Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07
paQ schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:35:
[...]

Als je al een radiator hebt hangen, kun je die simpelweg afkoppelen en voorzien van een warmteweerstand insert. Mits je stroom in de buurt hebt. Dan kun je verder ook alles zo laten als het was.
Of je laat alles zoals het nu is, en zet er wat bij/naast.

Voor de snelle opwarming van de ruimte een kacheltje al dan niet met ventilator.
Voor de vlotte warmtestraling voor (alleen) het lichaam een IR paneel.
Help me even. Als ik Google op "warmteweerstand insert" dan wordt ik daar niet wijzer van.

Het idee is om de radiator in zn geheel weg te halen, want a) minder gas en b) dan kunnen die leidingen op de zolder weg.

Ik dacht eerst aan een IR paneel, maar die valt af (want niet gehele ruimte).
Toen kwam hier het voorstel voor electrische radiator en later las ik ergens over zo'n platte convector.

Tussen die laatste 2 zal ik dus een keuze moeten maken (moet ik alleen uitzoeken/weten wat het verschil is en welke de beste keuze is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37

paQ

Het maakt in wezen niet zo heel erg veel uit allemaal.
De warmte is allemaal 1 op 1. Dus 1000W erin, 1000W thermisch er uit.

Een elektrische radiator wordt zelf heet. En daardoor ontstaat convectie.
Dat kun je ook met de radiator doen die je nu hebt, precies zoals enkele posts terug:
andyvee in "Ervaringen infraroodverwarming"
Dat is bijv zo'n ding:
https://www.radiator-outl...VHhsTG0UzCCcaAurdEALw_wcB

Je kan ook alles weghalen en er iets voor in de plaats hangen. Maar een radiator elektrisch is niet anders dan je huidige met heet water erin. Hoe je dat water heet maakt is aan jou. (Middels gas dus, of via bovengenoemd element)

Dan heb je de elektrische convectiekachels.
Ik ben zelf erg tevreden over de MILL panels met PID regeling. Die warmen de lucht min of meer direct op waardoor er een natuurlijke luchtstroom ontstaat en zo de ruime verwarmt. Maar daar moet je geen handdoek aan hangen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07
Ziet er leuk uit zo'n paneel.

Wat weerhoudt mensen ervan om, bv de bovenverdieping, alle radiatoren eruit te slopen en deze panelen te plaatsen?

Lelijke leidingen weg, deel gas minder.
Sneller op temperatuur volgens mij.

Hangt daar een grote maar aan vast of wordt dit in de praktijk wel gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:10

de Peer

under peer review

NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:11:
Ziet er leuk uit zo'n paneel.

Wat weerhoudt mensen ervan om, bv de bovenverdieping, alle radiatoren eruit te slopen en deze panelen te plaatsen?

Lelijke leidingen weg, deel gas minder.
Sneller op temperatuur volgens mij.

Hangt daar een grote maar aan vast of wordt dit in de praktijk wel gedaan.
Extreem hoge elektra-kosten. Tenzij je het beperkt tot 1 uurtje per dag en/of lage vermogens.

Je moet echt niet je woning er mee gaan verwarmen

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28
Deel van dit forum doorgelezen en gezocht naar soortgelijke situatie, maar niet kunnen vinden. Dus misschien heeft iemand een goed advies. Mijn dochter studeert in haar slaapkamer, maar omdat er in onze woonkamer een groot raam op het zuiden zit is de temperatuur in de woonkamer in het voorjaar en najaar vaak snel op temperatuur, is heel fijn want dan hoeft de warmtepomp niet zo hard te werken. Haar slaapkamer zit op het noorden en daar is het dus erg koud. Ik wil voor deze periodes kijken of een infrarood paneel een optie is. Maar hoeveel zin heeft het om een paneel aan het plafond te hangen aangezien dit niet onder het bureau komt en ze dus koude benen blijft houden. Ik heb ook panelen gezien die je onder het bureau schroeft (waarvan ik hier heb gelezen dat ook het bureaublad op een gegeven moment opwarmt. Of een paneel die je los onder het bureau zet. Maar bij die laatste twee opties warm je dus alleen de benen op en niet het bovenlichaam. Dus moeten we dan op 2 plekken verwarmen? Het is dus niet de bedoeling dat de hele slaapkamer verwarmt moet worden.

Wie heeft een soortgelijke situatie en hoe dit opgelost.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

clubeddie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:45:
Deel van dit forum doorgelezen en gezocht naar soortgelijke situatie, maar niet kunnen vinden. Dus misschien heeft iemand een goed advies. Mijn dochter studeert in haar slaapkamer, maar omdat er in onze woonkamer een groot raam op het zuiden zit is de temperatuur in de woonkamer in het voorjaar en najaar vaak snel op temperatuur, is heel fijn want dan hoeft de warmtepomp niet zo hard te werken. Haar slaapkamer zit op het noorden en daar is het dus erg koud. Ik wil voor deze periodes kijken of een infrarood paneel een optie is. Maar hoeveel zin heeft het om een paneel aan het plafond te hangen aangezien dit niet onder het bureau komt en ze dus koude benen blijft houden. Ik heb ook panelen gezien die je onder het bureau schroeft (waarvan ik hier heb gelezen dat ook het bureaublad op een gegeven moment opwarmt. Of een paneel die je los onder het bureau zet. Maar bij die laatste twee opties warm je dus alleen de benen op en niet het bovenlichaam. Dus moeten we dan op 2 plekken verwarmen? Het is dus niet de bedoeling dat de hele slaapkamer verwarmt moet worden.

Ja je ontkomt niet aan 2x verwarmen. 2 paneeltjes dus.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

IR paneel + tafel = schaduw
Anders 'gewoon' paneelconvector met PID?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Nu online

Juist in de voor en najaar situatie waarin het meestal net te koud is om comfortabel te zijn kan je toe met slechts een deel van het lijf opwarmen. Honderd jaar terug had je voor dat doel een stoof waarmee alleen de voetzolen verwarmt werden. Ik denk dus dat je met een paneel boven of onder het buro een heel eind komt. Als het echt koud wordt gaat de verwarming in de rest van het huis toch wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:25
Daar zat ik ook aan te denken. Je hebt tegenwoordig elektrische voetenwarmers voor een paar tientjes. Een IR-paneel wordt best wel warm, ik zou er eerst eentje proberen. Verder is er ook niks mis met een dikke trui en dikke sokken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nanuk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Juist in de voor en najaar situatie waarin het meestal net te koud is om comfortabel te zijn kan je toe met slechts een deel van het lijf opwarmen. Honderd jaar terug had je voor dat doel een stoof waarmee alleen de voetzolen verwarmt werden. Ik denk dus dat je met een paneel boven of onder het buro een heel eind komt. Als het echt koud wordt gaat de verwarming in de rest van het huis toch wel aan.
Voeten en handen (met name voeten) geven ook snelst het gevoel van comfort of discomfort.
( kruik bij de voeten in bed, koude poten van je partner tegen je warme benen :( )

#underfloorheating has entered the chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28
Dank voor de vele en nuttige reacties. Verder nog tips waarop te letten of welk merk. Ik dacht dat bij IR verwarming je direct de warmte voelt maar heb hier ook met regelmaat gelezen dat het wel tot een minuut of 10 duurt voordat je de warmte gaat voelen.

Moet ook even kijken hoe ik de verwarming ga schakelen, want pubers en iets laten doen is nogal een dingetje. Heb geen zin in hoge stroomrekening omdat kind dat ding 24 uur aan laat staan. Zou dus bijna iets met bewegingsdetectie willen doen, maar heb gelezen dat dat dus niet handig is met ir ivm opwarmtijd.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08
clubeddie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:55:
Dank voor de vele en nuttige reacties. Verder nog tips waarop te letten of welk merk. Ik dacht dat bij IR verwarming je direct de warmte voelt maar heb hier ook met regelmaat gelezen dat het wel tot een minuut of 10 duurt voordat je de warmte gaat voelen.

