Solar Masters schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:36:
Ik kan bij veel systemen 60 graden verschil hebben tussen over en boven in het buffervat. En die ook vasthouden! Dat beteken de juiste lading van de zon en de houtkachel en een juiste ontlading door de CV. Zonder dat het water in het vat erg veel in beweging word gezet.
[..]
En de warmte onttrekken op een manier dat je alleen eruit haalt wat je nodig hebt. Dat maakt het verschil of je wel of niet 24 uur iets hebt aan je warmte opslag
Het gaat je begrijp ik om bewust beperken van de flow omwille van de gelaagdheid in het vat. En om meer warmte in een vat kwijt te kunnen dan bij een kleinere delta-T het geval zou zijn. Dank voor die toelichting.
Maar hoe valt die afweging dan, en waarom? Voor zover ik je kan volgen, spreek je jezelf nl. op een aantal punten héél stevig tegen. Je hebt het in dit topic telkens weer over over het
niet bewaren van de warmte in een heet vat, maar het zoveel mogelijk gelijk gebruiken ervan voor verwarmingsondersteuning. Klinkt logisch. En inderdaad veel gemist: veel trotse posts in dit topic over hoe een vat (nodeloos) heet is geworden i.p.v. over hoeveel zonnewarmte er nuttig gebruikt is.
Je vertelt onlangs nog trots van een huis dat vanaf begin maart al 100% op de zon verwarmt, door water naar slechts 26 graden te brengen. Maar dat water wordt dan wel op 60 graden bovenuit het vat gehaald en terug gemengd. Dan maakt iets het toch echt 60 graden!

Ofwel de zon - dus niet slechts naar 26 graden - ofwel een andere bron - dus niks 100% op de zon. Hoe zit 't nou echt?
En inderdaad, meten én die meetwaarden gebruiken, is weten. Overschreeuwen in een soort van fonetisch Nederlands, en dat ondersteunen met overduidelijk onjuiste berekeningen past daar voor mij slecht bij. Zo ook een 'uitdaging voor oplettendheid' uitzetten en dan reacties niet in ontvangst nemen; dat vind ik erg onsportief. Om gelaagdheid te zien (en zelfs te loggen) hoeft een controller echt niet van een specifiek merk te zijn en hoeft ook niet de hele wereld - op initiatief van een installateur die daarmee waarschijnlijk de AVG aan z'n laars lapt - te zien wanneer wordt gedoucht.
Een WP met een 25x hogere flow? Reken het vooral eens na bij dat terug mengen vanaf 60 graden. Dan beperk je de flow (door het vat) hooguit 8x (afhankelijk van hoe die VVW staat afgesteld), bij lange na geen 25x. (En dat is 'n natuurkundig gegeven, maar meet 't gerust na.) En jij noemt een delta-T op de zon van 3 graden: 23 naar 26 graden. Dat is lager dan de standaard 5 graden van een WP. Dan zou jij juist een hogere flow hanteren dan een WP.. of je verwarmt ook maar voor één vijfentwintigste op de zon.
Verder stelt @
Bartolomus niet voor die warmte van de WP (halverwege) het vat in te pompen, maar slechts de retour door het vat heen te halen. Dus hoezo nog een keer de flow door het vat verdubbelen? Haal je daadwerkelijk de retour zo door de onderzijde van het vat als hij tekent, dan lijkt me enige verstoring van de gelaagdheid juist goed, want dan pakt die retour toch 'stiekem' de warmte van de zonnespiraal mee.
Ik snap ook niet waarom je voor het 'rekkennen' aan een CV-pomp met (minstens) 15kw wilt verwarmen, voor hooguit de helft van het etmaal. Die warmte spreid je met LTV juist graag over het etmaal uit! Evenwel, 2500 liter per uur komt bij de 5 graden delta-T van een WP al neer op 15kW vermogen. Een CV-ketel van een woonhuis, die altijd delta-T 20 graden hanteert, pompt dus lang zo snel niet - want wie woont er nu in een school of kantoorpand? Maar goed,
als we een WP pakken (en rustig door verwarmen), komen we inderdaad wel aan pakweg die 25.000 liter per etmaal (en dat gaat dan al dan niet (onder)door een vat van 1150 liter).
Stond hier net een kennis te klagen over haar koi-vijver. Je weet wel, zo'n vijver waar 1x per uur de hele vijverinhoud door de filter trekken doodnormaal is. Had toch last van te weinig beweging in het water, waardoor er vuil naar de bodem in plaats van het filter ging. Hoe? Doordat het water niet door het hele 'vat' stroomde, maar slechts door één laag.
Afijn, even terug naar dichter bij huis: ik meet en log dus wel degelijk. Zo wéét ik dus ook dat onze VVW doorgaans vraaggestuurd 4 - 18 liter per minuut verplaatst, lang geen 42. En zie ik ook de gelaagdheid bij dergelijke stroming. En ja: die zou strakker zijn bij een stilstaand vat met alleen maar spiralen, maar is ook verre van verdwenen.
Daarmee terug naar de punten die je maakt: gelaagdheid en opslagcapaciteit, in de door jou aangehaalde installatie (op stukhout vs. pelletketel na gelijk aan die van @
Bartolomus). Voor zoverre de gelaagdheid te gemakkelijk teveel verstoord wordt, zijn daar (andere) oplossingen voor: je kunt ook werken met zo'n 'tussenschot' horizontaal middenin het vat. Of met de door jouw zo gehate twee losse vaten. Of met een losse warmtewisselaar puur tussen VVW-retour en collectorcircuit (als tweede 'spiraal' om naar toe te schakelen, of derde als je ook jouw 'booster' handhaaft).
Ik vraag me af of het echt nodig is, want opslagcapaciteit is alleen relevant als er iets op te slaan is. Die hoge flow is er alleen bij veel vraag, dus alleen indien al die warmte rechtstreeks verbruikt wordt. Dan heb je dus niets op te slaan en haal je wel maximaal rendement.
En dat helemaal niet door het halve vat 'buiten werking' te stellen, want komt er toch nog (meer dan verbruik) aan warmte van zon of hout, dan warmt het vat nog altijd normaal op, volgens mij inclusief de volledige gelaagdheid tot onderin aangezien die vanzelf terugkeert naarmate de flow door dat stuk afneemt.
Dus: waar ga ik de mist in dan? Ik hoop dat je daar serieus op in wilt gaan.

. Want als je nu zegt: "
door 'het allemaal' niet te snappen", dan klopt dat. Maar toch echt omdat wat je schrijft ook niet te snappen is: je verhaal klopt (nog) niet. (Wellicht door onvolledigheid?)
@
Bartolomus Voor het vervolgens handig toevoegen van een WP klopt je schetsje nog niet helemaal. Maar inderdaad, die VVW-retour onder door het vat heen trekken (en uiteraard niet nodeloos een tweede keer met die hoge flow door het vat heen gaan) is wel wat de installaties van verschillende mensen hier doen, inclusief die hier bij mij thuis. En bij voldoende groot vat (of door een van twee vaten), gaat dat prima, d.w.z. zonder de SWW voorziening om zeep te helpen.