Glycol spui je expansievat in komt er koude glycol langs daarna zie je weer beetje stijgen.ThaDude schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:20:
Ik heb een 18 pipes CPC gevuld met glycol. Ergens had ik een verkeerde instelling gedaan, denk nog van de vakantiestand ofzo. Hierdoor stopte hij gisteren bij 65 graden![]()
Nu zag ik onderstaande gebeuren. Kan iemand verklaren waarom die piek tot 155 graden er is en hij daarna terugzakte? Zie de rode lijn..
[Afbeelding]
Is hij glycol gaan spuien?
Ik had hem op zo'n 2 bar staan. Vanochtend keek ik en was dit 1 bar geworden. Heb hem maar weer aangevuld tot 2 bar.
Wellicht. Heb je een automatische ontluchter nabij de collector in gebruik?ThaDude schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:20:
Is hij glycol gaan spuien?
Ik had hem op zo'n 2 bar staan. Vanochtend keek ik en was dit 1 bar geworden. Heb hem maar weer aangevuld tot 2 bar.
Zo'n ding laat gas eruit. Verdampt het mengsel in dat deel door stagnatie, dan laat hij dus ook je glycol / water eruit. Er zou dan ook 'n afsluiter onder moeten zitten die je dicht doet wanneer het na vullen ruimschoots is ontlucht (en / of je een periode met behoorlijke kans op stagnatie door moet komen).
Terwijl de pomp stilstaat wegens 'temperatuur bereikt'? Hoe werkt dat?Bartolomus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:54:
[...]
Glycol spui je expansievat in komt er koude glycol langs daarna zie je weer beetje stijgen.
Hmm.. is dat een gebruikelijke range? Dan heb ik 'n 'haastige' pomp, hoewel toch specifiek voor solar bedoeld. Begint dacht ik bij ca. 8 liter/minuut. (Zie ik inderdaad wel pendelen, maar wijt dat vooralsnog aan de lange leiding.)Baapje327 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:22:
Ja dat lijkt mij veel te hard ja, mijn pomp haalt dat niet en daar zitten 4 rekken op.
Ik heb nog een pompgroep (2-12 l/min) liggen, pm naar als je interesse hebt.
Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar je aansturing, want als je flow te laag wordt dan bereikt de warmte miss je vat niet. Beetje afhankelijk van de leidinglengte natuurlijk.
Te hoge (minimale) flow zorgt voor pendel gedrag. Je kan tweaken in de settings natuurlijk maar komt je rendement niet ten goede.
Hoe heb je de cs plus ingesteld dan? Het glycol kan niet ineens warmer worden dan je vat lijkt me. Bij mij start de pomp bij een temperatuur verschil van 6 graden of meer, en stopt wanneer het verschil minder dan 4 graden is.
Ik heb mijn cs ook zo wel in gesteld, maar door de gelaagdheid in mijn vat, is de temperatuur van de bovenste sensor een stuk hoger dan de onderste.
En zolang hij pompt, wordt de warme glycol dat door het vat loopt, ook weer naar boven gepompt.
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van mijn collector sensor ook hoog blijft, ruim 6 graden hoger dan de onderste sensor van het vat.
Dus blijft hij pompen
Ik heb mijn cs ook zo wel in gesteld, maar door de gelaagdheid in mijn vat, is de temperatuur van de bovenste sensor een stuk hoger dan de onderste.
En zolang hij pompt, wordt de warme glycol dat door het vat loopt, ook weer naar boven gepompt.
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van mijn collector sensor ook hoog blijft, ruim 6 graden hoger dan de onderste sensor van het vat.
Dus blijft hij pompen
Als het goed is gaat het om het verschil in temperatuur tussen de onderste sensor in het vat en de sensor in de collector. Het verschil in temperatuur tussen de sensoren in het vat zou niet uit moeten maken.hjdekker1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:15:
[ Voor 39% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-04-2022 11:55 ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Druk piek door gas expansie vult je expansievat.Gwaihir schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:27:
[...]
Terwijl de pomp stilstaat wegens 'temperatuur bereikt'? Hoe werkt dat?
Het gaat me om die tweede helft van je stelling:Bartolomus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:07:
Druk piek door gas expansie vult je expansievat.
Voor zover ik het begrijp verdampt de vloeistof in de collector. Dat geeft die oplopende druk en die drukt elders (gelukkig relatief koele) vloeistof het expansievat in.Bartolomus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:54:
komt er koude glycol langs daarna zie je weer beetje stijgen.
Maar daardoor komt er toch geen nieuwe, koelere vloeistof in de collector? Die drukte juist alle vloeistof weg. (En dat moet ook zo, want daardoor wordt er maar een kleine hoeveelheid glycol aan dit verdampen blootgesteld.)
Dus die dip in die grafiek + 1 bar druk verdwenen, geven mij inderdaad ook de indruk dat er iets niet klopt.
Ik vermoed dat door de opwarming en gas expansie er toch vloeistof koud weer boven komt of tijdens het proces er warmte onttrokken wordt en dus de collector wat afkoelt. Daarna door de zon weer opwarmt.Gwaihir schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:41:
[...]
Het gaat me om die tweede helft van je stelling:
[...]
Voor zover ik het begrijp verdampt de vloeistof in de collector. Dat geeft die oplopende druk en die drukt elders (gelukkig relatief koele) vloeistof het expansievat in.
Maar daardoor komt er toch geen nieuwe, koelere vloeistof in de collector? Die drukte juist alle vloeistof weg. (En dat moet ook zo, want daardoor wordt er maar een kleine hoeveelheid glycol aan dit verdampen blootgesteld.)
Dus die dip in die grafiek + 1 bar druk verdwenen, geven mij inderdaad ook de indruk dat er iets niet klopt.
Of hij is inderdaad materiaal kwijt wat naar buiten geblazen is. Dan zal er ook koude vloeistof in de plaats komen en dus collector even kouder maken. Maar dat zou je denk ik wel moeten kunnen zien als dat gebeurt is. Die 1 bar zou inderdaad materiaal verlies kunnen zijn.
De Eldom boiler stuurt alles aan, zit een display met wat instel mogelijkheden, ik probeer het allemaal wat low budget te maken, heb zelf het paneel gemaakt met koper leidingen gesoldeerd.Baapje327 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:22:
[...]
Ja dat lijkt mij veel te hard ja, mijn pomp haalt dat niet en daar zitten 4 rekken op.
Ik heb nog een pompgroep (2-12 l/min) liggen, pm naar als je interesse hebt.
Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar je aansturing, want als je flow te laag wordt dan bereikt de warmte miss je vat niet. Beetje afhankelijk van de leidinglengte natuurlijk.
Te hoge (minimale) flow zorgt voor pendel gedrag. Je kan tweaken in de settings natuurlijk maar komt je rendement niet ten goede.
Ga proberen de pomp te regelen met een voltageregelaar, om het goeie punt te krijgen, alhoewel dat beter buitentemperatuur afhankelijk zou moeten zijn...
Ja zo had ik hem ook gelezen, maar mi kun je dat niet zo vergelijken. Want je zal in de donkere maanden toch iets moeten verwarmen, en dan gaat je ZB 't niet doen. Of je dat dan met een WP doet, pellet kachel of wat anders, je hebt 't wel nodig.Bartolomus schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:17:
[...]
Ik bedoel dit in vergelijking met pv panelen en een WP. Pv panelen samen met wp draaien een cop van 5. De plaats op je dak kun je dus beter gebruiken voor z’n dan voor wp.
Als je WP verbruik kunt compenseren door pv, scheelt dat, nu alles, en later met verminderd salderen deels.
Verder is de combi ZB met pv en andere warmte bron prachtig.
Als je maar zeer beperkt ruimte hebt op 't dak, dan is de keus lastiger, maar ZB levert erg veel, dus zeker interessant.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Tof dat je 't zelf bouwt!! Kun je iets met een pwm signaal? De meeste aansturingen kunnen daar wat mee.ptr1968 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:00:
[...]
De Eldom boiler stuurt alles aan, zit een display met wat instel mogelijkheden, ik probeer het allemaal wat low budget te maken, heb zelf het paneel gemaakt met koper leidingen gesoldeerd.
Ga proberen de pomp te regelen met een voltageregelaar, om het goeie punt te krijgen, alhoewel dat beter buitentemperatuur afhankelijk zou moeten zijn...
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik heb 2 pompgroep en gehad, 2-12l/min, en 8-38 l/min.Gwaihir schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:30:
[...]
Hmm.. is dat een gebruikelijke range? Dan heb ik 'n 'haastige' pomp, hoewel toch specifiek voor solar bedoeld. Begint dacht ik bij ca. 8 liter/minuut. (Zie ik inderdaad wel pendelen, maar wijt dat vooralsnog aan de lange leiding.)
Ik heb nu de tweede ivm langere leiding (15m oid). Die haalt nu op 100% nog 14l per minuut door alle leiding weerstand, maar pendelt nooit.
Die eerste haalde denk ik nog veel minder, al waren daar de leiding een stuk korter. Flowmeter was slecht te lezen dus weet 't niet precies.
Vandaag voor 't eerst stagnatie, ging van 2 bar naar 3 bar in de stagnatie, dat is wel OK toch?
