Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 22:02
ok, ik ben volgens mij niet echt wat verder.
maar even wat check vragen:
welke credentials gebruik je in de config.yaml? de gegevens waarmee je inlogt op vbus.net? (email adres en ww) of waarmee je inlogt op de km2 zelf? (admin // PW)
beide geprobeerd overigens...

en wat moet er gebeuren als de installatie gelukt is?
ik zie wel in HACS--> integraties --> een kaartje met resol, maar als ik daar op klik, dan kom ik op de documentatie pagina.
ik heb in de file editor wel de mappen staan van Resol (conform documentatie).

maar wat moet ik dan kunnen?
ik kan nog niks zien in automations om bijv. een temp waarde van resol te gebruiken al trigger voor iets.

wellicht doet ie t wel goed maar snap ik niet wat ik er mee kan...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:03:
ok, ik ben volgens mij niet echt wat verder.
maar even wat check vragen:
welke credentials gebruik je in de config.yaml? de gegevens waarmee je inlogt op vbus.net? (email adres en ww) of waarmee je inlogt op de km2 zelf? (admin // PW)
beide geprobeerd overigens...
De gegevens waar je op de KM2 zelf inlogd. Ip adres is ook het ip adres van de KM2.
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:03:
en wat moet er gebeuren als de installatie gelukt is?
ik zie wel in HACS--> integraties --> een kaartje met resol, maar als ik daar op klik, dan kom ik op de documentatie pagina.
ik heb in de file editor wel de mappen staan van Resol (conform documentatie).

maar wat moet ik dan kunnen?
ik kan nog niks zien in automations om bijv. een temp waarde van resol te gebruiken al trigger voor iets.

wellicht doet ie t wel goed maar snap ik niet wat ik er mee kan...
Ik zie bij mij bij entities 50 (nieuwe) entities die ik makkelijk kan vinden als ik zoek op deltasol. Deltasol is de naam van de integratie (die ik niet terug zie bij integrations)

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ok, volgens mij ben ik er dan al.

De gegevens waar je op de KM2 zelf inlogd. Ip adres is ook het ip adres van de KM2. --> ja dit werkt dus.

Ik zie bij mij bij entities 50 (nieuwe) entities die ik makkelijk kan vinden als ik zoek op deltasol. Deltasol is de naam van de integratie (die ik niet terug zie bij integrations)
ok, ik zie wel entiteiten, maar slechts 19 stuks. geen 50. maar wellicht ligt dat aan mijn controller/aansluitingen.

super bedankt, ik kan volgens mij zo wel weer verder met bouwen :)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
Minitrooper schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:36:
[...]

Ja hoor (al zijn het voorlopig maar ministapjes):
  • raspberry pi aangeschaft
  • 10 DS18B20 aangeschaft
  • hoop kabeltjes en weerstandjes aangeschaft
  • raspberry pi aan het configureren
Nu nog wachten op de sensoren en kabeltjes, en dan gaan we gaan meten ;)

Om te meten (weten) of er iemand SWW pakt, ga ik op de allerlaatste SWW buis een sensor hangen, als ook daar een warmtesifon optreedt, is het helemaal erg.

Nogmaals bedankt voor jullie support!
Ik ben op zoek om de temperatuur van mijn zonneboiler (Vaillant Aurostep VIH S2 350/4 B ) te monitoren in Home Assistant. Daarvoor had ik gedacht om een sensor (DS18B20) 'ergens' aan te brengen aan de zonneboiler en via een of andere ESPhome bordje (of andere kant en klare oplossing) connectie te maken via WIFI naar mijn raspberry PI waar Home Assistant op draait. Maar ik ben momenteel aan het zoeken waar ik die sensor het best kan bevestigen. Waar zou ik dat het best/makkelijkst kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
SNWBRDR schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:21:
[...]

Ik ben op zoek om de temperatuur van mijn zonneboiler (Vaillant Aurostep VIH S2 350/4 B ) te monitoren in Home Assistant. Daarvoor had ik gedacht om een sensor (DS18B20) 'ergens' aan te brengen aan de zonneboiler en via een of andere ESPhome bordje (of andere kant en klare oplossing) connectie te maken via WIFI naar mijn raspberry PI waar Home Assistant op draait. Maar ik ben momenteel aan het zoeken waar ik die sensor het best kan bevestigen. Waar zou ik dat het best/makkelijkst kunnen doen?
Wat wil je meten? Want je controller heeft al onder en boven neem ik aan?
Resol heeft een integratie met HA via Hacs, recent nog over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Manual op internet opgezocht,
Volgens het plaatje zit er een “dompelbuis voor temperatuur voeler” bovenop.
Ik weet niet of het precies hetzelfde model is, anders moet je op zoek naar je eigen model.
Sowieso zit er ergens een gat voor een temperatuur voeler want die heeft het apparaat zelf nodig om te beslissen of hij de pomp aanzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeD9CCTy1XMLddolnX8LmA6JOS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3zqDazuGzPux8rtZZ3iOsjF.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
[...]

Zie PB :)

Maar als je via ebus connecteert op jouw Aurostep, heb je OOTB volgende waarden:
code:
1
2
3
4
Daksensor="$(ebusctl read -f Ntc1Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
Vatsensor="$(ebusctl read -f Ntc3Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
VatsensorT1="$(ebusctl read -f Ntc5Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
VatsensorT6="$(ebusctl read -f Ntc6Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Baapje327 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:21:
[...]

Wat wil je meten? Want je controller heeft al onder en boven neem ik aan?
Resol heeft een integratie met HA via Hacs, recent nog over gehad.
Ik zou graag de temeratuur van het water in mijn buffervat monitoren in Home Assistant. De zonneboiler werkt op zich goed (buiten het feit dat er nu een tijdelijk probleem is: lek in glycol circuit op dak en collector sensor die het niet goed doet, maar dat is aan de loodgieter om op te lossen). Ik zou willen zien dat het water overdag door de zon omhoog gaat en eventueel 's avonds nog bijgewarmd wordt door de elektrische weerstand. Ik weet dat de temperatuur van het water in het vat variabel is volgens de hoogte en de beweging, maar zou graag iets zien om de opwarming te kunnen volgen.

Ik zou dus ergens een sensor willen hangen, maar weet niet goed waar en hoe precies.

Wat is Resol? Vind ik niet direct terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Stefannn schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:13:
[...]

Manual op internet opgezocht,
Volgens het plaatje zit er een “dompelbuis voor temperatuur voeler” bovenop.
Ik weet niet of het precies hetzelfde model is, anders moet je op zoek naar je eigen model.
Sowieso zit er ergens een gat voor een temperatuur voeler want die heeft het apparaat zelf nodig om te beslissen of hij de pomp aanzet.
[Afbeelding]
Dit plaatje had ik ook al gevonden in de handleiding (het is het juiste model) en ik was ook al aan het kijken naar de dompelhuls. Maar ik weet niet goed wat ik ermee kan doen. Het water in het vat is nu koud door een tijdelijk probleem, dus kan het nu nog niet concroleren. Er is ook geen schroefdraad aan de binnenkant van deze dompelhuls, moest dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Minitrooper schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:47:
[...]

Zie PB :)

Maar als je via ebus connecteert op jouw Aurostep, heb je OOTB volgende waarden:
code:
1
2
3
4
Daksensor="$(ebusctl read -f Ntc1Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
Vatsensor="$(ebusctl read -f Ntc3Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
VatsensorT1="$(ebusctl read -f Ntc5Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"
VatsensorT6="$(ebusctl read -f Ntc6Sensor  | head -1 | cut -b 1-4)"

Succes!
Dank voor je PB!

Heb je iets meer info over hoe mijn zonneboiler via ebus uit te lezen in Home Assistant? Als dat kan, lijkt me dat een betere en mooiere oplossing dan zelf sensoren te bevestigen. De collector sensor op het dak is T5 weet ik ondertussen al door het defect. Maar wat zijn die 3 andere vatsensoren? Is dat boven/midden/onder?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Om maar eens aan te geven hoeveel warmte er verloren gaat...
En hoeveel je wint met isolatie.

Zie onder,
Mijn "Tesy elektrische boiler 150 liter indirect gestookt 1 wisselaar"
Zonder isolatie:
met elektrisch element opgestookt tot 60 graden
een nacht, 13.5uur niks gebruikt
opnieuw opgestookt tot 60graden.
Dat opstoken kostte 67minute a 1890W = 2110Wh
Kortom: verlies op 60graden = 2110Wh/13.5h = 156W = 3.8kWh per dag

Daarna geïsoleerd met 80mm Rockwool
met elektrisch element opgestookt tot 60 graden
een nacht, 16uur niks gebruikt
opnieuw opgestookt tot 60graden.
Dat opstoken kostte 30minuten a 1890W = 945Wh
Kortom: verlies op 60graden = 945Wh/16h = 59W = 1.4kWh per dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_4rCd0C8u1Z76wNXhT94WFTecQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvVM5H5LuIkiwDwUqoUJfqcz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rWNjcKc7XNkwFiNETPqU9nRfx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqRw6jFGAEK4A94bFzTfIV0O.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stefannn op 25-11-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
SNWBRDR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:42:
[...]
Heb je iets meer info over hoe mijn zonneboiler via ebus uit te lezen in Home Assistant? Als dat kan, lijkt me dat een betere en mooiere oplossing dan zelf sensoren te bevestigen. De collector sensor op het dak is T5 weet ik ondertussen al door het defect. Maar wat zijn die 3 andere vatsensoren? Is dat boven/midden/onder?
Dit is wat in de originele "gehakte" ebusd csv's stond voor deze zonneboiler:
code:
1
2
3
4
5
6
r,,Ntc1Sensor,NTC 1 Sensor,,,,"0500",,,tempsensor,,,Temperature in solar flow (from solar collector) T5
r,,Ntc2Sensor,NTC 2 Sensor,,,,"0600",,,tempsensor,,,Temperature in solar back flow (to solar collector) 
r,,Ntc3Sensor,NTC 3 Sensor,,,,"0C00",,,tempsensor,,,Temperature on top of buffer T7
r,,Ntc4Sensor,NTC 4 Sensor,,,,"0800",,,tempsensor,,,Temperature in buffer back flow (from buffer)
r,,Ntc5Sensor,NTC 5 Sensor,,,,"0700",,,tempsensor,,,Temperature in buffer flow (to buffer) T1
r,,Ntc6Sensor,NTC 6 Sensor,,,,"A100",,,tempsensor,,,Temperature in middle T6

De ntc2 en ntc4 werkten hier (om een reden) niet.

T5 zit inderdaad op het dak.
T1 zit op de retour van glycolleiding (dus op ongeveer 30% onderkant vat), de NTC2 is diezelfde glycol leiding van het vat naar het dak (op 0% onderkant vat). T6 is volgens mij geen echte sensor, maar een berekende waarde gebaseerd op wat T1 en T6 roept. T7 is een optionele door vaillant geleverde sensor die effectief in die temperatuurbuishuls geduwd wordt, en meet de temperatuur vanboven.

Maar wat zeggen die waardes:
- als de glycol opgepompt wordt, zijn T1 & T6 glycol waardens en NIET de waardes in het vat.
- T7 is (naar alle waarschijnlijkheid) het warmste water dat ook afgetapt wordt richting SWW, maar gezien gelaagdheid en andere onzin gaat dit absoluut niet representatief zijn.

Met andere woorden: voor bovenstaande sensoren moet je geen extra D18B20's toevoegen (enkel die T7, maar dat is ook maar zo'n dom duur ding van vaillant), enkel uitlezen met ebusd en via MQTT naar (bv) je HA te sturen.

Hopelijk helpt dit jou verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
SNWBRDR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:36:
[...]

Dit plaatje had ik ook al gevonden in de handleiding (het is het juiste model) en ik was ook al aan het kijken naar de dompelhuls. Maar ik weet niet goed wat ik ermee kan doen. Het water in het vat is nu koud door een tijdelijk probleem, dus kan het nu nog niet concroleren. Er is ook geen schroefdraad aan de binnenkant van deze dompelhuls, moest dat nodig zijn.
De dompelbuis is daar voor bedoeld. Het is gewoon een buis die in het water hangt en aan het uiteinde dicht is zodat er geen water in komt. Je steekt de sensor er gewoon in. Enig probleem zal zijn dat de sensor die de zonneboiler zelf heeft om de pomp te kunnen regelen er ook in zit dus het wordt wellicht te krap.

Overigens maf dat die aan de bovenkant zit. Bij de meeste systemen zit die aan de zijkant. Je kan sowieso eens kijken hoe lang die buis is (een stugge draad er in duwen, wel oppassen dat je de sensor van de boiler die er heel waarschijnlijk in zit niet kapot maakt). Als die buis bijna tot de bodem van het vat komt dan kan je meerdere sensoren op verschillende hoogtes plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Minitrooper schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:17:
[...]

Dit is wat in de originele "gehakte" ebusd csv's stond voor deze zonneboiler:
code:
1
2
3
4
5
6
r,,Ntc1Sensor,NTC 1 Sensor,,,,"0500",,,tempsensor,,,Temperature in solar flow (from solar collector) T5
r,,Ntc2Sensor,NTC 2 Sensor,,,,"0600",,,tempsensor,,,Temperature in solar back flow (to solar collector) 
r,,Ntc3Sensor,NTC 3 Sensor,,,,"0C00",,,tempsensor,,,Temperature on top of buffer T7
r,,Ntc4Sensor,NTC 4 Sensor,,,,"0800",,,tempsensor,,,Temperature in buffer back flow (from buffer)
r,,Ntc5Sensor,NTC 5 Sensor,,,,"0700",,,tempsensor,,,Temperature in buffer flow (to buffer) T1
r,,Ntc6Sensor,NTC 6 Sensor,,,,"A100",,,tempsensor,,,Temperature in middle T6

De ntc2 en ntc4 werkten hier (om een reden) niet.

T5 zit inderdaad op het dak.
T1 zit op de retour van glycolleiding (dus op ongeveer 30% onderkant vat), de NTC2 is diezelfde glycol leiding van het vat naar het dak (op 0% onderkant vat). T6 is volgens mij geen echte sensor, maar een berekende waarde gebaseerd op wat T1 en T6 roept. T7 is een optionele door vaillant geleverde sensor die effectief in die temperatuurbuishuls geduwd wordt, en meet de temperatuur vanboven.

