Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:02
Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Deze week net onder de 11 graden (als ik wat ovenschotels had gemaakt deze week was het wat hoger geweest). Het is grappig om te zien hoe snel je lichaam er aan went, dus ik heb nog steeds mijn warmste kleren niet nodig gehad. En veel gluhwein, thee en oven gebruiken doen veel :*) Als ik niet thuis ben voelt het daar dan wel onaangenaam warm, hihi. Als het vat niet warm genoeg is om te douchen, dan ben ik erachter gekomen dat het heel erg lekker is om een washandje te laten weken in een halve liter water van 80 graden uit de waterkoker in de wasbak. Zo'n heet washandje vind ik misschien nog lekkerder dan douchen :D . Geen vochtproblemen (zou misschien in een bakstenen huis i.p.v. beton anders zijn geweest), dus in die zin denk ik niet dat het ongezond is. Dat gezegd hebbende vinden we het na zo'n lange tijd wel prettig als we zo snel mogelijk weer een 'normale' warmtevoorziening hebben, ja.
Poehee, dat is heel fris. respect dat je het zo lang hebt volgehouden daarmee. ik denk dat ik al gescheiden en onterft was als ik dat een jaartje had gedaan :P
Huidige spiraal is 1.2 m2 en daarom te klein, begreep ik. De vaten waar ik naar kijk hebben een spiraal van rond de 4.5 m2. Bijv. deze:
https://www.klimaworld.co...ds/download/link/id/4332/ Wat ik overigens erg onlogisch vind bij deze is dat ze bij beide spiralen de aanvoer boven de uitvoer hebben zitten. Dat hebben we bij ons huidige vat andersom, zodat de opwarming (van het vat door de heatpipes, dan wel van de retourvvw door het vat) start in het minst warme gedeelte van dat deel van het vat.
het is vast niet ideaal, maar ik zou eerst de cvketel omwissen met de WP in de huidige opstelling. eerst maar eens kijken wat er dan allemaal gebeurt. worstkaas kun je altijd nog je vat verwisselen. Als je SWW setup met de WP niet werkt omdat je spiraal te klein is in het vat, heb je feitelijk dezelfde situatie als dat je nu hebt, dus verlies je niks. maar kun je wel je huis warm houden. leer je gelijk hoe een WP werkt, en zie je ook beter wat er met de gelaagdheid etc gebeurt. nu blijft t toch nog ietswat speculeren, vooral omdat je niet een hele standaard setup hebt. win-win mi.

PS: 4.5m2 spiraal is erg groot, zeker voor een 5kw wp. groter is beter, maar zo groot is niet perse nodig m.i. als je 3m2 heb, heb je wellicht wat meer keus in vaten. en hoeveel plek heb je eigenlijk waar het vat nu staat? zou je ook bijv. 1000L kwijt kunnen? en heb je nog plek op je dak voor meer collectoren? (ZB set is met subside namelijk een stuk goedkoper dan een vat los, wellicht ook nog een optie. als je slim onderhandelt kun je wellicht wat rest onderdelen (regeling heb je dubbel bijv.) er vanaf krijgen, dan kan dat wel uit.
[...]
Klopt, maar dan moet er een duidelijk voordeel zijn dat de (forse) meerprijs rechtvaardigt. Die heb ik bij hygienevaten nog niet gevonden, aangezien ik toch geen legionellaruns ga doen. Wat ik als nadeel van een hygienevat zie is dat het water in het vat warmer moet zijn om dezelfde douchewatertemp te krijgen uit het vat als bij een vat gevuld met SWW. Bij te weinig afgifte is het natuurlijk wel een voordeel als je de retourvvw rechtstreeks op het vat kunt laten uitkomen, maar dan kan ik beter de afgifte vergroten met wandverwarming. Zie ik nog iets over het hoofd qua verschillen, voordelen/nadelen?
wat @Gwaihir zegt, legionella (nja veteranenziekte) is geen lachertje. uitkijken daarmee hoor.
afgifte is inderdaad een groot verschil. een vat met CV water kun je (meestal) op 8 plekken inprikken, dus ben je een stuk flexibeler om te kijken/denken hoe je je gelaagdheid kunt gebruiken. je hebt 3 warmtebronnen straks, die andere karakteristieken hebben. WP, en 2x collectoren, namelijk onderin het vat (voor de retourverhoging) en bovenin voor SWW.
overigens lijk je in je tekst afgifte in het vat te noemen met afgifte in je huis. dat is wel wat anders. afgifte in je huis is je vvw/radiatoren. als die te laag is, dan moet je met je TA omhoog om het huis warm te houden. in jou geval zou dat best wel mee kunnen vallen, als je met 11 graden kunt leven voor een jaar, zie ik daar heel veel minder problemen dan ik initieel dacht (20.5 hier in huis :*) )

afgifte in je vat, is van de warmtebron naar het vatwater. bij collectoren is dat niet zo erg, worstkaas wordt je retour wat hoger, maar dan krijg je vanzelf ook warmer water terug, dus dat stagneert je systeem niet.

bij een WP krijg je dan pendelgedrag, dat is wel echt storend. (ik had hier een pana 12KC tcap op een 3.5m spiraal, op advies van de installateur, tegen mijn eigen idee in, 6000 startstops in 3 maanden, kreeg wonder boven wonder wel de tent warm, maar niet best voor je COP (0.8)).

een boiler kun je alleen warmte mee uitwisselen met de spiralen, met een hygienevat op veel meer manieren.
Er wordt wel dagelijks gebruik gemaakt van het vat door water voor de keuken en af en toe de hotfill wasmachine (niet wekelijks), dus het is niet alleen voor de douche. Al 13 jaar probleemloos en zoals gezegd zelfs geen probleem na 4 maanden afwezigheid (wel ff 2 minuten doorspoelen met douchekop ondergedompeld in emmer water).
ja, maar boilers hebben dode hoeken, elke dag gebruik is geen garantie. zelfs bij hygienespiraal heb je na de vakantie dat je eigenlijk moet doorspoelen.
Uiteraard zorgt een lagere Ta voor meer bijdrage van de heatpipes. Wat betreft de veel langere stooktijd gaat dat bij mij vooral op voor het voor- en naseizoen, want in de winter had ik ook een stooklijn van minstens 10-12 uur. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang jij stookte met de cv-ketel en vvw (en met welke Ta) en hoe lang nu met de wp? Of iemand anders die die gegevens heeft?
ik heb die gegevens niet, maar ik merk t wel in de praktijk met de WP. als ik de TA 3 graden verhoog, dan merk je dat de vvw veeel sneller op temp is, en dan moet ik ook echt de boel stoppen met thermostaat/handmatig, anders dan krijg ik een gigantische overshoot. stooklijn nu van 24-28 graden. ta=30 is niet uit de houden hier. moet de wp echt uit.
afgifte is geen moeilijke formule, delta T X flow X tijd. er zit nog een constante in, maar met die 3 parameters kun je spelen. tijd zit op een dag natuurlijk een beperking (24u) maar de andere in principe niet totdat je in extremen gaat dus als je nu TA35 hebt met deltaT van 10, met 10l/min, is dat hetzelfde als TA30 met deltaT van 5, met 20l/min.
TA35 met 20/lmin is 2x zoveel warmteafgifte etc.

PS: stooklijn van 10-12 uur, waar komt die warmte dan vandaag? je hebt geen andere warmtebron dan de collectoren toch?
je zou overigens verwachten dat als het 11 graden is in je kamer, je TA van de collectoren nooit 35 graden is...als die 15 graden is, dan zouden ze al iets kunnen bijdragen.
Dat pompen zou de warmtepomp toch sowieso doen, ongeacht de dikte van de leidingen en ongeacht of de warmtepomp het zelf verwarmt of dat de heatpipes die functie overnemen? Of misschien begrijp ik je verkeerd?
principe rietje, als je maar hard genoeg blaast, komt er nog best wat uit, maar kost heel veel energie.
32 mm flex of 28 mm staal scheelt echt heel veel. ik heb 22mm staal liggen, maatje van me recent wp neergezet met 32 flex, wat een verschil. die draait echt veeel netter en rustiger. en veel minder stroomverbruik door de pomp. hier heb ik 60w aan de pomp die ik kwijt ben. dat telt best op als ie dat 6/7 maanden per jaar doet.
Met de mijn huidige opstelling verlies ik dat natuurlijk ook bovenin mijn vat met retourvvw. Jij hebt dus 2 spiralen voor je heatpipes in gebruik? Wat bedoel je met :"Ik heb daardoor ook nooit een wisselaars probleem?"
ja 2 spiralen. de regeling bepaalt of ie beneden verwarmt, of genoeg warmte heeft om boven (SWW temp) te verwarmen. ik heb geen wisselaar problemen omdat alles op het vat zelf zit, dat zijn 1.5inch aansluitingen, daar kan heel veel doorheen.
de wisselaars zijn groot zat voor het glycol, dat luistert veel minder nauw dan een WP.
Nog even terugkomend op de gelaagdheid in mijn huidige vat: na een lange douche gisteren zat er direct daarna 19 graden verschil, vanochtend was daar nog 16 van over. Maar bij een voor mij normale douchebeurt is dat verschil dus veel minder groot.
ja dat is niet zo gek toch, want als je lang douched, zeg 100 liter uit de top haalt, dan wordt de bodem gevuld met koud leidingwater. als je dan nog geen behoorlijk verschil hebt tussen beneden en boven, dan heb je dus geen gelaagdheid. (jij dus wel).

overigens zij je in een van je vorige posts dat je had berekend wat je TA zou moeten zijn om het huis warm te houden. 35 was mooi, 30 minimaal. heb je dan zicht op je warmtebehoefte?
want als je dat hebt, dan kun je toch ook berekenen hoeveel KWH er per dag je huis in moet om het X graden te hebben binnen. dan kun je ook berekenen met welke delta T, en flow je moet stoken met continu de verwarming aan. je zou zeggen dat als je weinig KWH per dag nodig hebt, je dus met lage delta T en wp flow zou moeten kunnen stoken.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Baapje327 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:43:
PS: stooklijn van 10-12 uur, waar komt die warmte dan vandaag? je hebt geen andere warmtebron dan de collectoren toch?
je zou overigens verwachten dat als het 11 graden is in je kamer, je TA van de collectoren nooit 35 graden is...als die 15 graden is, dan zouden ze al iets kunnen bijdragen.
Alvast ff reactie op deze, rest volgt. Die stooklijn was met de 13 maanden geleden overleden cv-ketel (en retourvvw door bovenste spiraal in het vat). Het boilervat wordt op dit moment alleen voor SWW gebruikt, niet voor verwarming van het huis. Het is alleen nu in deze koude week iets onder de 11 graden, de rest van de tijd was het minimaal 13 graden, ook vaak rond de 15.
het is vast niet ideaal, maar ik zou eerst de cvketel omwissen met de WP in de huidige opstelling. eerst maar eens kijken wat er dan allemaal gebeurt. worstkaas kun je altijd nog je vat verwisselen. Als je SWW setup met de WP niet werkt omdat je spiraal te klein is in het vat, heb je feitelijk dezelfde situatie als dat je nu hebt, dus verlies je niks. maar kun je wel je huis warm houden. leer je gelijk hoe een WP werkt, en zie je ook beter wat er met de gelaagdheid etc gebeurt. nu blijft t toch nog ietswat speculeren, vooral omdat je niet een hele standaard setup hebt. win-win mi.

PS: 4.5m2 spiraal is erg groot, zeker voor een 5kw wp. groter is beter, maar zo groot is niet perse nodig m.i. als je 3m2 heb, heb je wellicht wat meer keus in vaten. en hoeveel plek heb je eigenlijk waar het vat nu staat? zou je ook bijv. 1000L kwijt kunnen? en heb je nog plek op je dak voor meer collectoren? (ZB set is met subside namelijk een stuk goedkoper dan een vat los, wellicht ook nog een optie. als je slim onderhandelt kun je wellicht wat rest onderdelen (regeling heb je dubbel bijv.) er vanaf krijgen, dan kan dat wel uit.
De leidingen zullen nooit precies op dezelfde plek uitkomen met een nieuw vat, dus als ik het nu op de huidige aansluit moeten er weer nieuwe leidingen gelegd worden, lijkt me. En is dubbel werk, waar zeker mijn vriend niet op zit te wachten.

Collectoren kunnen ook vervangen worden (als we ze nergens kwijt kunnen), dan geldt de subsidie ook. Daarom heb ik die vraag ook uitstaan, maar zodra ik naar de prijs vraag van een los vat en de prijs inclusief collectoren dan wordt het opeens stil (vorig jaar ook al). Misschien is hij gewoon op vakantie ofzo, maar ik weet nu niet of en wanneer ik nog antwoord krijg en ik wou eigenlijk dit weekend een beslissing nemen (o.a. omdat er een webshop is die nog t/m morgen korting heeft).

1000 Liter vat zou ik alleen overwegen als ik het aantal collectoren kan verdubbelen en die dan onder dezelfde gunstige omstandigheden als de huidige staan. Dat is iig zeker niet het geval, want we willen ook pv bijplaatsen. Ik kan er misschien wat extra kwijt hangend aan een muur, maar dat is qua zon minder gunstig en daar heb je als ik het goed heb nog steeds een vergunning voor nodig.
[...]
ja dat is niet zo gek toch, want als je lang douched, zeg 100 liter uit de top haalt, dan wordt de bodem gevuld met koud leidingwater. als je dan nog geen behoorlijk verschil hebt tussen beneden en boven, dan heb je dus geen gelaagdheid. (jij dus wel).
Het ging mij erom dat ik het eerder had over hooguit zo'n 6 graden verschil, maar dat ligt dus wat genuanceerder. Bij lang douchen heb ik het nog steeds niet over 100 liter, hoor, maar minder (heb laaaang geleden hier wat gepost over hoeveel l/m mijn douchekop doet, kan dat niet zo snel terugvinden, maar was iig laag in vergelijking met andere spaardouchekoppen).

[ Voor 71% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2024 00:40 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
M.b.t. de discussie over de vraag hygienevat vs. SWWvat: op deze website https://www.g2-energy-sys...rggn300ffscbla0lp34rl2r56 liggen de prijzen zeer ver onder andere websites, waardoor een hygienevat evt. een optie zou zijn (afgezien van de grotere veelzijdigheid qua aansluitmogelijkheden zie ik vooralsnog niet echt een voordeel boven een SWWvat, maar de prijzen zijn hier iig wel heel goed). Zit er een addertje onder het gras?

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 13-01-2024 13:02 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:01
Ecowoman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:01:
M.b.t. de discussie over de vraag hygienevat vs. SWWvat: op deze website https://www.g2-energy-sys...rggn300ffscbla0lp34rl2r56 liggen de prijzen zeer ver onder andere websites, waardoor een hygienevat evt. een optie zou zijn (afgezien van de grotere veelzijdigheid qua aansluitmogelijkheden zie ik vooralsnog niet echt een voordeel boven een SWWvat, maar de prijzen zijn hier iig wel heel goed). Zit er een addertje onder het gras?
Staar je niet blind op wat de prijs is. Kijk wat je nodig hebt en start dan van daaruit wat je wilt hebben.
Ik heb zelf een hygiene vat bevalt prima. Ik heb eea zo gemaakt dat ik maximaal zon kan oogsten. Hierdoor heb ik eigenlijk wel nog een sww na verwarmer nodig in de winter, nu zet ik de vvw gewoon 30 min uit dan kan ik warm douchen.
Als leidraad:
1. Wil je vvw en sww via ZB? Dit bepaald aantal aansluitingen.
2. Winter verwarming bepalen, pellet, WP, CV, anders?
3. Wil je veel oogsten en altijd maximaal dan twee spiralen nodig.
4. Hoe groot moet je vat zijn (afhankelijk van optie 1 en je warmte verbruik en je gekozen winter verwarming in aantal kw waar je mee warmt.)

Ik zou persoonlijk altijd sww via een na verwarmer doen elektrisch. Daarmee kun je als je namelijk een wp neemt deze direct in lijn met je vvw zetten en altijd efficiënt laten draaien. En deze dus niet je vat laten opwarmen. De zb gebruik je dan om je vvw en sww te verwarmen afhankelijk van het jaargetijde doet de een meer dan de ander. De wp zou ik dan uiteraard na het vat en voor je vvw zetten. Dan kan je die onafhankelijk laten bijspringen. Ik zou altijd voor de hygiene spiraal gaan dit geeft je maximale zb inzet voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:
Uiteraard zorgt een lagere Ta voor meer bijdrage van de heatpipes. Wat betreft de veel langere stooktijd gaat dat bij mij vooral op voor het voor- en naseizoen, want in de winter had ik ook een stooklijn van minstens 10-12 uur. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang jij stookte met de cv-ketel en vvw (en met welke Ta) en hoe lang nu met de wp? Of iemand anders die die gegevens heeft?
Het is echt geen vergelijk. Ketelthermostaat van onze ketel ging niet zo laag, maar bood wel de optie het vermogen een of enkele stappen terug te schroeven. Langs die weg heb ik 'm nooit boven de 45/25 zien stoken en nooit aan de 24 uur van de dag tekort zien hebben. Prima dus - die instelling leverde serieuze besparing. Maar dan liep hij in koude dagen, zoals begin van de week, pakweg 1/3 van de dag of zo. Een warmtepomp heeft baat bij geleidelijk, dus vult al vrij snel de 24 uur en gaat vervolgens harder draaien naarmate het kouder is. We drukken 'm er af en toe uit met de CV-haard (met name nu het weer iets warmer is), maar verder doet hij 24/7.

N.B. Een stooklijn is trouwens echt wat anders dan je stooktijd (hoe lang de ketel brandt). Het is hoe warm je stookt (Ta) gegeven een buitentemperatuur. Dat geeft een lijn (/ de keuze uit lijnen) zoals onlangs gepost: Bartolomus in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2" .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:14
@Ecowoman
Met betrekking tot de oppervlakte van een spiraal in het vat:
Warmte overdracht wordt bepaald door de vermenigvuldiging van de deltaT tussen spiraal en vat, de flow, de oppervlakte van de spiraal en het materiaal. Dus: als het oppervlak kleiner wordt, moet de dT groter zijn om toch dezelfde warmteoverdracht te hebben. Simpel gezegd: als je spiraal ‘te’ klein is, moet de bron een hogere aanvoer temperatuur leveren. In het geval van de ZB betekend dit minder opbrengst en in het geval van de WP meer energieverbruik. Mij lijkt een ander vat meer een optimalisatie dan een absolute noodzaak.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Vraag die door de stooklijndiscussie (kom ik nog op terug) even ondergesneeuwd is geraakt ging over de wel heel erg afwijkende prijzen (in de zin van wel heel erg goedkoop) op de site waar ik naar linkte.
Bartolomus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:24:
[...]
Staar je niet blind op wat de prijs is. Kijk wat je nodig hebt en start dan van daaruit wat je wilt hebben.
Daar heb ik idd eerst naar gekeken, maar daarin zijn er meerdere wegen naar Rome, zoals @Baapje327 ook zei. En dan is een verschil van 1300 (inmiddels gestegen naar 1400) voor een SWWvat en 2000 voor een hygienevat wel heel erg groot. En als ik dan opeens een site tegenkom waar een hygienevat maar 1300 i.p.v. 2000 kost, dan klinkt dat haast 'too good to be true', vandaar dat ik me afvroeg of er een addertje onder het gras zit daar. Als iemand daar even mee wil kijken, zou dat heel tof zijn.
Ik zou persoonlijk altijd sww via een na verwarmer doen elektrisch. Daarmee kun je als je namelijk een wp neemt deze direct in lijn met je vvw zetten en altijd efficiënt laten draaien. En deze dus niet je vat laten opwarmen. De zb gebruik je dan om je vvw en sww te verwarmen afhankelijk van het jaargetijde doet de een meer dan de ander. De wp zou ik dan uiteraard na het vat en voor je vvw zetten. Dan kan je die onafhankelijk laten bijspringen. Ik zou altijd voor de hygiene spiraal gaan dit geeft je maximale zb inzet voor alles.
Doorstroomverwarmer zijn we idd van plan. Ik begrijp even niet waarom een hygienevat meer zb inzet geeft? Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:08:
Vraag die door de stooklijndiscussie (kom ik nog op terug) even ondergesneeuwd is geraakt ging over de wel heel erg afwijkende prijzen (in de zin van wel heel erg goedkoop) op de site waar ik naar linkte.
[...]
Daar heb ik idd eerst naar gekeken, maar daarin zijn er meerdere wegen naar Rome, zoals @Baapje327 ook zei. En dan is een verschil van 1300 (inmiddels gestegen naar 1400) voor een SWWvat en 2000 voor een hygienevat wel heel erg groot. En als ik dan opeens een site tegenkom waar een hygienevat maar 1300 i.p.v. 2000 kost, dan klinkt dat haast 'too good to be true', vandaar dat ik me afvroeg of er een addertje onder het gras zit daar. Als iemand daar even mee wil kijken, zou dat heel tof zijn.

[...]
Doorstroomverwarmer zijn we idd van plan. Ik begrijp even niet waarom een hygienevat meer zb inzet geeft? Hoe bedoel je dat?
Omdat je dan altijd laagste temperatuur onderin je vat hebt en je dus maximaal kunt oogsten. Als je twee vaten hebt dan wordt je sww vat kouder maar dat wil niet zeggen dat de zb er iets in doet.

Die goedkoopste was een duitse site. Zijn de duurdere uit nederland?
Ik zag trouwens in je link wel dat het energieklasse c was voor dat vat. Dat zal er wel iets mee te maken hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Bartolomus op 14-01-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:06:
[...]
Omdat je dan altijd laagste temperatuur onderin je vat hebt en je dus maximaal kunt oogsten. Als je twee vaten hebt dan wordt je sww vat kouder maar dat wil niet zeggen dat de zb er iets in doet.

Die goedkoopste was een duitse site. Zijn de duurdere uit nederland?
Ik zag trouwens in je link wel dat het energieklasse c was voor dat vat. Dat zal er wel iets mee te maken hebben
Twee vaten worden het sowieso niet, het idee is ofwel een SWW-vat met 2 spiralen (onder heatpipes, bovenin grote spiraal retourvvw), dus hetzelfde als ik nu gebruik maar dan met een grotere spiraal voor de retourvvw (en ook de heatpipe-spiraal is wat groter dan mijn huidige, 2.1 vs. 1.8), of een hygienevat (retourvvw op het vat, 1 of 2 spiralen voor de heatpipes).

Op de Nederlandse sites zijn ze nog veel duurder (ook als ik de verzendkosten vanuit Duitsland erbij reken), dus het verschil tussen 1300 (inmiddels 1400) en 2000 was een vergelijking tussen enkel Duitse sites, allen energieklasse C (op 1 na, die zegt dat 'ie B is, maar wel 80 mm isolatie :? ). Soms wel met A verkrijgbaar, maar wel heel erg groot prijsverschil. Daar kan ik aardig wat Rockwool voor kopen.

Concreet wil ik vandaag (i.v.m. de korting t/m vandaag) kiezen tussen dit SWW-vat:
https://www.klimaworld.co...ds/download/link/id/4332/ (maar dan op een goedkopere site, zelfde model)
of 1 van deze hygienevaten:
https://www.g2-energy-sys...iter.html?opt=%7B35%7D228
https://www.klimaworld.co...s/download/link/id/52360/ (prijs t/m vandaag)

Opvallend vind ik dat bij het vat in de 2e link (de bovenste van de hygienevaten) de gegevens over druk van de spiralen in mbar wordt aangegeven en dus veel lager is dan bij de anderen.
Overigens is de onderste site nu ook (alleen vandaag nog) voor een hygienevat naar 1400 in prijs omlaag gegaan (kan goed dat een van beide winkels dat afgestemd heeft op de prijs van de ander).

Als ik er echt niet uitkom vandaag, kan ik evt. die met de korting van vandaag bestellen en later annuleren, want die is toch niet op korte termijn leverbaar. Maar dan vermoed ik dat de onderste site morgen in prijs is gestegen (en die kan ik niet vandaag bestellen).

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 14-01-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Twee vaten worden het sowieso niet, het idee is ofwel een SWW-vat met 2 spiralen (onder heatpipes, bovenin grote spiraal retourvvw), dus hetzelfde als ik nu gebruik maar dan met een grotere spiraal voor de retourvvw (en ook de heatpipe-spiraal is wat groter dan mijn huidige, 2.1 vs. 1.8), of een hygienevat (retourvvw op het vat, 1 of 2 spiralen voor de heatpipes).

Op de Nederlandse sites zijn ze nog veel duurder (ook als ik de verzendkosten vanuit Duitsland erbij reken), dus het verschil tussen 1300 (inmiddels 1400) en 2000 was een vergelijking tussen enkel Duitse sites, allen energieklasse C (op 1 na, die zegt dat 'ie B is, maar wel 80 mm isolatie :? ). Soms wel met A verkrijgbaar, maar wel heel erg groot prijsverschil. Daar kan ik aardig wat Rockwool voor kopen.

Concreet wil ik vandaag (i.v.m. de korting t/m vandaag) kiezen tussen dit SWW-vat:
https://www.klimaworld.co...ds/download/link/id/4332/ (maar dan op een goedkopere site, zelfde model)
of 1 van deze hygienevaten:
https://www.g2-energy-sys...iter.html?opt=%7B35%7D228
https://www.klimaworld.co...s/download/link/id/52360/ (prijs t/m vandaag)

Opvallend vind ik dat bij het vat in de 2e link (de bovenste van de hygienevaten) de gegevens over druk van de spiralen in mbar wordt aangegeven en dus veel lager is dan bij de anderen.
Overigens is de onderste site nu ook (alleen vandaag nog) voor een hygienevat naar 1400 in prijs omlaag gegaan (kan goed dat een van beide winkels dat afgestemd heeft op de prijs van de ander).

Als ik er echt niet uitkom vandaag, kan ik evt. die met de korting van vandaag bestellen en later annuleren, want die is toch niet op korte termijn leverbaar. Maar dan vermoed ik dat de onderste site morgen in prijs is gestegen (en die kan ik niet vandaag bestellen).
De vraag is dus hoe je eind set up eruit komt te zien. Die beslissing kan alleen jij zelf maken. Of sww of een combi.
Als je veel zon wilt oogsten dan zou ik voor de combi gaan. Daarmee kun je alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Voor mezelf ff op een rijtje gezet.

Voordelen van hygienevat:
  • 2 spiralen voor heatpipes mogelijk, dus meer m2 spiraal, te weten 1.85+1.12 m2 (of 1.7+1.0 m2 bij het andere hygienevat) voor heatpipes (i.p.v. 2.1 m2 bij SWW-vat, die dan wel lager eindigt dan dat er een 2e spiraal pas bovenin het vat start)
  • retourvvw rechtstreeks op vat kan misschien betekenen dat Ta omlaag kan (las ik van iemand die wp eerst op een spiraal had zitten en daarna rechtstreeks op vat)
  • mogelijkheid om uit te testen hoe hoog/laag in het vat de retourvvw het gunstigst werkt in de praktijk
  • de hygienevaten die ik op het oog heb zijn allebei mogelijk met B-isolatie, bij de ene reeds inbegrepen, bij de andere tegen een meerprijs van 122b (het SWW-vat heeft C)
Voordelen van SWW-vat:
  • douchewater is warmer (rechtstreeks uit vat i.p.v. via hygienespiraal), dus doorstroomverwarmer hoeft minder bij te warmen en kan later in het naseizoen aan, eerder in voorseizoen uit
  • spiraal heatpipes eindigt lager in vat, dus kan zeker gebruikt worden, waar dat bij de 2e spiraal in het hygienevat afhankelijk is van de temp hoger in het vat
  • ervaring met mijn huidig SWW-vat is erg goed
Aangezien mijn prio bij de retourvvw ligt, schat ik in dat het voordeel van het SWW-vat dan van ondergeschikt belang is t.o.v. het voordeel van met name meer m2 spiraal voor de heatpipes?

En de vraag is dus ook nog ff of er een addertje onder het gras zit bij die goedkoopste site (ze hebben zelfs een hygienevat met 1 spiraal voor maar 1081, wat de helft is van andere sites). Wat zeggen die drukgegevens? Is die 35 resp. 55 mbar (dus 0.035 resp. 0.055 bar) voor de spiralen voor de heatpipes niet een foutje? Andere dingen in de specs die ik misschien over het hoofd zie?

Het ene hygienevat geeft trouwens als volume 500l op, maar denk dat dat niet het werkelijk bruikbare volume is, het andere hygienevat 478l.

[ Voor 22% gewijzigd door Ecowoman op 14-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[b]Ecowoman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:26:
• retourvvw rechtstreeks op vat kan misschien betekenen dat Ta omlaag kan (las ik van iemand die wp eerst op een spiraal had zitten en daarna rechtstreeks op vat)
• mogelijkheid om uit te testen hoe hoog/laag in het vat de retourvvw het gunstigst werkt in de praktijk

Aangezien mijn prio bij de retourvvw ligt, schat ik in dat het voordeel van het SWW-vat dan van ondergeschikt belang is t.o.v. het voordeel van met name meer m2 spiraal voor de heatpipes?
Op eerste punt. Ik zie het niet misschien kan iemand het duidelijk uitleggen.
Retour altijd onderin het vat. Aanvoer bovenuit het vat. Anders gebruik je niet je hele vat.
Laatste klopt meer m2 spiraal voor heatpipes altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Toch nog een keer.
Inmiddels begrijp ik dat je al heatpipes hebt en alleen het vat wil veranderen, dat had ik eerst niet goed begrepen. Ik zou nu geen nieuwe zonneboiler aanraden. Ik heb zelf sinds 2008 een zonneboiler met 138 heatpipes en heb in oktober ook het vat vervangen. Dat kan slim zijn.

Ik heb mij vat echter juist kleiner gemaakt. Van 200 liter naar 150 liter. De reden daarachter:
- in de zomer heb ik sowieso geen probleem, dan heb ik meer warmte dan dat ik kan gebruiken.
- van november tot maart is er echter maar beperkt warmte van de heatpipes. Hoe kleiner het vat hoe eerder het op temperatuur is.
- een klein vat heeft minder oppervlak en dus minder verlies.

