Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
AquaPlanning schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:06:
Komt mogelijk door de thermosyphon werking. Warm water is lichter dan koeler water waardoor je stroming krijgt. Soms zelfs in één buis, als je pech hebt zelfs een kringloop door je circuit heen. Oplossing is een U-bocht in tegengestelde richting maken.
Ik zeg 't nog maar 'ns: de warmtesifon is 'n oplossing, niet een probleem. Het bijpassende probleem heet microcirculatie.

(En hij zei letterlijk "de hele dag", oftewel niets over 's nachts. Dus wellicht heeft hij alleen isolatie nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:42
Gwaihir schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Ik zeg 't nog maar 'ns: de warmtesifon is 'n oplossing, niet een probleem. Het bijpassende probleem heet microcirculatie.

(En hij zei letterlijk "de hele dag", oftewel niets over 's nachts. Dus wellicht heeft hij alleen isolatie nodig.)
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
daar staat iets meer uitgelegd over het fenomeen en een mogelijke oplossing

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuZZ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:37:
[...]

daar staat iets meer uitgelegd over het fenomeen en een mogelijke oplossing
Net als ik in dit topic al meermaals heb gepost dus? Wellicht zelf 'ns lezen en dan duidelijker zijn als er je iets over te melden of vragen hebt? :? Of je tot de gebruiker(s) richten die je daadwerkelijk bedoelt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Hoi, weet iemand hoe lang je glycol, nog nieuw in de jerrycan helemaal dicht, kan bewaren?
Ik heb hier dus zo'n voorgemixte Tyfocor LS -28 staan, en die staat er alweer de nodige jaren niks te doen. Maarja ongebruikt en ook niet aan licht blootgesteld.
Kan iemand daar nog wat mee of moet het naar de stort?

De fabrikant heeft het over een Shelf life van "at least 3 years". Ja dat ben ik wel voorbij dus weet niet wat nu toestand is. Zal nu wel jaar of 5 of 6 zijn.

Als ik het wil testen in de vriezer dan moet ik de luchtdichte verpakking open maken :+

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 26-05-2022 17:32 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:32
!null schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:29:
Hoi, weet iemand hoe lang je glycol, nog nieuw in de jerrycan helemaal dicht, kan bewaren?
Ik heb hier dus zo'n voorgemixte Tyfocor LS -28 staan, en die staat er alweer de nodige jaren niks te doen. Maarja ongebruikt en ook niet aan licht blootgesteld.
Kan iemand daar nog wat mee of moet het naar de stort?

De fabrikant heeft het over een Shelf life van "at least 3 years". Ja dat ben ik wel voorbij dus weet niet wat nu toestand is. Zal nu wel jaar of 5 of 6 zijn.

Als ik het wil testen in de vriezer dan moet ik de luchtdichte verpakking open maken :+
Houdbaarheid is geen issue. Gewoon goed om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27

bjp

glycol is een beetje als alcohol :) bewaart vrij goed :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:08

Seafarer

XXX

bjp schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:43:
Bij mij niet, ik ben altijd bang dat er schimmel op gaat groeien.

Dus niet te lang bewaren. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
!null schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:29:
Er zijn plekken waar het al 30 jaar in een koelsysteem zit.
Wijn en sterke drank kan je ook lang bewaren alleen de smaak kan achteruit gaan. Nu is dat bij glycol geen dingetje dat is sowieso vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
bouwfraude schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Er zijn plekken waar het al 30 jaar in een koelsysteem zit.
Wijn en sterke drank kan je ook lang bewaren alleen de smaak kan achteruit gaan. Nu is dat bij glycol geen dingetje dat is sowieso vies.
Wat een onzin weer......

Meten is weten! PH-waarde en Refractie bouwen af en vloeistof veroudert soms best snel afhankelijk van de temperaturen en druk waar deze mee in aanraking komt en de hoeveelheid lucht in het systeem.

Afhankelijk van het systeem zal het glycol waarmee deze is gevuld is (bvb tyfocor LS kant en klare mengverhouding 45% tot -28 graden) ca. na 9 jaar nog maar beschermen tot ca. -7. Dus verstandig om dit iedere 2 jaar te meten. Het PH kan heel snel zakken als het systeem niet goed is ontlucht en net zo zuur worden als Zoutzuur en letterlijk alles in de installatie aantasten en opvreten.

In een koel installatie zit een ander type vaak wat meer bedoeld is voor lage temperatuur die dunner is. Een zonneboiler vloeistof moet bestand zijn tegen veel hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Wat een onzin weer......

Meten is weten! PH-waarde en Refractie bouwen af en vloeistof veroudert soms best snel afhankelijk van de temperaturen en druk waar deze mee in aanraking komt en de hoeveelheid lucht in het systeem.
Wat snap je niet aan een dichte jerrycan? Daar komt geen lucht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
bjp schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:43:
Of zoals benzine?
Probeer eens een grasmaaier te starten met "oude benzine".

Onder invloed van temperatuur zal die vloeistof zeker verouderen en van eigenschappen veranderen.
Waarom zou je het anders in een automotor moeten doen? Dat is ook een gesloten circuit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
bouwfraude schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Wat snap je niet aan een dichte jerrycan? Daar komt geen lucht bij.
Open of dicht dat maakt niet zoveel uit, of er licht op valt wel en als je het bvb in een garage zet waar het in de winter 5 graden is en in de zomer 25 dan veroudert het even goed nog best snel. Voor het bijvullen van het systeem waarvan het over is gebleven is lijkt mij niet zoon probleem. Maar meten zegt alles!

Afgezien daar van... wat wil je met 1 jerrycan? je hebt toch snel meer nodig wil je een systeem geheel verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Afgezien daar van... wat wil je met 1 jerrycan? je hebt toch snel meer nodig wil je een systeem geheel verversen.
Glycol niet puur gebruiken dat spul moet je aanlengen met water meestal 1/3.
Onze eigen zonneboiler bevat alleen water er zit een thermometer in die de temperatuur meet onder het dak. Als het te koud is komt het pompje niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bouwfraude schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Onze eigen zonneboiler bevat alleen water er zit een thermometer in die de temperatuur meet onder het dak. Als het te koud is komt het pompje niet bij.
Dat is een LEEGLOOP systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Dat is een LEEGLOOP systeem?
Ja, anders zou het bevriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
bouwfraude schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Een kant en klare versie mag je niet verder verdunnen, en al helemaal niet met kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03

_Apache_

For life.

Ik weet niet wie er laatst om vroeg, maar dit is de vakantiemodus in actie.
Betreft een Resol controller.

Als de collector temps laag zijn, slaat juist de pomp aan, om weer 'capaciteit' vrij te maken voor de volgende dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEirerX1htqajPEjGwA8rktxyEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZD6Flz4FK0aK5XDKASebZVQ9.jpg?f=user_large

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:38:
Of zoals benzine?
Probeer eens een grasmaaier te starten met "oude benzine".

Onder invloed van temperatuur zal die vloeistof zeker verouderen en van eigenschappen veranderen.
Waarom zou je het anders in een automotor moeten doen? Dat is ook een gesloten circuit.
De brandstofstroom van automotor is bepaald geen gesloten circuit. Je gooit er zelf steeds bij in de tank, er gaat lucht bij, het wordt verbrand - wat niet echt omkeerbaar is - en het gaat de uitlaatpijp uit. Niets geslotens aan.

Gelukkig 'n erg brak vergelijk dus, want (moderne) benzine veroudert spontaan en extra snel onder invloed van vocht (aangetrokken uit de lucht). Oftewel: totaal ongeschikt om gemengd met water - voor zoverre dat überhaupt lukt - ergens voor te gebruiken.

Die glycol is wél bedoeld om in een mengsel met water vele jaren mee te gaan, onder andere in het brine-circuit van een WP. Spontaan veroudert er - onder de juiste omstandigheden - dus weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:04:
[...]

De brandstofstroom van automotor is bepaald geen gesloten circuit. Je gooit er zelf steeds bij in de tank, er gaat lucht bij, het wordt verbrand - wat niet echt omkeerbaar is - en het gaat de uitlaatpijp uit. Niets geslotens aan.

Gelukkig 'n erg brak vergelijk dus, want (moderne) benzine veroudert spontaan en extra snel onder invloed van vocht (aangetrokken uit de lucht). Oftewel: totaal ongeschikt om gemengd met water - voor zoverre dat überhaupt lukt - ergens voor te gebruiken.

Die glycol is wél bedoeld om in een mengsel met water vele jaren mee te gaan, onder andere in het brine-circuit van een WP. Spontaan veroudert er - onder de juiste omstandigheden - dus weinig aan.
Die veroudert door temperatuur, deeltjes van pomp en leidingen, en zuurstof die foor de membranen binnen geraakt.
Maar het ging over de voorraad, en dit zit in een of andere jerrycan of plastic container… alles behalve dicht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Albert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06-2022
Hoi allen,

Graag zou ik van jullie een advies krijgen over de positie / aanschaf van een zonneboiler.

Mijn dak op het zuid-oosten ligt geheel vol met zonnepanelen. Op het noord-westen heb ik nog veel dakoppervlak beschikbaar, waar ik graag een zonneboiler zou willen plaatsen.

Ik kan echter niet goed vinden of dit wel een enigszins acceptabele opbrengst oplevert. Mijn eigen gedachte is om gewoon iets meer collector-oppervlak te nemen t.o.v. het opslagvat. Daarnaast moet ik nog een tweede isolatiemaatregel nemen om ISDE subsidie te krijgen. Dit maakt dat ik een wat lager rendement wel wil accepteren (en doe het daarnaast ook voor CO2-reductie).

Wat vinden jullie hiervan? Of gaat een zonneboiler op het noordwesten simpelweg niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Willem Albert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:39: Daarnaast moet ik nog een tweede isolatiemaatregel nemen om ISDE subsidie te krijgen.
Voor ISDE subsidie van de zonneboiler is dit niet nodig. Een zonneboiler op zich levert al subsidie op.
https://www.rvo.nl/subsid...n/zonneboiler#voorwaarden

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Willem Albert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:39:
Op het noord-oosten heb ik nog veel dakoppervlak beschikbaar, waar ik graag een zonneboiler zou willen plaatsen.

[..]

Of gaat een zonneboiler op het noordwesten simpelweg niet werken?
Oost, West, Zuid best? Ik zou er niet echt veel van verwachten..

Maar je geeft wel heel weinig info, dus is deze uitspraak ook heel weinig nauwkeurig. Is 't nu zuidoost, of zuidwest bijv. en wat voor hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Albert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06-2022
Gwaihir schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Oost, West, Zuid best? Ik zou er niet echt veel van verwachten..

Maar je geeft wel heel weinig info, dus is deze uitspraak ook heel weinig nauwkeurig. Is 't nu zuidoost, of zuidwest bijv. en wat voor hellingshoek?
Excuus typo. Het dak voor de zonneboiler ligt noord-west georiënteerd (precies noord-west). De hellingshoek is 35 graden. Het is de bovenkant van het dak. Er is daar verder niet zoveel schaduw. Is er nog andere info relevant?

Ik heb overigens ook nog een stukje plat dak op een dakkapel van circa 1,8 x 2,8 m. Deze dakkapel ligt ook op het noordwesten, maar redelijk hoog op het dak.

Tot slot de vraag: bestaan er een zonnecollectoren in afwijkende maten? Ik heb nog een strook dak beschikbaar op het zuidwesten van net geen meter breed, en enkele meters hoog.

Alvast dank voor het meedenken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Willem Albert op 13-06-2022 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Een zb op noordwest zal een klein deel van het jaar hoge opbrengst hebben. Met een beetje pech ben je dan net op vakantie
Dit kan je met pvcalc vrij goed zien.
Heb je niet een stuk muur op zuid beschikbaar? Dat geeft een veel gelijkmatiger opbrengst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Willem Albert Pakweg 45 graden lijkt me duidelijk genoeg. Precies noord-west is er nog wel wat zon te vinden, maar toch.. Ik zou zeker (ook) naar dat andere strookje kijken.

Een warmtecollector is niet zo gevoelig voor kleine beetjes schaduw als een PV paneel. Je mist puur exact dat stukje zon. Hij moet aan de andere kant wel de temperatuur van het water omhoog weten te krijgen. Dus waar een PV paneel met een beetje licht ook een beetje produceert, gaat dat voor een warmtecollector wat minder op, tenminste als je echt warm water wilt (douchewater). Het ligt anders voor retourverhoging voor VVW, of voor bronregeneratie voor een WP, omdat die temperaturen veel lager zijn.

