Al een tijdje gebruik ik sensoren om de temperaturen bij te houden van mijn zonneboiler. Nu het al meer dan 2 jaar data punten staat te verzamelen, wordt het eens tijd om die op een hoop te gooien.
De setup :
- 200L buffervat
- 3 vlakke plaat collectoren (~5m oppervlak)
- Dubbel spiraal vat (sww en ruimte verwarming)
- Functioneert als voorverwarming naar een klassieke gas cv
- Allemaal spul van HR Solar, Nero serie
In vergelijking met ander tweakers is mijn setup heeeel klein. Mede veroorzaakt door de beperkte ruimte die ik heb om zonnecollectoren te plaatsen (staat iets achter de daknok op het noordelijke dakkapel, naar het zuiden gericht), en daar past dus maar een relatief klein buffervat bij.
Over het jaar heen neem ik aan dat de temperatuur van het water uit de kraan gemiddeld 12C is. Alles daarboven kan je interpreteren als 'hoeveel kWh stroom heb ik nodig om een vat van 200L tot die temp te verwarmen', maar nu verwarmt door de zon.
Gegeven dat de temperatuur elke 5min gemeten word, heb je dus een mooi verloop van 'vermogen in de buffer'. De eenheid noem ik voor het gemak even kilo watt uur - equivalent, kWhe in het kort.
Je kunt hier dus ook een delta op maken, het verschil tov de voorlaatste meting.
En negatieve delta = afgifte / afkoeling
En positieve delta = opwarming vat door collectoren.
Tel dat vervolgens bij elkaar op, met een timestamp tussen nu en -365dagen geleden. Et voila.
Afgifte van vermogen naar de CV (naar SWW en ruimte verw) in het afgelopen jaar
- 550kWhe
Afgifte van vermogen aan het buffervat door collectoren
- 775kWhe
Het verschil daartussen ben ik dus verloren door afkoeling. En als ik de grafieken zo zie, komt dan neer op een halve graad per 5u.
Nu is de vergelijking tussen de 3 zonnecollectoren en 9 zonnepanelen niet helemaal eerlijk. De zonnepanelen staan in perfect stand naar het zuiden, de collectoren staat iets achter de daknok en begint wat later met zijn opwek. Maar toch ga ik de vergelijking maken
De zonnecollectoren wekken dus 775kWhe / 3 stuks = 260kWhe aan energie per stuk per jaar op.
De zonnepanelen wekken 2700kWh / 9 stuks = 300kWh per stuk per jaar op.
Zaten ze toch een stuk dichter bij elkaar dan ik dacht ondanks dat de wijze van afgifte dag en nacht verschil is
[
Voor 53% gewijzigd door
_Apache_ op 07-04-2022 15:43
]