Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:35
LinuZZ schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:42:
[...]

Dat klinkt goedkoper dan de resol USB interface die ik heb gekocht, hoe heb je dit gemaakt?
Arduino Mega icm met een Ethernet Shield(enc28j60 )

Op een mini bread bordje een VBUS to UART converter gemaakt.
Deze op Serial port 1 van de Arduino aangesloten.

Vervolgens met wat voorbeeld code de data kunnen converter die over de serieel poort komt.

Goedkoop ja ongeveer 50 tientjes. Arduino, Voeding, EthernetShield en mini breadboard, en wat componenten zoals een LM339N, Weerstandjes, Diodes etc

Schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrsbIb0uqfluGdozfCBntLhovM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0WFVClcUBxodMt8Rhozdr68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lTv1tdgz1Zdxi9N5syG-CePZoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWSjFrb3L9cVyo8KrW5EmfkO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TheWalrus op 05-04-2022 18:51 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Help! Het bad blijft koud :(

Nieuwe maar helaas consistente ervaring: het badwater wordt tijdens het vullen ineens onverwacht koud en blijft dat. We staan voor 'n raadsel, dus wie ideeën heeft over waar het aan kan liggen en hoe ik dat vast zou kunnen stellen: hoor het graag!

Tot nu toe vastgesteld:
- Temperatuur van het SWW wat via de spiraal uit de spiraal komt is en blijft ok. (Vandaag tussen 59 en 47 graden, af te lezen in logging.)
- Het lijkt ook niet aan de temperatuurbeveiliging direct daarna te liggen. (Dat ding wat koud wordt geacht bij te mengen om het niet boven de 65 graden verder te laten stromen hoog zomer. Het voelt egaal van temperatuur en ook de SWW leiding ietsje verderop (plekje zonder isolatie) lijkt goed warm te worden.)
- Het lijkt ook niet aan de thermostaatkraan van het bad te liggen. De wastafel ernaast heeft uit een normale mengkraan dezelfde temperatuur.

En toch lijkt er ergens koud in gemengd te worden :( |:(. Ons huis toont nog enkele restanten van een circulatieleiding (de pomp hangt bijv. nog in een dood hoekje). Gebruiken die soms ook zo'n temperatuurbeveilging / terugmenger nabij de afnameplaatsen? Dan zou er nog ergens zo'n ding uit eind jaren '70 ergens in een verborgen hoekje kunnen zitten en kapot kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Gwaihir schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:05:
Help! Het bad blijft koud :(

Nieuwe maar helaas consistente ervaring: het badwater wordt tijdens het vullen ineens onverwacht koud en blijft dat. We staan voor 'n raadsel, dus wie ideeën heeft over waar het aan kan liggen en hoe ik dat vast zou kunnen stellen: hoor het graag!

Tot nu toe vastgesteld:
- Temperatuur van het SWW wat via de spiraal uit de spiraal komt is en blijft ok. (Vandaag tussen 59 en 47 graden, af te lezen in logging.)
- Het lijkt ook niet aan de temperatuurbeveiliging direct daarna te liggen. (Dat ding wat koud wordt geacht bij te mengen om het niet boven de 65 graden verder te laten stromen hoog zomer. Het voelt egaal van temperatuur en ook de SWW leiding ietsje verderop (plekje zonder isolatie) lijkt goed warm te worden.)
- Het lijkt ook niet aan de thermostaatkraan van het bad te liggen. De wastafel ernaast heeft uit een normale mengkraan dezelfde temperatuur.

En toch lijkt er ergens koud in gemengd te worden :( |:(. Ons huis toont nog enkele restanten van een circulatieleiding (de pomp hangt bijv. nog in een dood hoekje). Gebruiken die soms ook zo'n temperatuurbeveilging / terugmenger nabij de afnameplaatsen? Dan zou er nog ergens zo'n ding uit ca. 1970 ergens in een verborgen hoekje kunnen zitten en kapot kunnen zijn..
Goed balen!
Speelt opeens begrijp ik?
Niks gewijzigd?
Denk gewoon uitsluiten vanaf de warmte bronnaar de badkamer, kijken vanaf welk punt 't water koud wordt.
Alle kranen in de badkamer hebben er dus last van, toch? Warme aanvoer onder je wastafel koud?
Zit er nog op een andere plek een aftappunt?
Misschien wat inzicht in de leidingen?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25
@Gwaihir Heb je een mengkraan bij het bad?
Kan zijn dat die vast zit in de koude stand.

Heb je enige idee hoe het verdere leidingwerk loopt in huis?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:28
@Gwaihir Ik had iets vergelijkbaars (soms lauw water wat niet heet wilde worden) en toen bleek dat 1 van de andere thermostaatkranen koud water bij warm mengde als die dicht staat met de temperatuur op lauw. Door die kraan op koud te zetten gaat het goed (alternatief is natuurlijk die kraan vervangen).

het klinkt als een haperend mengventiel, wat ook in een thermostaatkraan zou kunnen zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 07-04-2022 11:17 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

TheWalrus schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:46:
[...]

Arduino Mega icm met een Ethernet Shield(enc28j60 )

Op een mini bread bordje een VBUS to UART converter gemaakt.
Deze op Serial port 1 van de Arduino aangesloten.

Vervolgens met wat voorbeeld code de data kunnen converter die over de serieel poort komt.

Goedkoop ja ongeveer 50 tientjes. Arduino, Voeding, EthernetShield en mini breadboard, en wat componenten zoals een LM339N, Weerstandjes, Diodes etc
Mijn OEG KMS-D heeft gelukkig een usb aansluitig waar ik met een raspberrypi via modbus serial de sensoren en pomp kan uitlezen.

het gemaakte python script stuurt alle waardes naar een MQTT broker waardoor ik ze via domoticz of home assistant kan uitlezen.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:13

_Apache_

For life.

Al een tijdje gebruik ik sensoren om de temperaturen bij te houden van mijn zonneboiler. Nu het al meer dan 2 jaar data punten staat te verzamelen, wordt het eens tijd om die op een hoop te gooien. :)

De setup :
- 200L buffervat
- 3 vlakke plaat collectoren (~5m oppervlak)
- Dubbel spiraal vat (sww en ruimte verwarming)
- Functioneert als voorverwarming naar een klassieke gas cv
- Allemaal spul van HR Solar, Nero serie

In vergelijking met ander tweakers is mijn setup heeeel klein. Mede veroorzaakt door de beperkte ruimte die ik heb om zonnecollectoren te plaatsen (staat iets achter de daknok op het noordelijke dakkapel, naar het zuiden gericht), en daar past dus maar een relatief klein buffervat bij.

Over het jaar heen neem ik aan dat de temperatuur van het water uit de kraan gemiddeld 12C is. Alles daarboven kan je interpreteren als 'hoeveel kWh stroom heb ik nodig om een vat van 200L tot die temp te verwarmen', maar nu verwarmt door de zon.
Gegeven dat de temperatuur elke 5min gemeten word, heb je dus een mooi verloop van 'vermogen in de buffer'. De eenheid noem ik voor het gemak even kilo watt uur - equivalent, kWhe in het kort.

Je kunt hier dus ook een delta op maken, het verschil tov de voorlaatste meting.
En negatieve delta = afgifte / afkoeling
En positieve delta = opwarming vat door collectoren.

Tel dat vervolgens bij elkaar op, met een timestamp tussen nu en -365dagen geleden. Et voila.

Afgifte van vermogen naar de CV (naar SWW en ruimte verw) in het afgelopen jaar
- 550kWhe
Afgifte van vermogen aan het buffervat door collectoren
- 775kWhe

Het verschil daartussen ben ik dus verloren door afkoeling. En als ik de grafieken zo zie, komt dan neer op een halve graad per 5u.
Nu is de vergelijking tussen de 3 zonnecollectoren en 9 zonnepanelen niet helemaal eerlijk. De zonnepanelen staan in perfect stand naar het zuiden, de collectoren staat iets achter de daknok en begint wat later met zijn opwek. Maar toch ga ik de vergelijking maken

De zonnecollectoren wekken dus 775kWhe / 3 stuks = 260kWhe aan energie per stuk per jaar op.
De zonnepanelen wekken 2700kWh / 9 stuks = 300kWh per stuk per jaar op.

Zaten ze toch een stuk dichter bij elkaar dan ik dacht ondanks dat de wijze van afgifte dag en nacht verschil is :)

[ Voor 53% gewijzigd door _Apache_ op 07-04-2022 15:43 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor het meedenken!
Yep! Wij leren snel af in een half vol (zich nog vullend) bad te stappen!
Speelt opeens begrijp ik?
Niks gewijzigd?
Ja, min of meer. De temperatuur van de hygiëneboiler is wel steeds anders (en we hebben geen naverwarming). We douchen 'm dus best 'ns 'leeg', waarbij de temperatuur van het warme water dan langzaam afneemt. Ook is het, afhankelijk van de temperaturen in het vat, best mogelijk de kraan van het bad zo ver open te draaien dat het water niet helemaal lekker heet wordt, omdat het te weinig tijd van overdracht krijgt, vat naar spiraal. (Tenminste, dat denken we - dit werpt op beide ook nieuw licht.)

Toen mijn vrouw een tijdje terug klaagde over een koud bad, heb ik dan ook gezegd 't wat rustiger aan vol te laten lopen :o. Maar de laatste drie keer was dit duidelijk niet het probleem. Het water werd ook niet slechts wat aan de lauwe kant, maar viel amper nog lauw te noemen.
Helhond schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:02:
Heb je enige idee hoe het verdere leidingwerk loopt in huis?
Ja en nee; best wat, maar helaas nog geen volledig inzicht in het leidingwerk. Dat zit weggewerkt achter plafond, door vloer (?) en / of kruipruimte. Kan dus ook nog niet uitsluiten dat daar nog een verrassing schuilt. Het lijkt mij vreemd als er nog ergens een mengventiel zit, maar ik heb dan ook een vreemd verschijnsel op te lossen, en geen idee hoe die circulatieleiding gewerkt heeft (en wat er nog wel en niet van achter is gebleven).
BarryH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:15:
@Gwaihir Ik had iets vergelijkbaars (soms lauw water wat niet heet wilde worden) en toen bleek dat 1 van de andere thermostaatkranen koud water bij warm mengde als die dicht staat met de temperatuur op lauw. Door die kraan op koud te zetten gaat het goed (alternatief is natuurlijk die kraan vervangen).

het klinkt als een haperend mengventiel, wat ook in een thermostaatkraan zou kunnen zitten.
Ja, het koude water moet ergens vandaan komen, dus 'n haperend mengventiel is ook mijn gedachte. Hoogst interessant dat dat er ook eentje kan zijn die eigenlijk niets aan het doen hoort te zijn op dat moment.