Moet ook even kijken hoe ik de verwarming ga schakelen, want pubers en iets laten doen is nogal een dingetje. Heb geen zin in hoge stroomrekening omdat kind dat ding 24 uur aan laat staan. Zou dus bijna iets met bewegingsdetectie willen doen, maar heb gelezen dat dat dus niet handig is met ir ivm opwarmtijd.
Het duurt hier een minuut of vijf voordat ik de warmte voel. Ik heb een 350W staand paneel onder het bureau zodat mijn benen verwarmd worden en langzamerhand ook de rest warm wordt. Werkt prima al vind ik op het einde van de dag de warmte wat vervelend worden (door de IR-straling?). Ik heb er een thermostaat bij waar de stekker van het paneel in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 19:10
Verder nog tips waarop te letten of welk merk.
Ik zou vragen naar de stralingsfactor en of de panelen het certificaat IEC 60675-3 hebben, zie in een post van mij hiervoor.
Moet ook even kijken hoe ik de verwarming ga schakelen,
Ik heb er hier een thermostaat tussen gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zou ook gewoon naar de prijs kijken. We hebben hier een Chinees 350 W paneeltje voor €80. Er zit een thermostaat en WiFi in. Geen IEC certificaat en misschien iets minder hoge stralings factor. Tegen de tijd dat je de meerprijs van een beter paneel terugverdiend hebt, is de puber allang het huis uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 10:51

Zelf prima de winter doorgekomen met een Elion paneeltje. Niet goedkoop maar 'echte' IR. Op de laagste stand ook liggend te gebruiken. IR is zeer lokale verwarming dus wel een vestje aan.
Zie: Blurk62 in "Ervaringen infraroodverwarming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dirkjanl schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Ik zou vragen naar de stralingsfactor en of de panelen het certificaat IEC 60675-3 hebben, zie in een post van mij hiervoor.

[...]

Ik heb er hier een thermostaat tussen gezet.
Die norm bepaalt dat ten minste 40% warmte aan de voorkant moet worden uitgestraald.
Dat is net als stellen dat een broodrooster tenminste 40% van zijn warmte aan de binnenkant moet uitstralen aan het brood.

Daarmee diskwalificeer je zo'n norm niet direct, maar het geeft wel aan dat er een enorme 'marge' is aan kwaliteit aan alles wat aan die norm voldoet. 60% maar liefst...

Stel je vindt een IR paneel dat 41% aan de voorkant uitstraalt, en de overige 59% aan convectie aan de achterkant doet (ik vraag me af of dat technisch haalbaar is, want als je 't paneel omdraait voldoet ie plotseling wel) dan voldoet ook die op papier aan die norm.

Gradatie A is zo te lezen minimaal 60%?

Het is een door de branche bedacht keurmerk, met Peutz als uitvoerder.
Zoals bij nagenoeg alle keurmerken: geef geld, krijg keurmerk.
Window-dressing, sorry.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 09-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
IR is volgens mij domweg een bepaalde temperatuur halen op het 'zichtbare' stuk paneel. Je kan er dan van alles om heen gaan verzinnen maar uiteindelijk is het een weerstandsdraad tegen een glad paneel met enige isolatie aan de achterkant.

Ik zie in ieder geval geen hoogstaande techniek die enorme verschil kan uitmaken bij de werking. De nauwkeurigheid van die temperatuur en het niet in de fik vliegen of doorbranden is eigenlijk het enige wat telt (naast wat het oog wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nanuk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:51:
IR is volgens mij domweg een bepaalde temperatuur halen op het 'zichtbare' stuk paneel. Je kan er dan van alles om heen gaan verzinnen maar uiteindelijk is het een weerstandsdraad tegen een glad paneel met enige isolatie aan de achterkant.

Ik zie in ieder geval geen hoogstaande techniek die enorme verschil kan uitmaken bij de werking. De nauwkeurigheid van die temperatuur en het niet in de fik vliegen of doorbranden is eigenlijk het enige wat telt (naast wat het oog wil).
De emissie(straling) factor mist in je verhaal. Die bepaalt hoe goed de energie in IR straling wordt omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54

timovd

Voorsprong door techniek

Rukapul schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:45:
[...]

Ik laat zowel het IR paneel als ventilatie een flinke tijd nalopen. Ik heb er voor gezorgd dat een paneel een zichtlijn op de douche heeft.
Hoe heb je dat gedaan? Ik overweeg het schrootjesplafond met één lamp te vervangen voor een plafond met spotjes en gelijk iets maken om een IR paneel (later) op te hangen.
Het bad en de douche zitten niet naast elkaar. Moet je dan twee (kleinere) panelen ophangen en apart schakelen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

De emissie(straling) factor mist in je verhaal. Die bepaalt hoe goed de energie in IR straling wordt omgezet.
Maar die straling is toch voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het stralende object? Mogelijk dat de structuur en de kleur van de straler nog iets invloed heeft maar verder zit er volgens mij weinig hocuspocus achter het hele begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nanuk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Maar die straling is toch voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het stralende object? Mogelijk dat de structuur en de kleur van de straler nog iets invloed heeft maar verder zit er volgens mij weinig hocuspocus achter het hele begrip.
Afhankelijk van de stralingsfactor wordt 60-98 procent van de energie in IR omgezet.

Is dus niet verwaarloosbaar. Temperatuur is de belangrijkste factor idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Afhankelijk van de stralingsfactor wordt 60-98 procent van de energie in IR omgezet.

Is dus niet verwaarloosbaar. Temperatuur is de belangrijkste factor idd
De term stralingsfactor kent google niet, wel stralingswegingsfactor maar dat wordt alleen aan radioactieve straling gelinkt.

Dus kan je uitleggen wat je bedoeld met stralingsfactor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nanuk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

De term stralingsfactor kent google niet, wel stralingswegingsfactor maar dat wordt alleen aan radioactieve straling gelinkt.

Dus kan je uitleggen wat je bedoeld met stralingsfactor?
Ik probeerde er een nederlandse naam aan te geven.
Surface Emissivity Coefficient is wat ik bedoel.
https://www.engineeringto...y-coefficients-d_447.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Ik probeerde er een nederlandse naam aan te geven.
Surface Emissivity Coefficient is wat ik bedoel.
https://www.engineeringto...y-coefficients-d_447.html
Dank je voor je geduld.

Ik mag het dus vertalen dat materiaal heel bepalend is voor de mate van straling. Gelukkig doen verf en plastics het eigenlijk wel goed voor een paneeltje. Een stenen muur kan ook prima stralen maar is voor een los paneel niet zo handig.

Vroeger, voordat vloerverwarming populair werd had 'De Kleine Aarde' de suggestie om verwarming in de muren te doen. Leuk idee maar dan moet je er geen kast voor zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
timovd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ik overweeg het schrootjesplafond met één lamp te vervangen voor een plafond met spotjes en gelijk iets maken om een IR paneel (later) op te hangen.
Het bad en de douche zitten niet naast elkaar. Moet je dan twee (kleinere) panelen ophangen en apart schakelen?
Op de ene badkamer heb ik een stroompunt hoog op de muur waardoor ik eenvoudig het paneel deels voor de douchecel kon hangen.

Op de andere badkamer heb ik gewoon een kabelgoot getrokken vanaf de centraaldoos en daar 2 lampen en 2 panelen mee aangesloten. Het ene paneel zit tussen bad en een wastafel. De andere tussen douche en andere wastafel.

Beide panelen schakel ik met een enkele Shelly 2PM (2 outputs) automatisch met sensoren, app of voice (Google Assistant). Paneel bij bad gaat na half uur uit. Paneel bij douche loopt lang na.

De Shelly heb ik in de centraaldoos geplaatst. Dat werkt omdat er alleen een plastic afdekplaat opzit.

Wil je dit netjes voorbereiden zorg dan dat je een aantal dozen plaatst plus leidingen naar de centraaldoos. Je moet dus een layout plan hebben. Houd er rekening mee dat een doos achter een paneel voor de kabel precies goed moet zitten (als deze strak tegen het plafond wordt gemonteerd). Houd er ook rekening mee dat een draadloze ontvanger achter een paneel ook niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Houden we a.u.b. ook de badkamer zones in de gaten: route99 in "Ervaringen infraroodverwarming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Link dan a.u.b. een bron die intern consistent en correct is. Gelinkte reactie bevat een incorrecte quote.

