Ugh vrijwel helemaal irrelevant door een te late post
Tl;Dr is dus gewoon alles doen, PV, wp, zb, elektrische auto
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:20:
Nu net een project opgeleverd vergelijkbaar met die van Bartolomus.
Dakvlak 2m hoog 10m breed ZZW.
Aan de hand van jullie cijvers kunnen dus daar 12 PV panelen op met een opbrengst van 208KWh op jaarbasis maakt 2496 KWh wat je met PV jaarlijks van het dak kunt halen een energie. Kosten van deze installatie ca. 5.500. Voor dat bedrag ben je echter 100% afhankelijk van de saldering want je kunt de stroom voor dat bedrag nog niet zelf opslaan. (Dit maakt het voor mij dan ook zo moeilijk het duurzaam te noemen!) zonder de subsidie van de staat werkt dit systeem niet!
De 208 kWh per jaar is per m2, en niet per paneel. Met 12 panelen heb je het over een opbrengst van ongeveer 4000 kWh. Als we van de 208 per m2 uitgaan op 4992 aangezien het 20m2 is. Voor wat betreft salderen kun je, wanneer je het pv systeem met wp tegenover een zonneboiler zet er uiteraard voor kiezen ook warm water te maken op het moment dat de zon schijnt en heb je geen saldering behoefte. Daarnaast is er voor zonneboiler ook subsidie mogelijk. Over de ruimte in d saldering regeling kunnen we een losse discussie hebben maar zolang er zonneweide's gebouwd worden met dezelfde panelen is het thuis PV plaatsen niet perse minder duurzaam dan een zonneweide.
Op het zelfde dakoppervlakte hebben we nu 4 collector a 30 buizen 58/1800 Heatpipe met 25mm koppen geplaats van Rivusol. Dit in combinatie met een 1150 liter buffervat. Dit systeem heeft een jaarlijkse opbrengst van 700KWh op jaarbasis. Het systeem ligt onder een hellingshoek van 55 graden om zo het piek vermogen in het voor en najaar te leggen waar we ook het meeste verbruiken. Al deze energie word verbruikt! Als er meer afnamen in de zomer zou zijn zouden we op jaarbasis zelfs nog meer halen. Kosten van deze installatie ca 11.000.
Dus met de dubbele investering krijg ik 3.12x meer energie en kan het ook nog zelf opslaan waardoor ik dus niet meer afhankelijk ben van wat ze ook maar met stroomprijzen, zomer/winterstroom of saldering gaan doen.
Met een wp en een cop van 3 kun je van 208kwh/m2 ook 6xx kWh warmte maken

Ook heb ik niet de kans op brand zoals dat er wel is bij PV panelen.
Met PV heb je geen kans op een overstroomd huis door een lekke boiler. Er gaan uiteraard wel eens wat mis met PV, maar de gevallen die ik tot nu toe heb gezien zijn altijd te wijten aan een gebrekkige installatie of ondeugdelijke producten, dat is met zonneboiler niet perse anders. (Oké, toegeven de kans op brand is bij PV groter dan bij een zonneboiler, maar de kans op brand bij een pelletyis weer groter dan bij PV)
Als de subsidies op beide systemen gelijk zouden zijn zou de zonneboiler het wel 100X winnen van PV. En als je dan zelf de opslag voor stroom zou moeten gaan verzorgen dan wint de zonneboiler het wel 200X als het gaat om levensduur, terugverdientijd en opbrengst.
Maar goed ik bekijk dit meer vanuit de techniek kan en jullie misschien wat meer als eindgebruiken die de rekening in de handen heeft. Maar zonder subsidie zouden er geen PV panelen worden verkocht! En zon thermisch zal altijd zin hebben zolang er warmte word gemaakt. (of gekoeld moet worden)
Zonder subsidie (salderen) is het (zeker nu) nog steeds kinderlijk eenvoudig een goede terugverdientijd te hebben op PV daarnaast is het erg lastig een vaatwasser volledig op een zonneboiler te laten draaien. Waar de 100x en 200x vandaan komt is me even een raadsel, de subsidie (salderen) van btw en aanverwante belastingen is geen 50%, en de tvt van PV zonder salderen zit nu ruim onder de 10 jaar. ik moet nog maar afwachten of mijn zonneboiler in 20 jaar terugverdiend wordt als ik de subsidie niet meereken.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk