Sony A7 iv en wat recycled glas
Hij doet in ieder geval wat 👍. Naar mijn idee nog vlees genoeg.jrrooster schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:01:
Na 4 jaar heb ik de anode van mijn 300L buffervat eens losgehaald, heeft iemand verstand wanneer deze is versleten is?[Afbeelding]
Heb je het over een boiler, een vat met SWW? Toegegeven, de naamgeving is allemaal wat op basis van oude concepten, maar 'n buffervat bevat doorgaans CV-water en zou dan geen anode nodig moeten hebben.jrrooster schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:01:
Na 4 jaar heb ik de anode van mijn 300L buffervat eens losgehaald
Voor zover ik weet mag je zo'n ding helemaal op gebruiken. Weet je hoe lang hij was?, heeft iemand verstand wanneer deze is versleten is?[Afbeelding]
Iets aan die ronding aan onderzijde geeft me het gevoel dat dit de originele lengte nog is. Dan zou je nog 70 - 80% over hebben. Moet wel verbinding hebben, dus als hij daar bovenaan door gaat, is 't ook 'jammer dan'. => Over twee jaar weer kijken?
Verder heb ik al een nieuwe anode in huis. Omdat ruimte aan de bovenkant beperkt was gekozen voor een 80cm ketting anode. Maar achteraf blijkt toch dat je de anode onder een hoek van 20graden er uit kunt halen, en had ik gewoon voor de originele kunnen gaan.
Maar als deze anode nog niet helemaal op is, dan is het natuurlijk zonde om hem te vervangen. Als interval staat wel beschreven in de handleiding om hem om de 2 jaar te vervangen.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
Klopt. Maar dan wordt ie wel warm, die sensor meet ook verdampt glycol.Tommie12 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:54:
Wat gebeurt er hier?
193 graden bij de collector…. Die moet toch leeg koken…
[Afbeelding]
Klopt ook wel, want het vat is warm dus de regeling stopt 't rondpompen want anders wordt je vat te heet.
[ Voor 11% gewijzigd door Baapje327 op 28-06-2022 20:14 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik vermoed dat die 2,27 b de druk in Bar is. Dan trekt hij deze stagnatie dus prima, zonder noemenswaardige belasting van het systeem.
(Deze familie kan ook 'n eierkoker toevoegen
Die houtkachel lijkt trouwens ook echt wel wat zonnewarmte de kamer in te lekken, met nu de kachel zelf ook 29,4. Da's toch wel jammer bij deze (buiten)temperaturen. Nieuwsgierig of dit is wat @Solar Masters bedoelde, want daar heb ik nog steeds geen reactie op gezien.
[ Voor 28% gewijzigd door Gwaihir op 28-06-2022 20:46 ]
Verlopig heb ik komende 1.5 jaar nog gunstige prijzen en maak ik mij nog niet ongerust.
Maar voor daarna wil ik een plan klaar hebben om over te stappen.
Met de huidige levertijden kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Op zolder staat een 300Liter Hygieneboiler met collectoren die in de winter af en toe een pufje warmte geven aan het CV systeem.
Vat heeft geen spiralen meer over. Dus dacht gewoon een Mono block door heel het vat heen te halen voor de SWW run.
Kwa kosten en werk zou dit de snelste oplossing zijn:
- Monoblock installeren
- Aansluiting op huidig leidingwerk bij de zonneboiler en 3 weg klep hergebruiken voor de WP
- Relatief makkelijk te doen tegen weinig kosten.
Nu vraag ik mij alleen af is douchen op een hygieneboiler van 300 liter op 50 / 55 graden een beetje te doen of trek je het systeem zo leeg. Iemand ervaring mee ?
Als test kan ik komende herfst de CV uit zetten en monitoren of het beetje werkt als de boiler op 55 graden staat.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Swenno schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:48:
Op zolder staat een 300Liter Hygieneboiler met collectoren die in de winter af en toe een pufje warmte geven aan het CV systeem.
Tussen de regels door denk ik dat je een zonneboiler hebt die uitsluitend SWW levert en dat je bedoelt dat die in de winter nauwelijks voorverwarming levert aan de combi-ketel die dat SWW naverwarmt. Correct?
Vat beschikt over 3wegklep voor retour verhoging. Dus dan wordt dat wegslopen en vat alleen gebruiken voor SWW en CV gewoon met WP doen en af en toe een SWW run over het vat heenGwaihir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Als die 300 liter boiler daadwerkelijk is aangesloten om de verwarming te ondersteunen (en dat zo blijft), dan is wat je beschrijft geen goed idee. Je gaat dan je huis verwarmen op 55 graden 'SWW' water afkomstig van de WP.
Tussen de regels door denk ik dat je een zonneboiler hebt die uitsluitend SWW levert en dat je bedoelt dat die in de winter nauwelijks voorverwarming levert aan de combi-ketel die dat SWW naverwarmt. Correct?
Ach, gelukkig heb je daarvoor ook niks nodig, want je kunt de warmte rechtstreeks gebruiken.Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:09:
En voor verwarming is 300l warm water in de winter gewoon niks.
(Alleen, als dat je SWW water is, heb je dus geen warm SWW meer

Yes! Goedkoper pompunit van de houtkachel heeft geen terugslagklep..... Kost erg veel warmte en ik hoop dat ze dat tegen de winter aanpassen. De vloerverwarmings unit zit 1.5 meter dichterbij het vat en door het warmteslot en terugslagklep blijft dit koud. De houtkachel leidingen hebben wel er waar een warmteslot maar bij hogere temperaturen in het vat ontstaat dus natuurlijke circulatie in de leidingen. heb de kachel ook al op 8 graden meer zien staan dan de woonkamer(kan ook ze zon zijn geweest op de kachel)Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:42:
@Tommie12 Gezien de bescheiden temperaturen bij de pompgroep, staat hij al even stil. Vat is, zoals @Baapje327 al aangeeft, simpelweg vol.
Die houtkachel lijkt trouwens ook echt wel wat zonnewarmte de kamer in te lekken, met nu de kachel zelf ook 29,4. Da's toch wel jammer bij deze (buiten)temperaturen. Nieuwsgierig of dit is wat @Solar Masters bedoelde, want daar heb ik nog steeds geen reactie op gezien.
Welk systeem heb je? En wat is je druk nu zonder dat de zon schijnt?niki_lauda schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:16:
De druk in mijn zonneboilercircuit is laag. Iemand tips hoe ik dit kan bijvullen? (geen terugloopsysteem)
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik zou eerst kijken waarom de druk laag is!niki_lauda schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:16:
De druk in mijn zonneboilercircuit is laag. Iemand tips hoe ik dit kan bijvullen? (geen terugloopsysteem)
Het is een gesloten systeem dus of er is lekkage of het expansievat is stuk. Vullen en ontluchten doe je met een vulstation. Ik weet niet waar in Nederland je zit maar ken wel wat bedrijven en ZZP'ers die er 1 hebben.
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een zonneboilersysteem voor mijn nieuwbouw woning.
Ik heb sinds mei de sleutel van onze vrijstaande woning. De woning is opgeleverd met een WP systeem welke ook in de SWW voorziet. Het systeem is een 8 KW Ecodan systeem met een 300 liter SWW boiler. Inmiddels liggen er 25 PV-panelen op twee dakvlakken (zuid en west) en op 2 etages vloerverwarming.
Ik heb ruimte op een plat dak, waar de buitenunit van de WP staat en direct eronder de binnenunit/boilervat. Nu heb ik nog geen inzicht in het verbruik omdat we er pas wonen. Ik wil zo veel mogelijk naar 0 op de meter.
Zou een zonneboiler een optie zijn of is daar meer inzicht van het verbruik voor nodig ?
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Regio Eindhoven. Denk ook dat expansievat kapot is. (8 jaar oud)Solar Masters schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Ik zou eerst kijken waarom de druk laag is!
Het is een gesloten systeem dus of er is lekkage of het expansievat is stuk. Vullen en ontluchten doe je met een vulstation. Ik weet niet waar in Nederland je zit maar ken wel wat bedrijven en ZZP'ers die er 1 hebben.
Goedemiddag, wij hebben precies zo’n systeem: Ecodan 8KW en 300L SWW vat. Het zonneboilerpaneel (Nefit) verwarmt via een aparte spiraal in het SWW vat dit van mei t/m september tot ruim boven de ingestelde 43 graden. Slechts bij veel bewolkte dagen achtereen, heel soms dus, springt de WP bij.Gri77ie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:39:
Goedemorgen,
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een zonneboilersysteem voor mijn nieuwbouw woning.
Ik heb sinds mei de sleutel van onze vrijstaande woning. De woning is opgeleverd met een WP systeem welke ook in de SWW voorziet. Het systeem is een 8 KW Ecodan systeem met een 300 liter SWW boiler. Inmiddels liggen er 25 PV-panelen op twee dakvlakken (zuid en west) en op 2 etages vloerverwarming.
Ik heb ruimte op een plat dak, waar de buitenunit van de WP staat en direct eronder de binnenunit/boilervat. Nu heb ik nog geen inzicht in het verbruik omdat we er pas wonen. Ik wil zo veel mogelijk naar 0 op de meter.
Zou een zonneboiler een optie zijn of is daar meer inzicht van het verbruik voor nodig ?
In juni, juli en augustus komt ie zelfs ruim boven de 60 graden, waardoor ook de legionellarun vervalt.
Als je deze setup ook zou willen betekent dat een of twee zonneboilerpanelen kopen (of heatpipes), een pomp, regeling en expansievat én je vervangt je SWW vat door eentje met een tweede spiraal. Wij hebben een De Jong WPS 300 S vat.
Maar wellicht zijn er ook andere oplossingen.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Dan heb je of te kort vermogen of je hellingshoek of richting is niet ideaal voor de zomer....LeonTebbens schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Het zonneboilerpaneel (Nefit) verwarmt via een aparte spiraal in het SWW vat dit van mei t/m september tot ruim boven de ingestelde 43 graden. Slechts bij veel bewolkte dagen achtereen, heel soms dus, springt de WP bij.
In juni, juli en augustus komt ie zelfs ruim boven de 60 graden, waardoor ook de legionellarun vervalt.
Een goedberekend systeem haal in maart al wel vaker temperaturen van boven de 60 en zou de gehele zomer richting de 85 graden moeten kunnen halen.
Als je het maximale uit dit soort systemen wilt halen zou ik er zelfs een tweede voorverwarmings boiler voor zetten zodat je meer dekking krijgt over het hele jaar.
https://www.vbus.net/scheme/f39b0b996962d87ca9b6ecfd6471b12c
11x vraag uitgestuurd
1x reactie, haakt af, wat zonneboiler aanwezig
1x reactie, geeft offerte van 10k, maar zonneboiler was buiten scope (alleen ruimte verwarming)
1x reactie, word nog intern behandeld, na 10 weken geen reactie meer gehad.
1x reactie naar de plaatser avn de zonneboiler, maar die heeft het superdruk, en reageert amper
Hebben jullie nog advies, voor een partij die een WP kan combineren met een zonneboiler?
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Is idd slechts 1 Nefit vlakke plaat collector. Meer paste ruim 10 jaar geleden niet op ons dak. 85 haal ik overigens wel in de zomer, maar begrens ik op 75 anders gaat de WP in storing op de SWW temperatuur sensor. Wil ik nog een keer met een vaste weerstand en schakelaartje gaan overbruggen.Solar Masters schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:14:
[...]
Dan heb je of te kort vermogen of je hellingshoek of richting is niet ideaal voor de zomer....
Desondanks best nog heel aardig wat aansluiten van dit bestaande systeem op het nieuwe, 5x grotere (!) WP SWW vat oplevert. Een zonnesysteem is energetisch krachtig!
[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 14-07-2022 17:16 ]
Ben met precies hetzelfde bezig. Helaas geen oplossing. Adviseur is vandaag geweest. Die geeft aan dat warmtepompen voor water niet leverbaar zijn voor de winter. Hij adviseert of een gas-cv of (als ik echt van het gas wil) een lucht/lucht airco met e-boiler._Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
Ben nu bezig met opvragen van offertes, om een gas cv te vervangen naar een wp + zonneboiler. Maar de oogst is bijzonder mager.
11x vraag uitgestuurd
1x reactie, geeft offerte van 10k, maar zonneboiler was buiten scope (alleen ruimte verwarming)
1x reactie naar de plaatser avn de zonneboiler, maar die heeft het superdruk, en reageert amper
Hebben jullie nog advies, voor een partij die een WP kan combineren met een zonneboiler?
Heb hier op tweakers en verder op internet gezocht. Een zonneboiler wordt dan van de cv gehaald en is dan puur voor tapwater. Dat wil je juist voorkomen en het liefst ook nog van het gas af...
Ja bij ons heeft Thuisbaas alles gedaan._Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
Ben nu bezig met opvragen van offertes, om een gas cv te vervangen naar een wp + zonneboiler. Maar de oogst is bijzonder mager.
11x vraag uitgestuurd
Welke regio?_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
11x vraag uitgestuurd
Zuid Holland, Zevenhuizen
Probleembeschrijving
Als de pomp stopt met pompen loopt het systeem leeg via de opvoerleiding. Bij dat leeglopen komt veel lucht mee naar beneden tot in en voorbij de pomp. Dit verklaart meteen waar de luchtbellen vandaan komen. Bij het nieuw starten van de pomp verslikt deze zich vaak in een luchtbel. Even uitzetten en weer aanzetten lost het probleem op, maar dan moet ik er dus naast blijven zitten.
Wat ik heb aangepast aan het systeem is dat ik de waterklep die voor de leegloop bedoeld is heb weggehaald. Deze gaat open wanneer de pomp stopt en maakt het aanzuigen van lucht door de retourleiding makkelijker. Deze klep was stuk gegaan en vervanging was ruim 100 euro. En hij zuigt de lucht op vrijwel de zelfde plaats aan als de retourleiding, maar misschien met minder weerstand. Dit is misschien de oorzaak van het probleem?
Ik heb inmiddels de isolatie aan de voorkant van het opslagvat opengesneden zodat ik de opvoerleiding goed kan zien, de bellen zijn daar goed zichtbaar.
Mogelijke oplossingen
- Ik krijg dinsdag een pomp die ik in serie met de huidige pomp wil plaatsen. Deze had ik al besteld voordat ik precies wist wat er aan de hand was, ik dacht eerst dat de pomp defect was. Als ik deze 2e pomp in serie plaats kan deze misschien wel de vloeistofstroom op gang brengen. Maar ik weet niet of dit in alle gevallen werkt.
- Ik kan proberen een vat te plaatsen wat de lucht opvangt voordat deze de pomp in gaat. Ik denk dan aan een 1,5 liter PET-fles waar het water en lucht bij leeglopen doorheen stroomt, en de lucht bovenin wordt opgevangen en het water onderin wegstroomt. Bij starten van de pomp duwt het aangevoerde water eerst de lucht weg voordat het water zelf het systeem in wordt gepompt. Dit schrijvend vraag ik mij af of PET wel tegen het hete water kan wat terugstroomt.
Ps: Dat ik het opslagvat heb opengewerkt is omdat ik zelf andere aanstuur-elektronica wil plaatsen om de schakelpunten te kunnen tweaken en daardoor meer warmte te kunnen opslaan. Maar dit probleem moet eerst zijn verholpen.
Kan je de pomp anders positioneren dat luchtbellen gemakkelijker ontsnappen? Of extra laag onder opslagvat plaatsen?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Vandaag heb ik een 2 liter glazen pot met metalen deksel gekocht. Ik ga hiervan een water/lucht-scheider maken. Klusje voor morgen.
Ik heb dezelfde ervaring, weet iemand een bedrijf die mijn Atag Qsolar zonneboiler en een warmtepomp zou kunnen koppelen, regio zuidwest Drenthe_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
11x vraag uitgestuurd
Heb de laatste paar dagen nog meer vragen uitgestuurd. Maar meer dan 'bel medio 2023 nog maar een keer terug' krijg ik niet terug. Vrij vruchteloos dus.sirtm schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring, weet iemand een bedrijf die mijn Atag Qsolar zonneboiler en een warmtepomp zou kunnen koppelen, regio zuidwest Drenthe
:strip_exif()/f/image/zBDtikCUO8Kz7yJBz6lojGeZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn twee systemen identiek met 800 liter i.c.m. 3x25T HP Vacuümbuiscollector, helingshoek van 45 graden, richting ZW en beide vandaag 8KWh opbrengst, 5 personen die douchen.
Het enige echter verschil is de manier van sturen en de tweede wisselaar bovenin waar de zonnecollectoren op aangesloten zijn. Het behoud van een hogere temperatuur bovenin het vat betekend dus dat op deze manier de ketel over het hele jaar veel vaker al 60 graden aangeleverd krijgt en deze dus veel minder vaak hoeft na te verwarmen. Het zelfde zou natuurlijk gelden i.c.m. een WP of doorstroomverwarmer. Met verwarmingsondersteuning heeft dit een groot voordeel maar nu ook duidelijk te zien dat dit de totale dekking van het systeem ook over de zomer hoger houd op deze manier.
Mvg,
Stefan Verwijs
Ik sta namelijk zelf op het punt om mijn huidige mini warmtepompje (3kw) niet meer de 200l boiler te laten verwarmen, maar dit door 4 hr nero panelen te laten doen. Mijn verwachting is dat de 4 panelen (zuid) te veel warmte produceren voor die 200l dat ik er nog een hygiëne boiler voor of na wil zetten. Die nieuwe hygiëne boiler mag dan ook meehelpen het huis te verwarmen, het aantal liters van die boiler probeer ik nog te bepalen aan de hand van de ruimte die er beschikbaar is en wat nuttig is. Gok iets van 400-600l en dan 15 cm extra steenwol rond de boilers. In de zomer zijn er weken met nagenoeg geen gebruik(vakanties) en in de winter is water rond de 30/35 al bruikbaar. Gezien de panelen meer opbrengen met een lagere temperatuur zou het interessant kunnen zijn om in de winter eerst de grote boiler te verwarmen en daarna pas de kleine, maar dat is iets om tzt mee te experimenteren. Ga er iig de benodigde kleppen voor plaatsen.
Niet precies hetzelfde als het voorbeeld, maar in mijn simpele brein lijkt het op elkaar, alleen dan met 2 boilers.
Nee totaal niet het zelfde, 4 Nero collectoren hebben 4x 1.53m2 Apertuur oppervlakte en dus het vermogen 300 liter te verwarmen van 20 - 65 graden per dag. Net genoeg voor ca. 4 personen.copy-paste schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:38:
Ik sta namelijk zelf op het punt om mijn huidige mini warmtepompje (3kw) niet meer de 200l boiler te laten verwarmen, maar dit door 4 hr nero panelen te laten doen. Mijn verwachting is dat de 4 panelen (zuid) te veel warmte produceren voor die 200l dat ik er nog een hygiëne boiler voor of na wil zetten. Die nieuwe hygiëne boiler mag dan ook meehelpen het huis te verwarmen,
Niet precies hetzelfde als het voorbeeld, maar in mijn simpele brein lijkt het op elkaar, alleen dan met 2 boilers.