In veel gevallen kan triviaal aan de veiligheidszones worden voldaan:
• hoogte van paneel is >225cm boven vloer/douchebak
• IR-paneel heeft IP44 of beter (bijvoorbeeld IP55)

Desondanks zullen de meeste mensen een paneel alsnog niet boven douche of bad plaatsen.

De meeste mensen kopen hopelijk tevens een merk ipv no-name china meuk.

Zelf heb ik tevens bij installatie nagemeten of de buitenkant met aarde vereffent.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 08:19
Binnenkort bestel ik de Sunjoy SR-9 voor in de badkamer. Onlangs de Shelly Plus 1 besteld en de Shelly H&T Gen3 thermostaat.

Wat heb ik besteld:

https://www.amazon.nl/She...c22ccde293ec&gad_source=1

https://www.amazon.nl/She...n+3%252Caps%252C69&sr=8-1

Nu is de mogelijkheid er om het snoer van het infraroodpaneel naar zolder te brengen (verlengen) en daar een nieuwe contactdoos/stopcontact te plaatsen. Klopt het als de Shelly Plus 1 in het nieuwe stopcontact wordt gemonteerd en de stekker van het infraroodpaneel gaat dan in dat stopcontact, dat ik dan met de thermostaat en de Shelly app alles kan bedienen?

Simple as that of zie ik wat over het hoofd?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zal in theorie wel kloppen. Houd er wel rekening mee dat de terminals in de shelly echt mini mini zijn. met 1,5mm2 is het eigenlijk al klaar. Ik heb er in korte tijd 3 versleten omdat ze met een kleine foutstroom al ontploffen.
Denk dat het wel nog een heel gepuzzel is waar je zo'n thermostaat monteert. Niet rechtstreeks in de straling, en te ver erbuiten duurt een eeuwigheid voordat de ruimte warm genoeg is.

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 11-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@paQ Hoezo foutstroom?

Shelly's gaan typisch kapot omdat er teveel kracht komt te staan op de verbinding van terminals met de printplaat. Daarom wordt geadviseerd om Shelly's aan te sluiten met flexibel snoer (en niet met installatiedraad). Voor de meeste toepassingen kan dat prima met 1.5mm2.

@henidde als ik dat product zo zie dan is het een thermometer/sensor maar geen volwaardige thermostaat. Oftewel, je kunt er de temperatuur niet mee instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Rukapul schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:48:
@paQ Hoezo foutstroom?

Shelly's gaan typisch kapot omdat er teveel kracht komt te staan op de verbinding van terminals met de printplaat. Daarom wordt geadviseerd om Shelly's aan te sluiten met flexibel snoer (en niet met installatiedraad). Voor de meeste toepassingen kan dat prima met 1.5mm2.

@henidde als ik dat product zo zie dan is het een thermometer/sensor maar geen volwaardige thermostaat. Oftewel, je kunt er de temperatuur niet mee instellen.
Maar wel op X temperatuur aan en uit laten gaan. Meende dat een infraroodpaneel verder zelf aardig ‘dom’ is en dat je met een externe thermostaat de temperatuur niet in kunt stellen.

Maar werkt het zoals ik het heb geschetst? Of adviseer je anders? Voor- en nadelen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Je zou mbv die sensor een automation kunnen maken in de shelly app, dan werkt het net zo.

Ik heb de shelly een paar gebruikt om een verwarmingselement in te schakelen van 1700W. 2 x ontploft. Maar ook nadat ik hem alleen maar op diezelfde groep voorzag van stroom en verder nieteens iets had aangekoppeld ontplofte de derde. :?

edit:
Ja eigenlijk wat je al zegt.
Een thermostaat icm infrarood is iets... aparts. Wat en waar meet je?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 11-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
In het topic over thermostaten heb ik dit geschreven:
dirkjanl in "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?"

En qua installeren van een eventuele ontvanger (voor de thermostaat) en een Shelly (in mijn geval alleen energie meten), ik heb ervoor gekozen om de Shelly eerst van stroom te voorzien en daarachter de ontvanger van de thermostaat te plaatsen en vanaf de ontvanger gaat het naar de infraroodpanelen. Alles met 1,5 mm2 flexibel draad. Als je dit bedoelde met je vraag.
Alleen de Shelly's moet ik nog plaatsen. Heb nog geen ervaring met dat product.
In een paar gevallen zit de ontvanger achter het infraroodpaneel en de ontvanger werkt daar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
paQ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:58:
Je zou mbv die sensor een automation kunnen maken in de shelly app, dan werkt het net zo.

Ik heb de shelly een paar gebruikt om een verwarmingselement in te schakelen van 1700W. 2 x ontploft. Maar ook nadat ik hem alleen maar op diezelfde groep voorzag van stroom en verder nieteens iets had aangekoppeld ontplofte de derde. :?

edit:
Ja eigenlijk wat je al zegt.
Een thermostaat icm infrarood is iets... aparts. Wat en waar meet je?
Ik heb uiteindelijk de Shelly Plug S gen3 besteld die rechtstreeks in het stopcontact gaat. Volgens mij doet die het zelfde, maar is kant en klaar.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
De Sunjoy SR-9 is besteld! Onze badkamerhoogte is 220 cm, maar de ruimte is vrij groot. Hopelijk niet te warm aan het hoofd. :X

Ben benieuwd hoe het door het gezin wordt ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door henidde op 13-10-2024 09:47 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-05 14:28
Wie kan mij helpen aan een goed advies? Ik kan het in dit draadje niet echt vinden en daarom mijn vraag: Kun je met infraroodvloeverwarming een woonkamer van 43 m2 warm krijgen? We onderzoeken ook het warm systeem maar dan komt de vloer te hoog te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:45
Jeuvie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:33:
Wie kan mij helpen aan een goed advies? Ik kan het in dit draadje niet echt vinden en daarom mijn vraag: Kun je met infraroodvloeverwarming een woonkamer van 43 m2 warm krijgen? We onderzoeken ook het warm systeem maar dan komt de vloer te hoog te liggen.
Je kunt het niet vinden? Het hele principe van infrarood verwarming is juist dat je niet de ruimte opwarmt maar juist de straling voelt, een daardoor warmte ervaart.
Als hoofdverwarming niet geschikt maar als plaatselijke verwarming (boven eettafel, bank of bijvoorbeeld in de badkamer) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Tim123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Je kunt het niet vinden? Het hele principe van infrarood verwarming is juist dat je niet de ruimte opwarmt maar juist de straling voelt, een daardoor warmte ervaart.
Als hoofdverwarming niet geschikt maar als plaatselijke verwarming (boven eettafel, bank of bijvoorbeeld in de badkamer) prima.
Multivloer raad het aan als hoofdverwarming, iets waar ik ook aan twijfel. Ik ben dus op zoek naar gebruikerservaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat kan, alhoewel ik “infrarood vloerverwarming” wat verwarrend vind.
De folie warmt rap op, maar mag ook niet te heet worden om vloerschade te voorkomen.
Je krijgt dus een steeds rapper “pendelend” aan/uit systeem, waar je dekvloer door verwarmd wordt en die vervolgens convectiewarmte afstaat.

Werkt het goed?
Ja
Werkt het snel?
Heel
Is het duur?
Heel

Sowieso 43m2 voorzien met bijv 150W/m2 vergt eigen groepen. En COP1.

Werken doet het zeker, maar, probeer het te voorkomen.

Elke water CV vvw oplossing is echt veel goedkoper in gebruik. Maar minimaal 3~4cm heb je wel nodig voor semi droogbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jeuvie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Multivloer raad het aan als hoofdverwarming, iets waar ik ook aan twijfel. Ik ben dus op zoek naar gebruikerservaringen.
Ik heb het een winter in de gang gebruikt. Het werkt dikke prima, wel echt heel belangrijk dat je een voeler onder je vloer hebt om de temperatuur aldaar in de gaten te houden.
Maar het stroomtellertje gaat ook lekker.

Op de slaapkamers heb ik draadfolie matten als vvw. Doet eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder het gevaar dat het te heet wordt. En er moet een dunne tussenvloer tussen. Het is ook trager.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-10-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:57
Help ik zoek...

