Poehee, dat is heel fris. respect dat je het zo lang hebt volgehouden daarmee. ik denk dat ik al gescheiden en onterft was als ik dat een jaartje had gedaanEcowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Deze week net onder de 11 graden (als ik wat ovenschotels had gemaakt deze week was het wat hoger geweest). Het is grappig om te zien hoe snel je lichaam er aan went, dus ik heb nog steeds mijn warmste kleren niet nodig gehad. En veel gluhwein, thee en oven gebruiken doen veelAls ik niet thuis ben voelt het daar dan wel onaangenaam warm, hihi. Als het vat niet warm genoeg is om te douchen, dan ben ik erachter gekomen dat het heel erg lekker is om een washandje te laten weken in een halve liter water van 80 graden uit de waterkoker in de wasbak. Zo'n heet washandje vind ik misschien nog lekkerder dan douchen
. Geen vochtproblemen (zou misschien in een bakstenen huis i.p.v. beton anders zijn geweest), dus in die zin denk ik niet dat het ongezond is. Dat gezegd hebbende vinden we het na zo'n lange tijd wel prettig als we zo snel mogelijk weer een 'normale' warmtevoorziening hebben, ja.
het is vast niet ideaal, maar ik zou eerst de cvketel omwissen met de WP in de huidige opstelling. eerst maar eens kijken wat er dan allemaal gebeurt. worstkaas kun je altijd nog je vat verwisselen. Als je SWW setup met de WP niet werkt omdat je spiraal te klein is in het vat, heb je feitelijk dezelfde situatie als dat je nu hebt, dus verlies je niks. maar kun je wel je huis warm houden. leer je gelijk hoe een WP werkt, en zie je ook beter wat er met de gelaagdheid etc gebeurt. nu blijft t toch nog ietswat speculeren, vooral omdat je niet een hele standaard setup hebt. win-win mi.Huidige spiraal is 1.2 m2 en daarom te klein, begreep ik. De vaten waar ik naar kijk hebben een spiraal van rond de 4.5 m2. Bijv. deze:
https://www.klimaworld.co...ds/download/link/id/4332/ Wat ik overigens erg onlogisch vind bij deze is dat ze bij beide spiralen de aanvoer boven de uitvoer hebben zitten. Dat hebben we bij ons huidige vat andersom, zodat de opwarming (van het vat door de heatpipes, dan wel van de retourvvw door het vat) start in het minst warme gedeelte van dat deel van het vat.
PS: 4.5m2 spiraal is erg groot, zeker voor een 5kw wp. groter is beter, maar zo groot is niet perse nodig m.i. als je 3m2 heb, heb je wellicht wat meer keus in vaten. en hoeveel plek heb je eigenlijk waar het vat nu staat? zou je ook bijv. 1000L kwijt kunnen? en heb je nog plek op je dak voor meer collectoren? (ZB set is met subside namelijk een stuk goedkoper dan een vat los, wellicht ook nog een optie. als je slim onderhandelt kun je wellicht wat rest onderdelen (regeling heb je dubbel bijv.) er vanaf krijgen, dan kan dat wel uit.
wat @Gwaihir zegt, legionella (nja veteranenziekte) is geen lachertje. uitkijken daarmee hoor.[...]
Klopt, maar dan moet er een duidelijk voordeel zijn dat de (forse) meerprijs rechtvaardigt. Die heb ik bij hygienevaten nog niet gevonden, aangezien ik toch geen legionellaruns ga doen. Wat ik als nadeel van een hygienevat zie is dat het water in het vat warmer moet zijn om dezelfde douchewatertemp te krijgen uit het vat als bij een vat gevuld met SWW. Bij te weinig afgifte is het natuurlijk wel een voordeel als je de retourvvw rechtstreeks op het vat kunt laten uitkomen, maar dan kan ik beter de afgifte vergroten met wandverwarming. Zie ik nog iets over het hoofd qua verschillen, voordelen/nadelen?
afgifte is inderdaad een groot verschil. een vat met CV water kun je (meestal) op 8 plekken inprikken, dus ben je een stuk flexibeler om te kijken/denken hoe je je gelaagdheid kunt gebruiken. je hebt 3 warmtebronnen straks, die andere karakteristieken hebben. WP, en 2x collectoren, namelijk onderin het vat (voor de retourverhoging) en bovenin voor SWW.
overigens lijk je in je tekst afgifte in het vat te noemen met afgifte in je huis. dat is wel wat anders. afgifte in je huis is je vvw/radiatoren. als die te laag is, dan moet je met je TA omhoog om het huis warm te houden. in jou geval zou dat best wel mee kunnen vallen, als je met 11 graden kunt leven voor een jaar, zie ik daar heel veel minder problemen dan ik initieel dacht (20.5 hier in huis
afgifte in je vat, is van de warmtebron naar het vatwater. bij collectoren is dat niet zo erg, worstkaas wordt je retour wat hoger, maar dan krijg je vanzelf ook warmer water terug, dus dat stagneert je systeem niet.