Vacuümbuiscollectoren beginnen best wel smal en zijn krap twee meter hoog. (Doorgaans; er zijn ook wel kortere buizen, maar smal en kort tegelijk lijkt me dat er niets over blijft.) Eerder in dit topic staan wel foto's van iemand die er twee boven elkaar legde op een strook van ca. een meter breed. Als je die gevonden hebt, vraag dan met @.... alhier hoe ze bevallen? Of het bij jou past zal erom spannen = bekijk voor aanschaf ook goed hoe het met de aansluitingen te doen, want die zitten aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

Crazy-

Best life ever

Ik kreeg een ingeving…. in het kader van praktisch:

Zou het mogelijk zijn dit vat horizontaal te plaatsen?

Ergens denk ik: geen probleem. Gesloten systemen etc; waarom zou het niet kunnen?

Het voordeel is dat ie verder het knieschot in kan en we aan de voorkant veel ruimte besparen en alles praktischer kunnen inrichten. Ipv zoals nu op schets aangegeven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrFekACZOV2Bpw0w2a_0Hyqdlp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m39ZGs8equuPkOsUKOgimrOG.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartolomus
Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:38:

Ergens denk ik: geen probleem. Gesloten systemen etc; waarom zou het niet kunnen?

Het voordeel is dat ie verder het knieschot in kan en we aan de voorkant veel ruimte besparen en alles praktischer kunnen inrichten. Ipv zoals nu op schets aangegeven :)

[Afbeelding]
Je spiralen gaan hangen en je gelaagdheid is weg. Er zijn PP vaten die als opslag onder je knie Schotten kunnen. Wordt daar speciaal voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:30
@Crazy- in de industrie gebruiken ze ook wel horizontale vaten voor koude/ warmte buffer alleen dan zitten er wel schotten in om de warmte te scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Bartolomus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:34:
[...]

Je spiralen gaan hangen en je gelaagdheid is weg. Er zijn PP vaten die als opslag onder je knie Schotten kunnen. Wordt daar speciaal voor gemaakt.
Mja ik had al zo’n idee. Dat er verticale vaten zijn is mij bekend maar absoluut niet financieel interessant een andere te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

BarryH schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:21:
Een zb op noordwest zal een klein deel van het jaar hoge opbrengst hebben. Met een beetje pech ben je dan net op vakantie
Dit kan je met pvcalc vrij goed zien.
Heb je niet een stuk muur op zuid beschikbaar? Dat geeft een veel gelijkmatiger opbrengst
Ligt helemaal aan de hoek die de zonneboiler maakt tov de hoek van de daknok.
Hier heb ik mijn zb op het noorden dakkapel staan, wel naar het zuiden gericht.
Die doet keurig mee van mei tm oktober. Weinig verlies.

Enige wat ik zie is dat de z'n iets later start dan mijn zonnepanelen op de zuidkant, maar een uur later (wanneer de zonnekracht toch nog niet zo krachtig is) gaat de zb meedoen.

Kan eens een grafiek van de zonnepanelen en z'n over elkaar heen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Heb de opwek van de zonnepalenen, eens over de opwek (lees temperaturen) van de zonneboiler heen gelegd.

De setup,
PV = 9 panelen op de zuidkant, 300Wp/stuk, met enphase IQ7 micro omvormers.
ZB = 3 vp collectoren, ook gericht op de zuidkant, maar vanaf het noorder dakkapel (er zit dus met 15-20graden schaduw een daknok voor. Met een bescheiden buffer van 200L (staand vat met dubbel spiraal)

Beide een identieke orientatie van ZZW.

30 april

Hier is PV duidelijk sterker. Hoeveel de ZB weinig warmte aan de buffer toevoegd, is het PV dat hier en daar een aardige opwek heeft. Een 8.7kWh (3.2kWh/kWp), maar heeft de ZB niet zo veel kunnen toevoegen aan de buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdKRaB7IiqdnL2-Dr_amhYdI2e8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2Z0r7ha0faOsfYsjktHpucrW.png?f=fotoalbum_small

31 mei

Een vergelijkbare PV opwerk (8.2kWh), maar vanwege laag temp in buffervat veel toegevoegd door ZB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-coDUwlWVeGtrYAuOE9y1cl85hU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/x80gSLlip8d8kfEUUoSKPghe.png?f=fotoalbum_small

Temperatuur collector is linker Y-as
Opwek is rechter Y-as.
De hakkelige temperatuur wordt veroorzaakt door het rondpompen van het glycol mensgel.

15 juni

Hier gaan het aan opwek aardig nek aan nek, echter, omdat de buffer nog warm was (weinig consumptie dagen ervoor) is de toevoeging aan de buffer redelijk klein, terwijl er behoorlijk wat warmte was die dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WqGU2T-JxLdtmN6fgVAzePVHWU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xZl6Aygi5W8eur9YOchwDPH7.png?f=fotoalbum_small

Kortom, zou elk dakoppervlak inzetten, zelfs als dat achter een daknok zou zitten. Die lage instraling levert zoiezo niet zoveel op, dus je mist er ook niet zoveel aan.

De opwek van PV is makkelijker (want teruglevering is nog gunstig), of direct als eigen verbruik in woning.
Maar met warm water verbruik is ZB weer heer en meester.

Het valt me allesinds mee hoe snel de ZB (die dus achter de daknok zit) smorgens vroeg al mee komt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 16-06-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernauta
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 16:44
goedemorgen

Ik zie dat u de tempratuur van de zonneboiler in domoticz heeft staan dat heb ik ook maar ik gebruik een TFA Dostmann 30.3139 op 433Mhz en die slaat uit bij 70 graden.
Ik zoek eigenlijk een alternatief daar voor liefst niet bedraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:38:

[Afbeelding]
Ten eerst wil je dat niet aangezien een liggend buffervat absoluut geen gelaagdheid heeft en de temperatuur dus heel snel zakt en naverwarming dus veel vaker gaat inkomen. In installaties met buffervaten werk je juist met de gelaagdheid, en een groot temperatuur verschil in een liggende buffer is niet mogelijk. Daarnaast vergroot je ook nog eens het oppervlakte aan de bovenkant en worden de stilstand verliezen aanzienlijk meer.

Technisch gezien gaat het ook niet.... De wisselaars worden alleen vanonder ondersteund en veel vaten mogen eigenlijk niet een horizontaal vervoert worden.

En als je dat allemaal negeert en het wel aansluit wat ik wel eens iemand heb zien doen dan kom je bij het probleem dat je de warmtewisselaar nooit ontlucht krijgt en nooi circulatie in het glycol systeem zult krijgen.

Misschien bij een 100 liter met een hele kleine buisdiameter wisselaar met een grote vulpomp nog wel maar in een wat groter buffervat met 1 1/2'wisselaar en 7mm doorlaar op de kogelkranen van de zonneboiler pompgroep maar je geen schijn van kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

supernauta schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:49:
goedemorgen

Ik zie dat u de tempratuur van de zonneboiler in domoticz heeft staan dat heb ik ook maar ik gebruik een TFA Dostmann 30.3139 op 433Mhz en die slaat uit bij 70 graden.
Ik zoek eigenlijk een alternatief daar voor liefst niet bedraad
Dit komt niet uit domoticz (alhoewel ik daar wel de p1 meter mee uitlees).

De Resol unit wordt direct over het lan uitgelezen, in een mysql db gestopt en middels grafana weergegeven.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61934096

De PV evenzo, ik lees direct de controller uit over het lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even geen technisch gebrabbel, maar iets wat ik me afvroeg of iemand antwoord heeft:

Waarom zijn er zoveel zonneboilers in de mediteraanse landen (En Turkije)? is er zoveel behoefte aan warm water daar? waarom niet gewoon zonnepanelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:30
kmf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:33:
Even geen technisch gebrabbel, maar iets wat ik me afvroeg of iemand antwoord heeft:

Waarom zijn er zoveel zonneboilers in de mediteraanse landen (En Turkije)? is er zoveel behoefte aan warm water daar? waarom niet gewoon zonnepanelen.
Gok geen gas aansluiting. En heel het jaar door zon. Dus waarom zou je dan moeilijk doen met een warmte pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Swenno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Gok geen gas aansluiting. En heel het jaar door zon. Dus waarom zou je dan moeilijk doen met een warmte pomp
Geen salderingsregeling? Dus liever energie in-house bewaren dan exporteren en weer importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
kmf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:33:

Omdat een zonnecollector in die landen 7x meer energie binnen halen dan PV per m2! (In Nederland trouwens ook al 4.7x meer)

En idd stroom al goedkoop is en er vaak geen subsidie regelingen zijn zoals salderingsregeling waardoor je dus de stroom van je PV panelen alleen kunt gebruiken op het moment dat het systeem stroom levert. Afgezien daarvan kom je ook tegen dat er in die landen nog aardig wat maffiapraktijken gaande zijn waar in bijvoorbeeld in straat van 300Km maar 1 bedrijf PV panelen man plaatsen.

En natuurlijk ook de kosten..... een zonneboiler in die landen is geen met glycol gevulde installatie tegen vorst beveiligt maar een passief systeem waarbij de boiler al op de vollector zit. Erg goedkoop die manier van bouwen.

In Nederland is nu de vraag gesteld door de Nederlandse regering om te kijken naar alternatieven voor PV! Ze gaan hun fouten niet snel toegeven maar ze zijn er nu zelf ook wel achter dat wat ze roepen onmogelijk is. 1.5% heeft nu de gasketel vervangen voor een WP en 3% rijd een elektrische auto en het Nederlandse stroomnet werk is klaar.

PV heeft hierdoor straks nagenoeg geen toekomst als je kijkt naar de energietransitie. Dit word simpelweg nu gewoon gebruikt om mensen van het gas naar elektra te krijgen en deels omdat ze misschien echt niet beter weten?

Om de doelen te behalen de aankomende 50 jaar zal er veel meer gekeken moeten worden naar efficiëntere systemen en geen systemen met nagenoeg meer verliezen dan besparing.

De stuk zit hem in het opslaan van warmte. Dit kan goedkoper en milieuvriendelijker van met stroom. Als er straks in 8 maanden genoeg energie goedkoop en langdurig is op te slaan dan staan er straks overal op deze wereld enkel nog zon thermische systemen. Warmte hebben we namelijk voldoende en stroom niet! En warmte kan lokaal worden opgeslagen en hoeft niet te worden getransporteerd. Het enige wat de regering dan weer moet verzinnen is een verdienmodel :) Als ze niks meer verdienen op brandstof, gas en minder op elektra dan vraag ik me af waar mee ze gaan komen als het gaat om Pelletkachels, hout en zonthermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Solar Masters
Spreek je jezelf nu niet tegen...

Je zegt enerzijds dat het stroomnetwerk vol zit, en er dus geen toekomst meer is voor PV, en daarna heb je het over energieopslag.

Eén ding is zeker... je kan de warmte van een Zonneboiler onmogelijk bewaren van de zomer naar de winter. Dat lukt met batterijen ook niet, dus daar zit alvast geen verschil.
De opslag zal mogelijk gebeuren via een tussendrager (waterstof, methanol, ... en andere fuels die dan met stoomoverschotten kunnen gemaakt worden). Met warm water van 100° kan niet veel.

Je riedeltje dat vacuumbuizen per m2 zowat 4 keer zo veel energie opleveren dan PV kennen we ook.
Geef mij maar 50kWh electriciteit, daar kan ik mee rijden, via een WP omzetten in 200kWh warmte, computers op laten draaien, water verpompen, een batterij opladen etc.
Met 200kWh aan warmte doe je verder niet veel, dat krijg je niet omgezet in electriciteit of een andere energiedrager.

Dat de electriciteitsnetten moeten volgen: helemaal eens, maar wat ook moet is dat we intelligent gebruik maken. Dus niet die auto laden om 18h als iedereen de aardappelen kookt, maar wel er voor of er na. En vermogen beperken als er stroomtekorten zijn, lokaal of nationaal.
In de industrie doen ze dat al, zeker grote koelopslag pas zijn temperaturen aan (binnen bepaalde grenzen) afhankelijk van de minuutprijzen. Dat zijn allemaal zaken die je wel met electriciteit kan doen, niet met warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:27:
@Solar Masters
Spreek je jezelf nu niet tegen...

Je zegt enerzijds dat het stroomnetwerk vol zit, en er dus geen toekomst meer is voor PV, en daarna heb je het over energieopslag.