We hebben in ons hele huis vloerverwarming, behalve de wc (want die was net nieuw). Maar nu het buiten koud wordt, wordt het ook best koud in de wc. Mijn idee is om aan het plafond (lichtpunt) een IR-paneel te hangen die schakelt op de lichtschakelaar. Dan heb je stralingswarmte als je er wat langer zit ;)
Maar dan moet ik dus wel een paneel met verlichting hebben, waarbij ik ook (via thermostaat of knopje) de verwarmingsfunctie uit kan zetten in de zomer (zodat alleen het licht aangaat).

In de zomer: lichtknop aan = licht van paneel aan, maar IR blijft uit
In de winter: lichtknop aan = licht van paneel aan en IR aan
Mag dus via een thermostaat (aan bij temperatuur onder 15 gr) of via een knopje op het paneel (dan schakel ik zelf wel 2x per jaar wel even de IR in/uit).

Bestaat zoiets, iemand tips?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:28
MisterMailman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:45:
Help ik zoek...

We hebben in ons hele huis vloerverwarming, behalve de wc (want die was net nieuw). Maar nu het buiten koud wordt, wordt het ook best koud in de wc. Mijn idee is om aan het plafond (lichtpunt) een IR-paneel te hangen die schakelt op de lichtschakelaar. Dan heb je stralingswarmte als je er wat langer zit ;)
Maar dan moet ik dus wel een paneel met verlichting hebben, waarbij ik ook (via thermostaat of knopje) de verwarmingsfunctie uit kan zetten in de zomer (zodat alleen het licht aangaat).

In de zomer: lichtknop aan = licht van paneel aan, maar IR blijft uit
In de winter: lichtknop aan = licht van paneel aan en IR aan
Mag dus via een thermostaat (aan bij temperatuur onder 15 gr) of via een knopje op het paneel (dan schakel ik zelf wel 2x per jaar wel even de IR in/uit).

Bestaat zoiets, iemand tips?
eerste poging met google helpt: hier een IR paneel met verlichting en termostaat.
https://www.verwarminghan...uMTcyOTE2MTIxMy4wLjAuMA..

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wil je niet, zie ook wat @paQ hierover geschrven heeft, een dergelijk oppervlak langdurig verwarmen is met IR niet bepaald (zeker als hoofdverwarming) gewoon niet handig en extreem duur, bereken maar eerst eens je stroomrekening die deze oplossing tot gevolg heeft (PV is dan ook geen oplossing, in de winter heb je nagenoeg geen PV).
Kun je direct een tweede hypotheek op afsluiten.

voor een badkamer is dit wel weer een prima idee, maar die wordt ook maar relatief kort gebruikt.

ik denk dat je beter naar een nat systeem kunt gaan, als de hoogte een probleem is kan mogelijk het warp systeem (https://www.warp-systems.nl/) een oplossing bieden, in combinatie met een warmtepomp kan dit wel bepaalde beperkingen geven, dus daar moet je dan wel weer rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
De Sunjoy SR9 hangt hier. Benieuwd hoe het wordt ervaren in de badkamer.

Helaas wel een beschadiging uit de doos. Tevens staat het paneel wat bol en het ruikt een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_D4sKdIxuuJXmdoYioaKGNDcRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhiwHJGsTSFwxQiuF2wKRLnH.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit kwaad kunnen en/of problemen opleveren?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:55
Dag beste mensen,

Wie weet hebben jullie een goed advies voor mijn situatie.

Gaat om een kleine aanbouw van 12m2, een beetje geïsoleerd maar zeker niet super (dakisolatie en dubbele muur maar geen idee wat er in de spouw zit, oud dubbelglas en geen vloerisolatie).

Nu wil ik daar gaan werken als zijnde een tuinkantoor. Zit over de verwarming na te denken en denk aan infrarood of een Philips keramische kachel zoals deze.

De ruimte moet ook een beetje op temperatuur blijven om vocht en schimmelvorming tegen te gaan.

Wat is wijsheid? Een infraroodpaneel of zo'n kachel? En wordt je lichaam daar dan wel volledig warm van? Of blijft je onderlichaam bijv. koud?

Zal er zo'n 2-3 dagen in de week zitten, dus het is vooral een "on-demand" ding. Ga de ruimte niet 24/7 op 20 graden houden zeg maar. Misschien tussendoor wel op minimaal zo'n 10 graden?

Stel het is -5 buiten dan zal het binnen ook zo rond het vriespunt zijn als er niets aan is geweest een aantal dagen. Als je dan alleen verwarming van infrarood hebt zal dat niet zo prettig zijn denk ik. Dan is de lucht 0 graden en ben je zelf wel warm?

Hebben jullie enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
henidde schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:29:
De Sunjoy SR9 hangt hier. Benieuwd hoe het wordt ervaren in de badkamer.

Helaas wel een beschadiging uit de doos.

Zou dit kwaad kunnen en/of problemen opleveren?
Ik zou het niet willen hebben zo, maar belangrijkste is de staaf of hoe je het ook noemt die de stroom omzet in IRstraling ook niet beschadigd is en dat kan je zo niet zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkjanl
Atomius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:21:
Dag beste mensen,

Gaat om een kleine aanbouw van 12m2, een beetje geïsoleerd maar zeker niet super (dakisolatie en dubbele muur maar geen idee wat er in de spouw zit, oud dubbelglas en geen vloerisolatie).
Als de isolatie niet super is zou ik zeker niet met IR gaan werken. Verwarmen kent twee stadia:
1- opwarmen en
2- op temperatuur houden

Bij slechte isolatie is IR te kostbaar om het op temperatuur te houden. Hij staat dan te vaak aan. En het is aan te raden om nooit een grotere val in temperatuur te hebben dan zo'n 5 graden, anders wordt het opwarmen ook te kostbaar.
Dus eerst maar goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
dirkjanl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Als de isolatie niet super is zou ik zeker niet met IR gaan werken. Verwarmen kent twee stadia:
1- opwarmen en
2- op temperatuur houden

Bij slechte isolatie is IR te kostbaar om het op temperatuur te houden. Hij staat dan te vaak aan. En het is aan te raden om nooit een grotere val in temperatuur te hebben dan zo'n 5 graden, anders wordt het opwarmen ook te kostbaar.
Is ook mijn ervaring. Ik heb IR in een slecht geisoleerde badkamer geprobeerd, bouwjaar rond 1975 en qua isolatie nooit veranderd. IR doet heel weinig. Dus inderdaad eerst isoleren en dan over IR gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
dirkjanl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

Ik zou het niet willen hebben zo, maar belangrijkste is de staaf of hoe je het ook noemt die de stroom omzet in IRstraling ook niet beschadigd is en dat kan je zo niet zien.
Hij doet het wel en de badkamer wordt ook warmer. Betekent dat niet dat het gewoon werkt of?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Hij doet het wel en de badkamer wordt ook warmer. Betekent dat niet dat het gewoon werkt of?
Waarschijnlijk wel, maar het feit dat je de vraag stelt is eigenlijk al voldoende: zeker weten doe je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 13:39
Prisma16 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Is ook mijn ervaring. Ik heb IR in een slecht geisoleerde badkamer geprobeerd, bouwjaar rond 1975 en qua isolatie nooit veranderd. IR doet heel weinig. Dus inderdaad eerst isoleren en dan over IR gaan nadenken.
Waarmee/hoe ben je gaan verwarmen nadat je IR had geprobeerd? of ben je gaan isoleren. ik heb een woning uit dezelfde tijd met ook een badkamer welke slecht geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
ngommers schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Waarmee/hoe ben je gaan verwarmen nadat je IR had geprobeerd? of ben je gaan isoleren. ik heb een woning uit dezelfde tijd met ook een badkamer welke slecht geïsoleerd is.
Met een elektrische kachel, 2kW, COP=1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjPOsNWwKXmjQfgNHLIyRN0xk4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rtFO4jZB0qM7M3MF4aEkycQU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

wil je niet, zie ook wat @paQ hierover geschrven heeft, een dergelijk oppervlak langdurig verwarmen is met IR niet bepaald (zeker als hoofdverwarming) gewoon niet handig en extreem duur, bereken maar eerst eens je stroomrekening die deze oplossing tot gevolg heeft (PV is dan ook geen oplossing, in de winter heb je nagenoeg geen PV).
Kun je direct een tweede hypotheek op afsluiten.

voor een badkamer is dit wel weer een prima idee, maar die wordt ook maar relatief kort gebruikt.

ik denk dat je beter naar een nat systeem kunt gaan, als de hoogte een probleem is kan mogelijk het warp systeem (https://www.warp-systems.nl/) een oplossing bieden, in combinatie met een warmtepomp kan dit wel bepaalde beperkingen geven, dus daar moet je dan wel weer rekening mee houden.
Dank voor je uitleg.
Ik denk ook dat een nat systeem het beste is maar ik ben ook bang voor het raken van water- en electriciteitsleidingen. Die laatste is nog niet zo schokken maar water, i.v.m. de laskoppelingen weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Atomius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:21:
Dag beste mensen,

Nu wil ik daar gaan werken als zijnde een tuinkantoor. Zit over de verwarming na te denken en denk aan infrarood of een Philips keramische kachel zoals deze.