Maar wat zeggen die waardes:
- als de glycol opgepompt wordt, zijn T1 & T6 glycol waardens en NIET de waardes in het vat.
- T7 is (naar alle waarschijnlijkheid) het warmste water dat ook afgetapt wordt richting SWW, maar gezien gelaagdheid en andere onzin gaat dit absoluut niet representatief zijn.

Met andere woorden: voor bovenstaande sensoren moet je geen extra D18B20's toevoegen (enkel die T7, maar dat is ook maar zo'n dom duur ding van vaillant), enkel uitlezen met ebusd en via MQTT naar (bv) je HA te sturen.

Hopelijk helpt dit jou verder!
Ik ben even niet mee. Je geeft een overzicht van NTC 1 t.e.m. NTC 6. Maar vervolgens spreek je over T1, T5... Bedoel je dan dat NTC 1 = T1?

"T6 is volgens mij geen echte sensor, maar een berekende waarde gebaseerd op wat T1 en T6 roept."
Die laatste T6 in bovenstaande zin is wellicht verkeerd, want T6 zal niet naar zichzelf verwijzen.

Hoe kan ik deze waarden uitlezen?
Ik vermoed dat ik daarvoor een eBUS Adapter nodig zoals dit https://adapter.ebusd.eu/v5/? Hiermee kan ik dan via WIFI verbinding maken met Home Assistant. Maar waar sluit ik de adapter precies op aan op de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Stefannn schreef op zondag 26 november 2023 @ 06:46:
[...]

De dompelbuis is daar voor bedoeld. Het is gewoon een buis die in het water hangt en aan het uiteinde dicht is zodat er geen water in komt. Je steekt de sensor er gewoon in. Enig probleem zal zijn dat de sensor die de zonneboiler zelf heeft om de pomp te kunnen regelen er ook in zit dus het wordt wellicht te krap.

Overigens maf dat die aan de bovenkant zit. Bij de meeste systemen zit die aan de zijkant. Je kan sowieso eens kijken hoe lang die buis is (een stugge draad er in duwen, wel oppassen dat je de sensor van de boiler die er heel waarschijnlijk in zit niet kapot maakt). Als die buis bijna tot de bodem van het vat komt dan kan je meerdere sensoren op verschillende hoogtes plaatsen.
Die dompelhuls ziet er leeg uit en gaat tot halverwege het vat.
Zo ziet het er van boven uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmyISpoqR_3bqDy9pUK9Gec5_fE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1GgrfeZ6rxw0Qx6gZV4Dt9T.jpg?f=user_large

Ik zou daar zelf een DS18B20 sensor in kunnen steken? Gaat dat voldoende contact maken om een correcte waarden te kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
SNWBRDR schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:21:
[...]

Die dompelhuls ziet er leeg uit en gaat tot halverwege het vat.
Zo ziet het er van boven uit.
[Afbeelding]

Ik zou daar zelf een DS18B20 sensor in kunnen steken? Gaat dat voldoende contact maken om een correcte waarden te kunnen lezen?
Dat gaat zeker lukken. Ik heb zelf 15 van die DS18B20 sensoren in gebruik door mijn hele huis. Ook in de zonneboiler en ook in de vacuüm buizen. Ik heb ze op een draad gesoldeerd en dan een krimpkous er omheen. Warmtecontact zal niet super zijn maar op zich is dat niet erg. Aandachtspunten zijn de draden. Daarvoor moet je zo dun mogelijk nemen want via de draden wordt de sensor door de omgeving “gekoeld”. Als de boiler op 60 graden zit kan dat zomaar 1 tot 3 graden zijn. Ik heb de aanvoerdraad over een lengte van 30cm dan ook onder de isolatie zitten.

Ik vraag me trouwens wel af waar de temperatuur sensor van de pomp regeling dan zit. Maar goed, dat is voor jouw intentie niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNWBRDR
Stefannn schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:39:
[...]

Dat gaat zeker lukken. Ik heb zelf 15 van die DS18B20 sensoren in gebruik door mijn hele huis. Ook in de zonneboiler en ook in de vacuüm buizen. Ik heb ze op een draad gesoldeerd en dan een krimpkous er omheen. Warmtecontact zal niet super zijn maar op zich is dat niet erg. Aandachtspunten zijn de draden. Daarvoor moet je zo dun mogelijk nemen want via de draden wordt de sensor door de omgeving “gekoeld”. Als de boiler op 60 graden zit kan dat zomaar 1 tot 3 graden zijn. Ik heb de aanvoerdraad over een lengte van 30cm dan ook onder de isolatie zitten.

Ik vraag me trouwens wel af waar de temperatuur sensor van de pomp regeling dan zit. Maar goed, dat is voor jouw intentie niet zo belangrijk.
Bedankt, zeer helder! Hiermee kan ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:39:
[...]

waar sluit je de die dallas sensoren op aan als ik vragen mag?
en hoe koppelt da met HA? want ik heb ook nog wel wat plekken waar ik er wat moois voor kan bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Baapje327 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:20:
[...]

waar sluit je de die dallas sensoren op aan als ik vragen mag?
en hoe koppelt da met HA? want ik heb ook nog wel wat plekken waar ik er wat moois voor kan bedenken :)
Ik doe dat met een 1wire-usb hub:
Ik heb geen HA, ik heb een compleet eigenbouw home automation systeem, ik heb de interface in 2008, voordat HA bestond, zelf geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 26-11-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:43:
[...]

Ik doe dat met een 1wire-usb hub:
Ik heb geen HA, ik heb een compleet eigenbouw home automation systeem, ik heb de interface in 2008, voordat HA bestond, zelf geschreven.
ok. thanks, maar dat wordt hem dan niet voor mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Baapje327 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:25:
ok. thanks, maar dat wordt hem dan niet voor mij :P
Don't be hasty.. 1-wire sensoren zijn heel gebruikelijk voor zoiets. Tuurlijk heeft HA ondersteuning. https://www.home-assistant.io/integrations/onewire/

[Simpelweg wegens ongeloof aan Google gevraagd en direct gevonden. Zelf twee bussen vol met dergelijke temperatuursensoren, maar aan Loxone, niet aan HA.]

[ Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 27-11-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Trouwens…..
Afgelopen maand vrijwel niks aan warmte uit de 138 heatpipes.
Groffe inschatting: Zonneboiler ongeveer 80% op de electrische heater en slechts 20% op de heatpipes.
Iemand met andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Baapje327 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:23:

3. je geen herrie wilt van een wp in de zomer, als je in de tuin ligt
ik heb dit argument noit begrepen: wie gaat nou in de zomer de erwarming aanzwengelen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:05:
Trouwens…..
Groffe inschatting: Zonneboiler ongeveer 80% op de electrische heater en slechts 20% op de heatpipes.
Hier ook slecht. Pv ook. Veel grijs weer en veel regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
kmf schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:04:
[...]

ik heb dit argument noit begrepen: wie gaat nou in de zomer de erwarming aanzwengelen?
Voor SWW.
heb ook geen last ervan hier maar als ie naast je terras staat, kan ik mij wel vinden in het storende lawaai als je ernaast zit.
(wel lekker koele lucht :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:53:
[...]

Voor SWW.
heb ook geen last ervan hier maar als ie naast je terras staat, kan ik mij wel vinden in het storende lawaai als je ernaast zit.
(wel lekker koele lucht :P )
sww kan je inplannen, doe je het op een moment waar niemand in de tuin zit

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Trouwens…..
Gisteren met een beetje zon 1.2 kWh opgehaald. :'( Sinds september heeft de zonneboiler nauwelijks nut gehad. ER moet altijd bijverwarmd worden
Mijn warmtepomp verwarmt de boiler op tot 30 graden (zonneboiler doet tot zo'n 20 graden of zo in deze tijd), en de rest wordt door de doorstroomverwarmer opgewarmd voor gebruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:32
Trouwens…..
Hier ongeveer 15 kw. Niet heel veel met het grijze weer.

• Siedo
  • Laatst online: 15:19
Sinds 24 november is onze zonneboiler in bedrijf besteld. Het is een Nefit/Bosch Solar systeem. Weten jullie of dat een app bij hoort om opbrengsten te monitoren?

• Baapje327
Bartolomus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:00:
[...]

Hier ongeveer 15 kw. Niet heel veel met het grijze weer.
Per dag of per maand?

Dinsdag was 't mooi, douchen op de zon hoor 👍
Maar het was een grijze maand idd, pv en collectoren was weinig (ook historisch gezien)

• Bartolomus
Baapje327 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:50:
[...]

Per dag of per maand?

Maar het was een grijze maand idd, pv en collectoren was weinig (ook historisch gezien)
Dat was afgelopen week. Deze week zit ik tot nu op 12 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
Bartolomus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:31:
[...]

Dat was afgelopen week. Deze week zit ik tot nu op 12 kw
kWh?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bartolomus

• Stefannn
  • Nu online
Baapje327 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:50:
[...]

Per dag of per maand?

Douchen op zon?
Op basis van heatpipes?
Hoeveel liter?
Dat lukt mij dus niet.
Ik heb 138 pipes met een vat van 150liter dat met 80mm rockwool is na-geïsoleerd.
Maar temperatuur komt op basis van zon tot maximaal 30 graden of zo ( de electrische beate brengt het elke 3 dagen naar 60, dan is niet exact te zeggen hoeveel het zonder electrische heater zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Stefannn
dinsdag hier 11 kwh in het vat, van iets van 38 graden tot =50 (setpoint).
ik verwacht vandaag ook wel wat want t is helemaal helder, zon moet alleen nog iets hoger zodat ie helemaal over t huis van de komt.
collectoren staan in prioriteitsregeling, dus onder of bovenkant van t (1000L) vat. in theorie kan ie 400 liter oid verwarmen bovenin, maar de sensor zit in de top van het vat, dus als ie daar 50 is, dan slaat is al af en gaat ie naar onderen. dan is de onderkant van de bovenste spiraal natuurlijk nog geen 50 graden.
onderin verhoogt ie de retour van de WP, en daar kan ie meer warmte toevoegen omdat daar maar 23-25 graden nodig is.

voor de beeldvorming, 96 heatpipes hier (met spiegels). wel pal op zuid onder 45 graden.

om eerlijk te zijn lijkt mij dat er iets niet klopt als je met 138!! heatpipes, 150 liter niet behoorlijk op temp kan krijgen. wat is jou orientatie en hellingshoek?

ander puntje: kunnen de heatpipes hun warmte wel behoorlijk kwijt?, want ik heb in de zomer al moeite met de warmtewisselaar met 3.5m2 oppervlakte in de onderste helft van het vat, en dat is een beste warmtewisselaar qua grootte, en in een 150 liter zit dat zeker niet.
hoe gaat dat?

en hoe stuur je aan?
en wanneer blaast het elektrische element bij? want als je dat om 8u smorgens doet, kunnen de collectoren natuurlijk niets meer erbij plussen. (ik verwacht hier pas om 1530, met WP, maar dat maakt opzich natuurlijk niet uit voor de vergelijking).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
kW (als hoeveelheid) = kannetjes water, lijkt me. Om de tobbe mee te vullen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:07:
[...]

kW (als hoeveelheid) = kannetjes water, lijkt me. Om de tobbe mee te vullen. :*)
Ja is hier 1 uur stoken met pellets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Baapje327 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:05:
@Stefannn
dinsdag hier 11 kwh in het vat, van iets van 38 graden tot =50 (setpoint).
ik verwacht vandaag ook wel wat want t is helemaal helder, zon moet alleen nog iets hoger zodat ie helemaal over t huis van de komt.
collectoren staan in prioriteitsregeling, dus onder of bovenkant van t (1000L) vat. in theorie kan ie 400 liter oid verwarmen bovenin, maar de sensor zit in de top van het vat, dus als ie daar 50 is, dan slaat is al af en gaat ie naar onderen. dan is de onderkant van de bovenste spiraal natuurlijk nog geen 50 graden.
onderin verhoogt ie de retour van de WP, en daar kan ie meer warmte toevoegen omdat daar maar 23-25 graden nodig is.

voor de beeldvorming, 96 heatpipes hier (met spiegels). wel pal op zuid onder 45 graden.

om eerlijk te zijn lijkt mij dat er iets niet klopt als je met 138!! heatpipes, 150 liter niet behoorlijk op temp kan krijgen. wat is jou orientatie en hellingshoek?

ander puntje: kunnen de heatpipes hun warmte wel behoorlijk kwijt?, want ik heb in de zomer al moeite met de warmtewisselaar met 3.5m2 oppervlakte in de onderste helft van het vat, en dat is een beste warmtewisselaar qua grootte, en in een 150 liter zit dat zeker niet.
hoe gaat dat?

en hoe stuur je aan?
en wanneer blaast het elektrische element bij? want als je dat om 8u smorgens doet, kunnen de collectoren natuurlijk niets meer erbij plussen. (ik verwacht hier pas om 1530, met WP, maar dat maakt opzich natuurlijk niet uit voor de vergelijking).
Mhh… dat is een lastige vergelijking.
Ik heb de heatpipes als sinds 2008 en in de zomer geven die een enorme berg energie dus ik denk dat die het wel doen. 6 panelen van 24 stuks elk maar er ontbreken er een paar vanwege een dakraam. Vrij optimaal zuid/west 45graden.
Ik kan niet precies zeggen hoeveel kWh ik nu haal, ik had een mooie calibratie gemaakt op basis van flow en sensoren, maar ik heb in oktober de boiler vervangen en daarvan moet ik dan alles opnieuw calibreren maar dat gaat niet met zo weinig zon. Met een flinke fout marge kom ik echter toch ergens tussen maximaal 1 a 3 kWh per dag uit.
De regeling heb ik zelf gemaakt, die verwarmt elektrisch 1x per 2 dagen om 19:00 naar 60 graden, dus daar zal het niet aan liggen.

Hoe heb jij bepaald dat het 11kWh is? Dat lijkt me zo uit de losse pols wel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Nja vergelijking, meer dat ik denk dat er meer uit te halen valt.

1-3 kwh op een zonnige zomerdag is mi weinig met zo een batterij aan heatpipes.

Ik haal het uit de resol controller. Zal ook niet helemaal accuraat zijn vermoed ik, maar de temp sensoren zijn dat wel, en ik zie de verhoging wel daarop. Hoeveel kwh dat is, kun je wel berekenen, alleen beetje lastig hoeveel liters het precies zijn.

In de zomer komt er inderdaad veel warmte af, wat doe jij daarmee? Want dat 150L vat is zo vol voor de lunch op een goede dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:34:

Ik haal het uit de resol controller. Zal ook niet helemaal accuraat zijn vermoed ik, maar de temp sensoren zijn dat wel, en ik zie de verhoging wel daarop. Hoeveel kwh dat is, kun je wel berekenen, alleen beetje lastig hoeveel liters het precies zijn.

In de zomer komt er inderdaad veel warmte af, wat doe jij daarmee? Want dat 150L vat is zo vol voor de lunch op een goede dag.
Dat 1 a 3 kWh kan wel kloppen. Ik zit hier op oost georiënteerd 35 graden. En doe op een zonnige dag 5 kWh met 150 pipes. En misschien niet onbelangrijk ze zijn cascade geschakeld in een veld van 2 breed 3 hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartolomus op 03-12-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Baapje327 schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:34:

In de zomer verwarm ik mijn jacuzzi.
Ik heb nog een 2de 2000liter vat als “buffer”. Van daaruit verwarm ik mijn jacuzzi op een constant 37graden nivo.
De buffer varieert dan tussen 40 graden (het minimum om de jacuzzi effectief te kunnen verwarmen) en 55 (maximum dat ik heb ingesteld).
Vanaf ongeveer half maart tot half oktober is dat meestal compleet voldoende.

Zoals gezegd, ik ben de calibratie van mijn systeem compleet kwijt door het verwisselen van boiler.
Ik heb nu ook nog maar 1 sensor halverwege, lastig te zeggen “wat die zegt over het totaal”.
Maar gister (zaterdag) ging die toch van 15 naar 35graden. Als dat indicatief is voor de volle 150liter is dat 3.6kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:40:
[...]

Dat 1 a 3 kWh kan wel kloppen. Ik zit hier op oost georiënteerd 35 graden. En doe op een zonnige dag 5 kWh met 150 pipes. En misschien niet onbelangrijk ze zijn cascade geschakeld in een veld van 2 breed 3 hoog.
Oost op 35 graden is wel echt wat anders dan 45graden op zuidwest.
Ochtend zon doet vrij weinig nu, zon staat zo laag. Collectoren gaan hier ook pas rond 11u iets doen, zou eerder zijn als 't huis van de buren niet zo in de weg stond. Ze komen pas echt beetje op gang in de middag. Uurtje of 2 oid.

Dat zou echt meer moeten zijn bij @Stefannn mi.

Als 3-5 kWh normaal is voor zo een oppervlakte, dan is de pv/wp vs collectoren discussie nu wel beslecht hoor, dan wint pv/wp dan makkelijk.

En naar welke temp moeten de heatpipes bij jou @Bartolomus?
25 graden maken of 40 is wel een serieus verschil voor de collectoren nu namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Bartolomus schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:40:
[...]

Dank. Ik ben blij met elk “vergelijk materiaal”.
Ik heb 6 units (panelen kan je het niet noemen) in 3 parelelle takken van 2 in serie elk. Elke paralel tak eeuw een temperatuur sensor. Middels flow regelaars regel ik de takken zodanig in dat elke tak ongeveer even warm wordt.
(Dat in regelen moet na het vervangen van de boiler opnieuw en is nog niet optimaal. Daarvoor heb ik een fikse zon-middag nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Baapje327 schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:49:
[...]

Ochtend zon doet vrij weinig nu, zon staat zo laag. Collectoren gaan hier ook pas rond 11u iets doen, zou eerder zijn als 't huis van de buren niet zo in de weg stond. Ze komen pas echt beetje op gang in de middag. Uurtje of 2 oid.

Als 3-5 kWh normaal is voor zo een oppervlakte, dan is de pv/wp vs collectoren discussie nu wel beslecht hoor, dan wint pv/wp dan makkelijk.

25 graden maken of 40 is wel een serieus verschil voor de collectoren nu namelijk.
Ik heb het razend druk dit weekend. Hele dag van huis.
Maar gister was dus een redelijke zon-dag. Als ik tijd heb pak ik de data van de pv panelen erbij die er naast liggen op hetzelfde dak vlak. De opbrengst daarvan kan ik gebruiken om een inschatting te krijgen van de zon-instraling. En dan een berekening.
Duurt even dus.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:49:
[...]

Bij mij vloer nu 37 graden dus dat maakt ook inderdaad veel uit. Toch maar aan het triple glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:50:
[...]

Dank. Ik ben blij met elk “vergelijk materiaal”.
Ik heb 6 units (panelen kan je het niet noemen) in 3 parelelle takken van 2 in serie elk. Elke paralel tak eeuw een temperatuur sensor. Middels flow regelaars regel ik de takken zodanig in dat elke tak ongeveer even warm wordt.
(Dat in regelen moet na het vervangen van de boiler opnieuw en is nog niet optimaal. Daarvoor heb ik een fikse zon-middag nodig)
Als ik het goed begrijp regel je elk niveau met kleppen en flow regelaars om overal zelfde debiet te hebben?
Je kan het ook alleen met leidingen doen zonder restricties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUclv3ROjemMvfrnqKVuu75o6tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TWme5mG4psZ95D8pSvWLJs2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Bartolomus schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:07:
[...]

Als ik het goed begrijp regel je elk niveau met kleppen en flow regelaars om overal zelfde debiet te hebben?
Je kan het ook alleen met leidingen doen zonder restricties.
[Afbeelding]
Klopt, het zo in elkaar zoals op jouw plaatje.
Ik heb dan in elke serie-keten wel een handventiel (geen echte flow regelaar, dat was een overstate, excuus), dat is zelfs gewoon een kogel afsluiter, niet ideaal maar werkt wel. Daarmee corrigeer ik dus handmatig de restrictie onbalans in de ketens.
Sowieso heb je die afsluiters nodig om na het vullen de boel te kunnen ontluchten. Als 1 van de takken een luchtbel heeft krijg je die er bijna niet uit als je de andere takken niet even helemaal dicht kan zetten.

Inmiddels toch tijd gevonden voor een sommetje (het is nog vroeg, de vrouw is nog niet op):

Naast de tubes ligt een pv set van 18 320W LG panelen, die doen totaal 5760Wp
Die hebben gister 3.8kWh opgebracht.
3.8kWh/5.76Wp = 0.66uur “norm opbrengst

Voor zover ik in de oude documentatie van 2008 kan terugvinden heb ik 23m2 tube oppervlak met een beloofd rendement van 600W/1000W instraling, dat zou dan ongeveer 600Wp moeten zijn per m2, met 23m2 is dat 13kWpiek

Als ik mijn enkele midden sensortje moet geloven en karakteristiek moet verklaren voor de volle 150liter.
Water heeft warmtecapaciteit 4286J/K kg = 1.19Wh/ kgK
Bij 20 graden opwarming van 150l is dat 1.19Wh/kgK x 150kg x 20K = 3.6kWh

Dat komt dan overeen met 3.6kWh / 13kWp = 0.28 uur norm opbrengst.

Dus 0.28uur versus 0.66uur. Met alle onzekerheden maak ik ervan dat ik ongeveer de helft “kwijt” ben.

Meer kan ik er even niet van maken.
- Ofwel de opbrengst van heatpipes is in werkelijkheid geen 600Wp per m2 (bij 0graden buitentemperatuur)
- Ofwel er is ergens iets “kwijt” in mijn systeem (maar hoe raak je in hemelsnaam iets kwijt)
- Ofwel de berekening met dat enkele sensortje is veel te onnauwkeurig
- Ofwel nog iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:00:
[...]

Klopt, het zo in elkaar zoals op jouw plaatje.
Ik heb dan in elke serie-keten wel een handventiel (geen echte flow regelaar, dat was een overstate, excuus), dat is zelfs gewoon een kogel afsluiter, niet ideaal maar werkt wel. Daarmee corrigeer ik dus handmatig de restrictie onbalans in de ketens.
Sowieso heb je die afsluiters nodig om na het vullen de boel te kunnen ontluchten. Als 1 van de takken een luchtbel heeft krijg je die er bijna niet uit als je de andere takken niet even helemaal dicht kan zetten.

Inmiddels toch tijd gevonden voor een sommetje (het is nog vroeg, de vrouw is nog niet op):

Naast de tubes ligt een pv set van 18 320W LG panelen, die doen totaal 5760Wp
Die hebben gister 3.8kWh opgebracht.
3.8kWh/5.76Wp = 0.66uur “norm opbrengst

Voor zover ik in de oude documentatie van 2008 kan terugvinden heb ik 23m2 tube oppervlak met een beloofd rendement van 600W/1000W instraling, dat zou dan ongeveer 600Wp moeten zijn per m2, met 23m2 is dat 13kWpiek

Als ik mijn enkele midden sensortje moet geloven en karakteristiek moet verklaren voor de volle 150liter.
Water heeft warmtecapaciteit 4286J/K kg = 1.19Wh/ kgK
Bij 20 graden opwarming van 150l is dat 1.19Wh/kgK x 150kg x 20K = 3.6kWh

Dat komt dan overeen met 3.6kWh / 13kWp = 0.28 uur norm opbrengst.

Dus 0.28uur versus 0.66uur. Met alle onzekerheden maak ik ervan dat ik ongeveer de helft “kwijt” ben.

Meer kan ik er even niet van maken.
- Ofwel de opbrengst van heatpipes is in werkelijkheid geen 600Wp per m2 (bij 0graden buitentemperatuur)
- Ofwel er is ergens iets “kwijt” in mijn systeem (maar hoe raak je in hemelsnaam iets kwijt)
- Ofwel de berekening met dat enkele sensortje is veel te onnauwkeurig
- Ofwel nog iets anders
a foutje... ik moet niet het oppervlak van de collectoren nemen, maar uitgaan van het aantal pipes
600Wp voor 10 pipes
dus dat wordt 8.3kWpiek voor 138 pipes

dus 3.6kWh/8.3kWpiek = 0.43uur "norm opbrengst"

vergeleken met de 0.66 van de PV ben ik dus 33% kwijt. Gegeven de onnauwkeurigheid van de gegevens zou je een onzekerheid van 15 a 20% verwachten dus 33% kwijt is nog wat veel, maar echt compleet "out of wack" is het ook niet.

[EDIT]
600Wp is voor 1000W instraling, dat is hoogzomer
Zie tabel: bij 400W instraling heb je nog maar 1000W x 218W/400W = 545Wpiek
Dat is dan 7.5kWpiek voor 138pipes
dus gister had ik 3.6kWh/7.5kWpiek = 0.48 "norm uur" vergeleken met 0.66 "norm uur" van de PV.
dan ben ik nog 27% "kwijt".
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de instraling nog veel lager dan 400W/m2 was.
Volgens deze link Heeft de zon wel ongeveer 3 uur geschenen. Dus een opbrengst van 0.66 "norm uur" betekent dan 1000W (volle zon) x 0.66/3 = 220W instraling gemiddeld.

Kortom.... het sommetje is niet echt verkeerd...

NB, de wijsheid van de informatie over panelen heb ik van een fraunhofer "Test Report: KTB Nr. 2007-07-ad-en". Ik heb de pdf maar kan die kennelijk niet uploaden.
info met belangrijkste data van een 10 pijps paneel hier onder (Tm-Ta = Tmeasure - Tambiant = Tcollector - TBuitenlucht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2KVfhfYOsUmE5AANtw96X1Pvlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRTYCCzC9RxPAFwxQMCGLccs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 03-12-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:17:
[...]

a foutje... ik moet niet het oppervlak van de collectoren nemen, maar uitgaan van het aantal pipes
600Wp voor 10 pipes
dus dat wordt 8.3kWpiek voor 138 pipes

dus 3.6kWh/8.3kWpiek = 0.43uur "norm opbrengst"

vergeleken met de 0.66 van de PV ben ik dus 33% kwijt. Gegeven de onnauwkeurigheid van de gegevens zou je een onzekerheid van 15 a 20% verwachten dus 33% kwijt is nog wat veel, maar echt compleet "out of wack" is het ook niet.

NB, de wijsheid van de informatie over panelen heb ik van een fraunhofer "Test Report: KTB Nr. 2007-07-ad-en". Ik heb de pdf maar kan die kennelijk niet uploaden.
info met belangrijkste data van een 10 pijps paneel hier onder (Tm-Ta = Tmeasure - Tambiant = Tcollector - TBuitenlucht):
[Afbeelding]
En dat zijn data van een gloed nieuw systeem net uit de doos. Dus je berekening met dat verlies en onnauwkeurigheid kan zeker kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Bartolomus schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:30:
[...]

En dat zijn data van een gloed nieuw systeem net uit de doos. Dus je berekening met dat verlies en onnauwkeurigheid kan zeker kloppen.
ik had er nog een [edit] op gedaan...

600Wp is voor 1000W instraling, dat is hoogzomer
Zie tabel: bij 400W instraling heb je nog maar 1000W x 218W/400W = 545Wpiek
Dat is dan 7.5kWpiek voor 138pipes
dus gister had ik 3.6kWh/7.5kWpiek = 0.48 "norm uur" vergeleken met 0.66 "norm uur" van de PV.
dan ben ik nog 27% "kwijt".
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de instraling nog veel lager dan 400W/m2 was.
Volgens deze link Heeft de zon wel ongeveer 3 uur geschenen. Dus een opbrengst van 0.66 "norm uur" betekent dan 1000W (volle zon) x 0.66/3 = 220W instraling gemiddeld.