Eén ding is zeker... je kan de warmte van een Zonneboiler onmogelijk bewaren van de zomer naar de winter. Dat lukt met batterijen ook niet, dus daar zit alvast geen verschil.
De opslag zal mogelijk gebeuren via een tussendrager (waterstof, methanol, ... en andere fuels die dan met stoomoverschotten kunnen gemaakt worden). Met warm water van 100° kan niet veel.

Je riedeltje dat vacuumbuizen per m2 zowat 4 keer zo veel energie opleveren dan PV kennen we ook.
Geef mij maar 50kWh electriciteit, daar kan ik mee rijden, via een WP omzetten in 200kWh warmte, computers op laten draaien, water verpompen, een batterij opladen etc.
Met 200kWh aan warmte doe je verder niet veel, dat krijg je niet omgezet in electriciteit of een andere energiedrager.

Dat de electriciteitsnetten moeten volgen: helemaal eens, maar wat ook moet is dat we intelligent gebruik maken. Dus niet die auto laden om 18h als iedereen de aardappelen kookt, maar wel er voor of er na. En vermogen beperken als er stroomtekorten zijn, lokaal of nationaal.
In de industrie doen ze dat al, zeker grote koelopslag pas zijn temperaturen aan (binnen bepaalde grenzen) afhankelijk van de minuutprijzen. Dat zijn allemaal zaken die je wel met electriciteit kan doen, niet met warm water.
Hé Tommie12,

Jij schrijft soms dingen als waarheid op terwijl met iets meer onderzoek je er snel achter bent dat wat je schrijft niet klopt.
Warmte van een zonneboiler kan je absoluut wel bewaren. En dit wordt in het buitenland echt al veel gedaan.
Grote geïsoleerde tank plaatsen en je bent vertrokken. Uiteraard niet gratis.

In jou geval zal je meer aan elektra hebben dan aan warm water maar in mijn geval is dat niet zo. Ik heb het systeem aan mijn wensen laten designer en ben er tot nog toe heel blij mee.
En ja zonneboiler zijn 4* efficiënter dan pv maar dat wil niet zeggen dat pv slecht is wel zoals als gemeld het beperkingen heeft die zoals nu ieder weet spelen.
Dus ieder systeem heeft zijn voor en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:27:
Eén ding is zeker... je kan de warmte van een Zonneboiler onmogelijk bewaren van de zomer naar de winter.
Oh? Het wordt anders al jaren gedaan, op niet al te kinderachtige schaal. Economisch rendabel is absoluut 'n ding. Maar technisch mogelijk: een stuk makkelijker dan elektra.

Sterker nog: mijn huis staat 't as we speak al te doen. De warmtecollector doet z'n ding (uiteraard) en de WP is net 20 minuten terug begonnen die warmte maar weer 'ns de grond in te verplaatsen.

(Nope, nog niet echt 'n idee van effect op rendement jaar rond. Maar daartoe moet men 't simpelweg proberen, lijkt mij. :))

Oh.. en dat natuurlijk wel op PV-stroom. Hoezo is die ineens nergens goed voor, @Solar Masters ?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 16-06-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Ten eerst wil je dat niet aangezien een liggend buffervat absoluut geen gelaagdheid heeft en de temperatuur dus heel snel zakt en naverwarming dus veel vaker gaat inkomen. In installaties met buffervaten werk je juist met de gelaagdheid, en een groot temperatuur verschil in een liggende buffer is niet mogelijk. Daarnaast vergroot je ook nog eens het oppervlakte aan de bovenkant en worden de stilstand verliezen aanzienlijk meer.

Technisch gezien gaat het ook niet.... De wisselaars worden alleen vanonder ondersteund en veel vaten mogen eigenlijk niet een horizontaal vervoert worden.

En als je dat allemaal negeert en het wel aansluit wat ik wel eens iemand heb zien doen dan kom je bij het probleem dat je de warmtewisselaar nooit ontlucht krijgt en nooi circulatie in het glycol systeem zult krijgen.

Misschien bij een 100 liter met een hele kleine buisdiameter wisselaar met een grote vulpomp nog wel maar in een wat groter buffervat met 1 1/2'wisselaar en 7mm doorlaar op de kogelkranen van de zonneboiler pompgroep maar je geen schijn van kans.
Waren al redelijk wat punten waar ik aan dacht; had zeker niet verwacht dat men zou zeggen: het kan ;-)

Optie bekeken en verkeken. Vat blijft mooi verticaal staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 14:49
Kennen jullie deze al?

https://www.sun-ridge.nl/

Lijkt mij wel wat, hoe wel ik geen idee heb wat een relatief klein oppervlakte doet tegenover een normaal vlak systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ZveenT schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:09:
Kennen jullie deze al?

Lijkt mij wel wat, hoe wel ik geen idee heb wat een relatief klein oppervlakte doet tegenover een normaal vlak systeem.
Zonneenergie komt in watt per m2.
Weinig m2 is weinig energie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Kennen jullie deze al?

Ja dan mag je wel een heel lang dak hebben wil je er iets aan hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kennen jullie deze al?

Ik vind het een heel creatieve manier om met de looks van een vacuümbuis om te gaan :).

Maar het collectoroppervlak lijkt me nogal tegen te vallen, zoals @Solar Masters al opmerkt.
En het lijkt me dat je geen enkele gelaagdheid voor elkaar krijgt. Dit vat zal vaak lauw, maar zelden heet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 14:49
Dank voor jullie reacties. Dit vermoeden had ik al.
Ik wacht af wat de theoretische opbrengst gaat doen.

Onze dakruimte is beperkt maar wil eigen zonnepanelen en een zonneboiler.. Maar als het niet past wordt het enkel zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hier is de collector vanmiddag even over de 100C gegaan.
Mooi tijd om een voor een even te douchen. Was een warme dag vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:55
_Apache_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:35:
Hier is de collector vanmiddag even over de 100C gegaan.
Mooi tijd om een voor een even te douchen. Was een warme dag vandaag.
Over de 100, dat is wel heel warm... Jebedoelt het water? Of de glycol?

Je kunt extra warmte ook in een opblaasbad dumpen in de zomer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Playa del C. schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Vaatwasser, wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Iedere dag van 24 naar 34 graden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

Het glycol. Dat uit de collector komt.
Het buffervat is 85C. 86 bovenin, 84 onderin.
Heb alleen een minibadje voor in de tuin. Dat word sjouwen met emmers.
Zal wel een warm badje worden, haha.

Aansluiten op wasmachine lijkt mij ook ideaal (vanuit energetisch standpunt), en logistiek (beiden staan naast elkaar op zolder) . Maar is een hoop gedoe. Moet een mengkraan tussen, omdat de input van (mijn) wasmachine maar max 60C aankan.

En je wil later in 't programme niet naspoelen met heet water, dus daar moet je ook iets op verzinnen.

Als de wasmachine vervangen moet worden kan een speciale wasmachine overwogen worden die een heet en koud water input heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door _Apache_ op 17-06-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
_Apache_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:34:
[...]

Of warmtewisselaar plaatsen. Gaat het vanzelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaxkmvIG-YDWXopabc9sImDtK_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kXonttZDOE0mBN3hFWr2y8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:55
_Apache_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:34:
[...]

Aansluiten op wasmachine lijkt mij ook ideaal (vanuit energetisch standpunt), en logistiek (beiden staan naast elkaar op zolder) . Maar is een hoop gedoe. Moet een mengkraan tussen, omdat de input van (mijn) wasmachine maar max 60C aankan.

En je wil later in 't programme niet naspoelen met heet water, dus daar moet je ook iets op verzinnen.

Als de wasmachine vervangen moet worden kan een speciale wasmachine overwogen worden die een heet en koud water input heeft.
Er zijn kopjes voor op een standaard keukenkraan waar je een tuinslang op aannkn sluiten. Zo vul ik zomers het badje via de keuken en een tuinslang.

Vandaag was er hier in het noorden minder zon, kwam in het vat niet boven de 60 graden uit. Morgen zal het de 70+ wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:14
Beste forummers, al een periode ben ik van het gas af in onze boerderij. We zijn gestart eind 2019 met biomass. Dit hebben we gedaan door een Laminox Omnia 32 pellet neer te zetten en een ACV Zonneboiler 400L Smart ME. Nu willen we graag de installatie uitbreiden met een zonnesysteem, namelijk 2 panelen van Thermics van het type DTH-CPC VT2.

Daarvoor willen wij graag een overkapping in de tuin gebruiken. Dit ligt ongeveer op 17 meter afstand van de technische ruimte in onze schuur. De overkapping staat op het zuiden gericht. Om jullie een idee te geven, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-yu9VnmcakyBocAIp_qiE2k40k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3h7xo7VrSE0Vu1VDp45APA3M.jpg?f=fotoalbum_large

Als leidingen willen gaan gebruiken: Solar Twin ribbelbuis din20 met isolatie 19mm. Deze willen we in een 60 (of grotere) standaard mantelbuis leggen.

Als ik de geul ga maken van de overkapping naar de schuur wilde ik op een 30cm diepte gaan zitten (lijkt me dat de leidingen niet kunnen bevriezen)

hebben jullie dan nog tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Carlo Adan
30 cm lijkt me niet diep genoeg….
Waterleiding en funderingen liggen altijd op 80-90cm diep, omdat dat beschouwd wordt als de vorstvrije diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:50
Carlo Adan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:20:
Beste forummers, al een periode ben ik van het gas af in onze boerderij. We zijn gestart eind 2019 met biomass. Dit hebben we gedaan door een Laminox Omnia 32 pellet neer te zetten en een ACV Zonneboiler 400L Smart ME. Nu willen we graag de installatie uitbreiden met een zonnesysteem, namelijk 2 panelen van Thermics van het type DTH-CPC VT2.

Daarvoor willen wij graag een overkapping in de tuin gebruiken. Dit ligt ongeveer op 17 meter afstand van de technische ruimte in onze schuur. De overkapping staat op het zuiden gericht. Om jullie een idee te geven, zie:

[Afbeelding]

Als leidingen willen gaan gebruiken: Solar Twin ribbelbuis din20 met isolatie 19mm. Deze willen we in een 60 (of grotere) standaard mantelbuis leggen.

Als ik de geul ga maken van de overkapping naar de schuur wilde ik op een 30cm diepte gaan zitten (lijkt me dat de leidingen niet kunnen bevriezen)

Buis met 45 graden bochten, makkelijker doorvoeren. Maatje groter nemen dan je wilt, wie weet moet er nog wat extras doorgevoerd worden. 80cm diep is in West Nederland vorstvrij. 30cm diep is maar één spade grote kans dat je de mantelbuis breekt bij het vernieuwen van het terras. Probeer bij je doorvoer in de fundering omhoog te boren zodat condens of vocht naar buiten druipt.

Overkapping:
Je kunt ook je schoorsteentje opgeven en drie (gokje) flinke panelen a 500wp neerleggen. Heb je veel plezier van en je kunt de energie inzetten voor verwarmen (cop1, natuurlijk) maar ook huishoudelijk.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:43
@Carlo Adan
Leg in die mantelbuis ook een 3/8 pvc leiding, eventueel met een draad er al in, dan kan je later eventueel nog iets anders erbij trekken, bijvoorbeeld voor een defecte sensorkabel, UTP etc.

Ik heb dat ooit niet gedaan, en toen was het bijna onmogelijk om een trekveer door de grote diameter pvc mantelbuis te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Carlo Adan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:20:

[Afbeelding]

Klinkt misschien leuk maar denk ik dat het goed gaat werken....

Als eerste is een leiding trekken in een buis niet erg handig. Het is een leuk idee maar alle systemen waar ik dit heb gezien werkt het systeem niet. Zodra er regenwater of grondwater in de buis komt verlies je 20 tot 25 graden aan temperatuur tussen wat de collector verlaat en wat bij de boiler aankomt. Vaak betekend dat dan dus ook dat je juist de warmte naar de collector toe gaat pompen en de boiler juist afkoelt.

De enige goede manier om een grondleiding te maken is met een grondleiding!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RKOHAL2eJ2P1z82mNhNuLAkBj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2O5U5ah2M16ioSunB4aeNvk2.jpg?f=user_large

Daarnaast snap ik niet hoe je op DN20 slang bent uitgekomen want dit gaat enkel heel veel nadelen hebben. Voor het aantal liters hoef je het zoizo niet te doen bij zoon klein oppervlakte en als je de diameter van de leiding groter maakt dan haal je de snelheid van het vulstation tijdens het ontluchten ook naar beneden! Dus de kans dat je het systeem in 1x goed ontlucht krijgt is nagenoeg 0.