De ruimte moet ook een beetje op temperatuur blijven om vocht en schimmelvorming tegen te gaan.

Wat is wijsheid? Een infraroodpaneel of zo'n kachel? En wordt je lichaam daar dan wel volledig warm van? Of blijft je onderlichaam bijv. koud?

Zal er zo'n 2-3 dagen in de week zitten, dus het is vooral een "on-demand" ding. Ga de ruimte niet 24/7 op 20 graden houden zeg maar. Misschien tussendoor wel op minimaal zo'n 10 graden?

Stel het is -5 buiten dan zal het binnen ook zo rond het vriespunt zijn als er niets aan is geweest een aantal dagen. Als je dan alleen verwarming van infrarood hebt zal dat niet zo prettig zijn denk ik. Dan is de lucht 0 graden en ben je zelf wel warm?

Hebben jullie enig idee?
In dit scenario is COP=1 verwarming vrij kansloos: oncomfortabel en duur. Je hebt namelijk een flinke bak met energie nodig om dat energetisch lekke hok warm te krijgen en houden.

Ik zou de CV doortrekken of een airco plaatsen. Zelf recent voor een kamer op de verdieping een slecht (niet) werkende radiator vervangen door een airco. Kost wat (equivalent aan >5000kWh) maar genoeg (teveel) verwarmingscapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

In dit scenario is COP=1 verwarming vrij kansloos: oncomfortabel en duur. Je hebt namelijk een flinke bak met energie nodig om dat energetisch lekke hok warm te krijgen en houden.

Ik zou de CV doortrekken of een airco plaatsen. Zelf recent voor een kamer op de verdieping een slecht (niet) werkende radiator vervangen door een airco. Kost wat (equivalent aan >5000kWh) maar genoeg (teveel) verwarmingscapaciteit.
@Prisma16 in jou geval zou ik voor een IR paneel gaan, mogelijk een in de wand/plafond gericht direct op je werkplek en mogelijk nog een kleine IR als vloermat (word ook veel gebruikt in winkels ed (bv achter de kassa/toonbank) waar het normaal wel koud is.
Een straalkachel is denk ik de slechts denkbare oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

dirkjanl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

1- opwarmen en
2- op temperatuur houden

IR is juist heel erg geschikt voor plaatselijke warmtestraling wanneer isolatie ontbreekt. Ze hangen niet voor niets op terrassen. Dat isoleren altijd beter is hoeft neem ik aan niet vermeld te worden. Zeker als je gebruik maakt van convectie. Bij IR kun je alleen heel erg lang wachten op die convectie.
ergo: IR is gewoon geen geschikte methode om lucht op te warmen (of warm te houden), simpelweg omdat het dat niet doet. De opwarming van de ruimte ontstaat omdat massa die door de IR straling opgewarmd wordt uiteindelijk -maar na lang wachten- warmte aan de lucht/ruimte gaat afstaan. (convectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-05 21:04
Vraag mbt IR verwarming als hoofdverwarming.

Ik lees steeds vaker dat woningbouw een woning renoveert en daar IR panelen plaatst als hoofdverwarming. Bijv in onderstaande voorbeeld;

https://ditishelmond.nl/i...buren-nog-roept-patricia/

Hoe zorg je ervoor dat er geen vocht/ schimmelplekken onstaan in je huiskamer? Juist daar waar de straling de muur en vloer niet bereikt door bank/ kast etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ErickN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:

Ik lees steeds vaker dat woningbouw een woning renoveert en daar IR panelen plaatst als hoofdverwarming. Bijv in onderstaande voorbeeld;

Hoe zorg je ervoor dat er geen vocht/ schimmelplekken onstaan in je huiskamer? Juist daar waar de straling de muur en vloer niet bereikt door bank/ kast etc.?
Door je binnenklimaat goed te houden.
Stoken en ventileren dus.

Maar ook daar hebben de ir verkopers wat voor hoor! Ir plintverwarming!!!
Weer een stekker. Weer 160 euro voor 40 cm.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

paQ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

IR is juist heel erg geschikt voor plaatselijke warmtestraling wanneer isolatie ontbreekt.
Dan gaat het om korte-golf IR neem ik aan, dus zo'n straler? Dat is toch een wezenlijk verschil met de panelen waar men het meestal over heeft.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-05 21:04
paQ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Door je binnenklimaat goed te houden.
Stoken en ventileren dus.

Maar ook daar hebben de ir verkopers wat voor hoor! Ir plintverwarming!!!
Weer een stekker. Weer 160 euro voor 40 cm.
8)7
Ik zal eerlijk zeggen dat ik dacht dat je me voor de gek zat te houden (gestreepte verf niveau) maar het bestaat echt. Weer iets geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ErickN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:

Heel veel stoken. En je dus scheel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IR moet je (bijna) nooit als hoofdverwarming gebruiken. Hooguit bij een klein goed geïsoleerd appartement met maar 1 bewoner die niet vaak thuis is.

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 22-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

silverball schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Dan gaat het om korte-golf IR neem ik aan, dus zo'n straler? Dat is toch een wezenlijk verschil met de panelen waar men het meestal over heeft.
Een korte golf straler zou ik ook niet zomaar binnen gebruiken. Lijkt me best onprettig, alhoewel het op geringe hoogte aan het plafond, zoals een paar posts terug, me dat nou ook niet direct prettig lijkt.
Maar, eens, het gaat me meer om het principe van IR verwarming.
Als bij convectie de opgewarmde lucht direct weer wegwaait als het ware, dan ben je met een IR paneel "beter" af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ErickN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Ik zal eerlijk zeggen dat ik dacht dat je me voor de gek zat te houden (gestreepte verf niveau) maar het bestaat echt. Weer iets geleerd.
:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am3hwqImRzVQ5_1xswOqAhp7UKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34QxeJe1kuDrEwtwr1O8ghap.png?f=fotoalbum_large

Voor slechts 140 euro heb je deze "zuinig en efficiënte" whopping 45-50W muurverwarmer zodat schimmel geen kans krijgt...... daar... die je wellicht zelf in de hand hebt gewerkt omdat je.... naja laat ook maar.

2 stuks (voor 259 euro) doen 750kWh per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

de Peer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:52:
IR moet je (bijna) nooit als hoofdverwarming gebruiken. Hooguit bij een klein goed geïsoleerd appartement met maar 1 bewoner die niet vaak thuis is.
Toch gebeurt het. Ik heb hier volgens mij weleens verteld over een collega van mij, die op aanraden van z'n cv installateur, die niet geloofd in warmtepompen, zijn woning volledig stookt met IR.

Er zijn hele bedrijven gespecialiseerd in deze omslag, het was bij de gasloos tentoonstelling in de gemeente Dronten de meest gepromote oplossing, en dat was het vorig jaar ook. Met als optie 2 houtkachels, nummer 3 airco's, l/w was afwezig.

Er is een wereld buiten Tweakers, waar warmtepompen helaas nog steeds een slechte naam genieten.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

silverball schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Toch gebeurt het. Ik heb hier volgens mij weleens verteld over een collega van mij, die op aanraden van z'n cv installateur, die niet geloofd in warmtepompen, zijn woning volledig stookt met IR.

