Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Met zowel een boormachine pomp als en handvulpomp / of persbakpomp is een zonneboiler niet te ontluchten!

Misschien bij een heel klein systeempje met gladde buis dat er een kans is dat je het red. Echter word het dan nog steeds moeilijk daarmee je expansievat te ontluchten en staat het systeem alsnog redelijk snel weer in stooring.

De enige goede optie is met een zware pomp die 4 a 4.5 bar kan opbouwen en genoeg l/h kan rondpompen. En dan nog is het niet altijd even makkelijk. (En goed genoeg om te draaien wil je ook niet want het lucht in het systeem zorgt dat het glycol vele male sneller veroudert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:16
Solar Masters schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Haha....

Vraag me af hoe ze die hebben afgesteld en wat daar is gesprongen?

Kan een montage fout zijn maar ze een borgclip zijn vergeten of iets dergelijks. Als de druk te ver op loopt gooit de overstort het er binnen uit dus zal niet onder belachelijke druk zijn gebeurt....
In België is er ooit een electrische boiler door het dak(!) naar buiten gelanceerd en vrij ver van de woning neergestort.
Kan ook alleen maar gebeuren als het overdrukventiel vast hangt, thermostaat defect zodat die blijft verwarmen, en op een gegeven moment zijn de aansluitingen onderaan geploft zodat er een "stoom" raketaandrijving tot stand komt... Blijkbaar was die krachtig genoeg om de boiler door het dak te stuwen.

Als je googelt op 'boiler ontploft" vind je nog wel meer verhalen.

https://www.hln.be/aalst/...overbroekstraat~a704c7bb/

https://www.telegraaf.nl/...0de%20ketel%20explodeerde.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Fantomaz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:19:
OK, nu dacht ik dat de mate van bijstoken ook werd geregeld nav de afgaande temperatuur.
Ja, totdat de ketel op z'n minimale modulatie stookt.
Maw, wanneer het water sowieso door de ketel loopt, zal deze alleen aanslaan wanneer de afgaande temperatuur te laag wordt.
Nee, dat dus veelal (zonder aanpassing) niet. Koud water is van oudsher nimmer zo heet dat er helemaal niets hoeft te gebeuren, dus daar voorziet het ontwerp niet (standaard) in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:30
Baapje327 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:56:
[...]

Klinkt als een interessante situatie voor een zb!
Hoeveel verbruik je aan SWW? En bijzonder dat dit meer is dan verwarming, hoe komt dat?
Sanitair Warm Water, dat moest ik even opzoeken. In mijn eerdere post gooide ik het in het gemak op één hoop, ik bedoelde te zeggen dat het gas verbruik is om warm water te generen; voor SWW én verwarming.
Baapje327 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:56:
[...]

Ben benieuwd, heatpipes verliezen juist minder warmte omdat ze beter geïsoleerd zijn.
Platen hebben een lagere aanschaf, hogere subsidie en een hoger rendement. Buizen zijn iets gevoeliger voor slecht weer, hagel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:13
Solar Masters schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

Met zowel een boormachine pomp als en handvulpomp / of persbakpomp is een zonneboiler niet te ontluchten!

Misschien bij een heel klein systeempje met gladde buis dat er een kans is dat je het red. Echter word het dan nog steeds moeilijk daarmee je expansievat te ontluchten en staat het systeem alsnog redelijk snel weer in stooring.

De enige goede optie is met een zware pomp die 4 a 4.5 bar kan opbouwen en genoeg l/h kan rondpompen. En dan nog is het niet altijd even makkelijk. (En goed genoeg om te draaien wil je ook niet want het lucht in het systeem zorgt dat het glycol vele male sneller veroudert.)
Kan je mij uitleggen waarom je je expansievat zou willen/moeten ontluchten?
Ik heb niet de ervaring die jij hebt(na wat ik lees hier op het forum) maar in mijn installatie(s) met vlakke platen heb ik geen lucht meer zitten. Dit zijn installaties met 6m2 vlakke plaat, en 300 liter boiler icm RVS ribbelbuizen.
Storingen heb ik eigenlijk ook nooit en ben ik zeer tevreden over de opbrengsten van de zonneboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Tim123 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Kan je mij uitleggen waarom je je expansievat zou willen/moeten ontluchten?
Ik heb niet de ervaring die jij hebt(na wat ik lees hier op het forum) maar in mijn installatie(s) met vlakke platen heb ik geen lucht meer zitten. Dit zijn installaties met 6m2 vlakke plaat, en 300 liter boiler icm RVS ribbelbuizen.
Storingen heb ik eigenlijk ook nooit en ben ik zeer tevreden over de opbrengsten van de zonneboilers.
Omdat er anders lucht in blijft staan....

Dat je er geen lucht uit kan krijgen betekend niet dat er geen lucht meer in zit.... Type collector speelt natuurlijk ook mee en opvoerhoogte en leiding lengte.

De kleur en PH waarde van het vloeistof zegt het meest in dit geval. Daaraan is lucht in het systeem snel te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:13
Solar Masters schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Omdat er anders lucht in blijft staan....

Dat je er geen lucht uit kan krijgen betekend niet dat er geen lucht meer in zit.... Type collector speelt natuurlijk ook mee en opvoerhoogte en leiding lengte.

De kleur en PH waarde van het vloeistof zegt het meest in dit geval. Daaraan is lucht in het systeem snel te herkennen.
Maar het expansievat zit niet op het hoogste punt. dus zal er mijns inziens geen lucht in blijven zitten, dit zal niet veel verschillen met bijvoorbeeld een CV installatie.
Of zit ik er helemaal naast?
Ik heb test staafjes voor de PH waarde. Zal binnenkort wel een keer weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Je onderschat dat lucht ten dele oplosbaar is in het water. Dus als de installatie grotendeels ontlucht is, dan zal een deel van de lucht oplossen in het water, en eventueel vrij komen in microbubbels waar het water het warmst is. Daar gaat het dan waarschijnlijk in een ontluchter blijven hangen, waarna er weer wat nieuwe lucht vanop koude plaatsen kan oplossen.

Dat duurt een paar weken (als er verwarmd wordt), en dan is het klaar en zijn alle bellen weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Bartolomus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

U bochten? Er zit er waarschijnlijk 1 in. Daar waar je door het dak gaat. Die kun je niet altijd zonder u bocht leggen. Al de rest niet doen krijg je lucht in je systeem.
Je flow gaat van links naar rechts. Tevens van onder naar boven laten stromen anders krijg je ongelijke stroming ook niet goed. In het midden aansluiten geeft 1 paneel (links) wat niet werkt. Vertellen ze dat dit kan bij die firma? Lijkt me wel heel sterk.
[Afbeelding]
Bij mij kon het eronder door. Ik heb vrijwel geen ribbelslang gebruikt zodat je geen drukverlies op je pomp hebt. Die flexibele slang vreet veel druk weg en dus opbrengst in l/h.
Ophanging is horizontaal zie foto. Bevestiging zit onder de pannen via een haak.
@Bartolomus: dank. Fijn te horen dat in ieder geval bij jouw systeem de slangen onder de panelen door passen. Met "in het midden aansluiten" bedoel ik dat de slangen ergens in het midden van de panelen door het dak komen. Met je eens dat aansluiting van de ingaande of uitgaande slang op een paneel in het midden niet werkt. Bij mij gaat het om vlakke plaat panelen, tenzij ik ergens vacuumbuizen van 160cm oid kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Siedo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Sanitair Warm Water, dat moest ik even opzoeken. In mijn eerdere post gooide ik het in het gemak op één hoop, ik bedoelde te zeggen dat het gas verbruik is om warm water te generen; voor SWW én verwarming.
Ah ok, dat verklaard wat.maar hoeveel verbruik je dan?
Meestal is 25% SWW, rest verwarming, maar dat ligt natuurlijk ontzettend aan je huis!
[...]
Platen hebben een lagere aanschaf, hogere subsidie en een hoger rendement. Buizen zijn iets gevoeliger voor slecht weer, hagel etc.
Platen zijn idd iets goedkoper maar het scheelt niet zoveel, volgens mij is de subsidie niet hoger. Waar lees je dit? Buizen hebben juist een hoger rendement in het grootste deel van het jaar, behalve in hartje zomer. Wellicht op jaarbasis hoger rendement, maar juist niet als je het het hardste nodig hebt, namelijk in het stookseizoen.
En qua kwetsbaarheid, valt mee, als jij een buis hebt die kapot is na een hagelbui, krijg je denk ik zo garantie, dit hoort namelijk niet. Ze zijn wel wat kwetsbaarder bij installatie, maar ook een stuk gemakkelijker om te hanteren dan vlakkeplaat.
Maarja, alles heeft voors en tegens. Ze liggen er zo 20 jaar op, dus ik zou gaan wat het meeste opbrengt als je het nodig hebt, die paar honderd euro duurder heb je er zo uit mi.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Baapje327 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Ah ok, dat verklaard wat.maar hoeveel verbruik je dan?
Meestal is 25% SWW, rest verwarming, maar dat ligt natuurlijk ontzettend aan je huis!
[...]
Ik heb nog niet echt betrouwbare data na een verbouwing vorig jaar. Op basis van H1 2022 zou ik zeggen 1700 m3 gas.
Baapje327 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:46:
Platen zijn idd iets goedkoper maar het scheelt niet zoveel, volgens mij is de subsidie niet hoger. Waar lees je dit? Buizen hebben juist een hoger rendement in het grootste deel van het jaar, behalve in hartje zomer.
[...]
Maarja, alles heeft voors en tegens. Ze liggen er zo 20 jaar op, dus ik zou gaan wat het meeste opbrengt als je het nodig hebt, die paar honderd euro duurder heb je er zo uit mi.
Mijn installateur vertelde dat en deze website onderstreept dat. Al moet ik zeggen dat er voldoende sites zijn die heatpipes als winnaar uit de bus laten komen. Het is een oeroude discussie met een nieuw onderwerp, echt verkeerd kiezen kun je niet.

Het is wel de reden dat ik hier graag rondneus, om echte ervaringen te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Siedo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:42:
Mijn installateur vertelde dat en deze website onderstreept dat.
De leverancier van vlakke plaat zegt je moet vlakke plaat hebben. Da's toch logisch en sowieso met een flinke korrel zout te nemen? :?

Kijk bijv. naar dat absorber oppervlak en de ruimte tussen de buizen: dat is simpelweg een ontwerpverschil. Een vlakke plaat is ook niet overal buis. Het is niet specifiek zo dat zo'n absorber in een vlakke plaat beter werkt dan het spiegelen van een buis naar z'n heatpipe (losse spiegels erachter zijn een ander verhaal). En uiteraard zit er nimmer systematisch nodeloze ruimte tussen buizen, daar heeft niemand wat aan. En die hogere stagnatietemperatuur kan best zo zijn, maar betreft dan ook véél minder glycolmengsel. En dat zie ik persoonlijk als wezenlijker dan 'heet is toch heet'.
Al moet ik zeggen dat er voldoende sites zijn die heatpipes als winnaar uit de bus laten komen. Het is een oeroude discussie met een nieuw onderwerp, echt verkeerd kiezen kun je niet.
Dat ligt aan wat je ermee wilt. Kies je ze vanwege dat hoogste systeemrendement jaar rond, dan kom je vrijwel zeker bedrogen uit.

Dat:
- Spant er sowieso al om. (Ik meen dat 't alléén klopt bij sommige 100% SWW opstellingen.)

- Is eigenlijk alleen relevant als je installatie echt te klein is en je ook hoog zomer dus nog op dat allerlaatste beetje warmte zit te wachten. Want anders is al dat extra rendement, zoals al genoemd, hoog zomer puur warmteoverschot, terwijl je voor- en najaar juist onderpresteert. Daar je kosten maar zeer beperkt in het collectoroppervlak zitten, is dom zo'n installatie aan te leggen. Dat wordt hooguit gedaan om de bouwnormen nipt te halen..

- Kent eigenlijk maar één uitzondering: verwarm je er een buitenzwembad mee, dan kan je al die hitte hoog zomer wellicht goed gebruiken. Maar dan nog.. kies je hier toch buizen, dan heb je dus buiten de zomer echte verwarmingsondersteuning bijna cadeau.

Ik denk eerlijk gezegd dat vlakke plaat vooral aantrekkelijk is vanwege de looks. Heatpipes op je dak is toch echt wat meer een "industrieel" ding dan zo'n plaat die maar net opvalt tussen de PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Solar Masters schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Je hebt geen Vloerverwarming? En verwarmt gewoon nog na met een combiketel?

Je haalt namelijk het meeste uit je investering als je het combineert...

Vacuümbuis
collectoren kan ik ook leveren in 160cm op bestelling. Echter moet je wel zorgen dat je netto boven de 5m2 Apertuur blijft i.v.m. de subsidie die dan veel hoger is.

PVT is er ook met meer dan 50% rendement Thermisch, Maar dan praat je dus wel uitsluitend over tapwater en vier over verwarmingsondersteuning.

Wat is de hellingshoek en oriëntatie waar ze komen te liggen?
@Solar Masters : Dank, ik heb interesse in de 160cm vacuumbuizen. Ik heb je een pb gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Gwaihir schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat vlakke plaat vooral aantrekkelijk is vanwege de looks. Heatpipes op je dak is toch echt wat meer een "industrieel" ding dan zo'n plaat die maar net opval tussen de PV.
Dat vind ik sowieso een belangrijk aspect aangezien de plaats 100% in het zicht liggen vanaf de weg.

Voor de goede orde, ik probeer hier wat goede informatie vandaan te toveren, mijn basisinformatie is onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

Ik heb nog niet echt betrouwbare data na een verbouwing vorig jaar. Op basis van H1 2022 zou ik zeggen 1700 m3 gas.

[...]

Mijn installateur vertelde dat en deze website onderstreept dat. Al moet ik zeggen dat er voldoende sites zijn die heatpipes als winnaar uit de bus laten komen. Het is een oeroude discussie met een nieuw onderwerp, echt verkeerd kiezen kun je niet.

De opbrengst per m2 netto Apertuuroppervlakte wijkt tussen de verschillende vacuümbuis collectoren en Vlakkeplaat collectoren maar weinig af. Maar als het gaat om b.v.b. levensduur en storingsgevoeligheid i.v.m. bijvoorbeeld lekkage of vermogensverlies dan schelen de verschillende merken vaak een stuk meer. Kijk een paar post van mij terug er er staat ergens een vergelijk van twee heatpipe collectoren.

Hoe je de installatie bouwt en de energie vervolgens gebruikt bepaald de opbrengst! Het aantal m2 per liter de temperatuur, De collector bepaald in welke tijd van het jaar je je piek haalt en hoelang je iets van je investering hebt.

Kwaltiet boiler/buffer en regeling natuurlijk ook niet vergeten die ook een grote invloed hebben op het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
[...]

[...]

Zat te besparen dus! Mooi uitgangspositie.
Dat technea iets moois zegt over vlakkeplaat is weer wij van wc eend...
Maar ok, beide zijn een prima optie met allebei hun eigen voordelen.
met vlakkeplaat heb je wel meer nodig , ff vergeleken bij 123 kaminofen, maar ik zou 12 vlakke plaat nodig hebben of 6x 18 buizen, vacuum zelfs iets goedkoper.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
Baapje327 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Maar ok, beide zijn een prima optie met allebei hun eigen voordelen.
Dat is het inderdaad. En altijd beter dan niets doen. Of wellicht toch extra zonnepanelen leggen en geen zonnecollectoren.

Op dit moment is de kijkrichting, wanneer alles klaar is, om 22 zonnepanelen (+6 ten opzichte van nu) te hebben. Daarbij een warmtepomp en 3 vlakke plaat zonnecollectoren. Installateur checkt en rekent nog een keer of alles past, zowel fysiek als budgettair.

Momenteel hebben wij 16 panelen met 320wp met het eerste jaar net geen 4mWh opbrengst.

[ Voor 8% gewijzigd door Siedo op 24-08-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:42
_Apache_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:42:
Nee, ik verwacht mechanisch. Bi-metaal word vaak gebruikt. Twee metalen aan elkaar vast gemaakt. De ene reageert (als in, vergroot) meer op warmte dan de ander. Waardoor bij warmte de twee metalen in een richting ombuigen. Die buiging bedient dan de regeling.
Ik ken het fenomeen uit de elektrotechniek.

Ik zie dat ik eerst wat huiswerk moet doen, waarna ik met resultaten terug kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
ik was eens op deze kit gevallen, Solaris Kit S400. https://www.solariskit.com/store/p/style-01-xszf5

Prijs: 139 VK pond (~165eur) excl BTW.

Ook opgenomen in de Solar Impulse projecten.
Maar de specs zijn niet gemakkelijk te vinden (toch niet op hun eigen website), zou ook Solar Keymark hebben (maar kon het document nog niet direct vinden).

Na langer zoeken kwam ik op dit uit:
https://www.singlesources...adeshow_flyer_digital.pdf

Dus aperture zou dan ~0.3m2, 200kWh/jaar per S400 unit (je kan er wel meerdere combineren), voor typisch Engels weer (ze zitten in Scotland, Dundee).

Ik ben niet echt onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
Sinds een paar maanden beheer ik het huis van de buren. Het huis heeft ook een zonneboiler (ca 8m2 met 800L buffer).
Maar volgens de buurman levert dat ding niet zo veel op. Hij is volledig A-technisch, en heeft geen idee hoe het systeem werkt.

In het voorjaar me er een half uurtje in verdiept en 2 problemen ontdekt:

Probleem 1: Maximum temperatuur van onderste zone stond op 45°C. Bovenste zone Oliekachel op een minimum van 65°C. Instellingen aangepast nu draait hij als een zonnetje…. Bijna dan.

Probleem 2: De fout viel mij meteen op, en deze week had ik wat tijd om er wat sensoren tegenaan te plakken, om het gevolg van de fout te visualiseren is. Helaas is dit minder snel te verhelpen.

Hieronder een grafiekje ter lering en vermaak.

Wie de fout weet mag het zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWSfwpoInwAL7-HtileuA5MRURE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI0BHRHDZMlyePj9QQlpIfRe.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@yzf1kr een legenda is opzich wel handig. wat elk lijntje is. ik kan me er iets bij bedenken maar beetje gokken of dat überhaupt correcte aannames zijn.

ik kan me weinig voorstellen bij een temperatuur die van 30 naar 80 gaat in 20 minuten (collector waar de zon op komt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Laatst online: 08:32
Baapje327 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:04:
@yzf1kr een legenda is opzich wel handig. wat elk lijntje is. ik kan me er iets bij bedenken maar beetje gokken of dat überhaupt correcte aannames zijn.

ik kan me weinig voorstellen bij een temperatuur die van 30 naar 80 gaat in 20 minuten (collector waar de zon op komt?)
Dat denk ik ook en de collector heeft dan een luchtbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Nee, dit zijn alleen maar de boiler en de leidingen van en naar de boiler. Als je even naar de tijdstippen en de lijnen kijkt zou je het zo moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:00
Dag allen, ik heb echt even geprobeerd te zoeken, maar kom er niet helemaal uit.

Ook wat gelezen in dit topic maar ik ben waarschijnlijk niet ver genoeg ingelezen om de zin eruit te halen.

Ik zou graag een zonneboiler willen aanschaffen. Al enige tijd wil ik meer zelfvoorzienend en momenteel wil ik eigenlijk af van het subsidiëren van dictators en religieuze fanaten en heb ik dus een bev, zonnepanelen en nu is de volgende stap zo min mogelijk gas. Ik heb een stukje plat dak over van ca 10m2 op zuidoost. Het schuine dak ligt vol pv. Met de huidige gasprijs is het financieel interessanter geworden en dat geeft het laatste zetje om serieus te onderzoeken wat mogelijk is.

Ik ben met name benieuwd naar jullie mening over collectoren voor alleen tapwater of ook verwarming. Ik heb geen ruimte voor grote buffervaten op zolder naast de cv, wel een 200-300l vat. Naverwarmen met de huidige cv lijkt zinvol.

Zitten er grote nadelen aan het combineren van tap en verwarmen? Heeft het überhaupt zin in een wat kleinere installatie? Ik heb een ‘kelder ‘ met ruimte voor een paar duizend liter buffer, maar dat is 9m van de cv. Dus een grote installatie lijkt me niet haalbaar zonder grote verbouwingen.

Geld is er in principe en eventueel wil ik zelfs nog wel investeren in vloerverwarming in de huiskamer die er nu nog niet is.

Wat is de zin en onzin voor een ruime gezinswoning met 4p en 130m2 woonoppervlak? Bouwjaar 1990 en wel wat glas vervangen maar geen na isolatie.

Sorry voor de waarschijnlijk naar de bekende weg vragen. Maar zie door de bomen het bos niet helemaal en voordat een installateur met de verkeerde spullen verkoopt….

Warmtepompen zie ik ivm het geluid en de unit buiten niet zitten. Collectoren lijken me zinvoller voor een gezin met kinderen dat regelmatig wil douchen. Verwarmen doen en deden we altijd al spaarzaam (we gebruiken nu 1200 kuub gas per jaar ).

[ Voor 6% gewijzigd door Spanky79 op 26-08-2022 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
sparkly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Wij hebben gekozen voor heatpipes. Ben zeker geen expert op het gebied van zonneboilers maar volgens mij is het in algmene zin zo dat:
- Vlakke plaat levert over een jaar gezien meer op dan vergelijkbaar systeem met heatpipes, maar
- Heatpipes doen het in de winter beter wel dan vlakke plaat.
Bijna, heatpipes leveren meer op hij lage temperaturen.
Omdat ze minder warmte verliezen.

Maar bij sneeuw, rijp of ijzel etc zijn heatpipes weer zwaar in het nadeel. Even krabben zoals bij je autoruit gaat niet. Met een beetje pech zit je dagen zonder opbrengst.

Bij een vlakke plaat hoeft maar een klein stukje vrij te zijn en hij ontdooit, of je laat de pomp even lopen en maakt ze zo ijsvrij.

Vandaar dat men in regio’s met veel sneeuw juist weer niet voor heatpipes kiest.

Als je genoeg plek hebt zou ik altijd voor vlakke plaat gaan, gewoon een plaat meer leggen en je hebt het verschil in rendement al gecompenseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Spanky79 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:18:
Ik ben met name benieuwd naar jullie mening over collectoren voor alleen tapwater of ook verwarming. Ik heb geen ruimte voor grote buffervaten op zolder naast de cv, wel een 200-300l vat. Naverwarmen met de huidige cv lijkt zinvol.

Zitten er grote nadelen aan het combineren van tap en verwarmen? Heeft het überhaupt zin in een wat kleinere installatie? Ik heb een ‘kelder ‘ met ruimte voor een paar duizend liter buffer, maar dat is 9m van de cv. Dus een grote installatie lijkt me niet haalbaar zonder grote verbouwingen.

Geld is er in principe en eventueel wil ik zelfs nog wel investeren in vloerverwarming in de huiskamer die er nu nog niet is. [..]

Collectoren lijken me zinvoller voor een gezin met kinderen dat regelmatig wil douchen. Verwarmen doen en deden we altijd al spaarzaam (we gebruiken nu 1200 kuub gas per jaar ).
250 of 300 liter is een leuk vat voor SWW.

Verwarmingsondersteuning heeft alleen zin bij lage temperatuurverwarming. Wellicht val je daar als zuinige stoker nog net zo'n beetje onder, buiten echt koude periodes. Dat zal van huis, gedrag, en afstelling van de ketel afhangen. VVW voor de woonkamer en je zit daar zeker goed.

Dan 't vat voor verwarmingsondersteuning: trek dat zeker NIET uit je 300 liter vat; je verpest dan slechts de temperatuur van je SWW. Eigenlijk is de conclusie hier telkens weer dat verwarmingsondersteuning niet om de grootte van het vat draait, omdat je de warmte toch direct gebruikt (en ook een groot vat zo weer leeg is). Dus ik denk: kan op zich best, maar verwarm dan rechtstreeks de retour van je verwarming (bij) op het moment dat er warmtevraag is. Met een warmtewisselaar dus, i.p.v. een (groot) vat.

Is ook een kleinere investering, al vraag ik me nog steeds af of je met 10m2 plek en 'n flink SWW verbruik er echt veel extra te halen hebt. Zeker niet genoeg om daarvoor VVW aan te leggen. Dat doe je dan vooruitlopend op een warmtepomp, ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
yzf1kr schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Maar bij sneeuw, rijp of ijzel etc zijn heatpipes weer zwaar in het nadeel. Even krabben zoals bij je autoruit gaat niet. Met een beetje pech zit je dagen zonder opbrengst.

Bij een vlakke plaat hoeft maar een klein stukje vrij te zijn en hij ontdooit, of je laat de pomp even lopen en maakt ze zo ijsvrij.

Vandaar dat men in regio’s met veel sneeuw juist weer niet voor heatpipes kiest.

Als je genoeg plek hebt zou ik altijd voor vlakke plaat gaan, gewoon een plaat meer leggen en je hebt het verschil in rendement al gecompenseerd.
Bedankt, klinkt inderdaad aannemelijk. Dat is natuurlijk weer het nadeel van goede isolatie :9~

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:00
Gwaihir schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

250 of 300 liter is een leuk vat voor SWW.

Verwarmingsondersteuning heeft alleen zin bij lage temperatuurverwarming. Wellicht val je daar als zuinige stoker nog net zo'n beetje onder, buiten echt koude periodes. Dat zal van huis, gedrag, en afstelling van de ketel afhangen. VVW voor de woonkamer en je zit daar zeker goed.

Dan 't vat voor verwarmingsondersteuning: trek dat zeker NIET uit je 300 liter vat; je verpest dan slechts de temperatuur van je SWW. Eigenlijk is de conclusie hier telkens weer dat verwarmingsondersteuning niet om de grootte van het vat draait, omdat je de warmte toch direct gebruikt (en ook een groot vat zo weer leeg is). Dus ik denk: kan op zich best, maar verwarm dan rechtstreeks de retour van je verwarming (bij) op het moment dat er warmtevraag is. Met een warmtewisselaar dus, i.p.v. een (groot) vat.

Is ook een kleinere investering, al vraag ik me nog steeds af of je met 10m2 plek en 'n flink SWW verbruik er echt veel extra te halen hebt. Zeker niet genoeg om daarvoor VVW aan te leggen. Dat doe je dan vooruitlopend op een warmtepomp, ooit.
Dank voor je reactie.

Ik had al het vermoeden dat ik wss niet voldoende schaal heb om eea echt een beetje economisch te installeren. Een vvw gaat dus wel helpen - overigens is energie besparen niet de enige reden. Het comfort en verwijderen van radiatoren zijn ook argumenten. In ieder geval goede tips voor als ik met een leverancier aan tafel ga!

Uiteindelijk hoeft de terugverdientijd niet de scherpst mogelijke te zijn, maar een goede deal is natuurlijk wel fijn. Alles beter dan geld te sparen of met de komende crisis in aandelen te laten zitten. Het rendement op de installatie is beter dan wat ook en ik heb het geld voorlopig ook nergens anders voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Spanky79 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik had al het vermoeden dat ik wss niet voldoende schaal heb om eea echt een beetje economisch te installeren. Een vvw gaat dus wel helpen - overigens is energie besparen niet de enige reden. Het comfort en verwijderen van radiatoren zijn ook argumenten. In ieder geval goede tips voor als ik met een leverancier aan tafel ga!

Uiteindelijk hoeft de terugverdientijd niet de scherpst mogelijke te zijn, maar een goede deal is natuurlijk wel fijn. Alles beter dan geld te sparen of met de komende crisis in aandelen te laten zitten. Het rendement op de installatie is beter dan wat ook en ik heb het geld voorlopig ook nergens anders voor nodig.
Inderdaad vvw helpt al enorm je huidig verbruik omlaag te brengen. En ben je klaar voor verdere toekomstige ingrepen. Als je dat wilt zou ik die altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bartolomus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Inderdaad vvw helpt al enorm je huidig verbruik omlaag te brengen. En ben je klaar voor verdere toekomstige ingrepen. Als je dat wilt zou ik die altijd doen.
Nou, enorm.. Volgens mij met gas 5-15% en met warmtepomp ca. 2-3% per graad (zie LW WP topic).
maar: ik verwarm hier 33/30/20 met mn oude radiatoren.

Dus je VVW dan wel hoogwaardig uitvoeren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34

bjp

BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Nou, enorm.. Volgens mij met gas 5-15% en met warmtepomp ca. 2-3% per graad (zie LW WP topic).
maar: ik verwarm hier 33/30/20 met mn oude radiatoren.

Dus je VVW dan wel hoogwaardig uitvoeren
goed om weten dat het ook lukt bij sommige om lage temperaturen te kunnen verwarmen met radiatoren. Ik ga dat deze winter 1ste keer proberen, de WW WP komt nog in de komende maand.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
bjp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

goed om weten dat het ook lukt bij sommige om lage temperaturen te kunnen verwarmen met radiatoren. Ik ga dat deze winter 1ste keer proberen, de WW WP komt nog in de komende maand.
Ik heb het hier ook gewoon geprobeerd. Huis 1992 vrijstaand +/- 150m2 + garage vrijstaand 90m2 met een 16kW versie LG.

Dakisolatie: origineel "Unidek dakpanelen"
Muurisolatie: Stenen buitenmuur. houtskeletbouw binnenwerk, soort vezelplaten met piepschuim eraan vast.
Vloerisolatie: vanuit de kruipruimte piepschuim te zien. Volgens mij is dit een "broodjesvloer"
Ramen: allen origineel dubbelglas

Woonkamer 3x type 22 radiator
badkamer handdoek radiator
gang type 22 radiator
bijkeuken type 21 radiator
keuken type 21
garage type 33 (met radiatorventilator)
garage zolder type 20
slaapkamer 1 type 20
slaapkamer 2 type 21
slaapkamer 3 type 22
slaapkamer 4 type 21
daarnaast vloerverwarming (2 groepen) in keuken, gang en kadkamer. (Inderdaad, niet in de woonkamer 8)7 )

Alles voorzien van TADO thermostaatknoppen.

alle radiatoren zitten apart op een verdeler. Leidingdiameter naar de radiatoren toe, geloof 14mm flexibel door de vloer.

Hoogste watertemperatuur nodig gehad vanaf december 2021 was 32 graden.
Een nadeel was wel dat als de TADO thermostaatknoppen dicht liepen de flow soms te laag werd waardoor de warmtepomp in storing viel. Ongetwijfeld door de geringe leidingdiameter. Daarom nu een buffervat staan 500L.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 28-08-2022 19:21 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.kolle
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-04-2023
Interessant informatie op dit forum en in dubio om of voor vlakke plaat of heat pipes te gaan maar gezien het voordeel met name in de koude maanden, ben ik geneigd om voor heat pipes te kiezen. Ik heb helaas een flex energie contract. Ik krijg ook de indruk uit berichten van een ander forum, dat vlakke platen (van HR solar) mogelijk storings gevoeliger zijn (lekkage). Qua installatie zit ik denken aan https://www.resolar.nl/4-persoons-zonneboiler Heeft iemand ervaring met dit merk of anders een andere suggestie? Is deze installatie geschikt voor zowel tabwater en vloerverwarming? Verder blijkt het vinden van een installateur een hele uitdaging. Iemand een suggestie? Regio Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
e.kolle schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:48:
Interessant informatie op dit forum en in dubio om of voor vlakke plaat of heat pipes te gaan maar gezien het voordeel met name in de koude maanden, ben ik geneigd om voor heat pipes te kiezen. Ik heb helaas een flex energie contract. Ik krijg ook de indruk uit berichten van een ander forum, dat vlakke platen (van HR solar) mogelijk storings gevoeliger zijn (lekkage). Qua installatie zit ik denken aan https://www.resolar.nl/4-persoons-zonneboiler Heeft iemand ervaring met dit merk of anders een andere suggestie? Is deze installatie geschikt voor zowel tabwater en vloerverwarming? Verder blijkt het vinden van een installateur een hele uitdaging. Iemand een suggestie? Regio Utrecht.
Deze set is niet geschikt voor tapwater EN verwarmingsondersteuning .
Er zit maar 1 circuit op, en die gebruik je voor de collectoren. Je moet naar een hygienebuffervat of een vat met extra spiraal. Voor 300l is dat wel wat lastiger denk ik, maar t kan wel.
Wat heeft je energiecontract hier mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Baapje327 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:03:
[...]
Wat heeft je energiecontract hier mee te maken?
Mogelijk omdat je bij een flex (uur)contract gas (en elektriciteit) in de winter veel duurder is en dus nog belangrijker is om in winter maanden minder verbruik te hebben.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Mogelijk omdat je bij een flex (uur)contract gas (en elektriciteit) in de winter veel duurder is en dus nog belangrijker is om in winter maanden minder verbruik te hebben.
ja zoiets zou ik wel kunnen begrijpen, maar de zin staat er beetje random tussen. :P
tevens als je nu aan t kijken bent naar een ZB, dan duurt t nog wel even voor t er ligt. denk dat je blij mag zijn als het er in Q1 2023 ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
yzf1kr schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat dat net iets te kort door de bocht is.....

Er zijn veel verschillen tussen een vlakkeplaat collector en een vacuümbuis. Isolatie is er 1 van idd maar de warmteoverdracht in de collector en het verschil in de invalshoek (AIM) is ook aanzienlijk. Bij de keuze van het juiste type draait alles om wanneer jij je warmte nodig hebt, en hellingshoek en richting van de collectoren. Als je een grotere verwarmingsondersteunende installatie bouwt heb je praktisch niks aan vlakkeplaat collectoren. Echter als het gaat om b.v.b. een buiten zwembad dat verwarmt moet worden in de zomer maanden dan legt iedere vacuümbuis collector het af tegen vlakkeplaat. Zeker als je kijkt vaan de prijs per KWh.

Rijp of sneeuw heb ik in Nederland de afgelopen 20 jaar maar weinig problemen mee gehad. In de maanden dat dat voorkomt ligt je opbrengst zoizo al erg laag. En als op een heldere dag met vorst de zon wel doorkomt is het vaak ook geen probleem aangezien dan de lucht ook droog is.

Zelf bouw ik momenteel nagenoeg alleen gecombineerde systemen omdat de grootste besparing in het voor en najaar te halen is. Vloerverwarming kan prima voor 60% draaien op de zon. En het dekkingspercentage op tapwater is hierdoor automatisch vele male groter door de grote van het systeem.

https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.kolle
  • Laatst online: 01-04-2023
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Ja precies dat. Gasprijs vanwege flexcontract in de winter flink hoger dus alle extra opbrengst is dan meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Zelf bouw ik momenteel nagenoeg alleen gecombineerde systemen omdat de grootste besparing in het voor en najaar te halen is. Vloerverwarming kan prima voor 60% draaien op de zon. En het dekkingspercentage op tapwater is hierdoor automatisch vele male groter door de grote van het systeem.

https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc
Kan je dat onderbouwen?

Ik verbruik in December en Januari zowat 60% van mijn jaarverbruik aan gas... en dan haal je echt heel weinig uit een ZB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Kan je dat onderbouwen?

Ik verbruik in December en Januari zowat 60% van mijn jaarverbruik aan gas... en dan haal je echt heel weinig uit een ZB.
December, Januari en Februari zijn niet het voor en najaar. Dan is de opbrengst inderdaad zeer laag. Voor en najaar is 60% goed te doen als je design goed maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

December, Januari en Februari zijn niet het voor en najaar. Dan is de opbrengst inderdaad zeer laag. Voor en najaar is 60% goed te doen als je design goed maakt.
Kan ik beter geloven, maar als je cijfer te laag ligt in die donkeren koude maanden, dan haal je geen 60% op het hele jaar, en dat was de claim hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Kan ik beter geloven, maar als je cijfer te laag ligt in die donkeren koude maanden, dan haal je geen 60% op het hele jaar, en dat was de claim hierboven.
Bij een juist design is 60% zeker haalbaar. Uiteraard gaat het hier over gemiddelden niet over 1 specifiek jaar. Als je de prognoses mag geloven dan komt er steeds meer zon en meer instraling en dus betere tijden voor welk zon systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Bij een juist design is 60% zeker haalbaar. Uiteraard gaat het hier over gemiddelden niet over 1 specifiek jaar. Als je de prognoses mag geloven dan komt er steeds meer zon en meer instraling en dus betere tijden voor welk zon systeem dan ook.
Alleen spijtig dat zo weinig mensen dat kunnen onderbouwen met cijfers en data.

Anders zouden die dingen toch verkopen als zoete broodjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Alleen spijtig dat zo weinig mensen dat kunnen onderbouwen met cijfers en data.

Anders zouden die dingen toch verkopen als zoete broodjes...
De systemen waar Bartolomus en ik het over hebben zullen nooit verkopen als "zoete broodjes".

Er is slechts een hand vol mensen die het snappen en dit soort installaties kunnen bouwen. Laat staan de tijd nemen om na de installatie het systeem af te stellen en te optimaliseren. 85% van de totale warmtebehoefte is haalbaar. 4 projecten die ik gedaan heb in Duitsland en Oostenrijk draaien 100%! Echter moet alles op elkaar zijn afgestemd. Dus het mooiste is de nieuwe huizen die nu gebouwd worden zo te bouwen dat ze maximaal gebruik kunnen maken van duurzame energie. Bestaande huizen echt goed verduurzamen gaat in Nederland niet makkelijk worden. Vele te grote investering en de meeste mensen willen het dan in stappen doen wat nooit gaat werken. De meeste vloerverwarmingssystemen die ze vandaag de dag 2022! bouwen zijn niet geschikt voor lagetemperatuur 8)7

Maar misschien met deze gasprijzen gaat er nu iets veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Solar Masters schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

De meeste vloerverwarmingssystemen die ze vandaag de dag 2022! bouwen zijn niet geschikt voor lagetemperatuur 8)7

En wat is er volgens jouw dan niet goed aan de vloerverwarming anno 2022.

H.o.H. 100mm slangen 16-2 of 20-2 natbouw. Of droogbouw 14-2.

Heb zo toch al zat warmtepompjes draaien op een starttemperatuur van 28 graden en max 35 de vloer in.

Of is die temperatuur te hoog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De meeste vloerverwarmingssystemen die ze vandaag de dag 2022! bouwen zijn niet geschikt voor lagetemperatuur 8)7
Oh dear!

Nou ja.. alhier de jaren 70 VVW voor de win dan!
Adriaan71 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:22:
Heb zo toch al zat warmtepompjes draaien op een starttemperatuur van 28 graden en max 35 de vloer in.
Ik draai hier 'n flink stuk van het jaar op 27/22. Dat komt WP en warmtecollector duidelijk ten goede.

Het verbaast mij hoe makkelijk men naar die 35 grijpt. Als max bij -10C, prima, maar toch liever wel alleen nabij die omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De systemen waar Bartolomus en ik het over hebben zullen nooit verkopen als "zoete broodjes".

Er is slechts een hand vol mensen die het snappen en dit soort installaties kunnen bouwen. Laat staan de tijd nemen om na de installatie het systeem af te stellen en te optimaliseren. 85% van de totale warmtebehoefte is haalbaar. 4 projecten die ik gedaan heb in Duitsland en Oostenrijk draaien 100%! Echter moet alles op elkaar zijn afgestemd. Dus het mooiste is de nieuwe huizen die nu gebouwd worden zo te bouwen dat ze maximaal gebruik kunnen maken van duurzame energie. Bestaande huizen echt goed verduurzamen gaat in Nederland niet makkelijk worden. Vele te grote investering en de meeste mensen willen het dan in stappen doen wat nooit gaat werken. De meeste vloerverwarmingssystemen die ze vandaag de dag 2022! bouwen zijn niet geschikt voor lagetemperatuur 8)7

Man toch... weer zo veel beweringen en geen onderbouwde cijfers...
Ken toch een paar huizen waar ze in de winter de vloer in gaan met amper 25 graden.
Maar ik weet ook dat je in de winter dagen aan een stuk 'grijs weer' kunt hebben waar er amper een paar kWh warmte kan geoogst worden.
Hoe je dan een huis warm houdt.... kan alleen met een toverinstallatie of een installatie die zo zwaar overbemeten is dat je er in de zomer een stoomcentrale mee kan aandrijven.
Je weet toch goed dat de zonneoogst in een maand als December en Januariy zowat 1/7e is van een maand als Juni. En bovendien dat de variatie over dagen enorm verschillend kan zijn.
Zet je daar dan boilervaten van 5000l en vacuumbuisoppervlaktes van 50m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Gwaihir schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Oh dear!

Nou ja.. alhier de jaren 70 VVW voor de win dan!

[...]

Ik draai hier 'n flink stuk van het jaar op 27/22. Dat komt WP en warmtecollector duidelijk ten goede.

Het verbaast mij hoe makkelijk men naar die 35 grijpt. Als max bij -10C, prima, maar toch liever wel alleen nabij die omstandigheden.
Uiteraard hangt het een en ander uiteraard af van de woning kwa Ta en uiteraard WAR met kamer naregeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 30-08-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
ouhaha schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:15:
ik was eens op deze kit gevallen, Solaris Kit S400. https://www.solariskit.com/store/p/style-01-xszf5

Prijs: 139 VK pond (~165eur) excl BTW.

Ook opgenomen in de Solar Impulse projecten.
Maar de specs zijn niet gemakkelijk te vinden (toch niet op hun eigen website), zou ook Solar Keymark hebben (maar kon het document nog niet direct vinden).

Na langer zoeken kwam ik op dit uit:
https://www.singlesources...adeshow_flyer_digital.pdf

Dus aperture zou dan ~0.3m2, 200kWh/jaar per S400 unit (je kan er wel meerdere combineren), voor typisch Engels weer (ze zitten in Scotland, Dundee).

Ik ben niet echt onder de indruk.
toch gevonden: https://www.duurzaamloket.nl/DBF/PDF_Downloads/DS_3421.pdf

dramatisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Adriaan71 Ja allemaal prima. De opmerking is ook zeker niet op jou persoonlijk / specifiek gericht.

Ik meen alleen wel in het algemeen een bepaald gemak te herkennen dat 'doet het op 35 graden' als goed genoeg wordt gezien. En dan denk ik dat je 'n paar meter slang extra heel snel terugverdient. Maar ja.. voldoende is voldoende in de (project)bouw, want elke cent is er eentje. Vermoed dat @Solar Masters naar dergelijk gedrag verwijst.

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 30-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:56:
@Adriaan71 Ja allemaal prima. De opmerking is ook zeker niet op jou persoonlijk / specifiek gericht.

Ik meen alleen wel in het algemeen een bepaald gemak te herkennen dat 'doet het op 35 graden' als goed genoeg wordt gezien. En dan denk ik dat je 'n paar meter slang extra heel snel terugverdient. Maar ja.. voldoende is voldoende in de (project)bouw, want elke cent is er eentje. Vermoed dat @Solar Masters naar dergelijk gedrag verwijst.
Inderdaad standaard 100 meter slang zo min mogelijk groepen want dat kost meer dus 120 meter zal zeker voorkomen. En dan pompje zetten en maar drukken. Beter is groepje of twee extra en dan 70 meter met grootst mogelijke diameter. Dan heb je geen drukverlies en bespaar je flink op pomp elektra kosten. Overal hoh 10 leggen dan kun je alle verdiepingen heel mooi inregelen en afstellen. Dan haal je ook de laagste delta T. En dan daarop ook je regeling afstellen altijd maximaal rendement halen. Moet je eerst wel je warmte afgifte karakteristiek bepalen en dan daarop je stooklijn afstemmen. Dat geldt trouwens niet alleen voor ZB maar ook voor WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Hier ook jaren 70 vvw, 25-35 graden gaat de vloer in, gaat prima. En ik stook alleen overdag ivm collector bijdrage en hogere cop van de l/w wp. Ook een maximale flow van 20 l/m over de vvw.
Best nog wat te verbeteren maar dit draait ook al top!

Verder zie ik ook dat januari en december ongeveer 60% van het wp jaarverbruik doen. Collectoren doen dan weinig. Maar heb ook beetje schaduw door t huis van de buren. Voor en naseizoen helpen ze wel erg veel en dat scheelt een slok op een borrel!

Daarbij ook soms erg grauwe dagen dat ze niet of nauwelijks aanspringen, pv doet dan ook niks tot weinig. Echt 1% van een mooie dag in juni zeg maar. Volgens mij kan je dat niet echt lekker overbruggen met collectoren, in die 2 maanden slaat de balans gewoon te ver door.

[ Voor 21% gewijzigd door Baapje327 op 30-08-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Vloerverwarming word momenteel veel in gevreesd waardoor hogere temperaturen nodig zijn, er worden in nieuwbouw bijverwarmingsverdelers gebruikt met een pomp in de verdeler die eigenlijk bedoeld zijn voor het achteraf aanleggen van vloerverwarming op een aansluiting van een radiator. te kleine leiding diameter en de meeste CV ketel staan gewoon op 80 graden en zijn niet een afgesteld.

Als je meer % met de zon wil kunnen doen dan is dat niet wat je wilt!

https://energieknagele.nl/actueel/in-beeld/

Hier een leuk voorbeeld waar je ziet waar we in de toekomst meer naar toe gaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vind dat ontwerp met dat space frame wel een heel mooi stukje vrij denken.
(Outside the box, ook al wordt 't gelijk in een box gestopt ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ja tof concept, wel echt veel rekken per woning (ik zag er 11 liggen in de video volgens mij). ben benieuwd of er ook nog ergens een water/water WP tussen zit, of echt alleen een grote buffer en die warm stoken.
er lijkt niet zoveel technische info te zijn op de site. @Solar Masters heb jij hier toevallig meer info over?

zit zelf ook nog beetje te denken aan een water/water WP met een grote zak in de kruipruimte. maar twijfel hoe ik die wil verwarmen (enkel met de grond temp) en dan aanvoer of juist retour bijverwarmen met collectoren (via platenwisselaar eigenlijk) of helemaal isoleren met pir platen en zoveel mogelijk daarmee overbruggen.

iemand hier ervaring mee (eigenlijk dus soort bronregeneratie maar dan is de zak de bron). zou mooi zijn als ik uiteindelijk van de L/W wp af kan, en hiernaartoe.

[ Voor 7% gewijzigd door Baapje327 op 31-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327 Dat wordt in de markt gezet als 'SolarFreezer'. Zoals de naam al zegt, wordt 'n flink stuk van de warmte onttrokken op de faseovergang naar ijs. Een bron van nul graden dus en da's niet zo'n hele mooie COP voor een W/W WP. Dus.. tja.. allemaal nog wat open voor verbetering.

Voorlopig ben je tot 2033 onder de pannen? (Dan tel ik 2018 + zeker 15 jaar levensduur voor je WP?) Dan zou ik daarvoor nu niets 'weggooien' en over krap 10 jaar weer 'ns om me heen gaan kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:36:

zit zelf ook nog beetje te denken aan een water/water WP met een grote zak in de kruipruimte. maar twijfel hoe ik die wil verwarmen (enkel met de grond temp) en dan aanvoer of juist retour bijverwarmen met collectoren (via platenwisselaar eigenlijk) of helemaal isoleren met pir platen en zoveel mogelijk daarmee overbruggen.

iemand hier ervaring mee (eigenlijk dus soort bronregeneratie maar dan is de zak de bron). zou mooi zijn als ik uiteindelijk van de L/W wp af kan, en hiernaartoe.
Je kan het proberen maar zou het eerst doorrekenen....

hoeveel m3 word de zak en naar wat voor temperatuur wil je hem brengen?

Vaak zijn die dingen erg slecht geïsoleerd!

Stel je hebt een 12.000 liter zak en die verhoog je 1 graden dan is daar 139KWh voor nodig. Stel je steekt er in het najaar 278KWh in in het najaar (dat is de opbrengst van ca. 8 dagen met een redelijke zonneboiler) en verhoogt hem daarmee met 20 graden dan verliest de zak 4 KWh x 24 uur is 96KWh per dag. Dat beteken dat hij nagenoeg altijd na een paar dagen de zelfde temperatuur gaat hebben als de kruipruimte zelf. Als er een WP aan staat te trekken waarschijnlijk zelf minder dan de buitentemperatuur. Dus op dat moment haal je een beter vermogen met een luchtwater WP.

Dan kun je dat meter investeren in een bron van ca. 50m diep. Dat staat gelijk aan 1727m2 maar in je vele malen meer energie over de hele zomer in kan steken en over de winder ook niet zo ver inzakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:52:
Dat beteken dat hij nagenoeg altijd na een paar dagen de zelfde temperatuur gaat hebben als de kruipruimte zelf.
Tja, het heet inderdaad SolarFreezer, maar 't freezer lijkt meer tot z'n recht te komen dan 't solar.. Wellicht op het eerste gehoopt en op het tweede uitgekomen?

Een kruipruimte is, ondanks de ventilatie, toch best afgeschermd van buiten. (Wellicht dat die koude ventilatie pakweg de warmte van boven compenseert, die nog door een ok geïsoleerde vloer heen komt?) Dus die ruimte neigt al snel richting de 10-12 graden te gaan, de temperatuur van de diepere ondergrond. Hoewel 'echte' warmte (zoals van de zon) niet lekker vastgehouden wordt in de zak, warmt een half bevroren zak in de kruipruimte dus juist wel steeds bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-02 13:10
Interessante informatie op deze pagina's. Dank jullie allemaal. Ze zijn zeer leerzaam in mijn zoektocht naar de ideale oplossingen voor mijn energie behoefte. Misschien hebben jullie voor de onderstaande uitdagingen, die ik mij zelf heb gegeven, wat tips. Ben benieuwd naar jouw mening hierover.

Wij hebben een oud huis dat we in fases geheel aan het verbouwen zijn volgens nieuwbouw isolatie normen.
Het is een fors huis. Twee verdiepingen van elk 165 m2. Wij hebben een plat dak van 11,5 x 15,5 = 178 m2. Dus daar past wel wat op.
Om niet te veel zichtbaarheid te hebben vanaf de grond dacht ik om op het dak rondom 1 meter vrij te houden.
Achter in de tuin hebben wij de mogelijkheid om ± 8 zonnepanelen rechtop te plaatsen op het zuidwesten. Vanaf 14:00 hebben we daar volop zon.
Ons uitgangspunt is om voorbij de saldering te denken. Waarbij de uitdagingen vooral in de winter liggen.

Wij rijden elektrisch
Verwarmen nu nog op gas
In de nieuwe keuken komt inductie (al twijfel ik daar een beetje over vanwege het forse elektra gebruik en de geringe gas consumptie bij traditionele fornuis)
Cooker

Wij verbruiken nu 10 mWh elektra en 2500 m3 gas. Als ik het goed berekend heb zouden we 1,5 mWh elektra moeten hebben als we gas omzetten naar elektra.

Ik ben aan het kijken naar een mix van mogelijke energie opwekkers:
X aantal zonnepanelen
X aantal zonnecollectoren

Verwarming in stappen via:
Zonneboiler (eerste verwarmingslaag)
Opslag in boiler (800 liter)
Elektrische boiler bijverwarming of lichte warmte pomp
En als het echt koud is (paar weken per jaar) een CV-moederhaard (leidingen liggen er al)

Met deze ideeën loop ik al tijden rond maar het vervelende is dat ik er niet achter kan komen hoe ik de opbrengsten van de verschillende bronnen in de winter moet berekenen.
Veel van de opbrengsten berekening voor heatpipes gaan uit van jaarlijkse opbrengsten en niet specifiek de opbrengsten in de winter.

Hoe kan ik het beste de verschillende oplossingen berekenen zodat ik een juiste keuze kan maken?

En als het niet te berekenen is zat ik te denken om het vervolgens maar in stappen te doen.

Beginnend met 50 zonnepanelen (1,8 mWh) en 90 vacuümbuizen collectoren met boiler van 800L.
https://www.techniq.nl/te...nneboiler-set-vloerv.html

Als we hiermee niet uitkomen dan wordt dit opgevangen door onze gas CV.

Uitbreiding zou een boiler bijverwarming of lichte warmte pomp kunnen zijn… of cv-moederhaard.

Hoop dat hier enige logica in zit ;-) Ben benieuw naar jullie gedachtes.

Groet Frenz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Frenz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:53:
Interessante informatie op deze pagina's. Dank jullie allemaal. Ze zijn zeer leerzaam in mijn zoektocht naar de ideale oplossingen voor mijn energie behoefte. Misschien hebben jullie voor de onderstaande uitdagingen, die ik mij zelf heb gegeven, wat tips. Ben benieuwd naar jouw mening hierover.

Wij hebben een oud huis dat we in fases geheel aan het verbouwen zijn volgens nieuwbouw isolatie normen.
Het is een fors huis. Twee verdiepingen van elk 165 m2. Wij hebben een plat dak van 11,5 x 15,5 = 178 m2. Dus daar past wel wat op.
Om niet te veel zichtbaarheid te hebben vanaf de grond dacht ik om op het dak rondom 1 meter vrij te houden.
Achter in de tuin hebben wij de mogelijkheid om ± 8 zonnepanelen rechtop te plaatsen op het zuidwesten. Vanaf 14:00 hebben we daar volop zon.
Ons uitgangspunt is om voorbij de saldering te denken. Waarbij de uitdagingen vooral in de winter liggen.

Wij rijden elektrisch
Verwarmen nu nog op gas
In de nieuwe keuken komt inductie (al twijfel ik daar een beetje over vanwege het forse elektra gebruik en de geringe gas consumptie bij traditionele fornuis)
Cooker

Wij verbruiken nu 10 mWh elektra en 2500 m3 gas. Als ik het goed berekend heb zouden we 1,5 mWh elektra moeten hebben als we gas omzetten naar elektra.

Ik ben aan het kijken naar een mix van mogelijke energie opwekkers:
X aantal zonnepanelen
X aantal zonnecollectoren

Verwarming in stappen via:
Zonneboiler (eerste verwarmingslaag)
Opslag in boiler (800 liter)
Elektrische boiler bijverwarming of lichte warmte pomp
En als het echt koud is (paar weken per jaar) een CV-moederhaard (leidingen liggen er al)

Met deze ideeën loop ik al tijden rond maar het vervelende is dat ik er niet achter kan komen hoe ik de opbrengsten van de verschillende bronnen in de winter moet berekenen.
Veel van de opbrengsten berekening voor heatpipes gaan uit van jaarlijkse opbrengsten en niet specifiek de opbrengsten in de winter.

Hoe kan ik het beste de verschillende oplossingen berekenen zodat ik een juiste keuze kan maken?

En als het niet te berekenen is zat ik te denken om het vervolgens maar in stappen te doen.

Beginnend met 50 zonnepanelen (1,8 mWh) en 90 vacuümbuizen collectoren met boiler van 800L.
https://www.techniq.nl/te...nneboiler-set-vloerv.html

Als we hiermee niet uitkomen dan wordt dit opgevangen door onze gas CV.

Uitbreiding zou een boiler bijverwarming of lichte warmte pomp kunnen zijn… of cv-moederhaard.

Hoop dat hier enige logica in zit ;-) Ben benieuw naar jullie gedachtes.

Groet Frenz
Opbrengst kun je deels halen uit bekende plaatjes.

https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

In november, december en januari kan opbrengst laag zijn.
Voor en najaar is er veel te halen. Hoeveel is afhankelijk van ligging en hoek ook hier kun je weer iets uit plaatjes halen.

https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=xZAHd9wY-oDlfM

Belangrijk is ook je afgifte systeem en de daarbij behorende hoeveelheid warmte die afgegeven wordt in een bepaalde ruimte. Op een eerste verdieping waar geslapen wordt kun je bv door met een open verdeler te werken de temperatuur in de kamers toch regelen tov elkaar door meer of minder water door de leidingen te laten stromen. Dit kan handig zijn als je de badkamer / studeerkamer toch iets warmer wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Tja, het heet inderdaad SolarFreezer, maar 't freezer lijkt meer tot z'n recht te komen dan 't solar.. Wellicht op het eerste gehoopt en op het tweede uitgekomen?

Een kruipruimte is, ondanks de ventilatie, toch best afgeschermd van buiten. (Wellicht dat die koude ventilatie pakweg de warmte van boven compenseert, die nog door een ok geïsoleerde vloer heen komt?) Dus die ruimte neigt al snel richting de 10-12 graden te gaan, de temperatuur van de diepere ondergrond. Hoewel 'echte' warmte (zoals van de zon) niet lekker vastgehouden wordt in de zak, warmt een half bevroren zak in de kruipruimte dus juist wel steeds bij..
Wat veel niet snappen is waarvoor een ijsbuffer is ontwikkeld. In Oostenrijk en sommige delen van duistland werkt dit idd. 0 graden hebben als bron waar je niet kunt boren door gesteente en het -35 graden buiten kan zijn. Echter als je dergelijke systemen toepast in Nederland dan snap je het niet helemaal denk ik. Het enige wat je daarmee behaald is dat je bankrekening leeg is :)

De gemiddelde buiten temperatuur in Nederland (zeker waar ik woon in NH) ligt ver boven de 0 graden. En als het hier ooit een dag vriest van is -5 wel het max bijna. Voor die ene dag zou het dus zinnig zijn. maar dat ga je in Nederland nooit terugverdienen.

Een lucht water WP heeft dan al een beter rendement. Laat staan een WW Wp met een bron die op 20 graden word gehouden met zonnecollectoren en een COP heeft van 7 a 8. Den ik weet de prijzen niet maar verwacht dat een zak niet veel goedkoper zal zijn dan een Bron?

Dus dan heb je de keuze een COP van 1.5 of een COP van 8. Denk dat dat niet moeilijk word dan.

• Tommie12
Solar Masters schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:13:
[...]

Wat veel niet snappen is waarvoor een ijsbuffer is ontwikkeld. In Oostenrijk en sommige delen van duistland werkt dit idd. 0 graden hebben als bron waar je niet kunt boren door gesteente en het -35 graden buiten kan zijn. Echter als je dergelijke systemen toepast in Nederland dan snap je het niet helemaal denk ik. Het enige wat je daarmee behaald is dat je bankrekening leeg is :)

De gemiddelde buiten temperatuur in Nederland (zeker waar ik woon in NH) ligt ver boven de 0 graden. En als het hier ooit een dag vriest van is -5 wel het max bijna. Voor die ene dag zou het dus zinnig zijn. maar dat ga je in Nederland nooit terugverdienen.

Een lucht water WP heeft dan al een beter rendement. Laat staan een WW Wp met een bron die op 20 graden word gehouden met zonnecollectoren en een COP heeft van 7 a 8. Den ik weet de prijzen niet maar verwacht dat een zak niet veel goedkoper zal zijn dan een Bron?

Dus dan heb je de keuze een COP van 1.5 of een COP van 8. Denk dat dat niet moeilijk word dan.
Nu stel je het weer een beetje te mooi voor.
Als je bron 20 graden is, dan heb je amper een WP nodig...
En hoe je een bron op 20 graden kan houden, dat heb ik nog niet gezien.

• Baapje327
Gwaihir schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:12:
@Baapje327 Dat wordt in de markt gezet als 'SolarFreezer'. Zoals de naam al zegt, wordt 'n flink stuk van de warmte onttrokken op de faseovergang naar ijs. Een bron van nul graden dus en da's niet zo'n hele mooie COP voor een W/W WP. Dus.. tja.. allemaal nog wat open voor verbetering.

Voorlopig ben je tot 2033 onder de pannen? (Dan tel ik 2018 + zeker 15 jaar levensduur voor je WP?) Dan zou ik daarvoor nu niets 'weggooien' en over krap 10 jaar weer 'ns om me heen gaan kijken..
ja ik ken t concept, in 2018 ook naar gekeken maar was erg duur. volgens mij een optie als je geen boringen mag doen.
ik heb een nieuwe 9KW L/W besteld, omdat de huidige te groot is. i.v.m. overmatig isoleren :)
zeker een goede optie om gewoon dit te blijven gebruiken, werkt erg mooi.
was meer op zoek naar een optie om de collectoren meer warmte te laten toevoegen. en dat kan met de kouder water dan de retour van de vvw (22 gr) leek mij, maar dan moet je er actief warmte uit onttrekken en dan kom je op een water/water warmtepomp uit. dat was een beetje mijn gedachtenstroom.
Je kan het proberen maar zou het eerst doorrekenen....

hoeveel m3 word de zak en naar wat voor temperatuur wil je hem brengen?

Vaak zijn die dingen erg slecht geïsoleerd!

Stel je hebt een 12.000 liter zak en die verhoog je 1 graden dan is daar 139KWh voor nodig. Stel je steekt er in het najaar 278KWh in in het najaar (dat is de opbrengst van ca. 8 dagen met een redelijke zonneboiler) en verhoogt hem daarmee met 20 graden dan verliest de zak 4 KWh x 24 uur is 96KWh per dag. Dat beteken dat hij nagenoeg altijd na een paar dagen de zelfde temperatuur gaat hebben als de kruipruimte zelf. Als er een WP aan staat te trekken waarschijnlijk zelf minder dan de buitentemperatuur. Dus op dat moment haal je een beter vermogen met een luchtwater WP.

Dan kun je dat meter investeren in een bron van ca. 50m diep. Dat staat gelijk aan 1727m2 maar in je vele malen meer energie over de hele zomer in kan steken en over de winder ook niet zo ver inzakt.
ja helemaal eens, daarom dropte ik het hier ook. ik word altijd weer een beetje enthousiast als ik dergelijke projecten zie, en dan beginnen de opties te ratelen in mijn hoofd wat ik nog zou kunnen doen hier in huis.

ik ga geen bron boren, daar zit niet echt een terugverdientijd aan voor mij, en ik ben nu al goed gedekt qua warmte met collectoren en L/W WP. beetje wat @Gwaihir zegt, als ik L/W WP eruit gaat, dan is dat een mooie optie. ik verbruik ook veel warmte in de zomer door zwembad/hottub, dus bron regenereren is maar beperkt mogelijk. (al heb ik wel best wat warmte over).
ja dit is dus 1 van de opties. beetje platte zak die de warmte van de kruipruimte overneemt (wellicht met isolatie aan de bovenkant, maar niet aan de onderkant, dan kan ie de warmte opnemen van de grond).
en dan water/water warmtepomp erop, en de aanvoer naar de WP verhogen met de collectoren. als de zak 10 graden aanneemt, en dat kun je nog iets verhogen met collectoren, dan heb je een mooie brontemperatuur.
maar geen idee of dat zo snel werkt.

@Frenz
wat een gaaf project!!

ff wat vragen en/of tips:
-10 mWH elektra, 10 000 KWH? lijkt me erg veel als je geen WP hebt. waar gaat dit aan op? kun je auto's en huis los aangeven? als je 200K KM per jaar rijdt met 2 elektrische auto's dan vertekend dat het beeld wat qua huis verbruik :P
-als je van het gas af wilt, dan zou ik op inductie gaan koken. het gasaansluiting vastrecht alleen is al 250 euro, dus daar kun je heeeel veel op koken.
- als je je hele huis gaat verbouwen, isoleer het dan met RD 10 zodat het passief wordt, en niet met nieuwbouwwaarden. een dergelijk project met een dergelijk huis kost sowieso mega knaken, en als toch alles op de schop gaat, kun je net zo goed 10cm extra isolatie erin stoppen. met zoveel oppervlakte lijkt mij het ook niet zo een probleem om wat extra centimeters eraf te snoepen voor isolatie.
Kijk eens naar passieve huizen en in welke mate dat haalbaar is voor jouw huis. dan heb je in principe helemaal geen verwarming meer nodig.
- beetje afhankelijk van je isolatie verhaal, is 100 heatpipes en de rest volleggen met PV een prima idee mi. als je minder gaat isoleren (nieuwbouw waarden), zouden meer heatpipes ook wel eens verstandig kunnen zijn. beetje afhankelijk hoe je verwarmen gaat doen.
-leg overal vloerverwarming, 10 cm hoh, 90m per groep. zorg dat de verdeler(s) dichtbij die moederhaard komen, waar ook het buffervat komt te staan, en niet te ver van de collectoren af. niet alleen wil je kunnen verwarmen vanaf hier namelijk, maar ook kunnen koelen, zie volgende punt.
- afhankelijk van je isolatie, is een grondboring zeker ook interessant, als je passief gaat, is een grondboring om de vvw te kunnen koelen in de zomer erg nuttig.
-een grondboring kun je in de winter ook gebruiken om te verwarmen met een W/W waterpomp.
-een grondboring met collectoren die de bron regenereren in de zomer is ook een sterk concept, zie wat post van @Solar Masters hierover.
-wellicht is een warmtepomp met schutting ook nog een optie (zoiets: https://www.vitbouw.nl/hybride-woning) maar dit is waarschijnlijk minder efficient dan een grondboring. (denk wel stuk goedkoper)
- met zo een dak zou ik eerst maar eens het dak volleggen voordat ik aan de tuin zou beginnen, maar dat is wellicht persoonlijk. (ligt ook aan je grond, maar 8 panelen rechtop doet wellicht nog wel iets in de winter).
-elektrische boiler is mi een nogo, warmtepompboiler is altijd efficienter, en ik zou dan voor een buffervat gaan met een hygienespiraal. scheelt namelijk een vat met bijbehorend verlies, en je hebt toch al een warmtebron erbij, of een WP of de cv moederhaard. (of beide).
-ik vind de set van techniq vrij duur voor de hoeveelheid subsidie. zou hier eens goed naar kijken of je dit niet beter kan vinden. ik heb begin dit jaar 1 rek erbij gekocht, zat 2000 euro subsidie op. dit zijn er 3, en niet eens 4K subsidie. @Solar Masters leuke casus voor jouw wellicht? best wat ideeen die jij oppert, zou je hier kunnen toepassen m.i.
-met een dergelijk buffervat (met hygienespiraal) wil je ook 2 warmtewisselaars voor je collectoren, zodat je boosterfunctie kunt gebruiken.

ja dit klinkt logisch. de meerwaarde zat/zit mi om met de collectoren meer te kunnen verwarmen omdat je een lagere temperatuur hebt qua water, maar als ik dit zo hoor, zit daar niet echt veel winst in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:24:
-een grondboring met collectoren die de bron regenereren in de zomer is ook een sterk concept, zie wat post van @Solar Masters hierover.
Eens, maar let wel op, @Frenz, in welke betekenis concept hier gebruikt wordt. Er lijkt veel potentieel in deze hoek te zitten, maar het is nog niet of nauwelijks in de praktijk ingezet. (Je zit bijv. dat andere grote project toch maar in een enorme tank investeren, i.p.v. in opslaan in een bron.)

Berekeningen voor boringen zijn inmiddels een stuk beter dan zeg 15 jaar terug, nu met diverse aardlagen e.d. rekening wordt gehouden. Maar opslagmogelijkheid (of juist stroming) is volgens mij nog niet iets wat iemand goed weet te voorspellen (of ook maar probeert te voorspellen). We weten slechts dat ze in hun algemeenheid goed opslaan, maar er zijn dus uitzonderingen. (Zie ook 't W/W topic.)

Bij die 20 graden die Solar Masters hoopt te halen, zal deze bron ook erg veel warmte aan z'n omgeving verliezen. En niet meer voor koelen gebruikt kunnen worden. (Aan de andere kant denk ik dat 20 graden gelukkig ook niet nodig is voor een SCOP van 8, maar misschien verkijk ik me dan op 't SWW.)

Afijn, hier loopt 't experiment deze zomer: ik pomp zo ruim mogelijk warmte terug de bron in (zon en vloerkoeling). En dan kijken wat 't met mijn nota in de winter doet. Ik beschouw 't al als een win wanneer ik 100% kan verschuiven. (Dus verbruik op PV stroom i.p.v. schaarse winter-stroom.) Maar ik hoop op iets meer, bijv. dat ik de komende jaren jaar op jaar de bron gestaag iets warmer kan brengen, zodat de winter standaard van 15 tot 13 graden brontemperatuur loopt, i.p.v. van 12 tot 10. (B14W27 brengt de COP minstens 1 omhoog t.o.v. B11W27.) Solar Masters vindt dan waarschijnlijk dat ik te laag mik. Enerzijds hoop ik dat hij een stukje gelijk krijgt. Anderzijds behoud ik toch ook graag de mogelijkheid passief te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Laatst online: 09:56
Hallo, komende week komt mijn ZB, omdat de leverancier deze alleen aflevert vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om het buffervat naar de zolder te krijgen. Het is een 500l vat van ruim 200kg. Ik heb geen mogelijkheid dit via een raam of lift oid op zolder te krijgen, het zou dus via de trap moeten. De maten passen hierbij, alleen lijkt me dat voor de traptreden niet zo fijn en de personen die hem moeten tillen ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bensherman schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:16:
Hallo, komende week komt mijn ZB, omdat de leverancier deze alleen aflevert vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om het buffervat naar de zolder te krijgen. Het is een 500l vat van ruim 200kg. Ik heb geen mogelijkheid dit via een raam of lift oid op zolder te krijgen, het zou dus via de trap moeten. De maten passen hierbij, alleen lijkt me dat voor de traptreden niet zo fijn en de personen die hem moeten tillen ook niet.
En daar denk je nu aan?
Ik zou een verhuisfirma bellen, die kunnen de situatie beter beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Dik deken, stevige touwen en voldoende mannen die niet bang zijn om te sleuren? Anders idd professionals inhuren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Laatst online: 09:56
Tommie12 schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:40:
[...]

En daar denk je nu aan?
Wellicht een goed idee…ik zou het anders ook niet weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Vullen met helium? ;)

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz
Baapje327 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:24:
[...]

@Frenz
wat een gaaf project!!

ff wat vragen en/of tips:
-10 mWH elektra, 10 000 KWH? lijkt me erg veel als je geen WP hebt. waar gaat dit aan op? kun je auto's en huis los aangeven? als je 200K KM per jaar rijdt met 2 elektrische auto's dan vertekend dat het beeld wat qua huis verbruik :P
Thanks Baapje327,
Je hebt helemaal gelijk dat de vergelijking huis/auto wel belangrijk is. Wij rijden ongeveer 33.000 km/j tegen 162 kw/km. Dit komt dus op 5.352 kWh per jaar voor het rijden met de auto. Overigens
-als je van het gas af wilt, dan zou ik op inductie gaan koken. het gasaansluiting vastrecht alleen is al 250 euro, dus daar kun je heeeel veel op koken.
- als je je hele huis gaat verbouwen, isoleer het dan met RD 10 zodat het passief wordt, en niet met nieuwbouwwaarden. een dergelijk project met een dergelijk huis kost sowieso mega knaken, en als toch alles op de schop gaat, kun je net zo goed 10cm extra isolatie erin stoppen. met zoveel oppervlakte lijkt mij het ook niet zo een probleem om wat extra centimeters eraf te snoepen voor isolatie.
Kijk eens naar passieve huizen en in welke mate dat haalbaar is voor jouw huis. dan heb je in principe helemaal geen verwarming meer nodig.
Dat van die gasaansluiting had ik nog niet aan gedacht. Daar kun je zeker veel van koken.

Goeie tip om me meer te verdiepen in passieve huizen. We hebben de vloer en muren van de bende verdieping al mega veel dikker gemaakt dan nodig was. Merken we ook in de winter. Misschien bij de bovenverdieping nog iets meer ;-)
- beetje afhankelijk van je isolatie verhaal, is 100 heatpipes en de rest volleggen met PV een prima idee mi. als je minder gaat isoleren (nieuwbouw waarden), zouden meer heatpipes ook wel eens verstandig kunnen zijn. beetje afhankelijk hoe je verwarmen gaat doen.
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat de opbrengst van heatpipes in de praktijk doet. Kan ik hiermee al mijn warm water en verwarming behoefte mee afdekken? Of is het maar een opwarming van het water in de winter. Dus van 0 naar 20 graden? Met andere woorden heb ik hiernaast nog een warmte pomp nodig of moeten de cv-kachel alleen aanzetten als het buiten min 15 graden?

Er licht overigens beneden overal vloerverwarming. En omdat er een vide is gaat de warmte ook naar boven. Ergens in het plan zit nog een warmte wisselaar om de warmte weer naar beneden te brengen en naar de kamers.
- afhankelijk van je isolatie, is een grondboring zeker ook interessant, als je passief gaat, is een grondboring om de vvw te kunnen koelen in de zomer erg nuttig.
Is dit niet een hele dure oplossing? Als ik het goed begrijp werkt dit alleen in combinatie met warmte pomp.
Hebben de heatpipes niet net zoveel opbrengsten?
-elektrische boiler is mi een nogo, warmtepompboiler is altijd efficienter, en ik zou dan voor een buffervat gaan met een hygienespiraal. scheelt namelijk een vat met bijbehorend verlies, en je hebt toch al een warmtebron erbij, of een WP of de cv moederhaard. (of beide).
-ik vind de set van techniq vrij duur voor de hoeveelheid subsidie. zou hier eens goed naar kijken of je dit niet beter kan vinden. ik heb begin dit jaar 1 rek erbij gekocht, zat 2000 euro subsidie op. dit zijn er 3, en niet eens 4K subsidie. @Solar Masters leuke casus voor jouw wellicht? best wat ideeen die jij oppert, zou je hier kunnen toepassen m.i.
-met een dergelijk buffervat (met hygienespiraal) wil je ook 2 warmtewisselaars voor je collectoren, zodat je boosterfunctie kunt gebruiken.
Dit is super waarde volle info. Ik ga dit verder uitspitten ;-)

Nogmaals bedankt 🙏

[ Voor 71% gewijzigd door Frenz op 06-09-2022 00:00 . Reden: Uitbreiding van antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz
Super bedankt. Op deze manier krijg ik toch wat meer gevoel bij de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz
Gwaihir schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:05:
[...]

Eens, maar let wel op, @Frenz, in welke betekenis concept hier gebruikt wordt. Er lijkt veel potentieel in deze hoek te zitten, maar het is nog niet of nauwelijks in de praktijk ingezet. (Je zit bijv. dat andere grote project toch maar in een enorme tank investeren, i.p.v. in opslaan in een bron.)

Maar ik hoop op iets meer, bijv. dat ik de komende jaren jaar op jaar de bron gestaag iets warmer kan brengen, zodat de winter standaard van 15 tot 13 graden brontemperatuur loopt, i.p.v. van 12 tot 10. (B14W27 brengt de COP minstens 1 omhoog t.o.v. B11W27.) Solar Masters vindt dan waarschijnlijk dat ik te laag mik. Enerzijds hoop ik dat hij een stukje gelijk krijgt. Anderzijds behoud ik toch ook graag de mogelijkheid passief te koelen.
Goed om te weten.

In de vergelijking tussen heatpipes. Opgeslagen warmte van 12 tot 10 graden via aardwarmte. Dan moet een warmtepomp toch nog steeds dit opkrikken naar 55 graden...
En over heatpipes lees ik bijv op deze website https://www.zonneboiler-advies.nl/zonneboiler-winter#werking dat in de winter de heatpipes nog tot 40 graden opwarmt. Dan hoef ik nog maar 15 graden te verhogen. Dat kan met een relatief lichte warmte pomp of cv-kachel had ik gedacht...

Ik heb het idee dat ik er helemaal niets van begrijp :? :D

PS: waar kan ik Solar Masters zijn opzet lezen? Als ik zoek binnen Tweakers dan kom ik bij zijn profiel...

[ Voor 8% gewijzigd door Frenz op 06-09-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Ik heb nog een CV buffervat nodig waar ik de zonneboiler op aan kan sluiten. Ik heb een vat op het oog waarbij zowel het vat als de spiralen van staal (S235 JR) zijn. Iemand ervaring met glycol in een stalen warmtewisselaar? Geeft dit (galvanische) corrosie of andere problemen, of is staal gewoon compatibel met glycol?

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Frenz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:21:
Opgeslagen warmte van 12 tot 10 graden via aardwarmte. Dan moet een warmtepomp toch nog steeds dit opkrikken naar 55 graden...
En over heatpipes lees ik bijv op deze website https://www.zonneboiler-advies.nl/zonneboiler-winter#werking dat in de winter de heatpipes nog tot 40 graden opwarmt. Dan hoef ik nog maar 15 graden te verhogen. Dat kan met een relatief lichte warmte pomp of cv-kachel had ik gedacht...

Ik kan met een lucifer prima water koken. Een bodempje in een reageerbuisje wel te verstaan. En dat is niet voldoende om mee te douchen..

Wat je allereerst vooral mist is hoevéél je probeert te verwarmen. Zo'n gesloten bron is inderdaad moeilijk op te warmen. Dat is ook de bedoeling, want dan kun je er veel warmte in kwijt. En het tweede wat je vermoedelijk nog niet in het oog hebt is rendement: wellicht kun je in hetzelfde zonnetje waarin je net aan 100 liter van 10 naar 40 graden brengt, wel 1500 liter van 10 naar 15 graden brengen. En da's toch een stuk meer warmte.

[Volgens diezelfde pagina heeft je VVW trouwens 55 à 60 graden nodig. Tja.. "don't try that at home", dat kost je je vloer! Dus.. neem zo'n reclamesite niet al te serieus.]
PS: waar kan ik Solar Masters zijn opzet lezen? Als ik zoek binnen Tweakers dan kom ik bij zijn profiel...
Vooral in dit topic, denk ik. En als ik het goed begrepen heb, vormt zijn eigen nieuw te bouwen huis het primaire testproject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Frenz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:21:
[...]

Goed om te weten.

In de vergelijking tussen heatpipes. Opgeslagen warmte van 12 tot 10 graden via aardwarmte. Dan moet een warmtepomp toch nog steeds dit opkrikken naar 55 graden...

Ja, het wordt 40 in die heatpipes... tot je er een beetje debiet door begint te pompen, dan zakt het snel in.

Vraag Solar Masters vooral naar cijfers en data, ik heb dat al zo veel keer gedaan, maar het blijft bij vage claims als 60% van de totale verwarming etc. Hoe veel je dan moet overdimensioneren heb ik nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dp83
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-10-2022
Hallo,
Kan je op een dag als vandaag rendement van je zonnecollectoren verwachten (regio Brugge)? Temp in mn boiler is momenteel 40°, temperatuur vd collectoren is bv 21°, buiten is het 22° met afwisselend bewolkt en zonnig. Zou verwachten dat de collectortemp dan toch wat hoger moet liggen?
De collectoren liggen op zuidwest gericht, Vitosol 141FM (4m²). Heb het gevoel dat ik weinig opbrengst heb. De voorbije week gemiddeld 500 à 1000Wh opbrengst per dag, temperatuur in boiler was rond de 50°, ondertussen naar 40° gezakt wegens gisteren geen opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
dp83 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:51:
Hallo,
Kan je op een dag als vandaag rendement van je zonnecollectoren verwachten (regio Brugge)? Temp in mn boiler is momenteel 40°, temperatuur vd collectoren is bv 21°, buiten is het 22° met afwisselend bewolkt en zonnig. Zou verwachten dat de collectortemp dan toch wat hoger moet liggen?
De collectoren liggen op zuidwest gericht, Vitosol 141FM (4m²). Heb het gevoel dat ik weinig opbrengst heb. De voorbije week gemiddeld 500 à 1000Wh opbrengst per dag, temperatuur in boiler was rond de 50°, ondertussen naar 40° gezakt wegens gisteren geen opbrengst.
Lijkt me inderdaad erg weinig. 0,5 tot 1 kwh per dag terwijl t goed zonnig lijkt me sowieso erg weinig.
Dr zit iets niet goed...
Meer info nodig denk ik 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hallo,
Klinkt inderdaad aan de lage kant. Ik zit wat meer naar het westen en heb de collectortemperaturen niet gevolgd, maar mijn Vaillant 250L stond daarnet op 63 graden met 2 vlakplaten (~3m2) op zuidwest.

• naftebakje
Hallo,
Als er geen doorstroming is, zou je de collectortemperatuur overdag toch wel merkbaar warmer moeten zien dan de buitenlucht.
Is er iets mis met de collectorsensor (geen goed thermisch contact met collector, niet geïsoleerd dus afgekoeld door wind, zit er een regendruppel kortsluiting te maken, ....)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
ik zag hier onlangs een discussie over een platenwisselaar.

Het gaf me een idee: kan ik het SWW dat *in* de warmtepomp zit (~160L), waar gepland een SWW-lus op aangesloten is om SWW dichtbij de tappunten te brengen, extra verwarmen met een platenwisselaar op die SWW-lus, met een zonneboiler?

Dan heb je geen extra vat nodig voor de zonneboiler, wat toch al een leuke kostenreductie is. Je vermijd ook de SWW-runs/legionella-runs van de WP als er genoeg zon is, omdat het water toch boven de nodige temperatuur is.

Een paar honderden euros voor een pomp, leegloopvatje en platenwisselaar, dan nog een collector en buizen, en voila, klaar. Met wat 2de hands materiaal zou dat nog meevallen.

Eventueel kan ook op die manier, door de platenwisselaar ergens anders te zetten, het buffervat van de CV verwarmd worden, als CV-ondersteuning.

Zou dat werken? Heeft iemand al zoiets geprobeerd?

• naftebakje
Dat kan vast goed werken. Wel is 160L niet zoveel, maar je kan idd ook een groter vat voor verwarming opwarmen op lagere temperatuur.

• dp83
naftebakje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:20:
[...]
Als er geen doorstroming is, zou je de collectortemperatuur overdag toch wel merkbaar warmer moeten zien dan de buitenlucht.
Is er iets mis met de collectorsensor (geen goed thermisch contact met collector, niet geïsoleerd dus afgekoeld door wind, zit er een regendruppel kortsluiting te maken, ....)?
Ook vandaag geen Wh opbrengst, hoewel ik de temperatuur ondertussen heb laten zaken in de boiler tot slechts 30°. Toen de zon een tijdje uit zat hadden de collectoren 25°, een kwartiertje later nog maar slechts 26° hoewel het zonnig was gebleven. Dit leek me toch niet normaal, ik lees zelfs overal dat een zonneboiler zelfs met licht (en geen zon) kan werken.

Ik heb wel recent op aanraden van de Viessmaninstallateur een klep van de ketel omgeschakeld. Ik had voordien erg veel stilstandverlies tussen de boiler en de ketel, met een daling van ong 1° per uur; er stroomde spontaan heet water van boiler richting ketel, met ook veel verlies in de koperen leidingen. De Viessmann-man raadde aan om een klep om te schakelen: codeeradres 66 in de groep 'warm water' van 0 naar 1 geplaatst: "Dit set de omschakelklep standaard naar CV ipv naar warm water. Hierdoor kan geen recirculatie meer optreden.", zei hij me. Sindsdien heb ik maar een stilstandverlies van 1° om de 3-4uur meer (en geen hete leidingen meer) -hoera-, maar ik heb het gevoel dat het ook sedert dat moment is, dat mijn opbrengst gekelderd is...
Heb boiler van 250l trouwens, er is nooit schaduw op de panelen, ketel is Vitodens 200.
's Nachts is de temperatuur van de collectoren tegenwoordig 8-9°, terwijl het buiten niet kouder wordt dan 13-14°.

[ Voor 5% gewijzigd door dp83 op 10-09-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Laatst online: 12-05 12:43
@dp83 heb je een schematisch overzicht hoe je systeem eruit ziet. Denk dat er maar weinig mensen zijn die weten over wat voor klep het moet gaan.

Maar je collector temp moet vele malen hoger zijn. Heb je toevallig ook temperatuur meters zitten op je pompstation. Want dan zou ik gewoon als de zon schijnt de pomp op minimale flow zetten en kijken wat die aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
ouhaha schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:17:
ik zag hier onlangs een discussie over een platenwisselaar.

Het gaf me een idee: kan ik het SWW dat *in* de warmtepomp zit (~160L), waar gepland een SWW-lus op aangesloten is om SWW dichtbij de tappunten te brengen, extra verwarmen met een platenwisselaar op die SWW-lus, met een zonneboiler?

Dan heb je geen extra vat nodig voor de zonneboiler, wat toch al een leuke kostenreductie is. Je vermijd ook de SWW-runs/legionella-runs van de WP als er genoeg zon is, omdat het water toch boven de nodige temperatuur is.

Een paar honderden euros voor een pomp, leegloopvatje en platenwisselaar, dan nog een collector en buizen, en voila, klaar. Met wat 2de hands materiaal zou dat nog meevallen.

Eventueel kan ook op die manier, door de platenwisselaar ergens anders te zetten, het buffervat van de CV verwarmd worden, als CV-ondersteuning.

Zou dat werken? Heeft iemand al zoiets geprobeerd?
viessmann doet dat op zijn eigen boilers ipv extra spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
dp83 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:00:
[...]

Ook vandaag geen Wh opbrengst, hoewel ik de temperatuur ondertussen heb laten zaken in de boiler tot slechts 30°. Toen de zon een tijdje uit zat hadden de collectoren 25°, een kwartiertje later nog maar slechts 26° hoewel het zonnig was gebleven. Dit leek me toch niet normaal, ik lees zelfs overal dat een zonneboiler zelfs met licht (en geen zon) kan werken.

Ik heb wel recent op aanraden van de Viessmaninstallateur een klep van de ketel omgeschakeld. Ik had voordien erg veel stilstandverlies tussen de boiler en de ketel, met een daling van ong 1° per uur; er stroomde spontaan heet water van boiler richting ketel, met ook veel verlies in de koperen leidingen. De Viessmann-man raadde aan om een klep om te schakelen: codeeradres 66 in de groep 'warm water' van 0 naar 1 geplaatst: "Dit set de omschakelklep standaard naar CV ipv naar warm water. Hierdoor kan geen recirculatie meer optreden.", zei hij me. Sindsdien heb ik maar een stilstandverlies van 1° om de 3-4uur meer (en geen hete leidingen meer) -hoera-, maar ik heb het gevoel dat het ook sedert dat moment is, dat mijn opbrengst gekelderd is...
Heb boiler van 250l trouwens, er is nooit schaduw op de panelen, ketel is Vitodens 200.
's Nachts is de temperatuur van de collectoren tegenwoordig 8-9°, terwijl het buiten niet kouder wordt dan 13-14°.
Hier klopt echt iets niet. Sluiskil 5m2 zuidwest gisteren om 17.00 uur nog 50C uit collector binnen 10 minuten zon.
Dat verhaal van die klep klopt, heb zelf de 3weg klep moeten laten vervangen van de Viessmann warmtepomp omdat ik teveel warmte verloor. De waarden die je daarbij geeft kloppen is mijn ervaring.
Verlies naar je collector is er dus ook niet.
0. Is je collector unit bekend in de vitodens via KM1 of KM2 en dus een SM1A (zonder schermpje) of SD1 zelfstandige unit (met schermpje).
0. De witte of de zilveren
0. Staan de glycol vul/laad kleppen in bedrijfstand.
1. check collector temperatuurmeting, met beetje zon rond de 40C/60C. Controleer de meetwaarden van de NTC met de waarden in het handboek. Juiste NTC op Juiste plek (NT10K boiler en NTC20K collector).
2. Draait de pomp en heeft die water/glycol
3. Is er flow, check meter in DIVICON (isolatie eraf en net onder de pomp), tussen 3 en 7 L/min of controleer temperaturen in en uit.Kan die misschien alleen met klep 66 =0 circuleren (verkeerd aansluitschema).
4 zitten de leidingen goed aangesloten, ten opzichte van de sensor en boiler (tegenstroomprincipe).
Maak anders een tekening en vergelijk die met de tekeningen op de website van Viessmann.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 11-09-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dp83
Dapdodo schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:20:
[...]

Hier klopt echt iets niet. Sluiskil 5m2 zuidwest gisteren om 17.00 uur nog 50C uit collector binnen 10 minuten zon.
Dat verhaal van die klep klopt, heb zelf de 3weg klep moeten laten vervangen van de Viessmann warmtepomp omdat ik teveel warmte verloor. De waarden die je daarbij geeft kloppen is mijn ervaring.
Verlies naar je collector is er dus ook niet.
0. Is je collector unit bekend in de vitodens via KM1 of KM2 en dus een SM1A (zonder schermpje) of SD1 zelfstandige unit (met schermpje).
0. De witte of de zilveren
0. Staan de glycol vul/laad kleppen in bedrijfstand.
1. check collector temperatuurmeting, met beetje zon rond de 40C/60C. Controleer de meetwaarden van de NTC met de waarden in het handboek. Juiste NTC op Juiste plek (NT10K boiler en NTC20K collector).
2. Draait de pomp en heeft die water/glycol
3. Is er flow, check meter in DIVICON (isolatie eraf en net onder de pomp), tussen 3 en 7 L/min of controleer temperaturen in en uit.Kan die misschien alleen met klep 66 =0 circuleren (verkeerd aansluitschema).
4 zitten de leidingen goed aangesloten, ten opzichte van de sensor en boiler (tegenstroomprincipe).
Maak anders een tekening en vergelijk die met de tekeningen op de website van Viessmann.
Bedankt voor de uitgebreide input! Ik heb helaas zelf geen voldoende kennis om dit te checken, maar zal het aan de Viessmannman doorgeven wanneer hij langskomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuf06
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beste allemaal,

Een kleine casus, ik wil de meest rendabele aansluitwijze voor de WP en ZB hanteren. Kan er iemand meedenken?

Buiten komt een monobloc WP (12,5kW, besteld eind april 22)
Binnen staan een reeds geleverde 300L SWW hygieneboiler met extra warmtewisselaar. Ik wacht op een nog te leveren 800L simpele buffer met twee warmtewisselaars. Die twee vaten zijn nu eenmaal besteld, mogelijk kan de 800L nog wel gewijzigd in iets anders.
Ik heb ook nog een nieuw 200L buffervat staan. Maar die zal worden doorverkocht.

Boven op plat dak komen 2x25 HP op het zuiden, met schaduw in de winter t/m 09:30 en na 14:00u. Nog een 25HP collector op plat erkerdak op het zuiden, met gedeeltelijke schaduw vanaf 16:00u. En nog een kleine collector van 10HP op het zuiden die vanaf 10:00 tot zonsondergang zon heeft. Tot slot een 25HP op het westen (-2 graden tov westen, helling 50 graden) zonder schaduw.
Twee dakdelen hebben elk 10 nieuwe pv-panelen, 10 oosten en 10 westen, elk zonder schaduw.

CV afgiftesysteem: 160m2 verwarmde ruimtes met oversized T33 radiatoren en speedcomfort fans, recent goede dak/vloer en wandisolatie aangebracht van Rc 4,5 (wanden en vloer) tot Rc 6 (dak). Naregeling met Tado in alle ruimtes. Badkamer krijgt ooit eventueel vloerverwarming.
Ons gasverbruik was tot op heden ~2000m3, zal door betere isolatie nu lager worden. De gasketel is er sinds 3mnd uit.
Afgelopen winter met 45 graden watertemp het huis grotendeels comfortabel kunnen houden. Toen geen nachtverlaging. In 2024 zal alle 38m2 dubbelglas worden vervangen door HR++. Eerder niet ivm hoogte van de kosten.

Tot slot het SWW-profiel: 4 personen, ligbad wordt incidenteel gebruikt. Spaardouche. Er hangt nog een 13,5KW doorstromer, die mag een rol krijgen, hoeft niet.

Ik wacht nu op levering WP, we kunnen nu de boel zover al aansluiten. Heb deze thread meerdere malen doorgelezen, maar kom niet tot een eenduidige oplossing. Het zal maatwerk moeten worden.

Hoe sluiten we de vaten het slimst aan? Is de volgende lijst goed?
- vanuit WP rechtstreeks op CV aanvoer
- CV retour op 800L buffervat onderin
- ZB vanaf dak in onderste warmtewisselaar 800Lvat
- uiteinde onderste warmtewisselaar 800L naar ZB
- de beide vaten koppelen of heeft dit geen zin?
- ...

[ Voor 7% gewijzigd door schuf06 op 12-09-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
schuf06 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:37:
Ik wacht nu op levering WP, we kunnen nu de boel zover al aansluiten. Heb deze thread meerdere malen doorgelezen, maar kom niet tot een eenduidige oplossing. Het zal maatwerk moeten worden.

Hoe sluiten we de vaten het slimst aan? Is de volgende lijst goed?
- vanuit WP rechtstreeks op CV aanvoer
- CV retour op 800L buffervat onderin
- ZB vanaf dak in onderste warmtewisselaar 800Lvat
- uiteinde onderste warmtewisselaar 800L naar ZB
- de beide vaten koppelen of heeft dit geen zin?
- ...
De beste oplossing is een steamback systeem en je Zonneboiler ook met CV-water vullen en direkt je buffer in. Als het even kan via een externe verdeler voor je gelaagdheid.

https://volkssolaranlage....Steamback_schichtrohr.jpg

Beide vaten koppelen met kranen of ventielen. Als de Zonneboiler niets produceert werk je met 1 vat, word vat 1 ter warm laat je de ventielen van boven naar onder per zone open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
Dapdodo schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:10:
[...]

viessmann doet dat op zijn eigen boilers ipv extra spiraal.
ok goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
ik gebruik voor zonnepanelen PVcalc (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc) om de opbrengst uit te rekenen op basis van orientatie en dakhelling.
Alternatief is PVGIS calculator.

Ik zoek iets gelijkaardig voor zonneboilers.

De effecten van temperatuur en zo zijn anders. Namelijk ik zit met oost-west dak, en geen idee hoe slecht daar de impact van is. Bij PV 'verlies' je 20% op jaarbasis ongeveer, met een significant groter verschil tussen zomer en winter.

[ Voor 24% gewijzigd door ouhaha op 13-09-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:08

_Apache_

For life.

Tommie12 schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:40:
[...]

En daar denk je nu aan?
Mijn buffervat van 200L woog echt voor m'n gevoel maar een paar kilo.
Eenmaal gevuld was het een ander verhaal natuurlijk.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters

Buiten komt een monobloc WP (12,5kW, besteld eind april 22)
Binnen staan een reeds geleverde 300L SWW hygieneboiler met extra warmtewisselaar. Ik wacht op een nog te leveren 800L simpele buffer met twee warmtewisselaars. Die twee vaten zijn nu eenmaal besteld, mogelijk kan de 800L nog wel gewijzigd in iets anders.
Een WP op een Hygiënebuffer? Ik weet niet wat je voor temperatuurt wilt hebben maar bij een WP buffer je ten alle tijden Tapwater! Tenzij je de doorstromer idd in de winter wilt gebruiken?

Boven op plat dak komen 2x25 HP op het zuiden, met schaduw in de winter t/m 09:30 en na 14:00u. Nog een 25HP collector op plat erkerdak op het zuiden, met gedeeltelijke schaduw vanaf 16:00u. En nog een kleine collector van 10HP op het zuiden die vanaf 10:00 tot zonsondergang zon heeft. Tot slot een 25HP op het westen (-2 graden tov westen, helling 50 graden) zonder schaduw.
Dus je gaat 4 pompgroepen plaatsen met een belachelijke regeling om het te regelen?

Ook denk ik dat onafhankelijk van het type je netto boven de 10m2 uitkomt en je daardoor je eigen 2000 euro subsidie misloopt.....

Afgezien daarvan.... meer dan 10m2 ga je niet direct kunnen aansluiten op een 300 liter boiler. op de 800 liter gaat dat misschien nog net. Waarom 2 vaten?

Denk dat je goedkoper af was geweest en een hoop meer had kunnen besparen als je jou installatie voor dat je ging bestellen had laten berekenen en tekenen door een bedrijf gespecialiseerd in zonnewarmte en combinaties met verschillende systemen.

Ben benieuwd of het wat word......

• Tilburgia
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03-2023
Hoi Allemaal,

Ik ook al even bezig met verduurzamen. Huis afgelopen jaren geisoleerd (8 cm spouw, 30cm dak, en 2 comp pur vloer 18 cm). Verder heeft huis dubbel glas (geen hr ++). We hebben 12 zonnepanelen op zuid-oost (sunpower). We wonen met 5 personen en verbruiken 1600 kuub gas voor een 2 kapper met 180m2 vloeroppervlak (100 kuub koken, 400 kuub warm water en 1200 verwarming). We hebben van die oude blokradiatoren. Ik kan de temp naar 55 krijgen op gasgestookte ketel.

Nu wil ik een zonneboiler aanschaffen en denk aan 500 liter met 60 HP voor zowel warm water als cv. Ik heb een dakkapel (niet opgebouwd) van 5,5 bij 3 voor de 60 HP en die kan ik perfect zuid orienteren.

Laatste stap is dan van gasketel naar Full electric WP (6 / 8 KWH) geschikt voor hoog temp. Dan ook 12 zonnepanelen op noord-west erbij.

Vraag: is deze optie verstandig. Graag commentaar. Welk merk ZB is goed (ik denk aan techniq). Daarnaast kan ik 500L op verdiepingsvloer zetten of constructie laten berekenen? (huis 69 met houten balkplavond). Ik heb ruimte genoeg voor de ZB.

Alvast dank voor jullie input!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:08

_Apache_

For life.

@Helhond, hier mijn setup. Ik weet niet zeker wat je met 'Type buffer' bedoeld. Heb een aanname gedaan.

- Aantal en Type collector(en): 3x vlakke plak ~4.6m2
- Orientatie en de helling van de installatie: ZZW, op noorder dak
- Type buffer: Voorverwarming voor gas CV
- Inhoud buffer: 200L
- Aantal en type spiralen: dubbel, collectoren en cv spiraal
- Type controller: HRSolar Advanced, met KM2 data logger
- Type ondersteuning: SWW en CV

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 14-09-2022 14:22 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Tilburgia schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:14:

Ik ook al even bezig met verduurzamen. Huis afgelopen jaren geisoleerd (8 cm spouw, 30cm dak, en 2 comp pur vloer 18 cm). Verder heeft huis dubbel glas (geen hr ++). We hebben 12 zonnepanelen op zuid-oost (sunpower). We wonen met 5 personen en verbruiken 1600 kuub gas voor een 2 kapper met 180m2 vloeroppervlak (100 kuub koken, 400 kuub warm water en 1200 verwarming). We hebben van die oude blokradiatoren. Ik kan de temp naar 55 krijgen op gasgestookte ketel.
Ik denk dat dan de volgende stap het ombouwen naar een lage temperatuur verwarming systeem. Of te wel Vloerverwarming. Anders gaat de dekking van zonnewarmte op verwarming niet hoger zijn dan 5%.

Nu wil ik een zonneboiler aanschaffen en denk aan 500 liter met 60 HP voor zowel warm water als cv. Ik heb een dakkapel (niet opgebouwd) van 5,5 bij 3 voor de 60 HP en die kan ik perfect zuid orienteren.
Ik snap niet waar dit op is gebaseerd? Na ombouwen naar LTV gaat 500 liter niet voldoende zijn om de verwarming serieus te ondersteunen. en 60 buizen van het merk techniq is net voldoende voor 5 personen tapwater en dus een 300 liter tapwater boiler. Dekking cv ondersteuning lager dan 3% en het niet waard om aan te sluiten.
Laatste stap is dan van gasketel naar Full electric WP (6 / 8 KWH) geschikt voor hoog temp. Dan ook 12 zonnepanelen op noord-west erbij.
Full electric gaan zou ik niet als uitgaans punt nemen! Stond net nog weer een suk in de volkskrant.... Terugleveren met PV panelen is binnen 6 - 7 jaar totaal over! Dus met het kiezen van de uiteindelijke naverwarmer zou ik nog even wachten.

Mijn advies zou zijn een 800 liter Hygiënebuffer met 3x30 buizen van Rivusol.

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:11:
Een WP op een Hygiënebuffer? Ik weet niet wat je voor temperatuurt wilt hebben maar bij een WP buffer je ten alle tijden Tapwater! Tenzij je de doorstromer idd in de winter wilt gebruiken?
Vanwaar? Ik zie linksom of rechtsom 1x warmteoverdracht via een spiraal.

En een hygiënebuffer kent niet hetzelfde legionellaprobleem als 'n groot vat vol SWW. (Vandaar de naam?)

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Weet iemand welke materialen je wel/niet kunt gebruiken voor glycolleidingen? Ik wil een stuk flexibel leggen en denk daarbij aan kunststof cv leiding, maar ik vraag me af of dit compatibel is met glycol. RVS en koper zijn wel compatibel, maar niet glad/flexibel.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Gwaihir schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:08:
[...]Vanwaar? Ik zie linksom of rechtsom 1x warmteoverdracht via een spiraal.

En een hygiënebuffer kent niet hetzelfde legionellaprobleem als 'n groot vat vol SWW. (Vandaar de naam?)
Met ^, ik zou nooit een vat met drinkwater willen (eenmaal je een oud vat hebt leeggehaald weet je wel waarom :r ); enkel een hygiëneboiler.

• Tilburgia
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03-2023
Solar Masters schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:59:

Ik denk dat dan de volgende stap het ombouwen naar een lage temperatuur verwarming systeem. Of te wel Vloerverwarming. Anders gaat de dekking van zonnewarmte op verwarming niet hoger zijn dan 5%.
Bedankt voor je reactie. Ik wil eigen niet naar laag temp toe. Als ik de conventionele blokverwarming nog tot 40 graden kan verlagen (denk dat dit moet lukken)... Ik haal dit gasverbruik met een 2006 remeha HR ketel (CW5) - dus daar kan ik nog wel 100 kuub afhalen met alleen een nieuwe ketel (rendement)

Ik snap niet waar dit op is gebaseerd? Na ombouwen naar LTV gaat 500 liter niet voldoende zijn om de verwarming serieus te ondersteunen. en 60 buizen van het merk techniq is net voldoende voor 5 personen tapwater en dus een 300 liter tapwater boiler. Dekking cv ondersteuning lager dan 3% en het niet waard om aan te sluiten.
Bedankt hiervoor. Ik had daar ook al mijn twijfels met 60 buizen en 500 Liter.

Full electric gaan zou ik niet als uitgaans punt nemen! Stond net nog weer een suk in de volkskrant.... Terugleveren met PV panelen is binnen 6 - 7 jaar totaal over! Dus met het kiezen van de uiteindelijke naverwarmer zou ik nog even wachten.
Dat snap ik ook, (bijgemengde) waterstof 'conventionele' CV kan bijvoorbeeld ook. Ik zag ook inductie (https://ti-green.nl/). Hybride systeem met ZB zie ik niet.

Mijn advies zou zijn een 800 liter Hygiënebuffer met 3x30 buizen van Rivusol.
Dank, snap ik. Ik kwam uit op 500 liter ivm plaatsing op verdiepingsvloer (gewicht zal snel 1000 kilo zijn). Hoe zie jij dat? Heb je ervaringen?

• Bartolomus
leonardvg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:36:
Weet iemand welke materialen je wel/niet kunt gebruiken voor glycolleidingen? Ik wil een stuk flexibel leggen en denk daarbij aan kunststof cv leiding, maar ik vraag me af of dit compatibel is met glycol. RVS en koper zijn wel compatibel, maar niet glad/flexibel.
Kunststof leiding voor glycol hoge temperatuur systeem? Temperaturen van 200 plus zijn mogelijk. Daar is op lange/korte termijn geen kunststof geschikt voor. Koper leiding is gewoon glad? Waarom is dat in jou ogen niet glad?
Wel is er veel ribbelbuis te koop in rvs om lekker flexibel mee om te gaan. Dit gaat ten koste van je pomp capaciteit en is naar mijn mening minder geschikt of alleen daar waar je door het dak heen moet. De rest zou ik vast koper leiding leggen. En dan isoleren met HT isolatie.
Maar alleen ribbelbuis doen er ook veel. Ben je alleen wat meer vermogen aan je pomp kwijt.
Pagina: 1 ... 47 ... 65 Laatste