En 2x 10 buizen met spiegels geeft slechts het vermogen als ze nieuw zijn voor 196 liter per dag van 20-65 graden. Dus met de extra leidinglengte en zeer flauwe hellingshoek zou ik er iets meer vermogen op leggen. Ook zijn dit collectoren met spiegels die dus ook snel minder vermogen gaan afgeven dus naar een jaar of 3 a 4 leveren deze slechts nog het vermogen voor 112 liter. Dus nog niet voldoende voor 3 personen met een waterbesparende douchekop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:54
Hoi,

Heeft iemand al ervaring met heatpipes als de Vitosol 300-TM en dan men name over die "ThermProtect" functie?
Is dat echt afdoende om het hele systeem tegen oververhitting te beschermen? En zo ja, blijft het ook goed werken na 10 of 20 jaar?

Voor mij is het oververhitten/stagnatie probleem wel een reden om erg te twijfelen over aanschaf van een zonneboiler.

Als het wel goed werkt zou je dus rustig wat kunnen overdimensioneren om er meer dagen van het jaar rendement van te hebben, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
twhb schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:39:
Hoi,

Heeft iemand al ervaring met heatpipes als de Vitosol 300-TM en dan men name over die "ThermProtect" functie?
Is dat echt afdoende om het hele systeem tegen oververhitting te beschermen? En zo ja, blijft het ook goed werken na 10 of 20 jaar?

Voor mij is het oververhitten/stagnatie probleem wel een reden om erg te twijfelen over aanschaf van een zonneboiler.

Als het wel goed werkt zou je dus rustig wat kunnen overdimensioneren om er meer dagen van het jaar rendement van te hebben, klopt dat?
Met zulke producten schreeuwt een fabrikant eigenlijk gewoon:

"WIJ HEBBEN GEEN ENKEL VERSTAND VAN ZONNEBOILERS!!!!!!!!!!!!!!!!"

Dus zonder enige kennis van dit soortsystemen is hun enige kans om minder problemen te hebben met zulke systemen om een zwaar begrensde versie te verkopen. Ze zijn niet alleen begrenst op temperatuur maar ook in vermogen. Dus ja je kan idd van deze VEEEEL te dure collector meer oppervlakte neer leggen maar uiteindelijk heb je dan misschien net het vermogen van een normale collector.(Alleen wel het dubbele betaald......) Heb er veel gezien en toevallig halen we volgende week een vergelijkbaar systeem van het dak en vervangen het door een Rivusol systeem omdat het de begrensde versie de boiler niet eens op 55 graden te krijgen is.

Heb er al meer over geschreven hier op het forum..... dat oververhitting een probleem is is een fabeltje! Je hebt echter wel een expert nodig om een installatie als deze af te stemmen op het verbruik! Zonneboilerinstallaties en zeker die met verwarmingsondersteuning zijn maatwerk installaties en daar is geen standaard installatie of oplossing voor.

Overdimensioneren kun je ook niet zomaar zonder wisselaars en pompcapaciteit mee te nemen. Het enige wat je hier mee bereik is een slechter rendement van de collectoren over het hele jaar. En dus ook minder KWh opbrengst per m2 en dus uiteindelijk een hogere prijs per KWh.

Hier een leuk voorbeeld van een installatie waar ik mee bezig ben:

https://www.vbus.net/scheme/0c4e9c586347ae98a8dce54b1ad212dc

En je deze raakt waarschijnlijk de gehele zomer iedere dag wel in stagnatie en NEE dit is absoluut geen probleem als het op de juiste manier is berekend, geïnstalleerd en geprogrammeerd.

Leuk detail bij deze installatie.......

Door een weersafhankelijke stooklijn aan de hand van de buitentemperatuur gaan we nooit onnodig heet de vloerverwarming in en komen we er dus altijd zo koud mogelijk weer uit. Zo word er dus een betere gelaagdheid en groter temperatuurverschil gecreëerd in de buffer waardoor de opbrengst van de collectoren in het voor en jaar en in de winterzelf sterk verbetert. Voor de verwarming in de winter word hier bij 0 graden buiten van de collector gevraagd 23 graden CV retour te verwarmen naar 26 tot 28 graden. Zeer hoog rendement hierdoor dus met de collectoren in de winter op die manier. Alles door 1 regeling aangestuurd en alles dus uit te lezen.

Kosten voor een installatie van dit kaliber en kwaliteit lopen wel richting de 15.000 euro afhankelijk van grote....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:02:
Door een weersafhankelijke stooklijn aan de hand van de buitentemperatuur gaan we nooit onnodig heet de vloerverwarming in en komen we er dus altijd zo koud mogelijk weer uit. Zo word er dus een betere gelaagdheid en groter temperatuurverschil gecreëerd in de buffer waardoor de opbrengst van de collectoren in het voor en jaar en in de winterzelf sterk verbetert. Voor de verwarming in de winter word hier bij 0 graden buiten van de collector gevraagd 23 graden CV retour te verwarmen naar 26 tot 28 graden. Zeer hoog rendement hierdoor dus met de collectoren in de winter op die manier.
Ok.. dan ga ik 't je toch nog een keer vragen: zit die aanvoer naar de VVW zo hoog in het vat als het schema aangeeft? Zo ja, waarom?

's Winters meng je dan toch erg heet water van de haard terug naar die lage temp voor de VVW? Die VVW kan daardoor maar zéér deels op zonnewarmte werken en de flow van je 23 graden retourwater is nodeloos laag. Pak je 'm halverwege dan kun je nog 'n stuk meer gelaagdheid gebruiken. SWW stuk houdt z'n haardwarmte, wat de doorstromer werk bespaard, de collector kan z'n warmte nóg makkelijker kwijt, en de VVW kan die warmte makkelijker benutten. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Ok.. dan ga ik 't je toch nog een keer vragen: zit die aanvoer naar de VVW zo hoog in het vat als het schema aangeeft? Zo ja, waarom?

's Winters meng je dan toch erg heet water van de haard terug naar die lage temp voor de VVW? Die VVW kan daardoor maar zéér deels op zonnewarmte werken en de flow van je 23 graden retourwater is nodeloos laag. Pak je 'm halverwege dan kun je nog 'n stuk meer gelaagdheid gebruiken. SWW stuk houdt z'n haardwarmte, wat de doorstromer werk bespaard, de collector kan z'n warmte nóg makkelijker kwijt, en de VVW kan die warmte makkelijker benutten. Toch?
Volgens mij beperk je jezelf dan tot alleen de onderkant van het vat en aangezien het vat gelaagd is maakt het niet veel uit. De zonneboiler neemt ook uit de onderkant van het vat en is dus koud water met maximaal rendement op verwarming van de zonneboiler. Je moet wel de start temperatuur van de pelletketel goed instellen maar als dat goed is duwt je zonneboiler altijd maximaal rendement. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus Ja, je beperkt de VVW dan inderdaad tot een kleiner deel van het vat, zeg de helft. Expres, juist omdat het vat gelaagd is: je VVW werkt immers op lagere temperatuur dan je SWW.

Hartje winter kom je wellicht met alleen een haard / pelletkachel nog wel weg met deze aanpak, maar wil je (het leeuwendeel) van de verwarming van een warmtepomp halen, dan is dit funest. En in het tussenseizoen zitten de systemen elkaar sowieso in de weg.

Stel, de VVW krijgt water van 60 graden aangevoerd (output haard). Die mengt hij dan met retourwater terug naar zeg 28 graden. Het grootste deel van het retourwater wordt dus hiervoor gebruikt en slechts weinig gaat naar het vat. De warmtecollector moet daardoor om z'n warmte toch kwijt te kunnen dat water (nodeloos) ver opwarmen, ten koste van z'n rendement. (En laat je een WP dat doen, dan al helemaal, of - waarschijnlijker - slaat deze na een (te) korte run al weer af omdat hij niet kan bijdragen.)

Totdat (bij uitgeschakelde haard) het uitsluitend door de warmtecollector (en evt. WP) verwarmde water uiteindelijk zo de VVW in stroomt. Maar dan zit er nog slechts lauw water in (vrijwel geheel) het vat en moet de doorstroomverwarmer het SWW grotendeels verzorgen :(. Indien er, i.v.m. tussenseizoen en / of WP ruim voldoende warmte voor de VVW zou moeten zijn zo, is het jammer dan de haard weer aan te (moeten) zetten voor het SWW (en de andere bron(nen) er weer uit te drukken.)

Hier heb ik dus 'n WP in de mix en dit ook zo'n beetje 'door schade en' geleerd: die heeft dus echt graag de volle retourflow van de verwarming om op te warmen. Anders krijg je korte runs met slecht rendement. (Beide niet leuk.) Nieuwsgierig dus hoe @Solar Masters dit bij z'n eigen huis van plan is, met eveneens een WP met bodembron. En waarom voor een opstelling als de jouwe zo hoog de VVW pakken dan toch het beste zou zijn (want dat zie ik dus niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

's Winters meng je dan toch erg heet water van de haard terug naar die lage temp voor de VVW?
Ja dus heb ik meer liters op lage temperatuur en dus een grotere dekking
[...]

Die VVW kan daardoor maar zéér deels op zonnewarmte werken en de flow van je 23 graden retourwater is nodeloos laag.
De stukhout kachel word alleen gestook wanneer nodig! Dus de gehele 1150 liter word gebruik door de VVW (Waarom zou ik in godsnaam een 1150 liter neer zetten en slechts de helft gebruiken????)

En als je de 23 graden nodeloos vind dan snap je niks van gelaagdheid en of het rendement van de collector ;)
[...]

Pak je 'm halverwege dan kun je nog 'n stuk meer gelaagdheid gebruiken.
Met de helft van de hoogte en de helft van het volume een betere gelaagdheid???????

In de text naar Bartolomus zeg jij ook het vat is gelaagd? Ik denk dat daar misschien de fout zit in jou manier van denken.... Het vat zelf heeft geen gelaagdheid!
[...]

SWW stuk houdt z'n haardwarmte, wat de doorstromer werk bespaard, de collector kan z'n warmte nóg makkelijker kwijt, en de VVW kan die warmte makkelijker benutten. Toch?
De doorstromer komt pas in als het warm tapwater uit de buffer lager dan 42 graden is, Dit zie ik niet zosnel gebeuren en in de tijd dat het wel kan gebeuren word er wel hout gestook. Die groep staat uit en is een noodvoorziening.

De Collector kan zijn warmte beter kwijt en ook veel meer als het rendement goed blijft, dus een lage temperatuur onderin het vat! En dus een betere gelaagdheid. Ik vraag letterlijk van de collector te verwarmen van 23 naar 26 graden en dat betekend dus maximale besparing.

Dit huis word sinds 5 maart verwarmt met uitsluitend de zon! De eerste weken vroor het nachts nog! Ik denk niet dat een andere installatie in Nederland dat haalde in die tijd......

Alles in deze installatie is gebaseerd op het binnenhalen, opslaan en optimaal gebruiken van de energie van de zon. En zo dus maximaal uithoudingsvermogen (24uur) op 160m2 vloerverwarming met slechts 1150 liter. In de winter praten we dan over 30 - 35KWh per dag wat nodig is. Op een hoge temperatuur zeg 40 - 50 graden is je dekking van de zon dan misschien 30%. Bij een matige dag haal ik hier 70%.

Ik vond het een makkelijk en duidelijk systeem :) Maar mocht iemand meer uitleg willen hebben dan zal ik proberen het beter uit te leggen. Als je dit vanuit een natuurkundig oogpunt bekijkt is het het makkelijkste principe ooit in mijn ogen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Misschien nog een leuke voor de mensen die opletten......

Er zit een fout in de installatie waarvan ik hoop dat hij er nog uitgehaald gaat worden.

valt iemand op wat er momenteel niet goed gaat in de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:38:

Er zit een fout in de installatie waarvan ik hoop dat hij er nog uitgehaald gaat worden.

Ik zie het niet? Zit dat bij mij ook fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:38:
@Bartolomus Ja, je beperkt de VVW dan inderdaad tot een kleiner deel van het vat, zeg de helft. Expres, juist omdat het vat gelaagd is: je VVW werkt immers op lagere temperatuur dan je SWW.

Hartje winter kom je wellicht met alleen een haard / pelletkachel nog wel weg met deze aanpak, maar wil je (het leeuwendeel) van de verwarming van een warmtepomp halen, dan is dit funest. En in het tussenseizoen zitten de systemen elkaar sowieso in de weg.

Stel, de VVW krijgt water van 60 graden aangevoerd (output haard). Die mengt hij dan met retourwater terug naar zeg 28 graden. Het grootste deel van het retourwater wordt dus hiervoor gebruikt en slechts weinig gaat naar het vat. De warmtecollector moet daardoor om z'n warmte toch kwijt te kunnen dat water (nodeloos) ver opwarmen, ten koste van z'n rendement. (En laat je een WP dat doen, dan al helemaal, of - waarschijnlijker - slaat deze na een (te) korte run al weer af omdat hij niet kan bijdragen.)

Totdat (bij uitgeschakelde haard) het uitsluitend door de warmtecollector (en evt. WP) verwarmde water uiteindelijk zo de VVW in stroomt. Maar dan zit er nog slechts lauw water in (vrijwel geheel) het vat en moet de doorstroomverwarmer het SWW grotendeels verzorgen :(. Indien er, i.v.m. tussenseizoen en / of WP ruim voldoende warmte voor de VVW zou moeten zijn zo, is het jammer dan de haard weer aan te (moeten) zetten voor het SWW (en de andere bron(nen) er weer uit te drukken.)

Hier heb ik dus 'n WP in de mix en dit ook zo'n beetje 'door schade en' geleerd: die heeft dus echt graag de volle retourflow van de verwarming om op te warmen. Anders krijg je korte runs met slecht rendement. (Beide niet leuk.) Nieuwsgierig dus hoe @Solar Masters dit bij z'n eigen huis van plan is, met eveneens een WP met bodembron. En waarom voor een opstelling als de jouwe zo hoog de VVW pakken dan toch het beste zou zijn (want dat zie ik dus niet).
In mijn geval geen warmtepomp. Maar ook nog geen sww naverwarming en het is afgelopen voorjaar voorgekomen dat in de morgen het vat (gestuurd) koud was om maximaal Zon op te vangen. Douchen is dan ook in de avond verstandig als je dat warm wilt ;) . Dit jaar nu het systeem bijna af is ga ik kijken of ik nog een sww naverwarmer nodig heb.

Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Het lijkt alsof je de output van de haard rechtstreeks op de vvw hebt zitten? Naar mijn idee output haard zit bovenin het vat daar duw je 60 graden in. Vat neemt voor vvw bovenuit het vat maar aanvoer warm haard is iets groter dus vat loopt bovenin in temperatuur omhoog. Totdat in mijngeval ergens rond het midden van het vat 50 wordt bereikt dan schakelt de haard uit.
ZB pakt net als haard onder uit het vat. En duwt zijn opgewarmde water terug in het midden van het vat (als de bovenkant warmer is) dit gaat zo lang door tot zon ondergaat.
Omdat ik gierig ben heb ik de haard in de nacht vaak uit staan zodat de tank in de morgen redelijk koud is en je het hele vat via ZB kan opwarmen op lage temperatuur als de zon schijnt. Ik kijk dus veel naar de ochtend weersvoorspelling. Uiteraard hoeft dat niet en kun je het automatisch laten lopen.

Met een WP kun je dat naar mijn idee ook organiseren. Al zou ik ipv je vvw in het midden hier de WP aanvoer 40 graden in het midden zetten. Je haard doet de bovenkant wp het midden ZB doet dan onderkant.
Of WP rechtstreeks op VVW op 35 aanvoer. Zonder tussenkomst van het vat dan kun je ook maximaal oogsten op je ZB en die opbrengst in de avond gebruiken.

Er zijn meer wegen naar Rome denk ik. Als ik het vat nog eens leegmaak zet ik er misschien nog een aanvoerlijn vanuit het midden naar de vvw kan ik er eens mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:43

De ontluchter op de heatpipes wordt doorgaans aan de warme kant gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Hendrik85 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:28:
[...]

De ontluchter op de heatpipes wordt doorgaans aan de warme kant gemonteerd?
Op het hoogste punt. Bij mij zowel warm als koude kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:35:
Ja dus heb ik meer liters op lage temperatuur en dus een grotere dekking
Met grotere dekking bedoel je dan grotere buffer, voor de VVW? Dat je dat wilt, kan ik inkomen voor stukhout.

Je hebt geen grotere afdekking van de warmtevraag d.m.v. zonnewarmte, maar juist een kleinere..
En als je de 23 graden nodeloos vind dan snap je niks van gelaagdheid en of het rendement van de collector ;)
Het zou de conversatie verbeteren als je leest wat ik schrijf, in plaats van maar te gaan schreeuwen. Ik roep je juist op veel méér van dat koude water langs de zonnespiraal te laten vloeien.
De doorstromer komt pas in als het warm tapwater uit de buffer lager dan 42 graden is, Dit zie ik niet zosnel gebeuren en in de tijd dat het wel kan gebeuren word er wel hout gestook. Die groep staat uit en is een noodvoorziening.

[..]
Ik vraag letterlijk van de collector te verwarmen van 23 naar 26 graden en dat betekend dus maximale besparing.
Net zo letterlijk kan dit niet beide waar zijn: of dat vat is daarboven maar 26 graden (en dus is de doorstromer nodig voor SWW), of iets heeft 't bijverwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Da's niet zo moeilijk: een paar warmtesifons zouden niet misstaan. Met name naar de uitgeschakelde haard lekt op het oog toch wel erg veel warmte weg. (Zal afhangen van leidinglengte en sensorplaatsing of dit probleem in de praktijk zo groot is als 't op het schema lijkt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik probeer 't nog even heel kort: jullie staren je te blind op uitsluitend temperaturen. Jullie vergeten dat het debiet er óók toe doet.

Eigenlijk is LTV daar juist op gebaseerd: je kunt met lage temperaturen werken met een warmtepomp, omdat er een flink debiet door de VVW gaat. Daar zou een warmtecollector op een soortgelijke manier van moeten profiteren.

Als ik bijvoorbeeld 250 liter water langs laat vloeien dat van 23 naar 26 graden gaat, tank ik maar half zoveel warmte dan wanneer ik 1000 liter water van 23 naar 24,5 graden krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:40:
Of WP rechtstreeks op VVW op 35 aanvoer. Zonder tussenkomst van het vat dan kun je ook maximaal oogsten op je ZB en die opbrengst in de avond gebruiken.
Nee, zonder tussenkomst van het vat koel je het vat niet meer op de retour en zakt het rendement van de collector dus zeker 'n stuk weg t.o.v. wat er mogelijk was. Het zit er leuk uit dat 't vat heet is, maar het zegt weinig over hoeveel zonnewarmte je op zo'n dag hebt weten te oogsten / had kunnen oogsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
mag ik vragen hoeveel antwoord @twhb nu heeft op zijn vragen?

ik heb zelf geen ervaring met viessman, en al helemaal niet op lange termijn met thermoprotect (dat kan ook niet aangezien de techniek vrij nieuw is) maar het lijkt erop dat ze in ieder geval niet stil hebben gezeten, en thermoprotect wel degelijk van toegevoegde waarde kan zijn: https://zonnecollector-info.nl/nl/thermprotect.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:54
Nou het is me een klein beetje duidelijker geworden. Volgens @Solar Masters zijn deze heatpipes kennelijk zwaar afgeknepen zijn en te weinig warmte leveren aan het buffervat. Dus mijn zorg over stagnatie is ongegrond maar niet vanwege de reden die ik dacht. 8)7

Uit de specs van Viessman wordt mij niet duidelijk hoeveel kWh per m3 deze heatpipes opleveren en voor de heatpipes van Rivusol kon ik geen details vinden. Dus ik kan ze ook niet vergelijken hoeveel dat scheelt.

Ik had elders (sorry geen link) begrepen dat een zonnecollector met heatpipes 4..5 keer meer energie opbrengst per m3 heeft dan een PV per m3 en ook langer levert als het kouder wordt. Ik heb niet veel ruimte op dak en zolder en ook geen budget voor een installatie zoals @Solar Masters beschrijft.

Het doel was om gas te besparen en SWW zoveel mogelijk op zonne-energie te doen.

Ik probeer me af en toe wat verder te verdiepen in de zonneboiler theorie maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan qua dimensionering/stagnatie/ruimte voor buffervat en onderhoud waar ik nog niet uit ben of ik daar zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
twhb schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:11:
Nou het is me een klein beetje duidelijker geworden. Volgens @Solar Masters zijn deze heatpipes kennelijk zwaar afgeknepen zijn en te weinig warmte leveren aan het buffervat. Dus mijn zorg over stagnatie is ongegrond maar niet vanwege de reden die ik dacht. 8)7

Uit de specs van Viessman wordt mij niet duidelijk hoeveel kWh per m3 deze heatpipes opleveren en voor de heatpipes van Rivusol kon ik geen details vinden. Dus ik kan ze ook niet vergelijken hoeveel dat scheelt.

Ik had elders (sorry geen link) begrepen dat een zonnecollector met heatpipes 4..5 keer meer energie opbrengst per m3 heeft dan een PV per m3 en ook langer levert als het kouder wordt. Ik heb niet veel ruimte op dak en zolder en ook geen budget voor een installatie zoals @Solar Masters beschrijft.

Het doel was om gas te besparen en SWW zoveel mogelijk op zonne-energie te doen.

Ik probeer me af en toe wat verder te verdiepen in de zonneboiler theorie maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan qua dimensionering/stagnatie/ruimte voor buffervat en onderhoud waar ik nog niet uit ben of ik daar zin in heb.
Ik kan geen bewijs vinden dat de vitosol buizen normaal gesproken geknepen zijn, ze gebruiken een speciale coating die gaat reflecteren boven een bepaalde temperatuur.

In de datasheet van de vitosol zie ik een efficiëntie van 69%. PV heeft een efficiëntie van 18-22 (afhankelijk van merk type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Nee, zonder tussenkomst van het vat koel je het vat niet meer op de retour en zakt het rendement van de collector dus zeker 'n stuk weg t.o.v. wat er mogelijk was. Het zit er leuk uit dat 't vat heet is, maar het zegt weinig over hoeveel zonnewarmte je op zo'n dag hebt weten te oogsten / had kunnen oogsten.
Ik bedoel dan op volgende manier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwxS1Qd4ROTZE0XbPWIECbTH5ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKe05JaiJJIVwftu1EQN2noU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Ik zou het maar niet zo aansluiten ;)

Meten is weten! En ik hoef niet te meten om te weten dat een warmtepomp op het midden aansluiten met een flow 25x hoger dan dat ik niet heb over het buffervat voor zowel de houtkachel als de CV mijn gelaagdheid totaal weg is. En op jou toekenning ok je terug op het vat aan de onderkant. Ik denk dat je beter er een 50 liter tussen kan zetten als openverdeler.

@Gwaihir

Sluit A.U.B. een Rivusol of Resol regeling op aan met internet en ga de diagrammen bestuderen! Dan zul je zien waar het fout gaat. Ik kan bij veel systemen 60 graden verschil hebben tussen over en boven in het buffervat. En die ook vasthouden! Dat beteken de juiste lading van de zon en de houtkachel en een juiste ontlading door de CV. Zonder dat het water in het vat erg veel in beweging word gezet.

Bij alles dat ik hier lees denk ik ook dat veel niet snappen hoe een buffervat werk..... ook word een 800 of 1000 liter buffervat soms al groot genoemd. Als je rekkend dat een CV pomp ca. 8 to 12 uur draait per dag in de winter deze 2.5m3 per uur rond pomp dan verplaatst hij ca. 25000 liter. Ga je dat met een warmtepomp in het buffervat steken aan de andere kant dan gaat er dus ca. 50.000 liter per dag door een buffervat. En dan denken jullie echt dat een 1000 liter een betere gelaagdheid heeft dan een 50 liter?

Je moet 2 dingen aansluiten op een buffervat! Hout en Zon. En de warmte onttrekken op een manier dat je alleen eruit haalt wat je nodig hebt. Dat maakt het verschil of je wel of niet 24 uur iets hebt aan je warmte opslag en hoe groot de besparing gaat zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Solar Masters op 23-06-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
LinuZZ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:10:
mag ik vragen hoeveel antwoord @twhb nu heeft op zijn vragen?

maar het lijkt erop dat ze in ieder geval niet stil hebben gezeten, en thermoprotect wel degelijk van toegevoegde waarde kan zijn
Hmm.... NEE!