Kortom.... het sommetje is niet echt verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Laatst online: 18-06 20:31
vandaag iher leuke reminder om nooit et een ( old school ) cv monteur aan je zonneboiler te werken ...

ik moest de anode vervangen..
buurman ( gepensioneerd cv monteur ) gevraagd ff handje te helpen met afsluitne druk eraf ontluchten enz...

prima.. klusje zo geklaard buurman bedankt voor de moeite en hoppa...

tot ik vanavond geen warm water heb... mja beter gezegd aan de warme kant gewoon geen water...

alles nagekeken wat ik kon bedenken. buurman gevraagd nee alles gehad idd...

ten einde raad instalateur erbij ( zal toch niet dat nu ineens leideng/warmtewisselaar verstopt of cvpomp kapot ofz wat dan ook zo voor de kerst ) ....

die moneteur erbij kon op zich ook niets vinden..geen fout code.. ofzo.. deze ketel op zich was hij niet bekend mee maar belletje verder en wat dingen nagekeken...niets... . tot hij een 2e inlaatcombinatie zag... ( handige buurman had die ff dicht gedraaid na de drukval om onverhoopt vullen als iemand aan de hoofdkraan zou zitten te voorkomen ) deze stond dicht mja... wijze ( en ben bang dure ) les inlaatcombinatie moet wel open staan om boiler te kunne vullen en weer warm water te krijgen
buurman bedankt.. iig voor de wijze les en de geboden hulp ;)

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belle11
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 12:21
zonneboilers werken perfect onze 26 jaar oude systeem Luigens later Atag gewoorden heeft een voorraad vat van 240 ltr ,
gas kraan gaat maart april dicht en oktober weer open .

afwasmachine en de wasmachine staan op warmwater aan gesloten

Wij hebben alleen in de wintermaanden gas nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Laatst online: 20:48
Ben aan het kijken naar vervanging van mijn boilervat (huidige is niet geschikt voor warmtepomp), maar vraag me bij het vergelijken iets af. Ik ging uit van: hoe groter spiraaloppervlak (voor de heatpipes) hoe beter, maar het ene vat dat ik zie heeft een kleiner spiraalm2 maar meer spiraalcapaciteit in liters dan de ander. Dus wat is uiteindelijk het belangrijkst: spiraaloppervlak (m2) of spiraalcapaciteit (liter)?

[ Voor 6% gewijzigd door Ecowoman op 30-12-2023 19:44 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ecowoman Oppervlak, veruit. Een lange, dunnere spiraal wisselt meer warmte uit dan een kortere dikke waar meer liters in zitten. (Eigenlijk zijn de liters noodzakelijk kwaad; ze gaan van de inhoud van je vat af.)

Theoretisch zou een spiraal zo dun kunnen zijn dat hij het je pomp lastig maakt, maar van zo'n onhandig ontworpen vat heb ik in de praktijk nog niet gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Ecowoman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:36:
Ben aan het kijken naar vervanging van mijn boilervat (huidige is niet geschikt voor warmtepomp), maar vraag me bij het vergelijken iets af. Ik ging uit van: hoe groter spiraaloppervlak (voor de heatpipes) hoe beter, maar het ene vat dat ik zie heeft een kleiner spiraalm2 maar meer spiraalcapaciteit in liters dan de ander. Dus wat is uiteindelijk het belangrijkst: spiraaloppervlak (m2) of spiraalcapaciteit (liter)?
Als je dan toch een nieuwe koopt.
Dan zou ik bij plaatsing rekening houden met na-isolatie met rockwool.
Ik heb 8cm gedaan waarmee ik het “idle gebruik” van 3.8kWh naar 1.4kWh per dag heb gebracht (op 60 graden). Ik overweeg er een laag van nogmaals 8cm rockwool omheen te zetten want ik wil het idle gebruik eigenlijk onder de 1kWH per dag hebben.
In dat kader…..
Ik had mijn boiler ook vervangen omdat de oude geen electrische spiraal had en ik van de cv na verwarming af wilde. Ik heb bewust gekozen voor een kleinere (150liter tegen voorheen 200liter) juist omdat ik dan minder verlies zou hebben en ook meer ruimte om isolatie te plaatsen.
Als je een goed beeld van je watergebruik hebt kan je dat ook optimaliseren.
Zie hier voor mijn ervaringen

En wat betreft de vraag: @Gwaihir heeft compleet gelijk: meer oppervlak is beter, dan wisselt de warmte beter uit. Alleen als de spiraal idioot onrealistisch dun zou worden zou de pomp het niet meer rond kunnen pompen maar dat is inderdaad een theoretisch probleem dat je in praktijk niet tegen gaat komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 31-12-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:28:
[...]

Ik heb 8cm gedaan waarmee ik het “idle gebruik” van 3.8kWh naar 1.4kWh per dag heb gebracht (op 60 graden). Ik overweeg er een laag van nogmaals 8cm rockwool omheen te zetten want ik wil het idle gebruik eigenlijk onder de 1kWH per dag hebben.
In dat kader…..
Ik had mijn boiler ook vervangen omdat de oude geen electrische spiraal had en ik van de cv na verwarming af wilde. Ik heb bewust gekozen voor een kleinere (150liter tegen voorheen 200liter) juist omdat ik dan minder verlies zou hebben en ook meer ruimte om isolatie te plaatsen.

En wat betreft de vraag: @Gwaihir heeft compleet gelijk: meer oppervlak is beter, dan wisselt de warmte beter uit. Alleen als de spiraal idioot onrealistisch dun zou worden zou de pomp het niet meer rond kunnen pompen maar dat is inderdaad een theoretisch probleem dat je in praktijk niet tegen gaat komen.
@Ecowoman
ik ken je setup niet, maar als je toch een nieuw vat betaald, zou ik voor een warmtepompboiler gaan met een extra warmtewisselaar voor je collectoren.
volgens mij is een wpb met subsidie vergelijkbaar met een los vat en dat is voor een stuk makkelijker regelen met een losse WP voor verwarming, en wpb voor SWW.

en naisoleren is zeker de moeite, als je de ruimte hebt, goede tip! (staat hier ook nog op de unending list met klusjes)

edit: ik zie in je signature dat je een 500L vat hebt wat je als retourverhoging gebruikt, zit daar ook SWW in? gelaagd met prio inregeling zoals velen (inclusief ik) dat hier gebruiken?
je zou het ook nog kunnen scheiden in 2 (kleinere) vaten, 1 wpb voor sww, en een kleinere/huidige om met collectoren de retourverhoging te doen. regelt allemaal wat makkelijker namelijk...

[ Voor 9% gewijzigd door Baapje327 op 31-12-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Stefannn schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:28:
[...]

In dat kader…..

Naisoleren ben ik idd van plan, misschien zelfs proberen om daar de isolatie van de huidige in te verwerken (en de rest van de diameter aanvullen met ander isolatiemateriaal).

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je kunt ze natuurlijk ook goed geïsoleerd kopen. Die dingen komen daartoe met energielabels. En dan zit er een prettig schilletje omheen - rockwool e.d. zijn nou niet bepaald fijn om nog aan te raken en laten zich ook niet afstoffen en zo.

'Na-isolatie' is dan vooral netjes plaatsen: gaten dichtstoppen (naast leidingen en waar leidingen hadden gekund maar niet zitten) en zorgen dat 't boven en onder netjes dicht zit. Al heb ik nog wel wat loze ruimte gevuld met isolatiemateriaal. (Het vat is afgerond van boven, de isolatie was dat niet. Daar heb ik wat extra gevuld. Direct op het staal dus, weggewerkt onder de meegeleverde isolatielagen en buitenschil.)

Ik denk trouwens dat 3.8kWh stilstandsverlies op een 150 liter vat vandaag de dag niet eens meer verkocht mag worden. Ik gok dat dat van vlak voordat de normen zijn aangetrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
Je kunt ze natuurlijk ook goed geïsoleerd kopen. Die dingen komen daartoe met energielabels. En dan zit er een prettig schilletje omheen - rockwool e.d. zijn nou niet bepaald fijn om nog aan te raken en laten zich ook niet afstoffen en zo.

'Na-isolatie' is dan vooral netjes plaatsen: gaten dichtstoppen (naast leidingen en waar leidingen hadden gekund maar niet zitten) en zorgen dat 't boven en onder netjes dicht zit. Al heb ik nog wel wat loze ruimte gevuld met isolatiemateriaal. (Het vat is afgerond van boven, de isolatie was dat niet. Daar heb ik wat extra gevuld. Direct op het staal dus, weggewerkt onder de meegeleverde isolatielagen en buitenschil.)

Ik denk trouwens dat 3.8kWh stilstandsverlies op een 150 liter vat vandaag de dag niet eens meer verkocht mag worden. Ik gok dat dat van vlak voordat de normen zijn aangetrokken is.
Kwa verlies is er wel een verschil tussen wat de fabrikant opgeeft en wat je vervolgens zelf gemeten hebt.
het betreft deze boiler
En die is nog steeds te koop.
Fabrikant geeft 93W statisch verlies op.
Ik heb 156W gemeten

Het stilstandverlies dat ik gemeten heb is "op 60 graden".
Ik heb dat bepaald door hem met de elektrische spiraal tot 60graden te verwarmen (gemeten met een sensor in de meet-buis)
vervolgens 13..16 uur te laten afkoelen zonder water te gebruiken
En dan weer met de elektrische spiraal tot 60 graden opgewarmd en het elektrisch vermogen dat dat kost gemeten.

Als je hem slechts 1x per 2 a 3 dagen naar 60 graden brengt zal het gemiddeld verlies lager zijn.

Mbt "na-isolatie" klopt dat je alle kieren dicht moet maken en de leidingen moet isoleren.
Beter dan rockwool heb ik in ieder geval "in praktische zin" niet gevonden. Daar zit wel een folie omheen dus dat is best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De opgave is bij een constant temperatuurverschil van 45 graden met de omgeving (in principe 65 vs. 20 graden Celcius). Zit je lager qua temperaturen (zoals jij @Stefannn) dan hoor je dus lager uit te komen. Fabrikanten lijken inderdaad niet altijd netjes te meten, maar toch: dat is ook duidelijk zichtbaar een label D boiler. En dan kun je kiezen: DIY na-isoleren, of gelijk beter kopen.

En vergis je niet in wat je via de openingen én vooral ook de leidingen kunt verliezen. Hopelijk heb je geen leidingen die rechtstreeks (horizontaal of) naar boven wegelopen vanaf het vat?

Mijn vat is veel groter en toch maar 52W. Met de bescheiden na-isolatie als genoemd en de goede zorgen voor leidingen en tochtgaten, heb ik de indruk die waarde daadwerkelijk te halen. En dan heb ik echt geen luxe duur merk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:26:
De opgave is bij een constant temperatuurverschil van 45 graden met de omgeving (in principe 65 vs. 20 graden Celcius). Zit je lager qua temperaturen (zoals jij @Stefannn) dan hoor je dus lager uit te komen. Fabrikanten lijken inderdaad niet altijd netjes te meten, maar toch: dat is ook duidelijk zichtbaar een label D boiler. En dan kun je kiezen: DIY na-isoleren, of gelijk beter kopen.

En vergis je niet in wat je via de openingen én vooral ook de leidingen kunt verliezen. Hopelijk heb je geen leidingen die rechtstreeks (horizontaal of) naar boven wegelopen vanaf het vat?

Mijn vat is veel groter en toch maar 52W. Met de bescheiden na-isolatie als genoemd en de goede zorgen voor leidingen en tochtgaten, heb ik de indruk die waarde daadwerkelijk te halen. En dan heb ik echt geen luxe duur merk of zo.
Mmhh… dat is dan jammer. Ik ga het nu echt niet meer veranderen.
Die 45graden delta T had ik overigens wel ongeveer, het was toen een graad of 10…12 op zolder.
Heb je internet-link naar van beter geïsoleerd vat / vaten?
Ik weet dat ik er toentertijd nog best wat naar gezocht heb.

En ik moet zeggen….
Als hij die opgave 93W daadwerkelijk had gehaald dan had ik met na-isolatie rond de 35W gezeten… dat was eigenlijk wel ongeveer de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 31-12-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:30:
Mmhh… dat is dan jammer. Ik ga het nu echt niet meer veranderen.
Lol! De aanleiding was dan ook de vraag van @Ecowoman, die nog wel beide opties kan kiezen :P.
Heb je internet-link naar van beter geïsoleerd vat / vaten?
Ik weet dat ik er toentertijd nog best wat naar gezocht heb.
Ik heb een Burg FHS-WT1 800 liter met de dubbele isolatie. Ik weet niet of ik die specifiek aan wil raden: lijkt zeker waar voor z'n geld, maar de leverbetrouwbaarheid was waardeloos. OEG adverteerde indertijd (2019) met A+ (was nog net 2 of 3 W beter voor mijn maat vat), maar daarvan hoorde ik wel dat (ook) die waarden opgeklopt waren.

Overigens ben ik teruggekomen van de hygiënespiraal en zou ik nu voor een verswaterstation gaan -- tamelijk letterlijke vertaling van de Duitse term. Dat er CV-water in 't vat zit vind ik nog steeds een goed idee (geen legionella, geen anode), maar met een hygiënespiraal kun je het vat erg slecht 'op' gebruiken = er blijft veel restwarmte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:17:
[...]

Lol! De aanleiding was dan ook de vraag van @Ecowoman, die nog wel beide opties kan kiezen :P.

[...]

Ik heb een Burg FHS-WT1 800 liter met de dubbele isolatie. Ik weet niet of ik die specifiek aan wil raden: lijkt zeker waar voor z'n geld, maar de leverbetrouwbaarheid was waardeloos. OEG adverteerde indertijd (2019) met A+ (was nog net 2 of 3 W beter voor mijn maat vat), maar daarvan hoorde ik wel dat (ook) die waarden opgeklopt waren.