Ja het glycol koelt steeds minder af omdat je delta T steeds lager wordt, en zeker als er nog beetje warmte in de heatpipies zit, kan dat weer overgedragen worden naar 't glycol als dat een beetje afkoelt door 't vat. Als de warmte in 't vat beetje lager wordt omdat de warmte omhoog trekt, kan de glycol weer beetje afkoelen. En dan gaat 't proces nog even door. Ik zie hem hier ook nog geregeld 2u oid doorpompen als de zon al weg is.hjdekker1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:15:
Hoe heb je de cs plus ingesteld dan? Het glycol kan niet ineens warmer worden dan je vat lijkt me. Bij mij start de pomp bij een temperatuur verschil van 6 graden of meer, en stopt wanneer het verschil minder dan 4 graden is.
Dus blijft hij pompen
Ik ben geen expert maar volgens mij werkt t zo.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ben wel benieuwd of dit echt zo is namelijk
Naar mijn idee is er ook als de zon weg is van de buizen nog steeds indirecte instraling. En warmt deze de buizen nog steeds op. Er zit bij mij ook een instralingsensor op het systeem en die meet dat ook. Ik denk IR wat in de lucht weerkaatst wordt.Baapje327 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:10:
[...]
Ja het glycol koelt steeds minder af omdat je delta T steeds lager wordt, en zeker als er nog beetje warmte in de heatpipies zit, kan dat weer overgedragen worden naar 't glycol als dat een beetje afkoelt door 't vat. Als de warmte in 't vat beetje lager wordt omdat de warmte omhoog trekt, kan de glycol weer beetje afkoelen. En dan gaat 't proces nog even door. Ik zie hem hier ook nog geregeld 2u oid doorpompen als de zon al weg is.
Ik ben geen expert maar volgens mij werkt t zo.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ben wel benieuwd of dit echt zo is namelijk
Op mijn ligging is er vanaf 16:00 geen zon meer op de buizen. Maar soms tot een uur of 18:00 nog drie keer een pomp die aanspringt om nog enkele kw naar binnen te halen.
Ok.
Dan moet ik hem dus gewoon laten draaien.
Ik had de pomp manueel stop gezet, omdat ik dacht dat hij de warmte weer naar buiten pompte, maar dat is dus een verkeerde gedachtengang.
Ik had de pomp manueel stop gezet, omdat ik dacht dat hij de warmte weer naar buiten pompte, maar dat is dus een verkeerde gedachtengang.
Wat hip! Gaaf system is t tochBartolomus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:25:
[...]
Naar mijn idee is er ook als de zon weg is van de buizen nog steeds indirecte instraling. En warmt deze de buizen nog steeds op. Er zit bij mij ook een instralingsensor op het systeem en die meet dat ook. Ik denk IR wat in de lucht weerkaatst wordt.
Op mijn ligging is er vanaf 16:00 geen zon meer op de buizen. Maar soms tot een uur of 18:00 nog drie keer een pomp die aanspringt om nog enkele kw naar binnen te halen.
Alleen laten draaien als die dat automatisch doet. Als er iets lucht voor je sensor hangt geeft ie verkeerde waarde en dan krijg je wat jij beschrijft en duw je energie terug het dak op. Of als die continu draait dan heb je ook het verkeerde effect.hjdekker1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:57:
Ok.
Op basis van dat optimisme, plaatsen wij de collector (deels) onder een loofboom. Het blad zit er immers aan in de periode waarin je anders toch maar overschot / stagnatie hebt met een grote collector, toch?Bartolomus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:25:
Naar mijn idee is er ook als de zon weg is van de buizen nog steeds indirecte instraling. En warmt deze de buizen nog steeds op. Er zit bij mij ook een instralingsensor op het systeem en die meet dat ook. Ik denk IR wat in de lucht weerkaatst wordt.
Nou.. vergeet het maar. Ja, er is wel een beetje warmte van indirect licht, maar met dat en wat er langs de boom valt, kunnen we 's zomers niet (consistent) in bad.
(Een soortgelijke boom is afgelopen voorjaar een gunstiger paar meter verderop herplant en de betreffende boom mag deze winter plaats gaan maken.)
Ligt er aan bij welke temperatuur het vloeistof in de collector overgaat van vloeistof naar stoom! Dit punt wil je bij 130 graden 2.5 bar uiterlijk krijgen. Alles meer gaat je vloeistof stuk. Of andere onderdelen.....Baapje327 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:54:
Vandaag voor 't eerst stagnatie, ging van 2 bar naar 3 bar in de stagnatie, dat is wel OK toch?
Waar heb je je 2 bar op gebaseerd? En vat is daarbij de voordruk van het expansievat?????ThaDude schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:20:
Verkeerd om aangesloten? De temperatuur naar de collector zou ca. 1 graden warmer of kouder moeten zijn dan de sensor onder in de boiler (tenzij je mijn booster systeem gebruikt)hjdekker1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:15:
Dus blijft hij pompen
Als hij hoger is klopt er iets niet. Als de warmte in de collector blijft hangen heb je een blokkade in je warmtetransport wat meestal wijst op lucht in het systeem.
Gaat hij nachts aan en uit dan mist er een warmteslot bij de boiler.
Deze dagen toch wel leuk: verwarming, met name van de badkamer (zoneverwarming) op de zonneboiler
. Heerlijk comfortabel. En ik denk dat dit ook na betere isolatie wel zo blijft. Deze badkamer ligt op het noorden en zal altijd koudere lucht aanzuigen van omliggende (slaap)vertrekken.
Dat in kleine nuance op de eerdere stelling alhier dat verwarmingsondersteuning vooral is voor grotere, matig geïsoleerde huizen omdat bij betere isolatie het tussenseizoen geen verwarming meer behoeft.
Dat in kleine nuance op de eerdere stelling alhier dat verwarmingsondersteuning vooral is voor grotere, matig geïsoleerde huizen omdat bij betere isolatie het tussenseizoen geen verwarming meer behoeft.
Hoe bedoel je? de manometer geeft/gaf dat aan..Solar Masters schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:42:
[...]
Waar heb je je 2 bar op gebaseerd? En vat is daarbij de voordruk van het expansievat?????
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ja bomen zijn geen goed plan. Bij mij een watercipres van 45 jaar gekapt en tot planken verzaagd. Anders lag het hele systeem in de schaduw. Nu altijd zon.Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]
Op basis van dat optimisme, plaatsen wij de collector (deels) onder een loofboom. Het blad zit er immers aan in de periode waarin je anders toch maar overschot / stagnatie hebt met een grote collector, toch?
Nou.. vergeet het maar. Ja, er is wel een beetje warmte van indirect licht, maar met dat en wat er langs de boom valt, kunnen we 's zomers niet (consistent) in bad.
(Een soortgelijke boom is afgelopen voorjaar een gunstiger paar meter verderop herplant en de betreffende boom mag deze winter plaats gaan maken.)
Tja, bomen hebben natuurlijk ook iets duurzaams
en zijn gewoon erg prettig om tussen te leven. Maar straks heeft het systeem dan toch (horizontaal) zo'n 175 graden zonlicht, vrijwel in sync met z'n ZZW gerichte opstelling.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 22-04-2022 13:05 ]
ok, dus max 2,5 bar bij 130 graden, alles erboven moet er dus glycol uit toch? (dat is bij mij het geval, dus moet er beetje glycol uit denk ik he) de max bar is dus 2.5 toch?Solar Masters schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:41:
[...]
Ligt er aan bij welke temperatuur het vloeistof in de collector overgaat van vloeistof naar stoom! Dit punt wil je bij 130 graden 2.5 bar uiterlijk krijgen. Alles meer gaat je vloeistof stuk. Of andere onderdelen.....
dit kan ik vertellen over de installatie:
solarexpansievat (35L) heeft een voordruk van 2.5 bar, er zit net geen 2 bar in de installatie als ie koud is/draait.
dit zit erin, 40 liter ongeveer.
:strip_exif()/f/image/3JKjCGhYZh2XY5dKS5mb8X7O.jpg?f=fotoalbum_large)
2,5 bar af fabriek, neem ik aan? En wat is daarvan gemaakt?Baapje327 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:33:
solarexpansievat (35L) heeft een voordruk van 2.5 bar, er zit net geen 2 bar in de installatie als ie koud is/draait.
Lijkt me dat als je normaal (koud) 2 bar hebt, de voordruk bijna 2 bar zou moeten zijn. (Kleine waterreserve, veel direct beschikbare expansieruimte.)
Ja klopt, en dus 2 bar druk als ie koud is. Dat bedoel je toch?Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:02:
[...]
2,5 bar af fabriek, neem ik aan? En wat is daarvan gemaakt?
Lijkt me dat als je normaal (koud) 2 bar hebt, de voordruk bijna 2 bar zou moeten zijn. (Kleine waterreserve, veel direct beschikbare expansieruimte.)
@Baapje327 De voordruk komt af fabriek aan de hoge kant (en met puur stikstof, dacht ik), zodat je er zelf met alleen leeg laten lopen van kunt maken wat nodig is. Die 2,5 bar die je noemt, klinkt als hoe hij geleverd is. Klopt dat? In principe is dat dus niet hoe hij uiteindelijk geïnstalleerd is.
Ja die 2,5 bar is vanaf de fabriek.Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:19:
@Baapje327 De voordruk komt af fabriek aan de hoge kant (en met puur stikstof, dacht ik), zodat je er zelf met alleen leeg laten lopen van kunt maken wat nodig is. Die 2,5 bar die je noemt, klinkt als hoe hij geleverd is. Klopt dat? In principe is dat dus niet hoe hij uiteindelijk geïnstalleerd is.
Maar het glycol circuit zit op 2 bar als je koud is.
Is dar wat je bedoelt met geïnstalleerd?