Zoals ik al eerder aangaf…. Dit is een types 2020+ product waarbij ingespeeld wordt dat dat het gemiddelde installatiebedrijf en monteurs in Europa steeds minder kunnen. Ik ken veel Duitse installatiebedrijven waar de kennis wel wat hoger ligt maar ook die gaan nu langzaam door het personeel te kort deze kant op. Geen tijd voor opleidingen en te weinig ervaring met het combineren van verschillende systemen. In Nederland hebben we het onszelf veel te makkelijk gemaakt met de gas combiketeltjes waardoor slechts de bedrijven en monteurs die regelmatig aan industriële installaties werken enkel nog wat verder kunnen denken. Koelmonteurs snappen zonnewarmte vaak wel heel makkelijk echter hebben die minder ervaring met CV...

Ik geef altijd als voorbeeld de Automonteur die tegenwoordig door een laptop verteld moet worden welk onderdeel vervangen dient te worden bij een foutmelding. Geweldig om te zien dat als de laptop dan een keer niks aan geeft de monteur dus echt niet meer weet waar hij het zoeken moet. We zijn gewoon een dom volk aan het worden! Als er in Nederland te weinig mensen slagen voor een opleiding dan maken we de opleiding en het examen makkelijker...... Dat zegt alles denk ik!

Dus een beveiliging inbouwen in de regeling tegen oververhitting van de boiler en componenten tuurlijk. En een expansievat en overstortventiel is ook geen overbodige luxe.

MAAR ALS JE NIET WEET WAARMEE JE BEZIG BENT BLIJF ER DAN MET JE POTEN AF!

Zonneboiler installaties krijgen hier al 20 jaar een slechte naam door terwijl het systeem straks een veel grotere rol moet gaan spelen bij de verduurzaming van Nederland. Nederland loop hier ook heel erg in achter momenteel!

Dus de zogenaamde makkelijk gemaakte systemen zoals b.v.b. Prefab, Leegloop en begrensde collectoren Zijn voor degene die niet weten wat ze aan het doen zijn en proberen zo minder problemen te hebben. Uit eindelijk hebben ze simpelweg een slechter systeem wat dus Euro per KWh vele male slechter is! En zeker bij een systeem als Vissman waar je 60% meer voor betaald dan b.v.b. een Rivusol Zonneboiler systeem en maar 40% van het vermogen krijgt voor dat geld.

Het lastigste is echter dat dit in het keymark certificaat niet naar voren komt! Maar als je weet hoe veel fabrikanten collectoren laten testen dan is dit ook wel te begrijpen. Vaak hebben deze fabrikanten al eerder een niet begrensde versie laten testen en aangezien dit een hoop geld kost en ze op papier niet minder vermogen willen hebben i.v.m. subsidies passen ze de collector wel aan maar laten deze gewoon niet op nieuw testen.

In de praktijk is het echter heel erg goed zichtbaar en de klachten van de mensen zijn ook altijd hetzelfde. Ze krijgen een boiler simpelweg niet warm…. Vaak op 90 graden begrensde collectoren beginnen namelijk al te begrenzen bij 50 graden. (Ik ben zelf door een vertegenwoordiger van Kingspan die ze verkocht afgeraden om deze type te gebruiken omdat ze er is 2012 al wel achter waren dat het niet werkte. Wij komen wij ze nu de laatste jaren ineens veel tegen en halen ze ook regelmatig nu van het dak. Bedrijven als Kingspan, Viessman en OEG hebben dit soort varianten in het programma of gehad en als je kijkt wat voor soort bedrijven dat zijn dan snap je denk ik ook waarom het nu aangeboden wordt....

Precies deze bedrijven hadden eerder de sterkste Directflow vacuümbuizen op de markt in hun programma. En de echter CPC U-pipe Directflow vacuümbuiscollectoren zijn geen geintje! (Stag. Temp 347 graden soms) Als je daar mee werkt moet je we erg goed weten waarmee je bezig bent. Deze fabrikanten dachten allemaal we moeten de sterkste collector de markt in het programma nemen…. En vervolgens zaten alle systemen die ze verkochten binnen 3 maanden totaal verstopt en kon alles worden weggegooid! Rechtszaken over honderdduizenden euro’s schade heeft dit tot gevolg gehad en de oorzaak was slechts de manier van bouwen, berekenen en afstellen…

Hier is een Report van 3000 pagina’s over en het Duits waarvan ik wanneer gewenst best wil vragen of dit gedeeld mag worden. Dit hebben verschillende grote spelers op de zonneboiler markt namelijk samen onderzocht zoals AEE Intec, GREENoneTEC GmbH, ÖkoTech GesmbH, Resol GmbH, Rivusol BV, Tuxhorn GmbH & Co. KG en ook TYFOROP.

Dus ik weet waarom ze worden aangeboden maar het is niet echt een oplossing 😊

Een bedrijf je zonneboiler installatie laten berekenen en monteren die weet wat hij doet wel!

[ Voor 90% gewijzigd door Solar Masters op 23-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Solar Masters schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Hmm.... NEE!

Zoals ik al eerder aangaf…. Dit is een types 2020+ product waarbij ingespeeld wordt dat dat het gemiddelde installatiebedrijf en monteurs in Europa steeds minder kunnen. Ik ken veel Duitse installatiebedrijven waar de kennis wel wat hoger ligt maar ook die gaan nu langzaam door het personeel te kort deze kant op. Geen tijd voor opleidingen en te weinig ervaring met het combineren van verschillende systemen. In Nederland hebben we het onszelf veel te makkelijk gemaakt met de gas combiketeltjes waardoor slechts de bedrijven en monteurs die regelmatig aan industriële installaties werken enkel nog wat verder kunnen denken. Koelmonteurs snappen zonnewarmte vaak wel heel makkelijk echter hebben die minder ervaring met CV...
voor een brede acceptatie is het nodig om producten te versimpelen en/of goedkoper te maken. niet iedereen zit te wachten op een maatwerk installatie die berekend wordt door een van de 4 experts in nederland, en alleen geplaatst kan worden door een team van gecertificeerd personeel met verschillende expertises.
Ik geef altijd als voorbeeld de Automonteur die tegenwoordig door een laptop verteld moet worden welk onderdeel vervangen dient te worden bij een foutmelding. Geweldig om te zien dat als de laptop dan een keer niks aan geeft de monteur dus echt niet meer weet waar hij het zoeken moet. We zijn gewoon een dom volk aan het worden! Als er in Nederland te weinig mensen slagen voor een opleiding dan maken we de opleiding en het examen makkelijker...... Dat zegt alles denk ik!
ik weet niet of de examens voor automonteur makkelijker zijn dan voorheen, maar wat een groot voordeel is van de automatisering, is dat je ook met personeel met minder kennis een groot deel van de verstoringen op kan lossen, en dat je de echte experts overhoudt voor de echte specialistische reparaties. met de toenemende complexiteit van bijvoorbeeld een auto is het ook steeds lastiger om alle techniek zelf te beheersen.
Dus een beveiliging inbouwen in de regeling tegen oververhitting van de boiler en componenten tuurlijk. En een expansievat en overstortventiel is ook geen overbodige luxe.
MAAR ALS JE NIET WEET WAARMEE JE BEZIG BENT BLIJF ER DAN MET JE POTEN AF!
ik snap niet zo goed waarom dit schreeuwend moet, ik heb nog geen concreet voorbeeld gezien waaruit blijkt dat Viessmann niet weet waar ze mee bezig zijn
Zonneboiler installaties krijgen hier al 20 jaar een slechte naam door terwijl het systeem straks een veel grotere rol moet gaan spelen bij de verduurzaming van Nederland. Nederland loop hier ook heel erg in achter momenteel!
Ik weet niet in hoeverre we achterlopen in nederland ten opzichte van buurlanden ten westen / oosten van ons, maar ik laat me graag voorlichten! dat we achterlopen ten opzichte van landen zuidelijker dan wij, kan ik me helemaal voorstellen
Dus de zogenaamde makkelijk gemaakte systemen zoals b.v.b. Prefab, Leegloop en begrensde collectoren Zijn voor degene die niet weten wat ze aan het doen zijn en proberen zo minder problemen te hebben. Uit eindelijk hebben ze simpelweg een slechter systeem wat dus Euro per KWh vele male slechter is! En zeker bij een systeem als Vissman waar je 60% meer voor betaald dan b.v.b. een Rivusol Zonneboiler systeem en maar 40% van het vermogen krijgt voor dat geld.

Het lastigste is echter dat dit in het keymark certificaat niet naar voren komt! Maar als je weet hoe veel fabrikanten collectoren laten testen dan is dit ook wel te begrijpen. Vaak hebben deze fabrikanten al eerder een niet begrensde versie laten testen en aangezien dit een hoop geld kost en ze op papier niet minder vermogen willen hebben i.v.m. subsidies passen ze de collector wel aan maar laten deze gewoon niet op nieuw testen.

In de praktijk is het echter heel erg goed zichtbaar en de klachten van de mensen zijn ook altijd hetzelfde. Ze krijgen een boiler simpelweg niet warm…. Vaak op 90 graden begrensde collectoren beginnen namelijk al te begrenzen bij 50 graden. (Ik ben zelf door een vertegenwoordiger van Kingspan die ze verkocht afgeraden om deze type te gebruiken omdat ze er is 2012 al wel achter waren dat het niet werkte. Wij komen wij ze nu de laatste jaren ineens veel tegen en halen ze ook regelmatig nu van het dak. Bedrijven als Kingspan, Viessman en OEG hebben dit soort varianten in het programma of gehad en als je kijkt wat voor soort bedrijven dat zijn dan snap je denk ik ook waarom het nu aangeboden wordt....
Waaruit maak je op dat dit begrensde collectoren zijn? wat ik zie is een vernieuwende techniek met een speciale coating die aanpast op basis van temperatuur, iets dat er in 2012 nog niet was. het kan zijn dat viessman notoir inferieure producten levert, maar als dit komt van de leverancier van rivusol collectoren dan neem ik dat eerlijk gezegd met een korreltje zout. en geloof me als ik zeg, ik ben echt op zoek naar het verschil tussen merken en oplossingen maar als elke niet-rivusol oplossing wordt afgedaan als rommel, en de enige oplossing is altijd een volledig gebalanceerde complete setup met vloerverwarming ondersteuning, een pelletkachel (of niet) dan gaat de zonneboiler niet het verschil maken ;)
Precies deze bedrijven hadden eerder de sterkste Directflow vacuümbuizen op de markt in hun programma. En de echter CPC U-pipe Directflow vacuümbuiscollectoren zijn geen geintje! (Stag. Temp 347 graden soms) Als je daar mee werkt moet je we erg goed weten waarmee je bezig bent. Deze fabrikanten dachten allemaal we moeten de sterkste collector de markt in het programma nemen…. En vervolgens zaten alle systemen die ze verkochten binnen 3 maanden totaal verstopt en kon alles worden weggegooid! Rechtszaken over honderdduizenden euro’s schade heeft dit tot gevolg gehad en de oorzaak was slechts de manier van bouwen, berekenen en afstellen…
dat werkt absoluut niet mee aan het opbouwen van vertrouwen in welk merk dan ook, maar lijkt me geen rede om alle innovatie als niet waar of onnodig te zien.
Hier is een Report van 3000 pagina’s over en het Duits waarvan ik wanneer gewenst best wil vragen of dit gedeeld mag worden. Dit hebben verschillende grote spelers op de zonneboiler markt namelijk samen onderzocht zoals AEE Intec, GREENoneTEC GmbH, ÖkoTech GesmbH, Resol GmbH, Rivusol BV, Tuxhorn GmbH & Co. KG en ook TYFOROP.
ik zou kunnen doen alsof ik 3000 pagina's in het duits wil lezen, maar ik denk het niet. ik ben denk ik vooral op zoek naar een instap oplossing voor zonneenergie ;)
Dus ik weet waarom ze worden aangeboden maar het is niet echt een oplossing 😊

Een bedrijf je zonneboiler installatie laten berekenen en monteren die weet wat hij doet wel!
Ik snap waarom je dit zegt, maar ik denk dat gespecialiseerde bedrijven niet perse de klimaat transitie gaan winnen. soms moet het gewoon simpeler worden (auto's worden tegenwoordig ook op de lopende band gemaakt en niet meer door Karl Benz himself)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
LinuZZ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Ik snap waarom je dit zegt, maar ik denk dat gespecialiseerde bedrijven niet perse de klimaat transitie gaan winnen. soms moet het gewoon simpeler worden (auto's worden tegenwoordig ook op de lopende band gemaakt en niet meer door Karl Benz himself)
Mijn mening: simpel is geprobeerd en heeft zijn beperking. Maatwerk is de oplossing maar kan misschien wel simpeler.
Makkelijk geschreven uitvoering moeilijk anders was het er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

Al je naar een goedwerkend Prefab systeem met goed rendement wilt of standaard pakket wat toevallig voor iedereen goed werkt dan moet je dus alle verbruiken, temperaturen en isolatiewaardes hellingshoeken en richtingen van alle huizen in Nederland gelijk trekken. Best knap als je dat red....