Overigens ben ik teruggekomen van de hygiënespiraal en zou ik nu voor een verswaterstation gaan -- tamelijk letterlijke vertaling van de Duitse term. Dat er CV-water in 't vat zit vind ik nog steeds een goed idee (geen legionella, geen anode), maar met een hygiënespiraal kun je het vat erg slecht 'op' gebruiken = er blijft veel restwarmte in.
Ik heb een hygienespiraal en gebruik het vat iedere dag tot iets hoger dan de temperatuur van de vloerverwarming. In de top blijft het ongeveer 55 graden. Maar dat is te weinig om een hele warme douche te nemen. Ik zet dan van te voren de vloer verwarming even stil en met de pellet kachel schiet het vat dan naar 60. Ik merk geen verschil in de woonkamer. Gaat prima maar even nadenken voor je onder de douche gaat.
Voor het hele luxe moet er nog een na verwarmer ingebouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, ik heb er ook niet zo gek veel last van, anders dan dat de effectieve buffercapaciteit wat lager is dan aanvankelijk verwacht. Maar verwarm je SWW veelvuldig met de WP, dan maakt het wel uit: op deze manier ben je altijd redelijk warm water echt warm aan het maken. Heb je een vat met SWW of een verswaterstation, dan bestaat een behoorlijk deel van de SWW run uit het van koud naar lauw brengen van water. Nu niet. En de COP van je WP is daar flink gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:23:
Ja, ik heb er ook niet zo gek veel last van, anders dan dat de effectieve buffercapaciteit wat lager is dan aanvankelijk verwacht. Maar verwarm je SWW veelvuldig met de WP, dan maakt het wel uit: op deze manier ben je altijd redelijk warm water echt warm aan het maken. Heb je een vat met SWW of een verswaterstation, dan bestaat een behoorlijk deel van de SWW run uit het van koud naar lauw brengen van water. Nu niet. En de COP van je WP is daar flink gevoelig voor.
Als ik een wp zou hebben dan inderdaad beter apart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Allereerst een gelukkig nieuwjaar allen!

Prijsverschil tussen een C- en een A-vat vind ik wel bizar groot. Bij andere apparaten ga ik normaal voor minimaal A-label, maar dat zit er -zoals het er nu naar uitziet- dit keer helaas niet in (ik wacht nog wel ff 1 prijsopgave af).

@Baapje327 Wat betreft het inregelen ben ik me er van bewust dat het complex is, maar toch willen we sww en retourverhoging niet los van elkaar doen. Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. En ja, onze huidige is idd een vat gevuld met sww met retourverhoging.
Bartolomus schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:24:
[...]

Ik heb een hygienespiraal en gebruik het vat iedere dag tot iets hoger dan de temperatuur van de vloerverwarming. In de top blijft het ongeveer 55 graden. Maar dat is te weinig om een hele warme douche te nemen. Ik zet dan van te voren de vloer verwarming even stil en met de pellet kachel schiet het vat dan naar 60. Ik merk geen verschil in de woonkamer. Gaat prima maar even nadenken voor je onder de douche gaat.
Voor het hele luxe moet er nog een na verwarmer ingebouwd worden.
Het vat ga ik zeker niet naar 60C brengen. Mijn ervaring is dat als het bovenin het vat 40C is, douchen nog steeds lukt. Legionella is in de afgelopen 13 jaar nooit een issue geweest (heb in huidige boiler geen hygiënespiraal). Er is voldoende doorstroming en als dat er tijdelijk niet is (ben ook weleens 4 maanden weg geweest in de winter) dan eerst paar minuten douchekop ondergedompeld in emmer water door laten stromen. No problemo.

Doorstroomverwarmer was wel het plan, maar dat was begin van het jaar, dus moet er weer ff opnieuw induiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 02-01-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:25:

Het vat ga ik zeker niet naar 60C brengen. Mijn ervaring is dat als het bovenin het vat 40C is, douchen nog steeds lukt. Legionella is in de afgelopen 13 jaar nooit een issue geweest (heb in huidige boiler geen hygiënespiraal). Er is voldoende doorstroming en als dat er tijdelijk niet is (ben ook weleens 4 maanden weg geweest in de winter) dan eerst paar minuten douchekop ondergedompeld in emmer water door laten stromen. No problemo.

Doorstroomverwarmer was wel het plan, maar dat was begin van het jaar, dus moet er weer ff opnieuw induiken.
Klopt dat douchen nog steeds gaat. Het is meer een luxe probleem.
De pellet ketel lag er begin seizoen nog even uit en toen was het wel koud. Dan is een doorstroom verwarmer opeens wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:53:
@Ecowoman Oppervlak, veruit. Een lange, dunnere spiraal wisselt meer warmte uit dan een kortere dikke waar meer liters in zitten. (Eigenlijk zijn de liters noodzakelijk kwaad; ze gaan van de inhoud van je vat af.)

Theoretisch zou een spiraal zo dun kunnen zijn dat hij het je pomp lastig maakt, maar van zo'n onhandig ontworpen vat heb ik in de praktijk nog niet gehoord.
Doorsnede van die spiraal voor de heatpipes is 3/4" en hij loopt door het hele vat i.p.v. alleen in het onderste deel. Zo heb je zowel een groot spiraaloppervlak voor de WP als voor de heatpipes. Die spiraal voor de heatpipes is dan ook veel groter dan bij andere modellen (en veel groter dan onze huidige). Dat klinkt wel interessant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXFNuxiFYUrFLQskw7YoOfljgBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cgd6vpVxj4EdHWk3oah3N6B2.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 02-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:42
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Doorsnede van die spiraal voor de heatpipes is 3/4" en hij loopt door het hele vat i.p.v. alleen in het onderste deel. Zo heb je zowel een groot spiraaloppervlak voor de WP als voor de heatpipes. Die spiraal voor de heatpipes is dan ook veel groter dan bij andere modellen (en veel groter dan onze huidige). Dat klinkt wel interessant.
[Afbeelding]
Voor je zonneboiler wil je toch helemaal geen spiraal helemaal tot bovenin? Dit zorgt ervoor dat je gelaagdheid verdwijnt

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Wat ik me afvraag is wat erger is: de gelaagdheid van een 500l boiler om zeep helpen of veel minder spiraaloppervlak hebben (de gebruikelijke 1.8 i.p.v. 2.6 m2).

[ Voor 18% gewijzigd door Ecowoman op 02-01-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:35:
Wat ik me afvraag is wat erger is: de gelaagdheid van een 500l boiler om zeep helpen of de helft spiraaloppervlak hebben.
Voor de wp wil je een groot spiraal, voor de zb wil je gewoon onderin een spiraaltje

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Probleem van die hoog beginnende spiraal is dat je pas warmte van je ZB kunt tappen als die water oplevert dat warmer is dan de top van je vat. Wanneer de top van je vat voor SWW is en die ZB ondertussen geacht wordt verwarmingsondersteuning te bieden, dan is dat funest, @Ecowoman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:52:
Probleem van die hoog beginnende spiraal is dat je pas warmte van je ZB kunt tappen als die water oplevert dat warmer is dan de top van je vat. Wanneer de top van je vat voor SWW is en die ZB ondertussen geacht wordt verwarmingsondersteuning te bieden, dan is dat funest, @Ecowoman.
Voor zover dit de zaak verandert: de spiraalvorm start beneden. De warmtespiraal loopt van bovenaan het vat recht naar beneden in het vat en dan gaat die in een spiraalvorm weer naar boven. Dus de meeste warmteafgifte start wel beneden, of maak ik hierin een denkfout?

Nog een verschil: bij een vat waar de spiraal onder het vat erin komt loopt er van bovenaf een leiding buiten het vat naar beneden (van de heatpipes naar de start van de spiraal beneden in het vat), waar je dan dus warmteverlies hebt op dat stuk leiding, waar je bij deze direkt het vat in gaat van bovenaf.

Misschien ook van belang: SWW wordt vrijwel alleen door mijzelf gebruikt en sowieso weinig.

De gelaagdheid in mijn huidige (ook 500l) boiler komt als ik het goed heb neer op hooguit zo'n 6 graden verschil tussen boven en onder.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, of deze info de zaak verandert of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNlCI1wkz-w6OGS3w0_RmmzUWuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7TOMHGUcnZkLM2CeGAjKkxvu.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 02-01-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Voor zover dit de zaak verandert: de spiraalvorm start beneden. De warmtespiraal loopt van bovenaan het vat recht naar beneden in het vat en dan gaat die in een spiraalvorm weer naar boven. Dus de meeste warmteafgifte start wel beneden, of maak ik hierin een denkfout?

Nog een verschil: bij een vat waar de spiraal onder het vat erin komt loopt er van bovenaf een leiding buiten het vat naar beneden (van de heatpipes naar de start van de spiraal beneden in het vat), waar je dan dus warmteverlies hebt op dat stuk leiding, waar je bij deze direkt het vat in gaat van bovenaf.

Misschien ook van belang: SWW wordt vrijwel alleen door mijzelf gebruikt en sowieso weinig.

De gelaagdheid in mijn huidige (ook 500l) boiler komt als ik het goed heb neer op hooguit zo'n 6 graden verschil tussen boven en onder.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, of deze info de zaak verandert of niet.

[Afbeelding]
huh, dat is bijna geen gelaagdheid dan...
met welke watertemp stook je dan je huis warm? kun je daar meer over vertellen?
hier heb ik 25 graden verschil tussen boven en onder...
en je gaat naar een pana 5kw, is dat dan genoeg? van hoeveel gas/GJ kom je ongeveer?

en qua gelaagdheid, als je wp gaat pompen, doet ie dat met 20-25 L/min, dus 500 liter gaat er zo doorheen (hier met 1000L vat). jouw vat is kleiner, dus dan ben je er nog sneller doorheen.
als je alleen wilt douchen en je doucht niet extreem lang, zou ik eerder voor een 80L/100L boiler (elek of wpb) oid gaan en met veel lagere temp gaan stoken. grote keukenboiler zou ook nog kunnen wellicht (achter de grote boiler zodat je beetje hotfill hebt) of een doorstromer.
SWW zit dan je kosten niet in, dus kan dan denk ik ook niet echt uit om een nieuw vat voor te kopen en te installeren. vaten zijn best duur, kan je behoorlijk wat stroom voor verstoken.

ik ben wel benieuwd hoe je de setup had bedacht. kun je daar mee over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Baapje327 25 graden verschil is mooi. Zit 'm er denk ik vooral in dat je een 1000l vat hebt en misschien veel douchen, maar in ons geval halen we dat idd bij lange na niet.

De dimensionering van het aantal heatpipes en inhoud boilervat hebben we destijds zo gekozen om het ook als retourverwarming te kunnen benutten (als het ons enkel om SWW ging hadden we idd een kleiner vat gekozen) en we hebben daar in de afgelopen 13 jaar veel mee bespaard. Het is jammer dat er een nieuw vat op moet, want dat is idd niet goedkoop, maar toch willen we met dit systeem door. Met extra heatpipes erbij is het misschien wat goedkoper met subsidie (ik wacht nog op prijsopgave van een ander vat dan degene die ik hierboven beschreef, dus de keuze welk vat staat nog niet vast). Doorstromer erachter gaat er waarschijnlijk wel komen.

In een ander topic heb ik vorig jaar een en ander geschreven over waar we vandaan komen qua gasverbruik e.d., zie hieronder. 5kW is eerder teveel dan te weinig, maar de conclusie was dat 5kW wel de goede keuze zou zijn. Die heb ik nu bijna een jaar in huis, maar door omstandigheden kunnen we er nu pas mee aan de slag en is die dus nog niet aangesloten.
Ecowoman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:33:
Terug van heeeel lang weg geweest :) . Zo lang dat mijn account was gedeactiveerd, dus maar een nieuwe aangemaakt. Onze cv-ketel krijgen we niet meer aan de praat, dus tijd voor een warmtepomp en van het gas af. Op basis van wat ik tot nu toe hier al heb gelezen alvast een 1e vraag.

Voorkeur voor zelf installeren van een Panasonic Monobloc 5kW J-versie, maar ik ben benieuwd naar jullie mening of dat niet teveel is. Is de Panasonic split KIT-WC03JE5 misschien toch beter passend?

Huidige situatie:
*Vloerverwarming 50 m2 (3 groepen buizen Ø12mm, h-o-h 15cm) beneden, boven geen verwarming aanwezig. Meestal 40 graden cv-aanvoertemp (aan begin en eind stookseizoen 35), hoogste aanvoertemp die we ooit hebben gebruikt was 48 (in 1 week waarin het zo'n 3 dagen gemiddeld -10 was)
*72 heatpipes op 500l boiler met 2 spiralen (ene loopt de retour van de vloerverwarming doorheen, de andere is voor de heatpipes)
*Stekker van de warmtepomp kan op z'n minst van eind maart tot half oktober eruit (deden we ook met de cv-ketel).
*Gasverbruik 8 dec 2020 t/m 7 dec 2021: 605 m3.
*Koevlaasformule komt op 2,9 kW.

Ondertussen lees ik verder om uit te werken hoe we het in combi met de zonneboiler het beste kunnen aanpakken, dus daar kom ik nog op terug. Urgentste nu is bepalen of de monobloc 5kW geschikt is of dat we toch beter voor de 3kW split kunnen gaan. Alvast bedankt voor het meedenken!
Het zou mooi zijn als we met de warmtepomp met lagere aanvoertemperatuur dan tot nu toe kunnen werken (dat heb ik bij anderen ook teruggelezen). Ik verwacht het niet, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]

[Afbeelding]
Toch nog een keer.
Inmiddels begrijp ik dat je al heatpipes hebt en alleen het vat wil veranderen, dat had ik eerst niet goed begrepen. Ik zou nu geen nieuwe zonneboiler aanraden. Ik heb zelf sinds 2008 een zonneboiler met 138 heatpipes en heb in oktober ook het vat vervangen. Dat kan slim zijn.

Ik heb mij vat echter juist kleiner gemaakt. Van 200 liter naar 150 liter. De reden daarachter:
- in de zomer heb ik sowieso geen probleem, dan heb ik meer warmte dan dat ik kan gebruiken.
- van november tot maart is er echter maar beperkt warmte van de heatpipes. Hoe kleiner het vat hoe eerder het op temperatuur is.
- een klein vat heeft minder oppervlak en dus minder verlies.

In de praktijk werkt het goed:
- wij douchen kort, ik hoef het slechts 1x per 2 dagen op temperatuur te brengen.
- na na-isolatie met 8cm rockwool zit ik op 56W idle verlies. Dat komt neer op 1.4kWh per dag. Mijn doel was onder de 1kWH uit te komen en dat is dus niet helemaal gelukt. Misschien ga ik het nog verder isoleren, zo laten kan ook, die 0.4kWh per dag over 100 winterdagen is slechts 40kWh op jaarbasis.
Ik had een A vat kunnen nemen in plaats van een D vat, maar ik was af gegaan op het opgegeven stand verlies van 93W terwijl ik voordat ik isoleerde 156W gemeten heb. Kortom… opgegeven verlies kan tegenvallen.
- wij douchen kort. Omgerekend van temperatuur naar kWh zo’n 1 a 1.5kWh per dag. Dus in totaal gebruikt het ding voor de helft verlies en voor de helft nuttige energie.

Verwarming vanuit de heatpipes valt tegen:
- in de afgelopen maand heb ik 3 a 6 kWh opgewekt gehad (de calibratie van temperatuur naar energie moet opnieuw na de verbouwing maar dat is nog niet gelukt door te weinig zon. Vandaar de ruime marge).

Mijn doelstelling is gehaald:
- de cv ketel op gas is deze winter niet meer gebruikt. Die hangt er enkel nog als backup.
- de naverwarming is electrisch. Aangezien mijn warmtepomp in de kelder staat en de zonneboiler op zolder was naverwarming met warmtepomp niet realistisch.
- volgens mij is het nu wel extreem donker ten op zichtte van andere jaren. Ik had gehoopt toch minimaal het idle verlies uit de heatpipes te kunnen halen.
- maar ook zonder de heatpipes kom ik op een acceptabel gebruik. 100 dagen a 3 kWh = 300kWh electriciteit nodig voor een seizoen. Dat komt overeen met 1 pv paneel. Gaat prima.

Behalve de doucheboiler heb ik een apart 2000liter vat. Dat heb ik zelfs na geïsoleerd met 40cm (!!!).
Dit vat staat in een put in de tuin (yep… dat was indertijd een linke klus)
Ik heb sinds 2008 de boel een paar keer veranderd.
- in eerste instantie schakelbaar op het cv circuit: als het vat op temperatuur was kon ik daar exact 1 dag van stoken. Dat werkte dus niet.
- daarna als voor verwarming van de warmtepomp: dat scheelde ongeveer 1 graad op het grond circuit. Kwa cop van de warmtepomp heb ik niet echt een verschil kunnen meten (en dat kostte wel weer een extra pomp die aan stond)
- hij heeft derhalve ook lange tijd idle gestaan. De temperatuur liep daarbij tot hooguit iets van 20 graden op.

Vanaf maart krijg ik het ding met gemak op 50 graden. Dan verwarm ik van daaruit mijn Jacuzzi. Dat werkt prima. En eigenlijk is dat de voornaamste reden dat ik mijn zonneboiler na een jaar of 10 heb terug verdiend. Van het douchewater was dat nooit gelukt.

Kortom…..
- vat vervangen kan ik het nut van zien
- vat vergroten, naar 500 liter of meer zie ik in de periode november tot maart eerder slechter dan beter werken.
- geen theorie, maar praktijk ervaring. Maar ook slechts 1 iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:58:

Het zou mooi zijn als we met de warmtepomp met lagere aanvoertemperatuur dan tot nu toe kunnen werken (dat heb ik bij anderen ook teruggelezen). Ik verwacht het niet, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
Aanvoertemperatuur gaat eigenlijk alleen omlaag als je je woning isoleert.
Bij mij kon ik de stooklijn verlagen na dak isolatie met rd 4.
Scheelt erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:52:
Aanvoertemperatuur gaat eigenlijk alleen omlaag als je je woning isoleert.
Eh.. nee? D.w.z.niet bij VVW, t.o.v. een CV-ketel. Die houden van 20 graden verschil tussen retour en aanvoer, dus op een aanvoer van 40 graden zit je zo, zonder dat het iets zegt over wat een WP zou kunnen doen. Die gooit de flow flink omhoog en weet dan eigenlijk altijd wel te besparen op aanvoertemperatuur.
Ecowoman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:58:
De dimensionering van het aantal heatpipes en inhoud boilervat hebben we destijds zo gekozen om het ook als retourverwarming te kunnen benutten (als het ons enkel om SWW ging hadden we idd een kleiner vat gekozen) en we hebben daar in de afgelopen 13 jaar veel mee bespaard.
Dit klinkt als de kern van je verhaal.

Kern van de ZB hier is ook retourverhoging. Daarnaast hoef ik in het warme seizoen zo (minder /) geen SWW runs aan de WP te vragen (en in het koude seizoen ook niet, door een CV-haard).

Daarbij begrijp ik dat jij SWW in het vat hebt - dus kun je inderdaad op 40 graden douchen - en beperkt gebruik maakt daarvan. Wil dan wel even hardop gezegd hebben dat ik dat niet kan rijmen met je kijk op legionella: beperkt douchen lijkt me géén ruime doorstroming en vaten hebben sowieso altijd dode hoeken.

Afijn, retourverhoging dus. Dat betekent dat als je retourwater van 20 naar 21 graden kunt verwarmen, dat je al heel veel te halen hebt, doordat je dat met héél véél water van 20 graden doet. Eens te meer wanneer je straks een WP gebruikt, daar die dus werkt met hogere volumestroom op kleiner temperatuurverschil dan de CV.

Je wilt dus dat er in het onderste deel van je vat ongehinderd warmte van zonnespiraal naar CV-retour kan, zonder dat het SWW bovenin daardoor (al te zeer) verstoord wordt. Dat is de kern: voldoende SWW over houden. Voldoende kan ook nul zijn, als je een doorstroomverwarmer in zet. De grootte van het deel van je vat dat voor retourverhoging dient, doet er m.i. relatief weinig toe. Het gaat nl. puur om de warmteuitwisseling, als opslag van lauw water is het toch altijd erg klein en kun je beter in je vloer / huis zelf bufferen (door de doeltemperatuur wat voorbij te gaan). Ik heb me in dit topic al eens hardop afgevraagd of een platenwisselaar in veel gevallen niet handiger zou zijn dan via een vat te werken, met alle interferentie met SWW die daarbij hoort.

Afijn: wil je dus SWW bovenin bewaren, dan kan je zonnespiraal daar niet beginnen, want die koelt het dan razendsnel af tijdens retourverwarming. Wil je geen SWW bovenin bewaren, neem dan m.i. ook geen extra groot vat.

De afbeelding van je voorgesteld vat kon ik helaas niet doorgronden. Met SWW in het vat, heb je neem ik aan twee spiralen, eentje voor de ZB en eentje voor de CV? Sommige vaten gebruiken geavanceerde manieren om op verschillende hoogtes warmte erin te laten vloeien, afhankelijk van de situatie. Misschien werkt die hoge, speciale spiraal met zo iets? Heb ik alleen maar voor veel geld gezien en dan koos ik maar dat geld in de isolatie te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Eh.. nee? D.w.z.niet bij VVW, t.o.v. een CV-ketel. Die houden van 20 graden verschil tussen retour en aanvoer, dus op een aanvoer van 40 graden zit je zo, zonder dat het iets zegt over wat een WP zou kunnen doen. Die gooit de flow flink omhoog en weet dan eigenlijk altijd wel te besparen op aanvoertemperatuur.
[...]
Dat klopt maar ik ga er vanuit dat het uitgifte systeem niet verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Dank voor alle input. Ik kom er nog op terug, maar eerst ff ander vraagje. Als de glycol gedegradeerd is, kan het dan aangevuld worden of ontkom je er niet aan om het geheel te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:31:
Dat klopt maar ik ga er vanuit dat het uitgifte systeem niet verandert.
Ik toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:10:
Als de glycol gedegradeerd is, kan het dan aangevuld worden of ontkom je er niet aan om het geheel te vervangen?
Zal afhangen van de mate waarin?

- Glycol heeft minder warmtecapaciteit dan water. In die zin doen glycol(resten) het functioneren van het apparaat geen goed, dus heb je er liever niet al teveel van
- Verschillende onderdelen (met name afdichtingen als ik me goed herinner) hebben zo hun max tolerantie voor glycol, bijv. max 50% glycol in minimaal 50% water). Ik zou gokken dat resten nog steeds bij die eerste 50% tellen.
- Maar qua antivries heb je niets meer aan restjes,
dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Zal afhangen van de mate waarin?
- Maar qua antivries heb je niets meer aan restjes,
dus..
Helder, vervangen dus. Als antivries werkt het niet meer goed. Vorige winter hebben we het bij vorst 's nachts door laten stromen om schade te voorkomen. Dat ging goed, maar dat willen we niet zo blijven doen, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Dan snap ik hem niet.
De warmtepomp zal er niet voor zorgen dat je met een lagere aanvoer temperatuur toekomt. Wel zal de temperatuur van de WP lager zijn dan een gas gestookte ketel of pellet kachel. Maar voor je verwarming afgifte in huis maakt dat niet uit deze gaat alleen omlaag als je isoleert. En ik ga er dan vanuit dat je afgifte systeem hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Bartolomus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Dan snap ik hem niet.
De warmtepomp zal er niet voor zorgen dat je met een lagere aanvoer temperatuur toekomt. Wel zal de temperatuur van de WP lager zijn dan een gas gestookte ketel of pellet kachel. Maar voor je verwarming afgifte in huis maakt dat niet uit deze gaat alleen omlaag als je isoleert. En ik ga er dan vanuit dat je afgifte systeem hetzelfde blijft.
Ja, wel dus. door een hogere flow krijg je meer vermogen in je vloer/afgifte bij eenzelfde tempratuur, of hetzelfde vermogen bij een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:18:
Dan snap ik hem niet.
De warmtepomp zal er niet voor zorgen dat je met een lagere aanvoer temperatuur toekomt. Wel zal de temperatuur van de WP lager zijn dan een gas gestookte ketel of pellet kachel.
Ik jouw kennelijk ook niet.. Wat bedoel je dan met die door mij cursief gemaakte zin?

Ik zie een CV die 40+ levert vs. een WP die dat vaak met 30- gewoon gaat overnemen (bij VVW). Binnen mijn gebruik van de taal kom ik dan probleemloos met (goed) 10 graden minder toe.

Inderdaad bij hetzelfde afgiftesysteem, want beide zijn vooral karakteristiek voor de warmtebron: die hoge delta T voor de gasketel vs. die hoge flow bij nadrukkelijk zo laag mogelijke temperatuur voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Ik jouw kennelijk ook niet.. Wat bedoel je dan met die door mij cursief gemaakte zin?

Ik zie een CV die 40+ levert vs. een WP die dat vaak met 30- gewoon gaat overnemen (bij VVW). Binnen mijn gebruik van de taal kom ik dan probleemloos met (goed) 10 graden minder toe.

Inderdaad bij hetzelfde afgiftesysteem, want beide zijn vooral karakteristiek voor de warmtebron: die hoge delta T voor de gasketel vs. die hoge flow bij nadrukkelijk zo laag mogelijke temperatuur voor de WP.
Mmm dat kan dan wel zijn dat de wp 30- doet maar dat zou de cv dus ook kunnen. Dan gaat je rendement op je cv ketel sterk omhoog. Er is een verschil in je afgifte systeem en je warmteproductie systeem beide kun je onafhankelijk instellen. Je moet er alleen voor zorgen dat je warmteproductie systeem de minimale temperatuur kan halen van je afgifte systeem. Bij radiatoren als warmteafgifte is dit veelal een hogere temperatuur als vloerverwarming.
Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:37
Zou het kunnen dat jullie temperatuur verwarren met vermogen.

Ik kan me inbeelden dat bij een waterzonnetje de panelen wat opwarmen, maar die temperatuur niet kunnen houden als je er wat debiet door duwt.

Om een vloer of huis op te warmen heb je kWh’s nodig, en die krijg je met een hoge delta T aan een hoog debiet gedurende een langere tijd.

Als je panelen even de 50 graden aantikken, maar meteen weer koud worden zodra je er een paar liter door pompt, dan oogst je niet veel wat ook je afgifte systeem is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:40:
Zou het kunnen dat jullie temperatuur verwarren met vermogen.

Ik kan me inbeelden dat bij een waterzonnetje de panelen wat opwarmen, maar die temperatuur niet kunnen houden als je er wat debiet door duwt.

Om een vloer of huis op te warmen heb je kWh’s nodig, en die krijg je met een hoge delta T aan een hoog debiet gedurende een langere tijd.

Als je panelen even de 50 graden aantikken, maar meteen weer koud worden zodra je er een paar liter door pompt, dan oogst je niet veel wat ook je afgifte systeem is.
Dat bedoelde ik niet.
Ps kWh ofwel vermogen krijg je of met een hoge delta T en laag debiet of met een lage delta T en hoog debiet.
De formule is vermogen (Q)= massa (debiet) * soortelijke warmte water (4,18) * delta T
Je kunt om vermogen gelijk te houden dus spelen met lage delta T en hoog debiet. Of hoge delta T en laag debiet.
Naar mijn weten zijn de meeste zonneboiler regelingen voor het dak gespitst om een bepaalde delta T te halen. En dus verhoogt of verlaagt dus het debiet om dit te bereiken. Het vermogen is dan ook variabel in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:51:
Mmm dat kan dan wel zijn dat de wp 30- doet maar dat zou de cv dus ook kunnen. Dan gaat je rendement op je cv ketel sterk omhoog.
Ah, hier zit denk ik het misverstand.

Nee, want echt niet. Het rendement van een condensatieketel wordt bepaald door de retourtemperatuur: of hij goed kan condenseren. En dat kan hij prima, bij de 20 tot 28 graden retourtemperatuur waar we het via de input van @Ecowoman nog altijd min of meer over hebben.

Dat een CV-ketel water van 20 graden dus eigenlijk altijd naar 40 graden gooit is dus qua rendement geen enkel probleem. Die delta-T van 20 graden zit dan ook nog altijd diep in het ontwerp ingebakken, net zoals die van pakweg 5 graden bij een WP, en een ketel waarop je 30 graden als maximum kunt instellen zal je niet of nauwelijks aantreffen. En mocht je 'm aantreffen en stel je 'm zo in, dan bespaar je geen energie maar verspil je juist energie. Je laat nl. de pomp 2x zo hard pompen, zonder dat er (noemenswaardige) besparing van gas tegenover staat.

Op vol ketelvermogen kan die pomp waarschijnlijk niet eens 2x zo hard als waarvoor het apparaat ontworpen is (laat staan de 4x zo hard om nog meer een WP na te doen). Dus: nee, dat kan de cv-ketel niet, want dat zou nergens goed voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus en @Gwaihir Ik heb van minimaal 1 persoon in een van de topics hier gelezen dat diegene de -op de cv reeds laag ingestelde- Ta lager heeft kunnen instellen nadat de cv vervangen was door wp. Ik kan die posts nu ff niet terugvinden.

Op mijn inmiddels overleden cv-ketel maakte Ta 35 of Ta 40 wel duidelijk verschil uit qua verbruik. Ik heb in het l/w topic vorig jaar al eens wat gepost over hoe ik met de cv-ketel werkte met mijn aanvoertemperatuur, o.a.:
Zodra de thermostaatvraag niet meer geleverd kon worden verhoogde ik de aanvoertemp en zodra het weer kon verlaagde ik hem weer.
Ik heb in de loop van de jaren verschillende dingen uitgetest (met daarin gewogen graaddagen meegenomen), o.a. met en zonder nachtverlaging. Het prettigst qua comfort en gunstigst qua verbruik was zorgen dat de vloer wat te doen heeft op het moment dat we thuis en wakker zijn. Als de ruimte te makkelijk op temperatuur kwam dan zette ik Ta omlaag. Over het algemeen werkte ik met 1 graad nachtverlaging. Aan begin van ons stookseizoen was het voldoende om pas temperatuurverhoging op de thermostaat in te stellen vanaf 17 uur. Als het kouder werd al vanaf 12 uur. Dan had ik dus ook een stooklijn van tussen de 10 en 11 uur. Maar ik heb hem ook weleens op continu gehad, maar het was niet zo dat ik dan de Ta opeens lager kon zetten. Vandaar dat ik niet verwacht dat we uit gaan komen op een lagere Ta met onze huidige afgifte, maar zou mooi zijn als dat in de praktijk toch blijkt te kunnen (gezien het genoemde praktijkvoorbeeld).

Trouwens glycol zojuist vervangen, dus mooi op tijd voor de komende vriesdagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 06-01-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:09:
@Bartolomus en @Gwaihir Ik heb van minimaal 1 persoon in een van de topics hier gelezen dat diegene de -op de cv reeds laag ingestelde- Ta lager heeft kunnen instellen nadat de cv vervangen was door wp. Ik kan die posts nu ff niet terugvinden.

Op mijn inmiddels overleden cv-ketel maakte Ta 35 of Ta 40 wel duidelijk verschil uit qua verbruik. Ik heb in het l/w topic vorig jaar al eens wat gepost over hoe ik met de cv-ketel werkte met mijn aanvoertemperatuur, o.a.:
Zodra de thermostaatvraag niet meer geleverd kon worden verhoogde ik de aanvoertemp en zodra het weer kon verlaagde ik hem weer.
Ik heb in de loop van de jaren verschillende dingen uitgetest (met daarin gewogen graaddagen meegenomen), o.a. met en zonder nachtverlaging. Het prettigst qua comfort en gunstigst qua verbruik was zorgen dat de vloer wat te doen heeft op het moment dat we thuis en wakker zijn. Als de ruimte te makkelijk op temperatuur kwam dan zette ik Ta omlaag. Over het algemeen werkte ik met 1 graad nachtverlaging. Aan begin van ons stookseizoen was het voldoende om pas temperatuurverhoging op de thermostaat in te stellen vanaf 17 uur. Als het kouder werd al vanaf 12 uur. Dan had ik dus ook een stooklijn van tussen de 10 en 11 uur. Maar ik heb hem ook weleens op continu gehad, maar het was niet zo dat ik dan de Ta opeens lager kon zetten. Vandaar dat ik niet verwacht dat we uit gaan komen op een lagere Ta met onze huidige afgifte, maar zou mooi zijn als dat in de praktijk toch blijkt te kunnen (gezien het genoemde praktijkvoorbeeld).

Trouwens glycol zojuist vervangen, dus mooi op tijd voor de komende vriesdagen.
Je verhaal klopt helemaal.
Ik gebruik hiervoor een stooklijn die precies dat doet wat jij beschrijft. Daarnaast heb ik de maximum temperatuur voor de vloer verwarming afgetopt. Er kan dus maximaal x graden door de vloer. Hierdoor gaat de aanvoer temperatuur als het overdag warmer is dus inderdaad omlaag.
Als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv06XQdNFdz1ZdTVfyM1cB1Z-jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BRBxgBdsyODv5Xearzx5EeV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:09:
Op mijn inmiddels overleden cv-ketel maakte Ta 35 of Ta 40 wel duidelijk verschil uit qua verbruik.
Puur op gasverbruik? Of ook elektra gemeten (en hoe dan gewogen t.o.v. elkaar)? En bij welke retourtemperaturen? Het lijkt erop dat die retourtemperatuur (te) gemakkelijk mee om hoog kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Puur op gasverbruik? Of ook elektra gemeten (en hoe dan gewogen t.o.v. elkaar)? En bij welke retourtemperaturen? Het lijkt erop dat die retourtemperatuur (te) gemakkelijk mee om hoog kwam?
Op gasverbruik, maar ik hield mijn elektraverbruik (ook specifiek van de cv-ketel) daarbij wel in de gaten. Die gegevens heb ik ook nog wel, dus dat kan ik nog ernaast leggen. Ik heb daarbij overigens naar zowel de officiële gewogen graaddagen als naar mijn eigen berekening van graaddagen op basis van mijn eigen historie gekeken, waarbij mijn eigen berekening een betrouwbaardere voorspeller was. Van veel jaren heb ik ook de zonneschijn in % en in J/cm2 erbij staan.

Retourtemperatuur bij voorkeur zo laag mogelijk, zodat de zonneboiler optimaal ingezet kon worden voor naverwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 07-01-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Ecowoman de grote verbeterslag ligt duidelijk in verbetering van de afgifte. dan kan de Ta naar beneden van de WP en van je collectoren, zodat de WP efficiënter wordt, en de collectoren meer retour kunnen verhogen.
maar waarschijnlijk is dat ook de meest lastige.

ik moet bekennen dat ik het best impressive vind dat bij de TA 35, je collectoren veel kunnen bijdragen. dat zou betekenen dat je in het tussenseizoen best wat warmtevraag hebt maar dat blijkt niet echt uit je verbruik. een 5KW warmtepomp is dan ook weer wat klein. mooi als t werkt natuurlijk maar voelt voor mij beetje contradictie. enig idee waarom dat is?

vraag nog: weet je hoeveel water er nu door je verwarmingcircuit gaat, want met 3 groepen en dunne buisjes, betwijfel ik of je de flow van een wp kwijt kunt. meer flow is lagere ta is betere efficientie in de regel.

@Gwaihir retourtemp die snel omhoog komt lijkt ook te weinig afgifte. vermoed dat afgifte verbeteren de grootste verbeterslag gaat geven.

@Ecowoman wat gwaihir zegt (hier: Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2") lijkt mij de kern van de zaak, je wilt bovenin SWW temp, en onder retour vvw temp.
je kan dat scheiden in 2 vaten (als je toch een nieuw vat koopt) of niet. als je SWW en retourvvw temp (bijna) hetzelfde is, dan zit daar een grote verbeteringsslag.
spiralen moet je dan dus ook op de plek hebben waar je het wilt hebben (boven in voor SWW, onderin voor vvw retourverhoging).
gezien je douchgebruik kun je ook cv water op het vat zetten, dan kun je de spiralen gebruiken voor glycol (prioriteitsregeling) en hygienespiraal voor SWW. (zit je ook niet vast aan specifiek grote spiralen voor de WP, want die zit dan op het vat zelf).
meerdere wegen naar rome.

verder, ta kan omlaag met een wp, als je meer tijd kunt stoken, en dat wil je want wederom: meer flow is lagere ta is betere efficientie in de regel.

hopelijk heb je hier wat aan want ik heb een beetje het gevoel dat je op 2 ideeen zit, en dat komt mi de efficientie niet ten goede.
hoor t graag, leuke discussie verder.

overigens wordt hier op dit moment de eerste zonnedouche van 2024 gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:05:
@Ecowoman de grote verbeterslag ligt duidelijk in verbetering van de afgifte. dan kan de Ta naar beneden van de WP en van je collectoren, zodat de WP efficiënter wordt, en de collectoren meer retour kunnen verhogen.
maar waarschijnlijk is dat ook de meest lastige.
Afgifte kan, als dat in de praktijk noodzakelijk blijkt te zijn, verhoogd worden door -naast de reeds aanwezige vloerverwarming- ook wat wandverwarming te plaatsen. We kunnen een verdeler met een extra/reserve groep aanschaffen om die optie open te houden (dat hadden we met onze huidige verdeler ook).

Maar evt. uitbreiding afgifte is voor latere zorg, voor nu is het eerst zaak dat de warmtepomp aangesloten kan worden en daar hebben we een nieuw vat voor nodig. Nu leven we al meer dan een jaar zonder enige vorm van verwarming in huis, met SWW volledig van de zonneboiler. Gezien de levertijden van vaten ligt daar even mijn prio en probeer ik mijn focus daar te houden (niet mijn sterkste kant). Ironisch genoeg zitten we nu te wachten op de prijsopgave van degene die het snelst kan leveren.
ik moet bekennen dat ik het best impressive vind dat bij de TA 35, je collectoren veel kunnen bijdragen. dat zou betekenen dat je in het tussenseizoen best wat warmtevraag hebt maar dat blijkt niet echt uit je verbruik. een 5KW warmtepomp is dan ook weer wat klein. mooi als t werkt natuurlijk maar voelt voor mij beetje contradictie. enig idee waarom dat is?
Je kunt het ook andersom bekijken: uit mijn lage verbruik blijkt dat mijn collectoren goed bijdragen.
vraag nog: weet je hoeveel water er nu door je verwarmingcircuit gaat, want met 3 groepen en dunne buisjes, betwijfel ik of je de flow van een wp kwijt kunt. meer flow is lagere ta is betere efficientie in de regel.
Voordat ik de wp aanschafte vorig jaar heb ik dat berekend. Bij 35C genoeg, bij 30C net iets eronder (maar dat is heel nauwkeurig berekend, met het keukenblok eraf getrokken e.d., dus ik vraag me af bij hoeveel berekeningen dat gedaan wordt). En ook hier geldt dus dat afgfite zonodig uitgebreid kan worden.

Overigens ben ik ook nog wel benieuwd als Ta nog verder omlaag zou kunnen, wat dat doet met het effect dat je met vvw met een lagere kamertemperatuur toe kunt. Als de temperatuur van de vloer lager wordt, zou ik me kunnen voorstellen dat dat effect minder wordt, maar misschien valt dat mee.
@Ecowoman wat gwaihir zegt (hier: Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2") lijkt mij de kern van de zaak, je wilt bovenin SWW temp, en onder retour vvw temp.
...
spiralen moet je dan dus ook op de plek hebben waar je het wilt hebben (boven in voor SWW, onderin voor vvw retourverhoging).
In mijn huidige vat zitten de heatpipes op de onderste spiraal en de retourvvw op de bovenste spiraal. Boven de bovenste spiraal zit uiteraard ook nog wat SWW waar geen spiraal doorheen loopt. Heeft altijd goed gewerkt bij ons. Bedenk ook dat doordat de retourvvw door de bovenste spiraal loopt, het vat makkelijker de retourtemp verhoogt dan als die spiraal onder in het vat zou lopen.
gezien je douchgebruik kun je ook cv water op het vat zetten, dan kun je de spiralen gebruiken voor glycol (prioriteitsregeling) en hygienespiraal voor SWW. (zit je ook niet vast aan specifiek grote spiralen voor de WP, want die zit dan op het vat zelf).
meerdere wegen naar rome.
De hygiënevaten die ik tot nu toe gezien heb zijn de helft duurder, dus dat verschil vinden we te groot. Maar de prijsopgave die we nog moeten krijgen betreft wel een hygiënevat, dus wellicht valt die mee.
hopelijk heb je hier wat aan...
hoor t graag, leuke discussie verder.
Zeker waardevolle en leuke discussie, dus dank voor alle input van een ieder tot nu toe! Sorry dat ik nog niet op alles heb gereageerd, ben hard bezig vaten te zoeken, me over een aantal aspecten verder in te lezen en dan fietsen er nog zaken als glycol moeten vervangen en nu ff gezondheid tussendoor, waardoor mijn hoofd af en toe overloopt. En ook nog iets met vakantietijd, dus ook nog soms iets leuks willen doen enzo...

Het vat waar de discussie mee begon intrigeert me nog steeds, want ik denk dat die grotere spiraal voor de heatpipes zeker gunstig is. Ik weet bijv. dat @kanaaldijk 2 spiralen doorgelust had en toen het vat in de helft van de tijd warm kreeg. Het is alleen jammer dat ze bij dit vat de ingang van die spiraal (recht) van boven naar beneden laten lopen om van daaruit omhoog te gaan en de uitgang ook bovenin zit, hoewel de vraag nog steeds is hoe groot het effect daarvan is. Maar het prijsverschil is op dit moment te groot met een ander vat. Dus vooralsnog is die afgevallen in de selectie.
overigens wordt hier op dit moment de eerste zonnedouche van 2024 gemaakt :)
Zonnedouchen blijft zo leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Afgifte kan, als dat in de praktijk noodzakelijk blijkt te zijn, verhoogd worden door -naast de reeds aanwezige vloerverwarming- ook wat wandverwarming te plaatsen. We kunnen een verdeler met een extra/reserve groep aanschaffen om die optie open te houden (dat hadden we met onze huidige verdeler ook).