Zo niet, wat bedoel je dan precies, want dan snap ik 't niet 😅
[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 22-04-2022 19:40 ]
@Baapje327 Jij / je installateur wordt geacht wat van die 2,5 bar eruit te laten lopen alvorens 'm aan te sluiten..
Ahja, geen idee of dat gebeurt is, hij is 4 jaar geleden door een installateur eraan gehangen dus als ie beetje weet wat ie deed, is het vast gebeurt.Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:44:
@Baapje327 Jij / je installateur wordt geacht wat van die 2,5 bar eruit te laten lopen alvorens 'm aan te sluiten..
Kan je dat gemakkelijk testen?
@Baapje327 Je zou 'ns kunnen kijken wat die druk is bij 'n koud systeem. Er zit gewoon een auto-ventiel op, dus je kunt 'n daarvoor geschikte manometer gebruiken.
Is de voordruk wat onder de 2 bar gebracht, dan verwacht je bij een koud systeem dezelfde twee bar te meten die op dat moment op je waterdrukmeter staat.
Is de voordruk wat onder de 2 bar gebracht, dan verwacht je bij een koud systeem dezelfde twee bar te meten die op dat moment op je waterdrukmeter staat.
OK dank, ik ga eens kijken hoe dat werkt.Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:02:
@Baapje327 Je zou 'ns kunnen kijken wat die druk is bij 'n koud systeem. Er zit gewoon een auto-ventiel op, dus je kunt 'n daarvoor geschikte manometer gebruiken.
2 bar voordruk en 2 bar druk op een koud systeem is prima toch?
Voordruk was 1,3 bar, die heb ik opgehoogd naar 2,0.Baapje327 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:47:
[...]
OK dank, ik ga eens kijken hoe dat werkt.
2 bar voordruk en 2 bar druk op een koud systeem is prima toch?
Druk op systeem net geen 2 bar, ben benieuwd of 't zo beter gaat.
Kwam wel een liter of 5 glycol uit 't expansievat, denk door de lage voordruk. Dus ben benieuwd of 't zo beter gaat.
Wat is het hoogte verschil tussen drukmeter op de pomp en de bovenkant collector?Baapje327 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:31:
[...]
Voordruk was 1,3 bar, die heb ik opgehoogd naar 2,0.
Druk op systeem net geen 2 bar, ben benieuwd of 't zo beter gaat.
Kwam wel een liter of 5 glycol uit 't expansievat, denk door de lage voordruk. Dus ben benieuwd of 't zo beter gaat.
Vraag SWW.
Momenteel heb ik mijn systeem operationeel (wp al een dikke week niet gedraaid!) maar SWW spiraal nog niet aangesloten.
Gezien de weersomstandigheden is het mijn ambitie dit op korte termijn op te pakken. Ik ben nu bezig met inventarisatie van aan te schaffen materialen en leidingplan.
Mijn overweging:
Ik wil in de winter de SWW spiraal eigenlijk buitenwerking stellen en aftappen: geen gedoe met legionella preventie en ik heb de capaciteit van het buffervat (800 liter) denk ik volledig nodig voor de vloerverwarming.
Keuken heeft een Quooker, bijkeuken een close-in boiler, buitendouche is in de winter niet in gebruik en badkamer een elektrische boiler (in de toekomst eventueel doorstromer).
Mijn overweging is om na de mixer een bypass zetten, zodat ik in de winter die warmwater leiding, door het omzetten van enkele afsluiters, kan gebruiken als koud waterleiding.
Iemand die dit heeft of dit heeft overwogen? Wat zijn de voordelen, nadelen en overwegingen?
Momenteel heb ik mijn systeem operationeel (wp al een dikke week niet gedraaid!) maar SWW spiraal nog niet aangesloten.
Gezien de weersomstandigheden is het mijn ambitie dit op korte termijn op te pakken. Ik ben nu bezig met inventarisatie van aan te schaffen materialen en leidingplan.
Mijn overweging:
Ik wil in de winter de SWW spiraal eigenlijk buitenwerking stellen en aftappen: geen gedoe met legionella preventie en ik heb de capaciteit van het buffervat (800 liter) denk ik volledig nodig voor de vloerverwarming.
Keuken heeft een Quooker, bijkeuken een close-in boiler, buitendouche is in de winter niet in gebruik en badkamer een elektrische boiler (in de toekomst eventueel doorstromer).
Mijn overweging is om na de mixer een bypass zetten, zodat ik in de winter die warmwater leiding, door het omzetten van enkele afsluiters, kan gebruiken als koud waterleiding.
Iemand die dit heeft of dit heeft overwogen? Wat zijn de voordelen, nadelen en overwegingen?
metertje of 3 gok ik.Solar Masters schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:04:
[...]
Wat is het hoogte verschil tussen drukmeter op de pomp en de bovenkant collector?
met "gok ik" ga ik niks voor je berekenen
komt op een 0.1bar nauwkeurig dus graag ff meten dan
doe ik zo ff!Solar Masters schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:12:
[...]
met "gok ik" ga ik niks voor je berekenen
komt op een 0.1bar nauwkeurig dus graag ff meten dan
het is 2.6 meter omhoog vanaf de drukmeter naar de bovenkant van de collector.
drukmeter hangt even hoog als de bovenkant van de bovenste spiraal, mocht dat nog relevant zijn.
erg fijn als je wat wilt rekenen
drukmeter hangt even hoog als de bovenkant van de bovenste spiraal, mocht dat nog relevant zijn.
Het maakt toch niet uit of de sww of de vloer de warmte pakt? Meteen een doorstromer er achter voor je hele huis ben je klaar voor sww. Al de andere boilers eruit halen scheelt weer wat.Hendrik85 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:38:
Vraag SWW.
Mijn overweging:
ja eens, en zie sowieso geen reden voor het afschakelen van een hygienespiraal in de winter. je douched toch gewoon in de winter, dus legionella risico zie ik niet helemaal. en waarom heb je t hele vat nodig voor de vvw?Bartolomus schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:12:
[...]
Het maakt toch niet uit of de sww of de vloer de warmte pakt? Meteen een doorstromer er achter voor je hele huis ben je klaar voor sww. Al de andere boilers eruit halen scheelt weer wat.
de bovenste helft voor SWW gebruiken wordt veel gedaan hier en werkt mi erg goed. kun je de onderkant gebruiken voor de vvw.
of begrijp ik (we?) de vraag niet goed...?
Misschien kunnen jullie me helpen, misschien is het wel te basic. Maar ik hoor graag jullie gedachten
Ik heb in ieder geval mezelf ingelezen, de TS en een deel van jullie ervaringen al doorgenomen.
Op de interwebz kom ik van alles tegen: Zonneboilers met vaten tot 1000 liter, 1 t/m3 collectoren, verwarming van alleen tapwater of (voor)verwarming van tapwater en zie ik door de bomen het bos niet meer. De terugverdientijd en investering zijn voor ons niet het allerbelangrijkste, als het maar een beetje binnen de perken blijft
We zijn (bijna) met vijven, twee volwassen en drie jonge kinderen en willen ons huis verder verduurzamen. We hebben nu zonnepanelen om in ons stroomverbruik te voorzien en hebben nog genoeg plek op het platte dak. We verbruiken per jaar circa 800 m^3 gas, waarvan naar schatting 150-200 voor verwarming van tapwater (gasverbruik in de zomermaanden wanneer de verwarming sowieso uitstaat per maand *12). We hebben een Remeha CW5 CV-ketel uit 2019 welke geschikt is voor naverwarmen, en hebben door het huis radiatoren, geen vloer- of muurverwarming. Die gaan er ook niet komen, we zijn dusdanig veel aan het verbouwen/klussen geweest dat we de komende jaren niet alle vloeren open willen hebben voor vloerverwarming. De 50-graden CV test heb ik nog niet kunnen doen, maar in ons rijtjeshuis uit 2004 kan ik me voorstellen dat dat wel gaat lukken.
Waar begin ik met verder uitzoeken? Uiteindelijk belooft elke website en installateur van alles maar wat is een reële reductie van het gasverbruik? Heeft het überhaupt zin met ons lage gasverbruik? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Op de interwebz kom ik van alles tegen: Zonneboilers met vaten tot 1000 liter, 1 t/m3 collectoren, verwarming van alleen tapwater of (voor)verwarming van tapwater en zie ik door de bomen het bos niet meer. De terugverdientijd en investering zijn voor ons niet het allerbelangrijkste, als het maar een beetje binnen de perken blijft
We zijn (bijna) met vijven, twee volwassen en drie jonge kinderen en willen ons huis verder verduurzamen. We hebben nu zonnepanelen om in ons stroomverbruik te voorzien en hebben nog genoeg plek op het platte dak. We verbruiken per jaar circa 800 m^3 gas, waarvan naar schatting 150-200 voor verwarming van tapwater (gasverbruik in de zomermaanden wanneer de verwarming sowieso uitstaat per maand *12). We hebben een Remeha CW5 CV-ketel uit 2019 welke geschikt is voor naverwarmen, en hebben door het huis radiatoren, geen vloer- of muurverwarming. Die gaan er ook niet komen, we zijn dusdanig veel aan het verbouwen/klussen geweest dat we de komende jaren niet alle vloeren open willen hebben voor vloerverwarming. De 50-graden CV test heb ik nog niet kunnen doen, maar in ons rijtjeshuis uit 2004 kan ik me voorstellen dat dat wel gaat lukken.
Waar begin ik met verder uitzoeken? Uiteindelijk belooft elke website en installateur van alles maar wat is een reële reductie van het gasverbruik? Heeft het überhaupt zin met ons lage gasverbruik? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca
Houd ook een fancoil in je achterhoofd als je geen vloer verwarming wilt.Yofresh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:01:
Misschien kunnen jullie me helpen, misschien is het wel te basic. Maar ik hoor graag jullie gedachtenIk heb in ieder geval mezelf ingelezen, de TS en een deel van jullie ervaringen al doorgenomen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Je verbruikt ca 150-200m3 voor tapwater. Met opgroeiende kinderen die wat meer gaan douchen zal dat wat stijgen, dus laat ons uitgaan van 300m3 voor SWW.Yofresh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:01:
Misschien kunnen jullie me helpen, misschien is het wel te basic. Maar ik hoor graag jullie gedachtenIk heb in ieder geval mezelf ingelezen, de TS en een deel van jullie ervaringen al doorgenomen.
Met een goed grote zonneboiler (300-500l) zal je hier ca 50-60% van kunnen uit sparen.
Veel besparing op verwarming zal je niet lukken, gezien je beperkt gasverbruik. Als jij moet stoken, dan is er te weinig zonneopbrengst om naast SWW nog een merkelijke bijdrage voor verwarming te leveren.
Reken daar niet op.
Vraag dan eens een paar offertes op, en leg dat naast de besparing. Op basis van die kost, premies afgetrokken en de jaarlijkse besparing kan je beslissen of een zonneboiler zin heeft.
Daarnaast kan je ook kiezen voor PV en een WP boiler. Ook daar kan je offertes voor opvragen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn gedachte was, van verbruik SWW krijg je een flinke drop in de temperatuur in je buffervat, dan springt de WP weer eerder aan om dit op te vangen, dus op die manier extra pendelen. Dat wil ik zo veel mogelijk voorkomen. Met name in de winter, als de COP erg laag is.Baapje327 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:42:
[...]
ja eens, en zie sowieso geen reden voor het afschakelen van een hygienespiraal in de winter. je douched toch gewoon in de winter, dus legionella risico zie ik niet helemaal. en waarom heb je t hele vat nodig voor de vvw?
de bovenste helft voor SWW gebruiken wordt veel gedaan hier en werkt mi erg goed. kun je de onderkant gebruiken voor de vvw.
of begrijp ik (we?) de vraag niet goed...?
Maar dat is dus een wat overdreven maatregel als ik jullie goed begrijp :-)
Andere vraag: hoe meten jullie temperatuur uitgang SWW, met wat voor een materiaal? Ik zou dit willen doen ná de mixer, om de temperatuur goed af te stellen. Daar ligt 15 mm koper, bestaan er hele korte dompelbuisjes die je in een t-stuk met binnendraad schroeft?
ah ok, misschien begrijp ik je nu beter.Hendrik85 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:42:
[...]
Mijn gedachte was, van verbruik SWW krijg je een flinke drop in de temperatuur in je buffervat, dan springt de WP weer eerder aan om dit op te vangen, dus op die manier extra pendelen. Dat wil ik zo veel mogelijk voorkomen. Met name in de winter, als de COP erg laag is.
Maar dat is dus een wat overdreven maatregel als ik jullie goed begrijp :-)
Andere vraag: hoe meten jullie temperatuur uitgang SWW, met wat voor een materiaal? Ik zou dit willen doen ná de mixer, om de temperatuur goed af te stellen. Daar ligt 15 mm koper, bestaan er hele korte dompelbuisjes die je in een t-stuk met binnendraad schroeft?
SWW geeft geen flinke drop in temperatuur. zeker niet op een 800 liter buffervat. zoveel warmte onttrek je namelijk niet met een douche. (bad zal wel meer zijn).
je WP zal niet gaan pendelen als je meer warmte onttrekt, dus zou ik niet bang voor zijn. hij gaat eerder harder draaien want er is warmtevraag.
maar hoe verwarm je je buffervat nu dan? (temps en aansluitingen etc) en heb je een installatie tekening?
legio aan vragen anders
vvw trekt veel meer warmte uit je vat dan SWW, omdat je continu warmte eruit haalt.
uitgaande SWW temp meet ik niet. ik heb een doorstromer erachter hangen die bij verwarmt als het vat niet heet genoeg is.
[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 26-04-2022 14:01 . Reden: meten sww temp toegevoegd ]
Geen idee.. het beste gaat het met nageïsoleerde huizen, omdat de verwarming daar ineens relatief groot is.Yofresh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:01:
De 50-graden CV test heb ik nog niet kunnen doen, maar in ons rijtjeshuis uit 2004 kan ik me voorstellen dat dat wel gaat lukken.
Je wilt m.i. toch wel richting verwarmen op lage(re) temperatuur. En dat kan wellicht ook door enkele van de meest kritisch blijkende radiatoren te vervangen door een LTV-exemplaar.
(Doodnormale radiatoren zingen hier nog best 'n deuntje mee met water van pakweg 30 graden. Voor bijv. slaapkamers e.d. al snel voldoende.)
Met dit lage gasverbruik lijkt gasloos gaan met een vrij kleine full electric warmtepomp goed haalbaar. Bij ons jaren 30 huis is dit zelfs gelukt met een wat grotere WP. Een zonneboilerpaneel doet bij ons de SWW in een dubbelspiraal boilervat een groot deel van het jaar. En in de woonkamer zou je kunnen denken aan een fancoil zoals de Vaillant aroVair of de modulerende Jaga Strada Hybrid TPT.Yofresh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:01:
Wellicht je vraag eens stellen in het Warmtepomp forum?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Je weet dat een hygiëne spiraal ontworpen is zo dat het een legionella vrij systeem is? Dus dat slaat nergens op! Ook de warmte alleen voor de vloer gebruiken snap ik niet helemaal??? Koudwater temperatuur gaat altijd kouder zijn dan je retour cv dus altijd meer opbrengt van je collectorenHendrik85 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:38:
Mijn overweging:

full electric gaan als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden en zomer en winterstroom op de loer ligt?LeonTebbens schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:26:
[...]
Met dit lage gasverbruik lijkt gasloos gaan met een vrij kleine full electric warmtepomp goed haalbaar. Bij ons jaren 30 huis is dit zelfs gelukt met een wat grotere WP. Een zonneboilerpaneel doet bij ons de SWW in een dubbelspiraal boilervat een groot deel van het jaar. En in de woonkamer zou je kunnen denken aan een fancoil zoals de Vaillant aroVair of de modulerende Jaga Strada Hybrid TPT.
Wellicht je vraag eens stellen in het Warmtepomp forum?
En een warmwater boiler op temperatuur houden op die manier slaat al helemaal nergens op! Nergens goed voor in deze tijd....
Dan kun je de voordruk van het expansievat laten zakken naar 1.1 bar, en de bedrijfsdruk kun je op 1.3 bar zetten. Dan ligt de overgang bij stagnatie bij 128 graden.Baapje327 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:37:
het is 2.6 meter omhoog vanaf de drukmeter naar de bovenkant van de collector.
Goede vraag! Onze energiekosten zijn van 120 naar 40 euro per maand gegaan door de overstap op een full electric warmtepomp, dus dat kan wel een stootje hebben lijkt me. En het is al bekend dat gasprijzen zullen gaan stijgen door belastingverhogingen ihkv de energietransitie. Belangrijkste was echter dat het gewoon niet goed voelde om een nieuwe fossiele ketel op te hangen 😀.Solar Masters schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:30:
[...]
full electric gaan als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden en zomer en winterstroom op de loer ligt?
Ben wel geïnteresseerd in je onderbouwing. Het was een bestaande zonneboiler overigens.En een warmwater boiler op temperatuur houden op die manier slaat al helemaal nergens op! Nergens goed voor in deze tijd....
[ Voor 8% gewijzigd door LeonTebbens op 26-04-2022 20:55 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Je leeft van subsidies en de stroom word helaas nog steeds grotendeels gemaakt met gas en kolen.... En met een slechter rendement dan jou gasketel die je eerst hadLeonTebbens schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:40:
[...]
Goede vraag! Onze energiekosten zijn van 120 naar 40 euro per maand gegaan door de overstap op een full electric warmtepomp, dus dat kan wel een stootje hebben lijkt me. En het is al bekend dat gasprijzen zullen gaan stijgen door belastingverhogingen ihkv de energietransitie. Belangrijkste was echter dat het gewoon niet goed voelde om een nieuwe fossiele ketel op te hangen 😀.
[...]
Ben wel geïnteresseerd in je onderbouwing. Het was een bestaande zonneboiler overigens.
Op temperatuur houden met een zonneboiler is niks mis mee, maar waarom zou je voorraad op temperatuur houden in de winter met je WP?
Ik heb niks tegen op de techniek overigens! Ben zelf koelmonteur. Maar als ik over ga straks van gas naar een WP van word het een combinatie met een verwarming ondersteunende zonneboiler installatie (ca. 1000L) met een gesloten bron als seizoenopslag en een WW WP. Die WP draait dan 60% minder dan een normale WP en als hij draait dan op een COP van 7. En alles offgrid en zonder PV panelen! Aangezien een zonneboiler 5x meer energie van het zelfde dakoppervlakte kan halen gaat dat is de toekomst een veel meer toegepast systeem worden dan de systemen die nu verkocht worden. Stroom gaat nog een groot probleem worden namelijk in Nederland......
Ik snap je. Eens dat zonnecollectoren energetisch heel mooi zijn. Verder kijken we een beetje verschillend tegen de wereld aan, is wat mij betreft helemaal prima. De tijd zal het leren en volgens mij zijn we allebei goed bezig de wereld een stukje mooier te maken 😀Solar Masters schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:57:
[...]
Je leeft van subsidies en de stroom word helaas nog steeds grotendeels gemaakt met gas en kolen.... En met een slechter rendement dan jou gasketel die je eerst hadIk noem dat niet duurzaam maar typisch Nederlands. Er word overgestapt naar stroom omdat het makkelijk is! Niet omdat het de toekomst is!
Op temperatuur houden met een zonneboiler is niks mis mee, maar waarom zou je voorraad op temperatuur houden in de winter met je WP?
Ik heb niks tegen op de techniek overigens! Ben zelf koelmonteur. Maar als ik over ga straks van gas naar een WP van word het een combinatie met een verwarming ondersteunende zonneboiler installatie (ca. 1000L) met een gesloten bron als seizoenopslag en een WW WP. Die WP draait dan 60% minder dan een normale WP en als hij draait dan op een COP van 7. En alles offgrid en zonder PV panelen! Aangezien een zonneboiler 5x meer energie van het zelfde dakoppervlakte kan halen gaat dat is de toekomst een veel meer toegepast systeem worden dan de systemen die nu verkocht worden. Stroom gaat nog een groot probleem worden namelijk in Nederland......
als reactie:
- ja stroom wordt een probleem.
- nee je zonneboiler doet geen 5x meer energie uit hetzelfde dakoppervlakte. PV doet al >20%...
zonneboiler doet iets van 65% rendement per m2 dacht ik.
PV met 20% + WP met COP 5 (grond of water warmtepomp) -> 100% equivalent rendement. Afgerond. En je kan er ook andere dingen mee doen. Met een ZB, zie ik enkel een zwembad/jacuzzi als oplossing voor je overschot
PV om je WP volledig te voeden in de winter is een illusie, net zoals volledig verwarmen op een ZB, tenzij je een bijna passieve woning hebt.
- nee je zonneboiler doet geen 5x meer energie uit hetzelfde dakoppervlakte. PV doet al >20%...
PV met 20% + WP met COP 5 (grond of water warmtepomp) -> 100% equivalent rendement. Afgerond. En je kan er ook andere dingen mee doen. Met een ZB, zie ik enkel een zwembad/jacuzzi als oplossing voor je overschot
PV om je WP volledig te voeden in de winter is een illusie, net zoals volledig verwarmen op een ZB, tenzij je een bijna passieve woning hebt.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@Solar Masters dan vind je vast het zonnewarmtenet bij mij om de hoek ook interessant?
Dit dus.bjp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:10:
als reactie:
@Solar Masters
Je bijdragen zouden een stuk meer geloofwaardigheid hebben als je meer en juiste cijfers zou vermelden.
Als je met PV een WP gaat voeden met COP =5 , dan heb je meer rendement/opbrengstt dan met een ZB. Bovendien is de stroom in de zomer ook nog bruikbaar voor een EV of voor airco, je vaatwas etc.
Met een ZB oogst je in de zomer enorm veel energie waar je niks meer mee kan doen tenzij een zwembad verwarmen.
Je kan met een ZB helemaal niet off grid gaan.
Ok feiten:Tommie12 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:17:
[...]
Dit dus.
@Solar Masters
Je bijdragen zouden een stuk meer geloofwaardigheid hebben als je meer en juiste cijfers zou vermelden.
Als je met PV een WP gaat voeden met COP =5 , dan heb je meer rendement/opbrengstt dan met een ZB. Bovendien is de stroom in de zomer ook nog bruikbaar voor een EV of voor airco, je vaatwas etc.
Met een ZB oogst je in de zomer enorm veel energie waar je niks meer mee kan doen tenzij een zwembad verwarmen.
Je kan met een ZB helemaal niet off grid gaan.
Een eerlijk vergelijking: energiebesparing per m2
Voor een technisch aangelegd persoon is het interessant om te kijken naar de hoeveelheid energie die opgewekt wordt per m2 dakoppervlak. Om deze vergelijking te maken moeten beide systemen eerlijk met elkaar vergeleken worden op basis van het aantal kWh per m2 dat opgewekt wordt.
Voor de zonnepanelen is de jaaropbrengst vrij eenvoudig te berekenen. Een zonnepaneel heeft tegenwoordig een afmeting van 180 bij 100 centimeter. Oftewel 1,8 m2. Dit paneel heeft een vermogen van gemiddeld 360 Wattpiek en wekt jaarlijks ongeveer 320 kWh aan elektriciteit op. Dat komt neer op een opbrengst van 178 kWh per m2.
Zonneboiler het effectiefst op de m2
De opbrengst van een zonneboilersysteem berekenen is iets minder eenvoudig. Dat komt omdat deze bespaart op gas en dat drukken we meestal uit in m3 en niet kWh. Een zonneboiler voor 4 personen (een collector van 3,5 m2 en een 150 liter voorraadvat) levert op jaarbasis ongeveer 60% van het warm tapwater. Dat betekent dat wanneer u een normale douchekop heeft, u ongeveer 150 m3 gas per jaar bespaart. Eén m3 is gelijk aan ongeveer 9,8 kWh. Dat betekent 150 x 9,8 = 1.470 kWh. Omgerekend naar opbrengst per m2 is dat 420 kWh per m2.
Kijkt u dus puur naar de energiebesparing dan is de zonneboiler in de meest gevallen een veel effectiever systeem dan de zonnepanelen. Dat betekent helaas niet automatisch dat dit ook de meeste financiële of milieuwinst oplevert. Dat zullen we in dit artikel nog verder uitleggen.
Dit komt van https://kennisbank.region...neboiler-of-zonnepanelen/
Dit is een vergelijk op sww basis. Met vvw erbij zal dit verschil groter worden. Zb is energetisch beter dan pv
maar vergeet 1 ding niet het is allemaal maatwerk. Soms kan pv beter zijn dan zb of andersom. Dat hangt af van je situatie. Zoals bv zwembad (zb) of airco (pv).
Je vergeet een punt.Bartolomus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:41:
[...]
Ok feiten:
Een eerlijk vergelijking: energiebesparing per m2
Voor een technisch aangelegd persoon is het interessant om te kijken naar de hoeveelheid energie die opgewekt wordt per m2 dakoppervlak. Om deze vergelijking te maken moeten beide systemen eerlijk met elkaar vergeleken worden op basis van het aantal kWh per m2 dat opgewekt wordt.
Voor de zonnepanelen is de jaaropbrengst vrij eenvoudig te berekenen. Een zonnepaneel heeft tegenwoordig een afmeting van 180 bij 100 centimeter. Oftewel 1,8 m2. Dit paneel heeft een vermogen van gemiddeld 360 Wattpiek en wekt jaarlijks ongeveer 320 kWh aan elektriciteit op. Dat komt neer op een opbrengst van 178 kWh per m2.
Zonneboiler het effectiefst op de m2
De opbrengst van een zonneboilersysteem berekenen is iets minder eenvoudig. Dat komt omdat deze bespaart op gas en dat drukken we meestal uit in m3 en niet kWh. Een zonneboiler voor 4 personen (een collector van 3,5 m2 en een 150 liter voorraadvat) levert op jaarbasis ongeveer 60% van het warm tapwater. Dat betekent dat wanneer u een normale douchekop heeft, u ongeveer 150 m3 gas per jaar bespaart. Eén m3 is gelijk aan ongeveer 9,8 kWh. Dat betekent 150 x 9,8 = 1.470 kWh. Omgerekend naar opbrengst per m2 is dat 420 kWh per m2.
Kijkt u dus puur naar de energiebesparing dan is de zonneboiler in de meest gevallen een veel effectiever systeem dan de zonnepanelen. Dat betekent helaas niet automatisch dat dit ook de meeste financiële of milieuwinst oplevert. Dat zullen we in dit artikel nog verder uitleggen.
Dit komt van https://kennisbank.region...neboiler-of-zonnepanelen/
Dit is een vergelijk op sww basis. Met vvw erbij zal dit verschil groter worden. Zb is energetisch beter dan pv
maar vergeet 1 ding niet het is allemaal maatwerk. Soms kan pv beter zijn dan zb of andersom. Dat hangt af van je situatie. Zoals bv zwembad (zb) of airco (pv).
Die 178 kWh electrische energie is hoogwaardige energie die heel makkelijk kan omgezet worden.
Hang er een WP boiler aan, en je kan dit met ca 4 vermenigvuldigen, dus je krijgt meer warm water.
Met die electriciteit kan je ook je EV opladen, dat kan je niet met warm water.
@Tommie12 heb jij voor mij een linkje naar de wpb die cop 4 haalt bij 60 graden ?
Bedankt
Bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://warmtepompboilershop.nl/wat-betekent-cop/BarryH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:35:
@Tommie12 heb jij voor mij een linkje naar de wpb die cop 4 haalt bij 60 graden ?
Bedankt
Eerlijk, ik ben niet diep gaan kijken en factchecken, maar zelfs al is het maar 3, dan nog haal je meer warm water uit 1 m2 dak.
Nee dat was ik niet vergeten. 178 * 4 haalt ie nog de zb niet. Maar nogmaals wp met pv kan in bepaalde gevallen zeer interessant zijn en zb in andere gevallen daar is maatwerk voor nodig.Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:23:
[...]
Je vergeet een punt.
Die 178 kWh electrische energie is hoogwaardige energie die heel makkelijk kan omgezet worden.
Hang er een WP boiler aan, en je kan dit met ca 4 vermenigvuldigen, dus je krijgt meer warm water.
Met die electriciteit kan je ook je EV opladen, dat kan je niet met warm water.
178 x4 = 712 kWh/m2 >420Bartolomus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:52:
[...]
Nee dat was ik niet vergeten. 178 * 4 haalt ie nog de zb niet. Maar nogmaals wp met pv kan in bepaalde gevallen zeer interessant zijn en zb in andere gevallen daar is maatwerk voor nodig.
Ik heb 10m2 zonnecollectoren. Maar die doen ongeveer niks voor de vvw. Zodra er genoeg warmte binnenkomt om de boiler serieus op te warmen, hoef ik hier niet meer te verwarmen. In goed geisoleerde huizen is dat tegenwoordig redelijk de standaard.Bartolomus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:41:
[...]
Uiteraard is het wel fijn douchen onder zelf opgewarmd water!
Want? De gasprijs zal echt wel (tenminste) gelijk op gaan met de prijs voor 'winterstroom' hoor..Solar Masters schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:30:
full electric gaan als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden en zomer en winterstroom op de loer ligt?
Dit moet je dus heel goed overwegen wanneer je overgaat naar een extra grote installatie (m2 op het dak), een 1000l boiler ipv 300l en de extra pompen en regeling.jerh schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:02:
[...]
Ik heb 10m2 zonnecollectoren. Maar die doen ongeveer niks voor de vvw. Zodra er genoeg warmte binnenkomt om de boiler serieus op te warmen, hoef ik hier niet meer te verwarmen. In goed geisoleerde huizen is dat tegenwoordig redelijk de standaard.
Dat is een merkelijke extra investering...
Je zou dat geld ook in PV panelen kunnen steken waar je meer mee kan.
420 dat is wel in de winter :-) bij mij doet ie nu 500. Begin april.
Het ging over het seizoensgemiddelde voor SWW.Bartolomus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:22:
[...]
420 dat is wel in de winter :-) bij mij doet ie nu 500. Begin april.
In de zomer zal je nog hoger zitten tot op het moment dat je te veel warm water hebt voor je eigen gebruik.
Warm water kan je niet verkopen, stroom wel.
Ok ik heb 14m2 daar doe ik sww en vvw mee warmen en dat in een jaren 70 huis deels geïsoleerd. Met 10m2 zou je met vloerverwarming echt wel iets moeten kunnen lijkt me?jerh schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:02:
[...]
Ik heb 10m2 zonnecollectoren. Maar die doen ongeveer niks voor de vvw. Zodra er genoeg warmte binnenkomt om de boiler serieus op te warmen, hoef ik hier niet meer te verwarmen. In goed geisoleerde huizen is dat tegenwoordig redelijk de standaard.
Vandaag met een buitentemperatuur van 13 graden en bewolkt gaat er nog warmte van de 10m2 op het dak de vvw in. 
:strip_exif()/f/image/Kbu0EKvyWrBMPyzt18PhN6oa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kbu0EKvyWrBMPyzt18PhN6oa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier 21,5 graden maar sww staat nog op 70 graden in een eigen 150L vat, hier gaat dus alle warmte naar vvw in een eigen 380L vat.jerh schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:09:
[...]
Dat is prettig. Hier is de binnentemperatuur iets meer dan 22 graden. Dus alle warmte gaat naar sww.
[ Voor 107% gewijzigd door BenEco op 27-04-2022 14:20 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Daar heb ik er 40 van liggen, stroom over elk jaar. Maar idd dimensoneering is belangrijk.Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:18:
[...]
Dit moet je dus heel goed overwegen wanneer je overgaat naar een extra grote installatie (m2 op het dak), een 1000l boiler ipv 300l en de extra pompen en regeling.
Dat is een merkelijke extra investering...
Je zou dat geld ook in PV panelen kunnen steken waar je meer mee kan.
Ik stook hier gemiddeld van eind oktober/begin november tot begin maart. Boven de 10 graden buiten hoef ik zowiezo niet te stoken. Dus dan valt er niet veel te verdienen in dit seizoen.Bartolomus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:24:
[...]
Ok ik heb 14m2 daar doe ik sww en vvw mee warmen en dat in een jaren 70 huis deels geïsoleerd. Met 10m2 zou je met vloerverwarming echt wel iets moeten kunnen lijkt me?
Dat is prettig. Hier is de binnentemperatuur iets meer dan 22 graden. Dus alle warmte gaat naar sww.BenEco schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:34:
[...]
Vandaag met een buitentemperatuur van 13 graden en bewolkt gaat er nog warmte van de 10m2 op het dak de vvw in.
Klinkt goed, ik hoop dat volgend jaar ook te zeggen moet dak in de woonkamer nog isoleren daar verlies ik het nu. Bovenste verdieping is al volledig geïsoleerd en daar blijft het al aangenaam warm.jerh schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:09:
[...]
Daar heb ik er 40 van liggen, stroom over elk jaar. Maar idd dimensoneering is belangrijk.
[...]
Ik stook hier gemiddeld van eind oktober/begin november tot begin maart. Boven de 10 graden buiten hoef ik zowiezo niet te stoken. Dus dan valt er niet veel te verdienen in dit seizoen.
[...]
Dat is prettig. Hier is de binnentemperatuur iets meer dan 22 graden. Dus alle warmte gaat naar sww.
Klopt maar als je in de zomer nagenoeg niks meer terugkrijgt voor de stroom die je levert.......Gwaihir schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:16:
[...]
Want? De gasprijs zal echt wel (tenminste) gelijk op gaan met de prijs voor 'winterstroom' hoor..
De laatste 15 systemen die ik heb uitgerekend lagen rond de 4.7 x meer dan PV! Een verwarming ondersteunende vacuümbuis zonneboilerinstallatie haalt ca. 725 KWh op jaarbasis per m2. PV misschien als je het goed doet 150KWh. En daarbij vergeet iedereen ook het verlies van de omvormer en het stroomnet nog af te trekken. Als je te maken krijgt met een hoge netspanning in de zomer dan haal je de 150 KWh ook niet!bjp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:10:
als reactie:
En het klinkt misschien leuk en het word ook idd wel geschreven dat er warmtepompen zijn die misschien nu op een COP van 4 kunnen draaien maar lees dan ook even de kleine lettertjes onder welke omstandigheden dat is...
LW WP met een buitentemperatuur van 10 graden kan idd op een COP van 3.6 draaien. (Stroomverbruik van de ventilator nog niet afgetrokken!) Echter is dat met een maximale condensortemperatuur van 38 graden. En ja daar kun je best 35 graden mee maken als aanvoer naar de CV. Maar om 55 a 65 graden tapwater te bereiden is ca. 70 graden nodig in de condensor en draait hij op een COP van 1.8 (Als hij draait!), Als met het feit mee nemen dat hij grotendeels nagenoeg staat te pendelen om de boiler steeds 3 graden te verhogen dan kun je letterlijk in een Negatief COP belanden als de warmtepomp zwaarder is dan 11KW door de opstartverliezen die iedereen ook vergeet mee te nemen in de berekening.
Niet alle geloven wat er als verkoop praatjes verteld word.
Vatenval Heeft nu ook een WP die makkelijk op 80 graden kan draaien en zogenaamd hoge temperatuur verwarming kan voeden. Echter vertellen ze er niet bij dat een water koker het zelfde rendement heeft.
Logies nadenken! Een zonneboiler draait op een COP van 160. In de toekomst zit de oplossing in hoe je deze systemen combineert en afstelt. En water op temperatuur houden met stroom terwijl je deze niet gebruikt is niet rendabel. Heb nu een paar keer de test gedaan en in een woonhuis heb ik een lager stroomverbruik met een doorstroomtoestel dan dat ik een Wp een boiler op temperatuur laat houden. Terijl dat 1 op 1 draait

En wat doe je in de zomer met die enorme hoeveelheden warm water? Die kan je ook niet verkopen.Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:19:
[...]
Klopt maar als je in de zomer nagenoeg niks meer terugkrijgt voor de stroom die je levert.......
Met die stroom kan ik op zijn minst de airco laten draaien en de auto opladen. En de terugleververgoeding zat vorige maand op 20ct per kWh. Laat dat nog zakken naar 5-7ct in de zomer, dan nog is een PV rendabel.
De seizoens COP van een L/L WP is makkelijk 4.6, ik reken met 4. Dat is dus het gemiddelde dat je haalt over het hele stookseizoen.
L/W is enkel nuttig als je een lage temperatuur verwarming hebt zoals vloerverwarming die je op 25-28 graden kan laten draaien.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden! Maar ik zie 'all electric' persoonlijk niet als gelijk aan 'blind bouwend op de salderingsregeling'. Tot nu toe is de reactie van PV-leggers trouwens vooral het maar wat meer leggen (en in oost-west), voor meer zelfvoorzienendheid.Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:19:
Klopt maar als je in de zomer nagenoeg niks meer terugkrijgt voor de stroom die je levert.......
Even voor dat (nieuwbouw?) huis van jouzelf, trouwens. Houd je wel rekening met de behoefte die je aan koeling zult hebben? Die is vrijwel altijd flink groter in een fors geïsoleerd huis en ik begrijp dat je de bron van de WP daar te warm voor wilt houden.
Eh.. dat zie ik niet voor me. "Letterlijk" bedoel je neem ik aan een COP kleiner dan 1?Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:34:
dan kun je letterlijk in een Negatief COP belanden als de warmtepomp zwaarder is dan 11KW door de opstartverliezen die iedereen ook vergeet mee te nemen in de berekening.
(Bij een negatieve COP zou je aan 't koelen zijn terwijl je wilt verwarmen (of andersom)? Dat kan op zich, als defrosts méér warmte kosten dan het hele systeem weet binnen te halen. Maar daarom schakelen ze voor die tijd over op 100% elektrische (COP 1) verwarming. Doen ze dat te laat, dan heb je wellicht een COP 0,x inderdaad. En dat kan 'ns een keer, door wat onvoorspelbaarheid van omstandigheden. Maar negatief? Alles wat systematisch onder de 1 zit, is m.i. een programmeerfout.)
Zelfs niet van expert zonneboiler verkopers?Niet alle geloven wat er als verkoop praatjes verteld word.
Dat is net zo goed betrekkelijk..Tommie12 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:52:
De seizoens COP van een L/L WP is makkelijk 4.6, ik reken met 4. Dat is dus het gemiddelde dat je haalt over het hele stookseizoen.
@jerh herinnert ons er regelmatig aan dat 'n "nieuwbouw geïsoleerd" huis van vandaag de dag geen tussenseizoen meer kent voor de verwarming. En verder zit er vast 'n flink stuk SWW voor de zomer in. Oftewel: zonneboiler verboden, als je die SCOP wilt halen.
Ook niet is wellicht de juiste woordkeuze. Als die stroomprijs toch negatief is, maakt 't dus niet uit.En wat doe je in de zomer met die enorme hoeveelheden warm water? Die kan je ook niet verkopen.
En verder was daar al wel op geantwoord: hopelijk opslaan voor de winter. Oók bepaald geen kleine uitdaging, maar op 't oog echt niet minder realistisch dan zonnestroom goed verkopen in lente/zomer.
Wel een beetje normaal doenSolar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:34:
[...]
De laatste 15 systemen die ik heb uitgerekend lagen rond de 4.7 x meer dan PV! Een verwarming ondersteunende vacuümbuis zonneboilerinstallatie haalt ca. 725 KWh op jaarbasis per m2. PV misschien als je het goed doet 150KWh. En daarbij vergeet iedereen ook het verlies van de omvormer en het stroomnet nog af te trekken. Als je te maken krijgt met een hoge netspanning in de zomer dan haal je de 150 KWh ook niet!
Met die getallen zou de balans op 3,5 uitkomen, wat geen gekke SCOP is.
Zelf hebben we ook een ZB liggen op hetzelfde dak als PV, waarbij monitoring laat zien dat de ZB ongeveer 2-3x zoveel vermogen kan genereren. Ik ben dus niet noodzakelijk anti-ZB, maar hou het wel graag objectief:
Een ZB kan per m2 net zo veel opbrengen als PV+WP, met het verschil dat je bij een ZB dat stiller kan doen, subsidie krijgt voor de boiler/buffer en hogere temperaturen kan maken zonder dat de COP extreem inkakt.
Toen wij de WP gingen plannen ben ik begonnen met 2 ZB installaties omdat we daarbij de buizen zo goed als gratis kregen bij de boilers die we toch nodig gingen hebben voor de WP. Maar met alle PV die er nu bij ligt zie ik ook wel dat het met enkel PV ook best prima was geweest.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Alleen normaal, d.w.z. doorsnee doen als je dat ook bent, toch?
Ik heb door de jaren heen geleerd dat het in elk vakgebied gebruikelijk is dat de vakidioot wat hij / zij nu kan doen met zijn oplossing X vergelijkt met wat er met Y zo doorsnee is gedaan in de jaren daarvoor. Dat de vakidioot van oplossing Y óók beter en nieuwer kan dan doorsnee, daar moet je zelf als toehoorder voor corrigeren
(En dan bedoel ik vakidioot echt niet negatief. En ben ik er zelf op mijn gebied zonder meer ook een.)
Hier enkele foto’s van de bouw van mijn systeem.
:strip_exif()/f/image/VlNFKYRIbauo69pcth2fhSlm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WkKsgagafKJdPk13ar7d6Tbt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkywHYb0DeDOGXafQNVMHDWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I0M7jPHzBmsyF6c6k8E3eNPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iHHFBEa1BiPTNubfqJWWK9xo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jXTns1ge9aG2atOJtHTSRXbr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WbH4XWHXzma6tzuH0YVLIeOR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L2vVlzdqxEp9pdKxjQEF2aXR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6UcUdaGQTVFQ4mtCvp7jGRRE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VlNFKYRIbauo69pcth2fhSlm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WkKsgagafKJdPk13ar7d6Tbt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkywHYb0DeDOGXafQNVMHDWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I0M7jPHzBmsyF6c6k8E3eNPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iHHFBEa1BiPTNubfqJWWK9xo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jXTns1ge9aG2atOJtHTSRXbr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WbH4XWHXzma6tzuH0YVLIeOR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L2vVlzdqxEp9pdKxjQEF2aXR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6UcUdaGQTVFQ4mtCvp7jGRRE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EAezvGXN69yY6hI38tUt4ZIR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Bartolomus op 28-04-2022 16:14 ]
Bovenal zijn het mooie discussies waar een hoop van op te steken valtGwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:54:
[...]
Alleen normaal, d.w.z. doorsnee doen als je dat ook bent, toch?
Ik heb door de jaren heen geleerd dat het in elk vakgebied gebruikelijk is dat de vakidioot wat hij / zij nu kan doen met zijn oplossing X vergelijkt met wat er met Y zo doorsnee is gedaan in de jaren daarvoor. Dat de vakidioot van oplossing Y óók beter en nieuwer kan dan doorsnee, daar moet je zelf als toehoorder voor corrigeren.
(En dan bedoel ik vakidioot echt niet negatief. En ben ik er zelf op mijn gebied zonder meer ook een.)
Over 2 jaar? dus 104 W/m2 op jaarbasis?Rimco schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:44:
[...]
Mijn pv systeem van meer dan 2 jaar oud heeft over de laatste 2 jaar gemiddeld 208 kWh/m2 opgebracht. De huidige panelen zijn al weer een paar procent beter, dus dat moeten anderen tegenwoordig ook kunnen halen.
208 zou wel heel ver boven het gemiddelde liggen namelijk.
Zonneboiler heb ik er een paar boven de 700 W/m2 op jaarbasis in Nederland. Buiten Nederland zelfs van 1175 W/m2
Feit is dat een installatie met PV en een WP niet als duurzaam beschouwen zou mogen worden! De stroom die opgewekt word in de zomer word niet gebruikt en als we allemaal over gaan op een WP en elektrische auto's dan moeten we een hele hoop energiecentrales bij bouwen. De oplossing zit in thermische opslag op lagetemperatuur. En warmte maken met PV of PVT slaat echt totaal nergens op als je kijkt wat een zonneboiler kan. En dan ook nog offgrid zonder het stroomnet te belasten.
Ik hoop hier over een jaar de eerste resultaten te kunnen posten van systemen waarbij WP en een grotere verwarmingsondersteunende zonneboiler installatie van Rivusol beter samen werken dan alle andere systemen op de markt. Alle overschot in de zomer word gebruikt en stroomverbruik van de warmtepomp met meer dan 65% word gereduceerd. COP zal gedurende de hele winter boven de 6 blijven.
Als iemand anders denk dat beter te kunnen doen met de combinatie PV/PVT en een WP dan wil ik daar wel twee huizen voor regelen en het naast elkaar bouwen. durf er ook wel 10.000 euro om te wedden
Die leiding telkens achter de collector langs trekken, da's wel een stukje afwerkingsniveau!Bartolomus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:07:
Hier enkele foto’s van de bouw van mijn systeem.
Maar dan zo'n jammerlijk kort pijpje voor de pelletketel dat bij lange na niet boven het dak uit komt. Ja, zo'n ding maakt zelf wel trek, maar voor hoe 't in de omgeving blijft hangen maakt 't echt wel uit.
Minimum, begrijp ik? Dus bij de -10C waar verwarmingsmensen dan doorgaans mee rekenen?Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:29:
COP zal gedurende de hele winter boven de 6 blijven.
Bij welke SCOP? Die acht ik nl. het meest interessant. Met wat je beschrijft - wat toch ook flink moeite kost - hoop ik toch op 9+, of zeg 8+ als je de stroom voor het regenereren er netjes af trekt.
Zat hier over de afgelopen 12 maand bezien op ca. 6,3. (Nagenoeg geen regeneratie van de bron, wel beperkte temperaturen gevraagd. Al met al vergelijkbaar met wat in nieuwbouw moet kunnen met een W/W WP en verder 'niets'.)
Op jaarbasis, vermoed ik? En hoeveel reductie haal je dan in de winter? Daarin zit 'm immers het echte 'gratis' warmte uit de zomer gebruiken in de winter..Alle overschot in de zomer word gebruikt en stroomverbruik van de warmtepomp met meer dan 65% word gereduceerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 28-04-2022 17:18 ]
Ja bij opstart wel wat rook maar wel zeer beperkt.Gwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:08:
[...]
Die leiding telkens achter de collector langs trekken, da's wel een stukje afwerkingsniveau!
Maar dan zo'n jammerlijk kort pijpje voor de pelletketel dat bij lange na niet boven het dak uit komt. Ja, zo'n ding maakt zelf wel trek, maar voor hoe 't in de omgeving blijft hangen maakt 't echt wel uit.
De crux zit hem bij mij toch vooral bij het 'waar laat je al die zo efficiënt opgewekte energie'. Al heb je een scop van 50, je moet het toch ergens kwijt kunnen. Zonder grondbron is dit m.i. een onmogelijke exercitie. Veel meer dan je dagverbruik efficiënt opslaan wordt dan al een uitdaging.Gwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:15:
[...]
Minimum, begrijp ik? Dus bij de -10C waar verwarmingsmensen dan doorgaans mee rekenen?
Bij welke SCOP? Die acht ik nl. het meest interessant. Met wat je beschrijft - wat toch ook flink moeite kost - hoop ik toch op 9+, of zeg 8+ als je de stroom voor het regenereren er netjes af trekt.
Zat hier over de afgelopen 12 maand bezien op ca. 6,3. (Nagenoeg geen regeneratie van de bron, wel beperkte temperaturen gevraagd. Al met al vergelijkbaar met wat in nieuwbouw moet kunnen met een W/W WP en verder 'niets'.)
[...]
Op jaarbasis, vermoed ik? En hoeveel reductie haal je dan in de winter? Daarin zit 'm immers het echte 'gratis' warmte uit de zomer gebruiken in de winter..
En daarnaast, je zult toch iets van stroom nodig hebben.
Overigens vraag ik me ook af wat voor bijeffecten we gaan zien bij het massaal enorm opwarmen van grondwater bronnen.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-04-2022 18:41 ]
Dit is wel leuk met de hogere energieprijzen. Nu kan een hogere investering die tot een flink betere COP leidt gewoon uit.
Wie weet over paar jaar toch een W/W WP met gesloten bron of opslagvat. Het grondwater stroomt hier nogal volgens de waterdeskundigen, dus het zal dan wel een opslagvat moeten worden.
Wie weet over paar jaar toch een W/W WP met gesloten bron of opslagvat. Het grondwater stroomt hier nogal volgens de waterdeskundigen, dus het zal dan wel een opslagvat moeten worden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je kijkt naar een nieuw huis, met een heel lage energiebehoefte, dan is een diepteboring al te duur, dat krijg je niet terugverdiend.Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:29:
[...]
Over 2 jaar? dus 104 W/m2 op jaarbasis?
Zonneboiler heb ik er een paar boven de 700 W/m2 op jaarbasis in Nederland. Buiten Nederland zelfs van 1175 W/m2
Feit is dat een installatie met PV en een WP niet als duurzaam beschouwen zou mogen worden! De stroom die opgewekt word in de zomer word niet gebruikt en als we allemaal over gaan op een WP en elektrische auto's dan moeten we een hele hoop energiecentrales bij bouwen. De oplossing zit in thermische opslag op lagetemperatuur. En warmte maken met PV of PVT slaat echt totaal nergens op als je kijkt wat een zonneboiler kan. En dan ook nog offgrid zonder het stroomnet te belasten.
Ik hoop hier over een jaar de eerste resultaten te kunnen posten van systemen waarbij WP en een grotere verwarmingsondersteunende zonneboiler installatie van Rivusol beter samen werken dan alle andere systemen op de markt. Alle overschot in de zomer word gebruikt en stroomverbruik van de warmtepomp met meer dan 65% word gereduceerd. COP zal gedurende de hele winter boven de 6 blijven.
Als iemand anders denk dat beter te kunnen doen met de combinatie PV/PVT en een WP dan wil ik daar wel twee huizen voor regelen en het naast elkaar bouwen. durf er ook wel 10.000 euro om te wedden
Je kan dan beter oversizen in PV (kost veel minder in vergelijking met de opbrengst) en de batterij van je auto gebruiken om een simpele l/l wp te laten draaien. Een bijna energieneutrale woning heeft amper 1-2 kW nodig aan verwarming, met een l/l Wp kost je dat amper 500 W. Dat kan je nog combineren met een kleine ZB voor SWW.
Laat ons een grof rekenen zonder subsidies:
Alles op ZB:
Diepteboring en W/W Wp: minimaal 20 k.
ZB van 1000l met 80 vaccumbuizen : 8k
PV van 10 kWp: 12k
L/L WP van 2 kW: 2k
WP Boiler 3k of Kleine ZB : 5k
Dat zijn toch grote verschillen…..
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 28-04-2022 19:40 ]
Grappig en nuttig deze discussie, maar ik heb voor zonnecollectoren 2x vlakke plaat gekozen omdat die rij te kort achter de voorgaande rij zonnepanelen kwam ivm ruimte en 1/3 van collector niet beschenen wordt in de winter. Dat is minder erg dan 1/3 zonnepanelen, waardoor die bijna niks meer doen. Ieder zo zijn reden.
@Bartolomus , dat schaduw management door die boom, hoe zou dat zich gedragen op PV?
@Bartolomus , dat schaduw management door die boom, hoe zou dat zich gedragen op PV?
Joh, jij snapt deze eenheden toch als letterlijke meester van de solar?Solar Masters schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:29:
[...]
Over 2 jaar? dus 104 W/m2 op jaarbasis?
Hij schrijft 208 kWh /m2 / jaar. Dat is met een gemiddeld zonnepaneel van 400Wp en 1,8m2 oppervlak prima te halen en helemaal niet bovengemiddeld ofzo. Zo'n paneel brengt zomaar 375-400 kWh per jaar op, als je dat terugrekent naar kWh/m2 dan is die 208 dus prima te halen.
Je stelt wel heel mooi dat iets een "feit" is en dat het niet duurzaam is om een WP te gebruiken en zonnepanelen maar dat hangt echt van veel zaken af.
Als er meer getallen voorbijkomen van rijtjeshuizen met zonneboilers en hoeveel ondersteuning / verwarmingsbehoefte die kunnen geven door een jaar heen bij een beetje gemiddeld gezin dan ben ik heel benieuwd.Tot die tijd blijf ik PV leggen, is goedkoper, flexibeler en minder kans op gezeik/onderhoud etc.
Het zou heel mooi zijn als je met een zonneboiler in de tussenseizoenen een belangrijke bijdrage aan de verwarmings- of warm waterbehoefte kan leveren, maar met dezelfde reden dat je zonnepanelen dan relatief weinig doen (weinig zon) heb je dus ook weinig opbrengst uit je ZB.
[ Voor 43% gewijzigd door Fr33z op 28-04-2022 20:33 ]
Tja mijn zb ligt nu vrij de boom is weg daar heb ik dus geen data van en ook geen idee.Dapdodo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:03:
Grappig en nuttig deze discussie, maar ik heb voor zonnecollectoren 2x vlakke plaat gekozen omdat die rij te kort achter de voorgaande rij zonnepanelen kwam ivm ruimte en 1/3 van collector niet beschenen wordt in de winter. Dat is minder erg dan 1/3 zonnepanelen, waardoor die bijna niks meer doen. Ieder zo zijn reden.
Sinds een tijdje ben ik aan het kijken naar een zonneboiler / boiler, om te gebruiken voor warm water tijdens douchen. Een zonneboiler, zoals een systeem van BArtolomus welke er super uit ziet. Zelf heb ik door een overcapaciteit aan stroom door zonnepanelen het idee, om een gewone boiler aan te schaffen en aan te sluiten op de zonnepanelen.
Het staat hier vast ergens te lezen, maar eigenlijk te veel om allemaal door te nemen. Zou het slim zijn in mijn geval om een boiler aan te sluiten op de zonnepanelen, of kan ik me beter oriënteren op een zonneboiler?
Het staat hier vast ergens te lezen, maar eigenlijk te veel om allemaal door te nemen. Zou het slim zijn in mijn geval om een boiler aan te sluiten op de zonnepanelen, of kan ik me beter oriënteren op een zonneboiler?
Inderdaad 208 kWh / m2 / jaar, 2020 was iets van 220kWh/m2 en 2021 rond 200kWh/m2. Het zijn Panasonic full black panelen van 320Wp. Efficiëntie is tegenwoordig wel wat hoger te vinden, maar volgens mij waren de Panasonics ook best goed in kWh/Wp.Fr33z schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:33:
[...]
Joh, jij snapt deze eenheden toch als letterlijke meester van de solar?
Hij schrijft 208 kWh /m2 / jaar. Dat is met een gemiddeld zonnepaneel van 400Wp en 1,8m2 oppervlak prima te halen en helemaal niet bovengemiddeld ofzo. Zo'n paneel brengt zomaar 375-400 kWh per jaar op, als je dat terugrekent naar kWh/m2 dan is die 208 dus prima te halen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Een gewone boiler is goedkoop, maar verbruikt veel stroom. 1 kWh stroom wordt 1 kWh warmte.Aloysxda schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:39:
Sinds een tijdje ben ik aan het kijken naar een zonneboiler / boiler, om te gebruiken voor warm water tijdens douchen. Een zonneboiler, zoals een systeem van BArtolomus welke er super uit ziet. Zelf heb ik door een overcapaciteit aan stroom door zonnepanelen het idee, om een gewone boiler aan te schaffen en aan te sluiten op de zonnepanelen.
Met een WP boiler wordt dat ca 3 kWh warmte, maar de investering is iets groter.
Ja precies het probleem in Nederland. Het is makkelijk....Fr33z schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:33:
[...]
Tot die tijd blijf ik PV leggen, is goedkoper, flexibeler en minder kans op gezeik/onderhoud etc.
We bouwen wat we makkelijk en snel kunnen bouwen en het liefst zoveel mogelijk aan kunnen verdienen.
Dit zie je nu overal in de markt, een te kort aan goed opgeleid personeel en kennis binnen de bedrijven.