Meer liters plaatsen omdat je in de zomer teveel vermogen hebt en dan denken dat je in de winter je huis er mee kan verwarmen slaat natuurlijk alleen nergens op.
Deze systemen zijn uitgerust met een Rivusol hoog rendement Vacuümbuis collector die vele male meer vermogen levert in het voor en najaar. 800 liter boilers met 75 buizen. Dat is net een leuke ondersteuning voor een kleine 2 onder 1 kap.
Nero en andere vlakplaat collectoren moet je zien als collectoren voor de zomer. Tapwater verwarming, zwembad en eventueel koeling in de zomer zijn projecten die je daar goed mee kunt maken. Verwarmingsondersteuning zal je groter moeten gaan en naar een beter geïsoleerde collector.
Daarnaast zijn 2 boilers altijd slechter dan 1 grote.
Ik probeer een oplossing te vinden voor de 300m2 gas die ik per jaar nog verbruik. Maar dit simpele idee gaat het dus niet worden. (Kan nog 4 kleine panelen op het schuine dak kwijt en misschien 8 op de dakkapel al twijfel ik aan de dakbelasting, en heb al een wp boiler en 3kw wp)
Sorry voor de vervuiling van dit topic
waar gebruik je nog gas? je hebt al een wp boiler en 3k wp... voor het koken? of is je 3kw wp te klein, en dus nog een CV-ketel ernaast?copy-paste schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:20:
Zo te horen is mijn simpele brein niet zo heel slim en kan die beter een expert gaan zoeken.
Ik probeer een oplossing te vinden voor de 300m2 gas die ik per jaar nog verbruik. Maar dit simpele idee gaat het dus niet worden. (Kan nog 4 kleine panelen op het schuine dak kwijt en misschien 8 op de dakkapel al twijfel ik aan de dakbelasting, en heb al een wp boiler en 3kw wp)
Sorry voor de vervuiling van dit topic
[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 24-07-2022 11:07 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Waarom wil je graag die zonneboiler? Ik weet het, vloeken in de kerk, maar in de meeste gevallen is het veel handiger om gewoon 1 pv-paneeltje extra te leggen en een warmtepomp het tapwater te laten doen. uitzonderingen zijn:_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
11x vraag uitgestuurd
* ideologische redenen om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken (en daar dus ook geld voor over hebben)
* veel ruimte aanwezig in je huis om een groter vat + regelaars en kleppen etc neer te zetten
Omdat de zonneboiler er al is.Fr33z schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Waarom wil je graag die zonneboiler? Ik weet het, vloeken in de kerk, maar in de meeste gevallen is het veel handiger om gewoon 1 pv-paneeltje extra te leggen en een warmtepomp het tapwater te laten doen. uitzonderingen zijn:
* ideologische redenen om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken (en daar dus ook geld voor over hebben)
* veel ruimte aanwezig in je huis om een groter vat + regelaars en kleppen etc neer te zetten
Wil ik hem onderdeel maken van onze vernieuwde warm water voorziening.
Het levert mooi warm water op, en dat hoeft een warmtepomp niet meer te doen.
Er kunnen geen extra panelen meer bij, tenzij je een manier weet om panelen te monteren op ene dun glasfiber dak van bijna 30 jaar oud

Ooh ja, dat kan ook natuurlijk. Maakt de oplossing altijd moeilijker en duurder helaas_Apache_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Omdat de zonneboiler er al is.![]()
Er kunnen geen extra panelen meer bij, tenzij je een manier weet om panelen te monteren op ene dun glasfiber dak van bijna 30 jaar oud(tuin schuurtje). Maar daar passen maar 2 panelen, of 3 in landschap, dus dat lijkt de moeite niet.
Daarom.Fr33z schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:09:
[...]
Ooh ja, dat kan ook natuurlijk. Maakt de oplossing altijd moeilijker en duurder helaasBestaande zonneboilers zijn in het ontwerp van een WP systeem gewoon lastig helaas. Beste optie kan misschien zijn een warmtepompboiler met extra spiraal plaatsen. Dan kun je toch de zonneboiler blijven gebruiken.
Maar heb eindelijk wat vruchtbare reacties gehad. De plaatser van de zonneboiler en panelen doet ook warmtepompen. En die komt langs voor een schouw.
Er zijn allerlei combo's te maken, met spiralen etc.
Ben benieuwd.
Het kan bij ook zijn dat de zonneboiler losgekoppeld word van de ruimte verwarming. Dus WP doet ruimte verwarming, en zonneboiler, samen met ene doorstromers doet de SWW.
[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 24-07-2022 13:23 ]
Ik heb gewoon de wp naast de ZB. Retour cv leiding gaat eerst door de ZB (als die warm genoeg is).
Ik heb alleen geen SWW Vd WP. Maar je kan gewoon een wp boiler na je ZB zetten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als er al een atag Q-Solar in je huis staat dan is het prima te doen. Gasketel eraf en WP binnenunit erop.Fr33z schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:09:
[...]
Ooh ja, dat kan ook natuurlijk. Maakt de oplossing altijd moeilijker en duurder helaasBestaande zonneboilers zijn in het ontwerp van een WP systeem gewoon lastig helaas. Beste optie kan misschien zijn een warmtepompboiler met extra spiraal plaatsen. Dan kun je toch de zonneboiler blijven gebruiken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LylRkPxyLaIq6JZGmbBisjl6.jpg?f=user_large)
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
Bij ons is het bestaande zonneboilerpaneel ook aangesloten op de nieuwe WP installatie: via een extra spiraal in het SWW vat verwarmd ie van mei t/m september het SWW water en hoeft de WP dat nauwelijks of helemaal niet meer te doen. Van juni t/m augustus wordt het water makkelijk 80 graden, dus ook de legionella run is dan niet nodig._Apache_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Omdat de zonneboiler er al is.![]()
Er kunnen geen extra panelen meer bij, tenzij je een manier weet om panelen te monteren op ene dun glasfiber dak van bijna 30 jaar oud(tuin schuurtje). Maar daar passen maar 2 panelen, of 3 in landschap, dus dat lijkt de moeite niet.
Ik heb bewust het huidige paneel hergebruikt ivm afbouw saldering van PV. En energetisch is het het mooist 😀.
Details, zie mijn handtekening 👇
Die wp met pvt als bron staat in een hybride opstelling, met een wp boiler. Het gas dat ik nog verbruik is om het water uit de boiler die maar max 50C kan worden verder op te warmen. En natuurlijk ook als het buiten te koud is voor de pvt of meer warmte nodig heb om het huis te verwarmen. In de winter heeft de warmtepomp te weinig vermogen om de boiler te verwarmen zonder dat het huis te ver afkoelt, met als gevolg dat er gas bijgestookt word voor het huis. Om die reden laat ik de boiler afkoelen, en moet de cv alle het warme water opwarmen. Maar gelukkig heb ik nu een beeld hoeveel warmte ik nodig heb om het huis te verwarmenbjp schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:07:
[...]
waar gebruik je nog gas? je hebt al een wp boiler en 3k wp... voor het koken? of is je 3kw wp te klein, en dus nog een CV-ketel ernaast?
Mijn eerste idee, hr nero met extra grote buffer was niet zo slim. Het laatste idee is om de pvt bron te vergroten en de warmtepomp te vervangen voor een grotere met elektrisch element. Leuk om over te denken, maar zoals bij het eerste idee, eerst een of meerdere experts zoeken.
Wat doet je systeem bij vorstdagen?
Wat wil je precies?
Ik heb ooit vroegah een Q-Solar gehad icm met een Panasonic 5KW monoblock. Deze was parallel aangesloten "over" de Qsolar heen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bw3sFjMaMBxeAUozaaA1lWpI.jpg?f=user_large)
PS: ik heb de CV ondersteuning van de Q-Solar gelaten voor wat het was, in de seizoenen dat de CV-Ondersteuning (via solar) nog acceptabel was, had de WP een dermate hoge COP dat ik gestopt ben met zoeken naar een goede regeling van de 3 weg (buiten de Q-solar regeling om).
[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 25-07-2022 10:46 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Boven een buffertempetatuur van 60 graden laat ik het water pompen over een radiator die buiten staat.
Zo hoop ik dat het buffer niet naar de 95 graden gaat wanneer ik op vakantie ben, en er dus geen warmtrvraag is.
Ik hou er namelijk niet van dat het systeem uitgeschakeld wordt
@BarryH Als het buiten > 0C is blijft het warmtepompje warmte produceren, daaronder probeert hij het wel maar komt de bron te snel bij de -10C. De dag waar ik naar gekeken heb is 2021-12-21 en heb die dag 8,3 m3 gas verstookt (de buitenopnemer van de warmtepomp zag toen een min -2.125C en max 0,312C). Ps. mijn gas-record met deze warmtepomp (nov 2020) staat op 14m3
En waarom dan niet boven de 80 of 85 graden? Zo straal je je bad / douche op 'n bewolkte dag op voorhand weg, lijkt me. Of is dit alléén tijdens je vakantie ingeschakeld?hjdekker1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:35:
Boven een buffertempetatuur van 60 graden laat ik het water pompen over een radiator die buiten staat.
Zo hoop ik dat het buffer niet naar de 95 graden gaat wanneer ik op vakantie ben, en er dus geen warmtrvraag is.
Ok, ik was ook geïnteresseerd, maar begreep niet hoe in de buurt van het vriespunt het systeem zou functioneren, omdat je niet kan defrosten zoals met een l/w systeem.copy-paste schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:18:
[...]
@BarryH Als het buiten > 0C is blijft het warmtepompje warmte produceren, daaronder probeert hij het wel maar komt de bron te snel bij de -10C. De dag waar ik naar gekeken heb is 2021-12-21 en heb die dag 8,3 m3 gas verstookt (de buitenopnemer van de warmtepomp zag toen een min -2.125C en max 0,312C). Ps. mijn gas-record met deze warmtepomp (nov 2020) staat op 14m3
Is puur alleen vakantie.
Verder verbruik ik wel zoveel dat ik tot nu toe nooit de max gehaald heb.
Afgelopen dagen hebben we een zonneboiler geïnstalleerd. Dit lijkt allemaal prima te werken, maar ik zie raar gedrag in de flow, net of de regelaar en pomp niet helemaal goed samenwerken.
Wellicht denk ik helemaal verkeerd en is er niks aan de hand, wie kan mij helpen?
Wat moet de flow zijn van de vloeistof? We hebben 36 buizen. Als ik de handleiding van de regelaar lees (een resol ax he), zou ik verwachten dat de flow laag moet zijn. Maar tijdens gebruikt is de flow hoog.
Op de regelaar zit ook een potmeter voor de minimale snelheid, typisch genoeg, als ik die hoger draai, gaat de snelheid omlaag.
De pomp is een oeg met pwm aansluiting. Deze kent 2 pwm standen, waarbij de 1e standaard gekozen wordt. Ik kan de 2e stand wel kiezen, maar als de pomp langer uit is, wordt weer naar de automatische stand terug gegaan.
Alvast bedankt!
Hoe meer verschil, dan meer flow.
Zodat de temperatuur afgevoerd kan worden naar je vat
BAlex schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:05:
Wellicht denk ik helemaal verkeerd en is er niks aan de hand, wie kan mij helpen?
Dat dus @BAlex, dus kom er maar in met de gemeten temperaturen.hjdekker1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:10:
Normaal is de flow afhankelijk van het temperatuur verschil tussen collector / buizen en je vat.
Hoe meer verschil, dan meer flow.
Zodat de temperatuur afgevoerd kan worden naar je vat
Ja dit is logies......BAlex schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:05:
Hi all,
Afgelopen dagen hebben we een zonneboiler geïnstalleerd. Dit lijkt allemaal prima te werken, maar ik zie raar gedrag in de flow, net of de regelaar en pomp niet helemaal goed samenwerken.
Wat moet de flow zijn van de vloeistof? We hebben 36 buizen. Als ik de handleiding van de regelaar lees (een resol ax he), zou ik verwachten dat de flow laag moet zijn. Maar tijdens gebruikt is de flow hoog.
Op de regelaar zit ook een potmeter voor de minimale snelheid, typisch genoeg, als ik die hoger draai, gaat de snelheid omlaag.
De pomp is een oeg met pwm aansluiting. Deze kent 2 pwm standen, waarbij de 1e standaard gekozen wordt. Ik kan de 2e stand wel kiezen, maar als de pomp langer uit is, wordt weer naar de automatische stand terug gegaan.
Alvast bedankt!
OEG laat zelf goedkope eigenmerk pompjes maken en verkopen deze als zowel CV als Solar pomp. Het probleem is alleen als je er een echte zonneboiler regeling van een goed merk op aansluit Resol, Rivusol of HR Solar/Atag regeling b.v.b. dat je ook een voor Solar geschikte circulatiepomp moet gebruiken. De PWM uitsturing werkt namelijk omgekeerd bij een CV pomp.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r12oSXR2l4A9UqFsCzmMwiga.jpg?f=user_large)
Met aan AX regeling kun je er dan ook weinig mee.... Met de Rivusol Multi + versie 1.06 kan ik dit aanpassen.
Maar je hebt een OEG pompgroep, Resol regeling en 36 vacuümbuizen? Bij elkaar geraapt zootje of wie levert dit zo?
Ik heb het type opgezocht op de site destijds omdat ik de gebruiksaanwijzing (incl. PWM curve) graag als pdf had. Verder geen beeld bij wat er matig is aan deze pompjes (door installateur zo gekozen), maar tot nu toe lijkt 't het prima te doen. OEG levert deze pompgroepen inderdaad (ook) zonder controller, wat in mijn geval ook de wens was.
Je moet er wel continu een PWM signaal op laten staan inderdaad, anders valt hij naar automatische modus (en bij het model van @BAlex daarna kennelijk naar curve 1). Kan je een Resol regelaar daar niet op instellen?
@hjdekker1 @Gwaihir Dank voor de info, maar de regelaar die ik heb is erg simpel, en logt dus ook niks. Verder heb ik zelf ook niks om dat betrouwbaar te kunnen meten. De thermometers op de pompunit zelf zou ik wellicht kunnen gaan bijhouden.
Maar ik vraag mij af of de regelaar die ik heb uberhaupt zo slim werkt. Dit komt uit de handleiding:
@Solar Masters Dank voor de uitleg, dan zat ik toch de goede richting op te denken met de opstelling zoals deze is!With potentiometre D, a relative minimum speed can
be adjusted for a HE pump connected to the relay. If
the temperature difference reaches or exceeds the
switch-on temperature difference, the pump switches
on at 100 % speed for 10 s. Then, the speed is reduced
to the minimum pump speed value. If the temperature
difference reaches the adjusted nominal value, the
pump speed increases by one step (10%).
De set komt trouwens bij 123-kaminofen.de vandaan, en is dus wel als set gekocht.. Even los van dit probleem, waar ik ondertussen volgens mij een oplossing voor heb (kom ik zo op terug), is er iets mis met deze opzet waar ik mij zorgen om moet maken in de toekomst?
@Gwaihir Wat betreft je 2e reactie, ik kom tot dezelfde conclusie inderdaad, ik kan de pomp handmatig op pwm 2 zetten, maar na een nacht is dit weg en gaat de pomp bij inschakelen weer automatisch naar pwm 1.
Nou geeft @Solar Masters aan dat met de AX niks te doen is, maar heb ik de AX HE, ik weet niet of we het over dezelfde regelaar hebben dan. Maar op deze regelaar zit een jumper om het pwm signaal geschikt voor solar of heating te maken. Deze inverteert het signaal, en door de dubbele inversie samen met de pomp, komt er weer een juiste combinatie uit.
Vanmiddag hier wat mee kunnen testen, toen was er nog even genoeg zon. Met de jumper op heating gedraagt de instelling voor de minimale pompsnelheid zich zoals ik zou verwachten. De flow heb ik nu tijdens gebruikt op 4l/m kunnen zetten en zonder problemen alles kunnen laten lopen de rest van de dag.By means of the three-pole jumper on the left-hand side above the output terminals, the PWM profile for the HE pump can be selected.
Jumper position left: Output signal not inverted (solar pump)
Jumper position right: Output signal inverted (heating pump)
Zie ik nu nog iets over het hoofd, en is het wellicht verstandig om een slimmere regelaar aan te schaffen? Bijkomende optie die ik dan graag wil is een vakantie-modus, wat zijn daar jullie meningen over?
Wederom, dank!
Ik heb een water-lucht scheider gebouwd en die werkt goed om mijn Solesta systeem in orde te krijgen. De pomp start nu elke keer goed op. Bij het stoppen van de pomp zie ik een hele pluim van luchtbelletjes in de scheider komen, maar die bereiken niet de uitloop van de scheider.
Wout Moerman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:38:
Kunnen jullie eens meedenken? Ik heb last van luchtbellen in mijn zonneboilersysteem, waardoor de waterpomp vaak lucht aan het malen is in plaats van water te pompen. Het is een oud Solesta systeem, dus met terugloop.
Ik heb mijn systeem ook van kaminofen.
Mijne is wel geleverd met een Resol.
Kun je hem niet omruilen bij hen?
De resol is ook instelbaar voor een vakantie modus.
Die draait bij mij nu
Zoals zovelen ben ik me ook aan het oriënteren op een duurzame en gasloze oplossing.
Een en ander ben ik nu aan het inlezen. Nu schijnt er een fabrikant te zijn die claimt daglicht efficiënt om te kunnen zetten in warmte voor zowel tapwater als verwarming, in plaats van zonlicht, met een door hun gepatenteerde techniek, waarvan ik de werking nog niet goed genoeg kan doorgronden.
1m2 van hun paneel zou gelijk zijn aan 1 MWh/jaar warmteopwekking (Engelse weersomstandigheden) en 950 kWh/KW(p) per jaar aan elektriciteit (wederom Engelse omstandigheden)
https://honeworld.com
Het klinkt me nog een beetje als 'te-goed-om-waar-te-zijn'. Ik zou mezelf dan ook niet willen omschrijven als een early adaptor, maar ben meer van de bewezen techniek. Heeft iemand hier wel al (praktijk)ervaring mee?
Ik hoor het graag.
Gr,
Jasper
tot 250% beter in de winter... too-good-to-be-true.
en waarom de claim van "daglicht" i.p.v. zon... met hun "pyramid structure".
ach goed lachen kost niks gelukkig
Zijn eigenlijk publieke zwembaden, inclusief het groot verbruik van douche water, geen ideale case voor zonneboilers?
Die gebouwen zijn vrij groot, veel dak, en meestal geen directe boom in de weg voor schaduw.
En bij 'saturatie' kan je gewoon het bad wat warmer maken om er vanaf te geraken... Zie het als een heel groot 'open' buffervat waar je in kan zwemmen...
[ Voor 7% gewijzigd door ouhaha op 30-07-2022 13:10 ]
Nou ja, dat dusBAlex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:17:
Met de jumper op heating gedraagt de instelling voor de minimale pompsnelheid zich zoals ik zou verwachten.
If the temperature difference reaches the adjusted nominal value, the pump speed increases by one step (10%).
Gelukkig wel dus. Was 't alleen aan/uit, dan zou een PWM-pomp ook onzin zijn.Maar ik vraag mij af of de regelaar die ik heb uberhaupt zo slim werkt.
Verder gewoon van gaan genieten.
Men zou kunnen beargumenteren dat je voor iets meer geld meer opbrengst had gehad, met name over 8+ jaar vanaf nu, en al met al een betere (economische) levensduur. Er zijn plannen vanuit dit topic dat met metingen te gaan bevestigen dan wel ontkrachten.
Net de website bekeken.Jasper.Vos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Dag allemaal,
Zoals zovelen ben ik me ook aan het oriënteren op een duurzame en gasloze oplossing.
Een en ander ben ik nu aan het inlezen. Nu schijnt er een fabrikant te zijn die claimt daglicht efficiënt om te kunnen zetten in warmte voor zowel tapwater als verwarming, in plaats van zonlicht, met een door hun gepatenteerde techniek, waarvan ik de werking nog niet goed genoeg kan doorgronden.
1m2 van hun paneel zou gelijk zijn aan 1 MWh/jaar warmteopwekking (Engelse weersomstandigheden) en 950 kWh/KW(p) per jaar aan elektriciteit (wederom Engelse omstandigheden)
Het klinkt me nog een beetje als 'te-goed-om-waar-te-zijn'. Ik zou mezelf dan ook niet willen omschrijven als een early adaptor, maar ben meer van de bewezen techniek. Heeft iemand hier wel al (praktijk)ervaring mee?
Ik hoor het graag.
Gr,
Jasper
Dit lijkt me echt een hoax.
Maar moet zeggen, een jaar of 5 geleden waren er ook veel installateurs die zeiden dat een warmtepomp niet zou werken.
Diezelfde installateurs verkopen ze nu volop
Dus ja
Mja, dat dus. En dat in combinatie met een vage uitleg van de techniek, maar zogenaamd wel onderbouwd met 'data'.ouhaha schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:06:
hun website is vrij grappig, ze breken zelf warmtepompen helemaal af. Dat i.v.m. taxatieschemas van de staat.
tot 250% beter in de winter... too-good-to-be-true.
en waarom de claim van "daglicht" i.p.v. zon... met hun "pyramid structure".
ach goed lachen kost niks gelukkig
Aan de andere kant, als dit wél echt werkt, dan zou de zonneboiler zo maar een serieuze gamechanger kunnen zijn.
*Weer verder dromen doet*.
Een hoofdwoning en aangrenzend (wel losstaand) een mantelzorgwoning.
1. Hoofdwoning heeft ruimte zat, is zelf van 1957, maar is wel acceptabel geïsoleerd (dak 16cm steenwol, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en HR++glas uit 2021) en heeft vloerverwarming. Gasverbruik ca 2300m3/jaar.
2. Mantelzorgwoning, goed geïsoleerd (plat dak, 10cm PIR isolatie, muurisolatie 14cm PIR, verder houtskelet), ruimte is redelijk beperkt intern. Gasverbruik ca 900m3/jaar.
Ik hoop een gecombineerde/geïntegreerde oplossing te kunnen bedenken, al ben ik bang dat ik niet ontkom aan tenminste twee systemen.
Om de stroomvraag nog enigszins te drukken denk ik aan de combi zonneboiler met een groot genoeg buffervat voor warm tapwater en (vloer)verwarming, aangevuld met een all-electric warmtepomp.
En dan is de 'million dollar question': doe ik dit in een groot gecombineerd systeem en zie de twee gebouwen 'enkel' als aparte ruimtes, of beschouw ik het echt als twee aparte gebouwen en derhalve ook als gescheiden systemen?
Stukje achtergrond: mijn moeder woont in de mantelzorgwoning en zowel gas als electra is serie aangelegd (hoofdaansluiting komt bij mij binnen).
Ben voor gescheiden gegaan.
Niet zozeer technisch, maar makkelijker om de boel financiële uit elkaar te houden.
- een grotere WP kost nauwelijks meer dan een kleine, het is alvast niet lineair
- zelfde verhaal bij zonneboiler: er zijn vaste koste (pompen, leidingen)... een panneel meer of minder is niet de grote kost. Ook met vaten, groter is relatief minder duur.
- je moet wel veel meer buizen aanleggen met warmte, dus isolatie... tussen de woningen
- je WP is 'verkeerd' gedimensioneerd als 1 van de 2 eenheden niet meer bewoond is
- WW zou wel eens lang onderweg kunnen zijn, niet zo comfortabel, tenzij je een WW-lus aanlegt (dus inclusief een retour en pomp).
- minder werkuren om het allemaal aan te leggen wss, behalve voor de buizen tussen de twee.
afrekenen wordt moeilijk, stel dat je het in de (verdere) toekomst zou verhuren. Tenzij je een 'all-in' prijs aanrekent, met overmatig gebruik wss dan.
Hoe ben je daar dan terecht gekomen? En: snel weer naar iets anders doorJasper.Vos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Wat 'klinkt' er, @hjdekker1 ? Heb jij zinnige info kunnen vinden?
Ik lees daar zo ongeveer: it's nanotech, so everything is tiny - including the amount of meaninful information we give you. (Tja, de prijs toch vast niet..) De prominent geplaatste 'case studies' knop, bijvoorbeeld, toont de precies nul interessantste van de 'duizenden installaties'.
Afijn - google is your friend - het lijkt zowaar een distributeur en tenminste één dealer in Nederland te hebben en die vertelt wel wat concreets: https://www.dgklimaat.nl/?page=surface-power-hone . Ik krijg de indruk dat 't om een direct flow vacuümbuis gaat. De nanocoating zou er daarbij voor zorgen dat het licht allemaal uitzonderlijk netjes naar die binnenbuis wordt gespiegeld. Waarom dit verschil zo revolutionair is en waarom voor 'mijn' standaardbuisje zo'n groot deel van het lichtspectrum onbereikbaar zou zijn, blijft me onduidelijk (of zou die claim puur t.o.v. vlakke plaat bedoeld zijn?). Maar: in de grafiek vliegen de kWh-en ons jaar-rond om de oren.
Ach, volgens @Solar Masters gaan mijn cheap-ass buizen maar zo'n 8 jaar mee. Da's een mooie tijdsspanne voor deze revolutie om zich te bewijzen en dan mijn nieuwe collector te worden (of niet)
Als ik je reactie correct interpreteer, is het dan vooral een kwestie van christelijk (i.e. goed geïsoleerd en uit het zicht) wegwerken van extra leidingwerk. Of gaat dit i.c.m. bijv. een extra buffervat in de mantelzorgwoning, om de 'reactietijd' toch significant in te kunnen korten?ouhaha schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:10:
wat win je door samen te doen?
- een grotere WP kost nauwelijks meer dan een kleine, het is alvast niet lineair
- zelfde verhaal bij zonneboiler: er zijn vaste koste (pompen, leidingen)... een panneel meer of minder is niet de grote kost. Ook met vaten, groter is relatief minder duur.
- je moet wel veel meer buizen aanleggen met warmte, dus isolatie... tussen de woningen
- je WP is 'verkeerd' gedimensioneerd als 1 van de 2 eenheden niet meer bewoond is
- WW zou wel eens lang onderweg kunnen zijn, niet zo comfortabel, tenzij je een WW-lus aanlegt (dus inclusief een retour en pomp).
- minder werkuren om het allemaal aan te leggen wss, behalve voor de buizen tussen de twee.
afrekenen wordt moeilijk, stel dat je het in de (verdere) toekomst zou verhuren. Tenzij je een 'all-in' prijs aanrekent, met overmatig gebruik wss dan.
Voor wat betreft het afrekengedeelte; de mantelzorgwoning 'blijft' in de familie. Gezien de ligging praktiseer ik er niet aan om het ooit in de verhuur te gooien (nog los van het feit of dit 'mag'). En ja, ik weet het, ook dan kan er nog genoeg misgaan. Maar voor nu beschouw ik dat als 'ingecalculeerd risico'. Het plaatsen van een tussenmeter (zoals nu het geval voor zowel gas als elektra) wordt wel lastig in een 'gecombineerd' systeem.
En als je de brochure erbij haalt, de grafiek erbij pakt, dan wordt het helemaal een briljante weergave van zaken.Gwaihir schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:05:
[...]
Hoe ben je daar dan terecht gekomen? En: snel weer naar iets anders door.
Wat 'klinkt' er, @hjdekker1 ? Heb jij zinnige info kunnen vinden?
Ik lees daar zo ongeveer: it's nanotech, so everything is tiny - including the amount of meaninful information we give you. (Tja, de prijs toch vast niet..) De prominent geplaatste 'case studies' knop, bijvoorbeeld, toont de precies nul interessantste van de 'duizenden installaties'.
Afijn - google is your friend - het lijkt zowaar een distributeur en tenminste één dealer in Nederland te hebben en die vertelt wel wat concreets: https://www.dgklimaat.nl/?page=surface-power-hone . Ik krijg de indruk dat 't om een direct flow vacuümbuis gaat. De nanocoating zou er daarbij voor zorgen dat het licht allemaal uitzonderlijk netjes naar die binnenbuis wordt gespiegeld. Waarom dit verschil zo revolutionair is en waarom voor 'mijn' standaardbuisje zo'n groot deel van het lichtspectrum onbereikbaar zou zijn, blijft me onduidelijk (of zou die claim puur t.o.v. vlakke plaat bedoeld zijn?). Maar: in de grafiek vliegen de kWh-en ons jaar-rond om de oren.
Ach, volgens @Solar Masters gaan mijn cheap-ass buizen maar zo'n 8 jaar mee. Da's een mooie tijdsspanne voor deze revolutie om zich te bewijzen en dan mijn nieuwe collector te worden (of niet).
Inderdaad, voor nu (tenzij het tegendeel binnen afzienbare tijd daadwerkelijk bewezen wordt) doe ik het ook af als te mooi om waar te zijn. De Nederlandse site doet me nu niet bepaald 'meer wetenschappelijk' aan, om het maar zachtjes uit te drukken.
Wordt het toch 'gewoon' een heatpipe variant, ik ben nog niet overtuigd van 'PVT'-panelen.
Dat valt wel mee. Ook een warmtestroom valt prima te meten (via het meten van de flow en het temperatuurverschil). Eén of twee (SWW los) dergelijke meters kosten echt wel minder dan een losse installatie. Kamstrup is geloof ik hét merk.Jasper.Vos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:38:
Het plaatsen van een tussenmeter (zoals nu het geval voor zowel gas als elektra) wordt wel lastig in een 'gecombineerd' systeem.
Een ringleiding voor SWW kost in de regel erg veel energie. Ik denk dat je beter voor naverwarming in de aanleunwoning kunt kiezen, d.m.v. een doorstroomverwarmer.
Als iemand ooit zou overwegen de aanleunwoning los te verkopen, dan gooit zo'n gezamenlijke installatie de glazen in. Is dat niet het geval, dan zou ik persoonlijk zéér sterk naar één grote(re) installatie neigen.
Top, dank je voor de suggestie.Gwaihir schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Dat valt wel mee. Ook een warmtestroom valt prima te meten (via het meten van de flow en het temperatuurverschil). Eén of twee (SWW los) dergelijke meters kosten echt wel minder dan een losse installatie. Kamstrup is geloof ik hét merk.
Een ringleiding voor SWW kost in de regel erg veel energie. Ik denk dat je beter voor naverwarming in de aanleunwoning kunt kiezen, d.m.v. een doorstroomverwarmer.
Als iemand ooit zou overwegen de aanleunwoning los te verkopen, dan gooit zo'n gezamenlijke installatie de glazen in. Is dat niet het geval, dan zou ik persoonlijk zéér sterk naar één grote(re) installatie neigen.
Een voordeel (of nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt), de aanleunwoning kan in de praktijk nooit apart verkocht worden vanwege de ligging.
Ergo, 1 grote installatie klinkt dan als prima haalbaar. Nu nog een concept (laten) uitwerken.
Nee, maar je zou ze wel kunnen verhuren.Jasper.Vos schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:25:
[...]
Top, dank je voor de suggestie.
Een voordeel (of nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt), de aanleunwoning kan in de praktijk nooit apart verkocht worden vanwege de ligging.
Ergo, 1 grote installatie klinkt dan als prima haalbaar. Nu nog een concept (laten) uitwerken.
Maar als de zonneboiler enkel zorgt voor SWW, dan lost je dat toch op door SWW mee in de huurprijs op te nemen. Dat zijn tientjes per maand.
Ik zou altijd kiezen voor 1 grote installatie, anders zakt je rendement te veel, en kan het voorkomen dat installatie A leeg is terwijl B nog goed warm is.
Ik zit er aan te denken om de zonneboiler niet enkel voor SWW te gebruiken, maar ook voor de vloerverwarming, zover dat zou lukken. En dan een (nader te bepalen welke) type warmtepomp om de tekorten aan te vullen. In combinatie met de eventuele ringleiding moet ik denk ik goed doorrekenen wat het warmteverlies richting aanleunwoning zal zijn, om onder meer inhoud buffervat en benodigde capaciteit vast te stellen.Tommie12 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Nee, maar je zou ze wel kunnen verhuren.
Maar als de zonneboiler enkel zorgt voor SWW, dan lost je dat toch op door SWW mee in de huurprijs op te nemen. Dat zijn tientjes per maand.
Ik zou altijd kiezen voor 1 grote installatie, anders zakt je rendement te veel, en kan het voorkomen dat installatie A leeg is terwijl B nog goed warm is.
Meest ideale zou zijn als ik zomers de vloerverwarming van beide woningen omgekeerd kan gebruiken, ergo, om beide te koelen. In dit laatste geval, ontkom ik er denk ik niet aan om twee gescheiden systemen te maken;
1. SWW en
2. verwarming/koeling.
- Naar mijn beste weten douchen oudere mensen kort tot zeer kort. Iedere grootte investering zoals een ring leiding lijkt me een des investering.Jasper.Vos schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:24:
[...]
Ik zit er aan te denken om de zonneboiler niet enkel voor SWW te gebruiken, maar ook voor de vloerverwarming, zover dat zou lukken. En dan een (nader te bepalen welke) type warmtepomp om de tekorten aan te vullen. In combinatie met de eventuele ringleiding moet ik denk ik goed doorrekenen wat het warmteverlies richting aanleunwoning zal zijn, om onder meer inhoud buffervat en benodigde capaciteit vast te stellen.
Meest ideale zou zijn als ik zomers de vloerverwarming van beide woningen omgekeerd kan gebruiken, ergo, om beide te koelen. In dit laatste geval, ontkom ik er denk ik niet aan om twee gescheiden systemen te maken;
1. SWW en
2. verwarming/koeling.
- Het warmte verlies van een ringleiding komt in je huis terecht en dat ga je er dan met koeling van de warmte pomp erweer uithalen. En dat warmte verlies is groot als de ringleiding de heledag in bedrijf is en je doucht maar een keer. Denk ook aan de pomp.
Mijn idee zou zijn om de boel gescheiden te houden. Beide huizen hun eigen warmte pomp. Makkelijker regelen. Gaat er eentje kapot dan kun je nog met z'n allen in een huis gaan zitten.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Vakantiemodes instellen als je Vacuümbuis collectoren hebt zal niet heel erg veel schelen denk ik. Deze functie is meer voor slecht geïsoleerde vlakplaat collectoren. Ben buis collectoren zul je enkel een beetje warmte verliezen op de leidingen ,wat meestal dus betekend dat je je huis staat te verwarmen wat in deze tijd al warm genoeg ishjdekker1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:33:
@BAlex
Ik heb mijn systeem ook van kaminofen.
Mijne is wel geleverd met een Resol.
Kun je hem niet omruilen bij hen?
De resol is ook instelbaar voor een vakantie modus.
Die draait bij mij nu
Wat Hone schrijft is idd te goed om waar te zijnJasper.Vos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Ze leveren een verloop naar 15mm bij de collectoren maar geen goede optie om meer dan 1 collector aan elkaar te koppelen. Ben net daarom een systeem van Hone met 90 collectoren aan het hardsolderen omdat dit anders niet dicht te krijgen is!
Daarnaast zijn het DF buizen met een redelijk grote eigen inhoud wat ik ook zou afraden voor gebruik thuis.
Is ook al failliet!Gwaihir schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:05:
[...]
het lijkt zowaar een distributeur en tenminste één dealer in Nederland te hebben en die vertelt wel wat concreets: https://www.dgklimaat.nl/?page=surface-power-hone .
Als ik de certificaten vergelijk doet Rivusol zijn Heatpipe al meer! Stagnatie temperatuur is zelfs erg laag voor een DF buis.Gwaihir schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:05:
[...]
De nanocoating zou er daarbij voor zorgen dat het licht allemaal uitzonderlijk netjes naar die binnenbuis wordt gespiegeld. Waarom dit verschil zo revolutionair is en waarom voor 'mijn' standaardbuisje zo'n groot deel van het lichtspectrum onbereikbaar zou zijn, blijft me onduidelijk (of zou die claim puur t.o.v. vlakke plaat bedoeld zijn?). Maar: in de grafiek vliegen de kWh-en ons jaar-rond om de oren.
Net als Tripple Solar gewoon een goede marketing en er is altijd wel weer een gek die er in tuint....
Is trouwens niks nieuws certificaat is uit 2012! En kon niet waar maken wat ze zeiden gen zijn ook al weer van de markt verdwenen.
Als je de instraling bekijkt in de kust regio van Nederland bekijkt dan zie je een maximale instraling van 1080 W/m2. Laat die collector de beste isolatie hebben die er is en buizen van glas die geen zonlicht reflexteren zouden (Hebben normale standaard Chinese buizen trouwens) En laat ze dan desnoods meedraaien met de zon dan zou je nog geen 100% kunnen halen! De gemiddelde heatpipe collector heeft een rendement van meer dan 70%! Dan zou je dus met je netto Apertuur oppervlakte 756KWh/m2 op jaar basis kunnen binnen halen. Echter ligt de piek in de zomer en kun je meestal met die energie al niks dus haalt een systeem voor tapwater misschien 450KWh en dat ook slechts als er ook een redelijk verbruik is.
Zelfs als de collector meer zou kunnen dan wat mogelijk is dan is de instraling in Januari slechts 2% van je maximale jaaropbrengst.
Ik heb het al wel vaker gezegd maar geef mij de slechtste vacuümbuis collector op de markt en laat me er een huis en het systeem mee bouwen dan haal ik vele male meer energie er uit dan de beste collector op de markt met een bestaande installatie er achter. De manier van hoe je de energie gebruikt bepaald de opbrengst en de dekking (besparing) van de installatie! Niet de collector! De oriëntatie en hellingshoek van de collector kan wel ca. 40% verschil uitmaken in je opbrengst en besparing.
Vooral gebruikt in de zomer. Veel dak oppervlak.ouhaha schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:09:
ik was me wat aan het afvragen: de hele EU wil minder gas verbruiken, en je ziet gemeentes en staten de temperatuur van publieke zwembaden verlagen.
Zijn eigenlijk publieke zwembaden, inclusief het groot verbruik van douche water, geen ideale case voor zonneboilers?