In de praktijk werkt het goed:
- wij douchen kort, ik hoef het slechts 1x per 2 dagen op temperatuur te brengen.
- na na-isolatie met 8cm rockwool zit ik op 56W idle verlies. Dat komt neer op 1.4kWh per dag. Mijn doel was onder de 1kWH uit te komen en dat is dus niet helemaal gelukt. Misschien ga ik het nog verder isoleren, zo laten kan ook, die 0.4kWh per dag over 100 winterdagen is slechts 40kWh op jaarbasis.
Ik had een A vat kunnen nemen in plaats van een D vat, maar ik was af gegaan op het opgegeven stand verlies van 93W terwijl ik voordat ik isoleerde 156W gemeten heb. Kortom… opgegeven verlies kan tegenvallen.
- wij douchen kort. Omgerekend van temperatuur naar kWh zo’n 1 a 1.5kWh per dag. Dus in totaal gebruikt het ding voor de helft verlies en voor de helft nuttige energie.

Verwarming vanuit de heatpipes valt tegen:
- in de afgelopen maand heb ik 3 a 6 kWh opgewekt gehad (de calibratie van temperatuur naar energie moet opnieuw na de verbouwing maar dat is nog niet gelukt door te weinig zon. Vandaar de ruime marge).

Mijn doelstelling is gehaald:
- de cv ketel op gas is deze winter niet meer gebruikt. Die hangt er enkel nog als backup.
- de naverwarming is electrisch. Aangezien mijn warmtepomp in de kelder staat en de zonneboiler op zolder was naverwarming met warmtepomp niet realistisch.
- volgens mij is het nu wel extreem donker ten op zichtte van andere jaren. Ik had gehoopt toch minimaal het idle verlies uit de heatpipes te kunnen halen.
- maar ook zonder de heatpipes kom ik op een acceptabel gebruik. 100 dagen a 3 kWh = 300kWh electriciteit nodig voor een seizoen. Dat komt overeen met 1 pv paneel. Gaat prima.

Behalve de doucheboiler heb ik een apart 2000liter vat. Dat heb ik zelfs na geïsoleerd met 40cm (!!!).
Dit vat staat in een put in de tuin (yep… dat was indertijd een linke klus)
Ik heb sinds 2008 de boel een paar keer veranderd.
- in eerste instantie schakelbaar op het cv circuit: als het vat op temperatuur was kon ik daar exact 1 dag van stoken. Dat werkte dus niet.
- daarna als voor verwarming van de warmtepomp: dat scheelde ongeveer 1 graad op het grond circuit. Kwa cop van de warmtepomp heb ik niet echt een verschil kunnen meten (en dat kostte wel weer een extra pomp die aan stond)
- hij heeft derhalve ook lange tijd idle gestaan. De temperatuur liep daarbij tot hooguit iets van 20 graden op.

Vanaf maart krijg ik het ding met gemak op 50 graden. Dan verwarm ik van daaruit mijn Jacuzzi. Dat werkt prima. En eigenlijk is dat de voornaamste reden dat ik mijn zonneboiler na een jaar of 10 heb terug verdiend. Van het douchewater was dat nooit gelukt.

Kortom…..
- vat vervangen kan ik het nut van zien
- vat vergroten, naar 500 liter of meer zie ik in de periode november tot maart eerder slechter dan beter werken.
- geen theorie, maar praktijk ervaring. Maar ook slechts 1 iemand.
kun je eens kijken hoeveel kwh je opgewekt hebt afgelopen week? ik heb echt wel wat douchewater kunnen verwarmen en flink kunnen helpen bij de vvw. met jou aantal buizen zou ik verwachten dat je zo die 150 liter warm hebt.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:50:
Retour altijd onderin het vat. Aanvoer bovenuit het vat. Anders gebruik je niet je hele vat.
Dat klopt, dan gebruik je inderdaad niet je hele vat daarvoor. Dat is ook de bedoeling. Retourverwarming heeft eigenlijk niet of nauwelijks een vat nodig; het gaat puur om de warmteoverdracht van zonnespiraal naar CV-water. Dus kun je het bovenste deel voor een hogere temperatuur toepassing bewaren - doorgaans SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Dat klopt, dan gebruik je inderdaad niet je hele vat daarvoor. Dat is ook de bedoeling. Retourverwarming heeft eigenlijk niet of nauwelijks een vat nodig; het gaat puur om de warmteoverdracht van zonnespiraal naar CV-water. Dus kun je het bovenste deel voor een hogere temperatuur toepassing bewaren - doorgaans SWW.
Ik denk dat dat jammer is want dan beperk je de zonne oogst. Als je een na verwarmer hebt is het denk ik veel interessanter om deze in te zetten mocht dat nodig zijn op dat tijdstip. En zo niet dan verwarmt de zon deze verder op. Kan best veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:08:
Ik denk dat dat jammer is want dan beperk je de zonne oogst. Als je een na verwarmer hebt is het denk ik veel interessanter om deze in te zetten mocht dat nodig zijn op dat tijdstip. En zo niet dan verwarmt de zon deze verder op. Kan best veel schelen.
Hoezo beperk ik de zonneoogst? In tegendeel zelfs. Wat je voorstelt, geeft juist een flink lagere flow van koel water rond de zonnespiraal wanneer er nog heet water bovenin zit. Want dat zal dan buiten het vat terug gemengd moeten worden met de VVW retour, die dan maar voor een (klein) deel door het vat gaat. Dus minder gelegenheid tot warmteoverdracht, dus een zonneboiler die warmer draait dan nodig, en dus minder warmte oogst. En je maakt ook die doorstroomverwarmer na het vat tot een noodzaak. Die heb ik helemaal niet (nodig). Zo'n 'hot top' kom je dan ook regelmatig tegen in de adviezen en de praktijk.

(Heb je hier zelf al eens naar gekeken, of praat je iemand na - die misschien niet altijd gelijk heeft?)

Het argument tegen, wat ik tot nu toe gehoord heb, is van iemand die die hoge flow juist niet wil i.v.m. verstoring van de gelaagdheid. Dat probleem zie ik hier in huis in de praktijk niet zo sterk terug. Ik vind het ook een tegenstrijdig argument: gooit die flow de gelaagdheid werkelijk zo weg, dan gebruik je de facto als nog het hele vat, zoals jij op voorhand al wilt doen. Als je daar een probleem verwacht, zou ik persoonlijk eerder een platenwisselaar buiten het vat gebruiken voor retourverwarming, dan m'n SWW eraan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:50:
[...]
Daarom had ik bij dat punt 'misschien' staan, want ik wist de context niet meer precies. Net terug gevonden. Ik had het over dit bericht van @kanaaldijk die switchte van spiraal naar vat, alleen had die de retourvvw al op het vat zitten en ging het over de spiraal in gebruik door de wp om het vat te verwarmen, dus een andere situatie dan ik onthouden had: https://gathering.tweaker...message/70762410#70762410. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die retourvvw eerst op de spiraal hadden zitten (en hoe groot die spiraal dan was) en daarna zijn geswitcht naar retourvvw rechtstreeks op het vat en wat het effect/verschil daarvan/daarin was?

Over de drukgegevens in mbar waar ik het eerder over had bij 1 van de 2 hygienevaten: dat ging over drukverlies |:( Iets met Duits enzo... :D Degene waar de prijs vandaag van zou wijzigen is nog steeds dezelfde prijs, gisteren wel alvast besteld. Zodra ik de verzendkosten van de ander weet kan ik de definitieve keuze maken en hopelijk krijg ik nog de prijsopgave met en zonder extra heatpipes van de leverancier van mijn huidige set op tijd. Mijn hoofd loopt zo langzamerhand redelijk over.

Over plek retourvvw in het vat: ik heb nu alleen ervaring met retourvvw op de bovenste spiraal en dat werkte goed. Ik kan met mijn huidige vat dus niet uittesten of het met uit- en/of ingang op andere plek nog beter zou werken, met een nieuwe dus wel. Vandaar dat ik dat bij de voordelen had staan. Heeft iemand dat al eens uitgetest. @Baapje327, jij misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Hoezo beperk ik de zonneoogst? In tegendeel zelfs. Wat je voorstelt, geeft juist een flink lagere flow van koel water rond de zonnespiraal wanneer er nog heet water bovenin zit. Want dat zal dan buiten het vat terug gemengd moeten worden met de VVW retour, die dan maar voor een (klein) deel door het vat gaat. Dus minder gelegenheid tot warmteoverdracht, dus een zonneboiler die warmer draait dan nodig, en dus minder warmte oogst. En je maakt ook die doorstroomverwarmer na het vat tot een noodzaak. Die heb ik helemaal niet (nodig). Zo'n 'hot top' kom je dan ook regelmatig tegen in de adviezen en de praktijk.

(Heb je hier zelf al eens naar gekeken, of praat je iemand na - die misschien niet altijd gelijk heeft?)

Het argument tegen, wat ik tot nu toe gehoord heb, is van iemand die die hoge flow juist niet wil i.v.m. verstoring van de gelaagdheid. Dat probleem zie ik hier in huis in de praktijk niet zo sterk terug. Ik vind het ook een tegenstrijdig argument: gooit die flow de gelaagdheid werkelijk zo weg, dan gebruik je de facto als nog het hele vat, zoals jij op voorhand al wilt doen. Als je daar een probleem verwacht, zou ik persoonlijk eerder een platenwisselaar buiten het vat gebruiken voor retourverwarming, dan m'n SWW eraan geven.
Mmmm ik praat natuurlijk met mijn eigen set up in gedachten.
1 vat twee zb spiralen 1 onder 1 boven. Ik heb ook sww hygiëne spiraal.
Na vat zou er nog een na verwarmer in moeten voor sww.
Ik stook bovenkant van 1/3 (1000 l) bij met pellet ketel als het nodig is.
Als de zon schijnt en ik vv niet uit de bovenkant van het vat haal heb ik heel veel water zeg 200 a 300 liter van 60 plus water welke er alleen zit voor sww.
Dat heb ik dus niet en kan altijd als de zon het toelaat maximaal oogsten eerst boven tot 50 graden en dan beneden tot 50. Dan weer naar boven tot 85 en dan beneden tot 85.

In de winter red ik het nu net niet met de pellet kachel als het onder 0 gaat. (Alhoewel dan is het binnen 20 graden in plaats van de gewenste 21). Dus is het vat continu 30 graden (ongeveer).

Als de zon schijnt dan helpt deze eerst het de bovenkant te verwarmen en mocht die dat niet meer halen dan schakelt deze naar beneden. Dus maximale oogst.

Als ik dat niet zou doen dan heb ik alleen de oogst van beneden.

In voor en na seizoen kijk ik altijd wat het weer doet en zet ik in de morgen de pellet ketel uit en zorg dat het vat maximaal leeg is.

Ik kan me voorstellen dat in andere set up je dit niet zo wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:25:
kan altijd als de zon het toelaat maximaal oogsten eerst boven tot 50 graden en dan beneden tot 50.
Maar retourverhoging voor VVW heeft helemaal geen pakweg 50 graden nodig. Als je de retour van 20 à 22 graden pakweg 2 graden omhoog haalt, doe je het al heel goed. Of, als je het volledig wilt verwarmen de vijf graden die een WP zou doen.

Je warmtecollector haalt een véél hogere opbrengst bij dergelijke temperaturen, dan bij pakweg 50 graden.

(Toegegeven, ik zie dat wel extra sterk, door een lange leiding door de grond, maar toch..)
en zet ik in de morgen de pellet ketel uit en zorg dat het vat maximaal leeg is.
Dan douche je dus in hoge mate op je COP 1 naverwarming, terwijl je pellet ketel het ook had kunnen doen?

Ik heb meerdere vaten - wilde meer opslag dan de kelder hoog is - en in het verwarmingsseizoen draait de warmtecollector uitsluitend op de koudste, in een stuk waar alleen de retour van de VVW doorheen stroomt, een stuk dat dus maximaal koud is. Ondertussen blijft in het warmste vat de warmte van het hout (blokken in een CV-haard alhier) allereerst bewaard voor bad & douche. Daar tussenin vult een WP het aan voor de verwarming. Moet die bijspringen voor SWW, dan beschouw ik dat 'n beetje als een misser (en dan gaat dat via het (heetste) vat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Maar retourverhoging voor VVW heeft helemaal geen pakweg 50 graden nodig. Als je de retour van 20 à 22 graden pakweg 2 graden omhoog haalt, doe je het al heel goed. Of, als je het volledig wilt verwarmen de vijf graden die een WP zou doen.

Je warmtecollector haalt een véél hogere opbrengst bij dergelijke temperaturen, dan bij pakweg 50 graden.

(Toegegeven, ik zie dat wel extra sterk, door een lange leiding door de grond, maar toch..)

[...]

Dan douche je dus in hoge mate op je COP 1 naverwarming, terwijl je pellet ketel het ook had kunnen doen?

Ik heb meerdere vaten - wilde meer opslag dan de kelder hoog is - en in het verwarmingsseizoen draait de warmtecollector uitsluitend op de koudste, in een stuk waar alleen de retour van de VVW doorheen stroomt, een stuk dat dus maximaal koud is. Ondertussen blijft in het warmste vat de warmte van het hout (blokken in een CV-haard alhier) allereerst bewaard voor bad & douche. Daar tussenin vult een WP het aan voor de verwarming. Moet die bijspringen voor SWW, dan beschouw ik dat 'n beetje als een misser (en dan gaat dat via het (heetste) vat).
Op dit moment nog geen na verwarmer dus inderdaad pellet kachel doet het of zon.
Jou set up is heel anders. Ik kan me voorstellen dat je dan andere route kiest en nog steeds maximaal binnen haalt.
Ps mijn retour is 27 en die komt onderin het vat erin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Daarom had ik bij dat punt 'misschien' staan, want ik wist de context niet meer precies. Net terug gevonden. Ik had het over dit bericht van @kanaaldijk die switchte van spiraal naar vat, alleen had die de retourvvw al op het vat zitten en ging het over de spiraal in gebruik door de wp om het vat te verwarmen, dus een andere situatie dan ik onthouden had: https://gathering.tweaker...message/70762410#70762410. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die retourvvw eerst op de spiraal hadden zitten (en hoe groot die spiraal dan was) en daarna zijn geswitcht naar retourvvw rechtstreeks op het vat en wat het effect/verschil daarvan/daarin was?

Over de drukgegevens in mbar waar ik het eerder over had bij 1 van de 2 hygienevaten: dat ging over drukverlies |:( Iets met Duits enzo... :D Degene waar de prijs vandaag van zou wijzigen is nog steeds dezelfde prijs, gisteren wel alvast besteld. Zodra ik de verzendkosten van de ander weet kan ik de definitieve keuze maken en hopelijk krijg ik nog de prijsopgave met en zonder extra heatpipes van de leverancier van mijn huidige set op tijd. Mijn hoofd loopt zo langzamerhand redelijk over.

Over plek retourvvw in het vat: ik heb nu alleen ervaring met retourvvw op de bovenste spiraal en dat werkte goed. Ik kan met mijn huidige vat dus niet uittesten of het met uit- en/of ingang op andere plek nog beter zou werken op een andere plek, met een nieuwe dus wel. Vandaar dat ik dat bij de voordelen had staan. Heeft iemand dat al eens uitgetest. @Baapje327, jij misschien?
nou. ik heb het zo gemaakt dat ik kan kiezen (met handmatige kogelkranen) vanaf welk niveau de WP zijn water pakt. onderaan bovenste spiraal, tussen de 2 spiralen in, en bovenin onderste spiraal.
van de 5 aansluitingen die je in 1 lijn hebt (1=onder, 5 is boven) dus 2, 3 en 4.
er zit glycol op beide spiralen met prio regeling.