Er zijn hele bedrijven gespecialiseerd in deze omslag, het was bij de gasloos tentoonstelling in de gemeente Dronten de meest gepromote oplossing, en dat was het vorig jaar ook. Met als optie 2 houtkachels, nummer 3 airco's, l/w was afwezig.

Er is een wereld buiten Tweakers, waar warmtepompen helaas nog steeds een slechte naam genieten.
Vreselijk... ik vind dat dicht bij oplichting in de buurt komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Volgens mij is het in die nieuwe piepschuim huizen wel gebruikelijk. Hier en daar een IR paneel verwerkt in het interieur, amper tot geen warmteverlies. In dergelijke constructies is 150W/m2 echt veel te veel.
Dan biedt hier en daar 400W bijv wel uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Vreselijk... ik vind dat dicht bij oplichting in de buurt komen.
Ik heb dan ook het idee dat er een enorme maar onopvallende marketing is door de leveranciers. Als je youtube moet geloven ben je bijna een dief van eigen portemonnee als je geen IR hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nanuk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb dan ook het idee dat er een enorme maar onopvallende marketing is door de leveranciers. Als je youtube moet geloven ben je bijna een dief van eigen portemonnee als je geen IR hebt.
Het zijn de vliegende tapijten van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 16:14
Ik heb een infrarood plaat onder mijn bureau bij de computer. Woon in een oude boerderij. Ik zit toch de hele nacht achter de pc. Dus de rest van het huis is ijskoud (12/13). Maar met die plaat van 580 watt, zit ik best comfortabel achter mijn pc te werken.

het enige echte nadeel dat ik heb ontdekken is dat de plaat met je tenen aanraken echt wel brand dus hij staat nu iets naar achteren. De warmte is heel direct, dus na een meter al zo goed als verdwenen.

En het trekt muggen aan hier op de boerderij! maar dat is gelukkiga alleen een probleem in die paar weken tussen warm en koud weer buien. Niet normaal, maar ook wel weer handig. ik laat de deuren allemaal open staan. alle muggen uit huis verzamelen zich bij de plaat. En dan de deuren dicht, en in bed geen enkele mug meer ;)
De biologen ontdekten dat de muggen afkomen op infrarode straling afkomstig van onze huid, waardoor ze menselijke warmte tot op 70 centimeter afstand kunnen opmerken. De onderzoekers publiceerden hun resultaten in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
De Sunjoy SR 9 van 950 Watt is een IR paneel van < stekker erin = On, en stekker eruit = Off >...
Kun je dit paneel dimmen ? ik denk dat erin alleen maar een weerstand draad zit, en verder geen electronica.
Tijdens het douchen kan ik die 950 watt wel gebruiken, maar bij het aankleden/ haardrogen e.d is 500 Watt wel voldoende.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:21:
De Sunjoy SR 9 van 950 Watt is een IR paneel van < stekker erin = On, en stekker eruit = Off >...
Kun je dit paneel dimmen ? ik denk dat erin alleen maar een weerstand draad zit, en verder geen electronica.
Tijdens het douchen kan ik die 950 watt wel gebruiken, maar bij het aankleden/ haardrogen e.d is 500 Watt wel voldoende.
Nee dimmen gaat niet. Het is voor die panelen essentieel dat ze hun Max temperatuur bereiken.
Dan kun je beter werken met 2 panelen van 450 Watt. 1 continue aan en de ander alleen bij het douchen.

Waarom eigenlijk paneel aan bij het douchen? Volgens mij bepaalt de watertemperatuur voor 90 procent het comfort.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Nee dimmen gaat niet. Het is voor die panelen essentieel dat ze hun Max temperatuur bereiken.
Dan kun je beter werken met 2 panelen van 450 Watt. 1 continue aan en de ander alleen bij het douchen.

Waarom eigenlijk paneel aan bij het douchen? Volgens mij bepaalt de watertemperatuur voor 90 procent het comfort.
De kraan staat 80% van de douchetijd gewoon dicht.. ik weet het, de meeste mensen laten de kraan gewoon lopen want, lekker warm.. maar dan is de warmtepomp boiler veel te snel leeg voor de volgende die wil douchen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat mij opvalt in dit topic is dat er na meer dan vijf jaar nog geen fatsoenlijke verbruiksmetingen zijn (of heb ik die gemist?) - waar de warmtepomp-pioniers los gingen met kWh meters in de groepenkast en €300 Kamstrup warmtemeters met modbus en maandelijkse rapportage lees ik hier niets over tweakers die alle IR panelen achter een metende smartplug van €20 hangen in hun stulpje met IR hoofdverwarming, zodat ze in mei kunnen rapporteren wat selectief stoken en vorstvrij houden van je huis nou kost/bespaart.
Zonder die data blijven we in feitenvrije cirkels draaien.
Zou hier een selectie-effect onder liggen? :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 21:57
Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:12:
Wat mij opvalt in dit topic is dat er na meer dan vijf jaar nog geen fatsoenlijke verbruiksmetingen zijn (of heb ik die gemist?) - waar de warmtepomp-pioniers los gingen met kWh meters in de groepenkast en €300 Kamstrup warmtemeters met modbus en maandelijkse rapportage lees ik hier niets over tweakers die alle IR panelen achter een metende smartplug van €20 hangen in hun stulpje met IR hoofdverwarming, zodat ze in mei kunnen rapporteren wat selectief stoken en vorstvrij houden van je huis nou kost/bespaart.
Zonder die data blijven we in feitenvrije cirkels draaien.
Zou hier een selectie-effect onder liggen? :)
Is ook moeilijk. Ik kan perfect mijn woonkamer verwarmen met IR (Drie panelen 650, 850 en 850W). Echter moet soms ook de CV aan om boven een klein beetje te verwarmen in de avond. Dus geen echte eerlijke berekening/overzicht te maken. COP=1 dus gas en airco (SCOP4/5) zijn nu nog goedkoper behalve in het voorbeeld van de zolder hier beneden.

Gas is nu nog goedkoop echter zal deze prijs sterker stijgen dan elektriciteit. De woonkamer heeft voor de hele jaar ongeveer 600 kWh gekost met een besparing van 300 m2 gas een besparing van ruwweg 225 euro per jaar bij de (mijn) huidige gas/licht prijs.

De IR panelen gaan naar boven. Die kan ik met Shelly en temp sensors mooi aansturen boven. Beneden gaan we voor een Airco voor verwarmen en koelen.

Grootste probleem voor mij blijft douchen, een warmtepomp gaan wij niet terugverdienen met een verbruik van 750 m3 gas. Tvt staat op 22 jaar volgens de consumentenbond voor mijn situatie. Wellicht ergens in de toekomst als gas duurder wordt een lucht-warmtepomp boiler laten plaatsen.

Maar besparing bij IR zit bijvoorbeeld ook in een zolder niet helemaal naar 20 graden hoeven te verwarmen door de directe warmte van IR.

In de badkamer is IR ook perfect. Zo veel mensen verwarmen de badkamer super lang voor de tijd dat ze er zijn. We hebben een 700 Watt IR Spiegel ook ingeregeld met Shelly en HA en de badkamer wordt ook verwarmd als beneden de thermostaat al op 21 graden staat.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:33:
1. douchen creeert een luchtstroom van koude lucht van onder naar boven (helpt nauwelijks hiertegen, langere douchestrip mogelijk wel (tbd))
2. paneel moet op temperatuur komen (voor na het douchen)
3. spiegel condensvrij maken/houden :P
Welke tweaker doet dat? 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 22:03
Vandaag is mijn Sunpower paneel opgehangen. Maar hij hangt iets scheef, d.w.z. aan de ene kant net iets verder van het plafond dan aan de andere kant. Het paneel hangt aan de meegeleverde beugel en daar kan het paneel maar op één manier in. Het valt waarschijnlijk op omdat muur en een stuk raam er niet erg ver vanaf zitten. De beugel lijkt niet stevig genoeg en aan een zijde iets door te buigen. Herkennen Sunpower gebruikers dit probleem, doe ik iets fout of heb ik een fout model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Hm, ik zie nu een plaatje van de beugel met aan beide zijden 2 x 2 gaten voor de schroeven. Mijn beugel heeft aan één kant 2 x 3 gaten en de andere zijde 2 x 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
Wellicht kan iemand mij hier helpen. We hebben een ruimte van 2,8 meter bij 5,7 meter en 2,5 hoog. De pubers hebben daar een leuke ruimte voor zichzelf gemaakt. Nu het kouder wordt is een elektrisch kacheltje niet meer de oplossing, lucht wordt veel te droog.