Er zijn er mij vier bekend: bad, douche, een douche die wij zelden gebruiken, en het mengventiel achter de hygiënespiraal. Aan die van beide douches hebben we tijdens 't speuren nog geen aandacht besteed.

Keek gister naar de logging van de temperatuur, net ook nog even naar de afgifte (van datzelfde vollopen van het bad). Dat begon met 30kW en liep terug naar 20kW. Dat is de aanvankelijk hete spiraal vs. minder over weten te dragen wanneer er snel water doorheen stroomt. En dan ineens zakt hij in naar 6kW. Ook in dat log duidelijk te zien dat er iets vals speelt dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:59:
De zonnecollectoren wekken dus 775kWhe / 3 stuks = 260kWhe aan energie per stuk per jaar op.

Zaten ze toch een stuk dichter bij elkaar dan ik dacht ondanks dat de wijze van afgifte dag en nacht verschil is :)
Die panelen hebben dus elk hetzelfde oppervlak en de warmtecollector staat ietsje ongunstiger opgesteld?

Hmm.. het idee is deze toch ingewikkelder aanpak aan te gaan, omdat het resultaat tot 3x hoger zou moeten zijn dan voor PV. Eigenlijk zeg je hier dat jij beter drie PV paneeltjes extra had kunnen leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 09:38
Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:47:
[...]

Die panelen hebben dus elk hetzelfde oppervlak en de warmtecollector staat ietsje ongunstiger opgesteld?

Hmm.. het idee is deze toch ingewikkelder aanpak aan te gaan, omdat het resultaat tot 3x hoger zou moeten zijn dan voor PV. Eigenlijk zeg je hier dat jij beter drie PV paneeltjes extra had kunnen leggen..
Dat lijkt me niet als je er mee wilt verwarmen. Pv heeft cop 5. ZB heeft cop 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:47:
[...]

Met de huidige gasprijzen en afbouw in salderingsregeling hebben de zonnecollectoren wel de voorkeur.

Ja de vlakke plaat collectoren zijn 166x100cm, een gangbare maat voor pv panelen. Je zou deze strak naast een set PV panelen kunnen leggen van vanaf de straat het verschil niet kunnen zien. Ik meen dat ze zelfs op de meest gangbare rails bevestigd kunnen worden. De dikkere slangen ipv electrakabels zou hem wel kunnen verraden. :)

En de ongunstigheid zie ik vooral terug in de grafieken. Waar de PV panelen dagelijks 2u eerder beginnen met opbouw, zie de ZB daarna pas gaan. En vanaf een uur of 5 smiddag hetzelfde weer omgekeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 07-04-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Waar meet je die 6kW? Want daarvoor moet dus je probleem zitten.

En als je hygieneboiler hebt dan moet je idd dus op dat moment je flow verlagen.

[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 07-04-2022 20:13 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:01:
Met de huidige gasprijzen en afbouw in salderingsregeling hebben de zonnecollectoren wel de voorkeur.
Want? Volgens je meting zou je 775kWh van je PV rechtstreeks (COP 1) je vat in kunnen stoppen en dan al een betere opbrengst per schaarse vierkante meter hebben, met een eenvoudiger installatie.

Dat klinkt best even slikken..
Of mis ik nu iets?

@Bartolomus Wa's dat nou voor blaat? Er is toch altijd nog zoiets als beschikbare ruimte, aanschaf- en onderhoudskosten.. Hij komt met een concrete meting. Schrikken misschien, maar m.i. NIET OP TE LOSSEN DOOR ER WAT ALL CAPS TEGENAAN TE GOOIEN ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:14:
[...]

Want? Volgens je meting zou je 775kWh van je PV rechtstreeks (COP 1) je vat in kunnen stoppen en dan al een betere opbrengst per schaarse vierkante meter hebben, met een eenvoudiger installatie.

Of mis ik nu iets?
Omdat ik met alleen PV niets kan opslaan. Want met alleen PV had ik geen buffervat. Een ZB kan dat nu wel. Met de PV word het teruggeleverd, en dat bouwt af.
Het is bij dit vat nog mogelijk een extra heater te koppelen die eventuele PV overcapaciteit in het vat kan dumpen, maar zolang er nog iets over is van de salderingsregeling heeft dat nog weinig nut.

Het idee is ook dat deze ZB straks een warmtepomp kan ondersteunen en de gas cv de deur uit gaat. Nu kan de CV uit - ook voor douche water - vanaf eind april tm oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:12:
@Gwaihir Waar meet je die 6kW? Want daarvoor moet dus je probleem zitten.

En als je hygieneboiler hebt dan moet je idd dus op dat moment je flow verlagen.
Nee, die 6kW is wat er uit het vat getrokken wordt op dat moment. Ik meet delta T over het vat (uit - in) en de flow. Er is geen zichtbare reden waarom dat niet op ca. 20kW zou blijven gaan hangen (delta T stabiel).. maar de flow door die hygiënespiraal dondert ineens in en daardoor is de afgifte nog maar 6kW.

Oftewel: de logging laat zien wat ik aan de kraan (/ kranen) ook voel: er wordt koud water bij gemengd ergens (voorbij dat punt waarop ik die 6kW zie gaan)..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 07-04-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:20:
Het is bij dit vat nog mogelijk een extra heater te koppelen die eventuele PV overcapaciteit in het vat kan dumpen,
Precies en zo'n ding is zeer voordelig, zelfs 't exemplaar wat qua vermogen regelbaar is.
(Er is hier een enthousiast fan van die aanpak op het forum.)
Het idee is ook dat deze ZB straks een warmtepomp kan ondersteunen
Maar vanaf PV via die WP zit je op / richting die COP 5 die net genoemd werd..

Ik had echt gehoopt dat de meting beter uit zou vallen voor de warmtecollector. Dit geeft m.i. aan dat het toch wel vaak teveel gedoe is voor wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:14:
[...]

Of mis ik nu iets?

@Bartolomus Wa's dat nou voor blaat? Er is toch altijd nog zoiets als beschikbare ruimte, aanschaf- en onderhoudskosten.. Hij komt met een concrete meting. Schrikken misschien, maar m.i. NIET OP TE LOSSEN DOOR ER WAT ALL CAPS TEGENAAN TE GOOIEN ;).
Ja die alt caps was toeval :) heb ik maar even gecorrigeerd. Puur naar ruimte gekeken moet je inderdaad verdelen. Maar er staat bij mij duidelijk voor verwarming is het altijd beter om ZB te doen want dan moet je naar het totaal kijken en niet alleen naar de ruimte, dan is COP doorslag gevend. Naar mijn idee toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir ik zou alle thermostaat kranen in huis op koud zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:59:
Maar er staat bij mij duidelijk voor verwarming is het altijd beter om ZB te doen want dan moet je naar het totaal kijken en niet alleen naar de ruimte, dan is COP doorslag gevend. Naar mijn idee toch.
Naar mijn idee ook. Maar daar koop je zogezegd niks voor. Ik hoop dat we meer en meer metingen gaan zien die het ook aantonen. En wijzer worden over wat er nodig is voor succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:27:
[...]

Precies en zo'n ding is zeer voordelig, zelfs 't exemplaar wat qua vermogen regelbaar is.
(Er is hier een enthousiast fan van die aanpak op het forum.)

[...]

Maar vanaf PV via die WP zit je op / richting die COP 5 die net genoemd werd..

Ik had echt gehoopt dat de meting beter uit zou vallen voor de warmtecollector. Dit geeft m.i. aan dat het toch wel vaak teveel gedoe is voor wat eruit komt.
Je gaat hier wel vanuit dat de PV opwek heeft wanneer de WP de stroom nodig is, en ik kan je talloze voorbeelden geven van grafieken waarbij dat precies andersom is. Vandaar dat ik op zoek was naar iets wat kon 'opslaan', "al was het maar de warmte van vandaag, bewaard voor morgen" in de letterlijke zin.

En dat is precies waarom ik voor een ZB koos en niet voor extra PV. De ZB kan warmte binnenshuis houden (in het buffervat) en het PV moet dat - bij gesprek aan thuis accu - terugleveren aan het net. Waar je afhankelijk bent van de salderingsregeling - en dus een afhankelijkheid van de overheid vwb de lange termijn - en de ZB houdt de opwek in huis.

Wetende dat de ZB het moet doen met ~4u minder zon per dag dan de PV panelen, ben ik best tevreden.
Ik had ook kunnen kiezen voor 12-14 PV panelen ipv 9, maar dan had ik geen dakkapel kunnen nemen :+..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@_Apache_
- Onder welke hellingshoek ligt je collector
- Weet je je SWW verbruik gas?
- In welke jaar periode gebruik je geen gas (omdat de ZB altijd warm genoeg is?
- wat bedoel je met kWhe? Want in de ZB meet je toch warmte? en hoe heb je dat dan vertaald naar elektra? (1 op 1)?
- kan je ook zien hoe de ZB opbrengst van de collector over de maanden verdeeld is?
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@_Apache_ Ik bedoelde PV + datzelfde buffervat, verwarmd met element of (beter) WP. Dan kun je de warmte ook binnenshuis houden. (Maakt ook het kostenvergelijk wat ingewikkeld want naast de PV heb je dan natuurlijk nog wel 't vat nodig..)

Mijn hoop is trouwens dat mijn warmtecollector echt flink op blijkt te brengen wanneer ik 'm serieus op regenereren van de bron van m'n WP zet. En dan hebben we 't over een seizoensopslag. Daar heeft PV nog geen antwoord op :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Koelt jouw bron gedurende de winter af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:43:
Dank voor het meedenken!