bij een WP krijg je dan pendelgedrag, dat is wel echt storend. (ik had hier een pana 12KC tcap op een 3.5m spiraal, op advies van de installateur, tegen mijn eigen idee in, 6000 startstops in 3 maanden, kreeg wonder boven wonder wel de tent warm, maar niet best voor je COP (0.8)).
een boiler kun je alleen warmte mee uitwisselen met de spiralen, met een hygienevat op veel meer manieren.
ja, maar boilers hebben dode hoeken, elke dag gebruik is geen garantie. zelfs bij hygienespiraal heb je na de vakantie dat je eigenlijk moet doorspoelen.Er wordt wel dagelijks gebruik gemaakt van het vat door water voor de keuken en af en toe de hotfill wasmachine (niet wekelijks), dus het is niet alleen voor de douche. Al 13 jaar probleemloos en zoals gezegd zelfs geen probleem na 4 maanden afwezigheid (wel ff 2 minuten doorspoelen met douchekop ondergedompeld in emmer water).
ik heb die gegevens niet, maar ik merk t wel in de praktijk met de WP. als ik de TA 3 graden verhoog, dan merk je dat de vvw veeel sneller op temp is, en dan moet ik ook echt de boel stoppen met thermostaat/handmatig, anders dan krijg ik een gigantische overshoot. stooklijn nu van 24-28 graden. ta=30 is niet uit de houden hier. moet de wp echt uit.Uiteraard zorgt een lagere Ta voor meer bijdrage van de heatpipes. Wat betreft de veel langere stooktijd gaat dat bij mij vooral op voor het voor- en naseizoen, want in de winter had ik ook een stooklijn van minstens 10-12 uur. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang jij stookte met de cv-ketel en vvw (en met welke Ta) en hoe lang nu met de wp? Of iemand anders die die gegevens heeft?
afgifte is geen moeilijke formule, delta T X flow X tijd. er zit nog een constante in, maar met die 3 parameters kun je spelen. tijd zit op een dag natuurlijk een beperking (24u) maar de andere in principe niet totdat je in extremen gaat dus als je nu TA35 hebt met deltaT van 10, met 10l/min, is dat hetzelfde als TA30 met deltaT van 5, met 20l/min.
TA35 met 20/lmin is 2x zoveel warmteafgifte etc.
PS: stooklijn van 10-12 uur, waar komt die warmte dan vandaag? je hebt geen andere warmtebron dan de collectoren toch?
je zou overigens verwachten dat als het 11 graden is in je kamer, je TA van de collectoren nooit 35 graden is...als die 15 graden is, dan zouden ze al iets kunnen bijdragen.
principe rietje, als je maar hard genoeg blaast, komt er nog best wat uit, maar kost heel veel energie.Dat pompen zou de warmtepomp toch sowieso doen, ongeacht de dikte van de leidingen en ongeacht of de warmtepomp het zelf verwarmt of dat de heatpipes die functie overnemen? Of misschien begrijp ik je verkeerd?
32 mm flex of 28 mm staal scheelt echt heel veel. ik heb 22mm staal liggen, maatje van me recent wp neergezet met 32 flex, wat een verschil. die draait echt veeel netter en rustiger. en veel minder stroomverbruik door de pomp. hier heb ik 60w aan de pomp die ik kwijt ben. dat telt best op als ie dat 6/7 maanden per jaar doet.
ja 2 spiralen. de regeling bepaalt of ie beneden verwarmt, of genoeg warmte heeft om boven (SWW temp) te verwarmen. ik heb geen wisselaar problemen omdat alles op het vat zelf zit, dat zijn 1.5inch aansluitingen, daar kan heel veel doorheen.Met de mijn huidige opstelling verlies ik dat natuurlijk ook bovenin mijn vat met retourvvw. Jij hebt dus 2 spiralen voor je heatpipes in gebruik? Wat bedoel je met :"Ik heb daardoor ook nooit een wisselaars probleem?"
de wisselaars zijn groot zat voor het glycol, dat luistert veel minder nauw dan een WP.
ja dat is niet zo gek toch, want als je lang douched, zeg 100 liter uit de top haalt, dan wordt de bodem gevuld met koud leidingwater. als je dan nog geen behoorlijk verschil hebt tussen beneden en boven, dan heb je dus geen gelaagdheid. (jij dus wel).Nog even terugkomend op de gelaagdheid in mijn huidige vat: na een lange douche gisteren zat er direct daarna 19 graden verschil, vanochtend was daar nog 16 van over. Maar bij een voor mij normale douchebeurt is dat verschil dus veel minder groot.
overigens zij je in een van je vorige posts dat je had berekend wat je TA zou moeten zijn om het huis warm te houden. 35 was mooi, 30 minimaal. heb je dan zicht op je warmtebehoefte?
want als je dat hebt, dan kun je toch ook berekenen hoeveel KWH er per dag je huis in moet om het X graden te hebben binnen. dan kun je ook berekenen met welke delta T, en flow je moet stoken met continu de verwarming aan. je zou zeggen dat als je weinig KWH per dag nodig hebt, je dus met lage delta T en wp flow zou moeten kunnen stoken.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.