Zijn we panelen met een beetje bereik die echt goed zijn? En is het verstandiger om meer panelen op te hangen dan minder met hetzelfde vermogen? Bijvoorbeeld 3 * 400 Watt ipv 2 * 600 Watt.

Er zijn inmiddels zoveel aanbieders dat het een beetje bomen & bos is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
In mijn tweede badkamertje (2,40 * 1,20 meter) ga ik infrarood aan het plafond installeren. Het is een badkamer die we maar sporadisch gebruiken en in een verder niet verwarmde, maar wel best goed geventileerde ruimte hangt. Nu wil ik liefst dat je hem makkelijk kan aanzetten alleen als het nodig is. Ik denk dan aan koppelen aan een schakelaar (aan/uit) en thermostaat met bijv. Voorwaarde dat verwarming alleen aan is bij <15 graden. Ik zie veel Sunjoy voorbij komen. Zijn die ook met thermostaat mogelijk? Wat is hierin de gemakkelijkste oplossing?

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met dit merk? https://www.slimmeheater....OaNBjpBaFGocaAmlOEALw_wcB

[ Voor 20% gewijzigd door Droplollie op 03-11-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
FicoF schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:38:
Wellicht kan iemand mij hier helpen. We hebben een ruimte van 2,8 meter bij 5,7 meter en 2,5 hoog. De pubers hebben daar een leuke ruimte voor zichzelf gemaakt. Nu het kouder wordt is een elektrisch kacheltje niet meer de oplossing, lucht wordt veel te droog.

Zijn we panelen met een beetje bereik die echt goed zijn? En is het verstandiger om meer panelen op te hangen dan minder met hetzelfde vermogen? Bijvoorbeeld 3 * 400 Watt ipv 2 * 600 Watt.

Er zijn inmiddels zoveel aanbieders dat het een beetje bomen & bos is geworden.
Ja, het lijkt wel een gouden handel die IR panelen.

Een beetje afhankelijk van hoe vaak ze er zitten zou ik naar een andere oplossing zoeken. Kwa vochtigheid zal het weinig uitmaken of je een weerstandkacheltje of panelen gebruikt. Met panelen kan het zelfs wel eens iets droger worden zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Nanuk schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:28:
[...]

Ja, het lijkt wel een gouden handel die IR panelen.

Een beetje afhankelijk van hoe vaak ze er zitten zou ik naar een andere oplossing zoeken. Kwa vochtigheid zal het weinig uitmaken of je een weerstandkacheltje of panelen gebruikt. Met panelen kan het zelfs wel eens iets droger worden zelfs.
Zelf vind ik IR toch echt fijner dan zo'n gamma kacheltje. Het gaat om een paar uur per week beetje voetbal kijken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De truc is die dan niet op 2000W te laten stomen. Zou je met 1, 2, of 3 x 400W immers ook niet doen.
Maar goed, IR paneeltjes heb je 'al' voor 600 euro hangen. :)
De RLV zal dan idd minder snel dalen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
FicoF schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:41:
[...]

Zelf vind ik IR toch echt fijner dan zo'n gamma kacheltje. Het gaat om een paar uur per week beetje voetbal kijken enzo.
Prettiger ervaren is een gevoel war niet over te twisten valt. Een paar uur per week lijkt mij voldoende reden om cop1 elektrisch te verwarmen.

Als je bang bent dat het te droog wordt kan je natuurlijk voor gebruik gaan dweilen, zoveel vocht hoef je niet toe te voegen om het comfi te maken. Mijn verwachting is dat door IR straling juist de vloer extra zal opwarmen en dus uitdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Droplollie schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:47:
In mijn tweede badkamertje (2,40 * 1,20 meter) ga ik infrarood aan het plafond installeren. Het is een badkamer die we maar sporadisch gebruiken en in een verder niet verwarmde, maar wel best goed geventileerde ruimte hangt. Nu wil ik liefst dat je hem makkelijk kan aanzetten alleen als het nodig is. Ik denk dan aan koppelen aan een schakelaar (aan/uit) en thermostaat met bijv. Voorwaarde dat verwarming alleen aan is bij <15 graden. Ik zie veel Sunjoy voorbij komen. Zijn die ook met thermostaat mogelijk? Wat is hierin de gemakkelijkste oplossing?

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met dit merk? https://www.slimmeheater....OaNBjpBaFGocaAmlOEALw_wcB
Dit paneel is niet aan het plafond te monteren. Zelf ben ik op deze uitgekomen tot nu toe: https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16
rcthans schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:39:
Ik heb een infrarood plaat onder mijn bureau bij de computer. Woon in een oude boerderij. Ik zit toch de hele nacht achter de pc. Dus de rest van het huis is ijskoud (12/13). Maar met die plaat van 580 watt, zit ik best comfortabel achter mijn pc te werken.

het enige echte nadeel dat ik heb ontdekken is dat de plaat met je tenen aanraken echt wel brand dus hij staat nu iets naar achteren. De warmte is heel direct, dus na een meter al zo goed als verdwenen.

En het trekt muggen aan hier op de boerderij! maar dat is gelukkiga alleen een probleem in die paar weken tussen warm en koud weer buien. Niet normaal, maar ook wel weer handig. ik laat de deuren allemaal open staan. alle muggen uit huis verzamelen zich bij de plaat. En dan de deuren dicht, en in bed geen enkele mug meer ;)

[...]
Ik ben precies naar deze use-case op zoek maar zie door de infrarood paneel bomen het bos even niet meer. Welke paneel heb je en als je nu opnieuw zou mogen kiezen, zou je hem dan opnieuw nemen?

Bij mij gaat het overigens om een relatief goed geisoleerde zolder kamer, maar wil de CV niet aanzwengelen als ik alleen in huis aan het werk ben.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
RobbieB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ik ben precies naar deze use-case op zoek maar zie door de infrarood paneel bomen het bos even niet meer. Welke paneel heb je en als je nu opnieuw zou mogen kiezen, zou je hem dan opnieuw nemen?

Bij mij gaat het overigens om een relatief goed geisoleerde zolder kamer, maar wil de CV niet aanzwengelen als ik alleen in huis aan het werk ben.
Als je thuis werkt achter een bureau/tafel is dit, ik spreek uit ervaring, ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFO5elc61bUe_4CpNVx1hj6hgwA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NyB4zoY0d2clXFAf0078qx3K.jpg?f=user_large

Op veel plaatsen te koop, voorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...rwarmer/9300000165525883/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16
Prisma16 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:34:
[...]

Als je thuis werkt achter een bureau/tafel is dit, ik spreek uit ervaring, ideaal.

[Afbeelding]

Op veel plaatsen te koop, voorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...rwarmer/9300000165525883/
hmm.. voor dat bedrag kun je er ook geen buil aan vallen... wel gemixte reviews over zowel kwaliteit als afgegeven warmte bij de verschillende partijen (dropshippers?) op bol.com

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 16:14
RobbieB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet waar hij vandaan komt. Van mijn overleden opa. Die had koude voeten.

Deze sticker zit er op. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar hij doet wat die moet doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K14RZUHYvCP7PJpaZsuNI0KbRdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvjcPgu8EW1Kl0WlLH9I3HeC.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

[Afbeelding]

Deze ziet er helemaal geweldig uit. die van mij is recht, hier kun je echt je benen in kwijt. En die van mij is wankel op irritante pootjes. Als deze net zoveel warmte geeft, ga ik deze ook kopen en die plaat naar de badkamer doen.

edit:

Vermogen
165 W

Dit is wel een factor 4 minder dan wat ik nu heb. Het leek al te mooi om waar te zijn ;)

[ Voor 32% gewijzigd door rcthans op 06-11-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Nu online
rcthans schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:52:
[...]

Ik weet niet waar hij vandaan komt. Van mijn overleden opa. Die had koude voeten.

Deze sticker zit er op. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar hij doet wat die moet doen

[Afbeelding]

[...]