Ja en nee; best wat, maar helaas nog geen volledig inzicht in het leidingwerk. Dat zit weggewerkt achter plafond, door vloer (?) en / of kruipruimte. Kan dus ook nog niet uitsluiten dat daar nog een verrassing schuilt. Het lijkt mij vreemd als er nog ergens een mengventiel zit, maar ik heb dan ook een vreemd verschijnsel op te lossen, en geen idee hoe die circulatieleiding gewerkt heeft (en wat er nog wel en niet van achter is gebleven).
ik ken het begrip circulatieleiding niet (al kan ik me er iets bij voorstellen), maar dat lijkt mij iets voor verwarming, niet voor SWW toch?
legionella technisch wil je zoiets toch nooit hebben.
en sowieso wil je toch in je SWW circuit toch nooit een mengventiel hebben? je wilt bij de bron (ketel of vat) een mengventiel omdat je niet meer dan 65/60 graden je leidingwerk in wilt hebben. dat is bescherming voor je leiding werk. en je wilt een mengventiel hebben op elke kraan (of ouderwets warm/koud mengen) om de gebruiker te beschermen, maar je wilt toch nooit in SWW leidingen zelf een mengventiel.

of roep ik nu iets raars?

het feit dat je in de logging ziet er 'iets' ingrijpt waardoor je terugzakt nar 6KW is iig wel fijn, dan ben je niet gek :P nu alleen nog ff zoeken waar t zit. :)

kun je vaststellen dat alle 4 de kranen hier last van hebben? zoja, dan zit het idd in het leidingwerk, en niet in 1 kraan.

en hoewarm gaat er water uit het vat als de afname naar 6KW terugvalt. is het dan na het mengventiel bij het vat wel warm? de leiding zelf bedoel ik. ongeacht of er weinig flow is (en dus minder afname) zou dat nog wel echt warm moeten zijn mi. anders zou die wel eens de boosdoener kunnen zijn...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BarryH Onze bron is in de hete zomer van 2020 opgeleverd en fors voor koelen ingezet. Toen gingen we met ca. 15 graden de winter in. Dat zakte heel gestaag in en al met al kwamen we er met 11 à 10 weer uit. Zomer 2021 wel wat voor SWW verbruikt en nauwelijks met koelen ingebracht. Met ca. 12 graden begonnen wat al vrij snel naar ca. 10 ging en daar bleef. (Alle waarden: van bron naar WP, tijdens langere run.) Dit maakt me nieuwsgierig wat het me kost en oplevert als ik die bron 'ns naar 18 graden probeer te krijgen met de warmtecollector.

(Zomer 2023 hopelijk meer zon op de warmtecollector in de zomer, zodat de WP 's zomers niet meer bij hoeft te springen voor SWW.)

Zie voor meer details mijn posts in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Laatst online: 05-06-2023
_Apache_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:59:
Al een tijdje gebruik ik sensoren om de temperaturen bij te houden van mijn zonneboiler. Nu het al meer dan 2 jaar data punten staat te verzamelen, wordt het eens tijd om die op een hoop te gooien. :)

De setup :
- 200L buffervat
- 3 vlakke plaat collectoren (~5m oppervlak)
- Dubbel spiraal vat (sww en ruimte verwarming)
- Functioneert als voorverwarming naar een klassieke gas cv
- Allemaal spul van HR Solar, Nero serie

Hoe meet jij je opbrengst?

HR Solar Nero is 1.53m2 Netto Apertuur oppervlakte. Totaal dus 4.59m2 apertuur.

Zou genoeg vermogen moeten zijn voor 229.5 liter. Dat zou dus betekenen dat het niet heel zwaar is over gedimensioneerd. Dan vind is 168.8 Kwh per m2 Apertuur echt super laag!

Een beetje een Vlakkeplaat collector haalt toch zeker 280KWh per m2.

Vacuümbuis installaties zoals ik die bouw met Verwarmingsondersteuning die in de zomer hun warmte niet eens kwijtkunnen halen rustig 500KWh per m2.

Vraag me af hoe/waar jij dan aanvoer temperatuur, retourtemperatuur en debiet meet. En wat voor een warmte inhoud je hebt genomen om dit uit te rekening????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:21:
ik ken het begrip circulatieleiding niet (al kan ik me er iets bij voorstellen), maar dat lijkt mij iets voor verwarming, niet voor SWW toch?
legionella technisch wil je zoiets toch nooit hebben.
SWW, wel degelijk, en qua legionella prima hoor. Denk bijv. een hotel: er circuleert warm SWW door een leiding rond, zodat wanneer iemand op een kamer de douche aan zet, het slechts van nabij hoeft te komen. Dat is water van > 60 graden, dus qua legionella veiligheid top. Qua energieverbruik daarentegen..

In ons huis lijkt de ketel de eerste 30 jaar in de schuur te hebben gezeten. Vandaar..
en sowieso wil je toch in je SWW circuit toch nooit een mengventiel hebben? je wilt bij de bron (ketel of vat) een mengventiel omdat je niet meer dan 65/60 graden je leidingwerk in wilt hebben. dat is bescherming voor je leiding werk. en je wilt een mengventiel hebben op elke kraan (of ouderwets warm/koud mengen) om de gebruiker te beschermen, maar je wilt toch nooit in SWW leidingen zelf een mengventiel.

of roep ik nu iets raars?
Nee. Maar ik zoek wel iets raars! Bedankt voor het nalopen. Is dus 't laatste om te gaan najagen (boven plafondaftimmering e.d.).
is het dan na het mengventiel bij het vat wel warm? de leiding zelf bedoel ik. ongeacht of er weinig flow is (en dus minder afname) zou dat nog wel echt warm moeten zijn mi. anders zou die wel eens de boosdoener kunnen zijn...
Klopt, dus (na de kraan van het bad zelf) tweede verdachte en op eerste indruk niet de boosdoener. Kom evt. nog 'ns terug met de warmtecamera erop, maar mijn vrouw meldde dat de leiding ruim na dit ventiel (waar er verderop geen isolatie meer omheen zit) nog te warm was om vast te blijven houden, dus..

Hoofdverdachte is nu de kraan van de douche die we wel gebruiken. Dat kan nl. ook verklaren waarom het al soms eerder optrad, dan weer niet, en nu meerdere keren achtereen: tussen die meerdere keren had nl. niemand gedoucht. Dus als 't net als bij @BarryH aan die thermostaatkraan in een bepaalde stand ligt, dan kan dat prima kloppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:43:
[...]

Hoofdverdachte is nu de kraan van de douche die we wel gebruiken. Dat kan nl. ook verklaren waarom het al soms eerder optrad, dan weer niet, en nu meerdere keren achtereen: tussen die meerdere keren had nl. niemand gedoucht. Dus als 't net als bij @BarryH aan die thermostaatkraan in een bepaalde stand ligt, dan kan dat prima kloppen.
De met de hand in te stellen mengventielen lijken vaak het zelfde maar dat zijn ze niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djOzZSlwkKfatvS9Gol77c6GH_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NNrGUxG1ZYznA1vOQ6X7bRvo.jpg?f=user_large

BVB de Duco is er met en zonder terugslagklep. Afhankelijk van de ketel werkt er soms maar 1.

Ander probleem is dat er terugslagkleppen en zeefjes in kunnen zitten die verstopt kunnen raken of vast kunnen gaan zitten. Het zeefje aan de hete kant kan last krijgen van kalt waardoor deze verstopt raakt en je dus ook alleen nog maar koudwater hebt.

Misschien wel een handige tip voor jullie allemaal.....

Draai het mengventiel minimaal 1x per jaar helemaal dicht en weer open. Zo voorkom je afwijkingen of vastzitten. (Of haal hem er tussenuit en maak hem schoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:43:
[...]

SWW, wel degelijk, en qua legionella prima hoor. Denk bijv. een hotel: er circuleert warm SWW door een leiding rond, zodat wanneer iemand op een kamer de douche aan zet, het slechts van nabij hoeft te komen. Dat is water van > 60 graden, dus qua legionella veiligheid top. Qua energieverbruik daarentegen..

In ons huis lijkt de ketel de eerste 30 jaar in de schuur te hebben gezeten. Vandaar..
ok helder, weer wat geleerd, bij een hotel snap ik zoiets, maar in je huis ga je toch niet altijd warm water circuleren? klinkt niet als iets wat iemand ooit zou bouwen toch? maar ok, ketel in de schuur is ook bijzonder natuurlijk.
anyway, wat heb jij aan het leidingwerk gedaan om van die circulatieleiding af te komen?

[...]
Nee. Maar ik zoek wel iets raars! Bedankt voor het nalopen. Is dus 't laatste om te gaan najagen (boven plafondaftimmering e.d.).
whahahaha, ja raar is het zeker :9
Klopt, dus (na de kraan van het bad zelf) tweede verdachte en op eerste indruk niet de boosdoener. Kom evt. nog 'ns terug met de warmtecamera erop, maar mijn vrouw meldde de leiding ruim na dit ventiel (waar er verderop geen isolatie meer omheen zit) nog te warm was om vast te blijven houden, dus..

hmm, ik snap dit deels. heb je het probleem als je meerdere kranen openzet? of ook als je 1 kraan openzet?
logischerwijs zou elke kraan een eindpunt zijn, dus als je met 1 kraan dit probleem hebt, kunnen andere kranen hier toch nooit invloed op hebben?
zelf als er een circulatieleiding zou zijn, dan heb je toch een aftakking per kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

BarryH schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:11:
@_Apache_
- Onder welke hellingshoek ligt je collector
- Weet je je SWW verbruik gas?
- In welke jaar periode gebruik je geen gas (omdat de ZB altijd warm genoeg is?
- wat bedoel je met kWhe? Want in de ZB meet je toch warmte? en hoe heb je dat dan vertaald naar elektra? (1 op 1)?
- kan je ook zien hoe de ZB opbrengst van de collector over de maanden verdeeld is?
bedankt
- De hoek is circa ~25graden, er is dezelfde montage gebruikt aan bij de panelen aan de andere kant (die op het platte dakkapel staan. En die PV panelen blijven ~15% achter op de panelen die op 45graden staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu0DPhSYi_m1vKGZzuxYWFOf_ls=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OR1TcdcBKe26aKf7HjSOcVL.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru2m1trOr9lHwtttHiXc4td5DoM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjjwPbX2AGJ88yp1l8fmF2do.jpg?f=fotoalbum_medium
- Verbruik heb ik weinig cijfers in. Plaatsing van ZB en PV kwam snel nadat we dit huis kochten, hebben te weinig maanden met zomers gas verbruik (puur sww).
- Ik kijk naar de soortelijke warmte van water. Waarbij ik alles boven de 12c (de standaard temp van kraanwater) vergelijk.
Ik heb 2 temperaturen van in het vat, een aan de bovenkant, een aan de onderkant. Het vat is totaal 200L, dus ik reken 100L (onderste helft, met de temperatuur onderkant) en tel daar de bovenkant bij op.
Stel dat beide vat temperaturen op 60C staan. Beschouw ik dus 60-12=48 graden verwarmt door de ZB.

48 is dus mijn Delta T, vermenigvuldig met soortelijke warme van water, 4186 J/(kg.K keer 200L) kom ik uit op een vermogen van ~12,3kWhe

Dus eigenlijk mijn kWhe een interpretatie van 'hoeveel kWh energie heb je nodig om 200L water van 12 graden tot deze temperatuur op te warmen'.

- Ja hoor, je wilt de afgifte per maand gesorteerd? Dat is deze query.
sum = alle afgiftes bij elkaar opgeteld (dus sww en cv bij elkaar)
over het jaar 2021
gesorteerd per maand
meer dan -13W (als de vat temperatuur natuurlijk afkoelt (een tiende graad eens in de zoveel tijd, is dat -12,96W
- De sterkste maanden zijn dus april / mei, wanneer het voorjaar zonnetje de verwarming nog een zetje geeft als die in de ochtend erna nog even aanschiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vT5NCx0UhtLZDd9pqWdZHZBqLs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OLC5bvdwPqSYKRMDeWZGnp9j.png?f=fotoalbum_medium
Vertaalt naar een grafiekje,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G1Swpnq36glUy9NfyO7d8ImrNQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xIjQrCmVZhG7EOP4W1xAs4fU.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 08-04-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Solar Masters schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:33:
[...]

Hoe meet jij je opbrengst?

HR Solar Nero is 1.53m2 Netto Apertuur oppervlakte. Totaal dus 4.59m2 apertuur.

Zou genoeg vermogen moeten zijn voor 229.5 liter. Dat zou dus betekenen dat het niet heel zwaar is over gedimensioneerd. Dan vind is 168.8 Kwh per m2 Apertuur echt super laag!

Een beetje een Vlakkeplaat collector haalt toch zeker 280KWh per m2.

Vacuümbuis installaties zoals ik die bouw met Verwarmingsondersteuning die in de zomer hun warmte niet eens kwijtkunnen halen rustig 500KWh per m2.

Vraag me af hoe/waar jij dan aanvoer temperatuur, retourtemperatuur en debiet meet. En wat voor een warmte inhoud je hebt genomen om dit uit te rekening????
~5m oppervlak is circa 5 meter, en de panelen zijn inderdaad bij elkaar 4.6m2.
.
In dit voorbeeld zijn dat dus de rode en gele lijnen, (en niet de blauwe -> temperatuur collector (net bij de uitgang gemeten van de laatste collector).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6ZS0rJMYQtf2kuIGK7AMX2UdUg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/GDypkc0xDh2Taey2nF8Tqnhn.png?f=fotoalbum_small
Ik gebruik alleen de waardes van binnen het vat (want dat beschouw ik afgegeven vermogen)

Ik verwacht dat de 'hoek achter de daknok' een flinke rol hier in speelt. Waardoor de collectoren 2u later beginnen op te warmen tov perfecte ligging. En ook weer eerder afkoelen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 08-04-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@_Apache_ De daknok zal ongetwijfeld veel impact hebben. Directe zonlicht instraling lijkt me van 1/11 tot 1/3 nauwelijks tot niet aanwezig.
Grafiek laat ook zien dat verbruik ook invloed heeft op opbrengst (mei/juni vs/ juli-augustus). ik gok dat in juli - augustus de gem. boilertemperatuur hoger is en daardoor kan je collector minder warmte ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Ik heb sinds iets meer dan een week ook 40 vacuumbuizen op het dak staan. op basis van de watertemperatuur op 1/4e van het vat (300l) en bovenin heb ik ook getracht een opbrengst uit te rekenen via de non-negative derivative functie van Grafana. hierbij het verschil uitgerekend per m2.

de vacuumbuizen en zonnepanelen hebben exact dezelfde hoek richting het zuidwesten, de zonnecollectoren zijn alleen in het nadeel omdat het platte dak waar ze op staan 50cm lager is dan het dak wat er ten zuid-oosten naast ligt. een locatie die funest zou zijn voor de opbrengst van PV, maar voor de zonneboiler toch nog wat oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRSgvBh7tvHIku8UH-LOz8pV3jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQpni5oL0k3Pon8EYEIOWJqf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blWYznR3qg2bFmXpp9X9RtAfxiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5OZrMHvTMiaTyAIijyMqQ2g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KSiwIbo1TERLOVExSoGZ8W5tYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXjzpHDEVxs6GZYx4OOKrkIU.jpg?f=fotoalbum_large

voor meer informatie over de rekenmethode of andere vragen, laat het weten.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
LinuZZ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:11:
Ik heb sinds iets meer dan een week ook 40 vacuumbuizen op het dak staan. op basis van de watertemperatuur op 1/4e van het vat (300l) en bovenin heb ik ook getracht een opbrengst uit te rekenen via de non-negative derivative functie van Grafana. hierbij het verschil uitgerekend per m2.

de vacuumbuizen en zonnepanelen hebben exact dezelfde hoek richting het zuidwesten, de zonnecollectoren zijn alleen in het nadeel omdat het platte dak waar ze op staan 50cm lager is dan het dak wat er ten zuid-oosten naast ligt. een locatie die funest zou zijn voor de opbrengst van PV, maar voor de zonneboiler toch nog wat oplevert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je een vergunning aangevraagd voor je opstelling? Niet dat je ze er weer vanaf kunt halen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op basis van de water temperatuur de opbrengst berekenen?????

Lijkt met niet echt handig dat dat soort gegevens hier worden gedeeld. Kan hooguit mensen op het verkeerde been zetten.

Of je meet het of niet! Temperatuur in het buffervat zegt niks over de opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@_Apache_ Dus als je net zo snel warmte gebruikt als je collectoren toevoegen (en je temperaturen in je boiler dus stabiel zijn) neem je aan dat je geen opbrengst hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Solar Masters schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:27:
[...]

Op basis van de water temperatuur de opbrengst berekenen?????

Lijkt met niet echt handig dat dat soort gegevens hier worden gedeeld. Kan hooguit mensen op het verkeerde been zetten.

Of je meet het of niet! Temperatuur in het buffervat zegt niks over de opbrengst!
Oei ik wist niet dat ik er zo ver naast zat met mijn berekening. Als het echt een probleem is haal ik het weg of zet ik een dikke disclaimer erbij.

En waarom zou het niks zeggen over de opbrengst? Uiteindelijk heb ik de collectoren om het vat op te warmen dus in mijn bekrompen gedachte kan ik daaruit herleiden hoeveel er is bijgekomen.

Heb je een betere manier om opbrengst te meten?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

@BarryH dat beschouw ik inderdaad als geen opbrengst, volgens mijn berekening.
Zou ook nietweten hoe ik dat becijferd krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@_Apache_ dan heb je flow nodig.
Bij mij is dat wel een redelijk deel van de opbrengst. Want verwarmingsondersteuning is een groot deel van de draai uren in feb/mrt/apr en idem in najaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet hier duidelijk het verschil in opbrengst. Je hebt aan oppervlak maar weinig nodig voor een ZB ter vergelijking met PV en met het cop verschil als je met pv zou verwarmen haal je de pv snel van het dak af en zet je er meer buizen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuZZ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:32:
En waarom zou het niks zeggen over de opbrengst? Uiteindelijk heb ik de collectoren om het vat op te warmen dus in mijn bekrompen gedachte kan ik daaruit herleiden hoeveel er is bijgekomen.
Dat klopt als er geen afnemer van warmte is in die periode. (En eigenlijk is 't verlies van het vat zelf er ook één, als de periode lang is.)
_Apache_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:33:
@BarryH dat beschouw ik inderdaad als geen opbrengst, volgens mijn berekening.
Dan heb je, zoals @BarryH indirect ook aangeeft, het matige resultaat wat je berekening aangeeft wel verklaard. Verwarmingsondersteuning doe je immers omdat 't flink wat warmte weet te verbruiken :).

(En juist omdat dat direct verbruiken zo effectief is, is het knap onhandig rekenen als noch instroom, noch uitstroom van warmte zelf gemeten wordt.)

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 09-04-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Vraag naar de mening hier.

Wij hebben al een 4jr een zonneboiler draaien. 36 heatpipes zo georiënteerd op 300ltr tapwaterbuffer met cv ondersteuning en de combiketel als naverwarmer. Dit werkt voor ons prima.
Nu willen we de cv de deur uit doen en een warmtepomp erin voor in de plaats zetten.
Idee is nu om de binnen unit te voeden met het door de zonneboiler voorverwarmt tapwater.
En de spiraal van de cv ook nog op de retour door de boiler te laten lopen als deze warm genoeg is. Ander dmv een 3weg klep direct door de binnenunit van de warmtepomp.

Goed idee? Andere opties voor een beter rendement? Doel is natuurlijk de zonneboiler zo ver mogelijk warmte binnen te laten harken. Maar wil tegelijk voorkomen dat de warmtepomp niet efficiënt draait.

Hoor graag hoe andere dit hebben gecombineerd en wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Gwaihir schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:32:
@BarryH Onze bron is in de hete zomer van 2020 opgeleverd en fors voor koelen ingezet. Toen gingen we met ca. 15 graden de winter in. Dat zakte heel gestaag in en al met al kwamen we er met 11 à 10 weer uit. Zomer 2021 wel wat voor SWW verbruikt en nauwelijks met koelen ingebracht. Met ca. 12 graden begonnen wat al vrij snel naar ca. 10 ging en daar bleef. (Alle waarden: van bron naar WP, tijdens langere run.) Dit maakt me nieuwsgierig wat het me kost en oplevert als ik die bron 'ns naar 18 graden probeer te krijgen met de warmtecollector.

(Zomer 2023 hopelijk meer zon op de warmtecollector in de zomer, zodat de WP 's zomers niet meer bij hoeft te springen voor SWW.)

Zie voor meer details mijn posts in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Maar hoe wil je dan koelen als het (hopelijk) een warme zomer wordt? Dat is met 18 graden wel ingewikkeld.

En verder zijn dit hele mooie bronwaarden, voor de cop zal het dus weinig opleveren denk ik. Ik heb iets lager waarden, maar ze zijn veel constanter, omdat er veel stroming in het grondwater zit. Boring gaat hier door 2 waterlagen. Dus de bron actief opwarmen is ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-08 22:03
Iemand hier ervaring met zizon? Wat zijn de betere merken mbt zonneboilers? Kan weinig relevante informatie vinden en als ik die vind is deze vaak gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:33:
En verder zijn dit hele mooie bronwaarden, voor de cop zal het dus weinig opleveren denk ik.
Toch zeker wel, verwacht / hoop ik. Daar zou het wel om te doen zijn.

Ik meen op 15 graden toch een 1,5 à 2 hogere COP te hebben gezien dan nu op 10 graden. Voldoende om nieuwsgierig van te worden om dit 'ns uit te proberen. Daarbij spreekt ook de seizoensopslag me aan: ik hoop natuurlijk jaar rond wat minder stroom te verbruiken, maar tevens verplaatst het dan een stuk van dat verbruik van winter (veel vraag in verhouding tot het (duurzame) aanbod) naar zomer en naar eigen verbruik van de PV.
Maar hoe wil je dan koelen als het (hopelijk) een warme zomer wordt? Dat is met 18 graden wel ingewikkeld.
Ja, ingewikkelder wordt 't wel. Ik zie dan voor me dat je 't jaar door tussen pakweg 12 en 18 graden brontemperatuur varieert. Maar ben je lekker en met veel succes naar die 18 graden toe aan het werken en komt er dan eind augustus een hittegolf.. tja, dan inderdaad een stuk minder koeling.

Dat is nog meer zo op de ventilatielucht, waarvan het ook de bedoeling is die op de bron voor te gaan koelen / verwarmen. Maar daar krijg je 't dus ook nog meer terug in de winter.

Dat is wel wat me die pakweg 18 graden als bovengrens / doel doet kiezen. En niet nog 'n stuk warmer zoals hier iemand betoogde. Afijn, ik heb ook nog geen idee wat haalbaar is en wat 't overlevert. Maar op basis van de verschillende die ik zag tussen beide jaren, is 't wel een leuk experiment ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
relativity schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:47:
Iemand hier ervaring met zizon? Wat zijn de betere merken mbt zonneboilers? Kan weinig relevante informatie vinden en als ik die vind is deze vaak gedateerd.
Zizon is geen merk maar een bedrijf dat iets doorverkoopt.

Afhankelijk van wat je wilt maken zijn er verschillenden Nederlandse bedrijven niet ook aardig wat in eigen productie en ontwikkeling doen.

Kleine tapwater systemen HR Solar. Het professionele werk met vacuümbuizen Rivusol. Met als grootste verschil dat Rivusol Combinaties kan maken tussen alle anders vormen van energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
LinuZZ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:32:
[...]

Oei ik wist niet dat ik er zo ver naast zat met mijn berekening. Als het echt een probleem is haal ik het weg of zet ik een dikke disclaimer erbij.

Heb je een betere manier om opbrengst te meten?
Het afgegeven vermogen berekenen gaat als volgt:

Delta-T X l/h X soortelijke warmte (Tyfocor LS 1.04 Wh) = ......

Daarmee heb je het vermogen van dat moment. Dat omrekeningen naar een dag opbrengst met een systeem dat continu in Delta-T en dus toerental wisselt zou ik lekker aan een regeling overlaten tenzij je van 1 dag 14.000 datapunten wilt omrekenen....

Aangezien zonnewarmte altijd een kleinere markt was dan PV, wouden wij laten zien dan het vele male meer opbrengt. Daarom hebben wij een nieuw type pompgroep laten bouwen met alles er in.

Correcte Energiemeeting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVELuU4dr2mQtrQAaPXnYoqgIUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb04RQUaiyt0b1cfRbeVMCBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn verschillende flowmeters op de markt maar dit type meet over het over het algemeen het nauwkeurigst bij lage flow (20-35% pomp uitsturing). Bij veel installaties (zeker de kleinere) zie je dat je met een Grundfos VFS of VFD vaak niet onder de 1.1 l/m kan meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEH4LmSqgX4sm9ewNYqq8CIvjeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIlRavZnEk7tDxWSUc2SCW3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqX_vZyR82gn46vaOooPhKjfHS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGIdEiKmzp0NOJvxFV1T7ir5.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast is het belangrijk dat je zowel de aanvoer en retour (het delta-t) op de zelfde manier meet! Zelfde type sensor en op de zelfde manier gemonteerd. niet dat het Delta-T en dus je warmtemeeting daardoor kan worden beïnvloed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIE6kDp1P56WPwBv5v3QBclUl74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8sWeAi6M3agtVT2UtWdQctz.jpg?f=fotoalbum_large

Ben op het moment bezig samen met Helhond de eerste pagina van dit topic te updaten en als daar iets van een lijst met opbrengsten in komt dan zal dit ook wel op deze manier moeten worden gemeten of vergelijkbare cijfers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:40:
[...]
Ben op het moment bezig samen met Helhond de eerste pagina van dit topic te updaten en als daar iets van een lijst met opbrengsten in komt dan zal dit ook wel op deze manier moeten worden gemeten of vergelijkbare cijfers te krijgen.
Top ga je een eerste pagina met uitleg etc doen? Mijn metingen mogen er ook in. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 15:55
Solar Masters schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:52:
[...]

Kleine tapwater systemen HR Solar. Het professionele werk met vacuümbuizen Rivusol. Met als grootste verschil dat Rivusol Combinaties kan maken tussen alle anders vormen van energie.
Neem aan dat de prijs tussen deze 2 ook aardig zal verschillen? En is een duurder systeem zoveel beter, de terugverdientijd zal ook stuk langer zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Is het trouwens ook mogelijk een vlakke plaat collectoren later uit te breiden met Heatpipes als je meer vermogen wenst te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:58:
[...]

Neem aan dat de prijs tussen deze 2 ook aardig zal verschillen? En is een duurder systeem zoveel beter, de terugverdientijd zal ook stuk langer zijn…
Toen ik mijn systeem kocht was het net voor de gasprijs verhogingen. Ik ben in mijn nieuwe huis meteen van het gas afgegaan. Als ik nu reken tegen huidige prijzen dan is duur zeer relatief. Wel weet ik 1 ding zeker: systeem is absoluut top. Vandaag weer heeel veel kw naar binnen geharkt. En daarnaast is vakkennis erg belangrijk ondanks dat ik bekend ben met de materie heb je een expert nodig die je goed adviseert daarmee voorkom je beginnersfouten. Bij dozenschuivers was ik snel klaar die kunnen je nooit op jou specifieke materie helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat weet ik nog zo net niet. Groter heeft per kWh per jaar die je binnenhaalt aanzienlijk lagere installatiekosten. Je trekt nog steeds één leiding naar het dak, hangt één pompgroep op, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bensherman schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:45:
Is het trouwens ook mogelijk een vlakke plaat collectoren later uit te breiden met Heatpipes als je meer vermogen wenst te creëren?
Jammer genoeg ben ik geen expert, maar ik weet redelijk zeker dat vlakke plaat (meestal, ik denk zo goed als altijd met glycol er in) niet te mixen is met heatpipes waar water door heen loopt (in dat geval heb je dus een terugloopsysteem). Of je systemen mag mixen waar beide glycol in zit weet ik niet.
Als er meerdere spiralen zijn in de boiler dan zijn het parallel systemen en dan zou je dit wel kunnen doen denk ik.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:38:
[...]

Dat weet ik nog zo net niet. Groter heeft per kWh per jaar die je binnenhaalt aanzienlijk lagere installatiekosten. Je trekt nog steeds één leiding naar het dak, hangt één pompgroep op, etc.
ja zeker, veel componenten blijven hetzelfde of vergelijkbaar.

denk dat @Bensherman met duurder, kwalitatief beter bedoeld. niet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
over opbrengst gesproken. vanmiddag eens de KWH meting functie van de resol cs plus controller aangezet. Vmax op 14 gezet, dat is wat de analoge flowmeter aangeeft op de pompgroep.
s4 zit 10 cm onder de isolatie op de retourleiding geklept. die geeft steeds een paar graden warmer aan dan de sensor onderin t vat, dat is op dezelfde hoogte als waar de onderste spiraal eruit komt, dus dat lijkt redelijk te kloppen.

S1 op de collector (uiteraard) en zit een paar graden verschil tussen die P1000 en de analoge temp meter op de pompgroep. lijkt ook wel redelijk te kloppen.

is dat hoe het bedoeld is?

en rekent ie dan flow * (S1-S4) *4.2 uit om KW te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Gwaihir heb je alweer warm water trouwens? ben wel benieuwd of je iets hebt kunnen vinden & fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Ik zat mij een af te vragen. ik heb zo'n Ella buffervat liggend model.

Kun je daar ook een elektrisch verwarmings element in kwijt? zodat ik bij "overstroom" van mijn PV het element kan "aan" zetten ?

Iemand hier die dat toevallig weet?

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

TheWalrus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:35:
Ik zat mij een af te vragen. ik heb zo'n Ella buffervat liggend model.

Kun je daar ook een elektrisch verwarmings element in kwijt? zodat ik bij "overstroom" van mijn PV het element kan "aan" zetten ?

Iemand hier die dat toevallig weet?
Alle Ella voorraadvaten van 200+ liter kunnen dit (aangenomen dat dit niet is aangepast), zie ook het volgende document: https://www.hrsolar.nl/wp...aties-voorraadvaten-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:46:
[...]

Alle Ella voorraadvaten van 200+ liter kunnen dit (aangenomen dat dit niet is aangepast), zie ook het volgende document: https://www.hrsolar.nl/wp...aties-voorraadvaten-1.pdf
Ohja gaaf dank je wel.. Hier ga ik mij even verder in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:32:
@Gwaihir heb je alweer warm water trouwens? ben wel benieuwd of je iets hebt kunnen vinden & fixen
Ja, d.w.z. het probleem is tot dusverre niet opnieuw opgetreden, dus ik heb de nieuwe inzichten over waar het waarschijnlijk aan ligt nog niet toe kunnen passen. (Het bad wordt ook niet dagelijks gebruikt of zo, dus we zijn iets van één of twee samples verder.) Voorlopig dus vooral niet in bad stappen voor 't geheel gevuld is, de temperatuur in de gaten houden, en indien het weer optreedt die twee douchekranen kritisch bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:40:
[...]

Jammer genoeg ben ik geen expert, maar ik weet redelijk zeker dat vlakke plaat (meestal, ik denk zo goed als altijd met glycol er in) niet te mixen is met heatpipes waar water door heen loopt (in dat geval heb je dus een terugloopsysteem). Of je systemen mag mixen waar beide glycol in zit weet ik niet.
Als er meerdere spiralen zijn in de boiler dan zijn het parallel systemen en dan zou je dit wel kunnen doen denk ik.
Heatpipes hebben ook glycol. Naar mijn idee worden leegloop systemen bijna niet meer toegepast vanwege bevriezing problemen. Of je beide kan mixen? Solar masters weet dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

Goedkoop is duur koop!

Een beter systeem gaat met de zelfde investering meer besparen. Daarnaast met de systemen zoals is ze plaats hebben we controle op afstand waardoor het systeem kan worden getuned van afstand voor nog meer vermogen. Ook heb je de garantie dat het systeem ook iets opbrengst omdat deze direct foutmelden door mailt als er iets niet klop.

Je wilt niet weten wat ik onderweg tegenkom. Bvb systemen waar al 6 jaar de collector sensor stuk was zonder dat iemand het wist. Das pas een duur systeem ;)

Waarom zou je vlakkeplaat collectoren willen combineren met heatpipe?

In het zelfde systeem zou wel kunnen met 2 pompgroepen wand ze zullen verschillende uitgaande temperaturen hebben. Maar waarom? Met de subsidie regeling die we nu hebben is het veel interessanter om in 1x een goed systeem neer te zetten en maximaal subsidie daar voor te krijgen. 1x installatie kosten en alles gelijk goed op elkaar afstemmen.

Ik snap dat veel huishoudens het geld niet zomaar hebben liggen om het huis te verduurzamen. Maar als je denkt goedkoper uit te zijn door eerst een deel te doen dan heb je het echt mis! Maak een plan, laat je goed adviseren en ga sparen! Uiteindelijk zit je maar 1x in de rommel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Bartolomus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:34:
[...]

Heatpipes hebben ook glycol. Naar mijn idee worden leegloop systemen bijna niet meer toegepast vanwege bevriezing problemen. Of je beide kan mixen? Solar masters weet dat wel.
Zoals ik al zei, ik ben geen expert. Eigenlijk ben ik een simpele/domme eindgebruiker zonder echte kennis van ZB.

@Helhond / @kmf / @WoudseHoeve zouden jullie mij kunnen toevoegen aan de startpost
- Type collector(en): HRsolar vlakplaat (Nero)
- Aantal collectoren: 3
- Orientatie en de helling van de installatie: Zuid (-14), ≈ 40 graden
- Type buffer: HR Solar Top Senz
- Inhoud buffer: 200L
- Aantal en type spiralen: 2 spiralen + elektrisch element
- Type controller: HRSolar advanced (Resol)
- Type ondersteuning: (SWW en/of CV): SWW en CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:47
Solar Masters schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:21:
[...]

Goedkoop is duur koop!

Een beter systeem gaat met de zelfde investering meer besparen. Daarnaast met de systemen zoals is ze plaats hebben we controle op afstand waardoor het systeem kan worden getuned van afstand voor nog meer vermogen. Ook heb je de garantie dat het systeem ook iets opbrengst omdat deze direct foutmelden door mailt als er iets niet klop.

Je wilt niet weten wat ik onderweg tegenkom. Bvb systemen waar al 6 jaar de collector sensor stuk was zonder dat iemand het wist. Das pas een duur systeem ;)

Waarom zou je vlakkeplaat collectoren willen combineren met heatpipe?

In het zelfde systeem zou wel kunnen met 2 pompgroepen wand ze zullen verschillende uitgaande temperaturen hebben. Maar waarom? Met de subsidie regeling die we nu hebben is het veel interessanter om in 1x een goed systeem neer te zetten en maximaal subsidie daar voor te krijgen. 1x installatie kosten en alles gelijk goed op elkaar afstemmen.

Ik snap dat veel huishoudens het geld niet zomaar hebben liggen om het huis te verduurzamen. Maar als je denkt goedkoper uit te zijn door eerst een deel te doen dan heb je het echt mis! Maak een plan, laat je goed adviseren en ga sparen! Uiteindelijk zit je maar 1x in de rommel!
Je openingszin begint wat te vervelen...
Als je installatie te duur is, dan rendeert ze al helemaal niet, dus duurkoop is dikwijls een uitgave in plaats van een besparing.

Ik wacht trouwens nog steeds op een degelijke rendementsberekening bij gebruik van vacuumbuizen voor ondersteuning verwarming.
Het zou overigens leuk zijn af en toe eens je claims te onderbouwen met cijfers en opbrengsten.
Dat een installatie technisch goed werkt kan best zijn, maar een investering van 6000€ die per jaar amper 200€ oplevert aan gasbesparing blijft voor mij een onzinnige duurkoop.

Ik heb de situatie voor mijn huis nu bekeken, en ga alvast geen zonneboiler plaatsen, maar 6kWp aan PV panelen en een paar L/L warmtepompen. Economisch is dat alvast een betere investering volgens mijn berekeningen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
Als je installatie te duur is, dan rendeert ze al helemaal niet, dus duurkoop is dikwijls een uitgave in plaats van een besparing.
Je reactie eerlijk gezegd ook..

Het is toch allebei waar? In z'n algemeenheid is te goedkoop rommel, en te duur overbodige luxe. Maar wanneer is waar sprake van bij ZB-systemen?

Kan best zijn dat @Solar Masters wat door schiet; maar hij krijgt dan ook voortdurend alle niet werkende systemen op z'n bureau.

Ik ben vooral blij verheugd dat we met z'n allen langzaam richting meer en betere data verzamelen bewegen :).
Ik wacht trouwens nog steeds op een degelijke rendementsberekening bij gebruik van vacuumbuizen voor ondersteuning verwarming.
A ) Ga naar de site van Econo en leef je uit
B ) Zie de opmerkingen over metingen van de afgelopen week.. work in progress..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Gwaihir Bedankt voor de link, direct eens geprobeerd.

https://www.econo.nl/Bere...m6=ZW&Param7=40&Param8=18

107€ besparing per jaar....

Wie kan me zo'n set leveren en plaatsen voor 1000€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tommie12 Bij mij komt die berekening bij de huidige gasprijzen al aardig richting de 1000 euro per jaar.

Ik hoor niemand zeggen dat elk huis vandaag nog aan de zonneboiler moet. Ik denk wel dat er nog heel veel situaties zijn waarin er plenty potentieel is en er toch niet eens aan gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gwaihir schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:53:
@Tommie12 Bij mij komt die berekening bij de huidige gasprijzen al aardig richting de 1000 euro per jaar.

Ik hoor niemand zeggen dat elk huis vandaag nog aan de zonneboiler moet. Ik denk wel dat er nog heel veel situaties zijn waarin er plenty potentieel is en er toch niet eens aan gedacht wordt.
Hoe geraak jij aan 1000€?
Gebruik je dan zo veel water, of ?

Ik heb voor de gasprijs 1€ ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
[...]

Het zou overigens leuk zijn af en toe eens je claims te onderbouwen met cijfers en opbrengsten.
Dat een installatie technisch goed werkt kan best zijn, maar een investering van 6000€ die per jaar amper 200€ oplevert aan gasbesparing blijft voor mij een onzinnige duurkoop.

Ik heb de situatie voor mijn huis nu bekeken, en ga alvast geen zonneboiler plaatsen, maar 6kWp aan PV panelen en een paar L/L warmtepompen. Economisch is dat alvast een betere investering volgens mijn berekeningen.
Je mist het echte punt denk ik. Eerst goed bekijken wat je nodig hebt en waarom. Praat daar met een expert over die kan je echt adviseren. Ik zal mijn systeem scharen onder duur. Maar geen duurkoop.
Als je cijfers wilt van zo een installatie dan kan ik je wel helpen.
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f
Gisteren weer 50 kw binnen gehaald.
https://www.vbus.net/#/diagram/30534
PS wie andere data in grafiekvorm wil zien laat het me weten dan publiceer ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:56:
[...]

1 eur daar krijg je geen gas meer voor op dit moment.
Als je contract afloopt reken eens met onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbz_RMHeB_aL288N4Wzla-jQ3yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZpf55Npq2IpNIRJB7BVmizs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Goed, in NL ligt het nog iets hoger, in België kan het nu tussen de 1 en 1.5 zijn.
Dat verandert de rekening amper.

50kWh gisteren lijkt mooi maar:
- ik heb maar 5 kWh per dag nodig voor SWW (0,5m3 per dag gemiddeld)
- de verwarming stond hier gisteren uit omdat het binnen sowieso 20 graden was.

De naakte opbrengst van een zonnesysteem zegt niet veel, die 45kWh is gewoon verloren.
Met PV haalde ik gisteren 20 kWh binnen, die levert ca 10€ op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Die 50 kw in mijn geval bespaart 10 k eur per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:33:
Die 50 kw in mijn geval bespaart 10 k eur per jaar.
Dat kan ik nooit besparen... mijn gas en electriciteit kosten samen slechts 2500€ per jaar.
Eerlijk, ik ken niemand met een gasrekening van 10.000€ per jaar (maar ben niet zo gekend in kasteelmiddens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ik zou in mijn huis 4500 m3 verbruiken het had een hete lucht verwarming systeem. En niet heel goed ge isoleert. Ben direct van het gas af gegaan daardoor nu alleen elektrisch a 85 eur per maand en als de zon niet schijnt een pelletkachel voor de cv. Pellets ongeveer 1500 eur per jaar.
Daarom is de boodschap ook goed kijken wat je nodig hebt en daar met een expert over praten. Of heel gericht vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
Bartolomus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:05:
[...]

Je mist het echte punt denk ik. Eerst goed bekijken wat je nodig hebt en waarom. Praat daar met een expert over die kan je echt adviseren. Ik zal mijn systeem scharen onder duur. Maar geen duurkoop.
PS wie andere data in grafiekvorm wil zien laat het me weten dan publiceer ik dat.
Ziet er goed uit, maar ik gebruik 1200m3 gas gemiddeld. Vorig jaar 1020 en geen stroom, betaal dus 65€ per maand. Wil wel graag naar volledig duurzaam over maar beetje rendabel moet het wel zijn. Zoek een 500l buffer minimaal voor de WP. Dan kan ik dat goedkoper met een setje doen van ZB met subsidie dan een losse buffer of bij de WP in. Die zijn duurder of kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Bensherman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:49:
[...]

Ziet er goed uit, maar ik gebruik 1200m3 gas gemiddeld. Vorig jaar 1020 en geen stroom, betaal dus 65€ per maand. Wil wel graag naar volledig duurzaam over maar beetje rendabel moet het wel zijn. Zoek een 500l buffer minimaal voor de WP. Dan kan ik dat goedkoper met een setje doen van ZB met subsidie dan een losse buffer of bij de WP in. Die zijn duurder of kleiner.
Ok 1200 m3 kost straks 3000 eur. De vraag is wil je van het gas af dan betaal je deze 100% niet meer. Daar even van uitgaande en terug verdien tijd van 3 a 5 jaar. Dan zou je 9000 eur kunnen investeren. (Kort door de bocht gerekend).
De vraag is is je wp geschikt om ook bij -10 nog te leveren voor sww en cv. Anders moet je hier nog iets investeren bv cv pellet kachel.
Ken je de warmtebalans van je huis. Hoeveel gaat waarin? Belangrijk om juiste concept te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ben een tijdje aan het zoeken naar onderhoud voor de zonneboiler. Iemand hier tips en of goede ervaringen?

Er zijn allerlei bedrijven die contracten afsluiten. Kan je het onderhoud zelf doen? Of heeft iedereen een contract lopen.

(De installateur was verder prima, maar heeft geen onderhoudscontract voor zonneboilers. Een klein lokaal bedrijf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:56:

Wij gebruikten gas om zo'n 30.000kWh warmte per jaar te produceren (verwarming (vooral) en SWW). Daarvoor tikten we - even grof op herinnering - zo'n 200 euro per maand af voor gas, wat inmiddels 3x zo duur is. (Eigenlijk nog wel wat duurder, vrees ik, maar laat me ook niet met de hopelijk erg tijdelijke superpiek rekenen.) De Econo berekeningen suggereerden dat we zo'n 14% daarvan uit de inmiddels opgestelde warmtecollector zouden gaan halen. Dan zit je vandaag de dag in die ordegrootte.

Daarbij wil ik best toegeven dat de warmtecollector tot nu toe het minste bang-for-buck gevoel geeft van de reeds genomen maatregelen. Dat komt voornamelijk door de (enige) hier beschikbare opstelplaats. Maar toch, hij staat op een plek die zich slecht voor PV leent. We gaan de beplanting nog verder in z'n voordeel aanpassen. En nu regenereren van de WP-bron in de mix komt, heb ik er best vertrouwen in dat hij z'n belofte als nog waar maakt.

En dat hoeft voor mij niet supersnel - want wat is de terugverdientijd van de planeet, of het onder water lopen van half Nederland, incl. waar ik woon? Maar het moet uiteindelijk wel, mede als indicatie dat het niet méér aan productie vervuilt dan het uiteindelijk bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Lastig, denk ik. Met name moet het glycol beoordeeld worden op (te veel) veroudering. (Wellicht online wel uit te vinden wat voor test je daarvoor zou moeten aanschaffen?)

En indien bijvullen / vervangen / ontluchten aan de orde is, moet er een speciale spoelpomp op gezet worden. (Wellicht ergens te huren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Mooi dashboard, maar ik denk dat er toch een paar sensoren rare waarden geven.
Je pelletkachel neemt water onderuit het vat, en toch is de temp maar 22 in en 38 uit?
Vloerverwarmings 3-weg klep krijgt water uit het vat aan 24 graden en toch gaat er water van 33 graden de vloer in.
Circuit bij vvw lijkt omgedraaid.
Wat me nog meer verwondert eigenlijk, is dat je moet stoken (ook met de pelletkachel) terwijl het buiten 20°C is. Bij mij staat de gasketel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:49:
[...]

Mooi dashboard, maar ik denk dat er toch een paar sensoren rare waarden geven.
Je pelletkachel neemt water onderuit het vat, en toch is de temp maar 22 in en 38 uit?
Vloerverwarmings 3-weg klep krijgt water uit het vat aan 24 graden en toch gaat er water van 33 graden de vloer in.
Circuit bij vvw lijkt omgedraaid.
Wat me nog meer verwondert eigenlijk, is dat je moet stoken (ook met de pelletkachel) terwijl het buiten 20°C is. Bij mij staat de gasketel uit.
Pellet kachel staat handmatig uit. Die lijkt te draaien omdat dat het programma zijn waarde niet gehaald heeft.
De vvw neemt nu geen warmte dan is er iets lek en lijkt het anders. Straks als die weer warmte vraagt loopt dat normaal. De pomp moet ik nog goed programmeren want die zou eigenlijk nu uit moeten staan overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Tommie12 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:26:
Goed, in NL ligt het nog iets hoger, in België kan het nu tussen de 1 en 1.5 zijn.
Dat verandert de rekening amper.

50kWh gisteren lijkt mooi maar:
- ik heb maar 5 kWh per dag nodig voor SWW (0,5m3 per dag gemiddeld)
- de verwarming stond hier gisteren uit omdat het binnen sowieso 20 graden was.

De naakte opbrengst van een zonnesysteem zegt niet veel, die 45kWh is gewoon verloren.
Met PV haalde ik gisteren 20 kWh binnen, die levert ca 10€ op.
uiteraard kun je niet meer besparen dan dat je verbruikt. als jij erg weinig verbruikt, dan is het wellicht niet interessant voor jouw situatie.

echter is elke situatie anders.

naarmate ik wat langer hier op het forum lees, en ook mijn eigen situatie bekijk, dan heb ik wel het idee dat de potentie van zonnecollectoren een stuk interessanter wordt als je wat meer verbruik hebt/grote huis.
1 rek collectoren voor verwarmingsondersteuning zet niet zoveel zoden aan de dijk lijkt t. als je plek hebt voor meerdere rekken, wordt het allemaal een stuk interessanter, ook investeringstechnisch omdat je vooral schaalt op het aantal rekken, niet op de overige componenten.
denk ook dat (oudere) grotere/vrijstaande huizen langer in het tussenseizoen warmte nodig hebben omdat ze meer verlies hebben dan rijtjeshuizen. dus meer profijt kunnen hebben van collectoren.
maar N=1 voor mijn situatie, dus ben wel benieuwd of iemand hier meer zicht op heeft.

als ik hier kijk wat de collectoren opbrengen in verhouding tot pv, dan is dat ongeveer factor 4-5 van wat de PV opbrengen. ligt beetje aan de omstandigheden en vat temperatuur.
ze liggen boven elkaar dus zijn redelijk vergelijkbaar. vorige maand 12 pv panelen eraf gehaald om daar de collectoren te (her)plaatsen. boven die 12 pv panelen liggen nog 2 rijen van 12. dus kan redelijk goed vergelijken mi.

ik sta nog steeds versteld hoeveel warmte er van de collectoren af kan komen. vanmorgen de hottub gevuld met warm water, zodat het vat weer kan opwarmen vandaag. #hottub weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:47:
[...]

uiteraard kun je niet meer besparen dan dat je verbruikt. als jij erg weinig verbruikt, dan is het wellicht niet interessant voor jouw situatie.

echter is elke situatie anders.

naarmate ik wat langer hier op het forum lees, en ook mijn eigen situatie bekijk, dan heb ik wel het idee dat de potentie van zonnecollectoren een stuk interessanter wordt als je wat meer verbruik hebt/grote huis.
1 rek collectoren voor verwarmingsondersteuning zet niet zoveel zoden aan de dijk lijkt t. als je plek hebt voor meerdere rekken, wordt het allemaal een stuk interessanter, ook investeringstechnisch omdat je vooral schaalt op het aantal rekken, niet op de overige componenten.
denk ook dat (oudere) grotere/vrijstaande huizen langer in het tussenseizoen warmte nodig hebben omdat ze meer verlies hebben dan rijtjeshuizen. dus meer profijt kunnen hebben van collectoren.
maar N=1 voor mijn situatie, dus ben wel benieuwd of iemand hier meer zicht op heeft.

als ik hier kijk wat de collectoren opbrengen in verhouding tot pv, dan is dat ongeveer factor 4-5 van wat de PV opbrengen. ligt beetje aan de omstandigheden en vat temperatuur.
ze liggen boven elkaar dus zijn redelijk vergelijkbaar. vorige maand 12 pv panelen eraf gehaald om daar de collectoren te (her)plaatsen. boven die 12 pv panelen liggen nog 2 rijen van 12. dus kan redelijk goed vergelijken mi.

ik sta nog steeds versteld hoeveel warmte er van de collectoren af kan komen. vanmorgen de hottub gevuld met warm water, zodat het vat weer kan opwarmen vandaag. #hottub weekend!
Schaal grote heeft absoluut voordelen.
Meer verbruik is ook beter rendement. Dit kan uit grote woning komen of door slechtere isolatie of combi.
Als je naar rendement kijkt dan is cop de reken methode om te vergelijken. Cop pv naar bv warmtepomp is 5. Cop ZB is 150 dus factor 30 beter. Uiteraard als je het verbruikt en opwekt.

Maatwerk is de oplossing voor iedere situatie is er passende oplossing. Maar wel kijken naar volledige integratie van alle systemen die met elkaar werken. Het kan best zijn dat voor kleinere woningen of super geïsoleerde woningen pv een betere uitkomst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:04:
[...]
Als je naar rendement kijkt dan is cop de reken methode om te vergelijken. Cop pv naar bv warmtepomp is 5. Cop ZB is 150 dus factor 30 beter. Uiteraard als je het verbruikt en opwekt.
Persoonlijk vind ik dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken, zeker niet op basis van COP alleen.
ZB heeft een hogere cop, maar wel onder de voorwaarde dat de zon (krachtig) schijnt. Een wp heeft dat niet. Je zal toch met een systeem warmte moeten creëren tijdens de koudste maanden met weinig zon.
Zoals jij dat ook hebt met je pellet kachel.
Wat dat betreft is een wp en een pelletkachel beter vergelijkbaar dan ZB.
Maatwerk is de oplossing voor iedere situatie is er passende oplossing. Maar wel kijken naar volledige integratie van alle systemen die met elkaar werken. Het kan best zijn dat voor kleinere woningen of super geïsoleerde woningen pv een betere uitkomst heeft.
Ja maatwerk is altijd 't beste natuurlijk. Verder ben ik het helemaal met je eens, slim combineren van verschillende technieken biedt mogelijkheden om gebruik te maken van de voordelen van elk systeem. Of elkaar versterken zoals bijv. ZB verwarmingsondersteuning met een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Baapje327 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:21:
[...]

Persoonlijk vind ik dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken, zeker niet op basis van COP alleen.
ZB heeft een hogere cop, maar wel onder de voorwaarde dat de zon (krachtig) schijnt. Een wp heeft dat niet. Je zal toch met een systeem warmte moeten creëren tijdens de koudste maanden met weinig zon.

[...]
Uit het hoofd volgens mij gaat het bij de zb om infra rood instraling. Daar hoeft de zon niet volle bak voor te schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:21:
[...]

Ik bedoel dit in vergelijking met pv panelen en een WP. Pv panelen samen met wp draaien een cop van 5. De plaats op je dak kun je dus beter gebruiken voor z’n dan voor wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
jerh schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:05:
[...]

Uit het hoofd volgens mij gaat het bij de zb om infra rood instraling. Daar hoeft de zon niet volle bak voor te schijnen
Klopt met de Sahara zand in de lucht had ik toch nog redelijk wat opbrengst. Ik denk inderdaad ir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik heb al een paar dagen af en toe naar je dash gekeken.
Wat ik niet begrijp is dat de heatpipes op dit moment enkel het bovenste deel van je boiler opwarmen. Onderin is het 50 graden, bovenin al ruim 70 graden.

En blijkbaar heb je toch nog veel warmte nodig voor de vloerverwarming op deze warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ja dat is het geheim van de Smit.
De boiler heeft een booster functie. Eerst bovenin naar 50 dan beneden naar 50 dan boven naar 85 dan beneden naar 85.

In de morgen drain ik het vat leeg in warmte naar de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:54:
Ja dat is het geheim van de Smit.
De boiler heeft een booster functie. Eerst bovenin naar 50 dan beneden naar 50 dan boven naar 85 dan beneden naar 85.

In de morgen drain ik het vat leeg in warmte naar de vloerverwarming.
En wordt het niet te warm in huis?
Wat doe je in zomer na een paar hete dagen? Hoe vermijd je stagnatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:00:
[...]

En wordt het niet te warm in huis?
Wat doe je in zomer na een paar hete dagen? Hoe vermijd je stagnatie?
Nee groot huis en delen nog slecht geïsoleerd.
In de zomer gaat alle warmte een zwembad in. Dat stuk begin ik over drie weken aan te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartolomus schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:12:
[...]

Nee groot huis en delen nog slecht geïsoleerd.
In de zomer gaat alle warmte een zwembad in. Dat stuk begin ik over drie weken aan te bouwen.
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Vraagje capaciteit pomp:

Mijn systeem 1 paneel zelfgemaakt 12 pijpen 12mm , 125cm lang
Zonneboiler Eldom 80L met warmtewisselaar.
Leidinglengte ca 5mtr, hoogteverschil 1,5mtr (de eldom ligt lager)

Nu zoek ik een pomp voor dit systeem (inhoud tot. 7liter), zou een cv pomp kunnen, heb nog een wilo 15/4 liggen?
Hoeveel L/minuut is ideaal?

groet, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

bjp

ptr1968 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:45:
Vraagje capaciteit pomp:

Mijn systeem 1 paneel zelfgemaakt 12 pijpen 12mm , 125cm lang
Zonneboiler Eldom 80L met warmtewisselaar.
Leidinglengte ca 5mtr, hoogteverschil 1,5mtr (de eldom ligt lager)

Nu zoek ik een pomp voor dit systeem (inhoud tot. 7liter), zou een cv pomp kunnen, heb nog een wilo 15/4 liggen?
Hoeveel L/minuut is ideaal?

groet, Peter
genoeg om een delta-T van enkele graden te hebben op de ZB :)

teveel is gewoon wat teveel elektra (verwaarloosbaar meestal). Ik zou ze traagjes laten draaien, om zoiets van 5 graden delta-T...

wat bij vriesweer, of 's nachts, ... of op donkere dagen... het blijft een zekere regeling.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
bjp schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:40:
[...]

genoeg om een delta-T van enkele graden te hebben op de ZB :)

teveel is gewoon wat teveel elektra (verwaarloosbaar meestal). Ik zou ze traagjes laten draaien, om zoiets van 5 graden delta-T...

wat bij vriesweer, of 's nachts, ... of op donkere dagen... het blijft een zekere regeling.
Ja ik dacht eigenlijk dat de cv pomp in de laagste stand (ca 20L/min) nog te hard draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
viessmann draait max 7L/min=100%sturing voor een collector, weet alleen niet tot hoeveel m2 die kan. Bij mij is 5m2 vlakke plaat.
Maar waarom koop je niet zo'n pompgroep zonder regelaar. Dan kan je jezelf richten op de sturing.
https://www.stoveparts.nl...aAhlHEALw_wcB#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ptr1968 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:38:
[...]

Ja ik dacht eigenlijk dat de cv pomp in de laagste stand (ca 20L/min) nog te hard draait.
Ja dat lijkt mij veel te hard ja, mijn pomp haalt dat niet en daar zitten 4 rekken op.
Ik heb nog een pompgroep (2-12 l/min) liggen, pm naar als je interesse hebt.

Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar je aansturing, want als je flow te laag wordt dan bereikt de warmte miss je vat niet. Beetje afhankelijk van de leidinglengte natuurlijk.
Te hoge (minimale) flow zorgt voor pendel gedrag. Je kan tweaken in de settings natuurlijk maar komt je rendement niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Vraagje, hoe krijgen jullie het zover dat de pomp s,avonds stopt met draaien.

Ik heb mijn zonneboiler nu een paar maand draaien.
Ik was eerst alle warmte wel kwijt in mijn cv, maar nu is aan het eind van de dag de boiler lekker opgewarmd.
Op het moment dat de zon weg is, wordt het glycol nu opgewarmd door het vat, en blijft de bovenste sensor op een zo hoge temperatuur, dat de pomp blijft draaien.
Nu al een paar avonden de pomp handmatig even gestopt, zodat de heatpipes af koelen, en hij dus niet onnodig blijft pompen.
Maar dit wil ik toch graag automatisch doen.

Ik heb een resol cs plus als bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
hjdekker1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:26:
Vraagje, hoe krijgen jullie het zover dat de pomp s,avonds stopt met draaien.

Ik heb mijn zonneboiler nu een paar maand draaien.
Ik was eerst alle warmte wel kwijt in mijn cv, maar nu is aan het eind van de dag de boiler lekker opgewarmd.
Op het moment dat de zon weg is, wordt het glycol nu opgewarmd door het vat, en blijft de bovenste sensor op een zo hoge temperatuur, dat de pomp blijft draaien.
Nu al een paar avonden de pomp handmatig even gestopt, zodat de heatpipes af koelen, en hij dus niet onnodig blijft pompen.
Maar dit wil ik toch graag automatisch doen.

Ik heb een resol cs plus als bediening.
Hoe heb je de cs plus ingesteld dan? Het glycol kan niet ineens warmer worden dan je vat lijkt me. Bij mij start de pomp bij een temperatuur verschil van 6 graden of meer, en stopt wanneer het verschil minder dan 4 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

ThaDude

Hang Loose

Ik heb een 18 pipes CPC gevuld met glycol. Ergens had ik een verkeerde instelling gedaan, denk nog van de vakantiestand ofzo. Hierdoor stopte hij gisteren bij 65 graden 8)7
Nu zag ik onderstaande gebeuren. Kan iemand verklaren waarom die piek tot 155 graden er is en hij daarna terugzakte? Zie de rode lijn..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECFHqYJg3qUPSX92Kw0DimS4ong=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKDCnJgfwZV4M8uFF0hZKIgw.jpg?f=fotoalbum_large

Is hij glycol gaan spuien?

Ik had hem op zo'n 2 bar staan. Vanochtend keek ik en was dit 1 bar geworden. Heb hem maar weer aangevuld tot 2 bar.

[ Voor 8% gewijzigd door ThaDude op 21-04-2022 08:28 . Reden: aanvulling ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Pagina: 1 ... 41 ... 66 Laatste