Die gebouwen zijn vrij groot, veel dak, en meestal geen directe boom in de weg voor schaduw.
En bij 'saturatie' kan je gewoon het bad wat warmer maken om er vanaf te geraken... Zie het als een heel groot 'open' buffervat waar je in kan zwemmen...
Idem voor sauna's / spa.
Zal wel een kostenplaatje aanhangen, zwembad hangen al aan gemeente subsidies.:(
Dat lijkt mij geen probleem: warmte kun je gewoon meten en afrekenen. En bij verhuur zijn alle (onderhouds)kosten aan de installatie toch voor de verhuurder, dus dat levert geen discussie op.Tommie12 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:34:
Nee, maar je zou ze wel kunnen verhuren.
Eh.. dat zijn altijd gescheiden leidingen (ook al kan één WP wel beide van warmte/koude voorzien). Door een SWW leiding stroomt drinkwater, flink heet. Door een VVW leiding CV water, veel koeler. (Ook tijdens het verwarmen véél koeler dus dan SWW.)Jasper.Vos schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:24:
1. SWW en
2. verwarming/koeling.
Even voorstellen. Jaap. Ik woon in Almkerk, iets onder Gorinchem. Ik denk na over zonnecollectoren / een zonneboiler voor ons huis. Ik hoop gebruik te maken van de kennis op dit forum en heb uiteraard al veel van de posts gelezen.
Bij een reguliere zonnecollector hebben we volgens een potentiële leverancier 6 m2 aan panelen nodig en een boiler van 300l. We zijn met 4 mensen in huis.
Ik heb twee vragen waar ik de antwoorden op dit forum niet op kon vinden.
1.
We overwegen om de ruimte op het dak ook meteen te gebruiken voor elektriciteits-opwekking, oftewel naar PVT. Wij zoeken een "PVT-collector", dus die geoptimaliseerd is voor een zonneboiler (thermisch rendement) en niet voor elektriciteit. Bij een zonneboiler moet en kan het glycose-mengsel erg warm worden. Ik kan nergens PVT-collectoren vinden, alleen PVT-panelen (lijken vooral bedoeld als warmtewisselaar voor een warmtepomp met lagere temperaturen). De site van Stimular geeft wat info over PVT-collectoren versus PVT-panelen.
Heeft iemand van jullie ervaring met PVT-collectoren? Tips waar ik ze kan vinden?
2.
Stel we gaan toch voor reguliere zonnecollectoren. Ze komen op een schuin dakje waarvan het dakvlak ongeveer 8m breed is en 2m hoog. Die hoogte is net vervelend, de meeste gebruikte maat van 2m hoog voor een zonnecollector past technisch net, maar voldoet dan niet aan de WAF. Ik zie bij HR-Solar vlakke zonnecollectoren die minder hoog zijn (type HPC-1,6). Heeft iemand hier ervaring mee als vergelijking met de gangbare maat? Weten jullie of ook een korter versie van vacuumbuiscollectoren leverbaar is?
Alvast dank voor het lezen,
Jaap
Je hebt geen Vloerverwarming? En verwarmt gewoon nog na met een combiketel?Jaaps2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:29:
Hallo,
Even voorstellen. Jaap. Ik woon in Almkerk, iets onder Gorinchem. Ik denk na over zonnecollectoren / een zonneboiler voor ons huis. Ik hoop gebruik te maken van de kennis op dit forum en heb uiteraard al veel van de posts gelezen.
Bij een reguliere zonnecollector hebben we volgens een potentiële leverancier 6 m2 aan panelen nodig en een boiler van 300l. We zijn met 4 mensen in huis.
Ik heb twee vragen waar ik de antwoorden op dit forum niet op kon vinden.
1.
We overwegen om de ruimte op het dak ook meteen te gebruiken voor elektriciteits-opwekking, oftewel naar PVT. Wij zoeken een "PVT-collector", dus die geoptimaliseerd is voor een zonneboiler (thermisch rendement) en niet voor elektriciteit. Bij een zonneboiler moet en kan het glycose-mengsel erg warm worden. Ik kan nergens PVT-collectoren vinden, alleen PVT-panelen (lijken vooral bedoeld als warmtewisselaar voor een warmtepomp met lagere temperaturen). De site van Stimular geeft wat info over PVT-collectoren versus PVT-panelen.
Heeft iemand van jullie ervaring met PVT-collectoren? Tips waar ik ze kan vinden?
2.
Stel we gaan toch voor reguliere zonnecollectoren. Ze komen op een schuin dakje waarvan het dakvlak ongeveer 8m breed is en 2m hoog. Die hoogte is net vervelend, de meeste gebruikte maat van 2m hoog voor een zonnecollector past technisch net, maar voldoet dan niet aan de WAF. Ik zie bij HR-Solar vlakke zonnecollectoren die minder hoog zijn (type HPC-1,6). Heeft iemand hier ervaring mee als vergelijking met de gangbare maat? Weten jullie of ook een korter versie van vacuumbuiscollectoren leverbaar is?
Alvast dank voor het lezen,
Jaap
Je haalt namelijk het meeste uit je investering als je het combineert...
Vacuümbuiscollectoren kan ik ook leveren in 160cm op bestelling. Echter moet je wel zorgen dat je netto boven de 5m2 Apertuur blijft i.v.m. de subsidie die dan veel hoger is.
PVT is er ook met meer dan 50% rendement Thermisch, Maar dan praat je dus wel uitsluitend over tapwater en vier over verwarmingsondersteuning.
Wat is de hellingshoek en oriëntatie waar ze komen te liggen?
We verwarmen met een cv ketel, momenteel via een reguliere boiler. Dat wordt straks een nieuwe doorstroom-CV voor zo nodig naverwarmen van het tapwater vanuit de zonneboiler. Vloerverwarming ligt maar in een deel van het huis en we zijn nog niet op het isolatieniveau voor een warmtepomp, het huis is uit 1948 en vrij groot.
De collectoren komen op het schuine dakje van een garage/bijkeuken dat haaks vastzit aan het hoofdhuis, aan de oostkant. Deze garage/bijkeuken is lager dan het hoofdhuis. Dit dakje heeft een hoek van 42 graden. Als ik rekening houd met één pan-ruimte om de panelen heen (voor de esthetiek, WAF) hebben we daar een dakoppervlak van 185 cm hoog en 600 cm breed beschikbaar. Dit dakje zit op het zuiden. Echter, vanaf 13:30 uur begint deze in de schaduw van het hoofdhuis te komen. Vanwege de schaduw zullen we bij keuze voor PVT panelen minimaal naar 2 omvormers moeten verwacht ik (het deel links / westen heeft eerder schaduw dan het deel rechts / oosten). Het boompje op de foto halen we weg.
Om alvast een vervolgvraag voor te zijn: We willen momenteel geen collectoren / panelen op het hoofddak, ons huis is nl karakteristiek en beeldbepalend in het dorp. Bovendien komt de zonneboiler in de garage net onder het dakje.
Een kortere vacuümbuis van 160cm zou inderdaad mooi zijn. Dan i.d.d. de eerste maatvoering boven de 5m2, dat past van wat ik begreep ook bij 4 personen en een boilervat van 300l.
:strip_exif()/f/image/8c2xVIO39IwIHzWmv25iNzZp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Jaaps2 op 19-08-2022 12:56 ]
Een week of zes geleden is er wat gebeurd. Ik merkte dat het overdrukventiel wat vloeistof lekte, dat was niet dramatisch veel maar genoeg om de installateur erbij te halen. En de drukmeter stond ineens continu hoog op 6,0 bar (niet gek dus dat de overdruk af en toe wat druppels vocht doorliet). De installateur wist het ook niet goed, dacht niet dat het expansievat kapot was, heeft de druk op 4,0 bar gezet, heeft glycol-gehalte getest (dat was goed) en vroeg me om het in de gaten te houden. De installatie werkt sindsdien gewoon goed lijk het, het vat warmt goed op. Maar wel is de druk inmiddels geleidelijk naar 5,0 bar gekropen. Wat is hier gebeurd en wat moet ik doen?
Is het expansievat vervangen? En weet je de temperatuur aan de top van je buizen?JohnM schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:49:
We hebben 30 heatpipes op het dak (max hoogte is 8 meter). En een Resol pomp (DeltaSol CS) die de warmte naar een 300 liter vat stuurt. Zilmet expansievat erbij van 18 liter (voordruk 2 bar). Drie jaar lang werkte dat prima, geen omkijken naar. De druk van het systeem stond op 2,0 bar en was zeer constant, ook als de pomp aansprong bleef dat 2,0 bar. We zijn met zijn tweeën en verbruiken meestal niet veel warm water.
Een week of zes geleden is er wat gebeurd. Ik merkte dat het overdrukventiel wat vloeistof lekte, dat was niet dramatisch veel maar genoeg om de installateur erbij te halen. En de drukmeter stond ineens continu hoog op 6,0 bar (niet gek dus dat de overdruk af en toe wat druppels vocht doorliet). De installateur wist het ook niet goed, dacht niet dat het expansievat kapot was, heeft de druk op 4,0 bar gezet, heeft glycol-gehalte getest (dat was goed) en vroeg me om het in de gaten te houden. De installatie werkt sindsdien gewoon goed lijk het, het vat warmt goed op. Maar wel is de druk inmiddels geleidelijk naar 5,0 bar gekropen. Wat is hier gebeurd en wat moet ik doen?
Apart! Je hebt niet bijgevuld, toch?JohnM schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:49:
Wat is hier gebeurd en wat moet ik doen?
Nee, lijkt me niet dat je het expansievat hiervan de schuld kunt geven. Als dat stuk gaat zou de druk juist moeten vallen (en vanaf daar veel meer dan normaal gaan wisselen). Die expansieruimte is immers niet ineens 'weg' maar juist permanent met het water gevuld.
Is het een SWW vat? Het enige wat ik, meer op creativiteit dan kennis, kan verzinnen is nl. dat je leidingwater je glycol circuit in lekt, via een lekke spiraal. (Waterleidingdruk kan, plaats afhankelijk, oplopen tot ca. 6 bar. En eenmaal in je zonneboiler kan de druk door het opwarmen makkelijk boven de druk van je waterleiding oplopen - het expansievat zit dan immers onderhand ook geheel vol.) Als dat zo zou zijn, kan het ook andersom mengen natuurlijk. Vast maar heel mondjesmaat, maar ik weet niet of je dat warme water wel 'ns drinkt?
Ik denk ook aan een lek tussen het vat en de verwarmingsspiraal.JohnM schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:49:
We hebben 30 heatpipes op het dak (max hoogte is 8 meter). En een Resol pomp (DeltaSol CS) die de warmte naar een 300 liter vat stuurt. Zilmet expansievat erbij van 18 liter (voordruk 2 bar). Drie jaar lang werkte dat prima, geen omkijken naar. De druk van het systeem stond op 2,0 bar en was zeer constant, ook als de pomp aansprong bleef dat 2,0 bar. We zijn met zijn tweeën en verbruiken meestal niet veel warm water.
Dat is echt niet goed!
Dat betekent ook dat het glycol in je warm water komt, en dat is een dik probleem want giftig.
Hoe testen....
Ik zou de hoofdkraan van je water eens een paar uur dicht zetten, en ergens een kraantje open zetten. Dan is de druk in je watercircuit weg.
Als je dan merkt dat de druk in het "glycol" circuit zakt, dan weet je dat er een lek is, en ik vrees dat je dan moet rekening houden met een nieuw vat.
https://www.google.com/se...eboiler%20glycol%20giftigTommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Ik denk ook aan een lek tussen het vat en de verwarmingsspiraal.
Dat is echt niet goed!
Dat betekent ook dat het glycol in je warm water komt, en dat is een dik probleem want giftig.
Hoe testen....
Ik zou de hoofdkraan van je water eens een paar uur dicht zetten, en ergens een kraantje open zetten. Dan is de druk in je watercircuit weg.
Als je dan merkt dat de druk in het "glycol" circuit zakt, dan weet je dat er een lek is, en ik vrees dat je dan moet rekening houden met een nieuw vat.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
OK, ik wil er alsnog mijn tanden niet mee poetsen....
In elk geval, als er een lek is, dan is er een probleem, want na een tijdje is de glycol weg, en in de winter vriezen je collectoren dan kapot.
En collectoren samen met een vat vervangen gaat nog meer kosten....
Dit lijkt me een prima test en vervolgens inderdaad de verwachte oplossingsrichting.Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:45:
Hoe testen....
Ik hoop overigens dat het niet de hoofdkraan hoeft te zijn, want je moet dit wel uren volhouden, vermoed ik. Vaak zit er ook wel een afsluiter voor het vat / bij de inlaatcombinatie. Dan hoef je alleen van het warme water de druk af te halen.
Overigens zou ik me om de giftigheid niet meteen zorgen maken. Dit zal precies de reden zijn waarom giftige glycol niet in dergelijke installaties gebruikt mag worden. (Maar ach.. ik kies m'n alcoholische dranken graag zelf
Het laatste wat ik wilde was dit forum, vól expertise en inspiratie,vervuilen met vragen van een leek, maar bijna al mijn zoektochten naar antwoorden op mijn vragen komen hier uit.
Welnu...
Ik ben me wat meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van zonnecollectoren en ik kwam er achter dat het dak van onze garage, gericht op ZZO, 40 graden helling, zich beter leent voor panelen of collectoren dan het grotere dak van onze woning, wat daar haaks op staat, 40 graden WZW, ondanks dat dat me onlogischer lijkt omdat de zon daar veel langer op lijkt te staan.
Het dak van het woonhuis moet eerst vervangen en geisoleerd worden vóór daar panelen op kunnen, dus was ik blij met het mogelijkheden van het garagedak. Opzet is om daar in de eerste fase zonnecollectoren te plaatsen.
Ik heb vanaf de garage 4mm2 3fase/null/aarde lopen naar de meterkast en die kabel loopt onder de kap van het woonhuis waar oorspronkelijk de zonnepanelen zouden komen.
Ik weet nog niet of ik de panelen dus op de garage ga plaatsen, of op het woonhuis.
Ook het dak van de garage is niet zo best meer na 100 jaar maar daar speelt het gebrek van isolatie niet. Dit dak ga ik de komende weken verstevigen met extra spanten, pannen rechtleggen etc.
In de bijkeuken (op de overgang van woonhuis naar garage) heb ik een goede plek voor een zonneboiler.
Op die plek komen al leidingen binnen, die ik bij de verbouwing van het woonhuis heb gelegd vanuit de CV ruimte met oa Koud/warmwater leidingen, Gas en CV. Op deze plek moet uiteindelijk een keuken komen, vandaar dat ik al deze leidingen in het verleden al eens had gelegd.
Nu loop ik tegen een paar vraagstukken aan...
1) Als ik de boiler in die ruimte plaats, wat gunstig is qua ligging van leidingen, kan ik de warmwaterleiding terug naar het CV hok voeren, zodat deze kan naverwarmen door de CV (zolang het nog duurt).
Deze leiding is echter maar 15mm, hoewel wel geisoleerd in de vloer gelegd. De koud waterleiding 20mm, heb ik destijds niet geisoleerd in de vloer gelegd.
Kan ik die WWleiding gebruiken om water genoeg terug te voeren? Of kan ik daar mijn oude, nooit gebruikte gasleiding daarvoor gebruiken. Die is ook niet geisoleerd natuurlijk...
Dus vraag ik me af wat meer "weegt". Het verlies over de afstand in warmte, of het gebrek aan druk.
En is dat eventueel op te vangen met een kleinere 2e boiler bij het CV hok?
Het is een meter of 10 tussen CV ruimte en beoogde Boilerplek.
2) Omdat ik uiteindelijk de boiler ook kan verplaatsen naar het CV hok, zou ik alles bij elkaar hebben staan. Echter heb ik dan het vat niet bij de collectoren liggen. Wanneer het dak uiteindelijk is hersteld, kan ik dan gemakkelijk een bestaande installatie aanpassen door extra collectoren dichterbij de nieuwe boilerplek te plaatsen, of de bestaande panelen te verplaatsen?
3) Op beide plekken komt de boiler in een beperkte ruimte te staan. Zijn die aansluitingen doorgaans goed te bereiken? Of zitten er aan alle kanten aansluitingen waardoor je mogelijk ergens niet meer bij kunt?
4) Wat is een acceptabel vatformaat met een gezin van 8?
Onderstaand iets verduidelijkt
:strip_exif()/f/image/26ANvk0KZilsgzA79J8K7EEo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mvg
FTMZ
NB... Ik realiseer me dat ik vaak het woord Boiler gebruik, wat eigenlijk ook Buffervat had moeten zijn. Ook hier ken ik de verschillen onvoldoende, en daarmee dus ook de toepassingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Fantomaz op 06-08-2022 12:22 . Reden: plaatje toegevoegd ]
In een boiler zit SWW en in een buffervat zit cv water.Fantomaz schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:15:
Hallo Mensen,
NB... Ik realiseer me dat ik vaak het woord Boiler gebruik, wat eigenlijk ook Buffervat had moeten zijn. Ook hier ken ik de verschillen onvoldoende, en daarmee dus ook de toepassingen.
Je hebt combi's, een buffervat met een hygiene spiraal. Daar loopt SWW doorheen om te verwarmen.
Mi is dat ideaal, maar je moet bovenin t vat wel 60 graden halen ongeveer of kunnen naverwarmen omdat je anders wat kouder douched. 😁
Voor 8 man vat ligt er beetje aan hoe warm je t houd en je setup en natuurlijk je douche/bad gebruik.maar denk dat je snel meer dan 300 nodig hebt.
Overigens is je buffergrootte ook afhankelijk van het collector oppervlakte, te weinig collectoren op een te grote buffer krijg je t niet warm genoeg.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Waar is er 6 bar?Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
OK, ik wil er alsnog mijn tanden niet mee poetsen....
In elk geval, als er een lek is, dan is er een probleem, want na een tijdje is de glycol weg, en in de winter vriezen je collectoren dan kapot.
En collectoren samen met een vat vervangen gaat nog meer kosten....
Dan is er een gat naar daar.
Als dat je waterdruk is, zou ik de hoofdkraan niet dicht draaien.
Hoofdkraan dicht is glycol in verkeerde circuit.
Andersom is niet zo erg tot het winter is. Water in je glycol is niet zo erg.
Maar je glycol expansievat zal bij die druk niet veel meer doen.
Dat lijkt me best een dingetje, bij verwarming
En daarom klopt je redenatie dus niet. Die 6 bar is simpelweg de druk waarop z'n overdrukventiel open gaat.Dapdodo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:19:
Maar je glycol expansievat zal bij die druk niet veel meer doen.
Het lek hoeft 'slechts' te zitten naar een plek waar meer druk zit dan het expansievat op ingesteld staat. Gevolg: bij lage temperatuur vult het glycolcircuit zich tot die druk (incl. het expansievat). Bij oplopende temperatuur (nu zonder expansieruimte) loopt de druk snel op naar de 6 bar die mogelijk is.
En, aangezien de waterleiding zelden echt 6 bar haalt, mag je ervanuit gaan dat er dan ook nu al glycol terug het SWW in lekt, niet pas in de winter.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 07-08-2022 12:16 ]