Geen huis is het zelfde! Dus als je een duurzaam huis wilt hebben en het maximale uit je investering wil kunnen halen dan moet die zo goed mogelijk worden afgestemd op de behoefte. Een 110 liter zonneboiler verkochten ze idd op bijna ieder huis. 30% van wat de mensen meestal nodig hadden en een terugverdientijd van 16 tot 20 jaar.

Ligt er misschien ook wel een beetje aan wat je wilt als het gaat op besparing en kwaliteit.....

Als je een installatie neerzet voor 10.000 euro en je vind 65% op tapwater en 23% besparing op CV goed genoeg dan oke.... En met een Viesmann of andere in temperatuur begrensde collector gaat die besparing je dus eerder 16.000 euro kosten!

Ik richt vele male hoger eerder 85% van de totale warmtebehoefte en dat voor nagenoeg de zelfde prijs als b.v.b. de gemiddelde dozenschuiver. En als je kijkt naar de kwaliteitsverschillen en wat je er voor terug krijgt dan denk ik dat we zelfs veel goedkoper zijn.

Een zonneboiler is geen PV, je hebt geen warmtenet waar je aan terug mag leveren en je zult dus zelf moeten zorgen dat het systeem past bij de warmte behoefte. En dus altijd maatwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
voor een brede acceptatie is het nodig om producten te versimpelen en/of goedkoper te maken. niet iedereen zit te wachten op een maatwerk installatie die berekend wordt door een van de 4 experts in nederland, en alleen geplaatst kan worden door een team van gecertificeerd personeel met verschillende expertises.
Dat klopt wel aardig - al wordt een huis altijd wel door mensen met heel wat expertises neergezet.

Maar..
auto's worden tegenwoordig ook op de lopende band gemaakt en niet meer door Karl Benz himself
.. daar is inmiddels meer dan een eeuw overheen gegaan!

Dat mag best sneller en dan snap ik ook wel waarom je dit zegt..
Ik snap waarom je dit zegt, maar ik denk dat gespecialiseerde bedrijven niet perse de klimaat transitie gaan winnen. soms moet het gewoon simpeler worden
.. maar simpeler kun je niet afdwingen door die stap maar over te slaan.

De collector zelf oververhitting-proof maken is daarbij duidelijk een leuk idee, dus goed dat 't geprobeerd is / wordt. Het heeft evenwel alleen (nog) maar slechte producten opgeleverd. Dus terug naar de tekentafel.. van die experts..

[In andere industrieën lijkt dit trouwens opgelost te worden met begrenzingen die de voldoende ervaren gebruiker / systeembouwer er weer af kan halen. Denk aan hoog vermogen auto's en motoren die standaard in een begrensde modus staan. En aan processoren die je kunt overklokken.]

@twhb Die 4,5 keer meer klopt wel. Maar die geeft ook slechts het potentieel weer: het is aan je installatie 'm nuttig te gebruiken. Dat gaat met elektra en teruglevering aan het net stukken makkelijker..

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 24-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:36:
Ik kan bij veel systemen 60 graden verschil hebben tussen over en boven in het buffervat. En die ook vasthouden! Dat beteken de juiste lading van de zon en de houtkachel en een juiste ontlading door de CV. Zonder dat het water in het vat erg veel in beweging word gezet.

[..]

En de warmte onttrekken op een manier dat je alleen eruit haalt wat je nodig hebt. Dat maakt het verschil of je wel of niet 24 uur iets hebt aan je warmte opslag
Het gaat je begrijp ik om bewust beperken van de flow omwille van de gelaagdheid in het vat. En om meer warmte in een vat kwijt te kunnen dan bij een kleinere delta-T het geval zou zijn. Dank voor die toelichting.

Maar hoe valt die afweging dan, en waarom? Voor zover ik je kan volgen, spreek je jezelf nl. op een aantal punten héél stevig tegen. Je hebt het in dit topic telkens weer over over het niet bewaren van de warmte in een heet vat, maar het zoveel mogelijk gelijk gebruiken ervan voor verwarmingsondersteuning. Klinkt logisch. En inderdaad veel gemist: veel trotse posts in dit topic over hoe een vat (nodeloos) heet is geworden i.p.v. over hoeveel zonnewarmte er nuttig gebruikt is.

Je vertelt onlangs nog trots van een huis dat vanaf begin maart al 100% op de zon verwarmt, door water naar slechts 26 graden te brengen. Maar dat water wordt dan wel op 60 graden bovenuit het vat gehaald en terug gemengd. Dan maakt iets het toch echt 60 graden! :? Ofwel de zon - dus niet slechts naar 26 graden - ofwel een andere bron - dus niks 100% op de zon. Hoe zit 't nou echt? :9~

En inderdaad, meten én die meetwaarden gebruiken, is weten. Overschreeuwen in een soort van fonetisch Nederlands, en dat ondersteunen met overduidelijk onjuiste berekeningen past daar voor mij slecht bij. Zo ook een 'uitdaging voor oplettendheid' uitzetten en dan reacties niet in ontvangst nemen; dat vind ik erg onsportief. Om gelaagdheid te zien (en zelfs te loggen) hoeft een controller echt niet van een specifiek merk te zijn en hoeft ook niet de hele wereld - op initiatief van een installateur die daarmee waarschijnlijk de AVG aan z'n laars lapt - te zien wanneer wordt gedoucht.

Een WP met een 25x hogere flow? Reken het vooral eens na bij dat terug mengen vanaf 60 graden. Dan beperk je de flow (door het vat) hooguit 8x (afhankelijk van hoe die VVW staat afgesteld), bij lange na geen 25x. (En dat is 'n natuurkundig gegeven, maar meet 't gerust na.) En jij noemt een delta-T op de zon van 3 graden: 23 naar 26 graden. Dat is lager dan de standaard 5 graden van een WP. Dan zou jij juist een hogere flow hanteren dan een WP.. of je verwarmt ook maar voor één vijfentwintigste op de zon.

Verder stelt @Bartolomus niet voor die warmte van de WP (halverwege) het vat in te pompen, maar slechts de retour door het vat heen te halen. Dus hoezo nog een keer de flow door het vat verdubbelen? Haal je daadwerkelijk de retour zo door de onderzijde van het vat als hij tekent, dan lijkt me enige verstoring van de gelaagdheid juist goed, want dan pakt die retour toch 'stiekem' de warmte van de zonnespiraal mee.

Ik snap ook niet waarom je voor het 'rekkennen' aan een CV-pomp met (minstens) 15kw wilt verwarmen, voor hooguit de helft van het etmaal. Die warmte spreid je met LTV juist graag over het etmaal uit! Evenwel, 2500 liter per uur komt bij de 5 graden delta-T van een WP al neer op 15kW vermogen. Een CV-ketel van een woonhuis, die altijd delta-T 20 graden hanteert, pompt dus lang zo snel niet - want wie woont er nu in een school of kantoorpand? Maar goed, als we een WP pakken (en rustig door verwarmen), komen we inderdaad wel aan pakweg die 25.000 liter per etmaal (en dat gaat dan al dan niet (onder)door een vat van 1150 liter).

Stond hier net een kennis te klagen over haar koi-vijver. Je weet wel, zo'n vijver waar 1x per uur de hele vijverinhoud door de filter trekken doodnormaal is. Had toch last van te weinig beweging in het water, waardoor er vuil naar de bodem in plaats van het filter ging. Hoe? Doordat het water niet door het hele 'vat' stroomde, maar slechts door één laag.

Afijn, even terug naar dichter bij huis: ik meet en log dus wel degelijk. Zo wéét ik dus ook dat onze VVW doorgaans vraaggestuurd 4 - 18 liter per minuut verplaatst, lang geen 42. En zie ik ook de gelaagdheid bij dergelijke stroming. En ja: die zou strakker zijn bij een stilstaand vat met alleen maar spiralen, maar is ook verre van verdwenen.

Daarmee terug naar de punten die je maakt: gelaagdheid en opslagcapaciteit, in de door jou aangehaalde installatie (op stukhout vs. pelletketel na gelijk aan die van @Bartolomus). Voor zoverre de gelaagdheid te gemakkelijk teveel verstoord wordt, zijn daar (andere) oplossingen voor: je kunt ook werken met zo'n 'tussenschot' horizontaal middenin het vat. Of met de door jouw zo gehate twee losse vaten. Of met een losse warmtewisselaar puur tussen VVW-retour en collectorcircuit (als tweede 'spiraal' om naar toe te schakelen, of derde als je ook jouw 'booster' handhaaft).

Ik vraag me af of het echt nodig is, want opslagcapaciteit is alleen relevant als er iets op te slaan is. Die hoge flow is er alleen bij veel vraag, dus alleen indien al die warmte rechtstreeks verbruikt wordt. Dan heb je dus niets op te slaan en haal je wel maximaal rendement.

En dat helemaal niet door het halve vat 'buiten werking' te stellen, want komt er toch nog (meer dan verbruik) aan warmte van zon of hout, dan warmt het vat nog altijd normaal op, volgens mij inclusief de volledige gelaagdheid tot onderin aangezien die vanzelf terugkeert naarmate de flow door dat stuk afneemt.

Dus: waar ga ik de mist in dan? Ik hoop dat je daar serieus op in wilt gaan. :9~. Want als je nu zegt: "door 'het allemaal' niet te snappen", dan klopt dat. Maar toch echt omdat wat je schrijft ook niet te snappen is: je verhaal klopt (nog) niet. (Wellicht door onvolledigheid?)

@Bartolomus Voor het vervolgens handig toevoegen van een WP klopt je schetsje nog niet helemaal. Maar inderdaad, die VVW-retour onder door het vat heen trekken (en uiteraard niet nodeloos een tweede keer met die hoge flow door het vat heen gaan) is wel wat de installaties van verschillende mensen hier doen, inclusief die hier bij mij thuis. En bij voldoende groot vat (of door een van twee vaten), gaat dat prima, d.w.z. zonder de SWW voorziening om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:02:
[...]

@Bartolomus Voor het vervolgens handig toevoegen van een WP klopt je schetsje nog niet helemaal. Maar inderdaad, die VVW-retour onder door het vat heen trekken (en uiteraard niet nodeloos een tweede keer met die hoge flow door het vat heen gaan) is wel wat de installaties van verschillende mensen hier doen, inclusief die hier bij mij thuis. En bij voldoende groot vat (of door een van twee vaten), gaat dat prima, d.w.z. zonder de SWW voorziening om zeep te helpen.
Ok dan begrijp ik het punt. Daar moet ik even over nadenken. Mijn gevoel zegt instromen WP op het midden van het vat en vvw trekken uit midden vat dan laat je de bovenzijde warm voor de sww.

Maar naar mijn idee slimmer om de sww na te verwarmen elektrisch en de volledige inhoud als buffer te nemen voor je vvw dan kan je ook meer zon opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Ok dan begrijp ik het punt. Daar moet ik even over nadenken. Mijn gevoel zegt instromen WP op het midden van het vat en vvw trekken uit midden vat dan laat je de bovenzijde warm voor de sww.
Klopt. Als het onder dat midden op dat moment kouder is dan de WP produceert kun je de WP daar laten instromen i.p.v. al af laten slaan. (Dat is ook wat er aan je schetsje volgens mij niet handig was.) En als het daar warmer is: waarom staat die WP dan aan?

Maar:
- dat is het op dat moment behoorlijk koude vat dan als buffer voor de WP gebruiken
- en betekent, als je tot de bodem gaat, dat je uiteindelijk het opnemen van zonnewarmte wat lastiger maakt, omdat je dat stukje al met de WP wat hebt verwarmt
- en je laat zo zeker niet de hele flow van de WP twee keer door je buffer gaan, maar stopt alleen het verschil met het verbruik erin / haalt dat eruit.

Zo werkt het hier, onder het motto 'waarom niet' want de stukhaard vult lang niet altijd de hele buffer (maar ik wilde die capaciteit wel achter de hand hebben). Dit gebruik heeft m.i. echt wel meerwaarde dan 'een 50 liter buffer' zoals Stefan noemde. Maar die meerwaarde is best wel beperkt. Dit is meer de 'staat er toch' kant.
Maar naar mijn idee slimmer om de sww na te verwarmen elektrisch en de volledige inhoud als buffer te nemen voor je vvw dan kan je ook meer zon opnemen.
Dat is voor zover ik zie maar beperkt van nut. Grootste deel van het jaar gebruik je 't ofwel meteen in die VVW, of niet voor de VVW. Alleen op sommige dagen in het tussenseizoen zou je dan extra warmte voor de nacht kunnen bewaren, die de volgende ochtend inderdaad opgebruikt is. Maar let wel: het is eigenlijk niet zo zeer dat je 'meer' kwijt kunt, maar dat je het (iets) makkelijker opneemt; de warmte bewaar je uiteindelijk toch wel, alleen wellicht op een hogere temperatuur (omdat de top altijd best warm blijft doordat de VVW er niet uit trekt) en dus met wat minder rendement van de zonnespiraal.

Tegenover dat vat zo koel gebruiken als je - denk ik - beschrijft, staat dat die doorstroomverwarmer echt flink vaker in actie komt. En dat je zodra je de pelletkachel gebruikt, je de flow (van koel water) langs de zonnespiraal gelijk omlaag gooit, wat 'm ook rendement kost. Kortom: ik zie 't niet uit kunnen.

Maar goed.. ik hoop dat Stefan nog wat coherenter hierover in de lucht komt, want met alle gebruiksscenario's door elkaar (en veel hyperbolen) kan ik aan zijn afweging en keuze nog geen touw vastknopen, terwijl hij er toch echt langer en diverser over gedacht zou moeten hebben dan jij en ik samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Ik snap ook niet waarom je voor het 'rekkennen' aan een CV-pomp met (minstens) 15kw wilt verwarmen, voor hooguit de helft van het etmaal. Die warmte spreid je met LTV juist graag over het etmaal uit! Evenwel, 2500 liter per uur komt bij de 5 graden delta-T van een WP al neer op 15kW vermogen. Een CV-ketel van een woonhuis, die altijd delta-T 20 graden hanteert, pompt dus lang zo snel niet - want wie woont er nu in een school of kantoorpand? Maar goed, als we een WP pakken (en rustig door verwarmen), komen we inderdaad wel aan pakweg die 25.000 liter per etmaal (en dat gaat dan al dan niet (onder)door een vat van 1150 liter).

Stond hier net een kennis te klagen over haar koi-vijver. Je weet wel, zo'n vijver waar 1x per uur de hele vijverinhoud door de filter trekken doodnormaal is. Had toch last van te weinig beweging in het water, waardoor er vuil naar de bodem in plaats van het filter ging. Hoe? Doordat het water niet door het hele 'vat' stroomde, maar slechts door één laag.

Afijn, even terug naar dichter bij huis: ik meet en log dus wel degelijk. Zo wéét ik dus ook dat onze VVW doorgaans vraaggestuurd 4 - 18 liter per minuut verplaatst, lang geen 42. En zie ik ook de gelaagdheid bij dergelijke stroming. En ja: die zou strakker zijn bij een stilstaand vat met alleen maar spiralen, maar is ook verre van verdwenen.

Daarmee terug naar de punten die je maakt: gelaagdheid en opslagcapaciteit, in de door jou aangehaalde installatie (op stukhout vs. pelletketel na gelijk aan die van @Bartolomus). Voor zoverre de gelaagdheid te gemakkelijk teveel verstoord wordt, zijn daar (andere) oplossingen voor: je kunt ook werken met zo'n 'tussenschot' horizontaal middenin het vat. Of met de door jouw zo gehate twee losse vaten. Of met een losse warmtewisselaar puur tussen VVW-retour en collectorcircuit (als tweede 'spiraal' om naar toe te schakelen, of derde als je ook jouw 'booster' handhaaft).

Ik vraag me af of het echt nodig is, want opslagcapaciteit is alleen relevant als er iets op te slaan is. Die hoge flow is er alleen bij veel vraag, dus alleen indien al die warmte rechtstreeks verbruikt wordt. Dan heb je dus niets op te slaan en haal je wel maximaal rendement.

En dat helemaal niet door het halve vat 'buiten werking' te stellen, want komt er toch nog (meer dan verbruik) aan warmte van zon of hout, dan warmt het vat nog altijd normaal op, volgens mij inclusief de volledige gelaagdheid tot onderin aangezien die vanzelf terugkeert naarmate de flow door dat stuk afneemt.

Dus: waar ga ik de mist in dan? Ik hoop dat je daar serieus op in wilt gaan. :9~. Want als je nu zegt: "door 'het allemaal' niet te snappen", dan klopt dat. Maar toch echt omdat wat je schrijft ook niet te snappen is: je verhaal klopt (nog) niet. (Wellicht door onvolledigheid?)
Nee het probleem is dat je een deel wel snapt en een deel ook weer niet! Zoals ik het bouw heb ik bij 140m2 vloerverwarming 1050 l/h aan debiet over de verdeler en daarvan gemiddeld mar 8% van over het buffervat. Hoe hoger de temperatuur boven in het vat hoe lager het debiet over het buffervat en hoe kouder hij terug komt onderin het vat. Dat dan dus ook nog weersafhankelijk maakt dat we 60% verder komen met deze installatie dan alle andere installaties die ik gezien heb.

Als je denk dat je met een scheidingsplaat in een buffervat ineens het zelfde kunt bereiken dan heb je geen idee hoe warmteopslag werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Bartolomus heeft een pomp aan staan nu in zijn installatie voor het zwembad toch? Verstoort de temperatuur zelfs in deze tijd al!

Waar en hoe zit deze nu aangesloten en wat is het debiet nu Bartolomus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:23:
Bartolomus heeft een pomp aan staan nu in zijn installatie voor het zwembad toch? Verstoort de temperatuur zelfs in deze tijd al!

Waar en hoe zit deze nu aangesloten en wat is het debiet nu Bartolomus?
Deze week probeer ik een update te maken van de schema’s welke online staan.
De pomp van het zwembad doet 2,5 m3/h. Trekt en levert terug op de buis van de pellet kachel welke dus op het vat staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:20:
Zoals ik het bouw heb ik bij 140m2 vloerverwarming 1050 l/h aan debiet over de verdeler
Dat is 17,5 liter / minuut. [Ben aan per minuut gewend.] Klinkt aan de forse kant voor dat oppervlak, dus dan heb je zoals je eerder al zei slechts zo'n 3 delta-T over de vloer staan, correct? Oftewel: nog wat minder dan voor LTV met o.a. een WP gebruikelijk is en dus nog iets meer flow.
en daarvan gemiddeld mar 8% van over het buffervat.
Met de getallen die je eerder noemde: je zegt te mengen: 92% water van 23 graden met 8% water uit het vat tot 26 graden aanvoer (23*.92 + x*.08 = 26). Dan is het vat daar dus 60,5 graad (gemiddeld). Ook dat is als eerder genoemd, dus klopt die 3 graden delta-T over de vloer vast ook.

Dan volg ik die slechts 8% via de buffer. Maar nog niet waarom 8% van die extra hoge flow beter is dan 'mijn' 12,5% van een wat lagere flow. Naar ik vermoed levert dat nl. hetzelfde debiet over de buffer.
Hoe hoger de temperatuur boven in het vat hoe lager het debiet over het buffervat
Helder. (Dit is tevens waarom ik 't als zelfregulerend zie, i.p.v. 'maar een half vat gebruiken'.)

Maar waar komt die hoge temperatuur bovenin dan vandaan? Ga je dan op zon van 23 naar 60,5 graden?

Dat is nogal 'n kernvraag (en onbeantwoord). Want doe je maar 23 naar 26 graden op de zon, dan doe je dus ook maar 8% van de warmtevraag. Maar ga je naar 60,5, lijkt me dat je, ook al begin je bij 23 graden, je maar beperkt dat mooie rendement trekt voor gebruik van de collector op lage temperatuur.
en hoe kouder hij terug komt onderin het vat.
Hier ben ik je kwijt. Die VVW mengt toch naar wat hij wenst en houdt die aanvoer- en retourtemperatuur dus constant? Alleen hoevéél water van 23 graden je door de buffer stuurt verandert m.i.
Als je denk dat je met een scheidingsplaat in een buffervat ineens het zelfde kunt bereiken dan heb je geen idee hoe warmteopslag werkt!
Laten we eerst maar 'ns vaststellen wat 'hetzelfde' nu precies is.. ;)
Solar Masters schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:23:
Bartolomus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:38:
De pomp van het zwembad doet 2,5 m3/h. Trekt en levert terug op de buis van de pellet kachel welke dus op het vat staan.
Dus bovenuit het vat eruit en onderaan er weer in? En dat ruim 2x per uur het hele vat? Zo ja, nogal wiedes dat je dan de warmte eruit pompt. Want.. je pompt de warmte er dan toch ook doelbewust (allemaal) uit? :?

De vraag hier is m.i. wat er van een hogere warme laag in een vat over blijft, wanneer je zo'n stroming door een onderste deel van zo'n vat trekt..

Een binnenzwembad, trouwens? Want zo heb je geen glycol in die zwembadleidingen, toch? (Ik overweeg hier ook nog 'ns ooit de zwemvijver aan te sluiten, maar dacht dat dan op het collectorcircuit te doen, i.v.m. het bevriezingsgevaar in de winter. (En en passant heb ik dan ook geen extra pomp nodig.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:48:
[...]
Dus bovenuit het vat eruit en onderaan er weer in? En dat ruim 2x per uur het hele vat? Zo ja, nogal wiedes dat je dan de warmte eruit pompt. Want.. je pompt de warmte er dan toch ook doelbewust (allemaal) uit? :?

De vraag hier is m.i. wat er van een hogere warme laag in een vat over blijft, wanneer je zo'n stroming door een onderste deel van zo'n vat trekt..

Een binnenzwembad, trouwens? Want zo heb je geen glycol in die zwembadleidingen, toch? (Ik overweeg hier ook nog 'ns ooit de zwemvijver aan te sluiten, maar dacht dat dan op het collectorcircuit te doen, i.v.m. het bevriezingsgevaar in de winter. (En en passant heb ik dan ook geen extra pomp nodig.))
Ja bewust eruit pompen schakelt op 70 graden onderste spiraal en trekt dan leeg tot ie ongeveer 60 bovenste spiraal is.
Zwembad is nu nog opbouw maar wordt straks inbouw en dan inderdaad binnen overdekt en geisoleerd.
Is nu een 8m3 zwembad en als de zon hele dag schijnt dan van 24 naar 34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus 34? Vind je dat fijn? Ik zou graag (wat dichter richting) 27 graden willen (dat is ook wel de max op de natuurlijke filters).

Hier is hij nu 21 - 22 graden (op rechtstreekse zon dus). Blijft redelijk stabiel sinds die hele hete dag. Ik vind 'm hier teveel in de zon liggen als ik erin wil zwemmen en teveel in de schaduw als ik hoop dat 't opwarmt. Tja..

Wel is hij voor 't eerst (sinds we hier wonen) dit jaar volledig waterdicht en dat helpt (want verdamping en lekkage wordt aangevuld met (regenwater en) koud grondwater). Het is zo'n 48 - 50 m3 en dat moet ook geen stoken voor de mussen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:13:
@Bartolomus 34? Vind je dat fijn? Ik zou graag (wat dichter richting) 27 graden willen (dat is ook wel de max op de natuurlijke filters).

Hier is hij nu 21 - 22 graden (op rechtstreekse zon dus). Blijft redelijk stabiel sinds die hele hete dag. Ik vind 'm hier teveel in de zon liggen als ik erin wil zwemmen en teveel in de schaduw als ik hoop dat 't opwarmt. Tja..

Wel is hij voor 't eerst (sinds we hier wonen) dit jaar volledig waterdicht en dat helpt (want verdamping en lekkage wordt aangevuld met (regenwater en) koud grondwater). Het is zo'n 48 - 50 m3 en dat moet ook geen stoken voor de mussen worden.
Liever 38 >:) we zijn meer van de jacuzzi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bartolomus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Liever 38 >:) we zijn meer van de jacuzzi.
Vergeet dan geen chloortabletten, anders ben je legionella aan het kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus Ah, dat verklaart dan ook de inhoud van dat bad. Ik zag me daar al niet echt 'n slag in uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:02:
@Bartolomus Ah, dat verklaart dan ook de inhoud van dat bad. Ik zag me daar al niet echt 'n slag in uitvoeren.
Elastiek om je middel en blijven zwemmen 😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bij 34 - 38 graden? Nee dank je..
Pagina: 1 ... 44 ... 65 Laatste