Deze ziet er helemaal geweldig uit. die van mij is recht, hier kun je echt je benen in kwijt. En die van mij is wankel op irritante pootjes. Als deze net zoveel warmte geeft, ga ik deze ook kopen en die plaat naar de badkamer doen.

edit:

Vermogen
165 W

Dit is wel een factor 4 minder dan wat ik nu heb. Het leek al te mooi om waar te zijn ;)
165 W lijkt me voor een voetenwarmer meer dan voldoende. Die 580 Watt kan je een hele badkamer mee op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:56
Ik ben aan het zoeken geweest, maar kom zo niets tegen, hopelijk helpen mijn mede tweakers :) ik zoek een IR paneel dat veilig in badkamer zone 1 kan, bonuspunten voor geïntegreerde led verlichting. Het liefst met zo min mogelijk slimmigheid, gewoon spanning er op is aan, spanning er af is uit.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben op zoek naar een IR-paneel voor mijn werkkamer. Vanwege de inrichting van de werkkamer (links het raam, in mijn rug een hoge kast, tegenover mij de monitor en trafo's van de spankabelverlichting en rechts een tafel) is de enige logische plek een IR-paneel boven mijn stoel / bureau. Het paneel zou evt. op de tafel kunnen staan, maar dan zit ik min of meer 'opgesloten'.

Wanneer het paneel boven mijn stoel / bureau hangt, is de afstand tot mijn hoofd ca. 85 cm en ca. 160 cm tot het bureau. Ik heb bij een aantal leveranciers geïnformeerd over het vermogen wat ik nodig heb om dan een beetje comfortabel te kunnen werken, maar ze verwijzen allemaal naar calculators voor de ruimtetemperatuur. Maar ik wil feitelijk alleen mijn werkplek verwarmen.

Hoe dan ook: Die calculator komt uit op zo'n 650 Watt en gevoelsmatig (!) is dat erg veel wanneer dat paneel op minder dan 1 m van mijn hoofd hangt. Hoe zien jullie dit?

Mijn werkkamer heeft een inhoud van ca. 20 m3. De woning dateert uit 1972, de gevels zijn na-geïsoleerd met polystyreenkorrels en over twee maanden worden (o.a. in mijn werkkamer) de bestaande kozijnen met oud thermopane vervangen door kunststof kozijnen met HR++.

Edit: incl. de kozijnen is de raampartij van de werkkamer ca. 2,4 m2 groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Pancake1967 op 07-11-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
overhyped schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:24:
Ik ben aan het zoeken geweest, maar kom zo niets tegen, hopelijk helpen mijn mede tweakers :) ik zoek een IR paneel dat veilig in badkamer zone 1 kan, bonuspunten voor geïntegreerde led verlichting. Het liefst met zo min mogelijk slimmigheid, gewoon spanning er op is aan, spanning er af is uit.

Iemand tips?
Een tip: niet doen.

Voor zone 1 kom je echt de meest diverse informatie tegen: IPx4, IP55, IP65, IPX5 mits deze werken op 12V wisselspanning, IP65 12/24volt, IPX5 maximaal 12 V wisselspanning, IP44 maximaal 12 volt

Er is dus ronduit veel onvolledige en foute informatie beschikbaar. Met name het niet duidelijk vermelden dat alleen 12V laagspanning in zone 1 mag is misdadig :(

Zeker als je het combineert met informatie als:
De Sunjoy panelen worden zeer snel warm en zijn IP55 geclassificeeerd. Met deze classificering kunnen Sunjoy panelen zonder gevaar ook in zogenaamde "natte cellen" worden geïnstalleerd, zoals badkamers en douches.
Hier wordt gesuggereerd dat het zomaar kan terwijl dat dus alleen vanaf zone 2 het geval is, omdat een IR paneel op 220V werkt, niet 12V :(

In zone 2 kan zo'n paneel dus wel :)

edit:
Bonuspunten voor wie de juiste IP klasse voor zone 1 uit de NEN quote. Hoe is het mogelijk dat ik met een korte zoekopdracht al 6 (zes!) verschillende antwoorden vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Rukapul schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:55:
[...]

Voor zone 1 kom je echt de meest diverse informatie tegen: IPx4, IP55, IP65, IPX5 mits deze werken op 12V wisselspanning, IP65 12/24volt, IPX5 maximaal 12 V wisselspanning

Er is dus ronduit veel onvolledige en foute informatie beschikbaar. Met name het niet duidelijk vermelden dat alleen 12V laagspanning in zone 1 mag is misdadig :(

[...]

Hier wordt gesuggereerd dat het zomaar kan terwijl dat dus alleen vanaf zone 2 het geval is, omdat een IR paneel op 220V werkt, niet 12V :(

edit:
Bonuspunten voor wie de juiste IP klasse voor zone 1 uit de NEN quote
Ik ben lang oo zoek geweest naar panelen met led verlichting voor zone 2. Informatie hierover van verkopers is erg onduidelijk. Vaak is het paneel zelf wel geschikt voor zone 2 maar de ledstrips die je erop kunt klikken niet. In de gevallen waar ik er helemaal geen informatie over kon vinden heb ik bij diverse verkopers navraag gedaan en daar kreeg ik in geen van de gevallen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Rukapul schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:55:
[...]

Voor zone 1 kom je echt de meest diverse informatie tegen: IPx4, IP55, IP65, IPX5 mits deze werken op 12V wisselspanning, IP65 12/24volt, IPX5 maximaal 12 V wisselspanning, IP44 maximaal 12 volt

[...]

edit:
Bonuspunten voor wie de juiste IP klasse voor zone 1 uit de NEN quote. Hoe is het mogelijk dat ik met een korte zoekopdracht al 6 (zes!) verschillende antwoorden vindt.
Ik dacht dat ip65 230 mocht, maar niet dus. Mogelijk toch maar iets verder weg plaatsen. Zal
Jammer zijn, wil graag een groot paneel boven m’n bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
overhyped schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:36:
[...]

Ik dacht dat ip65 230 mocht, maar niet dus. Mogelijk toch maar iets verder weg plaatsen. Zal
Jammer zijn, wil graag een groot paneel boven m’n bad :)
Aan het plafond op >225cm is zone 2geen zone en zou dus kunnen?

Wederom tegenstrijdige informatie trouwens: >225cm is bij de ene bron geen zone en bij de andere zone 2 :+ Maakt in dit geval in praktijk minder uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Rukapul schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:44:
[...]

Aan het plafond op >225cm is zone 2geen zone en zou dus kunnen?

Wederom tegenstrijdige informatie trouwens: >225cm is bij de ene bron geen zone en bij de andere zone 2 :+ Maakt in dit geval in praktijk minder uit.
Geen idee hoe hoog m'n badkamer is eigenlijk, niet heel hoog, maar 2.25 zou wel net moeten. Dan zou een ip65 paneel wel weer veilig zijn. Ik kom dan eigenlijk alleen deze tegen: https://www.polarheat.nl/ecosun-e-700w-ex-atex/

nog wat puzzelwerk te doen dus :)

edit: kwam net deze tegen: https://promths.eu/infraroodpaneel-n3-ipx6/

[ Voor 5% gewijzigd door overhyped op 08-11-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
overhyped schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:43:
[...]

Geen idee hoe hoog m'n badkamer is eigenlijk, niet heel hoog, maar 2.25 zou wel net moeten. Dan zou een ip65 paneel wel weer veilig zijn. Ik kom dan eigenlijk alleen deze tegen: https://www.polarheat.nl/ecosun-e-700w-ex-atex/

nog wat puzzelwerk te doen dus :)

edit: kwam net deze tegen: https://promths.eu/infraroodpaneel-n3-ipx6/
Die laatste is misdadig: een foto met een 220V paneel in de douchecel naast de douchekop :X

Voor aan het plafond zijn diverse opties beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 10:50
[...]

[Afbeelding]

Nu in de aanbieding bij de Action, maar dan 195W.
https://shop.action.com/n...warmingspaneel-inklapbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goede tip, dank je wel!
Meteen besteld voor twee werkplekken op de slaapkamers onder het buro.
Kinderen begonnen te klagen dat het fris wordt op de slaapkamers nu met huiswerk maken en gamen.
Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste