Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:29
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:06:
[...]

Ja precies het probleem in Nederland. Het is makkelijk....

We bouwen wat we makkelijk en snel kunnen bouwen en het liefst zoveel mogelijk aan kunnen verdienen.

Dit zie je nu overal in de markt, een te kort aan goed opgeleid personeel en kennis binnen de bedrijven.
Je gaat voorbij aan de betrouwbaarheid van zo'n systeem.

Ik kreeg ooit een offerte voor een ZB met een suggestie voor een onderhoudscontract à 200€ per jaar.
Dan is de winst weg.

Iedere keer een interventie... winst weg.
Mijn eerste PV installatie van 2010 draait sinds toen zonder enige interventie, en levert nog altijd wat er beloofd was.
Een complex ZB systeem, dan zit je met pompen, en met verkalking omdat je boven de 60 graden gaat.
Zelfs met een hygiene spiraal voor SWW komt die na verloop van tijd dicht te zitten, en dan ...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:36:
Laat ons een grof rekenen zonder subsidies:
Alles op ZB:

Diepteboring en W/W Wp: minimaal 20 k.
ZB van 1000l met 80 vaccumbuizen : 8k

PV van 10 kWp: 12k
L/L WP van 2 kW: 2k
WP Boiler 3k of Kleine ZB : 5k

Dat zijn toch grote verschillen…..
Vind je? Minder dan 9k verschil - en eigenlijk flink minder, want je accu zit er nog niet in - dat vind ik peanuts op de kosten van een huis. Daarvoor krijg ik met een W/W WP sowieso al stilte en een betere SCOP. Dat ik dan ook nog eens minder tot veel minder van dat verbruik in de winter heb zitten, komt er als risicovermindering bij. Verkocht hoor, twijfel ik echt niet over :D.

Maar even een stapje terug: er lopen nu al even twee 'discussies' door elkaar: 1. Wat rendeert nu? (En hier zit jij). En 2. Wat speculeren we dat een mooi idee is voor de toekomst en de bredere energietransitie? En om die tweede met de energietarieven en financiële argumenten van 'vandaag' te proberen te beslechten, dat .. slaat toch vooral als 'n tang op een varken.

Afgelopen zaterdag kostte stroom hier voor een particulier met variabel contract enige tijd -18 cent, inclusief alle belastingen. Een doorsnee gezin wat z'n contract de afgelopen 6 maand heeft moeten vernieuwen betaalt ineens pakweg 2500 euro per jaar extra voor z'n energie. En we weten bij mijn weten nog niet hoe we de stroom straks 's winters duurzaam krijgen en überhaupt voordelig houden. Wanneer van dat huis van je eind oktober de accu leeg is en blijft, gaat de teller lopen, hard lopen, en voor zover ik kan zien aankomen duur lopen ook. Zou je die 9k verschil zo maar in 'n jaar of vijf weg mee kunnen werken aan extra energiekosten. Zou mij verbazen als het er meer dan tien zijn. En nee, dan heb ik het niet over de komende 10 jaar al, inderdaad waarin de 'status quo' nog volop na ijlt. Maar een huis bouw je toch niet voor 10 jaar?

Dus wil je in deze discussie een partijtje meeblazen, kom dan alsjeblieft met waarom je verwacht dat 't anders gaat lopen. Waarom we '2022' zo op de komende 30 jaar mogen kopiëren, als dat inderdaad je punt is. Anders praten we vooral langs elkaar heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:16:
[...]

Je gaat voorbij aan de betrouwbaarheid van zo'n systeem.

Ik kreeg ooit een offerte voor een ZB met een suggestie voor een onderhoudscontract à 200€ per jaar.
Dan is de winst weg.

Iedere keer een interventie... winst weg.
Mijn eerste PV installatie van 2010 draait sinds toen zonder enige interventie, en levert nog altijd wat er beloofd was.
Een complex ZB systeem, dan zit je met pompen, en met verkalking omdat je boven de 60 graden gaat.
Zelfs met een hygiene spiraal voor SWW komt die na verloop van tijd dicht te zitten, en dan ...
Wat een BS!

Een zonneboiler is een onderhoudsvrijsysteem waar normaal hooguit om de zoveel jaar gemeten kan worden wat de staat van het vloeistof is.

Verkalking misschien in België maar die problemen heb ik de afgelopen 20 jaar niet gezien in Nederland.

En een hygiëne spiraal die dicht raakt? Een beetje merk buffervat heeft als eerst al een coating waardoor kalk zich helemaal niet vat kan zetten. En ook hier heb ik nog nooit een probleem mee gehad over de jaren.

Als ik echter in de handleiding van een SMA omvormer kijk van een PV systeem dan lees ik in de kleine lettertjes terug dat de transformatoren een slijtage onderdeel is en dat de gehele omvormer iedere 10 jaar dient te worden vervangen om de opbrengst van de PV panelen te kunnen garanderen en oververhitting en brand te voorkomen. Geloof dat dat slechts 1 derde van te totale kosten van de installatie is :)

Denk dat we het topic weer wat meer richting de zonneboiler moeten zien te krijgen.....

PV hoort niet thuis in dit topic. En de discussies over warmtepompen zijn afhankelijk van wat je zelf duurzaam vind. je gasketel vervangen voor een warmtepomp terwijl op het moment dat deze het meeste draait de stroom als nog met gas word gemaakt vind ik dweilen met de kraan open. We zullen naar totaal andere systemen moeten in de toekomst willen we verschil gaan maken..... En De schoonste vorm van energie en de meest milieuvriendelijke manier van het opslaan van energie zijn Thermische zonne-energie en opslag in water of grond!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:34:
[...]

Wat een BS!

Een zonneboiler is een onderhoudsvrijsysteem waar normaal hooguit om de zoveel jaar gemeten kan worden wat de staat van het vloeistof is.

Verkalking misschien in België maar die problemen heb ik de afgelopen 20 jaar niet gezien in Nederland.

En een hygiëne spiraal die dicht raakt? Een beetje merk buffervat heeft als eerst al een coating waardoor kalk zich helemaal niet vat kan zetten. En ook hier heb ik nog nooit een probleem mee gehad over de jaren.

Als ik echter in de handleiding van een SMA omvormer kijk van een PV systeem dan lees ik in de kleine lettertjes terug dat de transformatoren een slijtage onderdeel is en dat de gehele omvormer iedere 10 jaar dient te worden vervangen om de opbrengst van de PV panelen te kunnen garanderen en oververhitting en brand te voorkomen. Geloof dat dat slechts 1 derde van te totale kosten van de installatie is :)

Denk dat we het topic weer wat meer richting de zonneboiler moeten zien te krijgen.....

PV hoort niet thuis in dit topic. En de discussies over warmtepompen zijn afhankelijk van wat je zelf duurzaam vind. je gasketel vervangen voor een warmtepomp terwijl op het moment dat deze het meeste draait de stroom als nog met gas word gemaakt vind ik dweilen met de kraan open. We zullen naar totaal andere systemen moeten in de toekomst willen we verschil gaan maken..... En De schoonste vorm van energie en de meest milieuvriendelijke manier van het opslaan van energie zijn Thermische zonne-energie en opslag in water of grond!
Ik denk juist dat pv wel in dit topic thuishoort. Voor veel mensen is er uiteindelijk een beperkte ruimte op het dak en de vraag die (bij mij in ieder geval) rees, is het zinvol een zonneboiler te plaatsen of plemp ik het hele dak klakkeloos vol met zonnepanelen. Een berekening of praktijk voorbeelden van opbrengst helpen daar mijns inziens erg mee. Een cop van 160 noemen, die ik hier regelmatig voorbij zie komen, is niet fair en daar heb je geen zak aan (je noemt bij zonnepanelen en een elektrische boiler ook niet een cop van oneindig omdat je geen verbruik hebt, maar wel warmte)

Over de complexiteit van zonneboilers is het laatste woord ook nog niet gesproken, ik vind het zelf een onwijs simpel systeem (collectoren, pompje, regeling, vloeistof en een buffervat) maar als ik tot op .1 bar expansievat druk en leidingdruk voorbij zie komen dan is het niet zo simpel als je hier schetst. De waarheid ligt ongetwijfeld ergens tussen een contract van 200 euro en een keer in de paar jaar je vloeistof checken en (laten) vervangen.

Op een bierviltje:
In data sheets zie ik efficiëntie van 60% voorbij komen voor vacuümbuizen. Als we dit afzetten tegen 18-21% voor zonnepanelen en een cop van 3 voor een warmtepomp dan maakt het geen bal uit wat je doet voor sww.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Nu net een project opgeleverd vergelijkbaar met die van Bartolomus.

Dakvlak 2m hoog 10m breed ZZW.

Aan de hand van jullie cijvers kunnen dus daar 12 PV panelen op met een opbrengst van 208KWh op jaarbasis maakt 2496 KWh wat je met PV jaarlijks van het dak kunt halen een energie. Kosten van deze installatie ca. 5.500. Voor dat bedrag ben je echter 100% afhankelijk van de saldering want je kunt de stroom voor dat bedrag nog niet zelf opslaan. (Dit maakt het voor mij dan ook zo moeilijk het duurzaam te noemen!) zonder de subsidie van de staat werkt dit systeem niet!

Op het zelfde dakoppervlakte hebben we nu 4 collector a 30 buizen 58/1800 Heatpipe met 25mm koppen geplaats van Rivusol. Dit in combinatie met een 1150 liter buffervat. Dit systeem heeft een jaarlijkse opbrengst van 700KWh op jaarbasis. Het systeem ligt onder een hellingshoek van 55 graden om zo het piek vermogen in het voor en najaar te leggen waar we ook het meeste verbruiken. Al deze energie word verbruikt! Als er meer afnamen in de zomer zou zijn zouden we op jaarbasis zelfs nog meer halen. Kosten van deze installatie ca 11.000.

Dus met de dubbele investering krijg ik 3.12x meer energie en kan het ook nog zelf opslaan waardoor ik dus niet meer afhankelijk ben van wat ze ook maar met stroomprijzen, zomer/winterstroom of saldering gaan doen. Ook heb ik niet de kans op brand zoals dat er wel is bij PV panelen.

Als de subsidies op beide systemen gelijk zouden zijn zou de zonneboiler het wel 100X winnen van PV. En als je dan zelf de opslag voor stroom zou moeten gaan verzorgen dan wint de zonneboiler het wel 200X als het gaat om levensduur, terugverdientijd en opbrengst.

Maar goed ik bekijk dit meer vanuit de techniek kan en jullie misschien wat meer als eindgebruiken die de rekening in de handen heeft. Maar zonder subsidie zouden er geen PV panelen worden verkocht! En zon thermisch zal altijd zin hebben zolang er warmte word gemaakt. (of gekoeld moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 09:38
LinuZZ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:50:
[...]

Ik denk juist dat pv wel in dit topic thuishoort. Voor veel mensen is er uiteindelijk een beperkte ruimte op het dak en de vraag die (bij mij in ieder geval) rees, is het zinvol een zonneboiler te plaatsen of plemp ik het hele dak klakkeloos vol met zonnepanelen. Een berekening of praktijk voorbeelden van opbrengst helpen daar mijns inziens erg mee. Een cop van 160 noemen, die ik hier regelmatig voorbij zie komen, is niet fair en daar heb je geen zak aan (je noemt bij zonnepanelen en een elektrische boiler ook niet een cop van oneindig omdat je geen verbruik hebt, maar wel warmte)

Over de complexiteit van zonneboilers is het laatste woord ook nog niet gesproken, ik vind het zelf een onwijs simpel systeem (collectoren, pompje, regeling, vloeistof en een buffervat) maar als ik tot op .1 bar expansievat druk en leidingdruk voorbij zie komen dan is het niet zo simpel als je hier schetst. De waarheid ligt ongetwijfeld ergens tussen een contract van 200 euro en een keer in de paar jaar je vloeistof checken en (laten) vervangen.

Op een bierviltje:
In data sheets zie ik efficiëntie van 60% voorbij komen voor vacuümbuizen. Als we dit afzetten tegen 18-21% voor zonnepanelen en een cop van 3 voor een warmtepomp dan maakt het geen bal uit wat je doet voor sww.
Dak oppervlak speelt inderdaad mee in je keus. Een zb heeft voor dezelfde opbrengst minder ruimte nodig dan pv.
Als je hierbij naar het financiële plaatje kijkt dan zal dat voor pv op 10 jaar misschien een klein voordeel hebben maar bij een langere termijn met vervanging van systeem onderdelen denk ik dat zb voordeliger is. Al kan ik dat niet direct onderbouwen.
Ik denk dat we de cop hier noemen omdat in wp dit als leidraad geld. PS de cop van elektrisch verwarmen ligt thuis voor jou inderdaad op oneindig maar bij de elektra centrale niet. Het is dus ook goed kijken naar de hele keten en soms eindigt dat niet bij jou thuis maar verder terug in de keten.
Als bouwer en gebruiker van een zb systeem kan ik zeggen dat de aanleg inderdaad wat vergt maar in vergelijk met een pv deels hetzelfde is zeker de montage beugels etc op het dak.
Als je ook de verwarming moet doen (mijn geval) dan is het totaal wel veel. Alleen een zb valt denk ik wel mee in vergelijk met pv.
Een contract voor het systeem is zoals Solar masters aangeeft niet nodig. 1 keer in lange tijd je vloeistof eens laten checken that’s it.
Op een bierviltje aanvullend:
Efficiëntie van 60%? Begrijp ik niet helemaal gaat dit over verlies in de zomer als je de warmte minder kan gebruiken. Hetzelfde gebeurd nu al bij pv als de elektra maatschappij de leiding op slot gooit. Dit zijn zaken die steeds meer gaan spelen in elektra land. En dan kun je veel panelen hebben maar niets kwijt kunnen in de piek momenten. Maar hoeveel is natuurlijk speculeren want dat weten we niet.
Naar mijn idee moet je al een batterij meenemen in de berekening om altijd je opbrengst veilig te kunnen stellen zeker in de toekomst gaat dit meespelen is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:20:

Aan de hand van jullie cijvers kunnen dus daar 12 PV panelen op met een opbrengst van 208KWh op jaarbasis maakt 2496 KWh wat je met PV jaarlijks van het dak kunt halen een energie. Kosten van deze installatie ca. 5.500. Voor dat bedrag ben je echter 100% afhankelijk van de saldering want je kunt de stroom voor dat bedrag nog niet zelf opslaan. (Dit maakt het voor mij dan ook zo moeilijk het duurzaam te noemen!) zonder de subsidie van de staat werkt dit systeem niet!

Op het zelfde dakoppervlakte hebben we nu 4 collector a 30 buizen 58/1800 Heatpipe met 25mm koppen geplaats van Rivusol. Dit in combinatie met een 1150 liter buffervat. Dit systeem heeft een jaarlijkse opbrengst van 700KWh op jaarbasis. Het systeem ligt onder een hellingshoek van 55 graden om zo het piek vermogen in het voor en najaar te leggen waar we ook het meeste verbruiken. Al deze energie word verbruikt! Als er meer afnamen in de zomer zou zijn zouden we op jaarbasis zelfs nog meer halen. Kosten van deze installatie ca 11.000.

Dus met de dubbele investering krijg ik 3.12x meer energie en kan het ook nog zelf opslaan waardoor ik dus niet meer afhankelijk ben van wat ze ook maar met stroomprijzen, zomer/winterstroom of saldering gaan doen. Ook heb ik niet de kans op brand zoals dat er wel is bij PV panelen.

Als de subsidies op beide systemen gelijk zouden zijn zou de zonneboiler het wel 100X winnen van PV. En als je dan zelf de opslag voor stroom zou moeten gaan verzorgen dan wint de zonneboiler het wel 200X als het gaat om levensduur, terugverdientijd en opbrengst.

Maar goed ik bekijk dit meer vanuit de techniek kan en jullie misschien wat meer als eindgebruiken die de rekening in de handen heeft. Maar zonder subsidie zouden er geen PV panelen worden verkocht! En zon thermisch zal altijd zin hebben zolang er warmte word gemaakt. (of gekoeld moet worden)
Wat onderhoud betreft van PV: mijn eerste installatie ligt er al 12 jaar, en nergens heb ik gelezen in mijn handleidingen dat die omvormer na 10 jaar moet vervangen worden. SMA biedt zelfs 20 jaar garantie als je dat wil.
Panelen van Sunpower hebben 40 jaar garantie.
Een ZB met al die pompen, en glycol zal zeker meer onderhoud hebben.
Een omvormer is ook niet 1/3 van de kost. De omvormer zit rond de 1000€ voor een installatie van 6 kWp van in totaal 8000€.

Wat doe je dan met de warmte in het midden van de zomer? Die vraag heb je nog niet beantwoordt.
Een vat van 1150l krijg je toch niet koud gedoucht?

Ik kan met de stroom die van dat dak komt wel mijn EV laden, of het terugleveren op het net en alsnog tussen 10-12ct/kWh krijgen (België zonder saldering).

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 29-04-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:33:
[...]

Wat doe je dan met de warmte in het midden van de zomer?
Een vat van 1150l krijg je toch niet koud gedoucht?

Ik kan met de stroom die van dat dak komt wel mijn EV laden, of het terugleveren op het net en alsnog tussen 10-12ct/kWh krijgen (België zonder saldering).
Ik straks zwembad dus daar kan alles in kwijt.
Die saldering is nu nog maar zal ophouden. De vraag is dus mag je die meenemen in je berekening. Vanuit ons standpunt als klant denk ik deels wel al kun je niet verder als 3 a 5 jaar vooruit kijken. Als branche denk ik niet en kun je alleen maar aankaarten dat het niet eerlijk is zo te vergelijken. Ook kan duurzaam een reden zijn om voor iets te kiezen. In mijn geval toen ik de keus maakte heb ik dat belangrijk gevonden daarna zijn de gasprijzen omhoog geschoten en zijn terugverdien tijden sterk verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gwaihir schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:57:
[...]

Dus wil je in deze discussie een partijtje meeblazen, kom dan alsjeblieft met waarom je verwacht dat 't anders gaat lopen. Waarom we '2022' zo op de komende 30 jaar mogen kopiëren, als dat inderdaad je punt is. Anders praten we vooral langs elkaar heen.
Het gaat me vooral om de aard van de opbrengst.
Ofwel produceer je warm water, ofwel ca 1/3 van die energie aan stroom.

Warm water is van een lagere orde, je kan er alleen maar mee verwarmen, met stroom kan je warmte maken, maar je kan het heel makkelijk omzetten in iets anders zoals een auto laden, airco voeden of gewoon terug leveren in het net en daarvoor betaald worden.

Om het hele jaar door te komen zonder externe hulp, daar bestaat nog niks voor. Zowel warm water als stroom kan je niet langdurig, goedkoop en zonder verlies opslaan.

Economisch en ecologisch gezien, en volgens mijn berekeningen levert PV momenteel meer op, zeker in combinatie met een electrische auto.

Een huisbatterij, daar geloof ik op dit moment ook niet in wegens te duur, beperkte capaciteit en ook levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:33:
[...]

Dak oppervlak speelt inderdaad mee in je keus. Een zb heeft voor dezelfde opbrengst minder ruimte nodig dan pv.
Als je hierbij naar het financiële plaatje kijkt dan zal dat voor pv op 10 jaar misschien een klein voordeel hebben maar bij een langere termijn met vervanging van systeem onderdelen denk ik dat zb voordeliger is. Al kan ik dat niet direct onderbouwen.
Ik denk dat we de cop hier noemen omdat in wp dit als leidraad geld. PS de cop van elektrisch verwarmen ligt thuis voor jou inderdaad op oneindig maar bij de elektra centrale niet. Het is dus ook goed kijken naar de hele keten en soms eindigt dat niet bij jou thuis maar verder terug in de keten.
Als bouwer en gebruiker van een zb systeem kan ik zeggen dat de aanleg inderdaad wat vergt maar in vergelijk met een pv deels hetzelfde is zeker de montage beugels etc op het dak.
Als je ook de verwarming moet doen (mijn geval) dan is het totaal wel veel. Alleen een zb valt denk ik wel mee in vergelijk met pv.
Een contract voor het systeem is zoals Solar masters aangeeft niet nodig. 1 keer in lange tijd je vloeistof eens laten checken that’s it.
Op een bierviltje aanvullend:
Efficiëntie van 60%? Begrijp ik niet helemaal gaat dit over verlies in de zomer als je de warmte minder kan gebruiken. Hetzelfde gebeurd nu al bij pv als de elektra maatschappij de leiding op slot gooit. Dit zijn zaken die steeds meer gaan spelen in elektra land. En dan kun je veel panelen hebben maar niets kwijt kunnen in de piek momenten. Maar hoeveel is natuurlijk speculeren want dat weten we niet.
Naar mijn idee moet je al een batterij meenemen in de berekening om altijd je opbrengst veilig te kunnen stellen zeker in de toekomst gaat dit meespelen is mijn mening.
Ik denk dat in de meeste gevallen de sterkte vooral in de combinatie zit. Idealiter W/W warmtepomp en inzet van zonneboiler voor zowel SWW en verwarming. Aangevuld met PV voor het stroomverbruik. Maar in veel gevallen loop je al snel tegen allerlei fysieke of financiële beperkingen aan.
Je kunt oneindig hoge COP, sCOP of opbrengst hebben. Maar je moet het wel in kunnen zetten ergens. Je stroom kun je nog bij de buren inzetten. De overproductie aan warmte ben je kwijt als je een beetje pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:46:
[...]

Het gaat me vooral om de aard van de opbrengst.
Ofwel produceer je warm water, ofwel ca 1/3 van die energie aan stroom.

Warm water is van een lagere orde, je kan er alleen maar mee verwarmen, met stroom kan je warmte maken, maar je kan het heel makkelijk omzetten in iets anders zoals een auto laden, airco voeden of gewoon terug leveren in het net en daarvoor betaald worden.

Om het hele jaar door te komen zonder externe hulp, daar bestaat nog niks voor. Zowel warm water als stroom kan je niet langdurig, goedkoop en zonder verlies opslaan.

Economisch en ecologisch gezien, en volgens mijn berekeningen levert PV momenteel meer op, zeker in combinatie met een electrische auto.

Een huisbatterij, daar geloof ik op dit moment ook niet in wegens te duur, beperkte capaciteit en ook levensduur.
Kun je die opmerking eens toelichten pv in combinatie met een e-auto? Waarom brengt dat meer op in vergelijking met zb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Ik vind de discussie wel relevant, alswe het een beetje bij de feiten houden.

volgens mij is de combinatie van PV (icm WP) & ZB juist heel krachtig.
de vergelijking om extra PV (boven je huis verbruik) te leggen of collectoren is relevant. en in welke verhouding. en wat zijn daar de kengetallen van, wanneer slaat de vergelijking een van beide kanten op, dit is erg relevant en zeer wss is dit erg situatie afhankelijk. Maar welke factoren spelen hier dan in mee.
ik vind het zeer leerzaam om beide kanten te zien, en op welke basis een afweging wordt gemaakt.
zou mooi zijn om de afwegingen eens samen te vatten in de TS.

daarnaast heb je ook een langere termijn discussie. daarin speelt duurzaamheid (wat je definitie dan ook exact is) een rol, maar ook onafhankelijk zijn van energieprijzen en überhaupt natuurlijk het financiële aspect.
beide systemen zet je niet voor 3 jaar neer, dus wel relevant om over na te denken.
en dat ligt ook aan je persoonlijke voorkeuren. het druist in tegen (mijn eigen idee) van duurzaamheid om bijv pellets te verstoken, dus ik zet er een WP neer. ik heb extra PV erbij gelegd om ook in de winter zoveel mogelijk stroom zelf op te wekken.
daarnaast een flinke ZB installatie die zoveel mogelijk verbruik afdekt. aankomende winter gaan we kijken hoeveel verbruik dan overblijft voor de WP (van het net).
beide los zou ik niet willen, juist de combinatie werkt zo mooi samen.

mogelijk komt er in de toekomst nog een keer een W/W WP met bron, die ik dan kan regenereren, maar voor nu werkt dit mooi zat. Meer collectoren lijkt mij nu overkill, maar dat gaan we zien in de winter. sowieso heb ik dan niet meer aan een hottub genoeg om de warmte in de zomer te dumpen, dan moet er echt een zwembad komen (of bron/megatank).

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat in de meeste gevallen de sterkte vooral in de combinatie zit. Idealiter W/W warmtepomp en inzet van zonneboiler voor zowel SWW en verwarming. Aangevuld met PV voor het stroomverbruik. Maar in veel gevallen loop je al snel tegen allerlei fysieke of financiële beperkingen aan.
Je kunt oneindig hoge COP, sCOP of opbrengst hebben. Maar je moet het wel in kunnen zetten ergens. Je stroom kun je nog bij de buren inzetten. De overproductie aan warmte ben je kwijt als je een beetje pech hebt.
Mee eens de combinatie van dingen tot een totaal concept. Ik blijf het zeggen het is maatwerk voor iedere woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:36:
[...]

Mee eens de combinatie van dingen tot een totaal concept. Ik blijf het zeggen het is maatwerk voor iedere woning.
True. Durf hem alleen we aan dat voor een gemiddelde rijtjeswoning het een beste uitdaging wordt om een ZB wel en PV niet te verdedigen. ;)

Maar eerlijk gezegd verwacht ik nog wel de nodige ontwikkeling op combinatiepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:34:
[...]

Kun je die opmerking eens toelichten pv in combinatie met een e-auto? Waarom brengt dat meer op in vergelijking met zb?
Als je een ZB zo configureert dat je nog een bijdrage kan leveren aan je verwarming in de maanden Oktober, November, Maart, April, dan zit je sowieso met een vat van 1000l en 80 of meer vacuumbuizen. Dat levert een pak warm water op, waarvan je in de maanden Juli en Augustus maar een fractie zal gebruiken.

Als je een zo groot mogelijke PV legt op je dak, dan zal je die in de winter vrijwel volledig zelf gebruiken aan huishoudelectriciteit, en in de zomer heb je ook overschot. Op die momenten kan de stroom wel gebruikt worden voor een EV.
Momenteel zijn batterijen nog te duur voor huishoudelijk gebruik, maar met wat thuiswerk en overdag laden kan je die stroom ook gebruiken.
Zelfs al gebruik je die niet, in NL gebruik je dan de saldering, in België krijgen we een injectievergoeding van 10-20ct per kWh. Dat levert ook wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:11:
Zelfs al gebruik je die niet, in NL gebruik je dan de saldering, in België krijgen we een injectievergoeding van 10-20ct per kWh. Dat levert ook wat op.
Maar die forse, vaste vergoedingen zijn dus wel heel erg nu nog. Die acht ik niet houdbaar bij nu al een vet negatieve marktprijs in de lente- / zomermiddag en naar verwachting weldra een vet extra hoge prijs in winternacht. En we ondervinden nu al dat wanneer energieprijzen fors anders zijn, dat serieuze impact heeft op huishoudens en economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

Als je een ZB zo configureert dat je nog een bijdrage kan leveren aan je verwarming in de maanden Oktober, November, Maart, April, dan zit je sowieso met een vat van 1000l en 80 of meer vacuumbuizen. Dat levert een pak warm water op, waarvan je in de maanden Juli en Augustus maar een fractie zal gebruiken.

Als je een zo groot mogelijke PV legt op je dak, dan zal je die in de winter vrijwel volledig zelf gebruiken aan huishoudelectriciteit, en in de zomer heb je ook overschot. Op die momenten kan de stroom wel gebruikt worden voor een EV.
Momenteel zijn batterijen nog te duur voor huishoudelijk gebruik, maar met wat thuiswerk en overdag laden kan je die stroom ook gebruiken.
Ja dat is het probleem dat mensen zo denken.

De stroom die jij in de winter gebruikt is niet de stroom die jij hebt terug geleverd! Maar gewoon stroom die met kolen en gas zijn gemaakt! is dat duurzaam?

Het feit dat jij ze tegen elkaar weg mag strepen maakt het rendabel. Echter is dat subsidie.....

Zonnewarmte bied nog veel andere voordelen die niemand mee rekent.... waaronder het feit dat ik niet hoef te letten op mijn verbruik! ik hoef echt niet laat me cv pas aan te laten gaan in de herfst of vroegtijdig uitzetten in de lente om zo minmogelijk te verbruiken. Kan rustig me huis het hele jaar op 21 houden en ook als je deur op een zomeravond openstaat en het kouder word nachts mijn CV nog laten inkomen. Heb de energie toch al. Of gewoon mij terras onder de veranda voorzien van vloerverwarming en lekkerlang buiten zinnen in de zomer zonder dat ik terasverwarmers of dergelijk nodig heb. Of lekker gratis een bad vol laten lopen voor de kids. Jacuzzi voor de volwassenen.

Doe jij dat maar eens met stroom! Alleen al die hoeveelheid tapwater bereiden met stroom. zoveel PV past er denk ik niet op de dak :)

En nog een groot voordeel van een zonneboiler tenopzichte van PV is dat als ik dat doe mijn zonneboiler alleen maar meer gaat opbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

In de zomer niet gebruiken is een aanname en zeker niet altijd geldig. In mijn geval bv verwarm ik een zwembad. Daar kan alles in.
Het batterij stuk ben ik het mee eens net als seizoen opslag voor warm water beide nog te duur. Het dak volledig vol leggen met pv zou ik niet zomaar doen in Nederland. Wel zou ik dat leggen wat ik zelf zou gebruiken meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:46:
[...]

De stroom die jij in de winter gebruikt is niet de stroom die jij hebt terug geleverd! Maar gewoon stroom die met kolen en gas zijn gemaakt! is dat duurzaam?

Het feit dat jij ze tegen elkaar weg mag strepen maakt het rendabel. Echter is dat subsidie.....

Zonnewarmte bied nog veel andere voordelen die niemand mee rekent.... waaronder het feit dat ik niet hoef te letten op mijn verbruik! ik hoef echt niet laat me cv pas aan te laten gaan in de herfst of vroegtijdig uitzetten in de lente om zo minmogelijk te verbruiken. Kan rustig me huis het hele jaar op 21 houden en ook als je deur op een zomeravond openstaat en het kouder word nachts mijn CV nog laten inkomen. Heb de energie toch al. Of gewoon mij terras onder de veranda voorzien van vloerverwarming en lekkerlang buiten zinnen in de zomer zonder dat ik terasverwarmers of dergelijk nodig heb. Of lekker gratis een bad vol laten lopen voor de kids. Jacuzzi voor de volwassenen.

Doe jij dat maar eens met stroom! Alleen al die hoeveelheid tapwater bereiden met stroom. zoveel PV past er denk ik niet op de dak :)

En nog een groot voordeel van een zonneboiler tenopzichte van PV is dat als ik dat doe mijn zonneboiler alleen maar meer gaat opbrengen :)
Ga binnenkort terras leggen en heb nog wat buis over :) :) wel gaaf ipv ir verwarming. Zou wat voor de horeca zijn veel goedkoper naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Nee, dat komt in de winter ook van wind.
[...]

Rare redenering nu, omdat je overschot hebt ja je die verkwisten?
Ik heb vanaf half april tot eind september gewoon geen verwarming meer nodig.

In een recent huis, is dat Maart - Oktober.

Vloerverwarming onder een terras... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:02:
[...]

Nee, dat komt in de winter ook van wind.

[...]

Rare redenering nu, omdat je overschot hebt ja je die verkwisten?
Ik heb vanaf half april tot eind september gewoon geen verwarming meer nodig.

In een recent huis, is dat Maart - Oktober.

Vloerverwarming onder een terras... 8)7
Ik vond die wel eens nieuw out of the box die vloerverwarming onder een terras. IR verwarmen is naar mijn idee zelfde argument 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:15:
[...]

Ik vond die wel eens nieuw out of the box die vloerverwarming onder een terras. IR verwarmen is naar mijn idee zelfde argument 8)7 .
Nee met IR gaan je PV panelen niet ineens meer opbrengst hebben jaarlijks. Zonnewarmte is rendabel waar verbruik is. Nu en over 25 jaar ook nog!

Vaatwasser en wasmachine voeden met warmwater om zo stroom te besparen, Koelen doormiddel van absorptie koelen met het overschot in de piek van de zomer en zo een hele hoop stroom besparen van airco's, bron regeneratie, zwembad of jacuzzi verwarmen...

En alles offgrid! vandaag en over 25 jaar nog steeds. Dat durf ik mijn klanten te adviseren!

PV icm een WP niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:57:
[...]

Het dak volledig vol leggen met pv zou ik niet zomaar doen in Nederland. Wel zou ik dat leggen wat ik zelf zou gebruiken meer ook niet.
deze begrijp ik dan weer niet helemaal.
ik heb juist extra PV gelegd om meer verbruik in de winter af te dekken want dan gebruik ik meer (WP).
in de zomer lever ik extra terug, prima, krijg ik wat extra voor, drukt de kosten. ik snap dat dit eraf gaat als we helemaal duurzaam zijn op NL basis, maar tot die tijd draag ik graag bij aan extra stroom ergens en dat zou ergens minder duurzame stroomopwek verminderen. mi draag ik dan bij op globale schaal aan duurzame opwek.

waarom zou je niet meer leggen? mi is: meer is beter. had ik meer dak, dan lag dat ook vol.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:27:
[...]

maar tot die tijd draag ik graag bij aan extra stroom ergens en dat zou ergens minder duurzame stroomopwek verminderen. mi draag ik dan bij op globale schaal aan duurzame opwek.

waarom zou je niet meer leggen? mi is: meer is beter. had ik meer dak, dan lag dat ook vol.
Dit is helaas ook niet waar. Nederland kreeg deze zomer grotendeels gratig stroom uit Duitsland ivm het netbeheer daar wat de stroom niet meer kon reguleren. Er is dus niemand met PV panelen op zijn dak die iets toevoegt aan de verduurzaming in Nederland als hij in de zomer terug levert!

Dat je de cijfers tegen elkaar mag wegstrepen is Subsidie! De stroom is er niet en het geld dat je bespaart krijg je van de staat die ligt te slapen en met dat geld een veel groter impact zou kunnen hebben als ze er eens iets zinnigs mee deden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:32:
[...]

Dit is helaas ook niet waar. Nederland kreeg deze zomer grotendeels gratig stroom uit Duitsland ivm het netbeheer daar wat de stroom niet meer kon reguleren. Er is dus niemand met PV panelen op zijn dak die iets toevoegt aan de verduurzaming in Nederland als hij in de zomer terug levert!

Dat je de cijfers tegen elkaar mag wegstrepen is Subsidie! De stroom is er niet en het geld dat je bespaart krijg je van de staat die ligt te slapen en met dat geld een veel groter impact zou kunnen hebben als ze er eens iets zinnigs mee deden!
even buiten het financiële verhaal over salderen, dat begrijp ik, maar bedoelde ik niet.

als ik stroom opwek, dan wordt dit ergens gebruikt. het moet immers ergens heen. dat moet dan toch ten koste gaan van minder duurzaam verbruik?

en dat er mogelijk dagen zijn dat wij stroom krijgen vanuit duitsland is leuk, maar is dat voor de hele dag/nacht? wellicht op piek momenten maar toch niet de hele zomer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Ugh vrijwel helemaal irrelevant door een te late post :*)

Tl;Dr is dus gewoon alles doen, PV, wp, zb, elektrische auto

De 208 kWh per jaar is per m2, en niet per paneel. Met 12 panelen heb je het over een opbrengst van ongeveer 4000 kWh. Als we van de 208 per m2 uitgaan op 4992 aangezien het 20m2 is. Voor wat betreft salderen kun je, wanneer je het pv systeem met wp tegenover een zonneboiler zet er uiteraard voor kiezen ook warm water te maken op het moment dat de zon schijnt en heb je geen saldering behoefte. Daarnaast is er voor zonneboiler ook subsidie mogelijk. Over de ruimte in d saldering regeling kunnen we een losse discussie hebben maar zolang er zonneweide's gebouwd worden met dezelfde panelen is het thuis PV plaatsen niet perse minder duurzaam dan een zonneweide.

Dus met de dubbele investering krijg ik 3.12x meer energie en kan het ook nog zelf opslaan waardoor ik dus niet meer afhankelijk ben van wat ze ook maar met stroomprijzen, zomer/winterstroom of saldering gaan doen.
Met een wp en een cop van 3 kun je van 208kwh/m2 ook 6xx kWh warmte maken ;)
Ook heb ik niet de kans op brand zoals dat er wel is bij PV panelen.
Met PV heb je geen kans op een overstroomd huis door een lekke boiler. Er gaan uiteraard wel eens wat mis met PV, maar de gevallen die ik tot nu toe heb gezien zijn altijd te wijten aan een gebrekkige installatie of ondeugdelijke producten, dat is met zonneboiler niet perse anders. (Oké, toegeven de kans op brand is bij PV groter dan bij een zonneboiler, maar de kans op brand bij een pelletyis weer groter dan bij PV)

Zonder subsidie (salderen) is het (zeker nu) nog steeds kinderlijk eenvoudig een goede terugverdientijd te hebben op PV daarnaast is het erg lastig een vaatwasser volledig op een zonneboiler te laten draaien. Waar de 100x en 200x vandaan komt is me even een raadsel, de subsidie (salderen) van btw en aanverwante belastingen is geen 50%, en de tvt van PV zonder salderen zit nu ruim onder de 10 jaar. ik moet nog maar afwachten of mijn zonneboiler in 20 jaar terugverdiend wordt als ik de subsidie niet meereken.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Staat gewoon op internet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU17rHt2m9U5GAKswVrikrPgTVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4rzdiM2eMoiNQZ4JCW1CYKv.jpg?f=fotoalbum_large

En dat was de zomer van 2021 ca. 7 weken lang het geval. En ja 24 uur per dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:25:
[...]

Nee met IR gaan je PV panelen niet ineens meer opbrengst hebben jaarlijks. Zonnewarmte is rendabel waar verbruik is. Nu en over 25 jaar ook nog!

Vaatwasser en wasmachine voeden met warmwater om zo stroom te besparen, Koelen doormiddel van absorptie koelen met het overschot in de piek van de zomer en zo een hele hoop stroom besparen van airco's, bron regeneratie, zwembad of jacuzzi verwarmen...

En alles offgrid! vandaag en over 25 jaar nog steeds. Dat durf ik mijn klanten te adviseren!

PV icm een WP niet!
Met IR bedoelde ik infra rood verwarming op terras. Jou idee briljant en zuiniger.
Absorptie koelen is ook wel interessant wat kost dat een koeler aangesloten op zb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:27:
[...]

deze begrijp ik dan weer niet helemaal.
ik heb juist extra PV gelegd om meer verbruik in de winter af te dekken want dan gebruik ik meer (WP).
in de zomer lever ik extra terug, prima, krijg ik wat extra voor, drukt de kosten. ik snap dat dit eraf gaat als we helemaal duurzaam zijn op NL basis, maar tot die tijd draag ik graag bij aan extra stroom ergens en dat zou ergens minder duurzame stroomopwek verminderen. mi draag ik dan bij op globale schaal aan duurzame opwek.

Ik persoonlijk vind meer leggen niet echt sociaal naar anderen. Het is namelijk zo hoe meer er ligt hoe sneller het net op jou stuk overbelast is. Nu zou je kunnen zeggen niet mijn probleem. Maar dat vind ik dus niet helemaal op gaan. Daarom mijn statement alleen wat je zelf verbruikt of op kan slaan. Uiteindelijk gaat het daar toch heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:51:

En dat was de zomer van 2021 ca. 7 weken lang het geval. En ja 24 uur per dag!
Dan komt dat niet van de zonnepanelen, want die leveren 's nachts niks.

Maar... als je dan winst wil maken, dan laat je je WP boiler draaien, en laat je die 2-3 keer per dag leeg lopen, tel uit de winst. :+
Of je zet je IR terrasverwarming aan, en je rijdt zo veel mogelijk met je EV. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
[...]

Ik persoonlijk vind meer leggen niet echt sociaal naar anderen. Het is namelijk zo hoe meer er ligt hoe sneller het net op jou stuk overbelast is. Nu zou je kunnen zeggen niet mijn probleem. Maar dat vind ik dus niet helemaal op gaan. Daarom mijn statement alleen wat je zelf verbruikt of op kan slaan. Uiteindelijk gaat het daar toch heen.
Discutabel.

In principe zou je zoveel moeten kunnen leggen dat je op een winterdag nog je eigen verbruik compenseert. Dat je dan geen saldering ontvangt op de dagen met hoge output is een volgende. En prima mee te nemen in de berekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:08:
[...]

Discutabel.

In principe zou je zoveel moeten kunnen leggen dat je op een winterdag nog je eigen verbruik compenseert. Dat je dan geen saldering ontvangt op de dagen met hoge output is een volgende. En prima mee te nemen in de berekeningen.
Dat valt nog steeds onder eigen verbruik inderdaad. Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:10:
[...]

Dat valt nog steeds onder eigen verbruik inderdaad. Mee eens.
Wanneer de netspanning die de omvormer meet, boven de 253 Volt komt, dan houdt de omvormer meteen op met invoeren, en gaat hij in storing. Technisch gezien zou de omvormer prima kunnen werken bij hogere netspanning, maar de instelling in het toestel zorgt ervoor dat hij ermee ophoudt. Dit kun je aanpassen en de netspanning verhogen met als gevolg dat je als enige in de straat nog terug kan leveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:06:
[...]

Wanneer de netspanning die de omvormer meet, boven de 253 Volt komt, dan houdt de omvormer meteen op met invoeren, en gaat hij in storing. Technisch gezien zou de omvormer prima kunnen werken bij hogere netspanning, maar de instelling in het toestel zorgt ervoor dat hij ermee ophoudt. Dit kun je aanpassen en de netspanning verhogen met als gevolg dat je als enige in de straat nog terug kan leveren :P
En net om dat te vermijden worden de laagspanningsnetten versterkt, en wordt er met volle kracht gewerkt aan het bidirectioneel laden van auto’s.

VW heeft al zijn EV auto’s al uitgerust daarvoor, en ze spreken al van een aanbod waar je gratis stroom voor je auto krijgt als die minstens x uur per dag aan de lader hangt.
Op momenten dat er stroomoverschotten zijn gaan ze dan al die auto’s een paar procent extra laden, en als iedereen zijn aardappeltjes kookt wordt er wat afgenomen.

Google eens naar wat het bedrijf Nuvve doet. In Califorinië is er al een model waarbij eigenaars van een Nissan Leaf tot 300$ per maand krijgen om dat te doen.
Dat komt hier ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:55:
[...]

En net om dat te vermijden worden de laagspanningsnetten versterkt, en wordt er met volle kracht gewerkt aan het bidirectioneel laden van auto’s.

VW heeft al zijn EV auto’s al uitgerust daarvoor, en ze spreken al van een aanbod waar je gratis stroom voor je auto krijgt als die minstens x uur per dag aan de lader hangt.
Op momenten dat er stroomoverschotten zijn gaan ze dan al die auto’s een paar procent extra laden, en als iedereen zijn aardappeltjes kookt wordt er wat afgenomen.

Google eens naar wat het bedrijf Nuvve doet. In Califorinië is er al een model waarbij eigenaars van een Nissan Leaf tot 300$ per maand krijgen om dat te doen.
Dat komt hier ook!
En dat is precies waar geld mee verdiend wordt. Dit kun je zelf ook als je een flexibel contract hebt en dus op uur basis je stroom kan afnemen. Kun je er zelf wat aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 15:55
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:55:
[...]

Dat komt hier ook!
Er zijn echter ook momenten dat je auto vol is en de pv gaat terugleveren..moet je dan gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:16:
[...]

En dat is precies waar geld mee verdiend wordt. Dit kun je zelf ook als je een flexibel contract hebt en dus op uur basis je stroom kan afnemen. Kun je er zelf wat aan verdienen.
Ten dele wel, maar een deel van de opbrengst komt van frequentie regulatie. Daar moet 1 dag op voorhand op geboden worden, en dan moet je kunnen aantonen dat je een paar MWh capaciteit hebt. Raar genoeg, maar daar zit het grootste geld in.

We kunnen het betreuren, maar size matters.

En voor peak shaving (kopen bij lage prijzen en verkopen bij hoge prijzen) moet je wel wat tweakersbloed hebben, dat is bij 95% van de bevolking te veel gedoe. Als je dan komt met een aanbod dat je gratis kWh aan biedt voor x uur aan de lader, dan is dat voor de meesten een heel aantrekkelijk aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bensherman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:34:
[...]

Er zijn echter ook momenten dat je auto vol is en de pv gaat terugleveren..moet je dan gaan betalen?
Nope, dan krijg je een lage injectievergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
[...]

Ja ok, ik snap je punt. Doelde meer op voldoende eigen opwek in de winter en miss iets marge. Niet een mega stal helemaal volleggen oid.
Woon hier 'gewoon' in een stad waar in de wijk zat woningen zijn zonder panelen en een ziekenhuis dus ook in de zomer best wat verbruik gok ik.
Netoverbelasting zie ik hier niet zo snel gebeuren, al ben ik wel benieuwd of de belasting ook te hoog wordt als er genoeg afname is binnen de wijk. Weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 18:00
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is wel een beetje heel stellig en dus ook niet waar. In Zwitserland staan een aantal huizen waarin in de bouw seizoensboilers zijn geintegreerd. Dan krijg je dus boilers van circa 40000 liter. Bijvoorbeeld gebouwd om een trappenhuis heen. En daar is seizoensopslag dan wel mee mogelijk. Ik heb wel eens eerder er een link naar laten zien. En uiteraard voldoende collectoren op het dak.

Dat vond ik wel heel duurzaam. Kwam een tijdje geleden ook een dergelijk huis tegen op funda in een of andere experimentele wijk hier in NL.

Verder vind ik de discussie over zb versus pv een wat vijandige stemming brengen. Beiden heeft zijn toepassingen en voor- en nadelen. Ik heb ze beide en op een mooie warme dag, heb ik heerlijk een fijne dubbele opbrengst. En in de winter zorgt mijn w/w wp ervoor dat het aangenaam warm wordt in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 15:55
jerh schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:56:
[...]

Dat is wel een beetje heel stellig en dus ook niet waar. In Zwitserland staan een aantal huizen waarin in de bouw seizoensboilers zijn geintegreerd. Dan krijg je dus boilers van circa 40000 liter. Bijvoorbeeld gebouwd om een trappenhuis heen. En daar is seizoensopslag dan wel mee mogelijk. Ik heb wel eens eerder er een link naar laten zien. En uiteraard voldoende collectoren op het dak.

Dat vond ik wel heel duurzaam. Kwam een tijdje geleden ook een dergelijk huis tegen op funda in een of andere experimentele wijk hier in NL.
Ik heb laatst een offerte bij www.sun-tank.nl opgevraagd, hierbij kan je idd ook vele duizenden liters kwijt, al leek me het iets meer geschikt voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 14:02
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:08:
[...]

Een gewone boiler is goedkoop, maar verbruikt veel stroom. 1 kWh stroom wordt 1 kWh warmte.
Met een WP boiler wordt dat ca 3 kWh warmte, maar de investering is iets groter.
Bedankt voor je reactie. Sinds een half jaar ben ik een overstap aan het maken om gasloos te wonen. In de meeste vertrekken heb ik nu infrarood panelen. Dit zijn niet de standaard panelen voor in huis, maar de gesloten terras verwarmers, wat heel goed bevalt.
Sinds een paar weken ben ik me pas aan het verdiepen in een vervanger voor mijn cv, die nu eigenlijk alleen nog maar voor warm water zorgt.
Zoals jij aangeeft is een standaard boiler niet slim. Hier op tweakers is zo giga veel te vinden, waarbij ik uitgekomen ben op een warmtepomp boiler. Zoals ik het nu bekijk, is dit in mijn situatie denk ik de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31

voor iemand die constant hamert op "er is te weinig kennis en geen kundig personeel en oh oh oh wat is het slecht en mensen weten niks" weet je in elk geval veel te weinig van de grootste "concurrent" voor zonneboilers, namelijk PV panelen. In jouw voorbeeld van een dak van 20 m2 leg je daar ook circa 12 panelen op, die (per m2!!) dus ruim 200 kWh/jaar maken en daarmee zit je dus op 4000 kWh elektriciteit per jaar.

