler. Tijd voor een nieuwe
Tja dat zegt bij sommige merken niks. Er lekt iets. Anders krijg je geen roest water
[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 18-09-2022 12:30 ]
Wat @Gwaihir zegt, een beetje forse wp krijgt t wel warm hoor, maar met 40-45 graden of hoger is t gewoon niet zo efficient.Tilburgia schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:12:
[...]
Dank! Ja we wonen met 6 - dus warmwatervraag (douche is hoog). Wat denk je van een hoogtemp WP? Ik kan nog 14 panelen NW kwijt en dus een 800 liter ZB (zuid orientatie).
Afgifte verbeteren, vvw is ideaal, maar kan ook met radiatoren, is dus key om je temp naar beneden te krijgen, dan wordt je wp een stuk efficienter.
800L is best wel fors qua warmtevraag voor SWW, dus tenzij je de aanvoer temp naar beneden gaan krijgen met betere afgifte, en daardoor verwarmingsondersteuning kan geven met de collectoren, zou je kleiner kunnen gaan denk ik.
Maar het kan ook in stapjes, eerst dit, dan vvw bijv.
Meerdere wegen naar rome 😉
Hoe lang gaat zo’n vat dan eigenlijk mee?Gwaihir schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:20:
@dp83 Roest hoort er op zich gewoon bij in een SWW vat. Er komt nu eenmaal telkens vers, zuurstofrijk water in. Zo lang het de opofferingsanode is die roest, is het op zich geen probleem. En die zou wel 'ns direct onder die prop piepschuim kunnen zitten? Dus het kan zo simpel zijn als een net niet goed aangedraaide verbinding aldaar.
Is trouwens van Viessmann (toch ook geen B-merk) en is zelfs nog geen twee jaar in gebruik. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit normale werking is. En lijkt me ook raar dat er water via die isomo naar boven ontsnapt(?)niki_lauda schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:47:
[...]
Hoe lang gaat zo’n vat dan eigenlijk mee?
Ik bedoel een gewoon sww vat.dp83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:53:
[...]
Is trouwens van Viessmann (toch ook geen B-merk) en is zelfs nog geen twee jaar in gebruik. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit normale werking is. En lijkt me ook raar dat er water via die isomo naar boven ontsnapt(?)
Is het roestwater of glycol?dp83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:53:
[...]
Is trouwens van Viessmann (toch ook geen B-merk) en is zelfs nog geen twee jaar in gebruik. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit normale werking is. En lijkt me ook raar dat er water via die isomo naar boven ontsnapt(?)
Dielektrische montagefout
Losse koppeling
Spiraal lek?
Wat zijn de drukken in glycol en water circuits?
Geen idee hoe glycol ruikt, maar het ruikt toch wel wat naar roest.Dapdodo schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:23:
[...]
Is het roestwater of glycol?
Dielektrische montagefout
Losse koppeling
Spiraal lek?
Wat zijn de drukken in glycol en water circuits?
Hieronder de enige drukmeter die ik kan vinden, geen idee of dat glycol of water is. Als er gedoucht wordt, lijkt de druk daar wel normaal te zijn.
Meer kan ik voorlopig niet zeggen.
Edit: ik ben dezelfde persoon waar de zonnecollectoren niet echt warm leken te worden (bij redelijk vlakke zon erop rond de 30° laatst en zeer trage stijging vd gemeten temperatuur)
:strip_exif()/f/image/EV9OwKFKJEPbjJbGVYsAGnJs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door dp83 op 18-09-2022 21:44 ]
Jij gelooft ook nog in de Kerstman?Adriaan71 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:52:
[...]
Inductie ketel is een elektrische cv ketel met een sCOP van 1,6 +/-. Dat is geen warmtepomp. Die haalt een sCOP van rond de 4,5 a 5. Ligt aan de woningen en wat voor Ta je gebruikt.
Elektrisch is Elektrisch! Als er geen warmteverplaatsing of toevoeging plaatsvind dan is het 1 op 1! Dus SCOP in dat geval altijd minder dan 1 wand hij heeft een rendement van 95%!
PVT met warmtepomp is SCOP van 1.2 - 1.8
Luchtwater warmtepomp SCOP van 2.3 - 3.1 (afhankelijk van waar in Nederland)
Water/water warmtepomp SCOP van 3.6 - 4.2
Water/water warmtepomp met bronverhoging zoals dat Rivusol dan nu bouwt door het overschot in de zomer in een als seizoenopslag gebouwde bron te verwarmen tot boven de 20 graden haalt een COP van 6 - 9.
Dus waar denk je dat de meeste toekomst in zit?
Tommie12 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:43:
[...]
Neen, we dachten dit in België ook, maar nu krijg je 20-40ct per kWh voor elke teruggeleverde kWh afhankelijk van je contract.
Mijn dak ligt ondertussen vol, en ik lever rustig terug.

Sorry maar ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, maar de cijfers voor l/w wp zijn iig veel te laag, ik heb inmiddels 4 jaar een wp en ligt ergens tussen de 4 en de 5 als het niet hoger is. Volg ook het l/w wp forum en onder de scop 3 is echt een probleem situatie.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
[...]
Jij gelooft ook nog in de Kerstman?
Elektrisch is Elektrisch! Als er geen warmteverplaatsing of toevoeging plaatsvind dan is het 1 op 1! Dus SCOP in dat geval altijd minder dan 1 wand hij heeft een rendement van 95%!
Water/water warmtepomp met bronverhoging zoals dat Rivusol dan nu bouwt door het overschot in de zomer in een als seizoenopslag gebouwde bron te verwarmen tot boven de 20 graden haalt een COP van 6 - 9.
Lijkt mij wat teveel naar 1 situatie gerekend.
Heel lang, zo lang jij zorgt dat er altijd opofferingsmetaal beschikbaar is = de anode regelmatig controleren (jaarlijks?) en tijdig vervangen.niki_lauda schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:47:
Hoe lang gaat zo’n vat dan eigenlijk mee?
Wanneer dat ding eenmaal op is, kan het snel gaan. Als nieuwe anode (= de plek die gaat roesten) zal vaak iets gaan fungeren dat snel lekkage geeft, zoals een schroefverbinding of zo. Het is dus niet zo dat zo'n metalen constructie (eenmaal onbeschermd) egaal wegroest met 0,0x mm per jaar. Door de geleiding van het water concentreert die roestvorming zich op een / enkele punt(en). En daar gaat 't dan hard.
Onzin!Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:13:
[...]
Gefeliciteerd! Dan maak je dus deel uit van het probleem en niet van de oplossing!
Die stroom wordt wel degelijk goed gebruikt (bv voor electrische auto's en de industrie). Het is in elk geval beter dan te zitten met een hoop warm water waar niemand iets aan heeft.
Nee, het is niet normaal dat er water ontsnapt. Maar nogmaals: het kan zijn dat je whatever doppie daaronder zit simpelweg nog een half slagje aan moet draaien..dp83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:53:
En lijkt me ook raar dat er water via die isomo naar boven ontsnapt(?)
Ik denk dat de meeste toekomst zit in... Rivusol?Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
[...]

Beste Solar Masters, ik denk dat men hier over het algemeen blij is met jouw input en het is mooi dat je als verkoper en installateur zo overtuigd bent van je eigen merk, maar het namedroppen kan wellicht iets minder. Het zou mooi zijn als het meer onderbouwd zou worden met realistische cijfers. En wellicht ook professioneel om niet al het andere af te doen als rotzooi.
Bronverhoging... als ik hier (als simpele geïnteresseerde) over nadenk, betekent dit dat letterlijk dat je de bron van je warmtepomp verhoogt, voordat de warmtepomp er energie uithaalt? Dan is deze COP natuurlijk een wassen neus:
Bij mij staat een MEETING van 123-kaminofen (om dan ook maar even met een merk en leverancier te strooien, echt een top ding
Maar de werkelijke COP ligt heel anders, want er wordt eerst al energie gestoken in het verhogen van de bron?

Hoe meet je dit? En hoe zou ik zelf het COP van mijn wp op een bepaald moment kunnen meten?Baapje327 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
[...]
Sorry maar ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, maar de cijfers voor l/w wp zijn iig veel te laag, ik heb inmiddels 4 jaar een wp en ligt ergens tussen de 4 en de 5 als het niet hoger is. Volg ook het l/w wp forum en onder de scop 3 is echt een probleem situatie.
1:1 is 100%. Ik zie net zo min 5% zo maar verdwijnen als 60% zo maar verschijnen.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
Zijn dit historische cijfers, gemiddeld over wat er in NL staat (en dus over de afgelopen 20 jaar geplaatst is)? Ik herken deze getallen nl. ook niet als realistisch voor nu goed neergezet.PVT met warmtepomp is SCOP van 1.2 - 1.8
Misschien is het recentelijk wat overhoop gehaald, maar ik ga er altijd vanuit dat er pas vanaf SCOP > 2 milieuwinst is. Dat is nl. de hoeveelheid gas die de centrale voor je verstookt om je die elektra aan te leveren. En dat er pas vanaf SCOP > 3 voordeel in de portemonnee is, omdat je die hoeveelheid warmte uit gas kunt kopen voor de kosten van de elektra. Kortom: een installatie met een SCOP < 3 heeft een hogere maandelijkse nota dan een gasketel (of had dat in elk geval t/m 2021 nog) en verdient zich dus nimmer terug.
Ja, dat betekent het.Hendrik85 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
Bronverhoging... als ik hier (als simpele geïnteresseerde) over nadenk, betekent dit dat letterlijk dat je de bron van je warmtepomp verhoogt, voordat de warmtepomp er energie uithaalt?
Waarom?Dan is deze COP natuurlijk een wassen neus
Je slaat overschot in de zomer op om in de winter te gebruiken. Dat is interessant vanuit seizoensopslag én dan mogelijk nog vanuit die hogere SCOP. Uiteraard is het pas een eerlijke SCOP als de in de zomer verbruikte stroom ook mee telt.
Al kun je daar de discussie nog over aan: die stroom kan 100% uit eigen PV (evt. met thuisaccu voor 24x7). In de winter kan dat niet.
Maar als je dan toch opslaat is het de vraag of je daar echt vacuümbuizen voor nodig hebt, of jaar rond hetzelfde uit PVT panelen kunt trekken en opslaan..
[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 19-09-2022 10:35 ]
Dus jij hebt een meter set aangesloten en temperaturen ingetekend in een Mollierdiagram bij alle temperaturen en vermenigvuldigt met alle draaiuren bij die temperaturen en ventilator verbruik en ontdooicyclus van de warmtepomp afgetrokken om op jou COP te komen? Niemand weet op wat voor COP zijn warmtepomp draait! Tenzij je overal gekalibreerde temperatuursensoren, flowsensoren plaatst en een datalogger gebruikt om dit alles te loggen. En bedrijven waar in mee samen werk waaronder TNO doen dit!Baapje327 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:41:
[...]
Sorry maar ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, maar de cijfers voor l/w wp zijn iig veel te laag, ik heb inmiddels 4 jaar een wp en ligt ergens tussen de 4 en de 5 als het niet hoger is. Volg ook het l/w wp forum en onder de scop 3 is echt een probleem situatie.
Dat je een folder kan lezen betekend niet dat je weet wat je warmtepomp als COP heeft.... Daarnaast moet je ook de kleine lettertjes lezen;)
Er is geen Luchtwater WP in een woonhuis in Nederland die meer dan 3.6 haalt. Tenzij je voor het grootste deel in de zomer verwarmt......
De EU vereiste meting (dus volgens die spelregels die je noemt, B0W35, vollast) voor mijn W/W WP is 4,5. De SCOP ligt dus met een goede bron met groot gemak een stuk daarboven.
Jou vraag:
Maar als je dan toch opslaat is het de vraag of je daar echt vacuümbuizen voor nodig hebt, of jaar rond hetzelfde uit PVT panelen kunt trekken en opslaan..
Het voordeel daarvan is dat je ook nog eens 60% minder energie verbruikt in het voor en najaar voor het verwarmen. en een grotere dekking over het hele jaar op tapwater. Dus en een bron die je vergunningsvrij tot 25 graden mag doorladen en een WP en bron die je minder gebruikt. Door de lage brontemperatuur stijgt het rendement van de collector ook nog eens met 40% en haalt het zonneboiler een COP van tegen de 200!
PVT heeft echter een heel erg slecht rendement thermisch meer dan 90% minder dan een gewone collector. Laat staan op hoge temperatuur wand dat kan hij niet eens....
En je praat natuurlijk niet over een paar KWh die je in een bron moet steken maar toch snel 2000 - 4000KWh
Oke..... Dan wil ik die berekening wel zien!Gwaihir schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:44:
@Solar Masters De meeste van die mensen komen ook van een gasketel en weten wat die gebruikte. Waarom zouden ze er ineens mijlenver naast zitten?
De EU vereiste meting (dus volgens die spelregels die je noemt, B0W35, vollast) voor mijn W/W WP is 4,5. De SCOP ligt dus met een goede bron met groot gemak een stuk daarboven.
Hoeveel KWh haal je uit een m3 gas? Laat maar eens zien wat over het hele jaar voor en na de aanschaf van de warmtepomp het verbruik was.
En dus niet een systeem waar de ketel 25 haar oud was en een rendement had van 50% of een systeem waar tegelijk omgebouwd is naar vloerverwarming en geïsoleerd is.
Veel halen namelijk de ketel ook weg en plaatsen een boiler voor tapwater waarop de WP een heel slecht COP heeft en ook dat verschil moet je meenemen. Een combi ketel doet dit zuiniger!
Er bestaat ook nog zoiets als een L/L WP die een SCOP heeft van >4.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:35:
[...]
Dus jij hebt een meter set aangesloten en temperaturen ingetekend in een Mollierdiagram bij alle temperaturen en vermenigvuldigt met alle draaiuren bij die temperaturen en ventilator verbruik en ontdooicyclus van de warmtepomp afgetrokken om op jou COP te komen? Niemand weet op wat voor COP zijn warmtepomp draait! Tenzij je overal gekalibreerde temperatuursensoren, flowsensoren plaatst en een datalogger gebruikt om dit alles te loggen. En bedrijven waar in mee samen werk waaronder TNO doen dit!
Dat je een folder kan lezen betekend niet dat je weet wat je warmtepomp als COP heeft.... Daarnaast moet je ook de kleine lettertjes lezen;)
Er is geen Luchtwater WP in een woonhuis in Nederland die meer dan 3.6 haalt. Tenzij je voor het grootste deel in de zomer verwarmt......
Dus in Oktober haal je waarschijnlijk >5, en bij -5 nog 3.5.
Ik ontbreek ook nog cijfers wat die bronverwarming zou opleveren. Dat is ook enorm afhankelijk van de bodem. Als die enorm doorlaatbaar is, dan is die warmte weg. Is ze bijna niet doorlaatbaar, dan krijg je maar een te klein deel van de bodem opgewarmd.
Maar dat jij claims doet zonder onderbouwing zijn we ondertussen gewoon.
Even een rare vraag van iemand met 0 verstand van zonneboilers, heb een en ander proberen uit te zoeken..
Nieuwbouwwoning hierzo ( 3 jaar oud) is opgeleverd met nog gas omdat dit een bouwproject was van 8 jaar met verschillende fasen. ( heb geprobeerd om warmtepomp te krijgen en gasloos , was een meerprijs van 35k, niet gedaan ( achteraf klein beetje spijt, maar had ook niet bepaald veel geld extra/mogelijkheden.) , ik heb momenteel 6 zonnepanelen, zit te kijken om extra hypotheek te nemen ( 10k minimum te lenen) om te ''vergroenen'' ik zou graag richting 10-12 panelen gaan. Deze uitbreiding kost mij echter rond 4.000 euro en ik heb nu 6.000 euro budget ''over'' is een zonneboiler of überhaupt een opslagvat/elektrisch een optie om erbij te nemen? Wij verbruiken nu rond 650-700 m3 gas per jaar en 2500 kw, ik lever ong de helft terug met mijn 6 panelen.
Dus in Oktober haal je waarschijnlijk >5 ?????????Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:54:
[...]
Er bestaat ook nog zoiets als een L/L WP die een SCOP heeft van >4.
Dus in Oktober haal je waarschijnlijk >5, en bij -5 nog 3.5.
Ik ontbreek ook nog cijfers wat die bronverwarming zou opleveren. Dat is ook enorm afhankelijk van de bodem. Als die enorm doorlaatbaar is, dan is die warmte weg. Is ze bijna niet doorlaatbaar, dan krijg je maar een te klein deel van de bodem opgewarmd.
Maar dat jij claims doet zonder onderbouwing zijn we ondertussen gewoon.
Moet ik nog meer zeggen? NERGENS OP GEBAZEERD!
Het interesseert me amper wat het maand voor maand doet, SCOP is waar ik naar kijk.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:11:
[...]
Dus in Oktober haal je waarschijnlijk >5 ?????????
Moet ik nog meer zeggen? NERGENS OP GEBASEERD!
Jij kan nog niet eens bepalen wat een zonneboiler aan opbrengst levert (of dekking) in maanden als November en December.
Ik volg een paar installaties via hun vbus link, en nu is het al moeilijk.
Deze bv: https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f doet al bijna niks meer, en we zijn half September. Nochtans... 14m2 vacuumbuizen kan je niet omschrijven als een kleine installatie.
Denk dat hier 't verschil in inzicht ontstaat: zo hoog wil ik nl. heel niet, o.a. want dan kan ik niet meer (passief) koelen.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:46:
Dus en een bron die je vergunningsvrij tot 25 graden mag doorladen
Dat zowel qua comfort, als omdat koelen ook flink bijdraagt aan de regeneratie / het doorladen.
PVT zou met zulk koud water erin 's zomers toch juist warmte aan de omgevingslucht moeten gaan onttrekken waar een vacuümbuis dat niet kan?PVT heeft echter een heel erg slecht rendement thermisch meer dan 90% minder dan een gewone collector. Laat staan op hoge temperatuur want dat kan hij niet eens....
Als ik kijk wat mijn vloerkoeling doet, met water van pakweg 18 graden (omhoog gemengd i.v.m. dauwpunt) vs. ruimtes van 22 graden, dan verwacht ik wel wat van panelen in de buitenlucht, gemaakt om luchtstroming er onderlangs te bevorderen.
Tot aan dergelijke temperaturen dan, door naar 25 graden stort het vast snel in, gegeven onze normale temperaturen zomeretmaal rond.
Tja.. daar ga ik voorlopig nat: afgelopen jaar 16000 kWh thermisch uit de WP gehaald. Om de bron jaar-op-jaar warmer te krijgen, zou ik er dus meer dan 13000 kWh in moeten pompen in de zomer. Da's véél! Maar totdat ik dat weet te halen, zou ik over regenereren moeten spreken, i.p.v. daadwerkelijk opladen..En je praat natuurlijk niet over een paar KWh die je in een bron moet steken maar toch snel 2000 - 4000KWh
Afhankelijk van je bodem zal je er zelfs een pak meer moeten in pompen, gewoon omdat je bodem de warmte weg geleidt.Gwaihir schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:39:
[...]
Tja.. daar ga ik voorlopig nat: afgelopen jaar 16000 kWh thermisch uit de WP gehaald. Om de bron jaar-op-jaar warmer te krijgen, zou ik er dus meer dan 13000 kWh in moeten pompen in de zomer. Da's véél! Maar totdat ik dat weet te halen, zou ik over regenereren moeten spreken, i.p.v. daadwerkelijk opladen..
Uit een m3 gas komt zo'n 8,5, hooguit 9 kWh warmte. Kijk maar 'ns rond in de verschillende WP topics. Er wordt best naar gekeken en ook redelijk kritisch.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:52:
Oke..... Dan wil ik die berekening wel zien!
Hoeveel KWh haal je uit een m3 gas? Laat maar eens zien wat over het hele jaar voor en na de aanschaf van de warmtepomp het verbruik was.
En dus niet een systeem waar de ketel 25 haar oud was en een rendement had van 50% of een systeem waar tegelijk omgebouwd is naar vloerverwarming en geïsoleerd is.
Mijn persoonlijke berekeningen zitten op dat tweede punt goed: er hing een goed afgestelde HR-ketel, hetzelfde afgiftesysteem, en er is tegelijkertijd (nog) niets aan isolatie gedaan. Maar op een ander punt wat minder: wij stoken vanaf hetzelfde moment óók hout en hebben tegelijkertijd een zonneboiler in gebruik genomen. En op diverse vlakken laat de meetnauwkeurigheid (nog) te wensen over..
Wel heb ik de temperatuursensoren van mijn WP extern gekalibreerd en van een andere tweaker enkele goede meetwaarden voor het verbruik (naast de compressor) ontvangen. Ik heb geen reden de door de WP voor de compressor gelogde (S)COP te wantrouwen.
En die berekening heb ik toevallig voor je, want ooit 'ns bij het RVO opgevraagd. SCOP 4,88 komt daaruit. En daar ga ik met groot gemak ver overheen, want ik heb (zo doorsnee / gemiddeld) B11W28.
/f/image/unekRCx5C70f2EGpFnqcP24T.png?f=fotoalbum_small)
SWW maakt zeker uit. Maar is het zo veel? Ik kan niet voor L/W spreken, maar voor deze maand (dus 1-19 september) geeft de WP een (S)COP van 4,5 aan (alleen compressor). Incl. pompen e.d. komt dat neer op een totale (S)COP van 3,5 à 4 over die dagen. Dat is uitsluitend SWW. (Zonder zonneboiler, want die staat nu volledig op bronregeneratie.) En dat is m.i. nog altijd beter dan een combiketel.Veel halen namelijk de ketel ook weg en plaatsen een boiler voor tapwater waarop de WP een heel slecht COP heeft en ook dat verschil moet je meenemen. Een combi ketel doet dit zuiniger!
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 19-09-2022 12:13 ]
Belangrijkste input: heb je vloerverwarming? En zo ja overal?dfbt schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:00:
Heel groot forum, 1000'en meningen, oude/nieuwe berichten.. en heel berekeningen...
Even een rare vraag van iemand met 0 verstand van zonneboilers, heb een en ander proberen uit te zoeken..
Nieuwbouwwoning hierzo ( 3 jaar oud) is opgeleverd met nog gas omdat dit een bouwproject was van 8 jaar met verschillende fasen. ( heb geprobeerd om warmtepomp te krijgen en gasloos , was een meerprijs van 35k, niet gedaan ( achteraf klein beetje spijt, maar had ook niet bepaald veel geld extra/mogelijkheden.) , ik heb momenteel 6 zonnepanelen, zit te kijken om extra hypotheek te nemen ( 10k minimum te lenen) om te ''vergroenen'' ik zou graag richting 10-12 panelen gaan. Deze uitbreiding kost mij echter rond 4.000 euro en ik heb nu 6.000 euro budget ''over'' is een zonneboiler of überhaupt een opslagvat/elektrisch een optie om erbij te nemen? Wij verbruiken nu rond 650-700 m3 gas per jaar en 2500 kw, ik lever ong de helft terug met mijn 6 panelen.
:-) hahaha dat is die van mij. Hoezo doet al niks meer?Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:28:
[...]
Deze bv: https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f doet al bijna niks meer, en we zijn half September. Nochtans... 14m2 vacuumbuizen kan je niet omschrijven als een kleine installatie.
Misschien eerst vragen…….
Ps mijn gegevens zoals ze er nu op staan zijn niet correct. De metingen zijn door toevoegen van een zwembad systeem overhoop gehaald en zitten niet meer op dezelfde plek.
[ Voor 13% gewijzigd door Bartolomus op 19-09-2022 12:19 ]
Was je glycol druk altijd zo hoog? Staat bij mij op 1 maar soms is 2 nodig.dp83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:40:
[...]
Geen idee hoe glycol ruikt, maar het ruikt toch wel wat naar roest.
Hieronder de enige drukmeter die ik kan vinden, geen idee of dat glycol of water is. Als er gedoucht wordt, lijkt de druk daar wel normaal te zijn.
Meer kan ik voorlopig niet zeggen.
Edit: ik ben dezelfde persoon waar de zonnecollectoren niet echt warm leken te worden (bij redelijk vlakke zon erop rond de 30° laatst en zeer trage stijging vd gemeten temperatuur)
[Afbeelding]
3 lijkt meer leidingdruk water, dan zou je spiraal lek zijn
Heb nog een oudere foto van meer dan een jaar geleden gevonden en toen stond die drukmeter ook op 3bar. Dat is dus onveranderd.Dapdodo schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:37:
[...]
Was je glycol druk altijd zo hoog? Staat bij mij op 1 maar soms is 2 nodig.
3 lijkt meer leidingdruk water, dan zou je spiraal lek zijn
Doet niks zegt hijTommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:28:
[...]

Gemiddeld over de laatste 30 dagen 23981 Wh per dag op hoge temperatuur en met een zeker niet optimale hellingshoek en richting.
De beste PV panelen op de markt halen daar net 20% van!
Ja, tuurlijk halen PV panelen maar 20% rendment, maar dat is dan electriciteit!Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:04:
[...]
Doet niks zegt hijVerder alles goed?
Gemiddeld over de laatste 30 dagen 23981 Wh per dag op hoge temperatuur en met een zeker niet optimale hellingshoek en richting.
De beste PV panelen op de markt halen daar net 20% van!
Die electriciteit steek ik in mijn L/L WP, en die maken er terug warmte van, of ik laad er mijn auto mee op, ik kan er zelfs mee koken! .
Met warm water kan ik niet rijden.
Jij snapt nog steeds het verschil niet tussen hoogwaardige energie waar je alles mee kan doen, en gewoon een beetje warmte.
Mijn PV installatie bracht in September 24 kWh electriciteit op per dag, en die was niet 5 keer zo groot als die ZB installatie.
hoogwaardige energieTommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:15:
[...]
Ja, tuurlijk halen PV panelen maar 20% rendment, maar dat is dan electriciteit!
Die electriciteit steek ik in mijn L/L WP, en die maken er terug warmte van, of ik laad er mijn auto mee op, ik kan er zelfs mee koken! .
Jij snapt nog steeds het verschil niet tussen hoogwaardige energie waar je alles mee kan doen, en gewoon een beetje warmte.
Het mooiste is nog dat mensen het ook nog duurzaam mogen noemen

Ik snap dat ze het goed in de markt zetten en verkopen en ook dat veel mensen dan denken het zal vast wel zo zijn. Maar denk er nou eens goed over na....
Ook bij PV heb je het grootste gedeelte van de opbrengst in de zomer! En dan ook nog overdag. Klinkt vast leuk koken en je Elektrische auto (De volgende milieuramp!) laden en je huis verwarmen. Maar je raad het nooit.... net als vele andere werk ik overdag! Auto staat niet voor de deur! Koken doe ik 17:30 en verwarmen doe je grotendeels nachts! En begin nu AUB niet dat er accu's komen die wel ff energie genoeg op gaan slaan voor 4 maanden of waterstof wand dat spelletje gaat nooit op!
Dus zonder subsidie en saldering (wat ook subsidie is!) Geen PV! De dag dag je niet meer terug mag leveren hou je geen 5% van de opbrengst over! En dan ben je dus terug op waar PV eigenlijk voor wat bedacht.... Je eigenverbruik zomers overdag. Koelkast, vriezer vaatwasser en wasmachine en b.v.b tv.
Het is nooit het doel geweest dan mensen misbruik van de subsidie en saldering gingen maken en zulke enorme pieken en dalen zouden creëren op het stroomnet! Dus op papier bespaar je idd. Maar het draagt niks bij aan de Energietransitie of verduurzaming van deze wereld en bent mede schuld aan dat de aarde verder opwarmt.
Maar laten we afspreken dat we dit in ons achterhoofd houden en wij hier over een paar jaar het nog eens over hebben
Zonnewarmte heeft vele male meer invloed op het gebruik van fossiele brandstoffen, en gaat op korte termijn de markt overnemen van PV. Het moet alleen op de juiste manier toegepast gaan worden. Gelukkig kan ik zeggen dat daar nu aardig wat vooruitgang in zit.
In de kerst maan niet maar sinterklaas. wel.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
[...]
Jij gelooft ook nog in de Kerstman?
Toch vreemd dat ik met mijn Vaillant ecoTEC eerst zo'n 1600m3 gas verbruik eb heb nu een Vaillant split draaien 7kw met een 300 liter SWW boiler. En nu heb ik een electra verbruik voor mijn warmtepomp van nog geen 4000 kWh.
En nu gas loos. Woning uit 1946
Ik winst niet in jouw beleving dat je de energie van 1m3 gas kan vervangen met 2kWh. Omdat een warmtepomp zo'n slecht rendement draait.
Kan je zeggen zit midden van het land en heb een sCOP van 4,8 over 2 jaar 2 maanden voor cv.
En omdat jet het toch niet zal geloven heb ik hier nog een foto waar je het zelf kan lezen.
/f/image/aHxsxAhUnlZZtAbdG2Dgd5WO.png?f=fotoalbum_large)
Dus zoals je ziet bestaat de kerstman toch wel.
Juiste cijfers is niet je sterkste punt hé.
In België is salderen voorbij, ik krijg ca 20ct per teruggeleverde kWh. Eigen gebruik is ca 35% en niet 5%.
Ik krijg dus geen subsidie voor mijn PV.
En een electrische auto een ramp noemen…. Komaan man, onderbouw dat eens.
De consensus is dat ze na 40-50k milieuvriedelijker zijn.
Ik werk regelmatig thuis, maar voor het grote plaatje maakt het amper uit of mijn auto thuis dan wel 20 km verder aan de paal staat. Overdag laden in de zomer is zeer milieuvriendelijk laden.
En het seizoenseffect van PV ga ik niet onder de mat schuiven, maar het is nog meer van tel op een ZB.
Dus je draait een SCOP van 2.8Adriaan71 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:51:
[...]
In de kerst maan niet maar sinterklaas. wel.
Toch vreemd dat ik met mijn Vaillant ecoTEC eerst zo'n 1600m3 gas verbruik eb heb nu een Vaillant split draaien 7kw met een 300 liter SWW boiler. En nu heb ik een electra verbruik voor mijn warmtepomp van nog geen 4000 kWh.
En nu gas loos. Woning uit 1946
Ik winst niet in jouw beleving dat je de energie van 1m3 gas kan vervangen met 2kWh. Omdat een warmtepomp zo'n slecht rendement draait.
Kan je zeggen zit midden van het land en heb een sCOP van 4,8 over 2 jaar 2 maanden voor cv.
En omdat jet het toch niet zal geloven heb ik hier nog een foto waar je het zelf kan lezen.
[Afbeelding]
Dus zoals je ziet bestaat de kerstman toch wel.
ik denk dat meerdere mensen het hier mee eens zijn. @Solar Masters ik waardeer je kennis en kunde, en ik leer veel van je en daar kom ik hier voor. Ik geloof ook dat Ruvisol goede spullen levert, maar dat betekent niet dat alles wat geen Ruvisol stickertje heeft, rotzooi is. het zou de sfeer op het forum verbeteren als je hier wat rekening mee houdt.Hendrik85 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
Beste Solar Masters, ik denk dat men hier over het algemeen blij is met jouw input en het is mooi dat je als verkoper en installateur zo overtuigd bent van je eigen merk, maar het namedroppen kan wellicht iets minder. Het zou mooi zijn als het meer onderbouwd zou worden met realistische cijfers. En wellicht ook professioneel om niet al het andere af te doen als rotzooi.
mijn buurman heeft ook een meeting van 123-kaminofen. hij doet het ook prima, maar kan niet moduleren en is een stuk minder geavanceerd als de panasonic die ik hier heb staan. (ook een stuk goedkoper overigens, dus prijs en functionaliteit liggen in lijn der verwachting).Bij mij staat een MEETING van 123-kaminofen (om dan ook maar even met een merk en leverancier te strooien, echt een top ding) L/W warmtepomp.
Hoe meet je dit? En hoe zou ik zelf het COP van mijn wp op een bepaald moment kunnen meten?
qua meten, voor het stroomverbruik heb ik een losse KWH meter in de meterkast hangen (aan enelogic). voor de opwek heb ik geen losse meters. je hebt er 2 nodig, retour en aanvoer en zijn 250 euro per stuk, en je moet ze ook nog ergens naartoe laten loggen en dan iets erop bouwen om het uitleesbaar en inzichtelijk te maken. ik vind het de kosten niet waard, en heb ook geen tijd om het allemaal werkend te krijgen.
de panasonic zelf zit al een opwek meter in. in het panasonic forum zijn er behoorlijk wat mensen die wel 2 van die Kamstrup meters hebben hangen en dat allemaal loggen en inzichtelijk maken. de panasonic meter wijkt wel iets af (10-15% oid) maar de interne meter geeft voor mij een voldoende indicatie.
ik weet niet of die Meeting ook een interne meter heeft, vermoed van niet.
je kan het elektrisch verbruik afzetten tegen de opwek, ik hou dat ook bij per maand met het handje. opzich niet zo heel complex, en is juist voor de SCOP nuttig m.i.
qua SCOP ligt er ook aan hoe je hem inzet. een lage Ta helpt erg natuurlijk, en ik draai de WP ook alleen overdag. op dit moment probeer ik 9-17u uit, en ik verhoog ook nog de retour via collectoren. op een dag als gisteren, toch behoorlijk bewolkt met regen, heeft wp 20% van de tijd gedraaid om warmte toe te voegen, de rest gebeurt door de collectoren.
vorig jaar heb ik van 7-22 gedraaid, maar ik probeer dit dus nog wat verder te knijpen.
@Tommie12 hier wat cijfers
als ik het afgelopen stookseizoen bekijk, dan heb ik afgelopen jaar 3004 KWH verbruikt, en 16455 KWH opgewekt.
gemiddeld COP is dan 5,47. wellicht wijkt dit dus iets af, dus zeg haal er 20% vanaf, zit je alsnog ver boven de wat rendabel is. (cop van 4.4) dit is het meest negatief gerekend.
opwek van PV is ook overdag, en ik dek in de meeste maanden het verbruik van de WP af met wat PV oplevert. behalve in dec/jan. dr is dus nog wat isolatie werk te doen en/of optimalisatie werk.
ik zelf niet, maar best veel mensen op het l/w wp en panasonic forum wel. die bevestigen dat dit type wp ver boven de scop3 draaien.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:35:
[...]
Dus jij hebt een meter set aangesloten en temperaturen ingetekend in een Mollierdiagram bij alle temperaturen en vermenigvuldigt met alle draaiuren bij die temperaturen en ventilator verbruik en ontdooicyclus van de warmtepomp afgetrokken om op jou COP te komen? Niemand weet op wat voor COP zijn warmtepomp draait! Tenzij je overal gekalibreerde temperatuursensoren, flowsensoren plaatst en een datalogger gebruikt om dit alles te loggen. En bedrijven waar in mee samen werk waaronder TNO doen dit!
zoals ik hierboven al schets, mijn opzet en methode van verwarmen, zorgt voor een hogere (s)COP, als je een kleinere WP hebt die 24x7 draait, heeft dit natuurlijk invloed op je COP, maar wellicht is dat beter voor jouw situatie thuis, dan hoe ik het doe.
verder is de scop discussie m.i. niet zo heel relevant. het gaat om wat je verbruikt in absolute aantallen en hoe je dit zo laag mogelijk houdt.
ik zou in mijn situatie liever 1000 KWH verbruiken dan de huidige 3000 KWH, en dan zou ik het ook prima vinden om dat met een elektrische element in warmte om te zetten. (for the sake of argument)
hoge COP is leuk, maar onder aan de streep gaat het daar niet om (voor mij iig niet).
als collectoren het absolute verbruik kan verlagen, vind ik het relevant. cop verhogen idem.
ik vind collectoren een briljante techniek en leer er graag meer over. als je seizoensopslag in kunt zetten is dat natuurlijk fantastisch, maar dat is nog best een uitdaging als ik het zo lees, en je zit dus wel aan een bron en w/w wp vast. beide serieuze investeringen. als je dat al hebt, is het natuurlijk een zeer interessante techniek.
Nee,
Als je met 4000 kWh in een warmtepomp het equivalent van 14400kWh warmte (= 1600m3 *10kWh/m3 * 90%) kan opwekken, dan is de COP 3,6.
Alleen haalt er iemand 10KWh uit 1 m3 gast met een oude ketel!Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:04:
[...]
Nee,
Als je met 4000 kWh in een warmtepomp het equivalent van 14400kWh warmte (= 1600m3 *10kWh/m3 * 90%) kan opwekken, dan is de COP 3,6.
Hij mag blij zijn als er 7 uit kwam.
Met een condensketel zal het eerder 9,5 kWh zijn. Daarom heb ik het rendement op 90% gezet.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:07:
[...]
Alleen haalt er iemand 10KWh uit 1 m3 gast met een oude ketel!
Hij mag blij zijn als er 7 uit kwam.
Het rendement van de gemiddelde condens ketel in Nederland is ongeveer 75%. In Nederland worden de ketels niet afgeregeld op prestatie maar op gemak van de installateur (geen zeurende klanten). Dus als je het berekent voor Nederland tel aan 75%.Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:09:
[...]
Met een condensketel zal het eerder 9,5 kWh zijn. Daarom heb ik het rendement op 90% gezet.
In theorie misschien, in werkelijkheid kom je nooit bijna nooit boven de 8Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:09:
[...]
Met een condensketel zal het eerder 9,5 kWh zijn. Daarom heb ik het rendement op 90% gezet.
en een ketel die word vervangen omdat hij op is voor een WP haalde misschien net 7 op het eind.
Dus je COP aan de hand van zulke schattingen opmaken is onzin. Maar een SCOP met warmwater verbruik in de zomer van 2.8 is nog lang niet slecht...
Alleen vraag ik me af waarom er geen WW WP geplaatst is?
@Solar Masters In je SCOP hanteer je 7kWh warmte per m3 gas? Meestal wordt 8 gebruikt en TNO heeft een meettraject met ca. 10 woningen gedaan waaruit ze 95% van 8,6 vaststellen. dus ca. 8.[achterhaalt door nieuwe posts hierboven]
Maar goed, dat maakt nog niet zoveel uit, het gaat er uiteindelijk (meestal) om hoeveel m3 aardgas / hout je kan besparen en hoeveel kWh daarvoor nodig is.
Meer algemeen:
Seizoenopslag en bronverwarmen klinkt heel interessant.
Mijn hybride WP is uit 2014, de ZB (400l op 56 HP) en gasketel uit 2011. Nu nog ca. 50-100m3 gas per jaar en 3000-3500 kWh stroom per jaar voor de WP. Met een doorstroomverwarmer en een E-CV is dat natuurlijk zo gasloos te krijgen, maar dat lijkt me toch geen maatschappelijk efficiente oplossing.
Over een paar jaar zullen de eerste componenten versleten zijn (de HWP met ca. 3000 vollasturen per jaar?), dus hoop dan over te stappen naar iets slimmers. Bij een hoge energieprijs kan dat dan ook wel een aardige investering dragen.
Kortom: ik hoop dat met een paar jaar er bereikbare oplossingen zijn, zou mooi zijn als dat kan met deels apparatuur die nog goed is (HPs? , boilers )
Baseline is: houden ZB, HWP vervangen door WP en gasketel eruit. Of LLWP erbij en een kleine E-boiler/WPboiler erbij.
Maar een oplossing die (mn. hartje winter) minder verbruikt zou heel mooi zijn. Dus ik blijf dit topic goed volgen.
En in de tussentijd mn bestaande boeltje nog wat beter tunen voorzover mogelijk.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Boringen zijn duur, en niet overal mogelijk.Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
[...]
Alleen vraag ik me af waarom er geen WW WP geplaatst is?
Je bent zo 10k kwijt voor een paar diepe boringen inclusief het naar binnen brengen als dat nog kan. Veel CV ketels staan op zolder, en dan is dat echt niet evident.
Het rendementsverschil met L/W is dan ook niet zo groot.
Ja ik kom op 7.7 met nieuwe ketel. Maar ga er niet vanuit dat hij dat na 10 jaar nog red. En hoeveel daarvan komt er aan in de woning? En hoeveel id die transport en warmteverlies verbetert met het aansluiten van de WP?BarryH schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
Voor mij is deze discussie te scherp en te stellig.
@Solar Masters In je SCOP hanteer je 7kWh warmte per m3 gas? Meestal wordt 8 gebruikt en TNO heeft een meettraject met ca. 10 woningen gedaan waaruit ze 95% van 8,6 vaststellen. dus ca. 8.
Maar goed, dat maakt nog niet zoveel uit, het gaat er uiteindelijk (meestal) om hoeveel m3 aardgas / hout je kan besparen en hoeveel kWh daarvoor nodig is.
Ligt denk ik aan het systeem.....Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:18:
[...]
Het rendementsverschil met L/W is dan ook niet zo groot.
Het verschil van een LW WP en WW WP kan door bron met zonneboiler combinatie ook vele malen meer zijn.
Denk aan LW WP COP 2.6 en WW WP met zonneboiler COP 8.
Afhankelijk van stroomprijs en of je straks wel of niet nog terug mag leveren kan dit een aardig verschil maken.....
Onderbouw die 8 maar eens (SCOP).Solar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:20:
[...]
Ligt denk ik aan het systeem.....
Het verschil van een LW WP en WW WP kan door bron met zonneboiler combinatie ook vele malen meer zijn.
Denk aan LW WP COP 2.6 en WW WP met zonneboiler COP 8.
Afhankelijk van stroomprijs en of je straks wel of niet nog terug mag leveren kan dit een aardig verschil maken.....
Prijzen voor injecteren van stroom zijn in B sterk aan het stijgen, er zijn al mensen die 40ct krijgen. PV is terugbetaald in amper 3 jaar met die prijzen.... En wat je direct verbruikt gaat al naar 60-70ct.
Ik heb vloerverwarming,Bartolomus schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:13:
[...]
Belangrijkste input: heb je vloerverwarming? En zo ja overal?
alleen beneden verdieping. Eigenlijk stook ik op hele bovenverdieping en zolder geen warmte sinds dat ik daar woon. Daar hangen dan radiatoren. Mijn CV kan LT naar vloer sturen en HT naar radiatoren. Ik geloof dat hij 30/60 staat. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen..
[ Voor 19% gewijzigd door dfbt op 19-09-2022 14:27 ]
Stel dit jaar alles eens in op LT ook op de radiatoren eens zien of dat nog aangenaam is? Dat kan namelijk best wel eens kunnen. Dan zou je voor je gehele woning op LTV over kunnen gaan. Dit kan je dan op verschillende manieren bereiken. ZB is er 1 van.dfbt schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:26:
[...]
Ik heb vloerverwarming,
alleen beneden verdieping. Eigenlijk stook ik op hele bovenverdieping en zolder geen warmte sinds dat ik daar woon. Daar hangen dan radiatoren. Mijn CV kan LT naar vloer sturen en HT naar radiatoren. Ik geloof dat hij 30/60 staat. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen..
Of ben bereid de radiatoren te vervangen voor LT radiatoren? Dan kun je sowieso over op LT.
Voor sww zou ik een doorstroom verwarmer nemen of je moet op bv pellet kachel overgaan dan heb je beschikbaarheid van HT water.
Bij alles mee kan doen staat bewaren dan wel zo'n beetje bovenaan mijn lijst..Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:15:
Dus doe mij dan maar 'n blok hout..
.. en een beetje opschieten met de volledig condenserende haard voor in de woonkamer.
Da's pas zonne-energie
:-)Gwaihir schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
[...]
Bij alles mee kan doen staat bewaren dan wel zo'n beetje bovenaan mijn lijst..
Dus doe mij dan maar 'n blok hout..
.. en een beetje opschieten met de volledig condenserende haard voor in de woonkamer.
Da's pas zonne-energie
Laat je stofzuiger dan maar eens draaien op hout...
Electriciteit in grote hoeveelheden opslaan is niet simpel, dat klopt, maar eens bidirectioneel laden van auto's uitgebreid wordt komen we weer iets dichter.
De oplossing voor het energieprobleem zal altijd een combinatie zijn van vele deeloplossingen.
Zonneboilers kunnen daar deel van zijn, maar ik ben nog altijd overtuigd van PV als je dakoppervlak beperkt is.
En hoe is je VVW verdeler, geeft die de warmte (tot) 1:1 door, of mengt die altijd een verhouding retourwater in? Misschien is dat moeilijk te zien en kom je er pas achter door de volgende stap: probeer die CV maar 'ns op 40/20. (N.B. Mijn CV-ketel had dáár geen stand voor, maar ik kon wel het maximaal vermogen beperken. En zo had ik 't toch geregelddfbt schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:26:
Ik heb vloerverwarming,
En kijk dan of de VVW die warmte (vrijwel) 1:1 doorgeeft (of helaas niet meer voldoende warmt wordt). Zo ja, dan kun je dus grondig testen dat 40 graden voldoende is. Zo niet, dan kun je de ketel terugzetten en het indirect testen door de radiatoren boven echt dicht te doen. (En weet je dat je t.z.t. ook een nieuwe verdeler nodig hebt voor LTV.)
Ik heb hier een vergelijkbare situatie en dat gaat eigenlijk prima met nog geen 30 graden door HT radiatoren. Deels door de beperkte vraag daarboven, deels doordat dit lauwwarme water nu (bij koude) wel 24x7 beschikbaar is, in plaats van in korte heftige stoten. Kanttekening: bij ons trekt warmte wel makkelijk naar boven = de deur van een slaapkamer open zetten is ook een vorm van verwarming..
Oh, die krijgt dagelijks de kruimels hoorTommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:25:
Laat je stofzuiger dan maar eens draaien op hout...
Die zijn er al jaren, dat heet een pelletkachelGwaihir schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:15:
[...]
Da's pas zonne-energie
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Nog nooit gezien. En ik denk dat je je vergist. Wat je beschrijft is nl. niet condenserend. Stukken beter dan de al lang verouderde open haard, dat klopt. Maar nog altijd minder rendement en wel fijnstof, helaas, t.o.v. wat dit prototype laat zien. (Tot nu toe alleen een merk hout cv-ketels gezien dat condenserend werkt. Maar ik heb juist belangstelling voor 't vuurbeeld en de stralingswarmte..)bert pit schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:24:
Die zijn er al jaren, dat heet een pelletkachel. Anderhalve minuut rook bij het starten en daarna een efficiënte vergassing ipv verbranding.
(Afijn, gaat wel erg off topic zo, wellicht.)
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 19-09-2022 19:33 ]
Situatie: buffervat 500l op zolder dat verwarmd wordt door gasketel. Gebruik SWW en VVW.
Gasverbruik per jaar +- 10.000 kwh (3.500 SWW en 6.500 VVW)
Dak pal op het zuiden.
Zijn zonnecollectoren interessant, en tegenwoordig in staat om zelfs op een zonnige winterdag bij te dragen aan LTV?
Vaak krijg je van installateurs een antwoord dat alleen in hun kraam past merk ik.
- welke temperatuur gaat er door je VVWCerb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:45:
Enorm veel ervaring en kennis in dit topic zie ik.
Situatie: buffervat 500l op zolder dat verwarmd wordt door gasketel. Gebruik SWW en VVW.
Gasverbruik per jaar +- 10.000 kwh (3.500 SWW en 6.500 VVW)
Dak pal op het zuiden.
Zijn zonnecollectoren interessant, en tegenwoordig in staat om zelfs op een zonnige winterdag bij te dragen aan LTV?
Vaak krijg je van installateurs een antwoord dat alleen in hun kraam past merk ik.
- wat is je verdeling over de maanden
Als je SWW redelijk constant is over de maanden dan zou je in ieder geval van april tot in sept. je SWW met de ZB moeten kunnen doen.
Verder hangt het van de dakhelling af. hoe steiler hoe meer impact in de winter.
Wellicht een eerste idee invoeren in de PVGIS variant voor thermal heat?
Wat is de functie van het buffer vat? SWW? of echt cvwater buffer?
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 21-09-2022 11:05 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is een combiset, sanutal solar FS/1R, voor SWW en VVW.BarryH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:05:
[...]
- welke temperatuur gaat er door je VVW
- wat is je verdeling over de maanden
Als je SWW redelijk constant is over de maanden dan zou je in ieder geval van april tot in sept. je SWW met de ZB moeten kunnen doen.
Verder hangt het van de dakhelling af. hoe steiler hoe meer impact in de winter.
Wellicht een eerste idee invoeren in de PVGIS variant voor thermal heat?
Wat is de functie van het buffer vat? SWW? of echt cvwater buffer?
VVW momenteel rond de 28° denk ik.
SWW is redelijk constant, rond de 300 kwh per maand, +-3500 op jaarbasis
6500 kwh VVW maanden november tot maart.
b.v.
https://econo.nl/wetenswa...n-opbrengst-interpreteren
en ik dacht dat er bij pvgis ook een warmtevariant was, maar die kan ik nu niet vinden:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Een site vol onzin!BarryH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:13:
@Cerb Voor eerste idee kan je eens wat calculatoren invullen:
b.v.
https://econo.nl/wetenswa...n-opbrengst-interpreteren
en ik dacht dat er bij pvgis ook een warmtevariant was, maar die kan ik nu niet vinden:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Dit gaat niemand iets wijzer maken! Opbrengst is afhankelijk van oriëntatie, hellingshoek en verbruik.
En de besparing is niet afhankelijk van de opbrengst!
Dit moet je even verklaren. Nu ben ik de weg kwijt.Solar Masters schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:03:
[...]
En de besparing is niet afhankelijk van de opbrengst!
De besparing is afhankelijk van het verbruik. je kan een 3000l buffer maken met 90 graden water en op papier een gigantische opbrengst hebben, maar als je in je eentje een 5 minuten douche neemt, heb je daar weinig aanTommie12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
[...]
Dit moet je even verklaren. Nu ben ik de weg kwijt.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Of je met je opbrengst iets besparen kan is afhankelijk van de temperaturen waarmee je werkt. Je kan de best collector ter wereld op je dak denken te leggen maar betekend nog niet dat je ook maar iets bespaart.Tommie12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
[...]
Dit moet je even verklaren. Nu ben ik de weg kwijt.
Stel je hebt een 1000 liter vat op 35 graden op een slechte dag in de winter maar je hebt voor een deel radiatoren en je retourtemperatuur uit je cv is ook 35 graden dan voeg je niks toe!
Vandaar dat als ik een installatie bouw ik eigenlijk met 26-30 graden het huis weersafhankelijk wil kunnen verwarmen en de retour ligt dan rond de 23. Zo vraag ik nog maar van de collector te verwarmen van 23 naar 26 graden. En bij die temperaturen ligt het rendement van de collector hoger. De opbrengst van de collector zakt dan ook gelijk als je hogere temperaturen gaat vragen.
Het totale systeem bepaald de besparing! Een reken methode om je opbrengst van een collector te bepalen zegt helemaal niks. Ik haal met mijn systemen snel 300KWh per m2 meer opbrengst dan alle collectoren op de markt. En niet omdat de collector veel beter is.
Dat is in de zomer idd.LinuZZ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:48:
[...]
De besparing is afhankelijk van het verbruik. je kan een 3000l buffer maken met 90 graden water en op papier een gigantische opbrengst hebben, maar als je in je eentje een 5 minuten douche neemt, heb je daar weinig aan
eindelijk gevonden, een forum thread over zonneboilers. Wij zijn ons aan het orienteren op een zonneboiler. Binnenkort(tm) wordt onze WP geinstalleerd hopen we.
Is het verstandig om hier een zonneboiler aan toe te voegen?
We krijgen een Daikin Altherma RF3 WP met een 230liter vat. Verwarming geschied door VVW van 60m2 op de begane grond. Boven 4 x radiatoren waar er 3 eigenlijk altijd van dicht staan.
Ons gasverbruik was gemiddeld 800-900m3 per jaar. Sinds 4 jaar hebben wij 4500wp aan PV liggen welke ruimschoots ons electriciteitsverbuik dekt.
Daar we nog wat ruimte op het dak en op ons plat dak hebben zijn we geintereseerd in een zonneboiler om zo ons huis duurzamer te verwarmen. Dak en plat dak staan pal op het zuiden. Dakhelling is 46 graden en er is nog ruimte voor een collector, anders zal deze op het plat dak moeten. Onder het platdak is onze bijkeuken waar onze CV ketel hangt en de WP hopelijk dit jaar deze gaat vervangen.
Wat zou voor ons een goede keuze zijn er vanuit gaande dat verwarming en SWW door een zonneboiler ondersteund kunnen worden?
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Gwaihir schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Uit een m3 gas komt zo'n 8,5, hooguit 9 kWh warmte.
Tommie12 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:09:
Bartolomus schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
Het rendement van de gemiddelde condens ketel in Nederland is ongeveer 75%. In Nederland worden de ketels niet afgeregeld op prestatie maar op gemak van de installateur (geen zeurende klanten). Dus als je het berekent voor Nederland tel aan 75%.
TL;DR Darn: al met al is gasverbruik (al gecompenseerd voor graaddagen) nog lang niet zo veel betrouwbaarder als uitgangspunt dan de warmteverliesberekeningSolar Masters schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
In theorie misschien, in werkelijkheid kom je nooit bijna nooit boven de 8
en een ketel die word vervangen omdat hij op is voor een WP haalde misschien net 7 op het eind.
Heb bovenstaande opmerkingen en de implicaties ervan nog 'ns op me in laten werken. Allereerst: ik geloof zo dat @Bartolomus gelijk heeft, landelijk bekeken. Daarvoor hoef ik maar naar de 's winters stomende pijpjes om me heen te kijken.
Toch zijn ook die "107% rendement" claims wel geverifieerde metingen en netjes omgerekend is dat wel 'n echt rendement van ca. 90%. Vond het vrijwel verdwijnen van de stoompluim hier wel indrukwekkend, toen ik de CV afstelde. En heb wel 'n traantje gelaten m.b.t. hoe (veel te) weinig dat gedaan wordt. (Tijdens eerste winter hier gedaan, dus ik heb geen voor / na cijfers.) Maar ben ik dan te optimistisch te denken dat de mensen die hier op het forum met hun vergelijken komen wél hun CV hadden afgesteld?
En inderdaad is 't alleen voor de CV, niet voor SWW. Met 'n ruim huis, quooker, en voor een gezin van vier zeer bescheiden SWW gebruik, stap ik daar ook wel makkelijk langsheen. Ik rekende met 8,5kWh thermisch uit een m3 gas. Mede om er zeker van te zijn dat we met de nieuwe installatie geen kou zouden gaan lijden. En ik gebruik 't als extra controle op rekenfouten, niet om de (S)COP mee af te leiden.
Maar 7, bijna nooit boven de 8? Sites als Mileucentraal noemen al 70% rendement voor de gaskookplaat (= 70% van de warmte bereikt je eten). Daar moet zo'n specialistisch apparaat toch met gemak overheen kunnen? En, uitgaande van normaal onderhoud, waarom zou het zo dalen tijdens de levensduur?
75% was nog ruim genomen. Mijn vorig huis was toentertijd nieuwbouw uit 2001. Gekocht in 2005. Na twee jaar heb ik daar zelf de ketel afgesteld en in de bijkeuken waar de ketel stond alle leidingen geïsoleerd. Ben er toen achter gekomen dat zoals je beschrijft je een traantje moet laten als je naar alle pluimpjes in de wijk kijkt. Ik heb toen 35% gas bespaard. De 10 jaar erna alles laten draaien en door vervuiling wordt het rendement inderdaad lager. Ik denk 25% nog maar over.Gwaihir schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:20:
[...]
[...]
[...]
[...]
Heb bovenstaande opmerkingen en de implicaties ervan nog 'ns op me in laten werken. Allereerst: ik geloof zo dat @Bartolomus gelijk heeft, landelijk bekeken. Daarvoor hoef ik maar naar de 's winters stomende pijpjes om me heen te kijken.
Mijn schoonpa heeft al jaren zonnecollectoren op zijn dak liggen en een 500liter buffervat met glycol. Gister was dat vat 80 graden. De thermostaat in de huiskamer staat nog uit dus de ketel gaat niet aan. op de CV leidingen zit een warmtewisselaar voor de vloerverwarming.
Zou het mogelijk zijn om terwijl de ketel niet draait, toch de warmte van het zonnesysteem te gebruiken voor het verwarmen van de CV leidingen, door bv een extra pomp te plaatsen die handmatig te schakelen is. of blokkeert (de pomp van de ketel?) de doorstroming als de ketel niet aan staat?
zo zou hij, zeker in deze tijden waar de zon nog wel krachtig is, maar het toch een beetje koud begint te worden, zijn huis te verwarmen zonder gas te gebruiken.
als experiment kan je b.v. kijken of je de cv pomp continu kan laten draaien.
ik had bij mij initieel een hele lage stooklijn waardoor de gasketel niet aansprong, maar wel de pomp liet draaien
Ik ga hier naar kijken als ik weer bij ze op bezoek ben. Ik heb snel even naar gekeken bij mijn eigen ketel en daar kan ik het instellen tot maximaal 24 uur. Nu hop ik op 2 gedachtes als mijn schoonpa dezelfde ketel zou hebben.BarryH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:12:
@ETH0.1 Ja, dat kan. b.v. afhankelijk van de instellingsmogelijkheden van de ketel.
als experiment kan je b.v. kijken of je de cv pomp continu kan laten draaien.
1. middels een schema op de thermostaat 5 minuten per dag warmte vragen
2. een extra pomp plaatsen die ik met wat domotica kan schakelen. Die de extra pomp uitschakelt als de temperatuur van het buffervat onder de x graden komt. Maar ik weet dus niet of een extra pomp schadelijk is voor een ketel
of de pomp in de ketel schakelen los van de ketel (dus 2x 220v naar de pomp: 1 keer origineel en 1 keer extra met eigen besturing (niet de nul en fase omwisselenETH0.1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:28:
[...]
Ik ga hier naar kijken als ik weer bij ze op bezoek ben. Ik heb snel even naar gekeken bij mijn eigen ketel en daar kan ik het instellen tot maximaal 24 uur. Nu hop ik op 2 gedachtes als mijn schoonpa dezelfde ketel zou hebben.
1. middels een schema op de thermostaat 5 minuten per dag warmte vragen
2. een extra pomp plaatsen die ik met wat domotica kan schakelen. Die de extra pomp uitschakelt als de temperatuur van het buffervat onder de x graden komt. Maar ik weet dus niet of een extra pomp schadelijk is voor een ketel