2 en 3 maken niet zo gek veel uit. meestal staat ie op 3, zodat je alle warmte van de onderste spiraal meepakt en er niks langs glipt, maar of dat echt wat uitmaakt met 2, denk ik eigenlijk niet.
als ik op 4 pak, merk ik zeker verschil, want dan pakt ie de warm aan de onderkant van de SWW spiraal. dat merk je in een flinke retourverlaging als de collectoren SWW aan het verwarmen zijn, en SWW verwarmen duurt dan echt veel langer.

Waar je warmte pakt, maakt dus zeker uit.
ik heb weleens gezien dat op punt 4, de temp 60 graden was, en op punt 2 (20 cm lager ongeveer) er 25 graden water naar de WP ging. die gelaagdheid is er dus echt al bij vrij kleine verschilllen in hoogte in het vat. een vat staat onder druk, dus je krijgt geen mega woeling als je onder bijvoedt, en halverwege wegpakt. dr is geen reden dat het warme water van de top, helemaal vermengt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Mmmm ik praat natuurlijk met mijn eigen set up in gedachten.
1 vat twee zb spiralen 1 onder 1 boven. Ik heb ook sww hygiëne spiraal.
Na vat zou er nog een na verwarmer in moeten voor sww.
Ik stook bovenkant van 1/3 (1000 l) bij met pellet ketel als het nodig is.
Als de zon schijnt en ik vv niet uit de bovenkant van het vat haal heb ik heel veel water zeg 200 a 300 liter van 60 plus water welke er alleen zit voor sww.
Dat heb ik dus niet en kan altijd als de zon het toelaat maximaal oogsten eerst boven tot 50 graden en dan beneden tot 50. Dan weer naar boven tot 85 en dan beneden tot 85.

In de winter red ik het nu net niet met de pellet kachel als het onder 0 gaat. (Alhoewel dan is het binnen 20 graden in plaats van de gewenste 21). Dus is het vat continu 30 graden (ongeveer).

Als de zon schijnt dan helpt deze eerst het de bovenkant te verwarmen en mocht die dat niet meer halen dan schakelt deze naar beneden. Dus maximale oogst.

Als ik dat niet zou doen dan heb ik alleen de oogst van beneden.

In voor en na seizoen kijk ik altijd wat het weer doet en zet ik in de morgen de pellet ketel uit en zorg dat het vat maximaal leeg is.

Ik kan me voorstellen dat in andere set up je dit niet zo wilt doen.
deze discussie is al eens gevoerd.
collectoren hebben altijd een extra warmtebron nodig voor in de winter. als dat een WP is, of een pelletkachel, maakt nogal verschil in je setup.
WP wil lage temp. pelletkachel stookt naar 50 graden voor ie wat doet.
vvw mengt terug als je vat heet is, dus dan kan je idd heel lang (een dag oid iswel haalbaar) met een vat wat je helemaal (1000L) naar 85 graden heb gestookt met de pelletkachel. dan 'gebruik' je het hele vat inderdaad. zijn ook redenen voor, vuur in je huis (pelletkachel is toch vuur) willen veel mensen snachts niet aan hebben. dus dat moet je dan overbruggen.
als je WP hebt, wil je snachts gewoon zachtjes doordraaien, en kun je de collectoren veel meer gebruiken omdat je lagere temp nodig hebt van de collectoren. netto kun je meer oogsten, maar zolang als dat je de wp hebt draaien krijg je nooit hoge temp in het vat, want dat trek je er allemaal uit omdat de flow veel hoger is.
ergo, ander warmtebron, andere setup.

ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog een soort tussenvorm van heb gemaakt, want ik heb een mengventiel in tussen het vat en de WP gemonteerd (incl. bypass).
dus ik kan kiezen waar de WP warmte pakt, maar ik kan ook de warmte reguleren. ik kan dus op een zonnige dag in het tussenseizoen de onderkant van mn vat laten opwarmen (zo hoog als de zon toelaat) en dan op het hoogste punt warmte onttrekken (4 zie hierboven) en dan wel maar 24/25 graden doorlaten. dan kan ik de hele nacht overbruggen zonder WP die aanspringt.

heb je feitelijk de voordelen van beide. enige nadeel wat ik heb, is dat het mengventiel niet genoeg flow heeft voor WP op normale draaisterkte (25l/min). hij haalt maar 18 l/min. in het echte stookseizoen (nu) heb ik dus de bypass openstaan, zodat de flow niet verlaagd wordt door het mengen. er zit toch geen warmer water in dus voegt niks toe.

in het tussenseizoen is het wel leuk, en ik liep er vooral tegenaan dat ik nergens warmte kon limiteren in het naseizoen. was het al vrij fris, kon ik niet stoken omdat mn vat nog te heet was om in mn vloer te laten lopen. hottub een keertje tot 50 graden geblazen zodat ik mn huis weer kon verwarmen. best onhandig.

ik ben er wel tevreden mee, en het was echt fantastisch geweest als het mengventiel conform specs had gewerkt (zou 1.9m3 per uur moeten kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:49:
[...]
nou. ik heb het zo gemaakt dat ik kan kiezen (met handmatige kogelkranen) vanaf welk niveau de WP zijn water pakt. onderaan bovenste spiraal, tussen de 2 spiralen in, en bovenin onderste spiraal.
van de 5 aansluitingen die je in 1 lijn hebt (1=onder, 5 is boven) dus 2, 3 en 4.
er zit glycol op beide spiralen met prio regeling.
Oke, dit is zeer interessant! Nu word ik echt enthousiast over onze keuze voor een hygienevat i.p.v. SWW-vat (is toch een 'dingetje', bleef af en toe nog een beetje knagen, omdat we van de huidige setup weten dat het super werkte voor ons). Meer tweak-mogelijkheden is altijd leuk oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
verder gebruik ik voor SWW 2x de bovenste aansluiting op het vat. hierdoor heb ik aanzienlijk minder SWW water, maar hoef ik ook veel minder te verwarmen. de 3 weg klep voor SWW schakelt 2 3weg kleppen. aanvoer en retour (aan 2 kanten van het vat). SWW run duurt daardoor niet zo lang en ik verwarm niet 500L water op SWW temp. aangezien het water onder in het vat al 20-23 graden, komt er prima 40 graden uit als bovenin het vat het water 50 graden is. (via de hygienespiraal)
SWW verwarmen heb ik 3 jaar gedaan met een doorstromer na de hygienespiraal. werkt prima, maar sinds 2 jaar doe ik SWW met de WP, en dat scheelt wel echt veel stroom.
de doorstromer hangt er nog gewoon tussen, die staat op 40 graden dus ik kan altijd warm douchen. slaat heel soms aan, maar valt erg mee. (ik 'betaal' graag voor dat stukje comfort met zonnestroom :))

het is wel echt nodig voor een maand of 4, de rest doen de collectoren de bovenste helft van het vat verwarmen, dan kun je heel veel douchen en vaak ook wel een dagje wolken overbruggen.

maar wederom, werkt voor mij, hoeft niet voor andere zo t werken. WP doet ook moeiteloos gewoon de bovenste helft van t vat warmblazen, heb je alleen wat meer stilstandverlies (in ongeisoleerde garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Oke, dit is zeer interessant! Nu word ik echt enthousiast over onze keuze voor een hygienevat i.p.v. SWW-vat (is toch een 'dingetje', bleef af en toe nog een beetje knagen, omdat we van de huidige setup weten dat het super werkte voor ons). Meer tweak-mogelijkheden is altijd leuk oOo
ok mooi, maar wat gaat de setup nu worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
en welk vat is het nu geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 13:05
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:22:
[...]

kun je eens kijken hoeveel kwh je opgewekt hebt afgelopen week? ik heb echt wel wat douchewater kunnen verwarmen en flink kunnen helpen bij de vvw. met jou aantal buizen zou ik verwachten dat je zo die 150 liter warm hebt.
9, 10 & 11 januari heb ik 3 a 3.5kWh/dag gehaald.
Ik heb toen het vat naar ongeveer 57graden kunnen brengen.
ik zeg "ongeveer", want ik heb maar 1 sensor in het vat en de calibratie is momenteel niet op orde.

Eigenlijk waren dat wel prima dagen. Als alle dagen zo zouden zijn zou de zonne-bolier het prima doen. Ikzelf ben wel en fan van legionella bestrijding en breng het vat dan af en toe met de elektrische heater op 60 graden. Van april t/m oktober is dat niet nodig want de zon is dan sterk genoeg.

Zonder die echte kraakblauwe luchten lijken de heatpipes tegen stagnatie aan te lopen. Dan is de afkoeling dus net zo groot als de instraling. Ze warmen op zich wel op, maar leveren niet echt vermogen.

Ik heb nog calibratie problemen.
Ik vermoed dat mijn bovenste rij heatpipes een sensor probleem heeft. want die is consequent veel lager dan de rest. Ik heb de flow al proberen te tunen maar dat lukt momenteel niet goed. Dan moet er namelijk wel behoorlijk wat zon zijn anders verknoeit de stagnatie de calibratie.

Het heeft jaren goed gewerkt, maar ik heb vlak voor de grijze periode begon het vat vervangen. Door al dat grijze weer krijg ik het nu niet fatsoenlijk ingeregeld.

Alles bij elkaar...
Vat staat altijd tussen de 40 en 60 graden. Afgezien van die paar superzon dagen doen de heatpipes nu niet veel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:16:
[...]
ok mooi, maar wat gaat de setup nu worden? en welk vat is het nu geworden?
500 l hygienevat met 2 spiralen voor de heatpipes met prioregeling, retourvvw rechtstreeks op het vat (retourverhoging op weg naar de wp) , met doorstroomverwarmer (voor SWW).

Optie A merk Thermoflux (nu in bestelling, maar kan nog niet geleverd worden, dus kunnen we nog annuleren) :
Volume vat: 478 l
Max. bedrijfsdruk: 3 bar

Hygienespiraal: 5.5 m2
Volume hygienespiraal: 22 l
Max. druk hygienespiraal: 6 bar

Onderste spiraal voor de heatpipes: 1.7 m2
Volume onderste spiraal: 10.5 l
Max. druk onderste spiraal: 16 bar
Bovenste spiraal voor de heatpipes: 1.0 m2

Volume bovenste spiraal: 6.2 l
Max. druk bovenste spiraal: 16 bar

Op 3 hoogtes aansluitingen direkt op het vat (voor retourvvw): 1.5"
Overige specs, zie: https://www.klimaworld.co...s/download/link/id/52359/, alleen wordt het energielabel B i.p.v. de daarin genoemde C

Optie B merk Eldom:
Volume vat: 435 l
Max. bedrijfsdruk: 3 bar

Hygienespiraal 4.65 m2
Volume hygienespiraal: 25,72 l
Max. druk hygienespiraal: 6 bar

Onderste spiraal voor de heatpipes: 1.85 m2
Volume onderste spiraal: 12.15 l
Max. druk onderste spiraal: 6 bar

Bovenste spiraal voor de heatpipes: 1.15 m2
Volume bovenste spiraal: 7.53 l
Max. druk bovenste spiraal: 6 bar

Op 4 hoogtes aansluitingen direkt op het vat (voor retourvvw) : 2"
Overige specs, zie: https://www.g2-energy-sys...0-500-750-1000-liter.html

Optie C (prijs en specificaties nog onbekend) :
Hygienevat met 2 spiralen met evt. 2 extra/vervangende collectoren (i.v.m. subsidie wellicht gunstiger in prijs dan los vat) van leverancier van mijn huidige setup

Tussen optie A en B zit het verschil er dus iig in dat B meer spiraalm2 voor de heatpipes heeft en A meer spiraalm2 van de hygienespiraal (maar minder volume daarin). Ons lijkt meer spiraalm2 voor de heatpipes het belangrijkst, maar het verschil in m2 voor de hygienespiraal is wel erg groot. Wat denken jullie?

Ik zie ook verschil in max. druk (Update: hierin voorzien we geen problemen) van de spiralen en verschil in aantal en afmetingen van de aansluitingen. Is dat of iets anders in de overige specs iets waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 18% gewijzigd door Ecowoman op 17-01-2024 14:58 . Reden: aangevulde specs en verschillen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18
Gwaihir schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Die verstoring van de gelaagdheid heb ik hier zeker. Ik heb een hygienevat van 750 liter met 10m2 vlakkeplat collectoren er op. Een b/w wp zit op het bovenste spiraal voor sww en onderste spiraal is voor zonnecollectoren. En een elektrische doorstromer als naverwarmer voor sww.

Ik heb een tijdje gedraaid met vv op het midden van het vat, maar daar ging de gelaagdheid echt snel door verloren. Ik heb een vv met ruim 300 liter inhoud en een Ta van 25 graden. Als voorbeeld heb ik een keer gepost met grafiek dat de boiler van 56 graden in 3 kwartier naar 25 graden getrokken werd door de vv. Heeft de wp wel een mooie headstart, dus dat is dan wel goed, maar sww voorraad is dan wel op.

Dit heeft een aardige tijd gedraaid. Toen kocht ik een elektrische auto en wilde ik de pieken van sww toch wat beperken en heb ik de wp rechtstreeks op de vv gekoppeld. Gelaagdheid blijft dan goed in stand en de boiler wordt alleen nog voor sww gebruikt. Het jaarverbruik van de een tov de andere in kWh energie uit het net ontliepen elkaar niet.

Het voor- en naseizoen gebruik ik geen vv, goed geisoleerd huis met rc van gemiddeld 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:46:
Ps mijn retour is 27 en die komt onderin het vat erin.
Nog plannen met afgiftesysteem en / of isolatie? De pochers in de WP topics zitten op een aanvoertemperatuur van 25 graden.. (Al doet dat er voor de pellet kachel niet toe natuurlijk, en voor de zonnespiraal maar beperkt, met jouw opstelling.)
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:49:
Waar je warmte pakt, maakt dus zeker uit.
ik heb weleens gezien dat op punt 4, de temp 60 graden was, en op punt 2 (20 cm lager ongeveer) er 25 graden water naar de WP ging. die gelaagdheid is er dus echt al bij vrij kleine verschilllen in hoogte in het vat. een vat staat onder druk, dus je krijgt geen mega woeling als je onder bijvoedt, en halverwege wegpakt. dr is geen reden dat het warme water van de top, helemaal vermengt wordt.
Idem. Ik zie het vooral naar temperatuur z'n plek vinden en betrekkelijk weinig mengen. D.w.z. voert de retour van mijn radiatoren water midden in het (middelste) vat terug dat kouder is dan die plek in het vat, dan zakt dat duidelijk naar onder. Vooral de temperatuur onderin daalt dan, die in het midden nauwelijks / duidelijk trager.
jerh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:45:
Die verstoring van de gelaagdheid heb ik hier zeker.
Interesting..

Concreet voorbeeld op zo'n zelfde flow hier: de retour van de VVW loopt dus (vrijwel) altijd vol langs de zonnespiraal en dan pas naar de WP. Toch houdt de bovenste helft van dat vat voor zover ik zie gewoon z'n temperatuur.

Wellicht in stevige mate afhankelijk van het merk vat en / of hoe de aansluitingen gebruikt zijn? (Sommige vaten hebben bijv. aansluitingen voor instroom die binnenin niet recht het vat in gaan.) En inderdaad wordt de facto bij jou kennelijk toch wel het hele vat gebruikt, ook al zit die leiding halverwege.

Vind 'm verder moeilijk te vergelijken omdat je opstelling al nooit zo voor verwarmingsondersteuning bedoeld lijkt: vlakke plaat doet betrekkelijk weinig in de winter en je huis lijkt ook zo geïsoleerd dat je dat tussenseizoen niet zo hebt qua verwarming, waar VVW ondersteuning het meeste doet.
Baapje327 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:01:
WP wil lage temp. pelletkachel stookt naar 50 graden voor ie wat doet.
vvw mengt terug als je vat heet is, dus dan kan je idd heel lang (een dag oid iswel haalbaar) met een vat wat je helemaal (1000L) naar 85 graden heb gestookt met de pelletkachel. dan 'gebruik' je het hele vat inderdaad. zijn ook redenen voor, vuur in je huis (pelletkachel is toch vuur) willen veel mensen snachts niet aan hebben. dus dat moet je dan overbruggen.
Een CV-ketel is ook vuur..

Afijn, hier is 't een CV-haard, waar ik dus zelf blokken in moet gooien. En ik wil ook slapen of van huis. Daarom inderdaad flinke opslagcapaciteit.
enige nadeel wat ik heb [..]

en ik liep er vooral tegenaan dat ik nergens warmte kon limiteren in het naseizoen. was het al vrij fris, kon ik niet stoken omdat mn vat nog te heet was om in mn vloer te laten lopen. hottub een keertje tot 50 graden geblazen zodat ik mn huis weer kon verwarmen. best onhandig.

[..] en het was echt fantastisch geweest als
Het moge duidelijk zijn dat wij hier KISS ook grondig hebben laten varen ;). Daarom ook dergelijke experimenteerruimte en leuke resultaten. En ook dergelijke nog aan te passen zaken. O.a. omdat het ontwerp eigenlijk was CV-haard + zonnecollector + gasketel en die laatste wat achteloos voor een WP is vervangen. Nu ik besloten heb ook koelende radiatoren te gaan plaatsen, gaat dat zeker nog gebeuren :).
Heb je ook naar een optie met een 'Frischwasserstation' gekeken?

Zou ik het nu opnieuw doen, dan zou ik vermoedelijk dat gebruiken i.p.v. een hygiënespiraal. Je houdt er (vrijwel) alle voordelen van de hygiënespiraal mee, maar laat het nadeel dat je vat best heet moet blijven achter je. Tegen de 'meerprijs' van het stroomverbruik van de circulatiepomp van het verswaterstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Zou ik het nu opnieuw doen, dan zou ik vermoedelijk dat gebruiken i.p.v. een hygiënespiraal. Je houdt er (vrijwel) alle voordelen van de hygiënespiraal mee, maar laat het nadeel dat je vat best heet moet blijven achter je. Tegen de 'meerprijs' van het stroomverbruik van de circulatiepomp van het verswaterstation.
Waarom zou het vat best heet moeten blijven? Het vat zelf kan gewoon retourtemp zijn en dan doorstroomverwarmer het douchewater naar 40 graden laten opwarmen enkel op de momenten dat de douche gebruikt wordt. In die zin zie ik het voordeel van een Frischwasserstation niet zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:05:
Waarom zou het vat best heet moeten blijven?
Zoals eerder besproken: bij SWW in je vat (of een 'verswaterstation') volstaat het als het water bovenin op douchetemperatuur is (t/m het eind van je douchebeurt). Bij een hygiënespiraal heb je extra warmte nodig, over een groter stuk van je vat, zodat het water op douchetemperatuur de spiraal uit blijft komen. De impact daarvan is mij tegengevallen.

Concreet voorbeeld: ons 800 liter hygiënevat moet gemiddeld tenminste 46 graden zijn om comfortabel ons (toegegeven forse) bad te kunnen vullen, dan wel tenminste 44 graden voor een douche (waar nog geen WTW op zit). Dat is voor aanvang van het bad / de douchebeurt. Daarna is het natuurlijk iets afgekoeld, maar m.i. nog altijd veel restwarmte die daar eigenlijk alleen maar 'de volgende ronde' afwacht.

Oppervlak van de wisselaar had ik me vooraf niet in verdiept. Ik zocht 'm net voor het eerst op: 8 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:05:
Het vat zelf kan gewoon retourtemp zijn en dan doorstroomverwarmer het douchewater naar 40 graden laten opwarmen enkel op de momenten dat de douche gebruikt wordt.
Dat kan ook.

(Tja.. nuttige toevoeging die edit. Maar zo had je me wel voor niets aan het typen :P.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:36:
[...]
Dat kan ook.

(Tja.. nuttige toevoeging die edit. Maar zo had je me wel voor niets aan het typen :P.)
Ja, sorry. Maar ik vind je typen niet voor niets, hoor, want je geeft nu concreet aan hoeveel warmer het water in jouw geval moet zijn met hygienespiraal t.o.v. rechtstreeks uit het vat. Jouw 8 m2 spiraal zit dus rond de 1000 liter versie van het vat (7.5 m2) uit mijn optie B (4.65 m2 op 500 l).

Ik ben benieuwd wat het verschil tussen vattemp en douchewatertemp zou zijn bij optie A (5.5 m2 hygienespiraal op 500 l) en of dat een wezenlijk voordeel oplevert t.o.v. optie B (4,65 m2). Zo niet, dan heeft optie B onze voorkeur boven A en is het dan alleen afhankelijk van of optie C nog reageert.

[ Voor 36% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2024 13:48 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Nog plannen met afgiftesysteem en / of isolatie? De pochers in de WP topics zitten op een aanvoertemperatuur van 25 graden.. (Al doet dat er voor de pellet kachel niet toe natuurlijk, en voor de zonnespiraal maar beperkt, met jouw opstelling.)

[...]

Idem. Ik zie het vooral naar temperatuur z'n plek vinden en betrekkelijk weinig mengen. D.w.z. voert de retour van mijn radiatoren water midden in het (middelste) vat terug dat kouder is dan die plek in het vat, dan zakt dat duidelijk naar onder. Vooral de temperatuur onderin daalt dan, die in het midden nauwelijks / duidelijk trager.

[...]

Interesting..

Concreet voorbeeld op zo'n zelfde flow hier: de retour van de VVW loopt dus (vrijwel) altijd vol langs de zonnespiraal en dan pas naar de WP. Toch houdt de bovenste helft van dat vat voor zover ik zie gewoon z'n temperatuur.

Wellicht in stevige mate afhankelijk van het merk vat en / of hoe de aansluitingen gebruikt zijn? (Sommige vaten hebben bijv. aansluitingen voor instroom die binnenin niet recht het vat in gaan.) En inderdaad wordt de facto bij jou kennelijk toch wel het hele vat gebruikt, ook al zit die leiding halverwege.

Vind 'm verder moeilijk te vergelijken omdat je opstelling al nooit zo voor verwarmingsondersteuning bedoeld lijkt: vlakke plaat doet betrekkelijk weinig in de winter en je huis lijkt ook zo geïsoleerd dat je dat tussenseizoen niet zo hebt qua verwarming, waar VVW ondersteuning het meeste doet.

[...]

Een CV-ketel is ook vuur..

Afijn, hier is 't een CV-haard, waar ik dus zelf blokken in moet gooien. En ik wil ook slapen of van huis. Daarom inderdaad flinke opslagcapaciteit.

[...]

Het moge duidelijk zijn dat wij hier KISS ook grondig hebben laten varen ;). Daarom ook dergelijke experimenteerruimte en leuke resultaten. En ook dergelijke nog aan te passen zaken. O.a. omdat het ontwerp eigenlijk was CV-haard + zonnecollector + gasketel en die laatste wat achteloos voor een WP is vervangen. Nu ik besloten heb ook koelende radiatoren te gaan plaatsen, gaat dat zeker nog gebeuren :).

[...]

Ik ben nog steeds aan verbouwen. Net laatste stukje dak geïsoleerd met rd 4. En er zat reeds 5 cm wol in.
Eerste verdieping moet nog daar verwacht ik nog wel 15% te halen. Daarnaast moeten de ruiten nog eens vervangen alles nu dubbel glas uit ‘85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
[...]

[...]

Interesting..

[...]
Ehh, hier ook een Ta van 25 graden bij 10 graden oplopend bij vorst tot 27 graden....

Ik heb deze boiler:
http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.html@p=78
en dan de 800 liter versie.

Die 56 graden was uiteraard in het voorseizoen, want in de winter gebeurt er idd niet veel. Vandaag circa 3 graden er bij door de zon, maar de wp had al sww voorverwarmt, dus dat helpt dan niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Info over de max. druk van optie B is inmiddels binnen.
Optie B = 6 bar voor alle spiralen (zowel de hygienespiraal als de 2 spiralen voor de heatpipes). Neem aan dat dat voldoende is?
Optie A = 6 bar voor de hygienespiraal en 16 bar voor de spiralen voor de heatpipes.
Voor het vat is dat bij beide opties 3 bar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:26:
Optie B = 6 bar voor alle spiralen (zowel de hygienespiraal als de 2 spiralen voor de heatpipes). Neem aan dat dat voldoende is?
Optie A = 6 bar voor de hygienespiraal en 16 bar voor de spiralen voor de heatpipes.
Voor het vat is dat bij beide opties 3 bar.
Behalve als je je zb buizen heeel hoog hebt zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:02:
Behalve als je je zb buizen heeel hoog hebt zitten :)
Eh nee. (Da's doorgaans geen grote factor)..
Ecowoman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:26:
Is even opletten met de zonnespiraal / -spiralen. Ik meen dat 8 bar gebruikelijk is voor alle onderdelen, met een overdrukventiel op (5 of) 6 bar in het circuit. Dat is omdat bij stagnatie de druk flink oploopt (doordat een deel van de vloeistof verdampt en dus veel meer ruimte in probeert te nemen - vandaar tevens het relatief grote expansievat). Het zou jammer zijn als dan de vloeistof eruit spuit (want die zal je toch weer aan moeten vullen) maar nog veel vervelender als je vat stuk gaat omdat je er teveel druk op zet.

Je hebt je installatie al langere tijd. Komt stagnatie regelmatig voor in 't jaar? Hoe hoog loopt de druk dan nu op?

Indien het (duidelijk) onder de vijf bar blijft, kun je daar een overdrukventiel op plaatsen (of al hebben?). Dan volstaat die 6 bar spec wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Gwaihir schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:31:
[...]
Is even opletten met de zonnespiraal / -spiralen. Ik meen dat 8 bar gebruikelijk is voor alle onderdelen, met een overdrukventiel op (5 of) 6 bar in het circuit. Dat is omdat bij stagnatie de druk flink oploopt (doordat een deel van de vloeistof verdampt en dus veel meer ruimte in probeert te nemen - vandaar tevens het relatief grote expansievat). Het zou jammer zijn als dan de vloeistof eruit spuit (want die zal je toch weer aan moeten vullen) maar nog veel vervelender als je vat stuk gaat omdat je er teveel druk op zet.

Je hebt je installatie al langere tijd. Komt stagnatie regelmatig voor in 't jaar? Hoe hoog loopt de druk dan nu op?

Indien het (duidelijk) onder de vijf bar blijft, kun je daar een overdrukventiel op plaatsen (of al hebben?). Dan volstaat die 6 bar spec wel.
Ja, we hebben een overdrukventiel. Normaal gesproken staat 'ie niet in stagnatie, omdat we hem zonodig via een koellus laten lopen (convector op het dak). Hij heeft weleens in stagnatie gestaan op het moment dat er iets mis was, maar ik weet niet meer hoe hoog de druk toen opliep.

Wat gebruikelijk is weet ik niet, lijkt geen peil op te trekken. Ik zie sommige waar het voor de spiralen zelfs 25 bar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2024 21:47 . Reden: toevoeging over wat gebruikelijk is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]

9, 10 & 11 januari heb ik 3 a 3.5kWh/dag gehaald.
Ik heb toen het vat naar ongeveer 57graden kunnen brengen.
ik zeg "ongeveer", want ik heb maar 1 sensor in het vat en de calibratie is momenteel niet op orde.

Eigenlijk waren dat wel prima dagen. Als alle dagen zo zouden zijn zou de zonne-bolier het prima doen. Ikzelf ben wel en fan van legionella bestrijding en breng het vat dan af en toe met de elektrische heater op 60 graden. Van april t/m oktober is dat niet nodig want de zon is dan sterk genoeg.

Zonder die echte kraakblauwe luchten lijken de heatpipes tegen stagnatie aan te lopen. Dan is de afkoeling dus net zo groot als de instraling. Ze warmen op zich wel op, maar leveren niet echt vermogen.

Ik heb nog calibratie problemen.
Ik vermoed dat mijn bovenste rij heatpipes een sensor probleem heeft. want die is consequent veel lager dan de rest. Ik heb de flow al proberen te tunen maar dat lukt momenteel niet goed. Dan moet er namelijk wel behoorlijk wat zon zijn anders verknoeit de stagnatie de calibratie.

Het heeft jaren goed gewerkt, maar ik heb vlak voor de grijze periode begon het vat vervangen. Door al dat grijze weer krijg ik het nu niet fatsoenlijk ingeregeld.

Alles bij elkaar...
Vat staat altijd tussen de 40 en 60 graden. Afgezien van die paar superzon dagen doen de heatpipes nu niet veel.
@Baapje327
Ik doe maar eens een plaatje van deze middag met veel zon.
Vandaag heb ik mijn 150liter vat van 20 naar 55 graden kunnen brengen. Die 20 is waarschijnlijk geflatteerd, het is een sensor ergens halverwege. Als ik bedenk hoeveel water ik heb gebruikt dan zal het hele vat niet op 20 hebben gestaan.
Ter info: Het andere vat is 2000liter voor mijn jacuzzi. Dat doet nu niks.

Maar goed…
De reden dat ik dit post is de temperatuur van de bovenste collector. Die is echt vele malen lager dan die van de andere collectoren.
Om dit goed uit te zoeken heb ik een dag in het weekend nodig met veel zon en ook nog eens tijd van mijzelf. Die is er sinds oktober niet meer geweest.

Ik kan zo langzamerhand geen andere reden verzinnen dan dat de sensor uit de buis aan het komen is.
Andere tips welkom.
Terug steken die ik als het niet vriest en ook niet regent. Dat is nog een tricky klusje met een lange ladder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpeeneyT_ieZsubNCrHiIRz8H8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aphkYbP2z5S1iaX8jVzIZJb9.jpg?f=user_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik heb nu pas kunnen achterhalen welk merk optie B is (blijkt een Bulgaars merk te zijn, optie A is een Duits merk) en er viel me nog wat op in het aantal en de afmetingen van de aansluitingen en de inhoud van het vat is ook verschillend.

Ik heb de post waarin ik de verschillende opties had staan nu ff aangevuld met wat nieuwe info. https://gathering.tweaker...message/77817626#77817626 Als jullie nog ff mee willen kijken wat jullie denken dat de beste van deze opties is en of er nog zaken zijn die jullie opvallen in de verschillen die ik beschrijf of de overige specs, dan alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:23:
Wat gebruikelijk is weet ik niet, lijkt geen peil op te trekken. Ik zie sommige waar het voor de spiralen zelfs 25 bar is.
Je kunt er voor het zonneboiler circuit gerust van uitgaan dat:
- Tegen 8 bar bestand zijn zonder meer volstaat
- Tegen 6 bar bestand zijn het minimum is
- Je tussen 6 en 8 bar je installatie moet nazien of het ontwerp consequent op het zwakste onderdeel is afgestemd. Het zou kunnen dat je een ander overdrukventiel nodig hebt en wellicht een groter expansievat.

En dat zou best 'ns om 'verschillende gebruiken' kunnen draaien, ja. Bij het CV-circuit liep ik daar ook tegenaan: bij ons is max 3 bar doodnormaal, in o.a. Duitsland max 2,5 bar. Dus onze CV-haard van Duitse makelij gaat uit van max 2,5 bar. Tja, kan natuurlijk ook wel, maar net wat opletten elders in de installatie. Het standaard 3 bar overdrukventiel is bijvoorbeeld vrij zinloos wanneer er op die haard al een 2,5 bar zit en de groene en rode aanduidingen op de voor ons standaard drukmeter hebben even een merkstift nodig om latere verwarring tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Gwaihir Helder. Overdrukventiel is voor 6 bar, dus we voorzien op dat vlak geen problemen. Dus blijven de overige verschillen qua specs (en daarnaast het verschil in levertijd) over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
jerh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Die verstoring van de gelaagdheid heb ik hier zeker. Ik heb een hygienevat van 750 liter met 10m2 vlakkeplat collectoren er op. Een b/w wp zit op het bovenste spiraal voor sww en onderste spiraal is voor zonnecollectoren. En een elektrische doorstromer als naverwarmer voor sww.

Ik heb een tijdje gedraaid met vv op het midden van het vat, maar daar ging de gelaagdheid echt snel door verloren. Ik heb een vv met ruim 300 liter inhoud en een Ta van 25 graden. Als voorbeeld heb ik een keer gepost met grafiek dat de boiler van 56 graden in 3 kwartier naar 25 graden getrokken werd door de vv. Heeft de wp wel een mooie headstart, dus dat is dan wel goed, maar sww voorraad is dan wel op.

Dit heeft een aardige tijd gedraaid. Toen kocht ik een elektrische auto en wilde ik de pieken van sww toch wat beperken en heb ik de wp rechtstreeks op de vv gekoppeld. Gelaagdheid blijft dan goed in stand en de boiler wordt alleen nog voor sww gebruikt. Het jaarverbruik van de een tov de andere in kWh energie uit het net ontliepen elkaar niet.

Het voor- en naseizoen gebruik ik geen vv, goed geisoleerd huis met rc van gemiddeld 6.
interessant fenomeen.
waar zit de aansluiting van het vat naar de WP?
met name ten opzichte van de spiralen?
ik merk namelijk dat als de spiraal achter die aansluiting zit, dan krijg je rare dingen in je gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb mijn oude account maar weer eens opgegraven vanwege een vraagje:
Meer warmtepomp dan zonnepanelen op zich maar het gaat om het concept hygienespiraal.

Ik heb een grote warmte opslag waarin ik tapwater voor warm die ik nu periodiek naar ~55 °C druk ter sterilisatie voor een paar uur.

Bij zonneboilers met hygienespiraal (lijkt op mijn concept) wordt geadverteerd dat periodiek steriliseren niet nodig is. Maar ik heb nergens wetgeving of een richtlijn kunnen vinden die dat staaft.

Ik zou graag het periodiek steriliseren van mijn vat eruit halen vanwege het hoge stroomverbruik. Weet iemand hier hoe dat bij die zonneboilers qua regelgeving bedacht is dat dit concept kan?

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
VROEM! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:35:
Meer warmtepomp dan zonnepanelen op zich maar het gaat om het concept hygienespiraal.

Ik heb een grote warmte opslag waarin ik tapwater voor warm die ik nu periodiek naar ~55 °C druk ter sterilisatie voor een paar uur.

Bij zonneboilers met hygienespiraal (lijkt op mijn concept) wordt geadverteerd dat periodiek steriliseren niet nodig is. Maar ik heb nergens wetgeving of een richtlijn kunnen vinden die dat staaft.

Ik zou graag het periodiek steriliseren van mijn vat eruit halen vanwege het hoge stroomverbruik. Weet iemand hier hoe dat bij die zonneboilers qua regelgeving bedacht is dat dit concept kan?
Wetgeving is niet aangepast aan hygiëne spiralen. Dus in Nederland niet geregeld. Tenminste 3 jaar geleden niet.
Een vat met warmte opslag moet je het vat toch steriliseren. 55 is op de rand beter is 60 voor een paar uur.
In mijn eigen ervaring alleen legionella gezien in koeltoren waar het water lange tijd zowel stil staat als warm is.
De voorbeelden die er zijn van legionella zijn voornamelijk toegespitst op lange tijd stilstaand water wat opeens verneveld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Helaas nog steeds geen reactie gekregen van de leverancier van mijn huidige systeem, dus we hebben nu voor optie B gekozen. Optie B biedt wat meer spiraalm2 voor de heatpipes (max. druk spiraal 6 bar) , minder m2 voor de hygienespiraal en 4 aansluithoogtes voor de retourvvw i.p.v. 3 die optie A had en -als het goed is, want ik moet nog de bevestiging krijgen- is deze direkt leverbaar *O* . Dank allen voor het meedenken in deze zoektocht! Nu nog goede prijs voor doorstroomverwarmer, nieuwe vloerverwarmingsverdeler en aansluitmateriaal zoeken (en nog veel lezen) + extra pv.

[ Voor 6% gewijzigd door Ecowoman op 18-01-2024 15:44 . Reden: bedankje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Er is geen wetgeving die particulieren tot legionellapreventie verplicht.

Een bejaardentehuis o.i.d. heeft pech; die voldoen met (alleen) een hygiënespiraal (nog) niet aan de eisen.

Een installateur valt, met z'n zorgplicht als professional, in een grijs gebied. Installeert hij zoiets bij een kwetsbare oudere die vervolgens aan legionella dood gaat, dan zou hij wel 'ns een groot probleem kunnen hebben. Daarom zal zo'n beetje elke installateur het initiatief om legionellaruns eventueel niet te doen expliciet bij jou leggen.

Doden van de legionella is overigens geen steriliseren. Steriliseren vereist het koken van het water en daar kunnen zulke vaten niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Voor ketels ken ik een keurmerk "naverwarming zonneboiler"
Die is denk ik voor dit soort toepassingen bedacht. Hoe zit dat keurmerk dan in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
VROEM! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:20:
Voor ketels ken ik een keurmerk "naverwarming zonneboiler"
Die is denk ik voor dit soort toepassingen bedacht. Hoe zit dat keurmerk dan in elkaar?
Bij dat keurmerk gaat het erom dat de cv-ketel de hoge aanvoertemperatuur vanuit de boiler aankan, anders kan de cv-ketel oververhit raken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 18-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@VROEM! Vraag je het voor gebruik voor jezelf of heb je een B&B? In dat laatste geval is preventie vanaf 5 slaapplekken verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:31:
Helaas nog steeds geen reactie gekregen van de leverancier van mijn huidige systeem, dus we hebben nu voor optie B gekozen. Optie B biedt wat meer spiraalm2 voor de heatpipes (max. druk spiraal 6 bar) , minder m2 voor de hygienespiraal en 4 aansluithoogtes voor de retourvvw i.p.v. 3 die optie A had en -als het goed is, want ik moet nog de bevestiging krijgen- is deze direkt leverbaar *O* . Dank allen voor het meedenken in deze zoektocht! Nu nog goede prijs voor doorstroomverwarmer, nieuwe vloerverwarmingsverdeler en aansluitmateriaal zoeken (en nog veel lezen) + extra pv.
Ben benieuwd naar de doorstroom verwarmer die je gaat toepassen. Daar ben ik ook nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Bartolomus schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
[...]
Ben benieuwd naar de doorstroom verwarmer die je gaat toepassen. Daar ben ik ook nog niet uit.
Ik ben naar een Clage CEX aan het kijken. En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

Dat komt denk ik doordat de hoeveelheid water die stilstaat heel gering is. Ik heb een hellman bauer en die heeft 8.2 m2 sww hygienespiraal en daar zit maar 9 liter water in, dat is met een beetje verbruik zo door/weggespoeld. En toch ben ik na een vakantie voorzichtig en spoel ik eerst even door, beter voorkomen dan ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:10:
[...]
Ik ben naar een Clage CEX aan het kijken. En jij?
Deze gebruik ik ook. Let wel op het verschil tussen de CEX en CEX-U
Daar zit verschil in aansluitdiameter. De gewone CEX heeft volgens mij grotere aansluiting.

Mijn ervaring is wel dat je de doorstroombegrenzer er eigenlijk gewoon gelijk uit moet wippen om een beetje flow te krijgen naar bijvoorbeeld je douche. Dat heb ik dan ook gedaan en is nu prima mee te douchen. Als de aanvoer te koud is naar de CEX krijg je dan wel minder warm douchewater , maar de douchekraan wat knijpen lost dat gemakkelijk op.

Gelukkig zit er bij mij een zonneboiler voor die ook aangesloten is op een hout-cv. Dus nooit last van,

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
sparkly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:30:
[...]Let wel op het verschil tussen de CEX en CEX-U
Daar zit verschil in aansluitdiameter. De gewone CEX heeft volgens mij grotere aansluiting.
Bij de CEX-U staat douchen er ook niet bij, alleen wastafels en spoelbak van de keuken, terwijl dat er bij de CEX wel bij staat, viel me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
jerh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]Ik heb een hellman bauer en die heeft 8.2 m2 sww hygienespiraal en daar zit maar 9 liter water in, dat is met een beetje verbruik zo door/weggespoeld.
Huh? 8 m2 met maar 9 l erin? Dat is heel erg weinig i.v.m. degene die ik net heb besteld (4.65 m2 met 25.72 l)

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 18-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bartolomus Tip: dit is de goedkoopste plek waar ik de Clage CEX kon vinden: https://www.baumarkteu.de...tzer-cex-2400-26433-72048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Huh? 8 m2 met maar 9 l erin? Dat is heel erg weinig i.v.m. degene die ik net heb besteld (4.65 m2 met 25.72 l)
Ik deed het uit mijn hoofd:

FW90CU mit 8,4 m², ca. 8 liter Inhalt, 75 ltr./min (4500 ltr./Std.)

dat zijn de officiele specs, is van koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Bij de CEX-U staat douchen er ook niet bij, alleen wastafels en spoelbak van de keuken, terwijl dat er bij de CEX wel bij staat, viel me op.
Klopt. Ik heb de cex-u maar ook hier op kun je prima douchen. Ze zijn volgens mij identiek, op de aansluiting na.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
Bartolomus schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Ik heb een wijas multi pow. Je kan nog even kijken naar waar de aansluitingen zitten, bij de wijas aan de onderkant en toen ik keek bij clage aan de bovenkant.

Doet het hier al 9 jaar prima en heeft een thermische (fysieke) beveiliging voor als het water van de zonneboiler te warm is. En uiteraard moduleert hij en je kunt met dipswitches instellen of je 11/13,5 of 15 KW vermogen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Bij dat keurmerk gaat het erom dat de cv-ketel de hoge aanvoertemperatuur vanuit de boiler aankan, anders kan de cv-ketel oververhit raken.
Over jouw stukje van de B&B: Ik gebruik het alleen voor mijzelf (mijn gezin).

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga de naverwarmer maar op een hogere temperatuur houden en de hygiene spiraal...daarvan begrijp ik dat hij buiten de regelgeving valt en er dus eigenlijk geen reden is tot afkeur.

Er zijn vaten met dat concept in de handel en die worden er niet uit gehaald dus blijkbaar geen reden waarom het concept hygienespiraal een dusdanig probleem zou vormen dat het niet mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
Ik heb ook een wijas. De grote variant, 18-20-23 kw oid.
Werkt prima, heb hem op 40 graden staan en dat is genoeg om te douchen hier.

9m2 hygienespiraal hier, als 't vat 40 graden is bovenin, komt dat er ook uit.
Weet niet precies hoeveel water er in de spiraal zelf zit, maar denk al best wat, 50l zou mij niks verbazen.

Voor legionella, maak ik mij niet echt druk over ivm dagelijks gebruik icm hygienespiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
In een boiler however, heb ik best wat installateurs op het wp horen zeggen dat een boiler van binnen niet zo schoon is als je hoopt, dus de boel af en toe goed doorkoken is verstandig.
Legionella die dood gaat, is ook weer voedingsbodem voor nieuwe bacteriën, en boilers stromen niet door dus je hebt altijd dode hoeken.
Ik ben wel blij met m'n hygienespiraal 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
jerh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Ik heb een wijas multi pow. Je kan nog even kijken naar waar de aansluitingen zitten, bij de wijas aan de onderkant en toen ik keek bij clage aan de bovenkant.

Doet het hier al 9 jaar prima en heeft een thermische (fysieke) beveiliging voor als het water van de zonneboiler te warm is. En uiteraard moduleert hij en je kunt met dipswitches instellen of je 11/13,5 of 15 KW vermogen gebruikt
Plek aansluitingen (onder/boven) ligt eraan of je de Clage CEX of CEX-U hebt. De CEX is iets goedkoper, de aansluiting is groter en heeft IP25 (CEX-U IP24). Zitten er voor- of nadelen aan formaat of plek van de aansluiting die ik over het hoofd zie (ik heb nu de CEX besteld, namelijk) ?

De eigenschappen die je noemt van de Wijas heeft de Clage ook en ik kon verder niet echt verschillen tussen beiden ontdekken, behalve de prijs. Ik las dat de Clage een standbyverbruik heeft van 12 W. Weten jullie misschien wat de Wijas doet?

Wat betreft de thermische beveiliging als de temperatuur vanuit de zonneboiler te hoog is: goed natuurlijk dat beiden dat hebben, maar er moet toch sowieso een mengventiel voor zitten, want een te hoge temperatuur wil je toch sowieso niet naar je douche hebben? Mocht dat ventiel niet goed werken is het wel fijn dat die beveiliging erop zit, natuurlijk.
Baapje327 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:02:
9m2 hygienespiraal hier, als 't vat 40 graden is bovenin, komt dat er ook uit.
Kijk, dat is de info die ik zocht! Met 4.65 m2 op 500 l (i.p.v. de 5.5. m2 van het vat waar ik niet voor gekozen heb) zou ik dus hetzelfde resultaat moeten kunnen halen als jij. Ik zie in de specs van jouw vat idd niet genoemd staan hoeveel liter er in jouw hygienespiraal (en de andere spiralen) zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 18-01-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:16:
In een boiler however, heb ik best wat installateurs op het wp horen zeggen dat een boiler van binnen niet zo schoon is als je hoopt, dus de boel af en toe goed doorkoken is verstandig.
Legionella die dood gaat, is ook weer voedingsbodem voor nieuwe bacteriën, en boilers stromen niet door dus je hebt altijd dode hoeken.
Ik ben wel blij met m'n hygienespiraal 😁
Tja, ik heb er met mijn SWWvat zonder hygienespiraal 13 jaar lang geen last van gehad en voor zover ik weet leven @NielsTn en Eric-pvt ook nog steeds :X . Maar het is ieders eigen keuze hoe voorzichtig je wilt zijn, uiteraard. @VROEM! De preventie eisen liggen volgens mij in Duitsland hoger dan in Nederland en ook daar wordt er in de webshops aangegeven dat er met hygienespiraal geen probleem is m.b.t. legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:39:
Kijk, dat is de info die ik zocht! Met 4.65 m2 op 500 l (i.p.v. de 5.5. m2 van het vat waar ik niet voor gekozen heb) zou ik dus hetzelfde resultaat moeten kunnen halen als jij. Ik zie in de specs van jouw vat idd niet genoemd staan hoeveel liter er in jouw hygienespiraal (en de andere spiralen) zit.
Ik hoop dat je begrijpt dat je niet de helft van de spiraal kunt rekenen en dat je dan hetzelfde resultaat gaat bereiken omdat je vat de helft kleiner is toch?

Tenzij je de helft minder douchewater gaat verbruiken dan ik natuurlijk. 😉
Verder zou ik me niet echt zorgen maken, worstkaas doet de doorstromers nog iets helpen, maar je douched heel weinig dus veel kwh's zal dat niet gaan kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Tja, ik heb er met mijn SWWvat zonder hygienespiraal 13 jaar lang geen last van gehad en voor zover ik weet leven @NielsTn en Eric-pvt ook nog steeds :X . Maar het is ieders eigen keuze hoe voorzichtig je wilt zijn, uiteraard. @VROEM! De preventie eisen liggen volgens mij in Duitsland hoger dan in Nederland en ook daar wordt er in de webshops aangegeven dat er met hygienespiraal geen probleem is m.b.t. legionella.
Inderdaad, ieder voorzich moet dit risico nemen en bepalen.

Maar dat een risico's zich niet heeft voorgedaan, ligt niet altijd aan de maatregelen. (common misconception) Er zit ook een factor kans in en een opeenstapeling van factoren.
Soms moeten alle sterren precies goed staan voor echte ellende zeg maar.

Echter, veteranenziekte is echt geen grapje en kan ernstige en blijvende schade aanrichten (Google dat) en ik zou iedereen ook afraden met een boiler om de preventie programma uit te zetten.
Het risico weegt totaal niet op voor die paar kwh's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:39:
[...]
Plek aansluitingen (onder/boven) ligt eraan of je de Clage CEX of CEX-U hebt. De CEX is iets goedkoper, de aansluiting is groter en heeft IP25 (CEX-U IP24). Zitten er voor- of nadelen aan formaat of plek van de aansluiting die ik over het hoofd zie (ik heb nu de CEX besteld, namelijk) ?

De eigenschappen die je noemt van de Wijas heeft de Clage ook en ik kon verder niet echt verschillen tussen beiden ontdekken, behalve de prijs. Ik las dat de Clage een standbyverbruik heeft van 12 W. Weten jullie misschien wat de Wijas doet?
De route van je leidingen zou van invloed kunnen zijn, vandaar mijn opmerking. Ik denk dat er weinig verschil zit tussen beiden. Qua standbye verbruik zal dat van de Wijas weinig zijn, ik heb het niet gemeten, maar het verbruik op de P1 (als er verder niks aanstaat) .meter van liander is erg laag, dus het kan nooit veel zijn.
[...]
Dat is wel wat kort door de bocht. Legionella/veteranenziekte treft vooral ouderen en zwakeren qua gezondheid. Ik denk dat de gemiddelde populatie hier op tweakers daar nog niet toe behoord. Je weet nooit wat er nog in je leven gebeurd qua gezondheid, dus enige voorzichtigheid is op zijn plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

[...]
Tja, ik heb er met mijn SWWvat zonder hygienespiraal 13 jaar lang geen last van gehad en voor zover ik weet leven @NielsTn en Eric-pvt ook nog steeds :X .
Deze redenatie heeft wel een heel hoog survivorship bias gehalte. Ik ben het met je eens dat mensen (zoals ik) veel te voorzichtig zijn en dat de kans klein is dat je last van Legionella krijgt. De RIVM zegt ook al dat de kans klein is:
De kans dat u thuis ziek wordt door legionellabacteriën is erg klein. U kunt wel maatregelen nemen om blootstelling aan legionella thuis te beperken.
Zie Legionellopreventie

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ecowoman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Of overbodig werk doen..

Het geeft aan dat zulke ketels het benul hebben niet bij elke SWW-flow in te schakelen (en ingeschakeld te blijven) maar intelligent de brander gebruiken, afhankelijk van hoe warm het SWW dat naar de ketel komt al is.

@VROEM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
Dat komt denk ik doordat de hoeveelheid water die stilstaat heel gering is.
Meer nog: omdat de dode hoeken ontbreken in wat in feite een lange, kromme buis is. Daardoor is er, afgezien van die vakantie, geen water dat blijft stilstaan en geen goede plek voor een biofilm om rustig op te bouwen, zonder steeds weggespoeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
VROEM! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:01:
Er zijn vaten met dat concept in de handel en die worden er niet uit gehaald dus blijkbaar geen reden waarom het concept hygienespiraal een dusdanig probleem zou vormen dat het niet mag.
Da's een kromme redenatie. Met zo'n vat kun je ook gewoon legionellaruns doen, dus voor een verkoopverbod is hoe dan ook geen aanleiding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
Update... Ik heb denk ik gevonden wat er mis is met mijn bovenste heatpipe collector.

Nadat ik in October mijn Bolier heb vervangen kreeg ik de flows in de 3 parallel circuits niet meer goed afgeregeld. Het bovenste circuit bleef continu een veel lagere temperatuur rapporteren dan de middelste en de onderste.
Afgelopen weekend ontstond toevallig de situatie dat het buffervat extreem was afgekoeld. toen deed hij het opeens wel:

buffervatonderste takmiddelste takbovenste tak
44.9C54.4C50.2C40.6C
10.9C20.8C22.1C20.4C

Ik ben maar eens buiten gaan kijken, zie foto.
Het blijkt dat de isolatie tussen de bovenste 2 collectors weg is. Daardoor koelt de sensor van het bovenste circuit (via de draad) veel meer af dan die van de onderste 2 circuits. De invloed daarvan is natuurlijk groter als het verschil tussen buitentemperatuur en collector groter is.

Dus...
Op een mooie dag moet ik maar eens de ladder op om die isolatie te herstellen. Ook even checken of de sensor nog wel helemaal in de collector zit.

NB: Het heeft geen grote haast. De kW berekening klopt op deze manier niet, maar de warmtelevering is nog compleet intact. Alleen tegen de tijd dat het hoogzomer wordt moet ik dit gefixt hebben want de collector moet niet op "koken" staan terwijl de sensor nog ruim onder de max rapporteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APY04EphT9ZVVAr873WERJrxJjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LpunxOYuIGlUxV8VIWYTxbiZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM5LWaDVfkDEalV1k-5LkeBCF1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BccHz1qXbB042pbhK9fkAvgm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ziet er mooi uit hoor.
ik vond 138 al een raar aantal, maar dit verklaart alles :)
moeten er niet nog wat dopjes oid in de gaten van de heatpipes die er niet zijn? anders verlies je daar behoorlijk wat warmte lijkt mij.

verbaast mij nog steeds dat je uberhaupt de warmte van deze heatpipes kwijt krijgt in je vat en in een jacuzzi. voornamelijk in de zomer natuurlijk. ik heb met 96 heatpipes al voorbeelden dat de spiraal te klein is (pomp op 100% en temp van de collectoren loopt op)
jij hebt 50% meer heatpipes liggen en het vat is 7x kleiner.

hoeveel spiraaloppervlakte zit er in de 150L vat? en hoe snel is dat warm?
heb je iets van een grafiekje hoe snel het vat warm wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Baapje327 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:38:
ziet er mooi uit hoor.
ik vond 138 al een raar aantal, maar dit verklaart alles :)
moeten er niet nog wat dopjes oid in de gaten van de heatpipes die er niet zijn? anders verlies je daar behoorlijk wat warmte lijkt mij.
Oeps… dat is het voordeel van af en toe posten wat je hebt. Dan krijg je goede adviezen.
Heel goed punt. Ga ik iets aan doen als ik de sensor aanpak
verbaast mij nog steeds dat je uberhaupt de warmte van deze heatpipes kwijt krijgt in je vat en in een jacuzzi. voornamelijk in de zomer natuurlijk. ik heb met 96 heatpipes al voorbeelden dat de spiraal te klein is (pomp op 100% en temp van de collectoren loopt op)
jij hebt 50% meer heatpipes liggen en het vat is 7x kleiner.
Ik heb een tweede vat van 2000liter. Dat gebruik ik als buffer om de jacuzzi mee te verwarmen.
En dat is gauw 4 a 8kwh per dag.

Maar… als dat vat boven de 55 graden komt leid ik het water door een warmtewisselaar met water dat ik uit mijn 60m3 zwemvijver oppomp. Dat komt dan naar buiten als “warme bron”. We noemen dat onze geijser :).
hoeveel spiraaloppervlakte zit er in de 150L vat? en hoe snel is dat warm?
heb je iets van een grafiekje hoe snel het vat warm wordt?
Het 150liter vat heb ik in oktober vernieuwd voor een vat met electrische heater. Nu kan ik het ‘s winters ook gebruiken en heb de cv ketel niet meer nodig. Daarom heb ik nog geen opwarm tijden.
Het vorige vat was in hoogzomer inderdaad heel snel opgewarmd. Delta T liep op tot 20graden. In 1 of 2 uur van behoorlijk koud naar 75 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Oeps… dat is het voordeel van af en toe posten wat je hebt. Dan krijg je goede adviezen.
Heel goed punt. Ga ik iets aan doen als ik de sensor aanpak
graag gedaan :)
Ik heb een tweede vat van 2000liter. Dat gebruik ik als buffer om de jacuzzi mee te verwarmen.
En dat is gauw 4 a 8kwh per dag.

Maar… als dat vat boven de 55 graden komt leid ik het water door een warmtewisselaar met water dat ik uit mijn 60m3 zwemvijver oppomp. Dat komt dan naar buiten als “warme bron”. We noemen dat onze geijser :).
ah ok, dan kun je onbeperkt warmte dumpen in je zwemvijver inderdaad. lekker!
ik vermoed dat dat 2000L vat ook nog behoorlijk vlot op temperatuur komt, paar dagen goed zon in juni en dan zit ie wel vol gok ik (dat zie ik hier, maar ik douche er ook nog van en kan altijd wat warmte wegblazen naar de hottub hier).

die 4 a 8 kwh voor de jacuzzi, dat is het stilstandsverlies denk ik he?
ik ga er even vanuit dat de heatpipes bij jouw een veelvoud opwekken in de zomer. mijn uitdaging deze zomer wordt om de hottub automatisch op temperatuur te houden. zou moeten lukken met Home assistant en wat aanstuurbare pompen met tempsensors. wellicht kom ik nog bij je in de lucht over de parameters die je gebruikt :)

[...]

Het 150liter vat heb ik in oktober vernieuwd voor een vat met electrische heater. Nu kan ik het ‘s winters ook gebruiken en heb de cv ketel niet meer nodig. Daarom heb ik nog geen opwarm tijden.
Het vorige vat was in hoogzomer inderdaad heel snel opgewarmd. Delta T liep op tot 20graden. In 1 of 2 uur van behoorlijk koud naar 75 graden
[/quote]
ja precies, dat zijn wel de tijden die ik zou verwachten inderdaad. Delta T valt me nog mee om eerlijk te zijn, zoveel heatpipes op zo een klein spiraaltje (weet niet hoe groot, maar moet een stuk kleiner dan bij mij in het vat.) draait dan je pomp op max en stijgt de delta T snel?
ben heel benieuwd naar grafiekjes op een goede zomerdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Gwaihir schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Da's een kromme redenatie. Met zo'n vat kun je ook gewoon legionellaruns doen, dus voor een verkoopverbod is hoe dan ook geen aanleiding.
Dat is niet zo simpel. Er zijn veel zonneboilers die geen elektrisch element in het vat hebben. Als er dan geen zon is kun je die legionella run ook niet doen.

Of misschien andersom: Diverse zonneboiler leveranciers hebben mogelijk het afwezig zijn van regelgeving rond legionella in woningen gebruikt voor wat eigen vrijheid. Vervolgens dit een acceptabel concept gevonden om niet een elektrisch element in die boilers te hoeven zetten.

Ik heb trouwens een lange mail gehad van de schrijver van een set aanbevelingen op de opvolger van huidige regelgeving rondom gemeenschappelijke drinkwater systemen en die bevestigde ook het afwezig zijn van regelgeving rondom legionella in woningen. Kreeg daarbij nog een opmerking in de trant van "in woningen is legionella normaliter geen probleem".

Kortom: Het afwezig zijn van incidenten heeft er toe geleid dat er eigenlijk geen regelgeving is voor woningen.
Waar ketel- en boiler leveranciers zich dan aan houden hangt dan blijkbaar vooral af van het geweten van de betrokken fabrikanten en/of in hoeverre ze hun systemen ook ontwikkelen voor gemeenschappelijke drinkwater systemen.

[ Voor 33% gewijzigd door VROEM! op 25-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
VROEM! schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:50:
Dat is niet zo simpel. Er zijn veel zonneboilers die geen elektrisch element in het vat hebben. Als er dan geen zon is kun je die legionella run ook niet doen.
Dat laat zich in zo'n beetje elk vat desgewenst wel bijplaatsen. Juist fijn dat het niet standaard is, want niet vaak nodig. Een zonneboiler voorziet immers niet jaar rond 100% in SWW, dus een andere warmtebron is er in de regel wel.

De CV-haard doet hier 's winters 'en passant' regelmatig een legionellarun omdat het vat simpelweg zo warm wordt. Bewust doe ik er af en toe eentje met de WP (vooral in het tussenseizoen, weg geautomatiseerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:26:
Als geijser? Hoe warm laat je die worden dan? (En hoe voorkom je het groen worden?)

Ik heb ook nog half-en-half het voornemen die 'n keer aan te sluiten, maar dan vooral om hem in het voorjaar sneller warm te hebben. In de zomer voegt het voor mij geen comfort toe (21 à 22 graden is echt zat) en zou het al snel zo warm kunnen worden dat de algen gaan feesten.

Meningen over dat laatste lijken uiteen te lopen van zo'n 24 tot 26 graden. Wat wordt hij bij jou en hoe goed gaat dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Als geijser? Hoe warm laat je die worden dan? (En hoe voorkom je het groen worden?)

Ik heb ook nog half-en-half het voornemen die 'n keer aan te sluiten, maar dan vooral om hem in het voorjaar sneller warm te hebben. In de zomer voegt het voor mij geen comfort toe (21 à 22 graden is echt zat) en zou het al snel zo warm kunnen worden dat de algen gaan feesten.

Meningen over dat laatste lijken uiteen te lopen van zo'n 24 tot 26 graden. Wat wordt hij bij jou en hoe goed gaat dat?
We “noemen” het onze geijser, het is niet echt een geijser. Is met een warmtewisselaar op het glycol circuit door de heatpipes aangesloten en daar pomp ik dan vijverwater doorheen met een vijverpomp. Het wordt “lauw”. Ik heb het niet gemeten maar zal 25 a 30 graden zijn.
Toch erg fun om in ons kikkerlandje een warme bron te hebben. Het is een mooi warm fonteintje dat met een warme (geïsoleerde) goot naar de vijver loopt.

Dat is puur een heat-dump. De vijver warmte er wel iets van op maar die zit met zijwanden en vloer thermisch vrij hard aan de grond temperatuur gekoppeld dus dat gaat echt de pan niet uitreizen.
Bij een hittegolf loopt de vijver temperatuur op tot 24 graden. Meer normaal is rond de 20 in de zomer. Hij zit nu op 5. Eerlijk gezegd heb ik hem liever niet boven de 21 a 22 in verband met risico voor ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Stefannn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Toch erg fun om in ons kikkerlandje een warme bron te hebben. Het is een mooi warm fonteintje dat met een warme (geïsoleerde) goot naar de vijver loopt.
...
Bij een hittegolf loopt de vijver temperatuur op tot 24 graden. Meer normaal is rond de 20 in de zomer. Hij zit nu op 5. Eerlijk gezegd heb ik hem liever niet boven de 21 a 22 in verband met risico voor ziektes.
Eeeh, gezien alle opmerkingen die ik hier krijg over het me niet druk maken over mijn boiler, weet je dat fonteinen een bekende bron van legionella zijn?

Overigens maakte ik mijn eerdere opmerking met een hoog survivorship bias gehalte (leuke uitdrukking @MetalfanBlackness :) ) n.a.v. de post van @Baapje327 waarin gezegd werd dat dode legionellabacteriën weer voedingsbodem vormen voor nieuwe bacteriën. Ik vatte -wellicht onjuist- 'nieuwe bacteriën' als 'andere dan legionellabacteriën' op. Maar ik snap dat dat uit de context van mijn opmerking niet duidelijk was. Ter info, niet om weer een discussie aan te zwengelen, zelfs toen ik dubbele longontsteking had was dat niet veroorzaakt door legionella (dat is toen namelijk gecheckt). Nogmaals: het is aan ieder voor zich hoe voorzichtig je wilt zijn, dus dit deel ik puur ter illustratie van mijn situatie en om een en ander in perspectief te plaatsen.
@jerh T.a.v. of de gemiddelde Tweakers populatie onder een risicogroep valt: mensen boven de 50 (blijkbaar word je dan al als 'oudere' gezien), rokers en vooral mannen lopen meer risico, dus ik denk dat er daarvan zeker de nodige hier rondhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Andere vraag: zetten jullie de warmtepomp in de zomer geheel uit in de zin van de stekker eruit (dat deed ik met mijn cv-ketel altijd) aangezien de zonneboiler dan zelfstandig voor warm genoeg douchewater zorgt, of uit in de zin van stekker zit er nog wel in, maar wp doet niks (en dan dus wel sluipverbruik)?

[ Voor 21% gewijzigd door Ecowoman op 25-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Ecowoman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:16:
Andere vraag: zetten jullie de warmtepomp in de zomer geheel uit in de zin van de stekker eruit (dat deed ik met mijn cv-ketel altijd) aangezien de zonneboiler dan zelfstandig voor warm genoeg douchewater zorgt, of uit in de zin van stekker zit er nog wel in, maar wp doet niks (en dan dus wel sluipverbruik)?
eh, dan koelt de wp hier.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Stefannn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:50:
[...]

We “noemen” het onze geijser, het is niet echt een geijser. Is met een warmtewisselaar op het glycol circuit door de heatpipes aangesloten en daar pomp ik dan vijverwater doorheen met een vijverpomp. Het wordt “lauw”. Ik heb het niet gemeten maar zal 25 a 30 graden zijn.

Dat is puur een heat-dump. De vijver warmte er wel iets van op maar die zit met zijwanden en vloer thermisch vrij hard aan de grond temperatuur gekoppeld dus dat gaat echt de pan niet uitreizen.
een zwemvijver zonder afdekking van 60m3 warm krijgen kost echt heel veel energie. dat verliest zoveel warmte in de nacht, daar kun je met een paar heatpipes echt niet bijbenen.
ik denk dat t realistisch is om de hottub hier (1000L) warm te houden/maken in de zomer, maar dat is met een deksel erop en factor 60 kleiner.
een klein zwembadje kun je best een paar graden verhogen, maar echt verwarmen is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Baapje327 Ik las dat jij destijds een nieuwe vvw verdeler had gekocht. Kon die van jou niet omgebouwd worden of zit er een ander voordeel aan je nieuwe?

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 25-01-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:08:
[...]

een zwemvijver zonder afdekking van 60m3 warm krijgen kost echt heel veel energie. dat verliest zoveel warmte in de nacht, daar kun je met een paar heatpipes echt bijbenen.
ik denk dat t realistisch is om de hottub hier (1000L) warm te houden/maken in de zomer, maar dat is met een deksel erop en factor 60 kleiner.
een klein zwembadje kun je best een paar graden verhogen, maar echt verwarmen is lastig.
Ik heb hier een intex opbouw van 8m3 inhoud. 150 buizen. Hartje zomer altijd open liggen en overdag 36 graden 😂. Van eind april t/m oktober staat deze op en kan goed gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ecowoman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Eeeh, gezien alle opmerkingen die ik hier krijg over het me niet druk maken over mijn boiler, weet je dat fonteinen een bekende bron van legionella zijn?)
Dat valt hier wel mee.
Een inderdaad warm fonteintje, maar het watert direct, dus “zonder warm bad” middels een goot af in de grote vijver die dus nauwelijks opwarmt aangezien die met wanden en vloer thermisch verbonden is met de omliggende grond.

Het is vooral fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

een zwemvijver zonder afdekking van 60m3 warm krijgen kost echt heel veel energie. dat verliest zoveel warmte in de nacht, daar kun je met een paar heatpipes echt bijbenen.
Exact exact exact.
En die goed geïsoleerde afgedekte 1000L hot tub heb ik dus en die houdt ik van maart tot halverwege oktober op 37graden maar die krijgt om de dag 0.2L dunne bleek van de jumbo (dat is beter dan de chloor korrels omdat daar geen toevoegingen in zitten maar dat is een beetje off topic)

[ Voor 20% gewijzigd door Stefannn op 25-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

[...]
Ter info, niet om weer een discussie aan te zwengelen, zelfs toen ik dubbele longontsteking had was dat niet veroorzaakt door legionella (dat is toen namelijk gecheckt). Nogmaals: het is aan ieder voor zich hoe voorzichtig je wilt zijn, dus dit deel ik puur ter illustratie van mijn situatie en om een en ander in perspectief te plaatsen.
@jerh T.a.v. of de gemiddelde Tweakers populatie onder een risicogroep valt: mensen boven de 50 (blijkbaar word je dan al als 'oudere' gezien), rokers en vooral mannen lopen meer risico, dus ik denk dat er daarvan zeker de nodige hier rondhangen.
Thuis zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen. Thuis wordt het water niet zo verneveld als jaren geleden in het Westfriese Flora. Onder de douche is dit effect veel kleiner (en er is geen sprake van circulatie van hetzelfde water).

Dat jij het (nog) geen last hebt van de legionella is hetzelfde als ik zeg dat 100% van de mensen er aan overlijd (als ik alleen naar de mensen kijk die overleden zijn).

https://www.stichtingveteranenziekte.nl/tips/voor-thuis/

Volgens officiële bronnen waren er in het jaar 2000 ruim 250 legionellabesmettingen. De teller staat officieel nu op ruim 650 per jaar.

Dit zijn alleen de gemelde aantallen. De praktijk geeft een ander beeld!

Iedereen kan een legionellabesmetting oplopen. Oud of jong! Legionella maakt daarin geen onderscheid…

Als ik dan zie 650 mensen t.o.v. de Nederlandse bevolking is het echt een klein percentage.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:30:
@Baapje327 Ik las dat jij destijds een nieuwe vvw verdeler had gekocht. Kon die van jou niet omgebouwd worden of zit er een ander voordeel aan je nieuwe?
Nee was oudje uit de bouw '79, dus vervangen was 't makkelijkste. Ombouw was misschien wel mogelijk, maar die 150 euro aan 2 verdelers was prima. En een middagje goed veel vloeken, na 40 jaar vastzitten, was ook zo terugverdiend.

Wp direct op vvw scheelt wel echt veel op je ta, dus echt de moeite.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
En toen stond er een boilervat en een warmtepomp in de huiskamer... :*)

[ Voor 28% gewijzigd door Ecowoman op 26-01-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Verwarmen, echt verwarmen, is simpelweg het toevoeren van warmte ;). En dat is in dit geval inderdaad ver van april - oktober op (zwembad)temperatuur brengen en houden.

Maar zo'n graadje extra kan veel verschil maken. In positieve zin: zwemseizoen begint eerder. Of in negatieve: vijver wordt (mogelijk) te warm voor wat het biofilter trekt.

Ik heb dit jaar gezwommen tot het blad van de bomen kwam. Dat is einde privacy en biofilter gaat in ruste, dus langer is toch niet handig. Maar komend voorjaar.. dan ga ik weer stevig tegen die koude aanhikken, dus.. Omgekeerd kun je zo'n zwemvijver dus niet als zwembad op 27 tot 36 graden gebruiken en moet je, afhankelijk van je omstandigheden, dus wel wat opletten bij gebruik als warmtedump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eeeh, gezien alle opmerkingen die ik hier krijg over het me niet druk maken over mijn boiler, weet je dat fonteinen een bekende bron van legionella zijn?
Ik heb begrepen dat 'koud' water inderdaad de meest voorkomende bron van 'alledaagse'* legionellabesmettingen is vandaag de dag. Dus een mini-vijvertje met fontein in de tuin, dat in z'n geheel lekker staat te bakken in de zomerzon, de tuinslang die in de zon hangt, (tijdelijk) niet gebruikte koudwaterleiding tijdens een hittegolf.

Fijn dat de installateur ons hiervan bewust maakte. De grootste winst m.b.t. legionella risico alhier is waarschijnlijk het opruimen van oude leidingen geweest: er zaten enkele lange, dode stukken in i.v.m. bijvoorbeeld een wastafel die ooit ergens had gehangen.

*D.w.z. van de gevallen waarbij één of enkele mensen besmet raken in huiselijke setting. Wat er op die Flora gebeurd is, is natuurlijk heel vervelend en een flinke piek in de statistieken, maar voor ons gesprek niet zo relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gaat de goede kant weer op met de zonneboiler, heeft in januari 2024 al meerdere keren de WP voor verwarmen het zwijgen kunnen opleggen. en vandaag ook nog 150 Liter SWW op 66 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyZrFXKFCM4qsD2RER4mQQMhRbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUHdIfIayRui23Y33DAU3Geg.jpg?f=fotoalbum_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Verwarmen, echt verwarmen, is simpelweg het toevoeren van warmte ;). En dat is in dit geval inderdaad ver van april - oktober op (zwembad)temperatuur brengen en houden.

Maar zo'n graadje extra kan veel verschil maken. In positieve zin: zwemseizoen begint eerder. Of in negatieve: vijver wordt (mogelijk) te warm voor wat het biofilter trekt.

Ik heb dit jaar gezwommen tot het blad van de bomen kwam. Dat is einde privacy en biofilter gaat in ruste, dus langer is toch niet handig. Maar komend voorjaar.. dan ga ik weer stevig tegen die koude aanhikken, dus.. Omgekeerd kun je zo'n zwemvijver dus niet als zwembad op 27 tot 36 graden gebruiken en moet je, afhankelijk van je omstandigheden, dus wel wat opletten bij gebruik als warmtedump.
jaja je hebt gelijk natuurlijk.
maar bedoel maar te zeggen, een graadje extra is leuk, maar je krijgt echt nog zomaar die serieuze hoeveelheid water op 30 graden oid.
daar heb je gewoon teveel verlies voor, richting lucht, en richting grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@BenEco, @Baapje327, anderen...
Kunnen jullie enige informatie geven over "hoe de afgelopen 3 dagen zonneboiler waren vergeleken met de maanden er voor".

Reden...
- Ik heb vandaag en gister opeens goede opbrengst. gister tot boven de 60 graden en vandaag weer.
- de afgelopen maanden haalde ik dat niet, het leek of ik tegen "stagnatie" aan liep.

Maar....
Ik heb gister iets in de controller veranderd, voorheen zette ik alleen de pomp uit als er geen "aanbod" was, sinds gister zet ik ook de klep om zodat de collectors op mijn grote 2000L vat zitten (en de tapwaterboiler dus afgeschakeld is).
Dat 2000L vat staat nog steeds op 12 graden, het is gister 1 graad opgewarmd, maar mijn tapwater boiler van 150L komt nu opeens wel boven de 60.

Het zou kunnen dat ik last had van "zelf circulatie":
- bolier staat lager dan heatpipes en genereert warm water dat omhoog wil
- in de vrieskou zonder noemenswaardig instraling koelt de boel op het dak af en genereert koud water dat naar beneden wil.
Een dergelijke "zelf circulatie" zou een extra afkoeling geven die ik in dit winterseizoen niet gecompenseerd krijg.

Mijn regeling is al sinds 2009 onveranderd maar tot nog toe gebruikte ik de zonneboiler alleen in de zomer en dan had ik warmte te over. In October heb ik het vat vervangen door een vat met extra elektrisch element zodat ik om de paar dagen een "legionella run" kan doen en het vat winters op zon kan laten blijven lopen.
Echter... sind oktober heb ik de 60graden niet kunnen bereiken. Gister en vandaag na het omzetten van betreffende klep als er geen warmteaanbod is dus wel.

Nou is het eerlijk gezegd ook pas voor het eerst sinds oktober een keer zonnig. Dus het kan ook toeval zijn.
Zoals elders aangegeven, ik heb ook nog een sensor probleem vanwege een weggewaaid stukje isolatie, dus het is allemaal niet optimaal hier nu.

Maar....
ik ben dus erg nieuwsgierig...
- werkt het bij iedereen dit weekend voor het eerst weer eens echt goed?
- of heb ik daadwerkelijk iets gefixt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Stefannn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:55:
Kunnen jullie enige informatie geven over "hoe de afgelopen 3 dagen zonneboiler waren vergeleken met de maanden er voor".

Reden...
- Ik heb vandaag en gister opeens goede opbrengst. gister tot boven de 60 graden en vandaag weer.
- de afgelopen maanden haalde ik dat niet, het leek of ik tegen "stagnatie" aan liep.

Maar....
Ik heb gister iets in de controller veranderd, voorheen zette ik alleen de pomp uit als er geen "aanbod" was, sinds gister zet ik ook de klep om zodat de collectors op mijn grote 2000L vat zitten (en de tapwaterboiler dus afgeschakeld is).
Dat 2000L vat staat nog steeds op 12 graden, het is gister 1 graad opgewarmd, maar mijn tapwater boiler van 150L komt nu opeens wel boven de 60.

- in de vrieskou zonder noemenswaardig instraling koelt de boel op het dak af en genereert koud water dat naar beneden wil.
Een dergelijke "zelf circulatie" zou een extra afkoeling geven die ik in dit winterseizoen niet gecompenseerd krijg.

Mijn regeling is al sinds 2009 onveranderd maar tot nog toe gebruikte ik de zonneboiler alleen in de zomer en dan had ik warmte te over. In October heb ik het vat vervangen door een vat met extra elektrisch element zodat ik om de paar dagen een "legionella run" kan doen en het vat winters op zon kan laten blijven lopen.
Echter... sind oktober heb ik de 60graden niet kunnen bereiken. Gister en vandaag na het omzetten van betreffende klep als er geen warmteaanbod is dus wel.

Nou is het eerlijk gezegd ook pas voor het eerst sinds oktober een keer zonnig. Dus het kan ook toeval zijn.
Zoals elders aangegeven, ik heb ook nog een sensor probleem vanwege een weggewaaid stukje isolatie, dus het is allemaal niet optimaal hier nu.

Maar....
Weer was erg goed opbrengst inderdaad veel hoger als afgelopen maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:55:

Reden...

Maar....

Maar....
Kan 7 dagen terug kijken in de pana cloud maar 23, 24 ,27 en 28 januari in de middag zet de ZB de WP uit, en zie op veel andere dagen in januari dat de WP naar 15/16 Hz gaat s'middags.
Verder sluit ik me aan bij de post van @Bartolomus

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Pagina: 1 ... 60 ... 66 Laatste