Ja ja, als we de subsidies aanpassen, en als iedereen alleen maar warmte nodig had, en als de solar masters van de wereld ook PV zouden snappen etc....... Voor iemand die de techniek zo goed claimt te snappen zitten er toch wel heel veel missers en vraagtekens in steeds.

Ik geef toe, ik weet vooral dingen van PV en minder van PT/zonthermisch. Daarom wil ik nou zo graag van de mensen met meer kennis en ervaring weten:

hoeveel NUTTIG gebruikte warmte kun je nou in bepaalde setups halen uit een paar vierkante meter zonneboilers? stel bijv. gewoon standaard rijtjeshuis in NL met 2 mensen die 10 min douchen per dag etc.

want mijn beeld van zonneboilers is:
* ja technisch gaaf want weinig bewegende delen, vrij robuust en hoge opbrengst aan energie per m2
* onpraktisch en weinig flexibel, want zeker de helft van de echt goede opbrengst valt in de zomermaanden en dan is je vat om 10 uur sochtends al kokendheet en heb je de rest van de dag niks meer aan al die extra potentiele warmte

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 30-04-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Fr33z schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:55:
[...]

voor iemand die constant hamert op "er is te weinig kennis en geen kundig personeel en oh oh oh wat is het slecht en mensen weten niks" weet je in elk geval veel te weinig van de grootste "concurrent" voor zonneboilers, namelijk PV panelen. In jouw voorbeeld van een dak van 20 m2 leg je daar ook circa 12 panelen op, die (per m2!!) dus ruim 200 kWh/jaar maken en daarmee zit je dus op 4000 kWh elektriciteit per jaar.

Ja ja, als we de subsidies aanpassen, en als iedereen alleen maar warmte nodig had, en als de solar masters van de wereld ook PV zouden snappen etc....... Voor iemand die de techniek zo goed claimt te snappen zitten er toch wel heel veel missers en vraagtekens in steeds.

Ik geef toe, ik weet vooral dingen van PV en minder van PT/zonthermisch. Daarom wil ik nou zo graag van de mensen met meer kennis en ervaring weten:

hoeveel NUTTIG gebruikte warmte kun je nou in bepaalde setups halen uit een paar vierkante meter zonneboilers? stel bijv. gewoon standaard rijtjeshuis in NL met 2 mensen die 10 min douchen per dag etc.

* ja technisch gaaf want weinig bewegende delen, vrij robuust en hoge opbrengst aan energie per m2
* onpraktisch en weinig flexibel, want zeker de helft van de echt goede opbrengst valt in de zomermaanden en dan is je vat om 10 uur sochtends al kokendheet en heb je de rest van de dag niks meer aan al die extra potentiele warmte
De nuttige warmte is per geval anders ligging isolatie en verbruik sww zijn allen zaken waarmee invloed op de hoeveelheid benodigd warm water. Het is dus maatwerk.
Als je pv met zb wilt vergelijken dan moet je je dak ook vol leggen (hypothetisch) met buizen en dan kijken wat brengt dat op in vergelijk met je pv.
Sww is relatief weinig interessant voor de zb want daar zit je verbruik niet echt. Verwarming is er een veelvoud van.
Ik kan mijn geval als voorbeeld nemen. Jaren 70 huis nog eerste isolatie en ben dat aan verhogen. In dit huis werd voor 4500 m3 per jaar via een hete lucht verwarming verstookt. Die heb ik er direct uitgedaan en meteen van het gas af en vloerverwarming erin 2km slang.
Nu doe ik dit met zb 150 heatpipes 14 m2 en 1000 liter vat. Backup is pellet kachel. Het overschot gaat straks een zwembad in dus geen stagnatie.
Ik let er op dit moment en pak veel zon het vat in. Begin april 50 kw per dag. Mijn dak ligt op oost dus niet optimaal.
Daarnaast monitor ik het hele systeem via internet de link is hier reeds gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:29
Fr33z schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:55:
[...]

Een zonneboiler is een enorm stuk flexiber door het buffervat t.o.v. zonnepanelen. Pas als de energie van zonnepanelen kan worden opgeslagen (via auto- of thuisaccu bijv.) is het flexibel. Alleen is de vraag of een dikke accu zo duurzaam is met huidige technieken.

Een zonneboiler is een elegant systeem, wat soort van off-grid werkt. Soort van, want je sluit het normaal gesproken wel aan op het stroomnet.

In de zomer is er geen cv behoefte, maar heb je een paar maanden gratis warme douche en warm (buiten)bad. Dat laatste is de bonus.
In de lente en herfst is het water minstens redelijk voorverwarmd en bespaar je bij cv en tap op stookkosten.

Linksom of rechtsom. Qua geld is de investering na iets rond de 8 jaar terugverdiend. Qua techniek levert het duurzaam warmte.
Het is per m2 een stuk effectiever dan zonnepanelen. Voor mij is het vrij logisch om een klein deel van het dak te gebruiken voor vacuümbuizen en een groot deel voor zonnepanelen.

Hoezo onpraktisch en weinig flexibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:49:
[...]

De nuttige warmte is per geval anders ligging isolatie en verbruik sww zijn allen zaken waarmee invloed op de hoeveelheid benodigd warm water. Het is dus maatwerk.
Als je pv met zb wilt vergelijken dan moet je je dak ook vol leggen (hypothetisch) met buizen en dan kijken wat brengt dat op in vergelijk met je pv.
Sww is relatief weinig interessant voor de zb want daar zit je verbruik niet echt. Verwarming is er een veelvoud van.
Ik kan mijn geval als voorbeeld nemen. Jaren 70 huis nog eerste isolatie en ben dat aan verhogen. In dit huis werd voor 4500 m3 per jaar via een hete lucht verwarming verstookt. Die heb ik er direct uitgedaan en meteen van het gas af en vloerverwarming erin 2km slang.
Nu doe ik dit met zb 150 heatpipes 14 m2 en 1000 liter vat. Backup is pellet kachel. Het overschot gaat straks een zwembad in dus geen stagnatie.
Ik let er op dit moment en pak veel zon het vat in. Begin april 50 kw per dag. Mijn dak ligt op oost dus niet optimaal.
Daarnaast monitor ik het hele systeem via internet de link is hier reeds gedeeld.
Klopt, ik kijk regelmatig naar je dash om het in de praktijk te zien. Wat me opvalt is dat je deze dagen toch regelmatig de pelletkachel moet stoken (draait op dit ogenblik), terwil hier de verwarming niet meer aan staat. (Matig geisoleerd huis uit 1996)

Deels komt jouw rendement doordat je huis bij temperaturen van 15 graden nog een belangrijke warmtebehoefte heeft.

Hier is in April voor 76 m3 gas verstookt voor verwarming en 18,4 m3 voor SWW.
Heb jij een idee hoe veel pellets je verstookt hebt in April?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Playa del C. schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Een zonneboiler is een enorm stuk flexiber door het buffervat t.o.v. zonnepanelen. Pas als de energie van zonnepanelen kan worden opgeslagen (via auto- of thuisaccu bijv.) is het flexibel. Alleen is de vraag of een dikke accu zo duurzaam is met huidige technieken.

Een zonneboiler is een elegant systeem, wat soort van off-grid werkt. Soort van, want je sluit het normaal gesproken wel aan op het stroomnet.

In de zomer is er geen cv behoefte, maar heb je een paar maanden gratis warme douche en warm (buiten)bad. Dat laatste is de bonus.
In de lente en herfst is het water minstens redelijk voorverwarmd en bespaar je bij cv en tap op stookkosten.

Linksom of rechtsom. Qua geld is de investering na iets rond de 8 jaar terugverdiend. Qua techniek levert het duurzaam warmte.
Het is per m2 een stuk effectiever dan zonnepanelen. Voor mij is het vrij logisch om een klein deel van het dak te gebruiken voor vacuümbuizen en een groot deel voor zonnepanelen.

Hoezo onpraktisch en weinig flexibel?
Ik zit de pagina's met de discussie over PV vs ZB een poosje te volgen en volgens mij ontbreekt er een variabele in de discussie. De warmtevraag van de woning/gebruikers.

Ik heb in 2007 een (voor die tijd) tamelijk zuinige woning gebouwd. Ik kwam van een ouder huis met een flinke warmtevraag (2000 kuub gasverbruik).
Met die gedachte en de PV prijzen van 2007 riep ik: PV wordt nooit interessant. Ik heb toen 10m^2 aan ZC geplaatst en 4 kuub aan warmteopslag en een 300 liter vat voor sanitair warm water.
In de winter heb je niets aan die 4 kuub en tegen de tijd dat zon krachtig genoeg is om het water warmer te maken dan 30 graden is er geen verwarming meer nodig.
De ZB voor ruimteverwarming heb ik na een paar jaar weggehaald. De ZB voor SWW heeft nog tot 2014 gedraaid. Met een gezin van 5 hadden we naast de ZB nog alle dagen een beetje gas nodig om het tapwater bij te verwarmen. In onze situatie was de warmtevraag voor verwarming ongeveer 500 kuub gas per jaar en tapwater ongeveer hetzelfde.

De combinatie van PV en een warmtepomp bleek in de praktijk bij ons effectiever. PV werkt altijd als de zon op is, een ZC werkt alleen als de zon krachtig genoeg is om het water warmer te maken dan de inhoud van de tank, dat is in de winter minder vlug het geval. Naast stagnatie in de zomer, warmteverlies in het systeem, is het ook zaak om de onbruikbare instraling mee te nemen in de berekening. Als je over een jaar genomen 50% van de instraling nuttig hebt gebruikt ben je al een knappe jongen. Het oppervlak van de ZC aan PV panelen in combinatie met het rendement van de warmtepomp (voor tapwater iets van 350%) rendeerde beter en zorgt er voor dat we sinds 2016 gasloos zijn. Systeemrendement voor PV + Warmtepomp = 0,2 * 3,5 = 70%.

Sindsdien is hier de PV hobby een beetje uit de hand gelopen door elektrische auto's en belachelijke (hoge) vergoedingen voor je energieoverschot.. maar dat is een heel ander verhaal ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:29
mightym schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Ik zit de pagina's met de discussie over PV vs ZB een poosje te volgen en volgens mij ontbreekt er een variabele in de discussie. De warmtevraag van de woning/gebruikers.

Ik heb in 2007 een (voor die tijd) tamelijk zuinige woning gebouwd. Ik kwam van een ouder huis met een flinke warmtevraag (2000 kuub gasverbruik).
Met die gedachte en de PV prijzen van 2007 riep ik: PV wordt nooit interessant. Ik heb toen 10m^2 aan ZC geplaatst en 4 kuub aan warmteopslag en een 300 liter vat voor sanitair warm water.
In de winter heb je niets aan die 4 kuub en tegen de tijd dat zon krachtig genoeg is om het water warmer te maken dan 30 graden is er geen verwarming meer nodig.
De ZB voor ruimteverwarming heb ik na een paar jaar weggehaald. De ZB voor SWW heeft nog tot 2014 gedraaid. Met een gezin van 5 hadden we naast de ZB nog alle dagen een beetje gas nodig om het tapwater bij te verwarmen. In onze situatie was de warmtevraag voor verwarming ongeveer 500 kuub gas per jaar en tapwater ongeveer hetzelfde.

De combinatie van PV en een warmtepomp bleek in de praktijk bij ons effectiever. PV werkt altijd als de zon op is, een ZC werkt alleen als de zon krachtig genoeg is om het water warmer te maken dan de inhoud van de tank, dat is in de winter minder vlug het geval. Naast stagnatie in de zomer, warmteverlies in het systeem, is het ook zaak om de onbruikbare instraling mee te nemen in de berekening. Als je over een jaar genomen 50% van de instraling nuttig hebt gebruikt ben je al een knappe jongen. Het oppervlak van de ZC aan PV panelen in combinatie met het rendement van de warmtepomp (voor tapwater iets van 350%) rendeerde beter en zorgt er voor dat we sinds 2016 gasloos zijn. Systeemrendement voor PV + Warmtepomp = 0,2 * 3,5 = 70%.

Sindsdien is hier de PV hobby een beetje uit de hand gelopen door elektrische auto's en belachelijke (hoge) vergoedingen voor je energieoverschot.. maar dat is een heel ander verhaal ;)
Het is ook geen strijd tussen het ene of het andere. Zoals jij en ik beiden zeggen: de gebalanceerde combi van zonnepanelen en zonneboiler is prima. Beiden hebben hun nut en hun voor- en nadelen.
Ik reageerde op iemand die het nut van een zonneboiler betwijfelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
mightym schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat!
Ook in lijn met meerdere posts van mensen inclusief die van mij.
Zonder (flinke)warmtebehoefte zijn collectoren minder interessant dan als je in (voornamelijk) het tussenseizoen wel nog een flinke warmtebehoefte hebt.
Er is gewoonweg op alleen SWW niet zoveel te besparen want 't kost niet zoveel (al helemaal niet in verhouding tot verwarming)

Als je een super goed geïsoleerd huis hebt, lijkt 't niet zo interessant omdat je dan weinig warmtebehoefte hebt in 't tussenseizoen.

Ook heb je een beetje dak oppervlakte nodig wil je een systeem hebben wat serieus helpt in de opwek, en dan kom je snel uit bij grotere en iets oudere woningen waarbij collectoren heel erg interessant zijn.
Zeker als je er iets bijhebt voor de excess warmte in de zomer, zwembad/jacuzzi/hottub etc. Gaat meestal ook wat makkelijker in grotere huizen.

Ergo, best wel situatie afhankelijk. (zoals ook veel mensen hier roepen)

In mijn situatie is het super interessant en lucratief.

Vrienden van mij hebben vrij standaard rijtjeshuis van 110m2 uit 1975, zonder extra isolatie. Daar zou ik 't niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Klopt, ik kijk regelmatig naar je dash om het in de praktijk te zien. Wat me opvalt is dat je deze dagen toch regelmatig de pelletkachel moet stoken (draait op dit ogenblik), terwil hier de verwarming niet meer aan staat. (Matig geisoleerd huis uit 1996)

Deels komt jouw rendement doordat je huis bij temperaturen van 15 graden nog een belangrijke warmtebehoefte heeft.

De pellet kachel lijkt te draaien dit komt door signaal van de temperatuur. En soms zoals vandaag ben ik alles aan verhuizen en staan alle deuren open dus stook ik bij anders krijgen de vrouwen het koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Aantal pellets is in april minder als 10 zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Aantal pellets is in april minder als 10 zakken.
Dat is toch het equivalent van ca 65 m3 gas.

Ik zie inderdaad regelmatig het symbooltje draaien, maar als de uitgaande temp 54 raden is en de inkomende 20, dan denk ik wel dat je aan het stoken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Dat is toch het equivalent van ca 65 m3 gas.

Ik zie inderdaad regelmatig het symbooltje draaien, maar als de uitgaande temp 54 raden is en de inkomende 20, dan denk ik wel dat je aan het stoken bent.
Binnenkort gaan de flowmeters erop of verplaatst worden en dan overal energie meting op. Kan ik zien hoeveel alles verbruikt of levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25
Baapje327 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Vrienden van mij hebben vrij standaard rijtjeshuis van 110m2 uit 1975, zonder extra isolatie. Daar zou ik 't niet aanraden.
Hier rijtjeswoning uit 72', inmiddels 145m² (i.pv. 130m²) en grondig geisoleerd gasloos en dankzij de ZB ook geen warmte behoefte met de warmtepomp in de zomer.

Type en bouwjaar hoeft dus niet heel veel te zeggen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Binnenkort gaan de flowmeters erop of verplaatst worden en dan overal energie meting op. Kan ik zien hoeveel alles verbruikt of levert.
Goed idee!

Ik zag net de status op dit moment. Ondanks dat de temperatuur boven de 100 graden gaat draait de pomp niet. De temperatuur van de vertrekkende en terugkomende leiding zitten rond de 50 graden, en onderaan je boiler heb je "nog maar" 67°C. Dan kan er toch nog wat "geoogst" worden dacht ik.

Is dat een glitch?

Wat ik ook zie is dat er nog een paar temperatuursensoren hoog uitslaan (bv aankomend koud water >40°C, en uitgang pellet bijna 40°C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5LOye13-xwyvdp1bC2AltPC4S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO9SlXmKIZ9oNzoQg8jKGr5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Helhond schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Hier rijtjeswoning uit 72', inmiddels 145m² (i.pv. 130m²) en grondig geisoleerd gasloos en dankzij de ZB ook geen warmte behoefte met de warmtepomp in de zomer.

Type en bouwjaar hoeft dus niet heel veel te zeggen.
situatie afhankelijk zoals ik al zei...
maar in de zomer is er bij jou ook enkel SWW te besparen toch? doet de ZB ook nog wat in het tussenseizoen of heeft jouw huis dat niet nodig?
SWW doet ie natuurlijk prima, maar de vraag is of dat zo rendabel is.
(dat was beetje wat ik probeerde toe te voegen aan de discussie namelijk, meeste winst zit in de verwarmingskant, enkel SWW is er simpelweg niet zoveel te besparen, uitzondering daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Goed idee!

Ik zag net de status op dit moment. Ondanks dat de temperatuur boven de 100 graden gaat draait de pomp niet. De temperatuur van de vertrekkende en terugkomende leiding zitten rond de 50 graden, en onderaan je boiler heb je "nog maar" 67°C. Dan kan er toch nog wat "geoogst" worden dacht ik.

Is dat een glitch?

Wat ik ook zie is dat er nog een paar temperatuursensoren hoog uitslaan (bv aankomend koud water >40°C, en uitgang pellet bijna 40°C).

[Afbeelding]
Had de pomp even uit gezet om te zien wat je nog kan oogsten of verliezen. Als de zon bij mij wegdraaide dan wordt de delta groter en verlies ik iets. Nu blijkt het vrij weinig te zijn dus experiment geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 14-09 14:14
Ik heb online (Google) maar wat offertes opgevraagd voor een ZB-systeem voor SWW met een optie voor CV op een enkele verdieping (vloerverwarming voormalig woonkamer). Mijn voorkeur gaat uit voor vacuümbuizen omdat het op een kunststof dakkapel moet komen van 4,5x2,6m, en ik woon langs het water. Geen van de installateurs wilde destijds zonnepanelen op het dakkapel plaatsen. Vandaar dus mijn voorkeur voor vacuümbuizen en Rivusol/ HRsolar. Wanneer ik bij die bedrijven informeer, word ik gekoppeld aan lokale bedrijven die geen enkel voorbeeld hebben van een (recente) ZB-installatie, dat wekt geen vertrouwen bij mij. Van twee Rivusol-leveranciers die ik zelf heb gevonden heb ik te horen gekregen dat de afstand te groot is. Dus ik zou graag wat hulp willen bij het vergaren van installateurs in de Drechtsteden die met Rivusol en/ of HRsolar werken.
Onze CV-ketel is 12 jaar oud, alle kamers krijgen (hopelijk) binnenkort een L/L-warmtepomp, muren en vloer geïsoleerd, nieuwe kozijnen en ramen volgen in juni, het gaat mij niet om geld besparen, ik wil heel graag van het gas af. Wij verbruiken 17m3 aan gas per maand om te douchen. Dat moet redelijk goed te doen zijn met een ZB-systeem eventueel aangevuld door een !?, daar wil ik dus hulp bij van een goede installateur/ adviseur. Mede ook omdat ik het vanuit een bouwdepot wil laten aanleggen. Ook daar lees ik graag ervaringen en tips over...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Die Bruine lijkt me wat voor @Solar Masters, die zit in Gouda als ik 't goed heb, dat is niet zo ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:34:
@Die Bruine lijkt me wat voor @Solar Masters, die zit in Gouda als ik 't goed heb, dat is niet zo ver....
Dat is Rivusol, daar was hij dus al geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Die Bruine schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:56:
Ik heb online (Google) maar wat offertes opgevraagd voor een ZB-systeem voor SWW met een optie voor CV op een enkele verdieping (vloerverwarming voormalig woonkamer). Mijn voorkeur gaat uit voor vacuümbuizen omdat het op een kunststof dakkapel moet komen van 4,5x2,6m, en ik woon langs het water. Geen van de installateurs wilde destijds zonnepanelen op het dakkapel plaatsen. Vandaar dus mijn voorkeur voor vacuümbuizen en Rivusol/ HRsolar. Wanneer ik bij die bedrijven informeer, word ik gekoppeld aan lokale bedrijven die geen enkel voorbeeld hebben van een (recente) ZB-installatie, dat wekt geen vertrouwen bij mij. Van twee Rivusol-leveranciers die ik zelf heb gevonden heb ik te horen gekregen dat de afstand te groot is. Dus ik zou graag wat hulp willen bij het vergaren van installateurs in de Drechtsteden die met Rivusol en/ of HRsolar werken.
Onze CV-ketel is 12 jaar oud, alle kamers krijgen (hopelijk) binnenkort een L/L-warmtepomp, muren en vloer geïsoleerd, nieuwe kozijnen en ramen volgen in juni, het gaat mij niet om geld besparen, ik wil heel graag van het gas af. Wij verbruiken 17m3 aan gas per maand om te douchen. Dat moet redelijk goed te doen zijn met een ZB-systeem eventueel aangevuld door een !?, daar wil ik dus hulp bij van een goede installateur/ adviseur. Mede ook omdat ik het vanuit een bouwdepot wil laten aanleggen. Ook daar lees ik graag ervaringen en tips over...
Probeer Installatiebureau Kon B.V anders even. En voor advies kan Rivusol ook zelf ingeschakeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:34:
Het bedrijf Rivusol zit idd in Gouda maar voor storingen en inbedrijfstelling komen wij bijna in heel west Europa. Voor Advies kan altijd gebeld worden en aangezien wij van oorsprong een op zonnewarmte gespecialiseerde groothandel dijn werken wij meestal voor de installatie samen met lokale installatiebedrijven de het werk opnemen.

Voor het bouwen van installaties van A tot Z ben ik zelf hoofdzakelijk onderweg in Noord Holland of allen wat binnen een uur van Enkhuizen ligt. (Met uitzonderingen als het niet anders kan).

Wij starten binnenkort weer met het opleiden van installatiebedrijven en wil ook best als er een lijst is met gecertificeerde installateurs op het gebied van zonneboiler systemen deze hier posten wanneer gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Die Bruine schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:56:
Waarom neem je geen lucht water warmtepomp met een SWW boiler erop. Heb je en gemiddelde sCOP van rond de 3.

17m3 gas x 9,6kWh = 163 / sCOP 3 = 54kWh per maand aan stroom kosten x 12 = 642 kWh per jaar . Met het afsluiten van je vastrecht van gas heb je je stroomkosten al terug verdien.

Andere optie is een warmtepompboiler. Goedkoper en ben je ook in een keer klaar

Met vacuüm buizen kan je in de winter niet douche. Of je moet van lauw tot koud water houden.

Je heb altijd een naverwarmer nodig in de winter. En met een beetje doorstromen van rond de 10 ltr per minuut zit je weer een hoge vermogen van je doorstromer,.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 03-05-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 14-09 14:14
Kort maar krachtig, dank! Ik ga maar wat meer huiswerk doen voor een warmtepompboiler of een L/W warmtepomp + boiler. Dat lijkt in mijn geval een beter idee. Als ik al die units maar kwijt kan zonder dat het ook een pokkeherrie wordt.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Wij starten binnenkort weer met het opleiden van installatiebedrijven en wil ook best als er een lijst is met gecertificeerde installateurs op het gebied van zonneboiler systemen deze hier posten wanneer gewenst.
Enig idee wanneer en wat 't gaat kosten?
Volgens mij is er wat budget vanuit de overheid voor duurzame inzetbaarheid oid 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Die Bruine schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:06:
Kort maar krachtig, dank! Ik ga maar wat meer huiswerk doen voor een warmtepompboiler of een L/W warmtepomp + boiler. Dat lijkt in mijn geval een beter idee. Als ik al die units maar kwijt kan zonder dat het ook een pokkeherrie wordt.
Voor ieder wat wils. Even monitoren wat je nodig hebt per dag aan warm tapwater en daar een selectie op maken kwa capaciteiten boiler.

https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 04-05-2022 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:25
@Solar Masters Ik heb ook interesse in een Rivusol ZB, maar kan op de amateuristische site weinig vinden.
Ik heb een vraag gesteld met dat berichtensysteem, maar krijg niet eens antwoord. De dealer-lijst is dusdanig verouderd dat er bij veel "dealers" al geen url meer beschikbaar is, of ik kom op de site van een dealer die alleen maar PV aanbied.
Waarschijnlijk een goed product, maar weinig interessant voor nieuwkomers met zulke slechte marketing.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
ricvee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:29:
@Solar Masters Ik heb ook interesse in een Rivusol ZB, maar kan op de amateuristische site weinig vinden.
Ik heb een vraag gesteld met dat berichtensysteem, maar krijg niet eens antwoord. De dealer-lijst is dusdanig verouderd dat er bij veel "dealers" al geen url meer beschikbaar is, of ik kom op de site van een dealer die alleen maar PV aanbied.
Waarschijnlijk een goed product, maar weinig interessant voor nieuwkomers met zulke slechte marketing.
Ja klopt, Staat al lang op het lijstje en word ook aan gewerkt. Dit heeft eerst even stilgelegen door nieuwe ontwikkelingen en product verbeteringen en later door alle prijsverhogingen i.v.m. corona. We hebben wel nieuwe prijslijsten verstuurd naar installateurs maar website moet nog aan begonnen worden. Het heeft voor ons niet de hoogste prioriteit gehad omdat de installateurs ons wel weten te vinden en ook updates krijgen over ontwikkelingen. Via de site krijgen wij vaak veel particulieren aanvragen waar wij vervolgens moeten helpen een installateur te vinden die het voor ze kan bouwen. Dat gaan we echter nu proberen om te draaien zodat particulieren aan hun eigen installateur een offerte kunnen aanvragen voor een Rivusol systeem. Op de website zal straks duidelijk zichtbaar worden waarom wij voorloper zijn in west Europa op het gebied van zonneboiler systemen. Echter voor een offerte is dus het doel een lijst met goed opgeleide Dealers te kunnen laten zien goed verdeeld over Nederland. (Das denk ik de grootste uitdaging). En dan de installateurs die nog geen klant waren maar dus via de particulier naar ons komen opleiden en ondersteunen bij de bouw van de eerste installaties van hun. Niet makkelijk om het juist neer te zetten maar het probleem is momenteel bedrijven vinden die het in 1x goed kunnen adviseren, installeren en vervolgens onderhouden.

Word aan gewerkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:25
Is er dan misschien wel een lijst met installateurs?

Of een vakbekwame installateur in de regio Arnhem?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48

bjp

@Solar Masters heb je ook een installateur regio Vlaams-Brabant (Belgie) want via de website kon ik weinig nuttig vinden?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Op dit moment is mijn cv ketel 22 jaar oud dus die moet dringend vervangen worden. Ik wil graag een zonneboiler combi waarbij ik naast tap ook mijn cv verwarm. Mijn installateur is druk bezig met opmeten en een geschikte zonneboiler te zoeken. Ik begrijp van hem dat hij aan het informeren is voor een ATAG zonneboiler combi aangezien NEFIT zelf niet erg vertrouwen heeft in zijn eigen product.

Op het internet kom ik maar weinig informatie tegen over de zonneboilers van ATAG. Zelfs Google komt niet verder dan handleidingen en verkooppraatjes wanneer ik zoek op "ATAG E264EC ALEC".

Heeft er iemand ervaring met ATAG zonneboilers? Waar moet ik op letten wanneer ik een zonneboiler selecteer? Wellicht goed om te weten dat de panelen de ideale ligging krijgen waardoor ze de gehele dag zon hebben zonder schaduw.

[ Voor 12% gewijzigd door maniak op 09-05-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Atag had 10-15 jaar geleden een hele geavanceerde ZB/CV combi. Had hele goede regeling.
Nadeel was wel dat ze met plaatcollectoren werkten ipv vacuumbuis (Wat het beter doet bij koude)
Geen idee wat nu de situatie is (anders dan dat een WP slimmer is dan een gasketel....)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:57:
Atag had 10-15 jaar geleden een hele geavanceerde ZB/CV combi. Had hele goede regeling.
Nadeel was wel dat ze met plaatcollectoren werkten ipv vacuumbuis (Wat het beter doet bij koude)
Geen idee wat nu de situatie is (anders dan dat een WP slimmer is dan een gasketel....)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5KRQh4yma-I6fArShBBAwQdJYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pngvjIYcLwhyGGBh3CfEFMDq.jpg?f=user_large

Bedoel je misschien De Atag Q-Solar? past prima een Panasonic L/W warmtepomp op ipv de plofketel. :)
De 4 plaatcollectoren krijgen de boel nog prima op temperatuur na 10 jaar trouwe dienst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OdV862jn4AmCl7JBKVQGhOXgC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/448rKIRehiyrr9g3lzYh6J72.jpg?f=fotoalbum_large
BarryH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:38:
@BenEco Kan je wat vertellen over de regel logica die je nu gebruikt?
van de zonneboiler, cv of van de warmtepomp? @BarryH ,je hebt een bericht in je inbox. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door BenEco op 10-05-2022 15:26 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@BenEco Kan je wat vertellen over de regel logica die je nu gebruikt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Ik twijfel tussen een zonneboiler en een elektrische boiler. Allebei puur voor het verzorgen van warm water in huis. CV blijft voor vloerverwarming (BG) en radiatoren (eerste verdieping). Op zolder komt t.z.t. een airco die ook gaat verwarmen.

Waarom kiezen jullie voor het één en niet voor het ander? En met welke aanschaf en installatiekosten moet ik rekening houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@BenEco van de combinatie. Hoe werken ze samen.

b.v. ik heb:
- elga (oude)
- calenta ACE gasketel
- zonneboiler met VW ondersteuning - 2 boilers SWW

bij mij is de ELGA de hoofdverwarming en heeft geen temperatuurbegrening
de cv retour gaat door de prio 1 boiler voor vw ondersteuning als boiler warmer dan retour(idee: warmte zo snel mogelijk gebruiken)
de gasketel heeft eigen thermostaat 0,5 graad en springt voor verwarmen aan als de ELGA het dus niet aankan.
Bij SWW gebruik en de prio1 boiler onder de 60 graden springt de CV bij om naar 60 graden te verwarmen.

hiermee 50-200m3 gas per jaar nodig (wv. ca. 40m3 voor SWW )

ELGA maakt veel draaiuren waarmee de ZB warmte dus ook snel geoogst wordt.
tekortkoming: als de ZB voldoende heet is kan ik niet de ELGA alleen water laten rondpompen, de buitenunit springt altijd aan, gaat wel terug naar 2/3 tot 1/3 van het vermogen bij ZB koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
glider5 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:03:
Ik twijfel tussen een zonneboiler en een elektrische boiler. Allebei puur voor het verzorgen van warm water in huis. CV blijft voor vloerverwarming (BG) en radiatoren (eerste verdieping). Op zolder komt t.z.t. een airco die ook gaat verwarmen.

Waarom kiezen jullie voor het één en niet voor het ander? En met welke aanschaf en installatiekosten moet ik rekening houden?
Een elektrische boiler nooit doen neem dan een doorstromer die verwarmd alleen als er vraag is en houd geen voorraadvat op temperatuur.
Ik heb gekozen voor een zonneboiler omdat in mijn situatie dat het meeste rendeert. Als je vloerverwarming hebt is juist het aansluiten van een ZB op dat systeem een perfecte oplossing. Je kan dan alles wat de zon afgeeft meteen je vloer in duwen dat rendeert het meest.
Aanvullen met een pelletkachel of warmtepomp en je kan van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@glider5 Of een warmtepompboiler op ventilatie en buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Ik heb momenteel een warmtepomp met een 300L buffervat van HR solar. Deze boiler is voorzien van 2 spiralen waarvan 1 spiraal momenteel niet in gebruik is.

Momenteel laten we de gevel isoleren en hebben we nog een extra maatregel nodig voor de ISDE subsidie. Overige maatregelen die we hebben getroffen zijn al meer dan 1 jaar geleden uitgevoerd (dakisolatie, vloerisolatie, glas vervangen en warmtepomp) Het huis is al volledig gasloos.

Ik heb dus een tweede maatregel nodig en ik zit dus te denken aan zonnecollectoren te plaatsen.

Ons huishouden bestaat nu uit 2 personen (binnen 2 weken zijn we met zijn 3'en) Verwachting is dat we over een paar jaar met zijn 4'en zullen zijn.

Mijn vrouw en ik houden allebei van in bad liggen. (Bad is ook geïsoleerd met PIR platen wat echt een aanrader is) Maar in de winter liggen we zeker 4 a 5 keer per week in bad.

Om in aanmerking te komen voor de ISDE subsidie dient een volledige installatie aangeschaft te worden. Mijn installateur wil hier best in mee denken door de gehele installatie op de factuur te zetten en een flinke korting te berekenen omdat we geen boilervat meer nodig hebben. Hij werkt op basis van HR solar en dan komen we op 4 Nero panelen voor onze woning. De offerte hiervoor moet ik nog ontvangen.

Wat zijn eventuele andere opties die ik heb? Ik ben al installaties tegen gekomen die net zo duur zijn als de subsidie die je er op krijgt.

Wat voor opties hebben zonnecollectoren nog meer? Is het bij voorbeeld mogelijk om ook het water van een zwembad op te warmen? Zo'n omzet zwembad bedoel ik dan

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Casejunkie alternatief is een 2e boiler ernaast zetten:
ZB controller geschikt om met een prio regeling beide boilers te verwarmen
de CV retour door de 2e spiraal van de nieuwe boiler laten lopen met een schakeling: door de boiler als boiler warmer dan CV retour.
Als je dit doet heb je zowel zonnewarmte voor SWW als voor CV. Vooral in voor en naseizoen behulpzaam
En geen creativiteit voor de soebsidie nodig.
Als het past de collectoren vrij steil (55-75 graden) op zuid zetten, zie ook eerder in het topic.
Waarschijnlijk werken heatpipes beter dan vlakke plaat collectoren.

Te verwachten opbrengst:
1/ van april-september gratis SWW (wel opletten dat je SWWrun na werking ZB gaat (dus b.v. vanaf 1800 of 1900 uur)
2/ maart-april en sept-oktober: gratis warmte je CV circuit in.

verwarmen opzetzwembad zou ook moeten kunnen, maar daar weet ik niet veel van (Wellicht de nieuwe boiler met 3e spiraal nemen en dan met een pomp het zwembadwater daar doorheen pompen?
Stelt vast eisen aan het materiaal van de spiraal en de vraagt wat DIY creativiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 10-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
BarryH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:39:
@Casejunkie alternatief is een 2e boiler ernaast zetten:
ZB controller geschikt om met een prio regeling beide boilers te verwarmen
de CV retour door de 2e spiraal van de nieuwe boiler laten lopen met een schakeling: door de boiler als boiler warmer dan CV retour.
Als je dit doet heb je zowel zonnewarmte voor SWW als voor CV. Vooral in voor en naseizoen behulpzaam
En geen creativiteit voor de soebsidie nodig.
Als het past de collectoren vrij steil (55-75 graden) op zuid zetten, zie ook eerder in het topic.
Waarschijnlijk werken heatpipes beter dan vlakke plaat collectoren.

Te verwachten opbrengst:
1/ van april-september gratis SWW (wel opletten dat je SWWrun na werking ZB gaat (dus b.v. vanaf 1800 of 1900 uur)
2/ maart-april en sept-oktober: gratis warmte je CV circuit in.
Ik plaats liever geen 2de vat er bij, dat gaat mij iets te veel ruimte kosten.
De collectoren komen op de garage te liggen dus ik ben vrij beperkt qua hoek.

SWW run laat ik nu vanaf 12:00 lopen ivm zo veel mogelijk eigen verbruik zonnepanelen en we gaan vaak rond 1930 a 20:00 in bad dus ik zou die straks misschien kunnen opschuiven naar 18:00 dan is de SWW run sowieso klaar.

Nog tips qua heatpipes? Qua oppervlakkte van het garagedak kan ik daar nog 4 panelen qua mits ze qua vormaar gelijk zijn aan zonnepanelen (tot 1m x 2m)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Casejunkie Dat staat eerder in dit topic. zoek maar even op heatpipes.
Bij econo staat ook nog een rekentooltje voor opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Casejunkie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:58:
Wat voor opties hebben zonnecollectoren nog meer? Is het bij voorbeeld mogelijk om ook het water van een zwembad op te warmen? Zo'n omzet zwembad bedoel ik dan
Ja dat kan zeker heb net de spullen besteld een 120 kw warmtewisselaar en zand filter en extra cv pomp. De sturing heb ik net als de ZB weer resol genomen die kan ik mooi integreren in de software en visualisatie. Heb nog een pomp staan voor het zwembad maar die vervang ik ook als ik het opnieuw bouw. Voorlopig doe ik ook mijn opzet zwembad hiermee verwarmen totdat ik tijd heb om zwembad / jacuzzi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:06:
[...]
De sturing heb ik net als de ZB weer resol genomen die kan ik mooi integreren in de software en visualisatie.
Kon het niet op de resol die je al hebt erbij?
Hoe ga je nu aansturen?
Zit beetje met hetzelfde en de buurman idem.
Ik mis een beetje sensorplekken om alles te meten en d'r zit volgens mij ook geen programma in die booster functie en ook zwembad verwarming kan, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Kon het niet op de resol die je al hebt erbij?
Hoe ga je nu aansturen?
Zit beetje met hetzelfde en de buurman idem.
Ik mis een beetje sensorplekken om alles te meten en d'r zit volgens mij ook geen programma in die booster functie en ook zwembad verwarming kan, maar dat laatste weet ik niet zeker.
Nee dat paste niet meer ik heb een multi plus voor de zonneboiler via Rivusol die hebben hun eigen software erop zitten. Daar weet Solar masters veeeel meer van. Een hc max voor de verwarming. Niks meer vrij :) . Dus nu tweede multi plus erbij hangen die kan dan mooi weer het hele zwembad meten en de pompen aansturen. Dan nog de dl3 voor de visualisatie die hangt er al en daar kan de tweede multi plus nog bij. Komende maand gaat dat stuk er dus nu bij komen en moet nog eea aanpassen in de huidige verwarming opstelling.
Ik denk dat als ik minder zou meten op de verwarming er waarschijnlijk daar nog wel plek was op de hc max maar dan heb ik minder meetpunten in de verwarming en dat wilde ik niet. PS de dl3 heeft ook 3 meetpunten voor temperatuur.
Dus stuur alles aan via verschillende resol apparatuur.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met programma voor de booster. Ik kan hier wel eea aanpassen in de booster maar specifiek zou ik die vragen aan Solar masters stellen die weet daar alles van.
Natuurlijk kan je het zwembad met een multi plus regelen moet nog even kijken welk programma het beste te kiezen. Na de aanpassingen kan ik in 4 circuits de energie meten en precies zien waar wat heen gaat.
Het wordt dus
1. energie opwekking met ZB.
2. Afname verwarming
3. afname SWW
4. Afname zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:11

_Apache_

For life.

Heb al een tijdje een ZB draaien en bezig met een offertetraject om van gas cv + zonneboiler naar L/W WP + zonneboiler te gaan.

Dat traject loopt stroef, weinig installateurs reageren, en een paar haken af omdat er een zonneboiler in het spel is. :/

Dus als iemand nog tips heeft...
==
Maar het viel mij op dat 2 buizen (dichtbij het buffervat) heel de dag loeiheet zijn. De lange stukken van de buizen - die naar de collector lopen - gaan zitten wle dik in het foam, maar dat stopt ~10cm voor het vat.

Heb die sinds vandaag ook die in de isolatiefoam gezet. Binnenkort eens kijken of de data nu laat zien dat het minder snel afkoelt. :)

Ook een stuk kinder veiliger, onze 3 jarige zoon speelt daar wel eens in de buurt, en zou het kunnen aanraken.

[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 14-05-2022 21:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@_Apache_
1. Heb je verwarmingsondersteuning, zo ja: dat zit vaak op een lagere spiraal en kan zo blijven
2. geen naverwarming meer, maar de boiler warm houden door voor SWW verwarming de WP aansluiten op de bovenste spiraal, waarmee de bovenste X liter op50+ gehouden kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

BarryH schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:32:
@_Apache_
1. Heb je verwarmingsondersteuning, zo ja: dat zit vaak op een lagere spiraal en kan zo blijven
2. geen naverwarming meer, maar de boiler warm houden door voor SWW verwarming de WP aansluiten op de bovenste spiraal, waarmee de bovenste X liter op50+ gehouden kan worden
Ja, het is een dubbelspiraal.
Het buffervat is vrij klein, 200L.

Heb al contact gehad met HRSolar (wie de ZB setup heeft geleverd). Maar die zijn alleen leverancier, en geen installateur. Ze verwijzen naar partijen, die zelf nog niet hebben gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@_Apache_ lijkt me goed om een apart topic te openen.
Je hebt geen spiraal vrij om de WP op te zetten, dus
optie1: boiler puur voor SWW: de spiraal die nu voor cv ondersteuning werkt gebruiken voor verwarmen boiler door WP. nadeel: geen cv ondersteuning meer
optie 2: 2e boiler ernaast voor puur WP SWW waarbij de zb boiler invoedt
optie 3: 2e boiler met 2 spiralen : 1 voor warmteinvoer vanaf heatpipes en 1 voor verwarming door wp
... en nog wat subvarianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:26:
Maar het viel mij op dat 2 buizen (dichtbij het buffervat) heel de dag loeiheet zijn. De lange stukken van de buizen - die naar de collector lopen - gaan zitten wle dik in het foam, maar dat stopt ~10cm voor het vat.

Heb die sinds vandaag ook die in de isolatiefoam gezet. Binnenkort eens kijken of de data nu laat zien dat het minder snel afkoelt. :)
Heet door vanaf de collector binnenkomende warmte is natuurlijk mooi. Isolatie erom en klaar, inderdaad.

Of ook 's nachts heet? Dan mis je aldaar een paar warmtesifons. Dat zou dan iets zijn om bij de aanpassingen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
Iemand ervaring met de vakantie mode van de Resol SLT ?

De beschrijving is nog al summier over wat elke functie nou precies doet.

Hoe kan ik het systeem het beste achterlaten voor een week ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Swenno schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:57:
Iemand ervaring met de vakantie mode van de Resol SLT ?

De beschrijving is nog al summier over wat elke functie nou precies doet.

Hoe kan ik het systeem het beste achterlaten voor een week ?
Lijkt twee druppels water als wat ik hier heb. Als je die modus selecteert kies je een aantal dagen (roteer met het wieltje meer of minder) . En dat zijn het aantal dagen dat ie snachts bewust gaat afkoelen.

Ik zou vakantie min een dag doen. zodat je weer een mooi warm buffervat hebt als je thuis bent.

Edit, damn autocorrect.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 15-05-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@_Apache_ dus de settings die je ziet in de vakantie mode tab is van de koeling?

Dan zet ik de deltaT van normaal bedrijf ook nog wat hoger.

Dus overdag warmt die op naar max temp snachts koelt die dan weer terug naar 40 graden ? Volgens mij is dat de temp die in de instelling staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Swenno schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:49:
@_Apache_ dus de settings die je ziet in de vakantie mode tab is van de koeling?

Dan zet ik de deltaT van normaal bedrijf ook nog wat hoger.

Dus overdag warmt die op naar max temp snachts koelt die dan weer terug naar 40 graden ? Volgens mij is dat de temp die in de instelling staat
De temperatuur zelf stel ik nooit bij.
Maar ik zie vanaf middernacht de pomp weer aanspringen, en het vat afkoelen.

Details staan hier op bladzij 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Na wat gepuzzel bleek mijn boilervat niet te zijn geselecteerd waardoor de vakantie functie niet werkte. ( Vorige zomer ook de vakantie functie gebruikt, toen deed die het ook niet)

Inmiddels werkt dat wel nadat de boiler 1 ook is geselecteerd.

Morgen ochtend nog even spelen met de systeem koeling en collector koeling parameters want uit de handleiding wordt ik niet veel wijzer wat die nou precies regelt.

Of heeft iemand daar een goede omschrijving van ?

[ Voor 3% gewijzigd door Swenno op 15-05-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Nee dat paste niet meer ik heb een multi plus voor de zonneboiler via Rivusol die hebben hun eigen software erop zitten. Daar weet Solar masters veeeel meer van. Een hc max voor de verwarming. Niks meer vrij :) . Dus nu tweede multi plus erbij hangen die kan dan mooi weer het hele zwembad meten en de pompen aansturen. Dan nog de dl3 voor de visualisatie die hangt er al en daar kan de tweede multi plus nog bij. Komende maand gaat dat stuk er dus nu bij komen en moet nog eea aanpassen in de huidige verwarming opstelling.
Ik denk dat als ik minder zou meten op de verwarming er waarschijnlijk daar nog wel plek was op de hc max maar dan heb ik minder meetpunten in de verwarming en dat wilde ik niet. PS de dl3 heeft ook 3 meetpunten voor temperatuur.
Dus stuur alles aan via verschillende resol apparatuur.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met programma voor de booster. Ik kan hier wel eea aanpassen in de booster maar specifiek zou ik die vragen aan Solar masters stellen die weet daar alles van.
Natuurlijk kan je het zwembad met een multi plus regelen moet nog even kijken welk programma het beste te kiezen. Na de aanpassingen kan ik in 4 circuits de energie meten en precies zien waar wat heen gaat.
Het wordt dus
1. energie opwekking met ZB.
2. Afname verwarming
3. afname SWW
4. Afname zwembad
mooi!

hoe stuur je de pelletkachel aan? doet de resol (en welke dan) dat ook?

met de booster functie bedoel ik het programma van de resol. ik heb de resol CS plus, en daarbij is dat programma 4 (dan stuur ie dus de bovenste of onderste spiraal aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:29:
[...]

mooi!

hoe stuur je de pelletkachel aan? doet de resol (en welke dan) dat ook?

met de booster functie bedoel ik het programma van de resol. ik heb de resol CS plus, en daarbij is dat programma 4 (dan stuur ie dus de bovenste of onderste spiraal aan).
Pelletkachel (tepor) wordt vrijgegeven via het potentiaalvrij contact van de multiplus. Geregeld via temperatuursensor op het midden van het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleepyBear89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-07 23:24
BarryH schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:24:
@_Apache_ lijkt me goed om een apart topic te openen.
Je hebt geen spiraal vrij om de WP op te zetten, dus
optie1: boiler puur voor SWW: de spiraal die nu voor cv ondersteuning werkt gebruiken voor verwarmen boiler door WP. nadeel: geen cv ondersteuning meer
optie 2: 2e boiler ernaast voor puur WP SWW waarbij de zb boiler invoedt
optie 3: 2e boiler met 2 spiralen : 1 voor warmteinvoer vanaf heatpipes en 1 voor verwarming door wp
... en nog wat subvarianten
Heb je bij optie 3 dan vat 2 (cv) vol water dat je niet als tapwater gebruikt? Vat 1 blijft puur voor tapwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
SleepyBear89 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Heb je bij optie 3 dan vat 2 (cv) vol water dat je niet als tapwater gebruikt? Vat 1 blijft puur voor tapwater?
Sww, maar een hygiëne buffer kan ook. Dan sww door spiraal en wp op het vat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
_Apache_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:26:
,,

Ook een stuk kinder veiliger, onze 3 jarige zoon speelt daar wel eens in de buurt, en zou het kunnen aanraken.
Komt mogelijk door de thermosyphon werking. Warm water is lichter dan koeler water waardoor je stroming krijgt. Soms zelfs in één buis, als je pech hebt zelfs een kringloop door je circuit heen. Oplossing is een U-bocht in tegengestelde richting maken.

[ Voor 7% gewijzigd door AquaPlanning op 23-05-2022 06:07 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Pagina: 1 ... 43 ... 66 Laatste