Maar evt. uitbreiding afgifte is voor latere zorg, voor nu is het eerst zaak dat de warmtepomp aangesloten kan worden en daar hebben we een nieuw vat voor nodig. Nu leven we al meer dan een jaar zonder enige vorm van verwarming in huis, met SWW volledig van de zonneboiler. Gezien de levertijden van vaten ligt daar even mijn prio en probeer ik mijn focus daar te houden (niet mijn sterkste kant). Ironisch genoeg zitten we nu te wachten op de prijsopgave van degene die het snelst kan leveren.
euh, geen verwarming voor een jaar. hoe warm is t binnen dan (nu wel mooi weekje om te zien hoe warm je huis blijft)....lijkt mij niet zo chill maar twijfel ook of t gezond is. krijg je geen last van vocht?

en waarom heb je eigenlijk een ander vat nodig om de wp aan te sluiten? je kan toch de cvketel gewoon vervangen voor de wp. retour verhoging loopt door de bovenste spiraal, lijkt mij voor de wp ook werken toch?
[...]
Je kunt het ook andersom bekijken: uit mijn lage verbruik blijkt dat mijn collectoren goed bijdragen.
ja dat kan, en dat is ook zo. dat vind ik best wel impressive.
bedoel vooral dat als je collectoren veel kunnen bijdragen, en je 35 graden als Ta gebruikt, dan zouden ze nog heel veel meer kunnen bijdragen als je 25 graden Ta hebt.
en laat 25 graden Ta nu ook net een hele efficiente/wp vriendelijke temperatuur zijn.

verschil met ketel en WP is dat je veel langer stookt, met lagere delta T.
Voordat ik de wp aanschafte vorig jaar heb ik dat berekend. Bij 35C genoeg, bij 30C net iets eronder (maar dat is heel nauwkeurig berekend, met het keukenblok eraf getrokken e.d., dus ik vraag me af bij hoeveel berekeningen dat gedaan wordt). En ook hier geldt dus dat afgfite zonodig uitgebreid kan worden.

Overigens ben ik ook nog wel benieuwd als Ta nog verder omlaag zou kunnen, wat dat doet met het effect dat je met vvw met een lagere kamertemperatuur toe kunt. Als de temperatuur van de vloer lager wordt, zou ik me kunnen voorstellen dat dat effect minder wordt, maar misschien valt dat mee.
ok, dat bevestigd je afgifte probleem voor mij. ik hoop dat je genoeg flow kan creëren door de vvw. nadeel ook van de dunne leidingen is dat je wp pomp veel stroom gaat kosten.
afgelopen maart had ik de situatie waar de collectoren veel verwarming voor hun rekening namen, maar doordat ik ook te dunne leidingen heb liggen, vrij veel pompverbruik. COP van de WP over maart was daardoor lager dan februari. puur omdat de wp vooral stond rond te pompen en (relatief) weinig stond te verwarmen.
In mijn huidige vat zitten de heatpipes op de onderste spiraal en de retourvvw op de bovenste spiraal. Boven de bovenste spiraal zit uiteraard ook nog wat SWW waar geen spiraal doorheen loopt. Heeft altijd goed gewerkt bij ons. Bedenk ook dat doordat de retourvvw door de bovenste spiraal loopt, het vat makkelijker de retourtemp verhoogt dan als die spiraal onder in het vat zou lopen.
ja dit gaat zo nog wel goed als je zo boven genoeg temp hebt om te blijven douchen. als je wp vriendelijke temperaturen gaat stoken verlies je dat dan bovenin je vat. mijn ervaring is dat de wp alle warmte uit het vat trekt tussen inlaat (retour vvw, helemaal beneden in het vat) en uitlaat (halverwege, onder de bovenste wisselaar) maar ik heb hygienevat, dus in het vat zit CV water en aansluitingen zitten op het vat zelf. glycol op beide wisselaars. ik heb daardoor ook nooit een wisselaars probleem.
overdracht kan een probleem zijn als je wisselaars niet groot genoeg zijn in jou situatie, maar kouder water voor de vvw betekent ook grotere delta T. verschil is wat je nodig hebt voor warmteoverdracht, geen hogere temp.
20-40 graden (delta T = 20) heeft dezelfde overdracht als 75-95 graden (ook delta T = 20).
De hygiënevaten die ik tot nu toe gezien heb zijn de helft duurder, dus dat verschil vinden we te groot. Maar de prijsopgave die we nog moeten krijgen betreft wel een hygiënevat, dus wellicht valt die mee.
tja. ik kan niet in je portemonnee kijken. de kosten zijn wel af te schrijven over vele jaren, dus paar 100 meer zou ik zelf niet teveel naar kijken.
wederom waarom moest je vat ook alweer vervangen worden?
Zeker waardevolle en leuke discussie, dus dank voor alle input van een ieder tot nu toe! Sorry dat ik nog niet op alles heb gereageerd, ben hard bezig vaten te zoeken, me over een aantal aspecten verder in te lezen en dan fietsen er nog zaken als glycol moeten vervangen en nu ff gezondheid tussendoor, waardoor mijn hoofd af en toe overloopt. En ook nog iets met vakantietijd, dus ook nog soms iets leuks willen doen enzo...
herkenbaar, collectoren, vat en wp zitten er nu dik 5 jaar in, en volgens mij alles wel een keer omgelegd. altijd vinden naar een paar uur om het voor elkaar te krijgen, kleine stapjes grote meters.
Het vat waar de discussie mee begon intrigeert me nog steeds, want ik denk dat die grotere spiraal voor de heatpipes zeker gunstig is. Ik weet bijv. dat @kanaaldijk 2 spiralen doorgelust had en toen het vat in de helft van de tijd warm kreeg. Het is alleen jammer dat ze bij dit vat de ingang van die spiraal (recht) van boven naar beneden laten lopen om van daaruit omhoog te gaan en de uitgang ook bovenin zit, hoewel de vraag nog steeds is hoe groot het effect daarvan is. Maar het prijsverschil is op dit moment te groot met een ander vat. Dus vooralsnog is die afgevallen in de selectie.
waar kijk je ongeveer naar? ik zou zelf niet echt een ander vat kopen voor een iets groter spiraal. moet dan wel echt significant groter zijn en alleen als t niet goed werkt.
Zonnedouchen blijft zo leuk!
zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:32:
[...]
euh, geen verwarming voor een jaar. hoe warm is t binnen dan (nu wel mooi weekje om te zien hoe warm je huis blijft)....lijkt mij niet zo chill maar twijfel ook of t gezond is. krijg je geen last van vocht?
Deze week net onder de 11 graden (als ik wat ovenschotels had gemaakt deze week was het wat hoger geweest). Het is grappig om te zien hoe snel je lichaam er aan went, dus ik heb nog steeds mijn warmste kleren niet nodig gehad. En veel gluhwein, thee en oven gebruiken doen veel :*) Als ik niet thuis ben voelt het daar dan wel onaangenaam warm, hihi. Als het vat niet warm genoeg is om te douchen, dan ben ik erachter gekomen dat het heel erg lekker is om een washandje te laten weken in een halve liter water van 80 graden uit de waterkoker in de wasbak. Zo'n heet washandje vind ik misschien nog lekkerder dan douchen :D . Geen vochtproblemen (zou misschien in een bakstenen huis i.p.v. beton anders zijn geweest), dus in die zin denk ik niet dat het ongezond is. Dat gezegd hebbende vinden we het na zo'n lange tijd wel prettig als we zo snel mogelijk weer een 'normale' warmtevoorziening hebben, ja.
en waarom heb je eigenlijk een ander vat nodig om de wp aan te sluiten? je kan toch de cvketel gewoon vervangen voor de wp. retour verhoging loopt door de bovenste spiraal, lijkt mij voor de wp ook werken toch?
...
waar kijk je ongeveer naar? ik zou zelf niet echt een ander vat kopen voor een iets groter spiraal. moet dan wel echt significant groter zijn en alleen als t niet goed werkt.
Huidige spiraal is 1.2 m2 en daarom te klein, begreep ik. De vaten waar ik naar kijk hebben een spiraal van rond de 4.5 m2. Bijv. deze:
https://www.klimaworld.co...ds/download/link/id/4332/ Wat ik overigens erg onlogisch vind bij deze is dat ze bij beide spiralen de aanvoer boven de uitvoer hebben zitten. Dat hebben we bij ons huidige vat andersom, zodat de opwarming (van het vat door de heatpipes, dan wel van de retourvvw door het vat) start in het minst warme gedeelte van dat deel van het vat.
tja. ik kan niet in je portemonnee kijken. de kosten zijn wel af te schrijven over vele jaren, dus paar 100 meer zou ik zelf niet teveel naar kijken.
Klopt, maar dan moet er een duidelijk voordeel zijn dat de (forse) meerprijs rechtvaardigt. Die heb ik bij hygienevaten nog niet gevonden, aangezien ik toch geen legionellaruns ga doen. Wat ik als nadeel van een hygienevat zie is dat het water in het vat warmer moet zijn om dezelfde douchewatertemp te krijgen uit het vat als bij een vat gevuld met SWW. Bij te weinig afgifte is het natuurlijk wel een voordeel als je de retourvvw rechtstreeks op het vat kunt laten uitkomen, maar dan kan ik beter de afgifte vergroten met wandverwarming. Zie ik nog iets over het hoofd qua verschillen, voordelen/nadelen?
Gwaihir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:11:
Daarbij begrijp ik dat jij SWW in het vat hebt - dus kun je inderdaad op 40 graden douchen - en beperkt gebruik maakt daarvan. Wil dan wel even hardop gezegd hebben dat ik dat niet kan rijmen met je kijk op legionella: beperkt douchen lijkt me géén ruime doorstroming en vaten hebben sowieso altijd dode hoeken.
Er wordt wel dagelijks gebruik gemaakt van het vat door water voor de keuken en af en toe de hotfill wasmachine (niet wekelijks), dus het is niet alleen voor de douche. Al 13 jaar probleemloos en zoals gezegd zelfs geen probleem na 4 maanden afwezigheid (wel ff 2 minuten doorspoelen met douchekop ondergedompeld in emmer water).
Baapje327 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:32:
bedoel vooral dat als je collectoren veel kunnen bijdragen, en je 35 graden als Ta gebruikt, dan zouden ze nog heel veel meer kunnen bijdragen als je 25 graden Ta hebt.
en laat 25 graden Ta nu ook net een hele efficiente/wp vriendelijke temperatuur zijn.

verschil met ketel en WP is dat je veel langer stookt, met lagere delta T.
Uiteraard zorgt een lagere Ta voor meer bijdrage van de heatpipes. Wat betreft de veel langere stooktijd gaat dat bij mij vooral op voor het voor- en naseizoen, want in de winter had ik ook een stooklijn van minstens 10-12 uur. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang jij stookte met de cv-ketel en vvw (en met welke Ta) en hoe lang nu met de wp? Of iemand anders die die gegevens heeft?
[...]
ok, dat bevestigd je afgifte probleem voor mij. ik hoop dat je genoeg flow kan creëren door de vvw. nadeel ook van de dunne leidingen is dat je wp pomp veel stroom gaat kosten.
afgelopen maart had ik de situatie waar de collectoren veel verwarming voor hun rekening namen, maar doordat ik ook te dunne leidingen heb liggen, vrij veel pompverbruik. COP van de WP over maart was daardoor lager dan februari. puur omdat de wp vooral stond rond te pompen en (relatief) weinig stond te verwarmen.
Dat pompen zou de warmtepomp toch sowieso doen, ongeacht de dikte van de leidingen en ongeacht of de warmtepomp het zelf verwarmt of dat de heatpipes die functie overnemen? Of misschien begrijp ik je verkeerd?
[...]
ja dit gaat zo nog wel goed als je zo boven genoeg temp hebt om te blijven douchen. als je wp vriendelijke temperaturen gaat stoken verlies je dat dan bovenin je vat. mijn ervaring is dat de wp alle warmte uit het vat trekt tussen inlaat (retour vvw, helemaal beneden in het vat) en uitlaat (halverwege, onder de bovenste wisselaar) maar ik heb hygienevat, dus in het vat zit CV water en aansluitingen zitten op het vat zelf. glycol op beide wisselaars. ik heb daardoor ook nooit een wisselaars probleem.
overdracht kan een probleem zijn als je wisselaars niet groot genoeg zijn in jou situatie, maar kouder water voor de vvw betekent ook grotere delta T. verschil is wat je nodig hebt voor warmteoverdracht, geen hogere temp.
20-40 graden (delta T = 20) heeft dezelfde overdracht als 75-95 graden (ook delta T = 20).
Met de mijn huidige opstelling verlies ik dat natuurlijk ook bovenin mijn vat met retourvvw. Jij hebt dus 2 spiralen voor je heatpipes in gebruik? Wat bedoel je met :"Ik heb daardoor ook nooit een wisselaars probleem?"

Nog even terugkomend op de gelaagdheid in mijn huidige vat: na een lange douche gisteren zat er direct daarna 19 graden verschil, vanochtend was daar nog 16 van over. Maar bij een voor mij normale douchebeurt is dat verschil dus veel minder groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:

Uiteraard zorgt een lagere Ta voor meer bijdrage van de heatpipes. Wat betreft de veel langere stooktijd gaat dat bij mij vooral op voor het voor- en naseizoen, want in de winter had ik ook een stooklijn van minstens 10-12 uur. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang jij stookte met de cv-ketel en vvw (en met welke Ta) en hoe lang nu met de wp? Of iemand anders die die gegevens heeft?

[...]
Dat pompen zou de warmtepomp toch sowieso doen, ongeacht de dikte van de leidingen en ongeacht of de warmtepomp het zelf verwarmt of dat de heatpipes die functie overnemen? Of misschien begrijp ik je verkeerd?

[...]
Ik zal op bovenstaande twee punten reageren.
1: hier kan je geen antwoord op geven. Dit is te specifiek voor iedere installatie.
In mijn geval als voorbeeld ik stook met pellets in de afgelopen week ongeveer 24 uur per dag met een 15 kw ketel om het huis op 19 a 20 graden te houden. De delta T tussen in en uitkomend water van de vvw is ongeveer 7 graden. Dit is voor mijn gevoel prima. Een hogere delta T geeft naar mijn idee meer spanning in je vloer die ik er niet graag in breng.

2: een restrictie in je leiding geeft een druk verhoging voor je pomp. Deze gaat dan zeer snel naar een hoger vermogen. Dit kan in geval van een niet beste pomp echt veel energie kosten.
In mijn geval heb ik het zowel verwarmingssysteem als ZB compromise loos gebouwd. Ben dus voor grote diameter pijp gegaan. Ik pomp nu door mijn vloer rond met 2 km vvw met slechts 30 w aan vermogen of lager.
Pagina: 1 ... 59 ... 65 Laatste